Acties:
  • +31Henk 'm!

• XolandoX
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-12-2022
De Gemeente Altena en omstreken heeft pas glasvezel van Delta gekregen.
In deze topic wil ik graag mijn bevindingen delen en welke stappen ik allemaal doorlopen heb om de Genexis Platinum-7840 te vervangen voor een eigen router.
Mocht je in een ander gebied zitten of een andere provider hebben met een zelfde serie router waar mijn instellingen niet werken.
Dan kan je iets naar beneden scrollen waar ik uitleg hoe ik de juiste instellingen heb kunnen vinden voor mijn regio.

TL;DR voor mensen die geen muur tekst willen lezen.
Wat heb je nodig?

Een router/firewall met een SFP (WAN) port die ook vlans op de wan interface kan configureren.
De Genexis router van Delta en met name de SFP gpon module uit de Genexis router
Ik vermoed dat je niet een eigen gpon kan gebruiken want in de gpon zit een uniek id wat de provider aan zijn distributie apparatuur koppelt. (En zijn manieren om dat id over te zetten maar dat gaat buiten de scope van mijn tread)

Wat moet je doen?

Eerste de Genexis aansluiten en de first time setup doorlopen, zo wordt je gpon geactiveerd bij Delta en haalt de router zijn config op (Wat later handig kan zijn) en kan je testen of de "officiële" supported hardware met internet werkt.
Haal de gpon module uit de router pas wel op je verbreekt een garantie zegel dus alles op eigen verantwoording vanaf dit punt. (Verwijder eerst de glasvezel kabel, daarna kan je met een klein schroevendraaiertje een palletje omhoog wippen en de module er zo uit halen)
Installeer de gpon in je eigen router/firewall en configureer het volgende:
De WAN poort op DHCP laten staan
Op de WAN poort Vlan 100 instellen (access port/untaggen)
Wil je ook tv en telefonie? Op de WAN poort vlan 100 (Internet), 101 (TV), 102 (VOIP) taggen en de juiste vlans binnen je netwerk untaggen (Niet zelf getest een routing tabel staat veder naar beneden in de post voor de tv en voip servers van delta. Wellicht is het untaggen binnen het eigen netwerk niet eens nodig daar door)
Geen MAC spoofing of clone nodig in mijn geval (Kan je proberen als je geen IP adres krijgt, het MAC adres van de Genexis router zijn WAN poort staat achterop de stikker van de router)

Thads it 8)7

Je hoort nu netjes een IP adres van Delta te krijgen en kan het internet op
Krijg je een adres wat met 10.x begint heb je de vlan config verkeerd gedaan
Delta gebruikt vlan 1 tagged en untagged om config naar hun routers te pushen in een 10.x netwerk met Cisco cwmp.
Voor de mensen die graag willen weten hoe ik achter het juiste vlans ben gekomen uit nieuwsgierigheid of omdat zijn een ander vlan moeten hebben in hun regio kunnen in dit deel van de tread terecht.

Maar de vraag vooraf wat mensen zichzelf best zullen afvragen: Waarom doe je dit en wat is er mis met Delta zijn apparatuur?

Ik heb meerdere antwoorden op die vraag maar de voornaamste 2 zijn:
  • Genexis ondersteunt geen bridge mode alleen een DMZ modes. Dit is voor 99% van de netwerk opstellingen geen punt maar in mijn geval met een ipsec vpn echt een drama omdat ik achter een 2e nat terecht kom. Plus ik haal wat complexiteit uit mijn netwerk als ik direct naar mijn firewall kan gaan zonder eerst door de apparatuur van delta te natten.
  • Het leek mijn een leuke uitdaging aangezien ik nog niet iemand anders heb kunnen vinden op het internet die een werkende set-up achter een delta glas lijn heeft kunnen krijgen met eigen apparatuur.
Vooraf eerst een disclaimer becouse people will be people.
Disclaimer: In het 2e deel van deze thread ga ik in op het demonteren en "hacken" van de commandline van mijn router.
Ik moedig je niet aan om dit zelf te proberen en accepteer geen enkele verantwoordelijkheid voor eventuele schade of defect raken van apparatuur.

Dus hoe ben ik te werk gegaan?

Ik ben simpel weg gewoon begonnen door de gpon module nadat die was geactiveerd in mijn eigen router te stoppen en kijken wat er gebeurt.
Tot mijn verrassing kreeg ik een 10.x.x.x adres en begon ik te spelen met vlans en mac spoofing omdat ik geen WAN adres er uit kon krijgen.
Na een paar uur daar in gestopt te hebben en geen stap veder ging ik een andere hoek bekijken.
Wat als Delta pppoe gebruikt op hun netwerk en ik in het authenticatie vlan vast zit. (Spoeiler ze doen dat niet)
Op Google kon ik helemaal niks vinden over Delta glas vlans en of ze authenticatie gebruiken dus alles vanaf dit punt was speculatie.

Ik heb een Linux server met een pppoe server, plain text pap en wireshark opgezet om te kijken ppp frames kon onderscheppen maar daar kwam ook niks uit.
Toen begon het idee te dagen in mijn hoofd: Goh zal dat apparaat een seriële aansluiting hebben intern waar ik een config uit kan trekken zodat ik weet waar ik naar zoek?

Na wat moeiten met de router te bevrijden uit zijn behuizing, wat verdraaid lastig was er zitten overal plastic clips die niet meer los willen als ze vast zitten en waar je niet bij kan. Heb ik de router bevrijd met minimale schaden aan de behuizing. (Maar 2 van de 6 clips zijn afgebroken)
Ik vond iets wat leek op een uart serial connector en ik ging op onderzoek uit wat welke pin was.
Ff google en ik kwam uit op dit artikel: https://bergs.biz/blog/20...genexis-fibertwist-p2410/
Het was een heel ander model router maar wel van de zelfde fabrikant waar wat interessante bevindingen.
O.a. pinnout, baud rates, een cli admin wachtwoord en het vinden van een potentiële backdoor voor providers. (Nu wou ik zeker dat apparaat uit mijn netwerk)

Je heb speciale uart to usb adapter maar ik had er geen bij de hand, ik heb een arduino uno in uart mode gebruikt in mijn geval.
Na het aansluiten en invullen van de juiste baud rate, kreeg ik een cli terug yey!. *O*
Ik probeerde de router te resetten om in de failsafe mode terecht te komen die in het boven genoemde artikel ontdekt was maar die stond uit op mijn router helaas.
Wat wel werkte was de user en pass combinatie van operator en operator, heerlijk als bedrijven zo lui zijn met hun security 7(8)7.

Eenmaal in de router kwam ik de zelfde bekende cli tegen als in het eerder genoemde artikel, het was gewoon een uitgeklede variant van Cisco IOS!
Na ff de beschikbare commando's te bekijken kwam ik heel snel een show run commando tegen wat alle info bevatte wat ik nodig had.
Hier is een dump van de config voor mensen die dat leuk vinden:
geneos# show running-config
! version geneos-lunar-3.14.0-R
!cwmp acs username "" password ""
cwmp disable

ip rule seq 1 source-interface lan destination 62.45.57.36/32 destination-interface vlan100
ip rule seq 2 source-interface lan destination 62.45.57.34/32 destination-interface vlan101
ip rule seq 3 source-interface lan destination 62.45.57.0/24 destination-interface vlan101
ip rule seq 4 source-interface lan destination 62.45.59.0/24 destination-interface vlan101
ip rule seq 5 source-interface lan destination 62.45.76.0/24 destination-interface vlan101
ip rule seq 6 source-interface lan destination 62.45.58.226/32 destination-interface vlan101
ip rule seq 7 source-interface lan destination 62.45.45.150/32 destination-interface vlan101
ip rule seq 8 source-interface lan destination 62.45.69.0/24 destination-interface vlan101
ip rule seq 9 source-interface lan destination 212.115.196.0/25 destination-interface vlan101
ip rule seq 10 source-interface lan destination 212.115.196.248/29 destination-interface vlan101
ip rule seq 11 source-interface lan destination 217.63.90.128/25 destination-interface vlan101
ip rule seq 12 source-interface lan destination 217.63.91.0/26 destination-interface vlan101
ip rule seq 13 source-interface lan destination 62.45.61.32/27 destination-interface vlan101
ip rule seq 14 source-interface lan destination 62.45.61.16/28 destination-interface vlan101
ip rule seq 15 source-interface lan destination 62.45.61.64/28 destination-interface vlan101
ip rule seq 16 source-interface lan destination 217.102.255.57/32 destination-interface vlan101
ip rule seq 17 source-interface lan0 destination-interface vlan100
ip rule seq 18 source-interface lan destination-interface vlan100
!management source-interface vlan1

ntp server nl.pool.ntp.org
ntp source-interface vlan100
clock timezone Europe/Amsterdam

!username operator password ""
!username operator access cli
!username admin password ""
!username admin access gui

wlan 2g channel auto allowed-channels 1,6,11

dhcp server pool cpe-lan
!pool enable
!pool size start 192.168.1.64 end 192.168.1.253

dhcp server pool guest-lan
!pool size start 192.168.2.64 end 192.168.2.253

interface lan
!bridge member wlan1,wlan2
!ip address 192.168.1.254/24
ip igmp proxy vlan101
ip igmp immediate-leave

interface lan/ethernet1
!vlan member 4001
!vlan untagged 4001

interface lan/ethernet2
!vlan member 4001
!vlan untagged 4001

interface lan/ethernet3
!vlan member 4001
!vlan untagged 4001

interface lan/ethernet4
!vlan member 4001
!vlan untagged 4001

interface vlan1
!ip address dhcp

interface vlan100
ip address dhcp

interface vlan101
ip address dhcp

interface vlan102
ip access-group voip-in in
ip address dhcp

interface wan
vlan member 1,100-102
vlan untagged 1 priority 1

interface wlan1
wlan security authentication wpa2

interface wlan2
wlan security authentication wpa2

interface wlan3
!shutdown

interface wlan4
!shutdown

ip access-list voip-in
seq 10 permit udp source any destination any port 8000-8015
seq 20 permit tcp source any destination any port 5060-5061
seq 30 permit udp source any destination any port 5060-5061
seq 40 permit icmp source any destination any

voice
!country nl
user-agent include
!dial plan "(xx.T)"

voice line 1
clip enable

voice line 2
clip enable

wlan bandsteering
!bandsteering rssi -60
!bandsteering stablocktime 5
!bandsteering scaninterval 120
!end
In de config kon je zien dat de router op vlan 1 zijn config krijgt via cwmp die daarna uit gezet was.
Door een beetje ip rules en vlan config velden te bestuderen kwam ik er achter dat vlan 100 internet was, vlan 101 tv en vlan 102 VOIP.
Ik vermoed dat je ook de routing regels voor vlan 100 en 101 in je eigen router moet over nemen als je naast internet ook tv wilt. (vergeet icmp snooping niet op je eigen firewall/router)
Telefoon moet je apart taggen denk ik.
Aangezien ik alleen internet af neem heb ik dat niet kunnen testen dus veel geluk voor wie dat gaat proberen.
Heerlijk als ze je alle info op een zilveren schaal overhandigen.
Ik bleef nog even kleven om te kijken wat de andere commando's deden maar ik haalde daar niks nuttigs uit, de cli was vrij uitgekleed.

Als mensen willen kan ik nog los de opstart logs en een "show ip route" posten maar ik moet die eerst even door nemen op persoonlijk identificeerbare info.

Dus op mijn firewall vlan 100 instellen en gaan toch?
Nope ik kreeg geen IP adres.
Ik zal je alle details besparen maar het probleem was mijn Unifi dream machine pro met de ronduit beta class firmware waarvan Unifi claimt dat het stabiel en productie waardig is.
Na alle kabel er uit te trekken op de SFP WAN en een lan poort na en de SPF te forceren op 1gbe snelheid kreeg ik uiteindelijk toch een correct WAN IP na een laaste wanhopige reboot.
Blijkbaar kan versie 1.9.1 en 1.9.2 niet correct van RJ45 WAN naar SFP WAN schakelen (Wat Unifi claimt kan) je moet de stekker er fysiek uit trekken van je RJ45 poort.
Ik had nog een werkende Ziggo lijn dus zo kwam ik in de knoei.
Na het aanzetten van vlan 100 op de SFP WAN kan je de RJ45 WAN kabel er uit terkken en de SFP inpluggen. Daaran werkt het meteen voor mij.

Dus een lekker lang verhaal, ik hoop dat mensen er wat aan hebben als zij zelf aan de slag gaan met een Genexis router en niet de zelfde regio instellingen delen.
Vandaar dat ik zo uitgebreid in mijn methodiek was.
Teven ben ik de onderzoeker Ralf Bergs heel dankbaar
Zijn voorwerk heeft mij een hoop tijd en frustratie bespaard met het toegang verkrijgen tot de cli van de Genexis.

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:10
@XolandoX Interessant stukje. Ik vraag mij wel af of het beter is om hiervoor bijv. een blogpost op tweakblogs te maken, in plaats van een los topic op het forum?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-03 16:32
Wat fijn dat je de moeite hebt genomen om dit te delen.. Tijd dus om mijn router uit elkaar te schroeven. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-12-2021
In kort precies dezelfde config als Caiway (waar de informatie van al op het forum gedeeld is):
Femme in "MikroTik en Caiway met een eigen mediaconverter"
Genexis GSFP-GPON-C+ compatibel SFP en Caiway

Er mist volgens mij nog één VLAN maar die is alleen in de config zichtbaar als je de Delta nog niet geactiveerd hebt... ik dacht 14uit mijn hoofd zou VLAN 6 of 7 moeten zijn (maar dat is alleen om de glasvezel aansluiting te activeren).

Maar kudo's voor het uitzoekwerk. Ik weet dat je met een Draytek (mijne zit helaas met een mediaconverter aangesloten) indien je een Genexis oorspronkelijk aangesloten had een DHCP release kan geven om wat sneller een IP te krijgen anders kan dat wat langer duren als je dat niet doet. (Let op kan nog steeds 15 minuten tot een half uur duren met een DHCP release / renew). Zonder release lijkt dit nog langer te kunnen duren.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Grappig. Ben via o.a. het aangehaalde blog ook ver gekomen. De 3.14 software bevat een foutje waardoor gemakkelijk SSH toegang gekregen kan worden en heb je de 3.7 firmware, bijvoorbeeld via een exemplaar van eBay, dan is met een TFTP server op de WAN poort met de Genexis CLI de 3.14 firmware te flashen. Die moet je dan wel hebben, dus dat is een beetje kip/ei verhaal.

De D-link DWR-966 heeft dezelfde OpenWRT versie en in die firmware zitten USB drivers… dat opende veel mogelijkheden. Ik heb de 7840 firmware uitgepakt en in het rootfs die USB drivers gebakken. Die FW van de DWR-966 staat op GitHub net als info over de JSON api om info uit het apparaat te krijgen zonder de GUI.

Het ding draait dus Linux 3.10.12, OpenWRT 14.07. Dat is oude meuk, zeg status 2016.

Voor experimenten: bij eBay Kleinanzeigen in Duitsland wordt de 7840 veel aangeboden, de Duitsers gebruiken de Fritzbox.

Overigens IPTV is ook gewoon vlan100 en uit de config kun je de SIP gegevens halen, maar daar ben ik gestopt. Caiway geeft die niet vrij dus knutselen daarmee is niet de bedoeling.

Elke BiDi SFP 1310/1550 werkt gewoon. Bij www.fs.com voor minder dan een tientje te koop, kies wel de 20 km. versie, de Genexis is dat nl. ook.

Je hoeft dan dus niet dat zegel te verbreken met risico dat je Caiway boos maakt :-)

Ik doe de experimenten dus met een zelf gekocht exemplaar want Caiway verbiedt (uiteraard) in de algemene voorwaarden het knutselen aan het apparaat dat hun eigendom is.

En openmaken van het device gaat inderdaad bijzonder moeilijk zonder schade.

Ik heb Genexis gewezen op de GPL op OpenWRT, ze gaan, zeggen ze, mij in juli voorzien van de source code.

Ik heb een ubiguiti edgerouter x sfp, mediaconverter, sfp’s, glasvezel lc/sc patchkabels etc. aangeschaft maar de Genexis voldoet voor mij nu eigenlijk prima met directe toegang, storage etc. Heb er monitoring opgezet met o.a. vnstat. Wil nog opkg en luci installeren voor OpenWRT beheer via een GUI.

Wetenswaardigheden:

Vlan1 is het management netwerk
SSH op WAN staat open (!)
TR69 via CWMP
Proprietary GAPS client voor beheer (firmware updates e.d.)
Flash memory (ubifs) van 128Mb. met nog erg veel beschikbaar
Alle config staat in een SQLite3 database on flash
De buildroot van OpenWRT 14.07 is te gebruiken om zelf software voor de 7840 te compileren
Op archive.openwrt.org onder Barrier Breaker, Lantiq, XRX220 zijn veel binaries te vinden

Op het topic “[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie” alhier is nog heel veel meer info te vinden.

[Voor 33% gewijzigd door ernstoud op 02-06-2021 01:16]

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:49

B2

wa' seggie?

Starke schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:07:
Er mist volgens mij nog één VLAN maar die is alleen in de config zichtbaar als je de Delta nog niet geactiveerd hebt... ik dacht 14uit mijn hoofd zou VLAN 6 of 7 moeten zijn (maar dat is alleen om de glasvezel aansluiting te activeren).
vlan 5 is dit. Proefondervindelijk vastgesteld dat dit werkt. Ik had de lijn net aan de praat toen de pakketbezorger het pakket met de Genexis kwam afleveren :)

• jimmybram
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-03 15:23
Vandaag te horen gekregen dat wij een router kunnen krijgen van Delta dat wel bridge modes support. Misschien is dat dan dus ook een optie.

• BvH
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:53
Dat modem (genexis titanium) krijg je bij het (in prijs verlaagde) business pack maar je moet er wel om vragen is mijn ervaring.

[Voor 5% gewijzigd door BvH op 03-09-2021 20:44]

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-03 20:11
BvH schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:42:
Dat modem (genexis titanium) krijg je bij het (in prijs verlaagde) business pack maar je moet er wel om vragen is mijn ervaring.
Klopt, de modem die in Bridge kan, moet je los aanvragen bij een Business Pack en krijg je niet automatisch.
Het andere modem mag je overigens gewoon behouden, althans, ik hoefde hem niet terug te sturen.

Ik ben tot nu toe erg tevreden met Delta, heb het sinds feb. dit jaar.
Heb alleen internet, TV doe ik via Ziggo.

Reden, als internet niet werkt heb je toch nog iets en andersom.
+ In TV heb ik aan de muur en wil geen los kastje
+ Heb nu "gratis" Ziggo kanalen
+ Heb nu nog "voordeel" icm HollandsNieuwe databundel.

[Voor 26% gewijzigd door WeHoDo op 03-09-2021 22:15]

PSN: plexforce (ps4)

• Marcel_J
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-07-2022
Interessant! Is het ook te doen met deze router? TP Link TL-ER7206?

Het eruit halen van die GPON module, ik snap niet helemaal hoe je die los krijgt.....
Marcel_J schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:59:
Interessant! Is het ook te doen met deze router? TP Link TL-ER7206?

Het eruit halen van die GPON module, ik snap niet helemaal hoe je die los krijgt.....
Bedoel je uit de Titanium-22 of de Platinum-7840?

Uit de Titanium kan de SFP niet gehaald worden, want deze zit op de print gesoldeerd. Uit de 7840 is het een kwestie van dekseltje aan de onderkant verwijderen en dan kun je de SFP er uit trekken. Daarbij moet je een sticker verbreken, dat vindt Delta of Caiway niet leuk denk ik.

Past in de TP-Link router zo te zien.

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 10:16
Neem aan dat je niet de GPON, maar de SFP aan de kant van het modem losmaken bedoelt...
Patchkabeltje voorzichtig lostrekken uit de SFP, lipje op uiteinde SFP omklappen (ontgrendeling) en dat gebruiken om SFP uit het modem te halen...
Plaatsen in je router in omgekeerde volgorde...
wout schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:07:
Neem aan dat je niet de GPON, maar de SFP aan de kant van het modem losmaken bedoelt...
Patchkabeltje voorzichtig lostrekken uit de SFP, lipje op uiteinde SFP omklappen (ontgrendeling) en dat gebruiken om SFP uit het modem te halen...
En helaas zit dat lipje in de 7840 aan de onderzijde. Beetje gefriemel dus.

• Marcel_J
wout schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:07:
Klopt ik heb de Platinum 7840, dus zal het klepje er voorzichtig uithalen.... Nou ja vooral de connector dan, en direct in de nieuwe router steken. Heel benieuwd.... Mijn bestaande KPN (ADSL/4G) wordt mijn tweede WAN (uiteraard ethernet). Bedankt voor jullie hulp!

• Marcel_J
Ernst oud is dit de juiste? https://www.fs.com/de-en/products/35735.html

Is er ook een losse patchkabel hiervoor te krijgen?

Thx,

Marcel

• Marcel_J
Thx, krijg een beetje vreemd antwoord terug bij de bestelling (afleverkosten zijn nog duurder dan de module):

Besides, I notice that you only purchased 1G 1310nm-TX/1550nm-RX, don't you need 1550nm-TX/1310nm-RX? You know BIDI SFP+ will be used in a pair.
Dell SFP-GE-BX20-1550 Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1550nm-TX/1310nm-RX 20km DOM LC SMF Transceiver Module#35736 4928 In Stock, DE Warehouse

Die plus heb ik toch niet nodig?
Marcel_J schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:56:
[...]

Thx, krijg een beetje vreemd antwoord terug bij de bestelling (afleverkosten zijn nog duurder dan de module):

Besides, I notice that you only purchased 1G 1310nm-TX/1550nm-RX, don't you need 1550nm-TX/1310nm-RX? You know BIDI SFP+ will be used in a pair.
Dell SFP-GE-BX20-1550 Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1550nm-TX/1310nm-RX 20km DOM LC SMF Transceiver Module#35736 4928 In Stock, DE Warehouse

Die plus heb ik toch niet nodig?
Nee. Mocht je een single mode glasvezel aansluiten tussen 2 devices dan heb je aan de ene kant 1310/1550 en aan de andere kant 1550/1310 nodig. Nu sluit je aan met 1 device dus is de 1310 TX - 1550 RX de goede.

https://www.fs.com/de-en/products/20140.html

Ik kreeg die melding van fs.com ook indertijd.

• Marcel_J
Heb de bestelling geannuleerd en de gpon uit de delta router gehaald... werkt perfect. Thx!

• thomas5676
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-08-2022
Goedendag,

Ik heb met veel interesse dit topic gelezen. Ik heb namelijk zelf ook een genexis platinum 7840 (aanbieder Delta) en zou deze willen vervangen door een mikrotik Hex s. Vervolgens wil ik hier verschillende acces points op aansluiten.

Ik heb de sfp module uit de Platinum router gehaald en in de Mikrotik router gestopt. Alleen krijg ik hier geen internet op. (ik moet eerlijk bekennen dat ik een beginner ben op dit gebied)

Ik heb zo goed en kwaad als het kon onderstaande topic proberen toe te passen maar zonder geluk.

Mochten er nog mensen zijn die mij hiermee kunnen helpen hoor ik het graag, :)

Mvg,
Thomas.

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 10:16
Thomas, heb je hierbij ook gekeken naar het topic waar Starke naar verwijst (de Caiway-variant van dit topic)?

Zelf heb ik ook niet zo'n daverende netwerkervaring, dus heb ik de Mikrotik links laten liggen en - via een TP-link MC220L mediaconverter - een Fritzbox aan het glas gehangen, omdat een Fritzbox in mijn beleving net wat eenvoudiger te configureren is.

• Martijn1994zip
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-03 18:32
Vraagje,
Is dit allemaal nog wel van toepassing na de optie vrije modem keuze begin 2022? . Ik kan binnenkort over naar Deltafiber. Iemand ervaringen uit eind 2021? Het lijkt mij dat aanbieders dan ook hun instellingen vrij moeten geven.
Gr. Martijn

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-02 14:18
Hallo Allemaal,

Sinds kort heb ik delta glasvezel op proef voor een paar maanden. Natuurlijk wil ik zelf mijn eigen router blijven gebruiken dus heb ik deze forums al een tijdje gevolgd.

Los van mijn "grote" edgerouter ben ik nu een test aan het doen met een edgerouter x-sfp.
Ik heb deze sfp gebruikt : https://www.fs.com/de-en/products/35735.html
en daarnaast heb ik deze kabel https://www.fs.com/de-en/products/62913.html gebruikt om mijn edgerouter direct op het glas aan te sluiten.

Het aansluiten is me gelukt, maar helaas zie ik geen link en op vlan100 zie ik daardoor ook niets.

De originele bijgeleverde Nokia apparatuur van Delta werkt overigens wel goed. Daar heb ik TV en internet werkend mee gekregen.

Zie ik iets over het hoofd, graag jullie hulp.

Alvast dank,
trebor.ed schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:44:
Hallo Allemaal,

Sinds kort heb ik delta glasvezel op proef voor een paar maanden. Natuurlijk wil ik zelf mijn eigen router blijven gebruiken dus heb ik deze forums al een tijdje gevolgd.

Los van mijn "grote" edgerouter ben ik nu een test aan het doen met een edgerouter x-sfp.
Ik heb deze sfp gebruikt : https://www.fs.com/de-en/products/35735.html
en daarnaast heb ik deze kabel https://www.fs.com/de-en/products/62913.html gebruikt om mijn edgerouter direct op het glas aan te sluiten.

Het aansluiten is me gelukt, maar helaas zie ik geen link en op vlan100 zie ik daardoor ook niets.

De originele bijgeleverde Nokia apparatuur van Delta werkt overigens wel goed. Daar heb ik TV en internet werkend mee gekregen.

Zie ik iets over het hoofd, graag jullie hulp.

Alvast dank,
Ben je abonnee in een nieuw gebied? Want je hebt een Nokia modem gekregen, dus XGS-PON.

Nokia = GPON
Genexis 7840 of Titanium-22 = EPON

Dan werkt die SFP niet. Bovendien moet een GPON SFP - als je die t.z.t. kan kopen - aangemeld worden aan het netwerk en daar heeft Delta nog geen instructies voor verstrekt hoe dat gaat lopen... en welke GPON SFP dan de juiste is, is ook een vraag. Op fs.com staat er ook maar 1 dus die zijn nog niet veel verkrijgbaar.

Voor een Fritzbox is hij wel aan aangekondigd, maar nogmaals; dat gaat pas vanaf 2022 spelen als ISP's verplicht zijn de aansluitgegevens te publiceren.

Kortom; ubiquity spullen nog even in de kast, Nokia aansluiten en wachten hoe het Q1/Q2 2022 gaat lopen.

• trebor.ed
@ernstoud

Ik ben een van de eersten in een nieuw gebied, de huisaansluiting is nog maar heel recent gerealiseerd.
Nieuwe techniek dus en jammer dat daar nog geen "eigen" oplossingen voor zijn.
Dank voor de info, we zullen dus nog ff geduld moeten hebben.

Deze bedoel je waarschijnlijk : https://www.fs.com/de-en/products/133619.html

Gr. Robert
trebor.ed schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:15:
@ernstoud

Ik ben een van de eersten in een nieuw gebied, de huisaansluiting is nog maar heel recent gerealiseerd.
Nieuwe techniek dus en jammer dat daar nog geen "eigen" oplossingen voor zijn.
Dank voor de info, we zullen dus nog ff geduld moeten hebben.

Deze bedoel je waarschijnlijk : https://www.fs.com/de-en/products/133619.html

Gr. Robert
Ja, die SFP bedoelde ik. Niet aanschaffen want eerst de specificaties afwachten die Delta moet gaan vrijgeven na 22 januari komend jaar. Vooral de up/down laserlichtfrequentie en de wijze van aanmelden van de ONT moet gepubliceerd worden.

Hoe ging dat met de Nokia? En welk type is het? Heeft hij een 2.5Gbps poort? Daar is veel verwarring over nl., Delta zegt van wel, maar de Nokia info van niet.

Is het de “ xs-2426g-a”?

Er zijn nog weinig berichten hier op het forum over de nieuwe XGS-PON infra en ervaringen e.d., dus zou het fijn zijn als je wat ervaringen hier noemt. Hoe de aansluiting ging, ervaringen met het modem, de snelheid, stabiliteit; dat soort zaken.

En dan liefst in dit forum:

Sjakie0101 in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

het algemene Delta forum, of van Caiway:

nero355 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Bij voorbaat dank.

[Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 30-12-2021 16:58]

• trebor.ed
Ik heb idd de Nokia XS-2426g-a aan het glas hangen. Ik zal in de komende week wat meer info en ervaringen verzamelen en delen hier. Fijne jaarwisseling
trebor.ed schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:23:
Ik heb idd de Nokia XS-2426g-a aan het glas hangen. Ik zal in de komende week wat meer info en ervaringen verzamelen en delen hier. Fijne jaarwisseling
Insgelijks!

• ziccomicco
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-01-2022
Welke SFP kabel zou gebruikt moeten worden?

[Voor 79% gewijzigd door ziccomicco op 12-01-2022 10:01]

ziccomicco schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:49:
Welke SFP kabel zou gebruikt moeten worden?
Dat is niet bekend (voor GPON, ik neem aan dat je dat bedoelt). Punt is bij GPON dat de SFP, of de ONT, geregistreerd moet worden om problemen voor alle abonnees op de gedeelde trunk te voorkomen. Hoe die registratie gaat verlopen is onduidelijk. Bij voorbeeld bij KPN doet de monteur dat en moet er dus altijd een monteur komen.

Dus op dit moment is zelf knutselen aan de nieuwe infra van Delta onmogelijk. Je moet het doen met het ter beschikking gestelde Nokia device.

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:00
Ik heb een Unifi switch met 2 sfp poorten. Kan ik daar het sfp kabeltje ook inprikken en vlan instellen op USG?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

wiljums schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:21:
Ik heb een Unifi switch met 2 sfp poorten. Kan ik daar het sfp kabeltje ook inprikken en vlan instellen op USG?
Je geeft wel weinig informatie. Heb je de huidige (EPON) fiber aansluiting of ben je abonnee van de nieuwe GPON (8 Gbps aansluiting) infra?

En wat is "SFP kabeltje"? Bedoel je de SFP en de daarin gestoken glasvezel? Welke dan? Die door Delta verstrekt is in de Genexis 7840? Of een andere SFP, de types van FS.COM (bidi, 1Gbps 20km 1310/1550)?

Kortom... wat wil je bereiken en wat is je aansluiting... dan kan ik wat concreter worden.

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:00
ernstoud schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:08:
[...]

Je geeft wel weinig informatie. Heb je de huidige (EPON) fiber aansluiting of ben je abonnee van de nieuwe GPON (8 Gbps aansluiting) infra?

En wat is "SFP kabeltje"? Bedoel je de SFP en de daarin gestoken glasvezel? Welke dan? Die door Delta verstrekt is in de Genexis 7840? Of een andere SFP, de types van FS.COM (bidi, 1Gbps 20km 1310/1550)?

Kortom... wat wil je bereiken en wat is je aansluiting... dan kan ik wat concreter worden.
EPON aansluiting 1000mbps alleen internet, SFP (kabel) uit de Genexis 7840 van Delta, Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+), Unifi Security Gateway. Wat ik wil bereiken is USG als router, zonder de Genexis te gebruiken.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

wiljums schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:12:
[...]

EPON aansluiting 1000mbps alleen internet, SFP (kabel) uit de Genexis 7840 van Delta, Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+), Unifi Security Gateway. Wat ik wil bereiken is USG als router, zonder de Genexis te gebruiken.
Dat zou zeker moeten werken. Of je koopt een SFP of je gebruikt die uit de 7840.

Op de USG vlan100 tagged en je hebt internet.

• trebor.ed
Zojuist heb ik contact opgenomen met Delta om te vragen wat de mogelijkheden zijn om zelf m'n router aan te sluiten.

Ze geven aan dat op mijn GPON aansluiting niets anders mogelijk is dan wachten op Delta dat zij hun zaakjes georganiseerd hebben mbt eigen apparatuur.

Het omzetten van GPON naar EPON is niet mogelijk, als reden geven ze op dat bij de uitrol van GPON ook de eventuele EPON techniek word uitgefaseerd. Omdat ik in een heel nieuw gebied zit, lijkt het mij dat daar ook geen "oude" EPON techniek aanwezig is.

De enige optie die men aangeeft is om het via het zakelijke kanaal te proberen. Dat zou mooi zijn, maar ook weer raar ... dat zou misschien betekenen dat ik WEL via EPON aangesloten zou kunnen worden.

Enfin, ik ga de zakelijke afdeling van Delta maar eens bellen en kijken wat die voor mij kunnen betekenen.

Overigens geeft Delta aan dat ze niet weten wanneer ze ontwikkeling verwachten op het aansluiten van eigen apparatuur op GPON. Ze kunnen zelfs niet zeggen dat dit binnen 3 maanden gaat gebeuren....opmerkelijk, want je zou verwachten dat de vrije keuze voor apparatuur voor consumenten leeft bijj de providers.

tot zo ver het laatste nieuws. voorlopig ben ik een klein beetje jaloers op EPON gebruikers ;-)

[Voor 4% gewijzigd door trebor.ed op 12-01-2022 19:13]

trebor.ed schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:12:

Overigens geeft Delta aan dat ze niet weten wanneer ze ontwikkeling verwachten op het aansluiten van eigen apparatuur op GPON. Ze kunnen zelfs niet zeggen dat dit binnen 3 maanden gaat gebeuren....opmerkelijk, want je zou verwachten dat de vrije keuze voor apparatuur voor consumenten leeft bijj de providers.
Delta heeft haar ziel verkocht aan Nokia. En die moet natuurlijk wel de juiste apparatuur leveren. Dat zou een reden kunnen zijn, of beschikbare andere resources.

GPON is de toekomst maar door de benodigde identificatie van de ONT en het beperkte aanbod van cliënt apparatuur zoals routers, SFP’s en ook hogere prijzen, op dit moment voor tweakers niet optimaal.

Het zou mij niks verbazen als de uitrol van GPON in de huidige EPON gebieden nog geruime tijd op zich laat wachten.

• leend49
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik heb Caiway, abo Internet Only recentelijk aangeschaft. Nu is het zo dat ik een wit kastje heb van Delta Fiber en vanuit daar gaat een dunne kabeltje naar de Modem van Genexis Platinum-7840.

Nou wil ik mijn eigen modem gebruiken zoals op pfSense of Opsense en modem van Caiway uitzetten.

Wat moet ik hebben qua apparatuur, kabels etc?
Wat zijn de WAN instellingen vlan tag etc. die ik moet instellen op mijn eigen router?

[Voor 3% gewijzigd door leend49 op 12-01-2022 21:13]

leend49 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:55:
Ik heb Caiway, abo Internet Only recentelijk aangeschaft. Nu is het zo dat ik een wit kastje heb van Delta Fiber en vanuit daar gaat een dunne kabeltje naar de Modem van Genexis Platinum-7840.

Nou wil ik mijn eigen modem gebruiken zoals op pfSense of Opsense en modem van Caiway uitzetten.

Wat moet ik hebben qua apparatuur, kabels etc?
Wat zijn de WAN instellingen vlan tag etc. die ik moet instellen op mijn eigen router?
Heb je de zoekfunctie gebruikt? Hier is al zo veel overgeschreven.

Zoek hier maar eens, op “SFP” bijvoorbeeld:

[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie

Of hier:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70160684

Handige tip:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70161850 (onderaan).

• leend49
Ahha, thanks. Dat SFP kabeljte welke soort ik dan moet hebben zou me lukken denk ik maar mijn situatie is beetje anders. Ik heb op mijn pfsense router geen SFP poort. Moet ik nou wel een media converter kopen zoals deze: https://www.conrad.nl/p/t...nverter-1000-mbits-995872

Dat de mediaconverter dus het glasvezel omzet naar UTP en dan vanuit die UTP gaat die naar de pfsense WAN port? Ik heb hier geen ervaring mee.
ernstoud schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:19:
[...]

Heb je de zoekfunctie gebruikt? Hier is al zo veel overgeschreven.

Zoek hier maar eens, op “SFP” bijvoorbeeld:

Of hier:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70160684

Handige tip:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70161850 (onderaan).
leend49 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:19:
Ahha, thanks. Dat SFP kabeljte welke soort ik dan moet hebben zou me lukken denk ik maar mijn situatie is beetje anders. Ik heb op mijn pfsense router geen SFP poort. Moet ik nou wel een media converter kopen zoals deze: https://www.conrad.nl/p/t...nverter-1000-mbits-995872

Dat de mediaconverter dus het glasvezel omzet naar UTP en dan vanuit die UTP gaat die naar de pfsense WAN port? Ik heb hier geen ervaring mee.
[...]
Uiteraard heb je dan een media converter nodig. Heel goedkoop is deze:

https://www.tp-link.com/n...working/accessory/mc220l/

Overal te koop, zoek maar even.

• leend49
ernstoud schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Uiteraard heb je dan een media converter nodig. Heel goedkoop is deze:

https://www.tp-link.com/n...working/accessory/mc220l/

Overal te koop, zoek maar even.
Ik heb tussentijd deze bericht gevonden toevallig. Alleen is mij dan niet duidelijk waarvoor ik die Transciver moet hebben, dat is toch voor switch? en deze moet ik niet hebben toch? Wel de mediaconverter en een sfp kabel van de FTU naar de mediaconverter ?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58321388

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:48
Ik overweeg de overstap te maken van xs4all/kpn vdsl naar Delta glas internet+bellen. Nu zit de glasvezel aansluiting van caiway al in de meterkast. Daar zal ook het glasmodem geplaatst worden. Ik wil eerst bekijken of het wifi signaal vanuit de meterkast tot in de woonkamer voldoende sterk is. (Paar meter).
Zoniet dan wil ik het simpel houden en de wifi op het glasmodem uitzetten en een , WLX-7000 AC1200 Wi-Fi Dual-band Access Point, (wat ik nog in gebruik heb in de woonkamer) met een utp kabeltje aan het glasmodem hangen.
Ik lees van alles over mediaconverters en andere zaken, maar dat is voor deze simpele opstelling toch niet nodig?
fmrama schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:18:
Ik overweeg de overstap te maken van xs4all/kpn vdsl naar Delta glas internet+bellen. Nu zit de glasvezel aansluiting van caiway al in de meterkast. Daar zal ook het glasmodem geplaatst worden. Ik wil eerst bekijken of het wifi signaal vanuit de meterkast tot in de woonkamer voldoende sterk is. (Paar meter).
Zoniet dan wil ik het simpel houden en de wifi op het glasmodem uitzetten en een , WLX-7000 AC1200 Wi-Fi Dual-band Access Point, (wat ik nog in gebruik heb in de woonkamer) met een utp kabeltje aan het glasmodem hangen.
Ik lees van alles over mediaconverters en andere zaken, maar dat is voor deze simpele opstelling toch niet nodig?
Nee. Als je het ter beschikking gestelde device (Genexis Platinum 7840) gebruikt dan kan dat zoals je schetst. De glasvezel daaraan is vrij kort dus die komt dan in de meterkast. Ik denk dat je dan zult zien dat de WiFi erg zwak is en dus inderdaad een eigen AP via UTP zult gaan gebruiken.

Succes.

• fmrama
Bedankt voor de info!
Ik ga alvast ook maar een utp kabel trekken!

• trebor.ed
Naar aanleiding van mijn eerdere evaringen met de particuliere kant van Delta heb ik gisteren contact opgenomen met Delta Zakelijk. Ik heb een zo goed als nieuwe GPON aansluiting en wil graag een eigen modem gebruiken. Helaas kan ook Delta Zakelijk mijn niet helpen, ze geven aan dat er nog geen oplossing is wat betreft een los modem , waar er nu alleen een Nokia Router is. De medewerker van Delta gaf aan dat hij deze vraag al heel vaak heeft gekregen en dat ze daar ook echt iets mee moeten gaan doen. Concreet dus nog niets en ook geen verwachte leverdatum. Ik ga nog 2 maanden genieten van mijn proef abonnement en dan ga ik het weer opzeggen...helaas.
trebor.ed schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:05:
Naar aanleiding van mijn eerdere evaringen met de particuliere kant van Delta heb ik gisteren contact opgenomen met Delta Zakelijk. Ik heb een zo goed als nieuwe GPON aansluiting en wil graag een eigen modem gebruiken. Helaas kan ook Delta Zakelijk mijn niet helpen, ze geven aan dat er nog geen oplossing is wat betreft een los modem , waar er nu alleen een Nokia Router is. De medewerker van Delta gaf aan dat hij deze vraag al heel vaak heeft gekregen en dat ze daar ook echt iets mee moeten gaan doen. Concreet dus nog niets en ook geen verwachte leverdatum. Ik ga nog 2 maanden genieten van mijn proef abonnement en dan ga ik het weer opzeggen...helaas.
Bijzonder, want juist zakelijke gebruikers stellen bridge, eigen DNS, eigen DMZ, eigen apparatuur vaak als eis. Ik denk dat Delta Zakelijk dan geen optie is voor bedrijven. Hoe kan zoiets gebeuren. Ik heb het idee dat er met GPON en met de partner Nokia voor Delta allemaal te hoog van de toren is geblazen. Hoe kun je GPON en 8 Gbps adverteren als je niet eens een router aanbiedt die geen poorten heeft voor meer dan 1 Gbps?

Ik zal je je ervaring ook even in het Delta forum plaatsen. Dat is daar we nuttig voor veel mensen denk ik.

Hier dus:

[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie

• trebor.ed
ernstoud schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Bijzonder, want juist zakelijke gebruikers stellen bridge, eigen DNS, eigen DMZ, eigen apparatuur vaak als eis. Ik denk dat Delta Zakelijk dan geen optie is voor bedrijven. Hoe kan zoiets gebeuren. Ik heb het idee dat er met GPON en met de partner Nokia voor Delta allemaal te hoog van de toren is geblazen. Hoe kun je GPON en 8 Gbps adverteren als je niet eens een router aanbiedt die geen poorten heeft voor meer dan 1 Gbps?

Ik zal je je ervaring ook even in het Delta forum plaatsen. Dat is daar we nuttig voor veel mensen denk ik.

Hier dus:

[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie
Dank voor je antwoord en voor het delen, ik heb mijn bericht nog even aangevuld met relevante info.

• w1mm13
  • Laatst online: 28-03 09:51
Als ik van Caiway overga naar Delta zakelijk wat voor een modem zou ik dan krijgen iemand enig idee ? Bij Caiway heb ik nu zo'n melkpak waar mijn eigen router achter hangt. Ik blijf graag in zo'n soort situatie.
w1mm13 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:23:
Als ik van Caiway overga naar Delta zakelijk wat voor een modem zou ik dan krijgen iemand enig idee ? Bij Caiway heb ik nu zo'n melkpak waar mijn eigen router achter hangt. Ik blijf graag in zo'n soort situatie.
Ik heb begrepen dat als je hen dat even laat weten je de Titanium-22 die je nu hebt kunt blijven gebruiken.

• w1mm13
  • Laatst online: 28-03 09:51
ernstoud schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:37:
Ik heb begrepen dat als je hen dat even laat weten je de Titanium-22 die je nu hebt kunt blijven gebruiken.
Dat zou mooi zijn, ik ga ze vandaag of morgen eens bellen - ik verwacht dat er een shared infra is tussen caiway en delta.

• MIB75
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-03 18:57
Ik ben vandaag eens gaan kijken hoe Delta tegenover vrije modemkeuze staat. Op deze pagina vind je informatie hier over:

https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/

Toen viel mijn oog op dit stukje:
Bridge mode

Heb je zelf een router gekocht? Dan hoef je geen eigen modem te kopen. Als je het DELTA kabel (coax) modem in bridge-modus zet of je DELTA (PtP) glasvezel modem omruilt voor een bridged modem, kun je gewoon je eigen router gebruiken.
Ik heb ze gebeld en ze hebben mij nu een modem in bridge modus opgestuurd! Enige wat ik moest doen was vertellen waarom ik dit wilde (beetje vreemd, aangezien iedereen die van het bestaan van een bridge modus weet, wel kan vertellen waarom je dit wilt hebben). Ik ben geen zakelijke klant, dus mijn conclusie is dat nu iedereen een modem in bridge kan krijgen.

Edit:
Voor de duidelijkheid: ik heb een glasvezelverbinding.

[Voor 3% gewijzigd door MIB75 op 29-01-2022 04:00]

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:35

bonyuri

Investigator!

YES! Ik zat toch wel een beetje aan te hikken om alles weer om te bouwen met eigen modem e.d.
Als ik een Genexis modem kan krijgen die in bridge mode kan, dan is dat ook weer opgelost :)

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-03 11:30
MIB75 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 03:58:
Ik ben vandaag eens gaan kijken hoe Delta tegenover vrije modemkeuze staat. Op deze pagina vind je informatie hier over:

https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/

Toen viel mijn oog op dit stukje:

[...]

Ik heb ze gebeld en ze hebben mij nu een modem in bridge modus opgestuurd! Enige wat ik moest doen was vertellen waarom ik dit wilde (beetje vreemd, aangezien iedereen die van het bestaan van een bridge modus weet, wel kan vertellen waarom je dit wilt hebben). Ik ben geen zakelijke klant, dus mijn conclusie is dat nu iedereen een modem in bridge kan krijgen.

Edit:
Voor de duidelijkheid: ik heb een glasvezelverbinding.
Ik ben overgegaan van Caiway naar Delta (scheelde 20 euro per maand voor exact hetzelfde abonnement).

Bij Caiway had ik een Genexis Titanium modem (ik heb al zo'n 7-8 jaar glasvezel van Caiway gehad). Gelukkig was dit een bridge modem zonder router funtionaliteit.

Vandaag kreeg ik de modem van Delta in de bus, en helaas zo'n Genexis Platinum 7480. Vast een prima apparaat maar ik heb liever mijn eigen router zodat ik functies zoals DDNS kan blijven gebruiken. Even gebeld met Delta en daarna lang in de wacht gehangen toen het op de achtergrond geregeld werd. Uiteindelijk moet ik eerst wachten tot mijn abonnement in gaat, dan deze Genexis Platinum aansluiten om het internet abonnement te activeren en vervolgens nog een keer de aanvraag doen. Eerder kan het niet geregeld worden.

De mooiste grap is nog dat ik na de aanvraag weer een Genexis Titanium aangeboden krijg |:( Dat zelfde ding wat ik nu terug moet sturen naar Caiway. Soms zou je willen dat dingen simpeler konden, dat de zuster bedrijven dat even onder elkaar regelen. Maar ach, zo zuster zijn ze niet, want ze rekenen beide flink verschillende prijzen.

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-03 16:36
Hier gaat binnenkort de schep van Delta de grond in *O*

Momenteel zit ik bij Ziggo met een alles-in-1 abonnement met de Connect Box in bridge met daarachter een Mikrotik hEX. Ik heb gekozen voor Delta omdat ik voorstander ben van concurrentie en natuurlijk het feit dat er synchroon gigabit internet wordt aangeboden :) Echter, wat mij nog niet duidelijk is:
  1. Is er vanwege de vrije modemkeuze momenteel wél of niet de mogelijkheid om als niet-zakelijke klant je modem in bridge te krijgen? Lees hier wisselende berichten en de Delta website geeft weliswaar aan dat je je eigen modem mag hebben en dat bridge geen optie is. Ik zit niet vast aan de hEX (en de Genexis kan in routermodus alleen maar beter zijn dan de Connect Box) maar wil bij voorkeur vanwege de flexibiteit wel Mikrotik blijven gebruiken.
  2. Vooropgesteld dat 1. kan: De Ziggo Connect Box heeft in bridge de mogelijkheid om je DECT huiscentrale direct op één van de van RJ11 aansluitingen aan te sluiten voor vaste telefonie. Blijven de telefonie aansluitingen bij een Genexis in bridge ook werkend?

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• FricoRico
Is er vanwege de vrije modemkeuze momenteel wél of niet de mogelijkheid om als niet-zakelijke klant je modem in bridge te krijgen? Lees hier wisselende berichten en de Delta website geeft weliswaar aan dat je je eigen modem mag hebben en dat bridge geen optie is. Ik zit niet vast aan de hEX (en de Genexis kan in routermodus alleen maar beter zijn dan de Connect Box) maar wil bij voorkeur vanwege de flexibiteit wel Mikrotik blijven gebruiken.
Ja, als zowel zakelijke als particuliere klant kun je een Bridge modem aanvragen in plaats van de Modem/Router Genexis box.
Vooropgesteld dat 1. kan: De Ziggo Connect Box heeft in bridge de mogelijkheid om je DECT huiscentrale direct op één van de van RJ11 aansluitingen aan te sluiten voor vaste telefonie. Blijven de telefonie aansluitingen bij een Genexis in bridge ook werkend?
De Genexis Titanium modem (bridge modem), heeft inderdaad gewoon RJ11 aansluiting voor vaste telefonie. Verder is er een losse aansluiting voor internet en een losse voor interactieve TV.

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-03 22:31
Ik ben zojuist ook in de Delta pop-up store geweest, ze gaan vanaf komende maandag hier beginnen met de aanleg _/-\o_

Ik heb me ingeschreven voor de 1Gbps aansluiting + TV en op aanraden van de verkoper ook het business pakket er aan toegevoegd (eerste jaar gratis).
Dit mede omdat er dan zekerheid is tot het in bridge mode zetten van het modem.
De verkoper kon niet met zekerheid zeggen of dit bij de komende particuliere abonnementen ook kan straks, maar het pakket is toch het eerste jaar gratis, en dan zien we na dat jaar wel weer.
Wat ik wel vreemd vind is dat ze op de website van Delta aangeven dat in het geval van je eigen modem er geen ondersteuning van IPv6 is 8)7
Ook is het mij niet helemaal duidelijk of ik in het geval van een MikroTik router met SFP(+) poort het modem helemaal weg kan laten en de fiber vanuit de grond direct op m'n router kan aansluiten.

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:21
Verkeerde topic.

[Voor 88% gewijzigd door jaaoie17 op 04-03-2022 19:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

babbelbox schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:45:
Ik ben zojuist ook in de Delta pop-up store geweest, ze gaan vanaf komende maandag hier beginnen met de aanleg _/-\o_

Ik heb me ingeschreven voor de 1Gbps aansluiting + TV en op aanraden van de verkoper ook het business pakket er aan toegevoegd (eerste jaar gratis).
Dit mede omdat er dan zekerheid is tot het in bridge mode zetten van het modem.
De verkoper kon niet met zekerheid zeggen of dit bij de komende particuliere abonnementen ook kan straks, maar het pakket is toch het eerste jaar gratis, en dan zien we na dat jaar wel weer.
Wat ik wel vreemd vind is dat ze op de website van Delta aangeven dat in het geval van je eigen modem er geen ondersteuning van IPv6 is 8)7
Ook is het mij niet helemaal duidelijk of ik in het geval van een MikroTik router met SFP(+) poort het modem helemaal weg kan laten en de fiber vanuit de grond direct op m'n router kan aansluiten.
FWIW: Ik heb geen business pakket en kon zonder problemen een modem in bridge mode krijgen.

• babbelbox
bonyuri schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:05:
[...]

FWIW: Ik heb geen business pakket en kon zonder problemen een modem in bridge mode krijgen.
En how about IPv6?
En JOOC, welke modem en router gebruik je?

[Voor 8% gewijzigd door babbelbox op 04-03-2022 16:06]

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

IPv6 was sowieso niet mogelijk met glasvezel, onafhankelijk van wel of geen bridge-mode of een eigen modem.

• babbelbox
Geen IPv6 bij glasvezel?
Is dat een Delta dingetje?
babbelbox schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:10:
Geen IPv6 bij glasvezel?
Is dat een Delta dingetje?
Ja. En bij Caiway. Bericht is al tijden dat er aan gewerkt wordt.
babbelbox schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:45:
Ja dat kan bij P2P, lees dit forum of:

en

[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2

er maar op na. Makkelijkst is zoeken op “SFP”.

Met XGS-PON in de nieuwe gebieden/infra van DFN kan het ook maar er heeft hier nog niemand ervaringen gedeeld.

En ik lees dat je in een nieuw aanleggebied zit dus vermoedelijk XGS-PON. Heb je dat gevraagd? Want als het dat wordt heeft de verkoper je citroenen verkocht. Het bridge modem is een Titanium-22 en die krijg je niet bij XGS-PON maar deze: https://fccid.io/2ADZRXS2...s/External-Photos-5099097 en ik denk niet dat die in bridge gezet kan worden, dat heeft nog niemand gemeld.

[Voor 22% gewijzigd door ernstoud op 04-03-2022 16:34]

• babbelbox
Hetgeen de verkoper vertelde was dat het voor particuliere abonnementen (nog) niet mogelijk is om je modem in bridge mode te draaien.
Qua modem heeft hij inderdaad over Nokia gesproken.

Qua inschrijving heb ik aangegeven dat ik de 1Gbps (eigenlijk 150Mbit + upgrade naar 1Gbps) wil, niet de XGS-PON 8Gbps (alhoewel ik denk dat de fysieke aansluiting in m'n huis straks niet anders zal zijn).

Met betrekking tot het in bridge mode zetten van het modem gaf de verkoper aan dat dit wel kan bij zakelijke aansluitingen en op dit moment is het eerste jaar een toevoeging van "Business Pack" gratis.
Dit zou er toe moeten leiden dat ik een ander modem krijg welke wel in bridge ondersteund wordt.

Maar als ik zo lees zou ik er ook nog voor kunnen gaan om een SFP module en fiber patch kabeltje te kopen en m'n RB4011 direct op de NTU aan te sluiten.
babbelbox schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:58:
Hetgeen de verkoper vertelde was dat het voor particuliere abonnementen (nog) niet mogelijk is om je modem in bridge mode te draaien.
Qua modem heeft hij inderdaad over Nokia gesproken.

Qua inschrijving heb ik aangegeven dat ik de 1Gbps (eigenlijk 150Mbit + upgrade naar 1Gbps) wil, niet de XGS-PON 8Gbps (alhoewel ik denk dat de fysieke aansluiting in m'n huis straks niet anders zal zijn).

Met betrekking tot het in bridge mode zetten van het modem gaf de verkoper aan dat dit wel kan bij zakelijke aansluitingen en op dit moment is het eerste jaar een toevoeging van "Business Pack" gratis.
Dit zou er toe moeten leiden dat ik een ander modem krijg welke wel in bridge ondersteund wordt.

Maar als ik zo lees zou ik er ook nog voor kunnen gaan om een SFP module en fiber patch kabeltje te kopen en m'n RB4011 direct op de NTU aan te sluiten.
Ben echt benieuwd welk “modem” het dan gaat worden! (Tussen haakjes want taalpuristen zeggen dat het geen modem is, “router met media converter” is een betere benaming.)

Bij nieuwe gebieden is het fysiek altijd XGS-PON ongeacht het afgesloten abonnement, je krijgt dus vermoedelijk hetzelfde modem als 8Gbps klanten.

Er is nog nergens info te vinden welk (waarschijnlijk Nokia) modem dat dan is… voor de time being dat rare Nokia XS2426GA ding. Maar die heeft slechts gigabit poorten. Er zal t.z.t. wel een snellere variant komen.

• babbelbox
ernstoud schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:23:
[...]

Ben echt benieuwd welk “modem” het dan gaat worden! (Tussen haakjes want taalpuristen zeggen dat het geen modem is, “router met media converter” is een betere benaming.)

Bij nieuwe gebieden is het fysiek altijd XGS-PON ongeacht het afgesloten abonnement, je krijgt dus vermoedelijk hetzelfde modem als 8Gbps klanten.

Er is nog nergens info te vinden welk (waarschijnlijk Nokia) modem dat dan is… voor de time being dat rare Nokia XS2426GA ding. Maar die heeft slechts gigabit poorten. Er zal t.z.t. wel een snellere variant komen.
We gaan het zien, duurt volgens mij nog tot Q3 voordat het technische gereed is.
Ze gaan vanaf komende maandag pas de wijken in en huizen langs om de huisaansluiting positie te bekijken.
Moet de stoep nog open enzo, dus misschien is het tegen die tijd wel weer compleet anders.

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Ah, ik heb geen xgs-pon, dus heb een Genexis modem.
Wellicht dat je in het geval van xgs-pon wel een business pakket nodig hebt voor bridge.

• FricoRico
Ik heb mijn bridge modem afgelopen week aangevraagd en binnen 1 dag geleverd. Dat was wel fijn. Ik kon tijdelijk gewoon mijn Caiway modem laten zitten, dat scheelde weer tijdelijk infrastructuur wijzigingen na de overstap (zie voorgaande bericht).
bonyuri schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:44:
Ah, ik heb geen xgs-pon, dus heb een Genexis modem.
Wellicht dat je in het geval van xgs-pon wel een business pakket nodig hebt voor bridge.
Binnenkort, ergens in de herfst, zou ik de mogelijkheid moeten krijgen voor een 8gbps verbinding. Dat zal dus XGS-Pon worden lijkt mij? Ik vraag mij af wat dat betekent voor bestaande klanten, hebben die dan ook een nieuwe modem nodig? Ik ben niet zo thuis in het XGS-PON vs GPON.
FricoRico schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:38:
Ik heb mijn bridge modem afgelopen week aangevraagd en binnen 1 dag geleverd. Dat was wel fijn. Ik kon tijdelijk gewoon mijn Caiway modem laten zitten, dat scheelde weer tijdelijk infrastructuur wijzigingen na de overstap (zie voorgaande bericht).

[...]

Binnenkort, ergens in de herfst, zou ik de mogelijkheid moeten krijgen voor een 8gbps verbinding. Dat zal dus XGS-Pon worden lijkt mij? Ik vraag mij af wat dat betekent voor bestaande klanten, hebben die dan ook een nieuwe modem nodig? Ik ben niet zo thuis in het XGS-PON vs GPON.
Ja, je hebt dus nu net als vrijwel iedereen een glasvezel techniek met je eigen glasvezel van huis tot in het eerste verzamelpunt (dat heet een POP), oftewel Point to Point of P2P. De technologie daarachter (ethernet over glas) wordt niet verder ontwikkeld.

Nieuwere technologie is GPON en XGS-PON wat voor de consument vooral de mogelijkheid van hogere snelheden geeft. Bij deze technologie worden de vezels van de klant optisch samengevoegd tot 1 vezel naar de POP. Ergens in de straat of bijvoorbeeld bij een flatgebouw in de kelder. Voor bestaande DFN klanten veranderd er natuurlijk niets, de liggende vezels worden natuurlijk niet meer opgegraven. De bundeling zal dan in de POP gebeuren. Is een passief gebeuren (= de P uit PON), denk aan een prisma dat de kleuren (frequenties) in wit licht scheidt.

De techniek bij de klant is zo verschillend dat je inderdaad voor P2P en (XGS-)PON een ander “modem” nodig hebt. Zo moet bij PON de media converter in het “modem” geautoriseerd worden na installatie.

Kortom, bestaande P2P klanten die een hoger dan 1Gbps contract gaan afsluiten krijgen een nieuw “modem”. En er zal een patch naar de XGS-PON infra in de POP uitgevoerd moeten worden.

Hoe dit gaat lopen is me een raadsel. Hier in het buitengebied op de Veluwe is alles nu pas een jaar operationeel. In al die POPs nu (ook) die nieuwe infra gaan plaatsen zie ik nog niet gebeuren. Abonnement > 1 Gbps zal vooralsnog alleen in nieuwe gebieden kunnen denk ik.

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-03 09:44
In Zeeland is nu in nieuwe gebieden de Nokia XS2426GA standaard voor glasvezel ook voor abonnementen met lagere snelheden zoals 150/150.

[Voor 14% gewijzigd door Mapje op 08-03-2022 11:13]

• Frank76
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-09-2022
Heb afgelopen weekend ook glas aangevraagd bij Delta.
Omdat we in Kapelle wonen krijgen we ook een Nokia modem.
Ik lees wel dat de Nokia 36 watt gebruikt, ten opzichte van de 6 a 8 watt van andere modems.
Wat zijn de ervaringen. 250 kwh meer per jaar is nogal fors en niet bepaald groen.
Of is deze specificatie een worst-case?
Frank76 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:12:
Heb afgelopen weekend ook glas aangevraagd bij Delta.
Omdat we in Kapelle wonen krijgen we ook een Nokia modem.
Ik lees wel dat de Nokia 36 watt gebruikt, ten opzichte van de 6 a 8 watt van andere modems.
Wat zijn de ervaringen. 250 kwh meer per jaar is nogal fors en niet bepaald groen.
Of is deze specificatie een worst-case?
Uit de specificaties van het Nokia device lees ik 7.2 Watt minimum en 36 Watt maximum. Dat laatste klopt, er zit een 12V, 3A adapter bij.

Bij de Genexis modems zit een 12V, 2A adapter, dus die levert maximaal 24 Watt.

Ik meet op mijn Genexis Platinum 7840 met WiFi uit rond de 600mA, dus 7.2 Watt. Met WiFi aan net rond de 1A, dus rond de 12 Watt.

Dus het lijkt er op dat de adapters een hoop reserve hebben, bedenk dat ze vele jaren mee moeten dus wat berekend moeten zijn op veroudering, niet warm moeten worden en dus overbemeten zullen zijn.

Veel alternatief heb je niet als je wilt besparen. Eventueel WiFi of hele device ‘s-nachts uitzetten.

• Frank76
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-09-2022
Dat minimum had ik nog niet gevonden.
Volgens mij krijg ik ook nog de 3 TP Link M5 erbij.

Moet eens puzzelen.
Heb nu een KPN modem (Xperia 10), daarachter een TP Link SF1016D en boven daarachter weer een Edimax 10/100 als accespoint en switch voor de bedrade PC's.

Die SF en Edimax zijn maar 10/100.
Alles op wifi vind ik geen optie, wifi boven staat in de nacht sowieso uit.

Die M5 zijn leuk, maar jammer dat ze niet POE gevoed kunnen worden. Nu ben je verlicht ze naast een stopcontact te hangen, terwijl het model lijkt op een rookmelder en het plafond dus meer geschikt lijkt.
Dat is met de stekkervoeding weer geen gezicht. (niet over nagedacht als je het mij vraagt)

Wellicht gaan de M5 wel de kast in en zoek ik een wifi-accespoint met enkele gigabit poorten en in de meterkast een gigabit switch erbij. Eens puzzelen wat een beetje in de perken blijft qua gebruik.

Wifi in de nacht uit is lastig ivm smartverlichting.

• Mapje

• dijkmans
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-03 09:48
Bij ons komt in de wijk ook Delta glasvezel, de werving is nu aan gang dus zal nog even duren voor het daadwerkelijk ligt.

Ben al wel actief aan t bellen voor een modem met bridge functionaliteit of anders eigen modem waarbij zij met de juiste settings moeten komen.

De technische man die ik sprak ging het uitzoeken. Momenteel heeft het Nokia modem deze optie niet, maar die zou " inde toekomst" wel moeten komen. Ook konden ze nu nog geen settings aanleveren voor mensen met XGS-PON aansluiting die wel eigen modem gebruiken.

Zal hier update posten als ik meer weet. _/-\o_

• Mapje
dijkmans schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:45:
Bij ons komt in de wijk ook Delta glasvezel, de werving is nu aan gang dus zal nog even duren voor het daadwerkelijk ligt.

Ben al wel actief aan t bellen voor een modem met bridge functionaliteit of anders eigen modem waarbij zij met de juiste settings moeten komen.

De technische man die ik sprak ging het uitzoeken. Momenteel heeft het Nokia modem deze optie niet, maar die zou " inde toekomst" wel moeten komen. Ook konden ze nu nog geen settings aanleveren voor mensen met XGS-PON aansluiting die wel eigen modem gebruiken.

Genexis XGSPON ONT

zie voor info :

iTeV in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• earthknake
  • Laatst online: 29-03 19:07
dijkmans schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:45:

Zelfde verhaal hier. Als ik het 1GB abo neem krijg ik dan ook een Nokia modem of alleen bij 8GB abo? Wil wel bridge mode namelijk…

Acties:
  • 0Henk 'm!
earthknake schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:00:
[...]

Zelfde verhaal hier. Als ik het 1GB abo neem krijg ik dan ook een Nokia modem of alleen bij 8GB abo? Wil wel bridge mode namelijk…
Met XGS-PON krijg je de Nokia xs-2426g-a, ongeacht de snelheid. Goede nieuws is dat Delta/Caiway een pilot aan het doen is met de Nokia xs-010x-q media converter, daar kan dan een eigen router achter, zie:

miniterror in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:31

sus

is druk :+

Goed, enige verbazing hier. Vorige week Delta Glas aangesloten bij mijn ouders (Vlissingen, nieuw netwerk), die kregen een Genexis modem thuis wat niet in bridge kan.

Kom ik vandaag thuis, doos van Delta... zit er een Nokia modem in. Geen idee, is dat wat? Gaat om de XS-2426G-A. Kan die bv in bridge? Of is dit ook een dom ding, leuk voor de thuis gebruiker, maar niets voor de wat meer vereisende gebruiker.

Het volgende doet zich hier voor. Ik heb een bestaande COAX-lijn van Delta, zakelijk. Vast IP adres en dergelijke. Modem in bridge, kabel van LAN1 naar WAN, go.

Nu wil ik dus eenzelfde situatie, maar dan via GLAS. Dus, een modem in bridge. En dat het liefst in 1x en niet eerst iets activeren en dan een paar dagen wachten tot ik een ander modem heb, andere IP adressen krijg, bla bla. Schijnt nogal een dingetje te zijn om e.e.a. geregeld te krijgen - al helemaal om dat op 1 dag te fixen - dus kijk ik ook naar een andere oplossing.

Ik heb vanuit m'n contacten als verkooppunt een Fritz 5530 Fiber incl bijhorende kabel. Die kan ik zo direct in het delta-punt schuiven. Is het dan zo dat ik na activatie van de lijn met het NOKIA modem, ik deze kan Fritz kan aansluiten en na het ingeven van VLAN100 direct online ben? Want op de Delta-pagina staat dat je het serienummer en/of MAC van je eigen device moet doorgeven.

Vanuit de Fritz ben ik in principe ook geholpen namelijk, daarmee kan ik de oude Fritz laten vervallen. Plus dat ik gelijk zaken als Wifi 6 in huis heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!
sus schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:57:
Goed, enige verbazing hier. Vorige week Delta Glas aangesloten bij mijn ouders (Vlissingen, nieuw netwerk), die kregen een Genexis modem thuis wat niet in bridge kan.

Kom ik vandaag thuis, doos van Delta... zit er een Nokia modem in. Geen idee, is dat wat? Gaat om de XS-2426G-A. Kan die bv in bridge? Of is dit ook een dom ding, leuk voor de thuis gebruiker, maar niets voor de wat meer vereisende gebruiker.

Het volgende doet zich hier voor. Ik heb een bestaande COAX-lijn van Delta, zakelijk. Vast IP adres en dergelijke. Modem in bridge, kabel van LAN1 naar WAN, go.

Nu wil ik dus eenzelfde situatie, maar dan via GLAS. Dus, een modem in bridge. En dat het liefst in 1x en niet eerst iets activeren en dan een paar dagen wachten tot ik een ander modem heb, andere IP adressen krijg, bla bla. Schijnt nogal een dingetje te zijn om e.e.a. geregeld te krijgen - al helemaal om dat op 1 dag te fixen - dus kijk ik ook naar een andere oplossing.

Ik heb vanuit m'n contacten als verkooppunt een Fritz 5530 Fiber incl bijhorende kabel. Die kan ik zo direct in het delta-punt schuiven. Is het dan zo dat ik na activatie van de lijn met het NOKIA modem, ik deze kan Fritz kan aansluiten en na het ingeven van VLAN100 direct online ben? Want op de Delta-pagina staat dat je het serienummer en/of MAC van je eigen device moet doorgeven.

Vanuit de Fritz ben ik in principe ook geholpen namelijk, daarmee kan ik de oude Fritz laten vervallen. Plus dat ik gelijk zaken als Wifi 6 in huis heb.
Je hebt het Nokia modem gekregen dus zit je op XGS-PON infra, in tegenstelling tot je ouders (PtP).
Die Nokia kan niet in bridge, maar lees mijn post van 21:08 boven jouw post. Er komt (ooit) een oplossing lijkt het.

De Fritzbox 5530 heeft nog geen oplossing voor XGS-PON, alleen AON en GPON. De XGS-PON SFP ervoor is wel aangekondigd.

En ja, XGS-PON is een gedeeld medium en dus moet elke ONT (jouw device) geregistreerd worden. Serienummer en MAC adres.

Dus wat je wil kan even niet. Wachten tot de Nokia media converter (zie link in mijn post) beschikbaar komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sus

sus

ernstoud schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:06:
De Fritzbox 5530 heeft nog geen oplossing voor XGS-PON, alleen AON en GPON. De XGS-PON SFP ervoor is wel aangekondigd.
Dat zou in mijn geval dan zomaar eens de aangekondigde kunnen zijn; ik heb die Fritz specifiek hiervoor ontvangen - om het ding te testen op de lijn.

Dan toch maar eens even mee aan de slag

Acties:
  • 0Henk 'm!
sus schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 06:17:
[...]

Dat zou in mijn geval dan zomaar eens de aangekondigde kunnen zijn; ik heb die Fritz specifiek hiervoor ontvangen - om het ding te testen op de lijn.

Dan toch maar eens even mee aan de slag
Zie:

https://fritzshop.nl/glasvezel/1198-fritzsfp-xgspon.html

Plaatje klopt niet, kleur van lipje (blauw) zal anders zijn en mogelijkerwijs is de SFP langer omdat er meer electronica (encryptie e.d.) in zit.

Ben benieuwd of het inderdaad de XGS-PON versie is, hou ons op de hoogte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• earthknake
  • Laatst online: 29-03 19:07
ernstoud schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:08:
[...]

Met XGS-PON krijg je de Nokia xs-2426g-a, ongeacht de snelheid. Goede nieuws is dat Delta/Caiway een pilot aan het doen is met de Nokia xs-010x-q media converter, daar kan dan een eigen router achter, zie:

miniterror in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Hmmm en stel dat nog niet beschikbaar is. Zou dit dan ook werken op een glas modem? https://community.ziggo.n...-modem-router/td-p/656566

• sus

sus

Even met AVM contact gehad, de SFP die ik nu heb is voor mijn aansluiting inderdaad niet de juiste (wel voor mijn ouders); maar na het weekend krijg ik die XGS-PON SPF in de winkel bezorgd om alsnog dat ding op mijn lijn aan te gaan sluiten.
sus schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:09:
Even met AVM contact gehad, de SFP die ik nu heb is voor mijn aansluiting inderdaad niet de juiste (wel voor mijn ouders); maar na het weekend krijg ik die XGS-PON SPF in de winkel bezorgd om alsnog dat ding op mijn lijn aan te gaan sluiten.
Heb je informatie wanneer die SFP beschikbaar komt? De site van AVM zegt juni. Merkwaardig want ISP's bijvoorbeeld in Zwitserland leveren hem al een jaar. Maar goed, AVM zal willen testen op KPN en Delta netwerken voordat ze vrijgeven.

Als het werkt is het een mooie optie, de 5530 met deze SFP+.

Interessant is ook of deze SFP+ ook de chips bevat voor de afhandeling van de authenticatie en versleuteling, m.a.w. of hij ook in een normale media converter zal werken. Het kan zijn dat de 5530 dat afhandelt, dan is deze SFP+ specifiek alleen geschikt voor in een Fritzbox.

Zou aardig zijn als je die info kon achterhalen. Interessant is natuurlijk ook de prijs t.z.t.

• sus

sus

ernstoud schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Heb je informatie wanneer die SFP beschikbaar komt? De site van AVM zegt juni. Merkwaardig want ISP's bijvoorbeeld in Zwitserland leveren hem al een jaar. Maar goed, AVM zal willen testen op KPN en Delta netwerken voordat ze vrijgeven.

Als het werkt is het een mooie optie, de 5530 met deze SFP+.

Interessant is ook of deze SFP+ ook de chips bevat voor de afhandeling van de authenticatie en versleuteling, m.a.w. of hij ook in een normale media converter zal werken. Het kan zijn dat de 5530 dat afhandelt, dan is deze SFP+ specifiek alleen geschikt voor in een Fritzbox.

Zou aardig zijn als je die info kon achterhalen. Interessant is natuurlijk ook de prijs t.z.t.
Die info heb ik nog niet, maar zal dat eens even voor je uitvragen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sus

sus

Heb inmiddels een nieuwe 5530 ontvangen, met inderdaad een XGS-PON module.

Deze is alleen voor AVM producten te gebruiken. Release in Nederland is nog niet bekend.

Volgens mijn eigen planning ga ik donderdag de boel inrichten en aansluiten.

[Voor 86% gewijzigd door sus op 09-05-2022 19:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!
sus schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:29:
Heb inmiddels een nieuwe 5530 ontvangen, met inderdaad een XGS-PON module.

Edit: link verwijderd.

Deze is alleen voor AVM producten te gebruiken. Release in Nederland is nog niet bekend.

Volgens mijn eigen planning ga ik donderdag de boel inrichten en aansluiten.
Dan zou ik even snel deze foto - als dat de SFP van jou is - vervangen door een exemplaar waar je het serienummer van blurred… dat is immers jouw authenticatie in het netwerk.

Je hebt dus bevestigd gekregen dat deze SFP alleen in AVM apparatuur werkt? Dat vermoedde ik al.
Jammer.

[Voor 15% gewijzigd door ernstoud op 09-05-2022 19:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sus

sus

ernstoud schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:34:
[...]

Dan zou ik even snel deze foto - als dat de SFP van jou is - vervangen door een exemplaar waar je het serienummer van blurred… dat is immers jouw authenticatie in het netwerk.

Je hebt dus bevestigd gekregen dat deze SFP alleen in AVM apparatuur werkt? Dat vermoedde ik al.
Jammer.
Als jij het linkje dan even uit de quote haalt 😬

• sus

sus

Nou, de Nokia hangt aan de lijn. Even kijken hoe die z'n ding doet en dan gaat straks de Fritz! er op. Maar eerst even zorgen dat mijn Coax terug actief is - dan heb ik geen last van offline mailservers enzo. Ennnn heb ik daarna alle tijd op de Fritz! uit te testen.

[Voor 7% gewijzigd door sus op 12-05-2022 15:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sus

sus

Helaas, sinds donderdag bezig om de Fritz aan de gang te krijgen. Loop vooral tegen wat onduidelijkheid aan. Ze vragen om serienummer en MAC adres, maar ze zijn er zelf nog niet uit of dit nu het serienummer van modem of SPF moet wezen.

Het MAC adres van de Fritz staat *niet* op de sticker, dit moet via de supportinfo opgehaald worden.

Uiteraard werken ze daar zowel bij Delta als bij AVM graag aan mee, dus we komen er wel uit samen. Maar tis toch even wat lastiger op die GXS-PON lijn :D

Als ik hem werkend heb zal ik hier uiteraard even laten weten wat je precies door moet geven en waar je die informatie vandaan kan halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fmrama
Ik weet niet of je hiermee verder komt.
Mac adres fritzbox

https://nl.avm.de/service...an-de-FRITZ-Box-opzoeken/

Acties:
  • 0Henk 'm!
Het gaat denk ik om het MAC adres van de WAN poort, jouw link gaat over WiFi en LAN poorten.

@sus :

Hier lees ik dat je het in de GUI kan opvragen, maar dat je wel even moet aangeven dat je dat in het overzicht wilt zien: (2e plaatje op deze webpagina)

https://www.edv-donner.de...ritz-box-anzeigen-lassen/

[Voor 26% gewijzigd door ernstoud op 16-05-2022 18:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sus

sus

Standaard is het in die 5530 die ik heb niet zichtbaar, maar ben er inmiddels wel uit hoe je hem op kan halen. Maar, ik doe dat later in 1 bericht neerzetten, op het moment dat hij werkt en daarmee op zeker alle informatie klopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mapje
sus schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:50:
Standaard is het in die 5530 die ik heb niet zichtbaar, maar ben er inmiddels wel uit hoe je hem op kan halen. Maar, ik doe dat later in 1 bericht neerzetten, op het moment dat hij werkt en daarmee op zeker alle informatie klopt.
https://www.antary.de/202...chluss-in-betrieb-nehmen/

GPON PLOAM S/N: 48575443XXXXXXXX afkomstig van de sticker op het Nokia modem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sus

sus

Mapje schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:08:
[...]

https://www.antary.de/202...chluss-in-betrieb-nehmen/

GPON PLOAM S/N: 48575443XXXXXXXX afkomstig van de sticker op het Nokia modem.
Poeh, daaruit komt dan wéér een ander nummer; wat in dit geval overeenkomt met het modem-ID wat op de sticker staat.

Kiep deze nog snel even naar Delta en hoor er morgen wel van. Gelukkig ben ik dealer/verkooppunt dus heb ik korte lijntjes :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sus

sus

Nou, de Fritz hangt aan de lijn. Fiber is verbonden, vlan staat op 100, wan op DHCP.

Maar ik krijg geen extern IP adres toegewezen. Iemand hier een idee wat ik verder nog in moet stellen - en waar?
Pagina: 1 2 3 ... 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee