Volgens mij zijn het altijd twee Routers die via Link-Local met elkaar zitten te babbelen en hoe en wat verder weet ik ook niet echt helemaal tot in de laagste Layers zeg maar

Dus kan je dat verzoek doen met het MAC adres van de virtuele interface?
Dan moet je CARP/VRRP/GVRP ook aan de WAN kant doen en volgens mij hadden we het vooral over de LAN kant

En dan op basis van het antwoord de verschillende hosts voorzien van hun eigen IPv6 adressen die passen in die Prefix en ook de virtuele interface?
Daarmee zou de boel toch wel "overdraagbaar" moeten zijn?
Over het algemeen werkt zo'n setup IMHO anders en dan wel als volgt, waarbij ik het effe bij IPv4 zal houden :
Je neemt een /29 die je als volgt verdeelt :
- Router 1 met aan de WAN kant 2.2.2.1 als IP adres
- Router 2 met aan de WAN kant 2.2.2.2 als IP adres
Beide Routers peeren via een Dynamic Routing Protocol met de ISP dus laten we effe zeggen BGP en dan wel eBGP want Externe Routing.
Vervolgens peeren beide Routers ook weer met 2 Routers van de ISP :
- ISP Router 1 met IP 1.1.1.1
- ISP Router 2 met IP 1.1.1.2
In het dit peering gedoe adverteer je uiteraard ook welke "LAN" netwerken jij hebt (Hier zeg ik wat raars, weet ik, maar effe voor het gemak noemen we alles op ons eigen WAN achter onze eigen iBGP Routers gewoon LAN

) en dat die dus bij jou te vinden zijn...
Interne IP adressen van onze Routers in een grote /24 of zo :
- Router 1 met IP adres 3.3.3.2
- Router 2 met IP adres 3.3.3.3
En hier komt die dan : Deze geef je dus een gezamenlijk IP adres 3.3.3.1
(Verder kan je ook prioriteiten aangeven in dit hele verhaal, maar daar gaan we nu effe niks mee doen...)
Hierdoor ben je dus (in theorie) ALTIJD bereikbaar en wel op de volgende manieren :
- 1.1.1.1 <--> 2.2.2.1 <--> 3.3.3.1
- 1.1.1.1 <--> 2.2.2.2 <--> 3.3.3.1
- 1.1.1.2 <--> 2.2.2.1 <--> 3.3.3.1
- 1.1.1.2 <--> 2.2.2.2 <--> 3.3.3.1
Vervolgens kan je wel dit doen denk ik :
En je kan aan de "LAN" z zijde dan ook die netwerken uitgegeven vanuit de virtuele MAC ?
Alleen weet ik effe niet meer of een Virtueel IP adres ook DHCP/SLAAC meuk doet...

(Of zitten we nu op een niveau van discussie dat we dit in het
Het grote IPv6 topic moeten voortzetten)
Mwa, kan ook wel hier