Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:05:

Waarbij je weer van iemand anders afhankelijk bent voor je Containers want niemand op GoT lijkt die zelf te bouwen en je hebt ook nog eens Docker gerelateerd onderhoud erbij wat iedereen lijkt te gebruiken maar weinigen echt lijken te begrijpen... ;)

[...]
Maar als ik eerlijk ben geldt dat voor mij eigenlijk ook.
Docker is geïnstalleerd en werkt zoals verwacht.
Maar als ik in de logs ga kijken tref ik allerhande foutmeldingen aan.

Idem voor op bare metal geinstalleerde Ubuntu server en Debian/Proxmox - in /var/log/syslog staan verschillende netwerk gerelateerde foutmeldingen.

En ondanks dat ik al het nodige aan faq's en documentatie heb doorgelezen heb ik nog geen oplossing. Maar functioneel werkt het allemaal wel - zo lijkt het in ieder geval... :?

Kortom - veel van de gebruikte technologie draait over de as van monkey-see-monkey-do - echt tot in detail alles begrijpen (inclusief alle afhankelijkheden) is zelden het geval... voor mij dan toch... :+

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 08-05-2023 07:08 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammyke007
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-02 12:27
Ik ga er van uit dat het kan, maar wil iemand met een ER605 (v2) router even nakijken of je je WAN MAC kan "aanpassen"?

Dit gezien ik momenteel bij Telenet een MAC-bridge naar mijn huidige Asus router heb. De instellingen bij Telenet kan je de laatste weken best zo weinig mogelijk aanraken, dus ik zou graag het MAC van m'n Asus overnemen / clonen zodoende de ER605 ook een extern IP krijgt van de Telenet modem.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-05 14:06
Ik weet, geen v2, maar op mijn ER605 v1 kan dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:12
sammyke007 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:25:
Ik ga er van uit dat het kan, maar wil iemand met een ER605 (v2) router even nakijken of je je WAN MAC kan "aanpassen"?

Dit gezien ik momenteel bij Telenet een MAC-bridge naar mijn huidige Asus router heb. De instellingen bij Telenet kan je de laatste weken best zo weinig mogelijk aanraken, dus ik zou graag het MAC van m'n Asus overnemen / clonen zodoende de ER605 ook een extern IP krijgt van de Telenet modem.

Alvast bedankt!
Dat is mogelijk, zie onderstaande screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWUwwASEu8Ll3ViiFiadlou7NWI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cH46YajX5K3nSEPXDdjh45zh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sammyke007
nielsn schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Dat is mogelijk, zie onderstaande screenshot:
[Afbeelding]
Top, bedankt!

Ik ben nog sterk aan het twijfelen tussen een ER605v2 als router of gewoon zelf een PfSense draaien... Ik lees hier en daar dat de firewall mogelijkheden relatief beperkt zijn binnen Omada. Natuurlijk heb je dan aanvankelijk iets meer werk gezien je VLANs moet instellen in je PfSense en in je Omada controller... Hmm...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeedie
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-05 12:20
Airw0lf schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:43:
[...]

Ik weet het niet - wellicht iets gemist. Maar ik heb verschillende zoekpogingen gedaan naar een handleiding voor een initiële opzet zonder Omada router maar wel met een controller. Maar tot nu toe niks bruikbaars gevonden.

[...]
Het gaat prima zonder Omada router, recent een setup gemaakt met 4 AP's, 2 switches, OPNSense als router en een software Omada controller. De controller en de netwerk componenten vinden elkaar prima, configuratie gaat ook zoals verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sammyke007
jeedie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:02:
[...]

Het gaat prima zonder Omada router, recent een setup gemaakt met 4 AP's, 2 switches, OPNSense als router en een software Omada controller. De controller en de netwerk componenten vinden elkaar prima, configuratie gaat ook zoals verwacht.
Dat klinkt zoals ik het graag zou opzetten!
Zo lang dat ik m'n Omada AP's mooi kan configureren vanuit de controller en roaming het goed doet, zou ik heel tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeedie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:02:
[...]

Tjek de logs van OpnSense eens?
Zitten daar meldingen in die wijzen op "bevraging" van de Omada controller?
Alsof het een Omada router is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
Nee. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Airw0lf schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:45:
Tjek de logs van OpnSense eens?
Zitten daar meldingen in die wijzen op "bevraging" van de Omada controller?
Alsof het een Omada router is?
Hoe zien/zagen die van jou eruit dan :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:08:
[...]

Hoe zien/zagen die van jou eruit dan :?
Dat weet ik niet meer precies - iets met het IP adres van de controller.
Heb inmiddels een Omada router ingezet => kan het ook niet meer opzoeken.

En alles terugbouwen... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeedie
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-05 12:20
Ik heb even gekeken maar zie zo niets langs komen in de opnsense log. De omada discovery werkt ook andersom, de netwerk devices sturen discovery verkeer om een controller te vinden, de controller is dus zelf niet actief op zoek naar nieuwe devices.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Interessant voor wie een overzicht wil hebben van Omada producten:
https://evanmccann.net/blog/tp-link/omada-comparison-charts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Volgens mij is die al een paar keer gepost : [TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie :+

offtopic:
Voor mooiere linkjes dan de huidige stem effe op Topic Search link de term laten weergeven ?

Alvast bedankt! _O_

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-05 09:25
nero355 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:05:

Zijn ze helaas niet voor gemaakt en de enige modellen van een ander merk die ik ken die dat kunnen doen kosten idioot veel geld...

Je zou misschien wat 3D Print websites kunnen doorspitten voor eventuele oplossingen :)
Moet zeggen dat ze redelijk goed blijven staan zolang er geen strain op de kabel staat. :) Tuurlijk dan kun je de ethernet-poort aan de onderkant niet gebruiken, maar dat was ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 00:26:
[...]

Volgens mij is die al een paar keer gepost : [TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie :+

offtopic:
Voor mooiere linkjes dan de huidige stem effe op Topic Search link de term laten weergeven ?

Alvast bedankt! _O_
Dat leek me al logisch maar ik vond hem niet in de topic start en verder in dit topic maar zeker niet goed gezocht of gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Mini-me schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:12:
Dat leek me al logisch maar ik vond hem niet in de topic start en verder in dit topic maar zeker niet goed gezocht of gevonden?
Deze reactie : RobbyTown in "[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie"
Is Pinned dus zo kan je die sowieso vinden! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Weer wat geleerd. Toen ik net forumlid werd, bestond er nog niet zoals als het pinnen van Posts. Tegenwoordig blijkbaar wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:48

Pixelmagic

Ubergeek

Heb wat bijzonders hier, heb een tweetal EAP245 V3 met oude firmware, versie 2.2.0. Heb Omada controller 5.3 in een docker draaien. Vandaag een buiten EAP225 er bij en dacht dat ik nu zonder uitval de EAP245 wel naar de nieuwe firmware kon zetten.
Er was een versie 5.0.7 beschikbaar in de controller dus dat gedaan. Reboot en dan opnieuw adopt, maar telkens opnieuw failed to adopt. Versie 5.10 ook nog geprobeerd, Omada naar 5.9 gedaan, power er af, alles geprobeerd maar niets werkt.

Vervolgens firmware 2.2.0 er weer opgezet en direct adopt en draaien. Iemand een vergelijkbare ervaring of misschien een oplossing ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 08:20
Ik wil mijn standaard provider setupje vervangen met de volgende apparaten:

1x TL-ER7212PC
2x EAP610 Slim (misschien een 3e indien nodig, ga het eerst met 2 proberen).
Eventueel de EAP610 outdoor

De TL-ER7212PC zie ik als een leuke vervanger voor de standaard omada router + omada switch. Tevens gelijk een controller erbij.

Qua accesspoints, heb bij de EAP610 het idee dat dit prijstechnisch het beste is (eigenlijk de EAP245, maar die heeft geen Wifi6 (weet ook niet in hoeverre dat echt verschil uitmaakt?).
Zie nog een EAP613, maar kan niet echt een verschil ontdekken, alleen wat in stroomverbruik.

Heb 1 IP camera welke connect met mijn Synology, voor de rest kinderen met mobiele telefoons en 2 laptops die bekabelt of via wifi verbonden zijn. Heel basic dus
Jullie nog tips om iets wel of niet toe te voegen of te veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:47

Zenix

BOE!

bertuslambertus schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:18:
Ik wil mijn standaard provider setupje vervangen met de volgende apparaten:

1x TL-ER7212PC
2x EAP610 Slim (misschien een 3e indien nodig, ga het eerst met 2 proberen).
Eventueel de EAP610 outdoor

De TL-ER7212PC zie ik als een leuke vervanger voor de standaard omada router + omada switch. Tevens gelijk een controller erbij.

Qua accesspoints, heb bij de EAP610 het idee dat dit prijstechnisch het beste is (eigenlijk de EAP245, maar die heeft geen Wifi6 (weet ook niet in hoeverre dat echt verschil uitmaakt?).
Zie nog een EAP613, maar kan niet echt een verschil ontdekken, alleen wat in stroomverbruik.

Heb 1 IP camera welke connect met mijn Synology, voor de rest kinderen met mobiele telefoons en 2 laptops die bekabelt of via wifi verbonden zijn. Heel basic dus
Tussen de 610 en 613 zit volgens de datasheets ook geen verschil, behalve het stroomverbruik en dat je bij de 610 een PoE injector krijgt, die krijg je bij de 613 niet. De 610 lijkt mij prima, eventueel zou je nog de 650 kunnen overwegen, die is ook slim. Voor 20 euro kan je dan een wat breder kanaal gebruiken voor hogere snelheden, maar bereik is dan wel wat minder. Waarschijnlijk merk je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
bertuslambertus schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:18:
Vergeet de "schotels" en ga aan de Wall modellen! :)

/EDIT :
Himalaya schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:39:
Ik ben juist naar de schotels (aan het plafond) gegaan omdat ik het met de wall modellen niet lekker aan de praat kreeg, kreeg de plek niet goed waardoor er altijd plekken in de kamer/benedenverdieping waren met amper bereik (toilet >:) ) En ik had al UTP in het plafond beschikbaar op strategisch goede plekken. Nog nooit zo’n goede dekking gehad.
Als je dat kon doen zonder al teveel moeite en het uiteindelijk het resultaat opleverde dat je wilde hebben : Prima! d:)b

Maar sinds er (In) Wall modellen bestaan vind ik "Schotels" alleen nog maar iets voor kantoren/restaurants/enz. :)

[ Voor 60% gewijzigd door nero355 op 17-05-2023 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27
nero355 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 00:39:
[...]

Vergeet de "schotels" en ga aan de Wall modellen! :)
Ik ben juist naar de schotels (aan het plafond) gegaan omdat ik het met de wall modellen niet lekker aan de praat kreeg, kreeg de plek niet goed waardoor er altijd plekken in de kamer/benedenverdieping waren met amper bereik (toilet >:) ) En ik had al UTP in het plafond beschikbaar op strategisch goede plekken. Nog nooit zo’n goede dekking gehad.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 14:52

duderuud

Sliden is koel

Wat ik jammer vind is dat TP-Link geen fatsoenlijke routers met goede (firewall) functionaliteit maakt.

Ik heb de ER605 uit mijn setup gehaald en er een pfSense router opgehangen. Het liefst had ik een Omada oplossing maar die hebben ze simpelweg niet...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
duderuud schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:47:
Wat ik jammer vind is dat TP-Link geen fatsoenlijke routers met goede (firewall) functionaliteit maakt.

Ik heb de ER605 uit mijn setup gehaald en er een pfSense router opgehangen. Het liefst had ik een Omada oplossing maar die hebben ze simpelweg niet...
Als je iets van pfSense/OPNsense/OpenWRT/enz. gewend bent dan wil je waarschijnlijk ook niet meer terug naar een kant en klare Router :Y) 8) :*) d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Die zijn in de maak. Maar wanneer die nou echt beschikbaar komen weet ik niet.
Bij eerdere aankondigingen zou dat begin dit jaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Himalaya schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:39:
[...]

Maakt het veel uit als je die schotels bovenin aan de muur ophangt?

Wat mist ie aan firewall functionaliteit?
Kan ik b.v. op basis van een mac adres toegang tot het rest van het netwerk regelen? (b.v. camera welke alleen toegang mag hebben naar b.v. mijn Synology?

Wil met VLAN's werken maar heb her en der maar 1 kabel, en op een aantal kamers unmanaged switches. Niet ideaal, dus ben een beetje opzoek wat er wel mogelijk is en niet.
En om 4 managed switches te komen vind ik ook iets overkill.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Router firmware ER605 V1_1.3.0 is uit. Zojuist geprobeerd te installeren, maar helaas gefaald. Na restart van de router werk alles wel weer, maar is er geen nieuwe versie geïnstalleerd. Wellicht ligt het aan mijn controllerversie 5.9.32.

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/609302

[ Voor 10% gewijzigd door koifim op 17-05-2023 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 14:52

duderuud

Sliden is koel

Heb een wedervraag voor je:
Heb je wel eens naar pfsense gekeken?

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bertuslambertus schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:27:
[...]

Grootste gemis is IDS/IPS achtige functies - die zijn er niet.
Idem voor een vorm van ML/AI - maar dat is er met pfSense/OpnSense eigenlijk ook niet.
Kan ik b.v. op basis van een mac adres toegang tot het rest van het netwerk regelen? (b.v. camera welke alleen toegang mag hebben naar b.v. mijn Synology?
Zie ook bijgevoegde afbeelding: ja dat kan.
Maar is alleen werkbaar met de inzet van managed switches.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeDxeHSRPVeWPj8VMlQKLdKDKo0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JHNhFn8YAoomk2RqqSYrkWOa.png?f=user_large
Wil met VLAN's werken maar heb her en der maar 1 kabel, en op een aantal kamers unmanaged switches. Niet ideaal, dus ben een beetje opzoek wat er wel mogelijk is en niet.
En om 4 managed switches te komen vind ik ook iets overkill.
Zonder managed switches ga je weinig tot niks met vlans kunnen doen.
Echt prijzig zijn ze niet - zeker de niet-Omada uitvoeringen.
Maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik vraag me altijd af, wat heb je aan IDS/IPS in een thuisnetwerk, waarbij bijna al het verkeer encrypted is. Meestal heb je meer aan een goede DNS adblocker die veel troep tegenhoud en een reverse proxy voor binnenkomende verbindingen met een WAF. Met daarnaast goede endpoint protectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zenix schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:08:
Ik vraag me altijd af, wat heb je aan IDS/IPS in een thuisnetwerk, waarbij bijna al het verkeer encrypted is. Meestal heb je meer aan een goede DNS adblocker die veel troep tegenhoud en een reverse proxy voor binnenkomende verbindingen met een WAF. Met daarnaast goede endpoint protectie.
Ik kan me de vraag goed voorstellen. Kijk hier eens - misschien helpt dat.

Het idee is dat verdachte verkeersstromen herkent kunnen worden op basis van zogenaamde fingerprints; waaronder verdachte certificaten die uitgewisseld worden bij de start van een sessie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

Tacoos

i am i

koifim schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:13:
Router firmware ER605 V1_1.3.0 is uit. Zojuist geprobeerd te installeren, maar helaas gefaald. Na restart van de router werk alles wel weer, maar is er geen nieuwe versie geïnstalleerd. Wellicht ligt het aan mijn controllerversie 5.9.32.

Hier kon ik de firmware van mijn ER605 V1 zonder problemen updaten naar versie 1.3.0.
Omada 5.9.31 draait hier ook probleemloos in een docker container op Ubuntu 22.04LTS op een Intel NUC

[ Voor 8% gewijzigd door Tacoos op 19-05-2023 10:31 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Tacoos schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:21:
Hier kon ik zonder problemen updaten naar deze versie.
Ik draai Omada 5.9.31 in een docker container op Ubuntu 22.04 LTS
Een Docker Container upgraden is natuurlijk hele andere koek dan daadwerkelijk de software updaten die gewoon direct onder het OS draait! ;)

Dus wat heb je precies gedaan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
koifim schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:13:

Om hier even op terug te komen. Gek genoeg stond de volgende dag gewoon de nieuwe versie op de router. Verder niets over terug te vinden in de logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
duderuud schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:27:
[...]

Heb een wedervraag voor je:
Heb je wel eens naar pfsense gekeken?
Yup, vroeger ook gebruikt. Kan heel veel (zelf gebruikte ik lang niet alles), maar weet niet wat de basis functionaliteiten van de Omada router/firewall zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

Tacoos

i am i

nero355 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 00:31:
[...]

Een Docker Container upgraden is natuurlijk hele andere koek dan daadwerkelijk de software updaten die gewoon direct onder het OS draait! ;)

Dus wat heb je precies gedaan :?
Ik heb het wat verduidelijkt 😉

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bertuslambertus schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:17:
[...]

Yup, vroeger ook gebruikt. Kan heel veel (zelf gebruikte ik lang niet alles), maar weet niet wat de basis functionaliteiten van de Omada router/firewall zijn.
Tis in de basis een L3/L4 router/firewall - aangevuld met wat VPN functies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Gisteren kreeg ik dan eindelijk via de Omada app een firmware update notificatie voor de ER605v1 en na installatie ook een update melding voor de OC200v1. Vreemd dat het zolang heeft geduurd want de router update was al sinds 28 maart beschikbaar via de webinterface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:29
Hi, bij mij heeft de update van de OC200 voor "problemen" gezorgd. Alle AP's lagen eruit. Software reset heeft niet geholpen op de router, switches. Dus alles ff van de power, paar minuten wachten en weer alles aan de power en wat blijkt, het functioneert weer 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:19
bart.diepenbroe schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:11:
Hi, bij mij heeft de update van de OC200 voor "problemen" gezorgd. Alle AP's lagen eruit. Software reset heeft niet geholpen op de router, switches. Dus alles ff van de power, paar minuten wachten en weer alles aan de power en wat blijkt, het functioneert weer 🙂
En na de reset kon je alles weer opnieuw configureren? Of had je een back-up?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:29
Nee, alles startte gelukkig weer op 🙂 Back up niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
bart.diepenbroe schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:11:
Hi, bij mij heeft de update van de OC200 voor "problemen" gezorgd.

Alle AP's lagen eruit. Software reset heeft niet geholpen op de router, switches.

Dus alles ff van de power, paar minuten wachten en weer alles aan de power en wat blijkt, het functioneert weer :)
Versies en Revisies van alles erbij vermelden is wel zo handig in dit soort gevallen zodat anderen daar rekening mee kunnen houden ;)

/EDIT :
Erulezz schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:48:
Donderdag ook nieuwe updates geïnstalleerd voor de 605 en oc200. Valt mij wel op dat de interface behoorlijk trager is dan voorheen.

Bij jullie niet?
Dat geldt dus voor jou ook! :P

[ Voor 23% gewijzigd door nero355 op 22-05-2023 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:47
Donderdag ook nieuwe updates geïnstalleerd voor de 605 en oc200. Valt mij wel op dat de interface behoorlijk trager is dan voorheen. Bij jullie niet?

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Erulezz schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:48:
Donderdag ook nieuwe updates geïnstalleerd voor de 605 en oc200. Valt mij wel op dat de interface behoorlijk trager is dan voorheen. Bij jullie niet?
Is mij niet opgevallen. Wel was het even zoeken want sommige dingen zijn wat verhuisd en er zijn heel wat features bij gekomen.
By the way: mijn SG2008Pv1 en EAP245v3 ondersteunen blijkbaar geen van allen de netwerk tests en de ER605v1 wordt niet vermeld in de lijstjes. Heeft iemand anders met deze hardware een ander beeld?

AI WLAN optimisation werkt nu eindelijk ook. Ik had hier een whopping 2% verbetering (maar wel redelijk wat reductie van zendvermogen en dat is belangrijker..).

[ Voor 12% gewijzigd door Mini-me op 21-05-2023 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:52
In het topic heb ik al veel gelezen over de combinatie van KPN en TP-link. Vooral over de combinatie van iTV en eigen apparatuur (605).
Recent zijn wij verhuisd en overgestapt op KPN met een gloednieuwe glasvezelaansluiting en bijbehorende iTV-kastjes.
Mijn oude EAP245v1 heb ik meegenomen en aangesloten. Alles werkt perfect tot het moment dat ik de iTV kastjes aan zet. Dan hebben we wel WiFi verbinding, maar valt er niet mee te werken zo traag of reageert nauwelijks. Kijken wij geen tv dan is het weer prima.
Eerste vraag: herkenbaar of heeft iemand een oplossing? Heb zelf al veel geprobeerd. Ook met IGMP e.d..

Nu had ik de planning om na de verbouwing door heel het huis Omada met ER605v2, EAP650/655 wall en switches te plaatsen. KPN monteur raad mij af dit te doen en voor een ander merk te kiezen of Super WiFi punten van KPN uit te breiden. Iets praat slecht met elkaar als het om KPN en TP-link gaat. Zelfs zij weten het niet.
Tweede vraag: wat is jullie ervaring in de combinatie en adviseren jullie mij nu? Lees er weinig over zoals ik al zei, maar wil wel zekerheid voor een investering van 1500 euro.

iTV op Experia en netwerk op 605 is ook iets waar ik aan gedacht heb, maar mijn huidige probleem is anders dan waar deze oplossing voor geboden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Goede aanbieding bij bol.com vandaag -20% voor de 610
uitvoering: TP-Link EAP610 Slim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Ralph88 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:17:
In het topic heb ik al veel gelezen over de combinatie van KPN en TP-link.
Vooral over de combinatie van iTV en eigen apparatuur (605).
Dan weet je ook dat je dat prima kan splitsen en zodoende de Router voor Internet kan gebruiken en een apart kastje (Raspberry Pi of Intel Atom NUC of zo...) kan gebruiken voor IPTV in een eigen VLAN :)

En daarmee is ook gelijk dit :
Mijn oude EAP245v1 heb ik meegenomen en aangesloten. Alles werkt perfect tot het moment dat ik de iTV kastjes aan zet. Dan hebben we wel WiFi verbinding, maar valt er niet mee te werken zo traag of reageert nauwelijks. Kijken wij geen tv dan is het weer prima.
Eerste vraag: herkenbaar of heeft iemand een oplossing? Heb zelf al veel geprobeerd. Ook met IGMP e.d..
Meteen opgelost! :Y)
Nu had ik de planning om na de verbouwing door heel het huis Omada met ER605v2, EAP650/655 wall en switches te plaatsen.
KPN monteur raad mij af dit te doen en voor een ander merk te kiezen of Super WiFi punten van KPN uit te breiden. Iets praat slecht met elkaar als het om KPN en TP-link gaat. Zelfs zij weten het niet.
Lekker vaag allemaal...

Heeft die het niet gewoon over oude revisies van de uitvoering: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) of uitvoering: TP-Link TL-SG108PE die een incorrecte implementatie van IGMP Snooping hadden of geen IGMPv3 aan boord hadden :?
Tweede vraag: wat is jullie ervaring in de combinatie en adviseren jullie mij nu? Lees er weinig over zoals ik al zei, maar wil wel zekerheid voor een investering van 1500 euro.

iTV op Experia en netwerk op 605 is ook iets waar ik aan gedacht heb, maar mijn huidige probleem is anders dan waar deze oplossing voor geboden is.
Ik denk dat je zelfs zoiets zou kunnen doen :
- ER605 via VLAN 6 de Internet verbinding laten doen inclusief de PPPoE opbouwen.
- ExperiaBox via VLAN 4 de IPTV laten doen.

Ik zou zeggen pak de Search bovenaan erbij en lees de ervaringen i.c.m. KPN Glasvezel en baseer daarop je keuze! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Zenix schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:57:
Goede aanbieding bij bol.com vandaag -20% voor de 610
uitvoering: TP-Link EAP610 Slim
Damn, ik zag hem ook, uit mijn hoofd rond de 95 euro. Dacht het zijn Bol.com 7 daagse, dus heb een week de tijd om te beslissen. Nu bij bol.com: 124,50 |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

bertuslambertus schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:15:
[...]

Damn, ik zag hem ook, uit mijn hoofd rond de 95 euro. Dacht het zijn Bol.com 7 daagse, dus heb een week de tijd om te beslissen. Nu bij bol.com: 124,50 |:( |:(
Helaas inderdaad. Die van mij komen morgen. Bol.com verkoopt hem overigens niet meer, maar via een partner. Ik heb prijsalerts op spullen die ik niet direct nodig heb, maar wel graag wil hebben. Zo kwam die bij mij naar voren. Komt vast wel weer een goede aanbieding.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 23-05-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
Meteen opgelost! :Y)
Dat is exact wat ik al dacht en hoopte dat WiFi/IGMP daarmee ook bevestigd zou worden!
Heeft die het niet gewoon over oude revisies van de uitvoering: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) of uitvoering: TP-Link TL-SG108PE die een incorrecte implementatie van IGMP Snooping hadden of geen IGMPv3 aan boord hadden :?
Zou goed kunnen. Hij liet ook vallen dat ze ondanks de (eerdere) problemen toch weer TP-link switches in de bus voor klanten kregen, maar die niet gingen gebruiken.

Zelf heb ik nu de volgende set-up voor ogen:
2x TL-SG2210MP waarvan eentje voor de camera's en NVR en de ander voor de access-points;
EAP650/655: twee of drie over de benedenverdieping (100m2), 2x op de eerste verdieping in slaap-/werkkamers en 1x op zolder (kan ook een 610 slim worden).
EAP610 Outdoor 2x voor de voor- en achtertuin.
2x TL-SG2218 zodat ik daar alle CAT6 uit de kamers en overige zaken in samen kan laten komen. Per aansluiting/kamer trek ik twee kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Ralph88 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:44:
[...]

Zelf heb ik nu de volgende set-up voor ogen:
2x TL-SG2210MP waarvan eentje voor de camera's en NVR en de ander voor de access-points;
EAP650/655: twee of drie over de benedenverdieping (100m2), 2x op de eerste verdieping in slaap-/werkkamers en 1x op zolder (kan ook een 610 slim worden).
EAP610 Outdoor 2x voor de voor- en achtertuin.
2x TL-SG2218 zodat ik daar alle CAT6 uit de kamers en overige zaken in samen kan laten komen. Per aansluiting/kamer trek ik twee kabels.
Wat is de reden om 4 aparte switches te plaatsen? Wil je ze fysiek scheiden of om een andere reden? Want vergeet niet dat je ook per switch 1 poort verliest (uplink connectie) dus praktischer als je een enkele 24 of 48 Port switch zet.

[ Voor 9% gewijzigd door Mini-me op 24-05-2023 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

Nicap

Tsssk....

Ik heb net de update van de HW controller gedaan naar 5.9.32
Iemand een idee hoe ik mijn clients overizhct te zien krijg?

Zie wel devices, maar de tab clients is weg.

mvn, hij stond op Global view ipv mijn ,lokale controller. Geen idee waarom. Zie nu de tab clients weer.

[ Voor 25% gewijzigd door Nicap op 24-05-2023 21:33 ]

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:19
Nicap schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:31:

mvn, hij stond op Global view ipv mijn ,lokale controller. Geen idee waarom. Zie nu de tab clients weer.
Ik liep tegen hetzelfde aan.
En ik vind daar wel iets van. In de Release notes staat dan dat er een Global View is toegevoegd. Maar verder geen link naar een aangepaste handleiding of instructie. Ja okay, “wij Tweakers” vogelen het wel uit. Maar toch… Waarom moet dat allemaal zo summier en “zoek het maar uit”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Sowieso vind ik de handleiding zeer beknopt. Van heel veel opties staat nauwelijks beschreven wat ze doen en moet je gaan gokken of ze exact overeen komen met de suggesties die Google je doet bij een zoekopdracht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
bertuslambertus schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:15:
[...]

Heb er toch zonet 1 kunnen pakken (de laatste).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:00
Nicap schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:31:

hahaha ik had precies hetzelfde. GVD, waar is alles gebleven? Bleek idd bij de lokale controller te zitten :)

Ik merk geen enkel snelheidsverschil overigens

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralph88
Mini-me schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:13:
[...]

Wat is de reden om 4 aparte switches te plaatsen? Wil je ze fysiek scheiden of om een andere reden? Want vergeet niet dat je ook per switch 1 poort verliest (uplink connectie) dus praktischer als je een enkele 24 of 48 Port switch zet.
De reden dat ik het uit elkaar gehaald is vanuit de gedachte dat ik dan al het verkeer van de zes camera's 24/7 via een switch kan laten lopen zonder de anderen daarmee te belasten. Direct PoE-gevoed.
Zelfde geldt voor dezelfde switch, maar dan met zes/acht AP's: bij elkaar op een switch, direct PoE gevoed. In beide gevallen hou ik dan nog ruimte over met de uplink.
De 18p switch is dan zonder PoE en kan al het overige verkeer in huis afhandelen zonder constante load te hebben.
Overzichtelijker en technisch interessanter zo was de gedachte. Als er andere ideeën zijn hoor ik het graag!

De 48-poort met PoE is wel direct stuk duurder zeg...

[ Voor 7% gewijzigd door Ralph88 op 25-05-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
bertuslambertus schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:41:
[...]

Heb er toch zonet 1 kunnen pakken (de laatste).
Heb de EAP610 slim besteld, maar de EAP610 (de grote) binnen gekregen (voor 96 euro) 8)7 .

Weten jullie of er verschil tussen zit (behalve de grootte) tussen de EAP610 en de EAP610 slim?
Wat ik denk te kunnen zien: de slim heeft geen wifi4 ondersteuning en geen mac adres filtering
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1843828;1729860/
Maar kan mij voorstellen dat de grootte ervoor zorgt dat je meer zendvermogen/sterkte hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:52

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

bertuslambertus schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:08:
[...]

Heb de EAP610 slim besteld, maar de EAP610 (de grote) binnen gekregen (voor 96 euro) 8)7 .

Weten jullie of er verschil tussen zit (behalve de grootte) tussen de EAP610 en de EAP610 slim?
Wat ik denk te kunnen zien: de slim heeft geen wifi4 ondersteuning en geen mac adres filtering
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1843828;1729860/
Maar kan mij voorstellen dat de grootte ervoor zorgt dat je meer zendvermogen/sterkte hebt?
Hier staat dat de V1 de grote is en V2 de kleinere.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
ja ok, dat viel mij ook op ;)
Maar als dat bijna alles is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
bertuslambertus schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:25:
[...]

ja ok, dat viel mij ook op ;)
Maar als dat bijna alles is :)
Het lijkt mij dat de artikelen in de Pricewatch niet helemaal compleet zijn gespecificeerd en daardoor zie je verschillen staan, maar in werkelijkheid zijn ze identiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Mini-me schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:29:
Het lijkt mij dat de artikelen in de Pricewatch niet helemaal compleet zijn gespecificeerd en daardoor zie je verschillen staan, maar in werkelijkheid zijn ze identiek.
Ik heb in het verleden genoeg fouten in de Pricewatch gemeld dus dat zou zomaar kunnen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27
bertuslambertus schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:27:
[...]

Maakt het veel uit als je die schotels bovenin aan de muur ophangt?

[...]
De schotels hebben amper bereik aan de achterkant, dus zolang het een buitenmuur is valt het mee maar ze zijn optimaal aan het plafond. Als je zoekt naar de “Radiation Patterns” van het betreffende access point dat je op het oog hebt kun je met enige moeite wel zien wat je mag verwachten.

Ik heb er ook een tijdje een op z'n rug op een laag punt laten liggen en dat werkte ook prima. Met Unifi dat ik hiervoor had heb ik een schotel aan de muur gehad en dat werkte prima in de kamer waar hij naartoe straalde maar voor geen meter in de kamer er achter.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb mijn TL-SG2210MP te koop staan omdat ik wat poortjes tekort kom voor alles wat ik zou willen aansluiten. Nu sta ik op het punt om een TL-SG2016P te bestellen, maar ik dacht ik check nog even hier of ik wellicht een betere optie over het hoofd gezien heb?
Het iets krappere PoE-vermogen is geen probleem, ik heb nu nog 80% over. De SFP's gebruik ik ook niet, dus de TL-SG2218P lijkt totaal geen meerwaarde te hebben.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Demo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:05:
Ik heb mijn TL-SG2210MP te koop staan omdat ik wat poortjes tekort kom voor alles wat ik zou willen aansluiten. Nu sta ik op het punt om een TL-SG2016P te bestellen, maar ik dacht ik check nog even hier of ik wellicht een betere optie over het hoofd gezien heb?
Het iets krappere PoE-vermogen is geen probleem, ik heb nu nog 80% over. De SFP's gebruik ik ook niet, dus de TL-SG2218P lijkt totaal geen meerwaarde te hebben.
Same here. Momenteel een SG-2008P met een aantal switches erachter die ik liever zou integreren plus een reeks ongebruikte kabels. In mijn zoektocht naar switches met 16-24 poorten heb ik het volgende overzicht gemaakt:

Switch opties RJ45 PoE SFP Rackmount Afmeting Koeling Prijs Prijs per poort
TL-SG2008 8 0 0 no 209 x 126 x 26 mm passief € 79.00 € 9.88
TL-SG2008P 8 4 0 no 209 x 126 x 26 mm passief € 99.90 € 12.49
TL-SG2016P 16 8 0 no 286 x 112 x 26 mm passief € 194.51 € 12.16
TL-SG2210P 8 8 2 no 209 x 126 x 26 mm passief € 112.49 € 14.06
TL-SG2210MP 8 8 2 yes 294 x 180 x 44 mm actief € 159.00 € 19.88
TL-SG2218 16 0 2 yes 440 × 180 × 44 mm passief € 125.50 € 7.84
TL-SG2218P 16 16 2 yes 440 × 180 × 44 mm actief € 264.99 € 16.56
TL-SG2428P 24 24 4 yes 440 × 220 × 44 mm actief € 268.80 € 11.20
TL-SG3428 24 0 4 yes 440 × 180 × 44 mm passief € 171.98 € 7.17
TL-SG3428MP 24 24 4 yes 440 × 330 × 44 mm actief € 303.00 € 12.63

Zover ik heb kunnen vinden, is dit de complete lijst van Omada gigabit switches.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
Mini-me schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:58:
In mijn zoektocht naar switches met 16-24 poorten heb ik het volgende overzicht gemaakt:

Zover ik heb kunnen vinden, is dit de complete lijst van Omada gigabit switches.
En die staat bij deze vermeld in de Topic Start inclusief jouw nickname! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:45:
[...]

En die staat bij deze vermeld in de Topic Start inclusief jouw nickname! d:)b
Wow thanks, ik had niet verwacht dat het delen van een simpel stukje administratie tot zoveel +1’s zou leiden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Mini-me schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:20:
Wow thanks, ik had niet verwacht dat het delen van een simpel stukje administratie tot zoveel +1’s zou leiden :)
Tja, als de fabrikanten het niet doen dan moeten we het maar met zijn allen beter doen hé! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
En wat zijn de verschillen tussen de EAP 650 Wall en de niet Wall editie?
En omdat er geen Omada controller software is voor Mac, heb je deze echt nodig boven de app op je smartphone om eea goed in te regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Vhond schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:20:
En wat zijn de verschillen tussen de EAP 650 Wall en de niet Wall editie?
Het verschil zit hem puur in hoe de antenne is gericht voor maximale zendcapaciteit.
De niet-wall editie is een ceiling-mount AP, die ontworpen is om over in het vlak door de AP te zenden. De wall mount versie is ontworpen om haaks op zijn eigen oriëntatie te zenden.
En omdat er geen Omada controller software is voor Mac, heb je deze echt nodig boven de app op je smartphone om eea goed in te regelen?
Nee je kunt ook een hardware controller gebruiken ;) of gewoon de AP in standalone modus waarbij je hem niet centraal configureert en beheert maar via een lokale webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
@Mini-me : dank voor je antwoord.
Maar als je meerdere AP's zou willen gebruiken is het wel aan te raden om de Amada software te gebruiken (of kan je meerdere ook afzonderlijk via de webinterface configureren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Vhond schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:57:
Maar als je meerdere AP's zou willen gebruiken is het wel aan te raden om de Amada software te gebruiken (of kan je meerdere ook afzonderlijk via de webinterface configureren)?
Dat laatste kan volgens mij inderdaad, maar doe jezelf een lol en blijf ver weg bij mobile apps vandaan!

Koop gewoon de Omada Controller of pak een Raspberry/Orange/Banana Pi of Intel Atom NUC en installeer daarop de Omada Controller die je vervolgens lekker vanaf een PC of Laptop met een browser configureert! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 01-06-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Volgens mij heb ik nog wel ergens een RPI versie 3 liggen (hopelijk is die krachtig genoeg)?
Hoeveel MB neemt de software in beslag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Vhond schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:12:
Volgens mij heb ik nog wel ergens een RPI versie 3 liggen (hopelijk is die krachtig genoeg)?
Raspberry Pi 3B is prima! d:)b
Hoeveel MB neemt de software in beslag?
Doe jezelf een lol en koop dit kaartje : https://www.dataio.nl/san...icro-sd-32gb-met-adapter/

Doet het alweer bijna 5 jaar prima bij mij voor het een en ander i.c.m. een officiële Raspberry Pi voeding => uitvoering: Raspberry Pi universal power supply Wit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:27

OKA

Heeft er iemand info over wanneer de ER707-M2 beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Zo, ik had weer een geniaal idee om buiten een AP op te hangen. Mijn ouders hebben een OC200, dus het AP kan door dit apparaat mooi worden opgenomen.

De volgende poorten zijn opengezet in de router bij mijn ouders:
  • 8043 (TCP) for https
  • 8088 (TCP) for http
  • 27001 (UDP) for controller discovery
  • 27002 (TCP) for controller searching
  • 29810 (UDP) for EAP discovery
  • 29811 (TCP) for EAP management
  • 29812 (TCP) for EAP adoption
  • 29813 (TCP) for EAP upgrading
In de controller zelf heb ik het volgende ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tZDqhwvnV8dazGVPFHkWl6Zq98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/59cWlwfqBnfWpA4w9LWqWKBA.png?f=fotoalbum_large

Iets zegt mijn dat Controller Hostname/ip hetzelfde moet zijn als als Device Management Hostname/IP, in mijn geval dus omada.eigendomein.nl. Klopt dit?

Zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
nielsn schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:51:
Zo, ik had weer een geniaal idee om buiten een AP op te hangen. Mijn ouders hebben een OC200, dus het AP kan door dit apparaat mooi worden opgenomen.

• 8043 (TCP) for https
  • 8088 (TCP) for http
Ik zou daarbij effe goed uitzoeken welke poorten echt nodig zijn en welke poorten aan jouw kant open moeten en welke poorten aan hun kant open moeten! ;)
[Afbeelding]

Iets zegt mijn dat Controller Hostname/ip hetzelfde moet zijn als als Device Management Hostname/IP, in mijn geval dus omada.eigendomein.nl.

Klopt dit?
Dat lijkt me wel handig inderdaad, want anders gaan je Omada spulletjes dat IP adres op je lokale netwerk proberen te vinden... ;)
Nogmaals :

Niet meer open zetten dan dat er daadwerkelijk nodig is voor de werking!
Dus zoek dat goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
Ik zal vanavond eens gaan testen welke poorten er allemaal nodig zijn, ik denk alleen poort 29810 (UDP) en 29814-29816 (TCP). Misschien zelfs dat 29814 ook niet hoeft.

Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nielsn schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:51:

• 8043 (TCP) for https
  • 8088 (TCP) for http
[Afbeelding]

Iets zegt mijn dat Controller Hostname/ip hetzelfde moet zijn als als Device Management Hostname/IP, in mijn geval dus omada.eigendomein.nl. Klopt dit?

De open te zetten poorten (if-any) is sterk afhankelijk van de firmware in de controller en het AP.

Los daarvan: als je ouders een OC200 controller in hun LAN hebben staan, wat maakt dat het dan nodig is om die poorten allemaal open te zetten :?

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 02-06-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ga je nu bij jou thuis een Omada ap ophangen en wil je deze aan de oc200 van je ouders hangen?
Waarom wil je dit doen op deze manier?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:42
Vhond schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:57:
@Mini-me : dank voor je antwoord.
Bij mijn ouders ook 2 AP's in gebruik. Heb ze via de webinterface geconfigureerd. Dat is voor bij hun thuis ook voldoende. Volgens mij biedt de controller wel andere voordelen, zoals optimalisatie etc., maar dat kan iemand die de controller gebruikt vast beter vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:06
zunrob schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:15:
[...]

Bij mijn ouders ook 2 AP's in gebruik. Heb ze via de webinterface geconfigureerd. Dat is voor bij hun thuis ook voldoende. Volgens mij biedt de controller wel andere voordelen, zoals optimalisatie etc., maar dat kan iemand die de controller gebruikt vast beter vertellen.
Punt is dat het principe volgens mij is: elke locatie een eigen controller, oa voor roaming en elke controller kan via 1 omgeving worden beheerd. Je creeert dan verschillende locaties, met eigen config, maar centraal Omada cloud management.

Als je 2 locaties met 1 controller beheert werkt het vast wel, maar of het superhandig is en nog steeds werkt als de verbinding tussen de twee locaties een keer niet werkt - geen idee.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:22:
Punt is dat het principe volgens mij is: elke locatie een eigen controller, oa voor roaming
Roaming is iets dat je Client doet en zou de Omada Controller niks mee mogen doen, ondanks het verhaal van TP-Link dat het zogenaamd wel zo is...
en elke controller kan via 1 omgeving worden beheerd. Je creeert dan verschillende locaties, met eigen config, maar centraal Omada cloud management.
Ik zou in @nielsn zijn geval inderdaad wel een aparte Site op die Omada Controller bij zijn ouders aanmaken om de twee locaties gescheiden van elkaar te houden! :)
Als je 2 locaties met 1 controller beheert werkt het vast wel, maar of het superhandig is en nog steeds werkt als de verbinding tussen de twee locaties een keer niet werkt - geen idee.
In principe zouden alle Omada produkten moeten blijven werken als je de Omada Controller loskoppelt!

Uitzonderingen daarop is uiteraard het gebruik van een Guest Portal en dergelijke...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
OKA schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:32:
Heeft er iemand info over wanneer de ER707-M2 beschikbaar is?
Euhm... morgen in huis? https://www.kommago.nl/tp...-router-met-sfp/pid=81721

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
nero355 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:18:
[...]

Ik zou daarbij effe goed uitzoeken welke poorten echt nodig zijn en welke poorten aan jouw kant open moeten en welke poorten aan hun kant open moeten! ;)

[...]

Dat lijkt me wel handig inderdaad, want anders gaan je Omada spulletjes dat IP adres op je lokale netwerk proberen te vinden... ;)

[...]

Nogmaals :

Niet meer open zetten dan dat er daadwerkelijk nodig is voor de werking!
Dus zoek dat goed uit!
Nou, in mijn geval moeten de volgende poorten open staan:
  • 29810 (UDP)
  • 29814-29816 (TCP)
Airw0lf schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:10:
[...]

De open te zetten poorten (if-any) is sterk afhankelijk van de firmware in de controller en het AP.

Los daarvan: als je ouders een OC200 controller in hun LAN hebben staan, wat maakt dat het dan nodig is om die poorten allemaal open te zetten :?
Het AP komt niet bij hen te hangen, maar bij mij thuis. Twee fysiek verschillende locaties.
fenrir schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:01:
Ga je nu bij jou thuis een Omada ap ophangen en wil je deze aan de oc200 van je ouders hangen?
Waarom wil je dit doen op deze manier?
Om ze toch via de app te kunnen beheren, gewoon omdat het kan. En zo hoef ik zelf geen controller aan te schaffen of op te tuigen.

Mijn AP zit in een aparte site en heeft dan ook z'n eigen instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
Ik zou je AP even bij je ouders installeren en daar aan jouw site toevoegen. Dan mee naar huis nemen en vervolgens testen welke poorten je echt nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
Met mijn eerder genoemde vier poorten kan ik het AP ook vanaf het internet adepten in de controller. Scheelt weer een ritje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

nielsn schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:12:
[...]

• 29810 (UDP)
  • 29814-29816 (TCP)
[...]

Het AP komt niet bij hen te hangen, maar bij mij thuis. Twee fysiek verschillende locaties.

[...]

Om ze toch via de app te kunnen beheren, gewoon omdat het kan. En zo hoef ik zelf geen controller aan te schaffen of op te tuigen.

En dat ga je open aan het internet hangen? Klinkt in mijn oren als een heel slecht plan, kan je geen vpn optuigen?
Bijv via tailscale of via de routers die er toch al zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-05 17:37
Al

[ Voor 95% gewijzigd door Bubbels79 op 02-06-2023 23:05 . Reden: Verkeerde topic ]

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nielsn schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:12:
[...]

• 29810 (UDP)
  • 29814-29816 (TCP)
[...]

[...]

Serieus? :o
Je gaat een controller en een AP zonder enige bescherming aan het internet hangen?
Gewoon omdat het kan? 8)7

Je hebt wel lef hey... :z

Ik heb een tijdje terug eens een proefje gedaan met een Windows server.
Die had ik opengesteld op tcp poort 10022 (SSH) en 63889 (RDP).
Binnen 3 dagen zat ik op meer dan 1000 login pogingen per uur...

Maar goed - Omada gebruikt Linux, andere poorten en andere protocollen... gaat vast goedkomen... :X :+

[ Voor 16% gewijzigd door Airw0lf op 02-06-2023 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
fenrir schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:16:
En dat ga je open aan het internet hangen?

Klinkt in mijn oren als een heel slecht plan, kan je geen vpn optuigen?

Bijv via tailscale of via de routers die er toch al zijn.
Airw0lf schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:21:
Serieus? :o

Je gaat een controller en een AP zonder enige bescherming aan het internet hangen?
Gewoon omdat het kan? 8)7

Je hebt wel lef hey... :z

Ik heb een tijdje terug eens een proefje gedaan met een Windows server.
Die had ik opengesteld op tcp poort 10022 (SSH) en 63889 (RDP).
Binnen 3 dagen zat ik op meer dan 1000 login pogingen per uur...

Maar goed - Omada gebruikt Linux, andere poorten en andere protocollen... gaat vast goedkomen... :X :+
Dat is heel normaal hoor heren! :P

Zie bijvoorbeeld diensten zoals https://www.hostifi.com/ of de vele medeTweakers die dit gewoon via een VPSje doen! ;)

En dat Windows zo brak is verbaast me totaal niet! }) :+

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 02-06-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nero355 - voor de inzet van hostify heb je geen port forwarding nodig.
Allez - zo is te lezen in hun migratie handleidingen voor Unify en Omada.

Maar als je andere inzichten hebt hoor ik dat graag - liefst met verwijzingen naar een handleiding.

Hoe de "vele mede Tweakers" dat via een VPS doen weet ik niet - dat inzicht heb ik niet.
Maar zal ongetwijfeld vergelijkbaar zijn met wat Hostify doet.

En ook: dat er veel gebruik gemaakt wordt van een Hostify(-achtige) maakt het niet ineens een veilige oplossing. Zeker als daar toch iets van port forwarding bij komt kijken aan de gebruikerskant.

Wat je in deze context bedoeld te zeggen met de opmerking over een "brak Windows" zie ik even niet...

[ Voor 18% gewijzigd door Airw0lf op 03-06-2023 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:06
@nero355 voor seamless roaming met oa bewmforming is die controller toch wel nodig? Basic roaming niet maar dat werkt met voip of je vidconf niet 100% ‘seamless’ als je gaat rondlopen.

Maargoed, niet zo relevant in het scenario waarover het ging, maar lees dit inderdaad in de uitleg over wel/geen controller.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
Airw0lf schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:10:
@nero355 - voor de inzet van hostify heb je geen port forwarding nodig.
Allez - zo is te lezen in hun migratie handleidingen voor Unify en Omada.

Maar als je andere inzichten hebt hoor ik dat graag - liefst met verwijzingen naar een handleiding.

Hoe de "vele Tweakers" dat via een VPS doen weet ik niet - dat inzicht heb ik niet.
Maar zal ongetwijfeld vergelijkbaar zijn met wat hostify doet.

Wat je in deze context bedoelde te zeggen met de opmerking over een "brak Windows" ontgaat me even...
Hostifi zal minimaal de inform en stun poorten open hebben staan. Anders zal het device de hostifi controller niet kunnen vinden.

In de handleiding hebben ze het er niet over omdat de gebruiker dit niet hoeft te doen.

Ik ben het met je eens dat je niet lukraak poorten open moet zetten, echter zijn dit de vier noodzakelijke poorten om Omada devices toe te kunnen voegen en te gebruiken via het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nielsn schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 02:44:

Hostifi zal minimaal de inform en stun poorten open hebben staan. Anders zal het device de hostifi controller niet kunnen vinden.

In de handleiding hebben ze het er niet over omdat de gebruiker dit niet hoeft te doen.
Aan de kant van de Hostify-achtige ontkom je er niet aan - eens. Maar ik ga er vanuit (aanname!) dat degene die zoiets doen aan de hosting/controller kant een wezenlijk betere router/firewall gebruiken dan de doorsnee ISP met hun consumenten doosjes.

[ Voor 14% gewijzigd door Airw0lf op 03-06-2023 07:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsn
Airw0lf schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:25:
[...]

Aan de kant van de Hostify-achtige ontkom je er niet aan - eens. Maar ik ga er vanuit (aanname!) dat degene die zoiets doen aan de hosting/controller kant een wezenlijk betere router/firewall gebruiken dan de doorsnee ISP met hun consumenten doosjes.
Port forwarding gaat direct naar een apart subnet. Contact met de rest van het netwerk is er niet. Destijds een goede keus geweest om een Draytek aan te schaffen, zijn geld dubbel en dwars waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

nielsn schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:44:
[...]
Port forwarding gaat direct naar een apart subnet. Contact met de rest van het netwerk is er niet. Destijds een goede keus geweest om een Draytek aan te schaffen, zijn geld dubbel en dwars waard!
Als je toch al drayteks hebt, stel dan een onderlinge vpn tunnel in.
(Of host in docker een eigen controller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
fenrir schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:59:
[...]

Als je toch al drayteks hebt, stel dan een onderlinge vpn tunnel in.
(Of host in docker een eigen controller)
Wat is het voordeel om een controller in een eigen docker te hosten ten opzichte wat ik nu heb?
Pagina: 1 ... 37 ... 60 Laatste