Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 12:54

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Wat begon als het fault finden van lag over wifi via Hotspot, is ge-eindigt met een volledig gebrickette Legion 7 Pro.

Ik had via vantage alle drivers geupdate, en blijkbaar zat daar tussendoor ook de bios update. Geen probleem, laptop opgeniuw opgestart wanneer gevraagd en vervolgens is het scherm in de bios update voor verscheidene uren blijven hangen op 0%.

Enerzijds tegen beter weten in, anderzijds, ik heb de laptop gewoon nodig voor werk heb ik de aan/uit knop ingedrukt gehouden om te resetten. Ja, achteraf niet handig, maar een biosupdate hoort geen uren te duren.

je raadt het al; laptop gebricked......nice.

Laptop gaat aan, maar na ongeveer 30-40 seconden een harde beep elke 2-3 seconde. Keyboard, fans etc gaan aan, maar geen beeld.

ik heb het volgende geprobeerd:

-Novo recovery met fn+R ingedrukt houden voordat ik aanknop in druk totdat hij beept: echter laptop beept niet als ik die combinatie ingedrukt houdt en beeld blijft zwart
-Handleiding geeft aan F9 te spammen om in recovery mode te komen; geen resultaat
-F2/F8/Del ook geen resultaat
-Cmos batterij, voeding , normale batterij afgekoppeld voor 30min en aan/uit knop paar keer ingedrukt om zeker te weten dat alle spanning eraf is

Daarnaast kan ik geen.bin file vinden, al zou ik in de recovery mode kunnen komen. Ik kan uiteraard wel de .exe downloaden van de support website, maar dat geeft me geen bin file.

zie update

Hebben jullie nog tips?

Hij is ongeveer 4 weken oud dus garantie allemaal geen probleem. Ik los het graag zelf op (zeker m.b.t. behoud data op SSD's), maar anders gaat hij terug naar Lenovo, en trek ik even de SSD's leeg voordat hij op pad gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Seesar op 28-08-2024 09:35 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
update;

ik kan vanuit de .exe met 7zip de rom file extracten (.fd file komt eruit).

Met een aantal tutorials online kan ik met behulpe van Inside Image extractor een 32mb grote .bin file extracten.

Met behulp van Uefi tool en HxD reader kon ik vinden dat de bin file lpcn.bin moet heten.

Op een FAT32, GPT geformateerde usb stick heb ik vervolgens de lpcn.bin op de stick gezet. Power eraf, CMOS batterij eraf en batterij los gekoppeld.

USB stick erin, FN + R ingedrukt, power erin en laptop gaat aan na power knop in. Power lamp gaat (volgens tutiorials) niet knipperen en beept niet zolang ik FN + R indruk. Na 5 minuten FN + R maar los gelaten; verschil is nu wel dat als ik FN+R loslaat dat de laptop stipt om de 45s 1 beep geeft ipv elke 2-4 seconde.

Maar na 1 uur geen resultaat; zijn er nog ideeen?

Anders gaat ie terug naar de verkoper, ik ga niet beginnen aan uitbouwen van Mobo om een directe flash op de bios chip te doen. Ding is nog geen 3 weken oud en wil mijn garantie behouden.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:30
Misschien staan hier nog wat procedures/links bij?

Lenovo Ideapad 520-15IKB bricked bios

Maar daar was de oplossing toch ook een externe recovery/flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
@The_Doman,

thanks, ik heb het opgegeven. Vannochted meerdere dignen geprobeerd met de flash / .bin file, maar laptop blijft na 2 uur met .bin op usb stick om de 45s piepen en dan niets.

Ik heb mijn SSD's gebackup en ik ga hem terugsturen binnen de terugstuur tijd. Uiteraard wel met note dat de de laptop via vantage/lenovo software zichzelf gebricked heeft.

Jammere is dat ik mijn geld terug krijg, maar dit model nu 150 euro duurder is :S. maar goed, beter dan een 3k5 euro paperweight :). Sowieso maar eens overdenken of ik deze opnieuw ga bestellen of toch ander model. Een omen is wat goedkoper maar heeft toch een aantal nadelen t.o.v. de Lenovo.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Update, niet meer kunnen oplossen. Teruggestuurd, verkopende partij stuurt, met prijsverschil (inmiddels duurder geworden) vergoed, een nieuwe naar me toe.

Ben nu zeer huiverig om de bios te updaten, maar goed ik ehb geen alternatief. Het meot een AMD CPU en 4090 zijn en keypad. Andere modellen/merken hebben niet al die voorkeuren.

I9 heeft meer opties te koop, maar gezien de perikelen rondom Intel ga ik me daar niet aanwagen.

I.i.g bedankt voor de feedback, en mocht je zelf in deze situatie zitten; wees dus uiterst voorzichtig, bricken kan dus (ook in deze tijd met flashback ec) nog steeds.

T60P Widescreen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:30
Vervelend/gevaarlijk is dat bij de nieuwere laptops bios updates nu vaak automatisch met Windows updates worden geïnstalleerd
De kans dat gebruikers het systeem geforceerd afsluiten zonder dat ze weten dat er een bios update bezig is vergroot de kans op fouten natuurlijk ook.

Soms kan je dat wel uitzetten in bios:
Google: UEFI Capsule Firmware Updates

Lenovo Legion 5 15ACH6H dead after windows updates - Sadly, laptops are dying after windows updates
Pagina: 1