• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:15
Ik denk zeker dat een deco setje ook had gekund maar heb, gezien het geringe prijsverschil destijds, toch gekozen voor een omada setje met AP’s.
Ik ben nu nog echt een light gebruiken zonder al de extra’s die omada heeft. Wil er uiteraard wel iets meer mee gaan doen maar ik wil in eerste instantie gewoon een goede WiFi dekking. De aankoop van een omada router is (met mijn gebruik op het moment) ook niet echt noodzakelijk. De kpn router doet het ook prima. De omada router is meer psychisch denk ik.

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-04 21:33
@Bouwertje - inzake "iets meer mee doen" wil dan wel zeggen dat je eigenlijk ook een Omada switch nodig hebt - alleen een router is dan eigenlijk zonde van je centjes.

De AP's rechtstreeks aan de Omada router knopen geeft wat mogelijkheden - maar ook dan bereik je redelijk snel een punt dat een Omada switch eigenlijk een must-have is - dit i.v.m. de andere apparaten die op die switch aangesloten zijn (aanname!).

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 29-03-2026 11:35 ]

makes it run like clockwork

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-04 16:16
Bouwertje schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:59:
Dan komt er nu een blonde vraag, waarom wil ik vlan’s?
En dan gelijk een 2e blonde vraag, wat als ik de router ook als AP / wifipunt wil gebruiken?
Om de vele slimme apparaten en gasten op een ander gescheiden deel van je netwerk te hebben?
Ik zou met Omada spullen je router niet als AP gebruiken maar gewoon de betreffende Wifihardware, zeker in combinatie met het voorgaande ;)

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:15
Het lijken (of zijn) misschien blonde vragen maar ik heb sinds 2 weken een wat mooier omada setje draaien t.o.v. een kpn setje voor die tijd. Alles draait nu om te kijken of ik volledige WiFi dekking dekking in mijn nieuwe huis heb. Ook sluit ik langzaam wat andere apparaten aan, hue, eufy, HA, NAS. Dus al die afkortingen zijn voor mij nog vrij onbekend. Ik heb destijds van een collega de tip gehad van ubiquity, maar dat was te duur / uitgebreid. Daarna lang getwijfeld tussen Deco of Omada, maar het prijsverschil was dermate klein dat het omada is geworden. Ik vind het tot nu toe heel leuk, maar experimenteren duurt nog heel even. Nu nog alleen ‘domme’ WiFi. Wat zou een goede / betaalbare 16 Poorts omada switch zijn?

• Airw0lf
Bouwertje schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:24:
[...]

Wat zou een goede / betaalbare 16 Poorts omada switch zijn?
Staan genoemd in een eerder bericht van deze morgen...

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-04 22:20
Vorige week heb ik het netwerk omgebouwd naar volledig Omada. KPN V12 en SuperWiFi de deur uit.
ER605 V2, ES220GMP, ES208G, EAP723 (2x), EAP725-wall (2x), OC220.

Met dank aan de instellingen op het KPN forum ook TV+ werkend gekregen. Deze is bekabeld aangesloten.
Nu is het mij deze week opgevallen dat wanneer de TV+ aanstaat de WiFi instabiel en traag is met veel time-outs in de verbinding. Speedtest geeft op momenten zelfs foutmelding van geen internetverbinding (wel WiFi) of schokt tijdens de meting met een snelheid van onder de 60 Mbps.
Zodra ik de TV+ uit zet/standby, dan is de verbinding direct stabiel en met maximale snelheid (600 Mbps)

Mobiele apparaten slechter dan laptop
IGMP V3 of V2 geen verschil
Load balancing weight 1:10 naar 1:1 gewijzigd zonder verschil

Herkennen jullie dit of tips?

• Airw0lf
Ralph88 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:21:
Vorige week heb ik het netwerk omgebouwd naar volledig Omada. KPN V12 en SuperWiFi de deur uit.
ER605 V2, ES220GMP, ES208G, EAP723 (2x), EAP725-wall (2x), OC220.

Met dank aan de instellingen op het KPN forum ook TV+ werkend gekregen. Deze is bekabeld aangesloten.
Nu is het mij deze week opgevallen dat wanneer de TV+ aanstaat de WiFi instabiel en traag is met veel time-outs in de verbinding. Speedtest geeft op momenten zelfs foutmelding van geen internetverbinding (wel WiFi) of schokt tijdens de meting met een snelheid van onder de 60 Mbps.
Zodra ik de TV+ uit zet/standby, dan is de verbinding direct stabiel en met maximale snelheid (600 Mbps)

Mobiele apparaten slechter dan laptop
IGMP V3 of V2 geen verschil
Load balancing weight 1:10 naar 1:1 gewijzigd zonder verschil

Herkennen jullie dit of tips?
Nee - herken ik niet.

Is alles bekabeld aangesloten? Waaronder ook het TV+ kastje?

• Ralph88
Airw0lf schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:00:
[...]
Is alles bekabeld aangesloten? Waaronder ook het TV+ kastje?
Alles is bekabeld aangesloten. Direct (PoE) op de ES220GMP, TV+ via de ES208G (met de overige media) naar de ES220GMP. Controller geeft aan dat alles goed is. Verder zijn de instellingen nagenoeg basic na schone installatie.
2,4 of 5 GHz maakt geen verschil. Upload is wel steevast (veel) hoger dan download in die situaties.

• Airw0lf
Ik gebruik TV+ nu ongeveer een jaar zonder iets speciaals in te stellen - tot nu toe steeds zonder problemen.

Heb je de ids/ips functie misschien ingeschakeld?
Staat hardware-offload ingeschakeld?

Voor deze twee moet je in Omada naar de config van de router gaan via de device list.
Dan bij security de functie ids/ips uit-vinken.
En bij advanced >> general de functie hardware offload aan-vinken.

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 08-04-2026 22:34 ]

• Ralph88
Airw0lf schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:30:
Heb je de ids/ips functie misschien ingeschakeld?
Staat hardware-offload ingeschakeld?
IDS/IPS heb ik niet op de ER605 volgens mij. DPI stond uit.
Hardware-offload staat aan. Als ik DPI inschakel, dan werkt Hardware-offload niet geeft hij aan. Ik heb 2,4 GHz op deze SSID uitgezet en het AP een reboot gegeven. Ik zal het vanavond wederom in de gaten houden. Alle overige WLAN instellingen staan op auto.

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11-04 17:06
Misschien niet juiste topic maar mijn omada vpn client opent niet. Proces laadt maar de GUI zie ik niet en komt ook niet in systray.

Problemen gisteren begonnen na verwijderen van 2 programma's genaamd Autohotkey en TouchPortal. Alles geprobeerd om het te fixen urenlang.

Windows opnieuw installeren is geen optie (bij voorkeur) dan moet ik 200 euro betalen aan mijn dms bedrijf om hun software opnieuw te laten installeren. Ik gebruik omada om vpn naar programma dms op te zetten.

Dms software werkt nog. Enkel omada is mijn probleem

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-04 13:47
ik gebruik al geruimte tijd openVPN om eigelijk continue verbonden te zijn met mn thuisnetwerk. Werkt top. maar vraag me af hoe de ervaringen met wireguard zijn. Heb tijdje terug eens ff vluchtig gekeken of ik t aan de gang kreeg, maar dat is toen gefaald. Vraag me af of t de moeite is (en waarom) om hier nog eens wat energie en tijd in te steken

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:37

yay

Wireguard is lichter en efficiënter. Dus voor always on zou ik dat gebruiken.

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-04 07:54
Ik worstelde de eerste keer ook met het inrichten van Wireguard, maar inmiddels heb ik het zelfs op een Chromecast aan de praat gekregen om op vakantie via thuis Nederlandse TV te kunnen kijken. Ik heb hier een poging gedaan op te schrijven hoe je het met Omada moet inrichten: https://www.haiperformance.nl/blog-nl/omada-setup-2/

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 22:37

Rexomnium

Vincam aut moriar

Pffff... gisteren een hoop gezeik gehad met het in gebruik nemen van TP-Link EAP655-Wall in combinatie met TP-Link Omada Cloud Controller OC200.

Ik woon in een oud huis met een voor en achterkamer, gescheiden door glas-in-looddeuren. Ik heb een wat ouder model accesspoint aan het plafond in de achterkamer hangen. Zo veel mogelijk in het midden van het huis, dus net na de schuifdeuren. Het Accesspoint is een TP-Link EAP245 v1 en die is samen met 2 andere AP's op de 1e verdieping en zolder verbonden met een TP-Link JetStream T1500G-8T.

Ik merkte dat de kwaliteit van de verbinding in de voorkamer te wensen overliet. Dus ik wilde daar een oplossing voor.

Goed, ik heb een utp wall outlet bij de TV die ook verbonden is met die T1500G en heb een extra POE switch gekocht (TP-Link TL-SG1008P) om die TP-Link EAP655-Wall op aan te sluiten en deze ergens op de schoorsteenmantel te zetten.

Goed plan, maar werkte niet. Ik kon het nieuwe AP niet adopteren in Omada. Bleef maar zeuren over een verkeerde gebruikersnaam/wachtwoord. Deze op verschillende plekken gewijzigd om ze gelijk te krijgen, maar wat ik ook probeerde: wrong username or password. Uiteindelijk bleek de Omada Controller firmware te hebben van 2020. Dus in mijn oneindige wijsheid besloot ik deze te updaten naar de huidige 2025 versie. En jawel... de EAP655-Wall werkte daarna direct.

Enige nadeel is dat mijn 3 andere Accesspoints V1 zijn en dus te sterk verouderd zijn voor de nieuwe Omada software. Software komt uit 2018 en zal vooral altijd bevroren blijven in die tijd. En updaten kan dus niet! Aarrgghh. Dus, wat nu? Wil ik het een of het ander? Aangezien het inmiddels al weer een uur of 1 's nachts was, heb ik maar gedaan wat iemand met slaapgebrek en frustratie zou doen: gewoon 3 nieuwe AP's bestellen en in hoop van zegen de gehele wifi-architectuur maar definitief naar de huidige tijd brengen. De keuze is gevallen op 3 stuks: TP-Link Omada EAP723

Nou ben ik dus een eikel die altijd achteraf zich gaat afvragen of ik wel de juiste keuzes heb gemaakt. Dus? Is dit de juiste keuze geweest om voor relatief weinig geld mijn netwerk weer een beetje up-to-date te brengen? Ik merkte dat vooral mijn Meta Quest 3 moeite had om een beetje een constante snelheid te hebben in de voorkamer.

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:34

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Rexomnium schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:31:
Pffff... gisteren een hoop gezeik gehad met het in gebruik nemen van TP-Link EAP655-Wall in combinatie met TP-Link Omada Cloud Controller OC200.

Ik woon in een oud huis met een voor en achterkamer, gescheiden door glas-in-looddeuren. Ik heb een wat ouder model accesspoint aan het plafond in de achterkamer hangen. Zo veel mogelijk in het midden van het huis, dus net na de schuifdeuren. Het Accesspoint is een TP-Link EAP245 v1 en die is samen met 2 andere AP's op de 1e verdieping en zolder verbonden met een TP-Link JetStream T1500G-8T.

Ik merkte dat de kwaliteit van de verbinding in de voorkamer te wensen overliet. Dus ik wilde daar een oplossing voor.

Goed, ik heb een utp wall outlet bij de TV die ook verbonden is met die T1500G en heb een extra POE switch gekocht (TP-Link TL-SG1008P) om die TP-Link EAP655-Wall op aan te sluiten en deze ergens op de schoorsteenmantel te zetten.

Goed plan, maar werkte niet. Ik kon het nieuwe AP niet adopteren in Omada. Bleef maar zeuren over een verkeerde gebruikersnaam/wachtwoord. Deze op verschillende plekken gewijzigd om ze gelijkt te krijgen, maar wat ik ook probeerde: wrong username or password. Uiteindelijk bleek de Omada Controller firmware te hebben van 2020. Dus in mijn oneindige wijsheid besloot ik deze te updaten naar de huidige 2025 versie. En jawel... de EAP655-Wall werkte daarna direct.

Enige nadeel is dat mijn 3 andere Accesspoints V1 zijn en dus te sterk verouderd zijn voor de nieuwe Omada software. Software komt uit 2018 en zal vooral altijd bevroren blijven in die tijd. En updaten kan dus niet! Aarrgghh. Dus, wat nu? Wil ik het een of het ander? Aangezien het inmiddels al weer een uur of 1 's nachts was, heb ik maar gedaan wat iemand met slaapgebrek en frustratie zou doen: gewoon 3 nieuwe AP's bestellen en in hoop van zegen de gehele wifi-architectuur maar definitief naar de huidige tijd brengen. De keuze is gevallen op 3 stuks: TP-Link Omada EAP723

Nou ben ik dus een eikel die altijd achteraf zich gaat afvragen of ik wel de juiste keuzes heb gemaakt. Dus? Is dit de juiste keuze geweest om voor relatief weinig geld mijn netwerk weer een beetje up-to-date te brengen? Ik merkte dat vooral mijn Meta Quest 3 moeite had om een beetje een constante snelheid te hebben in de voorkamer.
Niet zo zwaar aan trekken. Frustratie is begrijpelijk en herkenbaar hoor. Je probeert één verbetering door te voeren en gaandeweg moet je alles aanraken. Dat is vaak met wat ouder spul. In alles wat met IT te maken heeft. En verbouwingen. En auto's. En op het werk. En, en, en..... 8)7
Even vervelend van de uitgave maar bekijk het positief, je hardware is weer ondersteund.

• Ralph88
Alle mogelijke opties en varianten geprobeerd, maar het AP blijft traag en time-outs geven wanneer de televisie aanstaat.
@Airw0lf hoe heb jij het ingesteld of hoe ga je om met de MTU-waardes?
KPN zegt 1500 in te moeten stellen, maar Omada gaat niet verder dan 1492. Dus ik kan het ook niet in de ER605 instellen op 1508.
Vermoed dat door de fragmentatie er een instabiele verbinding is wanneer de TV+-box aanstaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Ralph88 op 17-04-2026 21:08 ]

• Airw0lf
Ralph88 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:06:
Alle mogelijke opties en varianten geprobeerd, maar het AP blijft traag en time-outs geven wanneer de televisie aanstaat.
@Airw0lf hoe heb jij het ingesteld of hoe ga je om met de MTU-waardes?
KPN zegt 1500 in te moeten stellen, maar Omada gaat niet verder dan 1492. Dus ik kan het ook niet in de ER605 instellen op 1508.
Vermoed dat door de fragmentatie er een instabiele verbinding is wanneer de TV+-box aanstaat.
Zie ook bijgevoegde afbeeldingen:
Dit is wat ik ingesteld heb aan de Internet/WAN-kant en de router/IPTV-kant.

Voor de MTU gebruik ik overal de Omada-fabrieks-waardes - in dit geval dus 1492.
Aan de LAN-kant is dit de Jumbo instelling 1518.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUgW63JY80Lci3_pLoskb1RkpaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WGRN80yvaJ6ltyFQtCczBJoI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1VdWqL4a7Pq5clYbQeitCouN2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xovvIAmvyzeQFKTRpBawl1k3.png?f=fotoalbum_large

• Ralph88
Airw0lf schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:29:
[...]
Dit is wat ik ingesteld heb aan de Internet/WAN-kant en de router/IPTV-kant.
Alles hetzelfde op een ding na en dat is de "IGMP Interface" onder IPTV. Deze heb jij op de WAN staan en ik op de aangemaakte Virtual WAN voor TV+. Dat kan het niet zijn... ik blijf zoeken. Dank!

• Airw0lf
Ralph88 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:18:
[...]

Alles hetzelfde op een ding na en dat is de "IGMP Interface" onder IPTV. Deze heb jij op de WAN staan en ik op de aangemaakte Virtual WAN voor TV+. Dat kan het niet zijn... ik blijf zoeken. Dank!
Wat precies kan het niet zijn? En waarom niet?

Ik kan het ook scherper neerzetten... jij verwijst hier naar een virtuele WAN poort - ik verwijs naar de fysieke WAN poort. Bij mij werkt alles goed en stabiel - bij jou niet... :+

• Ralph88
Airw0lf schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:29:
[...]

Wat precies kan het niet zijn? En waarom niet?

Ik kan het ook scherper neerzetten... jij verwijst hier naar een virtuele WAN poort - ik verwijs naar de fysieke WAN poort. Bij mij werkt alles goed en stabiel - bij jou niet... :+
Ik was te kort door de bocht. Jij kan niet weten wat er in mijn hoofd omgaat en ik kort op Tweakers reageer, excuus. Ik heb de aanname gedaan dat jij ook een virtual WAN hebt voor VLAN 4 (zoals de instellingen op het KPN-forum aangeven). Als het ook anders kan, dan leer ik graag van je, zoals in veel reacties.
N.a.v. jouw instellingen heb ik de WAN-poort ook geprobeerd, maar dan bevriest het televisie beeld na een paar seconden. Op virtual WAN loopt het door.

• Airw0lf
Ralph88 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:36:
[...]
Ik was te kort door de bocht. Jij kan niet weten wat er in mijn hoofd omgaat en ik kort op Tweakers reageer, excuus. Ik heb de aanname gedaan dat jij ook een virtual WAN hebt voor VLAN 4 (zoals de instellingen op het KPN-forum aangeven). Als het ook anders kan, dan leer ik graag van je, zoals in veel reacties.
N.a.v. jouw instellingen heb ik de WAN-poort ook geprobeerd, maar dan bevriest het televisie beeld na een paar seconden. Op virtual WAN loopt het door.
Ik heb inderdaad geen virtual WAN interface in gebruik - meer dan wat in de screenshot staat is er niet.

Vervolgens op beide TV-Plus kastjes een powercycle "ingevoerd" en daarna nooit meer naar om hoeven kijken.

Die powercycle was nodig omdat we tot op dat moment gebruik maakte van KPN Box 12.
En de Omada router met deze instellingen alleen unicast ondersteund.

Misschien het TV-Plus kastje anders eens op unicast zetten?
Zodat je niet via de virtuele WAN interface gaat?
Om eens te kijken of het dan wel werkt?

[ Voor 16% gewijzigd door Airw0lf op 18-04-2026 07:16 ]

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste