Ray-zor schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:50:
[...]

Ddank voor het antwoord op mijn originele vraag.

Wat betreft back-up, helemaal fair point. Maar leg dat maar eens uit aan vrouw-lief als door mijn amateuristisch ge-hobby zij haar serie niet kan kijken. :P
Die Omada Software Controller had ik ook al bedacht, maar ik weet niet of daar uberhaupt back-up voor mogelijk is (anders dan reverten naar stand alone). Software controller kan down gaan, maar een hardware controller kan ook kapot, en cloud controller heb je niks aan als juist internet connectie het probleem is. En ene dual controller setup weet ik niet of dat bestaat.
De controller kan je in cluster mode gebruiken - en wel active-active of active-standby.

makes it run like clockwork

N1ckk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:09:
Maar een systeem als Deco VS Omada - wat is jullie take hierop?

Is er ook zo'n desktop model met Wifi 6e of 7?
Als je geen behoefte hebt om aan de slag te gaan met vlans en acl-en, dan is een Deco set prima. Sterker nog - dan is zoiets als Super WiFi van KPN net zo goed.

N1ckk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:07:
@Airw0lf Zou je dan een Omada 8 PoE switch aanraden?
Zekers - anders wordt het een krom verhaal - deels te beheren via de controller en deels ook niet.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik heb mijn oog laten vallen op een ES220GP switch (POE+, 18 poorten en 2 SFP, passieve koeling), maar hij (nog) nergens verkrijgbaar.
Heeft iemand misschien inside info betreffende beschikbaarheid?
Routershop geeft aan dat ze niet weten wanneer deze leverbaar is, waarop ik mij afvraag waarom ze het dan als pre-order op hun site hebben staan…...

Van klussen krijg je grijze haren

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-02 17:31
fenrir schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:46:
Ik heb mijn oog laten vallen op een ES220GP switch (POE+, 18 poorten en 2 SFP, passieve koeling), maar hij (nog) nergens verkrijgbaar.
Heeft iemand misschien inside info betreffende beschikbaarheid?
Routershop geeft aan dat ze niet weten wanneer deze leverbaar is, waarop ik mij afvraag waarom ze het dan als pre-order op hun site hebben staan…...
Die is toch gewoon verkrijgbaar.
https://tweakers.net/pric...p-link-omada-es220gp.html

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Binnenkort verkrijgbaar (2x), backorder, meerdere dagen levertijd (2x).

Aangezien de eerste twee winkels niet wisten per wanneer deze leverbaar zal zijn, heb ik in de laatste twee winkels (die met meerdere dagen levertijd) niet veel vertrouwen.

Van klussen krijg je grijze haren

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dat is een easily managed (ES) switch. Die zouden beperkter zijn. Maar hij lijkt toch nog veel te ondersteunen. En is fanless met een aardig POE budget.

• peterbier
Ik gebruik met volle tevredenheid een duurdere SG2428LP.
Deze heeft 16 POE poorten en is stil (geen ventilator).
En je hebt nog 8 poorten zonder POE beschikbaar.
https://www.omadanetworks...a-switch-access/sg2428lp/

[ Voor 22% gewijzigd door peterbier op 29-01-2026 15:53 ]

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:54
DVX73 schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:19:
Vanochtend deed opeens mijn ER-7206 het niet meer...

Stroom eraf voor 30 minuten en daarna hardware reset en hij deed het weer.
Maar dan...
Kan niet inloggen op de controller, want ander subnet
Controller gereset
back-up terugzetten (waarom kan ik geen bestand van de usb stick in de OC200 selecteren??)
natuurlijk heb ik wijzigingen gemaakt na de laatste automatische back-uo
router toevoegen
wachten op de config
switch opnieuw opstarten
nu wachten tot de switch adopted is...

Weet iemand hoe dit makkelijker en sneller kan?
Nu heb ik dit probleem weer....

Hopelijk is de oplossing hetzelfde

Helaas toch bijna 3 uur bezig geweest in totaal....

Misschien toch instellen dat het modem en de controller standaard een adres in de 192.168.0.x0/24 range heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door DVX73 op 30-01-2026 23:37 . Reden: update ]

• DVX73
Nu weer problemen...

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-02 09:47
Garantie?

• DVX73
Nu lijkt alles het weer te doen

Toch is het vreemd om binnen enkele dagen een rouiter te hebben die disconnected is van de controller.

Het heeft enkele uren geduurd, maar nu is hij wel weer connected en zijn de configuratie wijzigingen doorgevoerd.

De configuratie wijzigen waren IPS aanzetten en poorten openzetten op de firewall.

@BiLLY_daKid ik heb geen idee of het gaat lukken garantie te kunnen claimen in deze casus
Nu lijkt het mij dat ik van een 4 jaar oude router mag verwachten dat deze nog niet het einde van zijn technische levensduur heeft behaald.

• DVX73
Andere vraag voor gebruikers welke een OC200 gebruiken, is de nieuwste firmware bij jullie ook zo traag?

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:20
DVX73 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:02:
Andere vraag voor gebruikers welke een OC200 gebruiken, is de nieuwste firmware bij jullie ook zo traag?
Ik gebruik de software controller. Die duurde wel langer dan anders om op te starten. Verder niet trager

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-02 19:46
Oh, dat is m.i. al sinds de versies van de afgelopen 1,5 jaar. De OC200 is qua hardware gewoon niet afdoende. Als je upgrade naar de OC220 dan weet je niet wat je overkomt, dan werkt de UI weer als een zonnetje.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:05
Nee, juist veel vlotter. Heb echt het idee dat ik een nieuwe OC200 heb sinds de laatste update :)

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zsub schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:14:
[...]

Nee, juist veel vlotter. Heb echt het idee dat ik een nieuwe OC200 heb sinds de laatste update :)
Idem hier Mini-me in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"

• peterbier
Ik heb hier de OC200 ook weg gedaan omdat deze zo traag als stroop was.
Draaide altijd de laatste Firmware.
De OC220 wat een verademing.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Deze week een OC300 bij de ER605 en SG2428p geplaatst.
Ik ben lekker aan de gang geweest om VLANs op te zetten, 5 stuks zijn draaiend.

Nou wil ik iets simpels, wat blijkbaar niet simpel is:
Wel toegang vanaf Productie op alle alle VLANS vanaf mijn machine (fixed IP, zit als enige in AllowManagement IP Group).
De rest op Productie mag niet naar alle andere VLANs.

Daarvoor heb ik 2 ACLs gemaakt (eerder ook als Gateway ACL, dat deed ook niks en ze zijn daar verwijderd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XL3CIVSET7KW7PH8XSkbdPTwYdk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/060IqvHt7b6dp22K8aiDtKzm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mBOlh9tde-VdrCbQBLVu5NVgOQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcbySAp1r6idfKBddrfUtqCE.jpg?f=user_large

Daarna heb ik vanaf een andere computer een camera geprobeerd te benaderen: geen probleem...wat dus een probleem is -O-

Iemand de gouden tip?

Verder is het leuk spul om mee te spelen, het scheelt een hoop instellen op alle apparaten _/-\o_

edit: oja, als ik de regels omwissel dan komt niemand van Productie meer op de andere VLANs, ik ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door DaWizza op 09-02-2026 15:47 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-02 20:01
DaWizza schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:25:
...
Daarna heb ik vanaf een andere computer een camera geprobeerd te benaderen: geen probleem...wat dus een probleem is -O-

Iemand de gouden tip?

Verder is het leuk spul om mee te spelen, het scheelt een hoop instellen op alle apparaten _/-\o_

edit: oja, als ik de regels omwissel dan komt niemand van Productie meer op de andere VLANs, ik ook niet.
Standaard (dus zonder regels) kunnen netwerken in omada elkaar bereiken.
Je kan dit blokkeren door een ACL te maken die je extra vlans blokkeren naar je default lan.
Wil je (na bovenstaand) een bepaald apparaat uit je default lan laten communiceren met een apparaat uit een ander vlan denk er dan aan dat er ook terug gecommuniceerd moet worden (bidirectioneel).
Denk ook aan de volgende waarin de acl regels staan (die kan je verslepen), dus als alles blokkeren bovenaan staat gaat het ook niet werken.

• DaWizza
  • Niet online
@E - Jay Dus eindelijk lees is: het staat goed want dat is precies wat deze regels doen :+

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

DaWizza schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 05:53:
@E - Jay Dus eindelijk lees is: het staat goed want dat is precies wat deze regels doen :+
Dat is per definitie zo... "computer" fouten bestaan immers niet... :+

Regels worden op volgnummer uitgevoerd. Is er een match, dan wordt die regel uitgevoerd en de rest niet meer. Met dat als uitgangspunt: een strategie om het met acl's veilig(er) te maken is op basis van een implicit-deny - wat wil zeggen dat je alleen (twee-weg!) allow-regels gebruikt. En de laatste regel is zoiets als deny-everything.

• DaWizza
  • Niet online
Om m'n eigen vraag te antwoorden:
Wel toegang vanaf Productie op alle alle VLANS vanaf mijn machine (fixed IP, zit als enige in AllowManagement IP Group).
Die moet natuurlijk wel /32 hebben. (was /24) :X

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste