[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 288 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Even een sanity check. Ik moet wat werk uitvoeren aan het unifi spul wat al tijden ligt te wachten, maar nu ook de melding dat mijn HDD in de CK2+ aan het degraderen is. Er komt zo een nieuwe met de post. In volgorde:

- backup gemaakt van de config (via cloud)
- backup vanaf de cloud ook naar mijn PC gedownload (voor het geval dat)
- CK2+ power down / shutdown
- nieuwe schijf erin
- opzetten, inloggen op het IP dat hij me geeft
- UI account inloggen, backup restoren

dat zou me een goede migratie van HDD moeten opleveren, me dunkt (na het lezen van diverse bronnen).

Daarna moet ik ook nog:

- edgeswitch ertussenuit trekken en vervangen voor een tweede POE150w 8P switch (had er al eentje, maar dat de edgeswitch niet via UI kon managen was me altijd een doorn in het oog, bovendien levert 'ie minder vermogen), point of note is dat de bestaande POE150w 6P een trunked GSFP setup heeft met de Edgeswitch
- 2e POE switch adopteren en zo mogelijk zelfde config geven, trunk (opnieuw) opzetten

- USG 'forgetten' en shutdown, verwijderen
- nieuwe UXG Max plaatsen en adopten, config restoren vanuit backup (voorzover mogelijk?)

Daar komt bij dat alles ook even een nette montage moet krijgen in de meterkast, dus ben ik wel even mee zoet :(. Iemand tips/aanmerkingen do's & don't's?

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-10-2024 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:46:

- USG 'forgetten' en shutdown, verwijderen
- nieuwe UXG Max plaatsen en adopten, config restoren vanuit backup (voorzover mogelijk?)
Usg forgetten zorgt voor automatische factory reset.

UXG adopten op dezelfde site in de dezelfde controller zorgt voor automatisch inladen van dezelfde instellingen zoals op de USG het geval was. Zou erg eenvoudig en snel moeten gaan.

De rest lijkt mij correct in je redenatie

[ Voor 5% gewijzigd door SmokingCrop op 23-10-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:00
Eenvoudige vraag (volgens mij) waar ik geen eenvoudig antwoord op kan vinden. Ik heb op twee locaties een UCG, waarbij de UCG op locatie A een openVPN verbinding heeft naar de UCG op locatie B. Vervolgens heb ik specifiek voor een aantal devices op locatie A ingesteld dat de verbinding via de VPN loopt. Werkt perfect. Maar... de devices krijgen nog wel een IPv6-adres behorende bij locatie A. En dat wil ik niet. Ik weet dat het niet mogelijk is om (met Unifi) een IPv6-adres te krijgen via OpenVPN. Maar, kan ik dan als workaround zorgen dat die specifieke devices überhaupt geen IPv6-adres meer krijgen? Of kan ik specifiek IPv6-verkeer voor die devices blocken (wat hetzelfde effect heeft)?

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 23:14
Omdat ik klaar was met de instabiliteit van mijn Eufy camera’s laatst gaan kijken naar UniFi camera’s. Er hangen in huis al 3 UniFi accesspoints icm een usg-3p. De controller draai ik in home assistant, al jaren erg tevreden over.
Uiteindelijk 3 G5 turret ultra’s besteld met de gedachte dat ik UniFi Protect wel aan de praat kreeg op de controller… uiteraard werkt dat niet.
Uiteindelijk is de keuze op een Cloud Gateway Max (no stoeage, dat heb ik nog liggen) gevallen. De usg-3p kan dan mooi vervangen worden en kan ik UniFi network en protect op 1 device draaien.
Waarom zijn die dingen zo slecht (niet) leverbaar? Iets anders krijg ik er hier thuis prijstechnisch niet doorheen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 27-09 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

holoX schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:07:
Uiteindelijk is de keuze op een Cloud Gateway Max (no stoeage, dat heb ik nog liggen) gevallen.
Houd er rekening mee dat je dan wel de losse ssd tray moet bestellen (of zelf iets 3d printen).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:14
holoX schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:07:
Waarom zijn die dingen zo slecht (niet) leverbaar? Iets anders krijg ik er hier thuis prijstechnisch niet doorheen helaas.
Ik vermoed dat ze aan de hitteproblemen aan het onderzoeken zijn want normaal kan je aangeven dat je een mailtje wil krijgen als ze weer op voorraad zijn, maar nu staat er sold out en dat is het. Ik heb geen problemen met die van mij overigens.

Bij de laatste upgrade van de Express (4.0.9) die ik gebruik voor OOB verkeer in DC, was ie er weer helemaal mee gestopt en kon ik in de auto stappen om 'm weer tot leven te wekken. Ik ga 'm vervangen voor een Max, ook nu mijn switches na laatste software update 2.5Gbit & 5Gbit SFP+ ondersteunen. De Express komt niet boven de 700Mbps uit (IPSEC) en af en toe stopt ie er even helemaal mee, met een sloot packetloss erachteraan totdat ie weer is "afgekoeld".

Voor thuis ook nog aan het kijken naar (2x) Pro Max 16 PoE om mijn Standard 16 PoE te vervangen.
Komt een tuinkantoor en wil 10G tussen huis en tuinkantoor. En misschien nog 2x U7 Pro Max om de 1x U6 Pro te vervangen nu ik de eerste apparaten met Wifi7 heb. Niet nodig, maar wel leuk. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HTT-Thalan schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:46:
Even een sanity check. Ik moet wat werk uitvoeren aan het unifi spul wat al tijden ligt te wachten, maar nu ook de melding dat mijn HDD in de CK2+ aan het degraderen is.
Naar mijn ervaring is die melding gewoon onzin.
Ik heb een HDD waar mijn UDMP al 3 jaar lang over klaagt, heb er 0 problemen mee.
YMMV natuurlijk, maar je kan het ook gewoon nog even aankijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 24-10-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@HTT-Thalan geeft hij ook aan wat er precies mis is? Ik heb zelf geen Ubiquiti-spul met schijven, dus geen idee hoe dat werkt. Ik vind wel hier dat je via SSH een SMART test kan laten doen met het commando smartctl. Dat geeft je meer informatie dan alleen de generieke melding dat er 'iets' met je schijf is.

edit: volgens deze pagina moet je al meer informatie zien als je doorklikt:
UniFi OS will notify you when your disk becomes at risk of failure. A disk could be at risk for a number of reasons, such as:

Bad sectors being reported on the disk
Uncorrectable disk errors detected
Failures reported in the disk’s Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology system (SMART)
The disk has reached 70% of the manufacturer’s recommended read and write lifespan (SSDs)

Clicking on an at-risk disk will display the specifics of the designation,

[ Voor 60% gewijzigd door Gizz op 24-10-2024 12:29 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYvEHa8TtT-yWy7mfqp970TdWG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VUvwm4WiIVXYiA07a4QgNuj5.png?f=fotoalbum_large

Tuurlijk, ik kan hem laten zitten. Is een gok. Maar:

