[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 228 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:51:
[...]

Is onlangs nog gepost dus lees effe een stuk terug! ;)

[...]

Ik gok dat je dat plan moet laten varen, want waarschijnlijk XGS-PON en als je dan bij KPN/Online.nl/Helden van Nu komt te zitten dan krijg je gewoon netjes een losse ONT waarmee je verbindt via UTP :)

Dus : Waar zit je en wat voor aansluiting krijg je i.c.m. welke ISP :?
Waar: Barendrecht
ISP: KPN

Aansluiting is mij (nog) niet bekend, kan ik ook nergens terugvinden denk ik ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:30
Enforcer schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:58:
[...]

Waar: Barendrecht
ISP: KPN

Aansluiting is mij (nog) niet bekend, kan ik ook nergens terugvinden denk ik ?
KPN heeft over het algemeen een mediaconverter naar UTP.
En wordt er nu gegraven voor de aansluiting? Dan verwacht ik dat je niet met een eigen SFP toe kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tonne schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:20:
[...]

KPN heeft over het algemeen een mediaconverter naar UTP.
En wordt er nu gegraven voor de aansluiting? Dan verwacht ik dat je niet met een eigen SFP toe kunt.
Paar maanden geleden inderdaad lag heel de wijk open en hebben ze overal de oranje sprietjes tot aan de voordeur eruit laten steken. Afgelopen week is deze naar binnen gebracht en gemonteerd op de FTU_TK01. Als ik het zo lees dan wordt het inderdaad een XGS-PON aansluiting wat volgens mij bij KPN sowieso bij alle nieuwe aansluitingen de techniek zal zijn.

In dat geval moet ik denk ik maar een extra stopcontactje opofferen en de NTU van KPN het werk laten doen en de Edgerouter met een RJ45 SFP module connecten op de NTU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• massapeal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 21:42
_Richie_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:04:
Voor mensen die zich afvragen of een In-Wall U6 past in een set van 3 WCD's.
Dit past eigenlijk niet en dat komt door de uitstulping aan de achterzijde van de In-Wall. (tenzij je een stukje van het frampje afzaagt).

Ik ben gelukkig goed weggekomen door mijn stucadoor, die hier een stuclaag van ongeveer 8mm stuc toevallig had gebruikt wat ik kon wegschrapen. Ben die vent nu erg dankbaar _/-\o_ .

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Hmm ik was van plan om de inwall APs aan te schaffen, maar als ik dit lees ben ik misschien beter af met losse APS en switches.

Helaas heb ik niet een halve cm aan stucwerk wat ik weg kan hakken voor ruimte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:59

Vliegvlug

Flight Simple

Omdat ik op mijn thuiskantoor net 1 fysieke netwerkpoort te kort kwam (heb nu 2 wall outlets, maar er 3 nodig) een flex mini switch (USW-Flex-Mini-EU) aangeschaft die als het goed is morgen binnen komt.
Ik hoop dat ik geen problemen met adopten krijgt want staat me bij dat die dingen hier afgeraden werden en er zit natuurlijk geen ssh interface op voor troubleshooten, maar ik heb toch een extra poortje nodig.
Fingers crossed dus. :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:11:
Omdat ik op mijn thuiskantoor net 1 fysieke netwerkpoort te kort kwam (heb nu 2 wall outlets, maar er 3 nodig) een flex mini switch (USW-Flex-Mini-EU) aangeschaft die als het goed is morgen binnen komt.
Ik hoop dat ik geen problemen met adopten krijgt want staat me bij dat die dingen hier afgeraden werden en er zit natuurlijk geen ssh interface op voor troubleshooten, maar ik heb toch een extra poortje nodig.
Zou normaliter goed moeten komen. Hoe ziet de rest van het netwerk er uit? Met een USG of UDM zal die sowieso werken, en met een cloud key of andere lokaal gehoste controller met alle poorten open vast ook wel. Heb je dat niet dan moet het nog steeds goed gaan als je zelf in DNS een entry met naam unifi opvoert die verwijst naar de controller, en/of DHCP option 43 publiceert met het adres van de controller. Werkt dat allemaal niet en heb je een remote gehoste controller kun je ook nog lokaal even een controller opzetten, daarin de Override inform host aanzetten en instellen naar de remote controller, en dan met deze controller de USW Flex Mini adopten, door de inform host override verschijnt die dan vanzelf in de remote controller.

* RobertMe heeft paar weken terug USG vervangen door een custom router en lokale UniFi Controller verplaatst naar VPS waarbij de controller alleen via WireGuard tunnel bereikbaar is. En de USW Flex Mini overleefde deze migratie net zo goed/slecht als alle andere devices.

Waar de USW Flex Mini dus naar kijkt (net zoals de andere devices): unifi hostnaam (default inform address is http://unifi:8080/inform); DHCP option 43; desnoods de discovery (broadcast op udp poort 22000?);. Met een UniFi router zal dit vanzelf goed gaan (als die router is ingesteld uiteraard :p). Heb je die niet kun je waarschijnlijk de eerste twee zaken alsnog zelf regelen. Lukt zelfs dat niet kun je als last resort lokaal een controller opzetten waarvan de discovery wel zichtbaar is, en dan met de Override inform URL de inform URL laten aanpassen (wat je normaliter dus via SSH met een set-inform zou doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

_Richie_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:04:
Voor mensen die zich afvragen of een In-Wall U6 past in een set van 3 WCD's.
Dit past eigenlijk niet en dat komt door de uitstulping aan de achterzijde van de In-Wall. (tenzij je een stukje van het frampje afzaagt).

Ik ben gelukkig goed weggekomen door mijn stucadoor, die hier een stuclaag van ongeveer 8mm stuc toevallig had gebruikt wat ik kon wegschrapen. Ben die vent nu erg dankbaar _/-\o_ .

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Maar dit ligt toch niet aan de uitstulping van de inWall, maar aan het feit dat je de montageplaat niet op het midden van de doos monteert?
Die AP is gewoon te breed om strak naast andere inbouwdozen te monteren en moet je daarom iets opzij plaatsen waardoor je noodgedwongen een stuk uit de muur moet halen om de uitstulping te accomoderen.

Ik heb de voorloper In-Wall HD (UAP-IW-HD) en die ziet er qua uitstulping aan de achterkant vrijwel hetzelfde uit.
Die paste bij mij zonder problemen op een losse inbouwdoos waarbij je ook netjes de schroefjes van de inbouwdoos kan gebruiken voor het monteren en dit was o.a. op een gipswand dus zonder dikke stuclaag.

De grootste uitdaging voor mij was nog het aansluiten van de netwerkpoort; die cat6A connectoren voor massieve netwerkkabel zijn zo lang dat je niet genoeg ruimte in de inbouwdoos hebt.
Ben daarom voor een keystone op de netwerkkabel gegaan en met een heel kort flexibel netwerkkabeltje met één haakse connector het AP aangesloten.

Dus als je een in-wall AP wilt monteren neem dan een losstaande inbouwdoos! ;)
Vind het AP zelf ook niet echt mooi staan zo strak naast twee stopcontacten eerlijk gezegd, zowel door de niet passende vorm als de afwijkende kleur wit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

massapeal schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:00:
[...]

Hmm ik was van plan om de inwall APs aan te schaffen, maar als ik dit lees ben ik misschien beter af met losse APS en switches.

Zie mijn post hierboven.
Als je een losstaande inbouwdoos gebruikt hoef je niets weg te hakken ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tonne
Er was ook nog de tip. Als je twee stopcontacten hebt en direct daarnaast een In-Wall dan kun je gewoon een 3-voudig raampje gebruiken en de In-Wall in het lege derde gat monteren. Daardoor komt de In-Wall een stukje van de muur en kun je hem dicht tegen het stopcontact ernaast monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobertMe schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:24:
[...]

Zou normaliter goed moeten komen. Hoe ziet de rest van het netwerk er uit?
Ik heb hier HA draaien met een Unifi Controller erop icm een PoE switch (USW-Lite-16-PoE) en 2 Ubiquiti in-Wall AP’s (UAP-IW-HD & UAP-AC-IW)
Daarnaast heb ik nog een Unifi6 Mesh AP liggen en een ER4 die ik nog steeds moet gaan plaatsen. :X

Waar de USW Flex Mini dus naar kijkt (net zoals de andere devices): unifi hostnaam (default inform address is http://unifi:8080/inform); DHCP option 43; desnoods de discovery (broadcast op udp poort 22000?);. Met een UniFi router zal dit vanzelf goed gaan (als die router is ingesteld uiteraard :p). Heb je die niet kun je waarschijnlijk de eerste twee zaken alsnog zelf regelen. Lukt zelfs dat niet kun je als last resort lokaal een controller opzetten waarvan de discovery wel zichtbaar is, en dan met de Override inform URL de inform URL laten aanpassen (wat je normaliter dus via SSH met een set-inform zou doen).
Ik heb dus geen UniFi router maar wel de inform url override ingesteld staan omdat dit nodig was voor de HA Unifi controller installatie omdat deze anders het docker IP gebruikt ipv het netwerk IP waarop hij bereikbaar is.
Dus ik heb goede hoop dat het dan wel goed komt! :)
Dank voor de uitgebreide toelichting! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Tonne schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:35:
Er was ook nog de tip. Als je twee stopcontacten hebt en direct daarnaast een In-Wall dan kun je gewoon een 3-voudig raampje gebruiken en de In-Wall in het lege derde gat monteren. Daardoor komt de In-Wall een stukje van de muur en kun je hem dicht tegen het stopcontact ernaast monteren.
Dat is wel een goede tip!
Nu zou ik dat zelf echt alleen als noodoplossing doen eigenlijk, de AP komt dan verder van de muur wat niet echt mooi is en het is sowieso al niet mooi direct naast stopcontacten vind ik vanwege de afwijkende vorm en kleur van de AP tov de stopcontacten.
Of het moet volledig uit zicht achter de bank zitten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:44:
[...]

Ik het HA draait met een Unifi Controller erop en met een PoE switch (USW-Lite-16-PoE) en 2 Ubiquiti in-Wall AP’s (2x UAP-AC-IW)
Daarnaast heb ik nog een Unifi6 Mesh AP liggen en een ER4 die ik nog steeds moet gaan plaatsen :X

[...]

Ik heb dus geen UniFi router maar wel de inform url override ingesteld staan omdat dit nodig was voor de HA Unifi controller installatie omdat deze anders het docker IP gebruikt ipv het netwerk IP waarop hij bereikbaar is.
Dus ik heb goede hoop dat het dan wel goed komt! :)
Dank voor de uitgebreide toelichting! (y)
Gewoon die ER4 in gebruik nemen :p Ergens, ik meen bij de DHCP instellingen, kun je de locatie van de UniFi Controller instellen.
Ik heb een USW Flex Mini over, en mijn VPS hosted controller zat al een site bij familie op waar een ER4 de router is (met deze instelling), en als ik de USW Flex Mini daar inplug (na een factory reset) verschijnt die netjes in de controller op de VPS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:47:
[...]

Dat is wel een goede tip!
Nu zou ik dat zelf echt alleen als noodoplossing doen eigenlijk, de AP komt dan verder van de muur wat niet echt mooi is en het is sowieso al niet mooi direct naast stopcontacten vind ik vanwege de afwijkende vorm en kleur van de AP tov de stopcontacten.
Ik ben het met je eens. Maar het is mooier dan zelf het raampje zagen. En eenvoudiger dan een afstandsbeugel printen. Soms heb je geen andere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobertMe schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:53:
[...]

Gewoon die ER4 in gebruik nemen :p
Je hebt helemaal gelijk!
(ik heb de EdgeRouter ook pas liggen sinds juli 2019 :X :P)
Wat me eigenlijk tegen houd is dat ik dan mijn Ziggo modem in bridge modus moet laten zetten omdat 2 routers achter elkaar niet handig is.
Daar hik ik tegenaan want ben dan vast weer uren of dagen bezig om het werkend te krijgen ;(

Dergelijke dingen gaan helaas nooit soepel. :'(
Kreeg paar maanden geleden ongevraagd en onaangekondigd een nieuwe ziggo modem opgestuurd met de ‘dreigbrief’ erbij dat ik 2 weken had om dat ding aan te sluiten anders zou de internetverbinding niet meer werken.
Tot het laatste moment gewacht met dat ding omwisselen omdat ik er geen zin in had en inderdaad gezeur.
Wat een drop-in vervanging zou moeten zijn kwam toch weer op heel veel gedoe en aanpassingen uit omdat devices een ander IP kregen en weet ik niet wat.

Zo kon ik opeens ook niet meer de Chromecast with Google TV gebruiken om naar te casten, hij komt gewoon niet meer als optie naar voren, op geen enkel device in huis welke zowel android als ios draaien, en dat werkt tot op heden nog steeds niet :(
De chromecast van de stroom en weer aan heeft niet geholpen en ook niet ‘m opnieuw een dhcp adres laten ophalen.

Waarschijnlijk moet ik die chromecast opnieuw installeren ofzo maar het staat me zo tegen daaraan te beginnen, vooral ook omdat dit probleem veroorzaakt is door het ongevraagd en verplicht moeten vervangen van die Ziggo modem, dat ik er tot nu toe nog niet de fut voor gevonden heb.
Ergens, ik meen bij de DHCP instellingen, kun je de locatie van de UniFi Controller instellen.
Dat is goed om te weten!
Dacht namelijk dat die ER4 helemaal niet in UniFi integreerde, maar dus wel een klein beetje.
Maar is er vast niet door te managen.
Ik heb een USW Flex Mini over, en mijn VPS hosted controller zat al een site bij familie op waar een ER4 de router is (met deze instelling), en als ik de USW Flex Mini daar inplug (na een factory reset) verschijnt die netjes in de controller op de VPS.
Dat klinkt bemoedigend.
Daar hoop ik natuurlijk ook op, dat het gewoon plug & play is! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:17:
[...]

Je hebt helemaal gelijk!
Wat me eigenlijk tegen houd is dat ik dan mijn Ziggo modem in bridge modus moet laten zetten omdat 2 routers achter elkaar niet handig is.
Daar hik ik tegenaan want ben dan vast weer uren of dagen bezig om het werkend te krijgen ;(

Dergelijke dingen gaan helaas nooit soepel. :'(
Kreeg paar maanden geleden ongevraagd en onaangekondigd een nieuwe ziggo modem opgestuurd met de ‘dreigbrief’ erbij dat ik 2 weken had om dat ding aan te sluiten anders zou de internetverbinding niet meer werken.
Tot het laatste moment gewacht met dat ding omwisselen omdat ik er geen zin in had en inderdaad gezeur.
Wat een drop-in vervanging zou moeten zijn kwam toch weer op heel veel gedoe en aanpassingen uit omdat devices een ander IP kregen en weet ik niet wat.

Zo kon ik opeens ook niet meer de Chromecast with Google TV gebruiken om naar te casten, hij komt gewoon niet meer als optie naar voren, op geen enkel device in huis welke zowel android als ios draaien, en dat werkt tot op heden nog steeds niet :(
De chromecast van de stroom en weer aan heeft niet geholpen en ook niet ‘m opnieuw een dhcp adres laten ophalen.

Waarschijnlijk moet ik die chromecast opnieuw installeren ofzo maar het staat me zo tegen daaraan te beginnen, vooral ook omdat dit probleem veroorzaakt is door het ongevraagd en verplicht moeten vervangen van die Ziggo modem, dat ik er tot nu toe nog niet de fut voor gevonden heb.
Als je nu die ER4 in gebruik had genomen had die modem swap niet uit gemaakt ;)

Ik heb echt jaaaaren lang een antieke Cisco modem-only in gebruik gehad. Iets meer dan een jaar terug gevraagd voor een Ubee UBC1318 en die heb ik toen 's avonds aangesloten en alles werkte nog. Tegen belofte in stond deze echter nog in router mode. Dag erna even gebeld en incl. in wacht hangen misschien 10 minuten aan telefoon gehangen. Medewerker hing op bij de "is aangepast, maar wordt nog doorgevoerd / modem herstart nu". En modem kwam ook weer netjes up, in bridge mode, en mijn eigen netwerk draaide uiteraard weer net zo goed verder. En ik kreeg zelfs mijn oude public IP lease terug.
[...]

Dat is goed om te weten!
Dacht namelijk dat die ER4 helemaal niet in UniFi integreerde, maar dus wel een klein beetje.
Nouja, het instellen van controller adres zodat die deze via DHCP option 43 en mogelijk via DNS publiceert is ook alles.
[...]

Dat klinkt bemoedigend.
Daar hoop ik natuurlijk ook op, dat het gewoon plug & play is! :)
In mijn geval zal dat dus zijn geweest door gebruik van de ER4, wat jij dus niet hebt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobertMe schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:34:
[...]

Als je nu die ER4 in gebruik had genomen had die modem swap niet uit gemaakt ;)
Je hebt helemaal gelijk!
Maar ik ben kampioen in dingen uitstellen, dat heeft me al veel vaker in kont gebeten :P
Ik heb echt jaaaaren lang een antieke Cisco modem-only in gebruik gehad. Iets meer dan een jaar terug gevraagd voor een Ubee UBC1318 en die heb ik toen 's avonds aangesloten en alles werkte nog. Tegen belofte in stond deze echter nog in router mode. Dag erna even gebeld en incl. in wacht hangen misschien 10 minuten aan telefoon gehangen. Medewerker hing op bij de "is aangepast, maar wordt nog doorgevoerd / modem herstart nu". En modem kwam ook weer netjes up, in bridge mode, en mijn eigen netwerk draaide uiteraard weer net zo goed verder. En ik kreeg zelfs mijn oude public IP lease terug.
Dat is inderdaad ook een van de redenen dat ik die ER4 had aangeschaft.
De hoofdreden was trouwens dat ik ‘m wilde gebruiken om een webVPN vanaf mijn telefoon te hebben naar huis zodat ik altijd via mijn thuisverbinding het internet op ga en niet via vage wifi punten in het buitenland.
[...]
Nouja, het instellen van controller adres zodat die deze via DHCP option 43 en mogelijk via DNS publiceert is ook alles.

[...]
In mijn geval zal dat dus zijn geweest door gebruik van de ER4, wat jij dus niet hebt ;).
True, maar ik hoop dat mijn inform override vanwege mijn docker UniFi controller voldoende blijkt om problemen te voorkomen.
Ik heb goede hoop! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:58

RnB

RnB schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:13:
Dat is wel een dingetje ja.
Doet me ook weer denken aan de tijd, jaren geleden, dat ik nog een USG 3P had die er regelmatig uitklapte.
Resetten en backup restoren did the trick iedere keer.

Lees wel dat ze met de UniFi lijn van ver zijn gekomen en dat het allemaal prima lijkt te werken.

Internet Only hier en al een paar jaar prima draaiende met een FortiGate 60F, maar ben weer toe aan wat nieuws om mee te spelen.

De UDM Pro is inmiddels binnen en aan het updaten van v1.nogiets naar v1.nogiets naar nu v2.nogiets.
Via de UniFi app voor Mac al wat config voorbereid die ik later ga restoren en dan is het even aankijken hoe goed het allemaal werkt.
Nou, het gaat allemaal nog niet vanzelf. :+

Mijn grootste frustratie ligt bij de summiere logging, waardoor ik maar moet gissen wat er aan de hand is.
De PPPoE verbinding wordt bijvoorbeeld niet opgezet op eth9 (de SFP poort), maar wel op eth8 (de UTP poort) met een mediaconverter ertussen. In de logging zie ik dan alleen voorbij komen dat interface ppp1 niet gevonden kan worden.
Dit zie ik ook voorbij komen wanneer ik eth8 gebruik, maar redelijk snel daarna wordt de verbinding opgezet en krijg ik een ip adres. Lastig tshooten dan.
Ook zie ik in de UI bij Triggers blocked traffic voorbij komen, wat niet geblokt moet worden. Ik ben gewend van de FortiGate dat ik een reden te zien krijg waarom iets niet werkt of geblokkeerd word en dan kan ik van daaruit verder kijken. Tevens kan ik schijnbaar alleen firewall logging inzien, als ik deze naar een remote syslog server stuur.....

Grootste voordeel is wel dat ik nu 930Mbps download en upload haal zonder de Experiabox ertussen, dat ging met de FG niet. Ook ben ik wel gecharmeerd van de UI en de app, is toch wel handig om even snel wat info van je netwerk op te halen. En de UDM Pro is stiekem ook gekocht, omdat ik erg nieuwsgierig ben naar WiFi 6E, maar daar geen Enterprise geld voor neer wil leggen. :P

Ik houd nog even vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:18:
[...]

De hoofdreden was trouwens dat ik ‘m wilde gebruiken om een webVPN vanaf mijn telefoon te hebben naar huis zodat ik altijd via mijn thuisverbinding het internet op ga en niet via vage wifi punten in het buitenland.
VPN geeft alleen een probleem. EdgeOS zit alleen IPSEC/L2TP in ingebakken. En dat protocol wordt tegenwoordig als onveilig beschouwd en in ieder geval in/vanaf Android 13, en wellicht nog eerder, kun je deze VPN niet meer instellen (bij upgrade vanaf een oudere versie blijven ingestelde VPNs met IPSEC/L2TP wel behouden). En OpenVPN is natuurlijk zwaar, en relatief complex uberhaupt. Blijft over Wireguard. Die heb ik een tijdje terug op gezet op toen nog mijn USG maar ook op die ER4 en werkt an zich prima. Dan kom je dus uit bij: https://github.com/WireGuard/wireguard-vyatta-ubnt . En uiteraard niet vergeten dat dat extra package na elke firmware upgrade opnieuw geïnstalleerd moet worden.
[...]

True, maar ik hoop dat mijn inform override vanwege mijn docker UniFi controller voldoende blijkt om problemen te voorkomen.
Ik heb goede hoop! :D
Zal waarschijnlijk wel goed gaan ja. Zeker als de andere devices ook vanzelf goed gingen (en je dus niet via SSH een set-inform hebt hoeven doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:02
RnB schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:21:
[...]

Mijn grootste frustratie ligt bij de summiere logging, waardoor ik maar moet gissen wat er aan de hand is.
De PPPoE verbinding wordt bijvoorbeeld niet opgezet op eth9 (de SFP poort), maar wel op eth8 (de UTP poort) met een mediaconverter ertussen. In de logging zie ik dan alleen voorbij komen dat interface ppp1 niet gevonden kan worden.
Dit zie ik ook voorbij komen wanneer ik eth8 gebruik, maar redelijk snel daarna wordt de verbinding opgezet en krijg ik een ip adres. Lastig tshooten dan.
Ook zie ik in de UI bij Triggers blocked traffic voorbij komen, wat niet geblokt moet worden. Ik ben gewend van de FortiGate dat ik een reden te zien krijg waarom iets niet werkt of geblokkeerd word en dan kan ik van daaruit verder kijken. Tevens kan ik schijnbaar alleen firewall logging inzien, als ik deze naar een remote syslog server stuur.....

Grootste voordeel is wel dat ik nu 930Mbps download en upload haal zonder de Experiabox ertussen, dat ging met de FG niet. Ook ben ik wel gecharmeerd van de UI en de app, is toch wel handig om even snel wat info van je netwerk op te halen. En de UDM Pro is stiekem ook gekocht, omdat ik erg nieuwsgierig ben naar WiFi 6E, maar daar geen Enterprise geld voor neer wil leggen. :P

Ik houd nog even vol.
Poort 10 is toch sfp wan? En 9 RJ45 Wan. Waarschijnlijk heb je dan poort 10 op gedissabled staan, anders kun je poort 8 niet instellen als wan lag me iets van bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobertMe schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:24:
[...]

VPN geeft alleen een probleem. EdgeOS zit alleen IPSEC/L2TP in ingebakken. En dat protocol wordt tegenwoordig als onveilig beschouwd en in ieder geval in/vanaf Android 13, en wellicht nog eerder, kun je deze VPN niet meer instellen (bij upgrade vanaf een oudere versie blijven ingestelde VPNs met IPSEC/L2TP wel behouden). En OpenVPN is natuurlijk zwaar, en relatief complex uberhaupt.
Ging inderdaad om OpenVPN.
Staat me bij dat die ER4 wel een redelijke performance had in verhouding tot de kosten van het apparaat.
Blijft over Wireguard. Die heb ik een tijdje terug op gezet op toen nog mijn USG maar ook op die ER4 en werkt an zich prima. Dan kom je dus uit bij: https://github.com/WireGuard/wireguard-vyatta-ubnt . En uiteraard niet vergeten dat dat extra package na elke firmware upgrade opnieuw geïnstalleerd moet worden.
Is de firmware van de ER4 gewoon niet upgraden dan niet een oplossing? ;)
Want anders is het ook wel weer gedoe ja. Dan is OpenVPN misschien wel handiger, zoveel bandbreedte gebruik ik toch niet op mijn telefoon dus daar gaat het me niet echt om.

Maar vraag me over een jaar maar eens of mijn ER4 al draait! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
@Vliegvlug hier kan je het vinden (services).

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Bedank voor de link, maar ik weet eerlijk gezegd niet waar dit een antwoord op is.
Kan je aangeven wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:58

RnB

Behoorlijk Leek schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:00:
[...]

Poort 10 is toch sfp wan? En 9 RJ45 Wan. Waarschijnlijk heb je dan poort 10 op gedissabled staan, anders kun je poort 8 niet instellen als wan lag me iets van bij.
Dat ligt eraan hoe je de poorten configureert. ;)
Je kan de poorten 8 t/m 11 voor WAN configureren, 1 primary en 1 secondary, de overige twee worden dan voor LAN gebruikt.

Ik heb dus poort 9 (secondary) en poort 10 (primary) voor WAN geconfigureerd. De link op poort 10 komt op zodra ik de fiber aansluit, maar dan wordt er geen PPPoE sessie opgebouwd. Zet ik er een mediaconverter tussen, waarbij ik dezelfde SFP en fiber gebruik, en poort 9 gebruik, komt de link op, wordt er een PPPoE sessie opgezet en krijg ik een ip adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• massapeal
Tonne schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:35:
Misschien dat dit dan wel het beste zal werken. Gebruik je dan langere schroeven om de AP op de inbouw doos te monteren?

En gebruik je dan een keystone zoals door Vliegvlug werd beschreven of plug je gewoon de stugge kabel rechtstreeks in met een rj45 connector?

Mijn loze leidingen zitten namelijk allemaal naast dubbele WCDs met een 3-raam. Het is niet mooi, maar het wordt uiteindelijk overal weggewerkt in een kast.

[ Voor 3% gewijzigd door massapeal op 22-04-2023 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
massapeal schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:53:
[...]

Misschien dat dit dan wel het beste zal werken. Gebruik je dan langere schroeven om de AP op de inbouw doos te monteren?

En gebruik je dan een keystone of plug je gewoon de stugge kabel rechtstreeks in met een rj45 connector?

Mijn loze leidingen zitten naast dubbele WCDs met een 3-raam. Het is niet mooi, maar het wordt uiteindelijk overal weggewerkt in een kast.
Ja je hebt langere m3 boutjes nodig. En ik steek de stugge kabel gewoon rechtstreeks in de connector. Let wel op dat je connector gebruikt voor massieve kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
massapeal schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:00:

IMHO moet je gewoon effe goed naar voorbeelden van anderen kijken en dan komt het wel goed dus filter effe op foto's of pak de Topic Search erbij van :
- [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 en eerdere delen.
- Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
- [TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie waarin onlangs nog een aantal voorbeelden zijn besproken! Vrijwel hetzelfde produkt namelijk...

Succes alvast! ;)
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:29:
Vind het AP zelf ook niet echt mooi staan zo strak naast twee stopcontacten eerlijk gezegd, zowel door de niet passende vorm als de afwijkende kleur wit.
Misschien moet je dan eens kijken of die van TP-Link Omada beter erbij past ?

Daarnaast kwam ik laatst nog dit tegen :
- https://www.arubanetworks...ccess-points/500h-series/
- uitvoering: Aruba AP-503HR (EU)
Die heeft een standaard voor tafelgebruik zoals te zien bij dit model : uitvoering: Aruba AP-303HR
Alleen het spul is echt idioot duur! :X :| :/
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:44:
Dan moet je dat Docker netwerk als MACVLAN instellen zodat elke Container een eigen IP adres krijgt op het lokale netwerk : https://docs.docker.com/network/macvlan/ ;)
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:47:
Dat vind ik het mooist/leukst aan de In Wall serie : Stealth WiFi 8) :*) :Y) O+
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:17:
:D En ik dacht dat ik lui was! _O-
Ik heb een in 2022 uitgeleverd Modem/Router/WiFi ding van Ziggo met een paar keer clicks en daarna even wachten in Bridge Mode gezet via de webGUI ervan en daarna heeft die maandenlang zonder enig probleem gewerkt! :)

Google Spyware troep...

Gewoon weggooien en nooit meer naar omkijken! d:)b
Integreert gewoon helemaal niet : Daar is UISP o.i.d. voor ;)
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:18:
Dat kan ook via een Raspberry Pi/Intel Atom/Celeron/Pentium NUC/(DIY) NAS/enz. ;)
RnB schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:21:
Wat was het ook alweer...

"In de IT/ICT gaat alles automatisch, maar niet vanzelf!" of iets dergelijks ?! :+
"Welcome to UniFi" :+
De PPPoE verbinding wordt bijvoorbeeld niet opgezet op eth9 (de SFP poort), maar wel op eth8 (de UTP poort) met een mediaconverter ertussen.

In de logging zie ik dan alleen voorbij komen dat interface ppp1 niet gevonden kan worden.

Dit zie ik ook voorbij komen wanneer ik eth8 gebruik, maar redelijk snel daarna wordt de verbinding opgezet en krijg ik een ip adres.
RnB schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:22:
De link op poort 10 komt op zodra ik de fiber aansluit, maar dan wordt er geen PPPoE sessie opgebouwd. Zet ik er een mediaconverter tussen, waarbij ik dezelfde SFP en fiber gebruik, en poort 9 gebruik, komt de link op, wordt er een PPPoE sessie opgezet en krijg ik een ip adres.
Ben je niet gewoon tegen die bug aangelopen dat je effe de SFP eruit moet trekken en daarna weer in de UDM Pro/SE moet doen om een verbinding te krijgen :?

Zoiets kwam in het verleden langs geloof ik...
Ook zie ik in de UI bij Triggers blocked traffic voorbij komen, wat niet geblokt moet worden. Ik ben gewend van de FortiGate dat ik een reden te zien krijg waarom iets niet werkt of geblokkeerd word en dan kan ik van daaruit verder kijken.
Het is gewoon Suricata onderhuids dus kijk daar eens naar :)
Tevens kan ik schijnbaar alleen firewall logging inzien, als ik deze naar een remote syslog server stuur.....
Volgens mij kan je ook via SSH het een en ander uitlezen :?
Ook ben ik wel gecharmeerd van de UI en de app, is toch wel handig om even snel wat info van je netwerk op te halen.
Ik zou zeggen hou het bij de webGUI van de UniFi Controller om een nog pijnlijkere ervaring te voorkomen! ;)
En de UDM Pro is stiekem ook gekocht, omdat ik erg nieuwsgierig ben naar WiFi 6E, maar daar geen Enterprise geld voor neer wil leggen. :P
Die vat ik niet, want WiFi @ 6 GHz is nog niet echt een ding binnen UniFi voor zover ik weet :?
Ik houd nog even vol.
Sterkte alvast! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:54:
[...]

Bedank voor de link, maar ik weet eerlijk gezegd niet waar dit een antwoord op is.
Kan je aangeven wat je bedoelt?
De locatie om de edgerouter naar UniFi controller te verwijzen - waar @RobertMe het ook over had in een eerdere reactie.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

nero355 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:36:
[...]

Misschien moet je dan eens kijken of die van TP-Link Omada beter erbij past ?
Waren niet mijn foto’s hè ;)

Ik heb mijn in-wall AP’s op een losse inbouwdoos boven mijn deuren gemonteerd en dan omgekeerd opgehangen zodat de switch poorten niet zichtbaar zijn.
Heb geen losse foto maar hieronder is mijn UAP-AC-IW te zien naast een AC Mesh Pro om te laten zien dat die laatste echt een flink stuk groter is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTJavra7MGfxqFbHpyx2p3TRLmI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsPFryWHJx2LAVEzeQN3Zct5.jpg?f=fotoalbum_medium
(het kozijn moet nog geverfd worden trouwens want vind deze kleur bruin niet mooi staan)
Daarnaast kwam ik laatst nog dit tegen :
- https://www.arubanetworks...ccess-points/500h-series/
- uitvoering: Aruba AP-503HR (EU)
Die heeft een standaard voor tafelgebruik zoals te zien bij dit model : uitvoering: Aruba AP-303HR
Alleen het spul is echt idioot duur! :X :| :/
Niet alleen duur maar vind het ook nog eens minder mooi dan die Ubiquiti in-wall AP’s eerlijk gezegd. :X
Die van Ubiquity zijn een stuk strakker en stijlvoller.

Enige wat zou kunnen is dat als hun kleur wit toevallig precies hetzelfde is als je wcd’s dat het iets minder lelijk is als je die naast je stopcontacten hangt ipv de ubiquiti
[...]

Dan moet je dat Docker netwerk als MACVLAN instellen zodat elke Container een eigen IP adres krijgt op het lokale netwerk : https://docs.docker.com/network/macvlan/ ;)
Ik weet te weinig van docker en draait die Unifi controller als add-on in Home Assistant en kwam er pas nadat er problemen waren met de inform url achter dat die add-on eigenlijk een docker container is.
Nu met die inform url override werkt het prima dus heb geen behoefte in de inner workings van het docker systeem van HA te gaan klooien, klinkt als een recept voor problemen en ik heb betere dingen te doen met mijn tijd ;)
[...]

Ik heb een in 2022 uitgeleverd Modem/Router/WiFi ding van Ziggo met een paar keer clicks en daarna even wachten in Bridge Mode gezet via de webGUI ervan en daarna heeft die maandenlang zonder enig probleem gewerkt! :)
Vind slechts maandenlang probleemloos werken eigenlijk geen grote aanbeveling :X
Of het moet zijn dat je na die tijd er zelf voor gekozen te hebt het anders te doen. ;)
[...]
Google Spyware troep...

Gewoon weggooien en nooit meer naar omkijken! d:)b
Ik ben ook geen fan van Google en hun data collectie en gebruik voor elk device van hun waar het moet daarom een los account welke ik nergens anders voor gebruik. Gebruik hun diensten ook zo min mogelijk en wanneer wel dan zeker niet ingelogd als het kan, wat ze expres moeilijk en onhandig maken.
Zo kon je de oude chromecasts nog installeren zonder een google account maar kan dat tegenwoordig niet meer omdat je die Google home app nodig hebt en die moet aangelogd zijn. :|

Maar zo’n Chromecast met Google TV is verder gewoon wel erg handig om op een oude TV van iets van 15 jaar oud toch huidige streaming diensten te kunnen gebruiken voor lage kosten.
Een Apple TV is bijv. weer velen malen duurder.

Wat gebruik jij dan op je TV?
[...]

Integreert gewoon helemaal niet : Daar is UISP o.i.d. voor ;)
Dan was integreren de verkeerde woordkeuze :P
Klonk alsof je er iets specifieks een verwijzing naar UniFi in kon zetten maar is gewoon een algemene instelling begrijp ik nu, dus geen integratie inderdaad.
[...]

Dat kan ook via een Raspberry Pi/Intel Atom/Celeron/Pentium NUC/(DIY) NAS/enz. ;)
Tuurlijk kan dat maar zeker destijds hadden die Pi’s bedroevende OpenVPN performance en waren die andere opties duur met bovendien het nadeel dat je daar zelf een OS en allerlei software op moet zetten en bijhouden.
Daarom was de ER4 een ideale optie, een redelijk betaalbaar hardware device met goede OpenVPN performance voor het geld die je enkel af en toe van een nieuwe firmware moet voorzien. (y)

[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Comp User schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:29:
[...]

De locatie om de edgerouter naar UniFi controller te verwijzen - waar @RobertMe het ook over had in een eerdere reactie.
Ah, op die manier.
Dank voor de link, ik kon daar niet uit opmaken dat het daarover ging en daarom is de link extra fijn want dan had ik het waarschijnlijk ook niet zelf kunnen vinden in de ER4 interface.
Had namelijk een optie verwacht in de trant van “IP address of your UniFi controller”, niet enkel een plek om DNS servers in te stellen.

Nu roept doet plaatje uit die link echter alsnog een vraag bij mij op:
Afbeeldingslocatie: https://pbs-prod.linustechtips.com/monthly_2018_06/9C203C26-2D1B-4D23-BE42-33ACD3088A94.png.e9591e4fee1b689dba878211150b8949.png
De invul velden gaan over DNS maar in de gegevens die je er boven ziet staat staat wel een entry genaamd Unifi Controller: maar daar staat niets achter ingevuld. :?
Zou verwachten dat je daar het IP adres van je controller moet hebben staan, maar waar kan je dat dan invullen in de ER4 interface?
Want dat lijkt me dan ook een noodzakelijke instelling. Waarom zou deze anders bestaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:07:
[...]

Ah, op die manier.
Dank voor de link, ik kon daar niet uit opmaken dat het daarover ging en daarom is de link extra fijn want dan had ik het waarschijnlijk ook niet zelf kunnen vinden in de ER4 interface.
Had namelijk een optie verwacht in de trant van “IP address of your UniFi controller”, niet enkel een plek om DNS servers in te stellen.

Nu roept doet plaatje uit die link echter alsnog een vraag bij mij op:
[Afbeelding]
De invul velden gaan over DNS maar in de gegevens die je er boven ziet staat staat wel een entry genaamd Unifi Controller: maar daar staat niets achter ingevuld. :?
Zou verwachten dat je daar het IP adres van je controller moet hebben staan, maar waar kan je dat dan invullen in de ER4 interface?
Want dat lijkt me dan ook een noodzakelijke instelling. Waarom zou deze anders bestaan?
Blijkbaar is het een halve screenshot, waar het juiste deel niet op staat. Net zeof even een screenshot gemaakt (van op telefoon, dus lekker pixelig).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gr2qFM4hEeYvtNDfI42VcLsGIi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FD23p2fwqN8qd1sGtn11Sl1.jpg?f=fotoalbum_large
Links staat dus een invulveld voor de UniFi Controller IP, rechtsboven een statistische weergave.

Overigens snapte ik de link tussen de link (drop) en de eerdere berichten ook al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@RobertMe Super bedankt, dat maakt het inderdaad een heel stuk duidelijker! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verkeerd gelezen inderdaad... :$
Ik heb mijn in-wall AP’s op een losse inbouwdoos boven mijn deuren gemonteerd en dan omgekeerd opgehangen zodat de switch poorten niet zichtbaar zijn.
Dan gaat ook je straalpatroon ondersteboven... ;)
Heb geen losse foto maar hieronder is mijn UAP-AC-IW te zien naast een AC Mesh Pro om te laten zien dat die laatste echt een flink stuk groter is.

[Afbeelding]
Een beetje een rare vergelijking, maar die is dan ook voor buiten bedoeld :)
Niet alleen duur maar vind het ook nog eens minder mooi dan die Ubiquiti in-wall AP’s eerlijk gezegd. :X
Die van Ubiquity zijn een stuk strakker en stijlvoller.
Dat ook! :)
Enige wat zou kunnen is dat als hun kleur wit toevallig precies hetzelfde is als je wcd’s dat het iets minder lelijk is als je die naast je stopcontacten hangt ipv de ubiquiti
Daar dacht ik dus aan toen ik je eerdere opmerking las ;)
Ik weet te weinig van docker en draait die Unifi controller als add-on in Home Assistant en kwam er pas nadat er problemen waren met de inform url achter dat die add-on eigenlijk een docker container is.
Nu met die inform url override werkt het prima dus heb geen behoefte in de inner workings van het docker systeem van HA te gaan klooien, klinkt als een recept voor problemen en ik heb betere dingen te doen met mijn tijd ;)
LOL! :)
Vind slechts maandenlang probleemloos werken eigenlijk geen grote aanbeveling :X
Of het moet zijn dat je na die tijd er zelf voor gekozen te hebt het anders te doen. ;)
Toen kwam er KPN Glasvezel in de wijk en was het :w Ziggo ;) :+
Wat gebruik jij dan op je TV?
De ingebouwde LG WebOS troep met Developer Mode aan en zo min mogelijk geaccepteerde EULA's ;)

Developer Mode geeft je de optie om allerlei HomeBrew dingen te draaien, zoals :
- YouTube Client maar dan zonder al die reclame ellende!
- JellyFin Client
- Een hoop andere dingen die ik niet gebruik en je in de HomeBrew Channel kan vinden :+
Tuurlijk kan dat maar zeker destijds hadden die Pi’s bedroevende OpenVPN performance
Een Raspberry Pi 3B vond ik wel aardig presteren eerlijk gezegd en ondertussen zijn ze alleen maar sneller geworden! :)
en waren die andere opties duur
Nieuw Intel Atom/Celeron/Pentium NUCje kost geen drol in normale tijden en tweedehands is er spul te vinden voor "ex-Raspberry Pi prijzen" ;)
met bovendien het nadeel dat je daar zelf een OS en allerlei software op moet zetten en bijhouden.
Je kan altijd nog PiVPN installeren en die doet dat graag in YOLO style voor je met een cronjob elke dag! ;) :+
Daarom was de ER4 een ideale optie, een redelijk betaalbaar hardware device met goede OpenVPN performance voor het geld die je enkel af en toe van een nieuwe firmware moet voorzien. (y)
En toen was die zo goed als EOL terwijl jouw eigen apparaat gewoon door blijft draaien... O-) :Y) 8) :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

nero355 schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:04:
[...]
Dan gaat ook je straalpatroon ondersteboven... ;)
Vorm boven functie in dit geval en in de praktijk heb ik er ook geen last van dat de in-walls op zijn kop zijn gemonteerd.
Normaal plaats je ze natuurlijk ook juist laag en bij mij hangen ze juist hoog dus dat compenseert ook al.
[...]

Een beetje een rare vergelijking, maar die is dan ook voor buiten bedoeld :)
Ik vind het juist een beetje raar om te veronderstellen dat dingen die voor buiten bedoelt zijn automatisch een stuk groter moeten zijn.
Ik ging er vanuit dat de UAP-AC-M-PRO ongeveer even groot zou zijn als de UAP-IW-HD gezien het gelijke uiterlijk.
Dus ik was verrast dat dit niet zo was (had natuurlijk de specs goed kunnen lezen maar vergeten)
Heb deze toen eerst omruilt voor een Unifi Flex HD en daarna voor een Unifi6 Mesh toen die weer op voorraad kwam en die zijn beiden ook geschikt voor buiten maar een stuk kleiner. Dus het kan zeker; buiten en klein! :)
[…]
De ingebouwde LG WebOS troep met Developer Mode aan en zo min mogelijk geaccepteerde EULA's ;)

Developer Mode geeft je de optie om allerlei HomeBrew dingen te draaien, zoals :
- YouTube Client maar dan zonder al die reclame ellende!
- JellyFin Client
- Een hoop andere dingen die ik niet gebruik en je in de HomeBrew Channel kan vinden :+
Leuk als een moderne TV hebt waar je zoiets op kan doen maar mijn 15 jaar oude Samsung heeft dat niet, vandaar de Chromecast with Google TV. Een stuk betaalbaarder dan een compleet nieuw TV aanschaffen!
[...]

Een Raspberry Pi 3B vond ik wel aardig presteren eerlijk gezegd en ondertussen zijn ze alleen maar sneller geworden! :)
Staat me bij dat het destijds echt wel minder was, plus dat je zelf weer aan de slag moet met OSen en software.
[...]

Nieuw Intel Atom/Celeron/Pentium NUCje kost geen drol in normale tijden en tweedehands is er spul te vinden voor "ex-Raspberry Pi prijzen" ;)
Zelfde argument als hierboven ;)
[...]

Je kan altijd nog PiVPN installeren en die doet dat graag in YOLO style voor je met een cronjob elke dag! ;) :+
Idem.
Het gaat me niet om het upgraden zelf maar het gedoe wat er (meestal) bij komt kijken.
[...]

En toen was die zo goed als EOL terwijl jouw eigen apparaat gewoon door blijft draaien... O-) :Y) 8) :*)
Ach, als ik ‘m direct geïnstalleerd had dan had ik er al bijna 4 jaar geen omkijken naar gehad waarschijnlijk dus dat is geen argument om dan maar zelfbouw te gaan doen.
Er is momenteel ook wel weer een hardware device te koop wat aan mijn eisen voldoet en is zelfbouw dus niet de enige optie. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het gaat een beetje te ver om hier m'n persoonlijke frustraties naar gebouw / interieur architecten uit te spreken maar je wilt niet weten hoevaak we op het werk een factor van ± 150% aan AP's boven op de meting moeten bestellen voor klanten waarbij een willekeurige architect het simpelweg verbiedt om doosjes of schoteltjes aan het plafond te bevestigen ....

Grappige is dan wel weer dat bijvoorbeeld leveranciers van Brand/Rook/CO melders en "Slimme lichtinstallaties" (welke vaak allemaal afhankelijk zijn van goede WiFi) zich helemaal niets aan lijken te (hoeven?) trekken van dat soort 'design regeltjes' van architect(en) :9

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 23-04-2023 15:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:54

pinda powerrr

Slow down...

De vraag stellen, wil je gelijk een melding van een beginnende brand, of pas als de hele gang in de fik staat en de rookmelder afgaat die wél verbinding heeft om een melding te maken.

Ik weet dat het niet zo werkt, beetje gechargeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door pinda powerrr op 23-04-2023 14:53 ]

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:51:
Ik vind het juist een beetje raar om te veronderstellen dat dingen die voor buiten bedoelt zijn automatisch een stuk groter moeten zijn.
Bedoel meer van het is een produkt met een ander doel dus je kan niet verwachten dat een Indoor en Outdoor model dezelfde behuizing gebruiken :)
Leuk als een moderne TV hebt waar je zoiets op kan doen maar mijn 15 jaar oude Samsung heeft dat niet, vandaar de Chromecast with Google TV.
Een stuk betaalbaarder dan een compleet nieuw TV aanschaffen!
Dit kan trouwens ook nog : https://plasma-bigscreen.org/ :*)
Staat me bij dat het destijds echt wel minder was, plus dat je zelf weer aan de slag moet met OSen en software.
Het is wel gewoon de beste optie, maar als je dat niet wilt of te moeilijk vindt dan houdt het een beetje op helaas...
Er is momenteel ook wel weer een hardware device te koop wat aan mijn eisen voldoet en is zelfbouw dus niet de enige optie. ;)
Het enige wat ik zo gauw kan bedenken is een pfSense/OPNsense Appliance aanschaffen eerlijk gezegd, maar dan kan je net zo goed aan de DIY Router gaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
massapeal schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:53:
[...]

En gebruik je dan een keystone zoals door Vliegvlug werd beschreven of plug je gewoon de stugge kabel rechtstreeks in met een rj45 connector?

Mijn loze leidingen zitten namelijk allemaal naast dubbele WCDs met een 3-raam. Het is niet mooi, maar het wordt uiteindelijk overal weggewerkt in een kast.
Als het toch weggewerkt wordt in een kast zou ik juist geen in-wall kiezen omdat je dan hier meer rekening mee moet houden. Zou dan een U6- bv kiezen (is ook nog goedkoper ook)..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
@Vliegvlug
Ik heb mijn ziggo modems al meer dan 10 jaar probleemloos in bridge mode staan.

Dat is ook de enige mode waarin ze goed werken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• massapeal
_Richie_ schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:11:
[...]

Als het toch weggewerkt wordt in een kast zou ik juist geen in-wall kiezen omdat je dan hier meer rekening mee moet houden. Zou dan een U6- bv kiezen (is ook nog goedkoper ook)..
Dat klopt! Alleen dan moet ik ook een extra switch kopen. De U6 pro met een Switch Flex Mini is weer even duur als de In-Wall.

Is dan wel weer flexibeler qua opzet natuurlijk, dus dat is weer een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 21:16
massapeal schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:42:
[...]

Dat klopt! Alleen dan moet ik ook een extra switch kopen. De U6 pro met een Switch Flex Mini is weer even duur als de In-Wall.

Is dan wel weer flexibeler qua opzet natuurlijk, dus dat is weer een voordeel.
Bij mij heeft de U6IW dusdanig slechte prestaties dat ik overweeg om hem weg te doen
Zou voor mij dus een nobrainer zijn om voor een U6-PRO te kiezen met een mini switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

blaaspijp schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:59:
[...]

Bij mij heeft de U6IW dusdanig slechte prestaties dat ik overweeg om hem weg te doen
Zou voor mij dus een nobrainer zijn om voor een U6-PRO te kiezen met een mini switch
Even nieuwsgierig, wat voor slechte prestaties ervaar je? Bij een klant ook zoiets ervaren namelijk. Na veel testen en aanpassen uiteindelijk een TP Link Deco set geleverd.... Die het prima doet |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
Timmert schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:16:
[...]

Even nieuwsgierig, wat voor slechte prestaties ervaar je? Bij een klant ook zoiets ervaren namelijk. Na veel testen en aanpassen uiteindelijk een TP Link Deco set geleverd.... Die het prima doet |:(
Op 3 meter afstand, met 1 houten kastje er tussen 1 streepje bereik of geen bereik.
Niet om willen naar de 2.4G band.
Uiteindelijk zitten de meeste apparaten nu via de nanoHD in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massapeal
blaaspijp schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:33:
[...]

Op 3 meter afstand, met 1 houten kastje er tussen 1 streepje bereik of geen bereik.
Heb je nu de IW vervangen met de NanoHD per verdieping dan?
Ik denk dat ik dan toch mijn plan ga aanpassen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
massapeal schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:25:
[...]

Nee, ik heb de onderstaande spullen.
UDMP in de meterkast
USW-pro-24poe in de meterkast
NanoHD in de meterkast
U6IW beganegrond achter het tv kastje
AC-lite 1ste verdieping
AC-lite 2de verdieping

Hierbij geeft de U6IW eigenlijk alleen maar gezeik met de rest van de personen hier in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:20

The Executer

Lekker belangrijk!

RobertMe schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:53:
[...]

NAT wordt alleen gedaan met interne IP adressen. Dus voor binnenkomend verkeer, vanaf het internet, wordt het IP adres van de bestemming vervangen (van extern/modem IP naar intern IP van PC/server/...). En voor uitgaand verkeer, naar het internet, wordt het IP adres van de afzender vervangen (van PC/server/... nar extern / modem).

Firewalkl rules etc in je netwerk blijven dus gewoon de externe IP adressen zien.
Nadat ik afgelopen weekend eindelijk mijn dual WAN met Ziggo op heb gezet en weer eens met de poort forward bezig kon heb ik dit getest maar ik loop toch tegen een probleem aan. Mijn filtering in de USG3 zoals ik die had op de Ziggo lijn, werkt niet 1-op-1 met Delta terwijl ik in beide gevallen filter op WAN-ip van bv het werk of vrienden. Ik heb e.e.a. over NAT nagelezen maar hij zou effectief inderdaad nog steeds het WAN-ip moeten zien. Toch werkt het alleen als ik als source * opgeef en dus effectief alles voor de buitenwereld open zet. Het Delta modem heeft helaas geen uitgebreide firewall.

Iemand tips? Probleem is dat ik met NAT mijn zaken niet via internet kan bereiken icm filtering op source WAN-ip, alleen wanneer ik het filter dus op * zet.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
The Executer schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:54:
[...]

Nadat ik afgelopen weekend eindelijk mijn dual WAN met Ziggo op heb gezet en weer eens met de poort forward bezig kon heb ik dit getest maar ik loop toch tegen een probleem aan. Mijn filtering in de USG3 zoals ik die had op de Ziggo lijn, werkt niet 1-op-1 met Delta terwijl ik in beide gevallen filter op WAN-ip van bv het werk of vrienden. Ik heb e.e.a. over NAT nagelezen maar hij zou effectief inderdaad nog steeds het WAN-ip moeten zien. Toch werkt het alleen als ik als source * opgeef en dus effectief alles voor de buitenwereld open zet. Het Delta modem heeft helaas geen uitgebreide firewall.

Iemand tips? Probleem is dat ik met NAT mijn zaken niet via internet kan bereiken icm filtering op source WAN-ip, alleen wanneer ik het filter dus op * zet.
Heb je Delta als WAN2? Of wat bedoel je precies.
En heb je NAT achter het Delta modem? En staat het Ziggo modem in bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Tonne schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 06:58:
[...]

Heb je Delta als WAN2? Of wat bedoel je precies.
En heb je NAT achter het Delta modem? En staat het Ziggo modem in bridge?
Klopt bijna! Ik heb WAN1 het Delta modem zitten. Deze kan helaas niet in bridge en ben dus aangewezen op NAT. Daar zit het probleem ook, ik krijg het niet voor elkaar om filtering op WAN IP-adressen te doen in de USG, terwijl dat met Ziggo (modem in bridge modus, zit nu op WAN2, voorheen was dit mijn primaire verbinding) prima lukte.

Bij NAT zou het source adres in het TCP of UDP pakket nog steeds het WAN-ip moeten zijn maar toch werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
The Executer schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:10:
[...]

Klopt bijna! Ik heb WAN1 het Delta modem zitten. Deze kan helaas niet in bridge en ben dus aangewezen op NAT. Daar zit het probleem ook, ik krijg het niet voor elkaar om filtering op WAN IP-adressen te doen in de USG, terwijl dat met Ziggo (modem in bridge modus, zit nu op WAN2, voorheen was dit mijn primaire verbinding) prima lukte.

Bij NAT zou het source adres in het TCP of UDP pakket nog steeds het WAN-ip moeten zijn maar toch werkt het niet.
Bij NAT ziet de USG het WAN adres niet. Wel zit dat in het pakketje. Maar een laagje dieper. Dus dat is wel logisch. Filter maar eens op het interne ip van de modem, dat geeft hetzelfde resultaat als ‘all’.

