[Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Japio_342
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-12 21:45
Heb nu een Huawei HN8010TS20 ONT, en wil die van de week aansluiten.
Heb begrepen dat die aangemeld (geregistreerd) moet worden bij Ziggo, kan kennelijk online gedaan worden.
Wat voor IP adres kan ik verwachten aan de LAN (router WAN) poort wanneer glas actief is (direct op de ONT is dit 192.168.100.1)?
Moet er nog wat aangepast worden op mijn (UDM) router?

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-12 22:50
Onderstaand gaat specifiek over Edam-Volendam!

Voor nu ben ik in ieder geval even gestopt met een eigen ONT te gaan gebruiken op het glasvezelnetwerk van Edam-Volendam. Momenteel zijn er teveel storingen binnen het netwerk, dan ik nu blij ben dat het werkt zoals het staat. Eén foutje, en je zit in onderstaande cyclus.

De problemen zijn zelfs zo serieus dan ik nu steeds meer mensen hoor over het niet hebben van een werkende verbinding, slechte verbinding en knipperende rode lampjes op modems (= geen signaal op glasvezel). Meest vervelende is dat bij Ziggo de wachttijd voor deze problemen inmiddels 2-3 weken is, en klanten ook (nog steeds) van het kastje naar de muur worden gestuurd. Klanten mogen zelf afdelingen gaan bellen die Ziggo moet inschakelen.
De procedures zijn dus nog niet veranderd. En dan hebben we het niet over tweakers, maar de simpele gebruikers.

Hier weet ik niet of dat bij andere providers ook zo slecht gesteld is, maar ik kan mij dan goed voorstellen dat mensen overstappen naar een andere provider in de hoop dat daar wel alles werkt. Die gebruikers hebben geen idee dat de glasvezel zelf niet veranderd.

Nu ik dit vaker hoor van klanten, kennissen en vrienden, over in dit geval Ziggo, zou ik als bedrijf eraan gaan denken om van 8 tot 20 uur iedere dag 10 monteurs paraat te hebben staan om het op te lossen. Want dit kost ze heel snel, veel klanten. Klanten die niet 2-3 weken gaan wachten zonder internet en TV, zeker niet als bedrijf of met kinderen.

Zo had ik afgelopen week ook ineens uitval van internet, en het ongewilde knipperende rode lampje. Gelukkig kwam het wel weer terug na zo'n 20 minuten, maar dat zet je wel even aan het denken.

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:31
John767 schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:15:
Onderstaand gaat specifiek over Edam-Volendam!

Voor nu ben ik in ieder geval even gestopt met een eigen ONT te gaan gebruiken op het glasvezelnetwerk van Edam-Volendam. Momenteel zijn er teveel storingen binnen het netwerk, dan ik nu blij ben dat het werkt zoals het staat. Eén foutje, en je zit in onderstaande cyclus.

De problemen zijn zelfs zo serieus dan ik nu steeds meer mensen hoor over het niet hebben van een werkende verbinding, slechte verbinding en knipperende rode lampjes op modems (= geen signaal op glasvezel). Meest vervelende is dat bij Ziggo de wachttijd voor deze problemen inmiddels 2-3 weken is, en klanten ook (nog steeds) van het kastje naar de muur worden gestuurd. Klanten mogen zelf afdelingen gaan bellen die Ziggo moet inschakelen.
De procedures zijn dus nog niet veranderd. En dan hebben we het niet over tweakers, maar de simpele gebruikers.

Hier weet ik niet of dat bij andere providers ook zo slecht gesteld is, maar ik kan mij dan goed voorstellen dat mensen overstappen naar een andere provider in de hoop dat daar wel alles werkt. Die gebruikers hebben geen idee dat de glasvezel zelf niet veranderd.

Nu ik dit vaker hoor van klanten, kennissen en vrienden, over in dit geval Ziggo, zou ik als bedrijf eraan gaan denken om van 8 tot 20 uur iedere dag 10 monteurs paraat te hebben staan om het op te lossen. Want dit kost ze heel snel, veel klanten. Klanten die niet 2-3 weken gaan wachten zonder internet en TV, zeker niet als bedrijf of met kinderen.

Zo had ik afgelopen week ook ineens uitval van internet, en het ongewilde knipperende rode lampje. Gelukkig kwam het wel weer terug na zo'n 20 minuten, maar dat zet je wel even aan het denken.
Ik moet zeggen dit verbaasd me zeer van Ziggo.
Juist de situatie bij jullie zou het een perfecte proeftuin maken.
En XGS-pon wat Ziggo inzet net als iedere andere aanbieder is ondertussen proven technology met best practices.
Benieuwd naar het verdere verloop hiervan, de houding van Ziggo vind ik teleurstellend.
Want de klanten die nu weg gaan, komen waarschijnlijk niet meer terug naar Ziggo.

• ArnoldSmit
Japio_342 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:35:
Heb nu een Huawei HN8010TS20 ONT, en wil die van de week aansluiten.
Heb begrepen dat die aangemeld (geregistreerd) moet worden bij Ziggo, kan kennelijk online gedaan worden.
Wat voor IP adres kan ik verwachten aan de LAN (router WAN) poort wanneer glas actief is (direct op de ONT is dit 192.168.100.1)?
Moet er nog wat aangepast worden op mijn (UDM) router?
In jou geval als de ont registratie lukt, kan je de zelfde situatie verwachten als een modem in bridge mode met je router er achter.
Je krijgt dus direct een publiek op adres op je router :)
(Gezien dat Ziggo zijn op range gigantisch is en niet gebiedsgebonden durf ik geen indicaties te geven)

• John767
ArnoldSmit schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:52:
[...]

Ik moet zeggen dit verbaasd me zeer van Ziggo.
Juist de situatie bij jullie zou het een perfecte proeftuin maken.
En XGS-pon wat Ziggo inzet net als iedere andere aanbieder is ondertussen proven technology met best practices.
Benieuwd naar het verdere verloop hiervan, de houding van Ziggo vind ik teleurstellend.
Want de klanten die nu weg gaan, komen waarschijnlijk niet meer terug naar Ziggo.
Die klanten zie ik inderdaad ook niet terugkomen na dat debacle. Zeker ook omdat ze gewoonweg zeggen tegen de klant "het ligt niet aan ons, maar aan de kabel. Daarom regelen we ook geen tijdelijk alternatief voor internet".

Dat terwijl een wifi hotspot een tussenoplossing kan zijn, of weer terug naar coax in de tussentijd. Dat netwerk is nu nog niet uitgezet. Maar kastje-muur en kop in het zand, en de klant zoekt het maar uit.

• Japio_342
Had gisteren gebeld om mijn ONT aan te sluiten, vroegen naar het serienummer en merk/type, en een ander team zou er mee aan de slag gaan.
Na 2 uur geen verbinding teruggebeld hoelang dit kon duren was het antwoord dat dit wel tot 24 uur kon duren, maar ik zou mijn huidige modem kunnen gebruiken totdat de verbinding wegvalt, en dan zou de ONT moeten werken.
Vanaf gisteren 11 uur nog niets gezien, maar ik vraag mij af of ik ook de wan poort in vlan 100 moet zetten (staat in hun xgs-pon specs doc)?
En de vraag is, kan dat op de UDM op poort 9?
En heeft dit geen effect op vlan 100 aan de LAN kant?

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:04

robertwebbe

Robert Webbe

@Japio_342 Ja, geen probleem. Geen effect op LAN zijde.

[ Voor 29% gewijzigd door robertwebbe op 19-11-2025 08:59 ]

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:42
Ik heb zakelijk premium
1400Mb down
140Mb Up

Modem:
Merk: - SagemcomType F3896LG

De Netwerkpoorten op deze modem zijn 1Gb each.

Wat voor zin heeft het dan om een 1400Mb DL te hebben, als je poort max 1Gb aankan?

Zijn er ook gebruikers die een Sagecom modem hebben die 2.5Gb poorten heeft?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Eén van de poorten is 2.5 Gbps, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzXGC8CJJkewI6-PXAOD1devjrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kARlx1TjUfnR6cn6BreRX880.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 140% gewijzigd door robertwebbe op 19-11-2025 16:40 ]

• ArnoldSmit
Unknown Alien schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:56:
Ik heb zakelijk premium
1400Mb down
140Mb Up

Modem:
Merk: - SagemcomType F3896LG

De Netwerkpoorten op deze modem zijn 1Gb each.

Wat voor zin heeft het dan om een 1400Mb DL te hebben, als je poort max 1Gb aankan?

Zijn er ook gebruikers die een Sagecom modem hebben die 2.5Gb poorten heeft?
Dit is geen Ziggo glasvezel situatie die je beschrijft, maar regulier, je zit verkeerd met dit bericht ;)

• Japio_342
Na meerdere keren gebeld hebben met ziggo is mijn glasvezel verbinding gisteren omgezet naar mijn Huawei ONT, ze hadden een ander serienummer nodig.
Maar krijg helaas geen IP adres op mijn router, dus sinds gisteren geen internet (of TV).
Het ‘tech team’ is er mee bezig, zeggen ze, maar daar heeft de helpdesk verder geen zicht op.
Het wachten is op een belletje van het’tech team’.
Inloggen op de ONT met PC laat zien dat de glas verbinding goed is, en dat de ONT succesvol geregistreerd is met de OLT.
Daarna gaat het fout met de melding: failed to obtain the status because the OLT version does not match.
Vraag is dus of deze Huawei ONT geschikt is of welke ONTs er dan wel werken?

• ArnoldSmit
Japio_342 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:31:
Na meerdere keren gebeld hebben met ziggo is mijn glasvezel verbinding gisteren omgezet naar mijn Huawei ONT, ze hadden een ander serienummer nodig.
Maar krijg helaas geen IP adres op mijn router, dus sinds gisteren geen internet (of TV).
Het ‘tech team’ is er mee bezig, zeggen ze, maar daar heeft de helpdesk verder geen zicht op.
Het wachten is op een belletje van het’tech team’.
Inloggen op de ONT met PC laat zien dat de glas verbinding goed is, en dat de ONT succesvol geregistreerd is met de OLT.
Daarna gaat het fout met de melding: failed to obtain the status because the OLT version does not match.
Vraag is dus of deze Huawei ONT geschikt is of welke ONTs er dan wel werken?
Heb je een van deze oplossingen al geprobeert?
https://forum.huawei.com/...blogId=667225610960912384
Zoeken naar een software update voor je ONT ?

• Japio_342
Zojuist, maar die is er niet, of ik mag het niet zien zonder account

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik loop al een tijdje mee met XGS-PON en eigen modem, vooral met Delta. Vermoedelijk is het een mismatch in OLT profiel waardoor dit ontstaat. Bij Delta kun je ook uit 4 verschillende profielen kiezen als je je eigen modem aanmeldt. Als je de verkeerde kiest, dan krijg je dit soort foutmeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKPJSZWV7PtK9cxSF1-LQMgz3Go=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KIYc31v8BNfvUCJYkZIwoGAc.png?f=user_large

Ik ga even bij Ziggo kijken of ik hierover een reactie kan krijgen.

• Japio_342
@beldepinda

Vraagje, hoeveel steekt de SFP met glasvezel connector uit van je router?
Mocht Ziggo mijn Huawei ONT niet aan de praat krijgen dan ga ik mischien toch een Zaram aanschaffen, afhankelijk of de vezel niet wordt platgedrukt/geknakt door de deur van de meterkast. Heb een vrij ondiepe meterkast.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

7 centimeter is genoeg. Dit is weliswaar de FS versie, de Zaram is vergelijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdFYqsvtFbE6RyxBt_WdQgnCPsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPUVzy8ZJ9pmXxXYK7o5ZF1C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 23-11-2025 01:25 ]

• Japio_342
Zou inderdaad net kunnen, maar ik wacht morgenochtend even af, kijken of ze de Huawei aan de praat krijgen.
Ondertussen vanaf vrijdagochtend geen internet thuis….,,

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:41

Roetzen

he.net Certified Sage

@Japio_342 En? Heb je die Huawei al aan de praat?

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

• Japio_342
De Huawei is wel goed geregistreerd, ONT registered with OLT, maar daarna komt ie met een foutmelding , iets over version mismatch (dat zie ik met mijn laptop aan de lan poort.
Heb meerdere keren gebeld en gevraagd of ze het modem juist kunnen installeren (juiste profiel gebruik), maar het antwoord is steeds dat het tech team het druk heeft en dat ik gebeld zou worden door hun.
Tot nog toe niets gehoord.
Nu maar een Zamar SFP besteld, zal morgen binnen komen. Die moet werken, kijken hoe snel dat gaat.

• John767
Japio_342 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:22:
De Huawei is wel goed geregistreerd, ONT registered with OLT, maar daarna komt ie met een foutmelding , iets over version mismatch (dat zie ik met mijn laptop aan de lan poort.
Heb meerdere keren gebeld en gevraagd of ze het modem juist kunnen installeren (juiste profiel gebruik), maar het antwoord is steeds dat het tech team het druk heeft en dat ik gebeld zou worden door hun.
Tot nog toe niets gehoord.
Nu maar een Zamar SFP besteld, zal morgen binnen komen. Die moet werken, kijken hoe snel dat gaat.
Deze mate van ondersteuning had ik, helaas, verwacht van Ziggo.
Eigenlijk de grootste reden om hier een eigen ONT nog even uit te stellen.

Zeker nu wachttijden bij problemen gewoon te lang zijn, is "even" gewoon 2-3 weken als je pech hebt.

• Japio_342
Na een paar dagen wachten tot ze de Zaram zouden activeren, donderdag het ziggo modem maar weer aangesloten, meerdere keren gebeld, connectie op glasvezel nivo ok, maar internet is (en blijft) uitgeschakeld. Ligt kennelijk bij onze 3rd-party Glasdraad waar het wachten op is, Ziggo heeft daar geen prioriteit lijkt.

• John767
Japio_342 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:50:
Na een paar dagen wachten tot ze de Zaram zouden activeren, donderdag het ziggo modem maar weer aangesloten, meerdere keren gebeld, connectie op glasvezel nivo ok, maar internet is (en blijft) uitgeschakeld. Ligt kennelijk bij onze 3rd-party Glasdraad waar het wachten op is, Ziggo heeft daar geen prioriteit lijkt.
Nou ik hoor juist dat de helpdesk van Ziggo hier wel een probleem kan zijn.
Blijkbaar hebben de monteurs van Ziggo aangegeven dat als het modem wel werkt maar een rood lampje blijft geven, dan het gelijk door moet naar Glasdraad. Alleen de helpdesk denk daar anders over, en houdt je dan 2-3 weken aan de lijn om eerst een eigen monteur te sturen. In de tussentijd zit je dus voor niks te wachten, en gaat daarna pas het Glasdraad traject lopen.

Ik blijf er dus bij dat Ziggo zich hier ernstig moet schamen. Want in Edam-Volendam zijn het een aanzienlijk aantal gebruikers die overstappen naar glasvezel, waarvan een deel nu met problemen zit. Daarom mogen zij hier bij Glasdraad gerust meer druk op zetten. Alleen zonder de juiste procedures gaat dit natuurlijk nooit werken.

Hoop alleen wel dat deze klanten niet afgescheept gaan worden met een maandje gratis abonnement.
Dit zelfde gezeur speelt namelijk ook bij de zakelijke abonnementen!

• Japio_342
Had weer meerdere keren gebeld van de week en kreeg steeds te horen dat het team er mee bezig was.
Dacht vanmorgen laat ik eens een berichtje in de Ziggo community zetten. En wonder boven wonder, rond 12 uur plotseling internet werkend.
Weet niet of dat nou door dat forum komt…
Nu maar afwachten wanneer ik mijn Zaram kan laten registreren.

• Marcoschilder
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:30
beldepinda schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:35:
Hi all,

In kort, het is gelukt om een Unifi Cloud Gateway Fiber direct aan te sluiten met SFP+ module met Ziggo in Edam-Volendam als gebruiker.

Half jaartje geleden gestart via algemene lijn en doorvragen bij glasvezel Edam-Volendam, vervolgens terechtgekomen bij nieuwbouw/technische afdelingen en daar verder als proefkonijn gaan experimenteren. Moest alles zelf vinden en kopen en daar geen advies in gehad vanaf Ziggo (wel shout-out to my buddy).

Daarvoor volgende gebruikt:
Kabel: SC/APC(Groen) - SC/UPC(Blauw) / 2 Meter
Cover: Die van Ziggo zelf (oude kabel eruit gehaald, bovenstaande kabel erin)
XGS-PON ONU SFP module: Zaram XGS-PON ONU SFP+

Uitkomst: Werkende met de volgende Unifi settings, IPv6 nog niet getest.

[Afbeelding]

Lang verhaal:

Na het gesprek als proefkonijn aangaande waren wat technische specificaties gegeven (nu gepubliceerd op: Eigen Modem Pagina Ziggo). Om vervolgens de juiste patch-cover en kabel te kopen en die vervolgens aan de sluiten met een SFP+ module op de Unifi Fiber.

Ik heb uiteindelijk besteld:

Patchcover KPN XGS-PON TK01 - SC/APC(Groen) - SC/UPC(Blauw) / 2 Meter
XCPSC04737
SC/APC(Groen) - SC/UPC(Blauw) / 2 Meter

Zaram XGS-PON ONU SFP+
ZXOS11NPI

Hiervan bleek de patchcover zelf niet te passen want schuift er wel over heen maar is te klein, met een beetje finesse de kabel eruit kunnen halen (twee ijzeren pinnetjes aan de zijkant van de kabel moet je indrukken en dan druk je het eruit) uit de KPN module

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat ook gedaan met de patchcover van Ziggo en die vervolgens gebruikt als donor om de KPN kabel aan te sluiten. Letwel even op de juiste orientatie van de kabel, sleufje bij achter was het voor mij). Voor de rest de juiste instellingen (boven in plaatje) gebruikt die werden doorgegeven en het werkte. Betreft de kabel is deze ook los te bestellen maar heb ik niet gedaan dus ik houdt het even bij eigen ervaring ;)

Ik wilde nog even met het nummer op de eigen modem pagina bellen vandaag om te dubbelchecken ook alweer wat je moet doorgeven (maar sluiten helaas om 4) maar dat ziet eruit als de way forward om de SFP + Modem aangemeld te krijgen in het systeem bij Ziggo.

Uit mijn hoofd moest ik het volgende doorgeven:
MAC address Modem
XGS PON Serienummer
+ adresgegevens

Hoop dat er folks hiermee geholpen zijn :)

[Afbeelding]
Wat heb je hier nou allemaal voor nodig?
Alleen deze toch? Zaram XGS-PON ONU SFP+

Derest zit toch al aan dat witte kastje aan bekabeling?

Of heb je al dit onderstaande ook allemaal nodig
En heb je eventueel een linkje naar de juiste artikelen dat benodigd zijn?

Wil dit namelijk ook rechtstreeks op mijn udm-pro aansluiten

B.v.d

patchcover KPN XGS-PON TK01 - SC/APC(Groen) - SC/UPC(Blauw) / 2 Meter
XCPSC04737
SC/APC(Groen) - SC/UPC(Blauw) / 2 Meter

Zaram XGS-PON ONU SFP+
ZXOS11NPI

• Enigmus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-12 17:17
Heeft iemand ervaring met de snelste internet abonnement van Ziggo? Ik overweeg om over te stappen van 1Gbit/s naar 2Gbit/s.

[ Voor 90% gewijzigd door Enigmus op 13-12-2025 08:11 ]

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:14
Enigmus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 07:58:
Heeft iemand ervaring met de snelste internet abonnement van Ziggo? Ik overweeg om over te stappen van 1Gbit/s naar 2Gbit/s.
Wat wil je weten? Heb er zelf geen ervaring mee maar het enige wat gaat veranderen is dat je 2Gb download snelheid hebt i.p.v. 1GB, verder zelfde modem en veranderd er niks.

P.S. woon je in Ziggo glasvezel gebied, want je zit nu in het glasvezel topic i.p.v. het coax topic

• Enigmus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-12 17:17
SirMemeAlot schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:45:
[...]

Wat wil je weten? Heb er zelf geen ervaring mee maar het enige wat gaat veranderen is dat je 2Gb download snelheid hebt i.p.v. 1GB, verder zelfde modem en veranderd er niks.

P.S. woon je in Ziggo glasvezel gebied, want je zit nu in het glasvezel topic i.p.v. het coax topic
Het afnemen is een vreemd verhaal, want volgens de postcode check kan ik het afnemen, maar op de site van ziggo zelf ik als bestaande klant niet overstappen. De enige optie is een downgrade (Wifi Groot). Heb momenteel Giga.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:14
Enigmus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:43:
[...]

Het afnemen is een vreemd verhaal, want volgens de postcode check kan ik het afnemen, maar op de site van ziggo zelf ik als bestaande klant niet overstappen. De enige optie is een downgrade (Wifi Groot). Heb momenteel Giga.
Zou even bellen of berichtje sturen via de chat oid. Mijn ervaring is dat de website/mijn ziggo wel eens beperktere opties heeft dan een medewerker.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05:57
robertwebbe schreef op zondag 23 november 2025 @ 01:22:
7 centimeter is genoeg. Dit is weliswaar de FS versie, de Zaram is vergelijkbaar.
Die buigstraal is wel erg klein hoor, ik zou hem iets groter houden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

De foto geeft een beetje een vertekend beeld. Behalve dat die daar beneden gaat, komt die ook naar voren. Als je er van onderen naar kijkt, is de diameter 30cm ofzo. Alleen waar die de UDM uitkomt, dat knikje is wat krap.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot glasvezel, andere onderwerpen horen thuis in:
- Coax: [Ziggo coax] Ervaringen & Discussie - Deel 11
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen