[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 226 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evertt schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:36:
[...]

Ik krijg deze melding 'Unable to resolve (http://unifi:8080/inform)'

Ik heb geprobeerd een forget te doen maar vindt hij de devices niet meer ook bij een factory reset.
Dat is niet gek. En als je dan weer in ssh tikt “ping unifi” wat is dan de volledige output?

Wat is het IP van de UniFi controller?

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 01-04-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 19:46
stormfly schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:51:
[...]

Dat is niet gek. En als je dan weer in ssh tikt “ping unifi” wat is dan de volledige output?

Wat is het IP van de UniFi controller?
unknown host unifi krijg ik als melding

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evertt schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:55:
[...]

unknown host unifi krijg ik als melding
Dan is DNS je probleem, hij resolved het niet goed.

Kijk ff naar mijn 2e vraag in het vorige bericht.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 01-04-2023 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Evertt je hebt een USG? Bij mijn weten zou die moeten fixen dat unifi werkt (geen idee of die hem in de interne DNS opneemt op basis van zijn eigen inform adres, of als DHCP option 43 doorgeeft). SSH dus eens aan naar de USG en herhaal dan info. Staat daar dan ook http://unifi:8080/inform of een variant met IP adres? Bij mij staat, van oudsher, in ieder geval een IP in de USG en de rest allemaal op unifi. Meen mij te herinneren dat toen ik de UniFi switches & APs een statisch IP heb gegeven, en daarbij niet (meer) de USG als DNS server, dat ze offline gingen. Dus dan zou de USG (alleen) unifi opnemen in de DNS.

Dus concreet:
  • Wat zegt info op de USG?
  • Welke DNS server wordt gebruikt op de APs en/of switches? In te zien met cat /etc/resolv.conf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:45

3_s

SteefOne schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:03:
Hello allemaal,

Ik heb wat problemen met mijn EdgeRouter X die ik 2 dagen geleden heb aangeschaft. Sindsdien heb ik alleen maar problemen met het configureren.

Het vertoont erg raar gedrag. Soms midden in een configuratie valt ineens de verbinding weg met de gui. (ook als ik rustig een firewall groep aan het maken ben, dus dat zal geen invloed moeten hebben op drop/accept van packets).

De gui is ook buitengewoon traag op sommige momenten. De cli is net zo traag op dat moment, terwijl die belasting volgens de GUI krap op 1/3 zit.

[Afbeelding]

Soms na het wegvallen van de verbinding, probeer ik de pagina te refreshen en kom ik terug op het dashboard. Hierin staat dan bij elk IP ineens 'TBD'. Na een tijdje is dan alles ineens weer normaal en verdwijnt de TBD.

[Afbeelding]

Ik twijfelde steeds aan mijzelf, en resette de router dan gewoon weer naar fabrieksinstellingen met de reset button. Ik ben nieuw met Ubiquiti, dus in die zin is het trial en error voor mij. Maar dit begint wel raar gedrag te vertonen, want ook het volgende gebeurde:

Ik kreeg voor de zoveelste keer (zonder boeiende firewallregels) voor geen mogelijkheid de GUI terug, met alle mogelijke IP addressen en subnets die het zouden kunnen zijn. Met port mirroring of rechtstreeks aansluiten en het draaien van een packetcapture zie ik geen ARP requests, noch enig andere data over de lijn komen afkomstig van de Ubiquiti router. Toen probeerde ik hem maar weer te resetten, maar het resetten van de router lukte óók niet meer. De router wou met de fysieke reset knop, níet terug naar fabrieksinstellingen. Het enige dat hielp was het in TFTP mode brengen door de resetknop langer ingedrukt houden tijdens opstarten. Dus toen via TFTP de recovery firmware geflashed, die mislukte de 1e keer, maar lukte de 2e keer wel.

Nu vandaag, nieuwe poging, met een freshe firmware. Bewust 2 versies lager (nu 2.0.6) dan eerst. (2.0.9 + hotfx 6.5574651). Maar helaas, hetzelfde gebeurt wéér.

Bij het wegvallen van de verbinding kan ik vaak wel rustig doorblijven pingen, ook dat is vreemd, ik heb dan geen loss. Niet altijd overigens, soms is ie compleet weg waardoor ik genoodzaakt ben om de resetknop weer te gebruiken.

Ik heb het uiteraard met verschillende devices rechstreeks en via switches geprobeerd,maar altijd dezelfde resultaat.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Doe ik iets fout, is er iets dat ik over het hoofd zie? Of heb ik gewoon te maken met een DOA? :S Ik kom geen steek verder, dus erg geavanceerd geconfigureerd is 'ie nog niet eens.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had gelijkaardige problemen, bleek er nog een switch met fixen ip te zijn. Ook 192:168.1.1…
Die uitgezet, toen werkte het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
RobertMe schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:20:
@Evertt je hebt een USG? Bij mijn weten zou die moeten fixen dat unifi werkt (geen idee of die hem in de interne DNS opneemt op basis van zijn eigen inform adres, of als DHCP option 43 doorgeeft). SSH dus eens aan naar de USG en herhaal dan info. Staat daar dan ook http://unifi:8080/inform of een variant met IP adres? Bij mij staat, van oudsher, in ieder geval een IP in de USG en de rest allemaal op unifi. Meen mij te herinneren dat toen ik de UniFi switches & APs een statisch IP heb gegeven, en daarbij niet (meer) de USG als DNS server, dat ze offline gingen. Dus dan zou de USG (alleen) unifi opnemen in de DNS.

Dus concreet:
  • Wat zegt info op de USG?
  • Welke DNS server wordt gebruikt op de APs en/of switches? In te zien met cat /etc/resolv.conf
Info: Unable to resolve

dns is

62.45.70.100
62.45.71.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb wat problemen met mijn EdgeRouter X die ik 2 dagen geleden heb aangeschaft.
Sindsdien heb ik alleen maar problemen met het configureren.

Het vertoont erg raar gedrag. Soms midden in een configuratie valt ineens de verbinding weg met de gui. (ook als ik rustig een firewall groep aan het maken ben, dus dat zal geen invloed moeten hebben op drop/accept van packets).

De gui is ook buitengewoon traag op sommige momenten. De cli is net zo traag op dat moment, terwijl die belasting volgens de GUI krap op 1/3 zit.

[Afbeelding]

Soms na het wegvallen van de verbinding, probeer ik de pagina te refreshen en kom ik terug op het dashboard. Hierin staat dan bij elk IP ineens 'TBD'. Na een tijdje is dan alles ineens weer normaal en verdwijnt de TBD.

[Afbeelding]

Ik twijfelde steeds aan mijzelf, en resette de router dan gewoon weer naar fabrieksinstellingen met de reset button. Ik ben nieuw met Ubiquiti, dus in die zin is het trial en error voor mij. Maar dit begint wel raar gedrag te vertonen, want ook het volgende gebeurde:

Ik kreeg voor de zoveelste keer (zonder boeiende firewallregels) voor geen mogelijkheid de GUI terug, met alle mogelijke IP addressen en subnets die het zouden kunnen zijn. Met port mirroring of rechtstreeks aansluiten en het draaien van een packetcapture zie ik geen ARP requests, noch enig andere data over de lijn komen afkomstig van de Ubiquiti router. Toen probeerde ik hem maar weer te resetten, maar het resetten van de router lukte óók niet meer. De router wou met de fysieke reset knop, níet terug naar fabrieksinstellingen. Het enige dat hielp was het in TFTP mode brengen door de resetknop langer ingedrukt houden tijdens opstarten. Dus toen via TFTP de recovery firmware geflashed, die mislukte de 1e keer, maar lukte de 2e keer wel.

Nu vandaag, nieuwe poging, met een freshe firmware. Bewust 2 versies lager (nu 2.0.6) dan eerst. (2.0.9 + hotfx 6.5574651). Maar helaas, hetzelfde gebeurt wéér.

Bij het wegvallen van de verbinding kan ik vaak wel rustig doorblijven pingen, ook dat is vreemd, ik heb dan geen loss. Niet altijd overigens, soms is ie compleet weg waardoor ik genoodzaakt ben om de resetknop weer te gebruiken.

Ik heb het uiteraard met verschillende devices rechstreeks en via switches geprobeerd,maar altijd dezelfde resultaat.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Doe ik iets fout, is er iets dat ik over het hoofd zie? Of heb ik gewoon te maken met een DOA? :S
Is die nieuw in de winkel gekocht ?
Zo JA, dan meteen om laten ruilen, want dit klinkt als gaar eMMC en dat is niet makkelijk zelf te fixen bij een EdgeRouter X zonder speciale tools en kennis! :/

Als het een tweedehands exemplaar is dan sta je voor een hele lelijke uitdaging helaas...
Jouw UniFi spullen kunnen de UniFi Controller gewoon niet vinden dus zet effe dit aan :
UniFi Controller - Override inform host with controller hostname/IP
Daarmee forceer je een Inform IP Address en heb je geen gezeik meer in de toekomst, maar dan moet je dus wel ALTIJD dat IP adres gebruiken voor je UniFi Controller !!! ;)

[ Voor 11% gewijzigd door nero355 op 02-04-2023 00:12 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
nero355 schreef op zondag 2 april 2023 @ 00:08:
[...]

Jouw UniFi spullen kunnen de UniFi Controller gewoon niet vinden dus zet effe dit aan :
[Afbeelding: UniFi Controller - Override inform host with controller hostname/IP]
Daarmee forceer je een Inform IP Address en heb je geen gezeik meer in de toekomst, maar dan moet je dus wel ALTIJD dat IP adres gebruiken voor je UniFi Controller !!! ;)
Helaas werkt dit niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzq8I7nSY5Xv_pAvH88x4vN0LhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8wS7obfxinWpB8slPx5SiH6Z.png?f=fotoalbum_large

en vervolgens heb ik in SSH deze code neer gezet
set-inform http://192.168.1.2:8080/inform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefOne
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-06 19:42
3_s schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:51:
[...]

Ik had gelijkaardige problemen, bleek er nog een switch met fixen ip te zijn. Ook 192:168.1.1…
Die uitgezet, toen werkte het perfect.
Thanks, ik vermoedde zelf ook al ergens een ip-conflict, dus heb dit gechecked. Maar alles staat goed naar mijn weten. Eth01 is geen lid meer van switch01 en het ip daarvan is een range die ik verder niet gebruik.
nero355 schreef op zondag 2 april 2023 @ 00:08:
[...]

Is die nieuw in de winkel gekocht ?
Zo JA, dan meteen om laten ruilen, want dit klinkt als gaar eMMC en dat is niet makkelijk zelf te fixen bij een EdgeRouter X zonder speciale tools en kennis! :/

Als het een tweedehands exemplaar is dan sta je voor een hele lelijke uitdaging helaas...
Thanks. Ja, is nieuw gekocht. Ik was hier al bang voor :( heb het doosje helaas niet meer. Maar nu is 50 euro ook niet heel vervelend gelukkig.

Als ik merk dat ie zo traag is, haal ik soms even t stroom eraf. Na reboot is ie dan weer de oude. Voor nu draait ie relatief stabiel moet ik zeggen, maar houd mn hart vast :/

Edit: never mind, as we speak valt mn WAN uplink ineens weg...

Weet iemand wat TBD betekent bii Ubiquiti? To be determined denk ik, maar waarom komt dat daar plotseling te staan?

[ Voor 6% gewijzigd door SteefOne op 02-04-2023 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evertt schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:54:
[...]

Info: Unable to resolve

dns is

62.45.70.100
62.45.71.100
Breaker Evert, trap eens op die break en ga door met feiten verzamelen. Je bent continu aan het wijzigen ipv een goed onderzoek uit te voeren. Als jij dat fijner vindt prima, maar dan haak ik af _/-\o_

O.a. mijn vorige post:

-Waar draait je controller op?
-Wat is het IP van je controller?
-Als je de controller uitschakelt kan je dan het controller IP nog pingen? (duplicaten IP check)
-Die DNS servers die je hierboven noemt, staan die fixed in het AP of als upstream in je USG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hello allemaal,

Ik heb wat problemen met mijn EdgeRouter X die ik 2 dagen geleden heb aangeschaft. Sindsdien heb ik alleen maar problemen met het configureren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Doe ik iets fout, is er iets dat ik over het hoofd zie? Of heb ik gewoon te maken met een DOA? :S Ik kom geen steek verder, dus erg geavanceerd geconfigureerd is 'ie nog niet eens.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
TBD weet ik niet, je zou daar iets van static verwachten. Wat als je het configuratiemenu openklapt, welke opties zie je dan?

Het is een vrij uitgebreid netwerk met veel VLAN's en mogelijk ook advanced config. Maak een backup en ga eens een 48hr terug naar 1 plat netwerk met 1 vlan. Er zijn gebruikers die wat chaotisch de VLANs door hun switches heen halen, of VLAN allow lijsten gebruiken. Dan kan het zomaar zijn dat je op AP1 wel bij de beheer interface komt en bij AP2 niet.

Is ping naar de ER wel stabiel als je GUI weigert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 11:57
Even een noob vraag over switches..

Ik gebruik twee Unifi AP's zonder cloudkey of router van Ubiquiti, de AP's gewoon gemanaged in de Unifi app.

Nu overweeg ik om Unifi switches toe te voegen om POE te gebruiken, maar ik ben niet van plan om op korte termijn over te stappen op een Unifi router of om een cloud key toe te voegen. Kan ik de switches dan managen via de app?

Het idee is:

WAN --> router ---> USW-Lite-8-PoE ---> flex mini + AP's

Kan dat gewoon werken?
Of ben ik wellicht beter/goedkoper af met 'gewoon' een generieke POE switch?
Het voordeel van de Lite+mini leek me dat ik dan de mini kan voeden vanaf de Lite en geen extra losse voeding voor die tweede switch nodig heb.
De twee AP's komen direct aan de Lite te hangen.

Edit: ik zou trouwens wel een controller kunnen draaien als Home Assistant addon.
En ik maak gebruik van wireless Sonos... Is daar nog steeds STP ruzie?

[ Voor 9% gewijzigd door S0epkip op 02-04-2023 10:33 ]

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 15:31
S0epkip schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:13:

Ik gebruik twee Unifi AP's zonder cloudkey of router van Ubiquiti, de AP's gewoon gemanaged in de Unifi app.

Nu overweeg ik om Unifi switches toe te voegen om POE te gebruiken, maar ik ben niet van plan om op korte termijn over te stappen op een Unifi router of om een cloud key toe te voegen. Kan ik de switches dan managen via de app?

Het idee is:

Kan dat gewoon werken?
Het voordeel van de Lite+mini leek me dat ik dan de mini kan voeden vanaf de Lite en geen extra losse voeding voor die tweede switch nodig heb.

Edit: ik zou trouwens wel een controller kunnen draaien als Home Assistant addon.
Ja dat gaat werken.
Alle Sonos apparaten op wifi en je hebt geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S0epkip schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:13:

Het idee is:

Kan dat gewoon werken?

De app bevat een "mini controller" die bij mijn weten nog steeds alleen maar APs ondersteund. Als je switches wilt toevoegen moet je dus de volledige controller draaien. En ale je Home Assistant OS draait heb je daarin inderdaad de UniFi Controller beschikbaar als addon (niet te verwarren met HA Core waar de UniFi Integratie in zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
stormfly schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:22:
[...]

Breaker Evert, trap eens op die break en ga door met feiten verzamelen. Je bent continu aan het wijzigen ipv een goed onderzoek uit te voeren. Als jij dat fijner vindt prima, maar dan haak ik af _/-\o_

O.a. mijn vorige post:

-Waar draait je controller op?
-Wat is het IP van je controller?
-Als je de controller uitschakelt kan je dan het controller IP nog pingen? (duplicaten IP check)
-Die DNS servers die je hierboven noemt, staan die fixed in het AP of als upstream in je USG?
Ik heb tot nu toe gewoon internet. Het probleem blijft dat ik niks kan veranderen in de controller de wifi verbinding blijft uit. Kan de acces point resetten wat ik wil ik krijg daar niks te zien.
Alle andere apparaten via bedraad netwerk werken wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbeke1jxotKoNZ40lBIJbrl2eiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g7ougPbchHTky5sistuiA5kP.png?f=fotoalbum_large
Dit zijn de instelling van de USG.

in snap je vraag niet over de controller die is localhost.

Dit probleem is gekomen bij een nieuwe update van unifi network application 7.1.68 naar 7.3.83.

Heb zelf unifi network application opnieuw installeert zodat ik een nieuwe installatie kan maken ook dan krijg ik geen apparaten te zien.

Edit: van de ipadres setting van de usg zegt dat ip adres van de controller 192.168.1.32 is. Pingen werkt normaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Evertt op 02-04-2023 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:50
Evertt schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:15:
[...]

Ik heb tot nu toe gewoon internet. Het probleem blijft dat ik niks kan veranderen in de controller de wifi verbinding blijft uit. Kan de acces point resetten wat ik wil ik krijg daar niks te zien.
Alle andere apparaten via bedraad netwerk werken wel.

[Afbeelding]
Dit zijn de instelling van de USG.

in snap je vraag niet over de controller die is localhost.

Dit probleem is gekomen bij een nieuwe update van unifi network application 7.1.68 naar 7.3.83.

Heb zelf unifi network application opnieuw installeert zodat ik een nieuwe installatie kan maken ook dan krijg ik geen apparaten te zien.

Edit: van de ipadres setting van de usg zegt dat ip adres van de controller 192.168.1.32 is. Pingen werkt normaal.
Je controller heeft een ip. Als je die op je pc draait, dan is dat het ip van je pc.
Je zegt nu: controller is 192.168.1.32
en je typte:

Dat klopt niet met elkaar.

Wat is nu het ip van je controller. Dat ip moet je gebruiken bij het set-inform op elk apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tonne schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:15:
[...]

Je controller heeft een ip. Als je die op je pc draait, dan is dat het ip van je pc.
Je zegt nu: controller is 192.168.1.32
en je typte:

Dat klopt niet met elkaar.

Wat is nu het ip van je controller. Dat ip moet je gebruiken bij het set-inform op elk apparaat.
Klopt!

@Evertt je geeft aan localhost? Op je PC waar je achter zit? Wat is daar het IP van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cool, dit zal veel home user helpen met hun eerste stapjes SDN.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PACgG5kXFbmTJAN2eDY3FnfWBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNjjGsknx7so922ySj4SRFIC.jpg?f=fotoalbum_large
Maar ook zorgen voor veel problemen wanneer er site specifieke issues gaan spelen die ai niet met algemeen code de baas kan. Want geheel foutloos is het niet maar het geeft je zeker de richting aan.

Ik ben in ieder geval fan :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f05bzqwAC4qStjpJVWuiLqv4HVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EL2rnleZadZz6e3HbyHuZV0O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door xbeam op 02-04-2023 21:12 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
stormfly schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:31:
[...]

Klopt!

@Evertt je geeft aan localhost? Op je PC waar je achter zit? Wat is daar het IP van?
Daar kom ik niet achter de adres is https://localhost:8443/

Heb geen idee hoe ik dit kan checken op de unifi kom ik niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:38
@Evertt check het even op je router...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39
Evertt schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:48:
??Heb vandaag nieuwe Ubiquiti Network application geïnstalleerd 7.3.83 in combinatie met de Unifi USG .

??Hiervoor deed alles in Ubiquiti Network application tot dat ik over ging op een nieuwe versie.
Het gaat erom waar je de unifi controller op hebt geinstalleerd, is dat een laptop, pc, nas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
Evertt schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:58:
[...]

Daar kom ik niet achter de adres is https://localhost:8443/

Heb geen idee hoe ik dit kan checken op de unifi kom ik niet uit.
Doe eens een ipconfig op de commandline.

Maar mag ik eerlijk zijn. Ik denk dat voor unifi je kennis van netwerken aan de lage kant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Behoorlijk Leek schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:35:
[...]

Het gaat erom waar je de unifi controller op hebt geinstalleerd, is dat een laptop, pc, nas?
Laptop die gebruikt ik alleen daarvoor.

@Tonne daar heb je gelijk in ben niet goed in de netwerk wereld.

Heeft het altijd goed gedaan tot afgelopen woensdag tijdens een nieuwe update van network application.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
Evertt schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:10:
[...]

Heeft het altijd goed gedaan tot afgelopen woensdag tijdens een nieuwe update van network application.
Dan zou het wss ook aan de firewall van jouw laptop kunnen liggen, misschien wordt java tegengehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefOne
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-06 19:42
stormfly schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:28:
[...]

TBD weet ik niet, je zou daar iets van static verwachten. Wat als je het configuratiemenu openklapt, welke opties zie je dan?
Dat weet ik niet, dat zou ik even moeten bekijken als hwt weer gebeurt.
Het is een vrij uitgebreid netwerk met veel VLAN's en mogelijk ook advanced config. Maak een backup en ga eens een 48hr terug naar 1 plat netwerk met 1 vlan. Er zijn gebruikers die wat chaotisch de VLANs door hun switches heen halen, of VLAN allow lijsten gebruiken. Dan kan het zomaar zijn dat je op AP1 wel bij de beheer interface komt en bij AP2 niet.

Is ping naar de ER wel stabiel als je GUI weigert?
Ja het is vrij uitgebreid idd, maar een deel ook toekomstgericht. 2 vlans zijn nog niet actief in gebruik namelijk.

Daarnaast heb ik de problemen ook als ik rechstreeks zit zonder switch. Hoe dan ook, het zijn een paar vlans die getagged richting een Netgear switchje gaan, kan niet veel fout gaan lijkt me. :?

Ping is vaak gewoon stabiel als de GUI weigert. Maar niet altijd, soms is het ècht mis en doet ie niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:49
Ik heb 2 AP's via de UniFi app gekoppeld. Tot dusver allemaal prima. Maar er komen nu nogal wat mensen die op mijn wifi willen en ik heb/kan geen gasten netwerk aanmaken via de app.

Zojuist de controller op Windows geïnstalleerd, maar, hoe krijg ik de bestaande AP's daarin.
Of moet ik dan alles verwijderen en opnieuw beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NeutraleTeun schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:50:
Ik heb 2 AP's via de UniFi app gekoppeld. Tot dusver allemaal prima. Maar er komen nu nogal wat mensen die op mijn wifi willen en ik heb/kan geen gasten netwerk aanmaken via de app.

Zojuist de controller op Windows geïnstalleerd, maar, hoe krijg ik de bestaande AP's daarin.
Exact dat laatste. Helemaal opnieuw beginnen (en factory resetten van de APs dus. Alleen geen idee of dat handmatig moet of vanzelf gaat als je ze uit de app verwijderd).
Uiteraard wel ook even inlezen in wat het inhoud als je de controller, gok ik, zo op een PC/laptop gaat installeren. Als in: dat systeem heeft (zwaar) bij voorkeur een vast IP adres. En hoewel de controller niet continu hoeft te draaien kun je deze niet verwijderen of zo omdat je de APs dan niet meer kunt beheren en "dan installeer ik de controller wel weer opnieuw" niet kan zonder alles weer te factory resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
RobertMe schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:12:
[...]

Exact dat laatste. Helemaal opnieuw beginnen (en factory resetten van de APs dus. Alleen geen idee of dat handmatig moet of vanzelf gaat als je ze uit de app verwijderd).
Uiteraard wel ook even inlezen in wat het inhoud als je de controller, gok ik, zo op een PC/laptop gaat installeren. Als in: dat systeem heeft (zwaar) bij voorkeur een vast IP adres. En hoewel de controller niet continu hoeft te draaien kun je deze niet verwijderen of zo omdat je de APs dan niet meer kunt beheren en "dan installeer ik de controller wel weer opnieuw" niet kan zonder alles weer te factory resetten.
Wat een gedoe 😋
Ik kan daarna vast en zeker ook niet meer de app gebruiken?

En het koppelen van de AP's moet vast gebeuren via een bedraad gekoppelde pc?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NeutraleTeun schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:34:
De app kan als frontend van de controller gebryikt worden (als in: je kunt de controller beheren via de app). Betekent uiteraard wel dat de controller op dat moment moet draaien.
Gaat inderdaad nogal lastig om een AP te configureren vanaf een laptop via wifi terwijl je nog geen wifi hebt :+. En sowieso roep je via die route voor problemen. Ook als het AP (/de APs) voor wat voor reden dan ook offline zijn kun je ze dus ook niet meer beheren omdat je dus niet met wifi kunt verbindemet de laptop waarop de controller staat.

Maar heb je niet een andere manier om de controller te draaien? RPi / NUC/mini PC / NAS/Syno/... VPS, .... Als je Java & MongoDB op het systeem kunt draaien kan de controller er vrijwel gegarandeerd op geïnstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
RPi heb ik (een keer gebruikt voor de controller), maar dat was zo'n gedoe met instellen (ben niet niet zo into cmds enzo). Maar die is een keer offline gegaan en heb niet meer de moeite genomen om te kijken of er nog leven in de RPi zit.
Destijds wel speciaal gekocht voor de controller.

NAS is ook aanwezig, maar ook daar doe ik vrij weinig mee. Een DS2xx iets, een "oudje".
Cloudkey heb ik ook overwogen, maar is best een prijskaartje.

Wellicht nog eens overwegen als ik iets met cams moet gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
NeutraleTeun schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:45:
RPi heb ik (een keer gebruikt voor de controller), maar dat was zo'n gedoe met instellen (ben niet niet zo into cmds enzo). Maar die is een keer offline gegaan en heb niet meer de moeite genomen om te kijken of er nog leven in de RPi zit.
Destijds wel speciaal gekocht voor de controller.

NAS is ook aanwezig, maar ook daar doe ik vrij weinig mee. Een DS2xx iets, een "oudje".
Cloudkey heb ik ook overwogen, maar is best een prijskaartje.

Wellicht nog eens overwegen als ik iets met cams moet gaan doen.
Voor Unifi camera’s wordt die controller niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
ASS-Ware schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:00:
[...]

Voor Unifi camera’s wordt die controller niet gebruikt.
Ook niet voor de NVR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Evertt schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:10:
[...]

En wat zei ipconfig? Want dan weet je het ip adres van de controller en heb je alles zo weer online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Cloudkey gen2 plus is zeker wel voor video, oftewel unifi protect

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NeutraleTeun schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:50:

NeutraleTeun schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:34:
Wat een gedoe 😋

Jouw reacties kennende stel ik het volgende voor :
- Verkoop de UAP's voor een leuke prijs.
- Koop van dat geld zoiets : uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)
En geniet ervan! Inclusief domme apps geneuzel! d:)b :P :+

Als je bij Ziggo zit dan ben je voor € 99 klaar als het goed is! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Nope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tonne schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:03:
[...]

Cloudkey gen2 plus is zeker wel voor video, oftewel unifi protect
Die draait protect ja, maar de Unifi controller wordt niet gebruikt voor en door Unifi camera’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
ASS-Ware schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:44:
[...]

Die draait protect ja, maar de Unifi controller wordt niet gebruikt voor en door Unifi camera’s.
Nee de controller niet. Maar volgens mij was de opmerking: ik overweeg een cloudkey als ik iets met camera’s ga doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
Tonne schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:02:
[...]

En wat zei ipconfig? Want dan weet je het ip adres van de controller en heb je alles zo weer online
Inmiddels werkt het weer met hulp van iemand.

Ik zat moeilijk te denken de ip van je controller is de ip adres van mij laptop 8)7

Het was de combinatie van een foute ipadres en de Eset firewall. Die blokkeerde alles het is niet de eerste keer dat Eset wat blokkeert heb dit gezeur met meer programma's gehad.
Ik moest wel alles op forget doen en daarna deed alles het weer.

Ik ga van de week kijken om Unifi network application in te stellen op de Home Assistant.
Dit is helaas niet de eerste keer dat alle devices offline zijn

Dan heb ik dit gezeur niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Evertt schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:54:
[...]

Inmiddels werkt het weer met hulp van iemand.

Ik zat moeilijk te denken de ip van je controller is de ip adres van mij laptop 8)7

Het was de combinatie van een foute ipadres en de Eset firewall. Die blokkeerde alles het is niet de eerste keer dat Eset wat blokkeert heb dit gezeur met meer programma's gehad.
Ik moest wel alles op forget doen en daarna deed alles het weer.

Ik ga van de week kijken om Unifi network application in te stellen op de Home Assistant.
Dit is helaas niet de eerste keer dat alle devices offline zijn

Dan heb ik dit gezeur niet meer.
Ik zou eigenlijk aanraden om een cloud key te kopen. Want ik denk dat je een stukje kennis mist. En dan geeft een cloud key minder snel problemen. En dan remote access en backup aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Tonne schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:48:
[...]

Ik zou eigenlijk aanraden om een cloud key te kopen. Want ik denk dat je een stukje kennis mist. En dan geeft een cloud key minder snel problemen. En dan remote access en backup aanzetten.
Cloud key en UniFi via een network application via rpi is toch hetzelfde?

Inmiddels staat deze console op de rpi met de addon van HA.
De installatie is wel veel makkelijker dan in Windows.

[ Voor 4% gewijzigd door Evertt op 03-04-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:08

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Dat is een heel goede vraag. Want de AC LRs waren initieel alleen met passive 24V ondersteuning, en apparatuur die dat niet ondersteund, wil je nog wel eens frituren als je dat daar op aansluit. Dus zomaar de IW proberen zou ik sowieso niet doen. Later is er een licht gewijzigde revisie gekomen van de AC LR die zowel passive 24V als 802.3af ondersteund (als in: PoE via de standaard, waarbij er actief "onderhandeld" wordt of stroom geleverd moet worden en niet geschikte apparatuur ook niet kapot gaat). Maar ik weet vrij zeker dat ook toen nog de bijgeleverde PoE injector dit deed via passive 24V. Mogelijk dat ze later wel 802.3af injectors zijn gaan meeleveren en ze eerst de oude injectors hebben op gemaakt. Maar dat durf ik niet te zeggen.

Oftewel: it depends. En dan zou ik beginnen met specifiek het typenummer van de injector op te zoeken en/of of op de injector staat "wat die doet".

En daarnaast: als de injector correct 802.3af doet. Houd er dan rekening mee dat je de PoE passthrough functionaliteit van de IW niet zondermeer kunt gebruiken / je deze niet overbelast. Immers kan PoE passthrough ook 802.3af leveren, dus maximaal 15W. Terwijl de injector ook maar 15W levert. Dus in principe kan het totale verbruik dan boven de 15W komen (/tot 30W gaan) en an valt de boel uit omdat er niet voldoende stroom is. Daarom dat je officieel een 802.3at PoE bron moet hebben om de IW met PoE passthrough te gebruiken, dan krijgt die ook 30W geleverd
Ik heb eindelijk weer tijd gevonden om hier eens mee aan de slag te gaan.

Ik heb gecheckt en ik heb de volgende injector: uitvoering: Ubiquiti POE-24-12W-G-WH Is dit zo'n nieuwe?

Nu bedacht ik me later, kan ik dan ook uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE gebruiken voor mijn Access Points?

Alvast bedankt!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
nero355 schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:09:
[...]

[...]

Jouw reacties kennende stel ik het volgende voor :
- Verkoop de UAP's voor een leuke prijs.
- Koop van dat geld zoiets : uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)
En geniet ervan! Inclusief domme apps geneuzel! d:)b :P :+

Als je bij Ziggo zit dan ben je voor € 99 klaar als het goed is! ;)
offtopic:
helaas geen poe, dus dan wrs de X50. Ben jij ook into tp-link, of is daar een ander topic voor? Lees dat er een maandelijkse abo voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Evertt schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:00:
[...]

Cloud key en UniFi via een network application via rpi is toch hetzelfde?

Inmiddels staat deze console op de rpi met de addon van HA.
De installatie is wel veel makkelijker dan in Windows.
Niet helemaal, want je komt niet via unifi.ui.com op de network application nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:40
NeutraleTeun schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:30:
[...]

offtopic:
helaas geen poe, dus dan wrs de X50. Ben jij ook into tp-link, of is daar een ander topic voor? Lees dat er een maandelijkse abo voor nodig is.
Die abbo is alleen voor de Deco apparaten als je meer inzicht, antivirus en parental controls wilt hebben op je netwerk. Je hebt het dus niet nodig :)

De Deco X50 is trouwens wel een apart geval in consumenten land omdat je wel een POE switch moet hebben wat in dit type markt ongebruikelijk is.
Wat belangrijk is bij de deco’s is bedenken of je ze als accespoints instelt en allemaal achter een switch plaatst of in router modus waarbij je één van de punten direct aan het internet hangt (FTU) en de overige satellieten achter een switch. Leuk klusje om uit te zoeken.

Kortom zo langzamerhand is het net zo ingewikkeld als een Unifi installatie :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Miki schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:21:
[...]

Die abbo is alleen voor de Deco apparaten als je meer inzicht, antivirus en parental controls wilt hebben op je netwerk. Je hebt het dus niet nodig :)

De Deco X50 is trouwens wel een apart geval in consumenten land omdat je wel een POE switch moet hebben wat in dit type markt ongebruikelijk is.
Wat belangrijk is bij de deco’s is bedenken of je ze als accespoints instelt en allemaal achter een switch plaatst of in router modus waarbij je één van de punten direct aan het internet hangt (FTU) en de overige satellieten achter een switch. Leuk klusje om uit te zoeken.

Kortom zo langzamerhand is het net zo ingewikkeld als een Unifi installatie :+
5 minuten geleden de knoop doorgehakt en 2x X50 gekocht (nagenoeg duurder dan de 2 Unifi Pro's hier). Zullen als AP na een PoE switch komen te hangen.
Eens kijken wat dat mij brengt.
Als het prima werkt dan gaan de 2 Unifi's hier de verkoop in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

NeutraleTeun schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:26:
[...]

5 minuten geleden de knoop doorgehakt en 2x X50 gekocht (nagenoeg duurder dan de 2 Unifi Pro's hier). Zullen als AP na een PoE switch komen te hangen.
Eens kijken wat dat mij brengt.
Als het prima werkt dan gaan de 2 Unifi's hier de verkoop in.
Wel de Deco X50 PoE? Want er is een PoE en non-PoE versie op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:03
nero355 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:24:
[...]

Ik heb maar een simpele Ubiquiti UniFi AC In-Wall (per stuk) maar ik kan gewoon zien wat er aan die simpele poortjes hangt :?

Heb je misschien deze opties niet aangezet :
[Afbeelding: UniFi UAP IW AC - Settings 1] & [Afbeelding: UniFi UAP IW AC - Settings 2] :?

Ik zie dan zoiets :

[Afbeelding: UniFi - UAP-IW-AC - Clients per Poort - 1] & [Afbeelding: UniFi - UAP-IW-AC - Clients per Poort - 2]

:)

Dit is uiteraard wel de beroemde good old 5.14.x UniFi Controller dus zet effe je Classic View aan of hoe dat ook heet bij de 6.x.x en 7.x.x reeks! :+
Die instellingen staan precies zo.

Met die Classic View zie ik de poortjes wel, maar ik zie niet welk apparaat er aan hangt. Ik kan er eventueel wel zelf een naam aan geven. Maar het gaat niet automatisch zoals bij de US8W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Timmert schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:37:
[...]

Wel de Deco X50 PoE? Want er is een PoE en non-PoE versie op de markt.
PoE inderdaad.
Waarschijnlijk way overpriced, vooral als ik nu ook zie waar @Miki het over heeft:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xJs1PMbd/Screenshot-20230403-230544-com-tplink-tpm5.jpg
Als simpele AP mis ik alle leuke features (voor jullie vast logisch, maar ik heb daar niet over nagedacht).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:40
NeutraleTeun schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:08:
[...]

PoE inderdaad.
Waarschijnlijk way overpriced, vooral als ik nu ook zie waar @Miki het over heeft:
[Afbeelding]
Als simpele AP mis ik alle leuke features (voor jullie vast logisch, maar ik heb daar niet over nagedacht).
In vergelijking met de vergelijkbare U6 mesh valt het wel mee. Je krijgt er een hoop eenvoud voor terug maar je levert daarvoor wat in op configuratie mogelijkheden.

Het is goed spul voor de gewone man voor een nette prijs. Niet iedereen hoeft een Unifi of Omada netwerkje te hebben om goede WiFi thuis te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tonne schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:59:
Ik weet eerlijk gezegd niet of dat wel nog steeds zo is :?

Hier en daar waren er wat berichten dat het misschien wel werkt...

Als ik echter heel eerlijk ben dan zou ik zeggen : Heb je zoiets echt nodig op het moment dat je zelf de boel host ?!

Ik gok van niet!
NeutraleTeun schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:30:
offtopic:
helaas geen poe, dus dan wrs de X50. Ben jij ook into tp-link, of is daar een ander topic voor?
Lees dat er een maandelijkse abo voor nodig is.
offtopic:
Ik lees alleen de Omada meuk mee en weet toevallig dat die M4 set bestaat voor een eigenlijk best wel idioot lage prijs, vooral als je het via Ziggo aanschaft als je daar toevallig abonnee van bent :)

En verder 101% hiermee eens :
Miki schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 00:10:
Niet iedereen hoeft een Unifi of Omada netwerkje te hebben om goede WiFi thuis te hebben :)
d:)b _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
nero355 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:03:
[...]

Ik weet eerlijk gezegd niet of dat wel nog steeds zo is :?

Hier en daar waren er wat berichten dat het misschien wel werkt...

Als ik echter heel eerlijk ben dan zou ik zeggen : Heb je zoiets echt nodig op het moment dat je zelf de boel host ?!

Ik gok van niet!
Het achterhalen van het ip van de controller (wat hier het probleem was) is dan heel gemakkelijk. Bovendien is updaten ook wat eenvoudiger. Voor jou is het niet handig. Maar voor een minder ervaren gebruiker denk ik wel.

En als je met een zelf gehoste server wel in unifi.ui.com kunt, dan heb ik zeker interesse. Maar ik heb daar nooit wat over voorbij zien komen. Wel network.unifi.ui.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Ik heb hulp nodig van jullie:

Ik heb nu een jaar of 2, 2 AP's hangen op een controller in HASS.. maar ik merk dat ik heeeel veel roaming issues heb en ook verbindingsproblemen (hoge latency, veel disconnects) etc. Nu ik meer thuis werk en ook meer thuis-videocalls doe, geeft dat nukken tijdens de call en nu is het zelfs erg zo dat mijn vriendin door haar 4g bundel gegaan is omdat ze insta open had op de 1e verdieping blijkbaar zonder wifi. Terwijl dat AP op 3 meter afstand zit.

Zie hier 2 screenshots; 1 van mijn phone die continue switched van Wifi en daardoor soms dus ook geen WifI heeft en mijn surface die dus de hele tijd roamed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5soN8fCyoykli0cpmniPQ5qgyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/krqEHZ1jr9U11I8GrvTKJmTn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUg6GW8wThwTBxAFSMRJqyKyJYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qlKkvjmaXHQXIZK3eJg1rOdn.png?f=fotoalbum_large

De DHCP gaat via een KPN experia box V10a en dus vanaf daar ook het internet op.

Ik heb al veel tips toegepast;
  • Channels op de 2 AP's aangepast en eigen channel gegeven(2,4 en 5ghz)
  • AP Lite: 2.4Ghz channel 11 40MHz (medium power), 5Ghz channel 52 80Mhz (medium power)
  • AP LR: 2.4GHz channel 1 40Mhz (medium power), 5Ghz channel 36 80Mhz (high power)
  • Band steering uit
  • 2.4 en 5ghz eigen naam..
  • transit power aangepast
  • Uplink Connectivity Monitor staat uit
Maar loop een beetje vast nu. Iemand nog tips of ideeën waarnaar ik kan kijken voor een tevreden en stabiele omgeving?

Ook mijn andere apparaten connecten en disconnecten van de wifi; zoals mijn Logitech hub, HUE etc.. dus heel annoying in die paar seconden dat je het net nodig hebt.

Ik heb btw;
7.3.83 als Controller
AP lite - 1e verdieping ; 6.5.28
AP LR - beneden verdiepeing: 6.5.28

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
NeoFoX schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:04:

Ik heb nu een jaar of 2, 2 AP's hangen op een controller in HASS.. maar ik merk dat ik heeeel veel roaming issues heb en ook verbindingsproblemen (hoge latency, veel disconnects) etc. Nu ik meer thuis werk en ook meer thuis-videocalls doe, geeft dat nukken tijdens de call en nu is het zelfs erg zo dat mijn vriendin door haar 4g bundel gegaan is omdat ze insta open had op de 1e verdieping blijkbaar zonder wifi. Terwijl dat AP op 3 meter afstand zit.

Zie hier 2 screenshots; 1 van mijn phone die continue switched van Wifi en daardoor soms dus ook geen WifI heeft en mijn surface die dus de hele tijd roamed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De DHCP gaat via een KPN experia box V10a en dus vanaf daar ook het internet op.

• AP Lite: 2.4Ghz channel 11 40MHz (medium power), 5Ghz channel 52 80Mhz (medium power)
  • AP LR: 2.4GHz channel 1 40Mhz (medium power), 5Ghz channel 36 80Mhz (high power)
  • Band steering uit
Maar loop een beetje vast nu. Iemand nog tips of ideeën waarnaar ik kan kijken voor een tevreden en stabiele omgeving?

Ook mijn andere apparaten connecten en disconnecten van de wifi; zoals mijn Logitech hub, HUE etc.. dus heel annoying in die paar seconden dat je het net nodig hebt.

Ik heb btw;
7.3.83 als Controller
Zet de 2,4 van beide eens op 20 en low.
Zelf gebruik ik altijd 1 gecombineerd wifi netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NeoFoX schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Band steering uit

Ik heb btw;
7.3.83 als Controller
2.4G zou ik op laag zetten en 5G op high. Heb je al eens de SSID geheel verwijderd en een nieuwe toegevoegd met de auto settingsbutton geactiveerd?

Wat is de uptime van de AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
Behoorlijk Leek schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:15:
[...]

Zet de 2,4 van beide eens op 20 en low.
Zelf gebruik ik altijd 1 gecombineerd wifi netwerk.
Ik zal het eens op low zetten, 1 netwrk-id gaat niet goed met bepaalde ESP boards en Shelly's. Die zien het netwerk wel, maar connecten dan verkeerd (of je kan niet connecten via Wifi naar zo'n device via 5GHz). Vandaar de splitsing naar 2 netwerk-ids.

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
stormfly schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:16:
[...]

2.4G zou ik op laag zetten en 5G op high. Heb je al eens de SSID geheel verwijderd en een nieuwe toegevoegd met de auto settingsbutton geactiveerd?

Wat is de uptime van de AP?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6d5YJmfYV3b3NrCnUSy6O4s1Lc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U0RZTMvKpzDKEuUhBkCmf7Jw.png?f=user_large

Dat gaat prima..

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja deze wel, heeft de andere net zo'n hoge uptime?
NeoFoX schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:18:
[...]

Ik zal het eens op low zetten, 1 netwrk-id gaat niet goed met bepaalde ESP boards en Shelly's. Die zien het netwerk wel, maar connecten dan verkeerd (of je kan niet connecten via Wifi naar zo'n device via 5GHz). Vandaar de splitsing naar 2 netwerk-ids.
Ben daar vandaag nog mee bezig geweest op mijn IOT SSID viel de Netatmo steeds weg. Bleek te liggen aan de auto-rate instellingen. Met deze instellingen gaat het voor IOT nu goed.

Dit is de meest basale instelling die er mogelijk is binnen UniFi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYo-BGXLx8gftffM8MmupFx7qYM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GK0SRZ2mJ24hNmjvU8ASL5sl.png?f=fotoalbum_large

Zie hier de verschillen met de auto instelling. Bandsteering kan ook nog voor uitdagingen zorgen qua roaming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOwcLK1saMtXnziI2Gg8d-pPap8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HpHoagKYjrveOR8NPOhTGPZL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tonne schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:59:
[...]

Ik heb het even aangezet en voor je gestest met 1 controller. Ben er g€en voorstander van dat terzijde maar Ui.com SSO acces werkt prima voor eigen hosted controller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdsXkkzVQYFAShgCI9JJl7VfE1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/An4G3wzSHHJ3u3PpY4VRhtSP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 04-04-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
xbeam schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:10:
[...]

Ik heb het even aangezet en voor je gestest met 1 controller. Ben er g€en voorstander van dat terzijde maar Ui.com SSO acces werkt prima voor eigen hosted controller.
[Afbeelding]
Dat is de oude omgeving. network.unifi.ui.com
De nieuwe omgeving is unifi.ui.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Weet iemand waarom dat mijn U6-IW verbonden lijkt te zijn met mijn U6-Lite? Soms wisselen deze om in de interface. Als ik op het minnetje klik verdwijnt de lite ook onder de clients van de IW.

Had eerder verwacht dat ze naast elkaar staan. Weet nu niet of ik iets verkeerd heb geconfigureerd.

Ik werk met een PFSense firewall en TP-Link POE switch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntG9q4Ndqdl2Hkj2JIGlQBekgMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mcubWQMftekYxjZTdrqwKrYr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door lasharor op 05-04-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
NeoFoX schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:18:
[...]

Ik heb de 2.4Ghz op low gezet, maar sinds gisteren rond deze tijd (21:18) lijken er juist meer disconnect te komen van devices (telefoon, shelly's, esp-boards) op de 2.4 band.. Dus die zet ik maar weer terug op medium.

Ik kan eventueel nieuw SSID maken voor test met de auto-settings... want als ik nu een bestaande SSID aanpas gaat het niet heel goed denk ik met alle connected devices.

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tonne schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:31:
[...]

Dat is de oude omgeving. network.unifi.ui.com
De nieuwe omgeving is unifi.ui.com
Wat is is het verschil behalve de kleurtjes en plaatsjes. Ik heb nog nergens gelezen dat ubnt network.ui voor hosted controllers gaan uitfaseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
NeoFoX schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:55:
[...]

Ik heb de 2.4Ghz op low gezet, maar sinds gisteren rond deze tijd (21:18) lijken er juist meer disconnect te komen van devices (telefoon, shelly's, esp-boards) op de 2.4 band.. Dus die zet ik maar weer terug op medium.

Ik kan eventueel nieuw SSID maken voor test met de auto-settings... want als ik nu een bestaande SSID aanpas gaat het niet heel goed denk ik met alle connected devices.
Had je de bandwidth ook nog terug gezet naar 20Mhz?
40Mhz kan ook problemen geven en is niet zo netjes voor je buren ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
lasharor schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:06:
Weet iemand waarom dat mijn U6-IW verbonden lijkt te zijn met mijn U6-Lite? Soms wisselen deze om in de interface. Als ik op het minnetje klik verdwijnt de lite ook onder de clients van de IW.

Had eerder verwacht dat ze naast elkaar staan. Weet nu niet of ik iets verkeerd heb geconfigureerd.

[Afbeelding]
Deze topology werkt niet (goed) als je niet-Unifi apparatuur tussen Unifi-apparaten hebt zitten, zoals jouw TP-Link switch die (neem ik aan) tussen deze 2 access points staat. Deze topology laat alleen Unifi-apparaten zien die daarbij het 'kortste' lijntje naar elkaar proberen te zoeken. Dit lukt niet als er niet-Unifi spul tussen staat, en dan krijg je gek gedrag zoals je al opmerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Weet iemand waarom dat mijn U6-IW verbonden lijkt te zijn met mijn U6-Lite?
Topology is gewoon een onbetrouwbaar plaatje.... zelfs met alleen Unifi spullen gaat het soms al mis, en al helemaal als je andere componenten in je infra opneemt.

Als het werkt dan het plaatje gewoon negeren.

[ Voor 6% gewijzigd door CirclDigital op 05-04-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:45

3_s

Kan ik in de map in unifi.ui.com verschillende verdiepingen invoegen?
Via design.ui.com lukt dat wel, maar dat is om een nieuwe omgeving te ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Laatst online: 16-09 17:39
3_s schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:27:
Kan ik in de map in unifi.ui.com verschillende verdiepingen invoegen?
Nee. Je kan wel beetje hacken door een afbeelding te uploaden met de verdiepingen naast elkaar. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
Als je de U6 Lite via de PoE Out van de U6 IW aangesloten hebt dan klopt het opzich wel :D

Maar je hebt waarschijnlijk zoiets : TP-Link TL-SG108PE
En dan twee poorten in gebruik voor de U6 Lite en U6 IW gok ik :?

In dat geval zal het wel de zoveelste UniFi Topology View fuckup zijn! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

nero355 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:51:
[...]

Als je de U6 Lite via de PoE Out van de U6 IW aangesloten hebt dan klopt het opzich wel :D

Maar je hebt waarschijnlijk zoiets : TP-Link TL-SG108PE
En dan twee poorten in gebruik voor de U6 Lite en U6 IW gok ik :?

In dat geval zal het wel de zoveelste UniFi Topology View fuckup zijn! ;)
Exact die SG108PE waarbij elke AP een eigen poort heeft.

Zal die topology dan wel negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
xbeam schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:02:
[...]

Wat is is het verschil behalve de kleurtjes en plaatsjes. Ik heb nog nergens gelezen dat ubnt network.ui voor hosted controllers gaan uitfaseren.
Dat je de controller gemakkelijk kunt updaten via de ui. En bovendien beland je meteen in de nieuwe interface.
En het updaten van de controller was waar het mis ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Hallo,
Na een lange tijd aan de slag met vlans, doel van de vlans: onbereikbaar maken van bepaalde home lab (lan) services vanuit vlan(20). Dat is aardig gelukt, met wat uitzonderingen zoals adguardhome op port 53.
Nu heeft adguardhome ook dns-over-tls optie over poort 853. Dit werkt perfect over het internet/lan, met uitzondering vanaf vlan20.

Adguardhome luistert naar agh.domein.com en dat wordt rechtstreeks doorgestuurd naar mijn wan ip. Waarna de usg dit forward naar port 853 naar de adguardhome op het lan netwerk.

Het probleem:
Als ik echter dit doe vanaf vlan20, is het niet bereikbaar.

De huidige firewall rules zijn:
Lan in:
Vlan20 -> lan allow adguardhome on port 853 udp/tcp (als ik alle poorten allow, werkt het ook niet)
Vlan20 -> lan drop all.

Terwijl bijvoorbeeld wireguard vanaf vlan2 via wireguard.domein.com wordt doorgestuurd naar Port 51820 op lan wel gewoon werkt.
Iemand een idee?

[ Voor 10% gewijzigd door thijsjek op 06-04-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 10:11
Ik heb een UDM-Pro, met de laatste software (3.x dus). Zodra ik daar een disk aan toevoeg, maakt de UDM-Pro echt teveel lawaai. Ik heb ‘m in de meterkast hangen, maar dat gezoem is storend aanwezig in de hele gang. Iemand een idee hoe ik de fanspeed zelf kan aanpassen? Zodra ik de disk weer verwijder, is de unit weer fluisterstil namelijk. Of werkt het om een SSD te plaatsen, met dus minder warmte-ontwikkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SyS_ErroR schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:13:
Ik heb een UDM-Pro, met de laatste software (3.x dus). Zodra ik daar een disk aan toevoeg, maakt de UDM-Pro echt teveel lawaai. Ik heb ‘m in de meterkast hangen, maar dat gezoem is storend aanwezig in de hele gang. Iemand een idee hoe ik de fanspeed zelf kan aanpassen? Zodra ik de disk weer verwijder, is de unit weer fluisterstil namelijk. Of werkt het om een SSD te plaatsen, met dus minder warmte-ontwikkeling?
Is volgens mij wel vaker langsgekomen in dit topic dus pak effe de Search bovenaan erbij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:16
SyS_ErroR schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:13:
Is het niet de schijf zelf die een ongezond geluid maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 10:11
Nee, het is echt de fan. Als ik op het touch-screen de snelheid aanpas is het geluid direct weg. Maar zodra je het scherm loslaat, springt de fan weer naar auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:16
SyS_ErroR schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:24:
Nee, het is echt de fan. Als ik op het touch-screen de snelheid aanpas is het geluid direct weg. Maar zodra je het scherm loslaat, springt de fan weer naar auto
Aah ok duidelijk. Ik begrijp dat die fans vaak vervangen worden voor een noctua modelletje. Deze zijn een stuk stiller namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
Afgelopen dagen veel gezeik gehad met mijn unifi netwerk, had afgelopen maand na upgraden van de UDM Pro naar 2.5.17 geen issues tot woensdag toen ik de Flex-Mini-Switches met PoE ging voeden.

Dat gaat blijkbaar niet goed i.c.m. de USW-24-PoE, want ik kreeg dat het device soms offline was maar rechtstreeks via de switch aansluiten ging wel goed. Daarna gingen mijn bedrade accesspoints (6G versies, lite, pro en mesh) offline en kwamen soms wel/niet meer in de lucht nu met wireless meshing terwijl ze bedraad zijn. Hierdoor ook instabiele Wifi ervaring. Paar keer de UMD Pro en Switch herstart dat leek soms iets te helpen. Ik kreeg ook dubbele IP's uitgedeeld waardoor mijn belangrijkste accesspoint steeds ging reconnecten. Erg vervelend dit soort fout op fout situaties. Stond op het punt om alles een factory reset te geven en restore te doen.

Uiteindelijk alle rand apparatuur factory reset gegeven en een voor een geadopt. Bij het adopten van een nieuw accesspoint steeds meshing uitgezet want als deze eenmaal aan staat en een andere AP gebruikt dit kun je het niet meer uitkrijgen.

Het helpt ook niet dat mobiele app niet refreshed, dus je ziet dan apparaten offline nog staan terwijl ze een factory reset hebben gehad. Na afsluiten app kun je ze wel adopten. Heeft me bijna 3 dagen aan werk gekost om dit uit te zoeken en te fixen.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan in de toekomst.

[ Voor 8% gewijzigd door Vaevictis_ op 08-04-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ik merk wel vaker dat zaken via de browser beter verlopen dan met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ASS-Ware schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:47:
Ik merk wel vaker dat zaken via de browser beter verlopen dan met de app.
Klopt maar brower op een mobiele telefoon is niet echt fijn werken want ik moest over 5G werken ivm Wifi problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vaevictis_ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:21:
[...]

Klopt maar brower op een mobiele telefoon is niet echt fijn werken want ik moest over 5G werken ivm Wifi problemen.
Daar hebben ze PC’s en laptops voor uitgevonden 😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:02:
Ik kreeg ook dubbele IP's uitgedeeld waardoor mijn belangrijkste accesspoint steeds ging reconnecten.
Heb je dan niet ergens een gruwelijke fout in je netwerk zitten :?

En waarom heeft alle belangrijke apparatuur in je netwerk niet een Static IP address geconfigureerd staan ?!
Het liefst in VLAN 1 die je puur en alleen als Management VLAN gebruikt!

Verder 101% eens met @ASS-Ware d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
nero355 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:39:
[...]

En waarom heeft alle belangrijke apparatuur in je netwerk niet een Static IP address geconfigureerd staan ?!

Nee hoor, is echt een bug ik heb belangrijke apparatuur ook een statisch ip adres gegeven maar blijkbaar was dhcp server van slag want die deelde dit gewoon nog een keer uit. Nog nooit met unifi meegemaakt de switch was ook behoorlijk van slag. Uiteraard verschillende vlans in gebruik.

Wat ik dus zeg is dat mijn hele lan eruit lag en dat alleen via de cloud verbinding nog fatsoenlijk kon configureren want die switch was ook ook de weg kwijt. Uiteraard werkt een pc of laptop beter was alleen een noodgeval. Maar goed de les is dus poe en desktop switches kunnen een hoop ellende veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:39:
[...]

M'n AP's hier in huis opereren ook (gewoon) in een eigen VLAN waar ze middels DHCP een adres toebedeeld krijgen met een lease van 15 dagen. Dat 'Native' VLAN is er alleen voor de CAPWAP tunnel voor het AP zélf, en de rest van de Access VLAN's komen er op middels Allowed VLAN's in de trunk :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Will_M schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:51:
[...]

M'n AP's hier in huis opereren ook (gewoon) in een eigen VLAN waar ze middels DHCP een adres toebedeeld krijgen met een lease van 15 dagen. Dat 'Native' VLAN is er alleen voor de CAPWAP tunnel voor het AP zélf, en de rest van de Access VLAN's komen er op middels Allowed VLAN's in de trunk :*)
Ik wil het liefst alles met dhcp regelen maar 15 dagen is dan wel een goede optie, dan is het wel dynamisch en toch ook statisch zonder dat je snel een nieuwe lease krijgt. Ik doe even niets meer komende dagen met netwerk maar komt op het todo lijstje. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
nero355 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:54:
[...]

O-) :+

Hoe buggy en vaag zowel die Flex Mini als de UDR/UDM/UXG reeks ook is : Dit mag in principe niet gebeuren als je gewoon wegblijft van die domme app en het gebeuren in de wolken!
Die app heeft helemaal niks te maken met de dhcp server.
Ik snap dat de app de schuld moet krijgen. Alleen deze keer is het niet terecht denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tonne schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:38:
[...]

Die app heeft helemaal niks te maken met de dhcp server.
Ik snap dat de app de schuld moet krijgen. Alleen deze keer is het niet terecht denk ik.
Je kent Nero nog niet? Het maakt niet uit wat het probleem is, maar het komt gegarandeerd door de app ;)

Edit:
Oh, en als het niet door de app komt, wat zeer zeldzaam is, dan komt het door een controller die uit 202x komt (dus nieuwer dan 5.x).

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 08-04-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik twijfel (denk ik) tussen een cloudkey gen 2 en een Dream Machine Pro.

Makkelijke controller en mogelijkheid tot HDD voor Protect zijn eigenlijk voornaamste eisen.

Nu lees ik dat de cloudkey zichzelf veilig kan uitschakelen bij stroomuitval. Hoe zit dat bij de UDM Pro?

En, is er een werkende oplossing voor een 3,5" hdd bij de cloudkey.
Ik kan geen betaalbare 2,5" uitbreiding vinden en dat weerhoud mij een beetje om voor de cloudkey te kiezen.

En anderzijds de prijs en mogelijke corrupte files van de UDM Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Laatst online: 16-09 17:39
NeutraleTeun schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:41:
Nu lees ik dat de cloudkey zichzelf veilig kan uitschakelen bij stroomuitval. Hoe zit dat bij de UDM Pro?

En, is er een werkende oplossing voor een 3,5" hdd bij de cloudkey.
Ik kan geen betaalbare 2,5" uitbreiding vinden en dat weerhoud mij een beetje om voor de cloudkey te kiezen.

En anderzijds de prijs en mogelijke corrupte files van de UDM Pro.
Ik weet niet hoe vaak jij een stroomuitval hebt gehad. Maar de UDM Pro heeft geen accu / beveiliging hiervoor. Dan zou je toch moeten kijken naar een UPS Backup batterij als oplossing. Je kan een 5TB in de Cloudkey G2 Plus duwen, volgens mij ben je dan nog goedkoper uit ivm een UDM Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
heiyu schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:04:
[...]

Ik weet niet hoe vaak jij een stroomuitval hebt gehad. Maar de UDM Pro heeft geen accu / beveiliging hiervoor. Dan zou je toch moeten kijken naar een UPS Backup batterij als oplossing. Je kan een 5TB in de Cloudkey G2 Plus duwen, volgens mij ben je dan nog goedkoper uit ivm een UDM Pro.
Linkje naar een 2,5" 5TB hdd (surveillance rated)?

Het is nog geen "af" huis, dus gaat nog wel eens stroom eraf zonder verder bij na te denken.
Heb al vaker de AP's opnieuw moeten instellen, en daar wil ik vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
NeutraleTeun schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:16:
[...]

Linkje naar een 2,5" 5TB hdd (surveillance rated)?

Het is nog geen "af" huis, dus gaat nog wel eens stroom eraf zonder verder bij na te denken.
Heb al vaker de AP's opnieuw moeten instellen, en daar wil ik vanaf.
https://community.ui.com/...58-4b05-a2fd-cf85534237e1

Als je toch niet gaat voor meerdere schijven. En het is een thuis-opstelling. Dan denk ik dat het niet voor een surveilance rated hdd gaan prima is.
De cloudkey heeft dan het voordeel van de ingebouwde accu. En een fijn formaat voor in de meterkast. En het kostenplaatje is fijn.

Wil je absoluut niet inleveren op betrouwbaarheid dan zul je toch echt voor de NVR moeten gaan. Want die heeft RAID. Een enkele schijf is altijd het single point of failure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Tonne schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:20:
[...]

https://community.ui.com/...58-4b05-a2fd-cf85534237e1

Als je toch niet gaat voor meerdere schijven. En het is een thuis-opstelling. Dan denk ik dat het niet voor een surveilance rated hdd gaan prima is.
De cloudkey heeft dan het voordeel van de ingebouwde accu. En een fijn formaat voor in de meterkast. En het kostenplaatje is fijn.

Wil je absoluut niet inleveren op betrouwbaarheid dan zul je toch echt voor de NVR moeten gaan. Want die heeft RAID. Een enkele schijf is altijd het single point of failure.
Die had ik al gevonden.
Conclusie: alle schijven gaan dood want niet surveillance rated.

Enige oplossing is zoiets:
https://img.community.ui....33-4a11-ac5d-5087d3c27f1e
Extern koppelen, dan kun je normale 3,5" hdd's gebruiken.
Moet ik alleen kijken hoe dat precies werkt met stroomtoevoer.

De beelden van thuis zijn zo spannend allemaal niet dat het RAID moet zijn.
Als ik tot een aantal dagen terug kan kijken dan is het prima.

Zo staat er dus ook dat de CK2 dood gaat bij te warm worden door bv teveel cams.

Externe hdd of andere opslag optie heeft dan sowieso de voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tot er een keer wordt ingebroken en de HD is stuk … dan had je liever toch Raid gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
NeutraleTeun schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:22:
[...]

Die had ik al gevonden.
Conclusie: alle schijven gaan dood want niet surveillance rated.

Enige oplossing is zoiets:
https://img.community.ui....33-4a11-ac5d-5087d3c27f1e
Extern koppelen, dan kun je normale 3,5" hdd's gebruiken.
Moet ik alleen kijken hoe dat precies werkt met stroomtoevoer.

Zo staat er dus ook dat de CK2 dood gaat bij te warm worden door bv teveel cams.

Externe hdd of andere opslag optie heeft dan sowieso de voorkeur.
Uiteindelijk gaan alle schijven dood en de cloudkey ook.
Maar wat is het je waard om dit risico af te dekken? Want ook een surveilance hdd kan gewoon kapot gaan.
En wat dan nog? Dan ben je de beelden kwijt. Stopt er een nieuwe schijf in en gaan. Het zou wel heel toevallig zijn als dat precies gebeurt op het moment van een inbraak.
Ik zou zeker niet zelf gaan rommelen met een 3,5 inch hdd. Daarvan verwacht ik meer problemen dan een niet surveilance geschikte hdd in de cloud key.
Het is het maken van keuzes naar de grootte van de portemonee.
Alle genoemde problemen zijn prima op te lossen met een unvr met 3x een 4tb schijf en een ups. Maar dat is budget-technisch weer niet handig. Dus ergens moet je een concessie doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@NeutraleTeun Ik heb in m'n CKG2+ al sinds de eerste dag een 5TB Seagate ST5000LM000-2U8170 2,5" disk zitten en dat ding is inmiddels dus al iets van 4 jaar oud (m'n CKG2+ was als een van de eerst uitgeleverd door UI).

Accu van de CKG2+ is inmiddels ook al een jaartje of twee 'dood' (buiten garantie) dus netjes afsluiten doet 'ie ook al lang niet meer maar dat is met de huidige firmware en database welke er op draait ook niet meer echt nodig. Ik ben hier thuis nu aan het verbouwen en dat gekke ding krijgt 't best vaak hard te verduren doordat de stroom er weer eens spontaan afgehaald wordt door de aannemer, elektricien of Enexis :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:29:
[...]

Tot er een keer wordt ingebroken en de HD is stuk … dan had je liever toch Raid gehad.
Je kan beter iets doen aan inbraakbeveiliging dan dubbel redundant camera-registratie. Leuk dat je van een registratie van het geheel hebt waar het songfestival jaloers op is, maar je tablet en laptop zijn nog steeds gestolen en die donker geklede man van 1.75 hoog wordt toch niet meer gevonden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
De "andere" disks gaan binnen een aantal maanden tot een jaar dood. En dat is mij iets te snel.

Ik zal de CK2 eens proberen. Wellicht dat de standaard 1TB wel toereikend is. Kan later altijd nog kijken voor eventuele uitbreiding, in welke vorm dan ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonne
NeutraleTeun schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:16:
De "andere" disks gaan binnen een aantal maanden tot een jaar dood. En dat is mij iets te snel.

Ik zal de CK2 eens proberen. Wellicht dat de standaard 1TB wel toereikend is. Kan later altijd nog kijken voor eventuele uitbreiding, in welke vorm dan ook.
Ik lees juist net een ervaring dat een disk 4 jaar zonder problemen meegaat bij @Will_M
Pagina: 1 ... 226 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.