Preau schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:22:
Werkt PoE over het algemeen over wandinbouwdozen?
Ik ben aan het oriënteren op het kopen van ubiquiti PoE switch in combinatie met 3 APs, maar tussen de switch en APs zitten dus inbouwdozen.
Gaat dat gewoon werken?
Als je Switch PoE++ doet dan kan je
In Wall modellen overwegen en via hun
PoE Out poort een Switch aansluiten die via PoE gevoed kan worden
Het volgende heb ik al een jaar of 5 of zo alweer draaien :
-
Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
met daarop 3 maal
-
Ubiquiti UniFi AC In-Wall
en op elk daarvan weer een
-
Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts

Dat is hier een vies woord geworden ondertussen, want je wordt er echt mee doodgegooid in allerlei onzinnige reclames en andere zooi

YinYang schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:21:
Was enkel gehecht aan mijn setup ivm het makkelijk kunnen switchen, maar aangezien ik er niet meer bij kan is een factory reset dan wellicht de enige (wat moeilijkere) optie.
Hoe doe ik dat dan qua stappen?
- USG + CK loskoppen
- UCG Ultra aansluiten
- Via de UCG Ultra kan ik weer bij de site manager neem ik aan
- Dan moet ik 1 voor 1 de apparaten een factory reset geven (dat kan via de site manager?), beginnend bij switches en erna de AP's?
Als je de login details van al je apparatuur kent dan is het overnemen in een nieuwe UniFi Controller instance een kwestie van clicken en het juiste wachtwoord invoeren en KLAAR!!!
Zo heb ik ooit oude 2.4 GHz UAP's overgenomen van een oude 3.x.x UniFi Controller in een nieuwere 5.x.x UniFi Controller
Je moet daarna wel effe alle instellingen goed nalopen, want zoals ik al eerder zei : De bestaande configuratie wordt
NIET uitgelezen !!
TopTon/Qotom kastje met pfSense/OPNsense/OpenWRT/Je favoriete Linux/*BSD distro die als Router OS functioneert

Enige waarom de Dream Machine me handig lijkt is dat het ook ingebouwde WiFi + Bluetooth heeft wat makkelijk is met installatie.
Bluetooth en WiFi op de Router hebben is hier ten strengste verboden

Dan kan ik vanaf mn telefoon/laptop in principe alles configureren in de site manager en al mijn andere apparatuur opniuew adopteren.
Mijn Router updaten via de OPNsense webGUI vanaf mijn Ubuntu Touch telefoon via de Morph browser werkt ook PERFECT!!!

Er blijkt een Huawei XGS-PON ONT in de omloop te zijn die alleen aan 2,5 Gbps en hoger doet via zijn RJ45 poortje dus een Router met 2,5 Gbps WAN Poort is daarbij verplicht !!
RobertMe schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:43:
Ik las het niet perse als "meer stroom, dan een switch", maar als " PoE injector in de meterkast en dan een lange kabel is net zo (in)efficiënt als een switch, en gebruikt dus meer dan eerst die lange kabel, dan de injector, en dan een korte kabel naar het AP".
Ik zou daar weleens metingen van willen zien voordat ik het geloof

De Gen1 switches staan er om bekend dat ze gebruikt kunnen worden als verwarming (ik heb er 2

).
Ik ga die van mij niet wegdoen totdat die desintegreert of zo...
Maar bij mijn weten is er al heel wat jaren EU wetgeving die eist dat voedingen geschakeld zijn. En bij een lage last een ander, efficiënter, circuit gebruiken dan bij een hoge last. Het is dus niet zo dat een switch met 500W PoE budget per definitie verschrikkelijk inefficiënt is als je maar 1 PoE apparaat aansluit. De voeding moet op dat moment terugschakelen om een bepaalde mate van efficiëntie te behouden. Betekent uiteraard niet dat de switch perse efficiënter is dan een losse injector, maar betekent ook niet dat het extreem onzuiniger zal zijn. En de voeding in een switch
kan net zo goed efficiënter zijn dan een PoE injector.
Zo heb ik ook eens een voeding gekocht die alleen aangesloten op netspanning, en niks op de uitgang, al 8W trok
. Die is dus retour afzender gegaan, en vervangen door een die wel maar 0,xW verbruikte. En ging om ik meen een 120W model in beide gevallen. Wat dus maar aantoont dat ook een zwaarderw voeding efficiënt kan zijn.
Volgens mij heb je tegenwoordig bij PC voedingen alsnog best wel wat verschillen tussen voedingen op het moment dat ze een lage belasting moeten verwerken dus ik gok bij Switches ook

Dat klopt voor zover ik weet sowieso niet...
Als je daar wat meer over wilt weten dan kan je beter effe in
Voeding advies en informatie topic - Deel 34 rondkijken

RobertMe schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:52:
Dan heb je gekeken naar de U
XG Max en niet de U
CG Max

Lekker makkelijk ook die afkortingen zo. De "Cloud Gateway" (UCG) lineup heeft een ingebouwde controller. De "Gateway" (UXG*) lineup heeft geen ingebouwde controller. Maar..., daarnaast is het sowieso andere hardware etc en niet een op een te vergelijken.
* Ooit had die X, in UXG, ook een betekenis, neXt-gen denk ik? Ook niet logisch..., en dat was toen de UXG Pro uit kwam als variant van de UDM Pro, jaren voordat de UXG Lite en UXG Max kwamen.
Dat laatste vind ik dus zo jammer : UXG stond voor zover ik weet altijd voor een Router zonder UniFi Controller en 10 Gbps mogelijkheden en niet wat het nu is
#JustUbiquitiThings...MarcelG schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:05:
Ik heb recent bij de Scouting een AC-M PRO (tweedehands) opgehangen, aan de gevel.
Een kabel (cat6 STP) afgemonteerd aan de buitenzijde in een buiten-lasdoos, vandaaruit naar een Unifi Surge protector (50cm), vandaaruit naar het AP (wederom iets van 50cm). Beide korte stukjes middels CAT6 STP met shielded connectors.
En dat is ook echt helemaal volgens de standaard gedaan inclusief dus de aarding en shielding

Nu krijgt dit AP telkens een FE link; initieel na opstarten Gbe, maar na iets van 10 seconden wordt het FE.
Dus keystones opnieuw geknepen, geen verschil.
Ik vermoed dat de surge protector roet in het eten gooit, en kwam na een korte zoekactie meerdere posts op ui en Reddit tegen van mensen die dit issue ook hadden.
Vervolgens nog eens goed de handleiding gelezen voor de specificaties qua linespeed, blijkt dat ik de aardkabel op de surge protector vergeten ben. Stom! Heb er zelfs nooit bij stilgestaan dat dat redelijk cruciaal was…. o_O
Binnenkort toch maar eens kijken of ik een aardkabel kan fixen die ook ergens verbinding met aarde kan maken.
Wordt wel volgend jaar ben ik bang.
Ik heb een
Ubiquiti UniFi AC Mesh zonder
Surge Portectors hangen via een kant en klare Outdoor kabel (STP of SFTP... weet effe niet meer...) die ik in zijn geheel naar binnen heb getrokken en aangesloten is op een PoE Injector die geloof ik erbij werd geleverd en omdat deze laag bij de grond hangt eigenlijk nooit problemen mee gehad

outlandos schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:10:
Maakt de hoogte van de AP nog wat uit? Ik heb mijn Fritz Repeater (in het nieuwe huis wordt dat de Unifi table pro 7) waar de onderste pijl naar wijst. Ik zou hem ook hoger kunnen plaatsen, bijvoorbeeld op de plek waar de andere pijl naar wijst. Heeft dat toegevoegde waarde denken jullie?
Dan moet ik de kabel wel wegwerken achter het stalen frame van de kast.
[Afbeelding]
Niet kijken naar de rotzooi, volgende maand verhuizen we.
Ik zou dan naar zoiets kijken :
Aruba Instant On AP11D Access Point and PSU Bundle Base WW
Zeg maar een Ubiquiti UniFi In Wall Accesspoint met een eigen tafelstandaardje
offtopic:
De volgende keer die afbeelding gewoon in je Tweakers Album uploaden en dan een mooie "GoT - grote thumbnail" variant ervan posten i.p.v. een screenshot van de afbeelding

ik word oud hé!

Sommige dingen zijn dan al lang geleden vergeten en doe je min of meer op de automatische piloot
Dus deze keer mag je het zelf opzoeken
Broadcasts sneuvelen sowieso bij de eerste Gateway die ze tegenkomen dus daar kan je weinig aan doen...
Nou... eigenlijk... een beetje soort van wel, want dit type voeding in één van de PC's hier in huis :
product: XPG Core Reactor 
Geen last van met de In Wall modellen hier

En niet achter een van de stalen buizen van het frame.
Dat is dan misschien weer niet zo heel handig...
Als je daarmee een 2x2 Antenne opstelling bedoelt dan klopt het denk ik ongeveer wel

3D Printer spul of UniFi Accessory die gewoon tekoop is ??
[
Voor 4% gewijzigd door
nero355 op 31-12-2024 00:23
]