_JGC_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:00:
[...]
Die met de rode rand is de XS-010G-Q, die is idd 2.5Gbit. De oudere XS-010X-Q is 2.5 en 10Gbit.
Zal ongetwijfeld met de kosten te maken hebben, ik zie de 10Gb variant voor 150 euro aangeboden worden, de 2.5Gbit versie kost de helft. En zoveel mensen upgraden uiteindelijk niet naar >2Gb abonnement.
Je noemt uiteraard marktprijzen. Die fantasie zijn want Nokia heeft geen retail kanaal. Dus al het aanbod wat je ziet is grijze markt.
Reken er maar op dat een grote Nokia fiber OLT en beheer software klant voor de ONT devices heel veel minder betaalt. Ik schat dat het verschil dan in prijs tussen de G en X dan misschien een paar euro is. En daarvoor moet DFN dan goed administreren welke versie de klant heeft, van beide modellen voorraad houden, support inrichten, bij upgrades nieuwe ONT leveren, etc.
Het is een beetje een rommeltje aan het worden:
- Titanium 22 en nog wat recentere types
- Genexis 7840
- Nokia xs-2426g-a
- Nokia xs-2426g-b
- Sagemcom F@st 5684
- Nokia ONT xs-010x-q (zakelijke klanten en wholesale)
- Nokia ONT xs-010g-q
- Sagemcom F@st 5598 DELTA
En dan vergeet ik wellicht nog wel een model en is dit alleen het lijstje voor fiber, voor coax komt er nog wat bij.
En dat moet allemaal ondersteund worden, onderhouden worden, op voorraad gehouden worden, refurbished kunnen worden etc., ik begrijp zoiets dus niet. Kan me niet voorstellen dat de helpdesk en de techneuten hier vrolijk van worden.
En dan heeft Nokia al een 25 Gbps. ONT en gateway met Wifi 7:
https://www.nokia.com/fix...fiber-ont/ont-xs-2437x-b/ komt dat ook nog in het lijstje binnenkort?