Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11 22:42
robertwebbe schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:48:
@John767 Hoe is het met jouw aansluiting overigens? Is het inmiddels gefixt?
De thuisverbinding overdag tijdens aanwezigheid en gebruik lijkt nu beter te gaan vanaf het bezoekje van donderdag 31-07 (2 man sterk), alhoewel er toch nog een enkele "high latency" melding van de Unifi router gekomen is.

De zakelijke verbinding is aankomende donderdag aan de beurt, die gooit dagelijks "high latency" en "temporary disconnected and restored" erin. Hoe het overdag daar nu gaat, dat weet ik niet i.v.m. niet aanwezig vanwege vakantie. Maar hopelijk lossen de Ziggo monteurs het daar ook op.

Bij de thuisverbinding hebben ze alles nagelopen, gemeten en de glasvezels aan beide kanten schoongemaakt. Zaten blijkbaar wat stofjes op de vezels. Maar een paar dagen is te kort om te zeggen dat het verholpen is, schijn kan soms bedriegen (hopelijk niet).

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:36

robertwebbe

Robert Webbe

Okay, een vuile vezel is een incident dat bij alle FttH providers wel eens voorkomt. Ik neem aan dat de 2 man eentje van Glasdraad en eentje van Ziggo was dan?

• John767
robertwebbe schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:20:
Okay, een vuile vezel is een incident dat bij alle FttH providers wel eens voorkomt. Ik neem aan dat de 2 man eentje van Glasdraad en eentje van Ziggo was dan?
Beiden van Ziggo, met papieren om in de POP te mogen. Had wel begrepen dat er nog eentje van Glasdraad stand-by stond.

Aan beiden kanten zaten stofjes in dit geval.
Hopelijk toch ook nog zoiets "simpels" voor de zakelijke verbinding.

• John767
John767 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:07:
[...]

De thuisverbinding overdag tijdens aanwezigheid en gebruik lijkt nu beter te gaan vanaf het bezoekje van donderdag 31-07 (2 man sterk), alhoewel er toch nog een enkele "high latency" melding van de Unifi router gekomen is.

De zakelijke verbinding is aankomende donderdag aan de beurt, die gooit dagelijks "high latency" en "temporary disconnected and restored" erin. Hoe het overdag daar nu gaat, dat weet ik niet i.v.m. niet aanwezig vanwege vakantie. Maar hopelijk lossen de Ziggo monteurs het daar ook op.

Bij de thuisverbinding hebben ze alles nagelopen, gemeten en de glasvezels aan beide kanten schoongemaakt. Zaten blijkbaar wat stofjes op de vezels. Maar een paar dagen is te kort om te zeggen dat het verholpen is, schijn kan soms bedriegen (hopelijk niet).
The soap continues....

Het lijkt erop dat na een tijdje de buffer van het modem vol loopt, waardoor de traagheid in laden van pagina's weer terugkomt. Omdat na een powercycle alles weer supersnel gaat (bedraad en draadloos, eigen apparatuur is dan niet gereset). En dan bedoel ik vooral het snelheids gevoel van klikken en laden.

Dus toch de stap genomen om een eigen modem te gaan inzetten, de Nokia XS-010X-Q. Uiteraard besteld bij mede tweaker @wbschenk .

Maar aanmelden bij Ziggo is niet makkelijk. Sterker nog, niemand weet hoe het werkt bij Ziggo nieuwbouw (088-1212909). Dit terwijl het in de eigen procedures staat vermeld. Vermoedelijk wordt het binnen een paar weken opgepakt..... :/

Wat begint de afdeling opzeggingen toch interessant te worden....

Nog anderen in regio Edam-Volendam die vergelijkbare klachten ervaren, of op Ziggo eigen glasvezel dezelfde "service" hebben meegemaakt?

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:50

Roetzen

he.net Certified Sage

Tja… Ziggo is net begonnen met ftth. Ze moeten de hele leercurve nog doorlopen. Geen wonder dat de kinderziektes er nog niet uit zijn. 😜

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

• John767
Roetzen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:21:
Tja… Ziggo is net begonnen met ftth. Ze moeten de hele leercurve nog doorlopen. Geen wonder dat de kinderziektes er nog niet uit zijn. 😜
Leercurve ok, maar hier moet nog de zaag in betonnen muren om deuren te creëren.
Ondanks dat, loopt er wel één en ander achter de schermen, dus hopelijk binnenkort een update.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@John767 Heb je al eens gekeken wat er gebeurd als je apparatuur direct aan het Ziggo modem plaatst? Heb je dan ook nog gedoe?

• John767
robertwebbe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:26:
@John767 Heb je al eens gekeken wat er gebeurd als je apparatuur direct aan het Ziggo modem plaatst? Heb je dan ook nog gedoe?
Dat ga ik doen als die traagheid terug komt, zoals overlegd.
Want er staat teveel in het netwerk om "even" om te prikken, ook met wat portforwards. Mede de reden om een eigen netwerk te hebben, zodat je niet afhankelijk bent van een provider.

Mooiste resultaat zou natuurlijk zijn als Ziggo gewoon met een eigen ONT komt voor bridge modus (wil best tester zijn). Heb je ook geen gezeur met verschillende apparatuur op het netwerk en update stress.

Ik weet dat er meer potentiële gebruikers zijn die dat (vooral zakelijk) willen, en daarom naar KPN gaan. Dubbel NAT blijft het toch net niet.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@John767
Ziggo is bij wet verplicht het gebruik van een eigen ONT toe te staan en te faciliteren. Een losse ONT door Ziggo beschikbaar gesteld kan en mag nooit in de plaats komen van die wettelijke verplichting. Dan krijgen we weer een herhaling van de strijd over plaats van het netwerkaansluitpunt. Dat is nu voor glasvezel bepaald op de FTU en dat moet zo blijven. De prioriteit zou voor Ziggo nu dus moeten liggen in het mogelijk maken van aansluiten van een eigen ONT. De Nokia XS-101X-Q is geschikt gebleken voor XG-SPON netwerken dus die kunnen ze niet weigeren. Als Ziggo niet kan of wil meewerken is een klacht bij de ACM de aangewezen weg zou ik zeggen…

• John767
Roetzen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:29:
@John767
Ziggo is bij wet verplicht het gebruik van een eigen ONT toe te staan en te faciliteren. Een losse ONT door Ziggo beschikbaar gesteld kan en mag nooit in de plaats komen van die wettelijke verplichting. Dan krijgen we weer een herhaling van de strijd over plaats van het netwerkaansluitpunt. Dat is nu voor glasvezel bepaald op de FTU en dat moet zo blijven. De prioriteit zou voor Ziggo nu dus moeten liggen in het mogelijk maken van aansluiten van een eigen ONT. De Nokia XS-101X-Q is geschikt gebleken voor XG-SPON netwerken dus die kunnen ze niet weigeren. Als Ziggo niet kan of wil meewerken is een klacht bij de ACM de aangewezen weg zou ik zeggen…
Dat er een verplichting is, daar was ik van op de hoogte. Er is op de achtergrond van alles gaande heb ik begrepen, de hoe en wat is niet van belang. Zeker handig om ook op orde te hebben voor toekomstige aanvragen.

Alleen zit je in geval van die Nokia wel met het uitvoeren van updates nu en in de toekomst. Hoe kom je daar aan? Kan er zeer weinig over vinden namelijk. Vanuit Ziggo gaat dat niet gebeuren natuurlijk.

Vandaar dat ik zei dat een eigen ONT vanuit Ziggo voor alle partijen misschien nog wel de betere/veiligere weg is. Met ook op ondersteuning en updates, en er zijn meerdere providers die hierin ook voorzien. Het gebruiken van een eigen ONT doe je natuurlijk om eigen beheer, en om het hebben van bridge modus. En die laatste is dan vermoedelijk nog de meest voorkomende, en één van mijn wensen momenteel. Voor de zakelijke verbinding graag gelijk plaatsen dan.

Nog even los van de vage klachten, die misschien nog wel eens modem gerelateerd kunnen zijn. Maar dat is lastig bij random zeer kortstondige hickups.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

John767 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:14:
[...]

Er is op de achtergrond van alles gaande heb ik begrepen, de hoe en wat is niet van belang. Zeker handig om ook op orde te hebben voor toekomstige aanvragen.
En? Heeft dat nog ergens toe geleid? Is het nu mogelijk een eigen ONT bij Ziggo glasvezel aan te melden?

• John767
Roetzen schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

En? Heeft dat nog ergens toe geleid? Is het nu mogelijk een eigen ONT bij Ziggo glasvezel aan te melden?
Heeft geleid tot het punt dat er achter de schermen van alles gaande is bij Ziggo, en dat het toch nog even afwachten is op het moment. Het gaat uiteraard wel mogelijk worden, maar nog even geduld. Het is ook voor Ziggo nog (te) nieuw via glasvezel. Eerst geduld opbrengen totdat er deuren in de muren zitten.Voor nu staat de sloopkogel even op stand-by :P

Zodra er meer bekend is, zal ik het uiteraard posten.

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-11 10:45
Vraagje,

Wij hebben de next mini tv box,

Normaal tv kijken is prima maar zodra we op dezelfde box iets op netflix,disney,prime,skyshowtime willen kijken dan is er om de seconde een hapering te zien,

Dit is toch judder/stotteren van het beeld, hoe komt dit en hoe lossen we dit op?

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

John767 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:11:
[...]
Heeft geleid tot het punt dat er achter de schermen van alles gaande is bij Ziggo, en dat het toch nog even afwachten is op het moment. Het gaat uiteraard wel mogelijk worden, maar nog even geduld. Het is ook voor Ziggo nog (te) nieuw via glasvezel. Eerst geduld opbrengen totdat er deuren in de muren zitten.Voor nu staat de sloopkogel even op stand-by :P
Geduld is een schone zaak en ik ben geen belanghebbende, de kans dat er binnen afzienbare tijd hier glasvezel van Ziggo ligt is nul, dus mij deert het niet dat Ziggo nu nog geen eigen glasvezelmodems kan accommoderen. Maar ik vind het toch een wat vreemde zaak dat ze er mee weg komen. Als ik op een fiets met een niet werkend achterlicht betrapt wordt kom ik ook niet weg met een beroep op geduld omdat ik tot vorige week alles nog te paard deed en dat fietsen iets helemaal nieuws voor mij is waardoor ik aan het achterlicht nog niet ben toegekomen. Misschien dat ik de boete ontloop, maar ik zal wel verder moeten lopen totdat het probleem met het achterlicht verholpen is. De wet eist nu eenmaal dat een fiets waarmee na zonsondergang op de openbare weg wordt gereden een werkend achterlicht heeft. Er zijn geen uitzonderingen voor nieuwkomers. :P

• jjust
  • Laatst online: 11:39

jjust

Het leven is een strijd

John767 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:58:
[...]

The soap continues....

Nog anderen in regio Edam-Volendam die vergelijkbare klachten ervaren, of op Ziggo eigen glasvezel dezelfde "service" hebben meegemaakt?
Dank voor het delen van je ervaringen! Ik zit ook in de regio en moet ook over naar glasvezel. Heb zelf ook een Ubiquiti setup en ben daarom niet enthousiast om over te stappen naar glasvezel van Ziggo. Aangezien Ziggo hier min of meer vanuit nood glasvezel gaat aanbieden was ik al bang voor kinderziektes. Daarom kijk ik nog even de kat uit de boom en zit ik nog op coax bij Ziggo. Dat werkt prima. Dat houdt hier echter een keer op, al is het volgens mij nog niet duidelijk hoe lang het coax-netwerk in de lucht blijft.

Gezien jouw ervaringen ga ik toch overstappen naar een aanbieder met ervaring met glasvezel en eigen modems.

Hopelijk krijgen ze het bij jou nog goed aan het werk!

• John767
jjust schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Dank voor het delen van je ervaringen! Ik zit ook in de regio en moet ook over naar glasvezel. Heb zelf ook een Ubiquiti setup en ben daarom niet enthousiast om over te stappen naar glasvezel van Ziggo. Aangezien Ziggo hier min of meer vanuit nood glasvezel gaat aanbieden was ik al bang voor kinderziektes. Daarom kijk ik nog even de kat uit de boom en zit ik nog op coax bij Ziggo. Dat werkt prima. Dat houdt hier echter een keer op, al is het volgens mij nog niet duidelijk hoe lang het coax-netwerk in de lucht blijft.

Gezien jouw ervaringen ga ik toch overstappen naar een aanbieder met ervaring met glasvezel en eigen modems.

Hopelijk krijgen ze het bij jou nog goed aan het werk!
Tot nu toe heb ik geen problemen meer gehad. Dus toch blijkbaar de stofjes op de vezel die een oorzaak hebben. Hopelijk blijft dat ook zo, even los van eigen modem nog.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@jjust Waarom "moet" je naar Ziggo op glasvezel? Of er geen alternatieve provider waarmee je wel je eigen apparatuur kunt gebruiken?

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Ik hoef niet naar Ziggo glasvezel op glasvezel kan ik naar verschillende providers. Ik moet wel van de kabel naar glasvezel want het kabelnetwerk wordt hier op termijn uitgeschakeld. Mijn huidige provider is Ziggo, die wil graag dat ik bij hun overstap naar het glasvezelnetwerk maar daar heb ik zo mijn bedenkingen bij omdat dit voor hun nieuw is. Dan kan ik waarschijnlijk beter naar een provider die ervaring heeft met glasvezel.

[ Voor 5% gewijzigd door jjust op 23-08-2025 20:42 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-11 22:30
@jjust Volgens mij zijn dat een hoop aannames. De gebruikte Nokia apparatuur is al lang in breed in gebruik elders op de wereld en de modems hoor ik hier geen horrorverhalen over. De (remote)engineers zullen vast niet alleen Ziggo apparatuur managen dus die zullen al ruime ervaring hebben bij problemen. Ik zou zeggen probeer het gewoon en anders kun je altijd nog overstappen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

@Jim423 Dat waren inderdaad aannames van mij vandaar dat ik het gewoon nog even aankeek. Echter op basis van eerdere posts van John676 blijk ik er ook niet ver vanaf te zitten. Blijkbaar gaat het nu beter maar een eigen ONT bij Ziggo lijkt nog steeds een lastig verhaal.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb gemaild iemand van Ziggo en die beweert dat het mogelijk is om een eigen ONT te registreren. Er blijkt zelfs al iemand in Edam/ Volendam gebied te zijn die dat heeft. Zoals @John767 al zei, de processen hiervoor zijn nieuw en worden nu bekeken wat er nog verbeterd moet worden.

[ Voor 24% gewijzigd door robertwebbe op 23-08-2025 23:26 ]

• John767
jjust schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:13:
@Jim423 Dat waren inderdaad aannames van mij vandaar dat ik het gewoon nog even aankeek. Echter op basis van eerdere posts van John676 blijk ik er ook niet ver vanaf te zitten. Blijkbaar gaat het nu beter maar een eigen ONT bij Ziggo lijkt nog steeds een lastig verhaal.
De verbinding lijkt na het bezoek van de monteurs wel stabiel te zijn. Nu in ieder geval een aantal weken zo getest, hopelijk blijft het ook. Daarmee zou ik ziggo niet uitsluiten in Edam-Volendam, maar wel even in de gaten houden wat stabiliteit betreft. Je krijgt hier dan wel 12x20 euro korting bij een jaarabonnement bij Ziggo.

Wat mij betreft mag Ziggo ook een eigen ONT aanbieden ipv modem zonder bridge modus. Dan is er geen probleem met ondersteuning vanuit providers, en krijgt de 5% die het wil weer bridge modus terug.

Maar voor nu is het eigen modem gebruiken door de missende procedures lastig. Daar wordt hard aan gewerkt. Wacht het even af, en trek dan conclusies.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@John767, ik zit in Edam/Volendam regio en wilde thuis het modem in bridge-modus laten zetten. Aangezien dat nog niet kan, heb ik dit opgezet (even mijzelf quoten):
Ziggo modem zonder wifi, een kabel --> dhcp --> WAN Deco router --> dhcp -- <rest van netwerk>
En WAN Deco router in DMZ gezet.
Helaas gaat mijn algehele snelheid hiermee van 400/400 naar 200/30, is mij te gortig. Nu heb ik vernomen dat vanaf vandaag niet langer de afdeling Nieuwbouw als tweedelijns helpdesk fungeert. Het schijnt dat die taak is overgedragen aan de servicedesk, die nu in staat zou moeten zijn ondersteuning te bieden - lees: het modem van afstand kunnen benaderen. Ik geef ze een paar weken de tijd en dan zal ik een telefoontje wagen om de modem in bridge te laten zetten, anders ga ik bezig met een eigen ONT.

• John767
desmond schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:45:
@John767, ik zit in Edam/Volendam regio en wilde thuis het modem in bridge-modus laten zetten. Aangezien dat nog niet kan, heb ik dit opgezet (even mijzelf quoten):

[...]

Helaas gaat mijn algehele snelheid hiermee van 400/400 naar 200/30, is mij te gortig. Nu heb ik vernomen dat vanaf vandaag niet langer de afdeling Nieuwbouw als tweedelijns helpdesk fungeert. Het schijnt dat die taak is overgedragen aan de servicedesk, die nu in staat zou moeten zijn ondersteuning te bieden - lees: het modem van afstand kunnen benaderen. Ik geef ze een paar weken de tijd en dan zal ik een telefoontje wagen om de modem in bridge te laten zetten, anders ga ik bezig met een eigen ONT.
Eerlijk gezegd ben ik er tot nu toe niet mee verder gegaan, maar staat nog wel in de planning.
Het glasvezel modem in bridge mode gaat voor zover ik weet niet gebeuren vanuit Ziggo, of is hierin iets veranderd?

Haal hier met Unifi setup achter Ziggo modem, met DMZ gebruik, gewoon de volle gigabit.

Zit zelf te denken aan de Nokia of aankomend nieuwe Zaram ONT. Zelfs nog even gedacht om de Unifi router te upgraden met SPF module.

Hoe het nu achter de schermen gaat bij Ziggo, werkelijk geen idee. Mijn hoofd stond er even niet naar om de bekende kastjes en muurtjes weer te ontmoeten. Hopelijk is er nu een betere procedure.

• beldepinda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:54
Hi all,

In kort, het is gelukt om een Unifi Cloud Gateway Fiber direct aan te sluiten met SFP+ module met Ziggo in Edam-Volendam als gebruiker.

Half jaartje geleden gestart via algemene lijn en doorvragen bij glasvezel Edam-Volendam, vervolgens terechtgekomen bij nieuwbouw/technische afdelingen en daar verder als proefkonijn gaan experimenteren. Moest alles zelf vinden en kopen en daar geen advies in gehad vanaf Ziggo (wel shout-out to my buddy).

Daarvoor volgende gebruikt:
Kabel: SC/APC(Groen) - SC/UPC(Blauw) / 2 Meter
Cover: Die van Ziggo zelf (oude kabel eruit gehaald, bovenstaande kabel erin)
XGS-PON ONU SFP module: Zaram XGS-PON ONU SFP+

Uitkomst: Werkende met de volgende Unifi settings, IPv6 nog niet getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLyAJrRW_RbCMcuYvsDDYOrQdIk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0GvSR6cfYrBtt7hom5UFtODF.png?f=fotoalbum_large

Lang verhaal:

Na het gesprek als proefkonijn aangaande waren wat technische specificaties gegeven (nu gepubliceerd op: Eigen Modem Pagina Ziggo). Om vervolgens de juiste patch-cover en kabel te kopen en die vervolgens aan de sluiten met een SFP+ module op de Unifi Fiber.

Ik heb uiteindelijk besteld:

Patchcover KPN XGS-PON TK01 - SC/APC(Groen) - SC/UPC(Blauw) / 2 Meter
XCPSC04737
SC/APC(Groen) - SC/UPC(Blauw) / 2 Meter

Zaram XGS-PON ONU SFP+
ZXOS11NPI

Hiervan bleek de patchcover zelf niet te passen want schuift er wel over heen maar is te klein, met een beetje finesse de kabel eruit kunnen halen (twee ijzeren pinnetjes aan de zijkant van de kabel moet je indrukken en dan druk je het eruit) uit de KPN module

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wDVY0LAaLcrYORIRp9NoVnhzpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCea2EWKE92wIbUr6wYJf8z3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjHAM4Aaj9_FSnTYgvrp9KiHF_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZ4UJk7aFGl1GQEDgiTwbLzT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_afpYjAE_mSZDbO8YUzY5IttQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsutCLQtcZSZXPVIiy4MUTHb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdnmfWwLjvHoXYRfobzE-nvoetY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKnNwF1PhCA6VSgEFJ045IX1.jpg?f=fotoalbum_large

Dat ook gedaan met de patchcover van Ziggo en die vervolgens gebruikt als donor om de KPN kabel aan te sluiten. Letwel even op de juiste orientatie van de kabel, sleufje bij achter was het voor mij). Voor de rest de juiste instellingen (boven in plaatje) gebruikt die werden doorgegeven en het werkte. Betreft de kabel is deze ook los te bestellen maar heb ik niet gedaan dus ik houdt het even bij eigen ervaring ;)

Ik wilde nog even met het nummer op de eigen modem pagina bellen vandaag om te dubbelchecken ook alweer wat je moet doorgeven (maar sluiten helaas om 4) maar dat ziet eruit als de way forward om de SFP + Modem aangemeld te krijgen in het systeem bij Ziggo.

Uit mijn hoofd moest ik het volgende doorgeven:
MAC address Modem
XGS PON Serienummer
+ adresgegevens

Hoop dat er folks hiermee geholpen zijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xZ4cv9s-YFaqn7VUyDpvZ9be0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zu7qxART5F62erhfiXnUa6dw.png?f=fotoalbum_large

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Gefeliciteerd, je bent volgens mij de eerste tweaker die het gelukt is. Mooi gedaan!

• kameleon20
  • Laatst online: 11-11 13:31
John767 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 01:04:
[...]

De verbinding lijkt na het bezoek van de monteurs wel stabiel te zijn. Nu in ieder geval een aantal weken zo getest, hopelijk blijft het ook. Daarmee zou ik ziggo niet uitsluiten in Edam-Volendam, maar wel even in de gaten houden wat stabiliteit betreft. Je krijgt hier dan wel 12x20 euro korting bij een jaarabonnement bij Ziggo.

Wat mij betreft mag Ziggo ook een eigen ONT aanbieden ipv modem zonder bridge modus. Dan is er geen probleem met ondersteuning vanuit providers, en krijgt de 5% die het wil weer bridge modus terug.

Maar voor nu is het eigen modem gebruiken door de missende procedures lastig. Daar wordt hard aan gewerkt. Wacht het even af, en trek dan conclusies.
Die ONT komt er niet. Tot de ftu is voor de fiber operator, rest red je jezelf maar mee. Is ook zo bepaald dat de ftu eindpunt is.

Sommige kleine providers doen er iets in of leveranciers van de hardware zelf, maar eigenlijk (vrijwel) geen grote ISP. Daar is het echt tot het FTU en dan mag je je er mee redden met je eigen apparatuur.

Je hoeft dan ook totaal geen support bij issues te verwachten. Dan zeggen ze sluit eigen spul af en ons spul aan. Werkt het, dan red je je er maar verder mee.

[ Voor 15% gewijzigd door kameleon20 op 22-10-2025 22:54 ]

• beldepinda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:54
robertwebbe schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:42:
Gefeliciteerd, je bent volgens mij de eerste tweaker die het gelukt is. Mooi gedaan!
Cheers, gelukkig gelukt! Nu denk ik maar is tijd om mijn internet abbo te upgraden om volledig ervan gebruik te kunnen maken ;)

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Ik heb geprobeerd om mijn abonnement om te zetten naar de glasvezelvariant bij Ziggo. Na drie pogingen denk ik het maar op te geven en over te stappen naar een andere provider.
  1. Bij de eerste poging zat er nog een extra tv pakket bij waar ik voor moest betalen terwijl die eerst gratis was vanwege telefoonabonnement bij Vodafone.
  2. Bij de tweede poging is de verkeerde kortingscode toegepast namelijk CATV tarief Edam/Volendam van euro 17,38/ maand. Dit is een oude kortingscode omdat het CAI netwerk apart aan de gemeente werd betaald
  3. Bij de derde poging hebben ze ondanks mijn vraag voor Wifi Middel / TV compleet er Internet Start en TV start van gemaakt voor 64,05/maand.
Ik heb weinig zin om nog een keer te bellen. Dat is een vrij frustrerende ervaring. Hoe moeilijk kan het zijn? Het pakket staat hier op de campagne pagina maar ik heb niet het idee dat de medewerkers op de hoogte zijn. https://www.ziggo.nl/campagne/gamee

• Japio_342
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-11 22:54
Hallo,

hier ook geen bridge mode mogelijk, en mijn UDM Pro gebruikt het Ziggo default netwerk (en andere vlans).

Hoe zet je DMZ op ipv Bridge?

Bij voorbaat dank.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Japio_342 Met een Zaram SFP lukt het wel.

• Japio_342
Ok, maar dat betekent weer extra investering terwijl ik dacht direct over te kunnen stappen van coax naar glas met dezelfde instellingen.
Nu blijkt dus dat het glasmodem de bridge mode (nog) niet ondersteund. Daarom is de snelste methode een DMZ, maar hoe stel ik dat correct in, zonder mijn UDM te hoeven aan te passen (of minimaal)?
Terug is geen optie daar ze de Coax begin volgend jaar gaan afbreken per wijk.

Voor Edam-Volendam omzetten coax-->glas vraag bij de klantenservice om het 'Volendam' team, dan weten ze meteen waar het om gaat (ik was 4x doorverbonden voordat ik dat hoorde).

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Japio_342 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:30:
Nu blijkt dus dat het glasmodem de bridge mode (nog) niet ondersteund. Daarom is de snelste methode een DMZ, maar hoe stel ik dat correct in, zonder mijn UDM te hoeven aan te passen (of minimaal)?
Weet ik niet, maar zoals hierboven vermeld ervoer ik drastische performance drop met DMZ en dubbele NAT, met DECO X75 set.

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Japio_342 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:30:
Ok, maar dat betekent weer extra investering terwijl ik dacht direct over te kunnen stappen van coax naar glas met dezelfde instellingen.
Terug is geen optie daar ze de Coax begin volgend jaar gaan afbreken per wijk.

Voor Edam-Volendam omzetten coax-->glas vraag bij de klantenservice om het 'Volendam' team, dan weten ze meteen waar het om gaat (ik was 4x doorverbonden voordat ik dat hoorde).
Mischien niet de suggestie die je wilde horen.
Maar als Odido daar ook levert, zou ik gewoon overstappen, netwerk kabel van hun ont in je udm stoppen.
Vlan 300 instellen en via dhcp een ip adres krijgen en gaan met die banaan.
Stuk goedkoper ook

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Let op, dit is het Ziggo topic. Ik zou graag willen voorkomen dat de discussie verzand in 'overstappen naar een andere provider'.

• ArnoldSmit
  • Nu online
rens-br schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:56:
[mbr]Let op, dit is het Ziggo topic. Ik zou graag willen voorkomen dat de discussie verzand in 'overstappen naar een andere provider'.[/]
Point taken

• kameleon20
Ik zou zeggen bel Ziggo en vraag eens naar de mogelijkheden, er is misschien nu wel meer mogelijk. Kijk ook eens op ziggo.nl/eigenmodem

Een SFP+ is niet per se nodig, een ONT kan volstaan.

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dan zal je de ONT alsnog zelf moeten kopen.

• kameleon20
Logisch toch. Jij wilt eigen apparatuur aansluiten. En tot het fiber punt is voor de eigenaar van het netwerk daarna voor jezelf.
En dat er geen bridge mogelijk is, is een CAI volendam keuze lijkt mij, omdat hen ook de netwerk beheerder zijn.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Nee, is meer een XGS-PON ding in combinatie met de legacy van de huidige aanbieders (core netwerk). Er is, voor zover ik weet, geen enkele netwerkaanbieder met XGS-PON die bridgemodus in het standaard modem biedt. Gelukkig hebben wij in Nederland de vrije modemkeuze, gebruikers in andere landen lopen te vogelen met het clonen van PON-ID’s en MAC-adressen.

• ArnoldSmit
  • Nu online
Zou anders eens zoeken op de Huawei OptiXstar HN8020TS20 ONT op marktplaats.
Ben je +/- 50 tot 60 euro kwijt.
Zou het moeten doen met Ziggo, kan er geen garantie op geven.

Geen KPN ont's proberen, die hebben een niet standaard configuratie.

[ Voor 17% gewijzigd door ArnoldSmit op 05-11-2025 19:18 ]

• Japio_342
Heb nog steeds geen idee hoe Ik precies die DMZ configureer.
Op UDM gebruik ik 192.168.178.0/24 op de LAN, en wil niet het hele netwerk opnieuw inrichten.
Iemand een simpel stappenplan voor DMZ?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:00
robertwebbe schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:32:
Gelukkig hebben wij in Nederland de vrije modemkeuze, gebruikers in andere landen lopen te vogelen met het clonen van PON-ID’s en MAC-adressen.
Is daar intussen geen Europese regelgeving over? Of in ieder geval meen ik gelezen te hebben dat er (later) in België soortgelijke regelgeving is ingevoerd. Wat natuurlijk nog steeds niet Europa breed is, maar wel breder dan alleen Nederland.

• ArnoldSmit
  • Nu online
Japio_342 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:45:
Heb nog steeds geen idee hoe Ik precies die DMZ configureer.
Op UDM gebruik ik 192.168.178.0/24 op de LAN, en wil niet het hele netwerk opnieuw inrichten.
Iemand een simpel stappenplan voor DMZ?
Het is in essentie vrij simpel, configureer je 'modem' om IP adressen uit te gegeven in een range die jezelf neit gebruikt.
stel je gebruikt zelf 192.168.1.X
stel dan het ziggo modem in op 192.168.100.X bijvoorbeeld.
Laat je UDM een IP adres krijgen via een DHCP lease
Zet dat IP adres vast in je UDM.
Stel op je modem het DMZ IP adres in, dat is het ip adres van je UDM.

Ik wil hier wel bijzeggen dat double nat een smerige oplossing is, en dit nooit mijn keuze zou zijn.

• kameleon20
RobertMe schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:36:
[...]

Is daar intussen geen Europese regelgeving over? Of in ieder geval meen ik gelezen te hebben dat er (later) in België soortgelijke regelgeving is ingevoerd. Wat natuurlijk nog steeds niet Europa breed is, maar wel breder dan alleen Nederland.
Dit staat gewoon in de telecommunicatiewet vastgelegd.

Tot de FTU in dit geval en dat wat de provider in huur uitgeeft, voor het doel waarvoor het uitgeven wordt (ONT van Ziggo is er dus als doel een V3+ modem te faciliteren bijvoorbeeld) En dan ook alleen bij goed gedrag huurder.
Dus sloop jij de FTU door gebrek aan kennis of gewoon beun gedrag, kunnen deze kosten voor jou in rekening gebracht worden. Aangezien een professionele fiber has apparaat al snel 3000 tot 5000 euro kost, opleiding en personeelskosten er bij komen, zit je al gauw op enkele honderden euro's voor een relatief eenvoudig reparatie.

Wil jij dus eigen apparatuur er op aansluiten (ONT, SFP+) dan is dat voor jou om te regelen op je eigen verantwoordelijkheid. Goed inlezen en voorbereiding kan helpen risico te verkleinen. Er is hier tenminste al 1 praktijk voorbeeld.

Betaal me de reiskosten e.d. en ik kom met alle plezier vanuit het hoge noorden helpen hoor 😜

• RobertMe
kameleon20 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:21:
[...]

Dit staat gewoon in de telecommunicatiewet vastgelegd.
offtopic:
Hoe beantwoordt dit mijn vraag? ;) Ik geef alleen aan dat ik meen dat deze Nederlandse wet, meen ik later is overgenomen op Europees niveau, en in ieder geval door België. De hoe en wat wel en niet mag beantwoordt niet de vraag of het intussen Europa breed in de wet is opgenomen ;)

• kameleon20
RobertMe schreef op donderdag 6 november 2025 @ 06:42:
[...]
offtopic:
Hoe beantwoordt dit mijn vraag? ;) Ik geef alleen aan dat ik meen dat deze Nederlandse wet, meen ik later is overgenomen op Europees niveau, en in ieder geval door België. De hoe en wat wel en niet mag beantwoordt niet de vraag of het intussen Europa breed in de wet is opgenomen ;)
Sorry misschien is dit duidelijker.

Er is geen specifieke Europese wet die de verantwoordelijkheid van de provider voor je hoofdaansluiting tot een bepaald punt bepaald. Die regelgeving is nationaal. EU-richtlijnen zorgen wel voor algemene consumentenbescherming en concurrentie, maar de precieze grenzen van de aansprakelijkheid voor een technische installatie zoals een hoofdaansluiting worden nationaal bepaald in de wetgeving van een land.

• RobertMe
kameleon20 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:37:
[...]

Sorry misschien is dit duidelijker.

Er is geen specifieke Europese wet die de verantwoordelijkheid van de provider voor je hoofdaansluiting tot een bepaald punt bepaald. Die regelgeving is nationaal. EU-richtlijnen zorgen wel voor algemene consumentenbescherming en concurrentie, maar de precieze grenzen van de aansprakelijkheid voor een technische installatie zoals een hoofdaansluiting worden nationaal bepaald in de wetgeving van een land.
Toch nog even zelf op onderzoek uit gegaan.

review: Vrije modemkeuze is een feit - Na jaren strijd delen providers specif...
De ACM volgt met de beleidsregel de Europese regels rondom vrije modemkeuze van de Berec, het samenwerkingsverband van Europese telecomtoezichthouders, die op hun beurt het recht op keuze van eindapparatuur volgen, zoals vastgelegd in Europese wetgeving en richtlijnen.
Emphasis mine
Er is dus wel degelijk Europese wetgeving / een richtlijn v.w.b. vrije keuze op eindapparatuur. (Waarbij een richtlijn AFAIK niet bepaalt vrijwillig is en door de deelnemende lidstaten verplicht omgezet moet worden in lokale wetgeving die minimaal voldoet aan de richtlijn (maar ook "strenger" mag zijn)).

Dus ja, het is een Nederlandse wet die het afdwingt. Maar die Nederlandse wet is er omdat er een Europese verplichting is om deze wet te implementeren. Oftewel: in alle lidstaten geldt vrije modemkeuze.

• Japio_342
Lijkt erg simpel ware het niet dat het modem kennelijk alleen het standaard 192.168.178.0 subnet accepteert.
Is er een andere manier om dit te wijzigen?

• Japio_342
Zou de Genexis XGS-PON ONT GMC-TK01-XGS2110B ook werken?
Deze schuift zo over het glasvezel kastjes en heeft dan geen fiber meer nodig.

• ArnoldSmit
  • Nu online
Japio_342 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:08:
Zou de Genexis XGS-PON ONT GMC-TK01-XGS2110B ook werken?
Deze schuift zo over het glasvezel kastjes en heeft dan geen fiber meer nodig.
Nee KPN heeft een andere instelling dan andere aanbieders van glasvezel, hun zitten op een ander slot.
Kpn en Delta apparatuur zijn neit zomaar uitwisselbaar met andere aanbieders.
Die van Odido en TriNED wel, weet ik uit eigen ervaringen

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

jjust schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:02:
Ik heb geprobeerd om mijn abonnement om te zetten naar de glasvezelvariant bij Ziggo. Na drie pogingen denk ik het maar op te geven en over te stappen naar een andere provider.
  1. Bij de eerste poging zat er nog een extra tv pakket bij waar ik voor moest betalen terwijl die eerst gratis was vanwege telefoonabonnement bij Vodafone.
  2. Bij de tweede poging is de verkeerde kortingscode toegepast namelijk CATV tarief Edam/Volendam van euro 17,38/ maand. Dit is een oude kortingscode omdat het CAI netwerk apart aan de gemeente werd betaald
  3. Bij de derde poging hebben ze ondanks mijn vraag voor Wifi Middel / TV compleet er Internet Start en TV start van gemaakt voor 64,05/maand.
Ik heb weinig zin om nog een keer te bellen. Dat is een vrij frustrerende ervaring. Hoe moeilijk kan het zijn? Het pakket staat hier op de campagne pagina maar ik heb niet het idee dat de medewerkers op de hoogte zijn. https://www.ziggo.nl/campagne/gamee
Toch nog een keer een poging gewaagd en nu is het wel gelukt.

Ik kom er alleen niet uit hoe ik DMZ goed kan instellen.
De standaard IP-range in de wifi model is 192.168.178.10. Mijn eigen netwerk in de UDM pro is 192.168.1.0/24 waarbij de UDM pro een IP adres heeft van 192.168.1.1. Ik kan 192.168.1.1 niet invoeren in DMZ in de ziggo modem omdat dat geen geldig IP adres is. Moet ik dan een IP adres uit de range 192.168.178.10/ gebruiken? En moet ik de UDM Pro dan ook op dat ip-adres instellen of kan die gewoon op 192.168.1.1 blijven?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik lees net dat degenen met een Ziggo glasvezelaansluiting hun eigen modem kunnen aanmelden via de Vodafone & Ziggo app:
- Ga naar Producten - Internet
- Scroll naar beneden en kies Eigen modem gebruiken
- Registreer:
* MAC-adres
* Merk (optioneel)
* Model (optioneel)
* MTA MAC-adres (verplicht bij vaste telefonie)
- Controleer de gegevens en klik op Verstuur.

En ook is het blijkbaar mogelijk om je SIP gegevens voor telefonie op te vragen via de V&Z app:
- Ga naar Producten - Internet
- Klik op meer info bij Wifi-modem
- Je ziet de informatie van je eigen modem
- Klik op Maak SIP-gegevens aan
- Selecteer de telefoonlijn waarvoor je SIP-gegevens wil aanmaken.
- Klik op Verstuur.
- Je ziet nu de SIP-gegevens.

• jongetje
  • Nu online
@jjust Waarom zet je het modem niet in bridge, dan krijg je een publiek ip-adres direct op je eigen router, scheelt je weer een hop (en NAT).

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Dat kan helaas niet met een glasvezel modem van Ziggo.

• Japio_342
Heb nu tijdelijk een RPi met OpenWrt tussen het modem en mijn UDM Pro.

Vind eigenlijk dat Ziggo dit zou moeten oplossen, ze bieden Bridge mode aan op Coax, en wij moeten verplicht over naar glas (omdat coax weggaat binnenkort).

Nu dus op zoek naar een ONT.
Moet het de juist type Huawei OptiXstar HN8020TS20 zijn, of is de HN8010TS20 of HN8010TS10 ook goed?
Of zijn er nog andere alternatieven (naast de SFP)?

• ArnoldSmit
  • Nu online
Japio_342 schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:37:
Heb nu tijdelijk een RPi met OpenWrt tussen het modem en mijn UDM Pro.

Vind eigenlijk dat Ziggo dit zou moeten oplossen, ze bieden Bridge mode aan op Coax, en wij moeten verplicht over naar glas (omdat coax weggaat binnenkort).

Nu dus op zoek naar een ONT.
Moet het de juist type Huawei OptiXstar HN8020TS20 zijn, of is de HN8010TS20 of HN8010TS10 ook goed?
Of zijn er nog andere alternatieven (naast de SFP)?
Je kan in feite elke type ONT dat XGS-PON geschikt is gebruiken, ook de HN8010TS10, alternatieven zijn er bijvoorbeeld ook van Nokia.
Geen geen ex kpn ONT's, andere configuratie ;)

Ziggo zal dit ook wel op gaan lossen, alleen de vraag is wanneer, wil je er op wachten beter gezegd ?

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:26
jjust schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:22:
[...]
Ik kom er alleen niet uit hoe ik DMZ goed kan instellen.
De standaard IP-range in de wifi model is 192.168.178.10. Mijn eigen netwerk in de UDM pro is 192.168.1.0/24 waarbij de UDM pro een IP adres heeft van 192.168.1.1. Ik kan 192.168.1.1 niet invoeren in DMZ in de ziggo modem omdat dat geen geldig IP adres is. Moet ik dan een IP adres uit de range 192.168.178.10/ gebruiken? En moet ik de UDM Pro dan ook op dat ip-adres instellen of kan die gewoon op 192.168.1.1 blijven?
Dat is ook niet hoe routering werkt... In je Ziggo modem moet je het WAN-adres van je UDM invullen bij DMZ. Dat zal iets in de 192.168.178.x zijn, en waarschijnlijk kun je dat ook 'static' maken. Het adres dat jij invoert (192.168.1.1) is het LAN-adres van je UDM. Dat gaat inderdaad niet werken.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• RobertMe
ArnoldSmit schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:01:
Ziggo zal dit ook wel op gaan lossen, alleen de vraag is wanneer, wil je er op wachten beter gezegd ?
Nah. Ziggo is afhankelijk van de fabrikant. En een Delta heeft het ook al jaren niet in hun, Nokia, ONTs. En die zijn nu "zelfs" over gestapt naar losse ONT met losse router. Waardoor je dus twee apparaten hebt waarvan 1 de "bridge" doet en 1 de router is. Kans lijkt mij dan ook klein dat Ziggo het wel "voor elkaar krijgt" om een bridge mode "te krijgen". Zeker gezien er ook voldoende keuze is in losse ONTs. Ik acht zelf de kans eigenlijk groter dat Ziggo dan als alternatief een andere ONT gaat leveren op aanvraag die gewoon puur glasvezel <-> ethernet doet voor gebruik met een eigen router. Of dus zoals Delta over stapt naar "2 apparaten".

• ArnoldSmit
  • Nu online
RobertMe schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:20:
[...]

Nah. Ziggo is afhankelijk van de fabrikant. En een Delta heeft het ook al jaren niet in hun, Nokia, ONTs. En die zijn nu "zelfs" over gestapt naar losse ONT met losse router. Waardoor je dus twee apparaten hebt waarvan 1 de "bridge" doet en 1 de router is. Kans lijkt mij dan ook klein dat Ziggo het wel "voor elkaar krijgt" om een bridge mode "te krijgen". Zeker gezien er ook voldoende keuze is in losse ONTs. Ik acht zelf de kans eigenlijk groter dat Ziggo dan als alternatief een andere ONT gaat leveren op aanvraag die gewoon puur glasvezel <-> ethernet doet voor gebruik met een eigen router. Of dus zoals Delta over stapt naar "2 apparaten".
Dat is geen rare aanname die je doet.
Echter zoals ik al zei, het is onbekend wanneer ze er werk van gaan maken, en wil je hier op wachten?

• RobertMe
ArnoldSmit schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:43:
[...]

Dat is geen rare aanname die je doet.
Echter zoals ik al zei, het is onbekend wanneer ze er werk van gaan maken, en wil je hier op wachten?
Nja, ik bedoelde meer "ik zou er niet vanuit gaan dat ze het gaan oplossen". Hoogstens dus een work-a-round dat ze een ONT zonder router functionaliteit leveren. En ook dat "zou vast wel even kunnen" duren. En dus eens met je stelling. Moet je waarschijnlijk niet op (willen) wachten. Anderzijds weet ik niet genoeg van de techniek en hoe 'levensvatbaar' een eigen ONT is. Wat als er geupgrade wordt van XGS-PON naar een opvolger. Is dat backwards compatible waardoor een XGS-PON ONT blijft werken? Of moet je dan verplicht ook weer zelf een nieuwe kopen? Bij AON => XGS-PON was dat niet backwards compatible in ieder geval (of PON => GPON => XGS-PON backwards compatible is weet ik niet, want AON vs een PON variant is natuurlijk helemaal anders al). Maar een gewone domme SFP(+) BiDi module op de juiste golflengtes koop / kocht je voor een paar tientjes (ik gebruik ze binnenshuis tussen 2 switches :+) en dus relatief weinig "schade". Als je 100+ uitgeeft aan een XGS-PON module lijkt me toch dat je daar ook een paar jaar mee vooruit wilt kunnen en niet (gedwongen) moet upgraden naar een opvolger en weer 100+ er aan uitgeven.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

RobertMe schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:56:
[...]
Anderzijds weet ik niet genoeg van de techniek en hoe 'levensvatbaar' een eigen ONT is. Wat als er geupgrade wordt van XGS-PON naar een opvolger. Is dat backwards compatible waardoor een XGS-PON ONT blijft werken?
Dat is iets waar ik me op dit moment geen zorgen over ga maken. XGS-PON is nog jong en een eventuele opvolger staat op z’n best in het laboratorium. De ONT die nu gekocht wordt kan vast nog wel vijf jaar mee en veel langer vooruitkijken gaat toch niet in deze snel veranderende wereld.

• RobertMe
Roetzen schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:32:
[...]

Dat is iets waar ik me op dit moment geen zorgen over ga maken. XGS-PON is nog jong en een eventuele opvolger staat op z’n best in het laboratorium. De ONT die nu gekocht wordt kan vast nog wel vijf jaar mee en veel langer vooruitkijken gaat toch niet in deze snel veranderende wereld.
Ik meen gelezen te hebben dat KPN al aan het experimenteren is met 25Gbit/s (en dan ook "in het veld" en niet alleen puur een testopstelling "op kantoor"). En gezien Delta de snelheidsrace meteen op scherp heeft gezet met een 8Gbit/s abo (dat om en nabij de max data snelheid van de 10Gbit/s "lijn snelheid" zal zijn) zullen die er vast ook wel mee bezig zijn?

Maarja, dit is het Ziggo topic en wat Ziggo gaat doen kunnen we moeilijk inschatten.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

RobertMe schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:43:
[...]

Maarja, dit is het Ziggo topic en wat Ziggo gaat doen kunnen we moeilijk inschatten.
Inderdaad, moeilijk in te schatten wat Ziggo gaat doen, maar ik verwacht niet dat ze voorop gaan lopen met 25GS-PON. Ze hebben hun handen al vol met het coax netwerk.

• RobertMe
Roetzen schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:11:
[...]

Inderdaad, moeilijk in te schatten wat Ziggo gaat doen, maar ik verwacht niet dat ze voorop gaan lopen met 25GS-PON. Ze hebben hun handen al vol met het coax netwerk.
Nja, bij Edam-Volendam zal het wel weer de vraag zijn v.w.b. hoe en wat. Als Ziggo zelf de belichter is zal er wellicht niks veranderen binnen nu en 5 jaar. Maar als "de gemeente" de belichter is zou het natuurlijk best kunnen dat Ziggo niks te kiezen heeft.

En dan gaat Ziggo ook nog eens leveren over het netwerk van Delta Fiber daar waar ze geen coax hebben. Wel ook met de kanttekening dat ik geen idee heb of Delta Fiber andere belichters toelaat / of Ziggo dat gaat doen als het kan.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ziggo is de belichter, in iedere hub hebben ze apparatuur geinstalleerd.

En een tijdje terug heb ik ergens gelezen dat NG-PON (= Next Generation PON = 25 Gbps) op de huidige Nokia OLT gedraaid kan worden, het is kwestie van (forse) licentiekosten. En het is backwards compatible met 10 Gb dus je kunt je eigen ONT dan blijven gebruiken. Gezien de forse investering voor de upgrade, samen met het feit dat deze techniek eigenlijk nog niet 100% volwassen is, zal het denk ik niet snel gaan gebeuren.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Het lijkt me tactisch ook niet handig voor Ziggo om op de glasvezel significant hogere snelheden te gaan aanbieden dan via de coax mogelijk is. Dat is immers een erkenning dat de coax achterhaalde techniek is….

• RobertMe
Roetzen schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:41:
Het lijkt me tactisch ook niet handig voor Ziggo om op de glasvezel significant hogere snelheden te gaan aanbieden dan via de coax mogelijk is. Dat is immers een erkenning dat de coax achterhaalde techniek is….
Maar dat punt kun je dan ook al maken over de upload snelheden. En voor zover ik begrepen heb zijn die op glasvezel wel symmetrisch. Ook dat is dus al "niet eerlijk" en een erkenning dat "coax niet mee kan".

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@RobertMe Precies! Ze zijn dan eigenlijk zichzelf aan het beconcurreren. 😜

• RobertMe
Roetzen schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:22:
@RobertMe Precies! Ze zijn dan eigenlijk zichzelf aan het beconcurreren. 😜
Nee. Want glasvezel leveren ze alleen waar ze geen coax leveren ;) Dus of nieuwe aanleg waar ze zelf glasvezel aanleggen, of toekomstig? nu al? in gebieden waar geen coax (van Ziggo) ligt maar wel glasvezel van Delta Fiber.

Het is dus niet veel anders dan dat ik op de website van KPN 100 Mbit/s DSL kan bestellen maar vervolgens een waarschuwing er bij staat dat de maximale download snelheid 27Mbit/s zal zijn (en upload nog veel lager). Omdat er dus maar 1 koper draadje in de grond ligt en de centrale alleen ADSL doet. Dus geen VDSL en geen pair bonding. Sinds vorige week steekt wel de spriet van Glaspoort aan de voordeur uit de grond.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@RobertMe Je hebt gelijk, het is geen zelfconcurrentie want ze leveren niet via glasvezel waar ze via coax kunnen leveren. Misschien moeten ze dat juist wel gaan doen vergelijkbaar met de DSL en de glasvezel van KPN. 😜

• RobertMe
Roetzen schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:38:
@RobertMe Je hebt gelijk, het is geen zelfconcurrentie want ze leveren niet via glasvezel waar ze via coax kunnen leveren. Misschien moeten ze dat juist wel gaan doen vergelijkbaar met de DSL en de glasvezel van KPN. 😜
offtopic:
Volgens mij levert KPN ook niet over beiden? Als glasvezel ligt worden klanten "zo snel mogelijk" over gezet van DSL naar glas. Als klant heb je dus geen keuze.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Roetzen schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:38:
DSL zat al tijden aan het maximum wat het medium kon bieden. Bij coax is dat nog lang niet het geval, met DOCSIS 4.0 kan er ook 10 Gbps geboden worden, goed voor 99,99% van de klanten. Waarom zou je dan weer tientallen miljoenen gaan investeren terwijl je al een medium hebt liggen? Het is naar mijn mening voornamelijk perceptie dat glasvezel zoveel beter is. Het gaat toch om het resultaat? De tweakers website ziet er over glasvezel niet beter uit dan via coax. Misschien een paar milliseconden eerder ingeladen.

• ArnoldSmit
  • Nu online
robertwebbe schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:06:
[...]

DSL zat al tijden aan het maximum wat het medium kon bieden. Bij coax is dat nog lang niet het geval, met DOCSIS 4.0 kan er ook 10 Gbps geboden worden, goed voor 99,99% van de klanten. Waarom zou je dan weer tientallen miljoenen gaan investeren terwijl je al een medium hebt liggen? Het is naar mijn mening voornamelijk perceptie dat glasvezel zoveel beter is. Het gaat toch om het resultaat? De tweakers website ziet er over glasvezel niet beter uit dan via coax. Misschien een paar milliseconden eerder ingeladen.
Glasvezel is zoveel beter in elk denkbaar opzicht.
Het is ongevoelig voor interferentie en bliksem inslagen.
Latency is veel beter(consistent en laag), en de maximale capaciteit vele malen hoger, zie je ook aan de upload.
Ook heb je meer keuze tussen providers die ook vaak een stuk goedkoper zijn en andere opties bieden zoals vaste ip adressen.

Voor de provider zijn er ook gigantische voordelen, behalve dat je klanten een veel betere en consistentere internet ervaring kan leveren.
Is het netwerk veel minder complex.
Je hebt een olt in de centrale en een ont bij de klant, dat zijn de enige componenten die stroom nodig hebben, de splitters, zijn passief, hebben geen stroom nodig hoeven niet gekoeld te worden en zijn goedkoop.

Als je dan gaat kijken naar een Docsis netwerk, je heb een cmts nodig in de centrale, en een DVB-C uitzend systeem, daarna meerdere splitters en versterkers, die hebben stroom nodig, kunnen oververhit raken, en zullen bij nieuwe standaarden mogelijk moeten worden vervangen, of als ze defect raken.
Een coax netwerk is niet meer van deze tijd, het kost veel meer stroom, is aanzienlijk duurder in onderhoud, de maximale capaciteit is zo goed al bereikt.
Het gaat economische niet voor niets zo slecht met Ziggo financieel.

• Jay-B
  • Niet online
Kunnen we de eindeloze glasvezel vs coax discussie niet hier weer opnieuw opstarten. Daar is dit topic niet voor bedoeld.

• ArnoldSmit
  • Nu online
Jay-B schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 00:27:
Kunnen we de eindeloze glasvezel vs coax discussie niet hier weer opnieuw opstarten. Daar is dit topic niet voor bedoeld.
Is wat mij betreft geen discussie, just stating the facts ;)

• Jay-B
  • Niet online
@ArnoldSmit Je noemt een hoop zaken die compleet irrelevant zijn of simpelweg niet kloppend. Dat noem ik geen facts.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:16
Hoe gaat dat eigenlijk met een nieuw abbonement als de vorige bewoner eigenlijk nog tot einde van de maand een contract had? Kun je dan je nieuw ontvangen modem gewoon inpluggen en dan werkt dat ongeacht of op dat adres nog een aboo actief is van de vorige bewoner? Of word er gekeken of het mac adres actief is of zo?

• RobertMe
ArnoldSmit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:49:
[...]

Is wat mij betreft geen discussie, just stating the facts ;)
Je hebt technisch beter en merkbaar beter. Glasvezel is zeker technisch beter, zie je ook aan dit topic: zelfs Ziggo legt het aan ;). Maar de rat race om hogere snelheden gaat voor 99% van de consumenten nergens over. En ja, er zijn toepassingen waar de upload wel belangrijk is, maar ook dat is een relatief klein deel. En met de upgrades aan docsis kan Ziggo ook nog wel redelijk mee doen aan die rat race (ook als ze met docsis 4 de upload flink omhoog kunnen gooien, niet symmetrisch, maar wel beter dan nu. En dan ook tot 10Gbit/s download).

Dus ja, het is voornamelijk de perceptie dat Ziggo een slecht(er) product levert door marketing van de glasvezelboeren en de upselling die ISPs al decennia lang doen (als je wilt Netflixen heb je toch zeker een 1Gbit/s abo nodig, dat niveau, terwijl Netflix maar 25Mbit/s nodig heeft).

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@RobertMe @robertwebbe Ik zeg ook niet dat Ziggo glasvezel en coax naast elkaar moet blijven aanbieden, ik suggereer dat Ziggo net als KPN met DSL en glasvezel, overal glasvezel moet gaan aanbieden, ook waar ze nu coax heeft liggen en dan het coax netwerk moet gaan afbouwen.
En ja, glasvezel is niet alleen technisch beter, het is ook merkbaar beter. Merkbaar in de portemonnee omdat het minder energie en minder onderhoud vraagt. Net als met de elektrische auto VS de benzine auto. Elektrisch is beter. Een elektromotor heeft eigenlijk maar één bewegend deel. In tegenstelling tot de ongeveer duizend bewegende delen van de interne brandstof motor. Een elektrische auto is veel goedkoper in onderhoud en uiteindelijk gaat de consument dat ook merken in de portemonnee. Net als met glasvezel. Glasvezel is beter dan coax en dat zal de consument in de portemonnee gaan merken. Dus waarom nog miljoenen, zo niet miljarden gaan investeren in de nog onbewezen DOCSIS 4 om dan alsnog de snelheidsrace te gaan verliezen?

• Jay-B
  • Niet online
Roetzen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:09:
@RobertMe @robertwebbe Ik zeg ook niet dat Ziggo glasvezel en coax naast elkaar moet blijven aanbieden, ik suggereer dat Ziggo net als KPN met DSL en glasvezel, overal glasvezel moet gaan aanbieden, ook waar ze nu coax heeft liggen en dan het coax netwerk moet gaan afbouwen.
Dat gaat niet gebeuren. Het kapitaal wat je daarvoor moet vrijmaken is gigantisch. Daarbij is de terugverdientijd erg lang. Sterker nog, er worden nu glasvezelaansluitingen gelegd waarvan men nu al weet dat deze niet terugverdiend gaan worden (te vinden in één van de glasvezel topics). Vroeg of laat moet iemand die rekening betalen. Ziggo neemt een langere weg. Glasvezel wordt nieuw gelegd daar waar nieuwbouw plaatsvindt en voor bestaande aansluitingen wordt glasvezel steeds dieper het netwerk ingelegd. Hiermee worden de kosten over een langere periode uitgesmeerd.
En ja, glasvezel is niet alleen technisch beter, het is ook merkbaar beter. Merkbaar in de portemonnee omdat het minder energie en minder onderhoud vraagt. Net als met de elektrische auto VS de benzine auto. Elektrisch is beter. Een elektromotor heeft eigenlijk maar één bewegend deel. In tegenstelling tot de ongeveer duizend bewegende delen van de interne brandstof motor. Een elektrische auto is veel goedkoper in onderhoud en uiteindelijk gaat de consument dat ook merken in de portemonnee. Net als met glasvezel. Glasvezel is beter dan coax en dat zal de consument in de portemonnee gaan merken. Dus waarom nog miljoenen, zo niet miljarden gaan investeren in de nog onbewezen DOCSIS 4 om dan alsnog de snelheidsrace te gaan verliezen?
Omdat die investering een fractie is van de investering die nodig is om alle straten in heel Nederland open te leggen. Dat is een feit. Als dat niet zo was dan was het al gebeurd denk je niet? En was het voor KPN ook niet nodig om een joint venture op te zetten met APG. Het kost gewoon enorm veel geld.

Die snelheidsrace is sowieso irrelevant. Het boeit de gemiddelde consument namelijk niet. Die kijkt alleen naar betrouwbaarheid en prijs. Het is met de snelheden van vandaag een onnozele race.

• RobertMe
Jay-B schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:53:
Die snelheidsrace is sowieso irrelevant. Het boeit de gemiddelde consument namelijk niet. Die kijkt alleen naar betrouwbaarheid en prijs. Het is met de snelheden van vandaag een onnozele race.
Ik denk juist dat het de gemiddelde consument wel boeit, maar dat volkomen onterecht is. De gemiddelde consument heeft vaak al voldoende aan 100Mbit/s down (voor wat browsen, mailen, streamen, ...). Toch zullen gemiddeld genomen de (veel) hogere pakketten worden afgenomen.
Puur marketing dus waardoor die hogere pakketten populair zijn en iedereen wordt aangepraat dat ze iets "hogers" moeten hebben. En nu is Ziggo af gestapt van de Netflix dan pakket A en gamen dan pakket B en zijn ze het gaan combineren met het compleet irrelevante "woon oppervlakte". Maar woon oppervlakte zegt niks over snelheid die je nodig hebt.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@Jay-B Ik heb me misschien niet helemaal duidelijk uitgedrukt. Ik bedoelde niet dat Ziggo net als KPN overal een eigen glasvezel netwerk moet gaan aanleggen Ze zou ook gebruik kunnen maken van het netwerk van anderen, zoals nu al met Delta gebeurt of binnenkort gaat gebeuren. Maar vasthouden aan coax, al is het alleen maar van de straatkast naar de woning is naar mijn bescheiden mening een doodlopende straat. Net zoals koste wat kost willen vasthouden aan de benzineauto.
@RobertMe Zeker, de gemiddelde klant heeft die absurde snelheden helemaal niet nodig. 8 Gbps is volgens mij alleen zinvol voor een groot of middelgroot bedrijf, niet voor de particulier. Maar ja, merkwaardigerwijs mengt Ziggo zich toch in de snelheidsrace. Nou ja, er is wel meer in deze wereld wat ik niet begrijp…

• RobertMe
Roetzen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:38:
@Jay-B Ik heb me misschien niet helemaal duidelijk uitgedrukt. Ik bedoelde niet dat Ziggo net als KPN overal een eigen glasvezel netwerk moet gaan aanleggen Ze zou ook gebruik kunnen maken van het netwerk van anderen, zoals nu al met Delta gebeurt of binnenkort gaat gebeuren. Maar vasthouden aan coax, al is het alleen maar van de straatkast naar de woning is naar mijn bescheiden mening een doodlopende straat. Net zoals koste wat kost willen vasthouden aan de benzineauto.
Hoe zou Ziggo zich moeten onderscheiden als ze gaan leveren over het netwerk van anderen? Odido onderscheid zich op prijs. Maar op Delta Fiber netwerk zijn ze gewoon duurder dan Delta. En als Ziggo gaat leveren over DFN infra zullen ze ook wel duurder zijn dan Delta of zelf het verschil moeten bijleggen. Dat kun je natuurlijk doen om een landelijk dekkend netwerk te krijgen voor waar je zelf niks hebt en zo wel op de goede naam te teren en landelijk klanten aan te trekken. Maar bij 100% over het netwerk van anderen leveren ben je gewoon niet onderscheidend meer ten opzichte van de primaire ISPs (KPN / Odido / Delta) en kom je te staan in het rijtje van Glasnet, Freedom, .... En nouja, hoeveel klanten zouden die hebben? Vast niet heel veel (vele malen minder dan dat Ziggo nu heeft).

En als Ziggo steeds meer coax kan verglazen zonder te graven (dat laatst in het primaire Ziggo, coax, topic voorbij kwam, door de koperen kern van de coax te vervangen door glasvezel) nemen ze zo ook steeds meer beperkingen weg en kunnen ze dus hogere snelheden gaan leveren met minder problemen (door verstoring etc). En verglazen tot aan de straatkasten zal alweer een stuk makkelijker zijn dan verglazen tot aan letterlijk elke woning. (Of het, zonder graven, ook daadwerkelijk goedkoper is? Dat het technisch mogelijk is om "de binnenkant" van een coax kabel te vervangen door glasvezel betekend niet dat het goedkoop is). En het zal in ieder geval weer een "uitstel van executie" zijn om (volledig) van coax af te stappen en daarbij dus ook weer meer mogelijkheden te geven en de levensduur van coax weer jaren op te rekken waarin wel, relatief eenvoudig, nog steeds de concurrentie met glasvezel aangegaan kan worden. I.p.v. nu volledig te stoppen met ontwikkeling van coax en vervolgens jarenlang een parallel traject aan te gaan om te verglazen. Zie dus KPN, die bij mij in het dorp, of in ieder geval op mijn adres, maar 27Mbit/s kunnen leveren, doordat het maar een single pair is en de boel nooit geupgrade is naar VDSL (en dus ook geen bonded doordat daarvoor het koper niet ligt). En hetzelfde voor Ziggo, stoppen ze nu bij docsis 3 dan kunnen ze 1Gbit/s down leveren. Maar wie weet hoe ver glasvezel wel niet is tegen de tijd dat Ziggo eindelijk een beetje courant glasvezel in de grond heeft liggen (dan is 10Gbit/s wellicht de standaard en is 1Gbit/s verschrikkelijk outdated). Met steeds meer te verglazen doet Ziggo investeringen om enerzijds concurrentie qua specificaties (snelheid) bij te kunnen blijven, en tegelijkertijd investeringen om een latere overstap naar volledig glasvezel makkelijker te maken (glasvezel hoeft mogelijk nog maar van de woning naar de straatkast getrokken te worden, en die straatkast staat vaak al binnen honderden meters).

• ArnoldSmit
  • Nu online
Jay-B schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:09:
@ArnoldSmit Je noemt een hoop zaken die compleet irrelevant zijn of simpelweg niet kloppend. Dat noem ik geen facts.
In plaats van deze reactie had je dan aankunnen geven wat er niet aan klopte, een stuk zinvoller ;)

• ArnoldSmit
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:25:
[...]

Hoe zou Ziggo zich moeten onderscheiden als ze gaan leveren over het netwerk van anderen? Odido onderscheid zich op prijs. Maar op Delta Fiber netwerk zijn ze gewoon duurder dan Delta. En als Ziggo gaat leveren over DFN infra zullen ze ook wel duurder zijn dan Delta of zelf het verschil moeten bijleggen. Dat kun je natuurlijk doen om een landelijk dekkend netwerk te krijgen voor waar je zelf niks hebt en zo wel op de goede naam te teren en landelijk klanten aan te trekken. Maar bij 100% over het netwerk van anderen leveren ben je gewoon niet onderscheidend meer ten opzichte van de primaire ISPs (KPN / Odido / Delta) en kom je te staan in het rijtje van Glasnet, Freedom, .... En nouja, hoeveel klanten zouden die hebben? Vast niet heel veel (vele malen minder dan dat Ziggo nu heeft).

En als Ziggo steeds meer coax kan verglazen zonder te graven (dat laatst in het primaire Ziggo, coax, topic voorbij kwam, door de koperen kern van de coax te vervangen door glasvezel) nemen ze zo ook steeds meer beperkingen weg en kunnen ze dus hogere snelheden gaan leveren met minder problemen (door verstoring etc). En verglazen tot aan de straatkasten zal alweer een stuk makkelijker zijn dan verglazen tot aan letterlijk elke woning. (Of het, zonder graven, ook daadwerkelijk goedkoper is? Dat het technisch mogelijk is om "de binnenkant" van een coax kabel te vervangen door glasvezel betekend niet dat het goedkoop is). En het zal in ieder geval weer een "uitstel van executie" zijn om (volledig) van coax af te stappen en daarbij dus ook weer meer mogelijkheden te geven en de levensduur van coax weer jaren op te rekken waarin wel, relatief eenvoudig, nog steeds de concurrentie met glasvezel aangegaan kan worden. I.p.v. nu volledig te stoppen met ontwikkeling van coax en vervolgens jarenlang een parallel traject aan te gaan om te verglazen. Zie dus KPN, die bij mij in het dorp, of in ieder geval op mijn adres, maar 27Mbit/s kunnen leveren, doordat het maar een single pair is en de boel nooit geupgrade is naar VDSL (en dus ook geen bonded doordat daarvoor het koper niet ligt). En hetzelfde voor Ziggo, stoppen ze nu bij docsis 3 dan kunnen ze 1Gbit/s down leveren. Maar wie weet hoe ver glasvezel wel niet is tegen de tijd dat Ziggo eindelijk een beetje courant glasvezel in de grond heeft liggen (dan is 10Gbit/s wellicht de standaard en is 1Gbit/s verschrikkelijk outdated). Met steeds meer te verglazen doet Ziggo investeringen om enerzijds concurrentie qua specificaties (snelheid) bij te kunnen blijven, en tegelijkertijd investeringen om een latere overstap naar volledig glasvezel makkelijker te maken (glasvezel hoeft mogelijk nog maar van de woning naar de straatkast getrokken te worden, en die straatkast staat vaak al binnen honderden meters).
Wat Ziggo's USP's hadden kunnen zijn op glasvezel, de zelfde kunnen zijn als op kabel, het leveren van een DVB-C signaal, een reden dat veel mensen er blijven zitten.
Ook heeft Ziggo contracten rond het kunnen aanbieden van diverse sport kanalen, ze kunnen zich op die twee vlakken onderscheiden.

• Jay-B
  • Niet online
Roetzen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:38:
Maar ja, merkwaardigerwijs mengt Ziggo zich toch in de snelheidsrace. Nou ja, er is wel meer in deze wereld wat ik niet begrijp…
Dat is parallel ook de marketing die een rol speelt. Men probeert hiermee aan te tonen dat het netwerk nog minimaal 10 tot 15 jaar meegaat en niet zozeer het tonen van de grootste e-peen. De prijzen en snelheden moeten een beetje concurrerend blijven dus moet je qua snelheid iets vergelijkbaars bieden. Anders blijf je tegen het probleem aanlopen van de negatieve prijswaardeperceptie waar we het vaker over hebben.
ArnoldSmit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:16:
[...]

In plaats van deze reactie had je dan aankunnen geven wat er niet aan klopte, een stuk zinvoller ;)
Ik merk dat ik vaak in de herhaling treed dus soms haak ik een beetje af als dezelfde discussies over meerdere topics constant opnieuw gevoerd wordt. Aangezien het hier niet helemaal on topic is ook deze keer dus laten varen. Maar om toch op 1 punt terug te komen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat mensen vooral overstappen op basis van de prijswaardeperceptie. Het feit dat het glasvezel is is voor het overgrote deel van de mensen irrelevant. Dit geldt eveneens voor de upload. Telecompaper heeft hier recent nog een onderzoek gedaan en bevestigt hetzelfde. Dat het commercieel minder gaat met Ziggo heeft dus vrijwel niets met de discussie glasvezel vs HFC te maken. Ook de claim dat glasvezel stabieler is is een theoretische discussie waarschijnlijk gebaseerd op het aantal actieve componenten. Wat is de definitie van een stabielere verbinding uberhaupt? Er wordt soms net gedaan alsof heel Nederland constant zijn verbinding verliest over HFC wat onzin is natuurlijk. Alles valt en staat met de staat van de infra. En ja, coax ligt er al een tijdje dus statistisch gezien is de kans groter dat je een storing hebt maar in de praktijk kan ik mijn laatste storing niet herinneren.

[ Voor 41% gewijzigd door Jay-B op 11-11-2025 17:00 ]

• ArnoldSmit
  • Nu online
Jay-B schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:40:
[...]

Dat is parallel ook de marketing die een rol speelt. Men probeert hiermee aan te tonen dat het netwerk nog minimaal 10 tot 15 jaar meegaat en niet zozeer het tonen van de grootste e-peen. De prijzen en snelheden moeten een beetje concurrerend blijven dus moet je qua snelheid iets vergelijkbaars bieden. Anders blijf je tegen het probleem aanlopen van de negatieve prijswaardeperceptie waar we het vaker over hebben.

[...]

Ik merk dat ik vaak in de herhaling treed dus soms haak ik een beetje af als dezelfde discussies over meerdere topics constant opnieuw gevoerd wordt. Aangezien het hier niet helemaal on topic is ook deze keer dus laten varen. Maar om toch op 1 punt terug te komen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat mensen vooral overstappen op basis van de prijswaardeperceptie. Het feit dat het glasvezel is is voor het overgrote deel van de mensen irrelevant. Dit geldt eveneens voor de upload. Telecompaper heeft hier recent nog een onderzoek gedaan en bevestigt hetzelfde. Dat het commercieel minder gaat met Ziggo heeft dus vrijwel niets met de discussie glasvezel vs HFC te maken.
De prijs waarden receptie klopt overigens volledig.
Een glasvezel abbonement kost vaak minder, en je krijgt er meer voor, ik gebruik de stoel en stuur verwarming van mijn auto ook niet.
Maar toch is het fijn als het erbij krijg, niemand zegt nee tegen betere specificaties voor minder geld.
En Ziggo zal niet zo goedkoop kunnen worden als glasvezel, omdat een Docsis netwerk veel duurder is om uit te baten en voor de prijs, daar is het merendeel van de klanten wel gevoelig voor.

Glasvezel is stabieler objectief en meetbaar de ping/latency is gewoon veel lager, met eigenlijk geen meetbare jitter, toen ik Ziggo had was mijn jitter tot wel 70 ms.(Net als bij meer buren)
Ook zijn verbindingen veel minder snel verzadigd.
Maakt het uit, ja als je gamende kinderen heb zeker, of zelf ook graag games ;)

Het is duidelijk dat Docsis gewoon achterhaald is, tuurlijk ze kunnen er met Docsis 4 nog een beetje extra snelheid uitpersen.
Maar alleen al qua kosten kan het gewoon niet concurreren met glasvezel op de lange termijn l.

Behalve voor de extra televisie kanalen en DVB-C is heeft Ziggo weinig te bieden aan de consument, en dat zie je aan de leegloop van klanten

[ Voor 18% gewijzigd door ArnoldSmit op 11-11-2025 17:11 ]

• Jay-B
  • Niet online
ArnoldSmit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:01:
[...]
En Ziggo zal niet zo goedkoop kunnen worden als glasvezel, omdat een Docsis netwerk veel duurder is om uit te baten en voor de prijs, daar is het merendeel van de klanten wel gevoelig voor.
Heb je ook een bewijs hiervoor? Neem je daar ook de kosten mee die zijn gemaakt voor de aanleg van glasvezel nu? Hier wordt zelfs verlies op gedraaid op sommige plekken. Ik zie weinig bronnen. Als je van 0 start kan ik me er iets bij voorstellen maar dat is hier niet het geval.
ArnoldSmit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:01:
[...]
toen ik Ziggo had was mijn jitter tot wel 70 ms.(Net als bij meer buren)
Dan is er sprake van een storing. Laten we niet dit soort flauwe voorbeelden gebruiken. Hier in de wijk hebben ze maanden met een klapperende verbinding gezeten omdat er een glasvezel niet in orde was. Ook compleet irrelevant voor deze discussie. Dat is geen kenmerk van het medium maar de staat van de infra.
Ook zijn verbindingen veel minder snel verzadigd.
Maakt het uit, ja als je gamende kinderen heb zeker, of zelf ook graag games ;)
Dit gaat weer over overboeking. Dat heeft wederom niet direct iets met het medium zelf te maken. Ook glasvezel kent een mate van overboeking zeker in het geval van XGS-PON. Over HFC is deze traditioneel hoger maar kijk om je heen en je ziet dat dit geen punt van discussie is. Bijna iedereen haalt zijn snelheid gewoon. Daar waar het wel een probleem wordt kunnen maatregelingen genomen worden. Maar dat geldt hetzelfde voor andere media, ook voor een glasvezelnetwerk. Gamen gaat prima over HFC.
Het is duidelijk dat Docsis gewoon achterhaald is, tuurlijk ze kunnen er met Docsis 4 nog een beetje extra snelheid uitpersen.
Maar alleen al qua kosten kan het gewoon niet concurreren met glasvezel op de lange termijn l.
Dat is dus onderdeel van de glasvezelpropaganda hier op tweakers. Doen alsof er een concurrentiestrijd gaande is op het gebied van infra. Die strijd is er niet. Ziggo legt glasvezel aan waar het zinvol is en wacht daar even mee waar dat nog niet hoeft. De ervaring die opgedaan wordt in de verschillende situaties (ftth (zowel compleet in eigen beheer als wederverkoper) vs fttc vs RFoG zorgt voor een schat aan ervaring en inzicht zowel technisch als commercieel. Het is nu vooral een concurrentiestrijd tussen providers met een verschillend aanbod. De onderliggende infra boeit de gemiddelde Nederlander niet. Zo lang het maar werkt tegen een acceptabele prijs. Dat laatste is iets waar aan gewerkt moet worden en de eerste signalen zijn positief.

[ Voor 7% gewijzigd door Jay-B op 11-11-2025 17:47 ]

• ArnoldSmit
  • Nu online
Jay-B schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:32:
[...]

Heb je ook een bewijs hiervoor? Neem je daar ook de kosten mee die zijn gemaakt voor de aanleg van glasvezel nu? Hier wordt zelfs verlies op gedraaid op sommige plekken. Ik zie weinig bronnen. Als je van 0 start kan ik me er iets bij voorstellen maar dat is hier niet het geval.

[...]

Dan is er sprake van een storing. Laten we niet dit soort flauwe voorbeelden gebruiken. Hier in de wijk hebben ze maanden met een klapperende verbinding gezeten omdat er een glasvezel niet in orde was. Ook compleet irrelevant voor deze discussie. Dat is geen kenmerk van het medium maar de staat van de infra.

[...]

Dit gaat weer over overboeking. Dat heeft wederom niet direct iets met het medium zelf te maken. Ook glasvezel kent een mate van overboeking zeker in het geval van XGS-PON. Over HFC is deze traditioneel hoger maar kijk om je heen en je ziet dat dit geen punt van discussie is. Bijna iedereen haalt zijn snelheid gewoon. Daar waar het wel een probleem wordt kunnen maatregelingen genomen worden. Maar dat geldt hetzelfde voor andere media, ook voor een glasvezelnetwerk. Gamen gaat prima over HFC.

[...]

Dat is dus onderdeel van de glasvezelpropaganda hier op tweakers. Doen alsof er een concurrentiestrijd gaande is op het gebied van infra. Die strijd is er niet. Ziggo legt glasvezel aan waar het zinvol is en wacht daar even mee waar dat nog niet hoeft. De ervaring die opgedaan wordt in de verschillende situaties (ftth (zowel compleet in eigen beheer als wederverkoper) vs fttc vs RFoG zorgt voor een schat aan ervaring en inzicht zowel technisch als commercieel. Het is nu vooral een concurrentiestrijd tussen providers met een verschillend aanbod. De onderliggende infra boeit de gemiddelde Nederlander niet. Zo lang het maar werkt tegen een acceptabele prijs. Dat laatste is iets waar aan gewerkt moet worden en de eerste signalen zijn positief.
Heb je ook een bewijs hiervoor?
Ja zeker ik gebruik dit als bron https://www.researchgate....tween_DSL_DOCSIS_and_POIn het kort:
DOCSIS vs PON:
  • DOCSIS blijft asymmetrisch en afhankelijk van actieve versterkers.
  • PON levert symmetrische snelheden, lagere energiekosten en minder storingsgevoeligheid.
  • PON is toekomstbestendig; DOCSIS 4.0 is een tussenoplossing voor bestaande kabelnetten.
  • Fiber heeft ook een betere consumentenperceptie (premiumkwaliteit, hogere stabiliteit).
Actieve componenten zoals versterkers. kosten meer stroom, meer OPEX kosten en moeten vaker vervangen worden, bij nieuwe Docsis varianten en gewoon omdat ze de defect gaan.
PON daarintegen, XGS-PON 10GB upgraden naar 25GB, geen probleem nieuwe OLT in de centrale, ONT naar de klant, upgrade klaar, geen versterkers die moeten worden vervangen of stroom kosten.
En dit economische voordeel werkt maand na maand, jaar na jaar door.
- Voor de klant het voordeel die kan een goedkoper abonnement afsluiten, en objectief meer internet krijgen, upload lage ping, wat heeft Docsis dan nog te bieden voor de klant en de aanbieder, behalve dat het er al licht ?

Onderstaand is ook het advies wat er word gegeven, conclusie is duidelijk
6. Strategische Aanbeveling
  • Beleidsmakers en providers dienen:
  • Investeringen te heroriënteren naar PON/fiber voor duurzame infrastructuur.
  • DSL enkel te behouden als tijdelijke oplossing.
  • DOCSIS te gebruiken als overgangsfase in gebieden met bestaande HFC-netten.
Langetermijnfocus: symmetrisch breedband, lage latency, hoge betrouwbaarheid ter ondersteuning van 5G, IoT en cloud-applicaties.

7. Citaat

“Fiber is not a luxury anymore—it’s the architectural backbone of the digital age.” – N. Rath (2025)

Jij noemt de storingen / hoge ping niet relevant, is het wel, en voor de mensen die daar hinder van ondervinden en voor the word to mouth publicity, bovendien is het vaker voorgekomen op meerdere plekken.

Jij zegt:
Dit gaat weer over overboeking. Dat heeft wederom niet direct iets met het medium zelf te maken. Ook glasvezel kent een mate van overboeking zeker in het geval van XGS-PON. Over HFC is deze traditioneel hoger maar kijk om je heen en je ziet dat dit geen punt van discussie is. B
Bij Odido, TriNED en KPN merk ik niets van de overboeking, toen ik nog Ziggo had merkte dat zeker wel rond etenstijd en daarna, verbinding was langzamer, dus bij Ziggo was dat zeker wel relevant.(in diverse gebieden zeg ik uit ervaring)
Over HFC is deze traditioneel hoger maar kijk om je heen en je ziet dat dit geen punt van discussie is. Bijna iedereen haalt zijn snelheid gewoon.
Is wel een punt van discussie, bij ons in de wijk de reden dat eigenlijk iedereen behalve de oude van dagen zijn opgestapt bij Ziggo.
De onderliggende infra boeit de gemiddelde Nederlander niet. Zo lang het maar werkt tegen een acceptabele prijs.
Laat ik alleen op het argument prijs in gaan, door de hogere Opex kosten kan Ziggo nauwelijks concurreren met de glasvezel aanbieders, mensen vinden de prijzen van Ziggo niet acceptabel, een van de hoofdredenen om over te stappen.
Dat is dus onderdeel van de glasvezelpropaganda hier op tweakers. Doen alsof er een concurrentiestrijd gaande is op het gebied van infra. Die strijd is er niet.
Zijn gewoon feiten, geen propaganda, daarvoor zijn we op tweakers om techniek te bespreken en te vergelijken.
En je zit hier in het Ziggo glasvezel topic ;)
Aanvullend ben ik het met je eens dat die strijd er niet is, zodra er glasvezel komt in een gebied, stappen mensen over:
https://www.totaaltv.nl/n...k-waar-de-klappen-vallen/

https://www.totaaltv.nl/n...oor-samenwerking-krijgen/

Vind het overigens prima om dit gesprek inhoudelijk voort te zetten, maar ik hoop wel op inhoudelijk sterkere argumenten van jou zijde, je reactie zit in mijn beleving tegen realiteits ontkenning aan.

[ Voor 9% gewijzigd door ArnoldSmit op 11-11-2025 20:48 ]

• Jay-B
  • Niet online
ArnoldSmit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:27:
[...]

Heb je ook een bewijs hiervoor?
Ja zeker ik gebruik dit als bron https://www.researchgate....tween_DSL_DOCSIS_and_POIn het kort:
DOCSIS vs PON:
  • DOCSIS blijft asymmetrisch en afhankelijk van actieve versterkers.
  • PON levert symmetrische snelheden, lagere energiekosten en minder storingsgevoeligheid.
  • PON is toekomstbestendig; DOCSIS 4.0 is een tussenoplossing voor bestaande kabelnetten.
  • Fiber heeft ook een betere consumentenperceptie (premiumkwaliteit, hogere stabiliteit).
Actieve componenten zoals versterkers. kosten meer stroom, meer OPEX kosten en moeten vaker vervangen worden, bij nieuwe Docsis varianten en gewoon omdat ze de defect gaan.
PON daarintegen, XGS-PON 10GB upgraden naar 25GB, geen probleem nieuwe OLT in de centrale, ONT naar de klant, upgrade klaar, geen versterkers die moeten worden vervangen of stroom kosten.
En dit economische voordeel werkt maand na maand, jaar na jaar door.
- Voor de klant het voordeel die kan een goedkoper abonnement afsluiten, en objectief meer internet krijgen, upload lage ping, wat heeft Docsis dan nog te bieden voor de klant en de aanbieder, behalve dat het er al licht ?

Onderstaand is ook het advies wat er word gegeven, conclusie is duidelijk
6. Strategische Aanbeveling
  • Beleidsmakers en providers dienen:
  • Investeringen te heroriënteren naar PON/fiber voor duurzame infrastructuur.
  • DSL enkel te behouden als tijdelijke oplossing.
  • DOCSIS te gebruiken als overgangsfase in gebieden met bestaande HFC-netten.
Langetermijnfocus: symmetrisch breedband, lage latency, hoge betrouwbaarheid ter ondersteuning van 5G, IoT en cloud-applicaties.

7. Citaat

“Fiber is not a luxury anymore—it’s the architectural backbone of the digital age.” – N. Rath (2025)
Magertjes, dit gaat voornamelijk over de operationele kosten. Daar hoeven we geen discussie over te hebben, dat geloof ik wel. Voor het gemak laat je de initiële setupkosten maar even achterwege. In het totale kostenplaatje komt dat glasvezelnetwerk niet aanwaaien. Dit is nu precies de reden waarom Ziggo niet in één keer alles verglaasd. Het is kapitaalintensief en van die kosten staan niet vast dat die makkelijk terug te verdienen zijn, vraag maar aan KPN.
Jij noemt de storingen / hoge ping niet relevant, is het wel, en voor de mensen die daar hinder van ondervinden en voor the word to mouth publicity, bovendien is het vaker voorgekomen op meerdere plekken.
Niet voor de discussie of iets stabieler is of niet. Als je infra niet op orde is geeft elk medium storing. Glasvezel, HFC, UTP het maakt niet uit. Dat is geen argument voor die discussie. Het enige argument wat je zou kunnen geven is dat HFC meer actieve componenten heeft en er langer ligt. Dit verhoogt statistisch gezien de kans op een storing. In de praktijk ligt het anders. Je moet maar net Odido klant zijn en een paar flinke storingen hebben gehad afgelopen jaar of last hebben van een instabiele ONT.. Mijn uptime is in die tijd vrijwel zeker hoger geweest. Glasvezel kan heel stabiel zijn. Maar het verheffen tot utopisch engelenhaar gesmeden bij maanlicht is wat overdreven.
Jij zegt:
[...]
Bij Odido, TriNED en KPN merk ik niets van de overboeking, toen ik nog Ziggo had merkte dat zeker wel rond etenstijd en daarna, verbinding was langzamer, dus bij Ziggo was dat zeker wel relevant.(in diverse gebieden zeg ik uit ervaring)
[...]
Ja geen idee. Weleens een melding van gemaakt? Misschien zat je toevallig op een drukker segment? Ik doe dagelijk speedtesten op prime time. Nog nooit een vertraging meegemaakt. Dat wil niet zeggen dat het niet kan in de praktijk. Maar nogmaals. Zwak argument om hier in te brengen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJJ-nf-IB1Jkv7_0uWF7V1N5Hm8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SPopSs2zGeupYo6mdYynDysc.png?f=user_large
Laat ik alleen op het argument prijs in gaan, door de hogere Opex kosten kan Ziggo nauwelijks concurreren met de glasvezel aanbieders, mensen vinden de prijzen van Ziggo niet acceptabel, een van de hoofdredenen om over te stappen.
Dat Ziggo duur gevonden wordt of werd is een feit. Maar voor de rest. Hoe kom je aan deze wijsheid? Vind het knap dat iemand achter een bureau op een zolderkamertje even beredeneert dat door opex kosten Ziggo niet kan concurreren. Heb je dat ergens gelezen of jouw eigen analyse uit de gepubliceerde cijfers?
[...]
Zijn gewoon feiten, geen propaganda, daarvoor zijn we op tweakers om techniek te bespreken en te vergelijken.
En je zit hier in het Ziggo glasvezel topic ;)
Aanvullend ben ik het met je eens dat die strijd er niet is, zodra er glasvezel komt in een gebied, stappen mensen over:
https://www.totaaltv.nl/n...k-waar-de-klappen-vallen/

https://www.totaaltv.nl/n...oor-samenwerking-krijgen/
Ja, maar niet omdat men zo graag glasvezel wil hebben. Dat komt doordat er plots veel meer concurrentie is. Ook hier is de discussie glasvezel vs HFC weer totaal niet van toepassing. Zelfs Jarco van de door jouw benoemde site moest dit op een gegeven moment toch vermelden ondanks dat hij vaak gekleurd in het nadeel van Ziggo publiceert zoals je in jouw linkjes kan lezen. Men stap niet over voor de upload, niet voor het hebben van glasvezel maar door de prijswaardeperceptie. Iets waar Ziggo wat aan kan doen:

https://www.totaaltv.nl/n...tor-bij-providerhoppen--/
Vind het overigens prima om dit gesprek inhoudelijk voort te zetten, maar ik hoop wel op inhoudelijk sterkere argumenten van jou zijde, je reactie zit in mijn beleving tegen realiteits ontkenning aan.
Insgelijks. Volgens mij is je doel nog steeds om proberen te bewijzen dat HFC achterhaald is (wat overigens al 10 jaar geclaimed wordt). Ik probeer objectief te zijn. Ik denk oprecht dat glasvezel op de lange termijn het meest kostenefficiënt is en toekomst vaster. Daarom legt Ziggo het zelf ook aan waar economisch interessant. Maar HFC is bij lange na nog niet achterhaald zolang er miljoenen mensen een stabiele en werkende verbinding hebben. Daar komt ook nog bij dat de TV-dienst in zijn algemeenheid nog hoog aangeschreven staat. De komende 10 tot 15 jaar zal HFC nog gewoon bestaan. Daar verandert deze discussie niets aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Jay-B op 12-11-2025 00:40 ]

• ArnoldSmit
  • Nu online
Jay-B schreef op woensdag 12 november 2025 @ 00:23:
[...]

Magertjes, dit gaat voornamelijk over de operationele kosten. Daar hoeven we geen discussie over te hebben, dat geloof ik wel. Voor het gemak laat je de initiële setupkosten maar even achterwege. In het totale kostenplaatje komt dat glasvezelnetwerk niet aanwaaien. Dit is nu precies de reden waarom Ziggo niet in één keer alles verglaasd. Het is kapitaalintensief en van die kosten staan niet vast dat die makkelijk terug te verdienen zijn, vraag maar aan KPN.
https://www.totaaltv.nl/n...ntenuitstroom-te-stoppen/
  • De grote vraag is natuurlijk of Ziggo het laatste deel van wijkkast tot huisaansluiting moet verglazen? Dit is natuurlijk de meest ideale situatie. Maar ook de meest onrealistische. Ziggo heeft de slag met glasvezel gemist. En nu toch volledig gaan verglazen is achter de feiten aanlopen. Ziggo zou dan het vierde glasvezelnetwerk in Nederland worden. De kosten voor het verglazen zijn ook veel hoger dan voorheen. Niet alleen de loon- en materiaalkosten zijn hoger. Maar het investeringsklimaat is minder gunstig.
Ziggo zit met een probleem, ze hebben het geld niet om te gaan verglazen, je leest om die reden ook niets terug dat Ziggo bestaande DOCSIS netwerken verglaast.
De bestaande glasvezel netwerken zijn grotendeels betaald door pensioenfondsen, want de waarde van dergelijke netwerken groeien mooi mee met de inflatie, zie ook Glaspoort van KPN.
Ziggo heeft hier in feite de boot gemist, blijven dus met aanzienlijk hogere OPEX kosten zitten.
Terwijl de concusrentie internet tegen een lagere prijs kan aanbieden met hogere winst marges
Ja geen idee. Weleens een melding van gemaakt? Misschien zat je toevallig op een drukker segment? Ik doe dagelijk speedtesten op prime time
Ja meerdere mijn buren ook, heb Ziggo ook de kans gegeven om het op te lossen, aan het signaal lag het niet, 2 modems gehad.
Toen ODF de glasvezel kabel naar binnen bracht, ben ik over gestapt, probleem speelde namelijk al langer in deze buurt, collega van me die had het zelfde probleem, woonde in een andere stad.
Dat Ziggo duur gevonden wordt of werd is een feit. Maar voor de rest. Hoe kom je aan deze wijsheid? Vind het knap dat iemand achter een bureau op een zolderkamertje even beredeneert dat door opex kosten Ziggo niet kan concurreren.
Zo kom ik aan deze deze wijsheid, marktonderzoeken lezen ;)
https://www.researchgate....tween_DSL_DOCSIS_and_POIn
Ik heb het niet berekend, markt onderzoekers hebben berekend dat de OPEX kosten veel hoger liggen.
En dat een DOCSIS netwerk als overgangs netwerk moet worden gezien anno nu.
Aan het consumenten gedrag zie je dit ook, mensen stappen over van Ziggo naar glas zodra het word aangelegd, de eerder benoemde leegloop
Maar omdat je moeilijk te overtuigen bent, heb ik nog een bron die laat zien dat de OPEX 2 X zo hoog licht bij Docsis:
https://www.nokia.com/asset/f/212667/
Pagina 8 van 9, plaatje kan niet duidelijker.
(overigens een zwakte bod van je om het op de persoon te spelen, hoop dat je dit in het vervolg achterwege laat, nogal kinderachtig)
Insgelijks. Volgens mij is je doel nog steeds om proberen te bewijzen dat HFC achterhaald is
Het HFC netwerk is achterhaald, zowel kosten technisch (OPEX) en qua consumenten perceptie.
Ziggo had zoals eerder benoemd eerder moeten inzetten op verglazing, nu word dat steeds moeilijker voor ze.
De kosten van zo een netwerk aanleggen stijgen vanwege de inflatie, en Ziggo heeft minder inkomsten omdat klanten blijven weglopen.
En hogere OPEX kosten die ze over minder bestaande klanten kunnen verdelen, dus die overstap voor Ziggo wordt moeilijker naarmate de tijd verstrijkt.
Ziggo heeft zelf ook geen glasvezel projecten waarmee ze bestaande aansluitingen verglazen, ze lopen hopeloos achter de muziek aan.

[ Voor 5% gewijzigd door ArnoldSmit op 12-11-2025 11:21 ]

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:18
Ziggo moet zo snel mogelijk zien dat ze op diverse netwerken beschikbaar gaan komen, ODF, Delta etc. Dan zou al schelen voor Ziggo. En dan een strategie bepalen voor de overgebleven aansluitingen. Dat is maar verder aanmodderen met Docsis en gewoon steeds twee jaar achterlopen, dat gaat niet werken.

De prijzen van internet zijn bij Delta en Odido verlaagd. Bij Ziggo zie ik dat niet zo maar gebeuren. Wanneer Ziggo opeens sterk in de prijzen moet gaan snijden dan moet ik nog zien of Ziggo over 2 jaar nog bestaat.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• ArnoldSmit
  • Nu online
Sjakie0101 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:27:
Ziggo moet zo snel mogelijk zien dat ze op diverse netwerken beschikbaar gaan komen, ODF, Delta etc. Dan zou al schelen voor Ziggo. En dan een strategie bepalen voor de overgebleven aansluitingen. Dat is maar verder aanmodderen met Docsis en gewoon steeds twee jaar achterlopen, dat gaat niet werken.

De prijzen van internet zijn bij Delta en Odido verlaagd. Bij Ziggo zie ik dat niet zo maar gebeuren. Wanneer Ziggo opeens sterk in de prijzen moet gaan snijden dan moet ik nog zien of Ziggo over 2 jaar nog bestaat.
Ik denk dat je helemaal gelijk heb, hun bestaande Docsis netwerk stelt ze niet instaat om qua kosten te kunnen concurreren, en ook niet qua klant perceptie.

Terwijl Ziggo nog best wel goede USP's heeft, DVB-C, zouden ze ook via glasvezel kunnen leveren.
(Doen ze helaas niet)
De Next mini zijn klanten meer tevreden over qua gebruiksgemak dat de Andriod tegenhangers van hun concurrenten.
En de sportkanelen en specifieke content.
Denk dat Ziggo nog wel bestaat over een aantal jaren, maar als ze niet snel een betere strategie omarmen zullen ze nauwelijks nog relevant zijn in de Nederlandse markt, dat verval is al een tijdje gaande.

• RobertMe
Sjakie0101 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:27:
Wellicht je eerst informeren voordat je zomaar wat post? nieuws: Ziggo verlaagt prijzen van internetabo's, 1Gbit/s blijft nipt duurder...
En die goedkopere pakketten zijn geïntroduceerd aan het begin van het jaar, voordat ze een inflatiecorrectie deden op de oude pakketten. Effectief is de prijsverlaging toen van ~€5 nu dus nog iets hoger (/grotere verlaging). Als in: als je tin maart/april over stapte van de oude naar de nieuwe pakketten bespaarde je €5, stap je nu over van de oude naar de nieuwe is de prijsverlaging groter doordat het oude pakket duurder is geworden maar het nieuwe nog hetzelfde kost.

En ga je de meest basic vorm van TV meerekenen is Ziggo niet eens zo duur. Ik meen €7 om Ziggo Go (incl 7 dagen terugkijken) te krijgen bovenop internet only (waar DVB-C al bij is inbegrepen "gratis en voor niks"). Bij KPN / Odido / Delta betaal je voor TV minimaal iets van €12,50. Dan is Ziggo dus €5 goedkoper. Waardoor de prijzen van internet + TV misschien een euro of 2, 3 verschillen tussen Ziggo, KPN en Delta en ik meen niet altijd in het nadeel van Ziggo (zelf de vergelijking vorige maand nog gedaan na de prijsverlaging van Delta (begin dit jaar aangesloten) en met Glasploort die 2 weken terug de vezel tot de voordeur hebben gebracht)

• jongetje
  • Nu online
Kom op mensen, dit topic is om ervaringen met de glasvezel aansluitingen te bespreken. Niet eindeloos discussiëren wanneer en of Ziggo al dan niet moet verglazen ed.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
jongetje schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:55:
Kom op mensen, dit topic is om ervaringen met de glasvezel aansluitingen te bespreken. Niet eindeloos discussiëren wanneer en of Ziggo al dan niet moet verglazen ed.
Ik was onderweg om dit zelf te typen, dus bij deze even een quote voor het gemak. De discussie hierboven is erg interessant, maar gelieve er een los topic voor aan te maken als er behoefte is aan verder discussiëren. Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen met glasvezel.

• Jay-B
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:55:
Inderdaad, probeerde ik eerder ook al aan te geven. Ik ga er verder niet meer op in. Let's agree to disagree. Maar één ding wel even duidelijk maken.
ArnoldSmit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:03:
(overigens een zwakte bod van je om het op de persoon te spelen, hoop dat je dit in het vervolg achterwege laat, nogal kinderachtig)
Geen idee waar dit over gaat. Heeft het te maken met de beeldvorming over de zolderkamer? Stuur dan even een pm om opheldering te vragen. Dit heeft niets met een persoonlijke aanval te maken.

• ArnoldSmit
  • Nu online
rens-br schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:08:
[...]

[mbr]Ik was onderweg om dit zelf te typen, dus bij deze even een quote voor het gemak. De discussie hierboven is erg interessant, maar gelieve er een los topic voor aan te maken als er behoefte is aan verder discussiëren. Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen met glasvezel.[/]
Van mijn kant heb ik geen behoefte om deze discussie voort te zetten.
Feitelijk heb ik mijn mening onderbouwd vanuit meerdere invalshoeken, dus de kous is daarmee wel af voor me aangaande Docsis vs XGS-pon.

• ArnoldSmit
  • Nu online
Jay-B schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:02:
[...]

Inderdaad, probeerde ik eerder ook al aan te geven. Ik ga er verder niet meer op in. Let's agree to disagree. Maar één ding wel even duidelijk maken.

[...]

Geen idee waar dit over gaat. Heeft het te maken met de beeldvorming over de zolderkamer? Stuur dan even een pm om opheldering te vragen. Dit heeft niets met een persoonlijke aanval te maken.
Ik ga het hierop gooien agree to disagree.
Verdere voortzetting hier of elders van dit gesprek lijkt me niet heel zinvol.
In dit topic wil ik me vanaf nu beperken tot de technische details van Ziggo zijn XGS-pon netwerk, en Docsis buiten de gesprekken houden.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot glasvezel, andere onderwerpen horen thuis in:
- Coax: [Ziggo coax] Ervaringen & Discussie - Deel 11
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen