Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 19:53
Dank voor je reply Airw0lf!
Hier heb ik overduidelijk te weinig kaas van gegeten.. VLAN en ACL high level begrijp ik denk ik het idee, maar jn detail geen kennis van. Heb dan ook geen benul of het voor raadzaam is dit te gebruiken voor mijn use-case.
Zal er eens research naar doen!

Andere feedback, tips, tricks en antwoorden zijn natuurlijk meer dan welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
RegurBellej schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:37:
Hallo,

Ben voornemens om ons thuisnetwerk een upgrade te geven en kwam via via bij TP Link en Omada uit.
Zit nog wel met wat vragen omdat mijn eigen netwerk kennis vrij minimaal is en hoop hier eigenlijk wat meer richting te vinden.
Welkom, ik denk dat je op de juiste plaats bent mits je interesse hebt in een leercurve wat betreft networking. Niet specifiek Omada maar meer algemeen. Je gaf al aan om nog niet veel te hebben begrepen van VLANs en ACLs dus je zult nog wat moeten gaan inlezen ;).
Use case - wensenlijst;
- Minder afhankelijk zijn van de ISP router (zodat je makkelijker kan switchen;
- Betere dekking door de woning & tuin en geen fan van powerline of "range extenders";
- Meerdere AP's maar slechts 1x hoeven te verbinden met een netwerk SSID? (mesh???);
- Een netwerk basis neerleggen welke schaalbaar/eenvoudig uitbreidbaar is (extra AP's, wifi/bedrade camera's, toekomstig smart home apparaten, etc..);
- Complete setup moet eigen en "verhuisbaar" zijn in geval we willen verhuizen;

In elke kamer hebben we momenteel 2 bedrade (cat 5E) internet poorten zitten, het idee is om 1 port van PoE te voorzien en de ander zonder PoE (vanuit meterkast).
Klinkt goed. Zoveel mogelijk je APs bedraden met UTP en vermijd mesh tenzij noodzakelijk.
Lijstje hardware zo ver:

WAN router: TP-Link R605 uitvoering: TP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router
Controller: TP-Link Omada Cloud Controller OC200 uitvoering: TP-Link Omada Cloud Controller OC200
(optioneel, zie hieronder)
PoE switch: TP-Link SG1016PE uitvoering: TP-Link TL-SG1016PE
Access Points: TP-Link EAP650 uitvoering: TP-Link EAP650
(3 stuks, 1 op elke verdieping, compacter/sneller dan 610 maar toch "Wifi 6")
Camera: TP-Link Tapo C200 uitvoering: TP-Link Tapo C200
Deze switch is niet Omada compatible. Ik raad je de TL-SG2008P aan als alternatief. Iets duurder maar volledig geïntegreerd.
Totale kosten zo'n 700e, of haal ik een Mesh set Deco X60/XE75/XE5300 om hetzelde te bewerkstelligen, waarschijnlijk een stuk minder programeer werk, waarschijnlijk helft van het geld?

De vraagtekens waar ik mee zit en eigenlijk meer expertise van jullie ervaringsdeskundigen in zoek:
- Welke setup zouden jullie mij adviseren voor mijn usecase DECO of zoiets als bovenstaande?
- Zijn er nog bepaalde pro's con's die ik overweging moet nemen?;
De deco gaat makkelijker in te stellen zijn. Dus terug naar mijn eerdere opmerking: wil je een leercurve door en meer van networking leren?
- Gaat een particulier (huis, tuin en keuken-gebruik) het verschil merken tussen Wifi 6 of 6E of 7?;
- Moet je per apparaat instellen of ze 2.4 Ghz / 5 Ghz gebruiken? (wat is nut in het verschil?);
- Wat is het voordeel van een 6 Ghz band en maken veel apparaten daar gebruik van?
Alles boven WiFi 5 biedt naar mijn mening weinig toevoeging omdat het veel eist van je apparaten qua compatibiliteit en veel apparaten nog wat verder in het verleden blijven hangen.
Omada APs kunnen een SSID op zowel 2.4 en 5ghz broadcasten en de cliënt naar 5 “pushen” zonder dat die het door heeft. Geen aparte namen nodig dus. Omgekeerd kun je forceren dat een apparaat alleen op een van beiden zit door de SSID alleen voor die band te activeren.
- Gaat dat roamen tussen de access points automatisch, pakt je mobiel automatisch het dichtbijzijnde AP;
Ja mits je de SSIDs op alle APs implementeert en geen uitzonderingen maakt
[/quote]
- Wat is het nut van VLAN's en wanneer heb ik het nodig qua use case?;
[/quote]
Security: isoleren van apparaten in een apart netwerk segment zodat ze geen informatie krijgen die ze niet moeten hebben.
Bij een druk bezet netwerk beperk je ook de multicast en broadcast pakketten zodat er iets minder drukte is.
- Verwacht een Synology DS423+, hoe zijn de ervaringen met Omada software controller op de NAS?;
- Draait de controller op de DS of moeten alle schijven daar 24/7 voor blijven draaien?;
- Voor mijn gevoel zou je de Omada controller (/Omada controller op Synology) rechtstreeks op de router R605 moeten aansluiten, maar in de tutorials zie ik dat men de controller veelal op de Switch aansluit - waarom?
(dit kost je toch een poort vd switch en je wil het netwerk toch vanuit het hoogste niveau "controllen")
Geen ervaring met de software hier. De OC200 heeft USB of PoE voeding nodig, en de meesten laten deze door hun switch voeden. Is geen vereiste vanuit netwerk oogpunt.
- De Tapo wil ik eigenlijk gebruiken als "babyfoon"... opslaan van beeldmateriaal, rechtstreeks op de NAS is volgens mij niet mogelijk? Ervaringen met het gebruik van een app op de Synology (Surv Station)?
Hiervoor kun je beter in het Synology topic navragen, is geen netwerk gerelateerde vraag.
- Zijn er mensen die dit - tegen kleine vergoeding - kunnen (of helpen) instellen (ook controller op Synology)?

Ook kwam ik al de nodige Tutorials tegen, wat me waarschijnlijk enorm gaat helpen om eea in te stellen, zelf amper netwerk kennis;
- YouTube: Complete Home Setup with TP-Link Omada - Best Bang for Your Buck Ent...
- YouTube: TP-LINK OMADA - Comprehensive Setup Guide (2023) HOME NETWORKING
- YouTube: How to Set Up the Whole Network of Gateway, Switches, and EAPs Using...

Sorry voor de lap tekst en de hoeveelheid vragen, er zijn zoveel mogelijkheden... alvast dank voor jullie input, tips & tricks!!!
Je bent alvast op het goede pad. Ik raad aan dat je probeert onderscheid te maken tussen kennis over netwerken, dan kijkt hoe dit combineert met Omada en daarna pas naar geavanceerdere dingen kijkt als specifieke apparaten, beveiliging etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RegurBellej schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:00:
Dank voor je reply Airw0lf!
Hier heb ik overduidelijk te weinig kaas van gegeten.. VLAN en ACL high level begrijp ik denk ik het idee, maar jn detail geen kennis van. Heb dan ook geen benul of het voor raadzaam is dit te gebruiken voor mijn use-case.
Zal er eens research naar doen!

Andere feedback, tips, tricks en antwoorden zijn natuurlijk meer dan welkom!
Misschien handiger om het dan voor nu bij de basis te houden.
Kan nog steeds met Omada - maar dan zonder vlans, ACL e.d.
Waardoor de leercurve aanzienlijk minder steil gaat zijn.
Terwijl je de deur wel open houdt. :)

Een OC200 voeden via PoE kan. Maar een eigen adapter is wat voorspelbaarder .
Als er iets niet goed is in de firmware van de switch kan het "zomaar" gebeuren dat er geen PoE is. Of andere rare bijeffecten.

Voor de rest sluit ik me aan bij de reactie van @Mini-me. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Airw0lf op 13-08-2023 15:48 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 19:53
Bedankt beiden voor de reacties en Mini-me dank voor het zo gedetailleerd ingaan op alle punten!
Voor een steile leercurve is denk ik nu geen tijd maar wellicht wel iets om naar toe te werken.
Andere kant; van uitstel komt waarschijnlijk afstel (als je basis eenmaal werkt, ga ik dan nog zitten voor VLANs & ACLs, zeker als ik zelf het nut nog niet helemaal begrijp - not sure).. dus nog in dubio Omada vs Deco.
Mini-me schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:56:
[...]
Klinkt goed. Zoveel mogelijk je APs bedraden met UTP en vermijd mesh tenzij noodzakelijk.
Thanks, het bedrade netwerk is overigens CAT6 - niet 5E in tegenstelling tot in mijn eerdere bericht, voor zover dat uitmaakt.
[...]
Deze switch is niet Omada compatible. Ik raad je de TL-SG2008P aan als alternatief. Iets duurder maar volledig geïntegreerd.
Je bedoelt de SG2016P neem ik aan? Kan ik de aanname doen dat zodra het product "Jetstream" als label heeft, het Omada compatible is? De website van TP Link geeft hier niet perse duidelijkheid in.
[...]
Alles boven WiFi 5 biedt naar mijn mening weinig toevoeging omdat het veel eist van je apparaten qua compatibiliteit en veel apparaten nog wat verder in het verleden blijven hangen.
Omada APs kunnen een SSID op zowel 2.4 en 5ghz broadcasten en de cliënt naar 5 “pushen” zonder dat die het door heeft. Geen aparte namen nodig dus. Omgekeerd kun je forceren dat een apparaat alleen op een van beiden zit door de SSID alleen voor die band te activeren.

[...]

Ja mits je de SSIDs op alle APs implementeert en geen uitzonderingen maakt
Super, dankje! Vanuit deze invalshoek - naar jullie mening - zijn de EAP650 daarmee overkill voor huis, tuin & keuken gebruik? En om kosten te besparen zou ik kunnen overwegen om terug te schalen naar WIFI 5 (bijv EAP 245) of WIFI 6 EAP610 (die dan helaas wel weer groter in formaat is dan de EAP650)?
[...]
Security: isoleren van apparaten in een apart netwerk segment zodat ze geen informatie krijgen die ze niet moeten hebben.
Bij een druk bezet netwerk beperk je ook de multicast en broadcast pakketten zodat er iets minder drukte is.
Je kan dus apparaat A in een andere VLAN zetten dan apparaat B - zodat beiden niet met elkaar kunnen praten... wanneer zou je zoiets praktisch toepassen? Is dit niet meer iets voor een "vanaf bedrijfsomgeving?" (hopelijk stoot ik geen Tweakers tegen het zere been nu 8)7 )
[...]

Geen ervaring met de software hier. De OC200 heeft USB of PoE voeding nodig, en de meesten laten deze door hun switch voeden. Is geen vereiste vanuit netwerk oogpunt.

[...]

Hiervoor kun je beter in het Synology topic navragen, is geen netwerk gerelateerde vraag.

[...]

Je bent alvast op het goede pad. Ik raad aan dat je probeert onderscheid te maken tussen kennis over netwerken, dan kijkt hoe dit combineert met Omada en daarna pas naar geavanceerdere dingen kijkt als specifieke apparaten, beveiliging etc.
Airw0lf schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Misschien handiger om het dan voor nu bij de basis te houden.
Kan nog steeds met Omada - maar dan zonder vlans, ACL e.d.
Waardoor de leercurve aanzienlijk minder steil gaat zijn.
Terwijl je de deur wel open houdt. :)

Een OC200 voeden via PoE kan. Maar een eigen adapter is wat voorspelbaarder .
Als er iets niet goed is in de firmware van de switch kan het "zomaar" gebeuren dat er geen PoE is. Of andere rare bijeffecten.

Voor de rest sluit ik me aan bij de reactie van @Mini-me. :)
Thanks, zal eea ook uitzetten in het Synology topic! Goed om te weten dat de OC200 ook PoE voeding accepteerd!

Lees ik tussen de regels door dat ik eigenlijk de keuze misschien wel het beste als volgt kan maken?
Wil ik ACL & VLAN's nu of in toekomst gaan gebruiken?
Ja = Omada setup
Nee = Deco setup
RegurBellej schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:37:
Hallo,
Use case - wensenlijst;
- Minder afhankelijk zijn van de ISP router (zodat je makkelijker kan switchen;
- Betere dekking door de woning & tuin en geen fan van powerline of "range extenders";
- Meerdere AP's maar slechts 1x hoeven te verbinden met een netwerk SSID? (mesh???);
- Een netwerk basis neerleggen welke schaalbaar/eenvoudig uitbreidbaar is (extra AP's, wifi/bedrade camera's, toekomstig smart home apparaten, etc..);
- Complete setup moet eigen en "verhuisbaar" zijn in geval we willen verhuizen;
Lever ik bij een Deco setup in op 1 van de punten van mijn wensenlijst? Deco setup zou dan worden:
ISP router zonder WIFI?
Unmanaged switches TL-SG1008D (heb ik nu 3x) om de ruimtes te voorzien van bedraad internet
Deco 3-set naar keuze voor de WIFI? (1 op elke verdieping)
- elke node sluit je dan bekabeld (danwel PoE) aan?
Tapo camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
RegurBellej schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:24:
Bedankt beiden voor de reacties en Mini-me dank voor het zo gedetailleerd ingaan op alle punten!
Voor een steile leercurve is denk ik nu geen tijd maar wellicht wel iets om naar toe te werken.
Andere kant; van uitstel komt waarschijnlijk afstel (als je basis eenmaal werkt, ga ik dan nog zitten voor VLANs & ACLs, zeker als ik zelf het nut nog niet helemaal begrijp - not sure).. dus nog in dubio Omada vs Deco.
Het is aan jou om te definiëren hoeveel je wilt uitproberen ;)
Thanks, het bedrade netwerk is overigens CAT6 - niet 5E in tegenstelling tot in mijn eerdere bericht, voor zover dat uitmaakt.
Cat6 is goed voor toekomstige 10Gbps upgrade dus waarschijnlijk iets aan overkill. Let dan wel op dat je ook het juiste montagemateriaal gebruikt om cat6 compatible te zijn.
Je bedoelt de SG2016P neem ik aan? Kan ik de aanname doen dat zodra het product "Jetstream" als label heeft, het Omada compatible is? De website van TP Link geeft hier niet perse duidelijkheid in.
Sorry, niet goed gelezen. De SG2016P is inderdaad wat je zoekt, of een SG2428P als je meteen voor 24 poorten wilt gaan. Maar let op: die laatste is actief gekoeld en schijnt nogal veel geluid te maken..
Super, dankje! Vanuit deze invalshoek - naar jullie mening - zijn de EAP650 daarmee overkill voor huis, tuin & keuken gebruik? En om kosten te besparen zou ik kunnen overwegen om terug te schalen naar WIFI 5 (bijv EAP 245) of WIFI 6 EAP610 (die dan helaas wel weer groter in formaat is dan de EAP650)?
Ook hier geldt: goed naar de toekomst. Je provider zal momenteel nog maximaal 1gbps leveren dus downloaden gaat niet veel sneller worden met WiFi 6 of nieuwer.
Misschien de grootste beperking van de EAP245: deze ondersteunt geen WPS3.
Ik heb twee jaar terug mijn installatie met 245s gedaan en geen spijt hiervan. Snelheid is prima voor mijn huis tuin & keuken gebruikers (circa 20-25 apparaten op WiFi waarbij ik zoveel mogelijk de clients op UTP heb aangesloten).
Je kan dus apparaat A in een andere VLAN zetten dan apparaat B - zodat beiden niet met elkaar kunnen praten... wanneer zou je zoiets praktisch toepassen? Is dit niet meer iets voor een "vanaf bedrijfsomgeving?" (hopelijk stoot ik geen Tweakers tegen het zere been nu 8)7 )
No offence. IOT is je antwoord. Met name allerhande producten die vrolijk naar huis bellen om te vertellen wat ze allemaal tegen komen op jouw netwerk. Aan de hand daarvan kunnen hackers misbruik maken van sommige diensten om toegang te krijgen tot bijvoorbeeld je PV omvormer, laadpaal, etc.
Daar bovenop kun je ook werken met een VPN server waarmee je opnieuw bepaalde gebruikers om bepaalde segmenten toestaat.
Door “gewone” gebruikers geen verbinding te geven naar jouw netwerkcontroller, kan niemand de instellingen aanpassen. Kinderen kunnen het WiFi niet aanpassen als je dit ‘s nachts inactief zet. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Lees ik tussen de regels door dat ik eigenlijk de keuze misschien wel het beste als volgt kan maken?
Wil ik ACL & VLAN's nu of in toekomst gaan gebruiken?
Ja = Omada setup
Nee = Deco setup
Dat, en nog veel meer mogelijkheden.
(Geen ervaring met Deco hier dus kan ik niet aan- of afraden).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Mini-me schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:10:
[...]

Suggesties van TP-Link:
- Cache refresh => geen effect
- Power cycle switch => geen effect (ook al eerder geprobeerd zoals genoemd)
- Reset switch naar factory settings en adopt opnieuw => probleem opgelost. Blijkbaar toch iets fout gedaan tijdens de laatste firmware upgrade in Juni maar hij werkt weer. Na opnieuw de VLANs en port modes te hebben ingesteld, krijgen mijn apparaten eindelijk weer juiste IP adressen van de DHCP server en zien de menu's er weer begrijpelijk uit.
Kudo's voor de TP-link medewerkers op hun forum:
Ik had de helpende reactie gemarkeerd als "correct answer" en mijn topic gesloten. 2 TP-link engineers hebben het topic vervolgens weer geopend met verzoek om extra info te geven, want ze zijn geïnteresseerd in wat er aan de hand is geweest. Ik had niet gerekend op een dergelijke post-mortem analyse waarbij ze herhaaldelijk berichten sturen met verzoek om extra info.
Dat geeft toch het gevoel dat TP-link actief bezig is met productverbetering en klanttevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Een vraag voor de meer ervaren Omada gebruikers:
De ER605 heeft switch functionaliteit, maar dit lijkt niet even compleet te zijn als bijvoorbeeld op de SG2008P.
Tot nu toe heb ik voornamelijk de volgende verschillen gezien:
- VLAN configuratie: de ER605 ondersteunt 1 PVID per poort, SG2008P kent normale VLAN tagging
- ACL regels: moet je apart specificeren voor router en switch. Opties zijn ook verschillend hierbij.
- Switch "profile overrides": een tiental settings voor flow control en netwerkdetectie beschikbaar op de SG2008P, niet op de ER605

Momenteel heb ik meer UTP kabels dan poorten op switch+router en dus alles in gebruik. Switch upgrade naar een TL-SG3428 staat op de planning. Nu is mijn vraag:
Is het beter om de router poorten alleen te gebruiken als core switch (dwz als verbinding naar andere switches) en alle clients op een access switch (SG2008P ofwel de toekomstige SG3428) te connecten? Hoe pakken jullie dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:17
Mini-me schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:30:
Een vraag voor de meer ervaren Omada gebruikers:
De ER605 heeft switch functionaliteit, maar dit lijkt niet even compleet te zijn als bijvoorbeeld op de SG2008P.
Tot nu toe heb ik voornamelijk de volgende verschillen gezien:
- VLAN configuratie: de ER605 ondersteunt 1 PVID per poort, SG2008P kent normale VLAN tagging
- ACL regels: moet je apart specificeren voor router en switch. Opties zijn ook verschillend hierbij.
- Switch "profile overrides": een tiental settings voor flow control en netwerkdetectie beschikbaar op de SG2008P, niet op de ER605

Momenteel heb ik meer UTP kabels dan poorten op switch+router en dus alles in gebruik. Switch upgrade naar een TL-SG3428 staat op de planning. Nu is mijn vraag:
Is het beter om de router poorten alleen te gebruiken als core switch (dwz als verbinding naar andere switches) en alle clients op een access switch (SG2008P ofwel de toekomstige SG3428) te connecten? Hoe pakken jullie dit aan?
Ik heb idd de router alleen als router, dus ik heb de router, daarnaast nog een 'core' switch (voor zover je van core kan spreken in mijn kleine netwerkje) en dan nog twee andere switches. Juist omdat de switching van die router zo bout is.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:21
Is er een overzicht waar de power draw van de EAPs makkelijk terug te vinden zijn? Wil een POE switch halen om 2x 230 en 2x 245 aan te sturen en daarnaast een camera.
Wil een beetje in kunnen schatten of ik met een passieve poe swicth uit kom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
m.eddy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:55:
Is er een overzicht waar de power draw van de EAPs makkelijk terug te vinden zijn? Wil een POE switch halen om 2x 230 en 2x 245 aan te sturen en daarnaast een camera.
Wil een beetje in kunnen schatten of ik met een passieve poe swicth uit kom.
Ja. Zie https://evanmccann.net/blog/tp-link/omada-comparison-charts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-04 08:03
@m.eddy op de website van tp link staat het verbruik onder de product specificaties. Dit is wel het max gebruik.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:21
DialOut schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:12:
@m.eddy op de website van tp link staat het verbruik onder de product specificaties. Dit is wel het max gebruik.
Ok check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 10:06

duderuud

Sliden is koel

Ik zou voor de EAP653 gaan ipv de EAP650. Dat is de variant zonder voeding, scheelt je weer een paar tientjes.
(Heb er zelf ook 3 in huis hangen).

Ander voordeel van de 650/653 serie is dat ze fysiek lekker klein zijn. Ik heb daarvoor de 660 HD geprobeerd maar die dingen zijn onwijs groot (en lelijk imo).

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hawaltie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-04 14:18
Ik heb op dit moment 2 Omada switches in mijn netwerk:
TL-SG2218 v1.0: release 1.1.7
TL-SG2008 v4.0: release 4.0.6
Mijn netwerk bevat geen VLANs (is nog wel het plan) en IGMP is enabled. In deze config heb ik geen problemen met KPN IPTV.
Echter als ik de switches upgrade naar:
TL-SG2218 v1.0: release 1.1.8
TL-SG2008 v4.0: release 4.0.7
Ondervind ik naar verloop van tijd problemen met KPN ITV. Het beeld staat stil en alleen reset van de switch zorgt ervoor dat het beeld weer gaat lopen. Klinkt als een IGMP probleem. Iemand dezelfde ervaring?

[ Voor 3% gewijzigd door hawaltie op 22-08-2023 22:38 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-04 22:11
hawaltie schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:38:
Ik heb op dit moment 2 Omada switches in mijn netwerk:
TL-SG2218 v1.0: release 1.1.7
TL-SG2008 v4.0: release 4.0.6
Mijn netwerk bevat geen VLANs (is nog wel het plan) en IGMP is enabled. In deze config heb ik geen problemen met KPN IPTV.
Echter als ik de switches upgrade naar:
TL-SG2218 v1.0: release 1.1.8
TL-SG2008 v4.0: release 4.0.7
Ondervind ik naar verloop van tijd problemen met KPN ITV. Het beeld staat stil en alleen reset van de switch zorgt ervoor dat het beeld weer gaat lopen. Klinkt als een IGMP probleem. Iemand dezelfde ervaring?
Bijzonder, KPN iptv heeft bij mij nog nooit gewerkt hiermee. Gebruik je de 'nieuwe' tv+ box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:00

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@iqcgubon/@Saekerhett: Weet een van jullie te vertellen of de ER707-M2 ook LAN LAG/LACP doet? Zit er aan te denken om deze namelijk te combineren met een TL-SG2218P, maar die heeft geen 2.5G uplink. Met 2x1G zou het voor mij al voldoende zijn. Kan het echter nergens terugvinden.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:05
Rimco schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:17:
@iqcgubon/@Saekerhett: Weet een van jullie te vertellen of de ER707-M2 ook LAN LAG/LACP doet? Zit er aan te denken om deze namelijk te combineren met een TL-SG2218P, maar die heeft geen 2.5G uplink. Met 2x1G zou het voor mij al voldoende zijn. Kan het echter nergens terugvinden.
Heb effe rondgezocht in de instellingen, maar ik kon iets dergelijks niet vinden. Ik denk dat het er niet op zit, mede als reden dat er twee 2,5 Gb-poorten op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:00

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Even nadenken dan wat handig is. Er lijken geen POE switches te zijn met 2.5G uplink en 10G is een beetje overkill.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-04 19:29
Rimco schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:17:
Zo te zien niet. De LAN poorten van die router fungeren anders dan de poorten op de gewone switches zo te zien. Je kan die bijvoorbeeld niet in een VLAN zetten, enkel een PVID meegeven waar heel veel clients totaal niet mee overweg kunnen. (Smart TV krijgt bijvoorbeeld wel een IP adres, maar kan de default gateway niet bereiken, en dus ook bijgevolg geen netwerk).

En inderdaad, jammer dat er in de Omada line-up een serieus gat zit tussen 1G en 10G. Had ook liever 2.5 gehad, want 10 is serieus veel te duur voor mijn use-case.

Ahja: En de SFP-poort ondersteunt ook geen 2.5G, had ik al gecheckt :P

[ Voor 3% gewijzigd door iqcgubon op 23-08-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawaltie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-04 14:18
Tularis schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:44:
[...]

Bijzonder, KPN iptv heeft bij mij nog nooit gewerkt hiermee. Gebruik je de 'nieuwe' tv+ box?
Nee, ik heb geen nieuwe KPN TV boxen. Mijn KPN TV boxen hangen beide achter een Netgear L2 switch met IGMP+ enabled. De OMADA switches zijn geplaatst tussen de Internet gateway en de Netgear switches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
hawaltie schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:11:
[...]

Nee, ik heb geen nieuwe KPN TV boxen. Mijn KPN TV boxen hangen beide achter een Netgear L2 switch met IGMP+ enabled. De OMADA switches zijn geplaatst tussen de Internet gateway en de Netgear switches
geen omada router als gateway dus. Helaas. Hoopte de kon modem er eindelijk tussen uit te kunnen slopen. Zinloos ding dat er nu puur vanwege de tv nog tussen moet zitten :(

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:32
Voor de ER7212PC v1.0 is er nu de Firmware Version1.1.0 Build 20230803 Rel.83667
wat de controller versie naar 5.8.31 brengt.

• NV2013
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-04 16:49
Graag doe ik een beroep op jullie kennis en kunde.
Binnenkort wordt bij mij 2GB glasvezel opgeleverd via Delta. Een mooi moment om mijn home/office netwerk te upgraden naar een Omada netwerk. Het idee is dit te doen met een direct aangesloten Nokia ONT(Nokia XS-010X-Q) op het Delta netwerk. Op de ONT wil ik de ER707 M2 VPN Router aansluiten me een OC200 Controller. Op de 1 Gig Poort van de router wil ik een simpele TP Link SG 105E switch, voor mn TV en media streamer. Op de 2.5G Lan poort de SG1-108 M2 switch met daarachter twee nader te bepalen Omada Access points en twee bedrade Pc's. Is dit een setting(ervan uitgaande dat de ONT zn werk doet) waarbij ik zowel internet als tv van Delta werkend zou krijgen via de VLAN settings (100 en 101, btw hoe?)? Tv zou geen showstopper zijn, omdat dit eventueel ook via de tv app zou kunnen.

• Mini-me
  • Niet online
NV2013 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:19:
Graag doe ik een beroep op jullie kennis en kunde.
Binnenkort wordt bij mij 2GB glasvezel opgeleverd via Delta. Een mooi moment om mijn home/office netwerk te upgraden naar een Omada netwerk. Het idee is dit te doen met een direct aangesloten Nokia ONT(Nokia XS-010X-Q) op het Delta netwerk. Op de ONT wil ik de ER707 M2 VPN Router aansluiten me een OC200 Controller. Op de 1 Gig Poort van de router wil ik een simpele TP Link SG 105E switch, voor mn TV en media streamer. Op de 2.5G Lan poort de SG1-108 M2 switch met daarachter twee nader te bepalen Omada Access points en twee bedrade Pc's. Is dit een setting(ervan uitgaande dat de ONT zn werk doet) waarbij ik zowel internet als tv van Delta werkend zou krijgen via de VLAN settings (100 en 101, btw hoe?)? Tv zou geen showstopper zijn, omdat dit eventueel ook via de tv app zou kunnen.
Als je begint aan Omada en zaken als VLAN wilt gebruiken, dan raad ik aan om ook Omada compatible switches te gebruiken. De twee die je noemt zijn unmanaged en gaan dus geen VLAN support geven.
Voor 2.5gbps Omada zit je min of meer vast aan de uitvoering: TP-Link JetStream TL-SG3210XHP-M2 ofwel ga je meteen naar een 10Gbps switch. Zie ook https://evanmccann.net/bl...ison-charts?rq=Omada#fnr3 voor een compleet overzicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Mini-me op 24-08-2023 09:04 ]

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-02 08:15
Beste mensen,

Zijn er hier gebruikers die KPN IPTV (heb zelf de TV+ boxen) werkend hebben (met een ER707-M2?) via de Multicast stream?
Ik zie in de CLI guide dat er inmiddels een DHCP optie 60 mogelijkheid bestaat, maar ik ben erg benieuwd of optie 121 ook echt nodig is.

De ER707-M2 lijkt een goed alternatief voor mijn huidige router, welke helaas beide DHCP opties (60 en 121) niet ondersteund en dus enkel een Unicast stream geeft. Multicast geprefereerd omdat ik begrepen heb dat die van (aanzienlijk) betere kwaliteit is.

** EDIT **
Never mind... DHCP opties lijken alleen aan de LAN kant te configuren te zijn en niet aan de WAN kant |:(
Router retour, Mikrotik besteld.

[ Voor 14% gewijzigd door -Leon- op 26-08-2023 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NV2013
Mij zou het het alleen gaan om de verplichte internet VLAN101 van delta gaan. Als ik deze op elke poort van de TP Link er707 m2 router instel, dan zullen alle poorten via een unmanaged switch vlan 101 zijn. Toch !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NV2013
Mini-me schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:02:
[...]

Als je begint aan Omada en zaken als VLAN wilt gebruiken, dan raad ik aan om ook Omada compatible switches te gebruiken. De twee die je noemt zijn unmanaged en gaan dus geen VLAN support geven.
Voor 2.5gbps Omada zit je min of meer vast aan de uitvoering: TP-Link JetStream TL-SG3210XHP-M2 ofwel ga je meteen naar een 10Gbps switch. Zie ook https://evanmccann.net/bl...ison-charts?rq=Omada#fnr3 voor een compleet overzicht.
Mij zou het het alleen gaan om de verplichte internet VLAN101 van delta gaan. Als ik deze op elke poort van de TP Link er707 m2 router instel, dan zullen alle poorten via een unmanaged switch vlan 101 zijn. Toch !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:42
Als Omada newby (en zelf Unifi gebruiker) ben ik aan het proberen een draadloos netwerk voor mijn zus op te zetten. Ik heb daarvoor een Omada Controller in Docker geinstalleerd op mijn Synology en heb hierop lokaal de EAP225 outdoors geregistreerd (om te testen, werkt echt mooi). Controller ook met de TPlink cloud verbonden, remote access werkt dus prima.

Alleen nu de vraag: Ik wil straks de EAP's bij mijn zus gaan ophangen en moet daardoor dus ze opnieuw in de controller gaan hangen via het WAN. Ik zoek me alleen suf naar hoe ik dit kan doen. Diverse howto's al doorlopen maar zonder succes.

Wie heeft de gouden tip om de EAP's via internet op mijn Controller te laten landen? Of kan dit niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:25
Ik was het mounting bracket van de EAP650 kwijt. Al Googelende zag ik zo 1-2-3 niet hoe/of dit onderdeel los te bestellen was, en wilde ook niet wachten tot na het weekend.

Dus zelf maar iets gefabriceerd, werkt prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BHXT2Y2G2MSFQCXSOi30jgmbvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KN9hqBazRhh6Xrh7gXK1PMwe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iR8pMxl9Wj14AP6bRPcFXAWrlb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LXDIeG2bphDQ7mCsxI2VkAC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdSB87U0B6XbRLLQm2Cr0jqSGD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XD0vBzEJkIBGQknQiUXqe1v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvZVnnrc1IHavpu5qQGUuxFaVmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YNEoOHhGLmbNf0ajvOThY4f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30
tyson69 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:53:
Als Omada newby (en zelf Unifi gebruiker) ben ik aan het proberen een draadloos netwerk voor mijn zus op te zetten. Ik heb daarvoor een Omada Controller in Docker geinstalleerd op mijn Synology en heb hierop lokaal de EAP225 outdoors geregistreerd (om te testen, werkt echt mooi). Controller ook met de TPlink cloud verbonden, remote access werkt dus prima.

Alleen nu de vraag: Ik wil straks de EAP's bij mijn zus gaan ophangen en moet daardoor dus ze opnieuw in de controller gaan hangen via het WAN. Ik zoek me alleen suf naar hoe ik dit kan doen. Diverse howto's al doorlopen maar zonder succes.

Wie heeft de gouden tip om de EAP's via internet op mijn Controller te laten landen? Of kan dit niet?
System Settings>Device management aanvinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Nieuwe updates voor v5.12 komen er aan (early access is al beschikbaar):
Controller: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/619304
Routers: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/255644
En de EAPs lopen nog iets achter met aankomende v5.9 updates:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/617356

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-me schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:32:
Mja - ik wou dat ze eens los kwamen met hun "echte" firewalls - en hoe ze dat zien.
Dat wordt nu al meer dan een jaar over gesproken - maar nog steeds niks.
Anders dan "iets" van DPI in de release notes van de controller.
Maar welke router/firewall modellen dat dat dan gaan doen staat er niet bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 30-08-2023 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Airw0lf schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:00:
[...]

Mja - ik wou dat ze eens los kwamen met hun "echte" firewalls - en hoe ze dat zien.
Dat wordt nu al meer dan een jaar over gesproken - maar nog steeds niks.
Anders dan "iets" van DPI in de release notes van de controller.
Maar welke router/firewall modellen dat dat dan gaan doen staat er niet bij.
Ik zie dit toch wel als een goede update. Zelfs als dat niet voor alle routers gaat komen, blijf ik positief gestemd over de hoeveelheid features die TP-link blijft toevoegen aan producten die alweer jaren oud zijn. Daar kan menig fabrikant nog een goed voorbeeld aan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:45
Mini-me schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:32:
Nice

Ik heb de Eap 650 krijgt die dan nu ook de Lock to AP functie ?

Draai jij al de early acces ?

• Mini-me
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:23:
[...]

Nice

Ik heb de Eap 650 krijgt die dan nu ook de Lock to AP functie ?

Draai jij al de early acces ?
Mijn EAP245v3’s staan helaas niet in de lijst…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:00
Mini-me schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Mijn EAP245v3’s staan helaas niet in de lijst…
Vanaf de TP-Link website:
*More EAP Firmware for Omada SDN Controller v5.9 will be provided soon, stay tuned!
Zou zo maar eens kunnen zijn dat het nog komt.

[ Voor 3% gewijzigd door nielsn op 01-09-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:09
nielsn schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:51:
[...]

Vanaf de TP-Link website:

[...]

Zou zo maar eens kunnen zijn dat het nog komt.
The EAP660 ontbreekt ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Hebben jullie wel eens een beta geïnstalleerd voor een eap ?

Is dit riskant. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarioMark1541 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:11:
Hebben jullie wel eens een beta geïnstalleerd voor een eap ?

Is dit riskant. ?
Ja - heb ik - beta versie gaf problemen.
Toen teruggegaan naar de fabrieksinstellingen en vorige firmware teruggezet.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 01-09-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Gister leegbloeden weer de melding (zie afbeelding)

Alleen het gekke is en blijft dat naar mijn idee alle apparaten online blijven zowel bedraad als draadloos

Is dit niet een bug in OC200

Ik krijg ook geen pushmelsing dat de controller offline is oid , want dan zou ik die ook moeten krijgen lijkt mij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZjySzhzQAqdWx2IZxUqbFZWY5A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XCuhqSsMgwKKKRlZKcfoL0UG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 06:18:

Alleen het gekke is en blijft dat naar mijn idee alle apparaten online blijven zowel bedraad als draadloos

Ik krijg ook geen pushmelsing dat de controller offline is oid , want dan zou ik die ook moeten krijgen lijkt mij?

[Afbeelding]
Ik raad je aan een topic te starten op het TP-link forum want iets klopt er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Mini-me schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:19:
[...]

Ik raad je aan een topic te starten op het TP-link forum want iets klopt er niet.
Hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raged01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-03 15:55
Hey Omada gebruikers,

Ik ben een nieuwe Omada setup aan het plannen en zit met een vraagje omtrent "domme" vs Omada switches.

Het plan is om onze Telenet modem van de leefruimte naar de garage te (laten) verhuizen en een eigen netwerk te voorzien. Voor de leefruimte zou ik graag wat poorten willen voorzien dus vroeg ik me af of dit voldoende is om een "domme" switch te gebruiken. Ik vergelijk nu de TP-Link TL-SG1005D met bvb een TP-Link TL-SG2008.

Heeft een Omada compatibele switch voordelen tov een "domme" switch?

Voor de volledigheid, hier is de geplande setup:
Router: TP-Link Omada SDN TL-ER605 v2
Main Switch: TP-Link Omada TL-SG2016P
AP's: 3x TP-Link EAP650-Slim
Controller: TP-Link OC200 (deze zit in een bundel met de AP's, al zou ik die ook wel ergens op een docker container kunnen runnen).

Ik wil hoofdzakelijk wat meer controle over mijn netwerk en voldoende wifi-dekking voorzien in huis zonder van een Telenet af te hangen, daar we nu met een enkele telenet powerline werken en het Telenet Wifi netwerk (zo werkt onze thermostaat niet zo goed samen met de Telenet Wifi :| ). Heb eindelijk een manier gevonden om een kabel to helemaal boven te trekken (via de oude deurbel telefoon bedrading), de Cat 6a is onderweg en ondertussen plan ik mijn volgende koop. Eens de kabel er ligt kijken we om deze setup in orde te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
raged01 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:02:
Hey Omada gebruikers,

Ik ben een nieuwe Omada setup aan het plannen en zit met een vraagje omtrent "domme" vs Omada switches.

Het plan is om onze Telenet modem van de leefruimte naar de garage te (laten) verhuizen en een eigen netwerk te voorzien. Voor de leefruimte zou ik graag wat poorten willen voorzien dus vroeg ik me af of dit voldoende is om een "domme" switch te gebruiken. Ik vergelijk nu de TP-Link TL-SG1005D met bvb een TP-Link TL-SG2008.

Heeft een Omada compatibele switch voordelen tov een "domme" switch?

Voor de volledigheid, hier is de geplande setup:
Router: TP-Link Omada SDN TL-ER605 v2
Main Switch: TP-Link Omada TL-SG2016P
AP's: 3x TP-Link EAP650-Slim
Controller: TP-Link OC200 (deze zit in een bundel met de AP's, al zou ik die ook wel ergens op een docker container kunnen runnen).

Ik wil hoofdzakelijk wat meer controle over mijn netwerk en voldoende wifi-dekking voorzien in huis zonder van een Telenet af te hangen, daar we nu met een enkele telenet powerline werken en het Telenet Wifi netwerk (zo werkt onze thermostaat niet zo goed samen met de Telenet Wifi :| ). Heb eindelijk een manier gevonden om een kabel to helemaal boven te trekken (via de oude deurbel telefoon bedrading), de Cat 6a is onderweg en ondertussen plan ik mijn volgende koop. Eens de kabel er ligt kijken we om deze setup in orde te brengen.
Gaat het alleen om uitbreiden van aantal poorten in de leefruimte? Dan is een domme switch feitelijk net zo goed als een Omada managed switch. Voor het begrip is het handig om te snappen hoe je de SG2016P ziet en wat je wilt met de tweede switch.
Je geeft aan meer controle te willen hebben. Wat betekent dat precies voor jou? Wil je meerdere SSIDs, aparte VLANs, ACL controle, of iets anders? Wil je per poort op je switch kunnen bepalen wat er gebeurt met aangesloten apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raged01
Mini-me schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:21:
[...]

Gaat het alleen om uitbreiden van aantal poorten in de leefruimte? Dan is een domme switch feitelijk net zo goed als een Omada managed switch. Voor het begrip is het handig om te snappen hoe je de SG2016P ziet en wat je wilt met de tweede switch.
Je geeft aan meer controle te willen hebben. Wat betekent dat precies voor jou? Wil je meerdere SSIDs, aparte VLANs, ACL controle, of iets anders? Wil je per poort op je switch kunnen bepalen wat er gebeurt met aangesloten apparaten?
In de leefruimte gaat het alleen over het uitbreiden van het aantal poorten, de devices daar hebben niet veel nodig (tv o.a.). Mijn server(s) zullen naar de garage meer verhuizen (raspberry pi) waar ik wat meer mee wil doen (home assistant, PiHole en later ook waarschijnlijk iets van Synology of NAS).

VLAN's lijken mij logisch om in te stellen, al is het maar om alles op te splitsen en bvb home wifi en guest wifi apart te plaatsen. Verder wil ik controle over port forwarding waar nodig, en wat kunnen experimenteren met iets meer dan wat een Telenet modem/router te bieden heeft en mezelf ook klaar te stomen voor het geval mijn zoon met wat meer devices begint te werken.

Wat de VLAN's betreft, de leefruimte zal waarschijnlijk waarschijnlijk op dezelfde VLAN zitten want ik vermoed dat je met een domme switch het niet per poort kan instellen.

De SG2016P zie ik als mijn main switch om de AP's te poweren, server(s) te connecten. Ik denk dat ik met een 8 ports ook wel zal toekomen, daar twijfel ik nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
raged01 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:54:
[...]

In de leefruimte gaat het alleen over het uitbreiden van het aantal poorten, de devices daar hebben niet veel nodig (tv o.a.). Mijn server(s) zullen naar de garage meer verhuizen (raspberry pi) waar ik wat meer mee wil doen (home assistant, PiHole en later ook waarschijnlijk iets van Synology of NAS).

VLAN's lijken mij logisch om in te stellen, al is het maar om alles op te splitsen en bvb home wifi en guest wifi apart te plaatsen. Verder wil ik controle over port forwarding waar nodig, en wat kunnen experimenteren met iets meer dan wat een Telenet modem/router te bieden heeft en mezelf ook klaar te stomen voor het geval mijn zoon met wat meer devices begint te werken.

Wat de VLAN's betreft, de leefruimte zal waarschijnlijk waarschijnlijk op dezelfde VLAN zitten want ik vermoed dat je met een domme switch het niet per poort kan instellen.

De SG2016P zie ik als mijn main switch om de AP's te poweren, server(s) te connecten. Ik denk dat ik met een 8 ports ook wel zal toekomen, daar twijfel ik nog aan.
In dit geval ben ik het helemaal met eens. Het enige aandachtspunt is of je ook een Telenet TV decoder in de leefruimte wilt gebruiken. Dan moet je switch in die ruimte vermoedelijk ook IGMP snooping ondersteunen (kan iemand dat bevestigen? Ik heb mijn Telenet tv eerder dit jaar opgezegd..). TP-link heeft ook andere niet Omada managed switches die goed betaalbaar zijn en je misschien verder helpen.
Heb je een optie om meerdere kabels te trekken naar de woonruimte? Dan zou ik de voorkeur geven voor een SG2016P (aangezien je ook aangeeft waarschijnlijk niet alle poorten nodig te gaan hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:16
MarioMark1541 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 06:18:

[Afbeelding]
Dit heb ik ook met de controller die bij onze Scouting staat, alsof er ergens in de lijn tussen het clubgebouw en de cloudservers van TP Link een firewall een verbinding dichtgooit ofzo. Internet in het clubgebouw blijft gewoon werken.

Thuis geen last van.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Hmmbob schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:42:
[...]

Dit heb ik ook met de controller die bij onze Scouting staat, alsof er ergens in de lijn tussen het clubgebouw en de cloudservers van TP Link een firewall een verbinding dichtgooit ofzo. Internet in het clubgebouw blijft gewoon werken.

Thuis geen last van.
Precies dezelfde melding ?

Ook viel me nu wat op

Het accespoint in de gang heeft gister ook een melding gegeven van wisseling IP adres (terwijl onderstaand IP vast is toegewezen static in het AP) maar dat is het gekke in de modem van Tmobile heb ik via DHCP reservation een vast IP toegewezen en in het AP het IP statisch gemaakt
Waarom krijg ik dan deze melding
Het AP is ook opnieuw opgestart zo lijkt het want er staat nu 11 uur online Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceu7OWWy2XoPfHp3a5S9o31kgw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwtRJHFHrKszsrWvhjknZPMX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raged01 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:54:
[...]

Een domme switch doet helemaal niks met vlans - er is niks in te stellen.

Een manageable, niet-Omada switch weer wel. Met die kanttekening dat je voor elke switch zelf alles in moet stellen zoals het betreffende Omada profiel.

Dus tja - als je serieus met vlans en ACL's aan de slag wil is een combi van Omada en niet-Omada echt geen handige - soms zelfs onwerkbaar. Dan is het echt Omada all-the-way of helemaal niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Airw0lf op 03-09-2023 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Airw0lf schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:33:
[...]

Een domme switch doet helemaal niks met vlans - er is niks in te stellen.

Een manageable, niet-Omada switch weer wel. Met die kanttekening dat je voor elke switch zelf alles in moet stellen zoals het betreffende Omada profiel.

Dus tja - als je serieus met vlans en ACL's aan de slag wil is een combi van Omada en niet-Omada echt geen handige - soms zelfs onwerkbaar. Dan is het echt Omada all-the-way of helemaal niet.
Tenzij je alle clients achter de non-manageable switch gewoon met dezelfde VLAN en ACL configuratie wilt instellen (zoals in dit geval), dan valt het nog wel wat mee.
De uitvoering: TP-Link JetStream TL-SG2008 heb je voor ongeveer 80 euro - daarmee ben je volledig Omada compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raged01
Mini-me schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:24:
[...]

In dit geval ben ik het helemaal met eens. Het enige aandachtspunt is of je ook een Telenet TV decoder in de leefruimte wilt gebruiken. Dan moet je switch in die ruimte vermoedelijk ook IGMP snooping ondersteunen (kan iemand dat bevestigen? Ik heb mijn Telenet tv eerder dit jaar opgezegd..). TP-link heeft ook andere niet Omada managed switches die goed betaalbaar zijn en je misschien verder helpen.
Heb je een optie om meerdere kabels te trekken naar de woonruimte? Dan zou ik de voorkeur geven voor een SG2016P (aangezien je ook aangeeft waarschijnlijk niet alle poorten nodig te gaan hebben).
Ik dacht ergens te hebben gelezen dat de nood om de decoder rechtstreeks aan de Telenet modem te hangen niet meer nodig is. Ik heb de laatste versie die zelfs met wifi werkt, toch nog eens wat onderzoek doen.

We wonen in een bel-étage, de garage is onder de leefruimte. Er is een PVC buis die naar onderen loopt, daar kan 2 misschien 3 kabels door. Ik moet nog even kijken wat ik exact ga doen in de leefruimtes qua AP, misschien is een switch daar met Poe wel nuttiger om dan niet 3 kabels (switch, Ap en digibox) door de opening te sturen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 10:06

duderuud

Sliden is koel

Man man wat is die OC200 traag geworden met de laatste updates. Echt dramatisch...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raged01
Mini-me schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:13:
[...]

Tenzij je alle clients achter de non-manageable switch gewoon met dezelfde VLAN en ACL configuratie wilt instellen (zoals in dit geval), dan valt het nog wel wat mee.
De uitvoering: TP-Link JetStream TL-SG2008 heb je voor ongeveer 80 euro - daarmee ben je volledig Omada compatible.
Net even verder gezocht, de tv-box (en dus niet decoder/digicorder) zou dus wel aan een eigen router kunnen hangen zonder veel toeters en bellen (zie dit netweters topic).

Heb nog wat verder zitten denken over waar ik mijn AP wil/kan hebben in de leefruimte, dit zou eigenlijk enkel voor o.a. thermostaat zijn en eigen draadloos gebruik. Net om de hoek in de gang hangt nog de oude bel aan de muur, die route kan ik ook weer gebruiken om de AP daar te hangen wat weer een mogelijk kabel uitspaart in de andere route van garage naar leefruimte. Dus eventueel kan het wel om nog een aparte kabel te voorzien van de SG2016P naar de tv-box. En eigenlijk rest er dan nog maar 1 device die bedraad netwerk nodig heeft dus is het waarschijnlijk niet echt nodig om nog een switch te voorzien.

Ik denk dat ik dus zo zal starten, zonder een switch en later nog zien of het nodig zou zijn.

Alvast bedankt om even mee na te denken, nu eerst kabels trekken en dan kunnen we verder kijken wat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mini-me schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:13:
[...]

Met alleen vlans en ACL's is het inderdaad te overzien.
Maar als je ook nog zoiets als netwerk toegang (via 802.1x en radius) wil gebruiken gaat hem dat niet worden.
Ik gebruikte die combi jaren terug om de internet/computer-tijd van de kinderen enigszins binnen de perken te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 04-09-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamoah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-10-2024
tyson69 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:53:

Hoi, deze downloaden https://static.tp-link.co...User%20Guide_REV5.9.0.pdf

En dan vanaf pagina 27 aandachting lezen en toepassen, vooral de portwarding poorten goed instellen en dan zou het moeten lukken. dat moet aan beide kanten goed ingesteld worden op de router/modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amsterdammertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:54
ik ben sinds kort ook over op het omada systeem. Heb de er7212pc en 3x de eap655. Dit werkt binnenshuis prima. Nu woon ik in een nieuwbouw woning met hr+++++ glazen, voorzien van een metalen coating voor warmtewering. Het wifi signaal komt daar niet of nauwelijks doorheen. Nu het volgende. Ik heb 1 kabel naar buiten liggen op hoogte bedoeld voor een POE camera. nu dacht ik het volgende. Vanuit een stroompunt er vlak naast voorzie ik met een waterdichte adapter de camera van 12v input. De huidige kabel zou ik dan op POE kunnen aansluiten en dan heb ik buiten een accespoint. Nu zag ik dat de TPlink outdoor accesspoints schijnbaar geen extra netwek aansluiting hebben.Heef iemand hier nog een gouden ingeving? Ik dacht al aan evt een outdoor switch maar ook die heeft TP link niet in het systeem zitten

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
amsterdammertje schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:56:
ik ben sinds kort ook over op het omada systeem. Heb de er7212pc en 3x de eap655. Dit werkt binnenshuis prima. Nu woon ik in een nieuwbouw woning met hr+++++ glazen, voorzien van een metalen coating voor warmtewering. Het wifi signaal komt daar niet of nauwelijks doorheen. Nu het volgende. Ik heb 1 kabel naar buiten liggen op hoogte bedoeld voor een POE camera. nu dacht ik het volgende. Vanuit een stroompunt er vlak naast voorzie ik met een waterdichte adapter de camera van 12v input. De huidige kabel zou ik dan op POE kunnen aansluiten en dan heb ik buiten een accespoint. Nu zag ik dat de TPlink outdoor accesspoints schijnbaar geen extra netwek aansluiting hebben.Heef iemand hier nog een gouden ingeving? Ik dacht al aan evt een outdoor switch maar ook die heeft TP link niet in het systeem zitten
Je kunt ook kiezen voor een kleine PoE switch in een waterdichte installatiedoos, vanwaar je naar de camera en het AP gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-me schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:58:
[...]

Je kunt ook kiezen voor een kleine PoE switch in een waterdichte installatiedoos, vanwaar je naar de camera en het AP gaat.
@amsterdammertje
Als zo een indoor PoE switch een optie voor je is zou je ook kunnen kiezen voor indoor Omada EAP235-Wall WiFi. En die in een waterdichte doos monteren.

Deze EAP heeft PoE input en output - hier zou je dan ook de camera op aan kunnen sluiten.
Let er wel op dat de achterliggende switchpoort (of PoE-injector) voldoende vermogen heeft.

Persoonlijk ben ik geen fan van dit soort indoor/outdoor combinaties. Door de grote variaties in temperatuur en luchtvochtigheid kunnen er van die vervelende af-en-toe problemen ontstaan. Maar er zijn er die dergelijke combinaties al 3-plus jaar in gebruik hebben... dus wie weet... :)

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 04-09-2023 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amsterdammertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:54
idem hier wil het het liefst ook gewoon doen met de apparatuur die er voor bestemd is. Ik denk dat ik eieren voor mijn geld ga kiezen. De kabel komt namelijk 2 meter uit de muur. daar een waterdichte box maken aan de geval is niet echt fraai. Ik denk dat ik een omada outdoor AP ga plaatsen, de besttaande POE camera verkoop op marktplaats en dan een wifi camera aanschaf. die kan ik onder de overkapping eldes in de tuin plaatsen. Dank voor het meedenken!
Airw0lf schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:40:
[...]

@amsterdammertje
Als zo een indoor PoE switch een optie voor je is zou je ook kunnen kiezen voor indoor Omada EAP235-Wall WiFi. En die in een waterdichte doos monteren.

Deze EAP heeft PoE input en output - hier zou je dan ook de camera op aan kunnen sluiten.
Let er wel op dat de achterliggende switchpoort (of PoE-injector) voldoende vermogen heeft.

Persoonlijk ben ik geen fan van dit soort indoor/outdoor combinaties. Door de grote variaties in temperatuur en luchtvochtigheid kunnen er van die vervelende af-en-toe problemen ontstaan. Maar er zijn er die dergelijke combinaties al 3-plus jaar in gebruik hebben... dus wie weet... :)

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mmm - het lijkt erop dat de bestaande, oudere routers in ieder geval iets aan IDS/IPS functies krijgen - maar geen DPI (zie release notes):
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/621532

Ben benieuwd wat dat gaat brengen.

[ Voor 21% gewijzigd door Airw0lf op 05-09-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Airw0lf schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:56:
Mmm - het lijkt erop dat de bestaande, oudere routers in ieder geval iets aan IDS/IPS functies krijgen - maar geen DPI (zie release notes):

De ER7206 lijkt prioriteit te krijgen boven de rest. Ben benieuwd in hoeverre ze dit gaan backporten naar andere routers, met name degene in het goedkopere segment (ER605). Daar staat de volgende beta firmware ook klaar maar zonder IDS/IPS expliciet genoemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23
Airw0lf schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:56:

DPI vraagt ook nog al wat van een router. Bij Unifi zakte de doorvoer op de USG 3 van ca 900Mbit/s naar ca 80Mbit/s als je dat aanzet. Moest het dan op de CPU gaan doen, zonder hardware offloading.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Himalaya schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:12:
[...]

DPI vraagt ook nog al wat van een router. Bij Unifi zakte de doorvoer op de USG 3 van ca 900Mbit/s naar ca 80Mbit/s als je dat aanzet. Moest het dan op de CPU gaan doen, zonder hardware offloading.
Ja - klopt - vandaar ook de opmerking "benieuwd wat dat gaat brengen".

Alle IDS/IPS invullingen die ik voorbij heb zien komen leunden zwaar op DPI.
En hadden daardoor ook wezenlijk meer verwerkingscapaciteit - waaronder meer CPU capaciteit. Ben benieuwd wat er overblijft zonder DPI. En welke routers dan wel geschikt zijn om met DPI te werken.

We gaan het zien - hopelijk nog dit jaar... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-me schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:31:
[...]

De ER7206 lijkt prioriteit te krijgen boven de rest. Ben benieuwd in hoeverre ze dit gaan backporten naar andere routers, met name degene in het goedkopere segment (ER605). Daar staat de volgende beta firmware ook klaar maar zonder IDS/IPS expliciet genoemd.
Ik verwacht dat er weinig routers in dit segment die functies gaan krijgen.
En dat het bij de ER7206 ook niet echt snel gaat werken.

Ik gok dat alleen de ER707-M2 bruikbaar gaat zijn.

Maar om het echt goed te laten werken zal er waarschijnlijk een nieuwe productlijn komen. Inclusief de nodige abonnementsvormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-04 11:29
Ik wil mijn huidige (verouderde) netwerk compleet gaan vervangen. Momenteel gebruik ik 2 Asus AC68U wireless routers in mesh mode en een aantal unmanaged switches / PoE switch.

De meeste clients zijn bedraad aangesloten. Verder zijn er een paar tablets/telefoon/microcontrollers/slimme stekkers verbonden met Wifi. Mijn huis heeft veel gewapend beton en heeft ook slechte ontvangst met zowel Wifi als ook 3G/4G.

Momenteel heb ik Ziggo maar ze zijn momenteel bezig om Delta Glasvezel aan te sluiten. Zodra dat gereed is, wil ik overgaan op 1000/1000.

In eerste instantie zat ik te kijken naar Unify producten maar las er best wel veel problemen over en toen kwam ik TP-Link tegen waarbij de reviews een stuk positiever zijn en ook de apparatuur een stuk voordeliger is. Dus ik heb besloten om voor TP-Link Omada te gaan. (Uiteindelijk wil ik ook allerlei VLAN's gaan gebruiken zodat heel mijn IoT en cameras los gekoppeld zijn maar in eerste instantie houd ik het ff simpel). Voordat ik alles ga aanschaffen wil ik het eerst hier ff voorleggen om te kijken of het wel allemaal de juiste apparatuur is. Hierbij een overzicht van de apparatuur die ik wil gaan aanschaffen (overigens wil ik het liefst geen apparatuur met een fan er in, vandaar bepaalde keuzes):

Meterkast

Hier komt mijn Ziggo binnen (en straks ook Delta)

- 2 x zolder (op de 2 wanddozen op de zolder worden een ip camera PoE en een TP-Link Wifi Accesspoint PoE (van de hal 1e etage) aangesloten)
- slaapkamer
- kantoor (naar de switch in het kantoor)
- woonkamer (naar de switch in de woonkamer)
- 4 x ip camera (PoE)
- Beeclear energiemanager (LAN)
- Synology Nas (LAN)
- ESP32 Microntroller (LAN)

Nieuw aan te schaffen apparatuur voor in de meterkast:

- TL-ER605 v2 (VPN Router)
- OC200 (Controller)
- TL-SG2210P (8 poorts PoE switch)
- TL-SG2218 (16 poorts switch)

Woonkamer

- (Aanvoer ethernet in wanddoos)
- Samsung TV (LAN)
- Receiver (LAN)
- Chromecast (LAN)
- Apple TV (LAN)
- Somfy Tahoma Switch (LAN)
- Philips Hue Bridge (LAN)
- 2x ESP32 microcontroller (LAN)
- Wifi Accesspoint (aangesloten met gewoon een adapter aangezien er geen PoE poort aanwezig is)

Nieuw aan te schaffen apparatuur voor in de woonkamer:

- TP-SG2218 (16 poorts switch)
- EAP650 Slim (Wireless Accesspoint)

Kantoor

- (Aanvoer ethernet in wanddoos)
- 2 x slaapkamer
- 2 x wanddoos voor in kantoor
- slaapkamer
- ip-camera (met TP-Link PoE injector)
- Chromecast audio (LAN)
- PC (LAN)
- Raspberry Pi 4 (LAN)
- ESP32 Microcontroller (LAN)
- Network video recorder (LAN)

Nieuw aan te schaffen apparatuur voor in kantoor:

- TP-SG2218 (16 poorts switch)

Hal 1e etage

Nieuw aan te schaffen apparatuur:

- EAP650 Slim (Wireless Accesspoint)

Verder komt er later in de garage waarschijnlijk ook nog een kleine switch en mogelijk nog extra Wireless Accesspoints binnen en buiten als dat nodig blijkt te zijn.

Vragen:
  1. Heeft het nog zin om voor de duurdere VPN Router TL-ER7206 te gaan? Heeft deze meer performance en meer instelbare opties/firewall dan de TL-ER605 v2?
  2. Ik wil voorlopig starten met 2 Wifi Accesspoints. 1 komt er op de hal 1e etage aan het plafond opgehangen. De 2e komt in de woonkamer boven op de servieskast. Ik neem aan dat het geen probleem is om deze op zijn "kop" hierop neer te zetten?
  3. Op deze servieskast liggen ook de Philips Hue Bridge en de Somfy Tahoma Switch. Is dit een groot probleem als de Wifi Acesspoint er +/- 1 meter vanaf ligt? De Tahoma Switch werkt op een andere frequentie echter de Hue Zigbee werkt ook op 2.4 Ghz
  4. In de meterkast worden uiteindelijk 5 x ip-camera, Wifi Accesspoint (EAP650 Slim) en de OC200 aangesloten middels PoE op de TL-SG2210P. Volgens mij zou dit moeten kunnen kwa wattage. Echter als het blijkt dat het te veel vraagt, is het geen probleem en gebruik ik hier bestaande TP-Link PoE injectors. Maar wat gebeurd er precies op de PoE switch als je er te zware apparatuur op aansluit. Krijg je dan een waarschuwing, sluit die de poort af of valt dan de apparatuur steeds uit?
  5. Als Wifi Accesspoint heb ik nu de EAP650 Slim gekozen. Maar hier zijn heel veel keuzes en weet niet precies welke ik als beste kan nemen. Is deze prima of kan ik beter voor een andere gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inktvlek
  • Registratie: December 2020
  • Niet online

Inktvlek

Overal veel verstand van

Poahhh, heel verhaal zeg. Dikke boeken lezen op zondagochtend zijn wij allergisch voor 😁
Probeer je vraag wat concreter te stellen s.v.p.

Mand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@domoti
Ik weet niet hoe groot je nood is. Maar even de kat-uit-de-boom kijken is wellicht een optie?

TP-Link staat op het punt IDS/IPS functies toe te voegen aan bestaande routers.
Welke functies er voor welke routers komen is nog niet helder - maar in de laatste firmware release van de TL-ER7206 wordt dit wel al genoemd. Ik gok dat de TL-ER605 v2 die functies ook wel gaat krijgen. Voor andere, oudere modellen weet ik het niet - maar ik schat in van niet.

Wat daarbij de performance-hit gaat zijn is ook nog even de vraag. Het zou er mogelijk in kunnen resulteren dat er te weinig verwerkingscapaciteit is voor een 1-Gbps internet verbinding... laat staan dat je er nog een handje vol VPN's bij wil steken... :?

Moest ik op dit moment iets willen aanschaffen dan zou dat de ER707-M2 worden.
Voor meer firewall en VPN processing power zou het de ER8411 worden.

Inzake AP's:
Een schotel lijkt me handig als je die daadwerkelijk tegen de muur of plafond gaat schroeven.
Wil je een AP ergens op een kast plaatsen, dan lijkt me zoiets als een EAP650-Wall praktischer/handiger.

Inzake het PoE vermogen van de TL-SG2210P:
Daar kan ik je niet helpen - geen idee wat allemaal die apparaten bij elkaar aan vermogen nodig hebben. Maar als je toch PoE injectoren hebt liggen is daar altijd wel een mauw aan te passen. En anders zit er niks anders op dan het piek vermogen van alle apparaten bij elkaar op te tellen en te vergelijken met de cijfers in de spec-sheet van de switch. :)

Tot zover mijn 0,100 Euro op deze warme zondagmorgen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
@Airw0lf
Ik was van plan om het deze maand te gaan kopen.

Maar zit er nu echt veel performance verschil in die VPN routers: ER605 v2 / ER7206 / ER707-M2 bij normaal gebruik? Ik ga het uiteraard thuis gebruiken dus er zijn hier niet meerdere VPN verbindingen actief.

Als ik ze vergelijk dan zit er verschillen in:

- meerdere VPN tunnels
- SFP poort aanwezig
- 2,5 G-bit poort (waar ik nu nog niks aan heb, aangezien alle andere switches allemaal 1 G-bit zijn)

Ik zie wel dat het geheugen steeds verdubbeld bij de verschillende versies: 256 MB / 512 MB / 1 GB. Heb je hier alleen profijt van bij meerdere actieve VPN verbindingen of ook in het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VRocker
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-12-2023
Ben op zoek naar minstens 1, wellicht meerdere APs.
Zou graag starten met 1 AP midden het huis en kijken hoe de coverage daar mee is.
AP zal voorlopig ook niet gemount worden uit esthetische overwegingen (ahum, vriendin)

2 vragen hierbij:

1. Heeft het nut van de TP-Link EAP650 aan te schaffen indien deze niet gemount wordt?
2. Als ik op termijn meerdere APs toevoeg en gebruik wil maken van seamless roaming, heb ik dan nog een externe controller nodig die me opnieuw wat gaat kosten? Of ik kan ik dit gewoon configureren in cloud / AP zelf? Ben ik dan niet goedkoper om voor een standaard Deco set te gaan en die bedraad aan te sluiten?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door VRocker op 10-09-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VRocker schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:49:
Ben op zoek naar minstens 1, wellicht meerdere APs.
Zou graag starten met 1 AP midden het huis en kijken hoe de coverage daar mee is.
AP zal voorlopig ook niet gemount worden uit esthetische overwegingen (ahum, vriendin)

2 vragen hierbij:

1. Heeft het nut van de TP-Link EAP650 aan te schaffen indien deze niet gemount wordt?
2. Als ik op termijn meerdere APs toevoeg en gebruik wil maken van seamless roaming, heb ik dan nog een externe controller nodig die me opnieuw wat gaat kosten? Of ik kan ik dit gewoon configureren in cloud / AP zelf? Ben ik dan niet goedkoper om voor een standaard Deco set te gaan en die bedraad aan te sluiten?

Alvast bedankt!
Als prijs belangrijk(ste?) is gaat een Deco set een prima keus zijn.
Een Omada set heeft eigenlijk alleen zin als knutselen met SDN je hobby en/of werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VRocker
Airw0lf schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:02:
[...]

Als prijs belangrijk(ste?) is gaat een Deco set een prima keus zijn.
Een Omada set heeft eigenlijk alleen zin als knutselen met SDN je hobby en/of werk is.
Prijs is belangrijk maar niet doorslaggevend. Ik hoor hier en daar slechte dingen over mesh, maar weet niet of dit gestaafd is of eerder fanboy comments zijn.
Laat ons zeggen dat ik geen leek ben maar ook geen hardcore hobbyist. Inmiddels zelf al een pach paneel geïnstalleerd waar alle UTP-kabels toekomen in de garage en vind zoiets wel leuk om te doen.
Komt er eigenlijk vooral op neer dat ik doorheen het huis (optioneel in de tuin) goede WiFi ontvangst wil hebben mbv seamless roaming en dat deze ook betaalbaar is. Zelf configueren / knutselen mag zeker en vind ik ook leuk, maar is zeker geen vereiste! Ook afzonderlijke VLANs en dergelijke zijn op termijn nice to have maar momenteel niet aan de orde. Ik heb in de uithoeken van het huis ethernet poorten voorzien dus kan in principe zowel met APs werken als met Mesh (bedraad)

Als alternatief had ik deze op het oog: https://www.bol.com/be/nl...-3-pack/9300000128850551/
Ons elektriciteitsnet is volledig gerenoveerd en we hebben hier wel vrij dikke muren waardoor dit me wel een ideale combo leek. In het verleden geen optimale ervaringen gehad met powerline dus vrij sceptisch wel. :)

[ Voor 26% gewijzigd door VRocker op 10-09-2023 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VRocker schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:11:
[...]

Prijs is belangrijk maar niet doorslaggevend. Ik hoor hier en daar slechte dingen over mesh, maar weet niet of dit gestaafd is of eerder fanboy comments zijn.
Laat ons zeggen dat ik geen leek ben maar ook geen hardcore hobbyist. Inmiddels zelf al een pach paneel geïnstalleerd waar alle UTP-kabels toekomen in de garage en vind zoiets wel leuk om te doen.
Komt er eigenlijk vooral op neer dat ik doorheen het huis (optioneel in de tuin) goede WiFi ontvangst wil hebben mbv seamless roaming en dat deze ook betaalbaar is. Zelf configueren / knutselen mag zeker en vind ik ook leuk, maar is zeker geen vereiste! Ook afzonderlijke VLANs en dergelijke zijn op termijn nice to have maar momenteel niet aan de orde. Ik heb in de uithoeken van het huis ethernet poorten voorzien dus kan in principe zowel met APs werken als met Mesh (bedraad)

Als alternatief had ik deze op het oog: https://www.bol.com/be/nl...-3-pack/9300000128850551/
Ons elektriciteitsnet is volledig gerenoveerd en we hebben hier wel vrij dikke muren waardoor dit me wel een ideale combo leek. In het verleden geen optimale ervaringen gehad met powerline dus vrij sceptisch wel. :)
Als je in elke ruimte ethernet kabels hebt liggen is AP's bedraad aansluiten en mesh uitschakelen de beste oplossing - maakt niet of je Omada of Deco gebruikt. Alles doet seamless roaming - mesh heb je daar niet voor nodig.

Powerline is vooral veel marketing bla-bla - je mag van geluk spreken als je dik boven de 100 Mbps uit gaat komen.

Als je vlans en meerdere SSID's op termijn wil inzetten is Omada meer dan handig.
Maar als op termijn 10-plus jaar verder is... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
domoti schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:31:
@Airw0lf
Ik was van plan om het deze maand te gaan kopen.

Maar zit er nu echt veel performance verschil in die VPN routers: ER605 v2 / ER7206 / ER707-M2 bij normaal gebruik? Ik ga het uiteraard thuis gebruiken dus er zijn hier niet meerdere VPN verbindingen actief.

Als ik ze vergelijk dan zit er verschillen in:

- meerdere VPN tunnels
- SFP poort aanwezig
- 2,5 G-bit poort (waar ik nu nog niks aan heb, aangezien alle andere switches allemaal 1 G-bit zijn)

Ik zie wel dat het geheugen steeds verdubbeld bij de verschillende versies: 256 MB / 512 MB / 1 GB. Heb je hier alleen profijt van bij meerdere actieve VPN verbindingen of ook in het algemeen?
Ik weet niet wat je ziet als "normaal" gebruik.
In mijn optiek is de 605-v2 de beste optie als je geen waarde echt aan IDS/IPS functies.
En de 707-M2 als je die wel op waarde weet te schatten.

Een router met IDS/IPS moet veel meer werk verzetten.
Dan is CPU-kracht en geheugen meer dan handig - hoe meer hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VRocker
Airw0lf schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:35:
[...]

Als je in elke ruimte ethernet kabels hebt liggen is AP's bedraad aansluiten en mesh uitschakelen de beste oplossing - maakt niet of je Omada of Deco gebruikt. Alles doet seamless roaming - mesh heb je daar niet voor nodig.

Powerline is vooral veel marketing bla-bla - je mag van geluk spreken als je dik boven de 100 Mbps uit gaat komen.

Als je vlans en meerdere SSID's op termijn wil inzetten is Omada meer dan handig.
Maar als op termijn 10-plus jaar verder is... :+
Ik had gisteren de Omada in promo zien staan op bol en vandaag is die al aangekomen.
Ik was van het principe even uittesten en indien niet tevreden kan ik die altijd nog terugsturen.
Zelfs met 1 AP heb ik op beide verdiepingen degelijke ontvangst en snelheid en zelfs tot een stuk in de tuin.
Ben dus zeer aangenaam verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VRocker schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:24:
[...]
Zelfs met 1 AP heb ik op beide verdiepingen degelijke ontvangst en snelheid en zelfs tot een stuk in de tuin.
Das mooi - hoe heb je dat getest? En op welke band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
@Airw0lf okay dan ga ik toch maar voor de 707-m2. Ik zag ook dat die nog maar net uitgebracht is. Hierdoor zal je ook nog lang support krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
VRocker schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:24:
[...]

Ik had gisteren de Omada in promo zien staan op bol en vandaag is die al aangekomen.
Ik was van het principe even uittesten en indien niet tevreden kan ik die altijd nog terugsturen.
Je link van gisteren was naar een Deco set maar nu noem je “de Omada”. Wat heb je uiteindelijk besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VRocker
Airw0lf schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:28:
[...]

Das mooi - hoe heb je dat getest? En op welke band?
Ik heb sowieso een theoretische maximum snelheid van 100Mbps bij mijn provider (Mobile Vikings / Proximus infrastructuur) met de kabel. In de praktijk is dit 47Mbps (wellicht door de minder goede infrastructuur in onze gemeente / straat?)
Een eerste (vlugge) test bestond er uit om op verschillende plaatsen doorheen het huis met de "Speedtest" app op iOS tests te doen en bijna constant kwam ik aan die max snelheid van 47Mbps + goede ping. (11ms) Ook youtube videos laden / forwarden op hogere resoluties ging vlot.
Een volgende test zou ik willen doen met een 3rd party tool, had al eens gekeken naar inSSIDer of Netspot.
In Netspot merkte ik dat ik op de meeste plaatsen rond 50-60 dBm blijf wat mij vrij goed lijkt.
Ik ben nog altijd vrij onder de indruk, wonen niet in een gigantische villa, maar is wel een alleenstaande woning met een degelijke tuin rondom, dus had verwacht dat ik met 1 AP alleszins niet ging toekomen.

[ Voor 11% gewijzigd door VRocker op 12-09-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Hmmbob schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:42:
[...]

Thuis geen last van.
Vandaag wederom deze melding

Nu duurde het vrij kort zoals te zien is

Blijft toch iets geks dit
Weet ook niet 100% zeker of apparaten allemaal online blijven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pB5xWiaxsDF2-m1F8HQg3ifzXUU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ClEb785XfVCEV6CSp7H1QqRM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@VRocker - in de controller zit een functie om te meten wat de ideale dekking gaat kunnen zijn.
Een andere optie is de "Wifi Analyzer and Surveyor" - vermits je een Android toestel hebt.

Ik weet niet wat je gekocht hebt - maar met 100 Mbps Internet zou je meer dan genoeg moeten hebben aan de 2,5-Ghz band - de 5-Ghz band (of zelfs WiFi-6) heeft weinig of geen meerwaarde => een EAP245 is al overkill. Voor buiten zou een EAP225-outdoor volstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 13-09-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 20:27

FZ6

Volgende maand stap ik over van KPN glasvezel naar Ziggo en wil meteen mijn netwerksetup aanpassen.
Nu werk ik met de Experiabox V12 en 2 superwifi punten.

Ik zit met een paar dummyvraagjes;

Budgettechnisch gezien wil ik klein beginnen, dus denk er nu over om een ER605 router en 1 EAP650 accesspoint aan te schaffen welke ik voor de laatste maand als vervanger voor de experiabox in wil zetten.
De controllersoftware zet ik dan op mijn Synology en later wil ik de accespoints vervangen voor andere TP-link accespoints.

Het huis ligt nu vol met in iedere kamer een "domme"switch, dat wil ik eigenlijk zo houden en de accespoints daar op (blijven) aansluiten.

De vragen die ik bij deze setup heb;

Er hangt nu direct aan de Experiabox 1 IPTV ontvanger van kpn, werkt deze als ik die direct 1 van de poorten van de router prik of moet de tv-box eerst via een switch in het juiste Vlan worden gezet?

Heeft iemand binnen de omada omgeving ook de KPN Superwifi-2 punten gekoppeld, en werken deze dan ook binnen hetzelfde netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tularis
FZ6 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:22:
Volgende maand stap ik over van KPN glasvezel naar Ziggo en wil meteen mijn netwerksetup aanpassen.
Nu werk ik met de Experiabox V12 en 2 superwifi punten.

Ik zit met een paar dummyvraagjes;

Budgettechnisch gezien wil ik klein beginnen, dus denk er nu over om een ER605 router en 1 EAP650 accesspoint aan te schaffen welke ik voor de laatste maand als vervanger voor de experiabox in wil zetten.
De controllersoftware zet ik dan op mijn Synology en later wil ik de accespoints vervangen voor andere TP-link accespoints.

Het huis ligt nu vol met in iedere kamer een "domme"switch, dat wil ik eigenlijk zo houden en de accespoints daar op (blijven) aansluiten.
In principe is dat geen enkel probleem; je raakt wel de mogelijkheid kwijt om op dat punt nog verschillende vlans te kunnen toewijzen aan specifieke apparaten; je wijst dan een vlan toe dat geldt voor alle apparaten in die 'branch' (dus alles waar je domme switch heen leidt).

Maar ik vraag me hier eigenlijk vooral af... waarom kies je voor Omada? Wat maakt dat je hiervoor kiest boven een meer simpele doorsnee oplossing als een TP-Link Deco set? of een paar Netgear Orbi's? of... wat dan ook?
De vragen die ik bij deze setup heb;

Er hangt nu direct aan de Experiabox 1 IPTV ontvanger van kpn, werkt deze als ik die direct 1 van de poorten van de router prik of moet de tv-box eerst via een switch in het juiste Vlan worden gezet?
Nee, dat werkt helaas niet; en zelfs het zetten van een specifiek vlan voor de tv box werkt niet. KPN IPTV werkt eigenlijk simpelweg niet met de Omada router samen. Zie ook dit hele relaas hoe het wel werkend te krijgen is; maar uiteindelijk is de simpelste optie om NAT-in-NAT te werken. Dus de V12 modem op het netwerk plaatsen, daar direct je TV box in te pluggen, en op een andere poort direct je router door te pluggen naar je omada router waar de rest van je netwerk op zit. Vervelend, maar de enige optie die 'fatsoenlijk' lijkt te werken met IPTV. Met de nieuwe abonnementen van KPN krijg je een ander single/multicast IPTV model waar het wél direct op omada lijkt te werken, maar dat heeft weer problemen met haperingen waar je niet blij van wordt.

Enfin, gezien je toch switcht naar Ziggo maakt het uiteindelijk waarschijnlijk niet eens zo veel uit.

Hoe ben je van plan om je configuratie onder Ziggo eigenlijk in te stellen? Wordt dat de ziggo moden -> ER605 -> rest van het netwerk?
Heeft iemand binnen de omada omgeving ook de KPN Superwifi-2 punten gekoppeld, en werken deze dan ook binnen hetzelfde netwerk?
Ja, die werken in principe prima; alleen zul je ze individueel moeten instellen en heb je in dit geval eigenlijk weinig tot geen winst van je Omada setup. Zie ook deze link voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 12:09
Tularis schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:35:
[...]

[...]
Met de nieuwe abonnementen van KPN krijg je een ander single/multicast IPTV model waar het wél direct op omada lijkt te werken, maar dat heeft weer problemen met haperingen waar je niet blij van wordt.
Dacht eerst ook dat ik ipTV kastje op de Xperia V12 moest inpluggen om TV te kunnen kijken. Nu heb ik echter het ipTV kastje rechtstreeks op mijn omada router gehangen en dat werkt warempel ook. Nog geen happeringen gehad (maar pas paar dagen rechtstreeks aangesloten).

ps. abonnement 2/3 maanden geleden afgesloten en dus de laatste versie van dat kastje gekregen denk ik dan.

Wat ik me nu nog afvraag: kan ik nu ook niet gewoon de gehele xperia box er tussen uitlaten?

[ Voor 7% gewijzigd door Oliesjeik1 op 15-09-2023 20:49 ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oliesjeik1 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:48:
[...]

Dacht eerst ook dat ik ipTV kastje op de Xperia V12 moest inpluggen om TV te kunnen kijken. Nu heb ik echter het ipTV kastje rechtstreeks op mijn omada router gehangen en dat werkt warempel ook. Nog geen happeringen gehad (maar pas paar dagen rechtstreeks aangesloten).

ps. abonnement 2/3 maanden geleden afgesloten en dus de laatste versie van dat kastje gekregen denk ik dan.

Wat ik me nu nog afvraag: kan ik nu ook niet gewoon de gehele xperia box er tussen uitlaten?
Probeer het - zonder aanpassingen ben je snel terug als het niet werkt - toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 20:27

FZ6

Tularis schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:35:
[...]
In principe is dat geen enkel probleem; je raakt wel de mogelijkheid kwijt om op dat punt nog verschillende vlans te kunnen toewijzen aan specifieke apparaten; je wijst dan een vlan toe dat geldt voor alle apparaten in die 'branch' (dus alles waar je domme switch heen leidt).

Maar ik vraag me hier eigenlijk vooral af... waarom kies je voor Omada? Wat maakt dat je hiervoor kiest boven een meer simpele doorsnee oplossing als een TP-Link Deco set? of een paar Netgear Orbi's? of... wat dan ook?
Thanks voor de heldere antwoorden.

Ik ben ook nog in dubio tussen een meer simpele oplossing of omada.

Voor nu wil ik klein beginnen maar stap voor stap alles vervangen (incl. de switches) is wel het doel, daarnaast ben ik wel in voor een goede leercurve en een oplossing die ook uit te breiden (al is een deco set dat ook natuurlijk)

Mocht het de Omado worden op Ziggo dan gaat de Ziggo modem inderdaad in Bridge en de ER605 erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
FZ6 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:41:
[...]

Thanks voor de heldere antwoorden.

Ik ben ook nog in dubio tussen een meer simpele oplossing of omada.

Voor nu wil ik klein beginnen maar stap voor stap alles vervangen (incl. de switches) is wel het doel, daarnaast ben ik wel in voor een goede leercurve en een oplossing die ook uit te breiden (al is een deco set dat ook natuurlijk)

Mocht het de Omado worden op Ziggo dan gaat de Ziggo modem inderdaad in Bridge en de ER605 erachter.
Omada is tof voor particulieren als je geïnteresseerd bent in networking, en graag wilt experimenteren met een geavanceerde netwerkorganisatie.
Vind je de APs of hun specs gewoon mooi, dan houdt niets je tegen om ze aan te schaffen uiteraard. Idem voor de routers en switches, al denk ik dat die wat overpriced zijn als je ze in een niet-Omada omgeving gebruikt.

• MarioMark1541
Vraag: stel je installeert een beta op een eap en je wil weer terug naar oude firmware kan je de eap dan resetten waarna hij de originele firmware er weer op zet ?

• Mini-me
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:14:
Vraag: stel je installeert een beta op een eap en je wil weer terug naar oude firmware kan je de eap dan resetten waarna hij de originele firmware er weer op zet ?
Nee, de beta firmware heeft geen “safe boot” of iets dergelijks. Je moet dan gewoon de oudere versie installeren (firmware downgrade). Zie ook uitleg op het Omada forum.

• MarioMark1541
Mini-me schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:23:
[...]

Nee, de beta firmware heeft geen “safe boot” of iets dergelijks. Je moet dan gewoon de oudere versie installeren (firmware downgrade). Zie ook uitleg op het Omada forum.
Oké dus via de software update in de controller< EAP selecteeer ik dan de previous version

• Mini-me
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:58:
[...]

Oké dus via de software update in de controller< EAP selecteeer ik dan de previous version
Ik vermoed dat je de vorige versie van de website moet downloaden en handmatig in de EAP moet laden, net als hoe je de bèta installeert.

• MarioMark1541
Mini-me schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:53:
[...]

Ik vermoed dat je de vorige versie van de website moet downloaden en handmatig in de EAP moet laden, net als hoe je de bèta installeert.
Ja dat is wat ik ook probeerde uit te leggen …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:55:
[...]

Ja dat is wat ik ook probeerde uit te leggen …
8) dan zijn we het dus eens.
Je kunt de firmware van al je EAPs trouwens in batch mode upgraden met je Omada controller. Dat gebeurt in rolling mode, ofwel ze krijgen om de beurt de upgrade zodat je clients er niets/weinig van zouden moeten merken (aangenomen dat je natuurlijk overal in huis wel wat ontvangst hebt van de andere APs).
Bij een upgrade van de controller, een router of switch is het natuurlijk een ander verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Mini-me schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 20:01:
[...]

8) dan zijn we het dus eens.
Je kunt de firmware van al je EAPs trouwens in batch mode upgraden met je Omada controller. Dat gebeurt in rolling mode, ofwel ze krijgen om de beurt de upgrade zodat je clients er niets/weinig van zouden moeten merken (aangenomen dat je natuurlijk overal in huis wel wat ontvangst hebt van de andere APs).
Bij een upgrade van de controller, een router of switch is het natuurlijk een ander verhaal..
Welke versie moet ik downloaden dan ?
Je hebt een tar versie en deb file
Heb een OC200 V5.12.8 en eap650 V1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87RXI8QPhlU922pbgXXThHHxW_s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UwKjbvpuzPHY6clUROcCJrsL.png?f=fotoalbum_large

En excuus ik klikte inderdaad op controller versie en niet die van de eap

[ Voor 23% gewijzigd door MarioMark1541 op 18-09-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:27:
[...]

Welke versie moet ik downloaden dan ?
Je hebt een tar versie en deb file
Heb een OC200 V5.12.8 en eap650 V1

[Afbeelding]
De EAP beta firmware is voor controller versie 5.9 dus ik zou gewoon de laatste update van oc200 nemen die je via de webinterface ziet.

Let op: oc200 zit al op v5.12 terwijl de EAP nog op 5.9 zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Mini-me schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:20:
[...]

De EAP beta firmware is voor controller versie 5.9 dus ik zou gewoon de laatste update van oc200 nemen die je via de webinterface ziet.

Let op: oc200 zit al op v5.12 terwijl de EAP nog op 5.9 zit!
Dus ik kan niet meer terug ?

M’n Omada oc200 draait ook op de beta omdat ik de lock to AP wilde testen vandaar… en de error logs disconnection cloud …

Maar wil de eap650 terug zetten naar de normale firmware

[ Voor 18% gewijzigd door MarioMark1541 op 18-09-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Jawel, je kunt je oc200 gewoon terug naar 5.9 downgraden (sorry, ik zat in gedachten nog bij je vraag mbt beta firmware voor de EAP).

De versie die jij noemde, is voor de Linux software controller, niet de oc200!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Mini-me schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:26:
[...]

Jawel, je kunt je oc200 gewoon terug naar 5.9 downgraden (sorry, ik zat in gedachten nog bij je vraag mbt beta firmware voor de EAP).

De versie die jij noemde, is voor de Linux software controller, niet de oc200!
Maar ik wil de EAP650 downgraden
https://www.tp-link.com/nl/support/download/eap650/

[ Voor 5% gewijzigd door MarioMark1541 op 18-09-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een downgrade doe je het best via een factory reset.
Waarna je via de webui van de EAP de gewenste firmware erop zet.
Hierna weer adopten met de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Airw0lf schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:48:
[...]

Een downgrade doe je het best via een factory reset.
Waarna je via de webui van de EAP de gewenste firmware erop zet.
Hierna weer adopten met de controller.
Volgens @Mini-me was dit niet mogelijk en kon ik direct de vorige firmware downloaden
Pagina: 1 ... 41 ... 59 Laatste