Airw0lf schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:28:
[...]
Dan snap ik het niet helemaal - waar staat nou de Asus router en waar de Omada router?
Welke apparaten wil je gebruiken met een VPN? En van waar-naar-waar?
Volgens mij heet dit aan de Asus kant anders:
https://openvpn.net/blog/split-tunneling-with-access-server/
In the Admin Web UI, you can start split tunneling with a simple click of a toggle button. Under Configuration > VPN Settings > Routing, switch “Should client Internet traffic be routed through the VPN?” to No. Once set to ‘no’, traffic destined to your private networks will traverse the VPN. Other traffic will bypass the VPN.
Ik gok dat je het in die hoek moet zoeken. Eventueel via Merlin - mocht dat op dit Asus router kunnen.
De Asus RT-AC86U, waar inderdaad Merlin op zit, staat bij een familielid met Ziggo-verbinding. Die kan ik remote beheren, geen probleem. Daarop draait een OpenVPN-server. Via Omada, waar ik zelf thuis dus mijn netwerk mee beheer (KPN glasvezel), heb ik dus gisteren een OpenVPN policy gemaakt, client-to-site, die ik aan de ip-adressen van mijn Apple TV's heb gekoppeld. Lang verhaal kort: dit werkt! Ik kan dus elk gewenst apparaat hier aan deze policy koppelen en die apparaten hebben dan een full tunnel verbinding naar een Ziggo-aansluiting, waardoor de Ziggo tv app werkt.
Maar ik vind het omslachtig om te moeten togglen tussen aan en uit, dus noemde @
nero355 split horizon, of split tunneling. En dat ben ik nu dus aan het onderzoeken hoe ik dat ingesteld krijg. Want als dat lukt, kan de VPN-verbinding gewoon in stand blijven, maar alleen voor die ip-adressen en hostnames waar de Ziggo tv app gebruik van maakt. Al het verkeer daaromheen mag rustig direct het internet op en af, zonder VPN dus. En op die manier kakt de snelheid ook niet in en is het eenmaal instellen en gaan. Ook als je daarna bijvoorbeeld Plex wil kijken of zo.
Want ik baal gewoon dat Ziggo deze beperking heeft, ik heb namelijk gewoon een betaald tv-abonnement, maar ik mag dus niet tv terugkijken omdat Ziggo dan per se een Ziggo-internetverbinding nodig heeft. En dat kan ik dus zo omzeilen, alleen wil ik de Apple TV's niet de hele tijd connecten en disconnecten van de VPN als dat niet hoeft.
Duidelijk genoeg zo?
[
Voor 3% gewijzigd door
Saekerhett op 11-07-2023 13:45
]