Heb hier al jaren een Sipura draaien met een Voipbuster account achter een Caiway glasvezelmodem. De Sipura pakt ook het Caiway Voipnummer mee. Ben bereikbaar op beide nr's en kan bellen via beide nr's. Geen idee wat voor modem ik heb. Is alleen glasmodem. Heeft geen wifi of router functie.Jazco2nd schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:01:
Kan je je eigen VoIP (SIP) accounts instellen als je glasvezel van Caiway neemt, internet only dus?
Ik heb al jaren een vast nr via CheapConnect (account #1) en daarnaast (account #2) een account bij 1 van de voipbuster klonen. Jarenlang gebruikt bij Telfort en voorgangers (DSL). Verhuis nu naar Caiway/glasvezel gebied.
Ik wil sowieso wifi gedeelte uitschakelen op het Caiway modem en vervolgens zelf wifi APs aansluiten. Maar voor telefonie zou het makkelijkste zijn als ik gewoon de 2 SIP accounts kan invoeren en koppelen aan incoming/outgoing calls.
Gezien het feit dat veel DDoS aanvallen gebruik maken van verkeerd geconfigureerde DNS resolvers zou ik als ik ISP was ook port 53 dichtzetten. Ik zie zowieso niet waarom je als particulier je eigen DNS server zou willen draaien achter je thuisaansluiting. Één stroomstoring en je mail komt niet meer aan…mvn23 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:40:
[...]
TCP poort 22 is gewoon bereikbaar vanaf het internet. Dus iedere Caiway klant die de Genexis aansluit heeft een SSH server aan het www hangen? Maar UDP poort 53 is gevaarlijk dus moet geblokkeerd worden...
![]()
![]()
Dat kan je afvangen, maar tegenwoordig zijn beiden inderdaad niet meer aan te radenraxxer schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:39:
Gezien het feit dat veel DDoS aanvallen gebruik maken van verkeerd geconfigureerde DNS resolvers zou ik als ik ISP was ook port 53 dichtzetten. Ik zie zowieso niet waarom je als particulier je eigen DNS server zou willen draaien achter je thuisaansluiting. Één stroomstoring en je mail komt niet meer aan…
Het is best wel een leuk ding, maar de firmware heeft nog weleens rare issues en de Switch heeft een rare backbone capaciteit : 1 GbpsJazco2nd schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:06:
Leuk ding, maar dat lijkt me overkill.. die naam alleen al, voor de fans.
Ik vind het altijd geweldig hoe jij het jezelf onnodig moeilijk maakt in je reactiesGewoon een simpel SFP routertje voor een klein huishouden met actieve PoE.. en daarop een paar simpele APs aangesloten: minimaal aantal apparaten, minimaal aantal voedingen. Zonder een top end droom apparaat te moeten aanschaffen. Het is jammer dat niet meer merken hierop inspelen.
Wat is er mis met het volgende :
- EdgeRouter-X SFP
- Een leuke 8-poorts PoE Switch van TP-Link (€ 50) of Ubiquiti UniFi (€ 100)
- Een zooi accesspoints door het huis heen van één van die twee merken.
- Een losse VoIP ATA ergens in het huis...
Prima toch
Tja, het is een keuze hé!Ik ga waarschijnlijk gewoon dat Caiway rotding gebruiken met een ATA voor VoIP en 1 wifi AP.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Omgekeerde wereld. Ipv je huis vol te stoppen met apparaten, 1 apparaatje van 60 euro die de router vervangt en je ruime keuze uit actieve PoE switches of APs geeft: mijn punt is slechts waarom er niet meer merken dit bieden.nero355 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:05:
[...]
Dat kan je afvangen, maar tegenwoordig zijn beiden inderdaad niet meer aan te raden
[...]
Het is best wel een leuk ding, maar de firmware heeft nog weleens rare issues en de Switch heeft een rare backbone capaciteit : 1 Gbps
[...]
Ik vind het altijd geweldig hoe jij het jezelf onnodig moeilijk maakt in je reacties
Wat is er mis met het volgende :
- EdgeRouter-X SFP
- Een leuke 8-poorts PoE Switch van TP-Link (€ 50) of Ubiquiti UniFi (€ 100)
- Een zooi accesspoints door het huis heen van één van die twee merken.
- Een losse VoIP ATA ergens in het huis...
Prima toch
[...]
Tja, het is een keuze hé!
Mijn suggestie is juist minimalisatie van apparaten en adapters door je huis

Ik heb het al, maar baal dat het bij een ander huis (met optie Caiway of Delta) anno 2021 nog steeds nodig is omdat er zo'n dichtgetimmerde glasmodem-router-AP bij zit..
Maar het wordt gewoon simpel een mediaconverter > eigen router met wifi.
Het ging er ook niet om of het een goed idee was, zoals ik eerder ook al aan gaf. Het punt was dat Caiway een en ander blokkeert op netwerkniveau zonder dit in hun voorwaarden aan te geven. Nu ontdekten we toevallig die ene poort, maar wie zegt mij dat de rest van de verbinding wel volledig bruikbaar is?raxxer schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:39:
[...]
Gezien het feit dat veel DDoS aanvallen gebruik maken van verkeerd geconfigureerde DNS resolvers zou ik als ik ISP was ook port 53 dichtzetten. Ik zie zowieso niet waarom je als particulier je eigen DNS server zou willen draaien achter je thuisaansluiting. Één stroomstoring en je mail komt niet meer aan…
Poorten blokkeren als ISP lijkt me niet meer van deze tijd en is reden voor de eigenaar van de betreffende aansluiting om naar een andere provider over te stappen (zou het voor mij zelf overigens ook zijn). Je waterleverancier gaat toch ook niet bepalen waar jij jouw water wel en niet voor mag gebruiken?
Dat is niet te doen als je overal fatsoenlijke WiFi wilt hebbenJazco2nd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:11:
Omgekeerde wereld. Ipv je huis vol te stoppen met apparaten, 1 apparaatje van 60 euro die de router vervangt en je ruime keuze uit actieve PoE switches of APs geeft: mijn punt is slechts waarom er niet meer merken dit bieden.
Mijn suggestie is juist minimalisatie van apparaten en adapters door je huis
Daar is men dus mee bezig, maar dan via een andere weg : Vrije router keuze - hulp van je provider obv besluit ACMIk heb het al, maar baal dat het bij een ander huis (met optie Caiway of Delta) anno 2021 nog steeds nodig is omdat er zo'n dichtgetimmerde glasmodem-router-AP bij zit...
En dan in de meterkast zeker voor een optimaal slecht WiFi signaalMaar het wordt gewoon simpel een mediaconverter > eigen router met wifi.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
https://www.totaaltv.nl/n...ent-nederlandse-woningen/
https://www.deltafiberned...dt-veel-hogere-snelheden/
https://www.pzc.nl/zeeuws...nleg-glasvezel~adca4f4f0/
In het financieel dagblad doet men nog even de volgende uitspraak:
Het is de bedoeling dat ook andere providers op termijn van Delta's glasvezelnetwerk gebruik kunnen maken.
Andere providers is nog steeds geen KPN en op termijn is zeker niet komende maanden. Deze zin heb ik 6 jaar geleden bij de aanleg van glasvezel in Twente ook gezien. De providers moeten nog komen.
Laten ze eerst maar gaan investeren in Ipv6 en 4K waar ze nu hopeloos mee achter lopen. Eerst de bestaande klanten tevreden dan verder kijken.
https://www.deltafiberned...dt-veel-hogere-snelheden/
https://www.pzc.nl/zeeuws...nleg-glasvezel~adca4f4f0/
In het financieel dagblad doet men nog even de volgende uitspraak:
Het is de bedoeling dat ook andere providers op termijn van Delta's glasvezelnetwerk gebruik kunnen maken.
Andere providers is nog steeds geen KPN en op termijn is zeker niet komende maanden. Deze zin heb ik 6 jaar geleden bij de aanleg van glasvezel in Twente ook gezien. De providers moeten nog komen.
Laten ze eerst maar gaan investeren in Ipv6 en 4K waar ze nu hopeloos mee achter lopen. Eerst de bestaande klanten tevreden dan verder kijken.
@Sjakie0101, jouw mening heb je meermaals luid en duidelijk verkondigd in dit topic. Maar verplaats je eens in de ander; je woont in een dorp, achteraf, waar alleen xDSL beschikbaar is met een maximum van 20 Mbps.
Je voorstel is dat Delta stopt met het aanleggen van nieuwe netwerken en zich volledig gaat richten op het tevreden stellen van de televisiekijker en een enkele techneut die het belang ziet van IPv6.
Tot dan, geen nieuwe aansluitingen. Dus laat die mensen maar verrekken. Is dat hoe je het ziet en meermaals en overduidelijk, tot vervelens toe aan het verkondigen bent? Vind je dat niet een klein beetje egocentrisch?
Je voorstel is dat Delta stopt met het aanleggen van nieuwe netwerken en zich volledig gaat richten op het tevreden stellen van de televisiekijker en een enkele techneut die het belang ziet van IPv6.
Tot dan, geen nieuwe aansluitingen. Dus laat die mensen maar verrekken. Is dat hoe je het ziet en meermaals en overduidelijk, tot vervelens toe aan het verkondigen bent? Vind je dat niet een klein beetje egocentrisch?
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
Volgens mij is dat niet helemaal wat ik zeg. Nieuwe aansluitingen prima, maar doe eerst even iets aan de diensten, Kortom beide, maar zorg aub dat er geinvesteerd wordt in de diensten.nescafe schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:34:
@Sjakie0101, jouw mening heb je meermaals luid en duidelijk verkondigd in dit topic. Maar verplaats je eens in de ander; je woont in een dorp, achteraf, waar alleen xDSL beschikbaar is met een maximum van 20 Mbps.
Verder geen mening.
Sinds gisteren in de avond? in de log van ubiquiti eerst +200ms latency nu nog 26ms ipv de normale 2 a 3ms,zijn er meer die dit zo ervaren/zien/meten?
(overigens ik heb er nu niet zo heel erg last van game op het moment toch niet online usg al herstart)
Edit: snelheid is ook niet helemaal wat het zijn moet rond 150/180 symmetrisch ipv rond de 250Mbits...
(overigens ik heb er nu niet zo heel erg last van game op het moment toch niet online usg al herstart)
Edit: snelheid is ook niet helemaal wat het zijn moet rond 150/180 symmetrisch ipv rond de 250Mbits...
[ Voor 19% gewijzigd door Arjan1986 op 02-08-2021 22:34 ]
Even alles een half uur er af. The Great Reset.Arjan1986 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:28:
Sinds gisteren in de avond? in de log van ubiquiti eerst +200ms latency nu nog 26ms ipv de normale 2 a 3ms,zijn er meer die dit zo ervaren/zien/meten?
Niks aan de hand in Twente, ff snel via WiFi getest. Ik zit op 400/400. Ook geen rare dingen te zien in mijn UDM Pro.Arjan1986 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:28:

Yep. Hier (buitengebied Apeldoorn) vandaag drie keer om het uur vanaf 11:30 uur een download richting 0, latency > 100 ms. Tiental minuten, daarna weer normaal.
Iemand bij Caiway aan het hobby’en?
Iemand bij Caiway aan het hobby’en?
@ernstoud Dat zou (binnenkort) opgelost moeten zijn..
Bericht van een reseller op het Delta-netwerk:
Vanwege meerdere Flooding incidenten in het Delta-Fiber netwerk ondervind u problemen met uw internet, tv en voip diensten. Het is instabiel en traag.
[..]
Update 15:25: Wij monitoren verbindingen en zien verbetering op dit moment. Wij zien deze storing als ‘opgelost’ maar houden het nog in de gaten.
[ Voor 3% gewijzigd door nescafe op 03-08-2021 16:22 ]
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
Als je ook daadwerkelijk die 20 Mbps haalt dan is dat prima!nescafe schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:34:
Verplaats je eens in de ander; je woont in een dorp, achteraf, waar alleen xDSL beschikbaar is met een maximum van 20 Mbps.
Vaak is het iets van 10 Mbps of zelfs maar 4 Mbps of zo...

Lang leve (V)VDSL2 via wijkkastjes zullen we maar zeggen!
Dat ligt wel ietsje ingewikkelder in elkaar dan dat...Je voorstel is dat Delta stopt met het aanleggen van nieuwe netwerken en zich volledig gaat richten op het tevreden stellen van de televisiekijker en een enkele techneut die het belang ziet van IPv6.
Hoe meet je al die dingenArjan1986 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:28:
Mijn UniFi Controller laat nu ook 250+ ms zien, terwijl een ping naar hetzelfde adres 8 ms laat zien!

Gewoon lekker negeren... buggy software meuk en zo...
Dus jij reset alles op die manier zodra je wat vreems merktSjakie0101 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:08:
Even alles een half uur er af. The Great Reset.
Ik zou niet graag jouw apparatuur zijn!

En je woorkeuze voor die laatste drie is ook erg fout in deze ellendige tijd...
Dank! Uiteraard (?) geen enkele melding bij Caiway op de storingspagina. Sukkels.nescafe schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:20:
@ernstoud Dat zou (binnenkort) opgelost moeten zijn..
[...]
Investeren prima, maar aan de supportzijde van hun diensten zou een investering zeker geen kwaad kunnen. Ik weet niet of iemand wel eens iemand van de tweede lijnssupport heeft gesproken of uberhaupt is doorverbonden naar een manager. Ik zal een van mijn use cases hier zetten ter info (en lering ende vermaeck):nescafe schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:34:
Mijn schoonouders zijn verhuist van een oud huis (wat gesloopt zou worden) naar een nieuwbouwhuis. In hun oude huis hadden ze een abonnement via de coaxkabel. In hun nieuwe huis alleen een glasvezelaansluiting. Omdat het oudere mensen zijn, wilden we zeker een overlap van de telefoondiensten op hun huidige nummer. Toen de definitieve opleveringsdatum bekend was, contact gezocht met de klantenservice, situatie uitgelegd. Oplossing:
- vraag nieuw abonnement via glas aan op datum x
- zeg oude abonnement op op oude adres op datum x + 2 weken
- nummerportering; dat zit allemaal bij ons, kunnen we met een dag regelen, belt u na activatie
- emailadres blijft uw emailadres
1 dag voor datum x:
- geen installatie pakket
op datum x:
- installatie pakket geleverd
- geprobeerd te activeren:
- wel internet geen andere diensten
- gebeld met klantenservice:
CW: "Er staat hier dat er een coaxkabel is, maar die kan niet worden aangesloten in de wijkcentrale"
htca: "Ja dat klopt, het is een nieuw huis met alleen een glasvezelkabel"
CW: "Dan moet de netbeheerder komen om dat te constateren"
htca: "ik heb dat toch aangegeven en de monteur van de netbeheerder gaat hier echt geen coax vinden"
CW: "toch moet het"
htca: "wat is de response tijd van de Netbeheerder"
CW: "kan tot een week zijn"
4 dagen later konden we de activeren
htca: "hallo ik bel voor de nummerportering van xxx"
CW: <controle vragen>
CW: "ok ik ga de portering in gang zetten, maar dat kan tot 2 weken duren"
htca: "euh, de nummers zitten toch bij jullie? enne... vorige keer zeiden jullie dat dit met een dag geregeld was"
CW: "ik kan u niet verder helpen"
htca: "verbind me maar door naar de tweede lijn"
CW: "kan ik niet doen"
na een week nog niet, dagelijks gebeld uiteindelijk geporteerd, ruim over 2 weken over datum x. Ja natuurlijk meeste mensen bellen met hun 06, maar oudere mensen hangen aan hun vaste nummer en bellen onderling via dat nummer. grote paniek omdat ze "niet bereikbaar waren"
4 weken na datum x:
schoonouders: "email komt niet meer binnen"
htca checkt: email adres blijkt te zijn vervallen, emailadres blijkt te zijn gewijzigd.
htca belt CW: "kunnen jullie het email adres weer terug wijzigen?"
CW: "nee dat kan niet, ik kan niets voor u doen"
CW: "u kunt een tweede emailadres aanmaken onder "mijn caiway""
htca logt in:
oude email adres in domein "caiway.nl", nieuwe emailadres ook in domein "caiway.nl", tweede email adres alleen te registeren in "caiway.net" domein
htca belt CW en legt het voor.
CW: "ik kan niets voor u doen, ik zet het door naar in de organisatie en die gaan er naar kijken"
htca: "wanneer kan ik opvolging verwachten"
CW: "geen idee, weekje"
na een weekje ... geen response ... bellen.... zelfde verhaal, doorverbinden weigeren, management afgesloten....
je kunt zeggen, waarom hebben die mensen geen gmail/hotmail etc.... email adres was al jaren in gebruik. gebruikt bij de aanvraag van de energie, keukenleverancier, gordijnen, stoffeerder... en wat al niet meer zij...
Enfin, na 2 weken word ik gebeld door CW: "ik bel om te vragen of alles goed gegaan is met de aanvraag van uw glasvezelabonnement en de aansluiting"
htca: "nou, ga maar even zitten... verhaal gedaan... dus, nee niet goed gegaan en nog steeds is het email verhaal niet geregeld. Dus wat gaat u doen?"
CW: "ik noteer het"
htca: "waarom belt u dan? Wilt u alleen succes verhalen horen? moet dat om een vinkje in het kwaliteitsregister te hebben???? kunt u me doorverbinden met uw manager? Kunt u me laten bellen door een manager?"
Op alle vragen ontwijkend, hij vond het allemaal heel vervelend, maar kon echt niets voor me doen. We hebben het daarna allemaal laten rusten.
We zijn nu 6 maanden verder, 3 weken geleden is als bij donderslag het oude emailadres als secundair emailadres gewijzigd. Oh ja, we hebben 1 maand compensatie gekregen voor alle problemen, maar het waren toch vooral problemen die we zelf hadden veroorzaakt door niet duidelijk aan te geven etc....
Echt hun diensten zijn best ok, maar het doen alsof je klanten complete klojo's zijn en een fatsoenlijke escalatie mogelijkheid niet bieden is verre van klantvriendelijk.
Tja. Wacht ook al 2 weken op een ticket vanuit de 2e lijn waarom ik niet meer kan inloggen in de TV app op de iPad. Het is schering en inslag bij ISP’s… KPN, t-mobile… als het werkt is het goed maar support is niet zoals het zou moeten. Consument dus geen SLA…
Dat is standaard bij Caiwayernstoud schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:12:
Dank! Uiteraard (?) geen enkele melding bij Caiway op de storingspagina. Sukkels.
Vandaag ben ik drie keer door Caiway gebeld. Maar ja, overdag werk ik. Geen voicemail, geen e-mail gekregen maar de TV app werkt weer. Mooi. Geeft beter beeld dan mijn oude TV. Wellicht een idee voor Sjakie. Geen 4K maar wel scherp op dat kleine scherm :-)
Edit: vandaag ook keurig terug gebeld door de servicedeskmedewerker om te vragen of het probleem opgelost is. Zo hoort het.
Edit: vandaag ook keurig terug gebeld door de servicedeskmedewerker om te vragen of het probleem opgelost is. Zo hoort het.
[ Voor 19% gewijzigd door ernstoud op 06-08-2021 10:58 ]
nieuws: Delta maakt 1Gbit/s standaard voor glasvezel en komt met 8Gbit/s-abo
Gaat caiway hier ook in mee?
Gaat caiway hier ook in mee?
Dat mag ik hopen, anders stap ik over, betaal nu de volle mep voor 1GB.
Overigens als ik kijk met mijn postcode op de site van Delta wordt het nog niet als dusdanig aangeboden.
Even aankijken, het nieuws is nog vers.
[ Voor 10% gewijzigd door markmart33 op 05-08-2021 08:44 ]
Ja ook Caiway. Beide (DELTA/Caiway) zijn immers 100% gelijk qua bedrijf, techniek etc.
Goed lezen wat er in het artikel staat:markmart33 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:41:
[...]
Dat mag ik hopen, anders stap ik over, betaal nu de volle mep voor 1GB.
Overigens als ik kijk met mijn postcode op de site van Delta wordt het nog niet als dusdanig aangeboden.
Even aankijken, het nieuws is nog vers.
“Klanten met een huidig 400Mbit/s-abonnement gaan binnenkort over naar 1Gbit/s en zullen dan 2,50 euro per maand minder betalen, terwijl huidige 1Gbit/s-klanten er 19 euro op vooruit gaan, belooft Delta.”
Dus gewoon geduld totdat we zijn overgezet en het leverbaar is.
Nou zo zeker is dat niet. Het kan best zijn dat ze Delta als A-merk gaan/willen benoemen en Caiway het B-merk. Denk gewoon overstappen naar Delta als je van snelheid houdt. Wil je coax behouden dan lekker bij Caiway blijven.canizares99 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:12:
[...]
Ja ook Caiway. Beide (DELTA/Caiway) zijn immers 100% gelijk qua bedrijf, techniek etc.
Wie weet gaan ze toch Caiway af laten zinken. Daar was al eerder sprake van.Roberto...... schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:39:
[...]
Nou zo zeker is dat niet. Het kan best zijn dat ze Delta als A-merk gaan/willen benoemen en Caiway het B-merk. Denk gewoon overstappen naar Delta als je van snelheid houdt. Wil je coax behouden dan lekker bij Caiway blijven.
Caiway heeft ook geen 4K decoders, daar moeten ze iets mee.
Het kan ook zo zijn dat Caiway nu komt met een 4K pakket dat veel gunstiger is.
Wat mij niet zo duidelijk wordt is of die 1Gb/s dan het instapabbo wordt of dat er nog iets onder die 1Gb/s komt/blijft.
Zo biedt Caiway nu ook 100, 250 en in mijn geval 350 Mb/s abonnementen aan.
Zo biedt Caiway nu ook 100, 250 en in mijn geval 350 Mb/s abonnementen aan.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Precies, ik lees dat niet terug dat dit ook voor Caiway klanten gaat gelden, we gaan het beleven.Roberto...... schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:39:
[...]
Nou zo zeker is dat niet. Het kan best zijn dat ze Delta als A-merk gaan/willen benoemen en Caiway het B-merk. Denk gewoon overstappen naar Delta als je van snelheid houdt. Wil je coax behouden dan lekker bij Caiway blijven.
Het nieuwsbericht gaat over Delta.canizares99 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:14:
[...]
Goed lezen wat er in het artikel staat:
“Klanten met een huidig 400Mbit/s-abonnement gaan binnenkort over naar 1Gbit/s en zullen dan 2,50 euro per maand minder betalen, terwijl huidige 1Gbit/s-klanten er 19 euro op vooruit gaan, belooft Delta.”
Dus gewoon geduld totdat we zijn overgezet en het leverbaar is.
Daarom ook mijn vraag of Caiway hierin mee zal gaan, maar ze zullen eigenlijk wel moeten anders stapt men gewoon over.
Ik zit echter net met een jaarcontract dus het zou leuk zijn als Caiway mee gaat met de snelheidsverhoging.
-edit-
Net in de chat gezeten met Caiway.
Ze hebben het bericht al wel binnen van Delta maar overleggen nog wat er bij Caiway gaat gebeuren.
[ Voor 10% gewijzigd door coob op 05-08-2021 10:58 ]
Als Caiway niet meegaat. Welke reden heb je nog om te blijven.coob schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:29:
[...]
Het nieuwsbericht gaat over Delta.
Daarom ook mijn vraag of Caiway hierin mee zal gaan, maar ze zullen eigenlijk wel moeten anders stapt men gewoon over.
Ik zit echter net met een jaarcontract dus het zou leuk zijn als Caiway mee gaat met de snelheidsverhoging.
-edit-
Ze hebben het bericht al wel binnen van Delta maar overleggen nog wat er bij Caiway gaat gebeuren.
coax die blijft werken bij Caiway en niet bij DELTA.jaaoie17 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:31:
[...]
Als Caiway niet meegaat. Welke reden heb je nog om te blijven.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Een net afgesloten jaarcontract?jaaoie17 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:31:
[...]
Als Caiway niet meegaat. Welke reden heb je nog om te blijven.
Zeker wel, zie ook Plume Wifi..helaas niet in NL te verkrijgen. 1 van de snelste oplossingen door overal juiste niet van die monsterzenders te plaatsen, maar APs met een iets beperkter vermogen die elkaar perfect aanvullennero355 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:42:
[...]
Dat is niet te doen als je overal fatsoenlijke WiFi wilt hebben
Ik heb 2 AC-In Walls opgesteld (gevoed via 802.3af). Werkt prima, vermogen ook aangepast op elkaar en de ruimte die ze dekken. Maar we zijn ook grootverbruikers met 2 thuiswerkers, deels op wifi.
In dit ander huisje van een ouder hoeft het allemaal niet zo super. 1 AP op een goede plek is prima.
Goed nieuws! Duurt wel lang zeg.. maarja overheid[...]
Daar is men dus mee bezig, maar dan via een andere weg : Vrije router keuze - hulp van je provider obv besluit ACM

Nou nou wat een aanname![...]
En dan in de meterkast zeker voor een optimaal slecht WiFi signaal![]()
Ik snap juist niet dat ISPs zo stom zijn modem-routers met wifi standaard te leveren. Lever gewoon een modem, desnoods modem-router. Maar absoluut geen wifi. Zeker niet bij Glasvezel, want ze willen dat het modem binnen 2-3meter van de meterkast staat, daar komt immers glas binnen. Dan kan je daar toch geen WiFi router zetten

Toch installeren de ISPs, nota bene de internet experts het zo.
In dit geval staat de meterkast ook nog eens buitenshuis op de gang, met een dikke muur ertussen...
En de meterkast van de buren direct naast onze kast (houten wandje).
Dus als beide personen Caiway volgen.. zitten er 2 WiFimodem routers in (zo goed als) 1 kleine ruimte, met de huizen en hun buitenmuren ernaast

1 vraag en dan houd ik op: je kan wel makkelijk WiFi uitzetten op de Caiway apparatuur? Anders ga ik eisen dat de monteur dit doet.. wifi op een gang buiten slaat nergens op.
Alleen router-mode uitschakelen (overzetten naar bridge) kan dus niet?
@Jazco2nd Ja hoor, wifi kan gewoon uit. Ik las hier wel eens dat hij spontaan weer aan wilde springen. Ik heb geen idee of dat probleem inmiddels al opgelost is.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik heb inmiddels bevestiging dat de “upgrade” naar 1Gbit niet voor Caiway klanten gaat gelden.coob schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:29:
[...]
Het nieuwsbericht gaat over Delta.
-edit-
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ls7H7M78eFKilE0l9bbGWTO.jpg?f=user_large)
Iets te kort door de bocht denk ik.B2 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:46:
[...]
Ik heb inmiddels bevestiging dat de “upgrade” naar 1Gbit niet voor Caiway klanten gaat gelden.
[Afbeelding]
DELTA bericht >> DELTA klanten
Caiway heeft nog niets concreets hierover gezegd >> een weekje afwachten
Dat de servicemedewerkers niets weten is volstrekt normaal in telecomwereld. Hoewel ze bij Caiway overwegend weinig weten
Bij Caiway kun je toch maandelijks opzeggen? Of ben jij nu net bij Caiway.
Wat ook nog kan is dat Caiway langzaam wordt afgezonken of op gaat in Delta.B2 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:46:
[...]
Ik heb inmiddels bevestiging dat de “upgrade” naar 1Gbit niet voor Caiway klanten gaat gelden.
[Afbeelding]
Het blijf dezelfde organisatie.
Met de nu bekende informatie vanuit Caiway lijkt mij dat het niet kort door de bocht is. Wellicht komt er over een tijdje nieuwe informatie.True schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:56:
[...]
Iets te kort door de bocht denk ik.
DELTA bericht >> DELTA klanten
Caiway heeft nog niets concreets hierover gezegd >> een weekje afwachten
Dat de servicemedewerkers niets weten is volstrekt normaal in telecomwereld. Hoewel ze bij Caiway overwegend weinig weten
Hier is net glasvezel opgeleverd dus ja, ik heb een jaarcontract.jaaoie17 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:06:
[...]
Bij Caiway kun je toch maandelijks opzeggen? Of ben jij nu net bij Caiway.
Maar ik denk dat Caiway binnenkort wel overstag gaat anders gaat iedereen (die die mogelijkheid heeft) over naar Delta.
[ Voor 18% gewijzigd door coob op 05-08-2021 14:41 ]
Edit
[ Voor 181% gewijzigd door coob op 05-08-2021 14:41 ]
Het is feitelijk hetzelfde bedrijf, alleen twee providers. Caiway kan iets heel anders doen, echter de prijsverschillen worden te groot. Voor COAX blijf ik niet bij Caiway.coob schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:34:
[...]
Hier is net glasvezel opgeleverd dus ja, ik heb een jaarcontract.
Maar ik denk dat Caiway binnenkort wel overstag gaat anders gaat iedereen (die die mogelijkheid heeft) over naar Delta.
Bij mij is sowieso geen coax beschikbaar van Caiway.Sjakie0101 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:04:
[...]
Het is feitelijk hetzelfde bedrijf, alleen twee providers. Caiway kan iets heel anders doen, echter de prijsverschillen worden te groot. Voor COAX blijf ik niet bij Caiway.
Wat doe je dan bij Caiwaycoob schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:13:
[...]
Bij mij is sowieso geen coax beschikbaar van Caiway.

Wanneer je al ziet dat 1Gbs opeens 19 euro goedkoper wordt bij Delta. Dan kan Caiway datzelfde abo niet zo veel duurder meer aanbieden. Dat geldt natuurlijk ook voor het 400 Mbits abo voor dat geld heb je bij Delta een veel goedkoper 1Gbs abo.
Het is vrij simpel Caiway kan niet achterblijven. Daarnaast zit Caiway in een soort 4K mangel nu ze al drie jaar lang de verkeerde decoders aan het uitleveren zijn. Ik voorzie (weer) nieuwe abonnementen met 4K decoders om dit weer recht te zetten. Al zit ik voor Caiway niet meer zo vast een COAX, dus voor dat verhaal kan ik gerust ook naar Delta.
Je vraagt je ook af of Caiway niet een beetje overbodig wordt zo langzamerhand. Het enige "geluk" dat je hebt is dat je per jaar van de een naar de andere kan overstappen en jezelf wat korting kan bezorgen.
Wat ik niet zo begrijp is dat men fors investeert op het internetproduct, terwijl de snelheden al retehoog zijn en men het tv-product zo inferieur laat.
Het is vrij simpel Caiway kan niet achterblijven. Daarnaast zit Caiway in een soort 4K mangel nu ze al drie jaar lang de verkeerde decoders aan het uitleveren zijn. Ik voorzie (weer) nieuwe abonnementen met 4K decoders om dit weer recht te zetten. Al zit ik voor Caiway niet meer zo vast een COAX, dus voor dat verhaal kan ik gerust ook naar Delta.
Je vraagt je ook af of Caiway niet een beetje overbodig wordt zo langzamerhand. Het enige "geluk" dat je hebt is dat je per jaar van de een naar de andere kan overstappen en jezelf wat korting kan bezorgen.
Wat ik niet zo begrijp is dat men fors investeert op het internetproduct, terwijl de snelheden al retehoog zijn en men het tv-product zo inferieur laat.
Sjakie; geef de naald eens een tikkie; je plaat blijft hangen. Jij vindt het TV product inferieur. Ok. Maar ik had hier Digitenne. Je wilt niet weten hoeveel beter dan het product van Caiway is. Jouw mening kennen we nu wel.Sjakie0101 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:11:Wat ik niet zo begrijp is dat men fors investeert op het internetproduct, terwijl de snelheden al retehoog zijn en men het tv-product zo inferieur laat.
Knap van je dat je het enige negatieve uit mijn relaas er uit pikt om mij aan te vallen. Ik vergelijk met KPN, ZIggo en vele andere providers.ernstoud schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:45:
[...]
Sjakie; geef de naald eens een tikkie; je plaat blijft hangen. Jij vindt het TV product inferieur. Ok. Maar ik had hier Digitenne. Je wilt niet weten hoeveel beter dan het product van Caiway is. Jouw mening kennen we nu wel.
Maar dit bijzinnetje verdient het niet om hier uitgelicht te worden bij alle positieve zaken die ik noem.
[ Voor 11% gewijzigd door Sjakie0101 op 05-08-2021 17:07 ]
Wie kijkt er nog linear tv dan? Mijn kinderen weten al niet beter dan dat een app is.Sjakie0101 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:11:
Wanneer je al ziet dat 1Gbs opeens 19 euro goedkoper wordt bij Delta. Dan kan Caiway datzelfde abo niet zo veel duurder meer aanbieden. Dat geldt natuurlijk ook voor het 400 Mbits abo voor dat geld heb je bij Delta een veel goedkoper 1Gbs abo.
Ik ben van Ziggo over op Caiway.
Wat is er mis dan met tv van Caiway?
Merk weinig verschil eerlijk gezegd.
Sjakie; ik heb al eens eerder jouw geweeklaag ter discussie gesteld. Gevolg was dat mijn posts verwijderd werden en het gezeur van jou over 4K bij Caiway, post na post, bleef staan. Dus ga ik verder niet in op je post. Blijf vooral zo doorgaan. Ik vind het vervuiling van de thread, de moderators denken daar anders over. So be it.Sjakie0101 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:07:
[...]
Knap van je dat je het enige negatieve uit mijn relaas er uit pikt om mij aan te vallen. Ik vergelijk met KPN, ZIggo en vele andere providers.
Maar dit bijzinnetje verdient het niet om hier uitgelicht te worden bij alle positieve zaken die ik noem.
Dat kan je hier uitgebreid lezen.coob schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:12:
Ik ben van Ziggo over op Caiway.
De meningen verschillen nogal, daarom zijn er ook 2 topics gemaakt.
Ik heb geprobeerd om te lezen wat het nou precies is, maar die hele website laat mijn browser en laptop flippen : Dan niet!Jazco2nd schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:29:
Zeker wel, zie ook Plume Wifi..helaas niet in NL te verkrijgen. 1 van de snelste oplossingen door overal juiste niet van die monsterzenders te plaatsen, maar APs met een iets beperkter vermogen die elkaar perfect aanvullen

Drie keer raden welke accesspoints ik in huis heb!Ik heb 2 AC-In Walls opgesteld (gevoed via 802.3af). Werkt prima, vermogen ook aangepast op elkaar en de ruimte die ze dekken. Maar we zijn ook grootverbruikers met 2 thuiswerkers, deels op wifi.
In dit ander huisje van een ouder hoeft het allemaal niet zo super. 1 AP op een goede plek is prima.
Zijn we het stiekem toch met elkaar eens!
IKR... ambtenaren...Goed nieuws! Duurt wel lang zeg.. maarja overheid
Sorry, kon het niet laten...Nou nou wat een aanname!

Experts smechperts of zoiets...Ik snap juist niet dat ISPs zo stom zijn modem-routers met wifi standaard te leveren. Lever gewoon een modem, desnoods modem-router. Maar absoluut geen wifi. Zeker niet bij Glasvezel, want ze willen dat het modem binnen 2-3meter van de meterkast staat, daar komt immers glas binnen. Dan kan je daar toch geen WiFi router zettenGeen enkel persoon met basiskennis zou dat logisch vinden..
Toch installeren de ISPs, nota bene de internet experts het zo.
Maar ik ben het verder wel met je eens
Handig!In dit geval staat de meterkast ook nog eens buitenshuis op de gang, met een dikke muur ertussen...
En de meterkast van de buren direct naast onze kast (houten wandje).
Dus als beide personen Caiway volgen.. zitten er 2 WiFimodem routers in (zo goed als) 1 kleine ruimte, met de huizen en hun buitenmuren ernaast![]()

Kan heel makkelijk!1 vraag en dan houd ik op: je kan wel makkelijk WiFi uitzetten op de Caiway apparatuur? Anders ga ik eisen dat de monteur dit doet.. wifi op een gang buiten slaat nergens op.
En die bug is al lang geleden geplet als het goed is, want ik heb de WiFi al heel lang niet meer UP zien komenPaT schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:45:
@Jazco2nd Ja hoor, wifi kan gewoon uit. Ik las hier wel eens dat hij spontaan weer aan wilde springen. Ik heb geen idee of dat probleem inmiddels al opgelost is.
Helaas niet...Alleen router-mode uitschakelen (overzetten naar bridge) kan dus niet?
Twee opties :
- De SFP eruit slopen en in zoiets proppen : pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
- De SFP eruit slopen en in je Switch met SFP poort(en) proppen.
Verder het VLAN gebeuren goed regelen : 100 voor WAN en 101 voor IPTV
Echter is alles naar WAN aan het verhuizen en heb je grote kans dat je als nieuwe abonnee 101 niet nodig hebt.
Voor allerlei andere Tips & Tricks : Zie de Search van het vorige deeltje van dit topic!
Vraag ik me ook steeds vaker afB2 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:09:
Wie kijkt er nog linear tv dan?
Stiekem leuk om te lezen, maar het feit dat we het dan over apps hebben word ik weer minder vrolijk van...Mijn kinderen weten al niet beter dan dat een app is.

Je had moeten weten dat het hier niet over het tv product gaat, toch haal je nu juist dat zinnetje naar boven, nergens voor nodig. En dat is wat je telkens doet, proberen een vuurtje te stoken dat er niet is.ernstoud schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:15:
[...]
Sjakie; ik heb al eens eerder jouw geweeklaag ter discussie gesteld. Gevolg was dat mijn posts verwijderd werden en het gezeur van jou over 4K bij Caiway, post na post, bleef staan. Dus ga ik verder niet in op je post. Blijf vooral zo doorgaan. Ik vind het vervuiling van de thread, de moderators denken daar anders over. So be it.
Hier is het tv-topic een daar kan je naar lieve lust posten wat jij er verder van vind:
[Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
+1Diederik schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:18:
[...]
Dat kan je hier uitgebreid lezen.
De meningen verschillen nogal, daarom zijn er ook 2 topics gemaakt.
Ik heb sinds kort voor “de leuk” gigabit. Met alles wat we doen is de max. gebruikte bandbreedte plm. 100 Mbps. Wat moet een gezin met 8 Gbps? De meeste bedrijven waar ik kom met tientallen medewerkers hebben dat niet eens. Was vandaag bij een private cloud aanbieder, de lijnen in de core zijn 10Gbps MPLS.
De komende jaren heeft echt niemand die 8Gbps nodig. Of zie ik dat verkeerd?
Het gaat misschien niet helemaal om de noodzaak van 8Gbps. Voorlopig niet i.i.g.
Maar in de strijd wie er de snelste verbindingen kan leveren tegen aantrekkelijke tarieven, daar maak je jezelf wel bekend mee. Het is wellicht ook een beetje de concurrentie aftroeven, o.a. Ziggo, welke nu hooguit 1Gbps down aanbiedt. Glasaanbieders laten op deze manier wellicht zien dat er (letterlijk en figuurlijk) meer licht in glasvezel zit dan in coax.
Maar in de strijd wie er de snelste verbindingen kan leveren tegen aantrekkelijke tarieven, daar maak je jezelf wel bekend mee. Het is wellicht ook een beetje de concurrentie aftroeven, o.a. Ziggo, welke nu hooguit 1Gbps down aanbiedt. Glasaanbieders laten op deze manier wellicht zien dat er (letterlijk en figuurlijk) meer licht in glasvezel zit dan in coax.
Alles kan stuk.
Een beetje film van 20Gb 8K haal je in een paar sec binnen. Maar goed, dan kan ook met 1Gbpsremco_k schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:46:
Het gaat misschien niet helemaal om de noodzaak van 8Gbps. Voorlopig niet i.i.g.
Het gaat mij ook niet om die 8gbps maar om het 1gbps abonnement.ernstoud schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:35:
[...]
Ik heb sinds kort voor “de leuk” gigabit. Met alles wat we doen is de max. gebruikte bandbreedte plm. 100 Mbps. Wat moet een gezin met 8 Gbps? De meeste bedrijven waar ik kom met tientallen medewerkers hebben dat niet eens. Was vandaag bij een private cloud aanbieder, de lijnen in de core zijn 10Gbps MPLS.
400mbit is zeker snel genoeg maar 1gbit is wel leuk. Toch 2,5x sneller.
Waarschuwing voor overstap naar Caiway!
Ik heb nu al heftige spijt van mijn aankomende overstap naar deze @#%$@#$#$ provider.Enkele weken geleden de overstap aangevraagd voor volgende week donderdag. Keurig wat mailtjes ontvangen over deze overstap, maar verder nog niets. Geen apparatuur, geen verdere informatie. Dus vanochtend maar eens bellen.
Wat blijkt, volgende week donderdag wordt de stekker uit mijn huidige Solcon glasvezel getrokken
Diezelfde dag krijg ik dan de apparatuur van Caiway (hopelijk)
Vrijdag wordt de kabel in de Caiway apparatuur geplaatst
Bottomline, 2 dagen geen internet dus. Nergens staat vermeld dat dit het geval zal zijn. Nergens wordt gewaarschuwd dat dit kan gebeuren. Totaal onacceptabel, zeker nu iedereen volledig afhankelijk is van internet voor werk en studie!
Kortom: GA NIET NAAR CAIWAY!
Zelfs bij overstap van Delta naar Caiway, of omgekeerd, heb je te maken met downtime. Doet (inderdaad) even pijn, maar daarna pluk je er wel de vruchten van. Overigens ben ik het met je eens dat in de communicatie (naast tv) de meeste verbetering behaald kan worden.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Ik vind het helemaal niet zo erg dat er een paar dagen geen internet is, dat het nergens vermeld wordt, dat er niet voor gewaarschuwd wordt, sterker nog dat in de mail staat "over enkele dagen ontvangt u uw pakket", dat is het onacceptabele.
Omdat u een EAS klant bent. What the fuck is een EAS klant en hoe moet ik dat @#$@#$#@ weten?
Nou ja, maar weer wat prutsen met 4G en we komen er wel twee dagen uit, maar zo #$%#$% amateuristisch allemaal tegenwoordig. De hele wereld lijkt wel vol te zitten met debielen.
Qua pakket ben ik sowieso terug naar bare minimum, gewoon kaal glasvezel/internet en OTT televisie.
Omdat u een EAS klant bent. What the fuck is een EAS klant en hoe moet ik dat @#$@#$#@ weten?
Nou ja, maar weer wat prutsen met 4G en we komen er wel twee dagen uit, maar zo #$%#$% amateuristisch allemaal tegenwoordig. De hele wereld lijkt wel vol te zitten met debielen.
Qua pakket ben ik sowieso terug naar bare minimum, gewoon kaal glasvezel/internet en OTT televisie.
Quote zijn post dan ook niet (volledig nota bene). 
Zou je de volgende keer enkel een TR willen aanmaken i.p.v. ook het topic te vervuilen met off-topic berichten?
Dank!
Zou je de volgende keer enkel een TR willen aanmaken i.p.v. ook het topic te vervuilen met off-topic berichten?
Dank!
[ Voor 84% gewijzigd door MisteRMeesteR op 06-08-2021 11:34 ]
Ze kunnen dit niet matchen dan? 1 dag zonder internet wordt wel zwaar voor me.lier schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:38:
Zelfs bij overstap van Delta naar Caiway, of omgekeerd, heb je te maken met downtime. Doet (inderdaad) even pijn, maar daarna pluk je er wel de vruchten van. Overigens ben ik het met je eens dat in de communicatie (naast tv) de meeste verbetering behaald kan worden.
Ik hobby wel wat met een 4G hotspot. Maar het is wel zwaar amateuristisch en volstrekt onnodig natuurlijk.jaaoie17 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:51:
[...]
Ze kunnen dit niet matchen dan? 1 dag zonder internet wordt wel zwaar voor me.
"Ja omdat u een XYZ klant bent". Nee @#$#$, omdat jullie procedures nergens op lijken, het heeft niets te maken met wat kan, maar alles met gemakzucht van de provider.
Dan nooit KPN nemen. Op hun forum lees je veel berichten dat mensen weken geen internet hebben na een wisseling van abonnement, na de gedwongen overstap van Telfort, na een storing. Heb zelf meegemaakt dat KPN door een administratieve fout mijn lijn ophief. Gevolg was een week geen internet en nog belangrijker ook geen telefoon.jaaoie17 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:51:
[...]
Ze kunnen dit niet matchen dan? 1 dag zonder internet wordt wel zwaar voor me.
Maar dat zijn de uitzonderingen, de zaken die fout lopen. Daar doe je niets aan, bij 1 promille fouten heb je het nog steeds over honderden gevallen per jaar.ernstoud schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:14:
[...]
Dan nooit KPN nemen. Op hun forum lees je veel berichten dat mensen weken geen internet hebben na een wisseling van abonnement, na de gedwongen overstap van Telfort, na een storing. Heb zelf meegemaakt dat KPN door een administratieve fout mijn lijn ophief. Gevolg was een week geen internet en nog belangrijker ook geen telefoon.
Dit is de procedure zoals hij bedacht is, niet de uitzondering dus, maar de regel. En die regel slaat gewoon helemaal nergens op. Er is geen enkele reden waarom zo'n switch niet binnen pakweg enkele minuten (komaan doe een uur) geregeld kan worden. Gewoon tijdig het pakket opsturen en op de dag zelf op enig moment de lijn omgooien. Glasvezelmodem van Solcon stopt met knipperen? Ok, dan de lijn in het met modem van Caiway. Dat zou de procedure moeten zijn.
Ik denk dat je onderschat welke handelingen nodig zijn bij provider wisseling, o.a. door de regels van de ACM. De ontvangende ISP moet bijvoorbeeld wachten op vrijgave door de latende partij. Dus in jouw voorbeeld kan Caiway technisch nog niets doen tot het moment dat Solcon duidelijkheid verschaft, m.a.w. de lijn vrijgeeft. Dan klagen mensen bij de nieuwe ISP terwijl de oude ISP de klant vasthoudt bijvoorbeeld. Technisch lijkt stroomlijning mogelijk maar door allerlei issues tussen ISP’s gaat er veel fout, vooral administratief.delpit schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:19:
[...]
Maar dat zijn de uitzonderingen, de zaken die fout lopen. Daar doe je niets aan, bij 1 promille fouten heb je het nog steeds over honderden gevallen per jaar.
Dit is de procedure zoals hij bedacht is, niet de uitzondering dus, maar de regel. En die regel slaat gewoon helemaal nergens op. Er is geen enkele reden waarom zo'n switch niet binnen pakweg enkele minuten (komaan doe een uur) geregeld kan worden. Gewoon tijdig het pakket opsturen en op de dag zelf op enig moment de lijn omgooien. Glasvezelmodem van Solcon stopt met knipperen? Ok, dan de lijn in het met modem van Caiway. Dat zou de procedure moeten zijn.
Als het verder helemaal goed gaat overleef ik het verder wel. Maatregelen voor thuiswerken genomen, dus moet goed komenernstoud schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:41:
[...]
Ik denk dat je onderschat welke handelingen nodig zijn bij provider wisseling, o.a. door de regels van de ACM. De ontvangende ISP moet bijvoorbeeld wachten op vrijgave door de latende partij. Dus in jouw voorbeeld kan Caiway technisch nog niets doen tot het moment dat Solcon duidelijkheid verschaft, m.a.w. de lijn vrijgeeft. Dan klagen mensen bij de nieuwe ISP terwijl de oude ISP de klant vasthoudt bijvoorbeeld. Technisch lijkt stroomlijning mogelijk maar door allerlei issues tussen ISP’s gaat er veel fout, vooral administratief.
Bij Delta worden de snelheidsverhogingen en kortingen per september al doorgevoerd.
Rest de vraag of Caiway dit ook gaat doen. Delta is een klap goedkoper en sneller hierdoor.
TV pakket is gelijk aan Caiway.
Rest de vraag of Caiway dit ook gaat doen. Delta is een klap goedkoper en sneller hierdoor.
Ik vermoed maar zo dat Caiway met alles mee gaat… overal waar Deltafiber ligt stapt iedereen natuurlijk anders naar Delta. Begrijp die twee brands sowieso niet…Sjakie0101 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:28:
Bij Delta worden de snelheidsverhogingen en kortingen per september al doorgevoerd.
ernstoud schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:49:
[...]
Ik vermoed maar zo dat Caiway met alles mee gaat… overal waar Deltafiber ligt stapt iedereen natuurlijk anders naar Delta. Begrijp die twee brands sowieso niet…
offtopic:
Omdat beide brands twijfelachtig* zijn qua product, kwaliteit en service. Als ze zouden samenvoegen zou dit een trigger voor klanten van beide providers zijn om over te stappen naar een andere provider.
*dit is een punt ter discussie
Omdat beide brands twijfelachtig* zijn qua product, kwaliteit en service. Als ze zouden samenvoegen zou dit een trigger voor klanten van beide providers zijn om over te stappen naar een andere provider.
Als dat kan natuurlijk, hier is de keuze Delta, Caiway of Online. En ik denk dat niemand klant bij die eerste twee ook maar iemand wil overstappen naar Online. Kabel hebben we hier in buitengebied niet. En niemand gast natuurlijk weer terug naar VDSL. Kortom, keuze beperkt.True schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:55:
[...]
offtopic:
[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 06-08-2021 18:00 ]
De overstap naar Delta is zo gemaakt ivm zelfde apparatuur. Ze zetten je in 1 nacht over.ernstoud schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:58:
[...]
Als dat kan natuurlijk, hier is de keuze Delta, Caiway of Online. En ik denk dat niemand klant bij die eerste twee ook maar iemand wil overstappen naar Online. Kabel hebben we hier in buitengebied niet. En niemand gast natuurlijk weer terug naar VDSL. Kortom, keuze beperkt.
Ik heb nog wel twijfels of ze niet dat verkeerde modem gaan opsturen, maar ik bel eerst wel met de servicedesk.
Verder heb ik hier nog keuze voor Solcon. Maar qua apparatuur ga je niet vooruit, ook Amino-producten. Ik meen ook Kamai 7x en bovendien duurder dan Caiway of Delta.
De overstap naar delta levert me overigens naast die aangekondigde verlaging ook nog eens een bak overstapkorting. Ik zou het dus onbegrijpelijk vinden wanneer Caiway niet hetzelfde gaat doorvoeren.
Op Twitter weet men van niets. Lijkt wel een ongeorganiseerde bende. Was Caiway niet het zusje van Delta geweest dan zou je toch ook moeten bewegen. Geldt ook voor Solcon en Online. Die kunnen qua prijs/snelheden straks ook niet meer meekomen.
Overigens vermoed ik dat deze stunt wordt gedaan omdat er een nieuwe provider wordt toegelaten binnenkort. Freedom Internet was in onderhandeling en zou rond augustus/september met nieuws komen.
En Delta spreekt ook over het toelaten van meer providers op termijn in het persbericht (ik kon het haast niet geloven). Kortom ze nemen zelf een voorschot om andere nieuw toe te laten providers op achterstand te zetten.
En even voor de mensen die de rekensom wil maken met de alles in 1 pakketten:
400 Mbits huidig bij Caiway € 64,= !!!!
400 Mbits bij Delta straks € 50,= en wordt geupgrade naar 1Gbps met een actieaanbod jaarcontract € 45,= per maand.
Huidige 1Gbps bij Caiway €79,=. Dan kun je dus 34 euro per maand uitsparen bij een alles in 1 pakket!!!! En daarnaast met een totaaltvpakket ESPN en Film 1 a € 23,= en actiekortingen op tv pakketten (dat laatste onder voorbehoud, nieuwe propositie staat nog niet klaar op de website)
Dat scheelt dus even.
Het basisabo is altijd ZONDER tv overigens. Dus deze basisbedragen gelden ook voor internet only.
Internet Only Caiway 1 Gbps 64,50
Internet Only Delta 1Gbps € 45,= (actie jaarabo) of € 50,= bij maandelijkse opzegging.
Dat scheelt veel en veel te veel.
[ Voor 46% gewijzigd door Sjakie0101 op 06-08-2021 18:42 ]
Dat zie je verkeerd wat mij betrefternstoud schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:35:
Ik heb sinds kort voor “de leuk” gigabit. Met alles wat we doen is de max. gebruikte bandbreedte plm. 100 Mbps.
Wat moet een gezin met 8 Gbps?
De meeste bedrijven waar ik kom met tientallen medewerkers hebben dat niet eens. Was vandaag bij een private cloud aanbieder, de lijnen in de core zijn 10Gbps MPLS.
Ik word er echt

Nou is Tweakers al minimaal een jaar of 5 veel te breed bekend geworden bij Jan en alleman, maar dan nog...
Daar zit dan flinke compressie in of slecht geluid, want een originele Ultra HD Film is al gauw 65 GB grofwegSjakie0101 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:52:
Een beetje film van 20Gb 8K haal je in een paar sec binnen. Maar goed, dan kan ook met 1Gbps
Dat zijn dan mensen die pech hebben gehad, want ik zou heel graag Caiway voor KPN willen inruilen!ernstoud schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:14:
Dan nooit KPN nemen. Op hun forum lees je veel berichten dat mensen weken geen internet hebben na een wisseling van abonnement, na de gedwongen overstap van Telfort, na een storing. Heb zelf meegemaakt dat KPN door een administratieve fout mijn lijn ophief. Gevolg was een week geen internet en nog belangrijker ook geen telefoon.
Als ik zie hoe de eerste maand bij mij verliep als nieuwe Caiway abonnee dan kan ik me voorstellen dat twee ISP's een nog grotere puinhoop ervan kunnen maken dan één ISPernstoud schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:41:
Ik denk dat je onderschat welke handelingen nodig zijn bij provider wisseling, o.a. door de regels van de ACM. De ontvangende ISP moet bijvoorbeeld wachten op vrijgave door de latende partij. Dus in jouw voorbeeld kan Caiway technisch nog niets doen tot het moment dat Solcon duidelijkheid verschaft, m.a.w. de lijn vrijgeeft. Dan klagen mensen bij de nieuwe ISP terwijl de oude ISP de klant vasthoudt bijvoorbeeld. Technisch lijkt stroomlijning mogelijk maar door allerlei issues tussen ISP’s gaat er veel fout, vooral administratief.

Zijn er niet jaren geleden allerlei maatregelen genomen vanuit de regering op het moment dat je van ISP wilt wisselen
Online is een pure Budget ISP en is leuk voor je Oma en Opa of zo inderdaad, maar niet meer dan daternstoud schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:58:
Als dat kan natuurlijk, hier is de keuze Delta, Caiway of Online. En ik denk dat niemand klant bij die eerste twee ook maar iemand wil overstappen naar Online. Kabel hebben we hier in buitengebied niet.
Ligt eraan :En niemand gast natuurlijk weer terug naar VDSL. Kortom, keuze beperkt.
- Centrale aansluiting : NOPE!
- Wijkkastje aansluiting : Kan interessant zijn!
Hoe bedoel je dat nou? Moet ik begrijpen dat ik met 40 jaar IT ervaring niet welkom ben op tweakers? Ik dacht toch wel wat bij te dragen. Enfin. Je bedoelt waarschijnlijk iets anders dan zoals ik het lees.nero355 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:53:
[...]
Ik word er echt![]()
![]()
van dat men op een website als Tweakers negatief gaat zitten doen over iets dat sneller wordt, zelfs als het een stuk overkill betreft : Waarom
Nou is Tweakers al minimaal een jaar of 5 veel te breed bekend geworden bij Jan en alleman, maar dan nog...
Nee hoor, ik ben zonder enige downtime overgestapt tussen delta en caiway.lier schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:38:
Niet zonder problemen
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Waar doe je zaken mee Caiway Delta of Delta Caiway.
Abonnement afgesloten voor mijn moeder die is verhuist naar een zorg instelling oud adres zat Caiway via de coax die is opgezegd internet heeft zij niet ook niet nodig.
Op het nieuwe adres Delta glasvezel alles in 1 pakket aangevraagd ander mogelijkheid was er niet zonder internet op het nieuwe adres.
Nu er een overname is geweest Caiway/Delta kon je ook kiezen voor Delta glasvezel zo gezegd zo gedaan.
Alles netjes aangevraagd dat ging vlot correspondentie adres en woon adres klopt allemaal tot zover, afspraak met Guidion datum voor de installatie en aansluiting modem, Delta huurt een extern bedrijf in voor de installatie zelf doen ze dat niet.
Maar geen installatie pakket ontvangen die hadden ze naar het verkeerde adres gestuurd kan gebeuren natuurlijk dus dat wordt bellen naar Delta en je moest zelf contact op nemen met Guidion om de afspraak te annuleren nieuwe afspraak kun je niet maken niet eerder dan dat er weer een ticket wordt verstuurd naar Guidion vanuit Delta glasvezel.
Dacht dat wordt wel weer rechtgezet, nou niet dus wat blijkt ze kunnen bij Delta het nieuwe adres en de aanvraag abonnement die je via mail hebt gekregen niet meer terug vinden in hun systeem, wat wel terug te vinden is in hun systeem is het oude adres van Caiway waar mijn moeder het abonnement eerst had en het correspondentie adres.
Het vreemde is dat de afspraak bij Guidion wel geplant staat op het nieuwe adres die gegevens krijgen ze van Delta.
Door 2 telefoontjes met doorverbinden en navraag verder lang in de wacht bla bla maar geen gegevens kunnen achterhalen een klantnummer heb je althans niet of is niet verstrekt in de mail.
Ook via live chat alsnog geprobeerd via Delta als Caiway om te achter halen maar geen resultaat, op een gegeven moment moest ik zelf maar de gegevens die ik heb ontvangen via mail van Delta glasvezel maar versturen naar spoed.service caiway dit ook mondeling doorgegeven naar Caiway die vonden het een raar verhaal, mail wel verstuurd naar Caiway ook reactie op gekregen antwoordt kwam op neer we kunnen niets vinden zelfde antwoord als via de life chat.
Nu anderhalf maand verder mijn moeder van 88 kan nog steeds geen tv kijken op haar adres in de verzorg instelling, één woord schande en de vooruitzicht is nog ver te zoeken.
Alles annuleren en opnieuw aanvragen dat kon zelfs nog niet belachelijk want je zit waarschijnlijk al aan vast terwijl de 14 dagen bedenktijd allang is verlopen ze kunnen toch een uitzondering maken op de situatie die is ontstaan waarom zo moeilijk doen voor een simpele aanvraag glasvezel abonnement.
Probleem met providers vaak ze werken met een systeem wijzigingen kan niet of ze kunnen iets niet vinden of inzien etc. etc, laat staan de gene achter de lijn die niet bepaalde gegevens kan of mag zien in het systeem en weer moet vragen aan een ander op een afdeling.
Maar ze zijn nog niet van mij af dat wordt weer bellen de zoveelste keer, maar wat een slechte service bij Delta glasvezel.
Het valt mij wel op dat het droevig is gesteld niet alleen bij providers op welk vlak dan ook, ook bij andere instellingen waar het niet goed gaat en er weer achter aan moet om het te corrigeren en in goede banen te regelen een puinhoop is het geworden, laat staan een simpele verhuis adres doorgeven gaat soms niet eenvoudig daar komt de privacy en fraude wet weer bovendrijven waardoor er meer gegevens worden gevraagd.
Alles in goede banen regelen gaat niet zo makkelijk en eenvoudig. 😠
Abonnement afgesloten voor mijn moeder die is verhuist naar een zorg instelling oud adres zat Caiway via de coax die is opgezegd internet heeft zij niet ook niet nodig.
Op het nieuwe adres Delta glasvezel alles in 1 pakket aangevraagd ander mogelijkheid was er niet zonder internet op het nieuwe adres.
Nu er een overname is geweest Caiway/Delta kon je ook kiezen voor Delta glasvezel zo gezegd zo gedaan.
Alles netjes aangevraagd dat ging vlot correspondentie adres en woon adres klopt allemaal tot zover, afspraak met Guidion datum voor de installatie en aansluiting modem, Delta huurt een extern bedrijf in voor de installatie zelf doen ze dat niet.
Maar geen installatie pakket ontvangen die hadden ze naar het verkeerde adres gestuurd kan gebeuren natuurlijk dus dat wordt bellen naar Delta en je moest zelf contact op nemen met Guidion om de afspraak te annuleren nieuwe afspraak kun je niet maken niet eerder dan dat er weer een ticket wordt verstuurd naar Guidion vanuit Delta glasvezel.
Dacht dat wordt wel weer rechtgezet, nou niet dus wat blijkt ze kunnen bij Delta het nieuwe adres en de aanvraag abonnement die je via mail hebt gekregen niet meer terug vinden in hun systeem, wat wel terug te vinden is in hun systeem is het oude adres van Caiway waar mijn moeder het abonnement eerst had en het correspondentie adres.
Het vreemde is dat de afspraak bij Guidion wel geplant staat op het nieuwe adres die gegevens krijgen ze van Delta.
Door 2 telefoontjes met doorverbinden en navraag verder lang in de wacht bla bla maar geen gegevens kunnen achterhalen een klantnummer heb je althans niet of is niet verstrekt in de mail.
Ook via live chat alsnog geprobeerd via Delta als Caiway om te achter halen maar geen resultaat, op een gegeven moment moest ik zelf maar de gegevens die ik heb ontvangen via mail van Delta glasvezel maar versturen naar spoed.service caiway dit ook mondeling doorgegeven naar Caiway die vonden het een raar verhaal, mail wel verstuurd naar Caiway ook reactie op gekregen antwoordt kwam op neer we kunnen niets vinden zelfde antwoord als via de life chat.
Nu anderhalf maand verder mijn moeder van 88 kan nog steeds geen tv kijken op haar adres in de verzorg instelling, één woord schande en de vooruitzicht is nog ver te zoeken.
Alles annuleren en opnieuw aanvragen dat kon zelfs nog niet belachelijk want je zit waarschijnlijk al aan vast terwijl de 14 dagen bedenktijd allang is verlopen ze kunnen toch een uitzondering maken op de situatie die is ontstaan waarom zo moeilijk doen voor een simpele aanvraag glasvezel abonnement.
Probleem met providers vaak ze werken met een systeem wijzigingen kan niet of ze kunnen iets niet vinden of inzien etc. etc, laat staan de gene achter de lijn die niet bepaalde gegevens kan of mag zien in het systeem en weer moet vragen aan een ander op een afdeling.
Maar ze zijn nog niet van mij af dat wordt weer bellen de zoveelste keer, maar wat een slechte service bij Delta glasvezel.
Het valt mij wel op dat het droevig is gesteld niet alleen bij providers op welk vlak dan ook, ook bij andere instellingen waar het niet goed gaat en er weer achter aan moet om het te corrigeren en in goede banen te regelen een puinhoop is het geworden, laat staan een simpele verhuis adres doorgeven gaat soms niet eenvoudig daar komt de privacy en fraude wet weer bovendrijven waardoor er meer gegevens worden gevraagd.
Alles in goede banen regelen gaat niet zo makkelijk en eenvoudig. 😠
@J.E. Weinor
Tja, punt is m.i. de “race to the bottom” in de telco wereld. De investeringen zijn gigantisch en er is enorme prijsdruk. De enige manier om dan te overleven is hele strakke processen. En als er dan iets niet goed gaat past de oplossing niet in het proces en stokt het goed bedienen van de klant. KPN heeft een afdeling “spoed en herstel”, dat zou voor Caiway ook een idee zijn. Paar medewerkers die buiten de processen om, zaken kunnen regelen. En een forum met moderators die probleemoplossend zijn, ook afwezig bij Caiway.
Enfin, succes!
Tja, punt is m.i. de “race to the bottom” in de telco wereld. De investeringen zijn gigantisch en er is enorme prijsdruk. De enige manier om dan te overleven is hele strakke processen. En als er dan iets niet goed gaat past de oplossing niet in het proces en stokt het goed bedienen van de klant. KPN heeft een afdeling “spoed en herstel”, dat zou voor Caiway ook een idee zijn. Paar medewerkers die buiten de processen om, zaken kunnen regelen. En een forum met moderators die probleemoplossend zijn, ook afwezig bij Caiway.
Enfin, succes!
@J.E. Weinor Delta in schriftelijk in gebreke stellen, een termijn van zeg 2 weken geven waarin je moeder werkend internet en tv heeft, zo niet, dan kan je de koop ontbinden.
Alles kan stuk.
@J.E. Weinor ik ben blij dat ze bij jou in ieder geval reageren op het 'spoed' mailadres. Ik heb inmiddels vier maanden verder nog steeds geen antwoord gekregen.
4 maanden en nog niet reageren op een mail dan had ik 100 mails per dag naar spoed gestuurd laat staan even een bezoekje naar het kantoor.True schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:58:
@J.E. Weinor ik ben blij dat ze bij jou in ieder geval reageren op het 'spoed' mailadres. Ik heb inmiddels vier maanden verder nog steeds geen antwoord gekregen.
Weet niet of het een vergelijkbaar verhaal bij jouw ook ligt zoals de mijne.
Vandaag nog even bij moeders langs geweest droevig dat zij geen tv kan kijken ze vraagt iedere keer wanneer er tv komt, vooral bij oudere mensen daar komen ze de dag beter mee door met tv anders wordt het voor de ouderen een eenzame dagen en weken en vooral programmas waar ze graag naar kijken.
Ook even met een van de medewerkers gesproken dat er nog steeds geen aansluiting is, maar blijkbaar kwam het vaker voor ook bij Caiway zijn het geen vreemde taferelen dat mensen in de zorg lang moeten wachten voordat de aansluiting is gerealiseerd, ik zeg het nog maar een keer één woord schande.
Volgens mij moet je in dit soort gevallen bij de zorgaanbieder zijn, die vraagt de tv aan. Meestal betaal je dat ook aan de zorgaanbieder. Ben je niet gewoon bij het verkeerde loket?J.E. Weinor schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:27:
[...]
4 maanden en nog niet reageren op een mail dan had ik 100 mails per dag naar spoed gestuurd laat staan even een bezoekje naar het kantoor.
Weet niet of het een vergelijkbaar verhaal bij jouw ook ligt zoals de mijne.
Vandaag nog even bij moeders langs geweest droevig dat zij geen tv kan kijken ze vraagt iedere keer wanneer er tv komt, vooral bij oudere mensen daar komen ze de dag beter mee door met tv anders wordt het voor de ouderen een eenzame dagen en weken en vooral programmas waar ze graag naar kijken.
Ook even met een van de medewerkers gesproken dat er nog steeds geen aansluiting is, maar blijkbaar kwam het vaker voor ook bij Caiway zijn het geen vreemde taferelen dat mensen in de zorg lang moeten wachten voordat de aansluiting is gerealiseerd, ik zeg het nog maar een keer één woord schande.
Nee dat is niet het geval er zit gedeelte huur appartement en tijdelijk opvang als het huur is met 24 uur zorg moet je het zelf regelen betreft de aansluiting en andere zaken, gaat wel van de zelfde zorg onderneming uit.Sjakie0101 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:34:
[...]
Volgens mij moet je in dit soort gevallen bij de zorgaanbieder zijn, die vraagt de tv aan. Meestal betaal je dat ook aan de zorgaanbieder. Ben je niet gewoon bij het verkeerde loket?
Het verkeerde loket nee dat niet wel naar gevraagd hoe het is geregeld daar er zijn instellingen waar het wel gebeurd, urgente gevallen zoals dementie maar vaak in die instellingen zit standaard al een aansluiting die al beschikbaar is maar dan praat je over hele andere zorg en weer anders geregeld en ander zorg.
24 uurszorg krijg je ook niet zomaar daar moet eerst toestemming voor verleend worden door CIZ zij beoordelen en is allemaal maatwerk de één heeft meer zorg dan de ander nodig heb je toestemming kun je ook het appartement huren bij de zorg instelling, mijn moeder zat eerst voor tijdelijke opvang maar niet verantwoordt meer om thuis te wonen.
En hoe het tegenwoordig allemaal geregeld is daar kom je zelf niet meer uit zoveel instellingen en complex laat staan welke regels en mogelijkheden er zijn dat kun je beter overlaten aan de gene die er mee te maken hebben die weten de weg zelf kom je er niet uit door alle regels en regelingen laat staan hoeveel zorgaanbieders er wel niet zijn die zijn niet meer te tellen.
Dit behoeft even iets meer duiding. Ik vermoed dat een aantal Tweakers menen 8 Gbps over het modem te krijgen. Dat is niet het geval. Alle poorten op het modem leveren ieder voor zich 1 Gbps. Dus sluit je op een poort de Playstation aan dan heeft deze de maximale 1Gbps ter beschikking altijd.remco_k schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:46:
Een ander device op het 2e poort heeft ook zijn eigen 1Gbps ter beschikking.
Dus stel een pc gebruikt op zijn poort 1Gbps volledig ivm een download dan kan een andere pc op een andere poort OOK een download doen waarbij die pc ook 1 Gbps ter beschikking heeft. De pc’s hebben onderling geen last van elkaar.
Kortom je krijgt voor 8 devices 1Gbps per device. Dat kan handig zijn. Maar je krijgt NIET 8Gbps over 1 poort.
Zo, dan is dat misverstand uit de wereld. Bron: Delta in zijn verkooppraatje.
Overstappen naar 1Gbps van Delta levert of 19 euro per maand op of 34 euro per maand. Wanneer Caiway niet meteen meegaat is het meteen overstappen. 34 euro per maand t/m februari is 7x 34 euro verdient.
238 euro!! Stel je hebt tv dan heb je daar wellicht ook nog overstapkortingen en voordelen. Per saldo is de keus niet moeilijk. Volgend jaar september bekijk ik de situatie weer en wellicht dan weer maar Caiway als dat tegen die tijd nog bestaat!
[ Voor 14% gewijzigd door Sjakie0101 op 08-08-2021 12:21 ]
Goeie toevoeging, dat staat ook niet op de FP bij het artikel vermeldt: nieuws: Delta maakt 1Gbit/s standaard voor glasvezel en komt met 8Gbit/s-aboSjakie0101 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:08:
[...]
Dit behoeft even iets meer duiding. Ik vermoed dat een aantal Tweakers menen 8 Gbps over het modem te krijgen. Dat is niet het geval. Alle poorten op het modem leveren ieder voor zich 1 Gbps. Dus sluit je op een poort de Playstation aan dan heeft deze de maximale 1Gbps ter beschikking altijd.
Een ander device op het 2e poort heeft ook zijn eigen 1Gbps ter beschikking.
Dus stel een pc gebruikt op zijn poort 1Gbps volledig ivm een download dan kan een andere pc op een andere poort OOK een download doen waarbij die pc ook 1 Gbps ter beschikking heeft. De pc’s hebben onderling geen last van elkaar.
Kortom je krijgt voor 8 devices 1Gbps per device. Dat kan handig zijn. Maar je krijgt NIET 8Gbps over 1 poort.
Zo, dan is dat misverstand uit de wereld. Bron: Delta in zijn verkooppraatje.
Overstappen naar 1Gbps van Delta levert of 19 euro per maand op of 34 euro per maand. Wanneer Caiway niet meteen meegaat is het meteen overstappen. 34 euro per maand t/m februari is 7x 34 euro verdient.
238 euro!! Stel je hebt tv dan heb je daar wellicht ook nog overstapkortingen en voordelen. Per saldo is de keus niet moeilijk. Volgend jaar september bekijk ik de situatie weer en wellicht dan weer maar Caiway als dat tegen die tijd nog bestaat!
Die rept over LAN poorten van 2,5Gbps en 1 Gbps. Maar men leest meestal niet verder.True schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:27:
[...]
Goeie toevoeging, dat staat ook niet op de FP bij het artikel vermeldt: nieuws: Delta maakt 1Gbit/s standaard voor glasvezel en komt met 8Gbit/s-abo
Er komt wel een modem met een LAN poort van 8Gbps eind 2022, maar eerlijk gezegd, hier heb je als particuliere klant niets aan.
Bottom line is dit exit Caiway voor de meeste Caiwayklanten. Het scheelt te veel in de portemonnee.
[ Voor 7% gewijzigd door Sjakie0101 op 08-08-2021 12:45 ]
Dat ben ik niet met je eens ik ben ook een particuliere klant(zeker meer technisch dan 99% van de klanten), maar ik zie het gebeuren dat ik met twee jaar een 10Gbit intern netwerk heb dan is een hogere uplink ook wel leuk.Sjakie0101 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:43:
[...]
Die rept over LAN poorten van 2,5Gbps en 1 Gbps. Maar men leest meestal niet verder.
Er komt wel een modem met een LAN poort van 8Gbps eind 2022, maar eerlijk gezegd, hier heb je als particuliere klant niets aan.
@Sjakie0101 ik vind jouw 8Gbps uitleg nogal bijzonder.
Het lijkt me dat je gewoon 8Gbps binnen krijgt op glas vervolgens ligt het aan de aangesloten apparatuur welke bandbreedte je per device krijgt.
Dus als jij een 10Gbps netwerk thuis hebt, met 10 Gbps devices kan je met 1 apparaat de volledige 8Gbps gebruiken.
En ik met mijn brakke 100Mbit netwerk kan op 80 apparaten tegelijk 100Mbit gebruiken.
Het lijkt me dat je gewoon 8Gbps binnen krijgt op glas vervolgens ligt het aan de aangesloten apparatuur welke bandbreedte je per device krijgt.
Dus als jij een 10Gbps netwerk thuis hebt, met 10 Gbps devices kan je met 1 apparaat de volledige 8Gbps gebruiken.
En ik met mijn brakke 100Mbit netwerk kan op 80 apparaten tegelijk 100Mbit gebruiken.
Die link doet het (bij mij) niet.Sjakie0101 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:18:
https://www.delta.nl/internet/glasvezel/xgspon/
Hier staat het artikel
Edit:
En nu weer wel, info die hier staat komt ongeveer overeen met wat @Sjakie0101 schrijft, maar technisch is het volgens mij niet juist, er wordt 2,5Gbps over LAN geleverd dus als jouw apparatuur dat kan, heb je meer dan de beloofde 'Gig'
[ Voor 35% gewijzigd door Diederik op 08-08-2021 14:08 ]
Dit is helemaal correct. Enige probleem is dus dat Delta tot eind 2022 nog geen modem uitlevert met 10 Gbit/s LAN poorten, maar slechts tot max 2,5 Gbit/s per poort. Dus tenzij je eigen apparatuur neer gaat zetten die de snelheid wel kan halen, ga je dus op één apparaat geen 8 Gbit/s halen.Diederik schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:24:
@Sjakie0101 ik vind jouw 8Gbps uitleg nogal bijzonder.
En voor de volledigheid, de WAN poort is dan wel 10Gbps?EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:49:
[...]
Dit is helemaal correct. Enige probleem is dus dat Delta tot eind 2022 nog geen modem uitlevert met 10 Gbit/s LAN poorten, maar slechts tot max 2,5 Gbit/s per poort. Dus tenzij je eigen apparatuur neer gaat zetten die de snelheid wel kan halen, ga je dus op één apparaat geen 8 Gbit/s halen.
Duidelijk, dan zou het nog wel fijn zijn als Sjakie zijn post aanpast, om te voorkomen dat anderen in verwarring raken.EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:09:
Dat moet wel, anders ga je die 8 Gbit/s snelheid nooit halen
Maar waar lees jij dan dat er een LAN poort meer dan 1Gbit levert? Want dat lees ik weer niet in de link van @Sjakie0101 https://www.delta.nl/internet/glasvezel/xgspon/. WLAN kan wel 2,5 Gbit aan maar dat ligt natuurlijk aan het gebruikte WiFi protocol (802.11ax volgens mij).EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:49:
[...]
Dit is helemaal correct. Enige probleem is dus dat Delta tot eind 2022 nog geen modem uitlevert met 10 Gbit/s LAN poorten, maar slechts tot max 2,5 Gbit/s per poort. Dus tenzij je eigen apparatuur neer gaat zetten die de snelheid wel kan halen, ga je dus op één apparaat geen 8 Gbit/s halen.
Uit het artikel hier op Tweakers: nieuws: Delta maakt 1Gbit/s standaard voor glasvezel en komt met 8Gbit/s-aboTrue schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:20:
[...]
Maar waar lees jij dan dat er een LAN poort meer dan 1Gbit levert? Want dat lees ik weer niet in de link van @Sjakie0101 https://www.delta.nl/internet/glasvezel/xgspon/. WLAN kan wel 2,5 Gbit aan maar dat ligt natuurlijk aan het gebruikte WiFi protocol (802.11ax volgens mij).
Maar ik zie nu inderdaad dat Delta zelf schijnbaar enkel gigabit als snelheid noemt. Vraag is dan of Tweakers een ander persbericht heeft ontvangen (of het persbericht verkeerd heeft geïnterpreteerd) of dat de Delta-website niet klopt.De eerste glasvezelmodems die Delta levert kunnen nog geen 8Gbit/s doorgeven, maar hebben 1Gbit/s- en 2,5Gbit/s-lanpoorten en ondersteuning voor Wi-Fi 5 en 6, oftewel 802.11ac en 802.11ax. Pas eind 2022 maakt het bedrijf een modem beschikbaar dat een lanpoort van 8Gbit/s heeft.
Edit: Het persbericht van Delta heeft het dan wel weer degelijk over 1 en 2,5 Gbit snelheden: https://www.delta.nl/nieu...g-wordt-nieuwe-standaard/
Lekker duidelijk zo weer, DeltaNieuwste modem
Klanten die voor 8 Gig kiezen krijgen het nieuwste modem dat een totale capaciteit heeft van 8000 Mbps, verdeeld over meerdere streams van 1 en 2,5 Gbps symmetrisch en wifi 5 en 6. Eind 2022 komt er een modem beschikbaar dat ook 8 Gbps kan doorgeven via één LAN-poort.

[ Voor 30% gewijzigd door EDIT op 08-08-2021 14:25 ]
De Delta website is toch echt leidend. Delta gaat zich niet bijten aan het geven van valse informatie in deze.EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:21:
[...]
Uit het artikel hier op Tweakers: nieuws: Delta maakt 1Gbit/s standaard voor glasvezel en komt met 8Gbit/s-abo
[...]
Maar ik zie nu inderdaad dat Delta zelf schijnbaar enkel gigabit als snelheid noemt. Vraag is dan of Tweakers een ander persbericht heeft ontvangen (of het persbericht verkeerd heeft geïnterpreteerd) of dat de Delta-website niet klopt.
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie