Ray-zor schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:50:
[...]

Ddank voor het antwoord op mijn originele vraag.

Wat betreft back-up, helemaal fair point. Maar leg dat maar eens uit aan vrouw-lief als door mijn amateuristisch ge-hobby zij haar serie niet kan kijken. :P
Die Omada Software Controller had ik ook al bedacht, maar ik weet niet of daar uberhaupt back-up voor mogelijk is (anders dan reverten naar stand alone). Software controller kan down gaan, maar een hardware controller kan ook kapot, en cloud controller heb je niks aan als juist internet connectie het probleem is. En ene dual controller setup weet ik niet of dat bestaat.
De controller kan je in cluster mode gebruiken - en wel active-active of active-standby.

makes it run like clockwork

N1ckk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:09:
Maar een systeem als Deco VS Omada - wat is jullie take hierop?

Is er ook zo'n desktop model met Wifi 6e of 7?
Als je geen behoefte hebt om aan de slag te gaan met vlans en acl-en, dan is een Deco set prima. Sterker nog - dan is zoiets als Super WiFi van KPN net zo goed.

N1ckk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:07:
@Airw0lf Zou je dan een Omada 8 PoE switch aanraden?
Zekers - anders wordt het een krom verhaal - deels te beheren via de controller en deels ook niet.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik heb mijn oog laten vallen op een ES220GP switch (POE+, 18 poorten en 2 SFP, passieve koeling), maar hij (nog) nergens verkrijgbaar.
Heeft iemand misschien inside info betreffende beschikbaarheid?
Routershop geeft aan dat ze niet weten wanneer deze leverbaar is, waarop ik mij afvraag waarom ze het dan als pre-order op hun site hebben staan…...

Van klussen krijg je grijze haren

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:26
fenrir schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:46:
Ik heb mijn oog laten vallen op een ES220GP switch (POE+, 18 poorten en 2 SFP, passieve koeling), maar hij (nog) nergens verkrijgbaar.
Heeft iemand misschien inside info betreffende beschikbaarheid?
Routershop geeft aan dat ze niet weten wanneer deze leverbaar is, waarop ik mij afvraag waarom ze het dan als pre-order op hun site hebben staan…...
Die is toch gewoon verkrijgbaar.
https://tweakers.net/pric...p-link-omada-es220gp.html

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Binnenkort verkrijgbaar (2x), backorder, meerdere dagen levertijd (2x).

Aangezien de eerste twee winkels niet wisten per wanneer deze leverbaar zal zijn, heb ik in de laatste twee winkels (die met meerdere dagen levertijd) niet veel vertrouwen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-03 20:33

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dat is een easily managed (ES) switch. Die zouden beperkter zijn. Maar hij lijkt toch nog veel te ondersteunen. En is fanless met een aardig POE budget.

• peterbier
Ik gebruik met volle tevredenheid een duurdere SG2428LP.
Deze heeft 16 POE poorten en is stil (geen ventilator).
En je hebt nog 8 poorten zonder POE beschikbaar.
https://www.omadanetworks...a-switch-access/sg2428lp/

[ Voor 22% gewijzigd door peterbier op 29-01-2026 15:53 ]

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 17:32
DVX73 schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:19:
Vanochtend deed opeens mijn ER-7206 het niet meer...

Stroom eraf voor 30 minuten en daarna hardware reset en hij deed het weer.
Maar dan...
Kan niet inloggen op de controller, want ander subnet
Controller gereset
back-up terugzetten (waarom kan ik geen bestand van de usb stick in de OC200 selecteren??)
natuurlijk heb ik wijzigingen gemaakt na de laatste automatische back-uo
router toevoegen
wachten op de config
switch opnieuw opstarten
nu wachten tot de switch adopted is...

Weet iemand hoe dit makkelijker en sneller kan?
Nu heb ik dit probleem weer....

Hopelijk is de oplossing hetzelfde

Helaas toch bijna 3 uur bezig geweest in totaal....

Misschien toch instellen dat het modem en de controller standaard een adres in de 192.168.0.x0/24 range heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door DVX73 op 30-01-2026 23:37 . Reden: update ]

• DVX73
Nu weer problemen...

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:43
Garantie?

• DVX73
Nu lijkt alles het weer te doen

Toch is het vreemd om binnen enkele dagen een rouiter te hebben die disconnected is van de controller.

Het heeft enkele uren geduurd, maar nu is hij wel weer connected en zijn de configuratie wijzigingen doorgevoerd.

De configuratie wijzigen waren IPS aanzetten en poorten openzetten op de firewall.

@BiLLY_daKid ik heb geen idee of het gaat lukken garantie te kunnen claimen in deze casus
Nu lijkt het mij dat ik van een 4 jaar oude router mag verwachten dat deze nog niet het einde van zijn technische levensduur heeft behaald.

• DVX73
Andere vraag voor gebruikers welke een OC200 gebruiken, is de nieuwste firmware bij jullie ook zo traag?

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-03 14:09
DVX73 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:02:
Andere vraag voor gebruikers welke een OC200 gebruiken, is de nieuwste firmware bij jullie ook zo traag?
Ik gebruik de software controller. Die duurde wel langer dan anders om op te starten. Verder niet trager

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-03 20:34
Oh, dat is m.i. al sinds de versies van de afgelopen 1,5 jaar. De OC200 is qua hardware gewoon niet afdoende. Als je upgrade naar de OC220 dan weet je niet wat je overkomt, dan werkt de UI weer als een zonnetje.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-03 22:14
Nee, juist veel vlotter. Heb echt het idee dat ik een nieuwe OC200 heb sinds de laatste update :)

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zsub schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:14:
[...]

Nee, juist veel vlotter. Heb echt het idee dat ik een nieuwe OC200 heb sinds de laatste update :)
Idem hier Mini-me in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"

• peterbier
Ik heb hier de OC200 ook weg gedaan omdat deze zo traag als stroop was.
Draaide altijd de laatste Firmware.
De OC220 wat een verademing.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Deze week een OC300 bij de ER605 en SG2428p geplaatst.
Ik ben lekker aan de gang geweest om VLANs op te zetten, 5 stuks zijn draaiend.

Nou wil ik iets simpels, wat blijkbaar niet simpel is:
Wel toegang vanaf Productie op alle alle VLANS vanaf mijn machine (fixed IP, zit als enige in AllowManagement IP Group).
De rest op Productie mag niet naar alle andere VLANs.

Daarvoor heb ik 2 ACLs gemaakt (eerder ook als Gateway ACL, dat deed ook niks en ze zijn daar verwijderd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XL3CIVSET7KW7PH8XSkbdPTwYdk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/060IqvHt7b6dp22K8aiDtKzm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mBOlh9tde-VdrCbQBLVu5NVgOQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcbySAp1r6idfKBddrfUtqCE.jpg?f=user_large

Daarna heb ik vanaf een andere computer een camera geprobeerd te benaderen: geen probleem...wat dus een probleem is -O-

Iemand de gouden tip?

Verder is het leuk spul om mee te spelen, het scheelt een hoop instellen op alle apparaten _/-\o_

edit: oja, als ik de regels omwissel dan komt niemand van Productie meer op de andere VLANs, ik ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door DaWizza op 09-02-2026 15:47 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-03 23:08
DaWizza schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:25:
...
Daarna heb ik vanaf een andere computer een camera geprobeerd te benaderen: geen probleem...wat dus een probleem is -O-

Iemand de gouden tip?

Verder is het leuk spul om mee te spelen, het scheelt een hoop instellen op alle apparaten _/-\o_

edit: oja, als ik de regels omwissel dan komt niemand van Productie meer op de andere VLANs, ik ook niet.
Standaard (dus zonder regels) kunnen netwerken in omada elkaar bereiken.
Je kan dit blokkeren door een ACL te maken die je extra vlans blokkeren naar je default lan.
Wil je (na bovenstaand) een bepaald apparaat uit je default lan laten communiceren met een apparaat uit een ander vlan denk er dan aan dat er ook terug gecommuniceerd moet worden (bidirectioneel).
Denk ook aan de volgende waarin de acl regels staan (die kan je verslepen), dus als alles blokkeren bovenaan staat gaat het ook niet werken.

• DaWizza
  • Niet online
@E - Jay Dus eindelijk lees is: het staat goed want dat is precies wat deze regels doen :+

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

DaWizza schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 05:53:
@E - Jay Dus eindelijk lees is: het staat goed want dat is precies wat deze regels doen :+
Dat is per definitie zo... "computer" fouten bestaan immers niet... :+

Regels worden op volgnummer uitgevoerd. Is er een match, dan wordt die regel uitgevoerd en de rest niet meer. Met dat als uitgangspunt: een strategie om het met acl's veilig(er) te maken is op basis van een implicit-deny - wat wil zeggen dat je alleen (twee-weg!) allow-regels gebruikt. En de laatste regel is zoiets als deny-everything.

• DaWizza
  • Niet online
Om m'n eigen vraag te antwoorden:
Wel toegang vanaf Productie op alle alle VLANS vanaf mijn machine (fixed IP, zit als enige in AllowManagement IP Group).
Die moet natuurlijk wel /32 hebben. (was /24) :X

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-03 04:11
ik heb geprobeerd het hele forum af te speuren en ben al wel wat wijzer geworden, maar dan toch maar even rechtstreeks de vragen.

Hoe bevalt de EAP650-desktop? ik wil er 3 kopen
Welke switch (rechtstreeks afkomstig van mijn KPN router) kan ik hiervoor zetten? 16 poorten
Welke netwerkcontroler gebruiken jullie?
Kan de EAP650-desktop ook mesh meedoen? of is daar een betere (goedkopere) optie.

Deze vragen zijn voor in mijn nieuwe huis, ik ben een recreatieve gebruiker die wel die wel wat doet
met HA en een NAS, maar geen gamende kids of zoiets.

• peterbier
Bouwertje schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:09:
ik heb geprobeerd het hele forum af te speuren en ben al wel wat wijzer geworden, maar dan toch maar even rechtstreeks de vragen.

Hoe bevalt de EAP650-desktop? ik wil er 3 kopen
Welke switch (rechtstreeks afkomstig van mijn KPN router) kan ik hiervoor zetten? 16 poorten
Welke netwerkcontroler gebruiken jullie?
Kan de EAP650-desktop ook mesh meedoen? of is daar een betere (goedkopere) optie.

Deze vragen zijn voor in mijn nieuwe huis, ik ben een recreatieve gebruiker die wel die wel wat doet
met HA en een NAS, maar geen gamende kids of zoiets.
De desktop is een geweldig apparaat.
Gebruik hem al meer als een jaar in mijn Omada omgeving.
De router die ik gebruik is een ER706W met daarachter een SG2428LP switch en daarachter nog meer Omada.
Controller gebruik ik de OC220.
Die desktop is handig als je nog poorten extra nodig hebt.
De voeding komt uit mijn switch voor de desktop.
Er zit ook nog een poe uit poort op.
Zie mijn topologie. (Als het leesbaar is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfK4SnYXe07N0NrMnvzPEDPDWVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTlhgozyFGdj8uo1G00vWUf1.jpg?f=fotoalbum_large

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:49
Voor mijn nieuwbouwwoning bezig om een Omada setje samen te stellen...AP's ben ik wel aardig uit:
2x EAP650-Wall (TV + technische ruimte)
2x EAP650 (Kantoor + garage)
1x EAP225 Outdoor (Tuin)

Maar nog niet helemaal uit wat wijsheid is qua controller/switch/router

De all-in-one oplossing lijkt prijstechnisch erg gunstig:
uitvoering: TP-Link Omada SDN TL-ER7212PC

Ik lees her en der dat daar slechts 2 switches achter kunnen? Maar feitelijk gebruik ik de EAP650-Wall's al als switch waardoor er weinig behoefte is aan extra switches. Zijn er verder nog aanzienlijke nadelen waar ik rekening mee moet houden...behalve dat als hij de geest geeft meteen alle drie de componenten er uit liggen...

Alternatief:
OC220 Cloud Controller
TL-R605 Router
16p switch

Voelt ook beetje als "to much" voor een relatief compacte woning met 1 a 2 bewoners :>

Zie ik nog alternatieven over het hoofd? Voorkeur is wel hardware controller.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De wall systemen zijn qua wifi niet heel ideaal. Bereik is beperkt en echt bedoeld om alleen de ruimte te voorzien van wifi, grote kamer wordt al lastig (propositie van die dingen lijken hotelkamers te zijn).

De 7212 is wel wat underpowered volgens mij, maar dat kun je in dit topic vinden.

Ik heb zelf een simpel 8 poorts POE switch, met de controller letterlijk in de cloud (dus geen OC/hardware variant). Voor de 'router'gebruik ik een openSense firewall. Ook een overweging
nooberke schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:18:
Voor mijn nieuwbouwwoning bezig om een Omada setje samen te stellen...AP's ben ik wel aardig uit:
2x EAP650-Wall (TV + technische ruimte)
2x EAP650 (Kantoor + garage)
1x EAP225 Outdoor (Tuin)

Maar nog niet helemaal uit wat wijsheid is qua controller/switch/router

De all-in-one oplossing lijkt prijstechnisch erg gunstig:
uitvoering: TP-Link Omada SDN TL-ER7212PC

Ik lees her en der dat daar slechts 2 switches achter kunnen? Maar feitelijk gebruik ik de EAP650-Wall's al als switch waardoor er weinig behoefte is aan extra switches. Zijn er verder nog aanzienlijke nadelen waar ik rekening mee moet houden...behalve dat als hij de geest geeft meteen alle drie de componenten er uit liggen...

Alternatief:
OC220 Cloud Controller
TL-R605 Router
16p switch

Voelt ook beetje als "to much" voor een relatief compacte woning met 1 a 2 bewoners :>

Zie ik nog alternatieven over het hoofd? Voorkeur is wel hardware controller.
Tis ook waar je voorkeur ligt - ik ben een voorstander van controller, router en switch als losse apparaten - zeker als er een 1-Gbps Internet abo aan de router wordt gekoppeld.

Aan de andere kant... 5 wifi ap's en een 1-Gbps Internet pijp lijkt me dan too-much voor een "compacte" woning met 1 a 2 bewoners... :+

Misschien eens naar een Fritzbox setje kijken?
Werkt net wat handiger dan Omada doordat er geen vlan ondersteuning is. Waardoor een heleboel functies niet nodig/relevant zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 03-03-2026 09:40 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:49
Airw0lf schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Tis ook waar je voorkeur ligt - ik ben een voorstander van controller, router en switch als losse apparaten - zeker als er een 1-Gbps Internet abo aan de router wordt gekoppeld.

Aan de andere kant... 5 wifi ap's en een 1-Gbps Internet pijp lijkt me dan too-much voor een "compacte" woning met 1 a 2 bewoners... :+
Heb nu 250Mbit, dat is prima...Nieuwbouw is gewoon lastig qua wifi-penetratie, het is een 2-onder-1 kap woning met garage...1AP per verdieping + (geisoleerde) garage + tuin = 5 :9

IJsbeer schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:26:

De wall systemen zijn qua wifi niet heel ideaal. Bereik is beperkt en echt bedoeld om alleen de ruimte te voorzien van wifi, grote kamer wordt al lastig (propositie van die dingen lijken hotelkamers te zijn).

De 7212 is wel wat underpowered volgens mij, maar dat kun je in dit topic vinden.

Ik heb zelf een simpel 8 poorts POE switch, met de controller letterlijk in de cloud (dus geen OC/hardware variant). Voor de 'router'gebruik ik een openSense firewall. Ook een overweging
Die in-wall's komen niet door een simpel cellen beton muurtje heen? Ik had de hoop met een in-wall toch wel een paar ruimtes te kunnen doen. Doet de EAP650-desktop dat beter? Dat lijkt mij het meest logische alternatief als ik ook de poortjes nodig heb.

Misschien toch maar af stappen van de hardware controller en enkel de router + 8/16 switch nemen.
Misschien eens naar een Fritzbox setje kijken?
Werkt net wat handiger dan Omada doordat er geen vlan ondersteuning is. Waardoor een heleboel functies niet nodig/relevant zijn.
Heb nu inderdaad Fritzbox, één router + één AP...Werkt prima...Ik dacht die cadeau te doen aan mijn ouders die antiek spul hebben en zelf een stapje "omhoog" te doen...

Nodig? Nee...Leuk...Ja toch :+

[ Voor 14% gewijzigd door nooberke op 03-03-2026 10:56 ]

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:43
De ER7212PC hardware versie 2 heeft geen limiet (meer) op max. 2 switches maar een totaal van 22 Omada devices (mix switches en AP's). Voor mij was dat een oplossing.
Deze switch/router is een eigen platform en niet te migreren (ook niet vanaf versie 1) naar een andere controller. Dus als je ooit wilt uitbouwen, kan je beter direct een OC220 gebruiken.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

controller draaien in docker als je een thuis server hebt staan?

• peterbier
fenrir schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:31:
controller draaien in docker als je een thuis server hebt staan?
Ik heb dit gehad op een Synology nas.
niet echt aan te raden gedoe met updates.
toen maar een oc200 gekocht.
deze inmiddels vervangen door een oc220.
Ik kan een hardware controller aanraden.
@nooberke - een wall is inderdaad alleen bedoeld voor kleine(re) ruimtes zoals hotelkamers.
Een niet-wall EAP heeft een veel beter bereik met dito foutafhandeling - verbindingen zijn daardoor sneller en stabieler.

Als het gaat om de fun-factor: een RPI voor pihole en de omada controller (beiden in een docker container) is niet alleen fun - maar ook erg functioneel... dus 2 keer fun... *O*

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

peterbier schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:29:
[...]

Ik heb dit gehad op een Synology nas.
niet echt aan te raden gedoe met updates.
toen maar een oc200 gekocht.
deze inmiddels vervangen door een oc220.
Ik kan een hardware controller aanraden.
Als er al een server(tje) in huis is dan kan je beginnen met de docker variant. Mocht het niet bevallen om wat voor reden dan ook, dan kan je altijd nog geld aan extra hardware uitgeven.

Cloud controller zou ik niet doen, zeker niet als je ook een Omada router straks hebt (gevoelsmatig iets met kip & ei).

• peterbier
fenrir schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:04:
[...]

Als er al een server(tje) in huis is dan kan je beginnen met de docker variant. Mocht het niet bevallen om wat voor reden dan ook, dan kan je altijd nog geld aan extra hardware uitgeven.

Cloud controller zou ik niet doen, zeker niet als je ook een Omada router straks hebt (gevoelsmatig iets met kip & ei).
Heb je mijn text gelezen.?
Mijn advies neem een hardware controller.
Ik zelf gebruik al jaren Omada en nu i.c.m. de oc220.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

peterbier schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:03:
[...]

Heb je mijn text gelezen.?
Mijn advies neem een hardware controller.
Ik zelf gebruik al jaren Omada en nu i.c.m. de oc220.
Ja zeker, en ik geef het advies aan de vraagsteller het eerst met de docker variant te proberen voordat diegene geld uitgeeft aan een hardware controller.

Dat jij het al jaren op een bepaalde manier draait, hoeft niet automatisch te betekenen dat iedereen het precies zo moet doen.
Ditzelfde geldt ook voor mijn advies, ook dit hoeft niet iemand te volgen. Dat mag diegene helemaal zelf weten.

En ja, ook ik gebruik al jaren Omada (via docker).

• peterbier
fenrir schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:16:
[...]

Ja zeker, en ik geef het advies aan de vraagsteller het eerst met de docker variant te proberen voordat diegene geld uitgeeft aan een hardware controller.

Dat jij het al jaren op een bepaalde manier draait, hoeft niet automatisch te betekenen dat iedereen het precies zo moet doen.
Ditzelfde geldt ook voor mijn advies, ook dit hoeft niet iemand te volgen. Dat mag diegene helemaal zelf weten.

En ja, ook ik gebruik al jaren Omada (via docker).
Natuurlijk is iedereen vrij om te proberen.
Ik zeg dan ook mijn advies om een hardware controller te gebruiken.
Niet dat het zo moet.
Ik heb het geprobeerd in docker maar niet mijn ding maar dat was al 3 jaar geleden.
Een hardware controller hoef je i.i.g. niet achteraan.
Ja een keer de oc200 was zo traag als stroop geworden daarom vorig jaar de nieuwere oc220 aangeschaft.

• Bouwertje
Waarom hebben de Wall modellen een beperkter bereik? Het zendvermogen is vaak hetzelfde als de ‘standaard’ AP’s. Waaraan kan je dat bereik zien?
Bouwertje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 06:11:
Waarom hebben de Wall modellen een beperkter bereik? Het zendvermogen is vaak hetzelfde als de ‘standaard’ AP’s. Waaraan kan je dat bereik zien?
Ik heb ze er niet op nageslagen - maar je zou het moeten kunnen zien aan de "straling" diagrammen die in de specsheets staan. Die zouden een kleiner bereik moeten laten zien in vergelijking met de gewone "schotels".

Ik schat in dat dit komt door minder en kleine antennes. Waardoor ook de foutafhandeling onder druk komt te staan - wat zo zijn wissel trekt op snelheid en stabiliteit op het moment dat er muren zitten tussen een client en een wall-ap. In de controller zag ik steeds een hoge fout en hertransmissie ratio - zelfs als de client in dezelfde ruimte was als de ap.

Ik had ooit eens twee wall modellen in gebruik - inmiddels beiden vervangen door een eap245. Mijns inziens nog steeds een van de betere ap's die TP-link/Omada tot nu toe gemaakt heeft - in ieder geval van de modellen die ik tot nu toe getest heb - waaronder ook de v1 versies van de 653 en 683.

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 04-03-2026 08:32 ]

• Bouwertje
Oké…… ik ontkom niet om 1 of 2 eap650-desktop’s te gaan gebruiken, maar wat zouden de goede AP’s zijn om hiermee (bedraad) te combineren? En kan je vanuit de 650-desktop een ander AP van poe voorzien? Als de ap’s niet gebruikt worden, neemt dan ook het verbruik (poe) af?

• Mini-me
  • Niet online
Airw0lf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:27:
[...]

Ik heb ze er niet op nageslagen - maar je zou het moeten kunnen zien aan de "straling" diagrammen die in de specsheets staan. Die zouden een kleiner bereik moeten laten zien in vergelijking met de gewone "schotels".

Ik schat in dat dit komt door minder en kleine antennes. Waardoor ook de foutafhandeling onder druk komt te staan - wat zo zijn wissel trekt op snelheid en stabiliteit op het moment dat er muren zitten tussen een client en een wall-ap. In de controller zag ik steeds een hoge fout en hertransmissie ratio - zelfs als de client in dezelfde ruimte was als de ap.

Ik had ooit eens twee wall modellen in gebruik - inmiddels beiden vervangen door een eap245. Mijns inziens nog steeds een van de betere ap's die TP-link/Omada tot nu toe gemaakt heeft - in ieder geval van de modellen die ik tot nu toe getest heb - waaronder ook de v1 versies van de 653 en 683.
EAP-245 prijs/prestatie is niet meer geëvenaard in nieuwe modellen wat mij betreft. Jammer dat de firmware support richting EOL aan het gaan is.

• DaWizza
  • Niet online
Mini-me schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:07:
[...]

EAP-245 prijs/prestatie is niet meer geëvenaard in nieuwe modellen wat mij betreft. Jammer dat de firmware support richting EOL aan het gaan is.
Ik mis vooral de PoE passthrough op de nieuwe modellen. De eap245 draaien nu mooi met bv een camera erop aangesloten met kabel.

DaWizza schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:10:
[...]

Ik mis vooral de PoE passthrough op de nieuwe modellen. De eap245 draaien nu mooi met bv een camera erop aangesloten met kabel.
Even he - dat ik het goed begrijp: een EAP245 heeft toch geen PoE passthrough? Of wat bedoel je precies te zeggen?

• DaWizza
  • Niet online
Airw0lf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:16:
[...]

Even he - dat ik het goed begrijp: een EAP245 heeft toch geen PoE passthrough? Of wat bedoel je precies te zeggen?
Hmmm, goed punt. Verkeerde woordkeuze:
Er zit een 2e gigabit aansluiting op (bridge) die ook PoE levert.

Die zie ik graag terug op de nieuwe modellen.

DaWizza schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:03:
[...]

Hmmm, goed punt. Verkeerde woordkeuze:
Er zit een 2e gigabit aansluiting op (bridge) die ook PoE levert.

Die zie ik graag terug op de nieuwe modellen.
Ook dat klopt niet :+ - er is inderdaad een tweede gigabit ethernet poort.
Maar die levert geen PoE - tenzij er gewerkt wordt met een PoE-injector.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Eindelijk goedkopere 2.5/10Gbps Agile switches bij Omada. Deze switches hebben minder geavanceerde features, bijvoorbeeld geen LACP en maximaal 32 VLANS. Nog even afwachten wat de euro prijzen worden, maar bijvoorbeeld de ES206X-M2 lijkt behoorlijk betaalbaar te worden en in de range te komen van de goedkope chinese switches. Moeten natuurlijk de europrijzen afwachten.

https://www.omadanetworks...rking/omada-switch-agile/ (nieuw)

Reddit post:
https://www.reddit.com/r/...ly_becoming_the_standard/

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 11-03-2026 20:53 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-03 20:33

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Mooi! Duurde even. Helaas nog niet veel 2.5 Gbit PoE+ Switches.

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-03 19:44
ik heb een SG2416p POE switch. Ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie.
Ik heb dus blijkbaar wel POE recovery --> uit/aanzetten wanneer er wat mis is.
Maar ik kan niet vinden of ik de POE ook gewoon een tijd uit kan zetten en/of op bepaalde tijden bijv poorten aan/uit kan zetten.

Voor de rest heb ik een TL605Rv2 router en een OC200.
darklord007 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:00:
ik heb een SG2416p POE switch. Ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie.
Ik heb dus blijkbaar wel POE recovery --> uit/aanzetten wanneer er wat mis is.
Maar ik kan niet vinden of ik de POE ook gewoon een tijd uit kan zetten en/of op bepaalde tijden bijv poorten aan/uit kan zetten.

Voor de rest heb ik een TL605Rv2 router en een OC200.
Waarschijnlijk bedoel je een SG2016P?
Van een SG2416P kan ik zo snel niks terug vinden.

Alle PoE poorten zijn via de scheduler in de Omada controller uit en aan te zetten - gewone, non-PoE poorten hebben dat niet.

• Bouwertje
Ik heb straks een aantal Omado AP’s achter een TL-SG1016PE draaien, maar nog wel een KPN router met een KPN WiFi netwerk. Ga ik dan mijn eigen KPN WiFi overnemen op de AP’s of hebben die AP’s een eigen WiFi netwerk? Zet je dan de WiFi op je router uit of gebruik je die ook? Er komen nog meer vragen maar dit is de start 😝.

• commentator
Bouwertje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:51:
Ik heb straks een aantal Omado AP’s achter een TL-SG1016PE draaien, maar nog wel een KPN router met een KPN WiFi netwerk. Ga ik dan mijn eigen KPN WiFi overnemen op de AP’s of hebben die AP’s een eigen WiFi netwerk? Zet je dan de WiFi op je router uit of gebruik je die ook? Er komen nog meer vragen maar dit is de start 😝.
ik zou die kpn wifi uitzetten en zelf je wifi instellen. Dat kan ook gewoon de naam + wachtwoord zijn van wat je nu hebt maar er kan meer

• Bouwertje
commentator schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:53:
[...]

ik zou die kpn wifi uitzetten en zelf je wifi instellen. Dat kan ook gewoon de naam + wachtwoord zijn van wat je nu hebt maar er kan meer
En hoe ‘maak’ je een nieuw Wi-Fi-netwerk op de ap’s?

• commentator
Bouwertje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:55:
[...]

in de controller?
Bouwertje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:55:
[...]

Ligt er aan - wat wil je bereiken?
Een TL-SG1016PE is niet te besturen door een Omada controller.
Omada spul laat zich instellen en beheren via een controller en standalone.

Misschien eens beginnen met wat Omada artikelen lezen?

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 15-03-2026 22:06 ]

• Bouwertje
Die heb ik inderdaad ook, ik heb nog niks aangesloten maar ik kom van een KPN router met 0 extra punten dus ik moet even schakelen. Ik ben aan het nadenken hoe dat gaat werken. Dus Wifi uitzetten in mijn KPN router en dan een nieuw wifi netwerk maken in de controller? Hoe benader je de controller als je geen kpn wifi meer hebt?

• commentator
Bouwertje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:02:
[...]

Die heb ik inderdaad ook, ik heb nog niks aangesloten maar ik kom van een KPN router met 0 extra punten dus ik moet even schakelen. Ik ben aan het nadenken hoe dat gaat werken. Dus Wifi uitzetten in mijn KPN router en dan een nieuw wifi netwerk maken in de controller? Hoe benader je de controller als je geen kpn wifi meer hebt?
dat doe je of vooraf of met een kabel?
Maar uhm wellicht is het beter dat je even onderzoek doet naar waar je aan begonnen bent?
Bouwertje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:02:
[...]

Door eerst alles bedraad aan te sluiten, nieuwe WiFi's aanmaken op de Omada AP's en pas daarna dia van de KPN router verwijderen.

• Bouwertje
Airw0lf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:59:
[...]

Ligt er aan - wat wil je bereiken?
Een TL-SG1016PE is niet te besturen door een Omada controller.
Omada spul laat zich instellen en beheren via een controller en standalone.

Misschien toch eens beginnen met wat Omada artikelen lezen?
Ik wil goede WiFi in mijn huis, hoef geen hele uitgebreide mogelijkheden dus er zullen best mensen gaan zeggen waarom blijf je niet bij kpn met een aantal super WiFi punten’. Ik heb dit gekozen om langzaam verder te bouwen en door de extra ethernet aansluitingen op de AP. Misschien wat overkill maar je moet ergens beginnen. Ik lees ook al een poosje met dit forum mee maar het gaat vaak al wat verder dan starten bij de basis. Of is dit forum niet voor beginners? 😳

• commentator
Dan is het toch super simpel?
Dan stel je nu in alle rust alles in en pas als het werkt zet je die kpn dingen uit?

• Bouwertje
commentator schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:08:
Dan is het toch super simpel?
Dan stel je nu in alle rust alles in en pas als het werkt zet je die kpn dingen uit?
Alles wat je weet of waar je zelf al mee bezig geweest Bent is simpel toch? Ik heb hier een doosje met een switch en wat AP’s en ben nog een meelezende leek. Dus meer van durf te vragen.
Bouwertje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:07:
[...]

Ik wil goede WiFi in mijn huis, hoef geen hele uitgebreide mogelijkheden dus er zullen best mensen gaan zeggen waarom blijf je niet bij kpn met een aantal super WiFi punten’. Ik heb dit gekozen om langzaam verder te bouwen en door de extra ethernet aansluitingen op de AP. Misschien wat overkill maar je moet ergens beginnen. Ik lees ook al een poosje met dit forum mee maar het gaat vaak al wat verder dan starten bij de basis. Of is dit forum niet voor beginners? 😳
Mja - beginners - er wordt wel verondersteld dat je zelf enige moeite doet - tis hier geen persoonlijke helplijn met stap-voor-stap instructies hoe-of-wat te doen. Ook is het handig om enig idee te hebben van de opbouw van een subnet, wat een default gateway doet en waar een dns/dhcp server past in dit geheel.

Misschien heb je hier wat aan om mee te beginnen? En vanaf hier verder met trial-and-error?

Hoewel de genoemde quick start guide outdated is kloppen de basis principes nog steeds - tis alleen dat een versie 6 controller er wezenlijk anders uit ziet dan versie 5 en eerder.

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 15-03-2026 22:18 ]

• Bouwertje
Ik ga er ook echt wel wat tijd en energie instoppen maar voordat ik alles aan elkaar knoop stel ik mijn opborrelende vragen alvast. Maar het voelt nog niet als een warm Omado gebruikers bad. 🤣

• commentator
Bouwertje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:17:
Ik ga er ook echt wel wat tijd en energie instoppen maar voordat ik alles aan elkaar knoop stel ik mijn opborrelende vragen alvast. Maar het voelt nog niet als een warm Omado gebruikers bad. 🤣
voor een warm bad moet je ook de juiste kraan open draaien

zorg dat je de controller hebt en probeer eerst eens wat uit met 1 ap voor je andere dingen gaat doen
Bouwertje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:17:
Maar andersom dan? Het voelt ook niet alsof je waardering hebt voor de handvaten die je aangereikt krijgt? :+

Is je verwachting dan dat iemand een voor jouw situatie passende stap-voor-stap werkinstructie gaat zitten kloppen? En dat dan voor alle verschillende apparaten die je tot nu toe genoemd hebt? Of wat zie je als een "warm Omada gebruikers bad"? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 15-03-2026 22:27 ]

• Bouwertje
Nou, als er iemand een uitgeschreven gebruiksaanwijzing heeft……… 😉. Nee hoor het gaat wel goed komen alleen in mijn hoofd spelen gewoon al wat vragen. En alle handvaten en hulp wordt enorm gewaardeerd. Ik ben een ‘simpele’ WiFi gebruiker maar ik ga er wel uitkomen, maar door mijn onbekendheid met TP link heb ik gewoon wat koudwatervrees.

Voorheen had ik 2 of 3 kleine switchen maar met de 650-desktop AP en 1 grotere switch aan het begin hoop ik het wat overzichtelijker te maken. Maar hoe exact een controller werkt, wat ik in de AP in kan stellen en wat ik er allemaal mee kan moet ik nog uitvinden?
Bouwertje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:33:
Nou, als er iemand een uitgeschreven gebruiksaanwijzing heeft……… 😉. Nee hoor het gaat wel goed komen alleen in mijn hoofd spelen gewoon al wat vragen. En alle handvaten en hulp wordt enorm gewaardeerd. Ik ben een ‘simpele’ WiFi gebruiker maar ik ga er wel uitkomen, maar door mijn onbekendheid met TP link heb ik gewoon wat koudwatervrees.

Voorheen had ik 2 of 3 kleine switchen maar met de 650-desktop AP en 1 grotere switch aan het begin hoop ik het wat overzichtelijker te maken. Maar hoe exact een controller werkt, wat ik in de AP in kan stellen en wat ik er allemaal mee kan moet ik nog uitvinden?
In een eerdere post heb ik je gewezen op een quick start guide... :+

Mijn 0,500 Euro: gebruik *alleen* Omada apparaten - dan kan je met de fabrieksinstellingen starten. Een stap-voor-stap instructie is hier te vinden:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/4096/

Dit is zonder internet in te regelen. Als dat loopt kan je de KPN router vervangen door de Omada installatie.

• Bouwertje
Dan nog even een serieuze vraag, wat heeft het vervangen van je router voor een Omado voor voordelen?

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
commentator schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:21:
[...]

voor een warm bad moet je ook de juiste kraan open draaien

zorg dat je de controller hebt en probeer eerst eens wat uit met 1 ap voor je andere dingen gaat doen
Voor een beperkt netwerk is een controller echt niet nodig. Hier vier stuks TP-link AP's. Ik stel die dingen gewoon in via de webinterface. Is zeer eenvoudig te doen.

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:06
Ik heb iets geks

M’n omada apparatuur werkte altijd prima maar nu bij toeval erachter gekomen dat nieuwe apparaten opeens geen verbinding g meer kunnen maken met wifi .

De apparaten die al verbonden zijn geen probleem

Ik kwam erachter omdat m’n vader met zijn werk laptop wilde internetten en verbinding g wilde maken maar dit niet werkte

Ik heb een omada cloud controller en 3 x eap 650

Router gebruik ik e zyxel van odio

Ik heb een wif netwerk ook zonder wpa 3 etcetera maar ook dit werkt niet meer

[ Voor 8% gewijzigd door MarioMark1541 op 16-03-2026 06:10 ]

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-03 22:14
Bouwertje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:15:
Dan nog even een serieuze vraag, wat heeft het vervangen van je router voor een Omado voor voordelen?
Dan kan je al je apparaten vanuit één controller bedienen in plaats van dat je voor sommige dingen je Omada controller moet hebben en voor sommige dingen je KPN router.
Bouwertje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:15:
Als je alles van Omada hebt - dus ook de router en de switch(es) - kan je starten met de Omada fabrieksinstellingen. En van hieruit geleidelijk aanpassen al naar gelang nodig is - min of meer hetzelfde als wat (bijvoorbeeld) KPN en Fritzbox doen. Alleen nu met meer "doorgroei" mogelijkheden zoals vlans, vpn, firewall rules en monitoring - alles in te stellen en te bekijken met de Omada controller.

• Mini-me
  • Niet online
@Bouwertje als je een handleiding wilt, dan raad ik dit YouTube kanaal aan: http://www.youtube.com/@deadmeats
Hier vind je tientallen scenario's, goed uitgelegd. Voor heel veel verschillende omada apparaten.

• SVP
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-03 11:10

SVP

Bouwertje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:33:

Om te kijken wat de controller kan, kun je ook naar de volgende website gaan en daar een OC2XX emulator starten:
OC220 Emulator

Dan kun je op je gemak een beetje rondklikken, echter het is wel een oudere versie, dus het ziet er in de laatste versie wellicht anders uit, echter dan heb je wel een beeld van wat het kan, maar ook hoe het kan...

• Hallo-B100
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17-03 11:24
Op dit moment bezit ik Omada accespoint en een OC200 cloud controller, welke aangesloten zijn op mijn Odido modem.

Dit fungeert dan meer als Wifi.
Nu wil ik eigenlijk het modem van Odido eruit en alles centraal op de Omada regelen.
Hiervoor heb ik dan een router nodig, maar welke router raden jullie aan en hoe verloopt het instellen hiervoor?
Dien ik dan eerst de router neer te zetten / aan sluiten op het modem van Odido zodat ik VLAn kan veranderen of moet dat meteen.

Zijn er mensen die ervating hebben en mij dit kunnen uitleggen ?

Hebben de routers van Omada ook een cloud functie net zoals de Oc200?
Dus stel ik installeer een router kan de OC200 er an trussen uit?
En neemt de router de Omada accespoints over en of moet ik alle apparaten weer opnieuw verbinden?
Neem aan dat ze ook een ander IP adres krijgen ?

[ Voor 20% gewijzigd door Hallo-B100 op 17-03-2026 07:52 ]

Hallo-B100 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:50:
Op dit moment bezit ik Omada accespoint en een OC200 cloud controller, welke aangesloten zijn op mijn Odido modem.

Nu wil ik eigenlijk het modem van Odido eruit en alles centraal op de Omada regelen.
Hiervoor heb ik dan een router nodig, maar welke router raden jullie aan en hoe verloopt het instellen hiervoor?
Dien ik dan eerst de router neer te zetten / aan sluiten op het modem van Odido zodat ik VLAn kan veranderen of moet dat meteen.

En neemt de router de Omada accespoints over en of moet ik alle apparaten weer opnieuw verbinden?
Omada routers heb je in meerdere uitvoeringen - met en zonder controller.
Een ER605 is er een zonder controller - de ER7212PC is er een met ingebouwde controller.

Als je al een OC200 hebt is een ER605 voldoende - tenzij je iets wil met 1-plus Gbps Internet.

De inzet via fabrieksinstellingen geeft de minste problemen - dus bestaande Omada terug naar fabrieksinstellingen en dan beginnen met de router instellen is het handigste.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hallo-B100 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:50:

https://support.omadanetw...TypeIdList=1116,1117,1118

Hier zijn alert antwoorden te vinden

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-03 15:04
Ik had dit in het begin ook. De overgang/leercurve van consumernetwerk (mesh systemen) naar een controller based systeem is gewoon erg steil en voor de gemiddelde huishoudens echt niet nodig. Omada pretendeerde dat het wel makkelijk zou zijn, maar is de laatste jaren steeds meer opgeschoven naar een meer bedrijfsachtige omgeving waarin heel erg veel mogelijk is.

Ik ben daar zelf matig blij mee, vooral omdat de sofware nu zo intens is dat zelfs mijn OC200 langzaam is geworden :(. Ik zou het mezelf tenminste niet meer aanraden, maar heb het spul nu eenmaal en ben wel wel blij mee hoor. Vooral alles centraal regelen is heel erg handig...

Maar zoals anderen aangaven, er zijn erg veel hulpbronnen. Dit topic is meer voor als de ervaren netwerkgebruiker er niet uitkomt of als ie even wil ranten over de fabelachtige update policy van TP-link. In mijn geval: ja je kunt nu NOG meer, maar wilde ik dat? En waarom moet daarvoor mijn gehele systeem iedere vastlopen?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Hallo-B100
Airw0lf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:59:
[...]

Een ER605 is er een zonder controller - de ER7212PC is er een met ingebouwde controller.

Als je al een OC200 hebt is een ER605 voldoende - tenzij je iets wil met 1-plus Gbps Internet.

De inzet via fabrieksinstellingen geeft de minste problemen - dus bestaande Omada terug naar fabrieksinstellingen en dan beginnen met de router instellen is het handigste.
Dus alle EAPs acespoint dien ik te resetten en dan opnieuw te adopten in de nieuwe router?

Welke settings dien ik in de router in te stellen en wat zijn verder nog aanbevelingen.
Als ik de router koop zonder cloud en de oc200 laat hangen hoe dien ik dan te werk te gaan ?
Makkelijkste is denk ik wel al dit op een device is toch >?
Hallo-B100 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Dus alle EAPs acespoint dien ik te resetten en dan opnieuw te adopten in de nieuwe router?

Welke settings dien ik in de router in te stellen en wat zijn verder nog aanbevelingen.
Als ik de router koop zonder cloud en de oc200 laat hangen hoe dien ik dan te werk te gaan ?
Makkelijkste is denk ik wel al dit op een device is toch >?
Mmm... als ik dat zo lees... ik denk dat je beter af bent met een Deco (ook TP-link) of Fritzbox opzet.

Om die vragen te beantwoorden, uit te schrijven naar werkinstructies en uit te leggen kost me een dag of 2 - wellicht meer - afhankelijk van je kennispeil over netwerken en dingen als subnetting, vlans, dns, dhcp, default gateway, etc... :+

• Bouwertje
Laatst hebben we een beetje heen en weer gepraat over mijn nieuwe omada setup. Ik heb de switch geinstalleerd, 1 AP aangesloten en ben een beetje gaan proberen. Inmiddels heb ik 3 AP's draaien waarvan voorlopig even 2 draadloos (ik heb 2 locaties vlak naast elkaar) maar daar komt binnenkort een draadje tussen.
Ik heb nu ook mijn KPN wifi signaal uitgezet, en dan begint het...........

Dan kom je er pas achter hoeveel 'rommel' er met je wifi verbonden was .
Airco, stroometing, weerstation, enz enz.

Maar....... ik denk dat ik 90% op de omada wifi heb draaien en het lijkt het ook allemaal te doen.
Natuurlijk weet ik nog niet alle in-en outs, maar voor zover bedankt voor jullie hulp.

• commentator
Bouwertje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:37:
Laatst hebben we een beetje heen en weer gepraat over mijn nieuwe omada setup. Ik heb de switch geinstalleerd, 1 AP aangesloten en ben een beetje gaan proberen. Inmiddels heb ik 3 AP's draaien waarvan voorlopig even 2 draadloos (ik heb 2 locaties vlak naast elkaar) maar daar komt binnenkort een draadje tussen.
Ik heb nu ook mijn KPN wifi signaal uitgezet, en dan begint het...........

Dan kom je er pas achter hoeveel 'rommel' er met je wifi verbonden was .
Airco, stroometing, weerstation, enz enz.

Maar....... ik denk dat ik 90% op de omada wifi heb draaien en het lijkt het ook allemaal te doen.
Natuurlijk weet ik nog niet alle in-en outs, maar voor zover bedankt voor jullie hulp.
je kunt tijdelijk een extra ssid met de oude kpn naam + wachtwoord toevoegen zodat alles weer online komt en dan apparaat voor apparaat omzetten. Dat soort apparaten liefst in een apart vlan

• Bouwertje
Ik denk dat ik de meeste dingen wel heb gevonden, en bij dingen die later niet blijken te werken weet ik dan wat het probleem is. Ik vind de mesh nog wel een beetje 'vreemd', je moet dan de mesh AP koppelen aan een andere ap. Tenminste dat vroeg hij aan mij. Je zou toch zeggen zoek lekker het sterkste signaal op. Het werkt nu hoor, maar dat vond ik opvallend.

[ Voor 6% gewijzigd door Bouwertje op 17-03-2026 09:47 ]

Bouwertje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:46:
Ik denk dat ik de meeste dingen wel heb gevonden, en bij dingen die later niet blijken te werken weet ik dan wat het probleem is. Ik vind de mesh nog wel een beetje 'vreemd', je moet dan de mesh AP koppelen aan een andere ap. Tenminste dat vroeg hij aan mij. Je zou toch zeggen zoek lekker het sterkste signaal op. Het werkt nu hoor, maar dat vond ik opvallend.
Dat met die mesh-vraag heeft te maken met mogelijke failover scenario's in de wat grotere netwerkjes - voor jouw situatie waarschijnlijk niet relevant.

• Hallo-B100
Airw0lf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:25:
[...]

Mmm... als ik dat zo lees... ik denk dat je beter af bent met een Deco (ook TP-link) of Fritzbox opzet.

Om die vragen te beantwoorden, uit te schrijven naar werkinstructies en uit te leggen kost me een dag of 2 - wellicht meer - afhankelijk van je kennispeil over netwerken en dingen als subnetting, vlans, dns, dhcp, default gateway, etc... :+
Ik heb gelukkig wel wat kennis hoor!

Maar het hoeft van mij ook allemaal niet zo uitgebreid.
Gaat mij er meer om dat ik de modem van odido weg haal en alles in een systeem heb,
Nu moet ik voor Statische Ip adressen e.d. de Odido interface openen en voor wifi Omada.

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:06
Airw0lf schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:59:
[...]

Ik zit in het zelfde schuitje en twijfel ook

Ook in t bezit van oc200 en eap650. Punten

Bedoel je dan resetten van de oc200 of beide accespoints en oc200
MarioMark1541 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Ik zit in het zelfde schuitje en twijfel ook

Ook in t bezit van oc200 en eap650. Punten

Bedoel je dan resetten van de oc200 of beide accespoints en oc200
Bij de inzet van een router kan je het beste alles terugbrengen naar fabrieksinstellingen.

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:17
Hallo-B100 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Ik heb gelukkig wel wat kennis hoor!

Maar het hoeft van mij ook allemaal niet zo uitgebreid.
Gaat mij er meer om dat ik de modem van odido weg haal en alles in een systeem heb,
Nu moet ik voor Statische Ip adressen e.d. de Odido interface openen en voor wifi Omada.
De modem van Odido heb je niet nodig. Je kunt deze vervangen door een ER605 vpn router. De OC200 blijf je nodig hebben als je jouw apparatuur via Omada wilt beheren. Maar dit is niet noodzakelijk. Je kunt ook alle omada netwerk apparatuur standalone gebruiken of de omada controller software op een laptop of raspberry PI draaien

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste