Bouwertje schreef op zondag 6 september 2026 @ 00:46:
Ik heb een aantal omada AP’s en ondanks dat sommige apparaten bijna naast Een AP staan geven ze toch de melding ‘’slechte WiFi’. Zou het kunnen dat apparaten op een ander AP aangemeld zijn en daar mee verbinden ipv het AP ernaast? Of moet ik dan nog iets aan of uitzetten?
Veel apparaten hebben een bovengemiddelde voorkeur voor kanaal 1 - met name iot/domotica apparaten die alleen van de 2.4-GHz band gebruik maken. Als je meerdere ap's hebt die niet allemaal gebruik maken van kanaal 1, dan zullen apparaten toch dat ene ap kiezen met kanaal 1 - ondanks dat het signaal dan veel slechter is.
Hier is verder weinig aan te doen - anders dan de bandbreedte te beperken tot 20-MHz en kanalen instellen (geen auto gebruiken). Maar wel zodanig dat de afstand tussen apparaten en een ap op kanaal 1 niet al te groot is - ondanks de mogelijke interferentie door overlap tussen ap's.
Alle ap's instellen op kanaal 1 geeft veel interferentie tussen ap's waardoor de kwaliteit van de verbinding niet al te best is. Om daar wat aan te doen heb ik bij de radio-instellingen het zendvermogen van alle ap's teruggezet naar 10 (de kleinste waarde is 9). En daarnaast ingesteld op 20-MHz bandbreedte met voor elk ap een eigen kanaal.
Voor ap's die dicht(er) bij elkaar liggen zonder dikke (glas?) wanden ben ik gaan spelen met kanaal 1, 6 en 11. Bij de ap's die wat verder weg liggen en/of in hun bereik "gehinderd" worden door dikke (glas?) wanden ben ik opnieuw gaan spelen met die kanalen 1, 6 en 11. Op die manier heb ik dit probleem grotendeels op kunnen lossen en is er een minimale interferentie op de 2.4-GHz band.
Voor de 5-GHz band speelt hetzelfde - alleen minder omdat er meer bandbreedte is. Maar ook hier helpt het om elk ap op een eigen kanaal te zetten en de bandbreedte te beperken tot 40-MHz. De kanaalnummers zijn dan 36, 44, 52 en 60. Het zendvermogen heb ik hier op 15 gezet omdat dit signaal moeilijker door muren komt - isolatie-glas is al helemaal een rampen-ding voor deze wifi-vorm.
Het lock-en van een apparaat op een bepaald ap heeft hier niet altijd gewerkt - sommige apparaten verloren blijvend hun verbinding.
Voor de volledigheid: ik heb de mogelijkheid om alle ap's bedraad aan te sluiten waardoor mesh niet nodig is - is daarom uitgeschakeld...
[
Voor 3% gewijzigd door
Airw0lf op 06-09-2026 10:37
]
Marstek Venus 3 - V150 | CT003 P1 - V122 | Homey Pro 2023 - V13.4.0 | SMA SB 1.5 - SB 4.0 - SHM20 | 6,83 kWp