Gisteren heeft bij de OC200 ook veel problemen gegeven. Nu draait alles weer als een zonnetje.
Ik kan me voorstellen dat als je beiden op hetzelfde moment hebt opgezet met hetzelfde microSDXC kaartje dat ze dan ook op hetzelfde moment crashen!HugoStiglitz schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:28:
Gisteren zijn bij mij beide omada controllers (docker op raspberry) om zeep. Er is er 1 voor test en de andere werken de accespoint op.
Beide met mongo DB error.
Hebben hier toevallig meer het probleem? Het is wel erg toevallig dat het op beide is nameljk.
Wat is er precies mis met je MongoDB Database ??
Die zou je in theorie moeten kunnen herstellen in bepaalde situaties!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Installalatie is niet op hetzelfde moment gelukkig. De test is een jaar geleden. Degene in gebruik is 2 maanden ongeveer. Van SD kaart draaien ze niet maar van een USB drive.nero355 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 00:24:
[...]
Ik kan me voorstellen dat als je beiden op hetzelfde moment hebt opgezet met hetzelfde microSDXC kaartje dat ze dan ook op hetzelfde moment crashen!
Wat is er precies mis met je MongoDB Database ??
Die zou je in theorie moeten kunnen herstellen in bepaalde situaties!
MongoDB geeft aan dat er corruptie is. Gek is wel op beide.
Geen idee nog hoe ik dat kan herstellen.
De melding:
2023-04-07T06:54:08.636+0000 ***** SERVER RESTARTED *****
2023-04-07T06:54:08.638+0000 SEVERE: Invalid access at address: 0x339b33e
2023-04-07T06:54:08.642+0000 SEVERE: Got signal: 7 (Bus error).
[ Voor 13% gewijzigd door HugoStiglitz op 07-04-2023 08:56 ]
Ondertussen ook de oplossing gevonden. Het komt door de meest recente apt-get updates. Welke weet ik niet. Nieuwe install met de updates dan werkt het niet. Doe ik de update niet, dan werkt het prima.
Heb de omgeving weer online!
Heb de omgeving weer online!
[ Voor 13% gewijzigd door HugoStiglitz op 07-04-2023 11:49 ]
Lol, in mijn nieuwe huis even tijdelijk wat APs weggelegd voor de kinderen (een EAP235-wall boven, en een EAP245 los liggend beneden). Wilde ik een 3e punt wegleggen - heb ik maar 2 POE injectors
Even snel tellen van de definitieve setup bracht me op sowieso 5 POE gebruikers, dus maar een uitvoering: TP-Link JetStream TL-SG2210MP laten komen. Straks installeren!
Sometimes you need to plan for coincidence
Hmm...Hmmbob schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:25:
Even snel tellen van de definitieve setup bracht me op sowieso 5 POE gebruikers, dus maar een TP-Link JetStream TL-SG2210MP laten komen.
Straks installeren!
Als je kijkt op https://www.tp-link.com/n...a-sdn-switch/tl-sg2210mp/ dan verwachten ze blijkbaar dat !! 1 !! fan al die 150 Watt aan PoE/PoE+ budget moet gaan koelen ?!
Ik hoop voor je dat die niet al teveel herrie maakt met maar 5 Clients
Specificaties knop werkt niet : Je moet naar beneden scrollen voor de specificaties... handig!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Die 150W zal niet op gaan, t gaat meer om t aantal poorten.
EAP235 wall pakt maar ~9.5W
Na het installeren van de beta (v1.2.3) had ik problemen met mijn router die vastliep door mDNS. Via de link hierboven is er nu een nieuwe Beta (v1.2.2 - I know...) die dit probleem oplost.SonnyBBQ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:24:
[...]
Er is nu wel een beta voor de ER605 v1. Waar stateful ACL in zit.
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/600702
Ik heb de beta al geinstalleerd, maar nog geen tijd gehad om de nieuwe ACL rules toe te passen.
Is iemand al toegekomen aan stateful ACL rules opzetten? Ik dacht er dit weekend aan te beginnen, maar ga toch maar wachten totdat dit in een stable release zit...
Laat ik het anders zeggen : Ik ben heel benieuwd wat voor "Fan curve" je in de praktijk zal meemakenHmmbob schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:34:
Die 150W zal niet op gaan, t gaat meer om t aantal poorten.
Ik heb bij de mijne de fan nog nooit gehoord, heb er 5 PoE devices aan hangen maar gebruik maar een PoE budget van ca 22 Watt. Was er wel een beetje bang voor, komende van fanless Unifi PoE switches maar is dus alles meegevallen.nero355 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:09:
[...]
Laat ik het anders zeggen : Ik ben heel benieuwd wat voor "Fan curve" je in de praktijk zal meemaken
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Bij device boot is het een klein vliegtuig, maar daarna schaalt hij snel terug.nero355 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:09:
[...]
Laat ik het anders zeggen : Ik ben heel benieuwd wat voor "Fan curve" je in de praktijk zal meemaken
Ik heb mijn ER7206 via een managed switch lopen om vlans te splitsen maar krijg het niet voor elkaar om ipv6 aan te zetten. Hoe heb je dit aangezet?[b]EelcoB in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
Ipv6 draait ook op de KPN verbinding eindelijk, deze kreeg ik ook niet aan de praat. Nu nog uitvinden hoe ik een VPN op dat ding aan het werk kan krijgen.
Internet --- TS2600-18 (managed switch) --- ER7206 --- TS2600-18 (Geen management) --- EAPs
vlan 6 internet, vlan 4 IPTV (niet in gebruik), vlan 7 telefoon (experia v10a)
Voor het aanzeten van VPN:
Settings -> VPN -> Create New VPN Policy (Voorbeeld OpenVPN)
VPN
Name: BlaBla
Status: Enabled
Purpose: Client to Site
VPN Type: VPN Server - OpenVPN
Account Password: Enabled
Protocol: UDP
Service port: 1194
Local Network Type: Network
Local Networks: LAN (Naam welk je heb aangemaakt in wired network)
WAN: WAN
IP Port: 10.0.10.0/24
DNS heb ik leeg gelaten
Gebruiker aanmaken:
VPN User
Usernaam: Pietje
Paswoord: Noemmaariets
Protocol: OpenVPN
VPN Server: OpenVPN welk je in de vorige stap aangemaakt heb aanvinken
Dan weer terug naar de VPN tab:
Export het certificaat welk je op de client (laptop, iPhone of iets anders) waar de OpenVPN app draait.
Als je deze importeer en de user + password ingeef moet het werken.
Verders heb ik niets anders hoeven configureren.
Dan moet je in het certificaat nog wel het ipadres wijzigen. Dat is te vinden met https://www.whatismyip.com/
Succes
Succes
Als ik op de ER7206 de server opzet of een export doe hoef ik geen ipadres (wan adres waarop je de server vanaf buiten wil benaderen) op te geven omdat deze al uit de wan gegevens haalt.bart.diepenbroe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:17:
Dan moet je in het certificaat nog wel het ipadres wijzigen. Dat is te vinden met https://www.whatismyip.com/
Succes
Ik ben aan het kijken om mijn Ubiquiti Amplifi spul te vervangen. Nu heb ik op mijn eerste verdieping een enkele uitvoering: Amplifi Instant Mesh System bedraad staan, welke in principe voor voldoende dekking zorgt.
Nu is mijn oog gevallen op de uitvoering: TP-Link EAP650-Wall. Hoe is het bereik van deze apparaten? Ik heb helaas maar een enkele plek op de eerste verdieping waar ik een 650 wall kan plaatsen, verder geen opties voor plafond ap's of extra wall locaties. Zou dit voldoende zijn voor de eerste verdieping? Het gaat verder om een gemiddelde gezinswoning waarbij de eerder genoemde Amplifi nu voldoende is. Of zijn dit soort wall varianten alleen voldoende voor de desbetreffende kamer?
Nu is mijn oog gevallen op de uitvoering: TP-Link EAP650-Wall. Hoe is het bereik van deze apparaten? Ik heb helaas maar een enkele plek op de eerste verdieping waar ik een 650 wall kan plaatsen, verder geen opties voor plafond ap's of extra wall locaties. Zou dit voldoende zijn voor de eerste verdieping? Het gaat verder om een gemiddelde gezinswoning waarbij de eerder genoemde Amplifi nu voldoende is. Of zijn dit soort wall varianten alleen voldoende voor de desbetreffende kamer?
[ Voor 8% gewijzigd door Vaenir op 21-04-2023 11:27 ]
Zie : [TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & DiscussieVaenir schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:26:
Nu is mijn oog gevallen op de uitvoering: TP-Link EAP650-Wall.
Hoe is het bereik van deze apparaten?
offtopic:
Voor mooiere Topic Search linkjes kan je stemmen op : Topic Search link de term laten weergeven ?
Alvast bedankt!
Voor mooiere Topic Search linkjes kan je stemmen op : Topic Search link de term laten weergeven ?
Alvast bedankt!
Een (duidelijke) plattegrond is altijd handig als je dat soort vragen stelt!Ik heb helaas maar een enkele plek op de eerste verdieping waar ik een 650 wall kan plaatsen, verder geen opties voor plafond ap's of extra wall locaties.
Zou dit voldoende zijn voor de eerste verdieping?
Of zijn dit soort wall varianten alleen voldoende voor de desbetreffende kamer?
De nieuwe officiële firmware voor OC200 is blijkbaar al beschikbaar sinds 14 April (https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/605964) maar wordt nog niet genoemd via de OC200 web interface.Erulezz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:32:
Hoe lang duurt het ongeveer tot firmware updates aangeboden worden in de Omada Controller (OC200 2.0)? Controller zegt dat v5.7.6 nog de laatste versie is. Ook 5.1.0 voor EAP245 V3 krijg ik maar niet terwijl die op 6-2 is gereleased.
Kan het natuurlijk handmatig doen, maar ben wel benieuwd waarom hier (best een lange) vertraging in zit terwijl ik geen manier zie om dit te forceren
[edit]
Krijg hem niet geïnstalleerd. De OC200 geeft continue error "Invalid firmware file". Nu afwachten op TP-Link advies.
[ Voor 8% gewijzigd door Mini-me op 22-04-2023 12:14 . Reden: Extra info toegevoegd ]
Want het is geen Europese versie?Mini-me schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:03:
[...]
De nieuwe officiële firmware voor OC200 is blijkbaar al beschikbaar sinds 14 April (https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/605964) maar wordt nog niet genoemd via de OC200 web interface.
[edit]
Krijg hem niet geïnstalleerd. De OC200 geeft continue error "Invalid firmware file". Nu afwachten op TP-Link advies.
/f/image/GSGMXOlr2ulKqeBzuKCJuYJd.png?f=fotoalbum_large)
Waarom zou dit niet gebruikt kunnen worden op EU toestellen? Wat zou die UN moeten indiceren?
(Alle officiële firmwares die op de BE/NL supportsite terug te vinden zijn, hebben een UN label)
Ik heb de firmware verleden week gedownload via het forum en geïnstalleerd (v1).
:fill(white):strip_exif()/f/image/ux7W0pVPhxad2JAZLGb0km6D.png?f=user_large)
Omdat ik de vorige beta had geïnstalleerd ging ik er van uit dat dat de reden zou zijn dat de nieuwe officiële firmware niet opgepikt werd? Maar hier installeerde alles manueel dus zonder problemen.
Misschien is er iets fout met de v2/2.6 firmware, maar voor mijn v1 werkte het prima.
(Alle officiële firmwares die op de BE/NL supportsite terug te vinden zijn, hebben een UN label)
Ik heb de firmware verleden week gedownload via het forum en geïnstalleerd (v1).
:fill(white):strip_exif()/f/image/ux7W0pVPhxad2JAZLGb0km6D.png?f=user_large)
Omdat ik de vorige beta had geïnstalleerd ging ik er van uit dat dat de reden zou zijn dat de nieuwe officiële firmware niet opgepikt werd? Maar hier installeerde alles manueel dus zonder problemen.
Misschien is er iets fout met de v2/2.6 firmware, maar voor mijn v1 werkte het prima.
TimoLimo schreef op zondag 23 april 2023 @ 00:22:
Zelf gedownload, kostte even weer tijd om alles te vinden, met name de wifi netwerken.
Volgens mij betekent “UN” simpelweg universal en zou dus gewoon bruikbaar moeten zijn in de EU.TimoLimo schreef op zondag 23 april 2023 @ 00:22:
Waarom zou dit niet gebruikt kunnen worden op EU toestellen? Wat zou die UN moeten indiceren?
[Afbeelding]
Mijn OC200 v1 weigert de firmware in ieder geval.
@TimoLimo Is de DHCP bug opgelost en heb je stateful ACL support gevonden of is het nog een tussenrelease?
Ik wacht nog af op TP-Link support. Eerlijk gezegd installeer ik de update liever rechtstreeks vanaf de controller, want als hij daar officieel is vrijgegeven, verwacht ik dat de Omada 5.9.x update voor de ER605, SG2008P en EAP245 ook beschikbaar zijn zodat ik overal simpelweg vanuit de webinterface alle compatible versies installeer.
Bij mij faalde hij ook in het begin, de reden was dat ik ergens in de wifi instellingen 6 ghz aan had staan terwijl mijn APs dat niet ondersteunen.Mini-me schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:31:
Het begon allemaal met een probleem dat AI WLAN optimisation hier niet werkt. Na 20 minuten annuleert hij de scan met een foutmelding in de log.
Wat is jullie ervaring met deze tool? Zinnig of niet?
Ik moet alles nog ten volle testen (lees: logs/gedrag monitoren). Ikzelf had geen echte DHCP problemen meer sinds de beta van december, eerlijk gezegd.Mini-me schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:24:
[...]
@TimoLimo Is de DHCP bug opgelost en heb je stateful ACL support gevonden of is het nog een tussenrelease?
Hier is wat ik onder Gateway ACL gevonden heb (maar nog niet getest/gebruikt):
/f/image/oVW6O6ummcb3SAAyOU9smA9S.png?f=fotoalbum_large)
Wat mij betreft 100% onzinnig!Mini-me schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:31:
Het begon allemaal met een probleem dat AI WLAN optimisation hier niet werkt.
Na 20 minuten annuleert hij de scan met een foutmelding in de log.
Wat is jullie ervaring met deze tool? Zinnig of niet?
Of het nou TP-Link Omada A.I. WLAN Optimisation of de Ubiquiti UniFi A.I. WiFi Experience meuk is : Het blijft allemaal troep t.o.v. alles zelf instellen!
Als je zoiets echt goed werkend wilt hebben dan moet je waarschijnlijk naar apparatuur kijken waarvan de Controller alleen al € 5000 kost en dan moet je nog de rest aanschaffen...

Zowel "Automatic Channel Optimization" als "Automatic Power Optimization" staan uit voor 6 GHz.koifim schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:11:
[...]
Bij mij faalde hij ook in het begin, de reden was dat ik ergens in de wifi instellingen 6 ghz aan had staan terwijl mijn APs dat niet ondersteunen.
Mijn 3 SSIDs worden deels op 2.4 GHz en 5GHz gebroadcast en eentje alleen op 2.4GHz.
Ik zal nog eens proberen met alle SSIDs op 5GHz ingeschakeld maar dat lijkt me niet echt relevant voor dit optimization proces?
Lol. Dat is niet echt een optie.nero355 schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:10:
[...]
Wat mij betreft 100% onzinnig!
Of het nou TP-Link Omada A.I. WLAN Optimisation of de Ubiquiti UniFi A.I. WiFi Experience meuk is : Het blijft allemaal troep t.o.v. alles zelf instellen!
Als je zoiets echt goed werkend wilt hebben dan moet je waarschijnlijk naar apparatuur kijken waarvan de Controller alleen al € 5000 kost en dan moet je nog de rest aanschaffen...
Had iedereen maar een goed instelbare WiFi omgeving, dan konden we een eenvoudige afspraak maken wie welk kanaal pakt. Maar jammer genoeg grabbelt iedereen voor de beste opties, waardoor niemand de beste ontvangst heeft.
Is er inmiddels ondersteuning voor RFC4638 voor de Omada routers? Dit houdt in dat je bij PPPoE verbindingen zoals die van KPN de MTU grootte kunt instellen op 1500 in plaats van de gebruikelijke 1492.
Overigens heeft Unifi deze optie ook nog niet en ben je aangewezen op een aanpassing via de CLI en ook binnen de consumentenlijn van TP-Link is er nu mondjesmaat ondersteuning middels beta firmwares.
De huidige emulator ER605 met firmware heeft deze mogelijkheid nog niet:
https://emulator.tp-link.com/Emulator%20605v2/index.html
Overigens heeft Unifi deze optie ook nog niet en ben je aangewezen op een aanpassing via de CLI en ook binnen de consumentenlijn van TP-Link is er nu mondjesmaat ondersteuning middels beta firmwares.
Echt wel stamppot!Mini-me schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:16:
Lol. Dat is niet echt een optie.
Dat is IMHO irrelevant geworden sinds je op 5 GHz kan verbinden en straks ook op 6 GHz en zelfs 60 GHzHad iedereen maar een goed instelbare WiFi omgeving, dan konden we een eenvoudige afspraak maken wie welk kanaal pakt.
Maar jammer genoeg grabbelt iedereen voor de beste opties, waardoor niemand de beste ontvangst heeft.
Daarnaast kan je beter "Airtime sharen" dan elkaar in de weg gaan zitten en bijvoorbeeld je 2.4 GHz sowieso het liefst op de laagste waarde zetten om ellende te voorkomen qua Roaming
Airtime sharen? Leg dat de kids maar uit 😂. Liefst zoveel mogelijk apparaten bedraad aansluiten en de rest krijgt best effort service.nero355 schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:54:
[...]
Dat is IMHO irrelevant geworden sinds je op 5 GHz kan verbinden en straks ook op 6 GHz en zelfs 60 GHz
Daarnaast kan je beter "Airtime sharen" dan elkaar in de weg gaan zitten en bijvoorbeeld je 2.4 GHz sowieso het liefst op de laagste waarde zetten om ellende te voorkomen qua Roaming
Ik blijf het altijd vreemd vinden hoe je een WiFi netwerk van de buren 4 huizen verderop veel harder kunt ontvangen dan van je eigen semi-pro installatie. Duidelijk een geval van “wie het luidste schreeuwt, hoort het minste”?
Herkenbaar, ik ontvang hier nota bene een TP link Deco systeem van een paar huizen verderop het beste..
Nee, dat moet ik jou uitleggenMini-me schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:04:
Airtime sharen? Leg dat de kids maar uit.
Komt erop neer dat je beter met zijn allen bijvoorbeeld op Channel 1 of 6 of 11 kan gaan zitten dan dat er ineens eentje slim denkt te zijn en Channel 2,3,4,5,7,8,9,10,12,13 pakt

Of zit te knoeien met Channels die 40 MHz breed zijn...

Hetzelfde bij 5 GHz of straks 6 GHz en hoger!
Dat is sowieso het beste!Liefst zoveel mogelijk apparaten bedraad aansluiten en de rest krijgt best effort service.
Zet je 2.4 GHz maar eens op 20 dBi dan ben je ook bij je buren aanwezig, maar gaat heel je Roaming en overschakelen naar 5 GHz helemaal naar de knoppen!Ik blijf het altijd vreemd vinden hoe je een WiFi netwerk van de buren 4 huizen verderop veel harder kunt ontvangen dan van je eigen semi-pro installatie.
Duidelijk een geval van “wie het luidste schreeuwt, hoort het minste”?

En dan het liefst 40Mhz op kanaal 3 tm 9 ofzo. En us country code settings, dan blazen ze nog ff harder en heb ik meer streepjes bereik.Mini-me schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:04:
[...]
Airtime sharen? Leg dat de kids maar uit 😂. Liefst zoveel mogelijk apparaten bedraad aansluiten en de rest krijgt best effort service.
Ik blijf het altijd vreemd vinden hoe je een WiFi netwerk van de buren 4 huizen verderop veel harder kunt ontvangen dan van je eigen semi-pro installatie. Duidelijk een geval van “wie het luidste schreeuwt, hoort het minste”?
Toen ik iemand uitlegde dat we op net niet minimum Tx power werkten op een project vroeg hij niet of dat anders kon. "Je wilt toch een zo sterk mogelijk signaal?"
Uitleg over snr, mcs coding schemes en hoe dat werkt ging er maar half in
Edit: uitleg van de buurman was: zet je router op auto, dan pakt ie het beste kanaal. (Waarschijnlijk zelf gedaan, troep die auto ch.width 40mhz heeft moet verbannen worden)
Wat serieuzer: hoe is jullie ervaring met band steering op omada? Ik heb recent een netwerkje opgetuigd in een hoekwoning waar ik helaas geen controle heb over locaties van de kabel en Tx op max heb gezet. Ik merk dat band steering nog matig is. Zakelijk werk ik veel met ruckus waar ik echt zelden op 2.4 verbind. Hebben jullie tips of is de enige remedie de ssid's scheiden of Tx op 2.4 omlaag trekken?
[ Voor 25% gewijzigd door Nox op 23-04-2023 22:50 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Heeft niemand hier een Omada router met een KPN internetverbindingMiki schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:41:
Is er inmiddels ondersteuning voor RFC4638 voor de Omada routers? Dit houdt in dat je bij PPPoE verbindingen zoals die van KPN de MTU grootte kunt instellen op 1500 in plaats van de gebruikelijke 1492.
Ik heb de ER605v2 aan mijn KPN glasvezel hangen. Mijn MTU is 1492, wat ook de max is inderdaad.Miki schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:07:
[...]
Heeft niemand hier een Omada router met een KPN internetverbinding
Thx, jammer om te vernemen dat er vooralsnog geen implementatie is van standaard rfc4638.SaittamW schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:12:
[...]
Ik heb de ER605v2 aan mijn KPN glasvezel hangen. Mijn MTU is 1492, wat ook de max is inderdaad.
Ik ben aan het kijken om mijn thuisnetwerk op te zetten. Momenteel heb ik enkel een wifi router ( Telenet device) maar dit dekt uiteraard niet de lading.
Ik zit momenteel met 8 UTP aansluitingen (woonkamer, slaapkamers, bureau). Op dit moment is alles via wifi maar via kabel is uiteraard stabieler.
Daarnaast ga ik in de toekomst ook 2-4 PoE cameras plaatsen ( waarschijnlijk HIKVision of Dahua).
Na een aantal merken te vergelijken was mijn oog gevallen op TPLink Omada en kwam ik op volgende producten uit:
veel NVR's ondersteunen ook PoE dus misschien is dit helemaal al niet nuttig?
Daarnaast die AP's ik denk dan. Meer is beter maar is dit ook de extra kost waard & is er misschien een beter alternatief. Dit laatste geldt ook voor de switches?
Alvast bedankt voor jullie feedback
Ik zit momenteel met 8 UTP aansluitingen (woonkamer, slaapkamers, bureau). Op dit moment is alles via wifi maar via kabel is uiteraard stabieler.
Daarnaast ga ik in de toekomst ook 2-4 PoE cameras plaatsen ( waarschijnlijk HIKVision of Dahua).
Na een aantal merken te vergelijken was mijn oog gevallen op TPLink Omada en kwam ik op volgende producten uit:
- https://www.tp-link.com/n...a-sdn-switch/tl-sg2210mp/
- https://www.tp-link.com/n...itch/tl-sg2218p/#overview
- https://www.tp-link.com/n...ada-sdn-controller/oc200/
- 2x https://www.tp-link.com/n...n-access-point/eap660-hd/
Daarnaast die AP's ik denk dan. Meer is beter maar is dit ook de extra kost waard & is er misschien een beter alternatief. Dit laatste geldt ook voor de switches?
Aan een KPN GPON glasvezel? Heeft het voordelen t.o.v. het KPN modem? Anders dan dat het mooi integreert in Omada?SaittamW schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:12:
[...]
Ik heb de ER605v2 aan mijn KPN glasvezel hangen. Mijn MTU is 1492, wat ook de max is inderdaad.
Ik weet niet welk type vezel ik heb, maar dit is de glasvezelmodem die ik heb:Mr_gadget schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:03:
[...]
Aan een KPN GPON glasvezel? Heeft het voordelen t.o.v. het KPN modem? Anders dan dat het mooi integreert in Omada?
:strip_exif()/f/image/1NT9vZPycG66WHUoUETjWVcT.jpg?f=fotoalbum_large)
Het heeft niet direct voordelen voor mij. Het integreert mooi met Omada en mijn accesspoints van TP-Link. Hierdoor heb ik het wel zelf in beheer.
Bij de 18-port houd je ruimte voor de toekomst over en spaar je een sfp uit. Kijk naar poe budget, niet dat je tegen de limiet aan loopt.vDR schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:24:
Ik ben aan het kijken om mijn thuisnetwerk op te zetten. Momenteel heb ik enkel een wifi router ( Telenet device) maar dit dekt uiteraard niet de lading.
Na een aantal merken te vergelijken was mijn oog gevallen op TPLink Omada en kwam ik op volgende producten uit:Nu is de vraag, wat is het verschil van bovenstaande switches (buiten de 10 of 18 poorten) & gaat de 18poorts een meerwaarde hebben?
- https://www.tp-link.com/n...a-sdn-switch/tl-sg2210mp/
- https://www.tp-link.com/n...itch/tl-sg2218p/#overview
- https://www.tp-link.com/n...ada-sdn-controller/oc200/
- 2x https://www.tp-link.com/n...n-access-point/eap660-hd/
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dan lijkt me een 16-poorts Switch sowieso handiger!vDR schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:24:
De 8-poorts is wat simpeler dan de 16-poorts als ik zo effe gauw de specificaties naar elkaar zet, maar ik kan het mis hebben en het lijken me sowieso dingen die je thuis niet gauw nodig zal hebben!Na een aantal merken te vergelijken was mijn oog gevallen op TPLink Omada en kwam ik op volgende producten uit:Nu is de vraag, wat is het verschil van bovenstaande switches (buiten de 10 of 18 poorten) & gaat de 18poorts een meerwaarde hebben?
Ik zou juist zo onafhankelijk mogelijk van dat ding willen zijn en daar dus helemaal niet op rekenen!veel NVR's ondersteunen ook PoE dus misschien is dit helemaal al niet nuttig?
Daarnaast eens kijken hoe ver je komt met een DIY oplossing op basis van ONVIF
Lees effe een stukje terug en dan vind je een verhaal over een aantal modellen die met elkaar worden vergelekenDaarnaast die AP's ik denk dan.
Meer is beter maar is dit ook de extra kost waard & is er misschien een beter alternatief.
Je zal sowieso een stuk of 2 a 3 nodig hebben dus dat lijkt me geen ramp verder
Ligt er maar net aan wat je wilt...Dit laatste geldt ook voor de switches?
- Ga je niks met 802.3at doen en denk je aan 4 x PoE genoeg te hebben en ook nog eens zonder Omada integratie dan kan je zoiets overwegen : uitvoering: TP-Link TL-SG108PE
- Mag het dan ook nog eens een ander merk zijn dan heb je ook zoiets : uitvoering: Aruba Instant On 1930 8G Class4 PoE 2SFP 124W
Is wel passief gekoeld en dus geheel stil, maar voor dat geld zou je eigenlijk 16 poorten verwachten...

Eerder allerlei nadelen, zoals een hoop gedoe om IPTV werkend te krijgen als je geen Internet Only klant bent...Mr_gadget schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:03:
Aan een KPN GPON glasvezel?
Heeft het voordelen t.o.v. het KPN modem?
Er is ook nog een fanless 16 Port met 8 Poe switch: de TL-SG2016P.
Maar wat zijn je eisen precies ?
Maar wat zijn je eisen precies ?
Probeer eens een netwerk tekening te maken - of eigenlijk twee.vDR schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:24:
Een met wat je allemaal aan elkaar wil knopen en zonder te kijken hoe dat past binnen je thuissituatie. Dan een tweede waarbinnen je rekening houdt met die thuissituatie.
Door het in twee stappen te doen hoe je overzicht over wat waarom/waarvoor nodig is.
Ter overweging: In het Omada portfolio zitten sinds kort ook camera's.
Zodat je alles binnen een beheeromgeving kunt onderbrengen.
Misschien daar ook eens naar kijken?
makes it run like clockwork
@nero355 dankjewel voor je bijdrage! opzich heb ik niks tegen een switch van een ander merk. Ik had maar voor Omada gekozen om een compleet plaatje te hebben en het prijs kwaliteit wel OK! leek. Die switch die je aanhaalt is hoogst waarschijnlijk al meer dan voldoende.
Voor de accesspoints, na verder onderzoek lijkt die 660 HD overkill en ook veel te groot om in de living te bevestingen zonder dat mensen zich vragen gaan stellen. Ik ben dus ondertussen eerder de 650 aan het overwegen.
@Airw0lf goed punt en bedankt voor de input! Op dit moment heb ik enkel een TV die ik daadwerkelijk onmiddellijk kan aansluiten. Het is meer om rekening te houden met de toekomstige benodigdheden. Ik heb op centrale locaties in het huis cat6 voorzien voor access points alsook gewoon UTP aansluitingen in de slaapkamers, bureau, living.
De gelijlvloers is een L vormige open ruimte met enkel een deur naar het toilet & de garage. Op dat vlak zijn er dus geen obstacles die het signaal zou kunnen beperken.
Ik heb de TPLink VIGI cameras bekeken maar ik vrees dat deze in verhouding met HIKVision of Dahua ondermaats presteren. Alleen zal voor deze laatste een gebrekkige NVR van het huismerk of een DIY oplossing nodig zijn. Daar moet ik me nog verder in verdiepen. Belangrijkste punt daar vind ik notificaties en directie toegang op de telefoon wel een meerwaarde.
Voor de accesspoints, na verder onderzoek lijkt die 660 HD overkill en ook veel te groot om in de living te bevestingen zonder dat mensen zich vragen gaan stellen. Ik ben dus ondertussen eerder de 650 aan het overwegen.
@Airw0lf goed punt en bedankt voor de input! Op dit moment heb ik enkel een TV die ik daadwerkelijk onmiddellijk kan aansluiten. Het is meer om rekening te houden met de toekomstige benodigdheden. Ik heb op centrale locaties in het huis cat6 voorzien voor access points alsook gewoon UTP aansluitingen in de slaapkamers, bureau, living.
De gelijlvloers is een L vormige open ruimte met enkel een deur naar het toilet & de garage. Op dat vlak zijn er dus geen obstacles die het signaal zou kunnen beperken.
Ik heb de TPLink VIGI cameras bekeken maar ik vrees dat deze in verhouding met HIKVision of Dahua ondermaats presteren. Alleen zal voor deze laatste een gebrekkige NVR van het huismerk of een DIY oplossing nodig zijn. Daar moet ik me nog verder in verdiepen. Belangrijkste punt daar vind ik notificaties en directie toegang op de telefoon wel een meerwaarde.
Ik zie hier toch verrassend weinig de TP-Link Omada SDN TL-ER7212PC voorbij komen.
Controller (OC200) + Router (ER605) + POE switch (8 ports) ineen voor iets meer dan 200euro. Koop je die onderdelen afzonderlijk dan betaal je meer en heb je meer apparatuur nodig. Ook qua energie lijkt dit me een betere oplossing.
Zijn er hier gebruikers met ervaring met deze 3-in-1?
Gebruik je losse onderdelen, dan verlies je poorten aan onderlinge uplink
OC200->POE switch: 1 port
POE switch -> router: 2 ports (1 aan beide kanten)
Bijv:
OC200+ER605+SG2008P = 1WAN+12LAN poorten (4PoE/8 nonPoE), maar door bovenstaand verlies effectief 1WAN+9LAN(3PoE/6 nonPoE)
ER7212PC = 1WAN + 9LAN (4PoE/4 nonPoE)
Effectief dus zelfs 1 extra PoE optie beschikbaar tov aparte componenten.
Controller (OC200) + Router (ER605) + POE switch (8 ports) ineen voor iets meer dan 200euro. Koop je die onderdelen afzonderlijk dan betaal je meer en heb je meer apparatuur nodig. Ook qua energie lijkt dit me een betere oplossing.
Bijv:
OC200+ER605+SG2008P = 1WAN+12LAN poorten (4PoE/8 nonPoE), maar door bovenstaand verlies effectief 1WAN+9LAN(3PoE/6 nonPoE)
[ Voor 41% gewijzigd door Mini-me op 29-04-2023 10:41 ]
Er zitten wel beperkingen aan hoor, die ondersteund bijv maar max 2 (dacht ik) switches.Mini-me schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:37:
Ik zie hier toch verrassend weinig de TP-Link Omada SDN TL-ER7212PC voorbij komen.
Bijv:
En: 1 kastje defect, is gelijk alles defect….
Ik heb het ding in gebruik, met 2 Omada access points. Werkt eigenlijk prima. Ik vind de IPv6 support te beperkt, en vind dat de ACL op de switch niet lekker werkt, maar misschien deed ik dat niet goed. Verder wel bang OK.Mini-me schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:37:
Bijv:
Welke firmware draai je?valkenier schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:43:
[...]
Ik heb het ding in gebruik, met 2 Omada access points. Werkt eigenlijk prima. Ik vind de IPv6 support te beperkt, en vind dat de ACL op de switch niet lekker werkt, maar misschien deed ik dat niet goed. Verder wel bang OK.
Gaat het om beperkt support voor dit apparaat of is het gelinkt aan de huidige firmware? (Bijv stateful ACL roll out die nog niet op alle routers is gedaan, Omada 5.9 nog niet overal ondersteund, etc?)
Valt me wel een beetje op dat zeker de routers van Omada nog niet helemaal af zijn. En dat zeker met sommige producten de v1 versies ook geen updates meer krijgen. Daarom zou ik een beetje terughoudend zijn om nu zo’n alles in een product te kopen.
@Mini-me De laatste firmware 1.0.3. Volgens mij zit daar controller 5.8 in. Ik had moeite om mijn vLANS te scheiden. Ik zal er nog eens naar kijken. PVID voor poorten zit er nu wel in, maar een beetje verstopt.
@Mr_gadget De v1 hebben net nog een update gehad: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/255644
@Mr_gadget De v1 hebben net nog een update gehad: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/255644
[ Voor 21% gewijzigd door valkenier op 29-04-2023 12:05 ]
Ik vind het een geweldig apparaat voor netwerken waar niet meer dan twee extra (Omada) switches aan hoeven te hangen. Perfect om nog wat PoE spullen als deurbel, camera's en access points mee te voeden, terwijl er maar één apparaat in de meterkast nodig is, en dus ook maar één voeding, één stekker, en geen extra netwerkkabeltjes om router, switch en controller te verbinden. Staat echt super cleanMini-me schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:37:
Bijv:
.. je vergeet je modem, NTU en andere apparaten zoals NAS voor het gemak evenTijsbeer schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:13:
[...]
Ik vind het een geweldig apparaat voor netwerken waar niet meer dan twee extra (Omada) switches aan hoeven te hangen. Perfect om nog wat PoE spullen als deurbel, camera's en access points mee te voeden, terwijl er maar één apparaat in de meterkast nodig is, en dus ook maar één voeding, één stekker, en geen extra netwerkkabeltjes om router, switch en controller te verbinden. Staat echt super clean
In mijn eerdere reactie dacht ik dat het over Wall modellen ging, maar dat is dus niet zo blijkbaar en daarom zou ik je aanraden om deze twee discussies helemaal door te lezen :vDR schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:20:
Voor de accesspoints, na verder onderzoek lijkt die 660 HD overkill en ook veel te groot om in de living te bevestingen zonder dat mensen zich vragen gaan stellen.
Ik ben dus ondertussen eerder de 650 aan het overwegen.
- Binnetie in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
- Suikerwafel in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
Ik gok dat je daar veel blijer van wordt in je Woonkamer
Het probleem is dat die geen echte Switch heeft of zoiets en pas heeeel recent een klein beetje iets aan is veranderd in een of andere firmware en Omada Controller versie!Mini-me schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:37:

Volgens mij heb ik die reactie(s) gepinned dus je zou het effe terug kunnen zoeken via de filter bovenaan!
Ik zou in ieder geval echt effe heel goed gaan lezen over alles wat nieuwer is dan een ER605 en beter lijkt te zijn, maar dat misschien helemaal niet voor iedereen zo zal uitpakken!
Ik denk dat het komt omdat ze zowel Switches als Routers die al bestonden ineens aan het Omada geheel zijn gaan toevoegen en daarnaast in ieder geval van de Routers bekend is dat ze uitgebreider zijn te configureren als je ze NIET aan je Omada Controller toevoegt!Mr_gadget schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:02:
Valt me wel een beetje op dat zeker de routers van Omada nog niet helemaal af zijn.
En dat zeker met sommige producten de v1 versies ook geen updates meer krijgen.

Daarom zou ik een beetje terughoudend zijn om nu zo’n alles in een product te kopen.
Dat sowieso!testmanager schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:54:
En: 1 kastje defect, is gelijk alles defect….
Dat ding doet toch geen VLAN's?valkenier schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:43:
[...]
Ik heb het ding in gebruik, met 2 Omada access points. Werkt eigenlijk prima. Ik vind de IPv6 support te beperkt, en vind dat de ACL op de switch niet lekker werkt, maar misschien deed ik dat niet goed. Verder wel bang OK.
Beste medetweakers, ik ben van plan mijn stervende Asus AC86 (+ 2x AC68 in Aimesh via wired backhaul) te vervangen door de volgende setup:
TP-Link Omada SDN TL-ER7212PC
TP-Link TL-SG1016PE
TP-Link EAP650
TP-Link EAP610 (eventueel een 2e voor in het tuinhuis)
Ik heb nu dus een AC86 (main router) in de berging op het gelijkvloers, 1 AC68 op de eerste verdieping en 1 AC68 in het tuinhuis, allemaal wired onderling verbonden over cat6. Eigenlijk overal waanzinnig goed en snel internet, maar de main router crashed bijna wekelijks. Ik moet dus gaan investeren en kijk al lang naar het Omada systeem.
Wat denken jullie van bovenstaande samenstelling? Ik kan de controller eventueel perfect softwarematig draaien op een server die HA, PiHole, ... draait, dus een TL-ER605 v2 router is eventueel ook een optie (en een pak goedkoper). De extra switchpoorten op de 7206 heb ik in principe ook niet nodig. Met bovenstaande 16poorts switch en een Tplink POE switch die ik al heb, kom ik ruim toe.
Alvast bedankt voor jullie visie!
TP-Link Omada SDN TL-ER7212PC
TP-Link TL-SG1016PE
TP-Link EAP650
Ik heb nu dus een AC86 (main router) in de berging op het gelijkvloers, 1 AC68 op de eerste verdieping en 1 AC68 in het tuinhuis, allemaal wired onderling verbonden over cat6. Eigenlijk overal waanzinnig goed en snel internet, maar de main router crashed bijna wekelijks. Ik moet dus gaan investeren en kijk al lang naar het Omada systeem.
Wat denken jullie van bovenstaande samenstelling? Ik kan de controller eventueel perfect softwarematig draaien op een server die HA, PiHole, ... draait, dus een TL-ER605 v2 router is eventueel ook een optie (en een pak goedkoper). De extra switchpoorten op de 7206 heb ik in principe ook niet nodig. Met bovenstaande 16poorts switch en een Tplink POE switch die ik al heb, kom ik ruim toe.
Alvast bedankt voor jullie visie!
Is geen Omada Switch !!!sammyke007 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:09:
TP-Link TL-SG1016PE
Verder een prima ding!
Overweeg Wall en Outdoor units voor binnen en buitenTP-Link EAP650
CAT6 ondergronds kan gevaarlijk zijn qua blikseminslag, maar als er hogere dingen in de buurt staan dan is het risico meteen een heel flink stuk kleiner!1 AC68 in het tuinhuis, allemaal wired onderling verbonden over cat6.
Idealiter trek je een stuk glasvezel als het een groot leeg veld betreft
Doe dat dan gewoon zou ik zeggen!Ik kan de controller eventueel perfect softwarematig draaien op een server die HA, PiHole, ... draait, dus een TL-ER605 v2 router is eventueel ook een optie (en een pak goedkoper). De extra switchpoorten op de 7206 heb ik in principe ook niet nodig.
TNX voor de info. Cat 6 steekt diep genoeg onder de grond en in een rode beschermingsbuis.
Kan het kwaad dat die switch niet Omada is? Ik kan nog steeds met vlans werken en deze bedienen via de controller of net niet dan?
Kan het kwaad dat die switch niet Omada is? Ik kan nog steeds met vlans werken en deze bedienen via de controller of net niet dan?
nero355 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:43:
[...]
Is geen Omada Switch !!!
Verder een prima ding!
[...]
Overweeg Wall en Outdoor units voor binnen en buiten
[...]
CAT6 ondergronds kan gevaarlijk zijn qua blikseminslag, maar als er hogere dingen in de buurt staan dan is het risico meteen een heel flink stuk kleiner!
[...]
Doe dat dan gewoon zou ik zeggen!
nero355 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:43:
[...]
CAT6 ondergronds kan gevaarlijk zijn qua blikseminslag, maar als er hogere dingen in de buurt staan dan is het risico meteen een heel flink stuk kleiner!
[...]
offtopic:
Hier loopt een cat6 kabel in pvc buis naast een XVB 5g4 in pvc buis over een meter of 25 kniehoog langs de schutting naar de garage. Tot nu toe nog niet aangesloten maar moet ik me zorgen maken? Genoeg hoge gebouwen in de omgeving.
Hier loopt een cat6 kabel in pvc buis naast een XVB 5g4 in pvc buis over een meter of 25 kniehoog langs de schutting naar de garage. Tot nu toe nog niet aangesloten maar moet ik me zorgen maken? Genoeg hoge gebouwen in de omgeving.
Omada=Controller. Geen Omda=Geen controller.sammyke007 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:02:
[...]
Ok tnx. Heeft dat grote nadelen als ik met VLAN's wil werken (main, IoT, cams, guest)? Of is het enige nadeel dat ik dan de switch moet instellen via z'n eigen webinterface?
Webinterface of CLI afhankelijk van het model. Of je dat een voordeel vindt of nadeel, hangt af van hoeveel ervaring je hebt in networking en welke interface je voorkeur heeft.sammyke007 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:06:
[...]
Ok tnx. Heeft dat grote nadelen als ik met VLAN's wil werken (main, IoT, cams, guest)? Of is het enige nadeel dat ik dan de switch moet instellen via z'n eigen webinterface?
Omada geeft gecentraliseerde besturing van al je apparaten, dus niet meer apart inloggen. Firmware upgrade gaat vanaf een enkele omgeving. Etc etc.
Met 1 switch zal het wel los lopen. Het voordeel van een complete Omada setup (of Unifi/Aruba instant On/Netgear Insight e.d) is dat je met een paar muisklikken een hoop taken automatiseert.sammyke007 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:06:
[...]
Je maakt een vlan aan in de controller, verzint daar een IP-range bij, klikt wat poorten aan waarop het vlan actief is en daarna heb je nog de keuze om er een wireless SSID bij te prakken.
Omada vertelt vervolgens tegen de router dat die een vlan interface aan moet maken met een DHCP server in IP-range X. De switch krijgt op zijn beurt te horen welke poorten bij vlan 123 horen en als je meerdere switches hebt kan je een vlan van switch A naar Z maken en B tot Y die er tussen zitten doen vanzelf mee. Accespoints worden voorzien van een config waarbij SSID Sammy terecht komt in vlan 123 en dat hoef je niet meer AP voor AP te doen.
Het is netwerken voor huisvrouwen (m/v).
Top, dat is redelijk duidelijk, bedankt!
Het belangrijkste is van geen unmanaged switches te gebruiken, tenzij deze unmanaged switch enkel devices bevat die in dezelfde VLAN horen en achter een managed switch of router steekt waarop die betreffende poort dan wel aan een correcte VLAN hangt.
Als de managed switch niet compatibel is met Omada, zoals mijn geplande aankoop, moet ik deze instellen via de "eigen" interface zodat elke poort aan de juiste VLAN hangt.
Correct? :-p
Ik vind het prijsverschil gewoon de moeite niet waard denk ik tussen de "niet Omada" TL-SG1016PE (160 euro) en de Omada TL-SG2218P (245 euro)...
Het belangrijkste is van geen unmanaged switches te gebruiken, tenzij deze unmanaged switch enkel devices bevat die in dezelfde VLAN horen en achter een managed switch of router steekt waarop die betreffende poort dan wel aan een correcte VLAN hangt.
Als de managed switch niet compatibel is met Omada, zoals mijn geplande aankoop, moet ik deze instellen via de "eigen" interface zodat elke poort aan de juiste VLAN hangt.
Correct? :-p
Ik vind het prijsverschil gewoon de moeite niet waard denk ik tussen de "niet Omada" TL-SG1016PE (160 euro) en de Omada TL-SG2218P (245 euro)...
Yep!sammyke007 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:38:
Correct?
Ik vind het ook doodzonde dat TP-Link niet deze Switches aan Omada heeft toegevoegd :Ik vind het prijsverschil gewoon de moeite niet waard denk ik tussen de "niet Omada" TL-SG1016PE (160 euro) en de Omada TL-SG2218P (245 euro)...
- uitvoering: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)
- uitvoering: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)
- uitvoering: TP-Link TL-SG105PE
- uitvoering: TP-Link TL-SG108PE
En dus ook bijvoorbeeld de Switch die jij gaat kopen, want dat zou ze echt zoveel voordeel geven tegenover een Ubiquiti UniFi bijvoorbeeld die dergelijke opties niet eens heeft!
Mini-me schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:26:
offtopic:
Hier loopt een cat6 kabel in pvc buis naast een XVB 5g4 in pvc buis over een meter of 25 kniehoog langs de schutting naar de garage.
Tot nu toe nog niet aangesloten maar moet ik me zorgen maken? Genoeg hoge gebouwen in de omgeving.
offtopic:
Durf ik niet te zeggen, maar 25 meter is best wel veel...
Stel de vraag eens voor de grap in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 en kijk eens wat men ervan vindt
In hetzelfde topic zou ergens een link naar een verhaal moeten staan hoe de bliksem in een boom insloeg en vervolgens via de grond in een UTP kabel terechtkwam en alle netwerkapparatuur die twee huizen verbond heeft gefrituurd!
Zal ik echt nooit vergeten en is ook de reden dat ik erover begon!
Durf ik niet te zeggen, maar 25 meter is best wel veel...
Stel de vraag eens voor de grap in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 en kijk eens wat men ervan vindt
In hetzelfde topic zou ergens een link naar een verhaal moeten staan hoe de bliksem in een boom insloeg en vervolgens via de grond in een UTP kabel terechtkwam en alle netwerkapparatuur die twee huizen verbond heeft gefrituurd!

Zal ik echt nooit vergeten en is ook de reden dat ik erover begon!
Dat die niet switches niet met Omada firmware worden uitgerust, is natuurlijk niet zo gek: zo creëert TP-link een extra marktpositie binnen hun productgamma.nero355 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:48:
[...]
Ik vind het ook doodzonde dat TP-Link niet deze Switches aan Omada heeft toegevoegd :
[...]
@sammyke007 - mijn 0,100 Euro:
Klinkt allemaal als niet afgeschermde kabels die niet bedoeld zijn voor gebruik in de buitenlucht.
