Ik heb sinds vanavond een bijzonder probleem met m'n ubiquiti unifi setup.
M'n setup is als volgt:
- Ubiquiti UniFi Switch 16 - 150w
- 2x AP AC PRO
Draait al een jaar of 5 probleemloos zonder dat ik er (op wat firmware updates na) omkijken naar heb.
Korte introductie:
Ik heb van m'n schoonvader z'n oude TV gekregen, een Panasonic 32inch tv (TX-L32e5e). Ook geen "nieuwe TV", maar leuk om m'n bijna 14(!) jaar oude Sony TV te vervangen. Staat een stuk minder "bulky".
Tijdens/na het aansluiten van de TV viel op dat de WiFi verbinding even weg viel. Ik kreeg een melding op m'n telefoon dat ons alarm op cellular backup draaide en ik zag de witte ring van het AP in de woonkamer kort knipperen. Ik dacht hier op dat moment nog niks van, gebeurt wel vaker als Ziggo een storing heeft of iets dergelijks. Na 5 minuten was de WiFi verbinding dan ook weer hersteld.
Na een uurtje televisie kijken viel op dat ik ondertussen wel heel veel meldingen op m'n telefoon had gehad van het ring alarm waarbij er steeds connection lost/connection restored meldingen op kwamen.
Ik besloot even in te loggen in de Unifi Controller en zag een firmware update voor beide AP's klaar staan, deze gedraaid en ik dacht dat het probleem wel opgelost zou zijn.
Echter viel op dat elke 5-7minuten beide AP's offline gaan en enkele minuten later weer online komen. Ik heb een harde reset gedaan van de switch en beide AP's, maar het probleem bleef bestaan. Ik heb dit zo eens een uur geobserveerd en kon daaruit concluderen dat er altijd <10min een event is waardoor beide AP's tegelijk offline gaan. De bedrade verbindingen blijven wel gewoon actief.
Omdat het probleem begon na het aansluiten van de nieuwe televisie, de stekker hiervan er toch maar even uitgetrokken. En wat blijkt, nu al ruim een uur uptime van beide AP's!!
Goed om te vermelden dat de aangesloten televisie weliswaar een ethernet aansluiting heeft, maar deze is nog niet aangesloten geweest. Op de televisie zit d.m.v. een HDMI kabel een yamaha receiver aangesloten met daarop de volgende 4 devices:
- Nintendo Switch (HDMI)
- Sony Blu-Ray speler (HDMI en optical audio)
- Apple TV (HDMI en optical audio)
- Ziggo box (HDMI)
De opstelling en aansluiting van deze apparatuur is echter niet veranderd.
Het enige wat er dus in essentie is gedaan:
- Oude TV verwijderd
- Nieuwe TV geplaatst
- Voeding aangesloten
- HDMI kabel vanuit receiver aangesloten
Hoe nu verder qua troubleshooting? Uiteraard hoop ik op een gelijk ervaringsverhaal (met oplossing

), maar ik wil vooral begrijpen wat hier nou gebeurt en hoe ik de diepere oorzaak op kan sporen...