[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 295 ... 315 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:32
YinYang schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:36:
Toch nog een kort vraagje over de UCG Max: als je die met 512GB opslag neemt, voor hoeveel dagen beeldmateriaal zou je dan op kunnen slaan met 2 camera’s?
Mijn ervaring tot nu toe: veel.
Het ligt er natuurlijk wel aan met welke kwaliteit je het beeld wil opnemen en hoeveel beeld je wil opslaan als er beweging is gedetecteerd.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-05 19:59
FredvZ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:52:
[...]

Mijn ervaring tot nu toe: veel.
Het ligt er natuurlijk wel aan met welke kwaliteit je het beeld wil opnemen en hoeveel beeld je wil opslaan als er beweging is gedetecteerd.
Oké met 1 en max 2 camera’s moet ik dus wel weken lang beeldmateriaal op kunnen slaan. En ik neem aan dat je ook data ouder dan x dagen automatisch kan verwijderen.

Dan ga ik toch maar voor de UCG Max 512GB aangezien het ook weer niet zo heel veel meer kost dan de UCH Ultra en het in de toekomst misschien wel handig is om een camera te hebben, aangezien ik volgend jaar een langere periode van huis ben ook 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-05 12:32
Toch nog een kort vraagje over de UCG Max: als je die met 512GB opslag neemt, voor hoeveel dagen beeldmateriaal zou je dan op kunnen slaan met 2 camera’s?

Daarbij met de aanname dat je ze in principe alléén bij detectie beeldmateriaal laat opslaan. Neem aan dat dat configureerbaar is en ook een beetje fijn werkt (detectie gaat goed etc)?
Ik neem aan dat je zelf ook beseft dat het een zinloze vraag is als je geen inschatting maakt van de resolutie van je camera's maar vooral hoeveel minuten/uren beweging er per dag dan gedetecteerd gaat worden.

En als je zelf langer afwezig bent heb je natuurlijk helemaal geen/amper opslag nodig als er verder niemand aanwezig is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan kan je relax aan de slag d:)b
Wat bedoel je met het laatste dat de bestaande configuratie niet wordt uitgelezen?
Je apparaten zullen met de bestaande configuratie worden opgenomen en IIRC niet aangepast worden met je huidige instellingen, maar de bestaande configuratie en de instellingen daarvan wordt dus ook niet ergens weggeschreven en ben je dus na de eerste de beste aanpassing meteen kwijt ;)
Wat moet je precies doen om te zorgen dat het wel uitgelezen wordt?
Is sowieso niet mogelijk geweest op wat config.JSON geneuzel met de oude USG serie na :)

Zie het allemaal als een soort van relaxere methode dan alle apparaten afgaan en de "Reset to Factory Defaults Button" indrukken op elk apparaat :D
Uuuuhhhh watte? haha
Tja, vind ik wel ondertussen ;)
En waarom BlueTooth en Wifi verboden? Ivm veiligheid denk ik? Daar heb je wel een punt inderdaad.
Ik vind het gewoon stom...

Dat je WiFi in je Meterkast wilt : Vooruit...

Maar Bluetooth en kutten met een app op je telefoon is echt ronduit belachelijk 8)7
Zie mezelf al staan in een Datacenter... _O- LOL!!! :')
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:09:
Jammer dat je bij ziggo niet zo makkelijk de bridge mode kunt switchen.
Dat schijnt van het model en regio waarin je woont afhankelijk te zijn geloof ik...

Kijk effe rond in [Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 11 :)
Dat is iets wat je al gauw wilt upgraden naar meerdere TB's gok ik dus ik zou me daar niet al te druk over maken...

Vroeger kreeg je zelfs maar 128 GB opslag in één van die CloudKey dingen !! :X :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Daarbij met de aanname dat je ze in principe alléén bij detectie beeldmateriaal laat opslaan. Neem aan dat dat configureerbaar is en ook een beetje fijn werkt (detectie gaat goed etc)?
Je moet met 'Unifi Protect' rekening houden met ongeveer 1TB aan data per maand / per HD-Camera. Met 512GB zou je met 2 HD camera's dus ongeveer 7 dagen aan retentie moeten overhouden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YinYang
TweakGP schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:20:
[...]

Ik neem aan dat je zelf ook beseft dat het een zinloze vraag is als je geen inschatting maakt van de resolutie van je camera's maar vooral hoeveel minuten/uren beweging er per dag dan gedetecteerd gaat worden.

En als je zelf langer afwezig bent heb je natuurlijk helemaal geen/amper opslag nodig als er verder niemand aanwezig is.....
Vind het geen zinloze vraag. Er zullen vast meer mensen hier zijn met de 512GB opslag en 1 of 2 camera’s.

Hoeveel beweging per dag je hebt en dus opslaat weet niemand van tevoren toch? Daarvoor heb je immers die camera.

Ik was dus vooral op zoek naar iemand met X opslag en X camera’s, dan kan ik zelf ongeveer wel de berekening maken of 512GB genoeg is voor mij 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-05 12:32
YinYang schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:26:
[...]
Vind het geen zinloze vraag. Er zullen vast meer mensen hier zijn met de 512GB opslag en 1 of 2 camera’s.
Het is een totaal zinloze vraag... op de manier waarop je 'm stelt.

Het aantal uren video zal worden bepaald door de resolutie van je camera's. Maar hoeveel dagen dat zijn is totale onzin als je alleen bij beweging een video opslaat.

Net zoals je statement dat je het gaat gebruiken als je langdurig weg bent. Dan is er als het goed is nul beweging en dus ook nul opslag. Dan is elke capaciteit toch genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YinYang
TweakGP schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:35:
[...]

Het is een totaal zinloze vraag... op de manier waarop je 'm stelt.

Het aantal uren video zal worden bepaald door de resolutie van je camera's. Maar hoeveel dagen dat zijn is totale onzin als je alleen bij beweging een video opslaat.

Net zoals je statement dat je het gaat gebruiken als je langdurig weg bent. Dan is er als het goed is nul beweging en dus ook nul opslag. Dan is elke capaciteit toch genoeg.
Jezus je kunt ook gewoon niet reageren hè als jij het onzin vindt?! Ik was alleen op zoek naar ervaringen van anderen, welke resolutie dat is maakt niet uit. Gewoon om een globaal idee te krijgen.

En als ik van huis ben snap ik dat er waarschijnlijk minder beweging en opslag is, maar dat was het hele punt niet. Dat was juist het eerste deel hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Will_M schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:25:
[...]

Je moet met 'Unifi Protect' rekening houden met ongeveer 1TB aan data per maand / per HD-Camera. Met 512GB zou je met 2 HD camera's dus ongeveer 7 dagen aan retentie moeten overhouden.
Aii dat is wel weinig, maar aan de andere kant misschien ook wel weer prima, aangezien je het toch niet perse maanden hoeft te houden.

En als dat wel zo is, kun je het altijd nog ergens lokaal opslaan. Maar over het algemeen zijn het toch “onschuldige” beelden.

Had ook gelezen dat UniFi Protect altijd 10GB vrijhoudt en de oudste beelden automatisch verwijderd, dus dat is prima.

Ga wel even nadenken nog of ik voor de 512GB of 1TB ga.

Thnx voor je reactie! 👍🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
YinYang schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:12:
[...]

Jezus je kunt ook gewoon niet reageren hè als jij het onzin vindt?! Ik was alleen op zoek naar ervaringen van anderen, welke resolutie dat is maakt niet uit. Gewoon om een globaal idee te krijgen.
De resolutie en het aantal fps is juist van enorm belang, dat kan een factor 2, 4, 8 of zelfs 16 zijn.
Dat betekend dat iemand met een 720p met 15fps prima uit de voeten kan, maar iemand met 2160p en 60fps absoluut niet.

Daarom snap ik heel goed de reactie, ok het had misschien netter verwoord kunnen worden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 21:42
Will_M schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:25:
[...]

Hierover gesproken, ik heb een ssd 4TB WD Red besteld voor in mijn UGM. Weet iemand of dit ook werkt? Ik heb natuurlijk online gezocht en de conclusie is sommige werken wel, sommige werken niet. Over mijn specifieke ssd kan ik althans geen uitsluitsel vinden.

Als hij niet blijkt te werken kost het me 30% van 340 euro. Budget is voor mij geen issue bij het samenstellen van mijn netwerk setup, maar geld wegpissen doe ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

outlandos schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:49:
[...]

Hierover gesproken, ik heb een ssd 4TB WD Red besteld voor in mijn UGM. Weet iemand of dit ook werkt? Ik ben natuurlijk online gezocht en de conclusie is sommige werken wel, sommige werken niet. Over mijn specifieke ssd kan ik althans geen uitsluitsel vinden.

Als hij niet blijkt te werken kost het me 30% van 340 euro. Budget is voor mij geen issue bij het samenstellen van mijn netwerk setup, maat geld wegpissen doe ik liever niet.
Ik zou er persoonlijk géén WD-Red voor gaan gebruiken maar een WD-Purple welke bestand is tegen het continue schrijven (wat Unifi Protect daadwerkelijk doet). Een WD-Red doet zelf aan energiemanagement en sloopt zichzelf daar mee.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
Will_M schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:52:
[...]

Ik zou er persoonlijk géén WD-Red voor gaan gebruiken maar een WD-Purple welke bestand is tegen het continue schrijven (wat Unifi Protect daadwerkelijk doet). Een WD-Red doet zelf aan energiemanagement en sloopt zichzelf daar mee.....
Die bestaat helaas niet, in elk geval geen een die in de Max past. Red zou hier toch gewoon goed mee moeten werken? Vibreren doen ze iig niet, i.t.t. een ouderwetse hardeschijf.

De Red is beter dan de Kingston die UniFi zelf als storage in de Max stoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door outlandos op 31-12-2024 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Goeie vraag. Is wel lastig te beantwoorden. Ligt aan de resolutie en fps en hoe druk het in de straat is. Maar ik verwacht toch wel een aantal weken.

Ja het is configureerbaar. En als de disk vol is gooit hij het oudste materiaal weg.

Ik zit op 3 weken met 4TB en 6 cameras continue opnemen op alle hoogste kwaliteit.

[ Voor 11% gewijzigd door Tylen op 31-12-2024 19:11 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:57
YinYang schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:47:
[...]

De vergelijking met de Max had ik ook gedaan, maar ik vind het wel fijn dat de network app ook op de Ultra staat
Dan heb je de Gateway Max bekeken ;) er is ook nog een Gateway Cloud Max waar de network app gewoon op de MAX staat.

Edit: zie dat meer mensen dat al aangaven 🫣

[ Voor 6% gewijzigd door king006 op 31-12-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Tylen schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:01:
[...]

Goeie vraag. Is wel lastig te beantwoorden. Ligt aan de resolutie en fps en hoe druk het in de straat is. Maar ik verwacht toch wel een aantal weken.

Ja het is configureerbaar. En als de disk vol is gooit hij het oudste materiaal weg.

Ik zit op 3 weken met 4TB en 6 cameras continue opnemen op alle hoogste kwaliteit.
Thnx! Hier zocht ik naar!

Dat zou dus omgerekend uitkomen op ongeveer een ruime week continue opnemen in mijn geval met 2 camera’s 😊👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:53
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik heb een uitgebreide post conversatie gehad op het ui forum en daar lijkt het erop dat de Gate-Hub in combinatie met de Intercom alle functionaliteit zou moeten kunnen overnemen die momenteel verzorgd wordt door mijn Doorbird camera met I/O relais module.
Zijn er hier mensen die de gate starter kut of gate-hub wellicht al in gebruik hebben ook?

Mijn voornaamste reden om over te switchen naar de Unifi setup is vooral de camera en het audio gedeelte.
Dat is bij de Doorbirds helaas ondermaats tegenwoordig en de komende 1-2 jaar komt daar geen verbetering in begreep ik van hun pre-sales. De camera beelden (vooral in de nacht) zijn niet goed genoeg om iemand te herkennen of auto's/kentekens te herkennen.
De Doorbirds hebben namelijk geen night vision (zwart-wit) maar doen dat alleen dmv infra-rood leds bij beweging voor max 30 seconden.

Om een idee te geven, hier 1/4e van het beeld om herkenning te voorkomen maar volgens mij is het duidelijk wat er mis mee is :) . Er is dus teveel omgevingslicht en er is dus geen permanente nacht stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG-LeF1Ioyv_lNfgXeenZZSZxmQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gF63NPjqIh5eUTjqQ5o3PmrE.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 01-01-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

GeeMoney schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:01:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik heb een uitgebreide post conversatie gehad op het ui forum en daar lijkt het erop dat de Gate-Hub in combinatie met de Intercom alle functionaliteit zou moeten kunnen overnemen die momenteel verzorgd wordt door mijn Doorbird camera met I/O relais module.
Zijn er hier mensen die de gate starter kut of gate-hub wellicht al in gebruik hebben ook?

Mijn voornaamste reden om over te switchen naar de Unifi setup is vooral de camera en het audio gedeelte.
Dat is bij de Doorbirds helaas ondermaats tegenwoordig en de komende 1-2 jaar komt daar geen verbetering in begreep ik van hun pre-sales. De camera beelden (vooral in de nacht) zijn niet goed genoeg om iemand te herkennen of auto's/kentekens te herkennen.
De Doorbirds hebben namelijk geen night vision (zwart-wit) maar doen dat alleen dmv infra-rood leds bij beweging voor max 30 seconden.

Om een idee te geven, hier 1/4e van het beeld om herkenning te voorkomen maar volgens mij is het duidelijk wat er mis mee is :) . Er is dus teveel omgevingslicht en er is dus geen permanente nacht stand.

[Afbeelding]
De deurbel van ubi gaat ook geen kentekens herkennen in het donker hoor. De verlichting van auto geeft teveel tegenlicht waardoor je het niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Tylen schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:41:
[...]

De deurbel van ubi gaat ook geen kentekens herkennen in het donker hoor. De verlichting van auto geeft teveel tegenlicht waardoor je het niet ziet.
Dat weet ik, maar dan laat ik het volgende zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXPxQQ_AlCtxWjSYYu2nLjOpJ58=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WG5LlS1Ihr9C6plqRc827MUM.jpg?f=user_large

Dit is op nog geen 5m van de camera.
Als jij raad wat voor merk auto het überhaupt is krijg je een thumbs up >:)

Afgelopen zomer werd er om mijn beelden gevraagd ivm poging tot inbraak bij buren verderop voor zo’n fatbike. Er was helemaal niets op te maken uit mijn beelden behalve de lengte van de twee verdachten en ze liepen dus pal langs de deurbel.
Overdag zijn de beelden wel oké omdat de sensor met voldoende licht ruisvrij beeld geeft en kleuren zijn ook redelijk maar een klein beetje flets van de Doorbird.
De Unifi die ik nu heb hangen bij mijn voordeur is een factor 3-4 scherper en ik heb scherp zicht tot zeker 10-12m . Plus dat de Unifi ook audio opneemt. Doorbrid doet dat niet en komt er ook niet want dat vinden zij een privacy bezwaar. (Ook de intercom interacties worden zonder audio opgenomen).

[ Voor 42% gewijzigd door GeeMoney op 01-01-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:22
GeeMoney schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:04:
[...]

[Afbeelding]

Fiat 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:36
Mini Cooper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Daar kwam ChatGPT ook net mee aanzetten . >:) ..

Ik zat zelf nog te denken aan een kleine Kia Picanto (oud model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

GeeMoney schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:04:
[...]

[Afbeelding]

Afgelopen zomer werd er om mijn beelden gevraagd ivm poging tot inbraak bij buren verderop voor zo’n fatbike. Er was helemaal niets op te maken uit mijn beelden behalve de lengte van de twee verdachten en ze liepen dus pal langs de deurbel.
Overdag zijn de beelden wel oké omdat de sensor met voldoende licht ruisvrij beeld geeft en kleuren zijn ook redelijk maar een klein beetje flets van de Doorbird.
De Unifi die ik nu heb hangen bij mijn voordeur is een factor 3-4 scherper en ik heb scherp zicht tot zeker 10-12m . Plus dat de Unifi ook audio opneemt. Doorbrid doet dat niet en komt er ook niet want dat vinden zij een privacy bezwaar. (Ook de intercom interacties worden zonder audio opgenomen).
Suzuki swift. Dat zie je toch zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Het is inderdaad een Mini Cooper.
Maar het idee is duidelijk denk ik :)

[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 01-01-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
GeeMoney schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:00:
Het is inderdaad een Mini Cooper.
Maar het idee is duidelijk denk ik :)
Oud model dan .... Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ja, maar nu missen we het punt een beetje :9 .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• outlandos
Zojuist mijn nieuwe Unifi gear geïnstalleerd. Deze keer mét de goede switch (Pro Max 24 PoE) en de Wall 7 Pro.

Even een speedtest gedaan via wifi van dichtbij en van veraf (verste positie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBZot4o-kC2-rWbIN5HxmeU62QY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XqXK8S6FXZosvHT0QjmHOJ7z.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PvqWCwJlBVXbCk0u0eWGFmV7Wo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G37mV9ijAXzZf2JQzulecfic.jpg?f=user_large

Valt absoluut niet tegen met mijn 1gbit verbinding van KPN. Enige wat niet bijster goed is naar mijn mening is de ping van 8ms. Kan dit komen doordat het bijv een drukke dag is (iedereen vrij) of kan ik hier zelf nog iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:58
@GeeMoney Het lijkt alsof hij niet in night vision komt. Onder instellingen—>Night Vision —> custom kan je de trigger treshhold instellen.

Volgens mij lees ik verkeerd en is dit je oude camera :+

[ Voor 19% gewijzigd door Ophidian op 01-01-2025 14:16 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ophidian schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:12:
@GeeMoney Het lijkt alsof hij niet in night vision komt. Onder instellingen—>Night Vision —> custom kan je de trigger treshhold instellen.

Volgens mij lees ik verkeerd en is dit je oude camera :+
Ik heb een toegangshek met nu dus nog een Doorbird en bij mijn voordeur heb ik de Doorbird vervangen voor de G4 Pro PoE .
Nu sta ik dus mogelijk op het punt de Doorbird (met I/O relais module want die is alleen te besturen middels een camera van Doorbird) te vervangen voor de Gate-Hub met Intercom.

Maar die Gate-Hub met Intercom zijn relatief nieuw en ik kan weinig praktijk ervaringen vinden waarin 100% de mogelijkheden worden bevestigd die ik wel wil behouden.
Dat betekend dus dat ik remote middels een restAPI het hek moet kunnen bedienen en dat ik na het opnemen op de Intercom binnen dezelfde app ook een https/trigger actie wil kunnen maken richting een extern device. Bijvoorbeeld <pakketje> wat een https call richting mijn home automation is die dan het toegangshek kortstondig opent en de garage.
Om zo dus een pakketbezorger kort toegang te geven tot mijn oprit en garage die dan dus automatisch 60cm wordt geopend. Iets wat nu met de Doorbird perfect werkt.

Op het ui forum zelf wordt er bevestigend beantwoord door onder andere het officiële ui team account dus dat geeft op zich wel vertrouwen. Op 1 vraag antwoorden ze nog niet en dat is dat in de restAPI docs wel een unlock methode is opgenomen maar geen “lock”. Dus die vraag heb ik nog open staan. Ik ga ervanuit dat de API call dan gewoon lock meegeeft ipv unlock maar wel gek dat beide acties dan niet gedocumenteerd staan. Users toevoegen en verwijderen zijn bijvoorbeeld wel beiden gedocumenteerd.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 01-01-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-05 17:31
GeeMoney schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Ik heb een toegangshek met nu dus nog een Doorbird en bij mijn voordeur heb ik de Doorbird vervangen voor de G4 Pro PoE .
Nu sta ik dus mogelijk op het punt de Doorbird (met I/O relais module want die is alleen te besturen middels een camera van Doorbird) te vervangen voor de Gate-Hub met Intercom.

Maar die Gate-Hub met Intercom zijn relatief nieuw en ik kan weinig praktijk ervaringen vinden waarin 100% de mogelijkheden worden bevestigd die ik wel wil behouden.
Dat betekend dus dat ik remote middels een restAPI het hek moet kunnen bedienen en dat ik na het opnemen op de Intercom binnen dezelfde app ook een https/trigger actie wil kunnen maken richting een extern device. Bijvoorbeeld <pakketje> wat een https call richting mijn home automation is die dan het toegangshek kortstondig opent en de garage.
Om zo dus een pakketbezorger kort toegang te geven tot mijn oprit en garage die dan dus automatisch 60cm wordt geopend. Iets wat nu met de Doorbird perfect werkt.

Op het ui forum zelf wordt er bevestigend beantwoord door onder andere het officiële ui team account dus dat geeft op zich wel vertrouwen. Op 1 vraag antwoorden ze nog niet en dat is dat in de restAPI docs wel een unlock methode is opgenomen maar geen “lock”. Dus die vraag heb ik nog open staan. Ik ga ervanuit dat de API call dan gewoon lock meegeeft ipv unlock maar wel gek dat beide acties dan niet gedocumenteerd staan. Users toevoegen en verwijderen zijn bijvoorbeeld wel beiden gedocumenteerd.
Ben zeer benieuwd, gister een youtube video zitten kijken hier:

Heb dan wel geen poort, maar een deur openen en verlichting schakelen op basis van thuiskomst (met kenteken herkenning en persoon herkenning) is natuurlijk wel heel cool. En dan is mijn smarthome op dit moment op basis van een Homey dus Frigate met HA is dan even uitgesloten. En een Ubiquiti oplossing voor LAN heb ik al en kan ik zo een camera systeem van optuigen.
Vraag me dan ook af of de doorbell voldoende gaat zijn of dat de intercom dan de bedoeling is.

Dus als je de sprong in het diepe maakt ben ik wel geinteresseerd in eventuele vorderingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tonne
  • Laatst online: 19:07
Ik wil geen spelbreker zijn. Maar ik lees hier nu wel heel veel posts over Unifi Protect terwijl daar een ander topic voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Jfwiet schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:32:
[...]

Ben zeer benieuwd, gister een youtube video zitten kijken hier:[YouTube: Building Ai Powered Gates For My Smart Home!]

Heb dan wel geen poort, maar een deur openen en verlichting schakelen op basis van thuiskomst (met kenteken herkenning en persoon herkenning) is natuurlijk wel heel cool. En dan is mijn smarthome op dit moment op basis van een Homey dus Frigate met HA is dan even uitgesloten. En een Ubiquiti oplossing voor LAN heb ik al en kan ik zo een camera systeem van optuigen.
Vraag me dan ook af of de doorbell voldoende gaat zijn of dat de intercom dan de bedoeling is.

Dus als je de sprong in het diepe maakt ben ik wel geinteresseerd in eventuele vorderingen.
Helaas kunnen zowel de G4 als de Intercom geen AI kenteken herkenning. Dus moet er nog een extra camera daarvoor geplaatst worden als je dat wilt. Voor mij hoeft dat niet persé, ik doe nu alles op geofencing en dat werkt briljant eerlijk gezegd.

@Tonne Ik vind het een beetje grijs gebied want het andere topic gaat weer specifiek over G4 en niet over algemene Ubiquiti spul waaronder een Gate-Hub of restAPI zaken.
Mocht het hier niet thuis horen dan hoor ik het graag van een mondje/topicstarter en dan mag het verplaatst worden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

GeeMoney schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:13:
[...]

Helaas kunnen zowel de G4 als de Intercom geen AI kenteken herkenning. Dus moet er nog een extra camera daarvoor geplaatst worden als je dat wilt. Voor mij hoeft dat niet persé, ik doe nu alles op geofencing en dat werkt briljant eerlijk gezegd.
Zeker wel. Daar is de AI Port voor. (Heb hem zelf ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Tylen schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:22:
[...]

Zeker wel. Daar is de AI Port voor. (Heb hem zelf ook)
Dat klopt, maar ik bedoel dus dat de Intercom en G4 dit zelfstandig niet kunnen. Daar heb je dus een AI compatible camera voor nodig die op die AI poort moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Laatst online: 19:07
GeeMoney schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:13:
[...]

@Tonne Ik vind het een beetje grijs gebied want het andere topic gaat weer specifiek over G4 en niet over algemene Ubiquiti spul waaronder een Gate-Hub of restAPI zaken.
Mocht het hier niet thuis horen dan hoor ik het graag van een mondje/topicstarter en dan mag het verplaatst worden hoor.
Sorry maar het is in het geheel niet onduidelijk.
[UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Dat forum gaat over Unifi Protect. Dit forum gaat over netwerkapparatuur. Zoals switches, gateways, etc. Geen camera’s.

[ Voor 15% gewijzigd door Tonne op 02-01-2025 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Tonne schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:57:
[...]

Dat forum gaat over Unifi Protect. Dit forum gaat over netwerkapparatuur. Zoals switches, gateways, etc. Geen camera’s.
Die kende ik niet, je hebt gelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tonne schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:00:
Ik wil geen spelbreker zijn. Maar ik lees hier nu wel heel veel posts over Unifi Protect terwijl daar een ander topic voor is.
offtopic:
Ik had gisteren al een report gedaan. Maar blijkbaar hebben de mods ook nieuwjaar :p. Normaliter volgt uit de report in ieder geval vrij snel een move (of remove, geen idee, ik kom niet in het Protect topic :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zijn er al mensen die getest hebben met UniFi CyberSecure by Proofpoint op de UDM Pro/SE?

89 EUR per jaar is niet heel erg veel, maar met HTTPS/DoH en een thuis setup vraag ik me af of het uberhaupt zin heeft om hier geld aan te spenderen. Ook benieuwd naar de performance impact.

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 15:42

Prx

Nu toch maar twee flex mini's 2.5G besteld (al hangen ze al een aantal dagen op dezelfde status). Samen met de UCG Max dan de mogelijkheid om alles op 2.5Gb te gaan bedienen.

Waar ik wel een beetje van baal is dat er gewoon geen goed alternatief is voor de US-8 met PoE passthrough met 2.5G. Dus dan maar een injector ertussen hier en daar.

De volgende stap wordt dan om de US-8-150W die nu de 'core switch' is te gaan vervangen door een Pro Max 16 PoE. Heb helaas geen ruimte voor een rackswitch, dus dan maar the next best thing. Met 4 x 2.5Gb kom ik ook wel uit voor de verbindingen naar de rest van het huis. Om er dan weer 80-100 euro bovenop te gooien voor de Enterprise 8 PoE is me ook weer iets té.

Je mist het toch een beetje, die leuke hybrid switches zoals die US-8 en de 150W. Zoveel bang for buck ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Prx schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:24:
Nu toch maar twee flex mini's 2.5G besteld (al hangen ze al een aantal dagen op dezelfde status). Samen met de UCG Max dan de mogelijkheid om alles op 2.5Gb te gaan bedienen.

Waar ik wel een beetje van baal is dat er gewoon geen goed alternatief is voor de US-8 met PoE passthrough met 2.5G. Dus dan maar een injector ertussen hier en daar.

De volgende stap wordt dan om de US-8-150W die nu de 'core switch' is te gaan vervangen door een Pro Max 16 PoE. Heb helaas geen ruimte voor een rackswitch, dus dan maar the next best thing. Met 4 x 2.5Gb kom ik ook wel uit voor de verbindingen naar de rest van het huis. Om er dan weer 80-100 euro bovenop te gooien voor de Enterprise 8 PoE is me ook weer iets té.

Je mist het toch een beetje, die leuke hybrid switches zoals die US-8 en de 150W. Zoveel bang for buck ooit.
Een niet Enterprise Enterprise 8 PoE zou inderdaad wel leuk zijn. Haal layer 3 switching er af en het zou waarschijnlijk goedkoper zijn (ondanks dat het in hardware zeer waarschijnlijk niet uit maakt?). En dan heb je wel nog 8x 2,5Gbit/s + 2x SFP+. En echte high capacity alternatieven, voor "core" switch, zijn er nu ook niet. De Pro Max heeft ook zijn nukken (maar 4x 2,5Gbit/s op 16 poorts model). Dan zou je nog bijna voor een Aggregation gaan met 8x SFP+, en daar waar nodig wat RJ45 modules in plaatsen ondanks dat dat ook (zwaar) nadelig is v.w.b. warmteontwikkeling en energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-05 16:16

Ik heb nog steeds hoop dat ze 'binnenkort' met een fatsoenlijke 2,5G lijn komen, om inderdaad de US8's op te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:08

Mr-D.

interpunctie? no hero here

The_Admin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:35:
[...]

Ik heb nog steeds hoop dat ze 'binnenkort' met een fatsoenlijke 2,5G lijn komen, om inderdaad de US8's op te volgen.
Heb liever de 10G lijn, niet alle 10G netwerk kaarten kunnen terugschalen naar 2.5 maar wel naar 1.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-05 16:16
Mr-D. schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:51:
[...]

Heb liever de 10G lijn, niet alle 10G netwerk kaarten kunnen terugschalen naar 2.5 maar wel naar 1.
Ja ook prima, als er maar iets komt voor een redelijke prijs en form factor met >6 PoE++ poorten die >2,5G kunnen doen, dat heeft inmiddels bijna iedere andere fabrikant wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
The_Admin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Ja ook prima, als er maar iets komt voor een redelijke prijs en form factor met >6 PoE++ poorten die >2,5G kunnen doen, dat heeft inmiddels bijna iedere andere fabrikant wel
Ik heb ook “noodgedwongen” maar even de 8-Poorts PoE Lite genomen in afwachting van een opvolger met ten minste 2.5gbps inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Maar voor een 10Gbit/s switch kan natuurlijk hetzelfde gelden, dat die alleen 1Gbit/s en 10Gbit/s doet ;) Met nieuwe hardware wellicht onwaarschijnlijk, maar ook daar kan het. Daarnaast is 10Gbit/s duur, zowel in aanschaf als in gebruik (hoger energieverbruik). En 10Gbit/s is voor normale clients overkill en server achtige toepassingen heb je vaak bij elkaar en kun je waarschijnlijk beter met SFP+ (/een DAC) uit de voeten, wat ook weer de kosten drukt. En bij een 10Gbit/s switch wil je natuurlijk ook weer een 10Gbit/s+ uplink hebben 25G QSFP zal ook weer een heel ander kostenplaatje aan hangen.
En (aggregate) switches met 10G SFP+ en hogere uplink hebben ze al. Hangt alleen ook een prijskaartje aan. Switches met volledige 2,5Gbit/s capaciteit hebben ze denk ik alleen de Enterprise 8 PoE, Flex Mini 2.5G en mogelijk nog wat dikke Enterprise switches (met 24 of 48 poorten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:36

pinda powerrr

Slow down...

The_Admin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Ze zijn nog aan het overleggen over de naam.

Enterprise-Student-Multi-Ultra ofzo 😂

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2158854

Heb nu een Unifi Security Gateway (USG).
Die mag zo onderhand wel een keer vervangen worden daar deze EOL is.
Heb er nu al enige tijd een Wireguard VPN op draaien (via cli 'hack').
Deze tunnel is echter een split tunnel en geen full tunnel.
Dat was de oorspronkelijke VPN die op deze USG zat wel, echter werdt dat niet meer supported op Android. Vandaar de Wireguard oplossing.

Weet iemand of een Unifi Gateway Max (niet de cloud versie) een VPN optie heeft waarbij je weer een Full tunnel VPN kan opzetten?

Overigens de 1e post van dit topic is al 5 jaar oud, de devices die daar staan ook.
Wellicht tijd voor een update? @Kavaa @Jeroen_ae92 ? Of nieuw deel?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 2158854 op 03-01-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

RobertMe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:38:
[...]

Maar voor een 10Gbit/s switch kan natuurlijk hetzelfde gelden, dat die alleen 1Gbit/s en 10Gbit/s doet ;) Met nieuwe hardware wellicht onwaarschijnlijk, maar ook daar kan het. Daarnaast is 10Gbit/s duur, zowel in aanschaf als in gebruik (hoger energieverbruik). En 10Gbit/s is voor normale clients overkill en server achtige toepassingen heb je vaak bij elkaar en kun je waarschijnlijk beter met SFP+ (/een DAC) uit de voeten, wat ook weer de kosten drukt. En bij een 10Gbit/s switch wil je natuurlijk ook weer een 10Gbit/s+ uplink hebben 25G QSFP zal ook weer een heel ander kostenplaatje aan hangen.
En (aggregate) switches met 10G SFP+ en hogere uplink hebben ze al. Hangt alleen ook een prijskaartje aan. Switches met volledige 2,5Gbit/s capaciteit hebben ze denk ik alleen de Enterprise 8 PoE, Flex Mini 2.5G en mogelijk nog wat dikke Enterprise switches (met 24 of 48 poorten).
Heb thuis inderdaad meerdere servers draaien, en alles word centraal opgeslagen, niet echt op de pc of laptop zelf en dan is een snelle verbinding intern wel lekker.
Maakt ook niet uit welke pc of laptop ik pak, zit altijd in mijn eigen omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr-D. schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:25:
[...]

Heb thuis inderdaad meerdere servers draaien, en alles word centraal opgeslagen, niet echt op de pc of laptop zelf en dan is een snelle verbinding intern wel lekker.
Maakt ook niet uit welke pc of laptop ik pak, zit altijd in mijn eigen omgeving.
Klinkt mij als een niche oplossing/opzet. En daarvoor heeft UI vast een niche product met bijbehorend prijskaartje :+

En als je ook zo een laptop kunt pakken dan vermoed ik dat dat ook werkt via wifi? En full duplex wifi van 10Gbit/s moet ik nog tegen komen ;) Denk dat het al heel wat is als je "full" duplex 2,5Gbit/s haalt (dus eigenlijk 5Gbit/s gezien wifi half duplex is). En nouja, als dat werkt, is 2,5Gbit/s over kabel ook voldoende :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

RobertMe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:46:
[...]

Klinkt mij als een niche oplossing/opzet. En daarvoor heeft UI vast een niche product met bijbehorend prijskaartje :+

En als je ook zo een laptop kunt pakken dan vermoed ik dat dat ook werkt via wifi? En full duplex wifi van 10Gbit/s moet ik nog tegen komen ;) Denk dat het al heel wat is als je "full" duplex 2,5Gbit/s haalt (dus eigenlijk 5Gbit/s gezien wifi half duplex is). En nouja, als dat werkt, is 2,5Gbit/s over kabel ook voldoende :p
Ach een beetje prutsen op het netwerk is best leuk.
En al mijn laptops zijn bedraad en anders via een docking station 😁

Alleen telefoons en wat iot zijn draadlois

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 10:05
Vandaag de UDM SE aangesloten, ging erg makkelijk. Heb alleen een vraag, ik haalde toch wel betere snelheden via speedtest op de Zyxel router. Nu direct de UDM SE aangesloten op WAN en ik vraag mij af waar het verschil van komt? Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/172064547920674818/1325107059120803931/143E56C7-3E20-44B3-8BC4-AFFD04C58743.png?ex=677a959e&is=6779441e&hm=4d40833e7a84a58bc31b378d77c31340686e983590be06087fec8aac57db50eb&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35

franssie

Save the albatross

stfnz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:24:
Vandaag de UDM SE aangesloten, ging erg makkelijk. Heb alleen een vraag, ik haalde toch wel betere snelheden via speedtest op de Zyxel router. Nu direct de UDM SE aangesloten op WAN en ik vraag mij af waar het verschil van komt? Iemand een idee?

[Afbeelding]
Komt omdat Unifi niet lekker kan omgaan met PPoE en de Zyxel wel (andere hardware)
Zoek maar eens op PPoE in dit topic.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 04-01-2025 15:40 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 22:39
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Komt omdat Unifi niet lekker kan omgaan met PPoE en de Zyxel wel (andere hardware)
Niet alleen PPoE, ik vermoed dat de MTU waarde ook niet goed staat. Er zijn overigens maar weinig fabrikanten die toestaan om binnen een PPoE verbinding de MTU waarde in te stellen op 1500. Terwijl er wel een officiele standaard is, namelijk RFC4638

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Hmm ik probeer het te begrijpen, in deze is PPoE wanneer ik de UDM SE nu dus verbonden hem via de netwerk controller in deze dus de ONT?

Jammer dat het niet goed werkt. Is er nog een oplossing voor of zal ik het dan moeten doen met deze lagere snelheden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[Afbeelding]
940Mbit/s komt overeen met 1Gbit/s poorten (waarbij je na de overhead van ethernet, IP, TCP nog 940Mbit/s zoiets over houd op de data laag). Kan dat het dus zijn? Dat je de UDM SE hebt aangesloten met de 1Gbit/s ethernet poorten "ergens" (aka: geen gebruik maakt van de SFP+ poorten of vervolgens een losse switch hebt met of SFP of maar weer 1Gbit/s poorten), terwijl de Zyxel mogelijk 2,5Gbit/s poorten heeft en is aangesloten op een PC (/laptop) met een 2,5Gbit/s poort?

Edit:
Overigens haal ik ook nergens PPPoE vandaan zoals anderen doen. Sure, er zijn ISPs die PPPoE toepassen, maar ik zie nergens welke ISP gebruikt wordt / dat je zelf PPPoE hebt moeten instellen / ... (de vraag v.w.b. hoe het met PPPoE zit lijkt mij eerder te duiden op dat je geen PPPoE hebt ingesteld en dus niet nodig hebt en dus het probleem niet is).

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 04-01-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@RobertMe staat wat impliciet in de afbeelding, Odido (Zyxel)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
In de screenshot zit ik odido staan dus denk niet dat pppoe er iets mee te maken heeft :)

Naast je snelheid heb je zo te zien ook slechtere ping onder load.

Is het niet gewoon verkeerde momentopname? Keertje opnieuw testen? Of nog makkelijker: de udm even achter de zyxel nat achter nat. Dan kun je het makkelijk vergelijken

[ Voor 57% gewijzigd door laurens0619 op 04-01-2025 15:54 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:51:
@RobertMe staat wat impliciet in de afbeelding, Odido (Zyxel)
Woeps, idd, ISP wel vermeld. Maar ik geloof @laurens0619 meteen "op zijn blauwe ogen" dat die geen PPPoE doen. Van de drie grote meen ik alleen KPN, Delta sowieso niet, en Odido meende ik ook van niet.

Dus PPPoE is dan per definitie niet het issue en dus is het vast "gewoon" de 1Gbit/s poort die gebruikt wordt ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfnz
Bedankt voor de reacties. Ik zat op port 9, dus die van 2.5GBe.
Heb het meerdere keren getest en hij bleef op dezelfde snelheid hangen.
Ik zal de optie van UDM achter Zyxel ook eens proberen.

Edit: Oeps, ik zat fout. Ik had de WAN als 2.5GBe, maar mijn aansluiting naar desktop zal dan wel een 1GBe geweest zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door stfnz op 04-01-2025 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stfnz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:00:
Bedankt voor de reacties. Ik zat op port 9, dus die van 2.5GBe.
Heb het meerdere keren getest en hij bleef op dezelfde snelheid hangen.
Ik zal de optie van UDM achter Zyxel ook eens proberen.
Naar de specs kijkende zit er maar één 2,5Gbit/s poort op, en dat is de RJ45 WAN poort. Dus dan blijft mijn punt staan: de PC waarmee je test is aangesloten op een 1Gbit/s poort. Tenzij je een losse 2,5Gbit/s capable switch hebt aangesloten middels SFP+. Maar gezien de vraag ga ik daar niet vanuit.

Edit:
Als je bij de UDM SE wilt blijven is de "oplossing" dus een 2,5Gbit/s capable switch kopen die je met SFP+ op de UDM SE kunt aansluiten. Goedkoopste optie is de Pro Max 16 voor ergens in de €300 meen ik en dan heb je nog maar 4 2,5Gbit/s poorten. Ik zou dus eerder een andere router overwegen als dit je echt stoort.

[ Voor 21% gewijzigd door RobertMe op 04-01-2025 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:38

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]
Boven de 940-950Mbps kan je enkel halen met een fysieke 2.5Gbps connectie aan WAN en LAN kant. Odido levert tegenwoordig een 2.5Gbps of 10Gbps router met een 10Gbps XGS-PON ONT, afhankelijk van welk abo je afneemt. Odido consumenten abo's gebruiken geen PPPoE, simpelweg DHCP met VLAN 300.

Ben recent overgestapt op Odido 2Gbps glasvezel, daar wordt ook een 10Gbps XGS-PON ONT bij meegeleverd. Heb deze met een uitvoering: Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG aangesloten aan mijn UDM-SE, de connectie vanuit Odido naar mijn UDM-SE is dus nu op 10Gbps. In de andere SFP+ poort heb ik de USW-Enterprise-8-PoE aangesloten via een DAC en de rest van mijn netwerk zit daarachter.

Toen ik nog een GPON connectie had, kwam ik ook niet boven de 940-950Mbps uit, omdat de fysieke connectie simpelweg niet meer aan kon met een 1Gbps connectie.

Kan nu boven de 2Gbps snelheden halen, test begint rond de 2.6Gbps en zit na verloop van tijd rond de 2.2Gbps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/442FP3y--XYSpdg6nH99B27Kbr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KI9iAGE0TRakUCpTmsBgCg6Z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 04-01-2025 16:41 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
Bedankt voor de reacties.
Ik heb dus echt maar een enkele 2.5GB port nodig in mijn gebruik, haha. Dus een hele switch er aan daarvoor wordt inderdaad een dure grap. Ik ga mijn opties even bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:38

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
stfnz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:47:
Bedankt voor de reacties.
Ik heb dus echt maar een enkele 2.5GB port nodig in mijn gebruik, haha. Dus een hele switch er aan daarvoor wordt inderdaad een dure grap. Ik ga mijn opties even bekijken.
De UCG-Max is dan waarschijnlijk een betere optie voor je dan de UDM-SE. Als het puur om de 2.5GbE gaat.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
BiG-GuY schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:50:
[...]

De UCG-Max is dan waarschijnlijk een betere optie voor je dan de UDM-SE. Als het puur om de 2.5GbE gaat.
Ik koos voornamelijk voor de UDM SE omdat het me heel erg gaaf lijkt om over een tijdje ook uit te breiden naar de deurbel met lokale opslag etc. Maar ik ga er ff over nadenken.

Edit: Oh dat kan de UCG Max dus ook hmm

[ Voor 5% gewijzigd door stfnz op 04-01-2025 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
stfnz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Ik koos voornamelijk voor de UDM SE omdat het me heel erg gaaf lijkt om over een tijdje ook uit te breiden naar de deurbel met lokale opslag etc. Maar ik ga er ff over nadenken.
UCG-Max heeft ook lokale opslag

Maar meeste mensen gebruiken amper 200mbps actief als ze echt moeite doen, wat moet je met 2gbps transit. O-)

[ Voor 14% gewijzigd door graceful op 04-01-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:08
Raven schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:03:
[...]

* Raven heeft (o.a. met ^ ) in gedachten het netwerk met (op dit moment) 4 VLAN's wat beter ingericht.
* Raven komt op 10 VLAN's uit....

Nu zit de default VLAN in hetzelfde VLAN als bedrade apparaten, niet echt handig om management/infra in hetzelfde VLAN te hebben als pc's, printer en probes (nee niet Cartman's :+ ).

Maar beter inrichten dan nu komt (in gedachten) uit op 10 VLAN's.
Ik heb een nieuwe router, de UCG Ultra, en ga alles opnieuw opzetten en ik vraag me af wat nu best practise is in mijn geval.

Netwerkje thuis.
Alle netwerkapparatuur zit standaard in een 192.168.0.0/24 netwerk, VLAN 1 geloof ik.
Verder een server en wat werkstations in VLAN 100, netwerk 10.10.10.0/24.
Daarnaast ook wat IoT spul in een ander VLAN 110 met netwerk 10.10.20.0/24.
Verder 2 eenvoudige VMware servers met wat VM's in diverse vlan's.
De VMware servers zijn NUCs met 1 NIC.
Stop je die VMware servers dan in hetzelfde netwerk als de netwerkapparatuur, 192.168.0.0/24 of in hetzelfde netwerk als de server en werkstations, 10.10.10.0/24?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:27
Ik wilde vandaag op de netwerkpoort die naar buiten gaat MAC restrictie toepassen. Dus het macadress van de AP die aan de poort hangt allowed en klaar (dacht ik). Maar toen kwam ik er kort daarna achter dat (o.a.) mijn ring camera buiten offline was. Even in de UDM-Pro controller gekeken en toen werdt het mij al snel duidelijk: Restricted MAC ID list does not include all addresses seen on this port. Please update the list or check if there are any unknown clients.

Iemand nog een idee of dit anders kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@hgwj1983 ik gebruik nooit mac filtering maar het lijkt mij wel logisch, je AP is ook gewoon een (domme) switch dus alles wat daarmee verbind zou je moeten toevoegen in je MAC lijst lijkt mij?

edit: maar wat je wil is denk ik dat als iemand je AP van de muur rukt en er een laptop oid aanhangt, dat dat afgevangen wordt?

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 04-01-2025 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@hgwj1983 & @franssie Voor dat soort 'beveiligingen' maak je normaliter gebruik van Vlan's en Trunks welke je per switchpoort kunt definiëren. Ik heb hier géén AP's met een tweede LAN aansluiting dus ik kan het hier nú niet gaan testen voor je maar: Zet op die tweede LAN aansluiting op het AP de gewenste Vlan's en vang de ACL vervolgens af in je firewall (zonder MAC filters op de specifieke L2 'switch' poort in het AP).

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-01-2025 19:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Tonne schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:57:
Dat zijn Topics zoals je hier WEL goed had gepost :
Tonne schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:00:
:)

Forum -> Sub-Forum -> Topic :*)
Waar ik wel een beetje van baal is dat er gewoon geen goed alternatief is voor de US-8 met PoE passthrough met 2.5G.
Dus dan maar een injector ertussen hier en daar.
Ik heb het idee dat die er ook niet meer gaan komen, want ze lijken wel alles, maar dan ook ALLES te maken BEHALVE een dergelijk model :?
Je mist het toch een beetje, die leuke hybrid switches zoals die US-8 en de 150W.
Zoveel bang for buck ooit.
"Bang for buck" gaan ze sowieso niet meer worden als je naar de prijzen van UniFi spullen kijkt de afgelopen jaren... :X :| :/

Mijn Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) was € 289 en nu dus gewoon € 445 :o 7(8)7
En dan is het niet eens een nieuw model !!
Ik vond die hele 2,5 en 5 Gbps toestand onzin sinds "Day #1" maar helaas blijft het uitmelken van 2,5 Gbps maar doorgaan en doorgaan... -O-

Het is ook jammer dat die Aquantia 10 Gbps NICjes uiteindelijk onbetrouwbaar bleken te zijn, want die hadden dat eventueel kunnen voorkomen :'(

Gelukkig hebben we eBay en webshops zoals Uptimed nog voor een redelijk betaalbaar 10 Gbps netwerk :)
RobertMe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:38:
Daarnaast is 10Gbit/s duur, zowel in aanschaf als in gebruik (hoger energieverbruik).
Viel IMHO mee voordat de prijzen van hardware in het algemeen belachelijk hoog werden en maar bleven stijgen... ;)
En 10Gbit/s is voor normale clients overkill
Ligt er maar net aan wat je ermee doet...
en server achtige toepassingen heb je vaak bij elkaar en kun je waarschijnlijk beter met SFP+ (/een DAC) uit de voeten, wat ook weer de kosten drukt.
Dat dan weer wel :)
En bij een 10Gbit/s switch wil je natuurlijk ook weer een 10Gbit/s+ uplink hebben 25G QSFP zal ook weer een heel ander kostenplaatje aan hangen.
Als je spullen toch bij elkaar staan dan heb je aan zoiets genoeg : MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN
Of zoiets : MikroTik CRS309-1G-8S+IN

Of beiden !!! >:) :*) :+
Anoniem: 2158854 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:04:
Heb nu een Unifi Security Gateway (USG).
Die mag zo onderhand wel een keer vervangen worden daar deze EOL is.
Heb er nu al enige tijd een Wireguard VPN op draaien (via cli 'hack').
Deze tunnel is echter een split tunnel en geen full tunnel.

Weet iemand of een Unifi Gateway Max (niet de cloud versie) een VPN optie heeft waarbij je weer een Full tunnel VPN kan opzetten?
Volgens mij is het hebben van een Split-Tunnel juist een beperking bij nieuwere UniFi Routers en zit je sowieso vast aan een volledige tunnel :)
RobertMe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:46:
Denk dat het al heel wat is als je "full" duplex 2,5Gbit/s haalt (dus eigenlijk 5Gbit/s gezien wifi half duplex is).
802.11ax zou toch meer als een Switch moeten werken en zou niet meer Half-Duplex mogen zijn of toch wel :?
laurens0619 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:51:
In de screenshot zit ik odido staan dus denk niet dat pppoe er iets mee te maken heeft :)

Naast je snelheid heb je zo te zien ook slechtere ping onder load.

Is het niet gewoon verkeerde momentopname? Keertje opnieuw testen?
Ik heb dat eigenlijk wel constant met Odido en alleen als ik met bepaalde Servers buiten hun eigen netwerk test gaat die waarde omlaag, maar nooit zo laag als de waarde die bij de Upload wordt gemeten...

Geen idee hoe of wat, maar ik ga er ook geen tijd aan besteden, want het blijft maar Speedtest.net tenslotte :)
graceful schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:53:
Maar meeste mensen gebruiken amper 200mbps actief als ze echt moeite doen, wat moet je met 2gbps transit. O-)
Zoals het hoort bij een echte Tweaker : HEBBEN!!! }) :9~

:P :+
hgwj1983 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:21:
Ik wilde vandaag op de netwerkpoort die naar buiten gaat MAC restrictie toepassen. Dus het macadress van de AP die aan de poort hangt allowed en klaar (dacht ik). Maar toen kwam ik er kort daarna achter dat (o.a.) mijn ring camera buiten offline was. Even in de UDM-Pro controller gekeken en toen werdt het mij al snel duidelijk: Restricted MAC ID list does not include all addresses seen on this port. Please update the list or check if there are any unknown clients.

Iemand nog een idee of dit anders kan?
Kijk eens of je wat met RADIUS en 802.1x kan doen en dan op basis van MAC adressen of zelfs met Certificate Keys en zo...
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:36:
@hgwj1983 ik gebruik nooit mac filtering maar het lijkt mij wel logisch, je AP is ook gewoon een (domme) switch dus alles wat daarmee verbind zou je moeten toevoegen in je MAC lijst lijkt mij?
Moet de UniFi Controller webGUI wel die optie hebben en zoals @hgwj1983 het schrijft zou ik denken dat het niet kan :?
Will_M schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:53:
@hgwj1983 & @franssie Voor dat soort 'beveiligingen' maak je normaliter gebruik van Vlan's en Trunks welke je per switchpoort kunt definiëren. Ik heb hier géén AP's met een tweede LAN aansluiting dus ik kan het hier nú niet gaan testen voor je maar: Zet op die tweede LAN aansluiting op het AP de gewenste Vlan's en vang de ACL vervolgens af in je firewall (zonder MAC filters op de specifieke L2 'switch' poort in het AP).
Leuk idee, maar bij de oude UAP AC Pro werkte dat niet dus ik gok ook niet bij nieuwere modellen, tenzij In Wall variant en dan nog kan je jouw idee niet helemaal uitvoeren geloof ik... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door nero355 op 04-01-2025 19:20 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@nero355 Daarom moet je die tweede 'LAN' aansluiting op een AP eigenlijk ook gewoon alleen willen gebruiken als pass-through naar een volgend AP en niet als volwaardige LAN 'switch' poort welke je afzonderlijk kunt managen.

Misschien dat Cisco dit soort dingen, in tegenstelling tot UI, daarom ook niet aan biedt..... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

nero355 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:17:

Gelukkig hebben we eBay en webshops zoals Uptimed nog voor een redelijk betaalbaar 10 Gbps netwerk :)
Toen Tweak.nl aangaf 10g uit te rollen heb ik Uptimed leeg gekocht 😁
En een mooie mikrotik switch/router gekocht.
Uiteraard als switch uitvoering: MikroTik Cloud Router Switch 312-4C+8XG-RM (CRS312-4C+8XG-RM)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:23:
Daarom moet je die tweede 'LAN' aansluiting op een AP eigenlijk ook gewoon alleen willen gebruiken als pass-through naar een volgend AP en niet als volwaardige LAN 'switch' poort welke je afzonderlijk kunt managen.

Misschien dat Cisco dit soort dingen, in tegenstelling tot UI, daarom ook niet aan biedt..... :o
Ik zie het al voor me :>

Met wat creativiteit krijg je dan een letterlijke Daisy chain van UAPjes !!! O+ :+
Mr-D. schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:24:
Toen Tweak.nl aangaf 10g uit te rollen heb ik Uptimed leeg gekocht 😁
En een mooie mikrotik switch/router gekocht.

Uiteraard als switch uitvoering: MikroTik Cloud Router Switch 312-4C+8XG-RM (CRS312-4C+8XG-RM)
NICE!!! :*) _O_ oOo

[ Voor 27% gewijzigd door nero355 op 04-01-2025 19:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:17:
Mijn Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) was € 289 en nu dus gewoon € 445 :o 7(8)7
En dan is het niet eens een nieuw model !!
Onzin vergelijking, want ten eerste is het geen UI prijs, en ten tweede is het apparaat niet meer verkrijgbaar (gezien UI hem niet meer verkoopt en maar 2 shops in de PW deze verkopen). En bij oude voorraad / producten die niet meer geproduceerd worden zie je best wel heel erg vaak gekke dingen in de prijs. De redelijke flatline van de minimum prijs in de eerste helft van 2022 en vervolgens ineens de sprong omhoog geeft naar mijn idee ook wel aan dat het vanaf toen klaar was. Waarmee de minimum prijs tot die tijd gewoon onder de €300 heeft gelegen wat dus matcht met jouw €289. Alles daarna qua prijs is waarschijnlijk onzin en gedeeltelijk shops met oude voorraad die hopen dat een gek het nog koopt voor deze prijs.

Als je nu een 16 poorts model wilt hebben koop je de Lite (€209), Gen 2 (€307), of Pro Max (€270) / Pro Max PoE (€412). En de meest realistische opvolgers zijn dan de Gen 2 die niet echt duurder is maar kleiner PoE budget heeft of de Pro Max PoE die wel fors duurder is maar ook 2x SFP+ heeft (vs SFP) en 4x 2,5Gbit/s (en PoE++) incl 180W totale PoE budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:05
Misschien een stomme vraag, maar ik stel hem toch :) . Zie onderstaande twee schetsjes. Wat is nu de beste manier om twee switches aan te sluiten?

.

Oplossing 1: vanuit de gateway beide switches aansluiten

.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEZt-R5SNNWkqSF229fQKYE0sJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SzUMGESkzTraAt8ql5X1HeQw.png?f=fotoalbum_large
.

Oplossing 2: vanuit switch 1 een kabeltje naar switch 2

.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAe9ndgTwyns7nAyHWTUV0346dQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YtjAzpViw49UJqt1GSXh42TY.png?f=fotoalbum_large

Beide switches zitten in dezelfde patchkast. Hier zit ook de USG cloud gateway ultra in. Wat is nu netwerk-technisch de beste manier om deze twee switches aan te sluiten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als ik terugdenk aan het doorfluisterspel op de lagere school denk ik, hoe minder hops, hoe beter. Optie 1 dus.

edit: hangt er natuurlijk wel vanaf wat je waar aansluit, als je servers hebt etc

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 04-01-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:30:
Als ik terugdenk aan het doorfluisterspel op de lagere school denk ik, hoe minder hops, hoe beter. Optie 1 dus.

edit: hangt er natuurlijk wel vanaf wat je waar aansluit, als je servers hebt etc
Dat denk ik ook, maar het is niet echt gebaseerd op kennis laten we maar zeggen :) . Ik zou graag de technische uitleg willen. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:30:
Leuke vergelijking (y)

In dit geval maakt het qua netwerkverkeer / latency amper wat uit doordat er geen échte L3 switches als intermediate gebruikt worden en alles op L2 'Campus-Lan' a'like gekoppeld is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Als ik google op hoeveel latency een willekeurige switch toevoegt, kom ik op 50 to 125 microseconde. Dus optie 1 om zo min mogelijk toe te voegen.

Ik denk dat je geen verschil zal merken met optie 2.

[ Voor 3% gewijzigd door Chris.nl op 04-01-2025 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:32
smeerbartje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:32:
[...]

Dat denk ik ook, maar het is niet echt gebaseerd op kennis laten we maar zeggen :) . Ik zou graag de technische uitleg willen. Ben benieuwd!
De verdeling van de bandbreedte is beter met oplossing 1. Bij oplossing 1 heeft elke switch een directe lijn met de router. over elke kabel gaat dus alleen het verkeer van 1 switch. Bij oplossing 2 gaat het verkeer van 2 switches over de kabel tussen switch 1 en de router.

Net zoals de verdeling van risico op verstoringen. Bij oplossing 2 hebben de apparaten op switch een grotere kans op uitval door een defecte switch (het verkeer gaat immers door 2 switches)

Bij regulier huis-tuin-en-keuken-gebruik ga je het verschil niet of nauwelijks merken. In huis kan je lang niet altijd de meest optimale kabelroute gebruiken en ontkom je niet aan cascade / daisy chain oplossingen zoals oplossing 2.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
FredvZ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:41:
[...]

De verdeling van de bandbreedte is beter met oplossing 1. Bij oplossing 1 heeft elke switch een directe lijn met de router. over elke kabel gaat dus alleen het verkeer van 1 switch. Bij oplossing 2 gaat het verkeer van 2 switches over de kabel tussen switch 1 en de router.

Net zoals de verdeling van risico op verstoringen. Bij oplossing 2 hebben de apparaten op switch een grotere kans op uitval door een defecte switch (het verkeer gaat immers door 2 switches)

Bij regulier huis-tuin-en-keuken-gebruik ga je het verschil niet of nauwelijks merken. In huis kan je lang niet altijd de meest optimale kabelroute gebruiken en ontkom je niet aan cascade / daisy chain oplossingen zoals oplossing 2.
Perfect, dank voor je duidelijke uitleg! Ik ga morgen even wat klooien in de meterkast :) :) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:08
smeerbartje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:24:
Misschien een stomme vraag, maar ik stel hem toch :) . Zie onderstaande twee schetsjes. Wat is nu de beste manier om twee switches aan te sluiten?

.

Oplossing 1: vanuit de gateway beide switches aansluiten

.
[Afbeelding]
.

Oplossing 2: vanuit switch 1 een kabeltje naar switch 2

.
[Afbeelding]

Beide switches zitten in dezelfde patchkast. Hier zit ook de USG cloud gateway ultra in. Wat is nu netwerk-technisch de beste manier om deze twee switches aan te sluiten?
De theorie, best practise, zal plaatje 1 zeggen, maar nodes op switch 2 die willen communiceren met nodes op switch 1 gaan dan via de router terwijl ze in plaatje 2 niet via de router hoeven.
Ik zou in jouw geval voor plaatje 1 gaan, om 1 poort minder te verliezen op switch 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Ik zou de twee switches verpatsen en een switch met 16/24 poorten in de plaats kopen. Zeker als de twee switches op dezelfde plek zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat voorbeeld heb ik laatst moeten gebruiken om mijn zwager uit te leggen dat zijn draadloze mesh over drie verdiepingen voor hem een prima snelheid geeft, maar een waardeloze latency/ping voor mijn neefje sie boven probeert te gamen op een game pc die ze samen hebben gebouwd. Het verschil tussen snelheid en bandbreedte is gewoon moeilijk uit te leggen helaas.
Dit voorbeeld kwam in me op en hielp, zeker nadat ik uitlegde dat het bericht in de keten ook weer terug moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:13:
[...]

Dat voorbeeld heb ik laatst moeten gebruiken om mijn zwager uit te leggen dat zijn draadloze mesh over drie verdiepingen voor hem een prima snelheid geeft, maar een waardeloze latency/ping voor mijn neefje sie boven probeert te gamen op een game pc die ze samen hebben gebouwd. Het verschil tussen snelheid en bandbreedte is gewoon moeilijk uit te leggen helaas.
Dit voorbeeld kwam in me op en hielp, zeker nadat ik uitlegde dat het bericht in de keten ook weer terug moest.
Gebruik de snelweg als vergelijking.
Of een bus en een Ferrari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

GeeMoney schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:55:
[...]

Gebruik de snelweg als vergelijking.
Of een bus en een Ferrari.
werkt niet met ping helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:58:
[...]

Ping moet je zien als een auto over de snelweg.
Als er file staat op de 5 baans A2 duurt je ping dus langer om heen en weer te gaan.
Als het rustig is kan hij op de toegestane snelheid heen en weer en is hij dus sneller.

Uiteraard passen we simplificatie toe.
Ping is immers weer ICMP maar zo kunnen we nog wel even doorgaan ;) .

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 05-01-2025 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:58:
[...]

Latency vs bandbreedte kom je denk ik ook al snel uit op een "Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway". Wel een hoge bandbreedte, duurt alleen lang voordat het van A naar B is (trage latency).

Of waarschijnlijk een nog beter voorbeeld. Als je vroeger op TV het nieuws keek en ze belden met een correspondent aan de andere kant van de wereld dan zaten er altijd gaten in het gesprek als degene "hier" een vraag stelde waar de ander op moest reageren. Omdat er een "vertraging op de lijn" was. En de latency is dan dus de vertraging in tijd. Die gesprekken hadden een latency van enkele seconden, waar die latency tegenwoordig kleiner dan een seconde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

GeeMoney schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:02:
[...]

Ping moet je zien als een auto over de snelweg.
Als er file staat op de 5 baans A2 duurt je ping dus langer om heen en weer te gaan.
Als het rustig is kan hij op de toegestane snelheid heen en weer en is hij dus sneller.
Totdat ICMP (TCP/IP-10) minder belangrijk wordt dan dat het overige verkeer is en een PING gewoon een 'drop' krijgt op basis van het gebruikte protocol >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Will_M schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:08:
[...]

Totdat ICMP (TCP/IP10) minder belangrijk wordt dan dat het overige verkeer wordt en een PING gewoon een 'drop' krijgt op basis van het gebruikte protocol >:)
Ik was je net voor :) . Ik had mijn post nog gewijzigd inderdaad maar ergens houd het op, zeker voor niet-techies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:55:
Ik zou de twee switches verpatsen en een switch met 16/24 poorten in de plaats kopen. Zeker als de twee switches op dezelfde plek zitten.
Volgens mij is dit enige juist antwoord. :P
Zelfs als een PoE is en andere niet, kun je dat nog steeds beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Absoluut niet, want ik hou die prijzen al langer in de gaten :P
want ten eerste is het geen UI prijs
Irrelevant wat mij betreft, want als ze slim zijn laten ze de webshops hun produkten goedkoper verkopen dan zij zelf, zoals de meeste merken doen :)
en ten tweede is het apparaat niet meer verkrijgbaar (gezien UI hem niet meer verkoopt en maar 2 shops in de PW deze verkopen). En bij oude voorraad / producten die niet meer geproduceerd worden zie je best wel heel erg vaak gekke dingen in de prijs.
Voor zover ik weet ging de prijs dus al omhoog toen er nog geen alternatief was vanuit Ubiquiti zelf ;)
De redelijke flatline van de minimum prijs in de eerste helft van 2022 en vervolgens ineens de sprong omhoog geeft naar mijn idee ook wel aan dat het vanaf toen klaar was. Waarmee de minimum prijs tot die tijd gewoon onder de €300 heeft gelegen wat dus matcht met jouw €289. Alles daarna qua prijs is waarschijnlijk onzin en gedeeltelijk shops met oude voorraad die hopen dat een gek het nog koopt voor deze prijs.
Ik heb toch echt meerdere keren € 300+ prijzen gezien :P
Als je nu een 16 poorts model wilt hebben koop je de
- Lite (€209)
- Gen 2 (€307)
- of Pro Max (€270)
- Pro Max PoE (€412).

En de meest realistische opvolgers zijn dan de Gen 2 die niet echt duurder is maar kleiner PoE budget heeft of de Pro Max PoE die wel fors duurder is maar ook 2x SFP+ heeft (vs SFP) en 4x 2,5Gbit/s (en PoE++) incl 180W totale PoE budget.
Dan ga je dus al 3 keer over de € 300 heen en heb je pas bij € 412 een Switch die een € 289 model matched... AUWWW!!! zei de portemonnee :P

Als ik nu op de UI.com website kijk dan vind ik maar twee modellen die interessant zijn :
- https://store.ui.com/us/e...oducts/usw-pro-max-16-poe = Had jij al genoemd.
- https://store.ui.com/us/e...ching/products/usw-24-poe = Net op het randje goed genoeg qua PoE+ budget !!

Gelukkig zijn ze wel stiller in ieder geval en hopelijk ook PWM gezoem vrij...

Maar dan ga je dus wel meteen € 100 over het budget heen !! -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
nero355 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:22:

Dan ga je dus al 3 keer over de € 300 heen en heb je pas bij € 412 een Switch die een € 289 model matched... AUWWW!!! zei de portemonnee :P

Als ik nu op de UI.com website kijk dan vind ik maar twee modellen die interessant zijn :
- https://store.ui.com/us/e...oducts/usw-pro-max-16-poe = Had jij al genoemd.
- https://store.ui.com/us/e...ching/products/usw-24-poe = Net op het randje goed genoeg qua PoE+ budget !!

Gelukkig zijn ze wel stiller in ieder geval en hopelijk ook PWM gezoem vrij...

Maar dan ga je dus wel meteen € 100 over het budget heen !! -O-
Die laatste switch heb ik hier hangen, alweer een jaar of 5. PoE+ budget is echt meer dan genoeg. Misschien tegenwoordig niet meer met de U7's etc... 't Enige wat ik mis is SFP+ voor mijn glasvezeltje... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Over het algemeen wordt hier een separate ssid voor IoT aangeraden. Nu vraag ik me af of jullie ook adviseren om per AP een aparte IoT ssid aan te maken of dat 1 IoT volstaat.

Ik heb 3 AP's: 2 beneden aan iedere kant van het huis (die elkaar qua bereik overlappen) en 1 AP aan het plafond van de vliering die de eerste en tweede etage dekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
outlandos schreef op zondag 5 januari 2025 @ 01:42:
Over het algemeen wordt hier een separate ssid voor IoT aangeraden. Nu vraag ik me af of jullie ook adviseren om per AP een aparte IoT ssid aan te maken of dat 1 IoT volstaat.

Ik heb 3 AP's: 2 beneden aan iedere kant van het huis (die elkaar qua bereik overlappen) en 1 AP aan het plafond van de vliering die de eerste en tweede etage dekt.
Één aparte VLAN plus één aparte ssid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:41
Hangt van de materialen af. Sommige Ali-express wifi chips die er in lampen/dimmers/koelkasten zitten snappen weinig van een multi-AP SSID en ben je beter af met elk AP een eigen 2.4GHz SSID. Als ze op een vaste plek in huis staan kan je ze dan makkelijk met het dichtstbijzijnde AP verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-05 21:48
Ik heb voor mijn nieuwbouwwoning een Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE - Netwerk switch (https://azerty.nl/product...oe-netwerk-switch/4345985) gekocht met 4 Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall Wireless Access Points (inclusief switch) (https://azerty.nl/product...loos-toegangspunt/4965062). Nu bekruipt mij het gevoel dat deze switch "te licht" is, in de zin dat het totale PoE budget (45 Watt) te weinig is om deze 4 WAP's (13 Watt) van stroom te voorzien. Klopt dat en kan ik de switch die ik nu gekocht heb beter omruilen of niet? Ik loop daarbij ook tegen het probleem aan dat switches met een groter PoE budget meteen een stuk duurder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
HeleBoel schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:21:
Ik heb voor mijn nieuwbouwwoning een Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE - Netwerk switch (https://azerty.nl/product...oe-netwerk-switch/4345985) gekocht met 4 Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall Wireless Access Points (inclusief switch) (https://azerty.nl/product...loos-toegangspunt/4965062). Nu bekruipt mij het gevoel dat deze switch "te licht" is, in de zin dat het totale PoE budget (45 Watt) te weinig is om deze 4 WAP's (13 Watt) van stroom te voorzien. Klopt dat en kan ik de switch die ik nu gekocht heb beter omruilen of niet? Ik loop daarbij ook tegen het probleem aan dat switches met een groter PoE budget meteen een stuk duurder zijn.
Zoals ook al eerder hier bekeken is die maximale Wattage alleen nodig als de AP extreem zwaar belast word en alle 4 je AP’s gelijkertijd zo zwaar belasten zal nog een behoorlijke kunst zijn. Ik denk dat het wel los loopt. Je kan altijd nog een injector plaatsen voor 1 AP zodat je er maar 3 PoE gebruikt en je dus wel onder het maximum vermogen blijft.
Een injector is een stuk goedkoper dan naar de Max switch overstappen.

Ik heb zelf 10 PoE(+) devices en dus wel de Max-Pro PoE switch 16-Ports en gemiddeld zit mijn verbruik op 52Watt met uitschieters naar 58-60. Weliswaar allemaal nog WiFi-5 AP’s.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 05-01-2025 08:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HeleBoel schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:21:
Ja dat is te krap als ze allemaal tegelijk zouden opstarten. Je hebt niets over aan POE budget om iets met POE aan te sluiten op de InWall POE out.
Pagina: 1 ... 295 ... 315 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.