Quad schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:59:
Wat heeft jullie voorkeur om als virtueel NAS OS te draaien icm enkele fysieke harddrives in passtrough?
Ik heb OMV en TrueNAS met elkaar nu getest. TrueNAS leunt ernstig zwaar op je CPU/RAM door ZFS. OMV heeft ZFS niet native ingebakken (wel via extensies).
Performance met ZFS lijkt ook snel in te kakken met interne transfers tussen VM <> NAS OS. Het liefst zie ik iets als btrfs wat Synology toepast.
Ik wil graag mijn Synology uitfaseren en dus overstappen op storage binnen de server. Dit zal hogere prestaties leveren doordat de onderlinge verbinding gewoon hoger ligt dan de 1Gb via PVE - switch - NAS en weer terug.
Even terugkomend op bovenstaand;
Ik heb inmiddels TrueNAS gekozen. 4 cores 16GB RAM, 64GB bootdisk (wordt gebackupt) en 128GB als cache disk vanaf mn NVMe SSD voor ZFS. De SATA controller is doorgelusd met passtrough waardoor ik 3x 8TB WD Red Plus WD80EFPX in de TrueNAS VM heb.
Gekozen voor ZFS RAID met 1 disk als parity en 128GB vDISK als cache SSD. De schijven kon ik via via nieuw voor 160 euro krijgen waardoor het een nobrainer was.
Om onderling snellere en directe verbindingen te hebben heeft de TrueNAS VM een 2e netwerkadapter gekregen die, via een interne bridge, aan de host gekoppeld wordt en met mountpoints de LXCs bedient.
Het gevolg is dat bijvoorbeeld SabNZB download via zn netwerkpoort en de data kan uitpakken via de mountpoint op de PVE host met maximale snelheid door die interne bridge.
Nu kan direct unpack ook aan, eerst zorgde dat voor een halvering van de downloadsnelheid.
Maar goed, alles gaat sneller, het laden van video binnen Plex gaat rapper en Proxmox Backup heeft hogere schrijfsnelheden. Tot nu toe niet ontevreden over mijn keuze.
Voor de rest is mijn energieverbruik met ca 15W toegenomen, wat geheel volgens de verwachting is. De NAS consumeert ongeveer hetzelfde met 2 drives a 18TB. Deze is nu afgeschakeld en en gaat de deur uit.
Een goed alternatief om mijn M365 te backuppen ipv via Synology NAS heb ik nog niet gevonden. Het alternatief wat ik daarvoor bedacht heb en werkt is een iSCSI disk van TrueNAS naar de PVE host, deze is dan gekoppeld aan een xpenology VM die elke dag een kwartiertje draait, de backup van de omgeving maakt en de boel weer afsluit. Notificaties gaan naar Home Assistant via webhooks waarop ik ook monitor op leeftijd van de notificaties.
Houwtjetouwtje oplossing, maar het werkt tot ik een goed alternatief heb.
De komende week komt een CPU upgrade binnen en dan gaan we BF in de gaten houden voor een GPU. Verder verdient mijn PVE host nog finetuning ivm start- afsluitvolgordes enz.
Al met al niet ontevreden en dank voor de tips.