TP-LINK is in 1996 opgericht door twee broers. Dit begon met de ontwikkeling van een netwerkkaart op basis van het “twisted pair link” principe, waar de naam TP-Link dan ook vandaan komt. Sinds 2005 actief in Europa, sinds 2008 actief in Nederland, en inmiddels niet meer uit de schappen weg te denken.

TP-Link maakt onder meer routers, modems, Wi-Fi systemen, switches en powerline adapters, maar ook smart home producten en tal verschillende accessoires waaronder alles van powerbanks tot adapters. Om dit topic overzichtelijk te houden richten we ons echter op één productcategorie: de van origine zakelijke, software managed access points.

Software Managed Access Points

Software managed AP’s zijn WiFi units die zich richten op bereik, stabiliteit en uitgebreide beheersopties en dan primair in omgevingen met meerdere van dergelijke units. Software managed AP's worden beheerd door een softwaretool op je systeem of server. Het is mogelijk de AP’s zonder de software te installeren, maar dan mis je één van de grote voordelen van dit systeem: in één klap meerdere access points kunnen installeren en beheren. Hoewel zakelijk van origine zal het niet als verrassing komen dat dergelijke features ook in huizen van prosumers tot hun recht komen, los of in kleinere aantallen.

Dual-Band Wireless-AC Access Points
De primaire gevechtsvloot bestaat uit de Dual-Band WiFi-ac modellen, Access Points met 2.4GHz en 5GHz WiFi welke je aan de muur of plafond bevestigd. Het overzicht op 31/08/2017:

Alle access points worden met een ac-adapter geleverd maar kunnen ook via een enkele netwerkkabel worden gevoed (Power-over-Ethernet / PoE). Vrijwel alle PoE switches voldoen aan de IEEE 802.3af spec die voor de EAP225 is vereist. Voor de zwaardere AP’s zijn switches met IEEE 802.3at specificatie vereist.

Non-ac Access Points
Met een scherpe prijsstelling als één van de focuspunten (EAP225 vanaf ca 69 euro inclusief BTW) lijkt de keuze voor een WiFi-AC model waarschijnlijk. Er zijn echter ook non-ac modellen beschikbaar, zowel dual-band als enkel 2.4GHz modellen, vanaf enkele tientjes.

Overige Access Points
De EAP115-Wall is geschikt voor installatie in bestaande wandcontactdozen. Dit betreft een 300Mbps Wireless-N model.Op moment van schrijven is het aanbod outdoor (waterdicht / stofdicht) Access Points beperkt tot de EAP110-Outdoor, een 300Mbps Wireless-N access point met PoE, wand- en paalmontage en focus op een groot (200 meter) bereik.

De net (Juni 2017) uitgebrachte CAP modellen in het assortiment (in tegenstelling tot EAP) laten we vooralsnog buiten beschouwing. Deze maken gebruik van de AC500 of AC50 Wireless Controller (Hardware managed).

TP-Link Controller software

De TP-Link Controller software is verkrijgbaar voor Windows XP / Vista / 7 / 8 / 8.1 / 10 / Server 2008 (32/64bit) en Server 2012 (64bit). Ook is er een Linux versie. De TP-Link software is gebaseerd op Java / MongoDB, en beheer gaat via de browser. Er zitten geen kosten aan deze software verbonden, initieel noch doorlopend.

Binnen de software ‘adopteer’ je nieuwe access points in je omgeving. Een aantal focus features van het software pakket:
- Meerdere SSID’s (8 per band)
- VLAN management
- Captive Portal
- Load balancing
- Band steering
- Airtime Fairness (EAP320 en hoger)
- Beamforming (EAP320 en hoger)
- Mapping / coverage
- Client tracking (Welke AP zitten ze op, dataverbruik)
- MAC Filter (algemeen of per SSID)
- QoS
- Koppeling Radius server
- SSH
- LEDs in/uitschakelen
- Rogue AP detection
- Uitgebreide logging

Sluit je de software af dan blijven de EAP’s wel functioneren, maar is bepaalde functionaliteit niet mogelijk, zoals bijvoorbeeld de Captive Portal. Deze software managed AP’s komen dus het beste tot hun recht in een omgeving met een (home)server die 24/7 draait.

Captive Portal
Focusfeature binnen de software is de Captive Portal, waarmee je een hotel- / restaurant-stijl gastportaal kan maken. TP-Link biedt een aanpasbare responsive design welkomstpagina waarbij je een wachtwoord kan gebruiken, gasten naar een specifieke pagina kan sturen, of indien gewenst kan je een ticket systeem instellen voor tijdelijke toegang via een code.

Nuttige zaken

Links
Alle TP-Link EAP producten in de Tweakers.net Pricewatch
Download pagina EAP Controller Software
Download pagina EAP Discovery Tool
FAQ: Meerdere SSID’s met meerdere Subnets instellen
FAQ: Inhoud van Captive Portal login vouchers aanpassen
TP-Link website

Reviews
TP-Link EAP225 review door Hardware.info
TP-Link EAP225 en EAP330 review door Foritain

Overzicht van allerlei TP-Link Omada Switches :
Mini-me in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
Alle credits gaan daarbij uiteraard naar @Mini-me _O_

Opmerking mbt startpost svp per DM

[Voor 1% gewijzigd door nero355 op 30-05-2023 17:43]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-06 08:38
Mooie start, ik heb nu diverse zaken getest met de EAP-110 (geen AC), ziet er allemaal netjes uit.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:10
Mooi, ik wil deze TPlink AP's straks thuis gebruiken. 1 op de beganegrond, 1 op de 1e verdieping en 1 buiten, zodat ik achter in de tuin ook wifi heb.

De auranet software, heet dat zo? werkt ook op linux zag ik. Heb je een permanente server nodig om de AP's aan te sturen, of is dat meer voor de captive portal en wijzigingen? Staat in de TS. Nevermind.

[Voor 3% gewijzigd door roger_s op 07-09-2017 15:33]

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:22
Mooi topic, bedankt hiervoor!

Ik vraag me af wat de ervaringen zijn met streaming (Spotify/ Netflix) en met name bij hand-over van het ene naar het andere AP? Ik las ergens namelijk dat hand-over niet ondersteund wordt.

Bij de TP-Link RE-350 repeaters (gebruikt als access-point) veranderde het MAC address van de client (deze wordt gewijzigd door de AP) en de renegotiate onderbrak de verbinding voor zeker 30+ seconden, waarmee de stream het meestal ook niet overleefde.

Kan je hier je ervaringen over delen?

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 20:37
Ik heb nu twee van de EAP225's hangen omdat ze niet te duur waren en mooi op een PoE passen, en tot nu zeer tevreden. Kanalen zo ingesteld dat de huiskamer op 1 zit en de zolder op 11, en na wat korte testjes is het wifi overal in huis goed sterk en pakken de apparaten meestal de goede sterkste.

Ik gebruik echter de software niet; ik stel het eenmalig in via de web portal en laat het daarna jarenlang met rust. Geen zin om daar allerlei software te moeten installeren terwijl je bijna alles ook in de web interface kan doen.

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 13:52
Edwin88 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 08:50:
Ik heb nu twee van de EAP225's hangen omdat ze niet te duur waren en mooi op een PoE passen, en tot nu zeer tevreden. Kanalen zo ingesteld dat de huiskamer op 1 zit en de zolder op 11, en na wat korte testjes is het wifi overal in huis goed sterk en pakken de apparaten meestal de goede sterkste.

Ik gebruik echter de software niet; ik stel het eenmalig in via de web portal en laat het daarna jarenlang met rust. Geen zin om daar allerlei software te moeten installeren terwijl je bijna alles ook in de web interface kan doen.
Denk dat je daar op een bepaald moment toch wel aan komt.
Wellicht dat je dan dus problemen hebt met nieuwe apparaten die problemen hebben met de verbinding.
Dat is dan meestal met een update opgelost.

Het advies zou dan zeker zijn om af en toe even te checken of er updates zijn, en of die verbeteringen met zich mee brengen.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Edwin88
  • Laatst online: 28-05 20:37
Goed punt, ik heb een update check in de agenda gezet die me elke 3 maanden herinnerd
roger_s schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:25:
Mooi, ik wil deze TPlink AP's straks thuis gebruiken. 1 op de beganegrond, 1 op de 1e verdieping en 1 buiten, zodat ik achter in de tuin ook wifi heb.

De auranet software, heet dat zo? werkt ook op linux zag ik. Heb je een permanente server nodig om de AP's aan te sturen, of is dat meer voor de captive portal en wijzigingen? Staat in de TS. Nevermind.
Ga naar een willekeurig EAP product en download de software via support. Bijv
http://nl.tp-link.com/dow....html#Controller_Software

Daar staat inderdaad ook Linux bij.

Je kan de software inderdaad gebruiken enkel wanneer je wijzigingen wilt doen en afsluiten als je bijv Captive Portal niet wil gebruiken. Ik heb zelf niet getest of er toevallig nog wat mist zonder software, maar WiFi blijft iig gewoon up en bruikbaar tijdens een server restart of downtime voor andere redenen.
nihilissimis schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:26:
Mooi topic, bedankt hiervoor!

Ik vraag me af wat de ervaringen zijn met streaming (Spotify/ Netflix) en met name bij hand-over van het ene naar het andere AP? Ik las ergens namelijk dat hand-over niet ondersteund wordt.

Bij de TP-Link RE-350 repeaters (gebruikt als access-point) veranderde het MAC address van de client (deze wordt gewijzigd door de AP) en de renegotiate onderbrak de verbinding voor zeker 30+ seconden, waarmee de stream het meestal ook niet overleefde.

Kan je hier je ervaringen over delen?
Volgens mij is er geen officieele handover en ben je dus deels afhankelijk van het gedrag van de client ook. Maar een Netflix stream moet genoeg gebufferd kunnen zijn om door te zetten.

Weet overigens niet in hoeverre evt Load Balancing daar nog wat aan doet.

Ik heb wel wat RE apparatuur gezien, maar daar was ik zeker geen fan van (understatement) en is in mijn ervaring een andere categorie dan de EAP lijn. Overigens kan een MAC address volgens mij niet veranderen, of bedoel je IP adres? Ik neem aan dat je router/DHCP server daar ook een rol in speelde?

Die RE units waren volgens mij lange tijd met marge de goedkoopste repeater oplossingen, in een tijd dat repeaters nog een stuk minder waren dan de betere van nu... tja ;)

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb nu pas dit topic gezien , dus even mijn vraag uit de review maar herhalen, enig idée wat het verschil is tussen de v1 en v2 eap 225 ?

Me, myself & I

Bestiole schreef op zondag 17 september 2017 @ 08:14:
Heb nu pas dit topic gezien , dus even mijn vraag uit de review maar herhalen, enig idée wat het verschil is tussen de v1 en v2 eap 225 ?
Ik heb het uit interesse even aan TP-Link gevraagd. Reactie volgt :)

[Voor 10% gewijzigd door Foritain op 25-09-2017 21:52]

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

@Bestiole In feite is er tussen de EAP225 V1 & V2 bijna geen verschil. Ze hebben beide dezelfde hardware. Het enige echte verschil is ons nieuwe logo en ook de nieuwe verpakking die daar bij hoort.

Dit geldt overigens ook voor de EAP110 v1&v2, EAP115 v1&v2, EAP245 v1&v2, EAP320 v1&v2, EAP330 v1&v2

Mvg Carmen van TP-Link ;)

[Voor 27% gewijzigd door TP-Link op 26-09-2017 16:23]

• TZuidema
  • Laatst online: 21-05 20:35
Wat zou de beste plaats/positionering zijn voor een of meerdere EAP245's, als je daarmee een 3 verdiepingen wilt bedienen?
Werken de antenne's meer naar de bovenkant om dat dit een device is wat bedoeld is voor plafondmontage, of werken de antenne's alle kanten uit? Heeft hier iemand al ervaringen mee?
TZuidema schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:29:
Wat zou de beste plaats/positionering zijn voor een of meerdere EAP245's, als je daarmee een 3 verdiepingen wilt bedienen?
Werken de antenne's meer naar de bovenkant om dat dit een device is wat bedoeld is voor plafondmontage, of werken de antenne's alle kanten uit? Heeft hier iemand al ervaringen mee?
Vorige week weer een paar bij gekomen in een andere omgeving, allemaal wandmontage op verschillende plekken die praktisch/visueel uitkwamen en het concept 'plafondmontage' genegeerd. Ik kan er binnen de ruimte niets van meten of merken dat het echt anders is dan de plafondorientatie.

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

TZuidema schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:29:
De antenne's van de EAP's werken alle kanten uit. Het is geen point-to-point verbinding.
Het maakt dus in feite niet uit of je de EAP ophangt aan het plafond/muur of gewoon op een kastje neerzet.

Mvg Carmen van TP-Link :)

• TZuidema
  • Laatst online: 21-05 20:35
Carmen, Foritain, dank voor jullie reacties. Dat het geen point-to-point verbinding is, was me duidelijk. :)

De antenne karakteristiek van dit AP is waarschijnlijk geen 'perfecte' bol. Voor de plaatsing die optimaal is voor 3 verdiepingen is er wel verschil of er een omni of andere antenne in zit.
(En wat de oriëntatie van die omni in de behuizing is)

Met plafond- of wandmontage maak je waarschijnlijk nog steeds het meest gebruik van het AP aan de 'bovenkant'. Wat ik zou willen weten wat het signaal is 'onder' het AP. Ik zal ook eens wat gaan meten.
Met vriendelijke groet,
TZuidema schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:25:
Carmen, Foritain, dank voor jullie reacties. Dat het geen point-to-point verbinding is, was me duidelijk. :)

De antenne karakteristiek van dit AP is waarschijnlijk geen 'perfecte' bol. Voor de plaatsing die optimaal is voor 3 verdiepingen is er wel verschil of er een omni of andere antenne in zit.
(En wat de oriëntatie van die omni in de behuizing is)

Met plafond- of wandmontage maak je waarschijnlijk nog steeds het meest gebruik van het AP aan de 'bovenkant'. Wat ik zou willen weten wat het signaal is 'onder' het AP. Ik zal ook eens wat gaan meten.
Met vriendelijke groet,
Misschien heeft TP-Link hier informatie over? Ik kan het op basis van mijn ervaringen niet echt vertellen in elk geval. Of heb je al iets kunnen testen?

Inmiddels twee omgevingen erbij met elk drie EAP's each. So far, paar maanden verder, allemaal gezeik-vrij. Betrouwbaarheid draait om de lange termijn, maar tot dusver bijzonder te spreken over de prestaties en prijs-prestatieverhouding.

• job_h
  • Laatst online: 31-05 16:01
Er lijkt een revisie van de EAP225 aan te komen (of er staat een foutje op de Engelse website van TP-Link). Een jaar nadat de EAP225 uitkomt een nieuwe revisie lijkt me niet heel vreemd. Wel is vreemd dat hij beter lijkt dan de EAP320.

De Engelse pagina zegt dat het een Omada AC1350 MU-MIMO AP is.
http://www.tp-link.com/en...ails/cat-5692_EAP225.html

De Nederlandse en VS pagina zeggen dat het een Auranet AC1200 Dual-Band AP is.
http://nl.tp-link.com/products/details/cat-12_EAP225.html
http://www.tp-link.com/us...ails/cat-4908_EAP225.html

De verpakking en het product zelf lijken meer op de Broadcom gebaseerde EAP330 en EAP320 dan de Qualcomm Atheros gebaseerde EAP225 en EAP245 die we kennen. Dat deze verpakking bestaat doet mij vermoeden dat het geen foutje op de website is.

De specificatie tabel geeft Airtime Fairness en Beamforming aan. Dat zou wel heel goed zijn voor de prijsrange waar de EAP225 in zit.

Misschien heeft de @TP-Link medewerker meer informatie? :)

[Voor 8% gewijzigd door job_h op 07-11-2017 21:30]

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

job_h schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:25:
Er lijkt een revisie van de EAP225 aan te komen (of er staat een foutje op de Engelse website van TP-Link). Een jaar nadat de EAP225 uitkomt een nieuwe revisie lijkt me niet heel vreemd. Wel is vreemd dat hij beter lijkt dan de EAP320.

De Engelse pagina zegt dat het een Omada AC1350 MU-MIMO AP is.
http://www.tp-link.com/en...ails/cat-5692_EAP225.html

De Nederlandse en VS pagina zeggen dat het een Auranet AC1200 Dual-Band AP is.
http://nl.tp-link.com/products/details/cat-12_EAP225.html
http://www.tp-link.com/us...ails/cat-4908_EAP225.html

De verpakking en het product zelf lijken meer op de Broadcom gebaseerde EAP330 en EAP320 dan de Qualcomm Atheros gebaseerde EAP225 en EAP245 die we kennen. Dat deze verpakking bestaat doet mij vermoeden dat het geen foutje op de website is.
[afbeelding]

De specificatie tabel geeft Airtime Fairness en Beamforming aan. Dat zou wel heel goed zijn voor de prijsrange waar de EAP225 in zit.
[afbeelding]

Misschien heeft de @TP-Link medewerker meer informatie? :)
De nieuwste versie van de EAP225 op de Engelse website (versie 3) heeft een grote verandering ondergaan.

De buitenkant lijkt inderdaad op de EAP330 / EAP320.
Echter is de EAP225 veel kleiner en lichter dan de EAP330 en EAP320.

Het heeft ook de mogelijkheid voor ethernet aansluitingen.

In de EAP225 v3 zijn een aantal functies toegevoegd zoals MU-MIMO, beamforming en Airtime Fairness...

Omdat het heel anders is dan voorheen hebben ze het een nieuwe naam gegeven: Omada.

Om het moment is alleen de EU versie van de EAP225 V3 verkrijgbaar.
Dit is de reden dat hij nog niet zichtbaar is op onze Amerikaanse of Nederlandse TP-Link website.

De EAP225 op de Amerikaanse website is nog steeds de V2.
Dit is de Auranet AC1200 Dual-Band AP.

• job_h
TP-Link schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:07:
[...]

De nieuwste versie van de EAP225 op de Engelse website (versie 3) heeft een grote verandering ondergaan.

De buitenkant lijkt inderdaad op de EAP330 / EAP320.
Echter is de EAP225 veel kleiner en lichter dan de EAP330 en EAP320.

Het heeft ook de mogelijkheid voor ethernet aansluitingen.

In de EAP225 v3 zijn een aantal functies toegevoegd zoals MU-MIMO, beamforming en Airtime Fairness...

Omdat het heel anders is dan voorheen hebben ze het een nieuwe naam gegeven: Omada.

Om het moment is alleen de EU versie van de EAP225 V3 verkrijgbaar.
Dit is de reden dat hij nog niet zichtbaar is op onze Amerikaanse of Nederlandse TP-Link website.

De EAP225 op de Amerikaanse website is nog steeds de V2.
Dit is de Auranet AC1200 Dual-Band AP.

Bedankt voor de reactie :) Nog twee vraagjes:
1. Gaan alle Auranet producten op den duur Omada heten?
2. En weet u toevallig wanneer de EAP225 v3 in Nederland verwacht wordt?

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-06 14:55
Ik heb interesse om ze in mijn huis te gebruiken (3 stuks: woonkamer, keuken, garage/tuin) maar als ik de ap aanschaf moet ik dan ook nog een router kopen? Of is een switch voldoende?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• haik01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2018
Je hebt toch een router nodig. Want de AP is een "dom" apparaat wat niets anders doet dan radio signalen omzetten naar elektrische signalen (simpel gezegd)....

De router krijg je meestal van je provider. Dat heet meestal "de modem".

Een switch kan je achter de router plaatsen, als je poorten te kort komt. Of het nou een 8 poorts of 24 poorts is, maakt niet uit.

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

job_h schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:14:
[...]

Bedankt voor de reactie :) Nog twee vraagjes:
1. Gaan alle Auranet producten op den duur Omada heten?
2. En weet u toevallig wanneer de EAP225 v3 in Nederland verwacht wordt?
1. Auranet gaat zijn naam veranderen naar Omada, dus het antwoord is ja

2. We verwachten dat het in Nederland rond de kerst verkrijgbaar is o<:)
(dan weet je al gelijk wat je aan de kerstman kan vragen dit jaar :o )

Mvg Carmen van TP-Link

• icecreamfarmer
haik01 schreef op maandag 13 november 2017 @ 10:16:
Je hebt toch een router nodig. Want de AP is een "dom" apparaat wat niets anders doet dan radio signalen omzetten naar elektrische signalen (simpel gezegd)....

De router krijg je meestal van je provider. Dat heet meestal "de modem".

Een switch kan je achter de router plaatsen, als je poorten te kort komt. Of het nou een 8 poorts of 24 poorts is, maakt niet uit.
HMM dat maakt het minder interessant want ik wil juist de modem van ziggo in bridge zetten.

• haik01
Als je dat wilt, dan zeker, dan heb je een router nodig. Want "iemand" moet die domme iPhone vertellen hoe hij "naar buiten" (lees: internet) kan.

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

icecreamfarmer schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:48:
[...]

HMM dat maakt het minder interessant want ik wil juist de modem van ziggo in bridge zetten.
Als je het Wi-Fi netwerk van de Ziggo router vervelend vind, kun je ook alleen de Wi-Fi uitschakelen van de Ziggo router.

De DHCP server blijft dan wel ingeschakeld (het uitdelen van IP adressen) , dat noodzakelijk is voor het Access point.

Je kunt dan op je Ziggo router een (of meerdere) access points aansluiten.

Tevens als voordeel is het ook als je de Ziggo niet in Bridge zet, dat je alle LAN poorten kan blijven gebruiken van je modem/router voor internet.

Indien je hem namelijk in de Bridge zet, vervallen deze LAN poorten.
Je kan alleen nog LAN 1 gebruiken, maar daar sluit je dan meestal de router op aan. O-)

• icecreamfarmer
haik01 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:13:
Als je dat wilt, dan zeker, dan heb je een router nodig. Want "iemand" moet die domme iPhone vertellen hoe hij "naar buiten" (lees: internet) kan.
Helder dat had ik kunnen weten.
Modem staat trouwens op een ongunstige plek en wilde daarom de data meer centraal het huis binnenbrengen.
Plus die nieuwe ziggo modems hebben kuren.

• job_h
TP-Link schreef op maandag 13 november 2017 @ 10:58:
[...]

1. Auranet gaat zijn naam veranderen naar Omada, dus het antwoord is ja

2. We verwachten dat het in Nederland rond de kerst verkrijgbaar is o<:)
(dan weet je al gelijk wat je aan de kerstman kan vragen dit jaar :o )

Mvg Carmen van TP-Link
Top, ik zal het zeker overwegen :)

Laatste vraag: Heeft de EAP225 v3 dezelfde EAN als de eerdere versie, zoals de verschillende versies TL-WR1043ND, of zal ik op een ander EAN moeten Googlen om te kijken of de v3 ergens op voorraad is?

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

job_h schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 16:39:
[...]

Top, ik zal het zeker overwegen :)

Laatste vraag: Heeft de EAP225 v3 dezelfde EAN als de eerdere versie, zoals de verschillende versies TL-WR1043ND, of zal ik op een ander EAN moeten Googlen om te kijken of de v3 ergens op voorraad is?
Zo als het er nu voor uitziet gaat de EAP225 V3 dezelfde EAN code krijgen.

Echter als je op internet gaat zoeken zal je hem waarschijnlijk nog niet tegen komen.

Dit product staat voor het toevoegen in onze voorraad nog op '' in behandeling''

Waarschijnlijk zal dit ook rond December worden doorgevoerd.

• Mneder
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-12-2022
Carmen, komt er ook een nieuwe versie van AEP245 uit?

• pimvullers
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-04 13:56
Na een zoektocht waarbij ik vooral naar Ubiquiti Unifi APs keek bij de EAP reeks van TP-Link uitgekomen.
Alleen is de data die ik zie een beetje tegenstrijdig:
Volgens http://data.kommago.nl/fi...ink_auranet_datasheet.pdf
Hebben de 225 en 245 Band steering, maar volgens http://static.tp-link.com...ada%20EAP%20Datasheet.pdf
Alleen de 225, en niet op de 245, terwijl ik juist net interresse heb in die laatste.

Heeft iemand hier ervaring mee?
En zijn er verder nog redenen om voor de 225, 245 of 225v3 te kiezen?
@Foritain zijn er uit je praktijk tests nog verschillen tussen de EAPs naar voren gekomen? Dat is het enige wat ik nog mis aan je verder prima review.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 14:09
TP-Link schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:34:
Zo als het er nu voor uitziet gaat de EAP225 V3 dezelfde EAN code krijgen.
Waarschijnlijk zal dit ook rond December worden doorgevoerd.
Is er al een adviesprijs bekend? Zal die ongeveer rond de prijs van de V2 liggen? De EAP225 is natuurlijk een mooie deal mede vanwege zijn prjis. Als de nieuwe 225 meer features krijgt, maar dan net zo 'duur' wordt als zijn grote broer, dan valt dat voordeel deels weg. Is hier al iets over bekend?

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

eborn schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:25:
[...]

Is er al een adviesprijs bekend? Zal die ongeveer rond de prijs van de V2 liggen? De EAP225 is natuurlijk een mooie deal mede vanwege zijn prjis. Als de nieuwe 225 meer features krijgt, maar dan net zo 'duur' wordt als zijn grote broer, dan valt dat voordeel deels weg. Is hier al iets over bekend?
De adviesprijs blijft hetzelfde.
Uiteindelijk zal de prijs worden bepaald door (internet)winkels die het product verkopen.
Dat bepalen wij niet :)

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

Mneder schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:09:
Carmen, komt er ook een nieuwe versie van AEP245 uit?
Voor zover bekend komt er alleen een EAP225 V3 uit.

Het kan zijn dat in de toekomst een aantal EAP modellen een nieuwere versie krijgen,
maar helaas kan ik niet zo ver vooruit kijken in de planning van het hoofdkantoor.

• Stephanus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:21
Kan iemand mij vertellen welke kanalen in de 5Ghz ondersteund worden op de EAP-225 en EAP-245?

Ik kwam ergens een bericht tegen dat er slechts keuze uit 4 kanalen wordt geboden maar dat dit mogelijk in een latere firmware beter zou worden. Wie kan/wil dit even nakijken?

• igor4all
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-06 11:02
Interessante round up op smallnetbuilder: https://www.smallnetbuild...oint-roundup?limitstart=0

• eborn
Ik denk ik een maandagmorgen model van de EAP225 te pakken heb. Hij werkte tijdens en vlak na de setup prima, zoals ik gewend ben. We gebruiken dit type namelijk al een tijdje op kantoor. Maar de volgende ochtend was de AP opeens 'weg'. WIFI offline en disconnected in de EAP Controller software. Vreemd. Dus even een powercycle gedaan en toen was hij er weer. Kan gebeuren.

Maar nu is hij een krappe dag later (ander tijdstip) weer disconnected en compleet onbereikbaar. Heb hem al zowel via PoE (mijn standaard aansluiting) en de adapter geprobeerd. Bij het inpluggen zie ik wel de opstart cycle (rood / oranje / groen). Groen blijft aan staan, maar er gebeurt verder helemaal niets. Heb hem zelfs een keer een half uur aan laten staan, maar geen verbinding. De grap is wel dat mijn switch een link ziet, dus ik zou in ieder geval op ethernet iets van traffic of DHCP requests verwachten. Helaas niets van dit alles.

Uit wanhoop maar de reset geprobeerd, maar na 8 seconden (of iets meer) de RESET knop indrukken gebeurt er helemaal niets. Groene LED blijft gewoon continu branden. Ook na een nieuwe powercycle zie ik zowel mijn ingestelde AP's als de basis AP's (de default TP Link verbinding) niet verschijnen.

Iemand nog een geniale tip? Want anders gaat hij helaas gewoon terug naar de winkel...

• ChaserBoZ_
ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:29:
Mooie start, ik heb nu diverse zaken getest met de EAP-110 (geen AC), ziet er allemaal netjes uit.
Nou, net binnengekregen EAP-225 gaat terug naar de winkel, kan met geen mogelijkheid associaten met het AP. Ik krijg er eenzelfde voor terug, hopelijk werkt die wel goed.

De EAP-110 deed alles als een zonnetje . . .

• bottlekiss
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-04 13:52
svandijk.nl schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:39:
Kan iemand mij vertellen welke kanalen in de 5Ghz ondersteund worden op de EAP-225 en EAP-245?

Ik kwam ergens een bericht tegen dat er slechts keuze uit 4 kanalen wordt geboden maar dat dit mogelijk in een latere firmware beter zou worden. Wie kan/wil dit even nakijken?
http://forum.tp-link.com/...channels&highlight=eap245
Het TP-Link forum geeft geen definitief antwoord.
Voor de EAP-225v2 en EAP245v1 laatste FW uit augustus 2017: geen melding van uitbreiding naar hogere kanalen dan standaard 36-48. Van de EAP245v3 eerste en enige FW september 2017: ook hier niets bekend over de 5Ghz kanalen.

Overigens schijnt er wel een aantrekkelijke optie voor de v3 versie van de EAP225 te zijn: ondersteuning voor MU-MIMO/Airtime Fairness/Beamforming/BandSteering. Zaken die de 245v1 en de oudere 225v1&v2 ontberen! Over dit laatste is ook al gepost in dit draadje.

Update: typo's

• bottlekiss
TP-Link schreef op woensdag 29 november 2017 @ 15:39:
[...]

Voor zover bekend komt er alleen een EAP225 V3 uit.

Het kan zijn dat in de toekomst een aantal EAP modellen een nieuwere versie krijgen,
maar helaas kan ik niet zo ver vooruit kijken in de planning van het hoofdkantoor.

Beste Carmen,

Wat is de EAN code voor de EAP225V3 variant? Zonder deze code is het niet duidelijk welke versie er door de webwinkels wordt uitgeleverd.

• Stephanus
Voor jullie informatie.

Uit een emailreactie van TP-link van 7-12-2017 maak ik op dat de EAP225 V3 pas in Q1 2018 op de markt komt.

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

bottlekiss schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:32:
[...]

Beste Carmen,

Wat is de EAN code voor de EAP225V3 variant? Zonder deze code is het niet duidelijk welke versie er door de webwinkels wordt uitgeleverd.
De EAN Code van de EAP225 V3 = 6935364096915

Mvg Carmen van TP-Link

• ChaserBoZ_
ChaserBoZ_ schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:36:
[...]

Nou, net binnengekregen EAP-225 gaat terug naar de winkel, kan met geen mogelijkheid associaten met het AP. Ik krijg er eenzelfde voor terug, hopelijk werkt die wel goed.

De EAP-110 deed alles als een zonnetje . . .
Nieuwe EAP-225 vandaag binnengekregen, zelfde resultaat. Kan niet associaten met het AP, niet met standaard onbeveiligde SSID, niet met WPA2 beveiligde SSID. Snap het niet, vanaf meerdere apparaten getest (win/lin/android).

EAP controller geïnstalleerd, die ziet het AP niet :(

Verder onderzoek wijst dat als ik connect via de TP-Link, er heel even een verbinding tot stand komt, maar de DHCP blijft loggen dat er DHCP verkeer blijft gaan tussen client en mijn DHCP server (tp-link zit er dan tussen).

Switch ik naar mijn andere accesspoint, dan werkt het meteen, en meldt de DHCP server geen aanvullende aanhoudende stroom DHCP berichten . . .

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

ChaserBoZ_ schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:44:
[...]

Nieuwe EAP-225 vandaag binnengekregen, zelfde resultaat. Kan niet associaten met het AP, niet met standaard onbeveiligde SSID, niet met WPA2 beveiligde SSID. Snap het niet, vanaf meerdere apparaten getest (win/lin/android).

EAP controller geïnstalleerd, die ziet het AP niet :(

Verder onderzoek wijst dat als ik connect via de TP-Link, er heel even een verbinding tot stand komt, maar de DHCP blijft loggen dat er DHCP verkeer blijft gaan tussen client en mijn DHCP server (tp-link zit er dan tussen).

Switch ik naar mijn andere accesspoint, dan werkt het meteen, en meldt de DHCP server geen aanvullende aanhoudende stroom DHCP berichten . . .
Zou je een mailtje kunnen sturen naar support.nl@tp-link.com met de vraag of je een stappenplan kun krijgen hoe je de EAP 225 moet installeren? Ter attentie van Carmen

Gezien het al je 2de AP is denk ik dat je misschien iets over het hoofd ziet tijdens de installatie.

Met het stappenplan moet dit wel goed komen ;)

Mvg Carmen van TP-Link

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

svandijk.nl schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:39:

Dit kun je terug vinden in dit overzicht :

https://ibb.co/byUyX6

• ChaserBoZ_
TP-Link schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 10:43:
[...]

Zou je een mailtje kunnen sturen naar support.nl@tp-link.com met de vraag of je een stappenplan kun krijgen hoe je de EAP 225 moet installeren? Ter attentie van Carmen

Gezien het al je 2de AP is denk ik dat je misschien iets over het hoofd ziet tijdens de installatie.

Met het stappenplan moet dit wel goed komen ;)

Mvg Carmen van TP-Link
Ga ik doen, dank je :)

• eborn
TP-Link schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:05:
[...]

De EAN Code van de EAP225 V3 = 6935364096915
Maar de EAN ging toch niet veranderen tussen de V2 en V3? Als ik nu in alle webshops kijk, staat daar namelijk ook overal al EAN 6935364096915

• bottlekiss
eborn schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:41:
[...]

Maar de EAN ging toch niet veranderen tussen de V2 en V3? Als ik nu in alle webshops kijk, staat daar namelijk ook overal al EAN 6935364096915
Was me ook opgevallen. Je zou verschillende versies ook op de volgende punten kunnen onderscheiden:
* de V3 heeft nu hetzelfde 'golfende' uiterlijk als de EAP3xx serie http://static.tp-link.com...%20EAP%20Datasheet%20.pdf (scroll naar pagina 6)
* de V3 heeft nu 3x3 2,4 Ghz ipv 2x2 dus het is AC1317 (AC1350) ipv AC1167 (AC1200)

Moeten de webshops uiteraard wel hun content bijwerken 8)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-06 16:55

Predator

Suffers from split brain

Wat zal dan eigenlijk de meerwaarde van de EAP 320 zijn tov de nieuwe EAP 225 v3 ? Er zit een serieuze hap prijsverschil tussen, en veel verschil zal er dan niet meer zijn toch ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Airtime Fairness en Beamforming? Of zit dat daar nu ook in? Ik neem aan dat het wel 802.3af is gebleven?

Overigens, in lijn met de reacties hierboven: het vasthouden aan dezelfde EAN bij een wezenlijk ander product is echt frigging irritant. Bij verbeteringen is het weliswaar niet zo kwalijk als bij vieze cost-downs (Voorbeeld A, Voorbeeld B), maar het is wel hinderlijk voor de geinformeerde consument die weet wat hij wilt hebben maar dat niet makkelijk kan achterhalen. TP-Link, knal dat wmb maar als feedback terug wat gewoon anders zou moeten.

Inmiddels de nodige maanden verder met een hele zwik van die dingen, en vooralsnog geen hik of downtime gehad \.o./

Ongetwijfeld binnenkort weer een gelegenheid, kijken of ik dan die V3's kan scoren :D

[Voor 4% gewijzigd door Foritain op 17-12-2017 18:01]

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Dat zit allemaal in de Eap225 v3: pdf info.
De eap320 heeft iets betere antennes, maar de eap225v3 zou er wel 3 hebben op 2.4ghz. Voor de rest heeft de eap225v3 alles evenredig, of beter.

Dat slaat toch nergens op 8)7

• ChaserBoZ_
Om hier de mensen ge-update te houden; zonder noemenswaardige wijziging werkt het nu allemaal netjes, vanavond een 'laatste poging' ingezet, en het werkt.

Nu alles uit, morgenavond alles aan, en dan kijken of het nog steeds zo werkt :)
Als dat zo is, wordt ik (alsnog) enthousiast over de EAP-225 ;)

• J_Goossens
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-02-2020
Iemand een ideetje of de EAP225, EAP245 en de EAP330 door elkaar kunnen worden gebruikt? Ik had immers een 2dehands EAP330 gekocht via Coolblue voor een prikje, maar daar leveren ze geen nieuwe meer.

Ik zou dus graag willen weten of ik met die controller software zowel een EAP330 als een EAP225 of EAP245 kan aansturen?

En door bovenstaande allemaal te lezen, ben ik nu volledig in de war of ik een EAP225 of EAP245 moet bestellen. Ik verhuis binnenkort en vermoed dat ik voor een volledige dekking wel een stuk of 5 AP's zal nodig hebben. Ietsje teveel om dan nog 4 bijkomende EAP330's aan te schaffen.

Alvast bedankt voor de hulp.
J_Goossens schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:10:
Iemand een ideetje of de EAP225, EAP245 en de EAP330 door elkaar kunnen worden gebruikt? Ik had immers een 2dehands EAP330 gekocht via Coolblue voor een prikje, maar daar leveren ze geen nieuwe meer.

Ik zou dus graag willen weten of ik met die controller software zowel een EAP330 als een EAP225 of EAP245 kan aansturen?

En door bovenstaande allemaal te lezen, ben ik nu volledig in de war of ik een EAP225 of EAP245 moet bestellen. Ik verhuis binnenkort en vermoed dat ik voor een volledige dekking wel een stuk of 5 AP's zal nodig hebben. Ietsje teveel om dan nog 4 bijkomende EAP330's aan te schaffen.

Alvast bedankt voor de hulp.
Ik heb één situatie draaien met een EAP330 op één verdieping en een EAP225 op de andere. Dat kan je gewoon in één pakket beheren.

Het enige wat ik daarbij moet zeggen is dat daar geen gekke dingen worden gedaan. Men werkt op een laptop, telefoon, etc, maar er wordt niets exotisch gedaan. Ik kan je dus niet met 100% zekerheid beloven dat er geen specifieke 'pro' gebruiksdoeleinden zijn waarvoor je dan trouw aan één model zou willen blijven, maar zou zo 1-2-3 niet kunnen bedenken wat dat dan moet zijn.

• haik01
De "pro" versies onderscheiden zich, door dat ze meer gebruikers tegelijkertijd kunnen bedienen. Dat is vaak het geval bij conferentiecentra's, hotels, bedrijven etc.... Daar kan je het niet veroorloven, dat om 3:00 's nacht internet vliegt als een raket, en om 10:00 aan het ontbijt nu.nl niet eens wil laden, omdat iedereen op WiFi zit.

Dat kan door meerdere processoren in te zetten, beam forming en andere technieken. Uiteraard ook beheer is nodig bij zulke hoeveelheden AP's.

Voor thuis: Als je een Aruba of een dure Cisco ophangt, en deze daarna vervangt door een goede Asus, Netgear of zo, zal je geen verschil merken met één of twee laptops, tablet en telefoon.

En die beheerfunctie: Je stelt een AP in principe één keer in, daarna kijk je er niet meer naar. Als het draait, dan werkt het. Iedereen blij.

[Voor 9% gewijzigd door haik01 op 29-12-2017 22:28]

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:20
Ik heb een EAP245 in bestelling en lees net dat ie POE+ nodig heeft.

Ik heb geen zin in een dure switch en vraag me af of ik nog iets extra moet bestellen om POE te gebruiken.

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

• Denko
  • Laatst online: 08:26

Denko

|{ing Øf ßlitz

Ik heb helaas eigenlijk nog nergens de nieuwe EAP 225 te koop gezien. Iemand een idee wanneer die beschikbaar komen? Enige wat ik erover heb kunnen vinden is dit topic met December en Q1 2018.

Prachtige dingetjes overigens

PSN & XBL: Denkoyugo

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Sensai schreef op maandag 1 januari 2018 @ 12:20:
Ik heb een EAP245 in bestelling en lees net dat ie POE+ nodig heeft.

Ik heb geen zin in een dure switch en vraag me af of ik nog iets extra moet bestellen om POE te gebruiken.
Als je geen switch met POE hebt maar toch met POE wil werken, dan kan je een POE injector gebruiken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:20
Als je geen switch met POE hebt maar toch met POE wil werken, dan kan je een POE injector gebruiken.
Ja dat is me bekend maar de enige TP-Link injector, de TP-Link TL-POE150S is POE en niet POE+

Misschien dat het gaat werken maar het is een gokje , zeker met een kabel van zo'n 15 meter....

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

• haik01
Ik heb toen een Ubiquiti PoE adapter gekocht. Let wel, dat deze Gigabit moet zijn (ze zijn duurder dan de "gewone" passieve PoE).

Het mag ook een Cisco PoE adater zijn.

https://www.wifishop.nl/t...2-3af-compliant/pid=25833

Als het maar Gigabit is. Als het geen gigabit is, dan haal je maximaal 100 Mbit via WiFi (moet op zich geen probleem zijn, toch?).

Je kan ook op Marktplaats een PoE switch kopen (tweedehands). Zoek op HP Procurve, deze hebben levenslange garantie, onafhankelijk van de gebruiker. Zonder bon, krijg een omruil exemplaar, als deze kapot gaat.

[Voor 32% gewijzigd door haik01 op 03-01-2018 11:20]

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Beetje ongeduldig geweest en niet op de 225V3 gewacht, kon een goede deal krijgen op de 245's (2 voor 120) So far nog niet onder de indruk van de range. Maar ze doen netjes wat ze moeten doen. En ze zijn inderdaad makkelijk te beheren. Alleen nog 1 goede POE injector ervoor zoeken.

Ik zie overigens hier: https://www.amazon.com/TP...ogy-EAP245/dp/B073ZRS7HP/

Dat hij gewoon wordt geleverd met de POE 150S van TP link zelf wordt gebundeld. Neem aan dat hij dan gewoon geschikt is toch? Was al bang een aparte PoE+ injector te moeten aanschaffen. (paar tientjes duurder, maar toch)

[Voor 41% gewijzigd door Denko op 05-01-2018 15:04]

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Ik heb ook 2 EAP 245v1 in huis hangen, maar geen idee waar die PoE+ vandaan komt.
Op de doos staat duidelijk 802.3at, maar het verbruik is vrij laag.

Mijn switch (cisco) herkent die wel als een Class 4 device, wat dan wel 802.3at/PoE+ betekent:
Available:124.0(w) Used:46.2(w) Remaining:77.8(w)

Interface Admin Oper Power Device Class Max
(Watts)
--------- ------ ---------- ------- ------------------- ----- ----
Gi0/1 auto off 0.0 n/a n/a 30.0
Gi0/2 auto off 0.0 n/a n/a 30.0
Gi0/3 auto off 0.0 n/a n/a 30.0
Gi0/4 auto off 0.0 n/a n/a 30.0
Gi0/5 auto on 15.4 Ieee PD 3 30.0
Gi0/6 auto on 15.4 Ieee PD 4 30.0 <<< EAP 245
Gi0/7 auto on 15.4 Ieee PD 4 30.0 <<< EAP 245
Gi0/8 auto off 0.0 n/a n/a 30.0
Het wordt nog meer bizar als ik de power info van de poort bekijk:
Actual consumption
Measured at the port: 4.2
Maximum Power drawn by the device since powered on: 9.1
Volgens deze cijfers zou het AP eigenlijk met een Class 3 waarde op 802.3af/standaard PoE kunnen werken.

Volgens mij gaat het AP wel booten met die TP injector. Die zal gewoon fallback naar 15.4W max doen denk ik. Dat zal waarschijnlijk wel niet zo zijn met alle PoE switches/injectoren. Sommige zullen misschien geen power willen sturen.

Maar ik zou gewoon even TP-link support contacteren :)

• ChaserBoZ_
ChaserBoZ_ schreef op zondag 17 december 2017 @ 21:41:
[...]

Om hier de mensen ge-update te houden; zonder noemenswaardige wijziging werkt het nu allemaal netjes, vanavond een 'laatste poging' ingezet, en het werkt.

Nu alles uit, morgenavond alles aan, en dan kijken of het nog steeds zo werkt :)
Als dat zo is, wordt ik (alsnog) enthousiast over de EAP-225 ;)
Nou, blijf nog één kleine uitdaging hebben, over het algemeen nu dik tevreden :)

• Edzeau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-05 21:52
Goedemorgen, ik heb even een vraagje over de TP-Link AP's. Voor mijn nieuwbouwwoning heb ik vorige week twee exemplaren aangeschaft van de TP-Link EAP245. Ik gebruik deze icm met Ziggo modem (in bridge mode) en D-Link router.

Ik wil in mijn woning (met 3 verdiepingen) graag één groot netwerk (2,4Ghz & 5Ghz) creëren, waarop mijn apparaten altijd verbonden zijn met het beste signaal. Hiervoor heb ik door het hele huis kabels getrokken. Op mijn router heb ik een Wi-Fi verbinding waarmee ik maar een deel van het huis goed kan bereiken, vandaar dat ik twee AP's van TP-Link heb aangeschaft. Nu had ik verwacht dat mijn apparaten (telefoon, laptop) automatisch over zou schakelen naar het beste signaal in mijn huis, maar dit is helaas niet zo. Als ik verbonden ben met mijn 5Ghz netwerk aan mijn router (meterkast) en ik loop naar zolder (waar een AP is geïnstalleerd), blijft mijn router verbonden (tot 1/bijna geen streepje). Zodra mijn verbinding pas écht helemaal is weggevallen, gaan mijn apparaten weer op zoek naar een nieuw internetpunt.

Is het op één of andere manier mogelijk om er voor te zorgen dat mijn apparaten de router + AP's van TP-Link echt gaan zien als één groot netwerk, en dit dus ook zo benaderen? Zijn er opties die ik over het hoofd zie, of heb ik gewoon de verkeerde verwachtingen van deze AP's? Ik zou ze eventueel nog terug kunnen sturen om een andere oplossing aan te schaffen, maar ik had verwacht dat ik zonder problemen zou kunnen overschakelen naar andere internetpunten (roaming?).

Wel goed om te vermelden: Ik heb dus al wel één groot netwerk (of twee, namelijk 2,4 en 5 Ghz). Het gaat er enkel om dat het overschakelen naar andere internetpunten niet lekker verloopt.

PS5: Edzeau - Warzone / Rainbow Six Siege - Gameplay

• eborn
Edzeau schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:42:
Wel goed om te vermelden: Ik heb dus al wel één groot netwerk (of twee, namelijk 2,4 en 5 Ghz). Het gaat er enkel om dat het overschakelen naar andere internetpunten niet lekker verloopt.
Gebruik je de controller software? Je zou eens kunnen experimenteren met de Loadbalance en RSSI Threshold. Op die manier kun je een client van een bepaalde AP gooien als zijn signaal te zwak wordt. Dit houdt zover ik weet alleen geen rekening met eventuele andere aanwezige AP's.

Een alternatief is om een client-side tool te installeren die de reconnect uitvoert. Maar dat zul je dan op elke client apart moeten doen.

Apple hanteert bijvoorbeeld de volgende criteria: https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

• haik01
Zorg eerst voor dat de vermogens van de AP's niet elkaar overlappen. Dus dat de AP op de eerste verdieping, niet het signaal zó sterk doorstuurt naar de begane grond. Dit kan je zien in InSSID-er of andere WiFi analyze tools.

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Predator schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:06:
Ik heb ook 2 EAP 245v1 in huis hangen, maar geen idee waar die PoE+ vandaan komt.
Op de doos staat duidelijk 802.3at, maar het verbruik is vrij laag.

Mijn switch (cisco) herkent die wel als een Class 4 device, wat dan wel 802.3at/PoE+ betekent:

[...]

Het wordt nog meer bizar als ik de power info van de poort bekijk:

[...]

Volgens deze cijfers zou het AP eigenlijk met een Class 3 waarde op 802.3af/standaard PoE kunnen werken.

Volgens mij gaat het AP wel booten met die TP injector. Die zal gewoon fallback naar 15.4W max doen denk ik. Dat zal waarschijnlijk wel niet zo zijn met alle PoE switches/injectoren. Sommige zullen misschien geen power willen sturen.

Maar ik zou gewoon even TP-link support contacteren :)
Nou, ik heb TP link gecontacteerd, en ondertussen die 150S besteld. Ondertussen is de 150S binnen sinds gisteravond.

Toen natuurlijk een antwoord gekregen van TP link dat dat niet gaat werken, ondertussen wel zat berichten gezien dat het wel werkt. Dus ik ga denk ik gewoon vanavond of morgen even testen. TP link zei dat ze geen PoE+ injector in hun assortment hadden en raadde mij een goedkope unmanaged PoE+ switch aan.
Overgiens raadde zij de: TL-SG1005P aan dus.....die ook geen PoE+ heeft.....

Ik meld hier wel hoe en wat er gebeurt als ik eenmaal alles geprobeerd heb..

• Cocona
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-05 15:55
Ik heb een EAP330 in combinatie met een SG1008PE-switch, op aanraden van TP Link. Had hen om raad gevraagd voor de PoE-injector en toen kreeg ik ook het antwoord dat die niet zou gaan.

Vandaar voor de switch gegaan, kwam goed van pas. Ondertussen zit mijn NAS daar op aangesloten en in de toekomst kan ik er dan IP-camera's aan hangen.

Specs: http://specs.tweak.to/9454

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Denko schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:09:
[...]

Nou, ik heb TP link gecontacteerd, en ondertussen die 150S besteld. Ondertussen is de 150S binnen sinds gisteravond.

Toen natuurlijk een antwoord gekregen van TP link dat dat niet gaat werken, ondertussen wel zat berichten gezien dat het wel werkt. Dus ik ga denk ik gewoon vanavond of morgen even testen. TP link zei dat ze geen PoE+ injector in hun assortment hadden en raadde mij een goedkope unmanaged PoE+ switch aan.
Overgiens raadde zij de: TL-SG1005P aan dus.....die ook geen PoE+ heeft.....

Ik meld hier wel hoe en wat er gebeurt als ik eenmaal alles geprobeerd heb..
Even een zelf quote hier. Over 15 meter Cat 5e kabel werkt de EAP245 gewoon toppie met de 150S PoE injector. Ondanks dat TP link zei dat het niet werkte. Ik gok dat het een beetje op de grens zit bij 100M oid, en dat ze daarom niet een AF injector mogen aanbevelen.

Maar in mijn geval heb ik dus geen rare dingen gevonden

Update: nog even getests met een 40M kabel, ook geen enkel probleem.

[Voor 3% gewijzigd door Denko op 15-01-2018 12:25. Reden: Update]

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik sta zelf ook op het punt om mijn 2de Asus RT-66N welke als AP geconfigureerd is eruit te doen en te vervangen door 1 of 2 TP-Link AP's.
Op mijn router (ook een Asus RT-66N) wil ik dan WiFi uitschakelen als de TP-Link AP's voldoende dekking in mijn woning hebben.

Maar na het doorlezen van dit topic denk ik dat ik maar even wacht op de EAP225v3, al enig zicht wanneer deze leverbaar is @TP-Link ?

Grappig trouwens dat op de NL downloadsite als de V3 hardware en bijbehorende manual te zien is ;)
http://www.tp-link.com/nl/download/EAP225.html

[Voor 15% gewijzigd door Peule_P op 15-01-2018 13:35]

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

Peule_P schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:24:
Ik sta zelf ook op het punt om mijn 2de Asus RT-66N welke als AP geconfigureerd is eruit te doen en te vervangen door 1 of 2 TP-Link AP's.
Op mijn router (ook een Asus RT-66N) wil ik dan WiFi uitschakelen als de TP-Link AP's voldoende dekking in mijn woning hebben.

Maar na het doorlezen van dit topic denk ik dat ik maar even wacht op de EAP225v3, al enig zicht wanneer deze leverbaar is @TP-Link ?

Grappig trouwens dat op de NL downloadsite als de V3 hardware en bijbehorende manual te zien is ;)
http://www.tp-link.com/nl/download/EAP225.html
De EAP225 v3 wordt eind deze maand verwacht :)

Mvg Carmen van TP-Link

• Peule_P
  • Nu online
Iemand nog een goede tip voor een IEEE 802.3af injector?

Deze werkt prima met een EAP225 neem ik aan?
pricewatch: TP-Link TL-POE150S

[Voor 58% gewijzigd door Peule_P op 15-01-2018 15:00]

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

Peule_P schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:12:
Iemand nog een goede tip voor een IEEE 802.3af injector?

Deze werkt prima met een EAP225 neem ik aan?
pricewatch: TP-Link TL-POE150S
Dit zou prima op elkaar moeten werken. Beide zijn Passive POE :)

• jongerenchaos
  • Laatst online: 01-06 22:32
Wat is het verschil tussen de EAP225 en EAP245 op technisch gebied?

Als ik kijk naar de print lijkt deze beide identiek aan elkaar en ook de chipset is identiek. Is het mogelijk dat in de software het limiet van snelheid (voor 5ghz band) is opgenomen/gelimiteerd?

https://wikidevi.com/wiki/TP-LINK_EAP245_v1.x
https://wikidevi.com/wiki/TP-LINK_EAP225_v1.x

Edit; foutje van mij zie dat de chipset met 1 getal afwijkt...

[Voor 8% gewijzigd door jongerenchaos op 24-01-2018 12:36]

• bottlekiss
Om even terug te komen op de leverbaarheid van de EAP225 V3.
Zelfs bij TP-Link >:) thuis is de V3 nog niet leverbaar: http://www.tp-link.com/tw/search/?q=225

• job_h
bottlekiss schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:22:
Om even terug te komen op de leverbaarheid van de EAP225 V3.
Zelfs bij TP-Link >:) thuis is de V3 nog niet leverbaar: http://www.tp-link.com/tw/search/?q=225
Hoe bedoel je dat precies? Kan je hem normaal via de website bestsellen? Die link die je geeft linkt namelijk netjes naar de EAP225 V3: http://www.tp-link.com/tw...ails/cat-5695_EAP225.html

• bottlekiss
job_h schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:27:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? Kan je hem normaal via de website bestsellen? Die link die je geeft linkt namelijk netjes naar de EAP225 V3: http://www.tp-link.com/tw...ails/cat-5695_EAP225.html
Door het webcare team van TP-Link Nederland is aangegeven dat de 3e generatie van deze EAP-225 (de V3 dus) in Nederland rond de kerstdagen leverbaar zou zijn. Later werd dat bijgesteld naar eind januari. Zie eerdere berichten in dit draadje. Ik heb vervolgens bij onze buurlanden, de UK, de VS en Taiwan naar beschikbaarheid gekeken. Conclusie is dat zelfs in het thuisland Taiwan de 3e generatie nog niet leverbaar is. Ik leid dat af aan de term 'coming soon' in de afbeelding als je mijn link volgt. Eerdere generaties van dit accespoint zijn nog steeds op voorraad bij de webwinkels. Probleem is dat i.i.g. versie V2 en V3 volgens TP-Link hetzelfde EAN nummer hebben/krijgen, waardoor gericht op versie zoeken een probleem is.

• Stephanus
De AEP225 V3 AC1350 staat al een tijdje op Amazon.com: https://www.amazon.com/TP...bit-Ceiling/dp/B0781YXFBT

Vermoedelijk moet je dan zelf zorgen voor een voeding of POE-injector.

Een nadeel van dezelfde EAN is weer dat de reviews door elkaar lopen...

• Peule_P
  • Nu online
nu nog hopen dat ze ook snel in NL komen, ben namelijk sterk aan het twijfelen om anders 2 UniFi AP's te kopen als het nog te lang duurt...

Al is de 225v3 zeer interessant omdat deze ook MU-MIMO heeft, hier tast je bij UniFi diep in de buidel :(

[Voor 27% gewijzigd door Peule_P op 02-02-2018 14:10]

• Tacoos
  • Laatst online: 13:52

Tacoos

i am i

Ik overweeg de aanschaf van 2x of 3x de eap225 v3 met als doelen:
- Overal in huis en in de tuin stabiel en snel WiFi
- Overzichtelijk beheer
- Meerdere gescheiden SSID's (guest net, kinderen eigen SSID'S om tijden in te perken etc)

TL;DR:

Tot nog toe vallen me twee nadelen op aan de eap225/245:
- Geen ipv6 ( ga ik daar last van hebben?, is dat iets wat met nieuwe firmware wordt toegevoegd? )
- Slechts 4 kanalen op de 5 Ghz band (wat ga ik daarvan merken?)

Verder lijken ze vooral bedoeld voor montage aan het plafond, maar ik wilde ze enigszins uit t zicht aan de muur hangen (WAF), is dat een probleem?

Ik twijfel nog tussen een eap225 of eap245. Wat is wijsheid gezien onze situatie?
5 personen, dus 5 mobieltjes, 3 tablets, twee laptops.
Er wordt gegamed en Netflix HD gekeken over WiFi.

Lange versie:

In eerste instantie werd me Ubiquiti aangeraden, maar oa na het lezen van deze review lijkt de tp link eap lijn steeds interessanter.
Niet alleen prijstechnisch, maar ook omdat de tp link in testen sneller is (en de snelheid van de Ubiquiti juist 'meh' is).
Ik heb ook even aan mesh gedacht, maar kies liever voor de uitgebreidere mogelijkheden van de controller software.

Situatie :
Tweekapper met 3 verdiepingen. KPN experiabox in de meterkast, die zich aan de zijkant van het huis bevindt, van voor naar achter gezien ongeveer in het midden.
Van daaruit gaat 1x cat6 naar de ip tv settop box in de woonkamer en 1x naar een Asus RT66, ook in de meterkast.
De Asus verzorgt het interne bedrade en wireless netwerk met 3 vlans (1x 5Ghz en 2x 2.4, waarvan 1 guest net)
Vanuit de Asus gaat 1 cat6 kabel naar de woonkamer en 1 naar de zolder.
In de woonkamer staat een switch met daarop de ps4, de Wij en de tv.
Op zolder staat een switch met daarop een Synology NAS en een Netgear WDR3700 op openwrt als accesspoint. Mijn zoon slaapt op zolder en speelt daar op zijn laptop oa CS:GO en Overwatch over WiFi.
Tenslotte gaat vanaf de switch op zolder weer een cat6 naar beneden naar de speelkamer achterin het huis tegen de tuin aan. Daar staat nog een desktop pc. Helaas is er geen mogelijkheid rechtstreeks vanuit de meterkast naar die speelkamer.

Wat wil ik beter :
Regelmatig verliezen we WiFi connectie en moet met name de Asus een reboot
Op onze slaapkamer is WiFi matig tot slecht, Netflix wil nogal eens haperen
In de tuin is geen WiFi bereik, dat moet er komen (middels een 3de AP bij de desktop in de speelkamer?)
Graag wil ik de kinderen kwa WiFi aan tijdsbeperkingen leggen, ik heb er drie, wellicht een SSID per kind?
Misschien timelimit en bandwidth limit op guest net.
OpenWRT is uitgebreid en krachtig, maar niet erg gebruiksvriendelijk, vind ik. Bovendien moet ik nu steeds 2 routes bijwerken. De software bij tp link eap lijkt me overzichtelijker en makkelijker.

Wat is het plan:
1x AP voorin de woonkamer, enigszins uit t zicht (WAF) aan de muur (of in de gang tegen de woonkamer aan het plafond als dat slimmer is)
1x AP op zolder tegen de muur of aan het plafond
Hopelijk bedien ik hiermee ook de 1ste verdieping
1x AP in de speelkamer voor betere WiFi in de tuin en achterin het huis (hier zou zo'n AC in wall van Ubiquiti trouwens goed tot zijn recht komen met zijn extra netwerk aansluiting. Nu zou ik hier een switch moeten neerkomen om ook de desktop bedraad te houden).

De Asus in de meterkast blijft, maar WiFi daarvan gaat uit ten faveure van het AP in de woonkamer, de Netgear op zolder kan weg.

Nog tips?

[Voor 3% gewijzigd door Tacoos op 04-02-2018 14:45]

Trek Rumblefish Elite, Vitus Substance V2, Master Touch GBS

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Titelchange, zodat het meer in lijn ligt met de rest van de topics.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zich moet wat je wilt wel lukken met de tp link ap’s. Je zal wel een pc moeten hebben die aan blijft staan voor de controller. Voor bandwith throttling en tijdschema’s moet die aan blijven.

Ipv6 over de ap’s werkt prima hier, dus die beperking slaat gewoon op de controller communicatie lijkt me.

Als je kan wachten lijken me de eap225v3 het beste, maar ik heb zelf eap245 aangeschaft omdat ik niet kon wachten.

• Tacoos

Tacoos

i am i

Predator schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:05:
Op zich moet wat je wilt wel lukken met de tp link ap’s. Je zal wel een pc moeten hebben die aan blijft staan voor de controller. Voor bandwith throttling en tijdschema’s moet die aan blijven.
Crap! Dat is dan weer jammer!
Iemand is er wel in geslaagd de Ubiquiti software op een Synology te laten draaien, maar de TP Link software helaas nog niet?
Is er geen andere manier?

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Tacoos schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:03:
[...]

Iemand is er wel in geslaagd de Ubiquiti software op een Synology te laten draaien, maar de TP Link software helaas nog niet?
Als je synology docker ondersteunt kan het weer wel.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Tacoos schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:03:
[...]

Er was wel al een Linux versie van de Auranet controller software.
Alleen waren de Linux distro wat beperkt. Als je het op een Raspberry Pi wil draaien moet je misschien wel wat aanpassen.

Geen idee of dat een optie zou zijn voor jou ?

• GrtA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-05 15:24

GrtA

TEH

Predator schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:08:
[...]

Alleen waren de Linux distro wat beperkt. Als je het op een Raspberry Pi wil draaien moet je misschien wel wat aanpassen.
Linkje: EAP software controller op RPi
En mogelijk kun je deze aanpak ook voor de Syno gebruiken mocht de Docker optie niet werken (wellicht via de Debian chroot uit de SynoCommunity)
Ik wil een van deze opties zelf ook gaan proberen maar wacht nog op de v3 van de EAP225.

I can hold my breath for ten minutes.

• Tacoos

Tacoos

i am i

Denko schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:30:
[...]

Als je synology docker ondersteunt kan het weer wel.
Helaas wordt docker niet ondersteund op mijn ds215j.
De Marvel Armada en 'slechts' 512 mb Ram zullen wel de beperking zijn :'(
Predator schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:08:
[...]

Geen idee of dat een optie zou zijn voor jou ?
GrtA schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:18:
[...]

Linkje: EAP software controller op RPi
En mogelijk kun je deze aanpak ook voor de Syno gebruiken mocht de Docker optie niet werken (wellicht via de Debian chroot uit de SynoCommunity)
Ik wil een van deze opties zelf ook gaan proberen maar wacht nog op de v3 van de EAP225.
Een deel van de onderliggende motivatie was ook minder zelf knutselen en meer kantenklare oplossingen toepassen; daarom heb ik nou ook een Synology en geen zelfbouw server meer :P

Misschien dat ik eens begin met de AP's en een eenvoudigere inrichting en er later de RPi bij hang.

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Tacoos schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:04:
[...]

Helaas wordt docker niet ondersteund op mijn ds215j.
De Marvel Armada en 'slechts' 512 mb Ram zullen wel de beperking zijn :'(
Hahaha. dat is wel een erg toeval. Heb 2 weken geleden mijn 215J weggedaan voor een 918+. Ja, maar dan houdt die weg inderdaad op.

• Peule_P
  • Nu online
Hoe zit het trouwens met de plaatsing van de antenne's in dergelijke units?
Zenden deze uit in een soort van 360° bubbel rondom de unit of zenden ze alleen uit richting de 'voorkant'?

Wil namelijk een unit centraal in mijn huis hangen in het trappengat, zal dit goed werken zowel in de woonkamer (onder de unit), als de slaapkamers (boven en achter de unit)?

• haik01
Het zijn meestal "strips" op een printplaat. Zelden dat er losse antenne's erin zitten. En zelfs dan, dat zijn "omni's". En maak je je maar niet druk over welke "kant" het uitstraalt. Door de reflecties in je huis (en die zijn er heel veel), zal het signaal echt wel komen daar waar het hoort te zijn.

Maar in een trappengat zetten.... Tja.... De slaapkamers zullen wel goede verbinding hebben. Beneden in de woonkamer: Denk het niet. 2.4 GHz misschien wel, maar 5 GHz denk het niet.

• Peule_P
  • Nu online
haik01 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:27:
Het zijn meestal "strips" op een printplaat. Zelden dat er losse antenne's erin zitten. En zelfs dan, dat zijn "omni's". En maak je je maar niet druk over welke "kant" het uitstraalt. Door de reflecties in je huis (en die zijn er heel veel), zal het signaal echt wel komen daar waar het hoort te zijn.

Maar in een trappengat zetten.... Tja.... De slaapkamers zullen wel goede verbinding hebben. Beneden in de woonkamer: Denk het niet. 2.4 GHz misschien wel, maar 5 GHz denk het niet.
Trap is bij mij direct naast de woonkamer, dus vanuit de locatie waar hij zou komen tot de bank is zo'n 3 meter maximaal.

Snap dat het door muren, isolatie enderlijke flink lastiger wordt, maar gaat me meer om het theoritische principe hoe de AP uitstraalt en of het verschil maakt of ik deze tegen het plafond of tegen de muur monteer bijvoorbeeld.
Hoe ik uit jou verhaal begrijp maakt het dus niet uit in welke 'richting' ik deze monteer :)

EDIT;
Zo ziet het er ongeveer uit (niet 100% op schaal), idee is om het AP neer te hangen ter hoogte van de bovenste trede van de trap, rode punt.

[Voor 8% gewijzigd door Peule_P op 07-02-2018 13:52]

• haik01
Denk niet dat het (goed) gaat werken. Zet die AP in het trappengat iets meer naar de overloop. En zet in de woonkamer een andere AP neer.

Alles 5 GHz, alleen voor legacy apparaten een tweede SSID uitzenden (anders dan de 5 Ghz) voor die oude apparaten.

Tenzij je in de "middle of nowhere" woont, waar geen interferentie is van de buren, kan je ook 2,4 Ghz gebruiken. Maar 5 GHz is tóch de voorkeur.

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 23:44

el-jorge

turn around and feel the vibe

Als ik het goed begrijp komen de AP zonder POE injector?
Ik heb niet zoveel verstand van POE, maar werkt dit ook over +/- 20m? En dan komt de kabel uit de router? Of moet er dan eerst een switch tussen met POE?

Spielerei...

• haik01
Als de AP zonder PoE adapter worden geleverd heb jij twee opties:

1. PoE switch aanschaffen die 802.11 af (48Volt) leveren. (check dus EERST of je AP's die spanning wel aankan. Somiigen kunnen "maar" 24Volt aan (dat heet passive PoE)

2. Alsnog wat PoE adapters aanschaffen. En nee, niet voor € 2,50 bij AliExpress (je wilt niet dat je meterkast affikt), maar gewoon bij een Nederlandse of ander EU land). Merk van PoE adapters maat niet uit (ik heb hier een Cisco PoE adapter die een Mikrotik AP voedt).

20 meter kan makkelijk. Of er een switch tussen moet, zie punt 1.

Maar als je "maar" twee of drie AP's hebt, dan is een PoE switch niet zinvol. Je kan dan net zo goed met PoE adapters werken. Misschien staat het een beetje "rommelig" in de meterkast, maar als het eenmaal werkt, doe je de deur dicht, en je kijkt er maar één keer per jaar erin (voor de meterstanden), of helemaal nooit (slimme meter).

[Voor 5% gewijzigd door haik01 op 07-02-2018 14:08]

• Peule_P
  • Nu online
haik01 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:59:
Denk niet dat het (goed) gaat werken. Zet die AP in het trappengat iets meer naar de overloop. En zet in de woonkamer een andere AP neer.

Alles 5 GHz, alleen voor legacy apparaten een tweede SSID uitzenden (anders dan de 5 Ghz) voor die oude apparaten.

Tenzij je in de "middle of nowhere" woont, waar geen interferentie is van de buren, kan je ook 2,4 Ghz gebruiken. Maar 5 GHz is tóch de voorkeur.
Dat kan idd ook, zou 1 AP in de hoek rechtsboven bij de TV kunnen hangen, daar ligt CAT6 kabel.
2de AP dan bijvoorbeeld ergens boven thv de achterdeur/garage, beetje afhankelijk hoe ik met kabels wegkom...

Interferentie valt mee gezien het een vrijstaande hoekwoning is met een vrij grote tuin, maar 5GHz heeft zeker de voorkeur :)

• P_G
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-07-2019
Na genoeg gedoe met wifi in huis de knoop doorgehakt: het moet beter! De huidige dubbele WIFI router situatie (Ziggo WIFI+ losse Linksys e3000 WIFI ) heb ik teruggebracht naar alleen Ziggo. De e3000 wordt op korte termijn is inmiddels vervangen door een domme switch om de bekabeling in huis aan te sturen + een kleine PoE(+?) switch of losse injectors om meerdere AP’s van stroom te voorzien.

In huis tel ik op de WIFI al 3 telefoons, een iPad, wat laptops, 2 smart TV,'s met 2 bijbehorende ontvangers, een Apple TV, een netwerk receiver met Spotify, een Chromecast, een printer en ga zo maar even door…

In principe heb ik op elke kamer een kabelaansluiting maar (uiteraard) telkens precies aan de verkeerde kant en niet alle kabels zijn na oplevering getest zodat ik toch ook ernstig afhankelijk blijf van WIFI in alle kamers behalve de werkkamer. De meeste Mesh routers vallen af i.v.m. ontbreken van wand- of plafond montage, al was ik wel serieus gecharmeerd door het idee van 'zero handoff' en '1 groot wifi netwerk'

Een apart wifi netwerk voor gasten en kinderen moet er ook komen maar daarnaast geldt als belangrijkste argument dat de rest op dezelfde SSID moet zitten, er overal voldoende en snelle dekking komt en dat alles gewoon werkt en blijft werken zonder al teveel gedoe.

Ik ben nu van plan om op elke verdieping 1 AP aan het plafond te monteren, telkens centraal geplaatst op de overloop met 1 kamer aan beide kanten van de overloop. Kan ik met deze setting nog problemen verwachten met overlap of zou dat probleemloos moeten werken? Of is 3 stuks echt overkill in een gewoon rijtjeshuis?

Na dit hele topic aandachtig te hebben meegelezen twijfel ik overigens ernstig tussen een scherpe aanbieding van een 3Pack EAP245 met een gratis 5poort PoE+ switch, of toch nog te (blijven) wachten op de nieuwe 225V3. (http://www.tp-link.com/en...ails/cat-5692_EAP225.html)

Het verschil in deze twee zit (m.i.) in het feit dat de V3 beschikking krijgt over de nieuwere of meer ' high end' technieken zoals Airtime Fairness, Mu-Mimo en Beamforming.

Maar wat ga ik hier als eindgebruiker van merken vergeleken met de 245?
Is het de moeite om nog wat langer op de 225v3 te (blijven) wachten?

• Peule_P
  • Nu online
P_G schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:57:

Na dit hele topic aandachtig te hebben meegelezen twijfel ik overigens ernstig tussen een scherpe aanbieding van een 3Pack EAP245 met een gratis 5poort PoE+ switch, of toch nog te (blijven) wachten op de nieuwe 225V3. (http://www.tp-link.com/en...ails/cat-5692_EAP225.html)

Het verschil in deze twee zit (m.i.) in het feit dat de V3 beschikking krijgt over de nieuwere of meer ' high end' technieken zoals Airtime Fairness, Mu-Mimo en Beamforming.

Maar wat ga ik hier als eindgebruiker van merken vergeleken met de 245?
Is het de moeite om nog wat langer op de 225v3 te (blijven) wachten?
hier zit ik zelf dus ook mee op het moment...
Hoop dat de V3 snel leverbaar is :)

• joppiesaus100
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 18:22
TP-Link schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:40:
[...]

De EAP225 v3 wordt eind deze maand verwacht :)

Mvg Carmen van TP-Link
Hoi Carmen, heb je nog een update mbt de levertijd van de V3? Ook ik sta op het punt een aantal APs te kopen en wacht het liefst op de V3.

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

joppiesaus100 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:09:
[...]

Hoi Carmen, heb je nog een update mbt de levertijd van de V3? Ook ik sta op het punt een aantal APs te kopen en wacht het liefst op de V3.
ik heb hierin goed en slecht nieuws

het goede nieuws is dat de stock al op voorraad is bij ons warenhuis van de V3

Slechte nieuws: Echter gezien er nog heel veel voorraad is van de V2 wordt eerst de (oude) voorraad geleverd.

Na verwachting zal de V3 pas tussen het 2de/3de kwartaal van dit jaar in de winkel liggen als de voorraad van de V2 zo goed als op is.

Mvg Carmen van TP-Link:)
Pagina: 1 2 3 ... 37 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee