Echt wel!

Je kunt wel gebruik maken van "alternatieve services", maar letterlijk de ads van youtube.com blokkeren, nope...
Als jij onderstaande bedoelt dan zijn we het met elkaar eens :
- Firefox + uBlock Origin = Geen advertenties op YouTube
Dus onder Android/*BSD/Linux/Windows de simpelste oplossing!
- Alternatieve optie met elke willekeurige browser als je geen uBlock Origin kan installeren : DuckDuckGo.com Video Search

- Android TV kastjes + Alternatieve App (Zie bijvoorbeeld de TS van het Nvidia Shield TV Console Topic) waar AdBlocking in zit = Geen advertenties op YouTube
- Android tablet/telefoon = Effe zoeken naar de laatste trend daarop nu ze YouTube Vanced offline hebben gehaald...
- LG TV met WebOS + Developer Mode + YouTube AdFree = Geen advertenties op YouTube
Moet je wel de Developer Mode Session elke 49 uur of korter verversen, maar daar krijg je een kant en klare cronjob voor in de tool die je ervoor download of je bakt zelf wat in elkaar met behulp van de juiste link met daarin je sessie
Kortom : Opties genoeg!

Ligt eraan of je nog PPPoE erbij gooit!

Wat wil je met suricata bereiken? Die tools, net als van de UDx lijn van UniFi werken in mijn optiek niet. Je krijgt een melding, en in 90% is het uiteindelijk een false positive.
Heel veel mensen weten niet eens wat ze ermee aan moeten inderdaad!
Of het betrouwbaar is of niet durf ik niet te zeggen...
Als je een veilig netwerk wilt zou ik eerder denken aan een publieke DNS aanbieder met malware filter.
Pi-Hole + Unbound en dan gewoon met dergelijke lijsten aanvullen lijkt me dan de betere optie, want niet afhankelijk van een extern bedrijf!

Dan komt de verbinding nooit tot stand. Bij suricata heb je volgens mij altijd 1x een sessie gehad voordat hij kan gaan blokkeren.
Je kan ze natuurlijk combineren, want pfBlockerNG kan grofweg hetzelfde!
Ben benieuwd naar jullie suricata visie?
Misschien mis ik iets wat ik wel graag zou gebruiken. Vorig jaar heb in het uitgeschakeld en dat scheelde best wat warmte.
IMHO iets waar je eerst flink over moet lezen en daarna ermee aan de slag kan gaan i.c.m. een heleboel finetuning

Maar dan heb je toch ook weer Suricata nodig of toch niet

@
xbeam heeft een keer mooi uitgelegd waarom dat geen goed idee is tegenwoordig

Wat me ook opvalt is dat Protect sneller reageert bij de Cloudkey Gen2+, ik kan alle detections normaal afspelen en bij de UDM SE duurde het een eeuwigheid, vooral sinds de laatste update van Protect.
Dat is best wel gek, want beiden zouden ondertussen dezelfde firmware als de basis moeten hebben : 3.x.x en hoger!
RobertMe schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:18:
Niet alleen dat, maar Wireguard heeft ook geen / minder issues met roamen. @
Boomster gaf aan dat de verbinding een paar seconden weg is bij switchen tussen wifi & telefoonnetwerk, bij Wireguard zou dat helemaal niet moeten spelen.
Dit doordat het UDP is en endpoints transparant van IP adres kunnen veranderen en op basis van het eerste pakketje van de telefoon op het nieuwe IP adres meteen alle nieuwe pakketten naar de telefoon ook naar dat nieuwe IP gestuurd worden.
Daar waar OpenVPN dus een volledig nieuwe verbinding moet opzetten en de handshake doorlopen etc.
OpenVPN gebruikt standaard ook UDP dus dan is het eerder de rest van de opbouw eromheen dan UDP opzich denk ik

pfSense in een VM installeren en zelf ontdekken en doen en niet constant afhankelijk zijn van anderen ?!