[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 227 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Tonne schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:44:
[...]

Ik lees juist net een ervaring dat een disk 4 jaar zonder problemen meegaat bij @Will_M
Ik dauw mijn oude NAS schijf er in. En als die stuk gaat dan is dat zo.
Maar hij draait al 1 jaar in de UDMP na 7 jaar in een NAS.
Zit nu op 70.000 uur ofzoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:58
Voor Protect neem ik aan?
Hoeveel cams en settings?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tonne schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:44:
[...]

Ik lees juist net een ervaring dat een disk 4 jaar zonder problemen meegaat bij @Will_M
Dat type disk wat ik aanhaalde is de 5TB variant van het 1TB diskje wat UI (destijds?) standaard in de CKG2+ stopt(te).

Er schrijven hier overigens 9 camera's continue naar die disk dus qua WRITES zit het ook wel goed :9

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 09-04-2023 14:55 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 15:31
jadjong schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:26:
[...]

Je kan beter iets doen aan inbraakbeveiliging dan dubbel redundant camera-registratie. Leuk dat je van een registratie van het geheel hebt waar het songfestival jaloers op is, maar je tablet en laptop zijn nog steeds gestolen en die donker geklede man van 1.75 hoog wordt toch niet meer gevonden. :P
Als ze binnen willen komen, dan komen ze echt wel binnen.
Inbraakbeveiliging of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat een hoop onzin in die thread zeg... :O

Ik durf te wedden dat alles wat daar wordt geschreven over de HDD's eerder een CloudKey 2+ probleem was dan een HDD probleem! :P

Vooral als je dit soort onderzoeken erbij pakt :
- nieuws: Backblaze: faalpercentages hdd's en ssd's ontlopen elkaar niet veel
- https://www.backblaze.com...mperature-does-it-matter/

:)
Wil je absoluut niet inleveren op betrouwbaarheid dan zul je toch echt voor de NVR moeten gaan. Want die heeft RAID. Een enkele schijf is altijd het single point of failure.
Als je het echt goed wilt doen dan bouw je lekker zelf een NAS en ga je aan de slag met ONVIF en camera's die dat protocol ondersteunen! :Y)
NeutraleTeun schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:22:
Die had ik al gevonden.
Conclusie: alle schijven gaan dood want niet surveillance rated.
Dat is grotendeels allemaal marketing gebl44t en kan je gerust negeren!

Waar je echt voor moet uitkijken is dat je bijvoorbeeld CMR/PMR HDD's i.p.v. SMR HDD's gebruikt, want de laatste is eigenlijk meer een medium voor langdurige opslag waarvan voornamelijk wordt gelezen en zo min mogelijk geschreven! ;)
Enige oplossing is zoiets:
https://img.community.ui....33-4a11-ac5d-5087d3c27f1e
Extern koppelen, dan kun je normale 3,5" hdd's gebruiken.
Moet ik alleen kijken hoe dat precies werkt met stroomtoevoer.
Leuk bouwsel, maar is het eigenlijk net niet als je toch al aan de DIY gaat...
Tonne schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:33:
Uiteindelijk gaan alle schijven dood en de cloudkey ook.

Maar wat is het je waard om dit risico af te dekken? Want ook een surveilance hdd kan gewoon kapot gaan.
Precies! :D
En wat dan nog? Dan ben je de beelden kwijt. Stopt er een nieuwe schijf in en gaan.
Het zou wel heel toevallig zijn als dat precies gebeurt op het moment van een inbraak.
Iets met Murphy en zo :+
Ik zou zeker niet zelf gaan rommelen met een 3,5 inch hdd. Daarvan verwacht ik meer problemen dan een niet surveilance geschikte hdd in de cloud key.
Ik zou het eerder NOG uitgebreider aanpakken! :)
Het is het maken van keuzes naar de grootte van de portemonee.
Alle genoemde problemen zijn prima op te lossen met een unvr met 3x een 4tb schijf en een ups. Maar dat is budget-technisch weer niet handig. Dus ergens moet je een concessie doen.
Als je zoveel geld gaat uitgeven dan kan je betere oplossingen/losse hardware aanschaffen IMHO :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Hi,

Ik ben bezig met een IoT netwerk en profile op te zetten.Heb ze op een apart IP en VLAN gezet en nu wil ik daar verschillende IoT apparaten aan koppelen zoals bv HUE. Daar ben ik nu mee aan het testen maar lukt niet.

Als ik mijn IoT netwerk en profile heb aangemaakt en bij mijn switch via Port Manager de poort waar mijn HUE op aangesloten zit verander de Port Profile van Lan naar IoT profile is mijn HUE niet meer te bereiken van buitenaf. Niet via de iPhone van mijn vrouw en ook ik kan er niet bij.

Wat gaat er of wat doe ik fout?

Ik heb nog geen Firewall Rules aangemaakt, wilde dit eerst testen en daarna Rules aanmaken zodat IoT niet kan "praten" met de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tobasfxp
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-08 10:39
Frid0 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:43:
Hi,

Ik ben bezig met een IoT netwerk en profile op te zetten.Heb ze op een apart IP en VLAN gezet en nu wil ik daar verschillende IoT apparaten aan koppelen zoals bv HUE. Daar ben ik nu mee aan het testen maar lukt niet.

Als ik mijn IoT netwerk en profile heb aangemaakt en bij mijn switch via Port Manager de poort waar mijn HUE op aangesloten zit verander de Port Profile van Lan naar IoT profile is mijn HUE niet meer te bereiken van buitenaf. Niet via de iPhone van mijn vrouw en ook ik kan er niet bij.

Ik heb nog geen Firewall Rules aangemaakt, wilde dit eerst testen en daarna Rules aanmaken zodat IoT niet kan "praten" met de rest.
Ik heb een tijdje geleden deze tutorial gebruikt
https://www.youtube.com/watch?v=p3SfeQTaaxw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 16:38
Frid0 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:43:
Hi,

Heb je wel je HUE hub opnieuw gestart nadat je het poort profiel hebt aangepast? Grote kans dat je hub nog je lan dhcp adres gebruikt, en dan gaat natuurlijk niet werken op je IoT vlan.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frid0
Thanks, die ga ik bekijken. Wel een oudje zag ik, 3 jaar geleden.
Mitssz schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:52:
[...]

Heb je wel je HUE hub opnieuw gestart nadat je het poort profiel hebt aangepast? Grote kans dat je hub nog je lan dhcp adres gebruikt, en dan gaat natuurlijk niet werken op je IoT vlan.
Mmmm, daar zeg je me wat....Dat heb ik niet gedaan en zou heel goed de oplossing kunnen zijn. Ben nu op mijn werk maar vanavond maar eens proberen als ik thuis ben. Bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:14
Frid0 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:00:
[...]

Thanks, die ga ik bekijken. Wel een oudje zag ik, 3 jaar geleden.
Er is ook een nieuwere. Zelf ook gebruikt en zeer tevreden over. Super duidelijke uitleg ->

YouTube: Part 2 | Ultimate Home Network 2021 | VLANs, Firewall Rules, and WiF...

(het deel hierna is ook wel de moeite waard)

[ Voor 3% gewijzigd door Telesto op 11-04-2023 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
1 mei switch ik over van Ziggo naar KPN, hier hangt een oude Genexis media converter dus AON en zou ik zonder media converter glas in de SFP module kunnen steken.

Stel dat GPON is maakt het nog verschil of ik media converter bekabeld aansluit op RJ45 WAN poort of een SFP Copper module gebruik.

Ergo maakt dus uit of ik poort 9 gebruik direct RJ45 of poort 10 met een SFP Copper module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 16:35
Imperial Guard schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:48:
1 mei switch ik over van Ziggo naar KPN, hier hangt een oude Genexis media converter dus AON en zou ik zonder media converter glas in de SFP module kunnen steken.

Stel dat GPON is maakt het nog verschil of ik media converter bekabeld aansluit op RJ45 WAN poort of een SFP Copper module gebruik.

Ergo maakt dus uit of ik poort 9 gebruik direct RJ45 of poort 10 met een SFP Copper module?
Waarvoor zou dit uit moeten maken? Er moet ergens een omzetting van glas plaatsvinden en of dit in een mediaconverter, ONT of je eigen router gebeurt maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
loeberce schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:19:
[...]

Waarvoor zou dit uit moeten maken? Er moet ergens een omzetting van glas plaatsvinden en of dit in een mediaconverter, ONT of je eigen router gebeurt maakt geen verschil.
Ok thanks! En kan het mis hebben ik heb ergens gelezen dat het switching board voor de WAN hetzelfde is voor de switch poorten. Kan dit nog een nadelig effect hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Imperial Guard schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:08:
[...]

Ok thanks! En kan het mis hebben ik heb ergens gelezen dat het switching board voor de WAN hetzelfde is voor de switch poorten. Kan dit nog een nadelig effect hebben?
Om welke router gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Och stom was mening dat ik het netjes had vermeld in mijn eerste post |:(
Het gaat om een UDM-Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 17:39
Imperial Guard schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:11:
[...]
Het gaat om een UDM-Pro
De UDM-Pro heeft intern een max 1 Gbit/s via de CPU. Zie het als een "uplink" tussen de 8 interne switch en alles wat via de CPU moet lopen. Dit staat los van de WAN. En daarnaast heeft de UDM Pro een 10 Gbit/s SFP+ Uplink en WAN.

Dus als je bijvoorbeeld 2 access points direct op de UDM Pro zou aansluiten met DPI en alle firewall rules, dan kan de totaal dus niet hoger komen dan 1 Gbit/s. Maar heb je een nas en een pc eraan hangen die onderling data uitwisselen dan geldt deze beperking niet (aangezien dit niet via de CPU loopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Imperial Guard schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:11:
[...]

Het gaat om een UDM-Pro
Het staat hier ook redelijk duidelijk uitgelegd:
https://community.ui.com/...99-404b-9600-fec832ffba9e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 12:09
heiyu schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:23:
[...]

De UDM-Pro heeft intern een max 1 Gbit/s via de CPU. Zie het als een "uplink" tussen de 8 interne switch en alles wat via de CPU moet lopen. Dit staat los van de WAN. En daarnaast heeft de UDM Pro een 10 Gbit/s SFP+ Uplink en WAN.

Dus als je bijvoorbeeld 2 access points direct op de UDM Pro zou aansluiten met DPI en alle firewall rules, dan kan de totaal dus niet hoger komen dan 1 Gbit/s. Maar heb je een nas en een pc eraan hangen die onderling data uitwisselen dan geldt deze beperking niet (aangezien dit niet via de CPU loopt).
Ok, ik dacht ergens gelezen te hebben dat je de interne switch beter niet kon gebruiken, omdat deze wat trager zou zijn. Maar apparaten die vooral interne communicatie hebben kan je er prima op aansluiten zonder performance issues?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frid0
Mitssz schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:52:
[...]

Dat werkte, bedankt! Gelijk de rest van de "smart" dingen in huis naar IoT gezet.

Daarover nog wel een vraag, heb een Syno NAS, wat is daarin raadzaam, in IoT, niet of is dat een persoonlijke keuze?

Tevens zei een kennis tegen mij, je kan beter je Syno NAS aansluiten op je UDM Pro dan wat ik nu heb, op mijn US-16-150W switch. De poorten van de UDM Pro zijn volgens hem sneller waardoor ik snelheid winst zal merken met mijn Syno NAS. Denken jullie dat dat klopt of is het onzin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 14:45

servies

Veni Vidi Servici

Frid0 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:44:
[...]

Dat werkte, bedankt! Gelijk de rest van de "smart" dingen in huis naar IoT gezet.

Daarover nog wel een vraag, heb een Syno NAS, wat is daarin raadzaam, in IoT, niet of is dat een persoonlijke keuze?

Tevens zei een kennis tegen mij, je kan beter je Syno NAS aansluiten op je UDM Pro dan wat ik nu heb, op mijn US-16-150W switch. De poorten van de UDM Pro zijn volgens hem sneller waardoor ik snelheid winst zal merken met mijn Syno NAS. Denken jullie dat dat klopt of is het onzin?
Da's onzin als de rest toch nog weer via die switch bij de NAS moet komen. Dan moet alles toch nog weer over één 1GB poortje, terwijl de rest van het verkeer naar buiten ook nog eens over dat poortje moet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
servies schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:51:
[...]

Da's onzin als de rest toch nog weer via die switch bij de NAS moet komen. Dan moet alles toch nog weer over één 1GB poortje, terwijl de rest van het verkeer naar buiten ook nog eens over dat poortje moet...
Tenzij je veel verkeer tussen VLAN's hebt van/naar de NAS, dat verkeer moet allemaal via de CPU van de router lopen omdat de switch dat in dit geval zelf niet kan routeren. In theorie is direct inpluggen in de UDM daarbij sneller, maar ik weet niet hoe erg je dat verschil gaat merken in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Phoolie schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:32:
[...]

Ok, ik dacht ergens gelezen te hebben dat je de interne switch beter niet kon gebruiken, omdat deze wat trager zou zijn. Maar apparaten die vooral interne communicatie hebben kan je er prima op aansluiten zonder performance issues?
Het is een 3-poorts switch aan de ene kant en een 8-poorts switch aan de andere kant. Onderling zijn ze verbonden met 1Gbps.
Oudere versies hadden nog de beperking dat de beide SFP sloten dezelfde linkspeed kregen, je kon dus niet 1Gbit WAN naar 10Gbit lan doen. Latere software heeft dit verholpen waardoor de drie poorten op de ene switch vrij configureerbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
[...]

Ok thanks! Dit was het antwoord wat ik zocht!

Aangezien 3x POE poorten tekort kom op mijn US8-60w hebben jullie nog een tip qua switch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Imperial Guard schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:19:
[...]

Ok thanks! Dit was het antwoord wat ik zocht!

Aangezien 3x POE poorten tekort kom op mijn US8-60w hebben jullie nog een tip qua switch?
Drie losse injectors of een 8 poorts PoE switch (Lite variant?). Afhankelijk van je wensen en welke apparaten je van PoE wilt voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Hi,

Vraagje, ik heb 3 AP's, 1 x U6 Pro en 2 x U6 Lite. De Pro op de BG, en de 2 Lite verdeelt op 1 etage en zolder. Deze staan als broadcasting AP's samen in 1 groep.

Als ik dan kijk met welke AP mijn wifi apparatuur verbonden is, is dat 8/10 met de AP van de 1e etage. Hoe kan dat, dacht dat de Pro "sterker" was en daardoor vooral de wifi apparatuur in de woonkamer de Pro zal kiezen en niet de Lite op de 1e etage. Die Lite zit dan wel in een slaapkamer die precies boven de woonkamer zit, maar toch, de Pro is voor begane grond. Dat was het idee :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Je kan niet voor niets in de controller het zendvermogen en de kanalen van de verschillende AP's instellen....
En een Pro kan vooral (veel)grotere aantallen connecties aan, het is niet zo dat alleen door de naam gelijk al je devices ermee verbinden :-).

[ Voor 23% gewijzigd door CirclDigital op 12-04-2023 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:48:
Klopt! :)
SFP/SFP+ gaat het dan sowieso niet worden, want je hebt dan een UTP verbinding tussen je UDM Pro/SE en de ONT zoals dat heet bij GPON/XGS-PON :)
Als het goed is niet, maar het wordt dus sowieso UTP als je AON verbinding ineens GPON/XGS-PON wordt, want een andere optie is zo goed als niet te doen op dit moment... ;)
loeberce schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:19:
Waarvoor zou dit uit moeten maken?
Ik gok dat hij bandbreedte voordelen verwacht, maar die zijn er niet :)
Er moet ergens een omzetting van glas plaatsvinden en of dit in een mediaconverter, ONT of je eigen router gebeurt maakt geen verschil.
Qua bandbreedte inderdaad niet echt als je de juiste apparatuur gebruikt, maar helaas is er amper keuze qua apparatuur als je GPON/XGS-PON krijgt dus het wordt dan sowieso een ONT met een UTP aansluiting van 1/2,5/10 Gbps op dit moment! :)
En daarnaast heeft de UDM Pro een 10 Gbit/s SFP+ Uplink en WAN.
Was het niet zo dat je na een bepaalde firmware en Controller update kan kiezen tussen LAN en WAN :?
Dus als je bijvoorbeeld 2 access points direct op de UDM Pro zou aansluiten met DPI en alle firewall rules, dan kan de totaal dus niet hoger komen dan 1 Gbit/s.
Ubiquiti claimt een aantal dingen :
- WAN snelheid niet hoger dan 8 Gbps.
- IDS/IPS haalt de snelheid omlaag naar 3 Gbps.

Voeg daar nog teveel Firewall Rules en PPPoE aan toe en ik denk dat het meteen een puinhoop wordt gezien de PPPoE problemen die er al waren of zelfs nog steeds voorkomen en om over die Suricata fuckup maar te zwijgen... :X :/
Sicco92 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:57:
Tenzij je veel verkeer tussen VLAN's hebt van/naar de NAS, dat verkeer moet allemaal via de CPU van de router lopen omdat de switch dat in dit geval zelf niet kan routeren. In theorie is direct inpluggen in de UDM daarbij sneller, maar ik weet niet hoe erg je dat verschil gaat merken in de praktijk.
Eerder dezelfde snelheid, want allemaal gelimiteerd door 1 Gbps uiteindelijk, tenzij de Clients 2,5 Gbps praten :)
jadjong schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:01:
Oudere versies hadden nog de beperking dat de beide SFP sloten dezelfde linkspeed kregen, je kon dus niet 1Gbit WAN naar 10Gbit lan doen.
Latere software heeft dit verholpen waardoor de drie poorten op de ene switch vrij configureerbaar zijn.
Serieus :?

Dat is een nieuwe bug voor mij! Het lijstje wordt steeds langer!
Wat een geweldig produkt is het toch ook! _O- :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:55:
Dat is een nieuwe bug voor mij! Het lijstje wordt steeds langer!
Wat een geweldig produkt is het toch ook! _O- :+
De meeste dromen zijn bedrog.

Maar je had bij dat model wel 2.5Gbps link tussen switch 1&2. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:06
Frid0 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:36:
Hi,

Vraagje, ik heb 3 AP's, 1 x U6 Pro en 2 x U6 Lite. De Pro op de BG, en de 2 Lite verdeelt op 1 etage en zolder. Deze staan als broadcasting AP's samen in 1 groep.

Als ik dan kijk met welke AP mijn wifi apparatuur verbonden is, is dat 8/10 met de AP van de 1e etage. Hoe kan dat, dacht dat de Pro "sterker" was en daardoor vooral de wifi apparatuur in de woonkamer de Pro zal kiezen en niet de Lite op de 1e etage. Die Lite zit dan wel in een slaapkamer die precies boven de woonkamer zit, maar toch, de Pro is voor begane grond. Dat was het idee :?
De eerste vraag is: Ondervindt je problemen met je netwerk, of werkt eigenlijk alles probleemloos, en zou jij eigenlijk alleen graag hebben dat het er in de admintool wat anders uit ziet? Dat zijn namelijk twee verschillende zaken, en veelal richt men zich op het plaatje (tweakers kwaaltje), en denkt dat klopt niet, terwijl het netwerk gewoon probleemloos functioneert.

Als je houten tussenvloeren hebt en gemetselde binnenmuren, dan is wat jij beschrijft heel logisch.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
nero355 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:55:
Was het niet zo dat je na een bepaalde firmware en Controller update kan kiezen tussen LAN en WAN :?
Ja, bij mijn UDM-SE op firmware 3.xx kan ik 2 RJ45 poorten aanwijzen als LAN en WAN, en ook de 2 SFP+ poorten kan ik toewijzen als LAN of WAN. In totaal kan je wel maximaal 2 WAN-poorten hebben.
Eerder dezelfde snelheid, want allemaal gelimiteerd door 1 Gbps uiteindelijk, tenzij de Clients 2,5 Gbps praten :)
Ja, maar het scheelt een extra hop toch? Van de router naar de switch. Verkeer tussen VLAN's gaan met deze 2 apparaten altijd via de router als ik het goed begrijp, waardoor het verkeer daarna weer naar de switch zou moeten. Niet dat je dat gaat merken, maar theoretisch is inpluggen in de UDM dus 'beter'. Mijn gok is dat het advies daar vandaan komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heiyu
Frid0 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:36:
ls ik dan kijk met welke AP mijn wifi apparatuur verbonden is, is dat 8/10 met de AP van de 1e etage. Hoe kan dat, dacht dat de Pro "sterker" was en daardoor vooral de wifi apparatuur in de woonkamer de Pro zal kiezen en niet de Lite op de 1e etage. Die Lite zit dan wel in een slaapkamer die precies boven de woonkamer zit, maar toch, de Pro is voor begane grond. Dat was het idee :?
Weet niet of je de controller hebt draaien. Daar kan je de signaal sterkte bekijken van de apparaten. Kan aan de demping liggen van de muren vs je vloeren. Je kan ook met de WiFiman app rondlopen door het huis om het signaal te meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Frid0 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:44:
[...]

Bij mij staan de nassen niet in het iot netwerk, want dan zou ik er met mijn pc’s en laptop niet bij kunnen.

En dat over die snelheid, heeft jouw NAS een Nic die meer dan 1Gbit aankan?
Zo niet, dan 0 snelheidswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Skynett schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:14:
[...]

De eerste vraag is: Ondervindt je problemen met je netwerk, of werkt eigenlijk alles probleemloos, en zou jij eigenlijk alleen graag hebben dat het er in de admintool wat anders uit ziet? Dat zijn namelijk twee verschillende zaken, en veelal richt men zich op het plaatje (tweakers kwaaltje), en denkt dat klopt niet, terwijl het netwerk gewoon probleemloos functioneert.

Als je houten tussenvloeren hebt en gemetselde binnenmuren, dan is wat jij beschrijft heel logisch.
Ik ondervindt (gelukkig) geen problemen maar wat je zegt, zal inderdaad willen dat het in de admintool goed staat. Stom vb, de thermostaat die in de woonkamer hangt, is verbonden met de AP op de 1e etage. Dat vind ik vreemd en gaat niet goed in mijn hoofd zeg maar haha
heiyu schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:19:
[...]

Weet niet of je de controller hebt draaien. Daar kan je de signaal sterkte bekijken van de apparaten. Kan aan de demping liggen van de muren vs je vloeren. Je kan ook met de WiFiman app rondlopen door het huis om het signaal te meten.
Bedankt! Daar ben ik gister ook mee bezig geweest en heeft wel veel goed gedaan. Eerst die oude TP-Link M4 Mesh gereset, verwijderd en op Marktplaats gezet. Is ook al meer "rust" en daardoor had ik tevens een mooi mogelijkheid om de AP Pro 6 bij de meterkast weg te halen en in de woonkamer te plaatsen. Scheelt zeker en draait stabiel.
ASS-Ware schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:49:
[...]

Bij mij staan de nassen niet in het iot netwerk, want dan zou ik er met mijn pc’s en laptop niet bij kunnen.

En dat over die snelheid, heeft jouw NAS een Nic die meer dan 1Gbit aankan?
Zo niet, dan 0 snelheidswinst.
Nee, dat heeft die volgens mij niet. Het is een oudje, Syno DS412+. Hoezo kan je er trouwens niet meer bij als je hem in je IoT netwerk zal zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
Frid0 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:49:
[...]

Ik ondervindt (gelukkig) geen problemen maar wat je zegt, zal inderdaad willen dat het in de admintool goed staat. Stom vb, de thermostaat die in de woonkamer hangt, is verbonden met de AP op de 1e etage. Dat vind ik vreemd en gaat niet goed in mijn hoofd zeg maar haha

[...]
Je kan tegenwoordig clients koppelen aan een bepaald AP. Zo heb ik onze wasmachine op zolder handmatig gekoppeld aan het AP op dezelfde verdieping ipv dat hij steeds wisselt tussen AP's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 20:37

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Workaholic schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:20:
[...]

Ik heb veel problemen gehad met Sonos. Kans is groot als je deze alleen via de wifi aansluit (of liever even tijdens het testen uberhaupt niet koppelt) is het probleem opgelost. Met soundbar heeft hij denk ik ook nog een sub - dus even niets via netwerk (RJ45) koppelen aub en gok dat het probleem dan over is.

[...]

Alleen via CLI. Ik had met mijn pfsense oplossing veel meer mogelijkheden en de UDM SE/Pro is duidelijk meer huis/tuin keuken of prosumer. Overigens heb ik ook KPN en glasvezel direct aangesloten op default MTU en ik haal 940/900. Imho dikke prima. Heb alleen mijn interfaces op 1G vast moeten zetten omdat 2.5G problemen geeft.
Het PPPoE probleem lijkt wel opgelost te zijn qua basis? 1,5 jaar geleden ofzo een UDM Pro gekocht en een paar dagen later doorverkocht aan een tweaker omdat mijn upload bleef hangen rond de 500Mbit (en CPU load skyhigh ging op de UDM pro).

Draai nog altijd met een USG3, die functioneel het overigens probleemloos doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
loeberce schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:19:
[...]

Je kan tegenwoordig clients koppelen aan een bepaald AP. Zo heb ik onze wasmachine op zolder handmatig gekoppeld aan het AP op dezelfde verdieping ipv dat hij steeds wisselt tussen AP's.
Je koppelt ze niet, maar hebt ze verbannen van de andere AP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
jadjong schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:27:
[...]

Ik lock de client bij de AP die hij moet gebruiken; ik block hem niet bij de AP's die hij niet mag gebruiken. Hoe Unifi dat aan de achterkant organiseert vind ik niet relevant; ik gebruik de terminologie uit de UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 16:19
Kan iemand even meekijken of dit werkt:

Ik heb een Ubiquiti 8 poort powered Switch (uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)) in de meterkast. Daarvandaan loopt nu kabel met PoE naar de schuur waar een G3 camera aanhangt. Ivm Wifi updates voor nieuwe Tesla wil ik nu een extra hotspot opnemen in de schuur waar nu geen bereik is. Daarom dacht ik aan een AP met PoE passthrough zoals de Access Point AC In-Wall (uitvoering: Ubiquiti UniFi AC In-Wall (per stuk)).

Denk ik nu te makkelijk? Kan natuurlijk ook gewoon een switch tussen, maar goed, als dit werkt is het wel zo clean.

[ Voor 22% gewijzigd door jorgen83 op 13-04-2023 14:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jorgen83 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:49:

Ik heb een Ubiquiti 8 poort powered Switch (60W) in de meterkast. Daarvandaan loopt nu kabel met PoE naar de schuur waar een G3 camera aanhangt. Ivm Wifi updates voor nieuwe Tesla wil ik nu een extra hotspot opnemen in de schuur waar nu geen bereik is. Daarom dacht ik aan een AP met PoE passthrough zoals de Access Point AC In-Wall.

Denk ik nu te makkelijk? Kan natuurlijk ook gewoon een switch tussen, maar goed, als dit werkt is het wel zo clean.
Linkjes maken alles zoveel makkelijker. Bedoel je deze switch? uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
Zo ja: de UAP AC IW moet als je PoE Passthrough wilt gebruiken formeel gevoed worden middels PoE+ (geeft 15W voor PoE passthrough en 15W voor de AC IW zelf). De USW 8-60W daarentegen geeft maar PoE dus 15W. In de praktijk zal echter blijken dat de combinatie van de AC IW + camera zeer waarschijnlijk samen niet meer dan 15W gebruiken en het dus zou moeten werken. Maar het kan dus allemaal gekke issues geven als het verbruik soms toch te hoog zou zijn, en beiden spontaan opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 16:19
RobertMe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:00:
[...]

Linkjes maken alles zoveel makkelijker. Bedoel je deze switch? uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
Zo ja: de UAP AC IW moet als je PoE Passthrough wilt gebruiken formeel gevoed worden middels PoE+ (geeft 15W voor PoE passthrough en 15W voor de AC IW zelf). De USW 8-60W daarentegen geeft maar PoE dus 15W. In de praktijk zal echter blijken dat de combinatie van de AC IW + camera zeer waarschijnlijk samen niet meer dan 15W gebruiken en het dus zou moeten werken. Maar het kan dus allemaal gekke issues geven als het verbruik soms toch te hoog zou zijn, en beiden spontaan opnieuw opstarten.
Ja die is het (links toegevoegd). Ga het maar proberen denk ik dan, kan altijd nog de switch upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
loeberce schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:19:
[...]

jadjong schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:27:
[...]

loeberce schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:06:
[...]

Ik lock de client bij de AP die hij moet gebruiken; ik block hem niet bij de AP's die hij niet mag gebruiken. Hoe Unifi dat aan de achterkant organiseert vind ik niet relevant; ik gebruik de terminologie uit de UI.
Wat het ook is, het werkt. Mijn thermostaat en vaatwasser zitten nu op de goede AP, thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

[...]

Bedankt! Daar ben ik gister ook mee bezig geweest en heeft wel veel goed gedaan. Eerst die oude TP-Link M4 Mesh gereset, verwijderd en op Marktplaats gezet. Is ook al meer "rust" en daardoor had ik tevens een mooi mogelijkheid om de AP Pro 6 bij de meterkast weg te halen en in de woonkamer te plaatsen. Scheelt zeker en draait stabiel.

[...]

Nee, dat heeft die volgens mij niet. Het is een oudje, Syno DS412+. Hoezo kan je er trouwens niet meer bij als je hem in je IoT netwerk zal zetten?
Het doel van een iot netwerk is een netwerk gescheiden houden van je normale netwerk.
Ik heb mijn Ubiquiti Protect spullen in een apart vlan dat niet bij mijn gewone lan kan, zodat als Ubiquiti kan inloggen op mijn UNVR, dan kunnen ze alleen daar bij.
Als Google kan inloggen op mijn Nest thermostaat, dan komen ze niet verder dan mijn iot netwerk.
Als Philips Hue kan inloggen op mijn Hue bridge, dan komen ze niet verder dan mijn iot netwerk.
Mijn NAS staat dus in mijn normale netwerk, samen met servers en werkstations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
ASS-Ware schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:36:
[...]

Het doel van een iot netwerk is een netwerk gescheiden houden van je normale netwerk.
Ik heb mijn Ubiquiti Protect spullen in een apart vlan dat niet bij mijn gewone lan kan, zodat als Ubiquiti kan inloggen op mijn UNVR, dan kunnen ze alleen daar bij.
Als Google kan inloggen op mijn Nest thermostaat, dan komen ze niet verder dan mijn iot netwerk.
Als Philips Hue kan inloggen op mijn Hue bridge, dan komen ze niet verder dan mijn iot netwerk.
Mijn NAS staat dus in mijn normale netwerk, samen met servers en werkstations.
Ja klopt, alleen ben ik nog niet zover. Heb Unifi nog niet zo lang en ben nog aan het leren :)
Heb wel al de verschillend netwerken, vlan en wifi's aangemaakt. Moet nu nog met de firewall rules aan de slag om het 1 en ander te blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eerst die oude TP-Link M4 Mesh gereset, verwijderd en op Marktplaats gezet.
Is ook al meer "rust".
Ik zou denken dat gezien je kennisniveau die M4 set als 3 losse Accesspoint die bekabeld zijn aangesloten gebruiken een beter idee was, maar goed... :)
jorgen83 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:49:

Ik heb een Ubiquiti 8 poort powered Switch (uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)) in de meterkast. Daarvandaan loopt nu kabel met PoE naar de schuur waar een G3 camera aanhangt. Ivm Wifi updates voor nieuwe Tesla wil ik nu een extra hotspot opnemen in de schuur waar nu geen bereik is. Daarom dacht ik aan een AP met PoE passthrough zoals de Access Point AC In-Wall (uitvoering: Ubiquiti UniFi AC In-Wall (per stuk)).

Ik zou de PoE uitzetten en een losse PoE Switch in je Schuurtje zetten en dan daarop de G3 Camera aansluiten en nog iets van een Outdoor model die je dan gewoon aan de buitenkant hangt voor de beste ontvangst :)

Een In Wall is een Indoor model en zou ik nooit ergens buiten hangen, zelfs niet in een schuurtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
nero355 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:06:
[...]

Ik zou denken dat gezien je kennisniveau die M4 set als 3 losse Accesspoint die bekabeld zijn aangesloten gebruiken een beter idee was, maar goed... :)

[...]

Ik zou de PoE uitzetten en een losse PoE Switch in je Schuurtje zetten en dan daarop de G3 Camera aansluiten en nog iets van een Outdoor model die je dan gewoon aan de buitenkant hangt voor de beste ontvangst :)

Een In Wall is een Indoor model en zou ik nooit ergens buiten hangen, zelfs niet in een schuurtje!
Waarom niet in een schuurtje? Als je een goed geïsoleerde schuur hebt, kan dat prima. Al zal goede isolatie wel je signaal richting buiten verstoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
jorgen83 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:15:
[...]

Ja die is het (links toegevoegd). Ga het maar proberen denk ik dan, kan altijd nog de switch upgraden.
Als het niet werkt kan je ook zoiets in de meterkast toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frid0
nero355 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:06:
[...]

Dank je voor je nuttige feedback.

[ Voor 8% gewijzigd door Frid0 op 13-04-2023 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
nero355 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:27:
[...]

#DoeHetGoedOfDoeHetGewoonHelemaalNiet O-)
Dat zeker, maar het is natuurlijk net wat je wil bereiken. Onze schuur is goed geisoleerd en ik ga daar een werkruimte maken. Daar komt dan wel een In Wall, maar er komt ook een AP buiten te hangen, die ook echt voor buiten is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phoolie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:59:
Dat zeker, maar het is natuurlijk net wat je wil bereiken. Onze schuur is goed geisoleerd en ik ga daar een werkruimte maken. Daar komt dan wel een In Wall, maar er komt ook een AP buiten te hangen, die ook echt voor buiten is :)
Dat klinkt voor mij als een totaal ander verhaal en een hele flinke uitzondering t.o.v. de meeste schuurtjes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Frid0 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:51:
[...]

Ja klopt, alleen ben ik nog niet zover. Heb Unifi nog niet zo lang en ben nog aan het leren :)
Heb wel al de verschillend netwerken, vlan en wifi's aangemaakt. Moet nu nog met de firewall rules aan de slag om het 1 en ander te blokkeren.
Edit je iot vlan, zet guest aan, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
NeoFoX schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:55:
[...]

Ik heb de 2.4Ghz op low gezet, maar sinds gisteren rond deze tijd (21:18) lijken er juist meer disconnect te komen van devices (telefoon, shelly's, esp-boards) op de 2.4 band.. Dus die zet ik maar weer terug op medium.

Ik kan eventueel nieuw SSID maken voor test met de auto-settings... want als ik nu een bestaande SSID aanpas gaat het niet heel goed denk ik met alle connected devices.
Ik heb het nu een weekje aangekeken maar de drop-off en roaming issues blijven consistent aanwezig.. |:(

Ik ga nu eens een week testen met een nieuwe SSID (2.4 +5 ghz met auto-settings). Moet ik die op dezelfde channel laten staan als mijn huidige Wifi of gaat dat juist weer voor verstoringen zorgen? Of misschien rare vraag en is de channel keuze SSID onafhankelijk?

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 10:44

GerkeP

Vragen mag altijd........

NeoFoX schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:15:
[...]

Ik heb het nu een weekje aangekeken maar de drop-off en roaming issues blijven consistent aanwezig.. |:(

Ik ga nu eens een week testen met een nieuwe SSID (2.4 +5 ghz met auto-settings). Moet ik die op dezelfde channel laten staan als mijn huidige Wifi of gaat dat juist weer voor verstoringen zorgen? Of misschien rare vraag en is de channel keuze SSID onafhankelijk?
Ik heb je posts en antwoorden even terug gelezen.
Zet alles eens op auto, dus geen vaste kanalen of rommelen met radioinstellingen.
Draait je controller 24x7? Laat de AP's gewoon eens optimaliseren in de controller, en doe een RF scan op beide banden.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je de AP's te veel vermogen hebt gegeven waar je connected devices niet mee overweg kunnen.

En als de AP's bedraad zijn aangesloten ook de "allow meshing" even uitzetten.

GerkeP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Iemand dit al eens gezien, heb vandaag een UDM SE in gebruik genomen, nu heb ik al 3x gehad op mijn macbook dat zomaar uit het niets ik een boel ping timeouts krijg, websites niet meer laden, rdp naar een windows host het niet meer.

Ik moet dan de wifi een keer uit/aanzetten en dan is het weg.

Voorheen met de oude router nooit last van gehad.

Maak hier gebruik van een KPN glasvezel met een Ziggo verbinding als failover, iphone lijkt het wel gewoon te blijven doen.

Dacht eerst misschien traffic identification aangezien je daar meer over leest maar dat was het niet. Threat opties heb ik niet aan staan, smart queues ook niet.

Gebruik FW 3.0.13 sinds 3.0.18 bij een hoop mensen issues geeft.

[ Voor 5% gewijzigd door jimmy87 op 16-04-2023 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
Iemand dit al eens gezien, heb vandaag een UDM SE in gebruik genomen, nu heb ik al 3x gehad op mijn macbook dat zomaar uit het niets ik een boel ping timeouts krijg, websites niet meer laden, rdp naar een windows host het niet meer.

Ik moet dan de wifi een keer uit/aanzetten en dan is het weg.

Voorheen met de oude router nooit last van gehad.

Maak hier gebruik van een KPN glasvezel met een Ziggo verbinding als failover, iphone lijkt het wel gewoon te blijven doen.

Dacht eerst misschien traffic identification aangezien je daar meer over leest maar dat was het niet. Threat opties heb ik niet aan staan, smart queues ook niet.

Gebruik FW 3.0.13 sinds 3.0.18 bij een hoop mensen issues geeft.

Heb deze ook in het IPTV topic gepost maar hij past hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:15
Ik draai de unifi app als service onder windows, maar om een of andere reden wil de service niet meer starten. Krijg ik geen meldingen waarom dit zo is in de logs.

Nu update ik Java wel gewoon, maar heb al een tijdje dezelfde draaien zeg maar. Naar mijn idee heeft het met die versie ook al die tijd gewerkt.
Ik gebruik overigens Azul Zulu sinds dat ze overgestapt zijn. Iemand dit ook gehad?
Heb ook oudere versies geprobeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Arunia op 17-04-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Laatst online: 16-09 17:09

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik heb net een heel Unifi netwerk geplaatst bij mijn broer en helaas kwam ik tot de ontdekking dat zijn Glasvezel via multifiber geen UTP aansluiting heeft. Mijn Youphone/KPN heeft netjes de signaalomvormer van glas naar UTP maar hij heeft direct een glas kabel in zijn Fritzbox 5490 zitten. Kan ik nu via een SFP Module het fritzbox modem overbodig maken? En zo ja welke SFP module heb ik dan nodig?

Ben nog niet zo bekend met glas maar het lijkt mij een single mode fiber (AON) in de Fritzbox: uitvoering: AVM FRITZ!Box 5490

De unifi module lijkt me dan deze:
Ubiquiti UF-SM-1G-S SFP Module

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

[edit]
Hoor net dat de provider Weserve is.

[ Voor 3% gewijzigd door TiMMieJ op 17-04-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
TiMMieJ schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:35:
Ik heb net een heel Unifi netwerk geplaatst bij mijn broer en helaas kwam ik tot de ontdekking dat zijn Glasvezel via multifiber geen UTP aansluiting heeft. Mijn Youphone/KPN heeft netjes de signaalomvormer van glas naar UTP maar hij heeft direct een glas kabel in zijn Fritzbox 5490 zitten. Kan ik nu via een SFP Module het fritzbox modem overbodig maken? En zo ja welke SFP module heb ik dan nodig?

Ben nog niet zo bekend met glas maar het lijkt mij een single mode fiber (AON) in de Fritzbox: uitvoering: AVM FRITZ!Box 5490

De unifi module lijkt me dan deze:
Ubiquiti UF-SM-1G-S SFP Module

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

[edit]
Waar ga je de SFP module insteken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:37
@TiMMieJ Hangt van de TX/RX waardes af.
Meest makkelijk uitvoering: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Dit is een nieuw kastje. Bedoelt Timmie niet gewoon een geschikte SPF module in de UDM te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Laatst online: 21:44
@TiMMieJ Op de site van weserve staat:
U kunt uw eigen router gebruiken. Echter zal de router wel aan een aantal technische eisen moeten voldoen. Deze eisen kunt u opvragen bij support@weserve.nl. U kunt ook bij uw bestelling aangeven een router te willen afnemen van Weserve. De router die wij leveren voldoet natuurlijk aan al deze eisen.
Weserve werkt met verschillende glasvezelpartners, even mailen en je weet wat de technische eisen zijn op het adres van je broer. Zo kan je beter van advies voorzien worden.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

loeberce schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:00:
[...]

Waar ga je de SFP module insteken?
Sorry vergeten te melden maar ik heb dus een dream machine pro se hangen. Dus vandaar de SFP module optie.
insomniac schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:47:
@TiMMieJ Op de site van weserve staat:

[...]

Weserve werkt met verschillende glasvezelpartners, even mailen en je weet wat de technische eisen zijn op het adres van je broer. Zo kan je beter van advies voorzien worden.
Gedaan!

[ Voor 40% gewijzigd door TiMMieJ op 17-04-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TiMMieJ schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:35:
Ik heb net een heel Unifi netwerk geplaatst bij mijn broer en helaas kwam ik tot de ontdekking dat zijn Glasvezel via multifiber geen UTP aansluiting heeft. Mijn Youphone/KPN heeft netjes de signaalomvormer van glas naar UTP maar hij heeft direct een glas kabel in zijn Fritzbox 5490 zitten.

Kan ik nu via een SFP Module het fritzbox modem overbodig maken?
En zo ja welke SFP module heb ik dan nodig?

Ben nog niet zo bekend met glas maar het lijkt mij een single mode fiber (AON) in de Fritzbox.

TiMMieJ schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:21:
Sorry vergeten te melden maar ik heb dus een dream machine pro se hangen.
WeServe werkt onder andere met Delta/Caiway samen en daarvan kan je bij AON Glasvezel gewoon de SFP module uit de Genexis 7840 halen en in een andere Router/Switch/Media Converter proppen dus probeer dat eens gewoon en kijk hoe het uitpakt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:58:
[...]

[...]

WeServe werkt onder andere met Delta/Caiway samen en daarvan kan je bij AON Glasvezel gewoon de SFP module uit de Genexis 7840 halen en in een andere Router/Switch/Media Converter proppen dus probeer dat eens gewoon en kijk hoe het uitpakt :?
Welke Genexis? Er staat nu een Fritzbox met directe glas aansluiting voor zover ik het kan zien (als in: geen SFP in de Fritz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die van Delta dus ;)
Er staat nu een Fritzbox met directe glas aansluiting voor zover ik het kan zien (als in: geen SFP in de Fritz).
Zo'n Fritz is vaak een optie B voor een meerprijs en zolang die SFP module eruit te halen is dan is die ook in een ander apparaat te proppen! :Y)

Iedereen wil altijd extra SFP/SFP+ modules en glasvezel kabels kopen, terwijl dat meestal niet eens nodig is dus altijd eerst proberen met de originele SFP/SFP+ module en ga daarna pas kijken of je extra geld moet uitgeven! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

nero355 schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:15:
[...]

Die van Delta dus ;)

[...]

Zo'n Fritz is vaak een optie B voor een meerprijs en zolang die SFP module eruit te halen is dan is die ook in een ander apparaat te proppen! :Y)

Iedereen wil altijd extra SFP/SFP+ modules en glasvezel kabels kopen, terwijl dat meestal niet eens nodig is dus altijd eerst proberen met de originele SFP/SFP+ module en ga daarna pas kijken of je extra geld moet uitgeven! :*)
Helaas heeft de fritzbox geen SFP module. Is gewoon een vaste aansluiting in het modem zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar waarom allemaal Caiway linkjes? Volgens mij ben jij de enige die Caiway / Delta erbij haalt.

Uit de posts van @TiMMieJ haal ik alleen Weserve als provider. Die vervolgens vrije modem keuze invullen met " neem contact op met support", en die is intussen ingeschakeld. Beste lijkt mij dus dat afwachten i.p.v. vanalles gokken. Want... assumpion is the mother of all fuckups

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:56:
Maar waarom allemaal Caiway linkjes? Volgens mij ben jij de enige die Caiway / Delta erbij haalt.

Uit de posts van @TiMMieJ haal ik alleen Weserve als provider.
Als ik fatsoenlijke meldingen over storingen en onderhoud bij Delta/Caiway wil zien dan kijk ik ook bij WeServe op de website! ;)

Daarnaast zijn die modules ook bijvoorbeeld voor T-Mobile aansluitingen te gebruiken, zolang het om AON Glasvezel gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

RobertMe schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:56:
[...]

Uit de posts van @TiMMieJ haal ik alleen Weserve als provider. Die vervolgens vrije modem keuze invullen met " neem contact op met support", en die is intussen ingeschakeld. Beste lijkt mij dus dat afwachten i.p.v. vanalles gokken. Want... assumpion is the mother of all fuckups
Inmiddels reactie vanuit Weserve gekregen maar helaas geen specs voor de SFP module. Ik heb nu gevraagd waaraan de SFP module moet voldoen.

Antwoord:

Om een eigen router te gebruiken dient u VLAN 161 in te stellen op de Wan poort, via DHCP krijgt u dan een IP-adres toegewezen.

Voor TV dient u VLAN 168 in te stellen, hoe dit moet op een eigen router durf ik u niet te zeggen, helaas kunnen wij hier ook geen ondersteuning op bieden.
Ook kunnen wij niet garanderen dat dit stabiel werkt.

Mocht uw eigen router geen glasvezel aansluiting hebben, zou een SFP module, of glasconverter moeten aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TiMMieJ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:15:
[...]

Inmiddels reactie vanuit Weserve gekregen maar helaas geen specs voor de SFP module. Ik heb nu gevraagd waaraan de SFP module moet voldoen.

Antwoord:

Om een eigen router te gebruiken dient u VLAN 161 in te stellen op de Wan poort, via DHCP krijgt u dan een IP-adres toegewezen.

Voor TV dient u VLAN 168 in te stellen, hoe dit moet op een eigen router durf ik u niet te zeggen, helaas kunnen wij hier ook geen ondersteuning op bieden.
Ook kunnen wij niet garanderen dat dit stabiel werkt.

Mocht uw eigen router geen glasvezel aansluiting hebben, zou een SFP module, of glasconverter moeten aanschaffen.
Heel fijn ook dat ze de essentiële informatie dan niet vermelden. Zijnde waaraan die SFP module dan moet voldoen v.w.b. golflengtes etc 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• insomniac
  • Laatst online: 21:44
@TiMMieJ
handige informatie geven ze.

Voor wat het waard is:
FRITZ!Box 5490 gebruikt voor de glasaansluiting een SPT-F351G-S20D chipset van Sopto.
Deze heeft als omschrijving: 1250Mbps Optical Transceiver, 20km Reach
De FRITZ!Box 5490 is ook door T-Mobile Duitsland geleverd voor hun point-to-point glasnet.

Misschien zoeken op Duitse fora of daar wat te vinden is, of https://www.sopto.com.cn vragen naar de specs.

verder onderzoek:
Transceiver SFF BIDI 1310nmTx/1550nmRx 1.25G 20km SC Interface with DDM
De specificatie van de SPT-F351G-S20D volgens sopto.

[ Voor 14% gewijzigd door insomniac op 18-04-2023 10:08 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Ik krijg net antwoord van Weserve en zij geven het volgende aan:

De vereisten voor de optic voor het ontvangen van het signaal is Tx: 1310 Rx: 1490 - 20KM – Single Mode

Hier maar eens naar zoeken dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TiMMieJ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:22:

De vereisten voor de optic voor het ontvangen van het signaal is Tx: 1310 Rx: 1490 - 20KM – Single Mode

Dat is wel apart / interessant dan. Aangezien verhaal van @insomniac vrij logisch over komt en die dus op RX 1550 uit komt. En for that matter de berichten waar @nero355 naar verwijst voor Caiway ook RX 1550 hebben.

Beiden zijn overigens zo gevonden bij FS:
https://www.fs.com/de-en/...attribute=47456&id=740476
https://www.fs.com/de-en/...attribute=10437&id=200910

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32

Falcon10

Hit it i would !

TiMMieJ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:22:

Die 1310nm en 1490nm is de frequentie in de fiber.

In theorie zou dus eender welke fiber SFP/GBIC module die een golflengte van 1310/1490nm heeft gewoon moeten werken. Met de nadruk op "in theorie".

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

RobertMe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:59:
[...]

Dat is wel apart / interessant dan. Aangezien verhaal van @insomniac vrij logisch over komt en die dus op RX 1550 uit komt. En for that matter de berichten waar @nero355 naar verwijst voor Caiway ook RX 1550 hebben.

Beiden zijn overigens zo gevonden bij FS:
https://www.fs.com/de-en/...attribute=47456&id=740476
https://www.fs.com/de-en/...attribute=10437&id=200910
Worden deze van FS ondersteund in de Dream machine?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TiMMieJ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:38:
[...]

Geen idee. Ik heb wel BiDi modules van FS in een antieke USW 8-150W & USW 16-150W (link tussen kelder en zolder :X) en dat werkt prima.

Edit:
Volgens mij komt "werkt niet" eigenlijk ook vaak neer op vendor lock-in en niet perse op incompatibiliteit. En AFAIK doet Ubiquiti daar niet aan. En volgens mij zijn er ook Tweakers die een DAC van FS gebruiken tussen een UDM Pro / SE en een UniFi switch. Uiteraard wel weer anders (DAC vs glasvezel), maar zegt lijkt mij ook wel weer iets over compatibiliteit.

[ Voor 37% gewijzigd door RobertMe op 18-04-2023 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:39
TiMMieJ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:38:
[...]

Ja die werken. Draait hier prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Bedankt allen voor de hulp dan ga ik deze FS module bestellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:59:
Ik heb weleens gelezen dat het een soort "range" verhaal is in feite dus als je iets hebt als "Tx: 1310 Rx: 1490 - 20KM – Single Mode" dan moet je eraan denken dat :
- Je module ook 20 km. bereik in Single Mode aan kan!
- De Tx 1310 of beter is.
- De Rx 1490 of beter is.

Daarom zou dus waarschijnlijk een Rx 1550 module ook werken! :)

Disclaimer : Geen expert op dit gebied en ook geen ervaring mee dus voordat je bovenstaande aanneemt goed zelf je eigen onderzoek doen!
Dit is namelijk informatie van heeeel lang geleden die ik me nog vaag kan herinneren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03
Mijn setup heeft tot voor kort prima gewerkt. De laatste tijd veel klachten over de wifi performance..

Ik haal nu 5-10mbit down en max 50 up.. (500/50) Oftewel maximale upload maar minimale download.

Ik heb een dreamrouter (de 69 euro versie), een LR op de bovenverdieping een pro mest buiten en een lite (mesh verbinding met de LR)

Iemand tips?

(ik woon op een boerderij.. geen wifi netwerken die storen)

[ Voor 8% gewijzigd door jantje112 op 18-04-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
jantje112 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:06:
Mijn setup heeft tot voor kort prima gewerkt. De laatste tijd veel klachten over de wifi performance..

Ik haal nu 5-10mbit down en max 50 up.. (500/50) Oftewel maximale upload maar minimale download.

Ik heb een dreamrouter (de 69 euro versie), een LR op de bovenverdieping een pro mest buiten en een lite (mesh verbinding met de LR)

Iemand tips?

(ik woon op een boerderij.. geen wifi netwerken die storen)
Wil je aangeven wat de instellingen per AP zijn? Dan kunnen we kijken of die zo optimaal mogelijk zijn ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:06

RnB

Vandaag komt mijn UDM Pro binnen.
Ik dacht die te kunnen gebruiken zonder Experiabox op mijn KPN fiber verbinding, maar nu las ik dat dit wordt afgeraden omdat o.a. de UDM Pro een verkeerde MTU size gebruikt voor de PPPoE interface.

Als ik in dit topic hiernaar zoek, vind ik echter niets terug.

Iemand met een UDM Pro (SE) en een KPN fiber verbinding zonder Experiabox die hier wat meer over kan vertellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:41
RnB schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:31:
Ik dacht die te kunnen gebruiken zonder Experiabox op mijn KPN fiber verbinding, maar nu las ik dat dit wordt afgeraden omdat o.a. de UDM Pro een verkeerde MTU size gebruikt voor de PPPoE interface.

Iemand met een UDM Pro (SE) en een KPN fiber verbinding zonder Experiabox die hier wat meer over kan vertellen?
Heb de Experiabox er ook tussenuit gehaald en ervaar geen enkel problemen met mijn UDM Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Dat is in de praktijk echt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

@Cloud_VII @EagleTitan OK, dus jullie hebben geen last van klapperende verbindingen? Dat is goed om te horen. :)

Ik lees in het topic op UI community dat de pppoe interface klappert, dat lijkt wel iets wat je moet merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@RnB Ook een speciaal topic voor UDM Pro met KPN FTTH

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:41
RnB schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:29:
@Cloud_VII @EagleTitan OK, dus jullie hebben geen last van klapperende verbindingen? Dat is goed om te horen. :)

Ik lees in het topic op UI community dat de pppoe interface klappert, dat lijkt wel iets wat je moet merken.
Nope, ik kijk TV via internet (NL Ziet) en geen enkel probleem
Erg tevreden over zowel de UDM Pro en andere Unifi apparatuur als de glasvezel verbinding van KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Toppie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het probleem is dat het allemaal werkt... totdat... het opeens om onverklaarbare redenen ineens niet meer werkt! :X :| :/

Vooral als je ook nog eens IPTV erbij hebt dan zal je er rekening mee moeten houden dat die ExperiaBox V12 toch echt af en toe weer aangesloten zal moeten worden!
Zie de vele voorbeelden @ [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie ;)

Als je geen gebruik maakt van IPTV en je wilt iets dat echt 100% zonder gezeik werkt en je ALLE mogelijkheden die er zijn biedt via een webGUI dan moet je effe rondkijken in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP en aan de pfSense/OPNsense/OpenWRT of één van de vele andere opties :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Dat is wel een dingetje ja.
Doet me ook weer denken aan de tijd, jaren geleden, dat ik nog een USG 3P had die er regelmatig uitklapte.
Resetten en backup restoren did the trick iedere keer.

Lees wel dat ze met de UniFi lijn van ver zijn gekomen en dat het allemaal prima lijkt te werken.

Internet Only hier en al een paar jaar prima draaiende met een FortiGate 60F, maar ben weer toe aan wat nieuws om mee te spelen.

De UDM Pro is inmiddels binnen en aan het updaten van v1.nogiets naar v1.nogiets naar nu v2.nogiets.
Via de UniFi app voor Mac al wat config voorbereid die ik later ga restoren en dan is het even aankijken hoe goed het allemaal werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
nero355 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:16:
[...]

Ondanks het feit dat ik mensen ken die ernaar refereren als "FortiCrap" kan je die IMHO beter laten staan waar die staat! ;)

@jimmy87 zal het waarschijnlijk ook wel met me eens zijn :+
Correct, al moet ik eerlijk zeggen dat ik mij op het moment ook in het Unifi kamp begeef :P Beetje om dezelfde reden als RnB hahaha, maar Forticrap zal ik het nooit noemen, als het eenmaal draait is heel stabiel.

[ Voor 12% gewijzigd door jimmy87 op 19-04-2023 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
Ook hier werkt het prima met UDM Pro en KPN. Geen problemen en stabiel voor een geruime tijd. WAN port op manual zetten met VLAN ID=6. IPv4 op PPPoE met username/pw: internet / internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hangt af van welke fiber je hebt, als je een AON aansluiting hebt werkt het prima. Als je een XGS-PON aansluiting hebt dan heb je mogelijk meer raakvlakken met dat betreffende topic.

Feit is wel dat UniFi team nog geen seconde heeft omgekeken naar dit topic |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32

Falcon10

Hit it i would !

jimmy87 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:17:
[...]

Correct, al moet ik eerlijk zeggen dat ik mij op het moment ook in het Unifi kamp begeef :P Beetje om dezelfde reden als RnB hahaha, maar Forticrap zal ik het nooit noemen, als het eenmaal draait is heel stabiel.
Thuis de Unifi klucht, op het werk de Forticrap >:)
Moet zeggen dat in het algemeen het heel Fortinet spul stabieler overkomt en minder problemen na firmware updates ( maar ze zijn er ). Enkel als je ook met de fortiframework tools begint te combineren zoals Forticlient etc, dan kom je ook wel eens rare dingen tegen, meestal enkel op te lossen door de software te uninstallen, terug alles te registrere en deployen, dus ook steeds dolle pret. Vriend van me in cyber zegt ook steeds dat het wel OK is, maar niet meer dan dat en op het pro spul ook wat onderaan bengelt :D
Maar ja, we zullen maar denken beiden zijn leuk prosumenten spul, waar Unifi offcourse wel wat goedkoper is dan Fortinet ( al zijn de switchen van hen zeker niet duur ).

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor mensen die zich afvragen of een In-Wall U6 past in een set van 3 WCD's.
Dit past eigenlijk niet en dat komt door de uitstulping aan de achterzijde van de In-Wall. (tenzij je een stukje van het frampje afzaagt).

Ik ben gelukkig goed weggekomen door mijn stucadoor, die hier een stuclaag van ongeveer 8mm stuc toevallig had gebruikt wat ik kon wegschrapen. Ben die vent nu erg dankbaar _/-\o_ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWmhC2TAAeCziOY4TBg9LyDG4GE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXQcco17PcO0whQILKxM4lP7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANOPseb8A3CUJaq0rN-qgWDI70k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4fnCnvcABMCe9BqiuOSduO8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJEHttIrbJEJ46msi5mbJrwH74M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgwcXB1Iq9HKqy1XiwpM4noK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deze vraag zal ongetwijfeld al vaker zijn gesteld maar ik krijg zo snel niet de juiste zoekresultaten naar voren. Afgelopen week is de glasvezel naar binnen gebracht en de FTU_TK01 geplaatst. Nu wil ik daar, zodra de aansluiting actief wordt, een Edgerouter 4 direct op gaan aansluiten zonder NTU. Enig idee welke glasvezelkabel en SFP module ik moet bestellen om dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enforcer schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:14:
Deze vraag zal ongetwijfeld al vaker zijn gesteld maar ik krijg zo snel niet de juiste zoekresultaten naar voren.
Enig idee welke glasvezelkabel en SFP module ik moet bestellen om dit voor elkaar te krijgen?
Is onlangs nog gepost dus lees effe een stuk terug! ;)
Afgelopen week is de glasvezel naar binnen gebracht en de FTU_TK01 geplaatst.
Nu wil ik daar, zodra de aansluiting actief wordt, een Edgerouter 4 direct op gaan aansluiten zonder NTU.
Ik gok dat je dat plan moet laten varen, want waarschijnlijk XGS-PON en als je dan bij KPN/Online.nl/Helden van Nu komt te zitten dan krijg je gewoon netjes een losse ONT waarmee je verbindt via UTP :)

Dus : Waar zit je en wat voor aansluiting krijg je i.c.m. welke ISP :?

Pagina: 1 ... 227 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.