Toon posts:

[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 225 ... 231 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 33 producten

• Tornado1.0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-05 23:24

Tornado1.0

Work in progress

Vandaag en gisteren (tot nu toe) drie keer gehad dat de WAN verbinding weg valt. KPN box heeft nog verbinding, maar de USG 3P geeft niets meer door. Lampjes bij de poorten en bovenop branden gewoon groen resp. blauw. Na een reboot van de USG werkt alles weer. In de server.log file kom ik het volgende tegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[2023-03-21T07:50:09,793] <MQTT Ping: 0de5a0ef-e9a8-4bb2-8689-64fa29e0d9db> ERROR ClientState - 0de5a0ef-e9a8-4bb2-8689-64fa29e0d9db: Timed out as no activity, keepAlive=30,000 lastOutboundActivity=1,679,384,979,792 lastInboundActivity=1,679,384,949,949 time=1,679,385,009,792 lastPing=1,679,384,979,792
[2023-03-21T07:50:22,849] <MQTT Con: 0de5a0ef-e9a8-4bb2-8689-64fa29e0d9db> WARN  AwsIotMqttConnectionListener - Connect request failure
org.eclipse.paho.client.mqttv3.MqttException: MqttException
    at org.eclipse.paho.client.mqttv3.internal.ExceptionHelper.createMqttException(ExceptionHelper.java:38) ~[org.eclipse.paho.client.mqttv3-1.1.0.jar:?]
    at org.eclipse.paho.client.mqttv3.internal.ClientComms$ConnectBG.run(ClientComms.java:664) ~[org.eclipse.paho.client.mqttv3-1.1.0.jar:?]
    at java.lang.Thread.run(Thread.java:750) ~[?:1.8.0_352]
Caused by: java.net.UnknownHostException: a1ewuiz2p7wdvw-ats.iot.us-west-2.amazonaws.com
    at java.net.AbstractPlainSocketImpl.connect(AbstractPlainSocketImpl.java:184) ~[?:1.8.0_352]
    at java.net.SocksSocketImpl.connect(SocksSocketImpl.java:392) ~[?:1.8.0_352]
    at java.net.Socket.connect(Socket.java:607) ~[?:1.8.0_352]
    at sun.security.ssl.SSLSocketImpl.connect(SSLSocketImpl.java:293) ~[?:1.8.0_352]
    at org.eclipse.paho.client.mqttv3.internal.TCPNetworkModule.start(TCPNetworkModule.java:70) ~[org.eclipse.paho.client.mqttv3-1.1.0.jar:?]
    at org.eclipse.paho.client.mqttv3.internal.SSLNetworkModule.start(SSLNetworkModule.java:86) ~[org.eclipse.paho.client.mqttv3-1.1.0.jar:?]
    at org.eclipse.paho.client.mqttv3.internal.ClientComms$ConnectBG.run(ClientComms.java:650) ~[org.eclipse.paho.client.mqttv3-1.1.0.jar:?]
    ... 1 more

Deze exception wordt elke ~30 seconden herhaald tot het moment dat ik de USG opnieuw opstart. Online vind ik een paar mensen met soortgelijke problemen, maar geen duidelijke oplossing. Ik heb zojuist de controller geupdatet, kijken of dat iets uitmaakt.

Iemand anders die dit eens mee heeft gemaakt? Kon zo snel niets vinden via de zoekfunctie van Tweakers.

If at first you don’t succeed, call an airstrike.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Tornado1.0 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:19:
Vandaag en gisteren (tot nu toe) drie keer gehad dat de WAN verbinding weg valt. KPN box heeft nog verbinding, maar de USG 3P geeft niets meer door. Lampjes bij de poorten en bovenop branden gewoon groen resp. blauw. Na een reboot van de USG werkt alles weer. In de server.log file kom ik het volgende tegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[2023-03-21T07:50:09,793] <MQTT Ping: 0de5a0ef-e9a8-4bb2-8689-64fa29e0d9db> ERROR ClientState - 0de5a0ef-e9a8-4bb2-8689-64fa29e0d9db: Timed out as no activity, keepAlive=30,000 lastOutboundActivity=1,679,384,979,792 lastInboundActivity=1,679,384,949,949 time=1,679,385,009,792 lastPing=1,679,384,979,792
[2023-03-21T07:50:22,849] <MQTT Con: 0de5a0ef-e9a8-4bb2-8689-64fa29e0d9db> WARN  AwsIotMqttConnectionListener - Connect request failure
    at org.eclipse.paho.client.mqttv3.internal.ExceptionHelper.createMqttException(ExceptionHelper.java:38) ~[org.eclipse.paho.client.mqttv3-1.1.0.jar:?]
    at org.eclipse.paho.client.mqttv3.internal.ClientComms$ConnectBG.run(ClientComms.java:664) ~[org.eclipse.paho.client.mqttv3-1.1.0.jar:?]
Caused by: java.net.UnknownHostException: a1ewuiz2p7wdvw-ats.iot.us-west-2.amazonaws.com
    at java.net.AbstractPlainSocketImpl.connect(AbstractPlainSocketImpl.java:184) ~[?:1.8.0_352]
    at sun.security.ssl.SSLSocketImpl.connect(SSLSocketImpl.java:293) ~[?:1.8.0_352]
    at org.eclipse.paho.client.mqttv3.internal.TCPNetworkModule.start(TCPNetworkModule.java:70) ~[org.eclipse.paho.client.mqttv3-1.1.0.jar:?]
    at org.eclipse.paho.client.mqttv3.internal.SSLNetworkModule.start(SSLNetworkModule.java:86) ~[org.eclipse.paho.client.mqttv3-1.1.0.jar:?]
    at org.eclipse.paho.client.mqttv3.internal.ClientComms$ConnectBG.run(ClientComms.java:650) ~[org.eclipse.paho.client.mqttv3-1.1.0.jar:?]
    ... 1 more

Deze exception wordt elke ~30 seconden herhaald tot het moment dat ik de USG opnieuw opstart. Online vind ik een paar mensen met soortgelijke problemen, maar geen duidelijke oplossing. Ik heb zojuist de controller geupdatet, kijken of dat iets uitmaakt.

Iemand anders die dit eens mee heeft gemaakt? Kon zo snel niets vinden via de zoekfunctie van Tweakers.
De exception bevestigd inderdaad dat je geen internet verbinding hebt :P Iets met "a1ewuiz2p7wdvw-ats.iot.us-west-2.amazonaws.com" niet kunnen resolven. Overigens ook geen idee wat de USG of Controller of welk onderdeel van UniFi Networking iets met MQTT zou doen. MQTT is een messaging protocol dat voornamelijk wordt toegepast bij IoT toepassingen.

V.w.b. het probleem. Geen specifieke reden, maar heb je al eens met een andere adapter geprobeerd? De adapter van de USG wil nog wel eens semi stuk gaan en dan allemaal rare issues geven.
Tornado1.0 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:19:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    ... 1 more

Iemand anders die dit eens mee heeft gemaakt?

Kon zo snel niets vinden via de zoekfunctie van Tweakers.
Lees effe alle reacties door die met dit probleem te maken hebben : Kajel in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"

Ik gok namelijk dat je het eerder aan die kant moet zoeken dan aan de UniFi Controller kant, want die kan je in principe uitzetten terwijl je netwerk gewoon door blijft draaien! :)

Mocht je niks dergelijks in je Log Files kunnen vinden dan heb ik uiteraard niks gezegd :$ O-)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tornado1.0

Tornado1.0

Work in progress

RobertMe schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:23:
[...]

De exception bevestigd inderdaad dat je geen internet verbinding hebt :P Iets met "a1ewuiz2p7wdvw-ats.iot.us-west-2.amazonaws.com" niet kunnen resolven. Overigens ook geen idee wat de USG of Controller of welk onderdeel van UniFi Networking iets met MQTT zou doen. MQTT is een messaging protocol dat voornamelijk wordt toegepast bij IoT toepassingen.

V.w.b. het probleem. Geen specifieke reden, maar heb je al eens met een andere adapter geprobeerd? De adapter van de USG wil nog wel eens semi stuk gaan en dan allemaal rare issues geven.
De adapter die ik momenteel gebruik is al een vervangende, de originele is al een tijdje stuk. Zal eens kijken of ik iets heb liggen voor het echt te laat is.
nero355 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:33:
[...]

Lees effe alle reacties door die met dit probleem te maken hebben : Kajel in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"

Ik gok namelijk dat je het eerder aan die kant moet zoeken dan aan de UniFi Controller kant, want die kan je in principe uitzetten terwijl je netwerk gewoon door blijft draaien! :)

Mocht je niks dergelijks in je Log Files kunnen vinden dan heb ik uiteraard niks gezegd :$ O-)
Dank voor deze link. Mijn situatie is niet helemaal gelijk omdat ik de USG al achter de KPN box draai, dus mijn USG heeft niet direct contact met de PPPoE verbinding. Zojuist viel de verbinding opnieuw weg. Ik zal eens proberen om de NTU opnieuw op te starten.

• MrLuc
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:52
Ik sta op het punt om in mijn nieuwe woning alle Ubiquiti apparatuur aan te sluiten en te installeren. Hebben jullie advies welke apparaten ik waar het beste op aan sluiten - switch of UDM - of maakt dat niet veel uit?

Verbinding tussen de UDM en de switch gaat straks via een DAC kabel (SFP+, 10Gbps)

Hierbij een klein overzicht van mijn huidige setup;

- UDM SE
- Switch Pro 24 PoE

Camera’s (3x);
- 1x G5 bullet
- 1x G5 Pro
- 1x G5 dome

Ap’s (6x6);

- 2x U6 Pro
- 1x U6 in-wall
- 2x U6 Lite+
- 1x U6 Mesh

Enkele andere belangrijke apparatuur in (of direct verbonden met) de patchkast

- Synology NAS
- Homey Pro (2023)
- Philips Hue bridge
- Somfy TaHoma
- Tado bridge
- Ajax security hub plus

Acties:
  • +6Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Steek alles in de switch, daar is dat ding voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:45
MrLuc schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:39:
Hebben jullie advies welke apparaten ik waar het beste op aan sluiten - switch of UDM - of maakt dat niet veel uit?
Ja, dit maakt een klein beetje uit. De UDM SE heeft een max. speed interne throughput van 1Gbps. De 8 ingebouwde poorten hebben een "uplink" van 1Gbps naar je WAN. Je IoT hubs kan je op je UDM SE aansluiten en camera's eventueel ook. Dit kan ook op je switch, maakt niet zoveel uit.

En apparaten met een hogere snelheid dan 1Gbps kan je beter op je switch aansluiten.

[Voor 4% gewijzigd door heiyu op 21-03-2023 22:15]

• MrLuc
heiyu schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:13:
[...]

Ja, dit maakt een klein beetje uit. De UDM SE heeft een max. speed interne throughput van 1Gbps. De 8 ingebouwde poorten hebben een "uplink" van 1Gbps naar je WAN. Je IoT hubs kan je op je UDM SE aansluiten en camera's eventueel ook. Dit kan ook op je switch, maakt niet zoveel uit.

En apparaten met een hogere snelheid dan 1Gbps kan je beter op je switch aansluiten.
Dank voor je duidelijk reactie! :)
nero355 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 03:44:
[...]

Ik zou dat soort dingen uitzoeken VOORDAT je meer dan € 1000 aan netwerkapparatuur koopt! :X
Heb ik ook zeker wel gedaan. Alleen zit ik soms met kleine vraagstukken waar ik online niet zo snel een duidelijk (of begrijpelijk) antwoord op kan vinden.

Dan is het heel fijn om hier je vraag te kunnen stellen aan deze prachtige en ervaringrijke community :)

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:20

GerkeP

Vragen mag altijd........

MrLuc schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:39:
Ik sta op het punt om in mijn nieuwe woning alle Ubiquiti apparatuur aan te sluiten en te installeren.
Ap’s (6x6);

- 2x U6 Pro
- 1x U6 in-wall
- 2x U6 Lite+
- 1x U6 Mesh
Heb je een bedrijf aan huis met een paar honderd gebruikers? Of heb je een woonoppervlakte van >1000m2?

GerkeP

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:20

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

GerkeP schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:00:
[...]

Heb je een bedrijf aan huis met een paar honderd gebruikers? Of heb je een woonoppervlakte van >1000m2?
Met de huidige nieuwbouw ben je blij als 1 ap 1 etage überhaupt dekt. En als je wifi in de tuin of schuur wilt ontkom je er niet aan. Ik heb ook al 4 ap’s met zolder, 1e verdieping, beneden en schuur/tuin
ApC_IcE schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:02:
[...]

Met de huidige nieuwbouw ben je blij als 1 ap 1 etage überhaupt dekt. En als je wifi in de tuin of schuur wilt ontkom je er niet aan. Ik heb ook al 4 ap’s met zolder, 1e verdieping, beneden en schuur/tuin
4, sure, maar ook jij hebt er geen 6, dat is nog steeds 50% meer. En het probleem zijn voornamelijk de verdiepingsvloeren (isolatie in de vloer). Binnenmuurtjes is niet veel (meer) dus gaat wifi redelijk makkelijk doorheen. 1AP per verdieping zou dan dus voldoende moeten zijn, tenzij... je dus een echt groot huis hebt

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:20

GerkeP

Vragen mag altijd........

[...]

Ik heb zo'n nieuwbouwhuis.
Buitenmuren kom je niet doorheen, maar binnen heb ik genoeg aan 2 AP's (ook om uberhaupt te kunnen bellen met de smartphones middels VoWi).
En met mijn AC Mesh heb ik in bijna de hele wijk buiten wifi 😁

Ik denk dat het echt zwaar overkill is, sterker nog, die dingen gaan elkaar verstoren.

GerkeP

• MrLuc
[...]

Dat probleem verwacht ik dus ook. En qua verdeling valt het reuze mee.

2x AP op de beneden verdieping, 1x AP op de 1e verdieping, 1x AP op zolder, 1x AP in de kelder en 1x AP voor buiten achter in de tuin.

Totaal dus 6 stuks. Heb de dekking volledig uitwerkt met UniFi Design Center en op basis hiervan ook de UTP punten laten aanleggen.

En mochten ze echt storen kan ik er altijd eentje weg halen.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:20

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

MrLuc schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:10:
[...]

Dat probleem verwacht ik dus ook. En qua verdeling valt het reuze mee.

2x AP op de beneden verdieping, 1x AP op de 1e verdieping, 1x AP op zolder, 1x AP in de kelder en 1x AP voor buiten achter in de tuin.

Totaal dus 6 stuks. Heb de dekking volledig uitwerkt met UniFi Design Center en op basis hiervan ook de UTP punten laten aanleggen.

En mochten ze echt storen kan ik er altijd eentje weg halen.
Ik snap je wel.
In de woonkamer is het bereik super. In de keuken is het weer flink minder (zit een 30cm muur tussen met glas).
Dat zou een 5e hier betekenen 8)
RobertMe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:18:
1 UAP per verdieping zou dan dus voldoende moeten zijn.
Of 1 UAP per 2 verdiepingen als je het huis in 2 helften deelt :
- 1 x UAP @ Voorkant van het huis voor 1ste verdieping + Zolder
- 1 x UAP @ Achterkant van het huis voor 1ste verdieping + Zolder

:*)
ApC_IcE schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:14:
Ik snap je wel.
In de woonkamer is het bereik super. In de keuken is het weer flink minder (zit een 30cm muur tussen met glas).

Dat zou een 5e hier betekenen 8)
Of je negeert het gewoon en doet het met die 1 Mbps @ 2.4 GHz die je dan nog over hebt als het echt moet! :P :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!
Mooi. Verschillende jaren terug bij familie wat UniFi spulletjes geplaatst met een ER4, waarvoor ik controller op mijn VPS heb op gezet. Maar dat betekent dus dat ik een aantal poorten op de VPS open heb voor het controller verkeer :X. Nadat ik eind vorig jaar op mijn eigen USG Wireguard heb gezet en begin dit jaar Wireguard op die ER4 heb gezet (in beide geval gevallen puur voor buitenshuis gebruik, niet als site-to-site) nu maar de stap genomen om Wireguard op mijn VPS te zetten en op die ER4 daarmee laten verbinden. Het inform address (/de unifi-controller DHCP optie) verwijst nu naar het private Wireguard adres en de apparatuur (b)lijkt mooi verbonden te blijven. Next up is dan op de VPS mooi de poorten aan de Wireguard interface binden i.p.v. alle interfaces zodat dat allemaal niet meer public exposed is en klaar.

Combineer dat met dat voor mijzelf een dezer dagen een TopTon doosje gaat arriveren waarmee ik de USG ga vervangen, en het belang van een UniFi Controller binnenshuis er niet meer is en dan kan ik mijn eigen interne controller dan ook offline halen door hetzelfde trucje te doen. Scheelt ook weer wat in de energierekening :p

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:49
@RobertMe Ben je hiermee niet afhankelijk van je internetverbinding om je router te managen? Hoe ga je de USG managen als je bijvoorbeeld geen internet hebt, doordat je provider een storing heeft? Of hoe ga je hiermee van internet provider wisselen als je naar een provider wisselt die specifieke WAN-instellingen nodig heeft?
Het voelt voor mij als een situatie die niet handig is, omdat je een afhankelijkheid inbouwt voor hetgeen wat je hiermee kan managen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Sicco92 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:52:
@RobertMe Ben je hiermee niet afhankelijk van je internetverbinding om je router te managen? Hoe ga je de USG managen als je bijvoorbeeld geen internet hebt, doordat je provider een storing heeft? Of hoe ga je hiermee van internet provider wisselen als je naar een provider wisselt die specifieke WAN-instellingen nodig heeft?
Het voelt voor mij als een situatie die niet handig is, omdat je een afhankelijkheid inbouwt voor hetgeen wat je hiermee kan managen.
Bij familie staat nu dus een EdgeRouter dus die is al niet gemanaged door de controller. Bij mij staat nu wel een USG maar als het goed is komt vandaag dus een TopTon systeem die ik als vervanger voor de USG ga inzetten. Dus dan ben ik niet meer afhankelijk van de controller voor een werkende internet verbinding te krijgen.

En daarnaast ben ik ook niet bang om zaken op de terminal te doen. Dus ook dan valt een USG vast in de lucht te krijgen door via SSH in te loggen en met configure de zaken in te regelen. Overigens ook een van de redenen om de USG te vervangen. Configureerbaarheid. IPv6 kan al zo goed als niet via de UI, en via de CLI nog steeds complex. Met een gewoon Linux systeem kan ik verkeer eenvoudig blokkeren op basis van de (VLAN) interfaces, bij EdgeOS zit je de hele tijd met IP adressen / subnetten te werken, geen ondersteuning voor negates, etc etc.

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:45

Remi

Moo!

Bij het uitblijven van reacties vermeld ik mijn topic hier waar de expertise zit. :)

UDM Pro icm Pi-hole en IPv6 van KPN

• Tornado1.0

Tornado1.0

Work in progress

Tornado1.0 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:52:
[...]

De adapter die ik momenteel gebruik is al een vervangende, de originele is al een tijdje stuk. Zal eens kijken of ik iets heb liggen voor het echt te laat is.

[...]

Dank voor deze link. Mijn situatie is niet helemaal gelijk omdat ik de USG al achter de KPN box draai, dus mijn USG heeft niet direct contact met de PPPoE verbinding. Zojuist viel de verbinding opnieuw weg. Ik zal eens proberen om de NTU opnieuw op te starten.
Heb de adapter vervangen door een nieuwe maar het blijkt niet de oplossing. Ik hoopte van wel, maar ergens had ik het vermoeden al. De uitval is namelijk naar mijn idee te regelmatig om aan de adapter te liggen. Het probleem treedt steeds een uur of 10 na het opnieuw opstarten van de USG op. De router en de APs zijn nog gewoon bereikbaar, er komt alleen ineens niks meer doorheen. Ik zie niks van gekke cpu spikes en het apparaat is ook niet overdreven warm.

De enige oplossing lijkt een power cycle. WAN kabel erin en eruit lijkt niks te doen. Kpn box heeft nog gewoon verbinding.

Met ssh ingelogd in de USG, maar het 'show logs' commando geeft opvallend weinig logging weer. Van 19 maart nog (de dag voor de problemen begonnen), maar daarna vrijwel niks meer. Is dat normaal gedrag?

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-05 19:41

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Sinds gisteren opeens issues met mijn smartgateways p1 lezer. Opeens de verbinding kwijt. Hoe hebben jullie dit issue opgelost? Lees dat er meer mensen last van hebben gehad. :?

Draai firmware 6.0.21 op 2 ac lites. Signaal ontvangst +/- 70dBi.

Whatever.

• MED-iC-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:42
Harmen schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:04:
Sinds gisteren opeens issues met mijn smartgateways p1 lezer. Opeens de verbinding kwijt. Hoe hebben jullie dit issue opgelost? Lees dat er meer mensen last van hebben gehad. :?

Ikzelf had dit ook. Heb de IP reservering en fixed aan AP uitgezet en opnieuw verbonden, daarna geen probleem meer (vooralsnog)
Tornado1.0 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:43:
Met ssh ingelogd in de USG, maar het 'show logs' commando geeft opvallend weinig logging weer.
Van 19 maart nog (de dag voor de problemen begonnen), maar daarna vrijwel niks meer.

Is dat normaal gedrag?
Wat doet een
# dmesg -w

:?

En dan het liefst in een
# screen -R PPPoEmonitoring

zodat je niet een SSH verbinding open hoeft te houden :)
Harmen schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:04:
Sinds gisteren opeens issues met mijn smartgateways p1 lezer. Opeens de verbinding kwijt.

Hoe hebben jullie dit issue opgelost? Lees dat er meer mensen last van hebben gehad. :?

MED-iC- schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:10:
Ikzelf had dit ook.

Heb de IP reservering en fixed aan AP uitgezet en opnieuw verbonden, daarna geen probleem meer (vooralsnog)
Welke UAP's en/of USG/UDR/UDM model :?

De meesten gebruiken toch een Raspberry Pi + P1 aangesloten via USB voor dat soort dingen ?!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Uit nieuwsgierigheid: Zijn er nog mensen hier met een UC-DAC-SFP+ van Ubiquiti? Ik moet deze handmatig op 10G zetten. Werkt dit altijd zo met een SFP? Met auto negotiate krijg ik maar 1G tussen UDM SE en Enterprise 24 POE.

Gisteren nog even getest met een USB 2.5G adapter (USB-C). Mijn netwerk crashed (lees FW reboot noodzakelijk) wanneer ik een iperf3 test doe tussen een andere NIC met 2.5G .. ook lekker :'( 8)7
GerkeP schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:00:
[...]

Hier ook aardig wat AP's in een vrijstaande woning (dus geen 1000m2) en dan komt er nog wat voor de tuin bij..(7 in totaal). en nee de baby heeft geen wifi nodig, maar is een handige slaapkamer voor dekking van meerdere ruimtes vanaf daar :P

Als ik eerlijk ben zou ik ook wel met minder redden maar dan is de dekking niet overal optimaal. Wellicht voldoende voor simpel internet etc maar ik heb toch liever overal goede dekking - zeker met de hoeveelheid wifi clients tegenwoordig. Oh ja en in mijn geval zijn het ook veel in Wall units dus ook direct een oplossing voor je losse switches etc.

[Voor 30% gewijzigd door Workaholic op 25-03-2023 20:34]

Mijn V&A

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:13

ChUcKiE

Dus........

In mijn setup met een UDM SE heb ik een U6-Pro in mijn meterkast hangen. Aangesloten op de eerste poort met PoE+ en een 2 meter patchkabel.

Nu wil ik de U6-Pro gaan verplaatsen naar het tuinhuisje en heb ik gisteren een 20 meter (patch) SFTP kabel gelegd naar het tuinhuisje en daar de U6-Pro aangesloten.
Ik kreeg er geen verbinding mee. Ik heb de kabel vervangen voor een andere/dezelfde ook 20 meter met al aangesloten stekkers.

Nu krijg ik de melding:

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb dus twee nieuwe kabels gekocht en met beide kabels werkt het niet goed. Uiteraard werkte alles prima toen de U6-Pro in de meterkast hing.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:16
Misschien is 20 meter te lang voor POE?
Gokje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:32
ChUcKiE schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:54:
In mijn setup met een UDM SE heb ik een U6-Pro in mijn meterkast hangen. Aangesloten op de eerste poort met PoE+ en een 2 meter patchkabel.

Nu wil ik de U6-Pro gaan verplaatsen naar het tuinhuisje en heb ik gisteren een 20 meter (patch) SFTP kabel gelegd naar het tuinhuisje en daar de U6-Pro aangesloten.
Ik kreeg er geen verbinding mee. Ik heb de kabel vervangen voor een andere/dezelfde ook 20 meter met al aangesloten stekkers.

Nu krijg ik de melding:
[Afbeelding]

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb dus twee nieuwe kabels gekocht en met beide kabels werkt het niet goed. Uiteraard werkte alles prima toen de U6-Pro in de meterkast hing.
20 meter zou prima moeten kunnen, je AP gaat ook aan toch? Want anders zag je hem naar mijn idee niet in de controller. Het lijkt er op dat hij vindt dat je 100Mbit doet i.p.v. Gigabit? Wat gebeurt er al je een computer op de kabel aansluit, heb je dan wel gigabit? En maak je geen zorgen dat de ethernet poort van de PC stuk gaat van PoE, dat is echt een broodje aap verhaal.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Waarschijnlijk een force niche, maar voor diegenen die én UniFi apparatuur hebben, én zelf een router opzetten, én daarbij systemd-networkd als DHCP server gebruiken. Als je gebruikt wilt maken van DHCP option 43 om het controller adres rond te sturen krijg je dit, in de .network file:
INI:
1
2
3
[DHCPServer]
...
SendVendorOption=1:ipv4address:10.3.1.1

Waarbij in dit geval 10.3.1.1 dus het IP adres van de controller is.

En voor de geïnteresseerd: DHCP option 43 is dan "vendor option". De 1 van de value is (sub) optie 1 die UniFi dan gebruikt als "dit is het controller adres" en ipv4address zorgt ervoor dat de boel automatisch goed geëncode wordt. Op de lijn is het dan ook 0x01040a030101. Dus 01 voor het sub type, 4 voor de lengte, en dan de 4 bytes van het IP adres.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MED-iC-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:42
nero355 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:15:
[...]

Wat doet een
# dmesg -w

:?

En dan het liefst in een
# screen -R PPPoEmonitoring

zodat je niet een SSH verbinding open hoeft te houden :)

[...]

[...]

Welke UAP's en/of USG/UDR/UDM model :?

De meesten gebruiken toch een Raspberry Pi + P1 aangesloten via USB voor dat soort dingen ?!
Ik had de P1 meter fixed op mijn UDR, nu mag hij ook verbinden met mijn UAP-nano-HD's of UAP-AC-Pro's

Acties:
  • +1Henk 'm!
In mijn setup met een UDM SE heb ik een U6-Pro in mijn meterkast hangen.
Aangesloten op de eerste poort met PoE+ en een 2 meter patchkabel.

Nu krijg ik de melding:
[Afbeelding]

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Ik heb dus twee nieuwe kabels gekocht en met beide kabels werkt het niet goed.
Uiteraard werkte alles prima toen de U6-Pro in de meterkast hing.
- Check aan beiden kanten de stekkers voor de zekerheid!
- Als je een 20 meter lange kabel pakt die puur en alleen UTP is : Werkt het dan wel goed ?
In het verleden had de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) problemen met Shielded kabels ;)
- Als je de U6 Pro weer op de oude plek zet met de oude kabel : Is alles dan weer OK ?
- Heb je toevallig een PoE/PoE+ Injector liggen waarmee je eventueel zou kunnen testen ?
Of een PoE/PoE+ Switch eventueel ?
ASS-Ware schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:27:
Misschien is 20 meter te lang voor POE?
Gokje.
Dat zou niet mogen, tenzij UDM SE fuckup :)
wvanommen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:45:
En maak je geen zorgen dat de ethernet poort van de PC stuk gaat van PoE, dat is echt een broodje aap verhaal.
Tenzij Passive PoE >:) :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:47
RobertMe schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:00:
Waarschijnlijk een force niche, maar voor diegenen die én UniFi apparatuur hebben, én zelf een router opzetten, én daarbij systemd-networkd als DHCP server gebruiken. Als je gebruikt wilt maken van DHCP option 43 om het controller adres rond te sturen krijg je dit, in de .network file:
INI:
1
2
3
[DHCPServer]
...
SendVendorOption=1:ipv4address:10.3.1.1

Waarbij in dit geval 10.3.1.1 dus het IP adres van de controller is.

En voor de geïnteresseerd: DHCP option 43 is dan "vendor option". De 1 van de value is (sub) optie 1 die UniFi dan gebruikt als "dit is het controller adres" en ipv4address zorgt ervoor dat de boel automatisch goed geëncode wordt. Op de lijn is het dan ook 0x01040a030101. Dus 01 voor het sub type, 4 voor de lengte, en dan de 4 bytes van het IP adres.
DHCP option 43 wordt b.v. vaak gebruikt om IP telefoontoestellen automatisch in een bepaald (voice)VLAN te zetten, met eventueel extra info met b.v. DHCP opties 64/65 (Vendor afhankelijk) van TFTP servers, bootfiles, etc.Met eventuele definities van Vendor Classes. Handig om bepaalde apparatuur via DHCP instellen ipv via de switch poorten te moeten configureren. Deze moeten natuurlijk wel de juiste VLAN's hebben, via een profiel bv. Hier heb ik natuurlijk wel over grotere bedrijfsnetwerken, thuis is dit minder interessant, al heb ik het hier wel zo ingesteld, maar dat heeft met mijn werk te maken...
Ik kan dus hier in huis op elke LAN aansluiting een toestel prikken, en die komt dan automatisch in het juiste VLAN, en vindt de call server.
Er worden dan wel verschillende DHCP Discovers en Request gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!
ardvark99 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:16:
[...]

DHCP option 43 wordt b.v. vaak gebruikt om IP telefoontoestellen automatisch in een bepaald (voice)VLAN te zetten, met eventueel extra info met b.v. DHCP opties 64/65 (Vendor afhankelijk) van TFTP servers, bootfiles, etc.Met eventuele definities van Vendor Classes. Handig om bepaalde apparatuur via DHCP instellen ipv via de switch poorten te moeten configureren. Deze moeten natuurlijk wel de juiste VLAN's hebben, via een profiel bv. Hier heb ik natuurlijk wel over grotere bedrijfsnetwerken, thuis is dit minder interessant, al heb ik het hier wel zo ingesteld, maar dat heeft met mijn werk te maken...
Ik kan dus hier in huis op elke LAN aansluiting een toestel prikken, en die komt dan automatisch in het juiste VLAN, en vindt de call server.
Er worden dan wel verschillende DHCP Discovers en Request gedaan.
Jup, ik begreep ook al dat die hele option 43 ook gebaseerd is op wat de client stuurt. Niet alleen de hostname, maar ook nog een of andere vendor optie. Ubiquiti gebruikt een statische waarde daarvoor (ubnt of unifi, weet ik niet meer), terwijl Cisco echt een unieke per model gebruikt. Een uitgebreidere DHCP server kan op basis daarvan dan ook weer kieze welke vendor options of andere velden geretourneerd moeten worden. In mijn geval (en potentieel ook met Ubiquiti routers) gaat dat dus ook potentieel fout als ik nog andere hardware zou hebben die DHCP option 43 gebruikt en dan ook het "sub type" 1. Immers kan mijn DHCP server (systemd-networkd) geen onderscheid maken in de vendor / apparaat dat de DHCP request doet. En ik vraag mij af of dnsmasq, dat EdgeOS gebruikt, dat wel kan.

Neem trouwens aan dat je voor dynamische VLAN assignment ook 802.1X gebruikt? En dus ook een radius oplossing? * RobertMe heeft 2 weken terug de ingebakken radius (van Controller + USG) vervangen door een losstaande FreeRadius instance op mijn eigen server. Ter voorbereiding op vervangen van USG door een zelfbouw router. En dat gebruik ik dan weer om mijn prive vs werk laptop in een ander VLAN te plaatsen, waarbij beiden dezelfde USB-C dongle gebruiken dus toekennen VLAN op basis van MAC ook niet kan.

[Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 26-03-2023 18:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-05 19:11

BushWhacker

developer

Ik heb nu al een tijd de ER4. Bevalt erg goed.
Ik zoek er nu ook een voor mijn zwager.

Maar er een bestellen is een drama. Nergens (ms nooit meer) leverbaar.

Heeft iemand een alternatief die net zo flexibel is? Hoeft geen Ubiquiti te zijn.

Als je maar flexibel VLANs, mDNS, IPSEC, firewall mee kunt instellen.
Hoeft niet via webinterface, mag ook op de cli.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - Pixel C - OnePlus 8T Silver - Home Assistant

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:19

Nu krijg ik de melding:
[Afbeelding]

Er is een U6-pro reeks die problemen geeft met shielded kabel. Probeer eens unshielded kabel. Of knip de shield los aan1 zijde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ardvark99
RobertMe schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:27:
[...]
Neem trouwens aan dat je voor dynamische VLAN assignment ook 802.1X gebruikt? En dus ook een radius oplossing?
802.1X zou idd ook kunnen, maar ik heb al jaren een VM MS server draaien als domain server, die de DHCP doet op mijn netwerk. Zoals ik het nu heb ingericht is prima. DHCP e.d. heb ik op mijn USG nooit gebruikt. Allen de DHCP relay optie aangezet.
BTW, die USG heb ik vorige jaar ook vervangen. Maar had geen zin in die Dream machine sh%t. Op mijn server zijn meerdere NICS aanwezig, en heb er voor gekozen om OPNsense daarop te draaien, bevalt prima.
Nadeel is wel dat al mijn servers op 1 machine draaien, dus als die de geest geeft heb ik ff een probleem... dus de USG blijft wel als vervanging bij de hand, om iig het netwerk op te tuigen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-05 12:59
Tonne schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:58:
[...]

Er is een U6-pro reeks die problemen geeft met shielded kabel. Probeer eens unshielded kabel. Of knip de shield los aan1 zijde.
https://help.ui.com/hc/en...fessional-U6-Pro-Advisory
A limited batch of U6 Pros manufactured between June and August 2022 are incompatible with Shielded Twisted Pair (STP) Ethernet cables. Use of these cables may lead to your AP experiencing consistent rebooting or inability to power on.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:13

ChUcKiE

Dus........

nero355 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:17:
[...]

- Check aan beiden kanten de stekkers voor de zekerheid!
- Als je een 20 meter lange kabel pakt die puur en alleen UTP is : Werkt het dan wel goed ?
In het verleden had de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) problemen met Shielded kabels ;)
- Als je de U6 Pro weer op de oude plek zet met de oude kabel : Is alles dan weer OK ?
- Heb je toevallig een PoE/PoE+ Injector liggen waarmee je eventueel zou kunnen testen ?
Of een PoE/PoE+ Switch eventueel ?

[...]

Dat zou niet mogen, tenzij UDM SE fuckup :)

[...]

Tenzij Passive PoE >:) :+
- met een laptop haalt speedtest 100mbit up en down.
- de U6 pro terug met originele patchkabel werkt weer perfect.
- ik heb helaas geen power injector liggen om te testen 😔
- ik kan de SFTP kabel op een 8-Ports PoE switch, maar volgens mij geven die poorten te weinig vermogen. Dan ga ik denk ik maar een gewone UTP van 20 meter ga proberen.
[...]

Thanks dan haal ik eerst de shield aan één kant los.

[Voor 11% gewijzigd door ChUcKiE op 26-03-2023 21:32]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

ardvark99 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:06:
[...]

802.1X zou idd ook kunnen, maar ik heb al jaren een VM MS server draaien als domain server, die de DHCP doet op mijn netwerk. Zoals ik het nu heb ingericht is prima. DHCP e.d. heb ik op mijn USG nooit gebruikt. Allen de DHCP relay optie aangezet.
BTW, die USG heb ik vorige jaar ook vervangen. Maar had geen zin in die Dream machine sh%t. Op mijn server zijn meerdere NICS aanwezig, en heb er voor gekozen om OPNsense daarop te draaien, bevalt prima.
Nadeel is wel dat al mijn servers op 1 machine draaien, dus als die de geest geeft heb ik ff een probleem... dus de USG blijft wel als vervanging bij de hand, om iig het netwerk op te tuigen.
Maar hoe komt die dan in het juiste VLAN? Of is het precies dat: via DHCP wordt aangegeven wat het voice VLAN is en je bent dus verplicht om dat VLAN op alle switch poorten actief te hebben? (/alle poorten waarop je mogelijk ooit VOIP toestel aansluit).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05 22:39

zeroday

Dream within a dream

Ugh .. en toen overleed mijn US-8-150W ..

was lekker aan het kopieren en toen poeff ..

nou .. nu crea bea om alles weer online te krijgen .. (wat inmiddels gelukt is), altijd fijn om oude meuk nog in de la te hebben liggen ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1Henk 'm!
zeroday schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:01:
Ugh .. en toen overleed mijn US-8-150W ..

was lekker aan het kopieren en toen poeff ..

nou .. nu crea bea om alles weer online te krijgen .. (wat inmiddels gelukt is), altijd fijn om oude meuk nog in de la te hebben liggen ..
Hoe oud was die? * RobertMe heeft een 8-150W sinds januari '17 en een 16-150W sinds najaar '17. VLAN aware heb ik niks liggen, behalve dat ik toentertijd 2 Flex Minis besteld heb en maar 1 echt gebruik. Dus als een van die overlijdt ben ik wel redelijk f*cked. (Flex Mini als vervanging wat waarschijnlijk niet past, AP in de lucht houden met een power injector, en worst case de 16 van zolder naar de kelder verplaatsten (waar meer PoE apparaten zijn aangesloten, zoals de in gebruik zijnde Flex Mini en nog een Tado Bridge via PoE splitter).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-05 07:45
Goedemorgen, bij het installeren van een nieuwe server heb ik de unifi controller ook opnieuw geïnstalleerd en ben vanaf scratch begonnen omdat ik niet tevreden was over mijn huidige setup. Na alles te hebben geïnstalleerd en de apparaten netjes te hebben geadopteerd werkt bijna alles na behoren, alleen mijn ap-pro komt in een isolated status. Ook na een hard reset wordt hij opnieuw geadopteerd en valt terug naar isolated. Na wat research op internet kwam ik dit tegen https://community.ui.com/...70-4376-80d8-24324424ca40 waarbij de connectivity monitor op router bij mij staat. Wat gaat er nog mis? Alvast bedankt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

RobertMe schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:17:
[...]

Hoe oud was die? * RobertMe heeft een 8-150W sinds januari '17 en een 16-150W sinds najaar '17. VLAN aware heb ik niks liggen, behalve dat ik toentertijd 2 Flex Minis besteld heb en maar 1 echt gebruik. Dus als een van die overlijdt ben ik wel redelijk f*cked. (Flex Mini als vervanging wat waarschijnlijk niet past, AP in de lucht houden met een power injector, en worst case de 16 van zolder naar de kelder verplaatsten (waar meer PoE apparaten zijn aangesloten, zoals de in gebruik zijnde Flex Mini en nog een Tado Bridge via PoE splitter).
Geprobeerd mijn invoice te vinden, maar dat lukte niet meer, maar garantie zal ie niet meer hebben, Het zal ergens eind 2016 / 2017 zijn geweest, want ik zag wat mails etc over de SFP port die ik met UTP gebruikte in 2017 en toen had ik er al 2 via de china route hier laten komen.

Gelukkig bij een ongeluk had ik een paar maand geleden de 8port lite gekocht met 4 POE poorten en die onderin de tv kast gelegd met een AP eraan, als voorbereiding op uitbreiding daar. Dus na eerst een dumb switch te hebben gepakt en alle camera's uit, mezelf herinnert dat ik 1 AP momenteel wel kan missen dus hop de 8 port lite er maar neergezet).

16 port besteld zodat ik de flex mini ook in de meterkast kan uitfaseren voor de extra poortjes

En het schijnt dat die voedingen van de US-8-150W niet zo 1-2-3 te vervangen zijn :-(

Acties:
  • +1Henk 'm!
zeroday schreef op maandag 27 maart 2023 @ 07:32:
En het schijnt dat die voedingen van de US-8-150W niet zo 1-2-3 te vervangen zijn :-(
Waren er niet modellen waar een relatief standaard Meanwell voeding in zat? En/of de voeding vervangen kon worden door een Meanwell. Meen ook dat het in dit draadje (/een van de voorgaande) wel eens gegaan is over het vervangen van een defecte voeding. Maarja, of ik daar zelf nog aan zou beginnen bij deze oude onzuinige switches weet ik ook niet. But then again, ik heb nog (/alleen) een AC Lite en AC LR, ook oudjes, dus met passive PoE (only). Dus bij het vervangen van een switch moet ik ook het daarop aangesloten AP vervangen, of de PoE injector gebruiken, of zo'n converter van 802.3af ertussen zetten (als ze die nog verkopen).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Falcon10

Hit it i would !

[...]

Seriously ? Dat kan toch enkel alleen maar bij Ubiquiti ?
Hoe blijven die kerels dat toch altijd klaarspelen ? Dan denk je het gekste al gehoord/gezien te hebben bij hen, dan krijg je dit weer te zien |:( 8)7 :X

Wat me trouwens ook opvlat hier in het topic steeds, is dat de voedingen bij Ubiquiti toch wel een klein zeer lijken te zijn. Zelf ook al in eht verleden een USG3 en een switch van hen gehad waar de voeding de geest van gegeven heedt, en zelf heb ik altijd een UPS voor de voeding gehad bij die 2 defecten van me. Dus normaal zouden die geen spanningspiek of whatever gehad mogen hebben waardoor ze stuk zijn gegaan.
Je zou bijna gaan denken dat ze goedkope componenten in hun spul gebruiken.
Kom werkgerelateerd dagelijks in contact met andere merken switchen, en op 20 jaar tijd ofzo heb ik nog niet dat uitvalpercentage gehad dat ik zelf heb met Unifi switchen thuis.
En heb zo het gevoel dat ook hier op tweakers je met regelmaat van de klok defecte Ubiquiti voedingen tegenkomt.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +2Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:27:
En ik vraag mij af of dnsmasq, dat EdgeOS gebruikt, dat wel kan.
Ik gok van wel : https://dnsmasq.org/docs/dnsmasq-man.html
Encapsulated Vendor-class options may also be specified (IPv4 only) using --dhcp-option: for instance --dhcp-option=vendor:PXEClient,1,0.0.0.0 sends the encapsulated vendor class-specific option "mftp-address=0.0.0.0" to any client whose vendor-class matches "PXEClient".
Tenzij ik het verkeerd begrijp :? O-)

/Geen ervaring mee en zo... :$
Neem trouwens aan dat je voor dynamische VLAN assignment ook 802.1X gebruikt? En dus ook een radius oplossing? * RobertMe heeft 2 weken terug de ingebakken radius (van Controller + USG) vervangen door een losstaande FreeRadius instance op mijn eigen server. Ter voorbereiding op vervangen van USG door een zelfbouw router. En dat gebruik ik dan weer om mijn prive vs werk laptop in een ander VLAN te plaatsen, waarbij beiden dezelfde USB-C dongle gebruiken dus toekennen VLAN op basis van MAC ook niet kan.
Daarom : Certificaten! :*)
RobertMe schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:46:
Maar hoe komt die dan in het juiste VLAN? Of is het precies dat: via DHCP wordt aangegeven wat het voice VLAN is en je bent dus verplicht om dat VLAN op alle switch poorten actief te hebben? (/alle poorten waarop je mogelijk ooit VOIP toestel aansluit).
Dat VLAN zet je natuurlijk alleen op je VLAN Trunks (All Profile) en op het moment dat die Client op een poort wordt aangesloten komt die eerst in het RADIUS VLAN en wordt daarna in het juiste VoIP VLAN gegooid op basis van het Certificaat :)
zeroday schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:01:
Ugh .. en toen overleed mijn US-8-150W...
Die krengen werden dan ook bizar heet dus die van jou heeft het nog lang uitgehouden! :)
Volgens mij ging dat wel met wat geknutsel en waren voedingen bij beide modellen grofweg hetzelfde :?

Moet je effe zoeken in dit deel dan wel het vorige deel en dan vind je ook hele waslijsten met voedingen en waar ze tekoop zijn of in ieder geval toen waren! ;)
RobertMe schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:17:
* RobertMe heeft een 8-150W sinds januari '17 en een 16-150W sinds najaar '17.

Dus als een van die overlijdt ben ik wel redelijk f*cked.
Ik zit er weleens aan te denken om alvast een voeding te bestellen voor de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) maar ik geloof dat het ook een beetje afhankelijk is van de Revisie die je hebt en alleen de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+) gegarandeerd stuk ging dus misschien heb ik het niet eens nodig... :?
"Not this shit again!" :'(

Dit is zo'n moment waarop je liever niet goed had gegokt in een eerdere reactie... :-(
Falcon10 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:12:
Seriously ? Dat kan toch enkel alleen maar bij Ubiquiti ?
Hoe blijven die kerels dat toch altijd klaarspelen ? Dan denk je het gekste al gehoord/gezien te hebben bij hen, dan krijg je dit weer te zien |:( 8)7 :X
Typisch Big Corp : Nooit van hun fouten leren en gewoon dezelfde ongein keer op keer flikken... |:(
Wat me trouwens ook opvlat hier in het topic steeds, is dat de voedingen bij Ubiquiti toch wel een klein zeer lijken te zijn. Zelf ook al in eht verleden een USG3 en een switch van hen gehad waar de voeding de geest van gegeven heedt, en zelf heb ik altijd een UPS voor de voeding gehad bij die 2 defecten van me. Dus normaal zouden die geen spanningspiek of whatever gehad mogen hebben waardoor ze stuk zijn gegaan.
Je zou bijna gaan denken dat ze goedkope componenten in hun spul gebruiken.
Kom werkgerelateerd dagelijks in contact met andere merken switchen, en op 20 jaar tijd ofzo heb ik nog niet dat uitvalpercentage gehad dat ik zelf heb met Unifi switchen thuis.
En heb zo het gevoel dat ook hier op tweakers je met regelmaat van de klok defecte Ubiquiti voedingen tegenkomt.
Daarom zit ik ook weleens te denken om dus ooit mijn Switch maar gewoon te vervangen door een HP/HPE model die ook nog eens een levenslange garantie bieden op hun modellen wat er al gauw op neerkomt dat je 10 a 15 jaar garantie hebt i.p.v. het slappe hap gebeuren van Ubiquiti dat ik eigenlijk altijd al een best wel ronduit dom heb gevonden wetende dat het ook anders kan! ;)
BushWhacker schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:08:
Ik heb nu al een tijd de ER4. Bevalt erg goed.
Ik zoek er nu ook een voor mijn zwager.

Maar er een bestellen is een drama. Nergens (ms nooit meer) leverbaar.

Heeft iemand een alternatief die net zo flexibel is? Hoeft geen Ubiquiti te zijn.

Als je maar flexibel VLANs, mDNS, IPSEC, firewall mee kunt instellen.
Hoeft niet via webinterface, mag ook op de cli.
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=rb5009 :?

En dan effe kijken in [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie waar je hem het beste kan kopen op dit moment :)

offtopic:
Heeft jouw nickname nou wel of niet iets met MechWarrior te maken ?!

Vraag ik me al een tijdje af... :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 17:31
Phoolie schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:17:
Ik wil mijn UDM Pro verbinden met mijn US-8-150W, nou heeft de ene SFP+ en de andere SFP, als ik mij niet vergis.

Kan ik deze dan wel met elkaar verbinden? Ik heb al wel even gezocht, maar ik ben er even niet helemaal zeker van. Als ik het goed begrijp moet ik een SFP+ kabel nemen en dan de snelheid op de UDM Pro op 1 Gb zetten. Heb ik dit goed begrepen en kan ik dus onderstaande kabel gaan bestellen?

uitvoering: Ubiquiti UniFi SFP+ DAC Patch Cable (0,5 meter) Wit
Ik heb de UDM Pro en de US-8-150W PoE+ via deze kabel verbonden met elkaar.

Wellicht een beginnersvraag, maar voor de zekerheid even een dubbelcheck. Kan ik ook niet PoE apparaten gewoon aansluiten of moet ik de PoE op die poort dan eerst uitzetten? Ik meen ooit ergens gelezen te hebben, dat dit automatisch gaat. Maar het zou natuurlijk een beetje zonde zijn als ik straks wat devices naar de klote heb geholpen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Phoolie
[...]

Geprobeerd mijn invoice te vinden, maar dat lukte niet meer, maar garantie zal ie niet meer hebben, Het zal ergens eind 2016 / 2017 zijn geweest, want ik zag wat mails etc over de SFP port die ik met UTP gebruikte in 2017 en toen had ik er al 2 via de china route hier laten komen.

Gelukkig bij een ongeluk had ik een paar maand geleden de 8port lite gekocht met 4 POE poorten en die onderin de tv kast gelegd met een AP eraan, als voorbereiding op uitbreiding daar. Dus na eerst een dumb switch te hebben gepakt en alle camera's uit, mezelf herinnert dat ik 1 AP momenteel wel kan missen dus hop de 8 port lite er maar neergezet).

16 port besteld zodat ik de flex mini ook in de meterkast kan uitfaseren voor de extra poortjes

Kijk hier eens, wellicht heb je er wat aan:
Wapvogel in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

• g0lden23
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-05 13:28
Iemand nog een tip?
Ik heb een USG-Pro-4 (USG Pro 4 4.4.57) latest build

Echter met een speedtest haal ik met de speedtest niet standaard 1000/1000 maar als ik UDP forceer dan haal ik wel 1000/1000

Na mijn weten heb ik geen IPS DPS aanstaan.. wat kan het dan nog zijn ?

Acties:
  • +5Henk 'm!
Phoolie schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:43:
[...]

Ik heb de UDM Pro en de US-8-150W PoE+ via deze kabel verbonden met elkaar.

Wellicht een beginnersvraag, maar voor de zekerheid even een dubbelcheck. Kan ik ook niet PoE apparaten gewoon aansluiten of moet ik de PoE op die poort dan eerst uitzetten? Ik meen ooit ergens gelezen te hebben, dat dit automatisch gaat. Maar het zou natuurlijk een beetje zonde zijn als ik straks wat devices naar de klote heb geholpen.
De PoE die standaard aan staat is PoE / PoE+ (de 802.3af / 802.3at standaarden). Dit is een "actieve" vorm waarbij er "onderhandeld" wordt over of er wel of geen stroom geleverd moet worden. Dus het is prima om dit aan te laten staan en willekeurige apparaten aan te sluiten. Echter ondersteund deze switch ook een "door Ubiquiti verzonnen" PoE variant "passive 24V". Zoals de naam al vermoed levert dit 24V, maar nog meer, het is niet actief, maar passief. Er zit hierbij geen "onderhandeling" ingebakken, en als je het in de switch aan zet staat er onmiddellijk 24V op de poort. En apparaten die er niet tegen kunnen (zeg maar alle apparaten tenzij specifiek vermeld) komt de magische rook uit als je ze hier op aan sluit. Dit moet je dus nooit instellen tenzij je 200% zeker weet dat het nodig is. En nodig is het alleen bij antieke Ubiquiti apparatuur. Dit zijnde bv de AC Lite en AC LR geproduceerd voor september 2016, waarbij nieuwere revisies ook met 802.3af werken. Daarnaast zullen de oudere APs (de N modellen :X) ook wel passive 24V gebruiken. En potentieel ook antieke UniFi Video hardware (niet te verwarren met UniFi Protect, dat is veel later geïntroduceerd en werkt zeer zeker niet met passive 24V). Daarnaast is er ook redelijk wat AirMax & EdgeMax hardware (geweest?) met passive 24V (voordeel: PoE via passive 24V werkte over langere afstanden) maar als consument zul je dat minder snel hebben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:02
[...]

https://www.michaelstaake...upply-failure-and-repair/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tonne
g0lden23 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:01:
Iemand nog een tip?
Ik heb een USG-Pro-4 (USG Pro 4 4.4.57) latest build

Echter met een speedtest haal ik met de speedtest niet standaard 1000/1000 maar als ik UDP forceer dan haal ik wel 1000/1000

Na mijn weten heb ik geen IPS DPS aanstaan.. wat kan het dan nog zijn ?
Welke snelheid haal je wel? En wat bedoel je met ‘de speedtest’? Op wat voor client test je? Wifi, bedraad?

• g0lden23
Tonne schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:24:
[...]

Welke snelheid haal je wel? En wat bedoel je met ‘de speedtest’? Op wat voor client test je? Wifi, bedraad?
Sorry, helemaal vergeten ( 8)7 )

Ik heb iperf gedraaid vanuit mijn netwerk (server (proxmox) die middels SFP+ verbinding heeft met de USG) en laptop gigabit (rechtstreeks op de USG zonder switches) naar het datacenter in dronten (serverius).
Daar draaien een paar servers op 10Gbit uplink.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
vandaag kreeg ik een melding van Uptima-kuma dat m' n UNVR4 offline was, na was onderzoek bleek enkel de webportal dood, ssh werkte nog wel, dus via die weg maar een herstart doorgevoerd... dat mocht resulteerde na opnieuw inloggen in ssh in deze melding:
code:
1
/usr/bin/ubnt_report_handler failed: exit code 1

crap, en nu? korte zoektocht online vind ik weinig, dan maar een poging op handmatig een firmware update te gaan doen, mischien was de update van afgelopen weekend fout gegaan, kreeg toen de oh zo leuke melding; "No space left on device", well thats f*cktup.... dan maar maar "ubnt-systool reset2defaults" (fabrieksinstelling)
kreeg een mooie meldingen met vele errors:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
root@IT2SY:/tmp# ubnt-systool reset2defaults
INFO[0000] Factory reset start                          
INFO[0000] Invoke hooks under /usr/lib/ubnt/hooks/system/reset-top 
INFO[0001] Invoke hooks under /usr/lib/ubnt/hooks/system/reset-bottom 
INFO[0001] Factory reset end                            
--- Logging error ---
Traceback (most recent call last):
  File "tools/ubnt_report_handler.py", line 108, in tools.ubnt_report_handler.main
  File "ubnt_report/report.py", line 109, in ubnt_report.report.Report.save
OSError: [Errno 28] No space left on device

During handling of the above exception, another exception occurred:

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/python3.9/logging/__init__.py", line 1083, in emit
    self.flush()
  File "/usr/lib/python3.9/logging/__init__.py", line 1063, in flush
    self.stream.flush()
OSError: [Errno 28] No space left on device
Call stack:
Logged from file (unknown file), line 0
Arguments: ('trace_reset',)
/sbin/ubnt-systool: line 819: echo: write error: No space left on device
/sbin/ubnt-systool: line 820: echo: write error: No space left on device

Werd uit ssh gegooid, dat zou nu wel helemaal klaar zijn, niet dus, kreeg van Uptime-kuma de melding dat de UNVR4 weer online was!
en jawel, weer terug naar fabrieksinstellingen! ik wist dat dat ding 3 dagen geleden nog een backup heeft gemaakt naar de cloud (kan me niet herinneren dat ik dit ooit ingeschakeld het), backup terug zetten en gaan zou je denken, mooi niet! backup werkt niet...

conclusie, die automatische backups werken nog steeds niet goed, dit had ik een jaar ofzo geleden ook toen ik de netwerk controller wou migreren, de backup die je tijdens het migreren maakt werkt niet, gebruik je een handmatige backup gaat het prima!

aghja, dan maar de UNVR4 opnieuw instellen, valt niet zo heel veel aan in te stellen ;)

overigens; kreeg bij de firmware 3.1.7 (EA!) de melding dat ie de data van de usb ging migreren naar de hdd omdat de flash slecht was en dus het os ging verplaatsen naar de hdd pool dit omdat de mijne Pre-2021 versie was.
info: https://help.ui.com/hc/en...e-Resiliency-Improvements

niet mijn plaatje, heb 'm van het ui forum gepakt.

kan denk ik dus de ssd er uit gaan halen, als die toch niet meer nodig is ;) (usb heb ik een lange tijd geleden al vervangen voor een ssd, de usb ligt hier nog in de la O-)

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tonne
g0lden23 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Sorry, helemaal vergeten ( 8)7 )

Ik heb iperf gedraaid vanuit mijn netwerk (server (proxmox) die middels SFP+ verbinding heeft met de USG) en laptop gigabit (rechtstreeks op de USG zonder switches) naar het datacenter in dronten (serverius).
Daar draaien een paar servers op 10Gbit uplink.
Staat tcp window scaling aan op de server ?
net.ipv4.tcp_window_scaling = 1

En wat is je socket size?
net.ipv4.tcp_rmem = 4096 262144 16777216
net.ipv4.tcp_wmem = 4096 262144 16777216

• Phoolie
RobertMe schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:16:
[...]

De PoE die standaard aan staat is PoE / PoE+ (de 802.3af / 802.3at standaarden). Dit is een "actieve" vorm waarbij er "onderhandeld" wordt over of er wel of geen stroom geleverd moet worden. Dus het is prima om dit aan te laten staan en willekeurige apparaten aan te sluiten. Echter ondersteund deze switch ook een "door Ubiquiti verzonnen" PoE variant "passive 24V". Zoals de naam al vermoed levert dit 24V, maar nog meer, het is niet actief, maar passief. Er zit hierbij geen "onderhandeling" ingebakken, en als je het in de switch aan zet staat er onmiddellijk 24V op de poort. En apparaten die er niet tegen kunnen (zeg maar alle apparaten tenzij specifiek vermeld) komt de magische rook uit als je ze hier op aan sluit. Dit moet je dus nooit instellen tenzij je 200% zeker weet dat het nodig is. En nodig is het alleen bij antieke Ubiquiti apparatuur. Dit zijnde bv de AC Lite en AC LR geproduceerd voor september 2016, waarbij nieuwere revisies ook met 802.3af werken. Daarnaast zullen de oudere APs (de N modellen :X) ook wel passive 24V gebruiken. En potentieel ook antieke UniFi Video hardware (niet te verwarren met UniFi Protect, dat is veel later geïntroduceerd en werkt zeer zeker niet met passive 24V). Daarnaast is er ook redelijk wat AirMax & EdgeMax hardware (geweest?) met passive 24V (voordeel: PoE via passive 24V werkte over langere afstanden) maar als consument zul je dat minder snel hebben.
Laat ik nou net een AC LR hebben, maar volgens mij is dat wel een nieuwere variant. Maar dat zoek ik voor de zekerheid nog wel even uit. Maar dan kan ik iig met een gerust gevoel de boel aan gaan sluiten :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Phoolie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:55:
[...]
Laat ik nou net een AC LR hebben, maar volgens mij is dat wel een nieuwere variant. Maar dat zoek ik voor de zekerheid nog wel even uit. Maar dan kan ik iig met een gerust gevoel de boel aan gaan sluiten :)
Ook de nieuwe ondersteund nog passive 24. Of dat was in ieder geval 5, 6 jaar terug zo bij de introductie van deze revisie, dat deze zowel 802.3af als passive 24V ondersteunde, wellicht dat ze dat later weer hebben aangepast. In ieder geval is het dus een instelling per poort. Ik zou dus gewoon de boel lekker op PoE+ laten staan. En als het AP dan niet werkt pas aanpassen naar passive 24V, voor die ene poort natuurlijk dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Het lijkt erop dat UI voor de UDR icm KPN XGSPON een oplossing heeft.

https://community.ui.com/...0f-4311-90f2-508c5f67d0e2

Improved PPPoE Connection stability when IP6CP negotiation fails.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40
stormfly schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:09:
Het lijkt erop dat UI voor de UDR icm KPN XGSPON een oplossing heeft.

https://community.ui.com/...0f-4311-90f2-508c5f67d0e2

Improved PPPoE Connection stability when IP6CP negotiation fails.
Nu nog de MTU grootte kunnen aanpassen bij PPPoE verbindingen en dan zijn de routers volledig out of the box bruikbaar voor KPN netwerken :)

Even wat anders, hoe zijn de ervaringen met de U6 Mesh op dit moment? Ik heb momenteel mijn huis ingericht met in-walls maar door veranderen van inrichting kan ik ook deze torentjes kwijt op wat kastjes/ meubels. De dekking van de in-walls is in de meeste gevallen toereikend maar feitelijke troughput is niet altijd even lekker waardoor ik terug moet vallen op 2,4Ghz band.

[Voor 22% gewijzigd door Miki op 28-03-2023 16:44]

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:06

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Ik loop nu al een tijdje met een probleem waarvan ik niet kan achterhalen wat het is.
Ik heb:
1x U8 Lite
1x Flex Mini
1x AP 6 Lite

Flex Mini en AP 6 Lite zijn beide via PoE op de U8 Lite aangesloten (Poort 4 en 2).

De Flex Mini gaat op compleet random tijdstippen over in een soort gevecht met de U8 Lite over er met de uplink gedaan moet worden. Zo ook vanochtend:
Mar 28 07:26:56 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653786.260000] Port 4 link down
Mar 28 07:26:56 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653786.480000] Port 4 moving from Forwarding to Disabled
Mar 28 07:26:59 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653788.980000] Port 4 link up
Mar 28 07:26:59 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653789.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:27:00 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653790.040000] Port 4 link down
Mar 28 07:27:00 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653790.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:27:03 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653793.040000] Port 4 link up
Mar 28 07:27:03 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653793.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:27:04 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653794.470000] Port 4 link down
Mar 28 07:27:04 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653794.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:27:07 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653797.170000] Port 4 link up
Mar 28 07:27:07 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653797.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:27:08 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653798.640000] Port 4 link down
Mar 28 07:27:08 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653798.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:27:14 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653804.290000] Port 4 link up
Mar 28 07:27:14 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653804.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:27:15 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653805.370000] Port 4 link down
Mar 28 07:27:15 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653805.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:27:17 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter_trsp_curl.check_multi_info(): inform failed with curl code 7
Mar 28 07:27:17 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): Unreachable (http://192.168.10.4:8080/inform)
Mar 28 07:27:17 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): inform failed #1 (last inform: 39 seconds ago), rc=3
Mar 28 07:27:18 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653808.060000] Port 4 link up
Mar 28 07:27:18 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653808.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:27:19 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653809.150000] Port 4 link down
Mar 28 07:27:19 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653809.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:27:22 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653811.950000] Port 4 link up
Mar 28 07:27:22 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653811.980000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:27:23 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653813.570000] Port 4 link down
Mar 28 07:27:23 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653813.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:27:26 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653816.250000] Port 4 link up
Mar 28 07:27:26 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653816.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:27:27 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653817.340000] Port 4 link down
Mar 28 07:27:27 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653817.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:27:30 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653820.100000] Port 4 link up
Mar 28 07:27:30 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653820.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:27:31 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653821.550000] Port 4 link down
Mar 28 07:27:31 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653821.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:27:34 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653824.250000] Port 4 link up
Mar 28 07:27:34 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653824.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:27:35 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653825.720000] Port 4 link down
Mar 28 07:27:35 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653825.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:27:41 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653831.550000] Port 4 link up
Mar 28 07:27:41 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653831.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:27:42 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653832.650000] Port 4 link down
Mar 28 07:27:42 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653832.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:27:45 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653835.420000] Port 4 link up
Mar 28 07:27:45 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653835.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:27:47 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653836.870000] Port 4 link down
Mar 28 07:27:47 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653836.980000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:27:48 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter_trsp_curl.check_multi_info(): inform failed with curl code 7
Mar 28 07:27:48 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): Unreachable (http://192.168.10.4:8080/inform)
Mar 28 07:27:48 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): inform failed #2 (last inform: 71 seconds ago), rc=3
Mar 28 07:27:49 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653839.670000] Port 4 link up
Mar 28 07:27:49 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653839.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:27:51 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653841.150000] Port 4 link down
Mar 28 07:27:51 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653841.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:27:57 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653846.970000] Port 4 link up
Mar 28 07:27:57 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653846.980000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:27:58 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653848.050000] Port 4 link down
Mar 28 07:27:58 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653848.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:28:01 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653850.850000] Port 4 link up
Mar 28 07:28:01 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653850.980000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:28:02 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653852.320000] Port 4 link down
Mar 28 07:28:02 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653852.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:28:05 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653855.140000] Port 4 link up
Mar 28 07:28:05 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653855.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:28:07 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653857.730000] Port 4 moving from Blocking to Forwarding
Mar 28 07:28:09 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653859.420000] Port 4 link down
Mar 28 07:28:09 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653859.480000] Port 4 moving from Forwarding to Disabled
Mar 28 07:28:12 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653862.100000] Port 4 link up
Mar 28 07:28:12 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653862.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:28:13 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653863.200000] Port 4 link down
Mar 28 07:28:13 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653863.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:28:16 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653866.000000] Port 4 link up
Mar 28 07:28:16 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653866.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:28:17 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653867.460000] Port 4 link down
Mar 28 07:28:17 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653867.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:28:19 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter_trsp_curl.check_multi_info(): inform failed with curl code 7
Mar 28 07:28:19 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): Unreachable (http://192.168.10.4:8080/inform)
Mar 28 07:28:19 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): inform failed #3 (last inform: 101 seconds ago), rc=3
Mar 28 07:28:19 USW-Lite-8-PoE daemon.info mcad: mcad[349]: ace_reporter.ace_reporter_set_state(): [STATE] transition Managed -> Selfrun
Mar 28 07:28:19 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): [STATE] entering Selfrun!!!!
Mar 28 07:28:20 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653870.170000] Port 4 link up
Mar 28 07:28:20 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653870.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:28:21 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653871.640000] Port 4 link down
Mar 28 07:28:21 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653871.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:28:27 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653877.360000] Port 4 link up
Mar 28 07:28:27 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653877.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:28:29 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653878.820000] Port 4 link down
Mar 28 07:28:29 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653878.980000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:28:31 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653881.570000] Port 4 link up
Mar 28 07:28:31 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653881.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:28:32 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653882.670000] Port 4 link down
Mar 28 07:28:32 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653882.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:28:35 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653885.410000] Port 4 link up
Mar 28 07:28:35 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653885.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:28:37 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653886.880000] Port 4 link down
Mar 28 07:28:37 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653886.980000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:28:42 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653892.570000] Port 4 link up
Mar 28 07:28:42 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653892.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:28:44 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653894.030000] Port 4 link down
Mar 28 07:28:44 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653894.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:28:47 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653896.960000] Port 4 link up
Mar 28 07:28:47 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653896.980000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:28:48 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653898.400000] Port 4 link down
Mar 28 07:28:48 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653898.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:28:51 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653901.110000] Port 4 link up
Mar 28 07:28:51 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653901.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:28:52 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653902.570000] Port 4 link down
Mar 28 07:28:52 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653902.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:28:53 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter_trsp_curl.check_multi_info(): inform failed with curl code 7
Mar 28 07:28:53 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): Unreachable (http://192.168.10.4:8080/inform)
Mar 28 07:28:53 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): initial contact failed #4, url=http://192.168.10.4:8080/inform, rc=3
Mar 28 07:28:53 USW-Lite-8-PoE daemon.info mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_next_inform_method(): next inform family: 10
Mar 28 07:28:58 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653908.420000] Port 4 link up
Mar 28 07:28:58 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653908.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:29:00 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653909.910000] Port 4 link down
Mar 28 07:29:00 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653909.980000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:29:02 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653912.600000] Port 4 link up
Mar 28 07:29:02 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653912.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:29:03 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653913.680000] Port 4 link down
Mar 28 07:29:03 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653913.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:29:06 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653916.360000] Port 4 link up
Mar 28 07:29:06 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653916.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:29:07 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653917.420000] Port 4 link down
Mar 28 07:29:07 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653917.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:29:13 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653923.160000] Port 4 link up
Mar 28 07:29:13 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653923.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:29:14 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653924.240000] Port 4 link down
Mar 28 07:29:14 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653924.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:29:17 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653927.020000] Port 4 link up
Mar 28 07:29:17 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653927.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:29:18 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653928.470000] Port 4 link down
Mar 28 07:29:18 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653928.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:29:21 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653931.190000] Port 4 link up
Mar 28 07:29:21 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653931.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:29:23 USW-Lite-8-PoE daemon.warn mcad: mcad[349]: url_resolv.evdns_resolv6_cb(): dns6 host unifi resolv failed, result=3/name does not exist, type=0, count=0, ttl=85824
Mar 28 07:29:23 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): Unable to resolve (http://unifi:8080/inform)
Mar 28 07:29:23 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): initial contact failed #5, url=http://unifi:8080/inform, rc=1
Mar 28 07:29:23 USW-Lite-8-PoE daemon.info mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_next_inform_method(): next inform family: 2
Mar 28 07:29:23 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653933.420000] Port 4 link down
Mar 28 07:29:23 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653933.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:29:26 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653936.130000] Port 4 link up
Mar 28 07:29:26 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653936.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:29:28 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653937.790000] Port 4 link down
Mar 28 07:29:28 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653937.980000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:29:30 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653940.520000] Port 4 link up
Mar 28 07:29:30 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653940.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:29:32 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653942.000000] Port 4 link down
Mar 28 07:29:32 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653942.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:29:34 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653944.680000] Port 4 link up
Mar 28 07:29:34 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653944.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:29:36 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653946.040000] Port 4 link down
Mar 28 07:29:36 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653946.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:29:38 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653948.740000] Port 4 link up
Mar 28 07:29:39 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653948.980000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:29:40 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653950.200000] Port 4 link down
Mar 28 07:29:40 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653950.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:29:43 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653952.880000] Port 4 link up
Mar 28 07:29:43 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653952.980000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:29:44 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653953.970000] Port 4 link down
Mar 28 07:29:44 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653953.980000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:29:47 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653956.760000] Port 4 link up
Mar 28 07:29:47 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653956.980000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:29:48 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653958.240000] Port 4 link down
Mar 28 07:29:48 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653958.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:29:54 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653964.020000] Port 4 link up
Mar 28 07:29:54 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653964.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:29:55 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653965.100000] Port 4 link down
Mar 28 07:29:55 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653965.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:29:56 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter_trsp_curl.check_multi_info(): inform failed with curl code 7
Mar 28 07:29:56 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): Unreachable (http://192.168.10.4:8080/inform)
Mar 28 07:29:56 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): initial contact failed #6, url=http://192.168.10.4:8080/inform, rc=3
Mar 28 07:29:56 USW-Lite-8-PoE daemon.info mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_next_inform_method(): next inform family: 10
Mar 28 07:29:58 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653967.790000] Port 4 link up
Mar 28 07:29:58 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653967.980000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:29:59 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653968.860000] Port 4 link down
Mar 28 07:29:59 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653968.980000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:30:01 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653971.590000] Port 4 link up
Mar 28 07:30:01 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653971.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:30:02 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653972.670000] Port 4 link down
Mar 28 07:30:02 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653972.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:30:08 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653978.510000] Port 4 link up
Mar 28 07:30:08 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653978.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:30:09 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653979.570000] Port 4 link down
Mar 28 07:30:09 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653979.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:30:12 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653982.300000] Port 4 link up
Mar 28 07:30:12 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653982.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:30:13 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653983.730000] Port 4 link down
Mar 28 07:30:14 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653983.980000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:30:16 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653986.510000] Port 4 link up
Mar 28 07:30:16 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653986.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:30:17 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653987.590000] Port 4 link down
Mar 28 07:30:17 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653987.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:30:23 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653993.540000] Port 4 link up
Mar 28 07:30:23 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653993.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:30:24 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653994.660000] Port 4 link down
Mar 28 07:30:24 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653994.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:30:26 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter_trsp_curl.check_multi_info(): inform failed with curl code 7
Mar 28 07:30:26 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): Unreachable (http://192.168.10.4:8080/inform)
Mar 28 07:30:26 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): initial contact failed #7, url=http://192.168.10.4:8080/inform, rc=3
Mar 28 07:30:26 USW-Lite-8-PoE daemon.info mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_next_inform_method(): next inform family: 2
Mar 28 07:30:27 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653997.380000] Port 4 link up
Mar 28 07:30:27 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653997.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:30:28 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1653998.470000] Port 4 link down
Mar 28 07:30:28 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1653998.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:30:31 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654001.360000] Port 4 link up
Mar 28 07:30:31 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654001.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:30:33 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654003.730000] Port 4 moving from Blocking to Forwarding
Mar 28 07:30:34 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654004.550000] Port 4 link down
Mar 28 07:30:34 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654004.730000] Port 4 moving from Forwarding to Disabled
Mar 28 07:30:37 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654007.230000] Port 4 link up
Mar 28 07:30:37 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654007.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:30:38 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654008.300000] Port 4 link down
Mar 28 07:30:38 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654008.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:30:41 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654011.030000] Port 4 link up
Mar 28 07:30:41 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654011.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:30:42 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654012.460000] Port 4 link down
Mar 28 07:30:42 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654012.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:30:45 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654015.200000] Port 4 link up
Mar 28 07:30:45 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654015.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:30:46 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654016.670000] Port 4 link down
Mar 28 07:30:46 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654016.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:30:52 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654022.570000] Port 4 link up
Mar 28 07:30:52 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654022.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:30:53 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654023.680000] Port 4 link down
Mar 28 07:30:53 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654023.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:30:56 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654026.390000] Port 4 link up
Mar 28 07:30:56 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654026.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:30:56 USW-Lite-8-PoE daemon.warn mcad: mcad[349]: url_resolv.evdns_resolv4_cb(): dns host unifi resolv failed, result=3/name does not exist, type=0, count=0, ttl=43434
Mar 28 07:30:56 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): Unable to resolve (http://unifi:8080/inform)
Mar 28 07:30:56 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): initial contact failed #8, url=http://unifi:8080/inform, rc=1
Mar 28 07:30:56 USW-Lite-8-PoE daemon.info mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_next_inform_method(): next inform family: 10
Mar 28 07:30:57 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654027.450000] Port 4 link down
Mar 28 07:30:57 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654027.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:31:00 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654030.290000] Port 4 link up
Mar 28 07:31:00 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654030.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:31:01 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654031.350000] Port 4 link down
Mar 28 07:31:01 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654031.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:31:07 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654037.130000] Port 4 link up
Mar 28 07:31:07 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654037.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:31:08 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654038.690000] Port 4 link down
Mar 28 07:31:08 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654038.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:31:11 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654041.400000] Port 4 link up
Mar 28 07:31:11 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654041.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:31:13 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654043.730000] Port 4 moving from Blocking to Forwarding
Mar 28 07:31:14 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654043.920000] Port 4 link down
Mar 28 07:31:14 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654043.980000] Port 4 moving from Forwarding to Disabled
Mar 28 07:31:16 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654046.690000] Port 4 link up
Mar 28 07:31:16 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654046.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:31:18 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654048.150000] Port 4 link down
Mar 28 07:31:18 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654048.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:31:21 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654050.830000] Port 4 link up
Mar 28 07:31:21 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654050.980000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:31:22 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654051.910000] Port 4 link down
Mar 28 07:31:22 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654051.980000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:31:25 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654054.940000] Port 4 link up
Mar 28 07:31:25 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654054.980000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:31:26 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654056.000000] Port 4 link down
Mar 28 07:31:26 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654056.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:31:28 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter_trsp_curl.check_multi_info(): inform failed with curl code 7
Mar 28 07:31:28 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): Unreachable (http://192.168.10.4:8080/inform)
Mar 28 07:31:28 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): initial contact failed #9, url=http://192.168.10.4:8080/inform, rc=3
Mar 28 07:31:28 USW-Lite-8-PoE daemon.info mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_next_inform_method(): next inform family: 2
Mar 28 07:31:31 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654061.630000] Port 4 link up
Mar 28 07:31:31 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654061.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:31:32 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654062.730000] Port 4 link down
Mar 28 07:31:33 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654062.980000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:31:35 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654065.320000] Port 4 link up
Mar 28 07:31:35 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654065.480000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:31:36 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654066.390000] Port 4 link down
Mar 28 07:31:36 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654066.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:31:39 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654069.010000] Port 4 link up
Mar 28 07:31:39 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654069.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:31:40 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654070.120000] Port 4 link down
Mar 28 07:31:40 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654070.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:31:46 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654075.960000] Port 4 link up
Mar 28 07:31:46 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654075.980000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:31:47 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654077.070000] Port 4 link down
Mar 28 07:31:47 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654077.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:31:50 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654079.750000] Port 4 link up
Mar 28 07:31:50 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654079.980000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:31:51 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654080.830000] Port 4 link down
Mar 28 07:31:51 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654080.980000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:31:53 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654083.620000] Port 4 link up
Mar 28 07:31:53 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654083.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:31:55 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654085.100000] Port 4 link down
Mar 28 07:31:55 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654085.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:32:01 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter_trsp_curl.check_multi_info(): inform failed with curl code 7
Mar 28 07:32:01 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): Unreachable (http://192.168.10.4:8080/inform)
Mar 28 07:32:01 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): initial contact failed #10, url=http://192.168.10.4:8080/inform, rc=3
Mar 28 07:32:01 USW-Lite-8-PoE daemon.info mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_next_inform_method(): next inform family: 10
Mar 28 07:32:01 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654091.070000] Port 4 link up
Mar 28 07:32:01 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654091.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:32:02 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654092.530000] Port 4 link down
Mar 28 07:32:02 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654092.730000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:32:05 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654095.220000] Port 4 link up
Mar 28 07:32:05 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654095.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:32:06 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654096.290000] Port 4 link down
Mar 28 07:32:06 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654096.480000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:32:09 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654099.000000] Port 4 link up
Mar 28 07:32:09 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654099.230000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:32:11 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654101.730000] Port 4 moving from Blocking to Forwarding
Mar 28 07:32:14 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654104.040000] Port 4 link down
Mar 28 07:32:14 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654104.230000] Port 4 moving from Forwarding to Disabled
Mar 28 07:32:17 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654106.810000] Port 4 link up
Mar 28 07:32:17 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654106.980000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:32:18 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654108.110000] Port 4 link down
Mar 28 07:32:18 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654108.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:32:21 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654110.750000] Port 4 link up
Mar 28 07:32:21 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654110.980000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:32:22 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654111.860000] Port 4 link down
Mar 28 07:32:22 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654111.980000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:32:24 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654114.700000] Port 4 link up
Mar 28 07:32:24 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654114.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:32:26 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654115.800000] Port 4 link down
Mar 28 07:32:26 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654115.980000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:32:31 USW-Lite-8-PoE daemon.warn mcad: mcad[349]: url_resolv.evdns_resolv6_cb(): dns6 host unifi resolv failed, result=3/name does not exist, type=0, count=0, ttl=85648
Mar 28 07:32:31 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): Unable to resolve (http://unifi:8080/inform)
Mar 28 07:32:31 USW-Lite-8-PoE daemon.err mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_fail(): initial contact failed #11, url=http://unifi:8080/inform, rc=1
Mar 28 07:32:31 USW-Lite-8-PoE daemon.info mcad: mcad[349]: ace_reporter.reporter_next_inform_method(): next inform family: 2
Mar 28 07:32:31 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654121.560000] Port 4 link up
Mar 28 07:32:31 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654121.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:32:33 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654123.010000] Port 4 link down
Mar 28 07:32:33 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654123.230000] Port 4 moving from Blocking to Disabled
Mar 28 07:32:35 USW-Lite-8-PoE kern.notice kernel: [1654125.650000] Port 4 link up
Mar 28 07:32:35 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654125.730000] Port 4 moving from Disabled to Blocking
Mar 28 07:32:38 USW-Lite-8-PoE kern.warn kernel: [1654128.730000] Port 4 moving from Blocking to Forwarding
Gedurende 6 minuten hebben de devices met elkaar lopen stoeien over wat te doen met de verbinding. Nogmaals het gebeurt vaker, soms overdag, soms in de nacht, dan weer 3 weken niet, dan weer 4x op een dag.

Devices aangesloten op de Flex Mini
- Desktop (Windows 11 Pro)
- ASUS AP (RT-N66U in AP mode) < Hue Bridge aangesloten en meerdere draadloze devices (Mobiele devices, Google Nest Hub 2, laptops)
- Server < UNRAID met Unifi Controller, Wireguard VPN en andere Docker containers, NAS
- Chromecast Ultra

Verder geen bijzondere configs, gewoon een plat netwerk. (geen VLANs, verschillende netwerken of andere bijzonder heden) Hangt een MikroTik Router voor die een statische route geconfigureerd heeft voor de WireGuard VPN.

Wat heb ik al gedaan?
- STP uitgeschakeld
- Link statisch op 1GB gezet (auto negotiation zette hem ook wel eens op 100 Mbps)
- Beide devices gereset

Alleen LLDP MED staat aan tussen de U8 Lite en Flex Mini (Zou geen effect moeten hebben?), alle overige port profiles zijn disabled.

Firmware:
- Flex Mini: 1.8.6
- U8 Lite: 6.5.32

Voorheen was de Flex Mini een simpele TP-Link TL-SG108E. Hier nooit problemen mee gehad. De Flex Mini had ik eerder dan de 8 Lite. Vermoedelijk dat de problemen zijn ontstaan toen ik de 8 Lite in huis heb genomen.

Heeft iemand anders hier ook ervaringen mee of eventueel nog een oplossing? Ik kom er niet meer uit en begin me echt zwaar te irriteren... :(

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• g0lden23
Tonne schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:19:
[...]

Staat tcp window scaling aan op de server ?
net.ipv4.tcp_window_scaling = 1

En wat is je socket size?
net.ipv4.tcp_rmem = 4096 262144 16777216
net.ipv4.tcp_wmem = 4096 262144 16777216
Heya!

Op mijn Rocky VM staat Window scaling inderdaad op 1

cat /proc/sys/net/ipv4/tcp_mem
187116 249488 374232

cat /proc/sys/net/core/rmem_default
cat /proc/sys/net/core/wmem_default
geven beide :
212992

Op de PVE:
Ook hier staat de scaling op 1
host1:~# cat /proc/sys/net/ipv4/tcp_mem
380820 507761 761640

cat /proc/sys/net/core/rmem_default
cat /proc/sys/net/core/wmem_default
geven beide :
212992

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 13:17
Ubiquiti lijkt een kabelmodem te willen gaan uitbrengen. De FCC filings zijn daarvoor gedaan: https://fcc.report/FCC-ID/SWX-UCI/

/post

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Broodje_Aap schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:36:
Ik loop nu al een tijdje met een probleem waarvan ik niet kan achterhalen wat het is.
Ik heb:
1x U8 Lite
1x Flex Mini
1x AP 6 Lite

Flex Mini en AP 6 Lite zijn beide via PoE op de U8 Lite aangesloten (Poort 4 en 2).

De Flex Mini gaat op compleet random tijdstippen over in een soort gevecht met de U8 Lite over er met de uplink gedaan moet worden. Zo ook vanochtend:

[...]

Gedurende 6 minuten hebben de devices met elkaar lopen stoeien over wat te doen met de verbinding. Nogmaals het gebeurt vaker, soms overdag, soms in de nacht, dan weer 3 weken niet, dan weer 4x op een dag.

Devices aangesloten op de Flex Mini
- Desktop (Windows 11 Pro)
- ASUS AP (RT-N66U in AP mode) < Hue Bridge aangesloten en meerdere draadloze devices (Mobiele devices, Google Nest Hub 2, laptops)
- Server < UNRAID met Unifi Controller, Wireguard VPN en andere Docker containers, NAS
- Chromecast Ultra

Verder geen bijzondere configs, gewoon een plat netwerk. (geen VLANs, verschillende netwerken of andere bijzonder heden) Hangt een MikroTik Router voor die een statische route geconfigureerd heeft voor de WireGuard VPN.

Wat heb ik al gedaan?
- STP uitgeschakeld
- Link statisch op 1GB gezet (auto negotiation zette hem ook wel eens op 100 Mbps)
- Beide devices gereset

Alleen LLDP MED staat aan tussen de U8 Lite en Flex Mini (Zou geen effect moeten hebben?), alle overige port profiles zijn disabled.

Firmware:
- Flex Mini: 1.8.6
- U8 Lite: 6.5.32

Voorheen was de Flex Mini een simpele TP-Link TL-SG108E. Hier nooit problemen mee gehad. De Flex Mini had ik eerder dan de 8 Lite. Vermoedelijk dat de problemen zijn ontstaan toen ik de 8 Lite in huis heb genomen.

Heeft iemand anders hier ook ervaringen mee of eventueel nog een oplossing? Ik kom er niet meer uit en begin me echt zwaar te irriteren... :(
Als de link af en toe klappert en hij soms op 100 Mbit op komt denk ik toch meteen aan een kabel probleem. Heb je de kabel al vervangen? :)

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:06

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Satch schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Als de link af en toe klappert en hij soms op 100 Mbit op komt denk ik toch meteen aan een kabel probleem. Heb je de kabel al vervangen? :)
Voorheen maakt ik altijd gebruik van het standaard Ziggo modem (Arris SmartWifi) samen met eerder genoemde TP-Link. Nooit problemen mee gehad. Ik kan niet uitsluiten dat het de kabel is, aangezien ik de kabel vrijwel onmogelijk kan vervangen. Ik weet alleen dat het probleem zich af is gaan spelen sinds ik deze 2 devices heb...

Ik zou moeten kijken of ik de oude TP Link nog ergens heb liggen en dan kijken of het probleem hiermee ook afspeelt, tenzij iemand anders nog een suggestie heeft?

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ardvark99
RobertMe schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:46:
[...]

In de DHCP server IPv4 definieer ik een DHCP Vendor class van de leverancier en geef het een naam. De vendor wordt in ASCII ingevuld. Dan via IPv4 Set Predefined Options and Values wordt er via de aangemaakte Vendor class, bij de dropdown Option class deze Vendor geselecteerd, en de DHCP options ingevuld, zoals VLAN router adres, DNS etc, en vendor specifieke opties zoals 66 t/m 67. In mijn hoofd scope heb ik optie 43 ingesteld waar hexidecimaal het VLAN ID is ingesteld.
Dit is ff kort omschreven zonder voorbeelden, ik heb hiervoor de documentatie van de Vendor aangehouden, maar ik neem aan dat dit voor andere vendors ongeveer op de zelfde manier werkt, de gebruikte opties zoals 43 zijn voor elke vendor weer anders in te stellen.

Zie bv: https://niksec.com/use-dh...accesspoint-provisioning/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

Ja die zie ik, maar dan moet je wel eerst de omhuizing eraf kunnen halen, maar schroeven lijken door te draaien, moet je dus zien vast te zetten (moer).

Maar de 16 poorts is inmiddels binnen ;_) en alles werkt weer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

nero355 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:23:

USW-8-150
[...]

Die krengen werden dan ook bizar heet dus die van jou heeft het nog lang uitgehouden! :)

[...]

Volgens mij ging dat wel met wat geknutsel en waren voedingen bij beide modellen grofweg hetzelfde :?

Moet je effe zoeken in dit deel dan wel het vorige deel en dan vind je ook hele waslijsten met voedingen en waar ze tekoop zijn of in ieder geval toen waren! ;)

[...]

Ik zit er weleens aan te denken om alvast een voeding te bestellen voor de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) maar ik geloof dat het ook een beetje afhankelijk is van de Revisie die je hebt en alleen de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+) gegarandeerd stuk ging dus misschien heb ik het niet eens nodig... :?
Reserve voeding komt ook al ongeveer op 80 euro . nou ja het is wat duurder een nieuwere, maar ik kon die 16 poorts wel gebruiken, die 8 ports was al te klein op de plek waar ik hem gebruikte ..
Wilde hem al langer, maar had geen goede smoes voor de vrouw des huizes. Nu wel ;)

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:23
Iemand hier de telegraf agent gebruikt voor grafana dashboards? Zo ja, kan er wat gedeeld worden 😂

automation fanboy

geenwindows schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:21:
vandaag kreeg ik een melding van Uptima-kuma dat m' n UNVR4 offline was, na was onderzoek bleek enkel de webportal dood, ssh werkte nog wel, dus via die weg maar een herstart doorgevoerd... dat mocht resulteerde na opnieuw inloggen in ssh in deze melding:
code:
1
/usr/bin/ubnt_report_handler failed: exit code 1

korte zoektocht online vind ik weinig, dan maar een poging op handmatig een firmware update te gaan doen, mischien was de update van afgelopen weekend fout gegaan, kreeg toen de oh zo leuke melding; "No space left on device", well thats f*cktup....
Ehm...

Heeft dat ding geen Reserved Space ingesteld staan tegen dat soort problemen dan :?
crap, en nu?
Migreren naar ONVIF en een DIY bakkie! :Y)
Werd uit ssh gegooid, dat zou nu wel helemaal klaar zijn, niet dus, kreeg van Uptime-kuma de melding dat de UNVR4 weer online was!
en jawel, weer terug naar fabrieksinstellingen!
LOL! :D _O-
Ik wist dat dat ding 3 dagen geleden nog een backup heeft gemaakt naar de cloud (kan me niet herinneren dat ik dit ooit ingeschakeld het), backup terug zetten en gaan zou je denken, mooi niet! backup werkt niet...

conclusie, die automatische backups werken nog steeds niet goed, dit had ik een jaar ofzo geleden ook toen ik de netwerk controller wou migreren, de backup die je tijdens het migreren maakt werkt niet, gebruik je een handmatige backup gaat het prima!
NICE! :')

Goed bezig daar bij Ubiquiti :+
aghja, dan maar de UNVR4 opnieuw instellen, valt niet zo heel veel aan in te stellen ;)
Klinkt als de UniFi Controller die al jarenlang allerlei opties mist :? :X
overigens; kreeg bij de firmware 3.1.7 (EA!) de melding dat ie de data van de usb ging migreren naar de hdd omdat de flash slecht was en dus het os ging verplaatsen naar de hdd pool dit omdat de mijne Pre-2021 versie was.
info: https://help.ui.com/hc/en...e-Resiliency-Improvements
[Afbeelding]
niet mijn plaatje, heb 'm van het ui forum gepakt.

kan denk ik dus de ssd er uit gaan halen, als die toch niet meer nodig is ;) (usb heb ik een lange tijd geleden al vervangen voor een ssd, de usb ligt hier nog in de la O-)
En dat kunnen ze dan weer wel! 7(8)7

Kneusjes lievvv en zo... :(:) O+
Miki schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:23:
Nu nog de MTU grootte kunnen aanpassen bij PPPoE verbindingen en dan zijn de routers volledig out of the box bruikbaar voor KPN netwerken :)
*** Iets met sub-interfaces en VLAN's en IPTV en zo... *** ;) :+
Even wat anders, hoe zijn de ervaringen met de U6 Mesh op dit moment?
Ik heb momenteel mijn huis ingericht met in-walls maar door veranderen van inrichting kan ik ook deze torentjes kwijt of wat kastjes/ meubels.
Ik zie ze meer als Outdoor Accesspoints dan Indoor maar goed... het kan... :)
De dekking van de in-walls is in de meeste gevallen toereikend maar feitelijke troughput is niet altijd even lekker waardoor ik terug moet vallen op 2,4Ghz band.
Dan wordt het tijd om daar eens goed naar te kijken, want In Walls zijn AWESOME!!! <3 :P
Zo... dat is nieuw! :+
De Flex Mini gaat op compleet random tijdstippen over in een soort gevecht met de U8 Lite over er met de uplink gedaan moet worden.
Volgens mij heb ik zoiets in één van de Firmware Change Logs langs zien komen voor de UAP U6 reeks of de Flex Mini dus kijk daar eens naar! :)
STP uitgeschakeld
Niet doen! :)

Wat je wel zou kunnen checken is of je de Priority goed kan zetten :
0
4096
8192
enz.
waarbij je uiteindelijk op 32768 uitkomt als de laagste prioriteit :)
Link statisch op 1GB gezet (auto negotiation zette hem ook wel eens op 100 Mbps)
Dat klinkt inderdaad als een probleem met de kabel ?!
Alleen LLDP MED staat aan tussen de U6 Lite en Flex Mini (Zou geen effect moeten hebben?), alle overige port profiles zijn disabled.
Effe uitzetten en daarna voor de zekerheid effe rebooten kan opzich geen kwaad...
Voorheen was de Flex Mini een simpele TP-Link TL-SG108E.
Ik zou die eens terugzetten dan voor de grap, want IMHO is dat de betere Switch van de twee! O-)
Vermoedelijk dat de problemen zijn ontstaan toen ik de U6 Lite in huis heb genomen.
Maar één manier om daar achter te komen...
Sand0rf schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:04:
Ubiquiti lijkt een kabelmodem te willen gaan uitbrengen. De FCC filings zijn daarvoor gedaan: https://fcc.report/FCC-ID/SWX-UCI/
Zal net zo'n succes worden in Nederland als die AVM en Netgear modellen : NIET :-(

*** Iets met ISP's die niet daaraan meewerken en zo... :/
zeroday schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:40:
Reserve voeding komt ook al ongeveer op 80 euro . nou ja het is wat duurder een nieuwere, maar ik kon die 16 poorts wel gebruiken, die 8 ports was al te klein op de plek waar ik hem gebruikte ..
Wilde hem al langer, maar had geen goede smoes voor de vrouw des huizes. Nu wel ;)
Stuur maar GRATIS op dan fix ik hem wel! O-) Je krijgt hem alleen niet meer terug... :+
Punkbuster schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:43:
Iemand hier de telegraf agent gebruikt voor grafana dashboards? Zo ja, kan er wat gedeeld worden
En dat heeft met UniFi te maken of stiekem toch niet :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:08:
[...]

Migreren naar ONVIF en een DIY bakkie! :Y)

[...]
nah, ben eigenlijk wel tevreden met de unvr4, doet enkel Protect draaien, en ben daarover eigenlijk wel tevreden mee. hiervoor gebruikte ik de nodige DIY oplossingen voor nvr zaken maar nu is het zowat Plug&play, iets met lui zijn :9

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Romius
  • Laatst online: 27-05 20:13
Eindelijk ook het Unifi spul kunnen aansluiten in ons nieuwe huis, ik dacht dat die U6 Wall wel een beetje netjes over een wcd met loze leiding kon, maar het past toch niet lekker. Hoe hebben jullie dat opgelost? Of zijn er weinig wall AP liefhebbers?

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:27
Romius schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:43:
Eindelijk ook het Unifi spul kunnen aansluiten in ons nieuwe huis, ik dacht dat die U6 Wall wel een beetje netjes over een wcd met loze leiding kon, maar het past toch niet lekker. Hoe hebben jullie dat opgelost? Of zijn er weinig wall AP liefhebbers?

[Afbeelding]
Ik heb maar gewoon het afdekraam een beetje afgezaagd. Niet ideaal…..

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 23:13

Eraser127

Nijkerk

@Romius Die U6 Wall blijft toch zitten, dus zou ik gewoon een tweevoudig raampje licht aanpassen aan de kant van de Wall

My Discogs

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

[Afbeelding]
Zie Quad in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Het viervoudige afdekraam is gewoon blijven zitten dus. Werkt al bijna 4 jaar naar tevredenheid.

[Voor 6% gewijzigd door Quad op 30-03-2023 21:35]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

• Romius
  • Laatst online: 27-05 20:13
Ok, botte bijl dus ;)

Heb momenteel 2 van die Wall dingen, signaal lijkt niet altijd even lekker, maar dat is wel over 3 verdiepingen. Misschien toch maar 1 erbij nog..
Simpel vraagje wellicht. Ik heb een Flex Mini die de weg kwijt is. Ding vind na wat gepruts van mijn kant de controller niet meer (als in: staat Offline in de controller, en heb wel werkend "unifi" adres in DNS en daarnaast DHCP optie 43 werkende). Als ik die factory reset, is het dan "een nieuw apparaat" die ik opnieuw moet configureren in de controller? Of identificeert die zich hetzelfde waarna de controller de huidige config weer toepast? V.w.b. "hoe veel tijd gaat het mij kosten om het weer in orde te maken" / "moet ik even de VLANs noteren"

Acties:
  • +1Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:31:
Simpel vraagje wellicht. Ik heb een Flex Mini die de weg kwijt is. Ding vind na wat gepruts van mijn kant de controller niet meer (als in: staat Offline in de controller, en heb wel werkend "unifi" adres in DNS en daarnaast DHCP optie 43 werkende). Als ik die factory reset, is het dan "een nieuw apparaat" die ik opnieuw moet configureren in de controller? Of identificeert die zich hetzelfde waarna de controller de huidige config weer toepast? V.w.b. "hoe veel tijd gaat het mij kosten om het weer in orde te maken" / "moet ik even de VLANs noteren"
Heb je een apart mgmt vlan met 802.1q tag of is het mgmt vlan untagged?

Acties:
  • +1Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:32:
[...]

Heb je een apart mgmt vlan met 802.1q tag of is het mgmt vlan untagged?
Is untagged. Maar heb hem vanmorgen met trial & error er in gekregen, wel na een forget, maar het zijn toch maar 5 poorten.

Nu het volgende probleem...
Ik heb nu in de controller de USG verwijderd, maar "Networks" staat in een twilight state. In de tabel staat als router/gateway "Third party gateway", maar bij de details / bewerken staat " Default". Wil ik die aanpassen naar third party faalt die op de Apply changes. Reden? Fixed IP addresses. Zoek ik bv de client van de error op, dan kan ik Fixed IP niet uit vinken, en bij het label staat ook mooi een i-icon met een "requires gateway" tooltip 8)7 . Dus ik moet de fixed IPs verwijderen om de router/gateway aan te passen naar third party, maar ik mag het niet aanpassen want daarvoor heb ik een UniFi router/gateway nodig.
Ik voel al aankomen dat ik dadelijk de Site kan verwijderen, opnieuw importeren, dan alle fixed IPs verwijderen, dan de netwerken aanpassen naar 3th party, en dan de USG verwijderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:09:
[...]

Is untagged. Maar heb hem vanmorgen met trial & error er in gekregen, wel na een forget, maar het zijn toch maar 5 poorten.

Nu het volgende probleem...
Ik heb nu in de controller de USG verwijderd, maar "Networks" staat in een twilight state. In de tabel staat als router/gateway "Third party gateway", maar bij de details / bewerken staat " Default". Wil ik die aanpassen naar third party faalt die op de Apply changes. Reden? Fixed IP addresses. Zoek ik bv de client van de error op, dan kan ik Fixed IP niet uit vinken, en bij het label staat ook mooi een i-icon met een "requires gateway" tooltip 8)7 . Dus ik moet de fixed IPs verwijderen om de router/gateway aan te passen naar third party, maar ik mag het niet aanpassen want daarvoor heb ik een UniFi router/gateway nodig.
Ik voel al aankomen dat ik dadelijk de Site kan verwijderen, opnieuw importeren, dan alle fixed IPs verwijderen, dan de netwerken aanpassen naar 3th party, en dan de USG verwijderen.
Fixed IP's zijn zeer lastig te vinden, je kan ze vinden via clients. Daar kan je ze dan mogelijk tijdelijk uitschakelen en het MAC noteren? Je change doen en daarna e.a. weer herstellen?

Owh die slideronderin -> all-time

Acties:
  • +1Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Fixed IP's zijn zeer lastig te vinden, je kan ze vinden via clients. Daar kan je ze dan mogelijk tijdelijk uitschakelen en het MAC noteren? Je change doen en daarna e.a. weer herstellen?

Owh die slideronderin -> all-time

[Afbeelding]
Maar ik moet ze verwijderen, en dat kan niet als je geen router/gateway hebt, en die had ik dus verwijderd.
Intussen dan ook de site in de controller verwijderd, en... toen ging alweer het hele netwerk offline, en komt niet meer up. Lijkt erop dat alles terug is naar default config (dus switches die alle poorten op All hebben staan etc). Gevolg is uiteraard dat mijn tijdelijke (test) opstelling met router op zolder en gevoed vanuit kelder met de internet verbinding over een VLAN ook dood is. Router staat nu dus in de kelder en hopelijk komt alles nu wel online * fingers crossed *

• Phoolie
In mijn netwerk heb ik een UAP-IW-HD ik zou daar ook graag zien welk device op welke poort zit aangesloten, zoals dit ook zichtbaar is op de US-8 en de US-8-150W. Nou lijkt het mij dat als dit voor de UAP-IW-HD ook mogelijk was geweest, dat dit dan standaard zou werken. Is dit inderdaad gewoon niet mogelijk of zit er wellicht toch ergens een setting om dit zichtbaar te maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:06:
[...]

Maar ik moet ze verwijderen, en dat kan niet als je geen router/gateway hebt, en die had ik dus verwijderd.
Intussen dan ook de site in de controller verwijderd, en... toen ging alweer het hele netwerk offline, en komt niet meer up. Lijkt erop dat alles terug is naar default config (dus switches die alle poorten op All hebben staan etc). Gevolg is uiteraard dat mijn tijdelijke (test) opstelling met router op zolder en gevoed vanuit kelder met de internet verbinding over een VLAN ook dood is. Router staat nu dus in de kelder en hopelijk komt alles nu wel online * fingers crossed *
Hmm, blijkbaar zit ik nu weer in dezelfde situatie als met de Flex Mini. Device meld zich netjes bij de controller, maar die heeft zoiets van "jij bent toch al adopted?!" of zo. Status is "-", bolletje is rood/oranje. Enige oplossing is dan waarschijnlijk een forget in de controller, maar dan ben ik wel weer even bezig om alles opnieuw ingesteld te krijgen |:(
Via SSH in de hardware zie ik ook "Server Reject" bij info. Dus de controller weigert het device echt.

Edit:
En dit zegt de controller:
used default key in INFORM_ERROR state, reject it!
Dus inderdaad. Controller zegt "device is bekend dus moet bekende (encryption) key gebruiken", alleen heeft device geen bekende key meer.

Edit2:
Van de 4 resterende apparaten maar screenshots gemaakt van de instellingen en bij allen een Forget => adopt => opnieuw instellen gedaan. 33 switch poorten :/ (USW 16-150W + USW 8-150W + Flex Mini)

[Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 31-03-2023 11:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 21:56
Phoolie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:08:
In mijn netwerk heb ik een UAP-IW-HD ik zou daar ook graag zien welk device op welke poort zit aangesloten, zoals dit ook zichtbaar is op de US-8 en de US-8-150W. Nou lijkt het mij dat als dit voor de UAP-IW-HD ook mogelijk was geweest, dat dit dan standaard zou werken. Is dit inderdaad gewoon niet mogelijk of zit er wellicht toch ergens een setting om dit zichtbaar te maken?
Je kan toch onder Ports van het Device eea inzien?

• Phoolie
loeberce schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Je kan toch onder Ports van het Device eea inzien?
Dat is exact de optie die ik zoek, maar nergens terug zie ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 21:56
Phoolie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:12:
[...]

Dat is exact de optie die ik zoek, maar nergens terug zie ;)
Dus je ziet die optie niet rechts bij de eigenschappen van het AP? Dit is in de oude interface van de Cloudkey.

Of kijk je in de app?

[Voor 7% gewijzigd door loeberce op 31-03-2023 13:09]

• Phoolie
loeberce schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:08:
[...]

Dus je ziet die optie niet rechts bij de eigenschappen van het AP? Dit is in de oude interface van de Cloudkey.
[Afbeelding]

Of kijk je in de app?
App of Netwerk controller (op de UDM Pro) geeft beide hetzelfde:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007

djbarney

XBL: DeejayBarney

Phoolie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:36:
[...]

App of Netwerk controller (op de UDM Pro) geeft beide hetzelfde:
[Afbeelding]
Bij mijn iw 6 zie ik de port manager met bijbehorende in gebruik zijnde poorten onder het tabje Insights uit je 2e screenshot. zie je ze daar niet?

• Phoolie
djbarney schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Bij mijn iw 6 zie ik de port manager met bijbehorende in gebruik zijnde poorten onder het tabje Insights uit je 2e screenshot. zie je ze daar niet?
Ik zie inderdaad wel welke poorten in gebruik zijn, maar ik zie daar niet welk device er op welke poort zit.

Ook als ik in de lijst Client devices kijk zie ik bij de apparaten die op de US-8 zitten netjes dat ze op de US-8 zitten, inclusief poortnummer. Er staat dan bijvoorbeeld: Connected to: US-8 #6

Bij devices die op de UAP-IW-HD aangesloten zijn zie ik de hele regel "Connected to" niet terug

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 20:49

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb nu een Unifi netwerk opgezet. Wat UAP-AC-PRO access points, van die 8 poort switches met 4x PoE, en een USG3. Ik heb een oude halfwerkende Chromebook met Ubuntu die het instellingen ding host.

Een aantal van mijn hostnames op mijn netwerk willen niet resolven. Maar andere wel. Mijn server weet dat die hoid heet, ik heb die naam ook in de Unifi interface ingesteld, maar ik kan hoid niet pingen. Wel het IP adres van hoid, dus hij is wel bereikbaar.

En ik moet nog een keer wat met WiFi netwerken knoeien. Ik wil een IoT netwerk dat wel met hoid kan praten, maar niet met het internet. Uiteraard moet hoid zelf wel met internet kunnen praten.
Eindelijk ook het Unifi spul kunnen aansluiten in ons nieuwe huis, ik dacht dat die U6 Wall wel een beetje netjes over een wcd met loze leiding kon, maar het past toch niet lekker.

Hoe hebben jullie dat opgelost? Of zijn er weinig wall AP liefhebbers?

[Afbeelding]
Je moet effe op foto's filteren in dit deel of het vorige en dan kom je allerlei voorbeelden tegen die onder andere :
- Een "DIY Shim" of adapter tussen de In Wall en de WCD hebben gezet waarmee je de WCD's eromheen van de In Wall een beetje ontkoppelt zeg maar.
- Sommigen hebben ervoor gekozen om deze gewoon helemaal naar links or rechts op te schuiven en dan gewoon direct in de muur vast te zetten aan de linker of rechter kant.

Een ander topic waar je mogelijk ook voorbeelden kan vinden is Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 :)

Onlangs kwamen er ook wat voorbeelden langs in [TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie vanaf deze reactie : Hmmbob in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie" :)
Phoolie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:08:
In mijn netwerk heb ik een UAP-IW-HD ik zou daar ook graag zien welk device op welke poort zit aangesloten, zoals dit ook zichtbaar is op de US-8 en de US-8-150W. Nou lijkt het mij dat als dit voor de UAP-IW-HD ook mogelijk was geweest, dat dit dan standaard zou werken.

Is dit inderdaad gewoon niet mogelijk of zit er wellicht toch ergens een setting om dit zichtbaar te maken?
Ik heb maar een simpele Ubiquiti UniFi AC In-Wall (per stuk) maar ik kan gewoon zien wat er aan die simpele poortjes hangt :?

Heb je misschien deze opties niet aangezet :
& :?

Ik zie dan zoiets :

&

:)

Dit is uiteraard wel de beroemde good old 5.14.x UniFi Controller dus zet effe je Classic View aan of hoe dat ook heet bij de 6.x.x en 7.x.x reeks! :+
Amanoo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:44:
Ik heb nu een Unifi netwerk opgezet. Wat UAP-AC-PRO access points, van die 8 poort switches met 4x PoE, en een USG3. Ik heb een oude halfwerkende Chromebook met Ubuntu die het instellingen ding host.

Een aantal van mijn hostnames op mijn netwerk willen niet resolven. Maar andere wel.
Mijn server weet dat die hoid heet, ik heb die naam ook in de Unifi interface ingesteld, maar ik kan hoid niet pingen. Wel het IP adres van hoid, dus hij is wel bereikbaar.
Waar heb je dat ingesteld :?

Als je echt fatsoenlijke controle over local hostnames wilt hebben dan kan je beter een eigen DNS Server opzetten door DNSmasq of Pi-Hole te draaien ;)

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 20:49

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

nero355 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:24:
[...]

Waar heb je dat ingesteld :?

Als je echt fatsoenlijke controle over local hostnames wilt hebben dan kan je beter een eigen DNS Server opzetten door DNSmasq of Pi-Hole te draaien ;)
Sowieso op de hosts zelf. Maar je hebt ook die netwerkmap in de Unifi software en ik geloof ergens een tabel waarin dezelfde apparatuur nog een keer staat, en daar heb ik het voor de zekerheid nog een keer ingesteld. Sowieso vind ik het vreemd dat sommige computers wel benaderbaar zijn via hostnaam, gewoon doordat ze hun hostnaam hebben doorgegeven. Mijn server doet dat blijkbaar niet of zo?

Ik zou wel eens kunnen kijken om DNS op de Ubuntu Chromebook te draaien. Kan Pi-Hole ook zonder Pi?

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:32
Heb vandaag nieuwe Ubiquiti Network application geïnstalleerd 7.3.83 in combinatie met de Unifi USG .

Alle unifi zoals de USG en de wifi point device blijven nu op offline staan en alle devices verbonden met de unfi devices zijn niet zichtbaar.

Hoe kan ik dit het beste oplossen.

Hiervoor deed alles in Ubiquiti Network application tot dat ik over ging op een nieuwe versie.
Amanoo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:39:
Sowieso op de hosts zelf.

Sowieso vind ik het vreemd dat sommige computers wel benaderbaar zijn via hostnaam, gewoon doordat ze hun hostnaam hebben doorgegeven.

Mijn server doet dat blijkbaar niet of zo?
Daar zitten nogal wat vereisten aan vast die je effe goed moet uitzoeken en vooral i.c.m. de manier waarop jij het geheel draait :)
Maar je hebt ook die netwerkmap in de Unifi software en ik geloof ergens een tabel waarin dezelfde apparatuur nog een keer staat, en daar heb ik het voor de zekerheid nog een keer ingesteld.
Die functie is best wel nieuw dus ik kan me voorstellen dat het niet werkt zoals je zou verwachten... ;)
Ik zou wel eens kunnen kijken om DNS op de Ubuntu Chromebook te draaien.
Kan Pi-Hole ook zonder Pi?
Uiteraard! :)
breaker.evert schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:48:
Heb vandaag nieuwe Ubiquiti Network application geïnstalleerd 7.3.83 in combinatie met de Unifi USG .

Alle unifi zoals de USG en de wifi point device blijven nu op offline staan en alle devices verbonden met de unfi devices zijn niet zichtbaar.

Hoe kan ik dit het beste oplossen.

Hiervoor deed alles in Ubiquiti Network application tot dat ik over ging op een nieuwe versie.
De oude backuppen, upgraden, nog een keer backuppen en dan overzetten op de nieuwe installatie op voorwaarde dat je ook een dergelijke situatie bedoelt :?

• breaker.evert
nero355 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:56:

[...]

De oude backuppen, upgraden, nog een keer backuppen en dan overzetten op de nieuwe installatie op voorwaarde dat je ook een dergelijke situatie bedoelt :?
Helaas werkt het helaas niet. Backup terug gezet.

UniFi Network Application naar oude versie gezet werkt ook niet. De devices blijven in UniFi Network Application ofline staan.

Op de Unifi forum kom ik ook niet verder mee.

[Voor 17% gewijzigd door breaker.evert op 01-04-2023 15:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tonne
breaker.evert schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:32:
[...]

UniFi Network Application naar oude versie gezet werkt ook niet. De devices blijven in UniFi Network Application ofline staan.

[Afbeelding]
Heeft je controller wel hetzelfde ip als eerst? Anders het ssh wachtwoord achterhalen en een set-inform naar de controller op elk device

[Voor 6% gewijzigd door Tonne op 01-04-2023 18:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:02
[...]

[Afbeelding]
En waarop heb je de controller draaien?
Als je de ssh gegevens, of een recente bu van je vorige controller niet meer hebt, dan beter alles een forget en een reset doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Als je met SSH inlogt op een AP en het commando "info" geeft wat zie je dan?

• SteefOne
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-05 19:37
Hello allemaal,

Ik heb wat problemen met mijn EdgeRouter X die ik 2 dagen geleden heb aangeschaft. Sindsdien heb ik alleen maar problemen met het configureren.

Het vertoont erg raar gedrag. Soms midden in een configuratie valt ineens de verbinding weg met de gui. (ook als ik rustig een firewall groep aan het maken ben, dus dat zal geen invloed moeten hebben op drop/accept van packets).

De gui is ook buitengewoon traag op sommige momenten. De cli is net zo traag op dat moment, terwijl die belasting volgens de GUI krap op 1/3 zit.

https://tweakers.net/i/od62r_jQSq96K-IYPe_VXDzduho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kv2ZXvXuCdXTVzI1F2eEzR09.png?f=user_large

Soms na het wegvallen van de verbinding, probeer ik de pagina te refreshen en kom ik terug op het dashboard. Hierin staat dan bij elk IP ineens 'TBD'. Na een tijdje is dan alles ineens weer normaal en verdwijnt de TBD.

Ik twijfelde steeds aan mijzelf, en resette de router dan gewoon weer naar fabrieksinstellingen met de reset button. Ik ben nieuw met Ubiquiti, dus in die zin is het trial en error voor mij. Maar dit begint wel raar gedrag te vertonen, want ook het volgende gebeurde:

Ik kreeg voor de zoveelste keer (zonder boeiende firewallregels) voor geen mogelijkheid de GUI terug, met alle mogelijke IP addressen en subnets die het zouden kunnen zijn. Met port mirroring of rechtstreeks aansluiten en het draaien van een packetcapture zie ik geen ARP requests, noch enig andere data over de lijn komen afkomstig van de Ubiquiti router. Toen probeerde ik hem maar weer te resetten, maar het resetten van de router lukte óók niet meer. De router wou met de fysieke reset knop, níet terug naar fabrieksinstellingen. Het enige dat hielp was het in TFTP mode brengen door de resetknop langer ingedrukt houden tijdens opstarten. Dus toen via TFTP de recovery firmware geflashed, die mislukte de 1e keer, maar lukte de 2e keer wel.

Nu vandaag, nieuwe poging, met een freshe firmware. Bewust 2 versies lager (nu 2.0.6) dan eerst. (2.0.9 + hotfx 6.5574651). Maar helaas, hetzelfde gebeurt wéér.

Bij het wegvallen van de verbinding kan ik vaak wel rustig doorblijven pingen, ook dat is vreemd, ik heb dan geen loss. Niet altijd overigens, soms is ie compleet weg waardoor ik genoodzaakt ben om de resetknop weer te gebruiken.

Ik heb het uiteraard met verschillende devices rechstreeks en via switches geprobeerd,maar altijd dezelfde resultaat.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Doe ik iets fout, is er iets dat ik over het hoofd zie? Of heb ik gewoon te maken met een DOA? :S Ik kom geen steek verder, dus erg geavanceerd geconfigureerd is 'ie nog niet eens.

• breaker.evert
stormfly schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:00:
[...]

Als je met SSH inlogt op een AP en het commando "info" geeft wat zie je dan?
Ik krijg deze melding 'Unable to resolve (http://unifi:8080/inform)'

Ik heb geprobeerd een forget te doen maar vindt hij de devices niet meer ook bij een factory reset.
Pagina: 1 ... 225 ... 231 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee