Hier inderdaad ook Cheapconnect en Odido internet. Werkt allemaal veel beter :-) sterker nog, je zou zelfs een SIP agent op je mobiele telefoon kunnen zetten en daarop alles ontvangen vanuit CC.
Hier hetzelfde idee, Odido glas en Voipbuster icm een Siemens voip centrale en wat handsets.king006 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:35:
Hier inderdaad ook Cheapconnect en Odido internet. Werkt allemaal veel beter :-) sterker nog, je zou zelfs een SIP agent op je mobiele telefoon kunnen zetten en daarop alles ontvangen vanuit CC.
Ik lees het al, als mijn Odido internet officieel opgeleverd is, moet ik gaan kijken naar cheapconnect. Bedankt voor jullie advies!
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
- NAS
Dat kun je ook nu al doen hoor. Ik gebruik CheapConnect i.p.v. Ziggo telefonie. Bij Ziggo betaalde ik toentertijd €2,50 p/m voor telefonie en dan nog eens €0,14 p/m + €0,14 starttarief. Intussen zijn die prijzen uiteraard alleen maar gestegen (meen €3,50 p/m?). Terwijl ik bij CC nog steeds maar €9 per jaar betaal (vs €30 bij Ziggo), ze geen starttarief hanteren, en bellen naar mobiel €0,05xx p/m kost en naar vast minder dan de helft met €0,024x.shadax schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:59:
Ik lees het al, als mijn Odido internet officieel opgeleverd is, moet ik gaan kijken naar cheapconnect. Bedankt voor jullie advies!
Telefonie is AFAIK bij alle ISPs gewoon duur. En met een CheapConnect ben je vele malen goedkoper uit. Enige dingetje is dat je een telefoon moet hebben die net VOIP overweg kan. Maar voor ik meen €30 had ik een nieuw Gigaset basisstation waar de bestaande handsets aan konden (in principe kun je merken ook mixen), en binnen iets van een half jaar had ik die €30 er al uit gehaald.
Er loopt nu een portering van Ziggo naar Odido, dan zou ik dit niet verstoren maar even wachten totdat alles is opgeleverd.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Dat is uiteraard waar ja. En dan nog hopen dat Odido de portering ook "accepteert". Niet dat je eerst een jaar of zo moet uitzitten.jongetje schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:45:
[...]
Er loopt nu een portering van Ziggo naar Odido, dan zou ik dit niet verstoren maar even wachten totdat alles is opgeleverd.
Las dat toevallig tijdje terug met verhuizingen van domeinnamen, die kun je niet direct weer verhuizen en moet een bepaalde periode tussen zitten. Kan mij ook indenken dat dat het geval is bij telefoonnummer porteringen. Dat je wel in staat moet zijn om te porteren (wettelijk) maar er ook een minimale " wachttijd" tussen zit zodat je niet kunt blijven hoppen.
Maar wat ik dus meer bedoelde is (in het algemeen) dat het altijd loont om v.w.b. vaste telefonie over te stappen. Onafhankelijk van welke ISP je hebt en door hoeveel hoepels je moet springen om telefonie daar aan de praat te krijgen. Financieel is het altijd "beter" om telefonie niet bij de ISP maar bij CheapConnect of een alternatief te hebben. Dat je vervolgens niet vast zit aan provider modem om van hun VOIP infra naar een analoge aansluiting te gaan is dan mooi meegenomen.
Weet iemand of ik mijn UCG Ultra kan configureren met de Unifi app op kijn iPhone? Of alleen maar als je een laptop/pc in 1 van de poorten plugt. Het is mijn eerste unifi install en ik heb geen laptop. Hardware is nog niet geinstalleerd dus ik kan het ook nog niet testen en vraag ik het even hier.
ehhhh..HOI
Als hij bluetooth heeft, check de datasheets, dan kan dat vaak wel.krizzziz schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:22:
Weet iemand of ik mijn UCG Ultra kan configureren met de Unifi app op kijn iPhone? Of alleen maar als je een laptop/pc in 1 van de poorten plugt. Het is mijn eerste unifi install en ik heb geen laptop. Hardware is nog niet geinstalleerd dus ik kan het ook nog niet testen en vraag ik het even hier.
Thanks! De UCG Ultra heeft Bluetooth. Komt dan wel goed.stormfly schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:24:
[...]
Als hij bluetooth heeft, check de datasheets, dan kan dat vaak wel.
/f/image/fNW5HTFtknLTx0NCShcx3ikE.png?f=fotoalbum_large)
ehhhh..HOI
Dat werkt gewoon via de Unifi app 😃 Als je die opent verschijnt die zelfs automatisch om te ‘configureren’krizzziz schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:26:
[...]
Thanks! De UCG Ultra heeft Bluetooth. Komt dan wel goed.
[Afbeelding]
De no storage Cloud Gateway Max is nu ook beschikbaar. Zojuist besteld

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Laat je ons weten of die wel "storage mountable" is? Volgens mij waren er hier een aantal geinteresseerden daarnaar.Uberprutser schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:19:
Ga ik zeker doen!RobertMe schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:32:
[...]
Laat je ons weten of die wel "storage mountable" is? Volgens mij waren er hier een aantal geinteresseerden daarnaar.
Komt een 2TB 970 Evo Plus in te hangen en hoop
ook te kunnen testen met 4TB.
En met een beetje geluk ook m'n tweede verbinding snel actief zodat ik kan testen met failover/load balancing .
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Dan zul je er wel snel genoeg achter zijn of het model zonder storage wel storage ondersteundUberprutser schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:24:
[...]
Ga ik zeker doen!
Komt een 2TB 970 Evo Plus in te hangen en hoop
ook te kunnen testen met 4TB.
Of had je vooraf al gecheckt of er wel storage in kan? Immers is het een lade in de behuizing waar je de drive in doet, lade er in en klaar. Kan me ook zomaar indenken dat dat het model zonder storage of een afwijkende behuizing heeft zonder opening, of dat puur een "dekseltje" voor in de opening zit.
Je moet volgens de pagina een M.2 SSD Tray erbij kopen, die pas vanaf 23 september beschikbaar is...RobertMe schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:32:
[...]
Laat je ons weten of die wel "storage mountable" is? Volgens mij waren er hier een aantal geinteresseerden daarnaar.
(temminste als je dat bedoeld met storage mountable)
> Third-party NVMe SSD installation requires add-on M.2 SSD Tray accessory
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uacc-ssd-tray
[ Voor 14% gewijzigd door Intheweb op 23-08-2024 19:34 ]
Doe maar een onsje meer...
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Dan zal er dus puur een dekseltje in zitten bij het model zonder opslag.Intheweb schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:33:
[...]
Je moet volgens de pagina een M.2 SSD Tray erbij kopen, die pas vanaf 23 september beschikbaar is...
Als ik zo naar die afbeelding kijk is het een kwestie van tijd voordat er een 3D model komt in zelf te printen.Intheweb schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:33:
[...]
Je moet volgens de pagina een M.2 SSD Tray erbij kopen, die pas vanaf 23 september beschikbaar is...
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb zojuist net ook één besteld. Wel weer typisch dat ik weer iets extra’s moet kopen om een eigen ssd te mogen plaatsen…Uberprutser schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:19:
Dat ...franssie schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:01:
[...]
Als ik zo naar die afbeelding kijk is het een kwestie van tijd voordat er een 3D model komt in zelf te printen.
Wel een beetje jammer want eerst stond dat niet in de handleiding en was het tray eruit, print erin proppen et voila.
Dat er geen tray bij deze versie zat heeft Ubiquiti al eerder vermeld.
https://community.ui.com/...2d-430b-af09-ac64c5f45231
Hier zijn ook wat foto’s van de binnenzijde en een manier om zonder tray toch een ssd te plaatsen.
https://community.ui.com/...-af8b-5451fa040796?page=3
Hier zijn ook wat foto’s van de binnenzijde en een manier om zonder tray toch een ssd te plaatsen.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Dat was eigenlijk wel het meest voorspelbare. Gewoon een M.2 slot aan het andere eind, en als je de tray er in doet schuif je de drive zo in het slot. Alleen, mogelijk niet onbelangrijk, heeft de tray dus ook een metalen "deksel", die vast als heatsink dienst doet. En daarnaast dat als je de SSD er zo in doet die dus ook "losjes" zit (wat de poster aldaar dus met wat rubberen dopjes er onder heeft opgelost, maar dat betekend niet dat die niet naar links/rechts of naar boven kan wiebelen).Tonne schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:16:
Dat er geen tray bij deze versie zat heeft Ubiquiti al eerder vermeld.
Ja dus die losse tray er meteen bijbestellen is wel slim als dit je plan is. Alleen nu nog niet leverbaar helaas.RobertMe schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:43:
[...]
En daarnaast dat als je de SSD er zo in doet die dus ook "losjes" zit (wat de poster aldaar dus met wat rubberen dopjes er onder heeft opgelost, maar dat betekend niet dat die niet naar links/rechts of naar boven kan wiebelen).
Wel jammer van Ubiquiti dat je de losse tray nu nog niet kunt meebestellen, dat was netjes geweest, zodat je dan 1x verzendkosten hoeft te betalen.
Ik wacht nog wel tot 23 september, maar dan zal de UCG Max NS wel uitverkocht zijn waarschijnlijk.
FOMO😂
Ik wacht nog wel tot 23 september, maar dan zal de UCG Max NS wel uitverkocht zijn waarschijnlijk.
FOMO😂
Tonne schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 07:39:
[...]
Ja dus die losse tray er meteen bijbestellen is wel slim als dit je plan is. Alleen nu nog niet leverbaar helaas.
Ik heb een hele oude unifi AP lite met een POE adapter. Ik probeerde deze adapter te gebruiken voor een Unifi AP Pro 6, maar die ging niet aan. Dit terwijl hij het op de UDM PRO SE poe porten wel werkt. Lijkt me dat zo’n adapter voldoende voeding geeft. Waar kan dat aan liggen? Moet ik een aparte adapter voor de Pro 6?
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Grote kans dat die hele oude PoE adapter nog middels "24V passive" werkt dat geen standaard is en apparaten die er niet mee overweg kunnen sloopt. De U6 Pro werkt met de 802.3af PoE standaard, die apparaten niet "opblaasd" doordat het een actieve PoE implementatie is waarbij wordt "onderhandeld" over of stroom geleverd moet worden. (Soms?) ondersteunen de UniFi APs volgens mij het wel als je deze via 48V "passive" van stroom voorziet, omdat 802.3af ook 48V is. Maar de oude AC Lite werkte dus met 24V en dus nog steeds niet compatible.Ferra schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:20:
Ik heb een hele oude unifi AP lite met een POE adapter. Ik probeerde deze adapter te gebruiken voor een Unifi AP Pro 6, maar die ging niet aan. Dit terwijl hij het op de UDM PRO SE poe porten wel werkt. Lijkt me dat zo’n adapter voldoende voeding geeft. Waar kan dat aan liggen? Moet ik een aparte adapter voor de Pro 6?
Dus je hebt niet een "aparte" adapter nodig. Maar de adapter die je nu hebt is wel "apart" en daardoor niet geschikt. Elke 802.3af / 802.3at / 802.3bt PoE injector (/switch / ...) zal dus geschikt zijn. 802.3at en 802.3bt zijn nieuwer en ondersteunen hogere vermogens, af = 15W, at = 30W, bt = ???. En de nieuwere versies zijn dus prima backwards compatible.
Overigens heb je dan ook nog geluk dat je met deze injector die U6 Pro niet gesloopt hebt, want dat had dus ook gekund

Ah top bedankt! Heb meteen wat nieuwe injectoren gekocht 😁!RobertMe schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:26:
[...]
Grote kans dat die hele oude PoE adapter nog middels "24V passive" werkt dat geen standaard is en apparaten die er niet mee overweg kunnen sloopt. De U6 Pro werkt met de 802.3af PoE standaard, die apparaten niet "opblaasd" doordat het een actieve PoE implementatie is waarbij wordt "onderhandeld" over of stroom geleverd moet worden. (Soms?) ondersteunen de UniFi APs volgens mij het wel als je deze via 48V "passive" van stroom voorziet, omdat 802.3af ook 48V is. Maar de oude AC Lite werkte dus met 24V en dus nog steeds niet compatible.
Dus je hebt niet een "aparte" adapter nodig. Maar de adapter die je nu hebt is wel "apart" en daardoor niet geschikt. Elke 802.3af / 802.3at / 802.3bt PoE injector (/switch / ...) zal dus geschikt zijn. 802.3at en 802.3bt zijn nieuwer en ondersteunen hogere vermogens, af = 15W, at = 30W, bt = ???. En de nieuwere versies zijn dus prima backwards compatible.
Overigens heb je dan ook nog geluk dat je met deze injector die U6 Pro niet gesloopt hebt, want dat had dus ook gekund.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Meervoud? Had je dan niet beter een switch met PoE kunnen kopen?Ferra schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:36:
[...]
Ah top bedankt! Heb meteen wat nieuwe injectoren gekocht 😁!
Had ook gekund. Heb er 2 gekocht, dus valt mee 😁RobertMe schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 00:09:
[...]
Meervoud? Had je dan niet beter een switch met PoE kunnen kopen?(USW 8 Lite of zo)
Ben een beetje in twijfel, wil straks drie stuks Ubiquiti 6 plus voor in huis voor elke verdieping 1 en UAP-AC-M voor buiten. Twijfel is of ik een Ubiquiti switch neem met poe en 24 poorten of een van Digitus.
Neem aan dat ik de accespoints gewoon kan bedienen ook vanaf de Digitus. Voor zover bediening nodig is tenminste.
Heb wel de dreammachine gezien maar wat kan ik daarmee? en is best wel aan de prijs.
Neem aan dat ik de accespoints gewoon kan bedienen ook vanaf de Digitus. Voor zover bediening nodig is tenminste.
Heb wel de dreammachine gezien maar wat kan ik daarmee? en is best wel aan de prijs.
Als ik je opmerkingen zo lees, dan vraag ik me af met welke overweging je bij Ubiquiti bent uitgekomen. Het eco-systeem van Ubiquiti maakt dat je met bijvoorbeeld een Dream machine al je schotels uap 6 kan instellen en monitoren. Zelfde geldt voor de ubiquiti switch. Als je dan een Digitus ertussen gooit verlies je functionaliteit. Je laatst zin wekt bij mij de indruk dat je wel hebt gehoord over positieve ervaringen met de schotels, maar niet weet hoe het systeem in elkaar zit/bedoeld is?leeri003 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:21:
Ben een beetje in twijfel, wil straks drie stuks Ubiquiti 6 plus voor in huis voor elke verdieping 1 en UAP-AC-M voor buiten. Twijfel is of ik een Ubiquiti switch neem met poe en 24 poorten of een van Digitus.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Maakt Digitus netwerk switches? Ik ken Digitus alleen als merk van patchpanelen en zo. Dus meer aan de kant van de passieve componenten (kabels, patchpanelen, keystones, ...). En als ik even snel DuckDuckGo kom ik ook voornamelijk Digitus KVM switches tegen (wist ook niet dat ze die maakte), en een verdwaalde netwerk switch.leeri003 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:21:
Mijn gevoel zegt dus dat je heel erg leek bent en appels met peren aan het vergelijken bent. En dat je iets ziet met (bv) 24 RJ45 poorten en je denkt dat het een switch is, terwijl het in werkelijkheid een patchpaneel is. En als je deze fout inderdaad maakt, dan zou ik in een verre boog om Ubiquiti heen lopen. Want dan gaat het opzetten en onderhouden je heel veel problemen opleveren door een gebrek aan (basis) kennis. Dan zou ik gewoon lekker een TP-Link Deco of Netgear Orbi setje aanschaffen, of wat wifi "modules" van je ISP.
En een ander merk switch kan prima. Maar dan verwacht ik eerder namen als Netgear of TP-Link, of wat meer prosumer of enterprise spul als Mikrotik, Cisco, Aruba, HP, ....
En áls Digitus al netwerk switches maakt zou ik daar in een verre boog omheen lopen.
Helemaal mee eens.RobertMe schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:58:
[...]
Maakt Digitus netwerk switches? Ik ken Digitus alleen als merk van patchpanelen en zo. Dus meer aan de kant van de passieve componenten (kabels, patchpanelen, keystones, ...). En als ik even snel DuckDuckGo kom ik ook voornamelijk Digitus KVM switches tegen (wist ook niet dat ze die maakte), en een verdwaalde netwerk switch.
Mijn gevoel zegt dus dat je heel erg leek bent en appels met peren aan het vergelijken bent. En dat je iets ziet met (bv) 24 RJ45 poorten en je denkt dat het een switch is, terwijl het in werkelijkheid een patchpaneel is. En als je deze fout inderdaad maakt, dan zou ik in een verre boog om Ubiquiti heen lopen. Want dan gaat het opzetten en onderhouden je heel veel problemen opleveren door een gebrek aan (basis) kennis. Dan zou ik gewoon lekker een TP-Link Deco of Netgear Orbi setje aanschaffen, of wat wifi "modules" van je ISP.
En een ander merk switch kan prima. Maar dan verwacht ik eerder namen als Netgear of TP-Link, of wat meer prosumer of enterprise spul als Mikrotik, Cisco, Aruba, HP, ....
En áls Digitus al netwerk switches maakt zou ik daar in een verre boog omheen lopen.
Hier 2 x Sophos XGS-126 omdat de vroegere UniFi FW's niet aan mijn eisen voldeden. Maar misschien komt de Fortress wel in de buurt.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dank voor de reacties tot zover. @RobertMe en @austin_77 even wat meer uitleg.
Wat ik nu heb is vanaf ziggo connectbox naar 16 Ports switch van tp-link via patchpanel naar de diverse kamers. (Werk-slaap-woon) belangrijkste zaken zijn bedraad aangesloten, werkplek, PlayStation van de kids en televisies, Synology nas.
Drie deco’s bedraad aangesloten en via ziggo gehuurd voor de wifi in huis.
Binnen paar maanden ga ik naar noord Limburg verhuizen en wil daar het netwerk verbeteren cq uitbreiden.
Alle kamers sluit ik bedraad aan en per etage had ik een accespoint in gedachten en voor buiten ook een omdat de nieuwe huizen pittig geïsoleerd zijn tegenwoordig.
Ik zag dat ik via Ubiquiti ook camera’s kan doen en camera deurbel , maar heb voor het alarm en camerasysteem eigenlijk Ajax op het oog omdat ik die goedkoop in kan kopen via via.
Ik denk dat ik een eenvoudige gebruiker ben, wil gewoon een stabiele vaste verbinding en wifi.
Beter om dan weg te blijven van Ubiquiti?
Andere accespoint kan uiteraard ook maar vond de schotels voor aan plafond wel netjes. De dreammachine kan ik als router gebruiker en dan vooral de instellingen mee doen en de andere apparatuur beheren (ziggo router in bridge) De deurbelcamera van Ubiquiti vind ik prima maar beetje zonde van het geld als ik die als enige camera op de dreammachine aansluit.
De Digitus switch kwam ik hier tegen en is unmanaged
https://www.megekko.nl/pr...EsUPJw-1Nzm6YuB9xuiCfTSmi
Vandaar dus mijn twijfels, wat is het systeem van ubiquiti?
Wat ik nu heb is vanaf ziggo connectbox naar 16 Ports switch van tp-link via patchpanel naar de diverse kamers. (Werk-slaap-woon) belangrijkste zaken zijn bedraad aangesloten, werkplek, PlayStation van de kids en televisies, Synology nas.
Binnen paar maanden ga ik naar noord Limburg verhuizen en wil daar het netwerk verbeteren cq uitbreiden.
Alle kamers sluit ik bedraad aan en per etage had ik een accespoint in gedachten en voor buiten ook een omdat de nieuwe huizen pittig geïsoleerd zijn tegenwoordig.
Ik zag dat ik via Ubiquiti ook camera’s kan doen en camera deurbel , maar heb voor het alarm en camerasysteem eigenlijk Ajax op het oog omdat ik die goedkoop in kan kopen via via.
Ik denk dat ik een eenvoudige gebruiker ben, wil gewoon een stabiele vaste verbinding en wifi.
Andere accespoint kan uiteraard ook maar vond de schotels voor aan plafond wel netjes. De dreammachine kan ik als router gebruiker en dan vooral de instellingen mee doen en de andere apparatuur beheren (ziggo router in bridge) De deurbelcamera van Ubiquiti vind ik prima maar beetje zonde van het geld als ik die als enige camera op de dreammachine aansluit.
Ubiquiti begint met bv udm pro -> UniFi switch 16 of 24 poe -> uap-6 schoteltjes + camera’s.leeri003 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:46:
Dank voor de reacties tot zover. @RobertMe en @austin_77 even wat meer uitleg.
Je kunt helemaal los gaan ermee wat dat aangaat.
Dan zou ik eerder deze 24 poorts switch kopen.leeri003 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:46:
https://eu.store.ui.com/e...switching/products/usw-24
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Dat was de vraag van @leeri003_AcS_ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:08:
[...]
Dan zou ik eerder deze 24 poorts switch kopen.
https://eu.store.ui.com/e...switching/products/usw-24
De Zyxel reserveert poort 5060 voor zichzelf voor VOIP. Ik heb nu een Fritzbox voor VOIP (DECT) die ik via poort 5080 draai. Dat werkt dan prima. Als je een managed switch hebt kun je VLAN 300 (en 100 en 640) ook gewoon aan 2 routers verdelen die dan een eigen IP-adres krijgen. Dan bypass je de Zyxel en heb je dus geen problemen met poort 5060RobertMe schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:32:
[...]
Dat zou wel de beste oplossing zijn voor de vraagsteller (vast ook vriendelijker voor de portemonnee). Maar ik meen hier en daar wel eens opgevangen te hebben dat Odido + CheapConnect (of elke VOIP aanbieder) "lastig" is? Odido die "per ongeluk" de (standaard) VOIP/SIP poort blokkeert? ("per ongeluk" want met netneutraliteit wetgeving mogen ze natuurlijk uberhaupt niet blokkeren). Maar... CheapConnect is ook bereikbaar op andere poorten die wel werken, meen ik.
Ik had de link wel bekeken, maar niet zo snel gezien dat hij PoE hadRobertMe schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:07:
[...]
Dat was de vraag van @leeri003"UI switch of Digitus switch". En dan linken naar een switch die geen PoE ondersteund is wellicht niet heel handig (gezien de vraag in combinatie met APs, en de uiteindelijk gelinkte Digitus ook PoE+ ondersteund).

Een vraag/rant over de TTL van DNS records die via de UXG beantwoord worden.
Je kunt DNS records in de Network Application aanmaken: direct onder Routing - DNS - Create Entry, of bij een client device - Fixed IP address ..., en vervolgens Local DNS record'.
De DNS TTL voor alle lokale DNS entries is schijnbaar 0 seconden.
Dat is niet nodig bij een hele hoop adressen. Een TTL van bijvoorbeeld 30 seconden, of veel langer is wat mij betreft goed genoeg en scheelt een hoop onnodige DNS queries.
Voor de eerste categorie (handmatige entry) kun je DNS TTL aanpassen van Auto (schijnbaar dus 0 secoden) naar whateveryouplease.
Voor de tweede categorie (Statisch DHCP) kan dat dus blijkbaar niet. Die zijn in het overzicht ook met een slotje aangegeven.
Ik snap dat een korte TTL handig is voor dynamische toewijzingen, maar je kunt alleen een lokaal DNS record aanmaken als je aangeeft dat het een statische toewijzing is.
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er ergens een optie verscholen zit waarbij je de 'Auto' instelling wijzigt. Dan maak ik daar desnoods 10 seconden van. Kort genoeg voor dynamische toewijzing, lang genoeg voor het significant terugdringen van het aantal queries.
Maar die verscholen instelling heb ik in versie 8.3.32 in elk geval nog niet gevonden. Iemand enig idee?
Je kunt DNS records in de Network Application aanmaken: direct onder Routing - DNS - Create Entry, of bij een client device - Fixed IP address ..., en vervolgens Local DNS record'.
De DNS TTL voor alle lokale DNS entries is schijnbaar 0 seconden.
Dat is niet nodig bij een hele hoop adressen. Een TTL van bijvoorbeeld 30 seconden, of veel langer is wat mij betreft goed genoeg en scheelt een hoop onnodige DNS queries.
Voor de eerste categorie (handmatige entry) kun je DNS TTL aanpassen van Auto (schijnbaar dus 0 secoden) naar whateveryouplease.
Voor de tweede categorie (Statisch DHCP) kan dat dus blijkbaar niet. Die zijn in het overzicht ook met een slotje aangegeven.
Ik snap dat een korte TTL handig is voor dynamische toewijzingen, maar je kunt alleen een lokaal DNS record aanmaken als je aangeeft dat het een statische toewijzing is.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er ergens een optie verscholen zit waarbij je de 'Auto' instelling wijzigt. Dan maak ik daar desnoods 10 seconden van. Kort genoeg voor dynamische toewijzing, lang genoeg voor het significant terugdringen van het aantal queries.
Maar die verscholen instelling heb ik in versie 8.3.32 in elk geval nog niet gevonden. Iemand enig idee?
[ Voor 3% gewijzigd door MarcelG op 27-08-2024 16:10 ]
Als je direct een DNS verzoek doet voor die tweede categorie ...dan is de TTL ook 0?MarcelG schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:01:
Ik had eventueel verwacht dat die gelijk zijn aan de resterende DHCP lease ... (Dat zou wel logisch zijn in mijn ogen)
Nee, voor een statische dhcp toewijzing is het inderdaad een TTL van 0.
Vandaar ook m’n verbazing en frustratie. En onnoemelijk veel dns requests voor devices zoals de NAS, HomeAssistant, etc. Ik zou er omheen kunnen werken door per static twee dns entries te maken; 1 vanuit de fixed dhcp (maar dan dus met een andere naam, bijv <hostname>-IP.home.arpa), en 1 losse voor <hostname>.home.arpa.
Maar dat is vragen om geneuzel.
En ik heb een hekel aan dubbel werk.
Vandaar ook m’n verbazing en frustratie. En onnoemelijk veel dns requests voor devices zoals de NAS, HomeAssistant, etc. Ik zou er omheen kunnen werken door per static twee dns entries te maken; 1 vanuit de fixed dhcp (maar dan dus met een andere naam, bijv <hostname>-IP.home.arpa), en 1 losse voor <hostname>.home.arpa.
[ Voor 4% gewijzigd door MarcelG op 27-08-2024 19:14 ]
Dan toch maar over naar een "echte" DNS server voor je locale netwerk.MarcelG schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:12:
Nee, voor een statische dhcp toewijzing is het inderdaad een TTL van 0.
Maar is het uberhaupt wel ontworpen om de local DNS optie als hoofd DNS te gebruiken?
Ik gebruik het nooit, heb liever een eigen volwaardige DNS server er naast staan.
Ik gok dat het meer voor testen is gemaakt dan voor productie.
Want inderdaad, die TTL van 0 is echt niet voor productie geschikt.
Ik gebruik het nooit, heb liever een eigen volwaardige DNS server er naast staan.
Ik gok dat het meer voor testen is gemaakt dan voor productie.
Want inderdaad, die TTL van 0 is echt niet voor productie geschikt.
PiHole draait als primaire DNS, en de UXG hoeft maar twee rollen te vervullen; de DNS voor de adresranges en suffixen waar ie zelf DHCP voor uitdeelt en dus weet welk device achter welk adres zit (dus een conditional forward vanuit de PiHole) en een forward naar buiten (DNS Shield).
Zucht. Dan toch maar DHCP buiten de UXG houden (alhoewel dat volgens sommigen écht geen issue zou zijn.....)
Zucht. Dan toch maar DHCP buiten de UXG houden (alhoewel dat volgens sommigen écht geen issue zou zijn.....)
Dus je maakt een complex netwerk aan en je vraagte je af waarom je UXG niet werkt?MarcelG schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:16:
PiHole draait als primaire DNS, en de UXG hoeft maar twee rollen te vervullen; de DNS voor de adresranges en suffixen waar ie zelf DHCP voor uitdeelt en dus weet welk device achter welk adres zit (dus een conditional forward vanuit de PiHole) en een forward naar buiten (DNS Shield).
Ik denk dat je beter kan kijken hoe je PiHole werkt en dan kijken welke taken wel en niet logiscg zijn.
Twee DNS servers (en ik ben een leek) klinkt gewoon als een dom idee waarvan ik echt ook niet snap wat de usecase/voordeel is.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Als 2 DNS servers jou een dom idee lijkt zou ik niet naar ISPs kijken, die delen ook 2 DNS servers uitfranssie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:45:
[...]
Dus je maakt een complex netwerk aan en je vraagte je af waarom je UXG niet werkt?
Ik denk dat je beter kan kijken hoe je PiHole werkt en dan kijken welke taken wel en niet logiscg zijn.
Twee DNS servers (en ik ben een leek) klinkt gewoon als een dom idee waarvan ik echt ook niet snap wat de usecase/voordeel is.
* RobertMe deelt 44 DNS server IPs uit intern. Heb 2 servers, en beide worden zowel via IPv4 als IPv6 "geadverteerd". En als ik bv de ene server/host vern**k werkt de ander vrolijk verder (been there, done that. Wat met PiHole in docker rommelen met macvlans en vervolgens de boel niet meer draaiende krijgen en uren bezig zijn met fixen). Heb zelfs een tijdje 4 DNS servers gedraait. Maar Unbound puur als upstream van PiHole telt zeker niet mee?
Moet ik je echt gaan uitleggen waarom dit een heel normale, en totaal niet complexe setup is ? Sjongejongejonge.franssie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:45:
[...]
Dus je maakt een complex netwerk aan en je vraagte je af waarom je UXG niet werkt?
Hele andere DNS vraag.
Ik heb een Unifi Express gekocht als travelrouter voor familie die er zo nodig via de UI ook zelf wat mee kan in vergelijking met routers die CLI vereisen. Een voorwaarde zijn geïsoleerde VLANS waarover clients zoals tablets met internet kunnen verbinden via een VPN. Meer hoeft ook niet, alleen internet via een VPN.
De Express gereset naar factory default, tweede VLAN gemaakt, gast policies toegepast en dat werkt prima. Klaar zou je zeggen, maar dat is niet het probleem.
Ik heb op de Express een Wireguard VPN client draaien en het netwerk verkeer loopt prima over die VPN na policy based routing vanuit het management LAN of een LAN zonder gast policies.
Maar op het LAN mét gast policies (de standaard firewall regels van Unifi) krijg ik DNS niet aan de praat. Een trace route vanuit het gasten LAN laat zien dat het verkeer over de VPN loopt maar DNS via de Express werkt niet. Stel ik handmatig een DNS server op de client in, dan kan ik (uiteraard) gewoon internetten vanuit het gasten LAN.
Betreft UnifiOS 4.0.4 en de meest recente Release Candidate van Network.
Unifi support wist het ook niet, maar volgens mij is het ook gewoon een bug. Heeft iemand hier een idee?
Ik heb een Unifi Express gekocht als travelrouter voor familie die er zo nodig via de UI ook zelf wat mee kan in vergelijking met routers die CLI vereisen. Een voorwaarde zijn geïsoleerde VLANS waarover clients zoals tablets met internet kunnen verbinden via een VPN. Meer hoeft ook niet, alleen internet via een VPN.
De Express gereset naar factory default, tweede VLAN gemaakt, gast policies toegepast en dat werkt prima. Klaar zou je zeggen, maar dat is niet het probleem.
Ik heb op de Express een Wireguard VPN client draaien en het netwerk verkeer loopt prima over die VPN na policy based routing vanuit het management LAN of een LAN zonder gast policies.
Maar op het LAN mét gast policies (de standaard firewall regels van Unifi) krijg ik DNS niet aan de praat. Een trace route vanuit het gasten LAN laat zien dat het verkeer over de VPN loopt maar DNS via de Express werkt niet. Stel ik handmatig een DNS server op de client in, dan kan ik (uiteraard) gewoon internetten vanuit het gasten LAN.
Unifi support wist het ook niet, maar volgens mij is het ook gewoon een bug. Heeft iemand hier een idee?
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Tsja, bug of missende feature?Real schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:18:
Hele andere DNS vraag.
Op de Express zal 1 DNS server draaien, en onafhankelijk waar de DNS request vandaan komt zal dat dus ook 1 route naar buiten volgen. Immers is het 1 stuk software dus alle verkeer zal in de basis hetzelfde behandeld worden op basis van de bron, en de destination is vervolgens ook (altijd/vaak) hetzelfde (de upstream DNS server). Dus aan de kant van "DNS server doet een aanvraag bij een upstream server" valt er niks te routeren.
Enige oplossing is naar mijn idee dat er (een) extra DNS server(s) draait die alleen luistert op dat specifieke VLAN en die dusdanig "geïsoleerd" draait dat er ook onderscheid gemaakt kan worden in het verkeer dat er uit komt.
* RobertMe heeft dat draaien. Op zelfbouw router en servertje draaien (eigenlijk) 2 DNS servers (gisteren schreef ik nog dat ik er in totaliteit maar 2 had
Maar een LAN zonder gast policies werkt prima over de VPN via een policy based route. Een LAN mét gast policies werkt ook, als er geen policy based route naar een VPN is.
De combinatie gast policies én een VPN via een policy based route werkt niet voor alleen DNS .
Die zou er moeten zijn: volgens de standaard firewall regel van de gast policies moet al het TCP/UDP verkeer naar poort 53 ongeacht oorsprong of bestemming worden doorgelaten. Maar dat gebeurt dus niet.Enige oplossing is naar mijn idee dat er (een) extra DNS server(s) draait die alleen luistert op dat specifieke VLAN en die dusdanig "geïsoleerd" draait dat er ook onderscheid gemaakt kan worden in het verkeer dat er uit komt.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Wellicht heb ik het dan verkeerd begrepen / was je originele bericht iets te beknopt. Je hebt het over "DNS werkt niet", en "stel ik handmatig DNS in op de client". Maar in het geval van het laatste: welke DNS stel je dan in (een publieke zoals Google, Cloudflare, Quad9, gewoon van de ISP, ...). En wat gebeurt er precies bij " werkt niet"? Nu ik het nog een tweede keer lees heb ik het idee dat je meent dat het DNS verkeer gegenereerd door de client, gestuurd naar de UX, niet bij de UX aankomt als bestemming, maar door de UX naar de VPN wordt gerouteerd? En dat controleer je op basis van een traceroute? Maar een traceroute gebruikt ICMP verkeer, dus kan never nooit het DNS verkeer "simuleren" (dat UDP, of TCP, gebruikt), dus een traceroute is dan gewoon niet betrouwbaar. IMO kun je dus het beste debuggen met (bv) tcpdump (o.a. dan op de UX zelf).Real schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:00:
[...]
Maar een LAN zonder gast policies werkt prima over de VPN via een policy based route. Een LAN mét gast policies werkt ook, als er geen policy based route naar een VPN is.
De combinatie gast policies én een VPN via een policy based route werkt niet voor alleen DNS .
[...]
Die zou er moeten zijn: volgens de standaard firewall regel van de gast policies moet al het TCP/UDP verkeer naar poort 53 ongeacht oorsprong of bestemming worden doorgelaten. Maar dat gebeurt dus niet.
Cheapskates...
USG-Max no storage is dit, net ontvangen.
Ofwel nog even wachten tot de dingus te koop is om een NVMe in te schroeven.

:strip_exif()/f/image/qeXzswt1ym1HQNZr4TrO1Wmb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Uberprutser op 28-08-2024 10:48 ]
Een publieke inderdaad.RobertMe schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:21:
[...]
Maar in het geval van het laatste: welke DNS stel je dan in (een publieke zoals Google, Cloudflare, Quad9, gewoon van de ISP, ...).
Een webpagina wordt niet geladen nadat ik een url in heb getypt onder deze twee omstandigheden:En wat gebeurt er precies bij " werkt niet"?
- op het tweede LAN staan (de Unifi standaard) gasten policies ingesteld, én
- het verkeer loopt over VPN via policy based routing (PBR)
Als ik PBR uitschakel gaat het prima, maar dan loopt het verkeer uiteraard niet via VPN. Als ik geen gasten policy toepas maar wel PBR loopt het ook prima en wordt de VPN DNS server gebruikt.
Daarom: dit is volgens mij een bug in de software.
Ik weet dat traceroute ICMP gebruikt, maar de traceroute bewijst dat het verkeer vanuit het gasten-LAN over de VPN loopt nadat de policy based routing ingeschakeld werd. De VPN werkt dus. Als ik handmatig een publieke DNS server op client instel is dat een work-around en kan ik de client gebruiken zoals ik bedoelde. Maar je zou geen handmatige DNS servers moeten hoeven instellen op elke client en daarnaast heb ik de DNS queries ook liever over de VPN of (als er geen VPN is) via DoH.En dat controleer je op basis van een traceroute? Maar een traceroute gebruikt ICMP verkeer, dus kan never nooit het DNS verkeer "simuleren" (dat UDP, of TCP, gebruikt),
Zie boven. Dat gebruik ik dus niet voor het testen van DNS verkeer. Het debuggen met dumps moet Ubiquiti maar doen overigens, dat gaat mij te ver. Ik kan er ook weinig mee verder als het een bug is.dus een traceroute is dan gewoon niet betrouwbaar.
Ik heb een Cloud Key Gen 2+ met 1 TB HDD in een rack mount die ik gebruik voor de Console en Protect met een camera. Gisteren hield het ding er opeens mee op. Is compleet dood. Heb hem 2e hands gekocht dus gelijk maar ff gegoogled. Blijkt dat er een accu in zit die stuk gaat. Ding voorzichtig opengemaakt (beetje pielen met een föhn maar ging verrassend goed) en de accu is idd opgezwollen. Ik ging ervan uit dat de CK ook zou draaien zonder accu (ook volgens wat YT video’s), maar het ding blijft dood. Ook met een USB-C (normaal via PoE+ UniFi switch) adapter niet. Toen maar ff UniFi support geprobeerd, die zegt nu dat het ding zonder accu niet kan opstarten. En dat de garantie verlopen is omdat ik het ding heb opengeschroefd om de ontplofte accu eruit te halen
Iemand hetzelfde gehad en hier nog een oplossing voor gevonden?

Ik ben toch malle pietje niet!
- Wat is de leeftijd van deze console?The Legend schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:15:
Ik heb een Cloud Key Gen 2+ (...) Heb hem 2e hands gekocht
- Was de oorspronkelijke koper een consument?
- Is de console oorspronkelijk gekocht in de EU?
Los van het juridische: kijk eens naar een gateway met Protect ondersteuning. Volgens mij kan de Cloud Gateway Ultra dat (helaas) niet.
Weet het niet zeker, gekocht van een Tweaker vorig jaar die stelde dat hij toen nog maar een half jaar oud was. Geen reden om daaraan te twijfelen, maar heb dus geen aanschafbon oid.Real schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:44:
[...]
- Wat is de leeftijd van deze console?
- Was de oorspronkelijke koper een consument?
- Is de console oorspronkelijk gekocht in de EU?
Los van het juridische: kijk eens naar een gateway met Protect ondersteuning. Volgens mij kan de Cloud Gateway Ultra dat (helaas) niet.
Ik zie dat de Gateway Cloud Max wel een SSD optie heeft voor opslag voor Protect. Heb het router gedeelte op zich niet nodig, maar een nieuwe CK is net zo duur en geeft wellicht weer dezelfde problemen. Alleen jammer dat die Gateway niet in een rack mount kan, ziet er minder slick uit in de meterkast
Voorzie al wel weer problemen met opnieuw installeren. Ik kan nu dus niet meer in m’n console om alle Ap’s en de de switch te ‘vergeten’. Laatst had ik dat probleem toen de CK na een modemwissel een ander IP-adres kreeg. Alle apparaten bleven toen in een ‘adopting’ loop hangen, en ik kon ze zie via de interface niet ‘vergeten‘. Hoe fix ik dat nu straks..
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Da's wel een dikke zucht dan. Vooral gezien het zo'n grootschalig probleem is en ze al een aantal jaren zonder accu worden gemaakt. UI weet dus best wel hier vanaf en mag IMO dus best uit coulance handelen (al is het maar een kortingscode of zo).The Legend schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:15:
Ik heb een Cloud Key Gen 2+ met 1 TB HDD in een rack mount die ik gebruik voor de Console en Protect met een camera. Gisteren hield het ding er opeens mee op. Is compleet dood. Heb hem 2e hands gekocht dus gelijk maar ff gegoogled. Blijkt dat er een accu in zit die stuk gaat. Ding voorzichtig opengemaakt (beetje pielen met een föhn maar ging verrassend goed) en de accu is idd opgezwollen. Ik ging ervan uit dat de CK ook zou draaien zonder accu (ook volgens wat YT video’s), maar het ding blijft dood. Ook met een USB-C (normaal via PoE+ UniFi switch) adapter niet. Toen maar ff UniFi support geprobeerd, die zegt nu dat het ding zonder accu niet kan opstarten. En dat de garantie verlopen is omdat ik het ding heb opengeschroefd om de ontplofte accu eruit te halenIemand hetzelfde gehad en hier nog een oplossing voor gevonden?
Juridisch getouwtrek zou je kunnen proberen. Maar dan krijg je te maken met dingen als verwachte levensduur, en daar is die mogelijk zelfs al overheen (anders had er dus geen accu meer in gezeten
Een nieuw nieuwe als het goed is dus niet. Omdat er dus geen accu meer in zit. Of je moet er een krijgen over een volgens mij (minimaal) 2 jaar oude voorraad.The Legend schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:03:
een nieuwe CK is net zo duur en geeft wellicht weer dezelfde problemen.
[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 28-08-2024 13:06 ]
Nee daar begin ik niet eens aan. Uiteindelijk heeft support wel een melding gemaakt voor de RMA afdeling dus misschien dat daar nog wat van komt. Maar ga daar ook niet eindeloos op wachten. Zo’n Cloudgateway is misschien dan wel een nette oplossing, dan ben ik ook af van problemen bij het wisselen van provider (andere interne IP-ranges ed). Ik vraag me nu alleen af hoe ik m’n apparaten uit m’n kapotte console krijg. Want die backup gaat vast niet passen op een Gateway.RobertMe schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:04:
[...]
Da's wel een dikke zucht dan. Vooral gezien het zo'n grootschalig probleem is en ze al een aantal jaren zonder accu worden gemaakt. UI weet dus best wel hier vanaf en mag IMO dus best uit coulance handelen (al is het maar een kortingscode of zo).
Juridisch getouwtrek zou je kunnen proberen. Maar dan krijg je te maken met dingen als verwachte levensduur, en daar is die mogelijk zelfs al overheen (anders had er dus geen accu meer in gezeten). Of je moet al bij rechtsbijstand aankloppen en hopen dat ze er geen "zaak" in zien op basis van kosten/baten en ze je een vergoeding uit eigen zak geven. Maar ikzelf zou er niet aan beginnen. En dan is die ook nog eens tweedehands dus niet op jou naam gekocht.
Het vreemde is trouwens wel dat Support nu zegt dat de CK de battery nodig heeft om op te starten, terwijl ik overal verhalen lees van mensen die uit voorzorg die accu eruit slopen
[ Voor 8% gewijzigd door The Legend op 28-08-2024 13:10 ]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Backups zijn "universeel". Die wat van een oude USG met eigen controller naar een UCG zijn gegaan hebben dat ook prima kunnen migreren.The Legend schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:08:
[...]
Nee daar begin ik niet eens aan. Uiteindelijk heeft support wel een melding gemaakt voor de RMA afdeling dus misschien dat daar nog wat van komt. Maar ga daar ook niet eindeloos op wachten. Zo’n Cloudgateway is misschien dan wel een nette oplossing, dan ben ik ook af van problemen bij het wisselen van provider (andere interne IP-ranges ed). Ik vraag me nu alleen af hoe ik m’n apparaten uit m’n kapotte console krijg. Want die backup gaat vast niet passen op een Gateway.
Probleem is opgelost! Ik bleek de USB-C blindelings in de datapoort te hebben gestopt ipv de power-poort
Vervolgens ging hij wel aan, maar kreeg ik de melding ‘bad usb-c power’. Bleek dat de adapter minimaal Quick Charge 2.0 moest ondersteunen. Eentje opgepikt bij CB en hij draait nu weer als een zonnetje. Scheelt een hoop ellende! Nu alleen die opgezwollen accu afvoeren.
Enige vreemde is dus dat hij zonder, of met een defecte batterij niet meer via PoE wil werken. Daar las ik verder niets over van mensen die uit voorzorg hun batterij eruit gehaald hebben. Merkwaardig.

Enige vreemde is dus dat hij zonder, of met een defecte batterij niet meer via PoE wil werken. Daar las ik verder niets over van mensen die uit voorzorg hun batterij eruit gehaald hebben. Merkwaardig.
[ Voor 21% gewijzigd door The Legend op 28-08-2024 14:11 ]
@The Legend Als je de specs van de defecte accu hebt kan je misschien een vervanging vinden op ebay of ali?
Maar dan creëer je weer hetzelfde probleem. Die accu wordt continue opgeladen, en daar gaan ze stuk van. Verder wordt die CK gloeiendheet, dus het is ook niet ongevaarlijk als zo’n accu in de fik gaat in je meterkast. Kennelijk zaten die accu’s erin om bij stroomuitval het apparaat goed te kunnen laten afsluiten om database corruptie te voorkomen. Door software-updates komen die DB-problemen bij plots uitschakelen echter überhaupt niet meer voor. Het nut van de accu is nu dus ook precies nul.
Dan zou je kunnen denken, hoe fop ik dat ding dat ie denkt dat er een accu in zit? Elco oid? Geen idee of daar ruimte voor is.
Ik heb wat hulp nodig omdat ik de verschillen niet helemaal snap.
Op dit moment heb ik een Unify netwerk met wat AP's. Allemaal leuk en aardig al een paar jaar.
Aangezien ik alleen wat AP's heb (en een 8 poort en een 4 poort btw) heb ik de controller al die tijd op mijn laptop geïnstalleerd gehouden.
Nu overweeg ik om binnenkort de deurbel en mogelijk de chime te nemen. Dan moet ik denk ik ook wat opslag hebben voor de camera en dan ook maar de controller aanpakken.
Is mijn eerste stap om de cloudkey Gen2 aan te schaffen en daar de controller heen te migreren om vervolgens de deurbel te installeren?
Of moet/kan ik af met de 'normale' cloudkey?
Op dit moment heb ik een Unify netwerk met wat AP's. Allemaal leuk en aardig al een paar jaar.
Aangezien ik alleen wat AP's heb (en een 8 poort en een 4 poort btw) heb ik de controller al die tijd op mijn laptop geïnstalleerd gehouden.
Nu overweeg ik om binnenkort de deurbel en mogelijk de chime te nemen. Dan moet ik denk ik ook wat opslag hebben voor de camera en dan ook maar de controller aanpakken.
Is mijn eerste stap om de cloudkey Gen2 aan te schaffen en daar de controller heen te migreren om vervolgens de deurbel te installeren?
Of moet/kan ik af met de 'normale' cloudkey?
Yup. AL worden sommige -NS modellen ook per ongeluyk uitgeleverd met een 512GB Drive er in, maar dan heb je geluk...RobertMe schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:40:
[...]
Dan zal er dus puur een dekseltje in zitten bij het model zonder opslag.
Misschien een gezamelijk inkoopje organiseren, zodat je niet wederom 10 euro verzendkosten van UPS krijgt ?
Nothing is a problem once you've debugged the code
Heb jij toevallig al gemeten wat het idle stroom verbruik is van de USG-Max ?Uberprutser schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:38:
Cheapskates...![]()
[Afbeelding]
@DaRealRenzel
Ik zit te zoeken maar waar kan ik de deurbel instellen op digitale chime?
Ik zit te kijken bij protect en dan de settings van de doorbell maar ik kan niets vinden om hem op digitale chime te zetten.
Nog een kleine hint svp en dan moet het lukken.
Bedankt!
Ik zit te zoeken maar waar kan ik de deurbel instellen op digitale chime?
Ik zit te kijken bij protect en dan de settings van de doorbell maar ik kan niets vinden om hem op digitale chime te zetten.
Nog een kleine hint svp en dan moet het lukken.
Bedankt!
Voor de max is dit er toch ook wel??The Legend schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:03:
[...]
Ik zie dat de Gateway Cloud Max wel een SSD optie heeft voor opslag voor Protect. Heb het router gedeelte op zich niet nodig, maar een nieuwe CK is net zo duur en geeft wellicht weer dezelfde problemen. Alleen jammer dat die Gateway niet in een rack mount kan, ziet er minder slick uit in de meterkast
:strip_exif()/f/image/RlYIL59vfhpep2HZip2NSVrO.jpg?f=fotoalbum_large)
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Zal ik straks eens doen!Caayn schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:05:
[...]
Heb jij toevallig al gemeten wat het idle stroom verbruik is van de USG-Max ?
Wat ik heb uitgeplozen vanochtend, zou hij wel gewoon moeten werken zonder accu. Sterker nog: UI heeft vanaf juni 2022 het apparaat stilzwijgend geleverd zonder accu. Het zou kunnen zijn dat daarbij iets anders nog is aangepast, maar zoals ik zei, ik heb veel verhalen gelezen van mensen met een oudere CK die bang waren voor brand en uit voorzorg de batterij uit hun CK hebben gehaald. En daar las ik nooit dat hij vervolgens niet meer via PoE zou werken. Denk dus dat mijn opgezwollen accu iets in de CK gesloopt heeft. In dit topic had @apexia0087 exact hetzelfde.franssie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:24:
Dan zou je kunnen denken, hoe fop ik dat ding dat ie denkt dat er een accu in zit? Elco oid? Geen idee of daar ruimte voor is.
Das beter idd! Maar zolang m’n CK nu blijft werken ga ik voorlopig niet nog meer geld uitgeven aan apparatuur die ik eigenlijk niet nodig hebTylen schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:23:
[...]
Voor de max is dit er toch ook wel??
[Afbeelding]
Hoe heb je het klepje open gekregen? Ik heb gister al met een stuk metaal lopen porren, maar het klepje wil niet los.Uberprutser schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:38:
Cheapskates...![]()
[Afbeelding]
Met één UTP kabel op gigabit aangesloten, zonder ssd, rond de 4,0 ~ 4,3 W.Caayn schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:05:
[...]
Heb jij toevallig al gemeten wat het idle stroom verbruik is van de USG-Max ?
Met een lange pincet lukte het.GioStyle schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:34:
[...]
Hoe heb je het klepje open gekregen? Ik heb gister al met een stuk metaal lopen porren, maar het klepje wil niet los.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Verkeerde kleur. En vast niet in het zilver leverbaarTylen schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:23:
[...]
Voor de max is dit er toch ook wel??
[Afbeelding]
Ik heb 2 x de 230V versie en die werden direct opgepikt door de app.cautje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:07:
[...]
Mijn telefoon heeft BT aan, de protect app en de Unify app hebben beiden BT rechten.
Maar ik zie die POE chime niet...
Ook niet na een reset.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vreemd!![]()
![]()
Kan een doa zijn.
5-6W met 3x 1Gbit en 1x 2.5Gbit.GioStyle schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:36:
[...]
Met één UTP kabel op gigabit aangesloten, zonder ssd, rond de 4,0 ~ 4,3 W.
Ben benieuwd wat ie met NVMe en Protect doet.
Inmiddels ook dual WAN werkend, wel een vaag iets met sessies die verbroken zijn als ik balanced kies, niet met active/standby.
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen omtrent de temperatuur van de behuizing van de Cloud Gateway Max.Uberprutser schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:38:
Cheapskates...![]()
[Afbeelding]
Op forums lees ik alweer diverse gevallen dat deze 80 tot 90 graden wordt waarbij de ubiquiti support desk aangeeft dat dit kan oplopen tot 115 graden en dat dit ook acceptabel is.
https://community.ui.com/...0b-4824-bbc6-3473132504ad
https://www.reddit.com/r/...8u8qa/ucgmax_temperature/
Ik was van plan om mijn CloudKey+ (die ook al erg warm wordt en nog een accu erin heeft die het toch een keer gaat begeven) te vervangen met de UCG-Max. Maar met deze berichten moeten we nog maar zien of dat een echte verbetering.
Heetste aan de onderkant is 41,8 graden (infrarood thermometer), idle. Als ik bijna 10 minuten data pomp over IPSEC (700Mbps) blijft ie net onder de 50 graden (die wilde ik net aftrappen toen ik je post zag).
Staat niet op de plakvoetjes maar op een stuk gelamineerd MDF in mijn meterkast waar de omgevingstemperatuur 24,3 graden is zonder ventilatie.
Misschien als er een NVMe in wordt gezet en Protect continue draait dat dit een stuk hoger is?
Staat niet op de plakvoetjes maar op een stuk gelamineerd MDF in mijn meterkast waar de omgevingstemperatuur 24,3 graden is zonder ventilatie.
Misschien als er een NVMe in wordt gezet en Protect continue draait dat dit een stuk hoger is?
[ Voor 19% gewijzigd door Uberprutser op 28-08-2024 19:17 ]
Dan spuit je hem toch ff Zilver en dan wat blanke lak erover heb ik ook met mijn rack gedaanRobertMe schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:29:
[...]
Verkeerde kleur. En vast niet in het zilver leverbaar
Dit lijkt me een UCG Max, waar overigens in de officiële Ubiquiti store duidelijk vermeld daar dat die tray los verkrijgbaar is; "Third-party NVMe SSD installation requires add-on M.2 SSD Tray accessory"Uberprutser schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:38:
Cheapskates...![]()
[Afbeelding]
https://eu.store.ui.com/e...-ns?variant=ucg-max-ns-eu
Yes, UCG inderdaad. Zelfs de hostname in mijn netwerk.The_Admin schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:18:
[...]
Dit lijkt me een UCG Max, waar overigens in de officiële Ubiquiti store duidelijk vermeld daar dat die tray los verkrijgbaar is; "Third-party NVMe SSD installation requires add-on M.2 SSD Tray accessory"
https://eu.store.ui.com/e...-ns?variant=ucg-max-ns-eu

Dat met die tray was een week na de launch niet bekend en dat was de laatste keer dat ik er naar gekeken heb en kon (net als vele anderen) niet voorstellen dat ze er een klepje ipv een tray in zouden doen. Alleen sneu dat ie pas over krap een maand beschikbaar is.
Voorlopig staat mijn Raspberry Pi met Protect te stampen dus ik heb er weinig last van, meer teleurstelling omdat ik in 1x alles had willen aanpakken (en die Pi op V&A wilde zetten
In de tussentijd maar eens kijken naar een U7 Pro en een 2.5G switch om de U6 Pro en 16 ports PoE switch te vervangen.
Distributed load balancing werkt nu overigens goed, leek te liggen aan mijn backup verbinding (die deed autoneg op 100HD ipv 1Gbps...
[ Voor 6% gewijzigd door Uberprutser op 28-08-2024 22:40 ]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Nah. Ik hield er toch wel rekening mee dat het niet zou kunnen. Zeker een klepje i.p.v. tray is erg makkelijk te doen en scheelt ook weer (een klein beetje) in kosten. En dan heb je nog geluk dat het uberhaupt mogelijk is om zelf storage toe te voegen. Je koopt de versie zonder storage, zonder duidelijkheid of er storage in kan. Dat M.2 slot had er dus net zo goed niet op kunnen zitten.Uberprutser schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:38:
en kon (net als vele anderen) niet voorstellen dat ze er een klepje ipv een tray in zouden doen.
Dan hadden ze ook geen Protect kunnen draaien op die doos en dat stond niet als uitzondering.RobertMe schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:43:
[...]
Nah. Ik hield er toch wel rekening mee dat het niet zou kunnen. Zeker een klepje i.p.v. tray is erg makkelijk te doen en scheelt ook weer (een klein beetje) in kosten. En dan heb je nog geluk dat het uberhaupt mogelijk is om zelf storage toe te voegen. Je koopt de versie zonder storage, zonder duidelijkheid of er storage in kan. Dat M.2 slot had er dus net zo goed niet op kunnen zitten.
Het had mooi geweest als het er wel in had gezeten, nu gewoon wat meer geduld.
Heb nu wel een vrijwel naadloze failover tussen mijn internetverbindingen en dat had ik met OPNsense niet dus nu al een vooruitgang.
Los nog van dat ik ook geen container meer met de Unifi Network software heb draaien en dat allemaal in dezelfde doos zit. En dat ik met een simpele security rule Youtube voorgoed geblokkeerd is op de TV zonder het gebruik van PiHole.
[ Voor 5% gewijzigd door Uberprutser op 28-08-2024 22:53 ]
Nice.Uberprutser schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:50:
[...]
En dat ik met een simpele security rule Youtube voorgoed geblokkeerd is op de TV zonder het gebruik van PiHole.
ik zeg vertel
even een blonde vraag 😄 just to Be sure....
Ik zie een mooie aanbieding bij UI.com voor een UniFi Network Video Recorder (UNVR).... nu doet mijn hdd in mijn Cloudkey2+ raar en keek ik naar een vervanger (ik wil GEEN raspberry pi, dat is te vaak gezeik, ook geen docker oplossing)
De vraag is zit er op de UNVR direct de Protect app of moet je daar bijv. een cloudkey2+ voor hebben draaien?
Ik zie het niet duidelijk staan, maar het lijkt dat het standalone kan draaien.
Ik zie een mooie aanbieding bij UI.com voor een UniFi Network Video Recorder (UNVR).... nu doet mijn hdd in mijn Cloudkey2+ raar en keek ik naar een vervanger (ik wil GEEN raspberry pi, dat is te vaak gezeik, ook geen docker oplossing)
De vraag is zit er op de UNVR direct de Protect app of moet je daar bijv. een cloudkey2+ voor hebben draaien?
ESET software nodig? Let me know 😄
De UNVR kan volledig 'Stand-Alone' draaien als 'Network Video Recorder' (en heeft Protect dus gewoon on-board).TPA schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:12:
even een blonde vraag 😄 just to Be sure....
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik had PiHole draaien om verkeer richting YouTube te blokkeren (op DNS niveau welliswaar) waarbij alleen de TV PiHole als DNS server kreeg via DHCP en de rest van alle devices de "normale" DNS servers.
Nu kan ik met de Unifi simpel een traffic/firewall rule aanmaken en de apps blokkeren, dus zonder dat je alle pre/suffixen van YouTube/Google Video moet weten. Ook werkte de TV (Google TV als OS) ook niet altijd even goed met de PiHole oplossing. Andere TV (ook met Google TV) deed helemaal niks met de PiHole oplossing.
Reden voor de block is de 9 jarige die hier om de week bivakkeert en de meest vreselijke dreq kijkt van allemaal vloggers. En zeggen dat het niet mag staat niet gelijk aan het toch niet stiekem doen.
/f/image/qhr349q2eqvRMsjSNBYPUJuS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/a7GTJqPq8a1GW3E7ajfqxsb2.png?f=fotoalbum_large)
Ja klopt, heb hem uiteindelijk niet meer aan de praat gekregen, heb nu een Dreammachine SE. Vermoed zelfde dat de opgezwollen iets meer defect heeft gemaakt. Mocht ik tijd hebben zal ik hem is open maken.The Legend schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:29:
[...]
Wat ik heb uitgeplozen vanochtend, zou hij wel gewoon moeten werken zonder accu. Sterker nog: UI heeft vanaf juni 2022 het apparaat stilzwijgend geleverd zonder accu. Het zou kunnen zijn dat daarbij iets anders nog is aangepast, maar zoals ik zei, ik heb veel verhalen gelezen van mensen met een oudere CK die bang waren voor brand en uit voorzorg de batterij uit hun CK hebben gehaald. En daar las ik nooit dat hij vervolgens niet meer via PoE zou werken. Denk dus dat mijn opgezwollen accu iets in de CK gesloopt heeft. In dit topic had @apexia0087 exact hetzelfde.
Hoe bepaal je welke devices een bepaalde DNS krijgen en andere een andere?Uberprutser schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:48:
[...]
Ik had PiHole draaien om verkeer richting YouTube te blokkeren (op DNS niveau welliswaar) waarbij alleen de TV PiHole als DNS server kreeg via DHCP en de rest van alle devices de "normale" DNS servers.
Nu kan ik met de Unifi simpel een traffic/firewall rule aanmaken en de apps blokkeren, dus zonder dat je alle pre/suffixen van YouTube/Google Video moet weten. Ook werkte de TV (Google TV als OS) ook niet altijd even goed met de PiHole oplossing. Andere TV (ook met Google TV) deed helemaal niks met de PiHole oplossing.
There are no secrets, only information you do not yet have
Dat had ik met de ISC DHCP server in OPNsense wat ik hiervoor gebruikte.zeroday schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:12:
[...]
Hoe bepaal je welke devices een bepaalde DNS krijgen en andere een andere?
Daar kan je een IP reservering hangen aan een MAC adres en dan verschillende dingen aanpassen zoals TFTPboot, NTP of zoals hier DNS servers. Pas je die velden niet aan dan deelt ie de standaard configuratie.
Update on thermals: Ik ben sinds 9u allemaal data (backups) heen en weer aan het slepen tussen locaties en de maximale temperatuur die ik heb gemeten tussendoor is 46,3 graden. De UCG voelt warm aan maar niet heet.
M'n huidige backupverbinding wordt morgen afgesloten dus nog even rommelen met de failovers tijdens load vandaag. Nieuwe pas eind September (is de voorlopige indicatie).
[ Voor 28% gewijzigd door Uberprutser op 29-08-2024 10:32 ]
Dat valt mee inderdaad, ben benieuwd wat dan precies de oorzaak is bij andere gebruikers op het ubiquiti forum waar hij ook idle al op de 70 zit. Is de temperatuur die hij uitleest in de interface ook rond de 46?Uberprutser schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:27:
[...]
Update on thermals: Ik ben sinds 9u allemaal data (backups) heen en weer aan het slepen tussen locaties en de maximale temperatuur die ik heb gemeten tussendoor is 46,3 graden. De UCG voelt warm aan maar niet heet.
Dit is een no-storage. De meeste NVMe zitten wel op een 50 graden idle. Als je dan ook nog eens gaat stampen met Protect dan loopt dat snel op in een kleine behuizing. Ik lees op Reddit 70-75 graden hebben in de storage tab van Protect, dat is dan niet de temperatuur van de rest van de doos maar werkt natuurlijk wel allemaal door.Firetrooper schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:46:
[...]
Dat valt mee inderdaad, ben benieuwd wat dan precies de oorzaak is bij andere gebruikers op het ubiquiti forum waar hij ook idle al op de 70 zit. Is de temperatuur die hij uitleest in de interface ook rond de 46?
Ik zie bij mij in de OS settings 63 graden staan nu terwijl ik niet boven de 48.2 uit kom als ik de behuizing meet. En ja, ik ben nog steeds dingen aan het heen en weer slepen, tussen de 500 en 700Mbps continue, CPU load is 45 - 65%. Moet alles nog in Grafana zetten zodat ik het beter kan monitoren en correleren
[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 29-08-2024 12:03 ]
Ik heb iets heel geks en het lijkt toch echt dat het te maken heeft met mijn unifi omgeving. Gisteren mijn domeinnaam verhuist naar een andere provider. Deze is weer gekoppeld aan Cloudflare dus dns wordt via cloudflare geregeld. Bij de nieuwe provider de nameservers weer naar cloudflare gezet en kan via de dns propogation checker online zien dat alles wereldwijd is doorgevoerd.
Nu heb ik op al mijn netwerken nog steeds geen toegang tot mijn domein via ping of de services die ik moet kunnen benaderen. Ping op mijn pc geeft geen reactie op het domeinnaam of subdomein en op de udm pro via ssh krijg ik de volgende melding: Temporary failure in name resolution als ik een ping uitvoer.
- Dns servers op de wan interface staat ingesteld op Cloudflare 1.1.1.1 en 1.0.0.1
- UDM Pro en al mijn overige apparatuur is al eens opnieuw opgestart.
- Ik gebruik een gpon sfp module rechtstreeks (Odido 1Gb Glas) op de SFP poort (poort 10)
Als ik via 5G een test doe dan werkt alles wel.
Nu heb ik op al mijn netwerken nog steeds geen toegang tot mijn domein via ping of de services die ik moet kunnen benaderen. Ping op mijn pc geeft geen reactie op het domeinnaam of subdomein en op de udm pro via ssh krijg ik de volgende melding: Temporary failure in name resolution als ik een ping uitvoer.
- Dns servers op de wan interface staat ingesteld op Cloudflare 1.1.1.1 en 1.0.0.1
- UDM Pro en al mijn overige apparatuur is al eens opnieuw opgestart.
- Ik gebruik een gpon sfp module rechtstreeks (Odido 1Gb Glas) op de SFP poort (poort 10)
Als ik via 5G een test doe dan werkt alles wel.
@qwasd Wat gebeurd er als je eens een andere DNS server probeert op je PC?
Precies hetzelfde. Zelfds al met meedere apparaten getest en zelfs de dns servers van odido geprobeerd op de udm pro.franssie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:54:
@qwasd Wat gebeurd er als je eens een andere DNS server probeert op je PC?
Als je een VPN kan opzetten zou je dat nog kunnen proberen om uit te sluiten of het UI of je internet leverancier is (blacklisted of wat voor ongein), maar anders houdt mijn DNS kennis hier ook wel op. Lijkt inderdaad dan een UI dingetje te zijn.qwasd schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:58:
[...]
Precies hetzelfde. Zelfds al met meedere apparaten getest en zelfs de dns servers van odido geprobeerd op de udm pro.
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 29-08-2024 17:06 ]
Ik heb wireguard op mijn telefoon en dus ook ingesteld op mijn udm pro. Via 5g kan ik dus wel met vpn connecten naar mijn eigen netwerk. Dit doe ik ook op basis van mijn eigen domeinnaam ipv ip adres. Dit gaat allemaal goed. Nogmaals alles werkt extern / via 5g maar intern dus niet.franssie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:05:
[...]
Als je een VPN kan opzetten zou je dat nog kunnen proberen om uit te sluiten of het UI of je internet leverancier is (blacklisted of wat voor ongein), maar anders houdt mijn DNS kennis hier ook wel op. Lijkt inderdaad dan een UI dingetje te zijn.
Lijkt op een TTL issue (en dus DNS) 
Maar het ligt nooit aan DNS, hé
[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 29-08-2024 17:36 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ja en nu de oplossing nog haha.Will_M schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:36:
Lijkt op een TTL issue (en dus DNS)
Wat je zegt is gewoon afwachten?
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.