Toon posts:

Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 34 35 36 Laatste
Acties:

• android_16
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-04-2022
@Techneut @Sine
Inderdaad, S/FTP heeft geen meerwaarde in een woonhuis. Vandaar dat ik dus (o.a. na veel lezen op dit forum) gekozen heb voor een U/UTP met AWG24. Ik meen te hebben gelezen dat het advies is om niet lager te gaan dan AWG24 100% koper.

Mag ik concluderen dat de geleverde 100% koper Cat6a S/FTP AWG26/7 patchkabel "inferieur" of van mindere kwaliteit is dan de 100% koper Cat6a U/UTP AWG24 kabel?
Het is in ieder geval offspec, en AWG27 is gewoon de halve oppervlakte tov 24
Is dat de reden waarom de U/UTP (7,5mm) kabel juist dikker is qua diameter dan de S/FTP (6mm) kabel?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
android_16 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:24:
@Techneut @Sine
Inderdaad, S/FTP heeft geen meerwaarde in een woonhuis. Vandaar dat ik dus (o.a. na veel lezen op dit forum) gekozen heb voor een U/UTP met AWG24. Ik meen te hebben gelezen dat het advies is om niet lager te gaan dan AWG24 100% koper.

Mag ik concluderen dat de geleverde 100% koper Cat6a S/FTP AWG26/7 patchkabel "inferieur" of van mindere kwaliteit is dan de 100% koper Cat6a U/UTP AWG24 kabel?
Nee, met de uitleg die ik gaf bedoelde ik niet dat die AWG26/7 patchkabel inferieur is, dat is beslist niet zo, en met patchkabel, dus kabel compleet met aangegoten stekkertjes is dat nog veel minder het geval, omdat je daarmee door gebrek aan ervaring ermee geen geknoei hebt met een krimptang. Het enige nadeel heb ik al genoemd, de geringer maximaal te overbruggen afstand. Logisch, want de doorsnede van de aders is maar de helft van die van AWG24. Maar dat is echt alles!
Een lagere AWG-waarde betekent dikkere aders, met AWG23 zal het nog wel gaan maar bij nog veel dikker vind je geen passende stekkertjes meer. Afgezien van dat het zelden zin heeft.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:33
Voor een paar meter zal het inderdaad wel meevallen, maar het mag gewoon geen CAT6 heten, want het valt buiten de specificaties.

Repareren doe je zo.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:17
30m komt in de buurt van de grenswaarde in lengte die cat6a voor 10G heeft. (55m)

Met de helft van de doorsnede kun je je afvragen of je met 30m wel de 10G kan halen in de toekomst.

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:11
rbaidjoe schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:56:
30m komt in de buurt van de grenswaarde in lengte die cat6a voor 10G heeft. (55m)

Met de helft van de doorsnede kun je je afvragen of je met 30m wel de 10G kan halen in de toekomst.
Denk dat je u categorie en afstanden door elkaar aan het halen bent.

Cat 6A heeft tot 100m 10G. Je hebt ook Cat6A met AWG van 26 en dit wordt zone cable genoemd en is gecertificeerd tot 70m voor een snelheid van 10Gbps.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• android_16
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-04-2022
Het rode patchkabeltje dat ik bij KPN Glasvezel heb meegekregen, betreft een 1 meter cat6 patchkabel met shielded aangegoten connectoren, AWG van 24. Dit is de draad die tussen het glasmodem en de WAN poort van de experiabox hoort te komen.

Waarom heeft KPN in dit geval niet gewoon unshielded UTP erbij geleverd voor tussen het glasmodem en WAN poort?
Zal er verschil optreden als ik i.p.v. het rode meegeleverde patchkabel mijn 30meter lange unshielded UTP cat6A patchkabel aansluit tussen het glasmodem en de experia WAN poort? Bijv als ik het modem in een andere ruimte wil zetten.

[Voor 17% gewijzigd door android_16 op 14-02-2022 21:50]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:03

Wildfire

Joy to the world!

android_16 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:46:
Het rode patchkabeltje dat ik bij KPN Glasvezel heb meegekregen, betreft een 1 meter cat6 patchkabel met shielded aangegoten connectoren, AWG van 24. Dit is de draad die tussen het glasmodem en de WAN poort van de experiabox hoort te komen.

Waarom heeft KPN in dit geval niet gewoon unshielded UTP erbij geleverd voor tussen het glasmodem en WAN poort?
Zal er verschil optreden als ik i.p.v. het rode meegeleverde patchkabel mijn 30meter lange unshielded UTP cat6A patchkabel aansluit tussen het glasmodem en de experia WAN poort? Bijv als ik het modem in een andere ruimte wil zetten.
Geen enkel probleem. Doen wij KPN monteurs soms ook en dan trekken we gewoon een Cat. 5E U/UTP kabel (van het merk Belden om specifiek te zijn).

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:22

OMX2000

By any means necessary...

Ik ben eigenlijk op zoek naar goede gekleurde flexibele CAT 6 patch kabels die ik wil gebruiken om verschillende apparaten aan te sluiten. Als ik op Amazon kijk kom ik op uit op kabels van 1aTTack (nergens te vinden of die ook volledig koperen aders gebruiken), Amazon Basics en deleyCon.

Iemand ervaring met 1 ervan?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Techneut
  • Niet online
android_16 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:46:

Ik vermoed heel simpel dat ze dit doen omdat er naar alle waarschijnlijkheid klanten tussen zitten die om welke reden dan ook wel shielded kabel nodig hebben of denken dat ze het nodig hebben. En dat ze geen gezeur daarover willen en daarom gewoon massaal de duurdere inkopen, Gezien het enorme grote aantal zal de prijs per stuk vermoedelijk maar weinig uitmaken. Maar technisch gezien kan ik je vraag best voorstellen, want met unshielded zou het het bij de meesten gewoon ook kunnen.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wildfire schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:18:
[...]

Doen wij KPN monteurs soms ook en dan trekken we gewoon een Cat. 5E kabel U/UTP kabel.
Pssst, niet hardop zeggen, dat kan toch nooit goed zijn, van die ordinaire CAT5E kabel. Foei zeg, daar wordt je internet trager van... O-) :+

Mooie Plaatjes   

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:09

Toppe

Oké ✅

OMX2000 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:26:
Ik ben eigenlijk op zoek naar goede gekleurde flexibele CAT 6 patch kabels die ik wil gebruiken om verschillende apparaten aan te sluiten. Als ik op Amazon kijk kom ik op uit op kabels van 1aTTack (nergens te vinden of die ook volledig koperen aders gebruiken), Amazon Basics en deleyCon.

FS.com komt hier heel vaak voorbij. Prima kabeltjes tegen een nette prijs.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• mauricej
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:44
@OMX2000 Bij 1aTTack zou ik erg oppassen. Die heb ik ooit besteld, maar bleek CCA te zijn. Op amazon staat iets van 100% koperlegering bij de omschrijving. M.i. een mooi verzinsel om mensen op het verkeerde been te zetten...

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-03 10:21
Ik ben eigenlijk op zoek naar goede gekleurde flexibele CAT 6 patch kabels die ik wil gebruiken om verschillende apparaten aan te sluiten. Als ik op Amazon ....
Naast FS.com zou je bij die reseller welke je aangeeft ook naar de "PremiumCord" kunnen kijken.
Zijn ook vaak in de aanbieding gewoon even de kleurtjes aflopen...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-03 08:37
mauricej schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:12:
@OMX2000 Bij 1aTTack zou ik erg oppassen. Die heb ik ooit besteld, maar bleek CCA te zijn. Op amazon staat iets van 100% koperlegering bij de omschrijving. M.i. een mooi verzinsel om mensen op het verkeerde been te zetten...
Beetje late reply, maar voor iemand, die de vraag toch nog heeft.. Een legering (alloy) is een metaalmengsel.. Dus geen puur koper

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

lotje1 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 01:06:
[...]

Een legering (alloy) is een metaalmengsel.. Dus geen puur koper
Prima toch als dat er bij staat?
Dan weet je in ieder geval zeker dat het een samengesteld product is; die legering. :+

Dat vervolgens de consument niet zou weten, of niet opzoekt, wat een legering is... tja... ;)

Interessant artikel wat dat betreft:
http://nl.fibresplitter.c...per-vs-pure-26401415.html
notabene van een Chinees bedrijf! :)
let niet op de kwaliteit van de Nederlandse vertaling :+

[Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 27-03-2022 09:09]

Mooie Plaatjes   

• mauricej
lotje1 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 01:06:
[...]

Beetje late reply, maar voor iemand, die de vraag toch nog heeft.. Een legering (alloy) is een metaalmengsel.. Dus geen puur koper
Ik had ook beter moeten opletten, zeker.
Maar dan nog is een legering iets anders dan een laagje metaal op een ander metaal.
De omschrijving koperlegering is m.i. vooral bedoeld om de term CCA te vermijden.

• Sine
Ben(V) schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:32:
Voor patchkabels om apparatuur aan te sluiten maakt het echt helemaal niets uit of de kabels volledig koper zijn of CCA en ook niet of het cat 5e of cat 6 is (hoger dan cat 6 is zo wie zo onzin).

Voor vaste bekabeling is het niet aan te raden.
Nouja of je moet de frut tegenkomen waar dit topic mee begon, dat wilde al geen gbit meer doen over een paar meter. Als in: de switch weigerde om de poorten in gbit te zetten.
mauricej schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Ik had ook beter moeten opletten, zeker.
Maar dan nog is een legering iets anders dan een laagje metaal op een ander metaal.
De omschrijving koperlegering is m.i. vooral bedoeld om de term CCA te vermijden.
Jep, verkoperd alu is geen legering. Dat is weer gewoon de boel bewust bedonderen.

Repareren doe je zo.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-03 12:19
Ik bestel zelf regelmatig bij elektramat, was daarom van plan om de volgende upt kabel te bestellen:

https://www.elektramat.nl/utp-cat-6-kabel-rol-van-50-meter/

Deze is van 100% koper, alleen wel met een massieve kern (dus rekening mee houden met de connectors).

Nu twijfel ik alleen omdat het cat 6 is en geen cat 6a. Na dit topic doorgespit te hebben krijg ik het idee dat het voor mij zelf niet zoveel uitmaakt, en dat de kans dat ik ergens anders cat6a koop die dan weer niet echt 100%koper blijken te zijn groter is. Of ik echt meer geld moet uitegeven.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
6 is prima. hier 600 meter amazon basic kabel cat 6 gebruikt inmiddels.
prima signaal, geen gezeur. en voor 74 euro per 300 meter leuk geprijst

heb er wel rj45 aan geknepen, weet het dood zonde. maar had geen zin om nog een overgang van keystone naar 5cm patchkabel te maken om daar de cameras op aan te sluiten.

[Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 22-04-2022 13:58]

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03 12:52
jack zomer schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:42:
6 is prima. hier 600 meter amazon basic kabel cat 6 gebruikt inmiddels.
prima signaal, geen gezeur. en voor 74 euro per 300 meter leuk geprijst

heb er wel rj45 aan geknepen, weet het dood zonde. maar had geen zin om nog een overgang van keystone naar 5cm patchkabel te maken om daar de cameras op aan te sluiten.
Hier van hetzelfde echter heb ik voor mijn WCD-en prul van de praxis gekocht, iemand een tip voor 'betere' WCD-en voor de genoemde Amazon kabel? Dank jullie. 8)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
JoohanDePoohan schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:04:
[...]

Hier van hetzelfde echter heb ik voor mijn WCD-en prul van de praxis gekocht, iemand een tip voor 'betere' WCD-en voor de genoemde Amazon kabel? Dank jullie. 8)
https://www.amazon.es/dp/...YWQP?_encoding=UTF8&psc=1

Dit is in dit geval es.
Maar ik heb deze gevonden nadat we het hier over de Nederlandse Amazon. Heb net even gezocht op NLD Amazon. Maar vind momenteel alleen de rode voor 150euro

[Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 22-04-2022 21:47]

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
De Amazon kabel is al een maand of 3 niet leverbaar ( of idd 150 euro).
Heb zelf recent dan maar bij Ubiquity besteld (ook omdat Sander vunderink geen dozen van 305m kon leveren)

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-03 15:26

Masselink

Voor de dorst

Zojuist mijn u/utp 305m cat6a binnen gekregen van Goobay. (Via Bol €195 na cashback.)

CAT6a: geschikt voor 10 Gigabit snelheden (10GBase-T)
- maximale bandbreedte: 500 MHz
- niet afgeschermde kabel (U/UTP)
- getwiste aderparen
- volkoperen aders (CU): geen CCA (aluminium) of CCS (staal)
- vaste aders (solid)
- American Wire Gauge: AWG 23/1
- kabel met halogeenvrije mantel (LSZH / LSOH)
- conform RoHS
- CPR gecertificeerd conform EN 50575 : 2014+A1: 2016 (Classificatie: Eca)

Goede deal of heb ik me niet goed ingelezen hier? (Ik heb allemaal losse leidingen voor de kabel, dus maak me niet heel veel zorgen over interferentie)

Koffie en meer...

• Dyckie
De ISO 11801-norm verwijst naar IEC 61156-1 voor de kabelmaterialen. En daar staat in dat de kabels aan deze eisen moeten voldaan zijn.

Geleider: Naakt gegloeid of vertind vast of vastgelopen koper
Isolatie: Massief of cellulair Polyolefine + brandwerende tape
Individueel scherm: */FTP-kabels hebben individueel foliescherm
Gemeenschappelijke afscherming: S/*TP-kabels hebben een gemeenschappelijk gevlochten afscherming
F/*TP-kabels hebben een gemeenschappelijk foliescherm
SF/*TP-kabels hebben een gemeenschappelijk foliescherm en een gevlochten scherm

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-03 18:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Gezien de hoeveelheid berichten heb ik alles naar de prullenbak verhuisd.

Zullen we de discussie hier stoppen? Er wordt op de man gespeeld en bot gedaan. Discussieer op een fatsoenlijke manier of doe het niet.

[Voor 20% gewijzigd door rens-br op 03-05-2022 09:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-03 01:32
Hallo

Ik ben op zoek naar patchkabels cat 6 (lengte ongeveer 25cm). Ik verkies 100% koper maar heb gemerkt dat bij 100% koper de meeste shops AWG 26 of 27 aanbieden daar waar met CCA wel AWG 24 wordt gebruikt.

Als ik me niet vergis moet voor cat 6 AWG 24 gebruikt worden.

Ben ik nu te kieskeuring of vergis ik mij hierin?

Bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:03

Illusion

(the art of)

Tomovich schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:12:
Hallo

Ik ben op zoek naar patchkabels cat 6 (lengte ongeveer 25cm). Ik verkies 100% koper maar heb gemerkt dat bij 100% koper de meeste shops AWG 26 of 27 aanbieden daar waar met CCA wel AWG 24 wordt gebruikt.

Als ik me niet vergis moet voor cat 6 AWG 24 gebruikt worden.

Ben ik nu te kieskeuring of vergis ik mij hierin?

Bedankt!
Voor zulke korte patchkabels lijkt AWG 26 mij geen probleem, zolang het inderdaad maar echt koper is.

[Voor 3% gewijzigd door Illusion op 06-05-2022 10:18]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03 12:52
Togi schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:24:
De Amazon kabel is al een maand of 3 niet leverbaar ( of idd 150 euro).
Heb zelf recent dan maar bij Ubiquity besteld (ook omdat Sander vunderink geen dozen van 305m kon leveren)
In Duitsland is de zwarte weer EUR 75,-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-03 15:48

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik ben aan het zoeken naar glow in the dark patchcables cat 6(a) van 25cm.
Ik kan niets passends vinden. Iemand ervaring mee?
Mag ook UV reagerend zijn. Dan zet ik er een uv lamp in.
Uv reactive geeft allerlei andere resultaten

Ik heb wel de monoprice cables gevonden maar die zien er erg slecht uit.

[Voor 14% gewijzigd door ApC_IcE op 06-05-2022 16:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:00

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JoohanDePoohan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:02:
[...]
In Duitsland is de zwarte weer EUR 75,-
Mooi! Had ca 75m nodig, maar die is bijna net zo duur als deze 300m, dus 8)

Er zijn er nog 2 op voorraad zie ik net, dus zal morgen wel weer uitverkocht zijn.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-03 01:32
Illusion schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Voor zulke korte patchkabels lijkt AWG 26 mij geen probleem, zolang het inderdaad maar echt koper is.
Ik heb hier en daar eens gezocht naar patchkabels en ben uiteindelijk bij deze keuzes uitgekomen:Behalve de vermelde specificaties zijn dit min of meer dezelfde kabels. Welke zouden jullie kiezen? Is het de moeite om meer te betalen?

Ik merk ook dat er meer S/FTP-kabels aangeboden worden dan U/UTP en vaak ook goedkoper. Maakt het overigens uit welke patchkabels ik aankoop? Ik heb gewone UTP-kabel getrokken naar mijn patch panel, kan ik dan gewoon ook S/FTP gebruiken?

Bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Voor dergelijke korte kant en klare patchkabeltjes, d.w.z. met aangegoten stekkertjes maakt het hoegenaamd helemaal niets uit, zelfs niet een heel klein beetje. En ook niet het wel of niet S/FTP, als ze wat dunner zijn dan de aanbevolen AWG24 of van vergulde stekkertjes zijn voorzien. Allemaal zaken die geen toegevoegde waarde hebben. Niets op tegen als je gewoon de goedkoopste kiest.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sharkware schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:36:
Hopelijk ben ik hier aan het juiste adres.

In ons (gerenoveerde) huis liggen sinds kort de hier wel bekende Amazon Basic Cat6 kabels (https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B07RM9PDBM). Deze wil ik nu in de WCD afmonteren op basis van keystones.

We hebben voor stopcontacten etc. gekozen voor Busch Jäger, balance SI (https://www.busch-jaeger....erdesign/busch-balance-si).

Ik kom er niet uit welke keystones, welke afdekplaatjes en welk "binnenleven" ik moet kiezen. Hebben jullie tips?

In het online overzicht van Busch Jaeger zie ik alleen Cat6A keystones en die zijn ook nog eens redelijk duur.
Ik heb dit binnenkort (dezelfde materialen voor exact hetzelfde systeem/serie) ook nodig en ben ook op zoek... Ben je er nog uit gekomen? Wat heb je uiteindelijk besteld / gebruikt?

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:06
Maestro.mosjuh schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:23:
[...]

Ik heb dit binnenkort (dezelfde materialen voor exact hetzelfde systeem/serie) ook nodig en ben ook op zoek... Ben je er nog uit gekomen? Wat heb je uiteindelijk besteld / gebruikt?
Beetje late reactie, houdt de notificaties de laatste tijd niet zo in de gaten. Uiteindelijk toch voor Rutenbeck Wandcontactdoos gekozen ipv. keystones. Reden weet ik al niet meer, volgens mij vooral omdat het simpeler was en niet duur.

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:34

Ik heb kabels van deleycon

deleyCON 5x 1m RJ45 Patchkabel Set Ethernet-Kabel Netwerkkabel met CAT7 Raw Cable S-FTP PiMF-Afscherming Gigabit LAN-Kabel SFTP-Koper DSL-Switch Router Patchpanel - Zwart https://amzn.eu/d/i4SqE32

Kabels zijn van koper en geen cca.

• Techneut
  • Niet online
mauricej schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:12:
Tja, alleen al die woordkeus "100% koperlegering". Een op zich al een enorme lachwekkende tegenstrijdigheid, want 100% koper is gewoon geen legering, nogal dom dus. Trouwens CCA is ook geen legering, maar alleen maar een dun laagje koper op een aluminium kern. Tref je wel meer, dat de reclame jongens weinig of niets afweten van de betreffende techniek en niet op hun gebazel worden gecorrigeerd.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Techneut schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:04:
[...]
Tja, alleen al die woordkeus "100% koperlegering". Een op zich al een enorme lachwekkende tegenstrijdigheid, want 100% koper is gewoon geen legering, nogal dom dus.
Dat is niet dom, maar juist heel slim, want meer correct. Er worden namelijk vaak (in geringe hoeveelheden) legeringselementen aan puur koper toegevoegd om de mechanische eigenschappen te verbeteren, zie bijvoorbeeld dit document, bovenaan pagina 7 (van de PDF).

Als je dan 100% koper in je datasheet of op je website schrijft, krijg je eens in de zoveel tijd weer zo'n wijsneus in je mailbox die je vertelt dat je website niet klopt. Door te melden dat het koper voor de volle 100% uit een koperlegering bestaat klopt de omschrijving ineens wel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• mauricej
Alleen was het in dit geval CCA...

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dit doet me er aan denken dat een duitser op ebay.de jarenlang luidspreker kabel verkocht uit "100% reines CCA kupfer!"...

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-03 21:05
9 jaar geleden, toen ik mijn huis kocht, in de val gelopen, en de slechte kabel gekocht waar dit topic ongeveer mee begonnen is.

Nu dus iets voorzichtiger voor de netwerkupgrade. Ik heb bedacht om thuis gewoon voor een Cat6 f/up kabel te gaan en vond deze Nedis kabel op kabelshop.nl. ik koop 50 meter en de langste stukken die ik aan 1 stuk gebruik zullen 10 a 15 meter zijn.

Is deze zeker weten goed, of hebben jullie een andere tip voor me? Een tientje meer of minder maakt me niet uit, als het dit keer maar goed is..

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@SaN Da's patchkabel, eigenlijk niet bedoeld als installatiekabel..

't Staat er notabene bij:
Deze Cat6 netwerkkabel met soepele kern is ideaal voor het maken van patchkabels en kan snelheden aan tot 1.000 Mbit/s met een bandbreedte van 250 MHz. Als je kabels in de muur wilt wegwerken adviseren wij kabels met een stugge kern.

Mooie Plaatjes   

• SaN
  • Laatst online: 26-03 21:05
ehtweak schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:56:
@SaN Da's patchkabel, eigenlijk niet bedoeld als installatiekabel..

't Staat er notabene bij:
Deze Cat6 netwerkkabel met soepele kern is ideaal voor het maken van patchkabels en kan snelheden aan tot 1.000 Mbit/s met een bandbreedte van 250 MHz. Als je kabels in de muur wilt wegwerken adviseren wij kabels met een stugge kern.
Ah. Dat is ook wel de bedoeling. De kabel komt boven uit de muur en gaat direct de router in. In de woonkamer komt hij uit de vloer en gaat direct een switch in. Toch bedankt voor de oplettendheid!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:06
Toppe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 06:29:
[...]

FS.com komt hier heel vaak voorbij. Prima kabeltjes tegen een nette prijs.
Zijn er ook Nederlandse webwinkels die een beetje aardige kabels voor een nette prijs aanbieden.
Ik probeer hier in NL gewoon nette kabels te kopen die CU zijn en awg24 of 26 kabels hebben, maar bij enorm veel winkels kan ik maar weinig info vinden. Erg gek eigenlijk dat die informatie maar zelden compleet wordt vermeld.

Het liefst heb ik overigens 6a kabels, aangezien ik over niet al te lang over wil gaan naar een10GB netwerk.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wachten... schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Zijn er ook Nederlandse webwinkels die een beetje aardige kabels voor een nette prijs aanbieden.
Ik probeer hier in NL gewoon nette kabels te kopen die CU zijn en awg24 of 26 kabels hebben, maar bij enorm veel winkels kan ik maar weinig info vinden. Erg gek eigenlijk dat die informatie maar zelden compleet wordt vermeld.

Het liefst heb ik overigens 6a kabels, aangezien ik over niet al te lang over wil gaan naar een10GB netwerk.
Ongetwijfeld, wellicht netwerkproducten.com?

Ik heb gewoon een hele lading via FS.com besteld zodat ik altijd wat voorraad heb liggen :+

• Wachten...
Toppe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:41:
[...]

Ongetwijfeld, wellicht netwerkproducten.com?

Ik heb gewoon een hele lading via FS.com besteld zodat ik altijd wat voorraad heb liggen :+
Dank voor je snelle reactie. Als ik alleen kijk bij de CAT 6a en dan 24 AWG, dan heb je maar 3 lengtes om uit te kiezen. De 50cm (die ik het meest gebruik) staat er dan niet tussen, of ik moet naar 26 AWG gaan.

Zul je hier veel van merken? Want ik lees hoofdzakelijk om gewoon altijd voor AWG 24 te gaan.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wachten... schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:48:
[...]

Dank voor je snelle reactie. Als ik alleen kijk bij de CAT 6a en dan 24 AWG, dan heb je maar 3 lengtes om uit te kiezen. De 50cm (die ik het meest gebruik) staat er dan niet tussen, of ik moet naar 26 AWG gaan.

Zul je hier veel van merken? Want ik lees hoofdzakelijk om gewoon altijd voor AWG 24 te gaan.
Ze zijn CAT6A gecertificeerd zijn toch? Dan maakt het in mij ogen amper uit. Die certificering krijg je er niet zomaar op.

• Wachten...
Toppe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Ze zijn CAT6A gecertificeerd zijn toch? Dan maakt het in mij ogen amper uit. Die certificering krijg je er niet zomaar op.
Het gaat denk ik niet zo zeer om de certificering. Als ik hier een aantal mensen moet geloven, dan moet je gewoon voor AWG 24 gaan. Dus daar ging ik dan even van uit. Als ik dat echter bekijk, dan zijn er maar weinig aanbieders waarbij je 24 AWG hebt / CU (koper) / en nog veel keuze uit lengtes.

• Dyckie
Als je goede patchkabels wilt hebben moet je zoeken naar het merk ACT. En dan kom je bij Itronics uit. Is een goede professionele verdeler van netwerkmateriaal maar enkel wel voor zakelijke klanten.

• Wachten...
Dyckie schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:21:
Als je goede patchkabels wilt hebben moet je zoeken naar het merk ACT. En dan kom je bij Itronics uit. Is een goede professionele verdeler van netwerkmateriaal maar enkel wel voor zakelijke klanten.
Ik zou dan even een account moeten aanmaken daar.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de prijzen. Heb jij een account en kun je nagaan wat de prijs van deze kabel is?
https://www.intronics.nl/...2520length%3d0.5%2520m%2f

Ik snap ook als je het niet wilt doen hoor, Maar als de prijzen nou echt belachelijk zijn, dan is het misschien niet zo interessant.

-------------------------------------------------

EDIT: Ik zie nu dat ze de kabels ook verkopen bij netwerkproducten.com
https://www.netwerkproduc...meter-snagless-oranje-act

De prijs valt ook echt wel mee moet ik zeggen. Ik denk dat ik dan maar gewoon voor deze ga. Bedankt voor de tip

[Voor 15% gewijzigd door Wachten... op 24-10-2022 21:47]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wachten... schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

Het gaat denk ik niet zo zeer om de certificering. Als ik hier een aantal mensen moet geloven, dan moet je gewoon voor AWG 24 gaan. Dus daar ging ik dan even van uit. Als ik dat echter bekijk, dan zijn er maar weinig aanbieders waarbij je 24 AWG hebt / CU (koper) / en nog veel keuze uit lengtes.
Of je nou AWG24 of AWG26 hebt, beide zijn volledig geschikt voor CAT6A.

Soms moet je niet te moeilijk denken en gewoon de knoop doorhakken.

• Dyckie
Wachten... schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:42:
[...]

Ik zou dan even een account moeten aanmaken daar.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de prijzen. Heb jij een account en kun je nagaan wat de prijs van deze kabel is?
https://www.intronics.nl/...2520length%3d0.5%2520m%2f

Ik snap ook als je het niet wilt doen hoor, Maar als de prijzen nou echt belachelijk zijn, dan is het misschien niet zo interessant.
Nee heb geen account. Bij ons op het werk hebben ze daar wel een login. Wij kopen daar bijna al onze patchkabels die we op de werven gebruiken.

• Wachten...
Toppe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:48:
[...]

Of je nou AWG24 of AWG26 hebt, beide zijn volledig geschikt voor CAT6A.

Soms moet je niet te moeilijk denken en gewoon de knoop doorhakken.
Ik hoop dat ik dat zelf mag bepalen ;)

Ik snap je punt, maar helaas ben ik iemand die soms alles van iets uit wil zoeken en leren.
Nu zit ik even in de patchkabel rabbithole ;).

Maar ik snap je punt wel hoor, echter wil ik dan weten waar de diminishing returns zit, en waarom sommige mensen bijvoorbeeld echt expliciet aangeven om voor enkel 24 AWG te gaan. Er zal ongetwijfeld een reden van hun kant achter zitten die ik dan probeer te achterhalen. Liever nu wat leren en goed bestellen, dan dat ik volgende week denk....had ik maar.....

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wachten... schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:54:
[...]

Ik hoop dat ik dat zelf mag bepalen ;)

Ik snap je punt, maar helaas ben ik iemand die soms alles van iets uit wil zoeken en leren.
Nu zit ik even in de patchkabel rabbithole ;).

Maar ik snap je punt wel hoor, echter wil ik dan weten waar de diminishing returns zit, en waarom sommige mensen bijvoorbeeld echt expliciet aangeven om voor enkel 24 AWG te gaan. Er zal ongetwijfeld een reden van hun kant achter zitten die ik dan probeer te achterhalen. Liever nu wat leren en goed bestellen, dan dat ik volgende week denk....had ik maar.....
Hun reden is kabel dikte maar een AWG26 kabel is prima geschikt als patchkabel en wordt steeds populairder. Zelfde kwaliteit maar makkelijker te verwerken.

Ik zou zelf eerder voor een gecertificeerde AWG26 kabel gaan dan een ongecertificeerde AWG24. Helemaal omdat die 24’s echt stug zijn.

• Techneut
  • Niet online
Wachten... schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:54:
[...]

Maar ik snap je punt wel hoor, echter wil ik dan weten waar de diminishing returns zit, en waarom sommige mensen bijvoorbeeld echt expliciet aangeven om voor enkel 24 AWG te gaan.
Dat is vrij eenvoudig. Sommige mensen willen expliciet bepaalde dingen zonder voldoende te begrijpen waarom. Ze hebben die voorkeur wellicht een aantal keren gelezen en nemen dat klakkeloos over. Neem b.v. de vermaledijde CCA. In het algemeen mag het wel duidelijk zijn dat je dat beter niet moet aanschaffen. Maar zelfs daar kun je eigenlijk best wat genuanceerder over denken. Namelijk dat je helemaal niets van alle nadelen ondervindt als het heel korte patchkabels zijn, compleet met fabrieksmatig aangegoten connectors. Als het om een heel groot aantal gaat, kan ik me er iets van voorstellen dat iemand zwicht voor de lagere prijs.
Het zelfde is het geval met AWG24 versus AWG26. Het enige is dat AWG26 dunner is, wat zoals bekend mag zijn enkel betekent dat de maximaal te overbruggen afstand korter is. Maar ook daar mag duidelijk zijn dat dit geen enkele rol speelt bij korte patchkabeltjes.

• Wachten...
Techneut schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:30:
[...]
Dat is vrij eenvoudig. Sommige mensen willen expliciet bepaalde dingen zonder voldoende te begrijpen waarom. Ze hebben die voorkeur wellicht een aantal keren gelezen en nemen dat klakkeloos over. Neem b.v. de vermaledijde CCA. In het algemeen mag het wel duidelijk zijn dat je dat beter niet moet aanschaffen. Maar zelfs daar kun je eigenlijk best wat genuanceerder over denken. Namelijk dat je helemaal niets van alle nadelen ondervindt als het heel korte patchkabels zijn, compleet met fabrieksmatig aangegoten connectors. Als het om een heel groot aantal gaat, kan ik me er iets van voorstellen dat iemand zwicht voor de lagere prijs.
Het zelfde is het geval met AWG24 versus AWG26. Het enige is dat AWG26 dunner is, wat zoals bekend mag zijn enkel betekent dat de maximaal te overbruggen afstand korter is. Maar ook daar mag duidelijk zijn dat dit geen enkele rol speelt bij korte patchkabeltjes.
Dank voor je uitgebreide reactie, en ik snap dit volkomen.

Wat versta je overigens over "korte" patchkabels?

• Techneut
  • Niet online
Ik zou net de computer uitschakelen toen ik deze vraag nog zag staan.
Dat zijn kabeltjes voor het verbinden van twee apparaten die dicht bij elkaar staan.

• Wachten...
Techneut schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:49:
Ik zou net de computer uitschakelen toen ik deze vraag nog zag staan.
Dat zijn kabeltjes voor het verbinden van twee apparaten die dicht bij elkaar staan.
Wellicht sarcasme?

Ik doelde meer over de maximale lengte van de kabels ;)

• Techneut
  • Niet online
Wachten...,
Dat is onmogelijk exact te zeggen. Als aan alles zorgvuldig wordt voldaan, dan is dit met volledig koper, cat5e en AWG24 ongeveer100 meter. Dat is vanzelfsprekend geen natuurwet waarmee je dat met een formule precies kan berekenen, maar is gebaseerd op gemiddelde ervaringen ermee. Met afwijkingen zoals een hogere AWG-waarde of CCA in plaats van koper mag het duidelijk zijn dat je op die te overbruggen afstand inlevert. Hoeveel dat zal zijn verschilt natuurlijk van geval tot geval. Hooguit is wat je kan verwachten bij benadering te berekenen met de wet van Ohm.
Waar ik het over had met korte kant en klare patchkabels bedoelde ik kabeltjes van hooguit een paar meter zoals die vaak worden meegeleverd bij verschillende netwerkapparatuur. Daar zal je als je het niet weet dit niet aan kunnen zien. En omdat het heel ruim binnen de grenzen ligt van de ervaringen echt niet merken dat het CCA is.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-03 21:14
Techneut schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:53:
Wachten...,
Dat is onmogelijk exact te zeggen. Als aan alles zorgvuldig wordt voldaan, dan is dit met volledig koper, cat5e en AWG24 ongeveer100 meter. Dat is vanzelfsprekend geen natuurwet waarmee je dat met een formule precies kan berekenen, maar is gebaseerd op gemiddelde ervaringen ermee.
Nou, niet helemaal... het is een genormeerde waarde. Een Cat5e kabel die aan de daartoe gestelde normen voldoet, zal dus zonder meer die 100 meter moeten kunnen overbruggen. Het probleem waaruit dit topic ontstaan is, is dat er kabels op de markt zijn die verkocht worden met een bepaald label, terwijl het helemáál niet aan de bijbehorende norm voldoet. Dan gaat het dus fout.

Ik geloof overigens (zonder het na te zoeken, correct me if i'm wrong) dat die norm ook beschrijft dat van die 100 meter, max. 10 meter door een patchkabel gaat. Daarom kun je dus prima wegkomen met CCA AWG26 patchkabels en nog steeds aan de norm voldoen. Betekent niet dat je 10 van dat soort patchkabels aan elkaar moet maken met connectors, of een rol van dat spul bestellen en er zelf 100 meter lange kabels van maken... Dan zit je niet meer binnen de norm.

In thuisnetwerken kom je overigens zelden aan lengtes van 100 meter. De langste kabel die ik door mijn huis getrokken heb is een meter of 12. In zulke situaties hoef je je echt niet strikt aan allerlei normen te houden om gewoon een goed werkend netwerk te krijgen. Je ziet bijv. vaak dat CAT6A aangeraden wordt, terwijl dat uberhaupt pas meerwaarde biedt t.o.v. CAT6 bij lengtes > 20 meter (in een woonhuis zelden tot nooit van toepassing dus). En in de praktijk zijn de kleine lengtes in een woonhuis zelfs CAT5e kabels nog wel geschikt voor 10GE

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:50
Die 100m komt origineel vanuit het CSMA/CD (Carrie Sense Multiple Access/Collission Detect) protocol dat vroeger bij bus-achtige en hub netwerken gebruikt werd. in moderne netwerken met (managed) switches zal het waarschijnlijk ook wel voor afstanden groter dan 100m werken. `De beperkende factor wordt dan de demping (AWG24 of AWG26 en skineffect)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ook in een switched omgeving kan een ethernet verbinding op 10 of 100Mbit half duplex werken en dan is die 100 meter limiet nog steeds van toepassing.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:50
@joopv klopt, maar als je netjes 4 aderparen hebt (met ook fatsoenlijke switches) , is de gescheiden TX Rx stroom aannemelijker. die 100m grens had voornamelijk te maken met de propagatietijd en het collission detect mechanisme.

voor de fall-back naar half-duplex is de gehele keten(en de zwakste schakel hierin) van belang, vandaar ook dit topic over de kwaliteit van de bekabling.

[Voor 25% gewijzigd door peter-rm op 26-10-2022 15:27. Reden: aanvulling]

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:10
Helaas is de Amazon 300m kabel niet meer leverbaar.

Iemand ervaring met andere kabel/leverancier.

Ga over een paar weken het hele huis voorzien van ethernet. Patchpaneel - wcd (gira).

• lier
  • Laatst online: 09:20

lier

MikroTik nerd

Hoeveel heb je nodig, @MR.Harok? Veel mensen kiezen de Belden die bij Sander Vunderink besteld kan worden:
https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Heb zelf begin dit jaar die van Ubiquity besteld (toen was die van Amazon er ook al niet meer)
Scheelde toen 50 euro of zo op die van Belden (maar die Belden was toen slecht leverbaar dus hogere prijzen)
Snelheden zijn gewoon prima

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-03 15:48
Heeft iemand tips voor een goede stranded CAT6 U/UTP kabel (liefst zonder connectoren)?
Ik heb in mijn woning Belden Cat.6 grijs 7965E kabels getrokken en afgemonteerd op wandcontactdozen en een patchpaneel.

Echter moet ik nog wat kabels hebben die vanuit de wandcontactdoos naar m'n PC en tv-meubel lopen enzo.

Ik kan ook nog de Belden 7965E pakken en daar de CAT6 UTP-stekkers met kabeldoorvoer op afmonteren. Volgens dhr. Vunderink zou dat ook met deze stugge kabel geen probleem moeten zijn. Iemand daar ervaring mee? Of toch lekker stranded CAT6 halen? :)

• marty830
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ook op zoek naar een goede en betaalbare kabel. Ik kom momenteel uit op Digitus die op Amazon voor rond de 170 euro te bestellen is.

Ik merk twee varianten (cat 6 U-UTP):

Zonder spline: DK-1611
  • AWG 24, maar toch zelfde buitendiameter als die met spline?
  • POE rated
Met spline: DK-1613
  • AWG 23
  • POE+ rated
Is er een goede reden om voor de een of de andere te gaan? Ik vermoed dat die zonder spline iets makkelijker hanteerbaar is? Die met spline is mogelijk beter geschikt om grotere vermogens leveren?

Verder goede kabels? Ik zag de DK-1611 al in een eerdere post staan, al stond die daar als AWG23 gespecifieerd...

• yorn
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 12:35
Heb in het verleden deze kabel gekocht : Goobay 305m Cat.6 S/FTP netwerkkabel Grijs Cat6
Max nr: 4359050 | EAN: 4040849956966 | Fabrikant : Goobay | Type: 95696 bij MAXICT.
Moest wegens omstandigheden op zeer korte termijn 600 meter kabel hebben, anders had ik hier niet voor gekozen.
Maar helaas is deze kabel heel slecht. Lengtes boven de 50 meter vallen vaak terug op 100 of zelfs 10 Mbit.

En voor buiten kabels kan ik wel de Ubiquiti (ToughCable (Pro)) kabels adviseren. Velen honderden meters van gebruikt zonder enige problemen. Ook voor afstanden tot en met 100 meter.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@yorn Da's ook een CCA kabel... :-(

Mooie Plaatjes   

• vanaalten
  • Laatst online: 08:57
Voor de zekerheid (want ik kan je reactie op verschillende manieren interpreteren):
Die Goobay is CCA, die van Ubiquity is puur koperen aders.

• Dimachaerus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-03 23:22
Ik heb een draka uc400 cat 6 netwerkkabel gekocht maar het is mij niet duidelijk of dit een soepel of stugge kern betreft. Weet iemand wat voor kern deze kabel heeft?

• vanaalten
Ik zou een vaste (stugge) kern verwachten, maar: je hebt de kabel al, gok ik? Waarom niet een centimeter van de kabel strippen tot je bij het koper bent, dan zie je vanzelf of je enkel een dikke ader hebt of dat die is opgebouwd uit vele haarfijne adertjes.

• Dimachaerus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-03 23:22
vanaalten schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:32:
Ik zou een vaste (stugge) kern verwachten, maar: je hebt de kabel al, gok ik? Waarom niet een centimeter van de kabel strippen tot je bij het koper bent, dan zie je vanzelf of je enkel een dikke ader hebt of dat die is opgebouwd uit vele haarfijne adertjes.
na het strippen van de kabel kom ik op dit dunne koperdraadje uit. Maar dit is dan een stugge kern neem ik aan?

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-03 12:26
@Dimachaerus Ja, dat is een stugge kern.

Specs

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hebben jullie nog Cat6 patchkabels die je kan aanbevelen van tussen de 10-20m of zouden jullie die ook op rol kopen en dan afmonteren?

Normaliter zou ik stugge kabel door de loze leidingen laten trekken maar die zijn er helaas niet op de locatie. Zit er nu dus over na te denken om dubbele cat6 patch achter holle plinten weg te werken waarvan 1 dan als backup zal dienen

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• vanaalten
Greatsword schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:42:
Hebben jullie nog Cat6 patchkabels die je kan aanbevelen van tussen de 10-20m of zouden jullie die ook op rol kopen en dan afmonteren?

Normaliter zou ik stugge kabel door de loze leidingen laten trekken maar die zijn er helaas niet op de locatie. Zit er nu dus over na te denken om dubbele cat6 patch achter holle plinten weg te werken waarvan 1 dan als backup zal dienen
Ik zou dan denk ik eerder overwegen om stugge kabel achter die plint weg te werken en aan beide kanten afmonteren in een opbouwdoos. Vaste bekabeling = stugge kabel.

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik ben bezig met de verbouwing van een jaren 90 woning, er was totaal geen data bekabeling aanwezig. Nu wil ik van de woonkamer naar de meterkast vier kabels aanleggen voor tv etc. Daarvoor heb ik deze kabel op het oog; https://www.utp-kabel.nl/...l-op-rol-stug-pe-fca.html Omdat de kabel door de kruipruimte zal lopen leek deze mij beter geschikt. Ik zal deze ook gebruiken tussen de verbinding van de meterkast en de patchkast die ik op zolder plaats.

Voor overige kabels in huis ben ik voornemens om de volgende te gebruiken; https://www.utp-kabel.nl/...-op-rol-stug-pvc-eca.html
Denk dan aan de slaapkamers, thuiskantoren etc. Belangrijk detail is dat de netwerkkabels allemaal een eigenpijp (twee kabels) hebben maar wel afgemonteerd worden in een vijfvoudige inbouwdoos waar van 4 in gebruik voor elektra.

Is iemand bekend met het merk en de kwaliteit van deze kabels?

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-03 15:25
@BlackRageNL Ik denk dat je beter in de kruipruimte een mantelbuis van bijvoorbeeld 40mm kunt leggen en dan daar normale cat6 in. Dan kun je gewoon bij 1 soort blijven, Belden 7965e.
Dat overal gebruiken, altijd goed.

• Dyckie
BlackRageNL schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:58:
Ik ben bezig met de verbouwing van een jaren 90 woning, er was totaal geen data bekabeling aanwezig. Nu wil ik van de woonkamer naar de meterkast vier kabels aanleggen voor tv etc. Daarvoor heb ik deze kabel op het oog; https://www.utp-kabel.nl/...l-op-rol-stug-pe-fca.html Omdat de kabel door de kruipruimte zal lopen leek deze mij beter geschikt. Ik zal deze ook gebruiken tussen de verbinding van de meterkast en de patchkast die ik op zolder plaats.

Voor overige kabels in huis ben ik voornemens om de volgende te gebruiken; https://www.utp-kabel.nl/...-op-rol-stug-pvc-eca.html
Denk dan aan de slaapkamers, thuiskantoren etc. Belangrijk detail is dat de netwerkkabels allemaal een eigenpijp (twee kabels) hebben maar wel afgemonteerd worden in een vijfvoudige inbouwdoos waar van 4 in gebruik voor elektra.

Is iemand bekend met het merk en de kwaliteit van deze kabels?
Ik snap niet dat jullie kabels met CPR klasse Fca en Eca gebruiken en in bundel leggen. Hier in België is dit verboden sinds dat er een nieuw arei in 2020 uit gekomen is. Of tellen de CPR regels bij jullie niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sine
Dyckie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:17:
[...]

Ik snap niet dat jullie kabels met CPR klasse Fca en Eca gebruiken en in bundel leggen. Hier in België is dit verboden sinds dat er een nieuw arei in 2020 uit gekomen is. Of tellen de CPR regels bij jullie niet.
Gaat het arei zich ook al bemoeien met netwerk installaties?

In Nederland heb je de NEN1010, en een bouwbesluit. Beiden zijn geen wet zoals het AREI dat wel is. Er komt hier ook geen keurder kijken hoe je installatie er bij hangt, zelfs niet bij nieuwbouw.

Dus kort door de bocht mag je als thuis hobby bob aanklooien wat je wilt.

[Voor 48% gewijzigd door Sine op 05-03-2023 12:31]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-03 20:18
op wetgeving niveau.. ik vind brandklasse labeling CCA, en materiaalkeuzelabeling CCA zeer verwarrend ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dyckie
Sine schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Gaat het arei zich ook al bemoeien met netwerk installaties?

In Nederland heb je de NEN1010, en een bouwbesluit. Beiden zijn geen wet zoals het AREI dat wel is. Er komt hier ook geen keurder kijken hoe je installatie er bij hangt, zelfs niet bij nieuwbouw.

Dus kort door de bocht mag je als thuis hobby bob aanklooien wat je wilt.
CPR is wel een Europese wetgeving dus moet ieder Europees land volgen.

Lees hier ook maar eens: https://www.simac.com/nl/...bels-hoort-u-te-gebruiken

[Voor 11% gewijzigd door Dyckie op 05-03-2023 13:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dyckie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:17:
[...]

Ik wist niet wat arei betekent, heb het dus even opgezocht en gezien wat ik vermoedde, dat het een equivalent is van onze NEN1010, dus zoals de volledige titel luidt "Veiligheidsvoorschriften voor elektrische laagspanningsinstallaties" of ondertitel "Installatevoorschriften". Dus heel kort en eenvoudig samengevat onze 230/400V installaties. Dat in België dat instituut ook regels geeft aan deze netwerken verbaast me dan ook. Is dit werkelijk het geval? Signaalkabeltjes dus van hooguit een paar volt? Dat valt onder de categorie signaalkabels. Of gaat het enkel over het in één bundel leggen met laagspanningskabels zoals in kabelgoten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dyckie
Techneut schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:39:
[...]
Ik wist niet wat arei betekent, heb het dus even opgezocht en gezien wat ik vermoedde, dat het een equivalent is van onze NEN1010, dus zoals de volledige titel luidt "Veiligheidsvoorschriften voor elektrische laagspanningsinstallaties" of ondertitel "Installatevoorschriften". Dus heel kort en eenvoudig samengevat onze 230/400V installaties. Dat in België dat instituut ook regels geeft aan deze netwerken verbaast me dan ook. Is dit werkelijk het geval? Signaalkabeltjes dus van hooguit een paar volt? Dat valt onder de categorie signaalkabels. Of gaat het enkel over het in één bundel leggen met laagspanningskabels zoals in kabelgoten?
Dan moet je NEN8012 opzoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sine
Dyckie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:17:
[...]

CPR is wel een Europese wetgeving dus moet ieder Europees land volgen.

Lees hier ook maar eens: https://www.simac.com/nl/...bels-hoort-u-te-gebruiken
Ah, de NEN gaat zich er ook mee bemoeien.

Maar dan nog heeft het voor de (NL) thuis klusser niet interessant, die hoeft zich niet te conformeren aan het bouwbesluit.
Voor een installateur/nieuwbouw is het wellicht een ander verhaal, ik ben geen jurist ;)
Techneut schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:39:
[...]
Ik wist niet wat arei betekent, heb het dus even opgezocht en gezien wat ik vermoedde, dat het een equivalent is van onze NEN1010,
Met het verschil dat het in BE een wetsartikel is en je je er dus dwingend aan te houden hebt (en er ook op gecontroleerd wordt) In NL is het nog net wat vrijblijvender, want de NEN is een norm, geen wet.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dyckie
CPR is wettelijk in het bouwbesluit vast gelegd. Dus is ook een wet die in Nederland gevolgd moet worden.

Vanaf 1 juli 2020 worden minimale prestatie-eisen voor brand- en rookgedrag van kabels wettelijk vastgelegd in het Bouwbesluit 2012. Daarmee worden de CPR-brandveiligheidseisen van kabels aangescherpt. De wijziging houdt concreet in dat voor kabels met brandklasse Dca de rookclassificatie aangescherpt wordt van S3 naar S2. Zo voldoet ook Nederland aan de gestelde EU-regels om minimale eisen voor brandgedrag van bouwproducten vast te leggen in de wetgeving.

Denk dat er iemand best eens de regelgeving in Nederland hiervoor op zoek voor de thuis hobby-bob.

[Voor 8% gewijzigd door Dyckie op 05-03-2023 14:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sine
Alleen hoeft de thuis hobby-bob zich daar niet aan te houden ;)

Of dat al dan niet verstandig is is een andere vraag.

-edit-
@Dyckie, Doe je best ;)

[Voor 13% gewijzigd door Sine op 05-03-2023 14:40]

Repareren doe je zo.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Greatsword schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:42:

vanaalten schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:55:
[...]

Ik zou dan denk ik eerder overwegen om stugge kabel achter die plint weg te werken en aan beide kanten afmonteren in een opbouwdoos. Vaste bekabeling = stugge kabel.
Situatie blijkt toch iets anders te zijn, er zijn namelijk wel loze leidingen maar die komen uit in het plafond in plaats van op stopcontact hoogte zoals ik gewend ben. (Was een nieuwbouw optie voor elektra t.b.v. gordijnen)

Nu komt het, er moeten een paar camera's en Acces Points komen (via PoE) aan het plafond. In dat geval ontkom ik er dan toch niet aan om voor soepele kabel te gaan zodat die direct op UTP / RJ45 kan worden afgemonteerd? Gemiddelde lengte zal denk tussen de 10-25m zijn.

Ben op deze 2 kabels uitgekomen, is de 1 nog beter dan de andere of iemand nog een andere suggestie?

https://www.patchkast.nl/...p-rol-soepel-pvc-fca.html
https://www.netwerkkabel....oepel-305m-100-koper.html

[Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 06-03-2023 19:19]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Dyckie
Sine schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:29:
Alleen hoeft de thuis hobby-bob zich daar niet aan te houden ;)

Of dat al dan niet verstandig is is een andere vraag.

-edit-
@Dyckie, Doe je best ;)
Hier heb je de tekst en kun je het zelf opzoeken.

Artikel 2.69a. Elektrische leidingen en pijpisolatieNaar Nota van toelichtingNaar aansturingsartikelToon leden van toepassing en grenswaarden voor artikel 2.69a1.

In afwijking van artikel 2.67 geldt voor een elektrische leiding die grenst aan de binnenlucht:

a.

in extra beschermde vluchtroutes rookklasse s1(ca) en in overige ruimten rookklasse s2(ca), beide bepaald volgens NEN-EN 13501-6; en

b.

de in tabel 2.66 aangegeven brandklasse, bepaald volgens NEN-EN 13501-6.

2.

In afwijking van artikel 2.67 geldt voor pijpisolatie die grenst aan de binnenlucht:

a.

in extra beschermde vluchtroutes rookklasse s1(L) en in overige ruimten rookklasse s2(L)), beide bepaald volgens NEN-EN 13501-1; en

b.

de in tabel 2.66 aangegeven brandklasse, bepaald volgens NEN-EN 13501-1.

3.

In afwijking van artikel 2.68 geldt voor een elektrische leiding die grenst aan de buitenlucht de in tabel 2.66 aangegeven brandklasse, bepaald volgens NEN-EN 13501-6.

4.

In afwijking van artikel 2.68 geldt voor pijpisolatie die grenst aan de buitenlucht de in tabel 2.66 aangegeven brandklasse, bepaald volgens NEN-EN 13501-1.

https://rijksoverheid.bou...012/hfd2/afd2-9?#art2.69a

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sine
@Dyckie
Super, voor de installateur en of huizenbouwer.

Jan met de schroevendraaier die even een UTP-tje (of 25, we blijven tweakers) naar zolder wilt gooien zal dat echt he-le-maal worst wezen, meer zeg ik niet.

[Voor 23% gewijzigd door Sine op 06-03-2023 20:49]

Repareren doe je zo.

• Techneut
  • Niet online
Dyckie schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:36:
[...]
Hier heb je de tekst en kun je het zelf opzoeken.
Artikel 2.69a. Elektrische leidingen en pijpisolatieNaar Nota van toelichtingNaar aansturingsartikelToon leden van toepassing en grenswaarden voor artikel 2.69a1.
In afwijking van artikel 2.67 geldt voor een elektrische leiding die grenst aan de binnenlucht:
a.
in extra beschermde vluchtroutes rookklasse s1(ca) en in overige ruimten rookklasse s2(ca), beide bepaald volgens NEN-EN 13501-6; en
b.
de in tabel 2.66 aangegeven brandklasse, bepaald volgens NEN-EN 13501-6.
2.
In afwijking van artikel 2.67 geldt voor pijpisolatie die grenst aan de binnenlucht:
a.
in extra beschermde vluchtroutes rookklasse s1(L) en in overige ruimten rookklasse s2(L)), beide bepaald volgens NEN-EN 13501-1; en
b.
de in tabel 2.66 aangegeven brandklasse, bepaald volgens NEN-EN 13501-1.
3.
In afwijking van artikel 2.68 geldt voor een elektrische leiding die grenst aan de buitenlucht de in tabel 2.66 aangegeven brandklasse, bepaald volgens NEN-EN 13501-6.
4.
In afwijking van artikel 2.68 geldt voor pijpisolatie die grenst aan de buitenlucht de in tabel 2.66 aangegeven brandklasse, bepaald volgens NEN-EN 13501-1.
https://rijksoverheid.bou...012/hfd2/afd2-9?#art2.69a
Heel interessant die voorschriften. Maar die gelden allemaal voor elektrische leidingen, Vallen netwerkkabels daar niet helemaal buiten? Want welke risico's (gevaren) zouden het niet volgen van die regels, zoals die m.b.t. slagvaste kunnen hebben? Ik bedoel dat degelijkheid enkel maar in mijn eigen belang is, met andere woorden, dat problemen alleen maar lastig zijn, meer niet.

[Voor 3% gewijzigd door Techneut op 07-03-2023 12:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanaalten
Greatsword schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:14:
Nu komt het, er moeten een paar camera's en Acces Points komen (via PoE) aan het plafond. In dat geval ontkom ik er dan toch niet aan om voor soepele kabel te gaan zodat die direct op UTP / RJ45 kan worden afgemonteerd? Gemiddelde lengte zal denk tussen de 10-25m zijn.
Kan gewoon met stugge kabel en dan connectors die daarvoor geschikt zijn.

Aantal maanden geleden had ik iets soortgelijks, bewakingscamera bij de voordeur en een stugge CAT6 kabel waar een connector aan moest. Nou ben ik wat eigenwijs en probeerde er gewoon een connector aan te knijpen die er geschikt voor zou moeten zijn, met een RJ45 knijptang, maar wilde maar geen betrouwbare verbinding maken.

Uiteindelijk deze gekocht: https://www.praxis.nl/ger...lig-klapmodel-2st/5281852
...geen tang voor nodig, stekker is een soort van mini-LSA-strook, dus stugge kabels op de juiste plek leggen en stekker dichtdrukken.

• MisterD81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-03 12:06
Ik wil vanuit de meterkast naar zolder een dubbele netwerkkabel leggen. Helaas kan ik niet via een rechtstreekse route, maar moet ik eerst door de kruipruimte, via een leidingingenschacht om naar de zolder te komen. De afstand zal +/- 26 meter zijn. Een groot gedeelte van het traject ligt langs een 3/4" buis met daarin de kabel voor de zonnepanelen.
Inmiddels heb ik voor een groot gedeelte al 5/8" loze leiding liggen. Nu wil ik deze echter gaan voorzien van een netwerkkabel.
Ik zat zelf te denken aan de Logilink CPV0054. welke CAT7 is.
AWG 26, volledige koperen kern. 600MHz tot 60Meter

Performance: Cat.7 600MHz ClassEA up to 60 m
Standards: ISO/IEC 11801, EN 50173, EN 50575
Application: Ethernet up to 10GBase-T, ISDN, PoE, PoE+
Conductor: Bare copper wire Ø 0.4 mm AWG26
Shielding: 4 individually screened pairs (PIMF), copper braid (tinned)
Sheath: LSZH, Ø 6.2 mm outer cable diameter
Fire Protection Class: Eca (EN50575:2014/A1:2016)
Color of cable sheath: white

CPV0054

Is dat wat? Of kunnen jullie iets anders aanbevelen. Het hoeft wat mij betreft niet per se CAT7 te zijn. Met CAT6(A) kan ik ook leven.
Aan de ene kant ga ik deze afmonteren met een wandcontactdoos. De andere kant zal voorzien worden van een RJ-45 stekker.

• Dyckie
MisterD81 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:32:
Ik wil vanuit de meterkast naar zolder een dubbele netwerkkabel leggen. Helaas kan ik niet via een rechtstreekse route, maar moet ik eerst door de kruipruimte, via een leidingingenschacht om naar de zolder te komen. De afstand zal +/- 26 meter zijn. Een groot gedeelte van het traject ligt langs een 3/4" buis met daarin de kabel voor de zonnepanelen.
Inmiddels heb ik voor een groot gedeelte al 5/8" loze leiding liggen. Nu wil ik deze echter gaan voorzien van een netwerkkabel.
Ik zat zelf te denken aan de Logilink CPV0054. welke CAT7 is.
AWG 26, volledige koperen kern. 600MHz tot 60Meter

Performance: Cat.7 600MHz ClassEA up to 60 m
Standards: ISO/IEC 11801, EN 50173, EN 50575
Application: Ethernet up to 10GBase-T, ISDN, PoE, PoE+
Conductor: Bare copper wire Ø 0.4 mm AWG26
Shielding: 4 individually screened pairs (PIMF), copper braid (tinned)
Sheath: LSZH, Ø 6.2 mm outer cable diameter
Fire Protection Class: Eca (EN50575:2014/A1:2016)
Color of cable sheath: white

CPV0054

Is dat wat? Of kunnen jullie iets anders aanbevelen. Het hoeft wat mij betreft niet per se CAT7 te zijn. Met CAT6(A) kan ik ook leven.
Aan de ene kant ga ik deze afmonteren met een wandcontactdoos. De andere kant zal voorzien worden van een RJ-45 stekker.
Clase EA is Cat6A dus iets klopt er niet met u kabel.

• MisterD81
Dyckie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Clase EA is Cat6A dus iets klopt er niet met u kabel.
Hier de link naar de fabrikant, en de datasheet.

Datasheet benoemd toch echt CAT7...

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

MisterD81 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Hier de link naar de fabrikant, en de datasheet.

Datasheet benoemd toch echt CAT7...
De datasheet belooft:
Performance: Cat.7 600MHz ClassEA up to 60m
Zoals Dyckie opmerkte gaat Cat 7 niet samen met ClassEA maar de toevoeging "up to 60 m" is ook opmerkelijk. De aders zijn te dun voor langere afstanden (26AWG). De afscherming om elk aderpaar heeft wat weg van Cat 7 maar qua performance is deze kabel niet beter (maar mogelijk wel slechter) dan Cat 6.

Voor Cat7 heb je GG45 connectors of TERA connectors nodig (instructiefilmpje). Cat6a is een stuk makkelijker maar Cat 6 volstaat bij jouw afstand ook. De Belden 7965e wordt in dit topic vaak aangeraden. Belden is een uitstekend merk.
Kijk even of je stekkertjes geschikt zijn voor solid cable.

beschermheer van het consumentenrecht

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

fopjurist schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:27:
[...]
Kijk even of je stekkertjes geschikt zijn voor solid cable.
En zorg, dat je een kabeltester bij de hand hebt (vooral voor dat zelfgeknepen stekkertje), scheelt een hoop problemen achteraf.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• vanaalten
MisterD81 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:32:
Als het even kan zou ik beide kanten op een wandcontactdoos afmonteren. Vaste kern kabel wil je bij voorkeur op een vaste aansluiting hebben, niet een losse kabel die beweegt, knel komt te zitten en draadbreukjes krijgt. Wandcontactdoos aan beide kanten en patchkabel vanaf wandcontactdoos naar de apparaten.

• MisterD81
vanaalten schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:57:
[...]

Als het even kan zou ik beide kanten op een wandcontactdoos afmonteren. Vaste kern kabel wil je bij voorkeur op een vaste aansluiting hebben, niet een losse kabel die beweegt, knel komt te zitten en draadbreukjes krijgt. Wandcontactdoos aan beide kanten en patchkabel vanaf wandcontactdoos naar de apparaten.
Ga ik overwegen. Je hebt inderdaad kleine patchpaneeltjes. Voor mij zou een paneel met 5 patches volstaan.

Omdat ik langs een elektrabuis ga met daarin 230V, is het dan nog aan te bevelen om voor S/FTP te gaan, of is gewone UTP ook goed voor die lengte?
Pagina: 1 ... 34 35 36 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee