Het is inderdaad maar net hoe je meet: 1km coax + 99km glasvezelkabel naar Amsterdam en je hebt 99% een 'glasvezel-kabel'-verbinding.RobertMe schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:07:
[...]
Voor de klant is het toch ook totaal niet relevant hoeveel meters er van een bepaalde kabel in de grond liggen. Het enige dat voor de klant relevant is is over hoeveel meters coax / glas zijn verkeer gaat. Dat er 410 miljoen miljard () meters coax liggen is voor mij niet relevant, het enige waar ik iets van merk is die paar honderd minder van mijn modem naar een wijkkast.
Mijn onderzoek naar straatkasten heeft trouwens wel iets opgeleverd: op oude Streetview-beelden zie ik dat twee Ziggo-kasten verdwenen zijn, eentje aan het eind van het dorp en eentje vlakbij het begin van een kleiner dorp. Hierdoor kan ik de aanname doen dat de verbinding tussen de twee dorpen verglaasd is. Op het Vodafone-Ziggo-forum las ik over een storing in het dorp Ezinge, waaruit geruchten gingen dat er helemaal geen glasvezel naar een redelijk dorpje ging (bijna 700 inwoners).
@Jim423
Inmiddels heb ik meer dan honderd straatkasten in QGIS gezet - ja, ik heb geen leven - en ben ook zo'n heel smalle kast tegengekomen die niet aan een doorgaande locatie lijkt de staan en hier zou wel degelijk een multitap in kunnen zitten. Eventueel kunnen die huizen wel door de gewone brede kast bediend worden, maar dan heb je 150 meter (c6?) tussen het laatste huis van de straat zitten, wat volgens mij niet vaak voorkomt.
@CreativeS
Ik heb veel foto's verzameld. Vooral op het providersforum staat in het topic 'Openstaande straatkasten' veel bruikbaar beeldmateriaal. Volgens mij staat er slechts één kast op die volledig passief is, maar er zitten ook interessante kleine kasten tussen die een HFC-node zijn zonder multitap.
Ik begin ChatGPT steeds meer de wantrouwen overigens, maar het blijft een ontzettend handig hulpmiddel. Veel info over HFC-netwerken lijkt uit Angelsakische bronnen te komen, want er wordt mij vaak gevraag om te kijken naar de inkomende kabels van de kast; alsof alles hier bovengronds van paal naar paal gaat.
[ Voor 31% gewijzigd door ffk op 27-12-2025 12:44 ]
:strip_exif()/f/image/k2p0G97gaMRhA7dwaOf8Dk9T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KmyBgUwtJLzjjG6iKWB5Vn00.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nu7cq485je3k6FKnbq9iymj1.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/DpQOtxBnsYCxM1Wxb67s1xuJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m8WgPLlxWhEciPp6XljEQUJh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CjpzZsEUQSU5UlLgeLCvdGoQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4zPef20bKiA3uA8H33DKTMjU.png?f=user_large)
/f/image/1yMF7nVT13UQ2YZZjbO6nCTU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xtQwav7jDP08Sj6jK9o1YVEc.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DQAEkzC7M9iyMZXfIAMkH86X.jpg?f=fotoalbum_large)
? Hangt er ook aan