Heb ik ook gedaan (ook netjes met een PVC buis in de grond - zo was het idee). Toch een hoop ellende mee gehad; waaronder lekstromen door het vocht en een aardlekschakelaar die daarop afschakelde… Lekker goedkoop bij de initiële aanschaf maar achteraf toch duurkoop omdat alles vervangen moest worden.
Die TL-SG1016PE kan je niet helemaal vergelijken met TL-SG2218P - de laatstgenoemde heeft ruimte voor 2 SFP modules - bijvoorbeeld voor een glasvezel verbinding tussen twee gebouwen.
Binnen de Omada lijn is er geen model zonder PoE en/of SFP poorten.
Klinkt allemaal als niet afgeschermde kabels die niet bedoeld zijn voor gebruik in de buitenlucht.
Heb ik ook gedaan (ook netjes met een PVC buis in de grond - zo was het idee). Toch een hoop ellende mee gehad; waaronder lekstromen door het vocht en een aardlekschakelaar die daarop afschakelde… Lekker goedkoop bij de initiële aanschaf maar achteraf toch duurkoop omdat alles vervangen moest worden.
Die TL-SG1016PE kan je niet helemaal vergelijken met TL-SG2218P - de laatstgenoemde heeft ruimte voor 2 SFP modules - bijvoorbeeld voor een glasvezel verbinding tussen twee gebouwen.
Binnen de Omada lijn is er geen model zonder PoE en/of SFP poorten.
edit:
Niet relevant en verwarrend.
Niet relevant en verwarrend.
[ Voor 12% gewijzigd door Airw0lf op 03-05-2023 10:47 ]
Dat is incorrect, zie ook https://www.tp-link.com/u...working/omada-sdn-switch/Airw0lf schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:18:
[…]
Binnen de Omada lijn is geen model zonder PoE en/of SFP poorten.
Een groot deel van de Omada switches heeft geen PoE!
Er staat ook en/of..Mini-me schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:11:
[...]
Dat is incorrect, zie ook https://www.tp-link.com/u...working/omada-sdn-switch/
Een groot deel van de Omada switches heeft geen PoE!
Maar dan nog is het niet correct, de TL-SG2008 heeft en geen PoE en geen SFP
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Klopt - maar deze heeft slechts 8 poorten - geen 16...Himalaya schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:29:
[...]
Er staat ook en/of..
Maar dan nog is het niet correct, de TL-SG2008 heeft en geen PoE en geen SFP
Dat zijn unmanged switches daar valt niets aan te configureren dus ook niet door omada.nero355 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:48:
[...]
Yep!
[...]
Ik vind het ook doodzonde dat TP-Link niet deze Switches aan Omada heeft toegevoegd :
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik snap de verwarring maar de E achteraan duidt op managed.Ben(V) schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:16:
[...]
Dat zijn unmanged switches daar valt niets aan te configureren dus ook niet door omada.
TL-SG105E = Managed
TL-SG105 = Unmanaged
Ik heb inmiddels het model leren kennen dat ik exact nodig heb en mooi mee valt qua prijs, de TL-SG2016P. Managed, Omada compatible en 16 poorten waarvan 8x PoE voor +- 200 euro (en fanless!).
[ Voor 3% gewijzigd door sammyke007 op 03-05-2023 14:38 ]
Ik geloof dat alle Routers en Switches zelfs meer functies hebben als je ze niet in je Omada Controller opneemt dus die modellen hadden prima ook erbij gekund!Mini-me schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:32:
Dat die niet switches niet met Omada firmware worden uitgerust, is natuurlijk niet zo gek: zo creëert TP-link een extra marktpositie binnen hun productgamma.
Dat klopt dus niet!Ben(V) schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:16:
Dat zijn unmanged switches daar valt niets aan te configureren dus ook niet door omada.
Er zit zelfs PoE 802.3af op de PE modellen!
Uiteraard had dat vast gekund en de technici hebben de oplossing vast al op de plank liggen maar uiteindelijk gaat het om wat de sales afdeling wil verkopen, niet om wat er technisch haalbaar is 😉nero355 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:30:
[...]
Ik geloof dat alle Routers en Switches zelfs meer functies hebben als je ze niet in je Omada Controller opneemt dus die modellen hadden prima ook erbij gekund!
Die twee verpesten altijd alles voor de rest!Mini-me schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:43:
uiteindelijk gaat het om wat de sales (en Marketing ?!) afdeling wil verkopen

Zo te zien met de laatste firmware de Wireguard optie er bij gekregen in de Omada controller.
Ik heb alleen totaal geen idee hoe dit in te stellen, totaal anders dan ik van een normale VPN configuratie gewend ben.
Iemand toevallig een goede intro.handleiding hoe Wireguard in te stellen?
Ik heb alleen totaal geen idee hoe dit in te stellen, totaal anders dan ik van een normale VPN configuratie gewend ben.
Voor nieuwe huis van plan om de volgende aankoop te doen. Nog geen fiber beschikbaar, max 1gbps (telenet).
- TL-SG2016P
- OC200 controller
- 605v2 router
- twee EAP650 om te beginnen (1 beneden vooraan, 1 boven achteraan).
6 toestellen (pc, nas, tv, console, muziek, etc) die bedraad aangesloten zijn, 3 extra locaties voorzien voor APs (in ingebouwde kasten). allemaal cat6
Als ik er niet kom met de twee EAP650 kan ik nog altijd een derde toevoegen, of EAP655 wall unit (want met ingebouwde switch?) plaatsen op een plek waar bedraad toestel staat.
Het nieuwe 3-in-1 toestel trekt me minder aan, wat beperkingen aan en lastiger om up te graden mocht ik binnenkort toch fiber krijgen in de straat.
VLAN setup:
1. full access
2. enkel LAN (camera en wat home automation stuff)
3. iot met wan en mdns
4. guest
Vragen:
- TL-SG2016P
- OC200 controller
- 605v2 router
6 toestellen (pc, nas, tv, console, muziek, etc) die bedraad aangesloten zijn, 3 extra locaties voorzien voor APs (in ingebouwde kasten). allemaal cat6
Als ik er niet kom met de twee EAP650 kan ik nog altijd een derde toevoegen, of EAP655 wall unit (want met ingebouwde switch?) plaatsen op een plek waar bedraad toestel staat.
Het nieuwe 3-in-1 toestel trekt me minder aan, wat beperkingen aan en lastiger om up te graden mocht ik binnenkort toch fiber krijgen in de straat.
VLAN setup:
1. full access
2. enkel LAN (camera en wat home automation stuff)
3. iot met wan en mdns
4. guest
Vragen:
- fouten/issues/commentaar op bovenstaande?
- kan ik er vanuit gaan dat alle 605 lokaal te koop tegenwoordig v2 zijn, of vraag ik dat nog altijd best na?
- ik zou een kleine managed switch (poe powered) gebruiken voor in de tv/console/media kast. Managed want er zouden devices uit verschillende VLAN op moeten (console, TV, sonos, etc). Advies voor deze? SG2008 ?
- ik kan me inbeelden dat ik in de toekomst overschakel naar een opnsense router op een nuc, samen met homebridge of ha en pihole. Verlies ik dan veel convenience/functionaliteit van het ecosysteem tov de 605?
[ Voor 10% gewijzigd door vorda op 06-05-2023 01:15 . Reden: formatting ]
vorda schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:37:
Vragen:
- kan ik er vanuit gaan dat alle 605 lokaal te koop tegenwoordig v2 zijn, of vraag ik dat nog altijd best na?
- ik zou een kleine managed switch (poe powered) gebruiken voor in de tv/console/media kast. Managed want er zouden devices uit verschillende VLAN op moeten (console, TV, sonos, etc). Advies voor deze? SG2008 ?
- ik kan me inbeelden dat ik in de toekomst overschakel naar een opnsense router op een nuc, samen met homebridge of ha en pihole. Verlies ik dan veel convenience/functionaliteit van het ecosysteem tov de 605?
aw: hoe zou de topologie en de verdeling over de ruimtes er (ongeveer) uit kunnen zien? - kan ik er vanuit gaan dat alle 605 lokaal te koop tegenwoordig v2 zijn, of vraag ik dat nog altijd best na?
aw: vertrouwen is goed - controle is beter => beter ff tjekke - ik zou een kleine managed switch (poe powered) gebruiken voor in de tv/console/media kast. Managed want er zouden devices uit verschillende VLAN op moeten (console, TV, sonos, etc). Advies voor deze? SG2008?
aw: de TL-SG2008P met 4 PoE poorten lijkt me dan handiger - mocht je daar in de buurt ooit iets van een wifi ap en/of een camera willen aansluiten. - ik kan me inbeelden dat ik in de toekomst overschakel naar een opnsense router op een nuc, samen met homebridge of ha en pihole. Verlies ik dan veel convenience/functionaliteit van het ecosysteem tov de 605?
aw: de OpnSense router heeft de grootste impact - alle Omada DNS/DHCP/ACL functies vallen weg. Dit wil zeggen dat je de Omada switch moet gebruiken om de vlans aan te maken. Maar gaat niet makkelijk zijn.
De combi HA met Pihole heeft de minste impact. Alleen de Omada-DHCP functie valt af en wordt vervangen door de config bestandjes van pihole/dnsmasq. Hierin worden de verschillende vlans ingeregeld - via de pihole-webui wordt alleen vlan-1 ondersteund.
Ter overweging: HA en OpnSense vereisen elk de inzet van een NUC (o.i.d.) => maak er dan een Proxmox servertje van. Met een OpnSense-VM, een HA-VM en een SDN-VM (of LCX container). Die SDN (Software Defined Networking) is dan voor pihole en de omada controller in docker containers. Zo heb ik het op dit moment ingeregeld. Maar misschien is die Proxmox route op dit moment een stap te ver vanwege de supersteile leercurve?
Ik heb een ER7206v1.0 hier MTU is ook max 1492. Recentelijk heb ik deze VPN router aangeschaft en deze draait via een managed switch zonder de KPN router voor het internet.SaittamW schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:12:
[...]
Ik heb nog niet uit gevonden of ik de vlans kan splitten op de ER7206 om internet en telefonie te scheiden en deze op de uitgaande ports te zetten.
Setup: OC200 controller, ER7206 VPN router, 5x EAP245v3, 1x EAP225 outdoor in Mesh config, 3x T2600G-18TS managed switches (non Omada), KPN router word alleen gebruikt voor telefonie (vlan 7). Ik ben zeer tevreden met de setup.
Bedankt!Airw0lf schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:51:
[...]Duidelijk zo?
aw: hoe zou de topologie en de verdeling over de ruimtes er (ongeveer) uit kunnen zien?- kan ik er vanuit gaan dat alle 605 lokaal te koop tegenwoordig v2 zijn, of vraag ik dat nog altijd best na?
aw: vertrouwen is goed - controle is beter => beter ff tjekke- ik zou een kleine managed switch (poe powered) gebruiken voor in de tv/console/media kast. Managed want er zouden devices uit verschillende VLAN op moeten (console, TV, sonos, etc). Advies voor deze? SG2008?
aw: de TL-SG2008P met 4 PoE poorten lijkt me dan handiger - mocht je daar in de buurt ooit iets van een wifi ap en/of een camera willen aansluiten.- ik kan me inbeelden dat ik in de toekomst overschakel naar een opnsense router op een nuc, samen met homebridge of ha en pihole. Verlies ik dan veel convenience/functionaliteit van het ecosysteem tov de 605?
aw: de OpnSense router heeft de grootste impact - alle Omada DNS/DHCP/ACL functies vallen weg. Dit wil zeggen dat je de Omada switch moet gebruiken om de vlans aan te maken. Maar gaat niet makkelijk zijn.
De combi HA met Pihole heeft de minste impact. Alleen de Omada-DHCP functie valt af en wordt vervangen door de config bestandjes van pihole/dnsmasq. Hierin worden de verschillende vlans ingeregeld - via de pihole-webui wordt alleen vlan-1 ondersteund.
Ter overweging: HA en OpnSense vereisen elk de inzet van een NUC (o.i.d.) => maak er dan een Proxmox servertje van. Met een OpnSense-VM, een HA-VM en een SDN-VM (of LCX container). Die SDN (Software Defined Networking) is dan voor pihole en de omada controller in docker containers. Zo heb ik het op dit moment ingeregeld. Maar misschien is die Proxmox route op dit moment een stap te ver vanwege de supersteile leercurve?
- topologie: zal vanavond een tekening maken, gaat makkelijker zijn.
- sg2008p: goed punt!
- OpnSense / NUC : reden waarom ik dat niet vanaf dag 1 doe is inderdaad leercurve en prioriteiten. Zou in eerste instantie HA en Pihole in orde willen krijgen en vermoed dat ik vooral met HA wel een tijdje bezig zal zijn. (of homebridge ipv HA, twijfel nog een beetje)
De gedachte om OpnSense toe te voegen komt eerder op het punt dat ik fiber heb en 2.5gbe wil gaan gebruiken. Dan moet ik toch een HW upgrade van mijn router doen, kan het evengoed allemaal op dezelfde NUC draaien via Proxmox dan. Jouw huidige setup dus eigenlijk
Ik zou de 653 pakken als je niet per se de voedingen nodig hebt, het enige verschil met de 650 is de niet bijgeleverde voeding, en wat minder power op een frequentieband die we in europa niet gebruiken.vorda schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:37:
Voor nieuwe huis van plan om de volgende aankoop te doen. Nog geen fiber beschikbaar, max 1gbps (telenet).
- TL-SG2016P
- OC200 controller
- 605v2 router
Waarom geen ER7212, is een poe switch, router en controller in 1, limiet is wel 2x een switch en iets van 13 AP's die je kunt aanmelden. Mocht je daarbinnen blijven moet dat prima kunnen.
Ik wacht zelf op de ER8410PC, die moet eind dit jaar uitkomen, en heeft 10gig sfp en 2.5gig LAN.
650 vs 653: Van wat ik zie op de specs pagina is er toch substantieel minder vermogen (3 db is een verdubbeling), maar vind het moeilijk om uit te maken hoe relevant de band is waar dit impact heeft? Prijsverschil is klein dus dacht op veilig te spelen.EelcoB schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:35:
[...]
Ik zou de 653 pakken als je niet per se de voedingen nodig hebt, het enige verschil met de 650 is de niet bijgeleverde voeding, en wat minder power op een frequentieband die we in europa niet gebruiken.
Waarom geen ER7212, is een poe switch, router en controller in 1, limiet is wel 2x een switch en iets van 13 AP's die je kunt aanmelden. Mocht je daarbinnen blijven moet dat prima kunnen.
Ik wacht zelf op de ER8410PC, die moet eind dit jaar uitkomen, en heeft 10gig sfp en 2.5gig LAN.
7212: geen flexibiliteit in de toekomst. Ben geen fan van een geconsolideerde setup in dit geval, brengt geen voordelen (behalve iets goedkoper).
8410: dit zie ik idd wel als een merkbare verbetering, maar kan niet wachten. Heb het over 3 weken nodig.
Vor zover ik weet is Band 3 het deel van het 5ghz frequentiespectrum dat in Europa uberhaupt niet gebruikt wordt. Ik heb hier op elke verdieping een 653 hangen, dekking en snelheid zijn uitstekend, ik heb zelfs de 2.4ghz uitgezet voor het reguliere netwerk, alleen mn IoT devices hebben een apart netwerk op 2.4ghz.vorda schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:26:
[...]
650 vs 653: Van wat ik zie op de specs pagina is er toch substantieel minder vermogen (3 db is een verdubbeling), maar vind het moeilijk om uit te maken hoe relevant de band is waar dit impact heeft? Prijsverschil is klein dus dacht op veilig te spelen.
7212: geen flexibiliteit in de toekomst. Ben geen fan van een geconsolideerde setup in dit geval, brengt geen voordelen (behalve iets goedkoper).
8410: dit zie ik idd wel als een merkbare verbetering, maar kan niet wachten. Heb het over 3 weken nodig.
Mijn overstap naar Omada is juist vanwege het feit dat ik minder apparaten in de meterkast wil. Voorheen had ik 2 switches, router en een unifi controller in de meterkast. Met de 8410 zou ik straks met 1 apparaat klaar zijn. In mijn geval is de rest van het netwerk redelijk statisch, ik ben beperkt door de bekabeling die er al ligt, dus op meerdere plaatsen switches noodzakelijk.
Ben je van plan het netwerk in de toekomst nog veel uit te breiden met Omada switches e.d.?
Ik weet niet op welke termijn je die upgrade en alles wil doen.vorda schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:29:
[...]
Bedankt!
- topologie: zal vanavond een tekening maken, gaat makkelijker zijn.
- sg2008p: goed punt!
- OpnSense / NUC : reden waarom ik dat niet vanaf dag 1 doe is inderdaad leercurve en prioriteiten. Zou in eerste instantie HA en Pihole in orde willen krijgen en vermoed dat ik vooral met HA wel een tijdje bezig zal zijn. (of homebridge ipv HA, twijfel nog een beetje)
De gedachte om OpnSense toe te voegen komt eerder op het punt dat ik fiber heb en 2.5gbe wil gaan gebruiken. Dan moet ik toch een HW upgrade van mijn router doen, kan het evengoed allemaal op dezelfde NUC draaien via Proxmox dan. Jouw huidige setup dus eigenlijk
Maar er staat ook nog zoiets als een ER707-M2 router op stapel.
Die heeft dan weliswaar geen 10 Gbps SFP poorten.
Maar wel twee poorten van 2.5 Gbps over UTP - een voor WAN en een voor LAN.
Geen idee wanneer die naar Europa komt - laat staan hoe de prestaties gaan zijn.
Inzake de korte termijn met HA en pihole:
Wil je Pihole dan binnen HA gaan installeren en beheren?
Of hoe zie je dat?
Pihole en HA was destijds een issue mee, ben toen overgestapt op Adguard, die draai ik tegenwoordig in HA, en bevalt verder prima, allen de nodige blocklists inladen, maar dat moet met Pihole ook.
HA kost inderdaad wel wat tijd, maar ook dat is vereenvoudigd ten opzichte van de eerste HA versies.
Wat wil je precies met HA gaan doen?
HA kost inderdaad wel wat tijd, maar ook dat is vereenvoudigd ten opzichte van de eerste HA versies.
Wat wil je precies met HA gaan doen?
Als je de officiële Wireguard documentatie erbij pakt : Hoe ver kom je dan ?EelcoB schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:29:
Zo te zien met de laatste firmware de Wireguard optie er bij gekregen in de Omada controller.
Wat lukt er precies niet ?!
In het verleden was het zo met OpenVPN dat je in feite alleen een touwtje naar je thuisnetwerk had en verder eigenlijk niks ermee kon doen dus misschien is dat nog steeds zo en geldt het ook voor Wireguard nu
Waarom niet meteen overal Wall units ??vorda schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:37:
IMHO de beste keuze voor thuisgebruik sinds ze op de markt zijn gekomen!
ALTIJD navragen!kan ik er vanuit gaan dat alle 605 lokaal te koop tegenwoordig v2 zijn, of vraag ik dat nog altijd best na?
Teveel prutsers in deze wereld die je de verkeerde meuk opsturen of niet eens ervan weten!

Wall model als je genoeg poorten hebt en anders maar een losse Switch die eventueel gevoed wordt door de Wall PoE Out poort als dat een optie is• ik zou een kleine managed switch (poe powered) gebruiken voor in de tv/console/media kast. Managed want er zouden devices uit verschillende VLAN op moeten (console, TV, sonos, etc). Advies voor deze? SG2008 ?
Kijk trouwens uit met Sonos en geavanceerde netwerkapparatuur!
Voor je het weet krijg je daar allerlei (R)STP ellende mee en zit je hele netwerk helemaal in de knoop...
Zie de [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 reeks voor vele voorbeelden en mogelijke oplossingen!
Waarom doe je dat dan niet gewoon meteenik kan me inbeelden dat ik in de toekomst overschakel naar een opnsense router op een nuc, samen met homebridge of ha en pihole. Verlies ik dan veel convenience/functionaliteit van het ecosysteem tov de 605?
- TopTon kopen zoals in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP
- Proxmox erop
- VM met pfSense aanmaken.
- Beetje rondclicken en in 15 minuten ben je online
- Pi-Hole in een LXC is ook zo gefixt!
Maar je kan ook pfBlockerNG gebruiken van pfSense natuurlijk...
- Daarna gaan klooien met dat hele HA gedoe wat tegenwoordig een eigen OS heeft als ik het goed heb begrepen dus die geef je dan een eigen VM en kan je daarna verder ermee rommelen
Met die verbeteringen aan de "Switch" kant zou het wel mogelijk moeten zijn, maar het simpelste is IMHO om gewoon de boel via een losse Switch te regelen, maar hou er rekening mee dat KPN IPTV een aparte uitdaging opzich is als je dat afneemt en niet meer via de "Bridged IPTV" manier werkend te krijgen is!iFloppy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:10:
Ik heb een ER7206v1.0 hier MTU is ook max 1492. Recentelijk heb ik deze VPN router aangeschaft en deze draait via een managed switch zonder de KPN router voor het internet.
Ik heb nog niet uit gevonden of ik de vlans kan splitten op de ER7206 om internet en telefonie te scheiden en deze op de uitgaande ports te zetten.
Dan heb je dus al een Switch staan die dat regelt neem ik aan ??KPN router word alleen gebruikt voor telefonie (vlan 7).
Ik zou HA effe opzij leggen en eerst je verbinding met het Internet effe goed fixen en dat kost je ook veel minder tijd dan de rest!vorda schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:29:
- OpnSense / NUC : reden waarom ik dat niet vanaf dag 1 doe is inderdaad leercurve en prioriteiten.
Zou in eerste instantie HA en Pihole in orde willen krijgen en vermoed dat ik vooral met HA wel een tijdje bezig zal zijn. (of homebridge ipv HA, twijfel nog een beetje)
Ik zou dat dus gewoon meteen doen!De gedachte om OpnSense toe te voegen komt eerder op het punt dat ik fiber heb en 2.5gbe wil gaan gebruiken. Dan moet ik toch een HW upgrade van mijn router doen, kan het evengoed allemaal op dezelfde NUC draaien via Proxmox dan. Jouw huidige setup dus eigenlijk
Maar zo'n TP-Link Router zal ook prima i.c.m. Glasvezel werken dus ik zie daar niet echt een probleem eerlijk gezegd
707-M2 zou ideaal zijn. Heb net gelezen over een release mogelijk in de komende twee weken, dat zou goed uitkomen. 2.5g op WAN en dan LAG gebruiken langs de LAN kant naar de 1g switchen zou future proof zijn.Airw0lf schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:59:
[...]
Ik weet niet op welke termijn je die upgrade en alles wil doen.
Maar er staat ook nog zoiets als een ER707-M2 router op stapel.
Die heeft dan weliswaar geen 10 Gbps SFP poorten.
Maar wel twee poorten van 2.5 Gbps over UTP - een voor WAN en een voor LAN.
Geen idee wanneer die naar Europa komt - laat staan hoe de prestaties gaan zijn.
Inzake de korte termijn met HA en pihole:
Wil je Pihole dan binnen HA gaan installeren en beheren?
Of hoe zie je dat?
Ivm HA/pihole/adguard: als ik enkel die twee draai, kan dat in 1 OS normaalgezien ja. Mogelijk gebruik ik Homebridge ipv HA, die hebben ook images met pihole geintegreerd.
Nut: verbinden met de niko home control 2 API (waar alle schakelaars en lichten mee uitgerust zijn), om er op die manier een meer open systeem van te maken. Dan makkelijker om zaken zoals warmtepomp, slimme stopcontacten, sonos, deurbel, etc te integreren. Zit niet graag vast in 1 ecosysteem, maar had niet veel keuze voor nieuwe huis.
Use case is dezelfde voor homebridge als HA, moet enkel nog de technische keuze maken. Zal vooral afhangen van gebruiksgemak voor mijn vrouw denk ik.
Access points komen toch in een kast/meubel overal, denk niet dat het veel uitmaakt dan? Zie vooral goede use case voor Wall als ze of zichtbaar zijn, of de extra lokale poorten nuttig zijn?Waarom niet meteen overal Wall units ??
edit: nuttig overzicht: https://evanmccann.net/blog/tp-link/omada-comparison-charts . Toch nog iets meer power op de 650, met verlies van switch en poe passtrough in ruil?
[ Voor 4% gewijzigd door vorda op 06-05-2023 15:13 ]
Juist ideaal, want dan kan je ze bijvoorbeeld in de achterkant van een TV meubel integreren!vorda schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:02:
Access points komen toch in een kast/meubel overal, denk niet dat het veel uitmaakt dan?
Ik vind dat je ze juist heel goed onzichtbaar kan maken door ze bijvoorbeeld achter een houten kast te plaatsen!Zie vooral goede use case voor Wall als ze of zichtbaar zijn, of de extra lokale poorten nuttig zijn?
"Power" maakt alleen uit als je alles op volle kracht inzet en dat wil je juist NIET!edit: nuttig overzicht: https://evanmccann.net/blog/tp-link/omada-comparison-charts .
Toch nog iets meer power op de 650, met verlies van switch en poe passtrough in ruil?
Vaak zal je 2.4 GHz helemaal terugschroeven of zelfs helemaal uitzetten, terwijl 5 GHz vaak redelijk hoog of zelfs op de maximale waarde zal staan en je daarmee ervoor zorgt dat :
- Je Roaming goed gaat.
- Je Clients z.s.m. voor 5 GHz kiezen of erop overschakelen vanaf 2.4 GHz
Verder vind ik de Wall modellen ideaal om oude telefonie WCD's om te bouwen naar WiFi punten, eventueel met dus wat meer LAN poorten aan de onderkant!
Zal wellicht te maken hebben dat ik het concept van Wireguard niet snap, ik kan een VPN met beide keys aanmaken, heb ik peers nodig voor elke client of kan ik deze ook delen tussen meerdere clients.nero355 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:46:
[...]
Als je de officiële Wireguard documentatie erbij pakt : Hoe ver kom je dan ?
Wat lukt er precies niet ?!
In het verleden was het zo met OpenVPN dat je in feite alleen een touwtje naar je thuisnetwerk had en verder eigenlijk niks ermee kon doen dus misschien is dat nog steeds zo en geldt het ook voor Wireguard nu
Hoe krijg de client een ip, ik kan nergens een DHCP reeks opgeven voor de VPN. En zo kan ik nog wel even doorgaan
@vorda - Mja – ik weet niet zeker of ik alle afhankelijkheden in het vizier heb.
Maar tot zover alles teruglezend lijkt het me praktischer/handiger om te beginnen met een Proxmox servertje op basis van een NUC-achtige (d.w.z. een x86-64 uitvoering). Met binnen Proxmox een SDN-VM (of SDN-LXC-container) met daarbinnen de Docker containers Pihole en Omada controller.
Omwille van eenvoud en prestaties is het goed om die Docker containers te koppelen via iets dat heet host netwerk van de VM (of de LXC-container). Daarmee hebben die containers meteen toegang tot alle vlans.
Dit alles installeren en configureren kost (naar verwachting) 4-8 uur.
Als dit klaar is ga je aan de slag met de Omada netwerk componenten – het beste met een Omada router zodat je alles volgens het Omada-boekje kunt inrichten; waaronder alle gewenste vlans. Als dat klaar is en alles lekker met elkaar babbelt ga je aan de slag met een HA-VM.
Idem voor een eventuele inzet van OpnSense: je kan er nu een VM van maken en al het verkeer in stapjes omleggen van de Omada router naar de OpnSense router – mocht je dat nog willen.
Deze marsroute vlakt de steilheid van de leercurve sterk af. Eventueel kan ik je daar nog wat bij helpen door mijn instellingen met je te delen – waaronder de relevante configuratie bestandjes van Proxmox, pihole, HA en OpnSense. Dan heb je een idee wat er allemaal bij komt kijken. En kan je eventueel (meteen?) starten met wat er eventueel aangepast moet worden om het te laten werken voor jou situatie.
Dan nog een paar belangrijke punten om rekening mee te houden:
Maar tot zover alles teruglezend lijkt het me praktischer/handiger om te beginnen met een Proxmox servertje op basis van een NUC-achtige (d.w.z. een x86-64 uitvoering). Met binnen Proxmox een SDN-VM (of SDN-LXC-container) met daarbinnen de Docker containers Pihole en Omada controller.
Omwille van eenvoud en prestaties is het goed om die Docker containers te koppelen via iets dat heet host netwerk van de VM (of de LXC-container). Daarmee hebben die containers meteen toegang tot alle vlans.
Dit alles installeren en configureren kost (naar verwachting) 4-8 uur.
Als dit klaar is ga je aan de slag met de Omada netwerk componenten – het beste met een Omada router zodat je alles volgens het Omada-boekje kunt inrichten; waaronder alle gewenste vlans. Als dat klaar is en alles lekker met elkaar babbelt ga je aan de slag met een HA-VM.
Idem voor een eventuele inzet van OpnSense: je kan er nu een VM van maken en al het verkeer in stapjes omleggen van de Omada router naar de OpnSense router – mocht je dat nog willen.
Deze marsroute vlakt de steilheid van de leercurve sterk af. Eventueel kan ik je daar nog wat bij helpen door mijn instellingen met je te delen – waaronder de relevante configuratie bestandjes van Proxmox, pihole, HA en OpnSense. Dan heb je een idee wat er allemaal bij komt kijken. En kan je eventueel (meteen?) starten met wat er eventueel aangepast moet worden om het te laten werken voor jou situatie.
Dan nog een paar belangrijke punten om rekening mee te houden:
- Weet dat dit alles een Linux wereld is – Windows is hier geen handige… als het al gaat werken.
- Gebruik voor Proxmox, de VM’s en LXC containers altijd Debian (Proxmox en HA laten zich niet eens installeren met een ander Linux smaakje). Er is een uitzondering: OpnSense – dat zal altijd een VM zijn met hun eigen OS (d.w.z. een aangepaste FreeBSD versie).
- Pihole een onderdeel maken van HA is geen handige – heb je twee keer werk als je iets anders dan HA wil inzetten.
- AdGuard is in jouw situatie niet bruikbaar omdat je dan geen vlans kunt gebruiken.
- Een LAG heeft voor een thuissituatie geen zin – tenzij je een thuissituatie hebt met 10-plus personen met 3 of meer gelijktijdige gebruikers. Dit omdat de maximale snelheid per gelijktijdige gebruiker nooit hoger komt dan de maximale snelheid van één poort in die LAG… met in het verlengde… ik schat in dat zelfs die 2.5 Gbps overkill zal zijn…
- Inzake warmtepomp, slimme stopcontacten, Sonos, deurbel en watdies meer zij (voor zover al niet zelf bedacht): begin met een handmatige bediening. En begin pas met HA (of iets anders) als dit (en je netwerk) allemaal goed/stabiel werkt – zal je vrouw vast prettig gaan vinden (zo weet ik uit ervaring
).
- Inzake Sonos en de (R)STP ellende (waar @nero355 aan refereert): dat speelt hier niet – in een Omada omgeving wordt (R)STP niet gebruikt. Dat zou je per vlan expliciet aan moeten zetten – mocht je er al gebruik van gaan willen maken.
- Inzake het gebruik van een (wall-)AP met meerdere ethernet poorten: hou er rekening mee dat die extra poort(en) maar in één vlan kunnen meedoen => je kan er niks aanknopen wat in meerdere vlans moet gaan meedoen. Met in het verlengde… als je toch alles in een meubel plaatst is een kleine switch wellicht handiger – zeker als je daar meerdere apparaten hebt die in verschillende vlans geplaatst gaan worden.
Over Proxmox gesproken: deze scriptjes nemen je een hoop werk uit handen.
https://tteck.github.io/Proxmox/
Disclaimer: geen aandelen ofzo, gewoon een tevreden gebruiker
https://tteck.github.io/Proxmox/
Disclaimer: geen aandelen ofzo, gewoon een tevreden gebruiker
[ Voor 24% gewijzigd door Tijsbeer op 06-05-2023 21:52 ]
Huh
Dat kan, maar ga dan de documentatie ervan eens lezen!Zal wellicht te maken hebben dat ik het concept van Wireguard niet snap
Zie : https://www.wireguard.com/quickstart/
Wireguard kent geen DHCP Server optie zoals OpenVPN helaas...Hoe krijg de client een ip, ik kan nergens een DHCP reeks opgeven voor de VPN.
Ik zou juist lekker alles los van elkaar installeren in LXCtjes en Docker helemaal weglaten!Airw0lf schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:09:
Met binnen Proxmox een SDN-VM (of SDN-LXC-container) met daarbinnen de Docker containers Pihole en Omada controller.
Dat moet ook goed komen zonder een Router, want je Switches krijgen gewoon allemaal een aantal VLAN's erbij en als daar ook nog eens een SSID aan moet hangen dan tag je de juiste VLAN daarinAls dit klaar is ga je aan de slag met de Omada netwerk componenten – het beste met een Omada router zodat je alles volgens het Omada-boekje kunt inrichten; waaronder alle gewenste vlans.
Je kan met LACP en de juiste instellingen aan de Client/Server kant gewoon 2 x 10 Gbps tussen twee Clients/Servers via een Switch volpompen hoor!Een LAG heeft voor een thuissituatie geen zin – tenzij je een thuissituatie hebt met 10-plus personen met 3 of meer gelijktijdige gebruikers. Dit omdat de maximale snelheid per gelijktijdige gebruiker nooit hoger komt dan de maximale snelheid van één poort in die LAG… met in het verlengde… ik schat in dat zelfs die 2.5 Gbps overkill zal zijn…
Dat is bij UniFi ook zo en toch sloopt die zooi het hele netwerk!Inzake Sonos en de (R)STP ellende : dat speelt hier niet – in een Omada omgeving wordt (R)STP niet gebruikt.
Dat zou je per vlan expliciet aan moeten zetten – mocht je er al gebruik van gaan willen maken.
Komt door de zeer outdated networking firmware...

Voor zover ik weet klopt dat niet, want standaard staan ALLE VLANs op zo'n poort en handmatig kan je alleen een Untagged VLAN opgeven!Inzake het gebruik van een (wall-)AP met meerdere ethernet poorten: hou er rekening mee dat die extra poort(en) maar in één vlan kunnen meedoen => je kan er niks aanknopen wat in meerdere vlans moet gaan meedoen.
Met in het verlengde… als je toch alles in een meubel plaatst is een kleine switch wellicht handiger – zeker als je daar meerdere apparaten hebt die in verschillende vlans geplaatst gaan worden.
Hier ook bezig met een Omada setup. Tijdje geleden een TL-SG3428MP voor een mooi prijsje op de kop kunnen tikken.
Inmiddels zijn we over naar ons nieuwbouw huis en wordt het tijd dat alles aangekocht een aangesloten gaat worden.
Heb op 7 plekken in huis dubbel cat6 getrokken, waarmee ik al op 14 poorten kwam, in de toekomst nog naar het schuurtje en mogelijk wat PoE camera's en deurbel. Vandaar voor de ruimte gekozen van een 24-ports switch, en voor het geld kon ik hem niet laten schieten.
Nu komt de rest, wat nog meer, ik heb het volgende in gedachte:
- ER605v2 ter vervanging van de KPN experiabox
- 3x EAP650 wall, per verdieping 1, 3 woonlagen, met betonnen vloeren.
Zou dit voldoende zijn naast de switch?
Ik ben in de begin fase van de bouw de plafondpunten vergeten, vandaar de keuze voor wall mounts. Echter zit er nu in elke doos al een Rutenbeck dubbele cat6 doos. Weet iemand of de 650-wall eventueel ook gewoon op een bureau/kastje te zetten zijn, of moeten die echt in een doos in de muur?
Ik wil de controller eigenlijk zelf in mijn Proxmox doosje draaien, (naast Home Assistant en Jellyfin, en alles wat nog komen gaat) kan later eventueel nog wel de controller aanschaffen.
Iemand nog ideeen/adviezen verder? Anders ga ik het spul maar gewoon eens bestellen
Inmiddels zijn we over naar ons nieuwbouw huis en wordt het tijd dat alles aangekocht een aangesloten gaat worden.
Heb op 7 plekken in huis dubbel cat6 getrokken, waarmee ik al op 14 poorten kwam, in de toekomst nog naar het schuurtje en mogelijk wat PoE camera's en deurbel. Vandaar voor de ruimte gekozen van een 24-ports switch, en voor het geld kon ik hem niet laten schieten.
Ik ben in de begin fase van de bouw de plafondpunten vergeten, vandaar de keuze voor wall mounts. Echter zit er nu in elke doos al een Rutenbeck dubbele cat6 doos. Weet iemand of de 650-wall eventueel ook gewoon op een bureau/kastje te zetten zijn, of moeten die echt in een doos in de muur?
Ik wil de controller eigenlijk zelf in mijn Proxmox doosje draaien, (naast Home Assistant en Jellyfin, en alles wat nog komen gaat) kan later eventueel nog wel de controller aanschaffen.
Iemand nog ideeen/adviezen verder? Anders ga ik het spul maar gewoon eens bestellen
Nice - maar deze switch heeft geen PoE poorten - toch?Sinny schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:57:
Hier ook bezig met een Omada setup. Tijdje geleden een TL-SG3428MP voor een mooi prijsje op de kop kunnen tikken.
Of hoe zie je dat met die PoE camera's en deurbel?
Yup - met de aanname dat je enkel Internet over die Omada router gaat gebruiken?Nu komt de rest, wat nog meer, ik heb het volgende in gedachte:
Voor TV en telefonie is het geen handige. Overweeg om in dat geval de WAN-poort van de Omada router aan te sluiten op een LAN-poort van de KPN-EB en kijken hoever je daar dan mee komt - dit i.v.m. dubbel NAT.
Mocht dat door die dubbele NAT niet werken dan kan je nog iets doen met een vlan. Waarbij je voor IP-TV en telefonie de Omada router by-passed (soort-van).
Of je gaat je Proxmox server voorzien van een OpnSense router en gebruikt die i.p.v de KPN-EB. In dat geval is het wel handig om 2 extra netwerk aansluitingen in je Proxmox server te hebben.
Ik heb hetzelfde gaan doen met dit doosje:Ik ben in de begin fase van de bouw de plafondpunten vergeten, vandaar de keuze voor wall mounts. Echter zit er nu in elke doos al een Rutenbeck dubbele cat6 doos. Weet iemand of de 650-wall eventueel ook gewoon op een bureau/kastje te zetten zijn, of moeten die echt in een doos in de muur?
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
En dan met een kabelopening in het midden van de achterkant.
Als je die van Amazon besteld moet je wel nog een paar schroefjes kopen in de plaatselijke bouwmarkt. Die van het AP blijven niet vast zitten - te dunne schroefdraad.
:fill(white):strip_exif()/f/image/M6oqd644PKR2zcEEMUpqpqVA.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/lQot7HrSto6TUztRkwLF5kDu.png?f=user_large)
Zoals je aan de foto's ziet moet ik die schroefjes ook nog gaan halen...
In deze foto's zit de ethernet poort aan de onderkant.
Dus als je het kastje een kwartslag draait kan je die alsnog gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 07-05-2023 15:33 ]
Mja - technisch kan ik me daar iets bij voorstellen - zeker bij Pihole.nero355 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 00:51:
[...]
Ik zou juist lekker alles los van elkaar installeren in LXCtjes en Docker helemaal weglaten!
Maar in termen van onderhoud/updates heb je meer werk - zeker aan Omada kant met hun JVM en MongoDB meuk - die dingen moet je dan zelf handmatig installeren en updaten.
Als je werkt met Docker containers wordt dat binnen die container geregeld en heb je er verder geen omkijken naar - anders dan met enige regelmaat via Portainer een update van die containers doen.
Nee - komt niet goed - blijft wat gedoe als je met een andere router werkt.[...]
Dat moet ook goed komen zonder een Router, want je Switches krijgen gewoon allemaal een aantal VLAN's erbij en als daar ook nog eens een SSID aan moet hangen dan tag je de juiste VLAN daarin
Ja - als beide kanten iets met LACP ingesteld hebben klopt dat.[...]
Je kan met LACP en de juiste instellingen aan de Client/Server kant gewoon 2 x 10 Gbps tussen twee Clients/Servers via een Switch volpompen hoor!
Maar als er een client kant is met een enkele wifi of 1-Gbps verbinding wordt het een ander verhaal - dan gaat zo een LAG niks brengen.
Helaas - standaard staat er geen een vlan op - althans niet met de controller versie die ik ken (dat is versie 5.9.31).[...]
Voor zover ik weet klopt dat niet, want standaard staan ALLE VLANs op zo'n poort en handmatig kan je alleen een Untagged VLAN opgeven!
Wel kan je er (handmatig!) alle vlans aan hangen die je wil. Maar (1) - enkel achteraf, (2) - per AP en (3) - is geen onderdeel van een profiel of zo.
Als het nodig is kan ik je wel wat "plaatjes" schieten waaruit dit blijkt.
Nice, via een actie of 2ehands gevonden?Sinny schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:57:
[...]
Sinny schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:57:
Hier ook bezig met een Omada setup.
Tijdje geleden een TL-SG3428MP voor een mooi prijsje op de kop kunnen tikken.
Ik zeg doen!Iemand nog ideeen/adviezen verder?
Anders ga ik het spul maar gewoon eens bestellen
Maar goed ook dan!Ik ben in de begin fase van de bouw de plafondpunten vergeten, vandaar de keuze voor wall mounts.
Die ombouwen naar de Wall of anders nog misschien ergens telefoonaansluiting WCD's aanwezig die je eigenlijk niet nodig hebt ??Echter zit er nu in elke doos al een Rutenbeck dubbele cat6 doos.
Zijn ze helaas niet voor gemaakt en de enige modellen van een ander merk die ik ken die dat kunnen doen kosten idioot veel geld...Weet iemand of de 650-wall eventueel ook gewoon op een bureau/kastje te zetten zijn, of moeten die echt in een doos in de muur?
Je zou misschien wat 3D Print websites kunnen doorspitten voor eventuele oplossingen
Zelf hosten is IMHO altijd de beste optie!Ik wil de controller eigenlijk zelf in mijn Proxmox doosje draaien, (naast Home Assistant en Jellyfin, en alles wat nog komen gaat) kan later eventueel nog wel de controller aanschaffen.
Dat is allemaal prima te doen, want onder x86-64 Debian allemaal via APT te onderhouden i.t.t. de ARM SoC versie die op de Raspberry Pi draait als RaspBian/Raspberry Pi OSAirw0lf schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:03:
Mja - technisch kan ik me daar iets bij voorstellen - zeker bij Pihole.
Maar in termen van onderhoud/updates heb je meer werk - zeker aan Omada kant met hun JVM en MongoDB meuk - die dingen moet je dan zelf handmatig installeren en updaten.
Waarbij je weer van iemand anders afhankelijk bent voor je Containers want niemand op GoT lijkt die zelf te bouwen en je hebt ook nog eens Docker gerelateerd onderhoud erbij wat iedereen lijkt te gebruiken maar weinigen echt lijken te begrijpen...Als je werkt met Docker containers wordt dat binnen die container geregeld en heb je er verder geen omkijken naar - anders dan met enige regelmaat via Portainer een update van die containers doen.
Waarom danNee - komt niet goed - blijft wat gedoe als je met een andere router werkt.
Als dat echt zo is dan doet TP-Link echt iets gruwelijk fout in hun Omada opzet en dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen...
Uiteraard, maar dat was het punt ook nietJa - als beide kanten iets met LACP ingesteld hebben klopt dat.
Maar als er een client kant is met een enkele wifi of 1-Gbps verbinding wordt het een ander verhaal - dan gaat zo een LAG niks brengen.
Plaatjes zijn altijd leuk, maar heb je het ook echt getestHelaas - standaard staat er geen een vlan op - althans niet met de controller versie die ik ken (dat is versie 5.9.31).
Wel kan je er (handmatig!) alle vlans aan hangen die je wil. Maar (1) - enkel achteraf, (2) - per AP en (3) - is geen onderdeel van een profiel of zo.
Als het nodig is kan ik je wel wat "plaatjes" schieten waaruit dit blijkt.
Volgens TP-Link JetStream TL-SG3428MP zit er zelfs PoE+ op en de TP-Link website bevestigt dat ookAirw0lf schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:58:
Nice - maar deze switch heeft geen PoE poorten - toch?
Of hoe zie je dat met die PoE camera's en deurbel?
Een TP-Link Omada Router combineren met zoiets voor KPN IPTV kan ook : https://berthub.eu/articl...nteractieve-tv-zelf-doen/Yup - met de aanname dat je enkel Internet over die Omada router gaat gebruiken?
Voor TV en telefonie is het geen handige. Overweeg om in dat geval de WAN-poort van de Omada router aan te sluiten op een LAN-poort van de KPN-EB en kijken hoever je daar dan mee komt - dit i.v.m. dubbel NAT.
Mocht dat door die dubbele NAT niet werken dan kan je nog iets doen met een vlan. Waarbij je voor IP-TV en telefonie de Omada router by-passed (soort-van).
Of je gaat je Proxmox server voorzien van een OpnSense router en gebruikt die i.p.v de KPN-EB.
In dat geval is het wel handig om 2 extra netwerk aansluitingen in je Proxmox server te hebben.
Ik weet het niet - wellicht iets gemist. Maar ik heb verschillende zoekpogingen gedaan naar een handleiding voor een initiële opzet zonder Omada router maar wel met een controller. Maar tot nu toe niks bruikbaars gevonden.nero355 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:05:
Waarom dan
Als dat echt zo is dan doet TP-Link echt iets gruwelijk fout in hun Omada opzet en dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen...
Maar het mijne wel[...]
Uiteraard, maar dat was het punt ook niet
Nee - jij jou initiële stelling wel? Hoe?[...]
Plaatjes zijn altijd leuk, maar heb je het ook echt getest
Klopt - mijn fout => ik keek bij TL-SG3428M (dus onder P)[...]
Volgens TP-Link JetStream TL-SG3428MP zit er zelfs PoE+ op en de TP-Link website bevestigt dat ook
Tweedehands, lijkt zo goed als nieuw, ook aan de binnenkant, had een aantal weken gedraaid volgens de verkoper en dat voor de prijs van de non PoE versie
Helaas geen dozen overnero355 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:05:
[...]
[...]
Ik zeg doen!
[...]
Maar goed ook dan!
[...]
Die ombouwen naar de Wall of anders nog misschien ergens telefoonaansluiting WCD's aanwezig die je eigenlijk niet nodig hebt ??
[...]
Zijn ze helaas niet voor gemaakt en de enige modellen van een ander merk die ik ken die dat kunnen doen kosten idioot veel geld...
Je zou misschien wat 3D Print websites kunnen doorspitten voor eventuele oplossingen
[...]
Zelf hosten is IMHO altijd de beste optie!
[...]
Volgens TP-Link JetStream TL-SG3428MP zit er zelfs PoE+ op en de TP-Link website bevestigt dat ook
[...]
Een TP-Link Omada Router combineren met zoiets voor KPN IPTV kan ook : https://berthub.eu/articl...nteractieve-tv-zelf-doen/
Tv kastje gebruiken we niet meer sinds de Chromecast Ultra.
Ga de boel vanavond maar gewoon bestellen.