[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 293 ... 321 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-07 10:23
Kozzmozz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:23:
[...]

Heb zelfde fenomeen op mijn UCG Ultra die verbonden was met Telenet Router model CH7465LG-TN.
Eens met de Telenet-klantendienst gebeld en die zagen dat de modem inderdaad EOL was aan het gaan.
Deze week een omruiling gedaan naar nieuwe Telenet Router model F@ST3896LG-TN, maar nog steeds dezelfde melding bij hoge downloads of spelen van cloud-gaming zoals MSFS2024.
Heel vreemd allemaal. Zou ook graag eens weten of dit aan het UniFi Netwerk ligt of ...
Het is natuurlijk nogal off-topic, maar je dit alleen maar "zien" als je de signaal waarden van je kabelmodem bekijkt en weet te interpreteren en een PingPlotter sessie naar een node op het Internet opzet.
Dan zie je op welke hop je latency te hoog is en of dit een vrij lokaal probleem is (tussen wijk uBr en modem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-07 09:53
Voor degenen die wellicht op zaten te wachten de Unas Pro is weer beschikbaar (net zelf 1 van besteld)

https://eu.store.ui.com/e...s-pro?variant=unas-pro-eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-07 17:26
Ik ben voor ons nieuwe huis even genoodzaakt gebruik te maken van Odido Klik & Klaar ( totdat er glasvezel komt over een paar maanden). Heeft er iemand tips om dat aan een dream machine se aan te sluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
fishb schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:22:
Ik ben voor ons nieuwe huis even genoodzaakt gebruik te maken van Odido Klik & Klaar ( totdat er glasvezel komt over een paar maanden). Heeft er iemand tips om dat aan een dream machine se aan te sluiten?
Met een UTP kabel :+ zonder VLAN tagging op de WAN port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb een aantal in wall HD access points, nog steeds erg blij en ook erg praktisch met de extra switch porten. Helaas hebben de nieuwe in walls geen switch….dus weet nog niet wat mijn upgrade pad gaat zijn straks.

Nu vraag ik mij alleen af of ik met de unify enterprise 24 POE switch, via een In Wall HD pass through POE port, een AI Pro camera zou kunnen voorzien van voldoende stroom?

Spec sheets zeggen max 11 watt consumption en POE. Poe+ alleen met enhancer adapter. In wall HD heeft het over passive POE.48v

Dit zou net genoeg moeten zijn toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 21-12-2024 10:50 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Workaholic schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:49:
Ik heb een aantal in wall HD access points, nog steeds erg blij en ook erg praktisch met de extra switch porten. Helaas hebben de nieuwe in walls geen switch….dus weet nog niet wat mijn upgrade pad gaat zijn straks.

Nu vraag ik mij alleen af of ik met de unify enterprise 24 POE switch, via een In Wall HD pass through POE port, een AI Pro camera zou kunnen voorzien van voldoende stroom?

Spec sheets zeggen max 11 watt consumption en POE. Poe+ alleen met enhancer adapter. In wall HD heeft het over passive POE.48v

Dit zou net genoeg moeten zijn toch?
Volgens mij levert die switch 400Watt dus da's meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Workaholic ik heb op mijn inwallhd een uk ap aangesloten
Deze klaagt in elk geval over de stroom doorgifte vanuit mijn switch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WNr2s8XSMA1Z_Sj5rrOupVzihU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kw2yO1cHmXtAM5N0iSTKdVXl.jpg?f=fotoalbum_large

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-07 17:48
Workaholic schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:49:
Helaas hebben de nieuwe in walls geen switch….dus weet nog niet wat mijn upgrade pad gaat zijn straks.
Er is nog maar 1 U7 IW.... en ze hebben gelijk al aangekondigd dat er ook een versie gaat komen met de reguliere 4 poorten.

Zou überhaupt nog wachten met de hele U7 lijn en alle verbindingsproblemen die ze nog hebben. Daarom duurt een nieuw model waarschijnlijk ook langer dan gepland.

En gewoon proberen, anders kan er altijd toch een injector net na je switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakGP schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:20:
[...]

Er is nog maar 1 U7 IW.... en ze hebben gelijk al aangekondigd dat er ook een versie gaat komen met de reguliere 4 poorten.

Zou überhaupt nog wachten met de hele U7 lijn en alle verbindingsproblemen die ze nog hebben. Daarom duurt een nieuw model waarschijnlijk ook langer dan gepland.

En gewoon proberen, anders kan er altijd toch een injector net na je switch.
Volgens mij is er een U6 In-Wall met switchporten en een U7 Pro Wall zonder switchporten.

Zijn die problemen nog zo groot met de U7 line, alleen voor 2.4Ghz en specifieke IOT apparatuur toch? Ze hebben wel een focus met de EA builds op 2.4Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hulliee schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:01:
[...]

Volgens mij levert die switch 400Watt dus da's meer dan genoeg.
Het gaat vooral om de pass through via de in wall HD
jack zomer schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:19:
@Workaholic ik heb op mijn inwallhd een uk ap aangesloten
Deze klaagt in elk geval over de stroom doorgifte vanuit mijn switch.

[Afbeelding]
Ja daar was ik idd al bang voor, we gaan het inderdaad anders maar gewoon even proberen

[ Voor 53% gewijzigd door Workaholic op 21-12-2024 11:59 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:00

franssie

Save the albatross

fishb schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:22:
Je Unifi router in DMZ zetten. franssie in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bridge mode werkt ondertussen ook met het originele modem via een API call 😬.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
stormfly schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:42:
[...]
Volgens mij is er een U6 In-Wall met switchporten en een U7 Pro Wall zonder switchporten.
Wat wil je hiermee nou zeggen? De gemaakte opmerking ging om toekomstige upgrades dan kijk je dus naar wifi 6E of wifi 7, dus naar de U7 (of Enterprise 6).

Ubiquity verkoopt nog gewoon 4 modellen van de IW waarvan 3 met switchpoorten.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakGP op 21-12-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-07 17:26
BiG-GuY schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:08:
[...]

Bridge mode werkt ondertussen ook met het originele modem via een API call 😬.
Ik heb hem voorlopig even in mijn huidige huis ge-installeerd en met een SFP op ons Delta glasvezel aangesloten. Volgende week komt de Klik & Klaar dan kan ik die ook alvast testen en kijken of die bridge mode inderdaad werkt.

Mijn eerste ervaringen met Ubiquiti zijn tot nu toe erg positief (ik heb voorlopig alleen een de dream machine SE en een U7 Pro access point, straks komen daar nog meer accesspoints, camera's en een deurbel bij.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TweakGP schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:25:
[...]

Wat wil je hiermee nou zeggen? De gemaakte opmerking ging om toekomstige upgrades dan kijk je dus naar wifi 6E of wifi 7, dus naar de U7 (of Enterprise 6).

Ubiquity verkoopt nog gewoon 4 modellen van de IW waarvan 3 met switchpoorten.
Omdat je schrijft "Er is nog maar 1 U7 IW.... " ging ik er vanuit dat je het over het heden had en niet de toekomst. Ik dacht dat jij een tikfout maakte en twee modellen door elkaar haalde. Het is een Pro Wall of een In-Wall.

Zoekresultaten op "wall"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_Q5lIdC78m9Zgm2zU1NcY-3CHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PiQ3EId16e7nytBZ9eDI8tqW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door stormfly op 21-12-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:00
Net maar even de Cloud Ultra besteld om de ER-X te vervangen icm met KPN glasvezel, ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ekahau
  • Laatst online: 24-05 21:57
Wil iedereen waarschuwen voor gebruik van unifi design center want wat daar uitkomt van uitkomst hoe je u wifi's en hoeveel wifi's je moet plaatsen niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Zelfs hun ingenieurs bevestigen dit.

https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/s/HS1LexlOWH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:21
Ik heb een vraag wat betreft de radio's van de access points. Hoe moet ik de gegevens die ik hier zie interpreteren? Kan iemand me hier wegwijs maken? Ik heb gezocht naar een duidelijke Youtube-film maar vind nergens een uitleg met dezelfde versie als mijn dashboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RSCcrwj2zQbLGekjqRKev4eI3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6uNbJ6PMi0DTClrfleGWwxg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNf5aoohlvmWmyGD5TlaVlZ7Et0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crOe8KkGhTKmOLl0hSB9DBEt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYHHUe3RHaq87HPlUuuUvp-gzKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kmpkLkF1EG2hSNKQUQVaBEa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amr92i94XDWYzl7N1LJae7I8Lkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sv7W54ALk8XZEAsPnNI0WcT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvcmKDTa4Ah5mnpnNh2mWtil30w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x75H8YY6XphnHiSqmaGHfjHX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-07 21:13
Vooral wat bij "Environment" voorbij komt is grappig. Ik zie zelf flixbussen voorbij komen terwijl ik een kilometer van de snelweg woon....

Maat wat zoek je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:21
Ik wou nagaan in hoeverre de access points goed ingesteld waren en elkaar niet hinderden. Ik vond enkele gidsen waar stond hoe je met een RF scan kon nagaan welke kanalen het beste per AP gebruikt werden. Maar de lay-out is volledig anders dan hoe het in de gidsen wordt getoond. Ik begrijp ook niet helemaal hoe deze ingesteld moeten worden. Uit de scan met de foto's hierboven versta ik het zo dat de 2.4Ghz-band helemaal vol zit of dat er toch geen ideale ontvangst is.

En hoe moet ik de performance tab lezen?

[ Voor 4% gewijzigd door Tomovich op 23-12-2024 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nadat een tijdje geleden (denk november ergens) al een update kwam met een aantal IoT-specifieke verbeteringen, merkte ik al significante verbeteringen. In eerste instantie ook met Tx Retries, maar mijn Sonos apparatuur bleef nog wel bij vlagen moeilijk doen. Wel selecteerbaar via AirPlay (2) maar vervolgens een timeout geven, of geheel uit de Sonos app verdwijnen. Ook waren er toch nog een aantal gateways/apparaten die af en toe verdwenen en uiteindelijk vanzelf wel weer online kwamen of na een herstart van dat apparaat door mij, maar 100% optimaal was het dus niet.

Pakweg een week geleden zag ik voor mijn U7 Pro's (ik heb er 3 en geen andere AP's) de 7.0.95 update en daarin redelijk veel verbeteringen, vrij algemeen wel, maar o.a. ook vermindering van Tx Retries. Dus gelijk bijgewerkt en nu bijna een week verder moet ik zeggen dat ik echt een enorme verbetering heb gemerkt sinds de update. Heb zoals ik altijd na updates doe ook de rest even een reboot gegeven, dus mijn UDM SE en USW Pro Max en ik heb merkbaar betere performance als in: minder vertragingen/hick-ups. Daarnaast zijn de Tx Retries echt zeer laag geworden en veel devices bijna niet. Ook heb ik nog geen enkel apparaat of gateway gehad die offline ging. Kortom: kleine verbeteringen op papier met een in de praktijk best forse uitwerking in positieve zin, dusdanig dat ik durf te stellen dat het eindelijk 100% werkt zoals het hoort te werken.

Oh en wat ik bijna vergeet te melden is dat mijn iPhone 15 Pro (WiFi 7 6E, 6 GHz) weliswaar nooit problemen gaf, maar de UniFi logs stonden voor de 7.0.95 vol met disconnects/connects, ik merkte daar niks van, zelfs geen hick-up, maar die logs zijn sinds de update volledig leeg.

Nu weet ik dat er genoeg mensen problemen hebben ervaren met de U7 Pro's sinds lancering en bijv. met IoT spul dat alleen op hun U6 AP's goed werkte. Het lijkt erop dat de U7 Pro nu volwassen genoemd mag worden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51

Stewie!

Keen must die!

Voor de Pro Max is de early access release al uit met bovengenoemde fixes én MLO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

@MooDyBLueS
De iPhone 15 Pro (Max) zijn nog Wifi 6E. Die heeft voor mij vanaf de eerste firmware al stabiel gedraaid op de 3x U7-Pro in mijn huis.

Heb zelf geen last gehad van de vele meldingen, wel zag ik veel retries op 2.4Ghz, maar geen disconnects gemerkt van apparaten op mijn netwerk.

Sinds 7.0.95 zijn de retries onder de 13% bij mij, wat goed is. Dus lijkt erop dat het wel gefixt is nu.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@BiG-GuY Ah ja, ik was in de war vanwege de 6 GHz band. Bij mij draaide hij zoals gezegd ook stabiel, alleen de logs stonden vol met (dis)connects elke 15 minuten ongeveer, die heb ik echter nooit gemerkt. Wellicht door de setting op de iPhone die zegt dat hij 5G mag gebruiken bij slechte Wi-Fi?

De retries zijn bij mij ook erg laag geworden, de hoogste is 7,3% over de afgelopen 24 uur, met één uitzondering: de Tesla op de oprit. Die zit op 25,5% maar was daarvoor >35% en staat ook vrij ver van de dichtstbijzijnde AP af (±8m met muren van een 2022 woning ertussen, daarom bewust op 2.4 GHz verbonden terwijl de auto ook 5 GHz ondersteund), dus die geloof ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zat even door de releases te scrollen. Maar UAP firmware versie 7 is tot nu toe alleen voor de U7 modellen en één specifieke U6. Zou dit een teken aan de wand zijn dat ze oudere modellen op zijn minst qua firmware gaan afsplitsen en het laten vallen van support voor de hand komt te liggen? Nu zou ik dat persoonlijk nog niet perse een ramp vinden met mijn volgende maand 8 jaar oude AC Lite en AC LR, maar als dit ook een teken is voor de U6 modellen? :X Die zijn max 4, 5 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:02:
Zat even door de releases te scrollen. Maar UAP firmware versie 7 is tot nu toe alleen voor de U7 modellen en één specifieke U6. Zou dit een teken aan de wand zijn dat ze oudere modellen op zijn minst qua firmware gaan afsplitsen en het laten vallen van support voor de hand komt te liggen? Nu zou ik dat persoonlijk nog niet perse een ramp vinden met mijn volgende maand 8 jaar oude AC Lite en AC LR, maar als dit ook een teken is voor de U6 modellen? :X Die zijn max 4, 5 jaar oud.
Ik denk dat UI dat zelf nog niet weet 8) , ik blijf mij verbazen dat ze de AC-PRO, AC-LITE, AC-xxx etc nog ondersteunen nu er een U6 en U7 lijn is. Het is knap wat ze doen, zoveel jaar de gratis support in stand houden. Misschien is het wel tijd voor wat meer focus, zodat de U7 lijn de 2.4Ghz problemen bij lancering niet zou hebben gehad.

Zelf heb ik de U7 problemen niet zo direct ervaren, geniet vooral van een lege WiFi 6E band om mij heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:16:
[...]

Ik denk dat UI dat zelf nog niet weet 8) , ik blijf mij verbazen dat ze de AC-PRO, AC-LITE, AC-xxx etc nog ondersteunen nu er een U6 en U7 lijn is.
Ik vind het vooral veel fijn. Sure, zelf zou ik niet perse problemen hebben met upgraden. Maar bij familie hangen sinds 2019 2 NanoHDs. Daar moet ik echt niet elke 5 jaar komen aanzetten met "koop even 2 nieuwe access points van €300 in totaal". Denk dat die dan liever een EOL versie draait (dat voor mij problematisch is want hangen in dezelfde controller) of voor een ander merk gaat. Of ik zit uiteindelijk te pogen OpenWRT er op te zetten.

En v.w.b. de U7 problemen, is/was dat niet een Qualcom issue? Sure, dan had UI beter kunnen testen om het probleem te vinden. Maar oplossen kunnen ze het niet. En mag je als fabrikant niet verwachten dat de hardware bouwer iets aflevert dat werkt incl. fatsoenlijke drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:59
Ik heb een "UniFi Gateway Max" gekocht ter vervanging van de "USG 3P".
De USG draait nog prima, maar tijd voor iets nieuws dus.

Heb al e.e.a. opgezocht hoe ik kan migreren, maar ben nog lerende in de Ubiquity omgeving.
Kan ik eenvoudig alles migreren naar de Gateway Max? Dus dat alle instellingen etc. etc. meegaan?
Wie kan mij kort uitleggen wat de migratie procedure is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:53
Yihaaa schreef op woensdag 25 december 2024 @ 08:33:

Heb al e.e.a. opgezocht hoe ik kan migreren, maar ben nog lerende in de Ubiquity omgeving.
Kan ik eenvoudig alles migreren naar de Gateway Max? Dus dat alle instellingen etc. etc. meegaan?
Mijn ervaring met een migratie was niet zo positief, en uiteindelijk alles gereset en gewoon opnieuw van scratch ingericht. Is niet heel veel werk okdat ik iig geen ingewikkelde VLANs etc gebruik.
Dit was met de controler op een losse RPi .. naar de ingebouwde controler op een UCG-Ultra. Voornaamste pijnpunt was de IPv4 range die ik gebruikte voor mijn Lan. Die was anders dan de default die gebruikt wordt, en dat ging niet goed in de migratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 09:43
Yihaaa schreef op woensdag 25 december 2024 @ 08:33:

Dit hangt er van af waar je controller nu op draait (?) De Migratie bij een Gen 1 Cloud Key en Self Hosted controller is wat ingewikkelder. Als je nu reeds een Gen 2 Cloud Key hebt (of een Unifi Cloud Gateway maar die heb je niet), dan is het een eenvoudige cloud migration.

Waar draait je controller op en welke versie is dat ?

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04:22
stormfly schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:16:
[...]

Ik denk dat UI dat zelf nog niet weet 8) , ik blijf mij verbazen dat ze de AC-PRO, AC-LITE, AC-xxx etc nog ondersteunen nu er een U6 en U7 lijn is. Het is knap wat ze doen, zoveel jaar de gratis support in stand houden. Misschien is het wel tijd voor wat meer focus, zodat de U7 lijn de 2.4Ghz problemen bij lancering niet zou hebben gehad.

Zelf heb ik de U7 problemen niet zo direct ervaren, geniet vooral van een lege WiFi 6E band om mij heen.
Ik begin langzaam aan wel te twijfelen hoor. De laatste firmware is van 26 aug voor de ac-lite. Voorheen kreeg ik toch veel vaker updates voor mijn gevoel. Voor de Edgerouters zijn ze ook stilletjes met updates gestopt terwijl ze die nog steeds verkochten. Ik hoop dat ze nog even door gaan OF dat ze iig duidelijk maken dat ze support stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wiebeltje schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:50:
Voor de Edgerouters zijn ze ook stilletjes met updates gestopt terwijl ze die nog steeds verkochten.
EdgeRouters wordt intussen weer soort van aan gewerkt: 3.0.0 RC9 is 3 maanden terug uitgekomen. Maar gezien je in verleden tijd spreekt over "ze die nog steeds verkochten" voel ik het meer overeen komen met de 2 USGs. Die hebben in 2, 3, 4 jaar misschien 2 of 3 kritieke (security) issues ontvangen en worden sinds dit jaar pas niet meer verkocht.

En gezien de USGs gebaseerd zijn op de net zo (/nog iets) oude(re) EdgeRouter (ER Lite voor de USG 3p en de USG Pro is ook op een toenmalige ER gebaseerd) spelen er ook dezelfde problemen. En dat is ondersteuning van de hardware. Zelfs EdgeOS 3.0 draait nog steeds op een antieke Linux kernel (2.6.x meen ik) simpelweg omdat de fabrikant van de SoC (Calvium meen ik) geen ondersteuning heeft toegevoegd voor nieuwere kernels. Dat gecombineerd met dat het al een wat uniekere architectuur is (meen RISC?) en het feit dat heel veel via hardware offloading gaat maakt die kernel ondersteuning wel cruciaal.
Waarbij er IIRC origineel zelfs onduidelijkheid was of EdgeOS 2 ooit een ding ging worden, wat bij de EdgeRouters dus wel is gebeurt, maar bij de USGs niet. Terwijl mogelijk EdgeOS 2 met de UniFi specifieke toevoegingen wel had gekund. Immers draait die software wel op de identieke hardware genaamd EdgeRouter Lite. Dus de hardware ondersteuning was het probleem niet.

Weet ik overigens ook niet hoe up-to-date EdgeOS is met de upstream Vyatta / VyOS (en vervolgens weer upstream Debian). Ik meen eens half gelezen te hebben dat EdgeOS 3 nog steeds EdgeOS 2 is met alleen Wireguars ingebakken, een nieuwe UI, en wellicht wat heel specifieke backports van software updates. En dus niet een volledig nieuwe versie vanaf scratch / met een bijgewerkte basis op basis van Vyatta / VyOS of wat dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online

Mr-D.

interpunctie? no hero here

De UDM pro doet het de laatste tijd uitstekend hier.
Even volledig off topic.

Fijne feestdagen allemaal.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:01

pinda powerrr

Slow down...

Mr-D. schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:31:
De UDM pro doet het de laatste tijd uitstekend hier.
Even volledig off topic.

Fijne feestdagen allemaal.
Prima om te lezen dat er ook dingen heel goed gaan toch?
Hier ook een UDM Pro en sinds die in het rack hangt, ook nul problemen mee gehad. Twee camera's op aangesloten en doet rustig zijn ding.

Waiting on the world to change

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Aangezien de uitvoering: Ubiquiti Unifi Switch Enterprise 8 PoE momenteel behoorlijk prijzig is, zoek ik naar een alternatief voor een 2.5 Gbps-netwerk. De casus is primair gericht op internet en niet op televisie. Ook worden er geen vlans gebruikt.

Kan ik in deze casus volstaan met een uitvoering: Ubiquiti Flex Mini 2.5G en een aantal POE-injectors als alternatief voor een uitvoering: Ubiquiti Unifi Switch Enterprise 8 PoE of mis ik iets?
Opi schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:38:
Aangezien de uitvoering: Ubiquiti Unifi Switch Enterprise 8 PoE momenteel behoorlijk prijzig is, zoek ik naar een alternatief voor een 2.5 Gbps-netwerk. De casus is primair gericht op internet en niet op televisie. Ook worden er geen vlans gebruikt.

Kan ik in deze casus volstaan met een uitvoering: Ubiquiti Flex Mini 2.5G en een aantal POE-injectors als alternatief voor een uitvoering: Ubiquiti Unifi Switch Enterprise 8 PoE of mis ik iets?
De Flex Mini 2.5G zal vast kunnen. Maar erg "handig" wordt het dan allemaal niet (met injectoren erbij etc). En ik zou mij ook afvragen of de switch "stabiel" genoeg is voor een semi "core" switch. Daar zal die in ieder geval niet op gemaakt/ontworpen zijn.

Ik meen ook dat er andere switches met 2,5Gbit/s capability zijn, binnen UniFi, die goedkoper zijn :P Specifiek dan de 16 Pro Max (PoE). Dit omdat de 8 Enterprise de naam "enterprise" heeft incl layer 3 mogelijkheden. De 16 Pro Max is niet "enterprise" en doet IIRC ook geen layer 3 switching (/routing).

Edit:
In de UI store:
Pro Max 16 PoE voor 446,49 met 4 2,5Gbit/s PoE++ poorten en 12 Gbit/s PoE+ poorten (+ 2x SFP);
Enterprise 8 PoE voor 526,35 met 8 2,5Gbit/s PoE+ poorten (+ 2x SFP+);

Zou ik toch eerder naar de Pro Max 16 PoE kijken. Meer poorten, alleen maar 4x 2,5Gbit/s (en PoE++ is waarschijnlijk vaak "overkill" en PoE+ voldoende).

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 26-12-2024 22:47 ]

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

@RobertMe, dank voor de suggestie! In een eerdere zoektocht had ik een voorkeur voor meerdere 2.5G aansluitingen en verkoos ik de enterprise voor de pro max.

Voor dese casus blijf ik nog steeds tegen een prijsverschil van dik 300 euro aankijken. Ik ga voor nu een 1G switch met POE aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40
Ik heb een aantal zaken in bestelling staan maar nu twijfel ik een beetje mbt de UCG Ultra die ik in bestelling heb.
Stel dat ik ook Unifi camera’s ga ophangen, is dan echt de enige mogelijkheid die NVR van ze of kan ik dan toch ook de UCG Max met een ssd gebruiken?
De help en design optie op hun site geeft alleen maar die NVR als optie daarvoor terwijl volgens mij een kennis van mij die Cloud Key heeft draaien met camera’s maar waar zit de opslag dan?

En zijn er hier al mensen die ook relais schakelen met die unit ? Om bijvoorbeeld een toegangshek of garage deur te openen/sluiten?
Ik heb momenteel alles van Doorbird maar zit er misschien over na te denken over te stappen mits ik alles kan integreren in 1 eco systeem met als back-up opslag dus Synology Surveillance station anders blijven mijn beelden en screenshots alleen maar lokaal.

[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 27-12-2024 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:18
GeeMoney schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 07:41:
Ik heb een aantal zaken in bestelling staan maar nu twijfel ik een beetje mbt de UCG Ultra die ik in bestelling heb.
Stel dat ik ook Unifi camera’s ga ophangen, is dan echt de enige mogelijkheid die NVR van ze of kan ik dan toch ook de UCG Max met een ssd gebruiken?
De help en design optie op hun site geeft alleen maar die NVR als optie daarvoor terwijl volgens mij een kennis van mijn die Cloud Key heeft draaien met camera’s maar waar zit de opslag dan?
Ik zou dan sowieso de UCG Max pakken, dan heb je en hogere max snelheid, 2,5gb poorten en mogelijkheid voor UniFi Protect, Talk, Connect etc.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
tcviper schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 07:43:
[...]

Ik zou dan sowieso de UCG Max pakken, dan heb je en hogere max snelheid, 2,5gb poorten en mogelijkheid voor UniFi Protect, Talk, Connect etc.
Dank, ik heb alleen nog niet gevonden hoe ik mijn bestelling eventueel kan wijzigen. Hij is nog niet in progress (al een week geen voortgang) dus ik heb de ijdele hoop dat ik misschien nog op tijd ben om dit te wijzigen. Kan ik ze mailen/bellen dat iemand weet?

Edit: support optie gevonden en ticket ingeschoten!
Overigens is de naam Ultra ook wat ongelukkig, deze zou naar mijn idee dus “completer” moeten zijn dan een Max maar goed.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 27-12-2024 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

@GeeMoney
In Unifi’s wereld is Ultra hun budget lineup 😅. Voor mij ook niet logisch, maar alles met Ultra in de naam is juist scherp geprijsd met niet de beste specs. Max en Enterprise noemen zij high end.

De volgende units ondersteunen de Protect controller, de opslag moet dan ook in die units geplaatst worden:
  • UCK-G2-HDD/SSD (1x 2.5”)
  • UCG-Max (1x M.2)
  • UDR (1x MicroSD + 128GB SSD)
  • UDM-Pro (1x 3,5”/2,5”)
  • UDM-SE (1x 3,5”/2,5” + 128GB SSD)
  • UDM-Pro-Max (2x 3,5”/2,5” + 128GB SSD)
  • UDW (1x MicroSD + 128GB SSD)
  • UNVR (4x 3,5”/2,5”)
  • UNVR-Pro (7x 3,5”/2,5”)
  • ENVR (16x 3,5”/2,5”)
Draai zelf al een tijdje met de UDM-SE met 4 camera’s erop, en dat draait super stabiel. Daarvoor een tijd op de UCK-G2-HDD gedraaid, toen ik geen Unifi Network gebruikte.
  • 1x G4 Doorbell (2K)
  • 2x G4 Pro (4K)
  • 1x G4 Instant (2K)
Je kan tegenwoordig ook exporteren naar SMB/GoogleDrive/OneDrive, dit kan echter niet automatisch. Wel kan je binnen Protect voor elke camera drie streams vrijgeven via RTSP die je dan weer kan gebruiken in third party software. Zo werkt de integratie binnen Home Assistant ook bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 27-12-2024 08:36 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
BiG-GuY schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:31:
@GeeMoney
In Unifi’s wereld is Ultra hun budget lineup 😅. Voor mij ook niet logisch, maar alles met Ultra in de naam is juist scherp geprijsd met niet de beste specs. Max en Enterprise noemen zij high end.

De volgende units ondersteunen de Protect controller, de opslag moet dan ook in die units geplaatst worden:
  • UCK-G2-HDD/SSD (1x 2.5”)
  • UCG-Max (1x M.2)
  • UDR (1x MicroSD + 128GB SSD)
  • UDM-Pro (1x 3,5”/2,5”)
  • UDM-SE (1x 3,5”/2,5” + 128GB SSD)
  • UDM-Pro-Max (2x 3,5”/2,5” + 128GB SSD)
  • UDW (1x MicroSD + 128GB SSD)
  • UNVR (4x 3,5”/2,5”)
  • UNVR-Pro (7x 3,5”/2,5”)
  • ENVR (16x 3,5”/2,5”)
Draai zelf al een tijdje met de UDM-SE met 4 camera’s erop, en dat draait super stabiel. Daarvoor een tijd op de UCK-G2-HDD gedraaid, toen ik geen Unifi Network gebruikte.
  • 1x G4 Doorbell (2K)
  • 2x G4 Pro (4K)
  • 1x G4 Instant (2K)
Je kan tegenwoordig ook exporteren naar SMB/GoogleDrive/OneDrive, dit kan echter niet automatisch. Wel kan je binnen Protect voor elke camera drie streams vrijgeven via RTSP die je dan weer kan gebruiken in third party software. Zo werkt de integratie binnen Home Assistant ook bijvoorbeeld.
RTSP is top dan kan ik ook een stream naar Synology dus streamen en opslaan.
Ik heb zojuist mijn hele order gecanceld dat was de enige manier helaas. Producten wisselen doen ze niet.
Ik wilde liever geen 19” product maar denk dat ik er dus niet aan ontkom.
De meeste camera’s komen uit in mijn meterkast en de ruimte daar is beperkt al is het niet onmogelijk.
Ook gek dat die helper dus alleen maar de NVR als optie geeft en niet de UCG Max bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 27-12-2024 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

GeeMoney schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:42:
[...]

RTSP is top dan kan ik ook een stream naar Synology dus streamen en opslaan.
Ik heb zojuist mijn hele order gecanceld dat was de enige manier helaas. Producten wisselen doen ze niet.
Let op dat RTSP enkel kan via Protect. Dus niet native vanuit de camera’s zelf. Dus je hebt altijd Protect nodig met Unifi Protect camera’s. AI detecties e.d. worden door de camera’s gerapporteerd aan de Protect controller en afhankelijk van je instellingen neemt die dan 24/7 op en/of bij events.

De RTSP stream is live vanaf Protect naar waar je het aan koppelt.

En Jup, orders aanpassen ondersteunen ze niet. Heb ik ook al eens gehad. Cancelen en opnieuw plaatsen is snelste optie.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
BiG-GuY schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:46:
[...]

Let op dat RTSP enkel kan via Protect. Dus niet native vanuit de camera’s zelf. Dus je hebt altijd Protect nodig met Unifi Protect camera’s. AI detecties e.d. worden door de camera’s gerapporteerd aan de Protect controller en afhankelijk van je instellingen neemt die dan 24/7 op en/of bij events.

De RTSP stream is live vanaf Protect naar waar je het aan koppelt.

En Jup, orders aanpassen ondersteunen ze niet. Heb ik ook al eens gehad. Cancelen en opnieuw plaatsen is snelste optie.
Dank je, wellicht kan jij mij helpen want er lijkt verdorie niet 1 device te zijn die mijn uitdaging kan oplossen.

Huidige situatie is een Ziggo modem met daarachter een 12 jaar oude Asus router daarachter een Netgear 16-ports PoE+ switch in mijn meterkast.
Hier komen ook 6 Unifi AP's in uit die dus middels PoE gevoed worden, mijn deurbel, 2 camera's en een toegangshek deurbel, ook allemaal PoE(+).
De Netgear zit dus ramvol en levert maximaal PoE. Daarnaast komen er nog losse CAT kabels binnen die naar verschillende vertrekken van het huis gaan. 1 Ervan gaat naar mijn garage waar ook een 19" rack hangt met daarin dus ook een Netgear PoE+ switch en de rest van mijn home-automation spul en NAS etc.

Die UDM-Pro-Max heeft maar 8 poorten, ik ben dus "verplicht" daarnaast nog een Poe+ switch te gaan hangen?

Laat ik beginnen met mijn huidige situatie in een tabel:

LocatieApparaatPoE
MeterkastAsus RouterNee
MeterkastUnifi AP 0Ja
MeterkastUnifi AP 1Ja
MeterkastUnifi AP 2Ja
MeterkastUnifi AP 3Ja
MeterkastUnifi AP 4Ja
MeterkastUnifi AP 5Ja
MeterkastDoorbird ToegangshekJa
MeterkastDoorbird ChimeJa
MeterkastHikvision Camera 0Ja
MeterkastHikvision Camera 1Ja
MeterkastCAT6a TV MeubelNee
MeterkastCAT6a KantoorNee
MeterkastCAT6a GarageNee
MeterkastCAT6a Overkapping Unifi AP 6Ja
GarageSynologyNee
GarageFibaro HC3Nee
GarageRS485-ETH WarmtepompJa
GarageDoorbird DeurbelJa

In mijn meterkast hangt dus nu een propvolle Netgear 16-ports PoE+ switch. Doet op zich prima zijn werk maar geen poort indicatie bijvoorbeeld en rest van het eco systeem is Unifi dus op zich dacht ik aan Switch Lite 16-ports als vervanger met daarvoor dus een UCG-Max ipv de Ultra als vervanger voor de Asus maar die is beperkt qua opslag voor Unifi camera's en deurbellen dus niet echt een optie meer?

De Netgear in de garage dacht ik te vervangen voor een Switch Lite 8-ports maar die moet juist wel 19" rackmount optie bieden want daar hangt een mooi klein 19" rack.

Ik kom nu tot het volgende lijstje met als nadeel dat de storage in de UCG-Max niet redundant is maar ik mogelijk dus wel de camera's kan streamen naar mijn Synology ?
Een UCG-Max met 2TB opslag in de meterkast die vervangt de Asus.
De netgear in de meterkast kan dan het beste vervangen worden door een Pro Max 16 PoE .
In de garage laat ik de Netgear dan nog even hangen, daar zit geen Unifi spul achter en steek ik het bedrag van een rack mounted 16-ports PoE even in mijn zak.

[ Voor 101% gewijzigd door GeeMoney op 27-12-2024 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

@GeeMoney
Voor de meeste Unifi apparaten die geen eigen rackmount optie hebben, kan je wel 3D geprinte mounts vinden. Zo heb ik mijn USW-Enterprise-8-PoE wel rackmounted in de meterkast, terwijl deze vanuit Unifi zelf geen rackmount heeft.

Let op dat de Lite switches een beperkt PoE budget hebben. Dus check dat het voldoende is voor jouw apparaten die je erop wilt aansluiten.

Voor jouw setup lijkt me dit prima, in de tijd dat ik de UDM-SE had gekocht, bestond de UCG serie nog niet. Anders had ik misschien wel gekozen voor de UCG-Max.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
BiG-GuY schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:03:
@GeeMoney
Voor de meeste Unifi apparaten die geen eigen rackmount optie hebben, kan je wel 3D geprinte mounts vinden. Zo heb ik mijn USW-Enterprise-8-PoE wel rackmounted in de meterkast, terwijl deze vanuit Unifi zelf geen rackmount heeft.

Let op dat de Lite switches een beperkt PoE budget hebben. Dus check dat het voldoende is voor jouw apparaten die je erop wilt aansluiten.

Voor jouw setup lijkt me dit prima, in de tijd dat ik de UDM-SE had gekocht, bestond de UCG serie nog niet. Anders had ik misschien wel gekozen voor de UCG-Max.
Rackmounts gevonden inderdaad.
Zojuist besteld a €1163,- :
UCG-Max (zonder capaciteit want die vind ik wat prijzig en is later zelf te plaatsen middels m2.ssd)
USW-Pro-Max 16 PoE voor de meterkast
Switch Lite 8 PoE voor de garage met een 3d-print rackmount
G4 Doorbell Pro PoE + Chime

Zet ik mijn huidige Netgears in de vraag & aanbod en de Asus kan afgestort worden.
m2.ssd heb ik nog liggen maar de tray was als enige niet leverbaar bij de leverancier dus die bestel ik elders en heeft geen bloedspoed. Eerst even wat testen doen met de G4 alvorens ik de Doorbird bij mijn voordeur vervang.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 27-12-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:47
GeeMoney schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:38:
[...]

Rackmounts gevonden inderdaad.
Zojuist besteld a €1163,- :
UCG-Max (zonder capaciteit want die vind ik wat prijzig en is later zelf te plaatsen middels m2.ssd)
USW-Pro-Max 16 PoE voor de meterkast
Switch Lite 8 PoE voor de garage met een 3d-print rackmount
G4 Doorbell Pro PoE + Chime

Zet ik mijn huidige Netgears in de vraag & aanbod en de Asus kan afgestort worden.
m2.ssd heb ik nog liggen maar de tray was als enige niet leverbaar bij de leverancier dus die bestel ik elders en heeft geen bloedspoed. Eerst even wat testen doen met de G4 alvorens ik de Doorbird bij mijn voordeur vervang.
Volgens mij heb je bij de UCG-Max zonder storage nog wel een M.2 SSD tray bij te bestellen als je je eigen opslag toe wil voegen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Polyphemus schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:45:
[...]

Volgens mij heb je bij de UCG-Max zonder storage nog wel een M.2 SSD tray bij te bestellen als je je eigen opslag toe wil voegen ;)
Klopt, maar die was bij deze leverancier niet voorradig en al het andere spul wel en krijg ik dan in principe/hopelijk morgen binnen.
Ik ben nu op zoek naar die tray waar die voorradig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
GeeMoney schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:48:
[...]
Ik ben nu op zoek naar die tray waar die voorradig is :)
Wat zou je denken van de Ubiquity store zelf :-). En de komende dagen nog zonder verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
TweakGP schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:33:
[...]

Wat zou je denken van de Ubiquity store zelf :-). En de komende dagen nog zonder verzendkosten.
Dat kan maar dan heb ik hem over 3 weken denk ik.
Heb vanochtend mijn order, gedaan op de 19e, geannuleerd want er was geen enkele voortgang en onderdelen wijzigen was niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:51
[...]

Bedankt voor de tip, ik dacht dat gratis verzenden alleen op de actie artikelen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
GeeMoney schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:22:
[...]
Dat kan maar dan heb ik hem over 3 weken denk ik.
Heb vanochtend mijn order, gedaan op de 19e, geannuleerd want er was geen enkele voortgang en onderdelen wijzigen was niet mogelijk.
Iets met feestdagen enzo..... daarom ook de kortingen en geen verzendkosten. Ze verzenden vast volgende week weer gewoon.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakGP op 27-12-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Firetrooper schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:23:
[...]
Bedankt voor de tip, ik dacht dat gratis verzenden alleen op de actie artikelen was.
En helaas voorbij.... zal volgende week wel een redelijk normale werk- en verzendweek worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
TweakGP schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:33:
[...]

En helaas voorbij.... zal volgende week wel een redelijk normale werk- en verzendweek worden.
Snap ik hoor, maar dan moeten ze ook geen mail sturen met bezorgdatum 21-12 :9 .
Ik ben nu tot dinsdag vrij en wilde dus dit weekend aan de gang. Dus ik dacht nog wel op tijd te zijn maar goed. Het spul zit in de bus en is onderweg dus vanmiddag zou het in principe binnen moeten komen.
Ik denk dat ik opnieuw wil beginnen met de configuratie en niet mijn huidige docker unifi config over wil hevelen.
Wat is dan het handigst? AP’s naar fabrieksinstellingen resetten en opnieuw adopteren ?
Ik wil de dhcp scope in ieder geval aanpassen om te voorkomen dat hij de default pakt die half NL gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-07 22:55
GeeMoney schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:00:
[...]

Snap ik hoor, maar dan moeten ze ook geen mail sturen met bezorgdatum 21-12 :9 .
Ik ben nu tot dinsdag vrij en wilde dus dit weekend aan de gang. Dus ik dacht nog wel op tijd te zijn maar goed. Het spul zit in de bus en is onderweg dus vanmiddag zou het in principe binnen moeten komen.
Ik denk dat ik opnieuw wil beginnen met de configuratie en niet mijn huidige docker unifi config over wil hevelen.
Wat is dan het handigst? AP’s naar fabrieksinstellingen resetten en opnieuw adopteren ?
Ik wil de dhcp scope in ieder geval aanpassen om te voorkomen dat hij de default pakt die half NL gebruikt.
Je hebt een UCG-Max of UCG-Ultra gekocht?
Ik zou gewoon opnieuw beginnen, heb je weer een lekker frisse installatie staan.
Deployment is niet zo veel werk, ik denk dat exporteren en dan importeren meer werk is :P

Voor de AP's is het factory resetten de makkelijkste optie inderdaad.
Wel eerst zorgen dat de oude controller uit staat, dan zou je m direct op de UCG-Max of UCG-Ultra moeten zien.

En als dat niet werkt even een SSH sessie openen naar het AP rechtstreeks, inloggen met username en password "ubnt" en dan het volgende commando geven.
code:
1
set-inform http://IP_adres_van_de_controller:8080/inform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
Maar het nut van de DHCP scope aanpassen begrijp ik niet, wat is het probleem dat half NL dezelfde scope heeft?

Wat je intern voert maakt sowieso niet uit, want al het verkeer dat naar internet gaat wordt geNAT naar het "buitenkant" IP-adres (WAN) van je huisaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
[...]
Ik ben laatst overgestapt naar de Max en ben ook gewoon opnieuw begonnen. Er zijn genoeg tutorials te vinden hoe je eenvoudig kan migreren maar even opnieuw instellen was bij mij ook zo gebeurt. Hangt een beetje af wat je allemaal meeneemt en hoe spannend je config is.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakGP op 28-12-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Ruben279 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:15:
Maar het nut van de DHCP scope aanpassen begrijp ik niet, wat is het probleem dat half NL dezelfde scope heeft?

Wat je intern voert maakt sowieso niet uit, want al het verkeer dat naar internet gaat wordt geNAT naar het "buitenkant" IP-adres (WAN) van je huisaansluiting.
Wat je intern draait kan soms problemen geven bij gebruik van VPN naar kantoor bijvoorbeeld. Daarnaast vind ik het zelf prettig om een afwijkende range te hebben voor IPv4 (IPv6 is sowieso random en bijna geen kans voor overlap) zodat ik ook makkelijk naar mijn ouders hun netwerk kan zonder overlap met alle problemen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ruben279 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:15:

Ik heb een Max gekocht :) .

Zoals @duvekot aanhaalt, het is voornamelijk erg makkelijk om intern/extern vpn verkeer beiden te kunnen benaderen.
Als je in dezelfde range zit met gateway dan werkt dat niet. Ik kies dus een "vreemde" range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-06 16:24
Hoi,

Ik zou als leek graag advies willen hoe ik mijn oude USG + CK het makkelijkste kan vervangen zonder al teveel gedoe.

Aanwezige setup:
- USG
- Cloud Key
- US-24-250W POE switch
- USW-Lite-8 POE switch
- UAP-AC-M
- 3x AP

Nu kon ik (ongeveer een jaar geleden) opeens de site manager niet meer in (daar waar ik alle firmware kon updaten en back-ups kan downloaden) en Unifi support kan mij ook niet helpen. Het enige dat ze zeiden is dat de CK out of support is en ik het beste naar nieuwe hardware over kan stappen.

Ik zou dus graag ipv mijn USG + CK een UCG Ultra willen, maar kan ik daar makkelijk naar overstappen?

Ik ben namelijk bang dat als ik de USG + CK straks loskoppel en ik de UCG Ultra aansluit, niets meer werkt. Vooral ook omdat ik dus niet meer in de site manager kan waar ik een back-up kan downloaden van mijn huidige setup?

Iemand enig advies wat te doen?

Unifi Dream Machine zou eventueel ook nog een optie zijn, maar zou niet weten waarom ik die zou kiezen ipv de UCG Ultra?

[ Voor 9% gewijzigd door YinYang op 29-12-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
duvekot schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:33:
[...]

Wat je intern draait kan soms problemen geven bij gebruik van VPN naar kantoor bijvoorbeeld. Daarnaast vind ik het zelf prettig om een afwijkende range te hebben voor IPv4 (IPv6 is sowieso random en bijna geen kans voor overlap) zodat ik ook makkelijk naar mijn ouders hun netwerk kan zonder overlap met alle problemen van dien.
Wat is dat probleem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Als er devices op hetzelfde IP zitten bijvoorbeeld maar waarvan er dus 1 achter mijn VPN zit en de andere “lokaal” .

PS. mocht er iemand nog op zoek zijn naar een zwarte cover voor ee nIW-HD, ik heb een vraag & aanbod staan :).

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 28-12-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dries.saelen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-07 19:53
Ik ben al even aan het zoeken op dit forum, maar nog niet echt gevonden wat ik zoek.
Bij overschakelen naar fiber wil ik onze UDM-pro via de UFiber instant aansluiten op het proximus netwerk.

Volgens de gegevens die ik hierover gevonden heb zou dit moeten lukken, maar gebruikers ervaringen heb ik nog niet gevonden, is hier iemand die deze ook heeft geïnstalleerd of eventueel een andere (betere) oplossing heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-07 22:01
Ik heb de Cloud Gateway Max binnen en deze nu aan het testen maar ik kom al gelijk niet langs stap 1 (Initial setup):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ir_dqDFYacnq6aa0DL7XkFoo9xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZA3lllMuCOcA6L2AuaHOuUL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de Clould Max direct aangesloten op het NT kastje, dus geen modem er tussen. Dit moet toch gewoon kunnen?

Ik heb glasvezel van Kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
outlandos schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:10:
Ik heb de Cloud Gateway Max binnen en deze nu aan het testen maar ik kom al gelijk niet langs stap 1 (Initial setup):

[Afbeelding]

Ik heb de Clould Max direct aangesloten op het NT kastje, dus geen modem er tussen. Dit moet toch gewoon kunnen?

Ik heb glasvezel van Kpn.
KPN gebruikt PPPoE...volg dus even goed de handleiding. (Other configuration options)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FObt2d1qU9wFOyM7lSBjlDWqSwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OlkUB4E3IojZC01YAXET6fdd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Vorkie schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:11:
[...]

KPN gebruikt PPPoE...volg dus even goed de handleiding. (Other configuration options)

[Afbeelding]
Ja dat van PPPoaE weet ik, dan krijg ik dit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNC4sS9pOMrJq6CYdaPyN-EPM0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOoJxGj0B6muzLpwlNje5L8k.jpg?f=fotoalbum_large

Heb gelezen dat het niet uitmaakt wat je invult bij username en password, dus heb daar gewoon maar wat ingevuld. De rest heb ik niet veranderd. Maar dan doet hij het dus niet. Wat zie ik over het hoofd?

For what it is worth, hier mijn NT kastje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atus-4-MW7Oky9PwOrBP9BrJibc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5zYBZk7HdtqoJ8Eg8MgGGPK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Welke handleiding trouwens , ik zoek me helemaal suf :+ hopelijk iemand hier die het weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
outlandos schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:20:
[...]

Ja dat van PPPoaE weet ik, dan krijg ik dit te zien:

[Afbeelding]

Heb gelezen dat het niet uitmaakt wat je invult bij username en password, dus heb daar gewoon maar wat ingevuld. De rest niet veranderd. Maar dan doet hij het dus niet. Wat zie ik over het hoofd?

Hier trouwens mijn NT kastje:

[Afbeelding]
OK

Als je PPPoE wist had je dat natuurlijk wel even kunnen printscreenen.

Maar weet je dan ook dat je VLAN6 moet gebruiken voor internet? En VLAN4 voor IPTV?

En die handleiding van KPN, https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

https://kpn.com/w3/file?u...ntid=50183&mode=incontext

[ Voor 9% gewijzigd door Vorkie op 28-12-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
Vorkie schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:23:
[...]

OK

Als je PPPoE wist had je dat natuurlijk wel even kunnen printscreenen.

Maar weet je dan ook dat je VLAN6 moet gebruiken voor internet? En VLAN4 voor IPTV?

En die handleiding van KPN, https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

https://kpn.com/w3/file?u...ntid=50183&mode=incontext
Dat wist ik niet. Dank voor je hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuXxUCEAh0kv82VpGpcnpIOHZVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWilUw7Xnj1Su3A47oXD4F6X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door outlandos op 28-12-2024 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:48
Blindeer je IP ff, voor je eigen veiligheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Wat dus al gezegd werd:
GeeMoney schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:20:
[...]
Als er devices op hetzelfde IP zitten bijvoorbeeld maar waarvan er dus 1 achter mijn VPN zit en de andere “lokaal” .
Een IP adres moet uniek zijn binnen een netwerk of onderling verbonden netwerken. Dus als je bijvoorbeeld het netwerk bij vrienden, familie, kennisen etc wil verbinden met je eigen netwerk via een VPN .. dan geeft het dus problemen als beide netwerken de zelfde range gebruiken. Dus als beide bijvoorbeeld de standaard IPv4 range van 192.168.1.1 gebruiken ... Dan kan je die netwerken niet eenvoudig aan elkaar knopen.
Voor IPv6 wordt daarom ook aangeraden om een random range te pakken binnen de ruimte voor ULA bijvoorbeeld. Zodat er geen conflicten kunnen ontstaan als er netwerken gekoppeld moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
dries.saelen schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:06:
Ik ben al even aan het zoeken op dit forum, maar nog niet echt gevonden wat ik zoek.
Bij overschakelen naar fiber wil ik onze UDM-pro via de UFiber instant aansluiten op het proximus netwerk.

Volgens de gegevens die ik hierover gevonden heb zou dit moeten lukken, maar gebruikers ervaringen heb ik nog niet gevonden, is hier iemand die deze ook heeft geïnstalleerd of eventueel een andere (betere) oplossing heeft?
Ik heb er een paar posts over gezien van mensen die zaten te klooien om het PON Serial Number icm met de adapter in te stellen, maar nog geen met een goed werkend resultaat. Volgens mij ondersteunen ze het officieel ook niet.

Zelf gebruik ik de ONT van Proximus, geen keuze ook met de Gateway Max die alleen UTP heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-07 21:13
TweakGP schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:15:
[...]

Ik heb er een paar posts over gezien van mensen die zaten te klooien om het PON Serial Number icm met de adapter in te stellen, maar nog geen met een goed werkend resultaat. Volgens mij ondersteunen ze het officieel ook niet.

Zelf gebruik ik de ONT van Proximus, geen keuze ook met de Gateway Max die alleen UTP heeft.
Ik adviseer je het vooral niet te doen bij GPON, omdat dat een 2,5 Gb-verbinding is, en de SFP-modules die je daarvoor vindt (ik heb nog er nog 1 liggen..) eigenlijk niet in de SFP-port passen, want dat is een 1 of 10 Gb port, niet 2,5. Je krijgt het wel werkend (inderdaad, pon-serial klonen of je ISP het nieuwe serial laten registreren), maar de UDM-pro gaat bepaalde functies verliezen omdat er bepaalde processen gewoon stoppen.
Ik ben na dit geklooi overgegaan op AON-belichting en dus aan andere SFP-module (1 Gb).

Bij XGS-PON lees ik soms ook vage klachten, vooral m.b.t. hardware-offloading m.b.t. PPPOE, zelf geen ervaring mee...

Kijk eens om het unifi-forum....!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raar dat Ubiquity spullen van Ubiquiti verkoopt :+

#Flauw O-) :+
Dat moet je helemaal niet doen en heel VLAN 1 gewoon met rust laten, zoals al zo vaak verteld... :P

Maak gewoon een nieuw VLAN aan en gebruik die als je eigen netwerk d:)b
duvekot schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:02:
Voor IPv6 wordt daarom ook aangeraden om een random range te pakken binnen de ruimte voor ULA bijvoorbeeld. Zodat er geen conflicten kunnen ontstaan als er netwerken gekoppeld moeten worden.
Dat zou alleen gelden voor mensen die een eigen lokale IPv6 range gebruiken om wat voor reden dan ook, maar sinds je over het algemeen een IPv6 Prefix van je ISP krijgt en die gewoon over je hele netwerk verspreid is de kans op overlappende IPv6 ranges eigenlijk gewoon 0,0 :)
jaro431 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:38:
Ik adviseer je het vooral niet te doen bij GPON, omdat dat een 2,5 Gb-verbinding is, en de SFP-modules die je daarvoor vindt (ik heb nog er nog 1 liggen..) eigenlijk niet in de SFP-port passen, want dat is een 1 of 10 Gb port, niet 2,5. Je krijgt het wel werkend (inderdaad, pon-serial klonen of je ISP het nieuwe serial laten registreren), maar de UDM-pro gaat bepaalde functies verliezen omdat er bepaalde processen gewoon stoppen.
Ik ben na dit geklooi overgegaan op AON-belichting en dus aan andere SFP-module (1 Gb).

Bij XGS-PON lees ik soms ook vage klachten, vooral m.b.t. hardware-offloading m.b.t. PPPOE, zelf geen ervaring mee...

Kijk eens om het unifi-forum....!
IMHO allemaal dikke onzin, want zat mensen die het prima werkend hebben gekregen en al lange tijd gebruiken zonder enige klachten :)

En om nou op een ander forum rond te kijken terwijl je hier op GoT alles en dan ook echt ALLES terug kan vinden is ook weer zoiets... :/

Mijn favoriete setup blijft echter wel dit :
TweakGP schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:15:
Want als er dan iets mis is gegaan bij je ISP dan is het veel makkelijker "vingertje wijzen" en eventueel hun eigen Router aansluiten d:)b
Naast het posten van belachelijk grote screenshots voor een paar regeltjes tekst had je ook gewoon effe hier kunnen kijken : [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
Daar staat ALLES als het gaat om KPN Internet en IPTV werkend krijgen met welk Ubiquiti produkt dan ook !! B)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
nero355 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:48:
Dat zou alleen gelden voor mensen die een eigen lokale IPv6 range gebruiken om wat voor reden dan ook, maar sinds je over het algemeen een IPv6 Prefix van je ISP krijgt en die gewoon over je hele netwerk verspreid is de kans op overlappende IPv6 ranges eigenlijk gewoon 0,0 :)
Dat zijn de GUA IPv6 adressen idd .. maar die kunnen dus veranderen als je een nieuwe prefix krijgt van je provider. Een ULA kan je stabiel houden binnen je netwerk zodat je nog bij je machines kan als de prefix anders geworden is.
Maar IPv6, DNS en verschillende soorten adressen maakt het allemaal een stuk ingewikkelder dan IPv4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
duvekot schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:09:
Dat zijn de GUA IPv6 adressen idd .. maar die kunnen dus veranderen als je een nieuwe prefix krijgt van je provider.
Als je een fatsoenlijke ISP hebt die de officiële Guidelines volgt op dat gebied dan zou dat niet het geval mogen zijn !! ;)
Een ULA kan je stabiel houden binnen je netwerk zodat je nog bij je machines kan als de prefix anders geworden is.
Uiteraard, maar uiteindelijk heb je er niks aan op het moment dat je meer dan alleen lokaal verkeer genereert...
Maar IPv6, DNS en verschillende soorten adressen maakt het allemaal een stuk ingewikkelder dan IPv4.
DNS is IMHO het simpelst van allemaal : Lekker via Link-Local afhandelen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:59
Roy Batty schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:17:
[...]

Dit hangt er van af waar je controller nu op draait (?) De Migratie bij een Gen 1 Cloud Key en Self Hosted controller is wat ingewikkelder. Als je nu reeds een Gen 2 Cloud Key hebt (of een Unifi Cloud Gateway maar die heb je niet), dan is het een eenvoudige cloud migration.

Waar draait je controller op en welke versie is dat ?
Thx voor reply.
Draai de controller op een UniFi-CloudKey-Gen2-Plus (Unifi OS 4.1.9)
Ben aan het kijken om een backup te downloaden en dan weer te restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
nero355 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:13:
[...]

Als je een fatsoenlijke ISP hebt die de officiële Guidelines volgt op dat gebied dan zou dat niet het geval mogen zijn !! ;)

[...]

Uiteraard, maar uiteindelijk heb je er niks aan op het moment dat je meer dan alleen lokaal verkeer genereert...

[...]

Dat laatste is natuurlijk niet mogelijk als je van buiten er bij wil kunnen ...
Maar dit wordt meer iets voor Het grote IPv6 topic >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
duvekot schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:25:
Dat laatste is natuurlijk niet mogelijk als je van buiten er bij wil kunnen ...
Via een VPN mag ik hopen en dan mag dat ook geen probleem meer heten voor zover ik weet :)

#NooitIetsMeeGedaanDusGeenIdee... O-)
Maar dit wordt meer iets voor Het grote IPv6 topic >:)
Het is tenminste weer eens iets anders dan voor de zoveelste keer dezelfde vraag die al 100 keer is beantwoord als ik soms dit topic een beetje doorblader :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:13:
[...]

Owja joh? Zeggen die guidelines ook iets over het porteren van prefixes als je van provider overstapt? Anders heb je alsnog een probleem in die situatie als je hele infrastructuur is ingericht op GUAs.
[...]

nero355 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:28:
[...]

Via een VPN mag ik hopen en dan mag dat ook geen probleem meer heten voor zover ik weet :)

#NooitIetsMeeGedaanDusGeenIdee... O-)
Als je het nog nooit gedaan hebt zou ik niet zo stellig reageren ;). Vooral aangezien het antwoord "fout" is, zoals @duvekot al aangeeft. Als je DNS adres adverteert op basis van het link local address dan gaat dat niet werken voor devices in een ander subnet. Zoals zeg dus, een VPN nog wel eens een ander subnet hanteert. Dus nee, een link local address voor DNS is niet perse handig.
En zo zijn er wel meer dingen die je niet met link local addressing wilt of kunt oplossen. Zo kan Docker "iets" met IPv6, maar uiteraard zit je by default nog steeds met een bridge network en dus een eigen subnet / broadcast domain / ..., dus ook daar ga je nat (niet NAT natuurlijk :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat schijnt wel zo te zijn JA :P
Zeggen die guidelines ook iets over het porteren van prefixes als je van provider overstapt?
Anders heb je alsnog een probleem in die situatie als je hele infrastructuur is ingericht op GUAs.
Daar hadden we het natuurlijk niet over en is alleen van toepassing als je zo'n figuur bent dat elk jaar/elke 2 jaar van ISP naar ISP hopt :P
Als je het nog nooit gedaan hebt zou ik niet zo stellig reageren ;)
Neem een gokje en "Live a little from time to time!" >:)
Vooral aangezien het antwoord "fout" is, zoals @duvekot al aangeeft.
Volgens mij is dit juist fout :
Als je DNS adres adverteert op basis van het link local address dan gaat dat niet werken voor devices in een ander subnet. Zoals zeg dus, een VPN nog wel eens een ander subnet hanteert.
Dus nee, een link local address voor DNS is niet perse handig.
Je kan prima het Link-Local adres van de VPN Interface in je DNS Config includen :)

Volgens mij hebben zelfs al mijn VLAN Interfaces hetzelfde Link-Local adres, want hangen allen aan dezelfde Physical Interface :*)
En zo zijn er wel meer dingen die je niet met link local addressing wilt of kunt oplossen.
Die zijn er uiteraard sowieso en ik claim ook niet dat je daarmee alles kan oplossen B)
Zo kan Docker "iets" met IPv6, maar uiteraard zit je by default nog steeds met een bridge network en dus een eigen subnet / broadcast domain / ..., dus ook daar ga je nat (niet NAT natuurlijk :+)
Docker is hier een vies woord dus geen last van }) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
[...] had je ook gewoon effe hier kunnen kijken : [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
Daar staat ALLES als het gaat om KPN Internet en IPTV werkend krijgen met welk Ubiquiti produkt dan ook !! B)
Is dat alleen van toepassing op IPTV van KPN of alle IPTV?

[ Voor 6% gewijzigd door outlandos op 28-12-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:00:
[...]

Dat schijnt wel zo te zijn JA :P

[...]

Daar hadden we het natuurlijk niet over en is alleen van toepassing als je zo'n figuur bent dat elk jaar/elke 2 jaar van ISP naar ISP hopt :P
Die zinnen hoorden bij elkaar ;). Dat IPv6 standaard iets stelt met dat de prefix statisch moet zijn is mij bekend. Betekend echter niet dat die aan een persoon / gezien (/adres) gekoppeld is en je bij wisselen ISP je prefix behoud.
[...]

Volgens mij is dit juist fout :

[...]

Je kan prima het Link-Local adres van de VPN Interface in je DNS Config includen :)

Volgens mij hebben zelfs al mijn VLAN Interfaces hetzelfde Link-Local adres, want hangen allen aan dezelfde Physical Interface :*)
Nee, wat ik stel is juist. Want mijn DNS server(s) zijn niet ook mijn VPN servers / interfaces ;) Daarnaast heeft Wireguard zijn eigen link interface geval. En het link local address is gebaseerd op het MAC-adres, en laat elke interface nu juist zijn eigen MAC adres hebben ;). Ergo: op mijn zelfbouw router hebben de WAN en LAN interface een ander link local address, maar alle VLANs op de fysieke LAN interface hebben wel hetzelfde link local address. En zowel de Wireguard "server" als "client" (server & client bestaat niet in Wireguard, het zijn allemaal peers, het enige verschil is dat je soms een endpoint adres instelt en soms niet, en ook twee peers een endpoint adres kunnen hebben (in een site-to-site opzet bv)) hebben niet eens een link local address (in mijn geval), omdat, nouja, het Wireguard is, en je lekker alles zelf moet doen. En daarnaast, ze uiteraard ook geen MAC adres hebben op basis waarvan een link local address gegenereerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@nero355 het is een werkje van niets hoor. Default gewoon aangepast, en ben al volledig online en met een nieuwe install begonnen. Nog geen uurtje werk :)
We kopen toch geen geavanceerde devices om de default aan te houden :9.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 28-12-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
outlandos schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:09:
Gaat dat specifiek over IPTV van KPN of alle IPTV?
Heel veel KPN IPTV en PPPoE maar ook genoeg andere ISP's ;)
RobertMe schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:09:
Die zinnen hoorden bij elkaar ;). Dat IPv6 standaard iets stelt met dat de prefix statisch moet zijn is mij bekend. Betekend echter niet dat die aan een persoon / gezien (/adres) gekoppeld is en je bij wisselen ISP je prefix behoud.
Neem je een Zakelijke aansluiting waarop je een eigen IPv4 subnet + IPv6 Prefix kan gebruiken : Probleem opgelost! :+
Nee, wat ik stel is juist. Want mijn DNS server(s) zijn niet ook mijn VPN servers / interfaces ;)

Daarnaast heeft Wireguard zijn eigen link interface geval. En het link local address is gebaseerd op het MAC-adres, en laat elke interface nu juist zijn eigen MAC adres hebben ;)
Dat is inderdaad zo, maar dan nog :
Je kan <Welke Interface dan ook> gewoon in je DNS Config opnemen waarop dan DNS actief is zoals men vaak deed met Pi-Hole + PiVPN (Dus OpenVPN/Wireguard) of zoals het op de pfSense/OPNsense bakkies het geval is : Unbound doet alles voor je O+
Ergo: op mijn zelfbouw router hebben de WAN en LAN interface een ander link local address, maar alle VLANs op de fysieke LAN interface hebben wel hetzelfde link local address.
Dat zeg ik dus ook... :P :+
En zowel de Wireguard "server" als "client" (server & client bestaat niet in Wireguard, het zijn allemaal peers, het enige verschil is dat je soms een endpoint adres instelt en soms niet, en ook twee peers een endpoint adres kunnen hebben (in een site-to-site opzet bv)) hebben niet eens een link local address (in mijn geval), omdat, nouja, het Wireguard is, en je lekker alles zelf moet doen. En daarnaast, ze uiteraard ook geen MAC adres hebben op basis waarvan een link local address gegenereerd kan worden.
Dat is dan een Wireguard beperking die OpenVPN niet heeft geloof ik en anders kijk je dan naar één van de vele andere opties... :Y)

TL;DR : Doe niet zo moeilijk! :(:)
GeeMoney schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:13:
@nero355 het is een werkje van niets hoor. Default gewoon aangepast, en ben al volledig online en met een nieuwe install begonnen. Nog geen uurtje werk :)
We kopen toch geen geavanceerde devices om de default aan te houden :9
Als je straks één grote UniFi puinhoop ervaart dan leer je vanzelf wel waarom het een slecht idee was ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 09:43
Yihaaa schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:17:
[...]

Thx voor reply.
Draai de controller op een UniFi-CloudKey-Gen2-Plus (Unifi OS 4.1.9)
Ben aan het kijken om een backup te downloaden en dan weer te restoren.
Dan hoef je niks te downloaden en restoren, je kunt een cloud migration doen tijdens de init v/d nieuwe gateway.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-06 16:24
Iemand...? :'(
YinYang schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:50:
Hoi,

Ik zou als leek graag advies willen hoe ik mijn oude USG + CK het makkelijkste kan vervangen zonder al teveel gedoe.

Aanwezige setup:
- USG
- Cloud Key
- US-24-250W POE switch
- USW-Lite-8 POE switch
- UAP-AC-M
- 3x AP

Nu kon ik (ongeveer een jaar geleden) opeens de site manager niet meer in (daar waar ik alle firmware kon updaten en back-ups kan downloaden) en Unifi support kan mij ook niet helpen. Het enige dat ze zeiden is dat de CK out of support is en ik het beste naar nieuwe hardware over kan stappen.

Ik zou dus graag ipv mijn USG + CK een UCG Ultra willen, maar kan ik daar makkelijk naar overstappen?

Ik ben namelijk bang dat als ik de USG + CK straks loskoppel en ik de UCG Ultra aansluit, niets meer werkt. Vooral ook omdat ik dus niet meer in de site manager kan waar ik een back-up kan downloaden van mijn huidige setup?

Iemand enig advies wat te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Dat moet je helemaal niet doen en heel VLAN 1 gewoon met rust laten, zoals al zo vaak verteld... :P

Maak gewoon een nieuw VLAN aan en gebruik die als je eigen netwerk d:)b
* Raven heeft (o.a. met ^ ) in gedachten het netwerk met (op dit moment) 4 VLAN's wat beter ingericht.
* Raven komt op 10 VLAN's uit....

Nu zit de default VLAN in hetzelfde VLAN als bedrade apparaten, niet echt handig om management/infra in hetzelfde VLAN te hebben als pc's, printer en probes (nee niet Cartman's :+ ).

Maar beter inrichten dan nu komt (in gedachten) uit op 10 VLAN's.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raven schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:03:
[...]

* Raven heeft (o.a. met ^ ) in gedachten het netwerk met (op dit moment) 4 VLAN's wat beter ingericht.
* Raven komt op 10 VLAN's uit....

Nu zit de default VLAN in hetzelfde VLAN als bedrade apparaten, niet echt handig om management/infra in hetzelfde VLAN te hebben als pc's, printer en probes (nee niet Cartman's :+ ).

Maar beter inrichten dan nu komt (in gedachten) uit op 10 VLAN's.
10?! * RobertMe heeft er 8 daadwerkelijk in gebruik en dat lijkt mij al best veel. Om op 10 uit te komen moet ik al 3x Wireguard en 1x WAN meetellen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
Hoe gehecht ben je aan een setup waar je nu al niet meer bij kan?
Gewoon alles een factory reset geven en je netwerk van scratch configureren op de UCG-Ultra. Werkt het snelste en ben je meteen weer helemaal up to date.

(En hoogstwaarschijnlijk is de reden dat je geen reactie kreeg was omdat deze migratie vraag al zo vaak gesteld was ... En het altijd uitdraait op een full reset)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:29:
[...]

10?! * RobertMe heeft er 8 daadwerkelijk in gebruik en dat lijkt mij al best veel. Om op 10 uit te komen moet ik al 3x Wireguard en 1x WAN meetellen :+
De 10 is excl WAN en VPN :+
Infra, management (server BMC's + de nog aan te komen JetKVM), bedrade pc's, laptops/tablets/smartphones, gasten, IoT, media (Chromecast / tv ontvangers / radio's met meer dan DAB/FM), docker, (niet Cartman's) probes, printer(s).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Raven schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:37:
[...]

De 10 is excl WAN en VPN :+
Infra, management (server BMC's + de nog aan te komen JetKVM), bedrade pc's, laptops/tablets/smartphones, gasten, IoT, media (Chromecast / tv ontvangers / radio's met meer dan DAB/FM), docker, (niet Cartman's) probes, printer(s).
Waarom zou je PCs en laptops/tablets/smartphones (en printers) splitsen? Uiteindelijk zijn dat allemaal apparaten die mogelijk bij printers moeten kunnen, printers met scanners die op PC moeten opslaan, laptops die op shares van PCs moeten kunnen of vise versa, ....

En ik heb infra + management ook gelijk. Intel AMT dat op mijn (voormalige server nu) NAS zit zit gewoon in "LAN", net zoals dat het OS als default VLAN "LAN" heeft (en hetzelfde voor de zelfbouw router en server(tje)).

Zelf heb ik:
  • LAN/default met switches, APs, servers/NAS/router/...
  • prive met PCs, laptops, telefoons, printer, ...
  • media met Nvidia Shield, versterker, ...
  • iot met Home Assistant, ESPtjes, 3D printer, ...
  • gast, spreekt voor zich
  • lab die ik gewoon niet gebruik :Y)
  • development waarin eigenlijk alleen Gitea zit (maar met een inkomende VPN vanaf een VPS kan ik die wel toegang geven tot dit VLAN en verder niet)
  • Eentje waarbij alle verkeer over een VPN naar buiten gaat
Docker containers draaien vervolgens altijd achter een bridge, met op IPv4 NAT en op IPv6 een eigen subnet dat gerouteerd wordt over de interface van de host in het respectievelijke VLAN. Dus bv SyncThing draait semi in "prive" waarbij het VLAN op IPv6 fd00:10::/64 is en SyncThing en andere services voor "prive" op het servertje draaien op fd00:10:2::/64 (en fd00:10:1::/64 op de router). Want uiteraard hebben Docker services ook betrekking op een bepaalde use case / scheiding. Sommige zaken zijn gericht op administratie / ... en dus "prive gebruik" en mogen ook als dusdanig door firewall / VLAN worden afgeschermd. Andere zaken hebben alleen betrekking op bv IoT (MQTT broker bv) en zitten dus ook ergens achter dat VLAN. En de MySQL database voor Kodi (en file share met videos) zitten ook weer in een Docker container die alleen bereikbaar is via het media VLAN. Enige grote uitzondering is Home Assistant, die via MACVLAN direct wat pootjes uitwerpt in zowel iot als media. Omdat die, incl discovery (mDNS, UPnP, ...) met apparaten in beide VLANs moet kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@RobertMe Bij de huidige opstelling (4 VLAN's, bedraad/draadloos/IoT/gasten) zitten bedrade pc's niet achter PiHole en draadloze apparaten juist wel, door ze te scheiden kan ik in de DHCP-server aangeven dat het draadlozeapparaten-VLAN het IP-adres van PiHole krijgt voor DNS en het andere VLAN juist niet.

Bij apparaten in andere VLAN's (zoals IoT) heb ik in de firewall van de router aangegeven dat IoT-stuff zelf geen nieuwe verbinding kan opzetten (tenzij DHCP, mDNS, MQTT en NTP) naar de rest van het netwerk terwijl het de andere kant op juist wel kan. Dit om te voorkomen dat slimme apparaten iets kunnen doen dat niet de bedoeling is. Met printer(s) in apart VLAN hetzelfde idee: Pc's/laptops/tablets/smartphones kunnen nieuwe verbindingen opzetten met de printer, andersom niet.
De kans is klein dat een printer een beveiligingsrisico gaat zijn, maar zo kan die (net als IoT stuff) geen gekke dingen gaan doen ;)

Docker heb ik een tijdje terug mee gespeeld, kijken hoe en wat. Eerste wat ik deed was containers direct aan het netwerk koppelen, in eigen VLAN uiteraard. Daarna firewall op de router instellen van wat wel en niet met elkaar mag verbinden.

Mijn router-pc stuurt mDNS pakketten door naar verschillende VLAN's, hierdoor hoeven Chromecasts en andere apparaten niet in hetzelfde VLAN ze zitten om verbinding met elkaar te kunnen maken, zelfde voor Home Assistant die slimme apparaten uit andere VLAN's zonder problemen oppikt zonder in hetzelfde VLAN te hoeven zitten.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Raven schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:21:
@RobertMe Bij de huidige opstelling (4 VLAN's, bedraad/draadloos/IoT/gasten) zitten bedrade pc's niet achter PiHole en draadloze apparaten juist wel, door ze te scheiden kan ik in de DHCP-server aangeven dat het draadlozeapparaten-VLAN het IP-adres van PiHole krijgt voor DNS en het andere VLAN juist niet.
Je kan PiHole toch prima op twee VLAN (netwerken) kunnen laten luisteren en op basis daarvan een andere DHCP response geven? (Tenminste .. als ik de documentatie van DNSmasq goed begrepen had, nog niet zelf nodig gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@duvekot PiHole doet hier niet dienst als DHCP-server ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Raven schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:32:
@duvekot PiHole doet hier niet dienst als DHCP-server ;)
Okee .. maar ook als alleen DNS kan die in beide VLANs staan toch? (En ik vind DHCP en DNS bij elkaar wel zo prettig ... En dus buiten de router om)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@duvekot PiHole heeft toegang tot alle VLAN's (anders kan ie clients niet op basis van MAC-adres herkennen), alleen geeft de DHCP-server (op de router) dus niet voor elk VLAN het IP van PiHole door. Op desktops heb ik browseraddon's die hun ding doen, PiHole is met name voor smartphones/tablets in gebruik.

Voor het IoT-VLAN gebruik ik PiHole overigens tegenovergesteld: Whitelist i.p.v. blacklist.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raven schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:41:
@duvekot PiHole heeft toegang tot alle VLAN's (anders kan ie clients niet op basis van MAC-adres herkennen), alleen geeft de DHCP-server (op de router) dus niet voor elk VLAN het IP van PiHole door. Op desktops heb ik browseraddon's die hun ding doen, PiHole is met name voor smartphones/tablets in gebruik.
uBlock werkt ook prima op smartphones & tablets ;) In ieder geval in Firefox.
Daarnaast gebruik ik gewoon overal DNS based ad-blocking. Leuk dat een browser betere opties heeft, maar zeker met een Windows lijkt de kans mij vrij groot dat ook applicaties (en zeker de apps uit de store vol reclame ;)) wel eens iets met "die" domeinen zouden kunnen doen en die worden dus niet geblokkeerd door een browser extensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Ik heb mijn Cloud Gateway Max geïnstalleerd en al, werkt goed. Nu heb ik de nieuwe Pro Max 24 switch eraan gehangen en de app zag die meteen. Geupdate en klaar is kees.

Nu heb ik mijn Pro 7 wall uitgepakt en deze aangesloten op mijn switch.

Echter gebeurt er niets. De switch ziet niet dat er iets in zit. De app ziet hem ook niet. Weten jullie misschien wat de oorzaak is?

Ik heb de Cloud Gateway Max in port 1 van de switch zitten, dit is gewoon goed toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
outlandos schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:52:
Echter gebeurt er niets. De switch ziet niet dat er iets in zit.
Dit lees ik alsof er ook geen ledje op de switch (bij de poort) gaat branden, klopt dat? Zo ja, andere kabel proberen etc. Er zal op zijn minst iets van een ledje aan moeten gaan dat (en) stroom geleverd wordt en er een werkende verbinding is. Als dat niet het geval is dan zal het ook onmogelijk zijn om met het AP te communiceren.
Pagina: 1 ... 293 ... 321 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.