Pffff... gisteren een hoop gezeik gehad met het in gebruik nemen van
TP-Link EAP655-Wall in combinatie met
TP-Link Omada Cloud Controller OC200.
Ik woon in een oud huis met een voor en achterkamer, gescheiden door glas-in-looddeuren. Ik heb een wat ouder model accesspoint aan het plafond in de achterkamer hangen. Zo veel mogelijk in het midden van het huis, dus net na de schuifdeuren. Het Accesspoint is een
TP-Link EAP245 v1 en die is samen met 2 andere AP's op de 1e verdieping en zolder verbonden met een
TP-Link JetStream T1500G-8T.
Ik merkte dat de kwaliteit van de verbinding in de voorkamer te wensen overliet. Dus ik wilde daar een oplossing voor.
Goed, ik heb een utp wall outlet bij de TV die ook verbonden is met die T1500G en heb een extra POE switch gekocht (
TP-Link TL-SG1008P) om die TP-Link EAP655-Wall op aan te sluiten en deze ergens op de schoorsteenmantel te zetten.
Goed plan, maar werkte niet. Ik kon het nieuwe AP niet adopteren in Omada. Bleef maar zeuren over een verkeerde gebruikersnaam/wachtwoord. Deze op verschillende plekken gewijzigd om ze gelijk te krijgen, maar wat ik ook probeerde: wrong username or password. Uiteindelijk bleek de Omada Controller firmware te hebben van 2020. Dus in mijn oneindige wijsheid besloot ik deze te updaten naar de huidige 2025 versie. En jawel... de EAP655-Wall werkte daarna direct.
Enige nadeel is dat mijn 3 andere Accesspoints V1 zijn en dus te sterk verouderd zijn voor de nieuwe Omada software. Software komt uit 2018 en zal vooral altijd bevroren blijven in die tijd. En updaten kan dus niet! Aarrgghh. Dus, wat nu? Wil ik het een of het ander? Aangezien het inmiddels al weer een uur of 1 's nachts was, heb ik maar gedaan wat iemand met slaapgebrek en frustratie zou doen: gewoon 3 nieuwe AP's bestellen en in hoop van zegen de gehele wifi-architectuur maar definitief naar de huidige tijd brengen. De keuze is gevallen op 3 stuks:
TP-Link Omada EAP723
Nou ben ik dus een eikel die altijd achteraf zich gaat afvragen of ik wel de juiste keuzes heb gemaakt. Dus? Is dit de juiste keuze geweest om voor relatief weinig geld mijn netwerk weer een beetje up-to-date te brengen? Ik merkte dat vooral mijn Meta Quest 3 moeite had om een beetje een constante snelheid te hebben in de voorkamer.
We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.