Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-08 17:26
In de zakelijke wereld worden er helemaal geen cat5 kabels gebruikt voor verbindingen die wat verder weg zijn (lees: 5m+), alles is daar zowiezo cat6 behalve de patchkabels, neemt niet weg dat deze kabels absoluut niet voldoen aan de normering.

Verder zou iedereen uit zichzelf al cat6 in huis moeten hebben, dit is vele maken beter doordat cat6 afgeschermd en meer getwist is, bij bedrijven en kantoren heb je zowiezo al gescheiden kabelgoten voor zwak- en sterkstroom waardoor er minimale invloed van de sterkstroomkabels optreedt, dit is in een woonhuis wel anders, wie heeft er nooit een UTP-kabeltje langs een stekkerdoos zien liggen, of een coax/UTP/230v/telefonie bosje achter tv's e.d. zien liggen? Om dan nog maar niet te spreken van meterkasten waar alle signalen binnen een straal van een halve meter samenkomen om elkaar lekker te beinvloeden.
Die straling van kabels is vele malen sterker dan mensen denken, zeker met de hoogfrequente signalen van tegenwoordig (digitalisering van het COAX-netwerk, Gigabit netwerken en/of ADSL), deze signalen zijn al vele malen storingsgevoeliger dan de signalen van oude analoge netwerkprotocollen. Ik denk ook dat je met cat6 iets beter op de toekomst bent voorbereid zoals hierboven ook al verteld.

Toch blijf ik het wel schandalig vinden dat dit soort troep ook gewoon serieus op de markt komt hier in Nederland/Europa.
Klopt er hier en daar een kwadraat afmeting niet; ok, valt mee te leven. Maar dit is gewoon pure oplichterij, bewust de boel verkeerd doen om jezelf te verrijken en andere mensen met niet werkend spul achter te laten.
Ik bedoel hij had ook gewoon NIET op de doos kunnen zetten dat het cat5e is maar gewoon 'UTP-cable', maar dat levert uiteraard minder op.
Van mij mag dit wel aangepakt worden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Yam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 16:54

Tom Yam

(>'.')>

De vraag is nu: waar haal ik betrouwbare kabels als ik een gigabit netwerk wil trekken? Ik sta op het punt dat te gaan doen, en heb geen zin om een rol kabel te kopen om vervolgens erachter te komen dat het niet gaat werken. Moet het dan van een bepaald merk zijn? (ik heb weinig verstand van deze specifieke materie). Ook pricewatch is karig met info over kabels.

oke op die fiets ^_^ dan weet ik dat ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:23
Ik heb thuis problemen om gigabit verbinding te krijgen op zolder, het waren bestaande kabels en weet dus niet wat er in is gegaan. Heb al een tijdje nieuwe kabel klaarliggen om erin te stoppen, deze ga ik dus eerst controleren.
Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 00:56
NiTiN schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:29:
De vraag is nu: waar haal ik betrouwbare kabels als ik een gigabit netwerk wil trekken? Ik sta op het punt dat te gaan doen, en heb geen zin om een rol kabel te kopen om vervolgens erachter te komen dat het niet gaat werken. Moet het dan van een bepaald merk zijn? (ik heb weinig verstand van deze specifieke materie). Ook pricewatch is karig met info over kabels.
Merken zoals Tyco, Qimz zijn goede merken. Er zijn er nog andere op te noemen, maar met deze 2 heb ik zelf ervaring.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

NiTiN schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:29:
Ik heb mijn hele huis Cat 6 met kabel van deze gasten:

http://www.netwerkproducten.com/netwerkkabels-c-166.html

En dat werkt prima :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Mooi verhaal dit. Doet me denken aan lang lang geleden dat je 486 moederborden had met lege cache chips. Daar kwamen ze toen achter doordat de prestaties achter bleven. Het moederbord rapporteerde keurig 256KB cache, maar toen ze een (rontgen?) foto maakte ervan, bleken de chipjes leeg te zijn.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

budi schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 10:38:
Mooi verhaal dit. Doet me denken aan lang lang geleden dat je 486 moederborden had met lege cache chips. Daar kwamen ze toen achter doordat de prestaties achter bleven. Het moederbord rapporteerde keurig 256KB cache, maar toen ze een (rontgen?) foto maakte ervan, bleken de chipjes leeg te zijn.
Hahah dat is toch echt te erg !!!! Vuile oplichters.

Ik zou wel extreem ziek ervan zijn als ik een paar 100meter van deze rotzooi kabel door mijn woning had gelegd en hier achterkwam na eerst tijden mijn hoofd gebroken te hebben waarom hij niet op 1gbit connect. :(

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dan kun je de rekening toch sturen naar de partij die jou GigaBit kabel verkocht heeft wat het niet is?

Knollen voor citroenen verkopen noemen ze dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

sypie schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:01:
Dan kun je de rekening toch sturen naar de partij die jou GigaBit kabel verkocht heeft wat het niet is?

Knollen voor citroenen verkopen noemen ze dit.
En die zal je best willen vergoeden voor de kabel. maar of hij ook voor jouw nieuwe komt trekken.......

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Je zal maar ff paar honderd meter in je huis weggewerkt hebben en dan krijg je dit :/

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:58
*morgen maar eens testen*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 18:55
Ik heb deze gekocht:
http://kleinspul.nl/index.php?productID=2668&cat=393
en volgens mij is die niet helemaal lekker. Zal hem vanavond eens uitvoerig testen.
Ik heb al stukken vervangen met:
http://hardwarewebwinkel....grijs-solid-p-648474.html

Nu geven ze bij de tweede netjes aan dat het aluminium CCA is, maar garanderen wel tot 50m Cat5e. Ik zal deze ook is door meten, maar voor korte runs (<25m) verwacht ik van de CCA geen problemen. Het is NIET volgens spec, maar volgens mij voort korte stukken voldoet het nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:42

Sharky

Skamn Dippy!

Deze problemen komen mij erg bekend voor, alhoewel het nog steeds aan mijn knijpskills kan liggen natuurlijk. Ik heb hier iets van 40 meter kabel van Equip liggen, dat staat wel wat beter bekend toch?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

Sharky schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:45:
Deze problemen komen mij erg bekend voor, alhoewel het nog steeds aan mijn knijpskills kan liggen natuurlijk. Ik heb hier iets van 40 meter kabel van Equip liggen, dat staat wel wat beter bekend toch?
Je knijpskills kan je makkelijk controleren door even naar je aangeknepen stekker te kijken.
Ik ben pas tevreden als elk adertje helemaal tot aan het einde van de stekker doorloopt voordat ik de tang erop zet.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Evengoed zit je toch een beetje te brainstormen. Wat beweegt zo'n fabrikant van die rotzooi.
Neem nou adertjes type AWG24, die hebben een doorsnee van globaal 0.5 mm2. UTP-kabel heeft 8 aders, dus een lengte van 100 m bevat 4 cm3 koper. Met een sg. van krap 9, komt dit zegge en schrijve neer op 36 gram koper per 100 m. Met een dagprijs van koper van zo'n 5,00 € per kg. kom je dan op 18 cent per 100 meter. Met de helft van de aders te vervangen door nagenoeg waardeloos meteriaal behaal je dan een besparing van ongeveer een dubbeltje per 100 m.
Kortom, fabriceer zoals van je verwacht wordt, maak zo'n bosje kabel een dubbeltje duurder dan valt niemand daar over en je krijgt gegarandeerd nooit gezeur.

Over deze orde van "besparingen" gaat het dus. Maar deze fabrikant maakt het naar het zich laat aanzien nog bonter. Als ik de topicstart nog eens bekijk, dan hebben de "goede" aders ook een wat hogere weerstand. Ook nog zo'n bedenkelijk aspect dat op twee dingen kan wijzen, of op nog dunnere aders, of op het wat goedkopere aluminium. Ik probeer dus deze dingen samenvattend me te verplaatsen in de gedachtengang van deze lui, maar ik vrees dat het verspilde moeite is.

Edit:
Sorry, ik vergat even dat mijn berekening de waarden per meter betrof. Bovendien werd ik in een later bericht er op geattendeerd dat AWG24 niet 0,5 mm2 is, maar 0,2048. Enerzijds dus meer gewicht (100 maal zoveel, anderzijds meer dan de helft minder. Beetje zorgvuldiger de volgende keer Techneut!

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 15-02-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:23

Bolletje

Moderator Harde Waren
joopv schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:31:
[...]
Kun je ook de dikte van de aders meten?
Zie begin van het topic: Bolletje92 in "Pas op voor 'neppe' Cat5e"

Het is inderdaad geen AWG 24, maar AWG 28 (circa 0,3mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De specs van Cat-5E gaat niet om de kwaliteit van de aders of het materiaal.

Alleen Cat 5E die voldoet aan de ANSI/TIA/EIA standaard is de kabel die gigabit zal halen.

Staat die standaard niet vermeld, dan is er dus geen sprake van neppe kabel, maar enkel kabel die niet aan die standaard voldoet. Eerlijk gezegd heb ik daar ook nooit naar gekeken. En zou ik ook wellicht de verkeerde kabel gekocht kunnen hebben.

Want in dat opzicht zou je kunnen zeggen dat je zelf niet voldaan hebt aan het stukje onderzoeksplicht als consument zijnde. Maar als die standaard wel vermeld is, dan klopt het natuurlijk niet.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:56

Part

Helemaal niets.....

Techneut schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:19:
...
Met de helft van de aders te vervangen door nagenoeg waardeloos materiaal behaal je dan een besparing van ongeveer een dubbeltje per 100 m.
Kortom, fabriceer zoals van je verwacht wordt, maak zo'n bosje kabel een dubbeltje duurder dan valt niemand daar over en je krijgt gegarandeerd nooit gezeur.
...
Maar zo werkt dat niet.
Die 100 meter koop je hier voor ongeveer 15 euro in de winkel maar kost waarschijnlijk nog geen 2 euro om te produceren.
Een inkoper in Europa ziet 2 fabrikanten die Cat5e aan bieden. 1 voor 1,90 euro en de ander voor 2,00 euro. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt als ze aller bij het "zelfde" product aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:19
Part schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:41:
[...]

Maar zo werkt dat niet.
Die 100 meter koop je hier voor ongeveer 15 euro in de winkel maar kost waarschijnlijk nog geen 2 euro om te produceren.
Een inkoper in Europa ziet 2 fabrikanten die Cat5e aan bieden. 1 voor 1,90 euro en de ander voor 2,00 euro. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt als ze aller bij het "zelfde" product aanbieden.
Bovendien klopt de rekensom niet helemaal: volgens mij is AWG24 0,2048 mm2 oppervlakte

0,002048 cm2 * 10000cm = 20,48 cm3 per 100m
8 aders = 163,84 cm3
100m UTP = 1458,176 gram koper.

Dat is dus bij een dagprijs van 5 euro 7,29 euro aan koper per 100m

Je moet je voorstellen in China, dat je een kilometer aan waardeloze ijzerkabel inkoopt voor 15 euro, en dat de prijzen voor de duurste kabels meer richting de 200 euro per k/m gaan. Alle waar naar zijn geld. Overigens zijn fabrieken daar heel duidelijk en open wat ze verkopen, dus ik zou het eerder in de richting van de (tussen)handel zoeken.

[ Voor 0% gewijzigd door __fred__ op 15-02-2012 13:17 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Techneut schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:19:
. kom je dan op 18 cent per 100 meter. Met de helft van de aders te vervangen door nagenoeg waardeloos meteriaal behaal je dan een besparing van ongeveer een dubbeltje per 100 m.
Ja maar... iedereen die het koopt denkt in marge, niet in kosten van de grondstoffen. Als je produkt bij het produceren 1% goedkoper is, dan is je uiteindelijke produkt ook 1% goedkoper, en als daar een marge van 300% overheen gaat dan is dat dubbeltje aan grondstoffen op het laatst een euro.

eens effe gezocht op chinese aanbieders...

http://www.alibaba.com/pr...8CU_CAT5E_Cable_305m.html
UTP 2x2x0,48CU CAT5E Cable 305m/pull box
Conductor:24AWG cu,cca,ccs
Insulation:0.95+0.05mmPVC/LSOH PVC or double jacke...

...
dus CCS= coppers strained steel. ai ai.. het staat er ... maar het is dus geen cat5e.

/Edit: hieronder Ja idd, zo had ik het niet eens gelezen...

prijs vanaf 10 dollar/300meter. dat dubbeltje aangrondstoffen is dus 2% .... best veel.

/edit2: en verder hieronder, met cat6 lijkt niks aan de hand te zijn. Maar magneetje ertegenhouden (kopen en aluminium zijn niet magnetisch) en/of vlam bij aders houden(koper=groene vlam, alle aders gelijk,lees topic goed door..) lijkt me geen kwaad te kunnen als je zelf knijpt.

[ Voor 26% gewijzigd door leuk_he op 15-02-2012 13:46 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Er staat UTP 2x2x0,48CU CAT5E

Dus 2 (van de 4) twisted aderparen voldoen aan Cat5e.
Verder staat er bij conductor ook "cca" Dat zal de fabrikant wel wat meer vrijheid geven in grondstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:59
http://www.hardwarewebwin...g-grijs-solid-p-8194.html

Nu wil ik, samen met iemand anders, deze rol kabel halen, samen met een andere lading aan netwerkkabel / stekker / wcd / punch down tool enz, die Hardwarewebwinkel allemaal heeft. Voorkeur gaat dus uit naar die winkel. Zou dit wel gewoon goede kwaliteit kabel zijn?

Trouwens, met AWG23 kwam ik uit op 224 gram / 100 meter kabel. Het koper zelf is niet veel waard dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Om ook nog maar even een steentje bij te dragen;

Ik heb zelf allerlei kabels die voornamelijk van de Media Markt afkomen, allemaal Cat5e en allemaal 20 meter of korter. Ik heb één kabel die daadwerkelijk Gbit haalt, en die is nog geen 2 meter lang. Ik kwam erachter doordat de schrijf en leessnelheden naar en van mijn NAS niet op peil waren. Nu voor een vermogen Cat6 kabels gekocht die het wel goed doen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
__fred__ schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:54:
[...]

......
Bovendien klopt de rekensom niet helemaal: volgens mij is AWG24 0,2048 mm2 oppervlakte

0,002048 cm2 * 10000cm = 20,48 cm3 per 100m
8 aders = 163,84 cm3
100m UTP = 1458,176 gram koper.

Dat is dus bij een dagprijs van 5 euro 7,29 euro aan koper per 100m
............
beet
Je hebt gelijk, haastige spoed is zelden goed, daardoor ben ik een beetje onzorgvuldig geweest. Ik heb het in mijn bericht inmiddels gecorrigeerd. Wel wat andere cijfers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Omdat ik het steeds vergeet te zeggen ....
Bij die ijzeren kabels heb je ook nog kans op het vernachelen van je patchpanelen ;) die zijn namelijk gemaakt voor koper wat erg zacht is in vergelijking.
Patchpanelen en keystonejacks zijn voor 24AWG gemaakt dus 26AWG geeft sowieso meer kans op problemen

En een tip voor het "veilig kopen" van kabel.
Zorg dat je 24awg koopt o.a. omdat patchpanelen en keystone jacks hierop gedimensioneerd zijn. De meeste prutkabel wordt als 26awg verkocht.
En dit even nameet, een schuifmaat is niet duur en kun je ook voor wat anders gebruiken.
zelfs stranded is nog te meten met 0,2mm * 7 ... 24AWG= ø0,51mm 26AWG = ø0,41mm

En als tweede even een magneet bij de draad houden. Beide zijn erg snel te doen en de ergste troep heb je er mee ontmaskerd.

Als de kabel heelhuids door deze test komt zal je waarschijnlijk de goeie hebben, maar om echt zeker van je zaak te zijn kun je de weerstand meten, hier zal je alleen de doos voor moeten open maken om het ander uiteinde te vinden ;)
Voor 100m kleiner of gelijk aan 20Ω 305m ≤60Ω wat je dan dus 8 maal moet meten de waarde van de paren mogen iets uiteen lopen daar de twist niet gelijk hoort te zijn en dus de draadlengte ook niet gelijk is per paar. Het paar moet wel gelijk zijn. p.s. in een streng mag je de waardes optellen.

Bedenk dat jouw multimeter niet zo accuraat is ;) en het een maximum is ... Net 10m cat5 24AWG gemeten die 0,7Ω was wat dus ongeveer de helft van 0,188Ω/m is.

Overigens is het misschien verstandig dat diegene die niet geleverd hebben gekregen wat er verwacht was om na een emailtje naar de verkoper een bericht deze kant op te sturen .... https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml aka Het Meldpunt Internetoplichting.

p.s. zat nog even wat te zoeken over poe en cca en volgens dit bang maak document moet 100m cat5e utp 24AWG zelfs minder dan 10Ω zijn. Waarom ik bangmakerij zeg is omdat ondanks dat cca wat gevoeliger is voor overbelasting de weerstand van de geleider maar nipt boven de waarden gedefinieerd voor koper zitten. In andere woorden maakt niet zo heel veel uit en we hebben het niet over zoveel vermogen in de kabel. Ik kan mij overigens goed voorstellen dat een poe apparaat niet genoeg vermogen krijgt en dus ook niet 100% zou kunnen werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Mafketel op 15-02-2012 14:46 . Reden: wat cca bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan-d
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-08-2024

stefan-d

Tweakers gaming live!

Hier wat uitleg:
Een goede kwalitatief hoogwaardige netwerkkabel is gemaakt van 100% koper. Er zijn nu op de markt ook goedkopere alternatieven zoals bijv. CCA en CCS kabel. Kwalitatief zijn deze kabels echter sterk af te raden t.o.v. echte koperen netwerkkabels.
Let hier goed op! Een lage prijsstelling kan betekenen, dat de kabel niet (geheel) uit koperen kernen bestaat. Goedkoop wordt dan duurkoop!

Copper Clad Aluminium (CCA) aders bestaan uit een aluminium geleider die is bekleed met een dunne laag koper. De kabels die ervan gemaakt zijn zien er aan de buitenkant exact hetzelfde uit als de kwalitatief goede en echte koperen netwerkkabels. Daarom is het erg moeilijk om het verschil te herkennen.

Nadelen van CCA UTP netwerkkabels zijn o.a.:
• Kabel werkt niet goed bij langere lengtes
• De demping is +/- 40% hoger dan bij gebruik van koper
• DC (Direct Current / gelijkstroom) weerstand is zo’n 40% hoger dan bij koper
• De flexibiliteit neemt af op langere termijn
• Veel grotere kans op breuken
• Voldoet niet aan de ANSI/TIA-568-B2-1 standaard

Copper Clad Steel (CCS) aders bestaan uit een stalen geleider die is bekleed met een dunne laag koper. Ook hier zien de kabels er aan de buitenkant exact hetzelfde uit als de kwalitatief goede en echte koperen netwerkkabels en is het erg moeilijk om het verschil te herkennen.

De grootste nadelen van CCS UTP netwerkkabels zijn o.a.:
• Kabel werkt niet goed bij langere lengtes
• De demping is +/- 60% tot wel 75% hoger dan bij gebruik van koper
• DC (Direct Current / gelijkstroom) weerstand is zo’n 60% tot 75% hoger dan bij koper
• De flexibiliteit neemt af op langere termijn
• Veel grotere kans op breuken
• Voldoet niet aan de ANSI/TIA-568-B2-1 standaard

Bij CCA en CCS kabels kunnen (zullen meestal) problemen in het datatransport ontstaan.
Tip:
In een enkel geval kan het probleem van een slechte bekabeling ook worden opgelost door de eigenschappen van de netwerkkaart in te stellen op 10 Mb i.p.v. 100 Mb en op Half Duplex i.p.v. Full Duplex. Dit stelt minder hoge eisen aan de kwaliteit van de kabel, maar de maximum snelheid van de verbinding is ook natuurlijk ook een stuk lager. Dit is niet wat u zal willen en absoluut niet toekomst vast.
Bron: Netwerkwinkel.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Mafketel schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 14:27:
...
p.s. zat nog even wat te zoeken over poe en cca en volgens dit bang maak document moet 100m cat5e utp 24AWG zelfs minder dan 10Ω zijn. Waarom ik bangmakerij zeg is omdat ondanks dat cca wat gevoeliger is voor overbelasting de weerstand van de geleider maar nipt boven de waarden gedefinieerd voor koper zitten. In andere woorden maakt niet zo heel veel uit en we hebben het niet over zoveel vermogen in de kabel. Ik kan mij overigens goed voorstellen dat een poe apparaat niet genoeg vermogen krijgt en dus ook niet 100% zou kunnen werken.
Nu haal je 2 dingen door elkaar.
De weerstand zit voor de data transmissie nipt boven de worstcase weerstand van koper. Ofwel het materiaal is ongeschikt voor datacomunicatie. (Als het werkt heb je geluk.) Maar waar het vooral om gaat en wat jij ziet als bangmakerij:

Power over Ethernet and other power distribution applications
CCA will overheat, and quite quickly. For a given applied current, initial temperature increases can be twice those seen on a solid copper conductor. When the cable does start to overheat a vicious spiral begins and unless the current is switched off there is no going back to a point of safe working. This could cause extensive damage to the cable and adjacent cables.

Dat staat ook beschreven. De weerstand is 40% hoger waardoor meer warmte ontwikkeling bij power over ethernet toepassingen.
Dat kan dus gevaar/schade op leveren bij deze kabels. Of het mis gaat is natuurlijk afhankelijk van de stroomsterkte en hoe goed de kabel zijn warmte aan de omgeving kan afstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Kan ik de kabels nog gebruiken als 100Mbit kabel door alleen de groene en oranje paren te krimpen, en de bruine en blauwe gewoonweg niet te krimpen in de connector?

Wordt dit automatisch herkend, en gezet op 100Mbit door de netwerkkaart/switch?

http://www.makeitsimple.c...&pa=showpage&pid=8&page=1
(gaat niet om de cross-over guide, maar over het schema onderaan de pagina)

[ Voor 24% gewijzigd door Bartjuh op 15-02-2012 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

Help!!!! schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 10:58:
[...]

Hahah dat is toch echt te erg !!!! Vuile oplichters.

Ik zou wel extreem ziek ervan zijn als ik een paar 100meter van deze rotzooi kabel door mijn woning had gelegd en hier achterkwam na eerst tijden mijn hoofd gebroken te hebben waarom hij niet op 1gbit connect. :(
Dit is dus echt steeds meer een probleem aan het worden. Gewoon keiharde oplichters die allerlei materialen leveren zoals ze niet horen te zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Garyu op 15-02-2012 16:30 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
joopv schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:27:
Een aantal webwinkels proberen zich blijkbaar in te dekken met dit soort teksten:
Hmm, pagina is uit de lucht gehaald.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:57
joopv schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:41:
[...]

Hmm, pagina is uit de lucht gehaald.....
Je bedoelt met deze soort tekst van: " Voor gigabit (1000 mbit) verbindingen raden wij Cat6 aan" .
Tja, ze proberen hun in te dekken. Ik vind het zelf niet kunnen, maar ze waarschuwen tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
ergens anders staat ie weer
http://www.kabeldirect.nl...erkkabel-100m-op-rol.html ... te laat
dat is dus geen cat5e .

poe is 15,4W met voor het apparaat bijna 13W beschikbaar, poe+ brengt dat naar 25W
... 0,35A en 0,6A mt de slechte waarden van de beginpost(0,522Ω/1,5m) is 0,2W en 0,3W resp. over 1,5m daar gaat geen kabel warm van worden.... dit zijn maximale waarden en vandaar dat ik bangmakerij zeg.

Die ijzeren draad ga ik niet eens aan rekenen... begrijpen jullie ook wel denk ik O-)

Ik zeg niet dat er geen hoop valide punten in dat rapport staan ... anders had ik het niet genoemd.
Alleen wat betreft die warmte ....nee maar, bij 100m heb je geen spanning meer over voor je poe apparaat ;)

Overigens alu draad voor power toepassingen heb ik mijn bedenkingen bij, er zitten teveel haken en ogen bij het gebruik. Kijk maar hoe vaak er relatief onveilige situaties ontstaan in de usa bij alu draden

Dit zit mij eigenlijk zo erg dwars dat eigenlijk zoiets heb van ... laat alle leveranciers die in de pricewatch kabels verkopen maar een cat5 cat5e cat6 cat6a of cat7 testverslag opsturen voordat de kabel in die categorie mag. En helaas moeten dan idd de kwade weer onder de goede lijden maar het slaat gewoon helemaal nergens op dat je als sjop met een recht gezicht durft te zeggen dit is cat5e maar als je gigabit,poe of alle 4 paren wilt moet je cat6 nemen.
Echt van de pot gerukt. :F :F :F ;w ;w ;w ;w 8)7 8)7 8)7 :X :X :X :? :? :?

[ Voor 35% gewijzigd door Mafketel op 15-02-2012 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mafketel schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 17:54:
............
Overigens alu draad voor power toepassingen heb ik mijn bedenkingen bij, er zitten teveel haken en ogen bij het gebruik. Kijk maar hoe vaak er relatief onveilige situaties ontstaan in de usa bij alu draden
............
Is offtopic, maar tegenwoordig is bijna alle electriciteitsdistributiekabel aluminium en leidt dit nooit tot problemen. De sw is gewoon een factor 1,7 maal zo hoog, dus voor een zelfde transportcapaciteit moet de kabel een overeenkomstige grotere doorsnee hebben. Met goed gereedschap en verbindingsmateriaal is er geen enkel probleem. Nooit wat van gehoord van meer onveilige situaties hiermee dan met koper.

Bij toepassing voor UTP en telecommunicatie in het algemeen moet je dus ook gewoon evenredig dikkere aders nemen. Niet bepaald fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

ergens anders staat ie weer
http://www.kabeldirect.nl...erkkabel-100m-op-rol.html ... te laat
dat is dus geen cat5e .

poe is 15,4W met voor het apparaat bijna 13W beschikbaar, poe+ brengt dat naar 25W
... 0,35A en 0,6A mt de slechte waarden van de beginpost(0,522Ω/1,5m) is 0,2W en 0,3W resp. over 1,5m daar gaat geen kabel warm van worden.... dit zijn maximale waarden en vandaar dat ik bangmakerij zeg.

Die ijzeren draad ga ik niet eens aan rekenen... begrijpen jullie ook wel denk ik O-)

Ik zeg niet dat er geen hoop valide punten in dat rapport staan ... anders had ik het niet genoemd.
Alleen wat betreft die warmte ....nee maar, bij 100m heb je geen spanning meer over voor je poe apparaat ;)

Dit zit mij eigenlijk zo erg dwars dat eigenlijk zoiets heb van ... laat alle leveranciers die in de pricewatch kabels verkopen maar een cat5 cat5e cat6 cat6a of cat7 testverslag opsturen voordat de kabel in die categorie mag. En helaas moeten dan idd de kwade weer onder de goede lijden maar het slaat gewoon helemaal nergens op dat je als sjop met een recht gezicht durft te zeggen dit is cat5e maar als je gigabit,poe of alle 4 paren wilt moet je cat6 nemen.
Echt van de pot gerukt. :F :F :F ;w ;w ;w ;w 8)7 8)7 8)7 :X :X :X :? :? :?
Uiteraard heb je gelijk. Het zou me niet verbazen dat sommige shops het ook niet wisten maar wel kilo's voorraad hebben staan waar ze nog vanaf moeten.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:42
:/ net wat gamma kabel getest met een vlam (staat cat 5e op het omhulsel en gigabit), maar ik zag geen groene vlam o.i.d. het "metaal" werd gewoon slap en zakte in.

Wat moet ik hiervan denken? m'n desktop heeft gewoon gigabit internet met m'n router (stabielste in het huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
cca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Techneut schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 19:30:
[...]

Is offtopic, maar tegenwoordig is bijna alle electriciteitsdistributiekabel aluminium en leidt dit nooit tot problemen. De sw is gewoon een factor 1,7 maal zo hoog, dus voor een zelfde transportcapaciteit moet de kabel een overeenkomstige grotere doorsnee hebben. Met goed gereedschap en verbindingsmateriaal is er geen enkel probleem. Nooit wat van gehoord van meer onveilige situaties hiermee dan met koper.

Bij toepassing voor UTP en telecommunicatie in het algemeen moet je dus ook gewoon evenredig dikkere aders nemen. Niet bepaald fraai.
Ik had het meer over huisinstallaties en heb er net wat meer over gelezen en idd sinds 1972 met de juiste materialen en kennis is het goed te doen.

Alleen schrik ik toch vaak van het gebrek aan kennis van vakmensen en ben ik gewoon blij dat in NL zover als ik weet in gebouwen geen alu voor stroomdraad gebruikt wordt, bij koper heb ik het idee dat je minder fout kan doen. Voor meer gespecialiseerde toepassingen heb ik weinig bezwaar. nog verder oftopic ... waarom worden er niet meer alu stroomdraden in auto's gebruikt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
M,b.t. je laatste vraag, wellicht om dezelfde reden, een 1,7 maal grotere sw. Lage spanning dus relatief hoge stroom en daardoor al heel gauw onhandig dikkere draad nodig. Verder, in voertuigen wordt soepele draad gebruikt en is dat gemakkelijk te verwezelijken met aluminiumdraad?

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 15-02-2012 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Techneut schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 19:30:
[...]Is offtopic, maar tegenwoordig is bijna alle electriciteitsdistributiekabel aluminium en leidt dit nooit tot problemen. De sw is gewoon een factor 1,7 maal zo hoog, dus voor een zelfde transportcapaciteit moet de kabel een overeenkomstige grotere doorsnee hebben. Met goed gereedschap en verbindingsmateriaal is er geen enkel probleem. Nooit wat van gehoord van meer onveilige situaties hiermee dan met koper.
Daar is een reden voor. Dat wordt namelijk altijd door vaktechnisch (elektrotechniek - specialisatie energietechniek) opgeleide professionals gedaan, volgens speciale technieken en montage methodes. En dat is bij huisinstallaties - en bij deze nep-cat5 - heel anders.

Aluminium als geleider moet je op een speciale manier behandelen. Het ontwikkelt namelijk vrijwel direct (fractie van een seconde) bij blootstelling aan zuurstof een oxydelaag, en die is niet-geleidend.

In de US is aluminium ipv koper in huisinstallaties nog steeds een zorgenkindje, na vele huisbranden met fatale afloop.

Als je aluminium cat5 draad voor PoE doeleinden wilt gaan gebruiken loop je tegen dezelfde issues aan. Dat is een van de onderwerpen in dat waarschuwings document.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goed dat ik dit lees. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 zullen we maar zeggen ;) als ik straks de kabels trek in mijn nieuwe woning; eerst de diameter en weerstand chechen. Al bestel ik denk via mijn werkgever, waardoor je minder snel met tokkie wokkie kabel te maken hebt.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Kleine titelfix.
En op verzoek een alias in Elektronica

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Naar aanleiding van dit topic ben ik gaan kijken naar de kabel die ik in mijn in aanleg zijnde installatie gebruik. Na wat krassen met een mesje kwam ik erachter dat alle 8 de aders van binnen een andere kleur hadden dan van buiten. Met een magneet getest en geen van de aders bleef kleven, mijn conclusie: CCA.
Toen het typenummer dat op de doos staat in google gegooid en hier uitgekomen:
http://www.logilink.com/showproduct/CPV0020.htm (De doos van mijn kabel is overigens helemaal wit met alleen een sticker met merk/type/barcode. Ongeveer zoals het in de 'datasheet' staat)

Hier staat inderdaad ook dat het om CCA gaat. Omdat de installatie nog niet klaar is kan ik niet testen of ik een Gbit verbinding op kan zetten, maar ik lees verschillende dingen.. Hierboven is ergens een quote van nerwerkshop.nl geplaatst dat voor Gbit het af te raden valt, wellicht om zichzelf in te dekken, ergens anders (kan link helaas niet terugvinden) las ik dat Gbit wel te halen valt over CCA maar dan niet met kabels langer dan ongeveer 30m (ipv 100m volgens de specs).

Aangezien ik niet veel zin heb om de al aangelegde kabel te vervangen (zit in de kruipruimte met heel veel kabelklemmetjes tegen de vloerbalken gespijkerd) wil ik graag weten of CCA zonder PoE problemen op gaat leveren bij een maximale lengte van zo'n 20m.. De kabel loopt over max. een halve meter parallel aan een 230V buis (dat heb ik zoveel mogelijk proberen te vermijden).. Zijn er mensen met vergelijkbare installaties die gewoon Gbit halen?

[ Voor 4% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 16-02-2012 09:36 ]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 11:54
Bedankt voor de info; mijn logilink cpv0020 kabel, gekocht bij netwerkkabel.eu lijkt helemaal van verkoperd aluminium te zijn. Alle geprobeerde aders gaan zilverachtig glimmen na er een keer met een schaar overheen gerost te hebben.... Daar ga ik niet mee in de kruipruimte lopen kl#ten.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 13:36
DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:33:

Aangezien ik niet veel zin heb om de al aangelegde kabel te vervangen (zit in de kruipruimte met heel veel kabelklemmetjes tegen de vloerbalken gespijkerd) wil ik graag weten of CCA zonder PoE problemen op gaat leveren bij een maximale lengte van zo'n 20m.. De kabel loopt over max. een halve meter parallel aan een 230V buis (dat heb ik zoveel mogelijk proberen te vermijden).. Zijn er mensen met vergelijkbare installaties die gewoon Gbit halen?
Meteen buizen schroeven waardoor je de bekabeling laat lopen en nieuwe kabels trekken? Over een jaar een storing met een nieuw apparaat zoeken en dan blijkt het ergens in zo'n kabel te zitten is zo super irritant. Dat wil je echt niet.

• Techneut
  • Niet online
Komisch detail.
In dit forum wordt op bescheiden schaal om de kosten te dekken geadverteerd, doorgaans m.b.t. het onderwerp met relevante producten.
Ik weet niet of het al iemand was opgevallen, maar bovenaan de pagina prijkte een advertentie met exact het doosje wat eerder in dit topic werd getoond met het gewraakte product. De humor ligt toch echt op straat!

Verwijderd

Dat is geen advertentie, daar kunnen users producten koppelen. In dit geval heeft iemand dus het product waar het om gaat gekoppeld.

• joopv
  • Niet online
DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:33:
...., mijn conclusie: CCA.
Toen het typenummer dat op de doos staat in google gegooid en hier uitgekomen:
http://www.logilink.com/showproduct/CPV0020.htm (De doos van mijn kabel is overigens helemaal wit met alleen een sticker met merk/type/barcode. Ongeveer zoals het in de 'datasheet' staat)
Dat is dus inderdaad aluminium met koper cladding (ik weet geen goed nederlands woord, verkoperd dekt de lading niet helemaal omdat het volgens mij een vrij dikke laag koper is)

24 AWG cu is de standaard voor cat5e, en dit is blijkbaar 26 AWG dus bovendien is deze draad dunner.

De hamvraag is nu: wat is de weerstand? In plaats van 0,205mm2 cu heb je 0,13mm2 al+cu. Dus ik denk dat je met 20 of 30m aan de limiet zit

• Mafketel
djluc schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:06:
[...]
Meteen buizen schroeven waardoor je de bekabeling laat lopen en nieuwe kabels trekken? Over een jaar een storing met een nieuw apparaat zoeken en dan blijkt het ergens in zo'n kabel te zitten is zo super irritant. Dat wil je echt niet.
Is idd nu even vervelend om een middagje buizen te plaatsen in de kruipruimte a €1 voor 3 meter ofzo met een zakje kabelklemmen van €5.... maar reken maar dat je in de toekomst een keer een paar dagen loopt te zoeken waarom het dan net niet werkt.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
joopv schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:40:
[...]

Dat is dus inderdaad aluminium met koper cladding (ik weet geen goed nederlands woord, verkoperd dekt de lading niet helemaal omdat het volgens mij een vrij dikke laag koper is)
Verkoperd dus. De laagdikte maakt niet echt uit.

• Part

Part

Helemaal niets.....

..

...
Het gaat er niet om of jij het als warm of niet warm ervaart maar waar de isolatie van de kabel op berekend is.
Als de isolatie bv polyetheen is dan mag dit vaak niet veel warmer worden dan 75 graden.
Stel dat de kabel bruikbaar moet zijn tot een omgevings-temperatuur tot 40 graden dan mag de stroom een temperatuur verhoging van max. 35 graden veroorzaken. Hier is de maximale stroom berekend en kom je bv uit op 300mA of iets meer.
Door nu aluminium met een opgedampte koperlaag te nemen ipv. koper en de aders ook nog eens te verdunnen kom je dan al heel snel buiten de specs. van de kabel bij power over ethernet.
Problemen die kunnen ontstaan is dat je aders na verloop van tijd door de isolatie drukt en sluiting veroorzaakt. Het rapport geeft dat aan met "This could cause extensive damage to the cable and adjacent cables".
Of het werkelijk gebeurd is afhankelijk van stroom sterkte, de omgevings-temperatuur, isolatie om de kabel (vloerbedekking etc) en druk op de kabel (clips etc).
Feit is dat dit soort kabels geen garantie geven op langdurig goed functioneren voor deze toepassing.
Volgens mij is dat rapport gewoon helemaal juist met zijn conclusie ook betreffende de warmteontwikkeling.

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Wel een vervelend probleem dit. Is het nieuwsbericht dat op de frontpage stond aan de hand van dit topic gemaakt of was dat nieuwsbericht er eerder?

Wat ik eigenlijk niet snap is, waarom men uberhaupt CAT5e bekabeling zou willen aanleggen. CAT 6 is helemaal niet veel duurder en het trekken van de kabels is het meeste werk. Hoezo zou men dan besparen op de kabel?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
Het topic was eerst, toen kwam het nieuws: Sommige cat5e-kabels halen gigabitsnelheden niet door materiaal. Ik heb bijvoorbeeld CAT5e gelegd omdat ik graag Gigabit wilde, maar er geen tweemaal CAT6 in de mantelbuis paste. Verder kun je het ook prima gebruiken voor 100Mbit apparatuur.

My favorite programming language is solder.

• leuk_he
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tc-Chub schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:10:
Wat ik eigenlijk niet snap is, waarom men uberhaupt CAT5e bekabeling zou willen aanleggen. CAT 6 is helemaal niet veel duurder
Cat 6 is 2x zo duur als cat 5e (maar inderdaad, kost nadat je het aangelegd hebt maar een fractie meer). Beide moet je gigabit overheen kunnen draaien volgens de spec. Daarom.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Ik heb ook mijn kabel maar even gecontroleert want ik heb eigenlijk blindelings op mijn PCboer vertrouwd. Ik heb 20 meter Premium CAT 5e F-UTP patch cable met RJ45 connectors liggen van Digitus, volgens de site zijn ze ISO & TIA/EIA-568-B.2 gecertificeerd. (staat overigens ook op de kabel gedrukt) Ik denk dat ik wel goed zit. :)

Digitus.info Premium CAT 5e F-UTP patch cable

[ Voor 7% gewijzigd door BAS80 op 16-02-2012 14:08 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• Plaagje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-08 22:33

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Hmz ik had gehoopt dat ik geluk had, maar helaas...

Ook mijn 100m kabel is redelijk nutteloos... 126Ohm over 100m... Wou de kabel net gaan gebruiken om wat extra aan te leggen, maar bestel eerst wel even een nieuwe kabel en gebruik deze alleen voor afstanden <5m...

Voortaan moet ik toch beter weten dan 100m voor €20 te kopen... Les geleerd ;)

Flying High!

• marcop23
BAS80 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:05:
Ik heb ook mijn kabel maar even gecontroleert want ik heb eigenlijk blindelings op mijn PCboer vertrouwd. Ik heb 20 meter Premium CAT 5e F-UTP patch cable met RJ45 connectors liggen van Digitus, volgens de site zijn ze ISO & TIA/EIA-568-B.2 gecertificeerd. (staat overigens ook op de kabel gedrukt) Ik denk dat ik wel goed zit. :)

Digitus.info Premium CAT 5e F-UTP patch cable
Dat TIA/EIA 568B staat ook op de beruchte kabel die hier in dit topic wordt besproken. Nou is Digitus (volgens mij) een redelijk goed merk, maar om daar nu op te vertrouwen bij het testen...

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07-2024

Chris_NL

Miauw

Ik ben, samen met een vriend van me, naar een TOA geweest van de school waar wij op zitten, om te kijken wat bij ons het resultaat was. Mijn eigen multimeter schommelde namelijk nogal tussen de 200 en de 2 Ohm, wat zo snel veranderde dat het niet bruikbaar was.

Toen hij de draad zag, zei hij meteen: 'Dit lijkt mij gewoon koper'. Niet dus. En ook geen CCA (copper clad aluminium). Helaas had hij geen enorm fancy apparaat zoals de TS, maar wel een goede multimeter die toch behoorlijk nauwkeurig was. In ieder geval veel nauwkeuriger dan die van mij.

Als eerste hebben we het gewoon doorgemeten, per ader. Er waren hierbij de goede aders en de slechte. Van de slechte ader hebben wij een foto, gemaakt met een telefoon:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Tkrjol.jpg

Nu had hij ook een magneet liggen. Een behoorlijk sterke trouwens. Dit gebeurt daarmee:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gycXol.jpg

Hij blijft dus gewoon hangen. Koper is niet magnetisch. Aluminium ook niet.
Het is dus gewoon ijzer wat er in gebruikt wordt.

Wij waren er trouwens ook nog achter gekomen dat de weerstand die vermeld stond op Wikipedia niet per ader, maar per paar was. Dit kwam, uit mijn hoofd, uit op respectievelijk 0,8 en 0,3 uit voor de goede en de slechte paren. Al beter dus, maar nog lang niet binnen de specificaties. Misschien kan de TS, met zijn nauwkeurigere meter, dit eens proberen?

Wij gaan proberen om te kijken of het mogelijk is bij Digitique om geld, of een degelijke kabel, terug te krijgen. Die disclaimer (Niet geschikt voor 1000Mbps netwerken) staat er namelijk nog niet lang. Hiervoor stond er iets als 'Minder geschikt voor 1000Mbps netwerken', en toen we hem kochten stond er helemaal niets over vermeld.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:28
Plaagje schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:24:
Voortaan moet ik toch beter weten dan 100m voor €20 te kopen... Les geleerd ;)
Tja, je bent gewoon opgelicht. Kan je zeggen les geleerd, maar het kan geen kwaad om er even een ik-wil-mijn-geld-terug mailtje aan te wagen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:15
MrAngry schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:51:
[...]

Tja, je bent gewoon opgelicht. Kan je zeggen les geleerd, maar het kan geen kwaad om er even een ik-wil-mijn-geld-terug mailtje aan te wagen.
Dit dus. Als jij om CAT5e vraagt, moet je het ook krijgen. CCA is overduidelijk geen CAT5e, dus geld terug.

• Techneut
  • Niet online
Chris_NL schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:38:
...........
Wij waren er trouwens ook nog achter gekomen dat de weerstand die vermeld stond op Wikipedia niet per ader, maar per paar was. .
Dat klopt, staat er ook duideelijk bij in die tabellen: "loopresitance".

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Zag het nieuwsbericht, met een nogal typische advertentie erboven 8)7

Da's toch de bewuste UTP kabel?

Weblog | Straling!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ja, die advertenties zijn vaak nogal ironisch. :+

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• joopv
  • Niet online
Overigens is het niet alleen netwerk kabel waar de ijzer "besparing" heeft toegeslagen...

Zie hier een AV snoertje waar een magneet aan blijft plakken.

Ijzeren audiokabel

Zowel de afscherming als de kern van de 3 kabeltjes bestaan uit verkoperd staaldraad. Weerstand ca. 2 ohm per meter.

Let ook op de mooie goudkleurige cinch connectors :)

[ Voor 9% gewijzigd door joopv op 16-02-2012 21:08 ]

• Part

Part

Helemaal niets.....

joopv schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:02:
Overigens is het niet alleen netwerk kabel waar de ijzer "besparing" heeft toegeslagen...
Ik ben ook al 230v snoeren uit China tegengekomen met als opschrift 3x0.5mm² 10A.
Nu is 10A door 0.5mm² al zeer twijfelachtig maar als je ze dan zonder moeite met de hand de kabel in tweeën trekt dan zie dat de aders zelfs nog geen 0.5mm² zijn. Bij 10A staat dat ongeveer garant voor voor een mooie binnenbrand. >:)

• On Parole
  • Laatst online: 08-01 00:31
Ook ik ben in het bezit van een doos van deze kabel welke bij Yagoda gekocht is. Mijn doos is in November van het vorige jaar gekocht en toen stonden er nog geen opmerkingen over de snelheid bij. Ik ga Yagoda benaderen met de vraag of ik de doos (enkel een meter uitgehaald om te testen) kan omruilen voor een duurdere variant. De kans dat ze hier aan meewerken is groter dan wanneer je je geld terug claimed.

De google cache laat een pagina zien van 12 februari van dit jaar en toen stonden de opmerkingen er nog niet bij. De kabel voldoet simpelweg niet aan de opgegeven specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:34
Ik heb de kabel nog even bij een vlammetje gehouden ... zelfs de "goede" paartjes zijn geen koper maar inderdaad aluminium.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Sine schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 00:15:
Ik heb de kabel nog even bij een vlammetje gehouden ... zelfs de "goede" paartjes zijn geen koper maar inderdaad aluminium.
Inderdaad, de goede aders zijn CCA en de slechte ijzerdraad (CCS?). Het lijkt toch best wel veel op echt koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
joopv schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:40:
[...]

24 AWG cu is de standaard voor cat5e, en dit is blijkbaar 26 AWG dus bovendien is deze draad dunner.

De hamvraag is nu: wat is de weerstand? In plaats van 0,205mm2 cu heb je 0,13mm2 al+cu. Dus ik denk dat je met 20 of 30m aan de limiet zit
Ik heb mijn kabel even gemeten net en de schuifmaat zegt 0.5mm, volgens deze tabel komt dat overeen met 24AWG.. Weerstand is 0.4Ohm over 3 meter wat neerkomt op 13,3Ohm/100 meter..

[ Voor 3% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 17-02-2012 09:20 ]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs
  • Laatst online: 02-09 11:54

gjs

Scoobydoobydoo

Nu had hij ook een magneet liggen. Een behoorlijk sterke trouwens. Dit gebeurt daarmee:
[afbeelding]

Hij blijft dus gewoon hangen. Koper is niet magnetisch. Aluminium ook niet.
Het is dus gewoon ijzer wat er in gebruikt wordt.
Je tilt hier de hele kabel op met een magneet, niet de afzonderlijke aderparen. Zit er toevallig geen metaalachtige folie in deze kabel ?

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 17:34
Nop, het is echt UTP ( Unshielded ) maar die vier draden zijn genoeg om hem aan op te tillen als je een beetje heftige magneet gebruikt.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Help!!!! schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:34:
[...]

Uiteraard heb je gelijk. Het zou me niet verbazen dat sommige shops het ook niet wisten maar wel kilo's voorraad hebben staan waar ze nog vanaf moeten.
Precies, ik verwacht ook niet dat de shops van te voren uitgebreidde testen hebben gedaan op de kabels die ze verkopen maar uitgaan van hun toeleverancier. Uiteindelijk ligt de blame gewoon bij de Chinees die de kabels verkoopt als zijnde Cat5E.

Punt blijft wel dat Cat5E geschikt is voor 1000mbit maar dat Cat6 in alle gevallen aan te raden is als men echt gebruik moet maken van de 1000mbit verbinding, wat dat betreft hebben de shops die teksten als ' Voor 1000mbit raden wij Cat6 aan ' 100% gelijk in hun stelling.

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Ik ben ook even met een sterke magneet langs mijn huidige UTP kabels gegaan. En gelukkig was alles goed.
Maar ik had ook nog wat oudere patch kabels liggen en... raak.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/patchkabel.jpg
Sterke magneet tegen een muur waar de patchkabel aan hangt.
De opdruk:
APTH NETCONNCT category 5E cable E138034 1300 24awg CM/MP (UL) C(UL) CMG.MPG (UL) VERIFIED to category 5

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ook dat laatste, Category 5E cable..... verified to category 5.

Right :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Een beetje terughoudendheid met conclusies trekken n.a.v. een magneet test mag wel.

Ik had ook een USB kabel die aan een magneet bleef plakken. Na het uit elkaar halen bleek dat de de data en voedingsaders gewoon van koper waren, de afscherming van alu folie (tot zover alles normaal), en dat er nog een omvlechting om de alu folie zat, en dat bleek de ijzerdraad te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Part schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:19:
[...]
Het gaat er niet om of jij het als warm of niet warm ervaart maar waar de isolatie van de kabel op berekend is.
Je zegt het goed maar je uitwerking hieronder?
Als de isolatie bv polyetheen is dan mag dit vaak niet veel warmer worden dan 75 graden.
Stel dat de kabel bruikbaar moet zijn tot een omgevings-temperatuur tot 40 graden dan mag de stroom een temperatuur verhoging van max. 35 graden veroorzaken. Hier is de maximale stroom berekend en kom je bv uit op 300mA of iets meer.
Stel je neemt de weerstand van de cca kabel van de startpost en bereken daarmee de verwarming van de kabel.
Hiermee heb je het gequantificeerd en of mij overtuigd of laten zien dat wat ze zeggen bangmakerij is.
Trouwens ik had in mijn stukje al verteld dat het om 0,2W of 0,3W per 1,5m ader ging dus dat hoef je al niet eens meer uit te rekenen ;)
Wij waren er trouwens ook nog achter gekomen dat de weerstand die vermeld stond op Wikipedia niet per ader, maar per paar was. Dit kwam, uit mijn hoofd, uit op respectievelijk 0,8 en 0,3 uit voor de goede en de slechte paren. Al beter dus, maar nog lang niet binnen de specificaties. Misschien kan de TS, met zijn nauwkeurigere meter, dit eens proberen?
Als ik die multimeter aflees(1,3Ω) met een draad zou ik er een loop weerstand van 2,6Ω van maken. De loop weerstand is verdubbeld(in serie) tov enkele draad ipv door de helft(paralel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
joopv schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:04:
Een beetje terughoudendheid met conclusies trekken n.a.v. een magneet test mag wel.

Ik had ook een USB kabel die aan een magneet bleef plakken. Na het uit elkaar halen bleek dat de de data en voedingsaders gewoon van koper waren, de afscherming van alu folie (tot zover alles normaal), en dat er nog een omvlechting om de alu folie zat, en dat bleek de ijzerdraad te zijn.
Er zit geen afscherming in. Daar is FTP e.d. voor. Er zit, op een of andere hele dunne nylon, witte draadjes, helemaal niets anders dan kabel in de mantel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiM0
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-12-2024
joopv schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:04:

In een UTP (Unshielded twisted pair) zit niets anders dan 4 draden en misschien nog een (nylon?) lintje. Bij een FTP of STP kan het wel aan de andere materialen liggen, maar bij een UTP niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:22
marcop23 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:47:
[...]

Dat TIA/EIA 568B staat ook op de beruchte kabel die hier in dit topic wordt besproken. Nou is Digitus (volgens mij) een redelijk goed merk, maar om daar nu op te vertrouwen bij het testen...
3P certified en ISO certificering zegt wel aardig wat, dat hebben die nepkabels niet, althans die van yagoda in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Dat een afscherming van een kabel van een magnetisch materiaal gemaakt is kan ik mij wel iets bij voorstellen, dat moet juist voor de magnetische afscherming.

Ideaal is een Wikipedia: Mu-metal , maar bij gebrek daaraan is gewoon ijzer ook wel redelijk volgens mij.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Resistor schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 21:44:
Dat een afscherming van een kabel van een magnetisch materiaal gemaakt is kan ik mij wel iets bij voorstellen, dat moet juist voor de magnetische afscherming.

Ideaal is een Wikipedia: Mu-metal , maar bij gebrek daaraan is gewoon ijzer ook wel redelijk volgens mij.
Maar er zit dus geen afscherming (de U in UTP staat dan ook voor unshielded) in, en dus is het echt het draad waarmee je de kabel optilt met een magneet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
X-G schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:07:
[...]

Precies, ik verwacht ook niet dat de shops van te voren uitgebreidde testen hebben gedaan op de kabels die ze verkopen maar uitgaan van hun toeleverancier. Uiteindelijk ligt de blame gewoon bij de Chinees die de kabels verkoopt als zijnde Cat5E.
Dat is wel heel simpel. Als een shop niet verantwoordelijk zou zijn voor wat ze verkopen, zou het hier het wilde westen zijn. De fout ligt bij iedereen in de keten.
Punt blijft wel dat Cat5E geschikt is voor 1000mbit maar dat Cat6 in alle gevallen aan te raden is als men echt gebruik moet maken van de 1000mbit verbinding, wat dat betreft hebben de shops die teksten als ' Voor 1000mbit raden wij Cat6 aan ' 100% gelijk in hun stelling.
Dat zou in die bewoordingen dus betekenen dat zelfs als die claim erbij staat je nog mag verwachten dat het werkt....
Mr-Beamer schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:08:
Ik ben ook even met een sterke magneet langs mijn huidige UTP kabels gegaan. En gelukkig was alles goed.
Maar ik had ook nog wat oudere patch kabels liggen en... raak.
[afbeelding]
Sterke magneet tegen een muur waar de patchkabel aan hangt.
De opdruk:
APTH NETCONNCT category 5E cable E138034 1300 24awg CM/MP (UL) C(UL) CMG.MPG (UL) VERIFIED to category 5
Dat is een mooie vervalsing. Volgens de UL certifications directory zou die kabel door Tyco gemaakt moeten zijn...

[ Voor 26% gewijzigd door mae-t.net op 18-02-2012 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Win ik de 'meest wazige certificering' award?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8KF3HhcuS38R0xrMLNLC3CmX/full.jpg
Ja, daar staat echt 'SPACE SHUTTLE VERIFIED' :+

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Zulke "kwaliteit" zullen ze vast en zeker in een space shuttle gebruiken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Och, die dingen draaiden op 8086's geloof ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Die is geweldig :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Pff, net dit topic gelezen... En ik zie even door de bomen de pricewatch niet meer. Ik wil een tweetal gigabitlijnen door het huis leggen maar ik kan nu niet meer achterhalen welke rollen 'veilig' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees8
  • Laatst online: 07-09 13:43
Ik heb via het RMA formulier contact op proberen te nemen met Yagoda om de 100m cat5e variant terug te nemen, tot op heden nog geen reactie. Heeft iemand al wel reactie gehad van Yagoda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
sebastius schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 13:24:
Pff, net dit topic gelezen... En ik zie even door de bomen de pricewatch niet meer. Ik wil een tweetal gigabitlijnen door het huis leggen maar ik kan nu niet meer achterhalen welke rollen 'veilig' zijn.
Merkkabel zal doorgaans veilig zijn. anders een magneet en een aansteker meenemen naar de winkel of op vergelijkbare wijze gebruik maken van de wet op de thuiskoop.

[ Voor 8% gewijzigd door mae-t.net op 18-02-2012 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ja, merkkabel... Wat is merk-kabel? Welk merk is 'goed'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

De verkoper garantie laten geven dat ie moeiteloos 1Gbit/s kan draaien? Desnoods dat schriftelijk laten zetten. Mocht er iets mis mee zijn kan je 'm dan terugbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
sebastius schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:31:
Ja, merkkabel... Wat is merk-kabel? Welk merk is 'goed'?
Letterlijk betekent merkkabel "kabel waarvan het merk gelijk is de naam van de fabrikant of een geregistreerd handelsmerk is van de fabrikant".

Sweex, König, en andere merken die ook budgetaccesoires uitbrengen vallen volgens die regel al gelijk af omdat het stickertjesplakimport is, hoewel die merken wel enige naam hebben en zich in principe ook al niet kunnen veroorloven om rommel te verkopen zelfs al heeft het bedrijf achter König zich wel eens ingelaten met namaak. Dat zijn dus geen echte merken maar alsnog relatief goed zodat je de gok zou kunnen wagen (met slechts een zeer geringe kans op terugsturen, maar wel altijd even testen!).

Merken die wel bij een fabrikant horen zijn bijvoorbeeld Belden, Pope, Tyco, Tasker, etc. Ik zou zo geen volledige opsomming kunnen geven, maar dat laat zich in principe via de websites van de resp. fabrikanten checken. In principe zijn die merken boven twijfel verheven omdat de reputatie van de fabrikant er meteen van afhangt.

Hoe dan ook: controleer je kabel altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Ik had al bij elke kabel waarvan ik bijna zeker ben dat het niet cat5e is het er bij gezet als opmerking. De rest is redelijk "veilig" om te bestellen.

Zie ook mijn eerdere post om het te controleren bij ontvangst als je zeker van je zaak wil zijn.
Tevens communiceer bij je bestelling dat je je onkosten vergoed wil worden als er sprake is van misleiding en je geen cat5e geleverd heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Ik heb een doos 300m van deze prutkabel gekocht bij kabeldirect.nl (59 euro, aanbiedingprijs soms 49 euro geloof ik), zit voor de helft in de muur dus dat wordt weer een weekend bloed zweet en tranen om alles eruit te trekken en te vervangen. (1 leiding was >20 meter met 4 of meer krappe bochten erin, zucht)

De doos waar het inzat was qua bedrukking identiek aan de foto boven het topic uit de pricewatch.
De kabel is 2 paren CCA (niet magnetisch) en 2 paren koperkleurig maar wel magnetisch.

Bij mijn kabel lijken ALLE aders maar 26 AWG te zijn. Althans volgens wiki is een ader van 0.40mm 26 AWG, en niet 24 AWG zoals op de doos staat. (Gemeten met een gecalibreerde schuifmaat met een nauwkeurigheid van 1/50-ste)

Ik had het probleem bij de leverancier gemeld, ze zeiden contact met de leverancier te hebben gehad en komen met de reactie dat de kabel "cat5E compatible" is. Kan natuurlijk best zijn maar ik laat me niet verleiden tot een discussie of dit nou wel of niet (on)bewust misleidend is geweest, want het neemt niet weg dat de harde specificaties van 8 aders 24 AWG en CCA beide eenvoudigweg niet kloppen.

De leverancier zei het artikel van hun website te verwijderen, wat mij een goede keus lijkt als je een reputabel imago wilt handhaven en je (toekomstige) klanten serieus neemt.

Ik had gevraagd of ze me op enige wijze wilden compenseren voor de ondeugedelijke kabel, daar zouden ze nog op terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Resistor schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 11:09:
Win ik de 'meest wazige certificering' award?
[afbeelding]
Ja, daar staat echt 'SPACE SHUTTLE VERIFIED' :+
Haha hij is leuk...

Ik stel me zo voor hoe dat er op komt. 2 chinezen van de kabelfabriek, op een vrijdagmiddag in een melige bui die de machine moeten programmeren waarmee de kabel geprint gaat worden:

chinees1: wat zullen we vandaag eens op deze kabel zetten die gemaakt is van gerecyclede auto's en plastictasjes? Dat cat5e certified begint een beetje eentonig te worden.

chinees2: ach die europeanen kopen toch alles wat we maken, ze zijn zo verblind door de lage prijs dat het niet uitmaakt. Zet er iets compleet belachelijks op! <insert chinees gegniffel>

Chinees1: leuk idee. Ze kunnen ons toch nooit traceren! <ROTFL>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

@\/ Het is een standaard UTP kabel

[ Voor 30% gewijzigd door Mr-Beamer op 18-02-2012 18:05 ]

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
marcop23 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 22:03:
[...]
Maar er zit dus geen afscherming (de U in UTP staat dan ook voor unshielded) in, en dus is het echt het draad waarmee je de kabel optilt met een magneet :)
Maar op die kabel van die foto staat niks over utp, ftp of sftp. Je kunt wel allerlei voorbarige conclusies trekken over de opbouw van die kabel maar zolang je 'm niet zelf uit elkaar gepeutert hebt kun je geen conclusies trekken. Misschien is het sftp met een metalen omvlechting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

mae-t.net schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:45:
[...]
Letterlijk betekent merkkabel "kabel waarvan het merk gelijk is de naam van de fabrikant of een geregistreerd handelsmerk is van de fabrikant".

Sweex, König, en andere merken die ook budgetaccesoires uitbrengen vallen volgens die regel al gelijk af omdat het stickertjesplakimport is, hoewel die merken wel enige naam hebben en zich in principe ook al niet kunnen veroorloven om rommel te verkopen zelfs al heeft het bedrijf achter König zich wel eens ingelaten met namaak. Dat zijn dus geen echte merken maar alsnog relatief goed zodat je de gok zou kunnen wagen (met slechts een zeer geringe kans op terugsturen, maar wel altijd even testen!).

Merken die wel bij een fabrikant horen zijn bijvoorbeeld Belden, Pope, Tyco, Tasker, etc. Ik zou zo geen volledige opsomming kunnen geven, maar dat laat zich in principe via de websites van de resp. fabrikanten checken. In principe zijn die merken boven twijfel verheven omdat de reputatie van de fabrikant er meteen van afhangt.

Hoe dan ook: controleer je kabel altijd.
Hier ligt al een aantal jaar 90 meter Equip cat 5E SFTP kabel "verified for gigabit ethernet". Haal er ook gigabit snelheid mee, dus die zal wel goed zijn :P De andere kabels binnenshuis ga ik ook maar eens checken, al denk ik dat het wel goed zit, mede omdat het er al wat jaren ligt, en toen het koper letterlijk goedkoper was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 19:54
Zonder het hele topic gelezen te hebben, een simpele test om te checken of je kabel volledig koper is kan met doen met een magneetje?
Heb nl ook ergens een netwerkje geklust wat helemaal niet lekker loopt en na het zien van dit topic meen ik de oorzaak te weten. Mijn multimeter meetsnoeren zijn echter niet zo lang om alles keurig na te meten, een simpele test zou dus voordelig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 08:35
Kunnen we in de startpost niet de 'slechte' en de 'goede' kabels opsommen? Wel met de opmerking er bij dat je altijd zelf moet checken (het is een kwestie van tijd totdat er 'slechte' kabels komen met 'goede' merknamen erop.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
2,5 jaar geleden ook een rol van 100 meter utp gekocht, de goedkoopste die ik toen in de pricewatch kan vinden. Nooit op gigabit gebruikt en ook geen problemen mee gehad, maar toch even gecheckt of dit ook zo'n inferieure kabel is en helaas zijn de blauwe en bruine ader inclusief de twee bijbehorende witte allebei magnetisch. Weet ik in ieder geval dat het netwerk upgraden naar gigabit geen zin heeft.. :P
Pagina: 1 2 ... 38 Laatste