Dit lijkt me de betere plek voor mijn verhaal..
Had het in een post van iemand anders als reactie geplaatst maar zoals ik zei ,,hier lijkt me beter .
Ik plak het vorig verhaal maar even hier dan wordt t duidelijk ..hoop ik.
Ik hoor graag of dit klopt/werken gaat..t duurt nog wel een dikke week of anderhalf voor k de TopTon binnen heb.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
k speelde ook al tijdje met vervangen Zyxel door mini pc met OPNsense ..idee Vlan...betere firewall etc...maar doordat ik m'n hoofd niet meer zo goed kan gebruiken als voorheen (na herseninfarct) zocht ik naar een goed , begrijpelijk en behulpzame tutorial.
Van alles doorgespit,beluistert en bekeken.
Nu net hier beland en dit lijkt me goed te helpen..k reis mee , leer en doe ideeën op.
Zal vast goed komen
wat heb ik :
sinds een jaar Odido glasvezel 1G up en down.
Van daar uit gaan 2 utp 6a kabel naar de huiskamer 2x UTP contactdoos*
*1e UTP gaat naar een RAX 120 welke staat ingesteld als AP
Die geeft wifi door aan alles wat maar wifi nodig heeft mobieltjes, TV, PSP5,Stofzuiger , 3D printer etc etc
vanuit RAX120 gaat 1x UTP naar een NAS en 1x UTP naar een DENON versterker.
Wilde ook een utp naar TV doen destijds maar snelheid ervan was lager als de wifi snelheid in de tv
*2e UTP gaat naar mijn hobby kamer naar een Switch (4x 2.5 Gbe)
Daarvanuit gaan de UTP naar:
1 > PC
2 > AP voor betere wifi dekking door het huis ..(UTP+poe injector)
3 > Canon Laserprinter
Het werkt ..maar je ziet dat een beetje scheiding en netheid wenselijk is.
Daarvoor heb ik nu eindelijk besteld een Mini PC waarvan de bedoeling is dat die mijn Odido router gaat vervangen .
Ik weet al dat ik er OPNsense op ga zetten.
Maar weet verder nog niet hoe en welke indeling ik ga maken, denk dat het goed is om Vlan's aan te maken ..maar ook dat heb k nog nooit gedaan .
Het begin is er en wanneer ik de mini pc heb zal t allemaal wel (geleidelijk) goed komen.
K doe het rustig aan en wanneer ik af en toe hier een "domme" vraag stel bij deze op voorhand excuses

K ga eens op papier zetten welke delen ik sowieso wil scheiden..IOT / PC.laptops/familie mobieltjes en tablets/ etc .
Dan weet ik iig hoeveel Vlan k nodig denk te hebben.
O ja , k heb al gezien dat ik op de RAX120 vwb wifi een guest kan maken dus ik kan daar alvast wat apparaten op zetten en scheiden v/d rest.
Verder denk/hoop ik met de minipc middels OPNsense de VLan te kunnen maken .
Ik denk dat de mini pc dit allemaal kan regelen.
Die maakt de Vlans..heeft 4 x 2.5 gbe poorten waarvan ik 2 Vlans maak..3 eigenlijk maar de eerste is als vervanging voor de Odido Zyxel router in vlan0.300
1 naar de RAX120 (die kan idd zelf geen vlan maken ) welke dan t adres en ID van Vlan 1 krijgt en zelf daarnaast nog wel een wifi guest kan maken en ook alles via MAC adressen kan beschermen op de "normale""niet guest "wifi en de UTP poorten
de andere naar mijn switch als vlan 2 en die gaat naar mijn pc , LPT , (MAC beschermd) en AP welke weer een guest kan maken..
Zo ongeveer had ik het bedacht maar dat is dus zonder precieze Vlan kennis..
Ik dacht dat wanneer de minipc de Vlans insteld de rest alleen maar de juiste adressen ervan zou nodig hebben

Maar dan nog zou k nu nog niet weten hoe ik dan met pc op de NAS (welke op de ander Vlan zal zitten .kan komen..hihi..je "hoort het ..niet helemaal een noob maar nog niet alles machtig op dat gebied en tegenwoordig wat meer moeite... maar had wat ik nu heb al wel nice voor elkaar en beveiligd

Maar de Mini PC ..nuc ,nic whatever

heeft 4 x 2.5 Gbe en een goede pentium J6412 ..12 G ddr4 en 256 NVMe
Hoor graag of dit überhaupt kan en waarom indien niet.
Of suggesties hoe ik dit beter kan inrichten ..hoofddoel van de mini pc was betere bescherming maar zou mooi zijn als ik wat kan scheiden via Vlan..(naast de guest op de wifi) maar als dat niet kan blijft dus de router/firewall functie van de minipc (OPNsense) over
[
Voor 4% gewijzigd door
scorpio op 19-11-2025 17:40
]
To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra