[Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:03
robertwebbe schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:48:
@John767 Hoe is het met jouw aansluiting overigens? Is het inmiddels gefixt?
De thuisverbinding overdag tijdens aanwezigheid en gebruik lijkt nu beter te gaan vanaf het bezoekje van donderdag 31-07 (2 man sterk), alhoewel er toch nog een enkele "high latency" melding van de Unifi router gekomen is.

De zakelijke verbinding is aankomende donderdag aan de beurt, die gooit dagelijks "high latency" en "temporary disconnected and restored" erin. Hoe het overdag daar nu gaat, dat weet ik niet i.v.m. niet aanwezig vanwege vakantie. Maar hopelijk lossen de Ziggo monteurs het daar ook op.

Bij de thuisverbinding hebben ze alles nagelopen, gemeten en de glasvezels aan beide kanten schoongemaakt. Zaten blijkbaar wat stofjes op de vezels. Maar een paar dagen is te kort om te zeggen dat het verholpen is, schijn kan soms bedriegen (hopelijk niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:59

robertwebbe

Robert Webbe

Okay, een vuile vezel is een incident dat bij alle FttH providers wel eens voorkomt. Ik neem aan dat de 2 man eentje van Glasdraad en eentje van Ziggo was dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
robertwebbe schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:20:
Okay, een vuile vezel is een incident dat bij alle FttH providers wel eens voorkomt. Ik neem aan dat de 2 man eentje van Glasdraad en eentje van Ziggo was dan?
Beiden van Ziggo, met papieren om in de POP te mogen. Had wel begrepen dat er nog eentje van Glasdraad stand-by stond.

Aan beiden kanten zaten stofjes in dit geval.
Hopelijk toch ook nog zoiets "simpels" voor de zakelijke verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
John767 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:07:
[...]

De thuisverbinding overdag tijdens aanwezigheid en gebruik lijkt nu beter te gaan vanaf het bezoekje van donderdag 31-07 (2 man sterk), alhoewel er toch nog een enkele "high latency" melding van de Unifi router gekomen is.

De zakelijke verbinding is aankomende donderdag aan de beurt, die gooit dagelijks "high latency" en "temporary disconnected and restored" erin. Hoe het overdag daar nu gaat, dat weet ik niet i.v.m. niet aanwezig vanwege vakantie. Maar hopelijk lossen de Ziggo monteurs het daar ook op.

Bij de thuisverbinding hebben ze alles nagelopen, gemeten en de glasvezels aan beide kanten schoongemaakt. Zaten blijkbaar wat stofjes op de vezels. Maar een paar dagen is te kort om te zeggen dat het verholpen is, schijn kan soms bedriegen (hopelijk niet).
The soap continues....

Het lijkt erop dat na een tijdje de buffer van het modem vol loopt, waardoor de traagheid in laden van pagina's weer terugkomt. Omdat na een powercycle alles weer supersnel gaat (bedraad en draadloos, eigen apparatuur is dan niet gereset). En dan bedoel ik vooral het snelheids gevoel van klikken en laden.

Dus toch de stap genomen om een eigen modem te gaan inzetten, de Nokia XS-010X-Q. Uiteraard besteld bij mede tweaker @wbschenk .

Maar aanmelden bij Ziggo is niet makkelijk. Sterker nog, niemand weet hoe het werkt bij Ziggo nieuwbouw (088-1212909). Dit terwijl het in de eigen procedures staat vermeld. Vermoedelijk wordt het binnen een paar weken opgepakt..... :/

Wat begint de afdeling opzeggingen toch interessant te worden....

Nog anderen in regio Edam-Volendam die vergelijkbare klachten ervaren, of op Ziggo eigen glasvezel dezelfde "service" hebben meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:30

Roetzen

he.net Certified Sage

Tja… Ziggo is net begonnen met ftth. Ze moeten de hele leercurve nog doorlopen. Geen wonder dat de kinderziektes er nog niet uit zijn. 😜

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Roetzen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:21:
Tja… Ziggo is net begonnen met ftth. Ze moeten de hele leercurve nog doorlopen. Geen wonder dat de kinderziektes er nog niet uit zijn. 😜
Leercurve ok, maar hier moet nog de zaag in betonnen muren om deuren te creëren.
Ondanks dat, loopt er wel één en ander achter de schermen, dus hopelijk binnenkort een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@John767 Heb je al eens gekeken wat er gebeurd als je apparatuur direct aan het Ziggo modem plaatst? Heb je dan ook nog gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
robertwebbe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:26:
@John767 Heb je al eens gekeken wat er gebeurd als je apparatuur direct aan het Ziggo modem plaatst? Heb je dan ook nog gedoe?
Dat ga ik doen als die traagheid terug komt, zoals overlegd.
Want er staat teveel in het netwerk om "even" om te prikken, ook met wat portforwards. Mede de reden om een eigen netwerk te hebben, zodat je niet afhankelijk bent van een provider.

Mooiste resultaat zou natuurlijk zijn als Ziggo gewoon met een eigen ONT komt voor bridge modus (wil best tester zijn). Heb je ook geen gezeur met verschillende apparatuur op het netwerk en update stress.

Ik weet dat er meer potentiële gebruikers zijn die dat (vooral zakelijk) willen, en daarom naar KPN gaan. Dubbel NAT blijft het toch net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@John767
Ziggo is bij wet verplicht het gebruik van een eigen ONT toe te staan en te faciliteren. Een losse ONT door Ziggo beschikbaar gesteld kan en mag nooit in de plaats komen van die wettelijke verplichting. Dan krijgen we weer een herhaling van de strijd over plaats van het netwerkaansluitpunt. Dat is nu voor glasvezel bepaald op de FTU en dat moet zo blijven. De prioriteit zou voor Ziggo nu dus moeten liggen in het mogelijk maken van aansluiten van een eigen ONT. De Nokia XS-101X-Q is geschikt gebleken voor XG-SPON netwerken dus die kunnen ze niet weigeren. Als Ziggo niet kan of wil meewerken is een klacht bij de ACM de aangewezen weg zou ik zeggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Roetzen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:29:
@John767
Ziggo is bij wet verplicht het gebruik van een eigen ONT toe te staan en te faciliteren. Een losse ONT door Ziggo beschikbaar gesteld kan en mag nooit in de plaats komen van die wettelijke verplichting. Dan krijgen we weer een herhaling van de strijd over plaats van het netwerkaansluitpunt. Dat is nu voor glasvezel bepaald op de FTU en dat moet zo blijven. De prioriteit zou voor Ziggo nu dus moeten liggen in het mogelijk maken van aansluiten van een eigen ONT. De Nokia XS-101X-Q is geschikt gebleken voor XG-SPON netwerken dus die kunnen ze niet weigeren. Als Ziggo niet kan of wil meewerken is een klacht bij de ACM de aangewezen weg zou ik zeggen…
Dat er een verplichting is, daar was ik van op de hoogte. Er is op de achtergrond van alles gaande heb ik begrepen, de hoe en wat is niet van belang. Zeker handig om ook op orde te hebben voor toekomstige aanvragen.

Alleen zit je in geval van die Nokia wel met het uitvoeren van updates nu en in de toekomst. Hoe kom je daar aan? Kan er zeer weinig over vinden namelijk. Vanuit Ziggo gaat dat niet gebeuren natuurlijk.

Vandaar dat ik zei dat een eigen ONT vanuit Ziggo voor alle partijen misschien nog wel de betere/veiligere weg is. Met ook op ondersteuning en updates, en er zijn meerdere providers die hierin ook voorzien. Het gebruiken van een eigen ONT doe je natuurlijk om eigen beheer, en om het hebben van bridge modus. En die laatste is dan vermoedelijk nog de meest voorkomende, en één van mijn wensen momenteel. Voor de zakelijke verbinding graag gelijk plaatsen dan.

Nog even los van de vage klachten, die misschien nog wel eens modem gerelateerd kunnen zijn. Maar dat is lastig bij random zeer kortstondige hickups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

John767 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:14:
[...]

Er is op de achtergrond van alles gaande heb ik begrepen, de hoe en wat is niet van belang. Zeker handig om ook op orde te hebben voor toekomstige aanvragen.
En? Heeft dat nog ergens toe geleid? Is het nu mogelijk een eigen ONT bij Ziggo glasvezel aan te melden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
Roetzen schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

En? Heeft dat nog ergens toe geleid? Is het nu mogelijk een eigen ONT bij Ziggo glasvezel aan te melden?
Heeft geleid tot het punt dat er achter de schermen van alles gaande is bij Ziggo, en dat het toch nog even afwachten is op het moment. Het gaat uiteraard wel mogelijk worden, maar nog even geduld. Het is ook voor Ziggo nog (te) nieuw via glasvezel. Eerst geduld opbrengen totdat er deuren in de muren zitten.Voor nu staat de sloopkogel even op stand-by :P

Zodra er meer bekend is, zal ik het uiteraard posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 12:49
Vraagje,

Wij hebben de next mini tv box,

Normaal tv kijken is prima maar zodra we op dezelfde box iets op netflix,disney,prime,skyshowtime willen kijken dan is er om de seconde een hapering te zien,

Dit is toch judder/stotteren van het beeld, hoe komt dit en hoe lossen we dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

John767 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:11:
[...]
Heeft geleid tot het punt dat er achter de schermen van alles gaande is bij Ziggo, en dat het toch nog even afwachten is op het moment. Het gaat uiteraard wel mogelijk worden, maar nog even geduld. Het is ook voor Ziggo nog (te) nieuw via glasvezel. Eerst geduld opbrengen totdat er deuren in de muren zitten.Voor nu staat de sloopkogel even op stand-by :P
Geduld is een schone zaak en ik ben geen belanghebbende, de kans dat er binnen afzienbare tijd hier glasvezel van Ziggo ligt is nul, dus mij deert het niet dat Ziggo nu nog geen eigen glasvezelmodems kan accommoderen. Maar ik vind het toch een wat vreemde zaak dat ze er mee weg komen. Als ik op een fiets met een niet werkend achterlicht betrapt wordt kom ik ook niet weg met een beroep op geduld omdat ik tot vorige week alles nog te paard deed en dat fietsen iets helemaal nieuws voor mij is waardoor ik aan het achterlicht nog niet ben toegekomen. Misschien dat ik de boete ontloop, maar ik zal wel verder moeten lopen totdat het probleem met het achterlicht verholpen is. De wet eist nu eenmaal dat een fiets waarmee na zonsondergang op de openbare weg wordt gereden een werkend achterlicht heeft. Er zijn geen uitzonderingen voor nieuwkomers. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Laatst online: 12-09 21:00

jjust

Het leven is een strijd

John767 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:58:
[...]

The soap continues....

Nog anderen in regio Edam-Volendam die vergelijkbare klachten ervaren, of op Ziggo eigen glasvezel dezelfde "service" hebben meegemaakt?
Dank voor het delen van je ervaringen! Ik zit ook in de regio en moet ook over naar glasvezel. Heb zelf ook een Ubiquiti setup en ben daarom niet enthousiast om over te stappen naar glasvezel van Ziggo. Aangezien Ziggo hier min of meer vanuit nood glasvezel gaat aanbieden was ik al bang voor kinderziektes. Daarom kijk ik nog even de kat uit de boom en zit ik nog op coax bij Ziggo. Dat werkt prima. Dat houdt hier echter een keer op, al is het volgens mij nog niet duidelijk hoe lang het coax-netwerk in de lucht blijft.

Gezien jouw ervaringen ga ik toch overstappen naar een aanbieder met ervaring met glasvezel en eigen modems.

Hopelijk krijgen ze het bij jou nog goed aan het werk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John767
jjust schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Dank voor het delen van je ervaringen! Ik zit ook in de regio en moet ook over naar glasvezel. Heb zelf ook een Ubiquiti setup en ben daarom niet enthousiast om over te stappen naar glasvezel van Ziggo. Aangezien Ziggo hier min of meer vanuit nood glasvezel gaat aanbieden was ik al bang voor kinderziektes. Daarom kijk ik nog even de kat uit de boom en zit ik nog op coax bij Ziggo. Dat werkt prima. Dat houdt hier echter een keer op, al is het volgens mij nog niet duidelijk hoe lang het coax-netwerk in de lucht blijft.

Gezien jouw ervaringen ga ik toch overstappen naar een aanbieder met ervaring met glasvezel en eigen modems.

Hopelijk krijgen ze het bij jou nog goed aan het werk!
Tot nu toe heb ik geen problemen meer gehad. Dus toch blijkbaar de stofjes op de vezel die een oorzaak hebben. Hopelijk blijft dat ook zo, even los van eigen modem nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:33
@jjust Waarom "moet" je naar Ziggo op glasvezel? Of er geen alternatieve provider waarmee je wel je eigen apparatuur kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Ik hoef niet naar Ziggo glasvezel op glasvezel kan ik naar verschillende providers. Ik moet wel van de kabel naar glasvezel want het kabelnetwerk wordt hier op termijn uitgeschakeld. Mijn huidige provider is Ziggo, die wil graag dat ik bij hun overstap naar het glasvezelnetwerk maar daar heb ik zo mijn bedenkingen bij omdat dit voor hun nieuw is. Dan kan ik waarschijnlijk beter naar een provider die ervaring heeft met glasvezel.

[ Voor 5% gewijzigd door jjust op 23-08-2025 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05:07
@jjust Volgens mij zijn dat een hoop aannames. De gebruikte Nokia apparatuur is al lang in breed in gebruik elders op de wereld en de modems hoor ik hier geen horrorverhalen over. De (remote)engineers zullen vast niet alleen Ziggo apparatuur managen dus die zullen al ruime ervaring hebben bij problemen. Ik zou zeggen probeer het gewoon en anders kun je altijd nog overstappen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

@Jim423 Dat waren inderdaad aannames van mij vandaar dat ik het gewoon nog even aankeek. Echter op basis van eerdere posts van John676 blijk ik er ook niet ver vanaf te zitten. Blijkbaar gaat het nu beter maar een eigen ONT bij Ziggo lijkt nog steeds een lastig verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb gemaild iemand van Ziggo en die beweert dat het mogelijk is om een eigen ONT te registreren. Er blijkt zelfs al iemand in Edam/ Volendam gebied te zijn die dat heeft. Zoals @John767 al zei, de processen hiervoor zijn nieuw en worden nu bekeken wat er nog verbeterd moet worden.

[ Voor 24% gewijzigd door robertwebbe op 23-08-2025 23:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John767
jjust schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:13:
@Jim423 Dat waren inderdaad aannames van mij vandaar dat ik het gewoon nog even aankeek. Echter op basis van eerdere posts van John676 blijk ik er ook niet ver vanaf te zitten. Blijkbaar gaat het nu beter maar een eigen ONT bij Ziggo lijkt nog steeds een lastig verhaal.
De verbinding lijkt na het bezoek van de monteurs wel stabiel te zijn. Nu in ieder geval een aantal weken zo getest, hopelijk blijft het ook. Daarmee zou ik ziggo niet uitsluiten in Edam-Volendam, maar wel even in de gaten houden wat stabiliteit betreft. Je krijgt hier dan wel 12x20 euro korting bij een jaarabonnement bij Ziggo.

Wat mij betreft mag Ziggo ook een eigen ONT aanbieden ipv modem zonder bridge modus. Dan is er geen probleem met ondersteuning vanuit providers, en krijgt de 5% die het wil weer bridge modus terug.

Maar voor nu is het eigen modem gebruiken door de missende procedures lastig. Daar wordt hard aan gewerkt. Wacht het even af, en trek dan conclusies.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot glasvezel, andere onderwerpen horen thuis in:
- Coax: [Ziggo coax] Ervaringen & Discussie - Deel 11