[Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-06 16:49
Vanwege alle berichtgeving dat Ziggo op glasvezel zou overstappen, ben ik uit interesse gaan zoeken hoe dat dan vorm zou krijgen, er zijn twee varianten:

Variant 1, de XGS-PON variant
Gebruik makend van Sagemcom F5685LGB-VMB, qua uiterlijk het zelfde als het standaard Ziggo Smartwifi modem voor DOCSIS:
(Hiermee leggen ze een vergelijkbaar glasvezel netwerk aan zoals KPN en Odido, zonder DVB-C, televisie zal middels IPTV worden aangeboden via de Next-mini)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Luu_sLz76AT2JXThb3sWLOI2XC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mLuchvRAOjOwV0vtN0ypEX8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwcehdcG-bgn8Cwma6NIBbcWv-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wbhfQai2IvoJoe7OGbeFVUNs.webp?f=fotoalbum_large
Of zoals voor Volendam/Edam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlO69qG5oqXXyZQQxhdqjmQw12U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/epSxh6ehp8Ihnk9z9jQHDFpl.webp?f=fotoalbum_large

Variant 2, de RFoG optie waarbij de coax signalen(DVB-C & DOCSIS) via glasvezel naar de woning worden gebracht.
Door middel van het volgende bericht op het Ziggo forum was er indirect een hoop informatie te verkrijgen over die variant:
https://community.ziggo.n...wbouw-woning/td-p/1419936

Ze gebruiken hier een ONU(Optical Network Unit) wat in plaats van een PON techniek gebruik maakt van RFoG (RF over glass)
Er zit geen UTP aansluiting op maar enkel f-connectoren voor COAX, waarbij dit apparaat een DOCSIS 3.1 signaal afgeeft om een gebruikelijk Ziggo modem aan te sluiten.
Meer informatie over het apparaat kan je hier vinden:
https://www.cwlyautomation.com/product/1974.html

Met de uitrol van RFoG glasvezel heb je een situatie die het slechtste van beide werelden glasvezel en coax samenbrengt.
- er worden veel kosten gemaakt voor de aanleg van glasvezel door Ziggo
- in plaats van een XGS-PON techniek wordt er gebruik gemaakt van RFoG (RF over glass) hier mee wordt er een DOCSIS 3.1 signaal gebruikt om een kabel modem op te kunnen aansluiten.
- Mocht je in de toekomst willen upgraden, zal je je ONU en je kabel modem moeten vervangen
- Wil je als klant eigen apparatuur gebruiken zit je vast aan 2 apparaten van Ziggo voor je je eigen hardware kant aansluiten.

Dit lijkt een tussen oplossing te zijn van Ziggo voor er wordt overgegaan naar een XGS-PON variant.

Hierbij deze foto's van een Ziggo RFoG Glasvezel aansluitingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uOrALIfPyKL6Tiiw2LrckDIn2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zffARKzBxG1QB0lRBrrkPbG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k37ccgeo7aEp0s26H-ARZBpXrRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkPQ90OOXRtu7cQpiZ6TcSWq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKWW_O43Mu0DFS6dWCIvDMCmVww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQeS5KMS0WgP0pJjHgMN0Ee2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en/of meer informatie.

[ Voor 30% gewijzigd door ArnoldSmit op 24-02-2025 17:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:33
De productomschrijving wordt helemaal geen XGS-PON genoemd. Dit is een RFoG-converter voor DOCSIS over glas. Normaal zit bij Ziggo deze converter in de wijkcentrale.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:51
Het lijkt erop dat ze dit doen zodat ze hun achterkant niet naar iptv hoeven om te bouwen.
Ze brengen nu wat voorheen centraal zat, naar binnen bij jou.

"By implementing a GPON architecture with RFoG, cable operators can gradually migrate to GPON while
preserving DOCSIS services"
https://web.archive.org/w...rvices%20over%20Fiber.pdf

Het is wel een beetje raar, maar ziggo/upc liepen altijd al wel achter.

Op plekken waar ze een bestaand coaxnetwerk vervangen zou ik dit wel begrijpen, maar voor nieuwbouw is dit echt kapitaalvernietiging van zinloze rf converters. Wat kost dat aan energie al die kastjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:22
jeroen3 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:59:
Het lijkt erop dat ze dit doen zodat ze hun achterkant niet naar iptv hoeven om te bouwen.
De hele achterkant is al IPTV met de next mini dus er is helemaal 0 noodzaak om zo ingewikkeld te doen. Ik heb het idee dat ze helemaal door zijn geslagen in het standaardiseren op DOCSIS terwijl je veel eenvoudiger in deze gebieden een (simpele) router kun leveren (die ook nog eens veel minder energie gebruikt dan een DOCSIS modem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:51
@jongetje Mogelijk is het dan een keuze om ervoor te zorgen dat ze hun glasnetwerk niet hoeven open te gooien voor andere providers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
jongetje schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:02:
[...]

De hele achterkant is al IPTV met de next mini dus er is helemaal 0 noodzaak om zo ingewikkeld te doen. Ik heb het idee dat ze helemaal door zijn geslagen in het standaardiseren op DOCSIS terwijl je veel eenvoudiger in deze gebieden een (simpele) router kun leveren (die ook nog eens veel minder energie gebruikt dan een DOCSIS modem).
Ziggo had hiermee denk ik beter keuze gemaakt, wel DVB-C.
Maar gewoon een moderne 10Gb UTP aansluiting welke wordt gevoed door XGS-PON
https://e.huawei.com/en/p...ical-terminal/en8010ts-20
TriNed en SKV doen dit bijvoorbeeld :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22YZZD9SqJV3pfLnHaj6OMs4j0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuZl6qk4H6TL9CVULAEpeW4S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ArnoldSmit op 17-02-2025 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
@jeroen3 Denk niet dat ze dit doen zodat ze hun netwerk niet open hoeven te gooien, alternatieven zat, KPN ODF.
Maar puur omdat Ziggo/UPC gewoon traag is met het implementeren van nieuwe technieken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:44
Tijd geleden dat ik dit had gelezen online maar ze leveren Rfog nu in aantal flat (hoge) flat gebouwen omdat ze dan niet om de zoveel verdiepingen versterkers hoeven te plaatsen en waar de bouwers dan ruimte voor moeten bouwen. Met Rfog hoef je niet te versterken, want licht heeft dat minder nodig dan coax.

Daarnaast levert Ziggo in andere gebieden inmiddels wel XGS-PON waaonder dus volendam/Edam maar zo zijn er dacht ik te lezen meer nieuwbouw gebieden.

Die Rfog kunnen ze natuurlijk vrij gemakkelijk straks ombouwen naar volledig XGS-Pon zodra ze daar aan toe zijn, dus reken maar dat dit gaat gebeuren op termijn. Kwestie van die versterker erachter weg halen en wat aan ziggo zijde anders richting modem sturen en je bent om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
@SirMemeAlot Heb je meer informatie over Ziggo zijn XGS-PON oplossingen, ben nieuwsgierig hoe dat dat is opgebouwd, welke apparatuur er wordt gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
jeroen3 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:10:
@jongetje Mogelijk is het dan een keuze om ervoor te zorgen dat ze hun glasnetwerk niet hoeven open te gooien voor andere providers.
Het is andersom, Ziggo maakt in het geval van Edam/Volendam juist gebruik van een (open) glasvezelnetwerk en haalt deze technische zaken juist uit om hun standaard diensten (met dvb-c en docsis) te kunnen leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
ArnoldSmit schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:26:
@SirMemeAlot Heb je meer informatie over Ziggo zijn XGS-PON oplossingen, ben nieuwsgierig hoe dat dat is opgebouwd, welke apparatuur er wordt gebruikt.
Nee, kan er zo snel ook niks over vinden maar ik weet dat bijv. in Edam/Volendam leveren over verbinding van Glasdraad en dus ook hetzelfde aanbieden als wat daar beschikbaar is. Verwacht dat het netwerk technisch verder XGS-PON is. Ik weet dan via via dat ze in bij mij in de buurt dus een volledig eigen netwerk hebben in Lent (vlakbij Nijmegen).

Het modem dat ze daar gebruiken is deze: https://www.ziggo.nl/klan...ems/smartwifi-modem-zwart. Ergens hier op het forum ook wel eens een typenr van gehad maar kan ik zo ook ff niet vinden. (Kijk op dit forum gevonden, als je hier wat naar beneden scrolt zie je het voorbeeld van het modem: https://www.ispreview.co....irgin-pia-installs.39218/)

Alleen dan met een glasvezel aansluiting.

[ Voor 9% gewijzigd door SirMemeAlot op 17-02-2025 13:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Edam/Volendam levert Ziggo XGS-PON over fysieke infrastructuur van Glasdraad. Dit is een technisch verhaal omdat in een aantal gemeenten het CAI netwerk nooit is verkocht aan Ziggo (en hun voorlopers). De meeste gemeentes hebben hun CAI installatie met alle infrastructuur verkocht aan Multikabel/Casema/UPC/Ziggo maar Edam/Volendam dus niet. Er is een stichting die dat netwerk beheert en die heeft besloten het HFC CAI netwerk te vervangen voor Glasvezel en dus moest Ziggo wel XGS-PON lgaan everen om uberhaupt nog diensten aan te kunnen bieden in Edam/Volendam. In deze setup heeft Ziggo zelf wel actieve apparatuur in de POPs en wordt het gebruik gemaakt van de PON technology (OLT's en ONTs) van Nokia.

Er zijn ook nog een aantal andere nieuwbouw gebieden waar XGS-PON aangeboden gaat worden op dezelfde manier en er zijn dus nieuwbouw projecten waarbij RFoG wordt aangeboden. De keuze hiervoor is met name gebaseerd op de beschikbare access techniek. Voor XGS-PON worden namelijk PPPoE sessies gebruikt die direct terminaten op de BNG van Ziggo, terwijl voor RFoG er gewoon DOCSIS gebruikt wordt welke via de vCCAP op het IP-transport netwerk van Ziggo terecht komt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
@Davidshadow13 Ik zie inderdaad dat Ziggo ook XGS-PON uitrol doet.
Echter je verhaal over dat Ziggo zou kiezen om PPPoE uit te rollen over glasvezel vind ik op zijn zachtst gezegd vreemd.
1- die extra complexiteit voegt niets toe van PPPoE, kost wel een hoop geld
2- veel providers die wel PPPoE gebruiken wereldwijd maar ook in Nederland zoals KPN zijn er vanaf aan het stappen, of zijn zich aan het voorbereiden om te er vanaf te stappen.
3- Beperkt je in je router keuze, drijft wederom kosten op voor de provider.

Heb je meer informatie over PPPoE op XGS-PON op Ziggo?

Andere kabels aanbieder internationaal die hetzelfde 'modem' als Ziggo gebruiken voor de overstap van DOCSIS naar XGS-PON, de HUB 5x / Sagemcom F5685LGB-VMB.
Maken gebruik van DHCP / IPoE, lijkt me vreemd als Ziggo dan PPPoE zou toepassen.
(Weet ik dankzij de handleiding van om je eigen SFP+ XGS-PON module te gebruiken i.p.v. het modem van je kabel provider)
https://pon.wiki/guides/m...#hub-5x-software-versions

[ Voor 29% gewijzigd door ArnoldSmit op 17-02-2025 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ziggo is een samenraapsel van diverse coax-netwerken in heel veel verschillende gemeentes. Dus kan het zo maar zijn dat ze voor de grootste gemene deler gaan en daar de hardware op afstemmen die ze aan de klanten leveren.
Natuurlijk weten wij (als Tweakers) dat er betere/goedkopere opties zijn, maar het kan zo maar zijn dat Ziggo daar dus niet voor gaat om op andere gebieden kosten te kunnen besparen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:16
Davidshadow13 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:45: terwijl voor RFoG er gewoon DOCSIS gebruikt wordt welke via de vCCAP op het IP-transport netwerk van Ziggo terecht komt.
Volgens mij ben je in de war met R-PHY.
RFoG is qua opbouw gewoon exact hetzelfde als een traditioneel netwerk, alleen de conversie optisch/elektrisch wordt in de meterkast gedaan in plaats van de straatkast. De performance is dan ook exact hetzelfde.

@Pietervs
Wat er verder in de straat zit maakt niets uit voor de keuze van de nieuwbouw. Ik kan me ook niet voorstellen dat er in de toekomst nog iets wordt opgeleverd met RFoG. PON is the way to go en daar is Ziggo nu ook achter.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Pietervs schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:17:
Ziggo is een samenraapsel van diverse coax-netwerken in heel veel verschillende gemeentes. Dus kan het zo maar zijn dat ze voor de grootste gemene deler gaan en daar de hardware op afstemmen die ze aan de klanten leveren.
Natuurlijk weten wij (als Tweakers) dat er betere/goedkopere opties zijn, maar het kan zo maar zijn dat Ziggo daar dus niet voor gaat om op andere gebieden kosten te kunnen besparen.
PPPoE is geen kosten besparen, maar hogere opex kosten creëren.
Er is meer complexiteit op de netwerk, moeilijk schaalbaar, maar ook simpelweg als hogere snelheden wil aanbieden heb je routers nodig voor je klant die hogere snelheden op PPPOE aankunnen.
Vanwege de specifieke chipsets die dit kunnen is je keuze beperkter, dus duurder.
(En chips met acceleratie voor PPPoE worden steeds schaarser)
Ziggo is al heel lang van PPPoE afgestapt.
Het protocol is een erfenis van inbel verbindingen, en bied anno eigenlijk alleen maar nadelen ten opzichte van IPoE / DHCP.
Ik heb ook een provider die mij een 2.5Gb verbinding levert via PPPoE in Opnsense heb ik een core moeten toevoegen (van 2 naar 3)op de VM om de snelheid te kunnen halen, DHCP 8 Gb was geen probleem met 2 cores.
Ook Unify worstelt met de snelheid behalen via dit protocol, lees een hoop over KPN klanten die niet volle snelheden halen op hun dream machines.

[ Voor 3% gewijzigd door ArnoldSmit op 21-02-2025 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ArnoldSmit schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 00:53:
[...]

PPPoE is geen kosten besparen, maar hogere opex kosten creëren.
Er is meer complexiteit op de netwerk, moeilijk schaalbaar, maar ook simpelweg als hogere snelheden wil aanbieden heb je routers nodig voor je klant die hogere snelheden op PPPOE aankunnen.
Vanwege de specifieke chipsets die dit kunnen is je keuze beperkter, dus duurder.
(En chips met acceleratie voor PPPoE worden steeds schaarser)
Ziggo is al heel lang van PPPoE afgestapt.
Het protocol is een erfenis van inbel verbindingen, en bied anno eigenlijk alleen maar nadelen ten opzichte van IPoE / DHCP.
Ik heb ook een provider die mij een 2.5Gb verbinding levert via PPPoE in Opnsense heb ik een core moeten toevoegen (van 2 naar 3)op de VM om de snelheid te kunnen halen, DHCP 8 Gb was geen probleem met 2 cores.
Ook Unify worstelt met de snelheid behalen via dit protocol, lees een hoop over KPN klanten die niet volle snelheden halen op hun dream machines.
Ben ik helemaal met je eens.
Maar als je tig verschillende netwerken aan elkaar moet knopen die allemaal anders ingericht zijn met andere technieken, moeten er soms keuzes gemaakt worden die voor de buitenwereld niet altijd even logisch overkomen.
En dat wij als Tweakers daar dan wat van vinden, zal hun niet echt interesseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Tig netwerken? Zijn er 2:
Glasvezel en coax.

Maak 2 standaarden en je bent toch klaar en plakt de juiste variant op het juiste postcode gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Pietervs schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:29:
[...]

Maar als je tig verschillende netwerken aan elkaar moet knopen die allemaal anders ingericht zijn met andere technieken, moeten er soms keuzes gemaakt worden die voor de buitenwereld niet altijd even logisch overkomen.
En dat wij als Tweakers daar dan wat van vinden, zal hun niet echt interesseren :)
PPPoE is een non discussie, gaat gewoon niet gebeuren vanwege de kosten en de nadelen.
Tenzij je concreet bewijs heb dat Ziggo dit gaat toepassen op glasvezel, stop ik van mijn kant met deze discussie die nergens toe leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ArnoldSmit schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:24:
[...]

PPPoE is een non discussie, gaat gewoon niet gebeuren vanwege de kosten en de nadelen.
Tenzij je concreet bewijs heb dat Ziggo dit gaat toepassen op glasvezel, stop ik van mijn kant met deze discussie die nergens toe leidt.
is het een discussie?
Pietervs schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:29:
[...]

Fijne dag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Jim423 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:10:
@Pietervs
Wat er verder in de straat zit maakt niets uit voor de keuze van de nieuwbouw. Ik kan me ook niet voorstellen dat er in de toekomst nog iets wordt opgeleverd met RFoG. PON is the way to go en daar is Ziggo nu ook achter.
Ik zie niet in waarom er geen nieuwe RFoG aansluitingen bij zouden kunnen komen. Die keuze wordt vooral gebaseerd op de locatie en het netwerk wat er al ligt. Ziggo gaat niet alles ineens verglazen. Er zullen ook nieuwbouwprojecten voorbijkomen waarbij RFoG op dat moment de beste oplossing is zowel praktisch als economisch gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
In welke manier is RFoG een praktisch of economisch betere oplossing dan?
Naar mijn weten is deze oplossing veel prijziger dan PON. Zowel voor oud als nieuwbouw. Gewoon even nieuwsgierig.

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 21-02-2025 22:07 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Op het moment dat de dichtsbijzijnde PoP al voorzien is van Docsisapparatuur. Zonder nieuwe apparatuur te plaatsen kan dan gewoon glasvezel aangesloten worden tot in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Jay-B schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:43:
Op het moment dat de dichtsbijzijnde PoP al voorzien is van Docsisapparatuur. Zonder nieuwe apparatuur te plaatsen kan dan gewoon glasvezel aangesloten worden tot in de meterkast.
Klinkt een beetje korte termijn t.o.v. lange termijn.
Uiteindelijk is RFoG een duurdere oplossing.
Je heb meer componenten te vervangen als je deze route kiest als Ziggo om uiteindelijk op XGS-PON over te stappen.

Direct op XGS-PON is enkel de kosten maken voor die apparatuur.
Eerst RFoG, is ook nog de apparatuur daarvoor moeten afschrijven, voor je overstapt op XGS-PON.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
ArnoldSmit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Klinkt een beetje korte termijn t.o.v. lange termijn.
Je heb meer componenten te vervangen als je deze route kiest als Ziggo om uiteindelijk op XGS-PON over te stappen.

Direct op XGS-PON is enkel de kosten maken voor die apparatuur.
Eerst RFoG, is ook nog de apparatuur daarvoor moeten afschrijven, voor je overstapt op XGS-PON.
Rfog zoals Ziggo het doet is glasvezel tot in de woning en dan daarna klein apparaatje (soort versterker) die het omzet naar DVB-C. Enkel de versterker eruit en modem vervangen voor glasvezel model is genoeg om Rfog over te zetten, dat is echt peanuts. Dubbele technieken draaien is ook heel duur dus dit zal zo klein zijn dat het niet als pro’s of con’s wordt meegenomen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Jay-B schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:43:
Dat is natuurlijk onmogelijk. Er zal toch DWDM apparatuur geplaatst moeten worden om het optische signaal op de vezel te zetten in de PoP. Daarnaast is RFoG een actief concept waar verschillende actieve versterkers tussen de PoP en de meterkast zitten (een stuk of 3) welke ook nieuw geplaatst zullen moeten worden ergens in kasten. En dat per elke zoveel DOCSIS segmenten. Deze apparatuur is heel prijzig, veel duurder dan een OLT, welke ook nog eens veel meer bandbreedte levert.

https://www.premlink.net/rf-over-glass/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
ArnoldSmit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:11:
[...]
Klopt, vandaar dat ik mij ook niet voor kan stellen dat we in de toekomst erg veel van deze oplossing gaan zien. Deze FTTH transitie is overigens niet alleen bij Ziggo maar bij vele Cable operators aan de gang. Mede door de hoge energiekosten gok ik zo.

https://www.ariatech.com/rfog/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:26:
[...]
Dat is natuurlijk onmogelijk. Er zal toch DWDM apparatuur geplaatst moeten worden om het optische signaal op de vezel te zetten in de PoP. Daarnaast is RFoG een actief concept waar verschillende actieve versterkers tussen de PoP en de meterkast zitten (een stuk of 3) welke ook nieuw geplaatst zullen moeten worden ergens in kasten. En dat per elke zoveel DOCSIS segmenten. Deze apparatuur is heel prijzig, veel duurder dan een OLT, welke ook nog eens veel meer bandbreedte levert.
https://www.premlink.net/rf-over-glass/
Dat klopt ja, ik was iets te stellig, maar je hebt niet zowel een OLT als een CMTS nodig. Bovendien gaat het bij de inzet ervan niet alleen om het stukje netwerk maar de complete support en leverstraat eromheen. Ik ben het ermee eens dat RFoG geen oplossing is voor de toekomst maar wel één die in sommige situaties praktisch is als tussenoplossing en om die reden nog steeds gebruikt wordt.
Jim423 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:40:
[...]
Klopt, vandaar dat ik mij ook niet voor kan stellen dat we in de toekomst erg veel van deze oplossing gaan zien. Deze FTTH transitie is overigens niet alleen bij Ziggo maar bij vele Cable operators aan de gang. Mede door de hoge energiekosten gok ik zo.
Er is bij Ziggo niet echt sprake van een FTTH-transitie (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Delta). Op basis van de situatie wordt er gekozen voor RFoG, XGS-PON of DOCSIS en die is echt niet gebaseerd op energiekosten. De reden waarom FTTH wordt aangelegd is dat het in sommige gevallen gewoon goedkoper of praktischer aan te leggen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Jim423 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:40:
[...]

https://www.ariatech.com/rfog/
Aanname, maar ik zie Ziggo voorlopig echt niet bestaande wijken verglazen. Ik gok dat ze voor bestaande wijken inzetten op Docsis 4.0 en nieuwbouw wijken per wijk gaan bepalen wat het meest voordelige is om aan te leggen en Rfog zal in de loop van de tijd wel volledig glasvezel worden. Kan me voorstellen dat dit even een overgangsperiode is tot ze FTTH goed hebben lopen en dan zetten ze die gebieden ook om. Het heeft ook letterlijk weinig zin om alles te verglazen, denk dat het geld dat ze moeten lenen om alles te betalen alleen al meer rente kost dan energiekosten dat ze hebben aan Docsis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De enige reden voor glas, is voor mij uploadsnelheid. Docsis ondersteund al hogere upload dan ze aanbieden dus ik snap werkelijk niet waarom ze dat niet aanpassen. Die kleine markt die dan echt 4 up en down wil (nodig of niet) laat je liggen, soit.
Maar als je nu upload nodig hebt (vpn oid) is 100/100 glas een goedkopere optie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_chip
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:33
er is wel degelijk 1 scenario waarin ziggo via glasvezel diensten aanbied met ook symmetrische snelheden
ze hebben niet voor niks een modem waar glasvezel direct ingaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FL0s28x8Pa9SSmY5ZZN1TJ7gNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LtoVBd6SFPRdnOuZuCRCYDDP.png?f=fotoalbum_large

en dan zie je duidelijk het nieuwe modem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88CjXqY31QraHgQyNtV0gcEzIMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pjTE8mZ6Ym4tmM1AFMPcL328.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
mr_chip schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:52:
er is wel degelijk 1 scenario waarin ziggo via glasvezel diensten aanbied met ook symmetrische snelheden
ze hebben niet voor niks een modem waar glasvezel direct ingaat

[Afbeelding]

en dan zie je duidelijk het nieuwe modem
[Afbeelding]
Dat doen ze ook zeker, o.a. in Edam-Volendam maar wat ik zei, dus ook in nieuwbouw in de buurt van Nijmegen (Lent) en zo zullen er vast nog wel meer wijken zijn waar het nog niet bekend is. Maar daar hebben ze gewoon een fiber aanbod.

De vraag alleen is wat ze met bestaande woningen gaan doen, blijven inzetten op Docsis of overgaan op FTTH, maar complete nieuwbouwwijken zullen ongetwijfeld XGS-PON krijgen omdat het materiaal hiervoor goedkoper is met inkoop en gangbaarder om te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 21:33
Heb vandaag een eerste omzetting aangevraagd om van Coax over te gaan naar glasvezel bij Ziggo in Edam-Volendam gebied. Dit zou een Sagemcom glasvezel modem gaan worden als het goed is. Deze is net iets goedkoper in het eerste jaar t.o.v. wat ik nu betaal, maar dan wel van 800/70 naar een pakketje hoger met 1200/1200 (zakelijk, internet only). Alleen is het momenteel nog niet mogelijk het modem in bridge mode te laten zetten, mogelijk komt dat later.

Nadeel is wel, als je nog TV hebt zoals thuis, dat je eigendom smartcards vervallen en overgaan in mediaboxen voor 4 euro p/s per maand.

Tussen de regels door lijkt Ziggo wel bezig te zijn met upload omhoog te gaan gooien via Coax. Dus hopelijk voor die gebruikers gaat dat echt gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
John767 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:50:
. Alleen is het momenteel nog niet mogelijk het modem in bridge mode te laten zetten, mogelijk komt dat later.
Mogelijk kan je met een switch met een sfp+ port heel dat 'modem' links laten liggen.
Zie deze handleiding:

Ziggo bied IPoE aan over glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
Tussen de regels door lijkt Ziggo wel bezig te zijn met upload omhoog te gaan gooien via Coax. Dus hopelijk voor die gebruikers gaat dat echt gebeuren.

waar zie je dat dan kan niet wachten
al hoop ik dat de download voor consumenten ook over de 1030mbps gaat die je nu kan halen met compatible 2.5gbit apparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
ArnoldSmit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:37:
[...]

Mogelijk kan je met een switch met een sfp+ port heel dat 'modem' links laten liggen.
Zie deze handleiding:

Ziggo bied IPoE aan over glas.
Dat zou inderdaad nog een stap kunnen zijn, maar voor nu ga ik eerst even de UXG-Max op het modem aansluiten waar nu gebruik van gemaakt wordt. Die nu uiteraard achter een bridged Ubee 1318 zit.

Is er buiten de UDM serie binnen Unifi nog iets mogelijk met die nieuwe Switch Flex 2.5G switches, die hebben ook een SFP+ poort.

Zodra het pakket binnen is, zal ik nog updaten welke apparatuur het precies is.
mr_chip schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:41:

waar zie je dat dan kan niet wachten
al hoop ik dat de download voor consumenten ook over de 1030mbps gaat die je nu kan halen met compatible 2.5gbit apparatuur
Staat nergens, dus kan het helaas ook niet verifiëren voor je. Maar soms hoor je veelbelovende berichten ;)
Technisch is het mogelijk, nu de uitvoering nog. En uiteraard duim ik ook nog steeds mee voor de coax gebruikers dat het gisteren nog gaat gebeuren.

[ Voor 30% gewijzigd door John767 op 22-02-2025 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
John767 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:11:
[...]

Dat zou inderdaad nog een stap kunnen zijn, maar voor nu ga ik eerst even de UXG-Max op het modem aansluiten waar nu gebruik van gemaakt wordt. Die nu uiteraard achter een bridged Ubee 1318 zit.

Is er buiten de UDM serie binnen Unifi nog iets mogelijk met die nieuwe Switch Flex 2.5G switches, die hebben ook een SFP+ poort.

Zodra het pakket binnen is, zal ik nog updaten welke apparatuur het precies is.
Als je een sfp+ switch heb ben je er, echter is een media convertor misschien praktischer:
https://webshop.acknowled...mode-zwart-tp-link-mc420l

Ben benieuwd naar je updates, heel nieuwsgierig naar wat voor spullen ze je opsturen.
En overigens ook naar je speedtest resultaten.
Vooral naar de ping en jitter, heel benieuwd hoe Ziggo presteert op glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:33
ArnoldSmit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:37:
[...]

Zie deze handleiding:
Ziggo moet het registreren van eigen ONTs faciliteren, klonen zou niet nodig horen te zijn,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
ArnoldSmit schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:33:
[...]

Als je een sfp+ switch heb ben je er, echter is een media convertor misschien praktischer:
https://webshop.acknowled...mode-zwart-tp-link-mc420l

Ben benieuwd naar je updates, heel nieuwsgierig naar wat voor spullen ze je opsturen.
En overigens ook naar je speedtest resultaten.
Vooral naar de ping en jitter, heel benieuwd hoe Ziggo presteert op glasvezel.
Netwerk zelf zit nog op Gbit achter de router, maar 1200mbit pakket was maar 1 euro meer dan 800. Ben zelf ook benieuwd naar ping en jitter via glasvezel. Nu is de ping gemiddeld 8-15ms dus op coax.

Die converter zou inderdaad ook nog een optie zijn, ga ik even onthouden. Bedankt.

Voor nu nog even geduld :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
hcQd schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:37:
[...]

Ziggo moet het registreren van eigen ONTs faciliteren, klonen zou niet nodig horen te zijn,
Komt denk ik vanzelf wel als ze glasvezel grootschaliger gaan uitrollen.
Wetgeving verplicht ze er zelfs toe om het mogelijk te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John767
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smVa3RIqecxmNS3MweGf-MU109k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qluYaWxcKbtvhCxa7r3cdh7c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r55xFiYSiFgXGifLjHCH0PhXRT4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwIhRi2PzgOHeftFEIUEhXr7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geGgsfOMM7LfxnVKvI61DaM1XME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxKXvkpNgetIOKsfkt7v5zIg.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is wat hier in ieder geval gemonteerd wordt in de meterkast. Richting 4 maart heb ik meer info over de rest van apparatuur, en ben dan een van de eerste 250 gebruikers heb ik begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 21:36

vr6-only

Blub Blub

John767 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:31:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Dit is wat hier in ieder geval gemonteerd wordt in de meterkast. Richting 4 maart heb ik meer info over de rest van apparatuur, en ben dan een van de eerste 250 gebruikers heb ik begrepen.
Zo te zien gebruiken ze dezelfde FTU als bij KPN, de TK01 van TKF. Enig verschil is dat beide vezels in de FTU zijn afgelast.

In theorie, mits het helemaal tot aan de POP is gedaan, kun je twee verschillende providers tegelijkertijd actief hebben.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
vr6-only schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:46:
[...]

Zo te zien gebruiken ze dezelfde FTU als bij KPN, de TK01 van TKF. Enig verschil is dat beide vezels in de FTU zijn afgelast.

In theorie, mits het helemaal tot aan de POP is gedaan, kun je twee verschillende providers tegelijkertijd actief hebben.
Ja of wellicht een aparte vezel voor een DVB-C en analoog signaal.
Dit bied best wel een hoop mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
ArnoldSmit schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:47:
[...]

denk bijna wel zeker dat ziggo dat niet gaat doen
ze hebben immers een mediabox next mini die volledig iptv werkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John767
[...]

Er is wel één ding dat als zekerheid aangevuld kan worden, en dat is dat DVB-C niet meer terugkomt hier. Alles gaat naar IPTV (Next Mini en/of app). Sterker nog, waarschijnlijk gaat zelfs de coax er fysiek ook uit nadat het uitgezet is.

Misschien voor de Edam en Volendam bewoners die naar glasvezel van Ziggo willen gaan, is dit telefoonnummer bellen: 088-1212909.

Dat team is speciaal voor overstap naar glasvezel binnen Ziggo, bereikbaar op alle dagen.
Makkelijkste om te zien of je adres al actief is, is de postcodecheck bij KPN gebruiken. Anders heeft het natuurlijk nog geen nut.

[ Voor 14% gewijzigd door John767 op 23-02-2025 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 21:36

vr6-only

Blub Blub

Ook wellicht interessant om te weten is welke belichters actief zullen deelnemen

KPN WBA
Glasoperator (Odido)
Fiberoperator (Helden van Nu)
FiberCrew (Jonaz)
Ziggo?

Want hoe zeker is het dat Ziggo zelf gaat belichten en niet via een derde partij gaat leveren?

Als iemand de mogelijkheid heeft om een foto te maken van de binnenzijde van een POP, waar apparatuur al actief is, wordt het interessant.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
vr6-only schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:07:
Ook wellicht interessant om te weten is welke belichters actief zullen deelnemen

KPN WBA
Glasoperator (Odido)
Ziggo?

Want hoe zeker is het dat Ziggo zelf gaat belichten en niet via een derde partij gaat leveren?

Als iemand de mogelijkheid heeft om een foto te maken van de binnenzijde van een POP, waar apparatuur al actief is, wordt het interessant.
https://glasvezeledamvolendam.nl/serviceproviders.php

En voor zover ik heb begrepen heeft Ziggo eigen apparatuur in de POP hangen.
Dus vermoedelijk hebben de grote providers dan eigen apparatuur, die dan weer de onderliggende aan kunnen sturen. Als ik ooit de mogelijkheid krijg om te kijken, zal ik het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
vr6-only schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:07:

KPN WBA
Glasoperator (Odido)
FiberCrew (Jonaz)
Ziggo?
Ik zit zelf bij Fiber operator, via TriNed.
Die bied multi Gb 2.5Gb internet en een DVB-C signaal.
Voor sommige mensen is deze combinatie best interessant

Via Fiber operator wordt trouwens ook Freedom Internet aangeboden

[ Voor 7% gewijzigd door ArnoldSmit op 23-02-2025 14:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John767
Vandaag is dan het aansluit pakket van Ziggo binnengekomen met het modem en de glasvezelkap.

Modem is de Sagemcom F5658LGB-ZG.

Hier onder wat foto's van het geheel, en vanavond zal ik wat speedtests doen ter vergelijking met coax.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axUspV-ZUBNMlK4vocAT9LHuA1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LR4rkJbjPrbE0jd1cJIsGuIz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-TgB42gQXyBq5i6EL8lX64SjIs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBJ6v2iJM85cByK0WszRwrvY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCrAiHMzvd7WBEx4831TwLbTWe4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKpoim0c5V7kXmRGUmIHxYM9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1G9_1Snhx1376OnD2n5xj_YHTmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXSzJwa23HRzYZbPq6euR0Nh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

DVB-C hoeft niet per se op een eigen vezel, 1550-1560nm is in de XGS-PON standaard gereserveerd voor RF transmissie.

Onder andere KabelNoord plaatst nog altijd mediaconverters met COAX aansluiting, via die aansluiting versturen ze gewoon DVB-C en zelfs nog analoge televisie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John767
Even een eerste snelle speedtest bij Ziggo via glasvezel (Zakelijk 1200mbit pakket). Interne netwerk is (nog) Gigabit.
Via coax zat ik vaak op 8-15ms.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2jcxc4VM0rAfDKL2D8u9n3nJys=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j2s9bS315dASBWb5bTNApAJ2.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door John767 op 04-03-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
_JGC_ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:11:
[...]

DVB-C hoeft niet per se op een eigen vezel, 1550-1560nm is in de XGS-PON standaard gereserveerd voor RF transmissie.

Onder andere KabelNoord plaatst nog altijd mediaconverters met COAX aansluiting, via die aansluiting versturen ze gewoon DVB-C en zelfs nog analoge televisie.
Klopt helemaal bij mijn provider (TriNed) gaat het DVB-C signaal ook gewoon mee over de zelfde vezel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuL9kOdP1aRBwrxmC-gXvTJ6Mr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLIjZm11yZCZo9C87iOWfk5m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
John767 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:02:
Even een eerste snelle speedtest bij Ziggo via glasvezel (Zakelijk 1200mbit pakket). Interne netwerk is (nog) Gigabit.
Via coax zat ik vaak op 8-15ms.

[Afbeelding]
Dat zijn echt super nette scores, Ziggo over glasvezel kan prima meekomen met de andere aanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
ArnoldSmit schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Dat zijn echt super nette scores, Ziggo over glasvezel kan prima meekomen met de andere aanbieders.
Zijn zeker nette waardes. Maar houd er ook rekening mee dat dit glasvezelnetwerk ook nu net pas actief wordt gemaakt. Dus weet niet hoe dat gaat als het drukker wordt. Ben al lang blij met een ping van onder de 5ms.

Coax gaat hier uit, dus Ziggo moet dan via glas, en KPN zal uiteindelijk ook wel koper uitzetten.

Vooralsnog loopt het goed deze middag, maar hoop nog wel op een bridge modus (en anders eigen oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Het netwerk van Ziggo is verder prima. Die 15-25ms latency die je normaalgesproken hebt komt puur door coax techniek. Is door de jaren heen ook al fors lager geworden, maar aan glasvezel en VDSL kan het gewoon niet tippen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Ziggo gaat geen DVB-C doen in Edam/Volendam. Alleen de Next Mini wordt geleverd.
_JGC_ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:08:
Het netwerk van Ziggo is verder prima. Die 15-25ms latency die je normaalgesproken hebt komt puur door coax techniek. Is door de jaren heen ook al fors lager geworden, maar aan glasvezel en VDSL kan het gewoon niet tippen.
Dat zijn ook voor coax hoge waarden. Ik zit hier gemiddeld tussen de 8 en 12 ms naar een willekeurige speedtestserver in Nederland. Latency zal met Docsis 4.0 nog iets lager kunnen uitpakken zeker onder load.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John767
Jay-B schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:27:
Ziggo gaat geen DVB-C doen in Edam/Volendam. Alleen de Next Mini wordt geleverd.

[...]

Dat zijn ook voor coax hoge waarden. Ik zit hier gemiddeld tussen de 8 en 12 ms naar een willekeurige speedtestserver in Nederland. Latency zal met Docsis 4.0 nog iets lager kunnen uitpakken zeker onder load.
Klopt, DVB-C gaat weg hier. Via Coax zat ik op 8-15ms, dat vond ik best netjes.
Nu via glasvezel gaat dat flink omlaag.

Via Trined zou dat bijvoorbeeld wel kunnen, maar leveren die ook over het glasvezelnetwerk in Edam-Volendam? Voor de "TV met coax" gebruikers zou dat niet verkeerd zijn.

Bij mij thuis gaat alles nu met een Next Mini, Ziggo Go app (op Android TV) of anders NLziet. Dus dat komt vast wel goed.

Edit: Even als aanvulling nog een vergelijk tussen Coax 400/40 en Glas 1000/1000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejwWr5iaJ-RyhzkgQmD1PGcCcLg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kQ0NGppwSSOrvuODGCIWMVyR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naCyj80YCbw8graH1rq58ZC33ws=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j0WvP4foz5iLNLmZ5naz0eRS.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 32% gewijzigd door John767 op 04-03-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
John767 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:49:
[...]

Via Trined zou dat bijvoorbeeld wel kunnen, maar leveren die ook over het glasvezelnetwerk in Edam-Volendam? Voor de "TV met coax" gebruikers zou dat niet verkeerd zijn.
Late reactie, maar geen idee, je kan het hier zo achterhalen door je postcode en huisnummer in te vullen:
https://trined.nl/

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Haakneus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 08:57
Bij mij in nieuwbouwhuis in Obdam ziet de ziggo aansluiting er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTD0DclSe6HeGTBS4NPws26QnSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1PxczINnJBLqNWyglXaXHxN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUSVMoxiwh2OzJktE2-Pwi-voAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5ybdGodQ8DkmxCZt4EMEhD1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L74mOp0wXYrIC7xhBgKOUX-VbAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXeMWloBVDPJuqtnWxOa7dWo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7DCyvjgd8Sfoiw6TafF80LuZfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgrUAHl1lKmDqK2x14OmEoTt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Haakneus schreef op zondag 30 maart 2025 @ 01:31:
....
Bedankt voor het delen, had de aansluiting nog niet eerder gezien :)

En je heb ook nog een kpn en odf glasvezel aansluiting, pure luxe...

[ Voor 12% gewijzigd door ArnoldSmit op 30-03-2025 03:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Haakneus Ik weet niet of je Ziggo gaat nemen maar kun je ook synchrone abonnementen bestellen of hangen ze er straks een coax modem achter zodat je straks alsnog een stukje coax krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
@jongetje Hier komt geen coax meer bij kijken.
Alleen de ''oude'' FTTH klanten met het Hirschmann ''HOG'' kastje hebben dat systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:30
Haakneus schreef op zondag 30 maart 2025 @ 01:31:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is die Ziggo aansluiting niet voorzien van zegel? Het is best raar dat je zo maar kap af kan doen van Ziggo glasvezelbox :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirMemeAlot
plizz schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Is die Ziggo aansluiting niet voorzien van zegel? Het is best raar dat je zo maar kap af kan doen van Ziggo glasvezelbox :o
Wat ga je met die zegel doen dan? Als er een monteur komt zeg je ‘dit was al zo’. Dan geven ze echt geen boete oid. Bij mijn KPN aansluiting kan ik het kastje ook opentrekken, dus denk niet dat er providers zijn die hier voordeel in zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Laatst online: 11:51
Zit er ook DVB-C signaal op de glasfiber van ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:18
Theswitch schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:20:
Zit er ook DVB-C signaal op de glasfiber van ziggo?
Neen. Zou ook niet echt een voordeel geven. Dan heb je nog steeds IPTV alleen een los kastje dat van IPTV naar coax gaat. En heb je dus alsnog de nadelen van IPTV maar ook die van DVB-C.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:21
RobertMe schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Neen. Zou ook niet echt een voordeel geven. Dan heb je nog steeds IPTV alleen een los kastje dat van IPTV naar coax gaat. En heb je dus alsnog de nadelen van IPTV maar ook die van DVB-C.
Dat is technisch wel mogelijk.
E-Fiber deed dit in de gemeente Zeevang (nu onderdeel van de gemeente Edam-Volendam, maar dus niet hetzelfde gebied van de Ziggo glasvezel).
Bij een Trined kun je over glasvezel gewoon je coaxkabel in huis gebruiken, zonder dat je een IPTV kastje nodig hebt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Theswitch
  • Laatst online: 11:51
Het voordeel van DVB-C vind ik is dat je zelf alle tv kanelen kan beheren en opnemen met eigen apperatuur. Met IPTV is het gesloten en heb je daar geen eigen controle meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
William_H schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Dat is technisch wel mogelijk.
E-Fiber deed dit in de gemeente Zeevang (nu onderdeel van de gemeente Edam-Volendam, maar dus niet hetzelfde gebied van de Ziggo glasvezel).
Bij een Trined kun je over glasvezel gewoon je coaxkabel in huis gebruiken, zonder dat je een IPTV kastje nodig hebt.
Op de frontpage waren hier ook wat reacties over. Maar ik zag het daar ook gaan over 2 vezels? Beetje "vals spelen" dus :p Als ze een vezel gebruiken voor gewoon standaard FttH (AON of XGS-PON etc) en een vezel waar dan neem ik aan RFoG overheen gaat. Gelijk aan hoe Ziggo dus standaard RFoG toepast tot de wijkkast (van een coax omgeving dan) en daar van RFoG naar "RFoC" gaat (radiofrequentie over glasvezel vs over coax dus). Alleen zullen die glasvezelboeren natuurlijk niet ook nog een Docsis signaal verpakken in de RFoG, daar is immers geen behoefte aan. Ziggo doet dan dan weer schijnbaar wel in sommige gebieden. Glasvezel door trekken tot de woning, en daar met een Hirschmann "converter" het RFoG signaal omzetten naar coax met op de "converter" meerdere coax aansluitingen voor TV en gewoon een standaard Docsis modem. Dus het verplaatsen van wat normaal in de wijkkast gebeurt naar de losse woningen. Netto voordeel "0" I guess? Behalve dat er alvast een glasvezelkabel in de grond ligt i.p.v. coax.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@RobertMe Zoals al eerder aangegeven in dit topic: DVB-C en zelfs analoge televisie kan prima naast het XGS-PON signaal over een andere golflengte op dezelfde vezel verstuurd worden. In de XGS-PON standaard is er rekening mee gehouden.
Ik zie het alleen niet gebeuren bij Ziggo want ze zetten met de Next mini vol in op IPTV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

_JGC_ schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:17:
@RobertMe Zoals al eerder aangegeven in dit topic: DVB-C en zelfs analoge televisie kan prima naast het XGS-PON signaal over een andere golflengte op dezelfde vezel verstuurd worden. In de XGS-PON standaard is er rekening mee gehouden.
Ik zie het alleen niet gebeuren bij Ziggo want ze zetten met de Next mini vol in op IPTV.
Hoewel dat dus Ziggo een USP zou opleveren zoals @Theswitch al benoemde. Elke moderne TV kan DVB-C/T/S aan en zo opnemen op een USB disk of harde schijf, En zal losse DVB-X tuners te vinden die het centraal kunnen opslaan. Maar dat gaat hier vooralsnog iets off-topic verder, maar het zou wel fijn zijn zou Ziggo het wel over glas gaan toepassen. TV kijken (ook zonder smartcard) is voor veel mensen die ik ken een reden om bij Ziggo te blijven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
franssie schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:49:
[...]

Hoewel dat dus Ziggo een USP zou opleveren zoals @Theswitch al benoemde. Elke moderne TV kan DVB-C/T/S aan en zo opnemen op een USB disk of harde schijf, En zal losse DVB-X tuners te vinden die het centraal kunnen opslaan. Maar dat gaat hier vooralsnog iets off-topic verder, maar het zou wel fijn zijn zou Ziggo het wel over glas gaan toepassen. TV kijken (ook zonder smartcard) is voor veel mensen die ik ken een reden om bij Ziggo te blijven.
De angst voor kastjes had ik ook toen ik van Ziggo naar Odido overstapte, maar die was totaal onterecht. Nu ik weer bij Ziggo zit heb ik de coax niet eens aangesloten, de Next Mini werkt super.

Er is gewoon steeds minder behoefte aan lineaire televisie en steeds meer aan streamingdiensten. Dan zit je ofwel met een smart televisie waar ook Ziggo Go op kan, ofwel met een extern kastje.

DVB-C wordt steeds minder een USP, zeker sinds je geen smartcards meer kunt kopen maar moet huren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polini1490
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:32
SirMemeAlot schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Wat ga je met die zegel doen dan? Als er een monteur komt zeg je ‘dit was al zo’. Dan geven ze echt geen boete oid. Bij mijn KPN aansluiting kan ik het kastje ook opentrekken, dus denk niet dat er providers zijn die hier voordeel in zien.
Toevallig ben ik fusielasser voor een groot telecombedrijf en ik kan je verzekeren dat het geld kost als je zegel kapot is en je verbinding werkt niet meer. Als je een nieuwe klant bent dan wordt het wel kosteloos gefixt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haakneus
jongetje schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:04:
@Haakneus Ik weet niet of je Ziggo gaat nemen maar kun je ook synchrone abonnementen bestellen of hangen ze er straks een coax modem achter zodat je straks alsnog een stukje coax krijgt?
Ik heb al een abo afgesloten, deze gaat in half april. Het wordt een mooie symmetrische 100/100, internet only

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haakneus
plizz schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Nee hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40

robertwebbe

Robert Webbe

@Haakneus Ga je een eigen modem of SFP+ gebruiken? Of het standaard SmartWifi modem?

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 30-03-2025 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:21
RobertMe schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:52:
[...]

Op de frontpage waren hier ook wat reacties over. Maar ik zag het daar ook gaan over 2 vezels? Beetje "vals spelen" dus :p Als ze een vezel gebruiken voor gewoon standaard FttH (AON of XGS-PON etc) en een vezel waar dan neem ik aan RFoG overheen gaat. Gelijk aan hoe Ziggo dus standaard RFoG toepast tot de wijkkast (van een coax omgeving dan) en daar van RFoG naar "RFoC" gaat (radiofrequentie over glasvezel vs over coax dus). Alleen zullen die glasvezelboeren natuurlijk niet ook nog een Docsis signaal verpakken in de RFoG, daar is immers geen behoefte aan. Ziggo doet dan dan weer schijnbaar wel in sommige gebieden. Glasvezel door trekken tot de woning, en daar met een Hirschmann "converter" het RFoG signaal omzetten naar coax met op de "converter" meerdere coax aansluitingen voor TV en gewoon een standaard Docsis modem. Dus het verplaatsen van wat normaal in de wijkkast gebeurt naar de losse woningen. Netto voordeel "0" I guess? Behalve dat er alvast een glasvezelkabel in de grond ligt i.p.v. coax.
Ik kan je verzekeren dat de situatie die ik beschrijf gewoon 1 glasvezel was die binnenkwam. Dat weet ik omdat ik zelf bij de aansluiting ben geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haakneus
robertwebbe schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:02:
@Haakneus Ga je een eigen modem of SFP+ gebruiken? Of het standaard SmartWifi modem?
Ik gebruik nu een opnsense firewall als router icm glasnet op het oude adres. Deze box heeft echter geen SFP+ poort, maar ik ga kijken of deze weer in te zetten is, misschien met een media-converter ertussen.

Maar misschien koop ik een Mikrotik met SFP+ port, ik weet het nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Haakneus Laat het nog even weten. Ik ken op dit moment nog niemand die een eigen modem heeft laten registreren bij Ziggo, ben benieuwd naar hoe het proces daar verloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
robertwebbe schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:37:
@Haakneus Laat het nog even weten. Ik ken op dit moment nog niemand die een eigen modem heeft laten registreren bij Ziggo, ben benieuwd naar hoe het proces daar verloopt.
Eigen moden of eigen ONT? Want in het algemene Ziggo topic zijn wel wat ervaringen met eigen docsis modems voorbij gekomen. Maar dat was dan vrij snel na invoer van de wetgeving. Waarbij er IIRC nog wel wat issues waren (telefonie die zo nu en dan niet meer werkte lijkt mij bij te staan). Verder meen ik voornamelijk een kwestie van het serienummer doorgegeven (toen telefonisch meen ik). Lijkt mij dus niet veel anders te werken dan de glasvezelboeren waar je ook moet bellen om het serienummer door te geven. En op coax heeft Ziggo natuurlijk modems met een bridge optie. Waardoor er veel minder noodzaak is voor een eigen modem. Daar waar de Sagemcom voor glasvezel weer geen bridge mode heeft en een eigen ONT (los in bridge of als SFP module) wel weer wenselijk(er) is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
John767 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:51:
[...]Misschien voor de Edam en Volendam bewoners die naar glasvezel van Ziggo willen gaan, is dit telefoonnummer bellen: 088-1212909.

Dat team is speciaal voor overstap naar glasvezel binnen Ziggo, bereikbaar op alle dagen.
Makkelijkste om te zien of je adres al actief is, is de postcodecheck bij KPN gebruiken. Anders heeft het natuurlijk nog geen nut.
Vandaag vanuit Edam/Volendam gebeld met bovenstaand nummer. Bepaalde diensten worden nog niet ondersteund, werd mij verteld. Als je een (telefonie) vaste lijn hebt, moet je nog even geduld hebben. Hij had het over weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@RobertMe Eigen ONT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
desmond schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:14:
[...]

Vandaag vanuit Edam/Volendam gebeld met bovenstaand nummer. Bepaalde diensten worden nog niet ondersteund, werd mij verteld. Als je een (telefonie) vaste lijn hebt, moet je nog even geduld hebben. Hij had het over weken.
Dat met de telefonie heb ik geen last van, die was 10 jaar geleden als de deur uit.
Maar internet en TV werken gewoon goed.

@RobertMe Ik heb begrepen dat er bij Ziggo wel wordt gekeken voor een bridge mode. Dat zou voor mij ook echt een pluspunt zijn.

Als alternatief zou je een Nokia ONT kunnen gebruiken denk ik, maar kost wel weer extra. Lijkt mij dat een bridge mode toch niet al te lastig moet zijn, want in de UK zijn er wel Sagemcom modems bij Liberty Global die het kunnen. Zelfs vanuit het menu in het modem. Maar later weer met een update eruit gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
John767 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:27:
[...]

Dat met de telefonie heb ik geen last van, die was 10 jaar geleden als de deur uit.
Maar internet en TV werken gewoon goed.

@RobertMe Ik heb begrepen dat er bij Ziggo wel wordt gekeken voor een bridge mode. Dat zou voor mij ook echt een pluspunt zijn.

Als alternatief zou je een Nokia ONT kunnen gebruiken denk ik, maar kost wel weer extra. Lijkt mij dat een bridge mode toch niet al te lastig moet zijn, want in de UK zijn er wel Sagemcom modems bij Liberty Global die het kunnen. Zelfs vanuit het menu in het modem. Maar later weer met een update eruit gesloopt.
Bij Ziggo kan je het bij de niet glasvezel versie , via de ziggo app doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@John767 Vergeet de bridge modus maar, zelfde legacy probleem als ze bij Delta hebben.
De beste oplossing is dus een eigen ONT gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-06 15:31
Haakneus schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Ik gebruik nu een opnsense firewall als router icm glasnet op het oude adres. Deze box heeft echter geen SFP+ poort, maar ik ga kijken of deze weer in te zetten is, misschien met een media-converter ertussen.

Maar misschien koop ik een Mikrotik met SFP+ port, ik weet het nog niet helemaal.
Als het XGS-PON glas is heb je geen mediaconverter, maar een ONT nodig.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Dan zou een Nokia XS-010X-Q een optie zijn denk ik?

Voor nu is DMZ wel even goed, heb tot nu toe geen problemen. Zonder DMZ werd het niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ja, de open markt versie. Niet die van KPN want die is gecustomized op de PON poort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chad G.P. Thea
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-04 22:28
Ik heb even gegoogled en gekeken waar Ziggo XGS-PON nu allemaal al te vinden is. Het zijn voornamelijk nieuwbouwwijken of projecten in Lent, Elst, Eindhoven, Obdam, Castricum en 2 in Amsterdam. En natuurlijk de gehele gemeentes Edam en Volendam. Het is veel meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John767
Chad G.P. Thea schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:31:
Ik heb even gegoogled en gekeken waar Ziggo XGS-PON nu allemaal al te vinden is. Het zijn voornamelijk nieuwbouwwijken of projecten in Lent, Elst, Eindhoven, Obdam, Castricum en 2 in Amsterdam. En natuurlijk de gehele gemeentes Edam en Volendam. Het is veel meer dan ik dacht...
In Edam-Volendam hebben overigens alleen Edam en Volendam glasvezel. De andere plaatsen binnen de gemeente zijn hier geen onderdeel van dat project (ja, het is groter na de fusie met Zeevang waar weer E-Fiber/ODF ligt).

@robertwebbe Als ik die Nokia XS-010X-Q zou hebben, is het dan een kwestie van aanmelden bij Ziggo en inprikken, of moet er nog iets ingesteld worden? Mits ondersteund natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door John767 op 01-04-2025 21:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@John767 Die zou prima ondersteund moeten worden. Let wel: je moet eerst je abonnement activeren met het standaard SuperWifi modem. Zodra dat werkt kun je via een belletje naar de nieuwbouwdesk (088-1212909) je eigen modem laten registreren. Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen.

In het Delta topic is al heel veel ervaring opgedaan. De 2e lijns engineers zijn al lange tijd super behulpzaam. Eerst op tweakers zelf maar doordat er enkele personen nogal bijdehand gingen doen, is dat verplaatst naar Discord.
Een voorbeeld is bijvoorbeeld de mogelijkheid om de Nokia ONT te updaten. Officieel mogen ze eigen apparatuur van klanten niet updaten maar via hun netwerk is de enige manier die er is. Als je een tweedehandse koopt met oude software, dan kun je die niet eens gebruiken. Ik weet niet of Ziggo dan bereid is om je ONT te updaten, dat zal nog moeten blijken.

Hoe ben jij aan je Nokia ONT gekomen? Via https://schenkict.nl/prod...xs-010x-q#/19-staat-nieuw van tweaker @wbschenk ?

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 01-04-2025 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John767
robertwebbe schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:19:
@John767 Die zou prima ondersteund moeten worden. Let wel: je moet eerst je abonnement activeren met het standaard SuperWifi modem. Zodra dat werkt kun je via een belletje naar de nieuwbouwdesk (088-1212909) je eigen modem laten registreren. Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen.

In het Delta topic is al heel veel ervaring opgedaan. De 2e lijns engineers zijn al lange tijd super behulpzaam. Eerst op tweakers zelf maar doordat er enkele personen nogal bijdehand gingen doen, is dat verplaatst naar Discord.
Een voorbeeld is bijvoorbeeld de mogelijkheid om de Nokia ONT te updaten. Officieel mogen ze eigen apparatuur van klanten niet updaten maar via hun netwerk is de enige manier die er is. Als je een tweedehandse koopt met oude software, dan kun je die niet eens gebruiken. Ik weet niet of Ziggo dan bereid is om je ONT te updaten, dat zal nog moeten blijken.

Hoe ben jij aan je Nokia ONT gekomen? Via https://schenkict.nl/prod...xs-010x-q#/19-staat-nieuw van tweaker @wbschenk ?
Ik heb nog niks gekocht, maar die zag ik inderdaad ook langskomen. Nu wel uitverkocht.
Dit is natuurlijk nog compleet blanco bij Ziggo met glasvezel op dit moment.

Heb op 2 locaties, zowel particulier als zakelijk, Ziggo glasvezel lopen waarbij het Ziggo modem dus nu draait. Maar ondanks dat DMZ nu wel lijkt te werken, is het niet optimaal. Je wilt natuurlijk die extra stap er tussenuit hebben. Vooral ook omdat ik bij Coax gewoon bridge mode had, en daar achter Unifi (UXG-Lite en UXG_Max). En dan gaat natuurlijk het tweakers gedeelte actief worden, en ga je alternatieven zoeken.

Volgens mij kan ook zo die glasvezelkabel van Ziggo in die Nokia geprikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Klopt, je kunt de groene SC-APC connector uit het Ziggo SmartWifi modem halen en deze in de XS-010X-Q prikken.

Edit: Je kunt de kabel voor het Ziggo SmartWifi modem niet gebruiken.

By the way: mocht iemand nog nieuw Ubiquiti spul willen kopen, de Cloud Gateway Fiber is op dit moment dan de beste keuze. Hierbij dien je dan nog wel een geschikte SFP+ module aan te schaffen.

Opti 1 - FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ ONT.
Dit is een re-branded CIG XG-99S SFP+. Deze SFP+ is niet gecertificeerd, de originele CIG wel. Mocht er gevraagd worden naar merk en type, noem dan CIG XG-99S.
Hier te koop: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html of hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fb-xX7kMTiAB4al4XFkFEKp5Tic=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/iJ5O7VONM5i4qDZhmbnmB29f.png?f=fotoalbum_small

Optie 2 - Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT.
Dit is de ODM versie van de Nokia XS-010S-Z SFP+. Zaram is de producent, Nokia voert dit product onder eigen label (vandaar sw Z in de typeaanduiding).
Zowel de Nokia als de Zaram zijn niet BFF.247 gecertificeerd. Een work around is om bij aanmelding CIG XG-99S als type te noemen als hierom gevraagd wordt.
Tweaker @wbschenk heeft speciaal voor Tweakers een webshop gemaakt waarin hij de Zaram en accessoires extra scherp aanbiedt, zie hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeCzhhD_WH5XZHdWn9nO0TujcPk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/jIiCmzk9AoR3tjKjg8SmKZge.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 134% gewijzigd door robertwebbe op 02-04-2025 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
robertwebbe schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:44:
Klopt, je kunt de groene SC-APC connector uit het Ziggo SmartWifi modem halen en deze in de XS-010X-Q prikken.

By the way: mocht iemand nog nieuw Ubiquiti spul willen kopen, de Cloud Gateway Fiber is op dit moment dan de beste keuze. Hierbij dien je dan nog wel een geschikte SFP+ module aan te schaffen.

Opti 1 - FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ ONT.
Dit is een re-branded CIG XG-99S SFP+. Deze SFP+ is niet gecertificeerd, de originele CIG wel. Mocht er gevraagd worden naar merk en type, noem dan CIG XG-99S.
Hier te koop: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html of hier.
[Afbeelding]

Optie 2 - Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT.
Dit is de ODM versie van de Nokia XS-010S-Z SFP+. Zaram is de producent, Nokia voert dit product onder eigen label (vandaar sw Z in de typeaanduiding).
Zowel de Nokia als de Zaram zijn niet BFF.247 gecertificeerd. Een work around is om bij aanmelding CIG XG-99S als type te noemen.

Tweaker @wbschenk heeft speciaal voor de topic lezers een webshop gemaakt waarin hij de Zaram en accessoires extra scherp aanbiedt, zie hier.

[Afbeelding]
Voordeel van de FS lijkt te zijn dat je het ONT ID kunt aanpassen. Dan zou je hem dus niet eens bij de ISP hoeven te registeren (en scheelt gedoe als je heen en weer zou moeten wisselen voor profiel (/abo) aanpassingen, dat in ieder geval bij Delta speelt. Immers moet je anders 2x bellen; Om terug te gaan naar het originele ONT ID, de originele ONT aansluiten, dat de aanpassing "activeert", en dan weer bellen om het ONT ID van de FS / Zaram / ... weer te registeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Spoofen van het ONT ID zou ik niet aanraden, tenzij er geen andere mogelijkheid is. Maar in Nederland moeten de netwerken vrije modemkeuze bieden dus is het nergens voor nodig. Het gaat mis als je iets wijzigt in je abonnement of als er een update is voor het modem.

En volgens mij weten we nog niet of Ziggo 2 ONT registraties doet (hun modem en je eigen modem), zoals Delta eerder deed. Ik zal eens kijken of ik daar achter kan komen. En anders lezen we het vanzelf uit ervaringen van andere tweakers.

[ Voor 31% gewijzigd door robertwebbe op 01-04-2025 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:38

wbschenk

www.schenkict.nl

John767 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:34:
[...]

Ik heb nog niks gekocht, maar die zag ik inderdaad ook langskomen. Nu wel uitverkocht.
Dit is natuurlijk nog compleet blanco bij Ziggo met glasvezel op dit moment.

Heb op 2 locaties, zowel particulier als zakelijk, Ziggo glasvezel lopen waarbij het Ziggo modem dus nu draait. Maar ondanks dat DMZ nu wel lijkt te werken, is het niet optimaal. Je wilt natuurlijk die extra stap er tussenuit hebben. Vooral ook omdat ik bij Coax gewoon bridge mode had, en daar achter Unifi (UXG-Lite en UXG_Max). En dan gaat natuurlijk het tweakers gedeelte actief worden, en ga je alternatieven zoeken.

Volgens mij kan ook zo die glasvezelkabel van Ziggo in die Nokia geprikt worden.
En ze zijn er weer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
Ja, maar ik had net een reden om het even niet te kopen :/

*Zoekt sponsoren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

John767 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:34:
[...]
Ik begin hier trouwens aan te twijfelen. Als ik de foto's bekijk van de Sagemcom F5658LGB-ZG dan lijkt het wel of daar een LC/APC connector op zit en geen SC/APC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wH9JBJBihLXOfgW0JCUO9-kFiY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5d02F0CQzCi4gdSoVwUkfykm.png?f=user_large

Links is LC/APC en rechts SC/APC.

Als dat zo is, dan zou je deze er nog bij aan moeten schaffen: https://www.onlinekabelsh...plex-optical-fiber-p.html

Edit: Je kunt dus niet de door Ziggo geleverde kabel gebruiken. Een voorbeeld van de juiste kabel vind je hier: https://schenkict.nl/prod...kabel-sc-apc-8-sc-apc-wit

[ Voor 22% gewijzigd door robertwebbe op 02-04-2025 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:32
Die ziggo stekkers zijn idd LC/APC.

Een SC stekker heeft een ink/uitstulpsel, een LC stekker een lipje. Zowel de foto als de tekening zijn LC/APC

SC is vierkant, LC ook (de feitenlijke stekker), maar is door het lipje een rechthoekiger gat

Zowel de Ziggo als de TK01 FTU zijn SC/APC (dus groen), dus idd een patchkabel van SC/APC naar LC/PC nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:38

wbschenk

www.schenkict.nl

robertwebbe schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:13:
[...]

Ik begin hier trouwens aan te twijfelen. Als ik de foto's bekijk van de Sagemcom F5658LGB-ZG dan lijkt het wel of daar een LC/APC connector op zit en geen SC/APC.

[Afbeelding]

Links is LC/APC en rechts SC/APC.

Als dat zo is, dan zou je deze er nog bij aan moeten schaffen: https://www.onlinekabelsh...plex-optical-fiber-p.html
De LC/APC zit aan de kant van modem en niet de FTU. Dus SC/APC zit aan de kant van de FTU en heb je naar de Nokia dus een SC/APC naar SC/APC nodig.
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot glasvezel, andere onderwerpen horen thuis in:
- Coax: [Ziggo coax] Ervaringen & Discussie - Deel 11