[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 289 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:26
Er is een UCG-Ultra naar me onderweg. Heb wel tussen de Ultra en de Max gewijfeld. De afweging om voor de Ultra te kiezen, was vooral:

- Mijn internet verbinding is 'slechts' 1 Gbit/s.
- Ik gebruik geen Protect etc.en heb ook geen plannen om dat te gaan gebruiken.
- Prijs.

Draai de controller nu in Docker op een Pi 4, en heb een andere Pi 4 met Wireguard draaien. Die speel ik hier beide mee vrij.

Ik kan alleen nergens vinden wat de switching capacity is van de UCG-Ultra. Ik heb op dit moment m'n router aangesloten op een USW-Pro-Max-16 en daarop nog een USW-Lite-8-PoE. Ik twijfel of ik deze opstelling zo laat, of beide switches op de UCG-Ultra aan ga sluiten. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:54

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

stormfly schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:16:
[...]

Even beta profiel vinkje zetten in je account. De test is gedaan met een UCG-Max en die heeft volgens mij de IPQ5322
Dit geldt ook voor de UXG Max, in elk geval voor eentje van Q2 2024:
code:
1
2
3
[  0.000000] Booting Linux on physical CPU 0x0000000000 [0x51af8014]
[  0.000000] Linux version 5.4.213-ui-ipq5322 (bdd@builder) (gcc version 10.2.1 20210110 (Debian 10.2.1-6)) #5.4.213 SMP PREEMPT Mon Jun 10 23:12:08 CST 2024
[  0.000000] Machine model: Qualcomm Technologies, Inc. IPQ5322

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelG op 01-11-2024 12:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:38:
https://community.ui.com/...3d-4e97-93ac-69eecd9ab3ab

Het lijkt erop dat sinds 4.1.2 er PPPoE hardware offloading is geïmplementeerd 🥰
Goed nieuws.. nu de UDM SE nog... !

Ik haal wel de volledige 1000/1000 van mijn verbinding, maar de CPU heeft het wel zwaar, zie liever dat ze dit dus ook hier implementeren. Zeker ik nu overweeg om te gaan overstappen van Google Nest -> Unify Protect + camera's.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/07/08/image.md.png
stormfly schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:39:
[...]

Zie mijn vorige bericht, ik denk niet dat het naar de oudere 19inch modellen komt. Die hebben de IPQ5322 chip niet. Of zie jij in de boot log wel vermeldingen ervan?
Laten we hopen dat ze het toch mogelijk gaan maken. Deze chip zit idd niet in de UDM SE.

[ Voor 52% gewijzigd door Workaholic op 01-11-2024 14:52 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Workaholic schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:28:
[...]

Ik haal wel de volledige 1000/1000 van mijn verbinding, maar de CPU heeft het wel zwaar, zie liever dat ze dit dus ook hier implementeren. Zeker ik nu overweeg om te gaan overstappen van Google Nest -> Unify Protect + camera's.

[Afbeelding]
Zie mijn vorige bericht, ik denk niet dat het naar de oudere 19inch modellen komt. Die hebben de IPQ5322 chip niet. Of zie jij in de boot log wel vermeldingen ervan?

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 01-11-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Even een aparte post, zijn er hier tweakers met de UDM SE die ook de NVR functie gebruiken samen met PPPoe? Liefst met 4K camera's? Hoe is de CPU load met de mixed workloads?

Ik overweeg over te stappen van google nest wifi only camera's (6 stuks + nest deurbel) naar Ubiquiti. Ik ben zelf niet zo van een "all in one" aanpak voor alles in de UDM se (dus liever aparte NVR) maar ergens is het ook zonde om UDM SE niet volledig te benutten.

Als tweaker blijft het natuurlijk ook leuk om nog een device te installeren in je 19" rack :D. Speel zelfs met de gedachte om de EFG aan te schaffen en de UDM SE te verkopen. Future proofing en V&A technisch verkoopt Unify relatief eenvoudig zonder teveel afschrijving O-) ..

[ Voor 10% gewijzigd door Workaholic op 01-11-2024 14:57 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:37
Vraagje bestellen jullie de apparatuur gewoon bij de ui shop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelG
  • Laatst online: 10:54

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

SpikeHome schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:55:
Nieuw spul koop ik gewoon bij de UI shop. Wordt naar mijn ervaring erg snel geleverd, en de prijzen zijn meestal lager dan bij de lokale resellers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:34
Als mijn lokale reseller het op voorraad heeft bestel ik daar. Anders inderdaad de UI shop.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 10:15
Workaholic schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:28:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Laten we hopen dat ze het toch mogelijk gaan maken. Deze chip zit idd niet in de UDM SE.
Ik heb toch anders net 10% CPU gebruik constant met de UDM SE en een PPPOE verbinding (Odido Zakelijk). Dus lijkt me prima te werken toch? Draai wel met 4.1.5 firmware.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-09 22:55
Ik probeer een G5 Bullet-camera aan te sluiten op de Switch Lite 8 PoE.

Ik krijg een STP-blokkadefout op de port wanneer ik via Ethernet verbind.

De Switch Lite 8 PoE in de schuur is aangesloten/verbonden met een CAT6a kabel op een US-8-60W switch in huis en vervolgens op het Ziggo modem (router mode).
Schets: Ziggo Connectbox > 8 poort-Lite switch > 8-poort-switch > G5 Bullet.

Een tweede G5 Bullet Pro die via UTP op de US-8-60W zit aangesloten werkt wel en geeft geen STP port block.

Is er ergens een instelling die ik mis om de camera aan te sluiten zonder een lus in het netwerk te creëren? Na mij weten is deze er niet want G5 pro kan alleen middels UTP worden aangesloten en heeft geen wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Stp uitzetten op die poort.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:35
Samplex schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:55:
Ik probeer een G5 Bullet-camera aan te sluiten op de Switch Lite 8 PoE.

Ik krijg een STP-blokkadefout op de port wanneer ik via Ethernet verbind.

De Switch Lite 8 PoE in de schuur is aangesloten/verbonden met een CAT6a kabel op een US-8-60W switch in huis en vervolgens op het Ziggo modem (router mode).
Schets: Ziggo Connectbox > 8 poort-Lite switch > 8-poort-switch > G5 Bullet.

Een tweede G5 Bullet Pro die via UTP op de US-8-60W zit aangesloten werkt wel en geeft geen STP port block.

Is er ergens een instelling die ik mis om de camera aan te sluiten zonder een lus in het netwerk te creëren? Na mij weten is deze er niet want G5 pro kan alleen middels UTP worden aangesloten en heeft geen wifi.
Heb je je stp instellingen wel goed staan? Verste switch hoogste getal.

En heb je RSTP of STP aan staan? Bij STP duurt het even voordat de blokkade automatisch verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als je STP/rSTP ((rapid) Spanning Tree Protocol) block's in je netwerk ervaart dan is dat meestal te wijten aan verkeerd opgestelde Vlan trunks (Native / Tagged pér switchpoort) waardoor er voor een end-device meerdere routes gelijktijdig mogelijk zijn binnen je LAN / netwerk.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Ik heb geen spannende vlans bij mijn ouders, gewoon een plaat netwerk, spanning tree al uitgezet op de port van de camera.

Hoe het werkt is via een PoE AF injector, dan werkt het gewoon. Dus de G5 Bullet direct in Lite switch is een no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Samplex schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:05:
Ik heb geen spannende vlans bij mijn ouders, gewoon een plaat netwerk, spanning tree al uitgezet op de port van de camera.

Hoe het werkt is via een PoE AF injector, dan werkt het gewoon. Dus de G5 Bullet direct in Lite switch is een no go.
Heb je toevallig ook nog ergens WiFi AP's aan dat zelfde 'platte' netwerk hangen waardoor er alsnog een 'loopje' gemaakt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:03

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Of cameras die zowel via WiFi als bekabeld zijn verbonden?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
tcviper schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:38:
[...]

Ik heb toch anders net 10% CPU gebruik constant met de UDM SE en een PPPOE verbinding (Odido Zakelijk). Dus lijkt me prima te werken toch? Draai wel met 4.1.5 firmware.
Dat lijkt zo - doe maar is htop ipv top/GUI bij een volledige belasting van je 1G lijn

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 02-11-2024 19:36 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:26
Gisteren de Cloud Gateway Ultra binnen gekregen. Configuratie helemaal opnieuw gedaan omdat de Network Application die ik in Docker had draaien nieuwe was dan die op de Cloud Gateway Ultra. Meteen er maar voor gekozen om een apart VLAN voor het management van de Unifi apparaten los te laten en gewoon Default te gebruiken. Wat het adopten een stuk eenvoudiger maakte.

Komend van OpenWrt vind ik de keuze dat standaard al het inter VLAN verkeer wordt toegestaan en alle VLANs management mogen doen 'bijzonder'. Vandaag de boel maar even op orde brengen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Will_M schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:09:
[...]

Heb je toevallig ook nog ergens WiFi AP's aan dat zelfde 'platte' netwerk hangen waardoor er alsnog een 'loopje' gemaakt kan worden?
Ja hangen aan beide switches in de schuur en binnen een AP.
DukeBox schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:14:
^ Of cameras die zowel via WiFi als bekabeld zijn verbonden?
Nee, G5 bullets hebben geen wifi ondersteuning dus alleen via UTP aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:17
Is het standaard dat bij het aanmaken van een Wireguard server op de UDM Pro dat de clients bij alle vlans kunnen terwijl inter-vlan blocking wel aan staat op lan in op RFC1918?

En kan ik dit oplossen door een firewall regel aan te maken als onderstaande en daarboven een allow regel aan te maken voor een bepaalde service/ip die ik wil toestaan?
LAN OUT, DROP, source: wireguard network, destination: RFC1918 group

Hoe hanteren jullie dit? laten jullie alle vlans toe vanaf het wireguard netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Laatst online: 09:06

Het lijkt erop dat sinds 4.1.2 er PPPoE hardware offloading is geïmplementeerd 🥰
Hoop dat iemand in dit topic het met een KPN lijntje het kan testen, zou fijn zijn als deze chipset 1gig up en down goed aan kan.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-09 23:03
The Druid schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:59:
[...]

Hoop dat iemand in dit topic het met een KPN lijntje het kan testen, zou fijn zijn als deze chipset 1gig up en down goed aan kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7dZnPgbls8BrOPwweZ8kLr9kWU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UKZfTjwN7UrrbjadTEqvv3Yp.png?f=user_large

Cloud Gateway Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Laatst online: 09:12
CPU usage? IPS/IDS aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
stormfly schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:50:
[...]

Kijk eens met top/htop wat de drukke processen zijn?

code:
1
lsmod | grep pppoe
Dit geeft als resultaat: pppoe 24576 2
CPU is tussen 5-10%
Memory op 35%
DPI staat aan.
IPS/IDS uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Laatst online: 09:06
Cloud_VII schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:04:
[...]

CPU is tussen 5-10%
Memory op 35%
DPI staat aan.
IPS/IDS uit
Nice, bedankt voor het testen!

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cloud_VII schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:04:
[...]

Het gaat vooral om de tekst er achter beginnend met QCA.

chatGPT:
De output van het lsmod | grep pppoe commando kan laten zien of de IPQ5322 chipset gebruik maakt van PPPoE hardware offloading. Dit wordt geïllustreerd door de vermelding van modules zoals qca_nss_ppe_pppoe_mgr en pppoe, waarbij qca_nss_ppe_pppoe_mgr specifiek een Qualcomm Atheros (QCA) module is die de PPPoE offloading beheert.

Hier is een korte uitleg van de relevante modules:

qca_nss_ppe_pppoe_mgr: Deze module beheert PPPoE offloading via de QCA NSS (Network Subsystem) PPE (Packet Processing Engine), wat wijst op hardware offloading.

pppoe: Deze module ondersteunt PPP over Ethernet.

[ Voor 59% gewijzigd door stormfly op 04-11-2024 13:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-09 08:41

Ook voor de UCG-Ultra/Max lijkt er verbetering te zijn vanaf 4.1.5 met PPPOE en IDS/IPS:

https://community.ui.com/...e6-4be9-98bb-fe6134f229e0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
stormfly schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:22:
[...]

Het gaat vooral om de tekst er achter beginnend met QCA.

chatGPT:
De output van het lsmod | grep pppoe commando kan laten zien of de IPQ5322 chipset gebruik maakt van PPPoE hardware offloading. Dit wordt geïllustreerd door de vermelding van modules zoals qca_nss_ppe_pppoe_mgr en pppoe, waarbij qca_nss_ppe_pppoe_mgr specifiek een Qualcomm Atheros (QCA) module is die de PPPoE offloading beheert.

Hier is een korte uitleg van de relevante modules:

qca_nss_ppe_pppoe_mgr: Deze module beheert PPPoE offloading via de QCA NSS (Network Subsystem) PPE (Packet Processing Engine), wat wijst op hardware offloading.

pppoe: Deze module ondersteunt PPP over Ethernet.
Meer output geeft de UCG Ultra niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Samplex schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:47:
[...]

Ja hangen aan beide switches in de schuur en binnen een AP.

[...]

Nee, G5 bullets hebben geen wifi ondersteuning dus alleen via UTP aangesloten
Dan toch maar even kijken of je toevallig / per-ongeluk ergens de 'Wireless Uplink' aan hebt gezet terwijl je dit eigenlijk niet nodig hebt als je al je AP's ook al via een kabel van PoE én IP aan het voorzien bent.

ZIt in de huidige network controller onder: Settings -> System -> Advanced -> Wireless Connectivity. Beide vinkjes zou je in jouw geval daar in pricipe gewoon UIT kunnen laten staan maar het gaat in deze dus over 'Wireless Meshing'.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-11-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wolffe schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:59:
[...]

Ook voor de UCG-Ultra/Max lijkt er verbetering te zijn vanaf 4.1.5 met PPPOE en IDS/IPS:

https://community.ui.com/...e6-4be9-98bb-fe6134f229e0
Nice! Als KPN dan dit jaar met een leuke Black Friday deal komt, dan ben ik om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kort vraagje, wie heeft zijn UXG lite gevoed via usb vanaf een Ziggo modem (UBC1318ZG)? Modem hangt achter het gordijn in de woonkamer, zou de setup graag versimpelen. :)

@jadjong Heb in de specs gelezen dat het om een usb 3.0 poort gaat, theoretisch zou hij dan 4.5Watt kunnen leveren. Dacht de UXG max 3.8W trekt.

[ Voor 30% gewijzigd door Harmen op 05-11-2024 09:30 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Modem geeft 5V/500mA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Harmen schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:24:
Kort vraagje, wie heeft zijn UXG lite gevoed via usb vanaf een Ziggo modem (UBC1318ZG)? Modem hangt achter het gordijn in de woonkamer, zou de setup graag versimpelen. :)

@jadjong Heb in de specs gelezen dat het om een usb 3.0 poort gaat, theoretisch zou hij dan 4.5Watt kunnen leveren. Dacht de UXG max 3.8W trekt.
UXG-Max adapter is 15 watt, dat heeft hij nodig voor de piekbelasting tijdens booten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@stormfly Thanks, lees in de officiele specs dat hij 15W nodig heeft. Dan plaats ik hem in het tv meubel bovenop de switch. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Harmen op 05-11-2024 09:40 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
GioStyle schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:06:
[...]

Nice! Als KPN dan dit jaar met een leuke Black Friday deal komt, dan ben ik om!
begrijp ik hieruit dat ik die niet met een kpn verbinding de Max of Ulta kan gebruiken?

Sta op het punt om alles te bestellen (zit nu op Mikrotik nog).
Dus cloud router, switches en ap's.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-09 08:41
SpikeHome schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:18:
[...]

begrijp ik hieruit dat ik die niet met een kpn verbinding de Max of Ulta kan gebruiken?

Sta op het punt om alles te bestellen (zit nu op Mikrotik nog).
Dus cloud router, switches en ap's.
Nee, je kan de UCG-Ultra/Max gewoon gebruiken met een KPN glasvezel verbinding. Enige is dat KPN voor glasvezel PPPOE gebruikt, waarmee de UCG-Ultra/Max nu niet de volle gigabit snelheid haalt wanneer je IDS/IPS ingeschakeld hebt. Dit lijkt te gaan verbeteren vanaf firmwareversie 4.1.5, maar dat is nu nog een Early Access versie. Zal wellicht nog even duren voordat die wordt uitgerold.

[ Voor 0% gewijzigd door Wolffe op 05-11-2024 12:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:17
Wolffe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:58:
[...]

Nee, je kan de UCG-Ultra/Max gewoon gebruiken met een KPN glasvezel verbinding. Enige is dat KPN voor glasvezel PPPOE gebruikt, waarmee de UCG-Ultra/Max nu niet de volle gigabit snelheid haalt wanneer je IDS/IPS ingeschakeld hebt. Dit lijkt te gaan verbeteren vanaf firmwareversie 4.1.5, maar dat is nu nog een Early Access versie. Zal wellicht nog even duren voordat die wordt uitgerold.
En de mtu is toch ook nog steeds niet aan te passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlAgPJF1j9JAXX4Jb4N_jwOr0Ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mdai0ssdi1A1o12QMDPxELEm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
qwasd schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:30:
[...]

En de mtu is toch ook nog steeds niet aan te passen?

[Afbeelding]
Ik heb liever dat ze de native IGMP proxy aanpassen voor KPN dmv twee VLANs aan de WAN zijde. Dan dat ze tijd besteden aan "probleem" van MTU, je merkt daar tijdens dagelijks gebruik weinig van. Ben met je eens dat het fijner zou zijn als ze 1500 zouden ondersteunen, maar als ik moet kiezen heb ik meer plezier van een goed werkende IGMP proxy.

Om een referentie kader te geven: de mensen zitten de hele dag op hun mobiel te koekeloeren en speedtesten het hele Odido netwerk vacuüm met unlimited data:

Odido 4G MTU 1450 MSS 1410
Vodafone 5G MTU 1340 MSS 1300

[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 05-11-2024 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
* nero355 deed voor de grap effe een stukje teruglezen en zag het volgende :
Gizz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:27:
Worst-case haal ik mijn Netgear R7000 uit 2013 weer tevoorschijn.
Die gaf met precies dezelfde 2.4Ghz-clients 0 problemen.

Wel een bizarre situatie dat die oude meuk een dergelijk 'groot' 2.4Ghz IoT-netwerk geen probleem vond en mijn supertoffe nieuwe Unifi-spul wel.
Dat mag dan wel zo zijn, maar de R7000 is echt meerdere keren gesloopt door slechte firmwares vanuit Netgear en is ondertussen EOL qua support voor zover ik weet dus ik zou daar alleen wat mee doen als je betrouwbaar OpenWRT of zo kan draaien zonder de Offloading Features van de SoC te verliezen !!! B)
jimmy87 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:38:
Ik doe gewoon helemaal niks met STP O-)
Al meer issues mee gezien dan dat het me wat opgeleverd heeft. |:(
Hier is alles netjes RSTP-ed ondanks dat de In Wall modellen er niks mee kunnen doen :*)

Gewoon... Omdat het kan !!! :Y)
pagani schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:25:
Mijn Synology NAS sluit zich braaf af als de UPS hem van stroom gaat voorzien langer dan een paar minuten.

Heeft iemand ervaring met een slimme oplossing om ook de Dream Machine SE zich netjes te laten afsluiten? Iets van een API call uit Home assistant of iets dergelijks?
Ubiquiti heeft daar toch speciale kabels en aansluitingen voor tegenwoordig :?

Zou zweren dat ik ooit iets met groene poortjes/aansluitingen heb gezien...
graafas schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:05:
Zie op alle drie de switches dat ik behoorlijk veel RX drops heb op alle poorten.
Voorheen was dit niet zo.

Heb op verschillende poorten al een ander nieuwe ethernetkabel geplaatst, zonder dat dit helpt. 1 US-8 60W gedowngrade naar versie 6.2.14. De andere twee zitten op 7.1.26.

Wie o wie kan mij misschien hiermee helpen om het euvel op te sporen.
Ik weet niet meer of dergelijke problemen ook voorkwamen bij het gebruik van Shielded UTP kabels in het verleden, maar je hebt grote kans dat je US-8-150 Watt PoE+ het in ieder geval NIET leuk vindt net als de grote zus daarvan die ik heb : US-16-150 Watt PoE+ ;)

Dus kijk daar eens voor de grap naar... #Gokje :$ O-)
Harmen schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:39:
Alle dns (53/853) verkeer, zoals hardcoded Google dns blocken en enkel dns naar Adguard toestaan.
DukeBox schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:41:
Dat is gewoon een basic firewall rule, geen proleem in een unifi router/firewall.
Het heeft anders wel 10+ jaar geduurd totdat die optie in de UniFi Controller kwam :') _O- :+
pitchdown schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:22:
Ik hier hier 3 x unifi AC PRO 7.

1 van deze accespoints knippert het led WEL bij het opstarten, maar na startup is de LED uit.
In de configuratie van het AP staat netjes ingesteld dat het LED wel aan moet staan.

Iemand die hier een oplossing voor weet?
Misschien is de LED gewoon kapot, want dat gebeurt ook nog weleens, zowel bij Accesspoints als de PoE Injectors ;)
gerwim schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:32:
Ik ben aan het kijken naar een alternatief voor mijn pfSense machine. Huidige alternatieven zijn Mikrotik en Unifi (i.c.m. Unifi Cloud Gateway Ultra).

Is er een optie om een reverse proxy te installeren op een Unifi router?
IMHO is dat achteruitgang : DIY Router of een MikroTik Router staan wat mij betreft op #1 en #2 qua keuze ruim boven de Ubiquiti UniFi Routers ;)

* nero355 heeft nu een weekje of zo een TopTon kastje met OPNsense draaien en dat is echt serieus een verademing vergeleken met klooien in de UniFi Controller en allerlei instellingen/gegevens missen of raar in te moeten stellen :Y) 8) :*) _O_ <3 d:)b
Llopigat schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:00:
Als je voelt hoe ongans heet die USG wordt... :/ Daar worden echt flink wat wattjes in verbruikt.
Het is maar 12V x 1A hoor dus zoveel is dat nou ook weer niet :P

Elke passief gekoeld apparaat wordt nou eenmaal al gauw een graadje of 50 en daar is niks mis mee !!!
Voor wat het waard is :

Alle UniFi meuk heb ik ooit bij MeGekko besteld en toen de adapter van mijn USG 3P was overleden ruim buiten de garantie stuurden ze een bigass Lite-On adapter die wel 3 van die dingen tegelijk kan voeden !! :*) _O_ O+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

nero355 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:08:
Dat mag dan wel zo zijn, maar de R7000 is echt meerdere keren gesloopt door slechte firmwares vanuit Netgear en is ondertussen EOL qua support voor zover ik weet dus ik zou daar alleen wat mee doen als je betrouwbaar OpenWRT of zo kan draaien zonder de Offloading Features van de SoC te verliezen !!! B)
Ik heb er jaren heel tevreden FreshTomato op gedraaid. De oorspronkelijke firmware was inderdaad slecht, maar voor mij dus niet echt relevant :)

Een van de nadelen van Ubiquiti waardoor ik best huiverig was om over te stappen: geheel afhankelijk van de firmware die de fabrikant uitgeeft. En die brak kan zijn, of dat ze stoppen met het updaten van nieuwe firmware. Met de brakke firmware heb ik nu al binnen een paar maanden ervaring, dus dat is enigszins teleurstellend te noemen :')

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 05-11-2024 20:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gizz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:17:
Een van de nadelen van Ubiquiti waardoor ik best huiverig was om over te stappen: geheel afhankelijk van de firmware die de fabrikant uitgeeft. En die brak kan zijn, of dat ze stoppen met het updaten van nieuwe firmware. Met de brakke firmware heb ik nu al binnen een paar maanden ervaring, dus dat is enigszins teleurstellend te noemen :')
Verschillende modellen UAPs worden ook ondersteund door OpenWRT. Alleen zou ik ze persoonlijk niet kopen om er OpenWRT op te zetten. Qua hardware is het immers niet perse heel spectaculair. UI koop je voor de controller en het totaaloverzicht etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:53:
[...]

