Klopt!

Stel dat GPON is maakt het nog verschil of ik media converter bekabeld aansluit op RJ45 WAN poort of een SFP Copper module gebruik.
SFP/SFP+ gaat het dan sowieso niet worden, want je hebt dan een UTP verbinding tussen je UDM Pro/SE en de ONT zoals dat heet bij GPON/XGS-PON

Ergo maakt dus uit of ik poort 9 gebruik direct RJ45 of poort 10 met een SFP Copper module?
Als het goed is niet, maar het wordt dus sowieso UTP als je AON verbinding ineens GPON/XGS-PON wordt, want een andere optie is zo goed als niet te doen op dit moment...

Ik gok dat hij bandbreedte voordelen verwacht, maar die zijn er niet

Er moet ergens een omzetting van glas plaatsvinden en of dit in een mediaconverter, ONT of je eigen router gebeurt maakt geen verschil.
Qua bandbreedte inderdaad niet echt als je de juiste apparatuur gebruikt, maar helaas is er amper keuze qua apparatuur als je GPON/XGS-PON krijgt dus het wordt dan sowieso een ONT met een UTP aansluiting van 1/2,5/10 Gbps op dit moment!

Was het niet zo dat je na een bepaalde firmware en Controller update kan kiezen tussen LAN en WAN

Dus als je bijvoorbeeld 2 access points direct op de UDM Pro zou aansluiten met DPI en alle firewall rules, dan kan de totaal dus niet hoger komen dan 1 Gbit/s.
Ubiquiti claimt een aantal dingen :
- WAN snelheid niet hoger dan 8 Gbps.
- IDS/IPS haalt de snelheid omlaag naar 3 Gbps.
Voeg daar nog teveel Firewall Rules en PPPoE aan toe en ik denk dat het meteen een puinhoop wordt gezien de PPPoE problemen die er al waren of zelfs nog steeds voorkomen en om over die Suricata fuckup maar te zwijgen...

Sicco92 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:57:
Tenzij je veel verkeer tussen VLAN's hebt van/naar de NAS, dat verkeer moet allemaal via de CPU van de router lopen omdat de switch dat in dit geval zelf niet kan routeren. In theorie is direct inpluggen in de UDM daarbij sneller, maar ik weet niet hoe erg je dat verschil gaat merken in de praktijk.
Eerder dezelfde snelheid, want allemaal gelimiteerd door 1 Gbps uiteindelijk, tenzij de Clients 2,5 Gbps praten

jadjong schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:01:
Oudere versies hadden nog de beperking dat de beide SFP sloten dezelfde linkspeed kregen, je kon dus niet 1Gbit WAN naar 10Gbit lan doen.
Latere software heeft dit verholpen waardoor de drie poorten op de ene switch vrij configureerbaar zijn.
Serieus
Dat is een nieuwe bug voor mij! Het lijstje wordt steeds langer!
Wat een geweldig produkt is het toch ook!