i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Geen FTP (onnodig voor thuisgebruik) en solid doen (afmonteren op wandcontactdozen) niet stranded.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:31:
Iemand een goede tip voor het volgende?
- CAT6/6A
- Stranded
- Puur koper
- Rol van 100 meter
- Iets van FTP
Komt in PVC te liggen, geen patchpanelen aanwezig.
6A hoeft niet perse, want ik heb geen apparatuur dat er iets mee kan. Maar als het niet veel duurder is, dan is dat wel een optie.
Kwam zelf op deze Goobay kabel uit, maar iets vertelt me dat dat troep is (wellicht heb ik het mis):
https://www.amazon.de/Goo...-PiMF-Grau/dp/B00K41N0G6/
De reden waarom je zo'n kabel nauwelijks kunt vinden is dat iedereen over dit soort afstanden solid kabel legt en die netjes aan beide kanten op een patchpaneel of WCD afmonteert. Alleen het laatste stukje doe je dan met stranded.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:31:
Iemand een goede tip voor het volgende?
- CAT6/6A
- Stranded
- Puur koper
- Rol van 100 meter
- Iets van FTP
Komt in PVC te liggen, geen patchpanelen aanwezig.
6A hoeft niet perse, want ik heb geen apparatuur dat er iets mee kan. Maar als het niet veel duurder is, dan is dat wel een optie.
Kwam zelf op deze Goobay kabel uit, maar iets vertelt me dat dat troep is (wellicht heb ik het mis):
https://www.amazon.de/Goo...-PiMF-Grau/dp/B00K41N0G6/
Het advies is dus om dit ook te doen. Dan kun je gebruik maken van standaard materiaal en werkmethodes.
En gebruik dan gewoon CAT6, zonder A en zonder shield. Werkt in een huisomgeving echt prima. Kan zelfs tot 10 GB (mits niet te lang).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En misschien is dit een mooie aanbieding, ik ga hem zelf halen
https://www.netwerkkabel....-stug-100m-100-koper.html
[ Voor 4% gewijzigd door Galosh_ op 11-02-2024 10:24 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Oké, n.a.v. jullie advies kom ik uit op de Belden 7965E kabel, die lijkt me prima en van een goed merk (kom veel unbranded of rebranded spul tegen, beetje tricky). De Belden kabel is CAT6, dus niet A, en niet shielded. Ik heb wel een paar RJ45 connectortjes nodig, daar nog advies voor? En qua patchpaneel/keystones ook nog tips wellicht?Andrehj schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:16:
[...]
De reden waarom je zo'n kabel nauwelijks kunt vinden is dat iedereen over dit soort afstanden solid kabel legt en die netjes aan beide kanten op een patchpaneel of WCD afmonteert. Alleen het laatste stukje doe je dan met stranded.
Het advies is dus om dit ook te doen. Dan kun je gebruik maken van standaard materiaal en werkmethodes.
En gebruik dan gewoon CAT6, zonder A en zonder shield. Werkt in een huisomgeving echt prima. Kan zelfs tot 10 GB (mits niet te lang).
De Belden 7965E is een stugge / massieve kabel. Eigenlijk hoor je deze alleen te af te monteren met LSA keystones of op een LSA patchpaneel. RJ45 connectors eigenlijk niet (kan wel werken, maar het hørt niet. Er zijn speciale RJ45 connectors die gemaakt zijn voor stugge kabels). Vanuit de keystone of patchpaneel verbind je door met een flexibele patch kabel.Sp33dFr34k schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:22:
[...]
Oké, n.a.v. jullie advies kom ik uit op de Belden 7965E kabel, die lijkt me prima en van een goed merk (kom veel unbranded of rebranded spul tegen, beetje tricky). De Belden kabel is CAT6, dus niet A, en niet shielded. Ik heb wel een paar RJ45 connectortjes nodig, daar nog advies voor? En qua patchpaneel/keystones ook nog tips wellicht?
Of je voor een keystones kiest icm keystone patchpaneel (flexibeler qua gebruik) of een LSA patchpaneel (goedkoper) maakt niet zoveel uit. Veel online netwerk shops verkopen deze. Let op dat ze Cat6 gecertificeerd zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door heiyu op 20-02-2024 12:22 ]
Dankje, dat weet ik, maar op een paar plekken kom ik er helaas niet onderuit. Gaat dan om Ubiquiti Unifi 6 In Wall AP's, die dus, rechtstreeks in de muur komen. Dat is dus een soort van WCD constructie, maar er kan alleen een RJ45 connector in. Ik was eigenlijk op zoek naar RJ45 connectors voor solid core die jullie aan kunnen raden, of maakt dat allemaal niet zoveel uit? Ook qua patchpaneel/keystones, specifieke aanbevelingen wellicht?heiyu schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:14:
[...]
De Belden 7965E is een stugge / massieve kabel. Eigenlijk hoor je deze alleen te af te monteren met LSA keystones of op een LSA patchpaneel. RJ45 connectors eigenlijk niet (kan wel werken, maar het hørt niet. Er zijn speciale RJ45 connectors die gemaakt zijn voor stugge kabels). Vanuit de keystone of patchpaneel verbind je door met een flexibele patch kabel.
Of je voor een keystones kiest icm keystone patchpaneel (flexibeler qua gebruik) of een LSA patchpaneel (goedkoper) maakt niet zoveel uit. Veel online netwerk shops verkopen deze. Let op dat ze Cat6 gecertificeerd zijn.
Ik heb zelf geen evaring met RJ45 connectors, maar zou wel een variant kiezen op basis van een LSA punch down mechanisme (https://www.allekabels.nl...2304708/rj45-stekker.html) ipv. een connector die ze zelf moet afknijpen met een tang. Patchpanelen en keystones maakt niet zoveel uit, maar ik heb deze (https://www.allekabels.nl...492/1298729/keystone.html) puur omdat ze in meerdere kleuren leverbaar zijn. Deze zijn toolless, dus je hebt geen punch down nodig. Dan kies je nog een raampje met lege vakjes waar ze in kunnen.Sp33dFr34k schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:57:
[...]
Ik was eigenlijk op zoek naar RJ45 connectors voor solid core die jullie aan kunnen raden, of maakt dat allemaal niet zoveel uit? Ook qua patchpaneel/keystones, specifieke aanbevelingen wellicht?
Een LSA patchpanel is niet zo heel spannend, je kan elke merk / model kiezen aan de hand van de aantal aansluiten. Let op dat je dan we wel een punch down tool nodig hebt, om de draadjes in te drukken.
Misschien helpt dit video-tje wel (YouTube: Monolithic vs Keystone Jack vs Staggered Patch Panels)
[ Voor 9% gewijzigd door heiyu op 20-02-2024 14:55 ]
Er zijn feitelijk 2 soorten RJ45 (of 8P8C) connectors, eentje werkt alleen voor stranded, de ander werkt voor beiden (solid en stranded). Daarnaast heb je 'gewone' en pass through connectorenSp33dFr34k schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:57:
[...]
In Wall AP's, die dus, rechtstreeks in de muur komen. Dat is dus een soort van WCD constructie, maar er kan alleen een RJ45 connector in. Ik was eigenlijk op zoek naar RJ45 connectors voor solid core die jullie aan kunnen raden, of maakt dat allemaal niet zoveel uit?
Plaatje geleend:

Zorg ook voor een goede tang. Bij pass through connectoren heb je een andere tang nodig dan bij 'normale' connectoren, b.v. deze (zelf geen ervaring mee).
Voor normale pluggen: Let erop dat de aders helemaal tot het eind in de connector zitten, dat de huls onder de trekontlasting in de plug zit, en gebruik het liefst een fatsoenlijke tang die gelijkmatige druk uitoefent (b.v. Knipex 97 51 10). Voor een paar stekkers werken goedkopere tangen vast ook. Not a fan
fs.com heeft ook het nodige spul, ook patchpanelen en keystones.
[ Voor 16% gewijzigd door BHQ op 22-02-2024 11:19 ]
Maakt het merk iets uit bij dit soort kabels?
Ik zit nu te kijken naar deze:
https://amzn.eu/d/3dRkzvf
Geen geld, maar het merk zegt me niks.
Dit is CCA. Voor een kort stukje werkt het waarschijnlijk prima, maar voor de puristen is het een no-go.Lennnn schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:23:
Ik heb wat cat6 kabels nodig. Kabel en connectors heb ik liggen, maar dat lijkt me nooit zo goed als kant-en-klaar.
Maakt het merk iets uit bij dit soort kabels?
Ik zit nu te kijken naar deze:
https://amzn.eu/d/3dRkzvf
Geen geld, maar het merk zegt me niks.
Dan zal ik voor de zekerheid toch CU pakken. Het is namelijk wel een belangrijk stukje (direct in de meterkast).Out.of.Control schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:43:
[...]
Dit is CCA. Voor een kort stukje werkt het waarschijnlijk prima, maar voor de puristen is het een no-go.
https://www.amazon.nl/gp/product/B01MRSXXCZ/
Zoiets dan prima? Of is er een bepaald merk waar ik naar kan kijken? Mij zegt de merken van ethernetkabels niet zoveel.
Heb je trouwens iets minder nodig, de 305m variant is €139
Ik ben namelijk van plan om 20 jaar oude 'bouwmarkt' CAT5e in de kruipruimte te vervangen. Dit zijn de welbekende lichtgrijze kabels, deze beginnen door de leeftijd wat broos te worden. Wil in de toekomst wel met 5 en 10GB aan de slag en heb een hekel aan de kruipruimte dus liever wat overkill in de vorm van 6a dan normale 6. Zeker omdat er ook 2 keystones tussen komen, wil ik de gok niet wagen dat 10G niet stabiel wordt. De kruipruimte is niet super vochtig maar met het neerslag festijn afgelopen tijd is dit denk ik een kwestie van tijd.
Idee is om in de meterkast een keystone opbouwdoos of klein paneeltje op te hangen. Vandaar 3 kabels onder de vloer te trekken door een gat. Deze komen in de gangkast omhoog. Hier komt ook een opbouwdoos. Vandaar gaat 1 soepele Cat6 binnenkabel (stuk dunner) de woonkamer in en 2 binnenkabels achter de kachelbuizen naar de 1e etage. Deze worden ooit een keer vervangen door kabels in de muur als we de muren gaan verven. (nadruk op ooit
if (!coffee) {
Work = false; }
Belden heeft de 7965PE (cat6) die geschikt is voor buiten. Maar ik zou denk ik (een paar) buizen door je kruipruimte trekken. En dan normale kabel uit één stuk trekken. Je kan prima meerdere normale kabels door een >=25mm mantelbuis trekken. En losse kabels gaan (ondanks de haat hier) ook prima door 16/19mm flex. Alleen 2 tegelijk is dan wat lastiger.naaitsab schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:53:
Heeft iemand toevallig een adresje voor 100% koper stugge CAT6a grondkabel per meter of iets rond de 25 meter? Kom alleen 100M tegen of 'Goobay' achtig spul waar ik twijfels bij heb.
…
Idee is om in de meterkast een keystone opbouwdoos of klein paneeltje op te hangen. Vandaar 3 kabels onder de vloer te trekken door een gat. Deze komen in de gangkast omhoog. Hier komt ook een opbouwdoos. Vandaar gaat 1 soepele Cat6 binnenkabel (stuk dunner) de woonkamer in en 2 binnenkabels achter de kachelbuizen naar de 1e etage. Deze worden ooit een keer vervangen door kabels in de muur als we de muren gaan verven. (nadruk op ooit)
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Daar zat ik ook nog aan te denken. Alleen installatiebuis goed monteren zodat deze waterdicht wordt zonder krappe bochten lijkt me wat lastig. Gat in de vloer dezelfde diameter maken als flex, dan de kabels erdoor rommelen. Deze een stuk het gat in duwen zou wel kunnen. Loop er alleen niet echt warm voor want kruipruimteIllusion schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:25:
[...]
Belden heeft de 7965PE (cat6) die geschikt is voor buiten. Maar ik zou denk ik (een paar) buizen door je kruipruimte trekken. En dan normale kabel uit één stuk trekken. Je kan prima meerdere normale kabels door een >=25mm mantelbuis trekken. En losse kabels gaan (ondanks de haat hier) ook prima door 16/19mm flex. Alleen 2 tegelijk is dan wat lastiger.
Voordeel van normale mantel kabel is dat ze wel een stuk dunner zijn en iets flexibeler. Dus deze zou ik eventueel door kunnen trekken de kamer/1e verdieping in en daar een keystone wegmoffelen.
if (!coffee) {
Work = false; }
Anders moet je deze kabel (https://www.eszet.nl/product/view/24161) zoeken waar je deze kan kopen is een kabel voor binnen en buiten. Buiten laat je de zwarte mantel zitten en binnen kun je de zwarte mantel verwijderen.naaitsab schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:14:
[...]
Daar zat ik ook nog aan te denken. Alleen installatiebuis goed monteren zodat deze waterdicht wordt zonder krappe bochten lijkt me wat lastig. Gat in de vloer dezelfde diameter maken als flex, dan de kabels erdoor rommelen. Deze een stuk het gat in duwen zou wel kunnen. Loop er alleen niet echt warm voor want kruipruimte![]()
Voordeel van normale mantel kabel is dat ze wel een stuk dunner zijn en iets flexibeler. Dus deze zou ik eventueel door kunnen trekken de kamer/1e verdieping in en daar een keystone wegmoffelen.
Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn
Ik heb enige weken terug bij netwerkkabel.eu een SFTP CAT6a 100% koper stranded AWG 26 besteld. Het enige waar ik op lette was CU ipv CCA, en ik dacht met stranded voorzien te zijn voor directe montage van RJ45-schoentjes. Een meter of 30 van deze kabel getrokken:
https://www.netwerkkabel....epel-50m-koper-grijs.html
Van de meterkast, door de kruipruimte, door een buis in de fundering en verder door een schutbuis naar de overkapping achterin te tuin. Tot daar ging het goed. Inmiddels tot vijf keer nieuwe RJ45-schoentjes aan beide kanten gemonteerd. Van shielded Cat6 tot Kopp toolless en op advies van netwerkkabel.eu specifieke cat6 schoentjes. Allemaal hetzelfde effect: Geen goede verbinding op pin 3 (netwerkkabeltester erop). Na wat gedoe en aanknijpen leek het wel goed volgens de tester, maar de verbinding bleef wat instabiel en hangen op net geen 10 mbps, waar het 450-480 zou moeten zijn (getest met 15m lange 5e kabel dwars door het huis).
Inmiddels ben ik er goed klaar mee, krijg ik geen reactie van netwerkkabel.eu en heb ik maar besloten dat het een solid AWG24 kabel moet worden. Dat foliepeuteren ook klaar mee, en mede dankzij dit topic kom ik dus uit op:
UTP, CAT6, solid, CU. Is er dan nog iets om specifiek op te letten? Moet het een buitenkabel zijn? In de kruipruimte kan ik de kabel 'ophangen'. De utp ligt nergens in de zon en moet onder de overkapping naar een TP Deco en een tv (doorgelust vanuit de TP Deco).
Just checking dus dat ik nu wél het juiste bestel.
Die shield maakt het erg lastig om zo'n stekkertje goed te monteren. Die dingen met losse inzetstukjes vermijd ik zelf liever.
Kan ook zijn dat je tang niet helemaal lekker is en pin 3 niet goed inknijpt. Breuk in de kabel kan ook, soepele kabel hoor je niet te trekken.
Meerdere tangen ook gebruikt (zowel splinternieuwe als van een buurman die alles werkend heeft). Ik gok toch ergens draadbreuk, hoewel de kabel nergens door krappe bochten hoeft. Niettemin, wie kan me een linkje geven naar de juiste kabel?
Ik kom bij deze uit, maar wellicht zijn er betere keuzes qua prijs/kwaliteit.
Zou persoonlijk gewoon een doosje van Belden nemen, maar meeste no-name spul is ook prima.
Begrijp ik het goed dat ik deze kabel ook kan gebruiken voor kortere runs zoals bijvoorbeeld patchkabels of is 23 awg hier te stug voor?
@Flans ja.
[ Voor 11% gewijzigd door bjusterbaarlik op 20-08-2024 11:21 ]
Ik neem aan dat je bedoelt massieve kernbjusterbaarlik schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:18:
Dat is een UTP kabel voor in buis. Voor patchkabels gebruik je geen passieve kern.
Patchkabels koop je kant en klaar. Al het andere is prutswerk.MDL573 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:18:
Na wat onderzoek op internet en deze topic ben ik uitgekomen op Belden Cat 6 (https://www.sandervunderi...rijs-7965e-per-meter.html).
Begrijp ik het goed dat ik deze kabel ook kan gebruiken voor kortere runs zoals bijvoorbeeld patchkabels of is 23 awg hier te stug voor?
Ik zou dus persoonlijk overal 1 kabel heentrekken en anders 2 gewone kabels en niet van die speciale tweeling kabels.
Nee tis zeker niet overal nodig. Maar bvb bij kantoor en plekken waar een tv komt sluit je nog wel twee apparaten aan. En dacht als ik dan toch zo’n dubbele kabel nodig heb, waarom dan niet direct overal dubbele aansluiting maken.jongetje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:45:
@Snuurtje Ga je echt overal 2 UTP punten gebruiken? 95 procent gaat waarschijnlijk toch via Wifi. Scheeltje een hoop ruimte op een patchpaneel in je meterkast. Ik denk dat in de meeste kamers dat ene punt al niet gebruikt gaat worden. En als er bijv. een kantoortje is dan zet je daar een switch neer als je meerdere poorten nodig hebt.
Ik zou dus persoonlijk overal 1 kabel heentrekken en anders 2 gewone kabels en niet van die speciale tweeling kabels.
Later een kabel bijtrekken is een ramp.
En die dual kabel is best handig, twee kabels aan elkaar maken is vrij lastig en maakt het trekken niet gemakkelijker.
Ook moet je tevoren de lengte bepalen en twee van die lengtes eerst van de rol halen om twee losse kabels te trekken, ook weer veel omslachtiger en je zult niet de eerste zijn die een kabel te kort afknipt van de rol.
En mijn insteek is zoveel mogelijk bekabelt en alleen wifi wat niet anders kan.
[ Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 28-08-2024 09:21 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik heb hier 50 meter van gekocht om er 2 door een 19mm buis te trekken.MDL573 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:18:
Na wat onderzoek op internet en deze topic ben ik uitgekomen op Belden Cat 6 (https://www.sandervunderi...rijs-7965e-per-meter.html).
Dit past net. het is een vrij stugge degelijke kabel.
Voor patchkabels gebruik je...patchkabelsMDL573 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:18:
Patchkabels maak je niet zelf (en al helemaal niet met solid kern).
Eerst het probleem, dan de oplossing
Ga ik doen, alleen zie dat die dubbele kabel cat6 is, dus ga toch maar proberen enkele cat6a te kopen en twee kabels tegelijk door een leiding te trekken. Heb ook een tweetal leidingen naar access points op het plafond waar er bvb maar 1 kabel door hoeft dus enkele kabel kopen is dan efficienter denk ik.Ben(V) schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:19:
Gewoon doen.
Later een kabel bijtrekken is een ramp.
En die dual kabel is best handig, twee kabels aan elkaar maken is vrij lastig en maakt het trekken niet gemakkelijker.
Ook moet je tevoren de lengte bepalen en twee van die lengtes eerst van de rol halen om twee losse kabels te trekken, ook weer veel omslachtiger en je zult niet de eerste zijn die een kabel te kort afknipt van de rol.
En mijn insteek is zoveel mogelijk bekabelt en alleen wifi wat niet anders kan.
Heeft iemand nog aanraders vbw een net patch kastje met punch down connecties van goede prijs kwaliteit verhouding? rond de 24 poorts.
Cat 6 kan tot 55m zelfs 10Gbps aan en niemand heeft in huis grotere lengtes nodig.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Hier ook deze twinkabel voor alle loze leidingen (19mm) gebruikt. Erg fijn werken, omdat je vooraf geen lengte hoeft te bepalen.Snuurtje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 00:48:
Ik wil enkele kabels trekken door bestaande loze leidingen. Die komen per 1 loze leiding uit op een wandcontactdoos waar ik 2x utp connectie wil maken. Weet helaas de maat van de loze leiding nog niet (nieuwbouw). Zal een vrij standaard maat zijn. Is dit product dan zinnig of kan je beter 2 enkele kabels door 1 leiding trekken? https://www.sandervunderi...twin-utp-kabel-cat-6.html
thanks, lees dit vaker, maar weet jij toevallig voor mijn gemoedsrust ook ergens een test waar mensen verschillende types kabel testen op daadwerkelijke snelheden icm lengtes?Ben(V) schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:43:
Cat 6a is volkomen overbodig en ook dikker dan Cat 6
Cat 6 kan tot 55m zelfs 10Gbps aan en niemand heeft in huis grotere lengtes nodig.
Ander vraagje:
Heb op de plafonds op de overlopen een loze leiding laten aanbrengen waar ik een access point op wil hangen. Hoe kan ik het beste de connectie qua stekker / wcd daar realiseren? Liefst met zo min mogelijk kabel zichtbaar.
[ Voor 22% gewijzigd door Snuurtje op 30-08-2024 09:59 ]
Ik heb die dubbele cat6 getrokken door onze loze leidingen en dat ging al niet heel makkelijk, zeker wanneer er veel bochten inzaten. Ik denk dat twee losse cat6a te ambiteus kan blijken, en ook niet nodig lijkt me.Snuurtje schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:23:
[...]
Ga ik doen, alleen zie dat die dubbele kabel cat6 is, dus ga toch maar proberen enkele cat6a te kopen en twee kabels tegelijk door een leiding te trekken. Heb ook een tweetal leidingen naar access points op het plafond waar er bvb maar 1 kabel door hoeft dus enkele kabel kopen is dan efficienter denk ik.
Heeft iemand nog aanraders vbw een net patch kastje met punch down connecties van goede prijs kwaliteit verhouding? rond de 24 poorts.
Succes!
Nee kabels worden nergens getest.Snuurtje schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:57:
[...]
thanks, lees dit vaker, maar weet jij toevallig voor mijn gemoedsrust ook ergens een test waar mensen verschillende types kabel testen op daadwerkelijke snelheden icm lengtes?
Ander vraagje:
Heb op de plafonds op de overlopen een loze leiding laten aanbrengen waar ik een access point op wil hangen. Hoe kan ik het beste de connectie qua stekker / wcd daar realiseren? Liefst met zo min mogelijk kabel zichtbaar.
De ieee en de iso stellen gewoon heel specifieke eisen aan kabels die een Cat predicaat mogen dragen en daar voldoen ze dan ook aan.
Dat gaat veel verder dan alleen maar de snelheid specificatie, dus een kabel waar Cat 6 opstaat kan echt tot 55m met een snelheid van 10Gbps aan.
Tenzij je Chinese rommel koopt want die trekken zich weinig van regelgeving aan.
Cat 6A voor thuis kopen is echt volkomen overbodig en aangezien cat 6A bijna altijd een afscherming heeft ook nog veel lastiger.
Afscherming aansluiten moet namelijk zeer zorgvuldig gebeuren en op de juist manier ander loop je kans last te krijgen van aardlussen en/of common mode spanningen.
Aangezien je vvast vaste bekabeling atijd met stugge aders gebruikt kun je het beste van die "toolless' RJ45's gebruiken voor die AP's, die hebben een lsa connectie die daarvoor geschikt is.
Zoiets dus.
https://www.onlinekabelsh...at6-utp-netwerkkabel.html
[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 30-08-2024 14:52 ]
De norm spreekt nog altijd niet van 10Gbps op Cat6. Het kan mss lukken om 10Gbps te halen maar als het niet werkt mag je niet zeggen dat die Cat6 kabels niet aan de norm voldoen want staat zelfs niet in de norm.Ben(V) schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:48:
[...]
Nee kabels worden nergens getest.
De ieee en de iso stellen gewoon heel specifieke eisen aan kabels die een Cat predicaat mogen dragen en daar voldoen ze dan ook aan.
Dat gaat veel verder dan alleen maar de snelheid specificatie, dus een kabel waar Cat 6 opstaat kan echt tot 55m met een snelheid van 10Gbps aan.
Tenzij je Chinese rommel koopt want die trekken zich weinig van regelgeving aan.
Cat 6A voor thuis kopen is echt volkomen overbodig en aangezien cat 6A bijna altijd een afscherming heeft ook nog veel lastiger.
Afscherming aansluiten moet namelijk zeer zorgvuldig gebeuren en op de juist manier ander loop je kans last te krijgen van aardlussen en/of common mode spanningen.
Aangezien je vvast vaste bekabeling atijd met stugge aders gebruikt kun je het beste van die "toolless' RJ45's gebruiken voor die AP's, die hebben een lsa connectie die daarvoor geschikt is.
Zoiets dus.
Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn
De norm spreekt over frequenties en maximaal toegestane degradatie van het signaal bij bepaalde frequenties.
En de specs van Cat 6 zijn zodanig dat een kabel van 55m die 10Gbps aankan, daarboven zal de kwaliteit van het signaal met de specs van een Cat 6 kabel niet meer binnen de norm blijven.
Wat overigens helemaal niet betekent dat het niet meer werkt, ik heb zelf al eens 10Gbps door een rol van 60m gehaald zonder problemen en dat terwijl een rol kabels veel slechter voor het signaal is dan een uitgerolde kabel.
Dan denk ik dat je eens een opleiding over de norm moet volgen want staat duidelijk wel in de norm.Ben(V) schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:57:
Snelheden staan ook helemaal niet in de norm.
De norm spreekt over frequenties en maximaal toegestane degradatie van het signaal bij bepaalde frequenties.
En de specs van Cat 6 zijn zodanig dat een kabel van 55m die 10Gbps aankan, daarboven zal de kwaliteit van het signaal met de specs van een Cat 6 kabel niet meer binnen de norm blijven.
Wat overigens helemaal niet betekent dat het niet meer werkt, ik heb zelf al eens 10Gbps door een rol van 60m gehaald zonder problemen en dat terwijl een rol kabels veel slechter voor het signaal is dan een uitgerolde kabel.
Dit is nu uit de norm:
:strip_exif()/f/image/mKHRkbkGk5kMX10GF3asxvPg.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is uit een oudere versie van de norm:
:strip_exif()/f/image/nAzeckFtfJi2J805RbmQPEWQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus best eens de norm opzoeken voor je hier iets uit u duim zuigt.
Ik heb daar ook een aantal van gebruikt voor andere situaties, maar dat zijn vrij forse connectoren.Ben(V) schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:48:
Zoiets dus.
Passen die wel achter/in de bekende Unifi/Omada AP's?
Kan zijn dat ik binnenkort een aantal van die AP's moet monteren (geen eerdere ervaringen mee) en was ook wel benieuwd of deze passen.
Is dit goede kwaliteit:
https://www.sandervunderi...et-1683enh-doos-100m.html
[ Voor 23% gewijzigd door Phusebox op 04-09-2024 20:11 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik zoek een pragmatische oplossing.
Situatie: UDM SE in meterkast, allemaal loze leidingen naar de plafonds op de eerste, tweede, en derde verdieping. Het doel is om een kabel van de UDM SE naar het plafond te trekken en dan via POE een NanoHD aan te sluiten op elk plafond.
De kabel die ik dacht nodig te hebben is deze: https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
Echter nu hoor ik dat dat niet 'mag' omdat het een stugge kabel is en ik daar beter geen RJ45 op kan monteren.
Ik zie echt door de kabels de kabelboom niet meer zeg maar. Welke rol van 100 meter adviseren jullie om mijn doel te bereiken en welke RJ45 stekkers kan ik hier het beste op klikken met mijn krimptang?
Je kan prima een rj45 op een stugge kabel monteren.iasix schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:28:
Ik ben hierheen verwezen vanuit het Ubiquiti topic en hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik zoek een pragmatische oplossing.
Situatie: UDM SE in meterkast, allemaal loze leidingen naar de plafonds op de eerste, tweede, en derde verdieping. Het doel is om een kabel van de UDM SE naar het plafond te trekken en dan via POE een NanoHD aan te sluiten op elk plafond.
De kabel die ik dacht nodig te hebben is deze: https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
Echter nu hoor ik dat dat niet 'mag' omdat het een stugge kabel is en ik daar beter geen RJ45 op kan monteren.
Ik zie echt door de kabels de kabelboom niet meer zeg maar. Welke rol van 100 meter adviseren jullie om mijn doel te bereiken en welke RJ45 stekkers kan ik hier het beste op klikken met mijn krimptang?
Je moet alleen de juiste connectoren kopen, die dus geschikt zijn voor de kabel die je toepast.
Je tang is in principe geschikt voor zowel de 'normale' rj45 stekkers, als de variant waarbij je de aders door steekt en laat knippen door de tang. Dus dat moet goed gaan.
Gewoon even oefenen, en je niet te bang laten maken.
De zeurpieten en puristen zullen zeggen dat je een stugge kabel nooit moet afmonteren op een stekker maar op een keystone en dan vanuit daar moet patchen. Allemaal leuk en aardig, maar voor in een stationaire thuissituatie gaat dit meer dan prima werken.
Succes! En laat even weten hoe het afloopt
Dank je wel, zal vanavond nog die kabel bestellen danKoekstra schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:35:
[...]
Je kan prima een rj45 op een stugge kabel monteren.
Je moet alleen de juiste connectoren kopen, die dus geschikt zijn voor de kabel die je toepast.
Je tang is in principe geschikt voor zowel de 'normale' rj45 stekkers, als de variant waarbij je de aders door steekt en laat knippen door de tang. Dus dat moet goed gaan.
Gewoon even oefenen, en je niet te bang laten maken.
De zeurpieten en puristen zullen zeggen dat je een stugge kabel nooit moet afmonteren op een stekker maar op een keystone en dan vanuit daar moet patchen. Allemaal leuk en aardig, maar voor in een stationaire thuissituatie gaat dit meer dan prima werken.
Succes! En laat even weten hoe het afloopt
Is deze of deze een betere connector voor de kabel die ik wil en de tang die ik heb?
[ Voor 5% gewijzigd door iasix op 04-09-2024 21:00 ]
Je hebt een tang met passthrough dus je zou deze kunnen nemeniasix schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:46:
[...]
Dank je wel, zal vanavond nog die kabel bestellen dan![]()
Is deze of deze een betere connector voor de kabel die ik wil en de tang die ik heb?
https://www.sandervunderi...rs-met-kabeldoorvoer.html
Anders gewoon deze
https://www.sandervunderi...geschikt-voor-cat-5e.html
[ Voor 7% gewijzigd door qwasd op 04-09-2024 21:13 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/4uRNbV6u9M6Urmkfsh9vseXI.png?f=user_large)
Kost 39 euro bij Amazon. Zoek een kabel om door leidingen in huis te trekken om twee Deco X50 nodes ethernet backhaul te geven.
[ Voor 13% gewijzigd door crunchytail op 11-09-2024 19:47 ]
Ik ben op de volgende kabel gekomen:
https://www.sandervunderi...s-10gxe00d-per-meter.html
Daarbij wil ik dan de volgende connector gebruiken:
https://www.sandervunderi...j45-connector-cat-6a.html
Nu heb ik gekozen voor cat6a (vraag me niet waarom, maar ik blijf het liefst hierbij). Alleen vraag ik mij of dit een goed merk is en of ik beter voor een patchkabel van 15meter of 20meter kan gaan en dan een uiteinde kan knippen.
Ik lees daarnaast dat s/ftp beter is. De kabel hierboven is f/utp. Prijsverschil is niet veel meen ik, dus kan net zo goed de goede nemen.
Andere suggesties zijn allemaal welkom.
[ Voor 9% gewijzigd door fkaktas op 12-09-2024 22:58 ]
F/UTP is voor thuisgebruik praktisch altijd al overkill, net zoals Cat. 6A. Cat. 6 U/UTP is voor praktisch iedereen ruimschoots voldoende, dus met Cat. 6A F/UTP zit je echt wel met extreem goede specificaties te werken.fkaktas schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:57:
Ik wil in een nieuwbouwwoning een internetkabel aanleggen in een loze leiding. De ene uiteinde monteer ik aan een wcd. En de andere direct in de router. De kabel is in totaal ongeveer 14 meter. De aansluiting zal ik gebruiken voor aan de tv (chromecast op ethernet/iptv/streamers, etc. icm een switch). Er zal 1 aansluitpunt zijn op de wcd en dan een switch aan de wcd hangen.
Ik ben op de volgende kabel gekomen:
https://www.sandervunderi...s-10gxe00d-per-meter.html
Daarbij wil ik dan de volgende connector gebruiken:
https://www.sandervunderi...j45-connector-cat-6a.html
Nu heb ik gekozen voor cat6a (vraag me niet waarom, maar ik blijf het liefst hierbij). Alleen vraag ik mij of dit een goed merk is en of ik beter voor een patchkabel van 15meter of 20meter kan gaan en dan een uiteinde kan knippen.
Ik lees daarnaast dat s/ftp beter is. De kabel hierboven is f/utp. Prijsverschil is niet veel meen ik, dus kan net zo goed de goede nemen.
Andere suggesties zijn allemaal welkom.
Belden is een uitstekend merk. Ik werk zelf voor KPN en Belden wordt aan ons monteurs verstrekt voor bekabelingswerkzaamheden.
By the way, patchkabels niet op maat knippen. Die moet je kant-en-klaar gebruiken zoals geleverd.
[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 12-09-2024 23:54 ]
Als ik een patchlabel koop, moet ik het sowieso knippen, want de ene uiteinde moet aangesloten worden op een wcd. Dus een patchkabel valt af.Wildfire schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:52:
[...]
F/UTP is voor thuisgebruik praktisch altijd al overkill, net zoals Cat. 6A. Cat. 6 U/UTP is voor praktisch iedereen ruimschoots voldoende, dus met Cat. 6A F/UTP zit je echt wel met extreem goede specificaties te werken.
Belden is een uitstekend merk. Ik werk zelf voor KPN en Belden wordt aan ons monteurs verstrekt voor bekabelingswerkzaamheden.
By the way, patchkabels niet op maat knippen. Die moet je kant-en-klaar gebruiken zoals geleverd.
Belden is goed zeg je, dus ik kan die wel kopen.
Maar een ander vraagje dan. Ik lees hier allemaal over dat je kabels niet met een tang moet knijpen, omdat je snelheidsverlies hebt, maar een keystone moet gebruiken? Ik had niet eerder van een keystone geboord, maar nu begrijp ik het wel.
Ik wil alleen niet de ene uiteinde in een wcd en de andere in een keystone. En vanuit de keystoone met een patchkabel de router in. Lijkt mij lelijker.
Maar wat raadt jij aan? Toch een keystone kopen OF die connector gebruiken die ik hierboven heb genoemd? Heb je geen sneldheidsverlies met een keystone?
Als je het netjes wilt doen maak je aan beide kanten een WCD of aan de routerkant een eenvoudig patchpaneel zoals dit: https://www.allekabels.nl...8-poorts-patchpaneel.htmlfkaktas schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:47:
[...]
Als ik een patchlabel koop, moet ik het sowieso knippen, want de ene uiteinde moet aangesloten worden op een wcd. Dus een patchkabel valt af.
Belden is goed zeg je, dus ik kan die wel kopen.
Maar een ander vraagje dan. Ik lees hier allemaal over dat je kabels niet met een tang moet knijpen, omdat je snelheidsverlies hebt, maar een keystone moet gebruiken? Ik had niet eerder van een keystone geboord, maar nu begrijp ik het wel.
Ik wil alleen niet de ene uiteinde in een wcd en de andere in een keystone. En vanuit de keystoone met een patchkabel de router in. Lijkt mij lelijker.
Maar wat raadt jij aan? Toch een keystone kopen OF die connector gebruiken die ik hierboven heb genoemd? Heb je geen sneldheidsverlies met een keystone?
Stekkers knijpen en dan rechtstreeks aansluiten zou ik vermijden, dat moet je precies goed doen anders krijg je vroeg of laat gedoe.Als je een patchpaneel gaat gebruiken heb je wel een punchtool nodig overigens, maar die kosten ook niet de hoofdprijs.
This too shall pass
Ik ga maar één aansluitpunt maken, dus een patchpaneel vind ik een beetje overkill hierbij.Sharky schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:53:
[...]
Als je het netjes wilt doen maak je aan beide kanten een WCD of aan de routerkant een eenvoudig patchpaneel zoals dit: https://www.allekabels.nl...8-poorts-patchpaneel.html
Stekkers knijpen en dan rechtstreeks aansluiten zou ik vermijden, dat moet je precies goed doen anders krijg je vroeg of laat gedoe.Als je een patchpaneel gaat gebruiken heb je wel een punchtool nodig overigens, maar die kosten ook niet de hoofdprijs.
En een wcd aan de andere kant vind ik wel een goed idee, maar qua prijs zit je veel hoger dan met een keystone.
Uit jouw reactie begrijp ik dus dat een patch paneel het beste zou zijn, daarna wcd, daarna keystone, omdat de keystone het meeste lijkt op bovenstaande (in vergelijking met die connector die ik eerder heb genoemd)
Ik ga dan voor een keystone. Dank!
Volgens mij zijn keystones niet bedoeld om los te gebruiken, maar klik die altijd in een paneel of wcd. Ze hebben doorsnee geen trekontlasting of iets dergelijks dus dan loop je alsnog risico op storingen. Ik zou er wel een goedkope wcd bijkopen die bedoeld is voor het inklikken van een keystone.fkaktas schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:16:
[...]
Ik ga maar één aansluitpunt maken, dus een patchpaneel vind ik een beetje overkill hierbij.
En een wcd aan de andere kant vind ik wel een goed idee, maar qua prijs zit je veel hoger dan met een keystone.
Uit jouw reactie begrijp ik dus dat een patch paneel het beste zou zijn, daarna wcd, daarna keystone, omdat de keystone het meeste lijkt op bovenstaande (in vergelijking met die connector die ik eerder heb genoemd)
This too shall pass
Kan ik deze bijvoorbeeld niet los gebruiken?Sharky schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:27:
[...]
Volgens mij zijn keystones niet bedoeld om los te gebruiken, maar klik die altijd in een paneel of wcd. Ze hebben doorsnee geen trekontlasting of iets dergelijks dus dan loop je alsnog risico op storingen. Ik zou er wel een goedkope wcd bijkopen die bedoeld is voor het inklikken van een keystone.
https://www.sandervunderi...ystone-rj45-toolfree.html
Dat ie hangt in de meterkast. Ik raak het toch nooit aan (als het goed is). Uiteraard zal ik de kabel bevestigen aan de muur, maar dan hangt ie maar een klein stukje.
Dan kort patchkabeltje van daaruit naar de router.
Wel grappig dat in dit topic elke x-tijd weer dezelfde vragen komen.
Stugge kabel vs. soepele kabel.
Cat6 vs. Cat6A.
Keystone vs. stekkertje.
Koper vs. ccu/cca.
Men zou eigenlijk wel bij reactie veld zo'n banner kunnen neerzetten (of hoe dat ook maar heet) met puntsgewijs deze zaken benoemen en dan zou dit halve topic qua reacties overblijven.
Geweldig! Er is blijkbaar zo een doos die kant en klare is en een loze doos waar je je keystone in kan doen. Dit is precies wat ik nodig heb. DANK ALLEN!Piet91 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:17:
@fkaktas Gebruik in de meterkast dan zoiets (willekeurig voorbeeld).
Dan kort patchkabeltje van daaruit naar de router.
Wel grappig dat in dit topic elke x-tijd weer dezelfde vragen komen.![]()
Stugge kabel vs. soepele kabel.
Cat6 vs. Cat6A.
Keystone vs. stekkertje.
Koper vs. ccu/cca.
Men zou eigenlijk wel bij reactie veld zo'n banner kunnen neerzetten (of hoe dat ook maar heet) met puntsgewijs deze zaken benoemen en dan zou dit halve topic qua reacties overblijven.
Kan. Moet geen problemen opleveren. Ik heb jaren lang losse keystones in de meterkast laten hangen. Dit omdat het er maar 3 of zo waren. Sommige zelfs met ducktape aan de muur geplakt. Vorig jaar maar eens een klein patchpanel voor keystones opgehangen. Door extra kabels genoeg voor een kleine patchpaneel. Dat staat het alsnog wat netter.fkaktas schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:47:
[...]
Dat ie hangt in de meterkast. Ik raak het toch nooit aan (als het goed is). Uiteraard zal ik de kabel bevestigen aan de muur, maar dan hangt ie maar een klein stukje.
[ Voor 95% gewijzigd door piotr123 op 25-09-2024 17:54 ]
Ik neem aan dat dit geen slechte kwaliteit kabel is? Ik ben zelf eigenlijk helemaal geen voorstander van koper i.v.m. de flexibiliteit. Maar zodra je naar cat7 gaat, heb je alleen maar koper.
De kabel doet z'n werk in ieder geval.
Met koper is niets mis. Sterker nog, voor netwerkkabel heeft dat verreweg de voorkeur omdat het, zeker bij langere kabels, met niet-koperen kabels (meestal aluminium met een dun koperlaagje ofzo) vrij moeilijk wordt om de gewenste snelheid te halen.turkeyhakan schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:29:
Ik heb van het weekend deze kabel gekocht: https://netwerkkabel.eu/p...os=2&_fid=8b84e8a58&_ss=c
Ik neem aan dat dit geen slechte kwaliteit kabel is? Ik ben zelf eigenlijk helemaal geen voorstander van koper i.v.m. de flexibiliteit. Maar zodra je naar cat7 gaat, heb je alleen maar koper.
De kabel doet z'n werk in ieder geval.
Dus als je voor netwerkkabels gaat: haal vooral WEL 100% koperen kabels. Niet bezuinigen en iets anders nemen, want als je ooit onverklaarbare problemen krijgt kan een niet-koperen kabel de oorzaak zijn.
Wat er wel 'mis' is met je keuze:
CAT7 is onnodige overkill. CAT6 is al prima, al helemaal voor thuisgebruik.
En SFTP is onnodig en onhandig. In een thuissituatie en ook de meeste kantoorsituaties is shielding onnodig.
Pas bij een industriele omgeving met flink schakelende vermogenselektronica wordt het zinnig. Thuis is zo'n kabel dik, onhandig om aan te leggen en shield is, als je het niet correct aansluit, eerder een bron van storingen dan een oplossing.
Dus gewoon UTP, CAT6, 100% koper halen.
Maar het kan geen kwaad toch? De kabel is al getrokken en werkt :-) Het is meer overkill dan verkeerde (duurdere) keuze?vanaalten schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:54:
[...]
Met koper is niets mis. Sterker nog, voor netwerkkabel heeft dat verreweg de voorkeur omdat het, zeker bij langere kabels, met niet-koperen kabels (meestal aluminium met een dun koperlaagje ofzo) vrij moeilijk wordt om de gewenste snelheid te halen.
Dus als je voor netwerkkabels gaat: haal vooral WEL 100% koperen kabels. Niet bezuinigen en iets anders nemen, want als je ooit onverklaarbare problemen krijgt kan een niet-koperen kabel de oorzaak zijn.
En SFTP is onnodig en onhandig. In een thuissituatie en ook de meeste kantoorsituaties is shielding onnodig.
Pas bij een industriele omgeving met flink schakelende vermogenselektronica wordt het zinnig. Thuis is zo'n kabel dik, onhandig om aan te leggen en shield is, als je het niet correct aansluit, eerder een bron van storingen dan een oplossing.
Als 'ie er ligt en werkt, dan kan het zeker geen kwaad. Enkel uitkijken met de aarding om aardlussen te voorkomen. Ben geen expert op dit gebied, maar volgens mij enkel (shield) aarde aansluiten in de meterkast. Of misschien zelfs beter helemaal niet aansluiten.turkeyhakan schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:05:
[...]
Maar het kan geen kwaad toch? De kabel is al getrokken en werkt :-) Het is meer overkill dan verkeerde (duurdere) keuze?
De andere kant van de kabel moet je de shieling nergens op aansluiten en goed controleren of dat shield niet ergens per ongeluk een muur raakt of een metalen doos, want dan heb je een aardlus gemaakt.
Gebruik ook unshielded patch kabels om je apparatuur aan te sluiten anders loop je het risico een aardlus via je apparatuur te maken.
Beste advies is gewoon nooit shielded netwerkkabel gebruiken, geeft alleen maar potentiële problemen en voegt helemaal niets toe.
Bedenk dat een aardlus niet meteen een storing hoeft te veroorzaken, maar zomaar in de toekomst wel of alleen maar een slechtere verbinding veroorzaakt die lang door het netwerk protocol gecompenseerd kunnen worden.
[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 30-09-2024 13:45 ]
Ik zie dat deze AWG 28 is maar vraag me af als dat kwalitatief goed genoeg is. Ik zou lengtes van 0.25m tot 4m nodig hebben. Wat denken jullie?
https://www.google.com/se...&oq=haakse+utp+patxhlabelTomovich schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:16:
Ik ben op zoek naar haakse patchkabels (bijna niet te vinden aan normale prijzen) ofwel "slanke" patchkabels die makkelijk gebogen kunnen worden.
Ik krijg dan een berg resultaten met kabels van tussen de 2 a 5 euro. Dat is toch niet prijzig?
[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 03-10-2024 16:36 ]
Maar wat is de kwaliteit van zo een slimline kabel als van ACT?
[ Voor 30% gewijzigd door Tomovich op 03-10-2024 16:51 ]
Idee is om in de meterkast vervolgens alles aan te sluiten op een Unify switch die weer naar een cloud gateway en dan de router gaat.
Dat hoeft toch geen patch paneel te zijn?fkaktas schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:16:
[...]
Ik ga maar één aansluitpunt maken, dus een patchpaneel vind ik een beetje overkill hierbij.
Je hebt ook mooie opbouwdoosjes van 1 of 2 poorten.
Een stekker moet je niet aan een installatie kabel zetten, dat is prutswerk. Keystone kan wel. Maar dan kun je het zo goed een opbouwdoosje pakken.
Ja, ik wist niet dat zoiets bestond. Maar @Piet91 heeft dat al eerder boven aangekaart en heb het al een 1-poorts doosje besteld. Ik wacht nog op mijn bestelling.FreakNL schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:00:
[...]
Dat hoeft toch geen patch paneel te zijn?
Je hebt ook mooie opbouwdoosjes van 1 of 2 poorten.
Een stekker moet je niet aan een installatie kabel zetten, dat is prutswerk. Keystone kan wel. Maar dan kun je het zo goed een opbouwdoosje pakken.
Prima kabels en ik heb volgens mij ook geen kabels van ze gezien die niet 'in spec' zijn (i.e. CCA).Tomovich schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:51:
Maar wat is de kwaliteit van zo een slimline kabel als van ACT?
Kan ik niet iets van AliExpress bestellen. Zijn die allemaal slecht?
Eventueel ook een suggestie (merk) voor een keystone is ook welkom
Niemand?HaNS1443 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:23:
Op Amazon nu 500 meter DIGITUS 500 m Cat 6 Netwerkkabel voor €172,52. Dit lijkt me wel een erg goede deal, is dat ook zo? Het zou namelijk 100% koper moeten zijn.
Heb je trouwens iets minder nodig, de 305m variant is €139
Ik heb 100 meter stugge cat6 kabel nodig. Wil geen CCA zooi maar echt koper.
AWG 23, low smoke. Lijkt me gewoon prima?
DIGITUS netwerk installatiekabel DK-1613-VH-1, Cat-6 - Simplex - U-UTP 100m paars https://www.amazon.nl/dp/B00HWI31L8
Alles in de specs duid op koper. (Specs overzicht, ohm/km, afbeelding van de kern met "cu-wire")sloth schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:30:
[...]
Niemand?
Ik heb 100 meter stugge cat6 kabel nodig. Wil geen CCA zooi maar echt koper.
AWG 23, low smoke. Lijkt me gewoon prima?
DIGITUS netwerk installatiekabel DK-1613-VH-1, Cat-6 - Simplex - U-UTP 100m paars https://www.amazon.nl/dp/B00HWI31L8
Dus als het CCA is lekker terug sturen onder de noemer niet conform de specs.
Top advies. Ik was het topic aan het doorspitten omdat ik een kabel moet trekken van de meterkast helemaal naar zolder en dat wil ik maar 1x doen.vanaalten schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:54:
[...]
Met koper is niets mis. Sterker nog, voor netwerkkabel heeft dat verreweg de voorkeur omdat het, zeker bij langere kabels, met niet-koperen kabels (meestal aluminium met een dun koperlaagje ofzo) vrij moeilijk wordt om de gewenste snelheid te halen.
Dus vooral nu goed inlezen wat handig is en wat niet.
Je reactie is top. Ik kom onderweg wel door de meterkast is het dan niet alsnog aan te raden om voor sftp te kiezen in plaats van utp? Moet flink wat bochten maken (waaronder haaks, dus moet sowieso een soepele kabel van een meter of 30 minimaal)
*sowieso
Die 50 Hz in je meterkast mag geen probleem zijn, dat pikt utp echt niet op.DonJunior schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:17:
[...]
Top advies. Ik was het topic aan het doorspitten omdat ik een kabel moet trekken van de meterkast helemaal naar zolder en dat wil ik maar 1x doen.
Dus vooral nu goed inlezen wat handig is en wat niet.
Je reactie is top. Ik kom onderweg wel door de meterkast is het dan niet alsnog aan te raden om voor sftp te kiezen in plaats van utp?
Echt haakse bochten kun je ook met een soepele kabel niet trekken.Moet flink wat bochten maken (waaronder haaks, dus moet sowieso een soepele kabel van een meter of 30 minimaal)
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Nee. Enkel als je een heftig industrieële omgeving hebt met veel storende machines. Reguliere meterkast zal wat 50Hz brom opwekken en juist het 'twisted pair' ontwerp van UTP kan dat er perfect uitfilteren.DonJunior schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:17:
Ik kom onderweg wel door de meterkast is het dan niet alsnog aan te raden om voor sftp te kiezen in plaats van utp?
Nog meer argumenten dus om NIET voor SFTP te kiezen. Want, shielding enzo maakt het alleen maar moeilijker om door de buis heen te trekken.Moet flink wat bochten maken (waaronder haaks, dus moet sowieso een soepele kabel van een meter of 30 minimaal)
@vanaalten en/of @Freee!! Ik vind zojuist een set RJ45 CAT6 connectoren.
(om precies te zijn, deze: https://www.todotipo.nl/k...-connector-kit-rj45-grijs)
Ik heb al een krimptang welke ik jaren geleden voor deze connectoren heb gebruikt.
Gaat dat werken op deze kabel: https://www.kabelshop.nl/...020-06-i36310-t25090.html
[ Voor 89% gewijzigd door DonJunior op 20-01-2025 14:34 . Reden: Vraag connectoren/kabel toegevoegd ]
*sowieso
Ik zou geen soepele (stranded) kabel door leidingen trekken. Te kwetsbaar, meer kans op aderbreuken.DonJunior schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:31:
Dank voor de reacties heren!
@vanaalten en/of @Freee!! Ik vind zojuist een set RJ45 CAT6 connectoren.
(om precies te zijn, deze: https://www.todotipo.nl/k...-connector-kit-rj45-grijs)
Ik heb al een krimptang welke ik jaren geleden voor deze connectoren heb gebruikt.
Gaat dat werken op deze kabel: https://www.kabelshop.nl/...020-06-i36310-t25090.html
Los daarvan durf ik niet in te schatten of die connectoren gaan passen. Zag zo snel niet voor wat voor aderdiktes (AWG) ze bedoeld zijn. Waarschijnlijk past het, maar weet niet zeker.
Maar beter: stugge (solid) kern trekken. Afmonteren op patchpaneel of netwerk wandcontactdoos. Patchkabel naar apparaat.
Stugge kern kan ik sowieso niet trekken want ik moet, zoals in een eerder post aangegeven, een aantal krappe bochtjes om.
*sowieso
Zo stug is een stugge-kern-kabel nou ook weer niet.DonJunior schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:06:
Stugge kern kan ik sowieso niet trekken want ik moet, zoals in een eerder post aangegeven, een aantal krappe bochtjes om.
Als het puur van die gele 16mm PVC bochten zijn, dan moet dat gewoon kunnen. En ik zou hoe dan ook bij lange afstand kabelglijmiddel gebruiken en met twee man de kabel trekken (eentje recht laten invoeren en glijmiddel aanbrengen, de ander vanaf de andere kant trekken). En echt geen ruimte om aan beide kanten zo iets:
https://netwerkkabel.eu/products/cat6-opbouwdoos-1x-rj45-utp
...te plaatsen?
Dank voor het meedenken, nee de kabel komt helaas in het zicht dus het worden kabelgootjes ipv pvc bochten.vanaalten schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:23:
[...]
Zo stug is een stugge-kern-kabel nou ook weer niet.
Als het puur van die gele 16mm PVC bochten zijn, dan moet dat gewoon kunnen. En ik zou hoe dan ook bij lange afstand kabelglijmiddel gebruiken en met twee man de kabel trekken (eentje recht laten invoeren en glijmiddel aanbrengen, de ander vanaf de andere kant trekken). En echt geen ruimte om aan beide kanten zo iets:
https://netwerkkabel.eu/products/cat6-opbouwdoos-1x-rj45-utp
...te plaatsen?
Die opbouwdoos is nog wel een optie voor in de meterkast ja. Dan hoef ik ook niet te kloten met het krimpen van die kabel.
*sowieso
op het werk hebben we een camera die niet meer reageert. Camera is POE en andere camera's vh zelfde type op dezelfde switch werken wel nog.
Heb de kabel aan de switch al eens opnieuw ingestoken, geen beterschap.
Nu volgens mij is het vd switch naar de camera rond de 100m. Kabel is nu 6 jaar in gebruik en misschien met ouderdom + vrieskou (camera hangt buiten)
Wat kan ik doen om deze situatie te vermijden id toekomst? Zijn er hogere kwaliteit van kabels beschikbaar voor dit doel?
Kabel even loshalen in de camera en de aders doormeten. Kan ook zijn dat de camera gewoon kapot is he ?Satangel schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:01:
Heb een vraag die ietwat relevant is voor hier;
op het werk hebben we een camera die niet meer reageert. Camera is POE en andere camera's vh zelfde type op dezelfde switch werken wel nog.
Heb de kabel aan de switch al eens opnieuw ingestoken, geen beterschap.
Nu volgens mij is het vd switch naar de camera rond de 100m. Kabel is nu 6 jaar in gebruik en misschien met ouderdom + vrieskou (camera hangt buiten)
Wat kan ik doen om deze situatie te vermijden id toekomst? Zijn er hogere kwaliteit van kabels beschikbaar voor dit doel?
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Kortom, naar buiten, de aansluiting bij de camera inspecteren en als er electrolytische corrosie te zien is het spul vervangen (camera + kabel). Schoonmaken is zinloos bij electrolytische corrosie, het goud / koper op de contacten is weggevreten.
Als het een manageble switch is kan je misschien nog iets in de logging uitlezen, een kabeltest doen, de PoE status uitlezen enzovoorts.
Kan deze hiervoor gebruikt worden, ook al is die minder qua sectie? Voor lengtes tot een meter heeft de mindere sectie ook geen invloed op de doorvoersnelheid denk ik? Die moet gewoon 1Gbps aankunnen?
[ Voor 16% gewijzigd door Tomovich op 25-01-2025 18:38 ]
Er is ook CAT6a UTP? Lijkt me ook niets mis mee?vanaalten schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:54:
[...]
Iemand suggesties voor kwalitatieve Duplex UTP kabel voor nieuwbouw appartement?
CAT6a is vaak net wat dikker, stugger, dus iets lastiger om aan te leggen. En heeft voor thuisgebruik geen voordelen, dus op zich is er niets mis mee maar is dus ook geen aanrader. CAT6 is daarom mijn advies.AriGold schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:49:
Er is ook CAT6a UTP? Lijkt me ook niets mis mee?
Cat 6A alsook shielded is volkomen overbodig, neem gewoon Cat 6 U/UTPAriGold schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:49:
[...]
Iemand suggesties voor kwalitatieve Duplex UTP kabel voor nieuwbouw appartement?
En als je twin kabel wilt kan ik je dit aanraden.
https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html
Niemand?Tomovich schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:37:
Zijn er specificaties voor utp-kabels wat betreft poe?
Kan deze hiervoor gebruikt worden, ook al is die minder qua sectie? Voor lengtes tot een meter heeft de mindere sectie ook geen invloed op de doorvoersnelheid denk ik? Die moet gewoon 1Gbps aankunnen?
Ik zal er overheen kijken maar is dit koper? Of cca?Ben(V) schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:50:
[...]
Cat 6A alsook shielded is volkomen overbodig, neem gewoon Cat 6 U/UTP
En als je twin kabel wilt kan ik je dit aanraden.
https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Dit is 100% koper.Ronald.42 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:00:
[...]
Ik zal er overheen kijken maar is dit koper? Of cca?
Als je klikt op ‘leveranciers info’ dan kom je op de spec sheet terecht.
‘Bare Copper’
Bedankt.Superhuuper schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:18:
[...]
Dit is 100% koper.
Als je klikt op ‘leveranciers info’ dan kom je op de spec sheet terecht.
‘Bare Copper’
Ik moet 2x 30 meter naar de schuur maar dan is dit wel een handige kabel denk ik.
Ook nog tips welke connector en tang ik moet mee bestellen?
Aan de ene kant moeten ze in een shelly ct63 meter en het kpn modem de andere kant moeten ze beide in een kleine router.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Dit is een installatiekabel met stugge (solid) kern.Ronald.42 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:24:
[...]
Bedankt.
Ik moet 2x 30 meter naar de schuur maar dan is dit wel een handige kabel denk ik.
Ook nog tips welke connector en tang ik moet mee bestellen?
Aan de ene kant moeten ze in een shelly ct63 meter en het kpn modem de andere kant moeten ze beide in een kleine router.
Hier moet je geen stekkers aan krimpen maar deze moet je afmonteren op een patchpaneel, keystone of (opbouw)wandcontactdoos.
Van daaruit dan met een (korte) patchkabel naar de router/modem/shelly.
Ik heb nog wel wat patch kabels van 1 meter liggen dus dat komt alvast goed.Superhuuper schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:33:
[...]
Dit is een installatiekabel met stugge (solid) kern.
Hier moet je geen stekkers aan krimpen maar deze moet je afmonteren op een patchpaneel, keystone of (opbouw)wandcontactdoos.
Van daaruit dan met een (korte) patchkabel naar de router/modem/shelly.
Maar voor die wandcontactdoos is dan onderstaande geschikt?
Ik ben echt niet thuis in dat spul..
:strip_exif()/f/image/irEiFke974eWvMJ5GoruX9SN.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog wel even een LSA tool erbij voor het monteren van de kabels.
Bij Amazon beide stukje goedkoper te vinden nog:
https://amzn.eu/d/dnDrBZY
https://amzn.eu/d/hrZLx5B
Top! Mijn dank is groot!Superhuuper schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:14:
Ja, dat is inderdaad prima.
Nog wel even een LSA tool erbij voor het monteren van de kabels.
Bij Amazon beide stukje goedkoper te vinden nog:
https://amzn.eu/d/dnDrBZY
https://amzn.eu/d/hrZLx5B