Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
edit:
Zie RobertMe in "Bricked bios Yoga Slim 7 Pro opnieuw flashen via EEPROM" voor de huidige stand. Incl mijn "gemoedstoestand" wijziging van "hoe fix ik mijn laptop" naar "Lenovo wilt toch niet helpen, bios is (zeer) waarschijnlijk bricked. Hoe doe ik deze opnieuw flashen?". En de daaraan gelieerde topic title change :)

Beste,

Ik heb zojuist mijn Lenovo Yoga Slim 7 Pro (14ACH5) een bios update gegeven via de Lenovo "tool" (van hier gedownload). Windows programma heeft netjes de BIOS file op de EFI gezet (als dual booter faalde die eerst nog, omdat EFI partitie vol was :X) en een reboot gedaan. Vervolgens is de update gestart met een zwart scherm waar met wat dashes en sterretjes iets voortgang achtigs werd weergegeven. Na een tijdje Verscheen er een blauw(?) scherm met 3 progress bars die een voor een vol liepen (tekst die er bij stond heb ik niet zo aandachtig op gelet en alweer vergeten). Vervolgens ging het scherm op zwart, en dat was het zo'n beetje. Het keyboard backlight brand (net zoals de power led in de aan/uit knop), maar dat is het dan ook.

Na een paar minuten heb ik (onverstandig?) eens even op de uit knop gedrukt, maar geen reactie. Weer een paar minuten gewacht en met de knop geforceerd uit gezet (5 sec inhouden dus). Maar ook bij opnieuw aanzetten hetzelfde. Scherm blijft echt uit, gaat ook "tussendoor" niet aan, en de power led + keyboard backlight gaat branden.
Daarnaast draait de ventilator ook gewoon (en lijkt er iets van warmte ontwikkeling te zijn). Maar dat is op standje "normaal". [small]Tijdens de update draaide de fans ik denk op 100%, in ieder geval kan ik mij niet herinnen al eens gehad te hebben dat ik ze zo hard hoorde draaien).

Van wat ik de laptop al eens open heb gehad kan ik mij ook niet herinneren dat er een CMOS batterij in zit om eens een reset te geven.
Enige onwaarschijnlijke(?) dingetje dat ik mij verder kan indenken is dat het te maken heeft met de wifi adapter? De origineel heb ik na aanschaf 2 jaar terug vervangen (door een Intel AX???, denk 200, maar weet ik niet zeker). Maar die heeft dus altijd prima gewerkt.

Iemand dus nog een ideetje om het een of ander te fixen?

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 25-11-2024 14:10 ]

Beste antwoord (via br00ky op 07-12-2024 20:12)

• RobertMe
  • Nu online
Intussen er een eind aan gebreid. De 36 firmware kreeg ik niet "gemixt" met wat ik uit de chip had gelezen, leverde dan weer hetzelfde probleem op van niet opstarten. En met de 23 versie met veel meer over gezet liep ik tegen "CPU is gewijzigd, of de fTPM data is corrupt, of het fTPM format is veranderd" melding aan met een ja/nee vraag om fTPM te resetten, maar dat leverde niks op (error kwam vrolijk terug).

Daarom / uiteindelijk gewoon de 36 download gepakt, en de DMI data van de backup er in gezet + nog een blok waarvan ik proefondervindelijk had gevonden dat deze de EFI instellingen bevatte (boot opties, Fn Lock die ik uit had staan die daarmee weer uit was, ...) en deze op de chip gezet.
In het kort dus: de download van Lenovo is uit te pakken met de innoextract tool en dit levert o.a. een bios.cap file op. Deze heb ik in een hex editor geopend (HxD, een Windows tool, kwam ik steeds tegen, en heb ik initieel ook gebruikt, maar uiteindelijk ben ik onder Linux verder gegaan en werkte Okteta ook prima) en "vergeleken" met de dump en zo het beginpunt bepaald (was in mijn geval dus vanaf (hex) offset 0x320) en vanaf daar de daaropvolgende 16MB aan bytes (/0xFFFFFF in hex) gekopieerd als zijnde "dit is de daadwerkelijke bios". In principe kun je deze gewoon naar de chip schrijven en klaar. Alleen heb ik dus ook nog de DMI data over gezet, wat in mijn geval de eerste 0x3000 bytes waren. Maar deze tool lijkt dat in zoverre ook te kunnen. De offsets van de "EFI instellingen" heb ik niet (meer) bij de hand. Maar zijn ook minder relevant en kunnen waarschijnlijk eenvoudig opnieuw worden ingesteld (ik had ze gevonden, en scheelde mij prutsen om multiboot weer aan de praat te krijgen. Zonder dit startte die Windows op (op basis van dat die de /boot/boot64.efi plaatst, of wat die standaard locatie ook is?) en werd deze ook automatisch geregistreerd. Zal voor 99% van de gebruikers vast voldoende zijn.

V.w.b. het gebruik van de CH341a met clip dat wel/niet eenvoudig zou zijn. Gedurende de afgelopen dagen leek die steeds slechter te werken. Totdat die vanmiddag helemaal niet meer leek te werken en ik steeds de error kreeg dat geen flash chip gevonden was (oftewel: clip werkte niet). Clip doorgemeten maar was prima. Uiteindelijke conclusie: waarschijnlijk "vies/vieze" contacten op de chip, nadat ik daar eens met een vingernagel overheen was gegaan maakte deze wel weer contact. Laptop heeft intussen ook al meerdere dagen open op bureau gelegen, dus zal mogelijk wat stof hier en daar aan zijn gekomen waardoor de clip net niet lekker contact maakte?

En nu ik weet hoe en wat is het een klusje dat ik waarschijnlijk ook binnen een uur zou kunnen doen :P (half uur wellicht zelfs? Als ik optimistisch ben).

Edit:
Probleem opgelost dus, maar ik mag mijn eigen reacties niet markeren als "Beste antwoord", en niemand heeft geantwoord dat ik het zelf kon fixen :+ Alleen de opmerking dat zelf fixen niet kan tenzij ik de kennis / tools zou hebben. En nouja, tools heb ik besteld en kennis heb ik op moeten doen van het internet O-)

Edit2:
Owja, overigens had ik op de laptop zelf al een hele tijd de bios download pagina open staan, i.v.m.: nieuws: AMD-cpu's bevatten kwetsbaarheid waardoor malware heimelijk geplaatst... (en dat er geen nieuw bios was). Blijkbaar is er dus gisteren een nieuw bios uitgekomen, incl. de fix hiervoor. Iets dat ik uiteraard pas zag nadat ik helemaal "klaar" was (dat is: incl. het opbergen van de CH341a etc, dichtschroeven van de laptop, ...). En ondanks dat ik gisteren en vandaag (meermaals) een succesvolle update van 23 naar 36 heb gedaan denk ik dat toch maar even niet ga updaten :X
En als extra opmerkelijk ding. Toen ik origineel de update deed deed in de eerste "fase" de laptop herhaaldelijk piepen. Al die updates die ik nu gedaan heb? Geen enkele keer :?

[ Voor 18% gewijzigd door RobertMe op 07-12-2024 19:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ter aanvulling:

Wifi adapter is er intussen uit (en dus leeg slot, heb origineel niet bij de hand) maar nog niks.

Daarnaast: als ik normaliter de laptop aan zet terwijl deze (via USB-C) is aangesloten op mijn monitor (met USB-C power delivery etc) krijg ik direct na aan zetten de melding dat de lader niet zwaar genoeg is (90W power delivery terwijl de originele adapter ook "maar" 95W is...), en pas na ESC komt er volgens mij even kort Lenovo logo en dan mijn bootloader met OS keuze. En nouja, nu doet die dus ook dan niks. Dus ook geen melding over lader. Alsof die niet eens aan POST begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Volgens mij heb je een biosupdate afgebroken en is nu je bios stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De aan knop al eens heel lang ingedrukt gehouden?
Je bios bricken na minuten wachten geloof ik niet zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

RobertMe schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:49:
Ter aanvulling:

Wifi adapter is er intussen uit (en dus leeg slot, heb origineel niet bij de hand) maar nog niks.

Daarnaast: als ik normaliter de laptop aan zet terwijl deze (via USB-C) is aangesloten op mijn monitor (met USB-C power delivery etc) krijg ik direct na aan zetten de melding dat de lader niet zwaar genoeg is (90W power delivery terwijl de originele adapter ook "maar" 95W is...), en pas na ESC komt er volgens mij even kort Lenovo logo en dan mijn bootloader met OS keuze. En nouja, nu doet die dus ook dan niks. Dus ook geen melding over lader. Alsof die niet eens aan POST begint.
Hier thuis doet hij het ook niet met een 90W PD lader, alleen met een 100W PD lader krijgt hij wat hij wil. Die 5W is dus wel het verschil hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:24
RobertMe schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:18:
Iemand dus nog een ideetje om het een of ander te fixen?
Het lijkt inderdaad op een typisch geval van een "gebrickte bios" wat bij Lenovo nogal eens voorkomt helaas.
Ook diverse topics op tweakers:

Lenovo 7 Pro 16ARX8H Bios bricked
Lenovo LOQ 17IRB8 Boot niet meer na bios update

Als het echt een "brick" geval is kan je dat vrijwel niet zelf fixen zonder de juiste tools/kennis.
Garantie of laten herstellen wordt het dan.
In dit topic had iemand dat na een tip bij een befrijf laten doen:
Lenovo Ideapad 520-15IKB bricked bios
Roel1966 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:00:
Update 18-03-2023:

Inmiddels dankzij een tip van medeTweaker @Ducksy88 , waarvoor uiteraard heel hartelijk dank, is de laptop weer tot leven gekomen. Hij heeft mij aangeraden om eens contact op te nemen met Q.C.B. op Marktplaats waar hij al eens een bios heeft laten recoveren. Nog dezelfde dag dat de laptop bij Q.C.B. aangekomen was stuurde hij mij al foto's met het biosscherm en een nieuwe bios versie.

Uiteindelijk bleek dus toch dat het bios corrupt althans een bepaald deel van het bios en daardoor de update naar de nieuwe biosversie mislukt was. Het schijnt in elk geval een veel voorkomend probleem te zijn bij de oudere Ideapad series van Lenovo. Oorzaak kan liggen in bepaalde Windows updates maar is best wel moeilijk in te schatten waar de oorzaak precies ligt.

Dus mochten mensen met een Lenovo Ideapad van deze generatie met hetzelfde probleem zitten dan raad ik toch aan ook eens contact op te nemen met Q.C.B. op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
MarkyB schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:53:
Volgens mij heb je een biosupdate afgebroken en is nu je bios stuk.
Nah. Ik heb 2 verschillende (soorten) schermen gezien met dat hij aan het updaten was. En daarna is hij uit zichzelf in deze staat beland. Dat ik hem vervolgens minuten later met het inhouden van de knop geforceerd uit heb gezet lijkt mij dus niet echt een probleem. Toen hij nu het scherm uit heeft gezet + backlight van toetsenbord aan (weet eigenlijk niet of die uit was tijdens update) zal die gewoon klaar moeten zijn geweest en zal het begin van een herstart zijn geweest. Ik heb uiteraard niet zitten timen, maar ik heb na het opstarten (voor doen van de update) echt wel een paar minuten "beeld" gehad dat hij bezig was (zeg een minuut of 2 3). En voordat ik hem heb uit gezet, door knop dan in te houden, was het alweer een minuut of 5 tot 10 later. Als ik heb al zelf gebricked hem door de laptop uit te zetten is het een extreem slechte update procedure (door dus zo lang geen enkele vorm van feedback te geven, vooral "nadat er wel feedback is geweest en op verschillende (soorten) schermen iets van voortgang was die steeds "voltooid" was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
The_Doman schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:46:
[...]

Het lijkt inderdaad op een typisch geval van een "gebrickte bios" wat bij Lenovo nogal eens voorkomt helaas.
Ook diverse topics op tweakers:

Lenovo 7 Pro 16ARX8H Bios bricked
Lenovo LOQ 17IRB8 Boot niet meer na bios update

Als het echt een "brick" geval is kan je dat vrijwel niet zelf fixen zonder de juiste tools/kennis.
Garantie of laten herstellen wordt het dan.
In dit topic had iemand dat na een tip bij een befrijf laten doen:
Lenovo Ideapad 520-15IKB bricked bios

[...]
Thanks. Ik ben even "offline" geweest en niet verder gekeken. Intussen wel nog snel wat gekeken en kwam ook nog wat procedures tegen met inhouden van Fn + R met een USB stick met een recovery file er op en dan opstarten. Wellicht dat via die route ook nog iets te doen is (alhoewel die recovery file ook niet "publiekelijk" lijkt te zijn). Ik ga o.a. met jou links + wat ik nog nu snel zelf gevonden heb de komende dagen verder prutsen.

Heb een serial naar USB adapter liggen die wellicht ook al in bepaalde mate iets kan, als ik ook links zie met arduino als tool. Dan zal het uiteindelijk toch wel neer komen op een serial "kanaal" om het een en ander te oden.

En daarnaast beschrijft deze pagina bij Lenovo ook nog een korte procedure incl "als dit niet helpt neem contact op". Dus dan ga ik dat maar doen en als die USB procedure werkt "mogen" ze de die recovery file aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Contact met Lenovo gehad via de chat (wat al een uitdaging op zichzelf was. 2x er uit gegooid na een half uur wachten op een medewerker).

Wat nog gevraagd werd was om alle kabels uit te trekken, 30sec knop inhouden, stroom aansluiten en 2 minuten wachten en dan aan zetten. Maar werkte uiteraard ook niet.

Vervolgens kwam het voorspelbare antwoord "buiten garantie" (ding heb ik van eind augustus begin september 2022). Aangegeven dat ik het daar niet mee eens was en ik onder EU wetgeving gewoon recht op garantie heb gedurende de verwachte levensduur en die langer is dan 2 jaar en 2, 3 maanden (I know, de winkel moet daarin voorzien, en niet gekocht bij Lenovo, dus officieel aan het verkeerde adres). En dat het daarnaast een leuk business model zou zijn om biosen te bricken met updates en deze buiten garantie te laten repareren. Toen kwam er wel de mogelijkheid om nu nog de extended warranty te kopen met 25% korting. Prijs is niks van benoemd en heb ik eigenlijk ook niet naar gevraagd en ga ik sowieso niet mee akkoord.

Poging gedaan om aan een recovery / crisis firmware te komen die ik dan op USB zou kunnen zetten wat ik hier en daar vond, maar geen succes (kteeg wel link naar de digital device recovery blabla. Wat dus voor Windows recovery is). En de vraag "kan ik de firmware file krijgen?" bleef ook onbeantwoord.

