[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 286 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
BiG-GuY schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:26:
[...]

VLANs ondersteunen alle Unifi switches. Alleen de oudere Flex Mini kon enkel Trunk all of Acces poorten aan.

De Ultra en Flex-2.5G kunnen gewoon volwaardige VLAN Port Profiles aan net als de zwaardere modellen.

STP is vooral nuttig als je Sonos in je bedrade netwerk hebt, tot nu toe was de Lite de goedkoopste met STP, de nieuwe Flex-2.5G kan het dus ook en de Ultra sinds deze beta release.

Heb zelf geen Ultra switches, het was meer dat ik het bijzonder vond dat ze het toch toevoegen, terwijl bij de originele announcement van de Ultra serie werd gemeld dat het niet kon qua hardware. Maar was dus een software/driver ding van een nieuwe SoC waar ze het nog niet voor gemaakt hadden.
Je hoeft mij, als CCNP zijnde, niet (echt) uit te leggen wat STP / rSTP kan en doet, maar ik blijf er bij dat je aan dat protocol niet veel hebt in de door jouw geschetste situatie. Dat Sonos spul is meer gebaat bij een correcte afhandeling van IGMP en mDNS óver subnetten en Vlan's (IMHO).

Met STP detecteer je een netwerk 'loop' ... en met rSTP doe je dat wat sneller (want Rapid Spanning Tree Protocol)

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 30-09-2024 23:36 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:42

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Will_M schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:32:
[...]

Je hoeft mij, als CCNP zijnde, niet (echt) uit te leggen wat STP / rSTP kan en doet, maar ik blijf er bij dat je aan dat protocol niet veel hebt in de door jouw geschetste situatie. Dat Sonos spul is meer gebaat bij een correcte afhandeling van IGMP en mDNS (IMHO).
Behalve dat je constant loops en broadcast storms krijgt op je netwerk als je meer dan 1 Sonos apparaat bedraad aansluit op een netwerk zonder STP 😅. RSTP wordt ook niet ondersteund, dus moet specifiek STP zijn.

De nieuwere modellen met Wifi 6 hebben eindelijk dat SonosNet niet meer, wat een ancient protocol is, dus gaat uiteindelijk uitsterven. Heb zelf geen Sonos meer in huis en sinds de grote update qua app, komt het er ook zeker niet meer in.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
BiG-GuY schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:36:
[...]

Behalve dat je constant loops en broadcast storms krijgt op je netwerk als je meer dan 1 Sonos apparaat bedraad aansluit op een netwerk zonder STP 😅. RSTP wordt ook niet ondersteund, dus moet specifiek STP zijn.

De nieuwere modellen met Wifi 6 hebben eindelijk dat SonosNet niet meer, wat een ancient protocol is, dus gaat uiteindelijk uitsterven. Heb zelf geen Sonos meer in huis en sinds de grote update qua app, komt het er ook zeker niet meer in.
Mijn ervaring is dat t prima werkt op unmanaged/domme switches maar t kan conflicteren met stp op (ubiquiti) switches door een wat bijzondere implementatie van sonos op stp.
Samengevat kan het je dus zelfs dwars zitten bij sonos dat er stp ondersteuning bij komt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41
laurens0619 schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:56:
[...]

Mijn ervaring is dat t prima werkt op unmanaged/domme switches maar t kan conflicteren met stp op (ubiquiti) switches door een wat bijzondere implementatie van sonos op stp.
Samengevat kan het je dus zelfs dwars zitten bij sonos dat er stp ondersteuning bij komt
Dan heb je de STP niet goed ingesteld. Met name bij grotere setups zijn hier problemen mee. Maar bij een juiste instelling werkt het prima. Alleen kun je dan geen gebruik maken van RSTP.
Zie ook:
https://help.ui.com/hc/en...actices-for-Sonos-Devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
BiG-GuY schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:26:
[...]

STP is vooral nuttig als je Sonos in je bedrade netwerk hebt, tot nu toe was de Lite de goedkoopste met STP, de nieuwe Flex-2.5G kan het dus ook en de Ultra sinds deze beta release.
Ik lees dat enkel de Ultra support krijgt voor STP. De Flex heeft als change enkel ‘improved device stability’.

Improvements
[USW-Ultra] Added support for STP.
Improved device stability.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51
RobertMe schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:52:
[...]
Of een domme switch van TP-Link / ... (of een managed switch van TP-Link / ...).
Misschien heb ik pech gehad maar alleen maar issues met de switches van TP-Link met piepende voedingen en elke paar weken herstarten omdat de switchingsnelheid terug liep (blijkbaar lopen de buffers op dat ding vol). Ik heb daarom maar geinvesteerd in ook de switches van Unifi (ook omdat ik een Tweaker ben want slaat eigenlijk nergens op een thuisnetwerk van bijna 800euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Tonne schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 06:59:
[...]

Ik lees dat enkel de Ultra support krijgt voor STP. De Flex heeft als change enkel ‘improved device stability’.

Improvements
[USW-Ultra] Added support for STP.
Improved device stability.
De Flex-2.5G heeft vanuit de originele release firmware al STP/RSTP support. De Flex-Mini zal het nooit krijgen, die SoC is sowieso te beperkt ervoor.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit op de vroege morgen een beetje door (EA) releases te kijken, en dan valt deze regel op bij Network Controller 8.5.5:
Added notice for sites with Legacy UniFi Security Gateway (USG) devices. Configuration changes will not be possible on the next version of UniFi Network.
De USG begint dus echt richting einde verhaal te gaan. Als die vanaf 9.0, naar ik aanneem, niet meer beheert kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:48:
Zit op de vroege morgen een beetje door (EA) releases te kijken, en dan valt deze regel op bij Network Controller 8.5.5:

[...]

De USG begint dus echt richting einde verhaal te gaan. Als die vanaf 9.0, naar ik aanneem, niet meer beheert kan worden.
Niet slecht na 9,5 jaar kunnen we toch wel zeggen. Afgezien dat men de softwarekant niet goed voor elkaar had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ed1703 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:05:
[...]

Niet slecht na 9,5 jaar kunnen we toch wel zeggen. Afgezien dat men de softwarekant niet goed voor elkaar had.
V.w.b. "sinds introductie" klinkt het prima. Als je gaat kijken naar het moment dat die naar "legacy" is gegaan en dus uberhaupt wordt afgeraden om te kopen is het wel heel kort (als in: IIRC is die pas dit jaar stilletjes als "Legacy" bestempeld). En volgens mij werd die eerder dit jaar ook nog in hun eigen store verkocht?

Maar, uiteraard wist iedereen al lang dat het er aan zat te komen. Want er waren al jaren geen serieuze updates meer. Zeer incidenteel een hotfix voor een security issue en dat was het. En dat al sinds introductie van de UDM lineup zoveel jaar geleden (~2020 ish?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 17:59

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Errr... ik heb sinds gistermiddag een raar issue.
Ik heb de afgelopen maanden een behoorlijke hoeveelheid IoT devices via Virtual Network Override in het IoT VLAN gezet. Dat werkte als een tierelier; geen apart SSID nodig en de devices worden toch in het juiste VLAN gezet.
Maar, sinds gisteren - toen ik m'n Zyxel 2.5GBe switches verving door de Unifi Flex 2.5's is die optie in mijn controller (8.4.62) ineens niet meer zichtbaar en ook niet meer toegepast, maar wel zogenaamd actief.
Hier een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExTyuXxxLvXMdKhLFZBMuVATAQU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/79uxgt9qlC4R09P7RcUOhADG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6stgq9vnijlmO7skKKSpa9hMRZ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/54UllVq3ftkIFiLRsW4fSY66.png?f=user_large

De Zyxels terugzetten bood geen soelaas. Network Override optie is weg en blijft weg.
Ben schijnbaar niet de enige die hier tegenaan loopt.

Ik heb er nu omheen gewerkt door elk van deze devices te laten verbinden op een WPA2 netwerk met Private Pre-shared keys (wachtwoord 1 = default LAN, wachtwoord 2 = IoT).

Maar, nu blijft dus de Network Override 'actief', maar ik kan het nergens meer uitzetten per client.
Iemand enig idee hoe dit te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-09 15:37
MarcelG schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:21:
Errr... ik heb sinds gistermiddag een raar issue.
Ik heb de afgelopen maanden een behoorlijke hoeveelheid IoT devices via Virtual Network Override in het IoT VLAN gezet. Dat werkte als een tierelier; geen apart SSID nodig en de devices worden toch in het juiste VLAN gezet.
Maar, sinds gisteren - toen ik m'n Zyxel 2.5GBe switches verving door de Unifi Flex 2.5's is die optie in mijn controller (8.4.62) ineens niet meer zichtbaar en ook niet meer toegepast, maar wel zogenaamd actief.
Hier een voorbeeldje:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Zyxels terugzetten bood geen soelaas. Network Override optie is weg en blijft weg.
Ben schijnbaar niet de enige die hier tegenaan loopt.

Ik heb er nu omheen gewerkt door elk van deze devices te laten verbinden op een WPA2 netwerk met Private Pre-shared keys (wachtwoord 1 = default LAN, wachtwoord 2 = IoT).

Maar, nu blijft dus de Network Override 'actief', maar ik kan het nergens meer uitzetten per client.
Iemand enig idee hoe dit te fixen?
Ik heb de optie met devices op mijn Flex Mini ook niet.
De devices op mijn Enterprise 8 PoE kunnen dit wel.
Zit je AP aangesloten op de Flex Mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 11:10
Waarom zou je dit zo oplossen en niet gewoon een apart SSID aanmaken rechtstreeks in het juiste vlan? Dat lijkt me het minst complex?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Cloud_VII schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:27:
[...]
Ik heb de optie met devices op mijn Flex Mini ook niet.
De devices op mijn Enterprise 8 PoE kunnen dit wel.
Zit je AP aangesloten op de Flex Mini?
De APs zitten aangesloten op respectievelijk de UXG Max, een Flex Mini en een US-8-60W. Op geen van allen is de optie nog beschikbaar.
The_Admin schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:46:
Waarom zou je dit zo oplossen en niet gewoon een apart SSID aanmaken rechtstreeks in het juiste vlan? Dat lijkt me het minst complex?
Ik wil het aantal SSIDs beperkt houden.

Ik begrijp dat dit anders opgelost kan worden, en ik begrijp dat de Flex Mini's dit wellicht niet ondersteunen (en dat hiermee de 'keten' dus kaduuk is waardoor het niet meer werkt op een Unifi switch die het wel zou moeten kunnen doen, verder down the line) maar waar ik nu vooral tegenaan loop is dat de optie aan blijft staan bij clients, en ik het niet meer kan uitzetten.

[ Voor 21% gewijzigd door MarcelG op 01-10-2024 12:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gert456
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 16:27
Voor wie interesse heeft: de Flex Mini 2.5G is beschikbaar in de Ubiquiti store…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08
Gert456 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:03:
Voor wie interesse heeft: de Flex Mini 2.5G is beschikbaar in de Ubiquiti store…
Ik heb er zaterdag 1 ontvangen vanuit Ubiquiti EU leuk klein dingetje. Hij is iets dieper dan de Flex Mini en de USB-C aansluiting zit aan de voorkant.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:04
Ik wil mijn huidige USG-3P router vervangen voor de nieuwe router; Ubiquiti Cloud Gateway Ultra.

Ik kan alleen niet goed vinden of het Cloud deel in de naam van deze router ook echt betekent dat de router zijn date via Internet upload, en daarbij dus gegevens van mijn thuisnetwerk. Wat houdt Cloud hier nu precies is en kan ik met deze router nog steeds alles alleen lokaal in mijn LAN (Unifi controller) beheren zonder gebruik te hoeven maken van een verplichte connectie naar Internet?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
winwiz schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Ik heb er zaterdag 1 ontvangen vanuit Ubiquiti EU leuk klein dingetje. Hij is iets dieper dan de Flex Mini en de USB-C aansluiting zit aan de voorkant.
Deze is dus wel managed en te gebruiken icm VLAN tagging...?? de oude niet, ik heb er altijd nog 1 nodig voor bij de TV om die bekabeld aan te sluiten icm de Sonos..

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NeoFoX schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:01:
[...]

Deze is dus wel managed en te gebruiken icm VLAN tagging...?? de oude niet, ik heb er altijd nog 1 nodig voor bij de TV om die bekabeld aan te sluiten icm de Sonos..
De bestaande Flex Mini kan ook iets met VLANs. Alleen zijn de enige keuzes trunk/all of een specifiek netwerk als native VLAN. Je kunt dus niet untagged VLANs naar keuze gebruiken, buiten "All". Maar net Sonos ben je denk ik eerder op zoek naar STP? En dat zit ook niet op die Flex Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 22:21
Iemand hier al stabiel 3rd party cameras op de ckgen2+ ?

Heb vandaag 2 toegevoegd en is alles behalve stabiel, vraag me af of het de firmware is of de ck zelf.

Zijn 2 dahua cameras waarbij de ck steeds de verbinding lijkt te verliezen. Op andere nvr merk werkt het wel naar behoren. Playback werkt wel naar behoren alleen het live weergeven doet ie moeilijk over. En is ook maar bij 1 camera dat ie moeilijk doet, de nieuwe dahua doet live het wel goed.

*Edit

Lijkt door de stream instellingen te komen. Dus wordt eventjes finetunen komende uren.

[ Voor 31% gewijzigd door Jan-man op 01-10-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09 15:50
Toch nog even een hardware vraag voor iedereen. Draai momenteel een VM op mijn synology NAS maar het begint nogal traag te lopen, vooral tijdens het opstarten / herstarten. Dus ik wil veranderen. Ik denk aan de volgende opties :
  1. Home Assistant Green
  2. Home Assistant Yellow
  3. NUC met HA OS native
  4. NUC met Proxmox
Mijn voorkeur zou gaan naar het laatste, dan heb ik het meeste flexibiliteit. Zou ook graag de DB verhuizen naar een specifieke DB server, die ik mogelijks apart zou draaien op de ProxMox.

Wat denken jullie ? Iets wat ik zeker niet moet doen van hierboven ? Of een andere optie ? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TGILLY schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:46:
Toch nog even een hardware vraag voor iedereen. Draai momenteel een VM op mijn synology NAS maar het begint nogal traag te lopen, vooral tijdens het opstarten / herstarten. Dus ik wil veranderen. Ik denk aan de volgende opties :
  1. Home Assistant Green
  2. Home Assistant Yellow
  3. NUC met HA OS native
  4. NUC met Proxmox
Mijn voorkeur zou gaan naar het laatste, dan heb ik het meeste flexibiliteit. Zou ook graag de DB verhuizen naar een specifieke DB server, die ik mogelijks apart zou draaien op de ProxMox.

Wat denken jullie ? Iets wat ik zeker niet moet doen van hierboven ? Of een andere optie ? _/-\o_
Ik heb het idee dat je dit in het Home Assistant topic wilde posten en niet in het Ubiquiti topic? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09 15:50
RobertMe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:55:
[...]

Ik heb het idee dat je dit in het Home Assistant topic wilde posten en niet in het Ubiquiti topic? :P
Euu inderdaad. Please ignore, nothing to see here :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:05

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:38:
[...]

Nog ff een update. UI heeft de RMA geaccepteerd en de CK wordt vervangen. Ding staat alleen in back order vanaf 6 september en ze hebben geen idee wat de levertijd is 8)7
Gisteren een nieuwe CK ontvangen, ding is van 12/2022 dus hopen dat er geen accu in zit.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 26-09 09:30
MarcelG schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

De APs zitten aangesloten op respectievelijk de UXG Max, een Flex Mini en een US-8-60W. Op geen van allen is de optie nog beschikbaar.

[...]
Bij mij op de USW-Pro 24 POE heb ik die optie ook niet, zet je die ergens speciaal aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 19:34
The Legend schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:21:
[...]

Gisteren een nieuwe CK ontvangen, ding is van 12/2022 dus hopen dat er geen accu in zit.
Na juni 2022 geen accu meer dus je zit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09 11:14

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Ik heb sinds vanavond een bijzonder probleem met m'n ubiquiti unifi setup.

M'n setup is als volgt:
- Ubiquiti UniFi Switch 16 - 150w
- 2x AP AC PRO
Draait al een jaar of 5 probleemloos zonder dat ik er (op wat firmware updates na) omkijken naar heb.

Korte introductie:
Ik heb van m'n schoonvader z'n oude TV gekregen, een Panasonic 32inch tv (TX-L32e5e). Ook geen "nieuwe TV", maar leuk om m'n bijna 14(!) jaar oude Sony TV te vervangen. Staat een stuk minder "bulky".

Tijdens/na het aansluiten van de TV viel op dat de WiFi verbinding even weg viel. Ik kreeg een melding op m'n telefoon dat ons alarm op cellular backup draaide en ik zag de witte ring van het AP in de woonkamer kort knipperen. Ik dacht hier op dat moment nog niks van, gebeurt wel vaker als Ziggo een storing heeft of iets dergelijks. Na 5 minuten was de WiFi verbinding dan ook weer hersteld.

Na een uurtje televisie kijken viel op dat ik ondertussen wel heel veel meldingen op m'n telefoon had gehad van het ring alarm waarbij er steeds connection lost/connection restored meldingen op kwamen.
Ik besloot even in te loggen in de Unifi Controller en zag een firmware update voor beide AP's klaar staan, deze gedraaid en ik dacht dat het probleem wel opgelost zou zijn.

Echter viel op dat elke 5-7minuten beide AP's offline gaan en enkele minuten later weer online komen. Ik heb een harde reset gedaan van de switch en beide AP's, maar het probleem bleef bestaan. Ik heb dit zo eens een uur geobserveerd en kon daaruit concluderen dat er altijd <10min een event is waardoor beide AP's tegelijk offline gaan. De bedrade verbindingen blijven wel gewoon actief.

Omdat het probleem begon na het aansluiten van de nieuwe televisie, de stekker hiervan er toch maar even uitgetrokken. En wat blijkt, nu al ruim een uur uptime van beide AP's!!

Goed om te vermelden dat de aangesloten televisie weliswaar een ethernet aansluiting heeft, maar deze is nog niet aangesloten geweest. Op de televisie zit d.m.v. een HDMI kabel een yamaha receiver aangesloten met daarop de volgende 4 devices:
- Nintendo Switch (HDMI)
- Sony Blu-Ray speler (HDMI en optical audio)
- Apple TV (HDMI en optical audio)
- Ziggo box (HDMI)

De opstelling en aansluiting van deze apparatuur is echter niet veranderd.
Het enige wat er dus in essentie is gedaan:
- Oude TV verwijderd
- Nieuwe TV geplaatst
- Voeding aangesloten
- HDMI kabel vanuit receiver aangesloten

Hoe nu verder qua troubleshooting? Uiteraard hoop ik op een gelijk ervaringsverhaal (met oplossing ;) ), maar ik wil vooral begrijpen wat hier nou gebeurt en hoe ik de diepere oorzaak op kan sporen...

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Promy schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:09:
[...]

Bij mij op de USW-Pro 24 POE heb ik die optie ook niet, zet je die ergens speciaal aan?
Nee, die heb ik nooit ergens expliciet aangezet, die verscheen in de controller bij elk WLAN device, toen ik de UXG Max in gebruik nam een tijdje terug.
Toen was het netwerk nog wel vrij van Unifi switches....ondertussen zijn er een US8-60W, Flex Mini en Flex 2.5 bijgekomen. De firmware van de UXG Max is niet bijgewerkt sinsdien (4.0.6).

Geen flauw idee welk stukje dit keer omgevallen is ; heb nu het advies opgevolgd en alle IoT meuk gemoved naar een IoT only SSID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08
Roland_EM25 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:58:

Tijdens/na het aansluiten van de TV viel op dat de WiFi verbinding even weg viel. Ik kreeg een melding op m'n telefoon dat ons alarm op cellular backup draaide en ik zag de witte ring van het AP in de woonkamer kort knipperen. Ik dacht hier op dat moment nog niks van, gebeurt wel vaker als Ziggo een storing heeft of iets dergelijks. Na 5 minuten was de WiFi verbinding dan ook weer hersteld.

---

Hoe nu verder qua troubleshooting? Uiteraard hoop ik op een gelijk ervaringsverhaal (met oplossing ;) ), maar ik wil vooral begrijpen wat hier nou gebeurt en hoe ik de diepere oorzaak op kan sporen...
Dit lijkt me een voedingsprobleem in de POE switch

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

winwiz schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 06:06:
[...]

Dit lijkt me een voedingsprobleem in de POE switch
Bedankt voor de reactie, ik ben vanochtend verder aan het speuren gegaan. Een probleem in de POE verbinding lijkt mij inderdaad nu ook het meest aannemelijk. Maar waarom het dan nu optreed met het installeren van een nieuwe televisie?

Een aantal observaties:
- Als ik enkel de televisie van spanning voorzie gaat dit prima zonder ook maar een enkele dropout.
- Zodra ik de HDMI kabel in de televisie plug, begint hetzelfde probleem.

Zowel de Apple TV als de Ziggo mediabox zijn bedraad met het netwerk verbonden, ik heb deze één voor één ontkoppeld, maar het probleem blijft bestaan.

In de Unifi manager zie ik ten tijde van de dropouts iets bijzonders, bij de eerste twee gebruikte poorten van de switch (waar de AP's op zitten) staat ten tijde van de dropouts "FDX 1000 (blocked)". Dit hersteld zich spontaan, waarna het zich weer herhaald na 5-7min.

Ik heb de oude TV even terug aangesloten en dan is er geen enkel probleem.

Het lijkt er dus op dat er door de nieuwe TV, en dan specifiek aansluiten van de HDMI kabel iets van een loop ontstaat, waardoor de switch tijdelijk POE blocked, maar hoe dit dan kan? Iemand nog enig idee?
Ik moet het denk ik zoeken in de richting HDMI/ethernet.

Edit:
- Dit is de volledige melding die ik krijg:
"Blocked by Spanning Tree Protocol to prevent a network loop. This port will be automatically re-enabled when the loop is no longer detected."

[ Voor 8% gewijzigd door Roland_EM25 op 02-10-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Roland_EM25 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:58:
Ik heb sinds vanavond een bijzonder probleem met m'n ubiquiti unifi setup.
...
- hier stond een lang verhaal, wat achterhaald was-

Dit lijkt inderdaad er op dat je HDMI verbinding OOK de ethernet connectie doorgeeft.
Kun je in de TV of in de Yamaha receiver ethernet over HDMI uitschakelen?

[ Voor 36% gewijzigd door MarcelG op 02-10-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik heb al een tijdje problemen met mijn wifi 7 ap, aangesloten op een 2.5 gbit port met een 2gbit connectie naar het internet.
De Unifi Ap6+ en de oudere AP’s (5ghz max) doen het vele malen beter.

Wat ik heb geprobeerd:
- automatische kanelen instellen
- radiosterkte van sterk naar medium gezeg
- bandbreedte op 80 en 160 geprobeerd
- kabels getest en gewijzigd

Ik zit in line of sight binnen 4 meter ofzo. Dit zijn de resultaten zowel met een iPhone 14 Pro Max en een iPhone 16 Pro Max. Zowel iOS 17 als 18.

Iemand tips? Misschien zit ik toch niet lekker qua frequenties of is het de wifi 7 standaard? Haal ook regelmatig onder de 10mbit down en 300+ up op de Wifi 7 of 5 band.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbeLT0BrLNdgvENr1ZxTAvXMEx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6zX2plqlbUh5A866IbYULAD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAQOlfZL4XMLe4Pg-YRmpmVCYAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAhaWVTwvu5B1Ts6M2V1gzGH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hq7lVg_KRwUVUCuOAhGAsd01GRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YstOO1SZtJNlFILPajRqGCDu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Kecin op 02-10-2024 11:40 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

MarcelG schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:05:
[...]
- hier stond een lang verhaal, wat achterhaald was-

Dit lijkt inderdaad er op dat je HDMI verbinding OOK de ethernet connectie doorgeeft.
Kun je in de TV of in de Yamaha receiver ethernet over HDMI uitschakelen?
Bedankt voor de reactie, ik ga hier even naar kijken. Ik verwacht dat het probleem in de televisie zit, dus ga even door alle menu's worstelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 16:50
Roland_EM25 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Bedankt voor de reactie, ik ga hier even naar kijken. Ik verwacht dat het probleem in de televisie zit, dus ga even door alle menu's worstelen ;)
Als je inderdaad ethernet over de HDMI hebt kun je ook gewoon de WiFi uitzetten, bedraad is toch beter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overspark schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:08:
[...]

Als je inderdaad ethernet over de HDMI hebt kun je ook gewoon de WiFi uitzetten, bedraad is toch beter :D
Ik lees nergens dat @Roland_EM25 de nieuwe TV uberhaupt verbonden heeft? Had het alleen over stroom uittrekken van oude TV, stroom van nieuwe aansluiten, HDMI aansluiten en kijken maar. Wat ik het verhaal dus sowieso nogal bijzonder vind maken. Als inderdaad de TV noch via een ethernetkabel noch via wifi verbonden is.

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 02-10-2024 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:25
mede schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:59:
Ik wil mijn huidige USG-3P router vervangen voor de nieuwe router; Ubiquiti Cloud Gateway Ultra.

Ik kan alleen niet goed vinden of het Cloud deel in de naam van deze router ook echt betekent dat de router zijn date via Internet upload, en daarbij dus gegevens van mijn thuisnetwerk. Wat houdt Cloud hier nu precies is en kan ik met deze router nog steeds alles alleen lokaal in mijn LAN (Unifi controller) beheren zonder gebruik te hoeven maken van een verplichte connectie naar Internet?
Ik denk tocht echt dat de keuze voor Unifi als beheer-optie inhoudt dat je dat dus via een hybride Cloud / Lokaal oplossing doet. En dat als je om wat voor reden dan ook van mening bent dat Cloud based connectivity niet bij jou past, je een ander type product zal moeten gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsie
Jan-man schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:50:
Iemand hier al stabiel 3rd party cameras op de ckgen2+ ?

Heb vandaag 2 toegevoegd en is alles behalve stabiel, vraag me af of het de firmware is of de ck zelf.

Zijn 2 dahua cameras waarbij de ck steeds de verbinding lijkt te verliezen. Op andere nvr merk werkt het wel naar behoren. Playback werkt wel naar behoren alleen het live weergeven doet ie moeilijk over. En is ook maar bij 1 camera dat ie moeilijk doet, de nieuwe dahua doet live het wel goed.

*Edit

Lijkt door de stream instellingen te komen. Dus wordt eventjes finetunen komende uren.
Hierover is een apart draadje: fietsie in "[UniFi Protect] Ervaringen en Discussies"

In het kort: ja, stabiel. Maar ook echt alleen live feed / alles opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fietsie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:35:
[...]

Ik denk tocht echt dat de keuze voor Unifi als beheer-optie inhoudt dat je dat dus via een hybride Cloud / Lokaal oplossing doet. En dat als je om wat voor reden dan ook van mening bent dat Cloud based connectivity niet bij jou past, je een ander type product zal moeten gaan zoeken.
Bij mij werkt alles nog steeds "lokaal" (controller draait op een eigen VPS). Nu heb ik wel geen UniFi router meer, maar toen ik nog een USG had draaide ik ook alles lokaal (toen de controller ook nog binnenshuis). En dat is dan dus ook zonder cloud account.

Met een self hosted controller kun je AFAIK ook nog steeds 100% zonder UI account werken. En ik meen dat dat "later" ook mogelijk is geworden bij de "cloud" gateways (UDM tijdperk al). Daar waar het initieel wel altijd met een UI account moest.

UI heeft mij zelfs een tijd lang lastiggevallen met dat ik 2FA moest inschakelen op mijn account, en ik anders niet kon inloggen. Maar na lange tijd heb ik recentelijk nog eens het community forum geopend en daar kon ik prima inloggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Remote Access kan gewoon uit hoor, ook bij de UDM-SE. Dus zal met de UCG series net zo zijn. De Network Controller zelf draait 100% lokaal. Cloud in de naam zal vooral voor de SD-WAN functionaliteit zijn.

Je verliest wel wat functies, die van de Cloud afhankelijk zijn, zoals automatische back-ups en Teleport. Maar als je dat niet boeit dan kan je het prima gebruiken zonder te koppelen aan de Cloud. Kan zijn dat je voor de eerste setup wel een account nodig hebt, maar je kan daarna altijd lokale accounts aanmaken en dus Remote Access uitzetten. Dan wordt er geen connectie meer gemaakt met unifi.ui.com en verdwijnt die hele site daaruit.

Je kan gewoon de Network en Protect app gebruiken met puur lokale accounts in je controller. Met WireGuard VPN kan je dan ook gewoon op afstand diezelfde gegevens gebruiken.

Sinds een tijdje ondersteunt Protect ook een ‘handmatige’ server configuratie, voorheen kon je geen Protect gebruiken zonder Remote Access aan. Je mist wel notificaties voor bijvoorbeeld de bel, zonder Remote Access aan. Heb het niet meer recent getest of dat nog steeds zo is.

Nu gebruik ik zelf HKSV via Scrypted, omdat dat sneller reageert en ook video laat zien op mijn Apple Watch als er iemand aanbelt. Ook heb ik via HA met Scrypted geregeld dat mijn Sony Bravia TV de video van de deurbel weergeeft als er aangebeld wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door BiG-GuY op 02-10-2024 19:22 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

RobertMe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Ik lees nergens dat @Roland_EM25 de nieuwe TV uberhaupt verbonden heeft? Had het alleen over stroom uittrekken van oude TV, stroom van nieuwe aansluiten, HDMI aansluiten en kijken maar. Wat ik het verhaal dus sowieso nogal bijzonder vind maken. Als inderdaad de TV noch via een ethernetkabel noch via wifi verbonden is.
Klopt helemaal, ik heb de TV noch via een ethernet kabel, noch via WiFi aangesloten.
De oude tv betrof een “domme” TV zonder enige vorm van connectiviteit.

Ik heb alle instellingen van zowel receiver als tv
nagelopen en allerlei zaken als HDMI wake e.d. uitgezet, echter tot op heden zonder succes. De uptime van beide AP’s blijft dan maximaal 5-7min.

Ik heb voor nu de HDMI kabel welke vanaf de receiver naar de televisie loopt er maar uitgehaald, morgen weer verder kijken.

De TV zelf heeft geen WiFi mogelijkheid zonder USB dongle, enkel bekabeld.

Wat verder is aangesloten middels HDMI en wèl verbonden is met het netwerk:

Bedraad:
- Apple TV 4K
- Ziggo media box

Wifi:
- Nintendo Switch
- Sony Blu-Ray speler

Het verwijderen van de ethernet kabel uit zowel de Apple TV en/of de media box maakte geen verschil. Ik ga morgen maar proberen wat er gebeurd als ik de wifi van de switch en de blu ray speler uitschakel. Daarna zal ik èèn voor èèn de apparatuur aansluiten op de receiver. Hopelijk kan ik zo achterhalen waar het probleem zit.

Heel vaag probleem dit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
BiG-GuY schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:10:
Remote Access kan gewoon uit hoor, ook bij de UDM-SE. Dus zal met de UCG series net zo zijn. De Network Controller zelf draait 100% lokaal. Cloud in de naam zal vooral voor de SD-WAN functionaliteit zijn.

Je verliest wel wat functies, die van de Cloud afhankelijk zijn, zoals automatische back-ups en Teleport. Maar als je dat niet boeit dan kan je het prima gebruiken zonder te koppelen aan de Cloud. Kan zijn dat je voor de eerste setup wel een account nodig hebt, maar je kan daarna altijd lokale accounts aanmaken en dus Remote Access uitzetten. Dan wordt er geen connectie meer gemaakt met unifi.ui.com en verdwijnt die hele site daaruit.
@fietsie @RobertMe @BiG-GuY

Bedankt voor de antwoorden! Ik heb nu een USG-3P router en draai de UniFi controller software lokaal op een Ubuntu server.

Ik vraag me dan af of ik die zo ook kan gebruiken als ik upgrade naar de Cloud router. Het woord Cloud in de naam doet mij vermoeden dat mijn setup (deels) via Internet, in de Cloud, geregeld wordt.

Heb verder een simpel netwerk met 3 Ubiquity APs en een 16 poort Ubiquity switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mede schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:56:
[...]

@fietsie @RobertMe @BiG-GuY

Bedankt voor de antwoorden! Ik heb nu een USG-3P router en draai de UniFi controller software lokaal op een Ubuntu server.

Ik vraag me dan af of ik die zo ook kan gebruiken als ik upgrade naar de Cloud router. Het woord Cloud in de naam doet mij vermoeden dat mijn setup (deels) via Internet, in de Cloud, geregeld wordt.

Heb verder een simpel netwerk met 3 Ubiquity APs en een 16 poort Ubiquity switch.
Maar waaron dan voor een UCG gaan? Enige redenen om dat te doen is omdat je of naar de Max wilt gaan met ondersteuning voor Protect, of wilt afstappen van de selfhosted controller. Anders kun je net zo goed de UXG kopen. Die heeft geen cloud in de naam :+ en draait geen controller op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
RobertMe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:02:
[...]

Maar waaron dan voor een UCG gaan? Enige redenen om dat te doen is omdat je of naar de Max wilt gaan met ondersteuning voor Protect, of wilt afstappen van de selfhosted controller. Anders kun je net zo goed de UXG kopen. Die heeft geen cloud in de naam :+ en draait geen controller op.
Ik wil mijn USG-3p router vervangen voor de UCG Ultra (dus niet de max). Gebruik geen protect. De enige reden is dat ik hiermee zonder problemen IDS/IPS op aan kan zetten zonder dat het de throughput van mijn huidige router benadeeld. En WireGuard wat nu niet ondersteund wordt op de USG-3P.

Zie nu ook dat er een UXG-Lite bestaat, dat zou dan misschien wel de beste optie zijn :-)

[ Voor 10% gewijzigd door mede op 03-10-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mede schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:54:
[...]

Ik wil mijn USG-3p router vervangen voor de UCG Ultra (dus niet de max). Gebruik geen protect. De enige reden is dat ik hiermee zonder problemen IDS/IPS op aan kan zetten zonder dat het de throughput van mijn huidige router benadeeld.
Dat hangt wel van je type internetaansluting af (PPPoE of niet) en van je internetsnelheid. In combinatie met PPPoE zijn er diverse meldingen dat hij dan niet 1Gbps haalt. En de vraag is of dat met of zonder IDS/IPS is...de UCG Ultra heeft ook al een taak om de Network application te draaien.

Overigens geloof ik niet in dat hele IDS/IPS verhaal dat voelt als iets te statisch in een zeer snel ontwikkelend security landschap. Ik stel mijn vertrouwen op een dns provider met malware / filtering zoals 9.9.9.11 waarbij een cloudflare weer matig uit de test kwam.

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 03-10-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 15:09

Prx

[...]

Ik wil mijn USG-3p router vervangen voor de UCG Ultra (dus niet de max). Gebruik geen protect. De enige reden is dat ik hiermee zonder problemen IDS/IPS op aan kan zetten zonder dat het de throughput van mijn huidige router benadeeld.
De vraag is of je er op zit te wachten om je UniFi omgeving te migreren naar de UCG Ultra controller, waarbij je dus de Ubuntu achter je laat? Want anders geeft de UXG-Max je ook die theoretische performance om iets met IDS/IPS te doen, zonder dat je hoeft te migreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Maar dan kun je dus ook voor de UXG-Lite gaan? Die is puur een router (zonder ingebakken controller, en zonder "cloud" in de naam) en zou ook 1Gbit/s trekken met IDS/IPS aan.

Welke je uiteindelijk kiest is volgens mij redelijk om het even. De een draait de controller op het apparaat zelf, en bij de ander moet je zelf de controller draaien. Maar dat laatste heb je al (en heb je geen probleem mee / "bezwaar" tegen?).
Waarbij de UXG Lite dus een vrijwel directe opvolger van de USG is. Alleen router, 1 WAN poort, 1 LAN poort (ok, de USG had 2 LAN poorten, en als je model oud genoeg is heet het "LAN" en "VOIP" op het apparaat zelf). De UCG Ultra heeft dan wat meer features, met de ingebakken controller en 4 poorts switch, en is ook nog eens iets goedkoper?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsie
BiG-GuY schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:10:
Hoe maak je daar users aan dan? Lokaal-only ?

Ik vraag dit want ik draai wel protect, en kreeg geen enkele mogelijkheid om rechten toe te kennen aan een lokaal aangemaakte user.
Pas toen ik een ui.com gebaseerde user had aangemaakt (lokale user gedelete, daana deze aangemaakt met zelfde credentials en zelfde usernaam) ontstond er een invite, een acceptatie procedure en daarna de mogelijkheid om er rechten aan toe te kennen.

Het enige wat ik met de lokale user kon is deze toewijzen aan loze lege nieuwe groups..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

fietsie schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:42:
[...]

Hoe maak je daar users aan dan? Lokaal-only ?

Ik vraag dit want ik draai wel protect, en kreeg geen enkele mogelijkheid om rechten toe te kennen aan een lokaal aangemaakte user.
Pas toen ik een ui.com gebaseerde user had aangemaakt (lokale user gedelete, daana deze aangemaakt met zelfde credentials en zelfde usernaam) ontstond er een invite, een acceptatie procedure en daarna de mogelijkheid om er rechten aan toe te kennen.

Het enige wat ik met de lokale user kon is deze toewijzen aan loze lege nieuwe groups..
In je browser naar het lokale LAN IP-adres gaan van je Unifi Gateway en daar inloggen. Dan krijg je de lokale webinterface waar je lokale accounts kan aanmaken. Zo heb ik in het verleden ook local only accounts gemaakt voor Home Assistant en Scrypted.

Met custom in Protect kan je zelfs per apparaat losse rechten toekennen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVAgBhyDfQ0TrS9-EMp2gkWOt7o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hTM3S6bWTGJC2XcFuCSIqIau.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HF_klVFZ08tq5t0maOIq6w1eLcc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gsr6DwpKXA0C7W25X6hwFASI.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 39% gewijzigd door BiG-GuY op 03-10-2024 19:14 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsie
BiG-GuY schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:06:
[...]

Met custom in Protect kan je zelfs per apparaat losse rechten toekennen.
Hoi, dit heb ik dus geprobeerd: daar user aangemaakt, en vervolgens eindigde het daar.
Er was
a. nergens een password aan die user te hangen.
b. de user kreeg geen bericht op het ingestelde mailadres (en werd dus niet 'pending')
c. ik kon 'protect' er niet aan toekennen.

Maakte ik diezelfde user als admin aan, in de cloud, dan kon al dit bovenstaande wel? Of had ik deze user dan -lokale- admin moeten maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

fietsie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:10:
[...]

Hoi, dit heb ik dus geprobeerd: daar user aangemaakt, en vervolgens eindigde het daar.
Er was
a. nergens een password aan die user te hangen.
b. de user kreeg geen bericht op het ingestelde mailadres (en werd dus niet 'pending')
c. ik kon 'protect' er niet aan toekennen.

Maakte ik diezelfde user als admin aan, in de cloud, dan kon al dit bovenstaande wel? Of had ik deze user dan -lokale- admin moeten maken?
Dan zat je toch in het verkeerde menu denk ik. Lokale accounts zijn sowieso zonder e-mailadres. Dus username en password. Kan best zijn dat het nu ‘administrators’ is maar je kan wel per persoon specifieke rechten toekennen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Ik gok op een kapotte / rotte voeding in de TV die op het lichtnet stoort. Wellicht heeft je switch daar last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Masimo schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:17:
[...]

Ik gok op een kapotte / rotte voeding in de TV die op het lichtnet stoort. Wellicht heeft je switch daar last van.
Dat zou ook nog een goede mogelijkheid kunnen zijn!
Verschil met de oude TV is ook nog dat die voorzien was van een aarde aansluiting en deze nieuwe TV niet.

Ik ben vandaag een tijd bezig geweest om het probleem te achterhalen. één AP uitgeschakeld, alle CAT kabels in huis getest, maar niks gevonden.

Als last resort heb ik de TV voorzien van een aansluiting op het netwerk middels een vaste kabel en wat blijkt: probleem volledig weg. Nu al bijna 5 uur lang geen dropouts meer gehad.

Het blijft een bijzonder iets, de TV heeft van zichzelf geen Wifi aansluiting, hier moet een USB dongle voor aanwezig zijn. Maar blijkbaar is er toch iets wat verbinding zoekt en daarmee het netwerk verstoord.

Nog even 24-uur monitoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:02
Ik heb een vraagje over mijn Unifi setup, ik heb een UCG ultra met 3 U6+ in mijn huis hangen. Ik heb een guest netwerk aangemaakt op een eigen vlan en ik heb een guest wifi aangemaakt die gebruik maakt van het guest netwerk. Mijn hoofd netwerk staat op 192.168.1.1 en mijn gast netwerk draait op 192.168.1.4. Ik heb ook Adguard draaien met een DNS op 192.168.1.2. Deze DNS staat op de Unifi ingesteld dus al het verkeer, zowel hoofd als guest netwerk gaan via de DNS en het werkt ook goed, met een adguard test wordt het meeste geblokkeerd. Het DNS ip staat ook in de devices. So far so good.

In mijn adguard zie ik alle ip adressen met bijbehorende hostnames van mijn hoofd netwerk 192.168.1.1 voorbij komen maar de devices die verbonden zijn met het guest netwerk zie ik niet, die worden in adguard aangegeven met het ip adres van de U6+ waar ze mee verbonden zijn. Dus de guest devices hebben een 192.168.4 ip met als DNS 192.168.1.2 maar ik zie geen devices terug in mijn adguard met ip .4 alleen maar de verbonden U6+. Ik zou graag ook die devices in mijn adguard zien.

Is dit een Unifi instelling of moet ik bij adguard zijn, kan iemand mij een tip geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c41u4VZ-fdqoogWOf4N3FUAef6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKwDpiFk91p8uzLHbwuSrJpg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WH8Fu5bCG48BxnlCvUnUHVEJRlY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaj4k4jHtMjjtkcFhQFg7xEN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocYQcAvGwI9aQIDUF53NB6deKJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGcpKxoLaMDC8jVrlJh1qVgO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gqrt90mF7yjxArB2s_kyyiBRqaE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckSIPvHxC89pyO24XJFWvlPq.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 43% gewijzigd door gielie op 07-10-2024 09:25 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:50

thof

FP ProMod
gielie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:19:
Ik heb een vraagje over mijn Unifi setup, ik heb een UCG ultra met 3 U6+ in mijn huis hangen. Ik heb een guest netwerk aangemaakt op een eigen vlan en ik heb een guest wifi aangemaakt die gebruik maakt van het guest netwerk. Mijn hoofd netwerk staat op 192.168.1.1 en mijn gast netwerk draait op 192.168.1.4. Ik heb ook Adguard draaien met een DNS op 192.168.1.2. Deze DNS staat op de Unifi ingesteld dus al het verkeer, zowel hoofd als guest netwerk gaan via de DNS en het werkt ook goed, met een adguard test wordt het meeste geblokkeerd. Het DNS ip staat ook in de devices. So far so good.

In mijn adguard zie ik alle ip adressen met bijbehorende hostnames van mijn hoofd netwerk 192.168.1.1 voorbij komen maar de devices die verbonden zijn met het guest netwerk zie ik niet, die worden in adguard aangegeven met het ip adres van de U6+ waar ze mee verbonden zijn. Dus de guest devices hebben een 192.168.4 ip met als DNS 192.168.1.2 maar ik zie geen devices terug in mijn adguard met ip .4 alleen maar de verbonden U6+. Ik zou graag ook die devices in mijn adguard zien.

Is dit een Unifi instelling of moet ik bij adguard zijn, kan iemand mij een tip geven?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Kloppen die IP's? Moet dat niet zijn:
Hoofdnetwerk 192.168.1.x, netmask 255.255.255.0, gateway 192.168.1.1, DNS 192.168.1.2
Gastnetwerk: 192.168.4.x, netmask 255.255.255.0, gateway 192.168.4.1, DNS 192.168.1.2

Je zou vanaf het gastnetwerk eens een nslookup kunnen doen om te zien of je een response krijgt van de juiste DNS server:
code:
1
nslookup google.com 192.168.1.2

Mocht dat niet lukken, dan zou ik het zoeken in je routing tussen beide netwerken dan wel eventuele firewall rules om verkeer tussen de netwerken toe te staan. Alternatief kan zijn adguard in beide netwerken op te nemen, zodat deze zelf ook op 192.168.4.2 bereikbaar is (en die dan als DNS instellen op het gast netwerk).

Ik heb overigens zelf (nog) geen Unify apparatuur. Vraag mij wel af wat het 'guest network' vinkje onder 'advanced' precies doet. Doet die stiekem niet een stukje isolatie?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:30
Hebben jullie qos / smart queues in of uitgeschakeld? Ik lees verschillende dingen om het in te schakelen voor gaming ivm bufferbloat maar kan nergens de voor/nadelen terugvinden. Unifi zelf geeft het advies het uit te laten als je een verbinding hebt van 300 mbps als ik naar dit artikel kijk. Ik heb zelf een 1gbps up/down verbinding.

Niemand die me kan vertellen wat de het beste is? gewoon uit laten anders?

[ Voor 8% gewijzigd door qwasd op 07-10-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
qwasd schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:00:
Hebben jullie qos / smart queues in of uitgeschakeld? Ik lees verschillende dingen om het in te schakelen voor gaming ivm bufferbloat maar kan nergens de voor/nadelen terugvinden. Unifi zelf geeft het advies het uit te laten als je een verbinding hebt van 300 mbps als ik naar dit artikel kijk. Ik heb zelf een 1gbps up/down verbinding.
Ik heb het zelf ingeschakeld bij een Ziggo 1000/100 verbinding. Asymetrisch dus. En dan enkel op de upload. De telefonie haperde als ik het niet inschakelde.
Voor zover ik weet is het met name bij asymetrische verbindingen van toepassing. Of bij verbindingen met een hoge latency, zoals sateliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:02
thof schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Kloppen die IP's? Moet dat niet zijn:
Hoofdnetwerk 192.168.1.x, netmask 255.255.255.0, gateway 192.168.1.1, DNS 192.168.1.2
Gastnetwerk: 192.168.4.x, netmask 255.255.255.0, gateway 192.168.4.1, DNS 192.168.1.2
Wat je hier beschrijft, zo heb ik het ook, misschien is mijn verhaal niet duidelijk genoeg.
Je zou vanaf het gastnetwerk eens een nslookup kunnen doen om te zien of je een response krijgt van de juiste DNS server:
code:
1
nslookup google.com 192.168.1.2
dit gaat gewoon goed.

Ik heb overigens ook een wireguard VPN server draaien op mijn unifi op ip 192.168.1.2 met als DNS 192.168.1.2 en alle devices verbonden met de VPN komen wel netjes in Adguard zichtbaar met hun eigen ip adres 192.168.2.*

waarom de devices op het guest netwerk dat niet doen is mij een raadsel.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb me toch een raar probleem met UDM pro + USW + AC pros. Sommige Windows 11 clients krijgen geen enkele response op requests naar buiten, maar binnen het netwerk kunnen ze pingen. NS, HTTP, ping requests timen allemaal uit. Verbinden met UTP of Wifi maakt geen verschil. Reboot van de hele set of de client ook niet. Output van ipconfig ziet er goed uit op de client.

[ Voor 7% gewijzigd door -DarkShadow- op 07-10-2024 11:29 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:04
-DarkShadow- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:25:
Ik heb me toch een raar probleem met UDM pro + USW + AC pros. Sommige Windows 11 clients krijgen geen enkele response op requests naar buiten, maar binnen het netwerk kunnen ze pingen. NS, HTTP, ping requests timen allemaal uit. Verbinden met UTP of Wifi maakt geen verschil. Reboot van de hele set of de client ook niet. Output van ipconfig ziet er goed uit op de client.
Doet DNS het wel? DNS servers op de clients wel juist? Een adguard/pihole die het subnet niet kent en requests blockt? Firewall op de UDM die het traffic tegen houdt? Komen ze via UTP en wifi op hetzelfde vlan uit of zijn het 2 verschillende? Zitten de wel werkende clients op hetzelfde vlan?

Veel dingen om te checken, vergeet er vast nog een hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Loen schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:45:
[...]

Doet DNS het wel? DNS servers op de clients wel juist? Een adguard/pihole die het subnet niet kent en requests blockt? Firewall op de UDM die het traffic tegen houdt? Komen ze via UTP en wifi op hetzelfde vlan uit of zijn het 2 verschillende? Zitten de wel werkende clients op hetzelfde vlan?

Veel dingen om te checken, vergeet er vast nog een hoop :)
Thanks voor je reactie!

- DNS doet het niet, omdat geen enkel request doorkomt nslookup google.com timed out, ping 1.1.1.1 ook.
- Geen pihole/ adguard aanwezig
- Firewall op de UDM is helemaal default en andere clients hebben geen problemen
- 1 problematische client verbonden via Wifi of via UTP maakt niet voor het probleem
- Er is slechts 1 netwerk/ VLAN geconfigureerd en daar zitten alle werkende en niet-werkende clients op

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-DarkShadow- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:25:
Voelt alsof de vlans naar de uplink (router) niet goed staan, en je lokaal binnen de switch blijft pingen of misschien via het AP elkaar bereikt.

Kunnen ze de router wel pingen? Of heb je een dubbele DHCP server draaien, ipconfig /all verwijst naar de DHCP server welke je verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:23:
[...]

Voelt alsof de vlans naar de uplink (router) niet goed staan, en je lokaal binnen de switch blijft pingen of misschien via het AP elkaar bereikt.

Kunnen ze de router wel pingen? Of heb je een dubbele DHCP server draaien, ipconfig /all verwijst naar de DHCP server welke je verwacht?
Eens met je gevoel, echter laat ipconfig het juiste gateway ip adres zien en de client kan het ip adres van de gateway pingen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-DarkShadow- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:54:
[...]

Eens met je gevoel, echter laat ipconfig het juiste gateway ip adres zien en de client kan het ip adres van de gateway pingen.
Kan je dan ook de UI mgmt gui openen vanaf die client? Dan moet het iets zijn wat scheef staat of je backup is corrupt oid? Wel eens blanco gestart met een volledige netwerk reset, maakt dat verschil?

Deze instellingen nagelopen onder network?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcBan85MBdb9JdBSqIkWN4gc7to=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HLru10Sgosebstf1i93e9RA9.png?f=user_large

Vinkje internet access :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:59:
[...]

Kan je dan ook de UI mgmt gui openen vanaf die client?
Thanks, dit heeft het probleem opgelost! Het gateway IP adres in de browser invoeren leverde een TP-Link pagina op. Een TP-link switch (TL-SG108PE) stond ingesteld op het gateway IP adres.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-DarkShadow- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Thanks, dit heeft het probleem opgelost! Het gateway IP adres in de browser invoeren leverde een TP-Link pagina op. Een TP-link switch (TL-SG108PE) stond ingesteld op het gateway IP adres.
Mooi ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Ik heb recent mijn Unifi controller overgezet van een raspberry Pi installatie naar de Unifi controller add-on in Home Assistant. De devices en settings zijn allemaal netjes overgezet en zowel LAN als WiFi doet het zonder problemen.

Alleen doet mijn USG-3P router vreemd, die valt zo nu en dan terug in adopting status vanuit een normale status waar hij tussen de devices staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ox3inaZ12W1a3Ca-AsQpaN17ow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ArPEzqY2zRG8oKehLM7VFvzO.png?f=user_large

Wanneer ik inlog met ssh op de router dan toont hij onderstaande info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5IzmYTaCeYILhuqbE4cC0NWAoo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a7hDMEbzgnIVYOpKjJDMFUJ6.png?f=user_large

Telkens met dit IP adres 172.30.33.2 die voor mij onbekend is (gebruik niets in dit subnet). Na het uitvoeren van het set-inform commando zoals in het screenshot te zien is verschijnt de router weer normaal onder de devices, maar na een tijd (geen patroon) is hij weer in adopting status...

Iemand bekend met dit probleem? In de adopting status werkt Internet gewoon zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mede schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:11:
Ik heb recent mijn Unifi controller overgezet van een raspberry Pi installatie naar de Unifi controller add-on in Home Assistant. De devices en settings zijn allemaal netjes overgezet en zowel LAN als WiFi doet het zonder problemen.

Alleen doet mijn USG-3P router vreemd, die valt zo nu en dan terug in adopting status vanuit een normale status waar hij tussen de devices staat:

[Afbeelding]

Wanneer ik inlog met ssh op de router dan toont hij onderstaande info:

[Afbeelding]

Telkens met dit IP adres 172.30.33.2 die voor mij onbekend is (gebruik niets in dit subnet). Na het uitvoeren van het set-inform commando zoals in het screenshot te zien is verschijnt de router weer normaal onder de devices, maar na een tijd (geen patroon) is hij weer in adopting status...

Iemand bekend met dit probleem? In de adopting status werkt Internet gewoon zonder problemen.
Zeer grote kans dat dat IP adres van de Docker container is. "HA addons" zijn namelijk gewoon Docker containers met een managent sausje (+ wat integraties hier en daar) van HAOS.
En ik heb zo'n vermoeden dat de documentatie van de addon hier ook wel iets over bevat. Mogelijk/waarschijnlijk dat je "Overrde inform address" aan moet vinken en daar dan weer handmatig het adres opgeven. Omdat nu de controller dus steeds zelf het, foutieve, inform address bepaald en dit, for whatever reason, alsnog naar de USG stuurt.

Let trouwens op dat de 8.5 controller alvast een waarschuwing krijgt dat in de volgende versie de USG "read only" zal zijn en je deze niet meer kunt beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
RobertMe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:43:
[...]

Zeer grote kans dat dat IP adres van de Docker container is. "HA addons" zijn namelijk gewoon Docker containers met een managent sausje (+ wat integraties hier en daar) van HAOS.
En ik heb zo'n vermoeden dat de documentatie van de addon hier ook wel iets over bevat. Mogelijk/waarschijnlijk dat je "Overrde inform address" aan moet vinken en daar dan weer handmatig het adres opgeven. Omdat nu de controller dus steeds zelf het, foutieve, inform address bepaald en dit, for whatever reason, alsnog naar de USG stuurt.
Ahhh, nu snap ik wat ze bedoelen in de documentatie van die add-on, daar wordt inderdaad iets over genoemd maar dat was me tot nu toe onduidelijk. Bedankt, ga ik thuis even uitproberen.
Let trouwens op dat de 8.5 controller alvast een waarschuwing krijgt dat in de volgende versie de USG "read only" zal zijn en je deze niet meer kunt beheren.
Vanaf versie 8.5 is er dus geen ondersteuning meer voor de USG in de controller? Is het bekend wanneer deze uit zal komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mede schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Vanaf versie 8.5 is er dus geen ondersteuning meer voor de USG in de controller? Is het bekend wanneer deze uit zal komen?
Nee, in 8.5 zit een melding dat vanaf de volgende versie.... Effectief dan dus vanaf ik neem aan 8.6 of 9.0. En gezien 8.5 nog niet uit is valt een versie daarna al helemaal niet te voorspellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:01:
[...]

Nee, in 8.5 zit een melding dat vanaf de volgende versie.... Effectief dan dus vanaf ik neem aan 8.6 of 9.0. En gezien 8.5 nog niet uit is valt een versie daarna al helemaal niet te voorspellen.
Volgens mij is dat eruit in 8.5.6 die vandaag uitkwam? Zie het daar niet in de releasenotes staan?

Uit de beta:
Removed the notice added in 8.5.5 for sites with Legacy UniFi Security Gateway (USG, USG-Pro, USG-XG-8) devices.
-Configuration changes will remain possible on the next version of UniFi Network, giving system administrators more time to transition to UniFi (Cloud) Gateways.
-The ability to make configuration changes on USGs will be removed on a future version of UniFi Network.

[ Voor 32% gewijzigd door stormfly op 07-10-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

Volgens mij is dat eruit in 8.5.6 die vandaag uitkwam? Zie het daar niet in de releasenotes staan?

Uit de beta:
Removed the notice added in 8.5.5 for sites with Legacy UniFi Security Gateway (USG, USG-Pro, USG-XG-8) devices.
-Configuration changes will remain possible on the next version of UniFi Network, giving system administrators more time to transition to UniFi (Cloud) Gateways.
-The ability to make configuration changes on USGs will be removed on a future version of UniFi Network.
Dan lag mijn informatie alweer achter. Ik volg de releases ook allemaal niet meer zo, laat staan de EA releases. Had dat toevallig een paar weken terug in de release notes van een EA versie. Maar blijkbaar ook alweer weg dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:25:
[...]

Dan lag mijn informatie alweer achter. Ik volg de releases ook allemaal niet meer zo, laat staan de EA releases. Had dat toevallig een paar weken terug in de release notes van een EA versie. Maar blijkbaar ook alweer weg dan.
Ja dit zal zo'n proefballonnetje van ze zijn: owh de community reageert geschokt, laten we het toch anders aanvliegen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Laatst online: 14-09 15:06
stormfly schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

Uit de beta:
Laat ze eerst maar eens een fatsoenlijk modem maken wat een 1 gig PPPoE van KPN verbinding aan kan alvorens ze het enige model met hardware offloading uitfaseren 8)7

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Druid schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:30:
[...]

Laat ze eerst maar eens een fatsoenlijk modem maken wat een 1 gig PPPoE van KPN verbinding aan kan alvorens ze het enige model met hardware offloading uitfaseren 8)7
Modem? Ubiquiti maakt geen modems één modem, alleen voor de Amerikaanse markt, en alleen ondersteuning voor docsis (/coax): https://store.ui.com/us/e...et-solutions/products/uci

En v.w.b. router. Volgens mij zijn er toch wel meerdere modellen die kunnen wat je stelt. De UDM Pro / SE, en ook UXG Pro, moeten toch ruim voldoende capaciteit hebben voor PPPoE. Maar dat zijn dan wel routers die multi-gig ondersteunen, en door PPPoE nog steeds zwaar beperkt worden/werden. Maar ik meen toch dat ze een tijdje terug ook bezig waren met een firmware update waarbin de PPPoE performance een stap zette, ook op dus de UCG modellen, en ook de UXG Lite.

En daarnaast, blijft het een redelijk niche probleem AFAIK. Ja, in Nederland is KPN een grote speler, die PPPoE gebruikt. Maar het is wel een zeldzaamheid. En daarnaast de vraag: waarom gebruikt KPN uberhaupt PPPoE? Je kunt zelfs willekeurige credentials invoeren etc. Dus het is niet dat ze het gebruiken om de client te authenticeren of wat dan ook. En bij DSL was PPPoE wel gangbaar, maar KPN gebruikt het nog steeds, op glasvezel?! Terwijl het daar absoluut niet nodig is, en ze dus ook nogal uniek er in zijn (geen enkele grote provider gebruikt het, waaronder niet perse andere providers op het netwerk van KPN). Het lijkt dus voornamelijk een stuk legacy te zijn, dat KPN for whatever reason heeft meegenomen naar glasvezel. En nu ze het ook op glasvezel hebben... er vast ook geen manier meer is om het vanaf te komen? Je kunt immers slecht aan alle klanten vragen om even op dag X hun instellingen aan te passen om PPPoE "er af te halen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Druid schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:30:
[...]

Heeft de USG PPPoE in hardware offloading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:30

Iemand die me kan helpen? Anders gewoon het beste uit laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
qwasd schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:48:
[...]

Iemand die me kan helpen? Anders gewoon het beste uit laten?
Het hangt van
- je toepassingen af (vooral udp voip kan gevoelig zijn)
- snelheid van je router
- snelheid van je verbinding

Mijn ervaring is dat de cpu vaak te zwak is om fatsoenlijk qos te doen op een 1000/1000 verbinding en alles er uiteindelijk trager van wordt. Als je geen reden hebt om het aan te zetten zou ik het uit laten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 21:18

Ik heb een 100/100Mbit verbinding en had problemen met grote downloads (hoge latency en onderbreken van video/audio streams). Ik heb nu de queues aangezet op 95/95 Mbit en zie nog steeds wel iets hogere latency bij grote downloads maar heb nu zelden nog problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik kan in 1x niet meer in mijn unifi OS. Deurbel lijkt ook niet te werken. Heb al een harde restart geprobeerd van de UDM SE maar krijg in het display dat het langer duurt dan normaal. Site manager brengt ook geen soelaas. Wat kan dit zijn? Laatste update die de boel doet crashen? Kan ik terug naar een oude backup? SSH staat uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Ferra op 08-10-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 15:26

nexhil

BAM!

Ferra schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:42:
Ik kan in 1x niet meer in mijn unifi OS. Deurbel lijkt ook niet te werken. Heb al een harde restart geprobeerd van de UDM SE maar krijg in het display dat het langer duurt dan normaal. Site manager brengt ook geen soelaas. Wat kan dit zijn? Laatste update die de boel doet crashen? Kan ik terug naar een oude backup? SSH staat uit.
wat krijg je als je de GUI opent, is hij uberhaupt te pingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsie
Ferra schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:42:
Ook niet als je een laptop oid rechtsteeks in een poort op het device propt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:24
Goedenavond,

Na enkele jaren miktrotik gedraaid te hebben wil ik mijn netwerk veranderen.

Ik heb kpn die in de meterkast uitkomt en heb daar een 10 netwerk aansluitingen nodig.
Dus 1x wan en 10x lan.
In de woonkamer staat nu ook een mikrotik met 5 aansluitingen uplink en 4x lan tv, kpnbox, mediaspeler, en daar zit ook wifi op.
Werkkamer boven miktrotik nu met 10 aansluitingen voor computer, xbox etc etc. En daar zit ook wifi op.
Schuur/garafe mikrotik zoals woonkomar.
De miktrotik zijn type 2011 in meterkast en werkkamer die hebben 1 s.v.p. en 10netwerk aansluitingen, in de woonkamer staat een hap ac2.
De 2011 als router kan niet mijn gigabit verbinding aan haal max 600mb/s wat ik ook wel goed vind, maar kan meer natuurlijk.
Reden 2011, weinig energie 4 a 5w veel aansluitingen.

Dit alles wil ik vervangen voor ubiquiti.
Dacht zelf aan cloud gateway max met een switch geen idee welke nog.
In de woonkamer een ap de u6 mesh met een switch erbij
Datzelfde ook voor de werkkamer alleen 2 kleine switches of 1 grotere (toekomst minde lan nodig).
Ook voor schuur/garage opstelling zoals woonkamer.
Betreft switches dacht aan de flex of flex mini of de ultra.

Mijn vragen dan.
Is alles te beheren vanaf 1 platform?
Ik heb veel domotica wat met wifi werkt 2.4ghz (Shelly) werkt dat goed?
Reden van de u6 mesh ap’s is omdat ze nog wel op een kast kunnen staan qua uiterlijk of kan je beter een andere nemen?

Bij elkaar is het een behoorlijke investering (als het doorgaat) waar ik hopelijk dan lang mee kan doen.
Andere suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:07

Septillion

@SpikeHome Paar dingen:

Ik zou kijken of je de AP's gezamelijk direct op een PoE switch kan krijgen. Dan kan je voor de rest af met simpelere switches. Anders moet je overall PoE switches hebben.

Zou ook naar gewoon een U6 of U7 kijken. Deze kunnen ook prima op een kast liggen en dan zie je er juist helemaal niets van.

En ja, als alles Unifi is dan zit alles in een omgeving.

En hier ook veel smart spul en heb daar los netwerk en 2,4GHz only SSID. En als je meerdere AP's hebt om vooral de 5 en 6GHz dekkend te hebben kan het handig zijn de power op 2,4GHz te verlagen.

Nu ook wat 2,5Gbit spul uitgekomen maar de verwachting is dat die line up nog wel wat gaat groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Septillion dank je, naar de ruimtes ligt idd 2x Up dus 1 ervan kan ik ap rechtstreeks op aansluiten scheelt inderdaad poe switches of injectors.

Smart spul draait nu gewoon in de standaard ssid en heb ik er alleen een gast ssid naast.
Apart ssid heb ik wel aan zitten denken is ook met het domotica weer wat werk:)

Als je de ronde U6 of u7 bedoelt dan moet je hoge kasten hebben helaas hebben wij die niet.
Krijg ze door de waf factor niet op het dressoir :)

[ Voor 18% gewijzigd door SpikeHome op 09-10-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SpikeHome, kom je niet weg met de UAP IW modellen? Zoals @Septillion aangeeft heb je dan niet overal meer een (PoE) switch nodig. Je hebt dan een AP met ingebouwde switch / switch met ingebouwd AP. Qua plaatsing kun je ze waarschijnlijk ook in een kast schroeven, mocht je dat willen (dus bv binnenin een TV meubel met de voorkant ook naar je toe gericht, hetzelfde als dat de richting bij muur plaatsing zou zijn).

Dus zeg een USW 16 (Lite?) in de meterkast, een UAP 6 InWall in de woonkamer, en dan weer een USW 16 Lite in de werkkamer met eender welk AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@RobertMe bedoel je deze?
https://techspecs.ui.com/unifi/wifi/u6-iw?s=eu

Dat lijkt me ook mooie oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SpikeHome Achterwand van een kastje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@RobertMe ik heb nu met de miktrotik geen zaken hoeven regelen ivm iptv van kpn, de box werkt gewoon en op de tv staat de app van de kpn.
Dus hoop van niet, zag dat daar een hele topic over was.

@Septillion achterkant van een kast zou kunnen, maar denk altijd meer spullen ervoor is ook blokkade signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SpikeHome Vergeleken met de rest van alles zal dat het wel meevallen. Zou ik met liefde verruilen voor WAF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sinds april wordt mijn wifi geregeld door een U7-pro. Dit werkte allemaal prima, ook met mijn vrij uitgebreide assortiment van 2.4Ghz clients. Sinds twee weken heb ik helaas het probleem dat veel clients hun verbinding verliezen / niet meer bereikbaar zijn, ook al zijn ze volgens de Unifi-software wel verbonden.

Het gaat daarbij specifiek om ESP8266 clients met daarop ESPEasy en Tasmota als firmware. Deze kunnen het prima dagen doen, maar opeens zijn ze onbereikbaar. Maar soms gebeurt dit ook binnen een uur nadat ik het probleem gefixt heb. Ze sturen geen data meer door naar Home Assistant of de MQTT-server, zijn niet te pingen, de webinterface is onbereikbaar. Volgens de Unifi-controller is de client verbonden, is de verbinding excellent enzovoorts. Druk ik bij de client in de Unifi-controller op 'reconnect', dan werkt alles weer binnen een paar seconden..

ESP32 clients lijken dit probleem niet te hebben. En ook ESP8266 clients met andere firmware hebben dit niet (ESPHome) of veel minder vaak (WLED) dan de clients met ESPEasy/Tasmota.

Het probleem is, voor zover ik weet, twee weken geleden begonnen. Maar:
  • Aan de firmwarekant bij de ESPs is niks veranderd
  • De laatste firmware upgrade van mijn U7-pro is een maand geleden
  • Het 2.4Ghz kanaal is niet gewijzigd
  • Er zijn bij de buren geen nieuwe 2.4Ghz netwerken bijgekomen die ook dit kanaal gebruiken.
Oftewel: er lijkt qua instellingen/firmware/omgevingsfactoren niks verandert. Maar moet ik sinds twee weken soms meerdere keren per dag meerdere clients te reconnecten :?

Voordat ik een dag inplan om van 30 ESP's de firmware te veranderen in ESPHome (in de hoop dat dat ook in de toekomst probleemvrij blijft) ben ik benieuwd of ik binnen mijn U7-pro nog iets kan wijzigen waar nu steeds tientallen clients van over hun nek gaan?

Subtiele mention van @Septillion omdat jij vast ook de combinatie van Unifi met veel ESP's hebt ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vraag van @skank verhuisd naar: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie. Aangezien dat aankoopadvies betrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Gizz Hier staat de U7 Pro nog op de verlanglijst dus doe het nog met 2x een AP Lite :+ Daarmee in ieder geval geen issues met ESPHome en Tasmota. Alle ESP's (en andere smarts) draaien hier wel op een 2.4GHz only SSID, wel BSS Transition gewoon aan.

Wel de 2.4GHz band bekeken op wat plekken?

En je AP's hebben vast kanaal? Gewoon 20MHz?

En heb je 1 AP of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Gizz
Ik heb 2.4ghz iot problemen wel vaker gelezen bij bepaalde unifi modellen.
Heb je geen oudere AC-Lite oid om te kijken of het daar wel goed op gaat?

Dit topic had je misschien al gevonden maar lees vergelijkbare ervaringen. Met dit type problemen is het vaak wachten op een firmware fix
https://community.ui.com/...-9f9a-ab99f9b93700?page=1

edit: heb je ze draaien op een dedicated 2.4ghz SSID? Ik kwam dit tegen in dat topic
A Note on IoT and Legacy Devices
Some legacy clients and IoT devices do not support WPA3. This will result in them being unable to connect, or frequently disconnecting when joining a WiFi instance that broadcasts 6 GHz. To avoid this, create a separate WiFi, without 6 GHz, for these devices to join.

You may also switch your encryption type to WPA2/3 transition mode on Network 8.1 and newer.

After creating a second Wifi identity that has 6GHz deselected, my connection difficulties stopped occurring. The DHCP log continued to show DHCP drop/reassignment when the troubled device (Galaxy S6) resumed use. But the constant DHCP drop and reassignment every few seconds stopped. I restarted the S6 after joining the new Wifi.

The deselection of the 6GHz was the only change made to the default profile generated by Unifi NA 8.3.32/U7-Pro 7.0.59

[ Voor 54% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Gizz schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:18:
Sinds april wordt mijn wifi geregeld door een U7-pro. Dit werkte allemaal prima, ook met mijn vrij uitgebreide assortiment van 2.4Ghz clients. Sinds twee weken heb ik helaas het probleem dat veel clients hun verbinding verliezen / niet meer bereikbaar zijn, ook al zijn ze volgens de Unifi-software wel verbonden.

Het gaat daarbij specifiek om ESP8266 clients met daarop ESPEasy en Tasmota als firmware. Deze kunnen het prima dagen doen, maar opeens zijn ze onbereikbaar. Maar soms gebeurt dit ook binnen een uur nadat ik het probleem gefixt heb. Ze sturen geen data meer door naar Home Assistant of de MQTT-server, zijn niet te pingen, de webinterface is onbereikbaar. Volgens de Unifi-controller is de client verbonden, is de verbinding excellent enzovoorts. Druk ik bij de client in de Unifi-controller op 'reconnect', dan werkt alles weer binnen een paar seconden..

ESP32 clients lijken dit probleem niet te hebben. En ook ESP8266 clients met andere firmware hebben dit niet (ESPHome) of veel minder vaak (WLED) dan de clients met ESPEasy/Tasmota.

Het probleem is, voor zover ik weet, twee weken geleden begonnen. Maar:
  • Aan de firmwarekant bij de ESPs is niks veranderd
  • De laatste firmware upgrade van mijn U7-pro is een maand geleden
  • Het 2.4Ghz kanaal is niet gewijzigd
  • Er zijn bij de buren geen nieuwe 2.4Ghz netwerken bijgekomen die ook dit kanaal gebruiken.
Oftewel: er lijkt qua instellingen/firmware/omgevingsfactoren niks verandert. Maar moet ik sinds twee weken soms meerdere keren per dag meerdere clients te reconnecten :?

Voordat ik een dag inplan om van 30 ESP's de firmware te veranderen in ESPHome (in de hoop dat dat ook in de toekomst probleemvrij blijft) ben ik benieuwd of ik binnen mijn U7-pro nog iets kan wijzigen waar nu steeds tientallen clients van over hun nek gaan?

Subtiele mention van @Septillion omdat jij vast ook de combinatie van Unifi met veel ESP's hebt ;)
Dit ervaar ik ook, dan specifiek met m'n U7-PRO-MAX, schijnt wel een soort van een bekend probleem te zijn met bepaalde wifi4 clients:
https://www.reddit.com/r/...ro_or_u7_pro_max_and_iot/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Septillion Niet op heel veel verschillende plekken gemeten, maar ik heb een rijtjeshuis met vooral de ziggo-netwerkjes van mijn directe buren. Maar wel een goede suggestie om het iets nauwkeuriger te bekijken in huis. Ik merk overigens geen verschil in clients die dichtbij of ver van mijn AP staan in de hoeveelheid disconnects.

Ik heb één U7-pro (klein huis, binnen is alles hout/gips dus vrij weinig demping). Het 2.4Ghz SSID doet alleen 2.4Ghz en geen 5Ghz of 6Ghz. Kanaal is 20Mhz.

@laurens0619 ik heb geen ouder model. Hiervoor had ik een netwerk met een enkele Netgear R7000 waarmee ik in 7 jaar nooit tegen dit probleem ben aangelopen. En met mijn U7-pro ging het dus ook maanden perfect, tot ongeveer 2 weken terug.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
laurens0619 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:39:
@Gizz
Ik heb 2.4ghz iot problemen wel vaker gelezen bij bepaalde unifi modellen.
Heb je geen oudere AC-Lite oid om te kijken of het daar wel goed op gaat?

Dit topic had je misschien al gevonden maar lees vergelijkbare ervaringen. Met dit type problemen is het vaak wachten op een firmware fix
https://community.ui.com/...-9f9a-ab99f9b93700?page=1

edit: heb je ze draaien op een dedicated 2.4ghz SSID? Ik kwam dit tegen in dat topic

[...]
Dat is goed advies, en dat lees je natuurlijk op veel plekken, maar het lijkt een beetje flaky te zijn (op Reddit ook genoeg mensen die géén issues hebben), maar ik merk ook veel disconnects en m'n U7 PRO MAX die gewoon géén wifi4 clients lijkt te slikken, op een apart SSID met WPA2 en alléén 2,4GHZ als radio. Verder alle hippe/spannende shit uit (band steering, UAPSD, Fast Roaming, DTIM op Auto, PMF disabled).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

The_Admin schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

Dit ervaar ik ook, dan specifiek met m'n U7-PRO-MAX, schijnt wel een soort van een bekend probleem te zijn met bepaalde wifi4 clients:
https://www.reddit.com/r/...ro_or_u7_pro_max_and_iot/
Het gekke is wel dat men daar aangeeft geen problemen te ervaren óf problemen had met oudere firmware en dat het nu opgelost is. Ik heb juist het omgekeerde, het ging 5 maanden perfect en toen opeens niet meer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Gizz
Ik zou dan toch gokken op de firmware upgrade van een maand geleden en dat je het simpelweg niet eerder hebt gemerkt dan 2 weken geleden.

Het is iig een vaker voorkomend iets dat je gekke problemen kunt krijgen bij Unifi na een firmware upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@laurens0619 als ik thuis ben zal ik eens een rollback doen naar de vorige firmware, kijken of dat helpt.

Pagina: 1 ... 286 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.