MvL schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 22:21:
[...]
Ik lees dat veel mensen hun nas geritualiseerd hebben. Op het moment heb ik een aparte DIY nas (unRAID) draaien. Ook ik heb wel een beetje mijn twijfels of gevirtualiseerd nou zo fijn is. Jou uitspraak zegt mij genoeg. Niet doen!
Nja, mijn mening is ook maar mijn mening.

Op kantoor hebben we bijvoorbeeld ook heel lang alle filesharing op een VM gedraait. Dat was niet mijn keuze, het draait nu op kantoor rechtstreeks op het SAN, maar da's meer omdat ons huidige SAN dat prima kan en het dan vrij debiel is het via een vm aan te bieden. (Op kantoor hebben we een paar instap NetApp's staan. Net even wat heftiger en duurder spul dan wat de gemiddelde thuisgebruiker heeft maar als je even alle extra features vergeet, ook gewoon een doos die NFS en SMB kletst aan de voorkant.)
Gebruik jij een 10Gbit netwerk naar je nas?
Nope. Voorlopig niet nodig. GBit kom je al een heel eind mee. Wel heb ik mijn NAS verbonden met 2 trunks van ieder 2x 1GBit met mijn switches. 1 trunk doet SMB, de andere NFS.
Nodig? Met wat ik doe zeker niet.
Leuk? Ja.

Ik ben en blijf ook hobbyist en dan zijn dit soort dingen gewoon leuk om mee te spelen.
Note dat op kantoor we met 50 - 100 FTE en rond de 60/70 vm's (die ook allemaal vanaf die NetApps draaien), het doen met 2x4x1GBit. (2 controllers, ieder met 4x 1GBit verbonden aan onze SAN switches. Wat vooral een functionele naam is. Die switches zijn stock L2 managed HP switches maar fysiek gescheiden van de rest van het netwerk. Dedicated voor het SAN gebeuren. Dus noemen we ze SAN switches.)
Dat volstaat. Alleen als ik tijdens kantoortijden een backup ga zitten trekken word het vervelend. Die 400MBit/s sustained trekt net even wat te hard aan de NetApps om nog comfortabel te zijn.
Yet, als dat voor kantoor volstaat, zijn 2 strunks van ieder 2x 1GBit voor thuis echt al flink overkill.
Dat ik toch naar 10Ge wil, is ook daar: Omdat het kan en leuk is. Maar ik heb nog niet goed onderzocht of 10Ge spul een beetje betaalbaar is, zowel qua switches als qua NIC's. Is het te duur, dan hou ik het voorlopig lekker op deze setup. (Die juist ook wel leuk is. Veel knipperende LED's op mijn switches, meerdere trunks. Eigenlijk een heel stuk minder saai dan 1 10Ge poort per server die het ook trekt.)
Misschien dat ik nog wel een tweede nas bouw met Freenas of OpenMediaVault en die uitsluitend voor Proxmox ga gebruiken. Op mijn bestaande nas staat mijn media collectie op een paar seagate smr schijven. Veel storage en lekker goedkoop. Helaas moet je deze schijven niet raid of zfs gebruiken dat is dan weer de andere kant van het verhaal. Misschien dat ik mijn bestaande nas dan ook overzet naar OpenMediaVault en SnapRAID ga gebruiken voor de redundantie.
Mwah, ik heb vrij simpele consumenten schijven in mijn NAS hangen. Werkt prima. Ook gevalletje "veel voor weinig", wel 7200RPM en geen "Green" schijven. 4x5T in een striped mirror (ZFS, dus RAID-10 equivalent).
[...]
Ik heb een Ubiquiti EdgeRouter Pro en dit bevalt er goed. Veel te overdreven voor thuis maar erg leuk spul voor de hobby.

Zoiets zit ook aan te denken.

TP-Link of Huawei L3 spul als coreswitch thuis en dan een pfSense firewall er voor in plaats van mijn huidige Asus router / AP.
Dit houd mij ook wel een beetje tegen eerlijk gezegd maar je leest er momenteel veel over. Eigenlijk moet je dit hellemaal niet willen en gewoon voor de officiële support gaan. Wat zijn volgen jou de betere oplossingen?
Ik ben tot nu toe erg tevreden over FreeNAS. Werkt uitstekend op een HP Microserver. Dat is dus ook mijn NAS.

(Dedicated, ik heb er 3, 2 daarvan zijn Proxmox VE hypervisors in cluster.)
Ik had de mazzel dat ik op kantoor wat quad kaartjes over had, dus iedere machine heeft nu 6x GBit aan boord. (2x on-board, 4x op de NIC) Dat gebruik ik ook allemaal. Ook daar, niet per-se nodig, wel verdomd leuk om mee te spelen. Leerzaam ook. Kost wel wat switchpoorten, dus ik heb meteen een extra Zyxel GS1900 kunnen aanschaffen om het allemaal aan te sluiten.
Ach, we kregen geld terug dit jaar, energierekening valt dus mee. (Die Microservers vreten niet zo heel erg veel, die Zyxels zijn passief gekoelde L2 switches. Ook die zijn relatief zuinig.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.