• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jay-B schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:10:
[...]

Dit is echt een ongefundeerde aanname. Elke grote provider heeft draaiboeken liggen voor crisissituaties. Afhankelijk van het probleem is echter niet alles direct toepasbaar of bruikbaar. Zover ik heb begrepen is inmiddels elk modem vervangen of zal vandaag of morgen vervangen worden. Dit is logistiek met deze aantallen bijna onmogelijk uit te voeren zonder een goed plan. Op bepaalde punten had het vast beter gekund. Dit is ook wel een uitzonderlijk en uniek probleem. En verder geldt: De beste stuurlui staan aan wal. :+
eigenlijk is de vraag meer, is hier überhaupt een "relatief" passend draaiboek voor te maken...

2000 modems in 1x onbruikbaar... en nog 9000 die ineens preventief vervangen gaan worden..

hoe groot is die kans..? en heb je überhaupt 2000(11.000) modems die zo inzetbaar zijn op voorraad?

acht de kans groter dat er 2000 klanten zonder internet zitten door een storing aan apparatuur in het netwerk zelf, een kapotte glasvezel, een stroomstoring in een DC. dan een foutje in modem firmware eigenlijk..

maar goed van fouten kan men leren.. of men het ook doet is het 2de ;-)

404 Signature not found

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-09 20:59
Weet iemand hoelang het duurt voordat de swap gerealiseerd is, na het formulier invullen? Ik wacht al enkele uren...niet meer op locatie, maar nog niets online gekomen helaas 😐

• pvtweak
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:29
Mooie berichten dat er daadwerkelijk modems zijn gestuurd, maar hier nog steeds 0 communicatie dat er iets aankomt. PostNL is langs geweest, geen modem. Elke dag weer een belofte in een generieke email of gesprek met de servicedesk die niets waard blijkt. Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk iets gehad hebben en of de lijst wel compleet is.

[ Voor 8% gewijzigd door pvtweak op 28-08-2026 19:40 ]

• Holmes
Je krijgt geen track & trace volgens mij. Ik had vanochtend een bericht gestuurd naar Ziggo, toen vertelde ze dat er een monteur onderweg was, ik was al verbaasd dat te horen. Maar geen monteur, maar wel opeens een PostNL pakket bezorgd met modem!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

pvtweak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:39:
Mooie berichten dat er daadwerkelijk modems zijn gestuurd, maar hier nog steeds 0 communicatie dat er iets aankomt. PostNL is langs geweest, geen modem. Elke dag weer een belofte in een generieke email of gesprek met de servicedesk die niets waard blijkt. Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk iets gehad hebben en of de lijst wel compleet is.
Ik kreeg net nog een mail met een track-and-trace code van mijn reeds geleverde modem dus zoek even door je mail heen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:52

DON PAPA

Tweaker-fan

Jay-B schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:10:
[...]
Dit is echt een ongefundeerde aanname. Elke grote provider heeft draaiboeken liggen voor crisissituaties.
Wel slordig dan dat er in deze draaiboeken niet staat, dat er bij zo'n groot probleem meteen een informatie berichtje te horen moet zijn als klanten bellen met vragen omdat hun modem dood is. Ze kregen dat nu de eerste uren/dag pas te horen als ze heel lang in de wacht hadden gestaan.
DON PAPA schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:58:
[...]

Wel slordig dan dat er in deze draaiboeken niet staat, dat er bij zo'n groot probleem meteen een informatie berichtje te horen moet zijn als klanten bellen met vragen omdat hun modem dood is. Ze kregen dat nu de eerste uren/dag pas te horen als ze heel lang in de wacht hadden gestaan.
Je moet natuurlijk wel eerst de schaal van het probleem weten om te bepalen of dat (/iets, uit het draaiboek) nodig is.

Zie ook dit topic. Hoeveel verwarring er afgelopen dagen was over of het nu alleen bij zakelijke abos is, of ook die sporadische consumenten met dit modem. En of het nu alleen over fUPC gaat of het gehele gebied.

En sure, wellicht waren ze wel laat, en hier in dit tppic (b)leek het maandag al een probleem te zijn, uren wachttijd bij de helpdesk, etc. Dus waarschijnlijk had maandagmiddag bij Ziggo ook wel een belletje kunnen gaan rinkelen dat het "wellicht" (understatement) niet om een klein probleem ging. Terwijl de eerste berichtgeving vanuit Ziggo er pas op dinsdag? was.
@DON PAPA Het is natuurlijk leuk maar het heeft in deze fase niet zoveel zin om te speculeren of aannames te doen wat wel of niet goed is uitgevoerd of beschreven. Belangrijkste is dat zo snel mogelijk de geraakte klanten hun verbinding weer terug hebben. En dat is iets wat nu met duizenden per dag gebeurt. In een post mortem kan je rustig gaan kijken wat er anders moet.

[ Voor 9% gewijzigd door Jay-B op 28-08-2026 20:29 ]

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Holmes schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:21:
Weet iemand hoelang het duurt voordat de swap gerealiseerd is, na het formulier invullen? Ik wacht al enkele uren...niet meer op locatie, maar nog niets online gekomen helaas 😐
Hier vandaag op één locatie het nieuwe modem rond 14:10 aangesloten (1x aansluiten, niks herstarten gewoon inprikken en aan laten staan), formulier online ingevuld conform de instructie en om 16:47 kreeg ik mijn eerste ping-reply weer terug. Om 17:14 een (algemeen) SMS bericht gekregen van Ziggo Zakelijk dat het nieuwe modem geregistreerd is en dat zij hem online zien staan. Maandag de andere locaties aansluiten waar vandaag het modem bezorgd is of wellicht morgen nog gaat worden.

Kortom, top gehandeld van Ziggo! Uiteraard zal het niet bij iedereen zo vlot gaan, maar de eerste tekenen hier zijn positief. Als de rest van mijn locaties ook zo gaan dan kan ik er niets anders dan lof voor hebben hoe ze nu gehandeld hebben om op zo'n grote schaal een modemswap uit te voeren (in het kader van bashen kan iedereen maar er mag ook wel eens een loftrompet uitgeroepen worden).

[ Voor 6% gewijzigd door Enforcer op 28-08-2026 20:49 ]

• Holmes
Bij mij rond 16:30 nieuwe modem geinstalleerd en formulier ingevuld. nu zie ik dat een uur geleden alles online is gegaan! duurde even, maarrrr! beter laat dan nooit.. EINDELIJK na ruim 5 dagen alles weer terug online... Eens en nooit meer dit #ziggo ! :(

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-09 14:41
Holmes schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:55:
Bij mij rond 16:30 nieuwe modem geinstalleerd en formulier ingevuld. nu zie ik dat een uur geleden alles online is gegaan! duurde even, maarrrr! beter laat dan nooit.. EINDELIJK na ruim 5 dagen alles weer terug online... Eens en nooit meer dit #ziggo ! :(
Hier precies hetzelfde. Wat dat betreft ging het omruilen probleemloos.

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:49

Lief Adje

Love is in the air

Hier zojuist een mail met track trace van alle vestigingen (waarvan een aantal door PostNL voorbij gereden zijn..)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Jay-B schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:27:
@DON PAPA Het is natuurlijk leuk maar het heeft in deze fase niet zoveel zin om te speculeren of aannames te doen
Ik constateer alleen maar dat toen de wachttijd opliep tot meer dan een uur, je niet even een berichtje te horen kreeg, dat er een storing was waardoor er een zeer lange wachttijd was ontstaan. Wat je wel als punt in een draaiboek zou verwachten in een crisissituaties...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DON PAPA schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:40:
[...]

Ik constateer alleen maar dat toen de wachttijd opliep tot meer dan een uur, je niet even een berichtje te horen kreeg, dat er een storing was waardoor er een zeer lange wachttijd was ontstaan. Wat je wel als punt in een draaiboek zou verwachten in een crisissituaties...
Toen ik belde op dinsdagochtend was letterlijk het eerste wat de telefoon me vertelde dat er een storing was.

• epias
  • Niet online
Enforcer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:20:
[...]
En daarnaast weten we in grote lijnen al wat er aan de hand is: 2.000–11.000 defecte modems > nieuw modem plaatsen > activeren > probleem opgelost. Wat wil je op dit moment nog meer weten
Aangezien dit een tech-community is, een technische uitleg... Bijvoorbeeld wat voor stappen Ziggo heeft genomen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Ik lees elders dat een bedrijf een ander modem kreeg (zelfde type) dat een paar uur later weer offline was. Dan weet je duidelijk niet waar je mee bezig bent.
_JGC_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:55:
Hier de verbinding weer online. Echter heeft dit modem 1 narigheid: het is geen bridge maar een router, en dat ding komt met niet-uitschakelbare beveiliging. Wij hebben een paar DNS records die naar 127.0.0.1 verwijzen, als je die opvraagt krijg je gewoon een timeout, aan welke server je het ook vraagt. Modem doet DNS rebinding protection, is niet uit te zetten. Knopje bij beveiliging is ook grijs.

Nou hebben we een eigen DNS recursor, dus nu voor die records een zone override gemaakt waardoor de clients het weer kunnen resolven, maar netjes is anders.
Hypothese: dit Sagemcom F3896LG modem is niet eerder op zakelijk ingezet, en ze hebben nog geen weet van dit issue omdat de omgeving tot vorige week op Ubee1318's was gebouwd? Je geef aan dat er een vinkje voor is, als ze die zouden vrijgeven voor zakelijke klanten is het voor jou mogelijk al opgelost?

Dan is de meest logische stap is dan allemaal melding te maken als de huidige storm is gaan liggen. Ik zou zelf niet in de komende 2 weken mailen want meest gebruikte keyboard key in die mailbox is denk ik delete de afgelopen dagen van alle swap mails ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:50
stormfly schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:19:
[...]

Hypothese: dit Sagemcom F3896LG modem is niet eerder op zakelijk ingezet, en ze hebben nog geen weet van dit issue omdat de omgeving tot vorige week op Ubee1318's was gebouwd? Je geef aan dat er een vinkje voor is, als ze die zouden vrijgeven voor zakelijke klanten is het voor jou mogelijk al opgelost?

Dan is de meest logische stap is dan allemaal melding te maken als de huidige storm is gaan liggen. Ik zou zelf niet in de komende 2 weken mailen want meest gebruikte keyboard key in die mailbox is denk ik delete de afgelopen dagen van alle swap mails ;)
Voor consumenten kan die functie niet uit. Er is geen vinkje. Zolang dat ding routeert doet ie packet inspection en DNS rebind protection, kan niet uitgezet worden. Niet met een vinkje en niet via de klantenservice.

Maargoed, opgelost door in de samba DC een extra zone met een A record aan te maken die 127.0.0.1 teruggeeft... dan maar niet publiek in DNS.
edit:
ik heb liever dat ze het zo laten dan dat ze een firmware gaan pushen waarbij het wel uit te zetten is
:+

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 28-08-2026 22:29 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

_JGC_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:27:
[...]

Maargoed, opgelost door in de samba DC een extra zone met een A record aan te maken die 127.0.0.1 teruggeeft... dan maar niet publiek in DNS.
Is ook beter, want 127.0.0.1 in DNS is een beveiligingsrisico en wordt zodoende niet meer aangeraden. (Vroeger was het normaal om een localhost.domein.tld in dns te hebben, maar dat doen we niet meer.)
edit:
ik heb liever dat ze het zo laten dan dat ze een firmware gaan pushen waarbij het wel uit te zetten is
:+
Strict gezien heb ik liever niet dat er met m'n packets gesjoemeld wordt maar goed dit is redelijk onschuldig. En ze worden ook niet aangepast maar gewoon gedropt wat dan de beste optie is imo.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 28-08-2026 22:48 ]

• Enforcer
  • Niet online
epias schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:18:
[...]
Aangezien dit een tech-community is, een technische uitleg... Bijvoorbeeld wat voor stappen Ziggo heeft genomen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Ik lees elders dat een bedrijf een ander modem kreeg (zelfde type) dat een paar uur later weer offline was. Dan weet je duidelijk niet waar je mee bezig bent.
En jij denkt dat Ziggo zich in een Tweakers-community uitleg gaat geven wat ze hebben gedaan? Dan weet je zelf niet hoe de wereld in elkaar steekt denk ik dan persoonlijk :-)

• epias
  • Niet online
Enforcer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:47:
[...]
Dan weet je zelf niet hoe de wereld in elkaar steekt denk ik dan persoonlijk :-)
Het is weer eens iets anders dan alles maar voor zoete koek te slikken en met alle winden mee te waaien...

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

CyBeR schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:47:
[...]
Toen ik belde op dinsdagochtend was letterlijk het eerste wat de telefoon me vertelde dat er een storing was.
Ik doelde op de hele maandag toen was er niks te horen als je belde, terwijl de wachttijd was opgelopen tot meer dan een uur, en ook andere ondervonden dit probleem.

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:44

R.G

giovanni2903 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:25:
Ai praat onzin. Een medewerker kan je modem herstarten of naar fabrieksinstellingen zetten. Dit kan alleen als het modem online is, want hoe komt het signaal van ziggo anders bij het modem terecht. Grote kans dat de adapter van je modem het probleem is. Begint deze met de nummers 21 / 22 / 23 ? Bij zakelijk complete uitval heb je recht op een spoedmonteur binnen 24u (zondag uitgezonderd).

Spoedmonteur dezelfde dag bestaat ook, maar daarvoor heb je zakelijk internet pro nodig, dit is veel duurder ;)

Als je op de mini geen kabel kunt kiezen is die adapter ook defect, gebeurde vooral aan het begin beel
Het was een 22, nu vervangen voor een 26.

Specs identiek.. heb beiden voedingen specs vergeleken.

Ik merk nog niet echt verschil.

De logs geven iets aan wat verontrustend is:
Dynamic Range Window violation
warning RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=;CMTS-MAC==1.1;CM-VER=3.1;

in jouw logbestand komen deze specifieke foutmeldingen ongeveer tien keer voor binnen één seconde (om 16:49:13). Dit lijkt heel veel, maar in de context van een opstartend modem valt dit mee. Het is een 'salvo' aan meldingen tijdens het onderhandelen met de wijkcentrale. Omdat het modem vijf seconden later (16:49:18) succesvol aanmeldt, liep het hier niet definitief op vast.

nu in de gaten houden of deze melding meer voor gaat komen.

vraag online gaf:
Heb je last van haperend internet, wegvallende verbindingen of trage uploadsnelheden? Dan is de Dynamic Range Window violation waarschijnlijk de boosdoener. Controleer in dat geval of alle coax-kabels (van het modem naar de muur/hoofdaansluiting) goed en strak zijn aangedraaid. Verwijder indien mogelijk onnodige splitters. Blijft het probleem? Neem dan contact op met je internetprovider; zij kunnen de signaalwaardes op afstand uitlezen en eventueel een monteur sturen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Inmiddels is Ziggo zijn zakelijke product op de radio weer aan het aanprijzen.. dat begrijp ik dan niet. Als ik daar hoofd PR was dan zou ik opteren voor een tijdelijke radiostilte :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Glashelder schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:19:
Inmiddels is Ziggo zijn zakelijke product op de radio weer aan het aanprijzen.. dat begrijp ik dan niet. Als ik daar hoofd PR was dan zou ik opteren voor een tijdelijke radiostilte :X
Jij denkt dat die radiotijd pas deze week is aangekocht ?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

W1ck1e schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:22:
[...]

Jij denkt dat die radiotijd pas deze week is aangekocht ?
Nee, maar je kam zo’n spotje wel gewoon terug trekken. Momenteel zal zo’n spotje meer schade doen dan iets opleveren.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Glashelder schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:25:
[...]

Nee, maar je kan zo’n spotje wel gewoon terug trekken. ...
Is dat zo ?
Hoe weet je dat ?
Ben jij adverteerder ?
R.G schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 04:22:
[...]

warning RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=;CMTS-MAC==1.1;CM-VER=3.1;

in jouw logbestand komen deze specifieke foutmeldingen ongeveer tien keer voor binnen één seconde (om 16:49:13). Dit lijkt heel veel, maar in de context van een opstartend modem valt dit mee. Het is een 'salvo' aan meldingen tijdens het onderhandelen met de wijkcentrale. Omdat het modem vijf seconden later (16:49:18) succesvol aanmeldt, liep het hier niet definitief op vast.

vraag online gaf:
Heb je last van haperend internet, wegvallende verbindingen of trage uploadsnelheden? Dan is de Dynamic Range Window violation waarschijnlijk de boosdoener. Controleer in dat geval of alle coax-kabels (van het modem naar de muur/hoofdaansluiting) goed en strak zijn aangedraaid. Verwijder indien mogelijk onnodige splitters. Blijft het probleem? Neem dan contact op met je internetprovider; zij kunnen de signaalwaardes op afstand uitlezen en eventueel een monteur sturen.
De specs zijn gelijkwaardig van de voedingen, alleen de lagere jaartallen die dippen qua vermogen/spanning waardoor je modem ook instabiel wordt, dat is aan de buitenkant niet af te lezen.

Die melding is volgens mij gebaseerd op CMTS/Modem compatibiliteit, ze gebruiken vele modems van diverse merken en niet elk modem kent elke CMTS instructie. Wat beter werkt is hier of op community.ziggo.nl je modem waardes down en vooral upstream te delen.
W1ck1e schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:28:
[...]

Is dat zo ?
Hoe weet je dat ?
Ben jij adverteerder ?
Je kunt prima een ander spotje laten uitzenden in die tijd. Dat maakt de zender echt niet uit of er een Ziggo zakelijk, Ziggo sport of Ziggo consumenten spotje wordt uitgezonden.

Is echt niet zo dat er 1 iemand op kantoor zit en de communicatie doet voor Ziggo...

• R.G

R.G

stormfly schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:58:
[...]

De specs zijn gelijkwaardig van de voedingen, alleen de lagere jaartallen die dippen qua vermogen/spanning waardoor je modem ook instabiel wordt, dat is aan de buitenkant niet af te lezen.

Die melding is volgens mij gebaseerd op CMTS/Modem compatibiliteit, ze gebruiken vele modems van diverse merken en niet elk modem kent elke CMTS instructie. Wat beter werkt is hier of op community.ziggo.nl je modem waardes down en vooral upstream te delen.
Oke , zal vanavond even kijken als3 ik die hier deel heb jij daar wat aan?
R.G schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Oke , zal vanavond even kijken als3 ik die hier deel heb jij daar wat aan?
Jawel wel de grotere defecten, maar ik kan geen kabelbreuk herkennen aan die waardes op de ziggo community zitten diepere experts. Dan willen ze ook graag een foto van je AOP erbij als je daar een post maakt plus je waardes.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Glashelder schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:19:
Ik denk om eerlijk te zijn dat dat echt geen moer uitmaakt.

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-09 22:48
R.G schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 04:22:
[...]

vraag online gaf:
gaat ook niet om de specs, maar de oude voedingen zijn gevoelig voor stroompieken en gaan dan dus kapot. ik zou even een topic op de community maken zodat dit topic niet bevuilt word met foto's en modemwaardes, daar lezen moderators en experts mee

[ Voor 5% gewijzigd door giovanni2903 op 29-08-2026 16:53 ]

• R.G

R.G

giovanni2903 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:51:
[...]

gaat ook niet om de specs, maar de oude voedingen zijn gevoelig voor stroompieken en gaan dan dus kapot. ik zou even een topic op de community maken zodat dit topic niet bevuilt word met foto's en modemwaardes, daar lezen moderators en experts mee
Heb je daar een account voor nodig en wat is de link

• giovanni2903
R.G schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:32:
[...]

https://community.vodafoneziggo.nl/

inderdaad met account

• R.G

R.G

Dit lijkt er veel op.

https://community.vodafoneziggo.nl/t5/Internet/DOCSIS-signaalprobleem/td-p/1870588

Maar misschien zijn mijn issues verholpen met de nieuwe adapter dat wil ik controleren snap je?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:58
R.G schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:32:
Ziggo Community: Voedingsadapter Sagemcom modem
Deze adapters worden inderdaad door ons vervangen!

• GeenAngst
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:06
Zucht wij hebben nog steeds problemen.
Op een locatie waar altijd mensen zijn werkt het nu bijna een week niet.
Vrijdag gebeld of het in bridge modus kan.
Zaterdag gebeld 2x 3 x is het beloofd.

Echt vermoeiend

It is hard to fail, But it is worse never to have tried to succeed.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GeenAngst schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:35:
Zucht wij hebben nog steeds problemen.
Op een locatie waar altijd mensen zijn werkt het nu bijna een week niet.
Vrijdag gebeld of het in bridge modus kan.
Zaterdag gebeld 2x 3 x is het beloofd.

Echt vermoeiend
Geen nieuw modem via de post gehad?

• GeenAngst
CyBeR schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Geen nieuw modem via de post gehad?
Ja dat wel maar ze hebben hem gewoon in routing modus gezet ;)
En hij moet in bridge mode....

Nu kan je dat zelf doen schijnt maar ik de ziggo account van ons niet ter beschikking die persoon is er maandag weer.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GeenAngst schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:44:
[...]

Ja dat wel maar ze hebben hem gewoon in routing modus gezet ;)
Bij Zakelijk internet is er geen bridge mode.

In principe heeft 'ie wat dat betreft precies dezelfde instellingen als je oude modem dus het zou een drop-in replacement moeten zijn.

• GeenAngst
CyBeR schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:47:
[...]

Bij Zakelijk internet is er geen bridge mode.

In principe heeft 'ie wat dat betreft precies dezelfde instellingen als je oude modem dus het zou een drop-in replacement moeten zijn.
Ja dat zeggen ze maar hij doet het niet meer.
Bridge mode is volgens mij gewoon de standaard. op het abbo dat ik heb maar goed.
En de support spreekt me ook niet tegen als ik dit vraag...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nooit onmogelijk dat er ergens iets mis gaat natuurlijk, waardoor je modem niet de juiste config krijgt.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:51
Nou, jullie hebben tenminste een nieuw modem. Ik heb hier nog niets gezien.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• GeenAngst
Freeaqingme schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:56:
Nou, jullie hebben tenminste een nieuw modem. Ik heb hier nog niets gezien.
Frustrerend ;)

• pvtweak
@Freeaqingme ik kan je vertellen dat niet iedereen een nieuw modem opgestuurd heeft gekregen. Ik was er er 1 van. Dus die aanname dat iedereen een modem heeft gekregen klopt niet. In mijn geval hoorde ik gisteren dat ze een monteur aangestuurd hadden, maar daar wisten ze niet van of die geweest was (niet dus), en ze hadden geen modem gestuurd.
Dus mijn advies aan jou. Bel niet de centrale helpdesk als je geen modem hebt gehad, daar heb ik helemaal niets aan gehad. Duurt uren in de wachtrij, kunnen niets, willen niets, zoeken niets uit, 0 info of algemene info "iedereen krijgt een nieuwe modem". Niet dus.
Uiteindelijk ben ik gisteren via de modem activatie lijn, een persoon tegengekomen die ze een bonus mogen geven! Ook al had ik het verkeerde telefoonnummer, hij kon wel even kijken en zien dat het niet klopte, zag wat er was gebeurd, en ging er meteen werk van maken. 5 min! later word ik al gebeld door een ander ziggo-er (ook een probleemoplosser) die er ook meteen actie ondernam en per direct een monteur stuurt voor de middag, en 45 min later staat de monteur op de stoep en weer half uur later (swap registratie door monteur) werkt alles weer als vanouds. Als ik er niet achteraan was gegaan (en vooral geen 2 toppers + monteur bij Ziggo had die het probleem wel wilden oplossen) was er gewoon niets gebeurd en had ik lopen wachten op een modem die toch niet zou komen. Het proces had gisteren niet beter kunnen gaan!
Mijn advies zou zijn: onderneem actie als je geen modem hebt. Ze zeggen zelf alle modems donderdag te hebben gestuurd, dus als je hem nog niet hebt lijkt me een ook gevalletje van tussen wal en schip. Kan bij jou natuurlijk weer ander geval zijn, maar proberen waard vandaag,

[ Voor 4% gewijzigd door pvtweak op 30-08-2026 13:35 ]

• R.G

R.G

stormfly schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:45:
[...]

Als je geen logs deelt kan niemand wat zinnigs zeggen.
Hoe wil je dat ik dat deel want zon andere gast zei hier dat ik dit op fourm Ziggo moet doen en niet hier?
R.G schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:03:
[...]

Hoe wil je dat ik dat deel want zon andere gast zei hier dat ik dit op fourm Ziggo moet doen en niet hier?
Dan deel je het bij Ziggo en dan plak je hier de link van dat topic.

• jll
  • Laatst online: 07:40

jll

Het nieuwe modem vrijdag geinstalleerd. Deze leek niet in bridge mode te staan. Via de wifi kon ik er in komen. Verbinding ok maar geen internet.

Met ziggo gebeld. Die moesten het oude modem nog uit het systeem halen en de nieuwe aanmelden. Netjes alle Mac adressen hiervoor doogegeven (dit was inmiddels op zaterdag).

Zondag ochtend was het modem online. Zodra hij in het systeem staat en connectie heeft haalt hij de default config op en stond het modem gelijk in Bridge modus.

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 11:15
Bij mijn partner is ook op kantoor een nieuw modem aangekomen, bridge mode niet geactiveerd. Maar niemand intern die dat echt wist, dus al 4u aan de lijn met ziggo gehangen en uiteindelijk niemand gesproken want de lijn werd verbroken :-(

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 11:15
pvtweak schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:31:
@Freeaqingme ik kan je vertellen dat niet iedereen een nieuw modem opgestuurd heeft gekregen. Ik was er er 1 van. Dus die aanname dat iedereen een modem heeft gekregen klopt niet. In mijn geval hoorde ik gisteren dat ze een monteur aangestuurd hadden, maar daar wisten ze niet van of die geweest was (niet dus), en ze hadden geen modem gestuurd.
Dus mijn advies aan jou. Bel niet de centrale helpdesk als je geen modem hebt gehad, daar heb ik helemaal niets aan gehad. Duurt uren in de wachtrij, kunnen niets, willen niets, zoeken niets uit, 0 info of algemene info "iedereen krijgt een nieuwe modem". Niet dus.
Uiteindelijk ben ik gisteren via de modem activatie lijn, een persoon tegengekomen die ze een bonus mogen geven! Ook al had ik het verkeerde telefoonnummer, hij kon wel even kijken en zien dat het niet klopte, zag wat er was gebeurd, en ging er meteen werk van maken. 5 min! later word ik al gebeld door een ander ziggo-er (ook een probleemoplosser) die er ook meteen actie ondernam en per direct een monteur stuurt voor de middag, en 45 min later staat de monteur op de stoep en weer half uur later (swap registratie door monteur) werkt alles weer als vanouds. Als ik er niet achteraan was gegaan (en vooral geen 2 toppers + monteur bij Ziggo had die het probleem wel wilden oplossen) was er gewoon niets gebeurd en had ik lopen wachten op een modem die toch niet zou komen. Het proces had gisteren niet beter kunnen gaan!
Mijn advies zou zijn: onderneem actie als je geen modem hebt. Ze zeggen zelf alle modems donderdag te hebben gestuurd, dus als je hem nog niet hebt lijkt me een ook gevalletje van tussen wal en schip. Kan bij jou natuurlijk weer ander geval zijn, maar proberen waard vandaag,
Wat is de modem activatie lijn? Kantoor heeft nieuw (zakelijk) modem ontvangen, niet in bridge modus. Al 3x 2u aan de lijn gehangen zonder voortgang, alleen maar doorverbonden naar /dev/null.

Het moment dat internet t weer doet wordt t contract opgezegd, wat een puinhoop.

• p_cal
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
Bij ons op kantoor werd de nieuwe modem ook geleverd met een standaard (consumenten?) profiel, maar werd de juiste, oude configuratie automatisch naar binnen getrokken nadat de MAC registratie was verwerkt. Dus vergeet vooral niet om het registratieformulier in te vullen; scan de QR-code op de begeleidende brief of ga naar https://www.ziggo.nl/zakelijk/internet/pro/registratie-nieuw-modem. Bij ons werd dat zo'n twee uur later verwerkt en sindsdien werkt alles weer prima.
Fijn dat jullie allemaal weer online komen, hebben ze toch de grote bulk binnen een week hersteld lijkt het?

• pvtweak
p_cal schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:49:
Bij ons op kantoor werd de nieuwe modem ook geleverd met een standaard (consumenten?) profiel, maar werd de juiste, oude configuratie automatisch naar binnen getrokken nadat de MAC registratie was verwerkt. Dus vergeet vooral niet om het registratieformulier in te vullen; scan de QR-code op de begeleidende brief of ga naar https://www.ziggo.nl/zakelijk/internet/pro/registratie-nieuw-modem. Bij ons werd dat zo'n twee uur later verwerkt en sindsdien werkt alles weer prima.
ja Mac registratie is belangrijk. De monteur moest ook die 2 mac adressen van oud naar nieuw laten swappen. Lampje op de modem werd rood en startte er een bootloader zei die. Daarna ging die knipperen en tijdje later was alles als vanouds/bridge mode. @TheGabeMan heb je een DM gestuurd

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

p_cal schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:49:
Bij ons op kantoor werd de nieuwe modem ook geleverd met een standaard (consumenten?) profiel, maar werd de juiste, oude configuratie automatisch naar binnen getrokken nadat de MAC registratie was verwerkt.
Ik vraag me af of je wel "online" bent voordat die modem swap gedaan is maar dan idd gewoon op de consumentenmanier (DHCP, NAT). Niet geprobeerd.

• p_cal
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:14:
[...]

Ik vraag me af of je wel "online" bent voordat die modem swap gedaan is maar dan idd gewoon op de consumentenmanier (DHCP, NAT). Niet geprobeerd.
Bij ons werkte de verbinding geheel niet voordat de MAC-swap was verwerkt, nee.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Grappig. Wij hebben vrijdag het nieuwe modem pas binnen gekregen. Omdat we al op klik en klaar zaten had het niet zo'n mega hoge prio meer.. dus vanochtend maar even het modem aangesloten.

Alleen stond er al een ander modem.. gisteren eind middag is er blijkbaar nog een monteur langs geweest. Dus nu hebben we twee modems.

CyBeR schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:14:
[...]

Om online te komen moet het modem sowieso een profiel inladen (met bv de snelheden behorende tot het abo). En het downloaden van dat profiel gaat weer op basis van het MAC adres. Zonder dat het MAC is vastgelegd zul je dus niks kunnen. En gezien Ziggo vraagt om de MAC adressen door te geven.... Zullen ze dus niet het MAC op voorhand al vastleggen "bij de klant". Zoals natuurlijk wel gebeurt bij consumenten, als je een abo afsluit of nieuw modem opgestuurd krijgt weet Ziggo al exact welk MAC adres je krijgt en dus kunnen ze dat ook al in het backend vastleggen zodat het "gewoon werkt" als je het moddm aansluit.

Terwijl ze in dit geval dus blijkbaar niet de MACs vantevoren geregistreerd hebben. Wellicht ook gewoon simpelweg omdat het bij Zakelijk nooit zo gewerkt heeft. En het modem altijd door een monteur werd geplaatst en die een belletje pleegde (wat nu de monteurs nog steeds deden begin vorige week). Dus mogelijk (/waarschijnlijk?) konden ze vanuit de distributie ook gewoon niet het MAC alvast vastleggen voor deze zakelijke klanten/abos.

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:56
RobertMe schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:24:
[...]

Om online te komen moet het modem sowieso een profiel inladen (met bv de snelheden behorende tot het abo). En het downloaden van dat profiel gaat weer op basis van het MAC adres. Zonder dat het MAC is vastgelegd zul je dus niks kunnen. En gezien Ziggo vraagt om de MAC adressen door te geven.... Zullen ze dus niet het MAC op voorhand al vastleggen "bij de klant". Zoals natuurlijk wel gebeurt bij consumenten, als je een abo afsluit of nieuw modem opgestuurd krijgt weet Ziggo al exact welk MAC adres je krijgt en dus kunnen ze dat ook al in het backend vastleggen zodat het "gewoon werkt" als je het moddm aansluit.

Terwijl ze in dit geval dus blijkbaar niet de MACs vantevoren geregistreerd hebben. Wellicht ook gewoon simpelweg omdat het bij Zakelijk nooit zo gewerkt heeft. En het modem altijd door een monteur werd geplaatst en die een belletje pleegde (wat nu de monteurs nog steeds deden begin vorige week). Dus mogelijk (/waarschijnlijk?) konden ze vanuit de distributie ook gewoon niet het MAC alvast vastleggen voor deze zakelijke klanten/abos.
Klopt. Zakelijke abonnementen (Pro) moeten altijd in een interne tool geregistreerd worden vanwege de static IP’s en aparte configuraties. Het is dus inderdaad niet mogelijk geweest om die van tevoren al te swappen. :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

NLM1K schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:45:
[...]
Het is dus inderdaad niet mogelijk geweest om die van tevoren al te swappen. :)
Mwoah dat had op zich wel gekund want ze weten het huidige MAC-adres, maar ze hebben blijkbaar het nieuwe MAC-adres idd niet geregistreerd voordat ze het op de post deden. Maar wat ze natuurlijk niet wilden doen was een klant waarbij het nog werkte, er uit knikkeren voordat die dat nieuwe modem konden en wilden aansluiten. Dus op zich begrijpelijk.

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:56
CyBeR schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:51:
[...]

Mwoah dat had op zich wel gekund want ze weten het huidige MAC-adres, maar ze hebben blijkbaar het nieuwe MAC-adres idd niet geregistreerd voordat ze het op de post deden. Maar wat ze natuurlijk niet wilden doen was een klant waarbij het nog werkte, er uit knikkeren voordat die dat nieuwe modem konden en wilden aansluiten. Dus op zich begrijpelijk.
Dat was allemaal handmatig werk en het moest natuurlijk erg snel worden opgepakt. Modems bij klanten krijgen was de grootste prioriteit. De processen en tools hangen niet zo aan elkaar als bij een reguliere particuliere aansluiting waarbij dat zou eenvoudig gaat met versturen + direct registreren met pending order voor 14 dagen zodat je tijd hebt om je nieuwe modem aan te sluiten voor je andere offline gaat. Ik ken het proces met tooling e.d., laten we het daarop houden. ;)
NLM1K schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:45:
[...]

Klopt. Zakelijke abonnementen (Pro) moeten altijd in een interne tool geregistreerd worden vanwege de static IP’s en aparte configuraties. Het is dus inderdaad niet mogelijk geweest om die van tevoren al te swappen. :)
Mijn punt was eigenlijk meer dat je niet, zoals @CyBeR suggereerde, "online bent op de consumenten manier".
Een modem bevat helemaal geen profiel? Dat leeft alleen in-memory en wordt elke boot gedownload vanaf het netwerk, op basis van het MAC.

En zonder MAC registratie kan er geen profiel worden opgehaald, dus kan het ook niet "online" komen. Of dat nu "voor consumenten" of "voor zakelijk" is. Het modem kent daar uit de doos (/"als die uit staat") geen onderscheid in. Pas bij opstarten wordt het profiel gedownload (tenzij het MAC niet bekend is, zoals in deze situatie) en weet die pas of die DHCP, NAT, ... moet doen of niet. En zonder profiel "doet die niks".

Toch? :p

• Frank071
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 15:53
RobertMe schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:29:
[...]

En zonder MAC registratie kan er geen profiel worden opgehaald, dus kan het ook niet "online" komen.

Dat hoeft niet zo te zijn. Er kan (in het algemeen) ook voor gekozen worden om onbekende modems een basis provision te geven. Dat is dan zonder statische IP adressen en met een beperkt snelheidsprofiel. Op die manier kan je, bijvoorbeeld, vooruitlopend op de daadwerkelijke provisioning wel testen of een verbinding werkt. Of ze dat bij Ziggo ook doen, weet ik iet.

• Holmes
Dacht dus dat de nachtmerrie voorbij was met Ziggo, maar helaas. Heel het weekend prima internet, maar sinds gisteravond internet er weer uit. Kijk ik in de ARK table, gateway adres weg, vanzelfsprekend ook niet te pingen... gaan we weer! Nu al ruim 1.5 uur in de wacht bij Ziggo... wat is er toch aan de hand bij Ziggo, dat opeens het gateway adres verdwijnt!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RobertMe schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:29:
[...]

Mijn punt was eigenlijk meer dat je niet, zoals @CyBeR suggereerde, "online bent op de consumenten manier".
Een modem bevat helemaal geen profiel? Dat leeft alleen in-memory en wordt elke boot gedownload vanaf het netwerk, op basis van het MAC.
Dat profiel is persistent. Als je je modem uit zet, van de coax haalt, en weer aan zet zal 'ie aan jouw kant gewoon up komen.
En zonder MAC registratie kan er geen profiel worden opgehaald, dus kan het ook niet "online" komen. Of dat nu "voor consumenten" of "voor zakelijk" is. Het modem kent daar uit de doos (/"als die uit staat") geen onderscheid in. Pas bij opstarten wordt het profiel gedownload (tenzij het MAC niet bekend is, zoals in deze situatie) en weet die pas of die DHCP, NAT, ... moet doen of niet. En zonder profiel "doet die niks".

Zoals hierboven ook al: het is prima mogelijk voor Ziggo om een soort basisprofiel aan te bieden met een beperkte dienst aan onbekende modems. Of ze dat doen is dus wat ik me afvroeg.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Glashelder schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:19:
Grappig. Wij hebben vrijdag het nieuwe modem pas binnen gekregen. Omdat we al op klik en klaar zaten had het niet zo'n mega hoge prio meer.. dus vanochtend maar even het modem aangesloten.

Alleen stond er al een ander modem.. gisteren eind middag is er blijkbaar nog een monteur langs geweest. Dus nu hebben we twee modems.
Verhaal is leuker want men heeft het modem vervangen van de verkeerde aansluiting :P Ze hebben per ongeluk ons modem vervangen en daarna is Ziggo zelfs nog zo vriendelijk geweest om het modem op de juiste contractant aan te sluiten :o

De aanvrager waarvoor ze kwamen had nog altijd een kapotte verbinding.. ik heb hun net maar blij gemaakt met ons vervangende modem :Y

• giovanni2903
even een vraagje voor de mensen die zakelijk pro hebben. brand het modem wit of groen? vandaag 4 modems vervangen, allemaal wit, maar wel in bridge

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De opname-functie wordt helaas ook steeds minder aantrekkelijk. Ooit betekende zo'n pakket extra betalen om alle reclame door te kunnen spoelen. Maar na RTL kun je nu ook bij de Talpa-zenders geen lopende opnames meer doorspoelen van programma's die nog live op tv zijn: Minder doorspoelmogelijkheden op Talpa zenders en Star Channel. Ook wordt er aan het begin van een opname een reclame toegevoegd die niet in de originele uitzending te zien was en die niet is door te spoelen: Reclame aan begin bij afspelen.

[ Voor 7% gewijzigd door TexMex op 01-09-2026 18:42 ]

• giovanni2903
TexMex schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:49:
De opname-functie wordt helaas ook steeds minder aantrekkelijk. Ooit betekende zo'n pakket extra betalen om alle reclame door te kunnen spoelen. Maar na RTL kun je nu ook bij de Talpa-zenders geen lopende opnames meer doorspoelen van programma's die nog live op tv zijn: Minder doorspoelmogelijkheden op Talpa zenders en Star Channel. Ook wordt er aan het begin van een opname een reclame toegevoegd die niet in de originele uitzending te zien was en die niet is door te spoelen: Reclame aan begin bij afspelen.
logisch, want een lopende opname bestaat niet. het is gewoon een vinkje of je iets een jaar wilt terugkijken. het is nou eenmaal de afspraak dat er reclame te zien moet zijn

• Enforcer
  • Niet online
En de excuses mail is binnen :-)

Onderwerp: Compensatie voor de storing op uw Zakelijk Internet Pro-verbinding

Beste klant,

U heeft de afgelopen week helaas een storing ervaren op uw Zakelijk Internet Pro-verbinding. We realiseren ons dat deze storing grote gevolgen kan hebben gehad voor uw organisatie, uw medewerkers en uw klanten. Dit betreuren wij zeer. Onze oprechte excuses voor het ongemak.

Compensatie voor de storing

Op basis van de contractuele voorwaarden heeft u recht op compensatie voor het overschrijden van de hersteltijd van de storing. U hoeft hiervoor geen claim in te dienen en verder niets te doen. Het compensatiebedrag wordt automatisch als credit verwerkt op een van uw volgende facturen.

Heeft u nog vragen of hulp nodig?

Ervaart u nog technische problemen? Heeft u een vraag over uw contract? Of wilt u graag spreken over andere zakelijke connectiviteitsoplossingen voor uw organisatie?

Neem contact met ons op

Met vriendelijke groet,

John van Vianen

Directeur Zakelijke Markt

We hebben deze e-mail verstuurd naar al uw contact e-mail adressen, het kan daarom zo zijn dat deze e-mail door meerdere personen binnen uw organisatie ontvangen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Enforcer op 01-09-2026 18:07 ]

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
giovanni2903 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:02:
[...]

logisch, want een lopende opname bestaat niet. het is gewoon een vinkje of je iets een jaar wilt terugkijken. het is nou eenmaal de afspraak dat er reclame te zien moet zijn
Nieuwe afspraak bedoel je, omdat er kennelijk nog íets meer gegraaid moet worden. Deze functie heeft gewoon jarenlang bestaan en is er bij sommige andere providers nog steeds. Dat het in theorie geen daadwerkelijke opname meer is zoals in het analoge tijdperk, snap ik (Ziggo noemt het zelf een live opname). Maar inclusief de toegevoegde (niet te skippen) reclame aan het begin van een opname is het gewoon weer de zoveelste beperking van de mogelijkheden in opdracht van de zenders en reclameboeren, zonder dat daar iets tegenover staat.

• Codemeister
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:24

Codemeister

UniFi-fanboy

9 modems ingevuld in het formulier (voordat ze aangaven dat iedereen een vervangende kreeg) en helaas 8 modems ontvangen.

Gebeld: contact binnen 3 minuten, dat was een mazzeltje - maar wanneer een nieuw modem opgestuurd wordt kon de beste man niet zeggen.

Communicatie is top :+

• SMSfreakie
  • Niet online
En dan heb je ineens op je consumenten lijntje met een Sagecom geen internet...
modem in bridge. normaliter altijd via 192.168.100.1 nog te benaderen voor de status pagina.. echter op 192.168.100.1 geen ping mogelijk.. ook niet als ik de mijn ethernet adapter zelf maar een ip geef (192.168.100.2/255.255.255.0) wierd..

doe ik mijn ethernet adapter dan maar een 192.168.178.2 als IP en ping naar 192.168.178.1 geeft dan wel respons..
echter de webinterface blijft onbereikbaar..

andere netadapter (12V 5A) levert ook geen resultaat.. (ook groen knipperen) (en na een uur groen knipperen mag die toch wel eens klaar zijn denk ik? ) DVB-C TV werkt overigens prima..

404 Signature not found

• LXXI
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
TexMex schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:49:
Ik neem zelf op op een externe HD via de tv zelf, werkt al 10 jaar zonder problemen. Wel een nadeeltje is dat je niet een andere zender kunt kijken op dat moment want ik heb geen dubbele tuner in de tv. Maar ik neem doorgaans op omdat ik er niet ben en dus niet kan kijken. Had CI+, nu enkel de coax nog. Maar het werkt zo prima.

Neem aan dat het met een oude tuner met interne HD ook werkt zonder CI+? Daar de coax in, instellen op netwerk ID 4444 en dan pak je de meest gebruikte zenders in NL wel. Wel RTL in wat mindere beeldkwaliteit. Kun je prima doorspoelen.

• giovanni2903
SMSfreakie schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:04:
En dan heb je ineens op je consumenten lijntje met een Sagecom geen internet...
modem in bridge. normaliter altijd via 192.168.100.1 nog te benaderen voor de status pagina.. echter op 192.168.100.1 geen ping mogelijk.. ook niet als ik de mijn ethernet adapter zelf maar een ip geef (192.168.100.2/255.255.255.0) wierd..

doe ik mijn ethernet adapter dan maar een 192.168.178.2 als IP en ping naar 192.168.178.1 geeft dan wel respons..
echter de webinterface blijft onbereikbaar..

andere netadapter (12V 5A) levert ook geen resultaat.. (ook groen knipperen) (en na een uur groen knipperen mag die toch wel eens klaar zijn denk ik? ) DVB-C TV werkt overigens prima..
het zal geel knipperen zijn, dit is vaak een upstreamprobleem of met het modem zelf

• SMSfreakie
  • Niet online
giovanni2903 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:35:
[...]

het zal geel knipperen zijn, dit is vaak een upstreamprobleem of met het modem zelf
Geen idee. Ik vind t groen. Maar goed! In inmiddels weer (gebrekkig 1 enkel upstream kanaal) online... En kan ook weer de status pagina van t modem dus in.. Welke toen die in storing lag niet bereikbaar was.. Dat vind ik eigenlijk nog wel het gekste.

404 Signature not found

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-09 16:03
giovanni2903 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:02:
even een vraagje voor de mensen die zakelijk pro hebben. brand het modem wit of groen? vandaag 4 modems vervangen, allemaal wit, maar wel in bridge
Wit, en bij Internet Pro is het geen bridge, anders was de led groen geweest. Je kan inloggen op de webinterface, aan de WAN kant zie je een 10.X.X.X ipv4 adres, waarschijnlijk een transit subnet waarover je routed subnet wordt gerouteerd. Aan de LAN kant alleen je routed subnet beschikbaar. Maar zwart wit gezien geen bridge, want je Sagemcom lijkt de DHCP client te zijn.

• Speedy Computer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:52
Hugo__Boss schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:01:
[...]

Wit, en bij Internet Pro is het geen bridge, anders was de led groen geweest. Je kan inloggen op de webinterface, aan de WAN kant zie je een 10.X.X.X ipv4 adres, waarschijnlijk een transit subnet waarover je routed subnet wordt gerouteerd. Aan de LAN kant alleen je routed subnet beschikbaar. Maar zwart wit gezien geen bridge, want je Sagemcom lijkt de DHCP client te zijn.
Ik heb ook een Internet Pro en deze staat ook in Bridge. Het lampje is hier ook wit.

• Enforcer
  • Niet online
Bij een Internet Pro abbo heb je volgens mij altijd al een /29 blok en dus staat het modem in bridge. Lampje groen of wit heeft daar volgens mij niks mee te maken. Hier alle modems vervangen en lampjes gewoon op wit met een /29 blok, maar er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door Enforcer op 02-09-2026 16:57 ]

• giovanni2903
SMSfreakie schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:43:
[...]

Geen idee. Ik vind t groen. Maar goed! In inmiddels weer (gebrekkig 1 enkel upstream kanaal) online... En kan ook weer de status pagina van t modem dus in.. Welke toen die in storing lag niet bereikbaar was.. Dat vind ik eigenlijk nog wel het gekste.
je bent niet de enige die dit als groen omschrijft (groen zie je alleen bij updaten). het feit dat je zelf aangeeft dat er maar 1 upstreamkanaal gekoppelt is klopt dus met wat ik zeg. geel knipperen is zoeken/koppelen van de upstream. normaal zie je dit maar even (1 a 2 minuten max). je zult hiervoor dus een monteur langs moeten laten komen. ik maak zelden mee dat dit een probleem met het modem zelf is

• giovanni2903
op een consumentenlijn is bridge een groen lampje. zakelijk zijn hele andere configuraties en dus niet vergelijkbaar. lampje wit is dus correct. bedankt!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Enforcer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:54:
Bij een Internet Pro abbo heb je volgens mij altijd al een /29 blok en dus staat het modem in bridge.
Nope. Zoals al eerder, bridge mode bestaat niet bij Zakelijk Pro. Het is routed, maar zonder NAT wat er normaal gesproken bij komt kijken.

En de instructies over groene of witte lampjes zijn voor consumenten. Ik neem aan dat er gewoon in het profiel staat welke kleur het lampje moet zijn en dat is voor het bridge mode (voor consumenten) profiel dus groen, maar bij Zakelijk Pro niet.

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 02-09-2026 17:53 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
giovanni2903 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:33:
[...]

je bent niet de enige die dit als groen omschrijft (groen zie je alleen bij updaten). het feit dat je zelf aangeeft dat er maar 1 upstreamkanaal gekoppelt is klopt dus met wat ik zeg. geel knipperen is zoeken/koppelen van de upstream. normaal zie je dit maar even (1 a 2 minuten max). je zult hiervoor dus een monteur langs moeten laten komen. ik maak zelden mee dat dit een probleem met het modem zelf is
Ach inmiddels weer netjes 4 3.0 kanalen en 1 3.1 kanaal.. en is de lijn prima stabiel (Even afkloppen)
al denkt Ziggo zelf nog wel dat er storing is aldus de storingspagina.. :P

404 Signature not found

• Freeaqingme
Dinsdag 13:15 gereageerd op een mail van ziggo dat ik mijn modem nog altijd niet ontvangen had, nadat zij mij vorige week donderdag hadden gezegd dat er nu echt een nieuw modem ging komen.

Krijg ik vandaag onderstaande mail:
Bedankt voor uw bericht. We begrijpen dat u snel weer een werkende internetverbinding nodig heeft.

We hebben een spoedmonteur aangestuurd voor <adres>. De monteur komt zo snel mogelijk bij u op locatie. Helaas kunnen we geen exact aankomsttijdstip doorgeven.

De monteur kan vooraf contact opnemen met:
[...]

Wilt u bevestigen dat er iemand aanwezig is die toegang kan geven tot de aansluiting en het modem?

Met vriendelijke groet,
Ziggo Zakelijk
Deze mail komt ineens met 'b2bklachten@' in de CC. Ben benieuwd of ik vandaag wél iemand ga treffen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Frank071
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 15:53
Freeaqingme schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:07:
Dinsdag 13:15 gereageerd op een mail van ziggo dat ik mijn modem nog altijd niet ontvangen had, nadat zij mij vorige week donderdag hadden gezegd dat er nu echt een nieuw modem ging komen.
Na vorige week dinsdag, woensdag en vrijdag contact gehad te hebben met Ziggo en ten minste twee keer een monteur aangekondigd gekregen te hebben, had ik maandag weer (telefonisch) contact. Toen was de boodschap: er komt een monteur en dat is uiterlijk woensdag. Komt 'ie niet, dan donderdag bellen. Dat strookt met dat je vandaag pas reactie hebt op je mail van dinsdag.

Enfin, ook hier een "spoedmonteur", maar ik ben het vertrouwen in hun planningscapaciteiten kwijtgeraakt. En ook het communiceren over deze storing, leren ze niet. Wie het formulier wil invullen, krijgt te zien "We hebben inmiddels naar iedereen die door dit modemprobleem getroffen werd per post een nieuw modem verstuurd". Maar dat is niet waar: er is een groep klanten waar een monteur op afgestuurd wordt. En die is zeker nog niet overal geweest (ook al zou dat voor het weekendvoor donderdag gebeuren). Het is tekenend dat het 088 nummer dat je nu moet bellen begint met de keuze optie "heeft u geen modem ontvangen": dat zijn er dus niet een handvol.

Voor de duidelijkheid: dat het zo erg mis is gegaan, dat kan gebeuren. Maar dat je het - bijna 2 weken later - nog zo slecht onder controle hebt, dat is echt onbestaanbaar.

• GeenAngst
giovanni2903 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:02:
Bij ons gewoon wit inderdaad in bridge en zonder bridge.
Is niet echt bridge maar routed zoals ik hier zie op het forum.

Zijn er bij jullie vaste IP's veranderd of zijn die gewoon hetzelfde gebleven ?
Ik moet morgen naar 2 locaties waarvan het modem vervangen is maar het achterliggende netwerkje niet online gekomen is.

[ Voor 29% gewijzigd door GeenAngst op 03-09-2026 21:41 ]

• Freeaqingme
Freeaqingme schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:07:

Krijg ik vandaag onderstaande mail:

[...]

Deze mail komt ineens met 'b2bklachten@' in de CC. Ben benieuwd of ik vandaag wél iemand ga treffen.
En ondanks de zoveelste toezegging dat er vandaag iemand zou komen weer niemand gezien. Ik ben er wel klaar mee inmiddels. Zojuist deze mail verstuurd:
Hallo,

Graag zeg ik middels deze weg ons abonnement per direct op, of eigenlijk per maandag 24 augustus j.l. 23:35 uur. Ik heb er alle begrip voor dat er een storing was en dat iedereen afgelopen 2 weken heel hard gewerkt heeft om dat op te lossen. Maar ik heb inmiddels meerdere toezeggingen gehad dat ik een nieuw modem zou ontvangen en dat is ondanks al die toezeggingen niet gebeurd.

Daar komt bovenop dat sinds onze verhuizing (al weer even geleden) er nog steeds geen IPv6 is, waar op voorhand gezegd was dat dit er bij zat en gewoon meeverhuisd kon worden.

Ik begrijp dat er normaliter mogelijk een opzegtermijn van toepassing is maar nu de internetverbinding sinds vorige week maandag er uit ligt (bijna 10 werkdagen verder) is de wanprestatie dusdanig groot dat dat voortzetting van de overeenkomst redelijkerwijs niet meer verlangd kan worden.

Met vriendelijke groet,

• Codemeister

Codemeister

UniFi-fanboy

GeenAngst schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:37:
[...]

Bij ons gewoon wit inderdaad in bridge en zonder bridge.
Is niet echt bridge maar routed zoals ik hier zie op het forum.

Zijn er bij jullie vaste IP's veranderd of zijn die gewoon hetzelfde gebleven ?
Ik moet morgen naar 2 locaties waarvan het modem vervangen is maar het achterliggende netwerkje niet online gekomen is.
Al onze IP-blokken zijn ongewijzigd gebleven. Onze 9 locaties zijn weer online.

Dat mailtje over compensatie: daar gaan wij in ieder geval niet mee akkoord. Komende week even beraden over wat we gaan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Codemeister op 03-09-2026 22:06 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Codemeister schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:05:
Dat mailtje over compensatie: daar gaan wij in ieder geval niet mee akkoord. Komende week even beraden over wat we gaan doen.
Hoe bedoel je daar ga je niet mee akkoord? Dat is wat in de SLA staat?

Ik heb overigens geen dergelijke mail gehad, ws. omdat ik binnen 4 uur na melding (en ook ruim binnen de 24 uur) weer online was.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 04-09-2026 05:07 ]

• Speedy Computer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:52
CyBeR schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 05:06:
[...]

Ik heb overigens geen dergelijke mail gehad, ws. omdat ik binnen 4 uur na melding (en ook ruim binnen de 24 uur) weer online was.
Ja snap ik, bij mij hebben ze het ook gehaald binnen die 4 uur (2 keer zelfs in 2 dagen).Maar omdat ze Dinsdag's de modem vervangen hadden door de zelfde (probleem modem) en de monteur woensdag's zei dat ze die modem nooit voor een ubee hadden mogen ontvangen vind ik dat Ziggo toch met iets moet komen. Gisteren kreeg ik de factuur voor de maand September ,met de melding dat Ziggo de prijzen voop zakelijk (en prive) gaat verhogen met 3,3%. Of zie ik iets ocver het hoofd nu.

• Codemeister

Codemeister

UniFi-fanboy

CyBeR schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 05:06:
[...]

In ons geval ging het om acht schoollocaties, waar best wat kosten gemaakt zijn om de boel te voorzien van een noodoplossing. Als ik ook kijk naar de communicatie (er was geen communicatie) en hoe lang het allemaal geduurd heeft, ga ik zeker e.e.a. voorleggen aan onze accountmanager.

Heb geen verwachtingen, maar nooit geschoten is altijd mis ;) Bij een aantal aansluitingen is de overstap naar glas al gestart en als men niet mee wil denken zijn we sterk geneigd om de hele boel weg te halen bij Ziggo.

• Enforcer
  • Niet online
Codemeister schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 08:37:
[...]

In ons geval ging het om acht schoollocaties, waar best wat kosten gemaakt zijn om de boel te voorzien van een noodoplossing. Als ik ook kijk naar de communicatie (er was geen communicatie) en hoe lang het allemaal geduurd heeft, ga ik zeker e.e.a. voorleggen aan onze accountmanager.

Heb geen verwachtingen, maar nooit geschoten is altijd mis ;) Bij een aantal aansluitingen is de overstap naar glas al gestart en als men niet mee wil denken zijn we sterk geneigd om de hele boel weg te halen bij Ziggo.
Ik kan het natuurlijk niet voor jullie bepalen, maar als ICT-er/organisatie moet je altijd rekening houden met mogelijke storingen en uitval. Tegenwoordig is vrijwel alles afhankelijk van zaken als stroom en internet. Wanneer je zoals jij acht schoollocaties beheert waar een betrouwbare internetverbinding essentieel is, dan zou je vooraf al moeten nadenken over de kosten en noodzaak van een back-uplijn en automatische failover.

Dit geldt uiteraard niet alleen voor internet, maar ook voor andere bedrijfskritische voorzieningen (zoals stroom). Als een organisatie volledig afhankelijk is van één enkele internetverbinding, dan is er naar mijn mening eerder in het proces iets misgegaan in de voorbereiding, risicoanalyse of inrichting.

Ter info. Hier lagen op 6 locaties (zorginstelling) de Ziggo lijnen eruit. KPN is onze primaire internetverbinding dus weinig last, m.u.v. 1 locatie waar bewust geen KPN gekozen is en automatisch failover niet aanwezig was. Die is met een simkaart en 4g router weer online gebracht.

En als laatste, leuk dat je de overstap naar glas gaat maken, als je in dat proces geen backup lijn houdt dan heb je met een storing op je glaslijn dezelfde situatie als nu. Top gedaan!

[ Voor 5% gewijzigd door Enforcer op 04-09-2026 09:29 ]

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Dan is wel de vraag of bij een school de kosten voor een backup-lijn wel in de begroting past. Maar inderdaad wordt er bij dat soort instanties te weinig over nagedacht. Er moet altijd een fallback bestaan. Maar zelfs bij grote organisaties gaat dit wel fout en is de fallback 4G /5G hotspot of thuiswerken. Een tweede lijn is effectief toch een internetverbinding die altijd open moet staan. Dus naast glasvezel de coaxverbinding aanhouden en dan met een lagere internetsnelheid bijvoorbeeld kan een backup zijn. Of een 4G of 5G-router via KPN, al zijn daar de reviews niet erg strerk.

[ Voor 31% gewijzigd door Sjakie0101 op 04-09-2026 09:34 ]

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• Enforcer
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:32:
Dan is wel de vraag of bij een school de kosten voor een backup-lijn wel in de begroting past. Maar inderdaad wordt er bij dat soort instanties te weinig over nagedacht. Er moet altijd een fallback bestaan. Maar zelfs bij grote organisaties gaat dit wel fout en is de fallback 4G /5G hotspot of thuiswerken.
Ja, eens hoor. Maar ik neem aan dat dit risico in een eerder stadium bewust is afgewogen.

Je kunt nooit volledig afhankelijk zijn van één internetverbinding, zoals hierboven wordt aangehaald. Er kan altijd iets misgaan en bij een storing spelen vaak meerdere factoren mee. In dit geval was het vermoedelijk een firmware-update op de modems, maar het had net zo goed iets anders kunnen zijn. Bijvoorbeeld een kabel die door externe werkzaamheden wordt beschadigd, waardoor het herstel mogelijk dagen kan duren.

Als ICT'er of organisatie moet je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat storingen kunnen optreden. De vraag is niet óf er ooit iets uitvalt, maar hoe je daar als organisatie op voorbereid bent en hoe je ervoor zorgt dat de dienstverlening zoveel mogelijk overeind blijft. In zijn geval heeft ie dus niet zijn zaakjes op orde gehad (al dan niet een bewuste keuze).

• Codemeister

Codemeister

UniFi-fanboy

Sjakie0101 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:32:
Dan is wel de vraag of bij een school de kosten voor een backup-lijn wel in de begroting past.
Helaas dit. Al heeft deze storing de discussie intern weer aangewakkerd en heb ik na eerdere pogingen nu wel groen licht gekregen om met een tweede lijn aan de slag te gaan. Wat dat betreft houden we er wat moois aan over :)

• SMSfreakie
  • Niet online
op menig plek liggen de kabels van Delta, Ziggo, KPN, ODF, etc gewoon naast elkaar.. dus als de buurman iets te fanatiek is met graven heb je grote kans dat er meer beschadigt zijn.. en je nog steeds terug bent bij "af"

hier ligt de coax weer onlogisch tov overige nutsvoorzieningen.. en glas ligt "in de buurt" omdat ze met de raket anders bang waren iets te raken van de nutsvoorzieningen

voor echte redundantie zal je dan ook moeten kijken hoe de infra buiten je pand loopt etc.. en via 4/5G backup ook dan kan je de pech hebben dat die glasvezel net het zelfde traject volgt als je eigen vezeltje.. en je als nog zonder zit...

en om nou van je MNO te verwachten dat die zowel een glasvezel minimaal 2 straalverbindingen toe te passen voor als het mis gaat... .. :)

404 Signature not found

• Enforcer
  • Niet online
SMSfreakie schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:09:
op menig plek liggen de kabels van Delta, Ziggo, KPN, ODF, etc gewoon naast elkaar.. dus als de buurman iets te fanatiek is met graven heb je grote kans dat er meer beschadigt zijn.. en je nog steeds terug bent bij "af"

hier ligt de coax weer onlogisch tov overige nutsvoorzieningen.. en glas ligt "in de buurt" omdat ze met de raket anders bang waren iets te raken van de nutsvoorzieningen

voor echte redundantie zal je dan ook moeten kijken hoe de infra buiten je pand loopt etc.. en via 4/5G backup ook dan kan je de pech hebben dat die glasvezel net het zelfde traject volgt als je eigen vezeltje.. en je als nog zonder zit...

en om nou van je MNO te verwachten dat die zowel een glasvezel minimaal 2 straalverbindingen toe te passen voor als het mis gaat... .. :)
Voor alles is uiteindelijk een oplossing. Maar over het algemeen hoef je je als ICT'er of organisatie niet te schamen als zowel de primaire als de secundaire internetverbinding uitvalt én vervolgens ook de failover naar 4G/5G niet blijkt te werken.

In mijn optiek heb je dan al redelijk veel maatregelen getroffen om de organisatie operationeel te houden. Je kunt niet ieder mogelijk scenario volledig uitsluiten; het gaat erom dat je de risico's zoveel mogelijk beperkt en passende voorzieningen treft.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

In het leeuwendeel van de storingen is er ook helemaal niets mis met de fysieke infra en als dat zo is is het doorgaans ergens verderop en niet de eigen lijn naar de wijkcentrale.

Glashelder schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:24:
In het leeuwendeel van de storingen is er ook helemaal niets mis met de fysieke infra en als dat zo is is het doorgaans ergens verderop en niet de eigen lijn naar de wijkcentrale.
Tenzij er glasvezel wordt aangelegd :Y) Het aantal keren dat ik uitval, van Ziggo, heb gehad in de periode dat Delta aan het graven was viel niet op 1 hand te tellen.
En een keer een Ziggo monteur in de sleuf van Delta bij de buren (in de stoep). Maar had toen zelf wel nog internet.
Enforcer schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:12:
[...]

Voor alles is uiteindelijk een oplossing. Maar over het algemeen hoef je je als ICT'er of organisatie niet te schamen als zowel de primaire als de secundaire internetverbinding uitvalt én vervolgens ook de failover naar 4G/5G niet blijkt te werken.
Thuis zet ik zo nu en dan de glasvezel ONT uit, dan faalt de UniFi UCG-Fiber over naar de 5G Max met een Vodafone sim en draait het vrolijk door. De eerste keer haal je er dan nog issues uit dat de interne DNS server hard op IPv6 (glasvezel only) naar buiten wil gaan en je timeouts hebt, dat is daarna ook opgelost met wat configuratie aanpassingen.

Ik ben groot voorstander van het testen van failovers en dan ook enkele uren lang, zakelijk vanzelfsprekend veel uitdagender dan thuis. Maar ontwijk het niet is mijn motto.
Pagina: 1 ... 99 100 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen