Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:59

Nicap

Tsssk....

domoti schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:12:
@Airw0lf Ik had zelf eerst alleen die 2e rule aangemaakt (die 1e was er niet). Maar dan had ik geen toegang van home naar camera. Dus kreeg de tip om die 1e aan te maken (dus die staat boven aan in de lijst).

Alleen het werkt dan nog steeds niet.

Maar het idee is toch dat je vlans kan blokkeren naar een andere vlan? Alleen wil ik dus wel vanaf home naar camera en dat camera dan terug kan sturen naar home.
Heb je deze video ook bekeken in je zoektocht?
YouTube: TP-Link Omada Full setup. Part 2 creating VLANs
Die was voor mij in elk geval verhelderend en met werkende vlans. Met 1 specifieke pc kan ik bij het IoT netwerk(met 1 poort).
Als mij dat lukt, lukt jou dat ook.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-05 15:19
Dit werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XJu6v1D0F6opP2Z1mbqAtFfTkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x4nncVj0fYhrLx2JRUYBZnyq.png?f=fotoalbum_large

Maar dan geef je Camera toch volledig toegang tot Home. Want die 3e rule heeft nu geen effect dat je Camera weigert tot Home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
@Nicap Toevallig heb ik die inderdaad ook gezien. Maar daar gaat het alleen om het aanmaken van de VLANs en toekennen aan een poort op de switch. Niet over het aanmaken van ACL's om zo het verkeer tussen verschillende vlans te blokkeren/toe te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:59

Nicap

Tsssk....

domoti schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:49:
@Nicap Toevallig heb ik die inderdaad ook gezien. Maar daar gaat het alleen om het aanmaken van de VLANs en toekennen aan een poort op de switch. Niet over het aanmaken van ACL's om zo het verkeer tussen verschillende vlans te blokkeren/toe te staan.
Dan heeft hij daar een andere video over. Heb mijn setup ingeregeld aan de hand van de uitleg die hij heeft gegeven. En dat werkt prima.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Ik heb OpenVPN op mijn router ingesteld (ER707-M2).

Vervolgens op mijn iPhone het profile geïmporteerd en daarna werkte het direct,

Echter het werkt alleen op 5g. Zodra ik thuis op mijn wifi zit werkt het niet. Hij krijgt dan geen connectie,

Is het mogelijk dat die op beide varianten werkt, zodat je niet heel de tijd vpn aan of uit moet zetten, maar dat die dus altijd aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zou dat moeten kunnen dan? Waarom vpnen als je al op het betreffende netwerk zit.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 22:54
Met sommige routers/firewalls kan dat wel. O.a. met pfSense. Ik weet niet of het ook met een Omada router kan. Ik dacht dat dit NAT/dns reflectie heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:56
GHB363 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:11:
Met sommige routers/firewalls kan dat wel. O.a. met pfSense. Ik weet niet of het ook met een Omada router kan. Ik dacht dat dit NAT/dns reflectie heet.
Klopt, dit is een instelling in de rules van een firewall.

Niet elke firewall ondersteunt dit helaas.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56
domoti schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:03:
Ik heb OpenVPN op mijn router ingesteld (ER707-M2).

Vervolgens op mijn iPhone het profile geïmporteerd en daarna werkte het direct,

Echter het werkt alleen op 5g. Zodra ik thuis op mijn wifi zit werkt het niet. Hij krijgt dan geen connectie,

Is het mogelijk dat die op beide varianten werkt, zodat je niet heel de tijd vpn aan of uit moet zetten, maar dat die dus altijd aan staat?
Ik heb zelf geen ervaring met OpenVPN maar ik gebruik WireGuard ook i.c.m. met iPhone. Dat werkt wel lokaal op je eigen netwerk. Bijkomend voordeel is dat je in de WireGuard app ook voorkeuren kunt aangeven zoals WireGuard on demand. Je kunt dan aangeven via welke SSID's je wel of niet automatisch verbinding moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-03 11:04
WIFI 6/7 vraag, ik kocht net 5 AP's (EAP613 met wifi 6) voor in mijn nieuwe woning die pas binnen 18 maanden bewoonbaar zal zijn, we beginnen binnen een paar weken aan de renovaties. Mijn collega lachte mij uiteraard uit dat ik ze nu al kocht en dat ik beter gewoon had gewacht, "tegen dan is WIFI7 al stuk meer ingeburgerd". Maar Wifi 6 is al zo goed denk ik dan ... er zullen ook heel wat zaken bedraad aangesloten zijn.

Hoe staan jullie hier tegenover? Ik kocht deze 5 AP's aan 320 euro nieuw dus dat leek me toch echt een goeie deal. Ik kan ze in mijn tijdelijke woning (terug bij de ouders) in die 18 maanden ook al gebruiken (niet alle 5 maar ok).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:20
ben_jamin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:59:
WIFI 6/7 vraag, ik kocht net 5 AP's (EAP613 met wifi 6) voor in mijn nieuwe woning die pas binnen 18 maanden bewoonbaar zal zijn, we beginnen binnen een paar weken aan de renovaties. Mijn collega lachte mij uiteraard uit dat ik ze nu al kocht en dat ik beter gewoon had gewacht, "tegen dan is WIFI7 al stuk meer ingeburgerd". Maar Wifi 6 is al zo goed denk ik dan ... er zullen ook heel wat zaken bedraad aangesloten zijn.

Hoe staan jullie hier tegenover? Ik kocht deze 5 AP's aan 320 euro nieuw dus dat leek me toch echt een goeie deal. Ik kan ze in mijn tijdelijke woning (terug bij de ouders) in die 18 maanden ook al gebruiken (niet alle 5 maar ok).
Hier in huis, nog maar 3 apparaten van de +/- 70 die Wifi 7 ondersteunen (en ik doe echt niet heel lang met dezelfde devices). Zal over 18 maand nog niet heel veel meer zijn denk ik. Daarnaast, inderdaad volstaat Wifi 6 nog meer dan prima voor Videobellen etc. De Playstation download nieuwe games gewoon via UTP vaste verbinding. Tot slot, niet onbelangrijk: de Wifi 7 AP gebruiken ongeveer dubbele aan stroom....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ben_jamin laat ze maar lachen. Lijkt me een goede deal (al ken ik het type niet).
Wifi 7 (dat op 6ghz zit dacht ik) is pas belangrijk als al het andere niet werkt, en hoe hoger de freq, hoe slechter het bereik.
Gewoon blij zijn met je aankoop.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34

Ik zou zeggen niet aan beginnen (wifi7) als je het niet nodig hebt.
Wifi5 is ook prima te gebruiken.
Zo heb ik nog een paar EAP245 v3 hangen.
Daarnaast een paar EAP650 die een dubbel stroomverbruik hebben.
Hetzelfde geldt dan ook voor switchen 2.5 of 10Gbit het stroomverbruik zal toenemen.
Eigenlijk zal een eigen verbruik bandbreedte meting vooraf moeten plaatsvinden.

(En de meeste hebben dan genoeg aan een 100Mbit lijntje blijkt dan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Prima aanpak - zelfs een EAP245 zou prima meekunnen. :+

Ik heb tijdens de feestdagen een serieuze poging gedaan om mijn 3 EAP245-ers te vervangen door 3 EAP653 of 3 EAP683. Maar heb uiteindelijk alles teruggestuurd - de prestatiewinst was erg mager - nog geen 25% op minder dan een meter afstand van de EAP (van ongeveer AC-500-Mbps naar ongeveer AX-600-Mbps).

Met daarnaast circa 10% signaalverlies (in vergelijking met de EAP245). Wat wil zeggen dat de controller ongeveer 10% lagere dBm waardes rapporteerde voor de actieve WiFi apparaten.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Ben nog wat bezig geweest met mijn vlan instellingen. Ik vraag me af of dit nu een goede manier is om zo'n vlan "dicht" te timmeren. Ik heb de volgende regels aangemaakt:

Op de gateway:

- Permit | all protocols | LAN -> WAN | vlan Camera -> port 123 (NTP syncen van de camera's toestaan)
- Deny | all protocols | LAN -> WAN | vlan Camera -> IPGroup_Any

Op de switch :

- Permit | all protocols | vlan Home --> vlan Camera
- Permit | all protocols | streaming poorten en de ip adressen van de camera's -> vlan Home
- Permit | ICMP | vlan Camera -> Home
- Deny | all protocols | vlan Camera -> alle andere vlans

Vervolgens heb ik geen poorten meer geforward en maak ik gebruik van OpenVPN server op mijn router.

@Ping83 Bedankt voor de tip van Wireguard. Ik zal daar ook binnenkort even naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Recent heeft TP-Link voor de OC200 firmware uitgebracht. De app had al de nieuwe huisstijl de webinterface nu met versie 5.15.8.12 ook voor de switch (SG3452P) was er ook firmware beschikbaar 1.1.12 de router (ER7206) niet die draait op 1.4.2.

Alleen vanaf de upgrade lijkt de DHCP / vast ip kapot/bug te bevatten, voor een ip wat er al was.
Ik had een vast ip 192.168.10.25 voor vm. Die was al even weg. Dus 192.168.10.25 uit de vast ip lijst verwijderd.

Nu wilde ik nieuwe vm 10.25 toekennen. Die pakt die maar niet. Keer op keer een ip uit de DHCP reeks. Dus dacht ik laat ik 10.24 is pakken... Ja dan neemt hij het ip wel aan... Verander het ip naar 10.25 en weer pakt de vm DHCP reeks. Dat is een beetje gek...

Het gekke is voor de fw upgrade van de switch heeft het 10.25 wel gewerkt bij de andere machine.

Het lijkt wel een bug dat als ip na fw upgrade het ip verwijderd daarna toevoegd het ip niet pakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ter info: voor de EAP245v3 schijnt een firmware update beschikbaar te zijn.
https://support.omadanetw...nload/firmware/eap245/v3/

Is van october vorige jaar maar verscheen nog niet via het reguliere stable channel.

Geen idee wat er anders/beter is - tot nu toe geen release notes gevonden.

Release notes gevonden:
1. Supports IPv6.
2. Supports Bonjour.
3. Updates settings of Band steering.
4. Supports IPv6 ACL/URL Filtering/Guest Network.
5. Supports LLDP (Link Layer Discovery Protocol).
6. Supports features for Ping, Traceroute, Packet Capture, Terminal and Device Info.
7. Supports Lock to AP function.
8. Supports Support mesh in Standalone mode.
9. Supports Multicast/Broadcast Management.
10. Supports multiple RADIUS servers and report of RADIUS username.
11. Improves stability.
12. Enhances security protection.

Bug fixed:
1. Fixed the issue that the channel abnormally changed after EAP detects a radar signal.
2. Fixed the issue that URL Filter and ACL cannot take effect normally in certain scenarios.
3. Fixed the issue that the number of IPv6 addresses displayed incorrectly on the client connected to a Mesh AP.
4. Fixed the issue that 5G channel utilization was displayed as exceeding 100%

Edit: upgrade succesvol en eindelijk... Lock-to-AP doet het! oOo

[ Voor 76% gewijzigd door Airw0lf op 25-01-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:00:
Ter info: voor de EAP245v3 schijnt een firmware update beschikbaar te zijn.
https://support.omadanetw...nload/firmware/eap245/v3/

Edit: Upgrade succesvol en eindelijk... Lock-to-AP doet het!
!!!! Daar wachten we al jaren op. Super nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Mini-me schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:27:
[...]

!!!! Daar wachten we al jaren op. Super nieuws!
Inderdaad vooral nrtje 7 *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Ik weet niet of jullie ook ESP's gebruiken maar ik had alsnog problemen met die Lock to AP functie enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Lock to AP bestaat ook niet. Het is Block from all but one AP en dat werkt niet altijd met cliënts die erg graag met dat ene AP willen verbinden. Je kan voor die domme rommel welke niet door het pand beweegt beter per AP een SSID opzetten. IOT1, IOT2, enz...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
@Airw0lf
Thanks de update ook gedaan.
Dat moest wel handmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

peterbier schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:36:
@Airw0lf
Dat moest wel handmatig.
Hier ook, wat me wat bevreemde omdat ik voor mijn 225 outdoor wel een melding kreeg in mijn OC200 dat er nieuwe firmware was, ook al was die off-line.

Hoe dan ook de upgrade ging simpel.

edit: De lijken de firmware nu redelijk gelijk getrokken te hebben met die voor de V4 versie.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 25-01-2025 13:42 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:36:
@Airw0lf
Dat moest wel handmatig.
Ja - klopt.
En je kon de nieuwe versie ook niet uploaden naar de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jadjong schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:06:
Lock to AP bestaat ook niet. Het is Block from all but one AP en dat werkt niet altijd met cliënts die erg graag met dat ene AP willen verbinden. Je kan voor die domme rommel welke niet door het pand beweegt beter per AP een SSID opzetten. IOT1, IOT2, enz...
Je zal technisch vast gelijk hebben - maar voor mij werkt het zo... :+

Bovendien: met jouw "workaround" heb je wel meerdere SSID's nodig.
Die allemaal lopen te roeptoeteren en dus bandbreedte gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Airw0lf schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Ja - klopt.
En je kon de nieuwe versie ook niet uploaden naar de controller.
Welke controller draai jij dan? Ik heb het via mijn OC200 kunnen uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
franssie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Ik ook bestand downloaden op laptop en via laptop via de OC200 naar de eap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
franssie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Ik gebruik de Linux versie en had gebruik willen maken van de "Firmware" functie zoals te vinden in de "Global View".

Nu heb ik de nieuwe versie "rechtstreeks" in de EAP gestoken en de distributiefunctie aan-gevinkt (nog steeds via de controller). Hierdoor werken alle 3 de EAP's in een keer geupgrade.

[ Voor 22% gewijzigd door Airw0lf op 25-01-2025 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
In de controller kun je ook aangeven of je allemaal van hetzelfde type wilt updaten.
Die heb ik ook aangevinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:56
https://www.security.nl/p...verbod+op+TP-Link+routers
Overheidsfunctionarissen VS willen dit jaar nog verbod op TP-Link routers

Functionarissen van de Amerikaanse overheid willen dat er dit jaar nog een verbod op de verkoop en het gebruik van TP-Link routers in de Verenigde Staten wordt ingevoerd, net zoals met apparatuur van Huawei is gedaan. De apparatuur zou dan met Amerikaanse oplossingen vervangen moeten worden. Vorig jaar augustus riepen Amerikaanse politici al op tot een onderzoek naar apparatuur van het Chinese TP-Link en risico's voor de nationale veiligheid.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Even afwachten hoe en wat. Maar als HPE ook nog een router uitbrengt uiteraard wel 19 inch! Voor de instant on lijn dan ben ik om. Ik wil geen Ubiquiti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:10:
Even afwachten hoe en wat. Maar als HPE ook nog een router uitbrengt uiteraard wel 19 inch! Voor de instant on lijn dan ben ik om. Ik wil geen Ubiquiti.
Dan doe ik mee... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als ik weg migreer wordt het hier denk ik Mikrotik of openwrt, of ik die Amerikanen nu zozeer vertrouw heden ten dage met al hun wetgeving.
Maar op zich is dit een eigen topic waard (zal vast ook wel ergens bestaan denk ik).

Omada snort hier prima, op een andere site Unifi ook prima al maken die soms wat vreemde hardware keuzes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47
Beetje offtopic, maar ik begreep dat de basis hier niet ligt in het feit dat TP-link daadwerkelijk is 'betrapt' op het invoegen van backdoors of afluisterpraktijken maar dat het probleem zit in het feit dat die dingen vaak met een admin poort naar buiten open staan, ongepatched zijn en door de meerderheid van de ISP's is geleverd aan thuisgebruikers.

Toch resteert dan de vraag - zeker omdat het admin deel dan ook wel in China zal resideren, wat wel? Ubiquity is een Amerikaans bedrijf, maar of dat helpt als hun technologie ook uit China komt?

Nb: cloud dienst ontkoppelen is iig een stap.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mijn 0,500 Euro...
... lijkt me uiteindelijk allemaal window-dressing... alle chips worden gefabriceerd in China/Taiwan. Dat er een assemblage en/of firmware tak in de US en/of Europa zit doet er verder weinig aan af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is er nog een setting om dit agressieve roam gedrag iets te temmen? Of vooral signaal terugschroeven? Het is rond de eettafel en die zit kennelijk net op de grens van de zones (die van AP -7A en -54 )
Telefoon van mijn vriendin heeft op dit soort momenten met bijvoorbeeld Youtube afspeel problemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LiYqvKlV067Ka-2tMV7H_q2dWM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mxCl4MHa99pdJfPKWkv45lk3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Wat is de signaalsterkte daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:16:
Is er nog een setting om dit agressieve roam gedrag iets te temmen? Of vooral signaal terugschroeven? Het is rond de eettafel en die zit kennelijk net op de grens van de zones (die van AP -7A en -54 )
Telefoon van mijn vriendin heeft op dit soort momenten met bijvoorbeeld Youtube afspeel problemen.
[Afbeelding]
Probeer eens met de volgende site-settings:
* Prefer 5/6-GHz aan-vinken
* Optioneel: fast roaming en AI roaming aan-vinken

En daarnaast voor elke EAP:
* 2,4-Ghz radio op 10 dBm
* 5/6-Ghz radio op 20 dBm

[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 03-02-2025 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb een client proberen te locken aan een specifiek AP, maar nu komt die client niet meer online én staat niet meer in het client overzicht, dus kan ik de lock ook niet meer verwijderen. Iemand een slim idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:20
Hmmbob schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:33:
Ik heb een client proberen te locken aan een specifiek AP, maar nu komt die client niet meer online én staat niet meer in het client overzicht, dus kan ik de lock ook niet meer verwijderen. Iemand een slim idee?
Ergens bij "Bekende clients", in het menu rechts, zie je recente aanmeldingen. Daar kun je dan weer die settings op die client aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Optie niet gevonden, maar ineens was de client uit zichzelf verbonden. Ook goed :+

tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

[quote]jadjong schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:40:
Wat is de signaalsterkte daar?
[/quot]
82% gemeten met mijn laptop. Op IOS kan je dit helaas niet meten.
Probleem lijkt vooral bij mijn vriendins telefoon plaats te vinden. Die zit op een netwerk waar ik juist de 802.11r had uitgezet om het probleem aan te pakken.
Airw0lf schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:21:
[...]

Probeer eens met de volgende site-settings:
* Prefer 5/6-GHz aan-vinken
* Optioneel: fast roaming en AI roaming aan-vinken

En daarnaast voor elke EAP:
* 2,4-Ghz radio op 10 dBm
* 5/6-Ghz radio op 20 dBm
AI roaming en fast roaming stonden juist uit naar een ander advies. Maar we gaan het testen, bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Vandaag een poging gedaan mijn ER605v1 te vervangen door een v2. Oude verwijderd met “forget” en de nieuwe aangesloten, admin wachtwoord ingesteld, LAN IP aangepast (192.168.0.1 naar 192.168.1.1), via oc200 de adoptie gestart, poort mapping van de v1 naar v2 laten omzetten, en dan adoptie vervolgen. Na een uur nog steeds bezig met configureren. Geen idee waarom maar de v2 wil het proces niet afronden. Als gevolg was mijn switch niet meer geadopt en kon ik niet meer bij de oc200 (ook niet via rechtstreekse UTP verbinding met de laptop).
Ik kwam in tijdnood en heb dus het proces terug naar v1 gezet. Alle stappen hierboven opnieuw doorlopen en het laatste deel van adopten was binnen een paar minuten gedaan.

Zou er een hardware probleem kunnen zijn met de v2? Ik heb hem een jaar geleden 2e hands overgenomen en het hele jaar geen tijd gevonden om te installeren (iets zei me al dat dit geen 5 minuten klus ging worden…).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-me schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:47:
Vandaag een poging gedaan mijn ER605v1 te vervangen door een v2. Oude verwijderd met “forget” en de nieuwe aangesloten, admin wachtwoord ingesteld, LAN IP aangepast (192.168.0.1 naar 192.168.1.1), via oc200 de adoptie gestart, poort mapping van de v1 naar v2 laten omzetten, en dan adoptie vervolgen. Na een uur nog steeds bezig met configureren. Geen idee waarom maar de v2 wil het proces niet afronden. Als gevolg was mijn switch niet meer geadopt en kon ik niet meer bij de oc200 (ook niet via rechtstreekse UTP verbinding met de laptop).
Ik kwam in tijdnood en heb dus het proces terug naar v1 gezet. Alle stappen hierboven opnieuw doorlopen en het laatste deel van adopten was binnen een paar minuten gedaan.

Zou er een hardware probleem kunnen zijn met de v2? Ik heb hem een jaar geleden 2e hands overgenomen en het hele jaar geen tijd gevonden om te installeren (iets zei me al dat dit geen 5 minuten klus ging worden…).
Probeer eens met de aanmaak van een nieuwe site waar alleen die router in zit die is aangesloten via een lan-poort op het bestaande netwerk - maar dan een ander IP adres in hetzelfde management vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:47
Vreemd, Ik heb de OC200 geupdate: inloggen werkt niet meer. Zelfs niet als ik het WW aanpas...
Als ik hem reset kom ik er weer in, maar zo snel als ik hem update: fail....
Ik heb de V1 versie. bekend issue?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
wowly schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:21:
Vreemd, Ik heb de OC200 geupdate: inloggen werkt niet meer. Zelfs niet als ik het WW aanpas...
Hier geen probleem ook v1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGVFprfhwGmuDeMEQPDuuH26bBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOHJ7V920nxvINIyaErHT2Pk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

wowly schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:21:
Niet heel herkenbaar,eun kan ik me de laatste firmware update ook niet recent herinneren van de controller.

Welke had/heb je?

Ik draai nu 5.14.32.36 op een OC200 1.0

Firmware versie 1.32.6 build 20241101 rel 41525 (overgetyped van de App dus kan een typefout in zitten).

Hoe dan ook wel veel problemen met firmwareupdates de afgelopen dagen bij routers van andere merken hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:47
Kan er wel via de cloud nog in, maar heeft niet mijn voorkeur...

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@wowly ik draai dezelfde versie als @peterbier, al een aantal weken. Ook hier niets aan de hand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJV8USunwwTsVriZOBeeR3exN_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WxHDew0DeepcbSUFTikWLGjI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:18
Bij toeval kwam ik gisteravond op de volgende video terecht met daarin uitleg over de TP-Link roadmap voor 2025.
Wat mij opviel en interessant lijkt:
  • OC220 controller;
  • EAP720-wall;
  • ER605W kan interessant zijn;
  • Uitbreiding ES-switches met Omada support;
  • KPN iTV voor routers in SDN 5.15.20;
Bij veel staat Q4 2024, maar is nog niets of weinig van bekend. Hopelijk duurt het niet te lang meer. Sta op het punt om voor het nieuwe huis alles van Omada aan te schaffen. Dan maar gelijk het laatste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ralph88 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:40:
Bij toeval kwam ik gisteravond op de volgende video terecht met daarin uitleg over de TP-Link roadmap voor 2025.
Wat mij opviel en interessant lijkt:
  • OC220 controller;
  • EAP720-wall;
  • ER605W kan interessant zijn;
  • Uitbreiding ES-switches met Omada support;
  • KPN iTV voor routers in SDN 5.15.20;
Bij veel staat Q4 2024, maar is nog niets of weinig van bekend. Hopelijk duurt het niet te lang meer. Sta op het punt om voor het nieuwe huis alles van Omada aan te schaffen. Dan maar gelijk het laatste!
Roadmap bij Omada wil zeggen dat het 1-plus jaar duurt voordat er iets is - als het al komt. Mijn 0,500 Euro: koop wat je nodig hebt op basis van wat er op dat moment aan produkten is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47
Airw0lf schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:52:
[...]

Roadmap bij Omada wil zeggen dat het 1-plus jaar duurt voordat er iets is - als het al komt. Mijn 0,500 Euro: koop wat je nodig hebt op basis van wat er op dat moment aan produkten is. :+
Eens, anders blijf je wachten. Ze zijn niet zo goed in plannen - of ze laten het plannen doen door marketeers :+ en is het meer wensdenken dan plannen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:18
Airw0lf schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:52:
[...]

Zonde. Dit gezien hebbende had ik toch de hoop dat wanneer het in "developing" is de kans aannemelijk is dat het binnenkort uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
We hebben zaterdag bij Scouting tijdelijk een extra AP nodig voor betere dekking tijdens een event. Kan ik een van mijn EAP245's thuis uitpluggen en daar inpluggen en wordt hij dan automatisch ge-adopt door de (andere) controller daar, of moet ik andere trucs uithalen? (beide locaties dus Omada met controller (daar fysiek, thuis software)).

En naderhand weer thuis inpluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als ik dit lees zou ik wel een backup maken van je huidige config voor als je terug naar huis komt met dat ding, want een reset lijkt nodig. Ik heb er geen ervaring mee, denk niet dat veel mensen hun AP's vaak verplaatsen.
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/608572
The new controller will see the devices as "Managed by other", namely its aware of them but wont take control of them
You will need to reset them sadly to break the link to the old controller

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 06-03-2025 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hmmbob schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:36:
We hebben zaterdag bij Scouting tijdelijk een extra AP nodig voor betere dekking tijdens een event. Kan ik een van mijn EAP245's thuis uitpluggen en daar inpluggen en wordt hij dan automatisch ge-adopt door de (andere) controller daar, of moet ik andere trucs uithalen? (beide locaties dus Omada met controller (daar fysiek, thuis software)).

En naderhand weer thuis inpluggen?
Ja - dat kan.

Elk Omada apparaat heeft een vlaggetje "Remember Device".
Als je dit vlaggetje aan-vinkt wordt ie bij terugkeer weer herkent.
En voorzien van de laatst bekende settings.

De werkwijze is dan:
(1) - loskoppelen van je netwerk (niet uitschakelen!)
(2) - met een paperclip terug naar de fabrieksinstellingen
(3) - meenemen naar de nieuwe locatie en aansluiten
(4) - adopten in de controller

Na afloop van het event doe je dezelfde stappen nog een keer.

In je thuisnetwerk staat de eap dan in het rood als niet beschikbaar.
Zo laten - niet uit de controller verwijderen. Want dan gaat het mis.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 06-03-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Airw0lf ah goed te lezen dat die backup van de instellingen al met een vlaggetje gemaakt kan worden in de controller. Al zal ie ook zonder backup de standaardinstellingen van de controller wel weer overnemen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Airw0lf schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:15:
[...]

Ja - dat kan.

Elk Omada apparaat heeft een vlaggetje "Remember Device".
Als je dit vlaggetje aan-vinkt wordt ie bij terugkeer weer herkent.
En voorzien van de laatst bekende settings.

De werkwijze is dan:
(1) - loskoppelen van je netwerk (niet uitschakelen!)
(2) - met een paperclip terug naar fabrieksinstellingen
(3) - meenemen naar de nieuwe locatie en aansluiten
(4) - adopten in de controller

Na afloop van het event doe je dezelfde stappen nog een keer.

In je thuisnetwerk staat de eap dan in het rood als niet beschikbaar.
Zo laten - niet uit de controller verwijderen. Want dan gaat het mis.
Nice! Kan je stap 1 en 2 nog even toelichten? Ding wordt immers via PoE gevoed....

Laat maar, specifiek deze wordt niet via de switch maar met n injector gevoed, dus komt goed +)

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 06-03-2025 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hmmbob schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:46:
[...]

Nice! Kan je stap 1 en 2 nog even toelichten? Ding wordt immers via PoE gevoed....
Losse poe adapter gebruiken of even switch van je netwerk halen?

Edit: of eerst stap drie, dan een en twee.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 06-03-2025 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
franssie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:21:
@Airw0lf ah goed te lezen dat die backup van de instellingen al met een vlaggetje gemaakt kan worden in de controller. Al zal ie ook zonder backup de standaardinstellingen van de controller wel weer overnemen denk ik?
Ja - zolang je de eap maar niet verwijderd uit de controller pakt ie hem hiermee opnieuw op.

Ik heb voor troubleshooting - waaronder dit soort situaties - een PoE adapter liiggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 06-03-2025 17:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Bovenstaande heeft perfect gewerkt. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik twijfel om de experia box te vervangen door een Omada gateway, ik heb al een switch en ap's in Omada, dus het zou de boel "compleet" maken.
Alleen mis ik nu niet echt iets aan de experia box.

Ik heb maar 2 vlans, 1 voor internet en 1 voor zaken die juist niet aan het www hangen.
VPN doe ik gewoon via een docker.
Alleen zou ik voor bepaalde devices wat strenger de toegang tot het internet willen regelen. Of meer inzicht willen. Dat gaat nu alleen met PiHole.
Of zie ik zaken over het hoofd die echt meerwaarde hebben?
Met een SFP module ben ik wel van de ietswat brakke ONT verlost. En het oogt beter als hij in het 19" rekje past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:58
nvm, zelf opgelost

[ Voor 99% gewijzigd door tyson69 op 17-03-2025 10:16 . Reden: Issue zelf opgelost, bleek rechtenkwestie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:54
Ik heb hier een SG2008P waar ik niet meer in kom :'(

1. Als ik op "Forgot password?" klik krijg ik de foutmeling "Cloud Access is not enabled on the controller.".
2. Als ik met een pin een reset uitvoer waarbij ik 8-10 seconden wacht totdat alle leds uit gaan start hij daarna doodleuk weer op met de oude settings.

Hoe kan ik dit nog meer aanvliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Aubergine schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:53:

1. Als ik op "Forgot password?" klik krijg ik de foutmeling "Cloud Access is not enabled on the controller.".
2. Als ik met een pin een reset uitvoer waarbij ik 8-10 seconden wacht totdat alle leds uit gaan start hij daarna doodleuk weer op met de oude settings.

Moet je niet wachten tot de leds weer beginnen te knipperen? Zie https://support.omadanetworks.com/en/document/13273/

Zeer lastig om de handleiding te vinden gek genoeg, heb zelf een iets ander model.

edit: wellicht wel handig om te vermelden voor anderen in dit topic, heb je een controller lokaal of in de cloud en was ie daar aangemeld?

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 27-03-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aubergine schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:53:

Waar precies klik je op "Forgot Passowrd"? Is die controller wel aangemeld bij de Omada cloud?

In de controller zit een functie genaamd Remember Device - die zou je "uit" kunnen vinken.
Dan zou 2 niet meer mogen gebeuren.

Bij een recente controller versie zit die op site niveau en device-config niveau.
In een oudere versie alleen op device-config niveau.

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 28-03-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Laatst online: 03-05 16:22

siemenz

Koetje

Binnetie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:05:
[...]

Ik zie het ja dat hij leverbaar is. De wall-AP wordt ook gebruikt in dezelfde ruimte (woonkamer gedeelte). Die op de eerste etage is voor de slaapkamers en op de kleine zolder een Wall-AP om te kunnen thuis werken en evt om vaste pc aan te sluiten.
De tuinen hier zijn zo klein dat ik verwacht dat de wall-AP op de begane grond die tegen de tuindeur zit, dit wel kan bedekken.

De EAP2xx serie ga ik even bekijken, dankjewel.
Wellicht een wat oudere reply maar hoe heb jij dit uiteindelijk opgelost of iemand anders ideeen?

mijn setup

BG EAP 650 WALL, aan de voorkant van mijn huis
1e EAP 650 WALL middenin huis
2e EAP 650 WALL middenin huis
e.e.a. aangestuurd met een OC200

De BG AP rijkt niet tot aan mijn tuin. Ik heb gelezen dat de EAP 650 geen MESH functie heeft en ik heb aan de achterkant van mijn huis geen ethernet aansluitingen. Is er een manier om de range te extenden tot de tuin?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:48

yay

Volgens dit overzicht ondersteunen je EAP-650-Wall dat niet:
https://www.tp-link.com/nl/omada-mesh/product-list/

Ik neem aan dat je de tuin aan de achterkant bedoelt? Meshen vanuit je EAP aan de voorkant lijkt me niet goed performen, dan zou ik proberen een kabeltje naar buiten te krijgen en daar een eap-outdoor of zo te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Of de wall variant beneden vervangen door een AP. Die range is gewoon beter, de WALL devices zijn bedoeld voor de ruimte, niet voor buiten die ruimte.
Maar de tip van @yay is natuurlijk beter, een buiten AP lost het probleem zeker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ne0fr0g
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-05 02:03
De 650 wall ondersteund volgens mij wel mesh. Er staat me iets bij dat dit na firmware update mogelijk werd. In de controller zie je ook het mesh tabje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:48

yay

@Ne0fr0g Dat zou inderdaad kunnen. Ik wist het niet zeker.
@siemenz Je kunt het proberen.
Hier een screenshot van mijn EAP655-wall. Die geeft aan dat je de volgende setting dient te activeren en dat je dan kunt meshen. Ik gebruik alleen wired backhaul dus ga het niet uitproberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UX6wlWDH-NNIZj3tn9_6inyb8qM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5Ttfyyr2AgYBemCNR5tjqeNM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

yay schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:23:
@Ne0fr0g Dat zou inderdaad kunnen. Ik wist het niet zeker.
@siemenz Je kunt het proberen.
Hier een screenshot van mijn EAP655-wall. Die geeft aan dat je de volgende setting dient te activeren en dat je dan kunt meshen. Ik gebruik alleen wired backhaul dus ga het niet uitproberen.
[Afbeelding]
Ik vroeg het chat gpt en die zei dat dat 655 wel
Geavanceerde mesh had maar de 650 niet. Online lees ik daar niet veel over terug. Iemand die dat kan bevestigen of ontkrachten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@siemenz waarvoor dient de WiFi in de tuin? Streamen of alleen een paar lampen aansturen en de robotmaaier? Indien dat laatste zou ik het eerst met een TP-Link repeater van de action proberen, in de woonkamer of juist op de eerste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Of desnoods een powerline kitje voor je uplink, als een kabel aanleggen geen mogelijkheid is?

[ Voor 32% gewijzigd door boyd86 op 10-04-2025 07:35 ]

boydklaas.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

boyd86 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:34:
Of desnoods een powerline kitje voor je uplink, als een kabel aanleggen geen mogelijkheid is?
Ja ik moet even kijken of die op dezelfde groep zit/kan.

Volgens mij moet een repeater gewoon werken toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

franssie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:42:
@siemenz waarvoor dient de WiFi in de tuin? Streamen of alleen een paar lampen aansturen en de robotmaaier? Indien dat laatste zou ik het eerst met een TP-Link repeater van de action proberen, in de woonkamer of juist op de eerste verdieping.
Tp link action? Zijn die er :)

/edit. Verd*m! 20 piek! Dat kan niet goed gaan !

Tis idd voor grasmaaier, wat lampjes. Maar ook incidenteel een iPadje of Sonos boxje onder de parasol

[ Voor 17% gewijzigd door siemenz op 10-04-2025 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

siemenz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:40:
[...]

Tp link action? Zijn die er :)
Ja. Ze hebben ook een prima 1Gb switch. Unmanaged natuurlijk maar toch.

Edit inderdaad twintig euro, het proberen waard toch?

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 10-04-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:32
Ik wil op de hoek van mijn woning op 8m hoogte (nieuwbouw) aan de achtergevel een outdoor accespoint ophangen via PoE. Die is bedoelt voor normaal internet gebruik, browsen en netflixen voor een gezin van 4 personen. Graag voor in de tuin een stabiele bereik van 25 meter ofzo.

Heeft iemand goede ervaringen met ėėn van deze accespoints voor buiten. En weet iemand ook wat de verschillen zijn tussen de 650, 625 en 623 outdoor? Ik zie op de vergelijkingssite van Omada eigenlijk geen verschillen..

EAP650-Outdoor
EAP625-Outdoor HD
EAP623-Outdoor

Of gewoon het geld besparen en voor de goedkope Eap225-outdoor gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Epep op 11-04-2025 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn 0,500 Euro:
Altijd een model met externe antennes - zeker in een noisy buurt/omgeving.

Ik gok dat de vergelijkingstabellen niet werken zoals zou moeten - de losse specsheets laten serieuze snelheidsverschillen zien - zeker bij de 625 (AX1800) en 225 (AC1200). Of het je die 100 Euro waard is... :+

[ Voor 12% gewijzigd door Airw0lf op 10-04-2025 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Ik ben van een EAP225 outdoor naar EAP625 HD outdoor gegaan, vanwege gelijke standaard (ax) aan m’n EAP615 Walls en EAP653’s binnen.
Ik heb een mimo puck antenne aan de buitenzijde van de schuur hangen, dus de antenne aansluitingen waren een must.
Zowel qua snelheid als ook iets in bereik merk ik verbetering, maar de 625 is wel fors groter dan de 225.
Dat had ik van tevoren niet zo goed bekeken, vooral als je het buiten in het zicht hangt wellicht een aandachtspunt.

boydklaas.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Vreemd probleem vandaag: deze morgen begon mijn WAN verbinding te haperen. Apple TV (bedraad) kon nog prima streamen maar WiFi verkeer kwam de deur niet meer uit.
Door de dag heen wat gedebugd en een onduidelijke conclusie:
  • geheugengebruik was tot de eerste herstart behoorlijk hoog (65%) en na herstart flink lager (35%).
  • DNS2 verwees naar een niet-operationele pihole server. Verwijderd.
  • PC rechtstreeks aan router en mirroring aangezet: er is wel degelijk WAN verkeer tussen bepaalde apparaten en online servers, maar ik vermoed dat ze op IP adres verbinden zonder DNS.
  • DNS instellingen voor de OC200v1 en ER605v1 aangepast naar opendns -> geen verschil
  • WAN link lijkt af en toe ineens uit te vallen (2 logs vandaag). Geen idee of dat relateert aan mijn pogingen DNS aan te passen.
  • pingen van publieke DNS servers is geen probleem, dus de ISP verbinding lijkt in orde.
Aangezien er wel gewoon een link is, lijkt het mij geen hardware falen zijn van de router. Maar wat dan wel?

[ Voor 14% gewijzigd door Mini-me op 12-04-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-me schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:51:
Vreemd probleem vandaag: deze morgen begon mijn WAN verbinding te haperen. Apple TV (bedraad) kon nog prima streamen maar WiFi verkeer kwam de deur niet meer uit.
  • geheugengebruik was tot de eerste herstart behoorlijk hoog (65%) en na herstart flink lager (35%).
  • PC rechtstreeks aan router en mirroring aangezet: er is wel degelijk WAN verkeer tussen bepaalde apparaten en online servers, maar ik vermoed dat ze op IP adres verbinden zonder DNS.
  • DNS instellingen voor de OC200v1 en ER605v1 aangepast naar opendns -> geen verschil
  • WAN link lijkt af en toe ineens uit te vallen (2 logs vandaag). Geen idee of dat relateert aan mijn pogingen DNS aan te passen.
  • pingen van publieke DNS servers is geen probleem, dus de ISP verbinding lijkt in orde.
Aangezien er wel gewoon een link is, lijkt het mij geen hardware falen zijn van de router. Maar wat dan wel?
Misschien even terug naar standalone mode en tjekke.
Wel even een backup maken van de controller settings en de controller uitschakelen voor je een factory reset doet.

Na een factory reset komt ie terug onder 192.168.0.1 (als ik me niet vergis).
Dat is prima om even wat tjeks te doen.

edit:
Wel eerst even "Rember device" aan-vinken zodat je daarna makkelijk terug kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Mini-me lijkt een beetje op wat ik gisteren had, Odido Klik en Klaar op passthough (bridge) gezet in het Zyxel 7302 modem. De Omaga gateway wilde met grote moeite (herstarts) het externe IP op WAN accepteren en routeren vanaf lan naar Wan. Met een laptop aan het modem kreeg de laptop het externe IP adres (ETH kabel) maar na een uur stortte het weer in als het aan de Omada gateway hing.

Gateway is een ER605 v2.0 met een OC200 controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 19:45
Sinds een ruime week of waarschijnlijk langer heb ik problemen met mijn eufy deurbel.
Deze blijft incorrect wachtwoord geven maar zelfs met een wachtwoord van 12345678 verbind deze niet. De standaard opties zoals alleen 2.4Ghz natuurlijk getest.
Hotspot op telefoon aan, daarmee verbind hij wel.
Dus technisch gezien werkt hij nog wel aan de wifi settings was niets veranderd.
Had namelijk al aan apart 2.4ghz only wpa-psk/wpa2-psk netwerk.
Heb EAP653 accesspoints en het heeft dus prima gewerkt maar ben benieuwd of er wellicht een ander tweaker is die deze combinatie heeft en wellicht geen problemen ervaart ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:33:
[...]

Misschien even terug naar standalone mode en tjekke.
Wel even een backup maken van de controller settings en de controller uitschakelen voor je een factory reset doet.

Na een factory reset komt ie terug onder 192.168.0.1 (als ik me niet vergis).
Dat is prima om even wat tjeks te doen.

edit:
Wel eerst even "Rember device" aan-vinken zodat je daarna makkelijk terug kunt.
Ik was van plan deze weg te gaan volgen en voor ik dat ging doen, nog eens alles een power cycle gegeven. En ja, spontaan begon DNS weer te draaien!

Geen idee wat het probleem is geweest dus..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Mini-me schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:51:
Uh dit misschien? nieuws: OpenDNS stopt dienstverlening in België na gerechtelijke uitspraak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Dat zal hem zijn. In dat artikel wordt naar een andere forum thread gelinkt waar mensen dezelfde klacht hebben: storing sinds zaterdagmorgen.

Dankjewel voor de hint! Case closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Iemand wellicht bekend met Omada i.c.m. MacBook Pro M1 2020 (13") en problemen met WiFi connectie?
Beneden gebruik ik namelijk twee EAP615-Wall access points, waarbij de MacBook lijkt te weigeren om verbinding te maken met de EAP615 die op 5GHz kanaal 48 (kanaalbreedte 40MHz) werkt.
De andere EAP615 is op 5GHz kanaal 36 (ook 40MHz kanaalbreedte) ingesteld en daar verbindt 'ie probleemloos mee.
Het vervelende is alleen dat die qua bereik niet de gehele verdieping dekt en ik dus op sommige plekken niet verbonden ben met het internet.
Er komt geen foutmelding in beeld, maar ik krijg een prompt om het WPA2 wachtwoord in te vullen, wat overigens niet zorgt voor verbinding. Zodra ik dan verplaats naar het andere access point pakt 'ie het gelijk op.
Ik heb al geprobeerd om de "awdl0" interface uit te zetten, dat kwam ik online tegen; maar dat biedt geen oplossing.
Kanalen aanpassen ga ik liever niet aan beginnen, de EAP615 is beperkt in beschikbare kanalen en met 40MHz breedte blijven er maar twee bruikbare, niet overlappende kanalen over.
MacOS versie is 15.4.1 (24E263), firmware versie van EAP615's is 1.5.0, OC200 met firmware 1.35.5 Build 20250326 Rel.41966.

[ Voor 5% gewijzigd door boyd86 op 18-04-2025 09:36 ]

boydklaas.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb je het probleem overal rond die ene 615? Ik had hier een probleem met een Macbook die niet wilde verbinden met een EAP615 en een EAP650. Maar die zat op de grens van de cellen en kreeg geen internet doordat hij de hele tijd van AP wisselde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Nee mijn probook, iPhones en andere apparaten gaat het prima mee. Ik zal eens proberen wat er gebeurt als ik alleen het problematische AP actief heb

boydklaas.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
boyd86 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:34:
Iemand wellicht bekend met Omada i.c.m. MacBook Pro M1 2020 (13") en problemen met WiFi connectie?
Beneden gebruik ik namelijk twee EAP615-Wall access points, waarbij de MacBook lijkt te weigeren om verbinding te maken met de EAP615 die op 5GHz kanaal 48 (kanaalbreedte 40MHz) werkt.
De andere EAP615 is op 5GHz kanaal 36 (ook 40MHz kanaalbreedte) ingesteld en daar verbindt 'ie probleemloos mee.
Het vervelende is alleen dat die qua bereik niet de gehele verdieping dekt en ik dus op sommige plekken niet verbonden ben met het internet.
Er komt geen foutmelding in beeld, maar ik krijg een prompt om het WPA2 wachtwoord in te vullen, wat overigens niet zorgt voor verbinding. Zodra ik dan verplaats naar het andere access point pakt 'ie het gelijk op.
Ik heb al geprobeerd om de "awdl0" interface uit te zetten, dat kwam ik online tegen; maar dat biedt geen oplossing.
Kanalen aanpassen ga ik liever niet aan beginnen, de EAP615 is beperkt in beschikbare kanalen en met 40MHz breedte blijven er maar twee bruikbare, niet overlappende kanalen over.
MacOS versie is 15.4.1 (24E263), firmware versie van EAP615's is 1.5.0, OC200 met firmware 1.35.5 Build 20250326 Rel.41966.
Heb je misschien WPA3 aan staan?

Ik gebruik ook een M1 i.c.m. een EAP615-wall en met WPA3 had ik ook problemen om te verbinden. Met WPA2 only geen problemen meer, ook roaming werkt dan lekkerder. (2x 245V2 en 1x 615)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Nee WPA3 heb ik uit staan vanwege incompatibiliteit met wat oudere iPads in huis. Zojuist heb ik de RSSI threshold van -65 naar -70 gezet en het werkt nu wel met de Macbook.
M'n iPhone 16 pakt WiFi op dezelfde plek wel op met een RSSI volgens Omada van -62, waar 'ie voor de Macbook een RSSI van -64 aangeeft.
Ik had verwacht dat de Macbook wel betere ontvangst zou hebben maar misschien valt dat dus wat tegen in vergelijking met andere laptops.

boydklaas.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-05 22:40
Ik heb onlangs een aantal eap655 Accespoints gekocht.

Echter vraag ik mij af hoe ik dit moet monteren in de box.
Achterop zitten 4 schroeven die eruit moeten om de voorkant los te maken, dan kan ik het Accespoint vast maken aan de elektra doos.

Echter hoe krijg ik de voorkant daarna weer vast.

Ik heb een YouTube filmpje gevonden maar dat lijkt een ander model mijn voorkant kan niet los eraf
YouTube: How to: Install Omada Wall Plate Access Point (EAP655-Wall for demon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Is het gelukt?
Als het goed is zou je het voorste plaatje er wel af moeten kunnen halen, en dan het hele AP in geheel vastschroeven.
Anders misschien proberen voorzichtig met een pasje of platte schroevendraaier tussen de groeven het lipjes te vinden van het voorplaatje

boydklaas.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 19:45
Beetje laat als reply, had ook mijzelf kunnen quoten ;)
Maar heb de oorzaak gevonden. Op een niet onderhoud moment ( dus geen firmware upgrades etc) is het Mac adres op de blocklist gekomen. Hier staat normaal maar 1 Mac adres maar zag daar gisteren er ineens 2 staan. Na een check bleek die we dus van de deurbel te zijn. Op basis van deurbel beelden het moment kunnen achterhalen en was ergens op een donderdag middag en dan zit ik nooit te rommelen....

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrangler
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05:36
Ik ben sinds kort overgestapt op Omada dus alles is relatief nieuw voor mij.
Heb alles werkend en draait als een zonnetje.
ER605 v2.0 als router achter de Ziggo Connect box (Staat in bridge mode)
dan een SG2016 v1.20 en een ES205G v1.0 switch met 2 EAP653 v1.0 access points en een OC200 controller.

Nu geeft de ES205G aan dat er een update is (1.0.3) , alleen krijg ik deze niet geïnstalleerd, krijg de melding
Het apparaat kan het upgradebestand niet downloaden. Controleer uw netwerkconfiguratie en controleer of het apparaat toegang heeft tot de HTTPS-managementpoort van de Controller.
Waar moet ik dit ergens zoeken/oplossen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Wrangler schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:46:
Ik ben sinds kort overgestapt op Omada dus alles is relatief nieuw voor mij.
Heb alles werkend en draait als een zonnetje.
ER605 v2.0 als router achter de Ziggo Connect box (Staat in bridge mode)
dan een SG2016 v1.20 en een ES205G v1.0 switch met 2 EAP653 v1.0 access points en een OC200 controller.

Nu geeft de ES205G aan dat er een update is (1.0.3) , alleen krijg ik deze niet geïnstalleerd, krijg de melding

[...]

Misschien even handmatig updaten via pc/laptop via oc200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
Wrangler schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:46:

[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Ook handmatig firmware uploaden via de controller geeft dezelfde melding. Ik heb er zelf weinig over kunnen vinden, er schijnen wat poorten open te moeten, de managementpoort kan je vinden in Global View -> Settings -> System Settings ongeveer halverwege de pagina. Bij sommige werkte het niet met de standaard ingestelde poort en moesten deze wijzigen en ook de poorten 29810-29816 schijnen een rol te kunnen spelen. Het is mij uiteindelijk niet gelukt dus ik heb de ES205 uit de omada gehaald (forget device) de update handmatig gedraaid en daarna weer geadopt.
Ik heb hetzelfde probleem ook met de ES210GMP switch.

Een kennis met dezelfde apparatuur heeft helemaal niets hoeven doen en kan de update er zo in fietsen zonder enige forward o.i.d. terwijl ik als ik onze configuratie vergelijk geen verschil kan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Je moet ook staps gewijs doen.
Dus niet de nieuwste firmware maar een of zelfs 2 daarvoor pakken.
En dan opbouwen tot de laatste firmware.
Dat had ik ook met mijn ER706W router.
Pagina: 1 ... 58 59 Laatste