Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:18
nvm, zelf opgelost

[ Voor 99% gewijzigd door tyson69 op 17-03-2025 10:16 . Reden: Issue zelf opgelost, bleek rechtenkwestie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-05 12:04
Ik heb hier een SG2008P waar ik niet meer in kom :'(

1. Als ik op "Forgot password?" klik krijg ik de foutmeling "Cloud Access is not enabled on the controller.".
2. Als ik met een pin een reset uitvoer waarbij ik 8-10 seconden wacht totdat alle leds uit gaan start hij daarna doodleuk weer op met de oude settings.

Hoe kan ik dit nog meer aanvliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:21

franssie

Save the albatross

Aubergine schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:53:

1. Als ik op "Forgot password?" klik krijg ik de foutmeling "Cloud Access is not enabled on the controller.".
2. Als ik met een pin een reset uitvoer waarbij ik 8-10 seconden wacht totdat alle leds uit gaan start hij daarna doodleuk weer op met de oude settings.

Moet je niet wachten tot de leds weer beginnen te knipperen? Zie https://support.omadanetworks.com/en/document/13273/

Zeer lastig om de handleiding te vinden gek genoeg, heb zelf een iets ander model.

edit: wellicht wel handig om te vermelden voor anderen in dit topic, heb je een controller lokaal of in de cloud en was ie daar aangemeld?

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 27-03-2025 18:19 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aubergine schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:53:

Waar precies klik je op "Forgot Passowrd"? Is die controller wel aangemeld bij de Omada cloud?

In de controller zit een functie genaamd Remember Device - die zou je "uit" kunnen vinken.
Dan zou 2 niet meer mogen gebeuren.

Bij een recente controller versie zit die op site niveau en device-config niveau.
In een oudere versie alleen op device-config niveau.

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 28-03-2025 09:19 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:23

siemenz

Koetje

Binnetie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:05:
[...]

Ik zie het ja dat hij leverbaar is. De wall-AP wordt ook gebruikt in dezelfde ruimte (woonkamer gedeelte). Die op de eerste etage is voor de slaapkamers en op de kleine zolder een Wall-AP om te kunnen thuis werken en evt om vaste pc aan te sluiten.
De tuinen hier zijn zo klein dat ik verwacht dat de wall-AP op de begane grond die tegen de tuindeur zit, dit wel kan bedekken.

De EAP2xx serie ga ik even bekijken, dankjewel.
Wellicht een wat oudere reply maar hoe heb jij dit uiteindelijk opgelost of iemand anders ideeen?

mijn setup

BG EAP 650 WALL, aan de voorkant van mijn huis
1e EAP 650 WALL middenin huis
2e EAP 650 WALL middenin huis
e.e.a. aangestuurd met een OC200

De BG AP rijkt niet tot aan mijn tuin. Ik heb gelezen dat de EAP 650 geen MESH functie heeft en ik heb aan de achterkant van mijn huis geen ethernet aansluitingen. Is er een manier om de range te extenden tot de tuin?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:34

yay

Volgens dit overzicht ondersteunen je EAP-650-Wall dat niet:
https://www.tp-link.com/nl/omada-mesh/product-list/

Ik neem aan dat je de tuin aan de achterkant bedoelt? Meshen vanuit je EAP aan de voorkant lijkt me niet goed performen, dan zou ik proberen een kabeltje naar buiten te krijgen en daar een eap-outdoor of zo te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Of de wall variant beneden vervangen door een AP. Die range is gewoon beter, de WALL devices zijn bedoeld voor de ruimte, niet voor buiten die ruimte.
Maar de tip van @yay is natuurlijk beter, een buiten AP lost het probleem zeker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ne0fr0g
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:46
De 650 wall ondersteund volgens mij wel mesh. Er staat me iets bij dat dit na firmware update mogelijk werd. In de controller zie je ook het mesh tabje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

@Ne0fr0g Dat zou inderdaad kunnen. Ik wist het niet zeker.
@siemenz Je kunt het proberen.
Hier een screenshot van mijn EAP655-wall. Die geeft aan dat je de volgende setting dient te activeren en dat je dan kunt meshen. Ik gebruik alleen wired backhaul dus ga het niet uitproberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UX6wlWDH-NNIZj3tn9_6inyb8qM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5Ttfyyr2AgYBemCNR5tjqeNM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

yay schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:23:
@Ne0fr0g Dat zou inderdaad kunnen. Ik wist het niet zeker.
@siemenz Je kunt het proberen.
Hier een screenshot van mijn EAP655-wall. Die geeft aan dat je de volgende setting dient te activeren en dat je dan kunt meshen. Ik gebruik alleen wired backhaul dus ga het niet uitproberen.
[Afbeelding]
Ik vroeg het chat gpt en die zei dat dat 655 wel
Geavanceerde mesh had maar de 650 niet. Online lees ik daar niet veel over terug. Iemand die dat kan bevestigen of ontkrachten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@siemenz waarvoor dient de WiFi in de tuin? Streamen of alleen een paar lampen aansturen en de robotmaaier? Indien dat laatste zou ik het eerst met een TP-Link repeater van de action proberen, in de woonkamer of juist op de eerste verdieping.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Of desnoods een powerline kitje voor je uplink, als een kabel aanleggen geen mogelijkheid is?

[ Voor 32% gewijzigd door boyd86 op 10-04-2025 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

boyd86 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:34:
Of desnoods een powerline kitje voor je uplink, als een kabel aanleggen geen mogelijkheid is?
Ja ik moet even kijken of die op dezelfde groep zit/kan.

Volgens mij moet een repeater gewoon werken toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

franssie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:42:
@siemenz waarvoor dient de WiFi in de tuin? Streamen of alleen een paar lampen aansturen en de robotmaaier? Indien dat laatste zou ik het eerst met een TP-Link repeater van de action proberen, in de woonkamer of juist op de eerste verdieping.
Tp link action? Zijn die er :)

/edit. Verd*m! 20 piek! Dat kan niet goed gaan !

Tis idd voor grasmaaier, wat lampjes. Maar ook incidenteel een iPadje of Sonos boxje onder de parasol

[ Voor 17% gewijzigd door siemenz op 10-04-2025 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

siemenz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:40:
[...]

Tp link action? Zijn die er :)
Ja. Ze hebben ook een prima 1Gb switch. Unmanaged natuurlijk maar toch.

Edit inderdaad twintig euro, het proberen waard toch?

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 10-04-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:54
Ik wil op de hoek van mijn woning op 8m hoogte (nieuwbouw) aan de achtergevel een outdoor accespoint ophangen via PoE. Die is bedoelt voor normaal internet gebruik, browsen en netflixen voor een gezin van 4 personen. Graag voor in de tuin een stabiele bereik van 25 meter ofzo.

Heeft iemand goede ervaringen met ėėn van deze accespoints voor buiten. En weet iemand ook wat de verschillen zijn tussen de 650, 625 en 623 outdoor? Ik zie op de vergelijkingssite van Omada eigenlijk geen verschillen..

EAP650-Outdoor
EAP625-Outdoor HD
EAP623-Outdoor

Of gewoon het geld besparen en voor de goedkope Eap225-outdoor gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Epep op 11-04-2025 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn 0,500 Euro:
Altijd een model met externe antennes - zeker in een noisy buurt/omgeving.

Ik gok dat de vergelijkingstabellen niet werken zoals zou moeten - de losse specsheets laten serieuze snelheidsverschillen zien - zeker bij de 625 (AX1800) en 225 (AC1200). Of het je die 100 Euro waard is... :+

[ Voor 12% gewijzigd door Airw0lf op 10-04-2025 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Ik ben van een EAP225 outdoor naar EAP625 HD outdoor gegaan, vanwege gelijke standaard (ax) aan m’n EAP615 Walls en EAP653’s binnen.
Ik heb een mimo puck antenne aan de buitenzijde van de schuur hangen, dus de antenne aansluitingen waren een must.
Zowel qua snelheid als ook iets in bereik merk ik verbetering, maar de 625 is wel fors groter dan de 225.
Dat had ik van tevoren niet zo goed bekeken, vooral als je het buiten in het zicht hangt wellicht een aandachtspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vreemd probleem vandaag: deze morgen begon mijn WAN verbinding te haperen. Apple TV (bedraad) kon nog prima streamen maar WiFi verkeer kwam de deur niet meer uit.
Door de dag heen wat gedebugd en een onduidelijke conclusie:
  • geheugengebruik was tot de eerste herstart behoorlijk hoog (65%) en na herstart flink lager (35%).
  • DNS2 verwees naar een niet-operationele pihole server. Verwijderd.
  • PC rechtstreeks aan router en mirroring aangezet: er is wel degelijk WAN verkeer tussen bepaalde apparaten en online servers, maar ik vermoed dat ze op IP adres verbinden zonder DNS.
  • DNS instellingen voor de OC200v1 en ER605v1 aangepast naar opendns -> geen verschil
  • WAN link lijkt af en toe ineens uit te vallen (2 logs vandaag). Geen idee of dat relateert aan mijn pogingen DNS aan te passen.
  • pingen van publieke DNS servers is geen probleem, dus de ISP verbinding lijkt in orde.
Aangezien er wel gewoon een link is, lijkt het mij geen hardware falen zijn van de router. Maar wat dan wel?

[ Voor 14% gewijzigd door Mini-me op 12-04-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-me schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:51:
Vreemd probleem vandaag: deze morgen begon mijn WAN verbinding te haperen. Apple TV (bedraad) kon nog prima streamen maar WiFi verkeer kwam de deur niet meer uit.
  • geheugengebruik was tot de eerste herstart behoorlijk hoog (65%) en na herstart flink lager (35%).
  • PC rechtstreeks aan router en mirroring aangezet: er is wel degelijk WAN verkeer tussen bepaalde apparaten en online servers, maar ik vermoed dat ze op IP adres verbinden zonder DNS.
  • DNS instellingen voor de OC200v1 en ER605v1 aangepast naar opendns -> geen verschil
  • WAN link lijkt af en toe ineens uit te vallen (2 logs vandaag). Geen idee of dat relateert aan mijn pogingen DNS aan te passen.
  • pingen van publieke DNS servers is geen probleem, dus de ISP verbinding lijkt in orde.
Aangezien er wel gewoon een link is, lijkt het mij geen hardware falen zijn van de router. Maar wat dan wel?
Misschien even terug naar standalone mode en tjekke.
Wel even een backup maken van de controller settings en de controller uitschakelen voor je een factory reset doet.

Na een factory reset komt ie terug onder 192.168.0.1 (als ik me niet vergis).
Dat is prima om even wat tjeks te doen.

edit:
Wel eerst even "Rember device" aan-vinken zodat je daarna makkelijk terug kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Mini-me lijkt een beetje op wat ik gisteren had, Odido Klik en Klaar op passthough (bridge) gezet in het Zyxel 7302 modem. De Omaga gateway wilde met grote moeite (herstarts) het externe IP op WAN accepteren en routeren vanaf lan naar Wan. Met een laptop aan het modem kreeg de laptop het externe IP adres (ETH kabel) maar na een uur stortte het weer in als het aan de Omada gateway hing.

Gateway is een ER605 v2.0 met een OC200 controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:04
Sinds een ruime week of waarschijnlijk langer heb ik problemen met mijn eufy deurbel.
Deze blijft incorrect wachtwoord geven maar zelfs met een wachtwoord van 12345678 verbind deze niet. De standaard opties zoals alleen 2.4Ghz natuurlijk getest.
Hotspot op telefoon aan, daarmee verbind hij wel.
Dus technisch gezien werkt hij nog wel aan de wifi settings was niets veranderd.
Had namelijk al aan apart 2.4ghz only wpa-psk/wpa2-psk netwerk.
Heb EAP653 accesspoints en het heeft dus prima gewerkt maar ben benieuwd of er wellicht een ander tweaker is die deze combinatie heeft en wellicht geen problemen ervaart ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:33:
[...]

Misschien even terug naar standalone mode en tjekke.
Wel even een backup maken van de controller settings en de controller uitschakelen voor je een factory reset doet.

Na een factory reset komt ie terug onder 192.168.0.1 (als ik me niet vergis).
Dat is prima om even wat tjeks te doen.

edit:
Wel eerst even "Rember device" aan-vinken zodat je daarna makkelijk terug kunt.
Ik was van plan deze weg te gaan volgen en voor ik dat ging doen, nog eens alles een power cycle gegeven. En ja, spontaan begon DNS weer te draaien!

Geen idee wat het probleem is geweest dus..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Mini-me schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:51:
Uh dit misschien? nieuws: OpenDNS stopt dienstverlening in België na gerechtelijke uitspraak

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Dat zal hem zijn. In dat artikel wordt naar een andere forum thread gelinkt waar mensen dezelfde klacht hebben: storing sinds zaterdagmorgen.

Dankjewel voor de hint! Case closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Iemand wellicht bekend met Omada i.c.m. MacBook Pro M1 2020 (13") en problemen met WiFi connectie?
Beneden gebruik ik namelijk twee EAP615-Wall access points, waarbij de MacBook lijkt te weigeren om verbinding te maken met de EAP615 die op 5GHz kanaal 48 (kanaalbreedte 40MHz) werkt.
De andere EAP615 is op 5GHz kanaal 36 (ook 40MHz kanaalbreedte) ingesteld en daar verbindt 'ie probleemloos mee.
Het vervelende is alleen dat die qua bereik niet de gehele verdieping dekt en ik dus op sommige plekken niet verbonden ben met het internet.
Er komt geen foutmelding in beeld, maar ik krijg een prompt om het WPA2 wachtwoord in te vullen, wat overigens niet zorgt voor verbinding. Zodra ik dan verplaats naar het andere access point pakt 'ie het gelijk op.
Ik heb al geprobeerd om de "awdl0" interface uit te zetten, dat kwam ik online tegen; maar dat biedt geen oplossing.
Kanalen aanpassen ga ik liever niet aan beginnen, de EAP615 is beperkt in beschikbare kanalen en met 40MHz breedte blijven er maar twee bruikbare, niet overlappende kanalen over.
MacOS versie is 15.4.1 (24E263), firmware versie van EAP615's is 1.5.0, OC200 met firmware 1.35.5 Build 20250326 Rel.41966.

[ Voor 5% gewijzigd door boyd86 op 18-04-2025 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb je het probleem overal rond die ene 615? Ik had hier een probleem met een Macbook die niet wilde verbinden met een EAP615 en een EAP650. Maar die zat op de grens van de cellen en kreeg geen internet doordat hij de hele tijd van AP wisselde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Nee mijn probook, iPhones en andere apparaten gaat het prima mee. Ik zal eens proberen wat er gebeurt als ik alleen het problematische AP actief heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
boyd86 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:34:
Iemand wellicht bekend met Omada i.c.m. MacBook Pro M1 2020 (13") en problemen met WiFi connectie?
Beneden gebruik ik namelijk twee EAP615-Wall access points, waarbij de MacBook lijkt te weigeren om verbinding te maken met de EAP615 die op 5GHz kanaal 48 (kanaalbreedte 40MHz) werkt.
De andere EAP615 is op 5GHz kanaal 36 (ook 40MHz kanaalbreedte) ingesteld en daar verbindt 'ie probleemloos mee.
Het vervelende is alleen dat die qua bereik niet de gehele verdieping dekt en ik dus op sommige plekken niet verbonden ben met het internet.
Er komt geen foutmelding in beeld, maar ik krijg een prompt om het WPA2 wachtwoord in te vullen, wat overigens niet zorgt voor verbinding. Zodra ik dan verplaats naar het andere access point pakt 'ie het gelijk op.
Ik heb al geprobeerd om de "awdl0" interface uit te zetten, dat kwam ik online tegen; maar dat biedt geen oplossing.
Kanalen aanpassen ga ik liever niet aan beginnen, de EAP615 is beperkt in beschikbare kanalen en met 40MHz breedte blijven er maar twee bruikbare, niet overlappende kanalen over.
MacOS versie is 15.4.1 (24E263), firmware versie van EAP615's is 1.5.0, OC200 met firmware 1.35.5 Build 20250326 Rel.41966.
Heb je misschien WPA3 aan staan?

Ik gebruik ook een M1 i.c.m. een EAP615-wall en met WPA3 had ik ook problemen om te verbinden. Met WPA2 only geen problemen meer, ook roaming werkt dan lekkerder. (2x 245V2 en 1x 615)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Nee WPA3 heb ik uit staan vanwege incompatibiliteit met wat oudere iPads in huis. Zojuist heb ik de RSSI threshold van -65 naar -70 gezet en het werkt nu wel met de Macbook.
M'n iPhone 16 pakt WiFi op dezelfde plek wel op met een RSSI volgens Omada van -62, waar 'ie voor de Macbook een RSSI van -64 aangeeft.
Ik had verwacht dat de Macbook wel betere ontvangst zou hebben maar misschien valt dat dus wat tegen in vergelijking met andere laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 13:48
Ik heb onlangs een aantal eap655 Accespoints gekocht.

Echter vraag ik mij af hoe ik dit moet monteren in de box.
Achterop zitten 4 schroeven die eruit moeten om de voorkant los te maken, dan kan ik het Accespoint vast maken aan de elektra doos.

Echter hoe krijg ik de voorkant daarna weer vast.

Ik heb een YouTube filmpje gevonden maar dat lijkt een ander model mijn voorkant kan niet los eraf
YouTube: How to: Install Omada Wall Plate Access Point (EAP655-Wall for demon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Is het gelukt?
Als het goed is zou je het voorste plaatje er wel af moeten kunnen halen, en dan het hele AP in geheel vastschroeven.
Anders misschien proberen voorzichtig met een pasje of platte schroevendraaier tussen de groeven het lipjes te vinden van het voorplaatje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 20:04
Beetje laat als reply, had ook mijzelf kunnen quoten ;)
Maar heb de oorzaak gevonden. Op een niet onderhoud moment ( dus geen firmware upgrades etc) is het Mac adres op de blocklist gekomen. Hier staat normaal maar 1 Mac adres maar zag daar gisteren er ineens 2 staan. Na een check bleek die we dus van de deurbel te zijn. Op basis van deurbel beelden het moment kunnen achterhalen en was ergens op een donderdag middag en dan zit ik nooit te rommelen....

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrangler
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-05 17:28
Ik ben sinds kort overgestapt op Omada dus alles is relatief nieuw voor mij.
Heb alles werkend en draait als een zonnetje.
ER605 v2.0 als router achter de Ziggo Connect box (Staat in bridge mode)
dan een SG2016 v1.20 en een ES205G v1.0 switch met 2 EAP653 v1.0 access points en een OC200 controller.

Nu geeft de ES205G aan dat er een update is (1.0.3) , alleen krijg ik deze niet geïnstalleerd, krijg de melding
Het apparaat kan het upgradebestand niet downloaden. Controleer uw netwerkconfiguratie en controleer of het apparaat toegang heeft tot de HTTPS-managementpoort van de Controller.
Waar moet ik dit ergens zoeken/oplossen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:24
Wrangler schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:46:
Ik ben sinds kort overgestapt op Omada dus alles is relatief nieuw voor mij.
Heb alles werkend en draait als een zonnetje.
ER605 v2.0 als router achter de Ziggo Connect box (Staat in bridge mode)
dan een SG2016 v1.20 en een ES205G v1.0 switch met 2 EAP653 v1.0 access points en een OC200 controller.

Nu geeft de ES205G aan dat er een update is (1.0.3) , alleen krijg ik deze niet geïnstalleerd, krijg de melding

[...]

Misschien even handmatig updaten via pc/laptop via oc200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 21:57
Wrangler schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:46:

[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Ook handmatig firmware uploaden via de controller geeft dezelfde melding. Ik heb er zelf weinig over kunnen vinden, er schijnen wat poorten open te moeten, de managementpoort kan je vinden in Global View -> Settings -> System Settings ongeveer halverwege de pagina. Bij sommige werkte het niet met de standaard ingestelde poort en moesten deze wijzigen en ook de poorten 29810-29816 schijnen een rol te kunnen spelen. Het is mij uiteindelijk niet gelukt dus ik heb de ES205 uit de omada gehaald (forget device) de update handmatig gedraaid en daarna weer geadopt.
Ik heb hetzelfde probleem ook met de ES210GMP switch.

Een kennis met dezelfde apparatuur heeft helemaal niets hoeven doen en kan de update er zo in fietsen zonder enige forward o.i.d. terwijl ik als ik onze configuratie vergelijk geen verschil kan merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Je moet ook staps gewijs doen.
Dus niet de nieuwste firmware maar een of zelfs 2 daarvoor pakken.
En dan opbouwen tot de laatste firmware.
Dat had ik ook met mijn ER706W router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrangler
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-05 17:28
E - Jay schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Het is mij uiteindelijk niet gelukt dus ik heb de ES205 uit de omada gehaald (forget device) de update handmatig gedraaid en daarna weer geadopt.
Heb het op de zelfde manier geüpdate, alles werkt en up to date d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik heb al een half jaar een ER7212PC (3-in-1 router) in gebruik en kom er nu dus achter dat alle apparaten over IPv6 open staan voor de buitenwereld. :X

Er is geen default ACL die verkeer van WAN naar LAN blokkeert en er is – voor zover ik kan vinden – geen mogelijkheid om daar een firewall-regel voor aan te maken.

Dus alle services, zoals Synology DSM en Home Assistant waren gewoon publiek bereikbaar. Heel fijn. Ik heb IPv6 gelijk uitgezet.

Deze beperking maakt de ER7212PC niet geschikt voor IPv6 ... of mis ik misschien een configuratie-instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-ThijZ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:35:
Ik heb al een half jaar een ER7212PC (3-in-1 router) in gebruik en kom er nu dus achter dat alle apparaten over IPv6 open staan voor de buitenwereld. :X

Er is geen default ACL die verkeer van WAN naar LAN blokkeert en er is – voor zover ik kan vinden – geen mogelijkheid om daar een firewall-regel voor aan te maken.

Dus alle services, zoals Synology DSM en Home Assistant waren gewoon publiek bereikbaar. Heel fijn. Ik heb IPv6 gelijk uitgezet.

Deze beperking maakt de ER7212PC niet geschikt voor IPv6 ... of mis ik misschien een configuratie-instelling?
Misschien dat er wat verschillen zitten in firmware versies. Maar bij de Omada routers zoals ik ze ken wordt standaard geen verkeer doorgelaten waarbij het initiatief aan de WAN/Internet-kant zit.

Alle verkeer geinitieerd door iets aan de LAN kant wordt wel doorgelaten - waaronder ook het terugkomende verkeer van diezelfde sessie. Beiden kunnen geblokkeerd worden met ACL rules. Die zijn beschikbaar voor de router, de switches en de EAP's. Met die kanttekening dat de "switch" in jouw router geen echte switch is - maar een serie losse ethernet poorten die zich via een software bridge gedragen als een switch. Wat maakt dat de ACL er op het eerste oog misschien wat vreemd uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

Zo zou het moeten zijn, maar zo is het in de ER7212PC niet geïmplementeerd.

Met IPv6 is er geen NAT en heeft elk device een eigen publiek routable IPv6 adres. Elke fabrikant die zichzelf een beetje serieus neemt zorgt ervoor dat by default de gebruiker / consument beschermd is en stelt een firewall regel die die verkeer van WAN naar LAN over IPv6 blokkeert, zodat je het expliciet moet instellen als je een server wilt openzetten voor de buitenwereld.

Maar de ER7212PC heeft geen IPv6 firewall en geen default deny regel... ik sta er zelf ook van te kijken.

De TL-ER605 V2 heeft bijvoorbeeld past later een firmware update gekregen waarmee dit aangepast is, maar de ER7212PC dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 12:53
Ik was even bezig met het aanpassen van het ip-adres van mijn switch SG2016P.
Nu had ik perongeluk het ip-adres van de controller gegeven. Met als gevolg dat de switch in Omada wel online was maar ik er niets mee kon doen.
Gisteren de switch maar even opnieuw opgestart (de controller wordt gevoed via de switch) en nu gaat m'n controller telkens online en dan weer offline.

Controller maar uitgezet. En alles werkte tot vanochtend. Geen wifi, geen internet.

Wat is nu het handigste om te doen? Kan ik de switch resetten en wordt hij dan geadopt en met de juiste instellingen ingesteld? Of kan dit niet omdat de controller via de switch zijn internet krijgt.
Eventueel kan ik proberen om de controller rechtstreeks aan de ER706W aan te sluiten en dan de switch te resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 20:19
Mijn logboek zit in no-time vol.
Ik zie nu dat het vooral de Apple devices (macOS en iOS) zijn die 2-4 keer per minuut een
"WAN: DHCP client renewing IP succeeded."
krijgen. Ondanks dat IP nummer in de meeste gevallen zelfs vast toegewezen is, en sowieso de leasetijd heel ruim staat. Herkennen jullie dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtvGPwTE1-VAfg68i3XVjmQLM2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nh63bYd9O3bjhy6XeomRbOpr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7xhIGuqe35p0fD_0wF_UZ8xwro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7JUubEpm8QHIt1p9wx5je5py.png?f=fotoalbum_large

Router ER7206 v1.0 met firmware 1.4.2
OC200 controller (met ook de meest recente firmware)

[ Voor 4% gewijzigd door testmanager op 14-05-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:08
Voor onze nieuwbouwwoning wil ik overstappen naar het Omada systeem met de volgende componenten:

EAP 615 in wall (begane grond en verdieping)
EAP 625 outdoor (voor tuin)
EAP 225 outdoor (voor schuur)
TL-SF1008P switch
OC200 controller

Hebben jullie nog ideeën of ik iets mis of tips hoe het evt anders kan?
Wil graag gebruik maken van de mesh functie
Er zijn CAT6 kabels tbv PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:57
Gugl schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:45:
Voor onze nieuwbouwwoning wil ik overstappen naar het Omada systeem met de volgende componenten:

TL-SF1008P switch
OC200 controller

Als je al CAT6 met PoE hebt, waarom zou je dan nog mesh willen gebruiken? Wordt de performance niet beter van. Of komen alle kabels niet op de switch uit?

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugl
Himalaya schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:54:
[...]

Als je al CAT6 met PoE hebt, waarom zou je dan nog mesh willen gebruiken? Wordt de performance niet beter van. Of komen alle kabels niet op de switch uit?
Omdat ik dat niet wist dat het daar niet beter van wordt, was vooral bang voor dipjes tussen de verdiepingen.
Kabels komen allemaal bij de switch uit
Twijfel ook of er nog een kabel moet naar de prefab kelder, maar dat kan evt later nog, hebben een loze leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
Gugl schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:00:
[...]

Omdat ik dat niet wist dat het daar niet beter van wordt, was vooral bang voor dipjes tussen de verdiepingen.
Kabels komen allemaal bij de switch uit
Twijfel ook of er nog een kabel moet naar de prefab kelder, maar dat kan evt later nog, hebben een loze leiding.
De mesh moet je zien als een draadloze verbinding tussen de accespoints als back-bone. Bekabeld is altijd beter en minder storingsgevoelig. De handover tussen accespoints als je door je huis heen loopt heeft daar niks mee te maken, dat kan de OC200 prima voor je regelen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier

TL-SF1008P switch
OC200 controller

Ik mis nog de router uit jou lijstje.
Of wil je een niet Omada router gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:26

TL-SF1008P switch
OC200 controller

Als je de keuze hebt. Alles bekabeld doen. Stabieler, sneller over het algemeen genomen en je hebt toch POE nodig.
615 wall heeft de mesh functie niet
615 kan, afhankelijk van plaatsing zou ik de 655 kiezen heb je nog een paar extra ethernet poorten er bij. Altijd handig zeker in de buurt van je tv e.d. om die bekabeld aan te sluiten.

Je geeft aan de in wall voor de verdieping. Hou er heel erg rekening mee dat deze apparaten zijn voor 1 slaapkamer en al snel dekking verliezen buiten deze ruimte. Dus test het of het voor jou voldoende is! Zeker als het ergens in een hoekje zit ofzo.

EAP 225 zou ik niet doen i.c.m. alles uit de 6xx serie. Zou kiezen dan voor een EAP610 of 650. Voor beter bereik 660HD (wel een stuk duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
HugoStiglitz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:34:
[...]

Als je de keuze hebt. Alles bekabeld doen. Stabieler, sneller over het algemeen genomen en je hebt toch POE nodig.
615 wall heeft de mesh functie niet
615 kan, afhankelijk van plaatsing zou ik de 655 kiezen heb je nog een paar extra ethernet poorten er bij. Altijd handig zeker in de buurt van je tv e.d. om die bekabeld aan te sluiten.

Je geeft aan de in wall voor de verdieping. Hou er heel erg rekening mee dat deze apparaten zijn voor 1 slaapkamer en al snel dekking verliezen buiten deze ruimte. Dus test het of het voor jou voldoende is! Zeker als het ergens in een hoekje zit ofzo.

EAP 225 zou ik niet doen i.c.m. alles uit de 6xx serie. Zou kiezen dan voor een EAP610 of 650. Voor beter bereik 660HD (wel een stuk duurder)
De 615 wall heeft ook 3 poorten uit en een daarvan is ook nog poe uit.
Ik gebruik er een in de keuken.
Ik vindt dit model net wat mooier op de muur en is iets platter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugl
@peterbier Qua router wilde ik de modem/router van Delta zelf gebruiken. Beter om toch voor een Omada te gaan?

@HugoStiglitz In plaats van een in wall zou je dan voor een ander soort gaan? De kabel komt uit in de ruimte wat voor ons de kledingkast zal worden, dus een ander model aan het plafond maken zal niet meer lukken.

Dank allen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Gugl schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:41:
@peterbier Qua router wilde ik de modem/router van Delta zelf gebruiken. Beter om toch voor een Omada te gaan?

@HugoStiglitz In plaats van een in wall zou je dan voor een ander soort gaan? De kabel komt uit in de ruimte wat voor ons de kledingkast zal worden, dus een ander model aan het plafond maken zal niet meer lukken.

Dan heb je Omada omgeving wel compleet.
Ik gebruik zelf de ER706W.
Waarom voor een wifi router omdat deze in een onderverdeelkast staat centraal in huis.
Die hangt achter een Fritzbox 5590 die als glasvezel modem werkt en deze dient ook als dect station.
Het hele internet zit in de Omada omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:09
peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Dan heb je Omada omgeving wel compleet.
Ik gebruik zelf de ER706W.
Waarom voor een wifi router omdat deze in een onderverdeelkast staat centraal in huis.
Die hangt achter een Fritzbox 5590 die als glasvezel modem werkt en deze dient ook als dect station.
Het hele internet zit in de Omada omgeving.
Ik zou ook wel een router willen van Omada.

Gebruik nu het modem van Odido zyxel.

Hoe moet ik dan te werk gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
MarioMark1541 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Ik zou ook wel een router willen van Omada.

Gebruik nu het modem van Odido zyxel.

Hoe moet ik dan te werk gaan?
Met Odido is het makkelijk als je maar geen huistelefoon gebruikt.
Daar gaat alles via vlan 300.
Veel info kun je vinden op het Odido forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:55:
[...]

Met Odido is het makkelijk als je maar geen huistelefoon gebruikt.
Daar gaat alles via vlan 300.
Veel info kun je vinden op het Odido forum.
Nee geen huistelefoon.

Welke router raad jij aan dan?
En eerst de nieuwe koppelen en dan zyxel eruit of?

Worden alle accespoints overgenomen dan?
Heb nu een oc200 en 3 accecspoints

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

testmanager schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:20:
Mijn logboek zit in no-time vol.
Ik zie nu dat het vooral de Apple devices (macOS en iOS) zijn die 2-4 keer per minuut een
"WAN: DHCP client renewing IP succeeded."
krijgen. Ondanks dat IP nummer in de meeste gevallen zelfs vast toegewezen is, en sowieso de leasetijd heel ruim staat. Herkennen jullie dit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Router ER7206 v1.0 met firmware 1.4.2
OC200 controller (met ook de meest recente firmware)
Ik meen dat ik het in het verleden had. Ik heb nu remote logging aan staan (Stuur het naar de log server van mijn Synology) en ik heb 'Client Detail Logs'uitgezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLExQX7lPeX6FX8Pz1ZAg8Ive1g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gqy1TFRpz1qb9kThF5Fc3d0F.png?f=user_large

Ik weet niet of dit voor jou werkt. Wellicht wil je juist wel de client logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
MarioMark1541 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:58:
[...]

Nee geen huistelefoon.

Welke router raad jij aan dan?
En eerst de nieuwe koppelen en dan zyxel eruit of?

Worden alle accespoints overgenomen dan?
Heb nu een oc200 en 3 accecspoints
Je hebt glasvezel.?
Dan ga je van het glasvezelkastje met een netwerk kabel naar de wan poort van de Omada router.
Je stelt in de Omada router vlan 300 in op de wan kant.
Dan moet het werken zowel internet als TV.
Welke router je nodig hebt hangt af van je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:26
Gugl schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:41:

Qua router is het maar net wat je zelf wil. Ik heb zelf gekozen voor de KPN Experia box. Als er "gezeur" is met de verbinding is KPN die er naar vraagt of je die gebruikt. Met de Omada kun je net weer wat mooier alles regelen. Mocht je router kiezen van Omada -> 7212PC is dan een mooie optie. Controller, POE en router in een.

Ik zou zeker voor een ander model gaan! Zeker vanuit de kleding kast gaat het bereik je denk ik heel erg tegen vallen. Het is ontworpen voor een hotel kamer en daar dekking te geven. Dan wil je niet dat het signaal van kamer 1 in kamer 5 nog aanwezig is vanwege interferentie. Dus daar is rekening mee gehouden. Bovendien kun je geen grote antenne kwijt in dit apparaat.
Is het wellicht nog een optie om een AP bovenin de kast te hangen? Maar goed dat is aan jou. Je zou het kunnen testen met een inwall apparaat of het voor jou voldoende is. Hou er rekening mee dat je in de ruimte als kledingkast goed bereik hebt en afhankelijk van de muren (steens, beton, gips) de ruimte er naast ook nog deel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Je hebt glasvezel.?
Dan ga je van het glasvezelkastje met een netwerk kabel naar de wan poort van de Omada router.
Je stelt in de Omada router vlan 300 in op de wan kant.
Dan moet het werken zowel internet als TV.
Welke router je nodig hebt hangt af van je wensen.
Glasvezel inderdaad…

Ik ga me er eens in verdiepen.

Andere vraag:

Ik heb in totaal 3 eap 650.

Een in de gang , woonkamer en boven verdieping.
Nu merk ik dat degene in de woonkamer en gang best dicht bij elkaar zitten dus wil ik er een in de schuur hangen.
Is dat mogelijk kwa koud/warmte ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
@MarioMark1541 Hier hangt een eap245 in een ongeïsoleerde garage, dat werkt prima.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:46
Kan je in Omada 1 specifieke client debug-loggen?

De telefoon van mijn vrouw (Samsung A33) loopt thuis snel leeg (en enkel thuis), dus ik vermoed dat het in de Wifi zit. Ikzelf heb er geen (zichtbaar) last van, maar heb een andere telefoon. OOk mijn kinderen zeggen er last van te hebben, maar met de hoeveelheid youtube die zij kijken per dag weet ik niet zeker of dat zo is ;)

Ik zou dus graag willen zien of Omada iets specifieks doet voor/met/door de telefoon van mijn vrouw, en niet de andere 100+ devices :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:12:

De telefoon van mijn vrouw (Samsung A33) loopt thuis snel leeg (en enkel thuis), dus ik vermoed dat het in de Wifi zit. Ikzelf heb er geen (zichtbaar) last van, maar heb een andere telefoon. OOk mijn kinderen zeggen er last van te hebben, maar met de hoeveelheid youtube die zij kijken per dag weet ik niet zeker of dat zo is ;)

Ik zou dus graag willen zien of Omada iets specifieks doet voor/met/door de telefoon van mijn vrouw, en niet de andere 100+ devices :+
Ik gok dat de foon van je vrouw anders ingesteld is of iets anders aan boord heeft waardoor die zich anders gedraagd dan de 100-plus andere devices. Bijvoorbeeld een "gratis" spelletje of de app van een webshop met veel advertenties (bijvoorbeeld Temu) - kan van alles zijn.

Ik heb dat bij mijn vrouw ook een tijdje gehad - pihole was hierbij de silverbullet... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:12:

Je zou kunnen kijken of er op haar IP meer activiteit is dan op anderen door de uplink van je switch te clones naar een monitor poort van je switch en daar een wireshark client aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:02
Ik wil in ons nieuwbouwhuis het wifi netwerk uitbreiden.
In het vorige huis had ik een TP-Link Deco X50 3-pack + Deco X50 Outdoor gekocht en dat werkte altijd naar tevredenheid.

Het nieuwe huis is een stukje groter geworden en wil ik het wifi + utp aansluitingen netjes voor elkaar hebben.
Daarom wil ik het systeem uitbreiden met een PoE switch waar ik ook acces points op kan zetten.

Ik kwam op onderstaande uit:

Accespoints : https://www.coolblue.nl/p...tp-link-omada-eap650.html
Switch : https://www.coolblue.nl/p.../tp-link-tl-sg1016pe.html
Zou dit een mooie uitbreiding zijn?

Met 8 poorten zou ik voldoende moeten hebben voor wat acces points en misschien nog een buitencamera (oprit).
Achter bijvoorbeeld de TV wil ik eigenlijk weer een extra switch (geen poe) om het daar te verdelen naar de tv/ps/decoder etc, is dit gewoon mogelijk of moet ik daar andere spullen voor hebben?

Ik weet ook nog niet of ik aan 16 poorten voldoende heb, eventueel wil ik aan naast de switch dan ook nog een normale switch hebben voor de verdeling naar de verschillende kamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FabianGTI schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:26:
Ik wil in ons nieuwbouwhuis het wifi netwerk uitbreiden.
In het vorige huis had ik een TP-Link Deco X50 3-pack + Deco X50 Outdoor gekocht en dat werkte altijd naar tevredenheid.

Het nieuwe huis is een stukje groter geworden en wil ik het wifi + utp aansluitingen netjes voor elkaar hebben.
Daarom wil ik het systeem uitbreiden met een PoE switch waar ik ook acces points op kan zetten.

Ik kwam op onderstaande uit:

Accespoints : https://www.coolblue.nl/p...tp-link-omada-eap650.html
Switch : https://www.coolblue.nl/p.../tp-link-tl-sg1016pe.html
Zou dit een mooie uitbreiding zijn?

Met 8 poorten zou ik voldoende moeten hebben voor wat acces points en misschien nog een buitencamera (oprit).
Achter bijvoorbeeld de TV wil ik eigenlijk weer een extra switch (geen poe) om het daar te verdelen naar de tv/ps/decoder etc, is dit gewoon mogelijk of moet ik daar andere spullen voor hebben?

Ik weet ook nog niet of ik aan 16 poorten voldoende heb, eventueel wil ik aan naast de switch dan ook nog een normale switch hebben voor de verdeling naar de verschillende kamers.
Mijn 0,500 Euro:
Hou het bij originele Omada spullen; aangevuld met een controller (hard- of software).
Bijvoorbeeld deze: TP-Link Omada TL-SG2016P. Of deze: TP-Link TL-SG2210MP..
Daar heb je het meeste plezier van en werken alle beheer en monitoring functies ook allemaal.

Hou ook rekening met de aanschaf van een Omada router - de standaard config gaat er vanuit dat er altijd een dergelijke router is.

De niet-Omada modellen zijn eigenlijk alleen bedoeld voor een standalone opstelling.
Eventueel i.c.m. zoiets als de Deco's - alleen zonder integraal beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Airw0lf schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:51:
[...]

Mijn 0,500 Euro:
Hou het bij originele Omada spullen; aangevuld met een controller (hard- of software).
Bijvoorbeeld deze: TP-Link Omada TL-SG2016P. Of deze: TP-Link TL-SG2210MP..
Daar heb je het meeste plezier van en werken alle beheer en monitoring functies ook allemaal.

Hou ook rekening met de aanschaf van een Omada router - de standaard config gaat er vanuit dat er altijd een dergelijke router is.

De niet-Omada modellen zijn eigenlijk alleen bedoeld voor een standalone opstelling.
Eventueel i.c.m. zoiets als de Deco's - alleen zonder integraal beheer.
Bedankt voor je antwoord.

Begrijp ik hieruit dat ik dan ook beter kan kijken naar de Deco X50-PoE V2 ?

Qua switch is dat inderdaad ook een mooie, ik kwam ook nog de Omada TL-SG3428 tegen, hiermee kan ik denk ik wel in één keer alle UTP kabels aansluiten.

Dan nog voor de wat drukkere plekken (TV bijvoorbeeld) een lokale switch achter de apparatuur, daarvoor wil ik bijvoorbeeld en TP-Link TL-SG105.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FabianGTI schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:19:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

Begrijp ik hieruit dat ik dan ook beter kan kijken naar de Deco X50-PoE V2 ?

Qua switch is dat inderdaad ook een mooie, ik kwam ook nog de Omada TL-SG3428 tegen, hiermee kan ik denk ik wel in één keer alle UTP kabels aansluiten.

Dan nog voor de wat drukkere plekken (TV bijvoorbeeld) een lokale switch achter de apparatuur, daarvoor wil ik bijvoorbeeld en TP-Link TL-SG105.
De TL-SG105 is een niet-Omada model. Voor drukkere plekken in de Omada lijn is deze handiger: TL-SG2008. Of met 4 PoE poorten: TL-SG2008P.

Idem voor de Deco - die laat zich niet bedienen via Omada => een andere productlijn.

Een TL-SG3428 is een prima switch - maar weet dat die geen PoE poorten heeft. Heb je die nodig, dan wordt het deze: TL-SG3428MP

Hoeveel PoE poorten verwacht je nodig te hebben? Zijn PoE injectoren een optie?

Rationale achter deze laatste twee vragen is dat switchen met 8 of meer PoE poorten meestal een of twee fans hebben. Die willen nogal eens wat lawaai maken... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 20-05-2025 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
Airw0lf schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:50:
[...]

De TL-SG105 is een niet-Omada model. Voor drukkere plekken in de Omada lijn is deze handiger: TL-SG2008. Of met 4 PoE poorten: TL-SG2008P.

Idem voor de Deco - die laat zich niet bedienen via Omada => een andere productlijn.

Een TL-SG3428 is een prima switch - maar weet dat die geen PoE poorten heeft. Heb je die nodig, dan wordt het deze: TL-SG3428MP

Rationale achter deze laatste twee vragen is dat switchen met 8 of meer PoE poorten meestal een of twee fans hebben. Die willen nogal eens wat lawaai maken... :+
De SG2428LP is dan een mooie, geen fans en 24 poorten waarvan 16PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Airw0lf schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:50:
[...]

Ah verkeerd gekeken, hoeveel PoE poorten ik nodig heb weet ik nog niet zeker, maar liever eentje teveel als eentje te weinig, misschien is de SG2428LP welke door @Himalaya is aangegeven dan een mooie is.

En dan qua access points? Maakt dat nog uit welke ik daarvoor neem? O-)

Ondanks dat ik het interessant vind ben ik echt een leek op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:22
Draai hier al een tijd met de TL-SG2210MP met 8 POE poorten en 150W POE budget. Heb wel de aanpassing gedaan voor de ventilator die overal staat aangegeven, maar uiteindelijk draait ie in de garage dus ja. Er zitten 5 POE devices op (4 AP en 1 doorbell) en er is nog 130W over aan budget.
Dit is terwijl alles draait, waarschijnlijk als devices opstarten wordt er meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FabianGTI schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:15:
[...]

Ah verkeerd gekeken, hoeveel PoE poorten ik nodig heb weet ik nog niet zeker, maar liever eentje teveel als eentje te weinig, misschien is de SG2428LP welke door @Himalaya is aangegeven dan een mooie is.

Tja - WiFi AP's... altijd goed voor veel discussies rondom het aantal streepjes... :+

Maar goed - hier mijn 0,500 Euro.

WiFi-7 is zonde van je geld - zeker in een thuissituatie.

Over thuissituatie gesproken... een EAP245 is nog steeds ruim voldoende.
Voor buiten is een EAP225-Outdoor prima.
Zoek je iets voor in/op de muur dan is een EAP230-Wall een prima keuze - afhankelijk van de situatie => later meer.

Als je gaat voor maximale prestaties/snelheid wordt het EAP683-UR, EAP625-Outdoor en EAP655-Wall.
Inzake de EAP683-UR: in drukke "omgevingen" met veel roeptoeterende SSID's verlies je iets aan snelheid. Dit komt doordat deze EAP minder en kleinere antennes heeft in vergelijking met een EAP245.

Inzake wall-modellen: afhankelijk van de omgeving en de soort muren kan het zijn dat een wall model alleen optimaal werkt in de ruimte waar die in/op de muur zit - zeker in drukke "omgevingen" met veel roeptoeterende SSID's.

Met WiFi heb je de beste resultaten als je op elke verdieping een EAP245 of een EAP683-UR plaatst. Het zendvermogen stel je dan best in op 10-mW voor WiFi-4 en 20-mW voor WiFi-5. Met een "preference" voor "WiFi-5/WiFi-6".

Overweeg om altijd een Omada router te gebruiken - bijvoorbeeld de ER707-M2.
Dan heb je het minste gedoe bij het installeren en configureren - zeker als je zoveel mogelijk gebruik maakt van fabrieksinstellingen. In dat geval is een OC200 ook meer dan handig... :+

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 21-05-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:14

strandbal

Was het maar zo'n feest.

En een EAP613? Net zo duur als een EAP245 zo te zien, en wel wifi-6 (en een kleine footprint). Leek mij voor thuisgebruik ook luxe zat eigenlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door strandbal op 21-05-2025 11:34 ]

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
strandbal schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:33:
En een EAP613? Net zo duur als een EAP245 zo te zien, en wel wifi-6 (en een kleine footprint). Leek mij voor thuisgebruik ook luxe zat eigenlijk.
Ik heb beide in gebruik. Als je veel apparaten hebt die 2,4Ghz nodig hebben dan is de 245v3 een betere keus. Qua bereik is die stukken beter op de 2,4Ghz band, op 5Ghz merk ik weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
strandbal schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:33:
In mijn afwegingen rondom WiFi laat ik de dekkingsgraad leidend zijn... :+
EAP683-UR - 185 m2
EAP613 - 115 m2
EAP245 - 140 m2

Ik schaf dit soort spullen aan om max 10 jaar te gaan gebruiken.
Ik heb drie EAP245-ers in gebruik en eentje als reserve.

Prijs en features vindt ik minder belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:30
FabianGTI schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:15:
[...]

Op basis van je reacties vraag ik me eigenlijk vooral af waarom je omada specifiek wilt gebruiken? Je geeft aan dat je er weinig verstand van hebt, daar maak ik uit op dat je dus ook weinig van de prosumer features zult willen gebruiken, terwijl je er wel voor betaalt.

Je zou natuurlijk ook bij de deco modellen kunnen blijven, die zijn prima uit te breiden voor een vriendelijkere prijs en minder onderhoudsgevoelig. Alleen heb je iets minder instelmogelijkheden, maar die kun je alleen goed gebruiken als je je ook echt wilt verdiepen in netwerkbeheer. Wil je dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb eens in de zoveel tijd problemen met een EAP610. Iphones hebben wel verbinding maar geven bovenaan geen wifi symbool. Een herstart van het accespoint helpt meestal wel. Maar het is wel irritant. Hebben jullie hier ook last van?
Ik heb verder een EAP650, sg2008p en een oc200. KPN router
Misschien maar een reboot schedule instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spocky
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mr_gadget schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:22:
Ik heb eens in de zoveel tijd problemen met een EAP610. Iphones hebben wel verbinding maar geven bovenaan geen wifi symbool. Een herstart van het accespoint helpt meestal wel. Maar het is wel irritant. Hebben jullie hier ook last van?
Ik ervaar hetzelfde met de verbinding naar mijn EAP235 (wall), omdat ik met mijn Google Pixel geen wifi problemen heb vraag ik me af of het misschien aan iOS 18 ligt.

Portugese Wijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Mijn vrouw heeft dit ook wel eens met haar iPhone 12.
Hij connect dan niet naar alle EAP accesspoints (615-wall, 245v3 en 610).

Als je dan naar wifi settings gaat lukt het ineens wel :+

[ Voor 5% gewijzigd door Starck op 22-05-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-05 21:31
Vraag. Ziggo met wifi pods, 3 stuks. Nu voor buiten twee eap tp link gekocht een 650 en 653. Buiten slecht bereik met de pods. Kan ik die het beste als losse ap benoemen. Of een mesh set up. Als ik mesh probeer ziet de app van tp link hem niet, zet ik ze los op dan wel. Mesh heeft denk ik voorkeur dan loopt het gewoon door de verbinding zoals ik het lees.

[ Voor 13% gewijzigd door peter243 op 22-05-2025 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tularis
peter243 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:55:
Vraag. Ziggo met wifi pods, 3 stuks. Nu voor buiten twee eap tp link gekocht een 650 en 653. Buiten slecht bereik met de pods. Kan ik die het beste als losse ap benoemen. Of een mesh set up. Als ik mesh probeer ziet de app van tp link hem niet, zet ik ze los op dan wel. Mesh heeft denk ik voorkeur dan loopt het gewoon door de verbinding zoals ik het lees.
Waarom zou je het als mesh opzetten? Ik ga er van uit dat de eaps bekabeld zijn (anders snap ik niet goed hoe je ze hebt aangesloten). Een bekabelde backhaul (verbinding met je router) is vele malen sneller en stabieler dan als het door de lucht van apparaat naar apparaat moet hoppen (=mesh). Mesh gebruik je als je geen draden kunt trekken tussen je access points en de rest van je netwerk.

Dus ik zou zeggen in dit geval: geen mesh nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
Dank voor de reactie, nieuwe woning alles kan bekabeld. Enige nadeel van ap is dan toch dat het niet automatisch overgaat als signaal minder wordt? Ik heb nu 1 eap aan de praat als ap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
peter243 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:17:
Dank voor de reactie, nieuwe woning alles kan bekabeld. Enige nadeel van ap is dan toch dat het niet automatisch overgaat als signaal minder wordt? Ik heb nu 1 eap aan de praat als ap.
Jawel, dat gebeurt automatisch. Je apparaat is continu op zoek naar de sterkste zender en switcht daar automatisch naar. De access points doen daar stiekem maar weinig zelf in. Al kunnen ze door bepaalde protocollen wel geforceerd de verbinding overdragen, maar dat werkt in de praktijk vaak vrij matig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
Tularis schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Jawel, dat gebeurt automatisch. Je apparaat is continu op zoek naar de sterkste zender en switcht daar automatisch naar. De access points doen daar stiekem maar weinig zelf in. Al kunnen ze door bepaalde protocollen wel geforceerd de verbinding overdragen, maar dat werkt in de praktijk vaak vrij matig
Al moet ik bekennen dat ik hier niet helemaal in thuis ben, anderen kunnen dit denk ik beter uitleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
Dat is het probleem ik ben niet zo thuis in dit soort zaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:31
Mijn ervaring is dat het overschakelen met controller een stuk beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt - de hele Omada WiFi opzet is gemaakt voor overschakelen m.b.v. controller.
Die controller dient ook altijd "aan" te staan.
Zonder controller zijn er weinig stuur mogelijkheden.

Wat ook goed is om te weten:
Een WiFi-apparaat schakelt pas heel laat over omdat de ontvangen signaal sterkte altijd wel goed is.
Dit komt doordat het zendvermogen van een AP vaak op maximaal wordt gezet.
Waardoor er geen aanleiding is om te switchen naar een andere (E)AP.

Voor een (E)AP is dat niet het geval - die heeft meestal een belabberd signaal.
Maar kan niks doen omdat een WiFi-apparaat altijd het laatste woord heeft bij omschakelen.

Hier in huis is de zaak zo ingesteld dat ik een WiFi-apparaat door de woning kan "volgen" doordat ie steeds van EAP wisselt. Ik gebruik 3 EAP's die zijn ingesteld op 10-mW voor de 2.4-Ghz band. En op 20-mW voor de 5/6-Ghz band. Met een preference (via de controller!) voor de 5/6-Ghz band.

Hierdoor schakelen de WiFi-apparaten vrijwel altijd over naar de dichtstbijzijnde EAP.
De IoT/Domotica apparaten doen dat via de 2.4-Ghz band; alle overige apparaten via de 5-Ghz band.

Het enige wanneer dit niet goed werkt is als WiFi-apparaten 802.11k niet (goed) ondersteunen.
De 802.11r implementatie wil hier ook nog wel eens roet in het eten gooien door (te) snel te switchen.

[ Voor 78% gewijzigd door Airw0lf op 22-05-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:13

sus

is druk :+

Mooi zo'n centraal topic. Ik ben nu thuis aan het kijken naar vervanging van hele simpele switches en wil daarmee wat beter spul in huis gaan halen. Ook wil ik gaan spelen met VLAN's enzo.

Gezien ik goede ervaringen heb met mijn Deco X20's - en die vooralsnog ook nog even wil behouden - wil ik als eerste gaan kijken naar vervangen van mijn switches en kom daarbij uit bij het Omada spul.

Ik heb een Delta Coax lijn en host daar met een eigen server een 2-tal websites en een mailserver. In de toekomst komt hier mogelijk glasvezel, maar daar hoeft vooralsnog geen rekening mee gehouden te worden. Ik heb daar al wel op ingelezen; als het KPN wordt heb ik een ethernet-aansluiting en bij Delta moet er een ander kastje komen ipv het modem, zodat ik alsnog een ethernet-aansluiting heb.

Qua switches kom ik uit op de SG2008P (8prt) en SG2016P (16prt) switches die volgens mij voor "normaal :+ gebruik thuis" prima voldoen. Gbit snelheid is zat, sneller heb ik niet nodig. Ik zie dat ze keurig ondersteuning hebben voor VLAN werk.

Zit ik alleen nog met de benodigde router. Heb ik aan de ER707-M2 een leuk ding waarmee ik de verbinding kan delen, poorten kan openzetten en dus ook de vlan's kan aanmaken. Wifi is zoals gezegd vooralsnog niet nodig, daar ga ik mijn X20's voor gebruiken.

Ik ben (nog) niet echt thuis in het vlan-spul, maar daar lijkt mij bovenstaande best een leuke start voor. Of zit ik er echt totaal naast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sus schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:51:
Mooi zo'n centraal topic. Ik ben nu thuis aan het kijken naar vervanging van hele simpele switches en wil daarmee wat beter spul in huis gaan halen. Ook wil ik gaan spelen met VLAN's enzo.

Gezien ik goede ervaringen heb met mijn Deco X20's - en die vooralsnog ook nog even wil behouden - wil ik als eerste gaan kijken naar vervangen van mijn switches en kom daarbij uit bij het Omada spul.

Ik heb een Delta Coax lijn en host daar met een eigen server een 2-tal websites en een mailserver. In de toekomst komt hier mogelijk glasvezel, maar daar hoeft vooralsnog geen rekening mee gehouden te worden. Ik heb daar al wel op ingelezen; als het KPN wordt heb ik een ethernet-aansluiting en bij Delta moet er een ander kastje komen ipv het modem, zodat ik alsnog een ethernet-aansluiting heb.

Qua switches kom ik uit op de SG2008P (8prt) en SG2016P (16prt) switches die volgens mij voor "normaal :+ gebruik thuis" prima voldoen. Gbit snelheid is zat, sneller heb ik niet nodig. Ik zie dat ze keurig ondersteuning hebben voor VLAN werk.

Zit ik alleen nog met de benodigde router. Heb ik aan de ER707-M2 een leuk ding waarmee ik de verbinding kan delen, poorten kan openzetten en dus ook de vlan's kan aanmaken. Wifi is zoals gezegd vooralsnog niet nodig, daar ga ik mijn X20's voor gebruiken.

Ik ben (nog) niet echt thuis in het vlan-spul, maar daar lijkt mij bovenstaande best een leuke start voor. Of zit ik er echt totaal naast...
Een dikke prima om mee te starten - nu alleen nog een controller... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Is dat de OC200? Ik dacht dat die alleen voor de AP's nodig was :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sus schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:17:
Is dat de OC200? Ik dacht dat die alleen voor de AP's nodig was :D
Kan - je kan de switches en router ook in standalone mode gebruiken.
Idem voor de AP's.

Maar dan ga je met vlans en ACL's een stijle (en "pijnlijke") leercurve tegemoet... :+

Ik las dat je al een server hebt draaien?
Misschien daar een Docker container aan toevoegen met de Omada controller?
Een OC200 kan uiteraard ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 23-05-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Als dat net zoiets is als die controller van Ubiquiti, dan kan ik die idd prima in een docker draaien; dan ga ik daar geen losse controller voor ophangen. Wellicht in de toekomst als ik wel met de AP's aan de slag ga :)

Maar eens even wat spul in een mandje slingeren; wat te doen van het weekend :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
sus schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:00:
Als dat net zoiets is als die controller van Ubiquiti, dan kan ik die idd prima in een docker draaien; dan ga ik daar geen losse controller voor ophangen. Wellicht in de toekomst als ik wel met de AP's aan de slag ga :)

Maar eens even wat spul in een mandje slingeren; wat te doen van het weekend :)
Hierbij alvast de compose file ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
omada:
    container_name: omada
    image: mbentley/omada-controller:latest
    restart: unless-stopped
    ulimits:
      nofile:
        soft: 4096
        hard: 8192
    stop_grace_period: 60s
    network_mode: host
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PUID=1000
      - PGID=1000
    volumes:
      - ${DOCKER_DIR}/omada/data:/opt/tplink/EAPController/data
      - ${DOCKER_DIR}/omada/logs:/opt/tplink/EAPController/logs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Hahaha, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
joop99 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:09:
Dus die controller komt dan tussen router en eap’s in. Ik heb er twee aan welke controller moet ik dan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:06
Nee, die controller hangt ergens aan een switchpoort in je netwerk. In theorie zou de controller login-gegevens van clients kunnen delen tussen AP's zodat jouw apparaat bij wissel van AP niet opnieuw de hele riedel van 'ik ben tablet-van-peter, wil graag verbinden met SSID X en password Y' af hoeft te lopen. Het proces waarmee je aan een wifi netwerk verbindt is iets van 6-7 stappen, met fast roaming aan kan het in drie stappen.
AP's kunnen die client informatie ook onderling delen zonder hulp van een extern stukje software, geen idee of bij TP-link een externe controller een vereiste is voor fast roaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
jadjong schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:43:
Nee, die controller hangt ergens aan een switchpoort in je netwerk. In theorie zou de controller login-gegevens van clients kunnen delen tussen AP's zodat jouw apparaat bij wissel van AP niet opnieuw de hele riedel van 'ik ben tablet-van-peter, wil graag verbinden met SSID X en password Y' af hoeft te lopen. Het proces waarmee je aan een wifi netwerk verbindt is iets van 6-7 stappen, met fast roaming aan kan het in drie stappen.
AP's kunnen die client informatie ook onderling delen zonder hulp van een extern stukje software, geen idee of bij TP-link een externe controller een vereiste is voor fast roaming.
Ik vermoed dat dit onder de mesh features valt, hoe dan ook netflix kijken terwijl ik naar boven loop van accesspoint naar accespoint werkt zonder onderbreking.

Aanvulling: Ik zie dat deze feature alleen maar in de controller aangezet kan worden, m.a.w. zonder werkt het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door joop99 op 24-05-2025 14:02 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mesh is niks anders dan een vervanger van de kabel.
Wat wil zeggen dat er minimaal een EAP moet zijn met een bekabelde verbinding.
Elke volgende kan via mesh aangesloten worden - hoewel bekabeld altijd beter/sneller is. :+

Roaming an sich vereist geen controller - is een standaard 802.11 functie.
Waarbij de client altijd het laatste woord heeft.

Alles wat je meer wil - waaronder fast roaming - vereist een controller.
Dat zijn dan meestal functies uit het rijtje 802.11k, 802.11r en 802.11v.
En is iets wat ook je WiFi clients moeten kunnen - anders gaat het niet vliegen.

Per site/locatie heb je een controller nodig.
Dit is eigenlijk een klein servertje en wordt aangesloten op een switchpoort.
De uitvoeringsvorm is hardware of software.
Hardware in de vorm van bijvoorbeeld een OC200 of OC300.
Software in de vorm van een VM, LXC of een Docker container.

[ Voor 28% gewijzigd door Airw0lf op 24-05-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
Dat heb ik denk ik niet nodig. Een eap is om de laadpaal goed te laten werken. De ander om de wp aan te sturen. Beide gaan alleen via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Ik heb mijn EAP 615 nu als wifi bridge ingezet om een paar Sonos/Ikea speakers van ethernet te voorzien. De speakers beheersen maximaal 2.4 Ghz WiFi en dat werkt hier in de buurt niet meer.
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste