Klopt, in het kort WAF. De iets langere uitleg is tweeledig.commentator schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:52:
[...]
maar waarom heb je de kpnbox wifi nog aan staan? Als je eigen wifi heb wil je die kpnbox wifi juist uit hebben om verstoringen te voorkomen
Mijn probleem was eigenlijk steeds dat er een soort van DNS probleem en extreme time-outs ontstonden op de EAP 653 waardoor bv bij bepaalde nieuws apps de foto's niet geladen werden en Digid en bankieren niet werkte. Als ik dan kort verbinding maakte met de kpn wifi en gelijk weer terug naar de EAP653 dan werkte het allemaal weer goed. Soms 24 tot 48 uur soms maar enkele uren. Het langste dat het goed gewerkt heeft was uit mijn hoofd bijna 14 dagen. En als het werkte dan werkte het goed. Veel beter als de kpn.
Mijn vrouw heeft vooral een haat.... verhouding met alles wat met computers en telefoon te maken heeft. Die moet ik echt pas overzetten na de EAP als alles echt goed blijft werken.
Ik heb ook geprobeerd in het begin en ook later om te kijken of de problemen veroorzaakt werden door de KPN wifi. En die SSID uit te schakelen maar dat hielp niet met het probleem.
Bijna al mijn iot wifi loopt via de EAP653 althans wat ik had op het moment dat ik de EAP653 in gebruik nam. Het laatste jaar heb ik bepaalde apparaten maar via de kpn laten lopen. Omdat ik daar snellere en betere verbinding mee kreeg en hield. Ik heb alleen niet goed bijgehouden welke dat zijn. Zoveel zijn dat er niet. Maar dat ga ik op korte termijn doen. Ik heb nu ingesteld op mijn telefoon en tablet dat ze niet meer automatisch verbinding mogen maken met het KPN wifi.
Mijn plan sinds oktober 2024 was/is zorgen dat het wifi stabiel werkt gedurende paar weken op de tablet en mijn telefoon, vooral vowifi is voor mij van belang omdat hier slecht bereik is op het mobiele netwerk. Op het moment dat het zonder problemen stabiel blijft werken dan schakel ik de kpn wifi uit. Maar ik moet echt zeker weten dat alles goed werkt.
Dat is de korte versie, de iets langere versie is. Ik heb allerlei beperkingen waardoor dingen (uitzoeken) veel energie kosten. Mijn huis is gerenoveerd ze zouden 27 april vorig jaar klaar zijn in mijn huis. De laatste details worden komende tijd hopelijk uitgevoerd. Alles weer op zijn plek zetten gaat langzaam en levert mij veel pijn op. Hierdoor had ik geen energie voor het TP-link probleem. Ik baalde daar wel erg van steeds.
Ik heb bv exact dezelfde instellingen gebruikt als @Airw0lf die mij veel tips gegeven heeft.
Tijdens de eerste hulpvraag was een mogelijke oplossing om de kpn modem te vervangen door een TP-link product of bv open-wrt. Ik moet een beetje grineken nu ik dat schrijf. Mijn Asus router had ik vorig jaar meegenomen na de logeerwoning om daar open-wrt op te zetten. Er toen niet aan toe gekomen omdat ik steeds naar het huis moest omdat er van alles mis ging. Het heeft mij uiteindelijk meer dan een jaar geduurd voordat ik daar de tijd en energie voor had. En uiteindelijk blijkt de oplossing in de nieuwe firmware te zitten. Nu alles werkt is dat wel uiteindelijk het doel om de kpn-box er tussenuit te halen. Ik wil bv Vlans gaan gebruiken.
Ik ben hier erg blij mee, want nu dit eindelijk goed werkt kan ik een tweede wifi punt op zolder plaatsen. En mijn netwerk verder inrichten zoals ik in gedachten had in 2024
:strip_exif()/f/image/Ig8jRvJYRy7PFiQsUfO2iqcQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wrv2UP5673k1afOMueilcm72.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/VaNKOiFSrXUHOxq7pnDRBGVA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Aw9BcJ2v9aXPOAbsqH8iO3po.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eQO60z6syWv1iudfs9i54OCC.jpg?f=user_large)
/f/image/E9fswHA9SXRcLfpnzpzpaOYF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZbUjg9BBqb8EvNi93p8TuQEG.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/JTxhYPUM8w9usvmmdjv7OctG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1kuo6uKmz6i5OO1qTUUEB1e4.png?f=fotoalbum_large)