Aso niet perse. Maar het is natuurlijk netjesser om iedereen dezelfde (basis) prijs te laten betalen. En dus Lite automatisch om te zetten naar 200 met bijbehorende prijs.
Anderzijds is de concurrentie ook geen haar beter. Als ik mij niet vergis doet KPN jaarlijks een inflatiecorrectie voor bestaande klanten terwijl de prijs voor nieuwe klanten hetzelfde blijft. Dus je betaald bv €50 p/m en op een gegeven moment krijgt je een inflatiecorrectie en betaal je zeg €52, terwijl op de website voor nieuwe klanten nog steeds €50 staat.
En bij Delta is het nog erger. Klanten die al langer klant zijn kunnen bv wel overstappen naar het 500 abo, maar betalen dan de prijs die dat abo een paar jaar terug kostte, zijnde ronde de €50. Terwijl nieuwe klanten voor hetzelfde abo maar iets van ik meen €42,50 betalen. Bestaande klanten betalen dus altijd, zelfs na het kiezen van een ander pakket, een prijs die dat pakket "vroeger" had en hoger ligt dan wat nieuwe klanten voor hetzelfde betalen.
Bij Ziggo betaal je dan na pakket wijzigingen in ieder geval dezelfde basis prijs als nieuwe klanten. Zij het dat uiteraard nieuwe klanten veel hogere korting krijgen dan bestaande klanten die verlengen.
Maar nu Ziggo 2x op rij een shuffle in pakketten heeft gedaan incl prijsverlaging voor die nieuwe pakketten zou het ze sieren als bestaande klanten gemigreerd worden naar de nieuwe pakketten met bijbehorende, lagere, prijzen. Iets dat soms één-op-één kan (er is al jaren een 1000Mbit abo), en soms ook kan met een hogere snelheid voor een lagere prijs en dus ook in get voordeel van de klant (zoals dan schijnbaar Lite van 125 voor €68 naar het snellere 200 met 200 voor een prijs van €63).
Maar als @
Madman_K denkt dat het gras bij glasvezel v.w.b. dit soort praktijken groener is dan komt die IMO zeer bedrogen uit. Want bij KPN en Delta wordt je nog harder genaaid als bestaande klant. Enige voordeel is uiteraard dat je kunt hoppen en dus steeds nieuwe klanten korting, en dan is het ineens weer heel fijn om Ziggo te hebben. (Alhoewel je bij glasvezel regelmatiger ook meerdere ISPs kunt krijgen over dezelfde vezel waardoor jaarlijks hoppen mogelijk is)