@
Firljepper - je hebt het nodige huiswerk gedaan - complimenten - hieronder mijn 0,500 Euro
Het lijkt erop dat je in een zogenaamd buitengebied woont. Wat in jouw situatie een voor- en nadeel heeft.
Voordeel is weinig last van buren met ssid's die maar wat lopen te roeptoeteren met maximaal vermogen.
Nadeel is beperkte Internet capaciteit waardoor je - bij wijze van spreken - nog genoeg hebt aan 100-Mbps.
De inzet van een ER707-M2 (of een ER605-V2 - zou hier ook passen) en SG2016P heeft verreweg mijn voorkeur.
Als je de router ook wil inzetten voor VPN's is de 707 veruit de betere. De ES-switch modellen hebben de nodige beperkingen i.c.m. een Omada controller - is geen handige...
Die combi-apparaten met router, "switch" en controller zijn eigenlijk zwaar undersized voor wat ze moeten doen - zeker als je de router ook de VPN's wil laten afhandelen. Bovendien is de ingebouwde "switch" geen echte switch - maar een setje losse ethernet poorten die via een software bridge aan elkaar geknoopt lijken te zijn. Wat zo zijn uitdagingen brengt bij de inzet van vlans en een eventuele redundante opstelling.
Dan de EAP's - tja - ik denk dat de EAP245-V3 en een EAP225-outdoor een prima oplossing is - in ieder geval technisch. Afgezien van stroomverbruik hebben de WiFi-6 EAP's hier eigenlijk geen meerwaarde. Terwijl de EAP245 kwalitatief een beter en stabieler WiFi netwerk levert. Ook kunnen de meeste apparaten de potentiele snelheid van WiFi-6 niet verwerken. Mijn inschatting is dat dat nog wel even zo zal blijven.
Vanwege de aangekondigde EOL van deze EAP's kan ik me voorstellen dat een WiFi 6 variant de voorkeur heeft. Ik zou dan eerder een extra EAP653 inzetten (versus een UR variant) - vinden je apparaten fijner en door de zendvermogens van de EAP's zo laag mogelijk te zetten zitten ze elkaar niet in de weg.
Voor buiten voldoet elke WiFi-6 outdoor variant - tenzij je een tweede EAP nodig hebt die via mesh gekoppeld moet worden - dan heeft een variant met externe antennes de voorkeur vanwege bereik, snelheid en kwaliteit van de mesh-verbinding.
Voor het koppelstukje lijkt me de 10-Gbps Ugreen variant de betere keus - door zijn 10-Gbps specs heeft ie - naar verwachting - betere afscherming en minder signaal verlies - iets wat kan helpen bij langere kabelafstanden. Als je een rack/frame hebt is de andere handiger omdat je die dan wellicht op dat rack/frame kunt klemmen.
[
Voor 11% gewijzigd door
Airw0lf op 19-08-2025 09:27
]