[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 294 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

outlandos schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:52:
Ik heb mijn Cloud Gateway Max geïnstalleerd en al, werkt goed. Nu heb ik de nieuwe Pro Max 24 switch eraan gehangen en de app zag die meteen. Geupdate en klaar is kees.

Nu heb ik mijn Pro 7 wall uitgepakt en deze aangesloten op mijn switch.

Echter gebeurt er niets. De switch ziet niet dat er iets in zit. De app ziet hem ook niet. Weten jullie misschien wat de oorzaak is?

Ik heb de Cloud Gateway Max in port 1 van de switch zitten, dit is gewoon goed toch?
Starten de ap’s wel op? Met andere woorden: zitten ze in poe poorten?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:08
te]RobertMe schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:55:
[...]

Dit lees ik alsof er ook geen ledje op de switch (bij de poort) gaat branden, klopt dat? Zo ja, andere kabel proberen etc. Er zal op zijn minst iets van een ledje aan moeten gaan dat (en) stroom geleverd wordt en er een werkende verbinding is. Als dat niet het geval is dan zal het ook onmogelijk zijn om met het AP te communiceren.
Ja dat lees je goed: de port waarin hij zit licht niet op. Ik heb ook nog 3 andere porten geprobeerd (waaronder poe++), evenmin resultaat. Ik gebruik de 10gbit enterprise kabels van unifi zelf.
Tylen schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:59:
[...]

Starten de ap’s wel op? Met andere woorden: zitten ze in poe poorten?
Nee aan niets zie ik dat de AP opstart.

Volgens mij heeft deze switch uitsluitend poe+ (en ++) ports, dus dat kan het probleem niet zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuE_eJJrNsvTkNh2c-mCi5fY0Q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQzo7mkflCG6GdObPsR69e6q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een andere kabel geprobeerd, maar helaas ook geen teken van leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:08:
[...]

uBlock werkt ook prima op smartphones & tablets ;) In ieder geval in Firefox.
Maar ook in Google Nieuws en andere apps? ;)
Daarnaast gebruik ik gewoon overal DNS based ad-blocking. Leuk dat een browser betere opties heeft,
DNS-based werkt niet bij YT :/
maar zeker met een Windows lijkt de kans mij vrij groot dat ook applicaties (en zeker de apps uit de store vol reclame ;)) wel eens iets met "die" domeinen zouden kunnen doen en die worden dus niet geblokkeerd door een browser extensie.
De W10 editie die ik op mijn oude desktop pc draai heeft geen apps store ;) , de (nog verder in te richten) W11 install van nieuwe pc wel. Al heb ik daar inmiddels al wel aan puinruimen gedaan....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
outlandos schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:18:
[Afbeelding]

Ik heb de andere Pro 7 AP ook maar even uitgepakt om te zien of het misschien een defecte AP was, maar die tweede AP doet ook niks. Dus volgens mij doe ik zelf iets fout..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 20:34
outlandos schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:22:
[...]

Ik heb de andere Pro 7 AP ook maar even uitgepakt om te zien of het misschien een defecte AP was, maar die tweede AP doet ook niks. Dus volgens mij doe ik zelf iets fout..
Kijk es naar je instellingen van je switch? PoE staat mss uit?

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raven schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:19:
[...]

Maar ook in Google Nieuws en andere apps? ;)

[...]

DNS-based werkt niet bij YT :/
Mijn punt is dat je het overal toe kunt passen. Wellicht "werkt" het vervolgens niet, maar toch. Het is niet dat je op mobiel DNS based ad-blocking moet doen omdat de browser extensies die je op de desktop gebruikt niet werken op mobiel. Want die extensies werken juist ook op mobiel in de browser. En daarnaast gaat @nero355 me vast een thumbsup geven voor het statement "gebruik niet overal een app voor als de browser ook werkt".
En uBlock werkt denk ik ook prima op YouTube om ads te blokkeren? (Ook daarbij, gebruik dus niet de app). En met SponsorBlock heb je ook nog eens een automatische skip van "deze video wordt mogelijk gemaakt door..." en andere crap die in de video zit.

Ik zie dus echt geen enkel argument om DNS based ad blocking alleen te doen op telefoon/tablet/smartphone en niet op desktop. Het voegt een extra laag toe bovenop de browser extensie(s) die niks kost en mogelijk wel iets oplevert. In de browser levert DNS based ad blocking wellicht niks op. Maar alle applicaties die telemetrie versturen worden mogelijk wel verhinderd door DNS based ad blocking. Net zoals andere vormen van reclame in applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
RedPas schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:22:
[...]

Kijk es naar je instellingen van je switch? PoE staat mss uit?
Ik kan helaas geen plek vinden waar PoE als optie staat om aan of uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:15
outlandos schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:37:
[...]

Ik kan helaas geen plek vinden waar PoE als optie staat om aan of uit te zetten.
Je moet even klikken op de switch en vervolgens het poortje waar je hem in stopt. Daar kun je PoE aan en uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
king006 schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:40:
[...]

Je moet even klikken op de switch en vervolgens het poortje waar je hem in stopt. Daar kun je PoE aan en uit zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwCeCTRxCuMA4xlxi9IuoYbpT08=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gBl4TE4HZPrADA6ytoVjaWSG.png?f=fotoalbum_large

Kijk ik er over heen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
outlandos schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:18:
[Afbeelding]

Je hebt de versie zonder Poe.
Er staan ook geen stroom icoontjes op je Ports.

De poe versie is een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
bmwgozer schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:46:
[...]

Je hebt de versie zonder Poe.
Er staan ook geen stroom icoontjes op je Ports.

De poe versie is een stuk duurder.
Dat is onmogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-aldpCB6ojUfrnPchC8cV7w4bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBhkbBmJmLCVe3OHA6Ii6X5E.jpg?f=fotoalbum_large

En duurder dan wat? Ik heb 825 euro betaald voor de switch:

Ubiquiti UniFi Switch Pro Max 24 PoE 824,95

Edit: shit, hebben ze de verkeerde opgestuurd?

[ Voor 6% gewijzigd door outlandos op 29-12-2024 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-09 09:59
outlandos schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:48:
[...]
Dat is onmogelijk.

[Afbeelding]

En duurder dan wat? Ik heb 825 euro betaald voor de switch.
Je hebt dus de " gewone". zonder POE, deze kost 500,-.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bmwgozer
[...]

Dat is onmogelijk.

[Afbeelding]

En duurder dan wat? Ik heb 825 euro betaald voor de switch.
Bij de PoE versie staat er een stroom icoontje naast de Ports en ook naast de naam onder de display. Ben even niet in de buurt van mijn switches answers had ik je foto gestuurd.

Als je wel de PoE besteld hebt dan heb je verkeerde geleverd gekregen. Ik kan helaas niet gokken wat je besteld hebt versus gekregen.

Mijn duurder opmerking was meer omdat nu al paar keer mensen de holiday offer gekocht hebben en die waren allemaal non-POE. Sorry.

[ Voor 8% gewijzigd door bmwgozer op 29-12-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
[...]

Dat is onmogelijk.

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d628OH0ZZdi_k7PTfeyI--7PRRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XWeR7dQrxRaDZL6DwLf7vaLN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• outlandos
Jullie hebben gelijk, SWW heeft me de versie zonder PoE gestuurd. Ik heb nagelaten dat te controleren, want je gaat er toch vanuit dat ze hetgeen opsturen wat je bestelt..

Nou dan mogen ze hem mooi gaan omruilen voor die met PoE.

Dank allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
[...]

Dat is onmogelijk.

[Afbeelding]

euh... met PoE kost deze 827
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mLEFKX_JmofIUxxFciywN_SCQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZyhdXTTQHhhvm6qJSQJZhhpW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bmwgozer
outlandos schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:52:
Jullie hebben gelijk, SWW heeft me de versie zonder PoE gestuurd. Ik heb nagelaten dat te controleren, want je gaat er toch vanuit dat ze hetgeen opsturen wat je bestelt..

Nou dan mogen ze hem mooi gaan omruilen voor die met PoE.

Dank allen.
Die fout is ook wel eenvoudig gemaakt, het type nummer verschilt letterlijk enkel “-PoE” en de doos ziet er identiek uit. En voor jou ziet het apparaat er ook identiek uit, dus er valt je zeker niks te verwijten.

Hopelijk is het retour process eenvoudig.

Ga je die PoE++ ook echt gebruiken? Anders is een switch met meer snelheid (enterprise 24 PoE) die heeft 12x2.5GbE erin en 12 30W PoE misschien wel beter waard voor je geld. Geen idee wat je intern gebruik is.

[ Voor 14% gewijzigd door bmwgozer op 29-12-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Ik heb hem voor 2 euro minder gekocht, wat is je punt?
bmwgozer schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:57:
[...]

Die fout is ook wel eenvoudig gemaakt, het type nummer verschilt letterlijk enkel “-PoE” en de doos ziet er identiek uit. En voor jou ziet het apparaat er ook identiek uit, dus er valt je zeker niks te verwijten.

Hopelijk is het retour process eenvoudig.

Ga je die PoE++ ook echt gebruiken? Anders is een switch met meer snelheid (enterprise 24 PoE) die heeft 12x2.5GbE erin en 12 30W PoE misschien wel beter waard voor je geld. Geen idee wat je intern gebruik is.
Ik heb een adapter die poe++ vereist (en het is wel handig om te hebben in de toekomst). Scheelt uiteindelijk ook maar 4 ports van 2,5GbE tussen die 2 switches. Dan heb ik liever eentje met PoE++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• outlandos
Nog even goed om te vermelden: ik heb inmiddels al antwoord van SWW. Ze komen hem morgen bij mij thuis omwisselen. Het wordt netjes afgehandeld dus.

[ Voor 11% gewijzigd door outlandos op 29-12-2024 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
outlandos schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:20:
[...]

Ik heb hem voor 2 euro minder gekocht, wat is je punt?

[...]

Ik heb een adapter die poe++ vereist (en het is wel handig om te hebben in de toekomst). Scheelt uiteindelijk ook maar 4 ports van 2,5GbE tussen die 2 switches. Dan heb ik liever eentje met PoE++
Ah ja de ++ ports zijn 2.5GbE helemaal gelijk. Dan is die wat je gekozen hebt inderdaad best of both worlds.

Netjes dat ze hem morgen al komen omruilen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:58
outlandos schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:52:
Ik heb mijn Cloud Gateway Max geïnstalleerd en al, werkt goed. Nu heb ik de nieuwe Pro Max 24 switch eraan gehangen en de app zag die meteen. Geupdate en klaar is kees.

Nu heb ik mijn Pro 7 wall uitgepakt en deze aangesloten op mijn switch.

Echter gebeurt er niets. De switch ziet niet dat er iets in zit. De app ziet hem ook niet. Weten jullie misschien wat de oorzaak is?

Ik heb de Cloud Gateway Max in port 1 van de switch zitten, dit is gewoon goed toch?
Als je Pro Max niet de POE versie is, dan powered je pro 7 wall ook niet up. Zoals hierboven al gepost, brand er een ledje op je pro max rj45 poort? En is je pro 7 wall ook voorzien van power?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king006
outlandos schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:26:
Nog even goed om te vermelden: ik heb inmiddels al antwoord van SWW. Ze komen hem morgen bij mij thuis omwisselen. Het wordt netjes afgehandeld dus.
Netjes dat ze hem zelf komen ruilen bij je thuis. Dan gaat het morgen helemaal goed komen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:14
Hier inmiddels ook alles operationeel inclusief de G4 Pro PoE deurbel.
Beeld kwaliteit is goed en ook de stream naar mijn Synology Surveillance Center werkt als een trein en is 1600x1200 en qua beeld dus meer dan prima.

Motion detection en audio van Surveillance Station werkt op de rtsp stream trouwens dus dat is ook mooi meegenomen.
Overigens klopt de rtsp link niet die de Unifi controller meegeeft in de settings pagina.
En je hebt een Userid/password nodig dus ik heb een apart account aangemaakt die alleen camera toegang heeft.
De url in Synology moet dan worden:
rtsp://<user>:<password>@<ucg-ip>:7447/restvandeurl let op, tot het ? . Dus vraagteken en de rest eraf knippen.

Unifi geeft standaard poort 7441 en dus ?enablertsp ofzo mee in de url.
Dat slikt Synology niet.

[ Voor 56% gewijzigd door GeeMoney op 29-12-2024 18:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:34
Roy Batty schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:31:
[...]

Dan hoef je niks te downloaden en restoren, je kunt een cloud migration doen tijdens de init v/d nieuwe gateway.
Nog even feedback en idd het ging super makkelijk 8)
Geniet nu van USG max :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
jaro431 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:51:
[...]

Ik heb deze site gebruikt als leidraad, daarin worden je vragen beantwoord.
lazyadmin
Dank voor het delen van die link, veel geleerd.

Is het aanmaken van een aparte VLAN voor IoT nog de moeite waard heden ten dage in een thuis setting? En zetten jullie dan enkel 2.4 aan of ook 5ghz wifi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:38
outlandos schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:30:
[...]

Dank voor het delen van die link, veel geleerd.

Is het aanmaken van een aparte VLAN voor IoT nog de moeite waard heden ten dage in een thuis setting? En zetten jullie dan enkel 2.4 aan of ook 5ghz wifi?
Ik kies er wel voor, zodat ik kan afbakenen wat die devices uitspoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Raven schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:03:
[...]

* Raven heeft (o.a. met ^ ) in gedachten het netwerk met (op dit moment) 4 VLAN's wat beter ingericht.
* Raven komt op 10 VLAN's uit....

Nu zit de default VLAN in hetzelfde VLAN als bedrade apparaten, niet echt handig om management/infra in hetzelfde VLAN te hebben als pc's, printer en probes (nee niet Cartman's :+ ).
Wat is daar niet goed aan of nadeel van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ondanks dat dit makkelijker is :
duvekot schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:31:
Hoe gehecht ben je aan een setup waar je nu al niet meer bij kan?

Gewoon alles een factory reset geven en je netwerk van scratch configureren op de UCG-Ultra. Werkt het snelste en ben je meteen weer helemaal up to date.

(En hoogstwaarschijnlijk is de reden dat je geen reactie kreeg was omdat deze migratie vraag al zo vaak gesteld was ... En het altijd uitdraait op een full reset)
Is er ook nog de optie om met de MongoDB te rommelen en de login van het admin account te fixen! ;)

Het is maar net waar je zin in hebt en wat er aan de hand is en zo...
* Raven heeft (o.a. met ^ ) in gedachten het netwerk met (op dit moment) 4 VLAN's wat beter ingericht.
Ik ben trots op je !!! <3 _O_ :+
en probes (nee niet Cartman's :+ ).
** GIGGITY ** _O-
outlandos schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:03:
Volgens mij heeft deze switch uitsluitend poe+ (en ++) ports, dus dat kan het probleem niet zijn lijkt me.
Ondanks dat je ondertussen weet wat er aan de hand is moet je wel beseffen dat je ook een omgeruilde/teruggestuurde Switch ontvangen kan hebben waar hier en daar Port Profiles staan die PoE/PoE++ uit hebben gezet ;)

Of in dit gedeelte :
Manual Port Overrides :)

Maar dan had je die wel gezien bij een Switch die daadwerkelijk PoE/PoE++ is natuurlijk, echter moet je ook rekening houden met het feit dat een UniFi Controller een eventueel geconfigureerd apparaat niet zal uitlezen qua configuratie en je dus bij vreemde toestanden zelf effe het ding een schop moet geven via SSH en dat eene .sh bestandje !! ;)

/FYI en zo...
Raven schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:19:
De W10 editie die ik op mijn oude desktop pc draai heeft geen apps store ;) ,

De (nog verder in te richten) W11 install van nieuwe pc wel. Al heb ik daar inmiddels al wel aan puinruimen gedaan....
Die twee vertrouw ik zo weinig dat ik ze bijna in een "Windows versies hoger dan 7 VLAN" zou proppen })

Vooral als je dit soort shit leest : https://www.theverge.com/...s-security-privacy-issues
Om over het hele TPM gebeuren wat onderdeel is van Palladium maar niet te beginnen... :X :| :/
RobertMe schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:31:
En daarnaast gaat @nero355 me vast een thumbsup geven voor het statement "gebruik niet overal een app voor als de browser ook werkt".
AMEN! Brother! O+ d:)b :+
En uBlock werkt denk ik ook prima op YouTube om ads te blokkeren? (Ook daarbij, gebruik dus niet de app). En met SponsorBlock heb je ook nog eens een automatische skip van "deze video wordt mogelijk gemaakt door..." en andere crap die in de video zit.
Werkt inderdaad geweldig goed :Y

Maar nog steeds genoeg mensen die maar een stomme app willen gebruiken dus dan geef je ze maar iets als SmartTube voor Android TV en een gemodde YouTube App op hun Android telefoon of LG WebOS TV :+
Ik zie dus echt geen enkel argument om DNS based ad blocking alleen te doen op telefoon/tablet/smartphone en niet op desktop. Het voegt een extra laag toe bovenop de browser extensie(s) die niks kost en mogelijk wel iets oplevert. In de browser levert DNS based ad blocking wellicht niks op. Maar alle applicaties die telemetrie versturen worden mogelijk wel verhinderd door DNS based ad blocking. Net zoals andere vormen van reclame in applicaties.
Inderdaad : Gewoon DOEN!!! :Y) *O*
Yihaaa schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:23:
Nog even feedback en idd het ging super makkelijk 8)

Geniet nu van USG max :)
Blijft toch een mooiere naam/afkorting die gouwe ouwe USG dan al die rare nieuwe meuk :+
ASS-Ware schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:01:
Iets met "Best Practices" en zo als je toch al VLAN capable netwerkspul in huis hebt :)

Je zou opzich wel eventueel IPMI/iDRAC/iLO/ander "KVM op afstand achtig spul" in dezelfde VLAN kunnen gooien, want Out of Bounds spul tenslotte :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
[...]

Nu zit de default VLAN in hetzelfde VLAN als bedrade apparaten, niet echt handig om management/infra in hetzelfde VLAN te hebben als pc's, printer en probes (nee niet Cartman's :+ ).

Maar beter inrichten dan nu komt (in gedachten) uit op 10 VLAN's.
En die VLANS zijn dan geïsoleerd of zijn ze gewoon routeerbaar? Ik lees namelijk vaak het laatste en dan denk ik ja, dan is de toegevoegde waarde ook beperkt natuurlijk.
Scheiden van spul levert (in een thuis situatie) ook uitdagingen op als je dus wel bij die specifieke devices wilt zijn maar met je laptop in een ander vlan zit.
Waarom zou ik bijvoorbeeld iot moeten scheiden, de controle wordt er toch niet groter of beter van? Ik zie zo toch ook wat die devices uit spoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Werkt PoE over het algemeen over wandinbouwdozen?

Ik ben aan het oriënteren op het kopen van ubiquiti PoE switch in combinatie met 3 APs, maar tussen de switch en APs zitten dus inbouwdozen. Gaat dat gewoon werken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Preau schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:22:

Ik ben aan het oriënteren op het kopen van ubiquiti PoE switch in combinatie met 3 APs, maar tussen de switch en APs zitten dus inbouwdozen. Gaat dat gewoon werken?
Ja, dat werkt gewoon. PoE gaat gewoon over de 8 aders heen waar ook de data overheen gaat. Passieve componenten (kabels, stekkers, patchpanelen, inbouwdozen, ...) hebben hier dus geen invloed op zolang ze maar aan de cat standaard voldoen (wat in principe dus neer komt op "8 aders").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:31:
False positives waar ik op desktops vaker tegen aan loop dan andere devices bedenk ik mij net, websites van het soort die ik hier niet ga noemen omdat ik anders weer een ban krijg :+
ASS-Ware schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:01:
[...]

->
nero355 schreef op maandag 30 december 2024 @ 01:39:
[...]

Iets met "Best Practices" en zo als je toch al VLAN capable netwerkspul in huis hebt :)

Je zou opzich wel eventueel IPMI/iDRAC/iLO/ander "KVM op afstand achtig spul" in dezelfde VLAN kunnen gooien, want Out of Bounds spul tenslotte :*)
:D , nu nog daadwerkelijk doen, dit is in gedachten. Heb nu nog steeds 4 VLAN's, maar netwerk is sowieso aan een makeover toe daar ISC DHCP eol is. Heb al een config voor Kea DHCP gemaakt, alleen geen idee of die goed is. Had de ISC-config door de migratie tool heen gehaald, melding dat er wat ontbrak (declaratie van interfaces), daarna uitgebreid naar 10 VLAN's.
De beste reactie :Y
offtopic:
overigens is Cartman met zijn probe aanwezig in de vorm van "Mezco South Park CARTMAN Series 1 One Figure Set Kitty Alien" en "1998 Comic Images #21 South Park" O-) (ooit eens tegengekomen ergens, kon ze niet laten liggen :P )
[...]

Die twee vertrouw ik zo weinig dat ik ze bijna in een "Windows versies hoger dan 7 VLAN" zou proppen })

Vooral als je dit soort shit leest : https://www.theverge.com/...s-security-privacy-issues
Om over het hele TPM gebeuren wat onderdeel is van Palladium maar niet te beginnen... :X :| :/
Geen last van, als het goed is, 7950X is daar te oud voor.
GeeMoney schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:05:
[...]

En die VLANS zijn dan geïsoleerd of zijn ze gewoon routeerbaar? Ik lees namelijk vaak het laatste en dan denk ik ja, dan is de toegevoegde waarde ook beperkt natuurlijk.
Scheiden van spul levert (in een thuis situatie) ook uitdagingen op als je dus wel bij die specifieke devices wilt zijn maar met je laptop in een ander vlan zit.
Waarom zou ik bijvoorbeeld iot moeten scheiden, de controle wordt er toch niet groter of beter van? Ik zie zo toch ook wat die devices uit spoken?
Hangt van de VLAN af, mijn pc's en smartphones/tablets/laptops mogen gewoon direct met elkaar verbinden, maar slimme apparaten e.d. kunnen geen nieuwe verbindingen opzetten met de rest van het netwerk, tenzij DHCP/MQTT/mDNS/NTP.

Slimme apparaten hebben wel internet toegang, maar lopen echter met DNS-requests tegen PiHole aan waar ze achter een whitelist (i.p.v. de gebruikelijke ad-blacklist) zitten. Ik sta bijv. alleen domeinnamen toe die ik lokaal gebruik en die voor firmware updates. Niets meer dan dat.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik ben van plan om 3 U7 Pro APs in mijn huis te hangen, hiervoor heb ik nog een PoE+ switch nodig.

De APs gebruiken ieder 21W max, dus 63W totaal. Ook heb ik nog wat andere devices op mijn switch dus heb in totaal 7 devices erop aangesloten, +1 incoming poort kom ik dus op 8 poorten totaal.

De switch die ik vind met deze specs is uitvoering: Ubiquiti Unifi Switch Enterprise 8 PoE. Vrij prijzig, is dit gewoon wat ik nodig heb of zijn er ook goedkopere alternatieven?

Helaas heb ik geen stroom bij de APs, dus PoE injectors gaat niet werken voor deze usecase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:39
Preau schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:53:
Ik ben van plan om 3 U7 Pro APs in mijn huis te hangen, hiervoor heb ik nog een PoE+ switch nodig.

De APs gebruiken ieder 21W max, dus 63W totaal. Ook heb ik nog wat andere devices op mijn switch dus heb in totaal 7 devices erop aangesloten, +1 incoming poort kom ik dus op 8 poorten totaal.

De switch die ik vind met deze specs is uitvoering: Ubiquiti Unifi Switch Enterprise 8 PoE. Vrij prijzig, is dit gewoon wat ik nodig heb of zijn er ook goedkopere alternatieven?

Helaas heb ik geen stroom bij de APs, dus PoE injectors gaat niet werken voor deze usecase.
Je kunt ook kijken naar de uitvoering: Ubiquiti Switch Pro Max 16 PoE heb je wat meer poorten beschikbaar. Overigens hoeft een PoE injector niet naast je AP te hangen, kan rustig bij je switch oid.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

De grote vraag lijkt mij dan wanneer die 21W gebruikt wordt. Persoonlijk zou ik verwachten bij zeer intensief gebruik, en niet bij het opstarten. En in dat geval zou ik wel een gokje durven wagen en voor de 8 Lite gaan. Die doet ook PoE+ maar maximaal 52W. Na stroomuitval en alles dat tegelijkertijd opstart kun je dan nog steeds meer dan 16W per AP trekken. En de kans dat je alle drie de APs tegelijkertijd vol belast (meerdere clients die allemaal op volle snelheid gebruik maken van wifi. Zowel op 2,4GHz als 5GHz als 6GHz) lijkt mij gewoon erg klein.

Wellicht dat daar "op internet" wat ervaringen over te vinden zijn? De 8 Lite met 3x U7 Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
DutchCrownNL schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:56:
[...]
Je kunt ook kijken naar de uitvoering: Ubiquiti Switch Pro Max 16 PoE heb je wat meer poorten beschikbaar. Overigens hoeft een PoE injector niet naast je AP te hangen, kan rustig bij je switch oid.
Precies... voor het verschil in prijs kan je best een paar injectoren kopen voor je AP's. Zo spannend is de plaatsing nou ook vaak niet. Pas als je ook camera's gaat toevoegen of iets als telefoons vindt ik POE pas echt een meerwaarde in een switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TweakGP schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:00:
[...]

Precies... voor het verschil in prijs kan je best een paar injectoren kopen voor je AP's. Zo spannend is de plaatsing nou ook vaak niet. Pas als je ook camera's gaat toevoegen of iets als telefoons vindt ik POE pas echt een meerwaarde in een switch.
Waarom zou je PoE wel bij cameras doen maar niet bij APs? Beide zijn gewoon client devices met PoE ondersteuning, beetje raar om daar onderscheid in te maken in of je wel of geen PoE switch wilt nemen. En als je 3 APs hebt kost het je gewoon even 4 stopcontacten. Dat zou voor mij toch al een reden zijn om voor een PoE switch te gaan. Die ik dan ook heb, met maar 2 APs op 2 verschillende switches, en dan heb ik ook nog "gratis" PoE injectors (uit single pack AC Lite en AC LR, volgens mij zit tegenwoordig nergens meer een injector bij?)

Blijft uiteraard wel staan dat kijkende naar de specs en UI assortiment dat daar aan voldoet @Preau nogal duur uit komt. Wat het gebruik van 1 of 2 injectoren (gecombineerd met bv de 8 Lite) een overweging kan zijn. Maar een statement als "koop injectoren voor APs want een PoE switch is alleen nuttig bij camera's of telefoons" ben ik het pertinent niet mee eens. Zelfs bij 1 AP en 1 camera kun je dan stellen "koop twee injectors".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
RobertMe schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:32:
[...]
Waarom zou je PoE wel bij cameras doen maar niet bij APs? Beide zijn gewoon client devices met PoE ondersteuning, beetje raar om daar onderscheid in te maken in of je wel of geen PoE switch wilt nemen.
Dat zeg ik toch niet..... alleen mensen hebben vaak maar enkele AP's waar een injector ook prima bij zou werken. Dan is een 24 POE switch nogal overkill :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
RobertMe schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:32:
Maar een statement als "koop injectoren voor APs want een PoE switch is alleen nuttig bij camera's of telefoons" ben ik het pertinent niet mee eens. Zelfs bij 1 AP en 1 camera kun je dan stellen "koop twee injectors".
Leuk zo'n zelfverzonnen statement.... maar het woord meerwaarde betekend toch echt wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik zou gewoon die 8-ports Lite nemen.
Die max wattage voor je AP is als hij 300 clients serveert en zijn volle bandbreedte nodig heeft.
Mijn AC-HD's doen gemiddeld 7-8Watt (volgens specs max 17) met 10-20 clients.
Ik zou die gok wel nemen en in het ergste geval haal je straks 1 injector ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:06
TweakGP schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:40:
[...]

Dat zeg ik toch niet..... alleen mensen hebben vaak maar enkele AP's waar een injector ook prima bij zou werken. Dan is een 24 POE switch nogal overkill :-).
Je neemt toch een PoE switch omdat dit duurzamer is :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:50

DukeBox

loves wheat smoothies

John245 schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:55:
Je neemt toch een PoE switch omdat dit duurzamer is
PoE is denk ik niet duurzamer, het verlies over de lange dunne cat bekabeling is aanzienlijk.

De reden dat ik wel PoE zou nemen is het gemak om remote een powercycle te geven (in geval van een managed PoE switch).

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 30-12-2024 14:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DukeBox schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:28:
[...]

PoE is denk ik niet duurzamer, het verlies over de lange dunne cat bekabeling is aanzienlijk.

De reden dat ik wel PoE zou nemen is het gemak om remote een powercycle te geven (in geval van een managed PoE switch).
Indien je overal injectors plaats aan het begin van het draadje verbruik je meer stroom. En een hoop plastic en andere grondstoffen.

[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 30-12-2024 14:54 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
duvekot schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:31:
[...]

Hoe gehecht ben je aan een setup waar je nu al niet meer bij kan?
Gewoon alles een factory reset geven en je netwerk van scratch configureren op de UCG-Ultra. Werkt het snelste en ben je meteen weer helemaal up to date.

(En hoogstwaarschijnlijk is de reden dat je geen reactie kreeg was omdat deze migratie vraag al zo vaak gesteld was ... En het altijd uitdraait op een full reset)
Thnx voor je reactie.

Was enkel gehecht aan mijn setup ivm het makkelijk kunnen switchen, maar aangezien ik er niet meer bij kan is een factory reset dan wellicht de enige (wat moeilijkere) optie.

Hoe doe ik dat dan qua stappen?
  • USG + CK loskoppen
  • UCG Ultra aansluiten
  • Via de UCG Ultra kan ik weer bij de site manager neem ik aan
  • Dan moet ik 1 voor 1 de apparaten een factory reset geven (dat kan via de site manager?), beginnend bij switches en erna de AP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:42

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

Ligt er ook aan of je de volwaardige 2.5GbE op alle poorten nodig hebt.

Heb zelf 2x USW-Enterprise-8-PoE in gebruik en werkt hier prima. De link tussen UDM-SE, Switch1 en Switch2 allemaal over 10Gbps links.

Op Switch1 zijn 6-7x 2.5GbE links actief, dus de Pro Max 16 PoE valt voor mij af. Als je genoeg hebt aan de 4x 2.5GbE hierop, kan het een optie voor je zijn.

Heb Odido 2/2Gbps glas en haal dat bedraad door mijn hele huis. Draadloos gaat het tot 1300-1500Mbps via Wifi 6E, heb nog geen Wifi 7 clients in huis.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
BiG-GuY schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:45:
[...]

Ligt er ook aan of je de volwaardige 2.5GbE op alle poorten nodig hebt.

Heb zelf 2x USW-Enterprise-8-PoE in gebruik en werkt hier prima. De link tussen UDM-SE, Switch1 en Switch2 allemaal over 10Gbps links.

Op Switch1 zijn 6-7x 2.5GbE links actief, dus de Pro Max 16 PoE valt voor mij af. Als je genoeg hebt aan de 4x 2.5GbE hierop, kan het een optie voor je zijn.

Heb Odido 2/2Gbps glas en haal dat bedraad door mijn hele huis. Draadloos gaat het tot 1300-1500Mbps via Wifi 6E, heb nog geen Wifi 7 clients in huis.
En wat is het vermogen dat je AP's dan vragen van de poorten? Dat is dan wel een mooie test om te zien of hij voor een Lite zou kunnen kiezen of niet :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
YinYang schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:21:
[...]

Thnx voor je reactie.

Was enkel gehecht aan mijn setup ivm het makkelijk kunnen switchen, maar aangezien ik er niet meer bij kan is een factory reset dan wellicht de enige (wat moeilijkere) optie.

• USG + CK loskoppen
  • UCG Ultra aansluiten
  • Dan moet ik 1 voor 1 de apparaten een factory reset geven (dat kan via de site manager?), beginnend bij switches en erna de AP's?
Je kan in de handleiding van de apparatuur wel lezen hoe je ze een factory reset geeft zodat je ze weer kan opnemen in je nieuwe netwerk. (Snelste is meestal met de reset knop .. maar lees ff in de handleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
duvekot schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:18:
[...]

Je kan in de handleiding van de apparatuur wel lezen hoe je ze een factory reset geeft zodat je ze weer kan opnemen in je nieuwe netwerk. (Snelste is meestal met de reset knop .. maar lees ff in de handleiding)
Oké, ga ik doen!

Ik twijfel nog tussen de UCG Ultra en de Dream Machine.

Wat zouden jullie overwegingen zijn om voor de een of ander te gaan?

Enige waarom de Dream Machine me handig lijkt is dat het ook ingebouwde WiFi + Bluetooth heeft wat makkelijk is met installatie. Dan kan ik vanaf mn telefoon/laptop in principe alles configureren in de site manager en al mijn andere apparatuur opniuew adopteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
YinYang schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:25:
[...]

Ligt even aan je internet snelheid ook. De dream machine met wifi kan maximaal 750 aan als snelheid. De Ultra kan 1000 aan. Overigens, de Ultra kan je ook gewoon via app / browser configureren hoor. Zelf heb ik de Max Gateway Cloud staan. Die heb ik gekozen zodat ik klaar ben voor de toekomst. Die kan namelijk 2,5 Gbps aan.

[ Voor 15% gewijzigd door king006 op 30-12-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

Net een nieuwe U6+ aangesloten op de plek van een AC lite. Maar haal via Wifi 6 gek genoeg alsnog maar 300 mbps..
Met de Sagemcom modem van Ziggo haalde ik de volle 1000 mbps via wifi.
Hoe krijg ik meer bandbreedte uit deze AP? Heb kanaal op 160Hz gezet maar maakte geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
CyBeRSPiN schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:54:
Net een nieuwe U6+ aangesloten op de plek van een AC lite. Maar haal via Wifi 6 gek genoeg alsnog maar 300 mbps..
Met de Sagemcom modem van Ziggo haalde ik de volle 1000 mbps via wifi.
Hoe krijg ik meer bandbreedte uit deze AP? Heb kanaal op 160Hz gezet maar maakte geen verschil.
Hangt ook van je cliënt device en hardware af. Ik zou hem eens op 80mhz zetten en nogmaals testen. Met welke snelheden ben je verbonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GEF1C_iTr7AXiA_Vot8b95r9ZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V9IqeHegJU7YSSPvMV4L2rzX.png?f=fotoalbum_large

Die van mij gebruikt tussen de 7.9w en de 8.5w met kleine 12 clients avg.

Dus met 3 zit je zo beetje op ~27w als je mijn max pakt.
Een Lite zou technisch gezien moeten kunnen O-)

[ Voor 7% gewijzigd door graceful op 30-12-2024 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

John245 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:53:
Indien je overal injectors plaats aan het begin van het draadje verbruik je meer stroom. En een hoop plastic en andere grondstoffen.
Hoezo gebruik je dan meer stroom? Rendement kan zelfs optimaler zijn van een op maat afgemeten voeding en niet alle PoE switches zijn pasief. Meer grondstoffen kan ik nog iets bij bedenken maar als je nu een prima non PoE switch gaat vervangen voor 1a2 PoE devices gaat dat ook niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
DukeBox schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:24:
[...]

Hoezo gebruik je dan meer stroom? Rendement kan zelfs optimaler zijn van een op maat afgemeten voeding en niet alle PoE switches zijn pasief. Meer grondstoffen kan ik nog iets bij bedenken maar als je nu een prima non PoE switch gaat vervangen voor 1a2 PoE devices gaat dat ook niet op.
Het maakt het wat makkelijker. Maar je moet er wel rekening mee houden bij de bouw van je netwerk: https://www.phihong.com/p...aving-and-cost-reduction/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

GeeMoney schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:05:
[...]

Hangt ook van je cliënt device en hardware af. Ik zou hem eens op 80mhz zetten en nogmaals testen. Met welke snelheden ben je verbonden?
Verbinding lijkt ok, maar de throughput blijft achter. Verbonden met Cloud Gateway Ultra.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Fkgf0eElCeuJnoZE0eOaQWunZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pcpcr85oXWZ7zUNfKESCtgHs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DukeBox schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:24:
[...]

Hoezo gebruik je dan meer stroom?
Ik las het niet perse als "meer stroom, dan een switch", maar als " PoE injector in de meterkast en dan een lange kabel is net zo (in)efficiënt als een switch, en gebruikt dus meer dan eerst die lange kabel, dan de injector, en dan een korte kabel naar het AP".
Rendement kan zelfs optimaler zijn van een op maat afgemeten voeding
Zou volgens mij niet (meer) mogen. De Gen1 switches staan er om bekend dat ze gebruikt kunnen worden als verwarming (ik heb er 2 :X). Maar bij mijn weten is er al heel wat jaren EU wetgeving die eist dat voedingen geschakeld zijn. En bij een lage last een ander, efficiënter, circuit gebruiken dan bij een hoge last. Het is dus niet zo dat een switch met 500W PoE budget per definitie verschrikkelijk inefficiënt is als je maar 1 PoE apparaat aansluit. De voeding moet op dat moment terugschakelen om een bepaalde mate van efficiëntie te behouden. Betekent uiteraard niet dat de switch perse efficiënter is dan een losse injector, maar betekent ook niet dat het extreem onzuiniger zal zijn. En de voeding in een switch kan net zo goed efficiënter zijn dan een PoE injector. Zo heb ik ook eens een voeding gekocht die alleen aangesloten op netspanning, en niks op de uitgang, al 8W trok :X. Die is dus retour afzender gegaan, en vervangen door een die wel maar 0,xW verbruikte. En ging om ik meen een 120W model in beide gevallen. Wat dus maar aantoont dat ook een zwaarderw voeding efficiënt kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:42

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
GeeMoney schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:57:
[...]

En wat is het vermogen dat je AP's dan vragen van de poorten? Dat is dan wel een mooie test om te zien of hij voor een Lite zou kunnen kiezen of niet :) .
Tussen de 8-10W per U7-Pro met 1-20 clients erop. Maar als je tijdens updaten of opstarten wel de volle 21W kortstondig nodig hebt en je PoE valt uit op je switch, omdat je niet de max kan gebruiken... Ik zou zelf niet het risico nemen met een switch die niet de max spec aan kan, dus max 2x U7-Pro op een Lite switch doen.

Belangrijkste voor mij om niet met injectors te werken is dat ik dan ook de power kan monitoren en managen door 'op afstand' het stroom eraf te kunnen halen. En het is een stuk geordender als je er meerdere op 1 punt moet aansluiten. Ook makkelijker met een UPS in de meterkast waar alles samen komt.

[ Voor 19% gewijzigd door BiG-GuY op 30-12-2024 18:48 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

RobertMe schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:43:
Zou volgens mij niet (meer) mogen.
Ik bedoel daar mee dat een voeding het meest efficiënt is bij x belasting (veelal rond de 80%). Een PoE switch met een budget van 200 Watt, met 2 AP's en eigen vermogen zal dat niet snel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Ik weet niet of dit draadje er voor is bedoeld, maar vraag het toch maar: zijn er meer mensen die voor kerst hebben besteld op de officiële Unifi store en order nog steeds op processing staat? Alsof ze tussen kerst en oud en nieuw de boel hebben gesloten. Prima natuurlijk, maar vermeldt dat dan ook even ergens :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DukeBox schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:23:
[...]

Ik bedoel daar mee dat een voeding het meest efficiënt is bij x belasting (veelal rond de 80%). Een PoE switch met een budget van 200 Watt, met 2 AP's en eigen vermogen zal dat niet snel halen.
En ik bedoel dat die voeding van 200W ook bij een lage load efficiënt moet zijn door EU wetgeving ;). Dus bij mijn weten klopt jouw statement niet. Doordat de voeding verplicht "switchent" moet zijn en verschillende circuits / ... heeft voor verschillende loads. De voeding zou dan dus altijd binnen een bepaald bereik van efficiëntie opereren, onafhankelijk van of de load 1% is of 100%. En dus niet meer zoals vroeger een extreem variabele efficiëntie waarbij je bij 1% load nog maar 50% efficientie of zo hebt. Maar tegenwoordig dus altijd zeg 80%+ of whatever.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 30-12-2024 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
outlandos schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:19:
Ik weet niet of dit draadje er voor is bedoeld, maar vraag het toch maar: zijn er meer mensen die voor kerst hebben besteld op de officiële Unifi store en order nog steeds op processing staat? Alsof ze tussen kerst en oud en nieuw de boel hebben gesloten. Prima natuurlijk, maar vermeldt dat dan ook even ergens :+
Ja, hier hetzelfde, een vriend wacht ook nog sinds 19 december. Ik heb mijn order uiteindelijk geannuleerd en elders gehaald ivm tijdgebrek :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
king006 schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:39:
[...]

Ligt even aan je internet snelheid ook. De dream machine met wifi kan maximaal 750 aan als snelheid. De Ultra kan 1000 aan. Overigens, de Ultra kan je ook gewoon via app / browser configureren hoor. Zelf heb ik de Max Gateway Cloud staan. Die heb ik gekozen zodat ik klaar ben voor de toekomst. Die kan namelijk 2,5 Gbps aan.
Denk dat ik dan maar voor de Cloud Gateway Ultra ga, want die kan inderdaad een snellere snelheid aan dan de Dream Machine.

De vergelijking met de Max had ik ook gedaan, maar ik vind het wel fijn dat de network app ook op de Ultra staat

Acties:
  • +2 Henk 'm!
YinYang schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:47:
De vergelijking met de Max had ik ook gedaan, maar ik vind het wel fijn dat de network app ook op de Ultra staat
Dan heb je gekeken naar de UXG Max en niet de UCG Max :P Lekker makkelijk ook die afkortingen zo. De "Cloud Gateway" (UCG) lineup heeft een ingebouwde controller. De "Gateway" (UXG*) lineup heeft geen ingebouwde controller. Maar..., daarnaast is het sowieso andere hardware etc en niet een op een te vergelijken.

* Ooit had die X, in UXG, ook een betekenis, neXt-gen denk ik? Ook niet logisch..., en dat was toen de UXG Pro uit kwam als variant van de UDM Pro, jaren voordat de UXG Lite en UXG Max kwamen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:35

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

In de categorie: niet-zo-snugger:
Ik heb recent bij de Scouting een AC-M PRO (tweedehands) opgehangen, aan de gevel.
Een kabel (cat6 STP) afgemonteerd aan de buitenzijde in een buiten-lasdoos, vandaaruit naar een Unifi Surge protector (50cm), vandaaruit naar het AP (wederom iets van 50cm). Beide korte stukjes middels CAT6 STP met shielded connectors.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnQfu1O2m5JW9Iago3cmpdRURP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XTCCks2GTMeieU892jEECOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu krijgt dit AP telkens een FE link; initieel na opstarten Gbe, maar na iets van 10 seconden wordt het FE.
Dus keystones opnieuw geknepen, geen verschil.
Ik vermoed dat de surge protector roet in het eten gooit, en kwam na een korte zoekactie meerdere posts op ui en Reddit tegen van mensen die dit issue ook hadden.
Vervolgens nog eens goed de handleiding gelezen voor de specificaties qua linespeed, blijkt dat ik de aardkabel op de surge protector vergeten ben. Stom! Heb er zelfs nooit bij stilgestaan dat dat redelijk cruciaal was…. o_O

Binnenkort toch maar eens kijken of ik een aardkabel kan fixen die ook ergens verbinding met aarde kan maken.
Wordt wel volgend jaar ben ik bang.

[ Voor 18% gewijzigd door MarcelG op 30-12-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Maakt de hoogte van de AP nog wat uit? Ik heb mijn Fritz Repeater (in het nieuwe huis wordt dat de Unifi table pro 7) waar de onderste pijl naar wijst. Ik zou hem ook hoger kunnen plaatsen, bijvoorbeeld op de plek waar de andere pijl naar wijst. Heeft dat toegevoegde waarde denken jullie?

Dan moet ik de kabel wel wegwerken achter het stalen frame van de kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUOUk_-EVbslHFPp_9DWwX2vJXA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qG0YV7Ob3MB60ymJRKoJtFqG.png?f=fotoalbum_large

Niet kijken naar de rotzooi, volgende maand verhuizen we.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Best practices hebben vaak redenen.
Waarom een best practise aanraden als je niet weet waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:05:
[...]

Ze zijn routeerbaar, als je dat wilt.
Wil je dat niet, maak je extra vlan dan type guest of ga met de firewall aan de slag.

Vlans scheiden kan security verhogen, maar ook o.a. broadcast verkeer beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ASS-Ware schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:20:
[...]

Ze zijn routeerbaar, als je dat wilt.
Wil je dat niet, maak je extra vlan dan type guest of ga met de firewall aan de slag.

Ik ken het principe maar zie in thuis gebruik nog niet echt grote voordelen als ook geen hele grote nadelen op wat verlaging van gebruikersgemak na en extra config werk.
In mijn werk is het een ander verhaal maar met goede firewall rules vind ik het voor nu wel even prima. Je device management verkeer tussen je reguliere devices is natuurlijk allemaal erg relatief, we runnen geen kern centrales :9 .
Als ze routeerbaar zijn is de meerwaarde nog beperkter geworden natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 30-12-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:35

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

outlandos schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:10:
Maakt de hoogte van de AP nog wat uit? Ik heb mijn Fritz Repeater (in het nieuwe huis wordt dat de Unifi table pro 7) waar de onderste pijl naar wijst. Ik zou hem ook hoger kunnen plaatsen, bijvoorbeeld op de plek waar de andere pijl naar wijst. Heeft dat toegevoegde waarde denken jullie?
Als ie zo laag staat zit ie gok ik vaak verscholen tov de rest van de kamer. Voor een ‘onbelemmerd’ pad tussen AP en de client is hoger dus beter. En niet achter een van de stalen buizen van het frame.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelG op 30-12-2024 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:35:
[...]

Verbinding lijkt ok, maar de throughput blijft achter. Verbonden met Cloud Gateway Ultra.
[Afbeelding]
Praktijksnelheid is vaak linkspeed / 1.9 maar dan nog is 300 aan lage kant. Zou eerder 450 verwachten

Denk dat je linkspeed met het ziggo model hoger is
Wat zegt in windows:
Netsh wlan show interfaces bij je ziggo modem
En je unifi ap?

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 30-12-2024 23:16 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]

Schotels horen aan het plafond te hangen, niet in een kast te liggen :+ Voor de plek(ken) die je aanwijst lijkt een "Pepsi-blikje" mij beter. Dus de (hele) oude "FlexHD" of de U6 Mesh, en volgens mij dus nog niet in een wifi 7 variant gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
RobertMe schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:21:
[...]

Schotels horen aan het plafond te hangen, niet in een kast te liggen :+ Voor de plek(ken) die je aanwijst lijkt een "Pepsi-blikje" mij beter. Dus de (hele) oude "FlexHD" of de U6 Mesh, en volgens mij dus nog niet in een wifi 7 variant gemaakt.
Wie heeft het over schotels? Zei toch table...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OYI8WsHerGd6e2Uljj0LyPcDLg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0WKdp6hhK1zzAnh7GACV5lKZ.jpg?f=user_large

Staat straks prima in die kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

RobertMe schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:21:
En ik bedoel dat die voeding van 200W ook bij een lage load efficiënt moet zijn door EU wetgeving ;). Dus bij mijn weten klopt jouw statement niet.
Heb je een bron van die wetgeving? Ik kan dat zo 123 niet vinden. Het enige dat ik tegenkom is dat de voeding moet voldoen aan de rating en bij de rating hoort een bepaalde curve. Zover ik zie is alles onder de 20% niet bepaald efficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
outlandos schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:30:
[...]

[Afbeelding]

Ik kende het model niet en dacht dat het een gare autocorrect was :+ Maar dat is dus een InWall met tafelstandaard? :p Dan is die inderdaad wel geschrikt om rechtop te staan.
Qua straling kun je trouwens normaliter ook opzoeken bij UI. Het stralingspatroon is gedocumenteerd. Gezien de InWalls waarschijnlijk vaak relatief laag geplaatst zijn zou ik er ook vanuit gaan dat het stralingspatroon in ieder geval niet geoptimaliseerd is voor een hoge plaatsing. Ik zou deze table dan ook of echt laag of op "gebruikshoogte" plaatsen (op tafel hoogte dus, en dan niet omdat die zo heet, maar omdat je bv met laptop of telefoon aan tafel zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Preau schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:22:

Ik ben aan het oriënteren op het kopen van ubiquiti PoE switch in combinatie met 3 APs, maar tussen de switch en APs zitten dus inbouwdozen.

Gaat dat gewoon werken?
Als je Switch PoE++ doet dan kan je In Wall modellen overwegen en via hun PoE Out poort een Switch aansluiten die via PoE gevoed kan worden :)

Het volgende heb ik al een jaar of 5 of zo alweer draaien :
- Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
met daarop 3 maal
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
en op elk daarvan weer een
- Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts

:Y)
John245 schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:55:
Je neemt toch een PoE switch omdat dit duurzamer is :)
Dat is hier een vies woord geworden ondertussen, want je wordt er echt mee doodgegooid in allerlei onzinnige reclames en andere zooi :F
YinYang schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:21:

• USG + CK loskoppen
  • UCG Ultra aansluiten
Als je de login details van al je apparatuur kent dan is het overnemen in een nieuwe UniFi Controller instance een kwestie van clicken en het juiste wachtwoord invoeren en KLAAR!!! :Y)

Zo heb ik ooit oude 2.4 GHz UAP's overgenomen van een oude 3.x.x UniFi Controller in een nieuwere 5.x.x UniFi Controller :*)

Je moet daarna wel effe alle instellingen goed nalopen, want zoals ik al eerder zei : De bestaande configuratie wordt NIET uitgelezen !!
YinYang schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:25:
Ik twijfel nog tussen de UCG Ultra en de Dream Machine.

TopTon/Qotom kastje met pfSense/OPNsense/OpenWRT/Je favoriete Linux/*BSD distro die als Router OS functioneert :Y)
Enige waarom de Dream Machine me handig lijkt is dat het ook ingebouwde WiFi + Bluetooth heeft wat makkelijk is met installatie.
Bluetooth en WiFi op de Router hebben is hier ten strengste verboden >:) :+
Dan kan ik vanaf mn telefoon/laptop in principe alles configureren in de site manager en al mijn andere apparatuur opniuew adopteren.
Mijn Router updaten via de OPNsense webGUI vanaf mijn Ubuntu Touch telefoon via de Morph browser werkt ook PERFECT!!! B-)
king006 schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:39:
Zelf heb ik de Max Gateway Cloud staan. Die heb ik gekozen zodat ik klaar ben voor de toekomst.
Die kan namelijk 2,5 Gbps aan.
Er blijkt een Huawei XGS-PON ONT in de omloop te zijn die alleen aan 2,5 Gbps en hoger doet via zijn RJ45 poortje dus een Router met 2,5 Gbps WAN Poort is daarbij verplicht !!
RobertMe schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:43:
Ik las het niet perse als "meer stroom, dan een switch", maar als " PoE injector in de meterkast en dan een lange kabel is net zo (in)efficiënt als een switch, en gebruikt dus meer dan eerst die lange kabel, dan de injector, en dan een korte kabel naar het AP".
Ik zou daar weleens metingen van willen zien voordat ik het geloof :)
De Gen1 switches staan er om bekend dat ze gebruikt kunnen worden als verwarming (ik heb er 2 :X).
Ik ga die van mij niet wegdoen totdat die desintegreert of zo...
Maar bij mijn weten is er al heel wat jaren EU wetgeving die eist dat voedingen geschakeld zijn. En bij een lage last een ander, efficiënter, circuit gebruiken dan bij een hoge last. Het is dus niet zo dat een switch met 500W PoE budget per definitie verschrikkelijk inefficiënt is als je maar 1 PoE apparaat aansluit. De voeding moet op dat moment terugschakelen om een bepaalde mate van efficiëntie te behouden. Betekent uiteraard niet dat de switch perse efficiënter is dan een losse injector, maar betekent ook niet dat het extreem onzuiniger zal zijn. En de voeding in een switch kan net zo goed efficiënter zijn dan een PoE injector. Zo heb ik ook eens een voeding gekocht die alleen aangesloten op netspanning, en niks op de uitgang, al 8W trok :X. Die is dus retour afzender gegaan, en vervangen door een die wel maar 0,xW verbruikte. En ging om ik meen een 120W model in beide gevallen. Wat dus maar aantoont dat ook een zwaarderw voeding efficiënt kan zijn.
Volgens mij heb je tegenwoordig bij PC voedingen alsnog best wel wat verschillen tussen voedingen op het moment dat ze een lage belasting moeten verwerken dus ik gok bij Switches ook :)
DukeBox schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:23:
Ik bedoel daar mee dat een voeding het meest efficiënt is bij x belasting (veelal rond de 80%).
Dat klopt voor zover ik weet sowieso niet...

Als je daar wat meer over wilt weten dan kan je beter effe in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 rondkijken ;)
RobertMe schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:52:
Dan heb je gekeken naar de UXG Max en niet de UCG Max :P Lekker makkelijk ook die afkortingen zo. De "Cloud Gateway" (UCG) lineup heeft een ingebouwde controller. De "Gateway" (UXG*) lineup heeft geen ingebouwde controller. Maar..., daarnaast is het sowieso andere hardware etc en niet een op een te vergelijken.

* Ooit had die X, in UXG, ook een betekenis, neXt-gen denk ik? Ook niet logisch..., en dat was toen de UXG Pro uit kwam als variant van de UDM Pro, jaren voordat de UXG Lite en UXG Max kwamen.
Dat laatste vind ik dus zo jammer : UXG stond voor zover ik weet altijd voor een Router zonder UniFi Controller en 10 Gbps mogelijkheden en niet wat het nu is :F

#JustUbiquitiThings...
MarcelG schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:05:
Ik heb recent bij de Scouting een AC-M PRO (tweedehands) opgehangen, aan de gevel.
Een kabel (cat6 STP) afgemonteerd aan de buitenzijde in een buiten-lasdoos, vandaaruit naar een Unifi Surge protector (50cm), vandaaruit naar het AP (wederom iets van 50cm). Beide korte stukjes middels CAT6 STP met shielded connectors.
En dat is ook echt helemaal volgens de standaard gedaan inclusief dus de aarding en shielding :?
Nu krijgt dit AP telkens een FE link; initieel na opstarten Gbe, maar na iets van 10 seconden wordt het FE.

Dus keystones opnieuw geknepen, geen verschil.
Ik vermoed dat de surge protector roet in het eten gooit, en kwam na een korte zoekactie meerdere posts op ui en Reddit tegen van mensen die dit issue ook hadden.
Vervolgens nog eens goed de handleiding gelezen voor de specificaties qua linespeed, blijkt dat ik de aardkabel op de surge protector vergeten ben. Stom! Heb er zelfs nooit bij stilgestaan dat dat redelijk cruciaal was…. o_O

Binnenkort toch maar eens kijken of ik een aardkabel kan fixen die ook ergens verbinding met aarde kan maken.
Wordt wel volgend jaar ben ik bang.
Ik heb een Ubiquiti UniFi AC Mesh zonder Surge Portectors hangen via een kant en klare Outdoor kabel (STP of SFTP... weet effe niet meer...) die ik in zijn geheel naar binnen heb getrokken en aangesloten is op een PoE Injector die geloof ik erbij werd geleverd en omdat deze laag bij de grond hangt eigenlijk nooit problemen mee gehad :)

[Afbeelding]

Ik zou dan naar zoiets kijken : Aruba Instant On AP11D Access Point and PSU Bundle Base WW
Zeg maar een Ubiquiti UniFi In Wall Accesspoint met een eigen tafelstandaardje :*)

offtopic:
De volgende keer die afbeelding gewoon in je Tweakers Album uploaden en dan een mooie "GoT - grote thumbnail" variant ervan posten i.p.v. een screenshot van de afbeelding ;)
ASS-Ware schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:12:
Best practices hebben vaak redenen.

Waarom een best practise aanraden als je niet weet waarom?
ik word oud hé! :P
Sommige dingen zijn dan al lang geleden vergeten en doe je min of meer op de automatische piloot :$ O-) :+

Dus deze keer mag je het zelf opzoeken ;)
ASS-Ware schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:20:
Broadcasts sneuvelen sowieso bij de eerste Gateway die ze tegenkomen dus daar kan je weinig aan doen...
Nou... eigenlijk... een beetje soort van wel, want dit type voeding in één van de PC's hier in huis : product: XPG Core Reactor :+
MarcelG schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:01:
Als ie zo laag staat zit ie gok ik vaak verscholen tov de rest van de kamer. Voor een ‘onbelemmerd’ pad tussen AP en de client is hoger dus beter.
Geen last van met de In Wall modellen hier :)
En niet achter een van de stalen buizen van het frame.
Dat is dan misschien weer niet zo heel handig...
laurens0619 schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:09:
Praktijksnelheid is vaak linkspeed / 1.9 dus dat lijkt wel overeen te komen.
Als je daarmee een 2x2 Antenne opstelling bedoelt dan klopt het denk ik ongeveer wel :)
outlandos schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:30:

[Afbeelding]

:> 3D Printer spul of UniFi Accessory die gewoon tekoop is ?? :)

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 31-12-2024 00:23 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
@nero355 je kan het vast ook printen, maar het is officieel UniFi spul genaamd U7 Pro Wall Table Stand te koop voor 42 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

laurens0619 schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:09:
[...]

Praktijksnelheid is vaak linkspeed / 1.9 maar dan nog is 300 aan lage kant. Zou eerder 450 verwachten

Denk dat je linkspeed met het ziggo model hoger is
Wat zegt in windows:
Netsh wlan show interfaces bij je ziggo modem
En je unifi ap?
Ok, ik kom met wat testen wel rond de 500 mbps uit dan.
Ik heb geen windows, en de ziggo modem staat inmiddels al in bridge en dan is de wifi uitgeschakeld.
Met mn iphone haalde ik dik 1 gbps met een speedtest, dat heb ik op de Unifi APs nog niet gezien.

Ben er inmiddels ook wel achter dat puur voor de snelheid ik niet perse voor een U6 had hoeven gaan. Maar goed, ik hang deze op de tussenverdieping voor betere dekking als aanvulling op de 2 AC lites.
Voor toepassingen waarbij de volle bandbreedte nodig is sluit ik het wel bekabeld aan.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-12-2024 01:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 01:34:
[...]

Ok, ik kom met wat testen wel rond de 500 mbps uit dan.
Ik heb geen windows, en de ziggo modem staat inmiddels al in bridge en dan is de wifi uitgeschakeld.
Met mn iphone haalde ik dik 1 gbps met een speedtest, dat heb ik op de Unifi APs nog niet gezien.

Ben er inmiddels ook wel achter dat puur voor de snelheid ik niet perse voor een U6 had hoeven gaan. Maar goed, ik hang deze op de tussenverdieping voor betere dekking als aanvulling op de 2 AC lites.
Voor toepassingen waarbij de volle bandbreedte nodig is sluit ik het wel bekabeld aan.
Weet niet welke iphone je hebt maar de meeste kunnen 2x2 80 mhz (sommige 2x2 160mhz)

Met 80mhz haal je een linkrate van max 1200mbps. Netto is dat ongeveer /1.9 = 630

Ga je op 160mhz draaien dan is een linkrate van 2400mbps mogelijk met 1260 netto doorvoer.

De te verwachten netto snelheden zijn dus:
Ac lite - ac 2x2 80mhz: 450mbit
U6+ - ax 2x2 80mhz: 630mbit
U6+ - ax 2x2 160mhz: 1260mbit

Als je echt een perfect signaal hebt dan is 30% hoger nog mogelijk maar zie ik in praktijk niet vaak.

Die snelheid ga je alleen halen als en het ap zo ingesteld staat en je client het ook kan. 160mhz clients zijn redelijk zeldzaam (hoger dan 2x2 ook).

Jouw client was echter met 900mbit verbonden, dan is 475 netto dus volgens verwachting

[ Voor 62% gewijzigd door laurens0619 op 31-12-2024 08:25 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
outlandos schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:19:
Hier ook het geval @outlandos heb toevallig een ticket aangemaakt vanochtend om te vragen wat de verwachte levertijd is.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
Workaholic schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:03:
[...]

Hier ook het geval @outlandos heb toevallig een ticket aangemaakt vanochtend om te vragen wat de verwachte levertijd is.
Niet dicht, enkel refunding en restocking tot 2 Jan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb meerdere vlans om bijv. IoT te scheiden van m’n basis lan netwerk. In dit IoT netwerk zit ook een home assistant server. Nu lukt het me niet om van buiten met port forwarding deze server te benaderen. Iemand een idee of dit te maken heeft met het feit dat dit een ander vlan is dan waar mijn router op draait? En zo ja, hoe kan ik dat oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
bmwgozer schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:11:
[...]

Wel bijzonder voor zo'n grote webstore. Ik heb meerdere bestellingen lopen, de oudste d.d. 23 december.

En aan de ordernummers te zien tussen mijn bestellingen (die oplopend zijn) ontvangen ze mega veel bestellingen. Dat wordt druk voor ze de komende periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YinYang
RobertMe schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:52:
[...]

* Ooit had die X, in UXG, ook een betekenis, neXt-gen denk ik? Ook niet logisch..., en dat was toen de UXG Pro uit kwam als variant van de UDM Pro, jaren voordat de UXG Lite en UXG Max kwamen
Haha sjongejonge, lekker handig inderdaad |:(

Denk dat voor mij de Ultra prima is. Ik heb nog geen plannen voor Unifi Protect en als ik dat uiteindelijk toch nog wil, kan ik altijd een UNVR erbij nemen, dan heb je ook nog eens alles redundant.
nero355 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:21:

[...]

Als je de login details van al je apparatuur kent dan is het overnemen in een nieuwe UniFi Controller instance een kwestie van clicken en het juiste wachtwoord invoeren en KLAAR!!! :Y)

Zo heb ik ooit oude 2.4 GHz UAP's overgenomen van een oude 3.x.x UniFi Controller in een nieuwere 5.x.x UniFi Controller :*)

Je moet daarna wel effe alle instellingen goed nalopen, want zoals ik al eerder zei : De bestaande configuratie wordt NIET uitgelezen !!
Login heb ik gewoon nog! :)

Wat bedoel je met het laatste dat de bestaande configuratie niet wordt uitgelezen? Wat moet je precies doen om te zorgen dat het wel uitgelezen wordt?

Ik ben een aardige leek op dat vlak, maar met een beetje richting moet ik er wel uitkomen denk ik :)
nero355 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:21:

[...]

TopTon/Qotom kastje met pfSense/OPNsense/OpenWRT/Je favoriete Linux/*BSD distro die als Router OS functioneert :Y)

[...]

Bluetooth en WiFi op de Router hebben is hier ten strengste verboden >:) :+
Uuuuhhhh watte? haha

En waarom BlueTooth en Wifi verboden? Ivm veiligheid denk ik? Daar heb je wel een punt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@laurens0619 ok dank je! Wist niet dat de PHY niet gelijk was aan de max throughput. 400 mbps is natuurlijk meer dan prima voor een telefoon of ipad, maar had onterecht de indruk dat er meer in zat.
Jammer dat je bij ziggo niet zo makkelijk de bridge mode kunt switchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
YinYang schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:08:
[...]

Haha sjongejonge, lekker handig inderdaad |:(

Denk dat voor mij de Ultra prima is. Ik heb nog geen plannen voor Unifi Protect en als ik dat uiteindelijk toch nog wil, kan ik altijd een UNVR erbij nemen, dan heb je ook nog eens alles redundant.
De Max modellen (zowel UCG als UXG) doen ook 2,5Gbit/s. De UCG Ultra (en UXG Lite) doen dat niet. Hoewel de UCG Ultra wel een 2,5Gbit/s WAN poort heeft. Maar daar heb je totaal niks aan, want de 4 LAN poorten zijn maar 1Gbit/s én deze poorten zitten op een ingebouwde switch die maar met 1Gbit/s met de rest is verbonden. Dus de maximale WAN-LAN snelheid is ten alle tijden 1Gbit/s.

Of je daar behoefte aan hebt moet je uiteraard zelf bepalen. Verschil merk je daarbij al vanaf een 1Gbit/s internetverbinding. Omdat 1Gbit/s internet normaliter iets hoger is afgesteld en je dan 1,xGbit/s aan "apllication data" over de lijn kunt sturen. Terwijl 1Gbit/s op ethernet niveau over de fysieke laag over de kabel gaat. En dat effectief neer komt op ~940Mbit/s als maximale snelheid op de applicatie laag (door verliezen door fragmentatie en elk ethernet pakketje metadata bevat over herkomst en bestemming (als MAC adres) de data in het ethernet pakketje weer een IP pakketje is met metadata over herkomst en bestemming (als IP adres) en de data in het IP pakketje weer een TCP pakketje is met metadata over herkomst en bestemming (poortnummer), of het een SYN, ACK, PUSH, ... is, sequence nummer, ... etc.

[ Voor 34% gewijzigd door RobertMe op 31-12-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
outlandos schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:46:
[...]

Wel bijzonder voor zo'n grote webstore. Ik heb meerdere bestellingen lopen, de oudste d.d. 23 december.

En aan de ordernummers te zien tussen mijn bestellingen (die oplopend zijn) ontvangen ze mega veel bestellingen. Dat wordt druk voor ze de komende periode.
Er werken ook mega veel mensen ;)
De bestellingen omvatten ook (automatische restock) bestellingen van wholesalers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:41
Ferra schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:45:
Ik heb meerdere vlans om bijv. IoT te scheiden van m’n basis lan netwerk. In dit IoT netwerk zit ook een home assistant server. Nu lukt het me niet om van buiten met port forwarding deze server te benaderen. Iemand een idee of dit te maken heeft met het feit dat dit een ander vlan is dan waar mijn router op draait? En zo ja, hoe kan ik dat oplossen?
Dat maakt voor het maken van je port forward niet uit. Wat heb je nu ingesteld?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
RobertMe schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:24:
[...]

De Max modellen (zowel UCG als UXG) doen ook 2,5Gbit/s. De UCG Ultra (en UXG Lite) doen dat niet. Hoewel de UCG Ultra wel een 2,5Gbit/s WAN poort heeft. Maar daar heb je totaal niks aan, want de 4 LAN poorten zijn maar 1Gbit/s én deze poorten zitten op een ingebouwde switch die maar met 1Gbit/s met de rest is verbonden. Dus de maximale WAN-LAN snelheid is ten alle tijden 1Gbit/s.

Of je daar behoefte aan hebt moet je uiteraard zelf bepalen. Verschil merk je daarbij al vanaf een 1Gbit/s internetverbinding. Omdat 1Gbit/s internet normaliter iets hoger is afgesteld en je dan 1,xGbit/s aan "apllication data" over de lijn kunt sturen. Terwijl 1Gbit/s op ethernet niveau over de fysieke laag over de kabel gaat. En dat effectief neer komt op ~940Mbit/s als maximale snelheid op de applicatie laag (door verliezen door fragmentatie en elk ethernet pakketje metadata bevat over herkomst en bestemming (als MAC adres) de data in het ethernet pakketje weer een IP pakketje is met metadata over herkomst en bestemming (als IP adres) en de data in het IP pakketje weer een TCP pakketje is met metadata over herkomst en bestemming (poortnummer), of het een SYN, ACK, PUSH, ... is, sequence nummer, ... etc.
De "oude" USG heeft ook "maar 1Gbit/s" zie ik en ik heb zo te zien een KPN 100 Mbit/s abbonement, wat tot op heden altijd voldoende is geweest :)

Thnx voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
bmwgozer schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:11:
[...]
Mijne is anders gewoon vandaag verzonden.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:39

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

TweakGP schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:40:
[...]

Hier staat elk moment UPS op de stoep met de nieuwe cloud gateway max, bestelt op 20 december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
TweakGP schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:40:
[...]

Mijn orders van 23 dec staan nog niet eens op processed. Van wanneer is jouw order als ik zo nieuwsgierig mag zijn :*)

Zal wel kern van waarheid in zitten, denk gewoon veel mensen vrij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
graceful schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:01:
[...]

Mijn orders van 23 dec staan nog niet eens op processed. Van wanneer is jouw order als ik zo nieuwsgierig mag zijn :*)

Hier ook bestelling van 23 december, nog steeds op status payment received. Dit is the status voor processed. We zijn inmiddels 8 dagen verder, als ik had geweten dat het zolang duurde had ik voor een tientje meer bij een Nederlandse webstore besteld (klein leed i know, maar ik moet de installatie van mijn netwerk nu wel uitstellen wat toch vrij onhandig is).

@bmwgozer lijkt er te werken, dus misschien kunnen we hem de schuld geven ;)

(Grapje natuurlijk)

[ Voor 8% gewijzigd door outlandos op 31-12-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
graceful schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:01:
[...]

Mijne was ook van 23/12..... ik had niet echt anders verwacht voor een bestelling een dag voor kerstmis.

Is het niet Ubiquity zelf dan is het wel UPS die het druk hebben oud niet werken. Zeker UPS heeft ook veel dagen vrij aangezien die toch vooral de zakelijke markt bedienen.

We hebben het hier ook maar over zo'n 4 werkdagen.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakGP op 31-12-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
TweakGP schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:34:
[...]

Mijne was ook van 23/12..... ik had niet echt anders verwacht voor een bestelling een dag voor kerstmis.

Is het niet Ubiquity zelf dan is het wel UPS die het druk hebben oud niet werken. Zeker UPS heeft ook veel dagen vrij aangezien die toch vooral de zakelijke markt bedienen.

Je hebt toch maar 1 werkdag nodig om een bestelling te versturen? Dat is wel wat we gewend zijn van grote firma's tegenwoordig.

Maandagochtend 23 december besteld, dus dat is 1 werkdag waarop ze het hadden kunnen versturen. 24 is werkdag 2. 27, 30 en 31 zijn werkdag 3, 4 en 5. En nog steeds niet op processed.

Allemaal prima als ze het gewoon hadden aangegeven. Maar in plaats daarvan stond er expected levering 30 januari. Als het vandaag niet wordt verzonden (en daar lijkt het op) dan heb je kans dat het pas volgende week komt en ben je dus gewoon 2 weken verder.

Nogmaals geen ramp, maar wel vervelend omdat ik een afspraak moet verplaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door outlandos op 31-12-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
TweakGP schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:34:
[...]

Ah thanks, nee had ook niet veel verwachting, maar gezien jij verzonden bent is wel fijne info _/-\o_
Dan gaat het do/vr goed komen, kan ik weer in weekend aan de bak :D
outlandos schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:44:
[...]

Je hebt toch maar 1 werkdag nodig om een bestelling te versturen? Dat is wel wat we gewend zijn van grote firma's tegenwoordig.
Ze hadden holiday offers etc, kan wel begrijpen dat druk is. Het was ook wel gokje, maar return policy bij unifi zelf is zoveel relaxer.

[ Voor 24% gewijzigd door graceful op 31-12-2024 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
outlandos schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:44:
[...]
Het is natuurlijk primair een B2B kanaal..... je koopt er vanwege de voorraad of prijs, niet vanwege de snelheid. Ze doen er in normale weken ook eigenlijk altijd 2-3 werkdagen over voor je het hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door TweakGP op 31-12-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
TweakGP schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:48:
[...]

Het is natuurlijk primair een B2B kanaal......
Fair enough, dat wist ik niet. We wachten nog maar even af :)

Wel fijn te lezen dat ze een relaxe return policy hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Toch nog een kort vraagje over de UCG Max: als je die met 512GB opslag neemt, voor hoeveel dagen beeldmateriaal zou je dan op kunnen slaan met 2 camera’s?

Daarbij met de aanname dat je ze in principe alléén bij detectie beeldmateriaal laat opslaan. Neem aan dat dat configureerbaar is en ook een beetje fijn werkt (detectie gaat goed etc)?
Pagina: 1 ... 294 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.