[Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 06:25
John767 schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:05:
[...]

Dit is inderdaad hetzelfde pakket zoals in Edam-Volendam, alleen kregen wij er dan nog een extra module bij om over de huisaansluiting te schuiven (vanwege algemeen XGS-PON netwerk). En dat modem gaat helaas niet in bridge mode.

Het verhaal klopt wel deels, want je kunt er een eigen modem of ONT op aansluiten. Alleen is het niet zoals wij tweakers dan hadden gehoopt "plug and play" naar eigen router, maar wel met ondersteuning vanuit Ziggo.
Dus resumé, als je in Edam Volendam glasvezel wilt van ziggo kun je geen eigen router gebruiken ? Lees ik dat zo goed ?
Zou jammer zijn want daar heb ik juist een Ubiquiti dream machine pro voor gekocht.
Momenteel heb ik nog kabel met een modem wat in bridge staat maar wil eigenlijk over naar glasvezel omdat dat prijstechnisch wat aantrekkelijker is, kan gelijk de CAI de deur uit.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:03
Freubel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:21:
[...]

Dus resumé, als je in Edam Volendam glasvezel wilt van ziggo kun je geen eigen router gebruiken ? Lees ik dat zo goed ?
Zou jammer zijn want daar heb ik juist een Ubiquiti dream machine pro voor gekocht.
Momenteel heb ik nog kabel met een modem wat in bridge staat maar wil eigenlijk over naar glasvezel omdat dat prijstechnisch wat aantrekkelijker is, kan gelijk de CAI de deur uit.
Dat is niet gezegd. Heb nog geen tijd gehad om het te testen. En anderen ook niet, want deze situatie is nogal uitzonderlijk bij Ziggo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:59

robertwebbe

Robert Webbe

@Freubel Natuurlijk kun je wel je eigen router gebruiken. Alleen… het ligt hem eraan hoever je wilt gaan qua mogelijkheden. Sommigen zullen geheel tevreden zijn als ze hun eigen router via DMZ aansluiten. Maar wil je gehele controle, schaf dan een eigen SFP+ ONT aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_chip
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-08 18:43
[...]

bridge mode is er nog niet
maar je kan altijd nog de eigen router in een dmz zetten op het modem zelf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haakneus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 22:02
Zie net ook dat ik in Obdam op de glasvezel-only van Ziggo, geen IP adres heb van de Ziggo, maar van Esprit Telecom B.V.

Whois informatie:

% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See https://docs.db.ripe.net/terms-conditions.html

% Information related to '89.220.0.0 - 89.220.31.255'

% Abuse contact for '89.220.0.0 - 89.220.31.255' is 'abuse@ziggo.nl'

inetnum: 89.220.0.0 - 89.220.31.255
netname: ET-Core-001
country: NL
admin-c: QIP1-RIPE
tech-c: QIP1-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: QINIP-MNT
created: 2018-01-03T14:22:25Z
last-modified: 2018-01-03T14:22:25Z
source: RIPE

role: QINIP OPERATIONS
address: Esprit Telecom B.V.
address: Postbus 43048
address: 3540 AA Utrecht
address: The Netherlands
phone: +31 88 0068000
fax-no: +31 88 0068001
e-mail: operations@qinip.net
e-mail: netops.esprit@vodafoneziggo.com
abuse-mailbox: abuse@qinip.net
admin-c: SS2561-RIPE
tech-c: DS7073-RIPE
tech-c: SS2561-RIPE
tech-c: RR9897-RIPE
nic-hdl: QIP1-RIPE
notify: beheer@qinip.net
mnt-by: QINIP-MNT
created: 2002-11-15T13:32:38Z
last-modified: 2021-05-31T13:14:08Z

% Information related to '89.220.0.0/17AS33915'

route: 89.220.0.0/17
origin: AS33915
mnt-by: MNT-LGI
mnt-by: TNF-MNT
created: 2023-10-25T11:25:10Z
last-modified: 2023-10-25T11:25:27Z

% This query was served by the RIPE Database Query Service version 1.117 (DEXTER)

[ Voor 7% gewijzigd door Haakneus op 22-04-2025 22:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Haakneus schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:30:
Zie net ook dat ik in Obdam op de glasvezel-only van Ziggo, geen IP adres heb van de Ziggo, maar van Esprit Telecom B.V.
Dat is niet zo heel gek:

nieuws: Ziggo neemt bedrijf voor zakelijke telefonie Esprit Telecom over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-08 11:50
[...]

Je kan een eigen SFP proberen waarvan je het PON-ID kan aanpassen naar dat van de ONT die je van Ziggo krijgt, schijnt dat je als je je UDM instelt voor vlan 100 dat je via dhcp een ip adres krijgt:

Met de 8311 firmware op de WAS 110 kan dat:
https://pon.wiki/guides/i...-firmware-on-the-was-110/

https://pon.wiki/guides/m...e-8311-community-firmware

[ Voor 6% gewijzigd door ArnoldSmit op 24-04-2025 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik zou PON-ID cloning uitsluitend doen als er geen andere oplossing is. Ziggo biedt gewoon de mogelijkheid om je eigen SFP te kunnen registreren, dan waarom zou je? Cloning gaat geheid voor problemen zorgen als er bijvoorbeeld een update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
robertwebbe schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:32:
Ik zou PON-ID cloning uitsluitend doen als er geen andere oplossing is. Ziggo biedt gewoon de mogelijkheid om je eigen SFP te kunnen registreren, dan waarom zou je? Cloning gaat geheid voor problemen zorgen als er bijvoorbeeld een update is.
Goede aanvulling, en je heb helemaal gelijk.
Ik wist niet dat Ziggo die mogelijkheid gaf, heb je meer informatie ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@ArnoldSmit

Via dit formulier kun je je eigen XGS-PON ONT aanmelden bij Ziggo:
https://www.ziggo.nl/klan...en-modem/contactformulier

In het veld 'Mijn verzoek' vul je bijvoorbeeld in: "Ik wil graag mijn eigen XGS-PON glasvezel ONT aanmelden. Het betreft een Zaram ZXOS11NPI met PON-ID ZRMT21090312."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
En dan nu de sleutelvraag: heeft @Haakneus een particulier of zakelijk abo?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haakneus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 22:02
Lrrr schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 00:38:
[...]

En dan nu de sleutelvraag: heeft @Haakneus een particulier of zakelijk abo?
Particulier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freubel
@John767 Had jij intussen tijd gehad om je hier verder in te verdiepen ? Of heb je de Ubiquiti in de DMZ gezet en het zo gelaten ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John767
Freubel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:26:
@John767 Had jij intussen tijd gehad om je hier verder in te verdiepen ? Of heb je de Ubiquiti in de DMZ gezet en het zo gelaten ?
Op dit moment inderdaad de Ubiquiti in de DMZ, en ook heel weinig tijd om er even mee te gaan knutselen.

En stiekem de tijd die er wel is even genieten van het weer 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raiden1985
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-08 23:14
Als het off-topic is let me know, maar hoe weet je of Ziggo dit overweegt bij het nieuwbouwproject waar je een huis gekocht hebt?

Ons nieuwbouwhuis in Nieuwegein wordt op dit moment gebouwd, het is een project in het midden van een bestaande wijk. Via www.mijnaansluiting.nl aanvraag gedaan voor Ziggo en KPN waarbij de Ziggo aanvraag geweigerd is, ik moet nog even in de telefoon klimmen om uit te vinden waarom :-)

Enig extra info zou fijn :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Als het in een bestaande wijk met coax is, dan zal het denk ik vrij zeker een coax aansluiting worden. Als het een gehele nieuwe wijk is, en er moet een nieuwe kabel naar toe gelegd worden, dan denk ik glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
John767 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:35:
[...]

Op dit moment inderdaad de Ubiquiti in de DMZ, en ook heel weinig tijd om er even mee te gaan knutselen.

En stiekem de tijd die er wel is even genieten van het weer 8)
Nou hier intussen ook de overstap gemaakt naar glasvezel. Ik had hier een UDM pro voor aangeschaft maar die paste achteraf niet in de meterkast, tenminste niet op een acceptabele manier. Dus wetende dat het modem voorlopig niet in bridge mode kan dus maar een UCG max gekocht en die in de meterkast geknutseld. Wat ook weer tot een soort rabbit hole heeft geleid want die moest ook hoognodig eens aangepakt worden. Intussen draait alles als een zonnetje. Heeft even geduurd, heeft wat gekost maar eind goed al goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Freubel schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:57:
[...]

Nou hier intussen ook de overstap gemaakt naar glasvezel. Ik had hier een UDM pro voor aangeschaft maar die paste achteraf niet in de meterkast, tenminste niet op een acceptabele manier. Dus wetende dat het modem voorlopig niet in bridge mode kan dus maar een UCG max gekocht en die in de meterkast geknutseld. Wat ook weer tot een soort rabbit hole heeft geleid want die moest ook hoognodig eens aangepakt worden. Intussen draait alles als een zonnetje. Heeft even geduurd, heeft wat gekost maar eind goed al goed. :)
Modem met DMZ, of nog een eigen ONT er tussen voor echt bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
John767 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Modem met DMZ, of nog een eigen ONT er tussen voor echt bridge?
Modem met DMZ, dat was denk ik toch de makkelijkste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaney02005
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-06 17:11
Nou al die converters is 10 keer 0 , ben paar jaar geleden van alles van ziggo afgestapt .

Woon in een flat 18 hoog met puur glasvezelnetwerk erin , en ziggo weigerde nog altijd dit netwerk te gebruiken , ik woon 7 hoog , een oud bekende van mij woont sinds kort op 17 hoog , de hele flat van bijna 100 adressen word bedient via een enkele centrale Ziggo centrale . En word via de koperen kabel de flat ingestroomd . Des te hoger je zit des te minder snelheid je krijgt heb je een abbo van 500mbs af en toe krijg je maar 100 of minder mbs , wegens de hoogte , ik zit nu op iets duurder pakket van KPN en tja puur glasvezel altijd zelfde snelheid gewoon perfect , en Ziggo blijft weigeren dit KPN glasvezel netwerk te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

shaney02005 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:11:
Nou al die converters is 10 keer 0 , ben paar jaar geleden van alles van ziggo afgestapt .

Woon in een flat 18 hoog met puur glasvezelnetwerk erin , en ziggo weigerde nog altijd dit netwerk te gebruiken , ik woon 7 hoog , een oud bekende van mij woont sinds kort op 17 hoog , de hele flat van bijna 100 adressen word bedient via een enkele centrale Ziggo centrale . En word via de koperen kabel de flat ingestroomd . Des te hoger je zit des te minder snelheid je krijgt heb je een abbo van 500mbs af en toe krijg je maar 100 of minder mbs , wegens de hoogte , ik zit nu op iets duurder pakket van KPN en tja puur glasvezel altijd zelfde snelheid gewoon perfect , en Ziggo blijft weigeren dit KPN glasvezel netwerk te gebruiken
Kan aan mij liggen, maar Ziggo gebruikt toch nergens een ander netwerk dan hun eigen :?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:57

Roetzen

he.net Certified Sage

MeNTaL_TO schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:23:
[...]

Kan aan mij liggen, maar Ziggo gebruikt toch nergens een ander netwerk dan hun eigen :?
Dat gaat veranderen. Vanaf volgend jaar gaat Ziggo ook leveren via de glasvezel van Delta. Daar waar ze geen coax hebben liggen. Interessante draai!

https://www.nu.nl/tech/63...zelnetwerk-van-delta.html

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:12
Roetzen schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:06:
[...]

Dat gaat veranderen. Vanaf volgend jaar gaat Ziggo ook leveren via de glasvezel van Delta. Daar waar ze geen coax hebben liggen. Interessante draai!

https://www.nu.nl/tech/63...zelnetwerk-van-delta.html
Let maar op, ze stappen straks echt wel over op glasvezel maar nemen ze delta fiber gewoon over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:44
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:23:
[...]

Het glasvezelnetwerk in Edam-Volendam is van de gemeente en Glasdraad, niet van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Soppyscroll schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:15:
[...]

Let maar op, ze stappen straks echt wel over op glasvezel maar nemen ze delta fiber gewoon over
Als ze dat zouden willen is het maar de vraag of de ACM daar mee akkoord gaat. Want dan is er minder concurrentie.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe dit nu in de praktijk gaat uitwerken. Ziggo heeft als unique selling point DVB-C. Gaan ze dat dan ook via de glasvezel aanbieden? En zo niet wat is dan de meerwaarde voor de klant om voor Ziggo te kiezen ipv Delta? De prijs? Ziggo via de coax is relatief duur. Dus als ze via de glasvezel van Delta gaan leveren moet de prijs omlaag. Maar dan valt het prijsverschil op de plaatsen waar ze op de coax leveren weer meer op.

Interessant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_chip
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-08 18:43
Denk net als in Edam Volendam waar ze via glasvezel leveren dus IPTV only

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
Roetzen schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:27:
[...]

Als ze dat zouden willen is het maar de vraag of de ACM daar mee akkoord gaat. Want dan is er minder concurrentie.
Dat valt wel mee want zoveel plekken is er niet waar overlap is.

En KPN heeft ook al heel wat (lokale) glasvezel netwerken gekocht afgelopen jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:12
[...]

Ik ben overigens wel benieuwd hoe dit nu in de praktijk gaat uitwerken. Ziggo heeft als unique selling point DVB-C. Gaan ze dat dan ook via de glasvezel aanbieden? En zo niet wat is dan de meerwaarde voor de klant om voor Ziggo te kiezen ipv Delta? De prijs? Ziggo via de coax is relatief duur. Dus als ze via de glasvezel van Delta gaan leveren moet de prijs omlaag. Maar dan valt het prijsverschil op de plaatsen waar ze op de coax leveren weer meer op.

Interessant...
Ziggo is allang bezig met uitfaseren van dvb-c, en in Edam leveren ze al glasvezel modem icm next mini. Dus dat komt wel goed. Ook overname zie ik wel gebeuren icm netwerkproviders die nu ook al op delta netwerk zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@Soppyscroll
Als Ziggo dan alleen IP TV aanbiedt en geen DVB-C waarom zou je dan bij de keus tussen Ziggo over Delta en Delta over Delta kiezen voor Ziggo en niet voor Delta? Waar is dan het unique selling point van Ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:35
Roetzen schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 03:27:
@Soppyscroll
Als Ziggo dan alleen IP TV aanbiedt en geen DVB-C waarom zou je dan bij de keus tussen Ziggo over Delta en Delta over Delta kiezen voor Ziggo en niet voor Delta? Waar is dan het unique selling point van Ziggo?
Wat ik zo'n beetje lijk te lezen her en der is IPTV bij Ziggo nog steeds beter dan bij de concurrentie? Daarnaast doet de nieuwe, Android TV gebaseerde, TV box van Delta geen Netflix, en heb ik niks daarover gelezen bij de Next Mini.

En Ziggo zal vast geen CGNAT doen (bij Delta wel uit te zetten). En mogelijk levert Ziggo wel een ONT die in bridge kan? (Maar doen ze nu ook niet op eigen glasvezel, terwijl elke ISP op DFN wel de Nokia "ONT only" krijgt, behalve Delta zelf dan).

En daarnaast geldt jou vraag natuurlijk breder. Wat voegt Odido bv toe op DFN infra? Odido lijkt daarbij ook duurder te zijn dan Delta (en sowieso duurder dan Odido over ODF infra). En dan hebben ze ook nog geen IPv6. Of wat voegen Freedom / Glasnet / ... toe? En toch blijven die al jaren boven water, ondanks dat ze duurder zijn dan <hoofd ISP op infra waarover ze leveren>.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Roetzen Ik denk dat de grootste groep klanten helemaal niet weet wat dvb-c is. Die wil een kastje/app waarmee ze kunnen tv kjjken, terug kijken en (in de cloud) kunnen opnemen.
Laat je voor al deze zaken toch al een verbinding nodig hebben. Pushed Ziggo ook al een tijd de Next mini naar alle nieuwe en bestaande klanten. Wie kijkt er nog alleen maar puur dvbc zonder pauzeren, terugkijken en opnemen? Die groep is en wordt al kleiner. Maar die zal ook niet snel overstappen.

De grootste reden om bij een provider te blijven die ik voorbij zie komen is het mailadres waarbij ze het teveel moeite vinden om over te gaan naar een onafhankelijk mailadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04
Roetzen schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 03:27:
@Soppyscroll
DVB-C is eindig dat wordt gesteund met deze stap voorwaarts naar glasvezel -> IPTV en het al geruime tijd niet meer leveren van DVB-C ontvangers bij coax klanten: de grote NEXT. Het unieke verkoopargument van Ziggo, een ontzettend fijn te bedienen TV kastje. Alles zit zo logisch in elkaar, echt geweldig. Daarvoor adviseer ik een bepaald profiel gebruikers naar Ziggo.

KPN zet multicast de Hilversum streams 1:1 door, is dat dan matiger of beter dan DVB-C? Ik geniet erg van het rustige beeld van de 1:1 streams. Als "fallback" geeft KPN de unicast streams door net als bij de Ziggo NEXT mini bij Ziggo weet ik dat het H.265 is voor het grootste deel van de zenders. Die unicast streams zappen wel sneller ten opzichte van multicast.. Alle 3 de type provider streams zijn beter dan de NL-Ziet stream op mijn 50inch TV.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 12-06-2025 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

RobertMe schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 05:27:
[...]
Wat ik zo'n beetje lijk te lezen her en der is IPTV bij Ziggo nog steeds beter dan bij de concurrentie? Daarnaast doet de nieuwe, Android TV gebaseerde, TV box van Delta geen Netflix, en heb ik niks daarover gelezen bij de Next Mini.
De meningen zijn verdeeld. De kwaliteit van het beeld is ook moeilijk te vergelijken als je het niet naast elkaar kunt zetten of in elk geval snel kunt omschakelen. En volgens mij doet de Next Mni ook geen Netflex dus dan zul je het toch van de "smart" van de TV zelf moeten hebben. Net als voor NLZIET en NPO(plus)
En Ziggo zal vast geen CGNAT doen (bij Delta wel uit te zetten).
Zou het? En als het net als bij Delta uit te zetten is, is dat ook geen punt. Maar wees er niet zo zeker van. Overigens wordt IPv4 toch steeds minder acuut. Ziggo levert net als Delta volwaardig IPv6 en daar kan steeds meer mee.
En mogelijk levert Ziggo wel een ONT die in bridge kan? (Maar doen ze nu ook niet op eigen glasvezel, terwijl elke ISP op DFN wel de Nokia "ONT only" krijgt, behalve Delta zelf dan).
Misschien, misschien ook niet. Maar als je je eigen router wilt draaien dan is een echte losse ONT beter dan een modem/router in bridge. Voor de coax is die mogelijkheid er niet, er is geen "modem-only" voor DOCSIS. Dus moet je wel een modem/router in bridge zetten. Maar dat geeft alleen maar extra stroomverbruik en overhead. Dus de echte Tweaker regelt zelf wel een losse ONT. Wel zo makkelijk bij overschakelen naar een andere provider.
En daarnaast geldt jou vraag natuurlijk breder. Wat voegt Odido bv toe op DFN infra? Odido lijkt daarbij ook duurder te zijn dan Delta (en sowieso duurder dan Odido over ODF infra). En dan hebben ze ook nog geen IPv6. Of wat voegen Freedom / Glasnet / ... toe? En toch blijven die al jaren boven water, ondanks dat ze duurder zijn dan <hoofd ISP op infra waarover ze leveren>.
Inderdaad, je zou het ook breder kunnen stellen. Maar ja, dit topic gaat over Ziggo en glasvezel, dus daar houd ik het dan maar bij.

Nu ik er even over na denk kan ik toch wel iets bedenken waarom iemand naar Ziggo via Delta glasvezel zou overstappen: de welkomstkorting. En dan na een jaar weer terug naar Delta. Maar ja, op die manier krijgt Ziggo alleen maar klanten die op de welkomstkorting afkomen en die niet blijven. Dat lijkt me geen gezond verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

jongetje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:41:
@Roetzen Ik denk dat de grootste groep klanten helemaal niet weet wat dvb-c is. Die wil een kastje/app waarmee ze kunnen tv kjjken, terug kijken en (in de cloud) kunnen opnemen.
Laat je voor al deze zaken toch al een verbinding nodig hebben. Pushed Ziggo ook al een tijd de Next mini naar alle nieuwe en bestaande klanten. Wie kijkt er nog alleen maar puur dvbc zonder pauzeren, terugkijken en opnemen? Die groep is en wordt al kleiner. Maar die zal ook niet snel overstappen.
Inderdaad, ik behoor ook tot die slinkende groep. Direct DVB-C wordt hier gekeken naar het nieuws, actualiteiten en talkshows. De rest van de tijd staat ie op NL-ZIET.
De grootste reden om bij een provider te blijven die ik voorbij zie komen is het mailadres waarbij ze het teveel moeite vinden om over te gaan naar een onafhankelijk mailadres.
Maar daar heeft Ziggo nou net weer niets aan door via Delta glasvezel te gaan leveren. Ziggo heeft daar nu geen kabel liggen en dus ook geen klanten. E-mail adres houden is eerder een reden om NIET naar Ziggo te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:27
[...]
En zo niet wat is dan de meerwaarde voor de klant om voor Ziggo te kiezen ipv Delta? De prijs?
Het Vodafone/HN combi-voordeel zal mogelijk mensen wel voor Ziggo doen besluiten boven een andere ISP over het Delta-glas
Ziggo via de coax is relatief duur. Dus als ze via de glasvezel van Delta gaan leveren moet de prijs omlaag. Maar dan valt het prijsverschil op de plaatsen waar ze op de coax leveren weer meer op.
Ik vind Ziggo echt niet heel veel duurder dan vergelijkbare glasvezelabonnementen (upload snelheid daargelaten). Na de actieperiode betaal je bij de meeste ISP's ongeveer evenveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
@Roetzen De Next Mini doet gewoon Netflix, Prime, Disney+, HBO en SkyShowtime. Zal ik er vast nog wel eentje vergeten zijn.

Ik ben na 13 jaar Ziggo overgestapt naar Odido over het Delta netwerk en heb na aflopen van het jaarcontract weer een jaar bij Ziggo afgesloten met de Next Mini. Qua bediening is dat ding beter dan wat ik had bij Odido met een Nokia Streaming Box 8000 en de Odido app. Qua beeldkwaliteit is de Next Mini beter. Qua storingen mogen ze nog wel wat verbeteren, regelmatig werkt de box even niet of kunnen de streamingdiensten niet gebruikt worden. Zo vaak had ik dat bij Odido en de losse apps op de Nokia box niet.

DVB-C heb ik na de overstap op glasvezel niet gemist. Ja, die paar keer dat Delta of Odido eruit lag, maar toen stond het onversleutelde signaal van Ziggo nog gewoon op de kabel, dus konden we alsnog televisie kijken.

Wat betreft Ziggo via Delta: dat is toch net zoals Odido via Delta, idd die korting. Delta en Odido zijn ook gewoon duur zodra de korting is afgelopen. Dat overstapfeestje elke 12-24 maand hebben die providers toch echt zelf in de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:56:
[...]

DVB-C is eindig dat wordt gesteund met deze stap voorwaarts naar glasvezel -> IPTV en het al geruime tijd niet meer leveren van DVB-C ontvangers bij coax klanten: de grote NEXT.
Inderdaad. De kans dat Ziggo DVB-C gaat leveren via de glasvezel acht ik dan ook nagenoeg nul.
Het unieke verkoopargument van Ziggo, een ontzettend fijn te bedienen TV kastje. Alles zit zo logisch in elkaar, echt geweldig. Daarvoor adviseer ik een bepaald profiel gebruikers naar Ziggo.
Ik heb de indruk dat Ziggo bezig is met een nieuw USP: smart wifi. De nieuwe abonnementen hebben "WiFi" in de naam. Het systeem is nog flink in ontwikkeling, maar daar lijken ze op aan te sturen.
KPN zet multicast de Hilversum streams 1:1 door, is dat dan matiger of beter dan DVB-C? Ik geniet erg van het rustige beeld van de 1:1 streams. Als "fallback" geeft KPN de unicast streams door net als bij de Ziggo NEXT mini bij Ziggo weet ik dat het H.265 is voor het grootste deel van de zenders. Die unicast streams zappen wel sneller ten opzichte van multicast.. Alle 3 de type provider streams zijn beter dan de NL-Ziet stream op mijn 50inch TV.
Je hebt dan ook wel een heel grote TV... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04
Roetzen schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:32:
[...]

Inderdaad. De kans dat Ziggo DVB-C gaat leveren via de glasvezel acht ik dan ook nagenoeg nul.

[...]

Ik heb de indruk dat Ziggo bezig is met een nieuw USP: smart wifi. De nieuwe abonnementen hebben "WiFi" in de naam. Het systeem is nog flink in ontwikkeling, maar daar lijken ze op aan te sturen.

[...]

Je hebt dan ook wel een heel grote TV... ;)
Nou juist niet, als ik hier soms lees over 65inch TV's ;-)

Ja Ziggo voelt dat ze qua snelheden, en met name de upload, de klanten niet kunnen winnen voor hun merk. Ik vind het een logische stap dat je dan over kwaliteit en stabiliteit inclusief garanties de markt op gaat, slimme zet.

En ze hebben gelijk als je het mij vraagt, één modem in je meterkast/woonkamer bij het AOP dat dekt vaak niet de hele woning. Met een groeiend streaming internetgebruik. In de standaard 110m2 woning kan je vaak sowieso een tweede WiFi zender kwijt als je de normale rijtjeshuis afmetingen hanteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31
Roetzen schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:32:
[...]

En KPN SuperWifi en Odido Wifi Plus dan? Exact zelfde model, mesh systeem vanuit het modem met zo min mogelijk gedoe.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

tyson69 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:06:
[...]

Het Vodafone/HN combi-voordeel zal mogelijk mensen wel voor Ziggo doen besluiten boven een andere ISP over het Delta-glas
Hebben de concurrenten niet soortgelijke aanbiedingen? Voor mij valt Vodafone overigens af. Geen IPv6. Principekwestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

_JGC_ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:09:
@Roetzen De Next Mini doet gewoon Netflix, Prime, Disney+, HBO en SkyShowtime. Zal ik er vast nog wel eentje vergeten zijn.
OK...
DVB-C heb ik na de overstap op glasvezel niet gemist. Ja, die paar keer dat Delta of Odido eruit lag, maar toen stond het onversleutelde signaal van Ziggo nog gewoon op de kabel, dus konden we alsnog televisie kijken.
OK, maar de doelgroep waar we het nu over hebben, die dus Ziggo via Delta zou gaan afnemen heeft niet de mogelijkheid terug te vallen op de coax want Ziggo over Delta is alleen daar waar er geen coax ligt.
Wat betreft Ziggo via Delta: dat is toch net zoals Odido via Delta, idd die korting. Delta en Odido zijn ook gewoon duur zodra de korting is afgelopen. Dat overstapfeestje elke 12-24 maand hebben die providers toch echt zelf in de hand.
Ze hebben de situatie met die draaideurklanten zelf gecreëerd. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:32:
[...]

Nou juist niet, als ik hier soms lees over 65inch TV's ;-)

Ja Ziggo voelt dat ze qua snelheden, en met name de upload, de klanten niet kunnen winnen voor hun merk. Ik vind het een logische stap dat je dan over kwaliteit en stabiliteit inclusief garanties de markt op gaat, slimme zet.

En ze hebben gelijk als je het mij vraagt, één modem in je meterkast/woonkamer bij het AOP dat dekt vaak niet de hele woning. Met een groeiend streaming internetgebruik. In de standaard 110m2 woning kan je vaak sowieso een tweede WiFi zender kwijt als je de normale rijtjeshuis afmetingen hanteert.
Zeker. Het is best een logische stap. Maar of ze het tot een unique selling point weten te maken? Delta geeft ook "garantie tot in de nok".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Tom Paris schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:59:
[...]

En KPN SuperWifi en Odido Wifi Plus dan? Exact zelfde model, mesh systeem vanuit het modem met zo min mogelijk gedoe.
Precies! Het zal moeilijk worden daar een Unique Selling Point van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Edam/Volendam situatie hier. Modem vervangen, DECO set in Access point modus gezet. DHCP van Ziggo Glasvezelmodem wil ik nu aanpassen om naar eigen DNS te verwijzen. Weet iemand of en hoe dat mogelijk is? In de interface van de config-site vind ik er niks van terug. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0FkrVb3hV4pRmvDVaoQk-Drsv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OrwlUsL63EZgqpV6E7LMmpyH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@desmond Ik neem aan dat je met ‘modem vervangen’ bedoelt dat je het coax modem hebt vervangen voor de Ziggo router met glasvezelaansluiting, toch?

Volgens mij is moet je je DNS dan instellen in de DECO, niet in de Sagemcomm.

[ Voor 20% gewijzigd door robertwebbe op 15-06-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Roetzen schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:52:
[...]

Precies! Het zal moeilijk worden daar een Unique Selling Point van te maken.
Ziggo garandeert nu goede wifi in je hele huis. Afhankelijk van je abonnement kun je er gratis een aantal SmartWifipunten bij krijgen. En als je problemen hebt, kun je contact opnemen met de wificrew. Of een monteur komt het gratis installeren / oplossen. Zover ik weet heeft (nog) geen andere aanbieder dit zodanig gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
robertwebbe schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:43:
@desmond Ik neem aan dat je met ‘modem vervangen’ bedoelt dat je het coax modem hebt vervangen voor de Ziggo router met glasvezelaansluiting, toch?

Volgens mij is moet je je DNS dan instellen in de DECO, niet in de Sagemcomm.
Klopt, van coax naar glasvezel. In DECO app vind ik geen DNS opties meer nu die op n Access Point modus staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

robertwebbe schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:49:
[...]

Ziggo garandeert nu goede wifi in je hele huis. Afhankelijk van je abonnement kun je er gratis een aantal SmartWifipunten bij krijgen. En als je problemen hebt, kun je contact opnemen met de wificrew. Of een monteur komt het gratis installeren / oplossen.
Maar ja, radio - en dat is WiFi - is een wispelturig medium. Ik vind het nog al wat om echt te garanderen dat elk probleem met WiFi dekking oplosbaar is. Ziggo adviseert zelf om bij voorkeur op elke verdieping een bedraad accespunt te plaatsen. Want met alleen draadloze access punten lukt het niet altijd. En gaat die monteur dan gaten boren en kabels leggen door het hele huis? Hmmm... Ik moet nog zien hoe die garantie in de praktijk gaat uitpakken.
Zover ik weet heeft (nog) geen andere aanbieder dit zodanig gegarandeerd.
Inderdaad (nog) niet. Maar het lijkt toch wel erg op de "dekking tot in de nok" waar Delta destijds mee adverteerde. En wat weerhoudt Delta er van die "dekking tot in de nok" weer uit de kast te halen en wat op te poetsen zodat het nog meer op die WiFi garantie van Ziggo lijkt? Weg is het "unique" van het "Unique Selling Point van Ziggo. En Ziggo kan daar weinig tegen doen want Delta was nota bene eerder.
.
We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Roetzen schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:41:
[...]
En gaat die monteur dan gaten boren en kabels leggen door het hele huis?
[...]
Nee, niet boren of vrezen maar wel kabels over de plint of via loze leidingen. Of coax eruit en CAT kabel erin.
En de garantie houdt ook in dat je je abonnement mag opzeggen als je niet tevreden bent.

[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 16-06-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

robertwebbe schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:06:
[...]

Nee, niet boren of vrezen maar wel kabels over de plint of via loze leidingen
OK...
Of coax eruit en CAT kabel erin.
Daar zou ik niet mee akkoord gaan. Niet zo lang als ze nog DVB-C over coax voor de TVs verspreid over het huis leveren. CAT er bij mag van mij wel. Maar als dat makkelijk zou kunnen had ik het zelf waarschijnlijk al gedaan...
En de garantie houdt ook in dat je je abonnement mag opzeggen als je niet tevreden bent.
OK, maar dat klanten hun abonnement opzeggen omdat de garantie niet waargemaakt kan worden is natuurlijk niet wat je wilt als provider zijnde. En ook niet als klant denk ik.

Nou ja, we gaan zien hoe dit uitpakt. Over een paar jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Roetzen schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:34:
[...]

Nou ja, we gaan zien hoe dit uitpakt. Over een paar jaar...
Het gaat sneller dan ik dacht en het lijkt er op dat Ziggo qua WiFi ingehaald gaat worden door Delta. Die komen met WiFi7:

https://www.delta.nl/medi...ie-handleiding-wifi-7.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Roetzen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:28:
[...]

Het gaat sneller dan ik dacht en het lijkt er op dat Ziggo qua WiFi ingehaald gaat worden door Delta. Die komen met WiFi7:

Dat is niet zo spannend, modem/router wissel en Ziggo kan het ook bieden.

Ben wel benieuwd naar de performance van Delta wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ArnoldSmit schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:24:
[...]

Dat is niet zo spannend, modem/router wissel en Ziggo kan het ook bieden.
1) Die modem/router moeten ze dan wel eerst hebben, Voorlopig is die er nog niet.
2) En dan nog is het geen Unique Selling Point
Ben wel benieuwd naar de performance van Delta wifi.
3) Ik ook. Het valt of staat hoe dan ook met de uitvoering. Radio is een wispelturig medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:03
Roetzen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:28:
[...]

En verder is Delta ook bezig met een nieuw trandcodingsysteem voor het doorgeven van de tv-zenders (bron forum Zeelandnet en TotaalTV). Kortom daar zit ook een betere kwaliteit aan te komen qua doorgifte van de zenders.

En Delta heeft vooralsnog geen Netflix op de Amigo 7x, echter op dezelfde decoder draait wel Netflix in Japan. Kortom het ligt aan de certificering die niet voor elkaar is en ik kan me niet voorstellen dat Delta daar niet bezig is.

https://inbroadcast.com/n...o-engage-powered-amigo-7x

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Ik ben ontevreden met de beperkte instellingsmogelijkheden met het Glasvezelmodem van Ziggo. Ik kan geen interne DNS server (Adguard/Pi-Hole) aanwijzen en het modem kan niet in bridge-modus worden gezet. Is de enige manier om dat gedaan te krijgen de aanschaf van een eigen ONT? Ik heb nu in arren moede de externe Adguard DNS servers ingesteld (Ziggo biedt maar 4 andere opties :-( ) , maar die kan ik verder niet tweaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@desmond Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:44
@desmond Is het niet mogelijk de DHCP-server op de router van Ziggo geheel uit te schakelen, en dit te laten verzorgen door je, ik neem aan, rpi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
hcQd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:48:
@desmond Is het niet mogelijk de DHCP-server op de router van Ziggo geheel uit te schakelen, en dit te laten verzorgen door je, ik neem aan, rpi?
Dank, kan ik proberen, ik heb zo'n guitige Prodesk draaien. Het liefst zet ik locaal IPv6 helemaal uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31
desmond schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:01:
het modem kan niet in bridge-modus worden gezet. Is de enige manier om dat gedaan te krijgen de aanschaf van een eigen ONT?
Eigen router er achter? Double NAT is niet meer zo'n issue als vroeger. Neem aan dat het modem wel DMZ ondersteunt, dan is port forwarding ook geen probleem meer.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@desmond
Als de modem/router van Ziggo niet bevalt zou ik niet gaan wachten tot Ziggo bridge mode implementeert. Goede kans dat dat na de door “ons” gewonnen strijd om het netwerkaansluitpunt er niet komt. Hak gewoon de knoop door en ga voor een eigen ONT met een eigen router er achter.
Ik ben benieuwd of Ziggo Nokia XS-010X-Q ONTs accepteert die door ex Odido abonnees zijn achtergelaten. Die kun je waarschijnlijk voor een prikkie op de kop tikken nu Delta die niet meer accepteert. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Zolang het op het eigen FTTH netwerk van Ziggo is zal dat denk ik goed gaan. Maar er zijn kortgeleden plannen aangekondigd dat Ziggo ook het netwerk van DFN gaat gebruiken in gebieden waar Ziggo zelf geen footprint heeft. Daar zal het dan straks weer niet lukken.

[ Voor 19% gewijzigd door robertwebbe op 22-07-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
@robertwebbe , @hcQd , @Tom Paris , @Roetzen
Dank voor jullie tips en hints. Ik heb de route van de 'Double NAT' genomen:

Ziggo modem zonder wifi, een kabel --> dhcp --> WAN Deco router --> dhcp -- <rest van netwerk>
En WAN Deco router in DMZ gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@desmond
Jammer dat je met deze keuze IPv6 mist want ik neem aan dat het Ziggo glasvezelmodem net als het Sagemcom coax modem geen prefix delegation ondersteunt. Je weet niet wat je mist. Maar goed, jouw keus. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:48
Ik had sinds december 2024 Internet Elite 1100Mbit/s met TV Start (Ci+) van €74 voor €64 per maand 9 maanden €10 korting. Wegens een vakantie helaas eerder moeten wijzigen van Elite naar Internet Middel met interactieve TV

Ik heb per direct mijn abonnement gewijzigd inAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LN_PfZLs_OnQntabEhS6KCBZgrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycBhAabxrigNWUz15e2KKKpc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg nog eens 3 maanden korting en snelheid gaat naar 400Mbit/s met TV Start interactieve TV (CI+ 1.3)

Ik kon ook kiezen voor Internet Start met interactieve TV voor €53,50 per maand. Maar Internet Start is maar 100Mbit/s

Vorige jaar en de jaren daarvoor had ik bij Ziggo 200Mbit/s met TV Start interactieve TV voor €62 per maand en nu voor bijna hetzelfde 400Mbit/s

Ik mag het zwarte modem van Ziggo blijven gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Van der Berg op 24-07-2025 15:24 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Van der Berg Die snelheid van 100 Mbps is voor 99% van het gebruik meer dan voldoende. Als ik op mijn bandbreedte monitor van mijn router kijk, komt die meestal niet eens boven de 50 Mbps uit. Heel af en toe bij een download voor een paar seconde hoger. Dus voor die paar piekjes, betaal je een paar tientjes per maand. Is een keuze uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:09
Is het normaal dat een deur verkoper van Ziggo bij mij aan de deur komt om te vertellen dat mijn 100/100 glasvezelaansluiting van KPN geen glasvezel is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
@bazzemans Is dit een retorische vraag of verwacht je een serieus antwoord? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Jay-B schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:36:
@bazzemans Is dit een retorische vraag of verwacht je een serieus antwoord? :+
Deels wel een retorische vraag. Ik kan er echt wel pissig om worden dat Ziggo er totaal geen moeite mee heeft om verkopers met een paar leugentjes op pad te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
@bazzemans Ziggo stuurt geen verkopers met leugens op pad. Wel is Ziggo eindverantwoordelijk. Naam, rugnummer en tijdstip noteren en melden bij Ziggo. Er kunnen dan gepaste acties genomen worden. Geen enkele provider wil dit. Wel nemen ze een risico door externe partijen hiervoor in te huren. Daarin is Ziggo niet uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:54
bazzemans schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:43:
[...]

Deels wel een retorische vraag. Ik kan er echt wel pissig om worden dat Ziggo er totaal geen moeite mee heeft om verkopers met een paar leugentjes op pad te sturen.
Deze discussie is inmiddels grijs gedraaid maar het gebeurd aan beide kanten. Zolang we deze manier van acquisitie accepteren gaat dit gebeuren. KPN verkoper vertelde mij eens dat de coax kabel uit ging en ik over moest naar glasvezel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Prima. N=1 maar ik heb het echt alleen maar met Ziggo meegemaakt. Heel irritant. Toen ik naam en rugnummer wilde noteren, nam hij de benen en zei dat ik niet zo boos moest doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:48
robertwebbe schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:08:
@Van der Berg Die snelheid van 100 Mbps is voor 99% van het gebruik meer dan voldoende. Als ik op mijn bandbreedte monitor van mijn router kijk, komt die meestal niet eens boven de 50 Mbps uit. Heel af en toe bij een download voor een paar seconde hoger. Dus voor die paar piekjes, betaal je een paar tientjes per maand. Is een keuze uiteraard.
Ik doe Netflix Premium UHD pakket via het Wi-Fi en bekabeld doe ik op de computer het downloaden van spelletjes via Origine en Steam en andere platforms en soms een backups downloaden.

Ik herinner mij dat soms vroeger langzaam ging met het binnen halen van een spel met 200Mbit/s. Gelukkig geen nieuwe jaarcontract en mijn jaarcontract eindigd halverwege december 2025.

Ik vind het mooi tussenweg, al verbaast mij dat 1100Mbit met TV Start interactieve TV mij €69 per zou kosten. Maar ik vind 400Mbit/s ruim voldoende. De oude 200Mbit/s of 250Mbit/s pakket is niet meer beschikbaar. Dus tussen 400Mbit/s naar 1100Mbit is er geen alternatieven en dit geldt ook van 100Mbit/s naar 400Mbit/s.

Daarnaast ben ik thuis met mijn vrouw die heel erg intensief gebruik maakt van het Wi-Fi op haar smartphone

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 25-07-2025 00:48 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
Hier helaas al een tijdje vervelende storingen met Ziggo via glasvezel. Maar allemachtig wat is het een drama om iemand aan de lijn te krijgen die alleen al wat met de storing zou kunnen. Heb er 45 minuten, 6 medewerkers en 5 telefoonnummers over gedaan om dan eindelijk iemand te treffen die er zelf achteraan is gegaan binnen Ziggo. En dan nog was het intern een drama, want diezelfde kastjes en muurtjes kwam diegene ook tegen. Niemand kan je helpen, of weet wie te contacten.

Stond bijna op het punt om dan maar de afdeling opzeggingen te kiezen.
En dat bij een zakelijk abonnement!

Deze storingen betreffen de diensten over de glasvezel van Edam-Volendam: regelmatig zeer korte onderbrekingen van het internet, waardoor bijvoorbeeld je internetradio buffert, je pagina's niet laden behalve na een F5'je en ook in mijn geval een kassasysteem die even moet nadenken. Niet één keer per dag, maar gedurende de hele dag op onregelmatige momenten.

En het lijkt helaas niet de aansluiting te zijn, want thuis (consumentenpakket via datzelfde glasnet) ook exact dezelfde issues. Zelfs de Unifi controller klaagt over High latency de laatste tijd, en registreert regelmatig een onderbreking.

Hopelijk kan een monteur wat vinden op beide locaties, en het oplossen. Het lijkt er namelijk op dat KPN via diezelfde glasvezel wel een stabiele verbinding kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:02

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Heb Ziggo via het opzegformulier opgezegd, ze belden me dat ze mij 3 maanden 10 euro korting konden geven. Doei, ik ga naar Youfone voor een jaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Klaassen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 22:43
Wij wachten hier al 1,5 maand op een trekken van een kabel door Ziggo/BAM. Telefoontjes en klachten helpen de situatie niet vooruit. Nu is het excuus dat de bouwvak er is maar het geeft erg weinig vertrouwen in deze partij(en).

Iemand anders die hier mee te maken heeft gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
ocn schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:59:
Heb Ziggo via het opzegformulier opgezegd, ze belden me dat ze mij 3 maanden 10 euro korting konden geven. Doei, ik ga naar Youfone voor een jaartje.
Met zulke "acties" ga je inderdaad wel nadenken over verhuizen naar een andere provider ja.
Voorheen kreeg je nog wel eens 9 x 30 euro voor elkaar met een jaartje blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@John767 Hoe is het met jouw aansluiting overigens? Is het inmiddels gefixt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
robertwebbe schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:48:
@John767 Hoe is het met jouw aansluiting overigens? Is het inmiddels gefixt?
De thuisverbinding overdag tijdens aanwezigheid en gebruik lijkt nu beter te gaan vanaf het bezoekje van donderdag 31-07 (2 man sterk), alhoewel er toch nog een enkele "high latency" melding van de Unifi router gekomen is.

De zakelijke verbinding is aankomende donderdag aan de beurt, die gooit dagelijks "high latency" en "temporary disconnected and restored" erin. Hoe het overdag daar nu gaat, dat weet ik niet i.v.m. niet aanwezig vanwege vakantie. Maar hopelijk lossen de Ziggo monteurs het daar ook op.

Bij de thuisverbinding hebben ze alles nagelopen, gemeten en de glasvezels aan beide kanten schoongemaakt. Zaten blijkbaar wat stofjes op de vezels. Maar een paar dagen is te kort om te zeggen dat het verholpen is, schijn kan soms bedriegen (hopelijk niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Okay, een vuile vezel is een incident dat bij alle FttH providers wel eens voorkomt. Ik neem aan dat de 2 man eentje van Glasdraad en eentje van Ziggo was dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
robertwebbe schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:20:
Okay, een vuile vezel is een incident dat bij alle FttH providers wel eens voorkomt. Ik neem aan dat de 2 man eentje van Glasdraad en eentje van Ziggo was dan?
Beiden van Ziggo, met papieren om in de POP te mogen. Had wel begrepen dat er nog eentje van Glasdraad stand-by stond.

Aan beiden kanten zaten stofjes in dit geval.
Hopelijk toch ook nog zoiets "simpels" voor de zakelijke verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
John767 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:07:
[...]

De thuisverbinding overdag tijdens aanwezigheid en gebruik lijkt nu beter te gaan vanaf het bezoekje van donderdag 31-07 (2 man sterk), alhoewel er toch nog een enkele "high latency" melding van de Unifi router gekomen is.

De zakelijke verbinding is aankomende donderdag aan de beurt, die gooit dagelijks "high latency" en "temporary disconnected and restored" erin. Hoe het overdag daar nu gaat, dat weet ik niet i.v.m. niet aanwezig vanwege vakantie. Maar hopelijk lossen de Ziggo monteurs het daar ook op.

Bij de thuisverbinding hebben ze alles nagelopen, gemeten en de glasvezels aan beide kanten schoongemaakt. Zaten blijkbaar wat stofjes op de vezels. Maar een paar dagen is te kort om te zeggen dat het verholpen is, schijn kan soms bedriegen (hopelijk niet).
The soap continues....

Het lijkt erop dat na een tijdje de buffer van het modem vol loopt, waardoor de traagheid in laden van pagina's weer terugkomt. Omdat na een powercycle alles weer supersnel gaat (bedraad en draadloos, eigen apparatuur is dan niet gereset). En dan bedoel ik vooral het snelheids gevoel van klikken en laden.

Dus toch de stap genomen om een eigen modem te gaan inzetten, de Nokia XS-010X-Q. Uiteraard besteld bij mede tweaker @wbschenk .

Maar aanmelden bij Ziggo is niet makkelijk. Sterker nog, niemand weet hoe het werkt bij Ziggo nieuwbouw (088-1212909). Dit terwijl het in de eigen procedures staat vermeld. Vermoedelijk wordt het binnen een paar weken opgepakt..... :/

Wat begint de afdeling opzeggingen toch interessant te worden....

Nog anderen in regio Edam-Volendam die vergelijkbare klachten ervaren, of op Ziggo eigen glasvezel dezelfde "service" hebben meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Tja… Ziggo is net begonnen met ftth. Ze moeten de hele leercurve nog doorlopen. Geen wonder dat de kinderziektes er nog niet uit zijn. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Roetzen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:21:
Tja… Ziggo is net begonnen met ftth. Ze moeten de hele leercurve nog doorlopen. Geen wonder dat de kinderziektes er nog niet uit zijn. 😜
Leercurve ok, maar hier moet nog de zaag in betonnen muren om deuren te creëren.
Ondanks dat, loopt er wel één en ander achter de schermen, dus hopelijk binnenkort een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@John767 Heb je al eens gekeken wat er gebeurd als je apparatuur direct aan het Ziggo modem plaatst? Heb je dan ook nog gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
robertwebbe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:26:
@John767 Heb je al eens gekeken wat er gebeurd als je apparatuur direct aan het Ziggo modem plaatst? Heb je dan ook nog gedoe?
Dat ga ik doen als die traagheid terug komt, zoals overlegd.
Want er staat teveel in het netwerk om "even" om te prikken, ook met wat portforwards. Mede de reden om een eigen netwerk te hebben, zodat je niet afhankelijk bent van een provider.

Mooiste resultaat zou natuurlijk zijn als Ziggo gewoon met een eigen ONT komt voor bridge modus (wil best tester zijn). Heb je ook geen gezeur met verschillende apparatuur op het netwerk en update stress.

Ik weet dat er meer potentiële gebruikers zijn die dat (vooral zakelijk) willen, en daarom naar KPN gaan. Dubbel NAT blijft het toch net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@John767
Ziggo is bij wet verplicht het gebruik van een eigen ONT toe te staan en te faciliteren. Een losse ONT door Ziggo beschikbaar gesteld kan en mag nooit in de plaats komen van die wettelijke verplichting. Dan krijgen we weer een herhaling van de strijd over plaats van het netwerkaansluitpunt. Dat is nu voor glasvezel bepaald op de FTU en dat moet zo blijven. De prioriteit zou voor Ziggo nu dus moeten liggen in het mogelijk maken van aansluiten van een eigen ONT. De Nokia XS-101X-Q is geschikt gebleken voor XG-SPON netwerken dus die kunnen ze niet weigeren. Als Ziggo niet kan of wil meewerken is een klacht bij de ACM de aangewezen weg zou ik zeggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Roetzen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:29:
@John767
Ziggo is bij wet verplicht het gebruik van een eigen ONT toe te staan en te faciliteren. Een losse ONT door Ziggo beschikbaar gesteld kan en mag nooit in de plaats komen van die wettelijke verplichting. Dan krijgen we weer een herhaling van de strijd over plaats van het netwerkaansluitpunt. Dat is nu voor glasvezel bepaald op de FTU en dat moet zo blijven. De prioriteit zou voor Ziggo nu dus moeten liggen in het mogelijk maken van aansluiten van een eigen ONT. De Nokia XS-101X-Q is geschikt gebleken voor XG-SPON netwerken dus die kunnen ze niet weigeren. Als Ziggo niet kan of wil meewerken is een klacht bij de ACM de aangewezen weg zou ik zeggen…
Dat er een verplichting is, daar was ik van op de hoogte. Er is op de achtergrond van alles gaande heb ik begrepen, de hoe en wat is niet van belang. Zeker handig om ook op orde te hebben voor toekomstige aanvragen.

Alleen zit je in geval van die Nokia wel met het uitvoeren van updates nu en in de toekomst. Hoe kom je daar aan? Kan er zeer weinig over vinden namelijk. Vanuit Ziggo gaat dat niet gebeuren natuurlijk.

Vandaar dat ik zei dat een eigen ONT vanuit Ziggo voor alle partijen misschien nog wel de betere/veiligere weg is. Met ook op ondersteuning en updates, en er zijn meerdere providers die hierin ook voorzien. Het gebruiken van een eigen ONT doe je natuurlijk om eigen beheer, en om het hebben van bridge modus. En die laatste is dan vermoedelijk nog de meest voorkomende, en één van mijn wensen momenteel. Voor de zakelijke verbinding graag gelijk plaatsen dan.

Nog even los van de vage klachten, die misschien nog wel eens modem gerelateerd kunnen zijn. Maar dat is lastig bij random zeer kortstondige hickups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

John767 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:14:
[...]

Er is op de achtergrond van alles gaande heb ik begrepen, de hoe en wat is niet van belang. Zeker handig om ook op orde te hebben voor toekomstige aanvragen.
En? Heeft dat nog ergens toe geleid? Is het nu mogelijk een eigen ONT bij Ziggo glasvezel aan te melden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
Roetzen schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

En? Heeft dat nog ergens toe geleid? Is het nu mogelijk een eigen ONT bij Ziggo glasvezel aan te melden?
Heeft geleid tot het punt dat er achter de schermen van alles gaande is bij Ziggo, en dat het toch nog even afwachten is op het moment. Het gaat uiteraard wel mogelijk worden, maar nog even geduld. Het is ook voor Ziggo nog (te) nieuw via glasvezel. Eerst geduld opbrengen totdat er deuren in de muren zitten.Voor nu staat de sloopkogel even op stand-by :P

Zodra er meer bekend is, zal ik het uiteraard posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 12:49
Vraagje,

Wij hebben de next mini tv box,

Normaal tv kijken is prima maar zodra we op dezelfde box iets op netflix,disney,prime,skyshowtime willen kijken dan is er om de seconde een hapering te zien,

Dit is toch judder/stotteren van het beeld, hoe komt dit en hoe lossen we dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

John767 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:11:
[...]
Heeft geleid tot het punt dat er achter de schermen van alles gaande is bij Ziggo, en dat het toch nog even afwachten is op het moment. Het gaat uiteraard wel mogelijk worden, maar nog even geduld. Het is ook voor Ziggo nog (te) nieuw via glasvezel. Eerst geduld opbrengen totdat er deuren in de muren zitten.Voor nu staat de sloopkogel even op stand-by :P
Geduld is een schone zaak en ik ben geen belanghebbende, de kans dat er binnen afzienbare tijd hier glasvezel van Ziggo ligt is nul, dus mij deert het niet dat Ziggo nu nog geen eigen glasvezelmodems kan accommoderen. Maar ik vind het toch een wat vreemde zaak dat ze er mee weg komen. Als ik op een fiets met een niet werkend achterlicht betrapt wordt kom ik ook niet weg met een beroep op geduld omdat ik tot vorige week alles nog te paard deed en dat fietsen iets helemaal nieuws voor mij is waardoor ik aan het achterlicht nog niet ben toegekomen. Misschien dat ik de boete ontloop, maar ik zal wel verder moeten lopen totdat het probleem met het achterlicht verholpen is. De wet eist nu eenmaal dat een fiets waarmee na zonsondergang op de openbare weg wordt gereden een werkend achterlicht heeft. Er zijn geen uitzonderingen voor nieuwkomers. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Laatst online: 21:00

jjust

Het leven is een strijd

John767 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:58:
[...]

The soap continues....

Nog anderen in regio Edam-Volendam die vergelijkbare klachten ervaren, of op Ziggo eigen glasvezel dezelfde "service" hebben meegemaakt?
Dank voor het delen van je ervaringen! Ik zit ook in de regio en moet ook over naar glasvezel. Heb zelf ook een Ubiquiti setup en ben daarom niet enthousiast om over te stappen naar glasvezel van Ziggo. Aangezien Ziggo hier min of meer vanuit nood glasvezel gaat aanbieden was ik al bang voor kinderziektes. Daarom kijk ik nog even de kat uit de boom en zit ik nog op coax bij Ziggo. Dat werkt prima. Dat houdt hier echter een keer op, al is het volgens mij nog niet duidelijk hoe lang het coax-netwerk in de lucht blijft.

Gezien jouw ervaringen ga ik toch overstappen naar een aanbieder met ervaring met glasvezel en eigen modems.

Hopelijk krijgen ze het bij jou nog goed aan het werk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John767
jjust schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Dank voor het delen van je ervaringen! Ik zit ook in de regio en moet ook over naar glasvezel. Heb zelf ook een Ubiquiti setup en ben daarom niet enthousiast om over te stappen naar glasvezel van Ziggo. Aangezien Ziggo hier min of meer vanuit nood glasvezel gaat aanbieden was ik al bang voor kinderziektes. Daarom kijk ik nog even de kat uit de boom en zit ik nog op coax bij Ziggo. Dat werkt prima. Dat houdt hier echter een keer op, al is het volgens mij nog niet duidelijk hoe lang het coax-netwerk in de lucht blijft.

Gezien jouw ervaringen ga ik toch overstappen naar een aanbieder met ervaring met glasvezel en eigen modems.

Hopelijk krijgen ze het bij jou nog goed aan het werk!
Tot nu toe heb ik geen problemen meer gehad. Dus toch blijkbaar de stofjes op de vezel die een oorzaak hebben. Hopelijk blijft dat ook zo, even los van eigen modem nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@jjust Waarom "moet" je naar Ziggo op glasvezel? Of er geen alternatieve provider waarmee je wel je eigen apparatuur kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Ik hoef niet naar Ziggo glasvezel op glasvezel kan ik naar verschillende providers. Ik moet wel van de kabel naar glasvezel want het kabelnetwerk wordt hier op termijn uitgeschakeld. Mijn huidige provider is Ziggo, die wil graag dat ik bij hun overstap naar het glasvezelnetwerk maar daar heb ik zo mijn bedenkingen bij omdat dit voor hun nieuw is. Dan kan ik waarschijnlijk beter naar een provider die ervaring heeft met glasvezel.

[ Voor 5% gewijzigd door jjust op 23-08-2025 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
@jjust Volgens mij zijn dat een hoop aannames. De gebruikte Nokia apparatuur is al lang in breed in gebruik elders op de wereld en de modems hoor ik hier geen horrorverhalen over. De (remote)engineers zullen vast niet alleen Ziggo apparatuur managen dus die zullen al ruime ervaring hebben bij problemen. Ik zou zeggen probeer het gewoon en anders kun je altijd nog overstappen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

@Jim423 Dat waren inderdaad aannames van mij vandaar dat ik het gewoon nog even aankeek. Echter op basis van eerdere posts van John676 blijk ik er ook niet ver vanaf te zitten. Blijkbaar gaat het nu beter maar een eigen ONT bij Ziggo lijkt nog steeds een lastig verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb gemaild iemand van Ziggo en die beweert dat het mogelijk is om een eigen ONT te registreren. Er blijkt zelfs al iemand in Edam/ Volendam gebied te zijn die dat heeft. Zoals @John767 al zei, de processen hiervoor zijn nieuw en worden nu bekeken wat er nog verbeterd moet worden.

[ Voor 24% gewijzigd door robertwebbe op 23-08-2025 23:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John767
jjust schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:13:
@Jim423 Dat waren inderdaad aannames van mij vandaar dat ik het gewoon nog even aankeek. Echter op basis van eerdere posts van John676 blijk ik er ook niet ver vanaf te zitten. Blijkbaar gaat het nu beter maar een eigen ONT bij Ziggo lijkt nog steeds een lastig verhaal.
De verbinding lijkt na het bezoek van de monteurs wel stabiel te zijn. Nu in ieder geval een aantal weken zo getest, hopelijk blijft het ook. Daarmee zou ik ziggo niet uitsluiten in Edam-Volendam, maar wel even in de gaten houden wat stabiliteit betreft. Je krijgt hier dan wel 12x20 euro korting bij een jaarabonnement bij Ziggo.

Wat mij betreft mag Ziggo ook een eigen ONT aanbieden ipv modem zonder bridge modus. Dan is er geen probleem met ondersteuning vanuit providers, en krijgt de 5% die het wil weer bridge modus terug.

Maar voor nu is het eigen modem gebruiken door de missende procedures lastig. Daar wordt hard aan gewerkt. Wacht het even af, en trek dan conclusies.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot glasvezel, andere onderwerpen horen thuis in:
- Coax: [Ziggo coax] Ervaringen & Discussie - Deel 11