Ik wil mijn huidige (verouderde) netwerk compleet gaan vervangen. Momenteel gebruik ik 2 Asus AC68U wireless routers in mesh mode en een aantal unmanaged switches / PoE switch.
De meeste clients zijn bedraad aangesloten. Verder zijn er een paar tablets/telefoon/microcontrollers/slimme stekkers verbonden met Wifi. Mijn huis heeft veel gewapend beton en heeft ook slechte ontvangst met zowel Wifi als ook 3G/4G.
Momenteel heb ik Ziggo maar ze zijn momenteel bezig om Delta Glasvezel aan te sluiten. Zodra dat gereed is, wil ik overgaan op 1000/1000.
In eerste instantie zat ik te kijken naar Unify producten maar las er best wel veel problemen over en toen kwam ik TP-Link tegen waarbij de reviews een stuk positiever zijn en ook de apparatuur een stuk voordeliger is. Dus ik heb besloten om voor TP-Link Omada te gaan. (Uiteindelijk wil ik ook allerlei VLAN's gaan gebruiken zodat heel mijn IoT en cameras los gekoppeld zijn maar in eerste instantie houd ik het ff simpel). Voordat ik alles ga aanschaffen wil ik het eerst hier ff voorleggen om te kijken of het wel allemaal de juiste apparatuur is. Hierbij een overzicht van de apparatuur die ik wil gaan aanschaffen (overigens wil ik het liefst geen apparatuur met een fan er in, vandaar bepaalde keuzes):
Meterkast
Hier komt mijn Ziggo binnen (en straks ook Delta)
- 2 x zolder (op de 2 wanddozen op de zolder worden een ip camera PoE en een TP-Link Wifi Accesspoint PoE (van de hal 1e etage) aangesloten)
- slaapkamer
- kantoor (naar de switch in het kantoor)
- woonkamer (naar de switch in de woonkamer)
- 4 x ip camera (PoE)
- Beeclear energiemanager (LAN)
- Synology Nas (LAN)
- ESP32 Microntroller (LAN)
Nieuw aan te schaffen apparatuur voor in de meterkast:
- TL-ER605 v2 (VPN Router)
- OC200 (Controller)
- TL-SG2210P (8 poorts PoE switch)
- TL-SG2218 (16 poorts switch)
Woonkamer
- (Aanvoer ethernet in wanddoos)
- Samsung TV (LAN)
- Receiver (LAN)
- Chromecast (LAN)
- Apple TV (LAN)
- Somfy Tahoma Switch (LAN)
- Philips Hue Bridge (LAN)
- 2x ESP32 microcontroller (LAN)
- Wifi Accesspoint (aangesloten met gewoon een adapter aangezien er geen PoE poort aanwezig is)
Nieuw aan te schaffen apparatuur voor in de woonkamer:
- TP-SG2218 (16 poorts switch)
- EAP650 Slim (Wireless Accesspoint)
Kantoor
- (Aanvoer ethernet in wanddoos)
- 2 x slaapkamer
- 2 x wanddoos voor in kantoor
- slaapkamer
- ip-camera (met TP-Link PoE injector)
- Chromecast audio (LAN)
- PC (LAN)
- Raspberry Pi 4 (LAN)
- ESP32 Microcontroller (LAN)
- Network video recorder (LAN)
Nieuw aan te schaffen apparatuur voor in kantoor:
- TP-SG2218 (16 poorts switch)
Hal 1e etage
Nieuw aan te schaffen apparatuur:
- EAP650 Slim (Wireless Accesspoint)
Verder komt er later in de garage waarschijnlijk ook nog een kleine switch en mogelijk nog extra Wireless Accesspoints binnen en buiten als dat nodig blijkt te zijn.
Vragen:- Heeft het nog zin om voor de duurdere VPN Router TL-ER7206 te gaan? Heeft deze meer performance en meer instelbare opties/firewall dan de TL-ER605 v2?
- Ik wil voorlopig starten met 2 Wifi Accesspoints. 1 komt er op de hal 1e etage aan het plafond opgehangen. De 2e komt in de woonkamer boven op de servieskast. Ik neem aan dat het geen probleem is om deze op zijn "kop" hierop neer te zetten?
- Op deze servieskast liggen ook de Philips Hue Bridge en de Somfy Tahoma Switch. Is dit een groot probleem als de Wifi Acesspoint er +/- 1 meter vanaf ligt? De Tahoma Switch werkt op een andere frequentie echter de Hue Zigbee werkt ook op 2.4 Ghz
- In de meterkast worden uiteindelijk 5 x ip-camera, Wifi Accesspoint (EAP650 Slim) en de OC200 aangesloten middels PoE op de TL-SG2210P. Volgens mij zou dit moeten kunnen kwa wattage. Echter als het blijkt dat het te veel vraagt, is het geen probleem en gebruik ik hier bestaande TP-Link PoE injectors. Maar wat gebeurd er precies op de PoE switch als je er te zware apparatuur op aansluit. Krijg je dan een waarschuwing, sluit die de poort af of valt dan de apparatuur steeds uit?
- Als Wifi Accesspoint heb ik nu de EAP650 Slim gekozen. Maar hier zijn heel veel keuzes en weet niet precies welke ik als beste kan nemen. Is deze prima of kan ik beter voor een andere gaan?