Het gaat hier vaak over de ChangWang bordjes van CCKW of TopTon etc. Ik heb er vandaag een gerepareerd van een defecte BIOS. Het komt nogal nauw qua apparatuur niet elke flasher werkt. Ter naslag om je bios te flashen een howto.
Je hebt deze programmer nodig met een 3,3 volt schakelaar. Mijn collega heef het eerst zelf tientallen malen geprobeerd om te flashen met het andere model CH 347 zonder schakelaar. Maar dat werkt niet, die heeft default 5 volt. Het vreemde is dat een reserve chip die we hadden gekocht ivm lossolderen, W25Q128JVSQ met de 5v programmer wel kan programmeren. Er gaat iets mis met de 5v programmer als je de BIOS chip op het moederboard wilt schrijven, met de getoonde 3,3v programmer gaat dat goed.
/f/image/qo282dN5spzn51pGbY5aMaNw.png?f=fotoalbum_large)
Deze verende pinnen zijn veel fijner dan de standaard zwarte klem. Nu moet ik toegeven dat wij in de zoektocht de klem ook wel "versleten" hadden het plastic brokkelt af. Met deze verende pinnen is het een fluitje van een cent, het is een hol kapje wat exact over het IC heen pas.
SOIC8 208mil 5.8mm is de juiste voor W25Q128JVSQ
/f/image/vgxAHQAlJ3VlrV36bKLH5Q9i.png?f=fotoalbum_large)
Deze bin file moet je dan in het IC programmeren. Je kunt NeoProgrammer gebruiken of flashprom onder MacOS
:strip_exif()/f/image/kf8rKzCVm5gRMVxD5WwcMojQ.png?f=user_large)
En wellicht overbodig: alle componenten moeten van het moederboard af, RAM, NVMe, CMOS 3volt batterij, en de power adapter.
Je hebt deze programmer nodig met een 3,3 volt schakelaar. Mijn collega heef het eerst zelf tientallen malen geprobeerd om te flashen met het andere model CH 347 zonder schakelaar. Maar dat werkt niet, die heeft default 5 volt. Het vreemde is dat een reserve chip die we hadden gekocht ivm lossolderen, W25Q128JVSQ met de 5v programmer wel kan programmeren. Er gaat iets mis met de 5v programmer als je de BIOS chip op het moederboard wilt schrijven, met de getoonde 3,3v programmer gaat dat goed.
/f/image/qo282dN5spzn51pGbY5aMaNw.png?f=fotoalbum_large)
Deze verende pinnen zijn veel fijner dan de standaard zwarte klem. Nu moet ik toegeven dat wij in de zoektocht de klem ook wel "versleten" hadden het plastic brokkelt af. Met deze verende pinnen is het een fluitje van een cent, het is een hol kapje wat exact over het IC heen pas.
SOIC8 208mil 5.8mm is de juiste voor W25Q128JVSQ
/f/image/vgxAHQAlJ3VlrV36bKLH5Q9i.png?f=fotoalbum_large)
Deze bin file moet je dan in het IC programmeren. Je kunt NeoProgrammer gebruiken of flashprom onder MacOS
:strip_exif()/f/image/kf8rKzCVm5gRMVxD5WwcMojQ.png?f=user_large)
En wellicht overbodig: alle componenten moeten van het moederboard af, RAM, NVMe, CMOS 3volt batterij, en de power adapter.
/f/image/USRgh4EKVgTfcfeZMeHpgtb0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LUenPf4pTWFwtg9B0zqeec3i.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ratAjplO0QK2xPmwQsEiD6V0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dK4cg0nnXVgwIqcvWaTBchyG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vIpxuQQ6IeoNbhSF1i6Lei6G.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BVBDrZ9z3VKs89jTMIKP8CLS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wz57aFvu1reFSDIugK938SLE.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ajFdUlCV98Y5Ot3iCN7BFep7.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HsrvZDzIprsDD99AmvjK7nlc.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1r1fQIIOvW6npeXt0JlU71yL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eOS5hBDC4Qnht7VnFPm3ovvC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zq4xqyQWK0WJpJXsfMJNd2yw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WSsS5a84cmXHwRumlp1pbymC.jpg?f=fotoalbum_large)