Roetzen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:49:
[...]

Dat gerucht heb ik ook gehoord.
Dat is geen gerucht. Heeft de grote baas gezegd op een aandeelhoudersvergadering / staat in een jaarverslag / .... Die gesprekken zijn gevoerd maar afgeketst.

Edit:
nieuws: Ziggo-eigenaar overweegt overname glasvezelnetwerken, mogelijk Delta ...

[ Voor 32% gewijzigd door RobertMe op 10-03-2026 12:55 ]

Roetzen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:02:
3) Wat ondernemingen zeggen en wat ze doen is niet altijd hetzelfde.
Dat klopt maar aangezien dit duidelijk gecommiceerd is zowel in de pers als ook naar de aandeelhouders lijkt me dat iets betrouwbaarder dan je glazen bol 😉
4) Ook al zal de uitrol van DOCSIS 4 technisch succesvol zijn garandeert dat nog niet dat het ook een commercieel succes zal zijn. Het is geen opgelegd pandoer dat die investering terugverdiend wordt.
We gaan het zien
Maar dat is geen enkele investering. Ook niet het massaal in de grond stampen van glasvezel.
Dekkertje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:12:
Ik heb momenteel Internet + TV start bij Ziggo.
Als ik dit straks wijzig in Internet only, kan ik dan nog naar de standaard zenders via mijn coax kabel kijken (DVB-C), zonder dat ik daarbij ziggo go neem?
Ja dat kan. De ongecodeerde kanalen over DVB-C blijven
beschikbaar. Om die reden kent Ziggo niet echt "Internet Only" in de zuiverste betekenis van het woord.
Roetzen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:41:
[...]

Klopt. Maar diezelfde “meeste mensen” maakt het wel degelijk uit tegen welke prijs dat gebeurt.

[...]

Dat zal allemaal best, maar het verandert niks aan het feit dat een coax netwerk inherent duurder is in onderhoud en gebruik dan glasvezel. Dus prijs omlaag gaat lastig worden.
Het is grappig om te zien hoeveel twijfel hier bewust wordt gezaaid. Denk je niet dat Ziggo en Liberty Global zelf ook niet wat rekensommetjes maken? En die hebben zelf wel, in tegenstelling tot de mensen hier, inzicht in hoeveel alles kost. LG gaat VodafoneZiggo helemaal opkopen. Dat doen ze niet omdat ze denken dat er geen geld meer te verdienen is ;)

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07:36
Ik zou het prima vinden als Ziggo de glasvezel van Deltafiber koopt.

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-03 14:29
Dat zijn geruchten. En dan komt Delta Fiber dichterbij dan ODF aangezien zie op dat netwerk gaan leveren.
Dat zijn net zo geruchten als dat provider Delta losgekoppeld gaat worden van DFN en als zeflstandige unit verder gaat. Al passen beide geruchten wel bij elkaar en versterken ze elkaar.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Nee. Het artikel is toegevoegd aan de reactie van @RobertMe.
CreativeS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:30:
[...]

Nee. Het artikel is toegevoegd aan de reactie van @RobertMe.
Nah, in all fairness. Dat er gesprekken zijn geweest is een feit. Maar met wie is onbekend. En er vanuit gaande dat @Sjakie0101 reageert op de uitspraak van @Donnu dat die het prima vind als Ziggo Delta koopt..., is het dus speculatie dat het om Delta zou gaan.
RobertMe schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:48:
[...]
En glasvezel "is de rek ook (alweer) uit".
De rek is er helemaal niet uit. Je kunt prima 100Gbps over die vezel sturen. Moet je alleen (nu nog) dure apparatuur aan beide kanten plaatsen, maar kan prima. Alleen voor consumenten is het nog te duur, maar dat betekend niet dat het niet mogelijk is of "de rek eruit is".
jongetje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:29:
[...]

De rek is er helemaal niet uit. Je kunt prima 100Gbps over die vezel sturen. Moet je alleen (nu nog) dure apparatuur aan beide kanten plaatsen, maar kan prima. Alleen voor consumenten is het nog te duur, maar dat betekend niet dat het niet mogelijk is of "de rek eruit is".
Daarom tussen aanhalingstekens.

Volgens @Roetzen is de rek ook uit coax, terwijl er gewoon weer Docsis 4 komt. Ja, dat gaat gepaard met een (forse) investering. Maar glasvezel heeft ook alweer een forse investering nodig als de ISPs naar 10Gbit/s of meer willen. Dus dat is niet perse anders (hoogstens andere bedragen doordat bij coax meer vervangen moet worden. Maar de glasvezel hardware (OLTs) staat over 5 tot 10 jaar ook bij het grof vuil, net zoals de hardware van Ziggo).
RobertMe schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:32:
[...]

Daarom tussen aanhalingstekens.

Volgens @Roetzen is de rek ook uit coax, terwijl er gewoon weer Docsis 4 komt.
Nu leg je me woorden in de mond. Ik heb gezegd (al een tijdje terug) dat de houdbaarheidsdatum van de coax in zicht is. Niet dat die al bereikt is. En dat DOCSIS 4 er echt komt en of het ook een commercieel succes wordt moeten we nog zien. Voorlopig is de volle potentie van DOCSIS 3.1 nog niet eens benut. Er is frequentieruimte vrijgemaakt tot 205 MHz voor meer upload en onder DOCSIS 3.1 is dat mogelijk, maar er is nog nauwelijks iets mee gedaan. Het lijkt er op dat er nog wat onvoorziene probleempje opgedoken zijn. We gaan het zien hoe het zich ontwikkelt. …

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:38
Roetzen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:45:
[...]

Nu leg je me woorden in de mond. Ik heb gezegd (al een tijdje terug) dat de houdbaarheidsdatum van de coax in zicht is. Niet dat die al bereikt is. En dat DOCSIS 4 er echt komt en of het ook een commercieel succes wordt moeten we nog zien. Voorlopig is de volle potentie van DOCSIS 3.1 nog niet eens benut. Er is frequentieruimte vrijgemaakt tot 205 MHz voor meer upload en onder DOCSIS 3.1 is dat mogelijk, maar er is nog nauwelijks iets mee gedaan. Het lijkt er op dat er nog wat onvoorziene probleempje opgedoken zijn. We gaan het zien hoe het zich ontwikkelt. …
ofdm(a) is het probleem, deze is nog lang niet overal in orde. modems blijven maar op 1 QAM-modulatie draaien zelfs al is die niet stabiel. deze zou dan moeten terugvallen naar een lagere modulatie om kwaliteit te blijven houden, helaas gebeurd dat dus niet. zolang dit niet overal in orde is is docsis 4.0 nog niet in het vooruitzicht en dat terwijl ziggo eind dit jaar met 4 en 8gbit/s wilde komen? ik wens ze veel succes..

https://www.vodafoneziggo...elheid-in-heel-nederland/
Jay-B schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:03:
[...]
Het is grappig om te zien hoeveel twijfel hier bewust wordt gezaaid. Denk je niet dat Ziggo en Liberty Global zelf ook niet wat rekensommetjes maken? En die hebben zelf wel, in tegenstelling tot de mensen hier, inzicht in hoeveel alles kost. LG gaat VodafoneZiggo helemaal opkopen. Dat doen ze niet omdat ze denken dat er geen geld meer te verdienen is ;)
Ik zaai geen twijfel, ik verwoord alleen de twijfel die er al langer is. Op zich is er ook niks mis met twijfel. En als iedereen die denkt ergens geld mee te kunnen verdienen het altijd bij het rechte eind zou hebben, dan ging er nooit iemand failliet. Maar de werkelijkheid is anders. Ja de mannen van Ziggo en Liberty Global zullen wel weten wat het nu allemaal kost. Maar ze hebben ook geen glazen bol en wat het volgend jaar of over vijf jaar kost is ook maar raden. Er hoeft maar een gek een oorlog te beginnen waardoor de Straat van Hornuz wordt afgesloten en de energieprijzen door het dak gaan en alles wordt anders. Om maar eens wat onwaarschijnlijks te noemen. Oh wacht, dat is vorige week net gebeurd….

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:44
Roetzen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:45:
[...]

Is ook lariekoek, Docsis 5.0 is ook al in ontwikkeling met snelheden tot 25Gbps. Of het een commercieel succes is kan je je met alles afvragen, maar voorlopig lijkt er rek in te zitten. Anders zou Ziggo natuurlijk ook niet gaan inzetten op coax de komende jaren.

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-03 11:44

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

giovanni2903 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:15:
[...]

het kan safe online modem zakelijk zijn, als dit aan staat, zet het dan uit (middelste icoonje)
[Afbeelding]
https://smartwifiweb.ziggo.nl/nl/homepage.html
Staat inderdaad aan, maar probleem lijkt opgelost doordat ik hem handmatig heb laten herstarten. Had ik natuurlijk eerder kunnen proberen :+

• Fret Raket
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-04 14:06
Ik las net dat Odido larenlang zonder toestemming van de gebruikers interne data over netwerken van gebruikers (MAC adres, apparaatnamen) naar een Amerikaans AI-bedrijf heeft gelekt.
Kan iemand mij vertellen wat er bij Ziggo met deze gegevens gebeurt? Wordt dat intern verwerkt of gaat het ook naar een externe partij?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Fret Raket schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:44:
Ik las net dat Odido larenlang zonder toestemming van de gebruikers interne data over netwerken van gebruikers (MAC adres, apparaatnamen) naar een Amerikaans AI-bedrijf heeft gelekt.
Kan iemand mij vertellen wat er bij Ziggo met deze gegevens gebeurt? Wordt dat intern verwerkt of gaat het ook naar een externe partij?
Lifemote is een Turks bedrijfs, geen idee waarom je denkt dat het Amerikaans is. Of Ziggo hier ook gebruik van maakt weet ik niet, op hun site kun je wel een reactie van Online.nl vinden.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:55
hcQd schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:56:
[...]

Lifemote is een Turks bedrijfs, geen idee waarom je denkt dat het Amerikaans is. Of Ziggo hier ook gebruik van maakt weet ik niet, op hun site kun je wel een reactie van Online.nl vinden.
Frontpage: Een router van Odido verzamelde gegevens over apparaten op het interne netwerk, bevestigt de provider. De router stuurde onder meer MAC-adressen en SSID's door naar Lifemote, een Amerikaans bedrijf dat naar eigen zeggen AI inzet om netwerkprestaties te verbeteren.

Haters everywhere but I don’t really care

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
matthijst schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Frontpage: Een router van Odido verzamelde gegevens over apparaten op het interne netwerk, bevestigt de provider. De router stuurde onder meer MAC-adressen en SSID's door naar Lifemote, een Amerikaans bedrijf dat naar eigen zeggen AI inzet om netwerkprestaties te verbeteren.
Frontpageredacteur moet niet alleen de Telegraaf napraten, maar ook eigen onderzoek doen.

• Fret Raket
hcQd schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:56:
[...]

Alle nieuwsbronnen (die elkaar vast gecopieerd hebben), hebben het over een Amerikaans bedrijf.
Niet dat het uitmaakt, het blijft een buitenlands bedrijf.
Fret Raket schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:09:
[...]

Alle nieuwsbronnen (die elkaar vast gecopieerd hebben), hebben het over een Amerikaans bedrijf.
Niet dat het uitmaakt, het blijft een buitenlands bedrijf.
Het maakt inderdaad niet uit, die data hadden gewoon binnen het bedrijf moeten blijven. Punt. Gelukkig zijn er heb ik geen indicaties dat Ziggo zich ook schuldig maakt aan dergelijke praktijken.

Eigen router gebruiken. Leuk voor Ziggo dat ze mogelijk weten dat ik een apparaat met een NIC met een MAC die zich identificeert als TopTon heb aangesloten. Rest kunnen ze toch niet zien.

Edit:
MAC address prefix 60:BE:B4 is registered to S-Bluetech co., limited, located at Room 202Block ADonghai Wang Mansion369 BulongluShenzhen Guangdong 518000CN.
Succes Ziggo! :p

[ Voor 34% gewijzigd door RobertMe op 11-03-2026 18:55 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

matthijst schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Beetje suf, vorige week , nadat de pentester zijn way of work publiceerde al meldinggemaakt bij oa Tweakers. Komt t nu pas in t nieuws.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Roetzen schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:11:
[...]

Het maakt inderdaad niet uit, die data hadden gewoon binnen het bedrijf moeten blijven. Punt. Gelukkig zijn er heb ik geen indicaties dat Ziggo zich ook schuldig maakt aan dergelijke praktijken.
Ze kunnen, met jouw toestemming, met de wifihulp wel je interne netwerk zien en verbeteren als je gebruik maakt van het ziggo modem en de ziggo geleverde extra wifi punten. Hoenderloo dat doen? Niet ingedoken, maar kan zowel via je eigen modem als via de app op je telefoon.
Get!em schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:38:
[...]

Ze kunnen, met jouw toestemming, met de wifihulp wel je interne netwerk zien en verbeteren als je gebruik maakt van het ziggo modem en de ziggo geleverde extra wifi punten. Hoenderloo dat doen? Niet ingedoken, maar kan zowel via je eigen modem als via de app op je telefoon.
Dat weet ik en ik heb daar geen probleem mee. Zolang ze de data maar voor zichzelf houden en ze niet delen met anderen. En zoals gezegd, ik heb geen indicaties dat ze mijn data met anderen delen.

• Fret Raket
Zijn er dagen dat de email spam filter van ziggo niet meer werkt ofzo?
Ik krijg vandaag weer een stuk of 40 phishing mails achterelkaar.

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-04 16:16
Kreeg vandaag een mail dat Ziggo de algemene voorwaarden aan gaat passen
Kan nu mijn nog 18 maanden lopend 100/25 contract van 58 euro opzeggen.
Er is nu hier ook glasvezel van Delta tegen wel heel lage prijzen met wifi 7
Waarom worden vaste afnemers toch zo slecht behandeld ?

• SirMemeAlot
florijn11 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:37:
Kreeg vandaag een mail dat Ziggo de algemene voorwaarden aan gaat passen
Kan nu mijn nog 18 maanden lopend 100/25 contract van 58 euro opzeggen.
Er is nu hier ook glasvezel van Delta tegen wel heel lage prijzen met wifi 7
Waarom worden vaste afnemers toch zo slecht behandeld ?
Wat bedoel je met vaste afnemers slecht behandeld? Dat vaste klanten niet meer korting krijgen? Want dat is echt tot in den treure besproken, de markt is nou eenmaal hoge aanvangskortingen en daarna weinig tot geen korting. Daar vanaf stappen is lastig, want structureel lagere prijzen zal nooit zo laag zijn als je eenmalig kan aanbieden, dus als alleen Ziggo het zou doen gaat je hele flexibele klantenpoule gewoon overstappen naar de concurrent die wel hoge aanvangs kortingen aanbied en in bepaalde gebieden is dit goed vol te houden als je meerdere providers hebt via de glasvezel.
SirMemeAlot schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:08:
in bepaalde gebieden is dit goed vol te houden als je meerdere providers hebt via de glasvezel.
offtopic:
Als je glasvezel hebt is dat sowieso altijd het geval? Volgens mij zijn er qua glasvezel geen "infra aanbieders" die 100% gekoppeld zijn aan 1 ISP. Sowieso levert Odido over "de grote drie" (KPN / Glaspoort, Delta en ODF), en vervolgens heb je nog kleinere partijen die ook over vanalles en nog wat leveren (Freedom, Glasnet, ...). En op KPN heb je dan ook nog eens de keuze uit bv een Youfone (alhoewel die volgens mij ook onafhankelijk zijn en geen submerk van KPN).
En verder ligt het er natuurlijk ook aan wat je afneemt. Als je TV wilt en bij Ziggo afkunt met "Ziggo Go" (dus geen Next Mini en iets beperkter zender pakket) ben je ongeveer net zoveel kwijt als bij KPN / Delta / Odido als je introductie kortingen niet meetelt (als je bereid bent periodiek over te stappen tel je die kortingen uiteraard wel mee). Alleen is er een "kans" dat je bij glasvezel meer voor hetzelfde krijgt. Goedkoopste bij Delta is een 500/500 lijn, terwijl dat bij Ziggo al het middelste is, terwijl Delta daarvoor ~net zo duur is als de goedkoopste van Ziggo (dus 500/500 vs 100/?? voor om en nabij dezelfde prijs (in ieder geval als je TV meeneemt IIRC, dus dan heb je ~5 euro verschil zonder TV want dat is ong. het verschil tussen TV dat vaak 12,50 kost vs Ziggo Go dat een euro of 7 kost)).

Edit:
offtopic:
De enige die wellicht een gesloten glasvezel lijn levert is Ziggo in die gebieden waar ze zelf glasvezel aanleggen? :Y) Heb er geen onderzoek naar gedaan, maar kan me ook niet herinneren tegen gekomen te zijn dat er alternatieven op die glasvezel van Ziggo zitten/kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 18-03-2026 21:55 ]

• Sjakie0101
Daar komt nog bij dat Ziggo ook op de glasvezel van Delta komt. Maar vreemd genoeg niet snapt dat je dan van coax naar Glasvezel wil. Je moet wanneer Ziggo beschikbaar op coax verplicht het coax abo afnemen.

Ik zit al jaren met veel plezier bij Delta. En bij Delta hebben ze ook goede verlengacties waardoor je niet over hoeft te stappen.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:42

DON PAPA

Tweaker-fan

SirMemeAlot schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:08:
[...]
de markt is nou eenmaal hoge aanvangskortingen en daarna weinig tot geen korting.
Dat ligt er maar net aan bij welke provider je zit, ik zit nu al ruim 3 jaar bij dezelfde provider. En ik heb in januari weer mijn jaar contract verlengd, en betaal nu 3/4 van de tijd €26 en 1/4 van de tijd €52,50 voor een internet only 2000/2000 abonnement. Dat noem ik toch een behoorlijke korting als bestaande klant.

• MacMatters
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-03 10:20
Ben te vreden over ziggo heb coax door het helehuis en kan overal TV kijken hoef geen ekstra kables te trekken en heb geen last van wifi interference van de buren.Om het jaar krijg ik een TV abon zender gratis van ziggo Nu KPTTN van de koper kabel afstand kan daar gratis analoge telefonie op en de analoge kabel radio weer terug, dan hebben we bij rampen als al het digitale uit valt, de komunikatie van de overheid gegarandeerd worden, past mooi in de dat nood pakket waar de overheid mee scherm

• SirMemeAlot
DON PAPA schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:55:
[...]

Dat ligt er maar net aan bij welke provider je zit, ik zit nu al ruim 3 jaar bij dezelfde provider. En ik heb in januari weer mijn jaar contract verlengd, en betaal nu 3/4 van de tijd €26 en 1/3 van de tijd €52,50 voor een internet only 2000/2000 abonnement. Dat noem ik toch een behoorlijke korting als bestaande klant.
Retentie afdeling kan je idd ook nog bellen, maar vaak zijn die niet zo scherp als de nieuwe klant prijzen. Daarbij moet je ook nog oppassen met goedkoop/duurkoop, gezien de recente hack bij Odido die schijnbaar geld besparen op cyber security en mogelijk daardoor goedkoper kunnen aanbieden.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

SirMemeAlot schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:58:
[...]
Daarbij moet je ook nog oppassen met goedkoop/duurkoop, gezien de recente hack bij Odido die schijnbaar geld besparen op cyber security en mogelijk daardoor goedkoper kunnen aanbieden.
Zeker vergeten dat bij Ziggo ook een keer de deur open heeft gestaan bij de email accounts van sommige klanten in het verleden, je weet net zogoed als ik dat het heel moeilijk is om je te beveiligen tegen hackers, dus om nu de prijs als argument te gebruiken vind ik wel heel kort door de bocht ;)

Hiermee zeg ik niet dat het normaal is wat er bij Odido is gebeurd, maar wel dat elk bedrijf slachtoffer kan worden van hackers, hoeveel geld ze ook uitgeven aan hun beveiliging...

[ Voor 13% gewijzigd door DON PAPA op 19-03-2026 10:49 ]

• SirMemeAlot
DON PAPA schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:33:
[...]

Zeker vergeten dat bij Ziggo ook een keer de deur open heeft gestaan bij de email accounts van sommige klanten in het verleden, je weet net zogoed als ik dat het heel moeilijk is om je te beveiligen tegen hackers, dus om nu de prijs als argument te gebruiken vind ik wel heel kort door de bocht ;)

Hiermee zeg ik niet dat het normaal is wat er bij Odido is gebeurd, maar wel dat elk bedrijf slachtoffer kan worden van hackers, hoeveel geld ze ook uitgeven aan hun beveiliging...
Elk bedrijf kan gehackt worden, ook VodafoneZiggo of KPN etc. maar het gaat erom hoe je data governance op orde hebt zodat 1 iemand niet de hele database kan downloaden die helemaal niet in de database hoeft of dat niet je niet direct alle databases aan elkaar kan knopen en dan ook nog eens alle data zomaar even kan downloaden. Dit heeft niks te maken met het 'slachtoffer' zijn van een hack, dit zou gewoon standaard procedure moeten zijn, tenzij je dat niet belangrijk vind en dan kan dit gebeuren dus, dus wat mij betreft is het niet zo kort door de bocht :) .

Maar terug on topic, er zijn legio opties een lagere prijs te krijgen/houden en ik zie dat ook niet snel veranderen dat providers een standaard lagere prijs gaan aanbieden want dan moet dit bijna collectief gebeuren.
Sjakie0101 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:44:
Daar komt nog bij dat Ziggo ook op de glasvezel van Delta komt. Maar vreemd genoeg niet snapt dat je dan van coax naar Glasvezel wil. Je moet wanneer Ziggo beschikbaar op coax verplicht het coax abo afnemen.
Dat heeft niets met snappen te maken. Het leveren van diensten over een eigen netwerk is gewoon veel goedkoper voor Ziggo (en elke andere provider). Daarbij is Delta het duurste netwerk van Nederland voor andere providers om hun diensten over te leveren dus ik begrijp het wel van Ziggo.

• Sjakie0101
Dan blijft het toch aan de abonnee wanneer het duurder zou gaan worden op het Delta netwerk om dan toch over te stappen zodat deze symmetrische snelheden heeft?

Overigens ken ik de afspraken tussen Delta en Ziggo niet, dus of het echt duurder uit gaat vallen lijkt me een aanname en op niets gebaseerd. Daarvoor moeten we de prijzen kennen die gaan gelden bij Ziggo en die zijn nog niet bekend.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

SirMemeAlot schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:16:
[...]
Dit heeft niks te maken met het 'slachtoffer' zijn van een hack, dit zou gewoon standaard procedure moeten zijn, tenzij je dat niet belangrijk vind en dan kan dit gebeuren
Daar ben ik het ook helemaal mee eens, alleen denk ik persoonlijk niet dat dit anders was geweest als Odido net zulke hoge prijzen had gevraagd als bijvoorbeeld Ziggo of KPN aan zijn klanten. Vandaar mijn opmerking dat het een beetje te kort door de bocht is om de "lage" prijs de schuld te geven (maar dat is mijn menig).

[ Voor 9% gewijzigd door DON PAPA op 19-03-2026 11:45 ]

Sjakie0101 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:22:
Dan blijft het toch aan de abonnee wanneer het duurder zou gaan worden op het Delta netwerk om dan toch over te stappen zodat deze symmetrische snelheden heeft?
Dat zou kunnen maar die keus is niet gemaakt. Het is namelijk wel iets meer dan een knopje administratief omzetten. Er moet ook apparatuur op verschillende plekken geplaatst worden om de Ziggo diensten over Delta aan te bieden.
Plus een aanpassing op de website waarbij je dan tussen coax (glasvezel-kabel :+ ) of glasvezel via Delta kunt kiezen.

• SirMemeAlot
DON PAPA schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:36:
[...]

Daar ben ik het ook helemaal mee eens, alleen denk ik persoonlijk niet dat dit anders was geweest als Odido net zulke hoge prijzen had gevraagd als bijvoorbeeld Ziggo of KPN aan zijn klanten. Vandaar mijn opmerking dat het een beetje te kort door de bocht is om de "lage" prijs de schuld te geven (maar dat is mijn menig).
En dit vind ik wat kort door de bocht, zoals je zelf al aangaf is VodafoneZiggo ook gehackt met e-mails, maar dat is (correct me if i'm wrong) A. niet de hele database en B. hebben ze daarbij ook niet gerust alle klantgegevens kunnen downloaden. Hieruit zou je wel degelijk kunnen concluderen dat ze er wel aan doen.

Maar iedereen moet voor zichzelf bepalen wat de veiligheid van je data waard is, er zullen ook genoeg zijn die het niet uitmaakt en dat is ook prima. Dit moet iedereen voorzich bepalen.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

SirMemeAlot schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:58:
[...]
En dit vind ik wat kort door de bocht, zoals je zelf al aangaf is VodafoneZiggo ook gehackt met e-mails, maar dat is (correct me if i'm wrong) A. niet de hele database en B. hebben ze daarbij ook niet gerust alle klantgegevens kunnen downloaden. Hieruit zou je wel degelijk kunnen concluderen dat ze er wel aan doen.

Maar iedereen moet voor zichzelf bepalen wat de veiligheid van je data waard is, er zullen ook genoeg zijn die het niet uitmaakt en dat is ook prima. Dit moet iedereen voorzich bepalen.
Ik ben het ook helemaal met je eens dat de werkwijze om de boel te beveiligen bij Odido zeer ondermaats/slecht is geweest, alleen denk ik niet dat dit anders had geweest als ze een hogere prijs hadden gevraagd. Maar nogmaals dat is mijn mening en blijkbaar denk jij daar anders over...

• SirMemeAlot
DON PAPA schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Ik ben het ook helemaal met je eens dat de werkwijze om de boel te beveiligen bij Odido zeer ondermaats/slecht is geweest, alleen denk ik niet dat dit anders had geweest als ze een hogere prijs hadden gevraagd. Maar nogmaals dat is mijn mening en blijkbaar denk jij daar anders over...
Dat is geen mening maar speculatie, want we weten beide niet, misschien is er nu ook wel genoeg geld om het te doen. In beide gevallen heeft Odido dit niet gedaan en is het een keuze om daar te blijven en het signaal af te geven dat het niet erg is of om er naar toe te gaan over te stappen met alle kennis van nu.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

SirMemeAlot schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:53:
[...]
Dat is geen mening maar speculatie
Nee jij komt met een speculatie "gezien de recente hack bij Odido die schijnbaar geld besparen op cyber security en mogelijk daardoor goedkoper kunnen aanbieden" en daar geef ik mijn persoonlijke mening over ;)

[ Voor 12% gewijzigd door DON PAPA op 19-03-2026 13:20 ]

jongetje schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:18:
Daarbij is Delta het duurste netwerk van Nederland voor andere providers om hun diensten over te leveren dus ik begrijp het wel van Ziggo.
offtopic:
In het Glasnet topic vroeg ik een tijdje terug hoe het zou gaan met een dubbele aansluiting, Delta Fiber en Glaspoort. Antwoord van iemand van Glasnet was dat Delta Fiber, voor hun, goedkoper was dan Glaspoort. Dus "Delta is het duurste" lijkt dan toch niet het geval te zijn. (Waarbij mijn vermoeden ook was dat Delta Fiber duurder zou zijn).

• SirMemeAlot
DON PAPA schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:12:
[...]

Nee jij komt met een speculatie "gezien de recente hack bij Odido die schijnbaar geld besparen op cyber security en mogelijk daardoor goedkoper kunnen aanbieden" en daar geef ik mijn persoonlijke mening over ;)
Dat is een aanname gebaseerd op de beschikbare informatie, dit is speculatie 'alleen denk ik niet dat dit anders had geweest als ze een hogere prijs hadden gevraagd' dit weten we simpelweg niet.

maarja point being: Nu overstappen/verlengen bij Odido met de kennis van nu laat wel zien hoe belangrijk iemand cyber security vind, want wat voor incentive geef je af als dit geen gevolgen heeft voor een bedrijf.

• Sjakie0101
RobertMe schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:21:
[...]
offtopic:
In het Glasnet topic vroeg ik een tijdje terug hoe het zou gaan met een dubbele aansluiting, Delta Fiber en Glaspoort. Antwoord van iemand van Glasnet was dat Delta Fiber, voor hun, goedkoper was dan Glaspoort. Dus "Delta is het duurste" lijkt dan toch niet het geval te zijn. (Waarbij mijn vermoeden ook was dat Delta Fiber duurder zou zijn).
Klopt het is op aannames gebaseerd. Mogelijk dat de overstap op XGS-PON de huur van apparatuur drukt etc.
En we kennen de contracten niet tussen Ziggo en Delta, ook niet tussen Odido en Delta. Wel zien we dat Odido duurder is bij Delta tov KPN of ODF.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

@SirMemeAlot Nee jij gokt erop dat Odido geld heeft bespaard op cyber security en daardoor goed koper is, want dat weet je simpelweg helemaal niet, dat is dus geen aanname maar gewoon een wilde gok (speculatie). En ik geef heel duidelijk aan in mijn bericht, "dit is mijn persoonlijke mening" dus hoe duidelijk kan ik zijn denk ik dan, maar je wilt blijkbaar graag gelijk krijgen, dus bij deze 😉

[ Voor 5% gewijzigd door DON PAPA op 19-03-2026 13:58 ]

• SirMemeAlot
DON PAPA schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:54:
@SirMemeAlot Nee jij gokt erop dat Odido geld heeft bespaard op cyber security en daardoor goed koper is, want dat weet je simpelweg helemaal niet, dat is dus geen aanname maar gewoon een wilde gok (speculatie). En ik geef heel duidelijk aan in mijn bericht, "dit is mijn persoonlijke mening" dus hoe duidelijk kan ik zijn denk ik dan, maar je wilt blijkbaar graag gelijk krijgen, dus bij deze 😉
Lets agree to disagree ;).

Punt van mijn 1e bericht, wees je bedacht op overstappen naar Odido met de kennis van nu.

• Sjakie0101
Dat zou een ieder moeten zijn. Al zullen ze de komende maanden de gaten wel echt gaan dichten en een aantal specialisten aan het werk zetten om nog meer gaten te ontdekken die gedicht moeten worden.

• tippie62
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Vraagje,ik ga in april over naar ziggo maar wil zoveel mogelijk met de appletv blijven kijken
Is de kwaliteit van ziggo go veel minder dan de next mini ???
tippie62 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:41:
Vraagje,ik ga in april over naar ziggo maar wil zoveel mogelijk met de appletv blijven kijken
Is de kwaliteit van ziggo go veel minder dan de next mini ???
Zelf vind ik van niet, maar ik kijk op 3,5 meter afstand naar een Full HD 50 inch tv. Ik kan me voorstellen dat bij een grotere tv en/of andere kijkafstand de ervaring anders is. Ik vind wel dat voetbalwedstrijden er net een fractie beter uitzien via de Next Mini. Ik overweeg zelfs om de Next Mini op zolder op te bergen.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:27
Ik heb sinds kort een 1000/100 internet abonnement met modem in bridge stand en bij bijv. Youtube (via de bekabelde PC) krijg ik met grote regelmaat een draaiend rondje van het laden van het filmpje te zien. Speedtest bij Ziggo geeft 906 Mbps down, upload 103 Mbps en latency 13.3ms aan.
Is deze snelheid acceptabel? Er zijn nu 2 monteurs geweest en de konden niets vinden. Net wel een modemruil gedaan, maar dat hielp ook niets.
Als ik een laptop bedraad direct op de mode aansluit geeft de test dezelfde waardes...
Nougat schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:54:
Net wel een modemruil gedaan, maar dat hielp ook niets.
Adblocker actief?

• Nougat
Nee, heb er 2 gehad... maar verwijdert

• monic39
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-04 10:00
ik ben de nieuwe voorwaarden aan het doorlezen, maar klopt het nou dat ziggo straks iedere maand 4% mag verhogen wbt de abonnementsprijs ( met een door hun bepaalde reden)?

• giovanni2903
Ik heb sinds kort een 1000/100 internet abonnement met modem in bridge stand en bij bijv. Youtube (via de bekabelde PC) krijg ik met grote regelmaat een draaiend rondje van het laden van het filmpje te zien. Speedtest bij Ziggo geeft 906 Mbps down, upload 103 Mbps en latency 13.3ms aan.
Is deze snelheid acceptabel? Er zijn nu 2 monteurs geweest en de konden niets vinden. Net wel een modemruil gedaan, maar dat hielp ook niets.
Als ik een laptop bedraad direct op de mode aansluit geeft de test dezelfde waardes...
ik heb dit ook met grote regelmaat. nu heb ik de DNS van google ingesteld in mijn modem en sindsdien lijkt het opgelost.
monic39 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:42:
ik ben de nieuwe voorwaarden aan het doorlezen, maar klopt het nou dat ziggo straks iedere maand 4% mag verhogen wbt de abonnementsprijs ( met een door hun bepaalde reden)?
Dat heb je niet goed gelezen... jaarlijks maximaal 4% van je maandelijkse abonnementskosten of €2,75 per maand als die hoger is. Dus als die 4% maar €1,- is, mogen ze ook €2,75 verkiezen :) Ja, fijne lui. Maar niet maandelijks verhogen in ieder geval.

• monic39
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-04 10:00
aha oke bedankt voor de uitleg @CreativeS
Ik heb sinds kort een 1000/100 internet abonnement met modem in bridge stand en bij bijv. [...] Speedtest bij Ziggo geeft 906 Mbps down, upload 103 Mbps en latency 13.3ms aan.
Is deze snelheid acceptabel?
Wat jij acceptabel vindt kan afwijken van wat wij acceptabel vinden, dus niet perse relevant?

Met een 1000 abo zou je in ieder geval een iets hogere snelheid moeten kunnen halen. Zie ook de 100 die je meet als 103.
Maar..., de bekende bottleneck is dat als je netwerkapparatuur (of simpelweg de aangesloten PC) gebruikt met een 1Gbit/s poort dat je die 1000 dan niet gaat zien, en het maximum rond de ~930 ligt. De beperking is dan dus Gigabit ethernet. Waarbij je wél 1 Gigabit aan bitjes over de ethernetpoorr kunt sturen, maar daar nog vanalles vanaf gaat (ethernet headers, IP headers, TCP headers) voordat je daadwerkelijke data hebt. Verliezen / overhead dus die je in de speedtest "niet ziet".
903Mbit/s over Gigabit ethernet apparatuur is dus zeker acceptabel, en zelfs prima.
Wil je meer (daadwerkelijk richting of over die 1000) dan zul je moeten zorgen dat je een "lijn" van modem naar apparaat / apparaten hebt met minimaal 2,5Gbit/s poorten. Dan zul je als het goed is wel die 1000 zien. (En uiteraard bij het Sagemcom modem de boel ook aansluiten op de enige(?) 2,5Gbit/s poort).

Maar ik durf wel te garanderen dat dit echt he-le-maal niks met het YouTube probleem te maken heeft.

• SMSfreakie
  • Niet online
Heb ik hier af en toe.. Zowel op de laptop in div browsers.. Als op de tablet.... Tablet maakt het ook niet uit of ik stock youtube gebruik of een mod versie (met adblock) of de webversie..

Gek genoeg lijkt de Android telefoon er geen last van te hebben....

Modem is hier ook in bridge(sagecom modem) .. Dns via google/opendns...

Snelheid is ook ruim voldoende(1153/105mbits).. Wel alles op wifi....
Ben er alleen nog nooit achter waar het van komt..

Hinderlijk is het af en toe wel.. Net of er ergens een request niet door komt.. Maar waarom heeft de s25 er geen last van? En de laptop en tablet wel....

404 Signature not found

• giovanni2903
deze problemen zijn enkele maanden geleden begonnen en vooral vanaf 17u tot een uur of 21. daarna is er vaak niets aan de hand. sinds ik de dns aangepast hebt lijkt het voor mij wel beter te gaan

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:38
Gebruiken jullie misschien ook Adblockers op YouTube? Ik heb sinds YouTube z'n beleid omtrent Adblockers heeft aangescherpt ook problemen met video' s afspelen. Voornamelijk op Edge lijkt het mis te gaan. Op Firefox heb ik het idee dat het beter gaat.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-04 21:11
@giovanni2903 Wat heb je aangepast?

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:50
Hoe is het tegenwoordig met packet loss tijdens het gamen? Met de oude Connect Box had ik hier regelmatig last van. Dit kwam door de Puma 6 chipset. We hebben nu glasvezel van Kpn en dat werkt goed, alleen die tv box is niks en de kwaliteit van tv laat ook te wensen over vergeleken met Ziggo.
Ziggo heeft nu leuke een leuke korting.

Wat is de gemiddelde ping tijdens het gamen? Ik zit nu altijd op de 9 bij Battlefield 6.

[ Voor 5% gewijzigd door Bassbounce op 21-03-2026 09:26 ]

Huidige Pc

• Nougat
Allard Pruim schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 00:51:
Gebruiken jullie misschien ook Adblockers op YouTube? Ik heb sinds YouTube z'n beleid omtrent Adblockers heeft aangescherpt ook problemen met video' s afspelen. Voornamelijk op Edge lijkt het mis te gaan. Op Firefox heb ik het idee dat het beter gaat.
Ik niet meer.

• giovanni2903
adblocker heb ik wel op pc (firefox). maar tv hapert ook en dat is gewoon de youtube app. mobiele app hetzelfde verhaal.

• giovanni2903
ik heb in de modem de DNS van google ingesteld

• giovanni2903
Bassbounce schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:24:
Hoe is het tegenwoordig met packet loss tijdens het gamen? Met de oude Connect Box had ik hier regelmatig last van. Dit kwam door de Puma 6 chipset. We hebben nu glasvezel van Kpn en dat werkt goed, alleen die tv box is niks en de kwaliteit van tv laat ook te wensen over vergeleken met Ziggo.

Wat is de gemiddelde ping tijdens het gamen? Ik zit nu altijd op de 9 bij Battlefield 6.
ik heb bij speedtest op desktop een ping van gemiddeld 12. als ik call of duty op de ps5 speel is dit vaak rond de 25-30, maar dat heeft niets met de ziggo verbinding te maken. packet loss is gewoon 0%. het modem wat je tegenwoordig krijgt is wel beter dan de witte connectboxen. al ging gamen bij mij net zo vloeiend op de witte arris dan op het huidige sagemcom modem
giovanni2903 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:33:
[...]

ik heb in de modem de DNS van google ingesteld
Dan ga je addblocker gebruiken om reclames ed te blokkeren en dan geef je aan de andere kant al je dns verzoeken aan Google weg...

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-04 15:34
Bassbounce schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:24:

Stabiel 21ms en met de nieuwe generatie modems is alles wat puma 6 had niet meer aanwezig. Ik heb nooit packetloss.

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:30
Ik routeer YouTube door een vpn
Naar Albanië dan heb je geen reclame 😝

En geen adblocker nodig

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:11

JoeZuCK

_Fonz > all.

Even een vraagje om na te gaan of er niks 'mis' is. Als ik via Ziggo een speedtest doe krijg ik een 14ms latency te lezen. Echter als ik dat via Speedtest.net doe krijg ik dat ook te lezen, echter is dit de idle latency, maar de download latency zit op 235 ongeveer. Is dit laatste niet wat hoog? Ik heb verder dan de speedtest niets wat op het moment aan het downloaden is.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

JoeZuCK schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:03:
Even een vraagje om na te gaan of er niks 'mis' is. Als ik via Ziggo een speedtest doe krijg ik een 14ms latency te lezen. Echter als ik dat via Speedtest.net doe krijg ik dat ook te lezen, echter is dit de idle latency, maar de download latency zit op 235 ongeveer. Is dit laatste niet wat hoog? Ik heb verder dan de speedtest niets wat op het moment aan het downloaden is.
Niks mis met je verbinding, het gaat ook om de idle-latency, oftewel... ping.
Downloadlatency merk je weinig van.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/nl/result/18995118923.png

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:56
JoeZuCK schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:03:
Hier heb ik juist een hogere idle latency, download latency merk je alleen als een apparaat omdat netwerk download terwijl de ander aan het gamen is zonder Qos.

Via wifi 5 trouwens (decom M4 van Ziggo)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HY5f5KMu9BHdvaSCUFhOADLzUmM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9zA6FMNHrHtRGZIQhyvkXUQq.png?f=user_large https://www.speedtest.net/result/18995213153.png

[ Voor 12% gewijzigd door Roy Tollenaar op 24-03-2026 20:13 ]

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-04 14:59
CreativeS schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:31:
[...]

Dat heb je niet goed gelezen... jaarlijks maximaal 4% van je maandelijkse abonnementskosten of €2,75 per maand als die hoger is. Dus als die 4% maar €1,- is, mogen ze ook €2,75 verkiezen :) Ja, fijne lui. Maar niet maandelijks verhogen in ieder geval.
Lees ik in de mail nou goed dat het genoeg is om Ziggo op te zeggen? Dan kan ik weer de volgende aanbieding meepakken.

• Nougat
RobertMe schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:02:
[...]

Wat jij acceptabel vindt kan afwijken van wat wij acceptabel vinden, dus niet perse relevant?

Met een 1000 abo zou je in ieder geval een iets hogere snelheid moeten kunnen halen. Zie ook de 100 die je meet als 103.
Maar..., de bekende bottleneck is dat als je netwerkapparatuur (of simpelweg de aangesloten PC) gebruikt met een 1Gbit/s poort dat je die 1000 dan niet gaat zien, en het maximum rond de ~930 ligt. De beperking is dan dus Gigabit ethernet. Waarbij je wél 1 Gigabit aan bitjes over de ethernetpoorr kunt sturen, maar daar nog vanalles vanaf gaat (ethernet headers, IP headers, TCP headers) voordat je daadwerkelijke data hebt. Verliezen / overhead dus die je in de speedtest "niet ziet".
903Mbit/s over Gigabit ethernet apparatuur is dus zeker acceptabel, en zelfs prima.
Wil je meer (daadwerkelijk richting of over die 1000) dan zul je moeten zorgen dat je een "lijn" van modem naar apparaat / apparaten hebt met minimaal 2,5Gbit/s poorten. Dan zul je als het goed is wel die 1000 zien. (En uiteraard bij het Sagemcom modem de boel ook aansluiten op de enige(?) 2,5Gbit/s poort).

Maar ik durf wel te garanderen dat dit echt he-le-maal niks met het YouTube probleem te maken heeft.
Ik kom hier even op terug.... omdat ik nog steeds niet hoger kom wat ik ook aan pas in huis of van de bridge modes af haal.
Ik heb al eerder (vaker) een 1000/100 abonnement gehad en deze behaalde gewoon zeker 990, dus wat er nu anders is is mij een raadsel.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-04 18:17
@Nougat
Wat voor modem heb je? Heeft die een gigabit, 2,5 gigabit of 10 gigabit poort? En je router? En de kabel daar tussenin? Die moet zo kort mogelijk zijn, volledig bedraad en cat 6 of beter.

• Nougat
ikweethetbeter schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:50:
@Nougat
Wat voor modem heb je? Heeft die een gigabit, 2,5 gigabit of 10 gigabit poort? En je router? En de kabel daar tussenin? Die moet zo kort mogelijk zijn, volledig bedraad en cat 6 of beter.
De zwarte met een 2,5 gb poort. Router maakt niet uit, want ik haal dezelfde snelheden als de pc of laptop direct op de modem zijn aangesloten.

Het is overigens een Edgerouter X, die er daarvoor ook al heeft gehangen. Kabels ligt het ook niet aan, verschillende cat 6 getest.

[ Voor 12% gewijzigd door Nougat op 29-03-2026 17:26 ]

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07:36
Iedereen kan nu door de wijziging van de algemene voorwaarden zijn abonnement opzeggen bij Ziggo.
Donnu schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:49:
Iedereen kan nu door de wijziging van de algemene voorwaarden zijn abonnement opzeggen bij Ziggo.
Dat is al wat weekjes bekend hoor? En kan beter in [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen

[ Voor 15% gewijzigd door CreativeS op 29-03-2026 19:00 ]

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-04 18:17
Interessant. Niet dat ik ontevreden ben, maar het is altijd handig te vergelijken, om een of andere domme reden is overstappen voordeliger dan blijven...

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wie van Ziggo kan mij helpen? We hebben recentelijk een vakantiehuisje gekocht met daarin een bestaande Ziggo aansluiting. Hiervoor is 1 klantnummer voor de VVE. De woningen zelf hebben geen eigen klantnummer.
Nu wil ik graag een eigen DNS gebruiken (adguard / pihole) en heb hiervoor de DHCP server van het Compal modem uitgezet. Helaas wordt er nog wel via IPv6 DNS uitgedeeld maar op dit modem is dit niet uit te zetten.

Volgens de klantenservice zou het compal modem vervangen mogen worden (qua leeftijd van het apparaat en de missende functies) maar aangezien ik zelf geen klantnummer heb kon diegene dit niet regelen. De VVE wil helaas niet het klantnummer delen en zij stellen dat eigen modem keuze niet mogelijk is via dit contract. Tevens zou een eigen pakket keuze ook niet mogelijk zijn. (Wat interessant is want de vorige bewoner had wel een extra voetbal pakket).

Wie o wie van Ziggo wil mij helpen aan een modem waarbij ik gewoon m'n eigen DNS kan instellen of een andere oplossing zodat ik het liefst zonder een extra router er tussen dit voor elkaar kan krijgen. Details mbt de aansluiting / adres kan ik verder via PM delen.

• SirMemeAlot
Donnu schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:49:
KPN weet dat inmiddels ook, ze belde me vanochtend of ze een voorstel mochten doen en/of ik ook wist van de wijziging in algemene voorwaarden :+

• giovanni2903
xtr3me schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:21:
Wie van Ziggo kan mij helpen? We hebben recentelijk een vakantiehuisje gekocht met daarin een bestaande Ziggo aansluiting. Hiervoor is 1 klantnummer voor de VVE. De woningen zelf hebben geen eigen klantnummer.
Nu wil ik graag een eigen DNS gebruiken (adguard / pihole) en heb hiervoor de DHCP server van het Compal modem uitgezet. Helaas wordt er nog wel via IPv6 DNS uitgedeeld maar op dit modem is dit niet uit te zetten.

Volgens de klantenservice zou het compal modem vervangen mogen worden (qua leeftijd van het apparaat en de missende functies) maar aangezien ik zelf geen klantnummer heb kon diegene dit niet regelen. De VVE wil helaas niet het klantnummer delen en zij stellen dat eigen modem keuze niet mogelijk is via dit contract. Tevens zou een eigen pakket keuze ook niet mogelijk zijn. (Wat interessant is want de vorige bewoner had wel een extra voetbal pakket).

Wie o wie van Ziggo wil mij helpen aan een modem waarbij ik gewoon m'n eigen DNS kan instellen of een andere oplossing zodat ik het liefst zonder een extra router er tussen dit voor elkaar kan krijgen. Details mbt de aansluiting / adres kan ik verder via PM delen.
dit kun je beter op de community vragen, daar kan een moderator van ziggo reageren en eea uitzoeken

• xtr3me
  • Niet online
giovanni2903 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:37:
[...]

dit kun je beter op de community vragen, daar kan een moderator van ziggo reageren en eea uitzoeken
Dat was mijn eerste gedachte ook, maar daar kan je alleen een account aanmaken met een klantnummer en juist die heb ik niet. Vandaar dat ik hoopte dat iemand van Ziggo ook hier actief zou zijn.

• giovanni2903
xtr3me schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:39:
[...]

Dat was mijn eerste gedachte ook, maar daar kan je alleen een account aanmaken met een klantnummer en juist die heb ik niet. Vandaar dat ik hoopte dat iemand van Ziggo ook hier actief zou zijn.
dat is waar ook ja. is er met geen mogelijkheid een abo af te sluiten op dat huisnummer? hier in noord-holland ken ik genoeg parken waar ziggo gewoon kabels naar alle huisjes heeft gelegd
SirMemeAlot schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:34:
[...]

KPN weet dat inmiddels ook, ze belde me vanochtend of ze een voorstel mochten doen en/of ik ook wist van de wijziging in algemene voorwaarden :+
IIRC was KPN voor mij ook de duurste optie nu ik Ziggo, Glaspoort en Delta Fiber als opties heb. Daar waar Ziggo vorig jaar een prijsverlaging heeft gedaan met de nieuwe pakketten en Delta aan het eind van het jaar een prijsverlaging heeft gedaan (alleen voor nieuwe klanten, oude klanten betalen de oude prijs, en krijgen ook een oude prijs als ze het abo willen aanpassen :X) staat mij niet bij dat KPN "recentelijk" een prijsverlaging gedaan zou hebben. (Maar wel nu een prijsverhoging en ik vermoed vorig jaar ook wel. Terwijl Ziggo op de nieuwe pakketten zelfs geen prijsverhoging heeft gedaan later in het jaar terwijl ze dat wel hebben gedaan op de oude).

• xtr3me
  • Niet online
giovanni2903 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:46:
[...]

dat is waar ook ja. is er met geen mogelijkheid een abo af te sluiten op dat huisnummer? hier in noord-holland ken ik genoeg parken waar ziggo gewoon kabels naar alle huisjes heeft gelegd
Er is gewoon een abonnement aanwezig met daarbij een eigen aansluiting in de meterkast en een eigen modem en het internet en tv werkt prima. Het enige wat ik zou willen is een ander/nieuwer modem (sagemcom) of het huidige modem in bridge laten zetten. En daarvoor ga ik natuurlijk niet een apart abonnement afsluiten, dan wordt het maar dubbel NAT draaien. Niet mooi maar dat is het backup plan.

Maar er is geheid iemand van Ziggo welwillend om te helpen 🥰🙏

[ Voor 4% gewijzigd door xtr3me op 30-03-2026 20:55 ]

@xtr3me Mijn schoonoma is ooit naar een verzorgingshuis gegaan en heeft toen haar Ziggo abonnement meegenomen vanwege haar mailadres. Er was al ziggo aanwezig, gratis wifi binnen het hele gebouw. Maar we konden wel haar eigen modem aansluiten en alles van het abonnement daar gebruiken. Is natuurlijk zonde van de kosten maar voor die paar jaar de weg van de minste weerstand.

Nu begrijp ik dat jij zelfs een modem hebt via een speciaal abonnement van het park. Je zou toch eens ingesprek moeten komen met de persoon die het abonnement beheerd. Die kan met Ziggo regelen dat oude modems vervangen worden. Als het modem kapot gaat moet er ook wat gebeuren. Wie gaat dat dan regelen?

En anders kun je een VPN naar je thuisnetwerk maken en op die manier alle functies van thuis gebruiken. Heb je meteen geen gedoe met oa Netflix die vanaf verschillende locaties vervelend vind.

• xtr3me
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:45:
@xtr3me Mijn schoonoma is ooit naar een verzorgingshuis gegaan en heeft toen haar Ziggo abonnement meegenomen vanwege haar mailadres. Er was al ziggo aanwezig, gratis wifi binnen het hele gebouw. Maar we konden wel haar eigen modem aansluiten en alles van het abonnement daar gebruiken. Is natuurlijk zonde van de kosten maar voor die paar jaar de weg van de minste weerstand.

Nu begrijp ik dat jij zelfs een modem hebt via een speciaal abonnement van het park. Je zou toch eens ingesprek moeten komen met de persoon die het abonnement beheerd. Die kan met Ziggo regelen dat oude modems vervangen worden. Als het modem kapot gaat moet er ook wat gebeuren. Wie gaat dat dan regelen?

En anders kun je een VPN naar je thuisnetwerk maken en op die manier alle functies van thuis gebruiken. Heb je meteen geen gedoe met oa Netflix die vanaf verschillende locaties vervelend vind.
Dat is exact het plan, ik heb een openwrt vm opgezet met een split tunnel zodat het meeste verkeer via thuis verloopt. Op zich is het idee simpel, het enige wat in de weg zit is de ipv6 dns uitgifte door het modem. De rest van de setup werkt al en als ik op m’n apparaat DNS hardcoded instel werkt alles vlekkeloos.

Ik ben al in gesprek met het bestuur van de VVE het eerste antwoord was afwijzend maar wellicht kom ik iets verder als ik diegene irl spreek. Vandaar dat ik deze route probeer. Vanuit het perspectief van een it’er is de vraag voor een nieuw modem niets spannends, voor een leek kan dat een heel ander geval zijn.

• SMSfreakie
  • Niet online
en wat nou als je huidige modem het ineens niet meer doet? dan moet die toch ook vervangen worden? nu is het een "luxe" probleempje eigenlijk.. maar als die helemaal niks meer doet... dan is het van luxe probleem ineens noodzaak..

dan zal er toch ook iemand actie moeten ondernemen? neem toch aan dat er ook betaald moet worden.. dan wel rechtstreeks aan Ziggo danwel via een tussenpersoon..

404 Signature not found

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is verbazend dat mijn Fritzbox 6660 nog gebruikt kan worden bij de nieuwe 2,2GBit/s download. Het was één jaar geleden drama om vanuit de 800 Mbit/s download naar hogere snelheid te gaan via zakelijk. Na 5 maanden toen was nog steeds niet gelukt toen maar nu dacht ik, oké dan maar nieuwe modem aanvragen nu en dan mijn glasvezel qua snelheid verlagen. Nieuwe modem aangesloten, dus binnen een kwartier online, nee hoor, na halve dag nog steeds niets. Volgende dag Ziggo gebeld, kon niet bij modem inloggen van afstand, modem was wel zichtbaar bij Mijn Ziggo, kreeg maar te zien dat er geen US was, wel DS maar even en allemaal time-out. Dus eigenlijk moest een monteur komen, toen dacht ik, dan maar die Fritzbox weer en tada intrainen op 2,4 Gbit/s download, nou top, helemaal blij mee. Ben benieuwd hoe lang dat goed gaat. Ik hoop echt dat mijn Fritzbox online blijft. Wel is stroomadapter wel ander kaliber dan van Ziggo modem, bijna 3x meer wattage. Ik hoop ook dat mijn Fritzbox wel nog geactiveerd kan worden als iemand toch nieuwe modem activeert.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-04 20:52
videopionier schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:43:
[...]

...
Ik hoefde maar een week terug in de tijd te gaan om deze post te vinden, er zijn er meer geweest, maar ik heb er weinig schermtijd voor over om er meer te zoeken. Ik wacht gewoon op het volgende geval.

Time is on my side.
Vooruit, speciaal voor @CreativeS en zijn vrindjes wat topics van dat andere forum over die 2,5 Gbit poort van de Sagemcom:

29 maart: Wegvallend internet na installatie nieuwe Sagemcom modem (bridge)
23 maart: Wifi extra groot, 2.5gbit poort modem icm TP-Link Archer AX11000
21 maart: Internet al voor een langere tijd instabiel (regelmatig uitval)

Doe er je voordeel mee, verdedig je stelling:
"Er is niets mis met de 2.5Gb/s-poort op het Sagemcom-modem. Dat is een feit. Klaar. Punt."

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

videopionier schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:23:
Vooruit, speciaal voor @CreativeS en zijn vrindjes wat topics van dat andere forum over die 2,5 Gbit poort van de Sagemcom:

29 maart: Wegvallend internet na installatie nieuwe Sagemcom modem (bridge)
23 maart: Wifi extra groot, 2.5gbit poort modem icm TP-Link Archer AX11000
21 maart: Internet al voor een langere tijd instabiel (regelmatig uitval)

Doe er je voordeel mee, verdedig je stelling:
"Er is niets mis met de 2.5Gb/s-poort op het Sagemcom-modem. Dat is een feit. Klaar. Punt."
Och och, komt meneer ook nog eens voorbij na een aantal maanden. Zoals jij natuurlijk ook weet is er onlangs een firmwareupdate uitgerold. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er weer wat ongedierte inkruipt al lijkt dat in de door jou genoemde topics niet het probleem te zijn. Maar toch fijn dat jij je nog even meldt.... kon je van de vorige periode niets vinden? Maar goed, helemaal geen zin in een discussie met jou. Een eerlijke discussie zal het toch nooit zijn/worden, als je pas maanden na je uitspraken met voorbeelden komt die maanden na jouw uitspraken pas plaatsvinden. Zo kan iedereen het hè?

Internet al voor een langere tijd instabiel (regelmatig uitval)
(Incompatibiliteit... en de grootste problemen worden door problemen in het signaal veroorzaakt. Dat de 2.5Gb/s-poort wordt genoemd zegt verder niets ove rhet probleem)

Opgelost: Wifi extra groot, 2.5gbit poort modem icm TP-Link Archer AX11000
(Incompatibiliteit met 'oudere' router, zegt niets over problemen met de 2.5Gb/s-poort)

Wegvallend internet na installatie nieuwe Sagemcom modem (bridge)
(weer hetzelfde geneuzel als toen... een 2.5Gb/s-poort op een 1Gb/s-aansluiten. Ja, dat doe je normaal toch ook niet?)

Nu slaagt jouw poging om slim over te komen best wel goed (iedereen doet zijn eigen werk (of voormalige werk toch goed?), maar hierdoor val je weer door de mand. Ach ja, geen probleem. Je bent verder wel erg selectief zonder echt de topics te lezen... de 2.5Gb/s-poort werkt als een rode lap voor jou en plots kom je weer in de lucht. Maar goed, men kan zelf wel hun oordeel vellen, hoef ik niet voor anderen te doen. Hier laat ik het verder ook bij, want ik vind mijn tijd te waardevol om die aan jou te besteden.

[ Voor 40% gewijzigd door CreativeS op 03-04-2026 06:39 ]

• videopionier
@CreativeS
Ik had al aangegeven dat zoeken in dat forum voor mij lastig is en dat ik wachtte op nieuwe berichten.
Vandaar "time is on my side"
Intussen is het nu voor iedereen duidelijk wat de problemen met die poort zijn.

Jammer dat jij en ook je maatjes van dat gezellige provider forum niet de moeite hebben genomen om de reden van dat advies (dat ik van TobiasTB had overgenomen) te vragen aan de betreffende persoon.

Gelukkig heeft onze gezamenlijke vriend mr.Chip dat wel gedaan:
op 21 maart jl vroeg hij aan Tobias:
"de update die wat deed met de 2.5Gbit poort is toch allang geweest"
en het antwoord van Tobias:
"Dat klopt, hiermee is echter niet gegarandeerd dat de poort met alle apparatuur 100% compatibel is."

En dan is de circel rond. Zoals ik al in december adviseerde:
"De 2,5 GHz poort 4 kun je beter niet gebruiken."

Dus voor mij is het ook klaar.

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

videopionier schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:16:
op 21 maart jl vroeg hij aan Tobias:
"de update die wat deed met de 2.5Gbit poort is toch allang geweest"
en het antwoord van Tobias:
"Dat klopt, hiermee is echter niet gegarandeerd dat de poort met alle apparatuur 100% compatibel is."
Die garanties heb je nooit. En vage compatibiliteit issues kom je zo nu en dan tegen. Heeft dus niks met Ziggo / de Sagemcom / de 2,5Gbit/s poort te maken. En een hobbyist op een community forum zal dus ook zeker geen garantie gaan uitspreken voor het product van een ander.

• giovanni2903
ik raad altijd aan die poort alleen te gebruiken als je aan de andere kant ook iets aansluit met een 2,5gbit poort. ik zelf gebruik bijvoorbeeld een desktop op deze manier en dat werkt al 14 maanden probleemloos. mocht je die poort nodig hebben omdat je 4 bekabelde aansluitingen nodig hebt, zet er dan iets op wat niet een constante verbinding nodig heeft, bijvoorbeeld philips hue lampen of een eufy apparaat. als ik tegenkom dat iemand een router aansluit die geen 2,5gbit poort heeft, maar die poort wel gebruikt op het modem dan zet ik m op poort 1 ipv 4, gewoon voor de zekerheid. ziggo reageert vaak niet inhoudelijk over dit soort zaken, dus of de poort 100% naar behoren werkt weet niemand

• SMSfreakie
  • Niet online
giovanni2903 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:29:
ik raad altijd aan die poort alleen te gebruiken als je aan de andere kant ook iets aansluit met een 2,5gbit poort. ik zelf gebruik bijvoorbeeld een desktop op deze manier en dat werkt al 14 maanden probleemloos. mocht je die poort nodig hebben omdat je 4 bekabelde aansluitingen nodig hebt, zet er dan iets op wat niet een constante verbinding nodig heeft, bijvoorbeeld philips hue lampen of een eufy apparaat. als ik tegenkom dat iemand een router aansluit die geen 2,5gbit poort heeft, maar die poort wel gebruikt op het modem dan zet ik m op poort 1 ipv 4, gewoon voor de zekerheid. ziggo reageert vaak niet inhoudelijk over dit soort zaken, dus of de poort 100% naar behoren werkt weet niemand
hier gaat de 2.5gbe poort direct naar een dumb switch om al vanaf daar over 10gbe verder te gaan.. (de Intel T540 nic in mn server praat geen 2.5gbe.. :+ ) en dat werkt eigenlijk al 200+ dagen feilloos..
modem gewoon in bridge

404 Signature not found

RobertMe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:57:
Die garanties heb je nooit. En vage compatibiliteit issues kom je zo nu en dan tegen. Heeft dus niks met Ziggo / de Sagemcom / de 2,5Gbit/s poort te maken. En een hobbyist op een community forum zal dus ook zeker geen garantie gaan uitspreken voor het product van een ander.
Maar dat wil er al een paar maandjes niet in bij die 'pionier'. Ik besteed er geen tijd meer aan, dus dank voor je keurige allesomvattende aanvulling @RobertMe!

• videopionier
RobertMe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:57:
[...]
Ik zou Tobias geen hobbyist durven noemen.

Dit is overigens de forum post waar mrChip op reageerde. Het lijkt dus toch echt wel met de Sagemcom te maken te hebben. Niet zo vreemd overigens gezien de leeftijd van het ontwerp in een tijd dat er nog weinig ethernet apparatuur was met zo'n poort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4SG4uvxGRtyAW63x4i3HTmHSjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyeYB1w8y1lPoiriUzSNyHud.jpg?f=fotoalbum_large

videopionier schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:30:
[...]

Ik zou Tobias geen hobbyist durven noemen.
Maar jij durft wel te zeggen dat hij óf voor Ziggo óf voor Sagemcom werkt waardoor hij iets wel iets zou kunnen garanderen?

• giovanni2903
werken voor ziggo doet hij in ieder geval niet, veel verstand van computerzaken heeft hij wel :p
Pagina: 1 ... 88 89 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen