Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:17
@peterbier Qua router wilde ik de modem/router van Delta zelf gebruiken. Beter om toch voor een Omada te gaan?

@HugoStiglitz In plaats van een in wall zou je dan voor een ander soort gaan? De kabel komt uit in de ruimte wat voor ons de kledingkast zal worden, dus een ander model aan het plafond maken zal niet meer lukken.

Dank allen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Gugl schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:41:
@peterbier Qua router wilde ik de modem/router van Delta zelf gebruiken. Beter om toch voor een Omada te gaan?

@HugoStiglitz In plaats van een in wall zou je dan voor een ander soort gaan? De kabel komt uit in de ruimte wat voor ons de kledingkast zal worden, dus een ander model aan het plafond maken zal niet meer lukken.

Dan heb je Omada omgeving wel compleet.
Ik gebruik zelf de ER706W.
Waarom voor een wifi router omdat deze in een onderverdeelkast staat centraal in huis.
Die hangt achter een Fritzbox 5590 die als glasvezel modem werkt en deze dient ook als dect station.
Het hele internet zit in de Omada omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:07
peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Dan heb je Omada omgeving wel compleet.
Ik gebruik zelf de ER706W.
Waarom voor een wifi router omdat deze in een onderverdeelkast staat centraal in huis.
Die hangt achter een Fritzbox 5590 die als glasvezel modem werkt en deze dient ook als dect station.
Het hele internet zit in de Omada omgeving.
Ik zou ook wel een router willen van Omada.

Gebruik nu het modem van Odido zyxel.

Hoe moet ik dan te werk gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
MarioMark1541 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Ik zou ook wel een router willen van Omada.

Gebruik nu het modem van Odido zyxel.

Hoe moet ik dan te werk gaan?
Met Odido is het makkelijk als je maar geen huistelefoon gebruikt.
Daar gaat alles via vlan 300.
Veel info kun je vinden op het Odido forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:55:
[...]

Met Odido is het makkelijk als je maar geen huistelefoon gebruikt.
Daar gaat alles via vlan 300.
Veel info kun je vinden op het Odido forum.
Nee geen huistelefoon.

Welke router raad jij aan dan?
En eerst de nieuwe koppelen en dan zyxel eruit of?

Worden alle accespoints overgenomen dan?
Heb nu een oc200 en 3 accecspoints

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-07 22:04

yay

testmanager schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:20:
Mijn logboek zit in no-time vol.
Ik zie nu dat het vooral de Apple devices (macOS en iOS) zijn die 2-4 keer per minuut een
"WAN: DHCP client renewing IP succeeded."
krijgen. Ondanks dat IP nummer in de meeste gevallen zelfs vast toegewezen is, en sowieso de leasetijd heel ruim staat. Herkennen jullie dit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Router ER7206 v1.0 met firmware 1.4.2
OC200 controller (met ook de meest recente firmware)
Ik meen dat ik het in het verleden had. Ik heb nu remote logging aan staan (Stuur het naar de log server van mijn Synology) en ik heb 'Client Detail Logs'uitgezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLExQX7lPeX6FX8Pz1ZAg8Ive1g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gqy1TFRpz1qb9kThF5Fc3d0F.png?f=user_large

Ik weet niet of dit voor jou werkt. Wellicht wil je juist wel de client logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
MarioMark1541 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:58:
[...]

Nee geen huistelefoon.

Welke router raad jij aan dan?
En eerst de nieuwe koppelen en dan zyxel eruit of?

Worden alle accespoints overgenomen dan?
Heb nu een oc200 en 3 accecspoints
Je hebt glasvezel.?
Dan ga je van het glasvezelkastje met een netwerk kabel naar de wan poort van de Omada router.
Je stelt in de Omada router vlan 300 in op de wan kant.
Dan moet het werken zowel internet als TV.
Welke router je nodig hebt hangt af van je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:40
Gugl schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:41:

Qua router is het maar net wat je zelf wil. Ik heb zelf gekozen voor de KPN Experia box. Als er "gezeur" is met de verbinding is KPN die er naar vraagt of je die gebruikt. Met de Omada kun je net weer wat mooier alles regelen. Mocht je router kiezen van Omada -> 7212PC is dan een mooie optie. Controller, POE en router in een.

Ik zou zeker voor een ander model gaan! Zeker vanuit de kleding kast gaat het bereik je denk ik heel erg tegen vallen. Het is ontworpen voor een hotel kamer en daar dekking te geven. Dan wil je niet dat het signaal van kamer 1 in kamer 5 nog aanwezig is vanwege interferentie. Dus daar is rekening mee gehouden. Bovendien kun je geen grote antenne kwijt in dit apparaat.
Is het wellicht nog een optie om een AP bovenin de kast te hangen? Maar goed dat is aan jou. Je zou het kunnen testen met een inwall apparaat of het voor jou voldoende is. Hou er rekening mee dat je in de ruimte als kledingkast goed bereik hebt en afhankelijk van de muren (steens, beton, gips) de ruimte er naast ook nog deel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Je hebt glasvezel.?
Dan ga je van het glasvezelkastje met een netwerk kabel naar de wan poort van de Omada router.
Je stelt in de Omada router vlan 300 in op de wan kant.
Dan moet het werken zowel internet als TV.
Welke router je nodig hebt hangt af van je wensen.
Glasvezel inderdaad…

Ik ga me er eens in verdiepen.

Andere vraag:

Ik heb in totaal 3 eap 650.

Een in de gang , woonkamer en boven verdieping.
Nu merk ik dat degene in de woonkamer en gang best dicht bij elkaar zitten dus wil ik er een in de schuur hangen.
Is dat mogelijk kwa koud/warmte ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@MarioMark1541 Hier hangt een eap245 in een ongeïsoleerde garage, dat werkt prima.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:19
Kan je in Omada 1 specifieke client debug-loggen?

De telefoon van mijn vrouw (Samsung A33) loopt thuis snel leeg (en enkel thuis), dus ik vermoed dat het in de Wifi zit. Ikzelf heb er geen (zichtbaar) last van, maar heb een andere telefoon. OOk mijn kinderen zeggen er last van te hebben, maar met de hoeveelheid youtube die zij kijken per dag weet ik niet zeker of dat zo is ;)

Ik zou dus graag willen zien of Omada iets specifieks doet voor/met/door de telefoon van mijn vrouw, en niet de andere 100+ devices :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:12:

De telefoon van mijn vrouw (Samsung A33) loopt thuis snel leeg (en enkel thuis), dus ik vermoed dat het in de Wifi zit. Ikzelf heb er geen (zichtbaar) last van, maar heb een andere telefoon. OOk mijn kinderen zeggen er last van te hebben, maar met de hoeveelheid youtube die zij kijken per dag weet ik niet zeker of dat zo is ;)

Ik zou dus graag willen zien of Omada iets specifieks doet voor/met/door de telefoon van mijn vrouw, en niet de andere 100+ devices :+
Ik gok dat de foon van je vrouw anders ingesteld is of iets anders aan boord heeft waardoor die zich anders gedraagd dan de 100-plus andere devices. Bijvoorbeeld een "gratis" spelletje of de app van een webshop met veel advertenties (bijvoorbeeld Temu) - kan van alles zijn.

Ik heb dat bij mijn vrouw ook een tijdje gehad - pihole was hierbij de silverbullet... :+

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:12:

Je zou kunnen kijken of er op haar IP meer activiteit is dan op anderen door de uplink van je switch te clones naar een monitor poort van je switch en daar een wireshark client aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Ik wil in ons nieuwbouwhuis het wifi netwerk uitbreiden.
In het vorige huis had ik een TP-Link Deco X50 3-pack + Deco X50 Outdoor gekocht en dat werkte altijd naar tevredenheid.

Het nieuwe huis is een stukje groter geworden en wil ik het wifi + utp aansluitingen netjes voor elkaar hebben.
Daarom wil ik het systeem uitbreiden met een PoE switch waar ik ook acces points op kan zetten.

Ik kwam op onderstaande uit:

Accespoints : https://www.coolblue.nl/p...tp-link-omada-eap650.html
Switch : https://www.coolblue.nl/p.../tp-link-tl-sg1016pe.html
Zou dit een mooie uitbreiding zijn?

Met 8 poorten zou ik voldoende moeten hebben voor wat acces points en misschien nog een buitencamera (oprit).
Achter bijvoorbeeld de TV wil ik eigenlijk weer een extra switch (geen poe) om het daar te verdelen naar de tv/ps/decoder etc, is dit gewoon mogelijk of moet ik daar andere spullen voor hebben?

Ik weet ook nog niet of ik aan 16 poorten voldoende heb, eventueel wil ik aan naast de switch dan ook nog een normale switch hebben voor de verdeling naar de verschillende kamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FabianGTI schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:26:
Ik wil in ons nieuwbouwhuis het wifi netwerk uitbreiden.
In het vorige huis had ik een TP-Link Deco X50 3-pack + Deco X50 Outdoor gekocht en dat werkte altijd naar tevredenheid.

Het nieuwe huis is een stukje groter geworden en wil ik het wifi + utp aansluitingen netjes voor elkaar hebben.
Daarom wil ik het systeem uitbreiden met een PoE switch waar ik ook acces points op kan zetten.

Ik kwam op onderstaande uit:

Accespoints : https://www.coolblue.nl/p...tp-link-omada-eap650.html
Switch : https://www.coolblue.nl/p.../tp-link-tl-sg1016pe.html
Zou dit een mooie uitbreiding zijn?

Met 8 poorten zou ik voldoende moeten hebben voor wat acces points en misschien nog een buitencamera (oprit).
Achter bijvoorbeeld de TV wil ik eigenlijk weer een extra switch (geen poe) om het daar te verdelen naar de tv/ps/decoder etc, is dit gewoon mogelijk of moet ik daar andere spullen voor hebben?

Ik weet ook nog niet of ik aan 16 poorten voldoende heb, eventueel wil ik aan naast de switch dan ook nog een normale switch hebben voor de verdeling naar de verschillende kamers.
Mijn 0,500 Euro:
Hou het bij originele Omada spullen; aangevuld met een controller (hard- of software).
Bijvoorbeeld deze: TP-Link Omada TL-SG2016P. Of deze: TP-Link TL-SG2210MP..
Daar heb je het meeste plezier van en werken alle beheer en monitoring functies ook allemaal.

Hou ook rekening met de aanschaf van een Omada router - de standaard config gaat er vanuit dat er altijd een dergelijke router is.

De niet-Omada modellen zijn eigenlijk alleen bedoeld voor een standalone opstelling.
Eventueel i.c.m. zoiets als de Deco's - alleen zonder integraal beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
Airw0lf schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:51:
[...]

Mijn 0,500 Euro:
Hou het bij originele Omada spullen; aangevuld met een controller (hard- of software).
Bijvoorbeeld deze: TP-Link Omada TL-SG2016P. Of deze: TP-Link TL-SG2210MP..
Daar heb je het meeste plezier van en werken alle beheer en monitoring functies ook allemaal.

Hou ook rekening met de aanschaf van een Omada router - de standaard config gaat er vanuit dat er altijd een dergelijke router is.

De niet-Omada modellen zijn eigenlijk alleen bedoeld voor een standalone opstelling.
Eventueel i.c.m. zoiets als de Deco's - alleen zonder integraal beheer.
Bedankt voor je antwoord.

Begrijp ik hieruit dat ik dan ook beter kan kijken naar de Deco X50-PoE V2 ?

Qua switch is dat inderdaad ook een mooie, ik kwam ook nog de Omada TL-SG3428 tegen, hiermee kan ik denk ik wel in één keer alle UTP kabels aansluiten.

Dan nog voor de wat drukkere plekken (TV bijvoorbeeld) een lokale switch achter de apparatuur, daarvoor wil ik bijvoorbeeld en TP-Link TL-SG105.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FabianGTI schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:19:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

Begrijp ik hieruit dat ik dan ook beter kan kijken naar de Deco X50-PoE V2 ?

Qua switch is dat inderdaad ook een mooie, ik kwam ook nog de Omada TL-SG3428 tegen, hiermee kan ik denk ik wel in één keer alle UTP kabels aansluiten.

Dan nog voor de wat drukkere plekken (TV bijvoorbeeld) een lokale switch achter de apparatuur, daarvoor wil ik bijvoorbeeld en TP-Link TL-SG105.
De TL-SG105 is een niet-Omada model. Voor drukkere plekken in de Omada lijn is deze handiger: TL-SG2008. Of met 4 PoE poorten: TL-SG2008P.

Idem voor de Deco - die laat zich niet bedienen via Omada => een andere productlijn.

Een TL-SG3428 is een prima switch - maar weet dat die geen PoE poorten heeft. Heb je die nodig, dan wordt het deze: TL-SG3428MP

Hoeveel PoE poorten verwacht je nodig te hebben? Zijn PoE injectoren een optie?

Rationale achter deze laatste twee vragen is dat switchen met 8 of meer PoE poorten meestal een of twee fans hebben. Die willen nogal eens wat lawaai maken... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 20-05-2025 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:54
Airw0lf schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:50:
[...]

De TL-SG105 is een niet-Omada model. Voor drukkere plekken in de Omada lijn is deze handiger: TL-SG2008. Of met 4 PoE poorten: TL-SG2008P.

Idem voor de Deco - die laat zich niet bedienen via Omada => een andere productlijn.

Een TL-SG3428 is een prima switch - maar weet dat die geen PoE poorten heeft. Heb je die nodig, dan wordt het deze: TL-SG3428MP

Rationale achter deze laatste twee vragen is dat switchen met 8 of meer PoE poorten meestal een of twee fans hebben. Die willen nogal eens wat lawaai maken... :+
De SG2428LP is dan een mooie, geen fans en 24 poorten waarvan 16PoE.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
Airw0lf schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:50:
[...]

Ah verkeerd gekeken, hoeveel PoE poorten ik nodig heb weet ik nog niet zeker, maar liever eentje teveel als eentje te weinig, misschien is de SG2428LP welke door @Himalaya is aangegeven dan een mooie is.

En dan qua access points? Maakt dat nog uit welke ik daarvoor neem? O-)

Ondanks dat ik het interessant vind ben ik echt een leek op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Draai hier al een tijd met de TL-SG2210MP met 8 POE poorten en 150W POE budget. Heb wel de aanpassing gedaan voor de ventilator die overal staat aangegeven, maar uiteindelijk draait ie in de garage dus ja. Er zitten 5 POE devices op (4 AP en 1 doorbell) en er is nog 130W over aan budget.
Dit is terwijl alles draait, waarschijnlijk als devices opstarten wordt er meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FabianGTI schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:15:
[...]

Ah verkeerd gekeken, hoeveel PoE poorten ik nodig heb weet ik nog niet zeker, maar liever eentje teveel als eentje te weinig, misschien is de SG2428LP welke door @Himalaya is aangegeven dan een mooie is.

Tja - WiFi AP's... altijd goed voor veel discussies rondom het aantal streepjes... :+

Maar goed - hier mijn 0,500 Euro.

WiFi-7 is zonde van je geld - zeker in een thuissituatie.

Over thuissituatie gesproken... een EAP245 is nog steeds ruim voldoende.
Voor buiten is een EAP225-Outdoor prima.
Zoek je iets voor in/op de muur dan is een EAP230-Wall een prima keuze - afhankelijk van de situatie => later meer.

Als je gaat voor maximale prestaties/snelheid wordt het EAP683-UR, EAP625-Outdoor en EAP655-Wall.
Inzake de EAP683-UR: in drukke "omgevingen" met veel roeptoeterende SSID's verlies je iets aan snelheid. Dit komt doordat deze EAP minder en kleinere antennes heeft in vergelijking met een EAP245.

Inzake wall-modellen: afhankelijk van de omgeving en de soort muren kan het zijn dat een wall model alleen optimaal werkt in de ruimte waar die in/op de muur zit - zeker in drukke "omgevingen" met veel roeptoeterende SSID's.

Met WiFi heb je de beste resultaten als je op elke verdieping een EAP245 of een EAP683-UR plaatst. Het zendvermogen stel je dan best in op 10-mW voor WiFi-4 en 20-mW voor WiFi-5. Met een "preference" voor "WiFi-5/WiFi-6".

Overweeg om altijd een Omada router te gebruiken - bijvoorbeeld de ER707-M2.
Dan heb je het minste gedoe bij het installeren en configureren - zeker als je zoveel mogelijk gebruik maakt van fabrieksinstellingen. In dat geval is een OC200 ook meer dan handig... :+

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 21-05-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

En een EAP613? Net zo duur als een EAP245 zo te zien, en wel wifi-6 (en een kleine footprint). Leek mij voor thuisgebruik ook luxe zat eigenlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door strandbal op 21-05-2025 11:34 ]

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
strandbal schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:33:
En een EAP613? Net zo duur als een EAP245 zo te zien, en wel wifi-6 (en een kleine footprint). Leek mij voor thuisgebruik ook luxe zat eigenlijk.
Ik heb beide in gebruik. Als je veel apparaten hebt die 2,4Ghz nodig hebben dan is de 245v3 een betere keus. Qua bereik is die stukken beter op de 2,4Ghz band, op 5Ghz merk ik weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
strandbal schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:33:
In mijn afwegingen rondom WiFi laat ik de dekkingsgraad leidend zijn... :+
EAP683-UR - 185 m2
EAP613 - 115 m2
EAP245 - 140 m2

Ik schaf dit soort spullen aan om max 10 jaar te gaan gebruiken.
Ik heb drie EAP245-ers in gebruik en eentje als reserve.

Prijs en features vindt ik minder belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-06 22:11
FabianGTI schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:15:
[...]

Op basis van je reacties vraag ik me eigenlijk vooral af waarom je omada specifiek wilt gebruiken? Je geeft aan dat je er weinig verstand van hebt, daar maak ik uit op dat je dus ook weinig van de prosumer features zult willen gebruiken, terwijl je er wel voor betaalt.

Je zou natuurlijk ook bij de deco modellen kunnen blijven, die zijn prima uit te breiden voor een vriendelijkere prijs en minder onderhoudsgevoelig. Alleen heb je iets minder instelmogelijkheden, maar die kun je alleen goed gebruiken als je je ook echt wilt verdiepen in netwerkbeheer. Wil je dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-07 21:41

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb eens in de zoveel tijd problemen met een EAP610. Iphones hebben wel verbinding maar geven bovenaan geen wifi symbool. Een herstart van het accespoint helpt meestal wel. Maar het is wel irritant. Hebben jullie hier ook last van?
Ik heb verder een EAP650, sg2008p en een oc200. KPN router
Misschien maar een reboot schedule instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spocky
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mr_gadget schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:22:
Ik heb eens in de zoveel tijd problemen met een EAP610. Iphones hebben wel verbinding maar geven bovenaan geen wifi symbool. Een herstart van het accespoint helpt meestal wel. Maar het is wel irritant. Hebben jullie hier ook last van?
Ik ervaar hetzelfde met de verbinding naar mijn EAP235 (wall), omdat ik met mijn Google Pixel geen wifi problemen heb vraag ik me af of het misschien aan iOS 18 ligt.

Portugese Wijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Mijn vrouw heeft dit ook wel eens met haar iPhone 12.
Hij connect dan niet naar alle EAP accesspoints (615-wall, 245v3 en 610).

Als je dan naar wifi settings gaat lukt het ineens wel :+

[ Voor 5% gewijzigd door Starck op 22-05-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 20:06
Vraag. Ziggo met wifi pods, 3 stuks. Nu voor buiten twee eap tp link gekocht een 650 en 653. Buiten slecht bereik met de pods. Kan ik die het beste als losse ap benoemen. Of een mesh set up. Als ik mesh probeer ziet de app van tp link hem niet, zet ik ze los op dan wel. Mesh heeft denk ik voorkeur dan loopt het gewoon door de verbinding zoals ik het lees.

[ Voor 13% gewijzigd door peter243 op 22-05-2025 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tularis
peter243 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:55:
Vraag. Ziggo met wifi pods, 3 stuks. Nu voor buiten twee eap tp link gekocht een 650 en 653. Buiten slecht bereik met de pods. Kan ik die het beste als losse ap benoemen. Of een mesh set up. Als ik mesh probeer ziet de app van tp link hem niet, zet ik ze los op dan wel. Mesh heeft denk ik voorkeur dan loopt het gewoon door de verbinding zoals ik het lees.
Waarom zou je het als mesh opzetten? Ik ga er van uit dat de eaps bekabeld zijn (anders snap ik niet goed hoe je ze hebt aangesloten). Een bekabelde backhaul (verbinding met je router) is vele malen sneller en stabieler dan als het door de lucht van apparaat naar apparaat moet hoppen (=mesh). Mesh gebruik je als je geen draden kunt trekken tussen je access points en de rest van je netwerk.

Dus ik zou zeggen in dit geval: geen mesh nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
Dank voor de reactie, nieuwe woning alles kan bekabeld. Enige nadeel van ap is dan toch dat het niet automatisch overgaat als signaal minder wordt? Ik heb nu 1 eap aan de praat als ap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
peter243 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:17:
Dank voor de reactie, nieuwe woning alles kan bekabeld. Enige nadeel van ap is dan toch dat het niet automatisch overgaat als signaal minder wordt? Ik heb nu 1 eap aan de praat als ap.
Jawel, dat gebeurt automatisch. Je apparaat is continu op zoek naar de sterkste zender en switcht daar automatisch naar. De access points doen daar stiekem maar weinig zelf in. Al kunnen ze door bepaalde protocollen wel geforceerd de verbinding overdragen, maar dat werkt in de praktijk vaak vrij matig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
Tularis schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Jawel, dat gebeurt automatisch. Je apparaat is continu op zoek naar de sterkste zender en switcht daar automatisch naar. De access points doen daar stiekem maar weinig zelf in. Al kunnen ze door bepaalde protocollen wel geforceerd de verbinding overdragen, maar dat werkt in de praktijk vaak vrij matig
Al moet ik bekennen dat ik hier niet helemaal in thuis ben, anderen kunnen dit denk ik beter uitleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
Dat is het probleem ik ben niet zo thuis in dit soort zaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:56
Mijn ervaring is dat het overschakelen met controller een stuk beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt - de hele Omada WiFi opzet is gemaakt voor overschakelen m.b.v. controller.
Die controller dient ook altijd "aan" te staan.
Zonder controller zijn er weinig stuur mogelijkheden.

Wat ook goed is om te weten:
Een WiFi-apparaat schakelt pas heel laat over omdat de ontvangen signaal sterkte altijd wel goed is.
Dit komt doordat het zendvermogen van een AP vaak op maximaal wordt gezet.
Waardoor er geen aanleiding is om te switchen naar een andere (E)AP.

Voor een (E)AP is dat niet het geval - die heeft meestal een belabberd signaal.
Maar kan niks doen omdat een WiFi-apparaat altijd het laatste woord heeft bij omschakelen.

Hier in huis is de zaak zo ingesteld dat ik een WiFi-apparaat door de woning kan "volgen" doordat ie steeds van EAP wisselt. Ik gebruik 3 EAP's die zijn ingesteld op 10-mW voor de 2.4-Ghz band. En op 20-mW voor de 5/6-Ghz band. Met een preference (via de controller!) voor de 5/6-Ghz band.

Hierdoor schakelen de WiFi-apparaten vrijwel altijd over naar de dichtstbijzijnde EAP.
De IoT/Domotica apparaten doen dat via de 2.4-Ghz band; alle overige apparaten via de 5-Ghz band.

Het enige wanneer dit niet goed werkt is als WiFi-apparaten 802.11k niet (goed) ondersteunen.
De 802.11r implementatie wil hier ook nog wel eens roet in het eten gooien door (te) snel te switchen.

[ Voor 78% gewijzigd door Airw0lf op 22-05-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 10:43

sus

is druk :+

Mooi zo'n centraal topic. Ik ben nu thuis aan het kijken naar vervanging van hele simpele switches en wil daarmee wat beter spul in huis gaan halen. Ook wil ik gaan spelen met VLAN's enzo.

Gezien ik goede ervaringen heb met mijn Deco X20's - en die vooralsnog ook nog even wil behouden - wil ik als eerste gaan kijken naar vervangen van mijn switches en kom daarbij uit bij het Omada spul.

Ik heb een Delta Coax lijn en host daar met een eigen server een 2-tal websites en een mailserver. In de toekomst komt hier mogelijk glasvezel, maar daar hoeft vooralsnog geen rekening mee gehouden te worden. Ik heb daar al wel op ingelezen; als het KPN wordt heb ik een ethernet-aansluiting en bij Delta moet er een ander kastje komen ipv het modem, zodat ik alsnog een ethernet-aansluiting heb.

Qua switches kom ik uit op de SG2008P (8prt) en SG2016P (16prt) switches die volgens mij voor "normaal :+ gebruik thuis" prima voldoen. Gbit snelheid is zat, sneller heb ik niet nodig. Ik zie dat ze keurig ondersteuning hebben voor VLAN werk.

Zit ik alleen nog met de benodigde router. Heb ik aan de ER707-M2 een leuk ding waarmee ik de verbinding kan delen, poorten kan openzetten en dus ook de vlan's kan aanmaken. Wifi is zoals gezegd vooralsnog niet nodig, daar ga ik mijn X20's voor gebruiken.

Ik ben (nog) niet echt thuis in het vlan-spul, maar daar lijkt mij bovenstaande best een leuke start voor. Of zit ik er echt totaal naast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sus schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:51:
Mooi zo'n centraal topic. Ik ben nu thuis aan het kijken naar vervanging van hele simpele switches en wil daarmee wat beter spul in huis gaan halen. Ook wil ik gaan spelen met VLAN's enzo.

Gezien ik goede ervaringen heb met mijn Deco X20's - en die vooralsnog ook nog even wil behouden - wil ik als eerste gaan kijken naar vervangen van mijn switches en kom daarbij uit bij het Omada spul.

Ik heb een Delta Coax lijn en host daar met een eigen server een 2-tal websites en een mailserver. In de toekomst komt hier mogelijk glasvezel, maar daar hoeft vooralsnog geen rekening mee gehouden te worden. Ik heb daar al wel op ingelezen; als het KPN wordt heb ik een ethernet-aansluiting en bij Delta moet er een ander kastje komen ipv het modem, zodat ik alsnog een ethernet-aansluiting heb.

Qua switches kom ik uit op de SG2008P (8prt) en SG2016P (16prt) switches die volgens mij voor "normaal :+ gebruik thuis" prima voldoen. Gbit snelheid is zat, sneller heb ik niet nodig. Ik zie dat ze keurig ondersteuning hebben voor VLAN werk.

Zit ik alleen nog met de benodigde router. Heb ik aan de ER707-M2 een leuk ding waarmee ik de verbinding kan delen, poorten kan openzetten en dus ook de vlan's kan aanmaken. Wifi is zoals gezegd vooralsnog niet nodig, daar ga ik mijn X20's voor gebruiken.

Ik ben (nog) niet echt thuis in het vlan-spul, maar daar lijkt mij bovenstaande best een leuke start voor. Of zit ik er echt totaal naast...
Een dikke prima om mee te starten - nu alleen nog een controller... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Is dat de OC200? Ik dacht dat die alleen voor de AP's nodig was :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sus schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:17:
Is dat de OC200? Ik dacht dat die alleen voor de AP's nodig was :D
Kan - je kan de switches en router ook in standalone mode gebruiken.
Idem voor de AP's.

Maar dan ga je met vlans en ACL's een stijle (en "pijnlijke") leercurve tegemoet... :+

Ik las dat je al een server hebt draaien?
Misschien daar een Docker container aan toevoegen met de Omada controller?
Een OC200 kan uiteraard ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 23-05-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Als dat net zoiets is als die controller van Ubiquiti, dan kan ik die idd prima in een docker draaien; dan ga ik daar geen losse controller voor ophangen. Wellicht in de toekomst als ik wel met de AP's aan de slag ga :)

Maar eens even wat spul in een mandje slingeren; wat te doen van het weekend :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
sus schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:00:
Als dat net zoiets is als die controller van Ubiquiti, dan kan ik die idd prima in een docker draaien; dan ga ik daar geen losse controller voor ophangen. Wellicht in de toekomst als ik wel met de AP's aan de slag ga :)

Maar eens even wat spul in een mandje slingeren; wat te doen van het weekend :)
Hierbij alvast de compose file ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
omada:
    container_name: omada
    image: mbentley/omada-controller:latest
    restart: unless-stopped
    ulimits:
      nofile:
        soft: 4096
        hard: 8192
    stop_grace_period: 60s
    network_mode: host
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PUID=1000
      - PGID=1000
    volumes:
      - ${DOCKER_DIR}/omada/data:/opt/tplink/EAPController/data
      - ${DOCKER_DIR}/omada/logs:/opt/tplink/EAPController/logs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Hahaha, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
joop99 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:09:
Dus die controller komt dan tussen router en eap’s in. Ik heb er twee aan welke controller moet ik dan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Nee, die controller hangt ergens aan een switchpoort in je netwerk. In theorie zou de controller login-gegevens van clients kunnen delen tussen AP's zodat jouw apparaat bij wissel van AP niet opnieuw de hele riedel van 'ik ben tablet-van-peter, wil graag verbinden met SSID X en password Y' af hoeft te lopen. Het proces waarmee je aan een wifi netwerk verbindt is iets van 6-7 stappen, met fast roaming aan kan het in drie stappen.
AP's kunnen die client informatie ook onderling delen zonder hulp van een extern stukje software, geen idee of bij TP-link een externe controller een vereiste is voor fast roaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
jadjong schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:43:
Nee, die controller hangt ergens aan een switchpoort in je netwerk. In theorie zou de controller login-gegevens van clients kunnen delen tussen AP's zodat jouw apparaat bij wissel van AP niet opnieuw de hele riedel van 'ik ben tablet-van-peter, wil graag verbinden met SSID X en password Y' af hoeft te lopen. Het proces waarmee je aan een wifi netwerk verbindt is iets van 6-7 stappen, met fast roaming aan kan het in drie stappen.
AP's kunnen die client informatie ook onderling delen zonder hulp van een extern stukje software, geen idee of bij TP-link een externe controller een vereiste is voor fast roaming.
Ik vermoed dat dit onder de mesh features valt, hoe dan ook netflix kijken terwijl ik naar boven loop van accesspoint naar accespoint werkt zonder onderbreking.

Aanvulling: Ik zie dat deze feature alleen maar in de controller aangezet kan worden, m.a.w. zonder werkt het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door joop99 op 24-05-2025 14:02 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mesh is niks anders dan een vervanger van de kabel.
Wat wil zeggen dat er minimaal een EAP moet zijn met een bekabelde verbinding.
Elke volgende kan via mesh aangesloten worden - hoewel bekabeld altijd beter/sneller is. :+

Roaming an sich vereist geen controller - is een standaard 802.11 functie.
Waarbij de client altijd het laatste woord heeft.

Alles wat je meer wil - waaronder fast roaming - vereist een controller.
Dat zijn dan meestal functies uit het rijtje 802.11k, 802.11r en 802.11v.
En is iets wat ook je WiFi clients moeten kunnen - anders gaat het niet vliegen.

Per site/locatie heb je een controller nodig.
Dit is eigenlijk een klein servertje en wordt aangesloten op een switchpoort.
De uitvoeringsvorm is hardware of software.
Hardware in de vorm van bijvoorbeeld een OC200 of OC300.
Software in de vorm van een VM, LXC of een Docker container.

[ Voor 28% gewijzigd door Airw0lf op 24-05-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
Dat heb ik denk ik niet nodig. Een eap is om de laadpaal goed te laten werken. De ander om de wp aan te sturen. Beide gaan alleen via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Ik heb mijn EAP 615 nu als wifi bridge ingezet om een paar Sonos/Ikea speakers van ethernet te voorzien. De speakers beheersen maximaal 2.4 Ghz WiFi en dat werkt hier in de buurt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 16:40
Kom er zojuist achter dat de ER7206 (idem ER605) het gewoon vertikken om een VPN (openvpn / wireguard) op poort 443 in te richten, zelfs met Cloud access uit.
Bij WG krijg je nog een melding van, "Port is used" (maar dat is niet zo), bij OpenVPN invalid parameters zonder enige aanduiding waar dat dan is.

Iemand een idee (zonder aanschaf andere hardware) of het mogelijk is om toch iets van vpn (liefst TCP) werkend te krijgen?
Zit er namelijk aan te twijfelen om een vakantie naar China te doen en daar wordt het nodige geblokkeerd maar 443 TCP is vaak wel mogelijk ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:47
Probeer je een server of juist een client op je ER7206 op te zetten? (Server denk ik?)

Ik had hier gedonder met een OpenVPN server op een ER7212PC opzetten. Uiteindelijk dmv een Proxmox container een server opgezet:
https://github.com/Nyr/openvpn-install

Draait sinds de voorgaande reboot 3 maanden terug perfect. Maar dit werkt dus enkel als je een linux VM/CT kan aanmaken om dit op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Tweaker_Ruwy schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:30:
[...]

Probeer je een server of juist een client op je ER7206 op te zetten? (Server denk ik?)

Ik had hier gedonder met een OpenVPN server op een ER7212PC opzetten. Uiteindelijk dmv een Proxmox container een server opgezet:
https://github.com/Nyr/openvpn-install

Draait sinds de voorgaande reboot 3 maanden terug perfect. Maar dit werkt dus enkel als je een linux VM/CT kan aanmaken om dit op te draaien.
OpenVPN op poort hoger dan 1024 werkt prima.
Maar wil dus een 2e of anders bestaande op 443 hebben en TCP maar het lijkt erop dat het hardcoded is dat het niet onder 1024 mag.
Zou nog de tailscale route kunnen bewandelen maar het is gewoon van de zotte dat het niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Alternatief: een reverse proxy inrichten waarmee je een subdomein op poort 443 doorstuurt naar een ander ip op een andere poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@Mini-me dat is niet het doel. Technisch zou het wel voor bepaalde zaken een oplossing bieden. Maar zoek dus een route all tunnel oplossing.
Heb nu wel tailscale werken en route alle inclusief eigen DNS servers.

Maar nog steeds niet op TCP 443 maar het is in ieder geval wel een werkend alternatief naast openVPN. Ga nog wel proberen te testen of het ook echt dedicated op poort 443 kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The-Source schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:15:
Kom er zojuist achter dat de ER7206 (idem ER605) het gewoon vertikken om een VPN (openvpn / wireguard) op poort 443 in te richten, zelfs met Cloud access uit.
Bij WG krijg je nog een melding van, "Port is used" (maar dat is niet zo), bij OpenVPN invalid parameters zonder enige aanduiding waar dat dan is.

Iemand een idee (zonder aanschaf andere hardware) of het mogelijk is om toch iets van vpn (liefst TCP) werkend te krijgen?
Zit er namelijk aan te twijfelen om een vakantie naar China te doen en daar wordt het nodige geblokkeerd maar 443 TCP is vaak wel mogelijk ;)
De web interface van de Omada apparaten (dus ook de routers) houdt poort 80 en 443 bezet - ook na configuratie met een Omada controller. De WG melding klopt dus! :+

Ik geloof dat dat alleen aangepast kan worden in standalone mode - maar weet ik niet zeker - nooit geprobeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 31-05-2025 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
The-Source schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:01:
@Mini-me dat is niet het doel. Technisch zou het wel voor bepaalde zaken een oplossing bieden. Maar zoek dus een route all tunnel oplossing.
Heb nu wel tailscale werken en route alle inclusief eigen DNS servers.

Maar nog steeds niet op TCP 443 maar het is in ieder geval wel een werkend alternatief naast openVPN. Ga nog wel proberen te testen of het ook echt dedicated op poort 443 kan krijgen
Ik bedoelde niet alleen een reverse proxy voor een enkele connectie maar voor de tunnel naar je interne VPN server. De rest van de tunneling (uitgaand vanaf de VPN server naar WAN) wordt niet beïnvloed door de reverse proxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Op dit moment heb ik wel geteld 1 portmapping actief staan voor wat afwijkende software welke volledig een eigen VLAN heeft etc.
Reden van VPN op je router laten doen is dat je dan geen mappings hebt en hier gelijk een VLAN aan kan knopen. Mijn omada software zelf draait niet op 443 maar de router heeft wel aan de LAN zijde een prachtige webpagina die na inloggen zegt.
"Server Error:403 Forbidden.
Permission Denied: Omada Controller Software is running. Web Server is forbidden."

Waarom draait het dan 8)7
Ik vind het gewoon een manco dat het niet kan maar tijd zal het leren of 1 van de 2 vpn oplossingen gaat werken achter The Great Firewall

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Die controller op een OC200 is wel retetraag geworden zeg..Een soort van crippleware. Terwijl ik niet het idee heb dat er nou zoveel is veranderd de afgelopen tijd. Er zijn eerder features zoals radius verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:03:
Die controller op een OC200 is wel retetraag geworden zeg..Een soort van crippleware. Terwijl ik niet het idee heb dat er nou zoveel is veranderd de afgelopen tijd. Er zijn eerder features zoals radius verdwenen.
Er is veel bijgekomen in de afgelopen maanden.
Waaronder een volledige IPv6 implementatie, IDS/IPS-functies, SDN, OSPF en VRRP.
Ook de troubleshooting & analyse functies (waaronder WiFi dekking) zijn uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:09

franssie

Save the albatross

Mr_gadget schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:03:
Ding hadden ze nooit uit moeten brengen met die beperkte hardware. Een van de redenen dat ik overgestapt ben naar Unifi omdat ik op een andere site merkte dat AP roaming wel snel werkte.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:36:
[...]

Ding hadden ze nooit uit moeten brengen met die beperkte hardware. Een van de redenen dat ik overgestapt ben naar Unifi omdat ik op een andere site merkte dat AP roaming wel snel werkte.
Een OC300 of de software variant was wellicht ook een oplossing geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Airw0lf schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:51:
[...]

Een OC300 of de software variant was wellicht ook een oplossing geweest?
Wellicht, maar dan wist ik nog niet of dat goed zou gaan en je kan blijven proberen of toch je verlies nemen en overstappen naar iets waarvan ik wist dat het wel snel werkt. Dat dus gedaan.
Ze hadden die OC200 nooit moeten uitbrengen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:17:
[...]

Wellicht, maar dan wist ik nog niet of dat goed zou gaan en je kan blijven proberen of toch je verlies nemen en overstappen naar iets waarvan ik wist dat het wel snel werkt. Dat dus gedaan.
Ze hadden die OC200 nooit moeten uitbrengen.
De UI van de OC200 is weliswaar traag maar hij doet zijn werk. Fast roaming werkt prima hier. Die ene keer per maand dat ik inlog om alle log messages te verwijderen, vind ik die traagheid niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Ik heb nu de OC200 Model 1.0 met firmware:1.34.2 Build 20250110 Rel.75707.

Is het op dit moment niet verstandig om de beschikbare firmware te uploaden vanwege die snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Mini-me dat de ui traag is boeit me niet. Dat er functionaliteit uit moest om het sowieso draaiende te houden voor een recent model is wel opmerkelijk, of eigenlijk een blunder. Dat fast roaming bij jou wel werkt en bij mij niet werkte, het blijft slecht uit te zoeken hoe dat werkt en waarom wel of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
franssie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:41:
@Mini-me ...Dat er functionaliteit uit moest om het sowieso draaiende te houden voor een recent model is wel opmerkelijk, of eigenlijk een blunder.
....
Ik heb mijn OC200 in 2018 gekocht, ik dacht dat hij toen een paar maanden op de markt was. In mijn ogen dus niet heel recent en ik dacht dat er ook al een opvolger is.

Update:ik zie net dat die er is, de oc220, snellere cpu, meer geheugen. Dat mag ook wel na 7 jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door joop99 op 29-06-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

joop99 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:54:
[...]

Ik heb mijn OC200 in 2018 gekocht, ik dacht dat hij toen een paar maanden op de markt was. In mijn ogen dus niet heel recent en ik dacht dat er ook al een opvolger is.

Update:ik zie net dat die er is, de oc220, snellere cpu, meer geheugen. Dat mag ook wel na 7 jaar.
Dan is ie ouder dan ik mij herinner. Dat is wel een verzachtende omstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
joop99 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:54:
[...]

Nice catch! Binnenkort verkrijgbaar.
Eindelijk ook 1Gbps poorten. Om één of andere reden zijn die 100Mbps devices een doorn in mijn LAN oog, zelfs al hebben ze helemaal geen 1Gbps nodig (zoals PV omvormer, IoT apparaten etc - allemaal prima op 100Mbps of 2.4GHz wifi).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
Mini-me schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:49:
[...]

Nice catch! Binnenkort verkrijgbaar.
Eindelijk ook 1Gbps poorten. Om één of andere reden zijn die 100Mbps devices een doorn in mijn LAN oog, zelfs al hebben ze helemaal geen 1Gbps nodig (zoals PV omvormer, IoT apparaten etc - allemaal prima op 100Mbps of 2.4GHz wifi).
100mbps vindt ik geen probleem, 2,4 Ghz wel omdat dat in dichtbevolkte gebieden nauwelijks werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:06
franssie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:36:
[...]

Roaming heeft niets met die controller te maken.
Dat wordt geheel door de clients gedaan.
Een controller doet enkel configuraties en logging.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
joop99 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:11:
[...]

100mbps vindt ik geen probleem, 2,4 Ghz wel omdat dat in dichtbevolkte gebieden nauwelijks werkt.
Om die reden zitten al mijn IoT apparaten op een eigen traag 2.4GHz SSID en de rest van de gebruikers op een SSID waar ze naar 5GHz worden gestuurd waar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Ben(V) schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Roaming heeft niets met die controller te maken.
Dat wordt geheel door de clients gedaan.
Een controller doet enkel configuraties en logging.
Een controller kan authenticatie data delen tussen AP's waardoor roamen sneller gaat. Merk je eigenlijk alleen iets van als je realtime video kijkt zonder enige buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:06
Authenticate data wordt enkel gedeeld als een device zich aanmeld op het wifi netwerk en heeft echt niets met roaming te maken.
Zo gauw je authenticated bent kun je vrij bewegen tussen de AP's.

Zou alleen van belang kunnen zijn als je tussen meerdere SSID's wilt roamen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roaming tussen ap's kent wat afhankelijkheden in een controller:
* Op site nivo: fast roaming via 802.11k/v en iets met AI
* Bij de individuele WiFi SSID instellingen: 802.11r - vermits geen wpa3.
* Bij de instellingen per WiFi client: koppelen aan een bepaalde (e)ap

Voorwaarde is wel dat de SSID's overal gelijk zijn.
Dus (bijvoorbeeld) een ssid voor 2.4-Ghz en een tweede voor 5-Ghz is hierin geen handige.

Ook moet de client de genoemde 802.11 roaming standaarden ondersteunen.
Wat zeker bij oudere clients en domotica vaak niet het geval is.

Wat ook helpt is bij de individuele WiFi SSID instellingen 802.11b uitschakelen.
In de controller heet dit CCK Rates (1/2/5.5/11 Mbps)

Maar inderdaad - ondanks deze mogelijkheden heeft een client het laatste woord.

[ Voor 28% gewijzigd door Airw0lf op 30-06-2025 07:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Laatst online: 11-07 13:40
Van de winter heb ik hulp/advies gevraagd ivm dat ik wifi problemen ervaarde met mijn EAP653UR.
Dat leek op een DNS probleem oid. In het kort was het probleem
Als ik gebruik maakte van wifi van de 653UR dan werkte alles normaal, volledige snelheid en apps werkte zoals verwacht. Na een paar uur wisselend van 6 tot 24 uur traden de problemen op. Bepaalde apps zoals die van de NOS en het AD laden wel de nieuwsberichten, maar niet de foto's bv. inloggen bij de bank of andere apps leiden tot time outs. Firefox had dan weer geen problemen.

Doordat ons huis gerenoveerd word heb ik de problemen met de TP-link even links gelaten en gebruikte gemaakt van de wifi van de kpn box v12. De meeste tijd zijn we toch in de buurt hiervan.
Voor de renovatie gingen we naar een tijdelijke woning met een Ziggo modem. Ik had alles van TP-link meegenomen om in de tijdelijke woning te gaan experimenteren en te testen. Ik wilde zelfs een opense systeem gaan maken. Maar het vreemde was, gedurende 6 weken dat wij in de tijdelijke woning waren werkte alles zonder haperingen, gewoon goed zoals verwacht. Ik had een paar Shelly producten meegenomen en alles werkte gewoon.

Bij thuiskomst keerde het probleem terug, ik wist toen, het ligt of aan één van de apparaten of aan het KPN modem. De afgelopen paar weken heb ik één voor één af en toe getest of het een wifi lamp of iets anders was. Afgelopen vrijdag of zaterdag heb ik mijn wifi Yeelight color lamp uitgeschakeld. En vanaf dat moment werkt alles goed. Ik heb zojuist een speedtest gedaan op mijn telefoon en ik haal de volledige snelheid van mijn verbinding.

Mijn kennis gaat niet zover dat ik weet wat voor verkeer van de yeelight veroorzaakt wat deze klachten veroorzaakt. Het in en uitschakelen van de lamp laat ik doen door Home Assistant.

Mijn oorspronkelijke plan was toen ik de TL-SG2008P + EAP653UR kocht was om aparte VLAN te maken voor o.a. iot. Ik heb al wel speciale SSID's aangemaakt maar nog geen VLANs. Dit omdat ik nooit uit de testfase ben gekomen. Ik werk altijd volgens het principe, eerst alles draaiend maken. Als alles soepel blijft draaien, dan één voor dingen veranderen. Dat word de volgende stap als ik wat meer tijd heb, nu alles stabiel draait aparte vlans inschakelen de lamp weer inschakelen (zonder internet toegang). En kijken of het probleem dan wegblijft of terug keert.

Ik denk ik meld even deze terugkoppeling, toen ik met mijn probleem mij melde waren er meerdere mensen die dezelfde of vergelijkbare problemen ervaarde van slecht of instabiele wifi. Misschien dat ik hiermee iemand anders kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-07 14:52
Hoe kun je meerdere VLANS op een poort zetten van een TP-Link Omada TL-ER605?

Ik kan bij de instellingen alleen een PVID configureren, zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDG0QY3BYqIZCTbeebTVTHuVC5c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OXA5KHC5kcT2WiWT2gOI2Idt.png?f=fotoalbum_large

Bij het aanmaken van het VLAN heb ik wel alle poorten van de router geselecteerd, zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilhMJ20VBmllW2_jvMmO-DIo2bQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BN8n4UaM0t9cjHuSSSRU090b.png?f=fotoalbum_large

Is dit voldoende om de gemaakte VLANS op alle poorten door te zetten?
Ik kan het nu helaas niet meer testen omdat de apparatuur niet meer aangesloten zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nielsn schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:36:
Hoe kun je meerdere VLANS op een poort zetten van een TP-Link Omada TL-ER605?

Bij het aanmaken van het VLAN heb ik wel alle poorten van de router geselecteerd, zie:
[Afbeelding]

Is dit voldoende om de gemaakte VLANS op alle poorten door te zetten?
Ik kan het nu helaas niet meer testen omdat de apparatuur niet meer aangesloten zit.
d:)b - dit zou inderdaad genoeg moeten zijn. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totestbeta
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:02
Ik heb sinds gisteren de omada controller lokaal geïnstalleerd in een lxc container en tot nu toe bevalt het goed in combinatie met de SG3428 switch. Is het wellicht ook voor diegene die voor de hardware ac200 hebben een oplossing om lokaal dit te draaien

Ik ben me nu aan het oriënteren op acces points met vlan support eap650/653? Ieman daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:28
Afgelopen week bij een klant een docker container geupdate van v5.15 naar 5.24 ofzo. (Om te kunnen migreren naar een nieuwe container op een nieuwe synology)
Allereerst wat een wereld van verschil na de update.
Alles leek een stuk logischer in elkaar te steken en een stuk meer bij de tijd.
Verder geen omkijken naar, ikzelf heb alles Unifi, maar kostentechnisch kwam voor hun Omada beter uit de bus.
En qua controller omgeving komt Omada nu zeker bij Unifi in de buurt.
Helaas nog geen Omada AP’s (want hun deco’s werken nog prima voor hun doeleinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Sinds een paar weken ook Omada spul aangeschaft: router ER605, switch ES210GMP en AP EAP515-WALL. Software controller op mijn laptop.

Krijg het niet goed werkend. Het grootste probleem is dat de controller de EAP615 niet meer kan overnemen. Het heeft even gewerkt, maar nu krijg ik telkens 'overnemen is mislukt'.

EAP gepoogd fabrieksinstellingen te herstellen door de restknop 10 sec in te drukken. Het vreemde is dat die daarna nog steeds het door mij aangepaste ip-adres heeft, maar het wachtwoord is wel weer teruggezet naar admin.

Iemand een suggestie wat ik nog zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-07 12:42
Ik post hier omdat ik een probleem heb waar ik maar niet uit kom. Ik heb dit ook in het Caiway topic geplaatst, maar misschien is hier beter.
We hebben zeg twee jaar Caiway. Dat werkte altijd prima (zelfde setup), maar sinds een paar maanden valt de internetverbinding een paar keer par dag weg. Bedraad werkt het dan ook niet. Na een herstart van de Caiway router werkt het weer.
Voorheen hadden we de Caiway router en dan een TP-Link Omada router en dan een TP-Link Omada managed switch. Alles gereset werkt helaas ook niet. Ik heb de TP-Link router en de TP-lLink Switch er tussen uit gehaald en dat lijkt wel goed te werken, maar ik heb de switch wel nodig omdat nu alles maar zeer beperkt is. Maar als ik alleen de switch terug aansluit valt de internetverbinding zeg twee keer per dag weg, en dan moet ik de Caiway router uit en aan zetten en dan werkt het weer.
Volgens Caiway ligt het niet aan hun. Het lijkt er dus op dat de TP-Link managed switch de boosdoener is, maar ik heb geen idee waarom. Het heel lang perfect werkte en nu ineens niet meer.

Ik heb echt geen idee meer, ik snap ook niet hoe het kan het het niet aan Caiway ligt, maar als ik die router uit en aan zet het weer werkt. En dat het niets doet als ik alles van TP-Link herstart.

Heeft toevallig iemand hier een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerverCom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-07 17:07
HaNS1443 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:22:
Ik post hier omdat ik een probleem heb waar ik maar niet uit kom. Ik heb dit ook in het Caiway topic geplaatst, maar misschien is hier beter.
We hebben zeg twee jaar Caiway. Dat werkte altijd prima (zelfde setup), maar sinds een paar maanden valt de internetverbinding een paar keer par dag weg. Bedraad werkt het dan ook niet. Na een herstart van de Caiway router werkt het weer.
Voorheen hadden we de Caiway router en dan een TP-Link Omada router en dan een TP-Link Omada managed switch. Alles gereset werkt helaas ook niet. Ik heb de TP-Link router en de TP-lLink Switch er tussen uit gehaald en dat lijkt wel goed te werken, maar ik heb de switch wel nodig omdat nu alles maar zeer beperkt is. Maar als ik alleen de switch terug aansluit valt de internetverbinding zeg twee keer per dag weg, en dan moet ik de Caiway router uit en aan zetten en dan werkt het weer.
Volgens Caiway ligt het niet aan hun. Het lijkt er dus op dat de TP-Link managed switch de boosdoener is, maar ik heb geen idee waarom. Het heel lang perfect werkte en nu ineens niet meer.

Ik heb echt geen idee meer, ik snap ook niet hoe het kan het het niet aan Caiway ligt, maar als ik die router uit en aan zet het weer werkt. En dat het niets doet als ik alles van TP-Link herstart.

Dag Hans,

Ik heb zelf ook de omada opstelling enkel dan met KPN en glasvezel. Ook ik maakte iets dergelijks mee, elke dag een aantal keer kortstondig de verbinding weg en ook enkele malen mogen/moeten herstarten.

De oorzaak,tot nu toe, DNS. Ik heb deze via pihole en sinds aanpassingen naar een andere DNS provider heb ik geen problemen meer. Misschien helpt dit voor jou ook door eens te kijken naar je DNS instellingen?

2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterDeTweaker schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:42:
Sinds een paar weken ook Omada spul aangeschaft: router ER605, switch ES210GMP en AP EAP515-WALL. Software controller op mijn laptop.

Krijg het niet goed werkend. Het grootste probleem is dat de controller de EAP615 niet meer kan overnemen. Het heeft even gewerkt, maar nu krijg ik telkens 'overnemen is mislukt'.

EAP gepoogd fabrieksinstellingen te herstellen door de restknop 10 sec in te drukken. Het vreemde is dat die daarna nog steeds het door mij aangepaste ip-adres heeft, maar het wachtwoord is wel weer teruggezet naar admin.

Iemand een suggestie wat ik nog zou kunnen doen?
Lastig te troubleshooten - ook al omdat die ES-switch geen echte Omada switch is.
En niet alle Omada functies ondersteund.

Suggestie: begin eens van scratch met de fabrieksinstellingen van de controller, de router en de EAP. En dan alleen het minimale instellen en testen.

De switch gebruik je eerst standalone met de fabrieksinstellingen.
Eventueel later toevoegen als de andere apparaten goed werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 08-07-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HaNS1443 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:22:

Alle Omada spullen hebben een eigen webinterface en kunnen hierdoor ook standalone gebruikt worden. Je zou de switch naar fabrieksinstellingen kunnen brengen en via die webinterface het minimale instellen - kijken of het dan wel blijft werken.

Werkt het dan nog steeds niet, dan een laptop bekabeld aansluiten op de Caiway modem.

Andere route hangt af van je aansluiting - bij coax is er misschien een mogelijkheid om de modem om te zetten naar bridge. En dan de Omada router met fabrieksinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Airw0lf schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:57:
[...]

Lastig te troubleshooten - ook al omdat die ES-switch geen echte Omada switch is.
En niet alle Omada functies ondersteund.

Suggestie: begin eens van scratch met de fabrieksinstellingen van de controller, de router en de EAP. En dan alleen het minimale instellen en testen.

De switch gebruik je eerst standalone met de fabrieksinstellingen.
Eventueel later toevoegen als de andere apparaten goed werken.
Dank Airwolf,

Van scratch begonnen en inderdaad alle apparatuur werd overgenomen door de controller.

(Overigens baal ik dat die ES-switch niet echt Omada is, dat hadden ze er wel bij mogen vermelden.)

Het probleem ontstaat wanneer ik de apparaten in een apart VLAN (beheer) wil plaatsen. Dan raak ik de verbinding kwijt. Ik puzzel nog met de poort configuratie, waarschijnlijk gaat het daardoor mis.

Tips zijn zeer welkom, maar ik denk dat ik zelf door trial en error het systeem onder de knie moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-07 12:42
GerverCom schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:33:
[...]

Dag Hans,

Ik heb zelf ook de omada opstelling enkel dan met KPN en glasvezel. Ook ik maakte iets dergelijks mee, elke dag een aantal keer kortstondig de verbinding weg en ook enkele malen mogen/moeten herstarten.

De oorzaak,tot nu toe, DNS. Ik heb deze via pihole en sinds aanpassingen naar een andere DNS provider heb ik geen problemen meer. Misschien helpt dit voor jou ook door eens te kijken naar je DNS instellingen?
Dat is een goede, dat ga ik proberen. Is dat alleen DNS in Omada en/of in de Caywai router?
Airw0lf schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Alle Omada spullen hebben een eigen webinterface en kunnen hierdoor ook standalone gebruikt worden. Je zou de switch naar fabrieksinstellingen kunnen brengen en via die webinterface het minimale instellen - kijken of het dan wel blijft werken.

Werkt het dan nog steeds niet, dan een laptop bekabeld aansluiten op de Caiway modem.

Andere route hangt af van je aansluiting - bij coax is er misschien een mogelijkheid om de modem om te zetten naar bridge. En dan de Omada router met fabrieksinstellingen.
Ik heb de switch stand alone geprobeerd na reset, maar helaas werkte dat ook niet.
Het frappante is als de verbinding wegvalt het ook niet bekabeld werkt op direct op de Caiway router.
Helaas heeft de Caiway router ook geen bridge functionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerverCom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-07 17:07
HaNS1443 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:55:
[...]

Dat is een goede, dat ga ik proberen. Is dat alleen DNS in Omada en/of in de Caywai router?

[...]

Ik heb de switch stand alone geprobeerd na reset, maar helaas werkte dat ook niet.
Het frappante is als de verbinding wegvalt het ook niet bekabeld werkt op direct op de Caiway router.
Ik zou beide controleren welke er worden gebruikt. Voor een test kan je altijd publieke google dns gebruiken,

IPv4 Addresses:
8.8.8.8
8.8.4.4

2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeterDeTweaker schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Dank Airwolf,

Van scratch begonnen en inderdaad alle apparatuur werd overgenomen door de controller.

(Overigens baal ik dat die ES-switch niet echt Omada is, dat hadden ze er wel bij mogen vermelden.)

Het probleem ontstaat wanneer ik de apparaten in een apart VLAN (beheer) wil plaatsen. Dan raak ik de verbinding kwijt. Ik puzzel nog met de poort configuratie, waarschijnlijk gaat het daardoor mis.

Tips zijn zeer welkom, maar ik denk dat ik zelf door trial en error het systeem onder de knie moet krijgen.
Omada gebruikt standaard vlan 1 (untagged) voor beheer - het beste is om dit zo te laten.
Een andere beheer vlan instellen geeft alleen maar problemen.
En is ook niet nodig - er zijn genoeg andere mogelijkheden om het allemaal veilig te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ikheetjeff
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-07 22:31
Had heel lang de OC200, maar die werd echt heel traag. Gewoon schelden van frustratie soms, maar dat zal meer aan mijn geduld liggen. Dus maand geleden toch Omada controller op proxmox geinstalleerd, en wat fijn is dat. Hierdoor ook meteen KPN TV+ Multicast werkend kunnen krijgen zonder KPN Box 12 er tussen.

Kwam zojuist op Reddit deze Webinar 2025 tegen van TP-Link met een roadmap 2026, in het Nederlands. Voor wie het interessant lijkt, dacht ik het hier ook te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Laatst online: 11-07 13:40
HaNS1443 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:55:
[...]

[...]

Bedoel je met frappante, dat als je via wifi van de Caiway router het internet op gaat alles wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Airw0lf schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:42:
[...]

Omada gebruikt standaard vlan 1 (untagged) voor beheer - het beste is om dit zo te laten.
Een andere beheer vlan instellen geeft alleen maar problemen.
En is ook niet nodig - er zijn genoeg andere mogelijkheden om het allemaal veilig te maken.
Hallo Airwolf,
Je schreef dat de ES210GMP switch niet echt een Omada switch is.
Ik overweeg om hem te vervangen voor de SG2210MP. Is die wel volledig Omada compatibel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PeterDeTweaker - yup - die wel.

En zijn "kleinere" broertje (SG2210P) ook - heeft alleen minder PoE budget.

[ Voor 54% gewijzigd door Airw0lf op 09-07-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Airw0lf schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:03:
@PeterDeTweaker - yup - die wel.

En zijn "kleinere" broertje (SG2210P) ook - heeft alleen minder PoE budget.
Dank voor de tip @Airw0lf , want het broertje is fanless en dat vind ik erg prettig.

Nu nog goed opletten dat ik de v5.20 bestel. Die (hardware) versie nummers zijn ook belangrijk om in de gaten te houden heb ik gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeterDeTweaker schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:33:
[...]

Dank voor de tip @Airw0lf , want het broertje is fanless en dat vind ik erg prettig.

Nu nog goed opletten dat ik de v5.20 bestel. Die (hardware) versie nummers zijn ook belangrijk om in de gaten te houden heb ik gemerkt.
Mja - tis alleen dat je daar maar zeer beperkt invloed op hebt. In dit specifieke geval zou je kunnen kijken of je een SG-2210P kunt bestellen (versus een TL-SG2210P) en dat dit ook zo op de verpakking staat.

Bovendien zijn de verschillen in hw-versies niet altijd even duidelijk. Soms komt het vanwege eisen in een bepaald land, soms de verkrijgbaarheid van bepaalde chipsets en andere keren door de invoering van een bepaalde firmware versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ne0fr0g
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:09
ikheetjeff schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 01:38:
Had heel lang de OC200, maar die werd echt heel traag. Gewoon schelden van frustratie soms, maar dat zal meer aan mijn geduld liggen. Dus maand geleden toch Omada controller op proxmox geinstalleerd, en wat fijn is dat. Hierdoor ook meteen KPN TV+ Multicast werkend kunnen krijgen zonder KPN Box 12 er tussen.
Dank voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-07 22:14
Op dit moment bezig om een nieuwe Omada setup samen te stellen voor heel het huis. In eerste instantie had ik het idee (zo ook meegenomen in de verbouwing) om in iedere ruimte een EAP655-wall op te hangen en op de zolder vanaf de vliering een EAP653.

Onze open woonkamer/keuken is 64m2 en de eetkamer (rechtsonder) is 10m2. Ik was van plan om bij het groene punt een EAP655-wall te plaatsen, met de verwachting dat hij heel de ruimte kan bedienen. Op de blauwe punten kan ik een AP kwijt (optioneel). Huis is uit 1992. Garage en hal maken geen deel uit met wat ik met dit AP wil bereiken. Slechts woonkamer/keuken en als het mee zit in de open ruimte de eetkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0g4_b-Fqs5TN22rWl2Q1sVkfxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpOcBkpFmv3c8yEaHRFs5n2M.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmiddag bij een vriend op iedere verdieping een 653 opgehangen en ik was positief verrast over het formaat van het apparaat en het bereik in een nieuwbouw woning.

Nu is de twijfel toegeslagen of ik er niet verstandiger aan doe om de EAP655-wall te vervangen door een EAP653 aan de muur, 30cm van de vloer?
Het theoretische verschil is 50m2 om 140m2 tussen beiden. Radition maps zijn zoals verwacht in de verschillen qua type.

Iemand ervaring met een ceiling AP zo laag aan de muur en/of tips?

[ Voor 4% gewijzigd door Ralph88 op 10-07-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:51
@Ralph88 ja, mijn 653 staat op de grond, plafond is 4,40 hoog en ik kreeg geen toestemming voor een goot.
Had eerst een wall versie, maar het bereik was extreem teleurstellend in een nieuwbouw woning.

De 653 is echt een stap vooruit, vooral in de keuken is het bereik nu goed, dat was eerst nagenoeg null....

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kan je op de blauwe punten wel een Ap hoger plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-07 22:14
Mr_gadget schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:36:
Kan je op de blauwe punten wel een Ap hoger plaatsen?
Alleen in de meterkast en de garage kunnen ze hoger/aan het plafond. De overige blauwe zitten allen op 30cm van de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Beste bereik heb je met een line of sight. Misschien kan je ergens omhoog langs een gordijn oid? En dan aan het plafond?
Maar je kan het bij de grond plaatsen natuurlijk proberen. Ik heb een EAP610 die in een trapgat hangt. Deze geeft op twee verdiepingen aardig bereik.
Een EAP615 wall achter een tv meubel werkte helaas niet in de hele woonkamer (enigsinds logisch ook)
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste