Dat zijn Topics zoals je hier WEL goed had gepost :
Forum -> Sub-Forum -> Topic

Ik heb het idee dat die er ook niet meer gaan komen, want ze lijken wel alles, maar dan ook ALLES te maken BEHALVE een dergelijk model

Je mist het toch een beetje, die leuke hybrid switches zoals die US-8 en de 150W.
Zoveel bang for buck ooit.
"Bang for buck" gaan ze sowieso niet meer worden als je naar de prijzen van UniFi spullen kijkt de afgelopen jaren...
Mijn
Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) was € 289 en nu dus gewoon € 445

En dan is het niet eens een nieuw model !!
Ik vond die hele 2,5 en 5 Gbps toestand onzin sinds
"Day #1" maar helaas blijft het uitmelken van 2,5 Gbps maar doorgaan en doorgaan...
Het is ook jammer dat die Aquantia 10 Gbps NICjes uiteindelijk onbetrouwbaar bleken te zijn, want die hadden dat eventueel kunnen voorkomen
Gelukkig hebben we eBay en webshops zoals Uptimed nog voor een redelijk betaalbaar 10 Gbps netwerk

Viel IMHO mee voordat de prijzen van hardware in het algemeen belachelijk hoog werden en maar bleven stijgen...

En 10Gbit/s is voor normale clients overkill
Ligt er maar net aan wat je ermee doet...
en server achtige toepassingen heb je vaak bij elkaar en kun je waarschijnlijk beter met SFP+ (/een DAC) uit de voeten, wat ook weer de kosten drukt.
Dat dan weer wel

En bij een 10Gbit/s switch wil je natuurlijk ook weer een 10Gbit/s+ uplink hebben 25G QSFP zal ook weer een heel ander kostenplaatje aan hangen.
Als je spullen toch bij elkaar staan dan heb je aan zoiets genoeg :
MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN
Of zoiets :
MikroTik CRS309-1G-8S+IN
Of beiden !!!

Anoniem: 2158854 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:04:
Heb nu een Unifi Security Gateway (USG).
Die mag zo onderhand wel een keer vervangen worden daar deze EOL is.
Heb er nu al enige tijd een Wireguard VPN op draaien (via cli 'hack').
Deze tunnel is echter een split tunnel en geen full tunnel.
Weet iemand of een Unifi Gateway Max (niet de cloud versie) een VPN optie heeft waarbij je weer een Full tunnel VPN kan opzetten?
Volgens mij is het hebben van een Split-Tunnel juist een beperking bij nieuwere UniFi Routers en zit je sowieso vast aan een volledige tunnel

802.11ax zou toch meer als een Switch moeten werken en zou niet meer Half-Duplex mogen zijn of toch wel

laurens0619 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:51:
In de screenshot zit ik odido staan dus denk niet dat pppoe er iets mee te maken heeft
Naast je snelheid heb je zo te zien ook slechtere ping onder load.
Is het niet gewoon verkeerde momentopname? Keertje opnieuw testen?
Ik heb dat eigenlijk wel constant met Odido en alleen als ik met bepaalde Servers buiten hun eigen netwerk test gaat die waarde omlaag, maar nooit zo laag als de waarde die bij de Upload wordt gemeten...
Geen idee hoe of wat, maar ik ga er ook geen tijd aan besteden, want het blijft maar Speedtest.net tenslotte

Zoals het hoort bij een echte Tweaker : HEBBEN!!!

hgwj1983 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:21:
Ik wilde vandaag op de netwerkpoort die naar buiten gaat MAC restrictie toepassen. Dus het macadress van de AP die aan de poort hangt allowed en klaar (dacht ik). Maar toen kwam ik er kort daarna achter dat (o.a.) mijn ring camera buiten offline was. Even in de UDM-Pro controller gekeken en toen werdt het mij al snel duidelijk: Restricted MAC ID list does not include all addresses seen on this port. Please update the list or check if there are any unknown clients.
Iemand nog een idee of dit anders kan?
Kijk eens of je wat met RADIUS en 802.1x kan doen en dan op basis van MAC adressen of zelfs met Certificate Keys en zo...
Moet de UniFi Controller webGUI wel die optie hebben en zoals @
hgwj1983 het schrijft zou ik denken dat het niet kan

Will_M schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:53:
@
hgwj1983 & @
franssie Voor dat soort 'beveiligingen' maak je normaliter gebruik van Vlan's en Trunks welke je per switchpoort kunt definiëren. Ik heb hier géén AP's met een tweede LAN aansluiting dus ik kan het hier nú niet gaan testen voor je maar: Zet op die tweede LAN aansluiting op het AP de gewenste Vlan's en vang de ACL vervolgens af in je firewall (zonder MAC filters op de specifieke L2 'switch' poort in het AP).
Leuk idee, maar bij de oude UAP AC Pro werkte dat niet dus ik gok ook niet bij nieuwere modellen, tenzij
In Wall variant en dan nog kan je jouw idee niet helemaal uitvoeren geloof ik...
[
Voor 5% gewijzigd door
nero355 op 04-01-2025 19:20
]