[Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 21:33
ArnoldSmit schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:47:
[...]

Ja of wellicht een aparte vezel voor een DVB-C en analoog signaal.
Dit bied best wel een hoop mogelijkheden.
Er is wel één ding dat als zekerheid aangevuld kan worden, en dat is dat DVB-C niet meer terugkomt hier. Alles gaat naar IPTV (Next Mini en/of app). Sterker nog, waarschijnlijk gaat zelfs de coax er fysiek ook uit nadat het uitgezet is.

Misschien voor de Edam en Volendam bewoners die naar glasvezel van Ziggo willen gaan, is dit telefoonnummer bellen: 088-1212909.

Dat team is speciaal voor overstap naar glasvezel binnen Ziggo, bereikbaar op alle dagen.
Makkelijkste om te zien of je adres al actief is, is de postcodecheck bij KPN gebruiken. Anders heeft het natuurlijk nog geen nut.

[ Voor 14% gewijzigd door John767 op 23-02-2025 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:17

vr6-only

Blub Blub

Ook wellicht interessant om te weten is welke belichters actief zullen deelnemen

KPN WBA
Glasoperator (Odido)
Fiberoperator (Helden van Nu)
FiberCrew (Jonaz)
Ziggo?

Want hoe zeker is het dat Ziggo zelf gaat belichten en niet via een derde partij gaat leveren?

Als iemand de mogelijkheid heeft om een foto te maken van de binnenzijde van een POP, waar apparatuur al actief is, wordt het interessant.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
vr6-only schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:07:
Ook wellicht interessant om te weten is welke belichters actief zullen deelnemen

KPN WBA
Glasoperator (Odido)
Ziggo?

Want hoe zeker is het dat Ziggo zelf gaat belichten en niet via een derde partij gaat leveren?

Als iemand de mogelijkheid heeft om een foto te maken van de binnenzijde van een POP, waar apparatuur al actief is, wordt het interessant.
https://glasvezeledamvolendam.nl/serviceproviders.php

En voor zover ik heb begrepen heeft Ziggo eigen apparatuur in de POP hangen.
Dus vermoedelijk hebben de grote providers dan eigen apparatuur, die dan weer de onderliggende aan kunnen sturen. Als ik ooit de mogelijkheid krijg om te kijken, zal ik het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:42
vr6-only schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:07:

KPN WBA
Glasoperator (Odido)
FiberCrew (Jonaz)
Ziggo?
Ik zit zelf bij Fiber operator, via TriNed.
Die bied multi Gb 2.5Gb internet en een DVB-C signaal.
Voor sommige mensen is deze combinatie best interessant

Via Fiber operator wordt trouwens ook Freedom Internet aangeboden

[ Voor 7% gewijzigd door ArnoldSmit op 23-02-2025 14:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John767
Vandaag is dan het aansluit pakket van Ziggo binnengekomen met het modem en de glasvezelkap.

Modem is de Sagemcom F5658LGB-ZG.

Hier onder wat foto's van het geheel, en vanavond zal ik wat speedtests doen ter vergelijking met coax.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axUspV-ZUBNMlK4vocAT9LHuA1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LR4rkJbjPrbE0jd1cJIsGuIz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-TgB42gQXyBq5i6EL8lX64SjIs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBJ6v2iJM85cByK0WszRwrvY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCrAiHMzvd7WBEx4831TwLbTWe4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKpoim0c5V7kXmRGUmIHxYM9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1G9_1Snhx1376OnD2n5xj_YHTmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXSzJwa23HRzYZbPq6euR0Nh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
ArnoldSmit schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:47:
[...]

Ja of wellicht een aparte vezel voor een DVB-C en analoog signaal.
Dit bied best wel een hoop mogelijkheden.
DVB-C hoeft niet per se op een eigen vezel, 1550-1560nm is in de XGS-PON standaard gereserveerd voor RF transmissie.

Onder andere KabelNoord plaatst nog altijd mediaconverters met COAX aansluiting, via die aansluiting versturen ze gewoon DVB-C en zelfs nog analoge televisie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John767
Even een eerste snelle speedtest bij Ziggo via glasvezel (Zakelijk 1200mbit pakket). Interne netwerk is (nog) Gigabit.
Via coax zat ik vaak op 8-15ms.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2jcxc4VM0rAfDKL2D8u9n3nJys=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j2s9bS315dASBWb5bTNApAJ2.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door John767 op 04-03-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
_JGC_ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:11:
[...]

DVB-C hoeft niet per se op een eigen vezel, 1550-1560nm is in de XGS-PON standaard gereserveerd voor RF transmissie.

Onder andere KabelNoord plaatst nog altijd mediaconverters met COAX aansluiting, via die aansluiting versturen ze gewoon DVB-C en zelfs nog analoge televisie.
Klopt helemaal bij mijn provider (TriNed) gaat het DVB-C signaal ook gewoon mee over de zelfde vezel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuL9kOdP1aRBwrxmC-gXvTJ6Mr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLIjZm11yZCZo9C87iOWfk5m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
John767 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:02:
Even een eerste snelle speedtest bij Ziggo via glasvezel (Zakelijk 1200mbit pakket). Interne netwerk is (nog) Gigabit.
Via coax zat ik vaak op 8-15ms.

[Afbeelding]
Dat zijn echt super nette scores, Ziggo over glasvezel kan prima meekomen met de andere aanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
ArnoldSmit schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Dat zijn echt super nette scores, Ziggo over glasvezel kan prima meekomen met de andere aanbieders.
Zijn zeker nette waardes. Maar houd er ook rekening mee dat dit glasvezelnetwerk ook nu net pas actief wordt gemaakt. Dus weet niet hoe dat gaat als het drukker wordt. Ben al lang blij met een ping van onder de 5ms.

Coax gaat hier uit, dus Ziggo moet dan via glas, en KPN zal uiteindelijk ook wel koper uitzetten.

Vooralsnog loopt het goed deze middag, maar hoop nog wel op een bridge modus (en anders eigen oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het netwerk van Ziggo is verder prima. Die 15-25ms latency die je normaalgesproken hebt komt puur door coax techniek. Is door de jaren heen ook al fors lager geworden, maar aan glasvezel en VDSL kan het gewoon niet tippen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ziggo gaat geen DVB-C doen in Edam/Volendam. Alleen de Next Mini wordt geleverd.
_JGC_ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:08:
Het netwerk van Ziggo is verder prima. Die 15-25ms latency die je normaalgesproken hebt komt puur door coax techniek. Is door de jaren heen ook al fors lager geworden, maar aan glasvezel en VDSL kan het gewoon niet tippen.
Dat zijn ook voor coax hoge waarden. Ik zit hier gemiddeld tussen de 8 en 12 ms naar een willekeurige speedtestserver in Nederland. Latency zal met Docsis 4.0 nog iets lager kunnen uitpakken zeker onder load.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John767
Jay-B schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:27:
Ziggo gaat geen DVB-C doen in Edam/Volendam. Alleen de Next Mini wordt geleverd.

