[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 287 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 16:18
Ik wil mijn netwerk eens aanpakken en mijn Mikrotik router verplaatsen naar de zolder.
Ik heb een Odido glasvezel aansluiting en ik moet het verkeer van vlan 300 naar de zolder routeren. Hoe doe ik dat?

Eerst een testopstelling gemaakt, want was nog niet bekend met vlans. Eerst maar eens een trunk aangemaakt op dezelfde switch tussen poort 1 WAN en poort 2 voor de mikrotik. Hiervoor 1 port profile aangemaakt en ditzelfde toegepast op de twee beide interfaces nadat ik een apart VLAN netwerk 300 had aangemaakt (wat weer in die port profile zit).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsuhGMgBddjTxs-CiCGx4tsuBc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZksjWpPfGUiyUwa7hTsaqKU.jpg?f=fotoalbum_large

Dat werkt dus. Maar nu moet de router dus naar boven en VLAN 300 verkeer moet daar dus uitkomen, op poortje 1 van de switch boven. Tussen de twee switches zit een SFP kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vX3NyFu9NvIm11CxGpLcVPw0tlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYeyYHXBuf49aBJtPFCzhgVY.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe configureer ik dit? Ik moet iets aanpassen bij de config van de SFP-link. Moet daar een port profile worden toegepast? Hetzelfde kan niet, want dan heb ik denk ik geen LAN verkeer meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:25
badkuip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:43:
Ik wil mijn netwerk eens aanpakken en mijn Mikrotik router verplaatsen naar de zolder.
Ik heb een Odido glasvezel aansluiting en ik moet het verkeer van vlan 300 naar de zolder routeren. Hoe doe ik dat?

Eerst een testopstelling gemaakt, want was nog niet bekend met vlans. Eerst maar eens een trunk aangemaakt op dezelfde switch tussen poort 1 WAN en poort 2 voor de mikrotik. Hiervoor 1 port profile aangemaakt en ditzelfde toegepast op de twee beide interfaces nadat ik een apart VLAN netwerk 300 had aangemaakt (wat weer in die port profile zit).
[Afbeelding]

Dat werkt dus. Maar nu moet de router dus naar boven en VLAN 300 verkeer moet daar dus uitkomen, op poortje 1 van de switch boven. Tussen de twee switches zit een SFP kabel.

[Afbeelding]

Hoe configureer ik dit? Ik moet iets aanpassen bij de config van de SFP-link. Moet daar een port profile worden toegepast? Hetzelfde kan niet, want dan heb ik denk ik geen LAN verkeer meer...
Deze vraag heeft helemaal niets te maken met Ubiquiti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 15:09

Prx

ASS-Ware schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:24:
[...]

Deze vraag heeft helemaal niets te maken met Ubiquiti.
Vind je? Hij wil verkeer tussen twee US8-150W gaan trunken en kijken of hij de router naar boven kan mikken. Dat blijven toch echt twee Ubiquiti switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:25
Prx schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:33:
[...]

Vind je? Hij wil verkeer tussen twee US8-150W gaan trunken en kijken of hij de router naar boven kan mikken. Dat blijven toch echt twee Ubiquiti switches.
I stand corrected, ik stopte met lezen bij het plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ASS-Ware schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:40:
[...]

I stand corrected, ik stopte met lezen bij het plaatje.
offtopic:
pro tip - haal dat verwarrende bericht dan weg

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Prx schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:33:
[...]

Intussen ook uitgevonden dat dat trunken heet. Definitie van een trunk is volgens mij dat er meerdere VLAN's over kunnen lopen.
Interne netwerk heeft VLAN 1, Odido WAN heeft VLAN 300.

Dat moet ik dus gaan configureren (denk ik) in een port profile of zonder een profile meteen op de op de twee SFP poorten (1x beneden en 1x boven). Maar hoe ziet die config eruit? Wat moet ik aangeven als een native network en wat doe ik met de VLAN tagged of untagged instellingen? Zijn alle instellingen op beide poorten hetzelfde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik weet niet hoe dat allemaal heet in ubiquiti maar in de theorie moet je het als volgt instellen:
Switch meterkast:
Op poort 1 zet je een vlan op tagged 300. In poort 1 kabeltje naar ONT
Op poort 2 stel je de trunk in naar boven. Hier zet je tagged 300 maar bv ook tagged 100 (je lan verkeer)
Op de andere poorten zet je untagged vlan 100

Boven op de switch stel je in
Poort 1 met trunk naar beneden: Tagged 300 en 100
Poort 2 vlan tagged 300: Kabeltje naar WAN van mikrotik
Poort 3: vlan untagged 100: kabeltje naar LAN van je mikrotik

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
laurens0619 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:49:
Ik weet niet hoe dat allemaal heet in ubiquiti maar in de theorie moet je het als volgt instellen:
Switch meterkast:
Op poort 1 zet je een vlan op tagged 300. In poort 1 kabeltje naar ONT
Op poort 2 stel je de trunk in naar boven. Hier zet je tagged 300 maar bv ook tagged 100 (je lan verkeer)
Op de andere poorten zet je untagged vlan 100

Boven op de switch stel je in
Poort 1 met trunk naar beneden: Tagged 300 en 100
Poort 2 vlan tagged 300: Kabeltje naar WAN van mikrotik
Poort 3: vlan untagged 100: kabeltje naar LAN van je mikrotik
Het is gelukt. De trunk goed instellen deed wonderen.
De trunk gaat over de SFP-poort. Hierbij de config van de SFP poort.
Dezelfde config voor poort van de switch boven en beneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V29AWM5vZbZ3GXUiGZTHPMX08iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYPdq9SD0rpnpYFjFHF9DqMi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@badkuip
Nice!
native network is denk ik untagged vlan. Maw: Het vlan waar een device op uitkomt als het device zelf geen vlan tag zet in de netwerk interface. Dat kan er dus altijd maar 1 zijn.

Tagged vlan management: Welke vlans's mag een device joinen nadat een device dit vlan in zijn netwerkkaart heeft ingesteld. Dit kunnen er dus meerdere zijn. Over een trunk zet je vaak alle vlangs tagged door.

Tenminste als dit is hoe unifi het noemt.

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 11-10-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 09:19
Hi, ik heb een Unifi AC pro hangen en daarop 2g 5g en guest netwerk altijd al draaien. Nu had ik netwerkproblemen (wat blijkt te komen door mijn router) en wilde ik de AC pro benaderen maar dit lukte niet meer. Ik heb een factory reset gedaan en zaken opnieuw via de app ingesteld....maar nu kan ik geen guest netwerk meer aanmaken. Is er iets gewijzigd waardoor dat alleen nog kan met een betaald account? Daar lijkt het nu namelijk op....telkens wordt ik naar betaalopties geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

PaPi36 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:16:
Ik heb een factory reset gedaan en zaken opnieuw via de app ingesteld....maar nu kan ik geen guest netwerk meer aanmaken. Is er iets gewijzigd waardoor dat alleen nog kan met een betaald account? Daar lijkt het nu namelijk op....telkens wordt ik naar betaalopties geleid.
Welke unifi router heb je dan? Normaal gesproken is het een vinkje in de router config en klaar. Het is hoe dan ook geen betaalde optie.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 11-10-2024 13:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DukeBox schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Welke unifi router heb je dan? Normaal gesproken is het een vinkje in de router config en klaar. Het is hoe dan ook geen betaalde optie.
Je hebt twee soorten "gast". Een gast netwerk in het AP zet "client isolation" aan waardoor wifi clients (op dat netwerk) niet met elkaar kunnen verbinden. Doe je dat niet, en zou je alleen een guest VLAN aanmaken dan kunnen alle clients in het guest VLAN nog steeds met elkaar communiceren. Immers gaat het verkeer in hetzelfde subnet niet via de router dus kan de firewall in de router ook niks blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

RobertMe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:54:
Je hebt twee soorten "gast". Een gast netwerk in het AP zet "client isolation" aan waardoor wifi clients (op dat netwerk) niet met elkaar kunnen verbinden.
Maar dat is vrij nutteloos gezien je dan wel met alle wired devices kunnen verbinden. Daarnaast kan je ook nog steeds met ip 255.255.255.255 met de meeste wireless devices verbinden gezien dat met client isolation niet wordt beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
RobertMe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:54:
[...]

Je hebt twee soorten "gast". Een gast netwerk in het AP zet "client isolation" aan waardoor wifi clients (op dat netwerk) niet met elkaar kunnen verbinden. Doe je dat niet, en zou je alleen een guest VLAN aanmaken dan kunnen alle clients in het guest VLAN nog steeds met elkaar communiceren. Immers gaat het verkeer in hetzelfde subnet niet via de router dus kan de firewall in de router ook niks blokkeren.
JE hebt nog een variant :)
Guest wifi op basis van ip (eigenlijk arp) filtering.
Dan stel je in dat je client bv alleen nog naar het ip van de dns server en/of gateway kan.

Broadcast verkeer blijf je dan wel zien. Dus bv je airplay devices zie je op je netwerk, echter iets ernaartoe streamen werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:30
badkuip schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:07:
[...]

Het is gelukt. De trunk goed instellen deed wonderen.
De trunk gaat over de SFP-poort. Hierbij de config van de SFP poort.
Dezelfde config voor poort van de switch boven en beneden.
[Afbeelding]
Mag ik je een vraag stellen en misschien dat @laurens0619 ook kan helpen?
Ik heb Odido glasvezel met een SFP rechtstreeks in mijn UDM Pro en daarachter een US-8-150W switch die alles verdeelt naar clients (boven + beneden). Deze staan beide op de begane grond in de meterkast.

Nu wil ik graag een soortgelijk iets wat jij hebt. De US-8-150W beneden en de UDM Pro boven. Het moet dan nog wel mogelijk blijven bepaalde vlans te gebruiken op de switch beneden voor bijvoorbeeld een access point / computer. Boven moet het mogelijk blijven bepaalde clients te voorzien maar dat moet dan toch ook mogelijk zijn via de UDM Pro? Of kan ik dan het beste nog een switch erbij kopen? en is het dan het beste deze voor of achter de UDM Pro te plaatsen?

Momenteel heb ik 4 netwerken/vlans geconfigureerd staan in de UDM Pro als dat nog wat uit maakt.
VLAN1: LAN, VLAN20: KIDS, VLAN30: IOT, VLAN40: GAST

EDIT:
Volgens mij kan ik het oplossen door onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_3oXmuBgWgEZnj5zcNmBN1mn8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqsx4n6snlo3HZ6hWyRDsbRl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door qwasd op 11-10-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:52:
@laurens0619 als ik thuis ben zal ik eens een rollback doen naar de vorige firmware, kijken of dat helpt.
Voor het terugzetten van de oude firmware toch nog één keer door alle settings van mijn 2.4Ghz IoT-netwerk gegaan. Wat bleek, hij stond wél op WPA2/WPA3, terwijl ik vrij zeker weet dat ik dat bij het in gebruik nemen van mijn Unifi-spul in april meteen op WPA2 heb gezet. Kan het zijn dat een firmware-update zelf dat soort instellingen aanpast? :)

Weer op alleen WPA2 gezet en ik heb nu al 24 uur geen disconnect van een 2.4Ghz client gehad. Hopelijk blijft dat zo, anders ga ik alsnog een rollback van de firmware doen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gizz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:13:
[...]

Voor het terugzetten van de oude firmware toch nog één keer door alle settings van mijn 2.4Ghz IoT-netwerk gegaan. Wat bleek, hij stond wél op WPA2/WPA3, terwijl ik vrij zeker weet dat ik dat bij het in gebruik nemen van mijn Unifi-spul in april meteen op WPA2 heb gezet. Kan het zijn dat een firmware-update zelf dat soort instellingen aanpast? :)
Een firmware upgrade kan dat niet. Immers staan alle instellingen in de controller. En als de configuratie in het AP al fout is (door een firmware update) kan de controller dat niet weten. Immers is de controller de enige source of truth, en haalt deze nooit de configuratie uit de apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:04
Gizz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:13:
[...]

Weer op alleen WPA2 gezet en ik heb nu al 24 uur geen disconnect van een 2.4Ghz client gehad. Hopelijk blijft dat zo, anders ga ik alsnog een rollback van de firmware doen.
Misschien een keer 6g aan gehad op dat netwerk? Die maakt er ook wpa2/3 van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:26
Waarom willen jullie toch allemaal die UDM P naar boven toe brengen?
Dat ding in de meterkast is toch veruit het eenvoudigste en het scheelt 2 poorten die je verspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
qwasd schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

Ik heb Odido glasvezel met een SFP rechtstreeks in mijn UDM Pro en daarachter een US-8-150W switch die alles verdeelt naar clients (boven + beneden). Deze staan beide op de begane grond in de meterkast.

Nu wil ik graag een soortgelijk iets wat jij hebt. De US-8-150W beneden en de UDM Pro boven. Het moet dan nog wel mogelijk blijven bepaalde vlans te gebruiken op de switch beneden voor bijvoorbeeld een access point / computer. Boven moet het mogelijk blijven bepaalde clients te voorzien maar dat moet dan toch ook mogelijk zijn via de UDM Pro? Of kan ik dan het beste nog een switch erbij kopen? en is het dan het beste deze voor of achter de UDM Pro te plaatsen?

Momenteel heb ik 4 netwerken/vlans geconfigureerd staan in de UDM Pro als dat nog wat uit maakt.

EDIT:

[Afbeelding]
Ik denk dat het plaatje wel duidelijk is.
Waar in de laatste stap staat “Block tunnel 100 On All of the switch and UDM Ports except….”, daar zou jij de andere vlans kunnen toepassen.
Garantie tot aan de voordeur: ik ken de UDM verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:26

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

qwasd schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

EDIT:

[Afbeelding]
Ik heb exact hetzelfde. Glas direct in de udmp en die aan een 24 poort poe switch. Met daarachter nog een paar switches. Alles van unifi. Standaard hebben alle poorten alle vlans actief en moet je per poort, waar je een andere vlan als native vlan op wilt hebben, even die poort aanpassen. Het werkt echt super easy.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Laatst online: 01:30
badkuip schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:20:
[...]

Ik denk dat het plaatje wel duidelijk is.
Waar in de laatste stap staat “Block tunnel 100 On All of the switch and UDM Ports except….”, daar zou jij de andere vlans kunnen toepassen.
Garantie tot aan de voordeur: ik ken de UDM verder niet.
Bedankt. Een laatste vraag. Hoe zit het met de vlan voor de wan? dit kan een willekeurig vlan id zijn toch? of moet dit gelijk zijn aan de vlan id die ik bijvoorbeeld voor odido op de wan gebruik? In mijn geval vlan 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Laatst online: 22-09 22:09

JoeZuCK

_Fonz > all.

Misschien heeft iemand raad/advies.

Ik heb een best wel goede pc (staat boven) met Sunshine en een Nvidia Shield met de Moonlight app erop. Het komt te vaak voor dat Moonlight aangeeft dat de verbinding te langzaam is (je merkt dat het spel gaat stotteren) . Ik heb Moonlight ingesteld op 4K, 60fps en 80 Mbit bitrate (was 100+)

De PC is verbonden met een Unify In wall en deze is verbonden met een patchpaneel en die zit weer afgesloten op een Unify Switch (waar een Cloud Gateway Ultra aan hangt). Vanaf het patchpaneel loopt er een kabel naar de huiskamer waar een Flex mini aangesloten is op een wandcontactdoos en daar zit de Shield op.

Ik denk; ik geef even weer wat mijn setup is, misschien zit er ergens een bottleneck.

Nu las ik dat je het streamen kan priorticeren. Zou dat veel verschil maken? Ik heb naast de PC, redelijk wat andere apparaten aan de router hangen (bedraad en draadloos).

Mocht het uitmaken, wat moet ik dan instellen?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:58
Simpel vraagje: ik heb een EdgeRouter 4 verbonden aan mijn ONT (Odido). Ik heb een abonnement met maximaal 1 Gbps. Router werkt op zich prima. Er zitten nog een stuk of wat Netgear ‘domme’ switches op aangesloten. Maar ik hou ook van nieuwe techniek en snellere chips. Zeker als dat de stabiliteit ten goede komt.

Is kiezen voor een UCG Ultra wijs, of schiet ik daar performance wise niks mee op? Gebruiksgemak telt ook mee. Vind een nette, overzichtelijke GUI ook wat waard. De EdgeRouter 4 met zijn config tree is niet mijn favoriet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vandaag een migratie doen van een USG naar een UCG-M. Zou zo gemakkelijk moeten gaan als een backup maken van de USG en deze importeren in de UCG-M. Ben super benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:36
Dennisweb schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 01:04:
Simpel vraagje: ik heb een EdgeRouter 4 verbonden aan mijn ONT (Odido). Ik heb een abonnement met maximaal 1 Gbps. Router werkt op zich prima. Er zitten nog een stuk of wat Netgear ‘domme’ switches op aangesloten. Maar ik hou ook van nieuwe techniek en snellere chips. Zeker als dat de stabiliteit ten goede komt.

Is kiezen voor een UCG Ultra wijs, of schiet ik daar performance wise niks mee op? Gebruiksgemak telt ook mee. Vind een nette, overzichtelijke GUI ook wat waard. De EdgeRouter 4 met zijn config tree is niet mijn favoriet. ;)
Met je verstand/portomonnee beslissen: het draait stabiel dus lekker zo laten.

Vind je het leuk om meer te kunnen spelen met instellingen dan overstappen, maar besef dat je er dan niet alleen met een USG bent, maar ook je AP's en switches moet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Gizz YouTube: UniFi U7 Pro Max - DON'T BUY Here's Why

Bottom line is dat het lijkt op een issue met de chipset en dat je best bet firmware 7.0.59 is. Er komt een hardware revisie aan maar zou me niets verbazen als die geen andere naam krijgt.

* Septillion heeft goede reden om het geld nog in zijn zak te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:29:
Dat is achteraf natuurlijk altijd makkelijk zeggen als er iets van issues blijkt te zijn ;)
En ondanks dat er geen hardware early access program meer is is er wel nog steeds een gesloten alpha programma (waar AFAIK ook wat Tweakers in zitten, zonder namen te noemen :p). Dus hardware is gewoon altijd getest door klanten/eindgebruikers voordat het op de markt komt. IMO is er dus geen reden om aankopen uit te stellen "omdat het pas net op de markt is". UI koopt gewoon off the shelf hardware, doet zelf testen, en heeft alpha testers. Ja, de firmwares zijn niet altijd goed. Maar ik maak uit je bericht op dat het gaat om een hardware "defect", en daar kan UI minder aan doen vermoed ik (tenzij ze iets geks doen met PCB design of zo).

Probleem lijkt mij eerder dat "wifi 7" nog steeds maar een draft spec is en daardoor uberhaupt al hardware hartstikke nieuw is. Als in, de Qualcoms, Mediateks, Broadcomms hebben waarschijnlijk maar 1 wifi 7 oplossing, dus de kans dat daar een fout in zit is best aanwezig. IMO is het dus beter om dan te wachten tot de technologie wat meer gemeengoed is, en niet perse totdat een heel specifiek product al een tijd op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@RobertMe Oww, absoluut hoor! Het is geen "stel het uit want het is nieuw" issue want het geld brandt al in mijn zak sinds de aankondiging :+ Kon het alleen nog niet hier verantwoorden, anders had hij al gehangen. Maar puur een conclusie uit ervaringen van nu dat ik het nog maar even lekker aankijk.

Het feit dat ze nu een nieuw model bij de FCC hebben liggen waarin ze expliciet in aangeven dat als enige wijziging er een losse 2.4GHz chip in is gekomen doet digiblur (en mij ook) dus problemen met de chipset vermoeden. Misschien nog wel in firmware op te lossen maar tot nu toe dus niet gelukt. Maar gezien het juist in de 2.4GHz met simpele devices zit, lijkt het met niet met de Wifi 7 spec te maken te hebben maar puur implementatie. En Qualcom staat nu niet echt heel erg bekend dat openlijk te bespreken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:54

BiG-GuY

Septillion schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:29:
@Gizz YouTube: UniFi U7 Pro Max - DON'T BUY Here's Why

Bottom line is dat het lijkt op een issue met de chipset en dat je best bed firmware 7.0.59 is. Er komt een hardware revisie aan maar zou me niets verbazen als die geen andere naam krijgt.

Heb 0 problemen met 3x U7-Pro in huis, waarvan de chipset gelijk is. Heb zelfs gewoon 1 SSID voor alles, met advanced op Auto, waarbij je WPA2/3 Hybrid hebt op 2.4Ghz en 5Ghz en WPA3 op 6Ghz. Heb buiten nog wel een U6-Pro hangen, aangezien die wel IP54 is.

Heb in totaal 42x Wifi apparaten waarvan 23x Wifi 4 2.4Ghz apparaten, niks ouder dan dat. Heb nog geen Wifi 7 apparaten in huis, wel 6 stuks Wifi 6E die allemaal goed werken op de 6Ghz, wat voor mij de hoofdreden was om voor de U7 Pro te gaan i.p.v. de U6 Pro. U6 Enterprise zou ook kunnen, maar aangezien ik er drie binnen nodig had (per verdieping 1) is dat best een verschil in prijs.

Probleem speelt alleen met (heel) veel 2.4Ghz apparaten. Heb er bewust voor gekozen om mijn Smart Home grotendeels op Zigbee op te bouwen. Dat werkt wel stabiel met die grote aantallen, zonder je wifi te belasten.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 13-10-2024 10:35 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:05
@Septillion Ik heb er sinds maart oid 2 in huis hangen, eigenlijk geen problemen mee gehad tot nu toe. Het enige device wat moeilijk doet met TX retries is een elgato key light, maar daar heb ik met eerdere APs ook problemen mee gehad. Als ik naar de air stats kijk zie ik eigenlijk ook niets vreemds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke0B0-TvMXztT4BTY2iXxV9g_mc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g7crBNBXBwfFcEK7mo8E9sFW.png?f=user_large

En als ik mijn APs (verschillende modellen) met elkaar vergelijk dan zie ik ook niet echt afwijkingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3flOTRUIdDr-nVOCXnoFY7FS7yE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u1UR1Ai5uzglmaylwqZcItCd.png?f=user_large

Er zitten bij mij meestal zo rond de 30 clients op wifi, dus niet super veel. Het meeste IoT spul dat ik heb zit op Zigbee.

Maar wel vervelend dat er blijkbaar problemen zijn. Hopelijk blijft de oude hardware revision gewoon goed ondersteund. Ben wel benieuwd wat nou het verschil is tussen de niet en wel goed werkende devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@rescla / @BiG-GuY Mja, probleem lijkt dus alleen te zitten in devices die echt alleen een simpele 2.4GHz kunnen opzetten. En als ik zo beetje andere posts scan ook alleen als je er daar wel wat meer van hebt. Klinkt dan bijna alsof hij te traag responses uitgeeft waarna een device zich disconnect.

Zelf ook wel redelijk vaal smarthome op Wifi wegens de hogere maat van customization en snellere power metering. Dus mja, krijg het in huis al slecht verkocht en als ik dan met problemen en frustratie zit dan krijg ik denk ik de wind van voren :+

To be continued dus :)

[ Voor 44% gewijzigd door Septillion op 13-10-2024 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Septillion schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:15:
are op te lossen maar tot nu toe dus niet gelukt. Maar gezien het juist in de 2.4GHz met simpele devices zit, lijkt het met niet met de Wifi 7 spec te maken te hebben maar puur implementatie.
Dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde "nieuwe spec is nieuwe chip/radio, met mogelijk nieuwe bugs". Waarbij die bugs dus net zo goed in "oude" zaken kunnen zitten. Immers gaat het om een tri-band radio/chip die zowel 2,4GHz als 5GHz als 6GHz doet. Dus er is ook "iets" v.w.b. 2,4GHz gebeurt. Dit i.t.t. wat dat FCC document zegt, een losse 2,4GHz chip. Als dat een ouder model is mag je er vanuit gaan dat dat betrouwbaar werkt en staan issues met 2,4GHz IoT spul los van "wifi 7 capable". Alleen gebruikt de Pro & Pro Max nu maar 1 chip met alle drie de banden, dus is er ook iets gebeurt met 2,4GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Knielen schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:58:
[...]

Met je verstand/portomonnee beslissen: het draait stabiel dus lekker zo laten.

Vind je het leuk om meer te kunnen spelen met instellingen dan overstappen, maar besef dat je er dan niet alleen met een USG bent, maar ook je AP's en switches moet vervangen.
Hnnn. Ik heb al een Unifi Wifi 6E AP, dus dat zou het probleem niet zijn. Maar waarom zou ik de switches moeten vervangen? Zijn toch gewoon ‘domme’ switches? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:33:
@rescla / @BiG-GuY Mja, probleem lijkt dus alleen te zitten in devices die echt alleen een simpele 2.4GHz kunnen opzetten.
Waarbij de firmware veel uit lijkt te maken. Helaas is mijn poging om de boel te laten werken met alleen WPA2 tevergeefs: vanochtend weer tig apparaten onbereikbaar. Alles met ESPHome erop deed het nog prima, maar veel spul met daarop Tasmota/ESPEasy/WLED/Airrohr. Een deel zou ik wel naar ESPHome kunnen veranderen, maar dat is voor WLED en Airrohr natuurlijk geen optie.

@BiG-GuY ik heb verder ook veel zigbee (gelukkig maar, anders kwamen er in één klap nog 80 2.4Ghz-clients bij), maar niet voor elke toepassing is zigbee een oplossing.

Ik ga nu maar oudere firmware proberen (7.0.59 n.a.v. de post van @Septillion)

Worst-case haal ik mijn Netgear R7000 uit 2013 weer tevoorschijn. Die gaf met precies dezelfde 2.4Ghz-clients 0 problemen. Wel een bizarre situatie dat die oude meuk een dergelijk 'groot' 2.4Ghz IoT-netwerk geen probleem vond en mijn supertoffe nieuwe Unifi-spul wel.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-09 17:27
JoeZuCK schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:37:
Misschien heeft iemand raad/advies.

Ik heb een best wel goede pc (staat boven) met Sunshine en een Nvidia Shield met de Moonlight app erop. Het komt te vaak voor dat Moonlight aangeeft dat de verbinding te langzaam is (je merkt dat het spel gaat stotteren) . Ik heb Moonlight ingesteld op 4K, 60fps en 80 Mbit bitrate (was 100+)

De PC is verbonden met een Unify In wall en deze is verbonden met een patchpaneel en die zit weer afgesloten op een Unify Switch (waar een Cloud Gateway Ultra aan hangt). Vanaf het patchpaneel loopt er een kabel naar de huiskamer waar een Flex mini aangesloten is op een wandcontactdoos en daar zit de Shield op.

Ik denk; ik geef even weer wat mijn setup is, misschien zit er ergens een bottleneck.

Nu las ik dat je het streamen kan priorticeren. Zou dat veel verschil maken? Ik heb naast de PC, redelijk wat andere apparaten aan de router hangen (bedraad en draadloos).

Mocht het uitmaken, wat moet ik dan instellen?
Draait je hele netwerk wel op gigabit-snelheden? Haal je op de Shield en de PC meer dan 94Mbps bij een Speedtest via bijvoorbeeld Speedtest.net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dennisweb schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

Hnnn. Ik heb al een Unifi Wifi 6E AP, dus dat zou het probleem niet zijn. Maar waarom zou ik de switches moeten vervangen? Zijn toch gewoon ‘domme’ switches? 🤔
Technisch gezien bestaan er geen 'Domme Switches' doordat een switch altijd een mate van intelligentie aan boord moet hebben om op OSI-L2 een onderscheid in verkeerstromen te kunnen maken (op basis van MAC-adressen dus). Daarbij is er wel onderscheid te maken tussen 'managed en un-managed waarbij er binnen het managed segment ook weer véél te kiezen is, afhankelijk van de hoeveelheid geld welke je er tegen aan kunt én wenst te gooien.

Domme netwerk apparaten noemen we een 'Hub' óf ooit een switching hub als er nog iets aan intelligentie in zit qua L2 én er helemaal niets te managen is.

:9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
@Will_M Een heel verhaal, maar ik heb nou nog steeds geen reden waarom ik mijn unmanaged switches van Netgear zou moeten vervangen. Ik wil namelijk niks per switch managen. Het gaat hier om spul voor thuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Dennisweb schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:17:
@Will_M Een heel verhaal, maar ik heb nou nog steeds geen reden waarom ik mijn unmanaged switches van Netgear zou moeten vervangen. Ik wil namelijk niks per switch managen. Het gaat hier om spul voor thuis.
Als jij alles in één Vlan (en dus netwerk) kunt én wilt laten draaien dan is er dus ook niks mis met die Netgears van je (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:21:
[...]

Als jij alles in één Vlan (en dus netwerk) kunt én wilt laten draaien dan is er dus ook niks mis met die Netgears van je (y)
Met de kanttekening dat ik het persoonlijk best raar vind om een UI router te hebben (zij het een nieuwe UCG uit de UniFi lijn, of een ER4 uit de EdgeMax lijn) en schijnbaar geen VLANs te gebruiken.
Sure, er zitten veel meer features op dan alleen VLANs. Maar IMO begint een beetje serieus netwerk, waarvoor je een UI router koopt, toch bij "VLANs". Enige andere reden die ik mij kan bedenken is voor een VPN vanaf buitenshuis. Voor de rest kom je toch al veel uit bij "VLANs" (beveiligen "tegen" IoT spul => VLANs, gastnetwerk => VLANs, ...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:24:
[...]

Met de kanttekening dat ik het persoonlijk best raar vind om een UI router te hebben (zij het een nieuwe UCG uit de UniFi lijn, of een ER4 uit de EdgeMax lijn) en schijnbaar geen VLANs te gebruiken.
Sure, er zitten veel meer features op dan alleen VLANs. Maar IMO begint een beetje serieus netwerk, waarvoor je een UI router koopt, toch bij "VLANs". Enige andere reden die ik mij kan bedenken is voor een VPN vanaf buitenshuis. Voor de rest kom je toch al veel uit bij "VLANs" (beveiligen "tegen" IoT spul => VLANs, gastnetwerk => VLANs, ...).
Ik had ook kunnen zeggen dat 'ie misschien net zo goed (of beter?) af was geweest met het apparaatje wat 'ie standaard vanuit z'n provider meegeleverd heeft gekregen, maar...... We weten de exacte beweegredenen van die persoonlijke keuze niet. Voor hetzelfde geld is de rede een 'energie besparende maatregel' gezien het gros van de apparatuur wat door providers standaard uitgeleverd wordt vaak nog altijd een absurd hoog continue stroomverbruik heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:20

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Het Unifi wifi spul gebruik ik jaren, maar ik ben begonnen met Ubiquiti/Unifi spul als router zonder vlans als usecase maar puur met DNS redirection (Nat / masq) en uitgaande firewall als usecase. Met een EdgeRouter4 kreeg ik alles voor mekaar; IoT spul dat niet meer naar buiten mocht, kon dat ook niet meer, alleen de DNS server mocht DNS praten met de buitenwereld, etcetera.
Ik kreeg middels IDS/IPS ook veel meer inzicht in wat apparaten allemaal probeerden te doen. Ook wat VLAN spul uitgeprobeerd, maar echt handig was het niet met Netgear en TPLink switches.

Ondertussen met een UXG Max, een aantal Unifi switches als access switches, 4 actieve VLANs (access, guest, IoT en core), geo blocking, IDS/IPS en nog steeds een hoop firewall rules en SNAT/DNAT dingen. Geen spijt van, al hoor ik m’n portemonnee wel soms stilletjes huilen….

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelG op 13-10-2024 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
Will_M schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:29:
[...]

Ik had ook kunnen zeggen dat 'ie misschien net zo goed (of beter?) af was geweest met het apparaatje wat 'ie standaard vanuit z'n provider meegeleverd heeft gekregen, maar...... We weten de exacte beweegredenen van die persoonlijke keuze niet. Voor hetzelfde geld is de rede een 'energie besparende maatregel' gezien het gros van de apparatuur wat door providers standaard uitgeleverd wordt vaak nog altijd een absurd hoog continue stroomverbruik heeft.
Nou, ik heb een heel goede reden waarom ik niet de ZyXEL van Odido gebruik: die trekt mijn internetgebruik niet. Ik heb constant een stuk of wat audio en videostreams lopen en IGMP workspaces nodig voor mijn digitale mengtafel. De ZyXEL is underpowered en heeft te weinig geheugen om niet steeds vast te lopen en rebooten.

Er gaat heel wat dataverkeer door die router heen (mede door het gebruik van 5 IP camera’s en Audinate Dante). Dus daar heb ik een krachtigere router voor nodig. Niet iedereen heeft een radiostudio thuis, maar ik dus wel. ;) )

Edit: ja, stroom is ook wel een dingetje. Heb wel zonnepanelen, maar houd het verbruik graag in evenwicht. Heb ook mijn koelvriescombi, wasmachine en wasdroger daarop uitgezocht. Ik ben absoluut geen klimaat/energiefetisjist, maar heb ook geen zin om 300 euro voor elektra te betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennisweb op 13-10-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

RobertMe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:24:
[...]

Hier nog steeds ook niet toegekomen aan VLANS :X

Maar mijn voornaamste reden was dat ik een stabiel netwerk wilde en dat in eigen beheer te hebben. Los van ISP zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Septillion schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:48:
[...]

Hier nog steeds ook niet toegekomen aan VLANS :X

Maar mijn voornaamste reden was dat ik een stabiel netwerk wilde en dat in eigen beheer te hebben. Los van ISP zooi.
Second that. Ik wil ooit wel eens aan VLAN's beginnen, maar tot nu toe bleek dat geen succes. Het tagged/untagged-verhaal begrijp ik na al die jaren nog steeds niet helemaal. Zo vaak heb ik het internet al op de knieën geholpen, daardoor. Mocht er iemand een goede YouTube-tutorial of longread hebben waar hij écht iets aan heeft gehad, dan hoor ik dat graag, :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:23
Dennisweb schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:45:
[...]

Second that. Ik wil ooit wel eens aan VLAN's beginnen, maar tot nu toe bleek dat geen succes. Het tagged/untagged-verhaal begrijp ik na al die jaren nog steeds niet helemaal. Zo vaak heb ik het internet al op de knieën geholpen, daardoor. Mocht er iemand een goede YouTube-tutorial of longread hebben waar hij écht iets aan heeft gehad, dan hoor ik dat graag, :D
YouTube: VLANs Made Easy: Learn This Today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:56
Dennisweb schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Nou, ik heb een heel goede reden waarom ik niet de ZyXEL van Odido gebruik: die trekt mijn internetgebruik niet. Ik heb constant een stuk of wat audio en videostreams lopen en IGMP workspaces nodig voor mijn digitale mengtafel. De ZyXEL is underpowered en heeft te weinig geheugen om niet steeds vast te lopen en rebooten.

Er gaat heel wat dataverkeer door die router heen (mede door het gebruik van 5 IP camera’s en Audinate Dante). Dus daar heb ik een krachtigere router voor nodig. Niet iedereen heeft een radiostudio thuis, maar ik dus wel. ;) )

Edit: ja, stroom is ook wel een dingetje. Heb wel zonnepanelen, maar houd het verbruik graag in evenwicht. Heb ook mijn koelvriescombi, wasmachine en wasdroger daarop uitgezocht. Ik ben absoluut geen klimaat/energiefetisjist, maar heb ook geen zin om 300 euro voor elektra te betalen.
Ik heb geen idee wat je radio studio gebeuren doet, maar als je toch geen VLANs gebruikt hoeft dat verkeer van je 5 IP camera’s toch juist helemaal niet via je router? Of worden die beelden continu het internet op gestreamd?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dennisweb schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:45:
Het tagged/untagged-verhaal begrijp ik na al die jaren nog steeds niet helemaal.
Soms denk je te ingewikkeld en door de vele temen en verschillen bij fabrikanten wordt het er soms ook niet duidelijk op.

Heel simpel:
Een VLAN scheid een netwerk.

Om dat netwerk te benaderen moet je poorten lid maken van dat VLAN, dat kan tagged (meerdere VLANS) en untagged (max 1 VLAN).

De client kan dan met die poort praten door zowel untagged (ook wel native VLAN genoemd) als tagged data te versturen. Of het verkeer wordt doorgestuurd hangt dus van de instellingen af op die poort (vorige punt).

Voorbeeld vanuit de switch gezien:
Wil je een client met VLAN id 10 (VLAN10) laten praten zonder verkeer te taggen op de client zelf, dan maak je de betreffende poort waar deze op zit aangesloten untagged (native) lid van VLAN10.

Al het inkomende (ingress) verkeer wordt dan getagged op VLAN10 op de poort en doorgezet, al het uitgaande verkeer (egress) van VLAN10 wordt dan untagged naar de client doorgezet.

Switch naar switch is niet veel anders, de poorten maak je dan dus ook (ingress/egress) lid van de VLAN's die je aan beide kanten beschikbaar wilt hebben op dezelfde manier (tagged/untagged).

Ander voorbeeldje, AP met 2 WIFI SSID's (lan VLAN10 en gast VLAN20).
Op je switch heb je een native (untagged) lan en een gast VLAN20
Om beide netwerken op je switch te accepteren in het juiste netwerk stel je de poort in op zowel tagged VLAN10 (lan) als tagged VLAN20 (gast) zodat beide tags vanaf de AP in het juiste netwerk terecht komen.

Het meest verwarrende is dat fabrikanten dingen eigen namen gaan geven die soms onderling compleet andere dingen betekenen. Zoals een cisco trunk (VLAN) vs procurve port trunk (LAG), procurve GVRP mesh port (dynamic VLAN) vs WiFi meshing. En een die ook nog wel eens langs komt met cisco i.c.m. unifi is dat cisco een egress untagged (native) VLAN ID0 krijgt maar unifi ID1.

n.b. ondanks dat VLAN's an sich veilig zijn is het in de basis ontworpen voor beheersbaarheid en niet voor beveiliging.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 13-10-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Hathi schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Ik heb geen idee wat je radio studio gebeuren doet, maar als je toch geen VLANs gebruikt hoeft dat verkeer van je 5 IP camera’s toch juist helemaal niet via je router? Of worden die beelden continu het internet op gestreamd?
De IP camera’s zitten op een aparte PoE switch. En de camera’s staan wel altijd aan en worden altijd op het netwerk gestreamd, ingeladen in OBS. Ik blijf daar altijd zoveel mogelijk van af. Ik wil gewoon zonder problemen mijn uitzending kunnen doen. Dat gaat het gemakkelijkst als je zoveel mogelijk continuïteit hebt. Ik zet ze dus ook niet steeds uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
Dennisweb schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

De IP camera’s zitten op een aparte PoE switch. En de camera’s staan wel altijd aan en worden altijd op het netwerk gestreamd, ingeladen in OBS. Ik blijf daar altijd zoveel mogelijk van af. Ik wil gewoon zonder problemen mijn uitzending kunnen doen. Dat gaat het gemakkelijkst als je zoveel mogelijk continuïteit hebt. Ik zet ze dus ook niet steeds uit. ;)
Dus daar hoeft je router niets voor te doen, dat verkeer gaat puur over je switches aangezien je PC met OBS in hetzelfde netwerk zit als je camera’s, je gebruikt immers geen VLANs. Pas zodra je die beelden weer vanaf OBS het wereldwijde internet op streamt gaat het pas langs je router. Maar zelfs zo’n stream moet de router van je provider echt makkelijk aan kunnen. Dat stelt, op routing gebied, echt niets voor.

Niet dat dat je er verder van moet weerhouden om een unifi router te kopen hoor, moet je helemaal zelf weten, maar de performance zou niet een van de beweegredenen moeten zijn naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Hathi schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:23:
[...]

Dus daar hoeft je router niets voor te doen, dat verkeer gaat puur over je switches aangezien je PC met OBS in hetzelfde netwerk zit als je camera’s, je gebruikt immers geen VLANs. Pas zodra je die beelden weer vanaf OBS het wereldwijde internet op streamt gaat het pas langs je router. Maar zelfs zo’n stream moet de router van je provider echt makkelijk aan kunnen. Dat stelt, op routing gebied, echt niets voor.

Niet dat dat je er verder van moet weerhouden om een unifi router te kopen hoor, moet je helemaal zelf weten, maar de performance zou niet een van de beweegredenen moeten zijn naar mijn idee.
Ik heb al een EdgeRouter 4, he? ;) Ik wil absoluut geen ZyXEL als main router. Ik denk dat ik wel al 8 jaar geen router van de provider meer in gebruik heb. Het is altijd wat met die dingen. Zoals bij Odido DDoS bescherming in hun eigen router leidt tot instabiliteit. Dat soort fratsen heb je niet met een eigen router. Plus ik ben daar iets te nerd voor. Dat ik het principe VLAN niet helemaal begreep, zegt niet dat ik daarom niet geschikt ben voor een eigen router. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hathi
Dennisweb schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:35:
[...]

Ik heb al een EdgeRouter 4, he? ;) Ik wil absoluut geen ZyXEL als main router. Ik denk dat ik wel al 8 jaar geen router van de provider meer in gebruik heb. Het is altijd wat met die dingen. Zoals bij Odido DDoS bescherming in hun eigen router leidt tot instabiliteit. Dat soort fratsen heb je niet met een eigen router. Plus ik ben daar iets te nerd voor. Dat ik het principe VLAN niet helemaal begreep, zegt niet dat ik daarom niet geschikt ben voor een eigen router. :P
Een EdgeRouter is geen Unifi router, he? ;)
Wel van Uniquiti, maar niet uit de Unifi lijn.

DDoS bescherming an sich leidt niet tot instabiliteit. Maar als jij apparatuur in huis hebt wat een vloed aan ICMP paketten stuurt naar de router, dan triggert dat die DDoS bescherming.
Kan inderdaad een goede reden zijn om een andere router te kiezen, maar dat hoeft echt geen uitgebreid ding te zijn als je die uitgebreide routing functionaliteit toch niet gebruikt. En dat doet een UCG Ultra dus niet beter dan een EdgeRouter 4.
Neemt niet weg dat er voor een nerd best andere leuke dingen in zo’n UCG Ultra kunnen zitten, maar je vroeg naar betere performance en daarvoor hoef je het juist niet te doen naar mijn idee.
Ik hoor je bijvoorbeeld nog niet praten over dingen als IDS/IPS (dan wordt performance overigens juist wel een ding) of de ingebouwde controller. Al heb je nu waarschijnlijk al een controller draaien in je netwerk aangezien je al een mooie Unifi AP schrijft te hebben?
Dat zijn twee functies die bijvoorbeeld niet in je EdgeRouter zitten maar wel in de UCG Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
DukeBox schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Ik heb een asus router. De unify heb ik altijd als acces point gebruikt om wifi te extenden. Alleen kom ik niet meer op de oude manier in de Unify. Het lukt nu alleen om in te stellen via de unify app. Maar die is veel meer basic van opzet en daarin zit dus geen guest netwerk functie meer. En de guest wil ik zodat kids niet richting foto's op mn NAS kunnen navigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:43

nexhil

BAM!

DukeBox schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:38:
[...]

Soms denk je te ingewikkeld en door de vele temen en verschillen bij fabrikanten wordt het er soms ook niet duidelijk op.

Heel simpel:
Een VLAN scheid een netwerk.

Om dat netwerk te benaderen moet je poorten lid maken van dat VLAN, dat kan tagged (meerdere VLANS) en untagged (max 1 VLAN).

De client kan dan met die poort praten door zowel untagged (ook wel native VLAN genoemd) als tagged data te versturen. Of het verkeer wordt doorgestuurd hangt dus van de instellingen af op die poort (vorige punt).

Voorbeeld vanuit de switch gezien:
Wil je een client met VLAN id 10 (VLAN10) laten praten zonder verkeer te taggen op de client zelf, dan maak je de betreffende poort waar deze op zit aangesloten untagged (native) lid van VLAN10.

Al het inkomende (ingress) verkeer wordt dan getagged op VLAN10 op de poort en doorgezet, al het uitgaande verkeer (egress) van VLAN10 wordt dan untagged naar de client doorgezet.

Switch naar switch is niet veel anders, de poorten maak je dan dus ook (ingress/egress) lid van de VLAN's die je aan beide kanten beschikbaar wilt hebben op dezelfde manier (tagged/untagged).

Ander voorbeeldje, AP met 2 WIFI SSID's (lan VLAN10 en gast VLAN20).
Op je switch heb je een native (untagged) lan en een gast VLAN20
Om beide netwerken op je switch te accepteren in het juiste netwerk stel je de poort in op zowel tagged VLAN10 (lan) als tagged VLAN20 (gast) zodat beide tags vanaf de AP in het juiste netwerk terecht komen.

Het meest verwarrende is dat fabrikanten dingen eigen namen gaan geven die soms onderling compleet andere dingen betekenen. Zoals een cisco trunk (VLAN) vs procurve port trunk (LAG), procurve GVRP mesh port (dynamic VLAN) vs WiFi meshing. En een die ook nog wel eens langs komt met cisco i.c.m. unifi is dat cisco een egress untagged (native) VLAN ID0 krijgt maar unifi ID1.

n.b. ondanks dat VLAN's an sich veilig zijn is het in de basis ontworpen voor beheersbaarheid en niet voor beveiliging.
Als iemand het mij 20 jaar geleden zo had uitgelegd was het IT leven een stuk makkelijk geweest :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:34
PaPi36 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:16:
[...]
En de guest wil ik zodat kids niet richting foto's op mn NAS kunnen navigeren.
Maar hoe zie je dat dan voor je? Alle data komt toch vanaf het Unifi accesspoint weer bij elkaar richting je netwerk? Of heb je een apart VLAN op je ASUS waarop je het guest netwerk hebt geconfigureerd?
(en je NAS staat toch niet helemaal open mag ik hopen???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
jongetje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:09:
[...]

Maar hoe zie je dat dan voor je? Alle data komt toch vanaf het Unifi accesspoint weer bij elkaar richting je netwerk? Of heb je een apart VLAN op je ASUS waarop je het guest netwerk hebt geconfigureerd?
(en je NAS staat toch niet helemaal open mag ik hopen???)
Nee is meer dat er standaard functie in zit dat die het via DLNA/UPnP bekijken blokkeert als het via guest netwerk was (maar blijkbaar heeft ubiquity dat hele guest netwerk eruit gehaald als functie bij gebruik van AC pro als losstaand acces point). Dan kunnen ze het nog steeds via de TV over het bedrade netwerk zien maar ik vond het wel prettig dat ze dan op televoon en tablet er niet ineens naartoe kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
GuestWifi op een unifi kan (kon?) werken zonder VLANS.
Je stelt in de controller de IP subnets in waar de clients bij mag, al het andere verkeer wordt vervolgens gedropt.

Afbeeldingslocatie: https://img.community.ui.com/97e75759-92b7-453a-8aed-931c622eed21/questions/c04e9fa9-c82d-4739-9a01-576c17395fb1/b9381224-ab18-4c64-b3d7-6444233bcee0

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:11:
GuestWifi op een unifi kan (kon?) werken zonder VLANS.
Je stelt in de controller de IP subnets in waar de clients bij mag, al het andere verkeer wordt vervolgens gedropt.

[Afbeelding]
En als het goed is ook gecombineerd met client isolation, waardoor de wifi clients ook niet met elkaar kunnen babbelen. Klinkt semi hetzelfde als een IP block / firewall. Maar wifi verkeer wordt rechtstreeks door de radio afgehandeld, dus daar kun je geen firewalling op doen. Daarom dat de hardware (/firmware) een client isolation feature heeft. Het verkeer van WLAN naar LAN kan weer wel door een firewall heen omdat het een (software) bridge tussen de radio en ethernetadapter is. Daar kan dus, bv, nftables (/iptables) op worden toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

En als het goed is ook gecombineerd met client isolation, waardoor de wifi clients ook niet met elkaar kunnen babbelen. Klinkt semi hetzelfde als een IP block / firewall. Maar wifi verkeer wordt rechtstreeks door de radio afgehandeld, dus daar kun je geen firewalling op doen. Daarom dat de hardware (/firmware) een client isolation feature heeft. Het verkeer van WLAN naar LAN kan weer wel door een firewall heen omdat het een (software) bridge tussen de radio en ethernetadapter is. Daar kan dus, bv, nftables (/iptables) op worden toegepast.
Hmm dat weet ik eigenlijk niet.
Ik dacht dat het niet perse nodig was Client Device Isolation aan te zetten als je dit hebt ingesteld maar ik kan ernaast zitten.

Het filteren gaat trouwens geloof ik op basis van ebtables en niet iptables :)
Kan de bron niet meer vinden maar zo doen de meeste setjes dat met guest wifi zonder vlans.

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 14-10-2024 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-09 11:56
Voor mensen met hitteproblemen bij de UCG Max: https://www.reddit.com/r/...he_temperature_of_ucgmax/

Mijn USG is ermee opgehouden (start niet meer op, maakt piepend geluidje en netwerklampje knippert halve seconde om vervolgens weer hetzelfde te doen). Ik was dus aan het onderzoeken of de UCG Max een optie was, maar twijfelde na alle berichten over hitte. Nu toch maar besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FlorisB schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:24:
Voor mensen met hitteproblemen bij de UCG Max: https://www.reddit.com/r/...he_temperature_of_ucgmax/

Mijn USG is ermee opgehouden (start niet meer op, maakt piepend geluidje en netwerklampje knippert halve seconde om vervolgens weer hetzelfde te doen). Ik was dus aan het onderzoeken of de UCG Max een optie was, maar twijfelde na alle berichten over hitte. Nu toch maar besteld :)
Een nieuwe adapter was goedkoper geweest :)
Want de symptomen die je beschrijft horen echt bij kapotte adapter. De adapter "piept" en kan niet meer voldoende stroom leveren waardoor die direct bij het opstarten weer uitvalt (lampje van USG (+ adapter?) gaat aan omdat die daarvoor maar beetje stroom nodig heeft, vervolgens begint het daadwerkelijke booten, heeft die meer ampères nodig, maar de defecte adapter kan die niet leveren en valt uit).
Adapter is ook een 12V model met een standaard barrel plug en vraagt maar 1,5A(?). Grote kans dat je die wel in huis hebt (bv externe HDDs met losse adapter, zal ook 12V zijn. Ik heb een hele verzameling liggen van geshuckte WD Elements schijven :p. Maar ook een provider modem zal vaak 12V zijn met deze plug. Als je daarvan nog een oude hebt liggen, of alleen adapter bewaard, of... al die andere apparaten waar dit op zit). Al is het maar als stop gap totdat je nieuwe router hebt.

Maar... de USG is toch een legacy device. Dus goede reden om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 21:08
Hey all.

Ik hoop dat ik het hier op de goede plek vraag.
Na de laatste update van network naar 8.5.6 zijn dashboard widgets geintroduceerd zie ik.
Echter nu de vraag. Kan die order aangepast worden want ik vind het vervelend dat die charts nu onderaan staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOxQQtN9SXzmor-6iKJLOWzipCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RHbogHzkfupmc0nRnIXDARvG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Laatst online: 25-09 11:56
RobertMe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Een nieuwe adapter was goedkoper geweest :)
Want de symptomen die je beschrijft horen echt bij kapotte adapter. De adapter "piept" en kan niet meer voldoende stroom leveren waardoor die direct bij het opstarten weer uitvalt (lampje van USG (+ adapter?) gaat aan omdat die daarvoor maar beetje stroom nodig heeft, vervolgens begint het daadwerkelijke booten, heeft die meer ampères nodig, maar de defecte adapter kan die niet leveren en valt uit).
Adapter is ook een 12V model met een standaard barrel plug en vraagt maar 1,5A(?). Grote kans dat je die wel in huis hebt (bv externe HDDs met losse adapter, zal ook 12V zijn. Ik heb een hele verzameling liggen van geshuckte WD Elements schijven :p. Maar ook een provider modem zal vaak 12V zijn met deze plug. Als je daarvan nog een oude hebt liggen, of alleen adapter bewaard, of... al die andere apparaten waar dit op zit). Al is het maar als stop gap totdat je nieuwe router hebt.

Maar... de USG is toch een legacy device. Dus goede reden om te vervangen.
Haha het eerlijke verhaal is dat ik al een paar maanden aan het kijken was hoe ik de USG en CK2+ setup het beste kon upgraden. Toevallig die middag nog gekeken en 2 uur later gaf de USG de geest. Dus toch maar de knoop doorgehakt ;-). Maar ik zou het liefst de overall power consumption nog wat meer terug brengen, want het gaat toch snel richting 100w 24/7 met wat switches, cameras, fiber media converter en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FlorisB schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:05:
Maar ik zou het liefst de overall power consumption nog wat meer terug brengen, want het gaat toch snel richting 100w 24/7 met wat switches, cameras, fiber media converter en dergelijke.
Met veel apparaten krijg je dat natuurlijk vanzelf. Ik zie hier bij mij 60-80Wh per uur. ~40Wh per voor een UPS met Ziggo modem + TopTon zelfbouw router + USW 8-150W (met daarop een AC LR (passive PoE), USW Flex, en een Tado internet bridge via een PoE splitter); Vervolgens ~10Wh per uur voor een UPS met daarop mini PCtje / servertje (en "NAS" die voornamelijk uit staat, die trekt 40W zoiets, incl 3x 3,5" HDDs); ~20Wh voor letterlijk alleen een USW 16-150W (met daarop een AC Lite), verder geen UPS, noch andere apparaten.

Waarbij ik zeer waarschijnlijk dus 2x 20W trek met die switches. Nieuwe modellen zullen daar echt veel zuiniger in zijn. Maar een Pro Max 16 en een 8 Enterprise zijn me "iets" te duur. En met upgraden wil ik wel 2,5Gbit/s hebben (gedeeltelijk). En gezien beide UAPs nog met passive PoE werken (te oud voor 802.3af support. Gekocht in januari '17, productie van die met PoE is gestart in september '16, mijne zijn net een paar weken eerder geproduceerd :X) moet ik die dan ook upgraden (of zo'n instant PoE converter kopen, maar vind ik dan weer geldverspilling). En nouja, om nu nog U6 te kopen als U7 er is? Maar dan is het al €400 (2x €200) voor UAPs, en ik meen €400 + €500 voor switches :X. Dan wacht ik nog wel even op uitbreiding van de 2,5Gbit/s lineup en U7 lineup (zal vast niet bij "Pro..." blijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:02
RobertMe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:21:
[...]

Met veel apparaten krijg je dat natuurlijk vanzelf. Ik zie hier bij mij 60-80Wh per uur. ~40Wh per voor een UPS met Ziggo modem + TopTon zelfbouw router + USW 8-150W (met daarop een AC LR (passive PoE), USW Flex, en een Tado internet bridge via een PoE splitter); Vervolgens ~10Wh per uur voor een UPS met daarop mini PCtje / servertje (en "NAS" die voornamelijk uit staat, die trekt 40W zoiets, incl 3x 3,5" HDDs); ~20Wh voor letterlijk alleen een USW 16-150W (met daarop een AC Lite), verder geen UPS, noch andere apparaten.

Waarbij ik zeer waarschijnlijk dus 2x 20W trek met die switches. Nieuwe modellen zullen daar echt veel zuiniger in zijn. Maar een Pro Max 16 en een 8 Enterprise zijn me "iets" te duur. En met upgraden wil ik wel 2,5Gbit/s hebben (gedeeltelijk). En gezien beide UAPs nog met passive PoE werken (te oud voor 802.3af support. Gekocht in januari '17, productie van die met PoE is gestart in september '16, mijne zijn net een paar weken eerder geproduceerd :X) moet ik die dan ook upgraden (of zo'n instant PoE converter kopen, maar vind ik dan weer geldverspilling). En nouja, om nu nog U6 te kopen als U7 er is? Maar dan is het al €400 (2x €200) voor UAPs, en ik meen €400 + €500 voor switches :X. Dan wacht ik nog wel even op uitbreiding van de 2,5Gbit/s lineup en U7 lineup (zal vast niet bij "Pro..." blijven).
Volgens mij is het balanceren. Tot op een bepaald moment kun je de apparatuur nog tegen een goede prijs verkopen. Met 20 W minder verbruik bespaar je toch 175 kWh op jaarbasis.

Hie mijn 24 poorts PoE switches van 5 jaar oud nog goed kunnen verkopen.

Als ze eenmaal EOL zijn is het allemaal niks meer waard en gooi je honderden Euo's weg. Terwijl na 5 jaar de apparatuur nog wel 60 - 90% van de waarde heeft.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
@RobertMe

Je hebt UniFi spul, gek genoeg blijft dat spul enige waarde hebben. Sterker nog, nog best veel vind ik. Ik heb mijn Cloudkey Gen2+ 6 jaar gebruikt en verkocht voor iets minder dan de helft van de prijs waar ik het voor heb betaald. Ik heb dat bedrag verdubbeld en nu heb ik een UCG-Max als vervanging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
John245 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:34:
[...]

Volgens mij is het balanceren. Tot op een bepaald moment kun je de apparatuur nog tegen een goede prijs verkopen. Met 20 W minder verbruik bespaar je toch 175 kWh op jaarbasis.

Hie mijn 24 poorts PoE switches van 5 jaar oud nog goed kunnen verkopen.

Als ze eenmaal EOL zijn is het allemaal niks meer waard en gooi je honderden Euo's weg. Terwijl na 5 jaar de apparatuur nog wel 60 - 90% van de waarde heeft.
Nah, kans is groot dat ze dan op de plank blijven liggen. USG had ik vorig jaar vast ook nog kunnen verkopen, maar heb ik ook nog liggen. Kans is ook best groot dat ik de TopTon nu kan uittrekken, USG ervoor in de plaats aansluiten, en "90%" weer werkt, met behoudt van VLANs (moet ook wel, want met controller buiten de deur zou ik de switches niet kunnen configureren naar trunk / ...). Dan heb ik tenminste nog reserve(s). En gaat toch al allemaal op de 8 jaar aan, dus semi afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RobertMe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:43:
[...]

Nah, kans is groot dat ze dan op de plank blijven liggen. USG had ik vorig jaar vast ook nog kunnen verkopen, maar heb ik ook nog liggen. Kans is ook best groot dat ik de TopTon nu kan uittrekken, USG ervoor in de plaats aansluiten, en "90%" weer werkt, met behoudt van VLANs (moet ook wel, want met controller buiten de deur zou ik de switches niet kunnen configureren naar trunk / ...). Dan heb ik tenminste nog reserve(s). En gaat toch al allemaal op de 8 jaar aan, dus semi afgeschreven.
Hier de USG4 Pro twee (2) jaar verleden gekocht. Je krijgt bijna een schaamtegevoel om te zien wat ze bieden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:27:
[...]
Ik ga nu maar oudere firmware proberen (7.0.59 n.a.v. de post van @Septillion)
We zijn nu 5 dagen verder en ik heb 0 disconnects van Esp8266 clients gehad versus de meerdere problemen per dag met de nieuwste firmware. De nieuwe firmware is dus bleh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 26-09 09:30
Ik vroeg me af of de UDM Pro (Max) een voldoende firewall heeft of als het nuttig/aangewezen is om een "echte" firewall zoals bv Firebox T45 te plaatsen. En kan dit dan tussen de modem en de UDM?
Het netwerk is voor een kleine huisartspraktijk (3 dokters)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Promy schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:17:
Ik vroeg me af of de UDM Pro (Max) een voldoende firewall heeft of als het nuttig/aangewezen is om een "echte" firewall zoals bv Firebox T45 te plaatsen. En kan dit dan tussen de modem en de UDM?
Het netwerk is voor een kleine huisartspraktijk (3 dokters)
Voor zakelijk gebruik zou ik een specialist raadplegen. Volgens mij heeft de UDM Pro Max bijvoorbeeld geen mogelijkheid om te integreren met 3rd party SoC providers, MSPs, industrie specifieke veiligheids consortia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvdh
  • Laatst online: 26-09 21:24
Ik ga binnenkort verhuizen en heb dan voor een periode van ong 2 weken internet nodig op twee adressen.

Ik heb nu een Unifi netwerk draaien op mijn huidige adres (UDM Pro SE, Unifi 8 ports POE switch en 2 APs). In mijn huidige woning komen nieuwe APs, een Pro Max switch en de UDM Pro SE van het oude adres.

Ik heb niet genoeg Unifi redundancy om op twee adressen een set-up te draaien en ik wil zo snel mogelijk de UDM verplaatsen naar het nieuwe adres. Nu kan ik op mijn huidige adres de UDM vervangen door de standaard KPN apparatuur. Echter is er nogal veel beton, waardoor ik dan niet goed dekkende wifi zal hebben in het huis.

Vraag: kan ik de 8 poorts Unifi switch, met daarop de twee APs in de KPN apparatuur prikken om zo een werkende WiFi te behouden zonder dat ik iets hoef te (her)configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@maxvdh Zolang je geen VLANs etc hebt gemaakt dan voorzie ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvdh
  • Laatst online: 26-09 21:24
Septillion schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:40:
@maxvdh Zolang je geen VLANs etc hebt gemaakt dan voorzie ik geen probleem.
Hmm, die heb ik wel (IoT, Guest, Main en Camera). Ik kan in principe zonder in deze woning tot de verhuizing, maar momenteel heb ik die wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayLikeMark
  • Laatst online: 26-09 04:53
Hi! Momenteel zit ik in de afrondende fase van mijn verhuizing en verbouwing en is het tijd voor zaken als het netwerk over te hevelen. Ik zit alleen nog met die 1/2,5Gbp’s backplane waar ik mee zit en heb zoveel gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik ga naar een goed geïsoleerd appartement toe van 85M2. Heb cat6a kabels lopen vanuit de meterkast naar het TV meubel, woonkamer en de slaapkamer. In het TV meubel komt de nieuwe Flex mini 2,5Gb, woonkamer een U6 Mesh en op de slaapkamer ook. De Flex mini en één U6 Mesh heb ik al in huis, dit wil ik gaan aansluiten op de nog aan te schaffen UDM-SE. Daarnaast heb ik 2 thin clients die dienst doen als server welke in de meterkast komen. Geen gekke dingen gewoon plex, HA, *Arr en een hobbymatige webserver (allemaal op Proxmox). Als internetverbinding heb ik een 1Gbp’s glaslijntje van Odido over Glaspoort. De WiFi zal voor 95% gebruikt worden door apparaten als Shelly, het aquarium en dat soort zaken, niets wat een hoge bandbreedte nodig heeft iig.

Ik had in gedachte de U6 Mesh AP’s op de POE poorten aan te sluiten. De Flex mini op een SFP+ en de servers op de andere SFP+ en dan de ONT op de 2,5Gb WAN.

Nu lees je overal verhalen over de backplane dat deze maar 1Gb is en in de nieuwe revisie 2,5Gb en dat je de poorten eigenlijk niet moet gebruiken maar via SFP+ een switch moet aansluiten. Ik vraag me alleen af of het in mijn geval echt zo dramatisch is. Wat ik ervan begrijp is dat de bottleneck zit wanneer er data van de 8poorts switch naar SFP+ moet en visaversa dat die max 2,5Gb haalt. In mijn geval zal echter de meeste data tussen de SFP+ poorten worden verstuurd en vanuit de switch naar SFP+ zal enkel communicatie lopen voor HA. Zie ik iets over het hoofd of is die backplane echt niet zo spannend in deze settup?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Voor de geïnteresseerden:

https://eu.store.ui.com/e...rations/products/unas-pro

[ Voor 22% gewijzigd door BiG-GuY op 21-10-2024 17:09 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Heeft iemand een idee of het mogelijk is om een ID van een firewall rule te wijzigen?

Mijn management vlan is 1 met id 6002 en mijn lan vlan is 2 met id 6001. Ik wil dat graag omgewisseld hebben.

Het zijn standaard regels die worden aangemaakt tijdens het aanmaken van het netwerk. Als in: ik zie een slotje, dus de regel is niet te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

John245 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:36:
[...]

Ik zie maar één (1) SFP+ poort dus geen HA ondersteuning.
De hardware lijkt grotendeels gelijk te zijn aan de UNVR-Pro, dus zelfde SoC en poorten.
De 1Gbps Ethernet poort kan tegelijk gebruikt worden met de SFP+ poort.

Maar ook softwarematig is het nog een zeer beperkt product tegenover de bekenden in de markt. Er zijn al wat reviews online gezet op YouTube.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:32:
Heeft iemand een idee of het mogelijk is om een ID van een firewall rule te wijzigen?

Mijn management vlan is 1 met id 6002 en mijn lan vlan is 2 met id 6001. Ik wil dat graag omgewisseld hebben.

Het zijn standaard regels die worden aangemaakt tijdens het aanmaken van het netwerk. Als in: ik zie een slotje, dus de regel is niet te verwijderen.
Custom rule met dezelfde inhoud boven zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
stormfly schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:42:
[...]

Custom rule met dezelfde inhoud boven zetten?
Werkt helaas niet.

Ik wil de id's van de eerste twee netwerken gewisseld hebben. Is puur voor OCD, maar als het mogelijk is, dan pas ik het aan. Enige mogelijkheid die ik zie is de ene netwerk eerst verwijderen, maar dat is mij net een brug te ver. :P

EDIT: Inmiddels aangepast door meerdere nieuwe netwerken aan te maken totdat de logica me bevalt. :+

[ Voor 40% gewijzigd door GioStyle op 21-10-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 16:28
Lekker dan, ik had een disk in de SE zitten die voor protect gebruikt werd. Een uur geleden is die disk gestorven, en nu start Network ook niet meer.

Dacht dat die disk alleen voor protect gebruikt werd.

Maar eens kijken of de backup van 18 oct werkt als ik hem terugzet naar factory defaults.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

BiG-GuY schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:42:
[...]

De hardware lijkt grotendeels gelijk te zijn aan de UNVR-Pro, dus zelfde SoC en poorten.
De 1Gbps Ethernet poort kan tegelijk gebruikt worden met de SFP+ poort.

Maar ook softwarematig is het nog een zeer beperkt product tegenover de bekenden in de markt. Er zijn al wat reviews online gezet op YouTube.
Ah NAS Compares, daar ga ik even lekker voor zitten om te kijken of het een Synology kan overtreffen.

Deze review gaf gelijk een goede indruk van de installatie en configuratie.

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 22-10-2024 09:23 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
Greatsword schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Ah NAS Compares, daar ga ik even lekker voor zitten om te kijken of het een Synology kan overtreffen.

[YouTube: UniFi UNAS Pro NAS - The BIG REVIEW]
Ik heb net de review van mactelecom gekeken, ik zeg als je alleen naar de software kijkt nee. Er zit de app Drive op en dat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nu al uitverkocht of pas vanaf de 25ste te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

jimmy87 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:31:
[...]

Ik heb net de review van mactelecom gekeken, ik zeg als je alleen naar de software kijkt nee. Er zit de app Drive op en dat is het.
Na het zien van de review van Nas Compares toch enigszins teleurgesteld.

Voelt nu al weer een beetje als een Beta product als ik kijk naar de software features.

Ben benieuwd hoe het er over een half jaar voor staat qua ontwikkeling en 3rd party ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@Greatsword Pas vanaf dan beschikbaar, voor zover ik kan vinden.

Ja het gaat voor mij ook geen Synology NAS kunnen vervangen.

Je zou het wel als externe opslag kunnen gebruiken en compute ergens anders op draaien. Maar de beperking van maar 1 Storage Pool is wel een te zware beperking momenteel.

Leuk dat hij dan 10Gbps snelheid aan kan, maar je gaat dit ding niet draaien met enkel 2.5” SSD’s en ook daarmee ga je de 10Gbps niet vullen.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 21-10-2024 22:27 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Laatst online: 23-09 20:19
Doordat ik meerdere Unifi camera's wil ben ik aan het orienteren voor een Dream Machine Pro of SE. Ik wil deze unit in de meterkast plaatsen, maar ik ben erg bang van het geluid en de warmte. Ik las dat het geluid op zich meevalt... maar ik ben even benieuwd in hoeverre medetweakers deze unit in de meterkast hebben hangen en wat hun ervaring hierin is m.b.t. warmte en geluid? Ik wil die Dream Machine niet op de gang dan horen elke keer als ik langs loop. Ik twijfel hierdoor nog aan deze aankoop...

[ Voor 3% gewijzigd door CronoS76 op 22-10-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@CronoS76 Ik heb de UDM Pro in de meterkast in een rack hangen en dat ding is niet te horen.

De harde schijven in mijn Synology daarentegen hoor ik regelmatig als ik er langs loop of als het erg stil in huis is ;)

Heb ook een Hue bewegingssensor daar hangen en die geeft een temperatuur aan van 25 graden.

[ Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 22-10-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:41
Alleen als je in de UDM Pro/SE een schijf hangt, blaast de fan op minimaal 50% van zijn snelheid, en dan is ie wel hoorbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dit hoort in het aankoopadviestopic

[ Voor 95% gewijzigd door Gumball op 22-10-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

CronoS76 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:57:
Doordat ik meerdere Unifi camera's wil ben ik aan het orienteren voor een Dream Machine Pro of SE. Ik wil deze unit in de meterkast plaatsen, maar ik ben erg bang van het geluid en de warmte. Ik las dat het geluid op zich meevalt... maar ik ben even benieuwd in hoeverre medetweakers deze unit in de meterkast hebben hangen en wat hun ervaring hierin is m.b.t. warmte en geluid? Ik wil die Dream Machine niet op de gang dan horen elke keer als ik langs loop. Ik twijfel hierdoor nog aan deze aankoop...
Ik heb zo'n dunne (40 cm diep ofzo?) meterkast. Ik heb een Dream Machine Pro die als firewall en NVR fungeerd. Een FortiGate (als oefen materiaal voor het werk) en een POE Fortiswitch tegen elkaar hangen. In de gang hoor ik niks.

in de kast is de temperatuur lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gumball schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:22:
De reden dat ik naar Unify kijk is omdat deze schoteltjes mooi compact zijn, via PoE gevoed kunnen worden en over het algemeen goed worden beoordeeld.
De reden dat ik het simpel wil houden is dat Antwerpen niet makkelijk bereikbaar is voor mij dus ik wil een zo stabiel mogelijke situatie creëren.
Neem dan alsjeblieft een switch en router die je ook via een online portal kan managen. Niets zo irritant als 300 kilometer rijden voor het rebooten van een AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Laatst online: 23-09 20:19
nexhil schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:26:
[...]

Ik heb zo'n dunne (40 cm diep ofzo?) meterkast. Ik heb een Dream Machine Pro die als firewall en NVR fungeerd. Een FortiGate (als oefen materiaal voor het werk) en een POE Fortiswitch tegen elkaar hangen. In de gang hoor ik niks.

in de kast is de temperatuur lekker.
Top.. Dank je wel voor jullie antwoorden. Dit stelt me wel wat geruster om een Dream Machine SE aan te schaffen en op te hangen in de meterkast. 25 graden is op zich ook geen probleem hierin.. Bij mij komt er ook wel een HDD in ... maar in jou geval hangt de gehele kast vol en dat gaat dus ook goed :) Ik heb verder alleen een alarm installatie en een modem hierin hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

CronoS76 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Top.. Dank je wel voor jullie antwoorden. Dit stelt me wel wat geruster om een Dream Machine SE aan te schaffen en op te hangen in de meterkast. 25 graden is op zich ook geen probleem hierin.. Bij mij komt er ook wel een HDD in ... maar in jou geval hangt de gehele kast vol en dat gaat dus ook goed :) Ik heb verder alleen een alarm installatie en een modem hierin hangen...
Als ik thuis ben maak ik nog ff een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22
Vraagje over onderstaande melding:

Multiple switches have the same STP Priority. Reassign priorities to ensure network loop protection.

Ik heb onderstaande setup:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgIX1kbe08aDr7xzvPRJCjgf9Js=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3qlCmF5glGqi23I7EZw4PzY7.png?f=user_large

Ik heb beide switches aangesloten op de gateway. Zou ik de switch 8 op de 24 poorts switch moeten aansluiten? Of maakt dat niet uit en moet ik gewoon de 24 switch op STP 0 zetten en de 8 poorts op 4096?

Voor mijn gevoel leek me deze setup veel logischer dan de switches achter elkaar te zetten, maar mogelijk zit ik daar verkeerd.

De 8 poorts switch zitten 3 camera's en 1 AP aan, voor in de schuur. De overige apparaten zitten allemaal op de 24 switch.

[ Voor 9% gewijzigd door rscheper op 23-10-2024 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:48
rscheper schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:22:

Multiple switches have the same STP Priority. Reassign priorities to ensure network loop protection.

Ik heb onderstaande setup:[Afbeelding]

Ik heb beide switches aangesloten op de gateway. Zou ik de switch 8 op de 24 poorts switch moeten aansluiten? Of maakt dat niet uit en moet ik gewoon de 24 switch op STP 0 zetten en de 8 poorts op 4096?

Voor mijn gevoel leek me deze setup veel logischer dan de switches achter elkaar te zetten, maar mogelijk zit ik daar verkeerd.

De 8 poorts switch zitten 3 camera's en 1 AP aan, voor in de schuur. De overige apparaten zitten allemaal op de 24 switch.
Gewoon die stp waarden van eenieder welke switch veranderen, welke maakt in deze opstelling niet uit.
(R)STP is alleen voor eventuele loops in het netwerk. Ik heb een vergelijkbare topologie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D61BwhiwQXUrZSrZukHTxD6ZG4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nHwYJ8FoAG2xPBwoIsF6Y6oq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

rscheper schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:22:

Ik heb onderstaande setup:[Afbeelding]

Aangezien de Gateways geen (R)STP ondersteunen, is het inderdaad aanbevolen om Gateway -> Switch -> Switch te doen. En dan dus de laagste prioriteit toe te kennen aan de eerste switch.

Is ook een van de redenen waarom je over het algemeen ziet dat de switch poorten in de Gateway zelf niet gebruikt worden, als je er switches achter plaatst.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
Ik doe gewoon helemaal niks met STP O-)
Al meer issues mee gezien dan dat het me wat opgeleverd heeft. |:(
Pagina: 1 ... 287 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.