Gewoon XPS-PON. Is in het Ziggo Glasvezel topic al voorbij gekomen (waar ook pilot deelnemers hebben gepost). Ziggo levert in beperkte mate ook zelf al over "eigen" glasvezel, ook via XGS-PON. En in Edam-Volendam is de infra van de gemeente en die zijn 1 of 2 jaar terug ook overgestapt op glasvezel waar Ziggo dus ook al hun diensten levert via glasvezel (op basis van XGS-PON).rvk schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:13:
Ik denk dat die levering via Delta maar zeer beperkt is (in voorgedefinieerd gebieden en niet zomaar overal waar wel Delta ligt en geen coax).
Hoe gaan ze dat daar overigens doen? Met een converter naar DOCSIS signaal? Zo doen ze dat bv in Waalre bij WeConnect Waarle wel. Daar krijg je dan ook geen symmetrische snelheid zoals normaal. Kun je je afvragen of dat een voordeel is.
Maar Ziggo heeft ook eens een (eigen) experiment gehad met FttH met daar dan weer een glasvezel naar coax / Docsis converter en dan een standaard Docsis modem. Waarbij ze dus de apparatuur vanuit de straatkast naar de woning verplaatsen, maar verder dus de zelfde technieken aanhielden (RFoG, Radio Frequency over Glass). Maar dat experiment zijn ze dan weer mee gestopt en overgestapt op XGS-PON. Of / dat ze nog via die techniek leveren "waar het als test is ingevoerd" weet ik niet, maar zou mij ook niks verbazen.