[...]

Dat zijn ook voor coax hoge waarden. Ik zit hier gemiddeld tussen de 8 en 12 ms naar een willekeurige speedtestserver in Nederland. Latency zal met Docsis 4.0 nog iets lager kunnen uitpakken zeker onder load.
Klopt, DVB-C gaat weg hier. Via Coax zat ik op 8-15ms, dat vond ik best netjes.
Nu via glasvezel gaat dat flink omlaag.

Via Trined zou dat bijvoorbeeld wel kunnen, maar leveren die ook over het glasvezelnetwerk in Edam-Volendam? Voor de "TV met coax" gebruikers zou dat niet verkeerd zijn.

Bij mij thuis gaat alles nu met een Next Mini, Ziggo Go app (op Android TV) of anders NLziet. Dus dat komt vast wel goed.

Edit: Even als aanvulling nog een vergelijk tussen Coax 400/40 en Glas 1000/1000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejwWr5iaJ-RyhzkgQmD1PGcCcLg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kQ0NGppwSSOrvuODGCIWMVyR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naCyj80YCbw8graH1rq58ZC33ws=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j0WvP4foz5iLNLmZ5naz0eRS.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 32% gewijzigd door John767 op 04-03-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
John767 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:49:
[...]

Via Trined zou dat bijvoorbeeld wel kunnen, maar leveren die ook over het glasvezelnetwerk in Edam-Volendam? Voor de "TV met coax" gebruikers zou dat niet verkeerd zijn.
Late reactie, maar geen idee, je kan het hier zo achterhalen door je postcode en huisnummer in te vullen:
https://trined.nl/

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Haakneus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 08:57
Bij mij in nieuwbouwhuis in Obdam ziet de ziggo aansluiting er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTD0DclSe6HeGTBS4NPws26QnSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1PxczINnJBLqNWyglXaXHxN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUSVMoxiwh2OzJktE2-Pwi-voAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5ybdGodQ8DkmxCZt4EMEhD1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L74mOp0wXYrIC7xhBgKOUX-VbAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXeMWloBVDPJuqtnWxOa7dWo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7DCyvjgd8Sfoiw6TafF80LuZfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgrUAHl1lKmDqK2x14OmEoTt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Haakneus schreef op zondag 30 maart 2025 @ 01:31:
....
Bedankt voor het delen, had de aansluiting nog niet eerder gezien :)

En je heb ook nog een kpn en odf glasvezel aansluiting, pure luxe...

[ Voor 12% gewijzigd door ArnoldSmit op 30-03-2025 03:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:31
@Haakneus Ik weet niet of je Ziggo gaat nemen maar kun je ook synchrone abonnementen bestellen of hangen ze er straks een coax modem achter zodat je straks alsnog een stukje coax krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:04
@jongetje Hier komt geen coax meer bij kijken.
Alleen de ''oude'' FTTH klanten met het Hirschmann ''HOG'' kastje hebben dat systeem.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:47
Haakneus schreef op zondag 30 maart 2025 @ 01:31:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is die Ziggo aansluiting niet voorzien van zegel? Het is best raar dat je zo maar kap af kan doen van Ziggo glasvezelbox :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:25
plizz schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Is die Ziggo aansluiting niet voorzien van zegel? Het is best raar dat je zo maar kap af kan doen van Ziggo glasvezelbox :o
Wat ga je met die zegel doen dan? Als er een monteur komt zeg je ‘dit was al zo’. Dan geven ze echt geen boete oid. Bij mijn KPN aansluiting kan ik het kastje ook opentrekken, dus denk niet dat er providers zijn die hier voordeel in zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Laatst online: 22:22
Zit er ook DVB-C signaal op de glasfiber van ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
Theswitch schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:20:
Zit er ook DVB-C signaal op de glasfiber van ziggo?
Neen. Zou ook niet echt een voordeel geven. Dan heb je nog steeds IPTV alleen een los kastje dat van IPTV naar coax gaat. En heb je dus alsnog de nadelen van IPTV maar ook die van DVB-C.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 00:21
RobertMe schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Neen. Zou ook niet echt een voordeel geven. Dan heb je nog steeds IPTV alleen een los kastje dat van IPTV naar coax gaat. En heb je dus alsnog de nadelen van IPTV maar ook die van DVB-C.
Dat is technisch wel mogelijk.
E-Fiber deed dit in de gemeente Zeevang (nu onderdeel van de gemeente Edam-Volendam, maar dus niet hetzelfde gebied van de Ziggo glasvezel).
Bij een Trined kun je over glasvezel gewoon je coaxkabel in huis gebruiken, zonder dat je een IPTV kastje nodig hebt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Theswitch
  • Laatst online: 22:22
Het voordeel van DVB-C vind ik is dat je zelf alle tv kanelen kan beheren en opnemen met eigen apperatuur. Met IPTV is het gesloten en heb je daar geen eigen controle meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
William_H schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Dat is technisch wel mogelijk.
E-Fiber deed dit in de gemeente Zeevang (nu onderdeel van de gemeente Edam-Volendam, maar dus niet hetzelfde gebied van de Ziggo glasvezel).
Bij een Trined kun je over glasvezel gewoon je coaxkabel in huis gebruiken, zonder dat je een IPTV kastje nodig hebt.
Op de frontpage waren hier ook wat reacties over. Maar ik zag het daar ook gaan over 2 vezels? Beetje "vals spelen" dus :p Als ze een vezel gebruiken voor gewoon standaard FttH (AON of XGS-PON etc) en een vezel waar dan neem ik aan RFoG overheen gaat. Gelijk aan hoe Ziggo dus standaard RFoG toepast tot de wijkkast (van een coax omgeving dan) en daar van RFoG naar "RFoC" gaat (radiofrequentie over glasvezel vs over coax dus). Alleen zullen die glasvezelboeren natuurlijk niet ook nog een Docsis signaal verpakken in de RFoG, daar is immers geen behoefte aan. Ziggo doet dan dan weer schijnbaar wel in sommige gebieden. Glasvezel door trekken tot de woning, en daar met een Hirschmann "converter" het RFoG signaal omzetten naar coax met op de "converter" meerdere coax aansluitingen voor TV en gewoon een standaard Docsis modem. Dus het verplaatsen van wat normaal in de wijkkast gebeurt naar de losse woningen. Netto voordeel "0" I guess? Behalve dat er alvast een glasvezelkabel in de grond ligt i.p.v. coax.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
@RobertMe Zoals al eerder aangegeven in dit topic: DVB-C en zelfs analoge televisie kan prima naast het XGS-PON signaal over een andere golflengte op dezelfde vezel verstuurd worden. In de XGS-PON standaard is er rekening mee gehouden.
Ik zie het alleen niet gebeuren bij Ziggo want ze zetten met de Next mini vol in op IPTV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

franssie

Save the albatross

_JGC_ schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:17:
@RobertMe Zoals al eerder aangegeven in dit topic: DVB-C en zelfs analoge televisie kan prima naast het XGS-PON signaal over een andere golflengte op dezelfde vezel verstuurd worden. In de XGS-PON standaard is er rekening mee gehouden.
Ik zie het alleen niet gebeuren bij Ziggo want ze zetten met de Next mini vol in op IPTV.
Hoewel dat dus Ziggo een USP zou opleveren zoals @Theswitch al benoemde. Elke moderne TV kan DVB-C/T/S aan en zo opnemen op een USB disk of harde schijf, En zal losse DVB-X tuners te vinden die het centraal kunnen opslaan. Maar dat gaat hier vooralsnog iets off-topic verder, maar het zou wel fijn zijn zou Ziggo het wel over glas gaan toepassen. TV kijken (ook zonder smartcard) is voor veel mensen die ik ken een reden om bij Ziggo te blijven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
franssie schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:49:
[...]

Hoewel dat dus Ziggo een USP zou opleveren zoals @Theswitch al benoemde. Elke moderne TV kan DVB-C/T/S aan en zo opnemen op een USB disk of harde schijf, En zal losse DVB-X tuners te vinden die het centraal kunnen opslaan. Maar dat gaat hier vooralsnog iets off-topic verder, maar het zou wel fijn zijn zou Ziggo het wel over glas gaan toepassen. TV kijken (ook zonder smartcard) is voor veel mensen die ik ken een reden om bij Ziggo te blijven.
De angst voor kastjes had ik ook toen ik van Ziggo naar Odido overstapte, maar die was totaal onterecht. Nu ik weer bij Ziggo zit heb ik de coax niet eens aangesloten, de Next Mini werkt super.

Er is gewoon steeds minder behoefte aan lineaire televisie en steeds meer aan streamingdiensten. Dan zit je ofwel met een smart televisie waar ook Ziggo Go op kan, ofwel met een extern kastje.

DVB-C wordt steeds minder een USP, zeker sinds je geen smartcards meer kunt kopen maar moet huren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polini1490
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-06 11:32
SirMemeAlot schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Wat ga je met die zegel doen dan? Als er een monteur komt zeg je ‘dit was al zo’. Dan geven ze echt geen boete oid. Bij mijn KPN aansluiting kan ik het kastje ook opentrekken, dus denk niet dat er providers zijn die hier voordeel in zien.
Toevallig ben ik fusielasser voor een groot telecombedrijf en ik kan je verzekeren dat het geld kost als je zegel kapot is en je verbinding werkt niet meer. Als je een nieuwe klant bent dan wordt het wel kosteloos gefixt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haakneus
jongetje schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:04:
@Haakneus Ik weet niet of je Ziggo gaat nemen maar kun je ook synchrone abonnementen bestellen of hangen ze er straks een coax modem achter zodat je straks alsnog een stukje coax krijgt?
Ik heb al een abo afgesloten, deze gaat in half april. Het wordt een mooie symmetrische 100/100, internet only

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haakneus
plizz schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Nee hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40

robertwebbe

Robert Webbe

@Haakneus Ga je een eigen modem of SFP+ gebruiken? Of het standaard SmartWifi modem?

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 30-03-2025 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 00:21
RobertMe schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:52:
[...]

Op de frontpage waren hier ook wat reacties over. Maar ik zag het daar ook gaan over 2 vezels? Beetje "vals spelen" dus :p Als ze een vezel gebruiken voor gewoon standaard FttH (AON of XGS-PON etc) en een vezel waar dan neem ik aan RFoG overheen gaat. Gelijk aan hoe Ziggo dus standaard RFoG toepast tot de wijkkast (van een coax omgeving dan) en daar van RFoG naar "RFoC" gaat (radiofrequentie over glasvezel vs over coax dus). Alleen zullen die glasvezelboeren natuurlijk niet ook nog een Docsis signaal verpakken in de RFoG, daar is immers geen behoefte aan. Ziggo doet dan dan weer schijnbaar wel in sommige gebieden. Glasvezel door trekken tot de woning, en daar met een Hirschmann "converter" het RFoG signaal omzetten naar coax met op de "converter" meerdere coax aansluitingen voor TV en gewoon een standaard Docsis modem. Dus het verplaatsen van wat normaal in de wijkkast gebeurt naar de losse woningen. Netto voordeel "0" I guess? Behalve dat er alvast een glasvezelkabel in de grond ligt i.p.v. coax.
Ik kan je verzekeren dat de situatie die ik beschrijf gewoon 1 glasvezel was die binnenkwam. Dat weet ik omdat ik zelf bij de aansluiting ben geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haakneus
robertwebbe schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:02:
@Haakneus Ga je een eigen modem of SFP+ gebruiken? Of het standaard SmartWifi modem?
Ik gebruik nu een opnsense firewall als router icm glasnet op het oude adres. Deze box heeft echter geen SFP+ poort, maar ik ga kijken of deze weer in te zetten is, misschien met een media-converter ertussen.

Maar misschien koop ik een Mikrotik met SFP+ port, ik weet het nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Haakneus Laat het nog even weten. Ik ken op dit moment nog niemand die een eigen modem heeft laten registreren bij Ziggo, ben benieuwd naar hoe het proces daar verloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
robertwebbe schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:37:
@Haakneus Laat het nog even weten. Ik ken op dit moment nog niemand die een eigen modem heeft laten registreren bij Ziggo, ben benieuwd naar hoe het proces daar verloopt.
Eigen moden of eigen ONT? Want in het algemene Ziggo topic zijn wel wat ervaringen met eigen docsis modems voorbij gekomen. Maar dat was dan vrij snel na invoer van de wetgeving. Waarbij er IIRC nog wel wat issues waren (telefonie die zo nu en dan niet meer werkte lijkt mij bij te staan). Verder meen ik voornamelijk een kwestie van het serienummer doorgegeven (toen telefonisch meen ik). Lijkt mij dus niet veel anders te werken dan de glasvezelboeren waar je ook moet bellen om het serienummer door te geven. En op coax heeft Ziggo natuurlijk modems met een bridge optie. Waardoor er veel minder noodzaak is voor een eigen modem. Daar waar de Sagemcom voor glasvezel weer geen bridge mode heeft en een eigen ONT (los in bridge of als SFP module) wel weer wenselijk(er) is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
John767 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:51:
[...]Misschien voor de Edam en Volendam bewoners die naar glasvezel van Ziggo willen gaan, is dit telefoonnummer bellen: 088-1212909.

Dat team is speciaal voor overstap naar glasvezel binnen Ziggo, bereikbaar op alle dagen.
Makkelijkste om te zien of je adres al actief is, is de postcodecheck bij KPN gebruiken. Anders heeft het natuurlijk nog geen nut.
Vandaag vanuit Edam/Volendam gebeld met bovenstaand nummer. Bepaalde diensten worden nog niet ondersteund, werd mij verteld. Als je een (telefonie) vaste lijn hebt, moet je nog even geduld hebben. Hij had het over weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@RobertMe Eigen ONT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
desmond schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:14:
[...]

Vandaag vanuit Edam/Volendam gebeld met bovenstaand nummer. Bepaalde diensten worden nog niet ondersteund, werd mij verteld. Als je een (telefonie) vaste lijn hebt, moet je nog even geduld hebben. Hij had het over weken.
Dat met de telefonie heb ik geen last van, die was 10 jaar geleden als de deur uit.
Maar internet en TV werken gewoon goed.

@RobertMe Ik heb begrepen dat er bij Ziggo wel wordt gekeken voor een bridge mode. Dat zou voor mij ook echt een pluspunt zijn.

Als alternatief zou je een Nokia ONT kunnen gebruiken denk ik, maar kost wel weer extra. Lijkt mij dat een bridge mode toch niet al te lastig moet zijn, want in de UK zijn er wel Sagemcom modems bij Liberty Global die het kunnen. Zelfs vanuit het menu in het modem. Maar later weer met een update eruit gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-06 08:33
John767 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:27:
[...]

Dat met de telefonie heb ik geen last van, die was 10 jaar geleden als de deur uit.
Maar internet en TV werken gewoon goed.

@RobertMe Ik heb begrepen dat er bij Ziggo wel wordt gekeken voor een bridge mode. Dat zou voor mij ook echt een pluspunt zijn.

Als alternatief zou je een Nokia ONT kunnen gebruiken denk ik, maar kost wel weer extra. Lijkt mij dat een bridge mode toch niet al te lastig moet zijn, want in de UK zijn er wel Sagemcom modems bij Liberty Global die het kunnen. Zelfs vanuit het menu in het modem. Maar later weer met een update eruit gesloopt.
Bij Ziggo kan je het bij de niet glasvezel versie , via de ziggo app doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@John767 Vergeet de bridge modus maar, zelfde legacy probleem als ze bij Delta hebben.
De beste oplossing is dus een eigen ONT gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:09
Haakneus schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Ik gebruik nu een opnsense firewall als router icm glasnet op het oude adres. Deze box heeft echter geen SFP+ poort, maar ik ga kijken of deze weer in te zetten is, misschien met een media-converter ertussen.

Maar misschien koop ik een Mikrotik met SFP+ port, ik weet het nog niet helemaal.
Als het XGS-PON glas is heb je geen mediaconverter, maar een ONT nodig.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Dan zou een Nokia XS-010X-Q een optie zijn denk ik?

Voor nu is DMZ wel even goed, heb tot nu toe geen problemen. Zonder DMZ werd het niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ja, de open markt versie. Niet die van KPN want die is gecustomized op de PON poort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chad G.P. Thea
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-04 22:28
Ik heb even gegoogled en gekeken waar Ziggo XGS-PON nu allemaal al te vinden is. Het zijn voornamelijk nieuwbouwwijken of projecten in Lent, Elst, Eindhoven, Obdam, Castricum en 2 in Amsterdam. En natuurlijk de gehele gemeentes Edam en Volendam. Het is veel meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John767
Chad G.P. Thea schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:31:
Ik heb even gegoogled en gekeken waar Ziggo XGS-PON nu allemaal al te vinden is. Het zijn voornamelijk nieuwbouwwijken of projecten in Lent, Elst, Eindhoven, Obdam, Castricum en 2 in Amsterdam. En natuurlijk de gehele gemeentes Edam en Volendam. Het is veel meer dan ik dacht...
In Edam-Volendam hebben overigens alleen Edam en Volendam glasvezel. De andere plaatsen binnen de gemeente zijn hier geen onderdeel van dat project (ja, het is groter na de fusie met Zeevang waar weer E-Fiber/ODF ligt).

@robertwebbe Als ik die Nokia XS-010X-Q zou hebben, is het dan een kwestie van aanmelden bij Ziggo en inprikken, of moet er nog iets ingesteld worden? Mits ondersteund natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door John767 op 01-04-2025 21:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@John767 Die zou prima ondersteund moeten worden. Let wel: je moet eerst je abonnement activeren met het standaard SuperWifi modem. Zodra dat werkt kun je via een belletje naar de nieuwbouwdesk (088-1212909) je eigen modem laten registreren. Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen.

In het Delta topic is al heel veel ervaring opgedaan. De 2e lijns engineers zijn al lange tijd super behulpzaam. Eerst op tweakers zelf maar doordat er enkele personen nogal bijdehand gingen doen, is dat verplaatst naar Discord.
Een voorbeeld is bijvoorbeeld de mogelijkheid om de Nokia ONT te updaten. Officieel mogen ze eigen apparatuur van klanten niet updaten maar via hun netwerk is de enige manier die er is. Als je een tweedehandse koopt met oude software, dan kun je die niet eens gebruiken. Ik weet niet of Ziggo dan bereid is om je ONT te updaten, dat zal nog moeten blijken.

Hoe ben jij aan je Nokia ONT gekomen? Via https://schenkict.nl/prod...xs-010x-q#/19-staat-nieuw van tweaker @wbschenk ?

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 01-04-2025 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John767
robertwebbe schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:19:
@John767 Die zou prima ondersteund moeten worden. Let wel: je moet eerst je abonnement activeren met het standaard SuperWifi modem. Zodra dat werkt kun je via een belletje naar de nieuwbouwdesk (088-1212909) je eigen modem laten registreren. Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen.

In het Delta topic is al heel veel ervaring opgedaan. De 2e lijns engineers zijn al lange tijd super behulpzaam. Eerst op tweakers zelf maar doordat er enkele personen nogal bijdehand gingen doen, is dat verplaatst naar Discord.
Een voorbeeld is bijvoorbeeld de mogelijkheid om de Nokia ONT te updaten. Officieel mogen ze eigen apparatuur van klanten niet updaten maar via hun netwerk is de enige manier die er is. Als je een tweedehandse koopt met oude software, dan kun je die niet eens gebruiken. Ik weet niet of Ziggo dan bereid is om je ONT te updaten, dat zal nog moeten blijken.

Hoe ben jij aan je Nokia ONT gekomen? Via https://schenkict.nl/prod...xs-010x-q#/19-staat-nieuw van tweaker @wbschenk ?
Ik heb nog niks gekocht, maar die zag ik inderdaad ook langskomen. Nu wel uitverkocht.
Dit is natuurlijk nog compleet blanco bij Ziggo met glasvezel op dit moment.

