Van klussen krijg je grijze haren
Zijn er zuiniger modellen binnen de TP-Link range te vinden?
Is warmte een probleem? Dat zegt niks over het gebruik. AP's zullen steeds meer gaan gebruiken, als je naar WiFi 6 en 7 kijkt.neographikal schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:12:
Ik ga waarschijnlijk overstappen van Ubiquity naar het Omada spul omdat mijn M2 macbook het niet zo naar z'n zin heeft op de Ubiquity spullen. Nou waren die al niet extreem zuinig, behoorlijk warm, maar die EAP245 V4 kan er ook wat van. De achterkant is gewoon goed warm.
Ik heb precies dezelfde overstap gemaakt maar mijn ervaring is hetzelfde. Verbruik van Omada AP’s lijkt iets hoger dan van de Unifi AP’s. Alleen het outdoor model is wat zuiniger, heb ik ook op minimaal vermogen staan.neographikal schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:12:
Ik ga waarschijnlijk overstappen van Ubiquity naar het Omada spul omdat mijn M2 macbook het niet zo naar z'n zin heeft op de Ubiquity spullen. Nou waren die al niet extreem zuinig, behoorlijk warm, maar die EAP245 V4 kan er ook wat van. De achterkant is gewoon goed warm.
Wel is mijn verbinding met Apple spul er wel echt op vooruitgegaan dus toch wel blij mee.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Geen idee maar misschien zendt hij op vol vermogen terwijl dat niet nodig is?neographikal schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:12:
Dat claimt TP-Link maar ik zie niet echt een reden ervoor om heel eerlijk te zijn en heb het idee dat ze dat alleen maar doen om je een OC200 aan te smeren!NiGeLaToR schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:10:
Voor seamless roaming met oa bewmforming is die controller toch wel nodig?
Dan heb je inderdaad Fast Roaming in de vorm van 802.11r/k/v nodig als het om echte VoIP gaat die niet buffered zoals een Skype en dergelijken...Basic roaming niet maar dat werkt met voip of je vidconf niet 100% ‘seamless’ als je gaat rondlopen.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Om mezelf toch even te quoten...nielsn schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:58:
Ik zal vanavond eens gaan testen welke poorten er allemaal nodig zijn, ik denk alleen poort 29810 (UDP) en 29814-29816 (TCP). Misschien zelfs dat 29814 ook niet hoeft.
Bron.
Om de update functionaliteit van je Omada device te houden is het ook nodig om poort 443 te openen. Dus de volgende poorten zijn nodig vanaf softwareversie 5.9 van de controller:
- 443 (TCP): When upgrading the firmware for the Omada devices with Omada Hardware Controller.
- 29810 (UDP): Omada Controller and Omada Discovery Utility discover Omada devices.
- 29814 (TCP): Omada Controller and Omada Discovery Utility manage the Omada devices running firmware fully adapted to Omada Controller v5*.
- 29815 (TCP): Starting from v5.9, Omada Controller receives Device Info and Packet Capture files from the Omada devices.
- 29816 (TCP): Starting from v5.9, Omada Controller establishes the remote control terminal session with the Omada devices.
Werkt de EAP610 slim goed samen met de EAP655 Wall? De EAP610 lijkt goed te passen bij de EAP615 Wall (qua specs max aantal mbps), kijk ik naar de EAP655 (Wall) past deze beter bij de EAP653 (schotel)
610 + 615 = 1,775Gbps
653 + 655 = 2,976Gbps
Hoofdvraag is dus, werkt de EAP610v3 goed samen in een meshnetwerk met de EAP655 Wall?
Zie ook https://tweakers.net/pric...;1877550;1837600;1740434/
[ Voor 7% gewijzigd door bertuslambertus op 06-06-2023 21:25 ]
Wat ben je precies van planbertuslambertus schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:24:
Hoofdvraag is dus, werkt de EAP610v3 goed samen in een meshnetwerk met de EAP655 Wall?
Het beste Mesh netwerk is er een met een Dedicated Backhaul en volgens mij heeft geen één Omada model die optie omdat ze ervan uitgaan dat je alles bedraad aansluit ?!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Mijn plan is om ze bedraad aan te sluiten. De Backhaul is dan via draad indien mogelijk, en anders draadloos (toch?).
Heb nu het idee dat ik compleet ernaast zit
Ik gebruik op die manier een eap660, eap650 en eap615wall. Alle access points bekabeld aangesloten met een oc200. Dat werkt prima en clients worden naar het juiste access point gestuurd. Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld wifi 5 en 6 access points mixen issues op kan leveren door clients die dan niet hun voorkeur standaard kunnen gebruiken.bertuslambertus schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:00:
Is het niet zo dat je de Omada AP's ook zonder kabel kunt aansluiten (met kabel is beter)?
Mijn plan is om ze bedraad aan te sluiten. De Backhaul is dan via draad indien mogelijk, en anders draadloos (toch?).
Het principe van mesh is dat niet alle APs een backhaul hebben en de data draadloos doorzenden naar de volgende hop.bertuslambertus schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:00:
Is het niet zo dat je de Omada AP's ook zonder kabel kunt aansluiten (met kabel is beter)?
Geef je alle APs een backhaul dan heb je simpelweg een WLAN met betere garanties voor bandbreedte en in theorie minder interferentie (immer, minder wireless kanalen nodig dus minder hard moeten zenden dus meer ruimte voor iedereen).
Een mesh netwerk is handig als je geen kabels wilt trekken en gewoon een aantal APs (met ingebouwde mesh router..) plaatst zodat je bereik ideaal is.
Op deze site:nero355 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:45:
[...]
Wat ben je precies van plan
Het beste Mesh netwerk is er een met een Dedicated Backhaul en volgens mij heeft geen één Omada model die optie omdat ze ervan uitgaan dat je alles bedraad aansluit ?!
https://www.tp-link.com/n...-sdn-access-point/eap610/
Lees ik :
Klopt het dan wel wat je aangeeft?Omada Mesh: Maakt een draadloze verbinding tussen access points mogelijk voor een groter bereik en een flexibele implementatie.§
Je hebt helemaal gelijk. Mesh wordt gewoon ondersteund binnen het Omada platform. Of het afhangt van het type AP weet ik eerlijk gezegd niet.bertuslambertus schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:12:
[...]
Op deze site:
Lees ik :
[...]
Klopt het dan wel wat je aangeeft?
Omada regelt met name het beheer van SSIDs, VLANs, firewall gedrag op APs, IP management en roaming tussen APs. Plus natuurlijk inzage in bandbreedte gebruik, etc.
Ja. Er is een verschil tussen mesh op de bestaande radio en mesh via een losse radio. Wifi is een gedeeld medium, gebruik je mesh met een enkele radio per AP dan kan de data die jij als client draadloos verstuurt en ontvangt niet tegelijk draadloos naar de volgende mesh verstuurd worden. Dat moet om en om waardoor je de bandbreedte van wifi halveert.bertuslambertus schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:12:
Heb je een mesh node met dubbele radio dan kan die data van de client en de volgende mesh node onafhankelijk van elkaar afhandelen.
Sommige AP's lossen dat op door de client op 2.4GHz te connecten en de mesh onderling op 5Ghz. Of client op 5GHz en mesh op 6GHz.
Maar hoe zie ik of een product dit heeft of niet.
Heb het gevoel dat er met allerlei termen gegooid wordt om alles maximaal mogelijk interessant te maken (commerciele verkooppraat).
Bij een ethernet backhaul is dit minder relevant, maar wil zelf daar waar kan een ethernet backhaul doen. En als ik een dooie hoek heb zonder aansluiting, hier in de buurt een AP hangen zonder netwerkaansluting
Aan de andere kant kan je ook afvragen hoeveel nut het heeft. Stel dat je op een goed AP 200-300Mbps haalt, is het dan echt zo erg om via een mesh constructie die dode plek te voorzien van 100-150Mbps?
Wat bullshit termen betreft kan je mesh al gelijk afstrepen. In een echt mesh netwerk is iedere client ook een AP.
Aangezien jouw plan is om de APs bedraad aan te sluiten: vergeet mesh en je leven is makkelijker.bertuslambertus schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:39:
Ok, dat is dus die dedicated backhaul (wat logisch klinkt).
Heb het gevoel dat er met allerlei termen gegooid wordt om alles maximaal mogelijk interessant te maken (commerciele verkooppraat).
Bij een ethernet backhaul is dit minder relevant, maar wil zelf daar waar kan een ethernet backhaul doen. En als ik een dooie hoek heb zonder aansluiting, hier in de buurt een AP hangen zonder netwerkaansluting
(en zorg dat je mesh uitschakelt in je Omada controller om extra interferentie te voorkomen!)
En dan op de eerste/tweede verdieping weer een EAP655 of EAP610 slim.
Soms probeer ik trouwens iets te veel uit te zoeken, ipv gewoon doen, excuses hiervoor alvast
[ Voor 10% gewijzigd door bertuslambertus op 08-06-2023 15:00 ]
IMHO is dat meer om bijvoorbeeld twee van deze aan elkaar te knopen om ergens een "WiFi Bridge" te maken : TP-Link EAP610-Outdoorbertuslambertus schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:00:
Laten we zeggen vanaf je huis naar je schuurtje toe of iets in die richting...
Het is uiteraard ook een goede optie als je echt niet anders kan omdat je geen UTP naar een bepaalde plek kan trekken, maar ik zou dan toch stiekem voorstellen om echt ALLE opties goed te bekijken en het zoveel mogelijk te vermijden!
Zie :bertuslambertus schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:12:
Op deze site:
Lees ik :
[...]
jadjong schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:28:
Ja.
Er is een verschil tussen mesh op de bestaande radio en mesh via een losse radio. Wifi is een gedeeld medium, gebruik je mesh met een enkele radio per AP dan kan de data die jij als client draadloos verstuurt en ontvangt niet tegelijk draadloos naar de volgende mesh verstuurd worden. Dat moet om en om waardoor je de bandbreedte van wifi halveert.
Heb je een mesh node met dubbele radio dan kan die data van de client en de volgende mesh node onafhankelijk van elkaar afhandelen.
Sommige AP's lossen dat op door de client op 2.4GHz te connecten en de mesh onderling op 5Ghz. Of client op 5GHz en mesh op 6GHz.
Rondkijken in https://tweakers.net/pricewatch/ geeft je vaak wel een goed beginpunt :bertuslambertus schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:39:
Ok, dat is dus die dedicated backhaul (wat logisch klinkt).
- TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) = Geen Dedicated WiFi Backhaul
- TP-Link Deco X50 (3-pack) = Geen Dedicated WiFi Backhaul
- TP-Link EAP245 v3 = Geen Dedicated WiFi Backhaul
- TP-Link EAP610 Slim = Geen Dedicated WiFi Backhaul
- TP-Link EAP615-WALL = Geen Dedicated WiFi Backhaul
En pas als je naar dit soort vreselijk dure modellen gaat kijken krijg je een lullige 2.4 GHz Dedicated WiFi Backhaul erbij : Netgear Orbi AX6000 Mesh WiFi 6-systeem (RBK853), 3 stuks
Daarbij moet ik wel eerlijk toegeven dat het ook niet echt mijn punt bewijst over dat het in de Pricewatch staat en daarnaast moest ik ook echt effe flink zoeken naar een produkt dat überhaupt een Dedicated WiFi Backhaul heeft wat het geheel nog "hawkwarderder" maakt...

Kortom : Lekker vergeten! En overal UTP trekken!
Daar heb je volledig gelijk in!Heb het gevoel dat er met allerlei termen gegooid wordt om alles maximaal mogelijk interessant te maken (commerciele verkooppraat).
Goed plan!bertuslambertus schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:59:
Mijn plan was eerst om op iedere verdieping een EAP610 slim op te hangen.
Slecht plan!Maar is het niet gewoon net zo makkelijk om in de meterkast een EAP655 te plaatsen?
Ding straalt alle kanten uit wat ik lees.
Kijk ook eens naar de Wall modellen : Accesspoint en Switch in één apparaat!En dan op de eerste/tweede verdieping weer een EAP655 of EAP610 slim.
Beter dat dan een miskoop doen!Soms probeer ik trouwens iets te veel uit te zoeken, ipv gewoon doen, excuses hiervoor alvast
Zowel wall als ceiling modellen zijn ontworpen om hun signaal zo efficiënt mogelijk in een horizontale pannenkoek te sturen (ofwel donut, als je die lekkerder vindt), en energieverlies in verticale richting te beperken (God heeft andere media om zijn boodschap te versturenbertuslambertus schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:59:
Mijn plan was eerst om op iedere verdieping een EAP610 slim op te hangen. Maar is het niet gewoon net zo makkelijk om in de meterkast een EAP655 te plaatsen? Ding straalt alle kanten uit wat ik lees.
En dan op de eerste/tweede verdieping weer een EAP655 of EAP610 slim.
Soms probeer ik trouwens iets te veel uit te zoeken, ipv gewoon doen, excuses hiervoor alvast
Het beste advies is dus een dedicated AP per verdieping.
Je hoeft je niet veel zorgen te maken over interferentie tussen die APs want je kunt het zendvermogen vervolgens zo laag mogelijk zetten om overal nog goede dekking te hebben, EN de schreeuwende APs uit de buurt te negeren).
Je geeft aan kijk naar de Wall modellen, maar de EAP655 Wall is een Wall modelnero355 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:31:
[...]
Slecht plan!
[...]
Kijk ook eens naar de Wall modellen : Accesspoint en Switch in één apparaat!
[...]
Waarom is het een slechtplan om die in de meterkast te leggen?
Hoe bedoel je dit? Meer zendvermogen druk toch de schreeuwende AP's uit de buurt weg? Als ik zendvermogen omlaag doe dan denk ik slechter bereik te hebben (toch?Mini-me schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:14:
[...]
Je hoeft je niet veel zorgen te maken over interferentie tussen die APs want je kunt het zendvermogen vervolgens zo laag mogelijk zetten om overal nog goede dekking te hebben, EN de schreeuwende APs uit de buurt te negeren).
Ja en nee. Uiteraard heb je een minimum hoeveelheid zendvermogen nodig om te communiceren. Maar hoe harder je zendt in 1 band, hoe meer je stoort in de banden er naast. Het AP van de buren ziet dat ook en gaat mogelijk harder schreeuwen.bertuslambertus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:20:
[...]
Hoe bedoel je dit? Meer zendvermogen druk toch de schreeuwende AP's uit de buurt weg? Als ik zendvermogen omlaag doe dan denk ik slechter bereik te hebben (toch?)
Tegelijkertijd: binnen jouw woning heb je minder last van storing dan erbuiten. Het signaal van de buren komt dus meer verstoord binnen bij jou (= minder streepjes ontvangst..).
Plus: het verhogen van zendvermogen kan ook meer ruis introduceren. Je AP wordt misschien warmer en veroudert sneller.
Al met al beter een duidelijk maar niet te sterk signaal verzenden daar waar je het nodig hebt dan een enorm sterk maar verstoord signaal verzenden op één plek waar je het niet nodig hebt.
Als wij tegenover elkaar op de bank zitten is communiceren makkelijker en duidelijker dan dat je dat schreeuwend door een trapgat met de deur dicht doet.bertuslambertus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:20:
[...]
Hoe bedoel je dit? Meer zendvermogen druk toch de schreeuwende AP's uit de buurt weg? Als ik zendvermogen omlaag doe dan denk ik slechter bereik te hebben (toch?)
Werkt zeker op 5Ghz perfect, daarmee kun je op iedere verdieping een goed werkende wifi verbinding voor elkaar krijgen.Mini-me schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:14:
[...]
Het beste advies is dus een dedicated AP per verdieping.
Ze hebben zoveel nummers/modellen die dicht bij elkaar zitten dat ik het overzicht een beetje kwijt ben...bertuslambertus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:15:
Je geeft aan kijk naar de Wall modellen, maar de EAP655 Wall is een Wall model

In je Meterkast een Accesspoint plaatsen is alleen een goed idee als je daar ook echt WiFi nodig hebt en voor de rest horen die dingen door je huis heen te zitten en eventueel in je tuin en garage!Waarom is het een slechtplan om die in de meterkast te leggen?
Anders kan je net zo goed het "Alles-in-één-ding" van je ISP blijven gebruiken en afhankelijk blijven van dat veel te sterke 2.4 GHz signaal dat alle kanten op zit te zenden, maar waarschijnlijk net niet genoeg op die eene plek waar je het echt nodig hebt...
bertuslambertus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:20:
Meer zendvermogen druk toch de schreeuwende AP's uit de buurt weg?
Is er ergens een how to om zaken uit te lezen (sterkte van wifi signaal)? Of kan dat middels de Omada software? (Heb alleen de AP nog, nog niet de ER7212PC welke ik wil bestellen.Mini-me schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:09:
[...]
Ja en nee. Uiteraard heb je een minimum hoeveelheid zendvermogen nodig om te communiceren. Maar hoe harder je zendt in 1 band, hoe meer je stoort in de banden er naast. Het AP van de buren ziet dat ook en gaat mogelijk harder schreeuwen.
Tegelijkertijd: binnen jouw woning heb je minder last van storing dan erbuiten. Het signaal van de buren komt dus meer verstoord binnen bij jou (= minder streepjes ontvangst..).
Plus: het verhogen van zendvermogen kan ook meer ruis introduceren. Je AP wordt misschien warmer en veroudert sneller.
Al met al beter een duidelijk maar niet te sterk signaal verzenden daar waar je het nodig hebt dan een enorm sterk maar verstoord signaal verzenden op één plek waar je het niet nodig hebt.
Met de Omada controller kun je AI WLAN training doen, die kijkt naar aanwezigheid van zenders in alle banden en kiest de optimale kanaalinstellingen voor al je zenders (2.4,5,6 ghz). Hij beperkt ook zendvermogen tot minimaal nodig.bertuslambertus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:24:
[...]
Is er ergens een how to om zaken uit te lezen (sterkte van wifi signaal)? Of kan dat middels de Omada software? (Heb alleen de AP nog, nog niet de ER7212PC welke ik wil bestellen.
Uiteraard kun je ook externe apps gebruiken om dekking te meten maar dan heb je nog geen instelling van het vermogen getuned.
Mja - maar of die echt gaat helpen...Mini-me schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:23:
[...]
Met de Omada controller kun je AI WLAN training doen, die kijkt naar aanwezigheid van zenders in alle banden en kiest de optimale kanaalinstellingen voor al je zenders (2.4,5,6 ghz). Hij beperkt ook zendvermogen tot minimaal nodig.
Uiteraard kun je ook externe apps gebruiken om dekking te meten maar dan heb je nog geen instelling van het vermogen getuned.
Ooit eens begonnen met 2.4 op het laagste vermogen, 5 op medium vermogen, de kanalen op auto en 's-nachts de radio's een uur uit zodat ze na dat uur weer opnieuw de kanalen moest kiezen. Zo een paar weken laten draaien.
Toen met AI laten tunen - een whopping 10% verbetering! Maar wel met alle radio's op maximaal vermogen... vervolgens maar weer teruggegaan... tot zover AI...
makes it run like clockwork
Android : https://play.google.com/s...com.farproc.wifi.analyzerbertuslambertus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:24:
Is er ergens een how to om zaken uit te lezen (sterkte van wifi signaal)?
Windows : https://apps.microsoft.co...ifi-analyzer/9NBLGGH33N0N
Ik zou ook willen beginnen met de omada lijn.
Ik heb een simpel netwerk,
Kangeroe woning,ouders wonen beneden met de proximus modem en een domme 8 poort switch.
Daar is er eigelijk niks behalve tv en wifi krijgen ze van de proximus modem.
Ik woon dan op de bovenste 2 verdiepen met een domme 8 poort en 5 poort switch en een unify router,synolgy nas en proxmox server,ikea tradfri philips hue,apple tv ect
Nu zou ik het volgende willen aanschaffen.
De controller draait al op de proxmox server dus niet nodig.
Een TP-Link ER707-M2 Omada SDN(de 605 is mss ook voldoende maar is ouder en geen 2.5)
2 maal een TP-Link TL-SG2008P(weet niet of het nodig is om beide te vervangen door tp link of enkel diegene van beneden genoeg is voor vlan ect)
En 2maal de eap 670
Ik hoor het graag wat jullie er van vinden.
iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|
Dan heb je dus NAT achter NAT op dit moment ?!Gunth schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:59:
Ik heb een simpel netwerk,
Kangeroe woning,ouders wonen beneden met de proximus modem en een domme 8 poort switch.
Daar is er eigelijk niks behalve tv en wifi krijgen ze van de proximus modem.
Ik woon dan op de bovenste 2 verdiepen met een domme 8 poort en 5 poort switch en een unify router,synolgy nas en proxmox server,ikea tradfri philips hue,apple tv ect
En waarom dan niet alles uitbouwen met UniFi produkten
Met een aantal VLAN's kan je alles mooi van elkaar scheiden zonder NAT achter NAT als je dat Proximus Modem in iets van Bridge Mode kan zetten of misschien helemaal vervangen door een ander apparaat ?
Heb je echt een 670 nodigNu zou ik het volgende willen aanschaffen :
- Een TP-Link ER707-M2 Omada SDN(de 605 is mss ook voldoende maar is ouder en geen 2.5)
- 2 maal een TP-Link TL-SG2008P(weet niet of het nodig is om beide te vervangen door tp link of enkel diegene van beneden genoeg is voor vlan ect)
- En tweemaal de eap 670
Het is een 4x4 model en de meeste apparaten komen niet verder dan 2x2 helaas dus als je daar twee van koopt dan geef je grofweg net zoveel geld uit als voor 4 EAP's met 2x2 antennes
Verder zou je eens kunnen kijken of je iets kan doen met de (In) Wall modellen door bijvoorbeeld ongebruikte telefoonaansluitingen om te bouwen naar een Wall aansluitpunt
Inero355 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:38:
[...]
Dan heb je dus NAT achter NAT op dit moment ?!
Er loopt dus internet naar de Amplifi Router van beneden. Ik heb boven een nieuw WiFi netwerk gemaakt die dus alles boven met de switch verbindt. Beetje moeilijk uit te leggen maar eigenlijk werkt alles wel
En waarom dan niet alles uitbouwen met UniFi produktenIs een simpel Amplifi Router van 3j oud en Unifi is stuk duurder.
Met een aantal VLAN's kan je alles mooi van elkaar scheiden zonder NAT achter NAT als je dat Proximus Modem in iets van Bridge Mode kan zetten of misschien helemaal vervangen door een ander apparaat ?
Brigde is geen probleem,maar wist niet dat je u provider modem volledig kan vervangen
[...]
Heb je echt een 670 nodig
Scheelt idd groot stuk in prijs, ga de goedkopere varianten bekijken.
Verder zou je eens kunnen kijken of je iets kan doen met de (In) Wall modellen door bijvoorbeeld ongebruikte telefoonaansluitingen om te bouwen naar een Wall aansluitpunt
Is een nieuwbouw woning,telefoon aan sluitingen zijn er niet mee r🙂
Bedankt voor je uitleg.
iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|
MSP = ?nielsn schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:59:
De iOS app zou een MSP view hebben gekregen. Ik heb die nog niet gevonden, jullie wel?
Als je multi site bedoelt: bij openen van de app moet ik nu kiezen welke site ik wil benaderen en daarna zie ik de status pas.
Keihard naar /dev/null schoppen en lekker een browser gebruiken vanaf een PC of Laptopnielsn schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:59:
De iOS app zou een MSP view hebben gekregen. Ik heb die nog niet gevonden, jullie wel?
Word je veel blijer van!
De app is alleen handig om snel even te zien of alles in orde is en eventueel als lookup tabel voor cliënt IPs.nero355 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:42:
[...]
Keihard naar /dev/null schoppen en lekker een browser gebruiken vanaf een PC of Laptop
Word je veel blijer van!
Over twee weekjes wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. 3 laags (plat dak), prefab beton.
Omdat wifi een soort "eerste levensbehoefte" is in ons huis (waar niet tegenwoordig?), wil ik dat netjes voor elkaar krijgen. Wil dus graag op elke verdieping een AP plaatsen. Op de begane grond ka
Inmiddels een tijdje aan het meelezen op het Ubiquiti topic. Via een omweggetje in dit topic beland, en zie dat TP-link devices een stuk betaalbaarder zijn. Enige wat me nog niet helemaal duidelijk is, is in hoeverre de TP-link devices handig zijn als ik niet de Omada software zou draaien. Ik heb geen thuisserver en ook geen plannen om er eentje te draaien.
Ik zou bijv. een EAP245 op de begane grond willen hebben, en op de 1e en 2e verdieping een EAP650-Wall.
Je hoeft ook niet een hele server neer te zetten om de wifi te regelen. Het geeft wel een aantal voordelen zoals roaming tussen accesspoints en 1 plek voor het beheer.Batata007 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:26:
Hoi allen,
Over twee weekjes wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. 3 laags (plat dak), prefab beton.
Omdat wifi een soort "eerste levensbehoefte" is in ons huis (waar niet tegenwoordig?), wil ik dat netjes voor elkaar krijgen. Wil dus graag op elke verdieping een AP plaatsen. Op de begane grond ka
Inmiddels een tijdje aan het meelezen op het Ubiquiti topic. Via een omweggetje in dit topic beland, en zie dat TP-link devices een stuk betaalbaarder zijn. Enige wat me nog niet helemaal duidelijk is, is in hoeverre de TP-link devices handig zijn als ik niet de Omada software zou draaien. Ik heb geen thuisserver en ook geen plannen om er eentje te draaien.
Ik zou bijv. een EAP245 op de begane grond willen hebben, en op de 1e en 2e verdieping een EAP650-Wall.
Ik zou je wel willen adviseren om een controller oc200 te nemen, hier staat de software op ipv op een server.
Een ander advies wat ik je mee wil geven is uit dezelfde serie te pakken. Dus als je 650 wall hebt dan ook een 6 serie accesspoint. Dan heb je ook daar wifi 6 tot je beschikking en geen "gedoe" met afwijkende ondersteuning. Als je bijvoorbeeld wpa3 in steld wordt dit wel ondersteund door 650 en niet door de 225. Dit levert problemen op met diverse apparatuur (yup ervaring en lan gezocht)
Mijn hoofdvraag is:Batata007 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:26:
[…]
Wil je gewoon een oplossing die werkt, of ben je geïnteresseerd in netwerken en security, en ben je bereid daar tijd en moeite in te steken?
Het Omada platform is niet gewoon plug&play, maar kan je helpen om veel van de bovenstaande dingen stapsgewijs te leren.
Als je nieuw bent maar dit wilt leren, raad ik aan om een bundel te kopen zoals bijvoorbeeld deze https://www.wifishop.nl/t...Nrh4pvrgKjXxoCcDUQAvD_BwE (geen intentie om je iets aan te smeren, maar gewoon een voorbeeld - er zijn meerdere opties).
Zelf begon ik met OC200/R605/SG2008P/3*EAP245 basis en ben dat nu geleidelijk aan het uitbreiden.
Gewoon een oplossing die werktMini-me schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:25:
[...]
Mijn hoofdvraag is:
Wil je gewoon een oplossing die werkt, of ben je geïnteresseerd in netwerken en security, en ben je bereid daar tijd en moeite in te steken?
Het Omada platform is niet gewoon plug&play, maar kan je helpen om veel van de bovenstaande dingen stapsgewijs te leren.
Als je nieuw bent maar dit wilt leren, raad ik aan om een bundel te kopen zoals bijvoorbeeld deze https://www.wifishop.nl/t...Nrh4pvrgKjXxoCcDUQAvD_BwE (geen intentie om je iets aan te smeren, maar gewoon een voorbeeld - er zijn meerdere opties).
Zelf begon ik met OC200/R605/SG2008P/3*EAP245 basis en ben dat nu geleidelijk aan het uitbreiden.
Met een a-technische mevrouw thuis en 2 kids die afhankelijk zijn van hun Wifi, wil ik er gewoon op kunnen rekenen, ook als ik er even niet ben.
Bedankt voor de adviezen tot dus ver. Klinkt alsof ik toch voor Ubiquiti moet gaan.
Ubiquiti is net zo min plug&play als omada. Beide kun je wel plug&play gebruiken, maar dan betaal je vooral een hoop geld voor allerlei zaken die je niet gaat gebruiken. In dat geval kun je beter naar de betere consumer opties kijken dan naar prosumer oplossingen als omada/Ubiquiti.Batata007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:32:
[...]
Gewoon een oplossing die werkt
Met een a-technische mevrouw thuis en 2 kids die afhankelijk zijn van hun Wifi, wil ik er gewoon op kunnen rekenen, ook als ik er even niet ben.
Bedankt voor de adviezen tot dus ver. Klinkt alsof ik toch voor Ubiquiti moet gaan.
Hier net zo. Ben wel zelf te technisch. Als het werkt dan heb je er geen omkijken naar in principe. Je kiest zelf of je wil updaten. Je zal het wel in moeten richten, dat kun je net zo ingewikkeld maken als je wil. Je kan van alles met VLANs, maar hoeft niet.Batata007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:32:
[...]
Gewoon een oplossing die werkt
En anders inderdaad naar een consumenten oplossing kijken. Dan is het nog makkelijker en kan zelf een minder technisch iemand het installeren.
Ah. Ik veronderstelde uit bovenstaand antwoord dat Omada iets meer "tweaking" vereist om het draaiende te houden. Ik zit zelf ook in de IT hoor en heb een Synology nasje, Raspberry PI en wat home entertainment draaien zoals ik dat wil. Dus zeker niet vies van het initieel opzetten van iets, maar als het maar daarna stabiel blijft draaien zonder dat ik er (ongevraagd) aan moet tweaken. Dat is wat mij het meeste tegenhoud.Tularis schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:16:
[...]
Ubiquiti is net zo min plug&play als omada. Beide kun je wel plug&play gebruiken, maar dan betaal je vooral een hoop geld voor allerlei zaken die je niet gaat gebruiken. In dat geval kun je beter naar de betere consumer opties kijken dan naar prosumer oplossingen als omada/Ubiquiti.
Waarom ik overigens vanzelf bij Ubiquiti/TP-Link kwam, is dat deze twee opties beiden een in-wall AP hebben op PoE die ik netjes kan wegwerken tegen een wandcontactdoos. Vrouwlief wil in de nieuwe woning geen bedradingen/losse modems/routers/etc meer zien.
Dus zoek naar een oplossing die ik netjes met PoE van stroom kan voorzien en netjes kan wegwerken.
Heb je toevallig wat consumer opties in gedachten? Dan kijk ik daar ook even naar. Bedankt!
[ Voor 16% gewijzigd door Batata007 op 16-06-2023 13:20 ]
Net als jij ben ik ook IT-er. Ik ben geen hardcore IT-er op server- en netwerkgebied. Met 1 Synology en 2 raspberries vond ik dat ik best de stap kon wagen. Inmiddels heb ik naar volle tevredenheid draaien:Batata007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:16:
[...]
Ah. Ik veronderstelde uit bovenstaand antwoord dat Omada iets meer "tweaking" vereist om het draaiende te houden. Ik zit zelf ook in de IT hoor en heb een Synology nasje, Raspberry PI en wat home entertainment draaien zoals ik dat wil. Dus zeker niet vies van het initieel opzetten van iets, maar als het maar daarna stabiel blijft draaien zonder dat ik er (ongevraagd) aan moet tweaken. Dat is wat mij het meeste tegenhoud.
Heb je toevallig wat consumer opties in gedachten? Dan kijk ik daar ook even naar. Bedankt!
ER7212PC - Router, controller switch-combi
EAP615-Wall 3x
EAP655-Wall 1x
EAP650-Outdoor 1x
Weinig hoeven tweaken en doen. Wel het reguliere werk qua configuratie: ip ranges definieren. De vaste apparaten een vast adres gegeven en alle apparaten een herkenbare naam. Channel widths ingesteld en met de wireless AI LAN optimization gezorgd dat de apparaten die een beetje bij elkaar in de buurt staan een ander kanaal hebben.
De controller en EAP655 wall draaien nu al 85 dagen stabiel. De EAP615's hebben 51 dagen geleden een firmware update gehad. De EAP650-outdoor kan ik weinig over zeggen: eergisteravond geinstalleerd.
Uiteraard. Tweaking is wat mij betreft niet het juiste woord. Het platform biedt gewoon zoveel opties dat je meer en meer gaat uitzoeken en gebruiken.Batata007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:16:
[...]
Ah. Ik veronderstelde uit bovenstaand antwoord dat Omada iets meer "tweaking" vereist om het draaiende te houden. Ik zit zelf ook in de IT hoor en heb een Synology nasje, Raspberry PI en wat home entertainment draaien zoals ik dat wil. Dus zeker niet vies van het initieel opzetten van iets, maar als het maar daarna stabiel blijft draaien zonder dat ik er (ongevraagd) aan moet tweaken. Dat is wat mij het meeste tegenhoud.
Mijn prioriteit was om aparte SSIDs te hebben voor trusted, IOT en guests. VLANs zijn dan de methode. Omada is een perfect platform om eenvoudig een configuratie in te stellen en naar alle APs uit te rollen. Roaming werkt out of the box, veel eenvoudiger dan bij mijn eerdere WiFi netwerken waar clients permanent tussen APs van verschillende merken heen en weer bleven hoppen.
En er is natuurlijk nog de WAF. Mijn vrouw had bij de tandarts een ubiquity AP zien hangen en zei “zo’n wit rondje aan het plafond vind ik nog wel oké, mits dat lampje uit kan”. Heb haar kunnen overtuigen vanTP-Link omdat het voor mij vergelijkbare opties biedt als Ubiquity tegen een flink lagere prijs. En sinds de dag van montage geen woord commentaar erover gehad, dus goedgekeurd.Waarom ik overigens vanzelf bij Ubiquiti/TP-Link kwam, is dat deze twee opties beiden een in-wall AP hebben op PoE die ik netjes kan wegwerken tegen een wandcontactdoos. Vrouwlief wil in de nieuwe woning geen bedradingen/losse modems/routers/etc meer zien.
TP-link heeft ook smart managed switches die VLAN en PoE ondersteuning hebben, minder kosten en geen Omada controller nodig hebben. Misschien meer iets voor jou?Dus zoek naar een oplossing die ik netjes met PoE van stroom kan voorzien en netjes kan wegwerken.
Fatsoenlijk werkende mimo en support voor genoeg devices is daarentegen echt geen overbodige luxe meer in een gemiddeld huishouden, daarom zou ik niet zo snel de echt goedkope kant-en-klare AP's (of nog erger all-in-ones) aanraden en dan is dat Omada een mooie tussenweg.
Eerlijk gezegd zou het voor sommige "medeTweakers" misschien wel een beter idee zijn om gewoon de spullen van hun ISP te gebruiken als ze niet teveel tijd en moeite in hun WiFi willen stekenFrankRicard schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:50:
Fatsoenlijk werkende mimo en support voor genoeg devices is daarentegen echt geen overbodige luxe meer in een gemiddeld huishouden, daarom zou ik niet zo snel de echt goedkope kant-en-klare AP's (of nog erger all-in-ones) aanraden en dan is dat Omada een mooie tussenweg.
Ik vond dat hele Super WiFi gedoe van KPN maar een beetje overdreven reclame geneuzel, maar de hardware is best goed en bij een vriend werkt het voorlopig eigenlijk wel prima!
Dus als @Batata007 toevallig KPN als ISP heeft dan kan dat ook een optie zijn...
Voor geen omkijken hebben naar is KPN super wifi op zich best ok. Alleen die traaaage modem interface...nero355 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:21:
[...]
Eerlijk gezegd zou het voor sommige "medeTweakers" misschien wel een beter idee zijn om gewoon de spullen van hun ISP te gebruiken als ze niet teveel tijd en moeite in hun WiFi willen steken
Ik vond dat hele Super WiFi gedoe van KPN maar een beetje overdreven reclame geneuzel, maar de hardware is best goed en bij een vriend werkt het voorlopig eigenlijk wel prima!
Dus als @Batata007 toevallig KPN als ISP heeft dan kan dat ook een optie zijn...
Heb zelf ook Ubiquiti gehad maar werd met de modellen van toen hadden last van coil whine. Daarom terug gedaan en Omada genomen.
Qua instellen ontloopt het elkaar niet veel volgens mij.
Omdat blijft ook hier lang up en stabiel. Eenmaal ingesteld heb je er echt weinig omkijken naar. Voordeel van een controller voor mij is dat ik maar 1x de instellingen hoef te doen en alle ap's zijn voorzien. Heb je over 2 jaar een extra ap, is het een kwestie van adopten en instellingen zijn klaar.
Draai zelf op een pi in een docker container overigens naar veel tevredenheid.
Coil whine verhalen ken ik niet, maar wel dat je de electronica hoorde werken als je de boel flink op de staart trapte zeg maar, echter moest je dan in een volledig stille kamer vlakbij het accesspoint zitten om het te kunnen horen : Bedoel je dat misschienHugoStiglitz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:04:
Heb zelf ook Ubiquiti gehad maar werd met de modellen van toen hadden last van coil whine.
Daarom terug gedaan en Omada genomen.
Bij alle modellen die erna kwamen trouwens ook niks over gelezen (Net als bij Omada tot nu toe gelukkig!) dus het waren echt een aantal specifieke modellen die daar last van hadden!
Nope bij alle 3 de ap's die ik toen gehad had kwam 24x7 een zeer irritant hoog geluid (zonder nog maar enige config er opnero355 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:48:
[...]
Coil whine verhalen ken ik niet, maar wel dat je de electronica hoorde werken als je de boel flink op de staart trapte zeg maar, echter moest je dan in een volledig stille kamer vlakbij het accesspoint zitten om het te kunnen horen : Bedoel je dat misschien
Bij alle modellen die erna kwamen trouwens ook niks over gelezen (Net als bij Omada tot nu toe gelukkig!) dus het waren echt een aantal specifieke modellen die daar last van hadden!
Hoorbaar op een meter of 2 afstand. Echt een hele hoge piep. Kortom die gingen retour.
Sinds die tijd erg blij met de Omada acces points en controller. Nooit omkijken naar eigenlijk tenzij is zelf weer heb lopen tweaken
Hey cool, die packs zijn inderdaad een stuk voordeliger! Scheelt me zo een paar honderd eurotientjes. Ken de webwinkel niet overigens.Mini-me schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:25:
[...]
Mijn hoofdvraag is:
Ik zit ook in m'n nieuwbouw binnenkort. Ik heb nu op de lijst het volgende staan:
1x OC200
1x TP-Link TL-SG2428P
1x TP-Link TL-ER7206
2x TP-Link EAP610 Slim
Ik had 3 vragen:
1: Ik zie het voordeel niet zo goed om te upgraden van 610 naar hoger voor een thuissituatie met een bescheiden aantal devices: +- 20 als ik echt alles zou aansluiten en aan zou zetten. Het zal nooit veel meer dan 50-80 zijn op feestjes (as if
EDIT: Overigens zijn de grotere broertjes (620HD Slim, 650Slim) in die multi-pack nauwelijks duurder, misschien dan toch de moeite?
2: Ik wil op zolder nog een AP, maar die komt niet op het plafond te hangen en de muur waar die op bevestigd gaat worden zit, om in voetbaltermen te spreken: ergens op nummer 6. Dus net niet in het midden van de zolder - tegen de muur. Doe ik er dan verstandig aan om daar een plafond-AP te nemen? Als het goed is zijn ze omnidirectional, maar of dat in de praktijk ook echt zo is vraag ik me af.
3: De TL-ER7206, is die overkill? En is het wel écht heel erg handig om ook een Omada-supported router te halen (omdat je alles dan via je controller kan doen) of kan je net zo goed een third party halen?
Goede vraag en daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zit te twijfelen om een TL-R605 of een MikroTik RB750Gr3 - hEX te halen. Gaat bij mij vooral om dat ik VLAN's kan gaan gebruiken om alle IoT en camera's niet het internet op wil laten gaan. Is er iemand die zijn of haar ervaringen wil delen?Giku schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:03:
[...]
3: De TL-ER7206, is die overkill? En is het wel écht heel erg handig om ook een Omada-supported router te halen (omdat je alles dan via je controller kan doen) of kan je net zo goed een third party halen?
[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Viper op 20-06-2023 16:59 ]
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
IMHO heb je op dit moment maar 2 keuzes als je een Router wilt die ook daadwerkelijk alles zal doen wat jij wilt en niet elke keer rare fratsen of beperkingen vertoont :Mr.Viper schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:58:
Goede vraag en daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zit te twijfelen om een TL-R605 of een MikroTik RB750Gr3 - hEX te halen.
- DIY Router bouwen/installeren zoals in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP
- Een MikroTik RB5009UG+S+IN dan wel MikroTik RB5009UPr+S+IN aanschaffen en je verdiepen in de CLI daarvan
Er zit ook iets van een webGUI bij maar het is in principe een CLI based apparaat als je echt alles eruit wilt halen wat erin zit!
Verder vind ik alles eigenlijk maar een beetje "Meh..." als ik heel eerlijk ben!
Dan kan een Omada Router in principe ook genoeg zijn...Gaat bij mij vooral om dat ik VLAN's kan gaan gebruiken om alle IoT en camera's niet het internet op wil laten gaan.
Het is eigenlijk meer een kwestie van wat jij wilt en hoeveel moeite je bereid bent erin te stekenIs er iemand die zijn of haar ervaringen wil delen?
Een Omada router maakt het wat eenvoudiger om ACL's in te stellen - iets waar je bij die MikroTik's al snel bent aangewezen op de CLI.
Een tussenstap zou OpnSense/pfSense kunnen zijn - daar kun je de meeste dingen nog via de GUI regelen.
Zolang je niks met port forwarding doet (alles wordt alleen via het eigen, interne (v)lan gebruikt) is een Omada router een prima oplossing. Het is dan wel handig(er) om overal Omada doosjes in te zetten.
Als je tot nu toe steeds gebruik hebt gemaakt van de standaard ISP router, dan ga je, naar verwachting, in alle gevallen een steile leercurve tegemoet - maakt niet welke route je afloopt.
[ Voor 23% gewijzigd door Airw0lf op 20-06-2023 18:01 ]
Huidige situatie is:
ISP router (Ziggo)
1x TL-SG2008
1x TL-SG2008P
2x EAP225
Daarnaast draai ik 'natuurlijk' een Home-lab server met Omada controller in docker.
Om het Omada-plaatje compleet te maken is natuurlijk de TL-R605 de gemakkelijkste optie en heb ik 1 interface waarmee ik waarschijnlijk mijn eerste wensen al wel kan realiseren, maar daarna?
Maar voor hetzelfde geld heb je een Mikrotik RB750GR3 - hEX en ik kan nu niet inschatten of dat overkill is of ben ik dan goed voorbereid op de toekomst.
Mijn eerste gevoel is de TL-R605 te kopen en kijken hoever ik kom, later upgraden kan altijd nog.
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Persoonlijk vind ik het centraal kunnen instellen van alle VLANs en SSIDs en automatisch uitrollen naar router, switches en APs super handig. Ik zou dat niet om zeep willen helpen door andere merken in mijn ecosysteem te introduceren, ook als het betekent dat ik misschien beperkt ben in aanbod van TP-Link.Mr.Viper schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:04:
Een leercurve is geen probleem, werk al wat jaren als software ontwikkelaar... heb afgelopen periode ook geleerd om eigen docker-containers te maken en deze te beheren dus ook met een router op de CLI kom ik er vast wel uit.
Huidige situatie is:
ISP router (Ziggo)
1x TL-SG2008
1x TL-SG2008P
2x EAP225
Daarnaast draai ik 'natuurlijk' een Home-lab server met Omada controller in docker.
Om het Omada-plaatje compleet te maken is natuurlijk de TL-R605 de gemakkelijkste optie en heb ik 1 interface waarmee ik waarschijnlijk mijn eerste wensen al wel kan realiseren, maar daarna?
Maar voor hetzelfde geld heb je een Mikrotik RB750GR3 - hEX en ik kan nu niet inschatten of dat overkill is of ben ik dan goed voorbereid op de toekomst.
Mijn eerste gevoel is de TL-R605 te kopen en kijken hoever ik kom, later upgraden kan altijd nog.
Maar dat is een persoonlijke mening - voor eenieder kan dat natuur compleet anders zijn.
Als ik dit erbij pak : [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & DiscussieMr.Viper schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:04:
Dan kom ik onder andere dit tegen : Miki in "[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie"
En als dat klopt dan zou ik daar verder geen tijd of geld aan besteden, want dat is ondertussen echt zwaar verouderde hardware!
Daarnaast zou ik ook effe kijken hoe het met de R605 zit en wat die allemaal wel of niet kant vergeleken met de andere twee, want als daar dezelfde SoC in zit dan zou die ook weleens gauw EOL kunnen gaan...
Ik blijf bij mijn eerder advies wat dat betreft : DIY Router of de MikroTik RB5009
En voor mooie Topic Search linkjes heb ik nog steeds dit topic lopen : Topic Search link de term laten weergeven ?
Dus ben je het met me eens stem dan effe erop!
Alvast bedankt!
[ Voor 7% gewijzigd door nero355 op 21-06-2023 20:31 ]
Van de R605 is al een HW v2 uitgebracht. Aangezien de firmware updates voor v1 later komen dan v2, ga ik er vanuit dat de v2 nieuwere hardware bevat en voorlopig nog niet EOL zal zijn.nero355 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:29:
[...]
Daarnaast zou ik ook effe kijken hoe het met de R605 zit en wat die allemaal wel of niet kant vergeleken met de andere twee, want als daar dezelfde SoC in zit dan zou die ook weleens gauw EOL kunnen gaan...
[…]
Met daarnaast:Mini-me schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:34:
[...]
Van de R605 is al een HW v2 uitgebracht. Aangezien de firmware updates voor v1 later komen dan v2, ga ik er vanuit dat de v2 nieuwere hardware bevat en voorlopig nog niet EOL zal zijn.
De huidige routers halen zo een 800-900 Mbps met vlans. Dit geldt ook voor de v1 van de R605.
Alleen op het moment dat je met VPN's aan de slag gaat valt de zaak terug naar hooguit een paar 100 Mbps.
In de laatste firmware versie van de R605-v1 is daarom een beperking opgenomen van de te gebruiken versleuteling - ik meen me te herinneren dat die maximaal 128 bits is.
De verschillen tussen de R605 en R7206 zijn vrij klein en rechtvaardigen wat mij betreft de verschillende prijs niet echt, dus ik snap dat ze de R605 wat beperken in functionaliteit om de R7206 te kunnen positioneren.Airw0lf schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:06:
[...]
Met daarnaast:
De huidige routers halen zo een 800-900 Mbps met vlans. Dit geldt ook voor de v1 van de R605.
Alleen op het moment dat je met VPN's aan de slag gaat valt de zaak terug naar hooguit een paar 100 Mbps.
In de laatste firmware versie van de R605-v1 is daarom een beperking opgenomen van de te gebruiken versleuteling - ik meen me te herinneren dat die maximaal 128 bits is.
Ja - klopt wel - het sfp-slot en de ingebouwde voeding drijven de prijs stevig op.Mini-me schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:13:
[...]
De verschillen tussen de R605 en R7206 zijn vrij klein en rechtvaardigen wat mij betreft de verschillende prijs niet echt, dus ik snap dat ze de R605 wat beperken in functionaliteit om de R7206 te kunnen positioneren.
Waardoor de verkoopvolumes ook een stuk lager uitvallen.
Dat er meer geheugen (RAM en flash) in zit doet er prijstechnisch niet zo heel veel toe.
Over de SFP poort gesproken: ik begrijp dat dit een WAN-only Port is? Dus niet bruikbaar om poorten te bezuinigen en rechtstreeks via glas naar de main switch te gaan?Airw0lf schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:34:
[...]
Ja - klopt wel - het sfp-slot en de ingebouwde voeding drijven de prijs stevig op.
Waardoor de verkoopvolumes ook een stuk lager uitvallen.
Dat er meer geheugen (RAM en flash) in zit doet er prijstechnisch niet zo heel veel toe.
Klopt - wan-only. Bijvoorbeeld voor een backup-wan op een andere locatie.Mini-me schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:51:
[...]
Over de SFP poort gesproken: ik begrijp dat dit een WAN-only Port is? Dus niet bruikbaar om poorten te bezuinigen en rechtstreeks via glas naar de main switch te gaan?
[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 22-06-2023 10:31 ]
Jammer, want als downlink zou dat een handige poort zijn. Het bespaart 2 poorten in combinatie met een SFP enabled switch die je nuttiger kunt inzetten.Airw0lf schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:30:
[...]
Klopt - wan-only. Bijvoorbeeld voor een backup-wan op een andere locatie.
Ik vraag me af of dit een software keuze is niet f een hardwarematige beperking van de ER7206?
Hoe verhoudt zich dit dan tov de nieuwe ER707 m2 Router,natuurlijk de 2,5 g poorten maar is het de meerprijs waard voor de restMini-me schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:13:
[...]
De verschillen tussen de R605 en R7206 zijn vrij klein en rechtvaardigen wat mij betreft de verschillende prijs niet echt, dus ik snap dat ze de R605 wat beperken in functionaliteit om de R7206 te kunnen positioneren.
Is de 707 stuk beter dan de andere 2?
[ Voor 4% gewijzigd door Gunth op 22-06-2023 14:20 ]
Mini-me schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:51:
Over de SFP poort gesproken: ik begrijp dat dit een WAN-only Port is? Dus niet bruikbaar om poorten te bezuinigen en rechtstreeks via glas naar de main switch te gaan?
Ik denk vanwege dezelfde problemen als bij hun grote concurrent :Mini-me schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:31:
Jammer, want als downlink zou dat een handige poort zijn. Het bespaart 2 poorten in combinatie met een SFP enabled switch die je nuttiger kunt inzetten.
Ik vraag me af of dit een software keuze is niet f een hardwarematige beperking van de ER7206?
- Bridgen tussen twee poorten kan niet via Hardware Offloading.
- De CPU is te zwak om dat verkeer te kunnen verwerken!
- Kans of het verdwijnen van alle Hardware Offloading op het moment dat je twee poorten gaat zitten Bridgen met elkaar!
Ik vindt de 707 zijn meerprijs ook niet de moeite waard.Gunth schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:11:
[...]
Hoe verhoudt zich dit dan tov de nieuwe ER707 m2 Router,natuurlijk de 2,5 g poorten maar is het de meerprijs waard voor de rest
Is de 707 stuk beter dan de andere 2?
Een 2.5-Gbps WAN poort heeft mijns inziens weinig zin.
En aan de LAN-kant is er maar één 2.5-Gbps poort beschikbaar.
Ik had liever gezien dat er aan de LAN-kant vier 2.5-Gbps poorten zijn.
En een switch als de SG3210XHP - maar dan zonder PoE zodat ie passief gekoeld kan worden (versus de 2 fans die er nu in zitten).
Bij elkaar zou dat een mooie upgrade zijn geweest van mijn huidige Omada setup.
Maar tenzij je zwaar inzet op Wifi-7 en 10-Gbps zit er mijns inziens weinig meerwaarde in de laatste serie nieuwe producten.
Ik gok een software keuze. Er zit waarschijnlijk een gewone 5-poorts L2-switch in die software matig "verbouwd" wordt tot "iets" met een of meer routing poorten.Mini-me schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:31:
[...]
Jammer, want als downlink zou dat een handige poort zijn. Het bespaart 2 poorten in combinatie met een SFP enabled switch die je nuttiger kunt inzetten.
Dat heeft wel zin : 1030 Mbps i.p.v. 930 a 960 Mbps aan WAN Bandwidth i.c.m. een 1 Gbps Glasvezel abonnement!Airw0lf schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:55:
Een 2.5-Gbps WAN poort heeft mijns inziens weinig zin.
Opzich kan je wel passief gekoeld combineren met PoE+ maar dan kom je bij HPE Aruba bijvoorbeeld niet verder dan 120 Watt capaciteit dus ik gok dat TP-Link Omada ook wel zoiets kan maken!En een switch als de SG3210XHP - maar dan zonder PoE zodat ie passief gekoeld kan worden (versus de 2 fans die er nu in zitten).
Zo kan ik op volle snelheid en zonder afhankelijkheid van de router routeren tussen de VLAN’s en ben helemaal vrij in de firewall/router die ik kies. Voordeel van een L2+ switch ten opzichte van een L3 is het veel lagere energieverbruik terwijl de voor mij belangrijkste functie, routeren tussen VLAN’s, wel aanwezig is.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Kan/wil je eens een of twee voorbeelden noemen van dergelijke switches?Himalaya schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:49:
Een deel van de switches binnen het Omada portfolio ondersteunen L2+, zijn dus geen volwaardige layer3 switches maar kunnen wel routeren tussen VLAN’s en daarmee dus op volle (wirespeed) snelheid.
Met 16 poorten zou ik genoeg moeten hebben, maar het prijsverschil met 24 poorten is niet heel groot...
Is er een reden te verzinnen om toch voor de 16 poorten te gaan? Verschil in verbruik wellicht, maar verder?
De TL-SG108PE is voor verderop in het netwerk.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Netwerk switches | TP-Link JetStream 16-Port Gigabit Smart Switch with 2 SFP Slots | € 241,81 | € 241,81 |
1 | Netwerk switches | TP-Link JetStream 28-poorts Gigabit Smart-switch met 24 PoE+-poorten | € 268,80 | € 268,80 |
1 | Netwerk switches | TP-Link TL-SG108PE | € 59,50 | € 59,50 |
1 | Access points | TP-Link EAP610-Outdoor | € 149,90 | € 149,90 |
7 | Access points | TP-Link EAP615-WALL | € 85,99 | € 601,93 |
1 | Modems en routers | TP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router | € 53,90 | € 53,90 |
1 | Netwerkaccessoires | TP-Link Omada Cloud Controller OC200 | € 93,75 | € 93,75 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.469,59 |
Een fan minder en daardoor wellicht stiller. Maja - das lastig te tjekke zonder ze beiden af te laten komen en uiteindelijk eentje terug te sturen...Qocel schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:00:
Is er een reden te verzinnen om toch voor de 16 poorten te gaan? Verschil in verbruik wellicht, maar verder?

Dat is geen Omada Switch helaas!
Verder moet je effe de Search bovenaan het topic erbij pakken en zoeken op die twee switches of simpelweg termen als "fan" en "herrie" want volgens mij is daar weleens wat over gepost
Router, controller en APs zien er prima uit.Qocel schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:00:
Voor mijn nieuwbouwwoning heb ik het onderstaande lijstje in gedachten, waarbij ik twijfel tussen de eerste twee switches.
Met 16 poorten zou ik genoeg moeten hebben, maar het prijsverschil met 24 poorten is niet heel groot...
De TL-SG108PE is voor verderop in het netwerk.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Netwerk switches TP-Link JetStream 16-Port Gigabit Smart Switch with 2 SFP Slots € 241,81 € 241,81 1 Netwerk switches TP-Link JetStream 28-poorts Gigabit Smart-switch met 24 PoE+-poorten € 268,80 € 268,80 1 Netwerk switches TP-Link TL-SG108PE € 59,50 € 59,50 1 Access points TP-Link EAP610-Outdoor € 149,90 € 149,90 7 Access points TP-Link EAP615-WALL € 85,99 € 601,93 1 Modems en routers TP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router € 53,90 € 53,90 1 Netwerkaccessoires TP-Link Omada Cloud Controller OC200 € 93,75 € 93,75 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.469,59
Voor de 16-24 poorten: een switch verbruikt energie als de poort actief is, en zet de poort in low power mode in andere gevallen.
Dus het verschil tussen 16 en 24 poorten zal relatief weinig zijn als je met 16 kabels werkt. Voordeel van een 24-Port switch is dat je uitbreidingsmogeloikheden hebt.
Ik zou niet werken met meerdere switches op meerdere locaties, tenzij je de kabels al hebt getrokken en fysiek wilt aftakken op meerdere plaatsen. Bij voorkeur alle kabels naar een centraal punt leiden en daar beheren.
Wat betreft de juiste selectie van een switch: misschien even de OP checken, daar staat een link naar de tabel van Omada switches gepost
De actief gekoelde switches maken mogelijks wat “herrie” -> zie ook de suggestie hierboven.
De switch staat hier in een afgesloten kamer. Maar als we bvb vergeten de deur toe te doen en we kijken 's avonds tv waarbij er stille momenten zijn, dan hoor je de switch wel. +- 10m afstand. Alleen daarvoor overweeg ik al een netwerkkast.
Ben wel benieuwd naar het verschil inderdaad...Airw0lf schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:04:
Een fan minder en daardoor wellicht stiller.
Goeie, thanks! Denk je alles goed doordacht te hebben, toch deze over het hoofd gezien

Had inderdaad wel op beide types gezocht in het topic, maar nog niet op fan of herrie.nero355 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:32:
Verder moet je effe de Search bovenaan het topic erbij pakken...
Goed om te weten, zo wordt de keuze steeds makkelijkerMini-me schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:23:
[...]
Voor de 16-24 poorten: een switch verbruikt energie als de poort actief is, en zet de poort in low power mode in andere gevallen....
Was bedoeld bij mijn PC om daar bijvoorbeeld PoE devices te testen/configureren. Eigenlijk om een beetje mee te kunnen spelenMini-me schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:23:
[...]
Ik zou niet werken met meerdere switches op meerdere locaties...
Ja gezien, heel nuttig, ik hou van dit soort lijstjesMini-me schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:23:
Wat betreft de juiste selectie van een switch: misschien even de OP checken, daar staat een link naar de tabel van Omada switches gepost
De actief gekoelde switches maken mogelijks wat “herrie” -> zie ook de suggestie hierboven.
Hij komt bij mij in de meterkast, daar lopen alle loze leidingen naar toe. Zou ook wel een netwerkkast willen maar kon niets vinden wat past. Ga nu dit in de meterkast gebruiken.SonnyBBQ schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:55:
Ik heb hier thuis de TP-Link TL-SG2428P (20 poorten nodig en een groot deel op PoE) en dacht dat de term JetStream op de ventilatie sloeg. Grapje terzijde, tijdens het herstarten van de switch is deze zeer luid. En tijdens gewoon gebruik is er voor mij toch een constant geluid merkbaar.
De switch staat hier in een afgesloten kamer. Maar als we bvb vergeten de deur toe te doen en we kijken 's avonds tv waarbij er stille momenten zijn, dan hoor je de switch wel. +- 10m afstand. Alleen daarvoor overweeg ik al een netwerkkast.
Bedankt voor alle reacties, door dit topic is het ook helemaal uit de hand gelopen
Ik gebruik als “core” switch de TL-SG3428X, die kan het zeker. Je moet kijken of ze “statische routeringen” aan kunnen, dat is een Layer3 functie.Airw0lf schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:59:
[...]
Kan/wil je eens een of twee voorbeelden noemen van dergelijke switches?
Ik heb er volgens mij nog een (kleinere) die het kan maar ben van huis en kan daar nu niet bij.
BedanktHimalaya schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:37:
[...]
Ik gebruik als “core” switch de TL-SG3428X, die kan het zeker. Je moet kijken of ze “statische routeringen” aan kunnen, dat is een Layer3 functie.
Ik heb er volgens mij nog een (kleinere) die het kan maar ben van huis en kan daar nu niet bij.
Met daarnaast een drietal 8-poorts - waarvan twee met de genoemde static routing functies.
Biedt perspectiven - ik ga eens wat puzzelen!
@Qocel Als je dat nodig hebt dan moet je dat gewoon doen IMHO want er zijn genoeg redenen te bedenken om zoiets te willen!Mini-me schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:23:
Ik zou niet werken met meerdere switches op meerdere locaties, tenzij je de kabels al hebt getrokken en fysiek wilt aftakken op meerdere plaatsen.
Bij voorkeur alle kabels naar een centraal punt leiden en daar beheren.
Hoeveel devices heb je in jouw omgeving (routers, switches, APs)?testmanager schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:27:
Ben ik de enige die zich stoort aan de traagheid van de webinterface sinds controller firmware upgrade naar 5.9.32 ? De app op iOS draait nog prima qua snelheid, maar sinds de introductie van de globalview, gaat het rete-traag.... (laden van schermen)
Ik heb ook een vertraging opgemerkt maar vind hem niet zo dramatisch. En dat terwijl ik meestal de eerste ben die moppert over trage UIs..
5 switches
1 router
1 controller
Ik zat aan het volgende te denken:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
2 | Netwerk switches | TP-Link JetStream TL-SG2008P | € 97,- | € 194,- |
2 | Access points | TP-Link EAP650-Wall | € 102,93 | € 205,86 |
1 | Modems en routers | TP-Link Omada Multi-Gigabit VPN Router | € 167,51 | € 167,51 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 567,37 |
Paar vragen:
1. Klopt het dat ik met deze router de ONT van KPN niet nodig heb en de glasvezel met SFP-module rechtstreeks in de router kan stoppen? Scheelt weer een extra kastje.
2. Ik zag dat deze router twee 2,5 Gbps-poorten heeft. Ik heb één CAT6-kabel van de meterkast naar boven op zolder lopen waar mijn desktop (met 2,5 Gbps-poort) en mijn NAS (Synology DS920+) staan en waar ik ook van plan ben om één van de bovengenoemde switches neer te zetten. Ik weet dat KPN iets overhead geeft en als je geschikte apparatuur hebt kun je iets meer dan 1 Gbps halen. Nu op mijn Asus RT-AX86U lukt dat alleen met een interne speedtest op de router zelf, achter de switches is het 'gecapped' op ongeveer 947/947 Mbps. Zou ik met deze switches die extra snelheid kunnen halen of moet ik dan echt 2,5 Gbps apparatuur gebruiken? Niet dat het een keiharde vereiste is, maar het zou leuk zijn
3. Mijn EAP225 Outdoor is nog van het ac-tijdperk en ondersteunt geen WPA3. Raden jullie aan deze ook te upgraden of is WPA2 voorlopig voldoende?
4. Als voorproefje heb ik nu al een Omada Software Controller draaien in docker op mijn Synology, dit werkt op zich best aardig, al kan ik er nog niet zoveel mee, maar ik heb nu een idee van de GUI. Raden jullie alsnog een hardware controller aan en zo ja, volstaat de OC200 of zouden jullie dan toch direct voor de OC300 gaan?
Alvast dank voor het meedenken!
4. ik zou een RPi of docker draaien ipv hw-oplossing. Ik was fan van de hw-oplossing maar sinds je altijd een versie achter loopt op de fw versies en ik al een keer een brick heb gehad (was wel te herstellen) zou ik een volgende keer toch een docker image draaien zodat het wat minder gevoelig is voor dat soort problemen. De hw-oplossing is wel ideaal voor standalone oplossingen, of offsite oplossingen/kantoren/winkels, maar aangezien je hem al hebt draaien zou ik het zo aanpakken.
Rest vd vragen volgen vanzelf antwoorden op gok ik zo
Let op: de SG2008P is een Gbit switch dus apart bekabelen van je pc en NAS is nodig icm de 2.5Gbit router.Saekerhett schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:29:
[…]
2. Ik zag dat deze router twee 2,5 Gbps-poorten heeft. Ik heb één CAT6-kabel van de meterkast naar boven op zolder lopen waar mijn desktop (met 2,5 Gbps-poort) en mijn NAS (Synology DS920+) staan en waar ik ook van plan ben om één van de bovengenoemde switches neer te zetten. Ik weet dat KPN iets overhead geeft en als je geschikte apparatuur hebt kun je iets meer dan 1 Gbps halen. Nu op mijn Asus RT-AX86U lukt dat alleen met een interne speedtest op de router zelf, achter de switches is het 'gecapped' op ongeveer 947/947 Mbps. Zou ik met deze switches die extra snelheid kunnen halen of moet ik dan echt 2,5 Gbps apparatuur gebruiken? Niet dat het een keiharde vereiste is, maar het zou leuk zijn
Zover in heb begrepen, geeft WPA3 geen echte meerwaarde tov WPA2 maar sommige devices ondersteunen het (nog) niet.3. Mijn EAP225 Outdoor is nog van het ac-tijdperk en ondersteunt geen WPA3. Raden jullie aan deze ook te upgraden of is WPA2 voorlopig voldoende?
(Ik zit hier zelfs nog met een GSM die geen 5GHz doet waardoor ik een apart 2.4GHz SSID online hou voor één persoon).
Als je XGS-PON of GPON hebt dan moet je de ONT laten staan, want die vervangen is een dure grap en ook nog eens niet 100% betrouwbaar!Saekerhett schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:29:
1. Klopt het dat ik met deze router de ONT van KPN niet nodig heb en de glasvezel met SFP-module rechtstreeks in de router kan stoppen?
Scheelt weer een extra kastje.
Daarnaast mag je blij zijn dat je überhaupt een losse ONT hebt en zodoende altijd zonder gezeik een eigen Router kan aansluiten!
Als je 2,5 Gbps wilt benutten dan moet natuurlijk al je apparatuur 2,5 Gbps zijn dus dat feest gaat niet door!2. Ik zag dat deze router twee 2,5 Gbps-poorten heeft. Ik heb één CAT6-kabel van de meterkast naar boven op zolder lopen waar mijn desktop (met 2,5 Gbps-poort) en mijn NAS (Synology DS920+) staan en waar ik ook van plan ben om één van de bovengenoemde switches neer te zetten.
Zou ik met deze switches die extra snelheid kunnen halen of moet ik dan echt 2,5 Gbps apparatuur gebruiken?
Wat je natuurlijk wel kan doen :
- Tweede UTP kabel trekken indien mogelijk.
- De PC en NAS via de 2,5 Gbps poorten direkt verbinden als je de extra snelheid nodig hebt.
WPA3 voor 802.11ac apparaten is een kwestie van een firmware en Omada Controller update uitbrengen : Heeft TP-Link dat nog niet mogelijk gemaakt dan3. Mijn EAP225 Outdoor is nog van het ac-tijdperk en ondersteunt geen WPA3.
Raden jullie aan deze ook te upgraden of is WPA2 voorlopig voldoende?
Lekker zo houden!4. Als voorproefje heb ik nu al een Omada Software Controller draaien in docker op mijn Synology, dit werkt op zich best aardig, al kan ik er nog niet zoveel mee, maar ik heb nu een idee van de GUI.
WPA3 heeft zeker wel meerwaarde, want WPA2 is in principe een verlaten standaard geworden ondertussen en je zou zelfs WPA3 als een fix voor WPA2 kunnen zien!Mini-me schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:55:
Zover in heb begrepen, geeft WPA3 geen echte meerwaarde tov WPA2 maar sommige devices ondersteunen het (nog) niet.
Dat is een prima oplossing als het echt niet anders kan!(Ik zit hier zelfs nog met een GSM die geen 5GHz doet waardoor ik een apart 2.4GHz SSID online hou voor één persoon).
Ik heb XSG-PON, dan laat ik de ONT lekker hangennero355 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:07:
[...]
Als je XGS-PON of GPON hebt dan moet je de ONT laten staan, want die vervangen is een dure grap en ook nog eens niet 100% betrouwbaar!
Daarnaast mag je blij zijn dat je überhaupt een losse ONT hebt en zodoende altijd zonder gezeik een eigen Router kan aansluiten!
Ja ik dacht waarschijnlijk te moeilijk, iets met link aggregation, maar dat is natuurlijk alleen parallel. Een tweede kabel trekken is vrij lastig, dan laat ik het zo. Te zijner tijd de stap naar 10 Gbps als het gemeengoed is geworden lijkt me dan logischer.Als je 2,5 Gbps wilt benutten dan moet natuurlijk al je apparatuur 2,5 Gbps zijn dus dat feest gaat niet door!
Wat je natuurlijk wel kan doen :
- Tweede UTP kabel trekken indien mogelijk.
- De PC en NAS via de 2,5 Gbps poorten direkt verbinden als je de extra snelheid nodig hebt.
Helaas niet voor de EAP-225 OutdoorWPA3 voor 802.11ac apparaten is een kwestie van een firmware en Omada Controller update uitbrengen : Heeft TP-Link dat nog niet mogelijk gemaakt dan
Er is op dit moment een beta versie van de Windows Omada controller beschikbaar.Saekerhett schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:30:
Ik lees trouwens dat er geen IPv6 firewall is voor Omada. Is dat nog een ding? Ik heb hier IPv6 aan staan met KPN, dat kan wel uit op zich, maar vreemd dat TP-Link dit niet heeft? Mijn RT-AX86U heeft het wel...
Hierin wordt melding gemaakt van IDS/IPS functionaliteit.
Met die kanttekening dat er een firmware update bij hoort (die er nog niet is).
En (afgaande op de release notes) mogelijk alleen voor bepaalde modellen geldt.
In eerdere updates is melding gemaakt van IPv6 support.
In deze versie is daar ACL en RA support bij gekomen.
Bron voor deze Windows beta:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/612908
Ah kijk, ze zijn er dus in elk geval mee bezig. Zou ik dan eventueel IPv6 uit laten tot het geïmplementeerd is?Airw0lf schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:40:
[...]
Er is op dit moment een beta versie van de Windows Omada controller beschikbaar.
Hierin wordt melding gemaakt van IDS/IPS functionaliteit.
Met die kanttekening dat er een firmware update bij hoort (die er nog niet is).
En (afgaande op de release notes) mogelijk alleen voor bepaalde modellen geldt.
In eerdere updates is melding gemaakt van IPv6 support.
In deze versie is daar ACL en RA support bij gekomen.
Bron voor deze Windows beta:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/612908
Dat in ieder geval - beter is om eerst alles aan de praat te brengen met IPv4.Saekerhett schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:17:
[...]
Ah kijk, ze zijn er dus in elk geval mee bezig. Zou ik dan eventueel IPv6 uit laten tot het geïmplementeerd is?
En dan eventueel IPv6 - mocht dat nog nodig/handig zijn.
Ik vind het maar een vreemd verhaal als je bedenkt dat alles onderhuids op Linux is gebaseerd en dat soort dingen eigenlijk bijna geen moeite zouden mogen kosten, tenzij ze bij TP-Link het wiel opnieuw aan het uitvinden zijnAirw0lf schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:07:
Dat in ieder geval - beter is om eerst alles aan de praat te brengen met IPv4.
En dan eventueel IPv6 - mocht dat nog nodig/handig zijn.
Wat doet een
# iptables -L
of iets in die trant op bijvoorbeeld een ER605 met de huidige firmware
Is de 7212PC niet wat voor jou? Heb je de router en controller in 1.Saekerhett schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:29:
Ik zit er aan te denken om mijn thuisnetwerk te vervangen door TP-Link Omada. Ik heb nu wat Asus spul staan en een EAP225 Outdoor in de kapschuur, aan elkaar geknoopt door wat switches van Netgear en TP-Link, een beetje rommelig. Graag zou ik dit vervangen door een gecentraliseerd systeem en toen kwam ik bij Omada uit. Ook omdat het me erg leuk lijkt me hierin te verdiepen, VLAN's uitproberen, etc, gewoon een beetje hobby'en. Ik heb thuis een 1000/1000 glasvezelverbinding van KPN.
Ik zat aan het volgende te denken:
# Category Product Prijs Subtotaal 2 Netwerk switches TP-Link JetStream TL-SG2008P € 97,- € 194,- 2 Access points TP-Link EAP650-Wall € 102,93 € 205,86 1 Modems en routers TP-Link Omada Multi-Gigabit VPN Router € 167,51 € 167,51 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 567,37
Paar vragen:
1. Klopt het dat ik met deze router de ONT van KPN niet nodig heb en de glasvezel met SFP-module rechtstreeks in de router kan stoppen? Scheelt weer een extra kastje.
3. Mijn EAP225 Outdoor is nog van het ac-tijdperk en ondersteunt geen WPA3. Raden jullie aan deze ook te upgraden of is WPA2 voorlopig voldoende?
4. Als voorproefje heb ik nu al een Omada Software Controller draaien in docker op mijn Synology, dit werkt op zich best aardig, al kan ik er nog niet zoveel mee, maar ik heb nu een idee van de GUI. Raden jullie alsnog een hardware controller aan en zo ja, volstaat de OC200 of zouden jullie dan toch direct voor de OC300 gaan?
Alvast dank voor het meedenken!
Interessant apparaat! Effe in verdiepen, thx!Rubenus schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:35:
[...]
Is de 7212PC niet wat voor jou? Heb je de router en controller in 1.
Edit: mooi ding, alleen moet ik de switch wel losgekoppeld hebben van de router omdat ik die op zolder moet hebben en de router moet in de meterkast.
[ Voor 24% gewijzigd door Saekerhett op 28-06-2023 16:46 ]
Zitten wel wat restricties op. O.a. max 4 AP's, geen 2,5 gbit en de switch is niet mamaged. Je moet je even verdiepen in de use case maar het is een goed geprijsd apparaat en het scheelt ruimte in de meterkast.Saekerhett schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:43:
[...]
Interessant apparaat! Effe in verdiepen, thx!
[ Voor 3% gewijzigd door Rubenus op 28-06-2023 16:55 ]