Ik vind een nvr overkill voor die ene deurbel 😁John245 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:15:
[...]
ik heb de 16 TB versie in een Dahua nvr en dat is muisstil.
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 23:48
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Dat geldt net zo goed voor een HDD, toch? Alleen gaat de SSD wellicht iets sneller stuk. Maar bij een HDD heb je ook geen garantie dat die het oneindige leven heeft. En een SSD kan weer beter tegen bv hogere temperaturen die zich mogelijk ind e UDM bevinden.Ferra schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:24:
[...]
Ben je niet bang dat dit je SSD sloopt met dat continue geschrijf en gelees?
Edit:
N=1 en zo. Maar ik heb al meer stukke HDDs gehad (1 die enorm schraapte, 1 die niet meer "op spinde" en meerdere met bad sectors) dan stukke SSDs (daarvan heb ik er exact 0).
[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 11-09-2024 21:29 ]
En welke heb je erin gehangen?RobertMe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:27:
[...]
Dat geldt net zo goed voor een HDD, toch? Alleen gaat de SSD wellicht iets sneller stuk. Maar bij een HDD heb je ook geen garantie dat die het oneindige leven heeft. En een SSD kan weer beter tegen bv hogere temperaturen die zich mogelijk ind e UDM bevinden.
Edit:
N=1 en zo. Maar ik heb al meer stukke HDDs gehad (1 die enorm schraapte, 1 die niet meer "op spinde" en meerdere met bad sectors) dan stukke SSDs (daarvan heb ik er exact 0).
Dat is correct. Maar die purple is speciaal voor beveiligingstoepassingen.RobertMe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:27:
[...]
Dat geldt net zo goed voor een HDD, toch? Alleen gaat de SSD wellicht iets sneller stuk. Maar bij een HDD heb je ook geen garantie dat die het oneindige leven heeft. En een SSD kan weer beter tegen bv hogere temperaturen die zich mogelijk ind e UDM bevinden.
Edit:
Hier ook n=1
1 defecte SSD binnen garantie
2 defecte HDD's buiten de garantie
[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 11-09-2024 21:38 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dat begrijp ik. Maar misschien is er iets met de schijf of de combinatie schijf/behuizing.Ferra schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:26:
[...]
Ik vind een nvr overkill voor die ene deurbel 😁
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Een goede SSD gaat lang genoeg mee. Daarnaast wordt de wear ook netjes aangegeven in de GUI.Ferra schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:24:
Ben je niet bang dat dit je SSD sloopt met dat continue geschrijf en gelees?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik heb een hele reeks aan SSDs in gebruik, maar heb geen UDM
In mijn router ("volledig" zelfbouw) zit een Kingston A2000 die ik had liggen omdat het een brak ding is, en een WD Blue (SSD) 1TB omdat die relatief goedkoop was en de Linux ISOs naar worden geschreven. Waarbij dit zich vertaald naar (minimaal?) 300TB aan geschreven data?
233 NAND_GB_Written_TLC 0x0032 100 100 --- Old_age Always - 342409
234 NAND_GB_Written_SLC 0x0032 100 100 --- Old_age Always - 356353
En nouja, die doet het nog steeds gewoon. Met 30204 "vlieg uren", oftewel bijna 3,5 jaar.
Toevallig hetzelfde met FE gehad bij een AP, was altijd ok, maar zag ineens FE en ook op de switch, , ik kijken.. een eigen kabel vanaf de POE adaper, met nog geen 2 tot 3 meter kabel bleek ergens tussen de kast te zijn gekomen waardoor er in de kabel toch iets kaduuk ging.martinus83 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:15:
[...]
Op een andere switch poort zetten, of andere patchkabel maakt niks uit. Switch is dus uitgesloten. Heb een nieuwe stekker aan de 'plafond' kabel gezet, maakt geen verschil.
Ik ga je suggestie uitvoeren, een andere lange kabel pakken en die in de AP steken.
Soms zijn het niet de connectoren, maar 1 van de kernen op een plek in de kabel.
Kabel vervangen: issue opgelost
There are no secrets, only information you do not yet have
Alles hangt in het datacenter en dit is de site magic throughput tussen de cloud gateway ultra en de dream machine pro: (ik ben meer dan tevreden)Tylen schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:02:
[...]
Toch maar even snel de cloud gateway ultra aangeschaft en getest. ik haal een mooi gemiddelde van 300Mbps (fluctueert tussen 250 en 400Mbps). Erg makkelijk op te zetten met die site magic. Helemaal top dit.
/f/image/M87wvDN70rLzI6BHfMt2PzgT.png?f=fotoalbum_large)
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ja over het raam, maar er moet natuurlijk sowieso een gat in voor de LAN kabel. en dan nog 2 voor de M3 moertjes.Tonne schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:25:
[...]
Je kunt hem toch gewoon over het buitenframe monteren? Of heb je een foto van waar je ze gaat monteren. Want volgens mij heb je de plaatjes waar je naar linkt helemaal niet nodig.
Dus je kan wel een blindplaat pakken, maar dan moet je daar zelf gaten in maken. Die andere platen van de linkjes van elektramat hebben al gaten.
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Ik heb een issue met een UDM achter een Ziggo box.
Mijn schoonvader heeft een UDM aangeschaft en probeert nu de airport extreme te vervangen achter de Ziggo box. Wat hij ook probeert er komt geen connectie tussen de Ziggo box en de UDM.
Ziggo geeft niet thuis want zegt het is niet een product van ons en de modem staat in bridge dus succes.
Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden qua instellen? Want zo op het eerste oog weet ik het ook even niet meer.
Mijn schoonvader heeft een UDM aangeschaft en probeert nu de airport extreme te vervangen achter de Ziggo box. Wat hij ook probeert er komt geen connectie tussen de Ziggo box en de UDM.
Ziggo geeft niet thuis want zegt het is niet een product van ons en de modem staat in bridge dus succes.
Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden qua instellen? Want zo op het eerste oog weet ik het ook even niet meer.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Herstart de modem eens nadat je de UDM hebt aangesloten.Rubman schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:08:
_Brake_ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:04:
[...]
Ja over het raam, maar er moet natuurlijk sowieso een gat in voor de LAN kabel. en dan nog 2 voor de M3 moertjes.
Dus je kan wel een blindplaat pakken, maar dan moet je daar zelf gaten in maken. Die andere platen van de linkjes van elektramat hebben al gaten.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lcZmX03TUhqQs6l8xQwUFEaP.webp?f=user_large)
Ik bedoel hierop. En dus het gat leeg laten. Dat wordt toch afgedekt.
Ja je hebt gelijk, als het dan verder genoeg steun heeft hoeft er idd niets in het raam! Iemand anders nog andere oplossingen? Hoeft natuurlijk niet per sé icm gira.Tonne schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:24:
[...]
[Afbeelding]
Ik bedoel hierop. En dus het gat leeg laten. Dat wordt toch afgedekt.
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Als ik het goed begrijp heeft mijn schoonvader dat dus al gedaan, maar dat is zeker iets wat ik ga doen.Tonne schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:23:
[...]
Herstart de modem eens nadat je de UDM hebt aangesloten.
Alles aansluiten, beide apparaten uit en dan eerst connectbox aan en dan UDM aan
Ik heb er een SSD ingehangen nadat ik heb geconstateerd dat de WD Purple 8TB 7200 RPM de herrie maakte in de UDM SE. Wat een stilte. Maar een SSD is natuurlijk qua opslag een stuk kleiner. Zou een 5400 RPM WD Purple minder geluid maken? Of zijn er nog opties om de HDD bay minder te laten vibreren…?
[ Voor 12% gewijzigd door Ferra op 12-09-2024 21:39 ]
Dat staat niet zo genoemd in je post. Maar als je niet zeker weet of dat gedaan is, dan is dat een goede start. Lukt het dan nog niet, noem dan op wat je hebt geprobeerd. Want met ‘ik heb van alles geprobeerd’ is het lastig om je te helpen.Rubman schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:05:
[...]
Als ik het goed begrijp heeft mijn schoonvader dat dus al gedaan, maar dat is zeker iets wat ik ga doen.
Alles aansluiten, beide apparaten uit en dan eerst connectbox aan en dan UDM aan
Ziggo box lan poort aan de wan poort UDM. Lan poort UDM aan een laptop. Alles opnieuw op laten starten en de laptop als laatste. Dan de browser openen en je hoort automatisch in het setup menu te komen van de UDM.Rubman schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:08:
Als het een 2e hands UDM is zou ik hem eerst resetten.
Kan je met de laptop wel in de interface van de UDM?
Kan je daar bij het menu van de WAN poort komen, wat staat daar dan?
Mogelijk staat deze op pppoe ipv dhcp.
Als je aan de buitenkant op de Ziggo box kijkt knipperen daar wel de lampjes van de netwerk kabel?
Heb je al een andere patch kabel geprobeerd tussen de Ziggo box en de UDM
Kan je daar bij het menu van de WAN poort komen, wat staat daar dan?
Mogelijk staat deze op pppoe ipv dhcp.
Als je aan de buitenkant op de Ziggo box kijkt knipperen daar wel de lampjes van de netwerk kabel?
Heb je al een andere patch kabel geprobeerd tussen de Ziggo box en de UDM
De nieuwe beta heeft ONVIF support
https://community.ui.com/...b5-4ce5-829b-448f1074e4ee
Improvements
Added support for adopting 3rd party cameras that use the ONVIF protocol.
An ONVIF-supported camera with the feature turned on needs to be plugged into the network.
Go to Protect settings and activate "Discover Third-Party Cameras".
Dat maakt het wel een stuk aantrekkelijker om als videoplatform te gebruiken.
Improvements
An ONVIF-supported camera with the feature turned on needs to be plugged into the network.
Goed nieuws. Wel in het verkeerde topic, aangezien dit geen netwerkapparatuur isJudaz schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:18:
De nieuwe beta heeft ONVIF support
Improvements
Het is gelukt, bedankt voor de hulp.
Ziggo box resetten, met knopje had hij dus ng niet gedaan, en UDM op DHCP zetten ipv vast ip en BAM! werkend.
Hij mag zelf alles lekker naar andere ip adressen gaan zetten want met de airport had hij een 10.0 netwerkje ipv 192.168. kon in de UDM ff niet zo snel vinden hoe dat aan te passen.
Ziggo box resetten, met knopje had hij dus ng niet gedaan, en UDM op DHCP zetten ipv vast ip en BAM! werkend.
Hij mag zelf alles lekker naar andere ip adressen gaan zetten want met de airport had hij een 10.0 netwerkje ipv 192.168. kon in de UDM ff niet zo snel vinden hoe dat aan te passen.
Misschien dat het me gewoon nog niet eerder was opgevallen, maar vanochtend kwam ik erachter dat de temperatuur van de CPU van de UXG Max te raadplegen is via de Unifi integratie in HomeAssistant.
/f/image/xWq18fk0ZeDRwAtghec9zO4B.png?f=fotoalbum_large)
In hoeverre die temperatuur ook daadwerkelijk de echte temperatuur is weet ik niet.
Via SSH kreeg ik dit een paar weken geleden in elk geval er niet uit, en ik heb geen nieuwe firmware gehad meen ik me te herinneren.
Update - nog steeds geen sensors gevonden via SSH:
Waar die verandering door is ontstaan weet ik dus niet.
/f/image/xWq18fk0ZeDRwAtghec9zO4B.png?f=fotoalbum_large)
In hoeverre die temperatuur ook daadwerkelijk de echte temperatuur is weet ik niet.
Via SSH kreeg ik dit een paar weken geleden in elk geval er niet uit, en ik heb geen nieuwe firmware gehad meen ik me te herinneren.
code:
1
2
3
| Last login: Mon Sep 2 19:04:37 2024 from xxx.xxx.xxx.xx4 root@GatewayMax:~# sensors No sensors found! |
[ Voor 43% gewijzigd door MarcelG op 13-09-2024 14:49 ]
Gisteren ook wireguard aangeslingerd op de UDM. Werkt op zich prima. Ware het niet dat in tegenstelling tot OpenVPN ik nog niet gelijk bij mn lan kan.
Met OpenVPN kan ik gewoon de 10.0.0.x range gebruiken om bij mn nas te komen. Zonder verdere config.
Maar met wireguard werkt dat niet. Instellingen lijken op het oog niet heel anders. Iemand een zetje in de juiste richting?
Config file:
Met OpenVPN kan ik gewoon de 10.0.0.x range gebruiken om bij mn nas te komen. Zonder verdere config.
Maar met wireguard werkt dat niet. Instellingen lijken op het oog niet heel anders. Iemand een zetje in de juiste richting?
Config file:
[Interface]
PrivateKey =
Address = 192.168.4.7/32
DNS = 192.168.4.1
[Peer]
PublicKey =
AllowedIPs = 192.168.4.1/32,192.168.4.7/32,0.0.0.0/0
Endpoint = 51821
/f/image/4nCLqTWLVTM1G4jTWQLLGiSw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door MikeyMan op 15-09-2024 11:20 ]
Verdraaid! In unifipoller zit die ook 😃 Overigens, in de Unifi applicatie op iPhone zie ik ook de temperatuur van de MAX terug.MarcelG schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:43:
Misschien dat het me gewoon nog niet eerder was opgevallen, maar vanochtend kwam ik erachter dat de temperatuur van de CPU van de UXG Max te raadplegen is via de Unifi integratie in HomeAssistant.![]()
[Afbeelding]
code:
1 2 3 Last login: Mon Sep 2 19:04:37 2024 from xxx.xxx.xxx.xx4 root@GatewayMax:~# sensors No sensors found!
Ah, dat probleem heb ik ook. Zowel met Teleport als Wireguard kom ik niet op het lokale LAN. Maar mijn beperkte netwerkkennis beperkt me om het probleem goed te begrijpen en dus op te lossen.MikeyMan schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:05:
Gisteren ook wireguard aangeslingerd op de UDM. Werkt op zich prima. Ware het niet dat in tegenstelling tot OpenVPN ik nog niet gelijk bij mn lan kan.
Config file:
[...]
[Afbeelding]
Ik lees even mee!
Waiting on the world to change
MikeyMan schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:05:
:strip_exif()/f/image/L8HhofwoRMFh2iXkvZ06g8GC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn config
ABC leeg gemaakt, publiekelijk ip adres en namen
config file ziet er ongeveer zo uit
[Interface]
PrivateKey = iG8I87iqZ7ixbvu13Rxxxxxxxx6IFWc=
Address = 10.10.20.2/32
DNS = 10.1.1.10,10.1.1.9
[Peer]
PublicKey = yII5jrFRKjuHLccccccccLZ0VQ=
AllowedIPs = 10.10.20.1/32,10.10.20.2/32,0.0.0.0/0
Endpoint = [publiekelijk ip]:54001
NB: dns gaat via een pihole waar bv permit all orgins aan staat .. ik kan zo met zowel L2TP als Wireguard naar mijn machines
NB wel ge-emmer gehad met bepaalde versies van de controller software, soms zie ik geen data via de wireguard tool binnenkomen en dan weet ik dat ondanks dat ik goed geauthenticeerd ben geen data krijg (was soms ook eigen fout ivm 2x een VPN proberen op te zetten .. via 2 aparte vpn configuraties en endpoints ..
[ Voor 10% gewijzigd door zeroday op 15-09-2024 22:24 ]
Teleport en openvpn doen het helemaal prima. Alleen trapt mn travel router niet in teleport. En doet OpenVPN het niet altijd.pinda powerrr schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:50:
[...]
Ah, dat probleem heb ik ook. Zowel met Teleport als Wireguard kom ik niet op het lokale LAN. Maar mijn beperkte netwerkkennis beperkt me om het probleem goed te begrijpen en dus op te lossen.
Ik lees even mee!
Kun je iets voor mij testen?
Ik heb op een Unifi Express problemen met netwerken die als 'gast' staan geconfigureerd en waarvan het verkeer via een policy based route outbound over een Wireguard VPN gaan.
De clients op het gasten LAN kunnen wel een server pingen zoals 1.1.1.1 en bij een traceroute naar 1.1.1.1 zie ik ook dat de VPN gebruikt wordt, maar het DNS verkeer werkt niet. Haal ik de gasten policies eraf dan werkt het DNS verkeer prima.
Kun jij dat bevestigen? Ubiquiti helpdesk zegt het niet te kunnen repliceren, maar ik kan het heel eenvoudig repliceren met een Unifi Express die behalve vpn, gasten LAN en de pbr verder helemaal factory default staat ingesteld.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Ik heb geen gast netwerk, alleen via hotspot en daar gaat niets over wireguard, en zelfs daar werkt met mijn uxg lite alles, is het niet op DNS dan wel op IP niveau. en omdat het werkt, ga ik geen aanpassingen maken die iets kan breken.Al een paar keer op de koffie geweest met TE vroeg een beta te installeren ..Real schreef op zondag 15 september 2024 @ 23:32:
[...]
Kun je iets voor mij testen?
Ik heb op een Unifi Express problemen met netwerken die als 'gast' staan geconfigureerd en waarvan het verkeer via een policy based route outbound over een Wireguard VPN gaan.
De clients op het gasten LAN kunnen wel een server pingen zoals 1.1.1.1 en bij een traceroute naar 1.1.1.1 zie ik ook dat de VPN gebruikt wordt, maar het DNS verkeer werkt niet. Haal ik de gasten policies eraf dan werkt het DNS verkeer prima.
Kun jij dat bevestigen? Ubiquiti helpdesk zegt het niet te kunnen repliceren, maar ik kan het heel eenvoudig repliceren met een Unifi Express die behalve vpn, gasten LAN en de pbr verder helemaal factory default staat ingesteld.
@zeroday misschien kijk ik eroverheen, maar ik zie niet direct grote verschillen. Is er een specifieke setting waar je op doelt?
Heb je verder nog iets aan firewall/routings aangepast?
Issue zou kunnen zijn dat het netwerk van de camping in dezelfde ip range zit als thuis.
Issue zou kunnen zijn dat het netwerk van de camping in dezelfde ip range zit als thuis.
[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 16-09-2024 08:49 ]
oh dat is zowieso killing ..MikeyMan schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:24:
@zeroday misschien kijk ik eroverheen, maar ik zie niet direct grote verschillen. Is er een specifieke setting waar je op doelt?
en ook de reden voor mij geweest om nooit meer een 192.168.0.x, 192.168.1.x of 10.0.0.x netwerk thuis te maken. Altijd issues als extern en intern netwerk in dezelfde range liggen.
Sinds dat ik een 10.1.1.x in gebruik heb, en een aparte range voor VPN heb ik daar in ieder geval geen problemen meer mee.
Ook zijn al mijn systemen met een sub/domain bereikbaar, maar al die namen staan alleen in de interne DNS van de PiHole en niet in bijv. Cloudflare.
Wel een proxy in gebruik en met en zonder werkt gewoon via VPN ..
Vandaag de nieuwe update van Protect geïnstalleerd en in kan met de iPhone app nu niet meer terugbladeren, maar vanuit de GUI wel.
Framed.
Framed.
MOVE!!!ASS-Ware schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:27:
Vandaag de nieuwe update van Protect geïnstalleerd en in kan met de iPhone app nu niet meer terugbladeren, maar vanuit de GUI wel.
Framed.
[UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
- knip - plak dit even in aankoopadvies. Wel benieuwd naar onderstaande;
Ik las dat de Cloud Gateway warmteproblemen heeft. Ik weet niet in hoeverre dit zo is. En vooral benieuwd naar het stroomverbruik zonder de controller en/of NVMe.
Ik las dat de Cloud Gateway warmteproblemen heeft. Ik weet niet in hoeverre dit zo is. En vooral benieuwd naar het stroomverbruik zonder de controller en/of NVMe.
[ Voor 42% gewijzigd door TumTum op 16-09-2024 19:17 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Houd er in ieder geval rekening mee dat de "no storage" UCG Max ook daadwerkelijk "no storage" is. Als je een NVME drive er in wilt zetten mag je ~26 euro (excl BTW en verzending? geen idee) aftikken voor de "slede" waar de drive in moet. Ja, er zijn intussen ook al 3D prints.TumTum schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:14:
Ik twijfel enorm tussen de Cloud Gateway Max en de Gateway Max. Met name omdat ik een apart servertje heb waar ik de controller op kan draaien. Ik gebruik de NVR optie dus ook niet. Maar het is misschien wel handig om die opties te hebben voor in de toekomst.
Ja, dat weet ik. Heb het verplaatst naar aankoopadvies. Warmte is wel iets wat ik wil weten.RobertMe schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:18:
[...]
Houd er in ieder geval rekening mee dat de "no storage" UCG Max ook daadwerkelijk "no storage" is. Als je een NVME drive er in wilt zetten mag je ~26 euro (excl BTW en verzending? geen idee) aftikken voor de "slede" waar de drive in moet. Ja, er zijn intussen ook al 3D prints.
Warmte is ook wel belangrijk icm een 3Dprint voor die slide. Ik heb hier een oude UAP-AC-Lite aan een 3Dgeprinte montageplaat aan de muur hangen omdat het origineel kwijt is. In een half jaar was dat ding helemaal krom getrokken doordat die AP's ook best warm wordenTumTum schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:19:
[...]
Ja, dat weet ik. Heb het verplaatst naar aankoopadvies. Warmte is wel iets wat ik wil weten.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Mijn UCG-Max gebruikt 4 watt idle op tafel zonder porten connected.TumTum schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:14:
- knip - plak dit even in aankoopadvies. Wel benieuwd naar onderstaande;
Waar zie je dit dan in de iphone app? Ben ik echt zo scheelking006 schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:43:
[...]
Verdraaid! In unifipoller zit die ook 😃 Overigens, in de Unifi applicatie op iPhone zie ik ook de temperatuur van de MAX terug.

ehhhh..HOI
Korte vraag. Ik heb een UDM in beheer gekregen van een relatie. Heb thuis een cloud-key en ben bekend met de producten van ubiquiti.
Nu heeft de vorige beheerder een account voor mij aangemaakt om het beheer over te dragen. Er staan 4 beheer accounts gedefinieerd waaronder dat van mij.
Wat echter opvalt is dat 3 accounts de rollen 'owner' en 'super admin' hebben, en ik heb de role 'custom'. Bij permissions staat echter dat we alle 4 full management hebben, ook over OS Settings.
Nu wil ik omwille van de veiligheid de vorige beheerders uit de UDM verwijderen maar dat is me tot op heden nog niet gelukt. Ik ga er vandaag om 16:30 heen om de UDM een factory reset te geven, maar vroeg me af of dat nodig is als enige andere oplossing?
Nu heeft de vorige beheerder een account voor mij aangemaakt om het beheer over te dragen. Er staan 4 beheer accounts gedefinieerd waaronder dat van mij.
Wat echter opvalt is dat 3 accounts de rollen 'owner' en 'super admin' hebben, en ik heb de role 'custom'. Bij permissions staat echter dat we alle 4 full management hebben, ook over OS Settings.
Nu wil ik omwille van de veiligheid de vorige beheerders uit de UDM verwijderen maar dat is me tot op heden nog niet gelukt. Ik ga er vandaag om 16:30 heen om de UDM een factory reset te geven, maar vroeg me af of dat nodig is als enige andere oplossing?
Het kan zijn dat je dit zelf kan maar ik dacht dat de huidige owner het moet doen. Maar in het beheer portaal is een optie om het eingenaars schap over te dragen aan een andere admin.loewie1984 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:37:
Korte vraag. Ik heb een UDM in beheer gekregen van een relatie. Heb thuis een cloud-key en ben bekend met de producten van ubiquiti.
Transfer ownership heet het bij mij.
/f/image/O8zThOwFDskyw4gqDYd2OC7w.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door K!K op 17-09-2024 14:41 ]
Ik lees dat het transferren van ownership alleen kan vanuit het huidige owners account. Dat wordt hem niet. Dus dan is optie 3 factory reset lees ik.K!K schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:39:
[...]
Het kan zijn dat je dit zelf kan maar ik dacht dat de huidige owner het moet doen. Maar in het beheer portaal is een optie om het eingenaars schap over te dragen aan een andere admin.
Transfer ownership heet het bij mij.
[Afbeelding]
Ik heb alle gegevens al gedocumenteerd, dus moet goed komen.
Het is geen optie om de huidige owner te vragen om dit te doen?loewie1984 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:43:
[...]
Ik lees dat het transferren van ownership alleen kan vanuit het huidige owners account. Dat wordt hem niet. Dus dan is optie 3 factory reset lees ik.
Ik heb alle gegevens al gedocumenteerd, dus moet goed komen.
Heeft niet de voorkeur, zou wel kunnen. Het is geen groot netwerk. Internet komt binnen op wan met dhcp, er is 1 vlan en 1 wifi ap. Dus heel veel instelwerk is het niet.K!K schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:47:
[...]
Het is geen optie om de huidige owner te vragen om dit te doen?
Toch bedankt voor het meedenken.
[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 17-09-2024 14:49 ]
Ik wil de wifi dekking in de tuin vergroten en overweeg de AC mesh .
Heeft iemand deze in gebruik icm POE? Wat verbruikt deze 24x7 in watt?
Ik overweeg deze eventueel juist niet in mijn POE Unify switch te stoppen omdat ik bang ben voor invloed vanaf buiten (bliksem etc). Hoe kijken jullie hier naar? Simpele POE adapter en dan in een 220v aansluiting? Of ben ik te panisch en gewoon de unify surge protector gebruiken?
Ik overweeg deze eventueel juist niet in mijn POE Unify switch te stoppen omdat ik bang ben voor invloed vanaf buiten (bliksem etc). Hoe kijken jullie hier naar? Simpele POE adapter en dan in een 220v aansluiting? Of ben ik te panisch en gewoon de unify surge protector gebruiken?
[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 18-09-2024 12:10 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Wat denk je dat een losse PoE injector toevoegt? Lijkt mij dat bij inslag dat ook wel zijn effect heeft op de "data in" poort en dus net zo goed op die switch?Workaholic schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:10:
Edit/toevoeging:
Daarnaast: waartegen wil je beschermen? Als je de Mesh aan de buitenmuur hangt en de bliksem slaat in dan heb je een groter probleem dan alleen die Mesh. Beveiliging tegen blikseminslag is waarschijnlijk alleen interessant als je de Mesh aan een paal midden in een weiland hangt. Anders zijn er altijd wel andere dingen die de bliksem geleid. Want als je hem aan een schuurtje hangt en de bliksem slaat in, dan heb je vast ook weer elektra in de schuur die net zo goed de inslag naar het huis brengt.
[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 18-09-2024 12:40 ]
Ik neem aan dat je aan beide zijden moet beveiligen. Of doet die UniFi SPD iets speciaals?Workaholic schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:10:
ik heb hem aan de USW-Flex hangen .. gebruikt tussen de 3.2-6w . (wel idle, want er hangen nu geen clients aan)Workaholic schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:10:
hangt hier aan de schuur .. en voordat daar bliksem op aangetrokken wordt .. dan is mijn weerstation eerder aan de beurt ..
Voor de Scouting heb ik net twee van die Surge protectors aangeschaft, voor gebruik met twee AC Meshes (die niet voorradig zijn, grmblWorkaholic schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:10:

Of het echt heel veel gaat uitmaken zodra de bliksem inslaat moet ik nog zien, maar voor die 15 euro per stuk is het eigenlijk een no-brainer.
Alleen een PoE adapter er tussen is echt nul beveiliging, want ook die PoE adapter is via de LAN aansluiting met je switches enzovoorts verbonden.
Goede feedback. Thanks!
Hij zou op een paal komen te hangen dus dan wel gevoelig voor inslag en inderdaad stom niet aangedacht dat de lan kabel ook gekoppeld is aan het netwerk.
Misschien dan toch maar wat lager hangen, tegen de schuur OF alleen de mesh functie gebruiken. Dat laatste zou mogelijk voor de tuin ook voldoende kunnen zijn ipv er een netwerk kabel naartoe trekken. Ik heb nu via de clients nog "net" voldoende bereik, mesh zou dat moeten versterken toch? Althans - zend / ontvangst vermogen van een mesh oplossing van unify lijkt mij beter dan de clients die minder ver kunnen zenden?
Hij zou op een paal komen te hangen dus dan wel gevoelig voor inslag en inderdaad stom niet aangedacht dat de lan kabel ook gekoppeld is aan het netwerk.
Misschien dan toch maar wat lager hangen, tegen de schuur OF alleen de mesh functie gebruiken. Dat laatste zou mogelijk voor de tuin ook voldoende kunnen zijn ipv er een netwerk kabel naartoe trekken. Ik heb nu via de clients nog "net" voldoende bereik, mesh zou dat moeten versterken toch? Althans - zend / ontvangst vermogen van een mesh oplossing van unify lijkt mij beter dan de clients die minder ver kunnen zenden?
[ Voor 24% gewijzigd door Workaholic op 18-09-2024 13:11 ]
Waarom de AC Mesh nu nog aanschaffen als de Army Knife nieuwer en goedkoper is is en ook nog dezelfde specs heeft?MarcelG schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:02:
[...]
Voor de Scouting heb ik net twee van die Surge protectors aangeschaft, voor gebruik met twee AC Meshes (die niet voorradig zijn, grmbl).
[...]
De SAKU heeft minder range dan de AC Mesh, en er zit geen PoE Adapter bij (en is dus met PoE adapter erbij bijna net zo duur).Phoolie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:55:
[...]
Waarom de AC Mesh nu nog aanschaffen als de Army Knife nieuwer en goedkoper is is en ook nog dezelfde specs heeft?
Wordt dat bereik niet beter als je er losse antennes op zet?MarcelG schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:25:
[...]
De SAKU heeft minder range dan de AC Mesh, en er zit geen PoE Adapter bij (en is dus met PoE adapter erbij bijna net zo duur).
Die PoE adapter had ik inderdaad niet aan gedacht. Maar die gebruik ik zelf ook eigenlijk niet.
Ja, het bereik wordt dan beter in de hoek van 90 graden waar ie op gericht is.
- Start de app opkrizzziz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:30:
[...]
Waar zie je dit dan in de iphone app? Ben ik echt zo scheel
- Kies voor instellingen
- Kies voor Console
- Kies voor About
Daar staat die 😃
Ik heb in 2021 een Ubitquiti AC-LR gekocht en die deed het altijd goed. Het is het enige AP in mijn woning. Nu wilde ik via Wi-Fi verbinding maken tussen mijn PC en VR headset. Dat ging goed maar af en toe framedrops en blokkerig beeld. Toen een aantal settings aangepast, kanalen gescand en de minst drukke gekozen en de firmware geüpdatet (al jaren niet meer gedaan). Nu is de verbinding tussen PC en VR headset lekker vlot en geen framedrops of blokkerig beeld meer.
Als ik een speedtest doe op mijn telefoon, dan haal ik als ik dicht bij de AP op het 5GHz kanaal zit ongeveer 240Mbit down en 100Mbit up. Ik heb een 1000/100 lijn van Ziggo via de kabel. Ondanks dat de VR headset genoeg bandbreedte heeft over Wi-Fi, is de downloadsnelheid goed of mag ik meer verwachten?
Als ik een speedtest doe op mijn telefoon, dan haal ik als ik dicht bij de AP op het 5GHz kanaal zit ongeveer 240Mbit down en 100Mbit up. Ik heb een 1000/100 lijn van Ziggo via de kabel. Ondanks dat de VR headset genoeg bandbreedte heeft over Wi-Fi, is de downloadsnelheid goed of mag ik meer verwachten?
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Ik denk met wind in de rug en van de berg af max 500Mbit.Techno Overlord schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:02:
Ik heb in 2021 een Ubitquiti AC-LR gekocht en die deed het altijd goed. Het is het enige AP in mijn woning. Nu wilde ik via Wi-Fi verbinding maken tussen mijn PC en VR headset. Dat ging goed maar af en toe framedrops en blokkerig beeld. Toen een aantal settings aangepast, kanalen gescand en de minst drukke gekozen en de firmware geüpdatet (al jaren niet meer gedaan). Nu is de verbinding tussen PC en VR headset lekker vlot en geen framedrops of blokkerig beeld meer.
Maar weet niet of jouw telefoon dat wel trekt.
Wij weten nu niet met met welke telefoon je dit test en of de rest van je netwerk in rust is etc etc
Ik dacht dat unifi zon ac standaard op 40mhz zet, wil je harder zet hem dan op 80
CISSP! Drop your encryption keys!
Nokia X30 5G (werktelefoon). Verder was mijn netwerk in rust. Ik heb een deurbelcamera en 26 Wi-Fi lampen en die stonden aan maar dat loopt allemaal over 2.4GHz. Verder alleen een computer aan zonder downloads of whatever. Gewoon aan 't idle'n op de desktop. Ik heb een Ziggo modem (Wi-Fi uitgeschakeld) en daarop een 4poorts en 8poorts gigabit switch. Eén enkel SSID voor beide netwerken.Mr-D. schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:07:
[...]
Ik denk met wind in de rug en van de berg af max 500Mbit.
Maar weet niet of jouw telefoon dat wel trekt.
Wij weten nu niet met met welke telefoon je dit test en of de rest van je netwerk in rust is etc etc
2.4GHz:
Channel width: 20
Channel: 1 (was beste volgens networkscan)
Transmit Power: medium
Minimum RSSI: uit
5GHz:
Channel width: 80
Channel: 36 (was beste volgens networkscan)
Transmit Power: High
Meshing: uit
Band steering: Prefer 5GHz
802.11DTIM Period: 2.4GHz 3; 5GHz 3
[ Voor 19% gewijzigd door Techno Overlord op 18-09-2024 23:41 ]
Forever raver!
Als je dit forum deel doorleest zie je dat de meeste de bansteering uit hebben staan.Techno Overlord schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:33:
[...]
Nokia X30 5G (werktelefoon). Verder was mijn netwerk in rust. Ik heb een deurbelcamera en 26 Wi-Fi lampen en die stonden aan maar dat loopt allemaal over 2.4GHz. Verder alleen een computer aan zonder downloads of whatever. Gewoon aan 't idle'n op de desktop. Ik heb een Ziggo modem (Wi-Fi uitgeschakeld) en daarop een 4poorts en 8poorts gigabit switch. Eén enkel SSID voor beide netwerken.
2.4GHz:
Channel width: 20
Channel: 1 (was beste volgens networkscan)
Transmit Power: medium
5GHz:
Channel width: 80
Channel: 36 (was beste volgens networkscan)
Transmit Power: High
Meshing: uit
Band steering: Prefer 5GHz
802.11DTIM Period: 2.4GHz 3; 5GHz 3
Jij hebt 1 ap dus zou het vermogen eens op medium zetten op de 5Ghz band.
Ik heb wat gegoogeld en jouw Nokia doet op WiFi6 ongeveer 286Mbit dus dat zal op WiFi5 toch iets lager uitpakken.
Dus ik den niet dat je snelheden hoger zullen worden dan je nu meet.
Misschien te overwegen: ik heb een +/- 15 jaar oude powerline adapter er tussen hangen .. en die is retestabiel, die hoeft ook niet snel te zijn. Bij het huis en tuin gebruik geeft het genoeg bandbreedte .Workaholic schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:08:
Goede feedback. Thanks!
Thanks voor de tip!Mr-D. schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:02:
[...]
Als je dit forum deel doorleest zie je dat de meeste de bansteering uit hebben staan.
Jij hebt 1 ap dus zou het vermogen eens op medium zetten op de 5Ghz band.
Ik heb wat gegoogeld en jouw Nokia doet op WiFi6 ongeveer 286Mbit dus dat zal op WiFi5 toch iets lager uitpakken.
Dus ik den niet dat je snelheden hoger zullen worden dan je nu meet.
Forever raver!
Ik heb nu 3 Ubiquiti access points en overweeg de rest ook met UniFi in te richten zodat ik ze beter kan benutten. De gateway, deurbel en switches heb ik nog allemaal niet. Momenteel is alles bedraad aan het modem met Netgear switches.
Op basis van de apparatuur die ik heb en indeling heb ik het momenteel als volgt uitgedacht. Jullie feedback zou ik erg waarderen. Zijn er zaken onlogisch of zouden jullie anders adviseren?
Dit is gedachte:
- Alleen tussen de PC en NAS heb ik baat bij multigig ivm overzetten grote bestanden en videobewerking.Voor de NAS overweeg ik nog een extra dedicated kabel naar zolder te trekken om het gebrek aan betaalbare 2.5Gbe switches voor op zolder op te lossen. Ik ga niet 500 lappen voor de enterprise.
- Op zolder en in de woonkamer zullen naast de APs maar 1 actief apparaat tegelijk zijn. Ik verwacht dat de 1 Gbe naar de meterkast genoeg is.
- De chromecast is momenteel bedraad verbonden. Dit is een beetje overkill omdat het de HD versie is. Ik kom een poort tekort voor bedraad maar wifi volstaat denk ik ook.
- De huidige bekabeling is obv Cat7a.
/f/image/8fiijhgaok8L5oc01lb5sdga.png?f=fotoalbum_large)
Ik overweeg om ipv de Ultra een USW Pro Max 16 POE in de meterkast te zetten en ook alles wat nu aan de UGC Max is verbonden via die weg te connecten. Ik vrees alleen dat hij nergens goed past ivm ruimtegebrek en dan op de grond tegen de muur komt te staan. Daar vind ik het apparaat alleen een beetje te duur voor ivm risico beschadigingen. Verder vind ik het onhandig dat alleen de 2.5 Gbe poorten POE++ hebben. De PoE switches die ik er op aan zou willen poweren via PoE++ hebben geen 2.5Gbe poort en de apparaten met 2.5 Gbe of sneller die ik heb worden niet dmv PoE++ van stroom voorzien.
Met andere woorden ik had liever gewoon een 12 poorts switch met minimaal 6 2.5 poorten gehad en 2 a 3 ports met PoE++ zodat ik mijn switches verderop zonder adapter kan aansluiten en toch ook de APs van stroom kunnen voorzien.
Lang verhaal samengevat:
1. Is het de investering uberhaupt waard?
2. Is het verstandig om alleen een UGC Max te komen en het voorlopig met mijn Netgear switches vol te houden totdat Ubiquiti mee met de tijd is.
3. Als het de moeite waard is, is dit een goede set-up?
Op basis van de apparatuur die ik heb en indeling heb ik het momenteel als volgt uitgedacht. Jullie feedback zou ik erg waarderen. Zijn er zaken onlogisch of zouden jullie anders adviseren?
Dit is gedachte:
- Alleen tussen de PC en NAS heb ik baat bij multigig ivm overzetten grote bestanden en videobewerking.Voor de NAS overweeg ik nog een extra dedicated kabel naar zolder te trekken om het gebrek aan betaalbare 2.5Gbe switches voor op zolder op te lossen. Ik ga niet 500 lappen voor de enterprise.
- Op zolder en in de woonkamer zullen naast de APs maar 1 actief apparaat tegelijk zijn. Ik verwacht dat de 1 Gbe naar de meterkast genoeg is.
- De chromecast is momenteel bedraad verbonden. Dit is een beetje overkill omdat het de HD versie is. Ik kom een poort tekort voor bedraad maar wifi volstaat denk ik ook.
- De huidige bekabeling is obv Cat7a.
/f/image/8fiijhgaok8L5oc01lb5sdga.png?f=fotoalbum_large)
Ik overweeg om ipv de Ultra een USW Pro Max 16 POE in de meterkast te zetten en ook alles wat nu aan de UGC Max is verbonden via die weg te connecten. Ik vrees alleen dat hij nergens goed past ivm ruimtegebrek en dan op de grond tegen de muur komt te staan. Daar vind ik het apparaat alleen een beetje te duur voor ivm risico beschadigingen. Verder vind ik het onhandig dat alleen de 2.5 Gbe poorten POE++ hebben. De PoE switches die ik er op aan zou willen poweren via PoE++ hebben geen 2.5Gbe poort en de apparaten met 2.5 Gbe of sneller die ik heb worden niet dmv PoE++ van stroom voorzien.
Met andere woorden ik had liever gewoon een 12 poorts switch met minimaal 6 2.5 poorten gehad en 2 a 3 ports met PoE++ zodat ik mijn switches verderop zonder adapter kan aansluiten en toch ook de APs van stroom kunnen voorzien.
Lang verhaal samengevat:
2. Is het verstandig om alleen een UGC Max te komen en het voorlopig met mijn Netgear switches vol te houden totdat Ubiquiti mee met de tijd is.
Dat hebben ze wel heel goed verstoptking006 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:49:
[...]
- Start de app op
- Kies voor instellingen
- Kies voor Console
- Kies voor About
Daar staat die 😃
Ik zit in vrijwel dezelfde situatie; heb unifi als APs, UCG Max als router (was een edgerouter tot een paar maanden terug), 5x1Gbe netgear/tplink web managed switches en 2,5 Gbe Zyxel switches unmanaged als backbone.PHiXioN schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 01:44:
Lang verhaal samengevat:
Over vraag 1;
De Zyxels geven alle VLANs die ik op de UCG Max of EdgeRouter definieer gewoon door, de andere switches kunnen gewoon de VLANs oppikken en eventueel een specifieke poort vastzetten op maar 1 VLAN. Clients daarachter krijgen connectiviteit op het juiste vLAN. Dus, functioneel werkt het. Maar sjiek is het niet, want geen goeie topology in de Unifi netwerk app, geen PoE management, geen centrale port management.
Maar, 2,5 Gbe switches bij unifi zijn er amper, laat staan betaalbaar. Dus die Zyxels ga ik niet kunnen vervangen.
En als ik elke Netgear/TP Link vervang door een flex of flex mini heb ik weliswaar het port management en eventueel PoE, maar de topology is waarschijnlijk nog steeds brak. Buiten beheer verandert er functioneel vrijwel niks. En ik heb dan een x aantal PoE injectors over, en ben een paar honderd euro armer.
Dus, mijn conclusie is vooralsnog nee,
Vraag 2 ; ja, het werkt gewoon.
Het voordeel van een 100% Ubiquiti Unifi omgeving ligt vaak meer in het 'simpele' SDN beheer. Bijvoorbeeld "even snel een Vlan over een gehele omgeving er bij plussen" en security-wise netjes inregelen kan centraal gebeuren vanuit één (management) console waarbij zo'n Vlan meteen naar alle switches gepropageerd wordt (Cisco IOS doet dat ook middels VTP maar dan vanop de commandline, bijvoorbeeld).
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Stond afgelopen week op de zolder bij de switch en moest een kabel inprikken in een poort op VLAN "IoT'. Gewoon de app openen, Insights => ports => VLANs => switch selecteren en in een overzicht met kleurtjes zien welke poorten dat VLAN als native hebben was toch wel nice. En met etherlighting kun je volgens mij vanuit de app gewoon alle poorten met dat VLAN laten oplichten? Nu moest ik nog een poortnummer aflezen in de app en vervolgens op de switch die poorten opzoeken en kijken of ze leeg waren.
Is dat vervolgens meteen honderd(en) euro's extra waard? Nah, eigenlijk niet. Maar wel geinig hoe makkelijk het ging.
Is dat vervolgens meteen honderd(en) euro's extra waard? Nah, eigenlijk niet. Maar wel geinig hoe makkelijk het ging.
Kun je dit niet oplossen zonder nieuwe gear op zolder? Mijn NAS heeft enkel twee 1GbE-poorten maar door die beide te gebruiken haal ik alsnog 200MB/s vanwege SMB3 als ik bestanden van mijn NAS naar mijn pc (die wel 2GbE heeft) kopieer. Aan de kant van de NAS heb ik dus niet per se 2.5GbE voor de NAS nodig (al moet die 2x 1GbE uiteindelijk wel ergens omgezet worden naar 2.5GbE natuurlijk).PHiXioN schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 01:44:
Dit is gedachte:
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dat 'Etherlight' spul is eigenlijk gewoon een technische oplossing voor een probleem wat er niet hoeft te zijn als iedereen zich aan de kabelcodering houdt binnen een 'organisatie'.RobertMe schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:49:
Stond afgelopen week op de zolder bij de switch en moest een kabel inprikken in een poort op VLAN "IoT'. Gewoon de app openen, Insights => ports => VLANs => switch selecteren en in een overzicht met kleurtjes zien welke poorten dat VLAN als native hebben was toch wel nice. En met etherlighting kun je volgens mij vanuit de app gewoon alle poorten met dat VLAN laten oplichten? Nu moest ik nog een poortnummer aflezen in de app en vervolgens op de switch die poorten opzoeken en kijken of ze leeg waren.
Ik houd het hier thuis 100% op orde maar tijdens m'n werk loop ik er (helaas) ook vaak tegenaan dat er door deze en gene verkeerde kleuren gebruikt worden (en dat ik de kabels vervolgens gewoon rucksichtlos 'verwijder'
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Kabelkleuren helpen niet als je een lege poort zoekt? (Want daar zit geen kabel inWill_M schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:16:
[...]
Dat 'Etherlight' spul is eigenlijk gewoon een technische oplossing voor een probleem wat er niet hoeft te zijn als iedereen zich aan de kabelcodering houdt binnen een 'organisatie'.
Ik houd het hier thuis 100% op orde maar tijdens m'n werk loop ik er (helaas) ook vaak tegenaan dat er door deze en gene verkeerde kleuren gebruikt worden (en dat ik de kabels vervolgens gewoon rucksichtlos 'verwijder').
Dan hoort zo'n poort toch eigenlijk ook gewoon 'SHUT' te staan (eventueel met een passende description?).RobertMe schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:18:
[...]
Kabelkleuren helpen niet als je een lege poort zoekt? (Want daar zit geen kabel in![]()
)
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Heeft dat nut voor thuisgebruik?Will_M schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:19:
[...]
Dan hoort zo'n poort toch eigenlijk ook gewoon 'SHUT' te staan (eventueel met een passende description?).
Waarom niet? Dan had je nu niet naar de zolder hoeven te lopen om daar fysiek te gaan kijken of er nog écht een switchpoort vrij was voor 'iets nieuws'
Ik ruim zakelijk ooit CER's & MER's 'leeg' waarbij ik ná gedegen onderzoek vaak met de helft van het aantal switches toe kan terwijl er eigenlijk een uitbreiding qua switchpoorten (en dus vaak 48P/750W switches) gevraagd werd door de klant. Meestal wordt de vraag echter pas bij mij óf mijn afdeling belegt als er fysiek te weinig ruimte aanwezig is op de spanningsgroep óf in het rack......
Spaghetti....
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Het ging niet om iets nieuws en wist dat er een lege poort moet zijn. Sterker nog: AFAIK is om en nabij de helft (van de 16-150W) leeg. Heb 3D printer op zolder staan, maar die gebruik ik nogal heel erg zelden, en staat aan de andere kant van de zolder dan de switch. Trek dan gewoon even kabel van printer naar switch. Moest dus alleen even kijken welke switch port "juist" was ingesteld / waar ik hem kon insteken.Will_M schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:42:
[...]
Waarom niet? Dan had je nu niet naar de zolder hoeven te lopen om daar fysiek te gaan kijken of er nog écht een switchpoort vrij was voor 'iets nieuws'
Bedankt voor je uitgebreide reactie en fijn te horen dat ik niet de enige ben.MarcelG schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:01:
[...]
Ik zit in vrijwel dezelfde situatie; heb unifi als APs, UCG Max als router (was een edgerouter tot een paar maanden terug), 5x1Gbe netgear/tplink web managed switches en 2,5 Gbe Zyxel switches unmanaged als backbone.
Over vraag 1;
De Zyxels geven alle VLANs die ik op de UCG Max of EdgeRouter definieer gewoon door, de andere switches kunnen gewoon de VLANs oppikken en eventueel een specifieke poort vastzetten op maar 1 VLAN. Clients daarachter krijgen connectiviteit op het juiste vLAN. Dus, functioneel werkt het. Maar sjiek is het niet, want geen goeie topology in de Unifi netwerk app, geen PoE management, geen centrale port management.
Maar, 2,5 Gbe switches bij unifi zijn er amper, laat staan betaalbaar. Dus die Zyxels ga ik niet kunnen vervangen.
En als ik elke Netgear/TP Link vervang door een flex of flex mini heb ik weliswaar het port management en eventueel PoE, maar de topology is waarschijnlijk nog steeds brak. Buiten beheer verandert er functioneel vrijwel niks. En ik heb dan een x aantal PoE injectors over, en ben een paar honderd euro armer.
Dus, mijn conclusie is vooralsnog nee,
Vraag 2 ; ja, het werkt gewoon.
Ik heb de UGC Max nog niet aangeschaft. Ik ben er ook nog niet uit hoeveel toegevoegde waarde UniFi voor mij gaat hebben. Ik heb uiteindelijk toch vooral een plat netwerk. Ja een aantal devices zoals de Hue en tv box zou ik in een apart VLAN kunnen zetten maar de rest praat toch wel met elkaar omdat ik bij de media wil kunnen.
Qua netwerk monitoring, zie je daar de activiteit of enkel welke device/app en hoeveel verkeer ze veroorzaken? Ik kan niet echt een goede video vinden op YouTube waarbij door de functionaliteit heen wordt gelopen. Ziet het er alleen mooi uit of is het meer dan dat?
Is er iemand regio Utrecht/Nieuwegein die volgende week de m.2 ssd tray rechtstreeks gaat bestellen bij Ubiquiti? Ik ben volgende week op vakantie, maar heb geen zin om mis te grijpen. Iemand die toevallig dan eentje extra kan bestellen?
Ik heb nu een KPN ADSL lijn met een bijbehorend 4G modem (Internet buitengebied). De Experiabox heb ik aangesloten op mijn UniFi switch. Daarop zit ook de Cloud key Gen 2+, waarop Protect en de Controller draaien.
Ze gaan maandag de Ziggo kabel ingraven en richting mijn huis brengen. Kan ik straks de Ziggo modem in bridge-modus zetten en een Cloud Gateway Max met daarin een M2 SSD aanschaffen ter vervanging van mijn UCK?
Ik kan er niet alles over vinden, maar het is volgens mij niet mogelijk om in het UniFi ecosysteem te blijven en de Ziggo modem te vervangen, toch?
Ze gaan maandag de Ziggo kabel ingraven en richting mijn huis brengen. Kan ik straks de Ziggo modem in bridge-modus zetten en een Cloud Gateway Max met daarin een M2 SSD aanschaffen ter vervanging van mijn UCK?
Ik kan er niet alles over vinden, maar het is volgens mij niet mogelijk om in het UniFi ecosysteem te blijven en de Ziggo modem te vervangen, toch?
Ja de UCG Max kan de diensten overnemen die je nu op de UCK draaien. Je hebt bij Ziggo altijd een modem nodig om coax signaal om te zetten naar Ethernet. Je kan wel de UTP kabel uit het modem in de UCG Max te steken.rscheper schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:37:
Ik heb nu een KPN ADSL lijn met een bijbehorend 4G modem (Internet buitengebied). De Experiabox heb ik aangesloten op mijn UniFi switch. Daarop zit ook de Cloud key Gen 2+, waarop Protect en de Controller draaien.
je ziet geen realtime activiteit (alhoewel je met bepaalde ap’s en switches schijnbaar tegenwoordig wel captures kan doen)PHiXioN schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:23:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie en fijn te horen dat ik niet de enige ben.
Ik heb de UGC Max nog niet aangeschaft. Ik ben er ook nog niet uit hoeveel toegevoegde waarde UniFi voor mij gaat hebben. Ik heb uiteindelijk toch vooral een plat netwerk. Ja een aantal devices zoals de Hue en tv box zou ik in een apart VLAN kunnen zetten maar de rest praat toch wel met elkaar omdat ik bij de media wil kunnen.
Qua netwerk monitoring, zie je daar de activiteit of enkel welke device/app en hoeveel verkeer ze veroorzaken? Ik kan niet echt een goede video vinden op YouTube waarbij door de functionaliteit heen wordt gelopen. Ziet het er alleen mooi uit of is het meer dan dat?
Zelf gebruik ik het icm firewall regels, door bepaald verkeer (DNS, sDNS, etc) te blokkeren, en traffic rules. Zo zie ik welk device zich gedraagt en welke niet.
Ik wil je best een keer een korte demo geven.
Goedemorgen,
Ik heb een firewall vraag.
Ik heb een Vlan10 aar alle normale apparaten in zitten en een Vlan1 voor beheer waar de Cloudkey inzit.
Nu wil ik graag direct vanuit Vlan10 vanuit mijn labtop de cloudkey kunnen bereiken.
Hiervoor heb ik deze firewall rule aangemaakt maar dit werkt niet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jI9WtXnGF8DS5gU0gb5OWzl1.png?f=user_large)
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Bedankt!
Ik heb een Vlan10 aar alle normale apparaten in zitten en een Vlan1 voor beheer waar de Cloudkey inzit.
Nu wil ik graag direct vanuit Vlan10 vanuit mijn labtop de cloudkey kunnen bereiken.
Bedankt!
Lukt het niet via het Simple menu? Dit lijkt Advanced?cautje schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:32:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
Bedankt!
2 standaard vlans kunnen toch gewoon met elkaar communiceren?cautje schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:32:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
Bedankt!
Ligt geheel aan de opgestelde firewall rules én de subnetten / netmasks + routering welke er gedefineerd is op die twee Vlan's. Op basis van alléén de aangeleverde input (Vlan1 en Vlan10) is er gewoon geen zinnig antwoord op te gevenASS-Ware schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:53:
[...]
2 standaard vlans kunnen toch gewoon met elkaar communiceren?
Iemand nog suggesties hiervoor? De enige tips die Ubiquti zelf geeft in de logs is de voeding checken:Gizz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:10:
Als ik in dit topic op 'reconnected' zoek krijg ik alleen een paar hits uit 2021. Maar het is 2024 en ik heb meerdere keren per week een melding op mijn telefoon dat mijn Unifi-apparaten reconnected zijn.
(..)
De Max hangt gewoon aan de eigen bijgeleverde voeding en de U7 Pro heeft zijn eigen dedicated 30W PoE+ injector. Alle hardware is maximaal 5 maanden oud en ik heb geen rare spanningsdips thuis. De kans dat het in de voeding zit voor twee onafhankelijk van elkaar gevoede apparaten lijkt me wel héél klein. Voor de rest in huis 0 apparaten die gek doen of klagen dat hun voeding onvoldoende is.Gateway Max has reconnected. This has happened multiple times in the past 24 hours. Please ensure that it has sufficient power and its cabling is not damaged.
(..)
U7 Pro is offline. Please ensure it's receiving sufficient power. If so, but it's still offline, replace the power cable to confirm that the original isn't damaged.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Als de Max reconnected geeft, dan is dit naar het internet toch? Hoe stabiel is je internet in gemeten waarden, niet op gevoel?Gizz schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:08:
[...]
Iemand nog suggesties hiervoor? De enige tips die Ubiquti zelf geeft in de logs is de voeding checken:
[...]
De Max hangt gewoon aan de eigen bijgeleverde voeding en de U7 Pro heeft zijn eigen dedicated 30W PoE+ injector. Alle hardware is maximaal 5 maanden oud en ik heb geen rare spanningsdips thuis. De kans dat het in de voeding zit voor twee onafhankelijk van elkaar gevoede apparaten lijkt me wel héél klein. Voor de rest in huis 0 apparaten die gek doen of klagen dat hun voeding onvoldoende is.
@stormfly ik ga er eigenlijk vanuit dat het reconnecten van zowel de Max als U7 een reconnect t.o.v. de controller is? Of ik nou wel of geen internet heb; de lokale controller moet beide apparaten blijven zien?
Mijn internet is verder prima, met eens in de X dagen ergens een eenmalige lagspike. Maar die spike komt letterlijk nooit overeen met een melding dat de Max en/of U7 reconnected zijn.
Mijn internet is verder prima, met eens in de X dagen ergens een eenmalige lagspike. Maar die spike komt letterlijk nooit overeen met een melding dat de Max en/of U7 reconnected zijn.
/f/image/HKVc1LPj2mNg1yUkcLpF80WC.png?f=fotoalbum_large)
Klopt waar de UCG Max tegelijk de controller is als de router, dat zou vreemd zijn als e.a. daar disconnect. Hoe is de CPU over korte en lange tijd?Gizz schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:38:
@stormfly ik ga er eigenlijk vanuit dat het reconnecten van zowel de Max als U7 een reconnect t.o.v. de controller is? Of ik nou wel of geen internet heb; de lokale controller moet beide apparaten blijven zien?
[Afbeelding]
Goedemorgen, we hebben toch geen simpel en advance menu meer?stormfly schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:19:
[...]
Lukt het niet via het Simple menu? Dit lijkt Advanced?
Ik zit op Network 8.5.1
Of mis ik wat?
Bedankt!
Ik heb geen UCG Max, maar een Gateway Maxstormfly schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:40:
[...]
Klopt waar de UCG Max tegelijk de controller is als de router, dat zou vreemd zijn als e.a. daar disconnect. Hoe is de CPU over korte en lange tijd?

Mijn controller draait op mijn NAS. Ik zie op het eerste gezicht geen verband tussen de load van de NAS en de reconnect-meldingen, maar ik zal het wat scherper in de gaten houden.
Dit is de standaard setup, niets aan veranderd alleen Vlan10 toegevoegd.Will_M schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:41:
[...]
Ligt geheel aan de opgestelde firewall rules én de subnetten / netmasks + routering welke er gedefineerd is op die twee Vlan's. Op basis van alléén de aangeleverde input (Vlan1 en Vlan10) is er gewoon geen zinnig antwoord op te geven
Alle rules zijn de standaard rules.
Toch kan ik de cloudkey op 192.168.1.2 in Vlan1 niet bereiken vanuit een labtop in Vlan10 op bijvoorbeeld 192.168.10.100
Ik heb dus niets aangepast en kan niet van Vlan 10 naar Vlan1.
Een beetje hulp zou mooi zijn.
Bedankt!
Aha ja dan zit het hoogstwaarschijnlijk in je LAN of ergens in je NAS, dan moet hij daadwerkelijk door andere componenten heen om de controller te bereiken.Gizz schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:43:
[...]
Ik heb geen UCG Max, maar een Gateway MaxDat ding dat in één klap minder waard is omdat Ubiquiti een paar maanden later de UCG Max voor precies dezelfde prijs heeft uitgebracht
![]()
Mijn controller draait op mijn NAS. Ik zie op het eerste gezicht geen verband tussen de load van de NAS en de reconnect-meldingen, maar ik zal het wat scherper in de gaten houden.
Ik denk dat er voor de FW rules (specifiek dit menu) juist simple toevoegingen zijn gedaan waar je e.a. kunt selecteren.cautje schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:40:
[...]
Goedemorgen, we hebben toch geen simpel en advance menu meer?
Ik zit op Network 8.5.1
Of mis ik wat?
Bedankt!
Ik denk dat er voor de FW rules (specifiek dit menu) juist simple toevoegingen zijn gedaan waar je e.a. kunt selecteren.
[/quote]
Hoi, ik heb deze instellingen gedaan.
is dit het simpele menu?
En zou het hiermee moeten kunnen werken?
Bedankt!
[/quote]
is dit het simpele menu?
Bedankt!
/f/image/PX11rLptJrBK7UcDIu22aiuv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door cautje op 23-09-2024 11:58 ]
Ik weet niet of je ook een switch van Unifi hebt, maar tegenwoordig wordt standaard verkeer tussen vlan's geblokkeerd. Op de port config van de switch kan je dit aanpassen met Tagged Vlan Management van Blocked All -> Allow All, of custom.
cautje schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:55:
Ik denk dat er voor de FW rules (specifiek dit menu) juist simple toevoegingen zijn gedaan waar je e.a. kunt selecteren.
[/quote]
is dit het simpele menu?
Bedankt!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, het zijn idd Unify switches.Nijboer schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:26:
Ik weet niet of je ook een switch van Unifi hebt, maar tegenwoordig wordt standaard verkeer tussen vlan's geblokkeerd. Op de port config van de switch kan je dit aanpassen met Tagged Vlan Management van Blocked All -> Allow All, of custom.
[...]
Tagged VLAN Management staat op alle poorten : Allow All
Dat is het dus niet.
Iemand nog andere ideeën?
Bedankt!
[ Voor 5% gewijzigd door cautje op 23-09-2024 14:35 ]
Ik denk dat je even op YouTube wat voorbeelden moeten zoeken, je zit nog steeds in het advanced menu. Het vinkje Established moet ook aangevinkt worden. Hoe zit je netwerk in elkaar qua namen wat is wat?cautje schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:55:
[/quote]
is dit het simpele menu?
Bedankt!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn advies is dat je focust op het simple menu, misschien heb je een oude controller draaien oid.
Normaliter had ik een screenshot gemaakt, maar deze week draai ik toevallig mijn OPNsense router.
https://help.ui.com/hc/en...andwidth%20limiting%2FQoS.
Applying Traffic & Firewall Rules
To implement a Firewall Rule:
- Navigate to Settings > Security > Traffic & Firewall Rules.
- Determine if you need a Simple or Advanced rule.
- Simple rules are great for creating inter-VLAN traffic policies, application-based restrictions, and bandwidth limiting/QoS.
- Advanced rules are usually reserved only for situations when policies are specific to traffic using certain ports or protocols. For a detailed look at Advanced Rules, click here.
- Select the appropriate Source and Destination.
- Once added, the rule will be applied and populate the table.
[ Voor 27% gewijzigd door stormfly op 23-09-2024 16:26 ]
Nog ff een update. UI heeft de RMA geaccepteerd en de CK wordt vervangen. Ding staat alleen in back order vanaf 6 september en ze hebben geen idee wat de levertijd isThe Legend schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:08:
[...]
Nee daar begin ik niet eens aan. Uiteindelijk heeft support wel een melding gemaakt voor de RMA afdeling dus misschien dat daar nog wat van komt. Maar ga daar ook niet eindeloos op wachten. Zo’n Cloudgateway is misschien dan wel een nette oplossing, dan ben ik ook af van problemen bij het wisselen van provider (andere interne IP-ranges ed). Ik vraag me nu alleen af hoe ik m’n apparaten uit m’n kapotte console krijg. Want die backup gaat vast niet passen op een Gateway.
Het vreemde is trouwens wel dat Support nu zegt dat de CK de battery nodig heeft om op te starten, terwijl ik overal verhalen lees van mensen die uit voorzorg die accu eruit slopenDat lijkt me dus gewoon foute informatie vanuit UI.

Ik ben toch malle pietje niet!
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.