RobertMe schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:02:
[...]
Storingen kun je net zo goed bij glas hebben. En ja, coax is wellicht gevoeliger voor storingen. Maar in principe natuurlijk: als het werkt, dan werkt het. Dus als iemand al jaren tevreden Ziggo klant is hoeft die echt niet ineens op glasvezel over te stappen omdat het "minder storingsgevoelig is". Want blijkbaar heeft diegene de storingen niet of is er zelf niet gevoelig voor.
En v.w.b. latency meen ik begrepen te hebben dat games daar zelf voor "compenseren". Dus dat een lagere latency geen voordeel geeft / hogere latency geen nadeel geeft.
En uiteraard geldt dat alleen voor online gaming / multiplayer
. Niet dat ik een gamer ben. Maar ik heb al helemaal nooit online gaming/multiplayer gedaan. Terwijl ik vast GTA 6 ga kopen als die op de PC uit komt (referentie: laatste spel dat ik gekocht heb was GTA V rond de release
)
Stabiliteit is bij glas wel merkbaar beter, ik heb bij ons oude huis jarenlang Ziggo gehad en bijna drie jaar glazvezel van KPN. Op het begin problemen gehad met een ONT kastje waar een bekende bug in zat. Daardoor had ik vaak resets, nadat deze vervangen was, was het perfect stabiel, nooit meer problemen gehad en modem had een uptime van meer dan een jaar zonder reboots.
Dan nog, is die stabiliteit qua verschil wel aardig nihil in merkbaar verschil moet ik eerlijk toegeven. Daar zal de belangrijkste reden voor veel mensen niet van afhangen als het verschil zo klein en nagenoeg onmerkbaar is.
Latency is in veel spellen wel echt een ding, ik speel zelf nog een wat ouder SWG spel (Star Wars Galaxies Legends) en hoewel daar ook wel iets van compensatie aanwezig is, zijn er bepaalde zaken waar compensatie niet op werkt. Ik merk dat verschil echt meteen. Dus latency is wel een argument. Dan nog niet te spreken over First Person Shooters, daar is latency ook echt merkbaar. Het is geen absolute spelbreker, maar als het lager is, merk je het en wordt de ervaring merkbaar beter.
Mijn reden voor de overstap van Ziggo naar glasvezel was tweeledig. Eerste reden was dat ik objectief €15 minder per maand ging betalen (belangrijkste reden) en de tweede reden was de symmetrische upload snelheid. Ik had een abonnement van 200/200 nadat mijn kortingsperiode was afgelopen (want dan maakte het niet uit of je 200/200 of 1Gbps/1Gbps afnam).
Hoewel ik aan 200/200 genoeg had, was de 1Gbps verbinding wel erg prettig op het moment dat ik het nodig had, maar 200/200 was echt prima.
Dan nog, prijs is uiteindelijk de absolute drijfveer om over te stappen, mits de randzaken gewoon OK zijn. Dan zijn Tweakers en de doorsnee klant gelijken van elkaar. Daar loopt het bij Ziggo echt mank vergeleken bij de meeste aanbieders en dan zijn de technische mogelijkheden ook beter bij glasvezel. Dan is de keuze helemaal snel gemaakt.
Dat snap ik ook niet van Ziggo, altijd net duurder dan de concurrent blijven, terwijl zij een gigantisch team van marketing hebben die hier onderzoek naar doet. Heel gek dat zij niet tot dezelfde heel simpele en logische conclusie konden kopen.
Als je dan slecht denkt, zou het nog juist de bedoeling kunnen zijn geweest klanten kwijt te raken om zich weer te laten afsplitsen van de huidige eigenaar om zodoende een nieuwe start te kunnen maken met betere keuzes in het vooruitzicht. Maar daar geloof ik niet in, want ze staan nu heel ver achter, als ze over willen stappen op glasvezel.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm