• Suikerwafel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-05 20:32
nero355 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:33:

[...]

De 108PE is een prima ding, maar zal niet in je Omada Controller verschijnen helaas ;)

[...]

Het aantal poorten onderaan de Wall unit die als Switch dienen :)

Hou er rekening mee dat als je ooit de PoE Out wilt gebruiken dat je dan de Wall unit via PoE+ 802.3at moet voeden i.p.v. PoE 802.3af om voldoende vermogen te kunnen leveren aan zowel de Wall unit als een eventuele Switch erachter!

[...]

Ik vind ze de beste uitvinding sinds gesneden brood en zie geen reden meer om thuis aan de gang te gaan met "schotelmodellen" in ieder geval! :)

[...]

Voor zover ik weet is T-Mobile tegenwoordig een kwestie van de WAN Poort als DHCP i.c.m. Tagged VLAN 300 instellen en dan zou alles moeten werken!

Vroeger zat daar nog een apart IPTV VLAN bij waarmee je in de weer moest om het werkende te krijgen, iets van 600 of zo geloof ik ?!
Hoe dan ook wel te fixen met wat trucjes! :)
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Erg behulpzaam.

uitvoering: TP-Link JetStream TL-SG2008P
Zou deze wel in de Omada Controller zichtbaar zijn? Deze heeft tevens PoE 802.3af dus zit ik gelijk goed.

Gelijk de EAP650-Wall omgewisseld voor de EAP655-Wall, die extra poorten zijn altijd handig

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:54
Suikerwafel schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:22:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Erg behulpzaam.

Zou deze wel in de Omada Controller zichtbaar zijn? Deze heeft tevens PoE 802.3af dus zit ik gelijk goed.

Gelijk de EAP650-Wall omgewisseld voor de EAP655-Wall, die extra poorten zijn altijd handig
Let wel op dat de 655 flink groter en dikker is dan de 650.
Suikerwafel schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:22:
Dat klopt : https://www.tp-link.com/n...l-sg2008p/#specifications

Wordt wel vaker gebruikt als PoE/PoE+ basis in dit topic! ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:39
nero355 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:25:
[...]

Dat klopt : https://www.tp-link.com/n...l-sg2008p/#specifications

Wordt wel vaker gebruikt als PoE/PoE+ basis in dit topic! ;)
Het hele lijstje Omada compatible switches staat hier:

https://www.tp-link.com/n...working/omada-sdn-switch/

My prediction: we'll evolve into a digital form.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:35
Een tip nog - let er bij het bestellen op dat je de V2 hardware versie krijgt van de OC200 en de R605.

[Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 21-03-2023 07:25]

make it run like clockwork

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Suikerwafel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-05 20:32
Airw0lf schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:23:
[...]

Een tip nog - let bij het bestellen dat je de V2 hardware versie krijgt van de OC200 en de R605.
Goeie, bedankt! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 15:39
Als ik kijk heeft de V2 een andere chip omdat de chip van de V1 lastig leverbaar is: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/523942
Maakt dit dan veel uit? Ik heb hier zelf niet naar gekeken toen ik hem bestelde: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Wel zie ik dat hij nu 80 euro kost, ipv 99,22 euro (vorige week).

• Airw0lf
Binnetie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:29:
Als ik kijk heeft de V2 een andere chip omdat de chip van de V1 lastig leverbaar is: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/523942
Maakt dit dan veel uit? Ik heb hier zelf niet naar gekeken toen ik hem bestelde: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Ik kan het zo snel niet terugvinden - maar ik meen me te herinneren dat er ook iets is veranderd aan de backup functie - iets wat in V1 niet werkte en met de V2 versie wel.

• Vow
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-05 13:20
Ik ben ook aan het kijken om mijn WiFi netwerk te upgraden.
Ik heb nu gewoon de Telenet modem staan en gebruik de WiFi hier van. Deze is echter serieus ruk en ik ben het beu.
Ik zou dan ook graag twee access pointes plaatsen. Ik lees hier dat de wall access points ook goed werken. Plaatsen jullie deze dan zo hoog mogelijk op de muur? Ik had gedacht aan twee eap650 access points. Ik heb nu een 8 Ports switch van tp link met poe dus deze kan ik wel gebruiken. Ik heb nog een Intel nuc liggen waar eventueel de Omada software op kan indien nodig want ik wil helemaal niets speciaal. Gewoon goede en snelle WiFi. We zijn thuis met 5 dus iPhones, iPads, smart tv’s, laptops, ….
Of zouden jullie toch de gewone ceiling ap aanraden?
Wij wonen in een ouder huis maar toch werkt die standaard bucht van Telenet niet goed.
Eventuele opmerkingen laat ze zeker komen.

• testmanager
Tja, ceiling AP stralen vooral heel breed naar bedenen, 360 rond.
Wall AP stralen vooral vooruit in 180 graden.
Beiden stralen ook wel een beetje naar achteren, maar da's een stuk minder. In ons geval werd het (proefondervindelijk) een mix tussen beiden:

Waarbij de Ceiling AP ongeveer in het (lengte)midden van het huis geplaatst, en de wall AP's tegen een zijmuur, en zo een beetje 180 graden "vooruit en omhoog en omlaag"

[Voor 11% gewijzigd door testmanager op 21-03-2023 22:42]

• Vow
Bij de ceiling ap’s lees ik dat ze ook wel op de muur kunnen/mogen geplaatst worden. Ik vermoed dat ze dan ook ongeveer hetzelfde bereik hebben als een echte wall ap?
Ik wil er nu eentje hangen in de bureau ruimte. Hier staan drie bureau’s en tv en ps4 enz. Hij zou dan tegen een muur komen te hangen vooraan in de kamer. Mss een wall ap en deze iets hoger hangen? De andere komt meer centraal te hangen dus hier dan mss toch een ceiling ap

Acties:
  • +2Henk 'm!

• testmanager
Vow schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:59:
Bij de ceiling ap’s lees ik dat ze ook wel op de muur kunnen/mogen geplaatst worden. Ik vermoed dat ze dan ook ongeveer hetzelfde bereik hebben als een echte wall ap?
Ik wil er nu eentje hangen in de bureau ruimte. Hier staan drie bureau’s en tv en ps4 enz. Hij zou dan tegen een muur komen te hangen vooraan in de kamer. Mss een wall ap en deze iets hoger hangen? De andere komt meer centraal te hangen dus hier dan mss toch een ceiling ap
The proof of the pudding is in the eating....

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:06
Suikerwafel schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:51:
Graag wil ik jullie advies, voornamelijk of ik zo een compleet en doordacht systeem aanschaf. Het gaat om een huis van twee verdiepingen. Een verdieping zonder binnenmuren, de andere verdieping met. Het zou dus kunnen dat ik een extra access point moet aanschaffen. Ik wil de twee access points aansluiten middels POE.

Ik twijfel nog tussen de EAP650 wall en de EAP655 wall. Ze zijn 20 euro duurder, maar ik zie nog niet zo goed de meerwaarde hiervan. Weet iemand dit?
uitvoering: TP-Link EAP655-Wall

Alvast bedankt!
Mocht je voor de 650 gaan, kies dan de 653, is identiek aan de 650, alleen zit daar geen losse voeding bij (Dit is overigens geen PoE injector, maar een losse 12v meen ik), aangezien je toch met PoE wil gaan voeding heb je die voeding dan voor niks op de plank liggen.

Zelf ben ik voor 3x een 653 gegaan, maar dat is meer omdat ik aan het plafond al Unifi AP's had, en het een kwestie van wisselen was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EelcoB
Vow schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:36:
Ik ben ook aan het kijken om mijn WiFi netwerk te upgraden.
Ik heb nu gewoon de Telenet modem staan en gebruik de WiFi hier van. Deze is echter serieus ruk en ik ben het beu.
Ik zou dan ook graag twee access pointes plaatsen. Ik lees hier dat de wall access points ook goed werken. Plaatsen jullie deze dan zo hoog mogelijk op de muur? Ik had gedacht aan twee eap650 access points. Wat is het verschil met de eap653? Ik heb nu een 8 Ports switch van tp link met poe dus deze kan ik wel gebruiken. Ik heb nog een Intel nuc liggen waar eventueel de Omada software op kan indien nodig want ik wil helemaal niets speciaal. Gewoon goede en snelle WiFi. We zijn thuis met 5 dus iPhones, iPads, smart tv’s, laptops, ….
Of zouden jullie toch de gewone ceiling ap aanraden?
Wij wonen in een ouder huis maar toch werkt die standaard bucht van Telenet niet goed.
Eventuele opmerkingen laat ze zeker komen.
Verschil tussen de 650 en 653 is alleen de losse voeding, dus bespaar je de paar tientjes als je al PoE hebt :)

• Vow
Thx voor de tip. Ik gebruik Idd de poe dus dat is weer wat uitgespaard.

• testmanager
Nou.... Als je deze thread mag geloven scheelt het ook transmit power....

(ikzelf "haat het" als je iets koopt en er vervolgens allerlei zooi op de plank blijft liggen #nietduurzaam
Maar dit heeft me toch voor de 650 doen gaan:)

https://www.reddit.com/r/...eap_620_v3_vs_650_vs_653/

• testmanager
(maar goed, vervolgens heb ik gekozen voor meer dekking met meer AP's waardoor per stuk de transmit rate naar MEDIUM of LOW kon gaan, maar weet wel dat ze toch verschil schijnen te maken, meer dan alleen de al dan niet meegeleverde voeding.)

• EelcoB
testmanager schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:24:
Nou.... Als je deze thread mag geloven scheelt het ook transmit power....

(ikzelf "haat het" als je iets koopt en er vervolgens allerlei zooi op de plank blijft liggen #nietduurzaam
Maar dit heeft me toch voor de 650 doen gaan:)

https://www.reddit.com/r/...eap_620_v3_vs_650_vs_653/
Als ik even op de site van TP-Link beide AP's naast elkaar leg zie ik alleen een verschil voor de 5ghz Band3, die heeft een lager zendvermogen op de 653. Aangezien we die in Nederland niet gebruiken zal dat me worst wezen :P
EelcoB schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:17:
Mocht je voor de 650 gaan, kies dan de 653, is identiek aan de 650, alleen zit daar geen losse voeding bij (Dit is overigens geen PoE injector, maar een losse 12v meen ik), aangezien je toch met PoE wil gaan voeding heb je die voeding dan voor niks op de plank liggen.
testmanager schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:24:
(ikzelf "haat het" als je iets koopt en er vervolgens allerlei zooi op de plank blijft liggen #nietduurzaam)
Duurzaam Schmuurzaam...

Wacht maar totdat je een probleem hebt en je geen losse PoE Injector of Voeding hebt om mee te testen!
Dat is pas irritant! :P

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Binnetie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:29:
Voor de R605:
Als je een oudere HW revisie hebt, dan kom je mogelijk niet meer in aanmerking voor firmware updates. Ik zit al een tijd te wachten op stateful ACL support (ivm verkeer tussen IOTvlan en management vlam beperkt doorlaten) maar dat lijkt niet meer te gaan komen op de v1 revisie.
Als de nieuwe hw versie weinig extra kost: zeker doen!

• Binnetie
Mini-me schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Voor de R605:
Als je een oudere HW revisie hebt, dan kom je mogelijk niet meer in aanmerking voor firmware updates. Ik zit al een tijd te wachten op stateful ACL support (ivm verkeer tussen IOTvlan en management vlam beperkt doorlaten) maar dat lijkt niet meer te gaan komen op de v1 revisie.
Dank.
Ik heb gekeken wat voor C200 versie ik heb. En dat blijkt een V2 te zijn. Dus de prijs van Amazon is best interessant. Ik heb er 99 euro voor betaald vorige week, maar nu dus 80 euro.

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:43
Mini-me schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Voor de R605:
Er is nu wel een beta voor de ER605 v1. Waar stateful ACL in zit.
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/600702

Ik heb de beta al geinstalleerd, maar nog geen tijd gehad om de nieuwe ACL rules toe te passen.

• EelcoB
nero355 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 03:49:
[...]

[...]

Duurzaam Schmuurzaam...

Wacht maar totdat je een probleem hebt en je geen losse PoE Injector of Voeding hebt om mee te testen!
Dat is pas irritant! :P
Bij de AP's kan ik toch met de adapter niet weg komen, dus daar zit ik niet zo mee.

Als ik echt problemen heb, dan pak ik in mijn eigen geval even een PoE injector of 1 van de 10 TP Link voedingen die ik in de auto over heb liggen om mee te testen :P
Zo draait mijn AP nu ook tijdelijk op de benedenverdieping tot ik de nieuwe all in one kan aanschaffen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn EAP225 v3 hangt hoog tegen de muur in de nachthal. Prima bereik in alle kamers door muren van snelbouwstenen.

• Mini-me
  • Niet online
SonnyBBQ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:24:
[...]

Er is nu wel een beta voor de ER605 v1. Waar stateful ACL in zit.
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/600702

Ik heb de beta al geinstalleerd, maar nog geen tijd gehad om de nieuwe ACL rules toe te passen.
Die post heb ik gemist toen ik afgelopen weekend op zoek was naar de laatste update. Thx, fingers crossed dat deze binnenkort in de mainstream update zit!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 12:06
Zolang je binnen een kamer blijft en niet door muren hoeft maakt het helemaal niets uit hoe je dat ding neerlegt/ophangt/ergens op zijn kop in een doos onder je bureau frot.
FrankRicard schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:51:
Zolang je binnen een kamer blijft en niet door muren hoeft maakt het helemaal niets uit hoe je dat ding neerlegt/ophangt/ergens op zijn kop in een doos onder je bureau frot.
Ze hebben toch echt gewoon een ideaal straalpatroon waarmee je rekening moet houden hoor! :P

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 12:06
Dat hebben ze zeker, maar je muren hebben ook reflecties. Op relatief korte afstanden zonder muren ertussen is de positionering in de praktijk niet zo relevant, zeker niet met acces points met fatsoenlijk geïmplementeerde antenna arrays zoals de tp-link eap-serie.

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:59
Ik draai nu een paar maanden een volledig Omada systeem en ben er erg tevreden mee. Had eerst een oude ASUS router, deze vervangen voor ASUS Zen WiFi mesh units (wel met Ethernet backhaul) maar bleek dat je geen eens WPS kon uitzetten op die krengen 8)7 en ook was er geen mogelijkheid om de derde WiFi band terug te claimen want dit kon alleen maar dienen als een "backup wireless haul." Zo snel als ze kwamen heb ik ze weer teruggestuurd.

Toen maar de knoop doorgehakt om voor Omada te gaan vanwege de positieve ervaringen die ik hier en elders had gelezen en de aanbeveling dat losse APs met switches/routers in de meterkast weggewerkt een heel stuk beter zijn dan Mesh spul. Internet en vooral WiFi is super stabiel vergeleken met de gedateerde ASUS (Was een AC-3200, de vele draadloze clients in mijn netwerk werd iets te veel voor 'm) PoE voeding/switch lijkt haast bijna magie als je 't voor het eerst gebruikt maar biedt ontzettend veel voordeel aangezien ik het AP het beste kwijt kon op een plek waar geen stopcontact was. Op de toiletpot moet natuurlijk ook met volle snelheid kunnen worden gedownload :+

Inmiddels draait bijna alles als een zonnetje met heel wat ACLs en VLANs om de IOT meuk een beetje in toom te houden. Werkt verrassend goed, en ook de introductie van Bonjour/mDNS services is een fijne toevoeging geweest.

Enige probleem waar ik tegen aanloop is dat (Chrome)cast en ander audio streaming verkeer niet lekker loopt. Als ik wil casten of Spotify Connect gebruik via het Google Casten kan het wel 30 seconden duren voordat je speaker de stream daadwerkelijk begint. Eerst zo'n 15 seconden voordat het cast geluidje afspeelt, nog eens 15 voordat de noten uit het boxje komen. Ook valt de stream vaak uit het niets helemaal weg.

Heb al het een en het ander geprobeerd. De chromecast draait niet in een apart VLAN, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Ik heb ook voor het netwerk IGMP aangezet, maar dit lijkt ook geen effect erop te hebben. Ik heb ook mijn oude ASUS router er eens tussen gezet ipv de ER605, en dan werkt het casten geheel zonder vertraging of problemen.

Ook het portforwarden werkt niet helemaal feilloos. Ik ondervind vaak willekeurige disconnects op het spelletje WarFrame terwijl mijn poorten op de juiste manier zijn geconfigureerd. Ook dit heb ik op mijn oude ASUS router gecheckt en deze handelt de port forwards zonder problematiek of disconnects. Het vreemde is dat ik wel duidelijk zie dat er verkeer/packets over de poorten heen zie gaan en tijdens het spelen werkt het ook allemaal zoals het hoort, alleen als ik een missie voltooi in het spel knikkert ie mij vaak er weer uit :(

Nu kan ik wel de oude ASUS router gaan gebruiken (ondersteund ook VLANning op custom firmware) maar deze router is simpelweg niet krachtig genoeg om een gigabit glasvezel verbinding erdoorheen te pompen. De ER605 is als het goed is hier wel krachtig genoeg voor, maar heeft wel deze vervelende probleempjes die de WAF nogal onderuit haalt als er radio gestreamd moet worden :+

Misschien dat iemand hier een soortgelijk probleem/oplossing heeft? Anders moet ik maar eens kijken naar een Sense/OpenWRT doos voordat de radio naar mijn kop vliegt :o :+

Lijstje van de gebruikte apparatuur:
  • ER605 Router
  • JetStream TL-SG2008P
  • 2x EAP650
  • OC200 Controller

• Vow
Ik heb dan toch maar een eap650 besteld. Morgen komt deze normaal aan. Deze ga ik trachten zo centraal mogelijk te hangen beneden en dan ga ik kijken hoe de dekking beneden is. Moest het niet voldoende zijn ga ik nog een eap650 wall bij plaatsen in de bureau ruimte. De omada software is deze echt nodig? Ik heb eventueel nog een oude Intel,i5 nuc liggen die ik hiervoor kan gebruiken.
Vow schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:21:
De Omada software is deze echt nodig?
JA.
Ik heb eventueel nog een oude Intel i5 nuc liggen die ik hiervoor kan gebruiken.
Prima plan! d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
@Vow Ik heb je use-case niet helemaal gelezen, maar als je maar 1 AP hebt dan voegt de omada software weinig toe. Heb je meerdere Omada-componenten (bijv router of switch, maar ook >1 AP) dan voegt het idd wat toe.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1Henk 'm!
Hmmbob schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:05:
@Vow Ik heb je use-case niet helemaal gelezen, maar als je maar 1 AP hebt dan voegt de omada software weinig toe.
Heb je meerdere Omada-componenten (bijv router of switch, maar ook >1 AP) dan voegt het idd wat toe.
Één Accesspoint is sowieso een nutteloze aankoop, want vaak heb je er minimaal 2 of 3 nodig voor een goede dekking!

Voor het geld kan je dan beter aan zoiets denken : uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)
En dan alle units gewoon bedraad aansluiten! :Y)

• Vow
Ik heb ondertussen de EAP650 thuis hangen en heb de omada software geinstalleerd op de nuc.
De EAP650 heb ik kunnen adopten en heb een enkele wlan gemaakt voorlopig.
Mijn toestellen maken verbinding met dit netwerk maar op mijn pc kan ik maar enkele websites openen. De meeste krijg ik niet geopend. Op hetzelfde netwerk op mijn gsm bijvoorbeeld werkt wel alles goed zoals het hoort. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Het forum van Tweakers bijvoorbeeld kan ik perfect openen op mijn pc en alles werkt.

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:44
Even een adviesvraag aan jullie.

Ik wil in een schuurtje naast een overkapping een access point hangen. Deze komt dus niet buiten te hangen maar wel in een ongeisoleerde schuur.
Is het dan noodzakelijk om een outdoorvariant op te hangen?

Ik neig er naar om de EAP615-Wall aan te schaffen aangezien die meerdere UTP aansluitingen heeft i.t.t. de outdoor varianten..

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• Hmmbob
  • Nu online
Passen de Wall modellen pal naast een wandcontactdoos/stopcontact? Heeft iemand daar een plaatje van misschien?

Ik bedoel dan in deze setup zeg maar waarbij een van de buitenste een wall ap zou kunnen zijn:

Reden van de vraag: ons nieuwe huis zit vol met deze 3-voudige punten, met 2x 230v en 1x coax. Die coax punten zou ik willen hergebruiken voor utp+wall ap.

• testmanager
Memphisto schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:28:

Ik wil in een schuurtje naast een overkapping een access point hangen. Deze komt dus niet buiten te hangen maar wel in een ongeisoleerde schuur.

Ik neig er naar om de EAP615-Wall aan te schaffen aangezien die meerdere UTP aansluitingen heeft i.t.t. de outdoor varianten..
Het zal er allicht structureel vochtiger zijn dan in een huis, dus na een paar jaar gaan wellicht wat componenten corroderen. Hij zal niet binnen een jaar defect zijn, maar verwacht geen fysieke levensduur van 10 jaar. (Maar ja, de economische levensduur is sowieso al een stuk korter….).

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:44
testmanager schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:42:
[...]

Het zal er allicht structureel vochtiger zijn dan in een huis, dus na een paar jaar gaan wellicht wat componenten corroderen. Hij zal niet binnen een jaar defect zijn, maar verwacht geen fysieke levensduur van 10 jaar. (Maar ja, de economische levensduur is sowieso al een stuk korter….).
Dat is ook waar ik aan dacht.. echter wat is dan het alternatief als ik, bij voorkeur, twee apparaten middels UTP aansluitingen wil aansluiten in de overkapping.

Heb ik met een switch niet hetzelfde probleem?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• Mini-me
  • Niet online
Memphisto schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Dat is ook waar ik aan dacht.. echter wat is dan het alternatief als ik, bij voorkeur, twee apparaten middels UTP aansluitingen wil aansluiten in de overkapping.

Je kunt overwegen een gewone indoor AP in een ip65 plastic kast te hangen, dan zou het zendbereik niet teveel moeten worden beïnvloed. Als je een zuinige AP hebt dan moet de warmteontwikkeling ook niet problematisch zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:58
Hmmbob schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:41:
Passen de Wall modellen pal naast een wandcontactdoos/stopcontact? Heeft iemand daar een plaatje van misschien?

Ik bedoel dan in deze setup zeg maar waarbij een van de buitenste een wall ap zou kunnen zijn:

[Afbeelding]

Reden van de vraag: ons nieuwe huis zit vol met deze 3-voudige punten, met 2x 230v en 1x coax. Die coax punten zou ik willen hergebruiken voor utp+wall ap.
Bij mij is het zo geworden:

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• haplo500
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik heb ervoor 2 gaatjes in het afdekraam geboord om extra lange schroefjes op de inbouwdoos te krijgen, maar dan past het wel. Werkt hier in huis met de 615 wall en de 650 wall, andere varianten heb ik niet.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Memphisto schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Een AP in rust verstookt zo'n 4-5W. Doe er, zoals Mini-me suggereert, een doosje omheen en het houdt zich in de winter ook warm genoeg om niet al te snel weg te rotten.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:48

Ik heb al 6 jaar een indoor accesspoint en poe switch in zo’n situatie hangen. Doordat ze aan staan zijn ze eigenlijk altijd warmer dan de omgeving en zal er dus geen condens optreden. Ik zou het dus zonder probleem aandurven, een extra behuizing eromheen zou ik alleen doen als dat extra bescherming biedt tegen fysieke schade, anders lijkt me dat overbodig.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Hmmbob
  • Nu online
Jij hebt zelf je afdekraam aangepast, denk ik? Een stukje korter gemaakt? Bij ons lijken de WCD dichter bij elkaar te zitten.
haplo500 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:18:
[...]

Ik heb ervoor 2 gaatjes in het afdekraam geboord om extra lange schroefjes op de inbouwdoos te krijgen, maar dan past het wel. Werkt hier in huis met de 615 wall en de 650 wall, andere varianten heb ik niet.

[Afbeelding]
Dit lijkt heel sterk op mijn situatie. Kan je nog een foto van boven maken misschien (en heeeeel misschien van voren zonder de ap erop?)

Vow schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:55:
Ik heb ondertussen de EAP650 thuis hangen en heb de omada software geinstalleerd op de nuc.
De EAP650 heb ik kunnen adopten en heb een enkele wlan gemaakt voorlopig.
Mijn toestellen maken verbinding met dit netwerk maar op mijn pc kan ik maar enkele websites openen. De meeste krijg ik niet geopend. Op hetzelfde netwerk op mijn gsm bijvoorbeeld werkt wel alles goed zoals het hoort.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Het forum van Tweakers bijvoorbeeld kan ik perfect openen op mijn pc en alles werkt.
Je zal toch echt wat meer info moeten geven over hetgene wat je precies ervaart dus doe eens wat ping/tracert/nslookup testjes en laat effe weten wat er wel of niet werkt, zowel lokaal als buiten je netwerk ;)
Ik wil in een schuurtje naast een overkapping een access point hangen.
Deze komt dus niet buiten te hangen maar wel in een ongeisoleerde schuur.

Ik neig er naar om de EAP615-Wall aan te schaffen aangezien die meerdere UTP aansluitingen heeft i.t.t. de outdoor varianten...
IMHO kan je het beste een Outdoor model combineren met zoiets :
- TP-Link TL-SG105PE
- TP-Link TL-SG108PE

Zal niet in je Omada Controller opduiken, maar is aanzienlijk goedkoper dan een Omada PoE/PoE+ Switch en dus geen ramp als die vervangen moet worden! :)

Andere optie :
Outdoor model + PoE Injector + nog goedkopere Switch zoals de TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) dan wel TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)
Nog minder een ramp als de Switch het niet lang volhoudt! ;)
Passen de Wall modellen pal naast een wandcontactdoos/stopcontact?
Heeft iemand daar een plaatje van misschien?
Moet je effe voorbeelden van zoeken in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 of bij de concurrent : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

[Afbeelding]

Reden van de vraag: ons nieuwe huis zit vol met deze 3-voudige punten, met 2x 230v en 1x coax.
Die coax punten zou ik willen hergebruiken voor utp+wall ap.
Vaak moet je ze een stukje naar links of rechts schuiven en daardoor effe creatief zijn qua montage, maar het is wel goed te doen in ieder geval! :)

• yay
  • Laatst online: 13:58
Hmmbob schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:26:
[...]

Jij hebt zelf je afdekraam aangepast, denk ik? Een stukje korter gemaakt? Bij ons lijken de WCD dichter bij elkaar te zitten.

[...]

Dit lijkt heel sterk op mijn situatie. Kan je nog een foto van boven maken misschien (en heeeeel misschien van voren zonder de ap erop?)
Ik heb inderdaad het afdekraam ingekort. Was opzich wat strakker. En binnen een jaar wordt dit toch verbouwd dus dan kan ik het echt strak af- wegwerken.

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• haplo500
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:26:
[...]

Zoals @nero355 zegt, moet je een beetje creatief zijn, in mijn geval met gaatjes bijmaken en langere schroefjes. Bij deze foto's van boven en van de montage.

• Hmmbob
  • Nu online
haplo500 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:22:
[...]

Zoals @nero355 zegt, moet je een beetje creatief zijn, in mijn geval met gaatjes bijmaken en langere schroefjes. Bij deze foto's van boven en van de montage.

[Afbeelding]
Jaaa, dit is super. Zo gaat het hier ook goedkomen!

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:23
Built-in Omada SDN Controller v5.8.22
1. Supported device models and firmware
EAP
EAP690 HD EAP 670, EAP660 HD, EAP650, EAP650-Outdoor, EAP620 HD
EAP615-Wall, EAP610, EAP610-Outdoor
EAP265 HD, EAP230-Wall, EAP235-Wall, EAP225-Outdoor, EAP115-Wall
EAP245 V3, EAP225 V3, EAP225-Wall V2, and above versions
EAP115 V4, EAP110 V4, EAP110-Outdoor V3, and above versions
Switch
TL-SX3016F, TL-SX3008F
TL-SG3452XP, TL-SG3452X, TL-SG3452P, TL-SG3452
TL-SG3428XMP, TL-SG3428MP, TL-SG3428XF, TL-SG3428X, TL-SG3428
TL-SG3210XHP-M2, TL-SX3206HPP
TL-SG2428P, TL-SG2218, TL-SG2008P, TL-SG2210MP
TL-SG3210 V3, TL-SG2210P V3.2, TL-SG2008 V3, TL-SL2428P V4, and above versions
Gateway
ER8411
ER7206 (TL-ER7206)
ER605 (TL-R605) v1 and v2
2. New Features & Enhancements
1. Built-in Omada SDN Controller v5.8.22. But please note that ER7212PC itself is adapted to SDN Controller v5.5.
2. Add support for modifying port PVID.
3. Optimized stability of the device.
3. Bug Fixed:
1. Fix the bug that DHCP Server cannot assign an IP address when a large number of clients make DHCP requests at the same time.
2. Fix the bug of not being able to assign the correct reserved IP address.
3. Fix the bug that the Controller cannot enable Cloud Access when the dialing method of WAN port is PPPoE.
Notes
1. This version of the Controller is fully applied to the Omada APP of version 4.6 or above.
2. Omada SDN Controller can only manage certain devices running the supported firmware. Please confirm that your device is compatible with the SDN Controller.

edit: printscreens toegevoegd:

[Voor 17% gewijzigd door Heineken01 op 27-03-2023 20:38]

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Heineken01 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:10:
[…]
Yay, dus ik kan het wekelijkse reboot schedule nu annuleren?
3. Bug Fixed:
1. Fix the bug that DHCP Server cannot assign an IP address when a large number of clients make DHCP requests at the same time.
Super, dus geen IoT apparaten meer kwijtraken omdat ze na een disconnect ineens een ander IP hebben. Ben benieuwd!

• Binnetie
Heineken01 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:10:
1. Supported device models and firmware
EAP
EAP690 HD EAP 670, EAP660 HD, EAP650, EAP650-Outdoor, EAP620 HD
EAP615-Wall, EAP610, EAP610-Outdoor
EAP265 HD, EAP230-Wall, EAP235-Wall, EAP225-Outdoor, EAP115-Wall
EAP245 V3, EAP225 V3, EAP225-Wall V2, and above versions
EAP115 V4, EAP110 V4, EAP110-Outdoor V3, and above versions
Switch
TL-SX3016F, TL-SX3008F
TL-SG3452XP, TL-SG3452X, TL-SG3452P, TL-SG3452
TL-SG3428XMP, TL-SG3428MP, TL-SG3428XF, TL-SG3428X, TL-SG3428
TL-SG3210XHP-M2, TL-SX3206HPP
TL-SG2428P, TL-SG2218, TL-SG2008P, TL-SG2210MP
TL-SG3210 V3, TL-SG2210P V3.2, TL-SG2008 V3, TL-SL2428P V4, and above versions
Gateway
ER8411
ER7206 (TL-ER7206)
ER605 (TL-R605) v1 and v2
2. New Features & Enhancements
1. Built-in Omada SDN Controller v5.8.22. But please note that ER7212PC itself is adapted to SDN Controller v5.5.
2. Add support for modifying port PVID.
3. Bug Fixed:
3. Fix the bug that the Controller cannot enable Cloud Access when the dialing method of WAN port is PPPoE.
Notes
1. This version of the Controller is fully applied to the Omada APP of version 4.6 or above.
2. Omada SDN Controller can only manage certain devices running the supported firmware. Please confirm that your device is compatible with the SDN Controller.

edit: printscreens toegevoegd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top. Missschien een beginnersvraag maar hoe zie ik of er een update is? Ik zit nu op 5.7.6, maar overal waar ik kijk zie ik geen update.

Nog een andere vraag. Is er ook een TP-Link Omada AP leverbaar die via mesh werkt? Dus zonder UTP als backbone? Ik wil er misschien eentje gaan bijplaatsen in de keuken maar heb daar geen mogelijkheid voor het leggen van UTP-kabel.

• chaoske1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-06 21:35
Hoi,

Om snellere wifi te krijgen op een recente Lenovo laptop met Wifi 6, overweeg ik om een oude(re) Ubiquiti uap ac pro te vervangen. Draadloos haal ik daar nu (op 5ghz) +- 40MB/s mee. Bedraad kom ik aan 112MB/s.

Ik overwoog de Ubiquiti 6 pro vanwege de hogere snelheid die met Wifi 6 gehaald zou kunnen worden. Maar toen ik reviews begon te lezen, kwamen de EAP650/660/670 als een pak sterker uit de bus qua snelheid + range.

Zoals wel vaker het geval, vind ik het moeilijk om de knoop door te hakken tussen één van deze 3 modellen. Ik vond al een mooi overzicht m.b.t. hun specs (https://evanmccann.net/blog/tp-link/omada-comparison-charts), maar kan me moeilijk inbeelden welke keuze in onze situatie het beste zou zijn.

- 650: goedkoper (+- 160€), max 574Mbs op 2.4Ghz, max 2.402Mbs op 5Ghz, minste range
- 660: duurst (+- 220€), max 1.148Mbs op 2.4Ghz, max 2.402Mbs op 5Ghz, verdere range
- 670: meest recent (+- 200€), max 574Mbs op 2.4Ghz, max 4.804 Mbs op 5Ghz (160Mhz), ok range

Snelheid is belangrijk op korte afstand (max 5m) om via de laptop (enige met Wifi 6) naar de NAS te kopiëren. De rest van de toestellen zijn minder veeleisend (een smart tv, samsung tablets en midrange smartphones).

Van de 650 naar 660 (mijn favoriet qua specs) is een stuk hoger van prijs, maar haal ik er voor mijn gebruik ook voordeel uit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Binnetie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Top. Missschien een beginnersvraag maar hoe zie ik of er een update is? Ik zit nu op 5.7.6, maar overal waar ik kijk zie ik geen update.
Idd, de laatste officiële release is ER605(UN)_V1_1.2.1 Build 20220512 dus al 10 maanden oud. Tijd voor een echte update dus.
Nog een andere vraag. Is er ook een TP-Link Omada AP leverbaar die via mesh werkt? Dus zonder UTP als backbone? Ik wil er misschien eentje gaan bijplaatsen in de keuken maar heb daar geen mogelijkheid voor het leggen van UTP-kabel.
Jazeker, zie ook https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/2949/
chaoske1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:24:
Om snellere wifi te krijgen op een recente Lenovo laptop met Wifi 6, overweeg ik om een oude(re) Ubiquiti uap ac pro te vervangen.

Draadloos haal ik daar nu (op 5ghz) +- 40MB/s mee. Bedraad kom ik aan 112MB/s.
Paar dingen :
- Jouw Laptop heeft waarschijnlijk hooguit 2x2 Antennes.
- Een Ubiquiti UniFi UAP AC Pro heeft 3x3 Antennes.
- Je VHT waarde @ 5 GHz staat waarschijnlijk op 40 MHz i.p.v. 80 MHz en daarom kom je niet verder dan 40 MB/s ;)
- Als je alles fatsoenlijk wilt instellen dan moet je toch echt de UniFi Controller installeren en niet gaan prutsen met een app vanaf je telefoon mocht dat het geval zijn! :P

Kortom : Haal eerst alles uit je huidige hardware en kijk daarna pas of het zin heeft om te upgraden...
Ik overwoog de Ubiquiti 6 pro vanwege de hogere snelheid die met Wifi 6 gehaald zou kunnen worden. Maar toen ik reviews begon te lezen, kwamen de EAP650/660/670 als een pak sterker uit de bus qua snelheid + range.

Zoals wel vaker het geval, vind ik het moeilijk om de knoop door te hakken tussen één van deze 3 modellen. Ik vond al een mooi overzicht m.b.t. hun specs (https://evanmccann.net/blog/tp-link/omada-comparison-charts), maar kan me moeilijk inbeelden welke keuze in onze situatie het beste zou zijn.

- 650: goedkoper (+- 160€), max 574Mbs op 2.4Ghz, max 2.402Mbs op 5Ghz, minste range
- 660: duurst (+- 220€), max 1.148Mbs op 2.4Ghz, max 2.402Mbs op 5Ghz, verdere range
- 670: meest recent (+- 200€), max 574Mbs op 2.4Ghz, max 4.804 Mbs op 5Ghz (160Mhz), ok range

Snelheid is belangrijk op korte afstand (max 5m) om via de laptop (enige met Wifi 6) naar de NAS te kopiëren. De rest van de toestellen zijn minder veeleisend (een smart tv, samsung tablets en midrange smartphones).

Van de 650 naar 660 (mijn favoriet qua specs) is een stuk hoger van prijs, maar haal ik er voor mijn gebruik ook voordeel uit?
Ik gok dat een duurder model dan de 650 waarschijnlijk geen nut heeft, want nogmaals : 2x2 Antennes in je Laptop ;)

Daarnaast :

Waarom geen TP-Link EAP655-Wall en dan gewoon af en toe effe een UTP kabeltje onderaan erin prikken of juist al die TV Meubel apparaten daarop aansluiten :?
Binnetie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:27:
Is er ook een TP-Link Omada AP leverbaar die via mesh werkt? Dus zonder UTP als backbone?

Ik wil er misschien eentje gaan bijplaatsen in de keuken maar heb daar geen mogelijkheid voor het leggen van UTP-kabel.
Dat kunnen ze allemaal als het goed is! :)

TP-Link heeft daar leuke documentatie over die ik effe zo gauw niet kan vinden, maar er wel zou moeten zijn...

[Voor 9% gewijzigd door nero355 op 28-03-2023 18:51]

• chaoske1
nero355 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:50:
[...]

Paar dingen :
- Jouw Laptop heeft waarschijnlijk hooguit 2x2 Antennes.
- Een Ubiquiti UniFi UAP AC Pro heeft 3x3 Antennes.
- Je VHT waarde @ 5 GHz staat waarschijnlijk op 40 MHz i.p.v. 80 MHz en daarom kom je niet verder dan 40 MB/s ;)
- Als je alles fatsoenlijk wilt instellen dan moet je toch echt de UniFi Controller installeren en niet gaan prutsen met een app vanaf je telefoon mocht dat het geval zijn! :P

Kortom : Haal eerst alles uit je huidige hardware en kijk daarna pas of het zin heeft om te upgraden...

[...]

Ik gok dat een duurder model dan de 650 waarschijnlijk geen nut heeft, want nogmaals : 2x2 Antennes in je Laptop ;)

Daarnaast :

Waarom geen TP-Link EAP655-Wall en dan gewoon af en toe effe een UTP kabeltje onderaan erin prikken of juist al die TV Meubel apparaten daarop aansluiten :?

[...]

Dat kunnen ze allemaal als het goed is! :)

TP-Link heeft daar leuke documentatie over die ik effe zo gauw niet kan vinden, maar er wel zou moeten zijn...
Bedankt Nero355, precies de info die ik nodig had!

Het is inderdaad een 2x2 antenne... "1x Wi-Fi 6E 2x2 AX" (in een Legion Pro)

Ik heb altijd met de unifi controller gewerkt, maar met deze tip kan ik gericht aan de slag, thx! Straks eens een nieuwe test doen :).

We zitten met een speciaal geval hier, ik werk met een GoCoax (Moca) om via een coax-kabel het internet vanuit de garage naar de rest van de woning te krijgen. De kabel vervangen was helaas geen mogelijkheid (na 25jr zit ze zo vast als maar kan). Er ligt wel coax naar elke kamer van de woning...

Ik moet sowieso nog een AP voor de 2e verdieping zoeken, dus voorlopig lijkt de 650 dan voldoende.. _/-\o_

*Edit: ondertussen de unifi aangepast cfr. je tip
- 2.4Ghz op 20 Mhz
- 5Ghz op 80 Mhz
- Transmit power: auto

Transfer speed blijft rond de 35-40MB/s draaien.

[Voor 4% gewijzigd door chaoske1 op 28-03-2023 22:20]

chaoske1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:57:
Het is inderdaad een 2x2 antenne... "1x Wi-Fi 6E 2x2 AX" (in een Legion Pro)
:> 6E = Dus ook 6 GHz ondersteuning! Dat kan interessant zijn voor serieus hoge snelheden! ;)
We zitten met een speciaal geval hier, ik werk met een GoCoax (Moca) om via een coax-kabel het internet vanuit de garage naar de rest van de woning te krijgen. De kabel vervangen was helaas geen mogelijkheid (na 25jr zit ze zo vast als maar kan). Er ligt wel coax naar elke kamer van de woning...
Dat is minder... :/

Echt geen mogelijkheid om UTP aan die Coax vast te maken en dan zodoende de UTP door dezelfde buis te trekken :?
Kijk voor Tips & Tricks effe rond in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 ;)
Ik moet sowieso nog een AP voor de 2e verdieping zoeken, dus voorlopig lijkt de 650 dan voldoende.. _/-\o_
Sowieso handig! d:)b
*Edit: ondertussen de unifi aangepast cfr. je tip
- 2.4Ghz op 20 Mhz
- 5Ghz op 80 Mhz
- Transmit power: auto

Transfer speed blijft rond de 35-40MB/s draaien.
Dat is best wel raar... :/

En als je 2.4 GHz op Low zet of zelfs helemaal uit en dan 5 GHz op High :?

Die 112 MB/s test ging via de kabel van die UAP AC Pro of toch niet ?!

• Hmmbob
  • Nu online
Goodies!

Nu de schilders klaar zijn op de 1e verdieping, kan ik bijna kabels gaan trekken en afmonteren. De vloerenman moet er ook nog zijn....

• Airw0lf
chaoske1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:24:
Hoi,

Om snellere wifi te krijgen op een recente Lenovo laptop met Wifi 6, overweeg ik om een oude(re) Ubiquiti uap ac pro te vervangen. Draadloos haal ik daar nu (op 5ghz) +- 40MB/s mee. Bedraad kom ik aan 112MB/s.
Even voor de zekerheid: die 40 MB/s en 112 MB/s - is daar megabits/s of megabytes/s mee bedoeld?
Als het bytes/s is, dan zijn dat prima waardes - toch? Veel beter kan toch eigenlijk niet?
Als het bits/s is dan lijkt me dat erg weinig - zeker bedraad - zou neerkomen op een fast ethernet iets?

[Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 29-03-2023 08:30]

• chaoske1
nero355 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:29:
[...]

:> 6E = Dus ook 6 GHz ondersteuning! Dat kan interessant zijn voor serieus hoge snelheden! ;)

[...]

Dat is minder... :/

Echt geen mogelijkheid om UTP aan die Coax vast te maken en dan zodoende de UTP door dezelfde buis te trekken :?
Kijk voor Tips & Tricks effe rond in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 ;)

[...]

Sowieso handig! d:)b

[...]

Dat is best wel raar... :/

En als je 2.4 GHz op Low zet of zelfs helemaal uit en dan 5 GHz op High :?

Die 112 MB/s test ging via de kabel van die UAP AC Pro of toch niet ?!
6E inderdaad, moest er op zitten :) Anderzijds besef ik net dat de 'Ubiquiti Access Point WiFi 6 Enterprise' (300€) misschien een betere koop zou zijn om de maximale snelheid met deze laptop te halen.

De elektricien heeft meegekeken, er zat helaas écht geen mogelijkheid in om de coax als trekkabel te gebruiken. De afstand was te groot & overbrugt een verdieping (dus een knik ergens). Het alternatief was een kabel langs buiten (wat ik lang overwogen heb, want UTP = king :)), maar de GoCoax doet uiteindelijk wat het moet doen.

Ik ga de test vanavond nog eens overdoen, maar idd, 112MB/s via de UAP AC Pro. (laptop (utp) -> UAP AC Pro -> GoCoax -> BBox modem -> Rpi -> WD Red, om precies te zijn)

Ook de wifi pas ik straks nog even aan (low 2.4, high 5).

@Airw0lf : goeie vraag :) Het is wel degelijk 40 Megabytes of +- 300Mbps transfer speed. (USB & HD transfer speeds liggen theoretisch rond 600MB/s en 253MB/s, terwijl de netwerkconnectie met 1gbps of 125MB/s de bottleneck is).

Ik had gehoopt hogere wifi snelheden te halen dankzij de Wifi 6E kaart, maar dat is mogelijk te kort door de bocht - aangezien ik mogelijk een AP met 6Ghz moet opzoeken om hogere snelheden te bereiken. Ook de EAP650 zal daar dus niet veel aan veranderen dan?

"Ultra-Fast WiFi 6 Speeds: Simultaneous 574 Mbps on 2.4 GHz and 2402 Mbps on 5 GHz totals 2976 Mbps WiFi speeds.†"

[Voor 3% gewijzigd door chaoske1 op 29-03-2023 09:22]

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
@Hmmbob nice, ik heb ze zelf ook! Bij mij was het even puzzelen hoe te monteren, aangezien mijn loze leidingen direct naast de wcd’s gekoppeld zitten met een 3-raam. Uiteindelijk montagebeugel met een klein schroefje vast gezet in het 3-raam.

• Hmmbob
  • Nu online
El-Vder schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:18:
@Hmmbob nice, ik heb ze zelf ook! Bij mij was het even puzzelen hoe te monteren, aangezien mijn loze leidingen direct naast de wcd’s gekoppeld zitten met een 3-raam. Uiteindelijk montagebeugel met een klein schroefje vast gezet in het 3-raam.
Ja, daar worstelde ik ook mee (in de conceptfase), maar daar heeft @haplo500 mooi uitleg over gegeven:
haplo500 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:22:
[...]

[Afbeelding]

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:35
Airw0lf schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:27:
[...]

Even voor de zekerheid: die 40 MB/s en 112 MB/s - is daar megabits/s of megabytes/s mee bedoeld?
Als het bytes/s is, dan zijn dat prima waardes - toch? Veel beter kan toch eigenlijk niet?
Als het bits/s is dan lijkt me dat erg weinig - zeker bedraad - zou neerkomen op een fast ethernet iets?
Dat is dan 320 Mbps en 1000Mbps (oftewel 1 Gbps) als het inderdaad in MBps is. Dat is wel ongeveer het maximum wat redelijk haalbaar is met doorsnee apparatuur. Wil je meer, dan moet je bedraad naar 2.5Gbps of 10Gbps aansluitingen, maar die zijn nog behoorlijk prijzig en vaak niet heel hard nodig.
Met 2.4Ghz kun je 450-600Mbps wel halen (dus 55-72MBps) als je heel goed bereik hebt en nul interferentie (dus ruis van andere apparaten). Op 5 GHz Kun je wel meer halen. Boven de 112 ga je echter nooit uitkomen, dan zit de bottleneck namelijk in de poort/kabels/etc.

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Hmmbob schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:20:
[...]

Ja, daar worstelde ik ook mee (in de conceptfase), maar daar heeft @haplo500 mooi uitleg over gegeven:

[...]
Op deze manier kan natuurlijk ook, moet je wel precies boren. Succes met installeren!

• chaoske1
Tularis schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Dat is dan 320 Mbps en 1000Mbps (oftewel 1 Gbps) als het inderdaad in MBps is. Dat is wel ongeveer het maximum wat redelijk haalbaar is met doorsnee apparatuur. Wil je meer, dan moet je bedraad naar 2.5Gbps of 10Gbps aansluitingen, maar die zijn nog behoorlijk prijzig en vaak niet heel hard nodig.
Met 2.4Ghz kun je 450-600Mbps wel halen (dus 55-72MBps) als je heel goed bereik hebt en nul interferentie (dus ruis van andere apparaten). Op 5 GHz Kun je wel meer halen. Boven de 112 ga je echter nooit uitkomen, dan zit de bottleneck namelijk in de poort/kabels/etc.
Exact, ik zou graag van 40MB/s richting 80 à 100MB/s evolueren. Dat is meer dan voldoende op vandaag.

Vraag is waarom de uap ac pro dat op vandag niet levert, en of een eap660 bvb daar verschil in kan brengen. Vanavond komt de eap toe, dus zal het meteen kunnen bevestigen.. of niet :)

Ps: geen/weinig interferentie door andere wifi´s in de buurt cfr wifi scanner app op de telefoon.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:48
chaoske1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:10:
[...]

Exact, ik zou graag van 40MB/s richting 80 à 100MB/s evolueren. Dat is meer dan voldoende op vandaag.

Vraag is waarom de uap ac pro dat op vandag niet levert, en of een eap660 bvb daar verschil in kan brengen. Vanavond komt de eap toe, dus zal het meteen kunnen bevestigen.. of niet :)

Ps: geen/weinig interferentie door andere wifi´s in de buurt cfr wifi scanner app op de telefoon.
Heb je nog meer devices die met hetzelfde accespoint connectie hebben? Een accesspoint moet zijn tijd en bandbreedte natuurlijk verdelen over al die verbindingen. Denk dat je met die 40MB/s al best blij kunt zijn. Ik zat op Unifi en volledig overgestapt op Omada en de stabiliteit is echt vooruit gegaan, de snelheid is vrijwel hetzelfde gebleven.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 22:29
Nog meer mensen die een EAP225 V3.0 niet kunnen updaten?

Ik krijg de volgende melding:
"Failed]Failed to upgrade AP Meterkast to firmware version 5.0.7 Build 20211026 Rel. 33125 online. Please check your network configuration and make sure the device can access the Controller's HTTPS management port."

Alle overige hardware kan wel gewoon updaten en de benodigde poorten staan ook gewoon open. Heb mijn Omada controller draaien op Ubuntu 22.04 op een Hetzner VPS. Heb ook nog even poort 8043 open gezet voor het betreffende IP (zou niet nodig moeten zijn aangezien dat alleen voor de web interface is) maar dit helpt ook niet.
chaoske1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:18:
6E inderdaad, moest er op zitten :)
d:)b
Anderzijds besef ik net dat de 'Ubiquiti Access Point WiFi 6 Enterprise' (300€) misschien een betere koop zou zijn om de maximale snelheid met deze laptop te halen.
Is wel serieus duur en waarschijnlijk net als vrijwel alles op dit moment ook nog eens duurder dan het zou moeten zijn... :/

Ik zou lekker wachten op een goedkoper model dat ook 6 GHz doet! :)
Ik ga de test vanavond nog eens overdoen, maar idd, 112MB/s via de UAP AC Pro. (laptop (utp) -> UAP AC Pro -> GoCoax -> BBox modem -> Rpi -> WD Red, om precies te zijn)
Effe ter duidelijkheid :
- De UTP kabel uit de UAP AC Pro getrokken en daarmee getest vanaf een 1 Gbps poort op een Laptop ?
- BBox Modem = Ook 4 of 8-poorts 1 Gbps Switch ?
- Die Raspberry Pi hangt aan die Switch en heeft een USB Enclosure met daarin een WD Red HDD ?!
Welk WD Red model precies ?
- Ik neem aan dat het een Raspberry Pi 4B is die in tegenstelling tot de oudere modellen WEL gewoon 1 Gbps @ volledige snelheid doet ?
- Hiermee heb je dus ook via SMB en iPerf3 zitten testen neem ik aan ?
Ik had gehoopt hogere wifi snelheden te halen dankzij de Wifi 6E kaart, maar dat is mogelijk te kort door de bocht - aangezien ik mogelijk een AP met 6Ghz moet opzoeken om hogere snelheden te bereiken. Ook de EAP650 zal daar dus niet veel aan veranderen dan?

"Ultra-Fast WiFi 6 Speeds: Simultaneous 574 Mbps on 2.4 GHz and 2402 Mbps on 5 GHz totals 2976 Mbps WiFi speeds.†"
Je gaat wel van 802.11ac naar 802.11ax en dat zal de snelheid ook tegen de 1 Gbps aan brengen op 5 GHz gewoon! :*)

En des te meer 802.11ax apparaten je straks hebt, des te meer het geheel als een Switch i.p.v. een Hub zal werken dus dat is ook mooi meegenomen naast alle andere voordelen die helaas grotendeels van je omgeving afhankelijk zijn en hoe snel die overstappen op 802.11ax ;)
Tularis schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:05:
Dat is dan 320 Mbps en 1000Mbps (oftewel 1 Gbps) als het inderdaad in MBps is.
Dat is wel ongeveer het maximum wat redelijk haalbaar is met doorsnee apparatuur.
Als jij een 2x2 apparaat hebt dat via 802.11ac is verbonden dan moet je toch echt wel richting de 550 a 750 Mbps kunnen gaan en is 320 Mbps gewoon te laag!
Wil je meer, dan moet je bedraad naar 2.5Gbps of 10Gbps aansluitingen, maar die zijn nog behoorlijk prijzig en vaak niet heel hard nodig.
Dat is uiteraard vanzelfsprekend, maar ik zou niet alles wat 2,5 Gbps/5 Gbps/10 Gbps snelheden kan halen echt duur noemen, zoals Switches en NIC's die dergelijke snelheden kunnen halen :)
Met 2.4Ghz kun je 450-600Mbps wel halen (dus 55-72MBps) als je heel goed bereik hebt en nul interferentie (dus ruis van andere apparaten). Op 5 GHz Kun je wel meer halen.
Ik zou iedereen eigenlijk wel aan willen raden om tegenwoordig 2.4 GHz gewoon helemaal te negeren, zelfs i.c.m. 802.11ax en alle aandacht op 5 GHz en eventueel ook 6 GHz te zetten, want 2.4 GHz straalt over het algemeen alle kanten op en zal je alleen maar ellende opleveren op het moment dat je daarvan afhankelijk wilt zijn...

Ondertussen kan je zelfs via 802.11n hele mooie dingen doen op 5 GHz en laat staan 802.11ac of 802.11ax :)
Boven de 112 ga je echter nooit uitkomen, dan zit de bottleneck namelijk in de poort/kabels/etc.
De meeste 1 Gbps aansluitingen kunnen nog net een tikje harder zo richting de 930 a 960 Mbps i.p.v. 896 Mbps :)
Als je dat wilt dan moet je gewoon meteen voor 802.11ax apparatuur gaan! :)
Vraag is waarom de uap ac pro dat op vandag niet levert, en of een eap660 bvb daar verschil in kan brengen.
Vanavond komt de eap toe, dus zal het meteen kunnen bevestigen.. of niet :)
Ik gok dat je misschien een of andere compatibility issue hebt als je zeker weet dat de bekabeling helemaal goed is, want laatst was er nog een of ander probleem i.c.m. één van de nieuwste telefoons geloof ik, terwijl je ondertussen dat soort problemen eigenlijk niet meer verwacht... :/
Dat is mooi meegenomen! d:)b
Qlimaxxx schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:58:
Nog meer mensen die een EAP225 V3.0 niet kunnen updaten?

Ik krijg de volgende melding:
"Failed]Failed to upgrade AP Meterkast to firmware version 5.0.7 Build 20211026 Rel. 33125 online. Please check your network configuration and make sure the device can access the Controller's HTTPS management port."

Alle overige hardware kan wel gewoon updaten en de benodigde poorten staan ook gewoon open.
Heb mijn Omada controller draaien op Ubuntu 22.04 op een Hetzner VPS. Heb ook nog even poort 8043 open gezet voor het betreffende IP (zou niet nodig moeten zijn aangezien dat alleen voor de web interface is) maar dit helpt ook niet.
Heb je niet te maken met iets van :
- Firmware die op versie X moet zitten om naar de laatste versie te kunnen updaten ?
- Dat de huidige Omada Controller versie misschien dat model niet meer ondersteunt ?

Als dat allemaal goed zit dan zou ik het gekke ding effe een reboot geven en daarna via SSH erop inloggen om te kijken of je kan pingen/DNS resolven/er een Default Route aanwezig is/enz. :)

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:35
[b]nero355 in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"nero355 schreef op woensdag:
Als jij een 2x2 apparaat hebt dat via 802.11ac is verbonden dan moet je toch echt wel richting de 550 a 750 Mbps kunnen gaan en is 320 Mbps gewoon te laag!
goed punt, had om de een of andere reden per antenne geredeneerd 8)7

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Dat je telefoon niets/weinig oppikt zegt niets, mijn S20 pikt iets van 15-20 netwerken op, een gevoelige draadloze netwerkkaart "iets" meer :+ Dat was in 2014.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Raven schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:12:
offtopic:
Dat je telefoon niets/weinig oppikt zegt niets, mijn S20 pikt iets van 15-20 netwerken op, een gevoelige draadloze netwerkkaart "iets" meer :+ Dat was in 2014.
offtopic:
Ik krijg weleens signalen binnen van allerlei SSID's die ik helemaal niet zou mogen ontvangen hier in de buurt op een hele oude telefoon! :') _O-

Waarschijnlijk korte pieken of iets op 2.4 GHz recht door alle isolatie heen! LOL! :D

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:02:
[...]

offtopic:
Ik krijg weleens signalen binnen van allerlei SSID's die ik helemaal niet zou mogen ontvangen hier in de buurt op een hele oude telefoon! :') _O-

Waarschijnlijk korte pieken of iets op 2.4 GHz recht door alle isolatie heen! LOL! :D
offtopic:
Dat heb ik met een zorginstelling dat hemelsbreed +/-400 meter verderop zit, met woningen en bomen ertussen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• chaoske1
nero355 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:50:
Is wel serieus duur en waarschijnlijk net als vrijwel alles op dit moment ook nog eens duurder dan het zou moeten zijn... :/

Ik zou lekker wachten op een goedkoper model dat ook 6 GHz doet! :)
Alright :)
Effe ter duidelijkheid :
- De UTP kabel uit de UAP AC Pro getrokken en daarmee getest vanaf een 1 Gbps poort op een Laptop ?
- BBox Modem = Ook 4 of 8-poorts 1 Gbps Switch ?
- Die Raspberry Pi hangt aan die Switch en heeft een USB Enclosure met daarin een WD Red HDD ?!
Welk WD Red model precies ?
- Ik neem aan dat het een Raspberry Pi 4B is die in tegenstelling tot de oudere modellen WEL gewoon 1 Gbps @ volledige snelheid doet ?
- Hiermee heb je dus ook via SMB en iPerf3 zitten testen neem ik aan ?
- De UAP AC Pro heeft een outgoing UTP connectie (1gbps) waarop ik getest heb met dezelfde laptop.
- Bbox: 4 poorts 1gbps switch
- Raspi 4B (met 1gbps :) ) hangt rechtstreeks aan de Bbox modem, idd met een USB 3.0 Enclosure. Model WD Red moet ik nog even opzoeken.
- Ik heb geen testen gedaan via SMB en iPerf3 - m'n enige benchmark was de UTP test waarop ik 112MB/s kon halen. Er was al een serieuze snelheidswinst enige tijd terug door van NTFS naar Ext4 over te schakelen.
Je gaat wel van 802.11ac naar 802.11ax en dat zal de snelheid ook tegen de 1 Gbps aan brengen op 5 GHz gewoon! :*)

En des te meer 802.11ax apparaten je straks hebt, des te meer het geheel als een Switch i.p.v. een Hub zal werken dus dat is ook mooi meegenomen naast alle andere voordelen die helaas grotendeels van je omgeving afhankelijk zijn en hoe snel die overstappen op 802.11ax ;)

Gisterenavond nog snel een eerste test gedaan met de EAP660 HD. De andere AP uitgeschakeld om geen interferentie te hebben en Wifi-instellingen snel bekeken. De snelheid op 5Ghz (80Mhz) ging richting 80MB/s, maar bleef quasi constant heel onstabiel terugvallen tot 40-50MB/s. Een kleine snelheidswinst dus maar.

Ik zie dat de 650 en 670 wel 160Mhz aankunnen op 5ghz, mogelijks kan dit m'n snelheid nog iets optrekken. Ik heb zowel direct naast de AP getest, als op +- 5 meter afstand met een dun houten muurtje ertussen. (quasi geen verschil in snelheid)

Vanavond nog eens verder bekijken.
chaoske1 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:43:
- Ik heb geen testen gedaan via SMB en iPerf3 - m'n enige benchmark was de UTP test waarop ik 112MB/s kon halen.
Hoe heb je dan wel getest :?
Er was al een serieuze snelheidswinst enige tijd terug door van NTFS naar Ext4 over te schakelen.
:o LOL! :)
Gisterenavond nog snel een eerste test gedaan met de EAP660 HD. De andere AP uitgeschakeld om geen interferentie te hebben en Wifi-instellingen snel bekeken.
De snelheid op 5Ghz (80Mhz) ging richting 80MB/s, maar bleef quasi constant heel onstabiel terugvallen tot 40-50MB/s. Een kleine snelheidswinst dus maar.
Daar was ik al bang voor...

En hoe heb je dat dan getest :?
Ik zie dat de 650 en 670 wel 160Mhz aankunnen op 5ghz, mogelijks kan dit m'n snelheid nog iets optrekken.
Volgens mij heeft dat pas echt zin bij 3x3 en 4x4 situaties dus ik ben wel benieuwd of je wel wat gaat merken en eigenlijk of het überhaupt wel werkt, want sommige 1x1 en 2x2 Clients gaan dan ineens raar doen : "Niet op berekend dus ik verbind niet eens met dat netwerk!" :F
Ik heb zowel direct naast de AP getest, als op +- 5 meter afstand met een dun houten muurtje ertussen. (quasi geen verschil in snelheid)
Kan je eens "aan de andere kant van de kabel" gewoon een Laptop of PC neerzetten i.p.v. die Raspberry Pi 4B DIY NAS en dan eens testen wat je qua snelheid haalt ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chaoske1

Ik heb vroeger een lan speedtest programma gehad, bij deze set-up ben ik vnl. naar de reële snelheden aan het kijken.

Ik heb helaas geen ander toestel meer die nog een UTP heeft.. :(

Set-up hierboven:
- UTP (out port UAP AC Pro -> Bbox -> Rpi -> HDD): 105 (WD red, onstabieler) - 113 (WD Blue - stabieler).
- Unifi 5Ghz (direct naast de AP, geen andere devices online): 44-48MB/s (minst stabiel)
- Edit: bijkomende test, rechtstreeks op de BBox3 5Ghz frequentie krijg ik 65MB/s. Hierdoor zou ik denken dat het aan de Moca ligt naar de AP, maar bedraad krijg ik daar wel 113 MB/s door.. 8)7
- EAP660: toch pieken tegen de 90MB/s, gemiddeld 65-70MB/s

Ik ga tevreden zijn met wat ik voorlopig zie met de EAP660 :). De range is trouwens een pak beter, in het ganse huis heb ik nu coverage. _/-\o_

[Voor 34% gewijzigd door chaoske1 op 31-03-2023 18:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dus toch met SMB getest! :D

SMB = Samba = Windows File Sharing ;)

Trouwens 2.4 GHz kan je gerust op Low zetten over het algemeen, want dat straalt echte overal doorheen!
Ik heb vroeger een lan speedtest programma gehad, bij deze set-up ben ik vnl. naar de reële snelheden aan het kijken.
Dit is opzich wel een mooie manier, maar je zou nog iPerf3 kunnen proberen : https://www.ictshore.com/...mentals/how-to-use-iperf/ :)
Ik heb helaas geen ander toestel meer die nog een UTP heeft.. :(
Kan je ook niet iets lenen van iemand :?
Set-up hierboven:
- UTP (out port UAP AC Pro -> Bbox -> Rpi -> HDD): 105 (WD red, onstabieler) - 113 (WD Blue - stabieler).
- Unifi 5Ghz (direct naast de AP, geen andere devices online): 44-48MB/s (minst stabiel)
- Edit: bijkomende test, rechtstreeks op de BBox3 5Ghz frequentie krijg ik 65MB/s. Hierdoor zou ik denken dat het aan de Moca ligt naar de AP, maar bedraad krijg ik daar wel 113 MB/s door.. 8)7
- EAP660: toch pieken tegen de 90MB/s, gemiddeld 65-70MB/s

Ik ga tevreden zijn met wat ik voorlopig zie met de EAP660 :). De range is trouwens een pak beter, in het ganse huis heb ik nu coverage. _/-\o_
EAP660 it is then! :D

#WhatEverWorks! O-)

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 21:39

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

chaoske1 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:43:
[...]

Ik zie dat de 650 en 670 wel 160Mhz aankunnen op 5ghz, mogelijks kan dit m'n snelheid nog iets optrekken. Ik heb zowel direct naast de AP getest, als op +- 5 meter afstand met een dun houten muurtje ertussen. (quasi geen verschil in snelheid)

Vanavond nog eens verder bekijken.
160 MHz is op papier mooi. Maar je hebt dus 8 kanalen van 20 MHz nodig. En je hebt waarschijnlijk op een van 8 kanalen wel een buurman die zit te storen. Volgens mij hebben de meeste Omada Ap's 16 kanalen beschikbaar. Dus er zijn maar twee blokken ervoor beschikbaar. Het is dus vooral leuk voor dichtbij.

Overigens gaan mijn kanalen tot 128. Terwijl het blok daarna ook nog gebruikt mag worden. Weet iemand hoe dat zit?

[Voor 19% gewijzigd door Mr_gadget op 01-04-2023 13:59]

Mr_gadget schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:55:
160 MHz is op papier mooi. Maar je hebt dus 8 kanalen van 20 MHz nodig. En je hebt waarschijnlijk op een van 8 kanalen wel een buurman die zit te storen. Volgens mij hebben de meeste Omada Ap's 16 kanalen beschikbaar. Dus er zijn maar twee blokken ervoor beschikbaar. Het is dus vooral leuk voor dichtbij.
Gelukkig is het dan ook op 5 GHz en niet 2.4 GHz ;)
Overigens gaan mijn kanalen tot 128. Terwijl het blok daarna ook nog gebruikt mag worden.

Weet iemand hoe dat zit?
- Wel het juiste land ingesteld voor je EAP's :?
- Misschien moet je nog een firmware update erop zetten of afwachten die de rest beschikbaar maakt : TP-Link heeft wel vaker bij de Omada reeks achteraf pas DFS Channels toegevoegd of uitgebreid! ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wifi bereik boven op zolder was slecht dus gisteren ook het thuisnetwerk bijgewerkt naar een TP-Link Omada systeem en aangezien dit topic zo behulpzaam was ook even mijn ervaringen.

Opzet:

* TL-ER605 router (WAN: T-Mobile glasvezel, via ETH kabel ná media convertor via VLAN 300)
* TL-SG2016P switch (16 poort, 8 met PoE)
* 3x EAP615 AP (in-wall AP, verbonden via kabel)

Systeem had ik snel werkend en bevalt goed. PoE is een mooi feature, kabel erin en gáán. Ik heb ooit met veel pijn en moeite twee ethernetkabels per leiding door bestaande leidingen getrokken maar eigenlijk is één goede CAT6 kabel en dan een AP met interne switch misschien nog wel handiger en eenvoudiger aan te leggen. Nu ligt er per AP één kabel ongebruikt in de inbouwdoos..

De accesspoints zijn compact en subtiel (zeker op een witte muur). Je schroeft een plaatje vast op je inbouwdoos en dan klik je het AP er eenvoudig op. Het led-lampje op de access point kan je met een knopje eenvoudig uitzetten zodat je ook op je slaapkamer geen storend licht hebt.

Bereik van deze AP is redelijk maar niet briljant, op 5GHz merk ik het al wel als ik een hoekje omga bij een binnenmuur. Snelheid gaat dan van 400Mb/s (max voor mijn aansluiting) naar 200Mb/s. Nog steeds ruim voldoende natuurlijk en ook niet gek gezien de compactheid van het apparaat. Ik denk dat de meeste moderne woningen wel vooruit kunnen met 1 AP per verdieping, dat heb ik nu ook. Bekijk welke devices écht bandbreedte nodig hebben en probeer daar een vrije line-of-sight naar het AP te krijgen.

De Omada controller software heb ik op een PC geinstalleerd en werkt prima. Fijn dat je de boel helemaal lokaal kan configureren zónder dat je een cloud account hebt. Ook via de mobiele app krijg je veel inzichten in het netwerk. De PC met controller moet dan wel draaien. Met meerdere access pointen is centraal management wel erg prettig trouwens, ook voor thuisgebruik: instellen gast gebruik, IoT vlan, wijzigen Wifi wachtwoorden, security profielen, etc. Fijn dat ik niet alles x 3 hoef te doen.

Wat niet direct werkte was het roamen op mijn Pixel 4A telefoon. Elke keer als ik naar een andere verdieping ging en wilde roamen dan werd de Wifi verbinding verbroken. Handmatig kon ik dan weer zonder problemen verbinding maken met de nieuwe AP maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het was even online zoeken naar een oplossing maar het issues was dat de EAP615 AP's standaard staan geconfigureerd met WPA2/WPA3 beveiliging en dit gaf problemen. Ik heb het teruggezet naar enkel WPA2 en de 6GHz band uitgezet, en nu werkt het roamen heel soepel :)

Goede ervaringen dus en vergeleken met Ubiquiti (waar ik verder geen ervaringen mee heb) een gunstige prijs/kwaliteit verhouding.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 21:39

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

nero355 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:23:
[...]

Gelukkig is het dan ook op 5 GHz en niet 2.4 GHz ;)

[...]

- Wel het juiste land ingesteld voor je EAP's :?
- Misschien moet je nog een firmware update erop zetten of afwachten die de rest beschikbaar maakt : TP-Link heeft wel vaker bij de Omada reeks achteraf pas DFS Channels toegevoegd of uitgebreid! ;)
Tot welke kanalen kan jij dan gaan? Ik kan op mijn EAP610 en EAP650 tot kanaal 128 gaan. Die EAP610 heeft er inderdaad later een aantal kanalen bij gekregen.
Je zou volgens mij ook nog 132, 136 en kanaal 140 moeten kunnen gebruiken.

• Mini-me
  • Niet online
Orphix schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:55:
[…]

De Omada controller software heb ik op een PC geinstalleerd en werkt prima. Fijn dat je de boel helemaal lokaal kan configureren zónder dat je een cloud account hebt. Ook via de mobiele app krijg je veel inzichten in het netwerk. De PC met controller moet dan wel draaien. Met meerdere access pointen is centraal management wel erg prettig trouwens, ook voor thuisgebruik: instellen gast gebruik, IoT vlan, wijzigen Wifi wachtwoorden, security profielen, etc. Fijn dat ik niet alles x 3 hoef te doen.
Vraagje: de EAP-615 heeft een ingebouwde switch met 3 ethernet poorten. Heb je enig idee of die ook Omada-managed zijn? Bij mijn EAP-245s heb ik de tweede poort alleen nog als een bridge poort kunnen gebruiken, dus geen aparte VLAN instelbaar etc.
Wat niet direct werkte was het roamen op mijn Pixel 4A telefoon. Elke keer als ik naar een andere verdieping ging en wilde roamen dan werd de Wifi verbinding verbroken. Handmatig kon ik dan weer zonder problemen verbinding maken met de nieuwe AP maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het was even online zoeken naar een oplossing maar het issues was dat de EAP615 AP's standaard staan geconfigureerd met WPA2/WPA3 beveiliging en dit gaf problemen. Ik heb het teruggezet naar enkel WPA2 en de 6GHz band uitgezet, en nu werkt het roamen heel soepel :)
Dus (een kort door de bocht) conclusie: je had ook een oudere AP kunnen kopen zonder WiFi6 want je moest een deel van de features uitschakelen om je netwerk bruikbaar te maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zettie
  • Registratie: Oktober 2005
de EAP615 AP's standaard staan geconfigureerd met WPA2/WPA3 beveiliging en dit gaf problemen. Ik heb het teruggezet naar enkel WPA2 en de 6GHz band uitgezet, en nu werkt het roamen heel soepel :)
Zeg jij nu dat de EAP615 in wall 6 Ghz heeft? Ben ik bij mij (v1, sw 1.1.4) nog niet tegengekomen. Welke versie heb jij?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zettie
Vraagje: de EAP-615 heeft een ingebouwde switch met 3 ethernet poorten. Heb je enig idee of die ook Omada-managed zijn? Bij mijn EAP-245s heb ik de tweede poort alleen nog als een bridge poort kunnen gebruiken, dus geen aparte VLAN instelbaar etc.
Ja:
Orphix schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:55:
Het was even online zoeken naar een oplossing maar het issues was dat de EAP615 AP's standaard staan geconfigureerd met WPA2/WPA3 beveiliging en dit gaf problemen.
Ik heb het teruggezet naar enkel WPA2 en de 6GHz band uitgezet, en nu werkt het roamen heel soepel :)
Een EAP615 heeft niet eens 6 GHz aan boord dus raar dat het überhaupt invloed heeft : https://www.tp-link.com/n...p615-wall/#specifications :?
Mr_gadget schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:09:
Tot welke kanalen kan jij dan gaan?
Ik heb effe op Wikipedia gekeken naar de hele lijst : Wikipedia: List of WLAN channels

En vervolgens vergeleken met wat ik hier zowel Indoor als Outdoor heb staan :

Indoor :

Outdoor :

Dus het lijkt dan wel te kloppen, want ik denk dat ze "het volgende blok" negeren vanwege dat 25 mW gedoe :)

• Airw0lf
In de spec-sheet van de EAP615 staat toch echt:
AX1800 Wall Plate WiFi 6 Access Point EAP615-Wall

Ik heb zelf twee EAP650-Wall modellen in gebruik.
Maar die staan niet eens met de 6Ghz band in Omada (zie afbeelding).

Mijn foon laat wel alle SSID's op wifi-6 zien.
En bij het verbinden staat de verbinding ook even als wifi-6.
Om een minuut of wat later terug te vallen naar wifi-5.

Kortom - het lijkt erop dat er nog e.e.a. gladgestreken moet worden in de firmware... 8)7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zettie
Mijn foon laat wel alle SSID's op wifi-6 zien.
En bij het verbinden staat de verbinding ook even als wifi-6.
Om een minuut of wat later terug te vallen naar wifi-5.
Wifi 6 is niet gelijk aan 6GHz. Wifi6 kan op zowel 2,4 als 5 GHz.
beschrijving WiFi6 op Wikipedia

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:43
Klopt toch? De 6GHz band is enkel vanaf WiFi 6E.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zettie
Klopt inderdaad. de 615 in wall heeft geen 6 GHz, dus waarom de 6GHz uitzetten?
Ik heb het teruggezet naar enkel WPA2 en de 6GHz band uitgezet,

[Voor 34% gewijzigd door Zettie op 04-04-2023 17:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Airw0lf
@Zettie | @SonnyBBQ
Bedankt - weer wat bijgeleerd.

En als ik Wikipedia mag geloven speelt hetzelfde ook voor Wifi-7:
Wikipedia: IEEE 802.11be

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orphix
  • Niet online
Ai mijn onzorgvuldige opmerking heeft de netwerkspecialisten hier in verwarring gebracht :)

Het klopt inderdaad dat de EAP615 géén 6 GHz heeft:

Maar.. in de controller software staan wel alle (theoretisch mogelijke) frequenties benoemd. Ik moest eerst het vinkje bij 6 GHz uitzetten voordat ik de optie kon kiezen om enkel WPA/WPA2 te doen. Ik vermoed omdat WPA3 ondersteuning verplicht is bij Wi-Fi 6E ?

Met 6 GHz (let op de keuze mogelijkheden):

Zonder 6 GHz

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orphix
  • Niet online
Mini-me schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:03:
Dus (een kort door de bocht) conclusie: je had ook een oudere AP kunnen kopen zonder WiFi6 want je moest een deel van de features uitschakelen om je netwerk bruikbaar te maken?
Zie mijn reactie hierboven over uitschakelen van 6 GHz en niet Wifi 6. Voor zover ik weet blijft Wifi 6 nog steeds mogelijk, ook met WPA2.
Orphix schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:10:
Maar.. in de controller software staan wel alle (theoretisch mogelijke) frequenties benoemd. Ik moest eerst het vinkje bij 6 GHz uitzetten voordat ik de optie kon kiezen om enkel WPA/WPA2 te doen. Ik vermoed omdat WPA3 ondersteuning verplicht is bij Wi-Fi 6E ?
Volgens mij klopt dat ook, maar ik zou het wel effe bij TP-Link als bug melden, want dit is gewoon niet handig... :/

Als een apparaat geen 6 GHz doet dan mag die optie daar niet eens aanwezig zijn!

• ToyotaMR2
  • Laatst online: 21:05
Lang verhaal, probeer het zo beknopt mogelijk te vertellen:

Heb momenteel 2x Unifi Pro AP's. Via app geïnstalleerd, dus enorm beperkte instellingen. Ik wil graag een gasten netwerk dus moet ik alles verwijderen, resetten en opnieuw instellen via pc. Is mogelijk, maar wel weer een gedoe (kabel trekken, 1st world problems).

Nu kreeg ik het advies om de UniFi's in te ruilen voor bv een Deco M4 set, want gebruiksvriendelijkere interface.
Helaas geen PoE, dus verder gekeken en uitgekomen op de X50.
Op zich moeite waard om te proberen, want makkelijker en leuke features zoals bv parentel control, bezochte urls etc.

Echter, nu blijkt, als ik de nodes als AP instel (ipv router) dan vervallen die functies.

Andere oplossing is dan nog om mijn huidige router te vervangen voor een Archer.
Dan heb ik een hele tp-link serie met bijbehorende gemak en features.

Maar wat is nu wijsheid. Is deze hele switch de moeite waard?
En kan ik zomaar mijn huidige router vervangen?

Ik heb glasvezel via Youfone, en helpdesk tp-link zei het volgende
Dat klopt, tenzij uw modem/router in de bridge te zetten is, maar u heeft YouFone en daar gaat het niet of dat u een pure glasvezel vervinding heeft, dan zou u het modem/router van YouFone er tussen uit kunnen halen en de Deco rechtstreeks op de mediaconverter kunnen aansluiten. U hoeft dan alleen bij YouFone de VLAN ID's voor het internet en de IPTV op te vragen en in te stellen op de Deco. Wij geven daar voor de rest geen ondersteuning op, maar het is wel mogelijk als het een echte glas verbinding is met een media converter ertussen. Hou er ook rekening mee dat een eventuele vaste telefoon verbinding in dat geval ook vervalt.

Andere opties zijn er helaas niet en dat heeft ermee te maken dat er gewoon al een router voor staat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• testmanager
ToyotaMR2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:06:
Lang verhaal, probeer het zo beknopt mogelijk te vertellen:

Heb momenteel 2x Unifi Pro AP's. Via app geïnstalleerd, dus enorm beperkte instellingen. Ik wil graag een gasten netwerk dus moet ik alles verwijderen, resetten en opnieuw instellen via pc. Is mogelijk, maar wel weer een gedoe (kabel trekken, 1st world problems).

Nu kreeg ik het advies om de UniFi's in te ruilen voor bv een Deco M4 set, want gebruiksvriendelijkere interface.
Helaas geen PoE, dus verder gekeken en uitgekomen op de X50.
Op zich moeite waard om te proberen, want makkelijker en leuke features zoals bv parentel control, bezochte urls etc.

Echter, nu blijkt, als ik de nodes als AP instel (ipv router) dan vervallen die functies.

Andere oplossing is dan nog om mijn huidige router te vervangen voor een Archer.
Dan heb ik een hele tp-link serie met bijbehorende gemak en features.

Maar wat is nu wijsheid. Is deze hele switch de moeite waard?
En kan ik zomaar mijn huidige router vervangen?

Ik heb glasvezel via Youfone, en helpdesk tp-link zei het volgende

[...]
De X50 is toch geen Omada, product?

• ToyotaMR2
  • Laatst online: 21:05
testmanager schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:15:
[...]

De X50 is toch geen Omada, product?
Uhm, ik zag TP-Link, netwerk en AP staan en dacht dat het hier wel thuis hoorde, my bad.

Is er een ander algemeen topic hiervoor of moet ik een los topic openen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• testmanager
ToyotaMR2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:20:
[...]

Uhm, ik zag TP-Link, netwerk en AP staan en dacht dat het hier wel thuis hoorde, my bad.

Geen probleem, het is geen misdaad ;-)
Ik dacht dat je met die x misschien een willekeurige serie bedoelde, dus de EAP-650
Ik heb geen verstand van de andere TP-link producten, en of daar draadjes over zijn, sorry!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erulezz
  • Nu online
Hoe lang duurt het ongeveer tot firmware updates aangeboden worden in de Omada Controller (OC200 2.0)? Controller zegt dat v5.7.6 nog de laatste versie is. Ook 5.1.0 voor EAP245 V3 krijg ik maar niet terwijl die op 6-2 is gereleased.

Kan het natuurlijk handmatig doen, maar ben wel benieuwd waarom hier (best een lange) vertraging in zit terwijl ik geen manier zie om dit te forceren

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +1Henk 'm!
ToyotaMR2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:20:
Ik gok een eigen topic ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
Erulezz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:32:
Hoe lang duurt het ongeveer tot firmware updates aangeboden worden in de Omada Controller (OC200 2.0)? Controller zegt dat v5.7.6 nog de laatste versie is. Ook 5.1.0 voor EAP245 V3 krijg ik maar niet terwijl die op 6-2 is gereleased.

Kan het natuurlijk handmatig doen, maar ben wel benieuwd waarom hier (best een lange) vertraging in zit terwijl ik geen manier zie om dit te forceren
(Te) lang inderdaad. Weet niet of ze er roadmaps voor publiceren.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:21
Gisteren zijn bij mij beide omada controllers (docker op raspberry) om zeep. Er is er 1 voor test en de andere werken de accespoint op.
Beide met mongo DB error.
Hebben hier toevallig meer het probleem? Het is wel erg toevallig dat het op beide is nameljk.
Pagina: 1 ... 35 ... 38 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee