Nice, nieuwe Flex mini 2.5Gbe aangekondigd. Hopelijk ook straks een Flex 2.5 met PoE passthrough zodat er geen 1Gbe injector tussen het AP en de switch hoeft.
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 23:48
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Doe er dan ook even een linkje bijPHiXioN schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:20:
Nice, nieuwe Flex mini 2.5Gbe aangekondigd. Hopelijk ook straks een Flex 2.5 met PoE passthrough zodat er geen 1Gbe injector tussen het AP en de switch hoeft.
€55 is een best nette prijs. Ergo "zie je wel, dat UI ook een goedkope 2,5Gbit/s switch kan maken". Dit is nog bijna goedkoper dan de Chinese 2,5Gbit/s switches die dan nog niet eens managed zijn.
Ik denk dat deze dezelfde management optie set mee zal krijgen als dat de 1Gbps variant heeft en dat je er dus, vooral qua Vlan management, niet al te hoge verwachtingen bij moet gaan hebben.RobertMe schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:25:
[...]
Doe er dan ook even een linkje bijhttps://eu.store.ui.com/eu/en/products/usw-flex-2-5g-5
€55 is een best nette prijs. Ergo "zie je wel, dat UI ook een goedkope 2,5Gbit/s switch kan maken". Dit is nog bijna goedkoper dan de Chinese 2,5Gbit/s switches die dan nog niet eens managed zijn.
Maar: Gezien dit soort dingen vaak als 'Edge Switch' gebruikt zullen gaan worden hoeft dat ook niet altijd een (groot) probleem te zijn
[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 24-09-2024 19:21 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik zat paar weken terug door de Chinese opties te struinen. Voor deze prijs heb je dan redelijk wat opties, maar vaak unmanaged. Use case: heb (zelfbouw) router met 2,5Gbit/s, NAS (1Gbit/s) en mini PCtje / servertje (1Gbit/s). Aangezien ik download op de router en de NAS niet altijd aan staat gaat er wel eens wat data heen en weer (router nar long term opslag op de NAS, wat ik nodig heb van NAS naar servertje als "cache"). Ideetje dat daarbij ontstond was de boel apart aan te sluiten / los netwerkje. Over het netwerk zelf niet heel veel data stuurt kan een semi los VLAN dus prima. En dan behoud ik op de NAS het gebruik van de onboard 1Gbit/s poort voor Intel AMT (dat alleen via Intel NIC / onboard Intel NIC werkt). En dan is VLANs natuurlijk niet meer heel belangrijk, als ik er een los (V)LAN / subnet voor gebruik waar alleen deze drie systemen op zitten met desnoods statistische adressering. Dat idee ontstond ook omdat ik dan een unmanaged Chinese switch kan plaatsen en deze met firewall offline kan houden. I.p.v. risico's lopen met spyware achtige zaken. En dat zou ik dus ook met deze Flex Mini 2.5G kunnen doen. En als ik dan ooit een full 2,5G netwerk zou opzetten kan ik kiezen of ik deze Flex Mini dan inzet voor edge devices, of deze opzet behoud, of....Will_M schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:51:
[...]
Ik denk dat deze dezelfde management optie set mee zal krijgen als dat de 1Gbps variant heeft en dat je er dus, vooral qua Vlan management, niet al te hoge verwachtingen bij moet gaan hebben.
Maar: Gezien dit soort dingen vaak als 'Edge Switch' gebruikt zullen gaan worden hoeft dat ook niet altijd een probleem te zijn
Dat ja, was een no brainer als ie PoE passthrough had, nu beetje meh als je moet gaan rommelen met PoE injectors of die usb-c adapterPHiXioN schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:20:
Hmm, dat is toch wel een heel interessante optie. De normale Flex is ook zeer beperkt in L2 opties, net als de Ultra serie. Deze zit dan weer tussen de Ultra en Lite in qua L2 functies…
Kijkende naar het typenummer: USW-Flex-2.5G-5 komen er waarschijnlijk ook modellen met meer poorten, dus ben benieuwd of er ook modellen komen met PoE out.
Kijkende naar het typenummer: USW-Flex-2.5G-5 komen er waarschijnlijk ook modellen met meer poorten, dus ben benieuwd of er ook modellen komen met PoE out.
Ik heb daarom de stiekeme hoop dat er nog een 8 poort USW Max 2.5Gbe PoE aan zit te komen om tussen de UCG Max en deze 2.5 Flex te hangen. Lijkt mij erg logisch omdat er voor de UCG Max ook eerst een USG Ultra was uitgebracht.The_Admin schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:45:
[...]
Dat ja, was een no brainer als ie PoE passthrough had, nu beetje meh als je moet gaan rommelen met PoE injectors of die usb-c adapter
1gbe Poe injector die je 2.5Gbe nutteloos maakt op zowel de switch als je U7 AP.The_Admin schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:45:
[...]
Dat ja, was een no brainer als ie PoE passthrough had, nu beetje meh als je moet gaan rommelen met PoE injectors of die usb-c adapter
De PoE+ injector werkt passief qua data. Dus de 2.5GbE werkt er gewoon doorheen.PHiXioN schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:52:
[...]
1gbe Poe injector die je 2.5Gbe nutteloos maakt op zowel de switch als je U7 AP.
Oeh, dat is een scherpe prijs zeg! Goedkoper dan de unmanaged Zyxels die ik vorig jaar heb aangeschaft (en die als kacheltje dienen in de meterkast en de berging.)PHiXioN schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:20:
Benieuwd wanneer ze uitkomen, maar die gaan er zéker komen hier.
De injectors zorgen alleen dat er spanning op komt inderdaad, 10GbE is ook geen probleem voor deze injectorsBiG-GuY schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:56:
[...]
De PoE+ injector werkt passief qua data. Dus de 2.5GbE werkt er gewoon doorheen.
Zucht...
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Doe jezelf een plezier en maak gewoon een nieuwe VLAN aan met dat 10.0.x.x netwerk, want zoals je in dit topic al heel veel kan terugvinden :Rubman schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:19:
Hij mag zelf alles lekker naar andere ip adressen gaan zetten want met de airport had hij een 10.0 netwerkje ipv 192.168. kon in de UDM ff niet zo snel vinden hoe dat aan te passen.
Het omnummeren van de Default VLAN 1 kan je een hoop ellende opleveren op het moment dat er wat ompleurt en één of meerdere apparaten weer naar Factory Defaults is/zijn gegaan

VLAN 1 = Management VLAN
Dus gewoon laten zoals die is en verder niet teveel mee rommelen op wat DHCP Reservaties na hooguit
Kan je de VPN en VLAN niet met elkaar Bridgen danpinda powerrr schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:50:
Ah, dat probleem heb ik ook. Zowel met Teleport als Wireguard kom ik niet op het lokale LAN.
Maar mijn beperkte netwerkkennis beperkt me om het probleem goed te begrijpen en dus op te lossen.
Ik lees even mee!
IMHO de simpelste optie...
Het wordt weer tijd voor het epische plaatje dat ik al heel lang niet heb gepost in dit topic :Workaholic schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:10:
Ik wil de wifi dekking in de tuin vergroten en overweeg de AC mesh .
Heeft iemand deze in gebruik icm POE? Wat verbruikt deze 24x7 in watt?
:strip_exif()/f/image/Kzzj9cODbv1NTJXLu7zohQCV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Heeft heel wat zon/regen/sneeuw gezien en werkt nog steeds PERFECT!!!
Een beetje om die reden en een beetje vanwege de omstandigheden hangt die van mij aan een PoE Injector die je erbij krijgt IIRCIk overweeg deze eventueel juist niet in mijn POE Unify switch te stoppen omdat ik bang ben voor invloed vanaf buiten (bliksem etc).
Hoe kijken jullie hier naar? Simpele POE adapter en dan in een 220v aansluiting?
Of ben ik te panisch en gewoon de unify surge protector gebruiken?
Niet dat ik daarin geloof, maar bijgeloof is ook een geloof zullen we maar zeggen
Afhankelijk van het gebied dat je van WiFi wilt voorzien kan dat natuurlijk ook!Workaholic schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:08:
Hij zou op een paal komen te hangen dus dan wel gevoelig voor inslag en inderdaad stom niet aangedacht dat de lan kabel ook gekoppeld is aan het netwerk.
Misschien dan toch maar wat lager hangen, tegen de schuur OF alleen de mesh functie gebruiken.
Het is MESH en geen AMPLIFIERDat laatste zou mogelijk voor de tuin ook voldoende kunnen zijn ipv er een netwerk kabel naartoe trekken.
Ik heb nu via de clients nog "net" voldoende bereik, mesh zou dat moeten versterken toch?
Althans - zend / ontvangst vermogen van een mesh oplossing van unify lijkt mij beter dan de clients die minder ver kunnen zenden?
Wil je een signaal verlengen via MESH dan moet er natuurlijk wel een fatsoenlijk signaal zijn !!
Zie het als twee handen die elkaar net wel/net niet kunnen bereiken : Daar heeft de persoon in nood niet zoveel aan...

Koop gewoon wat Outdoor netwerkkabels en gaan met die banaan!
Klopt!laurens0619 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:19:
Ik dacht dat unifi zon ac standaard op 40mhz zet, wil je harder zet hem dan op 80
En toch ben ik op dit moment bezig met de USG 3P vervangen door een DIY RouterWill_M schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:43:
Het voordeel van een 100% Ubiquiti Unifi omgeving ligt vaak meer in het 'simpele' SDN beheer.
Bijvoorbeeld "even snel een Vlan over een gehele omgeving er bij plussen" en security-wise netjes inregelen kan centraal gebeuren vanuit één (management) console waarbij zo'n Vlan meteen naar alle switches gepropageerd wordt (Cisco IOS doet dat ook middels VTP maar dan vanop de commandline, bijvoorbeeld).
Trouwens een beetje CISCO IOS en hun VTP met Ubiquiti UniFi vergelijken... REALLY ?!?!
Zeker weten!
Hier is alles Commented en Shutdown waar nodig
Kijk ook eens naar HP SwitchesLampiz schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:21:
Is een Ubiquiti EdgeSwitch 24 als domme PoE+ switch nog relevant, of beter verder kijken?
Ik kan me een passief gekoeld 120 Watt model herinneren dat een zeer interessante prijs had destijds!
Alleen waarschijnlijk wel met maar 16 poorten erop...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
BiG-GuY schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:56:
[...]
De PoE+ injector werkt passief qua data. Dus de 2.5GbE werkt er gewoon doorheen.
Maar..., ze worden toch als 1Gbit/s verkocht? En voorheen hadden ze ook 100Mbit/s modellen. Nu zullen die laatste vast maar 4 aders (/2 paren) gehad hebben en daardoor gelimiteerd.SgtElPotato schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:47:
[...]
De injectors zorgen alleen dat er spanning op komt inderdaad, 10GbE is ook geen probleem voor deze injectors
En de stroom gaat toch ook over dezelfde aders als de data. Dus ergens heeft een injector toch zeker wel invloed op het elektrische signaal en mogelijk dus ook de snelheid waarmee de data verzonden wordt?
Nu wil ik zeker niet zeggen dat ik jullie niet geloof. Maar ik ben hier wel verbaasd over.
Kan je een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra ook makkelijk als alleen switch + controller gebruiken?
Ik heb nu ziggo modem met daarachter de (oude) 8 ports switch en de controller draait nu nog op mijn laptop. Ik heb een paar extra poorten nodig en zat dus te kijken naar de UCG. Dan kan ik die direct als controller gebruiken en heb ik die paar extra poorten voor niet al te veel geld.
Alternatief is dat ik bijvoorbeeld de oude switch vervang met de 16 ports switch
Ik heb nu ziggo modem met daarachter de (oude) 8 ports switch en de controller draait nu nog op mijn laptop. Ik heb een paar extra poorten nodig en zat dus te kijken naar de UCG. Dan kan ik die direct als controller gebruiken en heb ik die paar extra poorten voor niet al te veel geld.
Alternatief is dat ik bijvoorbeeld de oude switch vervang met de 16 ports switch
De 1Gbps markering is inderdaad het onderscheid van alle 8 aders of enkel 4 aders in gebruik bij 100Mbps.RobertMe schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:21:
[...]
[...]
Maar..., ze worden toch als 1Gbit/s verkocht? En voorheen hadden ze ook 100Mbit/s modellen. Nu zullen die laatste vast maar 4 aders (/2 paren) gehad hebben en daardoor gelimiteerd.
En de stroom gaat toch ook over dezelfde aders als de data. Dus ergens heeft een injector toch zeker wel invloed op het elektrische signaal en mogelijk dus ook de snelheid waarmee de data verzonden wordt?
Nu wil ik zeker niet zeggen dat ik jullie niet geloof. Maar ik ben hier wel verbaasd over.
PoE/PoE+ gebruiken 4 van de 8 aders voor stroom en PoE++ en hoger zelfs alle 8 aders, terwijl er tegelijkertijd ook data overheen gaat. Voor de hogere vermogens worden dan ook dikkere aders geadviseerd die je in CAT6A en hoger ziet.
Aangezien ze geen reden hadden om een nieuwe 2.5GbE injector te maken, zie je die ook praktisch niet. Verschil zit hem vooral in hogere PoE dan PoE+.
Heb ook 5Gbps link speed gehad tussen twee Ruckus AP’s met een Gigabit PoE+ injector ertussen.
De afstand die je kan overbruggen op hogere snelheden en/of hogere vermogens is wel lager, maar dat heeft niet met de injector te maken, maar met de gebruikte bekabeling.
[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 24-09-2024 23:36 ]
@nero355 WELCOME BACK HERE!!!!!
Maar toch meteen een vraagje aan je naar aanleiding van je huidige (laatste post) in dit topique: Met HP Switches bedoel je de switches uit de HP-E lijn (en dus stiekem het oude 3-COM 'spul') ?
Maar toch meteen een vraagje aan je naar aanleiding van je huidige (laatste post) in dit topique: Met HP Switches bedoel je de switches uit de HP-E lijn (en dus stiekem het oude 3-COM 'spul') ?
Ik miste al de ellenlange samengevatte replies van @nero355
Waiting on the world to change
Inmiddels zit ik al jaren bij dezelfde provider, maar net zoals met de verzekeringen loont het om van tijd tot tijd over te stappen. Ik wil gaan overstappen van Odido naar KPN. Dat betekent dat ik de VLAN ID over moet zetten van 300 naar 6. Verder dien ik nog onderstaande wijzigingen door te voeren:
QoS Tag: 1
DNS server: Auto
IPv4 Connection: PPPoE
Username: internet
Password: internet
Aangezien ik mijn Dream Machine via SFP module (1310nm-TX/1550nm-RX) direct heb aangesloten heb op de NTU heb ik ook een andere module nodig (1310nm-TX/1490nm-RX).
Deze heb ik nu https://www.fs.com/de-en/products/75343.html en deze dien ik nu te bestellen https://www.fs.com/de-en/...ttribute=96223&id=3772181, correct? Zie ik nog iets anders over het hoofd?
Ter volledigheid:
Aangezien ik mijn Dream Machine via SFP module (1310nm-TX/1550nm-RX) direct heb aangesloten heb op de NTU heb ik ook een andere module nodig (1310nm-TX/1490nm-RX).
Deze heb ik nu https://www.fs.com/de-en/products/75343.html en deze dien ik nu te bestellen https://www.fs.com/de-en/...ttribute=96223&id=3772181, correct? Zie ik nog iets anders over het hoofd?
Ter volledigheid:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UnfAgmy2BqaK6XY42O569PVb.jpg?f=user_large)
Die foto zegt al méér dan dat 'tig' vragen kunnen beäntwoorden (Je huidige Ooohw-Die-Do(-do)) verbinding komt al binnen over glas van KPN?Veenbrandt schreef op woensdag 25 september 2024 @ 01:00:
Inmiddels zit ik al jaren bij dezelfde provider, maar net zoals met de verzekeringen loont het om van tijd tot tijd over te stappen. Ik wil gaan overstappen van Odido naar KPN. Dat betekent dat ik de VLAN ID over moet zetten van 300 naar 6. Verder dien ik nog onderstaande wijzigingen door te voeren:
Ter volledigheid:
[Afbeelding]
suc6 verhalen mogen toch gedeeld worden? Dit gaat over het instellen van IPv6 met mijn UXG-Lite en Ziggo
Ik zat al tijden te dubben om na een eerste poging, IPv6 weer aan te zetten mar dan niet in mijn normale LAN netwerk. Doel dus 2e netwerk met IPv6 en IPv4 in eigen range waarbij ik
dan een machine ook nog eens bereikbaar via het intenet kon maken ..
In ieder geval heb ik besloten om IPv6 niet naast hetzelfde IPv4 netwerk te laten lopen wat ik al had,
Daardoor het 2e netwerk over een VLAN laten lopen. Hier zal ik best nog wel wat steken laten vallen, omdat ik geen expert ben.
Omdat ik me de vorige keer 'redelijk' had ingelezen wist ik ook weer snel IPv6 (via Ziggo) aan te
zetten op de WAN poort. Het was alleen even wachten totdat het adres werd toegekend. (gaat altijd langzamer dan je wil)
Daarna was het een 2e netwerk aanmaken met een nieuw IPv4 range (want ik wil de VM machine wel ook bereikbaar hebben vanaf mijn andere LAN) niet lastig en de VLAN aanzetten ook niet. (note to self: hier zit wellicht een addertje? .. )
En omdat ik poorten ook niet apart hoef/kan te hebben mag het VLAN verkeer gewoon over die poorten
en daarmee is het instellen van het IPv6 netwerk eigenlijk niet zo moeilijk
Wel heb ik SLAAC ingesteld ipv DHCPv6 .. dat op basis van prefix delegation ..
Voordat ik die IPv6 ging configureren eerst gekeken of de machine via het andere IP range bereikbaar
was.En blijkbaar is die routing in de Unifi controller direct goed ingesteld want geen enkel probleem om
10.1.1.x met 10.1.2.x te laten verbinden ..
Daarna binnen Proxmox het IPv6 handmatig geconfigureerd want DHCP is leuk en handig maar
te onhandig als dat adres wijzigt, dus een eigen IPv6 adres eraangehangen
Deze Linux machine kon direct pingen naar buiten.
Toen bleven er eigenlijk nog maar 2 dingen over waar ik mee zat
De firewall ..
Ik heb me nooit verdiept in de firewall van U. Ja hier en daar eens een instelling gedaan maar nooit echt het idee dat ik dat goed dee. Want toch wel lastig om enerzijds een Internet config gedeelte en een Lan config gedeelte te hebben ..
Maar op de een of andere manier lijken de aanpassingen van U die ze in de UI hebben gedaan van de controller mij wel het inzicht te hebben gegeven hoe ik eea moest toepassen.
Zo werden er uiteindelijk 2 IP Groups aangemaakt met enerzijds een configuratie met 1 poort
en het IPv6 adres welke ik bereikbaar wilde hebben ..
Via de optie Internet v6 in de firewall configureer je dan de toegang naar die nieuwe machine
en dat doe je ook via de Lan v6 ..
Wil je dan andere diensten zoals een ping ook toestaan dan moet je dat als een aparte firewall regel
toevoegen en omdat je via de IP group eea al hebt geconfigureerd hoef je binnen de firewall alleen maar die optie(s) te pakken (voor een ping is het enerzijds een echo en anderzijds een reply die je apart moet toevoegen (eentje bij Internet v6 en de andere bij Lan v6)
Op basis van wat info op het internet (of bijv. chatgpt) was het redelijk simpel (as in: achteraf is het niet al te moeilijk, zolang je maar niet teveel dingen loopt toe loopt te voegen of loopt aan te passen).
Testen kon goed op basis van wat beschikbare tools/websites op het internet dus ik kon ook goed monitoren of een aanpassing wel of niet werkte .. En ja hier en daar ging het niet goed en moest ik weer even een instelling aanpassen..
De 2e uitdaging was niet zozeer IPv4 maar was een vreemd iets ..
zodra ik vanaf een werkstation een trace route of een ping naar het nieuwe IPv4 adres doe (10.1.1.9 gaat bijv. naar 10.1.2.10) dan werkt dat en kan ik ook bij bijv. de webpagina waar ik wat beheer doe.Natuurlijk is mijn eigen LAn waar het werk station op zit ook bereikbaar
Echter nu zet ik een VPN naar buiten op .. Op dat moment vervalt de route naar 10.1.2.x netwerk maar blijft de route naar 10.1.1.x werken..
dus uitdaging ..
Wat ik niet geheel snap is .. is dat ik een route kan toevoegen op de machine waarbij ik aangeef dat ik het nieuwe netwerk wil bereiken via mijn normale gateway .. echter ben je er dan nog niet.
ook op de Controller van U moet ik een static route toevoegen dat ik die toegang ook wil hebben.. Enerzijds dacht ik dat het op de router wel voldoende zou zijn, maar zonder de extra routing op de machine werkt het niet en haal ik de static route weg bij de controller en wel op de machine dan werkt het ook niet. maar heb ik beide . .dan wel . .
Apart maar blijkbaar werkt het wel ..
zet ik de VPN uit dan blijft ook alles gewoon werken ..
Al met al een paar uurtjes werk om dingen draaiende te krijgen waarvan ik eerst dacht .. dat gaat me niet 1-2-3 lukken ..
Ik zat al tijden te dubben om na een eerste poging, IPv6 weer aan te zetten mar dan niet in mijn normale LAN netwerk. Doel dus 2e netwerk met IPv6 en IPv4 in eigen range waarbij ik
dan een machine ook nog eens bereikbaar via het intenet kon maken ..
In ieder geval heb ik besloten om IPv6 niet naast hetzelfde IPv4 netwerk te laten lopen wat ik al had,
Daardoor het 2e netwerk over een VLAN laten lopen. Hier zal ik best nog wel wat steken laten vallen, omdat ik geen expert ben.
Omdat ik me de vorige keer 'redelijk' had ingelezen wist ik ook weer snel IPv6 (via Ziggo) aan te
zetten op de WAN poort. Het was alleen even wachten totdat het adres werd toegekend. (gaat altijd langzamer dan je wil)
Daarna was het een 2e netwerk aanmaken met een nieuw IPv4 range (want ik wil de VM machine wel ook bereikbaar hebben vanaf mijn andere LAN) niet lastig en de VLAN aanzetten ook niet. (note to self: hier zit wellicht een addertje? .. )
En omdat ik poorten ook niet apart hoef/kan te hebben mag het VLAN verkeer gewoon over die poorten
en daarmee is het instellen van het IPv6 netwerk eigenlijk niet zo moeilijk
Wel heb ik SLAAC ingesteld ipv DHCPv6 .. dat op basis van prefix delegation ..
Voordat ik die IPv6 ging configureren eerst gekeken of de machine via het andere IP range bereikbaar
was.En blijkbaar is die routing in de Unifi controller direct goed ingesteld want geen enkel probleem om
10.1.1.x met 10.1.2.x te laten verbinden ..
Daarna binnen Proxmox het IPv6 handmatig geconfigureerd want DHCP is leuk en handig maar
te onhandig als dat adres wijzigt, dus een eigen IPv6 adres eraangehangen
Deze Linux machine kon direct pingen naar buiten.
Toen bleven er eigenlijk nog maar 2 dingen over waar ik mee zat
De firewall ..
Ik heb me nooit verdiept in de firewall van U. Ja hier en daar eens een instelling gedaan maar nooit echt het idee dat ik dat goed dee. Want toch wel lastig om enerzijds een Internet config gedeelte en een Lan config gedeelte te hebben ..
Maar op de een of andere manier lijken de aanpassingen van U die ze in de UI hebben gedaan van de controller mij wel het inzicht te hebben gegeven hoe ik eea moest toepassen.
Zo werden er uiteindelijk 2 IP Groups aangemaakt met enerzijds een configuratie met 1 poort
en het IPv6 adres welke ik bereikbaar wilde hebben ..
Via de optie Internet v6 in de firewall configureer je dan de toegang naar die nieuwe machine
en dat doe je ook via de Lan v6 ..
Wil je dan andere diensten zoals een ping ook toestaan dan moet je dat als een aparte firewall regel
toevoegen en omdat je via de IP group eea al hebt geconfigureerd hoef je binnen de firewall alleen maar die optie(s) te pakken (voor een ping is het enerzijds een echo en anderzijds een reply die je apart moet toevoegen (eentje bij Internet v6 en de andere bij Lan v6)
Op basis van wat info op het internet (of bijv. chatgpt) was het redelijk simpel (as in: achteraf is het niet al te moeilijk, zolang je maar niet teveel dingen loopt toe loopt te voegen of loopt aan te passen).
Testen kon goed op basis van wat beschikbare tools/websites op het internet dus ik kon ook goed monitoren of een aanpassing wel of niet werkte .. En ja hier en daar ging het niet goed en moest ik weer even een instelling aanpassen..
De 2e uitdaging was niet zozeer IPv4 maar was een vreemd iets ..
zodra ik vanaf een werkstation een trace route of een ping naar het nieuwe IPv4 adres doe (10.1.1.9 gaat bijv. naar 10.1.2.10) dan werkt dat en kan ik ook bij bijv. de webpagina waar ik wat beheer doe.Natuurlijk is mijn eigen LAn waar het werk station op zit ook bereikbaar
Echter nu zet ik een VPN naar buiten op .. Op dat moment vervalt de route naar 10.1.2.x netwerk maar blijft de route naar 10.1.1.x werken..
dus uitdaging ..
Wat ik niet geheel snap is .. is dat ik een route kan toevoegen op de machine waarbij ik aangeef dat ik het nieuwe netwerk wil bereiken via mijn normale gateway .. echter ben je er dan nog niet.
ook op de Controller van U moet ik een static route toevoegen dat ik die toegang ook wil hebben.. Enerzijds dacht ik dat het op de router wel voldoende zou zijn, maar zonder de extra routing op de machine werkt het niet en haal ik de static route weg bij de controller en wel op de machine dan werkt het ook niet. maar heb ik beide . .dan wel . .
Apart maar blijkbaar werkt het wel ..
zet ik de VPN uit dan blijft ook alles gewoon werken ..
Al met al een paar uurtjes werk om dingen draaiende te krijgen waarvan ik eerst dacht .. dat gaat me niet 1-2-3 lukken ..
There are no secrets, only information you do not yet have
Om mezelf te quoten. Dit is inmiddels opgelost met een firewall rule.MikeyMan schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:05:
Gisteren ook wireguard aangeslingerd op de UDM. Werkt op zich prima. Ware het niet dat in tegenstelling tot OpenVPN ik nog niet gelijk bij mn lan kan.
Met OpenVPN kan ik gewoon de 10.0.0.x range gebruiken om bij mn nas te komen. Zonder verdere config.
Maar met wireguard werkt dat niet. Instellingen lijken op het oog niet heel anders. Iemand een zetje in de juiste richting?
Config file:
[...]
[Afbeelding]
/f/image/b4qtJlzE6FhCpBT1vFk1KGdJ.png?f=fotoalbum_large)
Of het de netste manier is en/of helemaal safe, geen idee... Maar het werkt...
Voor KPN heb je een andere nieuwe SFP+ module nodig (geflashed met custom firmware). E.e.a. staat uitgelegd in dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2210482. Kort gezegd heb je deze nodig:Veenbrandt schreef op woensdag 25 september 2024 @ 01:00:
Inmiddels zit ik al jaren bij dezelfde provider, maar net zoals met de verzekeringen loont het om van tijd tot tijd over te stappen. Ik wil gaan overstappen van Odido naar KPN.
[...]
https://schenkict.nl/prod...493166859#/7-provider-kpn
Samen met een nieuwe patchcover tk01 (staat onder het artikel). Misschien voldoet je huidige al, dat weet ik niet zeker
[ Voor 6% gewijzigd door Loen op 25-09-2024 10:13 ]
Beste Tweakers,
Het plan is om een Ubiquiti Cloud Gateway Max te kopen.
Nu is het naar mijn mening een beetje kansloos dat je deze niet gewoon aan de muur kan bevestigen (ik heb ook een review gevonden waarbij kort de onderkant zichtbaar was en geen gaten zichtbaar waren) en je dus een wallmount van 35 euro zou moeten kopen.
Nu had ik het idee om de UCGM gewoon met 3-4 van deze aan de muur te bevestigen.
De magneten hebben een kracht van 1KG per stuk en de UCGM zelf weegt 519g.
Echter ben ik niet helemaal zeker of de UCGM hier tegen kan of dat de magneten te sterk zijn en de interne hardware kunnen beschadigen/verstoren.
Is er toevallig iemand die hier verstand van heeft?
Nu is het naar mijn mening een beetje kansloos dat je deze niet gewoon aan de muur kan bevestigen (ik heb ook een review gevonden waarbij kort de onderkant zichtbaar was en geen gaten zichtbaar waren) en je dus een wallmount van 35 euro zou moeten kopen.
Nu had ik het idee om de UCGM gewoon met 3-4 van deze aan de muur te bevestigen.
Echter ben ik niet helemaal zeker of de UCGM hier tegen kan of dat de magneten te sterk zijn en de interne hardware kunnen beschadigen/verstoren.
[ Voor 5% gewijzigd door Cowamundo op 25-09-2024 11:03 ]
@Cowamundo niemand met een 3D-printer in je netwerk? Voor een tiental eurocenten aan materiaal print je een van de mounts die online worden gedeeld.
[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 25-09-2024 11:05 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Beetje afhankelijk van je muur kan je ook gewoon een stukje nano-tape gebruiken, van die dikke dubbelzijdige tape. Oersterk, heb hier 2 Unifi AP's zo aan de muur hangen. Alleen beetje opletten met bv. de verf eronder mocht je ze weer willen verplaatsen want die kan loskomen. Altijd beter dan een paar gaten met pluggen de muur in wat mij betreft.Cowamundo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:01:
Beste Tweakers,
Het lijkt mij van niet dat ik XGS-PON heb, anders zou Odido in combinatie met de huidige SFP module ook niet werken. Ik heb AON. Bedankt voor het leesvoer, voor mij is er ook weer een hoop duidelijker geworden!Loen schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:11:
[...]
Voor KPN heb je een andere nieuwe SFP+ module nodig (geflashed met custom firmware). E.e.a. staat uitgelegd in dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2210482. Kort gezegd heb je deze nodig:
https://schenkict.nl/prod...493166859#/7-provider-kpn
Samen met een nieuwe patchcover tk01 (staat onder het artikel). Misschien voldoet je huidige al, dat weet ik niet zeker
Of Dual Lock. Dan zit er nog klittenband tussen zodat je hem nog kunt loshalen en terugplaatsen indien nodigdajappie schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:19:
[...]
Beetje afhankelijk van je muur kan je ook gewoon een stukje nano-tape gebruiken, van die dikke dubbelzijdige tape. Oersterk, heb hier 2 Unifi AP's zo aan de muur hangen. Alleen beetje opletten met bv. de verf eronder mocht je ze weer willen verplaatsen want die kan loskomen. Altijd beter dan een paar gaten met pluggen de muur in wat mij betreft.
This too shall pass
Bij overstap ga je vrijwel in alle gevallen over naar een XS-GPON netwerk....de kans dat je op AON blijft zitten is miniem, afgaande op vele topics hierover.Veenbrandt schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:21:
[...]
Het lijkt mij van niet dat ik XGS-PON heb, anders zou Odido in combinatie met de huidige SFP module ook niet werken. Ik heb AON. Bedankt voor het leesvoer, voor mij is er ook weer een hoop duidelijker geworden!
Dat zou dan ook inhouden dat je sfp module niet meer gaat werken.
Waiting on the world to change
Mmmz, de AC Mesh is nu echt nergens meer leverbaar, en lijkt nu ook echt End of Sale bij Unifi. We hadden er twee weken terug juist twee gepland bij de netwerk/wifi upgrade bij de Scouting. We hadden gehoopt er nog 2 te kunnen scoren voor 100 per stuk (of tweedehands voor minder).
Zou er dan nu eindelijk - naast de Swiss Army Knife die eigenlijk hetzelfde is maar dan anders met een tikkeltje kleiner bereik - een waardige opvolger aangekondigd worden?
Zou er dan nu eindelijk - naast de Swiss Army Knife die eigenlijk hetzelfde is maar dan anders met een tikkeltje kleiner bereik - een waardige opvolger aangekondigd worden?
Nee helaas niet maar wel een goed idee, ik zal eens onderzoeken of hier in het dorp iemand het aanbied.Gizz schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:05:
@Cowamundo niemand met een 3D-printer in je netwerk? Voor een tiental eurocenten aan materiaal print je een van de mounts die online worden gedeeld.