Heb op 2 locaties, zowel particulier als zakelijk, Ziggo glasvezel lopen waarbij het Ziggo modem dus nu draait. Maar ondanks dat DMZ nu wel lijkt te werken, is het niet optimaal. Je wilt natuurlijk die extra stap er tussenuit hebben. Vooral ook omdat ik bij Coax gewoon bridge mode had, en daar achter Unifi (UXG-Lite en UXG_Max). En dan gaat natuurlijk het tweakers gedeelte actief worden, en ga je alternatieven zoeken.

Volgens mij kan ook zo die glasvezelkabel van Ziggo in die Nokia geprikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Klopt, je kunt de groene SC-APC connector uit het Ziggo SmartWifi modem halen en deze in de XS-010X-Q prikken.

Edit: Je kunt de kabel voor het Ziggo SmartWifi modem niet gebruiken.

By the way: mocht iemand nog nieuw Ubiquiti spul willen kopen, de Cloud Gateway Fiber is op dit moment dan de beste keuze. Hierbij dien je dan nog wel een geschikte SFP+ module aan te schaffen.

Opti 1 - FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ ONT.
Dit is een re-branded CIG XG-99S SFP+. Deze SFP+ is niet gecertificeerd, de originele CIG wel. Mocht er gevraagd worden naar merk en type, noem dan CIG XG-99S.
Hier te koop: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html of hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fb-xX7kMTiAB4al4XFkFEKp5Tic=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/iJ5O7VONM5i4qDZhmbnmB29f.png?f=fotoalbum_small

Optie 2 - Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT.
Dit is de ODM versie van de Nokia XS-010S-Z SFP+. Zaram is de producent, Nokia voert dit product onder eigen label (vandaar sw Z in de typeaanduiding).
Zowel de Nokia als de Zaram zijn niet BFF.247 gecertificeerd. Een work around is om bij aanmelding CIG XG-99S als type te noemen als hierom gevraagd wordt.
Tweaker @wbschenk heeft speciaal voor Tweakers een webshop gemaakt waarin hij de Zaram en accessoires extra scherp aanbiedt, zie hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeCzhhD_WH5XZHdWn9nO0TujcPk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/jIiCmzk9AoR3tjKjg8SmKZge.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 134% gewijzigd door robertwebbe op 02-04-2025 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
robertwebbe schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:44:
Klopt, je kunt de groene SC-APC connector uit het Ziggo SmartWifi modem halen en deze in de XS-010X-Q prikken.

By the way: mocht iemand nog nieuw Ubiquiti spul willen kopen, de Cloud Gateway Fiber is op dit moment dan de beste keuze. Hierbij dien je dan nog wel een geschikte SFP+ module aan te schaffen.

Opti 1 - FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ ONT.
Dit is een re-branded CIG XG-99S SFP+. Deze SFP+ is niet gecertificeerd, de originele CIG wel. Mocht er gevraagd worden naar merk en type, noem dan CIG XG-99S.
Hier te koop: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html of hier.
[Afbeelding]

Optie 2 - Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT.
Dit is de ODM versie van de Nokia XS-010S-Z SFP+. Zaram is de producent, Nokia voert dit product onder eigen label (vandaar sw Z in de typeaanduiding).
Zowel de Nokia als de Zaram zijn niet BFF.247 gecertificeerd. Een work around is om bij aanmelding CIG XG-99S als type te noemen.

Tweaker @wbschenk heeft speciaal voor de topic lezers een webshop gemaakt waarin hij de Zaram en accessoires extra scherp aanbiedt, zie hier.

[Afbeelding]
Voordeel van de FS lijkt te zijn dat je het ONT ID kunt aanpassen. Dan zou je hem dus niet eens bij de ISP hoeven te registeren (en scheelt gedoe als je heen en weer zou moeten wisselen voor profiel (/abo) aanpassingen, dat in ieder geval bij Delta speelt. Immers moet je anders 2x bellen; Om terug te gaan naar het originele ONT ID, de originele ONT aansluiten, dat de aanpassing "activeert", en dan weer bellen om het ONT ID van de FS / Zaram / ... weer te registeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Spoofen van het ONT ID zou ik niet aanraden, tenzij er geen andere mogelijkheid is. Maar in Nederland moeten de netwerken vrije modemkeuze bieden dus is het nergens voor nodig. Het gaat mis als je iets wijzigt in je abonnement of als er een update is voor het modem.

En volgens mij weten we nog niet of Ziggo 2 ONT registraties doet (hun modem en je eigen modem), zoals Delta eerder deed. Ik zal eens kijken of ik daar achter kan komen. En anders lezen we het vanzelf uit ervaringen van andere tweakers.

[ Voor 31% gewijzigd door robertwebbe op 01-04-2025 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:01

wbschenk

www.schenkict.nl

John767 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:34:
[...]

Ik heb nog niks gekocht, maar die zag ik inderdaad ook langskomen. Nu wel uitverkocht.
Dit is natuurlijk nog compleet blanco bij Ziggo met glasvezel op dit moment.

Heb op 2 locaties, zowel particulier als zakelijk, Ziggo glasvezel lopen waarbij het Ziggo modem dus nu draait. Maar ondanks dat DMZ nu wel lijkt te werken, is het niet optimaal. Je wilt natuurlijk die extra stap er tussenuit hebben. Vooral ook omdat ik bij Coax gewoon bridge mode had, en daar achter Unifi (UXG-Lite en UXG_Max). En dan gaat natuurlijk het tweakers gedeelte actief worden, en ga je alternatieven zoeken.

Volgens mij kan ook zo die glasvezelkabel van Ziggo in die Nokia geprikt worden.
En ze zijn er weer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
Ja, maar ik had net een reden om het even niet te kopen :/

*Zoekt sponsoren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

John767 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:34:
[...]
Ik begin hier trouwens aan te twijfelen. Als ik de foto's bekijk van de Sagemcom F5658LGB-ZG dan lijkt het wel of daar een LC/APC connector op zit en geen SC/APC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wH9JBJBihLXOfgW0JCUO9-kFiY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5d02F0CQzCi4gdSoVwUkfykm.png?f=user_large

Links is LC/APC en rechts SC/APC.

Als dat zo is, dan zou je deze er nog bij aan moeten schaffen: https://www.onlinekabelsh...plex-optical-fiber-p.html

Edit: Je kunt dus niet de door Ziggo geleverde kabel gebruiken. Een voorbeeld van de juiste kabel vind je hier: https://schenkict.nl/prod...kabel-sc-apc-8-sc-apc-wit

[ Voor 22% gewijzigd door robertwebbe op 02-04-2025 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:09
Die ziggo stekkers zijn idd LC/APC.

Een SC stekker heeft een ink/uitstulpsel, een LC stekker een lipje. Zowel de foto als de tekening zijn LC/APC

SC is vierkant, LC ook (de feitenlijke stekker), maar is door het lipje een rechthoekiger gat

Zowel de Ziggo als de TK01 FTU zijn SC/APC (dus groen), dus idd een patchkabel van SC/APC naar LC/PC nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

robertwebbe schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:13:
[...]

Ik begin hier trouwens aan te twijfelen. Als ik de foto's bekijk van de Sagemcom F5658LGB-ZG dan lijkt het wel of daar een LC/APC connector op zit en geen SC/APC.

[Afbeelding]

Links is LC/APC en rechts SC/APC.

Als dat zo is, dan zou je deze er nog bij aan moeten schaffen: https://www.onlinekabelsh...plex-optical-fiber-p.html
De LC/APC zit aan de kant van modem en niet de FTU. Dus SC/APC zit aan de kant van de FTU en heb je naar de Nokia dus een SC/APC naar SC/APC nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
wbschenk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:09:
[...]

De LC/APC zit aan de kant van modem en niet de FTU. Dus SC/APC zit aan de kant van de FTU en heb je naar de Nokia dus een SC/APC naar SC/APC nodig.
En die kabel heb je ook in de shop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haakneus
ArnoldSmit schreef op zondag 30 maart 2025 @ 03:01:
[...]

Bedankt voor het delen, had de aansluiting nog niet eerder gezien :)

En je heb ook nog een kpn en odf glasvezel aansluiting, pure luxe...
scherp gezien! idd, heel blij mee, lekker wat te kiezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haakneus
robertwebbe schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:37:
vandaag gebeld met de vraag wat de mogelijkheden zijn. Ik ga morgen terug gebeld worden hierover. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Haakneus
Beetje wijzer geworden. Ik werd terug gebeld door de Ziggo over de mogelijkheden van het gebruik van eigen router op de puur glasvezel verbinding die we hebben in een nieuwbouwhuis in Obdam. De niet zo technische dame zei dat er een ONT komt waarmee je je eigen router direct met ethernet kan aansluiten. Ze had dit nagevraagd bij de eningeers. Eind volgende week wordt het ook echt geleverd, ik kom wel weer even in de lucht wat ze nou echt leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
@Haakneus erg benieuwd welke ONT Ziggo zal leveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Haakneus Dat was Ziggo Zakelijk dan? Want die lijken soms een iets andere koers te varen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Het leveren van een pure ONT waarop een router aangesloten moet worden (die of zij leveren of je zelf in voorziet) is wel nog steeds in strijdt met de "eigen modemkeuze" wetgeving. Om aan die wet te voldoen zullen ze toch echt in een oplossing moeten voorzien waarbij je een echt eigen ONT kunt kopen en gebruiken.

Maar..., als ze inderdaad een losse ONT leveren zal dat voor velen een prima oplossing zijn. Want ik het het idee dat ook op coax een eigen modem een absolute zeldzaamheid is. Simpelweg doordat ze een bridge mode leveren. Terwijl bv bij Delta glasvezel een bridge mogelijkheid ontbreekt op hun ONT/router combinatie waardoor je voor eigen router bent overgeleverd aan het gebruik van een eigen ONT (of dubbel NAT met een DMZ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Inderdaad. De aanleiding om een eigen ONT te willen is puur dat je bridge modus wenst. Als Ziggo dat kan leveren, dan is er helemaal geen noodzaak meer voor een eigen ONT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
robertwebbe schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:54:
@Haakneus Dat was Ziggo Zakelijk dan? Want die lijken soms een iets andere koers te varen.
Maar dat is dan mogelijk niet veel anders dan anderen. Bij een "echt" zakelijk abo levert Delta volgens mij ook een standalone ONT. Terwijl bij een consumenten abo alleen de ONT/router combi geleverd wordt.

En bij zakelijk is de kans natuurlijk ook groter dat er een eigen router achter komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haakneus
robertwebbe schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:54:
nope, de gewone consumenten Ziggo dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Een andere ONT vanuit Ziggo om dat gebruik te kunnen maken van "bridge mode" is wel goed om te horen. Ben ook benieuwd of dit dan opgaat voor Edam-Volendam, aangezien dat geen eigen netwerk is. Alhoewel de techniek natuurlijk niet afwijkt in de basis.

Zou best willen experimenteren met een eigen ONT, zoals die Nokia, maar momenteel heb ik er even geen tijd voor met alles wat er gaande is (los van de techniek) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-06 23:08
robertwebbe schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:58:
Inderdaad. De aanleiding om een eigen ONT te willen is puur dat je bridge modus wenst. Als Ziggo dat kan leveren, dan is er helemaal geen noodzaak meer voor een eigen ONT.
Er zijn nog twee redenen om toch een eigen ONT te willen:

1: De wet ;)
2: Zo'n provider ONT kan stuk gaan. En zoiets gebeurt om de een of andere reden altijd net voor een lang weekend met een feestdag erbij. Als je continuïteit en uptime wil is het fijn om eigen hardware achter de hand te hebben voor het geval van en dat je op zo'n moment niet afhankelijk bent van de drukke planning van een monteur.

De eigen ONT is een keuze, het moet niet he. Geef de keuze aan degene die het wel willen gebruiken en gebruik zelf gewoon het provider spul, dat kan zonder problemen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Andros Om volledig te zijn: het staat niet in de wet, het is een beleidsregel van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), zie hier.

En ook je eigen gekochte ONT kan in een door jou geschetste situatie kapot gaan. Ook al heb je dan een backup liggen, die moet dan nog steeds geactiveerd worden. Dat lukt je waarschijnlijk dan ook pas op de eerstkomende werkdag.

[ Voor 32% gewijzigd door robertwebbe op 16-04-2025 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haakneus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybQrzIVp4fEyR1QO3aXr8jPqWog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13hVPh2Yn08sQk8QK4Ob3nXh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit het 'm geworden, dus geen ONT, maar een Ziggo router. Ik ga dinsdag nogmaals informeren wat de mogelijkheden zijn voor eigen router-keuze, want dit past me niet helemaal eigenlijk. Installatie was wel top, stekkers erin, wifi qr code scannen en meteen Internet.

[ Voor 9% gewijzigd door Haakneus op 18-04-2025 22:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Haakneus Hierbij je boodschappenlijstje (en voor anderen in Edam / Volendam):

1) https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1
2) https://schenkict.nl/products/patchcover-kpn-xgs-pon-tk01

Via dit formulier kun je je eigen XGS-PON ONT aanmelden bij Ziggo:
https://www.ziggo.nl/klan...en-modem/contactformulier

In het veld 'Mijn verzoek' vul je bijvoorbeeld in: "Ik wil graag mijn eigen XGS-PON glasvezel ONT aanmelden. Het betreft een Zaram ZXOS11NPI met PON-ID ZRMT21090312."

Het PON-ID is overigens een kleine puzzel. Op de stick staat bijvoorbeeld ZarmCN21090312, de PON-ID is dan ZRMT21090312.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_71KKi33CNBiO083DiSL2QnsFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iWdrOKA8M670UFTeE4fyQOU5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb recent een nieuw ziggo modem ontvangen en wil een wifi pod gaan bestellen. Ik heb de 2.4ghz en 5ghz elk een apart ssid gegeven. (SmartWifi getest met 1 ssid, maar dat werkte niet lekker, 1 sonos speaker viel regelmatig even weg).

Zijn aparte ssid ook mogelijk met het gebruik van een wifi pod? Of wordt je dan geforceerd om 1 ssid te gaan gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door MP3-Junky op 19-04-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@MP3-Junky

Check even https://www.ziggo.nl/klan...t-wifi/advies-aantal-pods.
Je kunt contact opnemen met de Wifi Crew via deze pagina: https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/chatonly-wifi

Tip: Herinner ze even aan de Wifi Garantie van Ziggo, in veel gevallen krijg je dan gratis een extra wifi pod.

[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 19-04-2025 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

robertwebbe schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:39:
@Haakneus Hierbij je boodschappenlijstje (en voor anderen in Edam / Volendam):

1) https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1
2) https://schenkict.nl/products/patchcover-kpn-xgs-pon-tk01

Via dit formulier kun je je eigen ONT aanmelden bij Ziggo:

In het veld 'Mijn verzoek' vul je bijvoorbeeld in: "Ik wil graag mijn eigen glasvezel ONT aanmelden. Het betreft een Zaram ZXOS11NPI met PON-ID ZRMT21090312."

Het PON-ID is overigens een kleine puzzel. Op de stick staat bijvoorbeeld ZarmCN21090312, de PON-ID is dan ZRMT21090312.

[Afbeelding]
Er staat tegenwoordig netjes ZRMT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

O, dat wist ik nog niet. Goed dat ze dit nu verbeterd hebben. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
Haakneus schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:15:
[Afbeelding]

Dit het 'm geworden, dus geen ONT, maar een Ziggo router. Ik ga dinsdag nogmaals informeren wat de mogelijkheden zijn voor eigen router-keuze, want dit past me niet helemaal eigenlijk. Installatie was wel top, stekkers erin, wifi qr code scannen en meteen Internet.
Dit is inderdaad hetzelfde pakket zoals in Edam-Volendam, alleen kregen wij er dan nog een extra module bij om over de huisaansluiting te schuiven (vanwege algemeen XGS-PON netwerk). En dat modem gaat helaas niet in bridge mode.

Het verhaal klopt wel deels, want je kunt er een eigen modem of ONT op aansluiten. Alleen is het niet zoals wij tweakers dan hadden gehoopt "plug and play" naar eigen router, maar wel met ondersteuning vanuit Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-06 21:53
John767 schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:05:
[...]

Dit is inderdaad hetzelfde pakket zoals in Edam-Volendam, alleen kregen wij er dan nog een extra module bij om over de huisaansluiting te schuiven (vanwege algemeen XGS-PON netwerk). En dat modem gaat helaas niet in bridge mode.

Het verhaal klopt wel deels, want je kunt er een eigen modem of ONT op aansluiten. Alleen is het niet zoals wij tweakers dan hadden gehoopt "plug and play" naar eigen router, maar wel met ondersteuning vanuit Ziggo.
Dus resumé, als je in Edam Volendam glasvezel wilt van ziggo kun je geen eigen router gebruiken ? Lees ik dat zo goed ?
Zou jammer zijn want daar heb ik juist een Ubiquiti dream machine pro voor gekocht.
Momenteel heb ik nog kabel met een modem wat in bridge staat maar wil eigenlijk over naar glasvezel omdat dat prijstechnisch wat aantrekkelijker is, kan gelijk de CAI de deur uit.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
Freubel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:21:
[...]

Dus resumé, als je in Edam Volendam glasvezel wilt van ziggo kun je geen eigen router gebruiken ? Lees ik dat zo goed ?
Zou jammer zijn want daar heb ik juist een Ubiquiti dream machine pro voor gekocht.
Momenteel heb ik nog kabel met een modem wat in bridge staat maar wil eigenlijk over naar glasvezel omdat dat prijstechnisch wat aantrekkelijker is, kan gelijk de CAI de deur uit.
Dat is niet gezegd. Heb nog geen tijd gehad om het te testen. En anderen ook niet, want deze situatie is nogal uitzonderlijk bij Ziggo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Freubel Natuurlijk kun je wel je eigen router gebruiken. Alleen… het ligt hem eraan hoever je wilt gaan qua mogelijkheden. Sommigen zullen geheel tevreden zijn als ze hun eigen router via DMZ aansluiten. Maar wil je gehele controle, schaf dan een eigen SFP+ ONT aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_chip
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-06 08:33
[...]

bridge mode is er nog niet
maar je kan altijd nog de eigen router in een dmz zetten op het modem zelf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haakneus
Zie net ook dat ik in Obdam op de glasvezel-only van Ziggo, geen IP adres heb van de Ziggo, maar van Esprit Telecom B.V.

Whois informatie:

% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See https://docs.db.ripe.net/terms-conditions.html

% Information related to '89.220.0.0 - 89.220.31.255'

% Abuse contact for '89.220.0.0 - 89.220.31.255' is 'abuse@ziggo.nl'

inetnum: 89.220.0.0 - 89.220.31.255
netname: ET-Core-001
country: NL
admin-c: QIP1-RIPE
tech-c: QIP1-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: QINIP-MNT
created: 2018-01-03T14:22:25Z
last-modified: 2018-01-03T14:22:25Z
source: RIPE

role: QINIP OPERATIONS
address: Esprit Telecom B.V.
address: Postbus 43048
address: 3540 AA Utrecht
address: The Netherlands
phone: +31 88 0068000
fax-no: +31 88 0068001
e-mail: operations@qinip.net
e-mail: netops.esprit@vodafoneziggo.com
abuse-mailbox: abuse@qinip.net
admin-c: SS2561-RIPE
tech-c: DS7073-RIPE
tech-c: SS2561-RIPE
tech-c: RR9897-RIPE
nic-hdl: QIP1-RIPE
notify: beheer@qinip.net
mnt-by: QINIP-MNT
created: 2002-11-15T13:32:38Z
last-modified: 2021-05-31T13:14:08Z

% Information related to '89.220.0.0/17AS33915'

route: 89.220.0.0/17
origin: AS33915
mnt-by: MNT-LGI
mnt-by: TNF-MNT
created: 2023-10-25T11:25:10Z
last-modified: 2023-10-25T11:25:27Z

% This query was served by the RIPE Database Query Service version 1.117 (DEXTER)

[ Voor 7% gewijzigd door Haakneus op 22-04-2025 22:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Haakneus schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:30:
Zie net ook dat ik in Obdam op de glasvezel-only van Ziggo, geen IP adres heb van de Ziggo, maar van Esprit Telecom B.V.
Dat is niet zo heel gek:

nieuws: Ziggo neemt bedrijf voor zakelijke telefonie Esprit Telecom over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
[...]

Je kan een eigen SFP proberen waarvan je het PON-ID kan aanpassen naar dat van de ONT die je van Ziggo krijgt, schijnt dat je als je je UDM instelt voor vlan 100 dat je via dhcp een ip adres krijgt:

Met de 8311 firmware op de WAS 110 kan dat:
https://pon.wiki/guides/i...-firmware-on-the-was-110/

https://pon.wiki/guides/m...e-8311-community-firmware

[ Voor 6% gewijzigd door ArnoldSmit op 24-04-2025 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik zou PON-ID cloning uitsluitend doen als er geen andere oplossing is. Ziggo biedt gewoon de mogelijkheid om je eigen SFP te kunnen registreren, dan waarom zou je? Cloning gaat geheid voor problemen zorgen als er bijvoorbeeld een update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
robertwebbe schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:32:
Ik zou PON-ID cloning uitsluitend doen als er geen andere oplossing is. Ziggo biedt gewoon de mogelijkheid om je eigen SFP te kunnen registreren, dan waarom zou je? Cloning gaat geheid voor problemen zorgen als er bijvoorbeeld een update is.
Goede aanvulling, en je heb helemaal gelijk.
Ik wist niet dat Ziggo die mogelijkheid gaf, heb je meer informatie ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@ArnoldSmit

Via dit formulier kun je je eigen XGS-PON ONT aanmelden bij Ziggo:

In het veld 'Mijn verzoek' vul je bijvoorbeeld in: "Ik wil graag mijn eigen XGS-PON glasvezel ONT aanmelden. Het betreft een Zaram ZXOS11NPI met PON-ID ZRMT21090312."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:09
En dan nu de sleutelvraag: heeft @Haakneus een particulier of zakelijk abo?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haakneus
Lrrr schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 00:38:
[...]

En dan nu de sleutelvraag: heeft @Haakneus een particulier of zakelijk abo?
Particulier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freubel
@John767 Had jij intussen tijd gehad om je hier verder in te verdiepen ? Of heb je de Ubiquiti in de DMZ gezet en het zo gelaten ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John767
Freubel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:26:
@John767 Had jij intussen tijd gehad om je hier verder in te verdiepen ? Of heb je de Ubiquiti in de DMZ gezet en het zo gelaten ?
Op dit moment inderdaad de Ubiquiti in de DMZ, en ook heel weinig tijd om er even mee te gaan knutselen.

En stiekem de tijd die er wel is even genieten van het weer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raiden1985
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 12:23
Als het off-topic is let me know, maar hoe weet je of Ziggo dit overweegt bij het nieuwbouwproject waar je een huis gekocht hebt?

Ons nieuwbouwhuis in Nieuwegein wordt op dit moment gebouwd, het is een project in het midden van een bestaande wijk. Via www.mijnaansluiting.nl aanvraag gedaan voor Ziggo en KPN waarbij de Ziggo aanvraag geweigerd is, ik moet nog even in de telefoon klimmen om uit te vinden waarom :-)

Enig extra info zou fijn :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Als het in een bestaande wijk met coax is, dan zal het denk ik vrij zeker een coax aansluiting worden. Als het een gehele nieuwe wijk is, en er moet een nieuwe kabel naar toe gelegd worden, dan denk ik glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
John767 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:35:
[...]

Op dit moment inderdaad de Ubiquiti in de DMZ, en ook heel weinig tijd om er even mee te gaan knutselen.

En stiekem de tijd die er wel is even genieten van het weer 8)
Nou hier intussen ook de overstap gemaakt naar glasvezel. Ik had hier een UDM pro voor aangeschaft maar die paste achteraf niet in de meterkast, tenminste niet op een acceptabele manier. Dus wetende dat het modem voorlopig niet in bridge mode kan dus maar een UCG max gekocht en die in de meterkast geknutseld. Wat ook weer tot een soort rabbit hole heeft geleid want die moest ook hoognodig eens aangepakt worden. Intussen draait alles als een zonnetje. Heeft even geduurd, heeft wat gekost maar eind goed al goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Freubel schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:57:
[...]

Nou hier intussen ook de overstap gemaakt naar glasvezel. Ik had hier een UDM pro voor aangeschaft maar die paste achteraf niet in de meterkast, tenminste niet op een acceptabele manier. Dus wetende dat het modem voorlopig niet in bridge mode kan dus maar een UCG max gekocht en die in de meterkast geknutseld. Wat ook weer tot een soort rabbit hole heeft geleid want die moest ook hoognodig eens aangepakt worden. Intussen draait alles als een zonnetje. Heeft even geduurd, heeft wat gekost maar eind goed al goed. :)
Modem met DMZ, of nog een eigen ONT er tussen voor echt bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
John767 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Modem met DMZ, of nog een eigen ONT er tussen voor echt bridge?
Modem met DMZ, dat was denk ik toch de makkelijkste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaney02005
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:11
Nou al die converters is 10 keer 0 , ben paar jaar geleden van alles van ziggo afgestapt .

Woon in een flat 18 hoog met puur glasvezelnetwerk erin , en ziggo weigerde nog altijd dit netwerk te gebruiken , ik woon 7 hoog , een oud bekende van mij woont sinds kort op 17 hoog , de hele flat van bijna 100 adressen word bedient via een enkele centrale Ziggo centrale . En word via de koperen kabel de flat ingestroomd . Des te hoger je zit des te minder snelheid je krijgt heb je een abbo van 500mbs af en toe krijg je maar 100 of minder mbs , wegens de hoogte , ik zit nu op iets duurder pakket van KPN en tja puur glasvezel altijd zelfde snelheid gewoon perfect , en Ziggo blijft weigeren dit KPN glasvezel netwerk te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:32

MeNTaL_TO

The future is not set

shaney02005 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:11:
Nou al die converters is 10 keer 0 , ben paar jaar geleden van alles van ziggo afgestapt .

Woon in een flat 18 hoog met puur glasvezelnetwerk erin , en ziggo weigerde nog altijd dit netwerk te gebruiken , ik woon 7 hoog , een oud bekende van mij woont sinds kort op 17 hoog , de hele flat van bijna 100 adressen word bedient via een enkele centrale Ziggo centrale . En word via de koperen kabel de flat ingestroomd . Des te hoger je zit des te minder snelheid je krijgt heb je een abbo van 500mbs af en toe krijg je maar 100 of minder mbs , wegens de hoogte , ik zit nu op iets duurder pakket van KPN en tja puur glasvezel altijd zelfde snelheid gewoon perfect , en Ziggo blijft weigeren dit KPN glasvezel netwerk te gebruiken
Kan aan mij liggen, maar Ziggo gebruikt toch nergens een ander netwerk dan hun eigen :?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot glasvezel, andere onderwerpen horen thuis in:
- Coax: [Ziggo coax] Ervaringen & Discussie - Deel 11