• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
PeteSplit schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:28:
Niet echt, Ziggo heeft veel zenders CNN, EuroSport, Discovery in het pakket en ook plus pakket.
De kans is groot dat niemand deze zenders van Warner Bros wil overnemen.
Zoiets als met GCN, wel overgenomen maar van de rechten ontdaan en is alleen maar op YouTube te zien.
De kans is groot dat er meerdere zenders gaan verdwijnen, sneller dan verwacht.
Oke.
Ik zie de obligate gillers als 'zenders weg, maar wel betalen' alweer komen...
PeteSplit schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:52:
Voorafgaand aan de afronding van de deal stoot Warner Bros Discovery zijn televisiezenders af. Dit onderdeel, waar bijvoorbeeld CNN, EuroSport en Discovery onder vallen, kampt met dalende kijkcijfers.
Logisch, want ze zijn zelf begonnen met pushen naar - toen nog - Discovery Plus. Meer content met streamen. Tsja...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
CreativeS schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:32:
[...]

Oke.
Ik zie de obligate gillers als 'zenders weg, maar wel betalen' alweer komen...

[...]

Logisch, want ze zijn zelf begonnen met pushen naar - toen nog - Discovery Plus. Meer content met streamen. Tsja...
Denk dat toch wat "kleinere" zenders meer moeite hebben met inkomsten genereren voor lineaire tv.. en je moet ook heel goed kijken welke programmas in welk tijdslot moeten.. daar heb je met streaming natuurlijk geen last van.. iedereen kijkt waarneer hij/zij/het wil naar t programma wat men wil..

404 Signature not found

• CreativeS
  • Niet online
SMSfreakie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:25:
Denk dat toch wat "kleinere" zenders meer moeite hebben met inkomsten genereren voor lineaire tv.. en je moet ook heel goed kijken welke programmas in welk tijdslot moeten.. daar heb je met streaming natuurlijk geen last van.. iedereen kijkt waarneer hij/zij/het wil naar t programma wat men wil..
Dus? Blijft staan dat ze dat zelf hebben veroorzaakt door richting het streamingplatform te sturen...

• ffk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:27

ffk

Ik weet niet of dit nieuws hier voorbij is gekomen, maar Ziggo heeft onlangs een firmware-update uitgerold naar de Sagemcom-modems, waarbij de prestaties verbeterd zijn:
https://www.totaaltv.nl/n...ernet-via-nieuwste-modem/
Wat bij mij vooral opvalt is dat de pingtijd naar het modem zelf nu, zowel zowel bekabeld als draadloos, lager is dan 1ms. Voorheen lag dit altijd bij mij tussen de 1-2 ms. De pingtijden naar de eerste hop zijn bij nu ook structureel 7-8ms met af en toe zelfs een 4ms ertussen.
Verder waarschuwt het modem nu wanneer je via het onversleutelde http probeert in te loggen.

• CreativeS
  • Niet online
ffk schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:48:
Ik weet niet of dit nieuws hier voorbij is gekomen, maar Ziggo heeft onlangs een firmware-update uitgerold naar de Sagemcom-modems...
Deze dus...

Wat is er aangepast in de update van november voor de Sagemcom?

LG-RDK_11.10.26-2410.5

Stabiliteit en snelheid
  • Modem werkt stabieler en start niet onverwacht opnieuw op.
  • Updates installeren gaat sneller.
  • IPv6- en geheugenproblemen zijn opgelost.
  • Verlies van datapakketjes en vastlopers zijn verholpen.
  • Basiscode vernieuwd voor betere prestaties.
Wifi, SmartWifi en SmartWifi pods
  • SmartWifi pods verbinden sneller en herstellen beter.
  • Wifi-roaming en apparaatherkenning zijn verbeterd.
  • Ook oudere apparaten worden goed verbonden.
  • 160MHz-bandbreedte is uitgeschakeld.
  • Wijzigen van het 5 GHz netwerknaam kan weer aangepast worden.
  • Het modem start niet langer op met een 160Mhz Wifi(5GHz) bandbreedte. Deze wordt voorlopig nog niet gebruikt door SmartWifi.
Internet en adresbeheer
  • Modem krijgt sneller en beter een internetadres (DHCPv6).
Speedtest
  • Modemspeedstest in SmartWifi laat nu de correcte snelheid zien.
Security, logging en toegang
  • De modempagina https://192.168.178.1 is nu alléén bereikbaar via HTTPS en niet meer via HTTP.
  • Bij het bezoeken van de modempagina krijg je een waarschuwing voor een "self-signed" certificaat. Deze melding is terecht, maar je kunt deze negeren. Het gebruik van https voor de modempagina is een verplichting vanuit de EU.
  • Reden van herstart is nu zichtbaar.
  • Het is nu weer mogelijk in te loggen op de modeminstellingen nadat deze op een ongebruikelijke manier wordt afgesloten.
Overige
  • Modem herkent vreemde signaalwaardes beter.

[ Voor 9% gewijzigd door CreativeS op 08-12-2025 13:05 ]

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:46
@ffk @CreativeS

D3.1 Downstream kanalen RxMER Data (dB) 0
Altijd 0 dB is een toegevoegde bug helaas.

• ffk

ffk

Bedankt voor al deze informatie. De latency is significant verbeterd, maar ik heb het idee dat het nog wel lager moet kunnen. Veel mensen klagen over de latency van coax maar ik heb altijd het idee dat dit erg aan het modem ligt: met de Arris TM702B (Docsis 3.0) haalde ik in het verleden gewoon 4ms naar de eerste hop terwijl de Ubee die daarna kwam beduidend slechter presteerde.
4ms komt aardig in de buurt van de latency van glasvezel dat ik hiervoor had (KPN). Mijn ouders met VDSL2+ halen overigens ook regelmatig lager dan 4ms.
Ik zal vanavond en vannacht eens een Smokeping draaien.
----------------
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8C8jtzMsE_NGBoH8-f4q0uH6cY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hTx6HtpQ4EtWzopYzCf0Fa47.png?f=user_large
Op een aantal lage uitschieters na, is de latency nog niet concurrerend met glasvezel.

[ Voor 20% gewijzigd door ffk op 09-12-2025 16:56 ]

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-12 09:14
Weer eens gebeld voor een aanbieding. Nog steeds de magere 3 tientjes voor 1 jaar en 9 tientjes voor 2 jaar en een extra zenderpakket naar keuze.

De mevrouw wist mij wel te vertellen dat Ziggo een project gaat starten in 2026 om daarin te bekijken hoe ze bestaande klanten meer tegemoet kunnen gaan komen met verlengaanbiedingen. Nou ik ben benieuwd!
@MrIV Hiervoor hebben we inmiddels dit topic:

[Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen

[ Voor 7% gewijzigd door Jay-B op 10-12-2025 19:05 ]

• ffk

ffk

neeecht schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:11:
@ffk @CreativeS

D3.1 Downstream kanalen RxMER Data (dB) 0
Altijd 0 dB is een toegevoegde bug helaas.
Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel verstand van signaalwaarden maar ik zie inderdaad bij D3.1 Downstream 0 dB staan.
Zou jij misschien een kijkje kunnen nemen naar mijn signaalwaarden om te beoordelen of ze goed zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQvOh_ggFrvhV1AhUDsUfjbgCHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6M927KfyKEN0i4iwGDIKGtjO.png?f=fotoalbum_large
Ik heb mijn modem in de woonkamer gezet en een kabel van hoge kwaliteit (10 meter) vanaf het AOP (met één gat) naar mijn splitter (POA-254) getrokken, die rechtstreeks op mijn TV aangesloten zit. Vanaf daar loopt kabel van 1 meter naar het modem. Misschien is er nog wat te winnen in mijn huidige configuratie.
Verder is mijn snelheid gewoon goed: ik heb net een 2,5Gbit-adapter in mijn PC geplaatst en haal nu 1030/102Mbit.

[ Voor 5% gewijzigd door ffk op 10-12-2025 21:35 ]

• neeecht
@ffk perfecte signaal waardes.

• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-12 11:54
Opmerkelijke conclusie. Wat vind je dan van die fouten na RS? Die zouden toch bij Docsis 3.0 bij een MER van 40 dB niet voor mogen komen of slechts sporadisch?
Nou is het probleem bij die domme modems van Ziggo dat die waardes een optelsom zijn. Je weet dus nooit of die zijn ontstaan op een enkel moment, bv bij even slecht contact maken van de coax kabels.

@ffk Het modem resetten en na een aantal uren nog eens kijken wat die waarden dan zijn.
over het algemeen duiden fouten na RS op een slechte aarde/mantel verbinding van de coax kabel(s).
De ohmse weerstand is dan te hoog met die uncorrectables als gevolg.

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• Shizzel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:04
Heb recent ziggo start afgesloten. Weet iemand of nu alle nieuwe klanten een sagemcom krijgen of kan ik nog zo'n wit succesnummer verwachten?

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:58
Shizzel schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:20:
Heb recent ziggo start afgesloten. Weet iemand of nu alle nieuwe klanten een sagemcom krijgen of kan ik nog zo'n wit succesnummer verwachten?
Tegenwoordig wordt de Sagemcom standaard uitgeleverd ja.

• videopionier
@ffk
Er zijn nog 2 opmerkelijke zaken te zien bij jouw modem.
Het downstream receive (Rx) vermogen is erg laag. Weliswaar voor de 3.0 kanalen nog binnen specs, maar de Rx power van met name het hoge 3.1 kanaal is te laag. Dat zorgt in de praktijk voor packetloss.
Ik zie overigens dat modems met de laatste FW update minder uncorrectables vertonen.

En ander punt zijn de OFDMA meldingen, waarbij de profielen nogal wisselen.
Dat is niet ongebruikelijk en zal pas verdwijnen als ook jouw wijksegment gebruik kan maken van R(emote) PHY. Daarbij vervalt de "analoge" fiber verbinding, die nu zorgt voor beperkingen in de upstream.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOM97kcm-wBc7FIIoI_TWLqo1Gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2xYQ9HOo2qpOz3qrH3iia4w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door videopionier op 12-12-2025 09:59 ]

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
Als ik naar mijn modem (zwart sagemcom) admin pagina wil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuNvKIHvX6xdFE16Ic6YNO2HgSU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b8hgr8dwHgoH2o4nSnFVi0Yx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcn4F-VjyKvHK7kKaI6nr_r38Sk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b1ToLnn2ukq2bvZ5BJx4QCPP.png?f=user_large

Niet netjes, maar het zal wel loslopen.

modem.local is mijn naam voor mijn modem (ik gebruik nog een router aan het modem)

• CreativeS
  • Niet online
W1ck1e schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:12:
Als ik naar mijn modem (zwart sagemcom) admin pagina wil:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niet netjes, maar het zal wel loslopen.

modem.local is mijn naam voor mijn modem (ik gebruik nog een router aan het modem)
https://community.vodafon...96/highlight/true#M334620

Ze geven er een mooie swing aan :)

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-12 22:08
videopionier schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:56:

En ander punt zijn de OFDMA meldingen, waarbij de profielen nogal wisselen.
Dat is niet ongebruikelijk en zal pas verdwijnen als ook jouw wijksegment gebruik kan maken van R(emote) PHY. Daarbij vervalt de "analoge" fiber verbinding, die nu zorgt voor beperkingen in de upstream.

[Afbeelding]
Weet jij hoe ver ze zijn met het upgraden van de segmenten naar RPHY? Bij mij in het modem ook veel profiel wisselingen, zit ook nog op 3.0. Na de firmware upgrade afgelopen week wel veel stabielere verbinding lijkt het.

• ffk

ffk

@videopionier Bedankt voor deze uitgebreide informatie. Bedoel je met lage Rx power die -3,4 en -5 dBmV? Mijn verbinding is overigens ontzettend stabiel, maar door mijn perfectionisme wil ik altijd het beste eruit halen wat mogelijk is.
De verlengkabel die ik nu gebruik is op het AOP met maar liefst drie coax-componenten aangesloten omdat dit het enige was dat ik in huis had. De kortste klap is natuurlijk om mijn modem gewoon even in de meterkast te plaatsen en dit zal ik zo meteen even doen.
De onderliggende techniek vind ik trouwens ontzettend interessant, maar waar ik nu woon zou ik bijvoorbeeld niet eens weten waar de straatkast is.
Afgelopen zomer was ik in de Ardennen en daar kon je mooi het hele coax-netwerk aanschouwen omdat het van paal naar paal liep, waarbij de versterkers ook aan de palen hingen. In nabije dorpen zag ik dat ze ook in rap tempo bezig waren om glasvezel aan de palen te hangen (een roodkleurige draad) en werden sommige palen zelfs nog vervangen door nieuwe; zo kan het dus ook en het lijkt me behoorlijk praktisch, vooral in het buitengebied.
-------------
De waarden lijken er wel op vooruit te zijn gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68PLFTlidGrXrIhychwsNIgBnT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6B8SwflxoWIgE1JHPEUTjc6e.png?f=fotoalbum_large
Pingtijden zijn gelijk gebleven...
----------
@giovanni2903
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihSHI2ztcSOlZXVxq_emh5w1JP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkHBcgUwYDJY0fbYaDeeR7SI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door ffk op 12-12-2025 21:55 ]

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:45
ffk schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:16:
@videopionier Bedankt voor deze uitgebreide informatie. Bedoel je met lage Rx power die -3,4 en -5 dBmV? Mijn verbinding is overigens ontzettend stabiel, maar door mijn perfectionisme wil ik altijd het beste eruit halen wat mogelijk is.
De verlengkabel die ik nu gebruik is op het AOP met maar liefst drie coax-componenten aangesloten omdat dit het enige was dat ik in huis had. De kortste klap is natuurlijk om mijn modem gewoon even in de meterkast te plaatsen en dit zal ik zo meteen even doen.
De onderliggende techniek vind ik trouwens ontzettend interessant, maar waar ik nu woon zou ik bijvoorbeeld niet eens weten waar de straatkast is.
Afgelopen zomer was ik in de Ardennen en daar kon je mooi het hele coax-netwerk aanschouwen omdat het van paal naar paal liep, waarbij de versterkers ook aan de palen hingen. In nabije dorpen zag ik dat ze ook in rap tempo bezig waren om glasvezel aan de palen te hangen (een roodkleurige draad) en werden sommige palen zelfs nog vervangen door nieuwe; zo kan het dus ook en het lijkt me behoorlijk praktisch, vooral in het buitengebied.
het is wel vervelend als er een onderdeel kapot gaat, je moet altijd met een ladder/hoogwerker aan de gang. die straatkasten van ziggo zijn praktischer :p

wat bedoel je met 3 coax componenten, heb je een foto van hoe het is aangesloten?

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• giovanni2903
@ffk je aop is verouderd (gaat maar tot 1006mhz ipv 2000mhz) en ik weet natuurlijk niet hoe de contactdoos in de woonkamer eruit ziet. ook zou ik een nieuwe female connector op die kabel laten maken, ik ben nooit fan van verloopstukjes als het niet nodig is

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• Enigmus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:33
Goedemorgen mensen. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Sinds een paar dagen heb ik last van internet dat stopt na 00:00 uur en pas weer online is rond 07:30. Heb een Giga - Arris smartwifi modem (wit en vierkant) dat wit knippert wanneer het aan het updaten is/onderhoud wordt gepleegd. Wat gebeurt er? Het knippert en gaat vervolgens op statisch wit -dat betekent dat je weer online moet zijn. Echter is er geen internet, maar zie wel een melding met het volgende:

"U bent verbonden met het internet. De kwaliteit van de netwerkverbinding is mogelijk laag."

Vervolgens start het geknipper weer en herhaalt deze cyclus tot waarschijnlijk de ochtend. Heb de coax- en netwerk kabels gecheckt en verschillende apparaten (bedraad en wifi) getest, met allen hetzelfde resultaat.

Doordeweeks is het geen punt, maar keek ernaar uit om dit weekend een nieuw seizoen van Diablo 4 te proberen. Een belafspraak kwamen ze niet na en moet nu tot maandag wachten. Op de site van Ziggo stond geen onderhoud gepland en was er geen storing, dus weet niet wat er aan de hand is. Dit is voor het eerst dat dit gebeurt.

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:35
Enigmus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:05:
Goedemorgen mensen. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Sinds een paar dagen heb ik last van internet dat stopt na 00:00 uur en pas weer online is rond 07:30.
Als het precies die tijden telkens zijn, klinkt het alsof er een tijdslimiet ingesteld staat. Er bestaat wel een functie via Safe Online om een tijdsslot op je wifi te zetten. Bijvoorbeeld nuttig om te voorkomen dat je kinderen ‘s nachts gamen. Gaat alleen internet via je wifi uit, maar werkt het internet wel op apparaten / computers die via een draad met het modem verbonden zijn?

• Enigmus
areyouben schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:21:
[...]

Als het precies die tijden telkens zijn, klinkt het alsof er een tijdslimiet ingesteld staat. Er bestaat wel een functie via Safe Online om een tijdsslot op je wifi te zetten. Bijvoorbeeld nuttig om te voorkomen dat je kinderen ‘s nachts gamen. Gaat alleen internet via je wifi uit, maar werkt het internet wel op apparaten / computers die via een draad met het modem verbonden zijn?
Naar mijn weten is er niet geknoeid met router of internet instellingen. Zowel bekabeld als wifi internet doet het niet. Misschien dat er sprake is van overbelasting van het netwerk en dat Ziggo daardoor zelf tijdgebonden limieten opstellen voor particulier gebruik?

PS Het zijn niet exact dezelfde tijden wanneer internet offline gaat en weer online komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Enigmus op 13-12-2025 08:26 ]

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:35
Enigmus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:24:
[...]

Naar mijn weten is er niet geknoeid met router of internet instellingen. Zowel bekabeld als wifi internet doet het niet. Misschien dat er sprake is van overbelasting van het netwerk en dat Ziggo daardoor zelf tijdgebonden limieten opstellen voor particulier gebruik?

PS Het zijn niet exact dezelfde tijden wanneer internet offline gaat en weer online komt.
Het leek me ook vreemd dat die instelling aan zou zijn gegaan zonder dat je daar wat aan sleutelt, maar als die tijden niet precies hetzelfde zijn dan hebben we die optie ook uitgesloten. Het zal goed ergens in het netwerk op vergelijkbare wijze tot limieten kunnen leiden. Je modem op die momenten herstarten lost het ook niet op? Buren met Ziggo gevraagd of die hetzelfde ervaren?

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12 22:27
Enigmus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:24:
[...]

Ziggo heeft sowieso geen tijdslimieten ingesteld, dat is uitgesloten. Het zou heel veel kunnen zijn, een modem wat een update wou uitvoeren of een storing in de wijk (maar als het structureel is zal dit niet. Je kan altijd nog even inloggen op je modem en in het log kijken en/of signaalwaardes hier eens posten. Dan kunnen wij meekijken of het signaal goed is of dat er iets opvallends in het log van het modem staat.

P.S. waarom wachten tot maandag? Ze zijn gewoon hele weekend bereikbaar. Zou dus gewoon weer even bellen, Ziggo kan evt. Ook naar de signaalwaardes kijken en/of andere zaken die mogelijk spelen.

• Enigmus
areyouben schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:37:
[...]

Het leek me ook vreemd dat die instelling aan zou zijn gegaan zonder dat je daar wat aan sleutelt, maar als die tijden niet precies hetzelfde zijn dan hebben we die optie ook uitgesloten. Het zal goed ergens in het netwerk op vergelijkbare wijze tot limieten kunnen leiden. Je modem op die momenten herstarten lost het ook niet op? Buren met Ziggo gevraagd of die hetzelfde ervaren?
Was van plan om in ieder geval met de buren erover te praten. Modem herstarten had helaas geen resultaat. Vind het ook frappant hoe zo'n modem je trollt door na een tijd opeens op statisch wit te springen en vervolgens weer vrolijk door te gaan met knipperen na een minuut.

• Enigmus
SirMemeAlot schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:43:
[...]

Ziggo heeft sowieso geen tijdslimieten ingesteld, dat is uitgesloten. Het zou heel veel kunnen zijn, een modem wat een update wou uitvoeren of een storing in de wijk (maar als het structureel is zal dit niet. Je kan altijd nog even inloggen op je modem en in het log kijken en/of signaalwaardes hier eens posten. Dan kunnen wij meekijken of het signaal goed is of dat er iets opvallends in het log van het modem staat.

P.S. waarom wachten tot maandag? Ze zijn gewoon hele weekend bereikbaar. Zou dus gewoon weer even bellen, Ziggo kan evt. Ook naar de signaalwaardes kijken en/of andere zaken die mogelijk spelen.
Ik overweeg om een nieuwe modem aan te vragen. Deze is al een aantal jaren oud. Heb ook gecheckt of 2Gbit/s internet beschikbaar is, maar dat is het niet. (Dan zou ik meteen een nieuwe router krijgen).

Over die signaalwaardes, heb je het dan over wifi? Zowel wifi als bedraad doet het niet.

• ffk

ffk

@giovanni2903
Zendt Ziggo momenteel al signalen boven de 1GHz uit dan? Ik las dat Ziggo momenteel het AOP RISZ-DG300 of een FISO-X11 installeert. Volgens mij kan ik toch niet zomaar mijn AOP gratis laten vervangen toch, tenzij ik problemen ondervind? WiFi Extra Groot heeft ook probleemloos voor bijna twee weken gedraaid hier maar ik heb het weer verlaagd naar 1Gbit.
De verlengkabel die ik gebruik heb ik trouwens uit het plafond getrokken: die liep eerst naar zo'n oude RTV-wanddoos. Aan de andere kant van de kabel zit wel een hoge kwaliteit connector van Hirschmann, alleen heb ik het idee dat de kabel net iets te dik voor die connector is omdat ik erg hard moest knijpen. Wellicht heb ik nog een stuk Hirschmann-kabel van hoge kwaliteit dat 3 GHz aankan in mijn fietsenberging dat lang genoeg is, dus ik zal even kijken vanmiddag. Wat beter zou zijn is zo'n kant en klare kabel denk ik, waar al van die hoge kwaliteits connectoren opzitten.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12 22:27
Enigmus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:49:
[...]

Ik overweeg om een nieuwe modem aan te vragen. Deze is al een aantal jaren oud. Heb ook gecheckt of 2Gbit/s internet beschikbaar is, maar dat is het niet. (Dan zou ik meteen een nieuwe router krijgen).

Over die signaalwaardes, heb je het dan over wifi? Zowel wifi als bedraad doet het niet.
Je kan inloggen op het modem en daar staat een pagina met netwerkstatus met downstream signalen en upstream. Dat geeft de kwaliteit van de verbinding aan:

https://www.ziggo.nl/klan...net-wifi/modem-inloggen#/

Zie ook het plaatje van ffk van hierboven.

• Enigmus
SirMemeAlot schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:38:
[...]

Je kan inloggen op het modem en daar staat een pagina met netwerkstatus met downstream signalen en upstream. Dat geeft de kwaliteit van de verbinding aan:

Ik zie een boel events die plaatsvonden tijdens de 'storing'. Hopelijk geef ik geen kritieke informatie weg. Mocht dat wel zo zijn dan zal ik het verwijderen:

13-12-2025
warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-

13-12-2025
error DBC-ACK not received;CM-MAC=e;CMTS-MAC=

13-12-2025
notice US profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: New Profile: 1.;CM-MAC=e4CM-VER=3.1;

[ Voor 9% gewijzigd door Enigmus op 13-12-2025 10:07 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
ffk schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:27:
@giovanni2903
Zendt Ziggo momenteel al signalen boven de 1GHz uit dan? Ik las dat Ziggo momenteel het AOP RISZ-DG300 of een FISO-X11 installeert. Volgens mij kan ik toch niet zomaar mijn AOP gratis laten vervangen toch, tenzij ik problemen ondervind? WiFi Extra Groot heeft ook probleemloos voor bijna twee weken gedraaid hier maar ik heb het weer verlaagd naar 1Gbit.
In sommige gebieden tot 1218Mhz inderdaad.
Enigmus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:49:[...]Ik overweeg om een nieuwe modem aan te vragen. Deze is al een aantal jaren oud. Heb ook gecheckt of 2Gbit/s internet beschikbaar is, maar dat is het niet. (Dan zou ik meteen een nieuwe router krijgen).
Je hebt die witte toren met die dikke powerplug toch? Ik zou even vragen om een nieuw modem (zwarte), bij mij was de 12V defect wat begon met wegvallend WiFi en daarna telkens een knipperende witte balk.

[ Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 13-12-2025 10:12 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Enigmus
Jim423 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:10:

[...]

Je hebt die witte toren met die dikke powerplug toch? Ik zou even vragen om een nieuw modem (zwarte), bij mij was de 12V defect wat begon met wegvallend WiFi en daarna telkens een knipperende witte balk.
Dat klopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZzQl3wAXEPFvBefd3hPOlMseXk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sGVAGZlhui2Nwu1vVIY8eTvZ.jpg?f=user_large

Toevallig dacht ik aan hetzelfde, een nieuwe router en kwam terecht bij een zwart model van het merk Sagemcom: uitvoering: Ziggo SmartWifi

• videopionier
ffk schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:16:
...
De waarden lijken er wel op vooruit te zijn gegaan:
Dit zijn inderdaad de (bijna) perfecte waardes voor een 3.1 modem.

Zelfs de 3.1 OFDM ontvangst is nu adequaat. En dat blijkt ook uit het ontbreken van de uncorrectables.
Ook bij een ouder type AOP kunnen de beide OFDM kanalen worden gekoppeld.
Weliswaar is er wat verlies boven de 1 GHz, waar zich het 2e OFDM kanaal bevindt, maar dat is bij jou geen probleem, in deze opstelling althans.

Het modem functioneert het beste in deze opstelling. Maar als je het modem toch in de huiskamer wilt plaatsten zou ik in ieder geval het AOP (laten) vervangen en een haakse IEC connector op de kabel plaatsen. In de huiskamer zou ik op de kabel een einddoos plaatsen en daar de splitter op drukken.

• videopionier
henk26 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:59:
[...]

Weet jij hoe ver ze zijn met het upgraden van de segmenten naar RPHY? Bij mij in het modem ook veel profiel wisselingen, zit ook nog op 3.0. Na de firmware upgrade afgelopen week wel veel stabielere verbinding lijkt het.
Dat weet alleen Ziggo. Het lijkt niet erg hard te gaan. Er is kennelijk weinig investeringsruimte.

• videopionier
@giovanni2903
Zendt Ziggo momenteel al signalen boven de 1GHz uit dan? ...
Uit jouw eigen gegevens blijkt dat bij jou al het geval, omdat er 2 OFDM kanalen van 190 MHz zijn gekoppeld.

• videopionier
giovanni2903 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:30:
@ffk je aop is verouderd (gaat maar tot 1006mhz ipv 2000mhz) ...
Dat lijkt wel mee te vallen, dat is in de laatste meting wel af te leiden.
Het signaal boven 1 GHz komt alleen wat "zachter" door, ca 4dB.
Is het mogelijk dat er achter het plastic plaatje toch een moderner AOP schuilt?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
videopionier schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:01:
[...]

Dat weet alleen Ziggo. Het lijkt niet erg hard te gaan. Er is kennelijk weinig investeringsruimte.
Bij RPHY moet het complete netwerk onder handen genomen worden (versterkers, verdelers, multitaps).
Dat is nogal een operatie, hoeveel geld je ook hebt je zult ook de mankracht nodig hebben voor zo'n project.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• videopionier
Jim423 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:24:
[...]

Bij RPHY moet het complete netwerk onder handen genomen worden (versterkers, verdelers, multitaps).
Dat is nogal een operatie, hoeveel geld je ook hebt je zult ook de mankracht nodig hebben voor zo'n project.
Mankracht is inderdaad ook een belangrijk aspect, wat ik even vergeten was. Bedankt voor de aanvulling.

Uit jouw post blijkt dat je wellicht meer info hebt over die R-PHY operatie van Ziggo. Heb je een voorbeeld voor me van zo'n project? Ik verbaas me eigenlijk over dat er nog analoge apparatuur vervangen moet worden.
Maar wellicht zal Ziggo dit combineren met een Docsis 4.0 migratie, daar is wel een hogere RF bandbreedte mee gemoeid.

• videopionier
@giovanni2903
...
De verlengkabel die ik gebruik heb ik trouwens uit het plafond getrokken: die liep eerst naar zo'n oude RTV-wanddoos. Aan de andere kant van de kabel zit wel een hoge kwaliteit connector van Hirschmann, alleen heb ik het idee dat de kabel net iets te dik voor die connector is omdat ik erg hard moest knijpen. Wellicht heb ik nog een stuk Hirschmann-kabel van hoge kwaliteit dat 3 GHz aankan in mijn fietsenberging dat lang genoeg is, dus ik zal even kijken vanmiddag. Wat beter zou zijn is zo'n kant en klare kabel denk ik, waar al van die hoge kwaliteits connectoren opzitten.
Het is niet aan te raden een bestaande coax kabel te gebruiken voor het verlengen van het modem signaal. Deze kabels voldoen niet aan de moderne eisen, ivm de hoge ohmse weerstand van de mantel.
Moderne kabels hebben daarom een dubbele afscherming, waardoor de ohmse weerstand behoorlijk afneemt, met positieve gevolgen voor de signaal overdracht, voor zowel up- als downstream.

https://www.coaxkabelwink...it-coaxkabel-voor-binnen/

[ Voor 4% gewijzigd door videopionier op 13-12-2025 13:03 ]

• ffk

ffk

@videopionier onder het plaatje van het AOP gaat een technetix DIO-01 (tot 1006Mhz) schuil. Ik zal kijken of het me vandaag lukt een beter AOP bij een bouwmarkt te kopen. De kabel ga ik ook vervangen: deze is waarschijnlijk erg gedateerd omdat er CAI-1997 opstaat.
------
Ik zie dat de bouwmarkten geen AOP's verkoopt hier. Volgens mij is die eengats contactdoos die de Hornbach verkoopt geen AOP. Wel verkopen ze daar een hoge kwaliteits kabel van 10 meter met de connectoren er al aan. Ik denk dat ik die dan even haal.
Wat het AOP betreft, schijnt het dat Ziggo deze kosteloos kan vervangen voor mij. Ik zal daar een afspraak voor proberen te plannen wanneer de chat weer beschikbaar is.

[ Voor 47% gewijzigd door ffk op 13-12-2025 15:18 ]

• giovanni2903
@giovanni2903
op dit moment wordt er inderdaad een trisz-dg300 geplaatst, je kunt altijd je AOP laten vervangen als dit niet het nieuwste type is. helemaal als je het sagemcom modem gebruikt, oudere aop's zijn niet geschikt voor ofdm en niet tot 2000mhz. opzich is de kabel prima, al is het een c12 kabel en geen c9 wat tegenwoordig de standaard is. c12 is niet overal instralingsbestendig heb ik zelf al ervaren, maar een monteur kan alles meten ;)

• giovanni2903
videopionier schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:13:
[...]

Dat lijkt wel mee te vallen, dat is in de laatste meting wel af te leiden.
Het signaal boven 1 GHz komt alleen wat "zachter" door, ca 4dB.
Is het mogelijk dat er achter het plastic plaatje toch een moderner AOP schuilt?
nee, want dat past niet :p

• videopionier
ffk schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:38:
@videopionier onder het plaatje van het AOP gaat een technetix DIO-01 (tot 1006Mhz) schuil. Ik zal kijken of het me vandaag lukt een beter AOP bij een bouwmarkt te kopen. De kabel ga ik ook vervangen: deze is waarschijnlijk erg gedateerd omdat er CAI-1997 opstaat.
------
Ik zie dat de bouwmarkten geen AOP's verkoopt hier. Volgens mij is die eengats contactdoos die de Hornbach verkoopt geen AOP. Wel verkopen ze daar een hoge kwaliteits kabel van 10 meter met de connectoren er al aan. Ik denk dat ik die dan even haal.
Wat het AOP betreft, schijnt het dat Ziggo deze kosteloos kan vervangen voor mij. Ik zal daar een afspraak voor proberen te plannen wanneer de chat weer beschikbaar is.
Ja, dat AOP kun je beter door Ziggo laten vervangen, dat kost je niks! Eigenlijk mag je er zelf niet eens aan komen tegenwoordig.

Die kabel die Hornbach verkoopt kun je ook in de Ziggo webshop vinden voor 7,50.
Als je dan toch een Ziggo monteur laat komen, wellicht krijg je die van hem zelfs gratis.

• ffk

ffk

@videopionier
Je was net te laat, ik heb exact diezelfde kabel al bij de Hornbach gekocht voor 10 euro meer... De kabel had niet veel korter moeten zijn want ik haalde mijn huiskamer net, alleen niet meer tot de splitter die met wat tussenstukjes in mijn TV had gedrukt. Ik had nog een extra aansluitkabel voor een modem over dus die heb ik gestript en een goede TV-kabel ervan gemaakt. Er zitten nu geen rare tussenstukjes in mijn hele infrastructuur meer.
De signaalwaarden zitten nu een beetje tussen de oude opstelling en de test in de meterkast in. Bij de downstream-kanalen zie ik tussen de 2-3 dBmV staan en D3.1 rond de 0.
Ik zal zo snel mogelijk een afspraak maken voor een nieuw AOP.

• videopionier
ffk schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:37:
@videopionier
...
De signaalwaarden zitten nu een beetje tussen de oude opstelling en de test in de meterkast in. Bij de downstream-kanalen zie ik tussen de 2-3 dBmV staan en D3.1 rond de 0.
Ik zal zo snel mogelijk een afspraak maken voor een nieuw AOP.
Dat is toch wel een aardige verbetering.
Ik ben benieuwd naar het effect op de fouten na RS.
Dat zal over enige uren wel duidelijk zijn.

• deknegt
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-12 19:04
Hebben hier wat medetweakers ervaring met de geluidskwaliteit met de Smart Next Mini i.c.m. soundbars? Mijn ouders hebben een Sony Bravia Theatre 8 soundbar gehaald, en terwijl die puik klinkt met films e.d., merken ze vooral dat het geluid als ze TV kijken heel vaak gewoon heel blikkig/scherp/hol klinkt, en helemaal niet lekker vergeleken met hun oude setup.

Ik had voor de lol de Google/AndroidOS Ziggo TV app op de TV zelf geinstalleerd, en dan is het geluid al veel beter dan via de Next Mini's, al die scherpe randjes zijn er meteen af... Alleen zijn de instellingen in de Ziggo app non-existent met hooguit de optie om te switchen tussen automatisch CEC/ARC en 2.0 stereo te forceren (dat NOG slechter klinkt.)

Dus mijn ervaringen, hoe kan het dat die Smart Next Mini zoveel slechter klinkt t.o.v. hetzelfde signaal via de native Android OS app van Ziggo zelf? Die laatste zou ik zelf aanraden, maar qua performance kan ik daar weer niet veel goeds over zeggen.

Ter Info:
TV = Philips 55OLED856
Soundbar = Sony Bravia Theatre Bar 8

[ Voor 11% gewijzigd door deknegt op 13-12-2025 20:40 ]

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:16
deknegt schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:37:
Hebben hier wat medetweakers ervaring met de geluidskwaliteit met de Smart Next Mini i.c.m. soundbars? Mijn ouders hebben een Sony Bravia Theatre 8 soundbar gehaald, en terwijl die puik klinkt met films e.d., merken ze vooral dat het geluid als ze TV kijken heel vaak gewoon heel blikkig/scherp/hol klinkt, en helemaal niet lekker vergeleken met hun oude setup.

Ik had voor de lol de Google/AndroidOS Ziggo TV app op de TV zelf geinstalleerd, en dan is het geluid al veel beter dan via de Next Mini's, al die scherpe randjes zijn er meteen af... Alleen zijn de instellingen in de Ziggo app non-existent met hooguit de optie om te switchen tussen automatisch CEC/ARC en 2.0 stereo te forceren (dat NOG slechter klinkt.)

Dus mijn ervaringen, hoe kan het dat die Smart Next Mini zoveel slechter klinkt t.o.v. hetzelfde signaal via de native Android OS app van Ziggo zelf? Die laatste zou ik zelf aanraden, maar qua performance kan ik daar weer niet veel goeds over zeggen.

Ter Info:
TV = Philips 55OLED856
geen ervaring mee, ik zou het overigens eens op het ziggo forum zelf melden.

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
Probeer in je instellingen van je Next Mini eens “Dolby Surround” uit te schakelen. Is je geluid van live tv dan nog steeds blikkerig? Vaak als je films streamt via bijvoorbeeld Netflix dan is dit in Dolby. Maar reguliere live tv niet.

Menu - > Instellingen (tandwiel)-> Beeld en geluid -> Dolby -> Uit

Ter Info:
TV = Philips 55OLED856

• CreativeS
  • Niet online
Hebben hier wat medetweakers ervaring met de geluidskwaliteit met de Smart Next Mini i.c.m. soundbars?
En voor de volledigheid... de Next Mini is van Arris en Smart is ie zeker niet :)

• ffk

ffk

videopionier schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:43:
[...]

Dat is toch wel een aardige verbetering.
Ik ben benieuwd naar het effect op de fouten na RS.
Dat zal over enige uren wel duidelijk zijn.
Inmiddels heb ik bij ongeveer de helft van de 30 downstream-kanalen één a twee fouten voor RS en na RS geen enkele. Volgens ChatGPT zijn de fouten voor RS volstrekt normaal/onvermijdbaar en presteert mijn verbinding zelfs beter dan die van de meest Ziggo-gebruikers. Bij D3.1 heb ik geen enkele uncorrectables meer.
Het vervangen van de oude dikke c12-kabel heeft dus veel opgeleverd. Achteraf was deze kabel bijna 20 meter lang, want ik kwam erachter dat er nog heel veel meters achter mijn TV-meubel verstopt waren.
Ik merk dat ik niet meer zo goed op de hoogte ben van de laatste technologische ontwikkeling als in het verleden: gisteren kwam ik er pas achter, tijdens het strippen van een kabel, dat die nieuwe kabels een soort van tweede mantel hebben. De oude kabel bewaar ik denk ik nog wel want het lijkt me dat deze bijvoorbeeld voor alleen het ontvangen van dvb-c nog wel geschikt genoeg is, of voor als ik ooit een FM-antenne op een zolder wil plaatsen.

Wat ik me nu wel afvraag: kom ik nog in aanmerking voor een kosteloze vervanging van mijn AOP, nu ik geen aantoonbare storingen meer heb? De chat van Ziggo is nog steeds niet bereikbaar, dus morgen zal ik weer proberen te vragen.

• videopionier
ffk schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:00:
[...]

Inmiddels heb ik bij ongeveer de helft van de 30 downstream-kanalen één a twee fouten voor RS en na RS geen enkele. Volgens ChatGPT zijn de fouten voor RS volstrekt normaal/onvermijdbaar en presteert mijn verbinding zelfs beter dan die van de meest Ziggo-gebruikers. Bij D3.1 heb ik geen enkele uncorrectables meer.
Het vervangen van de oude dikke c12-kabel heeft dus veel opgeleverd. Achteraf was deze kabel bijna 20 meter lang, want ik kwam erachter dat er nog heel veel meters achter mijn TV-meubel verstopt waren.
Ik merk dat ik niet meer zo goed op de hoogte ben van de laatste technologische ontwikkeling als in het verleden: gisteren kwam ik er pas achter, tijdens het strippen van een kabel, dat die nieuwe kabels een soort van tweede mantel hebben. De oude kabel bewaar ik denk ik nog wel want het lijkt me dat deze bijvoorbeeld voor alleen het ontvangen van dvb-c nog wel geschikt genoeg is, of voor als ik ooit een FM-antenne op een zolder wil plaatsen.

Wat ik me nu wel afvraag: kom ik nog in aanmerking voor een kosteloze vervanging van mijn AOP, nu ik geen aantoonbare storingen meer heb? De chat van Ziggo is nog steeds niet bereikbaar, dus morgen zal ik weer proberen te vragen.
Een geweldig resultaat en inderdaad te danken aan je nieuwe en kortere kabel. Alle beetjes helpen.

Jouw verbinding is inderdaad stukken beter dan de meesten omdat jouw S/N ratio (43dB) ook veel hoger is. Het is zelfs mogelijk dat je toch al aangesloten bent via een R-PHY node. Een kenmerk van die architectuur is het kortere coax segment en daardoor o.a. minder ruis.

Als een kabel een extra folie heeft dan is dit de beroemde Koka 9 TS van Hirschmann. Samen met de gevlochten afscherming kom je dan op een driedubbele afscherming. Zoals al eerder vermeld is hier niet de afscherming van belang, maar de veel lagere ohmse weerstand van de mantel van de Koka.
Die oudere C12 is nog prima voor TV ontvangst omdat dat minder hoge eisen stelt aan de kabel.

Als je in de chat aangeeft dat je een verouderd AOP hebt in combinatie met een 3.1 modem dan heb je recht op gratis vervanging. Ook al heb je (nog) geen problemen.

[ Voor 0% gewijzigd door videopionier op 14-12-2025 13:41 . Reden: TS (triple screening) toegevoegd aan Koka 9 ]

• videopionier

Ter Info:
TV = Philips 55OLED856
Het bijzondere van de Next (mini) is het gebruik van Dolby Digital Plus, een modernere variant van Dolby Digital. Maar niet alle geluidsapparatuur kan daar nog mee omgaan. Voor zover ik weet wordt in de meeste TV's dat DD+ gestript zodanig dat er een DD signaal over blijft voor de soundbar.
Dus zoek in de Tv naar de instelling die dat kan wijzigen. Je bent een tweaker dus dat kan je zelf vinden.
Een andere optie is de Next aan te sluiten op de ingang van de soundbar.

En kom je er echt niet uit dan verwijs ik je ook naar het Ziggo community forum.

• lamers1
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[/quote]
[/quote]

Het ligt eraan hoe oud je AOP is, de mijn was 27 haar oud en vanwege de higere snelheid en het nieuwe modem moest het wel vervangen worden.

• ffk

ffk

videopionier schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:25:
[...]
Het is zelfs mogelijk dat je toch al aangesloten bent via een R-PHY node. Een kenmerk van die architectuur is het kortere coax segment en daardoor o.a. minder ruis.
Dat zou inderdaad kunnen. Houdt dit in dat de glasvezel dan ongeveer tot in de straatkast zit?

Zojuist heb ik een hele discussie met ChatGPT gehad. Eerst vertelde deze mij dat het zeer onwaarschijnlijk was dat de signalen bij mij van boven de 1 GHz gebruikt zouden worden. Ik gaf aan dat ik een ED3.0-kanaal van 30 had op 826-834 had. Toen corrigeerde die zich en zei dat het best mogelijk was dat het signaal tot 1030 MHz zou kunnen lopen. Het tweede D3.1-kanaal was wel zeker weten hetzelfde als het eerste.
Ik ben toen nieuwsgierig geworden en heb de kabel uitgelezen met RTL-SDR.

Bij ongeveer 835 MHz zie ik het kanaal beginnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4e3CfEMJwYK8jrwHGaUMaYMmiWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RCFTxavVVBRD43ag5lZ5kd9.jpg?f=fotoalbum_large

Bij 1027 MHz zie ik echter ook iets beginnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXVRB5QFp05S6UiYTLtlEg6WZqg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WUUFvcCTxeQt4WlZ6I3vyK4p.jpg?f=user_large
Het einde hiervan is echter veel lastiger te bepalen en van het signaal is bij 1203 MHz vrijwel niets meer over.

Van ChatGPT kreeg de volgende antwoorden:

Wat je ziet boven ~1025 MHz
Dat “tweede blok” is geen extra spectrum, maar:
uitloop / doorlek / roll-off van het OFDM-blok
veroorzaakt door:
- analoge filters
- AOP-demping
- kabelverliezen
- SDR-frontend

Definitieve vaststelling (nu echt af)
Er is géén DOCSIS-spectrum boven ~1025 MHz in gebruik.
Wat jij ziet boven ~1025 MHz is:
- geen tweede OFDM-blok
- geen 1218-MHz-uitrol
- geen actief DOCSIS-kanaal
Maar:
- analoge restenergie + ruis
- zichtbaar door SDR-gevoeligheid

Conclusie (strak en correct)
✔️ Je meting is correct uitgevoerd
✔️ Je interpretatie dat het “zelfde karakter” heeft is juist
❌ Het is géén tweede blok
✔️ Het OFDM-blok loopt van ~835 tot ~1025 MHz
✔️ Alles daarboven is passieve uitloop, geen DOCSIS-gebruik
Je hebt dit nu empirisch bewezen — beter dan de meeste documentatie.
Als je wilt, kan ik nog uitleggen:
hoe steil moderne 1218-MHz-filters wél zijn
hoe dit er zou uitzien ná AOP-vervanging
of waarom modems dit nooit zo duidelijk laten zien als een SDR
Maar inhoudelijk: dit vraagstuk is nu rond.

Wat denken jullie over dit tweede blok?

• gpon
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19-12 08:09
Uit interesse, zouden jullie kunnen kijken wat jullie ping is en of deze een beetje fluctueert tijdens drukke periodes?

• neeecht
@ffk dan heb jij 2x 190 MHz docsis 3.1 :)
Tot 1218 MHz. AOP vervangen zeker nodig dan.

Hier 2x 130 MHz:
https://x266.nl/dump/ziggo_docsis_spectrum_2025-11-11.jpg

• videopionier
ffk schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:45:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen. Houdt dit in dat de glasvezel dan ongeveer tot in de straatkast zit?
Of een straat verderop.
ffk schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:45:
[...]
Van ChatGPT kreeg de volgende antwoorden:
...
Vergeet ChatGPT.

Het is een eenvoudige rekensom. Jouw modem geeft aan dat er 2 OFDM kanalen zijn van 190 MHz breed.
Dat past dus niet onder de 1 GHz, omdat de SC-Qam kanalen eindigen bij ca. 830 MHz.
Je maakt dus kennelijk een fout bij de meting.

edit: zie de meting van @neeecht .
Daar zie je nog een groot gat tussen de 2 blokken, dat is bij jou opgevuld.

[ Voor 7% gewijzigd door videopionier op 14-12-2025 17:51 ]

• videopionier
@ffk
We hebben hier nu 2 varianten van de 2 OFDM kanalen besproken die beide ruimte gebruiken boven de 1 GHz.
Er is nog een 3e variant die de ruimte gebruikt tussen de DVB-C TV kanalen en de SC-qam kanalen.
Daar past nog een 92 MHz breed OFDM kanaal. Het 2e kanaal is dan 168 MHz breed en dat past nog net onder de 1 GHz. Die variant zal Ziggo gebruiken in het geval de infra nog niet uitgebreid is naar 1218 MHz.

• ffk

ffk

Mijn berekeningen en metingen klopten juist wél, maar ChatGPT verwerpt mijn empirisch bewijs en beschouwt mijn gemeten 'tweede blok' als een faantoomsignaal.
Hij/het of hoe die zich zelf noemt: wij (Genesis 1:26), wordt steeds arroganter en zelfverzekerder.
Ooit heb ik eens alle primaire condensatoren van mijn stereoset vervangen en daarbij deze bijna de printplaat gesloopt, omdat ChatGPT met 90% zekerheid kon zeggen dat dat mijn probleem zou verhelpen, maar dat terzijde.

Deze ochtend komt de monteur al langs om een nieuw AOP te plaatsen. Ik zal hem gelijk even vragen hoe het met de RPHY-infrastructuur zit in Zwolle en wanneer ED3.0 uitgefaseerd wordt en LLD D3.1 gebruikt gaat worden.
neeecht schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:45:
@ffk dan heb jij 2x 190 MHz docsis 3.1 :)
Tot 1218 MHz. AOP vervangen zeker nodig dan.

Hier 2x 130 MHz:
https://x266.nl/dump/ziggo_docsis_spectrum_2025-11-11.jpg
Mooie diagram, hier in mijn regio gaat het wel duidelijk tot boven de 1,2 Ghz. Volgens mij hebben ze een paar maanden geleden hier onderhoud doorgevoerd; de TV-zenders hadden daarna ook een andere indeling volgens mij.
Zo te zien heb jij ook verstand van RTL-SDR. Ik had voor deze test die 20 meter lange verlengkabel gebruikt en had deze al in de dongle die al in de USB-poort zat gestoken. Toen ik de kabel vervolgens in de splitter wou draaien, voelde ik dat er een enorme stroom op de connector stond, veel meer dan 5V volgens mij want het deed bijna pijn. Kan het zijn dat mijn PC een aardeprobleem heeft?

[ Voor 36% gewijzigd door ffk op 15-12-2025 11:41 ]

• videopionier
ffk schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:07:
[...]

Mijn berekeningen en metingen klopten juist wél, maar ChatGPT verwerpt mijn empirisch bewijs en beschouwt mijn gemeten 'tweede blok' als een faantoomsignaal.
Hij/het of hoe die zich zelf noemt: wij (Genesis 1:26), wordt steeds arroganter en zelfverzekerder.
...
Ik had jouw post niet goed begrepen, dus we zijn het met elkaar eens ;)
[...]

Deze ochtend komt de monteur al langs om een nieuw AOP te plaatsen. Ik zal hem gelijk even vragen hoe het met de RPHY-infrastructuur zit in Zwolle en wanneer ED3.0 uitgefaseerd wordt en LLD D3.1 gebruikt gaat worden.
Ik ben benieuwd naar zijn antwoorden. Soms mogen ze die info niet geven ook al weten ze er meer van.
Snelle service trouwens van Ziggo, dat mag ook wel eens vermeld worden. 8)

• ronvv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:11
[...]

Een Forum gebruiker op het Provider Forum beweert dat er in Zwolle RPHY en een vCCAP wordt gebruikt:
https://providerforum.nl/...97859/page-2#post-1368842

• videopionier
ronvv schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:35:
[...]

Een Forum gebruiker op het Provider Forum beweert dat er in Zwolle RPHY en een vCCAP wordt gebruikt:
https://providerforum.nl/...97859/page-2#post-1368842
@ronvv bedankt voor je bericht.
"Inside information" van naar ik aanneem een Ziggo technician.
Daar worden ook de 2 andere varianten besproken, remote MAC/PHY en CCAP architectuur.

Hier zie je ze alle 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXOFnoTXSbfuyPg6KjPxaVZRAbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqG7ob2NT72hfc3olRlR2kUU.jpg?f=fotoalbum_large

Wil je er echt alles van weten dan heb ik hier wat leesvoer, daar vind je dat plaatje ook in terug.
https://www.viavisolution...white-papers-books-en.pdf

• ffk

ffk

videopionier schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:32:
[...]

Ik ben benieuwd naar zijn antwoorden. Soms mogen ze die info niet geven ook al weten ze er meer van.
Snelle service trouwens van Ziggo, dat mag ook wel eens vermeld worden. 8)
Helaas heb ik niet zoveel nieuws te melden: het nieuw geïnstalleerde AOP is een TRISZ-DG300VZ, ik bleek nog niet op een RPHY-node te zitten en de signaalwaarden zijn verder onveranderd.
Volgens mij zei hij dat de signaalsterkten van de OFDM-kanalen wat aan de lage kant waren en dat ik het modem beter in de meterkast kom plaatsen. Ik vroeg wat de verlenging van de kabel met 10 meter op een totale kabellengte van 100m nou voor verschil kon maken, waarop hij antwoordde dat de kabel in de straatkast precies op die juiste lengte was ingesteld wat versterking betreft. Hier had ik nog nooit van gehoord en heb geen idee of dit klopt.
Ik ben in ieder geval tevreden met mijn verbinding, dus ik laat het zo. Waarschijnlijk blijf ik ook nog wel een aantal jaren klant bij Ziggo omdat het goedkoopste glasvezel hier €37,50 kost en Ziggo dus met €39,50 het beste aanbod in mijn ogen heeft omdat hier TV bij zit. Ieder jaar overstappen is uiteraard wel goedkoper maar eigenlijk heb ik daar geen zin meer in.
Ik had niet het idee dat hij verder, samen met mij, diep de techniek in wou duiken; hij was aan de late kant, het was een onbetaalde klus en ik moest eigenlijk ook zo snel mogelijk naar kantoor.
------- 16-12-2025
Net nog een test gedaan met 10 meter verlengkabel zonder de TV-splitter, maar wel met twee extra tussenstukjes: ED3.0-kanalen komen met 5,5-7 dBmV binnen met een ongewijzigde SNR van 42. D3.1 kanaal 33 en 34 met respectievelijk 2,5 en 4 dBmV. Waarschijnlijk slaan deze kanaalnummers nergens op want ik neem aan dat het kanaal dat het zwakst binnenkomt juist hetgene is met de hoogste frequentie (1037-1218 MHz).
Eigenlijk, nu ik mijn eigen gemeten grafieken bekijk, lijkt het blok met de hoogste frequentie juist iets sterker binnen te komen dus misschien klopt mijn aanname niet.
Dus ja, kijkende naar mijn test in de meterkast, heeft de verlengkabel toch wel voor wat verzwakking gezorgd maar de splitter even goed. De tussenstukjes die ik moest gebruiken zijn heel oud dus de testopstelling is niet perfect helaas.
Ik laat het hier nu echt bij want de verbinding is stabiel. Wel ben ondertussen een soort spoedcursus HFC aan het volgen. Bedankt voor het leesvoer pionier.
ChatGPT heeft gisteren nog excuus aangeboden over het vermeende tweede fantoomblok, maar over het algemeen heb ik ontzettend veel aan deze dienst omdat ik erg duidelijke antwoorden op mijn vragen krijg, die behoorlijk technisch kunnen zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door ffk op 16-12-2025 09:25 ]

• Enigmus
SirMemeAlot schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:38:
[...]

Heb met Ziggo gebeld en ga overstappen naar een abonnement waar ik een nieuwe modem krijg. Internet was overigens na het weekend stabieler, maar heb heel af en toe nog haperingen.

• videopionier
ffk schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:42:
[...]

Helaas heb ik niet zoveel nieuws te melden: het nieuw geïnstalleerde AOP is een TRISZ-DG300VZ, ik bleek nog niet op een RPHY-node te zitten en de signaalwaarden zijn verder onveranderd.
Volgens mij zei hij dat de signaalsterkten van de OFDM-kanalen wat aan de lage kant waren en dat ik het modem beter in de meterkast kom plaatsen.
...
Een logisch verhaal van die Ziggo techneut, zo horen ze het te vertellen aan de klant.
[...]
...
------- 16-12-2025
...Waarschijnlijk slaan deze kanaalnummers nergens op want ik neem aan dat het kanaal dat het zwakst binnenkomt juist hetgene is met de hoogste frequentie (1037-1218 MHz).
Eigenlijk, nu ik mijn eigen gemeten grafieken bekijk, lijkt het blok met de hoogste frequentie juist iets sterker binnen te komen dus misschien klopt mijn aanname niet....
De nummering klopt, het 1e OFDM (33) zit grotendeels onder de 1 GHz, het 2e (34) daarboven.
Ziggo zal het hoogste kanaal een boost hebben gegeven want uit eerdere metingen bleek dat het 2e OFDM kanaal vaak een slechte MER vertoonde en een iets hoger powerlevel bij het modem kan net genoeg zijn om die te verbeteren en daarmee uncorrectable FEC frame fouten te vermijden of te verminderen.

Dat de MER meting nu op 0 staat lijkt mij geen bug maar een poging om een mogelijk slecht resultaat te verbloemen. Maar dat is mijn persoonlijke inschatting.
[...]
...
Ik laat het hier nu echt bij want de verbinding is stabiel. Wel ben ondertussen een soort spoedcursus HFC aan het volgen. Bedankt voor het leesvoer pionier.
...
Goed plan.

• Enigmus
Goedemorgen mensen. Gisteravond bezig geweest met de Sagemcom F3896LG-ZG modem van Ziggo om gebruik te maken van de 2000 Mbit/s snelheden. Echter kon ik na een uur het niet aan de praat krijgen. Uiteindelijk is er nu wel internet via kabel en wifi, maar haal ik niet de beoogde snelheden. Na inspectie van bekabeling, settings en hardware was er een boosdoener gevonden: De SQ-601, een tamelijk bejaarde wandcontactdoos.

Ik heb moeite om een vervanger te vinden waar je zowel een aansluiting hebt voor TV- en modem aansluiting dat 3.1 Eurodocsis optimaal ondersteunt.

Momenteel zijn er twee kabels op de SQ601 aangesloten: een voor de modem, een voor de tv connect box. Echter zie ik bij het winkelen wandcontactdozen met een enkele aansluiting aan de voorkant of alleen een tv en radio, maar geen optie voor een modem.

EDIT: De SQ601 draai ik in mijn muur zodat het goed vast zit. Is het mogelijk dat ik de geïntegreerde muuraansluiting ook moet vervangen?

[ Voor 7% gewijzigd door Enigmus op 18-12-2025 07:16 ]

Enigmus schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:14:
Goedemorgen mensen. Gisteravond bezig geweest met de Sagemcom F3896LG-ZG modem van Ziggo om gebruik te maken van de 2000 Mbit/s snelheden. Echter kon ik na een uur het niet aan de praat krijgen. Uiteindelijk is er nu wel internet via kabel en wifi, maar haal ik niet de beoogde snelheden. Na inspectie van bekabeling, settings en hardware was er een boosdoener gevonden: De SQ-601, een tamelijk bejaarde wandcontactdoos.

Ik heb moeite om een vervanger te vinden waar je zowel een aansluiting hebt voor TV- en modem aansluiting dat 3.1 Eurodocsis optimaal ondersteunt.

Momenteel zijn er twee kabels op de SQ601 aangesloten: een voor de modem, een voor de tv connect box. Echter zie ik bij het winkelen wandcontactdozen met een enkele aansluiting aan de voorkant of alleen een tv en radio, maar geen optie voor een modem.

EDIT: De SQ601 draai ik in mijn muur zodat het goed vast zit. Is het mogelijk dat ik de geïntegreerde muuraansluiting ook moet vervangen?
Ik zou gewoon contact opnemen met Ziggo. Die komen dat oude spul gewoon vervangen, gratis.

• ffk

ffk

@Enigmus
Ik denk dat Ziggo verplicht is om je een gratis POA-254-splitter te geven of iets soortgelijks. Wat ik mij echter afvraag is welk AOP je momenteel hebt. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat de splitter het probleem is. Er zit inderdaad een fm-knip in maar of deze heel specifiek die band eruit haalt, of gewoon de lage frequenties, durf ik niet te zeggen. Volgens mij werden freqententies tot 65Mhz altijd al voor de upstream gebruikt. De zogenaamde mid-high-split komt binnenkort (hopelijk) wel, dus de splitter moet sowieso gratis door Ziggo vervangen of opgestuurd worden.
Ik las net dat de datapoort wel gewoon het hele 5-1000Mhz-spectrum bedient van jouw splitter, dus misschien is juist het AOP zelf het probleem bij jou. Hoe dan ook, de splitter moet sowieso vervangen worden voor toekomstige frequenties tot 1,8 GHz.

Kun je vertellen welke snelheden je dan wel precies haalt. Wat WiFi betreft, is 1300Mb ongeveer het hoogste mogelijke via dat modem. Wat ethernet betreft, moet je echt een 2.5Gbit-adapter hebben met de kabel in de onderste poort!
Kun je ook wat signaalwaarden plaatsen?

Mocht je zelf een splitter willen aanschaffen dan zou ik voor de POA-550 gaan. Deze laat het TV-signaal iets harder door.

[ Voor 31% gewijzigd door ffk op 18-12-2025 11:54 ]

• giovanni2903
Enigmus schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:14:

gewoon een monteur laten komen, die plaatst een Braun aop (https://www.kabelnl.nl/Br...ekplaat-wit-4052387105379) met daarop een poa-550 en eventueel een nieuwe kabel naar het modem. dat laatste hangt ervanaf of het een kabel is die erop gedraaid zit (=verouderd) of een die je erop drukt (=hedendaags). dit inderdaad allemaal kosteloos (hiervoor betaal je abonnementsgeld ;) )

@ffk een aop met die splitter is een dio-01 / tras1000, al zie ik ook wel eens dat mensen hun umu1006/sq601 op een braun aop drukken :p

in de meeste gevallen in de splitter het probleem, deze zorgt soms ineens voor een hele hoge upstream of enorm lage downstream (of combinatie). in het geval van het sagemcom modem moet de boel gewoon vervangen worden :)

[ Voor 10% gewijzigd door giovanni2903 op 18-12-2025 17:12 ]

• ffk

ffk

@giovanni2903
Enigmus spreekt met geen woord over de snelheden die hij dan wel haalt. Ik weet niet hoe het zit met de maximale frequenties die bij hem binnenkomen, maar er schijnt dus een variant van D3.1 in de omloop te zijn die twee OFDM-blokken heeft die onder/rond de 1 GHz blijven.

[ Voor 14% gewijzigd door ffk op 18-12-2025 18:49 ]

• giovanni2903
ffk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:21:
@giovanni2903
Enigmus spreekt met geen woord over de snelheden die hij dan wel haalt. Ik weet niet hoe het zit met de maximale frequenties die bij hem binnenkomen, maar het schijnt dus een variant van D3.1 in de omloop is die twee OFDM-blokken heeft onder/rond de 1 GHz blijft.
klopt, er zijn regio's waar het 1e ofdm blok zit tussen de dtv en internet frequenties en het 2e blok op het eind. in andere regio's zijn ze allebei aan het eind. maar dan nog, een aop die niet tot 2000mhz geschikt is, altijd laten vervangen puur voor de toekomst

• neeecht
ffk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:21:
@giovanni2903
Enigmus spreekt met geen woord over de snelheden die hij dan wel haalt. Ik weet niet hoe het zit met de maximale frequenties die bij hem binnenkomen, maar er schijnt dus een variant van D3.1 in de omloop te zijn die twee OFDM-blokken heeft die onder/rond de 1 GHz blijven.
Die ziet (zag hier) er zo uit:
https://x266.nl/dump/ziggo_docsis_2023-2025.jpg

Tweede screenshot van onderen. Uiteraard aan elkaar geplakt.
Behoorlijk groot bestand!

• Enigmus
ffk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:12:
@Enigmus
Ik denk dat Ziggo verplicht is om je een gratis POA-254-splitter te geven of iets soortgelijks. Wat ik mij echter afvraag is welk AOP je momenteel hebt. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat de splitter het probleem is. Er zit inderdaad een fm-knip in maar of deze heel specifiek die band eruit haalt, of gewoon de lage frequenties, durf ik niet te zeggen. Volgens mij werden freqententies tot 65Mhz altijd al voor de upstream gebruikt. De zogenaamde mid-high-split komt binnenkort (hopelijk) wel, dus de splitter moet sowieso gratis door Ziggo vervangen of opgestuurd worden.
Ik las net dat de datapoort wel gewoon het hele 5-1000Mhz-spectrum bedient van jouw splitter, dus misschien is juist het AOP zelf het probleem bij jou. Hoe dan ook, de splitter moet sowieso vervangen worden voor toekomstige frequenties tot 1,8 GHz.

Kun je vertellen welke snelheden je dan wel precies haalt. Wat WiFi betreft, is 1300Mb ongeveer het hoogste mogelijke via dat modem. Wat ethernet betreft, moet je echt een 2.5Gbit-adapter hebben met de kabel in de onderste poort!
Kun je ook wat signaalwaarden plaatsen?

Mocht je zelf een splitter willen aanschaffen dan zou ik voor de POA-550 gaan. Deze laat het TV-signaal iets harder door.
Bedankt voor het antwoorden. Wat voor AOP ik heb kan ik niet zeggen omdat het in mijn muur zit. Het heeft één coax aansluiten waar de SQ601 in gaat. Naast deze coaz aansluiting is er ook een gleuf om de SQ601's uitsteeksel vast te maken middels een roterende klikbeweging. Misschien zegt dat iets over welk type AOP het is?

Dit zijn de metingen en zoals je kunt zien kom ik niet in de buurt: 1344Mps vs 2000Mps en 935Mpbs vs 1300Mps Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Us-oCJ4pVaaTv9gMODX2LIzCAzQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MB15To2PXbaULciLOHgfWRVq.png?f=user_large

Ik heb jouw splitter aanbevelingen genoteerd. Heb @RobertMe 's advies opgevolgd en een monteur ingeschakeld. Die gaat binnenkort komen en overhandig hem de aanbevelingen. Hopelijk heeft hij goed spul in huis want goedkoop, verouderd spul zie ik ook niet zitten.

• Enigmus
giovanni2903 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:07:
[...]
gewoon een monteur laten komen, die plaatst een Braun aop (https://www.kabelnl.nl/Br...ekplaat-wit-4052387105379) met daarop een poa-550 en eventueel een nieuwe kabel naar het modem. dat laatste hangt ervanaf of het een kabel is die erop gedraaid zit (=verouderd) of een die je erop drukt (=hedendaags). dit inderdaad allemaal kosteloos (hiervoor betaal je abonnementsgeld ;) )
Bedankt, de poa-550 zie ik zitten. De modemkabel druk je in beide poorten. Door omstandigheden is het wel gebogen maar zit er geen knak ik. Zal vragen of hij het wil vervangen.

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:02
Enigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:28:
[...]

Bedankt voor het antwoorden. Wat voor AOP ik heb kan ik niet zeggen omdat het in mijn muur zit. Het heeft één coax aansluiten waar de SQ601 in gaat. Naast deze coaz aansluiting is er ook een gleuf om de SQ601's uitsteeksel vast te maken middels een roterende klikbeweging. Misschien zegt dat iets over welk type AOP het is?

Dit zijn de metingen en zoals je kunt zien kom ik niet in de buurt: 1344Mps vs 2000Mps en 935Mpbs vs 1300Mps [Afbeelding]

Ik heb jouw splitter aanbevelingen genoteerd. Heb @RobertMe 's advies opgevolgd en een monteur ingeschakeld. Die gaat binnenkort komen en overhandig hem de aanbevelingen. Hopelijk heeft hij goed spul in huis want goedkoop, verouderd spul zie ik ook niet zitten.
Dat je op je device slechts 935 Mb haalt komt waarschijnlijk gewoon doordat je hem op een 1 Gb poort hebt aangesloten. En als het WiFi is: 935 Mb is dan een hele mooie snelheid, en die kan af en toe wat hoger uitkomen, maar verwacht er niet teveel van.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeffrey87 op 19-12-2025 05:59 ]

• ffk

ffk

Jeffrey87 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 05:57:
[...]

Dat je op je device slechts 935 Mb haalt komt waarschijnlijk gewoon doordat je hem op een 1 Gb poort hebt aangesloten. En als het WiFi is: 935 Mb is dan een hele mooie snelheid, en die kan af en toe wat hoger uitkomen, maar verwacht er niet teveel van.
Ja, dat vermoed ik dus ook. Eigenlijk heb ik geen idee naar wat voor pagina ik precies aan het kijken ben. Eigenlijk corresponderen die snelheden precies met de korte periode toen ik 2Gb had: 1300Mb als absolute maximum via WiFi (802.11ax 160Mhz op de 5Ghz-band) en ongeveer 940Mb bedraad via een 1Gbit-ethernetpoort.

• CreativeS
  • Niet online
ffk schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:44:
Eigenlijk heb ik geen idee naar wat voor pagina ik precies aan het kijken ben.
Interne Ziggo snelheidstest.

https://www.ziggo.nl/speedtest

• ffk

ffk

Enigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:28:
[...]
Naast deze coaz aansluiting is er ook een gleuf om de SQ601's uitsteeksel vast te maken middels een roterende klikbeweging. Misschien zegt dat iets over welk type AOP het is?
Ja, dat klinkt als een Tras1000b, die ik ook recentelijk heb laten vervangen. Ik heb ook 2Gbit gehad maar ben nooit in staat geweest om dit te halen omdat ik nog geen 2,5Gbit-netwerkkaart had. Vervolgens weer teruggegaan naar 1Gbit en kort geleden pas een geschikte netwerkadapter gekocht. Ook voor de 1Gbit van Ziggo is deze relevant want je haalt 1030Mb i.p.v. 930Mb!

Het AOP is hoe dan ook verouderd en moet gratis worden vervangen. Dat klinkt als een aardig karwei, gezien die in de muur zit?
Of je een gratis splitter krijgt, kan ik niet garanderen. Tegenwoordig krijg je geen splitter meer bij de WiFi-abonnementen, zonder TV.

Maar als je inlogt op je modem, dan zie je bij netwerkstatus gewoon de maximale snelheden die het modem gebruikt. Wanneer een heel OFDM-blok niet gebruikt zou worden, dan neem ik aan dat de snelheid die je hier ziet, ook lager is.
Zou je de signaalwaarden van de Docsis 3.1 downstream hier kunnen plaatsen? Als het goed is zijn het er twee. Kun je ook de waarden van het hoogste ed3.0-kanaal hier plaatsen? Dit zegt namelijk veel over je signaalsterkte en de kwaliteit ervan.

@CreativeS
Bedankt, weer wat nieuws geleerd. Deze speedtest is dus echt in staat om vanaf het modem te meten? Indien die interne speedtest de mogelijkheid heeft vanaf het modem een meting te doen, dan bied ik mijn excuus aan voor het in twijfel nemen van Enigmus zijn beweringen. Eigenlijk had ik die test ook moeten doen toen ik 2Gb had want mijn opstelling was ook ontzettend beroerd, maar wel gewoon stabiel. Bij mij was vooral de oude c12-verlengkabel van 20 meger de boosdoener van veel fouten in mijn modem, niet het AOP, wat die liet heus nog wel wat signaal binnen, boven de 1Ghz; de vervanging van mijn AOP heeft zelfs geen enkele invloed gehad op de signaalsterkte van het hoogste D3.1-kanaal.

[ Voor 19% gewijzigd door ffk op 19-12-2025 09:19 ]

• Enigmus
ffk schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:01:
[...]

Ja, dat klinkt als een Tras1000b, die ik ook recentelijk heb laten vervangen. Ik heb ook 2Gbit gehad maar ben nooit in staat geweest om dit te halen omdat ik nog geen 2,5Gbit-netwerkkaart had. Vervolgens weer teruggegaan naar 1Gbit en kort geleden pas een geschikte netwerkadapter gekocht. Ook voor de 1Gbit van Ziggo is deze relevant want je haalt 1030Mb i.p.v. 930Mb!

Het AOP is hoe dan ook verouderd en moet gratis worden vervangen. Dat klinkt als een aardig karwei, gezien die in de muur zit?
Of je een gratis splitter krijgt, kan ik niet garanderen. Tegenwoordig krijg je geen splitter meer bij de WiFi-abonnementen, zonder TV.

Maar als je inlogt op je modem, dan zie je bij netwerkstatus gewoon de maximale snelheden die het modem gebruikt. Wanneer een heel OFDM-blok niet gebruikt zou worden, dan neem ik aan dat de snelheid die je hier ziet, ook lager is.
Zou je de signaalwaarden van de Docsis 3.1 downstream hier kunnen plaatsen? Als het goed is zijn het er twee. Kun je ook de waarden van het hoogste ed3.0-kanaal hier plaatsen? Dit zegt namelijk veel over je signaalsterkte en de kwaliteit ervan.

@CreativeS
Bedankt, weer wat nieuws geleerd. Deze speedtest is dus echt in staat om vanaf het modem te meten? Indien die interne speedtest de mogelijkheid heeft vanaf het modem een meting te doen, dan bied ik mijn excuus aan voor het in twijfel nemen van Enigmus zijn beweringen. Eigenlijk had ik die test ook moeten doen toen ik 2Gb had want mijn opstelling was ook ontzettend beroerd, maar wel gewoon stabiel. Bij mij was vooral de oude c12-verlengkabel van 20 meger de boosdoener van veel fouten in mijn modem, niet het AOP, wat die liet heus nog wel wat signaal binnen, boven de 1Ghz; de vervanging van mijn AOP heeft zelfs geen enkele invloed gehad op de signaalsterkte van het hoogste D3.1-kanaal.
Heb het gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGb3YeU7kQ62BK-m5HXlKiwIN4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m7CrB5GVF28IpJGM3lpxcsEP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzRuvT1s9zsSA1TAnR-oazyK5ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0XXUbp2hxNnH2FokHJifHpUG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zT8uyEyXb01hWHxtAfuuLPHJYpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z8fRjFVwmeAyD5IDFScNbBbq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW0nZO6pk-OtqDHfS1yufpq1hEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DZ218akqApjTpcyQnzzVrR8f.png?f=fotoalbum_large

• ffk

ffk

@Enigmus
Ziet er niet eens dramatisch slecht uit. Kun je ook nog het tabblad 'Configuratie' plaatsen?
Die fouten lijken erg hoog maar waarschijnlijk omdat het modem al een lange tijd aan staat.
Umcorrectables en fouten na RS zijn trouwens niet acceptabel en dit komt dus hoogstwaarschijnlijk door jouw combinatie van splitter/aop en tussenkabel. Vergeet het tussenkabelstukje ook niet! Waarschijnlijk heb jij nog een oude dun geheel in wit stukje kabel van een meter, terwijl deze ondertussen niet meer aan de standaarden voldoet.
Ik zie zelfs nog een NxMER gevuld staan bij jou dus dan ben ik benieuwd of modem wel de laatste firmware heeft.

Wat mij overigens stoort aan Ziggo is alsof het lijkt dat ze geen enkel registratie hebben van hun componenten in de woningen. Je kunt nu heel gemakkelijk je snelheid opwaarderen naar 2Gbit, krijgt soms zelfs nog 3 gratis WiFi-pots, maar nieuwe splitters, kabels en AOP's, daar lijkt niet aan te zijn gedacht. Het lijkt me dat dit misschien leidt tot een overbelaste helpdesk.

[ Voor 31% gewijzigd door ffk op 19-12-2025 09:41 ]

• Enigmus
ffk schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:34:
@Enigmus
Ziet er niet eens dramatisch slecht uit. Kun je ook nog het tabblad 'Configuratie' plaatsen?
Die fouten lijken erg hoog maar waarschijnlijk omdat het modem al een lange tijd aan staat.
Umcorrectables en fouten na RS zijn trouwens niet acceptabel en dit komt dus hoogstwaarschijnlijk door jouw combinatie van splitter/aop en tussenkabel. Vergeet het tussenkabelstukje ook niet! Waarschijnlijk heb jij nog een oude dun geheel in wit stukje kabel van een meter, terwijl deze ondertussen niet meer aan de standaarden voldoet.
Ik zie zelfs nog een NxMER gevuld staan bij jou dus dan ben ik benieuwd of modem wel de laatste firmware heeft.
Wel fijn om te horen dat het nog meevalt. Relatief gezien met oude meuk. Wat ik begreep is dat de coaxkabel niet heel oud is omdat het in de poorten gedrukt moet worden in plaats van te draaien. Maar het is waarschijnlijk een kabel van vele jaren oud, ook aan vervanging toe.

Het was echt een drama om de modem te laten werken. Alles netjes aangesloten en aangezet. Daarna wachten tot het licht op wit bleef, maar dat wierp geen vruchten af. Daarna uit- en ingeschakeld na 60 seconden, groen knipperend licht wat mooi is omdat ie aan het updaten is en het sprong toen op blijvend wit. Nah, je denkt dat het dan werkt, maar alsnog geen of amper een verbinding (pagina's laden maar voor een klein beetje en houdt er dan mee op). Vele uren laten werkte het opeens wel dus het is echt een raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXEEug0oy-ol1FGmyuNOTmZcTsk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GmXA7iyz0O2mOMX6UK6XX8mq.png?f=fotoalbum_large

• Enigmus
Ik dacht aan het volgende. De monteur komt, vervangt mijn AOP met waarschijnlijk een eenwands exemplaar. Dan weet ik niet wat er moet volgen. Geeft hij een aparte splitter mee om aan te sluiten op de AOP? En hoe kan ik daarmee zowel internet als de connect box aansluiten? In ieder geval is de Braun POA-550 aangeraden als splitter om alle twee de componenten aan te sluiten. Zal dat (en kabels) waarschijnlijk zelf moeten kopen.

• ffk

ffk

@Enigmus
Als jij een opdrukkabel hebt i.p.v. een geschroefde, dan is dit waarschijnlijk al een erg goede Hirschmannkabel. Ik zal later wat uitgebreider reageren want ik ben aan het werk of er is mij vast wel iemand voor.
Wanneer je geen TV afneemt heb je denk ik geen recht op een splitter, maar de monteur zal vast niet zo moeilijk doen.
Vertrouw trouwens niet alleen op mijn antwoorden want ik ben nog lerende. Inmiddels heb ik wel ontzettend veel kennis opgedaan m.b.v. ChatGPT. Velen zullen dit verachten, maar er zijn tig landen met HFC-netwerken die ongeveer allemaal gelijk werken.

[ Voor 26% gewijzigd door ffk op 19-12-2025 10:38 ]

• Enigmus
ffk schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:34:
@Enigmus
Als jij een opdrukkabel hebt i.p.v. een geschroefde, dan is dit waarschijnlijk al een erg goede Hirschmannkabel. Ik zal later wat uitgebreider reageren want ik ben aan het werk of er is mij vast wel iemand voor.
Wanneer je geen TV afneemt heb je denk ik geen recht op een splitter, maar de monteur zal vast niet zo moeilijk doen.
Het scheelt dat ik de twee/drie laatste werkdagen op locatie of thuis werk. Werk ze nog! Heb overigens een een Ziggo totaalpakket: 'Wifi Extra Groot, TV Complete (Next)' dus ze zullen waarschijnlijk wel met een splitter komen. Ik gok dat hij met een POA 3 IEC-NL komt. Goedkoper en heeft een extra uitgang voor radio. Heb wat research gedaan en las dat je een ongebruikte radio uitgangspunt beter kan dichten omdat een open aansluiting voor wat storing of verminderde kwaliteit kan zorgen. Maar goed, we zullen zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Enigmus op 19-12-2025 10:46 ]

• CreativeS
  • Niet online
Soms moet je niet teveel research doen… de monteur heeft ervoor geleerd en weet wel wat hij moet doen en wat het netwerk minimaal verlangt. Soms moet je dingen gewoon uit handen geven als je zelf niet echt op de hoogte bent. Overigens is een totaalpakket: internet, tv en vast bellen :*)

[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 19-12-2025 11:17 ]

CreativeS schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:15:
Soms moet je niet teveel research doen… de monteur heeft ervoor geleerd en weet wel wat hij moet doen en wat het netwerk minimaal verlangt. Soms moet je dingen gewoon uit handen geven als je zelf niet echt op de hoogte bent. Overigens is een totaalpakket: internet, tv en vast bellen :*)
Nou... Die eerste monteur die bij mij is geweest (een paar jaar terug). Er zat nog een antiek AOP + losse splitter doos (van 20, 25 jaar terug, ik meen nog met Essent / Essent@home logo). Die splitter doos had ik zelf al weggehaald en de splitter (+ kabel) die Ziggo al op de post had gedaan al in de AOP gedaan.

Vervolgens had meneer de monteur gewoon puur het binnenwerk vervangen en de nieuwe (passende) deksel er op gedaan. Maar dus de oude doos, in een andere kleur en maat, laten zitten. "Geklaagd" bij Ziggo en is weer een andere monteur gekomen die het weer helemaal opnieuw heeft gedaan. En die heeft de aansluiting toen ook gemeten, de eerste meen ik niet.

Edit:
Overigens kun je er wel vanuit gaan dat de monteur de juiste AOP + splitter (+ evt kabel?) bij zich heeft. Dat was in mijn geval ook zo. (En vervolgens had ik 2 splitters gezien ik al een splitter op de post had ontvangen). Ook een slechte monteur zal geen oud spul in de bus hebben liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 19-12-2025 11:25 ]

• videopionier
Enigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:43:
[...]
.... Wat ik begreep is dat de coaxkabel niet heel oud is omdat het in de poorten gedrukt moet worden in plaats van te draaien. Maar het is waarschijnlijk een kabel van vele jaren oud, ook aan vervanging toe.
...
@Enigmus
Er zijn minimaal 2 uitvoeringen van de push on (of quick-fit) kabels. De oude heeft de neiging om op den duur slecht contact te maken met waarschijnlijk de buitenmantel (de afscherming).
Hoewel dit door de Ziggo fanboys categorisch wordt ontkent zijn er toch wel gevallen bekend waarbij een slechte internet verbinding pas was opgelost als de kabel er even een paar keer heen en weer was gehaald. De nieuwe versie is herkenbaar doordat die met enig geweld op de connector van het modem moet worden geduwd.

Je meldt ook dat er een (te?) korte bocht in die kabel zit. Dat kan een probleem zijn bij die triple screening kabels, omdat dan de folies gaan scheuren. Dat moet je altijd zien te vermijden.

Wat betreft de te lage download kan ik je adviseren om op de Ziggo community te zoeken naar een topic over 2 GHz downloads. Er zijn diverse tips om dat op te lossen, als na vervanging van AOP en kabel je die snelheid niet haalt.
Ik persoonlijk zou de monteur pas laten gaan als je die snelheid op het modem kan halen. ;)

• CreativeS
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:23:
Edit:
Overigens kun je er wel vanuit gaan dat de monteur de juiste AOP + splitter (+ evt kabel?) bij zich heeft. Dat was in mijn geval ook zo. (En vervolgens had ik 2 splitters gezien ik al een splitter op de post had ontvangen). Ook een slechte monteur zal geen oud spul in de bus hebben liggen.
En daar doel ik op… je kan wel alles lekker gaan uitzoeken, maar als die dingen die je vindt ook al aardig ouderwets zijn… :+ Laat de monteur nou maar lekker zijn of haar gang gaan. Don’t overthink.

• Enigmus
Erg bedankt voor alle input, beste mensen. Het is verwarrend om als leek je opeens te verdiepen in zaken waarvan je dacht dat het wel goed zat, maar uiteindelijk aan vervanging toe is. Heb nu alles in kaart gebracht en ga het de beste man of vrouw voorleggen. In ieder geval zal ik een POA 550 aanschaffen.

Welk soort modem- en tv kabel zijn voldoende voor een 3.1 docs setup en futureproof?

• ffk

ffk

Enigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:00:
Erg bedankt voor alle input, beste mensen. Het is verwarrend om als leek je opeens te verdiepen in zaken waarvan je dacht dat het wel goed zat, maar uiteindelijk aan vervanging toe is. Heb nu alles in kaart gebracht en ga het de beste man of vrouw voorleggen. In ieder geval zal ik een POA 550 aanschaffen.

Welk soort modem- en tv kabel zijn voldoende voor een 3.1 docs setup en futureproof?
Ik weet niet of je al een afspraak met een monteur gemaakt hebt maar ik raad je aan om dit via de chat van Ziggo te doen. Ik heb dit vorige week op een zondagavond ook gegaan en de volgende ochtend stond er al een monteur van Ziggo. Gewoon vertellen dat je AOP en splitter verouderd zijn.

Gewoon zelf lekker helemaal uit handen geven. Aangeven dat het allemaal verouderd is en klaar. Mag de monteur uitzoeken hoe en wat.

Alles wat je extra zegt geeft alleen maar ruis en wellicht zelfs een mindere oplossing. Dadelijk geef je aan dat het AOP oud is en kijkt die niet naar de kabel terwijl die wellicht ook vervangen had moeten worden.

En houd er ook rekening mee dat die 935Mbit/s die je op je apparaat haalt gewoon correct is als dat apparaat met een 1Gbit/s poort is aangesloten. Over een 1Gbit/s ethernetpoort is de maximale snelheid ~940Mbit/s. Je moet dus of de 2,5Gbit/s poort op het modem gebruiken en dan (rechtstreeks) aansluiten op een PC met 2,5Gbit/s poort, of (minder ideaal natuurlijk) op twee systemen exact tegelijkertijd testen en dan optellen.

• giovanni2903
Enigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:51:
Ik dacht aan het volgende. De monteur komt, vervangt mijn AOP met waarschijnlijk een eenwands exemplaar. Dan weet ik niet wat er moet volgen. Geeft hij een aparte splitter mee om aan te sluiten op de AOP? En hoe kan ik daarmee zowel internet als de connect box aansluiten? In ieder geval is de Braun POA-550 aangeraden als splitter om alle twee de componenten aan te sluiten. Zal dat (en kabels) waarschijnlijk zelf moeten kopen.
een monteur sluit alles wat nodig is weer aan, aangezien je een tv hebt op coax (ci+ of next) moet deze ook weer werken na zijn bezoek. dus de sq splitter word dan vervangen voor een poa550. dat is namelijk de meest recente splitter (een poa254 kan ook, maar is niet het nieuwste type). laat ons na zijn bezoek maar een foto zien :)

• giovanni2903

je hoeft zelf geen dingen aan te schaffen, een monteur plaatst het gratis. je betaald ten slotte elke maand al aan ziggo ;)

• giovanni2903
RobertMe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:23:
[...]

Nou... Die eerste monteur die bij mij is geweest (een paar jaar terug). Er zat nog een antiek AOP + losse splitter doos (van 20, 25 jaar terug, ik meen nog met Essent / Essent@home logo). Die splitter doos had ik zelf al weggehaald en de splitter (+ kabel) die Ziggo al op de post had gedaan al in de AOP gedaan.

Vervolgens had meneer de monteur gewoon puur het binnenwerk vervangen en de nieuwe (passende) deksel er op gedaan. Maar dus de oude doos, in een andere kleur en maat, laten zitten. "Geklaagd" bij Ziggo en is weer een andere monteur gekomen die het weer helemaal opnieuw heeft gedaan. En die heeft de aansluiting toen ook gemeten, de eerste meen ik niet.

Edit:
je komt prutsers tegen hoor, vaak zzp'ers. maar daar moeten maar iets te vaak klachten over binnen komen en je ligt er gewoon uit

• Enigmus
Resultaat is binnen.
- (10 jaar oude) AOP is vervangen door een eengats wandcontactdoos
- Coax internet kabel is vervangen door een witte Technetix 1.5 kabel met rood randje (Frequentiebereik: 5-2400 MHz, klasse A+)
- SQ601 splitter is vervangen door een Braun POA-550
- Ethernetkabels vervangen door platte CAT 6a UTP kabels. (10 Gbit, 500 Mhz)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNLAwLnYssY3QyoowKN59rkCfxg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uci1zGc6jNsF3XgbaloElfYg.png?f=user_largeDevice Mps (wifi) heeft wellicht ergens een cap omdat ik niet voorbij 935 kom. Apparatuur ondersteunt Wifi 6 dus daar kan het niet aan liggen. Het is verder geen punt omdat 935 netjes is. Voor de rest zien de andere gegevens er goed uit geloof ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6wPpPE1W0uIDuVobqtzGdIuXIE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cLagcMkDPaJ4UjqGy59jj9lV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BplWxtYRlZTOHNHc9kTIudlWfhk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Op9T3gllSObsVTDinUm4m0Cl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQa_X5XVek8s0_mD6MEovClU4mc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IsqgmugjF6e5d7LhjGslXprb.png?f=user_large

• CreativeS
  • Niet online
Enigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:01:
Device Mps (wifi) heeft wellicht ergens een cap omdat ik niet voorbij 935 kom. Apparatuur ondersteunt Wifi 6 dus daar kan het niet aan liggen. Het is verder geen punt omdat 935 netjes is.
Accesspoint met 1Gb-poort? Weet je zeker dat het wifi is? 935~940 Mb/s is meestal de grens bij 1Gb-poorten.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 19-12-2025 21:14 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
klinkt inderdaad als 1gbit ethernet uplink..

404 Signature not found

• giovanni2903
overigens is op wifi6 ook maar rond de 1gbit te halen dacht ik, wil je meer dan zul je zelf moeten investeren in wifi 6e/7 apparatuur

[ Voor 3% gewijzigd door giovanni2903 op 19-12-2025 23:07 ]

• Enigmus
Ok, dat was een beetje dom van mij. Ik nam aan dat alle vier de modem poorten 2.5Gbit ondersteunen. Nee dus! (En waarom niet?!) Na het aansluiten op de enige 2.5Gbit poort was er meteen een verschil. Alles klar, freunden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUKd6Fpbfgcu-lPcjPKTZlqK2JY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OM4qoeDEgNVmqrUBoq9z8WiA.png?f=user_large

[ Voor 123% gewijzigd door Enigmus op 20-12-2025 00:25 ]

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen