Jij hebt ook Odido dus ?DRaakje schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:30:
[Afbeelding]
Mijn instellingen, werken al een paar jaar prima. Let wel, duurt even voordat er verbinding is, dus geef het een 10 minuten voordat je denkt dat het niet werkt.
En de huidige accespoints en verbonden wireless en bedraad apparaten krijgen die dan automatisch weer verbinding gezien dit een ander op range wordt gok ik ?
Yep ook odido, maar je vraag is een beetje raar, want de informatie die ik geef gaat over je WAN/Internet kant. Daar krijg je je publieke IP, wat er aan je LAN/interne kant gebeurt heeft daar niet zo heel veel mee te maken.MarioMark1541 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:53:
[...]
Jij hebt ook Odido dus ?
En de huidige accespoints en verbonden wireless en bedraad apparaten krijgen die dan automatisch weer verbinding gezien dit een ander op range wordt gok ik ?
[ Voor 4% gewijzigd door DRaakje op 23-03-2026 16:02 ]
Maar de odido modem heeft toch een andere IP range dan de omada router gok ik ?DRaakje schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:02:
[...]
Yep ook odido, maar je vraag is een beetje raar, want de informatie die ik geef gaat over je WAN/Internet kant. Daar krijg je je publieke IP, wat er aan je LAN/interne kant gebeurt heeft daar niet zo heel veel mee te maken.
Kan, je hebt een router die een DHCP server heeft, die op een range dingen uitdeelt. Routers van ISPs zijn vaakt vastgezet, maar als je omada router gebruikt, dan kan je dit allemaal zelf instellen. Als dit allemaal nieuw is, dan zou ik eerst wat meer onderzoek doen voordat je hier aan begint.MarioMark1541 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:27:
[...]
Maar de odido modem heeft toch een andere IP range dan de omada router gok ik ?
Als je die in hetzelfde subnet steekt aan de LAN-kant als dat op de Odido router aan de LAN-kant ingesteld stond zou dat goed moeten gaan - jaMarioMark1541 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:53:
[...]
Jij hebt ook Odido dus ?
En de huidige accespoints en verbonden wireless en bedraad apparaten krijgen die dan automatisch weer verbinding gezien dit een ander op range wordt gok ik ?
makes it run like clockwork
Overweeg dan ook om de unmanaged switch te vervangen - anders gaan de vlans niet werken - mocht je die willen gebruiken. Een ES216G zou al volstaan - maar ondersteund niet alle Omada functies - wat precies de delta's zijn weet ik niet. Een SG2218 doet dat wel - maar is een paar tientjes duurder.
@Bouwertje - zie hierboven...
[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 29-03-2026 12:40 ]
makes it run like clockwork
En dan gelijk een 2e blonde vraag, wat als ik de router ook als AP / wifipunt wil gebruiken?
[ Voor 45% gewijzigd door Bouwertje op 29-03-2026 10:05 ]
Ik weet niet of je vlans wil - ik weet niet eens waarom je Omada bent gaan gebruiken.Bouwertje schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:59:
Dan komt er nu een blonde vraag, waarom wil ik vlan’s?
Zou zomaar kunnen dat een TP-Link Deco setje ook al had volstaan.
Om achteraf een (blonde?) tranenstroom te voorkomen heb ik dat detail maar even genoemd.
makes it run like clockwork
Ik ben nu nog echt een light gebruiken zonder al de extra’s die omada heeft. Wil er uiteraard wel iets meer mee gaan doen maar ik wil in eerste instantie gewoon een goede WiFi dekking. De aankoop van een omada router is (met mijn gebruik op het moment) ook niet echt noodzakelijk. De kpn router doet het ook prima. De omada router is meer psychisch denk ik.
De AP's rechtstreeks aan de Omada router knopen geeft wat mogelijkheden - maar ook dan bereik je redelijk snel een punt dat een Omada switch eigenlijk een must-have is - dit i.v.m. de andere apparaten die op die switch aangesloten zijn (aanname!).
[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 29-03-2026 11:35 ]
makes it run like clockwork
Om de vele slimme apparaten en gasten op een ander gescheiden deel van je netwerk te hebben?Bouwertje schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:59:
Dan komt er nu een blonde vraag, waarom wil ik vlan’s?
En dan gelijk een 2e blonde vraag, wat als ik de router ook als AP / wifipunt wil gebruiken?
Ik zou met Omada spullen je router niet als AP gebruiken maar gewoon de betreffende Wifihardware, zeker in combinatie met het voorgaande
Staan genoemd in een eerder bericht van deze morgen...Bouwertje schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:24:
[...]
Wat zou een goede / betaalbare 16 Poorts omada switch zijn?
makes it run like clockwork
ER605 V2, ES220GMP, ES208G, EAP723 (2x), EAP725-wall (2x), OC220.
Met dank aan de instellingen op het KPN forum ook TV+ werkend gekregen. Deze is bekabeld aangesloten.
Nu is het mij deze week opgevallen dat wanneer de TV+ aanstaat de WiFi instabiel en traag is met veel time-outs in de verbinding. Speedtest geeft op momenten zelfs foutmelding van geen internetverbinding (wel WiFi) of schokt tijdens de meting met een snelheid van onder de 60 Mbps.
Zodra ik de TV+ uit zet/standby, dan is de verbinding direct stabiel en met maximale snelheid (600 Mbps)
Mobiele apparaten slechter dan laptop
IGMP V3 of V2 geen verschil
Load balancing weight 1:10 naar 1:1 gewijzigd zonder verschil
Herkennen jullie dit of tips?
Nee - herken ik niet.Ralph88 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:21:
Vorige week heb ik het netwerk omgebouwd naar volledig Omada. KPN V12 en SuperWiFi de deur uit.
ER605 V2, ES220GMP, ES208G, EAP723 (2x), EAP725-wall (2x), OC220.
Met dank aan de instellingen op het KPN forum ook TV+ werkend gekregen. Deze is bekabeld aangesloten.
Nu is het mij deze week opgevallen dat wanneer de TV+ aanstaat de WiFi instabiel en traag is met veel time-outs in de verbinding. Speedtest geeft op momenten zelfs foutmelding van geen internetverbinding (wel WiFi) of schokt tijdens de meting met een snelheid van onder de 60 Mbps.
Zodra ik de TV+ uit zet/standby, dan is de verbinding direct stabiel en met maximale snelheid (600 Mbps)
Mobiele apparaten slechter dan laptop
IGMP V3 of V2 geen verschil
Load balancing weight 1:10 naar 1:1 gewijzigd zonder verschil
Herkennen jullie dit of tips?
Is alles bekabeld aangesloten? Waaronder ook het TV+ kastje?
makes it run like clockwork
Alles is bekabeld aangesloten. Direct (PoE) op de ES220GMP, TV+ via de ES208G (met de overige media) naar de ES220GMP. Controller geeft aan dat alles goed is. Verder zijn de instellingen nagenoeg basic na schone installatie.Airw0lf schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:00:
[...]
Is alles bekabeld aangesloten? Waaronder ook het TV+ kastje?
2,4 of 5 GHz maakt geen verschil. Upload is wel steevast (veel) hoger dan download in die situaties.
Heb je de ids/ips functie misschien ingeschakeld?
Staat hardware-offload ingeschakeld?
Voor deze twee moet je in Omada naar de config van de router gaan via de device list.
Dan bij security de functie ids/ips uit-vinken.
En bij advanced >> general de functie hardware offload aan-vinken.
[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 08-04-2026 22:34 ]
makes it run like clockwork
IDS/IPS heb ik niet op de ER605 volgens mij. DPI stond uit.Airw0lf schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:30:
Heb je de ids/ips functie misschien ingeschakeld?
Staat hardware-offload ingeschakeld?
Hardware-offload staat aan. Als ik DPI inschakel, dan werkt Hardware-offload niet geeft hij aan. Ik heb 2,4 GHz op deze SSID uitgezet en het AP een reboot gegeven. Ik zal het vanavond wederom in de gaten houden. Alle overige WLAN instellingen staan op auto.
Problemen gisteren begonnen na verwijderen van 2 programma's genaamd Autohotkey en TouchPortal. Alles geprobeerd om het te fixen urenlang.
Windows opnieuw installeren is geen optie (bij voorkeur) dan moet ik 200 euro betalen aan mijn dms bedrijf om hun software opnieuw te laten installeren. Ik gebruik omada om vpn naar programma dms op te zetten.
Dms software werkt nog. Enkel omada is mijn probleem
Ik woon in een oud huis met een voor en achterkamer, gescheiden door glas-in-looddeuren. Ik heb een wat ouder model accesspoint aan het plafond in de achterkamer hangen. Zo veel mogelijk in het midden van het huis, dus net na de schuifdeuren. Het Accesspoint is een TP-Link EAP245 v1 en die is samen met 2 andere AP's op de 1e verdieping en zolder verbonden met een TP-Link JetStream T1500G-8T.
Ik merkte dat de kwaliteit van de verbinding in de voorkamer te wensen overliet. Dus ik wilde daar een oplossing voor.
Goed, ik heb een utp wall outlet bij de TV die ook verbonden is met die T1500G en heb een extra POE switch gekocht (TP-Link TL-SG1008P) om die TP-Link EAP655-Wall op aan te sluiten en deze ergens op de schoorsteenmantel te zetten.
Goed plan, maar werkte niet. Ik kon het nieuwe AP niet adopteren in Omada. Bleef maar zeuren over een verkeerde gebruikersnaam/wachtwoord. Deze op verschillende plekken gewijzigd om ze gelijk te krijgen, maar wat ik ook probeerde: wrong username or password. Uiteindelijk bleek de Omada Controller firmware te hebben van 2020. Dus in mijn oneindige wijsheid besloot ik deze te updaten naar de huidige 2025 versie. En jawel... de EAP655-Wall werkte daarna direct.
Enige nadeel is dat mijn 3 andere Accesspoints V1 zijn en dus te sterk verouderd zijn voor de nieuwe Omada software. Software komt uit 2018 en zal vooral altijd bevroren blijven in die tijd. En updaten kan dus niet! Aarrgghh. Dus, wat nu? Wil ik het een of het ander? Aangezien het inmiddels al weer een uur of 1 's nachts was, heb ik maar gedaan wat iemand met slaapgebrek en frustratie zou doen: gewoon 3 nieuwe AP's bestellen en in hoop van zegen de gehele wifi-architectuur maar definitief naar de huidige tijd brengen. De keuze is gevallen op 3 stuks: TP-Link Omada EAP723
Nou ben ik dus een eikel die altijd achteraf zich gaat afvragen of ik wel de juiste keuzes heb gemaakt. Dus? Is dit de juiste keuze geweest om voor relatief weinig geld mijn netwerk weer een beetje up-to-date te brengen? Ik merkte dat vooral mijn Meta Quest 3 moeite had om een beetje een constante snelheid te hebben in de voorkamer.
We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.
Niet zo zwaar aan trekken. Frustratie is begrijpelijk en herkenbaar hoor. Je probeert één verbetering door te voeren en gaandeweg moet je alles aanraken. Dat is vaak met wat ouder spul. In alles wat met IT te maken heeft. En verbouwingen. En auto's. En op het werk. En, en, en.....Rexomnium schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:31:
Pffff... gisteren een hoop gezeik gehad met het in gebruik nemen van TP-Link EAP655-Wall in combinatie met TP-Link Omada Cloud Controller OC200.
Ik woon in een oud huis met een voor en achterkamer, gescheiden door glas-in-looddeuren. Ik heb een wat ouder model accesspoint aan het plafond in de achterkamer hangen. Zo veel mogelijk in het midden van het huis, dus net na de schuifdeuren. Het Accesspoint is een TP-Link EAP245 v1 en die is samen met 2 andere AP's op de 1e verdieping en zolder verbonden met een TP-Link JetStream T1500G-8T.
Ik merkte dat de kwaliteit van de verbinding in de voorkamer te wensen overliet. Dus ik wilde daar een oplossing voor.
Goed, ik heb een utp wall outlet bij de TV die ook verbonden is met die T1500G en heb een extra POE switch gekocht (TP-Link TL-SG1008P) om die TP-Link EAP655-Wall op aan te sluiten en deze ergens op de schoorsteenmantel te zetten.
Goed plan, maar werkte niet. Ik kon het nieuwe AP niet adopteren in Omada. Bleef maar zeuren over een verkeerde gebruikersnaam/wachtwoord. Deze op verschillende plekken gewijzigd om ze gelijkt te krijgen, maar wat ik ook probeerde: wrong username or password. Uiteindelijk bleek de Omada Controller firmware te hebben van 2020. Dus in mijn oneindige wijsheid besloot ik deze te updaten naar de huidige 2025 versie. En jawel... de EAP655-Wall werkte daarna direct.
Enige nadeel is dat mijn 3 andere Accesspoints V1 zijn en dus te sterk verouderd zijn voor de nieuwe Omada software. Software komt uit 2018 en zal vooral altijd bevroren blijven in die tijd. En updaten kan dus niet! Aarrgghh. Dus, wat nu? Wil ik het een of het ander? Aangezien het inmiddels al weer een uur of 1 's nachts was, heb ik maar gedaan wat iemand met slaapgebrek en frustratie zou doen: gewoon 3 nieuwe AP's bestellen en in hoop van zegen de gehele wifi-architectuur maar definitief naar de huidige tijd brengen. De keuze is gevallen op 3 stuks: TP-Link Omada EAP723
Nou ben ik dus een eikel die altijd achteraf zich gaat afvragen of ik wel de juiste keuzes heb gemaakt. Dus? Is dit de juiste keuze geweest om voor relatief weinig geld mijn netwerk weer een beetje up-to-date te brengen? Ik merkte dat vooral mijn Meta Quest 3 moeite had om een beetje een constante snelheid te hebben in de voorkamer.
Even vervelend van de uitgave maar bekijk het positief, je hardware is weer ondersteund.
@Airw0lf hoe heb jij het ingesteld of hoe ga je om met de MTU-waardes?
KPN zegt 1500 in te moeten stellen, maar Omada gaat niet verder dan 1492. Dus ik kan het ook niet in de ER605 instellen op 1508.
Vermoed dat door de fragmentatie er een instabiele verbinding is wanneer de TV+-box aanstaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Ralph88 op 17-04-2026 21:08 ]
Zie ook bijgevoegde afbeeldingen:Ralph88 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:06:
Alle mogelijke opties en varianten geprobeerd, maar het AP blijft traag en time-outs geven wanneer de televisie aanstaat.
@Airw0lf hoe heb jij het ingesteld of hoe ga je om met de MTU-waardes?
KPN zegt 1500 in te moeten stellen, maar Omada gaat niet verder dan 1492. Dus ik kan het ook niet in de ER605 instellen op 1508.
Vermoed dat door de fragmentatie er een instabiele verbinding is wanneer de TV+-box aanstaat.
Dit is wat ik ingesteld heb aan de Internet/WAN-kant en de router/IPTV-kant.
Voor de MTU gebruik ik overal de Omada-fabrieks-waardes - in dit geval dus 1492.
Aan de LAN-kant is dit de Jumbo instelling 1518.
/f/image/WGRN80yvaJ6ltyFQtCczBJoI.png?f=fotoalbum_large)
makes it run like clockwork
Alles hetzelfde op een ding na en dat is de "IGMP Interface" onder IPTV. Deze heb jij op de WAN staan en ik op de aangemaakte Virtual WAN voor TV+. Dat kan het niet zijn... ik blijf zoeken. Dank!Airw0lf schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:29:
[...]
Dit is wat ik ingesteld heb aan de Internet/WAN-kant en de router/IPTV-kant.
Wat precies kan het niet zijn? En waarom niet?Ralph88 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:18:
[...]
Alles hetzelfde op een ding na en dat is de "IGMP Interface" onder IPTV. Deze heb jij op de WAN staan en ik op de aangemaakte Virtual WAN voor TV+. Dat kan het niet zijn... ik blijf zoeken. Dank!
Ik kan het ook scherper neerzetten... jij verwijst hier naar een virtuele WAN poort - ik verwijs naar de fysieke WAN poort. Bij mij werkt alles goed en stabiel - bij jou niet...
makes it run like clockwork
Ik was te kort door de bocht. Jij kan niet weten wat er in mijn hoofd omgaat en ik kort op Tweakers reageer, excuus. Ik heb de aanname gedaan dat jij ook een virtual WAN hebt voor VLAN 4 (zoals de instellingen op het KPN-forum aangeven). Als het ook anders kan, dan leer ik graag van je, zoals in veel reacties.Airw0lf schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:29:
[...]
Wat precies kan het niet zijn? En waarom niet?
Ik kan het ook scherper neerzetten... jij verwijst hier naar een virtuele WAN poort - ik verwijs naar de fysieke WAN poort. Bij mij werkt alles goed en stabiel - bij jou niet...
N.a.v. jouw instellingen heb ik de WAN-poort ook geprobeerd, maar dan bevriest het televisie beeld na een paar seconden. Op virtual WAN loopt het door.
Ik heb inderdaad geen virtual WAN interface in gebruik - meer dan wat in de screenshot staat is er niet.Ralph88 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:36:
[...]
Ik was te kort door de bocht. Jij kan niet weten wat er in mijn hoofd omgaat en ik kort op Tweakers reageer, excuus. Ik heb de aanname gedaan dat jij ook een virtual WAN hebt voor VLAN 4 (zoals de instellingen op het KPN-forum aangeven). Als het ook anders kan, dan leer ik graag van je, zoals in veel reacties.
N.a.v. jouw instellingen heb ik de WAN-poort ook geprobeerd, maar dan bevriest het televisie beeld na een paar seconden. Op virtual WAN loopt het door.
Vervolgens op beide TV-Plus kastjes een powercycle "ingevoerd" en daarna nooit meer naar om hoeven kijken.
Die powercycle was nodig omdat we tot op dat moment gebruik maakte van KPN Box 12.
En de Omada router met deze instellingen alleen unicast ondersteund.
Misschien het TV-Plus kastje anders eens op unicast zetten?
Zodat je niet via de virtuele WAN interface gaat?
Om eens te kijken of het dan wel werkt?
[ Voor 16% gewijzigd door Airw0lf op 18-04-2026 07:16 ]
makes it run like clockwork
Zou iemand hier een screenshot kunnen posten waarin te zien is hoe de vlans op elke van poorten ingesteld worden?
Rationale: bij de EAP245 is dat een wat "bijzondere" aanpak en bovendien beperkt tot één vlan op de tweede poort.
[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 20-04-2026 20:53 ]
makes it run like clockwork
Bedoel je dit:Airw0lf schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:51:
Ik overweeg om de EAP245-ers allemaal te vervangen door een EAP650-Desktop.
Zou iemand hier een screenshot kunnen posten waarin te zien is hoe de vlans op elke van poorten ingesteld worden?
Rationale: bij de EAP245 is dat een wat "bijzondere" aanpak en bovendien beperkt tot één vlan op de tweede poort.
:strip_exif()/f/image/G0yXd0eUPBxak3Kx0jYG7fGJ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/QEJoramK2Cg46nUw3hF5qlH7.png?f=user_large)
Onder de edit-knop van alle drie de poorten staan dezelfde opties (alleen ETH1 heeft de PoE-optie). Dit is via de Omada Controller die hier op een Raspberry Pi draait.
Top - ja - dat bedoelde ik - unne dikke mercie!JanTrim schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:22:
[...]
Bedoel je dit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onder de edit-knop van alle drie de poorten staan dezelfde opties (alleen ETH1 heeft de PoE-optie). Dit is via de Omada Controller die hier op een Raspberry Pi draait.
Wat krijg je te zien als je van de tweede afbeelding bij vlan op "custom" klikt?
makes it run like clockwork
Dat ziet er dan zo uit:Airw0lf schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:18:
[...]
Top - ja - dat bedoelde ik - unne dikke mercie!![]()
Wat krijg je te zien als je van de tweede afbeelding bij vlan op "custom" klikt?
:strip_exif()/f/image/lsIZrAhYF5QaIMJ5I13jk9Mm.png?f=user_large)
Met als info:
Setup is een KPN Experiabox V12 (ethernet poort) en daar achter de TL-ER7212PC (wan #3) die de home lan verzorgt.
Ik heb inmiddels verschillende poorten geprobeerd, andere kabels, hard reset, maar ik kom er nog niet uit. Heels soms is er even internet, maar niet voor lang. Hij geeft wel netjes ip adressen uit, ik kan op de management pagina komen, maar internet dus niet.
Maak ik verbinding met de Experiabox, dan werkt internet prima.
Wat kan ik nog proberen/waar kan ik nog naar kijken?
Zou ik potentieel aan een hardware issue moeten denken? Of waarschijnlijk nog wel iets softwarematigs/configuratie?
EDIT:
Er valt me nu trouwens op dat, nadat ik de ip reservation er uit heb gehaald, dat de TP-Link geen dhcp ip krijgt van de Experiabox, hmmmz...
EDIT2:
Schiet mij maar lek, nu werkt het weer, zonder dat ik echt iets gedaan heb voor mijn gevoel (nog wat andere kabels en poorten geprobeerd). Hopelijk blijft het zo, maar heb nog wel wat kabels aan te sluiten en configs in te stellen (had geloof ik geen backup, darn!)
[ Voor 19% gewijzigd door Shadow_Zero op 25-04-2026 00:56 ]
Ik had regelmatig gekeken maar er was steeds geen nieuwe firmware update.
14 dagen geleden zag ik dat er 26 januari van dit jaar diverse firmware updates online gezet waren.
Ik heb toen de diverse firmware versies geupdate na de laatste versie 1.5.3 build 20251204
Sinds deze update werkt eindelijk de 653UR zonder problemen. Ik kan alle apps gebruiken en ook bv de Rabobank zonder dat er time-outs optreden. Ben er nu blij mee want de 1.5 jaar daarvoor had ik een vervelend gevoel bij mijn aanschaf. Net voordat ik de updates kon installeren was ik er eindelijk er aan toe gekomen om op een oude asus router openwrt te installeren. Maar ik had nog geen tijd gehad om deze aan te sluiten.
Ik zag net wel dat de tablet sinds kort gebruikt maakt van de kpnbox v12 wifi. Dat was mij nog niet eerder opgevallen. Hopelijk juich ik nog niet te vroeg.
maar waarom heb je de kpnbox wifi nog aan staan? Als je eigen wifi heb wil je die kpnbox wifi juist uit hebben om verstoringen te voorkomenTurboTon1973 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:43:
Even een update van mijn problemen met de EAP 653UR v1. Mijn problemen zijn eindelijk opgelost.
Ik had regelmatig gekeken maar er was steeds geen nieuwe firmware update.
14 dagen geleden zag ik dat er 26 januari van dit jaar diverse firmware updates online gezet waren.
Ik heb toen de diverse firmware versies geupdate na de laatste versie 1.5.3 build 20251204
Sinds deze update werkt eindelijk de 653UR zonder problemen. Ik kan alle apps gebruiken en ook bv de Rabobank zonder dat er time-outs optreden. Ben er nu blij mee want de 1.5 jaar daarvoor had ik een vervelend gevoel bij mijn aanschaf. Net voordat ik de updates kon installeren was ik er eindelijk er aan toe gekomen om op een oude asus router openwrt te installeren. Maar ik had nog geen tijd gehad om deze aan te sluiten.
Ik zag net wel dat de tablet sinds kort gebruikt maakt van de kpnbox v12 wifi. Dat was mij nog niet eerder opgevallen. Hopelijk juich ik nog niet te vroeg.
Klopt, in het kort WAF. De iets langere uitleg is tweeledig.commentator schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:52:
[...]
maar waarom heb je de kpnbox wifi nog aan staan? Als je eigen wifi heb wil je die kpnbox wifi juist uit hebben om verstoringen te voorkomen
Mijn probleem was eigenlijk steeds dat er een soort van DNS probleem en extreme time-outs ontstonden op de EAP 653 waardoor bv bij bepaalde nieuws apps de foto's niet geladen werden en Digid en bankieren niet werkte. Als ik dan kort verbinding maakte met de kpn wifi en gelijk weer terug naar de EAP653 dan werkte het allemaal weer goed. Soms 24 tot 48 uur soms maar enkele uren. Het langste dat het goed gewerkt heeft was uit mijn hoofd bijna 14 dagen. En als het werkte dan werkte het goed. Veel beter als de kpn.
Mijn vrouw heeft vooral een haat.... verhouding met alles wat met computers en telefoon te maken heeft. Die moet ik echt pas overzetten na de EAP als alles echt goed blijft werken.
Ik heb ook geprobeerd in het begin en ook later om te kijken of de problemen veroorzaakt werden door de KPN wifi. En die SSID uit te schakelen maar dat hielp niet met het probleem.
Bijna al mijn iot wifi loopt via de EAP653 althans wat ik had op het moment dat ik de EAP653 in gebruik nam. Het laatste jaar heb ik bepaalde apparaten maar via de kpn laten lopen. Omdat ik daar snellere en betere verbinding mee kreeg en hield. Ik heb alleen niet goed bijgehouden welke dat zijn. Zoveel zijn dat er niet. Maar dat ga ik op korte termijn doen. Ik heb nu ingesteld op mijn telefoon en tablet dat ze niet meer automatisch verbinding mogen maken met het KPN wifi.
Mijn plan sinds oktober 2024 was/is zorgen dat het wifi stabiel werkt gedurende paar weken op de tablet en mijn telefoon, vooral vowifi is voor mij van belang omdat hier slecht bereik is op het mobiele netwerk. Op het moment dat het zonder problemen stabiel blijft werken dan schakel ik de kpn wifi uit. Maar ik moet echt zeker weten dat alles goed werkt.
Dat is de korte versie, de iets langere versie is. Ik heb allerlei beperkingen waardoor dingen (uitzoeken) veel energie kosten. Mijn huis is gerenoveerd ze zouden 27 april vorig jaar klaar zijn in mijn huis. De laatste details worden komende tijd hopelijk uitgevoerd. Alles weer op zijn plek zetten gaat langzaam en levert mij veel pijn op. Hierdoor had ik geen energie voor het TP-link probleem. Ik baalde daar wel erg van steeds.
Ik heb bv exact dezelfde instellingen gebruikt als @Airw0lf die mij veel tips gegeven heeft.
Tijdens de eerste hulpvraag was een mogelijke oplossing om de kpn modem te vervangen door een TP-link product of bv open-wrt. Ik moet een beetje grineken nu ik dat schrijf. Mijn Asus router had ik vorig jaar meegenomen na de logeerwoning om daar open-wrt op te zetten. Er toen niet aan toe gekomen omdat ik steeds naar het huis moest omdat er van alles mis ging. Het heeft mij uiteindelijk meer dan een jaar geduurd voordat ik daar de tijd en energie voor had. En uiteindelijk blijkt de oplossing in de nieuwe firmware te zitten. Nu alles werkt is dat wel uiteindelijk het doel om de kpn-box er tussenuit te halen. Ik wil bv Vlans gaan gebruiken.
Ik ben hier erg blij mee, want nu dit eindelijk goed werkt kan ik een tweede wifi punt op zolder plaatsen. En mijn netwerk verder inrichten zoals ik in gedachten had in 2024
Dit vind ik geen logisch gedrag. Natuurlijk kan hij geen verbinding naar buiten maken, maar ik zou verwachten dat het interne netwerk geen problemen ondervind?Hebben jullie deze ervaring ook?
Afhankelijk van de instellingen: ja - heb ik ook.BiLLY_daKid schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:17:
Vraag: ik heb een er7212pc met diverse Omada accesspoints. Ik had storing op de Ziggo lijn (gebridged, geen DHCP). Het effect was dat alle wifi devices (Chromecast, laptops) problemen hebben met het interne netwerk, dus ook mijn NAS niet meer kunnen benaderen. Mijn mobiel kiest ook voor verbinding over 4g (zie ontbreken Wifi symbool).[Afbeelding]Dit vind ik geen logisch gedrag. Natuurlijk kan hij geen verbinding naar buiten maken, maar ik zou verwachten dat het interne netwerk geen problemen ondervind?
Hebben jullie deze ervaring ook?
De standaard instelling van een mobiel is fall-back naar 4G => geen internet via WiFi, dan switchen naar 4G.
Afhankelijk van de instellingen van je Omada router en dhcp:
Misschien een externe dns server toegewezen aan alle apparaten? Scheelt een paar ms bij een dns aanvraag. Maar als internet weggevallen is wordt het lastig om er lokaal iets anders mee te gaan doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 06-05-2026 20:26 ]
makes it run like clockwork
Wat mis ik?
Nevermind, opeens pakt hij het wachtwoord wel....... gewoon bizar. Dit is welk het soort geoe waar ik niet op zit te wachten
[ Voor 11% gewijzigd door wowly op 14-05-2026 18:01 ]
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
https://medium.com/@LewisHenry/tp-link-omada-vs-ubiquiti-unifi-0c40012894d7
Tis dus in effect geen punt meer?Mr_gadget schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:25:
Aardig stukje over Omada vs Unifi. Geen ervaring met Unifi maar roaming is idd wel een punt.
https://medium.com/@LewisHenry/tp-link-omada-vs-ubiquiti-unifi-0c40012894d7
Das ook mijn ervaring: omschakeling is meestal niet merkbaar. Loop geregeld bellend door huis met KPN wifi, signal- of whatsapp voice of teams/meet. Ik merk soms een fractie van een seconden hapering, that’s it. En mijn setup is inmiddels al weer > 5 jaar oud.
Sinds we dit hebben is er overal bruikbaar internet, ben dus net zo tevreden als de auteur. En ja vriend met Ubiquity heeft paar mooiere dingetjes, maarja, das dan ook stuk duurder
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Waar ik nog mee zit is de tuin/het tuinhuisje op ~10-15m afstand en daar wil ik graag advies over. Ga ik daar een buiten AP hangen die via mesh verbinding maakt met woonkamer/eerste verdieping, of ga ik daar een kabel naar toe brengen en dan binnenin een normale AP hangen of kan ik beter een glasverbinding naar het tuinhuisje toe brengen en dan daar ook meteen aansluitingen op een switch hebben.
Ik zou zeker voor een kabel gaan. Glasvezel is voor deze afstand echt net nodig. Mess is het laatste dat je moet willen, eet bandbreedte op.commentator schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:28:
Ik ben even op zoek naar advies. Ik ga binnenkort mijn wifi aanpakken en alles overzetten naar Omada AP's.
Waar ik nog mee zit is de tuin/het tuinhuisje op ~10-15m afstand en daar wil ik graag advies over. Ga ik daar een buiten AP hangen die via mesh verbinding maakt met woonkamer/eerste verdieping, of ga ik daar een kabel naar toe brengen en dan binnenin een normale AP hangen of kan ik beter een glasverbinding naar het tuinhuisje toe brengen en dan daar ook meteen aansluitingen op een switch hebben.
Een TP-link switch koopt men voor 10 euro bij Action, de rest is te duur.
Alle 3 kan werken - zeker voor die 10-15 meter (in vogelvlucht?). Hoewel het met een kabel vrijwel zeker meer meters gaan zijn zul je niet boven de 100 meter uit komen - zo is mijn inschatting.commentator schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:28:
Ik ben even op zoek naar advies. Ik ga binnenkort mijn wifi aanpakken en alles overzetten naar Omada AP's.
Waar ik nog mee zit is de tuin/het tuinhuisje op ~10-15m afstand en daar wil ik graag advies over. Ga ik daar een buiten AP hangen die via mesh verbinding maakt met woonkamer/eerste verdieping, of ga ik daar een kabel naar toe brengen en dan binnenin een normale AP hangen of kan ik beter een glasverbinding naar het tuinhuisje toe brengen en dan daar ook meteen aansluitingen op een switch hebben.
Een kabel geeft de beste verbinding - zowel in snelheid als stabiliteit. Glasvezel is overkill en maakt het behoorlijk wat duurder vanwege (1) - de extra bescherming van de kabel, (2) - de inzet van sfp's en (3) het extra stroomverbruik door de sfp's.
Als je met een mesh-verbinding wil werken adviseer ik je op de buitenmuren outdoor-ap's te plaatsen - idealiter zodanig dat er voor de ap's sprake is van een zichtverbinding. Daarmee heb je dan ook meteen wifi in de tuin. Nadeel is dat de mesh-verbinding ten koste gaat van de bandbreedte voor wifi-apparaten.
makes it run like clockwork
Wellicht brengt @commentator glasvezel niet ten sprake voor de bandbreedte maar wel voor de beveiliging tegen blikseminslag. Zou behoorlijk balen (en veel pech) zijn als je door bliksem in je kabel binnen alles frituurt. Echter aangenomen dat er in het tuinhuisje ook al stroom is via een kabel maakt een utp ook niet meer uit.commentator schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:28:
Ik ben even op zoek naar advies. Ik ga binnenkort mijn wifi aanpakken en alles overzetten naar Omada AP's.
Waar ik nog mee zit is de tuin/het tuinhuisje op ~10-15m afstand en daar wil ik graag advies over. Ga ik daar een buiten AP hangen die via mesh verbinding maakt met woonkamer/eerste verdieping, of ga ik daar een kabel naar toe brengen en dan binnenin een normale AP hangen of kan ik beter een glasverbinding naar het tuinhuisje toe brengen en dan daar ook meteen aansluitingen op een switch hebben.
Als bliksem idd de reden is dan is wellicht een AP buiten aan de gevel van het huis de veiligste oplossing. Een AP die de tuin instraalt en het tuinhuisje meeneemt?
Wat zijn de eisen kwa performance in het tuinhuisje?
Dank voor je reactie, maar die is niet managedPrisma16 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:54:
[...]
Een TP-link switch koopt men voor 10 euro bij Action, de rest is te duur.
Dank je, zolang dat alleen in de tuin is zou dat nog niet zo erg zijnAirw0lf schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:57:
[...]
Als je met een mesh-verbinding wil werken adviseer ik je op de buitenmuren outdoor-ap's plaatsen - idealiter zodanig dat er voor de ap's sprake is van een zichtverbinding. Daarmee heb je dan ook meteen wifi in de tuin. Nadeel is dat de mesh-verbinding ten koste gaat van de bandbreedte voor wifi-apparaten.
Ja bliksem is een van de overwegingen. Ook omdat stroom natuurlijk wel via de aardlek loopt.m.eddy schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:07:
[...]
Wellicht brengt @commentator glasvezel niet ten sprake voor de bandbreedte maar wel voor de beveiliging tegen blikseminslag. Zou behoorlijk balen (en veel pech) zijn als je door bliksem in je kabel binnen alles frituurt. Echter aangenomen dat er in het tuinhuisje ook al stroom is via een kabel maakt een utp ook niet meer uit.![]()
Als bliksem idd de reden is dan is wellicht een AP buiten aan de gevel van het huis de veiligste oplossing. Een AP die de tuin instraalt en het tuinhuisje meeneemt?
Wat zijn de eisen kwa performance in het tuinhuisje?
Op dit moment nog niet veel eisen maar ja ik wil het het liefst wel zo toekomst bestendig mogelijk maken dus als het in de toekomst beter moet zijn dat ik dan niet alles moet vervangen wat voor die kant alles regelt.
Wat betreft de bliksem en POE buiten, kijk ik naar zoiets:commentator schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:17:
[...]
Dank voor je reactie, maar die is niet managed![]()
[...]
Dank je, zolang dat alleen in de tuin is zou dat nog niet zo erg zijn
[...]
Ja bliksem is een van de overwegingen. Ook omdat stroom natuurlijk wel via de aardlek loopt.
Op dit moment nog niet veel eisen maar ja ik wil het het liefst wel zo toekomst bestendig mogelijk maken dus als het in de toekomst beter moet zijn dat ik dan niet alles moet vervangen wat voor die kant alles regelt.
https://www.wifishop.nl/p/ubiquiti-eth-sp-gigabit-outdoor-surge-arrestor-tbv-overspannings-bliksembescherming-voor-utp-ftp-kabels-36206
Echter moet je deze aarden, maar heb buiten geen aarding. Dan maar gewoon een ijzeren pin x-meter de grond on slaan, en daarop deze apparaatjes aarden?
Dat is een outdoor model met ingebouwde blikseminslag beveiliging.
Ik heb deze buiten ingezet voor 3 camera's en een wifi-ap. De switch is in de garage aangesloten via een PoE adapter. Deze adapter voorziet de switch en de aangesloten apparaten van spanning.
In de garage heb ik tussen deze adapter en de switch nog een extra blikseminslag beveiliging zitten - mocht de switch of de ethernet kabel buiten direct geraakt worden.
[ Voor 27% gewijzigd door Airw0lf op 17-05-2026 08:56 ]
makes it run like clockwork
Ik gebruik die ook al een tijd in een stal.Airw0lf schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:48:
Heb nog even rondgekeken - misschien is een Omada SG2005P-PD switch het handigste?
Dat is een outdoor model met ingebouwde blikseminslag beveiliging.
Ik heb deze buiten ingezet voor 3 camera's en een wifi-ap. De switch is in de garage aangesloten via een PoE adapter. Deze adapter voorziet de switch en de aangesloten apparaten van spanning.
In de garage heb ik tussen deze adapter en de switch nog een extra blikseminslag beveiliging zitten - mocht de switch of de ethernet kabel buiten direct geraakt worden.
Prima apparaat.
Hier op het forum ook al een keer gevraagd zoek ik ook een indoor variant.
(Apparaat met exact dezelfde functie)
Maar dan in de "normale" switch form factor.
Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe router. Mijn huidige configuratie is als volgt:
Glasvezel: Witte NT box, Oranje Reggefiber box.
--> UTP -->
KPN Box 12
poort 1 --> Zonnepanelen
poort 2 --> NUC 15 Pro windows 11 pro & software omada controller
Poort 3 --> PoE switch uitvoering: TP-Link JetStream TL-SG2210P 8-poorts
Dan via de switch:
1x uitvoering: TP-Link TL-SG1005P met 2x uitvoering: TP-Link EAP230-Wall (doorlus van zolder naar slaapkamer 1e verdieping (huis zo gekocht, geen zin gehad om extra PoE netwerk kabel te trekken)
2x uitvoering: TP-Link EAP230-Wall
1x uitvoering: GL.iNet Comet PoE (GL-RM1PE)
Nu lees ik dat de uitvoering: TP-Link Omada Multi-Gigabit VPN Router (ER707-M2) direct op de NT box aangesloten kan worden en dat dit zou moeten werken (geen KPN box meer nodig)
NIeuwe configuratie wordt dan ER707:
SFP --> uitvoering: TP-Link JetStream TL-SG2210P 8-poorts
Poort 1 --> Zonnepanelen
Poort 2 --> NUC met software omada controller
Rest ongewijzigd.
Is er ergens een uitgebreide beschrijving hoe ik de router moet configureren (en dan specifiek deze ER707) en ik vroeg mij ook af of er mensen met ervaring zijn, hoe stabiel deze router is, mogelijke problemen etc.
Alvast bedankt voor de hulp/suggesties
Ik gebruik alleen de PPPoE-voor-Internet instellingen met vlan 6 en vlan prio 1.
Dus geen aparte IPTV instellingen - anders dan de igmp proxy op v3 voor de 2,5G WAN1 poort.
makes it run like clockwork
Ik dacht de SFP poort te gebruiken omdat mijn switch en de router het hebben en zo er een PoE poort beschikbaar blijft.Airw0lf schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:26:
@Ryan1981 - ik gebruik deze nu een jaar of twee via de NT/koper (dus niet via de SFP) en is nog nooit uitgevallen.
Ik gebruik alleen de PPPoE-voor-Internet instellingen met vlan 6 en vlan prio 1.
Dus geen aparte IPTV instellingen - anders dan de igmp proxy op v3 voor de 2,5G WAN1 poort.
AI zegt idd dat voor mijn KPN TV+ DIW7022 dat er wat aparte instellingen nodig zijn. Ik zit ook te twijfelen of ik af kan met de ER605 omdat mijn inet 200mbps is en de switch 1Gbit dus heb de hogere bandbreedte van de 707 waarschijnlijk niet nodig.
Verwacht je in de toekomst toch 1-Gpbs-plus abo nodig te hebben dan nog gaat die 2,5-Gbps WAN-poort handiger zijn - je krijgt dan een 10-Gbps-NT1 (die ook 2,5-Gbps ondersteund)
De SFP poort zou ik vooral zien als een last-resort - stroomverbruik van router en switch lopen best wel op - evenals de temps.
[ Voor 78% gewijzigd door Airw0lf op 23-05-2026 11:45 ]
makes it run like clockwork
Bedankt voor die tip, even wat meer zitten lezen, als ik het goed begrijp is een DAC kabel een optie die niet veel hitte genereerd. Dus even zitten zoeken naar een 1G kabel, maar die kan ik via de pricewatch en op de website van TP link niet vinden?Airw0lf schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:36:
@Ryan1981 - de SFP-WAN poort gebruik je doorgaans als je rechtsreeks aan Internet-glas wil koppelen => de NT1 is niet meer nodig. Met een 200-Mbit Internet abo lijkt me dat redelijk overkill.
Verwacht je in de toekomst toch 1-Gpbs-plus abo nodig te hebben dan nog gaat die 2,5-Gbps WAN-poort handiger zijn - je krijgt dan een 10-Gbps-NT1 (die ook 2,5-Gbps ondersteund)
De SFP poort zou ik vooral zien als een last-resort - stroomverbruik van router en switch lopen best wel op - evenals de temps.
Uiteindelijk deze gevonden:
uitvoering: Ubiquiti Networks SFP28 naar SFP28, 1m Grijs, Zwart
Staat: Compatible with SFP28, SFP+, and SFP interfaces, maar geen idee of dit gaat werken. Het is ook nooit eens simpel :P
Wel een stevige prijs weer, kom ik totaal op 135 euro. Voor 240 heb ik een alles in een oplossing tot 1Gbit met de uitvoering: TP-Link Omada SDN TL-ER7212PC. Las dat ik die nog steeds met de software controller kon managen en de interne controller uit kan zetten.
Ik heb als ik het goed begrepen heb nog een AON internet verbinding. Ik las dat als ik ooit direct wil koppelen aan XGS-PON dit niet meer werkt omdat de router niet compatibel is met het authenticatie meganisme van KPN XGS-PON. Dus als ik ooit meer dan 1 gbit internet wil valt die optie van SFP direct naar glasvesel zonder NT box af. Ik verwacht op de korte termein geen snelheden hoger dan 1Gbit nodig te hebben dus dan is de 707 misschien toch een stap te ver voor mij.
Met deze kennis begind de uitvoering: TP-Link Omada TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router wel heel interessant te worden en dan maar voor lief nemen dat ik 1 PoE poort minder heb (Heb er toch nog 2 over op dit moment)
Iig bedankt voor de hulp ik denk dat ik nu genoeg informatie heb om een overwogen keuze te maken. Hou me nog wel aanbevolen welke kabel ik dan zou moeten kopen als ik toch voor de SFP verbinding wil gaan (beide apparaten staan direct naast elkaar dus 0.5m zou al genoeg moeten zijn).
https://www.fs.com/nl/products/156925.html?attribute=38238&id=2078726
[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 23-05-2026 15:13 ]
makes it run like clockwork
makes it run like clockwork
Nogmaals bedankt voor de hulp, dat was echt nuttig!
Een eigenaardigheid waar ik tegenaan liep is het volgende (het is geen probleem maar viel mij wel op):
Met mijn KPN Box 12 als ik een speed test doe, ging hij naar 250 down (ik heb een 200mbit abonnement) dus ik dacht oh dat is netjes van meneer de KPN :P
Nu met de ER605 wordt ik strak afgeknepen op 200mbps.
Ik vroeg mij nog af of er instellingen zijn die hier invloed op hebben of dat het gewoon de KPN modem is die beter werkt omdat hij precies afgestemt is op het KPN glasvezel netwerk (in mijn geval witte NT box met Oranje reggefiber box).
Al met al wel onder de indruk van dit apparaat, providers wisselen wordt nu wel heel makkelijk volgens mij!
PS @Airw0lf Ik heb nu met mijn KPN TV+ box en een Virtuele WAN een IPTV opgezet zodat multicast werkt op de KPN TV+ box. Was even puzzelen in het begin, ik merkte dat hij traag was met stream laden na veranderen van zender en kwam er achter dat er nog wat instellingen bij IP tv niet helemaal goed stonden (IGMP version 3), maar werkt nu naar verwachting.
[ Voor 15% gewijzigd door Ryan1981 op 30-05-2026 10:06 ]
Als je bij die overzetting van IoT dingen dhcp (gaat) gebruiken valt het wel mee aan de newerkkant. Tenzij je die fixed-ip's overal in applicaties hebt gestoken - dan komt er een stap achteraan om via mac-based-dhcp weer overal hetzelfde ip terug te krijgen.Ryan1981 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:56:
Wat een avontuur. Afgelopen dagen druk bezig geweest met configureren. Enige wat ik nog een keer moet doen is mijn IoT rommel op een apart VLAN zetten, maar een snelle AI vraag liet mij zien dat ik daar nog wel even mee bezig ben (moet alles gaan overzetten dan).
Een eigenaardigheid waar ik tegenaan liep is het volgende (het is geen probleem maar viel mij wel op):
Met mijn KPN Box 12 als ik een speed test doe, ging hij naar 250 down (ik heb een 200mbit abonnement) dus ik dacht oh dat is netjes van meneer de KPN :P
Nu met de ER605 wordt ik strak afgeknepen op 200mbps.
Ik vroeg mij nog af of er instellingen zijn die hier invloed op hebben of dat het gewoon de KPN modem is die beter werkt omdat hij precies afgestemt is op het KPN glasvezel netwerk (in mijn geval witte NT box met Oranje reggefiber box).
Al met al wel onder de indruk van dit apparaat, providers wisselen wordt nu wel heel makkelijk volgens mij!
PS @Airw0lf Ik heb nu met mijn KPN TV+ box en een Virtuele WAN een IPTV opgezet zodat multicast werkt op de KPN TV+ box. Was even puzzelen in het begin, ik merkte dat hij traag was met stream laden na veranderen van zender en kwam er achter dat er nog wat instellingen bij IP tv niet helemaal goed stonden (IGMP version 3), maar werkt nu naar verwachting.
Ik geloof dat kpn in zijn Box-en wat extra ruimte heeft gecreeerd waardoor de doorvoer snelheid wat hoger kan zijn - de (fysieke!) transmissiesnelheid zal niet veranderd zijn - zo is mijn inschatting.
makes it run like clockwork
Maar als je je IoT range in een ander subnet legt, veranderen de IPs sowieso. Zolang al je IoT devices onderling geen harde link hebben, is dat natuurlijk geen probleem. Maar bijvoorbeeld een Home assistant integratie moet wel alle sensoren opnieuw toevoegen met het nieuwe IP.Airw0lf schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:17:
[...]
Als je bij die overzetting van IoT dingen dhcp (gaat) gebruiken valt het wel mee aan de newerkkant. Tenzij je die fixed-ip's overal in applicaties hebt gestoken - dan komt er een stap achteraan om via mac-based-dhcp weer overal hetzelfde ip terug te krijgen.
...
Bovendien: in sommige IoT oplossingen zit SSID en wachtwoord ingebakken in de interne configuratie -> die moet je dan ook bijwerken naar het juiste net.
Gelukkig kun je zo'n migratie wel stap voor stap maken. SSID + VLAN maken, non-critical apparaten daar naartoe verhuizen, en daarna de link leggen met je home controller en externe interfaces als je die nog hebt.
Bedankt voor de aanvulling - mijn post was inderdaad niet volledig => je zal altijd alle IoT devices af moeten als je die in een ander vlan zet. Maar de inzet van mac-based dhcp adressen maakt dat je - eenmaal gedaan - net wat meer flexibiliteit hebt.Mini-me schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:27:
[...]
Maar als je je IoT range in een ander subnet legt, veranderen de IPs sowieso. Zolang al je IoT devices onderling geen harde link hebben, is dat natuurlijk geen probleem. Maar bijvoorbeeld een Home assistant integratie moet wel alle sensoren opnieuw toevoegen met het nieuwe IP.
Bovendien: in sommige IoT oplossingen zit SSID en wachtwoord ingebakken in de interne configuratie -> die moet je dan ook bijwerken naar het juiste net.
Gelukkig kun je zo'n migratie wel stap voor stap maken. SSID + VLAN maken, non-critical apparaten daar naartoe verhuizen, en daarna de link leggen met je home controller en externe interfaces als je die nog hebt.
Blijft onverlet dat je daarna moet kijken naar de applicaties - en daarin is HASS eigenlijk een rampending - ergens een ander IP adres voor een apparaat en je mag voor dat apparaat alles verwijderen en alles opnieuw gaan doen... pfff...
makes it run like clockwork
+ Omdat je het apparaat opnieuw toevoegt, ben je de historische link kwijt en dus je data niet meer beschikbaar. Mijn methode is om alle IoT apparaten die ik wil kunnen benaderen (bijv MQTT gekoppeld) zo snel mogelijk een vast IP toe te kennen zodat het later hopelijk geen probleem meer geeft.Airw0lf schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:32:
[...]
Blijft onverlet dat je daarna moet kijken naar de applicaties - en daarin is HASS eigenlijk een rampending - ergens een ander IP adres voor een apparaat en je mag voor dat apparaat alles verwijderen en alles opnieuw gaan doen... pfff...![]()
De gegevens blijven gewoon werken.
Ook op het dashboard blijft alles goed werken.
Wat heb ik gedaan de Shelly uit IoT vlan naar gewoon vlan.
Het enige wat ik moet aanpassen het ip adres in HA van de Shelly plug.
Hierna is het gewoon werkend.
Of bedoel je wat anders.?
Dit ook even getest omdat ik nog veel in de basis vlan heb staan en uiteindelijk allemaal naar de IoT vlan moet.
Dan wil ik niet mijn 'oude' gegevens van de smart devices kwijt zijn.
Kwestie van ip even veranderen in mijn geval.
Oc200 en 3x EAP 650
Welke functies en of vinkjes moeten aan of uit?
[ Voor 5% gewijzigd door MarioMark1541 op 02-06-2026 21:38 ]
Het mooie van functies en vinkjes is dat je zelf kan kiezen hoe je het wil hebben. Wat je kiest is helemaal afhankelijk van je wensen en behoeften. Als je het niet weet, gewoon terug naar de fabrieksinstellingen en zo laten.MarioMark1541 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:30:
Wat zijn jullie hedendaagse settings voor de site instellingen draadloos en draadloze settings ?
Welke functies en of vinkjes moeten aan of uit?
Mijn systeem:
-Omada ER7212pc V2 router/switch/controller
-2x ES208GP Easy Managed switches
-2x EAP650 Access points
Betreft een particulier thuisnetwerk door hobbyist.
Via de Omada webinterface (en android app) kan ik helaas géén ip adressen zien van aangesloten apparaten. op de switch* Enkel de MAC's. Zie de volgende screenshot. Hierbij heb ik het device zelf al een naam gegeven. Verder zitten er meer devices op aangesloten via ethernet. Nu moet ik dus zelf gaan uitzoeken welk MAC adres bij een bepaald apparaat horen? Ik moet dit weten ivm DHCP reservaties en (her)integratie in Home Assistant.
Ik begrijp dat de ES208GP 'easy managed' switches zijn en niet de volledige SGxx serie maar in mijn naïviteit(?) verwacht ik eigenlijk dat dit een basisfunctie is en juist binnen een bepaald ecosysteem zoals Omada zichtbaar zou zijn.
Ik heb al het nodige aan de AI chats gevraagd maar daar kreeg ik geen bruikbare oplossing. Heeft iemand een tip?
/f/image/VaNKOiFSrXUHOxq7pnDRBGVA.png?f=fotoalbum_large)
*verduidelijking: geldt enkel voor de switch, niet de er7212pc v2 zelf.
Af en toe wil ik deze regel kunnen uitschakelen. Het is me al opgevallen dat het uitschakelen soms wel werkt, en soms geen effect heeft. In die gevallen blijft de Apple TV onbereikbaar. Een herstart van de Apple TV zorgt er alleen voor dat hij zijn IP verliest, en niet kan herverbinden.
Nu vraag ik mij af:
kan het zijn dat de switch ACL rules op basis van tijd-triggers vanuit het tijdschema worden geactiveerd en gedeactiveerd? Als de regel de Apple TV onbereikbaar heeft gemaakt en ik schakel de regel uit, kan het zijn dat er geen nieuwe trigger komt waardoor de Apple TV gewoon weer actief wordt?
(Sorry voor de moeilijke uitleg, ik probeer te begrijpen wat er precies gebeurt achter de GUI om en hoe ik kan forceren dat een ACL snel wordt uitgeschakeld).
Ik weet niet beter dat de controller altijd de IP's van actieve clients laat zien - de router trouwens ook - als die tenminste dhcp en dns server is.Kanoet schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:19:
Weet iemand hoe ik via de Omada controller interface van de 3-in-1 router de ip-adressen uit aangesloten Easy Managed switches haal?
Mijn systeem:
-Omada ER7212pc V2 router/switch/controller
-2x ES208GP Easy Managed switches
-2x EAP650 Access points
Betreft een particulier thuisnetwerk door hobbyist.
Via de Omada webinterface (en android app) kan ik helaas géén ip adressen zien van aangesloten apparaten. Enkel de MAC's. Zie de volgende screenshot. Hierbij heb ik het device zelf al een naam gegeven. Verder zitten er meer devices op aangesloten via ethernet. Nu moet ik dus zelf gaan uitzoeken welk MAC adres bij een bepaald apparaat horen? Ik moet dit weten ivm DHCP reservaties en (her)integratie in Home Assistant.
Ik begrijp dat de ES208GP 'easy managed' switches zijn en niet de volledige SGxx serie maar in mijn naïviteit(?) verwacht ik eigenlijk dat dit een basisfunctie is en juist binnen een bepaald ecosysteem zoals Omada zichtbaar zou zijn.
Ik heb al het nodige aan de AI chats gevraagd maar daar kreeg ik geen bruikbare oplossing. Heeft iemand een tip?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
makes it run like clockwork
Dat is in ieder geval wel hoe het bij mij werkt - en via de netwerk config >> acl kun je togglen tussen aan/uit.Mini-me schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:35:
Aangezien Apple TV niet erg meewerkend is qua parental control (schermtijd is niet instelbaar) besloten wij in overleg met zoonlief om de Apple TV op bepaalde momenten onbruikbaar te maken. Ik gebruik hiervoor een switch ACL in combinatie met een tijdschema, waarbij alle verkeer van en naar de Apple TV wordt gefblokkeerd gedurende bepaalde periodes van de dag.
Af en toe wil ik deze regel kunnen uitschakelen. Het is me al opgevallen dat het uitschakelen soms wel werkt, en soms geen effect heeft. In die gevallen blijft de Apple TV onbereikbaar. Een herstart van de Apple TV zorgt er alleen voor dat hij zijn IP verliest, en niet kan herverbinden.
Nu vraag ik mij af:
kan het zijn dat de switch ACL rules op basis van tijd-triggers vanuit het tijdschema worden geactiveerd en gedeactiveerd? Als de regel de Apple TV onbereikbaar heeft gemaakt en ik schakel de regel uit, kan het zijn dat er geen nieuwe trigger komt waardoor de Apple TV gewoon weer actief wordt?
(Sorry voor de moeilijke uitleg, ik probeer te begrijpen wat er precies gebeurt achter de GUI om en hoe ik kan forceren dat een ACL snel wordt uitgeschakeld).
makes it run like clockwork
Ik heb ook een ES switch, de ip adressen van bekabelde devices hangend aan deze switch kan ik ook nergens terug vinden (behalve in de log file van de DHCP server).Kanoet schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:19:
Weet iemand hoe ik via de Omada controller interface van de 3-in-1 router de ip-adressen uit aangesloten Easy Managed switches haal?
Mijn systeem:
-Omada ER7212pc V2 router/switch/controller
-2x ES208GP Easy Managed switches
-2x EAP650 Access points
Betreft een particulier thuisnetwerk door hobbyist.
Via de Omada webinterface (en android app) kan ik helaas géén ip adressen zien van aangesloten apparaten. Enkel de MAC's. Zie de volgende screenshot. Hierbij heb ik het device zelf al een naam gegeven. Verder zitten er meer devices op aangesloten via ethernet. Nu moet ik dus zelf gaan uitzoeken welk MAC adres bij een bepaald apparaat horen? Ik moet dit weten ivm DHCP reservaties en (her)integratie in Home Assistant.
Ik begrijp dat de ES208GP 'easy managed' switches zijn en niet de volledige SGxx serie maar in mijn naïviteit(?) verwacht ik eigenlijk dat dit een basisfunctie is en juist binnen een bepaald ecosysteem zoals Omada zichtbaar zou zijn.
Ik heb al het nodige aan de AI chats gevraagd maar daar kreeg ik geen bruikbare oplossing. Heeft iemand een tip?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van klussen krijg je grijze haren
Ik heb een ER605v1. Kan het zijn dat die door ouderdom vertraagd reageert op deze activatie/deactivatie?Airw0lf schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:53:
[...]
Dat is in ieder geval wel hoe het bij mij werkt - en via de netwerk config >> acl kun je togglen tussen aan/uit.
Ik veronderstel dat de ACL gewoon rechtstreeks in de router configuratie wordt gezet en als je hem deactiveert, hij meteen wordt gewist. Om die reden snap ik niet waarom het soms uren kan duren voor hij in werking treedt. Herkenbaar?
Ik denk dat een ACL bij de-activatie niet gewist wordt... maar waarom het dan uren kan duren weet ik niet... misschien eens een vraag over posten op het Omada forum?Mini-me schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:18:
[...]
Ik heb een ER605v1. Kan het zijn dat die door ouderdom vertraagd reageert op deze activatie/deactivatie?
Ik veronderstel dat de ACL gewoon rechtstreeks in de router configuratie wordt gezet en als je hem deactiveert, hij meteen wordt gewist. Om die reden snap ik niet waarom het soms uren kan duren voor hij in werking treedt. Herkenbaar?
makes it run like clockwork
O ja nu zie ik in de DHCP User List (Devices->Router->Network View->...) de devices staan mét ip adres. Lekker weggestopt zeg. Hopelijk wordt dit gefixt met een firmware update en komt het in de client list.fenrir schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:58:
[...]
Ik heb ook een ES switch, de ip adressen van bekabelde devices hangend aan deze switch kan ik ook nergens terug vinden (behalve in de log file van de DHCP server).
Hoe gaan de ervaren netwerkspecialisten om met dergelijke situaties? Dus als je een ipadres wilt weten van een bepaald apparaat maar je krijgt enkel MAC's?
[ Voor 7% gewijzigd door Kanoet op 10-06-2026 15:31 ]
Benieuwd hoe de compatibiliteit met de oude lijn is. Heb hier nog een setup vanuit de begin dagen van OMADA, maar merk wel dat ik liever niet meer inlog, daar het zoooo bagger traag is. Misschien de controller/gateway updaten.
Op het moment van schrijven istie nog nergens te koop.Snuitebolletje schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:42:
Zijn hier al ervaringsdeskundigen mbt de nieuwe fusion reeks? https://www.omadanetworks.com/nl/business-networking/omada-router-integrated-router/fusion-2.5g/
Benieuwd hoe de compatibiliteit met de oude lijn is. Heb hier nog een setup vanuit de begin dagen van OMADA, maar merk wel dat ik liever niet meer inlog, daar het zoooo bagger traag is. Misschien de controller/gateway updaten.
De traagheid zit hem vast in de controller - waarschijnlijk heb je een eerste generatie OC200?
makes it run like clockwork
Uiteraard een first gen.Airw0lf schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:16:
[...]
Op het moment van schrijven istie nog nergens te koop.
De traagheid zit hem vast in de controller - waarschijnlijk heb je een eerste generatie OC200?
Bij eerder genoemde debugging van ACL rules had ik mijn OC200v1 en ER605v1 gereboot en ik moet zeggen: de interface responsiveness valt me reuze mee. Ja, het gaat de hardware is al behoorlijk bejaard maar voor af en toe gebruik vind ik het nog steeds te doen.Airw0lf schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:16:
[...]
Op het moment van schrijven istie nog nergens te koop.
De traagheid zit hem vast in de controller - waarschijnlijk heb je een eerste generatie OC200?
Heb je wel de laatste firmware, als je hem helemaal up-2-date maakt schijnen ze best wel weer redelijk vlot te draaien?Snuitebolletje schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:24:
[...]
Uiteraard een first gen.Even afwachten nog wat heel die fusion reeks gaat doen. Misschien dan toch eens upgraden, of weer naar een ander merk gaan. Altijd leuk om wat te wisselen, maar prijs kwaliteit vind ik de Omada reeks nog steeds on overtroffen.
Ik moet zeggen dat ging bijzonder makkelijk om een complete controller migratie te doen.
Hiervoor moesten ze allebei ook bijgewerkt zijn.
En toevallig merkte ik ook dat die OC200 best wat sneller geworden is met de allerlaatste update.
Of heb ik jou dat dit weekend elders al eens gevraagd?
Sometimes you need to plan for coincidence
Ja zoiets lig mij ook bij op DiscordHmmbob schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:09:
Waarom niet een software controller?
Of heb ik jou dat dit weekend elders al eens gevraagd?
Gewoon omdat een hardware kastje lekker makkelijk is.
[ Voor 3% gewijzigd door Mini-me op 17-06-2026 12:35 ]
Die is al lang E.O.L.Mini-me schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:35:
NBB.com heeft momenteel een "Network Black Weeks" aanbieding voor de EAP245v3 voor 59,90 EURO (incl. verzendkosten).
V4 ook.
[ Voor 28% gewijzigd door peterbier op 17-06-2026 12:55 ]
Klopt, maar ik heb er vorige week nog een rits firmware updates voor kunnen installeren en prijs/prestatie is het mij niet waard om naar de 600 of 700 serie over de stappen.peterbier schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:53:
[...]
Die is al lang E.O.L.
V4 ook.
[Afbeelding]
Klopt.Mini-me schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:10:
[...]
Klopt, maar ik heb er vorige week nog een rits firmware updates voor kunnen installeren en prijs/prestatie is het mij niet waard om naar de 600 of 700 serie over de stappen.
Ik gebruik ze zelf ook nog.
Maar ik wou het hier op Tweakers wel even meedelen dat ze E.O.L. zijn.
Verder een prima EAP.
Ik vraag mij af als de verkopende partij niet aangeeft dat het EOL is dan daar mag aangeven dat je product geen updates ontvangt binnen de garantietermijn?Mini-me schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:47:
Ik ben overigens wel verbaasd dat de verkoopprijs van EOL producten eigenlijk niet veel omlaag gaat (met uitzondering van deze "opruim" acties dan..)
EOL fabrikant is wat anders dan minimaal 2 jaar garantie voor consument. (in het geval dat dit niet specifiek bij verkoop wordt uitgesloten)
Taal fouten inbegrepen ;)
Ik heb een SG2016P welke ik met veel plezier gebruik. De POE is echt een goede upgrade in mijn netwerk aangezien steeds meer apparaten dit ondersturen en veel adapters nu niet meer nodig zijn.
Ik kan POE resetten waardoor de apparaten worden gepowercycled. Echter mis ik echt de functie om POE poorten op een schema uit te kunnen schakelen. Bijv tussen 23-6uur.
Weet iemand of dit misschien ooit nog in een sw upgrade geïmplementeerd zou kunnen worden?
Interessant, vooral eindelijk meer filtering opties zijn ook welkom.Snuitebolletje schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:42:
Zijn hier al ervaringsdeskundigen mbt de nieuwe fusion reeks? https://www.omadanetworks.com/nl/business-networking/omada-router-integrated-router/fusion-2.5g/
Benieuwd hoe de compatibiliteit met de oude lijn is. Heb hier nog een setup vanuit de begin dagen van OMADA, maar merk wel dat ik liever niet meer inlog, daar het zoooo bagger traag is. Misschien de controller/gateway updaten.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Mijn setup:
KPN Glasvezel komt binnen via een ZTE ZXHN F601 ONT
Experiabox V10a
ER707 M2
OC200 controller
SG2210MP switch
3 x EAP615-Wall
1x EAP225-Outdoor
Al 2 dagen aan het rommelen geweest, maar het lukt mij niet om die V10a uit mijn setup te krijgen. Het lijkt alsof de ER707 geen IP-adres krijgen vanuit de ONT. Ik kan alleen nergens een vergelijkbaar probleem (en dus oplossing) vinden. In de controller zie ik geen IP-adres verschijnen voor de ER707, hij wordt wel geadopteerd alleen Connection Status blijft op Link Down staan met IP-adres 0.0.0.0
Wat ik heb gechecked:
Alle bedrading, de fysieke poorten, de werking van de ONT. Ook de ONT een paar uur lang zonder aangesloten router gehad in de hoop dat hij zijn reservering zou verliezen, maar dit alles geeft nog steeds niet de oplossing. Met de V10a ertussen werkt het wel naar behoren, maar wil graag het maximale uit mijn setup halen en aan de gang kunnen met VLAN's en dergelijke. Via ChatGPT kreeg ik het advies om TP-Link support in te schakelen...
Iemand hier die nog een idee heeft voordat ik dat advies ga opvolgen?
Ik verwacht dan parameters zoals PPPoE, een (fictieve!) gebruikersnaam en dito ww, auto mss clamping, vlan 6 en vlan prio 1. Dit is het meest minimale wat er nodig is - een paar seconden later moet je internet hebben.
Inzake fictieve gebruikers en dito ww.: maakt niet uit wat je er neerze - zolang er maar iets staat.
[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 26-06-2026 12:26 ]
makes it run like clockwork
Momenteel staat de WAN-poort ingesteld op:Airw0lf schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:25:
@matthijscamp - wat heb je ingesteld op de WAN-poort van de ER707?
Ik verwacht dan parameters zoals PPPoE, een (fictieve!) gebruikersnaam en dito ww, auto mss clamping, vlan 6 en vlan prio 1. Dit is het meest minimale wat er nodig is - een paar seconden later moet je internet hebben.
Inzake fictieve gebruikers en dito ww.: maakt niet uit wat je er neerze - zolang er maar iets staat.
- Connection Type: Dynamic IP (DHCP)
- VLAN ID: 6
- VLAN Priority: 0
- MTU: 1500
- Geen PPPoE-gebruikersnaam of wachtwoord.
Is dit specifiek voor KPN met een ZTE ZXHN F601 ONT, of geldt dit algemeen? En bedoel je dat de gebruikersnaam en het wachtwoord echt willekeurig mogen zijn?
Geldt in het algemeen - een KPN-glasvezel abonnement heeft nog altijd PPPoE met Internet via vlan 6 en vlan-prio 1. En ja - gebruikersnaam en ww mogen echt willekeurig zijn - ik heb (letterlijk!) username en password ingevuld.matthijscamp schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:25:
[...]
Momenteel staat de WAN-poort ingesteld op:De KPN V10A werkt direct op dezelfde ONT, maar de ER707 krijgt geen WAN-IP. Denk jij dat mijn aansluiting nog PPPoE gebruikt?
- Connection Type: Dynamic IP (DHCP)
- VLAN ID: 6
- VLAN Priority:
- MTU: 1500
- Geen PPPoE-gebruikersnaam of wachtwoord.
Is dit specifiek voor KPN met een ZTE ZXHN F601 ONT, of geldt dit algemeen? En bedoel je dat de gebruikersnaam en het wachtwoord echt willekeurig mogen zijn?
makes it run like clockwork
Dit helpt mij een flinke stap in de goede richting, bedankt!Airw0lf schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:31:
[...]
Geldt in het algemeen - een KPN-glasvezel abonnement heeft nog altijd PPPoE met Internet via vlan 6 en vlan-prio 1. En ja - gebruikersnaam en ww mogen echt willekeurig zijn - ik heb (letterlijk!) username en password ingevuld.
Vandeweek weer verder prullen, erg leerzaam dit traject
Hier de advanced settings
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eQO60z6syWv1iudfs9i54OCC.jpg?f=user_large)
Wil je ook de tv connectie werkend krijgen dat moet je in Netwerk Config --> Internet onder het kopje Virtual WAN ook een interface aanmaken.
Deze koppel je onder het kopje Device Config --> IPTV aan je IGMP Proxy
[ Voor 70% gewijzigd door Seriph op 26-06-2026 14:55 . Reden: verkeerde plaatjes en nu IPTV er ook bij ]
/f/image/NqQsUauWMy7olIzcFVOFJww4.png?f=fotoalbum_large)