Toon posts:

Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 2 3 ... 36 Laatste
Acties:

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 20:12
Ik heb een tijd geleden hier in huis zo ongeveer elke ruimte van minimaal twee netwerk aansluitingen voorzien, hiervoor ligt er een krappe 300 meter kabel door de toko.
Nu viel het me gisteren op dat een simpel bestand over het net trekken toch wel ERG veel tijd kostte, de netwerk verbinding naar de betreffende pc bleek op 100mbit te draaien, en nog eens instabiel ook.

Na lang zoeken en vanalles onterecht verdacht te hebben blijkt het probleem in de kabel te zitten ! ( jep, dat was echt het laatste wat er te proberen viel ) Na meer dan een 10 meter weigert de switch het ding nog met gbit te bedrijven. Vreeeemd !?

Ik dacht in eerste instantie aan de twist, dus maar eens een patchtouwtje gestript om daarmee te vergelijken,
Dus een lengte gesript, twists zijn ok, draad dikte lijkt ok.

Dan eens de weerstand vergelijken met een patch touwtje:

Het resultaat:

-Het oranje en groene paar hebben een iets hogere weerstand dan die van de pachkabel.

-Het bruine en blauwe paar blijken de dubbele weerstand te hebben van het patch snoertje. Dat kan niet kloppen.

Een snelle test met een magneet maakt al snel duidelijk dat dat komt omdat bruin en blauw geen puur koper zijn maar verkoperd ijzerdraad !! (CCS, copper clad steel)

De ratten hebben voor het oranje en groene paartje netjes koper gebruikt
edit:
zelfs dat blijkt geen koper maar verkoperd aluminium
, maar voor de blauwe en bruine koperkleurig(!) ijzer ! Dat gaat inderdaad wel goed met 100mbit ( want die gebruiken enkel groen en oranje ) maar bij gigabit zijn alle paartjes nodig.

Een procurve 2510-24 wilt op zijn gbit poorten na 10 meter van deze kabel al geen link meer opbouwen met een powerconnect 2716.

Dus pas op als je "ergens" too good to be true geprijsde kabel tegenkomt! .... ik kan het hele spul er weer uit gaan trekken. *zucht* ( hint pricewach .... +- 50 euro voor 300 meter )

-edit-

Na de "goede" aders even kennis te hebben laten maken met een gasvlam blijkt inderdaad dat die ook niet van koper zijn maar van aluminium. (CCA)

-edit-

Plaatjes waren gehost bij @home webspace, en ziggo is daarmee gestopt, dus post even opgeschoond.

[Voor 28% gewijzigd door Sine op 05-07-2021 19:13]

Repareren doe je zo.

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:51
Dus het zekere voor het onzekere... een magneet meenemen bij aankoop van kabels?
Of iig testen voor het inbouwen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zeg maar gewoon waar je deze zooi vandaan hebt, misschien weet de webshop het zelf niet eens.

https://discord.com/invite/tweakers

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05-2022
Wat een ratten... Ik zou inderdaad de verkoper inlichten, kans is groot dat hij het zelf niet weet. Of je moet het bij een of andere schimmige Chinese partij gekocht hebben...

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08-2022
Dan nog verwacht je geen ijzer in je kabel. Dit is echt diep triest.

erg late edit maar handig als dit ook aan het begin staat, daar veel winkels een loopje nemen met de bewoording.

De tips voor het "veilig kopen" van kabel. Je hebt 4 dingen nodig in oplopende moeilijkheid en prijs.
Magneet, aansteker, schuifmaat, multimeter.
  1. Zorg dat je 24awg besteld.
    De meeste prutkabel wordt als 26awg verkocht.
  2. Houd een magneet bij de aders, ccf/ccs zal worden ontmaskerd, koper is niet magnetisch. Het scherm van ftp kan soms van ijzer zijn dus houd daar rekening mee, over het algemeen raad ik ftp af.
  3. Houd een vlammetje een voor een bij de aders. Aluminium smelt bij relatief lage temperaturen die je makkelijk met een aansteker kan bereiken. cca zal worden ontmaskerd, een koperen ader zal alleen maar heet worden en misschien gaan gloeien, pas op voor je vingers :+
  4. Meet de dikte van de adres na. 24AWG= ø0,51mm 26AWG = ø0,41mm stranded is nog te meten met ø0,2mm * 7
  5. Als de kabel heelhuids door deze test komt zal je waarschijnlijk de goeie hebben, maar om echt bijna zeker van je zaak te zijn kun je de weerstand meten, hiervoor zal je alleen de doos moeten open maken om het ander uiteinde te vinden ;)
    Voor 100m moet de weerstand minder dan 10Ω zijn. Voor 305m ≤30Ω
    Dit moet je dus 8 maal meten. De waarde van de paren(blauw versus groen versus oranje versus bruin) mogen iets uiteen lopen daar de twist niet gelijk horen te zijn en dus de draadlengte ook niet gelijk is per paar. Het paar(wit/kleurtje kleurtje) moet wel gelijk zijn. Als je in een lus meet worden de maximale waarden verdubbeld resp. ≤20Ω en ≤60Ω.
Waarom ik bijna zeker zeg ;) verdere metingen zijn signaal dempingen voor verschillende frequenties en zover als ik weet is daar geen betaalbare(minder dan 1500 euro) apparatuur voor. Zelfs voor een winkel is dit eigenlijk niet te doen.

[Voor 98% gewijzigd door Mafketel op 04-05-2012 17:07. Reden: Tips toegevoegd]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-02 16:09
Snap het zowiezo niet, dat spul kost zowiezo al geen drol, dus waarom nog meer bezuinigen??

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hier zijn wel vaker topics over geweest, alleen niemand heeft het zo gemeten als jij.

Kan me de merknaam niet meer herinneren, maar daar waren destijds meerdere topics over.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-03 21:43
1,7 Ohm... Wow. Dat is triest.

Waar staat ie in de PW?

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:27
Wellicht ook handig om voortaan eerst een testopstelling te maken voordat je alle kabels gaat trekken. Ik zou dat trouwens zelf niet gedaan hebben zonder eerst dit topic gelezen te hebben.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik ben benieuwd welk merk kabel dit betreft? Ik gebruik zelf altijd kabels van Belden, en hoop niet dat het dit merk betreft, want dan heb ik echt een probleem..

Edit:

Gaat het om deze merkloze meuk?

[Voor 29% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 12-02-2012 16:40]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-03 16:55

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik ben er helaas zelf ook achtergekomen; vorige week pas. Dat is trouwens geen ijzer, maar CCA, Copper Clad Aluminium.

Mijn mail toentertijd naar de winkel:
Ik heb het net in elk geval even getest: met een stuk van circa 7 meter kan de kabel nog wel Gigabit aan (al ben ik nu enkel uitgegaan van de indicatie die Windows 7 aangeeft).
Hierbij is de weerstand over de draad ongeveer 3.8-4 Ohm; ofwel ~0.54 Ohm per meter. Dit is hoger dan de voorgestelde <= 0.188 Ohm per meter (Wikipedia: Category 5 cable)

Nu heb ik ook nog even het einde van de kabel opgezocht in de doos en daar even een aansluiting aan gedaan (waardoor je dus eigenlijk een kabel hebt van 100 - 7 = 93 meter). Met deze haal ik dus geen Gigabit, maar schakelt de netwerkadapter over naar Fast Ethernet (100 Mb/s). Over deze kabel is de weerstand 37.3 Ohm; ~0.4 Ohm per meter. Alsnog twee keer zo hoog als de specificaties.

Om er zeker van te zijn dat het niet aan andere oorzaken ligt heb ik nog even een 15 meter kabel gepakt die ik nog had liggen en hierbij is de weerstand 2.3 Ohm; ~0.153 Ohm per meter (wat dus wel binnen de specificaties valt).
Het is trouwens ook geen AWG 24, maar eerder AWG 28.

Zie ook:

Boven nieuwe kabel met ~0.32 mm diameter en CCA. Onder een stuk van een kabel die ik nog had liggen. Dat is wel ~0,51 mm en volledig koper.

Je kan ook proberen even met een schuifmaat op te meten.

Merknaam is @VP, voorzover dat een merk is.

@F4T4L_3RR0R
Ja, daar gaat het om. Ik heb het ook van Yagoda; wel de 100-meter-variant.

[Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 12-02-2012 16:45]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe merkte je dat de verbinding instabiel was? Wegvallende verbinding? (misschien heb je hier makkelijk te gebruiken statistiek voor?)

• Sine
Met belden hoef je geen probleem te verwachten, en met de prijs per doos ongeveer de helft van wat hij elders kost had ik beter moeten weten, maar zo erg als dit had ik niet verwacht.

Het gaat om deze kabel : pricewatch: UTP Cat5e Kabel (300m)

De betreffende webshop is geïnformeerd, ik hou jullie op de hoogte.

-edit-

@F4T4L, jep die meuk.
Op de doos staat overigens doodleuk gigabit ethernet ... ja recht.

@bolletje, alu is niet zo erg, dat geleid nog aardig, ijzer is waardeloos ( en alu blijft niet aan een magneet hangen, dit heel erg wel ) daarnaast is er verschil tussen groen, oranje en bruin, blauw.

@gadget
Instabiel ja, verbindingen vallen terug naar 100mbit en zelfs dan blijft de doorvoer slecht.

[Voor 34% gewijzigd door Sine op 12-02-2012 16:50]

Repareren doe je zo.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:56
Bij de 100M variant van die kabel, bij Digitique, staat wel vermeld dat het om '100 Mbps' kabel gaat: https://www.digitique.nl/...-100-meter-op-rol-10-100-

Bij de 300M variant staat dit niet, maar wel als je over het plaatje hovert. Ze weten het dus al wel. Nu heeft een vriend van me die kabel ook gekocht, bij Digitique, maar toen stond het er nog niet.

Het is in ieder geval niet volgens de specificaties. Misschien kunnen ze wel verboden worden hun ding als Cat 5e aan te duiden, maarja, dan moet er iemand zin hebben om even naar de rechter te gaan.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-03 22:56
Wel handig om een productreview te schrijven.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Sine schreef op zondag 12 februari 2012 @ 16:46:
@bolletje, alu is niet zo erg, dat geleid nog aardig, ijzer is waardeloos ( en alu blijft niet aan een magneet hangen, dit heel erg wel ) daarnaast is er verschil tussen groen, oranje en bruin, blauw.
Het is niet alleen het gebruikte materiaal; ook de dikte ervan is van belang. Het verschil tussen 0.31 en 0.51 mm is erg groot.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor zover ik kan inschatten is Yagoda vooral een 'dozen'schuiver, lijkt me niet echt dat er kwade zin of opzet in het spel zou zijn. Ben benieuwd naar de reactie :)

• Escovan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:25
spone schreef op zondag 12 februari 2012 @ 16:58:
is Yagoda vooral een 'dozen'schuiver
correct. :X

• Sine
Ik heb hem dan ook niet van Yagoda ... en gezien de reputatie van digitique verwacht ik dat ze het netjes oplossen.

Maar er blijft de bak werk om het te vervangen, want 300 meter liggen er wel in.
Bolletje92 schreef op zondag 12 februari 2012 @ 16:54:
[...]

Het is niet alleen het gebruikte materiaal; ook de dikte ervan is van belang. Het verschil tussen 0.31 en 0.51 mm is erg groot.
Klopt helemaal, op de kabel staat AWG24, wat overeenkomt met een diameter van 0,5106 dan moet ik eerst even kijken waar ik mijn schuifmaat verstopt heb ....

[Voor 51% gewijzigd door Sine op 12-02-2012 17:57]

Repareren doe je zo.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ja, als de koperprijs maar omhoog gaat wordt het straks voordeliger om met glasvezel te gaan werken.

• JokerLash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-03 23:15
Ik heb ook dezelfde kabel als Sine gekocht bij Digitique en toen ik hem kocht stond er niet bij dat het niet geschikt is voor gigabit anders had ik ook wel andere gekocht.
Ben allang blij dat Sine heeft uitgevonden dat het aan de kabel licht, heb hier al maanden instabiel netwerk met veel verbindingsverlies, als er al verbinding is :(
Heb al nieuwe switches gehaald en patchpaneel ertussen uitgehaald maar mocht niet helpen.

Ben benieuwd naar de reactie van de winkel

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Wow, dit komt mij bekend voor! Ik heb destijds kabel gekocht die maar niet op gigabit wilde werken, dacht dat ik gek werd... Ook ik heb de boel nagemeten en inderdaad, op de blauwe en bruine aders zat een factor 10 hogere weerstand. Uiteindelijk heb ik nieuwe kabel gekocht en deze kabel als 100mbit/telefoniekabel verkocht aan een mede-tweaker. Zie ook V&A aangeboden: UTP Cat5e netwerkkabel (70m op rol)

Saillant detail is dat Digitique bij deze kabel 'Niet geschikt voor 1000mbit' heeft gezet. Ik heb de kabel overigens niet bij Digitique gekocht.

[Voor 31% gewijzigd door Puch-Maxi op 12-02-2012 21:10]

My favorite programming language is solder.

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:23
Heb dezelfde kabel vrolijk door het hele huis gelegd, 10 aansluitingen naar verschillende kamers (totaal ong 140 meter kabel) vanaf een centraal punt met switch, en maar 1 van de aansluitingen haalt daadwerkelijk gigabit, flinke tegenvaller. Op de doos staat gigabit, toen ik het kocht stond het niet op de site van Digitique erbij. Goed om hier te lezen dat het niet aan mijn kabelaanlegkunsten ligt (maar wel aan mijn zuinigheid).

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-03 15:36

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Haha, dat verklaart waarom in ons oude pand het netwerk ook maar niet op gbit wilde verbinden. Ik heb daar ook kabels van wel 20 meter uit zo'n doos lopen knijpen. :P
Moet zeggen dat ik nu af en toe nog steeds kabels knijp uit die doos, maar dan tot een meter of 6, en dat werkt vooralsnog goed. *klopt af*

Toch tijd om die bij het oud vuil te zetten en een nieuwe rol Cat 6 te kopen.

[Voor 40% gewijzigd door --MeAngry-- op 12-02-2012 21:08]

Kia e-Soul MY2020 64kWh ExecutiveLine

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
WOWWIEWOAW!

Dit komt me zo bekend voor! Ik heb PRECIES dezelfde kabel hier, zelfde doos ook. En inderdaad.... ook precies dezelfde problemen met gigabit snelheden. Soms verloren pc's ook connectie. Andere kabels, niets aan de hand.

Was wel supercheap spul, dat weet ik nog wel. Slechts paar kabels gemaakt, gros van de kabel ligt nog in de doos.

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Nouja, ik heb dus de bovenstaande kabel van Puch-Maxi overgenomen, wetende van dit probleem ;). Heb de kabel alleen gebruikt voor stukjes kleiner dan zeg 6m (en dus nog gigabit) OF waar het toch niet heel boeiend was dat het 100mbit was (WAN / AP met enkel 100mbit). Dan is het op zich best prima kabel om aan te schaffen. Als je het in je huis gaat aanleggen zou ik inderdaad zeggen: koop alsjeblieft meteen wat goeds :)! Daar moet ik ook zeggen dat ik niet weet of ik nog wel gigabit zou leggen (die snelheid haal ik tegenwoordig regelmatig plat....) of wat snellers.

Regardles @ de kabel van puch-maxi: Hier lijkt de dikte nog wel redelijk te kloppen over alle adertjes MAAR de materialen zijn inderdaad anders. Magneetje er langs:
blauw --> aantrekking
Bruin --> aantrekking
Groen --> no go
Oranje --> no go
De kleur is ook duidelijk verschillend als je de mantel er af haalt.

Los van het feit dat ik nu weer heb geleerd dat het dus (zeker met zo'n kabel?) uitmaakt of je B of A je dopjes monteert ^^.

edit:
En natuurlijk, als je echt goedkoop je kabel kan scoren, kun je ook 2x de kabel leggen en de goede aderen gebruiken (of als je deze ruk kabel al gekocht hebt en TOCH over langere afstanden gigabit wil hebben). Enige echte nadeel dan is dat je natuurlijk 2x zo veel goot moet hebben.

[Voor 12% gewijzigd door Scorpei op 12-02-2012 21:44]

Owner of http://scorpei.com/

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:44
Melaminekabels :D

• Bartjuh
  • Niet online
Scorpei schreef op zondag 12 februari 2012 @ 21:39:
edit:
En natuurlijk, als je echt goedkoop je kabel kan scoren, kun je ook 2x de kabel leggen en de goede aderen gebruiken (of als je deze ruk kabel al gekocht hebt en TOCH over langere afstanden gigabit wil hebben). Enige echte nadeel dan is dat je natuurlijk 2x zo veel goot moet hebben.
Dat is misschien nog niet eens zo'n slecht idee :P

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-03 22:30
Oeh ook eens keer mijn rollen coax en cat5/6 doormeten, nooit aan gedacht eens na te kijken :P Vooral omdat al mijn kabels shielded zijn etc kan ik me niet voorstelen dat mijn UTP CCA bevat.

Werp nu een snelle blik op mijn rollen coax (10 en 15 euro per 100 meter) en de goedkopere staat CCA op en de duurdere CU, maargoed dit las ik dan duidelijk van te voren.

Hier kan ik mijn simpele meterman multimeter voor gebruiken toch?

[Voor 8% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 12-02-2012 22:07]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-03 08:07

mux

99% efficient!

Nog wel een beetje leuk technische achtergrond, voor wie het boeit.

De reden dat gigabit er niet overheen wil ligt niet zozeer aan de dikte van de kabel (die gaat je pas parten spelen als je de maximumlengtes echt gaat pushen), maar aan het feit dat ijzer ontzettend ongeschikt is om hoogfrequente signalen overheen te laten gaan. Het is zelfmagnetiserend en hoogfrequente signalen (en er gaat >1GHz effectief overheen) worden een brij van onzin als je ze over zo'n kabel stuurt. Zelfs 100mbit ga je er niet overheen krijgen.

De weerstand is wel een makkelijke manier om te bepalen wat voor materiaal het is, maar het heeft niet persé te maken met slechte signaalintegriteit. Dat gezegd hebbende: als je signalen over inhomogene paren gaat sturen (één draad koper, andere ijzer), gaat het ook niet werken. Maar dat lijkt hier niet het geval: elk aderpaar is van hetzelfde materiaal gemaakt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:38
Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb ook zo'n doos staan. :( Nu weet ik waarom die geen gigabit wil. Bedankt voor het oplossen van het mysterie. _/-\o_

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Mocht iemand de behoefte voelen:
productreview: UTP Cat5e Kabel (100m) review door Scorpei
Schijnbaar is het een vreselijke review (aldus ik gok TD-er), al probeer ik gewoon even mensen die dit niet zomaar weten te helpen -.-'.

Owner of http://scorpei.com/

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
mux schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:14:

De reden dat gigabit er niet overheen wil ligt niet zozeer aan de dikte van de kabel (die gaat je pas parten spelen als je de maximumlengtes echt gaat pushen), maar aan het feit dat ijzer ontzettend ongeschikt is om hoogfrequente signalen overheen te laten gaan. Het is zelfmagnetiserend en hoogfrequente signalen (en er gaat >1GHz effectief overheen) worden een brij van onzin als je ze over zo'n kabel stuurt. Zelfs 100mbit ga je er niet overheen krijgen.

De weerstand is wel een makkelijke manier om te bepalen wat voor materiaal het is, maar het heeft niet persé te maken met slechte signaalintegriteit. Dat gezegd hebbende: als je signalen over inhomogene paren gaat sturen (één draad koper, andere ijzer), gaat het ook niet werken. Maar dat lijkt hier niet het geval: elk aderpaar is van hetzelfde materiaal gemaakt.
Er zijn 2 aderparen van (verkoperd) ijzer en 2 van koper.
Bij gigabit ethernet worden alle 4 de paren tegelijk in beide richtingen gebruikt. De aderparen mogen onderling niet te veel afwijken om dit goed te laten werken.

De factor die deze prutkabel hier waarschijnlijk de das om doet is de ohmse demping op lagere frekwenties waar het dunne koperlaagje nog niet mee doet (nog geen skin effect).

Anyway, deze rommel had natuurlijk nooit op de markt mogen komen. Je zou eigenlijk alle schade moeten kunnen claimen bij de winkel, ook de tijd die je verspild hebt met foutzoeken en die het je kost om deze troep te vervangen.

De reden dat dit soort ellende kan voorkomen is ordinair winstbejag. Ergens in de keten tussen fabrikant en eindgebruiker is er iemand die dit wist en had kunnen voorkomen, maar door de yen/dollar/euro tekens in zijn ogen blind was.

[Voor 7% gewijzigd door joopv op 13-02-2012 00:08]

• Anoniem: 198824
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
heb plm. 3 jaar geleden netwerk aangelegd in huis, begin na het lezen van deze post echter te twijfelen over de kwaliteit... Was ook een redelijke goedkope rol Cat5e kabel. Die kabel van mij lijkt akelig veel op die van de foto's.
Kwam er van de week achter dat op de lijn van mijn modem (Zyxel) in de meterkast naar een switch (Netgear) op zolder maar 100Mbit te halen was :(
Op de korte lijn van switch naar router was Gigabit mogelijk.
Hoe kan ik achterhalen of dit werkelijk aan de kabel ligt?

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

De weerstand meten van de aders in een klein stukje lijkt me een goed begin.

Persuader of bytes.

• jcvjcvjcvjcv
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-12-2018
Meeste modems hebben alleen maar 100 Mbit poorten, dus dan maakt de kabel weinig uit.

Van al het spul dat in mijn GBit switch geprikt zit, zijn er ook drie zonder 2e LED'je (GBit); de printer, de modem en het wifi AP

• Niet online
Had nog een stuk kabel liggen en de magneettest gedaan, koper blijft volgens mij niet aan een magneet kleven...
oranje, ok.
groen, ok.
bruin, jammer blijft kleven :(
blauw, idem :(
Dus ook ik ben genaaid, bedankt, werd echt verkocht als Cat5e Gigabit kabel :(
Krijg binnenkort glasvezel en ik wil een betrouwbaar netwerk hebben.
Kan dus weer opnieuw beginnen met trekken van kabels door de leidingen, zal niet makkelijk worden want sommige zijn gecombineerd met coax kabel.
Iemand nog een link voor een gecertificeerde gigabit kabel?

• Sine
Bolletje92 schreef op zondag 12 februari 2012 @ 16:54:
[...]

Ik heb het even nagemeten, 0.4mm, en dat is dus ook gewoon te dun.

Het blijft me verbazen dat ze deze zooi zo durven verkopen of ook maar fabriceren, en aan de reacties alleen hier al te lezen komt men er toch al een hele tijd mee weg.

Repareren doe je zo.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kun je bij zoiets als dit de winkel aansprakelijk stellen of moet je daarvoor bij de fabrikant van de kabel zijn? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verkoper, die verkoopt ondeugdelijk spul. Mag hij het met zijn leverancier uitvechten die het vervolgens met de fabrikant mag uitvechten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:55
Bartjuh schreef op zondag 12 februari 2012 @ 21:54:
[...]

Dat is misschien nog niet eens zo'n slecht idee :P
Theoretisch heb je gelijk, echter zijn de aderparen ten opzichte van elkaar ook nog getwist, om op gigabit te werken is dit mede gedaan om overspraak tussen aderparen te voorkomen...
Dus beter gewoon goede kabel kopen, en deze terugbrengen naar je leverancier/winkel. Ook al zeggen ze erbij dat hij niet voor gigabit te gebruiken is, dan nog voldoet hij niet aan wat op de doos staat, namelijk de CAT5E standaard.

• Sine
Sterker nog, de twisting is ook nog per paar verschillend, en het eventuele verschil in lengte is ook nogal kritisch, lijkt me geen goed idee.

Repareren doe je zo.

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:14
F4T4L_3RR0R schreef op zondag 12 februari 2012 @ 16:37:
Ik ben benieuwd welk merk kabel dit betreft? Ik gebruik zelf altijd kabels van Belden, en hoop niet dat het dit merk betreft, want dan heb ik echt een probleem..

Edit:

Gaat het om deze merkloze meuk?

[afbeelding]
ja die heb ik van ellende weg gesmeten.
Koop goede iso gecertificeerde cat5e zoals van bv. digitus (koop altijd die), behalve die ene keer dat ik dat niet deed...

Voorbeeld van winkel die nog wel goede kabel verkoopt tegen een schappelijke prijs: http://1to0.nl/productinfo.php?id=300&cat=14
die verkoopt overigens niet veel meer omdat ze binnen zijn is het verhaal.
vroeger goede "klant" geweest van tweakers op de pricewatch.

Edit: ik hoop dat ze nog altijd leveren, maar niet altijd binnen een dag meer is me nu duidelijk geworden. Ik geloof dat ik in mei voor het laatst besteld heb.

Edit2: winkel heeft problemen met de mail

Edit3: winkel levert nog steeds dus goed...
en ja het is nog steeds de goede digitus/AWM kabel...

[Voor 36% gewijzigd door bastian433 op 20-02-2012 00:10]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb exact hetzelfde probleem volgens mij zelfs met exact dezelfde kabels. Ik heb het er bij gelaten omdat ik geen zin weer twee bijzonder krappe kruipruimtes door te moeten. Kabels lopen naar mijn Mediaplayer/Xbox en daar is 100 mbit ruim voldoende

[Voor 9% gewijzigd door TrailBlazer op 13-02-2012 11:12]

• Ienni1983
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-03 20:42
TrailBlazer schreef op maandag 13 februari 2012 @ 11:11:
Ik heb exact hetzelfde probleem volgens mij zelfs met exact dezelfde kabels. Ik heb het er bij gelaten omdat ik geen zin weer twee bijzonder krappe kruipruimtes door te moeten. Kabels lopen naar mijn Mediaplayer/Xbox en daar is 100 mbit ruim voldoende
gewoon de nieuwe kabel aan de oude kabel wikkelen en dan gewoon zo door de kruipruimte doortrekken.

hoef je niet erdoorheen EN liggen er meteen nieuwe kabels.

http://tinyurl.com/5sdar8p

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

het gat wat in de vloer zit is zodanig klein dat ik dat eigenlijk niet aandurf. Helemaal omdat er een loodzware kast staat op het luik naar de ene kruipruimte toe dus er is niet een makkelijke escape als het mis gaat. Ik heb nu 2 keer 100 mbit beschikbaar en dat is wel even goed.

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-03 22:30
Je kan misschien de goede paren van beide kabels bundelen tot 1 gigabit kabel en dan aan de kant van je xbox en mediaplayer dit netjes afwerken aan de muur met een wandcontactdoos, dan heb je maar 1 aansluiting waar je wel weer een switch op aan kunt sluiten mocht je blu ray speler en tv ook nog internet willen hebben in de toekomst. Kost je wel een switch, maar hoef je niet je kruipruimte door.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Die switch komt er toch wel over een tijdje omdat ik inderdaad te weinig poorten heb. Ik ga wel nadenken op het moment dat 100 mbit te weinig wordt.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mux schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:14:

...........
Klopt helemaal natuurlijk, het idee alleen al! En natuurlijk boeit het, want menigeen denkt er in die richting niet over na. Maar ik meende dat eerder in deze discussie al was geconstateerd dat het geen ijzer was (zou wel heel raar zijn geweest) maar aluminium.
Desondanks presteert de kabel blijkbaar toch bedroevend, wat de oorzaak ook mag zijn.

Edit:
Kleinigheidje maar, want iedereen weet wat er wordt bedoeld. Die 100 mbit, zullen we daar maar 100 Mbit van maken? ;)

[Voor 5% gewijzigd door Techneut op 13-02-2012 12:31]

• Sine
Het is wel degelijk ijzer, of iets van ferrometaal in ieder geval, aan aluminium blijven geen magneten hangen.

Dus heel raar inderdaad.

[Voor 32% gewijzigd door Sine op 13-02-2012 14:28]

Repareren doe je zo.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:49

Aapje

Opel-beun
Puch-Maxi schreef op zondag 12 februari 2012 @ 20:45:
Wow, dit komt mij bekend voor! Ik heb destijds kabel gekocht die maar niet op gigabit wilde werken, dacht dat ik gek werd... Ook ik heb de boel nagemeten en inderdaad, op de blauwe en bruine aders zat een factor 10 hogere weerstand. Uiteindelijk heb ik nieuwe kabel gekocht en deze kabel als 100mbit/telefoniekabel verkocht aan een mede-tweaker. Zie ook V&A aangeboden: UTP Cat5e netwerkkabel (70m op rol)

[afbeelding] [afbeelding]

Saillant detail is dat Digitique bij deze kabel 'Niet geschikt voor 1000mbit' heeft gezet. Ik heb de kabel overigens niet bij Digitique gekocht.
Ik gebruik deze rommel al jaren dus :) Trek ook netjes 1gbit eroverheen... Ze zijn zelfs als uplinkkabels op campzone gebruikt (naar een tent van 8+man)... Kan niet echt zeggen dat ik er klachten over heb... Komt ook omdat ik ze niet langs elektra-kabels heb lopen e.d. dus van storingen hebben ze niet snel last bij mij..

Dus jah, wil je budget/cheap dan krijg je ook budget/cheap... Ik kijk er iig niet van op..

Edit:
Heb ze zelf overigens gekocht omdat ik niet nog jaren blijf wonen bij m'n ouders... Dus de kabels van de kelder (server 'hok') naar m'n slaapkamer hoeven niet jaren lang te liggen :)

Heb overigens zelf 3 jaar geleden voor 't laatst zo'n doos gekocht.. Misschien hebben ze daarin nog niet zo op koper bezuinigd

[Voor 10% gewijzigd door Aapje op 13-02-2012 13:36]

• Sine
Tja your mileage may vary.

In een test opstelling wilden twee gbit switches al geen link meer opbouwen met 10 meter van deze spaghetti er tussen.

Repareren doe je zo.

• Niet online
bastian433 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 11:01:
[...]

ja die heb ik van ellende weg gesmeten.
Koop goede iso gecertificeerde cat5e zoals van bv. digitus (koop altijd die), behalve die ene keer dat ik dat niet deed...

Voorbeeld van winkel die nog wel goede kabel verkoopt tegen een schappelijke prijs: http://1to0.nl/productinfo.php?id=300&cat=14
die verkoopt overigens niet veel meer omdat ze binnen zijn is het verhaal.
vroeger goede "klant" geweest van tweakers op de pricewatch.
Ben behoorlijk gestressed door die k*t kabels |:(
Om af te reageren direct bestelling geplaatst, hoop dat het deze week binnenkomt.
Nu maar hopen dat ik die troep zonder problemen kan vervangen (vrees het ergste) :/

• Techneut
  • Niet online
Sine schreef op maandag 13 februari 2012 @ 12:43:
Het is wel degelijk ijzer, of iets van ferrometaal in ieder geval, aan aluminium blijven geen magneten hangen.

Dus heel raar inderdaad.
Dus toch. Iemand anders in topic meende nl. te te weten dat het aluminium was. Het bijna onvoorstelbare is dus toch waar. En daar vertrouw je dan op. Ongelooflijk!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Aapje schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:01:
[...]

Ik gebruik deze rommel al jaren dus :) Trek ook netjes 1gbit eroverheen... Ze zijn zelfs als uplinkkabels op campzone gebruikt (naar een tent van 8+man)... Kan niet echt zeggen dat ik er klachten over heb... Komt ook omdat ik ze niet langs elektra-kabels heb lopen e.d. dus van storingen hebben ze niet snel last bij mij..

Dus jah, wil je budget/cheap dan krijg je ook budget/cheap... Ik kijk er iig niet van op..

Edit:
Heb ze zelf overigens gekocht omdat ik niet nog jaren blijf wonen bij m'n ouders... Dus de kabels van de kelder (server 'hok') naar m'n slaapkamer hoeven niet jaren lang te liggen :)

Heb overigens zelf 3 jaar geleden voor 't laatst zo'n doos gekocht.. Misschien hebben ze daarin nog niet zo op koper bezuinigd
Scorpei in "Pas op voor 'neppe' Cat5e" heeft de betreffende kabel getest en er zit inderdaad een ferromagnetisch materiaal in de blauw/bruine aderparen. Heb zelf de kabel doorgemeten met mijn multimeter en de weerstand is gigantisch hoog op de blauw/bruine aderparen. Gigabit over lengtes van meer dan 5 meter gaat je met deze kabel gewoon niet lukken. Het lijkt erop dat jij nog goede kabel hebt gekocht van voor de 'bezuinigingen' :).

De kabel was overigens helemaal niet zo cheap... http://www.kabelmaxx.nl/u...-5e-solid-doos-100-m.html tenminste, 100m kabel voor €27,95 is niet dusdanig goedkoop. Heb als vervanging deze kabel gekocht: http://www.patchkast.com/...werk-kabel-stug-100m.html deze was wel prima en toch maar €7,- duurder.
edit:
Ik heb destijds contact opgenomen met Kabelmaxx en mijn bevindingen gedeeld, maar ze hebben er niet eens op gereageerd. :')

[Voor 3% gewijzigd door Puch-Maxi op 13-02-2012 14:20]

My favorite programming language is solder.

• osmosis
  • Laatst online: 22-03 09:09
wow... maar goed dat ik dit topic vind
ik heb zo kabel gelegd door een woning van een vriend.
hij klaagde ook al over vreemde snelheden

nu weet ik de dader ! bedankt voor de info
zal hem informeren dat er niks mis is met z'n eurodocsis 3.0 modem ( dat was onze voornaamste verdachte )
word nieuwe kabel leggen dus !

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
Bedankt voor de info inderdaad!

Wou dezelfde kabel bestellen maar dan in 100meter.
Gaat hem nu niet meer worden.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik moet het om 100% zeker te zijn nog even nakijken, maar naar aanleiding van verschil onderling cat5e utp in kwaliteit? denk ik dat ik ook deze 'neppe' kabel heb :(
Helaas dan ook nog eens in drievoud, dus zo'n 300 meter..

Wat gaan de andere gedupeerden doen om dit op te lossen? Het lijkt me toch dat je van je webwinkel mag verwachten dat deze vervangen of geretourneerd kan worden, als blijkt dat het gaat om wat m.i. oplichting is?

Misschien nog goed om te vermelden: ik heb deze op aanraden van Aapje bij yagoda.nl gekocht, zijn er al tweakers die met deze webwinkel contact hebben opgenomen?
Wellicht dat we er beter aan doen een algemene mail op te stellen, waarin duidelijk staan dat het NIET om alleenstaande gevallen gaat om zo sterker te staan?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Neem gewoon eerst rustig contact op met de winkel, grote kans dat het gewoon prima om te ruilen is zonder meteen moeilijk te moeten doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-03 12:27
Grappig om te zien trouwens dat er ook een cat.6 variant van bestaat.. en dat daar op de doos geen gigaBit maar gigaTit staat. Chinezen en spelling |:(

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hmm, ik heb precies het tegenovergesteld gehad. Cat 5e gekocht in electronicazaak in Zwolle.

Cat 5e 100meter UTP. Op de doos stond shielded FTP maar de verkoper zei dat ze wel vaker drukfouten maken en het gewoon UTP is.

Ik kom er mee thuis en blijkt het wél shielded kabel te zijn, dus ik ben heel tevree met mijn rol van 100meter :) en dat voor 3 tientjes is nog goed te doen :)

• EXX
  • Laatst online: 23-03 16:26

EXX

EXtended eXchange

Torrentus schreef op maandag 13 februari 2012 @ 15:53:
Grappig om te zien trouwens dat er ook een cat.6 variant van bestaat.. en dat daar op de doos geen gigaBit maar gigaTit staat. Chinezen en spelling |:(
Hahaha gigaTit :D. Wat moet ik me daar bij voorstellen, Cup JJ op zoiets in die richting? :+

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Cassie789
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-12-2022
Hmm, toch vreemd dit. Woon nog bij m'n ouders in huis, toch maar even gekeken wat hier in de muur ligt.

Nexans, iemand dit dit merk kent of hier ervaringen mee heeft?

• Techneut
  • Niet online
Wat me toch behoorlijk nieuwsgierig maakt, wat in vredesnaam de achtergrondgedachte is van een fabrikant die zoiets bedenkt. Hoe haalt die het zich in zijn hoofd om ferromagnetisch materiaal hier voor te gebruiken. Iedere weldenkende in deze techniek opgeleide moet toch weten tot welke problemen dit gaat leiden. Voor zulke dunne draadjes is er per meter toch nauwelijks prijsverschil met koper. Moet dunkt mij een andere kronkelgedachte achter zitten. Misschien toch de oude gedachte dat tot en met cat5e maar 4 van de 8 aders er toe deden? Maar dan nog. Misschien grotere trekkrachtbestendigheid? Iemand enig idee?

Edit:
Op het doosje dat iemand toonde stond overigens cat5e. Betreft het inderdaad die kabel? Als dat zo is, dan doen 2 aderparen er ook niet echt toe qua kwaliteit. Strikt genomen heeft de klant dan ook geen reden tot mopperen. Al is het natuurlijk wel balen.
PS: TS vermeldt trouwens zelf ook cat5e.

[Voor 19% gewijzigd door Techneut op 13-02-2012 18:07]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 17:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Techneut schreef op maandag 13 februari 2012 @ 17:46:
Op het doosje dat iemand toonde stond overigens cat5e. Betreft het inderdaad die kabel? Als dat zo is, dan doen 2 aderparen er ook niet echt toe qua kwaliteit.
Cat 5e moet wel alle aderparen hebben voor gigabit. VOor 100Mbit hoef je niet alle aderparen te hebben. Maar het lijkt me zelfs gevaarlijk voor POE, als de weerstand aanzienlijk hoger is als waar poe voor bedoeld is.Denk dat je wat standaarden door elkaar haalt.

Maar het blijkt maar weer dat alles vervalst wordt in bepaalde landen, voor iets wat overkomt voor een minimale winst. (fake apple store, fake ikea, fake intel cpu fans).

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• randomice
  • Laatst online: 24-03 19:23
Bah ik zie die blauwe doos op pagina 1 en snap nu waarom ik geen gigabit netwerk aan de gang krijg met de kabel die onder het huis doorloopt. Daarbij ook gewoon tien keer andere schoentjes erop geknepen om te zien of dat niet verkeerd zat... Dat wordt weer kruipen met me nieuwe cat 6 kabel.... I.i.g bedankt voor de waarschuwing ! _/-\o_

Diablo 3 Profiel

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-03 22:54
Hier op school worden de kabels voor de (mede-)studenten ook geknepen uit dezelfde doos. Met een kabeltester geen probleem, maar als je ze inplugt op één van de patchpoorten is er geen fatsoenlijke verbinding mee te maken. Nu ja, leerkracht is toch te hard van zichzelf overtuigd om iets te geloven van wat een student zegt, dus dat maakt sowieso geen verschil. :X Ben wel blij dat ik niet voor dezelfde doos ben gegaan :)

[Voor 3% gewijzigd door Petervanakelyen op 13-02-2012 19:06]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:36
Scorpei schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:17:
Mocht iemand de behoefte voelen:
productreview: UTP Cat5e Kabel (100m) review door Scorpei
Schijnbaar is het een vreselijke review (aldus ik gok TD-er), al probeer ik gewoon even mensen die dit niet zomaar weten te helpen -.-'.
offtopic:
Het is geen vreselijke review, maar het is totaal nietszeggend voor de potentiële koper (pun intended).
Het artikel is qua omschrijving namelijk nauwelijks anders dan "kabel".

Dus zet er een fotootje bij en eventueel de winkels die het verkopen en dan is het ineens een heel wat zinvoller review.

Wat een rampenzooi, dit soort kabels.
* TD-er heeft ook een paar verdachte kabels in de muur zitten die met veel pijn en moeite getrokken zijn die vrijwel geen Gbit snelheid kunnen halen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik snap sowieso niet waarom mensen bezuinigen op kabels. Ik kom vaak genoeg bij mensen die problemen hebben met het netwerk of met televisieontvangst, en bij het trekken van goede kabel (Belden Cat6 UTP en H125 coax) verdwijnen alle problemen als sneeuw voor de zon. :)

• Bartjuh
  • Niet online
Ik heb ze ooit ook bij Yagoda gekocht, maar dat is wel al een tijdje geleden, zeker een jaar. Ik heb trouwens 300m gekocht :S Misschien 20m gebruikt, maar omdat broertje klaagde over disconnectie/snelheden, andere kabels neergelegd in zijn kamer. (ik dacht eerst dat ze wellicht verkeerd gekrimpt waren met rj45 connectors...)

Ook getest met magneet, en inderdaad bruine en blauwe aderparen trekken aan, de andere 2 paren niet.

Zou ik nu nog geld kunnen terugvragen ? :X Ik zal eens de bon terugzoeken...

Edit: Bon gevonden. Aankoopdatum 13 juli 2009 :X (2,5 jaar dus) Voor de prijs van € 49,95 incl. btw. "305m Cat5e cable" (zo staat het ook op de factuur).

Krimptang die ik daar ook gekocht heb is wel een goede!

[Voor 20% gewijzigd door Bartjuh op 13-02-2012 20:01]

• Techneut
  • Niet online
leuk_he schreef op maandag 13 februari 2012 @ 18:34:
[...]

Cat 5e moet wel alle aderparen hebben voor gigabit. .....
Eigenlijk zou je het zo moeten zeggen dat gigabit alle 4 aderparen gebruikt. Iets anders geformuleerd dus. Menigeen ondervindt echter geen enkel probleem met gigabit over cat5e, maar ook menigeen beweert bij hoog en bij laag dat je daar minimaal cat6 voor moet hebben.
Kwestie van goede kwaliteit dus, is deze goed, dan haal je mits de afstand niet al te groot is makkelijk 1 Gb/s, is het troep zoals blijkbaar hier, dan is het teleurstellend. Alleen de leveracier zal hoogstwaarschijnlijk zeggen dat je dan cat6 had moeten nemen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:41
Installatie van de kabels, de uren e.d. zouden best onder gevolgschade kunnen vallen. Dit uiteraard afhankelijk van je overeenkomst en de aansprakelijkheid. Het lijkt me als consument zeker niet onterecht om deze kosten ook te vorderen of in elk geval dat uit te zoeken.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Daarnet de 'magneettest' gedaan en inderdaad..de blauwe en bruine aders zijn magnetisch.. :(

Bartjuh, ik heb ook 300meter en ook bij Yagoda gekocht, maar dan een jaar geleden.
Wil je (lees anders even mijn andere post in deze draad) anders je gegevens aan mij overmaken zodat we samen een klacht indienen, of van elkaar vermelden dat we beide dit probleem hebben?
Zo staan we sterker t.o.v. Yagoda of in elk geval kunnen zij gelijk aansluiten dat dit een alleenstaand geval is..

• Stupendous Man
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09-2014
Hoe zeker zijn jullie er van dat die adertjes werkelijk wel ijzer zijn?
Denk er aan dat er ook diverse alliages bestaan op basis van nikkel, ijzer en andere metalen, die eveneens in zekere mate magnetische eigenschappen hebben.
Ik kan me voorstellen dat sommige nikkel-ijzer+ alliages eigenschappen kunnen hebben die een specifieke waarde kunnen hebben in cat5e-kabel adertjes. (Vraag me echter niet welke waarde precies - misschien heeft iemand anders daarover kennis.)

• joopv
  • Niet online
Dat maakt allemaal niet uit - die aders moeten allemaal van koper zijn. De specificaties van cat5e eisen dat.

Maximaal 9,38 ohm DC weerstand per 100m bij draaddikte AWG24 = 0,205mm2. Dat KAN je alleen maar halen met koper. Met uitzonderling van zilver hebben andere geleiders een hogere soortelijke weerstand.
Techneut schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:55:
[...] Eigenlijk zou je het zo moeten zeggen dat gigabit alle 4 aderparen gebruikt. Iets anders geformuleerd dus. Menigeen ondervindt echter geen enkel probleem met gigabit over cat5e, maar ook menigeen beweert bij hoog en bij laag dat je daar minimaal cat6 voor moet hebben.
Kwestie van goede kwaliteit dus, is deze goed, dan haal je mits de afstand niet al te groot is makkelijk 1 Gb/s, is het troep zoals blijkbaar hier, dan is het teleurstellend. Alleen de leveracier zal hoogstwaarschijnlijk zeggen dat je dan cat6 had moeten nemen.
Gigabit ethernet is ontworpen en gespecificeerd voor gebruik over standaard gecertificeerde CAT5e kabel. Als je geen gigabit haalt over CAT5e is er iets mis met de apparatuur, de connectoren of de (patch)kabel.

Cat6 heeft geen toegevoegde waarde in deze. Als je naar 10Gb wilt heb je CAT7 nodig.
Het is wel zaak dat je onzin praat van de verkoper meteen kunt weerleggen, dus doe wel je huiswerk.

[Voor 85% gewijzigd door joopv op 14-02-2012 11:05]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:44
joopv schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 01:02:
Dat maakt allemaal niet uit - die aders moeten allemaal van koper zijn. De specificaties van cat5e eisen dat.

Maximaal zoveel ohm per 100m DC weerstand bij draaddikte 24AWG. Dat KAN je alleen maar halen met koper (ok, zilver kan ook).

[...]

Gigabit ethernet is ontworpen en gespecificeerd voor gebruik over standaard gecertificeerde CAT5e kabel.

Cat6 heeft geen toegevoegde waarde in deze. Als je naar 10Gb wilt heb je CAT7 nodig.

Het is wel zaak dat je onzin praat van de verkoper meteen kunt weerleggen, dus doe wel je huiswerk.
Cat6 kan prima tot 55m 10Gb aan, 6A tot 100m.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:36
Punt is wel dat het leggen van een kabel veruit het meeste (moeite) kost, dus als je nu je huis zou vullen met goed weggewerkte kabels, dan kun je beter zo goed mogelijke kabels leggen.
Die kabels blijven namelijk langer liggen dan dat je je computer-apparatuur houd. Dus grote kans dat die ooit nog eens 10 Gb ethernet gaan zien.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Anoniem: 428286

Is het misschien een idee om een ervaringen topic te maken voor goede kabels?

Ik ben zelf bijvoorbeeld binnenkort ook van plan om kabels te trekken, en iets wat mij wel opvalt is dat er weinig echt nuttige informatie te vinden is.

Her en der wel een topic waar een losse vraag word gesteld maar, dan houdt het ook op.

ps

Ik snap dat een topic over puur alleen kabels misschien snel doodbloed maar, in combinatie met wanddoosjes en tips om het door de muur te trekken is het denk ik wel erg nuttig.

Anoniem: 252241

Ik ben vooral benieuwd waarvoor je de winkel aansprakelijk kan stellen. Het omruilen van al die kabels zal ze al een vermogen kosten, maar ook bij mij liggen ze er al 3 jaar in........ En op veel plekken niet eens zo dat je ze er weer uit trekt (vaak samen gepropt met een coax, paste net in de pvc buis)

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:42
En ook ik heb een 100m doos besteld bij Yagoda :( Vond het al vreemd dat ik in de woonkamer geen gigabit kon behalen maar omdat het in principe niet nodig is (mediaspeler+playstation+wii heeft geen gigabit nodig) heb ik er niet veel om gegeven. Nu weet ik wel waarom deze niet fatsoenlijk werkt, maar wordt er nu niet echt vrolijk van :(

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-03 08:07

mux

99% efficient!

TD-er schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 07:50:
Punt is wel dat het leggen van een kabel veruit het meeste (moeite) kost, dus als je nu je huis zou vullen met goed weggewerkte kabels, dan kun je beter zo goed mogelijke kabels leggen.
Die kabels blijven namelijk langer liggen dan dat je je computer-apparatuur houd. Dus grote kans dat die ooit nog eens 10 Gb ethernet gaan zien.
Yep, en daarom ligt hier ook cat6 :D

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-03 14:48

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Ben ik even blij dat ik toen toch wat meer uitgegeven heb en CAT 6 FTP heb gekocht.
Zat toen flink te dubbel over deze goedkope Cat5e UTP en Cat6 FTP....

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• joopv
  • Niet online
Een aantal webwinkels proberen zich blijkbaar in te dekken met dit soort teksten:
Netwerkkabel CAT5E compatible- voor gebruik in netwerken
Werkt optimaal voor 10, 100 Base-T netwerken
Voor gigabit (1000 mbit) verbindingen raden wij Cat6 aan

Category 5e compatible (Cat5e)
8 draden CCA

Totale lengte 100 meter. (op rol, in easy pull out doos)
Stijve binnenkern (stug, massief)

Mogelijke benodigdheden:
- RJ45 connector + bescherm boot
- Geschikte Tang

Deze kabels zijn niet Fluke certified, en zijn voornamelijk bedoeld voor thuisgebruik.
Indien u specifiek op zoek bent naar Fluke certified kabels raden wij de König kabels aan.
- Het is de vraag of dit inderdaad CCA (copper clad aluminium oftewel aluminium met een koperlaag) is of dat het toch ijzer is. CCA zou misschien net aan de DC weerstand eis voor CAT5e kunnen voldoen. Maar laten we het dan maar niet over de lange-termijn effecten van aluminium - koper contact overgangen hebben.
- "CAT5e compatible" is blijkbaar niet hetzelfde als "CAT5e certified" ? Hoort m.i. thuis in afdeling taalkundige misleiding.
- Voor 1000baseT gigabit is goede CAT5e voldoende en is CAT6 NIET nodig.

• Sine
Dan nog, het is niet eens CAT5e compatible, het heeft misschien ooit naast CAT5 gelegen, maar verder komt het niet. En het is leuk dat je er dan bij verteld dat er 'iets' niet helemaal jofel is met die kabel ... maar hem wel stug blijft verkopen.

En inderdaad, ik doe al jaren gbit over 5E, geen enkel probleem ... daarom heb ik me ook niet al te druk gemaakt over de aankoop van de kabel, dat had ik dus blijkbaar wel moeten doen.

[Voor 27% gewijzigd door Sine op 14-02-2012 12:54]

Repareren doe je zo.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

Part

Helemaal niets.....

Mocht je twijfelen of een kabel copper clad aluminium is dan kun je dat heel eenvoudig testen:
Strip de uiteinde af over 5 cm of meer en hou de ader een een vlam.
Koper zal rood of zelfs wit heet worden en aluminium valt gewoon uit elkaar. De ader verschrompeld als het ware.
Ook bij luidsprekers kabels zie je regelmatig copper clad aluminium.

• Mafketel
... als ik nog weer een keer kabels moet bestellen gaat deze opmerking erbij.

Ik bestel nu gecertificeerde cat 5e kabel mocht deze na een test niet hieraan voldoen komen de kosten die voortvloeien uit uw misleiding voor uw rekening.

Hopelijk is zo het kaf van het koren te scheiden.

Want dit is niet een geval van goedkoop is duurkoop maar het gaat hier gewoon om pure misleiding en dat kan echt niet.

• Techneut
  • Niet online
Stupendous Man schreef op maandag 13 februari 2012 @ 23:42:
Hoe zeker zijn jullie er van dat die adertjes werkelijk wel ijzer zijn?
Denk er aan dat er ook diverse alliages bestaan op basis van nikkel, ijzer en andere metalen, die eveneens in zekere mate magnetische eigenschappen hebben.
Ik kan me voorstellen dat sommige nikkel-ijzer+ alliages eigenschappen kunnen hebben die een specifieke waarde kunnen hebben in cat5e-kabel adertjes. (Vraag me echter niet welke waarde precies - misschien heeft iemand anders daarover kennis.)
Zie ook het antwoord van Joopv.
Het doet er niet toe of het ijzer is of een op zich fraaie legering met andere metalen zoals nikkel. Want dat zijn ook ferromagnetische metalen en hebben daardoor dezelfde bezwaren. Dat is een aspect dat veel zwaarder weegt dan enkel die hogere soortelijke weerstand.

Edit:
@Mafketel, waarom bij een nieuwe bestelling zo moelijk doen? Geef gewoon een paar euro meer uit en bestel minimaal cat6.

[Voor 6% gewijzigd door Techneut op 14-02-2012 13:03]

• Sine
Ach, als je bij de bekende merken blijft ( belden bijvoorbeeld ) kun je eigenlijk al geen bult vallen, dat hier een of andere maffe chinees bedacht heeft dat hij 2ct op een doos kan besparen door er copperclad ijzer in te frutten mag hopelijk als een uitzondering gezien worden.

Repareren doe je zo.

• Proxx
  • Laatst online: 02-01 00:39
die maffe chinees heeft al vele tweakers alleen in nl belazerd. als dit over heel de wereld lukt. lacht ie zen lul uit zen broek als hij via translate dit leest :P

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-04-2022
Ik heb effies een aantal pagina's doorgescand en schrik van de nep-kabel verkoop. Bij de hogere bit rates zullen de weerstandsverliezen sterk toenemen omdat door het skin-effect de stroom bij hogere frekwenties door een steeds dunner laagje aan het oppervlak gaat. Is de onderlaag ook nog eens magnetiseerbaar dan zijn we nog verder van huis!

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Mafketel schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 12:10:

Ik bestel nu gecertificeerde cat 5e kabel mocht deze na een test niet hieraan voldoen komen de kosten die voortvloeien uit uw misleiding voor uw rekening.

Hopelijk is zo het kaf van het koren te scheiden.

Want dit is niet een geval van goedkoop is duurkoop maar het gaat hier gewoon om pure misleiding en dat kan echt niet.
Mijn reactie als verkoper zou zijn: U snapt hopelijk wel dat wij alleen test-resultaten van een gecertificeerd bedrijf accepteren.

Overigens kan kabel best voldoen aan de certificering, als je ze slecht aanlegt kom je alsnog niet door certificering-tests heen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Techneut
  • Niet online
Hoe luidt die certificering (of correcter gezegd de minimale norm waaraan die cerificering moet voldoen) van cat5e eigenlijk? En gaat de norm over alle 8 de aders, lijkt me de kardinale vraag, of alleen over de 4 relevante aders die tot en met 100 Bbit/s voldoende zijn?
Dit mede met het oog op het heel begrijpelijke idee van mafketel om onder voorbehoud te bestellen. Ik vemoed dat als die kabel voldoet aan 100 Mbit/s, dat hij dan glansrijk aan die certificering voldoet, hoe idioot beroerd de dan niet gebruikte aders ook zijn en iemand als Mafketel geen been heeft om op te staan.
Begrijp me overigens niet verkeerd, ik verdedig hiermee dergelijke handel dus niet, ik denk hier alleen maar even als advocaat voor de duivel.

[Voor 6% gewijzigd door Techneut op 14-02-2012 17:53]

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Techneut schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:42:
[...]

Dus toch. Iemand anders in topic meende nl. te te weten dat het aluminium was. Het bijna onvoorstelbare is dus toch waar. En daar vertrouw je dan op. Ongelooflijk!
Ja,ik. Ik heb wel dezelfde doos, maar mijn kabel laat ongeveer 37-39 Ohm zien aan weerstand over alle aders over een lengte van 93 meter. Daarnaast zijn de aders van mijn kabel van hetzelfde materiaal wat niet magnetisch is.

Daarom is het ook onnozel zoals TD-er zegt om er een review over te schrijven. Dat product dat wordt gelinkt is gewoon no-name. Dat kan dus van alles zijn.

• Mafketel
Om de 4 pair of 2 pair discussie verder voor te zijn ... dit kan je ook van te voren er bij zetten ;)

Voor de standaard [knip]
maar er zijn er een paar versies.
De engelse wiki pagina heeft voldoende gegevens en als een kabel door die metingen komt of in de buurt zit zal het wel goed zitten.

De disclaimer is er vooral voor de willens en wetens verkoper categorie en je kunt zo alvast beginnen met dossier opbouw mocht je het zover willen laten komen.

Als Nederlandse webshop kun je het niet maken om niet te leveren wat je verkoopt. Het gaat hier niet om die paar euro(verdubbeling of meer) maar om het feit dat je in Nl voor deze kabels gewoon bedot wordt.

[Voor 3% gewijzigd door Equator op 18-01-2016 07:05. Reden: Copyright materiaal verwijderd]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 22:16
Net op tijd gezien, ik sta op het punt om CAT kabel te kopen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• jcvjcvjcvjcv
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-12-2018
Techneut schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 12:59:
[...]

Edit:
@Mafketel, waarom bij een nieuwe bestelling zo moelijk doen? Geef gewoon een paar euro meer uit en bestel minimaal cat6.
Ze kunnen dezelfde troep ook onder de naam 'CAT 6' verkopen. Het gaat er hier niet eens om of het goedkoop spul is of niet, het gaat erom dat er regelrechte fraude plaatsvind door een product te verkopen als iets wat het niet is.

Als je een auto met zes versnellingen koopt [waarom?], hoort er een zesde versnelling in te zitten. Moet hij dan maar niet moeilijk doen over een eventueel ontbrekende zesde versnelling en maar gewoon een wagen met zeven versnellingen kopen? Dacht het niet!

EDIT: ik ben de TS ook zeer dankbaar, ik ga binnenkort ook wat kabels achter plinten en langs verwarmingsbuizen leggen...

[Voor 7% gewijzigd door jcvjcvjcvjcv op 14-02-2012 20:00]

• joopv
  • Niet online
Bolletje92 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:02:
[...]Ja,ik. Ik heb wel dezelfde doos, maar mijn kabel laat ongeveer 37-39 Ohm zien aan weerstand over alle aders over een lengte van 93 meter. Daarnaast zijn de aders van mijn kabel van hetzelfde materiaal wat niet magnetisch is.
Dit is interessant.
Zoals al gezegd moet de weerstand per ader lager zijn dan 9,4 ohm per 100 meter. Deze voldoet dus in ieder geval niet aan de CAT5e specificaties.

24AWG koper is 0,5mm dik en heeft een oppervlak van 0,205mm2, dat geeft een weerstand van 8,5 ohm per 100m.

Kun je ook de dikte van de aders meten?
37 ohm voor 93 meter is te hoog voor koper, het is ook te hoog voor aluminium van 0,5mm diameter.

Waarschijnlijk is het aluminium en dan dunner dan die 0,5mm.

Voorzichtige conclusie is dus dat dat er meerdere soorten inferieure CAT5e kabel bestaat.
De vorm zoals Sine die is tegengekomen met 2 koperpaartjes en 2 ijzeren paartjes, en blijkbaar nog een vorm met 4 aluminium aderparen. Misschien zijn er nog meer variaties..... :'(

SW tabel:
koper = 0,017 ohm per meter per mm2
Aluminium = 0,027 ohm per meter per mm2
ijzer = 0,1 ohm per meter per mm2
oppervlak = 1/4 * pi * d2

Voor Sine: die 0,5 ohm over 1,5 meter is ook te veel hoog voor 24AWG, dat zou ook rond de 0,12 ohm moeten liggen. Dus blijkbaar is dat ook veel te dun en misschien ook verkoperd aluminium.

[Voor 7% gewijzigd door joopv op 14-02-2012 21:38]

• Sine
Jep, het is zeker te dun .. ik heb even geen stukje in de buurt om in de hens te zetten om uit te vissen wat oor metaal het is.

Repareren doe je zo.

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad zie ik nu ook de minimum eisen voor cat5e op die Wikipediasite: DC-Loop resistance ≤ 0.188 Ω/m voor AWG24. En nergens een beperking dat maar 2 aderparen er toe doen. Iets waar ik aldoor toch rekening mee hield. Ten onrechte dus naar het nu blijkt. Ik was hier overigens wel naar op zoek, bijzonder nuttig deze info Troep dus en iedereen hier heeft hiermee harde eisen waaraan zoiets moet voldoen. En met die eisen kun je dunkt me ook achteraf eventuele rotzooi terugbrengen.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:41
Techneut schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:20:
En met die eisen kun je dunkt me ook achteraf eventuele rotzooi terugbrengen.
Dat lijkt me ook. Zelfs na bijvoorbeeld drie jaar sta je imo juridisch behoorlijk sterk als je alsnog het hele spulletje uit je huis trekt evt. in stukjes terug stuurt, maar vooral je geld terug eist. Ze hebben gewoon simpelweg iets geleverd wat niet was dat het beloofde te zijn. Daar kom je misschien pas laat achter, door voortschrijdende techniek (upgrade naar Gbit bv), maar feit is dan wel dat je het ooit gekocht hebt, zodat het die upgrade aan zou kunnen. Als ik de gedupeerden in deze thread was dan zou ik alsnog m'n geld terugeisen van de webshops.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

Pagina: 1 2 3 ... 36 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee