Jay-B schreef op woensdag 12 november 2025 @ 00:23:
[...]
Magertjes, dit gaat voornamelijk over de operationele kosten. Daar hoeven we geen discussie over te hebben, dat geloof ik wel. Voor het gemak laat je de initiële setupkosten maar even achterwege. In het totale kostenplaatje komt dat glasvezelnetwerk niet aanwaaien. Dit is nu precies de reden waarom Ziggo niet in één keer alles verglaasd. Het is kapitaalintensief en van die kosten staan niet vast dat die makkelijk terug te verdienen zijn, vraag maar aan KPN.
https://www.totaaltv.nl/n...ntenuitstroom-te-stoppen/- De grote vraag is natuurlijk of Ziggo het laatste deel van wijkkast tot huisaansluiting moet verglazen? Dit is natuurlijk de meest ideale situatie. Maar ook de meest onrealistische. Ziggo heeft de slag met glasvezel gemist. En nu toch volledig gaan verglazen is achter de feiten aanlopen. Ziggo zou dan het vierde glasvezelnetwerk in Nederland worden. De kosten voor het verglazen zijn ook veel hoger dan voorheen. Niet alleen de loon- en materiaalkosten zijn hoger. Maar het investeringsklimaat is minder gunstig.
Ziggo zit met een probleem, ze hebben het geld niet om te gaan verglazen, je leest om die reden ook niets terug dat Ziggo bestaande DOCSIS netwerken verglaast.
De bestaande glasvezel netwerken zijn grotendeels betaald door pensioenfondsen, want de waarde van dergelijke netwerken groeien mooi mee met de inflatie, zie ook Glaspoort van KPN.
Ziggo heeft hier in feite de boot gemist, blijven dus met aanzienlijk hogere OPEX kosten zitten.
Terwijl de concusrentie internet tegen een lagere prijs kan aanbieden met hogere winst marges
Ja geen idee. Weleens een melding van gemaakt? Misschien zat je toevallig op een drukker segment? Ik doe dagelijk speedtesten op prime time
Ja meerdere mijn buren ook, heb Ziggo ook de kans gegeven om het op te lossen, aan het signaal lag het niet, 2 modems gehad.
Toen ODF de glasvezel kabel naar binnen bracht, ben ik over gestapt, probleem speelde namelijk al langer in deze buurt, collega van me die had het zelfde probleem, woonde in een andere stad.
Dat Ziggo duur gevonden wordt of werd is een feit. Maar voor de rest. Hoe kom je aan deze wijsheid? Vind het knap dat iemand achter een bureau op een zolderkamertje even beredeneert dat door opex kosten Ziggo niet kan concurreren.
Zo kom ik aan deze deze wijsheid, marktonderzoeken lezen
https://www.researchgate....tween_DSL_DOCSIS_and_POIn
Ik heb het niet berekend, markt onderzoekers hebben berekend dat de OPEX kosten veel hoger liggen.
En dat een DOCSIS netwerk als overgangs netwerk moet worden gezien anno nu.
Aan het consumenten gedrag zie je dit ook, mensen stappen over van Ziggo naar glas zodra het word aangelegd, de eerder benoemde leegloop
Maar omdat je moeilijk te overtuigen bent, heb ik nog een bron die laat zien dat de OPEX 2 X zo hoog licht bij Docsis:
https://www.nokia.com/asset/f/212667/
Pagina 8 van 9, plaatje kan niet duidelijker.
(overigens een zwakte bod van je om het op de persoon te spelen, hoop dat je dit in het vervolg achterwege laat, nogal kinderachtig)
Insgelijks. Volgens mij is je doel nog steeds om proberen te bewijzen dat HFC achterhaald is
Het HFC netwerk is achterhaald, zowel kosten technisch (OPEX) en qua consumenten perceptie.
Ziggo had zoals eerder benoemd eerder moeten inzetten op verglazing, nu word dat steeds moeilijker voor ze.
De kosten van zo een netwerk aanleggen stijgen vanwege de inflatie, en Ziggo heeft minder inkomsten omdat klanten blijven weglopen.
En hogere OPEX kosten die ze over minder bestaande klanten kunnen verdelen, dus die overstap voor Ziggo wordt moeilijker naarmate de tijd verstrijkt.
Ziggo heeft zelf ook geen glasvezel projecten waarmee ze bestaande aansluitingen verglazen, ze lopen hopeloos achter de muziek aan.
[
Voor 5% gewijzigd door
ArnoldSmit op 12-11-2025 11:21
]