Lijkt op een issue wat ik heb gehad met UrBackup in LXC en een bind via de hypervisor. Ik heb dit verholpen door er een VM van te maken i.p.v. LXC.WheeleE schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:57:
Ik heb sinds mijn schone v9 installatie een uitdaging met IO Pressure Stall waar ik niet uit kom.
Mijn setup:
- een intel NUC met PVE 9.2.4 schoon geïnstalleerd op een 1TB nvme
- Er draaien een dozijn lxc's en 1 VM op
- Eén van de lxc's is een proxmox helper script Docker installatie waarop ik qBittorrent heb draaien
- Deze lxc schrijft de data weg naar een mountpoint op een Synology NAS
- Deze en andere lxc's worden gebackupt naar een aparte SSD in de NUC
De symptomen:
- bij qbittorrent-download op hoge snelheid loopt de IO Pressure Stall van de lxc (en van de PVE install an sic) op naar 900-100%
- de boel blijft eerst draaien, maar utieindelijk loopt de qbittorent lxc vast
- de PVE zelf en overige lxc's blijven functioneren
- shutdown/reboot van de lxc faalt
- uiteindelijk staat de qb lxc als locked, de overige lxc's staan grayed out, maar functioneren nog wel
- unlocken van de lxc's is onmgelijk
De troubleshooting:
- reboot van de PVE verhelpt het probleem, maar voorkomt toekomstige gevallen niet
- backup leek het issue te zijn, maar splitsen over meerdere groepen/schedules helpt niet
- beperken van maximum downloadsnelheid naar bv 5mbit ipv 120mbit helpt ook niet
Mijn netwerk- en storagekennis is bescheiden, maar voor zover ik heb kunnen vinden zou het een issue kunnen zijn van zfs storage? Al maakt de Synology NAS geen gebruik van zfs storage.
Heeft iemand een hint waar ik de oorzaak en oplossing zou moeten zoeken?
Ik vind het vooral frustrerend dat er geen mogelijkheid lijkt te zijn om de lxc's te unlocken.
Ps. Kun je vertellen hoe je die synology hebt verbonden? Is dat via NFS, SMB of ISCSI?