Hij zou in de meterkast komen, daar zit gewoon OSB tegen de wanden aan dus voor schade maak ik me niet zoveel zorgen. Zal het eens overdenken, als het eenmaal hangt hoeft het toch niet meer los.dajappie schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:19:
[...]
Beetje afhankelijk van je muur kan je ook gewoon een stukje nano-tape gebruiken, van die dikke dubbelzijdige tape. Oersterk, heb hier 2 Unifi AP's zo aan de muur hangen. Alleen beetje opletten met bv. de verf eronder mocht je ze weer willen verplaatsen want die kan loskomen. Altijd beter dan een paar gaten met pluggen de muur in wat mij betreft.
Beide bedankt!
Vaak denkt mijn hoofd in ingewikkelde oplossingen terwijl het ook gewoon heel simpel kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Cowamundo op 25-09-2024 13:07 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Er zijn toch ook een of meerdere U6 Mesh modellen? Alleen dan in colablikje (FlexHD) formaat. Maar ook gewoon geschikt voor in weer en wind te hangen.MarcelG schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:31:
En eerst stoppen met produceren en verkopen van een product en pas daarna de opvolger aankondigen is nogal raar
Heb me nooit gerealiseerd dat die colablikjes geschikt zijn voor outdoor. Ik ga eens kijken, tnx.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Just to be sure, ik weet niet of de FlexHD dat is (alhoewel ik nu inderdaad ook meen van wel). Maar de U6 Mesh, is sowieso geschikt voor in weer en wind.MarcelG schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:25:
Heb me nooit gerealiseerd dat die colablikjes geschikt zijn voor outdoor. Ik ga eens kijken, tnx.
Hij is wel een stukje duurder, maar de U7 outdoor is toch een prima opvolger?MarcelG schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:31:
Mmmz, de AC Mesh is nu echt nergens meer leverbaar, en lijkt nu ook echt End of Sale bij Unifi. We hadden er twee weken terug juist twee gepland bij de netwerk/wifi upgrade bij de Scouting. We hadden gehoopt er nog 2 te kunnen scoren voor 100 per stuk (of tweedehands voor minder).
Is inderdaad weatherproof!RobertMe schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:33:
[...]
Just to be sure, ik weet niet of de FlexHD dat is (alhoewel ik nu inderdaad ook meen van wel). Maar de U6 Mesh, is sowieso geschikt voor in weer en wind.
Heb net een FlexHD kunnen scoren voor 80 euro, en een tweede is ‘in onderhandeling’.
Scouting blij want geld bespaard.
Nu nog een geschikte mount zien te vinden. Ducttape en tie wraps zijn een beetje te MacGyver, maar er is vast iets te vinden om deze blikjes aan een paal vast te maken.
Spec wise zeker een goeie opvolger maar twee keer zo duur als de A-C Mesh is (zeker voor de scoutinggroep) meer dan ‘een stukje’.Phoolie schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:00:
[...]
Hij is wel een stukje duurder, maar de U7 outdoor is toch een prima opvolger?
[ Voor 21% gewijzigd door MarcelG op 25-09-2024 14:14 ]
die zit er bij, zie de installatie handleiding: https://dl.ui.com/qig/u6-mesh/#index en dan specifiek deel https://dl.ui.com/qig/u6-mesh/#D ik heb zelf ook 2 van deze u6 meshes, 1 met die mount opgehangen aan een railing en eentje staand in een kast.MarcelG schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:03:
[...]
Is inderdaad weatherproof!
Heb er net een kunnen scoren voor 80 euro, en een tweede is ‘in onderhandeling’.![]()
Scouting blij want geld bespaard.![]()
Nu nog een geschikte mount zien te vinden. Ducttape en tie wraps zijn een beetje te MacGyver, maar er is vast iets te vinden om deze blikjes aan een paal vast te maken.
[...]
Spec wise zeker een goeie opvolger maar twee keer zo duur als de A-C Mesh is (zeker voor de scoutinggroep) meer dan ‘een stukje’.
[ Voor 5% gewijzigd door djbarney op 25-09-2024 14:10 ]
De FlexHD bedoel je? Let wel even op onderstaande kanttekening in de Ubiquiti store:
Je moet ze dus wel correct ophangen. Maar zou je zo'n pole/wall mount niet gewoon met een 3d printer kunnen maken?Weatherproof when installed LED side up with the included pole/wall mount accessory.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Maken vast wel. Maar of die mount dan ook weather proof isPhoolie schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:47:
[...]
Je moet ze dus wel correct ophangen. Maar zou je zo'n pole/wall mount niet gewoon met een 3d printer kunnen maken?
Ik heb een tijdje terug een gesneuvelde FlexHD gehad, de printplaat was helemaal gecorrodeerd. Ik plaats ze sindsdien enkel nog indien afgeschermd onder een dakoversteek of zo...
Als je hem juist bevestigd hebt, dan kan je hem aanmelden voor support. Zou ik altijd even proberenjakob schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:26:
Ik heb een tijdje terug een gesneuvelde FlexHD gehad, de printplaat was helemaal gecorrodeerd. Ik plaats ze sindsdien enkel nog indien afgeschermd onder een dakoversteek of zo...
Ik had hem om estethische reden zwart gespoten... RMA geweigerdPhoolie schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:38:
[...]
Als je hem juist bevestigd hebt, dan kan je hem aanmelden voor support. Zou ik altijd even proberen

Vandaar dat ik hem eens opengeschroefd had.
Gebruik de volgende keer plastidip.jakob schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:48:
[...]
Ik had hem om estethische reden zwart gespoten... RMA geweigerd![]()
Zwart, en als hij terug moet kan je hem gewoon pellen
The problem with communication is the illusion it has taken place.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
HPE uiteraard zoals iets uit deze lijst : https://tweakers.net/pric...UlQLHE4mS4SEFqsidQna5hLQAWill_M schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:43:
Maar toch meteen een vraagje aan je naar aanleiding van je huidige (laatste post) in dit topique:
Met HP Switches bedoel je de switches uit de HP-E lijn (en dus stiekem het oude 3-COM 'spul') ?
Maar ik had het over iets dat hierop lijkt : uitvoering: Aruba Instant On 1930 24G Class4 PoE 4SFP/SFP+ 195W
Kan alleen het specifieke model niet meer vinden...
@nero355 WELCOME BACK HERE!!!!!
LOL!!!pinda powerrr schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:32:
Ik miste al de ellenlange samengevatte replies van @nero355
Kijk nog weleens in dit topic, maar in principe niet meer echt de tijd en zin om op dingen in te gaan : IMHO is het allemaal wel uitgekauwd ondertussen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Tja, in dat geval kunnen ze natuurlijk niet meer garanderen dat je behuizing waterdicht is. Dan had je (denk ik) nog beter de behuizing open kunnen schroeven en de losse behuizing spuiten en vervolgens weer in elkaar zetten. Natuurlijk ben je dan nog steeds je garantie kwijt. Maar je loopt niet het risico dat er met spuiten iets in je accespoint komt te zitten wat er niet hoort.jakob schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:48:
[...]
Ik had hem om estethische reden zwart gespoten... RMA geweigerd![]()
Bij vriend van me met deze mount de UCG-Ultra opgehangen:Cowamundo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:01:
Beste Tweakers,
https://threedee.nl/product/unifi-uxg-max-wallmount/
Volgens mij is die fysiek gelijk aan de UCG-Max en UXG-Max.
Of als je iemand met een 3d printer kent:BiG-GuY schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:52:
[...]
Bij vriend van me met deze mount de UCG-Ultra opgehangen:
https://threedee.nl/product/unifi-uxg-max-wallmount/
Volgens mij is die fysiek gelijk aan de UCG-Max en UXG-Max.
- https://www.thingiverse.com/thing:6504887
Hier ook mijn Flex mini opgehangen met een eigen 3d print. Werkt perfect. Misschien wel even sidenote als de dingen te warm worden, want daar heb ik geen ervaring in.
Beste forum leden,
Sinds kort heb ik mijn Ubiquiti Cloud Gateway Ultra aangesloten op een Nokia XS-010X-Q modem welke hangt aan het Delta glas netwerk. Bij inschakelen van IPv6 op het WAN krijg ik netjes een prefix. Echter na ongeveer 10 minuten is deze prefix weer weg. Als ik de log bestanden nakijk op de UCG Ultra zie ik dat er elke 3 a 4 seconden een PD address renewal wordt uitgevoerd:
2024-09-25T12:31:43+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: PD address renewal on br0: 2001:<snip>::1/64 (469/469)
2024-09-25T12:31:43+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: Synchronizing 1 PD leases (update)
2024-09-25T12:31:48+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: PD address renewal on br0: 2001:<snip>::1/64 (465/465)
2024-09-25T12:31:48+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: Synchronizing 1 PD leases (update)
2024-09-25T12:31:53+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: PD address renewal on br0: 2001:<snip>::1/64 (460/460)
2024-09-25T12:31:53+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: Synchronizing 1 PD leases (update)
2024-09-25T12:31:56+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: PD address renewal on br0: 2001:<snip>::1/64 (457/457)
2024-09-25T12:31:56+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: Synchronizing 1 PD leases (update)
Ik zie achteraan de "PD address renewal"-regel een getal aflopen (457/457), naar (0/0). Op dat moment zie ik de "PD address renewal"-regel nog wel maar de "Synchronizing 1 PD lease" niet meer en verdwijnt de prefix uit het overzicht en heb daarna geen ipv6 meer.
Als ik de ipv4 dhcp renewal bekijk is dat eens per 15 minuten.
Is het normaal dat er elke 3 a 4 seconden een PD address renewal wordt uitgevoerd?
Of is er een instelling om die renewal minder vaak uit te laten voeren?
Sinds kort heb ik mijn Ubiquiti Cloud Gateway Ultra aangesloten op een Nokia XS-010X-Q modem welke hangt aan het Delta glas netwerk. Bij inschakelen van IPv6 op het WAN krijg ik netjes een prefix. Echter na ongeveer 10 minuten is deze prefix weer weg. Als ik de log bestanden nakijk op de UCG Ultra zie ik dat er elke 3 a 4 seconden een PD address renewal wordt uitgevoerd:
2024-09-25T12:31:43+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: PD address renewal on br0: 2001:<snip>::1/64 (469/469)
2024-09-25T12:31:43+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: Synchronizing 1 PD leases (update)
2024-09-25T12:31:48+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: PD address renewal on br0: 2001:<snip>::1/64 (465/465)
2024-09-25T12:31:48+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: Synchronizing 1 PD leases (update)
2024-09-25T12:31:53+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: PD address renewal on br0: 2001:<snip>::1/64 (460/460)
2024-09-25T12:31:53+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: Synchronizing 1 PD leases (update)
2024-09-25T12:31:56+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: PD address renewal on br0: 2001:<snip>::1/64 (457/457)
2024-09-25T12:31:56+02:00 Cloud-Gateway-Ultra ubios-udapi-server[938]: prefix-delegation: Synchronizing 1 PD leases (update)
Ik zie achteraan de "PD address renewal"-regel een getal aflopen (457/457), naar (0/0). Op dat moment zie ik de "PD address renewal"-regel nog wel maar de "Synchronizing 1 PD lease" niet meer en verdwijnt de prefix uit het overzicht en heb daarna geen ipv6 meer.
Is het normaal dat er elke 3 a 4 seconden een PD address renewal wordt uitgevoerd?
Ik heb wat posts verhuisd naar [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies.
Ben bezig met het netwerk voor mijn nieuwe huis en ga het gelijk goed aanpakken.
heb besteld en inmiddels binnen:
UDM pro Max
2x pro max 16 POE
4x set LC Multimode 10Gb SFP+
2x wifi 7 Pro Max
1x Aggregation switch 10Gb
2x G4 Doorbell Pro POE kit
Zojuist besteld:
2x Flex mini 2.5Gb ( Ja Ja ze zijn weer in stock
)
2x G5 PTZ ( andere leverancier als Ubiquiti )
Nu moet ik 50meter overbruggen dmv LC multimode fiber naar het tuinhuis/gasten verblijf, deze loopt door een mantelbuis (64mm) waar ik ook 4g10mm2 kabel en 4g16mm kabel doorheen laat lopen.
kan ik daarvoor de standaard OM4 multimode voor gebruiken of is het verstandiger een "buitenkabel" Multimode te gebruiken in die mantelbuis? Iemand ervaring mee?
heb besteld en inmiddels binnen:
UDM pro Max
2x pro max 16 POE
4x set LC Multimode 10Gb SFP+
2x wifi 7 Pro Max
1x Aggregation switch 10Gb
2x G4 Doorbell Pro POE kit
Zojuist besteld:
2x Flex mini 2.5Gb ( Ja Ja ze zijn weer in stock
2x G5 PTZ ( andere leverancier als Ubiquiti )
Nu moet ik 50meter overbruggen dmv LC multimode fiber naar het tuinhuis/gasten verblijf, deze loopt door een mantelbuis (64mm) waar ik ook 4g10mm2 kabel en 4g16mm kabel doorheen laat lopen.
kan ik daarvoor de standaard OM4 multimode voor gebruiken of is het verstandiger een "buitenkabel" Multimode te gebruiken in die mantelbuis? Iemand ervaring mee?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Zelfs de stock notifications werkengigatech540 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:31:
2x Flex mini 2.5Gb ( Ja Ja ze zijn weer in stock)
Nu nog even kijken of ik hem echt nodig heb
Weet iemand of je de lijst met wifi-clients in de topology over meerdere kolommen kunt laten weergeven i.p.v. 1 hele lange kolom/lijst? Zelfs helemaal uitgezoomd past de lijst met clients niet in beeld
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik ben aan het twijfelen om weer over te stappen naar unifi of omada. Nu heb ik bij Omada https://www.tp-link.com/n...tegrated-router/er7212pc/ op het oog. Mooi compact, switch, controller en router in één. Nu ben ik bij unifi eigenlijk op zoek naar hetzelfde, alleen kan ik niks compacts vinden met een sfp aansluiting. Wel zonder, maar goed dan heb ik voor mijn glasvezel weer een converter nodig, niet erg, maar ik had gehoopt weer een kastje op te ruimen. Je hebt wel rack oplossingen, maar daar heb ik in mijn meterkast niet echt plek voor. Zie ik iets over het hoofd of is dat er helaas nog niet.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
SFP op routers zit inderdaad alleen op de (19") UDM Pro / SE en UXG Pro. Voor "switch" en "controller" houd je alleen de UDM Pro & SE over, en voor "PoE" alleen de SE.KraveN schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:38:
Ik ben aan het twijfelen om weer over te stappen naar unifi of omada. Nu heb ik bij Omada https://www.tp-link.com/n...tegrated-router/er7212pc/ op het oog. Mooi compact, switch, controller en router in één. Nu ben ik bij unifi eigenlijk op zoek naar hetzelfde, alleen kan ik niks compacts vinden met een sfp aansluiting. Wel zonder, maar goed dan heb ik voor mijn glasvezel weer een converter nodig, niet erg, maar ik had gehoopt weer een kastje op te ruimen. Je hebt wel rack oplossingen, maar daar heb ik in mijn meterkast niet echt plek voor. Zie ik iets over het hoofd of is dat er helaas nog niet.
Edit: buiten UniFi heeft Ubiquiti wel nog wat routers in de EsgeRouter lijn met SFP. Maar dat platform is IMO redelijk dood. En integreert dan ook niet binnen UniFi.
[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 26-09-2024 20:44 ]
Dan zou ik de Cloud Gateway Max nemen. Helaas inderdaad geen sfp poort maar wel 2.5 gb aansluitingen.KraveN schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:38:
Ik heb een UCG Ultra waar ik Wireguard op heb geactiveerd. Dat werkt prima, de mobiel en laptop kunnen verbinding maken.
Echter wil ik deze alleen gebruiken als VPN om op internet te komen via vreemde wifi netwerken, ik wil niet dat ik verder op mijn thuisnetwerk kom. Kan iemand mij een schopje in de goede richting geven hoe ik dat instel?
Echter wil ik deze alleen gebruiken als VPN om op internet te komen via vreemde wifi netwerken, ik wil niet dat ik verder op mijn thuisnetwerk kom. Kan iemand mij een schopje in de goede richting geven hoe ik dat instel?
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Firewall rules:Bastien schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:15:
Ik heb een UCG Ultra waar ik Wireguard op heb geactiveerd. Dat werkt prima, de mobiel en laptop kunnen verbinding maken.
From <wireguard IPs> to <LAN>/24 DENY
From <wireguard IPs> to 0.0.0.0/0 ALLOW
Als je nog iets van AdGuard draait en in je wireguard config daar naartoe verwijst, moet je beginnen met:
From <wireguard IPs> to <Adguard DNS IP>/32 ALLOW
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Dank je, beide als LAN out aangemaakt en ik kan niet meer op het interne netwerk maar wel op internet komen. Dank.Nnoitra schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:25:
[...]
Firewall rules:
From <wireguard IPs> to <LAN>/24 DENY
From <wireguard IPs> to 0.0.0.0/0 ALLOW
Als je nog iets van AdGuard draait en in je wireguard config daar naartoe verwijst, moet je beginnen met:
From <wireguard IPs> to <Adguard DNS IP>/32 ALLOW
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Vandaag weer wat aan het spelen geweest met Wifi7. MLO (Multi-Link Operation) staat nog in de kinderschoenen en daar moet nog veel aan gebeuren. Op dit moment kun je het beter uitzetten, dan haal je hogere snelheden en blijft de verbinding stabiel.
Toch nog even een iperf speedtest gedaan naar buiten:
Dit is puur geweest om de grenzen op te zoeken.
Toch nog even een iperf speedtest gedaan naar buiten:
Dit is puur geweest om de grenzen op te zoeken.
[ Voor 21% gewijzigd door robertwebbe op 28-09-2024 16:55 ]
Is er iemand die de ua-intercom als deurbel gebruikt ipv de g4 doorbell?
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Dus je wilt vanaf je telefoon met VPN naar je huis en dan internet op. Maar niet je eigen thuisnetwerk, correct?Bastien schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:15:
Dan is mijn eerste vraag: waarom dan? Want in een situatie waar je thuis zit met je telefoon kun je wel gewoon op je eigen netwerk. Nu kan dat met VPN ook op afstand. Waarom zou je dat niet willen?
(Overigens denk ik dat het een kwestie is van een harde dns instellingen op je Wireguard client naar 1.1.1.1 ofzo).
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het is me (per ongeluk) gelukt om het admin account van mijn (als lxc container gehoste) unifi controller read only te maken. Is er iemand die weet of en zo ja hoe ik dat weer ongedaan kan maken zonder de controller opnieuw te installeren?
Ik heb ssh toegang tot de controller, en een full backup (gemaakt uit de web interface) van 2w oud. Helaas geen backup van de lxc container.
Ik heb gezocht naar manieren om een restore via de cli te doen, of om een user via de cli aan te maken. Tot nu toe tevergeefs.
Het readonly maken ging doordat ik een nieuwe readonly admin user wilde aanmaken tbv home assistant, en daar gebruikte ik per abuis hetzelfde mailadres voor als voor de (enige) admin user die er al was; wel een andere gebruikersnaam. Op de controller blijkt geen smtp server ingesteld, dus er is geen mail verstuurd, en ook geen foutmelding getoond, dus aanvankelijk leek er geen enkel effect te zijn. Totdat ik later opnieuw inlogde. Dit is vast geen vaak voorkomend scenario, maar ik beschouw het wel als een bug in de controller. En blijkbaar is het mailadres de unieke sleutel van een account, en niet de usename.
Ik heb ssh toegang tot de controller, en een full backup (gemaakt uit de web interface) van 2w oud. Helaas geen backup van de lxc container.
Ik heb gezocht naar manieren om een restore via de cli te doen, of om een user via de cli aan te maken. Tot nu toe tevergeefs.
Het readonly maken ging doordat ik een nieuwe readonly admin user wilde aanmaken tbv home assistant, en daar gebruikte ik per abuis hetzelfde mailadres voor als voor de (enige) admin user die er al was; wel een andere gebruikersnaam. Op de controller blijkt geen smtp server ingesteld, dus er is geen mail verstuurd, en ook geen foutmelding getoond, dus aanvankelijk leek er geen enkel effect te zijn. Totdat ik later opnieuw inlogde. Dit is vast geen vaak voorkomend scenario, maar ik beschouw het wel als een bug in de controller. En blijkbaar is het mailadres de unieke sleutel van een account, en niet de usename.
Als het goed is kun je lokaal inloggen met je usernamepipo76 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:52:
Het is me (per ongeluk) gelukt om het admin account van mijn (als lxc container gehoste) unifi controller read only te maken. Is er iemand die weet of en zo ja hoe ik dat weer ongedaan kan maken zonder de controller opnieuw te installeren?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Lijkt mij vrij simpel? Als je jou telefoon verliest, of de VPN credentials, wil je dat dan jan en alleman in jouw netwerk kan komen?The Eagle schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:12:
[...]
Dus je wilt vanaf je telefoon met VPN naar je huis en dan internet op. Maar niet je eigen thuisnetwerk, correct?
Dan is mijn eerste vraag: waarom dan? Want in een situatie waar je thuis zit met je telefoon kun je wel gewoon op je eigen netwerk. Nu kan dat met VPN ook op afstand. Waarom zou je dat niet willen?
Vanaf de VPN pas ik ook aparte firewall regels toe, en ook nog eens per apparaat (mijn telefoon heeft andere "rechten" dan de site-2-site VPN die ik heb naar enerzijds router bij familie en anderzijds VPS, en de router bij familie heeft andere rechten dan de VPS, en doordat er geen NAT op zit doe ik verkeer ook nog eens filteren per apparaat aan de andere kant van de VPN. Alleen de "Orange Pi die backups maakt" (/Iv6 adres van...) mag met poort 22 (SSH) verbinden van mijn servertje, NAS en zelfbouw router, andere IP adressen mogen dat dus niet).
Nee, dat is uit veiligheidsoogpunt een heel slecht idee. Want dat geeft 0,0 beveiliging. DNS is immers alleen het telefoonboek van naam naar IP adres. Een andere DNS server zorgt dus zeer zeker niet ervoor dat de IP adressen niet te bereiken zijn. Dat kan echt alleen met een firewall (en daarvoor was IIRC al een voorbeeld gegeven, en gezien ik geen UniFi router meer heb, en nooit een heb gehad met ingebakken Wireguard support, kan ik daar ook niet mee helpen).(Overigens denk ik dat het een kwestie is van een harde dns instellingen op je Wireguard client naar 1.1.1.1 ofzo).
Als jij je telefoon verliest dan weet je dat toch. Dan moeten ze eerst nog in je telefoon zien te komen. Tegen die tijd heb je de telefoon toch geblokkeerd in je FW.RobertMe schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:20:
[...]
Lijkt mij vrij simpel? Als je jou telefoon verliest, of de VPN credentials, wil je dat dan jan en alleman in jouw netwerk kan komen?
Vanaf de VPN pas ik ook aparte firewall regels toe, en ook nog eens per apparaat (mijn telefoon heeft andere "rechten" dan de site-2-site VPN die ik heb naar enerzijds router bij familie en anderzijds VPS, en de router bij familie heeft andere rechten dan de VPS, en doordat er geen NAT op zit doe ik verkeer ook nog eens filteren per apparaat aan de andere kant van de VPN. Alleen de "Orange Pi die backups maakt" (/Iv6 adres van...) mag met poort 22 (SSH) verbinden van mijn servertje, NAS en zelfbouw router, andere IP adressen mogen dat dus niet).
[...]
Nee, dat is uit veiligheidsoogpunt een heel slecht idee. Want dat geeft 0,0 beveiliging. DNS is immers alleen het telefoonboek van naam naar IP adres. Een andere DNS server zorgt dus zeer zeker niet ervoor dat de IP adressen niet te bereiken zijn. Dat kan echt alleen met een firewall (en daarvoor was IIRC al een voorbeeld gegeven, en gezien ik geen UniFi router meer heb, en nooit een heb gehad met ingebakken Wireguard support, kan ik daar ook niet mee helpen).
Hoe kom jij dan op je netwerk als je op vakantie ben en om een of andere reden gaat het netwerk plat en start niet correct op?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ja, dat doe ik ook. Door het aanmaken van een nieuwe readonly user (met een uniek userid, doch met hetzelfde mailadres als van de reeds bestaande admin user) is de admin user read only geworden.Tonne schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:22:
[...]
Als het goed is kun je lokaal inloggen met je username

- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dan kun je ook gewoon pech hebben? Als je geen VPN hebt kun je het ook niet fixen. En als je wel een VPN hebt is de kans ook best groot dat je het niet gefixt krijgt.John245 schreef op zondag 29 september 2024 @ 06:47:
Hoe kom jij dan op je netwerk als je op vakantie ben en om een of andere reden gaat het netwerk plat en start niet correct op?
En je bekijkt dit puur vanuit jezelf. Ja, jij beheert het netwerk en wilt wellicht meer toegang hebben. Maar hebben bv vrouw en kinderen dat ook? Kunnen die ook via een VPN aan het hele netwerk komen? Of hebben die bv toch helemaal geen toegang tot de VPN, alleen tot internet, of alleen tot bepaalde lokale diensten.
En daarnaast zeg ik ook niet dat ik met de VPN geen toegang heb tot het thuisnetwerk. Alleen dat daarvoor de firewall "anders" kan zijn. Als in: buitenshuis heb ik echt niet dezelfde toegang en mogelijkheden die ik binnenshuis heb. (Als in: buitenshuis kan ik niet naar alle VLANs bv)
En als het doel is om bv op vakantie streaming diensten te kunnen gebruiken zoals thuis, dan is "VPN alleen om te internetten" voldoende. En hoeft zo'n apparaat ook verder geen toegang te hebben.
En een combinatie daarvan heb ik ook al gehad. Familie waarvan ik het netwerk beheer en op vakantie was, en een opmerking kwam dat streamingdienst X niet werkte. Vervolgens wat berichten heen en weer om Wireguard op de laptop te krijgen en als client in de router en hoppa, het werkte. Maar zijzelf hoeven buiten de deur echt geen toegang te hebben tot "alles". Enige relevante, waar telefoon ook toegang toe heeft, is NVR. Terwijl het voor mij dus best wel handig is om via VPN wel toegang te hebben. En sterker nog, die toegang heb ik specifiek (/mijn eigen apparaten) zelfs over de site-2-site VPN. Maar als ik buiten de deur ben... kan ik niet over de VPN naar thuis in dat andere netwerk komen over de site-2-site VPN.
Ik heb een vaag probleem, heb een oude Surface Pro 3 tablet en die wil maar niet verbinden met mijn Unifi netwerk had al gekeken of ik hem per ongeluk geblocked heb maar dat was ook niet zo. De surface kan wel gewoon verbinden met mijn telefoon hotspot. Had al zitten googlen maar dan kom ik vooral veel oude topics tegen.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Nee de rest komt niet zo ver. Iedere gebruiker heeft eigen credentials. Ik heb een Sophos FW in HA mode en HA internet. De kans dat er geen VPN is lijkt me gering.RobertMe schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:31:
[...]
Dan kun je ook gewoon pech hebben? Als je geen VPN hebt kun je het ook niet fixen. En als je wel een VPN hebt is de kans ook best groot dat je het niet gefixt krijgt.
En je bekijkt dit puur vanuit jezelf. Ja, jij beheert het netwerk en wilt wellicht meer toegang hebben. Maar hebben bv vrouw en kinderen dat ook? Kunnen die ook via een VPN aan het hele netwerk komen? Of hebben die bv toch helemaal geen toegang tot de VPN, alleen tot internet, of alleen tot bepaalde lokale diensten.
En daarnaast zeg ik ook niet dat ik met de VPN geen toegang heb tot het thuisnetwerk. Alleen dat daarvoor de firewall "anders" kan zijn. Als in: buitenshuis heb ik echt niet dezelfde toegang en mogelijkheden die ik binnenshuis heb. (Als in: buitenshuis kan ik niet naar alle VLANs bv)
En als het doel is om bv op vakantie streaming diensten te kunnen gebruiken zoals thuis, dan is "VPN alleen om te internetten" voldoende. En hoeft zo'n apparaat ook verder geen toegang te hebben.
En een combinatie daarvan heb ik ook al gehad. Familie waarvan ik het netwerk beheer en op vakantie was, en een opmerking kwam dat streamingdienst X niet werkte. Vervolgens wat berichten heen en weer om Wireguard op de laptop te krijgen en als client in de router en hoppa, het werkte. Maar zijzelf hoeven buiten de deur echt geen toegang te hebben tot "alles". Enige relevante, waar telefoon ook toegang toe heeft, is NVR. Terwijl het voor mij dus best wel handig is om via VPN wel toegang te hebben. En sterker nog, die toegang heb ik specifiek (/mijn eigen apparaten) zelfs over de site-2-site VPN. Maar als ik buiten de deur ben... kan ik niet over de VPN naar thuis in dat andere netwerk komen over de site-2-site VPN.
HA Proxmox cluster met Servers met IPMI.
De kans dat ik de VPN nodig heb om iets te fixen is klein, maar wil ik wel graag hebben.
Streamingsdiensten zijn hier geen kritische toepassing en zal ik op vakantie niet fixen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dus wat was je punt nu?John245 schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:49:
[...]
Nee de rest komt niet zo ver. Iedere gebruiker heeft eigen credentials.

Het bericht leek er op dat het zo was ingesteld dat er helemaal geen toegang was tot het netwerk, wat mij persoonlijk onhandig lijkt.RobertMe schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:52:
[...]
Dus wat was je punt nu?Je eerste reactie was nogal alsof je het overdreven vind om een FW toe te passen op VPN verkeer, terwijl je het zelf ook doet, blijkbaar.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Wellicht de beveiliging van het draadloze netwerk op WPA3 (of WPA2/WPA3) staan en dat de Surface daar niet lekker mee overweg kan?Cyrus The Virus schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:45:
Ik heb een vaag probleem, heb een oude Surface Pro 3 tablet en die wil maar niet verbinden met mijn Unifi netwerk had al gekeken of ik hem per ongeluk geblocked heb maar dat was ook niet zo. De surface kan wel gewoon verbinden met mijn telefoon hotspot. Had al zitten googlen maar dan kom ik vooral veel oude topics tegen.
Zo kan ikzelf WPA2/WPA3 niet eenzetten door een el cheapo Nokia telefoon die na een tijdje de verbinding verliest en niet meer verbindt (terwijl die IIRC wel met WPA3 verbind). En anderzijds zijn er nog wat WPA2 "only" apparaten die dus uberhaupt niet zullen werken als ik de beveiliging op WPA3 ("only") zet.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dat lijkt mij ook weer afhankelijk van de situatie en gebruiker (/eigenaar). Ik kan mij best indenken dat iemand die niks selfhost ook geen interesse heeft in verbinding te kunnen maken met het eigen netwerk en "interner only" dus voldoende is. Of dat die self hosted zaken niet belangrijk genoeg zijn om buiten de deur te kunnen benaderen. Of het gewoon echt niet willen doen uit beveiligingsoogpunt.John245 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:00:
[...]
Het bericht leek er op dat het zo was ingesteld dat er helemaal geen toegang was tot het netwerk, wat mij persoonlijk onhandig lijkt.
En jou use case van "via VPN netwerk fixen" is natuurlijk heel niche (hoe groot is de kans dat dat stuk gaat terwijl je op vakantie bent? En je het uberhaupt kunt fixen?) En al helemaal in combinatie met jouw setup met een redundante firewall setup waardoor de kans groter is dat je one way or another toegang kunt krijgen. En hoeveel heb je uberhaupt aan IPMI? Als de boel zo hard stuk is dat je IPMI nodig hebt werkt de VPN ook niet. En ik ga er toch vanuit dat je IPMI niet aan het wereldwijde internet hebt hangen.
De Servers zijn met IPMI, en nee hier heb ik de VPN voor nodig om er bij te kunnen.RobertMe schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:05:
[...]
Dat lijkt mij ook weer afhankelijk van de situatie en gebruiker (/eigenaar). Ik kan mij best indenken dat iemand die niks selfhost ook geen interesse heeft in verbinding te kunnen maken met het eigen netwerk en "interner only" dus voldoende is. Of dat die self hosted zaken niet belangrijk genoeg zijn om buiten de deur te kunnen benaderen. Of het gewoon echt niet willen doen uit beveiligingsoogpunt.
En jou use case van "via VPN netwerk fixen" is natuurlijk heel niche (hoe groot is de kans dat dat stuk gaat terwijl je op vakantie bent? En je het uberhaupt kunt fixen?) En al helemaal in combinatie met jouw setup met een redundante firewall setup waardoor de kans groter is dat je one way or another toegang kunt krijgen. En hoeveel heb je uberhaupt aan IPMI? Als de boel zo hard stuk is dat je IPMI nodig hebt werkt de VPN ook niet. En ik ga er toch vanuit dat je IPMI niet aan het wereldwijde internet hebt hangen.
Waarom zou de VPN niet werken als ik IPMI nodig heb. De Sophos appliances en de servers zijn 2 verschillende zaken.
Ja hij staat op WPA2/WPA3 ingesteld, maar zou wel verwachten dat dat moet werken heb ook nog surface 2 en doet het wel gewoon evenals bijna 20 jaar oude Wii.RobertMe schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:00:
[...]
Wellicht de beveiliging van het draadloze netwerk op WPA3 (of WPA2/WPA3) staan en dat de Surface daar niet lekker mee overweg kan?
Zo kan ikzelf WPA2/WPA3 niet eenzetten door een el cheapo Nokia telefoon die na een tijdje de verbinding verliest en niet meer verbindt (terwijl die IIRC wel met WPA3 verbind). En anderzijds zijn er nog wat WPA2 "only" apparaten die dus uberhaupt niet zullen werken als ik de beveiliging op WPA3 ("only") zet.
Even als test een open netwerk gemaakt dan doet hij het wel, zeer apart. Bedankt voor de tip.
Wel apart dat het niet werkt met Windows 10 en alle updates.
[ Voor 9% gewijzigd door Cyrus The Virus op 29-09-2024 11:47 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Gebruik je dat userid als inlognaam?pipo76 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:12:
[...]
Ja, dat doe ik ook. Door het aanmaken van een nieuwe readonly user (met een uniek userid, doch met hetzelfde mailadres als van de reeds bestaande admin user) is de admin user read only geworden.
De bestaande userid is admin, en die gebruik ik om in te loggen. Die was voorheen full access, maar is nu readonly geworden.
De nieuwe userid die ik aan het aanmaken was, is ha. Die is readonly maar het aanmaken is niet volledig gelukt. Omdat er geen smtp server geconfigureerd blijkt tre zijn, zijn mails ter bevestiging van het account niet verstuurd, en heb ik die dus ook niet ontvangen.
Bij het aanmaken van user ha heb ik per ongeluk hetzelfde mailadres gebruikt als wat al bij admin gekoppeld is. Een ongelukkige samenloop.
Ik las het anders. Alsof je met je email inlogde en dan op user ha kwam. Terwijl je op user admin wilde zijn.pipo76 schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:46:
[...]
De bestaande userid is admin, en die gebruik ik om in te loggen. Die was voorheen full access, maar is nu readonly geworden.
De nieuwe userid die ik aan het aanmaken was, is ha. Die is readonly maar het aanmaken is niet volledig gelukt. Omdat er geen smtp server geconfigureerd blijkt tre zijn, zijn mails ter bevestiging van het account niet verstuurd, en heb ik die dus ook niet ontvangen.
Bij het aanmaken van user ha heb ik per ongeluk hetzelfde mailadres gebruikt als wat al bij admin gekoppeld is. Een ongelukkige samenloop.
En heb je remote access aan staan?
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Check het Delta Glasvezel Internet Topic en je zult zien dat een wegvallende IPv6 Prefix daar wel vaker voorkomt, want ze hebben het pas dit jaar ingevoerd en het is allemaal nog steeds een beetje buggy helaas...marcogos schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:12:
Ik zou eens goed het Omada Topic doorzoeken om te checken of ze het al mogelijk hebben gemaakt om al die poorten als één grote Switch te gebruikenKraveN schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:38:
Ik ben aan het twijfelen om weer over te stappen naar unifi of omada.
Nu heb ik bij Omada https://www.tp-link.com/n...tegrated-router/er7212pc/ op het oog.
Mooi compact, switch, controller en router in één.
Volg dat topic niet meer echt dus dubbelcheck dat eerst VOORDAT je wat koopt !!
Omdat je wel je e-mail wilt checken zonder verificatie bullshit over "Bent u echt wie u claimt te zijn ?!The Eagle schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:12:
Dus je wilt vanaf je telefoon met VPN naar je huis en dan internet op. Maar niet je eigen thuisnetwerk, correct?
Dan is mijn eerste vraag: waarom dan?
Want in een situatie waar je thuis zit met je telefoon kun je wel gewoon op je eigen netwerk. Nu kan dat met VPN ook op afstand. Waarom zou je dat niet willen?
Wij loggen waar u vandaan inlogt en dat is altijd Nederland en niet Spanje hoooor!!!"

En dan dus elke keer in een andere tentje of bij verandering van het CG-NAT IPv4 adres van de Roaming Mobiele Provider

* nero355 heeft dit "feest" meegemaakt toen zijn ISP in Nederland ineens CG-NAT ging toepassen en dat was gewoon een ramp !!!

Of dat inderdaad, hoewel ik dat eigenlijk iedereen zou willen afraden, tenzij het weer opeens R-U-K is geworden en je vast zit in je verblijfRobertMe schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:31:
Heb remote access niet aan staan, dat heb ik (tot nu toe…) nooit nodig gehadTonne schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:02:
[...]
Ik las het anders. Alsof je met je email inlogde en dan op user ha kwam. Terwijl je op user admin wilde zijn.
En heb je remote access aan staan?
En nu ik het teruglees kan ik mij de andere lezing ook voorstellen, was het maar op die manier geweest.
Ik vrees dat ik toch maar de lxc opnieuw ga deployen en dan de backup van 2w geleden terugzet, dan kan ik er in elk geval ook weer in om wijzigingen aan te brengen wanneer dat nodig is.
Voorheen had ik een Cloudkey Gen2+ (gemiddeld verbruik 6,5W) plus een Edgerouter X (2,2W) OpenWrt als router.
Bovenstaande setup afgelopen vrijdag vervangen door een Ubiquiti Cloud Gateway Max.
Ik had nog een 1TB nvme ssd van Western Digital 'over'. Typenummer: WD Blue SN550.
WAN is aangesloten op gigabit, LAN is ook aangesloten op gigabit. Ik heb hier 3 camera's met continu opnemen. Het verbruik schommelt tussen de 6W en 7W. Echter wil ik graag dat de streams via een aparte kabel gaat, dus ik heb nu twee uplinks naar de router. Verbruik ligt nu rond de 8W.
Ik heb ook voor de grap twee 2.5Gbit servers aangesloten en voor elk apparaat dat op 2.5Gbit is aangesloten kost het 1W extra aan verbruik. In mijn situatie zat ik dus rond de 10W met 2 apparaten aangesloten op 2.5Gbit en de rest op 1Gbit.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik OpenWrt kan waarderen, maar de eenvoud van Ubiquiti UniFi is er wel enorm op vooruit gegaan. Met een paar klikken heb ik met Wireguard weer VPN naar huis geregeld.
De Cloudkey Gen2+ is altijd een heethoofd geweest. Hele behuizing was altijd flink warm, maar geen problemen mee gehad. De Ubiquiti Cloud Gateway Max kan er ook wel wat van. De onderkant wordt best warm, zo warm dat de lijm van de bijgeleverde voetjes los raken.
Ik ben nu weer helemaal terug in het UniFI ecosysteem.
Bovenstaande setup afgelopen vrijdag vervangen door een Ubiquiti Cloud Gateway Max.
Ik had nog een 1TB nvme ssd van Western Digital 'over'. Typenummer: WD Blue SN550.
WAN is aangesloten op gigabit, LAN is ook aangesloten op gigabit. Ik heb hier 3 camera's met continu opnemen. Het verbruik schommelt tussen de 6W en 7W. Echter wil ik graag dat de streams via een aparte kabel gaat, dus ik heb nu twee uplinks naar de router. Verbruik ligt nu rond de 8W.
Ik heb ook voor de grap twee 2.5Gbit servers aangesloten en voor elk apparaat dat op 2.5Gbit is aangesloten kost het 1W extra aan verbruik. In mijn situatie zat ik dus rond de 10W met 2 apparaten aangesloten op 2.5Gbit en de rest op 1Gbit.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik OpenWrt kan waarderen, maar de eenvoud van Ubiquiti UniFi is er wel enorm op vooruit gegaan. Met een paar klikken heb ik met Wireguard weer VPN naar huis geregeld.
De Cloudkey Gen2+ is altijd een heethoofd geweest. Hele behuizing was altijd flink warm, maar geen problemen mee gehad. De Ubiquiti Cloud Gateway Max kan er ook wel wat van. De onderkant wordt best warm, zo warm dat de lijm van de bijgeleverde voetjes los raken.
Doet die UCG Max wel Protect? Ik dacht het namelijk niet...GioStyle schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:48:
Voorheen had ik een Cloudkey Gen2+ (gemiddeld verbruik 6,5W) plus een Edgerouter X (2,2W) OpenWrt als router.
ehhhh..HOI
Ik vind de namen tegenwoordig bij Ubiquiti enorm verwarrend, vandaar dat ik expliciet geen afkortingen heb gebruikt.krizzziz schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:37:
[...]
Doet die UCG Max wel Protect? Ik dacht het namelijk niet...
Als antwoord op je vraag: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway doet Protect. Ik moest alleen apart een m.2 tray bestellen, omdat ik zelf opslag heb en de router zonder tray werd geleverd.
Doet hij wel 24x7 recording? De Dream Router deed/doet toen alleen gedetecteerde motions.GioStyle schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:46:
[...]
Ik vind de namen tegenwoordig bij Ubiquiti enorm verwarrend, vandaar dat ik expliciet geen afkortingen heb gebruikt.
Als antwoord op je vraag: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway doet Protect. Ik moest alleen apart een m.2 tray bestellen, omdat ik zelf opslag heb en de router zonder tray werd geleverd.
Ja, 100%. Ik heb nu 3 camera’s die continu worden opgenomen.nexhil schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:49:
[...]
Doet hij wel 24x7 recording? De Dream Router deed/doet toen alleen gedetecteerde motions.
Nu protect ook third party onvif camera's aan kan ben ik benieuwd of een van jullie dit al gebruikt.
Denk dat ik de indoor camera's dan kan uitbreiden met kleinere goedkopere camera's dan die van ubiquity..
Denk dat ik de indoor camera's dan kan uitbreiden met kleinere goedkopere camera's dan die van ubiquity..
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Ik heb een Cloud Gateway Ultra (UCG Ultra) en die doet geen protect, daarom was ik verbaasd jouw post te zien. Ik dacht altijd dat de Cloud Gateway Max (UCG Max) gewoon de Ultra was maar dan met opslag.GioStyle schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:29:
[...]
Ja, 100%. Ik heb nu 3 camera’s die continu worden opgenomen.
Maar zie net op de Unifi site dat er behoorlijk meer verschillen zijn en dat de Cloud Gateway Max (UCG Max) gewoon alles ondersteund.
/f/image/eYsVUvlkv4aQrYQrkvJqwroU.png?f=fotoalbum_large)
ehhhh..HOI
Het is dezelfde SoC, alleen andere switch chip en M.2 slot. In het begin stond er dat de UCG-MAX ook 1GB meer RAM had, maar dat is later aangepast naar dezelfde 3GB RAM…krizzziz schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:34:
[...]
Ik heb een Cloud Gateway Ultra (UCG Ultra) en die doet geen protect, daarom was ik verbaasd jouw post te zien. Ik dacht altijd dat de Cloud Gateway Max (UCG Max) gewoon de Ultra was maar dan met opslag.
Maar zie net op de Unifi site dat er behoorlijk meer verschillen zijn en dat de Cloud Gateway Max (UCG Max) gewoon alles ondersteund.
[Afbeelding]
Dus vraag me wel af wat de ‘load’ op de SoC is bij volle belasting met ook Protect actief.
Met de UDM SE merk ik niet echt dat er 4 (2x G4 Pro, 1x G4 Doorbell en 1x G4 Instant) camera’s constant opnemen.
[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 30-09-2024 11:25 ]
Ben toch wel benieuwd of Ubiquiti daar nog met een betere reactie op komt. De bijzonder hoge temperatuur is voor mij nog steeds de drempel om deze niet te bestellen.GioStyle schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:48:
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Tsja, elektronica ontwikkeld nu eenmaal warmte. De vraag is vervolgens wat er met die warmte gedaan wordt. UI kiest er daarbij best vaak voor om de behuizing als koelelement in te zetten en ja, gevolg daarvan is dat "het warm wordt". Ze kunnen ook een ventilator er in bouwen, maar dat betekent niet dat er minder warmte ontwikkeld wordt. Uiteraard zal dat dan weer wel klachten opleveren over "dat er een ventilator" in zit. Of ze pakken een plastic behuizing, die zal minder warm worden, maar dan zit de warmte gewoon in het doosje, en dat zal de levensduur niet ten goede komen.Firetrooper schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:08:
[...]
Ben toch wel benieuwd of Ubiquiti daar nog met een betere reactie op komt. De bijzonder hoge temperatuur is voor mij nog steeds de drempel om deze niet te bestellen.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
En hoe zijn "alle poorten in gebruik"? Zijn dat op de 2.5G nog steeds 1Gb/s apparaten? Of 2.5Gb/s apparaten?BiG-GuY schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:49:
Voor de geïnteresseerden.
De USW-Flex-Mini trekt rond de 1.71W via PoE met alle poorten in gebruik.
De USW-Flex-2.5G-5 trekt rond de 3,43W via PoE met alle poorten in gebruik.
Ook goed om te weten, 100Mbps werkt ook op de 2.5G, het wordt niet in de specs genoemd.
Edit:
Een "niks aangesloten" en "1 kabel aangesloten" is ook wel interessant. Dat is een test methode die Serve The Home ook gebruikt in hun 2,5Gbit/s switch roundup.
[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 30-09-2024 16:09 ]
Ik ben van plan de Cloud Gateway Max te gebruiken als 2.5Gb switch met de protect functie en een 2TB ssd erin. Dat kan toch wel? De routing functies niet gebruiken/uitschakelen.
Meerdere vragen 😉.GioStyle schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:48:
[…]
[…]
WAN is aangesloten op gigabit, LAN is ook aangesloten op gigabit. Ik heb hier 3 camera's met continu opnemen.
[…]
Hoelang kun je opnemen met deze camera’s en 1TB? En heb je oude of nieuwe variant? Want begreep dat de nieuwe variant trager is en wat minder betrouwbaar. Ik weet niet hoe die met continue opnemen overweg gaat. Ook las ik wat over de warmte van de SSD, weet je hoe warm het intern is?
Omdat ik sowieso al lees dat hij wat warm wordt, ben ik benieuwd hoe dat met een nvme erin is. En of dat de duurzaamheid niet wat aantast.
Met de USW-Flex-Mini zag ik geen verschil in gebruik met 2x downlink of 4x downlink actief.RobertMe schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:08:
[...]
En hoe zijn "alle poorten in gebruik"? Zijn dat op de 2.5G nog steeds 1Gb/s apparaten? Of 2.5Gb/s apparaten?
Edit:
Een "niks aangesloten" en "1 kabel aangesloten" is ook wel interessant. Dat is een test methode die Serve The Home ook gebruikt in hun 2,5Gbit/s switch roundup.
Heb er twee, een van de twee zit 4x 100Mbps downlink op aangesloten, ging me vooral om de extra L2 features.
De andere zit 2x100Mbps, 1x Gbps en 1x 2.5Gbps downlink op. Bij die tweede was de 2.5GbE niet actief op dat moment, zal straks testen of dat een ander verbruik laat zien.
Qua uplink zitten ze beiden in dezelfde USW-Enterprise-8-PoE dus op 2.5GbE link speed.
[edit]
Op de tweede met 2x100Mbps, 1x Gbps en 1x 2.5Gbps trekt die 4,57W.
[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 30-09-2024 20:02 ]
De Cloudkey Gen2+ is naar mijn gevoel een fractie warmer, maar dat heeft bij mij 6 jaar non-stop zonder problemen gedraaid. Zoals RobertMe al zegt: elektronica ontwikkelt warmte. Ik ben zelf ook een voorstander als alles wat koeler is, maar nogmaals ik heb geen problemen ermee ervaren.Firetrooper schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:08:
[...]
Ben toch wel benieuwd of Ubiquiti daar nog met een betere reactie op komt. De bijzonder hoge temperatuur is voor mij nog steeds de drempel om deze niet te bestellen.
Ik heb de volgende camera's:Krilo_89 schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:22:
[...]
Meerdere vragen 😉.
Hoelang kun je opnemen met deze camera’s en 1TB? En heb je oude of nieuwe variant? Want begreep dat de nieuwe variant trager is en wat minder betrouwbaar. Ik weet niet hoe die met continue opnemen overweg gaat. Ook las ik wat over de warmte van de SSD, weet je hoe warm het intern is?
Omdat ik sowieso al lees dat hij wat warm wordt, ben ik benieuwd hoe dat met een nvme erin is. En of dat de duurzaamheid niet wat aantast.
- G4 Doorbell
- G3 Flex
- G3 Instant
Deze camera's worden continu op hoogste kwaliteit opgenomen. Ik kan volgens mij drie tot vier weken opnemen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet op heb gelet. Voor mij is een week meer dan voldoende.
Wat bedoel je met oude of nieuwe variant?
Qua temperaturen: ik zie dat de nvme ssd 60 graden is/wordt. Temperatuur van de router zelf kan ik nergens vinden? Iemand enig idee?
De Unifi Ultra switches krijgen nu dus toch STP support. Origineel werd aangegeven dat dit niet op de planning stond, maar vermoed dat het nu in de switch chip vrijgegeven is.
https://community.ui.com/...dc-4051-bdb9-e007d778d392
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Maar stiekem is dat toch sowieso een vrij nutteloze switch?BiG-GuY schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:58:
De Unifi Ultra switches krijgen nu dus toch STP support. Origineel werd aangegeven dat dit niet op de planning stond, maar vermoed dat het nu in de switch chip vrijgegeven is.

BiG-GuY schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:58:
Waarom???RobertMe schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:09:
[...]
Maar stiekem is dat toch sowieso een vrij nutteloze switch?. Zonder PoE heb je de oude USW 8, en met PoE heb je de keuze tussen de oude USW 8-60W en USW 8 Lite. En volgens mij zijn alle drie goedkoper (/niet substantieel duurder) dan de Ultra zonder PoE of met de lichte adapter / PoE optie (alleen met de grote adapter heb je een dusdanig groter PoE budget dat die interessant kan zijn). En bij de Ultra krijg je dan een semi kreubele switch chip die zaken niet kan die de genoemde, oudere, switches wel kunnen.
STP en rSTP zijn leuke features maar wat heb je er aan op dit soort 'consumer-graded' spullen? Dat ze d'r Vlan/Trunks maar door laten zetten naar deze dingen, daar heb je nog iets aan
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 30-09-2024 22:50 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ho ho, ik zeg niet dat ik het nodig heb. Maar de Ultra lijn is een "goedkope" switch, met minder features. Alleen... is die vervolgens net zo duur (/niet significant goedkoper) dan reeds bestaande switches met wel die features. Dus waarom zou iemand dan voor deze Ultra switchea gaan? Puur omdat "ze nieuwer zijn"?Will_M schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:45:
[...]
[...]
Waarom???
STP en rSTP zijn leuke features maar wat heb je er aan op dit soort 'consumer-graded' spullen?
Als ik een Mercedes / Audi / BMW / ... nieuw zou kunnen kopen voor de prijs van de "normale" auto die ik nu heb zou ik dat in ieder geval ook doen. Ook al is de kans klein dat ik met die Mercedes / Audi / BMW ineens uren ga rijden (en comfort belangrijk is) of 200 KM/u ga rijden (en de topsnelheid dus een feature is).
Edit:
En de Flex Mini is natuurlijk ook een vrij simpel apparaat waarop vele features ontbreken. Toch gebruik ik die en is het een prima switch. Maar de prijs is er dan ook naar, met €35 (/toen die uit kwam). Als de Flex Mini €100 kostte zou ik waarschijnlijk lekker een USW 8 Lite of 8-60W kopen. Of een domme switch van TP-Link / ... (of een managed switch van TP-Link / ...).
Als in: de prijs/kwaliteit (/features) verhouding klopt IMO niet bij de Ultra lijn. Qua prijs gelijk aan de bestaande switches, maar de "kwaliteit" (/featureset) is lager.
[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 30-09-2024 22:57 ]
VLANs ondersteunen alle Unifi switches. Alleen de oudere Flex Mini kon enkel Trunk all of Acces poorten aan.Will_M schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:45:
[...]
[...]
Waarom???
STP en rSTP zijn leuke features maar wat heb je er aan op dit soort 'consumer-graded' spullen? Dat ze d'r Vlan/Trunks maar door laten zetten naar deze dingen, daar heb je nog iets aan
De Ultra en Flex-2.5G kunnen gewoon volwaardige VLAN Port Profiles aan net als de zwaardere modellen.
STP is vooral nuttig als je Sonos in je bedrade netwerk hebt, tot nu toe was de Lite de goedkoopste met STP, de nieuwe Flex-2.5G kan het dus ook en de Ultra sinds deze beta release.
Heb zelf geen Ultra switches, het was meer dat ik het bijzonder vond dat ze het toch toevoegen, terwijl bij de originele announcement van de Ultra serie werd gemeld dat het niet kon qua hardware. Maar was dus een software/driver ding van een nieuwe SoC waar ze het nog niet voor gemaakt hadden.
En qua functie voor de Ultra, enige wat ik kan bedenken is als de oude Flex niet voldoende poorten zou hebben voor een punt waar je geen stroom wil/kan aanleggen om meerdere PoE camera’s te voeden bijvoorbeeld.
Ook heeft de Ultra wel op 7 van de 8 poorten PoE+ ipv de 4 van de Lite. En ja moet je wel weer een zwaardere injector, uplink switch or zwaardere adapter bij de switch hebben om het nuttig te kunnen gebruiken.
[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 30-09-2024 23:32 ]
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.