Wat wil je precies “toewijzen”? Wil je de SFPs gebruiken als monitoring poorten? Of in hetzelfde VLAN verbinden? Wil je de switch opdelen in 4 virtuele switches?marcel19 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:48:
Ik ben aan het kijken naar de TL-SG3428.
Deze switch heeft 4x een SFP port. Mijn planning is om sfp om te zetten naar RJ45.
(Intern test netwerkje) Dus hoopte dat dit met deze switch mogelijk is om het volgende voor elkaar te krijgen.
SFP port 1 toe te wijzen aan RJ45 port 1 t/m 4
SFP port 2 toe te wijzen aan RJ45 port 5 t/m 8
SFP port 3 toe te wijzen aan RJ45 port 9 t/m 16
SFP port 4 toe te wijzen aan RJ45 port 17 t/m 24
In het netwerkje wil het zo maken:Mini-me schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:34:
[...]
Wat wil je precies “toewijzen”? Wil je de SFPs gebruiken als monitoring poorten? Of in hetzelfde VLAN verbinden? Wil je de switch opdelen in 4 virtuele switches?
1x een switch op kant A > 4X SFP uit met fiber > fiber in met SFP > Switch kant B
Dus in feite gaat het data verkeer over de fiber maar zal vanaf kant A vanuit RJ45 komen en dus in kant B weer via RJ45 uit komen.
Ik moet hier toch nog even op terugkomen want na een paar uur werkte het al niet meer. Weer een nslookup gedaan en ik zag toen andere ip-adressen. Ook die weer toegevoegd maar toen werkte het nog steeds niet. Een full tunnel werkt nog steeds prima. Dus het wordt weer verder uitzoeken.Saekerhett schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:06:
[...]
OMG HIJ DOET!
Ik heb via AdGuard de DNS query's uitgelezen en daarbij kwamen
code:
1 2 static.spark.ziggogo.tv prod.spark.ziggogo.tv
vaak naar voren. Deze geven 2.22.54.131 en 2.22.54.123 als ip-adressen weer. Deze toegevoegd aan de ovpn config file, op de laatste regel, maar voor de certificaten. Speedtestje gedaan, nog steeds 945 Mbit, dus dat loopt via mijn KPN-verbinding. En toen stond ik met mijn bek vol tanden dat Ziggo Go het deed
Ik ben blij! Hartstikke bedankt voor de hulp allen!
Je kunt 4 VLANs maken met daarin de UTP poorten die je wilt een die VLANs over de fiber trunk naar de andere switch laten communiceren naar de poorten die daar in hetzelfde VLAN zitten. Daar kun je eventueel weer LAGs maken om de poorten samen to voegen.marcel19 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:39:
[...]
In het netwerkje wil het zo maken:
1x een switch op kant A > 4X SFP uit met fiber > fiber in met SFP > Switch kant B
Dus in feite gaat het data verkeer over de fiber maar zal vanaf kant A vanuit RJ45 komen en dus in kant B weer via RJ45 uit komen.
Maar waar heb je 40Gb/s voor nodig??
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik heb geen 40gb/s nodigHimalaya schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:35:
[...]
Je kunt 4 VLANs maken met daarin de UTP poorten die je wilt een die VLANs over de fiber trunk naar de andere switch laten communiceren naar de poorten die daar in hetzelfde VLAN zitten. Daar kun je eventueel weer LAGs maken om de poorten samen to voegen.
Maar waar heb je 40Gb/s voor nodig??
Ik heb een test netwerk opgezet voor thuis voor wat learning over fiber.
Maar het ging mij erom of ik dus van RJ45 naar de SFP switch A kon > Multimode Fiber > SFP switch B > RJ45. maar als dat met VLAN en trunk werkt dan kom ik er wel uit
Heb precies deze instellingen, doet het nog niet. Heb m'n PC ook direct in de router gestopt om zaken zoals de switch uit te sluiten.DaLass schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:17:
[...]
Ja, zeker!
Ik heb laatst mijn netwerk opnieuw moeten configureren omdat ik per ongeluk de VM met de Omada Controller weggegooid had.![]()
Nadat ik alles opnieuw had opgebouwd in de nieuwe controller had ik de ER605 toegevoegd en was mijn T-Mobile internet weg. Ik was in de veronderstelling dat ik alles goed had staan, VLAN 300, zoals het ook stond ervoor. Ik had zelfs nog een screenshot van de settings van vorig jaar, dus het referentiemateriaal was goed.
T-Mobile kon niets voor mij betekenen op vrijdagmiddag om 16:45u, dus zelf aan het zoeken gegaan. Uiteindelijk bleek het 1 vinkje te zijn, die er ten tijde van de 1e keer configureren niet stond: 802.1Q Tag.
[Afbeelding]
Als je die aanzet i.c.m. VLAN 300 zou het moeten werken.
Wil helaas ook nietNicap schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:32:
[...]
Ja, heb het later weer een keer geprobeerd en toen eerst de verbinding meer dan een halfuur eraf gehad. Dus echt de stroom van de media converter gehaald. Geen idee of dat ook de truc was, maar werkte daarna wel.
EDIT: error code is trouwens:
<devicenaam> failed to obtain the IP address for 2.5G WAN1 because no response from the server.
- maar dat lijkt de default te zijn als je je ISP-instellingen niet goed hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door Giku op 13-07-2023 16:49 ]
Check wel even of de SFP voor downlink (cliënt switching) gebruikt kan worden, of alleen als uplink zoals bij een deel van de andere Omada producten. Ik vind tot nu toe weinig bevestiging over downlink SFP connectivity..marcel19 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:57:
[...]
Ik heb geen 40gb/s nodigElke sfp is een apart IP adres 10.10.0.x 10.10.1.x enz.
Ik heb een test netwerk opgezet voor thuis voor wat learning over fiber.
Maar het ging mij erom of ik dus van RJ45 naar de SFP switch A kon > Multimode Fiber > SFP switch B > RJ45. maar als dat met VLAN en trunk werkt dan kom ik er wel uit![]()
[ Voor 7% gewijzigd door Mini-me op 13-07-2023 17:33 ]
Ah, balen. Dat was bij mij echt de bottleneck, dat ene stomme vinkje.Giku schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:34:
[...]
Heb precies deze instellingen, doet het nog niet. Heb m'n PC ook direct in de router gestopt om zaken zoals de switch uit te sluiten.
[...]
Wil helaas ook niet
EDIT: error code is trouwens:
<devicenaam> failed to obtain the IP address for 2.5G WAN1 because no response from the server.
- maar dat lijkt de default te zijn als je je ISP-instellingen niet goed hebt.
Met de originele router van TMobile werkt het wel? Dan zou je het mac adres van die router nog in omada kunnen opvoeren voor je wan verbinding.
[ Voor 8% gewijzigd door DaLass op 13-07-2023 21:50 ]
Airw0lf schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:14:
Voor de liefhebbers:
In de release notes van de laatste controller versie is melding gemaakt van een ER706W - een Omada router met wifi (unpacking filmpje). Ik weet niet of en wanneer die naar NLD komt.
[ Voor 11% gewijzigd door MarioMark1541 op 13-07-2023 22:37 ]
HuhMini-me schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:32:
Check wel even of de SFP voor downlink (cliënt switching) gebruikt kan worden, of alleen als uplink zoals bij een deel van de andere Omada producten. Ik vind tot nu toe weinig bevestiging over downlink SFP connectivity..
Dat kan je toch met 4 aparte VLAN's regelen of denk ik te simpelmarcel19 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:48:
Ik ben aan het kijken naar de TL-SG3428.
Deze switch heeft 4x een SFP port. Mijn planning is om sfp om te zetten naar RJ45.
(Intern test netwerkje) Dus hoopte dat dit met deze switch mogelijk is om het volgende voor elkaar te krijgen.
SFP port 1 toe te wijzen aan RJ45 port 1 t/m 4
SFP port 2 toe te wijzen aan RJ45 port 5 t/m 8
SFP port 3 toe te wijzen aan RJ45 port 9 t/m 16
SFP port 4 toe te wijzen aan RJ45 port 17 t/m 24
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Weet niet of ik je goed begrijp maar met veel managed switches kun je portgroups aanmaken. Daarmee kun je je switch in meerdere logische segmenten opdelen. Je kunt rj45 en sfp mixen. Heb dit zelf gedaan met een Mikrotik. Is simpeler dan Vlans hoewel dat ook goed werkt.nero355 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:10:
[...]
HuhDat hoort toch niks uit te maken ?!
[...]
Dat kan je toch met 4 aparte VLAN's regelen of denk ik te simpel
Daar ben ik mee bekend, maar vrees dat je zoiets bij een TP-Link Switch niet gaat vinden eerlijk gezegd...m.eddy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:19:
Weet niet of ik je goed begrijp maar met veel managed switches kun je portgroups aanmaken.
Daarmee kun je je switch in meerdere logische segmenten opdelen. Je kunt rj45 en sfp mixen.
Heb dit zelf gedaan met een Mikrotik. Is simpeler dan Vlans hoewel dat ook goed werkt.
Ik zie het ook niet staan in de specificaties van de TL-SG3428 op hun website : https://www.tp-link.com/u...tl-sg3428/#specifications
MikroTik of CISCO/HPE/Juniper/enz. zullen dat ongetwijfeld wel hebben als je het juiste model kiest, maar daarvan is alleen MikroTik voor de meesten hier een beetje betaalbaar
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Right, wil Mikrotik niet pluggen hier maar hun switchOS ondersteund het idd. Dat is flink simpel en nowhere zo moeilijk als RouterOS.nero355 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:25:
[...]
Daar ben ik mee bekend, maar vrees dat je zoiets bij een TP-Link Switch niet gaat vinden eerlijk gezegd...
Ik zie het ook niet staan in de specificaties van de TL-SG3428 op hun website : https://www.tp-link.com/u...tl-sg3428/#specifications
MikroTik of CISCO/HPE/Juniper/enz. zullen dat ongetwijfeld wel hebben als je het juiste model kiest, maar daarvan is alleen MikroTik voor de meesten hier een beetje betaalbaar
Heb de css326 maar die vervangt jouw switch niet helemaal want maar 2 sfp(+) poorten.
Dan maar vlans.
In alle eerlijkheid : Liever een RB5009 dan zo'n beetje alle Omada of UniFi Routersm.eddy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:38:
Right, wil Mikrotik niet pluggen hier maar hun switchOS ondersteund het idd.
Dat is flink simpel en nowhere zo moeilijk als RouterOS.
Het is niet mijn Switch maar degene die @marcel19 overweegt hé!Heb de css326 maar die vervangt jouw switch niet helemaal want maar 2 sfp(+) poorten.
Dan maar vlans.
Sorry, negeer mijn opmerking. SFP kan inderdaad worden gebruikt voor uplink en downlink op switches:nero355 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:10:
[...]
HuhDat hoort toch niks uit te maken ?!
[...]
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/585572
Mijn opmerking kwam vanwege de Omada routers met SFP Port die alleen uplink (WAN) zijn. Ik snap nog steeds niet waarom TP-link die ontwerpkeuze heeft gemaakt..
Ik gok vanwege de glasopties die door sommige providers geleverd worden.Mini-me schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:38:
[...]
Mijn opmerking kwam vanwege de Omada routers met SFP Port die alleen uplink (WAN) zijn. Ik snap nog steeds niet waarom TP-link die ontwerpkeuze heeft gemaakt..
Dat zie je nu ook terug bij de router met een 2.5-Gbps WAN-only-poort.
Ik geloof dat Ziggo hiermee wat proefjes heeft (had?) lopen.
makes it run like clockwork
Laatste release lijkt te zijn terug gedraaidAirw0lf schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:14:
Voor de liefhebbers:
In de release notes van de laatste controller versie is melding gemaakt van een ER706W - een Omada router met wifi (unpacking filmpje). Ik weet niet of en wanneer die naar NLD komt.
Mijn SG3216 (2011) heeft "Port Isolation", klinkt als dat. Heb ik ooit wel eens gebruikt toen ik een router-pc OS gebruikte dat geen VLAN ondersteuning had (en volgens mij nog steeds niet heeft). Hierbij gebruikte ik de SG3216 om de VLAN-tags te verwerken en untagged door te sturen, de betreffende 2 poorten werden met die optie geïsoleerd van de rest van het netwerk.nero355 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:25:
[...]
Daar ben ik mee bekend, maar vrees dat je zoiets bij een TP-Link Switch niet gaat vinden eerlijk gezegd...
[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 15-07-2023 11:42 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Originele router werkt inderdaad wel. Ook mac adres opvoeren helpt niet. Nu maar proberen of t de router zelf is, ER707-M2.DaLass schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:49:
[...]
Ah, balen. Dat was bij mij echt de bottleneck, dat ene stomme vinkje.
Met de originele router van TMobile werkt het wel? Dan zou je het mac adres van die router nog in omada kunnen opvoeren voor je wan verbinding.
Ik heb hier dezelfde router werkend op KPN glasvezel. Je zou toch ergens een instelling verwachten…Giku schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:18:
[...]
Originele router werkt inderdaad wel. Ook mac adres opvoeren helpt niet. Nu maar proberen of t de router zelf is, ER707-M2.
Ja, nu eerst proberen zonder dat de oc200 hem adopt. Lijkt me dat de router het moet kunnen.
Het blijkt m'n 2.5Gbit WAN-poort te zijn, die ondersteunt standaard geen VLAN, dus m'n instellingen vanuit de OC200 kwamen denk ik gewoon niet door. Even ontdekken of een firmware upgrade het herstel
@Saekerhett: herken je dat?
Het blijkt m'n 2.5Gbit WAN-poort te zijn, die ondersteunt standaard geen VLAN, dus m'n instellingen vanuit de OC200 kwamen denk ik gewoon niet door. Even ontdekken of een firmware upgrade het herstel
[ Voor 56% gewijzigd door Giku op 15-07-2023 12:36 ]
Ah ja dat was het! Ik moest inderdaad eerst ook de firmware upgraden van de ER707-M2, daarna kon ik hem inderdaad aan VLAN 6 koppelen op de 2,5 Gbit WAN-poort. Probeer maar, dan zul je zien dat hij daarna gewoon werktGiku schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:23:
Ja, nu eerst proberen zonder dat de oc200 hem adopt. Lijkt me dat de router het moet kunnen.
Blijkbaar is de Lock to AP functionaliteit wel al beschikbaar in de controller (UI) maar nog niet in de EAP firmware:MarioMark1541 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:00:
Weet iemand of er een bug in de software is ?
Als ik de functie lock to ap aanzet voor een bepaalde device gebeurt er niks ook niet na een reboot
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/601484
Jouw observatie is dus helemaal correct!
DuidelijkMini-me schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Blijkbaar is de Lock to AP functionaliteit wel al beschikbaar in de controller (UI) maar nog niet in de EAP firmware:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/601484
Jouw observatie is dus helemaal correct!
Benieuwd wanneer de update gaat komen dan ….
Volgens hank21 krijgen we “soon” een major version update.MarioMark1541 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:13:
[...]
Duidelijk
Benieuwd wanneer de update gaat komen dan ….
Ik heb een aantal eap245-ap's hangen en een oc200. De ap's hebben hardwareversie 1 en de Omada-versie is daarom 3. Voor zover ik heb allemaal ooit heb begrepen zit je een beetje met die versienummers vast en als ik een v3 AP zou toevoegen, dan kan de v3 firmware die niet vinden (en vice versa: de oc200 had aanvankelijk v5 en kon mijn ap's niet vinden tot ik v3 erop flashte
).
Nu heb ik 2 8-poorts switches in de meterkast die ik misschien zou willen vervangen door een 16-poort Jetstream (om het net wat meer compleet te maken), maar wat ik niet zo goed kan vinden, is of ik dan ook met hardwareversies te maken krijg die misschien niet compatible zijn. MAW: hebben die dingen ook zo'n hardwareversie en moet ik daar net als met die ap's goed mee uitkijken?
Nu heb ik 2 8-poorts switches in de meterkast die ik misschien zou willen vervangen door een 16-poort Jetstream (om het net wat meer compleet te maken), maar wat ik niet zo goed kan vinden, is of ik dan ook met hardwareversies te maken krijg die misschien niet compatible zijn. MAW: hebben die dingen ook zo'n hardwareversie en moet ik daar net als met die ap's goed mee uitkijken?
Saved by the buoyancy of citrus
Ik gebruik al enkele jaren, op zich naar tevredenheid, Unifi. Nu zijn we wat groter gaan wonen en heb ik wat in-wall’s en een grotere PoE switch nodig. Alleen het aanbod qua betaalbare switches is matig (met ook nog eens een zeer beperkt PoE budget) en de in-wall’s zijn ook aan de prijs.
Omada staat al een tijdje op mijn radar, lijkt ook prima betaalbaar. En de controller/ui is volgens mij een clone van Ubiquiti dus vrij vertrouwd.
Zijn er hier mensen die geswitched zijn en deze actie aan- of afraden?
Omada staat al een tijdje op mijn radar, lijkt ook prima betaalbaar. En de controller/ui is volgens mij een clone van Ubiquiti dus vrij vertrouwd.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Een jaar geleden de switch gemaakt van een unifi omgeving met UAG, 4 AP’s, cloudcontroller2+ en 3 switches naar een vergelijkbare Omada omgeving. Alleen voor de firewall overgestapt naar een Sophos XG. Wilde naar Wifi6 dus moest toch investeren, het moment voor de overstap.Ethirty schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:45:
Ik gebruik al enkele jaren, op zich naar tevredenheid, Unifi. Nu zijn we wat groter gaan wonen en heb ik wat in-wall’s en een grotere PoE switch nodig. Alleen het aanbod qua betaalbare switches is matig (met ook nog eens een zeer beperkt PoE budget) en de in-wall’s zijn ook aan de prijs.
Zeer soepel gegaan en Unifi geen moment gemist, tot nu toe super betrouwbaar geweest. Begon me af en toe toch te ergeren aan de vele updates van Unifi die regelmatig nieuwe issues meebrachten en kon me steeds slechter vinden in de toenemende afhankelijkheid van de cloud voor beheertoegang.
Als je je weg kent in Unifi ben je zo weer op gang in Omada, met inderdaad betere prijzen, en bij al mijn Apple spul betere verbindingen.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Hoeveel van de v1 AP's heb je? Misschien onderbrengen in een v3 software controller? Of geen controller? De omada app zonder controller kan ook nog.Cyphax schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:11:
Ik heb een aantal eap245-ap's hangen en een oc200. De ap's hebben hardwareversie 1 en de Omada-versie is daarom 3. Voor zover ik heb allemaal ooit heb begrepen zit je een beetje met die versienummers vast en als ik een v3 AP zou toevoegen, dan kan de v3 firmware die niet vinden (en vice versa: de oc200 had aanvankelijk v5 en kon mijn ap's niet vinden tot ik v3 erop flashte).
De rest stop je dan in een v5 controller. Die dan op termijn ook de nieuwe generatie AP's meeneemt.
Of je met die switches een vergelijkbare situatie gaat krijgen weet ik niet. Maar als je die dingen nieuw koopt wordt het altijd een V5 controller - zo is mijn inschatting.
[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 18-07-2023 23:14 ]
Ik heb drie eap's, ruim voldoende voor dit huis, maar ik heb eigenlijk die Omada controller alleen maar voor die access points, dus die heeft eigenlijk geen functie meer als ik de ap's daar uit haal.Airw0lf schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:12:
[...]
Hoeveel van de v1 AP's heb je? Misschien onderbrengen in een v3 software controller? Of geen controller? De omada app zonder controller kan ook nog.
De rest stop je dan in een v5 controller. Die dan op termijn ook de nieuwe generatie AP's meeneemt.
Ik ga er ook vanuit dat nieuwe hardware een latere versie zal zijn dan mijn v1's, daarom hoop ik een beetje dat het voor zo'n (Jetstream) switch niet zoveel uitmaakt.Of je met die switches een vergelijkbare situatie gaat krijgen weet ik niet. Maar als je die dingen nieuw koopt wordt het altijd een V5 controller - zo is mijn inschatting.
Heb je iets aan het advies om je EAPs te vervangen door nieuwere modellen of was dat het antwoord dat je hier juist niet hoopte te krijgen?Cyphax schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 07:51:
[...]
Ik heb drie eap's, ruim voldoende voor dit huis, maar ik heb eigenlijk die Omada controller alleen maar voor die access points, dus die heeft eigenlijk geen functie meer als ik de ap's daar uit haal.
[...]
Ik ga er ook vanuit dat nieuwe hardware een latere versie zal zijn dan mijn v1's, daarom hoop ik een beetje dat het voort zo'n (Jetstream) switch niet zoveel uitmaakt.
Ik weet niet zo goed wat ik daar precies mee opschiet momenteel?Mini-me schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:08:
[...]
Heb je iets aan het advies om je EAPs te vervangen door nieuwere modellen of was dat het antwoord dat je hier juist niet hoopte te krijgen?
Of zijn er meer goede redenen om dat te doen? De huidige techniek is nieuw genoeg: ik heb nu wifi-5 door het hele huis, en ik heb geen wifi-6-compatible hardware, en verder heb ik geen andere tp-link-apparaten (afgezien van een paar switches) die erbij moeten. Ik wil alleen misschien dus die 2 8-poort switches in de meterkast vervangen door 1 met 16 poorten, vandaar dat ik naar zo'n Jetstream kijk, maar dat is eigenlijk alleen maar omdat ik al een Omada-setup heb waar dat potentieel mooi bij past.
Maar nou heb ik de keuze tussen het zo laten (evt een willekeurige 16-poort switch plaatsen), of een Jetstream switch maar dan ook gelijk 3 nieuwe ap's waarmee het kostbare operatie wordt.
Helemaal mee eens. Ligt natuurlijk ook wel een beetje aan hoe complex je netwerk is ingericht en of je graag centraal beheer wilt doen. Aangezien je geen TP-link router gebruikt, zal die complexiteit ook wel meevallen.Cyphax schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:53:
[...]
Ik weet niet zo goed wat ik daar precies mee opschiet momenteel?
Of zijn er meer goede redenen om dat te doen? De huidige techniek is nieuw genoeg: ik heb nu wifi-5 door het hele huis, en ik heb geen wifi-6-compatible hardware, en verder heb ik geen andere tp-link-apparaten (afgezien van een paar switches) die erbij moeten. Ik wil alleen misschien dus die 2 8-poort switches in de meterkast vervangen door 1 met 16 poorten, vandaar dat ik naar zo'n Jetstream kijk, maar dat is eigenlijk alleen maar omdat ik al een Omada-setup heb waar dat potentieel mooi bij past.
Maar nou heb ik de keuze tussen het zo laten (evt een willekeurige 16-poort switch plaatsen), of een Jetstream switch maar dan ook gelijk 3 nieuwe ap's waarmee het kostbare operatie wordt.Kan ik het dan niet beter zo laten en de ap's pas vervangen als ik er een wat meer serieuze reden voor heb?
Wat je nog zou kunnen proberen, is om de nieuwe switch te downgraden naar een v3 compatible firmware?
Ik heb sinds een tijd 2 EAP655 wall AP's, dit werkt verder erg goed. Eentje zit er in de muur van de woonkamer en de andere vrijwel recht er boven op een slaapkamer. Dus aan 1 kant van het huis. Op de boven etage en zolder prima bereik.
Maar beneden aan de andere kant van het huis merk ik dat ik in de keuken al flink wat bereik inlever. In de tuin is het allemaal net wel net niet. Mijn telefoon schakelt telkens tussen wifi en 4G.
Nu had ik nog een oude Fritzbox 1750E repeater liggen en als wireless bridge ingesteld in de bijkeuken. In de tuin prima bereik en snelheid. Maar ik merk dat ik nu in de keuken en woonkamer dat mijn telefoon regelmatig even 'hangt' van wat moet ik nu kiezen qua wifi. Roaming werkt niet echt als je 2 totaal verschillende apparaten voor je wifi hebt.
Het handige van de 1750E is dat je hem in de stopcontact kunt stoppen. Volgens mij is er in de Omada serie geen AP die je als het ware in het stopcontact plugt?

Ik wil eens gaan kijken of het met een Omada AP via een wireless bridge toch beter gaat werken. Ondersteunen alle Omada AP's dat? Helaas heb ik geen UTP liggen in de keuken of bijkeuken, dus het moet wel draadloos en dan met een poe injector ofzo. Iemand hier ervaring mee?
Maar beneden aan de andere kant van het huis merk ik dat ik in de keuken al flink wat bereik inlever. In de tuin is het allemaal net wel net niet. Mijn telefoon schakelt telkens tussen wifi en 4G.
Nu had ik nog een oude Fritzbox 1750E repeater liggen en als wireless bridge ingesteld in de bijkeuken. In de tuin prima bereik en snelheid. Maar ik merk dat ik nu in de keuken en woonkamer dat mijn telefoon regelmatig even 'hangt' van wat moet ik nu kiezen qua wifi. Roaming werkt niet echt als je 2 totaal verschillende apparaten voor je wifi hebt.
Het handige van de 1750E is dat je hem in de stopcontact kunt stoppen. Volgens mij is er in de Omada serie geen AP die je als het ware in het stopcontact plugt?

Ik wil eens gaan kijken of het met een Omada AP via een wireless bridge toch beter gaat werken. Ondersteunen alle Omada AP's dat? Helaas heb ik geen UTP liggen in de keuken of bijkeuken, dus het moet wel draadloos en dan met een poe injector ofzo. Iemand hier ervaring mee?
[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 20-07-2023 12:19 ]
Wireless bridge werkt perfect (ik heb de outdoor 225 buiten hangen onder de veranda). Deze pakt vanuit het huis van een 225 AP het signaal perfect op. Hiermee kan ik de camera streamen van de tuin en de wifi in de tuin werkt perfect. Je zou dus eerst moeten kijken of je inwall wireless bridge ondersteund ? En dan kijken of je er een 3e bij kan hangen in de keuken ? Je zou als test natuurlijk even 1 van je 2 inwalls kunnen proberen te koppelen als bridge en dan naar de keuken verplaatsen ?Binnetie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:17:
Ik heb sinds een tijd 2 EAP655 wall AP's, dit werkt verder erg goed. Eentje zit er in de muur van de woonkamer en de andere vrijwel recht er boven op een slaapkamer. Dus aan 1 kant van het huis. Op de boven etage en zolder prima bereik.
[Afbeelding]
Signature
Ik heb het even opgezocht: https://data.kommago.nl/f...-WiFi-Serie-Datasheet.pdfEboman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:38:
[...]
Wireless bridge werkt perfect (ik heb de outdoor 225 buiten hangen onder de veranda). Deze pakt vanuit het huis van een 225 AP het signaal perfect op. Hiermee kan ik de camera streamen van de tuin en de wifi in de tuin werkt perfect. Je zou dus eerst moeten kijken of je inwall wireless bridge ondersteund ? En dan kijken of je er een 3e bij kan hangen in de keuken ? Je zou als test natuurlijk even 1 van je 2 inwalls kunnen proberen te koppelen als bridge en dan naar de keuken verplaatsen ?
Helaas ondersteunen de wall modellen geen mesh. Dat is jammer.
Heb je al je instellingen gelijk? WPA2/3 etc? Bij mijn ouders heb ik Omada, Fritz en Ziggo WiFi (van modem/router) in gebruik, en daar geen problemen.Binnetie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:17:
[Afbeelding]
Ik heb sinds kort een Omada oplossing ( EAP-610 en EAP655 icm de TL-ER7212PC).
Nu heb ik een ruimte in huis waar ik een UTP kabel naartoe heb lopen en er zo'n TV kast van Online.nl op aangesloten heb. Ik kon hierop gewoon tv kijken.
Ik wisselde de kabel soms van Kastje naar TV naar PS5. Gaat altijd goed.
Nu heb ik er een EAP655-Wall tussen gedaan, en de kabel onderin de 655 gedaan. Echter werkt nu niks meer echt goed.
Het TV kastje happert, youtube op de TV is zo'n slechte kwaliteit dat je er weinig mee kan (dus lage bandbreedte).
Heb mijn laptop aangesloten en merk dat ik 10MB haal (~80mbit). Heb geen icmp package loss, 3 ms latency naar mijn gateway.
Nu denk ik dat ik de rj45 stekker misschien niet optimaal heb aangesloten (kabel welke achterin de EAP655-wall gaat, uplink ).
Echter als ik in de Omada software rondkijk, zie ik niks fout, alles zgn goed.
Gigabit connectie (gaf mijn laptop ook aan, maar ga ervanuit dat dit van laptop naar EAP655-Wall is) uplink (Wired, Full Duplex).
Hoe kan ik dit troubleshooten?
Nu heb ik een ruimte in huis waar ik een UTP kabel naartoe heb lopen en er zo'n TV kast van Online.nl op aangesloten heb. Ik kon hierop gewoon tv kijken.
Ik wisselde de kabel soms van Kastje naar TV naar PS5. Gaat altijd goed.
Nu heb ik er een EAP655-Wall tussen gedaan, en de kabel onderin de 655 gedaan. Echter werkt nu niks meer echt goed.
Het TV kastje happert, youtube op de TV is zo'n slechte kwaliteit dat je er weinig mee kan (dus lage bandbreedte).
Heb mijn laptop aangesloten en merk dat ik 10MB haal (~80mbit). Heb geen icmp package loss, 3 ms latency naar mijn gateway.
Nu denk ik dat ik de rj45 stekker misschien niet optimaal heb aangesloten (kabel welke achterin de EAP655-wall gaat, uplink ).
Echter als ik in de Omada software rondkijk, zie ik niks fout, alles zgn goed.
Gigabit connectie (gaf mijn laptop ook aan, maar ga ervanuit dat dit van laptop naar EAP655-Wall is) uplink (Wired, Full Duplex).
Hoe kan ik dit troubleshooten?
Ja, maar als 1 van de 8 draadjes niet werkt dan zou je toch geen Gigabit hebben?testmanager schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:51:
Kabeltester?
Of kan een kabeltester ook de kwaliteit meten ipv alleen ja er gaat een stroompje door of niet? Iets met weerstand oid?
De kabel die aan de achterkant zit testen. Het AP heeft een ingebouwde switch, dus aangesloten apparaten aan de onderzijde zullen gewoon een normale connectie detecteren.
Als je die kabel herhaaldelijk hebt omgeprikt, is er wellicht iets mis met 1 van de aders.
Als je die kabel herhaaldelijk hebt omgeprikt, is er wellicht iets mis met 1 van de aders.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Daar zeg je wat. Ik kon met het instellen van de FritzBox 1750E alleen maar kiezen voor modus (AP, wireless bridge) en dan zocht hij het sterkste AP op waar ik mee kon verbinden.zunrob schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:48:
[...]
Heb je al je instellingen gelijk? WPA2/3 etc? Bij mijn ouders heb ik Omada, Fritz en Ziggo WiFi (van modem/router) in gebruik, en daar geen problemen.
Echt bepaalde settings instellen kan ik niet. Volgens mij alleen 2.4 of 5GHz. Dat heb ik op 5GHz staan. Ik zie wel dat de Fritzbox -73dB signaal heeft met het TP-Link AP. Dat is niet erg veel. Max doorvoer is 350Mbit. Dat is voor mij meer dan genoeg.
Zal er nog eens verder in verdiepen.
Ik zat me ook nog te bedenken dat het misschien niet heel verstandig is om teveel te proberen hardware te vinden die al wat ouder is. Ik vermoed dat die access points wel een keer vervangen worden, het zou jammer zijn als ik dan ook nog een switch van een oudere versie moet vervangen, dus als je de firmware van die switch kan flashen naar een andere controller-versie (net als ik met de OC200 heb gedaan: die had versie 5 toen ik 'm kocht maar kan die versie ook weer krijgen), dan is dat wel ideaal.Mini-me schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:08:
[...]
Helemaal mee eens. Ligt natuurlijk ook wel een beetje aan hoe complex je netwerk is ingericht en of je graag centraal beheer wilt doen. Aangezien je geen TP-link router gebruikt, zal die complexiteit ook wel meevallen.
Wat je nog zou kunnen proberen, is om de nieuwe switch te downgraden naar een v3 compatible firmware?
Inspectie van de OC200 log geeft wat interessante info:Mini-me schreef op zondag 9 juli 2023 @ 00:57:
[...]
Log zou naar mijn NAS moeten worden gestuurd, ik ga eens kijken. Goede tip!
- in de dagen voorafgaand aan het wegvallen van de OC200 kreeg ik al herhaaldelijk log meldingen van groepen apparaten die tegelijkertijd hun verbinding verloren. Bijvoorbeeld twee van de router clients vallen weg, een paar seconden later enkele clients van de main PoE switch en weer wat later ook sommige devices die verbonden waren met een van de drie APs achter de switch. Na een tiental seconden komt dan de melding dat de betreffende EAP245, switch en router weer connected zijn (maar nooit een disconnect melding gehad
).
- na verloop van tijd lijken alle clients periodiek collectief te worden gedisconnect en komen ze weer terug. Echter, de OC200 is niet meer benaderbaar vanaf extern (router WAN poort niet opnieuw verbonden? hier zie ik geen log entry van).
- Ik zie de volgende entries regelmatig verschijnen:
- The LAN IP address/mask of [osw:<<mac address>>:Switch] were changed to 192.168.1.2/255.255.255.0.
- Failed to readopt [osw:<<mac address>>:Switch] automatically.
- [osw:<<mac address>>:Switch] was connected.
Echter, deze problematiek lijkt op een willekeurig moment te gebeuren en het lijkt me sterk dat ik een dagelijkse reboot moet doen om een installatie van 750+ euro betrouwbaar te laten werken. Dus iedere hint van jullie kant is welkom.
Ik heb 2 EAP245 V1 in huis hangen. Dat werkte tot nu toe uitstekend. Tot ik een windows 11 laptop heb aangeschaft. Die maakt wel verbinding met het netwerk. Er is alleen geen internettoegang. Mijn derde wifi bron is het modem/router van Ziggo. Daar heeft de laptop geen problemen mee. Ik vind iets dergelijks niet als ik google. Komt het iemand bekend voor?
Wifi Driver en BIOS van de laptop al geupdate? Wil voor dit soort vage problemen wel is helpenjwgaas schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:54:
Ik heb 2 EAP245 V1 in huis hangen. Dat werkte tot nu toe uitstekend. Tot ik een windows 11 laptop heb aangeschaft. Die maakt wel verbinding met het netwerk. Er is alleen geen internettoegang. Mijn derde wifi bron is het modem/router van Ziggo. Daar heeft de laptop geen problemen mee. Ik vind iets dergelijks niet als ik google. Komt het iemand bekend voor?
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Vooral de driver vanwege de versleuteling.RobbyTown schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:58:
[...]
Wifi Driver en BIOS van de laptop al geupdate? Wil voor dit soort vage problemen wel is helpen
Ja. Ik houd regelmatig de updates bij. Het viel me wel op dat Lenovo een recentere driver gebruikt voor dezelfde Wlan adapter dan Asus.
Kan zijn dat je apparaat geblockt is omdat het verbinden te vaak is mislukt. Deze melding komt vaak voor. Heeft volgens mij te maken met de signaalsterkte en de authenticatie. Probeer het vermogen wat terug schroeven.MarioMark1541 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:39:
Mijn tijdlijn staat vol met een apparaat met de volgende melding
Ik probeer opnieuw te te connected maar dat heeft geen zin
Ook weet ik niet wel apparaat want als ik het Mac adres opzoek is het onbekend
[Afbeelding]
Hmm ga het eens proberenMr_gadget schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:42:
[...]
Kan zijn dat je apparaat geblockt is omdat het verbinden te vaak is mislukt. Deze melding komt vaak voor. Heeft volgens mij te maken met de signaalsterkte en de authenticatie. Probeer het vermogen wat terug schroeven.
Ik heb drie accespoints in huis (gang, woonkamer en 1 verdieping)
Wat zou dan een goede verdeling zijn ? Kwa vermogen e.d
Het apparaat in kwestie krijgt ook geen IP adres en als het Mac adres opzoeken resulteert in espressof inc maar geen idee welk device het is
[ Voor 15% gewijzigd door MarioMark1541 op 28-07-2023 22:21 ]
Geen esphome devices voor je smarthone toevallig? Of een Rituals Genie?MarioMark1541 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:10:
Het apparaat in kwestie krijgt ook geen IP adres en als het Mac adres opzoeken resulteert in espressof inc maar geen idee welk device het is
Sometimes you need to plan for coincidence
Wel een rituals maar die heeft ge woon nogmaals verbindingHmmbob schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:33:
[...]
Geen esphome devices voor je smarthone toevallig? Of een Rituals Genie?
... en slimme stekkers? Daar wil ook nog wel eens een ESP-module inzitten.MarioMark1541 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:47:
[...]
Wel een rituals maar die heeft ge woon nogmaals verbinding
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb 2.4 GHz op laag vermogen en 5 GHz op hoog vermogen gezet. Maar weet zeker niet of dat de oplossing was.MarioMark1541 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:10:
[...]
Hmm ga het eens proberen
Ik heb drie accespoints in huis (gang, woonkamer en 1 verdieping)
Wat zou dan een goede verdeling zijn ? Kwa vermogen e.d
Wat is laag in jou ogen ?Mr_gadget schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:08:
[...]
Ik heb 2.4 GHz op laag vermogen en 5 GHz op hoog vermogen gezet. Maar weet zeker niet of dat de oplossing was.
Alles op laag of een aangepaste setting ?
Maar jij krijgt die error dus niet meer ?
Nope alles is van hue wel wat Tuya spul maar ook dat is allemaal verbindenRaven schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:58:
[...]
... en slimme stekkers? Daar wil ook nog wel eens een ESP-module inzitten.
De 'low' setting, 9 dBm
Krijg hem nog wel af en toe. Maar minder vaak dan eerst. Je hebt wel roaming in advanced settings in je controller aan staan?
Krijg hem nog wel af en toe. Maar minder vaak dan eerst. Je hebt wel roaming in advanced settings in je controller aan staan?
[ Voor 73% gewijzigd door Mr_gadget op 29-07-2023 16:47 ]
OkéMr_gadget schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:45:
De 'low' setting, 9 dBm
Heb je Low op al je accespoints ingeschakeld ?
En ja Fast roaming staat aan
Heb je verder nog tips kwa settings wat jij aan hebt staan ?
Er is een nieuwe beta firmware voor de 7212pc. Blijkbaar is het "by design" dat ACL op de switch, nodig om vLANS te scheiden niet werkt op dit apparaat.
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/616468
Ik vind dat toch raar, je kan vLANS aanmaken op dit apparaat/gateway. vLANS toewijzen aan een poort, complete netwerken koppelen aan een vLAN en vervolgens kun je ze niet scheiden, daar heb je dan een aparte switch voor nodig. Wat vinden jullie hiervan. Ik vind het toch een tekortkoming. ACL voor IPv6 is er nu wel voor de ER605 geloof ik, maar zie ik hier ook niet vermeld.....
Ik vind dat toch raar, je kan vLANS aanmaken op dit apparaat/gateway. vLANS toewijzen aan een poort, complete netwerken koppelen aan een vLAN en vervolgens kun je ze niet scheiden, daar heb je dan een aparte switch voor nodig. Wat vinden jullie hiervan. Ik vind het toch een tekortkoming. ACL voor IPv6 is er nu wel voor de ER605 geloof ik, maar zie ik hier ook niet vermeld.....
Zie:https://gathering.tweaker...message/74209906#74209906valkenier schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:12:
Er is een nieuwe beta firmware voor de 7212pc. Blijkbaar is het "by design" dat ACL op de switch, nodig om vLANS te scheiden niet werkt op dit apparaat.
@Zettie njaah, ik had alleen gehoopt dat dit met een software update wel gefixed zou worden. Maar het lijkt nu "by design". Rare keuze. Het ding is toch geadverteerd als een 3 in 1, router,switch,controller, en dat is het eigenlijk ook. Alleen is de beveiliging tussen de (v)LANS ruk. Wat heb je dan aan al die poorten. In de setup waar ik hem heb weggezet, was dit nou juist een soort "ideaal apparaat" als dit had gewerkt. Niet bedrijfskritisch, dus goedkoop maar functioneel en met PoE. Handig was mijn gedachte. Uiteindelijk toch iets minder functioneel gebleken. Ik red me door op de APs met gasten netwerken te werken en daarmee toegang te scheiden, maar zo had ik het niet willen inrichten.
Goedemorgen,
Sinds een tijdje heb ik hier een Omada setup draaien, en loop nog tegen wat zaken aan waar iemand hier hopelijk een antwoord op heeft. Ben zelf niet zo handig met netwerken, maar met wat ouderwets google-werk heb ik de boel opzich prima draaiend gekregen.
Setup is als volgt:
ER7212pc in de meterkast (Ziggo aangesloten op WAN1)
EAP653 in de woonkamer (Aangesloten op LAN1, power via POE)
Nog handje bekabelde devices op de andere LAN poorten.
Nu heb ik over het bekabelde stuk geen klachten, maar over de wifi ben ik nog niet helemaal tevreden.
Ik merk dat als we 1 van onze laptops aanzetten, deze regelmatig de melding toont 'Connected, no internet'. Enige tijd wachten, of paar keer disconnect/reconnect lost dat probleem op, en dan blijft de verbinding ook prima in stand.
Ander ding wat me laatst opviel toen ik op mijn telefoon (via Wifi) wat Youtube videos zat te kijken, is dat de kwaliteit daar standaard naar standje 'aardappel' valt (144p), en of heel traag switched naar een hogere kwaliteit, of ik 'm daar heen moet forceren. Wat mij doet denken dat mijn telefoon van mening is dat de verbinding (erg) slecht is.
Ik ben al aan het spelen geweest met Radio Power settings, maar dat lijkt allemaal niet zoveel uit te maken. Logfiles laten ook geen gekke dingen zien.
Is er hier toevallig iemand die dit bekend voor komt, en me wellicht een zetje in de goeie richting kan geven?
Sinds een tijdje heb ik hier een Omada setup draaien, en loop nog tegen wat zaken aan waar iemand hier hopelijk een antwoord op heeft. Ben zelf niet zo handig met netwerken, maar met wat ouderwets google-werk heb ik de boel opzich prima draaiend gekregen.
Setup is als volgt:
ER7212pc in de meterkast (Ziggo aangesloten op WAN1)
EAP653 in de woonkamer (Aangesloten op LAN1, power via POE)
Nog handje bekabelde devices op de andere LAN poorten.
Nu heb ik over het bekabelde stuk geen klachten, maar over de wifi ben ik nog niet helemaal tevreden.
Ik merk dat als we 1 van onze laptops aanzetten, deze regelmatig de melding toont 'Connected, no internet'. Enige tijd wachten, of paar keer disconnect/reconnect lost dat probleem op, en dan blijft de verbinding ook prima in stand.
Ander ding wat me laatst opviel toen ik op mijn telefoon (via Wifi) wat Youtube videos zat te kijken, is dat de kwaliteit daar standaard naar standje 'aardappel' valt (144p), en of heel traag switched naar een hogere kwaliteit, of ik 'm daar heen moet forceren. Wat mij doet denken dat mijn telefoon van mening is dat de verbinding (erg) slecht is.
Ik ben al aan het spelen geweest met Radio Power settings, maar dat lijkt allemaal niet zoveel uit te maken. Logfiles laten ook geen gekke dingen zien.
Is er hier toevallig iemand die dit bekend voor komt, en me wellicht een zetje in de goeie richting kan geven?
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
@BM Hoe oud is de laptop en telefoon. Laptop mogelijk dat de nieuwe wifi drivers doet wonderen ivm encryptie.
Speedtest op de telefoon draaien wat geeft die aan?
Zou tijdelijk even een zwakke Wifi kunnen opzetten. WPA bv ipv WPA3 als het allemaal wel beter gaat weet je dat in type beveiliging zit.
Zou tijdelijk even een zwakke Wifi kunnen opzetten. WPA bv ipv WPA3 als het allemaal wel beter gaat weet je dat in type beveiliging zit.
Telefoons en laptops zijn allemaal vrij recent (lees: max 2 a 3 jaar). Speedtest geeft gewoon maximum snelheid van internverbinding als ik beneden zit.RobbyTown schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:44:
@BM Hoe oud is de laptop en telefoon. Laptop mogelijk dat de nieuwe wifi drivers doet wonderen ivm encryptie.
Heb inderdaad wel WPA3 ingesteld staan, ik was al aan het twijfelen of dat wellicht nog wat kon zijn. Ik ga eens testen wat er gebeurd als ik daar wat anders van maak
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Iemand een idee ?MarioMark1541 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:47:
Ik kreeg net de melding dat m’n oc200 offline ging en paar seconden later weer online
De oc200 heeft zichzelf niet gereboot zie ik
Dit zie ik in het logboek wat kan dat zij geweest ?
[Afbeelding]
Gister is dit wederom gebeurd
Nog een andere vraag;MarioMark1541 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:57:
[...]
Iemand een idee ?
Gister is dit wederom gebeurd
Omada OC200 verbonden aan zyxel router met daaraan APs
Als ik naar site instellingen ga en LAN dan staat DHCP daar ook aan moet dit ook aan of uit gezien dhcp uitgedeeld wordt door de zyxel ?
/f/image/8sKP5sK2UOR34q8j3U4tYqSF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vsnuR8PjAybpSBcstZdjShXA.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is dit een setting voor als je een omada router hebt. Lijkt me dat dit niet geen invloed heeft op je Zyxel router.MarioMark1541 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:52:
[...]
Nog een andere vraag;
Omada OC200 verbonden aan zyxel router met daaraan APs
Als ik naar site instellingen ga en LAN dan staat DHCP daar ook aan moet dit ook aan of uit gezien dhcp uitgedeeld wordt door de zyxel ? [Afbeelding][Afbeelding]
Maar waar komt dit dan vandaanMr_gadget schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:42:
[...]
Volgens mij is dit een setting voor als je een omada router hebt. Lijkt me dat dit niet geen invloed heeft op je Zyxel router.
Devices gaan dan ook even offline zo lijkt het
:strip_exif()/f/image/lUpIScZE50buhIMt70D15g6a.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij stond de dhcp server setting ook aan. Terwijl de kpn router dit doet. Maar als een ander niet omada component de dhcp doet zou ik het uitzetten.
De gemiste heartbeat kan van alles zijn denk ik. Kan ook aan je kabels liggen.
[ Voor 39% gewijzigd door Mr_gadget op 03-08-2023 11:07 ]
Hmm de UTP kabel naar oc200 bijvoorbeeldMr_gadget schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:02:
Bij mij stond de dhcp server setting ook aan. Terwijl de kpn router dit doet. Maar als een ander niet omada component de dhcp doet zou ik het uitzetten.
Kan het ook een IP conflict zijn ?
Ik heb ip adres van omada vastgezet via DHCP lease en vast gezet in zyxel en static gemaakt in Omada ditzelfde geldt voor de accespoints of is dat niet nodig ?
Omada is verbonden met TP link Poe switch
Of zelfs je externe coax…MarioMark1541 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:13:
[...]
Hmm de UTP kabel naar oc200 bijvoorbeeld
IP of MAC adres conflict kan ook de oorzaak zijn maar niet heel aannemelijk.Kan het ook een IP conflict zijn ?
Ik heb ip adres van omada vastgezet via DHCP lease en vast gezet in zyxel en static gemaakt in Omada ditzelfde geldt voor de accespoints of is dat niet nodig ?
Als de DHCP server betrouwbaar werkt is het toekennen van een static IP een overkill maar kan geen kwaad.
Je kunt de OC200 ook proberen te voeden met een USB kabel en afwachten of het opnieuw gebeurt, om de PoE uit te sluiten.Omada is verbonden met TP link Poe switch
HmmMini-me schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:25:
[...]
Of zelfs je externe coax…
[...]
IP of MAC adres conflict kan ook de oorzaak zijn maar niet heel aannemelijk.
Als de DHCP server betrouwbaar werkt is het toekennen van een static IP een overkill maar kan geen kwaad.
[...]
Je kunt de OC200 ook proberen te voeden met een USB kabel en afwachten of het opnieuw gebeurt, om de PoE uit te sluiten.
Ik heb alles nieuw gekocht (poe switch en Omada apparatuur )
Nieuw betekent niet dat het perfect is. Mijn setup krijgt een wekelijkse geschedulede power cycle omdat de router of switch na verloop van tijd hun clients lijken te disconnected en raar online offline gedrag veroorzaken. Al mijn vorige budget routers hadden dat nooit nodig en werkten naar behoren.MarioMark1541 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:27:
[...]
Hmm
Ik heb alles nieuw gekocht (poe switch en Omada apparatuur )
Mijn opmerking was meer om uit te sluiten dat het idd een voedingsprobleem is (poe vs ext) zodat je je kunt richten op kabels of configuratie.
Ik snap je hoor …Mini-me schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:39:
[...]
Nieuw betekent niet dat het perfect is. Mijn setup krijgt een wekelijkse geschedulede power cycle omdat de router of switch na verloop van tijd hun clients lijken te disconnected en raar online offline gedrag veroorzaken. Al mijn vorige budget routers hadden dat nooit nodig en werkten naar behoren.
Mijn opmerking was meer om uit te sluiten dat het idd een voedingsprobleem is (poe vs ext) zodat je je kunt richten op kabels of configuratie.
Maar desondanks blijft t gek dat t random gebeurd
Ik vermoed dat ik een hint heb waarom mijn switch (SG-2008P) af en toe vreemd gedrag vertoont.
In het poortoverzicht zie ik sinds de laatste firmware alle poorten twee keer genoemd:
/f/image/U5bcfCHe9lWGN6qugBr1713I.png?f=fotoalbum_large)
Het oplettend oog ziet ook dat de status van poorten 1-4 dubbel wordt weergegeven.
In de tabel eronder zitten nu 16 regels (exact 2 per poort).
En dan het frappante: als ik op de "edit" knop van de derde regel druk (configuratie voor port 2 volgens de eerste kolom van de tabel), zie ik dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/JdPWXimw0jqGa4pU6mEB4tTI.png?f=user_large)
Nu blijkt dat deze 16 regels in de tabel bestaan uit 4 regels per poort, en in totaal alleen poorten 1-4 zichtbaar. De rest kan ik niet opvragen/beheren.
Wellicht gewoon een UI bug maar op deze manier heb je geen idee wat je configureert. Ik heb de switch al ettelijke keren gereboot, zonder verschil. Misschien was er een setting ingesteld die bij de upgrade fout is overgenomen? Iemand een idee hoe ik dit aanpak?
In het poortoverzicht zie ik sinds de laatste firmware alle poorten twee keer genoemd:
/f/image/U5bcfCHe9lWGN6qugBr1713I.png?f=fotoalbum_large)
Het oplettend oog ziet ook dat de status van poorten 1-4 dubbel wordt weergegeven.
In de tabel eronder zitten nu 16 regels (exact 2 per poort).
En dan het frappante: als ik op de "edit" knop van de derde regel druk (configuratie voor port 2 volgens de eerste kolom van de tabel), zie ik dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/JdPWXimw0jqGa4pU6mEB4tTI.png?f=user_large)
Nu blijkt dat deze 16 regels in de tabel bestaan uit 4 regels per poort, en in totaal alleen poorten 1-4 zichtbaar. De rest kan ik niet opvragen/beheren.
Wellicht gewoon een UI bug maar op deze manier heb je geen idee wat je configureert. Ik heb de switch al ettelijke keren gereboot, zonder verschil. Misschien was er een setting ingesteld die bij de upgrade fout is overgenomen? Iemand een idee hoe ik dit aanpak?
@Mini-me als ik Tp-link support was had ik wel interesse in deze case - al gemeld?
@Mini-me UI al in prive mode geopend. Na firmware update wil er af en toe wel eens een cache probleem zijn. Als het blijft TP-Link melding maken dan heb je een bug te pakken.
Gisteravond heb ik hem idd gemeld op het TP-link community forum. Nog geen feedback maar als ik wat hoor, laat in het weten.NiGeLaToR schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:19:
@Mini-me als ik Tp-link support was had ik wel interesse in deze case - al gemeld?
Goedemiddag,
Binnenkort verhuizen naar een huis waar nog niets hangt qua netwerkapparatuur. Het huis heeft gelukkig in zowat elke kamer een UTP wandcontactdoos die allemaal uitkomen in een serverrack in de kelder (Waar ook de internetaansluiting binnenkomt). Deze kunnen dus gemakkelijk voorzien worden van POE.
Ik twijfel nu dus tussen de omada-wall modellen in 3/4 kamers te plaatsen of om toch te schotels te gebruiken en deze plat in een kast te leggen of schuin tegen de muur te monteren (Plafondmontage met opbouw UTP kabels wil ik niet).
EAP655-Wall ziet er momenteel de 'beste' uit, al is het mij niet geheel duidelijk als deze in vergelijking met schotels fatsoenlijke dekking hebben...
Het huis ziet er ongeveer zo uit, waarbij de rode pijltjes de oriëntatie zijn van de gelijkvloerse UTP dozen , de blauwe omlijning/pijltjes zijn de ruimtes van de bovenverdieping.
/f/image/b3zNKSfk6gWDKgOBCZeEaBLD.png?f=fotoalbum_large)
Tips/ervaring met de EAP655-Wall in een soortgelijke omgeving? Is er voldoende dekking of kan ik toch beter met schotels tegen de muur werken gezien deze meer zendvermogen hebben? Uitzicht maakt mij niets uit - Ik kan zelf schotel mounts maken over de contactdozen met een 3D printer.
Binnenkort verhuizen naar een huis waar nog niets hangt qua netwerkapparatuur. Het huis heeft gelukkig in zowat elke kamer een UTP wandcontactdoos die allemaal uitkomen in een serverrack in de kelder (Waar ook de internetaansluiting binnenkomt). Deze kunnen dus gemakkelijk voorzien worden van POE.
Ik twijfel nu dus tussen de omada-wall modellen in 3/4 kamers te plaatsen of om toch te schotels te gebruiken en deze plat in een kast te leggen of schuin tegen de muur te monteren (Plafondmontage met opbouw UTP kabels wil ik niet).
EAP655-Wall ziet er momenteel de 'beste' uit, al is het mij niet geheel duidelijk als deze in vergelijking met schotels fatsoenlijke dekking hebben...
Het huis ziet er ongeveer zo uit, waarbij de rode pijltjes de oriëntatie zijn van de gelijkvloerse UTP dozen , de blauwe omlijning/pijltjes zijn de ruimtes van de bovenverdieping.
/f/image/b3zNKSfk6gWDKgOBCZeEaBLD.png?f=fotoalbum_large)
Tips/ervaring met de EAP655-Wall in een soortgelijke omgeving? Is er voldoende dekking of kan ik toch beter met schotels tegen de muur werken gezien deze meer zendvermogen hebben? Uitzicht maakt mij niets uit - Ik kan zelf schotel mounts maken over de contactdozen met een 3D printer.
De wall modellen zijn meer dan adequaat hoor. Ik heb een soortgelijke situatie en met 2 wall modellen (een aan elke kant van het huis) heb ik de volledige verdieping van prima verbinding voorzien. Maarja, het hangt natuurlijk erg af van je muren hoeveel signaalverlies je hebt.
@Michiel95 - mijn 0,100 Euro:
Begin met de aanschaf van een router, een controller, een switch met 8 PoE poorten en een wall AP. Gebruik die set om die ene wall AP en de Omada controller te bepalen hoe de optimale situatie eruit zou kunnen zien. En schaf op basis daarvan een of meerdere aanvullende AP's aan.
Met de Omada controller kun je metingen en simulaties doen om te bepalen wat de optimale inrichting is. Zoals @Tularis als aangeaf wordt dit grotendeels bepaald door het signaal verslies van de binnen-, de buitenmuren en de ramen - aannemende dat je buiten in de tuin ook "iets" wil hebben.
Met 8 PoE poorten heb je altijd genoeg vermogen voor AP's - en zonder dat die switch erg warm wordt (hoewel dat in een kelder geen probleem zou mogen zijn - ook niet bij een warme zomer).
Of je meer poorten nodig hebt (PoE of anderszins) hangt af van de rest van de spulleboel - denk aan camera's en VoIP telefoons. Maar dat weet je zelf het best... gok ik...
Begin met de aanschaf van een router, een controller, een switch met 8 PoE poorten en een wall AP. Gebruik die set om die ene wall AP en de Omada controller te bepalen hoe de optimale situatie eruit zou kunnen zien. En schaf op basis daarvan een of meerdere aanvullende AP's aan.
Met de Omada controller kun je metingen en simulaties doen om te bepalen wat de optimale inrichting is. Zoals @Tularis als aangeaf wordt dit grotendeels bepaald door het signaal verslies van de binnen-, de buitenmuren en de ramen - aannemende dat je buiten in de tuin ook "iets" wil hebben.
Met 8 PoE poorten heb je altijd genoeg vermogen voor AP's - en zonder dat die switch erg warm wordt (hoewel dat in een kelder geen probleem zou mogen zijn - ook niet bij een warme zomer).
Of je meer poorten nodig hebt (PoE of anderszins) hangt af van de rest van de spulleboel - denk aan camera's en VoIP telefoons. Maar dat weet je zelf het best... gok ik...
@Michiel95 paar extra centjes na de wijze adviezen die al gegeven zijn:
- als je toch opties voor montage hebt, doe wat pro's doen - koop wat exemplaren, plug ze in en ga meten. Je wilt namelijk niet te weinig bereik, maar te veel AP's helpen je ook niet.
- plafondmodellen moet je horizontaal houden. Ervaring mee dat als je ze uit gemakszucht verticaal houdt het voor bereik en prestaties niet enorm helpt.
- muurmodellen zijn daarin best wel sexy, zeker ook omdat er versies zijn met ingebouwde switch. Kun je wifi dingen doen en je houdt nog UTP mogelijkheid over ook!
Als ik dus veel UTP muuraansluitingen gehad zou hebben zou ik meer met de muurmodellen gedaan hebben. Heb nu ons 200m2 huis voorzien van een AP op elke verdieping en een muurding in de garage en een extra aan het andere einde van de woonkamer voor de tuin. Kijkende naar bereik en performance gebruiken we feitelijk maar 3 van de vijf AP's - de andere twee pikken maar incidenteel een client op. Had ik dus met een site survey best wel beter kunnen doen.
- als je toch opties voor montage hebt, doe wat pro's doen - koop wat exemplaren, plug ze in en ga meten. Je wilt namelijk niet te weinig bereik, maar te veel AP's helpen je ook niet.
- plafondmodellen moet je horizontaal houden. Ervaring mee dat als je ze uit gemakszucht verticaal houdt het voor bereik en prestaties niet enorm helpt.
- muurmodellen zijn daarin best wel sexy, zeker ook omdat er versies zijn met ingebouwde switch. Kun je wifi dingen doen en je houdt nog UTP mogelijkheid over ook!
Als ik dus veel UTP muuraansluitingen gehad zou hebben zou ik meer met de muurmodellen gedaan hebben. Heb nu ons 200m2 huis voorzien van een AP op elke verdieping en een muurding in de garage en een extra aan het andere einde van de woonkamer voor de tuin. Kijkende naar bereik en performance gebruiken we feitelijk maar 3 van de vijf AP's - de andere twee pikken maar incidenteel een client op. Had ik dus met een site survey best wel beter kunnen doen.
Ik heb inderdaad al eens zo'n simulatie gedaan in de controller en dat zag er wel oké uit (EAP615 wall, de EAP655 wall is niet beschikbaar in de controller simulatie)... maar hoor het liever van mensen die zulke toestellen in gebruik hebben. Ik heb tot dusver enkel met de schotels gewerkt (EAP610 en 670) dus daar ken ik het bereik wel wat van, de wall modellen zijn een zwart gebied voor mij. Dekken ze enkel een paar meter in de ruimten waar ze geplaatst worden of kunnen ze ook wel door één muur heen?Airw0lf schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:10:
@Michiel95 - mijn 0,100 Euro:
Met de Omada controller kun je metingen en simulaties doen om te bepalen wat de optimale inrichting is. Zoals @Tularis als aangeaf wordt dit grotendeels bepaald door het signaal verslies van de binnen-, de buitenmuren en de ramen - aannemende dat je buiten in de tuin ook "iets" wil hebben.![]()
De tuin kan ik op termijn sowieso wel werken met een outdoor model, desnoods gemeshed als het niet lukt om makkelijk tot buiten een kabel te trekken.
Sowieso al erg bedankt voor de reacties dusver!
/f/image/XHTBOinQjHBDElAFBCQ03HbV.png?f=fotoalbum_large)
@Michiel95 - ik heb één 650 Wall voor de benedenverdieping. Zelfs in de laagste stand en vanuit de meterkast is er een prima dekking tot op zo een meter of 3-4. En dat is dan met twee tussenmuren (van kalkzandsteen).
Voor de uithoeken van de woning heb ik nog twee schotels in gebruik - type EAP245.
Ook die staan in de laagste stand voor de 2.4-Ghz band - en op midden voor de 5-Ghz band.
In Omada heb ik aangegeven dat alles bij voorkeur via de 5-Ghz band loopt.
Mesh gebruik ik nergens - alle 3 de AP's zijn bedraad aangesloten.
Voor de uithoeken van de woning heb ik nog twee schotels in gebruik - type EAP245.
Ook die staan in de laagste stand voor de 2.4-Ghz band - en op midden voor de 5-Ghz band.
In Omada heb ik aangegeven dat alles bij voorkeur via de 5-Ghz band loopt.
Mesh gebruik ik nergens - alle 3 de AP's zijn bedraad aangesloten.
[ Voor 44% gewijzigd door Airw0lf op 04-08-2023 20:49 ]
Suggesties van TP-Link:Mini-me schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:29:
[...]
Gisteravond heb ik hem idd gemeld op het TP-link community forum. Nog geen feedback maar als ik wat hoor, laat in het weten.
- Cache refresh => geen effect
- Power cycle switch => geen effect (ook al eerder geprobeerd zoals genoemd)
- Reset switch naar factory settings en adopt opnieuw => probleem opgelost. Blijkbaar toch iets fout gedaan tijdens de laatste firmware upgrade in Juni maar hij werkt weer. Na opnieuw de VLANs en port modes te hebben ingesteld, krijgen mijn apparaten eindelijk weer juiste IP adressen van de DHCP server en zien de menu's er weer begrijpelijk uit.
Algemene vraag: Ligt het aan mij, of lijkt TP-Link het concept van transmitted/received om te keren in vergelijken met mijn eigen perceptie?
Als ik Netflix begin te kijken, dan download ik een hoop data van het internet. In mijn ogen is dat "Received" traffic.
Maar als je naar de Statistcis pagina gaat kijken van de router zie je net het grafiekje "Transmitted" omhoog gaan terwijl Received gewoon laag blijft.
Of is dit zo'n Cisco ACL-approach waar in eigenlijk out is en omgekeerd
Nevermind, ik was precies heel scheef aan het kijken...
Verder alles OK met de installatie hoor.
@Michiel95 Ik heb de 615-Wall voor de hele benedenverdieping, waar ook nog eens 3 toestellen bekabeld achter hangen (kwam heel goed uit aangezien die vlak naast de TV/Receiver/Android TV hangt) en die dekt vlotjes de hele benedenverdieping.
Op de eerste verdieping hangt aan de achtergevel ook een 610-Outdoor, die blijkbaar wel een stuk harder uitzendt want veel van mijn indoor clients prefereren deze. (Moet nog eens wat spelen met de power settings).
Als ik Netflix begin te kijken, dan download ik een hoop data van het internet. In mijn ogen is dat "Received" traffic.
Maar als je naar de Statistcis pagina gaat kijken van de router zie je net het grafiekje "Transmitted" omhoog gaan terwijl Received gewoon laag blijft.
Nevermind, ik was precies heel scheef aan het kijken...

@Michiel95 Ik heb de 615-Wall voor de hele benedenverdieping, waar ook nog eens 3 toestellen bekabeld achter hangen (kwam heel goed uit aangezien die vlak naast de TV/Receiver/Android TV hangt) en die dekt vlotjes de hele benedenverdieping.
Op de eerste verdieping hangt aan de achtergevel ook een 610-Outdoor, die blijkbaar wel een stuk harder uitzendt want veel van mijn indoor clients prefereren deze. (Moet nog eens wat spelen met de power settings).
[ Voor 37% gewijzigd door iqcgubon op 07-08-2023 11:11 ]
Fijn om te horen. Vooral omdat ik zie dat de 615-Wall een uitzendvermogen heeft van 23dbm heeft en de 655-wall 27dbm.iqcgubon schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:05:
Algemene vraag: Ligt het aan mij, of lijkt TP-Link het concept van transmitted/received om te keren in vergelijken met mijn eigen perceptie?![]()
Nevermind, ik was precies heel scheef aan het kijken...![]()
Als ik me nog goed herinner van school vroeger is dit niet 'slechts' 4dbm meer maar bijna het dubbele van het uitzendvermogen.
23 dBm is 200mW
27 dBm is 500mW
Dus meer dan ene verdubbeling in dit geval
Wikipedia: dBm
0dBm is 1mW, elke 10dBm is een vertienvoudiging zo te lezen.
27 dBm is 500mW
Dus meer dan ene verdubbeling in dit geval
Wikipedia: dBm
0dBm is 1mW, elke 10dBm is een vertienvoudiging zo te lezen.
Untappd: Louwke80
Inderdaad. Maar ik kon voor mezelf de meerprijs niet echt verantwoorden. De 615 staat nu zelfs niet op vol vermogen uit te zenden (aangepast door die AI WLAN Optimizer).Michiel95 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:10:
[...]
Fijn om te horen. Vooral omdat ik zie dat de 615-Wall een uitzendvermogen heeft van 23dbm heeft en de 655-wall 27dbm.
Als ik me nog goed herinner van school vroeger is dit niet 'slechts' 4dbm meer maar bijna het dubbele van het uitzendvermogen.
Ook vreemd, de 615-Wall wordt ondersteund door die AI WLAN optimizer maar de 610-Outdoor dan weer niet, hoewel dat, volgens mij, zowat hetzelfde segment van AP is (AX1800). Hopelijk komt dat nog in een FW update.
[ Voor 16% gewijzigd door iqcgubon op 11-08-2023 07:27 ]
Een wekelijks reboot schedule aanmaken dat iedere week je probleem net voorkomt?MarioMark1541 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:51:
[Afbeelding]
Helaas gister weer een disconnected issu
Na 9 dagen kwam de melding weer
Ik heb de utp kabel al vervangen van Oc200 naar switch
Iemand nog opties / vergelijkbaar iets gehad

Haha dat zou toch niet moeten …Mini-me schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:51:
[...]
Een wekelijks reboot schedule aanmaken dat iedere week je probleem net voorkomt?
Ik zie in de log bestanden de volgende melding +_ om de 5 seconden
Weet iemand wat dit is / kan zij. ?
facebook:
08-10-2023 23:59:34.262 WARN [quartzSchedulerWorker-1] [] c.t.s.c.s.c.TaskExecutorService(60): receive scheduled event with identity (clientfacebookv2periodverify, null) but did not execute because corresponding handler clientfacebookv2period_verify doesn't exist
facebook:
08-10-2023 23:59:34.262 WARN [quartzSchedulerWorker-1] [] c.t.s.c.s.c.TaskExecutorService(60): receive scheduled event with identity (clientfacebookv2periodverify, null) but did not execute because corresponding handler clientfacebookv2period_verify doesn't exist
Gebruik je Facebook authenticatie op je guest network?MarioMark1541 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:23:
Ik zie in de log bestanden de volgende melding +_ om de 5 seconden
facebook:
Sinds een tijdje wordt aangekondigd dat de service stop wordt gezet. Misschier is het nu zover?
Support had het ook over eventueel iets van memoryMini-me schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:29:
[...]
Dat ben in helemaal met je eens.
Misschien een tijdje uitproberen en vergelijken. Lost dat je probleem op, dan zit er misschien ergens een memory leak in de firmware die door jouw settings wordt getriggerd. Zo niet, dan zet je dit weer uit?
Hoe los ik dat op want ik krijg ook af en toe de meldi nog log file full
Hallo,
Ben voornemens om ons thuisnetwerk een upgrade te geven en kwam via via bij TP Link en Omada uit.
Zit nog wel met wat vragen omdat mijn eigen netwerk kennis vrij minimaal is en hoop hier eigenlijk wat meer richting te vinden.
Use case - wensenlijst;
- Minder afhankelijk zijn van de ISP router (zodat je makkelijker kan switchen;
- Betere dekking door de woning & tuin en geen fan van powerline of "range extenders";
- Meerdere AP's maar slechts 1x hoeven te verbinden met een netwerk SSID? (mesh???);
- Een netwerk basis neerleggen welke schaalbaar/eenvoudig uitbreidbaar is (extra AP's, wifi/bedrade camera's, toekomstig smart home apparaten, etc..);
- Complete setup moet eigen en "verhuisbaar" zijn in geval we willen verhuizen;
In elke kamer hebben we momenteel 2 bedrade (cat 5E) internet poorten zitten, het idee is om 1 port van PoE te voorzien en de ander zonder PoE (vanuit meterkast).
Lijstje hardware zo ver:
WAN router: TP-Link R605 uitvoering: TP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router
Controller: TP-Link Omada Cloud Controller OC200 uitvoering: TP-Link Omada Cloud Controller OC200
(optioneel, zie hieronder)
PoE switch: TP-Link SG1016PE uitvoering: TP-Link TL-SG1016PE
Access Points: TP-Link EAP650 uitvoering: TP-Link EAP650
(3 stuks, 1 op elke verdieping, compacter/sneller dan 610 maar toch "Wifi 6")
Camera: TP-Link Tapo C200 uitvoering: TP-Link Tapo C200
Totale kosten zo'n 700e, of haal ik een Mesh set Deco X60/XE75/XE5300 om hetzelde te bewerkstelligen, waarschijnlijk een stuk minder programeer werk, waarschijnlijk helft van het geld?
De vraagtekens waar ik mee zit en eigenlijk meer expertise van jullie ervaringsdeskundigen in zoek:
- Welke setup zouden jullie mij adviseren voor mijn usecase DECO of zoiets als bovenstaande?
- Zijn er nog bepaalde pro's con's die ik overweging moet nemen?;
- Gaat een particulier (huis, tuin en keuken-gebruik) het verschil merken tussen Wifi 6 of 6E of 7?;
- Moet je per apparaat instellen of ze 2.4 Ghz / 5 Ghz gebruiken? (wat is nut in het verschil?);
- Wat is het voordeel van een 6 Ghz band en maken veel apparaten daar gebruik van?
- Gaat dat roamen tussen de access points automatisch, pakt je mobiel automatisch het dichtbijzijnde AP;
- Wat is het nut van VLAN's en wanneer heb ik het nodig qua use case?;
- Verwacht een Synology DS423+, hoe zijn de ervaringen met Omada software controller op de NAS?;
- Draait de controller op de DS of moeten alle schijven daar 24/7 voor blijven draaien?;
- Voor mijn gevoel zou je de Omada controller (/Omada controller op Synology) rechtstreeks op de router R605 moeten aansluiten, maar in de tutorials zie ik dat men de controller veelal op de Switch aansluit - waarom?
(dit kost je toch een poort vd switch en je wil het netwerk toch vanuit het hoogste niveau "controllen")
- De Tapo wil ik eigenlijk gebruiken als "babyfoon"... opslaan van beeldmateriaal, rechtstreeks op de NAS is volgens mij niet mogelijk? Ervaringen met het gebruik van een app op de Synology (Surv Station)?
- Zijn er mensen die dit - tegen kleine vergoeding - kunnen (of helpen) instellen (ook controller op Synology)?
Ook kwam ik al de nodige Tutorials tegen, wat me waarschijnlijk enorm gaat helpen om eea in te stellen, zelf amper netwerk kennis;
- YouTube: Complete Home Setup with TP-Link Omada - Best Bang for Your Buck Ent...
- YouTube: TP-LINK OMADA - Comprehensive Setup Guide (2023) HOME NETWORKING
- YouTube: How to Set Up the Whole Network of Gateway, Switches, and EAPs Using...
Sorry voor de lap tekst en de hoeveelheid vragen, er zijn zoveel mogelijkheden... alvast dank voor jullie input, tips & tricks!!!
Ben voornemens om ons thuisnetwerk een upgrade te geven en kwam via via bij TP Link en Omada uit.
Zit nog wel met wat vragen omdat mijn eigen netwerk kennis vrij minimaal is en hoop hier eigenlijk wat meer richting te vinden.
Use case - wensenlijst;
- Minder afhankelijk zijn van de ISP router (zodat je makkelijker kan switchen;
- Betere dekking door de woning & tuin en geen fan van powerline of "range extenders";
- Meerdere AP's maar slechts 1x hoeven te verbinden met een netwerk SSID? (mesh???);
- Een netwerk basis neerleggen welke schaalbaar/eenvoudig uitbreidbaar is (extra AP's, wifi/bedrade camera's, toekomstig smart home apparaten, etc..);
- Complete setup moet eigen en "verhuisbaar" zijn in geval we willen verhuizen;
In elke kamer hebben we momenteel 2 bedrade (cat 5E) internet poorten zitten, het idee is om 1 port van PoE te voorzien en de ander zonder PoE (vanuit meterkast).
Lijstje hardware zo ver:
WAN router: TP-Link R605 uitvoering: TP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router
Controller: TP-Link Omada Cloud Controller OC200 uitvoering: TP-Link Omada Cloud Controller OC200
(optioneel, zie hieronder)
PoE switch: TP-Link SG1016PE uitvoering: TP-Link TL-SG1016PE
Access Points: TP-Link EAP650 uitvoering: TP-Link EAP650
(3 stuks, 1 op elke verdieping, compacter/sneller dan 610 maar toch "Wifi 6")
Camera: TP-Link Tapo C200 uitvoering: TP-Link Tapo C200
Totale kosten zo'n 700e, of haal ik een Mesh set Deco X60/XE75/XE5300 om hetzelde te bewerkstelligen, waarschijnlijk een stuk minder programeer werk, waarschijnlijk helft van het geld?
De vraagtekens waar ik mee zit en eigenlijk meer expertise van jullie ervaringsdeskundigen in zoek:
- Welke setup zouden jullie mij adviseren voor mijn usecase DECO of zoiets als bovenstaande?
- Zijn er nog bepaalde pro's con's die ik overweging moet nemen?;
- Gaat een particulier (huis, tuin en keuken-gebruik) het verschil merken tussen Wifi 6 of 6E of 7?;
- Moet je per apparaat instellen of ze 2.4 Ghz / 5 Ghz gebruiken? (wat is nut in het verschil?);
- Wat is het voordeel van een 6 Ghz band en maken veel apparaten daar gebruik van?
- Gaat dat roamen tussen de access points automatisch, pakt je mobiel automatisch het dichtbijzijnde AP;
- Wat is het nut van VLAN's en wanneer heb ik het nodig qua use case?;
- Verwacht een Synology DS423+, hoe zijn de ervaringen met Omada software controller op de NAS?;
- Draait de controller op de DS of moeten alle schijven daar 24/7 voor blijven draaien?;
- Voor mijn gevoel zou je de Omada controller (/Omada controller op Synology) rechtstreeks op de router R605 moeten aansluiten, maar in de tutorials zie ik dat men de controller veelal op de Switch aansluit - waarom?
(dit kost je toch een poort vd switch en je wil het netwerk toch vanuit het hoogste niveau "controllen")
- De Tapo wil ik eigenlijk gebruiken als "babyfoon"... opslaan van beeldmateriaal, rechtstreeks op de NAS is volgens mij niet mogelijk? Ervaringen met het gebruik van een app op de Synology (Surv Station)?
- Zijn er mensen die dit - tegen kleine vergoeding - kunnen (of helpen) instellen (ook controller op Synology)?
Ook kwam ik al de nodige Tutorials tegen, wat me waarschijnlijk enorm gaat helpen om eea in te stellen, zelf amper netwerk kennis;
- YouTube: Complete Home Setup with TP-Link Omada - Best Bang for Your Buck Ent...
- YouTube: TP-LINK OMADA - Comprehensive Setup Guide (2023) HOME NETWORKING
- YouTube: How to Set Up the Whole Network of Gateway, Switches, and EAPs Using...
Sorry voor de lap tekst en de hoeveelheid vragen, er zijn zoveel mogelijkheden... alvast dank voor jullie input, tips & tricks!!!
@RegurBellej - Als je 3 of meer vlans hebt is Omada handig(er) dan niet-Omada.
Idem voor 3 of meer locaties waarvan je netwerk beheer moet doen; dit i.v.m. de inzet van VPN tunnels. Maar hier lees ik niets over terug in jouw post.
Met Omada zijn de vlans en VPN's eenvoudig te configureren. En je kunt vanuit een punt de ACL's instellen.
Met vlans maak je het voor een hacker lastiger om erachter te komen waar welke apparaten zitten. Met in het verlengde ACL's over vlans heen die de bijbehorende ongewenste verkeersstromen blokkeren.
Maar als je hier allemaal geen gebruik van maakt maakt het eigenlijk niet zo gek veel meer uit.
Idem voor 3 of meer locaties waarvan je netwerk beheer moet doen; dit i.v.m. de inzet van VPN tunnels. Maar hier lees ik niets over terug in jouw post.
Met Omada zijn de vlans en VPN's eenvoudig te configureren. En je kunt vanuit een punt de ACL's instellen.
Met vlans maak je het voor een hacker lastiger om erachter te komen waar welke apparaten zitten. Met in het verlengde ACL's over vlans heen die de bijbehorende ongewenste verkeersstromen blokkeren.
Maar als je hier allemaal geen gebruik van maakt maakt het eigenlijk niet zo gek veel meer uit.
[ Voor 25% gewijzigd door Airw0lf op 12-08-2023 12:09 ]