Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:32

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Mede-auteur:
  • MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:38

MisteRMeesteR

Als glasvezelaanbieder bestaat CAIW al sinds 1981. Toen heetten het nog officieel de ‘Centrale Antenne Inrichting Westland’ en richtten ze zich vooral op TV-aansluitingen. In 1995 werden ze ook als internetprovider actief onder de naam Kabelfoon. Sinds juli 2004 vallen alle diensten onder dezelfde organisatie en wordt er één duidelijke merknaam gebruikt: Caiway. Caiway biedt glasvezel, TV en telefoon diensten aan in Nederland, veel al in buitengebieden.

Modbreak:Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway, om routerconfiguraties te bespreken of het te hebben over welk type SFP je moet gebruiken. Voor de (IP)TV dienst, aanbod van TV-zenders, wel of geen 4K is er een apart topic beschikbaar: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders

Terug naar Inhoudsopgave

Caiway biedt Internet, Bellen en TV aan, dat wil zeggen dat de diensten los of met elkaar kunnen worden afgesloten. Er worden verschillende snelheden aangeboden. Het basis TV pakket heeft meer dan 70 TV zenders en worden er daarnaast nog allerlei themapakketten aangeboden. Voor telefonie biedt Caiway Onbeperkt bellen avond en weekend, Onbeperkt bellen Nederland en Onbeperkt bellen EU aan.

Afhankelijk van de aangeboden diensten verschilt de prijs en de pakketten.

Voor een overzicht van alle aangeboden diensten kan er gekeken worden op de website van Caiway.

De snelheden zijn symmetrisch en de maximale snelheid die afgesloten kan worden is 1 Gbit/s. Afhankelijk van het pakket verschillen de prijzen en de snelheden. Met een internet only is het bijvoorbeeld alleen mogelijk om 250Mbit/s en 1Gbit/s af te sluiten. Terwijl met een alles-in-een snelheden van 100 en 400 Mbit/s en 1Gbit/s kan worden afgesloten.

Het standaard televisiepakket bevat meer dan 70 zenders, waarvan 43 in HD aan. Tevens zit er standaard opnemen, Live TV pauzeren, Programma gemist, Begin gemist en Online tv-kijken via app in het pakket.

Voor het meest recente overzicht van de televisiezenders kan er gekeken worden op de website.

Standaard biedt het pakket één Interactieve TV Box, voor €5,- extra per maand kunnen er boxen bijgekocht worden.

Voor de televisiediensten is een apart topic [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders.

Caiway biedt ook telefonie aan voor €2,50. En daarnaast kunnen er verschillende andere diensten worden bijgekocht, zoals Onbeperkt bellen avond en weekend, Onbeperkt bellen Nederland, Onbeperkt bellen EU.

De beltarieven kunnen gevonden worden op de website.

Installatie kost bij Caiway eenmalig €85,- en de administratiekosten bedragen €19.95. Tevens is het mogelijk om een cashback van +/-€60 aan te vragen via Cashback XXL.

Terug naar Inhoudsopgave

Zodra je een contract afsluit met Caiway zit je standaard 1 jaar vast en na 1 jaar gaat het contract automatisch over naar maandelijks opzegtermijn. Meestal krijg je het eerste jaar flinke welkomskorting. Vele mensen weten niet dat je het contract jaarlijks telefonisch mag verlengen soms met wat aandringen bij sales zijn er leuke korting te verkrijgen die nieuwe abonnees ook krijgen. Het loont ook om dit vergelijken met de prijzen die delta hanteert om zo doende op elkaar uit te spelen in dit topic kan je diverse tweakers vinden waarbij die is gelukt.

Terug naar Inhoudsopgave

Caiway staat per 27-jan-2022 onder dwang van ACM vrije modemkeuze toe. Dit geld voor al hun 3 bestaande netwerken waarover zij internet diensten aanbieden COAX en hun twee glasnetwerken het nieuwe XGS-PON en bestaande Point to Point (P2P).

Om de geleverde glasmodem van caiway te vervangen door een eigen apparatuur zal je zelf een glasvezel kabel moeten aanschaffen die je vervolgens zelf zal moeten aansluiten op de bestaande FTU en op je eigen apparatuur. Omdat dit een glasvezel kabel betreft heb je twee verschillende oplossingen een Media Converter die je vervolgens aansluit met utp kabel op WAN poort van je router of je kiest voor een ondersteunde SFP module of SFP module die je vervolgens direct in je de SFP(+) poort van je router stopt.

De router zal dan wel VLAN tagging moeten ondersteunen. Overzicht van stappenplan voor glasvezel P2P voor Caiway en Delta. Voor een P2P verbinding.
Asus
Een Asus router biedt deze ondersteuning standaard niet en zal je met custom firmware van merlin aan de slag moeten. Uitleg daarover kan je hier vinden.
Overig
Eigen hardware gebruiken is mogelijk en @True heeft in een post alle tips/tricks opgesomd. Tevens heeft @BlazeMuis een stappenplan gepost.

Kan ik tv blijven kijken als ik van glas abonnement veranderd?
Ja. Televisie kijken via coax-kabel: Bestel je een Internet & TV glasvezelpakket, dan krijg je naast de interactieve tv-ontvanger ook digitale (coax) televisie via de kabel erbij. Kortom overstappen naar een nieuw glas abonnement kan gewoon blijven kijken via CI-Smartcard (coax). Je hoeft dus geen aparte utp kabel naar de woonkamer te trekken als je dit niet wilt.

Is er een manier om programma's die opgenomen zijn de reclame door te spoelen?
Via een humax harddisk recorder via coax aansluiting is een oude techniek en sla je de video lokaal op en ben je vrij om reclame door te spoelen. Het loont dus om een humax icm met CI-Smartcard (coax) aan te schaffen ook kan het zijn dat je jou tv dmv. ci+module programma's kan opnemen. Via de interactieve tv (netwerk) is nieuwere techniek en kan Caiway doorspoel restricties toepassen als de tv zender dat eist.

Zijn er meer providers die glasvezel aanbieden naast caiway?
Ja, via postcode check op Delta Fiber Netwerk kan je er achter komen of andere consumenten en zakelijke providers hun diensten aanbieden in jouw regio via hetzelfde delta fiber glasvezel netwerk.

Terug naar Inhoudsopgave

Alle prijzen genoemd in deze OP zijn aan veranderingen onderhevig, helaas is het voor ons niet mogelijk om de prijzen real-time aan te passen. Verder zijn al deze prijzen gebaseerd op het standaard tarief, zonder eventuele kortingen. Kijk voor de meest actuele prijs altijd even op de website. Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V1.002-06-2021Topic aangemaakt
V1.122-09-2021Minor fixes en eigen hardware toegevoegd
V2.031-01-2022Hoofdstuk eigen hardware aangevuld, met dank aan @lt_cmd_data toegevoegd

Als moderators van I&N proberen we middels het splitsen van de onderwerpen Caiway Internet en Caiway IPTV een overzichtelijkere basis te bieden voor het onderwerp waar je over wilt discussiëren. Omdat in het verleden de gemoederen soms hoog opliepen hier nogmaals een opsomming van hetgeen wij van jou en je reactie verwachten:
  • Post inhoudelijk, andere ISP's hebben een eigen topic.
  • Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
  • Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
  • Mocht je het niet eens zijn met een moderatie van ons, post deze dan in het daarvoor bestemde I&N Feedback-topic of stuur een DM naar de desbetreffende moderator.
Terug naar Inhoudsopgave

[ Voor 44% gewijzigd door rens-br op 27-05-2024 15:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
In overleg hebben we besloten nieuwe Caiway topics te maken. De openingspost was sowieso al best een tijdje aan wat inhoud toe. Daarnaast hebben we nu een afsplitsing gemaakt tussen IPTV en de rest.

Zie dit als een nieuw hoofdstuk, zodat we er nu met zijn alle weer iets gezelligs van kunnen maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:17
Misschien ook een stukje documentatie over het gebruik van je eigen modem/router in de start post? VLAN 100 gebruiken enzovoorts, dan is dat gebruikers die hun eigen hardware willen gebruiken direct duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
BlazeMuis schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:39:
Misschien ook een stukje documentatie over het gebruik van je eigen modem/router in de start post? VLAN 100 gebruiken enzovoorts, dan is dat gebruikers die hun eigen hardware willen gebruiken direct duidelijk.
Ik ben geen gebruiker van Caiway, dus zit ook niet zo in de materie. Maar als jij (via de DM) wat mooie uitleg aanlevert, dan zullen we dat zeker even toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 16:51

Stronkie

Where wind is Trouble

Na , verplicht ,sinds een eeuwigheid bij Caiway te zitten vraag ik me af.

Wanneer gaan ze in twente / oldenzaal het monopoly recht verliezen . Ik heb het eigenlijk wel gehad met de service van CaiWay en ook de kosten hiervan.

Dus wanneer kan ik overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 16:41
Stronkie schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:54:
Na , verplicht ,sinds een eeuwigheid bij Caiway te zitten vraag ik me af.

Wanneer gaan ze in twente / oldenzaal het monopoly recht verliezen . Ik heb het eigenlijk wel gehad met de service van CaiWay en ook de kosten hiervan.

Dus wanneer kan ik overstappen?
Helemaal eens. De meesten hier in Twente willen glasvezel van KPN, maar het bijzondere is dat KPN maar niet begint te graven. Hier in Twenterand hetzelfde geduvel. Caiway zal hier altijd een slechte naam houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik snap dat niet zo goed, hier in 't westland zie ik dat ook veel, mensen die maar blijven klagen over caiway tot vragen in de gemeenteraad aan toe. Waarom blijf je jezelf er dan mee pijnigen? Neem kpn dsl tot ze glas bij je leggen? Het is vaak niet zo dat je echt niet anders kan? Ik begrijp dat echt niet... of los je tv abbo dan lekker anders op? In 2021 kan dat toch gewoon?

Hier werkt 't prima, tv is meh, maar mij boeit t niet zo, anders had ik een internet only abbo genomen en t zelf opgelost. Blijven hangen in negativiteit is zonde van je energie toch?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
strandbal schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:20:
Ik snap dat niet zo goed, hier in 't westland zie ik dat ook veel, mensen die maar blijven klagen over caiway tot vragen in de gemeenteraad aan toe. Waarom blijf je jezelf er dan mee pijnigen? Neem kpn dsl tot ze glas bij je leggen? Het is vaak niet zo dat je echt niet anders kan? Ik begrijp dat echt niet... of los je tv abbo dan lekker anders op? In 2021 kan dat toch gewoon?

Hier werkt 't prima, tv is meh, maar mij boeit t niet zo, anders had ik een internet only abbo genomen en t zelf opgelost. Blijven hangen in negativiteit is zonde van je energie toch?
Het probleem is dat KPN wel wil leveren, maar dat er een politieke reden lijkt te zijn om KPN te weren. Zelfs een grote Gemeente als Almelo houdt de boel tegen. KPN wil wel.

De bewoners van Almelo en Twenterand en Oldenzaal willen het liefst Ziggo terug en een glasvezellijn van KPN met voldoende keuze. DSL (of beter koper) is totaal geen optie in die regionen met 10 Mb/sec MAXIMAAL geen optie.

Vanaf moment 1 wou men geen Caiway, maar Cogas en de Gemeenten hebben het er gewoon doorgedrukt met een halfzachte belofte van Cogas om voor meer providers te zorgen. We zitten er nog op te wachten en Cogas heeft zicht uitgekocht (de gemakkelijke weg om van het gezeik af te zijn).
Solcon, Online, Kliksafe dat zijn nu niet echt de landelijke namen waar men hier op zit te wachten. Online staat toch al slecht aangeschreven.

[ Voor 16% gewijzigd door Sjakie0101 op 03-06-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
*knip* zou je de volgende keer even een TR aan willen maken?

[ Voor 58% gewijzigd door rens-br op 03-06-2021 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

begrijp me niet verkeerd, ben sinds 2014 lid van caiway aan gebruik aan beters , Ziggo kon hier niet leveren vanwege een kabelbreuk die ze niet wouden fixen en DSL kon in die tijd wel maar met max 12 mbit down of zo iets , ik woon over de 3 km van de wijkcentrale af.

Dus ik heb destijds een mooi glas abo genomen , was lekker goedkoop (destijds)

Maar nu 7 jaar verder , van het ene probleem naar het andere probleem , wil ik toch van Caiway af.

Nee DSL nemen heeft voor mij geen nut. Dus als ik " normaal " internet wil , zit ik dus verplicht aan Caiway vast.

Voor nieuwe klanten willen ze zat doen , maar wat voor gehannes ik heb moeten doen om uberhaubt nieuwe tv boxen te krijgen , nieuw modem etc..

Nee totaal niet tevreden , vandaar mijn vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Wablief :?
Ziggo kon hier niet leveren vanwege een kabelbreuk die ze niet wouden fixen
Nou... dat is ook lekker dan! :X
En DSL kon in die tijd wel maar met max 12 mbit down of zo iets , ik woon over de 3 km van de wijkcentrale af.
Heb je al gekeken of er KPN VDSL2 Wijkkasten bij jou in de buurt aanwezig zijn :?

Dan haal je heel makkelijk hele redelijke snelheden : 60/30 Mbps moet dan geen uitdaging zijn en 100/30 Mbps moet meestal ook wel lukken :)
Dus ik heb destijds een mooi glas abo genomen , was lekker goedkoop (destijds)
Dat is wel iets wat ik zelf ook zorgelijk begin te vinden : Internet Only wordt steeds duurder rochting de € 50 en er komt maar niks voor in de plaats als goedkopere optie... :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

nero355 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:59:
[...]

Wablief :?

[...]

Nou... dat is ook lekker dan! :X

[...]

Heb je al gekeken of er KPN VDSL2 Wijkkasten bij jou in de buurt aanwezig zijn :?

Dan haal je heel makkelijk hele redelijke snelheden : 60/30 Mbps moet dan geen uitdaging zijn en 100/30 Mbps moet meestal ook wel lukken :)

[...]

Dat is wel iets wat ik zelf ook zorgelijk begin te vinden : Internet Only wordt steeds duurder rochting de € 50 en er komt maar niks voor in de plaats als goedkopere optie... :/
toon volledige bericht
Dat was dus begin jaren 2010 , nu kan het wel , bij T-Mobile kan ik bv een 100 Mbit halen , maar ja . Van glas naar dsl

Ik ga me laten informeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:37
Hier ga ik nu over van Ziggo naar Caiway. Omdat het beter is? Nope, maar als ze de eerste 6 mnd het voor 10 euro aanbieden en de volgende 6 maanden voor 70 euro, dan ben ik op jaar basis goedkoper dan het huidige ziggo. Na jaar Caiway probeer ik weer een nieuw leden abo af te sluiten bij Ziggo en daarnaast heb ik een gratis glasvezel kabel aansluiting in huis wat in de toekomst mogelijk nog interessant kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat weren van een bepaalde provider in een regio is tegen de wens van de ACM dus als dit aantoonbaar is dan is daar wel een klacht in te brengen…

“ Het is niet mogelijk of wenselijk dat providers wordt verboden om ergens glasvezel uit te rollen, ook als daar al een glasvezelnetwerk ligt.” in:

nieuws: ACM is positief over uitrol glasvezel, maar wil dat partijen beter sa...

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

nou ik werk zelf voor T-Mobile en Caiway doet nu ook mee met het overstap service sinds kort , dus had gehoopt dat ze het alleenrecht in oldenzaal kwijt zouden raken , maar niemand daar kan vertellen of ze de kabel open gooien of niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjakie0101
Stronkie schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:26:
nou ik werk zelf voor T-Mobile en Caiway doet nu ook mee met het overstap service sinds kort , dus had gehoopt dat ze het alleenrecht in oldenzaal kwijt zouden raken , maar niemand daar kan vertellen of ze de kabel open gooien of niet
Ik weet niet zo goed wat de overstapservice te maken heeft met meer providers.

T-Mobile levert ook via 4G routers zijn product. Ik heb jarenlang de illusie gehad dat T-Mobile ook via het netwerk van Caiway/Delta ging leveren aangezien T-Mobile ook de mobiele diensten doet voor Caiway/Delta (men maakt gebruikt van het T-Mobile netwerk). Maar ook T-Mobile komt niet op het glasnetwerk.

Freedom Internet is wel aan het onderhandelen, maar ook hier lijkt Delta Netwerk weer te veel huur te vragen.
Freedom verwacht 3e kwartaal dit jaar meer te weten en na een eventueel akkoord uiteindelijk in 2022 te kunnen leveren.

Plinq wou ook leveren in heel Twente Cogas gebied, maar kreeg dit ook niet rond en levert alleen lokaal in Dalfsen , Nieuw- Leusden op het netwerk.

Maar als je de namen ziet: Solcon, Kliksafe, Online, Freedom, Helden van Nu dan zijn dit niet de providers waar iemand voor wil gaan en noem ik dat geen concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-04 23:39
Dat zijn kleine onafhankelijke partijtjes die inkopen bij Caiway/Delta en dan voor 2-5 euro per maand meer doorverkopen. Het is dus ook helemaal geen concurrentie want het is feitelijk nog dezelfde aanbieder die de dienst levert.

Overigens heb ik sinds kort pas Caiway (bij gebrek aan een andere aansluiting/aanbieder) en ook ik zit te hopen dat ze de het alleenrecht hier verliezen.

Ik had het abonnement begin Maart aangevraagd met een ingangsdatum van 28-4 en ze hebben zo lopen prutsen dat ik uiteindelijk pas 21-5 een installatiepakket heb toegestuurd gekregen op het verkeerde adres. M.a.w. ik maak pas 2 a 3 weken gebruik van hun "diensten" en ik heb in die periode meer storingen ervaren dan de 6 jaar Ziggo op mijn vorige adres.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:31
Sjakie0101 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:40:
[...]

Het probleem is dat KPN wel wil leveren, maar dat er een politieke reden lijkt te zijn om KPN te weren. Zelfs een grote Gemeente als Almelo houdt de boel tegen. KPN wil wel.
Dit is niet correct, de mogelijkheid voor een gemeenten om zoals je suggereert KPN tegen te houden is nihil. Als KPN wil, zijn er vanuit de telecomwet zeer weinig (tot geen) gronden waarop een gemeente een telecomprovider zoals KPN kan tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Benmen schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:31:
[...]

Dit is niet correct, de mogelijkheid voor een gemeenten om zoals je suggereert KPN tegen te houden is nihil. Als KPN wil, zijn er vanuit de telecomwet zeer weinig (tot geen) gronden waarop een gemeente een telecomprovider zoals KPN kan tegenhouden.
Klopt en ik lees dat Glaspoort (KPN en pensioenfonds ABP) aan de slag gaat, met een slag om de arm. Er staan nog geen legenda’s bij de kaartjes en de postcodechecker ontbreekt.
Www.glaspoort.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Zou je dat willen dan? Gemeente ambtenaren die gaan bepalen welke aanbieder mag gaan graven? Liever niet zeg. Laat dat vooral aan de markt over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:40:
[...]
Zelfs een grote Gemeente als Almelo houdt de boel tegen.
[...]
Dit is niet correct, de mogelijkheid voor een gemeenten om zoals je suggereert KPN tegen te houden is nihil.
8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Als DeltaFiber na jaren de huren nog steeds veel te hoog houdt zou de mededingingsauthoriteit moeten ingrijpen, lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
ernstoud schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:31:
[...]
Zou je dat willen dan? Gemeente ambtenaren die gaan bepalen welke aanbieder mag gaan graven? Liever niet zeg.
Gemeenten moeten de benodigde vergunningen verstrekken, dus in theorie zouden ze dat kunnen beïnvloeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
rfbroek schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Gemeenten moeten de benodigde vergunningen verstrekken, dus in theorie zouden ze dat kunnen beïnvloeden
Klopt, maar er bestaat een soort graafwet/kabelwet waardoor men aanleg en vervanging niet tegen mag houden. In theorie kan men de vergunning niet weigeren.
Ik moet even weer zoeken hoe deze heet en hoe die wet er uit ziet. Ik snap dat dit weer vragen oproept inzake een bron.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjakie0101 op 12-06-2021 16:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Zo. Ik heb gewoon voor de aardigheid de output van de firewall regels in de Genexis 7840 eens geanalyseerd. Voordeel nu dat het device nu voor mij open is; dan kun je echt eens kijken wat er gebeurt.

Dit betreft dus de geDROPped tcp/udp packets van iptables.

In ruim twee dagen ruim 12000 packets.

Zoals te verwachten “aanvallen” op bekende protocollen zoals ssh, telnet, http, https, netbios:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RG5dz65PcFcT8ytdypZDv_M3Vc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WwOXwtuZWlifYM7jATWO3a6u.jpg?f=user_large

Uit welke landen (althans waar stonden de IP adressen geregistreerd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fPWoSDaYvJBlcg3soTUEjleQ_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5BcMDgEKtK7WnNHYlNuO745f.jpg?f=user_large

Bekende landen, USA, China etc.

En wat waren de ISP’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iFAlqO1gm9kivn0qDzj9i3OwtE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yOmP6FXFkuUJ4MF0bP1JrI7l.jpg?f=user_large

Opvallend is die grote hoeveelheid uit de Digital Ocean cloud, een platform voor “developers”. Ook voor mensen met andere bedoelingen dus.

Moraal; zorg voor een goede firewall rule set ook als je zelf aan de gang gaat met een router achter de glasvezel.

[ Voor 47% gewijzigd door ernstoud op 12-06-2021 19:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:42:
[...]

Klopt, maar er bestaat een soort graafwet/kabelwet waardoor men aanleg en vervanging niet tegen mag houden. In theorie kan men de vergunning niet weigeren.
Ik moet even weer zoeken hoe deze heet en hoe die wet er uit ziet. Ik snap dat dit weer vragen oproept inzake een bron.
Bron:

https://www.acm.nl/nl/pub...igenaar-grond-is-verboden

De eigenaar, de gemeente in dit geval, moet een instemmingsbesluit leveren. De naam zegt het al; niet echt een wettelijk verbod maar instemmen is wel nodig. De ACM verwijst naar de Telecomwet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
ernstoud schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 19:46:
[...]

Bron:

https://www.acm.nl/nl/pub...igenaar-grond-is-verboden

De eigenaar, de gemeente in dit geval, moet een instemmingsbesluit leveren. De naam zegt het al; niet echt een wettelijk verbod maar instemmen is wel nodig. De ACM verwijst naar de Telecomwet.
Mijn dank. De graver heeft mijns inziens recht om te graven. Er is instemming nodig, echter is weigeren lastig en leidt nergens toe (alleen maar uitstel van executie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Dank voor deze extreem briljante samenvatting en opinie, professor Sjakie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
rfbroek schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:23:
Dank voor deze extreem briljante samenvatting en opinie, professor Sjakie _/-\o_
In dit geval moet je mij nieypt bedanken, maar ernstoud voor de bron.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Benmen
  • Laatst online: 06:31
Sjakie0101 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:58:
[...]

Klopt en ik lees dat Glaspoort (KPN en pensioenfonds ABP) aan de slag gaat, met een slag om de arm. Er staan nog geen legenda’s bij de kaartjes en de postcodechecker ontbreekt.
Www.glaspoort.nl
Dit snap ik dus niet je doet een bewering en daarna zeg je klopt, alsof je het wel wist maar eigenlijk op wat fuss wilde aansturen? Als je dit soort beweringen doet graag met bron want zo veroorzaak je ruis zonder dat het echt nut heeft.
ernstoud schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:31:
[...]

Zou je dat willen dan? Gemeente ambtenaren die gaan bepalen welke aanbieder mag gaan graven? Liever niet zeg. Laat dat vooral aan de markt over.
Dat is niet wat ik zeg, de suggestie werd gedaan dat bijvoorbeeld Almelo Kpn zou willen tegenhouden. Mijn enige opmerking daarop is dat het voor gemeenten (bijna) niet te doen is om een partij tegen te houden als die een instemmingsverzoek hebben gedaan.
rfbroek schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Ook de beïnvloeding is in theorie erg beperkt.
Als je artikel 5.4 lid drie van de telecommunicatiewet leest zie je ook welke voorwaarde er wel door een gedoogplichtige gesteld kunnen worden:
De voorschriften kunnen slechts betrekking hebben op:

a.de plaats van de werkzaamheden;

b.het tijdstip van de werkzaamheden, met dien verstande dat het toegestane tijdstip van aanvang, behoudens zwaarwichtige redenen van publiek belang als genoemd in het tweede lid, niet later mag liggen dan 12 maanden na de datum van afgifte van het instemmingsbesluit;

c.de wijze van uitvoering van de werkzaamheden;

d.het bevorderen van medegebruik van voorzieningen;

e.het afstemmen van de voorgenomen werkzaamheden met beheerders van overige in de grond aanwezige werken.

[ Voor 66% gewijzigd door Benmen op 13-06-2021 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
Hebben we eigenlijk nog wel coax? zit sinds vrijdag al zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:04

The Executer

Lekker belangrijk!

In hoeverre wordt er altijd een coax-optie geleverd bij Caiway? Wij zijn via een glasvezelinitatief nu ingestapt op Caiway met een internet only abonnenement. Dit, omdat Ziggo ons goed bevalt, we overal CI+ modules hebben en dus geen settopbox ergens kwijt hoeven zien te raken, inclusief de kabels. Ik heb destijds gebeld met de helpdesk, en op mijn vraag of er DVB-C geleverd werd, werd er direct zonder enig nadenken met ja beantwoord. Ik had echter het gevoel dat de medewerker niet echt begreep waar ik het over had, want andere vragen kwam hij spontaan niet meer uit.

Nu F1 toch gaat verdwijnen bij Ziggo, kunnen we direct wel helemaal overstappen, en gaan dan van 250 / 250 bij IO naar 400/400 AiO. Weer een leuke upgrade zeg maar, komende van 75 / 10 bij Ziggo.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vziw krijg je bij internet only, alleen internet via glasvezel.

Wanneer je ook tv afneemt wordt bij Caiway ook coax voor tv aangesloten naast interactieve tv via glasvezel.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Diederik schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:03:
Vziw krijg je bij internet only, alleen internet via glasvezel.

Wanneer je ook tv afneemt wordt bij Caiway ook coax voor tv aangesloten naast interactieve tv via glasvezel.
Ik ga er vanuit dat er standaard een glasmodem komt te hangen met coax aansluiting, en afhankelijk van het gekozen pakket of deze poort actief is / DVB-C over gaat of niet? Dit zijn mijn eerste stappen in glasvezel, en je zin "Wanneer je ook tv afneemt wordt bij Caiway ook coax voor tv aangesloten" doet mij twijfelen wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 21:32

lier

MikroTik nerd

Het modem heeft geen coax aansluiting, @The Executer. Volgens mij blijft alleen bij klanten die van coax af komen en overstappen naar glasvezel de coax actief. In elk ander geval heb je geen actieve coax.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

lier schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:19:
Het modem heeft geen coax aansluiting, @The Executer. Volgens mij blijft alleen bij klanten die van coax af komen en overstappen naar glasvezel de coax actief. In elk ander geval heb je geen actieve coax.
Hier in Twente is coax actief naast de glasvezel (in ieder geval i.c.m. TV abonnement via glas). Coax kan gebruikt worden voor TVs.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
True schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:22:
[...]

Hier in Twente is coax actief naast de glasvezel (in ieder geval i.c.m. TV abonnement via glas). Coax kan gebruikt worden voor TVs.
Behalve wanneer Ziggo levert over de coax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
@The Executer als ik mijn postcode invoer, dan is Caiway best wel duidelijk over wat ik krijg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUiToxQ05BzSLflU3JKYUbKOMZ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LqCJSh220qP2cVI0VdkECGpo.png?f=fotoalbum_large

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Diederik schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:19:
@The Executer als ik mijn postcode invoer, dan is Caiway best wel duidelijk over wat ik krijg:
[Afbeelding]
Geen coax zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Diederik schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:19:
[Afbeelding]
Het hele interactieve tv gedeelte zou me gestolen kunnen worden. Ik wil pertinent geen settopbox naast de tv hebben staan. En aangezien DVB-C via glasvezel zeker mogelijk is (oom van mij heeft het, via Jonaz wordt het aangeboden) was ik benieuwd of Caiway dat ook levert. Daar hebben ze het nergens over de site, maar volgens de klantenservice is dit geen probleem maar een uitleg hoe en wat verzand in eh's, ehm's en ah's. Oftewel, ik hang daar niet teveel waarde aan.
True schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:22:
[...]

Ik woon in Ziggo gebied. Die coax werkt perfect maar mag van mij de deur uit. We gaan er nu glasvezel van Delta / Caiway bij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
The Executer schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:51:
[...]

Het hele interactieve tv gedeelte zou me gestolen kunnen worden. Ik wil pertinent geen settopbox naast de tv hebben staan. En aangezien DVB-C via glasvezel zeker mogelijk is (oom van mij heeft het, via Jonaz wordt het aangeboden) was ik benieuwd of Caiway dat ook levert. Daar hebben ze het nergens over de site, maar volgens de klantenservice is dit geen probleem maar een uitleg hoe en wat verzand in eh's, ehm's en ah's. Oftewel, ik hang daar niet teveel waarde aan.

[...]

Ik woon in Ziggo gebied. Die coax werkt perfect maar mag van mij de deur uit. We gaan er nu glasvezel van Delta / Caiway bij krijgen.
Dan krijg je geen coax meer... Dat levert Ziggo. Alleen wanneer men daar Ziggo aftrapt zoals men in het Cogasgebied van Twente heeft gedaan dan heb je ook Caiway via Coax.

Het is vooralsnog niet mogelijk meerdere aanbieders te krijgen via coax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Ik lees: inclusief digitale tv via kabel

Wat ik interpreteer als coax, en dat klopt met mijn werkelijke situatie.

Als @The Executer dat er niet bij heeft staan, dan krijgt hij het ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Diederik op 16-06-2021 20:12 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Dan kijk je niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Diederik schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:11:
[...]

Ik lees: inclusief digitale tv via kabel
Dat pakket had ik ook, is inderdaad coax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Niet online
Bij mij was blijkbaar een versterker in een klein buitenkastje kapot, gelukkig weer coax :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag: Wat is het Genexis type nummer van de door Caiway ter beschikking gestelde Titanium-22 router? Is dat de P1090?

Ik heb wat moeite om de 7840 in bridge te krijgen en naar ik begrijp wordt die Titanium versie in bridge geleverd, dus wil ik een exemplaar aanschaffen om die network config te bekijken. Of wellicht heeft iemand een Titanium-22 in de aanbieding?

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 18-06-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

nero355 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:59:
[...]

Zegt degene die net als ik in een gemeente woont waar ADSL echt geen serieuze optie is :+

Oh wat was ik blij toen de briefjes van KPN in de bus gleden. 'we gaan uw netwerk verbeteren'..

Klopt wel maar van 4/1 naar 20/4 schiet natuurlijk nog niet op.

Wat mij betreft mogen ze er hier ook nog wel een paar glasvezels naast aansluiten.
ernstoud schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:27:
Vraag: Wat is het Genexis type nummer van de door Caiway ter beschikking gestelde Titanium-22 router? Is dat de P1090?

Ik heb wat moeite om de 7840 in bridge te krijgen en naar ik begrijp wordt die Titanium versie in bridge geleverd, dus wil ik een exemplaar aanschaffen om die network config te bekijken. Of wellicht heeft iemand een Titanium-22 in de aanbieding?
De Titanium (het melkpak) is toch niets meer dan een modem? Het ding kan volgens mij niet eens routeren?

[ Voor 58% gewijzigd door PaT op 19-06-2021 21:57 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

PaT schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:53:
De Titanium (het melkpak) is toch niets meer dan een modem? Het ding kan volgens mij niet eens routeren?
Het is een medium converter die in staat is om VLAN filtering toe te passen. En er zit iets telefonisch in. Meer niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lier schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:53:
[...]

Het is een medium converter die in staat is om VLAN filtering toe te passen. En er zit iets telefonisch in. Meer niet ;)
Er zijn Titanium Live modellen die wel degelijk een router functie hebben met 4 ethernet poorten, waarbij als hij als bridge is geconfigureerd alleen poort 1 functioneert, dus is het dan alleen een media converter van glas naar ethernet.

Dat is dus mijn vraag, ik begrijp dat de Titanium-22 door Caiway geleverd werd en volgens de Genexis site heeft die 4 poorten. Ik wil graag zien hoe die configuratie is zodat daaruit afgeleid kan worden hoe ook een Platinum 7840 als bridge geconfigureerd kan worden. Lijkt me gezien de vele vragen in deel I van deze thread dat daar behoefte aan is.

De OpenWRT pagina’s met info hoe bridge ingesteld moet worden gaan over gebruik van een access point als bridge, maar ik wil de ethernet switch als bridge instellen en kom er niet helemaal uit. De firmware van een Titanium-22 bekijken zou daar bij helpen.

Ze zijn hier en daar te koop maar dan moet ik wel weten dat ik het juiste type koop… vandaar mijn vraag wat het type nummer is van de door Caiway geleverde Titanium… liefst ook met opgave van firmware versie. Helemaal mooi zou zijn als iemand nog een exemplaar heeft liggen :)

Hier staan al wel nuttige foto’s:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2010350/0

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 20-06-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
PaT schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:53:
Zegt degene die net als ik in een gemeente woont waar ADSL echt geen serieuze optie is :+

Oh wat was ik blij toen de briefjes van KPN in de bus gleden. 'we gaan uw netwerk verbeteren'..

Klopt wel maar van 4/1 naar 20/4 schiet natuurlijk nog niet op.
In mijn oude gemeente was dat wel degelijk het geval : VDSL snelheden van 100/30 Mbps alsof het niks is! :)
Wat mij betreft mogen ze er hier ook nog wel een paar glasvezels naast aansluiten.
Van mij ook! Ik wil weer terug naar KPN !!! >:) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemwiseTheBrave
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-07-2024
Zijn er meer mensen die enorme lags ervaren in de webapplicatie van interactieve tv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 22:07

thaMini

Tool !!

Vandaag is (eindelijk *O* ) de glasvezel huisaansluiting aangelegd.
In al mijn enthousiasme heb ik de mediaconverter van TP-Link met de SFP module en het glasvezeldraadje die ik al een half jaar klaar had liggen geïnstalleerd.

En nu blijft dus het FX lampje uit :'(

Hoe lang duurde het bij jullie voor je daadwerkelijk link had?

Be small, act BIG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

thaMini schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:48:
Vandaag is (eindelijk *O* ) de glasvezel huisaansluiting aangelegd.
In al mijn enthousiasme heb ik de mediaconverter van TP-Link met de SFP module en het glasvezeldraadje die ik al een half jaar klaar had liggen geïnstalleerd.

Je moet wel glasvezel activeren als het nog nooit eerder gebruikt is. Ik weet zo niet of dat kan zonder de Caiway apparatuur (ik meen ergens gelezen te hebben dat het wel kan).
Bij mij zat tussen aansluiting aanleggen (betaald door mij via Cogas) en glasvezel kunnen aanvragen een dag of drie à vier. Tussen de aanvraag en licht zat nog weer iets van vier weken (ook als je vraagt om een spoedaanvraag via het daarvoor bestemde mailadres, overigens nooit iets van vernomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Zo lang ik geen link heb kan ik ook niet activeren.
Ik had al gelezen dat dit op VLAN 6 moet. Ik had me voorgenomen het gewoon te proberen, maar zover ben ik dus nog niet.

Be small, act BIG.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• canizares99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-04 16:04
thaMini schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:22:
Zo lang ik geen link heb kan ik ook niet activeren.
Ik had al gelezen dat dit op VLAN 6 moet. Ik had me voorgenomen het gewoon te proberen, maar zover ben ik dus nog niet.
Je moet eerst de Genexis router aansluiten om te kunnen activeren. Aansluiten en gaan naar glasvezelactiveren.nl als dan alles goed en compleet is kun je de Genexis verwijderen en je eigen apparatuur gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19
Vandaag is mijn glasvezelpakket geleverd.
Als ik het goed begrijp gaat mijn abonnement lopen zodra ik het modem aansluit en het abonnement activeer.
Ik heb dus zojuist Ziggo opgezegd en dat blijft nog een maand actief.
Nu is mijn plan om nog een week of drie te wachten met het aansluiten van het glasvezelpakket.
Dit om dubbele kosten te voorkomen.
Is het slim om het zo te doen of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

coob schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:13:
Vandaag is mijn glasvezelpakket geleverd.
Als ik het goed begrijp gaat mijn abonnement lopen zodra ik het modem aansluit en het abonnement activeer.
Ik heb dus zojuist Ziggo opgezegd en dat blijft nog een maand actief.
Nu is mijn plan om nog een week of drie te wachten met het aansluiten van het glasvezelpakket.
Dit om dubbele kosten te voorkomen.
Is het slim om het zo te doen of zie ik iets over het hoofd?
Het gaat volgens mij ook 'geforceerd' in op de leverdatum ook al sluit je het niets aan. Dit weet ik zelf niet omdat ik dit afgewacht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
True schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:42:
[...]

Het gaat volgens mij ook 'geforceerd' in op de leverdatum ook al sluit je het niets aan. Dit weet ik zelf niet omdat ik dit afgewacht heb.
Nee, als je niks aansluit gaat het abonnement na een maand pas lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

coob schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:46:
[...]

Nee, als je niks aansluit gaat het abonnement na een maand pas lopen.
Dan snap ik niet helemaal waarom je die vraag stelt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
True schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:58:
[...]

Dan snap ik niet helemaal waarom je die vraag stelt? :?
Omdat er misschien mensen zijn die problemen hebben ervaren met het installatiepakket of de dienst.
En dat een week overlap dan misschien te kort is om eventuele problemen op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

thaMini schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:48:

(Schaamteloze zelfquote)

Kleine update.

Gisteren brandde het FX lampje wel op de media converter, dat heeft dus net iets meer dan een week geduurd. Gewoon omdat het kan heb ik geprobeerd te activeren op een aantal VLAN's die daarvoor genoemd werden her en der (5, 6, 8, 9). Ik kreeg een IP op VLAN 6 maar toch geen succes.

Vandaag komt m'n pakket binnen en ga ik met die apparatuur activeren. Zo lang kan ik nog net wachten.

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
thaMini schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:57:
Kleine update.

Gisteren brandde het FX lampje wel op de media converter, dat heeft dus net iets meer dan een week geduurd.
Gewoon omdat het kan heb ik geprobeerd te activeren op een aantal VLAN's die daarvoor genoemd werden her en der (5, 6, 8, 9). Ik kreeg een IP op VLAN 6 maar toch geen succes.

Vandaag komt m'n pakket binnen en ga ik met die apparatuur activeren. Zo lang kan ik nog net wachten.
Dat lijkt me ook wel logisch, want volgens mij wordt er een config naar het aangesloten apparaat weggeschreven en misschien zelfs ook een firmware update gedraaid en als al die dingen falen dan kom je niet verder :)

Heel veel ISP's gebruiken namelijk Wikipedia: TR-069 voor het onderhouden van de apparatuur van hun klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Er zijn verschillende die het kennelijk gelukt is.
Mij niet.

Ik heb maar via de officiële methode geactiveerd en zodra de pagina verscheen dat het gelukt is de boel afgekoppeld.
Ondertussen draait het nu prima via de mediaconverter en SFP die ik besteld had.

Ping scheelt 12 ms met Ziggo :)

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvn23
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 04:49
Heeft iemand al eens geprobeerd een eigen nameserver te draaien op een Caiway glasverbinding?
Ik heb sinds kort te maken met een dergelijke verbinding, maar Caiway lijkt inkomende verbindingen op UDP poort 53 te blokkeren. Andere poorten werken zonder problemen, ook 53/TCP werkt gewoon.

De testmethode die leidde tot deze conclusie is als volgt:
- EdgeRouter 4 direct aan de glaskabel met de SFP module van de Genexis router
- Op de EdgeRouter draaien we tcpdump op VLAN 100 op de externe interface (eth3.100), met filter voor UDP poort 53
- Op een externe locatie voeren we netcat uit om wat willekeurige test data naar UDP poort 53 op de EdgeRouter te sturen.

Verwacht resultaat: we zien de data terug in tcpdump op de ER4.
Daadwerkelijk resultaat: we zien geen pakketjes verschijnen.

Dezelfde test op UDP poort 52 levert wel het verwachte resultaat op. Firewall settings op de ER4 mogen geen factor zijn (libpcap ziet inkomend verkeer voordat het de firewall bereikt).

Kan iemand dit bevestigen dan wel ontkrachten? Zijn er meer mensen die dit probleem hebben (gehad)? Zijn er nog andere poorten die ook geblokkeerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mvn23 Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar bij de Genexis 7840 is port 53 udp en tcp op lan open en op wan niet.

Enige conclusie uit het feit dat de Genexis uitgeleverd wordt met poort 53 vanaf wan niet open is dat dit lijkt aan te geven dat Caiway (of Genexis) bij het gebruik van dit device hier beperkingen kent.

Maar ja, jij gebruikt een EdgeRouter…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
mvn23 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:51:
Heeft iemand al eens geprobeerd een eigen nameserver te draaien op een Caiway glasverbinding?
Jij wil een DNS Server gaan draaien die dus aan de WAN kant bereikbaar is :?

Waarom ?!

Dat is iets waar een VPS of een gehuurde Dedicated Server een veel betere oplossing voor is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvn23
Omdat het kan.

Of er een betere oplossing voor is? Ongetwijfeld. Dat is echter niet het punt hier. Het gaat erom dat Caiway dit lijkt te blokkeren, wat zou kunnen betekenen dat dit niet het enige is wat geblokkeerd wordt.
ernstoud schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:40:
@mvn23 Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar bij de Genexis 7840 is port 53 udp en tcp op lan open en op wan niet.

Enige conclusie uit het feit dat de Genexis uitgeleverd wordt met poort 53 vanaf wan niet open is dat dit lijkt aan te geven dat Caiway (of Genexis) bij het gebruik van dit device hier beperkingen kent.

Maar ja, jij gebruikt een EdgeRouter…
"Niet open" als in "wordt standaard niet geforward" (wat me een zeer redelijke default lijkt) of als in "wordt actief geblokkeerd, zelfs als je handmatig een port forward instelt" (wat me niet wenselijk lijkt)?

Hoe dan ook zit er in dit geval inderdaad geen Genexis tussen, dus zou de poort bereikbaar moeten zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door mvn23 op 11-07-2021 01:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Misschien dat, naar aanleiding van deze problemen, besloten is om dit verkeer te blokkeren. Eerlijk gezegd zie ik geen toegevoegde waarde van een interne DNS server publiek beschikbaar te stellen.
Hoe dan ook zit er in dit geval inderdaad geen Genexis tussen, dus zou de poort bereikbaar moeten zijn...
Deze filtering kan uiteraard al op een ander niveau gedaan worden...
Zou je dit willen toelichten, @ernstoud ? Want volgens mij ga je hier wel heel kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@lier Lijkt me toch duidelijk? In iptables op de Genexis 7840 wordt udp en tcp verkeer dat niet geforward wordt gedropped. Poort 53 wordt niet geforward dus gedropped. Er wordt een tiental poorten geforward waarvan je de reden wel kunt bedenken. Dat poort 53 gedropped wordt en daaruit concluderen dat dit met een reden gebeurt is inderdaad wat kort door de bocht want dat kun je van alle 65000 poorten dan bedenken.

Beste filosofie is toch om alleen dat open te zetten wat echt nodig is. Poort 53 dus (?) niet.

Overigens staat 22, SSH dus, vanuit WAN open. Dat heb ik veranderd. Zeker omdat de SSH server een sterk verouderde dropbear is, ook nog draaiend op een oude Linux kernel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mvn23 Niet geforward, dus gedropped. Maar uit jouw verhaal blijkt dat er op de border firewall van Caiway waarschijnlijk al een filtering is op poort 53.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Ben helemaal met je eens (afgezien van dat ik me serieus afvraag welke poorten standaard geforward worden...geen idee waar je aan refereert). En inderdaad alles dicht (dus ook geen UPnP gebruiken) tenzij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lier schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:59:
Ben helemaal met je eens (afgezien van dat ik me serieus afvraag welke poorten standaard geforward worden...geen idee waar je aan refereert). En inderdaad alles dicht (dus ook geen UPnP gebruiken) tenzij.
Ik refereer aan de iptables rules zoals door Genexis en/of Caiway in de 7840 geconfigureerd zijn. Vanaf WAN worden standaard de poorten 22, 5060, 5061, 68, 8, 8082, 9116 en 161 geforward. De rest wordt dus gedropped.

22 is SSH, 5060/5061 is SIP, 8 is ICMP, de rest is voor control/monitoring door Caiway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvn23
Bedankt voor de replies en vooral @ernstoud voor de extra toelichting.
Caiway klantenservice heeft inmiddels bevestigd dat de poort al in hun infra geblokkeerd wordt en geven aan hier geen verandering in aan te brengen. Ze leveren dus geen volledige open internetverbinding en geven dat nergens in hun voorwaarden aan. De eigenaar van de verbinding heeft inmiddels besloten om het contract stop te zetten en over te stappen naar een provider die wel zwart op wit aangeeft dat de verbinding volledig open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Dat vind ik altijd een geweldige reden, maar...
Of er een betere oplossing voor is? Ongetwijfeld. Dat is echter niet het punt hier. Het gaat erom dat Caiway dit lijkt te blokkeren, wat zou kunnen betekenen dat dit niet het enige is wat geblokkeerd wordt.
We zitten hier in het Caiway Topic en bij deze ISP heb je altijd kans dat je IP opeens om een onbekende reden is veranderd : Dat is niet handig als je zelf servers draait... :-(

Combineer dat nog eens samen met al die andere redenen waarom het niet slim is te gaan doen wat jij wil gaan doen en je hebt ineens totaal geen reden meer om het te gaan doen! ;)
lier schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:01:
Misschien dat, naar aanleiding van deze problemen, besloten is om dit verkeer te blokkeren.

Eerlijk gezegd zie ik geen toegevoegde waarde van een interne DNS server publiek beschikbaar te stellen.
Ik ook niet en daarom draai ik die alleen Intern : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ 8) :*)

En als je toch extern erbij wilt dan kan je dat makkelijk via een VPN doen : https://pivpn.io/ :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mvn23 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:47:
Bedankt voor de replies en vooral @ernstoud voor de extra toelichting.
Caiway klantenservice heeft inmiddels bevestigd dat de poort al in hun infra geblokkeerd wordt en geven aan hier geen verandering in aan te brengen. Ze leveren dus geen volledige open internetverbinding en geven dat nergens in hun voorwaarden aan. De eigenaar van de verbinding heeft inmiddels besloten om het contract stop te zetten en over te stappen naar een provider die wel zwart op wit aangeeft dat de verbinding volledig open staat.
Ik denk dat je dan toch echt een zakelijk contract moet afsluiten als je dit soort garanties en een vast IP e.d. wenst. Delta biedt ook zakelijke contracten. Elke consumenten ISP heeft restricties. Zakelijke trouwens ook om hun infra te beschermen. Wil je geen enkele restrictie dan moet je je eigen ISP starten. Niet in een datacenter want ook daar kennen de BGP servers en firewalls beperkingen. Dus rechtstreeks op de core, AMSIX dus. Maar… duur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvn23
ernstoud schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:22:
[...]

Ik denk dat je dan toch echt een zakelijk contract moet afsluiten als je dit soort garanties en een vast IP e.d. wenst. Delta biedt ook zakelijke contracten. Elke consumenten ISP heeft restricties. Zakelijke trouwens ook om hun infra te beschermen. Wil je geen enkele restrictie dan moet je je eigen ISP starten. Niet in een datacenter want ook daar kennen de BGP servers en firewalls beperkingen. Dus rechtstreeks op de core, AMSIX dus. Maar… duur!
Ik heb zelf een normaal consumenten abonnement bij Tweak, waar ik dit soort restricties nog niet tegen ben gekomen (wat overigens niet betekent dat ze niet bestaan). Alle poorten staan open. Dingen als statisch IP en reverse DNS zijn daar nooit een probleem geweest en kosten zelfs niks extra.
Ik ging er onderhand vanuit dat poort blokkades vanuit de ISP niet meer van deze tijd zijn, maar blijkbaar had ik het mis…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerlijnD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 17:01
Sinds gisterenmiddag is opeens de coax aansluiting vanuit de muur afgestorven. Lekker moment zo voor de voetbal, Cogas stuurt morgen pas een monteur, heel fijn :'( .

Heb mijn pa voor nu maar de caiway app geïnstalleerd zodat hij toch nog kan kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mvn23 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:17:
[...]

Ik heb zelf een normaal consumenten abonnement bij Tweak, waar ik dit soort restricties nog niet tegen ben gekomen (wat overigens niet betekent dat ze niet bestaan). Alle poorten staan open. Dingen als statisch IP en reverse DNS zijn daar nooit een probleem geweest en kosten zelfs niks extra.
Ik ging er onderhand vanuit dat poort blokkades vanuit de ISP niet meer van deze tijd zijn, maar blijkbaar had ik het mis…
Even gekeken maar de algemene voorwaarden van Tweak noemen dat er sprake is van dynamisch IP. De backbone is KPN en die heeft als standpunt dat IP adressen niet wijzigen tenzij… maar statisch is geen garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvn23
ernstoud schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:59:
[...]

Even gekeken maar de algemene voorwaarden van Tweak noemen dat er sprake is van dynamisch IP. De backbone is KPN en die heeft als standpunt dat IP adressen niet wijzigen tenzij… maar statisch is geen garantie.
Klopt! Echter met de aanvraag van een PTR record werd mijn aansluiting in een ander subnet gezet, waardoor mijn IP wel volledig statisch werd (PTR op een dynamisch IP heeft ook geen zin). Maargoed, dit heeft onderhand niks meer met Caiway te maken…
[/offtopic]

edit: PTR natuurlijk, geen CNAME…

[ Voor 4% gewijzigd door mvn23 op 11-07-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

ernstoud schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:45:
Vanaf WAN worden standaard de poorten 22, 5060, 5061, 68, 8, 8082, 9116 en 161 geforward. De rest wordt dus gedropped.
Interessant...ik had nooit gedacht dat een ISP poort 22 open zou zetten. Dank voor de info...zo blij dat ik een eigen router heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lier schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:17:
[...]

Interessant...ik had nooit gedacht dat een ISP poort 22 open zou zetten. Dank voor de info...zo blij dat ik een eigen router heb.
Die SSH poort staat dus op WAN open, ik denk voor gebruik door Caiway. Kan best zijn dat Caiway deze poort naar internet wel afsluit. Niet geprobeerd, leuk experiment…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvn23
ernstoud schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:39:
[...]
Die SSH poort staat dus op WAN open, ik denk voor gebruik door Caiway. Kan best zijn dat Caiway deze poort naar internet wel afsluit. Niet geprobeerd, leuk experiment…
TCP poort 22 is gewoon bereikbaar vanaf het internet. Dus iedere Caiway klant die de Genexis aansluit heeft een SSH server aan het www hangen? Maar UDP poort 53 is gevaarlijk dus moet geblokkeerd worden...

8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:59:
Ik heb KPN xDSL vanaf de MXSTREAM tijd meegemaakt en toen kreeg ik toch echt gewoon een IP dat 1:1 gekoppeld was aan mijn klantennummer, maar wel via DHCP werd uitgedeeld! :)
mvn23 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:16:
Klopt! Echter met de aanvraag van een PTR record werd mijn aansluiting in een ander subnet gezet, waardoor mijn IP wel volledig statisch werd (PTR op een dynamisch IP heeft ook geen zin).
En daar zat inderdaad ook een PTR record bij! :*)
Maargoed, dit heeft onderhand niks meer met Caiway te maken…
Mwa, altijd interessant om ISP's met elkaar onderling te vergelijken! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ter info: bericht gekregen van Genexis dat op korte termijn de open source componenten van de firmware beschikbaar komen. Mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vraagje…

Zijn er hier “techneuten” met logging op hun eigen router op het glas van Caiway? En zo ja, hoeveel port scans, cq. dropped packets, zien jullie per dag?

Ik zie op de Genexis rond de 6000 dropped packets per dag, veel port scans uit “het oosten” en de USA.
Is wel erg veel, de Caiway IP’s zijn in trek lijkt het. Elke dag springen er een paar uit die iets van 400 ports scannen. Op www.abuseipdb.com zijn dat dan IP adressen die al honderden of duizenden keren gerapporteerd zijn.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn met deze ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 06:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ernstoud schreef op zondag 18 juli 2021 @ 00:10:
Caiway alle IP’s zijn in trek lijkt het.
There, I fixed it for you. Welkom op het internet. :)
Dit kom je in alle IP reeksen tegen in dezelfde of zelfs veel grotere mate. Heeft niks met Cawai specifieke IP adressen te maken. Dit gebeurd overal.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 18-07-2021 00:18 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remco_k schreef op zondag 18 juli 2021 @ 00:17:
[...]

There, I fixed it for you. Welkom op het internet. :)
Dit kom je in alle IP reeksen tegen in dezelfde of zelfs veel grotere mate. Heeft niks met Cawai specifieke IP adressen te maken. Dit gebeurd overal.
Dat dacht ik ook al maar ik sprak iemand die zei het slechts enkele keren per dag te zien. Ik denk dat die persoon gewoon niet op dit niveau logt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53

filthy rich

löp wa los

Ben momenteel op vakantie, en sinds 16 juli is ineens mijn UDM PRO offline (en dus mijn cctv). Bij navraag aan caiway lijkt het erop dat ze het caiway modem niet kunnen bereiken. Heeft iemand anders dit toevallig ook gehad?

Herstarten modem heeft geen zin en er is ook niemand bij de kabels in de buurt geweest.

Enige wat ik kan bedenken: Ik heb ooit het abbo omgezet naar een nieuw account waar ik een ander modem/router combinatie bij kreeg. Omdat ik mijn eigen router had heb ik de oude Genexis Titanium erachter gelaten, en dit werkte altijd perfect. Misschien dat hier wat is aangepast? Caiway kon mij dit niet bevestigen.

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_LU
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 10:04
filthy rich schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:43:
Ben momenteel op vakantie, en sinds 16 juli is ineens mijn UDM PRO offline (en dus mijn cctv). Bij navraag aan caiway lijkt het erop dat ze het caiway modem niet kunnen bereiken. Heeft iemand anders dit toevallig ook gehad?
Is het niet gewoon een stroom-onderbreking, electriciteitsgroep uitgevallen/geschakeld?
Stekker blok met thermische beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:03
Verplaatst naar het tv-topic.

[ Voor 95% gewijzigd door RudolfR op 24-07-2021 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

filthy rich schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:43:
Enige wat ik kan bedenken: Ik heb ooit het abbo omgezet naar een nieuw account waar ik een ander modem/router combinatie bij kreeg. Omdat ik mijn eigen router had heb ik de oude Genexis Titanium erachter gelaten, en dit werkte altijd perfect. Misschien dat hier wat is aangepast? Caiway kon mij dit niet bevestigen.
Dit lijkt mij niet waarschijnlijk. Ik heb dezelfde combi en ook na de grote overzetting naar het nieuwe platform werkt dit als een zonnetje.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53

filthy rich

löp wa los

PaT schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:02:
[...]

Dit lijkt mij niet waarschijnlijk. Ik heb dezelfde combi en ook na de grote overzetting naar het nieuwe platform werkt dit als een zonnetje.
Dank voor bevestiging. Het is gisteren gerepareerd. Was blijkbaar een glasvezelkabel geraakt een km verderop.

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
Zojuist mijn glasmodem aangesloten en geactiveerd.
Alles werkt meteen, dat valt dus niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/11775302705.png

Tv werkt trouwens ook gewoon goed.
Usenet gaat super met 50MB/s.
Dik tevreden dus.
Mag ook eens gezegd worden lijkt me.
Alleen jammer dat er geen ci+ mogelijk is voor de slaapkamer.

[ Voor 33% gewijzigd door coob op 28-07-2021 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nu de vrije modemkeuze aanstaande is (https://tweakers.net/nieu...egin-2022-in-werking.html) vraag ik me af wat Caiway zal doen. Op zich werkt een eigen mediaconverter en router wel al, dus alleen de vrijgave van de SIP gegevens is extra nodig.

Gezien de controle over de Genexis 7840 met SSH, TR-069, CWMP, OXSH, GAPS valt er voor Caiway qua beheer een hoop mogelijkheden weg.

Ik ben wel benieuwd eigenlijk, wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
ernstoud schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:33:
Nu de vrije modemkeuze aanstaande is (https://tweakers.net/nieu...egin-2022-in-werking.html) vraag ik me af wat Caiway zal doen. Op zich werkt een eigen mediaconverter en router wel al, dus alleen de vrijgave van de SIP gegevens is extra nodig.

Gezien de controle over de Genexis 7840 met SSH, TR-069, CWMP, OXSH, GAPS valt er voor Caiway qua beheer een hoop mogelijkheden weg.

Ik ben wel benieuwd eigenlijk, wat denken jullie?
Ik verwacht dat ze wel moeten, maar al ook alles aan doen om hun eigen modem als voorkeurmodem aan te prijzen. Ondersteuning 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 23:06
Kan je je eigen VoIP (SIP) accounts instellen als je glasvezel van Caiway neemt, internet only dus?

Ik heb al jaren een vast nr via CheapConnect (account #1) en daarnaast (account #2) een account bij 1 van de voipbuster klonen. Jarenlang gebruikt bij Telfort en voorgangers (DSL). Verhuis nu naar Caiway/glasvezel gebied.

Ik wil sowieso wifi gedeelte uitschakelen op het Caiway modem en vervolgens zelf wifi APs aansluiten. Maar voor telefonie zou het makkelijkste zijn als ik gewoon de 2 SIP accounts kan invoeren en koppelen aan incoming/outgoing calls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan1986
Jazco2nd schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:01:
Kan je je eigen VoIP (SIP) accounts instellen als je glasvezel van Caiway neemt, internet only dus?

Ik heb al jaren een vast nr via CheapConnect (account #1) en daarnaast (account #2) een account bij 1 van de voipbuster klonen. Jarenlang gebruikt bij Telfort en voorgangers (DSL). Verhuis nu naar Caiway/glasvezel gebied.

Ik wil sowieso wifi gedeelte uitschakelen op het Caiway modem en vervolgens zelf wifi APs aansluiten. Maar voor telefonie zou het makkelijkste zijn als ik gewoon de 2 SIP accounts kan invoeren en koppelen aan incoming/outgoing calls.
Via het caiway glasmodem genexis 7840 kun je het wel vergeten (in het begin even gekeken, en die optie zat er niet in evenals DDNS bijvoorbeeld wat voor mij de reden was om dat ding zo snel als mogelijk aan de kant te donderen en te vervangen voor Ubiquiti apparatuur), ik heb zelf ook cheapconnect en dat draait via een cisco ata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Arjan1986 thanks!
Dit ging eigenlijk niet over mijn eigen huis, daar heb ik ook glas met eigen apparatuur. eerst een Edgerouter X gekocht maar die had geen actieve PoE, en ik wilde juist PoE wifi APs en switches aansluiten.
Dat was 2018, ik zie nu dat Unifi/Ubiquiti nog steeds geen SFP router met minimaal PoE 802.3af heeft.
Dan blijft Mikrotik (hEX POE) over. Die heb ik dus in 2018 gekocht..Werkt prima maar heb echt hele weekenden besteed om te leren en in te stellen.. Mikrotik doet zijn best een zo ingewikkeld mogelijke software te bouwen voor zijn apparatuur. Ben nu meeste weer vergeten (maar draait nog als een trein).

Geen zin om weer een Mikrotik op te tuigen dus ik hoopte gewoon de ISP modem router te gebruiken..

[ Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 01-08-2021 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan1986
Jazco2nd schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:55:
@Arjan1986 thanks!
Dat was 2018, ik zie nu dat Unifi/Ubiquiti nog steeds geen SFP router met minimaal PoE 802.3af heeft.
Dan blijft Mikrotik (hEX POE) over. Die heb ik dus in 2018 gekocht..
Dat word dan wachten op de nieuwe UDM PRO denk ik?
pricewatch: Ubiquiti Unifi Dream Machine Pro SE

[ Voor 34% gewijzigd door Arjan1986 op 01-08-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Leuk ding, maar dat lijkt me overkill.. die naam alleen al, voor de fans.

Gewoon een simpel SFP routertje voor een klein huishouden met actieve PoE.. en daarop een paar simpele APs aangesloten: minimaal aantal apparaten, minimaal aantal voedingen. Zonder een top end droom apparaat te moeten aanschaffen. Het is jammer dat niet meer merken hierop inspelen.

Ik ga waarschijnlijk gewoon dat Caiway rotding gebruiken met een ATA voor VoIP en 1 wifi AP.
Pagina: 1 2 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie