Acties:
  • +5Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-03 14:32
LupinIII schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:11:
Vraag: is dit genoeg om bereik in de tuin te hebben? 3m? 5m? 8m?
Nope. Denk dat je misschien 1.5m haalt in je tuin. Een nieuwbouw woning met HR++ glas etc. werkt zo dempend dat er nauwelijks WiFi signaal doorheen komt. Tenzij je altijd met de achtertuin deur open van je WiFi gebruik wilt maken, zal toch buiten een accesspoint moeten ophangen met een bekabelde backhaul.

Dit geldt tevens ook voor de voorzijde van je woning.

[Voor 5% gewijzigd door heiyu op 01-03-2023 13:38]

• LupinIII
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-03 13:33
Heb je ook ervaring met hoever een access point buiten komt? Als ik er 1 achter hang, bereikt deze dan de auto 15-20 meter verderop?

[/quote]
heiyu schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:37:
[...]

Nope. Denk dat je misschien 1.5m haalt in je tuin. Een nieuwbouw woning met HR++ glas etc. werkt zo dempend dat er nauwelijks WiFi signaal doorheen komt. Tenzij je altijd met de achtertuin deur open van je WiFi gebruik wilt maken, zal toch buiten een accesspoint moeten ophangen met een bekabelde backhaul.

Dit geldt tevens ook voor de voorzijde van je woning.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Weet iemand welke hardware er in de EAP655-Wall zit? Ik vermoed QCA, maar zou toch leuk zijn om exact te weten. Heb nu de EAP615-Wall maar er kan nog een AP bij.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-03 22:30
LupinIII schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:30:
Heb je ook ervaring met hoever een access point buiten komt? Als ik er 1 achter hang, bereikt deze dan de auto 15-20 meter verderop?

[/quote]

[...]
15 - 20 meter in open lucht lijkt mij geen enkel probleem.
zoals reeds aangeven zijn moderne glas partijen echte 'alu hoedjes' maar dan voor WIFI signalen.

Ik zelf gebruik sinds kort een mesh om de tuin in wifi te voorzien. niet ideaal , maar de kabel trekken zal er ooit wel van komen.... ( zeg ik nu al 7 jaar )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:46
@NogNeetMachinaa
Dank voor je antwoord dit helpt in ieder geval realiseren dat ik er eigenlijk nog eens opnieuw naar moet kijken. En eerst nog een cursusje “Omada” kan gebruiken. (Er gebeuren inderdaad net wat dingen anders dan voorheen met de “normale” managed switches icm pfSense)
Binnen Omada heb ik nu 2 “interfaces” en nog 2 vlans, bij de interfaces heb ik de pfSense als GW opgegeven, met bijbehorende netmask. De LAN met VLAN ID 1 op Omada is een van deze interfaces.
Op de pfSense heb ik deze beide ook als interface gedefinieerd, en met separate kabels aan de switch gekoppeld (Herinner ik me nu ook weer omdat ik inderdaad heb lopen “prutsen” om de boel werkende te krijgen. Het wou in eerste instantie niet zo vlot lopen zoals ik wilde, als dat ik had verwacht.)
Op pfSense gebruik ik voor de interface naar Omada niet de default pfSense LAN, maar een 2de LAN interface zonder vlan-id.
Alles is nu in ieder geval wel handmatig ge-update, en draait al meer als 24 uur weer zonder problemen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:01
Een beetje off-topic wellicht, maar ik heb ook een heel "Omada huis" inmiddels
(router, controller, 4 x switch, 3x EAP650 en 1 x EAP650-wall en EAP655-wall).

Ik wil aparte vlans aanmaken om alle IOT in te gooien en die zo deels af te scheiden van internet (als ze maar hun data naar de Homekit hub kunnen pushen) en eventueel een aparte vlan voor de wifi waar de kinderen op zitten, om die zo apart te kunen managen/beperken.
>> Is mijn aanname juist dat je dit met vlan's doet?

Zo ja, heeft er iemand een goede verwijzing waar me duidelijk wordt uitgelegd
>> wat een vlan precies is en wat de mogelijkheden en beperkingen. Ik kan uiteraard even zelf Googelen, maar misschien weet iemand de ultime jip-en-janneke-uitleg-pagina als introductie in VLAns?

Dank alvast.

[Voor 5% gewijzigd door testmanager op 01-03-2023 21:37]

• NogNeetMachinaa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-03 12:32
GHB363 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:19:
@NogNeetMachinaa

[...]

Binnen Omada heb ik nu 2 “interfaces” en nog 2 vlans, bij de interfaces heb ik de pfSense als GW opgegeven, met bijbehorende netmask. De LAN met VLAN ID 1 op Omada is een van deze interfaces.
Als je voor alle vlans pfSense gebruikt als default gateway en dhcp server hoef je aan de Omada kant enkel vlan-types aan te maken - het gebruik van interface-types is dan geen handige... :o
Op pfSense gebruik ik voor de interface naar Omada niet de default pfSense LAN, maar een 2de LAN interface zonder vlan-id.
Als ik vragen mag: waarom?
Alles is nu in ieder geval wel handmatig ge-update, en draait al meer als 24 uur weer zonder problemen.
Das mooi - maar toch... beter is enkel vlan-types gebruiken. :+
En aan pfSense kant liefst alles (Omada spullen en clients) achter dezelfde LAN-interface.

make it run like clockwork

• GHB363
Waarom de 2de LAN? dat had te maken met geleidelijke inrichting van en migratie naar de Omada spullen en de vrede in huis te willen behouden. Lees het thuiswerken en mediagebruik niet te veel te verstoren.

Het default vlan in Omada heeft als ik je eerdere bericht goed begrijp standaard purpose interface met id 1.
En moet deze nu zo blijven of toch beter omgezet naar vlan?

Om op pfSense alles achter 1 LAN-interface te zetten kom ik switch-poorten te kort/moet ik een 18p switch die nu uit staat weer aanzetten voor 2 poortjes. PfSense heeft 6 poorten.

• NogNeetMachinaa
GHB363 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:20:
Waarom de 2de LAN? dat had te maken met geleidelijke inrichting van en migratie naar de Omada spullen en de vrede in huis te willen behouden. Lees het thuiswerken en mediagebruik niet te veel te verstoren.

Het default vlan in Omada heeft als ik je eerdere bericht goed begrijp standaard purpose interface met id 1.
En moet deze nu zo blijven of toch beter omgezet naar vlan?

Om op pfSense alles achter 1 LAN-interface te zetten kom ik switch-poorten te kort/moet ik een 18p switch die nu uit staat weer aanzetten voor 2 poortjes. PfSense heeft 6 poorten.
Ok - duidelijk.

Het is inderdaad beter om alle vlans met type "interface" om te zetten naar vlans met type "vlan".
Dat maakt dat de hele Omada-kant enkel een doorgeefluik is voor al het vlan verkeer richting pfSense (of welke andere router/firewall dan ook).

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-03 14:32

[/quote]

[...]
Ja, ik heb zelf ook een access point buiten in de schuur hangen en in een open gebied haalt ie wel +/- 70 meter hemelsbreed, en dan haal ik nog 15Mbps . Maar dat is achter via de achtertuin. Je hebt er weinig aan als je auto dan in de voortuin staat. Het signaal gaat niet door je huis heen.

[Voor 4% gewijzigd door heiyu op 02-03-2023 08:16]

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:06
Ik heb er een aan de schuur hangen, op een paal zodat ik hem een beetje kon richten, voor mijn auto en de robotmaaier. Heb een tuin van 22x28m en dat dekt ie met het grootste gemak af. De maaier op 2.4GHz zelfs rondom het huis en de auto (15m verderop) op 5GHz.

Het accespoint in huis komt amper door het glas heen naar buiten. Maar ik heb het zendvermogen van alle accesspoints ook op laag staan.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:11
heiyu schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:14:
[...]

Ja, ik heb zelf ook een access point buiten in de schuur hangen en in een open gebied haalt ie wel +/- 70 meter hemelsbreed, en dan haal ik nog 15Mbps . Maar dat is achter via de achtertuin. Je hebt er weinig aan als je auto dan in de voortuin staat. Het signaal gaat niet door je huis heen.
Hier dezelfde ervaring. Ik haal in open veld ook 20-10Mbps bij die afstand. Bij 100 meter is het signaal niet sterk genoeg meer om het echt een verbinding te noemen. Door het huis heen is het bereik misschien 20 meter.

Never fall in love with your own design!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 10:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik krijg het verhaal van vlans niet meer voor elkaar. Ik maak een 3tal netwerken aan met main lan 192.168.1.x, IOT 192.168.10.1 en een 3e met 192.168.20.1, resp Vlan 1, 10 en 20
Daarna een 3tal wifi netwerken, met resp vlan 1, 10 en 20. Voorheen werkte het prima, nu krijg ik op vlan 10 en 20 geen ipadres meer. Ik heb alles al verwijderd en opnieuw aangemaakt, maar het lukt me niet meer. Haal ik de Vlan weg dan is er geen probleem met de dhcp.
Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:24
hood schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Hier dezelfde ervaring. Ik haal in open veld ook 20-10Mbps bij die afstand. Bij 100 meter is het signaal niet sterk genoeg meer om het echt een verbinding te noemen. Door het huis heen is het bereik misschien 20 meter.
Dat is wel vreemd - echt heel lang geleden (2002) toen 2,4Ghz nog net nieuw was, kon je met line of sight redelijk eind komen. 250 meter was te doen. (jaja, m'n eigen wifi review :+ )

Wellicht is het zendvermogen verminderd, of de vereisten van B/G veranderd zodat je op legacy 11mbit snelheid verder kan maar sneller niet?

Deels herkenbaar - ik heb nu in mijn woning 3 a 4 AP's nodig voor werkende wifi op alle plekken (incl toilet en garage), maar haal dan wel meteen > 100-200mbit. Zonder dat heb ik soms gewoon wel een streepje 'signaal' maar geen werkend internet.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-03 22:54
sander817 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:41:
ik krijg het verhaal van vlans niet meer voor elkaar. Ik maak een 3tal netwerken aan met main lan 192.168.1.x, IOT 192.168.10.1 en een 3e met 192.168.20.1, resp Vlan 1, 10 en 20
Daarna een 3tal wifi netwerken, met resp vlan 1, 10 en 20. Voorheen werkte het prima, nu krijg ik op vlan 10 en 20 geen ipadres meer. Ik heb alles al verwijderd en opnieuw aangemaakt, maar het lukt me niet meer. Haal ik de Vlan weg dan is er geen probleem met de dhcp.
Wat doe ik verkeerd?
Heb je DHCP wel geactiveerd voor deze vlan networks?
In Settings > Wired Networks > LAN > IOT
En dan kijken dat je niet alleen een gateway/subnet hebt voor 192.168.10.1/24, maar ook DHCP hebt aangevinkt (enkele settings lager), en in de juiste range

Misschien ook handig om te checken; je gebruikt hierbij als purpose interface en niet vlan. Anders zie je de opties niet ;)

[Voor 8% gewijzigd door Tularis op 04-03-2023 22:52. Reden: oeps]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blahenazo
sander817 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:41:
Wat doe ik verkeerd?
toevallig niet de switches upgegrade ?

vlan's hebben hier sinds het begint prima gewerkt , ( ik heb nooit een Omada network gehad zonder Vlans ) , een tijd geleden switches FW upgegrade en Vlan's waren om zeep. FW rollback etc... hielp allemaal niet.
Volgens het TP link forum leek bij sommige het herconfigureren van Vlan's te helpen. etc.... werkte niet bij mij .
Heb geleidelijk aan meer en meer herconfiguratie / devices resets (switches , router, etc... ) Bvb: Vlan deleten , dan switches forget / adopt etc.... en dan weer Vlan's aanmaken etc.... => maar Vlan's werkten gewoon niet meer.

Heb dan uiteindelijk de handdoek in de ring geworpen en letterlijk alles gereset (iedere Omada device en controller) en een volledige manueele herconfiguratie en voila het werkte direct weer.
Als je een port van Vlan switched, effe reconnect vlam => mooi op de Vlan, iptje , etc....

Klote , Maar was bij mij de enige oplossing. Ergens zat er 'iets' die toch altijd weer de Vlan's om zeep hielp.

[Voor 1% gewijzigd door blahenazo op 05-03-2023 10:52. Reden: edit : FW rollback etc...]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:06
hmm, dit helpt niet echt in het vertrouwen. Mijn "core" switch (TL-SG3428X v1.0)heeft al een tijd een update klaar staan maar nog niet aan toegekomen omdat dan mijn iSCSI verkeer tussen de NAS en ESXi hosts stopt en ik dus eerst al mijn VM's moet uitzetten. Deze switch doet ook alle VLAN routeringen zodat de router echt alleen het verkeer naar internet verwerkt.

Maar zou echt vervelend zijn als dan de VLAN's niet meer zouden werken, vooral ook omdat mijn controller ook een VM is. Al zou ik die natuurlijk even op de lokale storage van een van de ESXi NUC's kunnen zetten zodat ik niet afhankelijk ben van iSCSI.

Toch eerst maar eens de volledige configuratie vastleggen voor ik dit ga doen, en niet op een moment dat ik geen tijd heb :X

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
nielsn schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:11:
[...]
Ik ben zelf bezig geweest met de ER605v1, terwijl ik nog een ER605v2 heb liggen. Alleen nog geen tijd gemaakt om deze te migreren naar de ER605v2.

Moet eerst nog eens uitzoeken hoe ik dit het beste kan doen.
Als antwoord heb ik gekregen dat ik beter de OpenVPN route kon doen. Niet echt waar ik op zat te wachten maar werkt nu wel.
Wat overigens wel vreemd was dat ik toen ik het profiel eerst via GSM had gedownload het niet ging werken maar nu via de laptop en per mail verstuurd wel werkt. Misschien toeval maar het is in ieder geval wel werkbaar.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nielsn
  • Laatst online: 00:17
The-Source schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Als antwoord heb ik gekregen dat ik beter de OpenVPN route kon doen. Niet echt waar ik op zat te wachten maar werkt nu wel.
Wat overigens wel vreemd was dat ik toen ik het profiel eerst via GSM had gedownload het niet ging werken maar nu via de laptop en per mail verstuurd wel werkt. Misschien toeval maar het is in ieder geval wel werkbaar.
Je krijgt tenminste een advies van ze, dat is al heel wat.

• GHB363
Nog even een update en wat vragen na de issues van vorige week.
Afgelopen weekend heb ik een paar dingen aangepast om te proberen niet nogmaals in de problemen te komen.
Heb ik de adviezen op deze manier goed geïnterpreteerd en opgevolgd?

Router: PfSense

Op default LAN interface van PfSense is de Omada switch 1 aangesloten.
Naast het default LAN netwerk gaan er nog 2 vlans (MAIN, IoT)over de LAN interface van PfSense naar Omada
PfSense is voor het LAN en de beide vlans de DHCP server.
Op switch 1 is nog steeds de Pi4 met de Omada controller in docker aangesloten.
Op switch 1 is een EAP615-WALL aangesloten
Op switch 1 is switch 2 aangesloten
Port profile op switch 1 voor PfSense, de EAP en switch 2 staat op All.

In de controller bij Wired Networks bij LAN zijn 3 netwerken:
- LAN, Purpose Interface, Gateway/Subnet: de PfSense default LAN range, VLAN 1.
- VLAN MAIN, Purpose: VLAN en Application: Switches Only
- VLAN IoT, Purpose: VLAN en Application: Switches Only
Ik kan de purpose bij LAN niet naar vlan veranderen, ook al staat er “Gateway Required” en heb ik geen Omada Gateway. (De PfSense is natuurlijk ook een Gateway, maar heb hier het idee dat men een Omada bedoelt.)
Uit de reacties vorige week was het me niet geheel duidelijk of dit eigenlijk op Purpose VLAN zou moeten staan.
Maar dat er minimaal 1 base netwerk moet zijn, als “Interface” waarover de andere VLAN’s kunnen draaien, vind ik ook niet vreemd. De ip-range kan ik hier wel veranderen.

Ik merk wel dat het Software Defined Netwerken en Omada toch nog niet helemaal duidelijk voor me zijn, of ik in ieder geval gewend was dingen te doen die nu net even anders dan verwacht werken. Dus alle tips zijn welkom.
Is bovenstaande de juiste opzet om verder te gaan met wat ik nu heb?

Nog te doen:
Andere oplossing voor controller zodat de Pi4 weer terug kan naar achter de EAP in de woonkamer (mediafunctie).
Ik heb hiervoor nog niet naar de oude Pi gekeken, en ik heb ook nog in mijn hoofd om hier een OC200 voor te kopen.
Of misschien zelfs een ER7212PC, alhoewel ik begrijp dat daar niet echt een switch in zit… ?
Het media-converter, controller, router en PoE “switch” -in-één trekt me dan wel weer, in plaats van 5 apparaten nu, kan ik dan terug naar 2 of misschien wel 1. (AP’s niet meegeteld)
Hoe zijn de ervaringen met de 7212?

Jaren geleden de PfSense route ingegaan om met vooral met (open-)vpn een beetje normale doorvoersnelheden te halen, zowel als client als als server. Mochten de standaard routers tegenwoordig een beetje ok vpn oplossingen hebben voor OpenVPN en WireGuard dan heb is PfSense geen must meer en lijkt alles binnen Omada me ook wel wat.

Nog een ander issue:
Ik heb een IKEA Dirigera hub die in de IoT vlan zit. Met een client in de IoT vlan kan de IKEA app de hub bereiken. Met een client in het MAIN vlan werkt dit niet. Op de PfSense staat AVAHI met reflection aan. In de Omada controller denk ik ook de juiste regel te hebben toegevoegd maar werken wil het niet. Met Tado en Hue geen problemen.
Iemand ervaring met het bereiken van de IKEA hub vanuit een ander vlan op een Omada netwerk?
(En anders zal ik eerst nog eens in het IKEA topic zoeken.)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
GHB363 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:19:
Is bovenstaande de juiste opzet om verder te gaan met wat ik nu heb?
Seems legit! :)

Ik zou zo gauw niks raars kunnen spotten in ieder geval...
Nog te doen:
Andere oplossing voor controller zodat de Pi4 weer terug kan naar achter de EAP in de woonkamer (mediafunctie).
Ik heb hiervoor nog niet naar de oude Pi gekeken, en ik heb ook nog in mijn hoofd om hier een OC200 voor te kopen.
Of misschien zelfs een ER7212PC, alhoewel ik begrijp dat daar niet echt een switch in zit… ?
Het media-converter, controller, router en PoE “switch” -in-één trekt me dan wel weer, in plaats van 5 apparaten nu, kan ik dan terug naar 2 of misschien wel 1. (AP’s niet meegeteld)
Hoe zijn de ervaringen met de 7212?
Hou het gewoon bij je Raspberry Pi zou ik zeggen! :)
Jaren geleden de PfSense route ingegaan om met vooral met (open-)vpn een beetje normale doorvoersnelheden te halen, zowel als client als als server. Mochten de standaard routers tegenwoordig een beetje ok vpn oplossingen hebben voor OpenVPN en WireGuard dan heb is PfSense geen must meer en lijkt alles binnen Omada me ook wel wat.
Hou heel hard vast aan je pfSense en laat die nooit meer gaan, want dan ga je er IMHO alleen maar op achteruit i.p.v. vooruit! ;)
Nog een ander issue:
Ik heb een IKEA Dirigera hub die in de IoT vlan zit. Met een client in de IoT vlan kan de IKEA app de hub bereiken. Met een client in het MAIN vlan werkt dit niet. Op de PfSense staat AVAHI met reflection aan. In de Omada controller denk ik ook de juiste regel te hebben toegevoegd maar werken wil het niet. Met Tado en Hue geen problemen.
Iemand ervaring met het bereiken van de IKEA hub vanuit een ander vlan op een Omada netwerk?
(En anders zal ik eerst nog eens in het IKEA topic zoeken.)
Je kan beter effe hier rondkijken : MuVo in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Ergens vanaf die reactie of in ieder geval in de buurt van die reactie staan een heleboel nuttige TIPS omtrent dat hele Multicast Reflection verhaal :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• GHB363
Dankjewel! En de post van MuVo is inderdaad herkenbaar, alhoewel ik met Hue geen issues heb, maar misschien ook minder doe/wil.
Ik zal daar inderdaad verder lezen om de IoT integratie goed te krijgen.

En wat betreft de Omada controller, dat blijft dan toch een controller op een Pi.

• NogNeetMachinaa
@GHB363
Zou je eens wat screenshots willen plaats van de LAN/VLAN instellingen?
En dat zowel van de Omada kant als van de pfSense kant?

Met een pfSense router op alle vlans is het echt beter om in Omada overal type vlan te gebruiken. Dit omdat de controller pfSense gaat "bevragen" alsof het een Omada router is - kan lang goed gaan - maar lijkt me niet wenselijk.
Niet om je af te schepen - maar ik kan aan mijn kant gewoon switchen van type interface naar type vlan en terug.

Een ER7212PC heeft een router ingebouwd - dan zou pfSense dubbelop zijn - in ieder geval deels.
Als je pfSense alleen als (OpenVPN-)router met L4 firewall gebruikt is dat nog steeds de betere - maar de verschillen met een Omada router zijn dan niet zo heel groot meer => is een goed werkbaar alternatief.

Dat wordt anders als je ook de IDS/IPS functies van Surricata gebruikt. Of andere pfSense-functies zoals de Wireguard VPN, een reverse proxy, een web application firewall, etc... - allemaal functies die via plugins geregeld kunnen worden - iets wat bij Omada niet kan.

Inzake je IoT vraag:
Er is in de laatste Omada releases behoorlijk gesleuteld aan mDNS (onder services). Dat zou kunnen helpen. Daar al eens naar gekeken?

[Voor 13% gewijzigd door NogNeetMachinaa op 07-03-2023 07:44]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• blahenazo
De beta FW voor de routers (28 februari ) zouden nu toch ook ook mDNS en bonjour etc, support / config ... moeten hebben. (zat al langer in de controller , maar nog niet in de routers -of toch niet alle settings - ? )

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/255644

Dus hopelijk zal de none beta versie er vlug zijn. Dan zou ik graag eens proberen werk te maken om de Chromecast devices op het IoT network/vlan te zetten. Nu draaien ze bij mij nog op de main.

[Voor 3% gewijzigd door blahenazo op 07-03-2023 08:47]

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
blahenazo schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:45:
De beta FW voor de routers (28 februari ) zouden nu toch ook ook mDNS en bonjour etc, support / config ... moeten hebben. (zat al langer in de controller , maar nog niet in de routers -of toch niet alle settings - ? )

Dus hopelijk zal de none beta versie er vlug zijn. Dan zou ik graag eens proberen werk te maken om de Chromecast devices op het IoT network/vlan te zetten. Nu draaien ze bij mij nog op de main.
Wanneer je dat gelukt is, zou je het dan willen delen hier? Zit met hetzelfde momenteel, heb alle casting devices in mijn main zitten om ze (fatsoenlijk) te kunnen benaderen. Draai hier op een ER7212PC.

• nero355
blahenazo schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:45:

Rammz schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:01:
Wanneer je dat gelukt is, zou je het dan willen delen hier? Zit met hetzelfde momenteel, heb alle casting devices in mijn main zitten om ze (fatsoenlijk) te kunnen benaderen. Draai hier op een ER7212PC.
Zet een Raspberry Pi / Orange Pi / Banana Pi neer met Linux erop samen met AVAHI of andere soortgelijke software en je hebt hetzelfde en waarschijnlijk nog betrouwbaarder ook! :)

Er is geen magische fix of zo door een Router hetzelfde te laten doen, want onderhouds gebruikt die meestal dezelfde software, maar soms helaas ook hopeloos outdated of net die eene buggy versie die je een hoop ellende geeft en je maar niet van af kan komen! :'( B)

Iets met een IGMP Proxy op de Ubiquiti UniFi USG die te vaak crashed en prima draait op een los systeem... }:|

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-03 21:41

duderuud

Sliden is koel

Zit te kijken naar een upgrade van mijn EAP245 AP's. Logische keuze is Wifi 6E.

Maar die prijzen :X

De EAP690E HD is de enige Wifi 6E AP maar die kost ruim €660 :X :X

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GHB363
NogNeetMachinaa schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:29:
@GHB363
Zou je eens wat screenshots willen plaats van de LAN/VLAN instellingen?
En dat zowel van de Omada kant als van de pfSense kant?
Jazeker!

PfSense:

(De OPT5 is de directe-kabel-naar-bureau-backup aansluiting)

En Omada:

(Ik gebruik een van de switches nu ook als media-converter ipv een losse, vandaar de WAN-vlans)

En dan de details van de LAN ‘interface’:

Met een pfSense router op alle vlans is het echt beter om in Omada overal type vlan te gebruiken. Dit omdat de controller pfSense gaat "bevragen" alsof het een Omada router is - kan lang goed gaan - maar lijkt me niet wenselijk.
Niet om je af te schepen - maar ik kan aan mijn kant gewoon switchen van type interface naar type vlan en terug.
En als ik van “Interface” naar “VLAN” wil veranderen, dan mag dat niet:

Dit heb ik net ook nog geprobeerd door eerst op Omada alle vlans te verwijderen en dan de LAN interface aan te passen naar VLAN, maar ook dan gaat het niet. Daarna maar snel de backup teruggezet. (Dat werkt trouwens vlot en goed, altijd fijn om een keer ‘getest’ te hebben dat dat werkt.)

Vraag me toch wel af waarom dit bij niet simpel aan te passen is.
Misschien moet ik alle Omada componenten nog maar eens resetten, of een 2de site toevoegen en ze dan overzetten of zo?
Een ER7212PC heeft een router ingebouwd - dan zou pfSense dubbelop zijn - in ieder geval deels.
Als je pfSense alleen als (OpenVPN-)router met L4 firewall gebruikt is dat nog steeds de betere - maar de verschillen met een Omada router zijn dan niet zo heel groot meer => is een goed werkbaar alternatief.

Dat wordt anders als je ook de IDS/IPS functies van Surricata gebruikt. Of andere pfSense-functies zoals de Wireguard VPN, een reverse proxy, een web application firewall, etc... - allemaal functies die via plugins geregeld kunnen worden - iets wat bij Omada niet kan.
Ik gebruik naast de VPN functionaliteit (Meestal WG nu, soms nog OpenVPN) ook pfBlockerNG en ook ACME LE certificaten. En heb nog wat met haproxy gespeeld. (Dit kan natuurlijk ook allemaal op andere manieren opgelost worden.)
Maar ik ben overtuigd, ik blijf pfSense nog maar even gebruiken.
Inzake je IoT vraag:
Er is in de laatste Omada releases behoorlijk gesleuteld aan mDNS (onder services). Dat zou kunnen helpen. Daar al eens naar gekeken?
Ik had al het idee dat ik toen ik dit weekend weer eens naar de mDNS opties keek, ik veel meer zag dan een half jaar geleden. Maar eerst nog maar even op de basis focussen en daarna kijk ik ook weer in het zelfbouw topic en naar deze opties.

• NogNeetMachinaa
@GHB363
Ik denk dat het bij mij werkt omdat ik er wel een router heb zitten.

Probeer eens met het IP-adres van een switch als gateway op te voeren.
En daarna via de switch config van alle vlan's de default gateway aanpassen naar pfsense.
Idem voor de DNS server.

Als je bedoeld wat ik begrijp... :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:38
GHB363 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:02:
En als ik van “Interface” naar “VLAN” wil veranderen, dan mag dat niet:
Herkenbaar. Ik heb een OpenWRT router en het lukte met geen mogelijkheid om deze IP adressen uit te laten delen. Het type op VLAN zetten lukte niet.

Hoe ik het nu begrijp is dat network LAN enkel kan ingesteld worden als type interface en daardoor enkel werkt in combinatie met een Omada router. Heb je iets anders, dan heb je 'pech' en kan je LAN niet echt gebruiken. Ik negeer deze nu en heb een nieuw netwerk aangemaakt die ik ADMIN noem, type VLAN en ID 100 en deze ingesteld in de devices als management VLAN.

Zie ook: https://www.tp-link.com/us/support/faq/2814/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GHB363
Ik denk dat ik ook nog maar een apart management lan definieer en inderdaad het default LAN op Omada misschien maar helemaal laat wezen. Maar op zich werkt het nu met het LAN als Interface op zich ook.

Ik heb nog even een nieuwe site aangemaakt en gekeken of ik daarvan dan de default LAN van Interface naar VLAN kan zetten, maar ook dat kan niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55
Ik ben ook bezig om de overstap te maken van Unifi naar Omada, reden is dat mn unifi geen wifi6 ondersteund, en 2.5gbit netwerkapparatuur of onbetaalbaar is, of niet leverbaar.

We leveren zakelijk ook veel Omada spul dus ben ik er wel bekend mee, de ER7212 was voor mij onbekend, maar de limiet van 2 switches is voor mij een dealbreaker, aangezien ik fanless 2.5gbit wil, zal ik op de werkkamer met 2 switches moeten werken, en in de woonkamer heb ik nu een 5 ports PoE powered exemplaar liggen.

Ik weet vanuit een training dat TP Link bezig is om een 2.5gbit met 10 gig SFP versie van de 7212 op de markt te zetten, met een hogere (totaal aantal is nog onbekend) aantal ondersteunde devices. Ook een fanless non PoE 2.5gbit switch komt ergens dit jaar. een PoE gevoede 5 ports a la flex mini komt ook, die zou ik in mijn geval nog kunnen ondervangen met een in wall AP mocht de limiet op 2 switches blijven.

Ik heb KPN glas, en ben van plan direct met een SFP module de router in te gaan, ik wil minder apparatuur in de meterkast. De unifi setup bestaat nu uit een controller, 2x 8 port switch, Unifi USG, dus als ik die vervangen kan voor een 2.5 gbit variant ( bekabeling in huis kan niet meer aan, en is niet te vervangen). dan ben ik blij, scheelt aanzienlijk in stroomverbruik en kabelbende.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:53

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een fanless 2.5Gbit switch met meer dan 4 PoE poorten zou ook leuk zijn. Zit er ook zoiets in de planning?

• nero355
GHB363 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:04:
Ik denk dat ik ook nog maar een apart management lan definieer en inderdaad het default LAN op Omada misschien maar helemaal laat wezen. Maar op zich werkt het nu met het LAN als Interface op zich ook.

Ik heb nog even een nieuwe site aangemaakt en gekeken of ik daarvan dan de default LAN van Interface naar VLAN kan zetten, maar ook dat kan niet.
Ik denk dat als je dat echt wilt je dan direkt tegen de MongoDB Database zal moeten praten met de juiste query/queries en het op die manier kan aanpassen, maar dat is een avontuur waar je ook maar net zin in moet hebben... :)

• GHB363
Nee, ik ben niet van plan het buiten de Omada tooling om te doen.

Ik bedoelde meer om de devices om te zetten naar een nieuw management vlan.
Een poort voor deze en mijn eigen vlans koppelen met pfSense.
En dan op geen enkele poort die ik gebruik het Omada default LAN profile koppelen.

• EelcoB
Mr_gadget schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:13:
Een fanless 2.5Gbit switch met meer dan 4 PoE poorten zou ook leuk zijn. Zit er ook zoiets in de planning?
Als ik de roadmap zo zag niet, er komt wel een 2.5gbit switch met 8xPoE en 8x non PoE, maar of die fanless wordt is voor zover ik lezen kon nog niet bekend, maar gezien 8x PoE en 2.5gbit verwacht ik niet dat deze fanless wordt.
Vandaar dat ik kies voor een 8x gbit switch (2008p) en een 8+ 2 SFP 2.5gbit switch.
Ik heb op de werkkamer toch maar 2-3x PoE nodig voor de AP's en wellicht een Voip toestel.
In de meterkast heb ik 1-2x PoE nodig met de 3 in 1 router.
Ik zou dan van m'n huidige situatie van: 2x switch + controller + router + NTU teruggaan naar 1 3 in 1 router.

Online wat info gevonden over de aankomende 3 in 1:
https://static.tp-link.co...209_Online_compressed.pdf

Ik kreeg eerst een melding die me doorverwees naar de TP Link site, maar even refreshen, en ik krijg netjes een PDF.

Als het goed is staan hier ook alle nog uit te komen apparaten in :)

[Voor 19% gewijzigd door EelcoB op 10-03-2023 11:08]

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hou er rekening mee dat de 7212 geen VLAN's ondersteund, dus ook even afwachten of de snellere variant dat wel doet....

• EelcoB
IJsbeer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:00:
Hou er rekening mee dat de 7212 geen VLAN's ondersteund, dus ook even afwachten of de snellere variant dat wel doet....
Ik heb zelf geen VLANS in gebruik, dus voor mij maakt dat niet uit, KPN ITV gebruik ik geen ontvangers meer voor, alles gaat via de app op de TV's, dus daarvoor heb ik intern geen VLANS nodig.

• nero355
IJsbeer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:00:
Hou er rekening mee dat de 7212 geen VLAN's ondersteund, dus ook even afwachten of de snellere variant dat wel doet...
Je bedoelt iets anders neem ik aan, want VLAN 802.1q ondersteuning is gewoon aanwezig : https://www.tp-link.com/u.../er7212pc/#specifications :?
EelcoB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:58:
Als ik de roadmap zo zag niet, er komt wel een 2.5gbit switch met 8xPoE en 8x non PoE, maar of die fanless wordt is voor zover ik lezen kon nog niet bekend, maar gezien 8x PoE en 2.5gbit verwacht ik niet dat deze fanless wordt.
Het eene sluit het andere niet uit :
- Aruba Instant On 1930 8G Class4 PoE 2SFP 124W = Volledig Passief gekoeld en 8 x PoE+ 802.3at aanwezig!
- Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) = Actief gekoeld, maar zal je over het algemeen nooit horen, tenzij onder hele flinke load en heeft nog wat meer capaciteit dan de eerste!

;)

• EelcoB
nero355 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:34:
[...]

- Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) = Actief gekoeld, maar zal je over het algemeen nooit horen, tenzij onder hele flinke load en heeft nog wat meer capaciteit dan de eerste!

;)
De unifi 8 port 150w poe is ook passief, maar als ik de 2.5gbit met poe in de lijst bekijk zie ik dat ze naar verwachting 240w poe kunnen leveren, dat krijg je amper passief gekoeld lijkt me.

Ik heb wat vreemde problemen met m'n tp link installatie, 3x de 653 ap binnen gekregen, 2 aangesloten, en 1 gaat in wireless uplink in de meterkast. Hang ik de unifi ap op dezelfde kabel is het in orde.... 8)7 Ik heb bij gebrek aan poe switches nu tijdelijk 2 oude switches in de meterkast hangen, 1 poe en 1 non poe.

Morgen de tijdelijke er7206 er maar eens aan hangen... En alle unifi spul er maar eens tussenuit halen.

Zijn er voor kpn glas nog bepaalde instellingen nodig? Ik wil hem direct aan de glaskabel hangen.

• nero355
EelcoB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:42:
De unifi 8 port 150w poe is ook passief
Die ging alleen maar kapot van de warmte dus die negeer ik effe voor het gemak! :+
maar als ik de 2.5gbit met poe in de lijst bekijk zie ik dat ze naar verwachting 240w poe kunnen leveren, dat krijg je amper passief gekoeld lijkt me.
Ja, maar stel dat het 120 Watt was dan wordt het een ander verhaal! :)
Ik heb wat vreemde problemen met m'n tp link installatie, 3x de 653 ap binnen gekregen, 2 aangesloten, en 1 gaat in wireless uplink in de meterkast. Hang ik de unifi ap op dezelfde kabel is het in orde.... 8)7
Poortjes kunnen ook stuk gaan of raar doen... ;)
Zijn er voor kpn glas nog bepaalde instellingen nodig? Ik wil hem direct aan de glaskabel hangen.
Ligt eraan wat je hebt hé! :)

AON/GPON/XGS-PON ?!

Maar zolang het KPN is dan kan je altijd met UTP aansluiten geloof ik en de Router de PPPoE laten opzetten.

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Ik heb sinds kort een 2.5g switch (TL-SG3210XHP-M2) en dat ding maakt ook enorm veel herrie.

Daarom heb ik gisteren de fans vervangen voor Noctua's.
90% minder herrie, vrouw ook weer blij (hangt in de meterkast) :)

Tevens de 245 ap's vervangen voor 660HD's. Ik kan er voorlopig weer tegenaan ;)

Motor-Forum.nl

• EelcoB
duderuud schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:05:
Ik heb sinds kort een 2.5g switch (TL-SG3210XHP-M2) en dat ding maakt ook enorm veel herrie.

Tevens de 245 ap's vervangen voor 660HD's. Ik kan er voorlopig weer tegenaan ;)
Ik was al bang voor de herrie van de 2.5gbit switch, dus ben blij dat ik voor volledig passief ga.
M'n xpenology nas maakt al genoeg herrie in de meterkast, die wordt ook vervangen voor een ds923+.

• EelcoB
nero355 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 01:05:
[...]

Die ging alleen maar kapot van de warmte dus die negeer ik effe voor het gemak! :+

[...]

Ja, maar stel dat het 120 Watt was dan wordt het een ander verhaal! :)

[...]

Poortjes kunnen ook stuk gaan of raar doen... ;)

[...]

Ligt eraan wat je hebt hé! :)

AON/GPON/XGS-PON ?!

Maar zolang het KPN is dan kan je altijd met UTP aansluiten geloof ik en de Router de PPPoE laten opzetten.
Ik heb de mogelijkheid om de ntu te omzeilen met een Glas module, het is meer de configuratie van de ER7206 waar ik mee zit, zal wel trial en error worden denk ik :+
De access point met problemen werkt overigens wel op een outlet in de woonkamer, dus vandaag alle AP's maar wisselen.

Alleen jammer dat de unifi mounts precies 90 graden gedraaid zijn qua gaten tov de tp link. Dat wordt nieuwe gaten boren in het plafond, of extra gaten in de mount van tp link. Ik ga voor gaten in de tp link mount, aangezien onze plafonds knetterhard zijn :X

• nero355
duderuud schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:05:

Ik vraag me altijd af wat voor gevolgen dat heeft op langere tijd qua temperaturen en koeling onder 100% belasting en zo als er weer eens iemand zijn Switch of Router op die manier heeft aangepast :)
EelcoB schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:42:
Het is meer de configuratie van de ER7206 waar ik mee zit, zal wel trial en error worden denk ik :+
PPPoE over VLAN 6 mag geen probleem heten, maar IPTV kan een uitdaging worden als je die niet via een apart kastje wilt laten lopen :)
Alleen jammer dat de unifi mounts precies 90 graden gedraaid zijn qua gaten tov de tp link.
Dat wordt nieuwe gaten boren in het plafond, of extra gaten in de mount van tp link.

Ik ga voor gaten in de tp link mount, aangezien onze plafonds knetterhard zijn :X
Ik vind dit soort modellen : TP-Link EAP653 - AX3000 Ceiling Mount WiFi 6 Access Point
Eigenlijk niet meer van deze tijd voor thuisgebruik sinds de Wall modellen tekoop zijn dus als je ze nog kan omwisselen is dat misschien iets om over na te denken :?

• EelcoB
Ik kan ze in-wall niet kwijt, ze hangen in de gang, overloop en zolder op een plek waar ik via kabelgoten utp naartoe gelegd heb. Ik heb helaas de pech dat er amper utp in huis ligt....
Ik heb er 1 in de verkeerde muur in de woonkamer, en 1 naar de ouder slaapkamer, dat is alles.

Bestaande coax zit muurvast, en is inmiddels al aan gort getrokken 🙄

Ik draai inmiddels op de tp, link set, tv kijk ik toch via de apps op de tv, dus de vlans vind ik niet zo spannend.

Het probleem met de ene AP is ook gevonden, de switch in, kwestie had vlans ingesteld, ik was er ten onrechte vanuit gegaan dat ie gereset de plank op was gegaan... 🤣

• nero355
EelcoB schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:05:
Ik heb helaas de pech dat er amper utp in huis ligt...
Geen telefoonaansluitingen aanwezig waar prachtige CAT5e of beter achter zit toevallig ?? :)

• EelcoB
nero355 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:07:
[...]

Geen telefoonaansluitingen aanwezig waar prachtige CAT5e of beter achter zit toevallig ?? :)
Dat is de ene aan de verkeerde kant van de kamer, daar zit inmiddels een rj45 outlet op.

Er hangen nu 3 EAP653 in huis, een leen ER7206, op de werkkamer een sg2008p om de 2 ap's van stroom te voorzien.
Kabel uit de ouderkamer is doorgelegd naar zolder, en van daar weer terug naar de ap's.
Wel overal patchpaneeltjes gebruikt waar mogelijk.

Ik had de meterkast netjes, maar die is nu weer ontploft, maar dat komt wel weer goed wanneer de 3 in 1 uitkomt

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

nero355 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:32:
[...]

Ik vraag me altijd af wat voor gevolgen dat heeft op langere tijd qua temperaturen en koeling onder 100% belasting en zo als er weer eens iemand zijn Switch of Router op die manier heeft aangepast :)
Ik zal het je laten weten. Ik gebruik zo'n 60-70w van het poe budget en de temperatuur is dik in order tot nu toe.

Motor-Forum.nl

• nielsn
Even de tijd genomen om OpenVPN in te schakelen. Je hebt niet veel opties, dus dat moet wel lukken...
Export van de configuratie gemaakt, maar wanneer ik deze open met OpenVPN GUI krijg ik de volgende error in de logs:

code:
1
2
3
2023-03-11 20:57:52 OPTIONS ERROR: failed to negotiate cipher with server.  Add the server's cipher ('AES-128-CBC') to --data-ciphers (currently 'AES-256-GCM:AES-128-GCM:CHACHA20-POLY1305') if you want to connect to this server.
2023-03-11 20:57:52 ERROR: Failed to apply push options
2023-03-11 20:57:52 Failed to open tun/tap interface

Alleen in de Omada portal kun je dit nergens configureren. Beetje vervelend zo, het product is gewoon niet af.

Maar weer een L2TP VPN geconfigureerd.

[Voor 2% gewijzigd door nielsn op 12-03-2023 08:55. Reden: Typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
vandaag weer een leuke storing.
Ik denk, ik zet even de kids wifi aan voor de visite.
Wat denk je,... ik krijg op alle wifi SSID 's geen dhcp adres meer.
dit is nu opgelost door de 28-02-2023 beta firmware te installeren op de Er7206 ( ook beschikbaar voor er605)

Maar afgelopen donderdag had ik ook al een probleem dat al mijn netwerk apparatuur die ik via static lease had ingesteld allemaal op hetzelfde IP stonden. ( nu statisch IP)
Ik kan je zeggen dat het vrij lastig zoeken is als er niets goed gerouteerd wordt. Aangezien dit ook dhcp gerelateerd is denk ik dat de bron van dit probleem ook in de huidige stable release zit.
Dus doe er je voordeel mee als je iets soortgelijks mee maakt ;)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-03 22:54
nero355 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:32:
PPPoE over VLAN 6 mag geen probleem heten, maar IPTV kan een uitdaging worden als je die niet via een apart kastje wilt laten lopen :)
Een uitdaging is zwak uitgedrukt; noem het vooralsnog maar zo goed als onmogelijk zonder extra hardware buiten het Omada systeem.

Ik had in een eerdere roadmap gezien dat er weer aan gewerkt zou worden, maar kan er natuurlijk nu niks meer over terugvinden. Ook roadmaps van TP-link lijken over het algemeen zo goed als onvindbaar te zijn, tot mijn grote frustratie.

Maar goed, ik heb nog steeds goede hoop... Er schijnt ook wat gewijzigd te worden in het KPN platform op dit gebied, dus misschien dat we binnenkort niet meer met zo'n rare vlan constructie zitten die van unicast naar multicast en terug schakelt en daarvoor verschillende vlans nodig heeft.

[Voor 19% gewijzigd door Tularis op 12-03-2023 21:34. Reden: addendum]

• nero355
Tularis schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:33:
Een uitdaging is zwak uitgedrukt; noem het vooralsnog maar zo goed als onmogelijk zonder extra hardware buiten het Omada systeem.

Ik had in een eerdere roadmap gezien dat er weer aan gewerkt zou worden, maar kan er natuurlijk nu niks meer over terugvinden. Ook roadmaps van TP-link lijken over het algemeen zo goed als onvindbaar te zijn, tot mijn grote frustratie.
HugoStiglitz in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie" :)
Maar goed, ik heb nog steeds goede hoop... Er schijnt ook wat gewijzigd te worden in het KPN platform op dit gebied, dus misschien dat we binnenkort niet meer met zo'n rare vlan constructie zitten die van unicast naar multicast en terug schakelt en daarvoor verschillende vlans nodig heeft.
Ik zag inderdaad al eerder zoiets voorbij komen : Nieuwe IPTV kastjes die een Unicast optie erbij hebben gekregen! :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-03 12:39
En ook 5.9.9. docker image is er. Nog niet in gedoken wat er nieuw is.
De site repo loopt nog wel achter. Via een pull krijg je wel 5.9.9 binnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EelcoB
Ik heb de zaak sinds een paar dagen aan het draaien op de ER7206, nog niet direct op de glas aansluitiung, ik bleek de verkeerde kabel te hebben, deze is inmiddels binnen, nu nog een geschikt tijdstip vinden....

Ipv6 draait ook op de KPN verbinding eindelijk, deze kreeg ik ook niet aan de praat. Nu nog uitvinden hoe ik een VPN op dat ding aan het werk kan krijgen. Met de unif setup werkte de VPN alleen vanaf een ander wifi netwerk, zodra ik op 5G zat had ik alleen en ipv6 adres, en weigerde ie om te verbinden...

• nero355
EelcoB schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:05:
Met de unif setup werkte de VPN alleen vanaf een ander wifi netwerk, zodra ik op 5G zat had ik alleen en ipv6 adres, en weigerde ie om te verbinden...
Klinkt als een IPv4 subnet conflict :? :)

• EelcoB
Mijn unifi draaide alleen ipv4, en mn 5g alleen ipv6, ging niet zo goed samen. Heb een tijdje een ipv4 only APN gebruikt, maar die lijkt ook niet meer te functioneren. Nu heb ik toch over het algemeen wel wifi, dus is het niet zo'n probleem :)

• nero355
EelcoB schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 00:27:
Mijn unifi draaide alleen ipv4, en mn 5g alleen ipv6, ging niet zo goed samen. Heb een tijdje een ipv4 only APN gebruikt, maar die lijkt ook niet meer te functioneren. Nu heb ik toch over het algemeen wel wifi, dus is het niet zo'n probleem :)
Dat is raar, want meestal is CG-NAT gewoon geNAT IPv4 i.c.m. normaal IPv6 :)

Welke provider was dat ?!

• EelcoB
nero355 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 00:48:
[...]

Dat is raar, want meestal is CG-NAT gewoon geNAT IPv4 i.c.m. normaal IPv6 :)

Welke provider was dat ?!
KPN, zolang ik op een IPv4 gebaseerd netwerk zat werkte het prima.
Gisteren een poging gewaagd een IPSEC VPN aan de praat te krijgen, maar helaas, geen succes vanaf mijn Android toestel. Of ik doe iets verkeerd, of mn toestel loopt dwars te liggen.

Zijn er wellicht anderen die wel een IPSEC VPN hebben draaien icm een Android toestel?

• nero355
EelcoB schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:33:
Zijn er wellicht anderen die wel een IPSEC VPN hebben draaien icm een Android toestel?
TP-Link Omada Routers en VPN's zijn niet echt een lekkere combinatie lijkt het :
- Petech in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
- nielsn in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
- The-Source in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"

Ik zou het voorlopig bij een los zuinig kastje speciaal voor VPN doeleinden houden, zoals een Banana/Orange/Raspberry Pi of een Intel (Atom/Celeron/Pentium) NUC achtig dingetje :)

• nielsn
nero355 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:07:
[...]

TP-Link Omada Routers en VPN's zijn niet echt een lekkere combinatie lijkt het :
- Petech in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
- nielsn in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"

Ik zou het voorlopig bij een los zuinig kastje speciaal voor VPN doeleinden houden, zoals een Banana/Orange/Raspberry Pi of een Intel (Atom/Celeron/Pentium) NUC achtig dingetje :)
Of een stabiele Draytek Vigor 2927 met Wireguard (op aanvraag krijg je deze firmware). 8)

• nero355
nielsn schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:42:
Of een stabiele Draytek Vigor 2927 met Wireguard (op aanvraag krijg je deze firmware). 8)
DrayTek is altijd de beste keuze als je op MKB niveau gaat shoppen! :Y) 8) :*) O+ d:)b <3 _O_

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:48
Binnetie schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:52:
Ik doe het denk ik liever in 1x goed en ga denk ik voor de:
1x uitvoering: TP-Link JetStream TL-SG2016P
- 16 poorten waarvan 8 met PoE+ (heb nu 8 poorten in gebruik en met een losse controller worden dat er 9) + toekomstig gebruik
- managed
- voldoende PoE vermogen
- kan in Omoda beheer
2x uitvoering: TP-Link EAP655-Wall
1x uitvoering: TP-Link Omada Cloud Controller OC200

Bij een winkel kun je een offerte vragen en van een andere winkel heb ik nog een bon. Overweeg om het bij 1 winkel te halen, maar met losse winkels schelt het me toch nog bijna 40 euro. Dat geldt kan dan in de wat duurdere switch.

Ik denk dat ik zo een mooie combi heb?
Omdat ik afgelopen week vrij was om wat te klussen in huis. Bezig met extra elektrapunten aan te leggen, schilderen enzo. Heb ik direct ook besloten om de de wifi te upgraden en bovenstaande besteld. Een oude coaxdoos heb ik gebruikt om UTP doorheen te trekken en de EAP655-wall te plaatsen.
Boven had ik op de slaapkamer nog UTP liggen en de UTP-outlet eruit gehaald en daar ook en EAP655-wall geplaatst.
Omada conroller en de switch in de meterkast. Alles was vrij snel ingesteld (gewoon heel eenvoudig gelaten).
Voordeel is dat de Omada controller mijn Ikea hub voorziet van stroom (scheelt weer een stekkerdoos in de meterkast).

Enige 'nadeel' welke ik nu heb is dat de AP's vrijwel recht boven elkaar zitten, wel onder op een ander muur dus een hoek van 90 graden.
De Bluesound draadloze speakers verbonden met het AP boven op 2.4Ghz (terwijl ze 5GHz ondersteunen) met -70dB, dat merk je doordat er regelmatig audiodrops zijn. Via wat Googlen heb ik een RSSI drempel ingesteld van 60db, dat is het minimale voor hi-res audio op het AP boven (volgens fabrikant).
Nu verbinden ze met het AP beneden. Eentje op 2.4Ghz en eentje op 5GHz, maar wel met -42dB.

Ik zie alleen wel dat ik in 14 uur tijd 107 WPA Authentication Timeouts/Failures heb. Ben er nog niet achter wat dit is. En hoe ik kan zien welk apparaat dit heeft. Ik heb de SSID en wachtwoord van de vorige wifi overgenomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Binnetie schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Ik zie alleen wel dat ik in 14 uur tijd 107 WPA Authentication Timeouts/Failures heb. Ben er nog niet achter wat dit is. En hoe ik kan zien welk apparaat dit heeft. Ik heb de SSID en wachtwoord van de vorige wifi overgenomen.
Dat heeft waarschijnlijk met de signaal sterkte te maken. Dan is het signaal ergens niet sterk genoeg om het authenticatie proces te doorlopen. Had het ook en sinds ik ben overgestapt van een EAP615 naar een EAP650 eigenlijk geen last meer van.

• Binnetie
Mr_gadget schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Dat heeft waarschijnlijk met de signaal sterkte te maken. Dan is het signaal ergens niet sterk genoeg om het authenticatie proces te doorlopen. Had het ook en sinds ik ben overgestapt van een EAP615 naar een EAP650 eigenlijk geen last meer van.
Bedankt! Kun je ergens ook zien wat er dan probeert verbinding te maken? Kan me niet voorstellen dat er een apparaat is die geen ontvangst heeft.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan in de log bij die error toch zien welk apparaat het is? Bij mij vooral iPhones

• nero355
Binnetie schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:05:
Enige 'nadeel' welke ik nu heb is dat de AP's vrijwel recht boven elkaar zitten, wel onder op een ander muur dus een hoek van 90 graden.
Dit heeft wat meer uitleg nodig, want ik heb echt geen idee wat je bedoelt! :)
De Bluesound draadloze speakers verbonden met het AP boven op 2.4Ghz (terwijl ze 5GHz ondersteunen) met -70dB, dat merk je doordat er regelmatig audiodrops zijn. Via wat Googlen heb ik een RSSI drempel ingesteld van 60db, dat is het minimale voor hi-res audio op het AP boven (volgens fabrikant).
Nu verbinden ze met het AP beneden. Eentje op 2.4Ghz en eentje op 5GHz, maar wel met -42dB.
2.4 GHz moet je gewoon helemaal terugschroeven naar de laagst mogelijke waard of desnoods gewoon helemaal uitschakelen of in ieder geval geen SSID uitzenden op die frequentie op sommige plekken! :)
Waarschijnlijk inderdaad door een net wel/net niet signaal dus flink spelen met de signaalwaardes en als het echt niet anders kan toch maar de Accesspoin(s) verplaatsen!

• Binnetie
nero355 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:01:
[...]

Dit heeft wat meer uitleg nodig, want ik heb echt geen idee wat je bedoelt! :)

[...]

2.4 GHz moet je gewoon helemaal terugschroeven naar de laagst mogelijke waard of desnoods gewoon helemaal uitschakelen of in ieder geval geen SSID uitzenden op die frequentie op sommige plekken! :)

[...]

Waarschijnlijk inderdaad door een net wel/net niet signaal dus flink spelen met de signaalwaardes en als het echt niet anders kan toch maar de Accesspoin(s) verplaatsen!
Ik heb even geen plattegrond beschikbaar.

Maar zie de hoek van mijn kamer (BG), recht erboven zit een slaapkamer (1E). Dan zie je in het rood hoe de AP's op de muur zitten.

Ik heb de errors niet meer gezien de afgelopen 24 uur. Ik denk dat het kwam omdat ik een foutje had in het wachtwoord van het SSID. En dat ik pas later deze errors zag.

Sommige apparaten ondersteunen geen 5GHz en zitten redelijk ver van een AP af. Waar kun je de signaalsterkte aanpassen?
Tot nu toe erg tevreden. Ik zit soms te kijken wat een bepaald apparaat aan data verbruikt. Zit je een middag Spotify te luisteren via een Google Home speaker, zie je dat er ruim 1,5GB door zo'n apparaatje is ontvangen.

• Suikerwafel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:34
Graag wil ik jullie advies, voornamelijk of ik zo een compleet en doordacht systeem aanschaf. Het gaat om een huis van twee verdiepingen. Een verdieping zonder binnenmuren, de andere verdieping met. Het zou dus kunnen dat ik een extra access point moet aanschaffen. Ik wil de twee access points aansluiten middels POE.

Momenteel heb ik de volgende items in mijn winkelwagen:

uitvoering: TP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router
uitvoering: TP-Link Omada Cloud Controller OC200
uitvoering: TP-Link TL-SG108PE
uitvoering: TP-Link EAP650-Wall

Ik twijfel nog tussen de EAP650 wall en de EAP655 wall. Ze zijn 20 euro duurder, maar ik zie nog niet zo goed de meerwaarde hiervan. Weet iemand dit?
uitvoering: TP-Link EAP655-Wall

En zijn deze wall modules minder goed (als in snelheid/verbindindingssterkte) dan de standaard acces points?

Laatste vraag, ik heb televisie via T-Mobile, werkt dit met de TP-Link router? Momenteel werkt het wel met het huidige systeem (ASUS Rapture GT-AX11000).

Alvast bedankt!

• nero355
Binnetie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:33:
Ik heb even geen plattegrond beschikbaar.
Dit is ook duidelijk! :)
Maar zie de hoek van mijn kamer (BG), recht erboven zit een slaapkamer (1E). Dan zie je in het rood hoe de AP's op de muur zitten.
[Afbeelding]
Dan kan je inderdaad wat overlapping hebben, maar met wat finetuning moet dat wel op te lossen zijn :)
Ik heb de errors niet meer gezien de afgelopen 24 uur. Ik denk dat het kwam omdat ik een foutje had in het wachtwoord van het SSID. En dat ik pas later deze errors zag.
LOL! :)
Sommige apparaten ondersteunen geen 5GHz en zitten redelijk ver van een AP af.
Dat maakt niet uit : 2.4 GHz is echt super hardnekkig!
Waar kun je de signaalsterkte aanpassen?
In het overzicht op je Accesspoint clicken en dan naar Settings gaan als het goed is ?!

Zie : https://www.tp-link.com/us/support/faq/2511/
Low/Medium/High of zelf waardes invullen ;)
De 108PE is een prima ding, maar zal niet in je Omada Controller verschijnen helaas ;)
Ik twijfel nog tussen de EAP650 wall en de EAP655 wall. Ze zijn 20 euro duurder, maar ik zie nog niet zo goed de meerwaarde hiervan. Weet iemand dit?
Het aantal poorten onderaan de Wall unit die als Switch dienen :)

Hou er rekening mee dat als je ooit de PoE Out wilt gebruiken dat je dan de Wall unit via PoE+ 802.3at moet voeden i.p.v. PoE 802.3af om voldoende vermogen te kunnen leveren aan zowel de Wall unit als een eventuele Switch erachter!
En zijn deze wall modules minder goed (als in snelheid/verbindindingssterkte) dan de standaard acces points?
Ik vind ze de beste uitvinding sinds gesneden brood en zie geen reden meer om thuis aan de gang te gaan met "schotelmodellen" in ieder geval! :)
Laatste vraag, ik heb televisie via T-Mobile, werkt dit met de TP-Link router? Momenteel werkt het wel met het huidige systeem (ASUS Rapture GT-AX11000).
Voor zover ik weet is T-Mobile tegenwoordig een kwestie van de WAN Poort als DHCP i.c.m. Tagged VLAN 300 instellen en dan zou alles moeten werken!

Vroeger zat daar nog een apart IPTV VLAN bij waarmee je in de weer moest om het werkende te krijgen, iets van 600 of zo geloof ik ?!
Hoe dan ook wel te fixen met wat trucjes! :)

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Suikerwafel schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:51:

Alvast bedankt!
Ligt aan de plaatsing en omgeving. Maar in mijn geval werkte een EAP615 stukken minder goed dan een EAP650. Maar dat is logisch, met een plafond accespoint heb je vaak veel minder obstakels (dus een directe line of sight) tot je telefoon of laptop.

• Suikerwafel
nero355 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:33:

[...]

De 108PE is een prima ding, maar zal niet in je Omada Controller verschijnen helaas ;)

[...]

Het aantal poorten onderaan de Wall unit die als Switch dienen :)

Hou er rekening mee dat als je ooit de PoE Out wilt gebruiken dat je dan de Wall unit via PoE+ 802.3at moet voeden i.p.v. PoE 802.3af om voldoende vermogen te kunnen leveren aan zowel de Wall unit als een eventuele Switch erachter!

[...]

Ik vind ze de beste uitvinding sinds gesneden brood en zie geen reden meer om thuis aan de gang te gaan met "schotelmodellen" in ieder geval! :)

[...]

Voor zover ik weet is T-Mobile tegenwoordig een kwestie van de WAN Poort als DHCP i.c.m. Tagged VLAN 300 instellen en dan zou alles moeten werken!

Vroeger zat daar nog een apart IPTV VLAN bij waarmee je in de weer moest om het werkende te krijgen, iets van 600 of zo geloof ik ?!
Hoe dan ook wel te fixen met wat trucjes! :)
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Erg behulpzaam.

uitvoering: TP-Link JetStream TL-SG2008P
Zou deze wel in de Omada Controller zichtbaar zijn? Deze heeft tevens PoE 802.3af dus zit ik gelijk goed.

Gelijk de EAP650-Wall omgewisseld voor de EAP655-Wall, die extra poorten zijn altijd handig

• testmanager
Suikerwafel schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:22:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Erg behulpzaam.

Zou deze wel in de Omada Controller zichtbaar zijn? Deze heeft tevens PoE 802.3af dus zit ik gelijk goed.

Gelijk de EAP650-Wall omgewisseld voor de EAP655-Wall, die extra poorten zijn altijd handig
Let wel op dat de 655 flink groter en dikker is dan de 650.

• nero355
Suikerwafel schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:22:
Dat klopt : https://www.tp-link.com/n...l-sg2008p/#specifications

Wordt wel vaker gebruikt als PoE/PoE+ basis in dit topic! ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:24
nero355 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:25:
[...]

Dat klopt : https://www.tp-link.com/n...l-sg2008p/#specifications

Wordt wel vaker gebruikt als PoE/PoE+ basis in dit topic! ;)
Het hele lijstje Omada compatible switches staat hier:

https://www.tp-link.com/n...working/omada-sdn-switch/

My prediction: we'll evolve into a digital form.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NogNeetMachinaa
Een tip nog - let er bij het bestellen op dat je de V2 hardware versie krijgt van de OC200 en de R605.

[Voor 3% gewijzigd door NogNeetMachinaa op 21-03-2023 07:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Suikerwafel
NogNeetMachinaa schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:23:
[...]

Een tip nog - let bij het bestellen dat je de V2 hardware versie krijgt van de OC200 en de R605.
Goeie, bedankt! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Binnetie
Als ik kijk heeft de V2 een andere chip omdat de chip van de V1 lastig leverbaar is: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/523942
Maakt dit dan veel uit? Ik heb hier zelf niet naar gekeken toen ik hem bestelde: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Wel zie ik dat hij nu 80 euro kost, ipv 99,22 euro (vorige week).

• NogNeetMachinaa
Binnetie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:29:
Als ik kijk heeft de V2 een andere chip omdat de chip van de V1 lastig leverbaar is: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/523942
Maakt dit dan veel uit? Ik heb hier zelf niet naar gekeken toen ik hem bestelde: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Ik kan het zo snel niet terugvinden - maar ik meen me te herinneren dat er ook iets is veranderd aan de backup functie - iets wat in V1 niet werkte en met de V2 versie wel.

• Vow
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:07
Ik ben ook aan het kijken om mijn WiFi netwerk te upgraden.
Ik heb nu gewoon de Telenet modem staan en gebruik de WiFi hier van. Deze is echter serieus ruk en ik ben het beu.
Ik zou dan ook graag twee access pointes plaatsen. Ik lees hier dat de wall access points ook goed werken. Plaatsen jullie deze dan zo hoog mogelijk op de muur? Ik had gedacht aan twee eap650 access points. Ik heb nu een 8 Ports switch van tp link met poe dus deze kan ik wel gebruiken. Ik heb nog een Intel nuc liggen waar eventueel de Omada software op kan indien nodig want ik wil helemaal niets speciaal. Gewoon goede en snelle WiFi. We zijn thuis met 5 dus iPhones, iPads, smart tv’s, laptops, ….
Of zouden jullie toch de gewone ceiling ap aanraden?
Wij wonen in een ouder huis maar toch werkt die standaard bucht van Telenet niet goed.
Eventuele opmerkingen laat ze zeker komen.

• testmanager
Tja, ceiling AP stralen vooral heel breed naar bedenen, 360 rond.
Wall AP stralen vooral vooruit in 180 graden.
Beiden stralen ook wel een beetje naar achteren, maar da's een stuk minder. In ons geval werd het (proefondervindelijk) een mix tussen beiden:

Waarbij de Ceiling AP ongeveer in het (lengte)midden van het huis geplaatst, en de wall AP's tegen een zijmuur, en zo een beetje 180 graden "vooruit en omhoog en omlaag"

[Voor 11% gewijzigd door testmanager op 21-03-2023 22:42]

• Vow
Bij de ceiling ap’s lees ik dat ze ook wel op de muur kunnen/mogen geplaatst worden. Ik vermoed dat ze dan ook ongeveer hetzelfde bereik hebben als een echte wall ap?
Ik wil er nu eentje hangen in de bureau ruimte. Hier staan drie bureau’s en tv en ps4 enz. Hij zou dan tegen een muur komen te hangen vooraan in de kamer. Mss een wall ap en deze iets hoger hangen? De andere komt meer centraal te hangen dus hier dan mss toch een ceiling ap

Acties:
  • +2Henk 'm!

• testmanager
Vow schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:59:
Bij de ceiling ap’s lees ik dat ze ook wel op de muur kunnen/mogen geplaatst worden. Ik vermoed dat ze dan ook ongeveer hetzelfde bereik hebben als een echte wall ap?
Ik wil er nu eentje hangen in de bureau ruimte. Hier staan drie bureau’s en tv en ps4 enz. Hij zou dan tegen een muur komen te hangen vooraan in de kamer. Mss een wall ap en deze iets hoger hangen? De andere komt meer centraal te hangen dus hier dan mss toch een ceiling ap
The proof of the pudding is in the eating....

• EelcoB
Suikerwafel schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:51:
Graag wil ik jullie advies, voornamelijk of ik zo een compleet en doordacht systeem aanschaf. Het gaat om een huis van twee verdiepingen. Een verdieping zonder binnenmuren, de andere verdieping met. Het zou dus kunnen dat ik een extra access point moet aanschaffen. Ik wil de twee access points aansluiten middels POE.

Alvast bedankt!
Mocht je voor de 650 gaan, kies dan de 653, is identiek aan de 650, alleen zit daar geen losse voeding bij (Dit is overigens geen PoE injector, maar een losse 12v meen ik), aangezien je toch met PoE wil gaan voeding heb je die voeding dan voor niks op de plank liggen.

Zelf ben ik voor 3x een 653 gegaan, maar dat is meer omdat ik aan het plafond al Unifi AP's had, en het een kwestie van wisselen was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EelcoB
Vow schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:36:
Ik ben ook aan het kijken om mijn WiFi netwerk te upgraden.
Ik heb nu gewoon de Telenet modem staan en gebruik de WiFi hier van. Deze is echter serieus ruk en ik ben het beu.
Ik zou dan ook graag twee access pointes plaatsen. Ik lees hier dat de wall access points ook goed werken. Plaatsen jullie deze dan zo hoog mogelijk op de muur? Ik had gedacht aan twee eap650 access points. Wat is het verschil met de eap653? Ik heb nu een 8 Ports switch van tp link met poe dus deze kan ik wel gebruiken. Ik heb nog een Intel nuc liggen waar eventueel de Omada software op kan indien nodig want ik wil helemaal niets speciaal. Gewoon goede en snelle WiFi. We zijn thuis met 5 dus iPhones, iPads, smart tv’s, laptops, ….
Of zouden jullie toch de gewone ceiling ap aanraden?
Wij wonen in een ouder huis maar toch werkt die standaard bucht van Telenet niet goed.
Eventuele opmerkingen laat ze zeker komen.
Verschil tussen de 650 en 653 is alleen de losse voeding, dus bespaar je de paar tientjes als je al PoE hebt :)

• Vow
Thx voor de tip. Ik gebruik Idd de poe dus dat is weer wat uitgespaard.

• testmanager
Nou.... Als je deze thread mag geloven scheelt het ook transmit power....

(ikzelf "haat het" als je iets koopt en er vervolgens allerlei zooi op de plank blijft liggen #nietduurzaam
Maar dit heeft me toch voor de 650 doen gaan:)

https://www.reddit.com/r/...eap_620_v3_vs_650_vs_653/

• testmanager
(maar goed, vervolgens heb ik gekozen voor meer dekking met meer AP's waardoor per stuk de transmit rate naar MEDIUM of LOW kon gaan, maar weet wel dat ze toch verschil schijnen te maken, meer dan alleen de al dan niet meegeleverde voeding.)

• EelcoB
testmanager schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:24:
Nou.... Als je deze thread mag geloven scheelt het ook transmit power....

(ikzelf "haat het" als je iets koopt en er vervolgens allerlei zooi op de plank blijft liggen #nietduurzaam
Maar dit heeft me toch voor de 650 doen gaan:)

https://www.reddit.com/r/...eap_620_v3_vs_650_vs_653/
Als ik even op de site van TP-Link beide AP's naast elkaar leg zie ik alleen een verschil voor de 5ghz Band3, die heeft een lager zendvermogen op de 653. Aangezien we die in Nederland niet gebruiken zal dat me worst wezen :P

• nero355
EelcoB schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:17:
Mocht je voor de 650 gaan, kies dan de 653, is identiek aan de 650, alleen zit daar geen losse voeding bij (Dit is overigens geen PoE injector, maar een losse 12v meen ik), aangezien je toch met PoE wil gaan voeding heb je die voeding dan voor niks op de plank liggen.
testmanager schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:24:
(ikzelf "haat het" als je iets koopt en er vervolgens allerlei zooi op de plank blijft liggen #nietduurzaam)
Duurzaam Schmuurzaam...

Wacht maar totdat je een probleem hebt en je geen losse PoE Injector of Voeding hebt om mee te testen!
Dat is pas irritant! :P

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Binnetie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:29:
Voor de R605:
Als je een oudere HW revisie hebt, dan kom je mogelijk niet meer in aanmerking voor firmware updates. Ik zit al een tijd te wachten op stateful ACL support (ivm verkeer tussen IOTvlan en management vlam beperkt doorlaten) maar dat lijkt niet meer te gaan komen op de v1 revisie.
Als de nieuwe hw versie weinig extra kost: zeker doen!

• Binnetie
Mini-me schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Voor de R605:
Als je een oudere HW revisie hebt, dan kom je mogelijk niet meer in aanmerking voor firmware updates. Ik zit al een tijd te wachten op stateful ACL support (ivm verkeer tussen IOTvlan en management vlam beperkt doorlaten) maar dat lijkt niet meer te gaan komen op de v1 revisie.
Dank.
Ik heb gekeken wat voor C200 versie ik heb. En dat blijkt een V2 te zijn. Dus de prijs van Amazon is best interessant. Ik heb er 99 euro voor betaald vorige week, maar nu dus 80 euro.

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:00
Mini-me schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Voor de R605:
Er is nu wel een beta voor de ER605 v1. Waar stateful ACL in zit.
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/600702

Ik heb de beta al geinstalleerd, maar nog geen tijd gehad om de nieuwe ACL rules toe te passen.

• EelcoB
nero355 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 03:49:
[...]

[...]

Duurzaam Schmuurzaam...

Wacht maar totdat je een probleem hebt en je geen losse PoE Injector of Voeding hebt om mee te testen!
Dat is pas irritant! :P
Bij de AP's kan ik toch met de adapter niet weg komen, dus daar zit ik niet zo mee.

Als ik echt problemen heb, dan pak ik in mijn eigen geval even een PoE injector of 1 van de 10 TP Link voedingen die ik in de auto over heb liggen om mee te testen :P
Zo draait mijn AP nu ook tijdelijk op de benedenverdieping tot ik de nieuwe all in one kan aanschaffen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn EAP225 v3 hangt hoog tegen de muur in de nachthal. Prima bereik in alle kamers door muren van snelbouwstenen.

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
SonnyBBQ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:24:
[...]

Er is nu wel een beta voor de ER605 v1. Waar stateful ACL in zit.
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/600702

Ik heb de beta al geinstalleerd, maar nog geen tijd gehad om de nieuwe ACL rules toe te passen.
Die post heb ik gemist toen ik afgelopen weekend op zoek was naar de laatste update. Thx, fingers crossed dat deze binnenkort in de mainstream update zit!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:38
Zolang je binnen een kamer blijft en niet door muren hoeft maakt het helemaal niets uit hoe je dat ding neerlegt/ophangt/ergens op zijn kop in een doos onder je bureau frot.

• nero355
FrankRicard schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:51:
Zolang je binnen een kamer blijft en niet door muren hoeft maakt het helemaal niets uit hoe je dat ding neerlegt/ophangt/ergens op zijn kop in een doos onder je bureau frot.
Ze hebben toch echt gewoon een ideaal straalpatroon waarmee je rekening moet houden hoor! :P

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:38
Dat hebben ze zeker, maar je muren hebben ook reflecties. Op relatief korte afstanden zonder muren ertussen is de positionering in de praktijk niet zo relevant, zeker niet met acces points met fatsoenlijk geïmplementeerde antenna arrays zoals de tp-link eap-serie.
Pagina: 1 ... 33 34 35 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee