Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:24
Navi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:40:
[...]

Moet je niet gewoon even --clear-needs-check-flag toevoegen aan de options?
Ja, dat had ik geprobeerd maar dan deed mijn storage het niet meer en konden de vm's dus niet starten.

Uiteindelijk maar gewoon de update gedaan. Tijdens het update proces werd ik gevraagd of ik lvm.conf wilde overschrijving met een nieuwe default versie. Dat maar gedaan en na de upgrade werkte alles naar behoren ook zonder de no-mappings parameter.

Ik vraag me eigenlijk nu vooral af waarom die check word gedaan als de upgrade toch een nieuwe default lvm.conf installeert.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hoe maken jullie offsite backups van VMs of containers?

Wat ik wil doen is automatisch een VM backuppen naar s3 storage. Wat ik nu al heb:

Automatische backup job van de VM in PVE
LXC met rclone en een bind mount naar de PVE host backup locatie (RO)
rclone copy naar AWS s3 bucket met beperkte permissions

Wat nog moet gebeuren is een cron job oid in de container of op de host om bijvoorbeeld 1x per maand de rclone copy uit te voeren.

Dit lijkt wel zo een houtje touwtje oplossing...
PBS heb ik ook overwogen. Vanaf versie 4 heb je ook s3 support in preview. Iemand daar ervaring mee? Of andere opties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
sloth schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:38:
Hoe maken jullie offsite backups van VMs of containers?

Wat ik wil doen is automatisch een VM backuppen naar s3 storage. Wat ik nu al heb:

Automatische backup job van de VM in PVE
LXC met rclone en een bind mount naar de PVE host backup locatie (RO)
rclone copy naar AWS s3 bucket met beperkte permissions

Wat nog moet gebeuren is een cron job oid in de container of op de host om bijvoorbeeld 1x per maand de rclone copy uit te voeren.

Dit lijkt wel zo een houtje touwtje oplossing...
PBS heb ik ook overwogen. Vanaf versie 4 heb je ook s3 support in preview. Iemand daar ervaring mee? Of andere opties?
PBS is zoveel makkelijker om dit te regelen …

ik heb het als een VM draaien op mijn NAS. Alle backups naar een NFS share. Vanuit NAS een rsync job naar een externe storagebox (Hetzner). Draai ook nog een zelfde replicatie naar een externe SSD voor de zekerheid.

S3 in 4.0 zou goed moeten werken, zelf nog geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:58
Vandaag mijn PVE 8 >9 upgrade ( duurde een uur) gedaan en ook gelijk PBS 3>4
Maar LXC upgrade moet ik nog even uitvogelen. Ze werken allemaal maar zitten nog wel op bookworm.

Mijn LXC update stappen (zou wellicht beter kunnen maar werkt ;) )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
apt full-upgrade

sed -i 's/bookworm/trixie/g' /etc/apt/sources.list

apt update

apt upgrade --without-new-pkgs -y

apt full-upgrade -y

apt autoremove --purge -y
reboot
## check_version: 
cat /etc/*-release

^^ PS bestaand doet ook ergens nog een python update en als je LXC software daar kritish over is dan goed om het monitoren (of in ieder geval backup vooraf)

[ Voor 59% gewijzigd door The-Source op 20-09-2025 17:43 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Voor debian 13 kan je tegenwoordig ook
code:
1
apt dist-upgrade -y --update
doen.
Die
code:
1
--update
kan er sowieso altijd achter, waardoor ie zelf een apt update doet als t nodig is.

[ Voor 8% gewijzigd door HellStorm666 op 23-09-2025 19:47 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:05
Ik heb hulp nodig met iets dat makkelijker in mijn hoofd had geweest.

Ik heb een 1tb nvme waarop proxmox is geïnstalleerd. Proxmox heeft de nodige partitions gemaakt met als gevolg dat ik 800+gb ruimte heb (voor denk ik containers).

Voorheen had ik een kleine os drive, nu deze groter is wilde ik de download map voor sabnzbd (lxc) in dat 800gb volume maken. Ik kan alleen niet vinden hoe ik dit kan doen? Chatgpt maakt het alleen maar meer verwarrend, heeft iemand een tutorial die dit goed uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:59
sinds kort sluiten mijn containers automatisch af en starten vervolgens ook weer vanzelf
ik heb nog niet kunnen vinden wat het is helaas heb ik niet veel verstand van Linux
kan iemand mij opweg helpen waar dit probleem vandaan kan komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exH39lz6cTCcQLAPrgjOHcU8hRw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UgU0XIICNcv7CpsG3BbLpuga.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:16
Lijkt me in ieder geval vanuit de Proxmox host zelf want als je een LXC een shutdown geeft vanuit de LXC zefl zie je geen 'Stop'.

Staat er een rare cronjob actief ofzo? crontab -l even draaien en kijken of daar iets van pct restart .. in voorkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
lolgast schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:30:
Lijkt me in ieder geval vanuit de Proxmox host zelf want als je een LXC een shutdown geeft vanuit de LXC zefl zie je geen 'Stop'.

Staat er een rare cronjob actief ofzo? crontab -l even draaien en kijken of daar iets van pct restart .. in voorkomt
ik had de volgende regels erin staan
code:
1
2
@reboot (sleep 60 && echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor)
0 0 * * 0 PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin /bin/bash -c "$(wget -qLO - https://github.com/community-scripts/ProxmoxVE/raw/main/misc/update-lxcs-cron.sh)" >>/var/log/update-lxcs-cron.log 2>/dev/null

deze heb ik verwijderd maar helas geen soelaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
H143 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

ik had de volgende regels erin staan
code:
1
2
@reboot (sleep 60 && echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor)
0 0 * * 0 PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin /bin/bash -c "$(wget -qLO - https://github.com/community-scripts/ProxmoxVE/raw/main/misc/update-lxcs-cron.sh)" >>/var/log/update-lxcs-cron.log 2>/dev/null
offtopic:
"Doe elke zondag om middernacht een script downloaden van internet en uitvoeren als root", * ouch *. Als die helper scripts geïnfecteerd worden met malware heb je het niet eens in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansat
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:57
Ik weet niet of deze al eerder in dit topic is vermeld maar bij deze ProxMenux
https://github.com/MacRimi/ProxMenux

een hele goede tool tenminste voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:22
@hansat heb je screenshots oid? is het vergelijkbaar met pulse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
H143 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:01:
sinds kort sluiten mijn containers automatisch af en starten vervolgens ook weer vanzelf
ik heb nog niet kunnen vinden wat het is helaas heb ik niet veel verstand van Linux
kan iemand mij opweg helpen waar dit probleem vandaan kan komen?
[Afbeelding]
Het lijkt nu opgelost beide lxc draaide docker in met elk hun eigen containers en heb ze gecreëerd uit een backup (backup was een lxc met alleen docker zonder conteiners)
Gister de lxc weer opnieuw opgebouwd en docker en de containers erin en het probleem is opgelost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:28
Cardinal schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:58:
@hansat heb je screenshots oid? is het vergelijkbaar met pulse?
De docs heeft voorbeelden; https://macrimi.github.io/ProxMenux/docs/introduction

Ziet er wel interessant uit, wellicht handig voor iGPU en NFS dingen ipv handmatig al die commando's.
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste