Roetzen schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 03:31:
[...]
Ik blijf het een vreemde constructie vinden. De vraag blijft hangen: ‘wat is er dan nog “Ziggo” aan?’ Als positief gevolg zie ik dan maar dat je van Delta “persistent” IP adressen krijgt. Mijn IP adressen bij Delta zijn nadat ik een eigen router heb geïnstalleerd niet meer gewijzigd en dat is al weer bijna anderhalf jaar geleden.
De factuur en het TV aanbod

.
RobertMe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:07:
[...]
Dat is ook de enige manier waarop Delta Fiber aanbied. Een ISP kan geen eigen hardware (meer) aanbieden in het PoP etc. Delta Fiber all the way.
En de inkomende verbinding is dan uiteraard ook van Delta Fiber. Pas veel later zal verkeer eens richting Ziggo worden gestuurd.
Moest ook bijna wel. Want als Ziggo zelf glasvezel naar het PoP zou leggen met eigen hardware konden ze het niet "ineens" door het hele land aanbieden.
Bij Freedom krijgen klanten toch wel een "Freedom vlan" over het Delta netwerk, waarbij ze PPP opzetten? Het netwerk van Delta kan klaarblijkelijk dan wel "transport only diensten" aanbieden in de vorm van een vlan end to end.
Zover ik weet werkt KPN WBA ook op deze manier. Provider X huurt een transport pad, van A naar B en alle klanten komen uit in een groot DC B waarbij een forse eigen router staat waarop deze klanten termineren. Bij KPN WBA hoef je niet in de wijk-pop uit te koppelen.
Ziggo heeft blijkbaar niet alleen transport maar ook IP diensten afgenomen bij Delta, mogelijk goedkoper want als ik
Freedom mag geloven is Delta de duurste partij om alleen transport te huren.
Ik denk dat al dit "Ziggo"verkeer helemaal niet door de core (inside) van Ziggo loopt, de TV kastjes die connecten waarschijnlijk over het reguliere internet (outside) tussen de ISP's.
[
Voor 4% gewijzigd door
stormfly op 25-08-2026 07:30
]