BiG-GuY schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:57:
[...]
Klopt, de SFP+ poort kan ook op 1Gbps draaien.
Het ging erom dat LACP op verschillende interface snelheden niet veel zin heeft, omdat je dan gelimiteerd wordt tot de laagste snelheid van de poorten.
Ze hebben momenteel nog geen LACP ondersteuning ingebouwd in de software van de UNAS Pro. Of dat later nog komt is niet bekend. De fysieke hardware is grotendeels gelijk aan de UNVR Pro en die heeft het ook niet, voor zover ik kan vinden.
Over het algemeen heb je meer aan een 10Gbps link dan 2x1Gbps link.
Oke, duidelijk. Thanks!
Ik heb een USW Pro Max 16 PoE besteld, die komt eraan (was los van de NAS sowieso de bedoeling).
Die heeft wel een 10GB uplink, daarbij ook nog 4 poorten op 2.5GB waarop m'n NUC komt te draaien.
Ik loop namelijk tegen een dingetje aan momenteel, zal het proberen te schetsen..
Situatie voorheen:
NUC met Proxmox, Plex LXC, 1GB ethernet waaraan een 2-tal USB3.1 HDD's hingen.
Dit heeft een jaar zonder enig probleem gedraaid, performance was prima. 4k HDR films met hoge bitrate afspelen, meerdere andere streams tegelijkterijd, downloaden en verplaatsen naar de disks kon allemaal tegelijk zonder problemen.
Nieuwe situatie:
NUC met Proxmox, Plex LXC, 1GB ethernet, maar nu worden de bestanden via een 1GB verbinding weggeschreven op de NAS (NFS, 3x 16TB in RAID5). Als ik nu een 4k HDR film afspeel, download en bestanden er naar toe plaatst, dan begint de stream te bufferen. Alles loopt nu over die zelfde 1GB verbinding heen, waarbij ik van te voren leunde op de USB3.1 verbinding van de externe HDD's.
Ik probeer uit te vogelen of de 1GB verbinding de bottleneck is, of een IO limitatie m.b.t. de RAID5 in m'n NAS.
Ik zelf verwacht dat ik nu tegen de limiet van 1GB aanloop, gezien ik voorheen een losse HDD gebruikt heb (dan wel met een USB3.1 verbinding) en toen niet tegen problemen aanliep. Performance van een RAID5 met 3 schijven zal theoretisch hoger moeten liggen dan een losse HDD.
Edit: Afspelen zonder de download en verplaats acties gaat overigens vlekkeloos.
[
Voor 5% gewijzigd door
Rck010 op 19-11-2024 18:00
]