1) Hij was al niet nieuw (2ehands gekocht) toen hij erin ging, en heeft hier ook al enkele jaren gedraaid
2) Ik vervang hem voor hetzelfde type (want goedkoop en groot)
3) Dit type staat niet echt goed bekend (onbetrouwbaar, relatief korte levensduur)
4) Het is een kutklus om het te doen, en ik ga nu toch groot onderhoud plegen
5) Het camera systeem is belangrijk voor mij, dus ik wil geen gedonder

Dus nee, ik ga het er niet op gokken. Ik stop er een nieuwe in. Sowieso heeft deze al 55k+ uren gedraaid, het is mooi geweest, ik ga hem als project aanbieden aan mijn kids om open te maken en leren wat een HDD nou precies is. Als ik het terugreken, heeft het ding dus bijna 6.5 jaar non-stop operationeel gedraaid (in een Unifi Recorder). Da's nog steeds een prima score voor een 2,5" schijfje van iets over de honderd euro.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-10-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

HTT-Thalan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:46:
Da's nog steeds een prima score voor een 2,5" schijfje van iets over de honderd euro.
5TB 2.5", vrij grote kans dat dit een SMR disk is, zeker voor de vele writes bij een camera systeem al een wonder dat die het zo lang heeft uitgehouden én je het qua performance hebt gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

DukeBox schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

5TB 2.5", vrij grote kans dat dit een SMR disk is, zeker voor de vele writes bij een camera systeem al een wonder dat die het zo lang heeft uitgehouden én je het qua performance hebt gered.
Ik heb maar 3 camera's (binnenkort 4) dus geen super omgeving denk ik. Er komt ooit nog een Doorbell bij (G4 Pro, zodra een keer in de aanbieding) maar daar blijft het dan wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In het kader van de boel netjes inrichten:
Mijn Synology NAS sluit zich braaf af als de UPS hem van stroom gaat voorzien langer dan een paar minuten. Heeft iemand ervaring met een slimme oplossing om ook de Dream Machine SE zich netjes te laten afsluiten? Iets van een API call uit Home assistant of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

RobertMe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:23:
SMR is alleen een probleem bij random writes, en een videostream zal juist nogal sequentieel zijn.
Sequentieel heeft daar niet echt iets mee te maken, random wordt ook eerst in de drive cache gestopt om sequentieel (eerst de naastliggende track te lezen en vervolgens weer) te schrijven.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 24-10-2024 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DukeBox schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Sequentieel heeft daar niet echt iets mee te maken, random wordt ook eerst in de drive cache gestopt om sequentieel (te lezen en vervolgens weer) te schrijven.
Het hele euevel is toch juist dat die bij random eerst een bestaand gebied moet lezen, dan de nieuwe data schrijven, en dan de oude data opnieuw schrijven "ernaast" (/"er gedeeltelijk overheen").

Als die sequentieel zijn ding kan doen dan is ook bekend dat die oude data niet eerst gelezen (en opnieuw geschreven) hoeft te worden. Immers weet die dat de data irrelevant is.

Kan uiteraard wel zijn dat een camera feed eigenlijk te langzaam is. Omdat het principe van "blijven schrijven" beter werkt als er ook zoveel data wordt aangeleverd dat die ook echt (verder vooruit) kan blijven schrijven.

En maakt natuurlijk ook meteen de vraag of UniFi TRIM gebruikt. Want volgens mij ondersteunen deze Seagates wel TRIM. AFAIK is Seagate de enige die 2,5", 5TB met SATA maakt. WD zijn allemaal externe HDDs met USB direct op het PCB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

RobertMe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:41:
Het hele euevel is toch juist dat die bij random eerst een bestaand gebied moet lezen, dan de nieuwe data schrijven, en dan de oude data opnieuw schrijven "ernaast" (/"er gedeeltelijk overheen").
Je leest alleen waar je wilt schrijven daar is niets random aan als je dat sequentieel doet er is geen enkele reden om dat random te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 24-10-2024 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DukeBox schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:06:
[...]

Je leest alleen waar je wilt schrijven daar is niets random aan als je dat sequentieel doet er is geen enkele reden om dat random te doen.
Dat stelde ik toch in mijn eerste reactie. Zolang Protect lekker sequentieel doet schrijven is er geen enkele reden waarom je performance nadelen van SMR zou ondervinden. Die problemen spelen alleen bij random schrijven.

Daarnaast stel je "je leest alleen wat je wilt schrijven" nogal raar. Dit zijn device managed drives die dit dus allemaal zelf(standig) regelen, waar je als gebruiker niets van merkt (behalve potentieel degraded performance dan :p). "Je leest..." is meer van toepassing op host managed drives waarbij het besturingssysteem alle werk moet doen om dus inderdaad "handmatig" te lezen, samen te voegen met nieuw te schrijven, en dan het geheel blok / gehele gebied te overschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

RobertMe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:53:
Dat stelde ik toch in mijn eerste reactie. Zolang Protect lekker sequentieel doet schrijven is er geen enkele reden waarom je performance nadelen van SMR zou ondervinden. Die problemen spelen alleen bij random schrijven.
Nee, nogmaals random writes komen zelden voor bij SMR gezien de cache alle writes sequentieel zet en door trim is er ook geen random writes nodig voor het wissen van data.
De algehele write performance is gewoon laag zodra je uit cache loopt (en helemaal wanneer de disk vol begint te raken), dat heeft niet veel met random of sequentieel te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DukeBox schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

Nee, nogmaals random writes komen zelden voor bij SMR gezien de cache alle writes sequentieel zet en door trim is er ook geen random writes nodig voor het wissen van data.
De algehele write performance is gewoon laag zodra je uit cache loopt (en helemaal wanneer de disk vol begint te raken), dat heeft niet veel met random of sequentieel te maken.
Er zit bij die SMR schijfjes weldegelijk verschil tussen sequentieel en random. Want toen ik een van deze in gebruik had genomen in mijn NAS/server waarbij er ook databases op draaide ging de performance totaal door het putje op de ZFS rebuild (/opzetten mirror). Dus er moest veel data sequentieel geschreven worden en daarnaast kwam er periodiek wat (random) data tussendoor, en dat zou uiteindelijk weken (als niet langer) gaan duren (om dus max 5TB te schrijven). Vervolgens er een losse pool van gemaakt en een ZFS send & receive gedaan en dat liep dikke prima, binnen een of twee dagen (omdat er dus verder niks tussendoor kwam dat het random maakte).

En met sequentieel schrijven hoeft die het cache natuurlijk ook veel minder aan te spreken, immers kan die het al in een keer wegschrijven (/cache wordt wel gebruikt maar kan die veel sneller flushen naar de schijven). Probleem ontstaat dus alleen als die data moet gaan herschrijven binnen een gebied (waarvoor het cache ook nodig is) of dus als je veel random IO doet en daardoor op heel veel plekken/gebieden moet herschrijven (waarvoor het cache nog meer nodig is).

Ben ik overigens nog steeds geen fan van deze HDDs (2 gehad, een na 2 jaar stuk en de ander na 2,5 jaar, een wilde fysiek niet meer draaien en de ander meen ik bad sectors). Maar voor de use case van opslaan van camerabeelden lijken mij deze prima omdat dat veelal sequentieel is waardoor de typische SMR problemen minder aan de orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand al scherp wanneer de unifi bridge device komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hmm, dat is toevallig, de mijne is een 2TB Barracuda :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 16:23
Ik overweeg weer een overstap terug naar Unifi. Een UDM pro icm een POE switch 4 AP's of in walls.

Er is 2e hands best wat aanbod, kun je dit goed 2e hands kopen of is het minder robuust als ik verwacht? Natuurlijk afhankelijk van de verkoper en hoe hij met de spullen is omgegaan.

Verder heb ik helaas niet de ruimte voor een rackmount. Dus ik wil eigenlijk de UDM en de Switch met de zijkant naar boven ophangen. Ik verwacht hier geen problemen mee en heb ook foto's voorbij zien komen waar mensen dit doen. Is dit voor de HDD nog een probleem als ik in de toekomst nog camera's wil integreren ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KraveN schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:34:
Er is 2e hands best wat aanbod, kun je dit goed 2e hands kopen of is het minder robuust als ik verwacht? Natuurlijk afhankelijk van de verkoper en hoe hij met de spullen is omgegaan.
Ik heb "nieuw" spul van nu ~7,5 jaar oud. Allemaal nog supported, dus dat zou geen issue hoeven te zijn als je iets koopt dat relatief nieuw is (v.w.b. APs dus de U6 lineup (en dan mogelijk liever niet de U6 zelf aangezien die is opgevolgd door de U6+?)).
Verder heb ik helaas niet de ruimte voor een rackmount. Dus ik wil eigenlijk de UDM en de Switch met de zijkant naar boven ophangen. Ik verwacht hier geen problemen mee en heb ook foto's voorbij zien komen waar mensen dit doen. Is dit voor de HDD nog een probleem als ik in de toekomst nog camera's wil integreren ?
Ik zou dan wel dopjes in de ongebruikte RJ45 poorten doen. Zodat er niet continu stof in kan komen.
V.w.b. de HDD maakt het denk ik niet uit. Bij een HDD is het volgens mij relevanter dat je ze niet steeds anders plaatst (dus de ene keer plat, dan op de zijkant, en dan op de hoge kant). Als je ze op de hoge kant zet / hangt en zo laat zal dat dus niet perse een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00
Ferra schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:25:
Hij is sinds vandaag beschikbaar, net in mijn mandje gedaan.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ferra schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:25:
Ben benieuwd hoe goed dit gaat werken, kan best wel eens handig zijn voor de schuur hier!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Laatst online: 25-09 22:29

zeroday

There is no alternative!

DennusB schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Ben benieuwd hoe goed dit gaat werken, kan best wel eens handig zijn voor de schuur hier!
Mja.. maar dan moet ie in de schuur hangen .. hoe is dan de link?
en rondom de schuur, daar heb ik dus meerdere dingen hangen .. een AP, en 2 camera's ..

Zou het werken dan zou ik afscheid kunnen nemen van mijn powerline ..
maar dat werkt gewoon al jaren 100% zonder enige uitval ..

Ik hou het in mijn achterhoofd want ook die powerline dingen die al erg oud zijn hebben niet het eeuwige leven ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan ook gewoon een AP met Mesh naar de schuur gebruiken en daar een PoE switch plaatsen die het AP voedt.

De Bridge is meer bedoeld voor een grotere afstand geloof ik. Zeker de Pro versie.

[ Voor 28% gewijzigd door BiG-GuY op 25-10-2024 15:32 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:00
Kan iemand mij uitleggen waarom een Wireguard Server niet in een eigen VLAN wordt gezet? Wat is de gedachte daarachter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-09 19:24

Mr-D.

interpunctie? no hero here

GioStyle schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:24:
Kan iemand mij uitleggen waarom een Wireguard Server niet in een eigen VLAN wordt gezet? Wat is de gedachte daarachter?
Die word bij mij automatisch in een andere IP range gezet en door mijn firewall regels heb ik op de meeste devices geen toegang op het netwerk.
Uiteraard wel naar internet en 1 device waar ik naar toe wil.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graafas
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 15:48
Beste,
Al geruime tijd (inmiddels al jaren) erg tevreden met m'n Unifi netwerk. 3x AP AC Lite, 2x US-8 60W en 1x US-8 POE 150W. Meerdere vlans en SSID's geconfigureerd en aangesloten op een PFsense firewall.
Echter nu eigenlijk al weer geruime tijd merk ik dat me netwerk trager is dan voorheen. Nooit echt na gekeken en zo gelaten (drukdrukdruk). Maar nu toch even erin gedoken en zie ik op alle drie de switches dat ik behoorlijk veel RX drops heb op alle poorten. Voorheen was dit niet zo. Heb op verschillende poorten al een ander nieuwe ethernetkabel geplaatst, zonder dat dit helpt. 1 US-8 60W gedowngrade naar versie 6.2.14. De andere twee zitten op 7.1.26.

Wie o wie kan mij misschien hiermee helpen om het euvel op te sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:41
Ik weet niet of ik de vraag hier kan stellen of in het topic van de G4 deurbel maar ik heb al een tijdje mijn G4 deurbel in een afzonderlijk vlan (IOT) draaien via mijn UDM Pro. Nu merk ik als de wifi op mijn G4 deurbel verander naar mijn native vlan (LAN) waar dus ook de UDM Pro / Protect op draait het laden van beelden via 5g veel sneller gaat.

Onderstaande firewall regels zijn ingesteld voor mijn IOT vlan.

- block iot to gateways (iot geblocked naar andere gateways) / lan local regel
- block iot to firewall interface (http, https en ssh geblocked) / lan local regel

- block inter-vlan routing / lan in regel

Mijn native vlan (LAN) naar alle andere vlans (dus ook IOT) is gewoon toegestaan.

Iemand enig idee?
Wat hanteren jullie bijvoorbeeld voor unifi protect camera's? zetten jullie deze in een seperaat vlan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik vermoed dat je camera in het ene geval direct communiceert met de client via hole punching/stun traversal en dit vanuit het iot vlan stuk gaat en het daarom via de ubiquiti cloud server loopt.

Meest logische oorzaak lijken mij de fw regels :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02:14
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:23:
[...]

Ik heb maar 3 camera's (binnenkort 4) dus geen super omgeving denk ik. Er komt ooit nog een Doorbell bij (G4 Pro, zodra een keer in de aanbieding) maar daar blijft het dan wel bij.
Zijn de problemen met de niet UV bestendige knop al aangepast door Ubiquiti ?

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Slonzo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Naar mijn ervaring is die melding gewoon onzin.
Ik heb een HDD waar mijn UDMP al 3 jaar lang over klaagt, heb er 0 problemen mee.
YMMV natuurlijk, maar je kan het ook gewoon nog even aankijken.
Nou, er brand een witte ring op mijn G4 Pro camera en mijn management omgeving is down....

Ziet er naar uit dat ik morgen reeds gedwongen dat schijfje ga wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Freubel schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:56:
[...]

Man, ik wist niet eens dat dit een dingetje was :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-09 16:25
Freubel schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:56:
[...]

Hey, is dat het zachter worden en scheuren van de belknop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
HTT-Thalan schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:04:
[...]

Man, ik wist niet eens dat dit een dingetje was :P.
Dat is helaas wel een dingetje. Er gaan geruchten dat bij de nieuwere pro uitvoering een ander type materiaal voor de knop is gebruikt, maar aangezien die nog te nieuw is kan niemand dat bevestigen. Vooral ook omdat Ubiquiti zelf niet gereageerd heeft op de vele problemen met die knop.
Zie ook het draadje op bijvoorbeeld de community van het Ubiquiti forum.
https://community.ui.com/...6d-499d-9664-d35de543d366 (overigens 1 van de vele draadjes)

Zelf wil ik ook graag op een G4 pro kit overstappen, aangezien ik nu met een Google Nest deurbel werk. Werkt op zich perfect, ik heb de gong vervangen voor een Nest mini en elke andere in huis aanwezige mini en Google hub geeft ook aan wanneer er iemand op de bel drukt dus daar kunnen we niet mis van. Hij heeft alleen 3 nadelen, 1 - hij is traag, het duurd circa 5 tot 10 seconden vóórdat de mini en hubs "overgaan" en 2 - géén onvif en een betaalde opslag. (tot 3 uur in de tijd terug kijken is wel gratis) en als 3de probleem, het beeld is gewoon ruk. Niet scherp te krijgen, ook daar zijn veel klachten over.

Dus heb ik nu dus noodgedwongen eigenlijk 2 gescheiden systemen draaien, een pc met daarop BlueIris met 5 camera's én het "gewone" Ubiquiti netwerk met daarop de Nest deurbel en mijn andere apparaten.

Graag zou ik alles via een UDM SE willen laten lopen, (helemaal nu protect ook onvif ondersteunt) omdat dat gewoon mij een nettere en vooral ook in gebruik een simpelere alles op 1 plek oplossing lijkt. Alles in 1 dashboard, geen meerdere apps en dashboards om alles te kunnen bekijken, geen jaarlijkse verlenging van de BlueIris licentie en ook qua stroomgebruik wat lager in de kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freubel
ASS-Ware schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

Hey, is dat het zachter worden en scheuren van de belknop?
Klopt, deze is niet UV bestendig. Aangezien het geen echte knop is maar meer een cover voor een aanraak sensor is het ook geen onderdeel wat je separaat kunt bestellen en vervangen. Het zorgt er eigenlijk voor dat je het ding na circa 2 jaar de container in kan mikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 10:15
Freubel schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 02:51:
[...]

Klopt, deze is niet UV bestendig. Aangezien het geen echte knop is maar meer een cover voor een aanraak sensor is het ook geen onderdeel wat je separaat kunt bestellen en vervangen. Het zorgt er eigenlijk voor dat je het ding na circa 2 jaar de container in kan mikken.
Jawel hoor, via rma.ui.com inschieten en krijg je nieuwe knop opgestuurd.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
tcviper schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 06:47:
[...]

Jawel hoor, via rma.ui.com inschieten en krijg je nieuwe knop opgestuurd.
Zou heel goed zijn als dat inderdaad een mogelijkheid is. Kan ik dat ergens terug vinden ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:09
Freubel schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:17:
[...]

Zou heel goed zijn als dat inderdaad een mogelijkheid is. Kan ik dat ergens terug vinden ?
ja op internet :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
Top reactie :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Nou huize HTT gaat even dark jongens :P ik laat het straks weten als het gelukt is. Want... als het niet lukt gaat dat niet _O-.

Okay, ik zit al met mijn eerste 'struikelblokje'... de Cloud Key Plus was al gecrashed (vanwege de dode schijf) en bleef op het scherm hangen op 'obtaining ip address' dus heb de (PoE) netwerkstekker er maar uit gehaald. Hij staat nu op 'power disconnected' maar ongeacht hoe lang ik de power button in druk, hij gaat niet echt 'uit' uit.

Hij moet uit uit om de schijf te verwijderen.... ?

Nvm, blijkbaar was 6 seconden te kort, 10 seconden deed het hem.

Okay, de hdd vervanging van de cloud key is goed gegaan en hij heeft de backup succesvol gerestored. Camera operatie is hersteld :). Daarna heb ik alle recente updates ingestalleerd en ga ik nu mijn 2ehands gekochte POE switch erbij hangen.

Ding is geboot, brand blauw, maar verschijnt als 'offline' in mijn console en geeft geen 'adopt' optie...

Aansluiting van poort gewisseld, nu krijg ik de instructie dat ik de switch moet resetten om te adopteren - reset knop ingedrukt houden tot de led status wisselt. Alleen, die reset knop doet niks...

- weer een edit, dunnere paperclip gebruikt }:O.

Okay, de switch is online en voorzien van de nieuwste updates. Ook de switch naar de Gateway max ging goed - oude 'remove' gegeven, en zodra die wit brandde, eruit gehaald. De Max heeft alle instellingen tot en met glasvezel internet meegekregen en opgenomen. Daarna weer een update, en het werkt nu :).

Nu alles lostrekken de fysieke inrichting goed regelen...

[ Voor 119% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-10-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:42
Misschien dat iemand het hier weet 😃 Sinds deze week (woensdag) heb ik Ziggo. Modem (de nieuwste) staat in bridge modus en ik heb netjes IPv4 en IPv6 op mijn Unifi. De achterliggende apparaten ook allemaal IPv6. Vanochtend om 09:30 uur kwam ik er achter dat mijn Raspberry PI 100% packet loss aangaf sinds 07:30 uur op websites zoals tweakers.net en kpn.com via IPv6. Ik heb direct even gekeken op de PI zelf en zag gewoon een IPv6 adres staan. Idem op mijn mobiele telefoon en iPad. Echter, heel IPv6 werkte niet meer. Via mobiel en iPad gaf die op watzijnmijnips alleen IPv4 aan.

Het vreemde. IPv6 Ping werkte wel prima door op SSH in te loggen op de Unifi cloud Max. Alleen vanuit LAN apparaten was IPv6 ‘dood’.

Ik heb de Unifi een reboot gegeven en IPv6 werkte meteen weer. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik wil voorkomen dat ik straks elke dag een reboot moet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door king006 op 27-10-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:53
king006 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:56:
Misschien dat iemand het hier weet 😃 Sinds deze week (woensdag) heb ik Ziggo. Modem (de nieuwste) staat in bridge modus en ik heb netjes IPv4 en IPv6 op mijn Unifi. De achterliggende apparaten ook allemaal IPv6. Vanochtend om 09:30 uur kwam ik er achter dat mijn Raspberry PI 100% packet loss aangaf sinds 07:30 uur op websites zoals tweakers.net en kpn.com via IPv6. Ik heb direct even gekeken op de PI zelf en zag gewoon een IPv6 adres staan. Idem op mijn mobiele telefoon en iPad. Echter, heel IPv6 werkte niet meer. Via mobiel en iPad gaf die op watzijnmijnips alleen IPv4 aan.

Het vreemde. IPv6 Ping werkte wel prima door op SSH in te loggen op de Unifi cloud Max. Alleen vanuit LAN apparaten was IPv6 ‘dood’.

Ik heb de Unifi een reboot gegeven en IPv6 werkte meteen weer. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik wil voorkomen dat ik straks elke dag een reboot moet doen.
Heb je ipv6 aan staan voor je vlan? Dus voor je default netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:42
Tonne schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

Heb je ipv6 aan staan voor je vlan? Dus voor je default netwerk?
Ja, IPv6 staat zowel bij LAN netwerk aan als bij de WAN. Na de reboot van de Unifi vanochtend werkt het ook weer. Vraag is alleen waarom het op de LAN devices ineens niet meer werkte, terwijl het vanaf de Unifi zelf wel werkte. De LAN apparaten hadden immers nog steeds hun IPv6 adres.

[ Voor 22% gewijzigd door king006 op 27-10-2024 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

HTT-Thalan in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Het is gelukt :). Alles zit erin, alles werkt, en alles is (min of meer) netjes :).

Gebeurt me niet vaak, dat alles gewoon goed gaat :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• veldsla
  • Laatst online: 24-09 14:28
Ik had na netwerkonderhoud een IPv4 in een nieuwe range en blijkbaar problemen met IPv6 en de USG. Dit uitte zich vooral in problemen met apps op Android en de Firestick. Ik heb het weer werkend gekregen door de prefix delegation size naar 57 te zetten ipv 56. Toen gaf de ipv6test ook weer voldoende groene vlaggetjes.

Gek dat Ziggo nergens verteld wat de delegation size moet zijn voor de klanten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ben op zoek naar een nieuwe firewall. (Oude is overleden) Heb de volgende eisen:
-dns redirects naar Adguard home (https://edhull.co.uk/blog/2024-08-04/unifi-dnat-pihole)
-dns block
-dyndns duckdns
-qos
Kan dit makkelijk met een UXG lite? Heb een software controller op Proxmox draaien. Thanks!

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Harmen schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:12:
Ben op zoek naar een nieuwe firewall. (Oude is overleden) Heb de volgende eisen:
-dns redirects naar Adguard home (https://edhull.co.uk/blog/2024-08-04/unifi-dnat-pihole)
-dns block
-dyndns duckdns
-qos
Kan dit makkelijk met een UXG lite? Heb een software controller op Proxmox draaien. Thanks!
Kun je mijn oude USG3 daar niet voor gebruiken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Harmen schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:12:
-dns redirects naar Adguard home
Wat vesta je onder DNS redirects? Vrijwel ieder apparaat laat het toe DNS servers in te geven die je wil. Het kan wel zo zijn dat dat in de toekomst lastiger is met de opkomst van DNS over https

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

DukeBox schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Wat vesta je onder DNS redirects? Vrijwel ieder apparaat laat het toe DNS servers in te geven die je wil. Het kan wel zo zijn dat dat in de toekomst lastiger is met de opkomst van DNS over https
Alle dns (53/853) verkeer, zoals hardcoded Google dns blocken en enkel dns naar Adguard toestaan.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Harmen schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:39:
Alle dns (53/853) verkeer, zoals hardcoded Google dns blocken en enkel dns naar Adguard toestaan.
Dat is gewoon een basic firewall rule, geen proleem in een unifi router/firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

DukeBox schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:41:
[...]

Dat is gewoon een basic firewall rule, geen proleem in een unifi router/firewall.
Zo'n vermoeden had ik al, Top.
Wil het dit keer simpel houden, de gateway gelijk naast de modem achter het gordijn. Coax aansluiting zit helaas in de woonkamer. 🤔

Whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 16:28
Freubel schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 02:51:
[...]

De Pro heeft inderdaad een andere knop, is ook geen knop meer die erbovenop ligt maar een beetje in lijn met een ring deurbel nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Laatst online: 25-09 22:29

zeroday

There is no alternative!

veldsla schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:15:
Ik had na netwerkonderhoud een IPv4 in een nieuwe range en blijkbaar problemen met IPv6 en de USG. Dit uitte zich vooral in problemen met apps op Android en de Firestick. Ik heb het weer werkend gekregen door de prefix delegation size naar 57 te zetten ipv 56. Toen gaf de ipv6test ook weer voldoende groene vlaggetjes.

Gek dat Ziggo nergens verteld wat de delegation size moet zijn voor de klanten....
Ik heb hem op /64 staan voor de delegation size .. (vraag me niet waarom en hoe), maar 'ook' dat werkt ..
of /56 of /57 is nodig, maar dat schijnt weer te maken hebben met historie. Nou .. ik heb geen idee
waar ik dan die info vandaan moet toveren ..

Durf het alleen niet om te zetten omdat ik dan wellicht meer configuraties moet aanpassen ;)

ah komt denk ik omdat ik SLAAC actief heb .. Duh ..

[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 28-10-2024 12:02 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vraag en antwoorden van @Frid0 afgesplitst naar: Aankoopadvies indoorcamera's van Unifi. Aankoopadvies is hier offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:26
Geen idee of deze al voorbij was gekomen, nieuwe Enterprise Aggregation switch van Ubiquiti:

https://store.ui.com/us/en/category/switching-aggregation/products/ecs-aggregation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

PluueeR schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:54:
Geen idee of deze al voorbij was gekomen, nieuwe Enterprise Aggregation switch van Ubiquiti:

https://store.ui.com/us/en/category/switching-aggregation/products/ecs-aggregation
Deze twee ook nieuw:
https://store.ui.com/us/en/products/ecs-48-poe
https://store.ui.com/us/en/products/ecs-24-poe

In de YouTube video zie je ook een nieuwe U7E voorbij komen met 2x10GbE voor redundantie, maar die is nog niet aangekondigd.

Kijkende dat ze nu wel echt serieuzere hardware een Enterprise label op plakken, gaan dit wel een stuk duurdere apparaten worden.

Ben wel benieuwd hoe lang het gaat duren voor ze qua software op niveau zijn. Want zelfs in SMB durf ik ze nog niet in te zetten 😅.

[ Voor 20% gewijzigd door BiG-GuY op 29-10-2024 22:10 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:05:
[...]

Deze twee ook nieuw:
https://store.ui.com/us/en/products/ecs-48-poe
https://store.ui.com/us/en/products/ecs-24-poe

In de YouTube video zie je ook een nieuwe U7E voorbij komen met 2x10GbE voor redundantie, maar die is nog niet aangekondigd.

Kijkende dat ze nu wel echt serieuzere hardware een Enterprise label op plakken, gaan dit wel een stuk duurdere apparaten worden.

Ben wel benieuwd hoe lang het gaat duren voor ze qua software op niveau zijn. Want zelfs in SMB durf ik ze nog niet in te zetten 😅.
U7E die vierkante AP bedoel je? Ik hoor ze geen typenummer noemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCP5Y8CFFNYg0tsX4VIFTABrKew=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YsaUT8OJmTRMSQXJnoSVcRwt.png?f=user_large

Deze feature is wel een mooie stap voorwaarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

stormfly schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

U7E die vierkante AP bedoel je? Ik hoor ze geen typenummer noemen?

[Afbeelding]

Deze feature is wel een mooie stap voorwaarts.
Dat is wat ik op Reddit voorbij zie komen. Mensen die bij de UWC geweest zijn geven aan dat er een hele line-up aan U7 Enterprise producten aankomt. Maar ze mogen geen details delen.

En ja, dit soort MLAG zaken zijn zeer interessant, zeker in dit prijsniveau. Ben benieuwd hoeveel daarvan naar de bestaande hardware kan komen of dat ze het exclusief voor de hogere segment dingen houden.

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 30-10-2024 09:55 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-09 19:24

Mr-D.

interpunctie? no hero here

PluueeR schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:54:

hmm niet voor thuisgebruik :)

ziet er wel goed uit.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:46
RobertMe schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

Hoezo niet voor thuisgebruik? :Y) We zijn toch tweakers :p
Dat zeker maar 4000 dolar (dus meer in euro's want hun rekenen pas de VAT bij afrekenen) en de bak herrie krijg je er gratis bij :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mr-D. schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:09:
[...]

hmm niet voor thuisgebruik :)

ziet er wel goed uit.
Juist wel voor thuisgebruik. WTF moet je met dit soort apparatuur als het geen BGP/EVPN of MPLS ondersteund in een groot kantoor of datacenter? Als de 48P 2.5Gbps campus switches het layer 2<>3 gedeelte afhandelde kon je die 25Gbps aggregation er nog dom tussen zetten als routing, maar ook die switches geven geen enkele hint dat ze iets van vxlan of geneve ondersteunen.

Veel meer dan een paar video-editors met 25Gbps aan een gedeelde NAS koppelen lijkt het op basis van de huidige specs niet te kunenn.

[ Voor 11% gewijzigd door jadjong op 30-10-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 01:00
posttoast schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:27:
Eenvoudige vraag (volgens mij) waar ik geen eenvoudig antwoord op kan vinden. Ik heb op twee locaties een UCG, waarbij de UCG op locatie A een openVPN verbinding heeft naar de UCG op locatie B. Vervolgens heb ik specifiek voor een aantal devices op locatie A ingesteld dat de verbinding via de VPN loopt. Werkt perfect. Maar... de devices krijgen nog wel een IPv6-adres behorende bij locatie A. En dat wil ik niet. Ik weet dat het niet mogelijk is om (met Unifi) een IPv6-adres te krijgen via OpenVPN. Maar, kan ik dan als workaround zorgen dat die specifieke devices überhaupt geen IPv6-adres meer krijgen? Of kan ik specifiek IPv6-verkeer voor die devices blocken (wat hetzelfde effect heeft)?
Nog een poging, iemand een idee?

Wat ik inmiddels geprobeerd heb, is op locatie A een losse VLAN maken waarbij ik IPv6 niet aanzet. Maar, zodra ik een device met die VLAN verbind heeft die geen internetverbinding. Ik snap daar helemaal niets van, want op locatie B werkt dat wel gewoon. Enig verschil tussen de locaties is dat locatie A een Ziggo lijn heeft en locatie B een KPN lijn...

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
Hi,

Wellicht een domme vraag, maar hoe zet ik Wifi 6Ghz 'aan'?

Ik heb 3 AP's in mijn woning, elke verdieping 1.
2 - U6-Lite
1 - U6 Pro

En kreeg onderstaande melding bij Wifi 6Ghz:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLs3xKbwa_x87GSL8ORQ4JK5h-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvW4RderPWx1t6riG4d1RlkO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Frid0 op 30-10-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:37

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Frid0 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:02:
Hi,

Wellicht een domme vraag, maar hoe zet ik Wifi 6Ghz 'aan'?

Ik heb 3 AP's in mijn woning, elke verdieping 1.
2 - U6-Lite
1 - U6 Pro

En kreeg onderstaande melding bij Wifi 6Ghz:
[Afbeelding]
6ghz wifi zit niet op de u6 lite en u6 pro

Dit zit alleen op de U6 Enterprise, U6 Enterprise In-Wall, U7 Pro en U7 Pro Max

[ Voor 6% gewijzigd door mydogisgone op 30-10-2024 12:06 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
mydogisgone schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:05:
[...]

6ghz wifi zit niet op de u6 lite en u6 pro

Dit zit alleen op de U6 Enterprise, U6 Enterprise In-Wall, U7 Pro en U7 Pro Max
Weet je dat zeker?

Als ik op Unifi kijk heeft de U6 Pro het wel:
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/u6-pro

Bij de U6 Lite heb je wel gelijk lees ik:
https://eu.store.ui.com/e...flagship/products/u6-lite
Wifi 6 for 5 Ghz. Wifi 4 for 2.4 Ghz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:24

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Frid0 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

Weet je dat zeker?

Nope, de U6 Pro specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGOiDRpeartAxuJtPCgPAUI3Wdg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C1nXIFRyubcTFERnf1tG5ap1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WayLikeMark
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:29
Frid0 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

Weet je dat zeker?

Als je onder technical specification kijkt zie je dat 6Ghz band ontbreekt. De 6Ghz band zit pas in Wifi 6E en niet Wifi 6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frid0
Okay, dat was mij niet bekend. Mijn fout dat ik niet verder heb gekeken naar de technical specifications.
Maar ik heb nu wel het antwoord op mijn vraag, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Laatst online: 25-09 20:46
Ik hier hier 3 x unifi AC PRO 7.

1 van deze accespoints knippert het led WEL bij het opstarten, maar na startup is de LED uit.
In de configuratie van het AP staat netjes ingesteld dat het LED wel aan moet staan.

Iemand die hier een oplossing voor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 16:40
Ik ben aan het kijken naar een alternatief voor mijn pfSense machine. Huidige alternatieven zijn Mikrotik en Unifi (i.c.m. Unifi Cloud Gateway Ultra).

Is er een optie om een reverse proxy te installeren op een Unifi router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gerwim schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:32:
Ik ben aan het kijken naar een alternatief voor mijn pfSense machine. Huidige alternatieven zijn Mikrotik en Unifi (i.c.m. Unifi Cloud Gateway Ultra).

Is er een optie om een reverse proxy te installeren op een Unifi router?
Niet mogelijk, heb je al eens naar cloudflared tunnels gekeken? Dat is een reverse proxy in de cloud. Gratis van cloudflare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

@stormfly heb jij weet van een topic hier of howto over cloudfare tunnels voor dergelijk thuisgebruik? ik heb wireguard draaien op mijn Unifi Express, maar omdat ik nu achter een dynamisch IP adres zit (Odido Klik en Klaar) en dubbel NAT (met DMZ) werkt dat niet echt lekker meer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!
franssie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:20:
@stormfly heb jij weet van een topic hier of howto over cloudfare tunnels voor dergelijk thuisgebruik? ik heb wireguard draaien op mijn Unifi Express, maar omdat ik nu achter een dynamisch IP adres zit (Odido Klik en Klaar) en dubbel NAT (met DMZ) werkt dat niet echt lekker meer.
Stap 1 is zorgen dat je DNS gehost is bij CF. Als dat in orde is dan draai je op een Pi of een server de cloudflared package en dan hoef je alleen nog maar de externe DNS naam te koppelen aan het interne IP en poort in het CF portal.

Geheel onafhankelijk van IP wijzigingen op je WAN.

Als je DNS omgezet is en je zou vastlopen dan kijk ik wel met je mee in een eigen topic👍

Cloudflare gebruik ik voor externe publieke websites en Tailscale voor onderlinge VPNs tussen servers. Je hebt ook Tailscale Funnel voor je websites maar dan moet je volgens mij zelf weer aan de slag met certificaten. Dat regelt CF automatisch voor je met de setup die ik hierboven beschrijf.

https://developers.cloudf...ted/create-remote-tunnel/

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 30-10-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

@stormfly Dank, dit was even de start die ik nodig had (informatie overload omdat het een 'wat' veelzijdiger product is dan wat ik denk nodig te hebben.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!
franssie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:46:
@stormfly Dank, dit was even de start die ik nodig had (informatie overload omdat het een 'wat' veelzijdiger product is dan wat ik denk nodig te hebben.
Heb nog een link toegevoegd. Ik gebruik geen private netwerk van cloudflared, stap 3 sla ik over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Laatst online: 22-09 16:40
stormfly schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Niet mogelijk, heb je al eens naar cloudflared tunnels gekeken? Dat is een reverse proxy in de cloud. Gratis van cloudflare.
Ja, die constructies ken ik inderdaad, echter kies ik er dan eerder voor om een eigen virtuele server te draaien wat hetzelfde doet (via een tunnel, bijvoorbeeld d.m.v. Wireguard) zodat mijn verkeer niet via Cloudflare gaat.

Ik gebruik Cloudflare graag (en heb al mijn domeinen daar staan) maar ik ben erg selectief met wat ik door hun laat proxien.

Bedankt voor je response :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:32
Hmm mijn USG3 maakt nu een hele hoge irritante piep (alleen hoorbaar als je de meterkast open doet)
De piep komt echt vanuit de USG3, die ik voed met een POE splitter.
Zou dit het einde van zijn leven inluiden? :'(

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kodess schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:23:
Hmm mijn USG3 maakt nu een hele hoge irritante piep (alleen hoorbaar als je de meterkast open doet)
Probeer eens een andere adapter en kijk of het blijft bestaan? Ja het zou mij niet verbazen, USG's zijn per definitie stokoud voor een device wat toen 100euro kostte gaan ze lang mee. De nieuwe lineup heeft meer dan genoeg keuze om een nieuw alternatief te kiezen.

PS: De USG software EOS is ook aanstonds, dan kan je de USG niet meer managen met een moderne controller.

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 31-10-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:22
Ik zie de usg's hier ook met bosjes omvallen de afgelopen wijd.
Veel storage errors en/of voedingsadapters.

Mijne is inmiddels vervangen door een ucg, migratie is heel eenvoudig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Domino schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Ik zie de usg's hier ook met bosjes omvallen de afgelopen wijd.
Veel storage errors en/of voedingsadapters.
De adapter is gewoon een veel voorkomend euvel, en lijkt in zoverre los te staan van de leeftijd (die van mij heeft het 6 jaar lang prima gedaan). Storage komt ook wel eens voor, en heeft neem ik aan wel met leeftijd (/hoeveelheid schrijfacties) te maken. Ook dat was volgens mij relatief eenvoudig te fixen. IIRC zit er een USB stick in die je zelf kunt vervangen en zijn er ook images te vinden die je er op kunt zetten (zodat die boot, en je daarna wwerweerkunt adopten), als je al niet de oude stick betrouwbaar kunt clonen.

Maar ja, heden ten dage zou ik daar ook niet meer aan beginnen. Hoogstens defecte adapter vervangen. Wat makkelijk gaat aangezien het een vrij standaard 12V model is met een veelvoorkomende plug. En je potentieel dus uberhaupt al in huis hebt (externe HDDs bv met adapter zullen vaak een adapter hebben die prima werkt met de USG, maar waarschijnlijk ook een (oud) provider modem, of...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
RobertMe schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:14:
[...]

De adapter is gewoon een veel voorkomend euvel, en lijkt in zoverre los te staan van de leeftijd (die van mij heeft het 6 jaar lang prima gedaan). Storage komt ook wel eens voor, en heeft neem ik aan wel met leeftijd (/hoeveelheid schrijfacties) te maken. Ook dat was volgens mij relatief eenvoudig te fixen. IIRC zit er een USB stick in die je zelf kunt vervangen en zijn er ook images te vinden die je er op kunt zetten (zodat die boot, en je daarna wwerweerkunt adopten), als je al niet de oude stick betrouwbaar kunt clonen.

Maar ja, heden ten dage zou ik daar ook niet meer aan beginnen. Hoogstens defecte adapter vervangen. Wat makkelijk gaat aangezien het een vrij standaard 12V model is met een veelvoorkomende plug. En je potentieel dus uberhaupt al in huis hebt (externe HDDs bv met adapter zullen vaak een adapter hebben die prima werkt met de USG, maar waarschijnlijk ook een (oud) provider modem, of...).
Klopt. Mijn adapter heb ik ook al eens vervangen, en de usb stick heb ik getracht om te vervangen. Kreeg de usg niet meer terug in mijn controller (adoption failed), in een tijdelijk nieuwe controller wel overigens. Rara

Toen maar de ucg aangeschaft. Nu kan ik iig weer ids/ips aanzetten zonder verlies aan snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Laatst online: 02:27

pinda powerrr

Slow down...

Meterkast dicht laten, probleem opgelost :*)

On a serious note, genoeg vervang modellen te verkrijgen tegenwoordig voor prima prijzen. En het snelheidsverschil qua interface ga je echt wel merken (op werk een upgrade gedaan van USG naar UCG Ultra).

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:55:
En het snelheidsverschil qua interface ga je echt wel merken (op werk een upgrade gedaan van USG naar UCG Ultra).
De USG heeft geen interface en de échte opvolger is de UXG (omdat die ook echt alleen een router is) en die heeft ook geen interface. De interface zal er dus ook niet sneller op worden. Hoogstens dat provisionen sneller zal gaan.

Maar ja, kan best dat een overstap naar een UCG een logischere zet is voor de vraagsteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Laatst online: 02:27

pinda powerrr

Slow down...

RobertMe schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

De USG heeft geen interface en de échte opvolger is de UXG (omdat die ook echt alleen een router is) en die heeft ook geen interface. De interface zal er dus ook niet sneller op worden. Hoogstens dat provisionen sneller zal gaan.

Maar ja, kan best dat een overstap naar een UCG een logischere zet is voor de vraagsteller.
Niet de juiste bewoording, maar het loopt zeker wel soepeler. Het zal een combinatie zijn van zaken.

En met de nieuwere modellen kun je ook weer wat security features gebruiken die de USG niet heeft/ondersteund.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
RobertMe schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

Niet in de laatste plaats doordat de ucg goedkoper in de markt staat dan de uxg.
Dan moet je wel heel erg gehecht zijn aan het legacy idee van de usg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Domino schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Niet in de laatste plaats doordat de ucg goedkoper in de markt staat dan de uxg.
Dan moet je wel heel erg gehecht zijn aan het legacy idee van de usg.
Wat is de reden dat UXG idd duurder is...
Mijn USG3 heeft het toch wel 6 jaar volgehouden nu, denk dat ik dan naar de UCG Ultra ga inderdaad. Kan mijn Unifi Controller container ook uit aangezien UCG dat al doet.

Hij deed het opzich prima, alsin er is geen omkijken naar. Ik heb nooit gemerkt dat hij slecht performde of zoiets.

[ Voor 10% gewijzigd door Kodess op 31-10-2024 13:39 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Kodess schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:38:
[...]

Wat is de reden dat UXG idd duurder is...
Mijn USG3 heeft het toch wel 6 jaar volgehouden nu, denk dat ik dan naar de UCG Ultra ga inderdaad. Kan mijn Unifi Controller container ook uit aangezien UCG dat al doet.

Hij deed het opzich prima, alsin er is geen omkijken naar. Ik heb nooit gemerkt dat hij slecht performde of zoiets.
Geen idee waarom die ucg goedkoper wordt aangeboden. Adviesprijs was iig exact gelijk ($129), wat an sich ook wel opmerkelijk was.

De usg voldeed bij mij in het verleden net aan. Ik heb hier gigabit glas, en die snelheid wordt door de usg (stock) domweg niet behaald (850~900 mbit), laat staan met ids/ips aan. De ucg haalt het wel met die opties aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:14:
[...]

Klopt, externe HDD adapters van Western Digital werkten voor mij geweldig. Je moet wel opletten dat hij genoeg stroom (Ampere) kan leveren. De meeste van de HDD's in mijn NAS heb ik als extern gekocht en uit de behuizing gehaald en al die adapters bewaard :') Maar de nieuwere hebben lichtere adapters die niet genoeg zijn voor de USG.

Maar die voeding gaat makkelijk kapot ja. Ik denk dat hij gewoon een beetje ondergedimensioneerd is. Als je voelt hoe ongans heet die USG wordt... :/ Daar worden echt flink wat wattjes in verbruikt.

Ik ben blij dat ik nu de UCG heb. Nu hoef ik ook geen docker met de software meer te draaien en ik kan alle security functies aanzetten zonder vertragingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Domino schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:46:
[...]

Geen idee waarom die ucg goedkoper wordt aangeboden. Adviesprijs was iig exact gelijk ($129), wat an sich ook wel opmerkelijk was.

De usg voldeed bij mij in het verleden net aan. Ik heb hier gigabit glas, en die snelheid wordt door de usg (stock) domweg niet behaald (850~900 mbit), laat staan met ids/ips aan. De ucg haalt het wel met die opties aan.
Ah ja, ik had ook gigabit, maar heb het toen een paar maanden gemeten en de 800mbit werd alleen gehaald door bepaalde downloads die ik 's nachts doe, dus heb abbo verlaagd naar 100 (is nu 140) Mbit. Meer dan zat voor ons (gezin van 5).
Maar dat is zonder IDS en IPS idd, wel fijn als ik dat wel aan kan laten staan :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:19
stormfly schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:38:
https://community.ui.com/...3d-4e97-93ac-69eecd9ab3ab

Het lijkt erop dat sinds 4.1.2 er PPPoE hardware offloading is geïmplementeerd 🥰
Ik kan niet bij de link. Geldt dit ook voor de Cloud Gateway Ultra?
Die heb ik op het oog ter vervanging van mijn Fritzbox voor Trined glas met PPPoE

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ocmer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:57:
[...]

Die heb ik op het oog ter vervanging van mijn Fritzbox voor Trined glas met PPPoE
Ergens in je profiel kun je een vinkje zetten dat je wilt deelnemen aan Early Access / deze releases wilt kunnen zien / ....

In any case, het is een user die heeft getest met een UCG UXG Max met een lokale PPPoE server en iperf3 resultaten waar die 2,3Gbit/s haalt terwijl de CPU load maar 0,1 is (oftewel: vrijwel geen CPU gebruik). Het is dus puur een observatie van één gebruiker met een specifiek apparaat. Of dat ook voor andere apparaten geldt valt dus niet te zeggen (tenzij UI een statement er over maakt of iemand het zelf test).

Edit:
Niet goed gelezen, gaat over een UXG Max dus, niet een UCG Max.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 01-11-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:09

Prx

De gequote regel uit de changelog gaat over een UXG-Max. Vind het persoonlijk wel gek waarom het dan niet op de rest zou werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ocmer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:57:
[...]

Even beta profiel vinkje zetten in je account. De test is gedaan met een UCG-Max en die heeft volgens mij de IPQ5322

Qualcomm (IPQ5018) SoC: UX, UXG-Lite [Q4Y2023]
Qualcomm (IPQ5322) SoC: UCG-Ultra [Q1Y2024]

Hier is een lijst met alle chips sets in gebruik.

https://community.ui.com/...1d-4102-a5dd-bbab81d08483

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Prx schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:13:
De gequote regel uit de changelog gaat over een UXG-Max. Vind het persoonlijk wel gek waarom het dan niet op de rest zou werken.
Volgens mij ga je nu een differentiatie zien. De 19inch series hebben niet deze IPQ5322 hardware offload soc. Het is niet ondenkbaar dat de hele 19inch line van UDM-pro / se / pro Max nu achter blijven op snelheid omdat de hardware het niet aan kan. Simpel weg een andere architectuur.

De witte lineup lijkt twee type IPQ socs te hebben waar mogelijk de hardoffloading in toepasbaar is.

Ik neem aan dat de code base voor alle units dezelfde basis deelt. Dan kunnen we als hypothese stellen: “alle” IPQ5322 modellen hebben zeer waarschijnlijk hardware offloading voor PPPoE.

Tenzij het draaien van een controller (UCG series) is en heeft waardoor de offloading uitschakelt. Na blackfriday heb ik weer KPN en kan ik testen met de UCG-Max.

[ Voor 22% gewijzigd door stormfly op 01-11-2024 15:37 ]

Pagina: 1 ... 288 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.