Toon posts:

[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Sjakie0101
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:14
EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:26:
Zie mijn update. Het persbericht van Delta noemt wel degelijk 2,5 Gbit/s.
Over WAN.

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 04:18
Eh, nee. De WAN-kant is de glasvezel van 8 Gbit/s.

[Voor 72% gewijzigd door EDIT op 08-08-2021 14:29]

• Sjakie0101
2,5 Gig is symetrisch. Wordt dus verdeeld over je apparatuur. Echter zal de eigen hardware de bottleneck worden. Dan nog kan me wel meerdere poorten gebruiken om eea te verdelen.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:21:
[...]

Uit het artikel hier op Tweakers: nieuws: Delta maakt 1Gbit/s standaard voor glasvezel en komt met 8Gbit/s-abo

[...]

Maar ik zie nu inderdaad dat Delta zelf schijnbaar enkel gigabit als snelheid noemt. Vraag is dan of Tweakers een ander persbericht heeft ontvangen (of het persbericht verkeerd heeft geïnterpreteerd) of dat de Delta-website niet klopt.

Edit: Het persbericht van Delta heeft het dan wel weer degelijk over 1 en 2,5 Gbit snelheden: https://www.delta.nl/nieu...g-wordt-nieuwe-standaard/

[...]

Lekker duidelijk zo weer, Delta :X _O-
Er staat nergens dat DELTA rept over 2,5 Gbit over een LAN poort. "2,5 Gbit symmetrisch" kan nog steeds via WiFi zijn en hoeft niet perse over LAN te zijn.

• Diederik
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:30:
[...]

2,5 Gig is symetrisch. Wordt dus verdeeld over je apparatuur. Echter zal de eigen hardware de bottleneck worden. Dan nog kan me wel meerdere poorten gebruiken om eea te verdelen.
Bandbreedte en de verdeling daarvan in een netwerk is geen ingewikkelde materie.

Met posts zoals deze help jij niemand, zeker niet op Tweakers.

Er komt 8Gbps binnen op glas, dat gaat in een 10Gbps poort.

Zet je voicemail uit!

• EDIT
Sjakie0101 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:30:
[...]

Blijkbaar is het lastig te begrijpen hoe een netwerk en hoe het internet in elkaar zit.

Je krijgt gewoon 8 Gbit/s binnen via de glasvezel via een 10 Gbit poort. Die internetaansluiting wordt ook wel WAN (Wide Area Network) genoemd. Het modem zelf heeft vervolgens verschillende 1 Gbit/s en 2,5 Gbit/s LAN (Local Area Network)-aansluitingen waar je verschillende apparatuur op aan kan sluiten.
Je hebt dus gewoon 8 Gbit/s tot je beschikking die je zelf vervolgens kan verdelen.
De maximale snelheid op één apparaat is dus 2,5 Gbit/s tot de nieuwe modems uitgerold worden die wel LAN-poorten hebben die een hogere snelheid ondersteunen.
True schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:34:
[...]

Er staat nergens dat DELTA rept over 2,5 Gbit over een LAN poort. "2,5 Gbit symmetrisch" kan nog steeds via WiFi zijn en hoeft niet perse over LAN te zijn.
Er staat specifiek "verdeeld over meerdere streams van 1 en 2,5 Gbps symmetrisch en wifi 5 en 6". Sleutelwoord daar is EN.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:38:
[...]

Er staat specifiek "verdeeld over meerdere streams van 1 en 2,5 Gbps symmetrisch en wifi 5 en 6". Sleutelwoord daar is EN.
Goed punt, begrijpend lezen is lastig voor mij >:)

Het nieuwste modem (eigenlijk het router gedeelde van de 'modem') zal dus minimaal één 2,5 Gbps poort hebben die ook 2,5/2,5 Gbps kan leveren.

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Leuke discussie. Maar (heb de specs niet nagekeken) een UDM Pro met sfp WEL die 8Gb/s op je interne netwerk zetten?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• EDIT
Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat specifiek met PON-netwerken in z'n werk gaat. Wanneer gaat die verplichting om eigen modems te ondersteunen ook alweer in? Was dat niet volgend jaar?
In dat geval zou je inderdaad eigen apparatuur neer moeten kunnen zetten die wel 10 Gbit/s op de LAN af kan leveren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PaT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:44:
Leuke discussie. Maar (heb de specs niet nagekeken) een UDM Pro met sfp WEL die 8Gb/s op je interne netwerk zetten?
Ik lees: 'kan ik met een 8Gbps abonnement van DELTA straks 8Gbps verstoken in mijn interne netwerk'. Ik zou zeggen ja, anders gaat zowel de Stichting Reclame Code en de ACM hier wat van vinden. Immers eigen apparatuur zou moeten kunnen. Ik verwacht dat je dan ook gewoon 8/8 Gbps binnen moet krijgen op je glas. edit upload zou ook 8Gbps moeten zijn volgens afbeelding hier: https://www.delta.nl/nieu...g-wordt-nieuwe-standaard/.
EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:46:
Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat specifiek met PON-netwerken in z'n werk gaat. Wanneer gaat die verplichting om eigen modems te ondersteunen ook alweer in? Was dat niet volgend jaar?
In dat geval zou je inderdaad eigen apparatuur neer moeten kunnen zetten die wel 10 Gbit/s op de LAN af kan leveren.
Ja correct begin 2022: nieuws: ACM: vrije modemkeuze treedt begin 2022 in werking

[Voor 43% gewijzigd door True op 08-08-2021 14:52]

• EDIT
Delta heeft volgens mij niks gezegd over de uploadsnelheid. Was dat ook niet juist een van die dingen die bij PON-netwerken problematisch waren (en één van de redenen dat KPN bijvoorbeeld bij hun PON-netwerk ook geen symmetrische snelheden oplevert)?
Tot Delta het zwart op wit zet zou ik er persoonlijk niet vanuit gaan dat er ook 8 Gbit/s up geleverd gaat worden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:49:
Delta heeft volgens mij niks gezegd over de uploadsnelheid. Was dat ook niet juist een van die dingen die bij PON-netwerken problematisch waren (en één van de redenen dat KPN bijvoorbeeld bij hun PON-netwerk ook geen symmetrische snelheden oplevert)?
Tot Delta het zwart op wit zet zou ik er persoonlijk niet vanuit gaan dat er ook 8 Gbit/s up geleverd gaat worden.
Het staat in de afbeeldingen, dus eigenlijk zou ik er wel van uitgaan.

• EDIT
Oh verrek, dat was me nog helemaal niet opgevallen 8)7
Thanks. Netjes dan van Delta, dat had ik niet verwacht.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:53:
Oh verrek, dat was me nog helemaal niet opgevallen 8)7
Thanks. Netjes dan van Delta, dat had ik niet verwacht.
Je hebt overigens wel gelijk, dat is enkel bij 'XG-PON1' waar je 10/2,5 Gbps haalt. Maar hier gaat het om XGS-PON waar 10/10 Gbps mogelijk is (en DELTA voor 8/8 Gbps gaat).

• Sjakie0101
True schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:52:
[...]

Het staat in de afbeeldingen, dus eigenlijk zou ik er wel van uitgaan.
Delta gaat heel het netwerk aanpassen, dus uiteindelijk overal 8 Gbps beschikbaar.
En wat ik al zei: per september overstappen loont aanzienlijk voor zo goed als alle Caiwayklanten.
Delta is straks aanzienlijk goedkoper.

[Voor 20% gewijzigd door Sjakie0101 op 08-08-2021 14:57]

• EDIT
Alleen als je op het nieuwe XGS-PON netwerk zit kan je de nieuwe abonnementen afsluiten. Pas in de loop van volgend jaar worden de bestaande verbindingen geüpgraded aldus het persbericht. Ik verwacht dus niet dat je in september al meteen over kan stappen naar een goedkoper abonnement, maar dient te wachten tot jouw woonplaats aan de beurt is voor een upgrade:
Het nieuwe 8 Gig-abonnement is vanaf vandaag te bestellen door mensen die voor glasvezel kiezen van DELTA, als eerste in Het Hogeland in Groningen, Drechterland-Noord in Noord-Holland en Alphen, Chaam en Riel in Noord-Brabant. En daar komen elke maand nieuwe plaatsen bij waar DELTA Fiber XGS-PON uitrolt. Vanaf volgend jaar komt het nieuwe 8 Gig-abonnement ook voor alle bestaande glasvezelklanten beschikbaar. Het netwerk van DELTA Fiber, dat dan meer dan 1 miljoen aansluitingen telt, wordt dan ook geüpgraded naar de nieuwe XGS-PON-technologie.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:03:
Alleen als je op het nieuwe XGS-PON netwerk zit kan je de nieuwe abonnementen afsluiten. Pas in de loop van volgend jaar worden de bestaande verbindingen geüpgraded aldus het persbericht. Ik verwacht dus niet dat je in september al meteen over kan stappen naar een goedkoper abonnement, maar dient te wachten tot jouw woonplaats aan de beurt is voor een upgrade:

[...]
Correct eind 2022, staat in het bericht, zou iedereen bij DELTA kunnen wisselen naar de nieuwe abonnementen.

Wat voor modem (c.q. router) zou DELTA gaan aanbieden? Als ik puur in de PW kijk vind ik enkel deze: https://tweakers.net/mode...7DszsCBDCCwv0YdiiEa_fX-Aw maar deze: https://nl.avm.de/product...iber/technische-gegevens/ kan niet eens de XGS-PON standaard aan. Zonder WiFi wordt de keuze in de PW niet veel beter: https://tweakers.net/mode...rdh-A_BswEhuGtUcPTR6Nf7Dw :P

• Sjakie0101
EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:03:

[...]
Onjuist. Je kan alleen geen 8 Gbit abo afsluiten. De prijzen voor de overige pakketten worden voor alle Deltaklanten aangepast, waarbij de huidige klanten met een 400 Mbit abo naar 1Gbps worden gezet met korting a € 2,50.
Alle klanten met 150 Mbits gaan naar 400 Mbits met ook weer een korting.

Vanaf september wijzigt Delta de propositie. Dus wel degelijk gelden de voordelen van de goedkopere pakketten + de actie voor het 1 Gbps pakket a 45 euro de eerste 12 maanden bij een jaarabo vanaf september.

Gigabit-snelheden voor megabit-prijzen
Wie een jaarabonnement afsluit bij DELTA betaalt straks 45 euro per maand voor 1 Gig of 67,50 euro per maand voor 8 Gig. Hiermee zet het bedrijf een nieuwe standaard neer. Rasterhoff: “Wij kiezen ervoor om gigabit-snelheden voor megabit-prijzen in de markt te zetten. Zo wordt gigabit-internet voor iedereen bereikbaar en kunnen onze klanten zorgeloos met z’n allen tegelijk genieten van alles wat het internet te bieden heeft.”

Bestaande glasvezelklanten gaan er ook direct op vooruit: iedereen die nu een 400 Mbps-abonnement bij DELTA heeft, krijgt binnenkort een upgrade naar 1 Gig, ofwel 1000 Mbps, en gaat 2,50 minder betalen. Klanten die al 1 Gbps afnemen gaan het nieuwe tarief betalen en er maar liefst 19 euro op vooruit.

[Voor 29% gewijzigd door Sjakie0101 op 08-08-2021 15:13]

• EDIT
True schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:08:
[...]

Correct eind 2022, staat in het bericht, zou iedereen bij DELTA kunnen wisselen naar de nieuwe abonnementen.

Wat voor modem (c.q. router) zou DELTA gaan aanbieden? Als ik puur in de PW kijk vind ik enkel deze: https://tweakers.net/mode...7DszsCBDCCwv0YdiiEa_fX-Aw maar deze: https://nl.avm.de/product...iber/technische-gegevens/ kan niet eens de XGS-PON standaard aan. Zonder WiFi wordt de keuze in de PW niet veel beter: https://tweakers.net/mode...rdh-A_BswEhuGtUcPTR6Nf7Dw :P
Volgens een willekeurige comment onder het nieuwsartikel hier op Tweakers zou het een Nokia XS-2426G-A gaan, maar dat ding lijkt enkel gigabit LAN-poorten te hebben, dus wellicht een variant daarvan.
Nokia zou een logische keuze zijn, aangezien zij ook de rest van het XGS-PON netwerkspul leveren: https://www.nokia.com/abo...twork-in-the-netherlands/

• Sjakie0101
EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:13:
[...]

Volgens een willekeurige comment onder het nieuwsartikel hier op Tweakers zou het een Nokia XS-2426G-A gaan, maar dat ding lijkt enkel gigabit LAN-poorten te hebben, dus wellicht een variant daarvan.
Nokia zou een logische keuze zijn, aangezien zij ook de rest van het XGS-PON netwerkspul leveren: https://www.nokia.com/abo...twork-in-the-netherlands/
Vreemd, ik dacht hier het modem al gepost te hebben hoor...

*Edit dat was in de tread over Delta:

https://www.nokia.com/abo...twork-in-the-netherlands/

[Voor 10% gewijzigd door Sjakie0101 op 08-08-2021 15:16]

• Diederik
  • Niet online
Ik gok op de Genexis XGX.
https://genexis.eu/product/xg-series/downloads

Die heeft een 10Gbps LAN poort.

Zet je voicemail uit!

• EDIT
Sjakie0101 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Vreemd, ik dacht hier het modem al gepost te hebben hoor...

*Edit dat was in de tread over Delta:

https://www.nokia.com/abo...twork-in-the-netherlands/
Ik zie daar geen modemtype in staan (los van dat ik die link net zelf ook had gepost 8)7 ).

• Sjakie0101
EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:20:
[...]

Ik zie daar geen modemtype in staan (los van dat ik die link net zelf ook had gepost 8)7 ).
Het wordt dus Nokia, ik plaats de verkeerde URL, hier de juiste:
https://www.delta.nl/medi...-2426g-a-r1b2-website.pdf

En ik moet even terugkomen op het voordeel van overstappen. Die is kleiner wanneer je ook tv afneemt. Voor tv vraag Delta op dit moment 11 euro. Hier zit mogelijk een actievoordeel in van eerste x maanden gratis.
Mijn voordeel zoals ik deze bereken is toch alles bij elkaar ongeveer 10 euro per maand.

[Voor 52% gewijzigd door Sjakie0101 op 08-08-2021 15:43]

• rfbroek
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:46
..Foutje

[Voor 96% gewijzigd door rfbroek op 08-08-2021 15:40]

• ernstoud
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 00:04
Wordt nog een duur device dan… 10Gbps WAN, 10Gbps SFP, 10Gbps LAN port(s) en 802.11ax/ad WiFi. Waarbij in EU de frequenties voor 802.11ax/ad hogere snelheden nog niet vrijgegeven zijn.

Zoiets dus: https://tweakers.net/pric...awk-pro-gaming-xr700.html

Ik begrijp uit het persbericht dat Delta in de deal met Nokia ook het customer device van Nokia zal gaan gebruiken. Dat zal dan echt een stuk lager in kostprijs moeten uitkomen.

• ernstoud
Waar zie je dat? Ik zie in de product specs geen 10Gbps poorten.

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:29

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

PaT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:44:
Die zou ik niet kopen eerlijk gezegd, want de firmware daarvan is een puinhoop...
EDIT schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:49:
De reden dat KPN niet altijd de volledige upload vrijgaf had iets met hun apparatuur te maken die het Trafficshapen deed en de verbindingen afkneep, echter is dat een puinhoop gebleken en geeft men nu gewoon de volledige upload vrij, zoals je een tijdje geleden ook in een KPN gerelateerd nieuwsbericht kon lezen :)
True schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:08:
Van al die keuzes zou ik alleen de DrayTek overwegen, want de Vigor 2820 en 2860 deden het altijd perfect op mijn xDSL lijntjes en hadden een flinke sloot aan opties i.t.t. de AVM Fritz!box troep :P >:) 8) :*) :+

Echter kreeg ik onlangs deze MikroTik als 10 Gbps Router getipt : nero355 in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Dus dat zou je ook nog effe in de gaten kunnen houden! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Diederik
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:48:
[...]

Waar zie je dat? Ik zie in de product specs geen 10Gbps poorten.
Let op er zijn 3 verschillende XG apparaten, ik heb het over de XGX.

[Voor 6% gewijzigd door Diederik op 08-08-2021 18:57]

Zet je voicemail uit!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik denk dat het nutteloos is om verder te kijken gezien Nokia al een statement gemaakt heeft dat ze met DELTA gaan samenwerken voor een consumentendevice zie ook: EDIT in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" & https://www.nokia.com/abo...twork-in-the-netherlands/ "Deal covers network and customer premise equipment" . @ernstoud qua prijs verwacht ik de eerder door mij gelinkte: pricewatch: AVM FRITZ!Box 5530 van ongeveer 150€ ex. btw.

• Svennos1
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:38
Sjakie0101 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:54:
[...]

-- KNIP --

En wat ik al zei: per september overstappen loont aanzienlijk voor zo goed als alle Caiwayklanten.
Delta is straks aanzienlijk goedkoper.
Is iemand hier al eens overgestapt van glas Caiway naar glas Delta? Ik vraag me nml af of dit naadloos gaat of dat je enkele dagen moet uitzingen zonder aansluiting ...

(Hier thuis moet dit naadloos, aangezien ik merendeel van huis werk ....)

• Sjakie0101
Svennos1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:39:
[...]

Is iemand hier al eens overgestapt van glas Caiway naar glas Delta? Ik vraag me nml af of dit naadloos gaat of dat je enkele dagen moet uitzingen zonder aansluiting ...

(Hier thuis moet dit naadloos, aangezien ik merendeel van huis werk ....)
Ik nog niet, ik ga er van uit dat het internet geswitcht wordt in een nacht/binnen een uur. Ze zitten in hetzelfde gebouw, op dezelfde systemen. TV weet ik niet of de decoders op afstand ingespoeld kunnen worden.

Ik ga sowieso eerst bellen, ik wil mijn huidige modem graag behouden. Maar ik wacht even op het moment dat de nieuwe abo’s op de website staan.

[Voor 5% gewijzigd door Sjakie0101 op 09-08-2021 10:27]

• ernstoud
Sjakie0101 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:26:
[...]
TV weet ik niet of de decoders op afstand ingespoeld kunnen worden.
Laatst dus bij Caiway een upgrade naar 1Gbps gedaan, dat betekende nieuwe Amino 7x. Duurde 2 dagen voordat ik die binnen kreeg. Die zitten dus gekoppeld aan je account. Ik denk dus dat een switch naar Delta ook betekent dat de TV STBs vervangen moeten worden.

• Roberto......
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 22:16
Sjakie0101 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Ik ga sowieso eerst bellen, ik wil mijn huidige modem graag behouden. Maar ik wacht even op het moment dat de nieuwe abo’s op de website staan.
Wilde 3 maanden geleden al naar Delta overstappen maar Delta gaf aan dat je modem echt aangepast wordt.
Is de enige reden waarom ik nog bij Caiway zit.

• Sjakie0101
.
Roberto...... schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:05:
[...]

Wilde 3 maanden geleden al naar Delta overstappen maar Delta gaf aan dat je modem echt aangepast wordt.
Is de enige reden waarom ik nog bij Caiway zit.
Ik zou ook wel willen weten of de decoders ook weer omgeruild moeten worden. Ik heb ook wel eens vernomen dat men het modem kon laten staan en men in 1 nacht overgezet werd.

[Voor 255% gewijzigd door Sjakie0101 op 09-08-2021 12:11]

• Sjakie0101

[Voor 50% gewijzigd door Sjakie0101 op 09-08-2021 12:10]

• Sjakie0101
coob schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:59:
[...]

Dat is een tegenvaller...
Wat is een tegenvaller? De prijzen van Caiway?

• Brentjuh2000
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 00:25
Sjakie0101 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

1.5Gbps ipv 8Gbps.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bekijk het 3e plaatje eens goed.

@Sjakie0101 waar heb je dit gevonden? Als ik naar Caiway ga zie ik nog steeds de huidige abonnementen.

• BlazeMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 21:50
PaT schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:42:
[...]

@Sjakie0101 waar heb je dit gevonden? Als ik naar Caiway ga zie ik nog steeds de huidige abonnementen.
Lijken prijzen te zijn voor het postcode gebied waar recentelijk glasvezel is gelegd. Wanneer ik mijn eigen postcode invul krijg ik de huidige prijzen en snelheden te zien.

Zelfde geldt voor Delta.

Xbox Series X: BlazeMuis | PS5: NL-BFLA | 1950Wp Noord & Zuid - PVOutput

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-09 19:09
Sjakie0101 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

Dat het slim pakket niet naar 1gbit gaat.
BlazeMuis schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:48:
[...]

Lijken prijzen te zijn voor het postcode gebied waar recentelijk glasvezel is gelegd. Wanneer ik mijn eigen postcode invul krijg ik de huidige prijzen en snelheden te zien.

Zelfde geldt voor Delta.
Bij mij is net glasvezel opgeleverd en ik zie ook nog de oude prijzen.

[Voor 48% gewijzigd door coob op 09-08-2021 14:42]

• Sjakie0101
PaT schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:42:
[...]

Ik heb even een postcode gepakt met XPON/nieuwe aanleg. Mijn conclusie is dat de prijzen van Caiway dus te hoog blijven. De prijzen van Delta komen vanaf september voor iedereen beschikbaar.

• nero355

nero355

True schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:20:
Ik denk dat het nutteloos is om verder te kijken gezien Nokia al een statement gemaakt heeft dat ze met DELTA gaan samenwerken voor een consumentendevice zie ook: EDIT in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" & https://www.nokia.com/abo...twork-in-the-netherlands/ "Deal covers network and customer premise equipment" . @ernstoud qua prijs verwacht ik de eerder door mij gelinkte: pricewatch: AVM FRITZ!Box 5530 van ongeveer 150€ ex. btw.
Hé bah :
All retail subscribers will receive XGS.PON capable receivers with the latest WiFi 6 standard and supporting Nokia’s WiFi mesh technology for superior network expansion within the home.
Ik wil gewoon alleen een klein zuinig GPON Nokia kastje zoals bij KPN !!! :(

Straks krijg je er nog allerlei andere beperkende troep bij die ik helemaal niet wil, zoals bij de huidige Genexis 7840 :| :/

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Sjakie0101
BlazeMuis schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:48:
[...]

Zelfde geldt voor Delta.
De Deltaprijzen zijn vanaf september voor iedereen beschikbaar (alleen niet alle snelheden).
Prijzen zijn van een XPON gebied in aanleg.

• Sjakie0101
nero355 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:07:
[...]

Hé bah :

[...]

Ik wil gewoon alleen een klein zuinig GPON Nokia kastje zoals bij KPN !!! :(

Straks krijg je er nog allerlei andere beperkende troep bij die ik helemaal niet wil, zoals bij de huidige Genexis 7840 :| :/
Wat is je bron, waar baseer je dat op?

• nero355

nero355

Sjakie0101 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:29:
Wat is je bron, waar baseer je dat op?
Dat zie je toch in dat artikel uit de quote erboven :? 8)7 _O-

• Sjakie0101
nero355 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:49:
[...]

Dat zie je toch in dat artikel uit de quote erboven :? 8)7 _O-
Ik concludeer dan nog steeds niet dat het beperkende troep is.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Sjakie0101 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:53:
[...]

Het is meer dan alleen een modem. Hopelijk kan deze wel in bridge, dan is het nog niet zo'n probleem lijkt mij.

• nero355

nero355

Sjakie0101 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:53:
Dat is het altijd als het om apparatuur van een ISP gaat... :/

Dat weet je toch wel ondertussen :?

Om maar wat leuks te noemen : T-Mobile die Custom Firmware laat bouwen voor DrayTek Routers die zo slecht is dat die daardoor een slechte naam krijgen, terwijl hetzelfde model vers uit de winkel gewoon PERFECT jarenlang kan werken! B)
PaT schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:38:
Het is meer dan alleen een modem.
Precies! :)
Hopelijk kan deze wel in bridge, dan is het nog niet zo'n probleem lijkt mij.
Dan nog : De GPON kastjes die KPN gebruikt schijnen echt super zuinig te zijn qua stroomverbruik en doen dus niks anders dan :
- De klant op het netwerk identificeren.
- Glasvezel naar UTP omzetten.

That's it! :)

• ernstoud
Ter info; vandaag van Genexis de GPL source voor de Genexis 7840 ontvangen. Komende weken genoeg tijd om eens te kijken of het compileerbaar is tot firmware. Zo te zien ontbreken - want geen open-source - alle Genexis eigen executables die op het device draaien.

Voor degenen die zich afvragen wat en hoe; de 7840 draait OpenWRT 14.07. De licentie daarvoor is GPL en dat betekent dat een fabrikant, Genexis dus, de gebruikte source code ter beschikking moet stellen. Dat heb ik ze medio mei gevraagd, vandaag dus ontvangen.

Ben wel benieuwd. Vrijwel alles wat ik wilde weten van de 7840 al eerder ontdekt (met dank aan het tool Ghidra van de NSA, https://ghidra-sre.org/) maar wellicht voegt de source nog wat toe.

• ernstoud
nero355 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:08:
[...]

De GPON kastjes die KPN gebruikt schijnen echt super zuinig te zijn qua stroomverbruik en doen dus niks anders dan :
- De klant op het netwerk identificeren.
- Glasvezel naar UTP omzetten.

That's it! :)
Heb zo’n doosje liggen van Alcatel (is overgenomen door Nokia). Heeft een webinterface waarin je inderdaad alleen een subscriber ID kan ingeven. Draait overigens Linux dus lijkt me te vervangen door een eigen mediaconverter na het nodige onderzoek hoe de autorisatie werkt. Medio 2022 moet dat sowieso allemaal vrijgegeven worden als de NTU tot klantdomein gaat horen.

• nero355

nero355

ernstoud schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:24:
Voor degenen die zich afvragen wat en hoe; de 7840 draait OpenWRT 14.07
Hmpf...

Dat zou dus betekenen dat er met wat gemod een hele leuke Router van te maken is inclusief VLAN Support en volledige IPtables beheer en dergelijken :?
Ben wel benieuwd.
Ik ook! :)
Vrijwel alles wat ik wilde weten van de 7840 al eerder ontdekt (met dank aan het tool Ghidra van de NSA, https://ghidra-sre.org/) maar wellicht voegt de source nog wat toe.
:o LOL! :D _O_

/EDIT :
ernstoud schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:28:
Heb zo’n doosje liggen van Alcatel (is overgenomen door Nokia). Heeft een webinterface waarin je inderdaad alleen een subscriber ID kan ingeven. Draait overigens Linux dus lijkt me te vervangen door een eigen mediaconverter na het nodige onderzoek hoe de autorisatie werkt. Medio 2022 moet dat sowieso allemaal vrijgegeven worden als de NTU tot klantdomein gaat horen.
Is dat deze : xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" :?

GPON werkt gewoon met hardware adressen voor zover ik het goed heb begrepen en dat is dan je ID op de GPON glasvezel waarop je zit :)

Je kan ook een SFP/SFP+ module kopen waar een bepaalde ID in zit.

[Voor 40% gewijzigd door nero355 op 09-08-2021 19:36]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ernstoud schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:24:
Ter info; vandaag van Genexis de GPL source voor de Genexis 7840 ontvangen. Komende weken genoeg tijd om eens te kijken of het compileerbaar is tot firmware. Zo te zien ontbreken - want geen open-source - alle Genexis eigen executables die op het device draaien.

Voor degenen die zich afvragen wat en hoe; de 7840 draait OpenWRT 14.07. De licentie daarvoor is GPL en dat betekent dat een fabrikant, Genexis dus, de gebruikte source code ter beschikking moet stellen. Dat heb ik ze medio mei gevraagd, vandaag dus ontvangen.

Ben wel benieuwd. Vrijwel alles wat ik wilde weten van de 7840 al eerder ontdekt (met dank aan het tool Ghidra van de NSA, https://ghidra-sre.org/) maar wellicht voegt de source nog wat toe.
Wat let je die GPL source te delen?

• Soundwork
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:33
ernstoud schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:28:
[...]

Is dat zo? Gaat de NTU onderdeel worden van de klantomgeving?
Wat is jouw bron hiervoor, want ik neem aan dat hiervoor een wetswijziging nodig is als het gaat om klant overname punten.

• ernstoud
True schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:32:
[...]

Wat let je die GPL source te delen?
Eerst maar eens de source bekijken, als het goed gedaan is, is het onder de GPL licentie. Dan moet die licentie met de source geleverd worden en kan iedereen er over beschikken. Geduld.

• ernstoud
nero355 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:31:
[...]

Hmpf...

Dat zou dus betekenen dat er met wat gemod een hele leuke Router van te maken is inclusief VLAN Support en volledige IPtables beheer en dergelijken :?

[...]

Ik ook! :)

[...]

:o LOL! :D _O_

/EDIT :

[...]

Is dat deze : xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" :?

GPON werkt gewoon met hardware adressen voor zover ik het goed heb begrepen en dat is dan je ID op de GPON glasvezel waarop je zit :)

Je kan ook een SFP/SFP+ module kopen waar een bepaalde ID in zit.
Deze dus: https://drinia.tech/product/alcatel-nokia-g-010g-p-gpon-ont/

De 7840 firmware 3.14 bevat een bug/kwetsbaarheid waardoor volledige SSH toegang mogelijk is. Ik heb er dus al volledig beheer over. Enige echt nuttige wat ik ingericht heb is SMS alarmering als de config wijzigt en logging van iptables. Ik haal dat log op met curl en maak dan wat overzichten van de IP adressen die proberen binnen te komen en via geolocatie zie ik dat het vrijwel allemaal, rond de 10.000 keer per dag uit de Oekraïne, Rusland en China komt. Leuke jongens daar…

Overigens doe ik de “research” op een eigen exemplaar want de Caiway algemene voorwaarden verbiedt het knutselen aan hun apparatuur, je hebt de 7840 immers in bruikleen.

• ernstoud
Soundwork schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:47:
[...]

Is dat zo? Gaat de NTU onderdeel worden van de klantomgeving?
Wat is jouw bron hiervoor, want ik neem aan dat hiervoor een wetswijziging nodig is als het gaat om klant overname punten.
Yep. De laatste ACM publicatie, nu laatste consultatie en dan publicatie in de Staatscourant over 6 maanden gaat betekenen dat alles na de vezel of de koperlijn klantdomein is.

Zie: nieuws: ACM: vrije modemkeuze treedt begin 2022 in werking

• Soundwork
ernstoud schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:57:
[...]

Yep. De laatste ACM publicatie, nu laatste consultatie en dan publicatie in de Staatscourant over 6 maanden gaat betekenen dat alles na de vezel of de koperlijn klantdomein is.

Zie: nieuws: ACM: vrije modemkeuze treedt begin 2022 in werking
Interessant...
Aangezien alle operators/providers nu overstappen naar PON netwerken met GPON en XGSPON is het de vraag of de ONT aan de klantzijde dan wel vervangen mag worden. Dat de eigen router erachter een klantkeuze, het is al jarenlang een vraagstuk wat nu de definitie is van de "klantzijde" : achter de (O)NT of achter de FTU.

• ernstoud
Soundwork schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:00:
[...]

Interessant...
Aangezien alle operators/providers nu overstappen naar PON netwerken met GPON en XGSPON is het de vraag of de ONT aan de klantzijde dan wel vervangen mag worden. Dat de eigen router erachter een klantkeuze, het is al jarenlang een vraagstuk wat nu de definitie is van de "klantzijde" : achter de (O)NT of achter de FTU.
ACM stelt dus: “Vaste netwerkaansluitpunt is passief
Het netwerkaansluitpunt bevindt zich op locatie van de eindgebruiker, aan het einde van de kabel die de netwerkaanbieder binnen heeft gebracht. Het netwerkaansluitpunt is dus het eerste punt op de locatie van de eindgebruiker waar een eindapparaat op aangesloten kan worden.”

En een ONT is een actieve component. Dus klantdomein. Bij GPON wel een “dingetje” want door inferieure of onjuiste ONT van de klant kan het netwerk voor meerdere abonnees verstoord raken.

Dus zegt de ACM: ” De aanbieder van een openbaar elektronische communicatiedienst kan maatregelen nemen om het openbare netwerk te beschermen. De ACM is van oordeel dat een aanbieder in overeenstemming met artikel 3 en artikel 4 van het Besluit eindapparaten handelt indien:
a. de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk een eindgebruiker afsluit van het netwerk indien het door de eindgebruiker gekozen eindapparaat aantoonbaar het netwerk zodanig verstoort dat andere eindgebruikers daar hinder van ondervinden en;
b. de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatiedienst de desbetreffende eindgebruiker binnen één werkdag in kennis stelt nadat de maatregel zoals genoemd onder a) is toegepast, de (mogelijke) oorzaak erbij vermeldt en welke stappen de eindgebruiker kan doorlopen om weer aangesloten te worden op het netwerk.”

Je wordt dus afgesloten als je verkeerde devices aansluit. Hoe dit gaat uitpakken is de vraag. De ACM stelt ook dat white-listen, dus dat Caiway bijvoorbeeld een lijstje van toegestane devices publiceert, ook niet toegestaan is. Dus elke ONT, elke mediaconverter, elke router, die voldoet aan de technische eisen - die een ISP moet publiceren - moet aangesloten kunnen worden door de consument.

Dat wordt wel wat als de hobbyist een router aansluit met de firewall disabled of met een any-to-any rule :?

• Soundwork
ernstoud schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:23:
[...]

ACM stelt dus: “Vaste netwerkaansluitpunt is passief
Het netwerkaansluitpunt bevindt zich op locatie van de eindgebruiker, aan het einde van de kabel die de netwerkaanbieder binnen heeft gebracht. Het netwerkaansluitpunt is dus het eerste punt op de locatie van de eindgebruiker waar een eindapparaat op aangesloten kan worden.”

En een ONT is een actieve component. Dus klantdomein. Bij GPON wel een “dingetje” want door inferieure of onjuiste ONT van de klant kan het netwerk voor meerdere abonnees verstoord raken.

Dus zegt de ACM: ” De aanbieder van een openbaar elektronische communicatiedienst kan maatregelen nemen om het openbare netwerk te beschermen. De ACM is van oordeel dat een aanbieder in overeenstemming met artikel 3 en artikel 4 van het Besluit eindapparaten handelt indien:
a. de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk een eindgebruiker afsluit van het netwerk indien het door de eindgebruiker gekozen eindapparaat aantoonbaar het netwerk zodanig verstoort dat andere eindgebruikers daar hinder van ondervinden en;
b. de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatiedienst de desbetreffende eindgebruiker binnen één werkdag in kennis stelt nadat de maatregel zoals genoemd onder a) is toegepast, de (mogelijke) oorzaak erbij vermeldt en welke stappen de eindgebruiker kan doorlopen om weer aangesloten te worden op het netwerk.”

Je wordt dus afgesloten als je verkeerde devices aansluit. Hoe dit gaat uitpakken is de vraag. De ACM stelt ook dat white-listen, dus dat Caiway bijvoorbeeld een lijstje van toegestane devices publiceert, ook niet toegestaan is. Dus elke ONT, elke mediaconverter, elke router, die voldoet aan de technische eisen - die een ISP moet publiceren - moet aangesloten kunnen worden door de consument.

Dat wordt wel wat als de hobbyist een router aansluit met de firewall disabled of met een any-to-any rule :?
PON is sowieso een "gedeelde" techniek. Dus Tweakers met enige kennis van Linux based ONT's ontstaat de mogelijkheid om verkeer van andere klanten "af te tappen". En dat staat dus los van de firewall die de klant op zijn router heeft ingesteld.....Dus het hangt ook zeker af hoe providers/operators het verkeer gaan beveiligen. Want 1 ding is zeker, straks is alles op glasvezel een PON-based network en geen AON-based network....Het maakt daarbij niet meer uit of je op KPN, Delta, T-Mobile e.d. netwerk zit.

• jaaoie17
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:47
Heb een 700Mbit pakket bij Caiway, wordt die dan gewoon 1.5Gbps uiteindelijk?

• Sjakie0101
jaaoie17 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 04:11:
[...]

Daar lijkt het wel op, maar Caiway gaat voor bestaande klanten kennelijk nog niets wijzigen, pas maart volgend jaar. Ik pak de overstapkorting en gannaar Delta. Dit scheelt te veel.

• jaaoie17
Sjakie0101 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:33:
[...]

Daar lijkt het wel op, maar Caiway gaat voor bestaande klanten kennelijk nog niets wijzigen, pas maart volgend jaar. Ik pak de overstapkorting en gannaar Delta. Dit scheelt te veel.
Als je overstap van Caiway naar Delta, moet je dan nog oppassen dat je een poosje zonder internet zit. Of zal dat wel meevallen. En die modem wat je erbij krijgt. Is het router gedeelte ervan nog redelijk.

• Sjakie0101
jaaoie17 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:38:
[...]

Als je overstap van Caiway naar Delta, moet je dan nog oppassen dat je een poosje zonder internet zit. Of zal dat wel meevallen. En die modem wat je erbij krijgt. Is het router gedeelte ervan nog redelijk.
Dat zijn vragen die ik ga stellen. Kan ik een eigen router aan het modem hangen, en kan ik mij apparatuur houden (decoders en huidige melkpakmodem).

Ik meen te weten dat je in een nacht wordt overgezet qua internet. Tv ben ik dus bang voor dat de decoders gewisseld moeten worden.

• jaaoie17
Sjakie0101 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Dat zijn vragen die ik ga stellen. Kan ik een eigen router aan het modem hangen, en kan ik mij apparatuur houden (decoders en huidige melkpakmodem).

Ik meen te weten dat je in een nacht wordt overgezet qua internet. Tv ben ik dus bang voor dat de decoders gewisseld moeten worden.
Je bedoelt die modem wat je hebt gekregen toen caiway in twente kwam.

• Sjakie0101
jaaoie17 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Je bedoelt die modem wat je hebt gekregen toen caiway in twente kwam.
Klopt, het witte melkpak.

• Red Boll
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16-09 11:05

Red Boll

Kick Ass!

jaaoie17 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 04:11:
[...]
Die heb ik nu ook. Die is nog duurder dan de 1Gbit die ze aanbieden op de site. :|
Okay, voor die prijs heb je dan geen vaste telefoon meer maar die heb ik ook nog nooit gebruikt.

Vorige week heb ik via "mijn caiway" een omzetting naar het 1 Gbit abonnement aangevraagd.
Scheelt weer een paar euro en stukje sneller ook nog. Eind van deze maand ga ik over (hoop ik).

Het TV kastje wordt wel vernieuwd blijkbaar, doen we ook al jaren niets mee...

• Sjakie0101
Red Boll schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:56:
[...]

Die heb ik nu ook. Die is nog duurder dan de 1Gbit die ze aanbieden op de site. :|
Okay, voor die prijs heb je dan geen vaste telefoon meer maar die heb ik ook nog nooit gebruikt.

Vorige week heb ik via "mijn caiway" een omzetting naar het 1 Gbit abonnement aangevraagd.
Scheelt weer een paar euro en stukje sneller ook nog. Eind van deze maand ga ik over (hoop ik).

Het TV kastje wordt wel vernieuwd blijkbaar, doen we ook al jaren niets mee...
Meer HD zenders in dat geval, je stapt van Multiscreen over op het nieuwe platform.
Ben benieuwd of ze nog steeds de Aria 7x opsturen of nu wel de Kamai 7x.

In elk geval was je met 1Gbits van Delta goedkoper uitgeweest (45 euro per maand vanaf september). Alleen heb je dan geen COAX meer voor tv.

[Voor 8% gewijzigd door Sjakie0101 op 11-08-2021 13:03]

• SteaRic
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21-09 01:11
Heb de laatste twee maanden sporadisch last van een zeer hoge ping en lage snelheid. Denk aan 100ms en 5mbit download op een abbo van 500/500.
Klantenservice gebeld en een reset laten uitvoeren, dit heeft geholpen voor enige tijd. Nu is het weer terug. Dacht eerst dat het tp-link modem de boosdoener was, maar met een laptop rechtstreeks aan het modem is het ook raak. Nadat de stroom van het modem wordt gehaald icm een reset werkt de lijn weer naar behoren voor een aantal dagen. Toch keert het fenomeen zich terug.
Zou het modem kapot zijn, wat denken jullie?

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

Red Boll schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:37:
Iemand anders last van "sluggish" internet de afgelopen tijd?

[Afbeelding]

Nu valt het wel weer mee maar soms krijg je geen antwoord meer terug van een ping of pas na meer dan 80ms. :|
Hier had ik een paar maanden geleden ook regelmatig last van, stopte vaak wel na een minuut of 10.

EDIT: Klik op "afbeelding" om de ping resultaten te zien

EDIT 2: Zoals hierboven dus...

[Voor 26% gewijzigd door Red Boll op 11-08-2021 13:45]

• SteaRic
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21-09 01:11
Ja dat lijkt er veel op, zakte je download snelheid toen ook helemaal in? Ik ga ook een ping scriptje aanzetten om het vast te leggen.

• Soundwork
Sjakie0101 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Het zijn 2 aparte zaken die ze leveren:

- Type verbinding, en max snelheid van het internet
- Type IPTV decoders

Voor internet verwacht ik dat de NTU (het witte melkpak) in gebruik kan blijven zodra je op een AON aansluiting blijft (dus tot max 1 Gbps). Voor abonnementen boven de 1 Gbps krijg je te maken met PON en wordt de NTU vervangen voor een Nokia ONT. Ik denk dat als ze al zaken moeten gaan vervangen bij de klant, dat ze dan ook de IPTV ontvanger wisselen (maar dat zou technisch gezien niet hoeven)...

• nero355

nero355

Soundwork schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:33:
PON is sowieso een "gedeelde" techniek.

Dus Tweakers met enige kennis van Linux based ONT's ontstaat de mogelijkheid om verkeer van andere klanten "af te tappen".
En dat staat dus los van de firewall die de klant op zijn router heeft ingesteld...

Dus het hangt ook zeker af hoe providers/operators het verkeer gaan beveiligen. Want 1 ding is zeker, straks is alles op glasvezel een PON-based network en geen AON-based network....Het maakt daarbij niet meer uit of je op KPN, Delta, T-Mobile e.d. netwerk zit.
Weet je dat zeker :?

Want voor zover ik het goed heb begrepen is het hele GPON verhaal gebaseerd op een bepaalde frequentie voor elke klant vanuit de centrale ?!
Dus de rest van het verkeer zou je niet eens moeten zien...

• Soundwork
nero355 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:12:
[...]

Weet je dat zeker :?

Want voor zover ik het goed heb begrepen is het hele GPON verhaal gebaseerd op een bepaalde frequentie voor elke klant vanuit de centrale ?!
Dus de rest van het verkeer zou je niet eens moeten zien...
Yup, alle klanten krijgen op de GPON/OLT bus een aansluiting. Al het verkeer wordt gebroadcast over de poorten. De golflengte bij alle klanten is ook gelijk. Daarom gaat bij concurrent T-Mobile ook zo vreselijk mis iedere keer als een klant van AON naar GPON wordt overgezet op het Glasoperator netwerk: als een AON NT op de bus zit, gaat iedereen onderuit met zijn GPON ONT. Dat komt omdat voor de Gigabit PON netwerken (GPON) dezelfde golflengte wordt gebruikt. Voor XGSPON wordt wel een andere golflengte gebruikt, maar zal ook voor alle XGSPON klanten dezelfde golflengte zijn.....

• nero355

nero355

Soundwork schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:33:
Yup, alle klanten krijgen op de GPON/OLT bus een aansluiting. Al het verkeer wordt gebroadcast over de poorten. De golflengte bij alle klanten is ook gelijk. Daarom gaat bij concurrent T-Mobile ook zo vreselijk mis iedere keer als een klant van AON naar GPON wordt overgezet op het Glasoperator netwerk: als een AON NT op de bus zit, gaat iedereen onderuit met zijn GPON ONT. Dat komt omdat voor de Gigabit PON netwerken (GPON) dezelfde golflengte wordt gebruikt. Voor XGSPON wordt wel een andere golflengte gebruikt, maar zal ook voor alle XGSPON klanten dezelfde golflengte zijn...
Dan wordt het tijd dat ik eens wat patentjes ga aanleggen voor glasvezelaansluitingen! :*)

Wat een puinhoop! :F

Cheap, cheap, cheap i.p.v. gewoon op een fatsoenlijke manier!
Dan kost het maar wat meer... pff!!! :|

• delpit
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18:28
Nou het afsluiten van Solcon is gelukt, geen glasvezel internet meer. Lang leve 4G hotspots

Maar Caiway blijft echt een drama.
- 1 bevestigingsmailtje op de dag van bestellen zelf (een maand geleden)
- een brief met daarin de toegang tot "de persoonlijke omgeving" waarin niets te vinden is
- zojuist een berichtje van hun installatiepartner (die ik niet nodig heb)
- en verder helemaal niets! geen spullen, geen uitleg hoe het werkt, noppes, nul, nada.

Maar een modem? Nee geen modem te bekennen. Wtf is dat? Zo'n ding kun je toch een paar dagen van te voren versturen? Als ik op die installateur ga wachten dan wordt het overigens op zijn vroegst volgende week dinsdag. Waarom (mocht je zo'n installateur nodig hebben) kun je zo'n afspraak niet eerder inplannen?

Het is echt een knakentent, dat is nu al duidelijk. Geen communicatie, geen duidelijke afspraken, echt het meest gruwelijke wat ik tot nu toe heb meegemaakt. Ik gok dat ik na het jaartje heel snel weer weg ben.

Lief Caiway webcare team, jullie lezen vast mee. Doe nou in het vervolg het volgende:
- Vermeldt op je site dat een overstap bij glasvezel downtime van enkele dagen oplevert
- Vermeldt in je bevestigingsmail dat nogmaals en geef een indicatie
- Stuur vervolgens in de periode tot overgang een berichtje zodra de datum duidelijk is
- Vermeldt in "de persoonlijke omgeving" wat de voortgang is en wat aangeschaft is
- Stuur een paar dagen voor overgang alvast de spullen op
- Laat mensen die dat handig vinden al een paar dagen voor overgang een afspraak kunnen laten inplannen

Het is echt niet zo moeilijk om te communiceren met je (aanstaande) klanten hoor, lieve caiway vrienden, maar je moet er wel wat moeite voor doen! Dat heet nou werken! En weet je, dan heb je zomaar opeens tevreden klanten die wel begrijpen dat er even een downtime is. Die dan wat maatregelen genomen hebben daarvoor. En die niet je callcenter platbellen omdat ze al begrijpen wat er gebeurd.

[Voor 33% gewijzigd door delpit op 12-08-2021 08:22]

• fmrama
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 22:14
Als ik al die verhalen hier lees over @caiway weerhoudt mij dat van overstappen naar glasvezel van caiway. Ik heb nu tv coax van caiway en internet vdsl van xs4all/kpn (57mbps) en dat werkt zonder enige storing. Toch maar wachten op vrijgave van het glasnet voor een andere provider ??

9 LG black 320wp, SMA 2.5, Daikin 2mvm40, FMTX-N 2,5-2

• Sjakie0101
fmrama schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:46:
Als ik al die verhalen hier lees over @caiway weerhoudt mij dat van overstappen naar glasvezel van caiway. Ik heb nu tv coax van caiway en internet vdsl van xs4all/kpn (57mbps) en dat werkt zonder enige storing. Toch maar wachten op vrijgave van het glasnet voor een andere provider ??
De overstap van coax naar glasvlezel verliep bij mij probleemloos (alles Caiway gehouden).
De overstap naar Delta levert waarschijnlijk toch een downtime op van 1 dag, maar daar ga ik eerst over bellen.

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21-09 16:00
delpit schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:15:

Lief Caiway webcare team, jullie lezen vast mee. Doe nou in het vervolg het volgende:
- Vermeldt op je site dat een overstap bij glasvezel downtime van enkele dagen oplevert
- Vermeldt in je bevestigingsmail dat nogmaals en geef een indicatie
- Stuur vervolgens in de periode tot overgang een berichtje zodra de datum duidelijk is
- Vermeldt in "de persoonlijke omgeving" wat de voortgang is en wat aangeschaft is
- Stuur een paar dagen voor overgang alvast de spullen op
- Laat mensen die dat handig vinden al een paar dagen voor overgang een afspraak kunnen laten inplannen
Ze bellen je over een week of wat om te vragen hoe je de transitie hebt ervaren en hoe blij je bent volgens hen ;-) (quality control)

• delpit
Ik heb een track and trace code van mijn nieuwe modem ontvangen! Nog niet ontvangen door PTT-post, maar het zou kunnen lukken. Persoonlijk zou ik dat ding twee dagen eerder verstuurd hebben, maar ja.

Als ze nou vannacht het stekkertje goedzetten dan zou het morgen maar zo kunnen werken! Ik blijf duimen.

En nogmaals die downtime vind ik niet zo erg, maar COMMUNICEER!

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

SteaRic schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:54:
Ja dat lijkt er veel op, zakte je download snelheid toen ook helemaal in? Ik ga ook een ping scriptje aanzetten om het vast te leggen.
Dat weet ik niet zeker. Ik merkte het vooral aan de VDI werkplek die onzettend "sloom" reageerde.
Firewall gaf aan dat er helemaal niet veel traffic was, kan het ook niet verklaren.

• Soundwork
nero355 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:49:
[...]

Dan wordt het tijd dat ik eens wat patentjes ga aanleggen voor glasvezelaansluitingen! :*)

Wat een puinhoop! :F

Cheap, cheap, cheap i.p.v. gewoon op een fatsoenlijke manier!
Dan kost het maar wat meer... pff!!! :|
Tsja, het is maar wat je eruit haalt.... Voor de klant is PON een achteruitgang maar voor de operators en providers een grote vooruitgang, veel goedkoper in installatie en onderhoud. KPN Wholesale, Glasoperator..... Ze gaan allemaal de AON technologie uitfaseren en hier komen GPON en XGSPON voor in de plaats.

Ik vond het zelfs een groot pluspunt dat Delta/Caiway abonnees op AON aangesloten bleven en ook de poorten in de PoP's AON switches handhaafde.... Tot nu dus, want dat wordt allemaal op den duur uitgefaseerd....

• Sjakie0101
Soundwork schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:42:
[...]

Tsja, het is maar wat je eruit haalt.... Voor de klant is PON een achteruitgang maar voor de operators en providers een grote vooruitgang, veel goedkoper in installatie en onderhoud. KPN Wholesale, Glasoperator..... Ze gaan allemaal de AON technologie uitfaseren en hier komen GPON en XGSPON voor in de plaats.

Ik vond het zelfs een groot pluspunt dat Delta/Caiway abonnees op AON aangesloten bleven en ook de poorten in de PoP's AON switches handhaafde.... Tot nu dus, want dat wordt allemaal op den duur uitgefaseerd....
Het zorgt er ook voor dat andere providers goedkoper en sneller op het netwerk kunnen dan voorheen. De huur van de apparatuur is behoorlijk lager.

• RobertowNL
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:05

RobertowNL

For your gear!

Sjakie0101 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:48:
[...]

Het zorgt er ook voor dat andere providers goedkoper en sneller op het netwerk kunnen dan voorheen. De huur van de apparatuur is behoorlijk lager.
En ze kunnen alleen nog maar White label achtige verbindingen leveren via de wholesale van de netwerk eigenaar. Dus tja, lastige afweging.
Sjakie0101 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:28:
[...]

De overstap van coax naar glasvlezel verliep bij mij probleemloos (alles Caiway gehouden).
De overstap naar Delta levert waarschijnlijk toch een downtime op van 1 dag, maar daar ga ik eerst over bellen.
Nee, die overstap is naadloos.
delpit schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:48:
Ik heb een track and trace code van mijn nieuwe modem ontvangen! Nog niet ontvangen door PTT-post, maar het zou kunnen lukken. Persoonlijk zou ik dat ding twee dagen eerder verstuurd hebben, maar ja.

Als ze nou vannacht het stekkertje goedzetten dan zou het morgen maar zo kunnen werken! Ik blijf duimen.

En nogmaals die downtime vind ik niet zo erg, maar COMMUNICEER!
Normaliter zou je hem wel een dag of wat vooraf moeten ontvangen. Althans dat was bij mij bij zowel Delta als Caiway het geval (behalve dat postnl het verprutst heeft bij Delta).

Blijft natuurlijk vervelend dat bij jou alles mis lijkt te gaan. Communicatie kan inderdaad veel completer en beter.

• delpit
[b]RobertowNL schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:18

Normaliter zou je hem wel een dag of wat vooraf moeten ontvangen. Althans dat was bij mij bij zowel Delta als Caiway het geval (behalve dat postnl het verprutst heeft bij Delta).

Blijft natuurlijk vervelend dat bij jou alles mis lijkt te gaan. Communicatie kan inderdaad veel completer en beter.
Vanochtend kreeg ik uiteindelijk de T&T code. “Wordt tussen 13 en 15.30 bezorgd “. Nee dus, staat nog steeds op “ Pakket is nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt”. Dus hopelijk morgen. T-Mobile (Ben) 4Gdagpas van 10gb voor 3 euro werkt gelukkig best aardig.

Kortom, het kan zonder dat het iets kost zoveel beter. Sterker nog het kan goedkoper beter. Sluit die procedures beetje op elkaar aan en communiceer de stapjes en je kunt bezuinigen op je helpdesk.

• delpit
Het werkt! Nou aansluiten en activeren is zo gebeurd. Nu nog een keer die Genexis er tussen uit slopen, die is wel extreem summier in wat wel en niet instelbaar is. Nou ja internet werkt, Wifi staat uit, ik ben allang blij.

• Sjakie0101
delpit schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:24:
Het werkt! Nou aansluiten en activeren is zo gebeurd. Nu nog een keer die Genexis er tussen uit slopen, die is wel extreem summier in wat wel en niet instelbaar is. Nou ja internet werkt, Wifi staat uit, ik ben allang blij.
Jij kan dus op dat wifimodem ook gewoon een router aansluiten?

• delpit
Sjakie0101 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:10:
[...]

Het is een combi-ding. Maar de glasvezelkabel eruit, een MC220L (van ruim 2 tientjes ertussen) en mijn Openwrt router kan erachter. De VLAN instellen is het enige beetje lastige heb ik begrepen.Dus maar even zo'n ding bestellen en gaan heb ik bedacht.

Met name statische IP-adressen toekennen is best een ramp in die Genexis heb ik al ontdekt. Een mac-adres en een IP-adres, nergens iets van een naam of een label. Nogal onbruikbaar eigenlijk.

• Soundwork
delpit schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:29:
[...]

Het is een combi-ding. Maar de glasvezelkabel eruit, een MC220L (van ruim 2 tientjes ertussen) en mijn Openwrt router kan erachter. De VLAN instellen is het enige beetje lastige heb ik begrepen.Dus maar even zo'n ding bestellen en gaan heb ik bedacht.

Met name statische IP-adressen toekennen is best een ramp in die Genexis heb ik al ontdekt. Een mac-adres en een IP-adres, nergens iets van een naam of een label. Nogal onbruikbaar eigenlijk.
Dan lijkt mij ook dat je de SFP module uit de Caiway NT (De Genexis) gehaald hebt....
Andrers gaat die MC-220L niets doen... ;)

• nero355

nero355

Sjakie0101 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:10:
Natuurlijk kan dat! :D

Maar dan heb je dus wel NAT achter NAT en sommige dingen vinden dat niet zo leuk... :/

De SFP eruit halen en in je eigen apparatuur proppen is dus veel netter! :Y)

• rfbroek
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:46
Je kan er zelfs 4 routers achter hangen :9 :) *O*

• ernstoud
delpit schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:24:
Nu nog een keer die Genexis er tussen uit slopen, die is wel extreem summier in wat wel en niet instelbaar is.
SSH enablen en je kunt instellen wat je wilt. Nou ja, als je begrijpt hoe de HW en SW configuratie werkt.

Mooi dat het werkt!

• ernstoud
delpit schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:29:
[...]

Bedenk wel dat het klepje waar de SFP van de Genexis onder zit, verzegeld is. Dat vindt Caiway dus niet goed. Bij FS.COM kost de juiste SFP maar 8 euro (plus verzendkosten). Is een nettere optie:

https://www.fs.com/de-en/products/39143.html

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ernstoud schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:05:
[...]

Bedenk wel dat het klepje waar de SFP van de Genexis onder zit, verzegeld is. Dat vindt Caiway dus niet goed. Bij FS.COM kost de juiste SFP maar 8 euro (plus verzendkosten). Is een nettere optie:

https://www.fs.com/de-en/products/39143.html
Ik had een DOA 7840 (bij eerste aansluiting Caiway na leggen glas), hiervoor kwam een monteur langs die haalde de verzegeling gewoon los om 'm goed vast te drukken en deed er verder niets mee. Ik denk dat dit wel losloopt bij inleveren (althans de mijne ging goed toen ik die ruilde voor een Titanium). Ik denk dat het meer is voor loshalen = betalen bij monteursbezoek als dit de oorzaak is.

Begrijp ik goed dat de GLC-BX-20U geschikt is voor de (huidige) Caiway aansluitingen?
Voor dit bedrag zal ik dit nog wel eens willen combineren met een pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L om dan direct op mijn pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X Caiway te ontvangen, weer een middagje gevuld tijdens de zomervakantie.

• ernstoud
True schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:14:
[...]

Ik had een DOA 7840 (bij eerste aansluiting Caiway na leggen glas), hiervoor kwam een monteur langs die haalde de verzegeling gewoon los om 'm goed vast te drukken en deed er verder niets mee. Ik denk dat dit wel losloopt bij inleveren (althans de mijne ging goed toen ik die ruilde voor een Titanium). Ik denk dat het meer is voor loshalen = betalen bij monteursbezoek als dit de oorzaak is.

Begrijp ik goed dat de GLC-BX-20U geschikt is voor de (huidige) Caiway aansluitingen?
Voor dit bedrag zal ik dit nog wel eens willen combineren met een pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L om dan direct op mijn pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X Caiway te ontvangen, weer een middagje gevuld tijdens de zomervakantie.
Lees even deel 1 van de Caiway glasvezel thread en dan zoeken op SFP. Dan vind je alle info over deze SFP, de benodigde glasvezel, VLAN tags und so weiter.

[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ernstoud schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:34:
[...]

Lees even deel 1 van de Caiway glasvezel thread en dan zoeken op SFP. Dan vind je alle info over deze SFP, de benodigde glasvezel, VLAN tags und so weiter.

[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie
Ja leuk, maar ik heb mij er ook al eens eerder in verdiept. Waar ik van baal is dat er geen eenduidige informatie gemakkelijk te vinden is of naar verwezen wordt, het wordt er niet makkelijker van.

Ik zal zo eens een lijstje maken met details.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

tl;dr scroll naar beneden.

Xeroxr0x in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" komt met "1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX" zonder link naar een productpagina, hierop zoeken komt deze naar voren: https://www.fs.com/products/29892.html. VLAN ID voor internet is 100 voor Cogas-gebied.

wian in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" geeft aan dat zowel https://www.fs.com/products/29892.html als https://www.fs.com/products/29892.html (resp. 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX als 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX) bij hem werken en heeft ze beide werkend getest.

wian in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" komt een aantal weken later met de post dat de VLAN IDs voor internet 100 is en voor IPTV 102 is.

Xentor in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" bevestigd de werking van wian met zijn eigen bevinden en gebruikt ook de https://www.fs.com/de/en/products/29892.html (1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX) dit heeft hij i.c.m. met een https://www.fs.com/de-en/products/41663.html (LC APC to SC APC Simplex) kabel gedaan hierin kreeg hij het niet voor elkaar om het glassignaal te activeren en moest hiervoor het door Caiway geleverde modem gebruiken. In zijn opstelling maakt hij gebruik van pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP en hint naar het dichtzetten van GUI/SSH access voor de WAN kant.

wian in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" adviseert een andere gebruiker te gaan voor pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L i.c.m. https://www.fs.com/products/29892.html tezamen met een 'LC UPC to SC APC fiber' kabeltje (en verwijst niet naar een specifiek product).

rkrythe in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" noemt dat hij zijn verbinding werkend heeft met DHCP i.c.m. VLAN ID 100.

Femme in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" deze OG :P geeft aan dat hij problemen heeft met zijn opstelling waar hij gebruik maakt van bovenstaande adviezen, enkel heeft hij problemen met aansluiten. Hij heeft tot op heden geen oplossing gevonden (althans niet gedeeld :*) ). @Femme Van wat ik lees lijkt dit een gevalletje SFP en FTU millimeterwerk waarbij het net niet netjes past, ik meen mij iets soort gelijks te herinneren van mijn (default) aansluiting waarbij ik het opgelost met knetterhard rammen (geen garantie).

jaricool in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" adviseert om gebruik te maken van de SFP die in het geleverde modem zit, zijn ervaring is dat dit nooit gevraagd wordt bij het inleveren van de in bruikleen artikelen.

sniper20 in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" beschrijft dat hij met zijn EdgeRouter met SFP (noemt geen specifiek product: https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=edgerouter) het werkend heeft gekregen met de Ubiquity 'Basic Setup' met de SFP als WAN i.c.m. VLAN ID 100. Verderop geeft sniper20 in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" aan dat hij gebruik maakt van een 2 meter glasvezelkabel tussen FTU en zijn EdgeRouter. En bevestigd de werking van https://www.fs.com/de-en/products/29894.html

trankilo in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" noemt dat DELTA(Caiway) doorgaans de SFP Cisco type GLC-2BX-D gebruikt deze zouden tot 10km single mode werken, hierbij geeft hij aan dat de kabel na de FTU ook 100 meter mag zijn mits de koppelingen goed zijn die gemaakt zijn, hij adviseert de glasvezel niet in zonlicht te leggen en geeft aan dat de bochten c.q. buigcirkels minimaal 10cm moeten zijn.

Starke in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" tezamen met Starke in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" beschrijft dat hij gebruik maakt van een 1 meter lange 'LC UPC to SC APC' een media converter i.c.m. zijn Draytek router met VLAN ID 100 voor zijn internet only abonnement.

lier in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" koppelt terug dat VLAN tagging aan de WAN-kant van het netwerk moet gebeuren.

sasaa in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" is erg blij met zijn oplossing van een EdgeMax router (de reeks waarin de EdgeRouters vallen: https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=Edgerouter) i.c.m. een 15 meter glasvezelkabel en een media converter. Hierbij gebruikt hij VLAN ID 100 met DHCP op zijn WAN connectie (eth0.100). Hij heeft een internet only abonnement.

lier in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" heeft internet en TV (in eerste instantie maar één STB en later ook zijn tweede) werkend waarbij hij gebruik maakt van een Mikrotik router tezamen met https://www.fs.com/de-en/products/74512.html (Customised 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km Transceiver Module) en https://www.fs.com/de-en/products/41662.html (LC-SC APC Simplex Single Mode Fibre Patch Lead 2.0mm PVC (OFNR) 3m).

PD2JK in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" geeft artistiek weer hoe zijn oplossing er uitziet en tagged VLAN ID 100, 101 en 102. Hij heeft op het moment van deze post (nog) geen IPTV.

Xanthorax in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" beschrijft zijn opstelling met tekst en enkele foto's en geeft aan dat hij zijn internet only abonnement werkend heeft i.c.m. pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L, https://www.fs.com/de-en/products/29892.html (1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM Transceiver Module for FS Switches) en https://www.fs.com/de-en/products/41663.html (LC-SC APC Simplex Single Mode Fibre Patch Lead 2.0mm PVC (OFNR) 1m).

nexhil in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" reageert dat hij gebruik maakt van de door Caiway geleverde SFP connector uit het in bruikleen modem en deze in zijn pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro heeft aangesloten en dit werkend heeft gekregen met WAN VLAN ID 100. Hij heeft hiermee zowel internet als IPTV werkend.

B2 in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" maakt een klein foutje en beschrijft hoe hij dit oplost in B2 in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" hij heeft werkend met een pricewatch: Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router, '1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km' en 'LC APC to SC APC Simplex OS2 Single Mode PVC (OFNR) 2.0mm' kabel tezamen met VLAN 100.

Bartkramer0103 in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" geeft aan dat hij sinds 7 januari 2021 IPTV heeft direct op VLAN ID 100 i.c.m. zijn pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro.

Fonzie666 in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" bevestigd naar een andere gebruiker dat hij zijn pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro werkend heeft met een SFP module van Ubiquiti i.c.m. https://www.fs.com/de-en/products/62913.html met VLAN 100 ingesteld aan de WAN zijde. B2 in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" pareert deze statement en geeft aan dat zijn eerdere beschreven opstelling werkt zo'n specifieke 'Ubiquiti SFP module' en verwijst naar een SFP module van FS. Fonzie666 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" geeft aan dat destijds de pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro nog geen auto-negotiating mogelijkheden had om een lagere dan maximum snelheid van de SFP-interface in te regelen, dit is inmiddels met software/firmware updates opgelost.

Volgens mij vat ik hier hiermee correct samen:
  • gebruik van een router met SFP ingang en VLAN tagging mogelijkheden;
  • óf gebruik van een media converter (glas naar UTP) en een router met VLAN tagging mogelijkheden.
Bij router met SFP ingang gebruik je de door Caiway in bruikleen geleverde SFP connector (en verbreek de verzegeling op het bruikleenmodem) of schaf je aan: één van de SFP connectoren hierboven genoemd en één van de glasvezelkabels hierboven genoemd. Verder:
  • verbindt de FTU met kabel en SFP connector direct op de SFP ingang op de router
  • stel aan de WAN-kant van het netwerk VLAN ID 100 in en laat de router een IP krijgen via DHCP.
Bij router zonder SFP ingang gebruik je de door Caiway in bruikleen geleverde SFP connector (en verbreek de verzegeling op het bruikleenmodem) of schaf je aan: één van de SFP connectoren hierboven genoemd, één van de glasvezelkabels hierboven genoemd en een media converter (en ethernetkabel) Verder:
  • verbindt de FTU met kabel en SFP connector op de media converter en verbindt deze met een ethernetkabel op de router
  • én stel aan de WAN-kant van het netwerk VLAN ID 100 in en laat de router een IP krijgen via DHCP.
Als ik goed heb:
  • sinds enige tijd zitten zowel alle bestaande als alle toekomstige klanten op het 'nieuwe' platform van Caiway hierdoor hoeft alleen VLAN 100 getagd te worden en is VLAN 102 voor voorheen IPTV niet meer nodig.
  • Caiway maakt gebruik van multicast verkeer voor de IPTV STBs hierom is het noodzakelijk om IGMP snooping op de router (en eventuele switches) aan te zetten tussen de FTU en de STBs.

Dit uitzoeken koste mij (zie vorige post) anderhalf uur. Nu wil ik zelf deze overstap ook maken en is dat niet erg. Wat mijn voorstel is, is om bovenstaande even te laten lezen door wat experts (c.q. ervaringsdeskundigen) in dit topic, waar nodig aan te passen en hiernaar wellicht te verwijzen in de TS? zodat we niet elkaar hoeven te wijzen op 'even zoeken in het forum' want dit demotiveert helaas behoorlijk. Enige eigen inzet is zoals altijd wel gewenst, maar in dit geval viel het mij echt vies tegen.

p.s. als ik ergens taggen/untaggen FTU/NTU e.d. zaken door elkaar haal, laat dit vooral weten (al dan niet in een DM) dan pas ik dit aan.
p.p.s. voor het gemak generaliseer ik alle Tweakers als hij, bij opmerkingen een DM, dan pas ik dit aan.
p.p.p.s. ik maak bewust gebruik van links indien er gelinkt wordt en plaatst alleen de product naam tussen haakjes indien die ook genoemd wordt, het is en blijft internet mogelijk was een link jaren of maanden geleden anders dan die nu is.
p.p.p.p.s. scroll omhoog voor die heerlijke 👍.

[Voor 5% gewijzigd door True op 15-08-2021 18:01]

• BlazeMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 21:50
@True

Even een snelle opsomming van wat ik al een lange tijd gebruik (en had gebruikt).

Om gebruik te maken van je eigen router i.c.m. glasvezel van Caiway en Delta zonder het modem welke je krijgt heb je de volgende producten nodig:

Een router welke VLAN tagging op de WAN zijde ondersteund.

Media Converter indien je geen router met SFP poort hebt; de pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L is hiervoor perfect, deze heb ik zelf ook een tijdje gebruikt i.c.m. een Ubiquiti USG.

Hiervoor gebruik je de volgende (goedkope) SFP; https://www.fs.com/de-en/products/29892.html

De exacte glasvezel kabel welke je nodig hebt; (lengte naar keuze uiteraard); https://www.fs.com/de-en/products/41664.html

VLAN configureren op 100 en je hebt internet 8)

Mocht je net zoals ik een UDM Pro hebben, dan past en werkt dezelfde SFP module gewoon zonder problemen.

Xbox Series X: BlazeMuis | PS5: NL-BFLA | 1950Wp Noord & Zuid - PVOutput

• ofc
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 23:32
SteaRic schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:37:
Heb de laatste twee maanden sporadisch last van een zeer hoge ping en lage snelheid. Denk aan 100ms en 5mbit download op een abbo van 500/500.
Klantenservice gebeld en een reset laten uitvoeren, dit heeft geholpen voor enige tijd. Nu is het weer terug. Dacht eerst dat het tp-link modem de boosdoener was, maar met een laptop rechtstreeks aan het modem is het ook raak. Nadat de stroom van het modem wordt gehaald icm een reset werkt de lijn weer naar behoren voor een aantal dagen. Toch keert het fenomeen zich terug.
Zou het modem kapot zijn, wat denken jullie?
Waarschijnlijk hetzelfde probleem dat sommige anderen, waaronder ik, ook ervaren. Dat lijkt een probleem in het deltafiber netwerk, want op allestoringen.nl zie je vaak meldingen van klanten van caiway, delta en solcon op hetzelfde tijdstip. Zie deze screenshots: ofc in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie"

De afgelopen maand heb ik zelf het probleem (hoge ping, packet loss, lage download snelheid) opgemerkt op 2021-07-13, 2021-07-18, 2021-07-25, 2021-07-26, 2021-08-02 en 2021-08-03.
Op 2021-08-11 is er weer iets aangepast in het netwerk (lagere ping, minder packet loss), dus ik hoop dat het nu weer opgelost is.

• ofc
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 23:32
BlazeMuis schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:31:
@True
Hiervoor gebruik je de volgende (goedkope) SFP; https://www.fs.com/de-en/products/29892.html

De exacte glasvezel kabel welke je nodig hebt; (lengte naar keuze uiteraard); https://www.fs.com/de-en/products/41664.html
Ik denk dat je een glasvezel kabel met LC/UPC i.p.v. LC/APC moet gebruiken:
https://www.fs.com/de-en/...?attribute=3618&id=165177
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee