[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 292 ... 318 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Cruiser90 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:28:
Iemand hier ervaring mee, ik probeer men nieuwe cloud gateway ultra in te stellen direct via de glasvezel box. Nu krijg ik de volgende melding op de setup pagina.

Ik heb hiervoor een unifi express gehad en die kon ik zonder problemen direct aan sluiten op de glasvezel box.
[Afbeelding]
Dat kan van alles zijn. Welke provider heb je?

- Misschien moet je een VLAN instellen?
- Heb je de FTU (glasvezel box) uit/aan gezet? Misschien onthoudt ie nog het MAC adres van je Express en moet dat vrijgegeven worden. Lelijke workaround is het MAC van de Express invoeren in je UCG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:19
Ik heb een beetje een gekke vraag: is er iemand die de “oortjes” heeft liggen voor een UDM Pro om deze in een rack te monteren?

Context: ben mijne kwijt en online bestellen gaat niet op tijd zijn omdat ik eigenlijk de hele rits die weekend aan moet sluiten :-) Ben uiteraard bereid er voor te betalen.

Gaat enkel om de metalen oortjes (2) en de 8 schroefjes om ze vast te zetten.

Edit: Ik ben voorzien!

[ Voor 3% gewijzigd door maxvdh op 30-11-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-06 21:17
goed dat er een topic hiervoor is.

Ik you graag wat informatie willen.

Is het mogelijk om via een VM (windows 10) met de unify server software je APs te beheren?)
ik heb geprobeerd via bridged, nat maar de server kan geen APs vinden!

hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Nevermind,

had de firewall op de VM uitgezez, en hij was direkt beschikbaar.!
En kon adopteren.. is nu aan het updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
een andere vraag is dan weer.
Heb nu twee netwerk profielen aangemaakt.
1 voor mij en eentje voor guest netwerk (hotspot2.0)

nu wil ik die hotspot via een portal mensen laten inloggen, die portal heb ik ook aangepast, maar wanneer ik dan op em telefoon wil aanmelden op die wifi netwerk, krijg ik niet de portal te zien, maar direct de paswoord veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:47
Tylen schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:38:
[...]

+

[...]

Nu praat je jezelf een beetje tegen. :) Maar met site manager zie je alle sites die je beheerd onder je account (hence the name “site manager”)

[Afbeelding]
De site manager (die jij laat zien is wat bij software releases ook site manager wordt genoemd) daar ga ik heen door naar unifi.ui.com te gaan. Dus gebruik makend van de remote access.

https://help.ui.com/hc/en...e-Management-Requirements

En daar zie je de consoles die aangemeld zijn op jouw unifi account en waarvoor remote access aan staat.

Maar het lijkt alsof jij bedoelt dat je die ook lokaal kunt benaderen. Dat ken ik niet, want ik gebruik voor alle sites remote management.
Ik ken wel de site switcher die je lokaal kunt benaderen. Als je meerdere sites op 1 cloudkey hebt. Ik dacht dat je wellicht die twee door elkaar haalde. Vandaar dat het lijkt of ik mezelf tegenspreek.
Want voor zover ik weet hebben alle apparaten die onder ‘cloud gateways’ vallen remote management en dus de site manager.
https://eu.store.ui.com/e...=all-unifi-cloud-gateways

En daarnaast zijn er nog meer apparaten die verschijnen in de site manager. Zoals de unvr en de cloudkey. Met een cloudkey kun je ook meerdere sites laten verschijnen als je multi-site support aanzet.

Dus ik snap niet waarom volgens jou de Cloud Gateway Max geen site manager heeft. Heb je remote access uit? Of gebruik je niet hetzelfde unifi account?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HViUo3HjmGtGpGeir2d5v_xAebo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehV0Ul1kq0CShH0w5erfDgdK.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenin zit de site manager. (Met de tekst Unifi Tonne). Als ik daar op klik zie ik alle sites. Dat zijn er in dit geval 31.
Daaronder zit de site switcher (met de tekst Arntzen). Als ik daar op klik zie ik alle sites die op de multi-site self hosted omgeving staan. Dat zijn er in dit geval 10.

Volgens mij is de site switcher enkel lokaal en de site manager komt erbij met remote access. Maar jij lijkt te zeggen dat de site manager ook beschikbaar is zonder remote access. En daarna laat je een plaatje zien van meerdere sites die niet op dezelfde locatie staan.

Multi-site kon je nooit aanzetten op bijvoorbeeld een UDM pro. Wel altijd op een Cloudkey bijvoorbeeld.

[ Voor 21% gewijzigd door Tonne op 01-12-2024 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:12

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tonne schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:13:
[...]

De site manager (die jij laat zien is wat bij software releases ook site manager wordt genoemd) daar ga ik heen door naar unifi.ui.com te gaan. Dus gebruik makend van de remote access.

https://help.ui.com/hc/en...e-Management-Requirements

En daar zie je de consoles die aangemeld zijn op jouw unifi account en waarvoor remote access aan staat.
Klopt.
Maar het lijkt alsof jij bedoelt dat je die ook lokaal kunt benaderen.
Dat heb ik nooit getikt ;)
Dat ken ik niet, want ik gebruik voor alle sites remote management.
Ik ook ;)

Dus we doelen op hetzelfde ;). Alleen ergens is er een kink in ons gesprekje gekomen. 👍🏻👍🏻

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
kan iemand me vertellen wat de beste weg is om APs een nieuwe IP toe te wijzen?

ik wil voor het
interne netwerk
VLAN1 10.30.130.xxx
Guest netwerk
VLAN2 10.30.129.xxx
toewijzen, waar kan ik dit doen, heb gelezen dat de AP dan zomaar kan verdwijnen kan dit kloppen?`moet dan weer resetten of

Moet ik dit dan ook op me router aanpassen, of kan ik via de unify web aanpassen?
Op me router staat een standaard IP adres van 192.168.2.xxx

[ Voor 21% gewijzigd door theduke1989 op 01-12-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-06 11:47
*knip*. Ik heb je oorspronkelijke reactie verplaatst naar: cautje in "[UniFi Protect] Ervaringen en Discussies" Protect hoort thuis in dat topic.

[ Voor 87% gewijzigd door rens-br op 02-12-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Dit weekend de tweede keer dat m'n USG 3P een adapter kapot heeft gekregen. Eerst een originele, nu generieke een 2A 12 volt adapter na een stroomstoring. Dus nogmaals: Wees gewaarschuwd als je USG 3P het niet meer doet: Grote kans dat het de adapter is.

Vraag me af wat dit apparaat doet waardoor het adapters kapot krijgt.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CrashOne schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:04:
Dit weekend de tweede keer dat m'n USG 3P een adapter kapot heeft gekregen. Eerst een originele, nu generieke een 2A 12 volt adapter na een stroomstoring. Dus nogmaals: Wees gewaarschuwd als je USG 3P het niet meer doet: Grote kans dat het de adapter is.

Vraag me af wat dit apparaat doet waardoor het adapters kapot krijgt.
Ter info: de USG 3P is EOL. Daarnaast is er al een beta controller geweest waarin een waarschuwing zat dat in de daarop volgende versie ondersteuning voor de USG verwijderd zou worden. Ik zou dus toch aanraden om te kijken om de USG te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:20

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
RobertMe schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:15:
[...]

Ter info: de USG 3P is EOL. Daarnaast is er al een beta controller geweest waarin een waarschuwing zat dat in de daarop volgende versie ondersteuning voor de USG verwijderd zou worden. Ik zou dus toch aanraden om te kijken om de USG te vervangen.
Ik zal er dan toch aan moeten geloven ben ik bang. Heb zelf de uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra op mijn verlanglijstje gezet als vervanger van. Dan kan mijn controller ook verhuizen van mijn servertje naar gewoon dedicated hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rens-br schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:23:
[...]

Ik zal er dan toch aan moeten geloven ben ik bang. Heb zelf de uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra op mijn verlanglijstje gezet als vervanger van. Dan kan mijn controller ook verhuizen van mijn servertje naar gewoon dedicated hardware.
Nouja, zolang die nog werkt kun je hem blijven gebruiken, en de controller waarschuwing is teruggedraaid dus het daadwerkelijke verwijderen zal ook nog wel een flinke tijd zijn uitgesteld.

Hoe lang je door wilt pruttelen met de USG is dan ook een beetje eigen keuze. Ik kan mij voorstellen dat als die "vrij nieuw" is (zeg van na 2020) dat je "nu al" vervangen vrij vroeg vindt en hem nog door laat pruttelen zolang die werkt. Zelf had ik er een van begin 2017, en die heb ik begin vorig jaar vervangen (door zelfbouw). Die heeft dus 6 jaar zijn werk gedaan en "pastte" niet meer doir veranderende wensen. Dus en afgeschreven over 6 jaar en ik wilde sowieso wat nieuws/anders/"meer features". Maar als je er 2, 3 jaar terug een gekocht hebt voor ~100 euro kan ik me indenken dat je de afschrijving wel hoog vindt.

En met de UCG & UXG zijn er nu natuurlijk prima opvolgers in een compact formaat en een redelijke (/soortgelijke) prijs van 100-150 euro. De UDM & UDR heb ik persoonlijk nooit als opvolgers gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

RobertMe schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:15:
[...]

Ik weet het, heb al gekeken naar een Dream machine zodat ik bijvoorbeeld ook DPI kan draaien. Ik vind het alleen nog best wat geld voor in een thuisomgeving.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CrashOne schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:17:
[...]

Ik weet het, heb al gekeken naar een Dream machine zodat ik bijvoorbeeld ook DPI kan draaien. Ik vind het alleen nog best wat geld voor in een thuisomgeving.
DPI kan de USG ook prima. Waarschijnlijk doel je IPS / IDS (intrusion prevention / detection system). En dat werkt AFAIK ook prima op de UCG en UXG modellen waarvan de goedkoopste AFAIK tussen de 100 en 150 kosten (vs een UDM Pro die 300+? 400+? kost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 20:20

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
RobertMe schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:30:
Hoe lang je door wilt pruttelen met de USG is dan ook een beetje eigen keuze. Ik kan mij voorstellen dat als die "vrij nieuw" is (zeg van na 2020) dat je "nu al" vervangen vrij vroeg vindt en hem nog door laat pruttelen zolang die werkt. Zelf had ik er een van begin 2017, en die heb ik begin vorig jaar vervangen (door zelfbouw).
Mijne komt alweer uit februari 2019, destijds gekocht voor 69 euro (outlet artikel)
En met de UCG & UXG zijn er nu natuurlijk prima opvolgers in een compact formaat en een redelijke (/soortgelijke) prijs van 100-150 euro. De UDM & UDR heb ik persoonlijk nooit als opvolgers gezien.
Misschien een domme vraag, maar UCG / UXG?
UCG = uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
UXG = uitvoering: Ubiquiti Next-Gen Gateway Lite
?

Ik zie persoonlijk het nut niet van de Lite. De Ultra is door de ingebouwde controller en 2.5GB mogelijkheden toch altijd beter, voor vergelijkbaar geld? Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die twee ja :P (volgens mij staan ze op de UI site ook met "productcode" UCG / UXG, dus "officiele" afkorting / naam / code).
Ik zie persoonlijk het nut niet van de Lite. De Ultra is door de ingebouwde controller en 2.5GB mogelijkheden toch altijd beter, voor vergelijkbaar geld? Of mis ik iets?
Die 2,5Gbit/s op de UCG Ultra is bullshit. Ja, er zit een 2,5Gbit/s WAN poort op. Maar de LAN poorten zijn 1Gbit/s en er is een 1Gbit/s link tussen de CPU en 4 poorts switch aan de LAN kant. Dus de LAN poorten tezamen kunnen nooit meer dan 1Gbit/s naar/van internet doen. Dat is dus een non-feature.
Ingebouwde controller of niet is vervolgens een eigen keuze/voorkeur. Voor standalone thuisgebruik is de ingebouwde controller natuurlijk makkelijker. Voor bedrijven met meerdere routers gedeployed (of over meerdere vestigingen of een "beheer bedrijf" dat voor meerdere klanten netwerk infra regelt) is 1 controller waar alle sites onder hangen natuurlijk logischer en dan is de UXG de optie die daar bij past. * RobertMe heeft al jaren een controller op een VPS draaien voor familie waar toen geen UniFi router is geplaatst en geen "server" was, intussen is de eigen (lokale) controller / site, na overstap naar niet UniFI router, ook verplaatst naar die VPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Is de Dream Router nog interessant om te kopen?

Ik wil deze eigenlijk bij mijn ouders plaatsen zodat het wat opgeruimder wordt.
Nu draait daar mijn oude set met een CK2, USG-3, US8-60W en 2 U6 Lite's.

Of kan ik beter alleen de USG-3 en CK2 vervangen voor een Cloud Gateway Ultra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crxtreem schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:37:
Is de Dream Router nog interessant om te kopen?

Ik wil deze eigenlijk bij mijn ouders plaatsen zodat het wat opgeruimder wordt.
Nu draait daar mijn oude set met een CK2, USG-3, US8-60W en 2 U6 Lite's.

Of kan ik beter alleen de USG-3 en CK2 vervangen voor een Cloud Gateway Ultra?
Wellicht is de UX (UniFi eXpress) ook nog interessant? Die's net zo nieuw/oud als de UCG Ultra / UXG Lite en heeft (ook) een ingebouwd AP. Alleen is die wat "minder" in alles. Heeft wel een ingebouwde controller (CPU etc) en ondersteund maar 5 UniFi devices (jij hebt er dan maximaal 3 met de switch + 2x UAPs).

Maar de switch & UAPs is niks mis mee. Dus de UCG Ultra lijkt mij de meest voor de hand liggende optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:58
Enterprise 7 (E7/E7 Campus/E7 Audience) aangekondigd:

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/e7

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:27:
Afhankelijk van welk apparaat het is, heb ik wel UI Care genomen.

Dat je wel of geen recht op garantie hebt, betekend niet dat je dat ook krijgt of dat het snel afgehandeld wordt.

Met UI Care krijg je Advanced Replacement garantie, zodat ze eerst direct een nieuwe afsturen en daarna pas je defecte retour moet. Dat was voor mij de hoofdreden om de UDM-SE, de U7-Pro's en de UNAS-Pro wel via UI te kopen. Ook valt het mee wat ze vragen incl. de upgrade van 2 naar 5 jaar garantie. Zeker als je het vergelijkt met concurrentie in het hogere segment waar je vaker Advanced Replacement hebt als optie.

Unifi geeft 0,0 garantie buiten de standaard 2 jaar fabrieksgarantie. En als je het via een reseller hebt gekocht, moet officieel die winkel het regelen.
RobertMe schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:30:
Ook als je het niet via een reseller koopt moet de winkel het regelen. Alleen is die winkel dan de UI store. Daarnaast is die fabrieksgarantie precies dat, fabrieksgarantie. Dat betekent echter niet dat de winkel zich onder de wettelijke verplichtingen uit kan praten. En van dit soort apparaten mag je echt wel verwachten dat ze 5 jaar werken, en dus zou er ook 5 jaar garantie gegeven moeten worden (vanuit de winkelier).

En als het buiten de 2 jaar stuk gaat heb je gewoon een goede reden om iets nieuws te kopen :+ Die reden mis ik nu met mijn 7 jaar oude UI apparatuur. Alleen de USG is vervangen door zelfbouw. En lager verbruik, 2,5Gbit/s en/of wifi 6/7 prikkelen mij nog niet genoeg om de switches of APs te vervangen.
Ik heb Ubiquiti altijd een vreselijk raar merk gevonden als het om hun garantie toestand gaat :F

IMHO moeten ze gewoon net als HP/HPE tenminste op al hun Switches levenslange garantie bieden!

Dat houdt dan in dat zolang het model tekoop is je gewoon zonder gezeik 1:1 een nieuwe krijgt en sinds al hun Switches makkelijk 10 tot 20 jaar lang meegaan over het algemeen lijkt me dat een veel betere deal dan een UniFi tegenhanger :)

Wat betreft die "Advanced Replacement Program" vind ik het beste wat ze bij Western Digital doen voor hun HDD's eerlijk gezegd : Pak je Creditcard/Mastercard erbij en je kan ook eerst de vervangende HDD ontvangen en daarna pas die van jou opsturen :*)
Septillion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:00:
Eigenlijk geen idee hoe devices omgaan met het feit dat de reactie nu van een ander IP komt dan waar ze de request heen deden...
Daar heb je DNAT/SNAT voor als het om IPv4 gaat in ieder geval ;)
Matis schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:50:
Ik was ook in de run voor de G4 pro deurbel, helaas is dit de Wifi versie. Zodra je kiest voor de POE gaat ie gewoon weer naar 350 euro :(
Superhuuper schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:56:
Je kan hem altijd met de USB-C kabel op Gbit PoE aansluiten.
Alleen vaak even puzzelen hoe je de USB kabel naar de deurbel krijgt. Of de USB stekker afknippen, kabel trekken en stekker weer solderen.
Zo'n PoE/PoE+ adapter kan je IMHO beter aan de UTP kant slopen dan aan de USB kant :?
flexje schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:31:
Nou mn Cloud Gateway Max was vanmiddag binnen, had hem best snel online, ff rommelen tussen standaard ip range 192.168.1.1 van dat ding en mijn huidige netwerk 10.0.1.1, maar ging verder prima.
Daar valt niks aan te rommelen : Maak gewoon een nieuw VLAN aan voor je eigen netwerk en blijf van VLAN 1 af tenzij je wat nieuws aan het adopteren bent !!! :P
Harmen schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:13:
Als ik thuiswerk heb ik vaak streamingradio aanstaan, heel af en toe hikt de radio 1sec en dan gaat hij weer door. Paar keer per dag. Heb nu web spotify aanstaan, hier had ik zelfde issue. Voor de rest eigenlijk nooit issues met andere zaken zoals teams calls of internet sites die niet laden.

Is er iets wat ik over het hoofd zie kwa wifi settings?
En je weet zeker dat het niet aan je ISP ligt (Packetloss ?!) of aan het apparaat dat je gebruikt of de stream zelf :?

Zoiets ook ooit gehad en zoals het probleem kwam was die ook weer verdwenen : Vanzelf 8)7
theduke1989 schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:01:
kan iemand me vertellen wat de beste weg is om APs een nieuwe IP toe te wijzen?

ik wil voor het
interne netwerk
VLAN1 10.30.130.xxx
Guest netwerk
VLAN2 10.30.129.xxx
toewijzen, waar kan ik dit doen, heb gelezen dat de AP dan zomaar kan verdwijnen kan dit kloppen?`moet dan weer resetten of

Moet ik dit dan ook op me router aanpassen, of kan ik via de unify web aanpassen?
Op me router staat een standaard IP adres van 192.168.2.xxx
Je zit met Accesspoints/UAP's te klooien neem ik aan :?

Die hebben maar 1 IP in gebruik : Die op VLAN 1 alleen !!! B)

Voor de rest is alles MAC Address verkeer en hoef je alleen maar elke SSID het juiste VLAN toe te wijzen :P
CrashOne schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:17:
Ik weet het, heb al gekeken naar een Dream machine zodat ik bijvoorbeeld ook DPI kan draaien.
Ik vind het alleen nog best wat geld voor in een thuisomgeving.
U bent aan een DIY Router toe : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP d:)b

"Come to the Dark Side" }) "We have COOKIES!!!" :9~

:+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extreme8eight
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 06:55
Ik heb recent rondom het huis camera's gehangen maar nu wil ik deze beter gaan beveiligen.
Stel dat er iemand met kwade bedoelingen de camera van de muur haalt en de kabel in zijn laptop gaat stoppen kan deze makkelijk binnen geraken in ons netwerk. Dat wil ik gaan vermijden.
Momenteel zit alles van Protect in een ander VLAN, binnen dat VLAN kan je enkel pingen naar de main gateway van het hoofdnetwerk (denk dat ik dit niet kan blokkeren omdat hierop de VLAN's zijn ingesteld) en de NVR (die eveneens op het main netwerk zit). Op het Protect VLAN zit wel nog een DHCP server die eruit moet maar ik vrees dat ik Chimes niet vast kan instellen (enkel via de router maar dan heb je een geconfigureerde DHCP server nodig)

Momenteel (om toch iets te hebben) werk ik met MAC address filtering, dus kabel eruit en in je laptop krijg je niets omdat het MAC niet klopt. Ietwat IT persoon kan dit bypassen en dit wil ik gaan vermijden.
Ik las al iets van RADIUS maar ben hiermee niet bekend.
Is er toevallig iemand die in dezelfde situatie gezeten heeft en ook zoiets heeft opgezet?

Meer info:
Main gateway: Cloud Gateway Ultra
Swiches zijn eveneens van Unifi
op de CGU werk ik met main netwerk en 2 extra VLANS (Guest en Protect). Protect kan dus enkel aan de NVR via een firewall regel, verder niets.

[ Voor 7% gewijzigd door extreme8eight op 03-12-2024 06:45 ]

PSN: extreme8eight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:16
Freeradius is de goedkoopste optie. Daarnaast Ubiqiti vragen of ze iets als 'manual port enabling' willen toevoegen. Als je dan de stekker uit de camera trekt gaat de poort down en komt die pas weer up wanneer je dat handmatig vanuit de controller doet. Degene die buiten een laptop aansluit heeft dan geen werkende kabel. Dat is ongeveer hoe radius ook werkt, alleen zonder dat het aangesloten apparaat radius moet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-06 12:04
extreme8eight schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 06:43:
Ik heb recent rondom het huis camera's gehangen maar nu wil ik deze beter gaan beveiligen.
Stel dat er iemand met kwade bedoelingen de camera van de muur haalt en de kabel in zijn laptop gaat stoppen kan deze makkelijk binnen geraken in ons netwerk. Dat wil ik gaan vermijden.
Momenteel zit alles van Protect in een ander VLAN, binnen dat VLAN kan je enkel pingen naar de main gateway van het hoofdnetwerk (denk dat ik dit niet kan blokkeren omdat hierop de VLAN's zijn ingesteld) en de NVR (die eveneens op het main netwerk zit). Op het Protect VLAN zit wel nog een DHCP server die eruit moet maar ik vrees dat ik Chimes niet vast kan instellen (enkel via de router maar dan heb je een geconfigureerde DHCP server nodig)

Momenteel (om toch iets te hebben) werk ik met MAC address filtering, dus kabel eruit en in je laptop krijg je niets omdat het MAC niet klopt. Ietwat IT persoon kan dit bypassen en dit wil ik gaan vermijden.
Is er toevallig iemand die in dezelfde situatie gezeten heeft en ook zoiets heeft opgezet?

Meer info:
op de CGU werk ik met main netwerk en 2 extra VLANS (Guest en Protect). Protect kan dus enkel aan de NVR via een firewall regel, verder niets.
Zorg dat je cameras hoog genoeg hangen, dat ze in het zicht zijn van andere cameras?
VLAN, Firewall, IP en Mac filtering? Als je deze beetje goed instelt...

En ik denk dat je ergens kan detecteren dat je verbinding met je camera weg is, je een commando naar de switch kan sturen om die poort uit te schakelen

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-06 16:45
Zijn er hier mensen die zelf een nvme M.2 SSD in hun Cloud Gateway Ultra gestoken hebben? Welke hebben jullie daarvoor genomen?
Ik ben al eventjes aan het zoeken. Ik dacht eerst voor Samsung 990 Pro 2TB te gaan, maar die blijkt wel meer te verbruiken dan vorige generaties.
En het is een gen4, terwijl de Gateway gen3 is.
De 980 Pro 2TB kost dan een tientje meer, maar verbruikt minder. Alleen... tegen dat ik 10 euro extra verbruikt heb aan elektriciteit, zitten we wellicht al jaren verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:18
this schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:45:
Zijn er hier mensen die zelf een nvme M.2 SSD in hun Cloud Gateway Ultra gestoken hebben? Welke hebben jullie daarvoor genomen?
Ik ben al eventjes aan het zoeken. Ik dacht eerst voor Samsung 990 Pro 2TB te gaan, maar die blijkt wel meer te verbruiken dan vorige generaties.
En het is een gen4, terwijl de Gateway gen3 is.
De 980 Pro 2TB kost dan een tientje meer, maar verbruikt minder. Alleen... tegen dat ik 10 euro extra verbruikt heb aan elektriciteit, zitten we wellicht al jaren verder?
Misschien de Samsung 970 Evo Plus 2TB, verbruikt idle minder dan de 980 Pro en is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-06 08:18
De laatste tijd heb ik last van dat whatsapp web geen bericht meer verstuurd.
Ook op de telefoon wil hij het niet meer doen. Zijn er meer die dit hebben?
Ik heb niks gewijzigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 14:44
chimera2 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:03:
De laatste tijd heb ik last van dat whatsapp web geen bericht meer verstuurd.
Ook op de telefoon wil hij het niet meer doen. Zijn er meer die dit hebben?
Ik heb niks gewijzigd
en het werkt wel als je niet op je wifi zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
LightStar schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:19:
[...]

en het werkt wel als je niet op je wifi zit ?
Ja dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 14:44
Oke je hebt toevallig niet onder "Instellingen->Security->Traffic & Firewall Rules->LAN" niet een rule gemaakt die apps blocked ? zo hebben wij een rule die o.a. snapchat en dat soort apps blockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:46

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

zoals het oude sysadmin gezegde; it’s always DNS.
Heb je een Aduard/pihole in gebruik, of gebruik je een upstream filtering dns?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
nee ik heb verder niks (meer) draaien.

eerst werkte het wel. maar nu niet meer. en ik heb niks gewijzigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
extreme8eight schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 06:43:

Meer info:
ook een leuk iets om te doen (al moet je dit wel goed voor je zelf documenteren) Passieve POE op de kabel zetten, weinig laptops die 48volt kunnen verdragen op de NIC })
verder kun je op de switch de poort configureren dat deze enkel de protect NVR kan bereiken (en evt. de dhcp server).
verder de camera's zo neerzetten dat ze elkaar kunnen zien. je wilt natuurlijk wel kunnen zien hoe iemand zijn apparatuur opblaast :P

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadimvt
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-03 12:32
Vraagje: wat zijn de potentiële negatieve kanten om mijn Telenet Router te vervangen door een Unifi Express?

Ik heb al een POE Switch en 3 AP 6+ in mijn huis, maar ik wil ze iets beter configureren zodat ze niet overlappen etc. Daarom heb een Unifi Express gekocht zodat ik meer controle heb via de webapp. De vraag is ofwel Telenet Router vervangen door Unifi, ofwel de Unifi aansluiten tussen Telenet router en mijn switch.

Ik gebruik enkel Telenet internet en heb geen Tv-box. Alles verloopt via mijn Apple TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:42
Net de E7 besteld, kon het toch niet laten... Ben benieuwd wat ik daar mee kan behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
vadimvt schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:13:
Vraagje: wat zijn de potentiële negatieve kanten om mijn Telenet Router te vervangen door een Unifi Express?

Ik heb al een POE Switch en 3 AP 6+ in mijn huis, maar ik wil ze iets beter configureren zodat ze niet overlappen etc. Daarom heb een Unifi Express gekocht zodat ik meer controle heb via de webapp. De vraag is ofwel Telenet Router vervangen door Unifi, ofwel de Unifi aansluiten tussen Telenet router en mijn switch.

Ik gebruik enkel Telenet internet en heb geen Tv-box. Alles verloopt via mijn Apple TV.
Uw Telenet router is ook uw modem, dus die kan je niet vervangen door een Unifi Express.

Welke type Telenet modem heb je? Ik heb een CV8560E en die heeft een bridging modus (zie link). Hierdoor krijgt de WAN poort van mijn Dream Machine het IP adres van de modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
robertwebbe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:22:
[...]

Net de E7 besteld, kon het toch niet laten... Ben benieuwd wat ik daar mee kan behalen.
Ik zit er ook heel hard over na te denken.
Maar dan komt het.. dan wil je natuurlijk wel de 10Gbit aansluiting kunnen benutten, dus andere switches enz enz... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:22

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

robertwebbe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:22:
[...]

Ik wacht nog liever op een consumenten versie die wat goedkoper is. Dan koop ik liever 3 wat kleinere en minder krachtige dan eentje waar honderden gebruikers op kunnen werken.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-06 09:43

zeroday

There is no alternative!

uhm. weet niet wat ze weer met de firmwares aan het doen zijn ..

cloudkey2 geeft nu in de LCD de throughput en AP's niet meer weer ..
Nu kijk ik er niet vaak naar, maar als er tellertjes op 0 staan denk je ook van uh? maar ja hoe kan / moet / mag hij het weergeven als je bijv. 4 'sites' hebt, waarvan je er 3 niet gebruikt en de default niet default is ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 13:02

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Erhnam schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:29:
[...]

Ik wacht nog liever op een consumenten versie die wat goedkoper is. Dan koop ik liever 3 wat kleinere en minder krachtige dan eentje waar honderden gebruikers op kunnen werken.
Die zijn er al in de U7 serie.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vadimvt
RigolleM schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:41:
[...]

Uw Telenet router is ook uw modem, dus die kan je niet vervangen door een Unifi Express.

Welke type Telenet modem heb je? Ik heb een CV8560E en die heeft een bridging modus (zie link). Hierdoor krijgt de WAN poort van mijn Dream Machine het IP adres van de modem.
Het is de nieuwste non-fiber modem, F@ST3896LG-TN, een maand geleden geïnstalleerd. Er staat echter niets over bridging vermeld op de pagina.
Zou je in ieder geval aanraden om de Unifi Express te gebruiken als Router ipv Telenet? Of kan het ook als tussenstuk tussen de Telenet Router en mijn switch?

De modem/router staat in de kelder en heeft geen wifi bereik met gelijkvloers.
Aangezien het een nieuwbouw is, heb ik overal ethernet poorten voorzien voor access points en rechtstreekse connectie met pc/tv/...

[ Voor 11% gewijzigd door vadimvt op 04-12-2024 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Remus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 10:29
vadimvt schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:37:
[...]

Het is de nieuwste non-fiber modem, F@ST3896LG-TN, een maand geleden geïnstalleerd. Er staat echter niets over bridging vermeld op de pagina.
Zou je in ieder geval aanraden om de Unifi Express te gebruiken als Router ipv Telenet? Of kan het ook als tussenstuk tussen de Telenet Router en mijn switch?

...
Die F@AST heeft geen bridge support, enkel de CV8560E kan in bridge
of je kan natuurlijk sinds kort je eigen modem aansluiten en daarachter je router naar keuze plaatsen:

https://www2.telenet.be/r...estellen/eigen-modem.html

(ik heb een Arris CM3500B met een Unifi gateway lite als router)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vadimvt
De_Remus schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:00:
[...]

Die F@AST heeft geen bridge support, enkel de CV8560E kan in bridge
of je kan natuurlijk sinds kort je eigen modem aansluiten en daarachter je router naar keuze plaatsen:

https://www2.telenet.be/r...estellen/eigen-modem.html

(ik heb een Arris CM3500B met een Unifi gateway lite als router)
Heb inderdaad forum posts op netweters zien passeren waarbij ze vaak vragen wanneer de Bridge modus eindelijk zal werken voor de F@ST modems.

Ik ben zelf niet heel technisch, ik wil vooral controleren dat alles altijd in orde is en dat onze devices makkelijk switchen tussen de APs (= efficiente roaming). Compliceert het niet te veel om de modem van Telenet te vervangen? Daarnaast is het nog eens extra budget vrijmaken. Zou ik niet beter mijn modem laten switchen naar de CV met bridge support? Of zelfs gewoon mijn Unifi Express aansluiten aan mijn huidige modem/router?
Ik zit ook nog op coax (fiber misschien in 10 jaar, landelijk wonen...).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
vadimvt schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:08:
[...]
Ik ben zelf niet heel technisch, ik wil vooral controleren dat alles altijd in orde is en dat onze devices makkelijk switchen tussen de APs (= efficiente roaming). Compliceert het niet te veel om de modem van Telenet te vervangen? Daarnaast is het nog eens extra budget vrijmaken. Zou ik niet beter mijn modem laten switchen naar de CV met bridge support? Of zelfs gewoon mijn Unifi Express aansluiten aan mijn huidige modem/router?
Ik zit ook nog op coax (fiber misschien in 10 jaar, landelijk wonen...).
Gewoon switchen naar een CV8560E is de makkelijkste/goedkoopste oplossing.

Blijven werken zoals het nu is, lukt ook, je krijgt dan gewoon dubbele NAT melding, als je de Unifi Express reboot ofzo, maar het blijft wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-06 11:34

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Tijdens grote download zie ik regelmatig deze melding naar voren komen.
"Primary internet is experiencing high latency. Please restart the modem or contact the ISP if this persists."

Pingtijden piekt dan enkele keren naar 50ms. Heb Smart Queus al aanstaan. 95% van de maximale bandbreedte. Iemand een idee of je de waardes kan aanpassen wanneer er een melding komt?
De warnings kan ik enkel clearen als ik lokaal inlog, via de app en unifi.ubnt.com lukt het niet.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Laatst online: 27-06 16:24

TiMMieJ

PSN: Orixez

Zijn er meer mensen die inmiddels niet meer via de app of website bij hun dream machine komen? Ik kan ineens geen verbinding meer krijgen met mijn eigen dream machine en die van mijn broertje (een SE versie). Kan dit met een recent update komen?

Ik moet nog herstarten maar zit nu niet thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:39

nexhil

BAM!

TiMMieJ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:56:
Zijn er meer mensen die inmiddels niet meer via de app of website bij hun dream machine komen? Ik kan ineens geen verbinding meer krijgen met mijn eigen dream machine en die van mijn broertje (een SE versie). Kan dit met een recent update komen?

Ik moet nog herstarten maar zit nu niet thuis.
Ik kan ook niet remote op mijn Dream Machine Pro (geen SE) komen inderdaad. Ik gebruik de unifi app en via het unifi portal werkt het ook niet.

Maar wel op de CloudKey 2nd Gen van mijn zus.

[ Voor 10% gewijzigd door nexhil op 05-12-2024 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:05

K!K

Hier geen problemen kan mijn UDM Pro gewoon bereiken.
Alles is up to date

[ Voor 16% gewijzigd door K!K op 05-12-2024 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouTer14
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:06
nexhil schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:02:
[...]

Ik kan ook niet remote op mijn Dream Machine Pro (geen SE) komen inderdaad. ik gebruik de unifi app.
Maar wel op de CloudKey 2nd Gen van mijn zus.
Ik had dit eergisteren ook, een reboot van de controller was voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:51
Geen problemen hier om op de UDM SE en UCK G2 Plus te komen die ik beheer

/post

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Harmen schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:52:
"Primary internet is experiencing high latency. Please restart the modem or contact the ISP if this persists."

Pingtijden piekt dan enkele keren naar 50ms. Heb Smart Queus al aanstaan. 95% van de maximale bandbreedte. Iemand een idee of je de waardes kan aanpassen wanneer er een melding komt?
De warnings kan ik enkel clearen als ik lokaal inlog, via de app en unifi.ubnt.com lukt het niet.
Wellicht smart queues uit zetten? Volgens mij is die feature voornamelijk relevant als je "antiek internet" hebt, dus (ruim) onder de 100Mbit/s.
Anders krijg je dus inderdaad de situatie dat de hele smart queue de boel juist vertraagt omdat het CPU intensief is om alle pakketjes te controleren en evt herordenen en de CPU dus niet snel genoeg is om dit te doen als je honderden Mbit/s er doorheen jaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

RobertMe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:20:
[...]
Wellicht smart queues uit zetten? Volgens mij is die feature voornamelijk relevant als je "antiek internet" hebt, dus (ruim) onder de 100Mbit/s.
Anders krijg je dus inderdaad de situatie dat de hele smart queue de boel juist vertraagt omdat het CPU intensief is om alle pakketjes te controleren en evt herordenen en de CPU dus niet snel genoeg is om dit te doen als je honderden Mbit/s er doorheen jaagt.
Dank! Ik heb de HomeAssistant integratie even gecontroleerd,daar piekt de cpu dan rond 60% - 100%.
Smart Queues maar uitgezet, kijken of het dan beter gaat. (heb een Ziggo 100/25 verbinding)

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Laatst online: 27-06 16:24

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ok als ik het zo lees moet ik hem even herstarten vanavond :). Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

TiMMieJ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:51:
Ok als ik het zo lees moet ik hem even herstarten vanavond :). Bedankt.
Ik dus ook, maar ik heb ook geen melding gehad dat er iets geupdate is dit keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:07
Gisteravond een rare crash gehad van mijn unifi cloud key gen 2 plus waardoor het hele wifi natuurlijk stopt.

Ik vraag me af waar het probleem zou zitten. Ik heb een setup waarbij ik een server heb waarop proxmox met opnsense router en vanaf daar naar switches. Gisteren was ineens het IPMI netwerk adres (192.168.2.100) en het netwerk adres van de cloud key (192.168.2.90) niet bereikbaar / werkzaam. Terwijl mijn proxmox server (192.168.2.200) gelukkig wel bereikbaar was. Na een reboot van de server werkte alles weer. Ik denk dat het probleem in de hoek van netwerk loops of RSTP zit. Daar heb ik een paar weken geleden mee lopen rotzooien en sinds die tijd heb ik ook dagelijks een minuutje dat al mijn camera's connecten en reconnecten. Heeft iemand advies over switch priority en flow control en rtsp settings?

Situatie: server ---> inwall switch ---> meterkast switch ---> alle andere switches in kamers. Ik had de meterkast op priority 0 en de rest op 4096. maar misschien gaat dat niet goed omdat eigenlijk de inwall switch is waar het allemaal begint? Flow control aan of uit? STP of RTSP?

Wat ik ook wat gek vind is dat de cloud key gekoppeld is aan de meterkast swicth maar dat in het dashboard staat dat de 'parent device' een swithc verder op in het systeem staat.

[ Voor 7% gewijzigd door tomdh76 op 07-12-2024 13:12 . Reden: info toegevoegd ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:52

tozzke

aka tozzert

tomdh76 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:08:
Gisteravond een rare crash gehad van mijn unifi cloud key gen 2 plus waardoor het hele wifi natuurlijk stopt.
[...]
Dit is helemaal niet zo natuurlijk aangezien de gateways, switches en AP's gewoon doorhobbelen zonder actieve UniFi controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wellicht smart queues uit zetten?

Volgens mij is die feature voornamelijk relevant als je "antiek internet" hebt, dus (ruim) onder de 100Mbit/s.

Smart Queues is toch niks anders dan Buffer Bloat preventie :?

Staat ook op hun website : https://help.ui.com/hc/en...niFi-Gateway-Smart-Queues

Zijn koppelen het aan lage bandwidth van de WAN verbinding, maar voor zover ik weet is het vooral een tekort aan bandwidth bij je ISP op de Backbone en dergelijke...

Zeg maar precies de reden dat er opeens SmokePing was :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:44

B2

wa' seggie?

Ik heb een UDM Pro met een raar probleem. Ik heb ergens een keer een static IP op WAN2 gezet en dit blijft er nu vast in staan. Of ik het naar dhcp of ander adres zet, de UDM blijft het oude adres aangeven. Zelfs via de SSH cli en het ifconfig commando (specifiek ook op de WAN2 (eth7) interface.)

Hoe zou ik dit vrij kunnen geven?

[ Voor 6% gewijzigd door B2 op 07-12-2024 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
tozzke schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:23:
[...]

Dit is helemaal niet zo natuurlijk aangezien de gateways, switches en AP's gewoon doorhobbelen zonder actieve UniFi controller
Helemaal apart dan. Want mijn bedrade internet werkte gewoon, maar al het wifi verkeer was gestopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:35

franssie

Save the albatross

tomdh76 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:26:
[...]

Helemaal apart dan. Want mijn bedrade internet werkte gewoon, maar al het wifi verkeer was gestopt...
Ik heb dat een keer gehad, maar toen was de PoE switch in een soort beveiliging geschoten en kregen de AP's geen stroom meer. Maar jij dus wel prik op de kabels maar geen netwerk, wel SSID en verbbonden?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomdh76
franssie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:33:
[...]

Ik heb dat een keer gehad, maar toen was de PoE switch in een soort beveiliging geschoten en kregen de AP's geen stroom meer. Maar jij dus wel prik op de kabels maar geen netwerk, wel SSID en verbbonden?
ja alle clients waren wel verbonden met de wifi punten maar geen internet..
En bedraad dus wel internet.
Een soort hiccup in het gebeuren denk ik, hopelijk gebeurt het niet vaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B2 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:56:
Ik heb een UDM Pro met een raar probleem. Ik heb ergens een keer een static IP op WAN2 gezet en dit blijft er nu vast in staan. Of ik het naar dhcp of ander adres zet, de UDM blijft het oude adres aangeven. Zelfs via de SSH cli en het ifconfig commando (specifiek ook op de WAN2 (eth7) interface.)

Hoe zou ik dit vrij kunnen geven?
Lijkt net Windows die soms ook Static vs. DHCP niet begrijpt en meerdere keren een schop nodig heeft dus geef dat ding eens voor de grap één of meerdere reboot(s) of had je dat al gedaan :?
tomdh76 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:22:
ja alle clients waren wel verbonden met de wifi punten maar geen internet..
En bedraad dus wel internet.
Een soort hiccup in het gebeuren denk ik, hopelijk gebeurt het niet vaker
IMHO hoort dat toch echt niet te gebeuren dus ik zou eens goed uitzoeken waarom dat zo is gegaan om een tweede keer te voorkomen !! ;)

Het is dat mijn DNS Server (Pi-Hole + Unbound) op dezelfde plek als de UniFi Controller draaien, maar anders kan ik die gewoon uitzetten en dan valt er verder niks om :)

Zo heb ik een keer via de VLAN die ik altijd gebruik voor mijn thuisnetwerk een keer een totaal andere Router gebruikt en was er ook niks aan de hand !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
nero355 schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:47:
[...]

Lijkt net Windows die soms ook Static vs. DHCP niet begrijpt en meerdere keren een schop nodig heeft dus geef dat ding eens voor de grap één of meerdere reboot(s) of had je dat al gedaan :?

[...]

IMHO hoort dat toch echt niet te gebeuren dus ik zou eens goed uitzoeken waarom dat zo is gegaan om een tweede keer te voorkomen !! ;)

Het is dat mijn DNS Server (Pi-Hole + Unbound) op dezelfde plek als de UniFi Controller draaien, maar anders kan ik die gewoon uitzetten en dan valt er verder niks om :)

Zo heb ik een keer via de VLAN die ik altijd gebruik voor mijn thuisnetwerk een keer een totaal andere Router gebruikt en was er ook niks aan de hand !!
Ik zat eerst te kijken in de logs van de unifi controller maar dat is zoeken in een hooiberg tussen alle honderden bestanden. Maar bij de proxmox logs zie ik dit. Het lijkt dus een probleem van proxmox die ineens zijn netwerk kaart "kwijt"is. Dus ik kan het beter naar een ander forum /elders zoeken dan hier. Unifi was niet de boosdoener...:-)

Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: igb 0000:06:00.0 enp6s0: PCIe link lost
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ------------[ cut here ]------------
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: igb: Failed to read reg 0xc030!
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: WARNING: CPU: 2 PID: 1577029 at drivers/net/ethernet/intel/igb/igb_main.c:745 igb_rd32+0x93/0xb0 [igb]
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: Modules linked in: ftdi_sio usbserial tcp_diag inet_diag cmac cfg80211 nf_conntrack_netlink xt_nat xt_tcpudp xt_conntrack nft_chain_nat xt_MASQUERADE nf_nat nf_conntrack nf_defrag_ipv6 nf_defrag_ipv4 xfrm_user xfrm_algo xt_addrtype nft_compat nls_utf8 cifs cifs_arc4 nls_ucs2_utils rdma_cm iw_cm ib_cm ib_core cifs_md4 netfs overlay veth ebtable_filter ebtables ip_set ip6table_raw iptable_raw ip6table_filter ip6_tables iptable_filter nf_tables sunrpc binfmt_misc bonding tls nfnetlink_log nfnetlink cdc_ether usbnet mii hid_logitech_hidpp joydev input_leds hid_logitech_dj hid_generic usbkbd usbmouse intel_rapl_msr intel_rapl_common amd64_edac edac_mce_amd snd_sof_amd_acp63 usbhid snd_sof_amd_vangogh uas hid cdc_acm usb_storage kvm_amd snd_sof_amd_rembrandt snd_sof_amd_renoir kvm snd_sof_amd_acp amdgpu snd_sof_pci snd_sof_xtensa_dsp crct10dif_pclmul polyval_clmulni snd_sof polyval_generic ghash_clmulni_intel snd_sof_utils sha256_ssse3 snd_soc_core sha1_ssse3 snd_hda_codec_hdmi snd_compress aesni_intel ac97_bus
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: crypto_simd amdxcp ipmi_ssif snd_hda_intel cryptd snd_pcm_dmaengine drm_exec gpu_sched snd_intel_dspcfg drm_buddy snd_intel_sdw_acpi snd_pci_ps drm_suballoc_helper snd_rpl_pci_acp6x snd_hda_codec drm_ttm_helper snd_acp_pci ttm snd_acp_legacy_common snd_hda_core drm_display_helper snd_pci_acp6x snd_hwdep snd_pcm cec snd_pci_acp5x snd_rn_pci_acp3x snd_timer rc_core acpi_ipmi snd_acp_config snd snd_soc_acpi pcspkr rapl snd_pci_acp3x ast soundcore ipmi_si ccp k10temp wmi_bmof ipmi_devintf ipmi_msghandler mac_hid zfs(PO) spl(O) vhost_net vhost vhost_iotlb tap vfio_pci vfio_pci_core irqbypass vfio_iommu_type1 vfio iommufd efi_pstore dmi_sysfs ip_tables x_tables autofs4 btrfs blake2b_generic xor raid6_pq libcrc32c xhci_pci nvme xhci_pci_renesas crc32_pclmul igb i2c_piix4 ahci xhci_hcd nvme_core libahci i2c_algo_bit nvme_auth dca video wmi gpio_amdpt
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: CPU: 2 PID: 1577029 Comm: kworker/2:2 Tainted: P O 6.8.12-2-pve #1
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: Hardware name: AsrockRack To be filled by O.E.M. /B650D4U, BIOS 10.15 05/13/2024
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: Workqueue: events igb_watchdog_task [igb]
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: RIP: 0010:igb_rd32+0x93/0xb0 [igb]
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: Code: c7 c6 03 14 5c c0 e8 0c 84 06 c6 48 8b bb 28 ff ff ff e8 a0 ef b4 c5 84 c0 74 c1 44 89 e6 48 c7 c7 f8 20 5c c0 e8 cd 76 36 c5 <0f> 0b eb ae b8 ff ff ff ff 31 d2 31 f6 31 ff e9 14 0c 58 c6 66 0f
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: RSP: 0018:ffffab203725fd88 EFLAGS: 00010246
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: RAX: 0000000000000000 RBX: ffff8f1754accf38 RCX: 0000000000000000
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: RDX: 0000000000000000 RSI: 0000000000000000 RDI: 0000000000000000
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: RBP: ffffab203725fd98 R08: 0000000000000000 R09: 0000000000000000
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: R10: 0000000000000000 R11: 0000000000000000 R12: 000000000000c030
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: R13: 0000000000000000 R14: 0000000000000000 R15: ffff8f17568c9b40
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: FS: 0000000000000000(0000) GS:ffff8f263e300000(0000) knlGS:0000000000000000
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: CS: 0010 DS: 0000 ES: 0000 CR0: 0000000080050033
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: CR2: ffffaa8d94c4f000 CR3: 00000009977a2000 CR4: 0000000000f50ef0
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: PKRU: 55555554
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: Call Trace:
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: <TASK>
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ? show_regs+0x6d/0x80
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ? __warn+0x89/0x160
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ? igb_rd32+0x93/0xb0 [igb]
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ? report_bug+0x17e/0x1b0
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ? handle_bug+0x46/0x90
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ? exc_invalid_op+0x18/0x80
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ? asm_exc_invalid_op+0x1b/0x20
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: igb_update_stats+0x89/0x830 [igb]
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: igb_watchdog_task+0x134/0x8a0 [igb]
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: process_one_work+0x16a/0x350
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: worker_thread+0x306/0x440
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ? __pfx_worker_thread+0x10/0x10
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: kthread+0xef/0x120
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ? __pfx_kthread+0x10/0x10
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ret_from_fork+0x44/0x70
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ? __pfx_kthread+0x10/0x10
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ret_from_fork_asm+0x1b/0x30
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: </TASK>
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ---[ end trace 0000000000000000 ]---
Dec 06 21:03:34 proxmox kernel: igb 0000:06:00.0 enp6s0: NETDEV WATCHDOG: CPU: 2: transmit queue 0 timed out 8350 ms
Dec 06 21:03:34 proxmox kernel: igb 0000:06:00.0 enp6s0: Reset adapter
Dec 06 21:03:35 proxmox kernel: vmbr0: port 1(enp6s0) entered disabled state
Dec 06 21:03:35 proxmox kernel: igb 0000:06:00.0 enp6s0: Reset adapter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:44

B2

wa' seggie?

nero355 schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:47:
[...]

16x ongeveer.. Uiteindelijk de ingeving gekregen om een lokale backup terug te zetten van een paar dagen geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tomdh76 schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:20:
Ik zat eerst te kijken in de logs van de unifi controller maar dat is zoeken in een hooiberg tussen alle honderden bestanden.

Maar bij de proxmox logs zie ik dit. Het lijkt dus een probleem van proxmox die ineens zijn netwerk kaart "kwijt"is.

Dus ik kan het beter naar een ander forum /elders zoeken dan hier. Unifi was niet de boosdoener...:-)
Kijk effe rond in dit topic : Het grote Proxmox VE topic

Hoewel ik hier al wat interessants zie :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: igb 0000:06:00.0 enp6s0: PCIe link lost
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: igb: Failed to read reg 0xc030!
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: WARNING: CPU: 2 PID: 1577029 at drivers/net/ethernet/intel/igb/igb_main.c:745 igb_rd32+0x93/0xb0 \[igb]

Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: Hardware name: AsrockRack To be filled by O.E.M.                                            /B650D4U, BIOS 10.15 05/13/2024
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: Workqueue: events igb_watchdog_task \[igb]
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: RIP: 0010:igb_rd32+0x93/0xb0 \[igb]

Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: RSP: 0018:ffffab203725fd88 EFLAGS: 00010246
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: RAX: 0000000000000000 RBX: ffff8f1754accf38 RCX: 0000000000000000
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: RDX: 0000000000000000 RSI: 0000000000000000 RDI: 0000000000000000
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: RBP: ffffab203725fd98 R08: 0000000000000000 R09: 0000000000000000
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: R10: 0000000000000000 R11: 0000000000000000 R12: 000000000000c030
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: R13: 0000000000000000 R14: 0000000000000000 R15: ffff8f17568c9b40
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: FS:  0000000000000000(0000) GS:ffff8f263e300000(0000) knlGS:0000000000000000
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: CS:  0010 DS: 0000 ES: 0000 CR0: 0000000080050033
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: CR2: ffffaa8d94c4f000 CR3: 00000009977a2000 CR4: 0000000000f50ef0
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: PKRU: 55555554
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: Call Trace:
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  <TASK>
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  ? show_regs+0x6d/0x80
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  ? __warn+0x89/0x160
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  ? igb_rd32+0x93/0xb0 \[igb]
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  ? report_bug+0x17e/0x1b0
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  ? handle_bug+0x46/0x90
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  ? exc_invalid_op+0x18/0x80
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  ? asm_exc_invalid_op+0x1b/0x20
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  igb_update_stats+0x89/0x830 \[igb]
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  igb_watchdog_task+0x134/0x8a0 \[igb]
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  process_one_work+0x16a/0x350
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  worker_thread+0x306/0x440
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  ? __pfx_worker_thread+0x10/0x10
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  kthread+0xef/0x120
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  ? __pfx_kthread+0x10/0x10
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  ret_from_fork+0x44/0x70
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  ? __pfx_kthread+0x10/0x10
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  ret_from_fork_asm+0x1b/0x30
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel:  </TASK>
Dec 06 21:03:24 proxmox kernel: ---[ end trace 0000000000000000 ]---
Dec 06 21:03:34 proxmox kernel: igb 0000:06:00.0 enp6s0: NETDEV WATCHDOG: CPU: 2: transmit queue 0 timed out 8350 ms
Dec 06 21:03:34 proxmox kernel: igb 0000:06:00.0 enp6s0: Reset adapter
Dec 06 21:03:35 proxmox kernel: vmbr0: port 1(enp6s0) entered disabled state
Dec 06 21:03:35 proxmox kernel: igb 0000:06:00.0 enp6s0: Reset adapter
Volgens mij heb je twee opties :
- Brakke Intel NIC op je mooi AsRock Rack moederbordje.
- Offloading van de Intel NIC niet uitgeschakeld en daardoor ellende veroorzaakt in bepaalde omstandigheden...

Gezien je dit schrijft :
tomdh76 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:08:
Ik heb een setup waarbij ik een server heb waarop proxmox met opnsense router en vanaf daar naar switches.
Moet je dit effe checken : https://docs.opnsense.org/manual/virtuals.html#general-tips

En dan eigenlijk op je hele systeem toepassen voor de zekerheid...

Er is trouwens ook een mooi topic voor je DIY Router avonturen : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-06 15:48

Ik krijg regelmatig dezelfde melding. Kan je niet veel aan doen. Als je elke keer je modem opnieuw moet opstarten met die melding dan kan je dat bijna dagelijks doen. Lijkt meer op drukte op de lijn ofzo.

Zit trouwens op BASE(Is gewoon budget Telenet). Jammer wel is dat ze vanuit Base geen bridge modus ondersteunen terwijl alles maar dan ook echt alles hetzelfde is... Behalve het logo.. Ik krijg zelfs facturen met Telenet logo en Telenet support aan de lijn. Al denk ik niet dat dat de oplossing gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Awesomo4k schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:05:
[...]

Ik krijg regelmatig dezelfde melding. Kan je niet veel aan doen. Als je elke keer je modem opnieuw moet opstarten met die melding dan kan je dat bijna dagelijks doen. Lijkt meer op drukte op de lijn ofzo.

Zit trouwens op BASE(Is gewoon budget Telenet). Jammer wel is dat ze vanuit Base geen bridge modus ondersteunen terwijl alles maar dan ook echt alles hetzelfde is... Behalve het logo.. Ik krijg zelfs facturen met Telenet logo en Telenet support aan de lijn. Al denk ik niet dat dat de oplossing gaat zijn.
Sinds ik smart queues heb ik uitgezet gaat het een stuk beter. Geen meldingen meer gezien gelukkig. Irritant dat je wel remote toegang de alerts niet kan wissen. Enkel via de lokale toegang heb ik gemerkt.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-06 15:48
Ik heb hem net gewist via remote toegang(wel via browser).

Kan ik Smart Queues ''gewoon'' aanzetten? Of moet ik ook de snelheden van mijn IPS invullen? Of kan dat leeg blijven?

Edit: Je zegt uitzetten... Het stond hier al uit ''helaas''

[ Voor 14% gewijzigd door Awesomo4k op 10-12-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Awesomo4k schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:17:
Ik heb hem net gewist via remote toegang(wel via browser).

Kan ik Smart Queues ''gewoon'' aanzetten? Of moet ik ook de snelheden van mijn IPS invullen? Of kan dat leeg blijven?
Smart Queues kost in sommige gevallen ook cpu belasting waardoor je ook packet loss kan krijgen. Heb het nu uitstaan. Normaal gesproken stel je 95% in, bijvoorbeeld 95 van 100.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 20:45
Welke POE injector kan ik het beste gebruiken als ik vanuit de meterkast POE wil laten lopen naar twee losse U6+’s die gekoppeld zijn via twee flex mini’s?

Vanuit de meterkast gezien krijg je dus eerst de flex mini en dan de U6+ en dat in twee verschillende kamers. Had blijkbaar niet opgelet dat de flex mini’s niet de U6+ kan voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SL65 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:34:
Welke POE injector kan ik het beste gebruiken als ik vanuit de meterkast POE wil laten lopen naar twee losse U6+’s die gekoppeld zijn via twee flex mini’s?

Vanuit de meterkast gezien krijg je dus eerst de flex mini en dan de U6+ en dat in twee verschillende kamers. Had blijkbaar niet opgelet dat de flex mini’s niet de U6+ kan voeden.
En met PoE kun je dat ook niet voor elkaar krijgen want de Flex Mini doet geen PoE passthrough. PoE werkt dus alleen als je de U6 rechtstreeks aansluit op de injector zonder switch ertussen. Of dus met een switch die wel PoE passthrough doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 20:45
RobertMe schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:49:
[...]

En met PoE kun je dat ook niet voor elkaar krijgen want de Flex Mini doet geen PoE passthrough. PoE werkt dus alleen als je de U6 rechtstreeks aansluit op de injector zonder switch ertussen. Of dus met een switch die wel PoE passthrough doet.
Scherp! Het maakt verder dus niet uit welke injector ik neem? Mits deze minimaal 9w doorgeeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Laatst online: 02:25

TheVMaster

Moderator WOS
[...]

Ik zie dit eigenlijk om de dag wel een keer. Daarnaast zie ik deze melding meerdere keren per dag (sinds ik mijn opnSense router voor een Unifi Gateway Lite heb omgewisseld) 'Your primary internet KPN was disconnected and has been restored multiple times in last 24h' Smart Queues staan hier overigens disabled.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:40
Sinds een aantal dagen met een Ziggo Next mini wat rare problemen, zoals sommige opnames niet af kunnen spelen, soms live tv niet kunnen kijken.

De Ziggo Next mini staat op een Edgerouter X (2.0.9-hotfix.7) aangesloten. De Next mini gaf aan dat het netwerk erg traag was. Na het opnieuw opstarten van de Edgerouter weer volop snelheid.

Is dit probleem te voorkomen of heeft iemand zoiets eerder meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Laatst online: 25-06 22:00

rajackar

Blood Minister

Hey Unifi-ers!
Ik heb sinds kort een Cloud Gateway Max en daar ben ik erg blij mee.
Voor WiFi heb ik nu een Netgear Orbi Mesh systeem staan. Ik zou dit graag vervangen door Unify WiFi 7 AP's. Ik heb helaas geen mogelijkheid om de AP's met draad aan te sluiten.
Dus nu vraag ik me af:
1. Kan ik 1 AP aansluiten op de Cloud Gateway Max en dan meer AP's toevoegen als Mesh netwerk. En werken die dan met een dedicated wireless backhaul zoals mijn Orbi's nu doen?
2. Kan ik de 2.5 GbE poort op een AP gebruiken als breakout om op de locatie van andere AP's weer een bedraad netwerk te creëren? De Orbi satalites hebben deze mogelijkheid en daar maak ik gebruik van.
Hopelijk kan iemand me hier mee helpen :)

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:25
Ik zit met het volgende: ik heb een 5G router gekocht, welke ik als backup/failover gebruiken wil. Uitdaging die ik heb is dat de router niet in de buurt van mijn UDM Pro is.

Gezocht naar een oplossing vind ik onder andere een nieuw (virtueel) netwerk aanmaken, met een VLAN ID, en als gateway 'third party router'. Vervolgens de poort van de switch die ik (op afstand, dichtbij de 5G router) native netwerk dat nieuwe VLAN ID geven.

Op mijn UDM Pro heb ik port 8 ook native netwerk mijn nieuwe VLAN ID gegeven, om vervolgens een kabel van port 8 naar port 9 (WAN2) te hebben geprikt.

Ik krijg alleen nu geen IP-adres op de WAN2 poort, terwijl als ik de 5G router rechtstreeks in WAN2 prik dat wel gaat. Ik heb het vermoeden dat het in de port settings zit, met native network en tagged networks, allow all, of blocked...

Ik wil namelijk alleen het specifieke VLAN voor de 5G router hebben op die poorten neem ik aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13hLrfiv0HceX2IVanb7HStG604=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0IQWzqpgeOEtcgLaHp233TdJ.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand dit werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 11:19
Polyphemus schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:34:
Ik zit met het volgende: [..]. Uitdaging die ik heb is dat de router niet in de buurt van mijn UDM Pro is.
Begrijp ik het goed dat je eigenlijk probeert met de actieve componenten "een hele lange netwerkkabel" te realiseren van 5g modem naar router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
fietsie schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:41:
[...]

Begrijp ik het goed dat je eigenlijk probeert met de actieve componenten "een hele lange netwerkkabel" te realiseren van 5g modem naar router?
Kort samengevat, ja :P

Ik kwam o.a. dit tegen:

YouTube: My Starlink VLAN Setup
https://www.reddit.com/r/...oe_to_power_my_5g_router/

Maar het is, of gedateerd, of het werkt niet...

Volgens mij moet het gewoon kunnen werken, als ik een apart VLAN aanmaak en alleen die betreffende poorten aan dat VLAN ID hang.

[ Voor 10% gewijzigd door Polyphemus op 16-12-2024 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
Polyphemus schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:43:
[...]

Kort samengevat, ja :P

Ik kwam o.a. dit tegen:

YouTube: My Starlink VLAN Setup
https://www.reddit.com/r/...oe_to_power_my_5g_router/

Maar het is, of gedateerd, of het werkt niet...

Volgens mij moet het gewoon kunnen werken, als ik een apart VLAN aanmaak en alleen die betreffende poorten aan dat VLAN ID hang.
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: ik had op de uplink van mijn 'dichtbij' switch het nieuwe VLAN ID wat ik aangemaakt geblokkeerd |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
Zijn weer wat deals online verschenen, aardig vergelijkbaar met de BF deals zo te zien

https://eu.store.ui.com/eu/en/holiday-offers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:51
Ubiquiti heeft nu ook Unifi branded racks: https://eu.store.ui.com/e...?variant=uacc-rack-42u-eu

Heul erg duur :X 12U slim voor 550 euro en dan transport voor een whopping 300 euro :o :o

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sand0rf schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:19:
Ubiquiti heeft nu ook Unifi branded racks: https://eu.store.ui.com/e...?variant=uacc-rack-42u-eu

Heul erg duur :X 12U slim voor 550 euro en dan transport voor een whopping 300 euro :o :o
Transport zal wel zo duur zijn omdat het geen standaard pakketpost is ;) Als je pakketjes hebt die groter zijn dan 1,x meter wordt het een heel ander verhaal v.w.b. transport. Alhoewel ik denk dat 300 euro dan nog steeds veel is. Maar het standaard tientje van PostNL / DHL / ... is ook niet genoeg voor dat soort afmetingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Is de ingebouwde DNS adblocking van de Unifi Cloud Gateway Ultra nog te verbeteren? Ik vind hem tegenvallen versus mijn eerdere pi-hole setup waar ik gehoopt had zonder te kunnen nu.

Zo niet, dan start ik wel weer een pi-hole.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Laatst online: 17:46

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Is DNS Shield gebruiken in combinatie met een ad-filtering upstream DNS geen optie?
Bijvoorbeeld ControlD-block-malware-ad, Adguard-DNS, Mullvad-Addblock-DOH

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelG op 17-12-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:30
MarcelG schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:23:
Is DNS Shield gebruiken in combinatie met een ad-filtering upstream DNS geen optie?
Bijvoorbeeld ControlD-block-malware-ad, Adguard-DNS, Mullvad-Addblock-DOH
Je kunt ook een custom entry toevoegen en hier bijv. je eigen NextDNS profiel in opnemen. zo heb je je eigen filtering via DNS Shield.

Hiervoor heb je informatie nodig die bij NextDNS onder de Linux sectie staat bij DNScrypt op het tabblad Instellen van je persoonlijke NextDNS omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bart
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-04 08:02
Ik ben op zoek naar storage voor in mijn UDM SE. In eerste instantie voor het gebruik van een deurbel, in de toekomst mogelijk nog één of twee camera's. Kan ik het beste op zoek gaan naar een HDD of SSD? En welke capaciteit is hiervoor voldoende? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met merken/series.

Ik weet niet zeker of dit het juiste topic voor deze vraag, ik heb ook andere topics bekeken maar ik heb daar niet een duidelijk antwoord kunnen vinden. Dit topic lijkt de meeste buzz te hebben en aangezien het om een UDM SE gaat, hoop ik hier terecht te kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
.bart schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:17:
Ik ben op zoek naar storage voor in mijn UDM SE. In eerste instantie voor het gebruik van een deurbel, in de toekomst mogelijk nog één of twee camera's. Kan ik het beste op zoek gaan naar een HDD of SSD? En welke capaciteit is hiervoor voldoende? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met merken/series.

Ik weet niet zeker of dit het juiste topic voor deze vraag, ik heb ook andere topics bekeken maar ik heb daar niet een duidelijk antwoord kunnen vinden. Dit topic lijkt de meeste buzz te hebben en aangezien het om een UDM SE gaat, hoop ik hier terecht te kunnen :)
Dat is mede afhankelijk van de periode (aantal dagen of weken) die jij wilt bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bart
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-04 08:02
_AcS_ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:21:
[...]

Dat is mede afhankelijk van de periode (aantal dagen of weken) die jij wilt bewaren.
Enkele dagen is voor mij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AcS_
.bart schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:24:
[...]

Enkele dagen is voor mij prima.
Ik had in mijn Cloudkey Gen2 Plus een 1 TB SSD gemonteerd en ik kon ongeveer 30 dagen terug kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Laatst online: 28-06 11:53
Heb zelfde fenomeen op mijn UCG Ultra die verbonden was met Telenet Router model CH7465LG-TN.
Eens met de Telenet-klantendienst gebeld en die zagen dat de modem inderdaad EOL was aan het gaan.
Deze week een omruiling gedaan naar nieuwe Telenet Router model F@ST3896LG-TN, maar nog steeds dezelfde melding bij hoge downloads of spelen van cloud-gaming zoals MSFS2024.
Heel vreemd allemaal. Zou ook graag eens weten of dit aan het UniFi Netwerk ligt of ...

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:47

Pixeltje

Woo-woohoo!

Goedenavond, dit lijkt me de meest logische plek om mijn vraag te stellen; in verband met een verhuizing ben ik op zoek naar nieuwe netwerkapparatuur. momenteel heb ik twee unify AC Pro's van inmiddels een jaar of 6 oud. Die draaien standalone. De koper wil deze overnemen en dat is voor mij een mooi moment om wat verder te kijken.

ik kwam via wifishop.nl deze set tegen (linkje naar wifishop) voor twee unify 6+ AP's, een PoE switch en een UniFi Cloud Gateway Ultra.

Ik ben al een tijdje 'uit' de hardware en heb wat vragen waar jullie hopelijk een antwoord op weten:
- Heb ik met deze set een 'controller' om de switch en AP's te beheren?
- Is de PoE met 15W sterk genoeg om in de meterkast de switch te voeden en vanaf daar de twee AP's? één komt op de begane grond te hangen met grofweg 10m1 kabel naar de switch, de tweede komt daar ongeveer recht boven te hangen met grofweg 15m1 kabel.
- Is er een reden om deze set niet te willen? Ik kan de Ap's van unify niet meer zo goed uit elkaar houden want ze lijken er inmiddels 20 verschillende te hebben.

Alvast bedankt voor jullie hulp

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pixeltje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:34:
- Heb ik met deze set een 'controller' om de switch en AP's te beheren?
Ja, de controller draait op de UCG Ultra. Dus je hebt geen extra software of hardware nodig voor het beheer.
- Is de PoE met 15W sterk genoeg om in de meterkast de switch te voeden en vanaf daar de twee AP's? één komt op de begane grond te hangen met grofweg 10m1 kabel naar de switch, de tweede komt daar ongeveer recht boven te hangen met grofweg 15m1 kabel.
PoE volgens de standaard kan denk ik gewoon tot 100 meter? Not sure though, maar zal zeker tientallen meters zijn. 15W is verder ook voldoende, de U6+ heeft ook voldoende aan de 802.3af standaard, en dat is de 15W variant ("at" is 30W etc).
- Is er een reden om deze set niet te willen? Ik kan de Ap's van unify niet meer zo goed uit elkaar houden want ze lijken er inmiddels 20 verschillende te hebben.
Tsja, er zijn vele redenen te bedenken om deze set niet te willen. Maar er zijn geen redenen waarom je het absoluut niet moet kopen. Om dan toch maar wat van de "nadelen" te benoemen: intussen hebben ze ook al een kleine U7 lineup aan APs, en de switch doet maar gigabit en bv geen 2,5Gbit/s. Wil je later mogelijk ook nog iets met UniFi Protect gaan doen heb je alsnog een nieuw / extra apparaat nodig voor Protect. Zou je nu een UCG Max kopen kan daar later een NVME SSD in en kun je Protect er op draaien voor het opnemen. Maar de kans is dus best groot dat je op al deze dingen zegt "dat hoef ik (voor nu) niet" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kozzmozz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:23:
[...]

Heb zelfde fenomeen op mijn UCG Ultra die verbonden was met Telenet Router model CH7465LG-TN.
Eens met de Telenet-klantendienst gebeld en die zagen dat de modem inderdaad EOL was aan het gaan.
Deze week een omruiling gedaan naar nieuwe Telenet Router model F@ST3896LG-TN, maar nog steeds dezelfde melding bij hoge downloads of spelen van cloud-gaming zoals MSFS2024.
Heel vreemd allemaal. Zou ook graag eens weten of dit aan het UniFi Netwerk ligt of ...
Wat mij opviel is dat bij een ping ban ~40ms al meldingen komen. Hopelijk kunnen we die waardes in de toekomst aanpassen. Ik merk enkel lichte latency, geen packet loss oid.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:47

Pixeltje

Woo-woohoo!

RobertMe schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:41:
[...]

Ja, de controller draait op de UCG Ultra. Dus je hebt geen extra software of hardware nodig voor het beheer.

[...]

PoE volgens de standaard kan denk ik gewoon tot 100 meter? Not sure though, maar zal zeker tientallen meters zijn. 15W is verder ook voldoende, de U6+ heeft ook voldoende aan de 802.3af standaard, en dat is de 15W variant ("at" is 30W etc).

[...]

Tsja, er zijn vele redenen te bedenken om deze set niet te willen. Maar er zijn geen redenen waarom je het absoluut niet moet kopen. Om dan toch maar wat van de "nadelen" te benoemen: intussen hebben ze ook al een kleine U7 lineup aan APs, en de switch doet maar gigabit en bv geen 2,5Gbit/s. Wil je later mogelijk ook nog iets met UniFi Protect gaan doen heb je alsnog een nieuw / extra apparaat nodig voor Protect. Zou je nu een UCG Max kopen kan daar later een NVME SSD in en kun je Protect er op draaien voor het opnemen. Maar de kans is dus best groot dat je op al deze dingen zegt "dat hoef ik (voor nu) niet" ;)
Dank je, dat werkt verhelderend. Behalve de afstanden ging mijn vraag over de PoE vooral over het verbruik van de switch en twee ap’s, als die samen genoeg hebben aan die 15W komt het goed.

Ik heb nog een NAS staan die voor camerabewaking gebruikt kan worden, dus die mogelijkheid zoek ik nu inderdaad niet, maar je opmerking over de u7 lineup ga ik nog even uitzoeken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pixeltje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:27:
[...]

Dank je, dat werkt verhelderend. Behalve de afstanden ging mijn vraag over de PoE vooral over het verbruik van de switch en twee ap’s, als die samen genoeg hebben aan die 15W komt het goed.
De U6+ vraagt om 802.3af, en dat is 15W aan PoE "input". De switch kan meer leveren, zowel in de vorm van 802.3at (= 30W per poort) als, volgens die pagina, 52W in totaal. Dus aan PoE / 802.3af apparaten, zoals de U6+, kun je er minimaal 3 kwijt (want is maar 45W maximaal). En waarschijnlijk ook wel 4, aangezien ze niet "continu" 15W trekken. En 15W is ook het laagste in de standaard. Dus het kan best dat ze ook nooit boven de 10W komen, het is puur "PoE moet voldoen aan standaard X", en die standaard is in dit geval "maximaal 15W", betekend niet dat de APs ook die 15W daadwerkelijk nodig hebben. Bij PoE+ / 802.3at apparaten van 30W maximaal kun je er dus minder kwijt, alhoewel ook daarbij geldt dat ze in principe "minimaal 15W" nodig hebben, of ze ook 30W nodig hebben is de vraag. Maar PoE+ apparaten zijn wel zeldzamer. Maar komt wel vaker voor bij de Pro / Enterprise modellen en mogelijk de U7 (die alleen uit Pro / Enterprise modellen bestaat momenteel). Omdat daar ook weer meer antennes inzitten, hogere snelheden mogelijk zijn, snellere processor in zit om alles te verwerken, ... En dus ook een hoger energieverbruik hebben waardoor zeker bij "uitzonderingen" (veel verbonden apparaten die hoge snelheden "verbruiken") het verbruik hoog kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Kozzmozz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:23:
[...]

Mijn gevoel zegt dat het je provider is.
Heb zelf ook een Cloud Gateway Ultra en zat eerst op Ziggo coax en nu op Odido glasvezel.
Ik ben op 25 september overgestapt:
Ubiquiti Cloud Gateway Ultra logboek 13 nov 2024

Daarvoor regelmatig dergelijke meldingen en sinds de overstap geen enkele high latency of packet loss melding meer gehad! :)
Ook geen disconnected meldingen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 13:53
Zie hier veel Tweakers terug met het instellen van Odido. Dat is hier perfect gegaan, alleen Teleport werkt niet zo. Heeft iemand daar ervaring mee? Geen IPv6, maar ook dan zou het toch gewoon moeten werken?

Ik heb een static route aangemaakt van Teleport range naar default, maar ook dan werkt het niet. VPN connect wel gewoon vanaf mijn telefoon (KPN, 5G, IPv6). Iemand een idee / wel werkend gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

errox schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:27:
Zie hier veel Tweakers terug met het instellen van Odido. Dat is hier perfect gegaan, alleen Teleport werkt niet zo. Heeft iemand daar ervaring mee? Geen IPv6, maar ook dan zou het toch gewoon moeten werken?

Ik heb een static route aangemaakt van Teleport range naar default, maar ook dan werkt het niet. VPN connect wel gewoon vanaf mijn telefoon (KPN, 5G, IPv6). Iemand een idee / wel werkend gekregen?
ik denk dat CGNAT je in de weg zit?

Ik lees hier en daar dat Odido dit niet gebruikt excuses.
Ik ging er vanuit omdat ik Delta/Caiway dit tegenwoordig vaak gebruiken

[ Voor 10% gewijzigd door nexhil op 18-12-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Remus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 10:29
Vliegvlug schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:12:
[...]

Mijn gevoel zegt dat het je provider is.
Heb zelf ook een Cloud Gateway Ultra en zat eerst op Ziggo coax en nu op Odido glasvezel.
Ik ben op 25 september overgestapt:
[Afbeelding: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra logboek 13 nov 2024]

Daarvoor regelmatig dergelijke meldingen en sinds de overstap geen enkele high latency of packet loss melding meer gehad! :)
Ook geen disconnected meldingen trouwens.
Ik zie die meldingen ook sporadisch in mijn logs (ook met Telenet) laatste is van afgelopen nacht als de verbinding idle is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:40
De_Remus schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:43:
[...]

Ik zie die meldingen ook sporadisch in mijn logs (ook met Telenet) laatste is van afgelopen nacht als de verbinding idle is :?
Ik heb dat ook af en toe met Ziggo. Bij Odido op DSL was dat niet.
Pagina: 1 ... 292 ... 318 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.