Verschillende modellen UAPs worden ook ondersteund door OpenWRT. Alleen zou ik ze persoonlijk niet kopen om er OpenWRT op te zetten. Qua hardware is het immers niet perse heel spectaculair. UI koop je voor de controller en het totaaloverzicht etc.
Én IMHO zijn er, qua SDN (Software Defined Networking | SD-LAN / SD-WAN) andere mogelijkheden (lees: betere én vaak véél duurdere?) merken te vinden op de markt. Het probleem zit 'm meer in de hoeveelheid Euro's welke je er als simpele particulier of MKB'er aan uit wenst te (kunnen?) gaan geven.

Ik denk persoonlijk dat Ubiquiti met de Unifi lijn het wat dat aangaande niet eens zo heel slecht doet,overigens.

(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
* nero355 deed voor de grap effe een stukje teruglezen en zag het volgende :
Het is maar 12V x 1A hoor dus zoveel is dat nou ook weer niet :P
Elke passief gekoeld apparaat wordt nou eenmaal al gauw een graadje of 50 en daar is niks mis mee !!!
Ja maar de behuizing niet :)

Ik denk dat die 12Vx1A ook een beetje te krap gedimensioneerd is, en dat hij daardoor steeds kapot gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Will_M schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:08:
[...]

Én IMHO zijn er, qua SDN (Software Defined Networking | SD-LAN / SD-WAN) mogelijkheden andere (lees: betere én vaak véél duurdere?) merken te vinden op de markt. Het probleem zit 'm meer in de hoeveelheid Euro's welke je er als simpele particulier of MKB'er aan uit wenst te (kunnen?) gaan geven.
Uiteraard. Er zijn meer opties op dat vlak. Maar de Ciscos en Arubas zullen vaak iets te duur zijn voor thuisgebruik. Enige echte concurrent daar zal TP-Link Omada zijn. Die al san niet initieel de boel van UI hebben ingekocht (exact dezelfde controller als toen de "oude" major UI controller en hardware was ook exact hetzelfde met alleen een ander logo op de behuizing?).
Ik denk persoonlijk dat Ubiquiti met de Unifi lijn het wat dat aangaande niet eens zo heel slecht doet,overigens.
Ik denk in ieder geval dat er genoeg (netwerk) leken zijn die UI spul willen / moeten hebben omdat ze er van gehoord hebben. Terwijl dat bij de Ciscos, Arubas, HPEs, ... toch veel minder zal zijn. En ook vaak genoeg waar een bedraad mesh setje ook zou voldoen. Het probleem zit/zat meer aan de bovenkant waar ze geen serieuze features hadden (geen SNAT/DNAT, custom routing rules, ...). Maar daar hebben ze afgelopen jaar ook stappen gezet op software en hardware vlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Ik kan hier op m'n UDM-SE tegenwoordig met BGP gaan werken..... WTF moet ik hier thuis met BGP ín m'n eigen woning achter een NAT adres van m'n provider :P

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 05-11-2024 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 07:56
Will_M schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:27:
Ik kan hier op m'n UDM-SE tegenwoordig met BGP gaan werken..... WTF moet ik hier thuis met BGP ín m'n eigen woning achter een NAT adres van m'n provider :P
Voor als je zoiets neemt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RobertMe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:53:
[...]

Verschillende modellen UAPs worden ook ondersteund door OpenWRT.
Dat is waar, maar dat is natuurlijk wel relatief oud spul. Negen jaar geleden gelanceerd en wifi 6 als 'hoogtepunt' denk ik? De AC Pro en AC Lite, dat soort dingen.

Dat vond ik ook wat overdreven om in 2024 naar over te stappen, vanaf mijn wifi 5 routertje uit 2013. Ik heb gewoon heel erg gehoopt en erop gegokt dat ze ondertussen hun firmware strak op orde hebben, na problemen in het verleden. Maar voor hoop koop je niet zo veel :P

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 06-11-2024 13:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:25:
[...]

Ik denk in ieder geval dat er genoeg (netwerk) leken zijn die UI spul willen / moeten hebben omdat ze er van gehoord hebben. Terwijl dat bij de Ciscos, Arubas, HPEs, ... toch veel minder zal zijn.
Ik denk dat het er best veel zijn, maar om nu ter waarde van een dubbele hypotheek wat spulletjes aan te schaffen (Cisco ACI) en die qua stroomverbruik gelijk staan aan een middelgrote wietplantage gaat velen te ver denk ik :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kan je lekker knutselen met je lab :9

[ Voor 47% gewijzigd door ed1703 op 06-11-2024 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
ed1703 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:00:
[...]

Ik denk dat het er best veel zijn, maar om nu ter waarde van een dubbele hypotheek wat spulletjes aan te schaffen (Cisco ACI) en die qua stroomverbruik gelijk staan aan een middelgrote wietplantage gaat velen te ver denk ik :X
Hier Sophos XGS 126 (HA). De hardware kosten vallen nog wel mee. Maar de licenties zijn best prijzig.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik snap heel goed dat je voor Unifi routers kiest omdat het lekker integreert in 1 interface maar persoonlijk vond ik de Edgerouter reeks een stuk prettiger werken dan "gehack" in de json bestanden. Dat gehack is gelukkig wel minder geworden ;)

Maar als de integratie niet super belangrijk voor je is maar je wilt wel een betaalbare zeer geavenceerde firewall dan kan ik Mikrotik zeker aanraden. Fantastisch spul helemaal voor het geld.
Tegeljk kan ik voor de wifi (behalve point to point) mikrotik dan weer niet aanraden.

Een mikrotik icm unifi accesspoints is een leuke combinatie

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-09 09:42
Ik ben al een aantal jaar in het bezit van een uitvoering: Ubiquiti EdgeRouter X en een uitvoering: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack).

Ondertussen is het een en ander uitgekomen zoals de uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ en de uitvoering: Ubiquiti UniFi Express

Binnenkort verhuis ik naar mijn nieuwbouw appartement van 81 m2 en ik zat te denken om de hardware te vernieuwen. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Huidige setup gebruiken of upgraden naar de UniFi Express en/of UniFi U6 Lite/+/Pro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pl0xs schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:59:
Ik ben al een aantal jaar in het bezit van een uitvoering: Ubiquiti EdgeRouter X en een uitvoering: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack).

Ondertussen is het een en ander uitgekomen zoals de uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ en de uitvoering: Ubiquiti UniFi Express

Binnenkort verhuis ik naar mijn nieuwbouw appartement van 81 m2 en ik zat te denken om de hardware te vernieuwen. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Huidige setup gebruiken of upgraden naar de UniFi Express en/of UniFi U6 Lite/+/Pro?
Ik zou sowieso geen Express kopen. Dat is een nogal heel erg vreemde één in de byte. UCG is logischer, en anders een UXG (maar dan moet je dus de controller ergens anders op hebben).

Óf je moet echt voldoende hebben aan alleen de UX en een hekel hebben tegen apparaten bedraad aansluiten én geen extra wifi APs nodig hebben (en dus voldoende hebben aan de wifi in de UX).

En of je moet vervangen of bestaande meenemen is natuurlijk aan jou. Vind je het nodig om ze te vervangen dan lekker doen, vind je het niet nodig dan het bestaande meenemen. Het is geen EOL apparatuur die je moet vervangen of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 16:40

[...]

IMHO is dat achteruitgang : DIY Router of een MikroTik Router staan wat mij betreft op #1 en #2 qua keuze ruim boven de Ubiquiti UniFi Routers ;)

* nero355 heeft nu een weekje of zo een TopTon kastje met OPNsense draaien en dat is echt serieus een verademing vergeleken met klooien in de UniFi Controller en allerlei instellingen/gegevens missen of raar in te moeten stellen :Y) 8) :*) _O_ <3 d:)b
Ik heb de Mikrotik Hex (2024 versie) inmiddels al binnen :-). PfSense wil ik eigenlijk vanaf, gezeur vanuit Netgate. OPNSense ook naar gekeken, maar het sentiment (op reddit) is dan dat het wel werkt maar nog wel buggy kan zijn. Mikrotik nooit mee gewerkt, dus altijd leuk om iets nieuws te gebruiken (en ja, ik weet dat dit apparaat veel simpeler is en minder mogelijkheden heeft dan pfSense met alle (community) packages). Voor 4W stroomverbruik vind ik dat prima ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@nero355 en @gerwim
Ik wil juist van mikrotik naar ubiquiti

Meer omdat ik van de giga hoeveelheid mogelijkheden beetje vanaf wil.
Draait bij mij wel al enkele jaren gewoon 2011 routertje omdat deze maar een 4 a 5w gebruikt en 10 poorten heeft en een sfp.
Kan niet mijn gigabit aan maar haal wel 70% daarvan wat snel genoeg is voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-09 09:42
RobertMe schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:08:
[...]

Ik zou sowieso geen Express kopen. Dat is een nogal heel erg vreemde één in de byte. UCG is logischer, en anders een UXG (maar dan moet je dus de controller ergens anders op hebben).

Óf je moet echt voldoende hebben aan alleen de UX en een hekel hebben tegen apparaten bedraad aansluiten én geen extra wifi APs nodig hebben (en dus voldoende hebben aan de wifi in de UX).

En of je moet vervangen of bestaande meenemen is natuurlijk aan jou. Vind je het nodig om ze te vervangen dan lekker doen, vind je het niet nodig dan het bestaande meenemen. Het is geen EOL apparatuur die je moet vervangen of zo.
Bedankt voor je antwoord.

Voor de duidelijkheid:
UCQ is uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
En deze is de UXG? uitvoering: Ubiquiti Next-Gen Gateway Lite

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@pl0xs en kom je tot de conclusie dat je toch nieuwe spullen wilt, dan kun je hier terecht voor aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:25:
Enige echte concurrent daar zal TP-Link Omada zijn. Die al san niet initieel de boel van UI hebben ingekocht (exact dezelfde controller als toen de "oude" major UI controller en hardware was ook exact hetzelfde met alleen een ander logo op de behuizing?).
We waren toch erachter gekomen dat een of andere Chinees de boel heeft gemaakt en zowel Ubiquiti als TP-Link de basis daarvan hebben gekocht :?
Dat je geen eBGP doet betekent niet dat je geen iBGP kan doen :*)

En anders kan je altijd nog een Lab bouwen voor je CCNP of zo :+
John245 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:10:
Hier Sophos XGS 126 (HA). De hardware kosten vallen nog wel mee. Maar de licenties zijn best prijzig.
Sophos Firewall/Routers zijn ook een populaire keuze om pfSense/OPNsense erop te draaien dus die licenties zijn een soort van optioneel :)

Kwam deze van de week nog tegen : v&a aangeboden: Sophos sg135 rev.2
En blijkbaar staan er nog veel meer tekoop : https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=sophos
laurens0619 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:27:
Ik snap heel goed dat je voor Unifi routers kiest omdat het lekker integreert in 1 interface maar persoonlijk vond ik de Edgerouter reeks een stuk prettiger werken dan "gehack" in de json bestanden. Dat gehack is gelukkig wel minder geworden ;)
Dat vond ik destijds dus ook een beetje raar : USG en het JSON gehack ging op een gegeven moment zooo ver dat je net zo goed een EdgeRouter kon kopen :') _O- :+
Maar als de integratie niet super belangrijk voor je is maar je wilt wel een betaalbare zeer geavenceerde firewall dan kan ik Mikrotik zeker aanraden. Fantastisch spul helemaal voor het geld.

Een mikrotik icm unifi accesspoints is een leuke combinatie
Dat denk ik dus ook :Y
gerwim schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:19:
Ik heb de Mikrotik Hex (2024 versie) inmiddels al binnen :-).
d:)b
PfSense wil ik eigenlijk vanaf, gezeur vanuit Netgate.
Vind ik ook jammer, maar opzich is het geen ramp, echter toch vanuit gemak oogpunt voor OPNsense gekozen :)
OPNSense ook naar gekeken, maar het sentiment (op reddit) is dan dat het wel werkt maar nog wel buggy kan zijn.
Ik vertrouw Reddit niet als het op dat soort dingen (en vele andere...) aankomt dus dat zou ik lekker negeren ;)
Mikrotik nooit mee gewerkt, dus altijd leuk om iets nieuws te gebruiken (en ja, ik weet dat dit apparaat veel simpeler is en minder mogelijkheden heeft dan pfSense met alle (community) packages). Voor 4W stroomverbruik vind ik dat prima ;-).
IMHO heb je gewoon de juiste keuze gemaakt :)
SpikeHome schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:31:
Ik wil juist van mikrotik naar ubiquiti

Meer omdat ik van de giga hoeveelheid mogelijkheden beetje vanaf wil.
Wat je niet gebruikt hoef je toch ook niet te onderhouden :?
Draait bij mij wel al enkele jaren gewoon 2011 routertje omdat deze maar een 4 a 5w gebruikt en 10 poorten heeft en een sfp.
Kan niet mijn gigabit aan maar haal wel 7% daarvan wat snel genoeg is voor ons.
Is dat niet een kwestie van NAT Fasttrack gebruiken of misschien iets van Offloading van de SoC vergeten te gebruiken :?

70 Mbps van de 1000 Mbps lijkt me een beetje bizar weinig voor iets dat een SFP aan boord heeft ?!

/EDIT :
SpikeHome schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:59:
@nero355 max is een 700Mbps
Fasttrack staat al aan dan.

Moest 70% zijn |:(
Duidelijk! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@nero355 max is een 700Mbps
Fasttrack staat al aan dan.

Moest 70% zijn |:(

[ Voor 16% gewijzigd door SpikeHome op 06-11-2024 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

In mijn nieuwbouw woning heb ik juist overal loze leidingen laten leggen zodat daar later gewoon alles bekabeld kon worden aangesloten. Denk aan (InWall) AP's, maar ook Cameras of een deurbel etc.

Alle kabels komen dus netjes in de meterkast uit waar dan een UDM Pro en PoE Switch staat.

Ik zou in een nieuw huis echt nooit meer anders willen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 16:23
KraveN schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:38:
Ik ben aan het twijfelen om weer over te stappen naar unifi of omada. Nu heb ik bij Omada https://www.tp-link.com/n...tegrated-router/er7212pc/ op het oog. Mooi compact, switch, controller en router in één. Nu ben ik bij unifi eigenlijk op zoek naar hetzelfde, alleen kan ik niks compacts vinden met een sfp aansluiting. Wel zonder, maar goed dan heb ik voor mijn glasvezel weer een converter nodig, niet erg, maar ik had gehoopt weer een kastje op te ruimen. Je hebt wel rack oplossingen, maar daar heb ik in mijn meterkast niet echt plek voor. Zie ik iets over het hoofd of is dat er helaas nog niet.
Ik heb de keuze laten vallen op Unifi.

Vanaf komende vrijdag ben ik in het bezit van een UDM Pro en een 24 poorts gen 2 poe switch. Wat is nu het beste om deze te verbinden met elkaar ? Gewoon UTP of juist gebruik maken van de SFP. Wat zou ik dan nodig hebben aan SFP modules/ kabels.

Voor het glassignaal naar de UDM wil ik een langere sc/sc-apc kabel kopen van 7 of 10m.

Wat betreft accespoints ben ik nog even zoekende. Nieuwbouw huis met teveel beton en betonijzer tussen de verdiepingen waardoor ik op iedere verdieping wel een AP nodig heb. Ik zat te kijken naar de in-wall aangezien die nog de mogelijkheid hebben om wat extra kabels aan te sluiten. Echter lees ik daar ook van dat het bereik/range minder is. Aan de andere kant heb ik voor de normale AP (ufo) niet altijd de mogelijkheid om ze tegen een plafond te monteren, dus zou het tegen de muur worden. Dus wat is dan handig ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KraveN schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:14:
[...]

Ik heb de keuze laten vallen op Unifi.

Vanaf komende vrijdag ben ik in het bezit van een UDM Pro en een 24 poorts gen 2 poe switch. Wat is nu het beste om deze te verbinden met elkaar ? Gewoon UTP of juist gebruik maken van de SFP. Wat zou ik dan nodig hebben aan SFP modules/ kabels.

Voor het glassignaal naar de UDM wil ik een langere sc/sc-apc kabel kopen van 7 of 10m.

Wat betreft accespoints ben ik nog even zoekende. Nieuwbouw huis met teveel beton en betonijzer tussen de verdiepingen waardoor ik op iedere verdieping wel een AP nodig heb. Ik zat te kijken naar de in-wall aangezien die nog de mogelijkheid hebben om wat extra kabels aan te sluiten. Echter lees ik daar ook van dat het bereik/range minder is. Aan de andere kant heb ik voor de normale AP (ufo) niet altijd de mogelijkheid om ze tegen een plafond te monteren, dus zou het tegen de muur worden. Dus wat is dan handig ?
Voordat je hem niet meer in retourneren. De nieuwe witte lijn van routers heeft de 19inch varianten ingehaald dmv hardware offloading als je op 2,5Gbps blijft. Ik zou even achter mijn oor krabben of de oude UDM serie passen bij de huidige fiber verbindingen met PPPoE. Zie mijn eerdere posts voor meer info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

KraveN schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:14:
Gewoon UTP of juist gebruik maken van de SFP. Wat zou ik dan nodig hebben aan SFP modules/ kabels.
Voor de leuk en prijstechnisch zou ik dan gewoon een DAC kabel gebruiken tenzij je deze ergens doorheen moet halen waar de connectoren te groot voor zijn.
Om op een patch af te monteren? Voor zulke korte afstanden zie ik hoe dan ook het nut van SC niet in, ik zou dan OM4 nemen.
Aan de andere kant heb ik voor de normale AP (ufo) niet altijd de mogelijkheid om ze tegen een plafond te monteren, dus zou het tegen de muur worden. Dus wat is dan handig ?
De 'ufo' kan zowel op de muur al plafond maar ik geloof dat voor grotere ruimtes (oppervlakten) de antenne oriëntatie geoptimaliseerd is voor plafond montage (en dus omgekeerd bij de inwall). In een gemiddelde woning maakt het niet heel veel uit, locatie zonder obstructie is daar belangrijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DukeBox schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:34:
[...]

Voor de leuk en prijstechnisch zou ik dan gewoon een DAC kabel gebruiken tenzij je deze ergens doorheen moet halen waar de connectoren te groot voor zijn.

[...]

Om op een patch af te monteren? Voor zulke korte afstanden zie ik hoe dan ook het nut van SC niet in, ik zou dan OM4 nemen.

[...]

De 'ufo' kan zowel op de muur al plafond maar ik geloof dat voor grotere ruimtes (oppervlakten) de antenne oriëntatie geoptimaliseerd is voor plafond montage (en dus omgekeerd bij de inwall). In een gemiddelde woning maakt het niet heel veel uit, locatie zonder obstructie is daar belangrijker.
Met zulke afstanden is OM3 zelfs meer dan voldoende.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
stormfly schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:24:
[...]
Voordat je hem niet meer in retourneren. De nieuwe witte lijn van routers heeft de 19inch varianten ingehaald dmv hardware offloading als je op 2,5Gbps blijft. Ik zou even achter mijn oor krabben of de oude UDM serie passen bij de huidige fiber verbindingen met PPPoE. Zie mijn eerdere posts voor meer info.
Bedankt voor de headsup, echter hebben die nog steeds geen SFP aansluiting, tenzij ik iets gemist heb? Dus dan zou ik nog steeds afhankelijk zijn van een omvormer voor sfp naar utp. Die wil ik er juist graag tussenuit halen. Daarnaast is voor mij 1gbit meer dan voldoende, althans ik heb eigenlijk (nog) geen apparaten die een snellere aansluiting hebben. Als je het hebt over toekomst bestendig zijn dan is het zeker nog een extra overweging. Maar ik hoop dat de UDM Pro voldoende is voor mijn 1gbit verbidning / netwerk. Daarnaast alles overgenomen van andere tweakers, dus retouneren wordt lastig.
[...]
[...]
Switch en UDM zitten boven elkaar, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
[...]
[...]
Ik heb een kabel nodig tussen waar de aansluiting binnen komt naar de SFP van de UDM Pro. Nu gaat deze gele kabel (gekregen bij de TP-link converter) van glasvezel aansluiting naar de omvormer van TP-link. Dus ik heb eigenlijk gezocht naar een langere variant van deze kabel omdat de huidige net te kort is.

Ik zal eens naar OM4 kijken, ben er persoonlijk nog niet zo bekend mee, maar dat hadden jullie al door.
[...]
[...]
Helder, bedankt!
John245 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:50:
[...]

Ik zal ook naar OM3 kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:27

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
KraveN schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:03:
[...]

Bedankt voor de headsup, echter hebben die nog steeds geen SFP aansluiting, tenzij ik iets gemist heb? Dus dan zou ik nog steeds afhankelijk zijn van een omvormer voor sfp naar utp. Die wil ik er juist graag tussenuit halen. Daarnaast is voor mij 1gbit meer dan voldoende, althans ik heb eigenlijk (nog) geen apparaten die een snellere aansluiting hebben. Als je het hebt over toekomst bestendig zijn dan is het zeker nog een extra overweging. Maar ik hoop dat de UDM Pro voldoende is voor mijn 1gbit verbidning / netwerk. Daarnaast alles overgenomen van andere tweakers, dus retouneren wordt lastig.

[...]

Switch en UDM zitten boven elkaar, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

[...]

Ik heb een kabel nodig tussen waar de aansluiting binnen komt naar de SFP van de UDM Pro. Nu gaat deze gele kabel (gekregen bij de TP-link converter) van glasvezel aansluiting naar de omvormer van TP-link. Dus ik heb eigenlijk gezocht naar een langere variant van deze kabel omdat de huidige net te kort is.

Ik zal eens naar OM4 kijken, ben er persoonlijk nog niet zo bekend mee, maar dat hadden jullie al door.

[...]

Helder, bedankt!

[...]

Ik zal ook naar OM3 kijken.
Alle providers in NL gebruiken voor zover ik weet OS2 naar de woningen toe. Dus vanaf de glasvezel uit de muur kan je niet verlengen met OM3/4 kabels. Ook omdat ze werken met 1 ader voor bidirectionaal signaal.

Verder ligt het heel erg aan de provider waar je op zit welk type converter ze gebruiken. Alle nieuwere aansluitingen zijn GPON of XGS-PON en daar heb je best dure (€100+) SFP+ modules voor nodig.

Dus controleer even het type van je glasconverter om te achterhalen welk type glas je hebt.

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Hier kun je in de blogs ook nuttige info vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
BiG-GuY schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:07:
[...]

Alle providers in NL gebruiken voor zover ik weet OS2 naar de woningen toe. Dus vanaf de glasvezel uit de muur kan je niet verlengen met OM3/4 kabels. Ook omdat ze werken met 1 ader voor bidirectionaal signaal.

Verder ligt het heel erg aan de provider waar je op zit welk type converter ze gebruiken. Alle nieuwere aansluitingen zijn GPON of XGS-PON en daar heb je best dure (€100+) SFP+ modules voor nodig.

Dus controleer even het type van je glasconverter om te achterhalen welk type glas je hebt.
Volgens mijn ISP bij het gebruik van eigen hardware :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Glasvezelkabel: SC/SC-APC
SFP-module: TX 1310 nm, RX 1490/1550 nm, SC-UPC aansluiting. Compatible met Draytek.

Als jouw router hier niet mee compatible is dan kan je zelf een andere aanschaffen. De SFP-module moet dan aan de volgende eisen voldoen: TX 1310 nm, RX 1490/1550 nm, SC-UPC aansluiting.

Met omvormer

Glasvezelomvormer: TP-Link MC220L
Glasvezelkabel: SC-APC/SC-UPC van 1 meter
SFP-module: TX 1310 nm, RX 1490/1550 nm, SC-UPC aansluiting. Compatible met Draytek.

Ik kan alleen op basis daarvan niet achterhalen wat het type is. 4 jaar geleden aangelegd door e-fiber, dat is nu Open Dutch Fiber geworden. Mijn ISP is glasnet. Na een beetje speurwerk in de fora topics van tweak en glasnet denk ik dat het AON is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 12:27

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
KraveN schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:35:
[...]

Volgens mijn ISP bij het gebruik van eigen hardware :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Glasvezelkabel: SC/SC-APC

Als jouw router hier niet mee compatible is dan kan je zelf een andere aanschaffen. De SFP-module moet dan aan de volgende eisen voldoen: TX 1310 nm, RX 1490/1550 nm, SC-UPC aansluiting.

Met omvormer

Glasvezelomvormer: TP-Link MC220L
Glasvezelkabel: SC-APC/SC-UPC van 1 meter

Ik kan alleen op basis daarvan niet achterhalen wat het type is. 4 jaar geleden aangelegd door e-fiber, dat is nu Open Dutch Fiber geworden. Mijn ISP is glasnet. Na een beetje speurwerk in de fora topics van tweak en glasnet denk ik dat het AON is.
Oh, dat is mooi, dat is inderdaad AON. Je kan de SFP module die in de TP-Link zit gewoon in je UDM-SE plaatsen. Zo heb ik het vroeger ook gehad op T-Mobile Thuis met AON. Maar dan in een Mikrotik toen.

Alleen dus opletten met het type glas patchkabel dat je de juiste glasvezelkabel hebt. Het is sowieso OS2 maar dus goed kijken naar SC-APC/SC-UPC. Fysiek passen beide, maar de uiteindes van de glasvezel zijn recht of schuin afgesneden, waardoor je geen connectie hebt als het de verkeerde versie is.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 07-11-2024 11:32 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

John245 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:50:
True maar op zulke afstanden is het prijsverschil ook erg weinig en mocht je ooit naar 25Gb of hoger willen kom je steeds dichter bij het limiet van OM3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DukeBox schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:47:
[...]

True maar op zulke afstanden is het prijsverschil ook erg weinig en mocht je ooit naar 25Gb of hoger willen kom je steeds dichter bij het limiet van OM3.
Ja en als je naar 100Gb gaat met OM3 dan haal je maar 100 meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

John245 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:56:
Ja en als je naar 100Gb gaat met OM3 dan haal je maar 100 meter.
Tenzij je met goedkope LED transmitters werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Laatst online: 26-09 10:24
Goedemiddag,
Kan iemand mij vertellen of een Ubiquiti UniFi US-24-500W een layer 3 switch is?
Ik kan het nergens terugvinden.
Het staat zelfs niet in de specs van Ubiquity.
https://dl.ubnt.com/datas...Switch_US-24_US-48_DS.pdf
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
cautje schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:36:
Goedemiddag,
Kan iemand mij vertellen of een Ubiquiti UniFi US-24-500W een layer 3 switch is?
Ik kan het nergens terugvinden.
Het staat zelfs niet in de specs van Ubiquity.
https://dl.ubnt.com/datas...Switch_US-24_US-48_DS.pdf
Bedankt!
Dat is een layer 2 switch. Dit is zijn broertje met PoE. Maar alle gen 1 switches zijn volgens mij layer 2

https://store.ui.com/us/en/products/us-24-500w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM65
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-03 15:40
Heb ter vervanging van de USG gateway een Cloud Gateway Max gekocht en deze geïnstalleerd. Na de installatie heb ik onderstaand probleem.
Bij de USG geven de 3 AP,s allemaal GbE als snelheid aan. Met het vervangen van de USG door de Cloud Gateway Max is er nog maar 1 AP wat GbE als snelheid aangeeft is en de andere 2 geven FE als snelheid aan. Er is niets veranderd in de bekabeling. Wat kan dit veroorzaken?
Ps weet niet of dit in het juiste topic staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
GM65 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:49:
Heb ter vervanging van de USG gateway een Cloud Gateway Max gekocht en deze geïnstalleerd. Na de installatie heb ik onderstaand probleem.
Bij de USG geven de 3 AP,s allemaal GbE als snelheid aan. Met het vervangen van de USG door de Cloud Gateway Max is er nog maar 1 AP wat GbE als snelheid aangeeft is en de andere 2 geven FE als snelheid aan. Er is niets veranderd in de bekabeling. Wat kan dit veroorzaken?
Waarop zijn de AP’s aangesloten? Voor en na de wijziging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM65
Tonne schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:46:
[...]

Waarop zijn de AP’s aangesloten? Voor en na de wijziging?
Zowel voor als na op een Ubiquiti UniFi Switch Lite 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
GM65 schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:15:
[...]

Zowel voor als na op een Ubiquiti UniFi Switch Lite 16
Wat geeft de poort status van de switch aan?
Als dat ongelijk is aan de UCG dan zou ik de UCG even opnieuw opstarten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GM65
Tonne schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:44:
[...]

Wat geeft de poort status van de switch aan?
Als dat ongelijk is aan de UCG dan zou ik de UCG even opnieuw opstarten
Heb alles nagelopen en ook weer alles opgestart en nu werkt alles zoals het zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeng
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 17:40
Ik krijg de laatste paar weken regelmatig onderstaande foutmelding waarna mijn switch niet weer werkt. Die moet ik dan restarten.

USW Pro 24 PoE Port 14
is experiencing a large amount of dropped traffic. This may indicate misconfigured port VLAN membership, traffic congestion, or changes in STP states.

UDMPRO Port 5
is experiencing a large amount of dropped traffic. This may indicate misconfigured port VLAN membership, traffic congestion, or changes in STP states.

Nou lees ik overal dat ik niet de enige ben. Weten jullie of hier al een oplossing voor is?

https://community.ui.com/...25-4cbf-aee3-ec70ec702090

[ Voor 30% gewijzigd door aeng op 11-11-2024 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:40
GM65 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:49:
Ik had laatst een Ap, Nano HD die dit effect heeft. Een reboot lost het gelukkig altijd weer op.
Maar mijn eerste gedachte is, de ekabeling, die toch niet helemaal correct is en daarom de switch (of AP) hem terugschakelt naar FE.

Ik moet eens kijken of ik in de logging het moment terug kan vinden, of bijvoorbeeld dat er errors gemeld worden op de switch port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:30
Weet iemand de idle power consumption van een XG-6-PoE? Ben wat netwerkspullen aan het wisselen en wil toch ook 10gbit behouden. Qua poorten is die XG-6 ideaal voor mijn situatie door de combinatie glas én RJ45 én PoE++. Ik heb nu aantal 24-poorts switches staan, dat is wat overkill en die verbruiken ieder best wat energie... (natuurlijk ook beetje inherent aan 10gbit).
Fan noise is bekend.

[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 11-11-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Laatst online: 12:12

TheVMaster

Moderator WOS

Ik zou net zoals al vaker gezegd zorgen voor voldoende loze leidingen naar alle ruimtes. Heb in ons nieuwe huis in de meeste ruimtes een 2x UTP laten trekken, maar dan niet in eenzelfde frame als WCD's. Als je in-wall AP's wilt dan passen ze anders niet. Misschien iets om over na te denken (als dat nog kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Laatst online: 12:12

TheVMaster

Moderator WOS
Greatsword schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:11:
[...]

In mijn nieuwbouw woning heb ik juist overal loze leidingen laten leggen zodat daar later gewoon alles bekabeld kon worden aangesloten. Denk aan (InWall) AP's, maar ook Cameras of een deurbel etc.

Alle kabels komen dus netjes in de meterkast uit waar dan een UDM Pro en PoE Switch staat.

Ik zou in een nieuw huis echt nooit meer anders willen.
Inderdaad, hier ook hoor. In beide werkkamers hebben we zelfs 2x loze leiding (tbv UTP) laten leggen. Overigens wilde ik die spullen niet in de meterkast hebben (ruimte niet groot genoeg voor een mooi 19" rack), dus de loze leidingen (voor netwerk/camera/deurbel) komen allemaal in het 'IT Hok' uit, dat is in ons geval een 2e meterkast ergens anders in het huis, maar kan natuurlijk ook een zolder/vliering/werkkamer zijN :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hopelijk kan iemand me met onderstaand helpen: in huis een modem van Ziggo en 3 Unifi AC's. Ik heb meer poorten nodig, dus ik heb Ziggo gevraagd mijn modem in Bridge te zetten.

Ik heb een USW 8 Lite besteld, maar was even vergeten dat je naast een modem in bridge mode ook een router nodig hebt. Wat zou ik nu het beste kunnen kopen?

In principe is mijn enige wens meer poorten te hebben naast de 4 die Ziggo al levert, want daarvan zijn er 3 al bezet voor de Unifi AP's.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

THE_BASE schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:24:
Hopelijk kan iemand me met onderstaand helpen: in huis een modem van Ziggo en 3 Unifi AC's. Ik heb meer poorten nodig, dus ik heb Ziggo gevraagd mijn modem in Bridge te zetten.

Ik heb een USW 8 Lite besteld, maar was even vergeten dat je naast een modem in bridge mode ook een router nodig hebt. Wat zou ik nu het beste kunnen kopen?

In principe is mijn enige wens meer poorten te hebben naast de 4 die Ziggo al levert, want daarvan zijn er 3 al bezet voor de Unifi AP's.
Dan het modem gewoon weer terug in router mode laten zetten en de switch aansluiten op 1 van de LAN-poorten van het modem en je bent klaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Dan moet je je Zoggo modem gewoon laten zoals nu en niet in bridgemode laten plaatsen. Je kunt die switch gewoon in plaats van een AP op je Ziggo router aansluiten en dan het AP op de switch koppelen waarbij alle andere poorten op die switch vervolgens nog vrij in te zetten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dank voor de snelle antwoorden, dat is wel wat we hebben geprobeerd afgelopen dagen maar dan knalt elke paar uur het internet er uit. Ik hoor van iemand dat ik een Gateway Ultra moet kopen:

Modem -> Gateway Ultra met 3 AP's daaraan -> UTP naar USW -> Hue en Eufy daar aan.

Maar wat ik van jullie begrijp:

Modem -> 3 AP's daaraan -> UTP naar USW -> Hue en Eufy daaraan.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:35

Het is natuurlijk wel een heel goed excuus om een Cloud Gateway Ultra te kopen. Relatief goedkoop en je hebt wel ineens een berg mogelijkheden om je netwerk in te richten zoals je wilt, met eigen VPN toegang, meerdere SIDs, gasten netwerk, packet inspection, etc. Ohja, en je hebt ook gelijk een Unify Controller draaien voor je switch en AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
itsjohan schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:34:
[...]

Het is natuurlijk wel een heel goed excuus om een Cloud Gateway Ultra te kopen. Relatief goedkoop en je hebt wel ineens een berg mogelijkheden om je netwerk in te richten zoals je wilt, met eigen VPN toegang, meerdere SIDs, gasten netwerk, packet inspection, etc. Ohja, en je hebt ook gelijk een Unify Controller draaien voor je switch en AP's.
Ik hang al via een kennis aan een controller, dus daar hoef ik het niet voor te doen. Maar volgens jullie zou de Switch dus alsnog gewoon aan de modem kunnen in standaard instelling?

Edit: toch maar aan het modem gehangen, even checken of het er weer af en toe uitklapt.

Adopteren door de app werkt, maar daarna direct offline. Wat zou dat nog kunnen zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door THE_BASE op 11-11-2024 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
THE_BASE schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:32:
Dank voor de snelle antwoorden, dat is wel wat we hebben geprobeerd afgelopen dagen maar dan knalt elke paar uur het internet er uit. Ik hoor van iemand dat ik een Gateway Ultra moet kopen:

Modem -> Gateway Ultra met 3 AP's daaraan -> UTP naar USW -> Hue en Eufy daar aan.

Maar wat ik van jullie begrijp:

Modem -> 3 AP's daaraan -> UTP naar USW -> Hue en Eufy daaraan.
Zou je niet het probleem oplossen? Want normaal gesproken als je een switch op een modem aansluit dan blijft het internet prima werken.

Ik zou afraden om een router van unifi te kopen als je enkel wat basale netwerkkennis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Tonne schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:30:
[...]

Zou je niet het probleem oplossen? Want normaal gesproken als je een switch op een modem aansluit dan blijft het internet prima werken.

Ik zou afraden om een router van unifi te kopen als je enkel wat basale netwerkkennis hebt.
Wat zou dan een oplossing kunnen zijn? We hebben gewoon echt meer netwerkpoorten nodig.

Die AP’s kunnen ook prima op een andere router, als die maar 8 poorten heeft. Of 4 poorten en een switch erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AcS_
  • Laatst online: 12:44
Probeer eens een simpele switch achter de Ziggo modem, bijv.
uitvoering: TP-Link LS1005G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Laatst online: 27-09 13:09
Gisteren mijn unifi security gateway max geinstalleerd. Site van Unifi controller overgezet naar de max en alle devices zijn online.

Echter blijft de max aangeven dat er meerdere devices offline zijn, maar als ik deze aanklik kom ik met een goed geadopte device aan welke prima functioneerd.

Afbeeldingslocatie: https://img.xs2data.nl/upload/2024/11/12/20241112071447-654c91cb.png

Afbeeldingslocatie: https://img.xs2data.nl/upload/2024/11/12/20241112071448-27af1825.png

Afbeeldingslocatie: https://img.xs2data.nl/upload/2024/11/12/20241112071647-46a0fbc8.png

Kan de log files ook niet verwijderen.
Zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:31
THE_BASE schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:35:
[...]

Wat zou dan een oplossing kunnen zijn? We hebben gewoon echt meer netwerkpoorten nodig.

Die AP’s kunnen ook prima op een andere router, als die maar 8 poorten heeft. Of 4 poorten en een switch erachter.
Laat dat modem weer uit bridge halen en hang alleen de switch aan het modem.
De rest zet je op de switch.

Voordelen:
A. PoE voor de AP's.
B. lokaal (lan) verkeer blijft op de switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Domino schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:18:
[...]

Laat dat modem weer uit bridge halen en hang alleen de switch aan het modem.
De rest zet je op de switch.

Voordelen:
A. PoE voor de AP's.
B. lokaal (lan) verkeer blijft op de switch.
Oké, dus wat ik nu had: modem in standaard modus met 1 kabel naar switch en de 3 poorten had ik de Unifi AP's aan. Aan de switch had ik ook apparatuur. Ging het daar soms fout?

Als ik doe wat jij adviseert heb ik wel verkeer op de switch, maar na adopten gaat 'ie offline.

Pagina: 1 ... 289 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.