[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 283 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
qwasd schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:39:
[...]

Ja en nu de oplossing nog haha.
Wat je zegt is gewoon afwachten?
Yups, kun je nú niets meer aan doen doordat de 'Time-To-Live' dan al een week of wat eerder véél lager gezet had moeten worden (o.a. afhankelijk van de instellingen bij de domain registar).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:20

franssie

Save the albatross

Google wijst me deze kant op
https://community.ui.com/...57-4341-b913-0ed72ec50645

en dat ook op je PC doen CMD > ipconfig /flushdns

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:45:
Google wijst me deze kant op
https://community.ui.com/...57-4341-b913-0ed72ec50645

en dat ook op je PC doen CMD > ipconfig /flushdns
Dat werkt alleen op je lokale machine(s) pér machine. Zou dus wel kunnen gaan werken als de DNS registratie op het internet overal al in sync is (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Will_M schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:47:
[...]

Dat werkt alleen op je lokale machine(s) pér machine. Zou dus kunnen werken als de DNS registratie op het internet overal al in sync is (y)
Ik bedoelde de code die je zou moeten uitvoeren op de USM via SSH uit dat topic van hun forum.

killall dnsmasq

Omdat ie al wel had controleerd via een tool of de DNS verwijzing al breed was toegepast, dacht ik aan een intern TTL cache probleem.

edit:
en kan via de dns propogation checker online zien dat alles wereldwijd is doorgevoerd.
welke dat dan is, is helaas niet vermeld.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 29-08-2024 17:52 . Reden: ik zal nooit leren hoe ik mijn vingers cache kan leren typen ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Will_M
  • Niet online
De USM draait iets van een *nix OS dus dan zou dat een 'sudo systemd-resolve --flush-caches' moeten zijn. IPConfig is iets uit de Windows wereld (en op *nix is dat ifconfig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
En dat was mijn eerste slechte ervaring met een Unifi Express product.
Met 2 clients en speedtest zorgde er al voor dat die router helemaal zijn weg kwijt was en naar 100% CPU gebruik uitkwam , begon met een update dat zeker 1 uur duurde en de tweede erachter aan, half uur. Ben heel erg aan het twijfelen of ik dit wel wil. Zelfs Speedtest haalt op de router 1.2 Gbit/s download en bekabeld haal ik nog geen 50 Mbit/s. Hoop dat deze defect is, maar denk het niet.
Ik ga sowieso nu voor deze klant een losse Unifi UG Max router inzetten en los WiFi punt inzetten in plaats van deze oplossing. Vertrouw het gewoon niet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Will_M klopt, ik bedoelde dus ook, op de UI de opties uit dat topic, op de PC (en dan is het mijn aaname dat die windows draait daarna (!) de ipconfig via CMD, de eerste via SSH.)

Maar eens kijken of @qwasd al wat heeft kunnen proberen of een week via 5g gaat werken ;)

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:48
franssie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:49:
[...]

Ik bedoelde de code die je zou moeten uitvoeren op de USM via SSH uit dat topic van hun forum.

killall dnsmasq

Omdat ie al wel had controleerd via een tool of de DNS verwijzing al breed was toegepast, dacht ik aan een intern TTL cache probleem.

edit:

[...]

welke dat dan is, is helaas niet vermeld.
Dit had ik al geprobeerd. Via cat command ook al gekeken of de dns wel goed staat op de udm pro.
Deze website en anderen zoals deze een test uitgevoerd en hier is alles bij. Nogmaals via 5G gaat alles goed en als ik het bij een vriend thuis test werkt alles ook. Het gaat alleen bij mij thuis dus niet goed. Op de udm pro via ssh kan ik bijvoorbeeld wel google.com pingen maar mijn eigen domein/subdomein niet. Ipconfig flush op mijn client helpt ook niks. Het gaat al mis op de udm pro zelf.

EDIT: Zojuist getest met de router van Odido en ik heb hetzelfde. Staat dus los van de UDM Pro. Toch bedankt voor het meedenken. Ik dien eerst wel een call in bij mijn nieuwe hosting provider.

EDIT2: DNSSEC probleem. Stond bij hosting partij ingeschakeld maar nameservers stonden geconfigureerd naar Cloudflare en dit kan dus niet volgens deze url. Ik had 2 opties. DNSSEC uitschakelen bij hosting partij en cloudflare of inschakelen bij beide. Laatste heb ik uitgevoerd en ik heb bij hosting partij een ds record aan moeten maken. Alles werkt nu weer zoals voorheen.

[ Voor 20% gewijzigd door qwasd op 30-08-2024 22:11 ]

• qwasd
-

[ Voor 99% gewijzigd door qwasd op 29-08-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
itsalex schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:55:
En dat was mijn eerste slechte ervaring met een Unifi Express product.
Met 2 clients en speedtest zorgde er al voor dat die router helemaal zijn weg kwijt was en naar 100% CPU gebruik uitkwam , begon met een update dat zeker 1 uur duurde en de tweede erachter aan, half uur. Ben heel erg aan het twijfelen of ik dit wel wil. Zelfs Speedtest haalt op de router 1.2 Gbit/s download en bekabeld haal ik nog geen 50 Mbit/s. Hoop dat deze defect is, maar denk het niet.
Ik ga sowieso nu voor deze klant een losse Unifi UG Max router inzetten en los WiFi punt inzetten in plaats van deze oplossing. Vertrouw het gewoon niet.
Je kunt je afvragen of het meest "light specs" device een goede keuze is om bij klanten te plaatsen. Er zijn ook limitaties benoemd aan het aantel devices/networks. UCG Max is inderdaad een veiligere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:30
Niet 100% zeker of dit hier past, maar ik heb sinds enkele weken het probleem dat als ik naar het ip van m'n udm pro surf (met https:// ) ervoor ik een foutmelding krijg dat het ssl certificaat niet goed is.
Dit zowel in chrome als in firefox. (firefox error: SSL_ERROR_BAD_CERT_DOMAIN )
Als ik in firefox de uitzondering toevoeg dan lukt het de volgende keer (herstart browser) nog steeds niet zonder de foutmelding. Het certificaat manueel installeren verhelpt het probleem ook niet...
Is dit een algemeen probleem en hoe kan ik dit eventueel verhelpen?

[ Voor 4% gewijzigd door Promy op 30-08-2024 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Promy Dat is normaal, op een IP adres is het onmogelijk een geldig SSL certificaat te hebben daar dit alleen op domeinnaam kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmlC5KQXS9_SFb2cUeyXueaYb1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXHBhzxoCuevRKBSgiTcsIJA.jpg?f=fotoalbum_large

Een palletje Unifi materiaal staat weer klaar, start guessing >:)

Blijft toch leuk spul voor de midsize market, betaalbaar, en als het werkt, werkt het goed O-)

Time to deploy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:14
stormfly schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:26:
[...]

Je kunt je afvragen of het meest "light specs" device een goede keuze is om bij klanten te plaatsen. Er zijn ook limitaties benoemd aan het aantel devices/networks. UCG Max is inderdaad een veiligere keuze.
Als ik kijk naar het verschil hoe snel de Express en de UCG Max reageren op muisklikken, updates en dat soort dingen zou ik die paar tientjes extra ook uitgeven aan die UCG Max. Misschien vervang ik de Express hier ook nog met een UCG Max. Updates die een half uur duren of niet meer reageert na het updaten is vrij frustrerend. Vooral als ie in een datacenter hangt.

Ook bezig met hernoemen van mijn PSK voor IoT devices. Echt handig die Private Pre-Shared Keys, rustig een voor een je apparaten opnieuw instellen en als je alles hebt gehad de oude PSK eruit en klaar!

Edit: Net ook Protect 4.1.53 update geinstalleerd op de UCG Max. Heb 1 camera gekoppeld die normaal ook niet opneemt maar wel live feed laat zien. (want mijn Pi update ik niet meer dus oude versie van Protect).

[ Voor 32% gewijzigd door Uberprutser op 30-08-2024 11:07 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 15:09

Prx

De Express heeft maar één use-case: inzetten bij (schoon)moeders als all-in-one apparaatje wat je makkelijk op afstand kunt beheren en waar maar maximaal een handvol apparaten op aangesloten worden om basis zaken mee te doen.

Voor elke andere use-case gewoon links laten liggen, en zakelijk gezien helemaal.

Maar hij staat dus prima bij mijn moeder te snorren op een KPN glasvezellijntje met IPTV, draait als een (langzaam) zonnetje. Haalt overigens makkelijk de 100Mbit van haar lijntje, zowel up als down, dus waar die 50Mbit bij @itsalex vandaan komt is mij ook een raadsel.

[ Voor 14% gewijzigd door Prx op 30-08-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Prx schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:09:
De Express heeft maar één use-case: inzetten bij (schoon)moeders als all-in-one apparaatje wat je makkelijk op afstand kunt beheren en waar maar maximaal een handvol apparaten op aangesloten worden om basis zaken mee te doen.

Voor elke andere use-case gewoon links laten liggen, en zakelijk gezien helemaal.

Maar hij staat dus prima bij mijn moeder te snorren op een KPN glasvezellijntje met IPTV, draait als een (langzaam) zonnetje. Haalt overigens makkelijk de 100Mbit van haar lijntje, zowel up als down, dus waar die 50Mbit bij @itsalex vandaan komt is mij ook een raadsel.
Ik haal strak 1Gbps op een 1Gbit verbinding met de Express, over IPSEC is een ander verhaal natuurlijk.
En verder eens, voor die plekken waar je er geen omkijken naar wil hebben een prima apparaat.

Wat betreft die rare 50Mbps, heel zooitje naar fabrieksinstellingen en opnieuw instellen als die mogelijkheid er is.
Mijn UX had ook wat rare fratsen nadat ik een update had gedraaid tijdens installatie nadat ik alles had ingesteld.

[ Voor 11% gewijzigd door Uberprutser op 30-08-2024 13:53 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
@Prx Ik denk gewoon dat deze UX Express stuk is, het kan gewoon niet dat die bij een 1 user/2 users met een Speedtest al gaat flippen/CPU naar 100% trekt.
Ik lees wel dat je geen IDS aan mag hebben, had Ubiquiti dan niet wat betere hardware er al in kunnen zetten? We leven niet in het jaar kruik, zelfs de eerste generatie routers kon al max 300 Mbps/s handelen met IDS aan en meerdere clients zonder issues. ik krijg meer het idee dat ik met een verschrikkelijk low budget product te maken heb met de slogan, it will do.
Heb er nog twee andere UX Express liggen, ik weet niet of ik het nog aan durf.

Het wordt weliswaar zakelijk ingezet maar met max 10 gebruikers (vaak maar 2 tot 3 users) en los WiFi punt, heb de users al gecapt op 50 Mbit/s down dus die router krijgt geen zwaar leven in principe. Het WiFi punt komt qua mem/CPU niet eens verder dan 15-20% qua gebruik.

Sowieso ga ik toch wel een betere router inzetten, heb echt geen vertrouwen in deze UX Express en over het algemeen wordt software vaak zwaarder en als het nu al een probleem is, hoe dan in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Wat zijn trouwens de ervaringen met Ad Blocking? Ik heb het vanmorgen aangezet en de hele dag gewerkt en los van dat er inderdaad geen advertenties door komen, niets van gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

itsalex schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:42:
We leven niet in het jaar kruik, zelfs de eerste generatie routers kon al max 300 Mbps/s handelen met IDS aan en meerdere clients zonder issues.
Van Ubiquiti? Die USG-3P kwam niet voorbij de 85Mbit met IDS/IPS aan. Dan moest je al echt naar de USG-4 toen en dan zat je ook vast aan 19" rack model.
ik krijg meer het idee dat ik met een verschrikkelijk low budget product te maken heb met de slogan, it will do. Heb er nog twee andere UX Express liggen, ik weet niet of ik het nog aan durf.
Dat is exact hoe ik het dus ook ervaar. Ik zou ze zakelijk echt links laten liggen, nog niet eens voor 1 gebruiker met 1 device. Veel teveel gedoe met die krengen.

Het wordt weliswaar zakelijk ingezet maar met max 10 gebruikers (vaak maar 2 tot 3 users) en los WiFi
Sowieso ga ik toch wel een betere router inzetten, heb echt geen vertrouwen in deze UX Express en over het algemeen wordt software vaak zwaarder en als het nu al een probleem is, hoe dan in de toekomst?
Ruimte voor een 19" rack, of moet het echt een tafel model worden? Want de keuze lijkt bij dat laatste dan vooral te zijn tussen de Ultra en de Max. Houd er wel rekening mee dat je bij het AP dan nog een injector moet hebben, want die twee hebben geen PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
@Prx Ik dacht dat de USG wel sneller ging, maar één ding staat vast, het is sowieso beter dan dit onding van een UX Express.

Er is een 10 inch wandkast dus sowieso wordt het wel proppen, heb al een legplankje erin gezet en 10 inch stroomverdeeldoos gedaan. Daarnaast gaat er één Gateway Ultra in en PoE met een het losse Unifi AC Pro puntje. Dus dan is het opgelost. Maandag dus wat te doen daar weer. Dacht het opgelost te hebben, helaas pindakaas zullen we maar zeggen. Ben wel blij dat alles naar Unifi gaat in plaats van deels met TP-Link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51
Uberprutser schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:32:
Wat zijn trouwens de ervaringen met Ad Blocking? Ik heb het vanmorgen aangezet en de hele dag gewerkt en los van dat er inderdaad geen advertenties door komen, niets van gemerkt.
Ga maar een zoeken via google, de gesponsorde resultaten kun je dan aanklikken maar die worden dan geblokkeerd. Dat is voor mij de reden om het uit te zetten want vonden ze hier thuis nogal irritant. Ook omdat google shopping dan niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:35:
[...]

Ga maar een zoeken via google, de gesponsorde resultaten kun je dan aanklikken maar die worden dan geblokkeerd. Dat is voor mij de reden om het uit te zetten want vonden ze hier thuis nogal irritant. Ook omdat google shopping dan niet meer werkt.
Gewoon uBlock of zo installeren in de browser, zie je ook die reclames niet meer en kun je er dus ook niet op klikken terwijl ze niet werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
RobertMe schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:45:
[...]

Gewoon uBlock of zo installeren in de browser, zie je ook die reclames niet meer en kun je er dus ook niet op klikken terwijl ze niet werken :)
Dan werkt het alleen niet over alle devices en apps. Via de router blokkeer je ook reclame op mobiele devices en in apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:48:
[...]

Dan werkt het alleen niet over alle devices en apps. Via de router blokkeer je ook reclame op mobiele devices en in apps.
I know ;) Heb ook beiden in gebruik (uBlock + Unbound met StevenBlack blacklist). Maar het werkt wel tegen veel, in de browser (zoals dus gesponsorde resultaten op Google).
En "niet op alle devices", mogelijk alleen Apple / iOS dan? Kijkende naar browser + apparaten waarop je die daadwerkelijk gebruikt (ik gebruik geen browser op mijn SmartTV, bv). En op Android werkt uBlock gewoon prima in Firefox.

En voor andere zaken zijn ook prima oplossingen. YouTube gebruik ik op Android TV SmartTube voor. Slaat zelfs stukken in de video over v.w.b. "deze video wordt mogelijk gemaakt door" (op basis van SponsorBlock). En/of niet zoveel apps gebruiken maar gewoon de browser, met adblocker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:50
jongetje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:35:
[...]

Dan zou je deze entry kunnen toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7plSFqcW-D5pKceNR2jtiuKRMBo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EZpK0uPJr9X7kVKPFYq5CIrg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Laatst online: 18:44
Uberprutser schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:32:
Werkt prima hier! Staat al maanden aan zelfs :) wel doorklikken op advertenties aangezet voor Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
RobertMe schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:56:
[...]
En/of niet zoveel apps gebruiken maar gewoon de browser, met adblocker.
Helemaal mee eens, dat doe ik ook maar de rest van het gezin in nogal van de apps en willen daar niet vanaf....
Behoorlijk Leek schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:32:
[...]

Dan zou je deze entry kunnen toevoegen.

[Afbeelding]
Thanks, had ik domweg zelf niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:23:
[...]

Helemaal mee eens, dat doe ik ook maar de rest van het gezin in nogal van de apps en willen daar niet vanaf....

[...]

Thanks, had ik domweg zelf niet aan gedacht.
Niet helemaal meegelezen maar als het over Adblock gaat. Via het Insights overzicht en dan Triggers zie je ook de Adblock’s tegenwoordig. Als je dan de bewuste aanklikt kan je hem daar ook allowen.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 01-09-2024 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Dat AdBlock spel doet toch precies wat het moet doen, alle 'advertenties' waar een affiliate link achter zit NIET laten redirecten naar de affiliate partners.

Google vertrouw ik overigens net zover als dat ik ze kan zien, ik zie ze niet dus.....

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
  • Laatst online: 18:23

Boedha

Niks

Welke NVMe SSD gebruikt Ubiquiti eigenlijk zelf in de Cloud Gateway Max.

Moet nu toch nog wachten op de M2 tray van ubiquiti. Kan ik op zoek naar een SSD voor de UCG. Maar welke is geschikt om continue voor Protect te draaien?

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
Boedha schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:24:
Welke NVMe SSD gebruikt Ubiquiti eigenlijk zelf in de Cloud Gateway Max.

Moet nu toch nog wachten op de M2 tray van ubiquiti. Kan ik op zoek naar een SSD voor de UCG. Maar welke is geschikt om continue voor Protect te draaien?
Ze worden geleverd met deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-09 09:39
Beter af in ander topic, excuus

[ Voor 94% gewijzigd door iasix op 02-09-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:33

Falcon10

Hit it i would !

Iemand toevallig volgend probleem:

Momenteel is mijn cloudaccess offline.
Lokaal kan ik wel gewoon aanloggen op men Unifi Cloudkey Gen2+
Alles lijkt er normaal te staan, logs showen ook niets abnormaal.

Cloudkey al eens gereboot door voeding af te koppelen en terug in te steken, maar de cloudaccess blijft offline.

Heb dit draadje op Unifi gevonden : https://community.ui.com/...82-4cdc-8743-314e7b63fbbe

Daar wordt gesproken over dit commando dat het zou kunnen oplossen: podman container restart unifi-os

Maar waar moet je dat ingeven ? Telnet naar de cloudkey doen ofzo?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39
Falcon10 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:53:

Cloudkey al eens gereboot door voeding af te koppelen en terug in te steken, maar de cloudaccess blijft offline.

Heb dit draadje op Unifi gevonden : https://community.ui.com/...82-4cdc-8743-314e7b63fbbe

Daar wordt gesproken over dit commando dat het zou kunnen oplossen: podman container restart unifi-os

Als je je CloudKey reboot, geef je indirect ook al dat commando.

Heb je cloud access al eens uitgezet en daarna weer aangezet in de settings? Dat heb ik ook eens moeten doen...

[ Voor 6% gewijzigd door Polyphemus op 03-09-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falcon10 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:53:

Oude DNS servers in gebruik op de CK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:33

Falcon10

Hit it i would !

Polyphemus schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:16:
[...]

Als je je CloudKey reboot, geef je indirect ook al dat commando.

Heb je cloud access al eens uitgezet en daarna weer aangezet in de settings? Dat heb ik ook eens moeten doen...
Ik heb hem niet moeten uitzetten, om 1 of andere reden stond ie gewoon uit. Dus aangezet, en nu werkt ie terug (logisch).
Wel raar, want had hem niet uitgezet. Stonden enkel vanmorgen lokaal paar updates van de network en security app op cloudkey klaar, maar meer niet. 2 dagen geleden nog gewoon remote op het systeem ingelogt om de cameras te bekijken.

Bedankt voor de tip om daar te kijken. Was zo stom om er niet te gaan kijken omdat ik al eeuwigheid niets van aanpassingen heb gedaan op de settings van men Ubiquiti installatie.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:21
Hallo,

Voor mijn nieuwbouwwoning heb ik een UDM pro se aangeschaft en twee AP 7 pro’s.

Nu heb ik beide AP’s kunnen adopten rechtstreeks op de UDM. Nu ik het in een andere kamer probeer werkt het niet. De AP start wel op, maar doet verder niks. Op de UDM worden deze beide niet herkent.
UTP tester geeft aan dat de verbinding goed is. Laptop aansluiten in de andere kamer resulteert ook niet in een verbinding met de UDM. Waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:50
stefjuh schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:00:
Hallo,

Nu heb ik beide AP’s kunnen adopten rechtstreeks op de UDM. Nu ik het in een andere kamer probeer werkt het niet. De AP start wel op, maar doet verder niks. Op de UDM worden deze beide niet herkent.
UTP tester geeft aan dat de verbinding goed is. Laptop aansluiten in de andere kamer resulteert ook niet in een verbinding met de UDM. Waar kan dit aan liggen?
Het riekt toch wel naar bekabeling of slecht geknepen rj45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:59

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

stefjuh schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:00:
Hallo,

Als je de laptop in die andere kamer aansluit op de kabel waar je ook het AP wil aansluiten, krijg je dan wel netwerk, en zo ja op welk VLAN kom je dan uit? Is dat een ander VLAN dan VLAN1 ?

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelG op 04-09-2024 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
Hoop dat dit het juiste topic is, zo niet dan hoor ik dat graag.

Situatie: glasvezel --> Nokia box --> UDM SE --> NanoHD's op elke verdieping.

Nu wil ik 100 meter CAT-kabel op rol kopen en de mensen van allekabels.nl adviseren mij CAT6a. Maar dit is toch helemaal niet nodig voor PoE++?

Welke kabel adviseren jullie? En moet ik dan echt koper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:53
iasix schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:17:

Nu wil ik 100 meter CAT-kabel op rol kopen en de mensen van allekabels.nl adviseren mij CAT6a. Maar dit is toch helemaal niet nodig voor PoE++?

Deze wordt vaak aangeraden en gebruik ik ook altijd: https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iasix schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:17:

Sowieso voor 100% koper gaan ja. CCU (Copper Clad Aluminum, oftewel, aluminium met een laagje koper) geleid gewoon niet zo goed en kan over de tijd slijten en echt geen signaal meer doorgegeven. (Daarnaast heb je ook nog CCS, da's hetzelfde maar met staal :X).

V.w.b. Cat6a, moet niet, kan wel. Cat6 haalt minimaal 10Gbit/s tot ik meen 50 meter, anders kan het niet dat de kabel binnen de specificaties van Cat6 valt. En met 10Gbit/s kun je vast een aantal jaren vooruit, en een single run van 50 meter is ook redelijk fors (maar niet onmogelijk). Wil je 10Gbit/s tot 100 meter dan kom je wel uit op Cat6a. Daarbij moet je er ook rekening mee houden dat Cat6a vaak STP of SFTP is, oftewel: met verschillende folies tegen instraling etc. Dat maakt de kabels dikker en stugger en daardoor lastiger te trekken, en binnenshuis is dit niet nodig (tenzij je de kabel gaat trekken langs krachtstroom :p)

Kijkende naar de vraag, of al helemaal de "moet ik dan echt koper?", ben je nogal naar de prijs aan het kijken. En ja, dan zou ik voor "echt koper" gaan, maar Cat6 is voldoende (vaak / meestal). Dus niet bezuinigen door een CCU of CCS kabel te nemen, maar 100% koper. Bezuinigen op Cat6 vs Cat6a kan prima.

Overigens zou ik ook even bij sandervunderink.nl kijken, of die goedkoper is weet ik niet, maar daar krijg je wel een goede kabel van Belden zonder gezeik. En als je een dubbele kabel per leiding wilt trekken, zij verkopen ook de Belden twin kabel. Dan hoef je dus maar een kabel te trekken en heb je er meteen 2.

Edit:
@ocmer hierboven plaatst de link al naar de Belden kabel :)

Edit2:
Sorry @Kavaa, corrigeren in username eindige blijkbaar ineens in de jouwe :p (en ik kan hem wel weghalen maar de notificatie blijft toch staan)

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 04-09-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
RobertMe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:53:
[...]

Sowieso voor 100% koper gaan ja. CCU (Copper Clad Aluminum, oftewel, aluminium met een laagje koper) geleid gewoon niet zo goed en kan over de tijd slijten en echt geen signaal meer doorgegeven. (Daarnaast heb je ook nog CCS, da's hetzelfde maar met staal :X).

V.w.b. Cat6a, moet niet, kan wel. Cat6 haalt minimaal 10Gbit/s tot ik meen 50 meter, anders kan het niet dat de kabel binnen de specificaties van Cat6 valt. En met 10Gbit/s kun je vast een aantal jaren vooruit, en een single run van 50 meter is ook redelijk fors (maar niet onmogelijk). Wil je 10Gbit/s tot 100 meter dan kom je wel uit op Cat6a. Daarbij moet je er ook rekening mee houden dat Cat6a vaak STP of SFTP is, oftewel: met verschillende folies tegen instraling etc. Dat maakt de kabels dikker en stugger en daardoor lastiger te trekken, en binnenshuis is dit niet nodig (tenzij je de kabel gaat trekken langs krachtstroom :p)

Kijkende naar de vraag, of al helemaal de "moet ik dan echt koper?", ben je nogal naar de prijs aan het kijken. En ja, dan zou ik voor "echt koper" gaan, maar Cat6 is voldoende (vaak / meestal). Dus niet bezuinigen door een CCU of CCS kabel te nemen, maar 100% koper. Bezuinigen op Cat6 vs Cat6a kan prima.

Overigens zou ik ook even bij sandervunderink.nl kijken, of die goedkoper is weet ik niet, maar daar krijg je wel een goede kabel van Belden zonder gezeik. En als je een dubbele kabel per leiding wilt trekken, zij verkopen ook de Belden twin kabel. Dan hoef je dus maar een kabel te trekken en heb je er meteen 2.

Edit:
@ocmer hierboven plaatst de link al naar de Belden kabel :)

Edit2:
Sorry @Kavaa, corrigeren in username eindige blijkbaar ineens in de jouwe :p (en ik kan hem wel weghalen maar de notificatie blijft toch staan)
Ah heel fijn! Vind de prijs reuze meevallen, op allekabels.nl was die 100% koper al >100 euro geloof ik.
Zijn er ook nog specifieke RJ45-connectoren die jullie zouden aanraden? (ik heb deze krimptang)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
iasix schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:20:
[...]

Ah heel fijn! Vind de prijs reuze meevallen, op allekabels.nl was die 100% koper al >100 euro geloof ik.
Zijn er ook nog specifieke RJ45-connectoren die jullie zouden aanraden? (ik heb deze krimptang)
Op stugge kabel ("massieve kern"), horen geen stekkers :) Op stroomkabels die je door de muur trekt (ook "massieve kern") zet je immers ook geen stekker, maar een stopcontact. En netwerkkabel monteer je ook in een wandcontactdoos (WDC) voor data/ethernet (/"met een RJ45 aansluiting") en het laatste stukje naar bv de PC of wat dan ook doe je met een patchkabel ("soepele kern"). En aan het andere eind heb je dan een groepenkast patchpaneel. En vanaf het patchpaneel dan weer met korte patchkabels naar de switch. En patchkabels kun je beter kant en klaar kopen (scheelt veel frustratie).

Enige uitzondering kan, wat meer ontopic, zijn met aansluitingen die vast gemonteerd zijn zoals een access point of bv camera. Kabel voer je vanaf de muur rechtstreeks in en het geheel hang je aan de muur en zit muurvast (no pun intended :+). Daardoor heb je ook geen risico dat de kabel stuk gaat (stugge kabel kan niet goed tegen draaien etc). Stekker kun je gewone krimpconnectors voor gebruiken, maar (belangrijke maar), die moet dan wel geschikt zijn voor stugge kabel. Een stekker die alleen voor soepele kabel bedoelt is zal geen (goed) contact maken met een stugge kabel en dus geen signaal doorgeven. Alternatief zijn "field connectors", zijn vaak ook toolless te gebruiken. Scheelt ook weer de frustraties van alle aders correct in de connector krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@iasix Dit is een beter plek: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Lees maar eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
MarcelG schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:36:
[...]
Als je de laptop in die andere kamer aansluit op de kabel waar je ook het AP wil aansluiten, krijg je dan wel netwerk, en zo ja op welk VLAN kom je dan uit? Is dat een ander VLAN dan VLAN1 ?
Ik krijg dan ook geen netwerk. Geen teken van herkenning op de UDM en laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als ik in dit topic op 'reconnected' zoek krijg ik alleen een paar hits uit 2021. Maar het is 2024 en ik heb meerdere keren per week een melding op mijn telefoon dat mijn Unifi-apparaten reconnected zijn.

Meestal is de melding dat 'Multiple devices' reconnected zijn. De daarna meest voorkomende melding is dat mijn U7-Pro reconnected is en ik had vandaag voor het eerst dat alleen mijn Gateway Max reconnected was. Veel andere opties heb ik ook niet, want ik heb alleen een U7-Pro en een Gateway Max :z

Wat moet ik hier nou mee, behalve negeren? In 2021 werd in dit topic brakke firmware als oorzaak genoemd, maar daarna heeft niemand in dit topic meer melding gemaakt van deze meldingen. Waarom heb ik 3 jaar later deze vage shit? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MarcelG

MarcelG

stefjuh schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:50:
[...]

Dan is het inderdaad waarschijnlijk een fysiek issue in de bekabeling (breuk, keystone etc).

• Prx

Prx

stefjuh schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:50:
[...]

Als in: lampjes netwerkkaart doen het niet? Of heb je wel een 100Mbit/1000Mbit verbinding maar geen IP adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:52:
[...]
Op stugge kabel ("massieve kern"), horen geen stekkers :)
Je hebt gewoon stekkers speciaal voor stugge kabel hoor. Die hebben tandjes die om de ader heen knijpen in plaats van er midden doorheen.

Natuurlijk is het netter om het op een wandcontactdoos af te monteren maar dat is meer een schoonheidsdingetje. Zelf doe ik daar nooit aan, mijn huis is toch 1 grote kabelrommel.

Ps: Ik had veel problemen met mijn Unifi access point met PoE met crimp connectoren, maar tegenwoordig gebruik ik passthrough connectoren en die gaan echt perfect <3

• Will_M
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:10:
Als ik in dit topic op 'reconnected' zoek krijg ik alleen een paar hits uit 2021. Maar het is 2024 en ik heb meerdere keren per week een melding op mijn telefoon dat mijn Unifi-apparaten reconnected zijn.

Meestal is de melding dat 'Multiple devices' reconnected zijn. De daarna meest voorkomende melding is dat mijn U7-Pro reconnected is en ik had vandaag voor het eerst dat alleen mijn Gateway Max reconnected was. Veel andere opties heb ik ook niet, want ik heb alleen een U7-Pro en een Gateway Max :z

Wat moet ik hier nou mee, behalve negeren? In 2021 werd in dit topic brakke firmware als oorzaak genoemd, maar daarna heeft niemand in dit topic meer melding gemaakt van deze meldingen. Waarom heb ik 3 jaar later deze vage shit? :P
Hangt die U7-Pro middels een wireless (mesh) backhaul achter je Gateway-Max of met een UTP kabel?

Ik vermoed dat éérste en dan is het enige devies: Ga kijken op welke tijdstippen het gebeurd en zorg dat je exact weet wát er op die tijdstippen in het volledige WiFi Spectrum gebeurd (kan je nu al zeggen dat dat een onmogelijk opgaaf gaat worden doordat bijvoorbeeld ook (lekke) magnetrons of Ali-Express Babyfoons van de buren jouw hele WiFi omgeving vakkundig om zeep kunnen helpen). Enige JUISTE oplossing is dan een degelijke UTP kabel trekken van de USG-Max náár dat AP.

Als je AP maar vaak genoeg crashed vanwege zo'n stoorzender dan gaat je controller op een gegeven moment ook onderuit :9

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 05-09-2024 16:31 ]

Llopigat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:03:
[...]

Je hebt gewoon stekkers speciaal voor stugge kabel hoor. Die hebben tandjes die om de ader heen knijpen in plaats van er midden doorheen.

Natuurlijk is het netter om het op een wandcontactdoos af te monteren maar dat is meer een schoonheidsdingetje. Zelf doe ik daar nooit aan, mijn huis is toch 1 grote kabelrommel.
Na die ene zin die je quote ben je meteen gestopt met lezen? ;)

Ik haal op het eind toch aan dat er wel usecases zijn voor stekkers op een stugge kabel. Waarbij ik ook nog aanhaal dat je daarvoor dus wel "speciale" stekkers nodig hebt (je hebt er ook die op beide typen kunnen, dat is natuurlijk het makkelijkst).
V.w.b. de connectoren met doorvoer. De vraagsteller heeft al een krimptang, en linkt naar een foto ervan. En deze leek mij niet geschikt te zijn voor connectoren met doorvoer (mogelijk dat je ze wel zelf kunt afknippen met een schaar of mesje?)
Ik ben in ieder geval meer voorstander van kant en klare patchkabels. Scheelt een hoop gedoe. Vooral met soepele draad waarbij de aders te slap zijn om goed in de stekker te krijgen.

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:14:
[...]

Na die ene zin die je quote ben je meteen gestopt met lezen? ;)
Ah ja maar mijn punt was eigenlijk: Als het niet zo zou 'horen', waarom worden er dan speciale stekkers voor gemaakt?
RobertMe schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:14:
[...]
V.w.b. de connectoren met doorvoer. De vraagsteller heeft al een krimptang, en linkt naar een foto ervan. En deze leek mij niet geschikt te zijn voor connectoren met doorvoer (mogelijk dat je ze wel zelf kunt afknippen met een schaar of mesje?)
Ja ik heb ook niet zo'n speciale tang, die zijn best duur (25 euro minstens voor een China prul merk). Ik knip die altijd af met een nagelknipper of soms een stanley mesje.

• Will_M
  • Niet online
@Llopigat Als je €25,- voor een simpele krimp of strip-tang al duur vind dan raad ik je aan om nóóit en te nimmer naar bijv. Knipex spullen te gaan kijken :P

Voor de rest heb je wel gelijk hoor, die RJ45 connectoren voor 'Solid' kabel zijn er niet voor niets. Ik pas ze ook professioneel toe op plekken waar het kán (zelfs bij end-points, op het moment dat het apparatuur betreft welke statisch op één plek blijft en waar een 'eindgebruiker' dus ook nóóit met het apparaat en/of de kabel mag gaan rommelen. Outdoor IP-Camera's met PoE++ voeding bijvoorbeeld....).

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 05-09-2024 16:30 ]

Llopigat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:17:
[...]

Ah ja maar mijn punt was eigenlijk: Als het niet zo zou 'horen', waarom worden er dan speciale stekkers voor gemaakt?
Omdat er een use case voor is. En ook die had ik al beschreven, access point dat je strak tegen de muur hangt en "nooit" van zijn plek komt, of camera's. Dus ook exact de dingen die @Will_M aanhaalt. Maar je moet deze dus niet gebruiken om direct een PC, TV/mediaspeler, printer, ... aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sinds ik passthrough combi heb voor zowel stug als soepel eigenlijk nooit meer fout geknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Will_M schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:03:
[...]

Hangt die U7-Pro middels een wireless (mesh) backhaul achter je Gateway-Max of met een UTP kabel?

Ik vermoed dat éérste
Nee de boel is bedraad (5 meter cat6, 2.5GbE) aangesloten. Een wireless backhaul gaat ook niet echt lukken met maar één wifi-punt :P Zoals ik al schreef heb ik alleen een gateway max (die heeft geen wifi) en een U7-Pro.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Port forwarding vraag; ik heb op de UXG Max een aantal port forwarding rules actief.
Als je het vinkje weghaalt bij Forward, staat de desbetreffende regel nog in het overzicht maar staat er bij ‘enabled’ een kruisje ipv een vinkje.
Ik ging er heel naïef vanuit dat dat betekende dat de regel niet actief was, maar dat blijkt (bij mij in elk geval) niet zo te zijn; ook niet-enabled regels zijn gewoon actief (en het maakt niet uit of de uxg gereboot is sinds de wijziging). Pas als ik de regel weghaal en 10 seconden wacht is de poort niet meer geforward.
Network application 8.4.59 en ook bij de vorige versie was dit zo.

Is dat iets wat jullie herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
Prx schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:37:
[...]

Als in: lampjes netwerkkaart doen het niet? Of heb je wel een 100Mbit/1000Mbit verbinding maar geen IP adres?
Lampjes doen het inderdaad niet. Geen teken van herkenning op de UDM of laptop.

Het gekke is dat zojuist een AP het even heeft gedaan, maar na firmware update niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik stop net een WD 8TB Purple in mijn UDM Pro SE, maar die schijf maakt een onwijze herrie. Soort continu zoomend geluid. Is dat alleen in het begin of wordt dit later minder? En is er een SSD als alternatief mogelijk? En is dit de fan en kan ik deze uitzetten?

[ Voor 15% gewijzigd door Ferra op 07-09-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:04:
Sinds ik passthrough combi heb voor zowel stug als soepel eigenlijk nooit meer fout geknepen.
ik heb 1 fout gehad zeg maar 0.5% van alle stekkertjes die ik heb geknepen hier.
heb een VCE tang, en de bijbehorende stekkertjes.
idd erg tevreden over

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig, dat Ubiquiti bij de wifi settings, bij "Security Protocol" een tooltip plaatst dat ze WPA2 aanbevelen voor IoT netwerken en WPA2/WPA3 voor overige netwerken. Ik heb een hele tijd terug eens WPA2/3 aangezet. En toen weer vrij snel moeten uitzetten op het "gewone" WLAN, omdat een Nokia (/HMD) toestel er niet mee overweg kon en de verbinding verloor. En een hele tijd terug had ik een euvel dat als ik de firmware van een AP deed updaten een specifiek netwerk dat ik heb "niet meer werkte" (/altijd met het andere AP verbonden werd, op de oude firmware) en toen heb ik maar weer gedowngrade. Vanmorgen nog eens gekeken en leek nu een nieuwe firmware te zijn (.77. de niet werkende was meen ik .73, .65 is wat ik draai(de)). Update gedaan, zelfde issue. Toch maar wat meer proberen, netwerk staat op hidden, dus dat uit gezet, draaide ook 5GHz only, dus 2,4GHz aan, client opnieuw opstarten, op de client het netwerk verwijderen en opnieuw verbinden, ...., en toen bleek op een gegeven moment dat het euvel met alleen dat apparaat was. En intussen ben ik er ook achter wat nu het verschil is: dit SSID had (nog) WPA2/WPA3 aan staan, gedowngrade naar WPA2 en dan werkt het gewoon, ook weer met dit apparaat.

En nu is het enige netwerk waarop WPA2/WPA3 nog aan staat... het IoT netwerk. Waarbij de ESPtjes die ik gebruik ook prima verdeelt zijn over de APs (1 geupdate, 1 niet). In mijn herinnering ondersteund de ESP8266 geen WPA3 en de ESP32 wel.

Dus waar Ubiquiti aangeeft "gebruik WPA2 voor een IoT netwerk, en WPA 2/3 voor de rest", werkt in mijn geval WPA2/WPA3 nog steeds dik prima voor IoT spul. Maar moet ik WPA2 gebruiken voor het "gewone" spul (in beide gevallen telefoons. Een echt oudje (OnePlus 3) en een wat goedkopere die ook alweer 5 jaar oud is (Nokia 5.2 meen ik, terwijl de ietsjes duurdere maar wel oudere Nokia 6.1 prima leek te werken met WPA2/3)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:51:
Grappig, dat Ubiquiti bij de wifi settings, bij "Security Protocol" een tooltip plaatst dat ze WPA2 aanbevelen voor IoT netwerken en WPA2/WPA3 voor overige netwerken. Ik heb een hele tijd terug eens WPA2/3 aangezet. En toen weer vrij snel moeten uitzetten op het "gewone" WLAN, omdat een Nokia (/HMD) toestel er niet mee overweg kon en de verbinding verloor. En een hele tijd terug had ik een euvel dat als ik de firmware van een AP deed updaten een specifiek netwerk dat ik heb "niet meer werkte" (/altijd met het andere AP verbonden werd, op de oude firmware) en toen heb ik maar weer gedowngrade. Vanmorgen nog eens gekeken en leek nu een nieuwe firmware te zijn (.77. de niet werkende was meen ik .73, .65 is wat ik draai(de)). Update gedaan, zelfde issue. Toch maar wat meer proberen, netwerk staat op hidden, dus dat uit gezet, draaide ook 5GHz only, dus 2,4GHz aan, client opnieuw opstarten, op de client het netwerk verwijderen en opnieuw verbinden, ...., en toen bleek op een gegeven moment dat het euvel met alleen dat apparaat was. En intussen ben ik er ook achter wat nu het verschil is: dit SSID had (nog) WPA2/WPA3 aan staan, gedowngrade naar WPA2 en dan werkt het gewoon, ook weer met dit apparaat.

En nu is het enige netwerk waarop WPA2/WPA3 nog aan staat... het IoT netwerk. Waarbij de ESPtjes die ik gebruik ook prima verdeelt zijn over de APs (1 geupdate, 1 niet). In mijn herinnering ondersteund de ESP8266 geen WPA3 en de ESP32 wel.

Dus waar Ubiquiti aangeeft "gebruik WPA2 voor een IoT netwerk, en WPA 2/3 voor de rest", werkt in mijn geval WPA2/WPA3 nog steeds dik prima voor IoT spul. Maar moet ik WPA2 gebruiken voor het "gewone" spul (in beide gevallen telefoons. Een echt oudje (OnePlus 3) en een wat goedkopere die ook alweer 5 jaar oud is (Nokia 5.2 meen ik, terwijl de ietsjes duurdere maar wel oudere Nokia 6.1 prima leek te werken met WPA2/3)).
Wat is het voordeel dan van de combinatie WPA2/3. Ik heb twee SSID’s. Eentje WPA3 op 5GHz en eentje WPA2 op 2.4GHz. Toevallig komt het zo uit dat alle apparaten die geen WPA3 ondersteunen ook geen 5GHz ondersteunen bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:17

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Tonne
Voor met name Apple apparaten werkt het beter als je 1 netwerk hebt voor 2.4/5/6Ghz en dan dus WPA2/3 hybrid. Vanuit Apple is dat ook het advies, om roaming te verbeteren.

Apparaten die enkel WPA2 ondersteunen maken dan gewoon connectie via WPA2. Er zitten zelfs nog wat Wifi 3 apparaten tussen m’n IoT dingen, die ook zonder problemen connectie maken op dat gecombineerde netwerk.

Op die manier werkt het zonder problemen voor m’n iPhone 15 Pro Max en iPad Pro M4 via WiFi 6E. Ook voor de Steam Deck OLED, werkt dit zonder problemen.

Overigens is dit sinds Network 8.1 het standaard gedrag als je SSID instellingen op “Auto” zet binnen Advanced. Alle losse tweaks heb ik niet meer nodig in mijn netwerk waar 24/7 muziek afspeelt via AirPlay, zonder haperingen.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 07-09-2024 16:59 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tonne schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:50:
[...]

Wat is het voordeel dan van de combinatie WPA2/3. Ik heb twee SSID’s. Eentje WPA3 op 5GHz en eentje WPA2 op 2.4GHz. Toevallig komt het zo uit dat alle apparaten die geen WPA3 ondersteunen ook geen 5GHz ondersteunen bij mij.
Wat @BiG-GuY schrijft, alleen geldt dat net zo goed overal voor andere apparaten en niet alleen Apple. En daarnaast, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Dan ben ik ineens 10 WLANs aan het aanmaken. En er is ook geen relatie tussen 5GHz support en WPA3 support. Die ESPs doen wel WPA3 maar geen 5GHz bv. Moet ik die dan weer op WPA2 laten hangen? Of nog maar een netwerk erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 07:45
Ik heb een noob vraag waarbij ik niet achter het antwoord kom.

Stel ik schaf een UCG Max aan met 2.5GB poorten en ook een 10Gbe USW Flex XG die ik er achter hang. Vervolgens koppel ik mijn NAS en werkstation met 10Gbe poorten eraan, welke snelheid haal ik dan?

Loopt de data alleen over de switch of gaat het ook nog via de 2.5Gbe poort op de Max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@PHiXioN je casus is niet helemaal volledig, maar ik doe een poging:

Met beide clients aan de 10GbE switch zullen die, mits juiste kabels en instellingen, een 10Gb/s verbinding met de switch hebben.

Je vraag 'welke snelheid haal ik dan' is nogal breed. Als je de snelheid bedoelt tussen NAS en werkstation (smb?) dan is dat ook afhankelijk van de hardware in beide apparaten hoeveel je van die mogelijke 10Gb/s kunt benutten.

Als je met snelheid bedoelt hoe snel je internet is, dan gaat het natuurlijk wel via de Max en dus 2.5GbE als bottleneck. Maar waarschijnlijker is dat je internetverbinding de beperkende factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 07:45
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat ik duidelijker had kunnen formuleren. Het gaat inderdaad om de vraag hoe snel mijn interne verbinding tussen de NAS en PC zou zijn wanneer in beide een 10Gbe netwerkkaart zit. Ik heb momenteel Cat7a bekabeling in mijn huis liggen wat ik 2 jaar terug heb laten leggen ivm future proofing. Achteraf gezien had het volgens mij ook 6a mogen zijn, maar goed veel beslissingen in een korte tijd genomen zonder me erin te verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PHiXioN schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:43:
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat ik duidelijker had kunnen formuleren. Het gaat inderdaad om de vraag hoe snel mijn interne verbinding tussen de NAS en PC zou zijn wanneer in beide een 10Gbe netwerkkaart zit.
Als ze zich in hetzelfde VLAN bevinden: 10Gb/s, als ze in een ander VLAN zitten moet het via de UCG gaan en dus beperkt tot 2,5Gbit/s.
Ik heb momenteel Cat7a bekabeling in mijn huis liggen wat ik 2 jaar terug heb laten leggen ivm future proofing. Achteraf gezien had het volgens mij ook 6a mogen zijn
Zelfs Cat6 als de kabels niet langer zijn dan ergens in de 50 meter. Of anders gezegd: een kabel die aan de Cat6 specificatie voldoet moet 10Gbit/s halen tot in de 50 meter. Meer kan uiteraard ook "gebeuren", maar met de minimale specificatie van Cat6 moet in de 50 meter lukken en anders voldoet die gewoon niet aan de specificatie.

Edit/toevoeging:
En daarbij is het ook de vraag hoe wenselijk het is om 10Gbit/s of meer over Cat te doen. Het is nogal inefficient in stroomverbruik. Waarbij glasvezel zuiniger is, en een DAC nog wat zuiniger. DAC is dan "direct attach copper", waarbij je 2 SFP(+) poorten direct aan elkaar koppelt zonder glasvezel / Cat / ..., waardoor er uberhaupt geen conversie nodig is van "SFP(+)" naar licht / elektrisch ethernet signaal en weer terug. En dat pas je dan ook alleen toe bij apparaten die zich bij elkaar (in een rack/...) bevinden. Dus tussen switches onderling in hetzelfde rack, of een router en switch, of evt een NAS of zo als die in het rack erbij staat. DAC doe je niet naar workstations of zo (maar fiber eigenlijk ook niet :P)

[ Voor 27% gewijzigd door RobertMe op 07-09-2024 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AstrAir
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024
Hoi iedereen.

Ik heb een issue met de ER SFP X.
Om de enkele seconden (niet exact) gaat er geen data over de lokale interfaces.
Dwz. dan zie je dat de counters op (in mijn geval) de 2 interfaces op 0 kbps komen te staan. De volgende refresh is er weer data.
Info:
Ik heb Odido glas, de lokale interfaces gaan naar de virtule interface switch0.
switch0 laat zien dat er wel data is. Dus alleen de aangesloten interfaces laten dan "0 kbps" zien.
Ook gaan ze niet down. Dus dan denk ik dat speed-negotiation geen rol speelt.
ICMP pakketjes gaan ook gewoon door. IP pakketjes niet, want ik merk dat de verbinding met Discord wel af en toe onderbroken wordt. Niet elke keer als er geen data "verschijnt".
Restart van de router helpt niet.

Het kan toch niet zo zijn dat mijn CAT6 kabel die door het huis loopt via een "buis" in het plafond een probleem voor beide interfaces kan zijn. In het geval dat de aarde niet goed is, of een andere storing?

Ik kom er niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUENoAvlNXUtgXUmknwwcF9epj8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iqPkUUUNApf4wiRa7NF3iSAi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jipJfu042iasDLwwrMdxdnI4VLw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c4fik0SlUbOmvKUdEOZ9iYLd.png?f=user_large

Edit: het is de router. Als ik de ene kabel eruit haal, danwel de andere, doet ie nog steeds hetzelfde.
Misschien de router opnieuw configureren. Of alleen de switch config ...

[ Voor 22% gewijzigd door AstrAir op 08-09-2024 01:27 ]

jazekerja !! ... linux geinstalleerd, en nu .... ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:02:
[...]

Wat @BiG-GuY schrijft, alleen geldt dat net zo goed overal voor andere apparaten en niet alleen Apple. En daarnaast, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Dan ben ik ineens 10 WLANs aan het aanmaken. En er is ook geen relatie tussen 5GHz support en WPA3 support. Die ESPs doen wel WPA3 maar geen 5GHz bv. Moet ik die dan weer op WPA2 laten hangen? Of nog maar een netwerk erbij.
Er is inderdaad geen relatie. Bij mij toevallig zo. Maar het voordeel is dan dat je minder WLANs aan hoeft te maken begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tonne schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:57:
[...]

Er is inderdaad geen relatie. Bij mij toevallig zo. Maar het voordeel is dan dat je minder WLANs aan hoeft te maken begrijp ik.
Naast de dingen die @BiG-GuY al noemde ;) Betere roaming/grotere dekking. Want 5GHz dekt net niet volledig, maar ga er ook geen AP voor bij plaatsen. En dus dat een oude telefoon ook priiima op 5GHz werkt ondanks dat die geen WPA3 doet. Beetje raar om deze dan te limiteren.

En uiteraard "zou het gewoon moeten werken", "WPA2/WPA3".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Nu online
BiG-GuY schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:58:
@Tonne
Voor met name Apple apparaten werkt het beter als je 1 netwerk hebt voor 2.4/5/6Ghz en dan dus WPA2/3 hybrid. Vanuit Apple is dat ook het advies, om roaming te verbeteren.

Apparaten die enkel WPA2 ondersteunen maken dan gewoon connectie via WPA2. Er zitten zelfs nog wat Wifi 3 apparaten tussen m’n IoT dingen, die ook zonder problemen connectie maken op dat gecombineerde netwerk.

Op die manier werkt het zonder problemen voor m’n iPhone 15 Pro Max en iPad Pro M4 via WiFi 6E. Ook voor de Steam Deck OLED, werkt dit zonder problemen.

Overigens is dit sinds Network 8.1 het standaard gedrag als je SSID instellingen op “Auto” zet binnen Advanced. Alle losse tweaks heb ik niet meer nodig in mijn netwerk waar 24/7 muziek afspeelt via AirPlay, zonder haperingen.
Ik heb overal goede 5GHz dekking. En heb dus daarvoor geen 2.4GHz nodig. Dat is het ene SSID met WPA3.
En op hetzelfde netwerk heb ik dus nog een SSID waar eigenlijk alleen vast opgestelde apparaten zitten (IOT). En die zit op 2.4GHz.
Maar daardoor heb ik wel de voordelen die jij noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ferra schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:11:
Ik stop net een WD 8TB Purple in mijn UDM Pro SE, maar die schijf maakt een onwijze herrie. Soort continu zoomend geluid. Is dat alleen in het begin of wordt dit later minder? En is er een SSD als alternatief mogelijk? En is dit de fan en kan ik deze uitzetten?
Na wat uitzoeken lijkt het de HD fan te zijn. Ik heb een Noctua fan gekocht. Eens kijken of ik de HD fan kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Nu online
RobertMe schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:03:
[...]

Naast de dingen die @BiG-GuY al noemde ;) Betere roaming/grotere dekking. Want 5GHz dekt net niet volledig, maar ga er ook geen AP voor bij plaatsen. En dus dat een oude telefoon ook priiima op 5GHz werkt ondanks dat die geen WPA3 doet. Beetje raar om deze dan te limiteren.

En uiteraard "zou het gewoon moeten werken", "WPA2/WPA3".
Ja helder, dat is dan ook het verschil, dat mijn 5GHz dekking geen gaten heeft. Dat is natuurlijk niet altijd zo.
Ik begrijp ook wel dat er sprake is van toeval dat er bij mij zo’n duidelijke scheidslijn is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:51:

Hmm. Met beide APs geupgrade werkt WPA2/3 weer wel met dit toestel. Ik vermoed dus dat die uiteindelijk iets te huiverig is om met een WPA2/3 BSSID te verbinden, als er ook een WPA2 only optie is. Klopt niks van :p Het is natuurlijk niet dat met één geupgrade die wel/niet mixed is en het AP dat niet geupgrade is "de ander". Ergens zal er wel een verschilletje zitten. Maar niet in WPA2 op het ene BSSID en WPA2/3 op het ander.

Dan laat ik dit SSID weer mooi op mixed staan.
Tonne schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:07:
[...]

Ja helder, dat is dan ook het verschil, dat mijn 5GHz dekking geen gaten heeft. Dat is natuurlijk niet altijd zo.
Ik begrijp ook wel dat er sprake is van toeval dat er bij mij zo’n duidelijke scheidslijn is.
Uiteraard gebruik ik zelf ook liever alleen het nieuwste / beste en dus WPA3 + 5GHz. Maarja, om nu apparaten te vervangen (of APs bij te plaatsen) puur hiervoor? Verder werkt alles prima, beetje onzinnig dus.

En APs vervangen komt misschien eens als er een U7 Lite is. Dan skip ik U6 in een keer. "Doe het nu nog" met een AC LR + AC Lite (zo oud dat ze nog op 24V passive only werken, beiden van januari 2017, en nouja, geproduceerd voor ergens september 2016 (toen ze zijn begonnen met 802.3af support)). Gisteren toevallig eens even gekeken. En zelfs nu zou ik waarschijnlijk eerder een U7 Pro kopen dan een U6 Lite / U6+. Niet omdat de U7 zoveel beter is of zo, maar wel omdat die minder dan dubbel zo duur is dan een U6 Lite / U6+. En met een U6 nu zal er vast een moment komen dat ik naar wifi 7 zou willen. Tik ik dus ook €200 af, €110 nu voor een U6+ en dan nog eens binnen paar jaar voor een U7. Zou ik net zo goed nu naar een U7 Pro kunnen gaan en waarschijnlijk ook nog een beter apparaat hebben dan een toekomstige U7 Lite.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 08-09-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AstrAir
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024
AstrAir schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:47:
Hoi iedereen.

Ik heb een issue met de ER SFP X.
...
Edit: het is de router. Als ik de ene kabel eruit haal, danwel de andere, doet ie nog steeds hetzelfde.
Misschien de router opnieuw configureren. Of alleen de switch config ...
Na wat "heen en weer" ge-configged te hebben, is de drop-out nu elke 96 sec (soms zelfs 150 sec).
Het is wat het is. En aangezien niemand hier ervaring heeft met dit fenomeen laat ik het hierbij zitten.

jazekerja !! ... linux geinstalleerd, en nu .... ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb wat posts verhuisd naar: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie. Aankoopadvies hoort daar thuis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 20:38

Guldan

Thee-Nerd

Ik ben de gelukkige eigenaar van een ucg max zonder storage. Maarja de caddy komt pas later, gelukkig heb ik een 3d geprinte versie gemaakt. Print deze wel in abs want de ucg max wordt wel redelijk warm.

Het model is hier te vinden

https://www.printables.co...loud-gateway-max-m2-caddy

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het bij een EdgeRouter mogelijk om zelf DNS regels op te voeren? Volgens mij draait er uiteindelijk DNSMasq op? (zoiets staat mij bij van toen ik zelf nog een USG had draaien, met uiteraard ook EdgeOS er onder) Zou dan mooi zijn als je zelf een regeltje kunt opvoeren als zijnde "foo.lan is 192.168.10.3" of whatever.

Heb even heel snel gezocht op "EdgeRouter custom DNS entry" en "vyatta custom DNS entry" maar dat levert nu nog niet echt een resultaat op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Laatst online: 22-09 10:19
Weer enkele installaties achter de rug, allemaal UDM-PRO met een USW-24-POE of USW-48-POE en een hoop U6-PRO's achter, handig om ze dan allemaal toe te voegen aan mijn account zodat ik opvolging en beheer kan doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykQ1zB08nKOh0cJ-Ye8ZoWyum3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Td5IORkazQufyWumdFaYxMab.png?f=fotoalbum_large

Ook de ISP viewer is een leuke extra:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-AiXNsLqh7_wbJo_PZW8CxsR0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TmzTIJLfUd6RE8vjBfo4OFbf.png?f=fotoalbum_large

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 23:39
In mijn nieuwe huis heb ik 2 verdiepingen (begane grond en kelder) waar ik goede wifi ontvangst wil creëren. De verdiepingen hebben de afmetingen 8,5m bij 8,5m. Ik heb op elke verdieping in het midden aan het plafond een UTP aansluiting laten maken. In de technische ruimte staat het modem, een router en een switch (POE). Ik dacht eraan op elke verdieping een U7 Pro te monteren aan het plafond. Heb ik daarvoor alleen de AP's nodig of moet ik meer aanschaffen om alles werkend te krijgen? En kan ik de U7 pro zo programmeren dat die op bepaalde tijden het wifi signaal uit zet?

[ Voor 8% gewijzigd door -Moondust- op 11-09-2024 13:04 ]

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-09 22:52
Waarom blijft mijn U6+ op FE hangen? afstand die de cat 6a aflegd is maar 7 meter, aangelegd over een verlaagd plafond waar de U6+ in hangt.

POE aangestuurd door de US-8-60W die een minimaal verbruik aan wattage aangeeft.

Voor de beeldvorming, op zolder hangt een oudere UAP-AC-lite, ca 40 m kabel die netjes GbE verbinding heeft.

Terug naar de U6+, lan tester 1-2-3-4-5-6-7-8 zijn allemaal ok.

Switch zit op een UCG ultra, maar dat moet verder niet uitmaken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H90m6LNWma6BxCbN-i6x8SgXzGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LG8hChzHom4Z2lFi8g0INKdO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJVsovCVhoHmFGBImfOCzPufwpk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AiuVccy0ZQfHxFRjr2S8Cqdf.jpg?f=user_large
martinus83 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:59:
Waarom blijft mijn U6+ op FE hangen? afstand die de cat 6a aflegd is maar 7 meter, aangelegd over een verlaagd plafond waar de U6+ in hangt.

POE aangestuurd door de US-8-60W die een minimaal verbruik aan wattage aangeeft.

Voor de beeldvorming, op zolder hangt een oudere UAP-AC-lite, ca 40 m kabel die netjes GbE verbinding heeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
FE is vaak slechts 4 van de 8 aders betrouwbaar in gebruik, dat gedrag krijg je al als 1 ader matig presteert. Heb je wel eens aan de kabel getrokken/geduwd/gebogen tijdens het meten met de LAN tester? Heb je wel eens een andere patch kabel van 10cm gewisseld met een andere poort? Of een andere switch poort?

FE is toch vaak een bekabelings uitdaging.

• martinus83
stormfly schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:03:
[...]

FE is vaak slechts 4 van de 8 aders betrouwbaar in gebruik, dat gedrag krijg je al als 1 ader matig presteert. Heb je wel eens aan de kabel getrokken/geduwd/gebogen tijdens het meten met de LAN tester? Heb je wel eens een andere patch kabel van 10cm gewisseld met een andere poort? Of een andere switch poort?

FE is toch vaak een bekabelings uitdaging.
Op een andere switch poort zetten, of andere patchkabel maakt niks uit. Switch is dus uitgesloten. Heb een nieuwe stekker aan de 'plafond' kabel gezet, maakt geen verschil.
Ik ga je suggestie uitvoeren, een andere lange kabel pakken en die in de AP steken.
martinus83 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:15:
[...]

Op een andere switch poort zetten, of andere patchkabel maakt niks uit. Switch is dus uitgesloten. Heb een nieuwe stekker aan de 'plafond' kabel gezet, maakt geen verschil.
Ik ga je suggestie uitvoeren, een andere lange kabel pakken en die in de AP steken.
Ik heb thuis wel vaker gehad dat een connector toch minder vast zat dan bij een onbelaste meting zichtbaar was. Als ik dan de draad verboog, en/of zachtjes trok of duwde in de richting van de RJ45 dan vielen er aders weg. Die in rust wel verbonden leken te zijn.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:33
martinus83 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik word nooit zo vrolijk van krappe bochten in UTP kabels en ik zie er bij jou ook wat vouwtjes in.
Wellicht een kabel die niet helemaal lekker meer is.

• martinus83
ASS-Ware schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:24:
[...]

Ik word nooit zo vrolijk van krappe bochten in UTP kabels en ik zie er bij jou ook wat vouwtjes in.
Wellicht een kabel die niet helemaal lekker meer is.
Die patchkabeltjes bedoel je? die knikken vrij snel ja. Die werken echter prima blijkt... Ben toch bang dat het hem in de vaste bekabeling zit die door de electricien is aangelegd.

tbc..
martinus83 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:15:
[...]

Stekker is ook geschikt voor het type kabel? Als in: je bent toch niet een stekker voor (alleen) soepele kabel op een stugge kabel aan het zetten? Been there, done that, got the t-shirt. Alhoewel dat waarschijnlijk ook al een fout met de kabel tester oplevert. Die van "een tientje" op AliExpress die ik had gaf in ieder geval altijd wel aan dat een ader niet goed was.

• martinus83
RobertMe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:28:
[...]

Stekker is ook geschikt voor het type kabel? Als in: je bent toch niet een stekker voor (alleen) soepele kabel op een stugge kabel aan het zetten? Been there, done that, got the t-shirt. Alhoewel dat waarschijnlijk ook al een fout met de kabel tester oplevert. Die van "een tientje" op AliExpress die ik had gaf in ieder geval altijd wel aan dat een ader niet goed was.
Hmm dat is een goeie. Had nog eea liggen en heb bij karwei nieuwe stekkers gehaald gezien mn voorraad op was. Ik ga dat checken, en eens nieuwe stekkers voor stugge kabel bestellen.

Al geeft de checker inderdaad goed resultaat op alle aders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-Moondust- schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:59:
In mijn nieuwe huis heb ik 2 verdiepingen (begane grond en kelder) waar ik goede wifi ontvangst wil creëren. De verdiepingen hebben de afmetingen 8,5m bij 8,5m. Ik heb op elke verdieping in het midden aan het plafond een UTP aansluiting laten maken. In de technische ruimte staat het modem, een router en een switch (POE). Ik dacht eraan op elke verdieping een U7 Pro te monteren aan het plafond. Heb ik daarvoor alleen de AP's nodig of moet ik meer aanschaffen om alles werkend te krijgen? En kan ik de U7 pro zo programmeren dat die op bepaalde tijden het wifi signaal uit zet?
Standalone, uit de doos, doen de APs niks. Je zult moeten zorgen dat je ze ook kunt configureren. Dat kan, denk ik, nog steeds met de app voor Android & iOS? Maar die is beperkt in features en ik weet ook niet of je ze dan als "groep" kunt beheren. Beter is dan ook zorgen dat je de volledige UniFi Network Controller ergens hebt. Die kun je als software gewoon gratis downloaden en draaien op Windows / Linux / Mac / .... Maar aanbevolen is zorgen dat je deze op een server achtig iets hebt (kan ook op een RPi, of op vele NASen, of...). Als alternatief kun je "uiteraard" ook bij UniFi hardware krijgen waar de controller al op staat. Standalone zijn dat de "CloudKeys", waar echt alleen de controller(s) op staan (de UCK Gen2+ staat ook de Protect sofware op). Daarnaast zijn er nog een aantal routers waar de Network Controller op draait, zoals de UDM (UniFi Dream Machine) lineup, en de UCG (UniFi Cloud Gateway) Lineup.

V.w.b. programmeren dat ze het wifi signaal uit zetten: je kunt een schedule instellen waarbij een SSID wel? niet? wordt uitgezonden. Maar ik weet niet of dan ook de radio volledig wordt uit gezet (dat zou uiteraard uberhaupt pas kunnen op het moment dat je alle SSIDs uit zet). Maar wellicht kun je ook wel iets met die PoE switch. Dat je op een schema de PoE van die poort uit zet. Dan is het AP gewoon volledig uit :)

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 11:19
Tha Render_2 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:39:
Weer enkele installaties achter de rug, allemaal UDM-PRO met een USW-24-POE of USW-48-POE en een hoop U6-PRO's achter, handig om ze dan allemaal toe te voegen aan mijn account zodat ik opvolging en beheer kan doen:

[Afbeelding]

Ook de ISP viewer is een leuke extra:

[Afbeelding]
Welke interface zien we hier? Het lijkt zo 123 niet de standaard unifi.ui.com omgeving, of heb ik dat mis? Dat geeft iig. een praktisch collectief overzicht van je "managed sites" 8) .

Kort doorgeklikt, gevonden. Thnx, nuttig! :)

Hoi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:07:
Is het bij een EdgeRouter mogelijk om zelf DNS regels op te voeren? Volgens mij draait er uiteindelijk DNSMasq op? (zoiets staat mij bij van toen ik zelf nog een USG had draaien, met uiteraard ook EdgeOS er onder) Zou dan mooi zijn als je zelf een regeltje kunt opvoeren als zijnde "foo.lan is 192.168.10.3" of whatever.

Heb even heel snel gezocht op "EdgeRouter custom DNS entry" en "vyatta custom DNS entry" maar dat levert nu nog niet echt een resultaat op.
Je bedoelt de static-hostmapping functie?
Uitleg hier: klik

Maar in het kort is het dit:
code:
1
2
set system static-host-mapping host-name naampje.local inet 192.168.1.100
set system static-host-mapping host-name naampje.local alias naampje

U+

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 10:05
Ik heb thuis het gira 55 systeem, en wil daar graag de U6 in-wall op monteren.

Nu had ik bedacht om een van de volgende platen te kopen, en om gaatjes in de ramen te boren daar waar de boutgaten van de inbouwdoos zitten.

https://www.elektramat.nl...55-zuiver-wit-mat-066027/

https://www.elektramat.nl...55-zuiver-wit-mat-027227/

Vervolgens dus de u6 montageplaat er bovenop, en dan vastzetten met m3 bouten dwars door de gaatjes in het raam.

Of heeft iemand anders een betere optie?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:42:
[...]

Je bedoelt de static-hostmapping functie?
Uitleg hier: klik

Maar in het kort is het dit:
code:
1
2
set system static-host-mapping host-name naampje.local inet 192.168.1.100
set system static-host-mapping host-name naampje.local alias naampje
Thanks. Ik was een beetje huiverig met een pagina die ging over DNSMasq als DHCP server gebruiken. V.w.b. het switchen an zich. Router staat niet bij mij, ook nog eens zakelijk. Dus zou ik dan even moeten "plannen" wanneer dat te doen. Maar het werkt dus ook prima met de "default setup" (wat mogelijk nog steeds DNSMasq als DNS server is? Maar ISC DHCP als DHCP server dan).

Edit:
Werkt overigens ook prima met (alleen) een IPv6 adres. Antwoord prima op een AAAA query. Gezien de firewall helemaal is uitgesplitst in een IPv4 en IPv6 deel maakte inet <het adres> me nogal huiverig. Maar slikt dus gewoon een IPv6 adres.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 11-09-2024 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Pfffff... heb net de harddisk fan in de UDM SE vervangen door een Noctua premium fan. Geluid maakt geen verschil. Ligt dus aan de WD Purple 8TB schijf die onwijze herrie maakt. Hebben jullie nog een alternatief wat ik kan inzetten als HD in de UDM SE?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ferra schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:02:
Hebben jullie nog een alternatief wat ik kan inzetten als HD in de UDM SE?
Ik heb er gewoon een SSD in gedaan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:12
Ferra schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:02:
Pfffff... heb net de harddisk fan in de UDM SE vervangen door een Noctua premium fan. Geluid maakt geen verschil. Ligt dus aan de WD Purple 8TB schijf die onwijze herrie maakt. Hebben jullie nog een alternatief wat ik kan inzetten als HD in de UDM SE?
ik heb de 16 TB versie in een Dahua nvr en dat is muisstil.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Ferra
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:14:
[...]

Ik heb er gewoon een SSD in gedaan.
Ben je niet bang dat dit je SSD sloopt met dat continue geschrijf en gelees?

• Tonne
  • Nu online
_Brake_ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:39:
Ik heb thuis het gira 55 systeem, en wil daar graag de U6 in-wall op monteren.

Nu had ik bedacht om een van de volgende platen te kopen, en om gaatjes in de ramen te boren daar waar de boutgaten van de inbouwdoos zitten.

https://www.elektramat.nl...55-zuiver-wit-mat-066027/

https://www.elektramat.nl...55-zuiver-wit-mat-027227/

Vervolgens dus de u6 montageplaat er bovenop, en dan vastzetten met m3 bouten dwars door de gaatjes in het raam.

Of heeft iemand anders een betere optie?
Je kunt hem toch gewoon over het buitenframe monteren? Of heb je een foto van waar je ze gaat monteren. Want volgens mij heb je de plaatjes waar je naar linkt helemaal niet nodig.
Pagina: 1 ... 283 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.