Maar is een vpn verbinding geen optie voor het verkeer dat je wilt toestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Tonne schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:23:
[...]

Bij NAT ziet de USG het WAN adres niet. Wel zit dat in het pakketje. Maar een laagje dieper. Dus dat is wel logisch. Filter maar eens op het interne ip van de modem, dat geeft hetzelfde resultaat als ‘all’.

Maar is een vpn verbinding geen optie voor het verkeer dat je wilt toestaan?
Op zich wel, en dat had ik ook altijd. De USG doet o.a. L2TP, maar dit is niet geheel veilig meer. Daarom hield ik er een behoorlijk strikte firewall op na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:31
[...]

Ik heb ook nat over nat, al jaren, en heb in het Ziggo modem alle poorten geforward naar de USG en daarop kan ik in de port forwarders gewoon source adressen opgeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
It's happening! Unifi OS 3.0.20 voor UDM / UDM Pro is nu beschikbaar als Release Candidate. Heb hem zelf al zonder problemen draaien sinds 3.0.19 in de Early Access beschikbaar was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

EagleTitan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:00:
It's happening! Unifi OS 3.0.20 voor UDM / UDM Pro is nu beschikbaar als Release Candidate. Heb hem zelf al zonder problemen draaien sinds 3.0.19 in de Early Access beschikbaar was.
Alles werkt nu goed bij mij dus wacht wel even tot hij 2 weken official is :)

maar mooi dat er nu was schot in de zaak zit.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mr-D. schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:25:
[...]

Alles werkt nu goed bij mij dus wacht wel even tot hij 2 weken official is :)

maar mooi dat er nu was schot in de zaak zit.
Net de RC geinstalleerd thuis en upgrade ging super soepel :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

OMX2000

By any means necessary...

EagleTitan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:00:
Nice. Mijn USG Pro viel vandaag meerdere keren uit tijdens een team meeting. Heb een UDM Pro besteld. En dan kan ik CloudKey plus + USG Pro migreren naar UDM Pro.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

ASS-Ware schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:59:
[...]

Ik heb ook nat over nat, al jaren, en heb in het Ziggo modem alle poorten geforward naar de USG en daarop kan ik in de port forwarders gewoon source adressen opgeven.
Ik kan nu even niet bij het netwerk thuis (hence de vraag :P ) maar zou je een screenshot kunnen laten zien hoe je dat ingericht hebt? Ik had anders zelf ook een screenshot gedeeld, kan vanavond wel even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The Executer schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:13:
[...]

Ik kan nu even niet bij het netwerk thuis (hence de vraag :P ) maar zou je een screenshot kunnen laten zien hoe je dat ingericht hebt? Ik had anders zelf ook een screenshot gedeeld, kan vanavond wel even.
Op een provider modem heb je vaak een DMZ:

-stel in de DHCP server van je provider in dat je UDM een vast IP krijgt.
-stel het IP van je UDM in dat hij in de DMZ staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:31
The Executer schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:13:
[...]

Zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIB68Dw072kS8FoICw7o-ahSUww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOdSoZuewzlXGWZhXaEycfnq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Vanavond ingelogd op het Nokia modem van Delta, DMZ aangezet naar de USG3, en in 1 keer werkt alles vloeiend. Goed, ik ben het spoor bijster waar het de vorige keer mis is gegaan maar het werkt weer!

Thanks!
Aangezien je het had over nat achter nat en portforwards, was ik er vanuit gegaan dat je geen gebruik maakte van DMZ, vandaar mijn vraag naar een screenshot want was wel benieuwd welke instellingen je dan nodig was. Maar je maakt dus wel gebruik van DMZ, dus port forwards/NAT doet er dan niet meer toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

Bij Ziggo modems zou ik eerlijk gezegd ze gewoon in bridge modus zetten. Des te minder processing op het modem, des te beter.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:30
Ik heb nu een CKG2+ en een Usw-lite-16-poe met daarbij 2x AP Pro.

En daarbij momenteel nog 2x Nest cam en Nest Hello.

Nu lees ik veel over vaste ip's, lease, vlan en mogelijkheid tot VPN.

Is er een (makkelijke) site of iets hier, waar ik een beetje kan lezen hoe ik dit nu het beste moet instellen?

Ik heb net het hardware aangesloten en wil het 1x goed instellen zodat ik er een tijdje niet meer naar om hoef te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NeutraleTeun schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:29:

[...]

Al deze zaken zijn dingen die je in een router regelt, en die heb je niet (van UniFi). Als in: binnen het UniFi ecosysteem heb je hiervoor een UniFi Dream Machine (/ Pro / SE) of UniFi Dream Router nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Hmm, is dat een echte noodzaak, als ik: wanneer zou je zoiets écht nodig hebben.

Maar, optie tot vast ip ben ik wel al tegengekomen bij de (dno) controller of AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NeutraleTeun schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:50:
Hmm, is dat een echte noodzaak, als ik: wanneer zou je zoiets écht nodig hebben.

Maar, optie tot vast ip ben ik wel al tegengekomen bij de (dno) controller of AP.
Of het echt nodig is is aan ieder voor zich. Ik geef bv mijn PC, laptop en telefoon een statische DHCP lease zodat ik bv ook een PC of laptop via SSH kan benaderen zonder dat ik het IP moet gokken (en laptops & telefoon uiteraard ook buiten de deur moeten werken dus een static address in het OS een probleem kan geven). En hetzelfde met IoT spul, vaak kun je daar niet (eenvoudig) een static IP in instellen, maar het is wel nodig dat "link" met Home Assistant blijft werken, dus ook dat heeft allemaal een static DHCP lease.
VLANs gebruik ik ook veelvuldig om het netwerk in stukjes te knippen en met de firewall op de router ook zaken te beperken (IoT spul mag het internet niet op en niet naar andere VLANs, mediaspelers mogen wel het internet op maar niet naar andere VLANs, ...). Maar anderen vinden dat wellicht weer overkill.
En VPN heb ik zodat ik buitenshuis bv toch in mijn Home Assistant kan komen.

En jij vraagt naar een tutorial voor die zaken, waarop ik antwoord dat je er de (vereiste) hardware niet van hebt (of niet van UniFi hebt in ieder geval). Dus ik ging er sowieso vanuit dat je die features nodig hebt.

En die fixed IP optie in de controller zie je wellicht wel, maar dat is echt iets dat in de DHCP server ingesteld wordt en die draait op een router. Of je bedoeld dat je ee UniFi hardware zelf een statisch IP kunt geven, maar dan stel je een statisch IP in dat apparaat in, i.p.v. een static (DHCP) lease en is weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
NeutraleTeun schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:29:

En daarbij momenteel nog 2x Nest cam en Nest Hello.

Is er een (makkelijke) site of iets hier, waar ik een beetje kan lezen hoe ik dit nu het beste moet instellen?

Ik heb net het hardware aangesloten en wil het 1x goed instellen zodat ik er een tijdje niet meer naar om hoef te kijken.
Zoals al gezegd. Deze functionaliteit biedt jouw hardware niet. Dus wanneer je zoiets echt nodig hebt is als je dit vanuit unifi wilt kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Hmm.

Dus veiligheden gaan via de router.
Zullen normale netwerken en devices echt zo kwetsbaar zijn voor externe signalen? Anders moet ik mij maar eens wat meer inlezen en kijken wat de huidige kan.

En via de controller krijg ik deze optie tot geven van fixed ip voor mijn devices.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/B8xNGpnC/Screenshot-20230426-133848-com-ubnt-easyunifi.jpg
Ik denk dat ik het anders maar standaard laat tot ik ergens tegenaan loop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:11:
Vandaag de USW-Flex-Mini aangesloten en het is gelukkig zonder enig probleem gegaan! :)
De switch werd netjes door de Unifi controller opgemerkt geadopteerd.
Gelijk de firmware geüpdatet van 1.8.4 naar 1.6.8

Mijn USW-Lite-16-PoE moest ook nog geüpdatet worden dus gelijk maar gedaan, van 6.3.13 naar 6.5.32.
Stond me bij dat 6.4 niet aangeraden werd dus die toen maar overgeslagen.

Mijn UAP-AC-IW en UAP-IW-HD moeten ook nog geüpdatet worden van respectievelijk 6.2.41 en 6.2.44 en daar wil de controller upgraden naar 6.5.28.
Maar over die versie lees ik veel problemen, bijv hier: Reddit - r/unifi_versions/ - UniFi Access Point 6.5.28
Waarbij er problemen worden gerapporteerd met devices die ik ook heb zoals een Nintendo Switch en Awair en ook algemene connectiviteitsproblemen. Dus die versie ga ik maar niet installeren :X

Is er trouwens ergens een betrouwbare plek waar je kan zien hoe stabiel een bepaalde firmware is?
Want ik google nu gewoon maar wat met de term “ubiquiti x.y.z”.

[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 26-04-2023 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Vandaag mijn UXG-Pro geupdate naar firmware 3.0.7. Dat ging zonder enig probleem. Ik deed het met name omdat de smart queue in 1 richting nu sneller zou zijn. Ik heb Ziggo 1Gbit down, 70 Mbit up. De downloadsnelheid was rond de 750 Mbit en is nu rond de 950 Mbit. Fijne verbetering dus.
Ook Wireguard VPN even getest. En dat werkte ook lekker. CPU en geheugenverbruik zijn verminderd. Dat past ook in de verwachting, immers draait er nu geen container meer, maar direct UnifiOS.
Wat mij betreft is dit nieuwe platform nu echt wel een verbetering. Maar het heeft lang geduurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyborgium
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-07 13:24
Ik loop tegen een (voor mij) onverklaarbaar probleem op, zodra 1 van mijn unifi netwerken geroute worden door mijn UDM Pro, worden vrijwel alle Long Lived TCP connecties die van of naar dat netwerk gaan, binnen 10-60 seconden geclosed. Ik merk dit bij alle websockets die van of naar dat netwerk gaan.

Maar, zodra ik de routing van dat netwerk verander naar een layer 3 switch (USW-Pro-24-PoE), dan is er helemaal niets aan de hand.

Ik kan dit probleem ~4 maanden geleden voor het eerst tegen, maar heb er toen niet meer naar gekeken nadat bleek dat het probleem opgelost was met routing op de switch. Maar, omdat ik nu mDNS nodig heb voor iets ongerelateerd, is het niet meer mogelijk om routing op de switch te hebben. mDNS wordt daar namelijk niet ondersteund door unifi.

Ik heb naar mijn idee alle mogelijke instellingen van zowel de UDM Pro als de switch, alle netwerken, etc, al geprobeert langs te lopen, maar niets heeft effect.

Theoretisch gezien zorgt routing op een switch voor minder CPU load op de router. Maar als ik naar de CPU usage kijk van de UDM Pro, verandert er vrijwel niets als ik wissel tussen routing op de switch en UDM Pro.
Hier kan het dus ook niet aan liggen.

Verder heeft de switch een 1g uplink naar de UDM Pro, maar ook met een (tijdelijke) 10g uplink is het probleem aanwezig.

Als laatste heb ik nog gekeken of het niet komt door packet loss (je weet het maar nooit), maar geen van de interfaces rapporteerd errors of dropped packets.

Heeft iemand een idee? Ik ben ten einde raad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cyborgium schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:20:
Ik loop tegen een (voor mij) onverklaarbaar probleem op, zodra 1 van mijn unifi netwerken geroute worden door mijn UDM Pro, worden vrijwel alle Long Lived TCP connecties die van of naar dat netwerk gaan, binnen 10-60 seconden geclosed. Ik merk dit bij alle websockets die van of naar dat netwerk gaan.

Maar, zodra ik de routing van dat netwerk verander naar een layer 3 switch (USW-Pro-24-PoE), dan is er helemaal niets aan de hand.
Als je specifiek het overschakel moment bedoeld. Dat klopt je devices moeten een nieuwe macadres leren als gateway.

Of is het daarna ook? Waarschijnlijk wel, dan zou je eens een TCPdump moeten maken van het disconnect moment. Welke zijde het initieert.
Ik kan dit probleem ~4 maanden geleden voor het eerst tegen, maar heb er toen niet meer naar gekeken nadat bleek dat het probleem opgelost was met routing op de switch. Maar, omdat ik nu mDNS nodig heb voor iets ongerelateerd, is het niet meer mogelijk om routing op de switch te hebben. mDNS wordt daar namelijk niet ondersteund door unifi.

Ik heb naar mijn idee alle mogelijke instellingen van zowel de UDM Pro als de switch, alle netwerken, etc, al geprobeert langs te lopen, maar niets heeft effect.

Theoretisch gezien zorgt routing op een switch voor minder CPU load op de router. Maar als ik naar de CPU usage kijk van de UDM Pro, verandert er vrijwel niets als ik wissel tussen routing op de switch en UDM Pro.
Hier kan het dus ook niet aan liggen.

Verder heeft de switch een 1g uplink naar de UDM Pro, maar ook met een (tijdelijke) 10g uplink is het probleem aanwezig.

Als laatste heb ik nog gekeken of het niet komt door packet loss (je weet het maar nooit), maar geen van de interfaces rapporteerd errors of dropped packets.

Heeft iemand een idee? Ik ben ten einde raad..
Als je het omgebouwd hebt naar routing via de switch, dan loopt het verkeer alsnog door de UDM pro voordat het naar internet gaat, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyborgium
@stormfly Dat is een goed punt, maar dat is daarna ook.

Het probleem is aanwezig zolang routing op de UDM Pro staat, en het probleem is ook meteen weer weg zodra routing op de switch staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
UI heeft voor zover ik weet niet al te veel Multi-Layer switches in d'r programma en dus loopt het L3 deel atijd over de gateway?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyborgium
Will_M schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:32:
UI heeft voor zover ik weet niet al te veel Multi-Layer switches in d'r programma en dus loopt het L3 deel atijd over de gateway?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.

Bedoel je dat ook al stel ik in dat routing op de switch zou moeten gebeuren, het alsnog op de UDM Pro gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cyborgium schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:35:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.

Bedoel je dat ook al stel ik in dat routing op de switch zou moeten gebeuren, het alsnog op de UDM Pro gebeurt?
Precies wat ik vroeg in mijn 2e vraag, ik mis nog wat antwoorden. Zo uitgebreid als je eerste post, zo kort zijn je antwoorden.

Denk dat je iets uitgebreider kan antwoorden om de hulp aan boord te houden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyborgium
Excuus, had je tweede vraag niet gezien.

Dat klopt inderdaad, het verkeer zal alsnog door de gateway gaan om naar het internet te gaan. Ook voor verkeer dat van dit specifieke netwerk (vlan) naar een ander netwerk gaat, moet eerst door de gateway.
Dat is ook wel een beetje wat ik het rare vind aan het probleem..

Verder heb ik het probleem zowel met (bv) websockets die niet door de gateway gaan (binnen de vlan), als met websockets die uiteindelijk wel door de gateway gaan (buiten de vlan/ "het internet").

Ik gebruik vlans, maar hier moet ik wel bij zeggen dat ik geen firewall rules heb ingesteld hiervoor.
Alle firewall rules zijn (op port forwards na) volledig default.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 13:38
Deze week heb ik mijn Unifi spullen ontvangen. Nu valt me bij het configureren op dat de switches, ondanks dat er geen device achter zit, toch behoorlijk wat data lijken te downloaden. Ik kan er online niks over vinden, dus ik vroeg me af of het hier al eens voorbij is gekomen.

Alles zit nog in het huidige netwerk om alvast te adopten, zodat ik het daarna kan omsteken.

Switch > UDM Pro > Switch 8/16 Lite

Als ik de verbinding tussen oude switch naar UDM Pro (port 9) eruit haal, dan gaat de data aanzienlijk omlaag. Verbonden zit die stabiel op 50 en 100 mbit en heeft zo al 5gb in een half uur gedownload. Ik zie dat dataverbruik niet terug in de UDM Pro, dus ik vraag me af waar die switches die data vanaf trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekage
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-09 13:48
Waarschijnlijk een noob vraag. We zijn op ons advocatenkantoor overgestapt naar een nieuw (browser-based)systeem, waarbij een koppeling gemaakt wordt met Word. Die koppeling werkt niet bij mij thuis. Ik heb thuis (achter een Ziggo-router) een USG met twee AC’s. Weet iemand hoe ik het volgende kan instellen in de controller:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIqzJxbfYGXOcnnUthEmIzsRfMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHJor018glwxdkGJgSODr9tG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Niekage schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:06:
Waarschijnlijk een noob vraag. We zijn op ons advocatenkantoor overgestapt naar een nieuw (browser-based)systeem, waarbij een koppeling gemaakt wordt met Word. Die koppeling werkt niet bij mij thuis. Ik heb thuis (achter een Ziggo-router) een USG met twee AC’s. Weet iemand hoe ik het volgende kan instellen in de controller:

[Afbeelding]
Klinkt als DNS. Kan je er op IP wel bij? Eventueel testen met Hostfile aanpassen.

Overigens krijg ik jeuk van “localhost ” als subdomein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr.DJ95 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:20:
[...]

Klinkt als DNS. Kan je er op IP wel bij? Eventueel testen met Hostfile aanpassen.

Al die systemen die in die mail benoemd worden als mogelijk problematisch zullen er vast ook jeuk van krijgen. Andere reden zou ik mij namelijk niet kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

OMX2000

By any means necessary...

Is er nog iets waar ik op moet letten als ik migreer van een Cloud Key Gen2 Plus + USG Pro naar een UDM Pro?

Ik maak nu een backup in Console (Unifi OS) en een in de Network applicatie. De rest (Protect etc) gebruik ik niet.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cyborgium schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:43:
Excuus, had je tweede vraag niet gezien.

Dat klopt inderdaad, het verkeer zal alsnog door de gateway gaan om naar het internet te gaan. Ook voor verkeer dat van dit specifieke netwerk (vlan) naar een ander netwerk gaat, moet eerst door de gateway.
Dat is ook wel een beetje wat ik het rare vind aan het probleem..

Verder heb ik het probleem zowel met (bv) websockets die niet door de gateway gaan (binnen de vlan), als met websockets die uiteindelijk wel door de gateway gaan (buiten de vlan/ "het internet").

Ik gebruik vlans, maar hier moet ik wel bij zeggen dat ik geen firewall rules heb ingesteld hiervoor.
Wel heel lastig want ik beide gevallen gaat het door de router. Zelfde porten zelfde kabels? Je zou bijna in die hoek gaan zoeken.

Of het is een bug in UniFi waarbij de L3 configuratie van switch naar router niet goed wordt uitgevoerd.

Wel eens een backup gemaakt en alles daarna “vergeten” in de controller en dan vers gestart? Als je toch geen rules hebt in je FW is dat een makkelijke stap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

OMX2000 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:24:
Is er nog iets waar ik op moet letten als ik migreer van een Cloud Key Gen2 Plus + USG Pro naar een UDM Pro?

Ik maak nu een backup in Console (Unifi OS) en een in de Network applicatie. De rest (Protect etc) gebruik ik niet.
Als die cloud key op een recente versie (denk 3.0.x) zit moet je die backup gewoon in de UDM kunnen laden.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekage
[...]

Wat bedoel je met, kan je er op IP wel bij? En hoe moet ik mijn hostfile dan aanpassen?

Ik krijg jeuk van dat het niet werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:24
Als ik localhost.basenet.nl resolve kom ik uit bij 127.0.0.1, wat het ip adres is voor localhost (ofwel, je eigen lokale machine). Wat krijg je als je in een command prompt "nslookup localhost.basenet.nl" intypt, zonder aanhalingstekens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekage
Dit krijg ik dan:

% nslookup localhost.basenet.nl
;; connection timed out; no servers could be reached

Dit lijkt hetzelfde te zijn, maar ik weet niet hoe ik mijn hosts-file dan precies moet aanpassen. https://forum.kpn.com/int...ault-configuration-568779

[ Voor 51% gewijzigd door Niekage op 27-04-2023 19:45 . Reden: toevoegen link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:39

Je kan alleen migreren als de firmware versie van de UDM Pro gelijk of nieuwer is dan je Cloud Key G2. De firmware van de UDM Pro loopt achter tov. van de andere producten waaronder de Cloud Key G2, deze draait nu op 3.0.17. De UDM Pro zit nu nog op 2.5.17, dus de out of the box migratie zal niet werken.

De UDM Pro 3.0.20 update staat nu op release candidate en zal binnen een aantal weken officieel live gaan, zodat je wel een migratie kan doen. Wil je niet wachten, dan kan je alsnog je UDM Pro handmatig updaten via: https://community.ui.com/...d9-411b-b872-a27bb30eb345

[ Voor 8% gewijzigd door heiyu op 27-04-2023 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:17

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Niekage schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:06:

[Afbeelding]
Wat een amateur clubje dat basenet. Laat ze zelf die naam van localhost aanpassen naar iets normaals.
[...]

Overigens krijg ik jeuk van “localhost ” als subdomein host.
:9

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Sppak schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:01:
Deze week heb ik mijn Unifi spullen ontvangen. Nu valt me bij het configureren op dat de switches, ondanks dat er geen device achter zit, toch behoorlijk wat data lijken te downloaden. Ik kan er online niks over vinden, dus ik vroeg me af of het hier al eens voorbij is gekomen.

Alles zit nog in het huidige netwerk om alvast te adopten, zodat ik het daarna kan omsteken.

Switch > UDM Pro > Switch 8/16 Lite

Als ik de verbinding tussen oude switch naar UDM Pro (port 9) eruit haal, dan gaat de data aanzienlijk omlaag. Verbonden zit die stabiel op 50 en 100 mbit en heeft zo al 5gb in een half uur gedownload. Ik zie dat dataverbruik niet terug in de UDM Pro, dus ik vraag me af waar die switches die data vanaf trekken.
Heb je IGMP snooping aan staan? Klinkt als multicast flooding. Heb je toevallig kpn als provider?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:37
Ik kan opeens niet remote inloggen via de app in de UniFi controller. Meer mensen last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyborgium
stormfly schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:33:
[...]

Wel heel lastig want ik beide gevallen gaat het door de router. Zelfde porten zelfde kabels? Je zou bijna in die hoek gaan zoeken.
Zeker, zelfde poorten, zelfde kabels, zelfde websockets naar dezelfde hosts. Het enige wat veranderd is "wie" het netwerk route.
[...]
Of het is een bug in UniFi waarbij de L3 configuratie van switch naar router niet goed wordt uitgevoerd.
Hier denk je denk ik verkeerd om. Het probleem is er juist NIET als het netwerk door de layer 3 switch wordt geroute. Blijft raar..
[...]
Wel eens een backup gemaakt en alles daarna “vergeten” in de controller en dan vers gestart? Als je toch geen rules hebt in je FW is dat een makkelijke stap.
Dit heb ik nog niet geprobeerd, ik wilde dit als laatste pas proberen aangezien het "down" brengen van mijn netwerk nogal wat consequenties heeft... Maar als er geen andere mogelijkheden zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1gmcYByN/Screenshot-20230428-113730-com-ubnt-easyunifi.jpg

Wat doe ik verkeerd.
Ik ben verbonden via een CKG2 plus.
Dat is toch een OS console?

Of moet dit via een pc en niet via app?

[ Voor 8% gewijzigd door NeutraleTeun op 28-04-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:24
Niekage schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:40:
Dit krijg ik dan:

% nslookup localhost.basenet.nl
;; connection timed out; no servers could be reached

Dit lijkt hetzelfde te zijn, maar ik weet niet hoe ik mijn hosts-file dan precies moet aanpassen. https://forum.kpn.com/int...ault-configuration-568779
Smerige workaround, maar ga met explorer naar c:\windows\system32\drivers\etc en open de hosts file met notepad.

Voeg toe: 127.0.0.1 localhost.basenet.nl

Hiermee zou het moeten werken, als dit je enige probleem is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
NeutraleTeun schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:39:
[Afbeelding]

Wat doe ik verkeerd.
Ik ben verbonden via een CKG2 plus.
Dat is toch een OS console?

Of moet dit via een pc en niet via app?
Heb je remote access aan staan? Heb je een unifi account?

Ja het is een OS console. Maar je geeft even te weinig informatie om te zien waar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Tonne schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:04:
[...]

Heb je remote access aan staan? Heb je een unifi account?

Ja het is een OS console. Maar je geeft even te weinig informatie om te zien waar het probleem zit.
Ja en ja, denk ik?
Ik moet een account aanmaken om de app te kunnen gebruiken en om via de pc in het dashboard te komen?
Verder kan ik ook buitenshuis op de Cloudkey connecten.

Welke info of screen mis je? Ik zou het zo niet weten.

//
Portal lokaal benaderen via pc is het wel gelukt.

[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 28-04-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
NeutraleTeun schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:14:
[...]

Ja en ja, denk ik?
Ik moet een account aanmaken om de app te kunnen gebruiken en om via de pc in het dashboard te komen?
Verder kan ik ook buitenshuis op de Cloudkey connecten.

Welke info of screen mis je? Ik zou het zo niet weten.

//
Portal lokaal benaderen via pc is het wel gelukt.
Zie je in unifi.ui.com je cloudkey? Want ik denk dat je de remote connection niet goed hebt gezet. Of dat je bijv 2 accounts hebt en de verkeerde gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Tonne schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:32:
[...]

Zie je in unifi.ui.com je cloudkey? Want ik denk dat je de remote connection niet goed hebt gezet. Of dat je bijv 2 accounts hebt en de verkeerde gebruikt
Ik weet niet precies waar ik die daar moet vinden. Maar ik zie mijn naam, mijn email en inde backup staat wel de Cloudkey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekage
Duskwither schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:55:
[...]

Smerige workaround, maar ga met explorer naar c:\windows\system32\drivers\etc en open de hosts file met notepad.

Voeg toe: 127.0.0.1 localhost.basenet.nl

Hiermee zou het moeten werken, als dit je enige probleem is
Helaas werkt dit niet, maar thanks voor je hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
NeutraleTeun schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:40:
[...]

Ik weet niet precies waar ik die daar moet vinden. Maar ik zie mijn naam, mijn email en inde backup staat wel de Cloudkey.
De cloudkey zou je meteen moeten zien. Probeer de remote access eens uit en weer aan te zetten. Het email adres dat je daar gebruikt is hetzelfde als waarmee je inlogt op unifi.ui.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
Niekage schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:57:
[...]

Helaas werkt dit niet, maar thanks voor je hulp
Misschien je hekje vergeten?
normaal zou je deze regels moeten zien staan:
code:
1
2
3
# localhost name resolution is handled within DNS itself.
#   127.0.0.1       localhost
#   ::1             localhost

Dit pas je aan naar:
code:
1
2
3
127.0.0.1       localhost.basenet.nl

voor de zekerheid ook even windows opniew opstarten.

[ Voor 4% gewijzigd door ramonlambal op 28-04-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Tonne schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:37:
[...]

De cloudkey zou je meteen moeten zien. Probeer de remote access eens uit en weer aan te zetten. Het email adres dat je daar gebruikt is hetzelfde als waarmee je inlogt op unifi.ui.com?
Foutje van mij, ik ging naar de verkeerde link (kwam bij mijn account terecht en daar zag ik geen CK).
Maar jouw link doelt op de online portal?
Daar zie ik mijn CK wel.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ykGSQNhq/Screenshot-20230428-204229-com-android-chrome.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!
_Richie_ schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:11:
Een In Wall monteren aan de achterkant van een TV kastje is juist ideaal :
- WiFi in die ruimte.
- Alle TV meuk heeft gelijk verbinding via een UTP kabeltje en/of eventueel Wifi :*)

Vaak genoeg gezien in deze topic reeks of bijvoorbeeld "Het Nette LAN Topic" ;)
Timmert schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:16:
Bij een klant ook zoiets ervaren namelijk. Na veel testen en aanpassen uiteindelijk een TP Link Deco set geleverd.... Die het prima doet |:(
Wat heb je dan staan en wat ervaar je dan precies :?
blaaspijp schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:33:
Ik heb hier 3 x In Wall met maar 2 poortjes onderaan uit de 802.11ac generatie en ze staan juist allemaal achter een houten kastje en geven overal genoeg signaal, behalve achter zich op één plek en dat werkt zo dus al een jaar of 4 ongeveer zonder enig probleem! 8) :*) :Y)

Misschien een kwestie van U6 firmware die nog niet rijp genoeg is of een slechter ontwerp qua antennes of zo :?
massapeal schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:25:
Ik zou eerst voor de goedkoopste optie gaan die je kan gebruiken in jouw situatie en pas als je problemen ervaart naar een ander model uitwijken! :)
The Executer schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:54:

Jij hebt een Nokia 2426A/B gok ik :?

Dan moet je die vervangen door een Nokia 010 die een zogenaamde ONT is en hetzelfde als je Bridged Modem van Ziggo zal functioneren! ;)

Zie : [Delta glasvezel] Eigen router installeren
En dan effe zoeken op Nokia 010 met de Topic Search bovenaan eventueel...
OMX2000 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:06:
Nice. Mijn USG Pro viel vandaag meerdere keren uit tijdens een team meeting.
Brakke voeding a la de Switches uit de 150 Watt PoE/PoE+ Serie of toch niet :?
Sebazzz schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:57:
Bij Ziggo modems zou ik eerlijk gezegd ze gewoon in bridge modus zetten.
Des te minder processing op het modem, des te beter.
En erop letten dat je geen Intel PUMA SoC erin hebt zitten, want dan kan het nog steeds verkeerd uitpakken! ;)
Vliegvlug schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:48:
Is er trouwens ergens een betrouwbare plek waar je kan zien hoe stabiel een bepaalde firmware is?
- Hier op GoT in deze Topic reeks.
- Op het Ubiquiti UniFi Forum @ https://ui.com/
- En dan eventueel Reddit of dat eene Nederlandse UniFi Forum of zo...

Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik daar geen tijd meer aan besteed en gewoon op de update knop ram om de zoveel tijd, tenzij er iemand hier iets negatiefs roept of tegen is gekomen op het officiële UniFi Forum :)
cyborgium schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:20:

Dat is echt serieus minder... :X :| :/
mDNS is voor mij meteen AVAHI dus ik ben wel benieuwd wat je precies aan het doen bent daarmee :)
cyborgium schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:43:
Wat of hoe test je dan :?
Je hebt alleen maar Guest VLAN's en Port Forwards of zo :?
Dat zou tegenwoordig heel makkelijk moeten gaan doordat ze een soort "Step-by-step Wizard" hebben ingebouwd in de webGUI :)
Ik maak nu een backup in Console (Unifi OS) en een in de Network applicatie.
De rest (Protect etc) gebruik ik niet.
Dan zou het nog simpeler moeten zijn!
Gewoon de procedure volgen en KLAAR!!! ;)
heiyu schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:27:
Je kan alleen migreren als de firmware versie van de UDM Pro gelijk of nieuwer is dan je Cloud Key G2. De firmware van de UDM Pro loopt achter tov. van de andere producten waaronder de Cloud Key G2, deze draait nu op 3.0.17. De UDM Pro zit nu nog op 2.5.17, dus de out of the box migratie zal niet werken.

De UDM Pro 3.0.20 update staat nu op release candidate en zal binnen een aantal weken officieel live gaan, zodat je wel een migratie kan doen. Wil je niet wachten, dan kan je alsnog je UDM Pro handmatig updaten via: https://community.ui.com/...d9-411b-b872-a27bb30eb345
Ik gok dat de UniFi Controller overzetten al voldoende zal zijn :)
ramonlambal schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:24:
Misschien je hekje vergeten?
normaal zou je deze regels moeten zien staan:
code:
1
2
3
#   127.0.0.1       localhost

Dit pas je aan naar:
code:
1
2
3
Mooie manier om je localhost resolving te slopen heb je daar! ;)

Je kan beter een extra regel toevoegen en dus zoiets ervan maken :
code:
1
2
3
4
5
127.0.0.1       localhost

127.0.0.1       localhost.basenet.net

Of zelfs een extra adres ervan maken :
code:
1
2
3
4
5

127.0.1.1       localhost

Afhankelijk van wat het gewenste resultaat is :)
voor de zekerheid ook even windows opniew opstarten.
Dat zal je sowieso moeten doen! :)

Hou alleen wel iets van een Live CD/DVD/USB Stick bij de hand voor het geval dat het mis is gegaan! :Y) :+

Pagina: 1 ... 228 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.