• ffk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-01 22:02

ffk

RobertMe schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:07:
[...]

Voor de klant is het toch ook totaal niet relevant hoeveel meters er van een bepaalde kabel in de grond liggen. Het enige dat voor de klant relevant is is over hoeveel meters coax / glas zijn verkeer gaat. Dat er 410 miljoen miljard (:+) meters coax liggen is voor mij niet relevant, het enige waar ik iets van merk is die paar honderd minder van mijn modem naar een wijkkast.
Het is inderdaad maar net hoe je meet: 1km coax + 99km glasvezelkabel naar Amsterdam en je hebt 99% een 'glasvezel-kabel'-verbinding.
Mijn onderzoek naar straatkasten heeft trouwens wel iets opgeleverd: op oude Streetview-beelden zie ik dat twee Ziggo-kasten verdwenen zijn, eentje aan het eind van het dorp en eentje vlakbij het begin van een kleiner dorp. Hierdoor kan ik de aanname doen dat de verbinding tussen de twee dorpen verglaasd is. Op het Vodafone-Ziggo-forum las ik over een storing in het dorp Ezinge, waaruit geruchten gingen dat er helemaal geen glasvezel naar een redelijk dorpje ging (bijna 700 inwoners).

@Jim423
Inmiddels heb ik meer dan honderd straatkasten in QGIS gezet - ja, ik heb geen leven - en ben ook zo'n heel smalle kast tegengekomen die niet aan een doorgaande locatie lijkt de staan en hier zou wel degelijk een multitap in kunnen zitten. Eventueel kunnen die huizen wel door de gewone brede kast bediend worden, maar dan heb je 150 meter (c6?) tussen het laatste huis van de straat zitten, wat volgens mij niet vaak voorkomt.

@CreativeS
Ik heb veel foto's verzameld. Vooral op het providersforum staat in het topic 'Openstaande straatkasten' veel bruikbaar beeldmateriaal. Volgens mij staat er slechts één kast op die volledig passief is, maar er zitten ook interessante kleine kasten tussen die een HFC-node zijn zonder multitap.
Ik begin ChatGPT steeds meer de wantrouwen overigens, maar het blijft een ontzettend handig hulpmiddel. Veel info over HFC-netwerken lijkt uit Angelsakische bronnen te komen, want er wordt mij vaak gevraag om te kijken naar de inkomende kabels van de kast; alsof alles hier bovengronds van paal naar paal gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door ffk op 27-12-2025 12:44 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:58
Zoals ik al zei: de huizen worden doorgaans bediend vanuit de smalle kasten. Niet de brede (uitzondering is hoogbouw en bepaalde nieuwbouw) of de hele brede (wijkcentrum).
De maximale afstand is zo'n 80 meter (of 100 meter in echt speciale gevallen). Kans is dus klein dat die woningen uit die kast gevoed worden. Je kan solliciteren bij ISP databeheer, dat is Nederlands en dan kun je de hele dag tracé's intekenen :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ffk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:21:
Ik heb veel foto's verzameld. Vooral op het providersforum staat in het topic 'Openstaande straatkasten' veel bruikbaar beeldmateriaal. Volgens mij staat er slechts één kast op die volledig passief is, maar er zitten ook interessante kleine kasten tussen die een HFC-node zijn zonder multitap.
Ik begin ChatGPT steeds meer de wantrouwen overigens, maar het blijft een ontzettend handig hulpmiddel. Veel info over HFC-netwerken lijkt uit Angelsakische bronnen te komen, want er wordt mij vaak gevraag om te kijken naar de inkomende kabels van de kast; alsof alles hier bovengronds van paal naar paal gaat.
ChatGPT is niets anders dan herhaling van datgene waar het mee gevoed wordt.
Het hoeft geen werkelijkheid te zijn. Helaas gaan velen er prat op en net zo vaak hebben ze het fout.
Komt vanzelf wel goed...

• ffk

ffk

Jim423 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:16:
Zoals ik al zei: de huizen worden doorgaans bediend vanuit de smalle kasten. Niet de brede (uitzondering is hoogbouw en bepaalde nieuwbouw) of de hele brede (wijkcentrum).
De maximale afstand is zo'n 80 meter (of 100 meter in echt speciale gevallen). Kans is dus klein dat die woningen uit die kast gevoed worden. Je kan solliciteren bij ISP databeheer, dat is Nederlands en dan kun je de hele dag tracé's intekenen :)
Mijn provincie (Essent kabel/@home) vormt dan toch echt een uitzondering. Vrijwel overal staan van die brede Avedko-kasten van dit type: https://avedko.nl/projecten/kasten-ziggo/ . Deze kasten komen zelfs voor op plekken waar geen enkele huizen staan. Ook ben ik er een tegengekomen op een plek in een stuk bos, met 50 meter verderop weer zo'n zelfde kast bij een rijtje huizen. Mijn conclusie is dat de inhoud soms lastig te bepalen is. Zo'n kast bedient hier vaak maar 15 huizen dus het lijkt me dat er dan nog ontzettend veel ruimte inzit.

Hier nog een leuk voorbeeld van twee kasten in een in willekeurige wijk van Zwolle, gebroederlijk naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtSDWyAZY_9GTQnZRpLgQWzk7aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2p0G97gaMRhA7dwaOf8Dk9T.jpg?f=fotoalbum_large
In de stad worden de woningen wel door de smalle kast bediend.

In staat van verval en vervangen door een nieuwe frisse Avedko uit de AFS-serie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ss-FLKaZXR62T7PyAmok8tUzU5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmyBgUwtJLzjjG6iKWB5Vn00.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door ffk op 28-12-2025 10:56 ]

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:22
ffk schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:59:
[...]

Heeft iemand hier een voorbeeld van een kast die daadwerkelijk coax naar ethernet omzet?
neem aan dat je bedoelt glasvezel naar coax?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzQrIzcVeKkDpNlEu9M5jyCHOOQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nu7cq485je3k6FKnbq9iymj1.png?f=user_large

dat zijn deze namelijk

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• giovanni2903
ffk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:33:
[...]

Mijn provincie vormt dan toch echt een uitzondering. Vrijwel overal staan van die brede Avedko-kasten van dit type: https://avedko.nl/projecten/kasten-ziggo/ . Deze kasten komen zelfs voor op plekken waar geen enkele huizen staan. Ook ben ik er een tegengekomen op een plek in een stuk bos, met 50 meter verderop weer zo'n zelfde kast bij een rijtje huizen. Mijn conclusie is dat de inhoud soms lastig te bepalen is. Zo'n kast bedient hier vaak maar 15 huizen dus het lijkt me dat er dan nog ontzettend veel ruimte inzit.

Hier nog een leuk voorbeeld van twee kasten in een in willekeurige wijk van Zwolle, gebroederlijk naast elkaar:
[Afbeelding]
In de stad worden de woningen wel door de smalle kast bediend.

In staat van verval en vervangen door een nieuwe frisse Avedko uit de AFS-serie:
[Afbeelding]
in dit soort gevallen is de linker een groepsversterker en de rechter een EV voor woningen (die dus ook gevoed word uit de kast links). hier in haarlem/alkmaar kom je ook mini kastjes met alleen 1 tap erin (een TOA = tap op afstand). die worden gevoed vanuit een ev elders in de straat.

smalle kastje zitten vaak maar 1 of 2 taps in icm een versterker. die wat bredere kasten max 4. op 1 tap kunnen 12 huizen aangesloten worden = maximaal 48 huizen op 1 ev

[ Voor 5% gewijzigd door giovanni2903 op 27-12-2025 15:54 ]

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
ffk schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:59:
(...)
Heeft iemand hier een voorbeeld van een kast die daadwerkelijk coax naar ethernet omzet?
(...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dY6y3CrqYpVTcg5gc3TX3z2-lS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpQOtxBnsYCxM1Wxb67s1xuJ.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• giovanni2903
modemkabel (en verwacht ook je AOP+Splitter) zijn verouderd ;)
de modemkabel is in ieder geval niet 5g instralingsdicht

[ Voor 6% gewijzigd door giovanni2903 op 27-12-2025 16:50 ]

• ffk

ffk

@GioStyle @Wild Chocolate
Ik bedoel waarbij de datalink-laag (laag 2) tot in de wijkcentrale gebracht wordt (bijvoorbeeld R-PHY). De meeste wijkcentrales doen alleen glas naar RF en hebben een stuk of wat uitgaande kabels (hardline?) die versterkt worden als ik het goed heb begrepen.
Theoretisch past alleen RF naar glas (1 versterkte kabel) prima in zo'n mini straatkast toch?

[ Voor 5% gewijzigd door ffk op 27-12-2025 16:51 ]

• giovanni2903
ffk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:50:
@GioStyle @Wild Chocolate
Ik bedoel waarbij de datalink-laag (laag 2) tot in de wijkcentrale gebracht wordt. De meeste wijkcentrales doen alleen glas naar RF en hebben een stuk of wat uitgaande kabels (hardline?) inzich die versterk worden als ik het goed heb.
Theoretisch past alleen RF naar glas (1 versterkte kabel) prima in zo'n mini straatkast toch?
dat zou ik niet weten, ik weet alleen de wijkcentra te vinden

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
giovanni2903 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:49:
[...]

modemkabel (en verwacht ook je AOP+Splitter) zijn verouderd ;)
de modemkabel is in ieder geval niet 5g instralingsdicht
*knip* de HK is een paar deuren verder.

[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 28-12-2025 15:14 ]

iRacing Profiel

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01 17:17

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

giovanni2903 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:07:
wees blij dat je geen witte arris hebt, die doen er gewoon een kwartier over om volledig opgestart te zijn :p

moet wel zeggen dat ik vaker hoor/lees dat bij een groot netwerk achter het ziggo modem vastlopers gebeuren. vreemd, want kpn heeft ook een sagemcom modem. je kunt natuurlijk altijd nog een eigen modem gebruiken ;)
Dit vond ik heel interessant om te lezen. Ik heb net dat nieuwe zwarte modem en dus enkel problemen mee.
Ik heb veel netwerk vastlopers die dan weer even later weg zijn en dan weer terug komen.
Downloaden gaat dan even met 108MB/sec en dan weer een paar minuten minuten 0.
Rare is wel dat als ik het downloaden stop en dan weer start het meteen weer met 108MB/sec gaat lopen.

Ik heb inderdaad veel apparaten aan het netwerk hangen, 5 bewoners, meerdere cams en nog meer. Dat kan ik niet verminderen, dus wat kan ik dan nog doen?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• CreativeS
  • Niet online
Tijgert schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:45:
Dat kan ik niet verminderen, dus wat kan ik dan nog doen?
Modem in bridge-modus en eigen router erachter.

• Tijgert

Tijgert

CreativeS schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:57:
[...]
Modem in bridge-modus en eigen router erachter.
Ugh, nog meer apparaten.
Dan werkt de modem ook niet meer als Wifi AP toch?
En mijn Ziggo mesh punten, werken die ook met de Wifi van een router of zijn die dan waardeloos?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• CreativeS
  • Niet online
Jij vroeg een tip. Je krijgt een tip. Niets meer, niets minder.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]
Ik heb veel netwerk vastlopers die dan weer even later weg zijn en dan weer terug komen.
Rare is wel dat als ik het downloaden stop en dan weer start het meteen weer met 108MB/sec gaat lopen.
Bij problemen moet je op zoek gaan naar feiten. De makkelijkste stap is de logfile van het modem, want als die zich op HF (coax) niveau verslikt dan gaat het hele ding bijna plat/unresponsive voor bepaalde tijd. Been there done that. (Te hard signaal veroorzaakte soms grote problemen, o.a. error correctie die het modem compleet onbruikbaar maakte, zelfs een ping naar het LAN adres van het modem is dan traag.)

Bridge mode helpt in zo'n geval dan niets, omdat het modem deel in dit voorbeeld niet meer goed werkt. Niet het router deel.

Of dus kort gezegd: probeer te onderzoeken wat er echt fout gaat.

Alles kan stuk.

hcQd schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:15:
[...]

Het is maar net wat je meet. Volgens Ziggo zelf ligt er 410Mm coax en 38,5Mm glasvezel. Als je kijkt hoeveel procent van een verbinding over glas of coax loopt dan zal dat waarschijnlijk wel rond die 97% glas liggen.
Maar ja, je noemt de mobiele netwerken toch ook niet “glasvezel-radionetwerk”? Als iemand met zijn GSM vanuit Maastricht naar iemand met een GSM in Groningen belt gaat waarschijnlijk ook ongeveer 97% van de afstand over glas.

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Roetzen
Nee klopt. Omdat het mobiele netwerk in NL geen misleidende marketing nodig heeft om aan de man te kunnen worden gebracht. :+ Dat netwerk verkoopt zichzelf.

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 28-12-2025 17:40 ]

Alles kan stuk.

• Tijgert

Tijgert

CreativeS schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:43:
Jij vroeg een tip. Je krijgt een tip. Niets meer, niets minder.
Niet incorrect, het zou idd een valide eindoplossing zijn.
Maar de opvolgende vraag haakt daar direct op aan; is dan de Wifi van dat modem uitgeschakeld? Ik las dat dat bij Ziggo nog wel eens aan blijft.
remco_k schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:13:
[...]

Bij problemen moet je op zoek gaan naar feiten. De makkelijkste stap is de logfile van het modem, want als die zich op HF (coax) niveau verslikt dan gaat het hele ding bijna plat/unresponsive voor bepaalde tijd. Been there done that. (Te hard signaal veroorzaakte soms grote problemen, o.a. error correctie die het modem compleet onbruikbaar maakte, zelfs een ping naar het LAN adres van het modem is dan traag.)

Bridge mode helpt in zo'n geval dan niets, omdat het modem deel in dit voorbeeld niet meer goed werkt. Niet het router deel.

Of dus kort gezegd: probeer te onderzoeken wat er echt fout gaat.
Klinkt logisch, ik ga het (zodra de kids even weg zijn) proberen zonder Ziggo Wifi punten en dan daarmee het aantal clients terug te brengen. Zien of het aantal clients roet in het eten gooit zoals ik net las.

Dat logfile bekijken zou ik wel willen, als ik wist waar ik naar zocht, maar ik zie geen optie om die te downloaden...

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:07
Tijgert schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:24:
[...]

Niet incorrect, het zou idd een valide eindoplossing zijn.
Maar de opvolgende vraag haakt daar direct op aan; is dan de Wifi van dat modem uitgeschakeld? Ik las dat dat bij Ziggo nog wel eens aan blijft.
...
Wifi van een modem, niet van een router. Hoe moet dat werken ?

• giovanni2903
[...]

Dit vond ik heel interessant om te lezen. Ik heb net dat nieuwe zwarte modem en dus enkel problemen mee.

Ik heb inderdaad veel apparaten aan het netwerk hangen, 5 bewoners, meerdere cams en nog meer. Dat kan ik niet verminderen, dus wat kan ik dan nog doen?
het kan ook nog een verouderd aop+bekabeling zijn (plaats even een foto). anders inderdaad modem in bridge met eigen router, maar dan werken idd de ziggo ap's niet meer

log van het modem kan hier:
https://192.168.178.1/settings/tools/network-status

[ Voor 4% gewijzigd door giovanni2903 op 28-12-2025 18:56 ]

• Tijgert

Tijgert

giovanni2903 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:54:
[...]
het kan ook nog een verouderd aop+bekabeling zijn (plaats even een foto). anders inderdaad modem in bridge met eigen router, maar dan werken idd de ziggo ap's niet meer

log van het modem kan hier:
https://192.168.178.1/settings/tools/network-status
Duidelijk hoor. Morgen even troubleshooten of minder clients gaat werken en dan maar een router vinden die hiervoor geschikt is (suggesties welkom), met minimale poespas. Jammer hoor dat Ziggo het zo moest verkloten met die zwarte modem, die oude witte modem werkte vlekkeloos. No racism intended.

De URL in het zwarte modem is tegenwoordig:
https://192.168.178.1/?page=settings%2Ftools%2Fnetworkstatus
FYI

De kabelaansluiting is de nieuwe 1 gats versie met nieuwe splitter en kabel, dus daar ligt het niet aan.

• giovanni2903
Tijgert schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:48:
[...]

Duidelijk hoor. Morgen even troubleshooten of minder clients gaat werken en dan maar een router vinden die hiervoor geschikt is (suggesties welkom), met minimale poespas. Jammer hoor dat Ziggo het zo moest verkloten met die zwarte modem, die oude witte modem werkte vlekkeloos. No racism intended.

De URL in het zwarte modem is tegenwoordig:
https://192.168.178.1/?page=settings%2Ftools%2Fnetworkstatus
FYI

De kabelaansluiting is de nieuwe 1 gats versie met nieuwe splitter en kabel, dus daar ligt het niet aan.
ik draai test-software op mijn modem, wist niet dat de url daarop anders was. in ieder geval weet je het te vinden

• CreativeS
  • Niet online
giovanni2903 schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:40:
ik draai test-software op mijn modem, wist niet dat de url daarop anders was. in ieder geval weet je het te vinden
Link van de nieuwe software is inderdaad anders... of zoals teigert zegt... 'tegenwoordig', refererend aan de oude variant :)

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:07
giovanni2903 schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:40:
[...]

Downstream > D3.1 Downstream kanalen > RxMER Data (dB) = altijd 0, alweer gefixt? :)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is er al een optie om je modem zelf in bridge te zetten of moet je daarvoor nog steeds de helpdesk bellen? Ik word binnenkort weer nieuwe klant.

• giovanni2903
CyBeRSPiN schreef op maandag 29 december 2025 @ 05:30:
Is er al een optie om je modem zelf in bridge te zetten of moet je daarvoor nog steeds de helpdesk bellen? Ik wordt binnenkort weer nieuwe klant.
Kan tegenwoordig zelf via de vodafone&ziggo app, andere optie is idd klantenservice

• giovanni2903
neeecht schreef op maandag 29 december 2025 @ 01:59:
[...]

Downstream > D3.1 Downstream kanalen > RxMER Data (dB) = altijd 0, alweer gefixt? :)
Helaas niet, hopelijk met de volgende versie..

• CreativeS
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 29 december 2025 @ 05:30:
Is er al een optie om je modem zelf in bridge te zetten of moet je daarvoor nog steeds de helpdesk bellen? Ik word binnenkort weer nieuwe klant.
giovanni2903 schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:00:
Kan tegenwoordig zelf via de vodafone&ziggo app, andere optie is idd klantenservice
En via https://smartwifiweb.ziggo.nl/ :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onHzqV9OMx7MEFE5ogcGBs-G8-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8WgPLlxWhEciPp6XljEQUJh.jpg?f=fotoalbum_large

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@giovanni2903 @CreativeS top, goed om te weten. Moest er vorig jaar nog voor bellen en heb toen lang in de wacht gezeten.

• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-01 14:43
[...]
.... Ik heb net dat nieuwe zwarte modem en dus enkel problemen mee.

Je kunt 2 dingen doen:

Als een echte tweaker op onderzoek uit gaan en soortgelijke gevallen bestuderen. Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar vooral de Ziggo community bevat talloze topics met dezelfde problematiek.

Mocht je daar geen tijd voor hebben dan raad ik je aan om een eigen topic te openen. Hier of in dat Ziggo forum zitten mensen 24 uur per dag achter hun computer om je verder te helpen.

Buiten de al gegeven suggesties zijn er nog 2 mogelijke oorzaken voor je probleem:
De 2,5 GHz poort 4 kun je beter niet gebruiken.
De combinatie van de Sagemcom en oudere WiFi pods geeft compatibiliteit issues.

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:42
Let wel op:
De "Bekabelde modus" die je via de Smart Wifi App instelt laat de router functie in het modem AAN staan, dat is dus iets anders als het modem in bridge zetten. Bekabelde modus zet alleen het wifi signaal uit, zoals in de afbeelding wordt aangegeven.

Fairphone (Gen. 6 ) / smart Brabus Cabriolet

• CreativeS
  • Niet online
videopionier schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:47:
Buiten de al gegeven suggesties zijn er nog 2 mogelijke oorzaken voor je probleem:
De 2,5 GHz poort 4 kun je beter niet gebruiken.
Let hierbij wel op de data waarbij dit probleem met de 2.5Gbit-poort zich voordeed.
Is nu niet meer aan de orde.
tazmaniankoala schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:10:
Let wel op:
De "Bekabelde modus" die je via de Smart Wifi App instelt laat de router functie in het modem AAN staan, dat is dus iets anders als het modem in bridge zetten. Bekabelde modus zet alleen het wifi signaal uit, zoals in de afbeelding wordt aangegeven.
Oké.

• videopionier
CreativeS schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:13:
[...]

Let hierbij wel op de data waarbij dit probleem met de 2.5Gbit-poort zich voordeed.
Is nu niet meer aan de orde.
Je bent alweer abuis. Ook jou raad ik aan om de reacties van de Internet goeroe van de Ziggo community goed te bestuderen. Dan had je deze opmerking niet hoeven maken.
Als switch lijk je een TP-Link LS1005G te gebruiken, deze ondersteunt geen 2.5 GbE en kun je het beste op poort 1/2/3 van het modem aansluiten.

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• CreativeS
  • Niet online
videopionier schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:45:
[...]

Je bent alweer abuis. Ook jou raad ik aan om de reacties van de Internet goeroe van de Ziggo community goed te bestuderen. Dan had je deze opmerking niet hoeven maken.

[...]
Alweer abuis? Jij moet eens even heel goed lezen... Tobias zegt daar dat je beter geen 1Gb/s-switch in de 2.5Gb/s-poort (4) kunt doen, maar beter in een 1Gb/s-poort (1, 2, of 3) omdat de siwtch toch niet meer kan doorvoeren. Beetje overbodig, want het werkt wel gewoon... maar logischerwijs kan je dan je 2.5Gb/s-poort nog voor wat anders gebruiken... zoals een switch met 2.5Gb/s-poorten. Er zijn wel problemen geweest met de 2.5Gb/s-poort, maar die zijn allang verholpen. Hij is alleen aan het storingzoeken in dat specifieke geval. Jij moet wel opletten natuurlijk, want hij zegt in dat topic niets... maar dan ook niets over de kwaliteit van de 2.5Gb/s-poort. Maar ik snap het wel, je zocht je kans...

en je hebt weer misgeschoten. Jammer joh... ook jij een fijne jaarwisseling.

[ Voor 32% gewijzigd door CreativeS op 30-12-2025 17:56 ]

CreativeS schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:11:
Tobias zegt daar dat je beter geen 1Gb/s-switch in de 2.5Gb/s-poort (4) kunt doen, maar beter in een 1Gb/s-poort (1, 2, of 3) omdat de siwtch toch niet meer kan doorvoeren. Beetje overbodig, want het werkt wel gewoon...
Ik meen in het algemeen dat wel eens eerder gelezen te hebben. Dat een 1Gbit/s switch zich nogal kan verslikken als er 2,5Gbit/s apparatuur op is aangesloten. Ondanks dat de link uiteraard met onderhandelen op 1Gbit/s uit komt dat de data toch sneller aan komt dan dat de switch het kan verwerken en de snelheid daardoor juist nog meer inzakt.

Edit:
Of was het nu andersom? Gedeeltelijk 2,5Gbit/s maar ook 1Gbit/s apparatuur. Dat een 2,5Gbit/s apparaat op die snelheid data verstouwd naar een 2,5Gbit/s switch, maar de switch het naar een 1Gbit/s apparaat moet sturen en binnen no time de buffers van de switch vol zitten.
Dat klinkt logischer :p (En is dan geen reden om een 1Gbit/s switch bij Ziggo expliciet op de 1Gbit/s poort aan te sluiten. Eerder een reden om een 2,5Gbit/s switch niet op de 2,5Gbit/s poort aan te sluiten als je verder geen 2,5Gbit/s apparaten hebt (en ook niet gelijktijdig vanaf meerdere systemen download waarbij de ~2Gbit/s internetsnelheid wel over 2 1Gbit/s poorten verdeeld kan worden).

[ Voor 33% gewijzigd door RobertMe op 31-12-2025 07:45 ]

• CreativeS
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:40:
Ik meen in het algemeen dat wel eens eerder gelezen te hebben. Dat een 1Gbit/s switch zich nogal kan verslikken als er 2,5Gbit/s apparatuur op is aangesloten. Ondanks dat de link uiteraard met onderhandelen op 1Gbit/s uit komt dat de data toch sneller aan komt dan dat de switch het kan verwerken en de snelheid daardoor juist nog meer inzakt.
Inderdaad het toverwoord: kan, dus om iets uit te sluiten doe je een 1Gb/s-switch op een 1Gb/s-poort, maar het is geen vast gegeven dat het automatisch niet werkt. En logischerwijs heb ik hier ook een 1Gb/s-switch op de 1Gb/s-poort omdat ik op de 2.5Gb/s nu de server heb (voor downloads) en straks een 2.5GB/s-switch met PoE erop aansluit voor de nieuwe camera's en AP's (waar dus ook weer de server op aangesloten wordt). Maar nogmaals... dat zegt niets over de zogenaamde 'slechte kwaliteit' van de 2.5Gb/s-poort op de Sagemcom en dat je die 'maar beter helemaal niet moet gebruiken'. Dat is pertinente onzin.

En in je edit leg je de vinger op de pijnlijke wond... maar daar heb je natuurlijk weer 'auto negotiate' of een vaste instelling voor :)

[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 31-12-2025 07:58 ]

• videopionier
CreativeS schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:11:
[...]

Alweer abuis? Jij moet eens even heel goed lezen... Tobias zegt daar dat je beter geen 1Gb/s-switch in de 2.5Gb/s-poort (4) kunt doen, maar beter in een 1Gb/s-poort (1, 2, of 3) omdat de siwtch toch niet meer kan doorvoeren.
Dat laatste staat er niet, dat heb je er zelf bij gezet om je gelijk te halen.

Die compatibiliteit problemen (met 1Gb hardware) leken inderdaad aanvankelijk opgelost maar de laatste maanden dat ik de draadjes daar volgde rezen er gerede twijfels of die oplossing wel afdoende was.
Vandaar het advies van Tobias, las ik in diverse topics, om die poort niet te gebruiken als je geen 2,5 Gb hardware hebt. Ook in het door mij gelinkte topic is dat het geval.

Op de foto van het modem van de TS is maar 1 ethernet kabel aangesloten. Normaal moet dat kunnen, immers die poorten zijn downwards compatibel, maar toch geeft TTB daar ook weer het advies om die niet te gebruiken. Helaas eindigt dat draadje niet met een oplossing, de TS heeft niet gereageerd op Tobias zijn advies.

Nou hier ligt je kans op een knock-out voor de videopionier!
Plaats je stelling "Dat is pertinente onzin." ook op dat draadje en ik verwacht dat Tobias je volledig gelijk gaat geven. En er zijn er niet veel die dat kunnen zeggen!

Ook voor jou de beste wensen voor het nieuwe jaar en mijn goede voornemen is om niet meer op jouw posts te reageren, ik hoop dat jij dat ook niet doet met mijn reacties.

• CreativeS
  • Niet online
videopionier schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:02:
Er is niets mis met de 2.5Gb/s-poort op het Sagemcom-modem. Dat is een feit. Klaar. Punt.

Maar... je hebt gelijk hoor... vooral blijven zoeken naar excuses voor je eigen gelijk en dan anderen er juist van betichten :) Alles pais en vree voor de sfeer in het topic (custom css snippet to the rescue).

Fijne jaarwisseling!

[ Voor 19% gewijzigd door CreativeS op 31-12-2025 16:32 ]

• W1ck1e
@videopionier @CreativeS Geen idee wie gelijk heeft, maar zoek even een kamer ;)

• CreativeS
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:29:
@videopionier @CreativeS Geen idee wie gelijk heeft, maar zoek even een kamer ;)
Nee, dank je wel, dan weet ik wel leukere bezigheden en... ik heb gelijk :9B

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:09

DON PAPA

Tweaker-fan

videopionier schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:02:
[...]
Dat staat er inderdaad niet, maar dat bedoeld hij volgens mij wel. Noem mij is één reden om een 1Gb/s switch aan een 2,5Gb/s poort te hangen als hij die snelheid toch niet aan kan? Dan kan je hem toch ook beter aan een 1Gb/s poort hangen, en al helemaal als je er nog 3 vrij hebt? En wijs ons nu is één recente topic (van de laatste weken) aan waar er problemen waren met de 2,5Gb/s poort, die opgelost zijn door de 1Gb/s poort te gebruiken, want volgens is het probleem met de 2,5Gb/s poort ook allang opgelost...

• CreativeS
  • Niet online
DON PAPA schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:39:
En wijs ons nu is één recente topic (van de laatste weken) aan waar er problemen waren met de 2,5Gb/s poort, die opgelost zijn door de 1Gb/s poort te gebruiken, want volgens mij is het probleem met de 2,5Gb/s poort ook allang opgelost...
Probleem met Energy Efficient Ethernet (EEE) op de 2.5Gb/s-poort is sinds firmware update 8.10.26-2309.3 (04.2024) opgelost. Ondersteuning voor 802.03az werkte niet correct.

[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 01-01-2026 22:14 ]

• videopionier
DON PAPA schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:39:
[...]
Dat staat er inderdaad niet, maar dat bedoeld hij volgens mij wel. Noem mij is één reden om een 1Gb/s switch aan een 2,5Gb/s poort te hangen als hij die snelheid toch niet aan kan? Dan kan je hem toch ook beter aan een 1Gb/s poort hangen, en al helemaal als je er nog 3 vrij hebt? En wijs ons nu is één recente topic (van de laatste weken) aan waar er problemen waren met de 2,5Gb/s poort, die opgelost zijn door de 1Gb/s poort te gebruiken, want volgens is het probleem met de 2,5Gb/s poort ook allang opgelost...
Als Thomas zo'n advies geeft heeft dat een reden. Als er niets aan de hand zou zijn met die poorten zou hij dat niet doen. Hij geeft ook niet aan dat dat de oorzaak is, maar door het verplaatsen van die ethernet kabel is die mogelijke oorzaak van de problemen uitgesloten. Niet meer , niet minder.
En waarom vraag je het zelf niet aan Thobias. Het draadje staat nog open.

Het argument dat je die poort vrij houdt voor een toekomstige overstap naar 2,5 Gbit Ethernet is niet logisch omdat in dit geval de gebruiker dan eenvoudig de switch zal vervangen.

Ik hoefde maar een week terug in de tijd te gaan om deze post te vinden, er zijn er meer geweest, maar ik heb er weinig schermtijd voor over om er meer te zoeken. Ik wacht gewoon op het volgende geval.

Time is on my side.

• W1ck1e
Herkent iemand dit ? Ik kan nu geen lopende TV programma's meer opnemen. In de cloud.
Voorheen kon dat wel nog.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:23
W1ck1e schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:51:
Herkent iemand dit ? Ik kan nu geen lopende TV programma's meer opnemen. In de cloud.
Ik heb het net getest in Ziggo Go en heb geen problemen met opnames plannen.

• CreativeS
  • Niet online
W1ck1e schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:51:
Niet herkenbaar, werkt hier gewoon zoals het hoort. Zowel Ziggo Go als Next.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjoKeAd5hqdce7kcuIIWGCkS9fA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjpzZsEUQSU5UlLgeLCvdGoQ.jpg?f=fotoalbum_large

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

videopionier schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:43:
[...]
Het argument dat je die poort vrij houdt voor een toekomstige overstap naar 2,5 Gbit Ethernet is niet logisch omdat in dit geval de gebruiker dan eenvoudig de switch zal vervangen.
Waarom is een switch vervangen (wat waarschijnlijk geld gaat kosten) wel logies als hij hetzelfde kan bereiken zonder dit te moeten doen?

Je probeert nu iets recht te praten wat krom is in mijn ogen, want vertel mij nu is wat het voordeel zou zijn om een 1Gbps apparaat aan te sluiten op een 2,5Gbps poort? Hij heeft helemaal niks aan die extra snelheid, dan is het toch veel logischer dat hij één van de drie vrije 1Gbps poorten gebruikt voor dit apparaat, en de 2,5Gbps poort vrij houd (zoals Thobias ook aangeeft) voor als hij in de toekomst wel een apparaat krijgt die 2,5Gbps aan kan.

• CreativeS
  • Niet online
DON PAPA schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:20:
[...]

Waarom is een switch vervangen (wat waarschijnlijk geld gaat kosten) wel logies als hij hetzelfde kan bereiken zonder dit te moeten doen?

Je probeert nu iets recht te praten wat krom is in mijn ogen, want vertel mij nu is wat het voordeel zou zijn om een 1Gbps apparaat aan te sluiten op een 2,5Gbps poort? Hij heeft helemaal niks aan die extra snelheid, dan is het toch veel logischer dat hij één van de drie vrije 1Gbps poorten gebruikt voor dit apparaat, en de 2,5Gbps poort vrij houd (zoals Thobias ook aangeeft) voor als hij in de toekomst wel een apparaat krijgt die 2,5Gbps aan kan.
Je moet niet te logisch denken... dan slaan mensen op tilt.

• W1ck1e
@CreativeS @SirMemeAlot Het werkt hier nu ook weer.

• videopionier
DON PAPA schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:20:
[...]
...
En wat zei TobiasTB ?
Ik vermeld hier slechts wat hij adviseerde: gebruik die poort niet met 1GbE hardware.
Don't shoot the messenger!

videopionier schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:42:
[...]

En wat zei TobiasTB ?
Ik vermeld hier slechts wat hij adviseerde: gebruik die poort niet met 1GbE hardware.
Don't shoot the messenger!
Volgens mij was jij de messenger die stelde dat die 2,5GbE poort bugged is? Waarbij je die post op het community forum om de poort niet te gebruiken met 1GbE apparatuur?
En nu lijk je ineens 180° te draaien en vindt je het prima om de 2,5GbE poort niet te gebruiken met 1GbE apparatuur?

Dus de post op het community forum vind je nu geen bewijs meer van dat de poort bugged zou zijn?

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

videopionier schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:42:
[...]
Even voor de duidelijkheid, de problemen met de 1Gb apparatuur op de 2,5Gb poort werden zover ik het heb begrepen veroorzaakt door de EEE (Energy Efficient Ethernet), maar dat heeft Ziggo al in juni vorig jaar met een firmware update uitgezet op de 2,5Gb poort, dus daar zal Tobias het niet voor adviseren neem ik aan. Dan blijft er in mijn ogen maar één suggestie over, en dat is dat hij het adviseert omdat een 1Gb switch op een 2,5Gb poort totaal geen meerwaarde heeft.

Maar als jij van andere problemen weet met 1Gb apparatuur op de 2,5Gb poort, dan hoor ik dat graag, want ik ben dat nog nergens tegen gekomen...
Ik heb mijn Ripe Atlas probe - die zelf een 100 Mbps poort heeft - op de 2,5 Gbps poort aangesloten. Kwam toevallig zo uit met de kabeltjes en verder niet over nagedacht. Geen probleem.

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:13
Ik ben net terug bij Ziggo, en heb qua snelheid niet bepaald een goede verbinding (pakket is Wifi Groot 1 Gbit/s/100 Mbit/s). Voorheen KPN glas, ook 1 Gbit/s, dat haalde ik in mijn interne netwerk zonder problemen. Bekabeling van aansluitpunt in de meterkast naar SmartWifi modem (die met een 2.5 Gbit/s poort) is gedaan met de meegeleverde COAX kabel. Hier wat screenshots, en vooral de fouten op de hogere downstream kanalen lijken mij niet goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZ7uf4DoL3tRqy_PB-6SFDgdBlg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4zPef20bKiA3uA8H33DKTMjU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxdzqntCJKubIhkBHD2LrzCQaSY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1yMF7nVT13UQ2YZZjbO6nCTU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkegNeftrtlEdeQ5uBVMU2y1-3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xtQwav7jDP08Sj6jK9o1YVEc.png?f=fotoalbum_large

• giovanni2903
mrtl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:07:
Ik ben net terug bij Ziggo, en heb qua snelheid niet bepaald een goede verbinding (pakket is Wifi Groot 1 Gbit/s/100 Mbit/s). Voorheen KPN glas, ook 1 Gbit/s, dat haalde ik in mijn interne netwerk zonder problemen. Bekabeling van aansluitpunt in de meterkast naar SmartWifi modem (die met een 2.5 Gbit/s poort) is gedaan met de meegeleverde COAX kabel. Hier wat screenshots, en vooral de fouten op de hogere downstream kanalen lijken mij niet goed?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
correct, je hebt een flinke bak ruis op je modem. foto van je aansluiting? in ieder geval moet je een monteur laten komen om dit op te lossen

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:13
giovanni2903 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:27:
[...]

correct, je hebt een flinke bak ruis op je modem. foto van je aansluiting? in ieder geval moet je een monteur laten komen om dit op te lossen
Zo komt ie binnen in de meterkast. Lijkt een beetje een aansluiting uit het jaar kruik :P. Ik zag ook niets vergelijkbaars met deze in de aansluithandleidingen. Pardon the dust, overigens.

Als er een monteur langs moet komen dan ga ik morgen bellen :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuA78cHrtAo5E-9pHCyYHGdZLB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQAEkzC7M9iyMZXfIAMkH86X.jpg?f=fotoalbum_large

• giovanni2903
mrtl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:47:
[...]

Zo komt ie binnen in de meterkast. Lijkt een beetje een aansluiting uit het jaar kruik :P. Ik zag ook niets vergelijkbaars met deze in de aansluithandleidingen. Pardon the dust, overigens.

Als er een monteur langs moet komen dan ga ik morgen bellen :).

[Afbeelding]
hahah dat zijn hele oudjes van meer dan 25 jaar oud, heel snel laten vervangen dus :)

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:08
DON PAPA schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:15:
[...]

Even voor de duidelijkheid, de problemen met de 1Gb apparatuur op de 2,5Gb poort werden zover ik het heb begrepen veroorzaakt door de EEE (Energy Efficient Ethernet), maar dat heeft Ziggo al in juni vorig jaar met een firmware update uitgezet op de 2,5Gb poort, dus daar zal Tobias het niet voor adviseren neem ik aan. Dan blijft er in mijn ogen maar één suggestie over, en dat is dat hij het adviseert omdat een 1Gb switch op een 2,5Gb poort totaal geen meerwaarde heeft.

Maar als jij van andere problemen weet met 1Gb apparatuur op de 2,5Gb poort, dan hoor ik dat graag, want ik ben dat nog nergens tegen gekomen...
Een probleem wat vaak met 1Gb apparatuur op 2,5Gb poorten aansluiten gebeurt, is dat je buffer overflows krijgt en de daarbij behorende problemen. Daar zijn overflow functies voor, maar die werken nog niet zoals het moet helaas. Dus het is daarom wel verstandig om dat te voorkomen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• CreativeS
  • Niet online
Koldur schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:18:
Een probleem wat vaak met 1Gb apparatuur op 2,5Gb poorten aansluiten gebeurt, is dat je buffer overflows krijgt en de daarbij behorende problemen. Daar zijn overflow functies voor, maar die werken nog niet zoals het moet helaas. Dus het is daarom wel verstandig om dat te voorkomen.
Leuk, maar dat is nog steeds niet een specifieke tekortkoming aan die 2.5Gb/s-poort op DAT modem. Talloze voorbeelden dat het gewoon werkt. In extreme situaties kan het voor overflow zorgen, maar kom op... auto-negotiation is vrij betrouwbaar. Het is nog steeds zoeken naar een probleem dat er structureel niet is.

[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 07-01-2026 10:25 ]

• Koldur
CreativeS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:22:
[...]

Leuk, maar dat is nog steeds niet een specifieke tekortkoming aan die 2.5Gb/s-poort op DAT modem. Talloze voorbeelden dat het gewoon werkt. In extreme situaties kan het voor overflow zorgen, maar kom op... auto-negotiation is vrij betrouwbaar. Het is nog steeds zoeken naar een probleem dat er structureel niet is.
Zeg ik ook niet, wat ik zeg, is dat het beter is om op apparatuur in dergelijke configuraties, het beter is om dit te vermijden. Het internet staat er bol mee, er zijn gewoon teveel problemen met een mix hiermee, zou dat moeten? Nee, maar het is wel het geval.
Het is in verreweg de meeste gevallen geen probleem nee, maar het kan een probleem opleveren en als je de optie hebt, gewoon lekker 1Gb op 1Gb aansluiten.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• CreativeS
  • Niet online
Koldur schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:30:
Zeg ik ook niet, wat ik zeg, is dat het beter is om op apparatuur in dergelijke configuraties, het beter is om dit te vermijden. Het internet staat er bol mee, er zijn gewoon teveel problemen met een mix hiermee, zou dat moeten? Nee, maar het is wel het geval.
Het is in verreweg de meeste gevallen geen probleem nee, maar het kan een probleem opleveren en als je de optie hebt, gewoon lekker 1Gb op 1Gb aansluiten.
Maar er is hier iemand die zegt dat het 2.5Gb/s-poort een probleem heeft. Dat is even het punt :)
Ik snap jouw punt ook... en dat heb ik zelf ook al vaker aangehaald in eerdere berichten, maar dat was "nonsens en 'zelf bedacht' om mijn gelijk te halen".

• Koldur
CreativeS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:38:
[...]

Maar er is hier iemand die zegt dat het 2.5Gb/s-poort een probleem heeft. Dat is even het punt :)
Ik snap jouw punt ook... en dat heb ik zelf ook al vaker aangehaald in eerdere berichten, maar dat was "nonsens en 'zelf bedacht' om mijn gelijk te halen".
Vreemd dat mensen niet snappen dat 2,5Gb apparatuur grotere buffers hebben die ook nog eens anders aangestuurd worden dan 1Gb apparatuur. Maar niet iedereen heeft alle kennis in huis natuurlijk ;)

Koldur schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Vreemd dat mensen niet snappen dat 2,5Gb apparatuur grotere buffers hebben die ook nog eens anders aangestuurd worden dan 1Gb apparatuur. Maar niet iedereen heeft alle kennis in huis natuurlijk ;)
Dat was volgens mij het punt niet. Het punt was "dat het Ziggo modem issues heeft met de 2,5Gbit/s poort". En dat klopt misschien wel maar is geen echt probleem met / van het modem maar een algemeen probleem dat met alle netwerk hardware voor kan komen (als je iets "langzamers" aansluit op een snellere poort). Je kunt hier dus niet Ziggo de schuld van geven of wijzen op buggy hardware. Het is een inherent probleem van de techniek los van implementatie.

• Koldur
RobertMe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:23:
[...]

Dat was volgens mij het punt niet. Het punt was "dat het Ziggo modem issues heeft met de 2,5Gbit/s poort". En dat klopt misschien wel maar is geen echt probleem met / van het modem maar een algemeen probleem dat met alle netwerk hardware voor kan komen (als je iets "langzamers" aansluit op een snellere poort). Je kunt hier dus niet Ziggo de schuld van geven of wijzen op buggy hardware. Het is een inherent probleem van de techniek los van implementatie.
Ik weet niet of mensen lezen of niet, maar nergens geef ik hier de schuld aan Ziggo over die poort en daar ben ik vrij duidelijk in dat het een algemeen probleem is.
Er wordt hier te vaak wat aangenomen wat er helemaal niet staat, dat is denk ik het grootste probleem in dit topic.

Koldur schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Ik weet niet of mensen lezen of niet, maar nergens geef ik hier de schuld aan Ziggo over die poort en daar ben ik vrij duidelijk in dat het een algemeen probleem is.
Er wordt hier te vaak wat aangenomen wat er helemaal niet staat, dat is denk ik het grootste probleem in dit topic.
Ik schrijf ook niet dat jij Ziggo daar de schuld van geeft. Ik schreef dat de hele discussie daar al al die tijd om draait.

Iemand (niet jij) die het statement dropt dat de 2,5Gbit/s poort buggy is. En dan verwijst naar een topic op de community waar iemand de tip geeft om een 1Gbit/s apparaat op de 1Gbit/s poort van de Sagemcom aan te sluiten i.p.v. de 2,5Gbit/s poort. Terwijl dat, zoals jij dus ook aangeeft, een inherent probleem van het "mixen" van snelheden is dat je daarmee voorkomt, en geen "bewijs" dat (specifiek) het Ziggo modem buggy is.

Eigenlijk doe je dus exact waar je mij van beschuldigd ;) Mijn post niet goed lezen en out-of-context kwaad reageren.

• CreativeS
  • Niet online
Koldur schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:10:
Ik mag aannemen dat de meesten hier beschikken over een gezond stel hersens... die vaak ook wel voorzien zijn van een grotere capacteit qua logisch nadenken en inbeelden. Het probleem daarmee is dat men vaak uit voorzorg alvast zoveel mogelijk voorziene scenario's wil tackelen om alles zo goed mogelijk te 'coveren'. Niet iedereen volgt het dan even goed en ziet het dan als 'verzinsel' terwijl men alleen maar goedbedoeld alvast een uitleg probeert te geven aan datgene wat tussen de regels door te lezen valt.

• W1ck1e
@CreativeS Maar niet aan specifiek aan jou gericht:
Voordat er sprake kan zijn van begrijpend lezen, moet er eerst sprake zijn van begrijpelijk en leesbaar schrijven.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 07-01-2026 13:24 ]

• CreativeS
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:23:
@CreativeS Maar niet aan specifiek aan jou gericht:
Voordat er sprake kan zijn van begrijpend lezen, moet er eerst sprake zijn van begrijpelijk schrijven.
Oh, ondanks dat je het niet aan mij richt, weet ik zelf dat ik van de hak op de tak kan springen. Soms te moeilijk... en soms besef ik niet echt dat niet iedereen het begrijpt (of even vlot begrijpt) terwijl het in mijn grijze massa de meest logsiche tekst kan zijn :+

Ach ja, elke gek zijn gebrek. Maar goed, doet geen afbreuk aan het feit dat er niets mis is met de 2.5Gb/s-poort van het Sgamecom-modem _/-\o_

• W1ck1e
CreativeS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:27:

Oh, ondanks dat je het niet aan mij richt, weet ik zelf dat ik van de hak op de tak kan springen. Soms te moeilijk... en soms besef ik niet echt dat niet iedereen het begrijpt (of even vlot begrijpt) terwijl het in mijn grijze massa de meest logsiche tekst kan zijn :+

Ach ja, elke gek zijn gebrek. Maar goed, doet geen afbreuk aan het feit dat er niets mis is met de 2.5Gb/s-poort van het Sagemcom-modem _/-\o_
Ik merk niks van eventuele problemen van dat (=mijn) modem met die poort in combinatie met mijn router met alleen 1 Gbit poorten. Maar dat komt wellicht doordat mijn Ziggo verbinding ook 40% is van die gigabit. En dat 40% van 2,5 Gbit ook 1 Gbit is, dus dat past precies ;)

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-01 14:45

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Even een snelle vraag. We moesten van Ziggo over naar een nieuw abonnement omdat het bestaande niet meer bestaat. Nu hebben we een nieuw modem gekregen. Is het verstandig om de naam en het wachtwoord van het huidige modem over te nemen om te voorkomen dat ik allelei apparatuur moet aanpassen zoals CV ketel die we met WiFi bedienen? Voor Sonos is dat sowieso een aanbeveling.

Kerel wilde me ook de Next Mini aansmeren want ze ondersteunen CI+ niet meer. Dikke onzin natuurlijk want je kunt gewoon CI in je abonnement kiezen en ik wil geen extra kastje, een HDMI poort kwijt op de TV en ik wil de gids van de TV blijven gebruiken en, tot slot, geen extra afstandsbediening.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:57
Ik heb sinds kort het 2gbs abonnement. Mijn modem lijkt nog wel te kiezen voor Dosis 3.0 ipv 3.1. Heeft docsis 3.0 genoeg bandbreedte voor 2gbs?

Of als de status voor monteurs op 3.0 staat gebruikt het modem toch ook de 3.1 kanalen?

• CreativeS
  • Niet online
menzo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:14:
Ik heb sinds kort het 2gbs abonnement. Mijn modem lijkt nog wel te kiezen voor Dosis 3.0 ipv 3.1. Heeft docsis 3.0 genoeg bandbreedte voor 2gbs?

Of als de status voor monteurs op 3.0 staat gebruikt het modem toch ook de 3.1 kanalen?
Hier ook DOCSIS 3.0 en de 2Gb/s wordt ruimschoots gehaald.

Komende maandag gepland onderhoud hier. Nu maar hopen dat het modem niet weer over de zeik gaat zoals vorig jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door CreativeS op 08-01-2026 12:20 ]

• CreativeS
  • Niet online
GerCor schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:10:
Even een snelle vraag. We moesten van Ziggo over naar een nieuw abonnement omdat het bestaande niet meer bestaat. Nu hebben we een nieuw modem gekregen. Is het verstandig om de naam en het wachtwoord van het huidige modem over te nemen om te voorkomen dat ik allelei apparatuur moet aanpassen zoals CV ketel die we met WiFi bedienen? Voor Sonos is dat sowieso een aanbeveling.
Ja, is mogelijk en aan te bevelen in die situatie.
GerCor schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:10:

Kerel wilde me ook de Next Mini aansmeren want ze ondersteunen CI+ niet meer. Dikke onzin natuurlijk want je kunt gewoon CI in je abonnement kiezen en ik wil geen extra kastje, een HDMI poort kwijt op de TV en ik wil de gids van de TV blijven gebruiken en, tot slot, geen extra afstandsbediening.
Jahoor, je kunt gewoon je wifi aanpassen in de oude SSID en Wachtwoord, wel zo makkelijk.

Die Next(mini) kun je ook via HDMI-CEC bedienen dus in principe is er geen extra afstandbediening nodig. Voordeel is dat je dan direct toegang hebt tot interactieve diensten zoals terugkijken en cloudopnames (als dat in je abonnement zit).

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-01 14:45

GerCor

Zonder dallen geen pieken

TOP.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:59
jongetje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:37:
Die Next(mini) kun je ook via HDMI-CEC bedienen dus in principe is er geen extra afstandbediening nodig. Voordeel is dat je dan direct toegang hebt tot interactieve diensten zoals terugkijken en cloudopnames (als dat in je abonnement zit).
Hoe makkelijk het misschien ook is qua bediening, een Next Mini is gewoon een extra kastje dat stroom gebruikt en een HDMI poort nodig heeft.

@GerCor
De Next Mini heeft geen coax aansluiting meer, die heeft dus alleen IPTV. Ziggo heeft nog steeds DVB-C, dus als je een tv hebt met compatible tuner, dan kun je kijken via de kabel. Met een CAM CI+ met smart card kun je wat meer zenders zien in full HD. Dat werkt nog steeds.

Echter, DVB-C heeft zijn langste tijd gehad, IPTV is de toekomst. Dat kan met een Next Mini, maar ook met een Apple TV of Google TV met de Ziggo Go app. Dan kun je ook terugkijken enzo.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:15
ikweethetbeter schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Hoe makkelijk het misschien ook is qua bediening, een Next Mini is gewoon een extra kastje dat stroom gebruikt en een HDMI poort nodig heeft.

@GerCor
De Next Mini heeft geen coax aansluiting meer, die heeft dus alleen IPTV. Ziggo heeft nog steeds DVB-C, dus als je een tv hebt met compatible tuner, dan kun je kijken via de kabel. Met een CAM CI+ met smart card kun je wat meer zenders zien in full HD. Dat werkt nog steeds.

Echter, DVB-C heeft zijn langste tijd gehad, IPTV is de toekomst. Dat kan met een Next Mini, maar ook met een Apple TV of Google TV met de Ziggo Go app. Dan kun je ook terugkijken enzo.
Klopt maar providers vinden eigen kastjes wel fijner als het gaat om support. Klanten bellen de provider als iets niet werkt of als ze iets niet snappen, een klant met zo'n next mini heeft dezelfde interface en afstandsbediening als iedereen. Je kunt als support dan knoppen aanwijzen op de afstandsbediening, gewoon zeggen "als u op X drukt krijgt u Y in beeld". Geen gedoe met verschillende tv merken, afstandsbedieningen, wokkietokkie tv's met een verouderd OS of allerhande andere factoren dat voor discussies en onduidelijkheid zorgt. Voor een aantal groepen klanten is dat veel fijner werken.

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:16
Ik ben die mening ook toegedaan. DVBC heeft zijn langste tijd gehad. IPTV is echt niet minder dan DVBC. Het is een soort mythe dat DVB-C alles overklast. Ondertussen zijn de goede decoders echt in staat een even zo goed beeld te geven, zo niet beter.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:53

sjaool

Every life should have 9 cats

Vandaag met Ziggo aan de lijn gehangen om mijn frustatie te uiten dat binnen drie weken mijn email twee keer geblokkeerd is vanwege het verzenden van spam. Ja, dat klopt. Ik mail namelijk spam mails door naar jullie abuse@ziggo.nl mail om te helpen dat spam filter slimmer te maken. Vorige week al een brief ontvangen van ze over het verzenden van spam. Na deze tweede blokkade stop ik maar met het doorsturen van die mails. Daarna opgehangen met de melding dat ik mij ei kwijt ben en heb de jongen aan de andere kant van de lijn nog een fijne dag gewensd. :D

P.S. het opheffen van de blokkade is op zich heel simpel doordat je alleen je wachtwoord hoeft te wijzigen om het op te heffen. Maar om dit nou ieder keer te moeten doen is frustrerend. :+

"When you grow up your heart dies"

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:53

sjaool

Every life should have 9 cats

Sjakie0101 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:50:
Ik ben die mening ook toegedaan. DVBC heeft zijn langste tijd gehad. IPTV is echt niet minder dan DVBC. Het is een soort mythe dat DVB-C alles overklast. Ondertussen zijn de goede decoders echt in staat een even zo goed beeld te geven, zo niet beter.
IPTV is niet veel minder qua beeldkwaliteit maar wel supertraag als je een verfente zapper bent. ;)

"When you grow up your heart dies"

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:23
Sjakie0101 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:50:
Ik denk ook dat 95% IPTV echt prima vind Ik denk dat het gros het echt niet uitmaakt of het IPTV of DVB-C is, enige waar je om moet denken is dat de aftel klok met oud en nieuw niet meer te vertrouwen is :+ .

Volgens mij is het verschil in beeld kwaliteit vooral een kwestie van hoeveel brandbreedte de providers beschikbaar stellen en niet perse aan het medium toegewezen. Maar wie weet kan iemand die daar wat technisch onderlegder in is hier eens over uitweiden.

Edit, laat ik niet met percentages gooien die nergens op gebaseerd zijn gooien.

[ Voor 9% gewijzigd door SirMemeAlot op 08-01-2026 15:10 ]

• CreativeS
  • Niet online
Discussie over verschil in beeldkwaliteit is al zo vaak gevoerd en ontaard vaak in geruzie en veel gerapporteer.

Ik denk dat een ieder het voor zichzelf wel weet wat favoriet is :)

Don't feed the...

• giovanni2903
feit blijft dat de beeldkwaliteit op dvb-c beter is dan de next mini, ook loopt iptv achter op dvb-c qua "hoe live" het is. mooi voorbeeld was inderdaad de aftelklok met oud en nieuw. op npo1 was een klok en die stond nog op 21 seconden terwijl het op mn telefoon precies 12u was. vorig jaar bij mn ouders op de normale next was dit max 10 seconden. iptv is de toekomst, maar de kwaliteit moet wel beter

• Sjakie0101
sjaool schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:53:
[...]

IPTV is niet veel minder qua beeldkwaliteit maar wel supertraag als je een verfente zapper bent. ;)
Het zapgedrag bij IPTV is uitgerekend bij Ziggo goed vanwege het bufferen van zenders vooraf.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Andros schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:31:
[...]

Klopt maar providers vinden eigen kastjes wel fijner als het gaat om support.
En ze zullen het vast nog veel fijner vinden v.w.b. data vergaring en evt gepersonaliseerde reclame. Zoals Ziggo al die opt-in (meen ik) optie heeft waarbij reclame blokken (van live TV) dynamisch worden ingevuld op basis van je "profiel".
SirMemeAlot schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:09:
Volgens mij is het verschil in beeld kwaliteit vooral een kwestie van hoeveel brandbreedte de providers beschikbaar stellen en niet perse aan het medium toegewezen.
Ze gebruik(t)en beiden dezelfde H.264 codec (IPTV tegenwoordig H.265 waar ondersteund door de ontvanger). In theorie kunnen ze dus letterlijk dezelfde video stream zowel via DVB-C uitzenden als via IPTV "aanbieden".
In werkelijkheid zijn het twee afzonderlijke systemen? waarbij DVB-C in ieder geval een betere kwaliteit beeld gaf (en naar ik aanneem dus ook een hogere bitrate gebruikte).
Nu met H.265 uiteraard niet meer te vergelijken aangezien het niet alleen een apart geencode stream is maar door de andere codec ook andere "eigenschappen" heeft (als in: lagere bitrate zou dezelfde kwaliteit moeten geven door de efficiëntere codec).
Sjakie0101 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:23:
[...]

Het zapgedrag bij IPTV is uitgerekend bij Ziggo goed vanwege het bufferen van zenders vooraf.
Wat bedoel je hiermee? Dat Ziggo een aantal zenders/streams continue loopt in te laden zodat je sneller kunt zappen? Lijkt mij enorm zonde van de bandbreedte en ik betwijfel of dat zo is. Met de Horizon en eerst Next boxen hadden deze meerdere tuners om snel te kunnen zappen. Maar met IPTV lijkt me niet juist niet wenselijk.

• Sjakie0101
Ze bufferen de volgende zender voor je.

Sjakie0101 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:15:
Ze bufferen de volgende zender voor je.
Dat zou betekenen dat je dus continue 2 tv streams aan het binnenhalen bent.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Alleen als je snel door de zenders heen gaat. Blijf je langer dan X seconde hangen dan worden de overige streams weer verbroken. Op die manier kan je ouderwets van NL1 naar ZDF zappen.
@Sjakie0101 weet je echt zeker dat je je niet verward met DVB-C (/de Next box)? Zoals @jongetje aangeeft heeft die meerdere tuners waardoor die op meerdere frequenties kan afstemmen en zappen dus snel(ler) is als je naar een zender op die frequentie zapt. Maar bij IPTV lijkt het mij puur verspilling van bandbreedte.

En bij DVB-C zitten er uiteraard meerdere zenders op één frequentie waardoor je naar "nog meer" snel kunt zappen. Vroeger toen ik nog TVHeadend gebruikte en een tuner in een PC/server had kon ik dan ook meerdere zenders tegelijkertijd kijken zolang ze op dezelfde frequentie zaten.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 18:39
jongetje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:37:
[...]
Helaas moet je dan de afstandsbediening van de Next gebruiker - die niet werkt op de apps van mijn Samsung TV. Met de ab van de Samsung werkt de Next helaas niet.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:36:
Vroeger toen ik nog TVHeadend gebruikte en een tuner in een PC/server had kon ik dan ook meerdere zenders tegelijkertijd kijken zolang ze op dezelfde frequentie zaten.
Hier nog steeds een RPi, TVHeadend en uitvoering: Anysee E30TCPlus in de meterkast in gebruik zodat ik op elk apparaat met beetje fatsoenlijke mediaplayer tv/radio kan kijken/luisteren en lokaal kan opnemen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Rallye schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:39:
[...]
Helaas moet je dan de afstandsbediening van de Next gebruiker - die niet werkt op de apps van mijn Samsung TV. Met de ab van de Samsung werkt de Next helaas niet.
Je kan toch de Samsung afstandsbediening gebruiken om de Next en de Samsung TV te bedienen, of werkt dat niet (zo deed ik het een iedergeval altijd met mijn LG afstandbediening)?

[ Voor 10% gewijzigd door DON PAPA op 08-01-2026 18:58 ]

Raven schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Hier nog steeds een RPi, TVHeadend en uitvoering: Anysee E30TCPlus in de meterkast in gebruik zodat ik op elk apparaat met beetje fatsoenlijke mediaplayer tv/radio kan kijken/luisteren en lokaal kan opnemen.
* RobertMe had toen voor budget gekozen. Vervolgens stapte Ziggo over naar QAM256 en toen was het snel gedaan met de pret (kaart/tuner deed maar QAM64).

Of dat is in ieder geval wat mij bij staat. Dat er iets veranderd was aan het signaal waar de tuner niet mee overweg kon.

De kaartlezer heb ik een paar jaar terug nog in V&A gezet, zonder succes. Denk dus ook niet dat er nog veel zijn die daar nu nog interesse in hebben.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@RobertMe Zoiets als
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51OdDlM2jGL.jpg? Hangt er ook aan :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:59
Andros schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:31:
Klopt maar providers vinden eigen kastjes wel fijner als het gaat om support.
En als klantenbinder!

Ik heb het liefst geen provider-gebonden kastje. Het is niet hun core business, ze zijn geen software specialisten, dus de kastjes halen het niet bij een Apple of Google TV kastje. Die zijn beter, sneller, hebben betere en langere support.

[ Voor 0% gewijzigd door ikweethetbeter op 08-01-2026 20:29 . Reden: typo ]

• Sjakie0101
RobertMe schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:36:
@Sjakie0101 weet je echt zeker dat je je niet verward met DVB-C (/de Next box)? Zoals @jongetje aangeeft heeft die meerdere tuners waardoor die op meerdere frequenties kan afstemmen en zappen dus snel(ler) is als je naar een zender op die frequentie zapt. Maar bij IPTV lijkt het mij puur verspilling van bandbreedte.

En bij DVB-C zitten er uiteraard meerdere zenders op één frequentie waardoor je naar "nog meer" snel kunt zappen. Vroeger toen ik nog TVHeadend gebruikte en een tuner in een PC/server had kon ik dan ook meerdere zenders tegelijkertijd kijken zolang ze op dezelfde frequentie zaten.
Je brengt me aan het twijfelen, maar ik meen gelezen te hebben dat het hier om IPTV ging, maaf ik ga de review even lezen van de mini op TotaalTV

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen