WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-06 14:06
Wat mij daarbij helpt is een logboek bijhouden. Gewoon simpel txt bestandje waarin ik bij hou welke aanpassingen ik doe. Met F5 simpel datum/tijd invoegen.

Helpt bij troubleshooten en bij een evt rebuild.

Waarom een txt file. Simpelweg omdat dat supersnel werkt en altijd leesbaar is.

[ Voor 16% gewijzigd door edwin2021 op 14-05-2026 07:52 ]

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:54

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

edwin2021 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 07:51:
Wat mij daarbij helpt is een logboek bijhouden. Gewoon simpel txt bestandje waarin ik bij hou welke aanpassingen ik doe. Met F5 simpel datum/tijd invoegen.

Helpt bij troubleshooten en bij een evt rebuild.

Waarom een txt file. Simpelweg omdat dat supersnel werkt en altijd leesbaar is.
+1, ik houdt het bij in MD bestanden in Obsidian (Maar elke rich text editor, note taking app werkt).

Het fijne is dat ik kan documenteren door links tussen bestanden te leggen en ik voer nette stappenplannen in als ik een handeling doe die bijvoorbeeld 1 keer in het half jaar uitgevoerd moet worden. Na een half jaar ben ik de stappen zelf al lang kwijt, maar dan heb ik ze iig nog wel gedocumenteerd staan.

Ook log ik de links naar de bron-sites waar ik de betreffende info gevonden heb.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:35
Dat zou ik ook moeten doen :+ Bij mij is de configuratie de documentatie haha

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

lolgast schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:51:
Dat zou ik ook moeten doen :+ Bij mij is de configuratie de documentatie haha
Je doet ja naam eer aan ;)

Hoe vaak ik niet heb moeten zoeken waar dat ene config bestandje ook alweer stond waarin je die ene regel aangepast hebt met een ; |:(

Vandaar, documenteren daar kun je van leren :P

Trouwens, Pro-tip, als je de switches gaat voorzien van een nieuwe firmware, zorg er dan voor dat je HA op ignore staat.

Al mijn nodes in paniek en rollen overnemen, want er is geen verbinding meer met de rest van het cluster |:(

[ Voor 22% gewijzigd door ElCondor op 15-05-2026 08:57 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:34
Het "probleem" van documenteren is dat je documentatie uiteindelijk ook outdated wordt. Leuk dat je 5 jaar geleden optie X hebt ingesteld, maar misschien is die intussen deprecated. Of doet nieuwe optie/feature Y veel beter wat je wilt.

Daarom zoek ik dingen altijd gewoon on-the-spot op in de officiële documentatie. Leer ik veel meer dan ten opzichte van "toen heb ik het zo gedaan".

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:11
RobertMe schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:25:
Het "probleem" van documenteren is dat je documentatie uiteindelijk ook outdated wordt. Leuk dat je 5 jaar geleden optie X hebt ingesteld, maar misschien is die intussen deprecated. Of doet nieuwe optie/feature Y veel beter wat je wilt.

Daarom zoek ik dingen altijd gewoon on-the-spot op in de officiële documentatie. Leer ik veel meer dan ten opzichte van "toen heb ik het zo gedaan".
Ik documenteer wel - voor het geval het toch een keer mis gaat kan ik in ieder geval opzoeken hoe het ook alweer zat.

Maar dat wordt wel eerst gevalideerd tegen de actuele opties/documentatie. Eventueel pas ik mijn eigen documentatie daar op aan.

makes it run like clockwork

• RobertMe
Airw0lf schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:55:
[...]

Ik documenteer wel - voor het geval het toch een keer mis gaat kan ik in ieder geval opzoeken hoe het ook alweer zat.

Maar dat wordt wel eerst gevalideerd tegen de actuele opties/documentatie. Eventueel pas ik mijn eigen documentatie daar op aan.
Ja, mijn reactie was ook wat kort door de bocht. Ik documenteer niet, maar vaak weet ik wel nog hoe het (enigszins) in elkaar zat en kan ik zo terugzoeken (welk config bestand, evt welke config ongeveer, ...). En verder dan de documentatie erbij pakken vanaf dat punt.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

RobertMe schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:08:
[...]

Ja, mijn reactie was ook wat kort door de bocht. Ik documenteer niet, maar vaak weet ik wel nog hoe het (enigszins) in elkaar zat en kan ik zo terugzoeken (welk config bestand, evt welke config ongeveer, ...). En verder dan de documentatie erbij pakken vanaf dat punt.
Ja, zo kon ik dat eerder ook, helaas is mijn geheugen niet meer echt wat het geweest is en ik ben geswitched naar Linux een paar jaar geleden. Jaren aan DOS/Windows muscle memory raak je niet 1 2 3 kwijt en nieuwe dingen leren gaat bij mij door het op te schrijven. Ik realiseer me terdege dat ik niet iets van 5 jaar geleden klakkeloos moet uitvoeren. Dat is ook mijn default Google instelling als ik een probleem op zoek. Altijd periode installen als afgelopen jaar... :P

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-06 07:29
Erwin537 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:53:
Ik post toch eens even hier voor een check. Voor een lan party heb ik twee oude laptops voorzien van proxmox om zo wat containers te kunnen draaien voor game servers etc. Nu vond ik het handig om ze in een cluster te zetten (had er nog nooit mee gewerkt) omdat je dan vanaf één management interface beide kan beheren.

Thuis opgezet met vaste IP addressen, maar als ik ze meeneem naar een andere locatie kan ik ze niet altijd dezelfde IP adressen geven. De IP addressen aanpassen is niet moeilijk, even in interfaces en hosts file het IP aanpassen en klaar. Maar toen kwam ik er achter dat het cluster niet kan herstellen en de containers dan helemaal niet meer willen starten. Na wat zoek werk kon ik met 'pvecm expected 1' zorgen dat ik de corosync.conf file kon aanpassen. Dit zorgt er voor dat de LXCs op de hosts weer starten, maar de cluster werkt alsnog niet - totdat ik naar het netwerk ga waar ze oorspronkelijk zijn opgezet en ze weer de originele IP addressen krijgen.

Nu overweeg ik om het cluster er weer uit te gooien omdat het voordeel (één login, één managements interface voor twee servers) niet werkt op andere locaties en extra stappen met zich mee brengt om weer aan de praat te krijgen. Ik ben de documentatie gaan bekijken, maar schrok een beetje van de waarschuwingen. Als ik het goed begrijp staat er dat als je het verwijderd ze niet weer opnieuw in een cluster kunnen en op andere plekken zie ik vooral het advies om Proxmox gewoon helemaal van scratch te installeren. In de manual leek wel meer gezegd te worden dat de complexiteit vooral zit in als je meer ingewikkelde dingen hebt gedaan zoals shared storage over servers.

Heeft iemand hier ook al eens te maken gehad? En wellicht een cluster verwijderd?
Je cluster IP's los trekken van je management, oftewel extra set IPs instellen en deze gebruiken voor je cluster. Dan kun je je management IPs zo vaak aanpassen als je wil. Mooiste is uiteraard er nog een 3e laptop bij scoren voor quorum die je nu eigenlijk mist.

• NoDoubt_
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-05 10:36
Geen idee of dit het juiste topic is, maar ik heb de afgelopen week zitten worstelen met het volgende.

Heb een homeserver draaien met Proxmox. Daar een aantal lxc-containers draaien met o.a. Adguard, Nginx en Immich. Werkt tot nog toe prima.

Nu wilde ik afgelopen week EA FC 26 op de Xbox Series X gaan spelen, maar dit spel kon op geen enkele manier verbinding maken met de EA-servers. Talloze dingen geprobeerd om dit euvel te verhelpen, maar niks werkte. Ook de serverbrowser van DayZ kon geen enkele server vinden.

Uiteindelijk met behulp van Mistral AI uitgekomen op het uitschakelen van ipv6 middels de regels net.ipv6.conf.all.disable_ipv6=1
net.ipv6.conf.default.disable_ipv6=1

Nu ben ik echt een compleet groentje als het om netwerken gaat, maar hoe kan dit?

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-06 14:59
NoDoubt_ schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:06:Heb een homeserver draaien met Proxmox. Daar een aantal lxc-containers draaien met o.a. Adguard, Nginx en Immich. Werkt tot nog toe prima.

Nu wilde ik afgelopen week EA FC 26 op de Xbox Series X gaan spelen, maar dit spel kon op geen enkele manier verbinding maken met de EA-servers.

Nu ben ik echt een compleet groentje als het om netwerken gaat, maar hoe kan dit?
Het meest waarschijnlijke is dat Adguard 1 of meerdere URL's blokkeert voor de werking van EA. Ik ben zelf niet bekend met Adguard, maar mogelijk kun je daar ergens eens gefilterde lijst ophalen wat geblokkeerd is op welk apparaat, dan kun je selectief wat URL's whitelisten en kijken wat het resultaat is (of het spel speelbaar wordt).

• Airw0lf
NoDoubt_ schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:06:
Geen idee of dit het juiste topic is, maar ik heb de afgelopen week zitten worstelen met het volgende.

Heb een homeserver draaien met Proxmox. Daar een aantal lxc-containers draaien met o.a. Adguard, Nginx en Immich. Werkt tot nog toe prima.

Nu wilde ik afgelopen week EA FC 26 op de Xbox Series X gaan spelen, maar dit spel kon op geen enkele manier verbinding maken met de EA-servers. Talloze dingen geprobeerd om dit euvel te verhelpen, maar niks werkte. Ook de serverbrowser van DayZ kon geen enkele server vinden.

Uiteindelijk met behulp van Mistral AI uitgekomen op het uitschakelen van ipv6 middels de regels net.ipv6.conf.all.disable_ipv6=1
net.ipv6.conf.default.disable_ipv6=1

Tjekvraag: is je probleem hiermee "opgelost"?

Mijn 0,500 Euro: als ipv6 actief is heeft dat de voorkeur boven ipv4. Als in ipv6 iets is stukgegaan dan kan uitschakelen via sysctl inderdaad helpen.

• NoDoubt_
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-05 10:36
Airw0lf schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:32:
[...]

Tjekvraag: is je probleem hiermee "opgelost"?

Mijn 0,500 Euro: als ipv6 actief is heeft dat de voorkeur boven ipv4. Als in ipv6 iets is stukgegaan dan kan uitschakelen via sysctl inderdaad helpen.
Het probleem is hiermee inderdaad verholpen. :)

• RobertMe
NoDoubt_ schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:01:
[...]

Het probleem is hiermee inderdaad verholpen. :)
Waarschijnlijk is het het probleem niet. Maar ben je nu met een hamer te werk gedaan.

Uit jou beperkte verhaal kan ik namelijk uberhaupt al niet opmaken waarom IPv6 op Proxmox ook maar enige invloed zou moeten hebben op het netwerk. Immers zal Proxmox zelf niet als router dienst doen. En je geeft ook niet aan dat je een software router als LXC/VM op Proxmox hebt draaien. Dus in principe zou IPv6 op een willekeurig systeem in het netwerk (in dit geval de Proxmox host) dus ook niet de internet connectiviteit van een ander apparaat kunnen slopen.

Edit:
Adguard "vergeten". Die gooit mogelijk wel IPv6 router advertisements het netwerk op. En potentieel dat daardoor iets stuk gaat. Maar dan zit het issue dus in de Adguard configuratie en blijft IPv6 op Proxmox uit zetten nogal een rare "oplossing".

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 16-05-2026 23:25 ]

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:30
MakhouT schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:34:
[...]

Enkele ISO's, nog geen 10GB[Afbeelding]

EDIT: Blijkbaar heb ik heel wat backups staan, geen idee hoe die daar terechtkomen. Net even zitten zoeken en blijkbaar worden ze maandelijks aangemaakt. Ik kan mij wel niet herinneren dat ik dit had ingesteld. Maar dat heb ik dan waarschijnlijk (ooit) eens gedaan.
misschien vloeken in de kerk.
ik heb afgelopen maand 2 crashes gehad, 2x een VM met HA er op. De eerste heftiger dan de tweede. Claude.ai was mijn vriend.
Steeds screenshots maken van wat je ziet en vragen hoe je het kan oplossen. Ik ben denk niet op de snelste manier bij de oplossing gekomen (en bij de 1e crash had aan het begin ook niet direct de juiste vraag gesteld waardoor ik te snel de boel had gewist, ik was ook te ongeduldig), maar ik kreeg alle opdrachten om in de shell en console te zetten zodat de boel weer vlot werd getrokken.

Mijn kennis van linux is zeer beperkt, maar door Claude te gebruiken kon ik de boel wel herstellen tot 2x keer toe. Hopelijk leer ik ondertussen genoeg op deze manier zodat ik in toekomst voldoende weet om het zelf te doen op het moment dat het weer nodig is en AI betaald is, of vol reclame zit (of beide).

Wat wel een nadeel is van AI gebruiken, je krijgt direct antwoord waarmee je verder kan. Dat is natuurlijk ook voordelig. Maar daardoor is er niet echt een moment om ergens zelf in te duiken, of een kritische vraag te krijgen als je hulp vraagt op een forum.

[ Voor 9% gewijzigd door Adam1980 op 20-05-2026 00:48 ]

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 12:22

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Adam1980 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 00:44:
[...]

misschien vloeken in de kerk.
ik heb afgelopen maand 2 crashes gehad, 2x een VM met HA er op. De eerste heftiger dan de tweede. Claude.ai was mijn vriend.
Steeds screenshots maken van wat je ziet en vragen hoe je het kan oplossen. Ik ben denk niet op de snelste manier bij de oplossing gekomen (en bij de 1e crash had aan het begin ook niet direct de juiste vraag gesteld waardoor ik te snel de boel had gewist, ik was ook te ongeduldig), maar ik kreeg alle opdrachten om in de shell en console te zetten zodat de boel weer vlot werd getrokken.

Mijn kennis van linux is zeer beperkt, maar door Claude te gebruiken kon ik de boel wel herstellen tot 2x keer toe. Hopelijk leer ik ondertussen genoeg op deze manier zodat ik in toekomst voldoende weet om het zelf te doen op het moment dat het weer nodig is en AI betaald is, of vol reclame zit (of beide).

Wat wel een nadeel is van AI gebruiken, je krijgt direct antwoord waarmee je verder kan. Dat is natuurlijk ook voordelig. Maar daardoor is er niet echt een moment om ergens zelf in te duiken, of een kritische vraag te krijgen als je hulp vraagt op een forum.
Ik heb in Claude een Project staan rondom mijn Proxmox-installatie en werk/leer op precies dezelfde manier als jij doet. Een hele lap als project-omschrijving met hoe mijn config, hardware en netwerk er uitziet - zonder gevoelige data natuurlijk, dat er rekening moet worden gehouden met onder andere beveiligingsgerelateerde gevolgen van wijzigingen, dat Claude mij vragen terug moet stellen als handelingen lijken of zouden kunnen conflicteren, en in mijn laatste alinea heb ik het volgende toegevoegd:
When we are done with a chat or configuration, ask me to confirm that. When confirmed, please write me a clear English documentation on what we did, clarified with why we did certain steps the way we did it, use ELI5 examples and best practices, all in a way that I could do this myself next time based on that documentation. Also add a Troubleshooting guide with issues we encountered during this conversation and a top-5 of common related issues and solutions found on the web, and write a Quick Reference section for future reconfigurations. Give me that in an .rtf file so I can import it to my (Apple) notes app. The file name should be the topic that was being discussed. Close the contents of the file with the tag "#Proxmox".
Op die manier vind ik het zelf makkelijk terug in mijn notes, en dat heeft met al meer dan eens geholpen om zelfstandiger problemen op te lossen of wijzigingen door te voeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Bastiaan op 20-05-2026 08:41 ]

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:30
Bastiaan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Ik heb in Claude een Project staan rondom mijn Proxmox-installatie en werk/leer op precies dezelfde manier als jij doet. Een hele lap als project-omschrijving met hoe mijn config, hardware en netwerk er uitziet - zonder gevoelige data natuurlijk, dat er rekening moet worden gehouden met onder andere beveiligingsgerelateerde gevolgen van wijzigingen, dat Claude mij vragen terug moet stellen als handelingen lijken of zouden kunnen conflicteren, en in mijn laatste alinea heb ik het volgende toegevoegd:

[...]

Op die manier vind ik het zelf makkelijk terug in mijn notes, en dat heeft met al meer dan eens geholpen om zelfstandiger problemen op te lossen of wijzigingen door te voeren.
Misschien moet ik ook maar 's zo'n project maken, dan wordt het leerrendement waarschijnlijker bij mij ook wat hoger. Wat is de reden dat je dit in het Engels doet met AI?

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Er is geen reden om het niet in Nederlands te doen. Ik ben ooit klein en niet volledig met AI begonnen, veel documentatie in het Engels gezocht/gebruikt, uitgegroeid naar een project in Claude, en simpelweg te lui om te vernederlandsen :P

Toevoeging: de instructies en gekoppelde bestanden zijn nog in het Engels, maar ik gebruik het project verder gewoon Nederlandstalig en krijg dito output terug.

[ Voor 25% gewijzigd door Bastiaan op 20-05-2026 12:51 ]

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Bastiaan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:37:
[...]

[...]

Interessant, kun je je Claude project voor Proxmox eens delen? Ik heb zelf namelijk nog op de to-do list staab om dit volledig te automatiseren i.p.v. gedeeltelijk wat ik nu heb staan.

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Tuurlijk! Een deel valt buiten beeld door bestanden met informatie die gekoppeld zijn, maar dit zijn mijn uitgeschreven instructies:
I have an Intel NUC ([MODEL-IVM-SPECS]) on which I have installed Proxmox Virtual Environment version 9.1.19. My local network IP range is XXX.XXX.0.0/23.
The XXX.XXX.0.0/24 range is used for fixed (homelab) configurations; the XXX.XXX.1.0/24 range is used for DHCP - so primarily WLAN or non-crucial devices.

The primary Proxmox node has IP address XXX.XXX.0.10/23, where the fallback Proxmox node in my cluster has IP address XXX.XXX.0.11/23.

I have the following environments up and running, where I also have my LCX containers in the 100-range and my virtual machines in the 200-range:

- Node 101: Nginx Proxy Manager in an LXC container (IP address: XXX.XXX.0.101/23);
- Node 102: MariaDB in an LXC container (IP address: XXX.XXX.0.102/23).
- Node 103: PostgreSQL in an LXC container (IP address: XXX.XXX.0.103/23).
- Node 105: Paperless-NGX in an LXC container (IP address: XXX.XXX.0.105/23) and also externally available via hostname "https://[BLIEP]".
- Node 106: Cloudflare-DDNS in an LXC container (IP address: XXX.XXX.0.106/23).
- Node 114: Immich in an LXC container (IP address: XXX.XXX.0.114/23) and also externally available via hostname "https://[BLIEP]".
- Node 115: Dawarich in an LXC container (IP address: XXX.XXX.0.115/23) and also externally available via hostname "https://[BLIEP]".
- Node 191: AdGuard Home in an LXC container (IP address: XXX.XXX.0.191/23), configured as primary DNS server in my local network and automatically synchronised with node 192.
- Node 192: AdGuard Home in an LXC container (IP address: XXX.XXX.0.192/23), configured as secondary DNS server in my local network. Note: this node is just for testing/configuring/playground purposes, and will (at a later stage) migrate to the second NUC in my cluster.
- Node 195: Unbound in an LXC container (IP address: XXX.XXX.0.195/23).
- Node 201: Home Assistant OS installed in a virtual machine (IP address: XXX.XXX.0.201/23, and also externally available via hostname "https://[BLIEP]", plus a Home Assistant Connect ZBT-1 USB-stick in a NUC's physical port).

I use Proxmox mainly via the web interface, but where it is required or more efficient, I am comfortable to work with a Terminal session when you assist me a bit with the commands.

My gateway is a TP-Link Omada ER7212PC and has the Omada Controller software, on which I configured (and not limited to) the DHCP, gateway and Wireguard VPN roles. Traffic comes in on my home public IP address ([BLIEP]). External DNS is handled via Cloudflare. That also goes for a tunnel to the Proxmox web interface. I have port forwarding setup in my gateway to Nginx Proxy Manager. Nginx is acting as a reverse proxy, and is handling the Let's Encrypt SSL certificates.

If I want to make adjustments in my configuration, please notify my if there are adjustments required when it comes to security improvements when I make configuration related requests.

When we are done with a chat or configuration, ask me to confirm that. When confirmed, please write me a clear English documentation on what we did, clarified with why we did certain steps the way we did it, use ELI5 examples and best practices, all in a way that I could do this myself next time based on that documentation. Also add a Troubleshooting guide with issues we encountered during this conversation and a top-5 of common related issues and solutions found on the web, and write a Quick Reference section for future reconfigurations. Give me that in an .rtf file so I can import it to my (Apple) notes app. The file name should be the topic that was being discussed. Close the contents of the file with the tag "#Proxmox".
In mijn algemene instructies binnen Claude heb ik nog geconfigureerd staan zoals hoe het moet doorvragen als dingen niet duidelijk zijn of hoe bondig ik informatie in wil hebben. En zonder er schouderklopjes, icoontjes of slijmpraat bij bij te willen krijgen.

Naar mate de tijd vordert merk je ook dat het zelflerende deel van Claude zijn werk steeds beter doet, dus hoewel het niet helemaal volledig is op sommige vlakken, is het wel helemaal toereikend in mijn use case - tenzij hier nog slimme koppen goede ideëen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Bastiaan op 20-05-2026 15:39 ]

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik wil graag weten of PCI-e P2P ook werkt wanneer je meerdere GPU's doorgeeft aan een VM in Proxmox. Weet iemand dat toevallig?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 19:31

Leaping Lab Rats!

• lolgast
Net mijn nodes bijgewerkt en de toevoeging om via rechtermuisknop -> Backup now te kunnen kiezen is wel erg fijn moet ik zeggen. Maakt het een stukje eenvoudiger om even een backup te maken voordat ik waarschijnlijk iets kapot ga maken :P

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:55
Sinds een tijdje thuis aan het stoeien met Proxmox uit interesse. 1 van de dingen die werd aangeraden wat het installeren van de "Ultimate updater".

Ik blijf ondanks updated nog steeds dit zien:
  • Available Updates:
  • S = Security / N = Normal
  • Host : pve
  • S: 12 / N: 106
  • LXC 103 : X
  • S: 4 / N: 4
  • LXC 107 : X
  • S: 7 / N: 53
  • LXC 120 : X
  • S: 12 / N: 13
  • LXC 121 : X
  • S: 5 / N: 57
  • LXC 122 : X
  • LXC 123 : X
  • LXC 125 : X
  • S: 8 / N: 64
  • LXC 126 : X
  • S: 12 / N: 67
  • LXC 140 : X
  • S: 5 / N: 59
  • LXC 142 : X
  • S: 5 / N: 58
  • LXC 150 : X
  • S: 6 / N: 60
Iemand enig idee hoe ik de LXC en de PVE volledig kan updaten? Geprobeerd, automatisch via "Update", handmatig via apt update.

Het lijkt er wel op dat Proxmox wordt geüpdatet:

Linux pve 7.0.2-6-pve #1 SMP PREEMPT_DYNAMIC PMX 7.0.2-6 (2026-05-20T08:55Z) x86_64

Iemand een idee?

• Airw0lf
Pendora schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:03:
Sinds een tijdje thuis aan het stoeien met Proxmox uit interesse. 1 van de dingen die werd aangeraden wat het installeren van de "Ultimate updater".

• Available Updates:
Iemand enig idee hoe ik de LXC en de PVE volledig kan updaten? Geprobeerd, automatisch via "Update", handmatig via apt update.

Linux pve 7.0.2-6-pve #1 SMP PREEMPT_DYNAMIC PMX 7.0.2-6 (2026-05-20T08:55Z) x86_64

Iemand een idee?
Het lijkt erop alsof je nog op pve/proxmox 7 zit - de meest actuele is 9.2 (geloof ik). Een update van versie 7 naar 8 en 9 is een aparte procedure - niet via apt update.

• Pendora
Airw0lf schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:10:
[...]

Het lijkt erop alsof je nog op pve/proxmox 7 zit - de meest actuele is 9.2 (geloof ik). Een update van versie 7 naar, 8 en 9 is een aparte procedure - niet via apt update.
Dank voor je antwoord. Volgens mij is dat Linux Kernel 7. pve-manager/9.2.2/b9984c6d90a4bd80 is mijn PVE versie. Ben ook begonnen begin dit jaar met PVE en dat was 9.1

• Airw0lf
Pendora schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:20:
[...]

Dank voor je antwoord. Volgens mij is dat Linux Kernel 7. pve-manager/9.2.2/b9984c6d90a4bd80 is mijn PVE versie. Ben ook begonnen begin dit jaar met PVE en dat was 9.1
Ik heb geen weet van een manier waarbij zowel pve en lxc's in een keer allemaal bijgewerkt worden.

Lijkt me ook geen handige omdat lxc's (een soort-van) "vm's" zijn met deels hun eigen Linux dingetjes; deels een paar dingen delen met pve.

• lolgast
@Pendora
Heb je in de tussentijd ook apt dist-upgrade gedaan?

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:29
Pendora schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:03:

• Available Updates:

Iemand een idee?
het beste en veiligste is om zelf even alle items af te gaan en allemaal in de shell even apt-get update en apt-get distupgrade te doen

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:26

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
Ze hebben tegenwoordig ook de app updater: https://community-scripts.org/scripts/update-apps

Deze heb ik nog maar 2x gebruikt ofzo, heeft ook wel eens wat gebroken

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Tweakers die SDN gebruiken in Proxmox? Hier getest in 9.2.2
Ik probeer DHCP werkend te krijgen in een VNET volgens de richtlijnen in de documentatie:
  • simple zone, IPAM=pve en automatic DHCP
  • dnsmasq geïnstalleerd
  • gateway in het subnet ingevuld
  • SDN apply / reload
Clients (LXC container en VM getest) krijgen geen DHCP OFFER/ACK. Requests zie ik met tcpdump wel voorbij komen.

Het lijkt op een bug oid in de GUI waardoor de dnsmasq config (static,infinite) niet goed is:
code: 10-hasvnet.conf
1
2
3
dhcp-range=set:haos-172.16.100.0-24,172.16.100.0,static,255.255.255.0,infinite
dhcp-option=tag:haos-172.16.100.0-24,option:router,172.16.100.1
interface=hasvnet
Opgelost: de host firewall blokkeerde het DCHP verkeer |:(

[ Voor 4% gewijzigd door sloth op 22-05-2026 22:40 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Misschien weet iemand hier in welke richting ik het moet zoeken. Ik draai voor de grap al een tijdje Pulse Monitoring via API keys. Lijkt gewoon goed te werken de PVE node is gewoon online.

Echter zie ik in de logs van Pulse de hele tijd deze waarschuwingen in de logs voorbij komen op de nodes die op dat moment draaien;
level":"warn","component":"pulse-config","url":"https://192.168.2.25:8006/api2/json/nodes/pve/qemu/100/agent/file-read?file=%2Fproc%2Fmeminfo","status":403,"hasToken":true,"hasPassword":false,"tokenName":"pulse-monitor@pam!<api key>","time":"2026-05-24T07:32:33Z","message":"Proxmox authentication error"}
Waar zit dit hem in?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• lolgast
@Gunner Heeft de user waar die API key aan hangt misschien geen rechten om node/guest informatie uit te lezen?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

lolgast schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:52:
@Gunner Heeft de user waar die API key aan hangt misschien geen rechten om node/guest informatie uit te lezen?
Dat is het aparte; hij leest gewoon prima alle node informatie uit. Het is ook geen fout maar een waarschuwing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iM3S0_N4K6FKfNmWZ75fjlMeAEA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H46aZOz8yjFtvcSmXgyrwccr.png?f=user_large

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Pendora
lolgast schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:03:
@Pendora
Heb je in de tussentijd ook apt dist-upgrade gedaan?
Ondertussen wel. Nu is alles 6 om 6 updates. minder maar nog niet helemaal opgelost.

Ik ga gewoon weer lekker verder met zoeken

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:36
Iemand dat me in de goeie richting kan duwen?

Ik draai een VM met homeassistant. Om de x tijd heeft mijn VM geen netwerk (of internet?) meer.
Ik kan dan mijn HA niet meer bereiken. Het enige dat het probleem momenteel voor mij oplost, is de VM terug opstarten.
Mijn overige LXC's blijven wel gewoon goed werken. Dus lijkt me niet aan het netwerk te liggen, maar eerder aan de config van de VM? Hoe vind debug ik dit en hoe los ik dit het best op?

Ik heb nog geen restart gedaan, dus ik kan nog vanalles nazien. (maar ik weet niet wat en hoe :D)
Ik draai proxmox 9.0.11 op NUC8I7BEH2

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:27
Heeft de betreffende Vm nog wel een IP adres en waar krijgt hij deze van (DHCP server of hard een IP adres)?

• MakhouT
ge-flopt schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:17:
Heeft de betreffende Vm nog wel een IP adres en waar krijgt hij deze van (DHCP server of hard een IP adres)?
Bij de LXC's weet ik hoe ik een static toewijs. Maar bij de VMs heb ik die optie nooit gevonden. Allesinds staat de vmbr0 op active.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6Xd9NyfdbC-wFmkQS44M1fbTCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BxdvbIrmyNgINuX2IHlRXKEp.png?f=fotoalbum_large

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:27
MakhouT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:38:
[...]

Bij de LXC's weet ik hoe ik een static toewijs. Maar bij de VMs heb ik die optie nooit gevonden. Allesinds staat de vmbr0 op active.[Afbeelding]
Log eens in op de VM (klik op "console", dat werkt ook al heb je geen IP adres) en voer ifconfig -a uit, dan weet je of hij nog een IP adres heeft.

• MakhouT
ge-flopt schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:41:
[...]

Log eens in op de VM (klik op "console", dat werkt ook al heb je geen IP adres) en voer ifconfig -a uit, dan weet je of hij nog een IP adres heeft.
ifconfig werkt niet maar door op console te drukken zie ik wel dat hij een ip address heeft.
EDITL: Ik kan ha ook wel niet bereiken met de lokale ip-adres http://192.168.1.79/ en http://homeassistant.local:8123/Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bblJQthXBECroxSnoYPZQZztcus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u7jDKNTut3QJlK0B75yyOReq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door MakhouT op 28-05-2026 15:45 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-06 13:25
Bastiaan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:48:
Er is geen reden om het niet in Nederlands te doen. Ik ben ooit klein en niet volledig met AI begonnen, veel documentatie in het Engels gezocht/gebruikt, uitgegroeid naar een project in Claude, en simpelweg te lui om te vernederlandsen :P

Toevoeging: de instructies en gekoppelde bestanden zijn nog in het Engels, maar ik gebruik het project verder gewoon Nederlandstalig en krijg dito output terug.
Deze comment is niet helemaal waar.

Als je claude in het NL prompt kost dat meer tokens dan wanneer je het direct in Engels doet. Je prompt wordt namelijk letterlijk vertaald en de output als je dat dus ook weer in NL wilt hebben ook.

Dat je prima output kan krijgen dat wel, maar als je het veel gebruikt en je 5 uur limit een ding is dan is er winst te halen met Engels taal gebruik. Overigens is context cache ook een ding. Maar dat is meer voor coding projecten dat je cache standaard een uur is (bij api gebruik 5 minuten als het dezelfde sessie is)
Ik heb zelf een Pro abonnement (die van 20,-) en heb een token dashboard die context cache omrekent naar werkelijke kosten (API cost) en per 7 dagen zit ik gemiddeld tegen de 200$ API cost alleen al op mijn context cache hits :D

Nu na iteratie van mijn claude.md na de nodige milestones is deze ook flink verkleind en meer met referenties gebouwd 430 lines naar 180 terug gebracht. En dat juist met beter begrip van het project en tech stack.

Taal fouten inbegrepen ;)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:54

Cyphax

Moderator LNX
MakhouT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:43:
[...]

ifconfig werkt niet maar door op console te drukken zie ik wel dat hij een ip address heeft.
EDITL: Ik kan ha ook wel niet bereiken met de lokale ip-adres http://192.168.1.79/ en http://homeassistant.local:8123/[Afbeelding]
offtopic:
Je moet hier even "login" typen en dan kom je op een prompt uit waar je dat wel zou kunnen. Niet via ifconfig, maar met "ip a" kan je alle interfaces wel zien.

Saved by the buoyancy of citrus

• MakhouT
Cyphax schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:50:
[...]
offtopic:
Je moet hier even "login" typen en dan kom je op een prompt uit waar je dat wel zou kunnen. Niet via ifconfig, maar met "ip a" kan je alle interfaces wel zien.
Nice! Iets bijgeleerd! Dan lukt het wel!

Kan ik hier ook tekst selecteren/kopieren/plakken?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MakhouT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:05:
[...]

Nice! Iets bijgeleerd! Dan lukt het wel!

Kan ik hier ook tekst selecteren/kopieren/plakken?
Nee, bij containers gaat dat beter maar bij virtual machines is dat niet zo makkelijk, helaas.
Je kunt Terminal & SSH installeren en configureren en dan inloggen met een terminal waar wel in kunt kopieren en plakken, en binnen HA heb je dan ook nog een terminal waar je wat mee kan.

• MakhouT
Ok duidelijk, dat zal de volgende stap zijn als ik dit probleem heb kunnen oplossen.

Iemand nog ideeën?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MakhouT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:17:
Ok duidelijk, dat zal de volgende stap zijn als ik dit probleem heb kunnen oplossen.

Iemand nog ideeën?
Het werkt ook niet op http://192.168.1.79:8123? (in je post had je wel ip en hostname+port genoemd maar niet ip+port)

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 28-05-2026 17:54 ]

• MakhouT
Cyphax schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:53:
[...]

Het werkt ook niet op http://192.168.1.79:8123? (in je post had je wel ip en hostname+port genoemd maar niet ip+port)
Nee die werkt ook niet

• nassau
  • Registratie: December 2000
@MakhouT als je wilt uitsluiten dat DHCP je issue is. In HA kun je gewoon een statisch IP adres instellen …

in settings -> system -> network

je kunt het ook via de ha command line doen, check chatgpt/gemini voor meer info

• MakhouT
nassau schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:21:
@MakhouT als je wilt uitsluiten dat DHCP je issue is. In HA kun je gewoon een statisch IP adres instellen …

in settings -> system -> network

je kunt het ook via de ha command line doen, check chatgpt/gemini voor meer info
Het kan toch geen DHCP issue zijn omdat ik toch het ip 192.168.1.79 toegekend heb gekregen?

Als ik trouwens via mijn terminal ping naar 192.168.1.79, dan krijg ik wel een response.

• d3vlin
Ik zie dat je firewall aan staat op de VM, maar heb je ook de poorten geopend?

Leaping Lab Rats!

• The-Source
d3vlin schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:58:
Ik was ook bezig met die comment maar toen eerst even mijn eigen HA pve config bekeken en daar staat het ook aan ;)

Maar ik gebruik geen PVE SDN. Dus wellicht dat daar iets mee zou kunnen zijn
In de HA CLI zou je natuurlijk ping <gateway ip> kunnen doen, dan zou je ... is alive! moeten zien.

Weet niet of je wellicht vanaf wifi probeert te verbinden en in een subnet met client isolation zit?

• MakhouT
d3vlin schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:58:
Ik heb bij mijn weten geen firewall aanstaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kduk-SsGxFL4dCqaLSxQFh2Gzeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ErdI3qKnJRbjOodz1MFqu3MA.png?f=fotoalbum_large
The-Source schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:03:
[...]

Ik was ook bezig met die comment maar toen eerst even mijn eigen HA pve config bekeken en daar staat het ook aan ;)

Maar ik gebruik geen PVE SDN. Dus wellicht dat daar iets mee zou kunnen zijn
In de HA CLI zou je natuurlijk ping <gateway ip> kunnen doen, dan zou je ... is alive! moeten zien.

Weet niet of je wellicht vanaf wifi probeert te verbinden en in een subnet met client isolation zit?
Mijn NUC is rechtstreeks verbonden met een UTP kabel. Ik heb geen subnet aangemaakt.

Als ik de VM nu zou restarten, gaat alles terug werken. Maar dit wil ik nu dus niet telkens terug opnieuw doen. Dit is wat ik totnutoe altijd heb gedaan, maar ik heb die nu bij de horens vast en wil het niet meer loslaten totdat ik een oplossing heb gevonden :D

• The-Source
@MakhouT En bij datacenter > SDN ook niets actief?

• d3vlin
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:50:

Ik heb bij mijn weten geen firewall aanstaan. [Afbeelding]
In je screenshot van gisterenmiddag staat het vinkje bij Firewall aan (en je ziet ook firewall=1 bij de configuratie van net0). Kan je uitzetten of je voegt een firewall regel toe die TCP op port 8123 toestaat.

Leaping Lab Rats!

• The-Source
d3vlin schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:04:
[...]

In je screenshot van gisterenmiddag staat het vinkje bij Firewall aan (en je ziet ook firewall=1 bij de configuratie van net0). Kan je uitzetten of je voegt een firewall regel toe die TCP op port 8123 toestaat.
Firewall=1 zie ik ook bij mijn eigen HA VM staan maar heb nooit een firewall regel toegevoegd. MAAR ik gebruik geen SDN van proxmox dus wellicht dat @MakhouT dat onbewust wel gebruikt :?

kijk gewoon eerst of HA zelf de buitenwereld kan bereiken, daarna of ping naar HA kan. En vanuit daar kan je een goed 'plan' maken wat nodig is. Aangezien DHCP werkt is het geen VLAN issue (ook al wordt er geen tag gebruikt)
edit:
En ik gebruik wel meerdere VLANs en tussen de vlans zitten de nodige rules

[ Voor 5% gewijzigd door The-Source op 29-05-2026 09:11 ]

• MakhouT
The-Source schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:53:
@MakhouT En bij datacenter > SDN ook niets actief?
1 regel (default I guess, want die heb ik niet gezet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31wT3PDL8da5Gc9hTeNBIEB6g3s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5g7f0fAI4fCXesfWG9YiGajF.png?f=user_large
d3vlin schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Ahja onder hardware inderdaad wel! Ik heb die net uitgezet, maar dat lost het niet op jammer genoeg :|

Is er niet een bepaalde log dat we kunnen raadplegen om te zien wat er misgaat?

EDIT: Ik begin me nu wel af te vragen of het probleem aan de VM ligt of aan HA aangezien in mijn router wel kan pingen.

[ Voor 6% gewijzigd door MakhouT op 29-05-2026 09:12 ]

• d3vlin
En op datacenter en node niveau staat de firewall ook uit?

Datacenter / Firewall / Options / Firewall: No
Node / Firewall / Options / Firewall: No

Best practice is overigens op zowel datacenter, node als guest de firewall aan en regels toevoegen per node of guest voor elke poort die je open wil hebben.

[ Voor 83% gewijzigd door d3vlin op 29-05-2026 09:22 ]

Leaping Lab Rats!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 09:54
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 00:26:
[...]

Het kan toch geen DHCP issue zijn omdat ik toch het ip 192.168.1.79 toegekend heb gekregen?

Als ik trouwens via mijn terminal ping naar 192.168.1.79, dan krijg ik wel een response.
Het zou kunnen dat een ander apparaat 192.168.1.79 ook toegekend heeft gekregen.

Het zou ook kunnen dat je HAOS een nieuwe heeft gekregen maar niet update op de CLI.

Zou je het commando "nmcli" eens kunnen draaien? (dat is ter vervanging van "ifconfig -a")

Maar, het advies voor alle servers: Draai met een fixed IP buiten de DHCP range (of ook vast gezet in de router). Dit is ook om te voorkomen dat bij een router update instellingen verdwijnen en je daarna je server kwijt bent.

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

The-Source schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:46:
[...]

Deze comment is niet helemaal waar.

Als je claude in het NL prompt kost dat meer tokens dan wanneer je het direct in Engels doet. Je prompt wordt namelijk letterlijk vertaald en de output als je dat dus ook weer in NL wilt hebben ook.

Dat je prima output kan krijgen dat wel, maar als je het veel gebruikt en je 5 uur limit een ding is dan is er winst te halen met Engels taal gebruik. Overigens is context cache ook een ding. Maar dat is meer voor coding projecten dat je cache standaard een uur is (bij api gebruik 5 minuten als het dezelfde sessie is)
Ik heb zelf een Pro abonnement (die van 20,-) en heb een token dashboard die context cache omrekent naar werkelijke kosten (API cost) en per 7 dagen zit ik gemiddeld tegen de 200$ API cost alleen al op mijn context cache hits :D

Nu na iteratie van mijn claude.md na de nodige milestones is deze ook flink verkleind en meer met referenties gebouwd 430 lines naar 180 terug gebracht. En dat juist met beter begrip van het project en tech stack.
Okay, laat ik het anders verwoorden: om functionele redenen (wat daar ging de vraag om) maakt het niet uit om mijn bestaande documentatie niet naar het Nederlands om te zetten, maar deze wel gewoon in het Nederlands te raadplegen, waarmee mijn Pro-abo heel prima binnen de grenzen blijft :P

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:11:
[...]

EDIT: Ik begin me nu wel af te vragen of het probleem aan de VM ligt of aan HA aangezien in mijn router wel kan pingen.
Ik vermoed dat HA niet goed draait. Wat je kan proberen: in PVE in de console van HA een keer
login
typen om een shell te krijgen en daarin
curl http://localhost:8123
Dat zou een hoop HTML moeten opleveren. Als dat zo is, dan draait de webserver wel en is het nog maar de vraag of het aan HA zelf ligt.

• nassau
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 00:26:
[...]

Maar je probleem was toch dat je na XXXX tijd geen verbinding meer had? Mijn suggestie was dus om uit te sluiten dat DHCP renew een issue is (om de zoveel uur krijg je een nieuwe lease).

Ik zou zeggen wacht af tot je weer een issue hebt. Log dan in op de HA console en ping daarvandaan ook eens. Succes

• MakhouT
d3vlin schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:16:
En op datacenter en node niveau staat de firewall ook uit?

Datacenter / Firewall / Options / Firewall: No
Node / Firewall / Options / Firewall: No

Best practice is overigens op zowel datacenter, node als guest de firewall aan en regels toevoegen per node of guest voor elke poort die je open wil hebben.
Klopt beiden staan op 'No'
Vandaag heb ik nog iets te weinig kennis om mijn firewall op te zetten. Ik zal mij hierin moeten verdiepen en wat gaan bijleren :)
Dat is het volgende dat gaat gebeuren wanneer ik dit issue heb geregeld.
Martin.Air schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:26:
[...]

Het zou kunnen dat een ander apparaat 192.168.1.79 ook toegekend heeft gekregen.

Het zou ook kunnen dat je HAOS een nieuwe heeft gekregen maar niet update op de CLI.

Zou je het commando "nmcli" eens kunnen draaien? (dat is ter vervanging van "ifconfig -a")

Maar, het advies voor alle servers: Draai met een fixed IP buiten de DHCP range (of ook vast gezet in de router). Dit is ook om te voorkomen dat bij een router update instellingen verdwijnen en je daarna je server kwijt bent.
Aha ok duidelijk! Ik heb net even in de router gekeken naar alle clients en enkel HA heeft 192.168.1.79 toegekend gekregen.
Al mijn LXC's krijgen een static IP als ik die opzet. Enkel HA draait op een VM en ik heb de optie nooit gevonden om het static te maken.
Begrijp ik het dan goed dat ik zowel mijn LXC een static IP moet geven en alsook diezelfde IP in de router moet vastleggen per LXC?
Dit is de output van de nmcli
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-w8Yrp1YIR9iQcTn_FzrSFHLkZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gpg941AsIVlM6tF66Pakj95W.png?f=fotoalbum_large
Cyphax schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Ik vermoed dat HA niet goed draait. Wat je kan proberen: in PVE in de console van HA een keer
login
typen om een shell te krijgen en daarin
curl http://localhost:8123
Dat zou een hoop HTML moeten opleveren. Als dat zo is, dan draait de webserver wel en is het nog maar de vraag of het aan HA zelf ligt.
Blijkbaar draait die niet!
curl: (7) Failed to connect to localhost port 8123 after 0ms: Error
nassau schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:44:
[...]

Maar je probleem was toch dat je na XXXX tijd geen verbinding meer had? Mijn suggestie was dus om uit te sluiten dat DHCP renew een issue is (om de zoveel uur krijg je een nieuwe lease).

Ik zou zeggen wacht af tot je weer een issue hebt. Log dan in op de HA console en ping daarvandaan ook eens. Succes
Ja soms is na het enkele weken/maanden, maar ok ik snap nu waarom :)
(Ik heb het issue nog steeds, geen netwerk nog steeds omdat ik nog steeds niet de VM heb gerestart in de hoop wat te kunnen vinden)

Overigens wil ik wel even kwijt dat ik het enorm hard apprecieer hoe hard jullie allemaal met meedenken en me proberen te helpen!!

• lolgast
@MakhouT
HomeAssistant moet je in de software een fixed IP geven.
http://[ip-adres]:8123/config/network

• MakhouT
lolgast schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:45:
@MakhouT
HomeAssistant moet je in de software een fixed IP geven.
http://[ip-adres]:8123/config/network
Held! Eenmaal ik mijn HA terug kan bereiken is dit het eerste dat ik zal doen!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 09:54
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Aha ok duidelijk! Ik heb net even in de router gekeken naar alle clients en enkel HA heeft 192.168.1.79 toegekend gekregen.
Al mijn LXC's krijgen een static IP als ik die opzet. Enkel HA draait op een VM en ik heb de optie nooit gevonden om het static te maken.
Begrijp ik het dan goed dat ik zowel mijn LXC een static IP moet geven en alsook diezelfde IP in de router moet vastleggen per LXC?
Dit is de output van de nmcli
[Afbeelding]

[...]
Dat is inderdaad verstandig, puur om fout in je netwerk te voorkomen. Een andere oplossing is je IP range van je DHCP server te beperken, en enkel daarbuiten fixed IP addressen toe te wijzen. (voorbeeld: DHCP range van 192.168.1.100 - 192.168.1.200, en al je servers in de 192.168.1.50 - 192.168.1.99 range.)
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Blijkbaar draait die niet!
curl: (7) Failed to connect to localhost port 8123 after 0ms: Error

[...]
Maar dat je zegt dat je HA niet draait... dan lijkt het er op dat je HA ergens crashed. Ik denk dat je de netwerkproblemen redelijk uit kan sluiten in dit geval, dus wellicht handig verder te gaan in het HA topic (met logs van HA voor de analyse)

• lolgast
@MakhouT Het wordt een beetje een HomeAssistant feestje zo, maar draaien de containers wel? Voer dit eens uit na de login die je eerder al deed
docker ps -a

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 29-05-2026 10:59 ]

• MakhouT
Martin.Air schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Dat is inderdaad verstandig, puur om fout in je netwerk te voorkomen. Een andere oplossing is je IP range van je DHCP server te beperken, en enkel daarbuiten fixed IP addressen toe te wijzen. (voorbeeld: DHCP range van 192.168.1.100 - 192.168.1.200, en al je servers in de 192.168.1.50 - 192.168.1.99 range.)

[...]

Maar dat je zegt dat je HA niet draait... dan lijkt het er op dat je HA ergens crashed. Ik denk dat je de netwerkproblemen redelijk uit kan sluiten in dit geval, dus wellicht handig verder te gaan in het HA topic (met logs van HA voor de analyse)
Goeie tip! Dat maakt mijn leven ook makkelijker als ik een static IP moet kiezen. Dank je wel, zal ik doorvoeren!
lolgast schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:58:
@MakhouT Het wordt een beetje een HomeAssistant feestje zo, maar draaien de containers wel? Voer dit eens uit na de login die je eerder al deed
docker ps -a
Ik zal dit inderdaad zoals jullie aangeven verder oppikken in het HA topic :)
Op het eerste zicht lijkt alles juist te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pyjQEDQ5sb9RWkT71mE15oaG0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7U3GhQRS8Wq4qQwotSbR1Aq8.png?f=fotoalbum_large

Dank jullie voor jullie hulp. Weer veel bijgeleerd! Dus ik ga dat zeker meenemen en toepassen! Ik heb nu ook gemerkt dat het beter is om een aparte LXC aan te maken en daar Z2M in te draaien ipv als addon op HA. Dus daar ga ik ook snel werk van maken!

Post in HA komt er ook aan :)

• lolgast
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:06:
[...]

Goeie tip! Dat maakt mijn leven ook makkelijker als ik een static IP moet kiezen. Dank je wel, zal ik doorvoeren!

[...]

Ik zal dit inderdaad zoals jullie aangeven verder oppikken in het HA topic :)
Op het eerste zicht lijkt alles juist te draaien.

[Afbeelding]

Dank jullie voor jullie hulp. Weer veel bijgeleerd! Dus ik ga dat zeker meenemen en toepassen! Ik heb nu ook gemerkt dat het beter is om een aparte LXC aan te maken en daar Z2M in te draaien ipv als addon op HA. Dus daar ga ik ook snel werk van maken!

Post in HA komt er ook aan :)
Je een na laatste container staat uit (Exited (1)). En laat dat nou net 'homeassistant' zijn :9 Zal een kleine indicatie van de problemen zijn gok ik zo

• The-Source
MakhouT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:48:
[...]

Held! Eenmaal ik mijn HA terug kan bereiken is dit het eerste dat ik zal doen!
Beter van niet, reserveer gewoon je MAC adres van VM in je router dat daar de DHCP altijd hetzelfde IP uitgeeft want dat voorkomt een IP-conflict als bijvoorbeeld een LXC hetzelfde IP wil (via DHCP)

Mijn advies is alleen core-infra statisch in te stellen (in mijn geval, router, switches, AP's, DNS server en proxmox VE & BS) de rest van alle clients/ lxc's en vm's reserveer ik gewoon in de static leases.
En DHCP scope per vlan begint daarom ook niet bij .1 maar vaak pas bij .20 zodat daar onder ruimte is voor statische IP's buiten de leases om.

• edwin2021
The-Source schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:24:
[...]

Beter van niet, reserveer gewoon je MAC adres van VM in je router dat daar de DHCP altijd hetzelfde IP uitgeeft want dat voorkomt een IP-conflict als bijvoorbeeld een LXC hetzelfde IP wil (via DHCP)

Mijn advies is alleen core-infra statisch in te stellen (in mijn geval, router, switches, AP's, DNS server en proxmox VE & BS) de rest van alle clients/ lxc's en vm's reserveer ik gewoon in de static leases.
En DHCP scope per vlan begint daarom ook niet bij .1 maar vaak pas bij .20 zodat daar onder ruimte is voor statische IP's buiten de leases om.
Uit ervaring wijzer geworden, meeste routers kunnen alleen +1 doen, zet ik de router op. 254 en tel ik dan naar beneden met kritische netwerk apparatuur waarbij ik zoveel mogenlijk uitdeelt via dhcp server. Echter niet elke router kan omgaan met een scope van bv 20 tot 100 en dan een IP vast toewijzen buiten die scope.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

De nic van m'n proxmox machine ging vanmorgen onderuit, het bekende probleem "entered blocking state" wat ik voorheen ook heb gehad. Ik maak tussen 10 en 11 een backup naar een 2de Proxmox pbs machine. Kwestie van host aan de monitor en netwerk verbinding weer hersteld.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
nano /etc/network/interfaces
-
iface eno1 inet manual
  post-up /usr/sbin/ethtool -K eno1 gso off gro off tso off tx off rx off rxvlan off txvlan off sg off
        mtu 9000

-
ifreload -a
Had gisteren wel een update gedaan, te weten kernel 7.0.2-7. Lees dat daar wat issues meer waren, inmiddels gupdate naar de laatste versie 7.0.6-2. Iemand nog extra tips of tricks? Jammer dat het niet via een reboot te verhelpen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Harmen op 30-05-2026 16:25 ]

Whatever.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-06 12:02

zeroday

There is no alternative!

Harmen schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:18:
De nic van m'n proxmox machine ging vanmorgen onderuit, het bekende probleem "entered blocking state" wat ik voorheen ook heb gehad. Ik maak tussen 10 en 11 een backup naar een 2de Proxmox pbs machine. Kwestie van host aan de monitor en netwerk verbinding weer hersteld.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
-
iface eno1 inet manual
  post-up /usr/sbin/ethtool -K eno1 gso off gro off tso off tx off rx off rxvlan off txvlan off sg off
        mtu 9000

-
ifreload -a
Had gisteren wel een update gedaan, te weten kernel 7.0.2-7. Lees dat daar wat issues meer waren, inmiddels gupdate naar de laatste versie 7.0.6-2. Iemand nog extra tips of tricks? Jammer dat het niet via een reboot te verhelpen is.
zelfde probleem heb ik met mijn NUC. Maar bij mij los ik het op door even de netwerk kabel eruit te halen en er weer in te doen, of om de switch poort even uit en aan te zetten.. deze opties heb ik er ook allemaal inzetten.

There are no secrets, only information you do not yet have

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:18
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
-
iface eno1 inet manual
        mtu 9000

-
ifreload -a
Welke NICs zitten er in die machines?

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

_JGC_ schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:00:
[...]

Welke NICs zitten er in die machines?
Het is een HP Prodesk Mini G6 met een Intel I219-LM.

Kan ook zijn dat ik een een brakke kernel had, maar even aanzien. De backups (LXCs en VMs) van 30min gaan tot nu toe zonder problemen.

Whatever.

• Mich
  • Laatst online: 20:02
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
-
iface eno1 inet manual
        mtu 9000

-
ifreload -a
https://community-scripts.org/scripts/nic-offloading-fix

• WheeleE
  • Laatst online: 03:27

WheeleE

Dinges

Ter voorbereiding van een schone installatie ben ik mijn huidige setup aan het inventariseren en heroverwegen.

Ik heb een NUC met een nvme van 1Tb voor images en container/vm-specifieke bestanden. Daarnaast een SSD van 500Gb waar de backups op staan.
De backups worden dagelijks naar mijn Synology NAS gekopieerd als extra backup. Er staan een aantal NAS-shares gemount op de NUC voor allerhande containers (paperless, muziek/video, administratie, etcetera).

Momenteel gebruik ik ongever 50% van de backupschijf, en 30% van de NVME. Meer dan genoeg vrije ruimte dus om nog een hele tijd vooruit te kunnen.
Maar...al die vrije ruimte doet me wel denken aan alternatieve setups. Hoe doen andere mensen het hier? Wellicht alle live data op de proxmox-host houden en vanaf daar dagelijks backuppen naar een NAS? Of zijn er voor NAS-gebruik nog tips waar ik niet aan heb gedacht?

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:13
WheeleE schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:19:
Wellicht alle live data op de proxmox-host houden en vanaf daar dagelijks backuppen naar een NAS? Of zijn er voor NAS-gebruik nog tips waar ik niet aan heb gedacht?
Ik had eerst een Intel i5 NUC met 265g SSD. CTs en VM werkte lokaal en op de NAS gecombineerd. Backup wekelijks naar een aparte share op de een NAS.

Sinds paar maanden Geekom AI Mini PC A9 met 2TB.
Migratie ging heel eenvoudig met alle backups op de NAS.

Alles werkt nu lokaal op de mini pc en wekelijks de backup naar de NAS.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Dank voor de tip, heb het script bekeken. Doet na mijn idee hetzelfde als wat ik heb ingesteld. Of zie ik iets over het hoofd? :?

Whatever.

• edwin2021
Draai hier op een ml30 gen 10 met 128gb met 2x ssd (Raid 1) voor VM, x 1x nvram 480gb voor pve, 2x6tb (Raid1) hdd voor data.

1x VM tbv nut server, 1x VM HAOS, 1x Server Windows 2k22, 1x W11 Pro werkplekken, 1x LMS, 1x Pihole, 1x unifi controller.

W2k22 data en systeem wordt elke nacht gebackup naar een NAS en in de cloud.

Andere systemen alleen backup naar NAS bij wijzigingen.

Pve maak ik handmatig periodiek een image van. Moet ik nog uitzoeken hoe ik dat automatisch kan doen.

• WheeleE

WheeleE

Dinges

De reden dat ik sommige live data op m'n NAS heb is om er gelijk bij de kunnen. Anders zou ik een samba-share iets op proxmox moeten draaien en dat is ook weer niet ideaal leek me.

• lolgast
Dat heb ik wel. Een LXC gemaakt met samba shares via mountpoints. Alles draait via Proxmox bij mij :)

Ik heb inmiddels een 2 node PVE cluster met een NAS ertussen. Mijn hele netwerk thuis zit in 192.168.4.x/24 maar voor de PVE nodes en NAS heb ik een apart netwerk opgezet van 10.10.10.x/29. De NAS is dus alleen bereikbaar vanuit de PVE nodes

Edit: De PVE nodes hebben dus 2 interfaces. 1 in 192.168.4.x/24 voor bereik vanuit mijn netwerk, 10.10.10.x/29 voor verkeer onderling en naar/van de NAS

[ Voor 18% gewijzigd door lolgast op 31-05-2026 17:15 ]

• WheeleE

WheeleE

Dinges

@lolgast bedoel je dat je 1 sambaserver-lxc hebt waar de andere lxc's via mountpoint gebruik van maken?

Zo ja: heeft die sambaserver-lxc dan weer een share op je NAS gemount?

• lolgast
WheeleE schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:23:
@lolgast bedoel je dat je 1 sambaserver-lxc hebt waar de andere lxc's via mountpoint gebruik van maken?

Zo ja: heeft die sambaserver-lxc dan weer een share op je NAS gemount?
De PVE nodes hebben de share vanuit de NAS gemount, de mountpoints zijn dus van de LXC naar een PVE locatie.

Alle LXC’s zitten ook in het 192.168.4.x subnet en hebben dus geen directe toegang tot de NAS, dat moet via de Proxmox hosts

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:16

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Wel grappig om te zien dat veel mensen Proxmox gebruiken op een Nuc, ik heb zelf twee weken geleden een nieuwe NUC10i7FNH2 geïnstalleerd, eerst met alleen Home Assistant, daar liep ik ook tegen de uitvallende NIC aan, maar dat is inmiddels opgelost. En gisteren Windows Server er naast geïnstalleerd.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:27

Gaitman

The Real One

offtopic:
Deze mag weg lang leve de slechte verbinding in de trein

[ Voor 106% gewijzigd door Gaitman op 01-06-2026 16:45 ]

• lolgast

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

CAP-Team schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:53:
Wel grappig om te zien dat veel mensen Proxmox gebruiken op een Nuc, ik heb zelf twee weken geleden een nieuwe NUC10i7FNH2 geïnstalleerd, eerst met alleen Home Assistant, daar liep ik ook tegen de uitvallende NIC aan, maar dat is inmiddels opgelost. En gisteren Windows Server er naast geïnstalleerd.
7 node cluster hier met PBS ook op een NUC .. dus 8 NUCjes naast elkaar ..

Maarrrrrr .. batterijtjes beginnen het te begeven zag ik (dat heb je met 2e hands meuk)
dus ik moet daar nog wat op vinden .. (ding uit elkaar halen, batterijtje vervangen is 1, maar dan weer in elkaar zetten is 2 .. en ik ken mezelf ;)

(en ik snap nog even niet waarom hij niet wil booten als er een usb kabel achterin bij 1 machine zit ..) maar dat is een ander iets ;)

[ Voor 8% gewijzigd door zeroday op 01-06-2026 16:47 ]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
zeroday schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:46:
[...]

7 node cluster hier met PBS ook op een NUC .. dus 8 NUCjes naast elkaar ..

Maarrrrrr .. batterijtjes beginnen het te begeven zag ik (dat heb je met 2e hands meuk)
dus ik moet daar nog wat op vinden .. (ding uit elkaar halen, batterijtje vervangen is 1, maar dan weer in elkaar zetten is 2 .. en ik ken mezelf ;)

(en ik snap nog even niet waarom hij niet wil booten als er een usb kabel achterin bij 1 machine zit ..) maar dat is een ander iets ;)
Batterijtjes? Welke?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

CMOS .. en die (tis er trouwens maar 1) zitten verstopt en dan ook nog eens lekker vastgeplakt wat je dan eraf moet trekken en dan gaat er dus iets mee wat je eigenlijk er niet af wil hebben, maar dan toch gebeurd.

[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 01-06-2026 16:52 ]

• lolgast
Ik ben altijd wel benieuwd wat iedereen op zijn omgeving draait. Soms helpt het om een lijstje te zien om tegen een pareltje aan te lopen dus ik trap maar even af :) Alle 1xx zijn LXC, 2xx zijn VMs
idstatusnamedescription
100runningdebianLaatste Docker legacy, Lychee
101runningnvrUnifi Video
102runningcloudflaredCloudflared tunnel
103runningavahiAvahi voor mDNS intervlan
104runningadguard-1Adguard Home, DNS + DoH
105runningadguard-2Adguard Home, DNS + DoH
106runningsonarrSonarr voor series
107runningradarrRadarr voor films
109runningsabnzbdNZB downloader
110runningpbsProxmox Backup Server
111runningjellyfinMedia server voor films/series
112runningsambaLXC voor SMB shares
113runningspotwebNewserver indexer
114runningduplicatiBackup software voor upload naar Backblaze
115runningtechnitiumdnsRoot DNS server
116runningsmokepingNetwerk monitoringssysteem
117runningmetubeDownload software voor o.a. Youtube
118runningvirolaInstant Messaging server
119runningnavidromeMedia server voor muziekcollecties
120runningcaddyReverse proxy server
121runningvaultwardenWachtwoord beheer
122runningpaperless-ngxDocument managementsysteem
123runningghostfolioAandelenportfolio manager
124runningwarrackerGarantie beheersysteem
126runningadguardhome-syncSync software voor Adguard Home instances
127runningunifi-os-serverBeheer software voor Unifi
128runningsilverbulletMarkdown editor
129runningrdpgwRDP Gateway voor RDP over HTTPS
130runningpocketidOIDC via passkeys provider
200runninghome-assistantHome Assistant, kent iedereen denk ik
201stoppeddebian-vmVM met meeste software die ik gebruik
202stoppedPNetLabLab software voor lab simulaties tbv werk/opleidingen
203runningWindows-11W11 VM voor random tests
205runningnextcloudGeen afhankelijkheid meer van Dropbox/OneDrive

• edwin2021
lolgast schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:02:
Ik ben altijd wel benieuwd wat iedereen op zijn omgeving draait. Soms helpt het om een lijstje te zien om tegen een pareltje aan te lopen dus ik trap maar even af :) Alle 1xx zijn LXC, 2xx zijn VMs
idstatusnamedescription
101runningnvrUnifi Video
Mooi lijstje! Rdpgw ga ik eens naar kijken.

Op welke hardware draait dit?

• lolgast
edwin2021 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:18:
[...]

Mooi lijstje! Rdpgw ga ik eens naar kijken.

Op welke hardware draait dit?
Tegenwoordig op 2 nodes, maar voorheen op 1. Zijn ook bij mij uSFF PC’s, Fujitsu in mijn geval. Maar die zijn hetzelfde aan de Dell of HP versies.

Intel 12th gen i5-12500 (10% gebruik is veel)
64GB geheugen (+/- helft in gebruik)

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Mooi lijstje ..

jacket - Torrent index proxy
mStream Velvet - The best Music Server (op folders gericht).
Timelapse - Timelapse script voor een Unifi Camera, elke dag video naar youtube
Dispatcharr - IPTV proxy
pihole 1/2/3/4 - dns
dockhand - docker
sabnzbd - usenet downloader
librenmms - snmp server
qbittorrent - torrent
guacamole - web rdp / ssh
printserver - cups server
fidonet - fidonet node (yeah it still exists) met fidian
globalping - globalping.io
uptimekuma - uptime script
Peanut - UPS script
Plex - mediaspeler
Radarr - indexer
spotweb - indexer
nzbhydra - find meuk
voucher - unifi voucher server voor hotspot
homepage - intranet homepage

Ik draai nog wel meer maar dat is wat meer duplicate (portainer/dockge) ivm testen ..

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 11:24
De nic van m'n proxmox machine ging vanmorgen onderuit, het bekende probleem "entered blocking state"
in mijn situatie is het verholpen door op de fysieke NIC EEE (energy efficient Ethernet) uit te zetten. Sindsdien al een maand zonder vastlopers.

Zie: https://www.kilala.nl/index.php?id=2672

Liege, liege, liegebeest!

• Airw0lf
Liegebeest schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:20:
[...]

in mijn situatie is het verholpen door op de fysieke NIC EEE (energy efficient Ethernet) uit te zetten. Sindsdien al een maand zonder vastlopers.

Zie: https://www.kilala.nl/index.php?id=2672
Volgens mij is dit (ook?) een switch-instelling - waar beide kanten dan uiteraard wel in mee moeten gaan... :+

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:34

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Nu ik wat meer opsplits in LXC containers vraag ik me af hoe jullie dat doen qua beheer? Die dingen automatisch laten updaten heeft dan ook weer niet mijn voorkeur, sommigen draaien docker containers, het is al eerder gebeurd dat er door een docker update iets omviel. Maar eea centraal beheren lijkt me dan wel weer prettig (de containers zijn allen hetzelfde qua basis OS)

Hier stond een dode link.

• The-Source
idstatusnamedescription
101runningnvrUnifi Video
Maar gebruik je ook VLANs?
Ik zelf wel waarbij mijn proxy manager in core netwerk zet en zo eventueel als bridge tussen kan dienen voor de web interfaces. (bijvoorbeeld ik zit met werk laptop in werk vlan (isolated van prive en IOT netwerk) maar kan via NPM welke in core zit (Daar zit ook DNS overigens) wel weer web interface bereiken die ik via IP zelf niet kan bereiken.

Verder gebruik ik voor samba OMV als VM en die VM krijg dan weer een deel van de ZFS pool om als "2e disk" te mounten en shares in te richten

• lolgast
The-Source schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:20:
[...]

Maar gebruik je ook VLANs?
Ik zelf wel waarbij mijn proxy manager in core netwerk zet en zo eventueel als bridge tussen kan dienen voor de web interfaces. (bijvoorbeeld ik zit met werk laptop in werk vlan (isolated van prive en IOT netwerk) maar kan via NPM welke in core zit (Daar zit ook DNS overigens) wel weer web interface bereiken die ik via IP zelf niet kan bereiken.

Verder gebruik ik voor samba OMV als VM en die VM krijg dan weer een deel van de ZFS pool om als "2e disk" te mounten en shares in te richten
Zonder VLANs was ik niet tegen de noodzaak aangelopen om Avahi te draaien ;) Mijn IOT devices zitten allemaal in een apart VLAN. Net als mijn beveiliginscamera's overigens, maar daar heb ik geen mDNS voor nodig.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 11:24
Airw0lf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:40:
[...]

Volgens mij is dit (ook?) een switch-instelling - waar beide kanten dan uiteraard wel in mee moeten gaan... :+
Neen. Mijn switches dwingen het al dan niet af maar ik kan het op de switch niet uitzetten. UniFi doet daar heel raar over.

Maar sinds ik de kaart onder Proxmox heb aangepast: geen enkel probleem meer.

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste