RobertMe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:25:
Enige echte concurrent daar zal TP-Link Omada zijn. Die al san niet initieel de boel van UI hebben ingekocht (exact dezelfde controller als toen de "oude" major UI controller en hardware was ook exact hetzelfde met alleen een ander logo op de behuizing?).
We waren toch erachter gekomen dat een of andere Chinees de boel heeft gemaakt en zowel Ubiquiti als TP-Link de basis daarvan hebben gekocht

Dat je geen eBGP doet betekent niet dat je geen iBGP kan doen
En anders kan je altijd nog een Lab bouwen voor je CCNP of zo

Sophos Firewall/Routers zijn ook een populaire keuze om pfSense/OPNsense erop te draaien dus die licenties zijn een soort van optioneel
Kwam deze van de week nog tegen :
v&a aangeboden: Sophos sg135 rev.2
En blijkbaar staan er nog veel meer tekoop :
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=sophoslaurens0619 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:27:
Ik snap heel goed dat je voor Unifi routers kiest omdat het lekker integreert in 1 interface maar persoonlijk vond ik de Edgerouter reeks een stuk prettiger werken dan "gehack" in de json bestanden. Dat gehack is gelukkig wel minder geworden

Dat vond ik destijds dus ook een beetje raar : USG en het JSON gehack ging op een gegeven moment zooo ver dat je net zo goed een EdgeRouter kon kopen

Maar als de integratie niet super belangrijk voor je is maar je wilt wel een betaalbare zeer geavenceerde firewall dan kan ik Mikrotik zeker aanraden. Fantastisch spul helemaal voor het geld.
Een mikrotik icm unifi accesspoints is een leuke combinatie
Dat denk ik dus ook

PfSense wil ik eigenlijk vanaf, gezeur vanuit Netgate.
Vind ik ook jammer, maar opzich is het geen ramp, echter toch vanuit gemak oogpunt voor OPNsense gekozen

OPNSense ook naar gekeken, maar het sentiment (op reddit) is dan dat het wel werkt maar nog wel buggy kan zijn.
Ik vertrouw Reddit niet als het op dat soort dingen (en vele andere...) aankomt dus dat zou ik lekker negeren

Mikrotik nooit mee gewerkt, dus altijd leuk om iets nieuws te gebruiken (en ja, ik weet dat dit apparaat veel simpeler is en minder mogelijkheden heeft dan pfSense met alle (community) packages). Voor 4W stroomverbruik vind ik dat prima ;-).
IMHO heb je gewoon de juiste keuze gemaakt

Wat je niet gebruikt hoef je toch ook niet te onderhouden

Draait bij mij wel al enkele jaren gewoon 2011 routertje omdat deze maar een 4 a 5w gebruikt en 10 poorten heeft en een sfp.
Kan niet mijn gigabit aan maar haal wel 7% daarvan wat snel genoeg is voor ons.
Is dat niet een kwestie van
NAT Fasttrack gebruiken of misschien iets van Offloading van de SoC vergeten te gebruiken
70 Mbps van de 1000 Mbps lijkt me een beetje bizar weinig voor iets dat een SFP aan boord heeft ?!
/EDIT :Duidelijk!