Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Japio_342
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:06
Heb nu een Huawei HN8010TS20 ONT, en wil die van de week aansluiten.
Heb begrepen dat die aangemeld (geregistreerd) moet worden bij Ziggo, kan kennelijk online gedaan worden.
Wat voor IP adres kan ik verwachten aan de LAN (router WAN) poort wanneer glas actief is (direct op de ONT is dit 192.168.100.1)?
Moet er nog wat aangepast worden op mijn (UDM) router?

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-11 23:01
Onderstaand gaat specifiek over Edam-Volendam!

Voor nu ben ik in ieder geval even gestopt met een eigen ONT te gaan gebruiken op het glasvezelnetwerk van Edam-Volendam. Momenteel zijn er teveel storingen binnen het netwerk, dan ik nu blij ben dat het werkt zoals het staat. Eén foutje, en je zit in onderstaande cyclus.

De problemen zijn zelfs zo serieus dan ik nu steeds meer mensen hoor over het niet hebben van een werkende verbinding, slechte verbinding en knipperende rode lampjes op modems (= geen signaal op glasvezel). Meest vervelende is dat bij Ziggo de wachttijd voor deze problemen inmiddels 2-3 weken is, en klanten ook (nog steeds) van het kastje naar de muur worden gestuurd. Klanten mogen zelf afdelingen gaan bellen die Ziggo moet inschakelen.
De procedures zijn dus nog niet veranderd. En dan hebben we het niet over tweakers, maar de simpele gebruikers.

Hier weet ik niet of dat bij andere providers ook zo slecht gesteld is, maar ik kan mij dan goed voorstellen dat mensen overstappen naar een andere provider in de hoop dat daar wel alles werkt. Die gebruikers hebben geen idee dat de glasvezel zelf niet veranderd.

Nu ik dit vaker hoor van klanten, kennissen en vrienden, over in dit geval Ziggo, zou ik als bedrijf eraan gaan denken om van 8 tot 20 uur iedere dag 10 monteurs paraat te hebben staan om het op te lossen. Want dit kost ze heel snel, veel klanten. Klanten die niet 2-3 weken gaan wachten zonder internet en TV, zeker niet als bedrijf of met kinderen.

Zo had ik afgelopen week ook ineens uitval van internet, en het ongewilde knipperende rode lampje. Gelukkig kwam het wel weer terug na zo'n 20 minuten, maar dat zet je wel even aan het denken.

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-11 18:49
John767 schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:15:
Onderstaand gaat specifiek over Edam-Volendam!

Voor nu ben ik in ieder geval even gestopt met een eigen ONT te gaan gebruiken op het glasvezelnetwerk van Edam-Volendam. Momenteel zijn er teveel storingen binnen het netwerk, dan ik nu blij ben dat het werkt zoals het staat. Eén foutje, en je zit in onderstaande cyclus.

De problemen zijn zelfs zo serieus dan ik nu steeds meer mensen hoor over het niet hebben van een werkende verbinding, slechte verbinding en knipperende rode lampjes op modems (= geen signaal op glasvezel). Meest vervelende is dat bij Ziggo de wachttijd voor deze problemen inmiddels 2-3 weken is, en klanten ook (nog steeds) van het kastje naar de muur worden gestuurd. Klanten mogen zelf afdelingen gaan bellen die Ziggo moet inschakelen.
De procedures zijn dus nog niet veranderd. En dan hebben we het niet over tweakers, maar de simpele gebruikers.

Hier weet ik niet of dat bij andere providers ook zo slecht gesteld is, maar ik kan mij dan goed voorstellen dat mensen overstappen naar een andere provider in de hoop dat daar wel alles werkt. Die gebruikers hebben geen idee dat de glasvezel zelf niet veranderd.

Nu ik dit vaker hoor van klanten, kennissen en vrienden, over in dit geval Ziggo, zou ik als bedrijf eraan gaan denken om van 8 tot 20 uur iedere dag 10 monteurs paraat te hebben staan om het op te lossen. Want dit kost ze heel snel, veel klanten. Klanten die niet 2-3 weken gaan wachten zonder internet en TV, zeker niet als bedrijf of met kinderen.

Zo had ik afgelopen week ook ineens uitval van internet, en het ongewilde knipperende rode lampje. Gelukkig kwam het wel weer terug na zo'n 20 minuten, maar dat zet je wel even aan het denken.
Ik moet zeggen dit verbaasd me zeer van Ziggo.
Juist de situatie bij jullie zou het een perfecte proeftuin maken.
En XGS-pon wat Ziggo inzet net als iedere andere aanbieder is ondertussen proven technology met best practices.
Benieuwd naar het verdere verloop hiervan, de houding van Ziggo vind ik teleurstellend.
Want de klanten die nu weg gaan, komen waarschijnlijk niet meer terug naar Ziggo.

• ArnoldSmit
Japio_342 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:35:
Heb nu een Huawei HN8010TS20 ONT, en wil die van de week aansluiten.
Heb begrepen dat die aangemeld (geregistreerd) moet worden bij Ziggo, kan kennelijk online gedaan worden.
Wat voor IP adres kan ik verwachten aan de LAN (router WAN) poort wanneer glas actief is (direct op de ONT is dit 192.168.100.1)?
Moet er nog wat aangepast worden op mijn (UDM) router?
In jou geval als de ont registratie lukt, kan je de zelfde situatie verwachten als een modem in bridge mode met je router er achter.
Je krijgt dus direct een publiek op adres op je router :)
(Gezien dat Ziggo zijn op range gigantisch is en niet gebiedsgebonden durf ik geen indicaties te geven)

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-11 23:01
ArnoldSmit schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:52:
[...]

Ik moet zeggen dit verbaasd me zeer van Ziggo.
Juist de situatie bij jullie zou het een perfecte proeftuin maken.
En XGS-pon wat Ziggo inzet net als iedere andere aanbieder is ondertussen proven technology met best practices.
Benieuwd naar het verdere verloop hiervan, de houding van Ziggo vind ik teleurstellend.
Want de klanten die nu weg gaan, komen waarschijnlijk niet meer terug naar Ziggo.
Die klanten zie ik inderdaad ook niet terugkomen na dat debacle. Zeker ook omdat ze gewoonweg zeggen tegen de klant "het ligt niet aan ons, maar aan de kabel. Daarom regelen we ook geen tijdelijk alternatief voor internet".

Dat terwijl een wifi hotspot een tussenoplossing kan zijn, of weer terug naar coax in de tussentijd. Dat netwerk is nu nog niet uitgezet. Maar kastje-muur en kop in het zand, en de klant zoekt het maar uit.

• Japio_342
Had gisteren gebeld om mijn ONT aan te sluiten, vroegen naar het serienummer en merk/type, en een ander team zou er mee aan de slag gaan.
Na 2 uur geen verbinding teruggebeld hoelang dit kon duren was het antwoord dat dit wel tot 24 uur kon duren, maar ik zou mijn huidige modem kunnen gebruiken totdat de verbinding wegvalt, en dan zou de ONT moeten werken.
Vanaf gisteren 11 uur nog niets gezien, maar ik vraag mij af of ik ook de wan poort in vlan 100 moet zetten (staat in hun xgs-pon specs doc)?
En de vraag is, kan dat op de UDM op poort 9?
En heeft dit geen effect op vlan 100 aan de LAN kant?

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:09

robertwebbe

Robert Webbe

@Japio_342 Ja, geen probleem. Geen effect op LAN zijde.

[ Voor 29% gewijzigd door robertwebbe op 19-11-2025 08:59 ]

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-11 09:18
Ik heb zakelijk premium
1400Mb down
140Mb Up

Modem:
Merk: - SagemcomType F3896LG

De Netwerkpoorten op deze modem zijn 1Gb each.

Wat voor zin heeft het dan om een 1400Mb DL te hebben, als je poort max 1Gb aankan?

Zijn er ook gebruikers die een Sagecom modem hebben die 2.5Gb poorten heeft?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Eén van de poorten is 2.5 Gbps, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzXGC8CJJkewI6-PXAOD1devjrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kARlx1TjUfnR6cn6BreRX880.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 140% gewijzigd door robertwebbe op 19-11-2025 16:40 ]

• ArnoldSmit
Unknown Alien schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:56:
Ik heb zakelijk premium
1400Mb down
140Mb Up

Modem:
Merk: - SagemcomType F3896LG

De Netwerkpoorten op deze modem zijn 1Gb each.

Wat voor zin heeft het dan om een 1400Mb DL te hebben, als je poort max 1Gb aankan?

Zijn er ook gebruikers die een Sagecom modem hebben die 2.5Gb poorten heeft?
Dit is geen Ziggo glasvezel situatie die je beschrijft, maar regulier, je zit verkeerd met dit bericht ;)

• Japio_342
Na meerdere keren gebeld hebben met ziggo is mijn glasvezel verbinding gisteren omgezet naar mijn Huawei ONT, ze hadden een ander serienummer nodig.
Maar krijg helaas geen IP adres op mijn router, dus sinds gisteren geen internet (of TV).
Het ‘tech team’ is er mee bezig, zeggen ze, maar daar heeft de helpdesk verder geen zicht op.
Het wachten is op een belletje van het’tech team’.
Inloggen op de ONT met PC laat zien dat de glas verbinding goed is, en dat de ONT succesvol geregistreerd is met de OLT.
Daarna gaat het fout met de melding: failed to obtain the status because the OLT version does not match.
Vraag is dus of deze Huawei ONT geschikt is of welke ONTs er dan wel werken?

• ArnoldSmit
Japio_342 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:31:
Na meerdere keren gebeld hebben met ziggo is mijn glasvezel verbinding gisteren omgezet naar mijn Huawei ONT, ze hadden een ander serienummer nodig.
Maar krijg helaas geen IP adres op mijn router, dus sinds gisteren geen internet (of TV).
Het ‘tech team’ is er mee bezig, zeggen ze, maar daar heeft de helpdesk verder geen zicht op.
Het wachten is op een belletje van het’tech team’.
Inloggen op de ONT met PC laat zien dat de glas verbinding goed is, en dat de ONT succesvol geregistreerd is met de OLT.
Daarna gaat het fout met de melding: failed to obtain the status because the OLT version does not match.
Vraag is dus of deze Huawei ONT geschikt is of welke ONTs er dan wel werken?
Heb je een van deze oplossingen al geprobeert?
https://forum.huawei.com/...blogId=667225610960912384
Zoeken naar een software update voor je ONT ?

• Japio_342
Zojuist, maar die is er niet, of ik mag het niet zien zonder account

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik loop al een tijdje mee met XGS-PON en eigen modem, vooral met Delta. Vermoedelijk is het een mismatch in OLT profiel waardoor dit ontstaat. Bij Delta kun je ook uit 4 verschillende profielen kiezen als je je eigen modem aanmeldt. Als je de verkeerde kiest, dan krijg je dit soort foutmeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKPJSZWV7PtK9cxSF1-LQMgz3Go=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KIYc31v8BNfvUCJYkZIwoGAc.png?f=user_large

Ik ga even bij Ziggo kijken of ik hierover een reactie kan krijgen.

• Japio_342
@beldepinda

Vraagje, hoeveel steekt de SFP met glasvezel connector uit van je router?
Mocht Ziggo mijn Huawei ONT niet aan de praat krijgen dan ga ik mischien toch een Zaram aanschaffen, afhankelijk of de vezel niet wordt platgedrukt/geknakt door de deur van de meterkast. Heb een vrij ondiepe meterkast.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

7 centimeter is genoeg. Dit is weliswaar de FS versie, de Zaram is vergelijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdFYqsvtFbE6RyxBt_WdQgnCPsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPUVzy8ZJ9pmXxXYK7o5ZF1C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 23-11-2025 01:25 ]

• Japio_342
Zou inderdaad net kunnen, maar ik wacht morgenochtend even af, kijken of ze de Huawei aan de praat krijgen.
Ondertussen vanaf vrijdagochtend geen internet thuis….,,
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot glasvezel, andere onderwerpen horen thuis in:
- Coax: [Ziggo coax] Ervaringen & Discussie - Deel 11
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen