[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 291 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:52
Een extra rule aanmaken waarin je het verkeer naar je Adguard Home toe staat vanuit het IoT vlan. Ik ben nog niet zo bekend met de firewall rules in Ubiquiti, maar even letten op de volgorde in relatie met je block inter vlan traffic rule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:55
Anoniemand schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:00:
Een extra rule aanmaken waarin je het verkeer naar je Adguard Home toe staat vanuit het IoT vlan. Ik ben nog niet zo bekend met de firewall rules in Ubiquiti, maar even letten op de volgorde in relatie met je block inter vlan traffic rule.
Dit inderdaad. Zorg ervoor dat de allow rule van iot naar Aduard boven je block intervlan routing staat geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29
SpikeHome schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:32:
Afgelopen maanden na mijn eerste vraag hier wat geld aan de kanten gelegd voor het omzetten van Mikrotik naar Ubiquti.

Die zou mij lijstje zijn:
(Deze zou ik eind van de maand willen bestellen)
[Afbeelding]

Ik wilde eerst voor de U6 mesh gaan maar toen dacht ik waarom niet gelijk voor wifi 7 gaan (al heb ik nog geen apparaten met wifi7).
De care weet ik ook nog niet of ik die moet nemen.

Maar 8 poorts switch doet max 60w waar 8w voor de switch af gaat dus 52w voor 4 AP's ik zie dat die max 22w kunnen doen (de 6mesh max 13w)
Is het dan een kwestie van een zwaardere voeding? want ik zie ook dat er 30w max per poort kan (de 4 poe poorten dan).

dus vragen zijn dan:
Zwaardere voeding erbij bestellen?
POE injectors gebruiken?
Care wel of niet nemen?
toch voor de U6 mesh gaan?

Tnx
Niemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobraa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 19:05
Anoniemand schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:00:
Thanks, ik heb 3 rules aangemaakt:

IoT netwerk naar access DNS (Do53 = port 53 TCP/UDP, DoH/DoH3 = port 443 TCP/UDP and DoT/DoQ = port 853 TCP/UDP) naar 192.168.1.225

Werkt nu gelukkig en de apparaten worden herkend in Adguard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:10

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoniemand
Als ik op design.ui.com kijk (en even een andere PoE switch selecteer) dan komt ie op 84W uit voor de 4 acces points (7 pro wall).

Voor wat betreft de 6 mesh:qua stroom verbruik daalt het (op design.ui.com) naar 46W. Dat is beter vwb het totaal plaatje icm de 8 PoE lite.

Met PoE injectors kun je het qua stroomverbruik afvangen als je toch voor de 7 APs wilt gaan.

Let wel dat de 7 AP's een 2,5 GbE uplink hebben en de 8 PoE lite 1GbE poorten. Of je hier in de praktijk tegen aan gaat lopen is een tweede :)

Mbt UI Care: In Nederland hebben we goede consumentenrechten ik ben daarom wat minder happig om extra voor garantie te betalen. (zie oa consuwijzer.nl). Mijn OLED TV was eind vorig jaar stuk (na 3,5 jaar) en daarbij is het paneel kosteloos vervangen (ivm recht op deugdelijk product).

Ik weet niet of additionele poorten op de AP's voor jou interessant is, maar er gaan geruchten dat er "binnenkort" een U7 Wall AP komt met additionele poorten.

Ik weet niet of je echt geholpen bent hiermee, maar wellicht staat er iets bij waar je iets mee kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Anoniemand schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:04:
[...]

Als ik op design.ui.com kijk (en even een andere PoE switch selecteer) dan komt ie op 84W uit voor de 4 acces points (7 pro wall).

Voor wat betreft de 6 mesh:qua stroom verbruik daalt het (op design.ui.com) naar 46W. Dat is beter vwb het totaal plaatje icm de 8 PoE lite.

Met PoE injectors kun je het qua stroomverbruik afvangen als je toch voor de 7 APs wilt gaan.

Let wel dat de 7 AP's een 2,5 GbE uplink hebben en de 8 PoE lite 1GbE poorten. Of je hier in de praktijk tegen aan gaat lopen is een tweede :)

Mbt UI Care: In Nederland hebben we goede consumentenrechten ik ben daarom wat minder happig om extra voor garantie te betalen. (zie oa consuwijzer.nl). Mijn OLED TV was eind vorig jaar stuk (na 3,5 jaar) en daarbij is het paneel kosteloos vervangen (ivm recht op deugdelijk product).

Ik weet niet of additionele poorten op de AP's voor jou interessant is, maar er gaan geruchten dat er "binnenkort" een U7 Wall AP komt met additionele poorten.

Ik weet niet of je echt geholpen bent hiermee, maar wellicht staat er iets bij waar je iets mee kan :+
Dank voor je antwoord
Het zijn geen 7 ap’s
4stuks + 3steunen op ze ergens neer te zetten ipv aan de muur.
Meer poorten op een ap is handig daarom nu de mini erbij.

Andere vraag was nog of ik wel voor de wifi 7 moet gaan in eerste instantie dacht ik aan de mesh 6 namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:24
FYI: ik heb 70 wifi devices over 4 U7 pro's en ze doen alle 4 rond de 9w. Denk dat het wel werkt met die switch 8 lite. Ik had er voorheen 3 op zitten. Je kunt het proberen. Je zou kunnen upgraden naar een ultra met zwaardere voeding of een 16 pro max poe. Dan heb je ook nog eens 4 2.5gbe links, mocht je ooit 2.5 willen gaan doen. En 2 SFP+ die 10gb kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoniemand
Ik bedoelde de U7 serie, maar ik snap de verwarring :)
SpikeHome schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:26:
[...]
Andere vraag was nog of ik wel voor de wifi 7 moet gaan in eerste instantie dacht ik aan de mesh 6 namelijk.
Persoonlijk ben ik afgelopen week, mede door het minimale prijsverschil tussen U6 en U7, maar ook de 2.5 GbE aansluitingen op die AP's, voor de U7 gegaan. Ik heb dat zelf in combinatie met de Pro Max 16 PoE switch gedaan.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniemand op 24-11-2024 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Loen schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:15:
[...]

FYI: ik heb 70 wifi devices over 4 U7 pro's en ze doen alle 4 rond de 9w. Denk dat het wel werkt met die switch 8 lite. Ik had er voorheen 3 op zitten. Je kunt het proberen. Je zou kunnen upgraden naar een ultra met zwaardere voeding of een 16 pro max poe. Dan heb je ook nog eens 4 2.5gbe links, mocht je ooit 2.5 willen gaan doen. En 2 SFP+ die 10gb kunnen
Ok ik dacht dat je voor de lite ook een zwaardere voeding kon aansluiten omdat de gegevens zeggen dat de 4 poe poorten max 30w aan kunnen.
Zal eens kijken naar de pro (duurdere) switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:24
SpikeHome schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:16:
[...]

Ok ik dacht dat je voor de lite ook een zwaardere voeding kon aansluiten omdat de gegevens zeggen dat de 4 poe poorten max 30w aan kunnen.
Zal eens kijken naar de pro (duurdere) switch
Per port is het max 30, maar totale poe budget is 52W. De voeding bij de switch 8 lite is altijd een 60W. Dat is genoeg voor het draaien van de AP's maar tijdens startup wordt het misschien net krap.

De ultra kun je voeden met een 210W power supply voor meer poe budget (202W totaal).

De 24p standard poe, 8p pro poe, of 16p pro max poe zouden zeker ook voldoen. Maar zijn wel stukje duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:17

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Afhankelijk van welk apparaat het is, heb ik wel UI Care genomen.

Dat je wel of geen recht op garantie hebt, betekend niet dat je dat ook krijgt of dat het snel afgehandeld wordt.

Met UI Care krijg je Advanced Replacement garantie, zodat ze eerst direct een nieuwe afsturen en daarna pas je defecte retour moet. Dat was voor mij de hoofdreden om de UDM-SE, de U7-Pro's en de UNAS-Pro wel via UI te kopen. Ook valt het mee wat ze vragen incl. de upgrade van 2 naar 5 jaar garantie. Zeker als je het vergelijkt met concurrentie in het hogere segment waar je vaker Advanced Replacement hebt als optie.

Unifi geeft 0,0 garantie buiten de standaard 2 jaar fabrieksgarantie. En als je het via een reseller hebt gekocht, moet officieel die winkel het regelen.

[ Voor 15% gewijzigd door BiG-GuY op 24-11-2024 09:32 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:27:
Unifi geeft 0,0 garantie buiten de standaard 2 jaar fabrieksgarantie. En als je het via een reseller hebt gekocht, moet officieel die winkel het regelen.
Ook als je het niet via een reseller koopt moet de winkel het regelen. Alleen is die winkel dan de UI store. Daarnaast is die fabrieksgarantie precies dat, fabrieksgarantie. Dat betekent echter niet dat de winkel zich onder de wettelijke verplichtingen uit kan praten. En van dit soort apparaten mag je echt wel verwachten dat ze 5 jaar werken, en dus zou er ook 5 jaar garantie gegeven moeten worden (vanuit de winkelier).

En garantie bijkopen is meer "verzekering" dan wat anders. En nouja, buiten huis, auto en zorg heb ik niks verzekerd. Het blijft uiteindelijk gewoon een kwestie van "gokken", en eigenlijk ook een vorm van "hopen dat het apparaat stuk gaat", anders is het sowieso weggegooid geld. En als UI die verzekering (heel) goedkoop aanbiedt dat schatten ze zelf dus ook de kans (zeer) klein in dat je er gebruik van gaat (/moet) maken. Dus uiteindelijk is het een "weddenschap" tegen de fabrikant en denk jij dat het apparaat eerder vervangen moet worden dan dat de fabrikant dat doet.

En als het buiten de 2 jaar stuk gaat heb je gewoon een goede reden om iets nieuws te kopen :+ Die reden mis ik nu met mijn 7 jaar oude UI apparatuur. Alleen de USG is vervangen door zelfbouw. En lager verbruik, 2,5Gbit/s en/of wifi 6/7 prikkelen mij nog niet genoeg om de switches of APs te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Komt Ubiquiti nog met een Black Friday/Cyber Monday deal in hun store?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Another week, happy Unifing all!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdjE6sNrjfIAElky8etyF7bC8DY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f153Mgkb18nzqjmEF9KUFRZH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-09 22:09
So_Surreal schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:54:
Komt Ubiquiti nog met een Black Friday/Cyber Monday deal in hun store?
Als ik zou moeten gokken, 50% kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 17:49

flexje

got-father

Van het weekend is mijn UC-CK naar de knoppen gegaan (na 6 jaar).
Ik heb ook nog een oude USG3P hangen (draaide 663dagen zonder enige onderbreking).

Omdat de controller niet meer bereikbaar was vanwege de UC-CK, heb ik tijdelijk een docker container geinstalleerd op mijn Synology. Dit was wel even wat werk omdat de inform adressen nog naar de oude controller gericht stond en via ssh waren mijn devices niet lekker bereikbaar.

Maargoed, alles nu geimporteerd in de self-host op de Synology en nu zit ik te kijken naar de Cloud Gateway Max om de USG ook eruit te trappen. Die dingen zijn met 1tb trouwens slecht verkrijgbaar zeg.

Is het nu een gedoe om alles over te zetten op de nieuwe controller vanwege de self-host? Met name maak ik me zorgen om de inform adres die nu richting mijn Synology staat. Heb nu een backup gemaakt van de network. Mijn netwerk ip pool is 10.0.1.*

Wat ik heb meegekregen is:
- CGM toevoegen aan het netwerk op de WAN poort
- CGM inrichten (schone installatie)
- USG3P verwijderen uit het netwerk en vergeten
- Backup restoren op de CGM

Of sla ik iets over?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:18
@flexje In mijn geval was de versie van Network die ik in Docker had draaien nieuwer dan die op de Cloud Gateway Ultra die ik laatst gekocht heb. Ik heb dus alles opnieuw moeten configureren. Misschien iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:44
PluueeR schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:57:
@flexje In mijn geval was de versie van Network die ik in Docker had draaien nieuwer dan die op de Cloud Gateway Ultra die ik laatst gekocht heb. Ik heb dus alles opnieuw moeten configureren. Misschien iets om rekening mee te houden.
Dan kun je toch eerst updaten en daarna pas migreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

PluueeR schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:57:
Moest je nog iets doen aan je inform ip adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Loen schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:15:
[...]

@Loen Ik heb nog even het verbruik van mijn U7 Pro bekeken tijdens een download op gigabit snelheid via wifi (+/- 113 MB/sec). Op dat moment zijn er zo'n 20 clients verbonden. In de controller zie ik dan een verbruik van 13.35 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
flexje schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:31:
[...]

Moest je nog iets doen aan je inform ip adres?
Nee, omdat ik de controller helemaal opnieuw moest inrichten moest ik alle apparaten resetten. Dan komen ze melden ze zich netjes voor adoptie en komen ze in het Default netwerk terecht. Daarna middels Network Override het VLAN aangepast. Je kan layer 3 adoption ook doen door gebruik te maken van de DNS entry 'unifi' of door DHCP optie 43. Maar bij mij werkte dat nooit helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:23

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Opgelost :)

[ Voor 105% gewijzigd door Harmen op 26-11-2024 13:43 ]

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:16

Septillion

@Harmen Is er een reden dat je niet gewoon je adGuard instelt als de DNS server die meegestuurd wordt met de DHCP acknowledgement?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:27

servies

Veni Vidi Servici

Septillion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:39:
@Harmen Is er een reden dat je niet gewoon je adGuard instelt als de DNS server die meegestuurd wordt met de DHCP acknowledgement?
Er zijn genoeg apparaten die ergens hard gecodeerd hebben staan dat ze bijvoorbeeld 8.8.8.8 moeten gebruiken...
Die vang je niet af met de DHCP optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harmen schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:20:
Vraagje, ik heb een dnat regel aangemaakt zodat alle interne dns verkeer naar m'n adguard home wordt gestuurd.
[Afbeelding]
Wat ik mij hierbij afvraag (en wellicht is dat ook het antwoord op de probleemstelling die ik niet uit je post kan halen): hoe gaat ADG werken in dit geval? ADG zal ook DNS moeten doen, richting internet, maar dat verkeer stuur je vervolgens weer naar ADG. Oftewel: volgens mij heb je een loop gebouwd? Je zelf dus verkeer afkomstig vanaf ADG moeten uitsluiten van deze regel.
Septillion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:39:
Dat is uiteraard de betere / eerste optie. Maar niet alle apparaten respecteren de DNS server die ze via DHCP / SLAAC ontvangen. Bv Android apparaten schijnen nog wel eens graag met Google DNS te babbelen i.p.v. eigen ingestelde server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:16

Septillion

@servies en @RobertMe dat is waar natuurlijk. Maar zou ik daar uberhaupt al los VLAN voor maken.

Eigenlijk geen idee hoe devices omgaan met het feit dat de reactie nu van een ander IP komt dan waar ze de request heen deden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

RobertMe schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:56:
[...]

Wat ik mij hierbij afvraag (en wellicht is dat ook het antwoord op de probleemstelling die ik niet uit je post kan halen): hoe gaat ADG werken in dit geval? ADG zal ook DNS moeten doen, richting internet, maar dat verkeer stuur je vervolgens weer naar ADG. Oftewel: volgens mij heb je een loop gebouwd? Je zelf dus verkeer afkomstig vanaf ADG moeten uitsluiten van deze regel.

[...]

Dat is uiteraard de betere / eerste optie. Maar niet alle apparaten respecteren de DNS server die ze via DHCP / SLAAC ontvangen. Bv Android apparaten schijnen nog wel eens graag met Google DNS te babbelen i.p.v. eigen ingestelde server.
Thanks voor het meedenken. :)
Heb een oplossing gevonden. Heb ooit eens een EdgeRouter X gebruikt met dezelfde configuratie.
Een 3tal firewall regels toegevoegd. (YouTube: DNS Server Lockdown)

[ Voor 22% gewijzigd door Harmen op 26-11-2024 13:36 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 08:50
Ik heb een hulpvraag, hopelijk is dit de goede plek. Mijn netwerk bestaat uit een USG 3P, een cloudkey V3 en 4 AC-Lite access points. Alle AP's zijn bedraad aangesloten op mijn Gb netwerk en maken gebruik van 'globale Wifi instellingen' zodat ze allemaal hetzelfde geconfigureerd zijn.Ieder AP gebruikt de POE voedingsadapter die bij het AP geleverd werd. De firmwares zijn allemaal up to date.

Op zich werkt het meestal naar behoren maar af en toe geeft de Unify app aan dat het 2e AP (AP2) 'has reconnected'. Dit probleem speelt al meer dan een jaar, het gebeurde maar af en toe dus ik gaf er weinig aandacht aan. Het irritante is dat dit het AP van de huiskamer is waar ook de TV gebruik van maakt.dus als het optreedt midden in een serie of film dan krijgen we een onverwachte cliffhanger. De laatste tijd gebeurt het steeds vaker, daarom ben ik de management interface ingedoken om te zien of ik iets kan vinden.

Ieder AP heeft een uplink. Wat me daarbij opvalt is dat AP2 het enige AP is wat zegt een draadloze uplink te hebben, ondanks dat het gewoon aan de kabel hangt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGntQm9mlNKUxq-ZELEUKjRqC3I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7sg8TuBYskD0T87LwU12GrXm.png?f=user_large

Omdat ik nergens iets kan vinden wat de oorzaak lijkt te zijn daarvoor en voor het af en toe reconnecten, heb ik het volgende geprobeerd;
  • AP4 en AP2 met elkaar verwisseld
  • Het AP op een andere plek gehangen (ca. 1,5 meter verder)
  • Een andere POE adapter gebruikt (die had ik nog liggen)
  • De ethernet kabels vervangen (door tijdelijke snoeren)
  • Een andere poort op de switch gebruikt
Ondanks dit alles blijft AP2 volharden in een Wireless uplink en ben ik af en toe de Wifi even kwijt omdat het AP dan niet meer connected is. Ik vermoed dat die twee met elkaar te maken hebben maar ik zou niet weten wat ik er aan kan doen.

Hopleijk is de situatie duidelijk, ik heb deze vragen:
  1. Zijn er anderen die dit herkennen en een oplossing hebben?
  2. Weet iemand hier of ik een AP kan forceren om een wired uplink connectie te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:34
hgwj1983 schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:08:
[...]

Als ik zou moeten gokken, 50% kans!
:P

Serieuze vraag, weet iemand of Ubiquiti vorig jaar wat deed met deze dagen in de Europese shop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Als de wifi 'uplink' een snellere verbinding geeft dan de kabel dan kan dat gebeuren. Wil je dat voorkomen dan moet je mesh uitzetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
DukeBox schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:30:
Als de wifi 'uplink' een snellere verbinding geeft dan de kabel dan kan dat gebeuren. Wil je dat voorkomen dan moet je mesh uitzetten.
Uhm theoretisch mogelijk maar lijkt me onwaarschijnlijk, het is allemaal Gb ethernet van voor tot achter.

Als ik meshing uitzet dan krijg ik deze melding:
Disabling Wireless Meshing will prevent wireless device adoption. Are you sure you would like to disable this?
Weet jij wat het effectieve resultaat daarvan is, wat lever ik daarmee in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Refthoom schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:25:
Ik heb een hulpvraag, hopelijk is dit de goede plek. Mijn netwerk bestaat uit een USG 3P, een cloudkey V3 en 4 AC-Lite access points. Alle AP's zijn bedraad aangesloten op mijn Gb netwerk en maken gebruik van 'globale Wifi instellingen' zodat ze allemaal hetzelfde geconfigureerd zijn.Ieder AP gebruikt de POE voedingsadapter die bij het AP geleverd werd. De firmwares zijn allemaal up to date.

Op zich werkt het meestal naar behoren maar af en toe geeft de Unify app aan dat het 2e AP (AP2) 'has reconnected'. Dit probleem speelt al meer dan een jaar, het gebeurde maar af en toe dus ik gaf er weinig aandacht aan. Het irritante is dat dit het AP van de huiskamer is waar ook de TV gebruik van maakt.dus als het optreedt midden in een serie of film dan krijgen we een onverwachte cliffhanger. De laatste tijd gebeurt het steeds vaker, daarom ben ik de management interface ingedoken om te zien of ik iets kan vinden.

Ieder AP heeft een uplink. Wat me daarbij opvalt is dat AP2 het enige AP is wat zegt een draadloze uplink te hebben, ondanks dat het gewoon aan de kabel hangt.
[Afbeelding]

Omdat ik nergens iets kan vinden wat de oorzaak lijkt te zijn daarvoor en voor het af en toe reconnecten, heb ik het volgende geprobeerd;
  • AP4 en AP2 met elkaar verwisseld
  • Het AP op een andere plek gehangen (ca. 1,5 meter verder)
  • Een andere POE adapter gebruikt (die had ik nog liggen)
  • De ethernet kabels vervangen (door tijdelijke snoeren)
  • Een andere poort op de switch gebruikt
Ondanks dit alles blijft AP2 volharden in een Wireless uplink en ben ik af en toe de Wifi even kwijt omdat het AP dan niet meer connected is. Ik vermoed dat die twee met elkaar te maken hebben maar ik zou niet weten wat ik er aan kan doen.

Hopleijk is de situatie duidelijk, ik heb deze vragen:
  1. Zijn er anderen die dit herkennen en een oplossing hebben?
  2. Weet iemand hier of ik een AP kan forceren om een wired uplink connectie te maken?
Trek eens een kabel van 20 meter over de vloer en hang het AP daar eens aan? Als het met diverse APs en over de volledige lengte een andere kabel nog steeds mis gaat is het je switchport. Krijg het niet helder uit je post: heb je patch outlets in je woning en vaste kabels in je kruipruimte? Daar kan ook nog een defect in zitten.

En mesh uitschakel in de controller is sowieso een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
stormfly schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:41:
[...]
Trek eens een kabel van 20 meter over de vloer en hang het AP daar eens aan? Als het met diverse APs en over de volledige lengte een andere kabel nog steeds mis gaat is het je switchport. Krijg het niet helder uit je post: heb je patch outlets in je woning en vaste kabels in je kruipruimte? Daar kan ook nog een defect in zitten.

En mesh uitschakel in de controller is sowieso een goed idee.
Heb de mesh uitgeschakeld en nu is het AP offline. :'(
Kabels heb ik al geprobeerd dat was het 4e punt in mijn lijstje. En switchpoort ook al gewisseld, 5e punt uit mijn lijstje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:09
SL65 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:29:
[...]

Serieuze vraag, weet iemand of Ubiquiti vorig jaar wat deed met deze dagen in de Europese shop?
Yes, volgens mij wel pas ná black Friday en meer richting de kerstdagen. Holiday sale noemden ze het.

Let op; getoonde prijzen zijn ex. btw maar zaten destijds best leuke deals tussen (UDM pro & G4 pro deurbel bijvoorbeeld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNoMplNSGi6kRAIMisc-oFB8o_g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1zfuOqaExBI2X7FM6ufPIZsW.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Refthoom schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:48:
[...]

Heb de mesh uitgeschakeld en nu is het AP offline. :'(
Kabels heb ik al geprobeerd dat was het 4e punt in mijn lijstje. En switchpoort ook al gewisseld, 5e punt uit mijn lijstje.
Je lijstje is vanuit jouw beeld genotuleerd. Je hebt AP2 en AP4 verwisseld, jij weet het resultaat daarvan is. Maar je hebt het niet beschreven 8). Wat was het resultaat, ging AP4 op de plaats van AP2 ook naar wireless adopted? Of verhuisde de wireless adopted modus mee met AP2 naar de andere kabel?

Bij punt 4 heb je het volledige snoer vervangen, geen enkele oude connector of patchkabel is er dan meer aanwezig? Draaide AP4 goed op het tijdelijke snoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refthoom
stormfly schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:04:
[...]

Je lijstje is vanuit jouw beeld genotuleerd. Je hebt AP2 en AP4 verwisseld, jij weet het resultaat daarvan is. Maar je hebt het niet beschreven 8). Wat was het resultaat, ging AP4 op de plaats van AP2 ook naar wireless adopted? Of verhuisde de wireless adopted modus mee met AP2 naar de andere kabel?

Bij punt 4 heb je het volledige snoer vervangen, geen enkele oude connector of patchkabel is er dan meer aanwezig? Draaide AP4 goed op het tijdelijke snoer?
Ah. Goed punt. :P Wat ik bedoelde te zeggen met het lijstje was dat geen enkele van die (tijdelijke) veranderingen een oplossing bood. De wissel van AP4 en AP2 is zo gebleven net als de wisseling van de POE adapter, gaf geen verandering. Snoeren en poortwissel gaven ook geen verandering. Steeds is het resultaat hetzelfde, regelmatige (eens in de 1 a 2 dagen) disconnects en alleen wireless uplink op AP2.

Ik heb nu voor de switch waar dat AP2 en nog een verzameling apparaten op aangesloten zijn, een andere switch gezet en daar nu AP2, met de andere POE adapter, op aangesloten. Ik heb meshing ook weer aangezet maar desondanks wil dat kreng nu niet meer online komen. |:( Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Refthoom schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:14:
[...]

Ah. Goed punt. :P Wat ik bedoelde te zeggen met het lijstje was dat geen enkele van die (tijdelijke) veranderingen een oplossing bood. De wissel van AP4 en AP2 is zo gebleven net als de wisseling van de POE adapter, gaf geen verandering. Snoeren en poortwissel gaven ook geen verandering. Steeds is het resultaat hetzelfde, regelmatige (eens in de 1 a 2 dagen) disconnects en alleen wireless uplink op AP2.

Ik heb nu voor de switch waar dat AP2 en nog een verzameling apparaten op aangesloten zijn, een andere switch gezet en daar nu AP2, met de andere POE adapter, op aangesloten. Ik heb meshing ook weer aangezet maar desondanks wil dat kreng nu niet meer online komen. |:( Zucht...
Aha dus je zegt: Ik heb AP4 en AP2 gewisseld, dat zo laten hangen / "gebleven" en AP4 gaat ook naar wireless mesh modus op de kabel van AP2?

Kan ook zijn dat er een loop is en STP een port dicht gooit waardoor hij van bekabeld naar meshing overschakelt.

Wat ik nu zou doen:
  • De disconnected AP2 paperclip resetten
  • Vergeten in de Network Applicatie van deze AP
  • AP2 nu verplaatsen naar een switch waarvan je zeker weet dat hij werkt, daar het AP adopten over UTP.
  • Daarna schakel je meshing definitief uit, dan is alles wired adopted.
Dan is je configuratie bewezen in orde, en je hardware ook, dan moet het in het tussenliggende circuit fout gaan en moet je misschien een kabeltester aanschaffen. AP's die naar meshing schakelen is 95% zeker een fysiek probleem of een switch welke via STP een port down zet. Dat doet STP bewust dan heb je een loop die je eerst moet oplossen dmv kabel controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
stormfly schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:21:
[...]

Aha dus je zegt: Ik heb AP4 en AP2 gewisseld, dat zo laten hangen / "gebleven" en AP4 gaat ook naar wireless mesh modus op de kabel van AP2?
Klopt. :)
Kan ook zijn dat er een loop is en STP een port dicht gooit waardoor hij van bekabeld naar meshing overschakelt.
Zal ik bekijken.
Wat ik nu zou doen:
  • De disconnected AP2 paperclip resetten
  • Vergeten in de Network Applicatie van deze AP
  • AP2 nu verplaatsen naar een switch waarvan je zeker weet dat hij werkt, daar het AP adopten over UTP.
  • Daarna schakel je meshing definitief uit, dan is alles wired adopted.
Dan is je configuratie bewezen in orde, en je hardware ook, dan moet het in het tussenliggende circuit fout gaan en moet je misschien een kabeltester aanschaffen. AP's die naar meshing schakelen is 95% zeker een fysiek probleem of een switch welke via STP een port down zet. Dat doet STP bewust dan heb je een loop die je eerst moet oplossen dmv kabel controleren.
Ik ga dat doen, niet veel andere opties over :P
Heb die andere switch al neergezet, daarmee schakel ik andere zaken die daarachter aangesloten zijn uit.

Dankjewel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
Refthoom schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:41:

[...]

Ik ga dat doen, niet veel andere opties over :P
Heb die andere switch al neergezet, daarmee schakel ik andere zaken die daarachter aangesloten zijn uit.

Dankjewel _/-\o_
AP2 verwijderd. Had nog een AC lite liggen, die gereset en geadopteerd. Weer een wireless uplink.

@stormfly Weet je waar of hoe ik zo'n loop kan detecteren? Ik heb een (eenvoudige) kabeltester, daarmee kan ik de kabels testen. Ik krijg het druk komend weekend :P

Is zo'n loop iets wat ik met een tool als wireshark zou kunnen zien?

[ Voor 3% gewijzigd door Refthoom op 26-11-2024 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Refthoom schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:20:
[...]

AP2 verwijderd. Had nog een AC lite liggen, die gereset en geadopteerd. Weer een wireless uplink.

@stormfly Weet je waar of hoe ik zo'n loop kan detecteren? Ik heb een (eenvoudige) kabeltester, daarmee kan ik de kabels testen. Ik krijg het druk komend weekend :P

Is zo'n loop iets wat ik met een tool als wireshark zou kunnen zien?
Een loop is letterlijk een lus in je netwerk, ofwel een kabel komt uit en gaat weer in deze of een andere switch. Je zou bij een slimme switch in de GUI/logs kunnen kijken. Het meest eenvoudigste is om alles van je netwerk af te koppelen en het switch voor switch op te bouwen. Een loop is instant packetloss als je geen spanningtree waardige switches hebt.

Ik blijf bij 95% zeker fysiek uitdagingen, kabel, brakke POE injector, brakke switch port. Zeker na je bevestiging van het resultaat van het wisselen van AP2/AP4.

Misschien gewoon eens wat nieuwe switches kopen in de UniFi store 8)

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 26-11-2024 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:51

franssie

Save the albatross

@Refthoom lijkt mij een kabelprobleem. Gekke is dat AP dus wel stroom over POE ontvangt.
Je zegt GB ethernet, maar is dat ook wat je switch zegt, of valt ie terug naar 100?
Ik verdenk het traject van switch naar POE injector, naar POE > AP kan ook niet lekker zijn ergens. Ik test dit soort probblemen meestal met één (of twee en een rj45/rj45 keystone) met deze https://www.action.com/nl...p-netwerkkabel-cat-6-lan/

Sowieso handig om in huis te hebben.

edit: want hier schrijf je dat je de kabels al hebt gecontroleerd, maar hoe?
Refthoom in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 26-11-2024 21:49 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:56
Verkeerde topic - excues.

[ Voor 98% gewijzigd door Teun_2 op 26-11-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Superhuuper schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:03:
[...]

Yes, volgens mij wel pas ná black Friday en meer richting de kerstdagen. Holiday sale noemden ze het.

Let op; getoonde prijzen zijn ex. btw maar zaten destijds best leuke deals tussen (UDM pro & G4 pro deurbel bijvoorbeeld)

[Afbeelding]
Dat zijn wel leuke prijzen! Ben benieuwd of er dit jaar nog iets gebeurt.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-09 21:50
Ik heb sinds een paar dagen een UDM pro in gebruik. Kom van een Edgerouter. Erg tevreden was een fluitje van een cent om alles om te zetten.
Ik loop wel tegen een probleem aan. Ik heb 2 VLANs “default vlan 1” “iot vlan 20”
Ik heb een regel die alles dropped van 20 naar 1 LAN IN
Maar ik wil 1 client in vlan 20 toegeven tot een nfs share. Op de edgerouter had ik hiervoor een regel die poorten 111, 249, 662, 892, 4045 (dit zijn de poorten in de Synology firewall onder nfs) toestaat en deze staat hoger dan de drop regel. Daarnaast is er een allow established related regel bovenaan.
Met de Edgerouter werkte dit prima. Maar de unifi firewall houdt nfs alsnog tegen.
Ik heb op de synology de firewall even uitgezet. Weet dus vrij zeker dat het de unifi firewall is. Als ik de “drop regel” pauzeer dan kan ik de nfs gewoon benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

nexhil

BAM!

Kasper1985 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:42:
Ik heb sinds een paar dagen een UDM pro in gebruik. Kom van een Edgerouter. Erg tevreden was een fluitje van een cent om alles om te zetten.
Ik loop wel tegen een probleem aan. Ik heb 2 VLANs “default vlan 1” “iot vlan 20”
Ik heb een regel die alles dropped van 20 naar 1 LAN IN
Maar ik wil 1 client in vlan 20 toegeven tot een nfs share. Op de edgerouter had ik hiervoor een regel die poorten 111, 249, 662, 892, 4045 (dit zijn de poorten in de Synology firewall onder nfs) toestaat en deze staat hoger dan de drop regel. Daarnaast is er een allow established related regel bovenaan.
Met de Edgerouter werkte dit prima. Maar de unifi firewall houdt nfs alsnog tegen.
Ik heb op de synology de firewall even uitgezet. Weet dus vrij zeker dat het de unifi firewall is. Als ik de “drop regel” pauzeer dan kan ik de nfs gewoon benaderen.
Maak even een screenshot van de instellingen van je regel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
nexhil schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:44:
[...]

Maak even een screenshot van de instellingen van je regel
Als ik regel 20003 pauzeer werkt het wel. Als deze aanstaat heb ik geen NFS toegang meer op de client ondanks regel 20001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ktpzkh3y7NmbJRfkLKUaDalAQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E1ki4j0NEEKKUiYZGxdWHzNs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdLuU5xgV-ZyEwE0N_MCyQY_MCE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HofkIMfLXCrBMz4IUqX7nsUW.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superhuuper
SL65 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:29:
[...]

Je gebeden worden verhoord ;)

https://eu.store.ui.com/eu/en/black-friday

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR
@Kasper1985 Heb je isolation toevallig aanstaan op het IoT VLAN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FdG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 12:07

FdG

Kasper1985 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:25:
[...]

Als ik regel 20003 pauzeer werkt het wel. Als deze aanstaat heb ik geen NFS toegang meer op de client ondanks regel 20001
[Afbeelding]
Probeer eens bij Source ook de NFS poortgroep te zetten, ik meen me te herinneren dat ik dat ook gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
Zat laatst al te denken om een UniFi Express te kopen voor m’n ouders, hmmmm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 12:38
Jammer, hoopte dat de U7pro ook wat korting zou krijgen, helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refthoom
stormfly schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:28:
[...]
Een loop is letterlijk een lus in je network ....
<knip>
Ik blijf bij 95% zeker fysiek uitdagingen, kabel, brakke POE injector, brakke switch port. Zeker na je bevestiging van het resultaat van het wisselen van AP2/AP4.
<knip>
franssie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:44:
@Refthoom lijkt mij een kabelprobleem....
<knip>
edit: want hier schrijf je dat je de kabels al hebt gecontroleerd, maar hoe?
Problem solved! Dankuwelzeerbeleefdenrechthartelijk voor het meedenken en de suggesties. _/-\o_

Kabel probleem inderdaad, het 'ethernet stopcontact' in de muur of hoe zo'n ding heet :P Ik denk corrosie o.i.d., we hebben hier vochtproblemen gehad (lekke gevel). Zag er van binnen niet goed uit, heb het vervangen en dat zorgde dat er weer (goede) connectie was.

Ook gelijk mijn switches nagelopen, firmware updates uitgevoerd en loop-detectie aangezet. Die loop-detectie werkte direct toen ik AP2 weer met de nu goed werkende kabel verbond, omdat er nu enerzijds draadloos en anderzijds bedraad een verbinding was en dus een loop. Yeee! Ik heb wat geleerd! _O-

Overigens, toen ik zei dat ik de kabels gecontroleerd had bedoelde ik daar twee dingen mee; i) de patchkabels had ik met de kabeltester gedaan en ii) het netwerk 'in de muur' had ik een jaar of meer geleden helemaal getest (op Gbps snelheid en zo) en ik ging er vanuit dat daar in de tussentijd niets mee gebeurd was. Dat bleek dus een valkuil 8)7

Nu alleen nog de truc van gisteren herhalen met het AP2 vergeten in de app en opnieuw adopteren anders kom ik niet van die loop af. Dat zal wel lukken, wilde het goede nieuws alvast delen hier 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Refthoom op 27-11-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
FdG schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:18:
[...]

Probeer eens bij Source ook de NFS poortgroep te zetten, ik meen me te herinneren dat ik dat ook gedaan heb.
Poort groep als source maakt geen verschil helaas. Dank voor de tip. Isolation staat uit op IoT maar wel aan op een heel ander VLAN voor gasten. Lijkt me niet relevant hier. Dat voegt automatisch een aantal regels toe.

De NFS regel heb ik min of meer gecopy paste van de Edgerouter waar dit dus voldoende was. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
PluueeR schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:21:
[...]

Zat laatst al te denken om een UniFi Express te kopen voor m’n ouders, hmmmm :P
Er is een boel uitverkocht, dus ik zou niet teveel hoop hebben dat je kunt kopen wat je wilt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Weet iemand trouwens of de kabel van een G3 instant past op de G4 instant?

Die van mij zit achter een keukenkast weggewerkt dus niet makkelijk te verwisselen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Iemand enig idee waarom de black friday korting op de g4 doorbell pro niet wordt doorgevoerd in de winkelmand?

Laat maar, zit alleen op de wifi variant

[ Voor 20% gewijzigd door flexje op 27-11-2024 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Refthoom schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:53:
[...]

[...]

Problem solved! Dankuwelzeerbeleefdenrechthartelijk voor het meedenken en de suggesties. _/-\o_

Kabel probleem inderdaad, het 'ethernet stopcontact' in de muur of hoe zo'n ding heet :P Ik denk corrosie o.i.d., we hebben hier vochtproblemen gehad (lekke gevel). Zag er van binnen niet goed uit, heb het vervangen en dat zorgde dat er weer (goede) connectie was.

Ook gelijk mijn switches nagelopen, firmware updates uitgevoerd en loop-detectie aangezet. Die loop-detectie werkte direct toen ik AP2 weer met de nu goed werkende kabel verbond, omdat er nu enerzijds draadloos en anderzijds bedraad een verbinding was en dus een loop. Yeee! Ik heb wat geleerd! _O-
Wat een mooie terugkoppeling, eigenlijk komt al de geleerde theorie terug in de praktijk 8) Fijn dat het opgelost is.
Overigens, toen ik zei dat ik de kabels gecontroleerd had bedoelde ik daar twee dingen mee; i) de patchkabels had ik met de kabeltester gedaan en ii) het netwerk 'in de muur' had ik een jaar of meer geleden helemaal getest (op Gbps snelheid en zo) en ik ging er vanuit dat daar in de tussentijd niets mee gebeurd was. Dat bleek dus een valkuil 8)7
Dat was precies mijn vermoeden. Je bent niet de eerste die het gedeelte van de kabel, wat onbereikbaar is afgemonteerd, uitsluit als oorzaak :9 Daarom startte ik met mijn eerste vraag alsvolgt "heb je 20 meter over de vloer gelegd om e.a. uit te sluiten".

Fijn dat het werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:55
RobertMe schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:04:
[...]

Voornamelijk oud en "lager" spul? :X Geen wifi 6, laat staan 7. Die Pro Max een specifiek model en dan zonder PoE.
Om te huilen idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 03:12

djbarney

XBL: DeejayBarney

flexje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:05:
Iemand enig idee waarom de black friday korting op de g4 doorbell pro niet wordt doorgevoerd in de winkelmand?

Laat maar, zit alleen op de wifi variant
wellicht heb je de poe versie aangeklikt? daar hebben ze (helaas) geen korting op, alleen de wifi variant. Die heb ik vanmiddag besteld, en daarbij is de korting bij mij correct verrekend.

edit: zie dat je t al gevonden had, was wat laat met verstuur drukken :D

[ Voor 7% gewijzigd door djbarney op 27-11-2024 21:41 ]

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:40

Matis

Rubber Rocket

Superhuuper schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:03:

[Afbeelding]
Ik was ook in de run voor de G4 pro deurbel, helaas is dit de Wifi versie. Zodra je kiest voor de POE gaat ie gewoon weer naar 350 euro :(

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Superhuuper
Matis schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:50:
[...]

Ik was ook in de run voor de G4 pro deurbel, helaas is dit de Wifi versie. Zodra je kiest voor de POE gaat ie gewoon weer naar 350 euro :(
Je kan hem altijd met de USB-C kabel op Gbit PoE aansluiten.
Alleen vaak even puzzelen hoe je de USB kabel naar de deurbel krijgt. Of de USB stekker afknippen, kabel trekken en stekker weer solderen.

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:27
Matis schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:50:
[...]

ex btw ;) incl zit die op 417,- , zelf was ik in de run voor een 24 PoE Pro Max maar ook die zit er niet bij helaas.

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-08 12:47
Zonde dat de black friday deals geen AC met wifi6 bevatten.

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 11:50
Al enkele maanden heb ik Glas 1Gbit verbinding na 12 jaar KPN Glas. In het begin haalde ik praktisch de maximale download snelheid maar sinds een maand ongeveer nog maar 50%. Upload snelheid blijft wel in de buurt van de 1Gbit. Als ik de Odido modem aansluit en hier direct met Lan op verbind doet het probleem zig niet voor.

Ik heb een Cloud Gateway Ultra die verbonden is met een USW pro 8. Alles up to date. Alles settings al doorgelopen en zelfs re-sets gedaan maar issue blijft. Een van de specialisten hier nog een suggestie wat te proberen cq controleren?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

mtouw78 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:55:
Al enkele maanden heb ik Glas 1Gbit verbinding na 12 jaar KPN Glas. In het begin haalde ik praktisch de maximale download snelheid maar sinds een maand ongeveer nog maar 50%. Upload snelheid blijft wel in de buurt van de 1Gbit. Als ik de Odido modem aansluit en hier direct met Lan op verbind doet het probleem zig niet voor.

Ik heb een Cloud Gateway Ultra die verbonden is met een USW pro 8. Alles up to date. Alles settings al doorgelopen en zelfs re-sets gedaan maar issue blijft. Een van de specialisten hier nog een suggestie wat te proberen cq controleren?
Weet niet of de cloud gateway ultra IDS/IPS heeft, maar zo ja, staat dat aan?

Daarnaast is KPN Glas PPPOE, wat single threaded is, dat is voor heel veel apparatuur heel zwaar.

Odido is DHCP en heeft daar dus geen last van. Zou dus zomaar kunnen dat je router de PPPOE load niet aan kan.

Hmm als ik je post zo terug lees heb ik het idee dat je wat fouten gemaakt hebt met je omschrijving. Of ik lees gewoon als een debiel, kan ook. :o

[ Voor 7% gewijzigd door CrankyGamerOG op 28-11-2024 10:15 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:45

Mr-D.

interpunctie? no hero here

CrankyGamerOG schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:12:
[...]

Weet niet of de cloud gateway ultra IDS/IPS heeft, maar zo ja, staat dat aan?

Daarnaast is KPN Glas PPPOE, wat single threaded is, dat is voor heel veel apparatuur heel zwaar.

Odido is DHCP en heeft daar dus geen last van. Zou dus zomaar kunnen dat je router de PPPOE load niet aan kan.

Hmm als ik je post zo terug lees heb ik het idee dat je wat fouten gemaakt hebt met je omschrijving.
volgens mij komt @mtouw78 juist van KPN af en zit nu bij ODIDO en die heeft naar mijn weten alleen vlan300
dus IDS/IPS blijft naar mijn idee over.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Mr-D. schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:14:
[...]

volgens mij komt @mtouw78 juist van KPN af en zit nu bij ODIDO en die heeft naar mijn weten alleen vlan300
Ja dat zag ik dus denk ik ook aan IDS/IPS

• mtouw78
Intrusion Prevention staat "Off"

Mijn netwerk ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IETLLitOFgGqTEiVQiWY8Z6Oao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hjNjqwdUo9TLei4WrL1jXNdG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebvFPTbIzxc5S3kkK-EhNGkaAUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JsmaROoiakLogHX42taBR1ME.png?f=fotoalbum_large

• mtouw78
Mr-D. schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:14:
[...]

Klopt ben van KPN naar Odido gegaan en vlan300 ingesteld.

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

nexhil

BAM!

Kasper1985 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:25:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zeg je eigenlijk niet met jouw laatste regel dat juist die poorten gedropt worden?
moet je ze niet met ee nregel toestaan en daaarna een algehele drop regel maken?

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

mtouw78 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:18:
Intrusion Prevention staat "Off"

Mijn netwerk ziet er zo uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wacht even, heb je het over WIFI verbinding of Ethernet?

• mtouw78
CrankyGamerOG schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:15:
[...]

Wacht even, heb je het over WIFI verbinding of Ethernet?
Ethernet. Het AP op Kantoor is zo’n in wall met Ethernet. Hier zit mijn Mac bekabeld op aangesloten.

• Kasper1985
nexhil schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:30:
[...]

Zeg je eigenlijk niet met jouw laatste regel dat juist die poorten gedropt worden?
moet je ze niet met ee nregel toestaan en daaarna een algehele drop regel maken?
Dat klopt. Maar als het goed is zou die laatste regel nooit bereikt moeten worden. Dus als een allow regel “gehit” wordt zijn de volgende regels verder irrelevant.
Voor alle andere clients behalve deze geldt dat ze niet bij het normale LAN mogen komen.

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:45

Mr-D.

interpunctie? no hero here

nexhil schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:30:
[...]

kan je met die Cloud Gateway Ultra ook een speedtest doen?
ken het apparaat nl niet.
zoja wat doet die dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3xdjyq6nRKlbIpb8GjTeobhm1s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SHeUWMKNacYiZbKJuDwJDirY.jpg?f=user_large

en waarmee test je de snelheid, kan zijn dat KPN bv dichterbij zit dan je huidige provider.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr-D. op 28-11-2024 14:03 ]

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR
KabouterSuper schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:31:
[...]

Er is een boel uitverkocht, dus ik zou niet teveel hoop hebben dat je kunt kopen wat je wilt.
En besteld hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Nou mn Cloud Gateway Max was vanmiddag binnen, had hem best snel online, ff rommelen tussen standaard ip range 192.168.1.1 van dat ding en mijn huidige netwerk 10.0.1.1, maar ging verder prima.

Enige wat opvalt is dat ik geen site manager zie in de nieuwe versie?

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:47
flexje schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:31:
Nou mn Cloud Gateway Max was vanmiddag binnen, had hem best snel online, ff rommelen tussen standaard ip range 192.168.1.1 van dat ding en mijn huidige netwerk 10.0.1.1, maar ging verder prima.

Site Manager is volgens mij toch inloggen op https://unifi.ui.com/ en zit niet in de controller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Behoorlijk Leek schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:17:
[...]

Site Manager is volgens mij toch inloggen op https://unifi.ui.com/ en zit niet in de controller?
Op de self-hosted versie en ook op de oude UC-CK had je ook een site manager en kon je ook switchen tussen sites...net als in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Als ik thuiswerk heb ik vaak streamingradio aanstaan, heel af en toe hikt de radio 1sec en dan gaat hij weer door. Paar keer per dag. Heb nu web spotify aanstaan, hier had ik zelfde issue. Voor de rest eigenlijk nooit issues met andere zaken zoals teams calls of internet sites die niet laden. Is er iets wat ik over het hoofd zie kwa wifi settings?

Zie onder, heb destijds alle automatisch zaken uitgezet. (3x AC Lite firmware 6.2.49)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie77ez0hIpNXkxp6QSlsc9_i6B8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raUCHLa99dM1o49XEZgO4sHP.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door Harmen op 29-11-2024 10:14 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Als je met ubiquti meerdere ssid's gebruikt zoals private, guest en IOT.
Moet je dan vlans gaan gebruiken en de daarbij behorende switches aanschaffen?

met ubiquite wil ik wel vanuit de private naar IOT kunnen (zolang ik nog niet alle devices (domotica) naar IOT heb)
quests moet nergens bij kunnen alleen internet dus.
Ik ga de Lite 8 poorts switch gebruiken met de Cloud Gateway Max

Nu met mikrotik heb ik een private wifi en guest de guest zit op een ander vlan.

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 29-11-2024 13:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 12:38
SpikeHome schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:40:
Als je met ubiquti meerdere ssid's gebruikt zoals private, guest en IOT.
Moet je dan vlans gaan gebruiken en de daarbij behorende switches aanschaffen?

met ubiquite wil ik wel vanuit de private naar IOT kunnen (zolang ik nog niet alle devices (domotica) naar IOT heb)
quests moet nergens bij kunnen alleen internet dus.
Ik ga de Lite 8 poorts switch gebruiken met de Cloud Gateway Max

Nu met mikrotik heb ik een private wifi en guest de guest zit op een ander vlan.
Ik heb deze site gebruikt als leidraad, daarin worden je vragen beantwoord.
lazyadmin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
jaro431 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:51:
[...]

Ik heb deze site gebruikt als leidraad, daarin worden je vragen beantwoord.
lazyadmin
OK ook dmv vlans.
maar ondersteund de POE Lite die wel?
of is dat niet nodige omdat de router dit verwerkte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:35

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

SpikeHome schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:57:
[...]

OK ook dmv vlans.
maar ondersteund de POE Lite die wel?
of is dat niet nodige omdat de router dit verwerkte?
Alle unifi switches ondersteunen VLANs voor zover ik weet.
En dat zorgt dus voor segregatie van verkeer op de switch.
Routering van het ene naar het andere VLAN wordt normaliter gedaan door de gateway (de router).
Alleen layer 3 switches kunnen ook VLAN routering doen, maar dan wordt de gateway/firewall wel omzeild. Dat wil je dus eigenlijk niet, of slechts in uitzonderlijke gevallen wanneer je toch any-any verkeer tussen die VLANs wil hebben.
Ik heb zelf diverse tp-link en netgear switches met VLAN ondersteuning gebruikt icm Unifi routers.
Geen geïntegreerd beheer, maar het werkt wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@jaro431 en @MarcelG

Tnx voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
flexje schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:31:

Site manager is toch enkel voor cloudkey en self hosted? Apparaten met de network app op het apparaat, anders dan de cloudkey zijn altijd al single site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tonne schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:42:
[...]

Site manager is toch enkel voor cloudkey en self hosted? Apparaten met de network app op het apparaat, anders dan de cloudkey zijn altijd al single site.
Ik heb gewoon site manager met udmp en cgu.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Tylen schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:54:
[...]

Ik heb gewoon site manager met udmp en cgu.
Wat bedoel je dan met site manager? Want ik ken dat van unifi.ui.com
Maar niet lokaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:32
Ook al een mail gestuurd naar Freedom maar toch ook even hier checken.

Ivm de verhoogde Fritzbox huur maar een Ubiquiti UDM-SE aangeschaft die toch al op de lijst stond.

Hoe sluit ik de fiber het beste aan op de UDM?
Welke SFP of mediaconverter?

Gaat om een AON fiber. Oud Cambrium nu Fiber Operator.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Csotranme schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 03:51:
Ook al een mail gestuurd naar Freedom maar toch ook even hier checken.

Ivm de verhoogde Fritzbox huur maar een Ubiquiti UDM-SE aangeschaft die toch al op de lijst stond.

Hoe sluit ik de fiber het beste aan op de UDM?
Welke SFP of mediaconverter?

Gaat om een AON fiber. Oud Cambrium nu Fiber Operator.
Ik weet niet of je daar slim aan doet, wat is je internet snelheid? De nieuwe witte (niet 19inch) router lijn heeft tegenwoordig PPPoE hardware offloading. Je hebt met de UDM-SE een prachtig vormgegeven 19 inch apparaat maar met een oude soc en geen hardwareondersteuning, die chip zit er gewoonweg niet in. Hij zal met moeite 1,3Gbps gaan halen is mijn inschatting, je kan die snelheden allemaal wel op zoeken op community.ui.com

Als ik nu een PPPoE internet lijn zou hebben dan had ik voor een UCG-Max gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Tonne schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:03:
[...]

Wat bedoel je dan met site manager? Want ik ken dat van unifi.ui.com
Maar niet lokaal
+
Tonne schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:42:
[...]

Nu praat je jezelf een beetje tegen. :) Maar met site manager zie je alle sites die je beheerd onder je account (hence the name “site manager”)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWt-HYScj05MNagAfpyW5VLGd1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8UQ7OpEgEQx3dVr91qgun6C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Tylen schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:38:
[...]

+

[...]

Nu praat je jezelf een beetje tegen. :) Maar met site manager zie je alle sites die je beheerd onder je account (hence the name “site manager”)

[Afbeelding]
En deze optie zie ik niet meer terug of ik ben scheel aan het worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:17

BiG-GuY

flexje schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:01:
[...]

Heb deze optie altijd enkel gezien via https://unifi.ui.com . Maar heb al een tijd geen controller gebruikt die niet geïntegreerd is in de Gateway zelf. Dus weet niet meer hoe het eruit zag met UCK-G2+.

Aangezien een geïntegreerde controller single site is, heeft het ook niet echt nut om dat te hebben lokaal.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

flexje schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:01:
[...]

In de unifi app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1NO3uBuafIeP-lqnHem5QirVRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5AxRoP0nNToin2DbYJAvMyF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Klopt, in de app zie ik het wel maar niet in de controller zelf (UCG Max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

flexje schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:04:
[...]

Klopt, in de app zie ik het wel maar niet in de controller zelf (UCG Max).
Ja dat is toch logisch. Dan zit je in de controller zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Tylen schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:37:
[...]

Ja dat is toch logisch. Dan zit je in de controller zelf.
Snap ik, je moet toch ook gewoon kunnen switchen tussen controllers/sites. Voorheen kon je ook multi-site aanzetten. Maarja laat maar gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

flexje schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:52:
[...]

Snap ik, je moet toch ook gewoon kunnen switchen tussen controllers/sites. Voorheen kon je ook multi-site aanzetten. Maarja laat maar gaan
Dat kan ook, maar niet vanuit de site zelf. Opzich logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiser90
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-09 16:33
Iemand hier ervaring mee, ik probeer men nieuwe cloud gateway ultra in te stellen direct via de glasvezel box. Nu krijg ik de volgende melding op de setup pagina.

Ik heb hiervoor een unifi express gehad en die kon ik zonder problemen direct aan sluiten op de glasvezel box.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbtttqut1zSTux-qZ420Bb_jJ98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oee1bkw9tblwTZ70YTLs1JL3.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo EX30 SMER

Pagina: 1 ... 291 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.