Als je een apart topic opend hierover wil daar best op ingaan.
Bijvoorbeeld dat docsis 4.0 qua opex kosten totaal niet concurrerend is met XGS-pon.
Meer apparatuur nodig, waarmee je minder klanten kan bedienen.
Wel frappant overigens dat jij begint over harde cijfers maar zelf niets kan overleggen qua cijfers.
Je tegen argumenten komen tot nu toe met verder dan wensdenken, drogredenen en het zogenaamd weerleggen van mijn argumenten in je eigen gedachten, zonder daadwerkelijk zelf met onderbouwde tegen argumenten te komen.
Makkelijk voorbeeld je begint over docsis 4, dat het goedkoper zou zijn, ja dan wat Ziggo nu heeft ongetwijfeld, dan XGS-PON, nee zeker niet.
(Maar het staat je vrij met cijfers te komen om je argument te maken, zo niet ben je erg hypocriet)
En als we toch over prijs beginnen, de doorslaggevende reden voor consumenten om te kiezen.
Dan staat Ziggo er wel heel slecht voor, hoge schuldenlast, geen geld om over te stappen naar XGS-pon, hopen wel langzaam over te kunnen stappen op weer een duurdere docsis variant, betekent concreet dat op prijs concurreren geen optie is, tenzij ze de schuldenlast willen verhogen.
Ziggo is een zinkend schip.
Kan je ook duidelijk zien aan hun jaarverslagen, met de huidige strategie blijven ze klanten verliezen, cijfers spreken voor zich, geen houdbare situatie.
Docsis is geen overgangs variant, maar ondertussen een gepasseerd station, de techniek kan zich niet meten met XGS-pon.
ffk schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:48:
[...]
Sorry, maar ik vind je mening niet sterk onderbouwd want ik mis harde cijfers, ook in die wetenschappelijk studie die je stuurde, die meer een korte meta-analyse is. Over wat verschillen zijn tussen de netwerkkosten van PON en Docsis dat is lastig te bepalen.
Momenteel is Ziggo hard op weg met het opwaarderen naar R-PHY en de voorbereiding op Docsis 4 met LLD, waardoor er minder versterkers nodig zijn en netwerkkosten/kans op storingen dalen.
De grootste reden waarom mensen overstappen is prijs. Omdat er meerdere aanbieders op het glasvezelnetwerk zitten, ben je door ieder jaar overstappen uiteraard goedkoper uit. Kijkend naar maandelijkse kosten dan zou de goedkoopste aanbieder voor mij Odido zijn met €37,50 per maand. Momenteel ben ik overgestapt naar Ziggo en heb ik voor 2 euro extra, ook nog TV.
De rek op de kabel is er mijns inziens, of gewoon objectief gezien, nog niet uit, maar op Tweakers is sprake van veel glasvezelpropaganda.
In een dorp waar familieleden wonen heeft Delta een paar jaar geleden een netwerk aangelegd, maar de meerderheid blijft gewoon op coax/vdsl. Stoeptegels liggen sindsdien schots en scheef, dus in die zin ben ik misschien ook wel eenigzins partijdig.