Nogmaals gewezen op dat het internet vol staat met Lenovo laptops die bricked zijn na een firmware update. En dat leverde de reactie op dat het wel eens voor komt maar niet vaak. Waarop ik dus reageerde van "jullie erkennen het probleem wel, maar laten de klant voor de kosten opdraaien?". En daar was de medewerker niet van gecharmeerd en heeft hij het gesprek verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Intussen had ik ook nog dit gevonden: https://winraid.level1tec...asher-with-pictures/33041 om bios te kunnen flashen. En met een prijs van €10 op AliExpress best te doen (goedkoper dan een nieuwe laptop :)). En dat is dan met die CH341a chip + "tang" om direct op de bios chip te plaatsen. En met puur die tang op de chip zetten en wat software gebeuren ogenschijnlijk niet lastig (chip desolderen zou ik niet ana beginnen, ondanks dat ik een soldeerbout heb).

Dit lijkt mij dus een oplossing te bieden?

Alleen heb ik dan een firmware nodig. En Lenovo wilt die natuurlijk niet leveren. En de bios update tool zit een "bios.cap" file in die toch weer niet exact de bios file is die je direct kunt flashen. Dus dan moet ik kijken of er een manier is om die "goed" te krijgen. Of... als alternatief, familie heeft dezelfde laptop ("2 halen 2 betalen" :+). Daar zou ik dus sowieso de bin uit kunnen trekken. Alleen doe ik dat dus liever niet met 0,0 ervaring. En ik heb zo'n vermoeden dat die (kleine) reparatie tokos ook niet van elke laptoo die ze binnen krijgen een werkende hebben liggen waar ze de firmware vanaf kunnen lezen. Dus ergens zal er wel een manier zijn om de bios bin file te extracten uit de (windows) installer/updater tool. En dan bedoel ik dus de "bios.cap" file die geïnstalleerd wordt in het mapje en door de tool van Phoenix moet ook weer aan te passen / uit te pakken zodat die echt met EEPROM geflasht kan worden.

Edit:
@The_Doman (/@Roel1966) die "Q.C.B." op marktplaats kan ik overigens niet vinden. En weet uiteraard ook niet wat de kosten daarvan zijn. En mijn Tweakers hart geeft intussen ook de voorkeur aan "zelf oplossen" en dus als dat werkt de hierboven gelinkte procedure vormen en voor dat tientje die hardware bestellen. Kan altijd eens van pas komen :p
De USB naar serial adapter die ik ooit eens gekocht heb zonder echt doel ben ik ook pas veel later, sporadisch, gaan gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 25-11-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
En met puur die tang op de chip zetten en wat software gebeuren ogenschijnlijk niet lastig (chip desolderen zou ik niet ana beginnen, ondanks dat ik een soldeerbout heb).
Ik weet dat die QCB mij toen wist te vertellen dat veelal met tang op chip niet werkt en hij de chip altijd de-soldeerd. Maar daar moet je ook wat ervaring met solderen voor hebben want die chip mag niet te warm worden. Dus tja, ik zou er zelf niet aan beginnen ondanks dat ik wel wat ervaring met solderen heb en een soldeerstation met regelbare temperatuur.

En wat die biosfile betreft, ik zou zeggen 'good luck' want ik kon die dus ook voor die Ideapad nergens vinden en geen idee waar die QCB die files vandaan haalde. O ja, ik kon trouwens ook QCB niet meer vinden op Marktplaats dus ik vermoed dat de er misschien mee gestopt is of te veel aanbod heeft gehad qua werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Roel1966 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:58:
[...]

Ik weet dat die QCB mij toen wist te vertellen dat veelal met tang op chip niet werkt en hij de chip altijd de-soldeerd. Maar daar moet je ook wat ervaring met solderen voor hebben want die chip mag niet te warm worden. Dus tja, ik zou er zelf niet aan beginnen ondanks dat ik wel wat ervaring met solderen heb en een soldeerstation met regelbare temperatuur.

[...] O ja, ik kon trouwens ook QCB niet meer vinden op Marktplaats dus ik vermoed dat de er misschien mee gestopt is of te veel aanbod heeft gehad qua werk.
Nouja, dat is het ding ook een beetje. Enerzijds wil ik het zelf graag fixen. Anderzijds is dan "de genoemde persoon" niet meer te vinden en dus ook "lastig". En dan wil ik best een gokje nemen door voor minder dan 10 euro die CH341a te bestellen incl. tang. Wat ik intussen dan ook gedaan heb.
En wat die biosfile betreft, ik zou zeggen 'good luck' want ik kon die dus ook voor die Ideapad nergens vinden en geen idee waar die QCB die files vandaan haalde.
Wat ik tot nu toe vind zit de bios file uiteraard in de update file. Ergens "verstopt" in de bios.cap die je met een tool (innoextract) uit de downloadbare .exe kunt halen (naast dat de .exe hem sowieso uitpakt en opslaat). Vervolgens kun je op de daaruit komende firmware.exe ook nog eens een /ext doen (op de command line) die nouja, nog wat uitpakt, maar daar rolt uiteindelijk ook weer een bios.cap uit die net zo groot is (/dezelfde file?).
Vervolgens heeft die bios.cap file wel nog een header. Maar als het lukt om de bestaande chip uit te lezen (en dat zal lukken, of het schrijven lukt ook niet en dan heb ik er verder toch niks aan :P) dan is het vervolgens een kwestie van de boel "uitlijnen" (als in: wanneer komen de eerste bytes van de uitgelezen firmware overeen met de bios.cap file). En afhankelijk van 8MB of 16MB grote is het vervolgens een kwestie van 8M of 16M bytes kopieren uit de bios.cap naar een nieuwe file en die zou dan mogelijk werken. Mogelijk dan. Want kanttekening is ook nog eens dat in die firmware file zaken als het serienummer en system uuid zitten die dan "leeg" gemaakt worden. Maar dat is vervolgens wat spelen met welke zaken wel en niet worden over gezet. En als ik de oude en nieuwe bios versie naast elkaar weet te zetten kan ik mogelijk dus ook achterhalen waar de verschillen zitten tussen wat nu op de bios chip staat, wat in de oude bios zit, en wat in de nieuwe bios zit. En kan ik zo specifieke delen er overheen zetten of wat dan ook.
Zoals ik het tot noch toe begrijp zou ik dus de hele chip kunnen uitlezen, en vervolgens gewoon vergelijken tussen de oude en nieuwe versie (moet ik alleen achterhalen wat de oude versie is, maar dat kan ik waarschijnlijk doen op systeem van familielid die tegelijk gekocht is. Zeer grote kans dat die dezelfde firmware heeft), (delen van) de hex over zetten in een uiteindelijke "nieuwe" bin file, en die flashen. En als het niet werkt, gewoon opnieuw beginnen / corrigeren en weer een nieuwe bin file maken en flashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Intussen heb ik de CH341a ontvangen en chip uitgelezen en ben ik druk aan het puzzelen "wat er aan de hand is". Als in: ik "wist" dat zeer waarschijnlijk bios gzcn27ww er op stond (familie heeft op hetzelfde moment dezelfde laptop gekocht (maar bij MM online besteld, en gezien die uit vestiging verzenden en beide uit andere vestiging zijn, dus nog minder garantie dat ze uit dezelfde batch zijn), en ik heb gzcn36ww (dus 27 vs 36) proberen te flashen. Waarbij ik nu dus aan het vergelijken ben tussen wat op de chip staat, de 27 versie, en de 36 versie. Op basis van eerste indicatie leek het mij dat 27 er op stond (diff gedaan tussen 27 & 36, eerste het beste verschil de hex van opgezocht in de dump, en nouja, de match kwam uit de 27 versie). Alleen loop ik intussen dus tegen een heel groot deel aan dat uit de 36 versie komt. En daarnaast zijn er hier en daar wat verschillen tussen chip, 27 en 36 (als in: een verschil tussen beide firmware downloads, en uit de chip is weer iets anders gelezen). Dan dat ook ergens op een random plek waar er omheen alles overeen komt met zowel 27 als 36 (mogelijke "blank" in de firmware downloads?). Terwijl bv de DMI data helemaal vooraan in de firmware staat, veel grotere blokken zijn (als in: honderden bytes) en die data in de firmware downloads ook "leeg" is en voor beide versies dus ook hetzelfde is.
Roel1966 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:58:
[...]

Ik weet dat die QCB mij toen wist te vertellen dat veelal met tang op chip niet werkt en hij de chip altijd de-soldeerd.
Dit ging echt prima. Clip er op gezet en uitgelezen. Vervolgens nog eens uitgelezen en beide files gedifft en waren identiek. Daarna de clip er af gepakt en opnieuw op gezet, opnieuw uitgelezen en nieuwe diff gedaan, en dus wederom identiek. Die clip werkt dus dik prima. En in totaal 5x uitgelezen, waarvan ik alle 5 de bestanden intussen ook nog op 4 plekken heb staan. Dus ik kan ook nog eens een f*ckup maken en de "backup" slopen. Heb er dan nog 19 over.
En wat die biosfile betreft, ik zou zeggen 'good luck' want ik kon die dus ook voor die Ideapad nergens vinden en geen idee waar die QCB die files vandaan haalde. O ja, ik kon trouwens ook QCB niet meer vinden op Marktplaats dus ik vermoed dat de er misschien mee gestopt is of te veel aanbod heeft gehad qua werk.
Wat ik al eerder had gereageerd gaat dus gewoon goed. De firmware downloaden vanaf de Lenovo site en dan met innoextract uitpakken (of gewoon de .exe uitvoeren). Dat levert een BIOS.cap file op die dus matcht met de chip (of ja, soms matcht de ene versie en soms de andere versie. Als letterlijk een van beide zou matchen hoefde ik dit niet te doen :P)

Edit:
Bin in elkaar geprutst (op basis van de bestaande met een groot blok, dat van 27 was, overschreven door de 36) maar dat gaf geen resultaat. De 27 volledig clean (download met de "header" er af geknipt) er op gezet en na toch wel even wachten (en er vanuit gaan dat die nog niet werkte :X) flitste "Lenovo" scherm gevolgd door "Geen boot drive gevonden" (/iets van die strekking). En dat klopt, de SSD is er uit. Dus er is nog leven in te krijgen. Morgen de 36 versie proberen, kijken of die wel boot. Zo nee zou ik zeggen dat die firmware uberhaupt fucked is. Doet die het wel moet ik verder frankensteinen. Makkelijkst is waarschijnlijk dan gewoon de 27 of 36 pakken en de DMI data er in zetten. Hopelijk dat daarmee alles werkt en goed werkt (serienummer, windows activatie, ...).

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 03-12-2024 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Kleine update.

Laptop heeft intussen alweer eens een keer opgestart, met de 36 versie. Alleen wilt Windows dan niet met pin inloggen (en gezichtsherkenning geeft ook een pin error). Activatie lijkt wel nog in orde te zijn.

Wat ik uiteindelijk simpelweg heb gedaan is de 36 versie gepakt en de bios er uit gehaald (dat is vanaf offset 0x320, en dan 16MB / 0xFFFFFF) en vervolgens uit de backup de eerste 0x3000 bytes over gezet (dus 0x0000 tot 0x3000), dit bevat de DMI data waaronder, als ik deze tool er overheen haal (om de DMI data te decrypen) ook de Windows licentiesleutel, het serienummer, etc). Uiteindelijk wel met de hand gekopieerd i.p.v. de -transfer optie van die tool gebruiken omdat die pas vanaf 0x1000 over zet, en die eerste bytes ook al lijken op (encrypted) data.

Maar, intussen ben ik alweer terug naar de (corrupte) backup :Y) En heb ik daarbij gepoogd om deze procedure te volgen: https://github.com/nonker...uides/BIOS/BIOS_CRISIS.md Dat komt neer op pak een USB stick met FAT32 formatting, extract de bios.cap file en zet die met de juiste naam op de USB stick. Vervolgens afsluiten (knop 30 sec inhouden) en stroom er af halen. Vervolgens USB stick in de laptop doen, Fn + R inhouden, stroom aansluiten, en dan gewoon aan zetten (en dus nog steeds Fn + R inhouden). Alleen, no joy. Zo mist dus ook de naam van mijn versie (GZCN..WW) in dat tabelletje, en de manier van achterhalen met uefitool levert niks op, en zoeken in de bios.cap op .bin, crisis, ... levert ook niks relevants op. En poging met gzcn.bin en GZCrisis.bin levert dus niks op. Maar de recovery lijkt wel aanwezig te zijn. In de zin dat de charging led gaat "knipperen" en ook de USB stick met led knippert. Dus er is wel USB activiteit en de knipperende power led staat ook beschreven als onderdeel van de recovery. Resteert dus de vraag "welke filename te gebruiken?".
Stukje wat op die pagina staat m.b.t. "deze optie werkt mogelijk als..." klopt bij mij ook. Als die "stuk" is (dus gewoon opstarten, keyboard backlight aan, geen beeld) kan ik inderdaad ook met Fn + spatie de helderheid van keyboard backlight aanpassen.

Reden dat ik dus deze procedure probeer is omdat het nu beetje "half" is. Windows die de pincode dus niet pakt, maar uberhaupt, dat ook de dual boot "stuk" is. Hij boot nu gewoon Windows en klaar. Kan uiteraard wel herstelt worden. En de Fn Lock is nu ook weer in de default (Fn lock "enabled", dus voor gewoon F1, F2, ... moet Fn gebruikt worden), ook dat is natuurlijk weer in bios aan te passen. Maarja, liever heb ik gewoon een werkende bios er zo in staan en weet ik dus 100% zeker dat alles "klopt". Maar met mix & matchen van backup en downloads ben ik nog niet verder gekomen. (lees: elke keer "geen boot").

Edit/toevoeging:
Intussen was de laptop blijkbaar opgeladen. De charging led gaat ook geel knipperen, terwijl die continu wit brand bij vol. "Net" was die nog aan het opladen en was het continu geel aan vs geel knipperen, minder duidelijk dus.

Overigens had ik ook in de bios.cap gezocht naar .bin en crisis etc. Maar ook daarop geen succes. "Gek genoeg" bevat de uitgepakte installer weer wel een Crisis64.efi (en Crisis32.efi, en een hele boel andere files). Alleen vind ik letterlijk maar 1 spoor van die Crisis64.efi op internet, en dat is iemand die gewoon een lijstje geeft van de files in de installer, dus geen aanwijzing. Uiteraard kan ik wel pogen een bootable EFI stick te maken met deze crisis.efi (+ bios.cap?) er op. Maarja, zonder beeld lastig merken of dit wat doet.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 05-12-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:24
Mooi bezig zo. 8) _/-\o_

Maar ik weet niet wat je nu allemaal precies probeert verder te bereiken?
Als ik deze dingen lees had je toch al weer een werkende laptop? :?
RobertMe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:59:De 27 volledig clean (download met de "header" er af geknipt) er op gezet en na toch wel even wachten (en er vanuit gaan dat die nog niet werkte :X) flitste "Lenovo" scherm gevolgd door "Geen boot drive gevonden" (/iets van die strekking). En dat klopt, de SSD is er uit. Dus er is nog leven in te krijgen. Morgen de 36 versie proberen, kijken of die wel boot. Zo nee zou ik zeggen dat die firmware uberhaupt fucked is. Doet die het wel moet ik verder frankensteinen. Makkelijkst is waarschijnlijk dan gewoon de 27 of 36 pakken en de DMI data er in zetten. Hopelijk dat daarmee alles werkt en goed werkt (serienummer, windows activatie, ...).
RobertMe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:29:
Laptop heeft intussen alweer eens een keer opgestart, met de 36 versie. Alleen wilt Windows dan niet met pin inloggen (en gezichtsherkenning geeft ook een pin error). Activatie lijkt wel nog in orde te zijn.
Dat windows niet meer is geactiveerd (andere fingerprint) of niet kan inloggen is dan toch bijzaak wat met andere tooltjes zo is op te lossen.
Je hebt toch geen encrypted SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
The_Doman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:14:
Maar ik weet niet wat je nu allemaal precies probeert verder te bereiken?
Kijken of ik de boel zo gecombineerd krijg dat alles echt "identiek" is en dus werkt zonder "opnieuw...".
Als ik deze dingen lees had je toch al weer een werkende laptop? :?

[...]

[...]

Dat windows niet meer is geactiveerd (andere fingerprint) of niet kan inloggen is dan toch bijzaak wat met andere tooltjes zo is op te lossen.
Je hebt toch geen encrypted SSD?
Klopt. De dingetjes die er zijn zijn eenvoudig te fixen. Die pin / Windows Hello zal kwestie van opnieuw instellen zijn. Mijn bootloader (voor multiboot) weer opgezet krijgen zou ik even moeten puzzelen, maar ook te doen. En Fn Lock kan ik in het bios zo aanpassen.
Maar leuker is het natuurlijk als ik een "stukje bios" kan terugzetten en alles weer werkt zoals het was. En dan weet ik ook een stuk beter dat ook echt alles terug is zoals het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Mooi. Ben nu aan het Frankensteinen waarbij ik blokken vanuit de backup "terug zet" over (voornamelijk) "lege" stukken in de gedownloade versie (leeg = hele reeksen aan FF FF FF ....). Waarbij die blokken altijd makkelijk te herkennen zijn doordat er dus hele stukken "leeg" zijn, en dan weer iets van andere data komt, en dan weer hele stukken leeg. En dan uiteraard de 23 en 36 versie erbij om te kijken of een deel niet uit de corrupte firmware komt (dus niet dat ik iets van de 23 versie over de 36 versie heen zet). Dus als een "selectie" aan bytes in zowel de 23 als 36 versies "leeg" zijn, en in de bios dump data bevat, dan kopieer ik die gewoon vanuit de backup naar mijn Frankenstein bestand, wat dus begonnen is met de 36 versie met daar de DMI data aan toegevoegd.

Nu krijg ik wel vanaf het eerste stuk dat ik over heb gezet een error dat de CPU veranderd is of data corrupt is. Maar daarbij kan ik kiezen om te resetten of verder te gaan en negeren, wat ik negeer. En intussen ben ik een aantal blokken verder waarbij na het laatste blok: 1. de EFI boot opties terug zijn (zonder SSD, krijg ik nu de vraag of ik "rEFInd Boot Manager" of "Windows Boot Manager" (of "Setup") wil starten); 2. Fn Lock weer standaard uit staat wat ik had ingesteld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Intussen er een eind aan gebreid. De 36 firmware kreeg ik niet "gemixt" met wat ik uit de chip had gelezen, leverde dan weer hetzelfde probleem op van niet opstarten. En met de 23 versie met veel meer over gezet liep ik tegen "CPU is gewijzigd, of de fTPM data is corrupt, of het fTPM format is veranderd" melding aan met een ja/nee vraag om fTPM te resetten, maar dat leverde niks op (error kwam vrolijk terug).

Daarom / uiteindelijk gewoon de 36 download gepakt, en de DMI data van de backup er in gezet + nog een blok waarvan ik proefondervindelijk had gevonden dat deze de EFI instellingen bevatte (boot opties, Fn Lock die ik uit had staan die daarmee weer uit was, ...) en deze op de chip gezet.
In het kort dus: de download van Lenovo is uit te pakken met de innoextract tool en dit levert o.a. een bios.cap file op. Deze heb ik in een hex editor geopend (HxD, een Windows tool, kwam ik steeds tegen, en heb ik initieel ook gebruikt, maar uiteindelijk ben ik onder Linux verder gegaan en werkte Okteta ook prima) en "vergeleken" met de dump en zo het beginpunt bepaald (was in mijn geval dus vanaf (hex) offset 0x320) en vanaf daar de daaropvolgende 16MB aan bytes (/0xFFFFFF in hex) gekopieerd als zijnde "dit is de daadwerkelijke bios". In principe kun je deze gewoon naar de chip schrijven en klaar. Alleen heb ik dus ook nog de DMI data over gezet, wat in mijn geval de eerste 0x3000 bytes waren. Maar deze tool lijkt dat in zoverre ook te kunnen. De offsets van de "EFI instellingen" heb ik niet (meer) bij de hand. Maar zijn ook minder relevant en kunnen waarschijnlijk eenvoudig opnieuw worden ingesteld (ik had ze gevonden, en scheelde mij prutsen om multiboot weer aan de praat te krijgen. Zonder dit startte die Windows op (op basis van dat die de /boot/boot64.efi plaatst, of wat die standaard locatie ook is?) en werd deze ook automatisch geregistreerd. Zal voor 99% van de gebruikers vast voldoende zijn.

V.w.b. het gebruik van de CH341a met clip dat wel/niet eenvoudig zou zijn. Gedurende de afgelopen dagen leek die steeds slechter te werken. Totdat die vanmiddag helemaal niet meer leek te werken en ik steeds de error kreeg dat geen flash chip gevonden was (oftewel: clip werkte niet). Clip doorgemeten maar was prima. Uiteindelijke conclusie: waarschijnlijk "vies/vieze" contacten op de chip, nadat ik daar eens met een vingernagel overheen was gegaan maakte deze wel weer contact. Laptop heeft intussen ook al meerdere dagen open op bureau gelegen, dus zal mogelijk wat stof hier en daar aan zijn gekomen waardoor de clip net niet lekker contact maakte?

En nu ik weet hoe en wat is het een klusje dat ik waarschijnlijk ook binnen een uur zou kunnen doen :P (half uur wellicht zelfs? Als ik optimistisch ben).

Edit:
Probleem opgelost dus, maar ik mag mijn eigen reacties niet markeren als "Beste antwoord", en niemand heeft geantwoord dat ik het zelf kon fixen :+ Alleen de opmerking dat zelf fixen niet kan tenzij ik de kennis / tools zou hebben. En nouja, tools heb ik besteld en kennis heb ik op moeten doen van het internet O-)

Edit2:
Owja, overigens had ik op de laptop zelf al een hele tijd de bios download pagina open staan, i.v.m.: nieuws: AMD-cpu's bevatten kwetsbaarheid waardoor malware heimelijk geplaatst... (en dat er geen nieuw bios was). Blijkbaar is er dus gisteren een nieuw bios uitgekomen, incl. de fix hiervoor. Iets dat ik uiteraard pas zag nadat ik helemaal "klaar" was (dat is: incl. het opbergen van de CH341a etc, dichtschroeven van de laptop, ...). En ondanks dat ik gisteren en vandaag (meermaals) een succesvolle update van 23 naar 36 heb gedaan denk ik dat toch maar even niet ga updaten :X
En als extra opmerkelijk ding. Toen ik origineel de update deed deed in de eerste "fase" de laptop herhaaldelijk piepen. Al die updates die ik nu gedaan heb? Geen enkele keer :?

[ Voor 18% gewijzigd door RobertMe op 07-12-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misah
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-08 20:15
hoi allemaal,

ik heb deze week een goede tweedehands lenovo yoga slim 7 pro AMD 5800u, 82ms004fmh, gekocht en was/ben er blij mee. Vroeger veel met pc en laptops geklooid maar nu meer gebruiker. ik vind het model lenovo, veelal thinkpad prima en ben er aan gewend.

op de Yoga is win 11 was alweer opnieuw geinstalleerd en laptop starte prima op.

Achteloos heb ik de updates gedraaid en een bios upgrade heb ik zo doorgeklikt via Lenovo Vantage.
Maar bios lijkt gebrickd , zwart scherm bij opstarten wel verlichting toetsenbord(#$%$$#@##$%$#@)

ik zie in het artikel , echt heftige pogingen om een versie bios erin te programmeren, zou ik niet kunnen ondanks ik relatief handig in ben, maar wil beginnen met de BIOS herstel Crisis methode om via FN+R en een USB stick de Bios opnieuw te flashen.

mogelijk heeft een van de mensen in deze "bricked Bios" artikel dit al gedaan en heb ik nog een paar vragen... erg basis.

1. usb moet op Fat 32 , maakt het uit hoe de label van de USB stick is ?
2. volgens mij niet opstartbaar maken? en hoe moet de file worden genoemd ?
3. ik kon de bios file ingepakt prima downloaden en heb deze uitgepakt , naamvoering van de bios file (25 mb) is standaard [0]. wat zou deze moeten zijn ?
mij lukt het nl niet om de bios te laten flashen

hierbij nog een opsomming van de lenovo site. dit lukt me dus niet en heb ik bovenstaande vragen ?
groeten

Step 1: Verify USB Drive Preparation

Ensure the USB drive is formatted to FAT32.
Re-download the BIOS update for your specific model from the Lenovo Support Website.
Extract the BIOS update files to the root directory of the USB drive.

Step 2: Correct BIOS Recovery Procedure
Turn off the laptop completely.
Insert the USB drive into the laptop.
Press and hold the Fn + R keys (or Fn + B keys), then press the power button to turn on the laptop.
Continue holding the keys until the BIOS recovery screen appears. If the screen remains black, try holding the keys for a longer duration (up to 1 minute).
Pagina: 1