SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Zet voor de grap eens poort 80 open van iets. En dan IPS aan. Dan snap je na een paar dagen wel dat dit ook tijdelijk niet zo’n goed plan is.Thalaron schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:41:
@Tonne Ik weet dat DMZ nogal een luie optie is/ was. Maar ik wilde het voornamelijk tijdelijk instellen om e.e.a. te testen. Port forwarding is mij bekend (hoewel ik geen expert ben op dat vlak).
Maar gezien de CGU simpelweg die optie niet heeft ga ik mij daar maar eens in verdiepen
Is zoiets niet gewoon een optie? https://amzn.eu/d/0Hruicg
ehhhh..HOI
Ik zou dat zeker zo doen. Zolang je een rj45 stekker voor stugge/massieve kabel gebruikt is dat prima. Deze kabel beweegt verder ook niet. Persoonlijk zou ik er eentje op knijpen. Want die stekkers zijn een stuk kleiner.krizzziz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:45:
Wat adviseren jullie nou om mijn Unifi U6 Pro aan een stugge kabel te monteren.ik heb zo goed mijn best gedaan om tijdens mijn verbouwing alles weg te werken. Dat ik eigenlijk nu niet mijn stugge kabel op een LSA strip wil afwerken om dit weer te koppelen aan een soepele kabel.
Gewoon 8p8c's kopen die voor stugge kabels bedoeld zijn en er op zetten.krizzziz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:45:
Wat adviseren jullie nou om mijn Unifi U6 Pro aan een stugge kabel te monteren.ik heb zo goed mijn best gedaan om tijdens mijn verbouwing alles weg te werken. Dat ik eigenlijk nu niet mijn stugge kabel op een LSA strip wil afwerken om dit weer te koppelen aan een soepele kabel.
Het idee dat dat niet kan is onzin, je moet alleen niet connectoren kopen die er niet voor gemaakt zijn.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 10:57
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Een toolless connector zoals je linkt kan, een gewone krimpconnector kan ook (zolang die geschikt is voor stugge kabel, wat niet altijd zo is).krizzziz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:45:
Stelregel voor wel of geen connector gebruiken zou ik zelf ergens houden op "zie je de kabel" (als in: komt die "uit de muur en gaat die ergens heen") / " is het apparaat dat je aansluit vast geplaatst". En in dit geval is dat niet aan de orde, kabel gaat direct het AP in en komt geen "meters" over de muur, en het AP "schroef" je op de muur/plafond. Dus een stekker plaatsen "moet kunnen". Zou je de kabel daarentegen bv op een PC aansluiten dan zou de kabel waarschijnlijk al verder uit ee muur komen, en een PC zal je allicht zo nu en dan nog eens verschuiven (bv met poetsen, of weg pakken om te openen / ...). Een TV die vast strak aan de muur hangt en kabel die achter de TV uit de muur komt is misschien een twijfelgeval. Is het een draaibare beugel dan zeer zeker geen vaste kabel gebruiken. Staat TV op een meubel is die ook al sneller "mobiel" en heb je de aansluiting ook niet binnen zeg 10cm van de poort.
Waarom heb je gekozen voor de Gateway Ultra? En niet gelijk voor de Gateway Max? Met laatst genoemde was je gelijk toekomstgericht 😃Thalaron schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:38:
Vandaag mijn netwerk een upgrade gegeven; Ubiquiti Cloud Gateway Ultra!
De UXG Max draait nu sinds gisteren als een zonnetje.
DHCP - met een 50-tal reservations - draai ik momenteel op m'n PiHole.
Ik wil de DHCP functie ook laten uitvoeren door de UXG Max, maar ik kan pas reservations aanmaken als ik de DHCP server aanzet.
Dus een beetje kip<->ei.
Is er een methode om via een API of via SSH de reservations aan te maken? Dan is het een kwestie van script klaarzetten, DHCP aanzetten, script uitvoeren en klaar. Of denk ik nou te simpel?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Je kan ze wel 1-voor-1 toevoegen. Dit kon voorheen alleen in de oude interface maar is ergens met een update toegevoegd aan de nieuwe interface.MarcelG schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:14:
Nu DNAT ook wordt ondersteund op de UXG/UCG kon ik eindelijk de EdgeRouter 4 gaan vervangen.
Ik wil de DHCP functie ook laten uitvoeren door de UXG Max, maar ik kan pas reservations aanmaken als ik de DHCP server aanzet.
Dus een beetje kip<->ei.
Is er een methode om via een API of via SSH de reservations aan te maken? Dan is het een kwestie van script klaarzetten, DHCP aanzetten, script uitvoeren en klaar. Of denk ik nou te simpel?
Als je op de Client Devices pagina bent, kan je rechtsboven op het icoontje met een + klikken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/06A0Wr4YCR6A0CFG7ngGbKwe.png?f=user_large)
Ik neem aan dat je ook een aantal vaste IP's wilt (bijvoorbeeld voor je pihole)MarcelG schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:14:
Nu DNAT ook wordt ondersteund op de UXG/UCG kon ik eindelijk de EdgeRouter 4 gaan vervangen.
Dus een beetje kip<->ei.
Maar je zult ongetwijfeld weten welke IP's er in de DHCP zitten nu. Laat die tot .100 doorlopen. Dan zet je de DHCP optie op je UXG aan, definieert het netwerk als DHCP scope vanaf .101 en switch de boel.
DHCP /renew en je bent er volgens mij.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Die route (via een config backup die ik aanpas) heb ik ook overwogen, maar ik heb de syntax niet gevonden die ik zou moeten gebruiken.franssie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:23:
@MarcelG Als iemand een configuratie backup heeft, zou je dat wellicht kunnen gebruiken? Of even ding uit het netwerk halen en standalone alles erin kloppen?
@The Eagle Die reservations zijjn juist de vaste IP adressen die ik ook zo wil houden. (Niet vragen waarom ik er zo veel heb, lang verhaal).
@BiG-GuY Dat 1 voor 1 lijkt inderdaad de enige optie. Het is niet anders. Ik ga de lease-tijd naar 96 uur zetten. Dat geeft me na een paar dagen ongeveer een dag om eea uit te voeren. (Pas na 50% van de tijd wordt er een DHCP request verstuurd, en waarschijnlijk zit constant circa de helft van de clients over een paar dagen vóór die helft van 96 uur).
Voor een klein deel van de reservations geldt dat ze überhaupt niet naar buiten praten, dus de UXG ziet ze nu überhaupt niet; voor die ga ik een kwartiertje ze 1 voor 1 copy-pasten van PiHole naar Unifi.
Voor de rest geldt Fixed IP aanvinken en klaar.
[ Voor 21% gewijzigd door MarcelG op 15-08-2024 15:51 ]
https://community.ui.com/...e8-428f-8462-512179e53c39franssie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:11:
@MarcelG net even mijn .unf gedownload en geopend, ik had iets van XML verwacht maar zelfs notepad laat Chinese tekens zienDus die route is sowieso geen optie.
wellicht heb je er wat aan om erin te kijken, of het daarna herbruikbaar is, is een 2e
There are no secrets, only information you do not yet have
Nice find! Denk niet dat het herbruikbaar is. Wel vreemd dat je als user niet je eigen data kan inzien en wijzigen offline.zeroday schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:40:
[...]
https://community.ui.com/...e8-428f-8462-512179e53c39
wellicht heb je er wat aan om erin te kijken, of het daarna herbruikbaar is, is een 2e
EDIT: Voor wie het zich (net zoals ik) afvraagt, net ook even die van mijn OMADA systeem gedownload, ook onleesbaar
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 15-08-2024 17:29 ]
Die heb ik overwogen, maar voor nu was dat overkill. Ik heb al jaren 1000/1000 en gelet op de vele streaming diensten gebruik ik dat steeds minder. Het is dat ik geen optie heb om 500/500 te nemen voor lagere lasten, anders deed ik dat.king006 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:45:
[...]
Waarom heb je gekozen voor de Gateway Ultra? En niet gelijk voor de Gateway Max? Met laatst genoemde was je gelijk toekomstgericht 😃
Verder heb ik geen apparatuur die meer dan 1Gbit aan kan, dus tsja. De Max was bijna dubbel zo duur.
Maar ik had hem zeker overwogen! Maar iets zegt mij dat als ik hem over 5 jaar alsnog kon gebruiken, het prijsverschil dan de aanschafprijs zal zijn. En dan zal het denk ik niet 2,5 maar 5-10Gbit zijn
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Waarom zou je de DHCP weghalen van je PiHole? Ik denk dat er juist een boel voordelen zijn om zowel DNS als DHCP door de PiHole te laten doen nml.MarcelG schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:14:
En je Router doet dat waar het voor bedoeld is ... Routeren .. ipv allerlei andere diensten die niet noodzakelijk op een router thuishoren.
Helemaal met je eens ondanks dat ik wel begrijp dat het prettig is dat je in ieder geval nog een ip adres krijgt als je PiHole het niet doet.duvekot schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:54:
[...]
Waarom zou je de DHCP weghalen van je PiHole? Ik denk dat er juist een boel voordelen zijn om zowel DNS als DHCP door de PiHole te laten doen nml.
En je Router doet dat waar het voor bedoeld is ... Routeren .. ipv allerlei andere diensten die niet noodzakelijk op een router thuishoren.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Het is geen router, het is een gatewayduvekot schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:54:
[...]
Waarom zou je de DHCP weghalen van je PiHole? Ik denk dat er juist een boel voordelen zijn om zowel DNS als DHCP door de PiHole te laten doen nml.
Edit:
Dat ik een zelfbouw "router" die naast routing ook DHCP, DNS, DHCPv6, firewalling, VPN client & server, ... doet is natuurlijk al fout? En dat ik een torrent client er op heb draaien, om Linux ISOs te downloads (for real, gisteren Arch & Manjaro via torrent gedownload, op de router
[ Voor 21% gewijzigd door RobertMe op 15-08-2024 20:16 ]
Er zijn toch 400Mbit opties bij de meeste providers?Thalaron schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:45:
[...]
Het is dat ik geen optie heb om 500/500 te nemen voor lagere lasten, anders deed ik dat.
NAT heb je niet meer nodig bij IPv6RobertMe schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:11:
[...]
Het is geen router, het is een gateway. Als je zo puristisch wilt zijn dat het een router is die alleen routing mag doen zet je neem ik aan ook de firewall "uit"? En heb je dus ook geen NAT.
Edit:
Dat ik een zelfbouw "router" die naast routing ook DHCP, DNS, DHCPv6, firewalling, VPN client & server, ... doet is natuurlijk al fout? En dat ik een torrent client er op heb draaien, om Linux ISOs te downloads (for real, gisteren Arch & Manjaro via torrent gedownload, op de router), is natuurlijk al helemaal godslastering?
En bij de meeste zelfbouw routers worden aanvullende diensten meestal wel in een VM of Docker omgeving gezet om die te scheiden van de core routing/firewall functies. En updates veel makkelijker te maken.
Ik heb zelf een UCG-ultra draaien ... Maar een losse RPi met PiHole zodat ik meer controle heb over vanalles rondom IP adressen en DNS ... Iig meer mogelijkheden dan op de UCG-ultra.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dat vind ik dan weer een stuk erger. Waarom staat de beheersoftware op de router?! Die hoort daar niet. Waarom kun je bv een switch niet beheren als de router stuk is? Stel je backup is een "traditionele" consumenten router zonder VLANs, dan kun je niet eens hier en daar op de switch wat poort configuraties aanpassen (om dus bv het "default" vlan untagged te zetten).duvekot schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:01:
Ik heb zelf een UCG-ultra draaien ...
Klopt, maar die vragen meer dan mijn leverancier met 1000/1000Mbit.jongetje schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:51:
[...]
Er zijn toch 400Mbit opties bij de meeste providers?
*van wat hier in de regio beschikbaar is. €53 (na 50% kortingsperiode) per maand voor 400/40 tov iets meer dan €40 voor 1000/1000…
[ Voor 22% gewijzigd door Thalaron op 15-08-2024 21:46 ]
Tsja .. zo kunnen we heen en weer blijven pingpongenRobertMe schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:04:
[...]
Dat vind ik dan weer een stuk erger. Waarom staat de beheersoftware op de router?! Die hoort daar niet. Waarom kun je bv een switch niet beheren als de router stuk is? Stel je backup is een "traditionele" consumenten router zonder VLANs, dan kun je niet eens hier en daar op de switch wat poort configuraties aanpassen (om dus bv het "default" vlan untagged te zetten).
Een traditionele consumenten router al jaren niet meer gebruikt ... Vrij vroeg overgestapt op OpenWRT.
En ja .. hiervoor had ik de beheer software voor de WiFi access points los draaien natuurlijk. En mijn switches zijn nog dom
Daar zit je probleem. Zoek een ONIE compatible switch en installeer daar al je services op, dan kan de rest van je netwerk dom blijven en zijn clients maar 1 hop verwijderd van een service.duvekot schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:17:
En mijn switches zijn nog dom.. en doen alleen switching
Ben ik met je eens; ik zit daarover in dubio. Zoveel mogelijk zaken heb ik voor robuustheid en redundancy uit elkaar getrokken (netwerk, compute, storage), en DHCP is nu een rol die op de PiHole VM draait en daardoor afhankelijk is van de host waarop de VM draait, én van de VM zelf. Als die host er niet is, wegens updates, onderhoudt of storing heb ik niks. Aan de andere kant heb ik datzelfde natuurlijk ook als ik het verplaats naar de UXG. Maar dan zit het wel in de netwerk stack i.p.v. in de compute stack.duvekot schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:54:
[...]
Twijfels, twijfels, twijfels.
Persoonlijk zou ik DHCP niet door de PiHole laten doen. Als dat ding down is voor wat voor reden dan ook, dan worden er geen IP adressen uitgedeeld. Dan kun je niet het internet meer op, maar het interne netwerk blijft i.i.g. actief.MarcelG schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:25:
[...]
Ben ik met je eens; ik zit daarover in dubio. Zoveel mogelijk zaken heb ik voor robuustheid en redundancy uit elkaar getrokken (netwerk, compute, storage), en DHCP is nu een rol die op de PiHole VM draait en daardoor afhankelijk is van de host waarop de VM draait, én van de VM zelf. Als die host er niet is, wegens updates, onderhoudt of storing heb ik niks. Aan de andere kant heb ik datzelfde natuurlijk ook als ik het verplaats naar de UXG. Maar dan zit het wel in de netwerk stack i.p.v. in de compute stack.
Twijfels, twijfels, twijfels.
Het is bovendien niet heel ongebruikelijk om een router DHCP te laten draaien, en dat is echt een minimale belasting.
Ik heb ook ervaringen waarbij de PiHole niet altijd stabiel is gebleken waardoor ik de voorkeur heb om de route de core taken te laten uitvoeren.
http://www.deyterra.com
Het interne netwerk blijft actief zonder DHCP?rally schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:47:
[...]
Persoonlijk zou ik DHCP niet door de PiHole laten doen. Als dat ding down is voor wat voor reden dan ook, dan worden er geen IP adressen uitgedeeld. Dan kun je niet het internet meer op, maar het interne netwerk blijft i.i.g. actief.
Denk dat @rally DNS en DHCP door elkaar haalt.ASS-Ware schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:50:
[...]
Het interne netwerk blijft actief zonder DHCP?
Zucht...
Ik denk het nietSgtElPotato schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:51:
[...]
Denk dat @rally DNS en DHCP door elkaar haalt.
Als je PiHole plat ligt en je start bijv. je PC/Laptop op om te gaan troubleshooting, waar ga je dan een IP adres vandaan halen? Die gaat niet door je PiHole worden uitgegeven want die ligt plat
Enfin: Ik laat mijn router DHCP adressen uitdelen en DNS gaat via een PiHole achtige oplossing.
http://www.deyterra.com
Zonder DNS gaat mijn netwerk ook down.SgtElPotato schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:51:
[...]
Denk dat @rally DNS en DHCP door elkaar haalt.
Dus PiHole down, geen DNS, geen internet.rally schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:57:
[...]
Ik denk het niet![]()
Als je PiHole plat ligt en je start bijv. je PC/Laptop op om te gaan troubleshooting, waar ga je dan een IP adres vandaan halen? Die gaat niet door je PiHole worden uitgegeven want die ligt plat
Enfin: Ik laat mijn router DHCP adressen uitdelen en DNS gaat via een PiHole achtige oplossing.
Router down, geen DHCP, geen internet.
Rare vorm van risicospreiding?
En pihole samen met een Unifi controller op 1 pi is helemaal vragen om problemenASS-Ware schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:49:
[...]
Dus PiHole down, geen DNS, geen internet.
Router down, geen DHCP, geen internet.
Rare vorm van risicospreiding?
Zeker als je er ook nog iets als domoticz met veel IO naast zet. Gegarandeerd dat dat ding zich een keer ophangt omdat de sd kaart de geest heeft gegeven. En ga dan maar eens internet krijgen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Alles vaste IP adressen geven en DNS instellen op 1.1.1.1 en 8.8.8.8 😏The Eagle schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:55:
[...]
En pihole samen met een Unifi controller op 1 pi is helemaal vragen om problemen
Zeker als je er ook nog iets als domoticz met veel IO naast zet. Gegarandeerd dat dat ding zich een keer ophangt omdat de sd kaart de geest heeft gegeven. En ga dan maar eens internet krijgen
AD werkt dan niet, nou jammer dan.
[ Voor 3% gewijzigd door ASS-Ware op 16-08-2024 11:57 ]
Dat moet je dan op de clients doen, want je controller is dan niet bereikbaarASS-Ware schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:56:
[...]
Alles vaste IP adressen geven en DNS instellen op 1.1.1.1 en 8.8.8.8 😏
AD werkt dan niet, nou jammer dan.
Gewoon vanaf dag 1 zo instellen joh.The Eagle schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:58:
[...]
Dat moet je dan op de clients doen, want je controller is dan niet bereikbaar
Geen idee waarom maar ze hadden allemaal de inform url van mijn oude controller weer staan.
Inmiddels set inform gedaan en weer geadopteerd en draait weer, maar mocht iemand dit met een naar de CGU gemigreerde controller ervaren: je bent niet de enige
Edit: en na een update van het AP naar de laatste firmware weer de oude inform URL
Kan ik vooraan beginnen...
[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 16-08-2024 13:35 ]
Waarom laat je de inform url niet default naar "unifi" verwijzen en zet je optie 43 aan op de DHCP scope van je mgmt vlan?The Eagle schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:32:
Vage shizzle. Ik draai al een paar maanden met de CGU. Week geleden ofzo wel een update gegeven, maar daarna was alles goed. Sinds eergisteren alle AP's en de switch offline in de app, draaide wel gewoon.
Geen idee waarom maar ze hadden allemaal de inform url van mijn oude controller weer staan.
Inmiddels set inform gedaan en weer geadopteerd en draait weer, maar mocht iemand dit met een naar de CGU gemigreerde controller ervaren: je bent niet de enige
Edit: en na een update van het AP naar de laatste firmware weer de oude inform URL
Kan ik vooraan beginnen...
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dit. En net een UCG hoef je vast helemaal niks te doen behalve zorgen dat inforn op unifi staat. Want zelfs bij de antieke USG regelde ze intern al dat op zijn minst "unifi" correct resolvde (met dus de USG als DNS server). En die zal vast ook de DHCP option 43 correct uitzenden. Enige "voorwarde" was dus dat de USG correct geconfigureerd was. En met een UCG gaat dat nog makkelijker. Immers draait de controller op de UCG.stormfly schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:57:
[...]
Waarom laat je de inform url niet default naar "unifi" verwijzen en zet je optie 43 aan op de DHCP scope van je mgmt vlan?
Omdat:stormfly schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:57:
[...]
Waarom laat je de inform url niet default naar "unifi" verwijzen en zet je optie 43 aan op de DHCP scope van je mgmt vlan?
1. Ik geen management VLAN heb
2. Mijn default DNS resolver voor alles mijn Pihole is, en ik verder geen DNS draai (en dus unifi lang niet altijd goed resolved wordt)
3. Mijn Unifi spul allemaal een vast IP heeft, maar de DHCP scope van het default VLAN pas bij .20 begint zodat ik voldoende vaste IP's heb voor netwerk- en AV spullenboel
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dan doe je toch iets niet goed. Want ik heb jaren lang "unifi" opgevoerd in PiHole en dat werkte gewoon prima met de APs en switches die allemaal een static IP hebben. En dat werkt nu nog steeds prima, alleen is Unbound nu mijn DNS server en niet PiHoleThe Eagle schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:50:
2. Mijn default DNS resolver voor alles mijn Pihole is, en ik verder geen DNS draai (en dus unifi lang niet altijd goed resolved wordt)
Nou, ik heb dat nog niet gedaan maar wel een 2-tal VLANs aangemaakt op de UXG Max, en daar loop ik na 2 dagen tegen het fameuze DHCP Timeout issue aan; om de een of andere reden stoppen UXG's er soms gewoon mee om DHCP requests te beantwoorden. (Ook al is er nog heel veel ruimte in de subnets)
De PiHole draait al een hele tijd superstabiel. Nu alleen uitvogelen hoe ik de PiHole ook voor andere subnets adressen kan laten uitdelen, of dat ik er per subnet een PiHole voor moet draaien. Anders een andere open source DHCP server.
Een ding is dus vooralsnog zeker; ik ga de UXG niet als DHCP server gebruiken.
De PiHole is alleen actief op native, de UXG is actief op VLAN 2 en 3.king006 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:00:
@MarcelG,
Hier nergens last van met de UXG Max 😃 Wellicht gaf het bij jou issues omdat je Pihole ook nog als DHCP actief is?
En op VLAN 2 en 3 kregen devices geen DHCP meer, op native geen enkel issue.
En een simpele zoekopdracht bracht me op het spoor van algemene issues met DHCP op de UXG.
https://www.reddit.com/r/..._services_on_uxg_looking/
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Bijzonder! Hier verschillende VLAN’s ivm gasten netwerk, IoT netwerk, VoIP netwerk en DHCP werkt gewoon goedMarcelG schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:17:
[...]
De PiHole is alleen actief op native, de UXG is actief op VLAN 2 en 3.
En een simpele zoekopdracht bracht me op het spoor van algemene issues met DHCP op de UXG.
Dat is wel heel kort door de bocht. Ik heb op een UXG pro met 3 vlans geen enkel dhcp issue.MarcelG schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:17:
[...]
Wij hebben ondertussen een 50-tal UXG Pro's in beheer, maar geen enkel probleem daarmee, hebben allemaal verschillende VLANs actief waar de UXG Pro de DHCP server is.MarcelG schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:17:
[...]
Door ander prioriteiten heb ik eigenlijk weinig aandacht geschonken aan de wifi ik heb de KPN box aangesloten op de kabels van de access points, KPN wifi uitgezet en de controller software gedownload en SSID aangemaakt. In de basis gaat alles goed. Maar er zijn toch een aantal dingen waar ik mijn vinger niet op kan leggen.
De 6pro hangt in de trapkast verticaal tegen een van de hoogste treden. De 6 lite hangt op zolder tegen de buitenste muur ook verticaal.
- Op de slaapkamers is de kwaliteit van de connectie of goed of slecht. Ik heb het idee dat de twee accespoints hier elkaar in de weg zitten
- Wanneer je van de begane grond naar zolder gaat, werken het gros van bankieren apps/buienradar/ad app, enz niet. Uitzetten van de wifi en weer aanzetten van de wifi lost het probleem op.
Ik heb al 10tallen settings aangepast en mn vrouw roept al om de unify apparatuur eruit te gooien en de KPN spullen te gebruiken. Ik hoop op een aantal bruikbare tips voor ik KPN super wifi ga aanschaffen
Daarnaast zou je de dekking van één van je AP's kunnen aanpassen (verminderen als het vol aan staat) en kunnen kijken of het kanaal vast staat ingesteld of op dynamisch. Als de waarden vast staan ingesteld, dan kun je zeker interfereren.
Dat is een fabeltje
- Statistieken verzamelen
- Guest wifi pagina serveren
@Cygni
Er kan van alles aan de hand zijn en ik zou niet direct naar teveel overlap kijken.
Analyse is belangrijk, dus kijken wanneer gaat wat mis hoe ben je verbonden (2.4 of 5ghz) wat zijn de rssi waardes etc etc.
Echter er is ook een "bekend" probleem bij Unifi icm de experiaBox (12) van KPN indien IpV6 ingeschakeld is. Je zou kunnen proberen ipv6 in de experiabox uit te zetten om te kijken of dit verschil maakt.
Dit stukje klinkt echt heel bekend als het "ipv6 experiabox-unifi huwelijk" probleem. Ik zou met deze stap beginnen- Wanneer je van de begane grond naar zolder gaat, werken het gros van bankieren apps/buienradar/ad app, enz niet. Uitzetten van de wifi en weer aanzetten van de wifi lost het probleem op.
Echter dat is beetje botte bijl methode, voorkeur heeft eerst analyse
[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 19-08-2024 11:49 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Blijven je apparaten plakken aan een AP als je richting een ander AP beweegt?Cygni schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:13:
Ik heb een korte vraag hoop ik. Ik heb onlangs een "nieuwbouw 2019" huis gekocht van een scheidend echtpaar. De onenigheid was dus danig groot dat ze vrij veel hebben laten zitten incl ubiquity access points(U6 Pro en een 6lite.)
Door ander prioriteiten heb ik eigenlijk weinig aandacht geschonken aan de wifi ik heb de KPN box aangesloten op de kabels van de access points, KPN wifi uitgezet en de controller software gedownload en SSID aangemaakt. In de basis gaat alles goed. Maar er zijn toch een aantal dingen waar ik mijn vinger niet op kan leggen.
De 6pro hangt in de trapkast verticaal tegen een van de hoogste treden. De 6 lite hangt op zolder tegen de buitenste muur ook verticaal.
- Op de slaapkamers is de kwaliteit van de connectie of goed of slecht. Ik heb het idee dat de twee accespoints hier elkaar in de weg zitten
- Wanneer je van de begane grond naar zolder gaat, werken het gros van bankieren apps/buienradar/ad app, enz niet. Uitzetten van de wifi en weer aanzetten van de wifi lost het probleem op.
Ik heb al 10tallen settings aangepast en mn vrouw roept al om de unify apparatuur eruit te gooien en de KPN spullen te gebruiken. Ik hoop op een aantal bruikbare tips voor ik KPN super wifi ga aanschaffen
Misschien power omlaag schroeven.
Staan je kanalen wel goed?
Er moeten minimaal 5 kanalen verschil tussen de AP’s zitten.
1 en 6, 6 en 11, 4 en 9, verzin ze maar.
Wel verdeurie, ben ik verkeerd geinformeerdlaurens0619 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:39:
@tagican
Dat is een fabeltjeDie controller doet niets actief (mbt roaming) behalve:
- Statistieken verzamelen
- Guest wifi pagina serveren
[...]

- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Tenzij je geen buren hebt zou ik het gewoon bij 1, 6 en 11 houden. Want de buren zullen ook 1, 6 en/of 11 gebruiken. En je kunt beter op hetzelfde kanaal zitten dan op een kanaal dat verlapt met 2 kanalen. (Als in: kanaal 2 heeft overlap met kanaal 1 en kanaal 6, terwijl kanaal 1 alleen overlap heeft met kanaal 1, zolang je je aan 1, 6 en 11 houd).ASS-Ware schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:48:
Er moeten minimaal 5 kanalen verschil tussen de AP’s zitten.
1 en 6, 6 en 11, 4 en 9, verzin ze maar.
En uiteraard geldt dit alleen voor 2,4GHz. Binnenshuis zou ik toch sterk de voorkeur geven aan werkende 5GHz. En de kanalen die je daarbij beschikbaar hebt overlapoen sowieso niet op de (standaard) kanaalbreedte van 20MHz (uiteraard zul je omwille van snelheid de kanaalbreedte op 5GHz waarschijnlijk op 40/80/160MHz zetten, en dan speelt overlap wel weer een probleem).
Met betonnen muren en vloeren gebruik ik liever 2,4.RobertMe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:31:
Binnenshuis zou ik toch sterk de voorkeur geven aan werkende 5GHz.
Maar gebruik ze gewoon allebei, dan pakt je apparaat wel wat werkt.
Een controller kan wel helpen bij het roamen, maar misschien niet zoals je dacht. Door alle statistieken te verzamelen, waaronder zend- en ontvangststerktes, kan de controller uitvogelen of sommige AP's niet te hard uit zenden en daarop het zendvermogen aanpassen.tagican schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:27:
[...]
Wel verdeurie, ben ik verkeerd geinformeerd![]()
Dat helpt weer met clients die aan het ene AP blijven hangen omdat die nog altijd sterk genoeg is.
Even check
RF Planning is erg belangrijk dus als de controller het zendvermogen ermee gaat balanceren dan is dat wel een mooie feature die ik niet kende.jadjong schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:46:
[...]
Een controller kan wel helpen bij het roamen, maar misschien niet zoals je dacht. Door alle statistieken te verzamelen, waaronder zend- en ontvangststerktes, kan de controller uitvogelen of sommige AP's niet te hard uit zenden en daarop het zendvermogen aanpassen.
Dat helpt weer met clients die aan het ene AP blijven hangen omdat die nog altijd sterk genoeg is.
Ik twijfel alleen of het echt zo is. Vroeger was transmit strenght auto hetzelfde als high.
Ik heb wel eens over Wifi AI/Auto optimize gelezen maar ik begreep dat die vooral iets met kanalen deed en niets met zendsterkte.
Maar moet ook eerlijk bekennen dat ik unifi al even niet meer gebruik dus mijn kennis outdated kan zijn.
Beetje een open deur, maar hebben beide accesspoints wel hetzelfde SSID? als de ene bv 'cygni_boven' en de andere 'cygni_beneden' heet werkt roaming pas als het originele netwerk helemaal weggevallen is.Cygni schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:13:
Ik heb een korte vraag hoop ik. Ik heb onlangs een "nieuwbouw 2019" huis gekocht van een scheidend echtpaar. De onenigheid was dus danig groot dat ze vrij veel hebben laten zitten incl ubiquity access points(U6 Pro en een 6lite.)
Als beide dezelfde naam hebben zal de gemiddelde telefoon bij ongeveer -70db besluiten naar een ander accesspoint te roamen, dat kan je controleren door met Wifiman van boven naar beneden te lopen en je signaalsterkte te controleren. Blijft het signaal te hoog om roaming te triggeren, kan je je signaalsterkte vh accesspoint zachter zetten.
Die kunnen clients ook dynamisch tussen AP's bewegen met behoud van data connectie zonder packetloss. Dit is iets wat simpelweg onmogelijk is zonder een actieve controller die dit begeleid.
De Unifi controller is een stuk meer basis aansturing en basis logs verzamelen. De 'auto' sterkte is praktisch altijd op max sterkte. Nu kan je met optimalisaties wel in de buurt komen van hoe een Enterprise Wifi netwerk ermee omgaat.
Fast Roaming wat Unifi wel ondersteund is een protocol wat dit zou moeten verbeteren, maar in de praktijk zijn er genoeg clients die dit protocol negeren of niet ondersteunen, dus kan je het beter uit hebben.
Zo heb ik op mijn U7 Pro's (elke verdieping 1) de 2.4Ghz band op Low zendsterkte gezet en 5/6Ghz op High zendsterkte.
Als ik 2.4Ghz op Auto/High zet, kan ik op de begane grond nog de 2.4Ghz band van het AP 2 verdiepingen hoger vangen door gewapend beton en vloerverwarming heen. Signaal is daarmee onbruikbaar, maar wel sterk. Je apparaten zijn 'dom' en kijken enkel naar signaalsterkte en nieuwere apparaten prefereren 5/6Ghz netwerken over 2.4Ghz, tenzij de 2.4Ghz dus te sterk is.
Heb hier geen last met Roaming terwijl Fast Roaming uit staat. Heb in het SSID gewoon Advanced op Auto staan en het werkt goed. Apparaten die niet verplaatsen in huis heb ik voor de zekerheid 'vastgezet' per verdieping, dat ze niet switchen tussen de AP's, zeker op 2.4Ghz gebeurde dat soms nog steeds.
Ziggo--> UCG Ultra --> USW Lite 8 POe --> U6+
Dit werkte goed maar ik wilde voor twee verdiepingen 2 accespoints hebben. Dus omdat de gebruikte opstelling goed werkte deze maar gedupliceerd. en via UTP een tweede USW lite 8 POE op de UCG Ultra aangesloten. Waarna ik het volgende kreeg:
Ziggo--> UCG Ultra --> USW Lite 8 POe --> U6+ (WifFi boven)
+
| --> USW Lite 8 POE --> U6+ (Wifi beneden)
Niks aan de hand. Werkt perfect.
Maar in de topologie staat de U6+ beneden schijnbaar aangesloten op de U6+ van boven. (Gemeshed dat wel). Komt dit omdat er een mesh netwerk gevormd wordt of ben ik een configuratie vinkje ergens vergeten? Ik vind het gewoon raar dat de fysieke aansluiting genegeerd wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door __R__ op 19-08-2024 14:43 ]
Fast roaming zet ik ook altijd uit (alhoewel het standaard vaak uit staat). Het doet niets tegen sticky clients, het maakt alleen de "downtime" lager als een client besluit te roamen. Dat verschil merk je echter bijna niet op een WPA2-PSK netwerk.
Wat je wel merkt is als een client geen fast roaming kan, als dat aan staat op het AP terwijl je client het niet kan dan kun je veel storingen krijgen.
Even mooi stukje schaamteloos gejat van dion_b mbt fast roaming:
Naar mijn ervaring kan vooral 2.4ghz dwars zitten qua roaming. Ik heb daarom thuis een 5ghz only SSID naast mn mixed ssid. Alle moderne clients zitten op die 5ghz ssid en sindsdien geen roaming issues.Fast roaming (802.11r) is het verschil tussen <100ms en >1s roamen op een WPA2-Enterprise netwerk waar de AP je aanmeldgegevens richting een RADIUS server moet sturen en die op zijn beurt weer moet checken in een LDAP database. Bij WPA2-PSK (dus zonder die hele remote authentication ertussen) roam je zonder 802.11r ook gewoon binnen 150ms ofzo omdat de target AP gewoon kan zeggen "OK" (of niet). Komt bij dat noodzaak van snel roamen afneemt. Dit is bedacht voor SIP VoIP-protocollen die na timeout van 120ms de verbinding verliezen. Alles wat je tegenwoordig met voice doet (Teams, Zoom etc) werkt met een stuk meer ingebouwde robustness waardoor je hooguit een hik zou merken. Kortom anno 2024 voor thuisgebruik totaal irrelevant. Sowieso verandert het niets aan hoe snel een client kiest om te gaan roamen, dus een andere signaalthreshold is misplatst.
2.4ghz is zo vervuild hier dat ik liever geen (of 4g) dekking heb dan 2.4ghz dekking
[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 19-08-2024 14:58 ]
Gisteren één op de kop kunnen tikken voor 25 euro, getest en werkte prima. Die had een hele gele behuizing. het was een fluitje van een cent om open te maken, de printplaat om te zetten en weer dicht te klikken. Nieuwe AC Lite in oude behuizing.
Viel me wel op dat de printplaat anders was van beiden, is er ergens een revisie geweest? De oude was van 2016...
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ubiquiti is making the AP AC-Lite 802.3af compatible after 2016.
First 4 numbers and 1 letter of the MAC ID.
Anything above 1638/around Sept. 2016 support both.
[ Voor 63% gewijzigd door laurens0619 op 19-08-2024 15:44 ]
Wat ik al gedaan heb: opnieuw aan de router en dan werkt het weer, logisch met ethernetkabel. Ik heb Wireless Uplink uit- en ingeschakeld. Helaas, werkt niet.
In principe is de afstand niet heel ver: de dichtstbijzijnde AC LR hangt een verdieping lager met alleen een betonnen vloer ertussen, mogelijk is dat wel het probleem, maar kan het me niet echt voorstellen.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Moet ook prima op de AC lineup werken. Alleen zijn er nogal wat meshing/uplink settings. Een algeme of de feature beschikbaar is? En per AP twee stuks? Of die zelf mag meshen / via wireless uplink mag verbinden, en of via hem gemesht kan worden / andere APs via hem verbinding maken.BiG-GuY schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:18:
@THE_BASE ondersteund Unifi niet pas vanaf Wifi 6 Wireless Mesh?
Standaard staat meshing aan, kan je uitzetten wanneer je AP op hetzelfde bekabelde netwerk zitten aangesloten. Onder Settings -> System -> Advanced -> Wireless Meshing.__R__ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:42:
Maar in de topologie staat de U6+ beneden schijnbaar aangesloten op de U6+ van boven. (Gemeshed dat wel). Komt dit omdat er een mesh netwerk gevormd wordt of ben ik een configuratie vinkje ergens vergeten? Ik vind het gewoon raar dat de fysieke aansluiting genegeerd wordt.
Oké. Niet zo simpel als ik dacht dus.RobertMe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:24:
[...]
Moet ook prima op de AC lineup werken. Alleen zijn er nogal wat meshing/uplink settings. Een algeme of de feature beschikbaar is? En per AP twee stuks? Of die zelf mag meshen / via wireless uplink mag verbinden, en of via hem gemesht kan worden / andere APs via hem verbinding maken.
Dit is vaag. Met een kabel aangesloten op de tweede switch op een POE poort. U6+ krijgt netjes stroom via deze kabel maar de switch zelf ziet niks aangesloten op de poort.PluueeR schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:19:
[...]
Standaard staat meshing aan, kan je uitzetten wanneer je AP op hetzelfde bekabelde netwerk zitten aangesloten. Onder Settings -> System -> Advanced -> Wireless Meshing.
Vanmiddag maar even de kabeltester uit zijn verpakking halen....
Het is me tot zo ver gelukt om de controller addon te installeren op HA, ik heb het IP adres hetzelfde gemaakt. Ik kan ook weer inloggen in de controller software.Grolsch schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:26:
[...]
Tnx, ik was van plan mijn nieuwe hassio hetzelfde ip adres te geven als mijn oude ha.
Als het goed is krijgt mijn nieuwe unifi controller dan ook hetzelfde ip adres en gaat dat vanzelf goed en krijgt deze ook hetzelfde ip adres.
Ik heb een backup gerestored en ik lijk al mijn settings goed terug te zien.
Alleen staan al mijn devices op "Adopting" voor nu al een goed uur.
Duurt dit altijd zo lang?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dat zou niet horen. Je kunt of eens in de controller logs kijken, of via SSH inloggen op de apparaten en dan info uitvoeren. In log kun je bv zien als er iets niet helemaal lekker gaat met de keys (apparaat X met key Y probeert zich aan te melden, maar ik ken alleen key Z). Op het apparaat zelf met inform kun je bv zien als die uberhaupt niet kan connecten.Grolsch schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:42:
[...]
Het is me tot zo ver gelukt om de controller addon te installeren op HA, ik heb het IP adres hetzelfde gemaakt. Ik kan ook weer inloggen in de controller software.
Ik heb een backup gerestored en ik lijk al mijn settings goed terug te zien.
Alleen staan al mijn devices op "Adopting" voor nu al een goed uur.
Duurt dit altijd zo lang?
Ik kan inloggen met SSH dmv puttyRobertMe schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:44:
[...]
Dat zou niet horen. Je kunt of eens in de controller logs kijken, of via SSH inloggen op de apparaten en dan info uitvoeren. In log kun je bv zien als er iets niet helemaal lekker gaat met de keys (apparaat X met key Y probeert zich aan te melden, maar ik ken alleen key Z). Op het apparaat zelf met inform kun je bv zien als die uberhaupt niet kan connecten.
Blijkbaar staat toch dat inform ip adres verkeerd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| APMancave-BZ.6.6.73# info Model: UAP-AC-Lite Version: 6.6.73.15340 MAC Address: 80:2a:a8:c9:18:f9 IP Address: 192.168.5.43 Hostname: APMancave Uptime: 81768 seconds NTP: Synchronized Status: Timeout (http://172.30.33.0:8080/inform) |
Dan maar me de hand aanpassen, het zijn slechts 5 apparaten
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Zou dat mogelijk wellicht misschien het IP adres van de Docker container in HAOS kunnen zijn?Grolsch schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:13:
[...]
Ik kan inloggen met SSH dmv putty
Blijkbaar staat toch dat inform ip adres verkeerd
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 APMancave-BZ.6.6.73# info Model: UAP-AC-Lite Version: 6.6.73.15340 MAC Address: 80:2a:a8:c9:18:f9 IP Address: 192.168.5.43 Hostname: APMancave Uptime: 81768 seconds NTP: Synchronized Status: Timeout (http://172.30.33.0:8080/inform)
Dan maar me de hand aanpassen, het zijn slechts 5 apparaten
Gewoon het inform address aanpassen is in ieder geval lastig, als in de controller "Override inform address" aan staat en die weer het foute IP doorgeeft.
De controller heeft gewoon als IP adres .240 op het einde, net zoals de HA installatie, en net zoals het voorheen was.RobertMe schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:16:
[...]
Zou dat mogelijk wellicht misschien het IP adres van de Docker container in HAOS kunnen zijn?
Gewoon het inform address aanpassen is in ieder geval lastig, als in de controller "Override inform address" aan staat en die weer het foute IP doorgeeft.
Waar staat die setting "override inform address" ?
edit
als je onder settings>system>advanced>inform host bedoeld, deze "override" staat uitgevinkt.
Nu staat bij alle devices "up-to-date"
Tnx voor je hulp
[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 20-08-2024 16:33 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dan zou de Docker container (HAOS addons zijn gewoon Docker containers) in network_mode: host draaien. Kan uiteraard, maar is niet echt gangbaar als default (maar ik heb 0,0 ervaring met HAOS en wellicht dat dit gewoon per addon instelbaar is. Dat de UniFi Controller direct aan het netwerk wordt gehangen met network_mode: host of ipvlan/macvlan is in ieder geval veel gangbaarder).Grolsch schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:21:
[...]
De controller heeft gewoon als IP adres .240 op het einde, net zoals de HA installatie, en net zoals het voorheen was.
"Override inform address" is inderdaad de benaming in de legacy UI. De nieuwe heb ik veel minder bekeken (lees: van de ~7 jaar dat ik UI draai prive kijk ik al zeker 4 jaar niet meer heel actief in de instellingen en zo).Waar staat die setting "override inform address" ?
edit
als je onder settings>system>advanced>inform host bedoeld, deze "override" staat uitgevinkt.
Tnx voor je hulp
Kabeltest zender ging 1-2-3-4-5-6-7-8__R__ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:06:
[...]
Dit is vaag. Met een kabel aangesloten op de tweede switch op een POE poort. U6+ krijgt netjes stroom via deze kabel maar de switch zelf ziet niks aangesloten op de poort.![]()
Vanmiddag maar even de kabeltester uit zijn verpakking halen....
Kabeltest ontvanger ging 8-7-6-5-4-3-2-1

Omgedraaid en nieuwe stekker geknepen. Doet het nu zoals naar verwachting!
Volgens de handleiding van de HAOS Ubiquiti add-on moet je inderdaad de inform address optie gebruiken omdat het anders niet gaat werken:Grolsch schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:21:
[...]
De controller heeft gewoon als IP adres .240 op het einde, net zoals de HA installatie, en net zoals het voorheen was.
Waar staat die setting "override inform address" ?
edit
Nu staat bij alle devices "up-to-date"
Tnx voor je hulp
The AP seems stuck in "adopting" state: Please read the installation instructions carefully. You need to change some controller settings in order for this add-on to work properly. Using the Ubiquiti Discovery Tool, or SSH'ing into the AP and setting the INFORM after adopting will resolve this. (see: Manually adopting a device)
Toch maar even snel de cloud gateway ultra aangeschaft en getest. ik haal een mooi gemiddelde van 300Mbps (fluctueert tussen 250 en 400Mbps). Erg makkelijk op te zetten met die site magic. Helemaal top dit.Tylen schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:26:
Heeft iemand hier al eens site magic gedaan tussen een dream machine pro en een cloud gateway ultra? Ik wil deze setup maken tussen mijn huis (udmp) en mijn lab in het datacenter (cloud gateway ultra, nog aan te schaffen). En vroeg mij af wat voor snelheid ik kan verwachten.
Waar gebruik je dit precies voor? Een remote office oid? Mijn ouders hebben ook glasvezel een een UDM Pro, wij een UDM SE met glasvezel, dus we zouden dit aan elkaar kunnen knopen. Daarmee kan ik eenvoudig lokaal via een ander lokaal subnet terecht bij de devices daar? Nog andere use cases? Ik voorzie nu eigenlijk alleen maar een security riskTylen schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:02:
[...]
Toch maar even snel de cloud gateway ultra aangeschaft en getest. ik haal een mooi gemiddelde van 300Mbps (fluctueert tussen 250 en 400Mbps). Erg makkelijk op te zetten met die site magic. Helemaal top dit.
[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 20-08-2024 21:58 ]
Yes voor site to site vpn. Ik heb een lab in een rack in een datacenter. En kan nu makkelijk via mijn thuis lan direct erop komen.Workaholic schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:57:
[...]
Waar gebruik je dit precies voor? Een remote office oid? Mijn ouders hebben ook glasvezel een een UDM Pro, wij een UDM SE met glasvezel, dus we zouden dit aan elkaar kunnen knopen. Daarmee kan ik eenvoudig lokaal via een ander lokaal subnet terecht bij de devices daar? Nog andere use cases? Ik voorzie nu eigenlijk alleen maar een security risk
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Voelt wel uhm, raar. Waarom via een UI consumer device, in de vorm van een router + controller + ...?Tylen schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:06:
[...]
Yes voor site to site vpn. Ik heb een lab in een rack in een datacenter. En kan nu makkelijk via mijn thuis lan direct erop komen.
En hoe heb je het dan aangesloten? Server(s) hebben meerdere poorten waarmee ze en direct aan het internet hangen en via andere poort aan de UCG? Lijkt mij namelijk zeer verre van ideaal om alle verkeer naar de server(s) via de UCG te laten lopen. Ding heeft "moeite" met 1Gbit/s? + Dat als je servers hebt knijp je meteen op die 1Gbit/s af (en als het server(s) met een snellere poort zijn knijp je natuurlijk ook af).
Alle servers hangen aan de 10Gbps cisco switch. Internet loopt via de ucg en is max 500Mbps.RobertMe schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:09:
[...]
Voelt wel uhm, raar. Waarom via een UI consumer device, in de vorm van een router + controller + ...?
En hoe heb je het dan aangesloten? Server(s) hebben meerdere poorten waarmee ze en direct aan het internet hangen en via andere poort aan de UCG? Lijkt mij namelijk zeer verre van ideaal om alle verkeer naar de server(s) via de UCG te laten lopen. Ding heeft "moeite" met 1Gbit/s? + Dat als je servers hebt knijp je meteen op die 1Gbit/s af (en als het server(s) met een snellere poort zijn knijp je natuurlijk ook af).
Dus loopt perfect allemaal. Niets aan het handje hoor
Zelfde hier, alleen management / OoB verkeer via de Unifi Express die er hangt en de rest via de "Dikke Dozen" brigade die in het rack hangt die het AS peered met de rest van de wereld. Haal tussen de 500 en 700Mbps via IPSEC, meer dan genoeg voor een SSH/RDP sessie en eventuele up/download. Hiervoor had ik een OPNsense doos hangen die dit verzorgde (lees: oversized DL380 Gen9) en met het vervangen voor een Express ben ik 200+ Watt achteruit gegaan in idle.Tylen schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:29:
[...]
Alle servers hangen aan de 10Gbps cisco switch. Internet loopt via de ucg en is max 500Mbps.
Dus loopt perfect allemaal. Niets aan het handje hoor
Later deze week een Cloud Gateway Max voor thuis bestellen en dan alles aanelkaar knopen. Nu alles losstaand (met IPSEC en losse accounts) maar wil er een mesh van maken dat ik zowel thuis, bij mijn vriendin en op kantoor er naadloos bij kan zonder dat ik een VPN vanaf mijn laptop moet opstarten, en meerdere cameras via de Max bij mij thuis kan gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door Uberprutser op 21-08-2024 11:39 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Voor mij wel
Ik heb ergens het idee dat het met de character set te maken heeft ofzo (aantal tekens) na een update. Ik gebruik een ww manager, dus mijn ww is altijd hetzelfde. Heeft iemand enige idee wat het zou kunnen zijn?
Verder staat remote management uit en staat 2fa aan, echter kom ik dus überhaupt niet tot het 2fa scherm, want hij zegt dat de credentials niet kloppen
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Heel eerlijk? Telefoon opzeggen bij ODIDO en internet only pakken en dan bij bijv Cheapconnect of een andere VOIP provider een VOIP abonnementje pakken.shadax schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:20:
Ik heb sinds vandaag Odido glasvezel. Downtime bij het switchen van Ziggo was minder dan 10 seconden. Er is alleen een ding waar ik niet uit kom. Ik heb de aansluiting direct op mijn Unify USG, dat is voor internet super, maar ik heb ook nog een vaste telefoonlijn afgenomen. Wat is het handigst om die aangesloten te krijgen? De monteur had het erover om met de tweede WAN poort eern trunk te maken (op VLAN 100 en VLAN300) en daar de Zyxel modem (op de WAN) poort aan te hangen.voor de telefoon lijn. Zijn er meer mensen die deze constructie hebben? En zo ja, hoe configureer je dit.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Kan je niet gewoon "puur" SIP doen?shadax schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:20:
Ik heb sinds vandaag Odido glasvezel. Downtime bij het switchen van Ziggo was minder dan 10 seconden. Er is alleen een ding waar ik niet uit kom. Ik heb de aansluiting direct op mijn Unify USG, dat is voor internet super, maar ik heb ook nog een vaste telefoonlijn afgenomen. Wat is het handigst om die aangesloten te krijgen? De monteur had het erover om met de tweede WAN poort eern trunk te maken (op VLAN 100 en VLAN300) en daar de Zyxel modem (op de WAN) poort aan te hangen.voor de telefoon lijn. Zijn er meer mensen die deze constructie hebben? En zo ja, hoe configureer je dit.
https://assets.odido.nl/x...dem-voip-instellingen.pdf
(Een van de eerste Google resultaten voor "odido voip instellingen")
Effectief het zelfde als wat hierboven voorgestelde wordt .. alleen dan via Odido, waardoor je minimaal 2 tot 3 keer zoveel betaald aan odido dan aan CheapConnect.
Aanvulling:
En let even goed op met je VOIP password. Daar zat blijkbaar een bug is als je die aangepast had:
https://community.odido.n...ostid=1811554#post1811554
[ Voor 10% gewijzigd door duvekot op 22-08-2024 09:04 . Reden: Odido voip wachtwoord bug ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dat zou wel de beste oplossing zijn voor de vraagsteller (vast ook vriendelijker voor de portemonnee). Maar ik meen hier en daar wel eens opgevangen te hebben dat Odido + CheapConnect (of elke VOIP aanbieder) "lastig" is? Odido die "per ongeluk" de (standaard) VOIP/SIP poort blokkeert? ("per ongeluk" want met netneutraliteit wetgeving mogen ze natuurlijk uberhaupt niet blokkeren). Maar... CheapConnect is ook bereikbaar op andere poorten die wel werken, meen ik.tcviper schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:26:
[...]
Heel eerlijk? Telefoon opzeggen bij ODIDO en internet only pakken en dan bij bijv Cheapconnect of een andere VOIP provider een VOIP abonnementje pakken.
Yeps, zijn een aantal poorten die je kunt pakken bij CC 😀 Werkt prima icm Odido.RobertMe schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:32:
[...]
Dat zou wel de beste oplossing zijn voor de vraagsteller (vast ook vriendelijker voor de portemonnee). Maar ik meen hier en daar wel eens opgevangen te hebben dat Odido + CheapConnect (of elke VOIP aanbieder) "lastig" is? Odido die "per ongeluk" de (standaard) VOIP/SIP poort blokkeert? ("per ongeluk" want met netneutraliteit wetgeving mogen ze natuurlijk uberhaupt niet blokkeren). Maar... CheapConnect is ook bereikbaar op andere poorten die wel werken, meen ik.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Om die aan te sluiten zonder gebruik van de Odido-router heb je bv een Gigaset N300a nodig. Daarnaast de gegevens van Odido die ik in een ander post al zag opduiken.shadax schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:20:
Alternatief is inderdaad telefonie van Odido opzeggen en elders een VOIP abonnement afsluiten. Ik heb zelf een N300 icm Cheapconnect (en Odido Internet) voor de paar vaste telefoontgesprekken die hier nog binnenkomen.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.