Bij mij zit de ethernet aansluiting naast het stopcontact. Prima oplossing zo, met een ultrakorte ethernetkabel.
Hi, vraag tegen beter weten in...
Mijn ouders komen terug verhuizen naar Nederland vanuit de UK. Hun UK telefvisie komt mee. Maar heeft natuurlijk geen CI+ slot. Zit een beetje te kijken naar welke decoders dan handig zijn.
Abonnement hebben ze al die tijd gehouden in NL, omdat ze hun appartement aanhielden.
Klopt het dat de Humax 5200 en 5300 de laatste vrij te plaatsen modellen zijn? Of zijn er nog modernere varianten geleverd?
Mijn ouders komen terug verhuizen naar Nederland vanuit de UK. Hun UK telefvisie komt mee. Maar heeft natuurlijk geen CI+ slot. Zit een beetje te kijken naar welke decoders dan handig zijn.
Abonnement hebben ze al die tijd gehouden in NL, omdat ze hun appartement aanhielden.
Klopt het dat de Humax 5200 en 5300 de laatste vrij te plaatsen modellen zijn? Of zijn er nog modernere varianten geleverd?
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 27-02-2026 10:38 ]
Werkte inderdaad. Ik ben van fUPC naar fUPC gegaan en het modem verhuizen gaat probleemloos voor de opgegeven verhuisdatum. Thanks!giovanni2903 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:33:
[...]
als jij van fziggo naar fziggo gebied of van fupc naar upc verhuisd werkt je modem daarvoor ook al. je moet alleen wel al aangesloten zijn in de ev, in principe heeft ziggo de tijd om jou aan te sluiten tot 1 dag voor de wensdatum
5400C is er ook nog. Deze wordt ook nog steeds op marktplaats aangeboden: https://www.marktplaats.n...arddiskrecorders/q/humax/MikeyMan schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:36:
5200C: 500GB Twintuner
5300C: Single Tuner (geen opnames)
5400C: 1 TB Twintuner
Heeft iemand een idee hoe ik een inzage verzoek kan indienen bij Ziggo, ik wil precies weten wat er vastgelegd is en of er ook aantekeningen gemaakt zijn net zoals bij Odido kennelijk gebeurt.
Ik ben geen klant van ze meer en ga dat ook niet meer worden....
Had al op de website van Ziggo gekeken, maar ik kom daar niet verder behalve een telefoonnummer van Ziggo.
Had al op de website van Ziggo gekeken, maar ik kom daar niet verder behalve een telefoonnummer van Ziggo.
[ Voor 10% gewijzigd door NicoHF op 27-02-2026 12:17 ]
Misschien staat hier wat relevants onder het tabje "je rechten"NicoHF schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:16:
Heeft iemand een idee hoe ik een inzage verzoek kan indienen bij Ziggo, ik wil precies weten wat er vastgelegd is en of er ook aantekeningen gemaakt zijn net zoals bij Odido kennelijk gebeurt.
https://www.ziggo.nl/privacy
Het was even zoeken maar heb een 'raport' kunnen aanvragen.mfransen schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:27:
[...]
Misschien staat hier wat relevants onder het tabje "je rechten"
https://www.ziggo.nl/privacy
Via 'Mijn Ziggo'.
[ Voor 3% gewijzigd door NicoHF op 27-02-2026 12:39 ]
Vrijwel alle moderne TV's hebben wel een CI+ slot, alleen kan het instellen lastig(er) zijn bij buitenlandse TV modellen.MikeyMan schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:36:
Mijn ouders komen terug verhuizen naar Nederland vanuit de UK. Hun UK televisie komt mee. Maar heeft natuurlijk geen CI+ slot. Zit een beetje te kijken naar welke decoders dan handig zijn.
Ik weet niet of ze ook nog een eigen smartcard hebben?
Ziggo houd tegenwoordig regelmatig "opschoon acties" bij smartcards waarvan ze denken dat deze niet meer worden gebruikt:
Vodafone & Ziggo Community:2 smartcards zijn verwijderd uit het Mijn Ziggo accountThe_Doman schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:07:
Het anti smartcard beleid/policy wordt bij Ziggo blijkbaar weer opgevoerd/aangescherpt?
Eigen smartcards worden nu al snel gedeactiveerd/verwijderd bij vermoeden van geen actief gebruik:
Vodafone & Ziggo Community: Smartcard uit account
Vodafone & Ziggo Community: Smartcard uit account
De smartcard is geactiveerd en staat weer netjes in je abonnement. Ik heb daarnaast begrepen dat deze kaart n.a.v. een opschoningsactie was verwijderd.
Dit gebeurt niet zomaar. De kaart wordt dan eerst een bepaalde periode geblokkeerd. En als er dan geen refresh (zenders opnieuw ophalen) plaatsvindt, wordt de kaart op een gegeven moment na inactiviteit opgezegd.
Ik ben verder niet bekend met de termijn die hier aan vooraf gaat, maar goed, ik ben blij dat het (eindelijk) is geregeld nu.
[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 27-02-2026 13:26 ]
@The_Doman Ze hebben een eigen werkende smartcard. Die zit nu in een oudere tv waar nog wel CI+ in zit. Maar geloof dat ze toch voor een nieuwe tv gaan.
nieuwe tv of inderdaad een humax5300 van martplaats afplukken
Dat was het inderdaad, niet goed gekeken toen ik het modem plaatste in de meterkast.giovanni2903 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:01:
Hoezo gammel? Je zet het modem erop en trekt m naar je toe waardoor hij vast zit op de beugel.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
KPN spant nu een rechtszaak aan tegen Ziggo vanwege misbruik van de term glasvezel voor het coax netwerk.
https://www.ad.nl/binnenl...l-is-misleidend~a65266ad/
Hadden ze veel eerder moeten doen. In 2014 al, direct nadat de RCC had uitgesproken dat het niet mocht. Nu is het meer dan een decennium “getolereerd” en kan Ziggo claimen dat de term inmiddels ingeburgerd is.Donnu schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 06:37:
KPN spant nu een rechtszaak aan tegen Ziggo vanwege misbruik van de term glasvezel voor het coax netwerk.
Ik denk dat Ziggo moet inbinden. Ziggo biedt internet over de coaxkabel of glasvezel, maar glasvezelkabel bestaat niet.
Er is niks mis mee als Ziggo de term glasvezel gebruikt in Edam of in de Deltafiber gebieden, maar waar uitsluitend een coax aansluiting is moet Ziggo de term glasvezel laten vallen.
Er is niks mis mee als Ziggo de term glasvezel gebruikt in Edam of in de Deltafiber gebieden, maar waar uitsluitend een coax aansluiting is moet Ziggo de term glasvezel laten vallen.
De truc zit in het streepje, glasvezel-kabel, dat geeft aan dat het niet één iets is maar een combinatie. Hoort eigenlijk glasvezel-coax(kabel) te heten, maar dan heb je het ouderwetse coax erin.Donnu schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:49:
Ik denk dat Ziggo moet inbinden. Ziggo biedt internet over de coaxkabel of glasvezel, maar glasvezelkabel bestaat niet.
Maar dat is em nou juist, 90% naar de Ziggo datacenters/netwerkcenters gaat over de glasvezel. Het is enkel laatste +- 100/500 meter over een coax kabel, maar de overige 50/100/300km gaat het over een glasvezel kabel. Dus waarom zou Ziggo coax uitsluitend de coax moeten gebruiken in jouw ogen?Donnu schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:49:
Leuk, creatief rekenen!SirMemeAlot schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:58:
[...]
Maar dat is em nou juist, 90% naar de Ziggo datacenters/netwerkcenters gaat over de glasvezel. Het is enkel laatste +- 100/500 meter over een coax kabel, maar de overige 50/100/300km gaat het over een glasvezel kabel. Dus waarom zou Ziggo coax uitsluitend de coax moeten gebruiken in jouw ogen?
Maar even los daarvan, omdat dat stukje coax bepalend is voor het product wat ze de consument leveren.
Bij glasvezel reken je op symmetrische snelheden en lage latentie waarden. Beide dingen die de coaxkabel niet levert.
Inderdaad een fiber van 100 kilometer en daarna een coax van 0.5 kilometer. Alleen wordt die fiber gedeeld met minimaal 1000 huishoudens, dus we hebben het nu over 100 kilometer fiber en 500 kilometer coax.....SirMemeAlot schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:58:
[...]
Maar dat is em nou juist, 90% naar de Ziggo datacenters/netwerkcenters gaat over de glasvezel. Het is enkel laatste +- 100/500 meter over een coax kabel, maar de overige 50/100/300km gaat het over een glasvezel kabel. Dus waarom zou Ziggo coax uitsluitend de coax moeten gebruiken in jouw ogen?
Niet perse? De gebruikte technieken verder zijn net zo bepalend. Je zou vast RFoG tot aan de woning kunnen leveren en daar in een modem omzetten naar ethernet. Waarbij je over RF dan nog steeds docsis kunt gebruiken. In dat geval zullen docsis + RF nog steeds de beperking zijn ook al heb je 100% glasvezel.Wild Chocolate schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:22:
Maar even los daarvan, omdat dat stukje coax bepalend is voor het product wat ze de consument leveren.
In heel beperkte mate schijnt Ziggo dit te leveren (/als experiment gedaan te hebben?). RFoG tot de woning over glas, en in de woning eerst een apparaat dat RFoG omzet naar coax (zoals in de wijkcentrale gebeurt) en dan een kort stukje coax naar gewoon een standaard docsis modem. Die twee losse apparaten kun je gegarandeerd combineren in één apparaat en dan heb je ook 100% FttH. Alleen dan geen AON of (XGS-)PON maar docsis. En dus vast met alle beperkingen van docsis.,
Als ik je goed begrijp, zeg je: Je zou over glasvezel dezelfde specs (=vooral lagere upload...) kunnen leveren als Ziggo over coax doet? Maar zijn er ook aanbieders die dat doen? (Ziggo zelf? maar de concurrentie toch niet?)RobertMe schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:00:
[...]
Niet perse? De gebruikte technieken verder zijn net zo bepalend. Je zou vast RFoG tot aan de woning kunnen leveren en daar in een modem omzetten naar ethernet. Waarbij je over RF dan nog steeds docsis kunt gebruiken. In dat geval zullen docsis + RF nog steeds de beperking zijn ook al heb je 100% glasvezel.
In heel beperkte mate schijnt Ziggo dit te leveren (/als experiment gedaan te hebben?). RFoG tot de woning over glas, en in de woning eerst een apparaat dat RFoG omzet naar coax (zoals in de wijkcentrale gebeurt) en dan een kort stukje coax naar gewoon een standaard docsis modem. Die twee losse apparaten kun je gegarandeerd combineren in één apparaat en dan heb je ook 100% FttH. Alleen dan geen AON of (XGS-)PON maar docsis. En dus vast met alle beperkingen van docsis.,
Maar de vraag is volgens mij: Kan Ziggo dezelfde specs leveren als FttH, over dat laatste stuk coax? Voor zover ik weet is het antwoord daarop nog steeds een volmondig "Nee!"
[ Voor 0% gewijzigd door Wild Chocolate op 28-02-2026 12:09 . Reden: woordkeuze iets verbeterd ]
Er worden uitspraken gedaan (en rechtzaken gevoerd) over het gebruik van de term "glasvezel". Het enige dat ik stel is dat de term, en het medium, "glasvezel" niks zegt over wat je krijgt of de kwaliteit daarvan.Wild Chocolate schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:07:
[...]
Als ik je goed begrijp, zeg je: Je zou over glasvezel dezelfde kwaliteit (=vooral lagere upload...) kunnen leveren als Ziggo over coax doet? Maar zijn er ook aanbieders die dat doen? (Ziggo zelf? maar de concurrentie toch niet?)
Als Ziggo 100% glasvezel zou gebruiken maar dan RFoG met docsis en dus hetzelfde als dat ze nu gebruiken alleen dan zonder wat meters coax ertussen. Dan zouden ze, volgens jou (en KPN?) dus weer de term "glasvezel" (en dus ook FttH) mogen gebruiken? Ondanks dat de specificaties / ervaring veel slechter zouden zijn dan AON of XGS-PON zoals KPN/Glaspoort, Delta, ... gebruiken? (Want ze zullen dan nog steeds geen symmetrische snelheden leveren).
De zaak gaat over het al dan niet misleidend zijn van de term "glasvezel(-kabel)". En niet over of Ziggo dezelfde kwaliteit kan leveren over iets anders dan.Maar de vraag is volgens mij: Kan Ziggo dezelfde specs leveren als FttH, over dat laatste stuk coax? Voor zover ik weet is het antwoord daarop nog steeds een volmondig "Nee!"
Persoonlijke noot: gebruikt Ziggo deze term bewust omdat die vaag genoeg is in dat het lijkt op glasvezelkabel maar, met koppelteken, is uit te leggen als een hybride glasvezel, (coax)kabel netwerk? Vast wel.
Anderzijds zal het voor een leek vaak niet uitmaken welke techniek gebruikt wordt. Die leek heeft geen super lage latency nodig en zal geen gigabytes per dag uploaden. En als die wel die eisen heeft zal die zich in de materie (moeten) vediepen. Zoals je je bij elke aankoop waarbij je specifieke eisen / verwachtingen hebt je je eigen onderzoek zult moeten doen. En dan blijkt ook snel genoeg dat Ziggo niet alleen de term "glasvezel-kabel" gebruikt maar dat ze het ook een hybride oplossing noemen bestaande uit coax en glasvezel.
Edit/aanvulling:
Glasvezel is dus een medium, dat verder niet veel zegt over wat je krijgt of zou mogen verwachten.
Jullie proberen glasvezel nu naar een algemener ding te trekken als wat jullie zien als zijnde "internet via glasvezel zoals partij X of Y leveren".
Maar daarbij kan ik ook andere voorbeelden verzinnen. TV voor mij is met een coax kabel aangesloten op de TV. Mag ik nu eisen dat KPN/Delta/... niet de term TV mogen gebruiken omdat van oudsher TV via "de kabel" gaat en dat bij hun niet het geval is? En dat het gebruik van de term "IPTV" misleidend is omdat er "TV" in staat? Terwijl het geen gebruik maakt van het medium coax.
[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 28-02-2026 12:25 ]
Ik reageerde op iemand die stelde dat het maar een klein stukje coax is en verder glasvezel. Mijn reactie daarop was dat het functioneel wel duidelijk anders is. En ik denk dat dat wel degelijk zal meewegen in de afweging of de term glasvezel-kabel misleidend is.RobertMe schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:20:
[...]
Er worden uitspraken gedaan (en rechtzaken gevoerd) over het gebruik van de term "glasvezel". Het enige dat ik stel is dat de term, en het medium, "glasvezel" niks zegt over wat je krijgt of de kwaliteit daarvan.
Als Ziggo 100% glasvezel zou gebruiken maar dan RFoG met docsis en dus hetzelfde als dat ze nu gebruiken alleen dan zonder wat meters coax ertussen. Dan zouden ze, volgens jou (en KPN?) dus weer de term "glasvezel" (en dus ook FttH) mogen gebruiken? Ondanks dat de specificaties / ervaring veel slechter zouden zijn dan AON of XGS-PON zoals KPN/Glaspoort, Delta, ... gebruiken? (Want ze zullen dan nog steeds geen symmetrische snelheden leveren).
[...]
De zaak gaat over het al dan niet misleidend zijn van de term "glasvezel(-kabel)". En niet over of Ziggo dezelfde kwaliteit kan leveren over iets anders dan.
Persoonlijke noot: gebruikt Ziggo deze term bewust omdat die vaag genoeg is in dat het lijkt op glasvezelkabel maar, met koppelteken, is uit te leggen als een hybride glasvezel, (coax)kabel netwerk? Vast wel.
Anderzijds zal het voor een leek vaak niet uitmaken welke techniek gebruikt wordt. Die leek heeft geen super lage latency nodig en zal geen gigabytes per dag uploaden. En als die wel die eisen heeft zal die zich in de materie (moeten) vediepen. Zoals je je bij elke aankoop waarbij je specifieke eisen / verwachtingen hebt je je eigen onderzoek zult moeten doen. En dan blijkt ook snel genoeg dat Ziggo niet alleen de term "glasvezel-kabel" gebruikt maar dat ze het ook een hybride oplossing noemen bestaande uit coax en glasvezel.
Wie bepaald de rekensom hier dan? Want mijn verbinding gaat over 90% glasvezel richting het internet, dat er meer coax in de grond ligt dan glasvezel is voor mij niet interessant.Donnu schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:05:
Je rekent verkeerd; 90 procent van het Ziggo netwerk is coaxkabel. [quote]
Glasvezel is niet gelijk aan symmetrische snelheden, dat is vooral de perceptie omdat het zo geleverd wordt. Maar Coax kan ook symmetrisch alleen dan heb je het over verbindindingen van 50/50 of 100/100, het is gewoon een kwestie van hoe richt je je netwerk in bij Coax en wat geef je prioriteit. Lage latency is ook niet per definitie enkel via glasvezel, ik vind 11ms wat ik bij Ziggo heb ook laag, wil niet zeggen dat glasvezel niet lager kan, haalde daar destijds rond de 5ms.Donnu schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:30:
Bij glasvezel reken je op symmetrische snelheden en lage latentie waarden. Beide dingen die de coaxkabel niet levert.
Klopt, ik mis je punt, hoe is dat relevant voor de verbinding die je afneemt? De verbinding die Ziggo beloofd en die je afneemt gaat dan nogsteeds over 90% glasvezel en 5 - 10% coax (getallen zijn fictief voor de duidelijkheid)jadjong schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:51:
[...]
Inderdaad een fiber van 100 kilometer en daarna een coax van 0.5 kilometer. Alleen wordt die fiber gedeeld met minimaal 1000 huishoudens, dus we hebben het nu over 100 kilometer fiber en 500 kilometer coax.....
Moet het er helaas ook even bijzeggen dat deze hele discussie wmb. Niet heel relevant is of ze het glasvezel-kabel, HFC (Hybrid fiber Coax), of simpelweg coax. De redenering vind ik vooral belangrijk want het is niet zo dat we iets perse moeten noemen naar z’n zwakste schakel, we noemen een computer ook niet een Hardeschijf of een auto uitlaat oid. Feitelijk is glasvezel-kabel volgens mij gewoon goed, dat het de indruk wekt bij veel mensen dat het dan glasvezel is, is volgens mij vooral kennisgap aan de zijde van deze mensen.
Verder wel benieuwd wat de rechter er van gaat vinden, ik dacht dat ze in het verleden al eens hadden gezegd dat Ziggo dit mocht blijven gebruiken, maar dit zal ik dan wel verkeerd hebben en/of ze hebben nu andere redenen waarom ze denken dat het niet mag.
Er worden wel over glasvezel non synchrone verbindingen geleverd, niet in Nederland voor zover ik weet, maar in Zweden bijv. Wel. Maar daarbij de Specs bepalen toch niet de benaming? Dat is ook deels een keuze aan hoe richt je je netwerk in.Wild Chocolate schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:07:
[...]
Als ik je goed begrijp, zeg je: Je zou over glasvezel dezelfde specs (=vooral lagere upload...) kunnen leveren als Ziggo over coax doet? Maar zijn er ook aanbieders die dat doen? (Ziggo zelf? maar de concurrentie toch niet?)
Maar de vraag is volgens mij: Kan Ziggo dezelfde specs leveren als FttH, over dat laatste stuk coax? Voor zover ik weet is het antwoord daarop nog steeds een volmondig "Nee!"
[ Voor 18% gewijzigd door SirMemeAlot op 28-02-2026 12:56 ]
Maar als ze die paar meter coax (over het gehele traject van woning tot internet exchange) meewegen dan is "glasvezel-kabel" toch juist. Want ze gebruiken "kabel"Wild Chocolate schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:30:
[...]
Ik reageerde op iemand die stelde dat het maar een klein stukje coax is en verder glasvezel. Mijn reactie daarop was dat het functioneel wel duidelijk anders is. En ik denk dat dat wel degelijk zal meewegen in de afweging of de term glasvezel-kabel misleidend is.
Maken ISPs "met glasvezel" in hun PoPs of op andere plekken niet toevallig gebruik van DACs om switches / routers / OLTs / ... aan te sluiten in een rack? (Direct Attach Copper dus, dat voor korte runs zoals in een rack goedkoper en zuiniger is dan alles maar met glasvezel uitrusten) Dan heb je dus ook al geen 100% puur glasvezel meer
Nee, inderdaad, de kabel waar ik op aangesloten wordt bepaalt de techniek. Dat is coax, dat op iets anders/beters laten lijken is dus misleiding.SirMemeAlot schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:51:
Er worden wel over glasvezel non synchrone verbindingen geleverd, niet in Nederland voor zover ik weet, maar in Zweden bijv. Wel. Maar daarbij de Specs bepalen toch niet de benaming? Dat is ook deels een keuze aan hoe richt je je netwerk in.
En als er dan mensen roepen, "maar er zit ook heel veel glasvezel in het netwerk", dan zeg ik dat maakt niet uit voor het eindresultaat, want dat wordt beperkt door die coax.
EDIT: Ik heb een 230/400V stroomaansluiting. Als Vattenfall dat gaat verkopen als 30 kV stroomaansluiting, is dat ook misleidend. Ook al is het grootste stuk tussen de elektriciteitscentrale en mijn huis 30 kV
[ Voor 13% gewijzigd door Wild Chocolate op 28-02-2026 13:04 ]
Maar de benaming glasvezel-kabel is toch niet alleen voor jouw verbinding, die naam staat voor het hele Ziggo netwerk, en het hele Ziggo netwerk bestaat toch echt uit 90% coax-kabel en 10% glasvezelSirMemeAlot schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:51:
[...]
Wie bepaald de rekensom hier dan? Want mijn verbinding gaat over 90% glasvezel richting het internet, dat er meer coax in de grond ligt dan glasvezel is voor mij niet interessant.
[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 28-02-2026 18:02 ]
Ik neem even aan dat je asymmetrisch bedoelt.SirMemeAlot schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:51:
...
Er worden wel over glasvezel non synchrone verbindingen geleverd, niet in Nederland voor zover ik weet, maar in Zweden bijv. Wel. Maar daarbij de Specs bepalen toch niet de benaming? Dat is ook deels een keuze aan hoe richt je je netwerk in.
Ze moeten helemaal niets.... het is gewoon erg kinderlijk van KPN dat ze op deze manier hun gram hopen te halen nu Ziggo in Amsterdam het netwerk niet hoeft open te stellen voor YouCa. YouCa zal vast gesterkt zijn door KPN. En daarnaast... Ziggo levert toch ook over FTTH? Zelfs in Deltagebied straks? Ik vind het nogal een kinderlijke actie en KPN staat nou niet echt bekend om hun goede trackrecord betreffende aanklachten tegen Ziggo.Donnu schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:49:
[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 28-02-2026 13:35 ]
ben benieuwd of kpn dit gaat winnen, wat hoopt kpn hiermee te bereiken vraag ik me ook af
https://www.reclamecode.nl/uitspraak/?uitspraakId=554360
nieuws: Telenet mag netwerk geen 'fiber' noemen, waarom mag Ziggo-'glasvezel-...
nieuws: Telenet mag netwerk geen 'fiber' noemen, waarom mag Ziggo-'glasvezel-...
Dat vraag ik me ook af, lijkt me niet dat ze er nu nog heel veel voordeel mee bereiken. Dit is bijna eerder gratis reclame, want volgens mij adverteren ze nog amper met glasvezel-kabel, althans ik heb het al tijdje niet meer gezien. Het zal vast nog wel ergens staan, maar niet meer actief in reclames.giovanni2903 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:34:
ben benieuwd of kpn dit gaat winnen, wat hoopt kpn hiermee te bereiken vraag ik me ook af
Of dat zo is weet ik niet, ken niet alle plekken waar ze dit benoemen ze uit mijn hoofd, maar dan blijft het feitelijk alsnog correct.DON PAPA schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:04:
[...]
Maar de benaming glasvezel-kabel is toch niet alleen voor jouw verbinding, die naam staat voor het hele Ziggo netwerk, en het hele Ziggo netwerk bestaat uit 90% coax-kabel en 10% glasvezel
[ Voor 20% gewijzigd door SirMemeAlot op 28-02-2026 19:36 ]
@SirMemeAlot Iets kan wel degelijk zowel technisch correct als misleidend zijn.
Dat kan zeker, maar dat is al snel subjectief.Roetzen schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:57:
@SirMemeAlot Iets kan wel degelijk zowel technisch correct als misleidend zijn.
Uiteraard. Misleiding is sowieso iets subjectiefs. Het is net als schoonheid in het oog van de beschouwer. Dus het is gewoon afwachten wat de rechter er van vindt.SirMemeAlot schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:17:
[...]
Dat kan zeker, maar dat is al snel subjectief.
Vanaf vandaag zijn de SD-kanalen van SBS verleden tijd bij Ziggo en alleen nog in HD beschikbaar.
Er is een still dat aangeeft dat deze kanalen zijn vervallen en deze verwijst naar de HD-kanalen van SBS, Veronica, NET5 en SBS9
Er is een still dat aangeeft dat deze kanalen zijn vervallen en deze verwijst naar de HD-kanalen van SBS, Veronica, NET5 en SBS9
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Klopt. Ik zie op mijn slaapkamer TV met het oude Humax kastje dat ik gratis kreeg toen de analoge TV er uit ging nu alles in HD behalve RTL 4,5,7,8 en Z. Die vijf zijn nog steeds 576i.Sjakie0101 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:09:
Vanaf vandaag zijn de SD-kanalen van SBS verleden tijd bij Ziggo en alleen nog in HD beschikbaar.
Dat doet vermoeden dat Talpa de SD feeds niet meer laat aanleveren.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Waarschijnlijk gewoon uitonderhandeld bij een contractverlenging dat Ziggo deze "gratis" mag uitzenden in HD (aan alle internet-only klanten, of zelfs ex-klanten waarbij de kabel niet is afgesloten).Sjakie0101 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:58:
Dat doet vermoeden dat Talpa de SD feeds niet meer laat aanleveren.
Ik heb deze week pas de veranderingen van de zenders moeten aanpassen, ik dacht dat alles goed was gegaan, maar bij mijn favorieten lijsten waren enkele zenders verdwenen.Sjakie0101 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:09:
Ook kan ik nu SBS 9 op de slaapkamer zien, zit nu ook bij de Kabel TV zenders, misschien komt dit ook door de wijziging naar HD ?
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Bijkomend willen ze natuurlijk ook af van zoveel mogelijk dubbele en inefficiënte streams om ruimte vrij te maken voor OFDM (8Gb/s).RobertMe schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:24:
[...]
Waarschijnlijk gewoon uitonderhandeld bij een contractverlenging dat Ziggo deze "gratis" mag uitzenden in HD (aan alle internet-only klanten, of zelfs ex-klanten waarbij de kabel niet is afgesloten).
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Waarom heb je nog TV van Ziggo vraag je jezelf wel eens af toch?
Nouja, omdat de combi TV/internet het voordeligste is.
TV kijken we amper, maar Wie is de mol is een programma welke we of live of in elk geval zo snel mogelijk terugkijken om spoilers te voorkomen. Zaterdag kijken, lukte niet dus dan gisteren (zondag) maar.
Niet dus.... die aflevering mag je blijkbaar niet of nog niet terug kijken? Zag het terugkijk symbool er niet bij staan en de aflevering starte logischerwijs ook niet. Waardeloos.
Dus naar de gratis NPO app die gewoon op de TV staat en daar kun je wel kijken. Gratis. Voor niets.
Dan de facturen.
Eind november, met Black Friday, overgestapt. Factuur december afwijkend, maar ik dacht dat trekken ze dan in januari wel recht. Niet dus. Naja, abonnement ging op 5 januari in. Dan zal het nog wel een maand duren dat ze alles rechttrekken. Ook niet.
De factuur van maart heb ik ook, nog niets veranderd. Het factuurbedrag is de afgelopen drie maanden ook telkens anders. Gaat lekker dus.
Maar weer bellen, in de wacht hangen, hopelijk iemand aan de lijn die het direct snapt én op kan lossen....
TV kijken we amper, maar Wie is de mol is een programma welke we of live of in elk geval zo snel mogelijk terugkijken om spoilers te voorkomen. Zaterdag kijken, lukte niet dus dan gisteren (zondag) maar.
Niet dus.... die aflevering mag je blijkbaar niet of nog niet terug kijken? Zag het terugkijk symbool er niet bij staan en de aflevering starte logischerwijs ook niet. Waardeloos.
Dus naar de gratis NPO app die gewoon op de TV staat en daar kun je wel kijken. Gratis. Voor niets.
Dan de facturen.
Eind november, met Black Friday, overgestapt. Factuur december afwijkend, maar ik dacht dat trekken ze dan in januari wel recht. Niet dus. Naja, abonnement ging op 5 januari in. Dan zal het nog wel een maand duren dat ze alles rechttrekken. Ook niet.
De factuur van maart heb ik ook, nog niets veranderd. Het factuurbedrag is de afgelopen drie maanden ook telkens anders. Gaat lekker dus.
Maar weer bellen, in de wacht hangen, hopelijk iemand aan de lijn die het direct snapt én op kan lossen....
Ah daarom klaagde moeders over niet werkende zenders, even de favorieten lijst bijgewerkt.Sjakie0101 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:09:
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Niet alle programma’s worden vrijgegeven voor Replay TV. Wat de criteria is daarvoor weet ik niet, maar heb het ook wel paar keer gehad en dat heb ik toen ook zo opgelost idd.B-Real schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:12:
Waarom heb je nog TV van Ziggo vraag je jezelf wel eens af toch?
Dan de facturen.
Andere leverancier en contracten?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik zie zelf niet in waarom RTL contractueel nog aan SD zou vasthouden.
Beste mensen, ik loop tegen een probleem aan met het inloggen op mijn ziggo account alsmede op het community forum.
Ik log in in op mijn ziggo en zie ineens een hele andere pagina dan voorheen; alleen allerlei instellingen die ik kan veranderen.
Het is blijkbaar de nieuwe overzicht pagina.
Wat ik wil is kijken hoeveel een extra wifi pod kost om te huren maar ik kom op mijn ziggo in loop terecht van het koppelen van mijn ziggo- en vodafone accounts. Die had ik al - naar mijn beste weten - lang geleden gekoppeld.
Als ik het opnieuw probeer te koppelen dan krijg ik dus, zoals ik al had verwacht, de melding dat het telefoonnumer en mijn email al bekend zijn .... ik loop dus ff vast
Hetzelfde op de community forums van Ziggo; ik kan niet inloggen met mijn gebruikersnaam - oke, dan heb ik alleen nog mijn email adres - maar dat doet ie ook niet.
Kan iemand hier mij wat tips geven misschien hoe/of ik dit zelf kan oplossen? Ik kan dus niet eens op de community een vraag stellen om mij te helpen.
Ik log in in op mijn ziggo en zie ineens een hele andere pagina dan voorheen; alleen allerlei instellingen die ik kan veranderen.
Het is blijkbaar de nieuwe overzicht pagina.
Wat ik wil is kijken hoeveel een extra wifi pod kost om te huren maar ik kom op mijn ziggo in loop terecht van het koppelen van mijn ziggo- en vodafone accounts. Die had ik al - naar mijn beste weten - lang geleden gekoppeld.
Als ik het opnieuw probeer te koppelen dan krijg ik dus, zoals ik al had verwacht, de melding dat het telefoonnumer en mijn email al bekend zijn .... ik loop dus ff vast
Hetzelfde op de community forums van Ziggo; ik kan niet inloggen met mijn gebruikersnaam - oke, dan heb ik alleen nog mijn email adres - maar dat doet ie ook niet.
Kan iemand hier mij wat tips geven misschien hoe/of ik dit zelf kan oplossen? Ik kan dus niet eens op de community een vraag stellen om mij te helpen.
We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games
Website is momenteel stuk. Later nog eens proberen.
Ik heb drie weken geleden de POA-254 splitter die hier al weer drie jaar op het AOP zat vervangen door een POA-550. De klantenservice deed er niet moeilijk over. Ik heb gezegd dat ik af en toe wat blokjes zag op de TV en dat ik daarom graag het oudere type splitter wilde vervangen door het nieuwste type. De volgende dag had ik hem in huis. Ik zie niet echt veel verschil maar ik ben nu in elk geval voorlopig weer klaar voor de toekomst.😜
[ Voor 3% gewijzigd door Roetzen op 09-03-2026 12:47 ]
De toekomst is glasvezel .
[ Voor 4% gewijzigd door Donnu op 09-03-2026 15:18 ]
Klopt. Vandaar de toevoeging “voorlopig” en de smiley. 😁Donnu schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:18:
Dat is voor Ziggo te laat. De toekomst is nu en velen stappen over op glasvezel of zijn lange tijd terug al overgestapt.Donnu schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:18:
Raar. Ik ben al bijna een jaar geen klant meer bij Ziggo. Vorige week werd ik opeens gebeld door iemand ie zei van Ziggo te zijn, die graag wou weten hoe mijn ervaringen waren geweest. Niet op ingegaan, en afgekapt. Zojuist krijg ik een mail van Ziggo, die legit lijkt te zijn (linkjes direct naar eigen Ziggo website) met daarin dat er een eenmalige factuur met een tegoed van 19,95 Euro klaar staat. Log ik echter in in Mijn Ziggo omgeving en kijk ik bij facturen zie ik niks. Gebeld naar Ziggo (maar dan krijg je een extern bedrijf aan de lijn die blijkbaar klantenservice doen), maar ook zij wisten van niks/konden me niet verder helpen.
Aangezien ook mijn klantnummer in de mail staat denk ik niet direct dat dit phishing/spam is, ondanks dat mijn gegevens wel door Odido gelekt zijn. Zijn er meer mensen die een dergelijke mail gehad hebben?
Aangezien ook mijn klantnummer in de mail staat denk ik niet direct dat dit phishing/spam is, ondanks dat mijn gegevens wel door Odido gelekt zijn. Zijn er meer mensen die een dergelijke mail gehad hebben?
Ik heb een leuke, en ben benieuwd of er hier meer zijn die hetzelfde hebben bij het nieuwe modem (dat het best goed doet overigens).
De laatste dagen pleurt ons internet er zo rond 21:30 (speling van 30 min eerder/later) uit. Wat blijkt het modem besluit dan opnieuw op te starten. In de logfiles vind ik idd een "reset" en een "Digital Security sub status" melding. Maar geen idee wat de oorzaak kan zijn. Voordat ik Ziggo ga contacteren ben ik benieuwd of ik niet gewoon ergens een setting heb staan die dit veroorzaakt, dus ben benieuwd of iemdat hier dit ook wel eens gehad heeft.
Log file:
De laatste dagen pleurt ons internet er zo rond 21:30 (speling van 30 min eerder/later) uit. Wat blijkt het modem besluit dan opnieuw op te starten. In de logfiles vind ik idd een "reset" en een "Digital Security sub status" melding. Maar geen idee wat de oorzaak kan zijn. Voordat ik Ziggo ga contacteren ben ik benieuwd of ik niet gewoon ergens een setting heb staan die dit veroorzaakt, dus ben benieuwd of iemdat hier dit ook wel eens gehad heeft.
Log file:
Ik ben dan ook heel benieuwd naar hoe het pak en beet, de komende vijf jaar met Ziggo zal gaan. Houden ze vastberaden (of halsstarrig) vast aan die laatste paar honderd meter coax, gaat DOCSIS 4 inderdaad uitgerold worden en wordt het een succes? Of niet en is het over vijf jaar einde Ziggo en einde coax? Of gooien ze toch het roer om in een poging de glasvezelboot toch nog net niet te missen? Mijn glazen bol laat me in de steek. Het zal hoe dan ook interessant worden….Sjakie0101 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:50:
[...]
Dat is voor Ziggo te laat. De toekomst is nu en velen stappen over op glasvezel of zijn lange tijd terug al overgestapt.
Tsja, hier in het dorp heeft Glaspoort eind vorig jaar / begin dit jaar aansluitingen geregisseerd. Waarbij er nog steeds klanten op KPNs DSL netwerk zaten. En dat is dan heel specifiek ADSL, en niet bonded.Sjakie0101 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:50:
[...]
Dat is voor Ziggo te laat. De toekomst is nu en velen stappen over op glasvezel of zijn lange tijd terug al overgestapt.
Dat glasvezel de toekomst is ben ik het mee eens. Maar coax kan nog echt wel even mee als je niet continu de hoogste snelheid wilt hebben (en voor al die klanten die bij glasvezel minder dan 1Gbit/s afnemen zal vast voor een heeeel groot deel een vergelijkbaar abo op coax ook voldoende zijn, lees: de lagere upload goed genoeg / niet merken, en verder is internet internet. Op glasvezel bezoek je geen onder internet dan over coax). En als je dus ziet dat mensen nu nog op DSL weten te overleven terwijl coax beschikbaar is dan kan coax vast ook nog vele jaren mee terwijl glasvezel beschikbaar is.
En al die klanten die bij Ziggo weggaan doen dat vast niet allemaal "voor glasvezel". Maar voor de prijs, marketing ("glasvezel is beter"), of omdat ze "Ziggo niet moeten" (problemen, gedoe met klantenservice, ...).
Daar heb je geen glazen bol voor nodig. Ziggo heeft al meermaals gezegd niet in te zetten op grootschalige ombouw naar glasvezel. Komende paar jaar staan in het teken van Docsis 4. In een aantal nieuwbouwprojecten die op de planning staat wordt Ftth toegepast. Voor bestaande aansluitingen is dit niet van toepassing.Roetzen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:09:
[...]
Ik ben dan ook heel benieuwd naar hoe het pak en beet, de komende vijf jaar met Ziggo zal gaan. Houden ze vastberaden (of halsstarrig) vast aan die laatste paar honderd meter coax, gaat DOCSIS 4 inderdaad uitgerold worden en wordt het een succes? Of niet en is het over vijf jaar einde Ziggo en einde coax? Of gooien ze toch het roer om in een poging de glasvezelboot toch nog net niet te missen? Mijn glazen bol laat me in de steek. Het zal hoe dan ook interessant worden….
ook niet alle nieuwbouw projecten krijgen Ziggo Glas... wordt ook vaak genoeg nog gewoon Coax gelegd..
404 Signature not found
Daarom schrijft @Jay-B ook "aantal", en niet "alle"SMSfreakie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:44:
ook niet alle nieuwbouw projecten krijgen Ziggo Glas... wordt ook vaak genoeg nog gewoon Coax gelegd..
Wat ik er van begrepen heb iets met "grote nieuwbouw projecten" / "daar waar geen plek is op coax" (/de wijkkast).
@RobertMe
1) Dat DSL verdwijnt weten we. KPN gaat daar waar ze inmiddels glasvezel hebben liggen DSL uitschakelen. Dus de DSL gebruikers zullen uiteindelijk naar glasvezel moeten of ze dat nu willen of niet.
2) Prijs zal vrijwel zeker een rol gaan spelen. Het coax netwerk is duurder in onderhoud dan een glasvezelnetwerk en dat zal de klant gaan merken. Dus ook als de coax technisch nog voldoet heeft de klant een reden om toch naar glasvezel over te stappen.
@Jay-B
3) Wat ondernemingen zeggen en wat ze doen is niet altijd hetzelfde.
4) Ook al zal de uitrol van DOCSIS 4 technisch succesvol zijn garandeert dat nog niet dat het ook een commercieel succes zal zijn. Het is geen opgelegd pandoer dat die investering terugverdiend wordt.
We gaan het zien
1) Dat DSL verdwijnt weten we. KPN gaat daar waar ze inmiddels glasvezel hebben liggen DSL uitschakelen. Dus de DSL gebruikers zullen uiteindelijk naar glasvezel moeten of ze dat nu willen of niet.
2) Prijs zal vrijwel zeker een rol gaan spelen. Het coax netwerk is duurder in onderhoud dan een glasvezelnetwerk en dat zal de klant gaan merken. Dus ook als de coax technisch nog voldoet heeft de klant een reden om toch naar glasvezel over te stappen.
@Jay-B
4) Ook al zal de uitrol van DOCSIS 4 technisch succesvol zijn garandeert dat nog niet dat het ook een commercieel succes zal zijn. Het is geen opgelegd pandoer dat die investering terugverdiend wordt.
We gaan het zien
Dat is niet waar ik op doelde. Waar ik wel op doelde is dat er nu nog steeds gebruikers zijn van crappy ADSL (en dat was op mijn adres met bij KPN met een waarschuwing van "max 27Mbit/s down en zal in de rest van het dorp vast niet veel beter zijn geweest). Terwijl je van ADSL 10 jaar terug (en waarschijnlijk nog verder terug) toch ook echt wel kon zeggen dat het een gepasseerd station was en coax vele malen beter was. En toch bestaat ADSL nu nog steeds (en ja, KPN wil er vanaf, maar dat willen ze ook al 10 jaar en nog langer), en zijn er nog afnemers van ook als er alternatieven (coax dus, of recentelijker glasvezel) zijn. En zo zal Ziggo vast ook nog jaren lang klanten kunnen vast houden, ook al is glasvezel "in alles" beter.Roetzen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:02:
@RobertMe
Waarbij coax nu glasvezel nog redelijk kan bijbenen (in de zin van dat standaard/"gemiddelde" abo niet boven de 1Gbit/s zal zijn en Ziggo ook 1Gbit/s en zelfs sinds kort 2Gbit/s heeft en alleen de upload een echt nadeel is/kan zijn). En Ziggo ook nog steeds landelijk investeert in het netwerk en al (zie dus 2Gbit/s sinds kort) terwijl KPN echt al heel heel heel lang niet (landelijk) investeert (want anders konden ze op mijn adres vast VDSL leveren, wel zonder pair bonding dan omdat daarvoor de straat open zou moeten, maar VDSL is vast puur een hardware ding waar ze niet voor gekozen hebben in dit dorp en vast op veel andere plekken).
als jij een tegoed van 19,95 had gehad dan had je dit in de eerste paar maanden dat je weg was bij ziggo al gestort gekregen. klantenservice zijn call centers vanuit allerlei plaatsen in nederland en zelfs suriname/marokkozunrob schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:58:
Raar. Ik ben al bijna een jaar geen klant meer bij Ziggo. Vorige week werd ik opeens gebeld door iemand ie zei van Ziggo te zijn, die graag wou weten hoe mijn ervaringen waren geweest. Niet op ingegaan, en afgekapt. Zojuist krijg ik een mail van Ziggo, die legit lijkt te zijn (linkjes direct naar eigen Ziggo website) met daarin dat er een eenmalige factuur met een tegoed van 19,95 Euro klaar staat. Log ik echter in in Mijn Ziggo omgeving en kijk ik bij facturen zie ik niks. Gebeld naar Ziggo (maar dan krijg je een extern bedrijf aan de lijn die blijkbaar klantenservice doen), maar ook zij wisten van niks/konden me niet verder helpen.
het kan safe online modem zakelijk zijn, als dit aan staat, zet het dan uit (middelste icoonje)DutchHammer schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:02:
Ik heb een leuke, en ben benieuwd of er hier meer zijn die hetzelfde hebben bij het nieuwe modem (dat het best goed doet overigens).
Log file:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/wsiXRSbJjMteOqdauA788dsD.png?f=user_large)
https://smartwifiweb.ziggo.nl/nl/homepage.html
Bij Delta zijn BBC1 en BBC2 uit het basispakket gehaald en ik lees dat dit een keuze is van de BBC zelf. Staat dit bij Ziggo ook te gebeuren?
Ik heb momenteel Internet + TV start bij Ziggo.
Als ik dit straks wijzig in Internet only, kan ik dan nog naar de standaard zenders via mijn coax kabel kijken (DVB-C), zonder dat ik daarbij ziggo go neem?
Als ik dit straks wijzig in Internet only, kan ik dan nog naar de standaard zenders via mijn coax kabel kijken (DVB-C), zonder dat ik daarbij ziggo go neem?
@RobertMe Dat er nog steeds klanten zijn voor DSL klopt. Dat er over vijf jaar mogelijk nog steeds klanten zullen zijn voor coax klopt waarschijnlijk ook wel. Maar de relevante vraag is denk ik: “is er over vijf jaar nog een solide verdienmodel in stand te houden gebaseerd op coax?” Voor DSL is die vraag niet relevant. KPN gaat niet failliet als ze nog even wat verlies lijdt aan DSL zolang het er nog is. KPN heeft haar toekomst niet gekoppeld aan DSL. Maar voor Ziggo en coax ligt dat anders. Zonder solide verdienmodel voor de coax zie ik geen toekomst voor Ziggo. Dus dat is letterlijk de miljarden vraag: is er over vijf jaar nog een verdienmodel voor de coax? Ziggo heeft nu nog DVB-C als uniek verkooppunt. Maar om de voordelen van DOCSIS 4 te benutten is er meer frequentieruimte nodig en die gaat ten koste van de nu al flink gekrompen ruimte voor DVB-C. Afschakelen van DVB-C zal klanten kosten. De omschakeling naar DOCSIS 4 vergt een gigantische investering. Prijzen verlagen zal dus lastig worden. Zijn er over vijf jaar nog klanten voor coax? Ja waarschijnlijk wel. Maar zijn er dan nog voldoende klanten over om het verdienmodel overeind te houden? Ik moet het nog zien.
Ja, dat kan, maar het zender pakket is daarbij wel iets beperkter (geen SBS9 bv meen ik).Dekkertje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:12:
Probeer het dus eens door, ik meen, netwerk ID 4444 in te stellen, i.p.v. 5555.
Tsja, KPN heeft toch ook jaren lang de boel verwaarloosd. Reggifiber kopen en vervolgens niks er mee doen. En dan jaren later toch maar eens gaan verglazen.Roetzen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:41:
@RobertMe Dat er nog steeds klanten zijn voor DSL klopt. Dat er over vijf jaar mogelijk nog steeds klanten zullen zijn voor coax klopt waarschijnlijk ook wel. Maar de relevante vraag is denk ik: “is er over vijf jaar nog een solide verdienmodel in stand te houden gebaseerd op coax?” Voor DSL is die vraag niet relevant. KPN gaat niet failliet als ze nog even wat verlies lijdt aan DSL zolang het er nog is. KPN heeft haar toekomst niet gekoppeld aan DSL. Maar voor Ziggo en coax ligt dat anders. Zonder solide verdienmodel voor de coax zie ik geen toekomst voor Ziggo. Dus dat is letterlijk de miljarden vraag: is er over vijf jaar nog een verdienmodel voor de coax? Ziggo heeft nu nog DVB-C als uniek verkooppunt. Maar om de voordelen van DOCSIS 4 te benutten is er meer frequentieruimte nodig en die gaat ten koste van de nu al flink gekrompen ruimte voor DVB-C. Afschakelen van DVB-C zal klanten kosten. De omschakeling naar DOCSIS 4 vergt een gigantische investering. Prijzen verlagen zal dus lastig worden. Zijn er over vijf jaar nog klanten voor coax? Ja waarschijnlijk wel. Maar zijn er dan nog voldoende klanten over om het verdienmodel overeind te houden? Ik moet het nog zien.
En Liberty Global heeft er ook geen geheim van gemaakt dat ze best een glasvezelboer willen kopen ("geruchten" dan Delta Fiber of ODF). Past ook mooi in de "Ziggo gaat niet alles verglazen" van @Jay-B. Als je iemand koopt die het al heeft hoef je het zelf niet meer te doen. En nu nog een 4e landelijk netwerk aanleggen (KPN / Glaspoort, Delta, ODF en Ziggo) zou natuurlijk ook bijzonder van de pot gerukt zijn. Zelfs bij mij in het dorp is een jaar terug Delta (eindelijk, na jaren) Delta binnenshuis aangesloten, en paar maanden later ging Glaspoort graven en ook die hebben al een aansluiting gerealiseerd. Dus ik heb nu al de keuze uit Ziggo, Delta en Glaspoort v.w.b. "infra".
De meeste mensen willen gewoon internet/wifi. Die maakt het echt niet uit of die data via coax, glasvezel of de rioolbuis huis huisbinnenkomt.Roetzen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:41:
Maar de relevante vraag is denk ik: “is er over vijf jaar nog een solide verdienmodel in stand te houden gebaseerd op coax?”
Ziggo zal hoogstens iets aan hun prijsmodel moeten doen om te kunnen concurreren met glasvezel. Zijn daar vast genoeg mensen die het omslagpunt van de prijzen en aantal klanten in de gaten houden.
Klopt. Maar diezelfde “meeste mensen” maakt het wel degelijk uit tegen welke prijs dat gebeurt.jongetje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:33:
[...]
De meeste mensen willen gewoon internet/wifi. Die maakt het echt niet uit of die data via coax, glasvezel of de rioolbuis huis huisbinnenkomt.
Dat zal allemaal best, maar het verandert niks aan het feit dat een coax netwerk inherent duurder is in onderhoud en gebruik dan glasvezel. Dus prijs omlaag gaat lastig worden.Ziggo zal hoogstens iets aan hun prijsmodel moeten doen om te kunnen concurreren met glasvezel. Zijn daar vast genoeg mensen die het omslagpunt van de prijzen en aantal klanten in de gaten houden.
Ziggo is gewoon veel te duur met zijn internet prijzen. Zeker omdat de snelheid verre van symmetrisch af kan er van ieder abonnement wel 10 euro per maand af, vind ik.
Als jij inzicht hebt in de kosten van het draaiend houden van een coax netwerk tov een glasvezelnetwerk houd ik me aanbevolen. Ik ben serieus benieuwd wat het verschil is.Roetzen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:41:
Dat zal allemaal best, maar het verandert niks aan het feit dat een coax netwerk inherent duurder is in onderhoud en gebruik dan glasvezel. Dus prijs omlaag gaat lastig worden.
En glasvezel aanleggen zal inherent duurder zijn dan coax onderhouden. Waarbij glasvezel ook nu al wordt aangelegd op plekken waarvan men op voorhand al weet dat dat nooit terug verdiend gaat worden. Oftewel bij glasvezel moeten ook alle investeringen door alle klanten gedragen worden.Roetzen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:41:
[...]
Dat zal allemaal best, maar het verandert niks aan het feit dat een coax netwerk inherent duurder is in onderhoud en gebruik dan glasvezel. Dus prijs omlaag gaat lastig worden.
En glasvezel "is de rek ook (alweer) uit". Eerst was het allemaal AON met max 1Gbit/s, vervolgens is de hardware alweer vervangen moeten worden door XGS-PON, en intussen experienteert men alweer met de opvolger (gezien bv Delta nu al 8Gbit/s levert wat effectief 1 poort dicht trekt en het hele idee van vezels delen weer teniet doet).
En ja, Ziggo zal vast hogere investeringen hebben (want meer wijkkasten, evt ool nog eens alle eindversterkers), maar glasvezel is ook niet gratis innde komende 5 jaar.
Dat gerucht heb ik ook gehoord. Maar als dat zou gebeuren dan is het uiteraard ook daar einde coax. Want ze gaan dan natuurlijk niet naast het aangekochte glasvezelnetwerk ook nog het coax netwerk in de lucht houden.RobertMe schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:01:
[...]
En Liberty Global heeft er ook geen geheim van gemaakt dat ze best een glasvezelboer willen kopen ("geruchten" dan Delta Fiber of ODF). Past ook mooi in de "Ziggo gaat niet alles verglazen"
Dat is geen gerucht. Heeft de grote baas gezegd op een aandeelhoudersvergadering / staat in een jaarverslag / .... Die gesprekken zijn gevoerd maar afgeketst.
Edit:
nieuws: Ziggo-eigenaar overweegt overname glasvezelnetwerken, mogelijk Delta ...
[ Voor 32% gewijzigd door RobertMe op 10-03-2026 12:55 ]
Dat klopt maar aangezien dit duidelijk gecommiceerd is zowel in de pers als ook naar de aandeelhouders lijkt me dat iets betrouwbaarder dan je glazen bol 😉Roetzen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:02:
Maar dat is geen enkele investering. Ook niet het massaal in de grond stampen van glasvezel.4) Ook al zal de uitrol van DOCSIS 4 technisch succesvol zijn garandeert dat nog niet dat het ook een commercieel succes zal zijn. Het is geen opgelegd pandoer dat die investering terugverdiend wordt.
We gaan het zien
Ja dat kan. De ongecodeerde kanalen over DVB-C blijvenDekkertje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:12:
beschikbaar. Om die reden kent Ziggo niet echt "Internet Only" in de zuiverste betekenis van het woord.
Het is grappig om te zien hoeveel twijfel hier bewust wordt gezaaid. Denk je niet dat Ziggo en Liberty Global zelf ook niet wat rekensommetjes maken? En die hebben zelf wel, in tegenstelling tot de mensen hier, inzicht in hoeveel alles kost. LG gaat VodafoneZiggo helemaal opkopen. Dat doen ze niet omdat ze denken dat er geen geld meer te verdienen isRoetzen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:41:
[...]
Klopt. Maar diezelfde “meeste mensen” maakt het wel degelijk uit tegen welke prijs dat gebeurt.
[...]
Dat zijn geruchten. En dan komt Delta Fiber dichterbij dan ODF aangezien zie op dat netwerk gaan leveren.
Dat zijn net zo geruchten als dat provider Delta losgekoppeld gaat worden van DFN en als zeflstandige unit verder gaat. Al passen beide geruchten wel bij elkaar en versterken ze elkaar.
Dat zijn net zo geruchten als dat provider Delta losgekoppeld gaat worden van DFN en als zeflstandige unit verder gaat. Al passen beide geruchten wel bij elkaar en versterken ze elkaar.
Nee. Het artikel is toegevoegd aan de reactie van @RobertMe.Sjakie0101 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:06:
Dat zijn geruchten.
Nah, in all fairness. Dat er gesprekken zijn geweest is een feit. Maar met wie is onbekend. En er vanuit gaande dat @Sjakie0101 reageert op de uitspraak van @Donnu dat die het prima vind als Ziggo Delta koopt..., is het dus speculatie dat het om Delta zou gaan.CreativeS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:30:
[...]
Nee. Het artikel is toegevoegd aan de reactie van @RobertMe.
De rek is er helemaal niet uit. Je kunt prima 100Gbps over die vezel sturen. Moet je alleen (nu nog) dure apparatuur aan beide kanten plaatsen, maar kan prima. Alleen voor consumenten is het nog te duur, maar dat betekend niet dat het niet mogelijk is of "de rek eruit is".
Daarom tussen aanhalingstekens.jongetje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:29:
[...]
De rek is er helemaal niet uit. Je kunt prima 100Gbps over die vezel sturen. Moet je alleen (nu nog) dure apparatuur aan beide kanten plaatsen, maar kan prima. Alleen voor consumenten is het nog te duur, maar dat betekend niet dat het niet mogelijk is of "de rek eruit is".
Volgens @Roetzen is de rek ook uit coax, terwijl er gewoon weer Docsis 4 komt. Ja, dat gaat gepaard met een (forse) investering. Maar glasvezel heeft ook alweer een forse investering nodig als de ISPs naar 10Gbit/s of meer willen. Dus dat is niet perse anders (hoogstens andere bedragen doordat bij coax meer vervangen moet worden. Maar de glasvezel hardware (OLTs) staat over 5 tot 10 jaar ook bij het grof vuil, net zoals de hardware van Ziggo).
Nu leg je me woorden in de mond. Ik heb gezegd (al een tijdje terug) dat de houdbaarheidsdatum van de coax in zicht is. Niet dat die al bereikt is. En dat DOCSIS 4 er echt komt en of het ook een commercieel succes wordt moeten we nog zien. Voorlopig is de volle potentie van DOCSIS 3.1 nog niet eens benut. Er is frequentieruimte vrijgemaakt tot 205 MHz voor meer upload en onder DOCSIS 3.1 is dat mogelijk, maar er is nog nauwelijks iets mee gedaan. Het lijkt er op dat er nog wat onvoorziene probleempje opgedoken zijn. We gaan het zien hoe het zich ontwikkelt. …RobertMe schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:32:
[...]
Daarom tussen aanhalingstekens.
Volgens @Roetzen is de rek ook uit coax, terwijl er gewoon weer Docsis 4 komt.
ofdm(a) is het probleem, deze is nog lang niet overal in orde. modems blijven maar op 1 QAM-modulatie draaien zelfs al is die niet stabiel. deze zou dan moeten terugvallen naar een lagere modulatie om kwaliteit te blijven houden, helaas gebeurd dat dus niet. zolang dit niet overal in orde is is docsis 4.0 nog niet in het vooruitzicht en dat terwijl ziggo eind dit jaar met 4 en 8gbit/s wilde komen? ik wens ze veel succes..Roetzen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:45:
[...]
Nu leg je me woorden in de mond. Ik heb gezegd (al een tijdje terug) dat de houdbaarheidsdatum van de coax in zicht is. Niet dat die al bereikt is. En dat DOCSIS 4 er echt komt en of het ook een commercieel succes wordt moeten we nog zien. Voorlopig is de volle potentie van DOCSIS 3.1 nog niet eens benut. Er is frequentieruimte vrijgemaakt tot 205 MHz voor meer upload en onder DOCSIS 3.1 is dat mogelijk, maar er is nog nauwelijks iets mee gedaan. Het lijkt er op dat er nog wat onvoorziene probleempje opgedoken zijn. We gaan het zien hoe het zich ontwikkelt. …
https://www.vodafoneziggo...elheid-in-heel-nederland/
Ik zaai geen twijfel, ik verwoord alleen de twijfel die er al langer is. Op zich is er ook niks mis met twijfel. En als iedereen die denkt ergens geld mee te kunnen verdienen het altijd bij het rechte eind zou hebben, dan ging er nooit iemand failliet. Maar de werkelijkheid is anders. Ja de mannen van Ziggo en Liberty Global zullen wel weten wat het nu allemaal kost. Maar ze hebben ook geen glazen bol en wat het volgend jaar of over vijf jaar kost is ook maar raden. Er hoeft maar een gek een oorlog te beginnen waardoor de Straat van Hornuz wordt afgesloten en de energieprijzen door het dak gaan en alles wordt anders. Om maar eens wat onwaarschijnlijks te noemen. Oh wacht, dat is vorige week net gebeurd….Jay-B schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:03:
[...]
Het is grappig om te zien hoeveel twijfel hier bewust wordt gezaaid. Denk je niet dat Ziggo en Liberty Global zelf ook niet wat rekensommetjes maken? En die hebben zelf wel, in tegenstelling tot de mensen hier, inzicht in hoeveel alles kost. LG gaat VodafoneZiggo helemaal opkopen. Dat doen ze niet omdat ze denken dat er geen geld meer te verdienen is
Is ook lariekoek, Docsis 5.0 is ook al in ontwikkeling met snelheden tot 25Gbps. Of het een commercieel succes is kan je je met alles afvragen, maar voorlopig lijkt er rek in te zitten. Anders zou Ziggo natuurlijk ook niet gaan inzetten op coax de komende jaren.Roetzen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:45:
[...]
Nu leg je me woorden in de mond. Ik heb gezegd (al een tijdje terug) dat de houdbaarheidsdatum van de coax in zicht is. Niet dat die al bereikt is. En dat DOCSIS 4 er echt komt en of het ook een commercieel succes wordt moeten we nog zien. Voorlopig is de volle potentie van DOCSIS 3.1 nog niet eens benut. Er is frequentieruimte vrijgemaakt tot 205 MHz voor meer upload en onder DOCSIS 3.1 is dat mogelijk, maar er is nog nauwelijks iets mee gedaan. Het lijkt er op dat er nog wat onvoorziene probleempje opgedoken zijn. We gaan het zien hoe het zich ontwikkelt. …
Staat inderdaad aan, maar probleem lijkt opgelost doordat ik hem handmatig heb laten herstarten. Had ik natuurlijk eerder kunnen proberengiovanni2903 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:15:
[...]
het kan safe online modem zakelijk zijn, als dit aan staat, zet het dan uit (middelste icoonje)
[Afbeelding]
https://smartwifiweb.ziggo.nl/nl/homepage.html
Ik las net dat Odido larenlang zonder toestemming van de gebruikers interne data over netwerken van gebruikers (MAC adres, apparaatnamen) naar een Amerikaans AI-bedrijf heeft gelekt.
Kan iemand mij vertellen wat er bij Ziggo met deze gegevens gebeurt? Wordt dat intern verwerkt of gaat het ook naar een externe partij?
Kan iemand mij vertellen wat er bij Ziggo met deze gegevens gebeurt? Wordt dat intern verwerkt of gaat het ook naar een externe partij?
Lifemote is een Turks bedrijfs, geen idee waarom je denkt dat het Amerikaans is. Of Ziggo hier ook gebruik van maakt weet ik niet, op hun site kun je wel een reactie van Online.nl vinden.Fret Raket schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:44:
Ik las net dat Odido larenlang zonder toestemming van de gebruikers interne data over netwerken van gebruikers (MAC adres, apparaatnamen) naar een Amerikaans AI-bedrijf heeft gelekt.
Frontpage: Een router van Odido verzamelde gegevens over apparaten op het interne netwerk, bevestigt de provider. De router stuurde onder meer MAC-adressen en SSID's door naar Lifemote, een Amerikaans bedrijf dat naar eigen zeggen AI inzet om netwerkprestaties te verbeteren.hcQd schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:56:
[...]
Lifemote is een Turks bedrijfs, geen idee waarom je denkt dat het Amerikaans is. Of Ziggo hier ook gebruik van maakt weet ik niet, op hun site kun je wel een reactie van Online.nl vinden.
Haters everywhere but I don’t really care
Frontpageredacteur moet niet alleen de Telegraaf napraten, maar ook eigen onderzoek doen.matthijst schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:04:
[...]
Frontpage: Een router van Odido verzamelde gegevens over apparaten op het interne netwerk, bevestigt de provider. De router stuurde onder meer MAC-adressen en SSID's door naar Lifemote, een Amerikaans bedrijf dat naar eigen zeggen AI inzet om netwerkprestaties te verbeteren.
Alle nieuwsbronnen (die elkaar vast gecopieerd hebben), hebben het over een Amerikaans bedrijf.hcQd schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:56:
[...]
Lifemote is een Turks bedrijfs, geen idee waarom je denkt dat het Amerikaans is. Of Ziggo hier ook gebruik van maakt weet ik niet, op hun site kun je wel een reactie van Online.nl vinden.
Niet dat het uitmaakt, het blijft een buitenlands bedrijf.
Het maakt inderdaad niet uit, die data hadden gewoon binnen het bedrijf moeten blijven. Punt. Gelukkig zijn er heb ik geen indicaties dat Ziggo zich ook schuldig maakt aan dergelijke praktijken.Fret Raket schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:09:
[...]
Alle nieuwsbronnen (die elkaar vast gecopieerd hebben), hebben het over een Amerikaans bedrijf.
Niet dat het uitmaakt, het blijft een buitenlands bedrijf.
Eigen router gebruiken. Leuk voor Ziggo dat ze mogelijk weten dat ik een apparaat met een NIC met een MAC die zich identificeert als TopTon heb aangesloten. Rest kunnen ze toch niet zien.
Edit:
Edit:
Succes Ziggo!MAC address prefix 60:BE:B4 is registered to S-Bluetech co., limited, located at Room 202Block ADonghai Wang Mansion369 BulongluShenzhen Guangdong 518000CN.
[ Voor 34% gewijzigd door RobertMe op 11-03-2026 18:55 ]
Beetje suf, vorige week , nadat de pentester zijn way of work publiceerde al meldinggemaakt bij oa Tweakers. Komt t nu pas in t nieuws.matthijst schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:04:
[...]
Frontpage: Een router van Odido verzamelde gegevens over apparaten op het interne netwerk, bevestigt de provider. De router stuurde onder meer MAC-adressen en SSID's door naar Lifemote, een Amerikaans bedrijf dat naar eigen zeggen AI inzet om netwerkprestaties te verbeteren.
Ze kunnen, met jouw toestemming, met de wifihulp wel je interne netwerk zien en verbeteren als je gebruik maakt van het ziggo modem en de ziggo geleverde extra wifi punten. Hoenderloo dat doen? Niet ingedoken, maar kan zowel via je eigen modem als via de app op je telefoon.Roetzen schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:11:
[...]
Het maakt inderdaad niet uit, die data hadden gewoon binnen het bedrijf moeten blijven. Punt. Gelukkig zijn er heb ik geen indicaties dat Ziggo zich ook schuldig maakt aan dergelijke praktijken.
Dat weet ik en ik heb daar geen probleem mee. Zolang ze de data maar voor zichzelf houden en ze niet delen met anderen. En zoals gezegd, ik heb geen indicaties dat ze mijn data met anderen delen.Get!em schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:38:
[...]
Ze kunnen, met jouw toestemming, met de wifihulp wel je interne netwerk zien en verbeteren als je gebruik maakt van het ziggo modem en de ziggo geleverde extra wifi punten. Hoenderloo dat doen? Niet ingedoken, maar kan zowel via je eigen modem als via de app op je telefoon.
Zijn er dagen dat de email spam filter van ziggo niet meer werkt ofzo?
Ik krijg vandaag weer een stuk of 40 phishing mails achterelkaar.
Ik krijg vandaag weer een stuk of 40 phishing mails achterelkaar.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen