Het onderzoek naar het CEC gedrag van de Next mini had ik graag als .pdf document willen toevoegen aan mijn vorige post, maar helaas lijkt dat hier niet mogelijk te zijn. Dus dan maar zo.
Voor het vertalen van de hex commando's kun je
CEC-O-MATIC gebruiken.
Ik was in 2024 benieuwd naar de reden dat, in mijn setup, de logische adressen Tuner 1 en Tuner 2 steeds afwisselend worden toegekend aan de Next Mini en mijn DVB-S/C ontvanger.
Dus de Next Mini gebruikt afwisselend het adres Tuner 1 en Tuner 2.
En mijn ontvanger dan dus Tuner 2 en Tuner 1.
Wat maakt dat nou uit hoor ik u denken?
Nou dit gedrag verhindert het correct omschakelen van de ingangen van de AVR, die hier als HDMI switch fungeert. Als het adres veranderd is, schakelt de AVR de verkeerde ingang in en heb ik geen beeld!
En dit is dus net de enige CEC functie waar ik graag gebruik van wil maken.
Nou weet ik dat, als het CEC adres wijzigt, dat dan ook het logisch adres kan wijzigen!
Aangezien ik bij voorbaat de Next Mini verdacht, heb ik het CEC adres van de mini opgevraagd in de volgende situaties:
1. Vlak na het aanzetten van de next mini, die 's nachts van de spanning gaat. De led verandert na enige tijd van oranje naar blauw.
2. Als ik de Next Mini aanzet met de rode knop. De led wordt wit, hoewel ik dan vaak 2 keer moet drukken.
3. Als ik de mini uit zet met de rode knop, de stand-by stand, de led wordt weer blauw.
Ik moet eerst het logisch adres van de mini vinden, maar aangezien mijn eigen ontvanger al geruime tijd aanstaat vermoed ik Tuner 2.
Eerst check ik of Tuner 2 (0x3) ook werkelijk tot de mini behoort met het commando:
e6:46, "Give OSD Name"
Om CEC commando's te geven op de CEC-bus gebruik ik mijn HDFury Vertex, waarvan een stukje van de GUI zichtbaar is op de screenshots:
Het cryptische antwoord van tuner 2 komt doordat in de operand de naam "Mediabox" nog in hex (asci) staat vermeld.
So far so good.
Het antwoord op het CEC commando "Give Physical Adress" bij situatie 1 is dat het CEC adress 0.0.0.0 is en het devicetype "Tuner".
Hier gaat het dus al fout, want adres 0.0.0.0 behoort ten alle tijden aan de TV, de root in de CEC adress hiërarchie! Dat het als geldig adres wordt geaccepteerd komt omdat de TV ook tuners heeft!
Bij situatie 2 geeft de mini het juiste adres, 3.4.0.0
De 3 staat voor ingang 3 op mijn TV en 4 is de 4de ingang op de AVR:
Als de mini op standby gaat verandert het CEC adres in F.F.F.F. Zeer ongebruikelijk, dit adres wordt alleen gebruikt als in de hiërarchie het 5e nivo (helemaal links) wordt bereikt.
Ik breng in herinnering dat als een fysiek CEC adres van een device wijzigt, dat dan ook het logisch adres wijzigt. In het laatste geval is er geen logisch adres meer. De Next mini verdwijnt van het toneel.
Conclusie
Ik heb in het verleden vaker CEC problemen gezien. Altijd wordt maar aangenomen dat dat komt doordat de diverse fabrikanten elkaar niet begrijpen.
Maar mijn ervaring is dat dat komt doordat de fysieke adressen steeds verdwijnen of wijzigen.
Simpelweg gesteld: Alleen als de fysieke CEC adressen stabiel zijn, kan CEC goed werken.
Elk apparaat in de CEC hiërarchie behoort een fysiek CEC adres te hebben, maar hoeft geen logisch adres te hebben als het niet wil deelnemen aan het CEC verkeer. Een apparaat kan wel meerdere logische adressen hebben op hetzelfde fysieke adres, als het meerdere functies heeft.
Al mijn overige apparaten in mijn setup hebben een vast fysiek CEC adres, ook als ze op standby staan. Daarbij behouden ze ook het logische adres.
Tot zover een weergave van mijn onderzoek. Om een lang verhaal kort te maken heeft Liberty Global deze fouten naderhand gecorrigeerd en start de mini voortaan altijd op met het juiste fysiek adres. Ook in stand-by blijft dat gelijk.
Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.