• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:32
peewee. schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:48:
Zijn er meer mensen die zo'n moeite hebben om van telefonie van Delta af te komen? Op 28-10 heb ik nummerportering naar cheapconnect aangevraagd, dat zou per 28-11 dan ingaan. Op de factuur van 20-11 kom ik nog steeds een volle maand telefonie tegen, op 30-11 kan ik nog steeds niet uitbellen vanuit huis. Niet persé een ramp, ik zit nu toch even in Kenia. Maar toch even gekeken op mijndelta, daar zie ik dat telefonie nog steeds in mijn flexpakket zit. 18-12 kreeg ik de nieuwe factuur, weer met telefonie. Met veel gedoe vanuit Kenia met de helpdesk gechat, inderdaad, een foutje, de order is niet door de molen gegaan. De ont even een minuutje van de stroom zou moeten helpen. Nu ismijn zoon ook de beroerste niet en ook nog toevallig thuis, dus dat is geregeld. Uitproberen, geen telefonie vanuit de huistelefoon mogelijk. Nachtje wachten, gisteren opnieuw geprobeerd, weer niks. Opnieuw een chatsessie met de helpdesk, nee, inderdaad, de order is niet getriggerd, tweedelijns moet het oplossen. Nu wacht ik op tenminste een terugkoppeling, maar moet dat handmatig loskoppelen van mijn telefonie bij Delta nu echt zo lang duren? En zijn er geen andere methoden om erachter te komen dat een order niet is uitgevoerd dan een piepsysteem? Er zal toch wel enige monitoring bestaan? Ik heb in oktober wel een "Wij hebben uw aanpassing verwerkt"-mail gehad.
Gebruik je een eigen modem? Zo ja, dan zou dat het probleem kunnen zijn. In het verleden heb ik meegemaakt dat orders niet doorkomen, omdat ze gekoppeld zijn aan het Nokia modem van Delta. Bij televisie heb ik daar nu geen problemen meer mee, maar wellicht dat telefonie daar nog wel last van heeft.
Dan het originele modem even aansluiten. Wachten op de orderbevestiging via e-mail en daarna het eigen modem weer registreren.

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-01 18:21
Ik ben er uit aangaande eerdere post
Het lag toch aan de glasvezelmodem, nieuwe modem van delta er tussen, de oude modem als accespoint en alles draait weer goed
Enige wat ik niet snap is dat ik de nas niet draaidene kreeg op de accespoint maar wel op de main router, kan en wil iemand dat uitleggen hoezo dat niet lukt

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:51

lier

MikroTik nerd

Een verklaring zou kunnen zijn dat het glasmodem nog als router werkt, dan heb je (mogelijk) meerdere netwerken. Maar zonder echte info is dat lastig te bepalen. Maar heb dan ook niet alle voorgaande posts bekeken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-01 15:46
Sinds een overstap naar delta fiber sinds 2 weken toch wel regelmatig last van uitval van internet tijdens een Teams meeting (toch wel een paar keer per week), daarvoor met KPN nergens last van.

Bekabeld van Delta modem --> 1gbit switch(niet veranderd) --> docking station --> Laptop.

Hij probeert dan te switchen naar Wifi zie ik, en na een minuutje herpakt ie zich op de ethernet en zit ik weer in de meeting. Iemand een idee wat dit kan zijn?

• Berpie74
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:59
Probydoby schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:21:
Sinds een overstap naar delta fiber sinds 2 weken toch wel regelmatig last van uitval van internet tijdens een Teams meeting (toch wel een paar keer per week), daarvoor met KPN nergens last van.

Bekabeld van Delta modem --> 1gbit switch(niet veranderd) --> docking station --> Laptop.

Hij probeert dan te switchen naar Wifi zie ik, en na een minuutje herpakt ie zich op de ethernet en zit ik weer in de meeting. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Switch resetten? Heeft waarschijnlijk nog een ip adres van de KPN router. Dat hielp bij mij.
Berpie74 schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:57:
[...]

Switch resetten? Heeft waarschijnlijk nog een ip adres van de KPN router. Dat hielp bij mij.
Een switch heeft geen IP adres. Of in ieder geval geen unmanaged switch die bij thuisgebruik het meest gangbaar zullen zijn. En een managed switch heeft dan wel een IP adres, maar dat is puur zodat je aan de management interface kunt komen. Dat ding zal ook gewoon prima switchen terwijl die zelf een IP in een ander subnet heeft. Dan moet je al een managed switch met een static IP hebben dat zich bevindt in hetzelfde subnet als het Delta modem gebruikt én een IP conflict hebben. En die kans lijkt mij heel erg klein.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:51

lier

MikroTik nerd

Controleer de kabels @Berpie74. Ik zou als eerste de kabel tussen het glasmodem en de switch verdenken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Probydoby
Het is inderdaad een unmanaged switch. Ik zal om dit uit te sluiten de ethernetkabel rechtstreeks op de modem aansluiten.
RobertMe schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:13:
[...]

Een switch heeft geen IP adres. Of in ieder geval geen unmanaged switch die bij thuisgebruik het meest gangbaar zullen zijn. En een managed switch heeft dan wel een IP adres, maar dat is puur zodat je aan de management interface kunt komen. Dat ding zal ook gewoon prima switchen terwijl die zelf een IP in een ander subnet heeft. Dan moet je al een managed switch met een static IP hebben dat zich bevindt in hetzelfde subnet als het Delta modem gebruikt én een IP conflict hebben. En die kans lijkt mij heel erg klein.
Met delta zit ik op een heel ander subnet (192.168.1.x ipv 192.168.2.x zoals ik bij KPN had).

Bij delta is 192.168.2.x geblokkeerd in de instellingen omdat dit standaard voor het gast WIFI gebruikt wordt (ondanks veranderen gast wifi subnet range blijft 192.168.2.x geblokkeerd).

Dus als die (reguliere, unmanaged switch) nog wel ergens 192.168.2.x onthouden heeft (geen idee of dit kan) dan kan ik me voorstellen dat het een probleem geeft.

[ Voor 82% gewijzigd door Probydoby op 22-12-2025 10:32 ]

Probydoby schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:20:
Dus als die (reguliere, unmanaged switch) nog wel ergens 192.168.2.x onthouden heeft (geen idee of dit kan) dan kan ik me voorstellen dat het een probleem geeft.
Een "normale" switch, managed of unmanaged, werkt op layer 2 (van het OSI model), en dat is de MAC / ethernet laag. IP zit pas in laag 3. Een switch heeft dus geen enkele kennis van IP adressen, alleen MAC adressen.
Je hebt ook layer 3 switches, die werken wel (ook) met IP adressen. Maar dat zijn semi routers die alleen bij zeer grootschalig gebruik echt interessant zijn.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online

Hij bedoel je het dockingstation? Maar zal wel slechte bekabeling zijn. Dat is het meest logische. Vaak zie je UTP stekkertjes die het probleem zijn, met name stekkers op UTP kabels met vaste kern.

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-01 17:47
bjusterbaarlik schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:18:
[...]

Hij bedoel je het dockingstation? Maar zal wel slechte bekabeling zijn. Dat is het meest logische. Vaak zie je UTP stekkertjes die het probleem zijn, met name stekkers op UTP kabels met vaste kern.
Ik heb er ook last van, het wifi 7 modem loopt minstens 1x per week vast. Deze gaat rebooten en de Windows client probeert dan over te schakelen op wifi, omdat er op ethernet geen reactie meer is.
Vaak zie je UTP stekkertjes die het probleem zijn, met name stekkers op UTP kabels met vaste kern.
Daar horen dan ook geen stekkers op. En zeker niet bij "mobiele" aansluitingen (zoals bij een laptop). Uberhaupt al omdat de kabel stuk kan gaan van het vele bewegen.

• bjusterbaarlik
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:38:
[...]

Daar horen dan ook geen stekkers op. En zeker niet bij "mobiele" aansluitingen (zoals bij een laptop). Uberhaupt al omdat de kabel stuk kan gaan van het vele bewegen.
Er zijn gewoon geschikte connectors, vaak zie je echter niet geschikte connectors. Maar ik zou ook zeker de voorkeur voor patchpaneel hebben.

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:07
Hier ook een managed Netgear switch (GS305E) die ik sinds de overstap naar Delta niet kan bereiken (UI).
Ben beetje huiverig om deze te resetten, omdat ik dan w.s. de IGMP snooping instellingen kwijt ben t.b.v. de TV.
Ook obv het mac adres kan ik het niet vinden. Vraag is: als ik de switch factory reset, zal deze dan een ip-adres krijgen binnen de 192.168.1.x range?
Frup schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:57:
Hier ook een managed Netgear switch (GS305E) die ik sinds de overstap naar Delta niet kan bereiken (UI).
Ben beetje huiverig om deze te resetten, omdat ik dan w.s. de IGMP snooping instellingen kwijt ben t.b.v. de TV.
Ook obv het mac adres kan ik het niet vinden. Vraag is: als ik de switch factory reset, zal deze dan een ip-adres krijgen binnen de 192.168.1.x range?
Uiteraard. Als je de standaard instellingen van de Nokia xs-2426g-b of WiFi 7 router gebruikt.

RIPE Atlas probe: 1005104

bjusterbaarlik schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:24:
[...]

Er zijn gewoon geschikte connectors, vaak zie je echter niet geschikte connectors. Maar ik zou ook zeker de voorkeur voor patchpaneel hebben.
Ik weet dat de geschikte connectors er zijn (ik heb zelf ook een zakje liggen met connectors die geschikt zijn voor stug en soepel). Maar beter is dan gewoon een patchkabel gebruiken (met evt een doos in de muur aan de bureau kant of dan patchpaneel aan de switch kant). Zeker aan de "bureau" kant waar een kabel dus ook niet "stil zal liggen" en dus ook helemaal niet goed is voor de kabel.
Als het gaat om een access point (vast "geschroefd" aan muur of plafond) of andere vast geplaatste apparatuur (zeg eens wat, een omvormer, warmtepomp?, ...) is een stugge kabel met stekker "acceptabel", maar om bv een laptop aan te sluiten....

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:24

In het verleden rare dingen meegemaakt als ik een internetkabel had aangesloten en Wifi niet uitgeschakeld.
Als ik mijn laptop tegenwoordig af en toe bekabeld wil gebruiken zet ik altijd Wifi uit, sinds ik dat doe nooit problemen meer gehad.
sh623661 schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:35:
[...]

In het verleden rare dingen meegemaakt als ik een internetkabel had aangesloten en Wifi niet uitgeschakeld.
Als ik mijn laptop tegenwoordig af en toe bekabeld wil gebruiken zet ik altijd Wifi uit, sinds ik dat doe nooit problemen meer gehad.
Windows (ik weet niet hoe dat zit bij macOS of Linux) kent de zgn. “Interface Metric”, en gebruikt voor internet de verbinding met de laagste waarde. Heb je dus meerdere verbindingen dat bepaalt Windows met dit getal welke hij moet gebruiken.

Je kunt zelf ook deze waarde veranderen:

https://www.windowscentra...twork-adapters-windows-10

Waardoor je dan de prioriteit zelf bepaalt.

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:12
Sinds kort hebben we hier ook Delta en de Wifi 7 router. Mijn Synology is extern bereikbaar via dynamisch IP en portforwarding. Het is ook pria benaderbaar via LAN. Alleen via WiFi kan ik DSM (poort 5000/5001) niet openen en apps zoals Synology Photos vinden de NAS niet. Pingen werkt wel. Het lijkt erop dat alleen deze poorten via Wi‑Fi worden geblokkeerd. Heeft iemand een tip waar het aan ligt of ik het kan oplossen?

- SSID Isolation staat uit
- Client Isolation staat uit
- In de modem firewall heb ik een custom regel toegevoegd die alle poorten/protocollen toestaat voor het Synology Ip adres.

[ Voor 17% gewijzigd door mkmi op 23-12-2025 11:57 . Reden: Aangevuld ]

mkmi schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:37:
Sinds kort hebben we hier ook Delta en de Wifi 7 router. Mijn Synology is extern bereikbaar via dynamisch IP en portforwarding. Het is ook pria benaderbaar via LAN. Alleen via WiFi kan ik DSM (poort 5000/5001) niet openen en apps zoals Synology Photos vinden de NAS niet. Pingen werkt wel. Het lijkt erop dat alleen deze poorten via Wi‑Fi worden geblokkeerd. Heeft iemand een tip waar het aan ligt of ik het kan oplossen?

- SSID Isolation staat uit
- Client Isolation staat uit
- In de modem firewall heb ik een custom regel toegevoegd die alle poorten/protocollen toestaat voor het Synology Ip adres.
Windows PC? Dan kan het natuurlijk komen door een setting in de firewall van de PC, ik gok dat access op public staat waar het private moet zijn.

• mkmi
ernstoud schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:38:
[...]

Windows PC? Dan kan het natuurlijk komen door een setting in de firewall van de PC, ik gok dat access op public staat waar het private moet zijn.
Het ligt helaas niet aan Windows. DSM is via WIFI helemaal niet bereikbaar, niet op mijn iPhone en ook niet op mijn PC (Debian en Windows). Zodra ik dezelfde PC via LAN aansluit, werkt DSM wel direct.

Wat ik vreemd vind is dat HomeAssistant via zijn eigen lokale IP en poort 8123 gewoon bereikbaar is via WiFi. Maar als ik DSM in Login Portal omzet naar poort 8123, blijft DSM nog steeds via WIFI onbereikbaar. Het lijkt dus niet aan de poort te liggen.
mkmi schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:58:
[...]

Het ligt helaas niet aan Windows. DSM is via WIFI helemaal niet bereikbaar, niet op mijn iPhone en ook niet op mijn PC (Debian en Windows). Zodra ik dezelfde PC via LAN aansluit, werkt DSM wel direct.

Wat ik vreemd vind is dat HomeAssistant via zijn eigen lokale IP en poort 8123 gewoon bereikbaar is via WiFi. Maar als ik DSM in Login Portal omzet naar poort 8123, blijft DSM nog steeds via WIFI onbereikbaar. Het lijkt dus niet aan de poort te liggen.
Dan houdt het WiFi 7 access point in deze router toch ergens verkeer tussen WiFi en router tegen. Geen ervaring met dit device maar er zijn zat routers die vrij strikt zijn met WiFi verkeer. Hopelijk is er in het device ergens een setting die dit minder strikt maakt, in firewall settings, routering e.d.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01 16:37

pietje63

RTFM

@mkmi kun je de syno wel bereiken via quickconnect?
en via "naam syno".local?
heb je op de syno een reverse proxy draaien? ik heb zelf een subdomein gekoppeld aan dsm, zou je dat kunnen doen en het subdomein in je hosts bestand (op je pc) koppelen aan het (interne) ip?

ben geen expert, maar kunnen stapjes in de richting zijn van wat we wel/niet aankomt

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• mkmi
Bedankt voor het meedenken. Via QuickConnect werkt het wel, maar het nadeel is dat het backup van videos in de Synology photos app extreem traag gaat, meer dan een uur voor een video van een paar minuten. Dat is dus niet praktisch.

Ik ben inmiddels iets verder. Wanneer ik de portforwardingregel met dezelfde lokale poort uitschakel (bijv. lokale poort 5000), kan ik via de browser op mijn telefoon wel bij DSM komen. Het lijkt er dus sterk op dat de router DSM verkeer alleen blokkeert wanneer het via de NAT/portforwarding‑laag loopt.

• Probydoby
[...]

Ik bedoelde de laptop. Bekabeling is niet veranderd en gaat naar het dockingstation, vanuit daar via usb-c naar de laptop. Eigenlijk alles hetzelfde als vroeger behalve de Delta modem. Heb de kabel direct op de modem aangesloten maar dit geeft nog steeds issues.

Heb nu IPv6 uitgezet om maar wat te proberen :)

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 15:51
Ik heb de Sagemcom wifi 7 router en vroeg me af of ik het 2.5ghz netwerk kan scheiden van de overige 5/6ghz omdat de "smart" lampen die geen bridge gebruiken moeite hebben om te koppelen, ook al is de band gewoon 2.5ghz.

binnen de router kan ik de optie niet vinden / weet ik niet hoe ze dit hebben genoemd om dit in te stellen.

iemand die mij in de goede richting kan helpen?

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
Richard89 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:45:
Ik heb de Sagemcom wifi 7 router en vroeg me af of ik het 2.5ghz netwerk kan scheiden van de overige 5/6ghz omdat de "smart" lampen die geen bridge gebruiken moeite hebben om te koppelen, ook al is de band gewoon 2.5ghz.

binnen de router kan ik de optie niet vinden / weet ik niet hoe ze dit hebben genoemd om dit in te stellen.

iemand die mij in de goede richting kan helpen?
ik heb het gasten netwerk van een apart ssid voor 2.4Ghz voorzien. Voor alle oude apparaten die naar internet willen.

• fluxsystem
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:37
Iemand enig idee wat deze error betekend, heb soms last van dat ik geen internet heb via wifi (hij is dan wel verbonden) en heb met games via utp dan ineens packet loss

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuKszje6bKhuSaYQQfBGKRg6eh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/axQCResuS8Sw9pNRm2tEKDKd.png?f=fotoalbum_large

• Ilankroon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:02
fluxsystem schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:14:
Iemand enig idee wat deze error betekend, heb soms last van dat ik geen internet heb via wifi (hij is dan wel verbonden) en heb met games via utp dan ineens packet loss

[Afbeelding]
Ik had exact hetzelfde, Delta wist me niet te helpen, toen heb ik mijn modem (De delta modem) een harde reset gegeven en toen is het verholpen

• fluxsystem
Ilankroon schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:35:
[...]

Ik had exact hetzelfde, Delta wist me niet te helpen, toen heb ik mijn modem (De delta modem) een harde reset gegeven en toen is het verholpen
Heb je wel de wifi 7 modem met ONT?
Zal er vanavond even naar kijken!

• Ilankroon
fluxsystem schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:39:
[...]

Heb je wel de wifi 7 modem met ONT?
Zal er vanavond even naar kijken!
Nee, geen wifi 7 modem De Sagemcom F@st 5684. maar je issues lijken echt op die van mij incl. die foutmeldingen

• fluxsystem
Ilankroon schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:14:
[...]

Nee, geen wifi 7 modem De Sagemcom F@st 5684. maar je issues lijken echt op die van mij incl. die foutmeldingen
Alleen ik gebruik een ONT en daarop zit het modem aangesloten. De fast heeft toch de ont ingebouwd?

• fluxsystem
Resetten heeft niet geholpen, dus geen idee waar ik zal moeten checken
fluxsystem schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:53:
Resetten heeft niet geholpen, dus geen idee waar ik zal moeten checken
Dit is toch iets dat alleen Delta kan oplossen. Overigens wel een rare fout, er wordt toch echt niet elke drie minuten een nieuw WAN IP adres gevraagd.

• fluxsystem
ernstoud schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:16:
[...]

Dit is toch iets dat alleen Delta kan oplossen. Overigens wel een rare fout, er wordt toch echt niet elke drie minuten een nieuw WAN IP adres gevraagd.
Delta snapte er niks van via chat, zal morgen is een x bellen.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
Misschien heeft iemand hier een ingeving.

Vanochtend over gezet van FlexZakelijk (AON) naar ZakelijkPro (XGSPON).
Genexis eruit gehaald, Nokia opgehangen en in de sleuf gedaan.
Ik heb de bridge optie, met vast ip.

Om een of andere reden werkt VLAN107 niet; krijg een random IPv6 maar geen IPv4.
Wissel ik naar VLAN100 krijg ik een 100.* (CGNAT?) IPv4 adres en een IPv6 adres, en werkt alles. (Als in; ik krijg een 65.* adres en kan naar telegraaf.nl)

Via de laptop kan ik niet testen omdat Intel de VLAN id eruit gesloopt heeft met windows11.

Klantenservice is al aan het zoeken, maar als ID 100 wel werkt maar 107 niet, aan wie kan het dan liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door Deshmir op 29-12-2025 12:54 ]

Deshmir schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:53:
Misschien heeft iemand hier een ingeving.

Vanochtend over gezet van FlexZakelijk (AON) naar ZakelijkPro (XGSPON).
Genexis eruit gehaald, Nokia opgehangen en in de sleuf gedaan.
Ik heb de bridge optie, met vast ip.

Om een of andere reden werkt VLAN107 niet; krijg een random IPv6 maar geen IPv4.
Wissel ik naar VLAN100 krijg ik een 100.* (CGNAT?) IPv4 adres en een IPv6 adres, en werkt alles. (Als in; ik krijg een 65.* adres en kan naar telegraaf.nl)

Via de laptop kan ik niet testen omdat Intel de VLAN id eruit gesloopt heeft met windows11.

Klantenservice is al aan het zoeken, maar als ID 100 wel werkt maar 107 niet, aan wie kan het dan liggen?
Dan heb je geen zakelijk pro gekregen. Dus klagen… want daar betaal je dus wel voor!

• Deshmir
@ernstoud ik wacht op een belletje terug nog.

Vreemde is dat ze wel zeggen dat er een fixed ip is gereserveerd, maar er dus ergens een mis match lijkt te zitten …

Ik wacht nog even af.

Update: Schijnbaar nergens gehoord en/of gelezen, het is dus nodig om eerst de Wifi7 (Sagecom) aan te sluiten, zodat het profiel van ID-100 naar ID-107 wordt omgezet in de Nokia ONT.
Dus die komt weer deze kant op.. Dan zou het moeten werken.. Voor nu maar even CGNAT zodat we in ieder geval iets hebben (naast mijn backup van Odido 4G voor Thuis)

[ Voor 47% gewijzigd door Deshmir op 29-12-2025 15:05 ]

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Delta heeft het administratief wat aangepast. Hiervoor liep de registratie/aanmelding via de ONT, nieuw abonnement kwam een nieuwe ONT als je op XGS-PON bleef. Nu kan de ONT blijven hangen en gaat de registratie/aanmelding via de router. Dus nu moet je idd eerst even de router van de provider aansluiten en daarna kun je overgaan naar je eigen.

Is een logische verandering omdat Delta zelf nu ook overstapt naar een losse ONT met router, zoals alle andere providers op XGS-PON van DFN al deden.

• Deshmir
@bjusterbaarlik that explains, zat nog te denken om te bellen voor een mac-clone, maar denk dat ik het gewoon even laat.

In ieder geval iets van WAN nu, ook al is het CGNAT.

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-01 21:14
Wanneer je een goedkope oplossing zoekt voor het testen van de ONT met een laptop kun je denken aan

tp-link UE306 USB 3.0 naar gigabit ethernet netwerkadapter

https://www.tp-link.com/n...king/usb-converter/ue306/

Deze adapter valt voor 10 euro of minder te kopen bij Bol, Amazon of Mediamarkt

Hier kun je wel een VLAN ID opgeven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCe1QsSouI58HiTVna_9GjcMyNY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HlCr5H2BOc3hR1tBw9fOZtKW.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Mapje op 29-12-2025 20:40 ]

Mapje schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:36:
Wanneer je een goedkope oplossing zoekt voor het testen van de ONT met een laptop kun je denken aan

tp-link UE306 USB 3.0 naar gigabit ethernet netwerkadapter

https://www.tp-link.com/n...king/usb-converter/ue306/

Deze adapter valt voor 10 euro of minder te kopen bij Bol, Amazon of Mediamarkt

Hier kun je wel een VLAN ID opgeven

[Afbeelding]
Toon ook even het tabblad “Stuurprogramma” want daar zit juist de crux… niet all driver versies kennen de VLAN ID instelling.

• Mapje
ernstoud schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:48:
[...]

Toon ook even het tabblad “Stuurprogramma” want daar zit juist de crux… niet all driver versies kennen de VLAN ID instelling.
Het is een Plug & Play ding, je hoeft geen aparte driver noodzakelijk te installeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMt9877hfgFhum3cxREdpvSSQ74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j00p7jNfoPSkUo9WODAlO0gk.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Mapje op 30-12-2025 21:40 ]

Mapje schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:10:
[...]

Het is een Plug & Play ding, je hoeft geen aparte driver noodzakelijk te installeren

[Afbeelding]
Dan nog kunnen de diverse Windows versies vanuit Windows Update andere driver versies installeren.

• Deshmir
Ik weet iig wel zeker dat ik gewoon bij Realtek nics moet blijven…
Deshmir schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:35:
Ik weet iig wel zeker dat ik gewoon bij Realtek nics moet blijven…
Jazeker. Ik lees daar wel eens negatieve berichten over maar nooit problemen gehad. Wel met die van Intel en die ASIX AX chips.

• Vinny4K
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-01 18:34
Goedendag.

Ik heb een technische vraag waar jullie me wellicht het juiste antwoord op kunnen geven...

Ik heb nu een glasvezel abbo bij Odido (1GB) en heb hier de een witte Nokia (van Delta Fiber) hangen i.c.m. de Zyxel T56.
Nu ga ik over een 1,5 week over naar Delta glasvezel (500MBIT) en heb het pakket zojuist ontvangen.
In dit pakket zit enkel een Sagemcom (SC39000).

Nu wil ik alvast het 1 en ander gaan voorbereiden kwa ophangen en ik vroeg me af of zowel de Nokia als de Zyxel beide terug gaan of dat enkel de Zyxel terug gaat en de Nokia blijft hangen.

Hebben jullie een idee?
Vinny4K schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:27:
Goedendag.

Ik heb een technische vraag waar jullie me wellicht het juiste antwoord op kunnen geven...

Ik heb nu een glasvezel abbo bij Odido (1GB) en heb hier de een witte Nokia (van Delta Fiber) hangen i.c.m. de Zyxel T56.
Nu ga ik over een 1,5 week over naar Delta glasvezel (500MBIT) en heb het pakket zojuist ontvangen.
In dit pakket zit enkel een Sagemcom (SC39000).

Nu wil ik alvast het 1 en ander gaan voorbereiden kwa ophangen en ik vroeg me af of zowel de Nokia als de Zyxel beide terug gaan of dat enkel de Zyxel terug gaat en de Nokia blijft hangen.

Hebben jullie een idee?
Lijkt me een vraag voor Odido.

Maar de Sagemcom die je ontvangen hebt is volgens mij een volledige router/accesspoint met glasvezel aansluiting. Dus Nokia ONT wordt sowieso niet gebruikt in dat geval.

Volgens mij is CS39000 ook niet het typenummer, dat is de Fast 5684. Deze toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjZSruFHLlOg76NRpY-nDOerfjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUi8RPQWUON7NY8lyQgafv73.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de installatie instructie: https://www.delta.nl/klan...ernet/sagemcom-f-st-5684/

[ Voor 22% gewijzigd door ernstoud op 30-12-2025 19:37 ]

• Vinny4K
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-01 18:34
ernstoud schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:32:
[...]

Lijkt me een vraag voor Odido.

Maar de Sagemcom die je ontvangen hebt is volgens mij een volledige router/accesspoint met glasvezel aansluiting. Dus Nokia ONT wordt sowieso niet gebruikt in dat geval.

Volgens mij is CS39000 ook niet het typenummer, dat is de Fast 5684. Deze toch?

[Afbeelding]

Hier de installatie instructie: https://www.delta.nl/klan...ernet/sagemcom-f-st-5684/
Ja dat is hem, bedankt voor je antwoord en de link naar de handleiding. Dan kan ik weer verder. :)

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wil van mijn Nokia XS-2426G-B, die verdorie niet in bridge mode kan, af.

Heb een prettig mesh netwerk van Deco x50's die nu in domme ap-modus staan.
Wil die graag in router modus zetten. Geeft me ook wat meer fijne (oa parental control) opties.

Wat is de goedkoopste manier dit te bereiken? Ook qua glasvezel kabel die direct past.
Een (tweedehands) Huawei HN8010Ts XGS-PON ONT kopen?

Ik blijf het belachelijk vinden dat de XS-2426G-B niet in bridge modus mag...

• Trackerfire
  • Laatst online: 08-01 08:34

Trackerfire

BTC HODLER

Allewijn schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:34:

Wil die graag in router modus zetten. Geeft me ook wat meer fijne (oa parental control) opties.

Wat is de goedkoopste manier dit te bereiken? Ook qua glasvezel kabel die direct past.

Ik zou voor de Nokia optie die hier alom besproken wordt gaan. Deze wordt ook ondersteund door Delta.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Allewijn schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:34:

Hier staan al je opties:

[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

• Thommxz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-01 12:50
TLDR; Nokia-modem + eigen DNS-server + Android telefoon lokaal domein resolven werkt niet

Ik heb al wat door dit topic zitten zoeken, maar ik kom er niet uit... Heeft er iemand ervaring met het gebruiken van het Nokia-modem in combinatie met een eigen DNS-server, maar dat Android deze DNS-server niet wil gebruiken?

Een tijdje terug is mijn pfSense-router overleden. Ik ben tijdelijk genoodzaakt om het Nokia XS-2426G-B te gebruiken. Dit dichtgetimmerde ding haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan, maar goed.

In mijn thuisnetwerk gebruik ik mijn eigen DNS-server om mijn domein lokaal te kunnen resolven. Het IPv4 en IPv6 adres van de DNS-server staan ingesteld als primaire DNS-server in de DHCP config van de Nokia.

Op Windows- en Linux-PC's/laptops gaat dit goed, die krijgen en gebruiken mijn DNS-server. Een dig/nslookup via zowel IPv4 als IPv6 werkt naar behoren.

Op mijn Android telefoon werkt het niet. Welke DNS servers worden gebruikt laat mijn telefoon niet zien in de UI. Termux geeft aan standaard 8.8.8.8 te gebruiken bij een dig.

Ik heb het volgende geprobeerd:

- Een statisch IP-adres instellen met mijn DNS-server als primaire DNS-server
- Prive-DNS uitschakelen
- Telefoon herstarten

Met mijn eigen router ging dit wel goed, hoogstwaarschijnlijk omdat ik toen geen gebruikmaakte van IPv6.

Het probleem heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met Android die bepaalt wat goed is voor gebruikers, maar mogelijk zit het in de hoek van het modem. Ik ben benieuwd of iemand hier ook tegenaan is gelopen, en hopelijk een oplossing heeft.

It's always DNS...

• Jippelskea!
  • Registratie: December 2020
Hmm, op mijn Pixel 7 kan ik bij de wifi instellingen zien welke dns er is ingesteld( en eventueel wijzigen). Ik heb wel eens begrepen dat dit door sommige toestellen alsnog genegeerd wordt (voornamelijk om adblockers als pi-hole te omzeilen ). In dat geval zul je het denk ik alleen kunnen oplossen door op netwerkniveau al het dns verkeer naar je eigen dns te routeren

Hmm, net even getest met termux en die gebruikt inderdaad 8.8.8.8 terwijl chrome en Firefox netjes mn pihole gebruiken voor dns

[ Voor 15% gewijzigd door Jippelskea! op 31-12-2025 19:21 ]

Jippelskea! schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:08:
Hmm, op mijn Pixel 7 kan ik bij de wifi instellingen zien welke dns er is ingesteld( en eventueel wijzigen). Ik heb wel eens begrepen dat dit door sommige toestellen alsnog genegeerd wordt (voornamelijk om adblockers als pi-hole te omzeilen ). In dat geval zul je het denk ik alleen kunnen oplossen door op netwerkniveau al het dns verkeer naar je eigen dns te routeren

Hmm, net even getest met termux en die gebruikt inderdaad 8.8.8.8 terwijl chrome en Firefox netjes mn pihole gebruiken voor dns
Ik merk ook zoiets. Gebruik pihole en heel vaak werkt dan mijn Android smartphone na enige tijd idle niet meer via WiFi. Geeft dan rare foutmeldingen.

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-01 20:39
Weet iemand hier hoe je de grootste kans hebt om de nieuwe tv ontvanger Amigo 7N te krijgen? Dit omdat deze wel de Netflix licentie heeft.

• Mapje
Ruvas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 00:57:
Weet iemand hier hoe je de grootste kans hebt om de nieuwe tv ontvanger Amigo 7N te krijgen? Dit omdat deze wel de Netflix licentie heeft.
Deze is standaard bij een coaxkabel abonnement.
Ruvas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 00:57:
Ja, Bij het Unlimited Entertainmentpakket met Videoland krijg je de Smartbox V2.
Overigens moeten nieuwe klanten betalen voor een decoder. Ik zou dan niet meer akkoord gaan met een Aria 7x of Kamai 7x van 5 jaar oud.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Sinds een paar weken krijg ik met mijn Chromecast met Google TV geen stabiele WiFi verbinding meer. De verbinding valt telkens na een paar minuten weg.
Ik heb een Delta (voorheen Caiway) modem. Dat is een Nokia XS-2426G-A. Er is een Unifi accesspoint gekoppeld aan de modem.
De Chromecast verbinden met de WiFi van de modem lukt niet, verbinden via het netwerk van de Unifi werkt wel, maar zoals gezegd de verbinding valt telkens weg.
Als ik de Chromecast verbind met het WiFi hotspot op mijn Android telefoon is er geen enkel probleem. Dus ik denk dat het probleem in de modem zit en niet in de Chromecast.
Voor zover ik kan zien hebben alle andere apparaten in huis (tablets, telefoons, laptops, Sonos etc) geen last van wegvallende verbindingen.

Ik zit wat te lezen over problemen met Chromecast icm IPv6, maar dat kan ik zo te zien niet uitzetten in de modem.

Iemand een tip? Is er een instelling in het modem die ik over het hoofd zie? Of toch maar Delta bellen?

• Ruvas
Sjakie0101 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Ja, Bij het Unlimited Entertainmentpakket met Videoland krijg je de Smartbox V2.
Overigens moeten nieuwe klanten betalen voor een decoder. Ik zou dan niet meer akkoord gaan met een Aria 7x of Kamai 7x van 5 jaar oud.
Bedankt ik heb nu 2x de amigo 7x v1 maar mis de Netflix mogelijkheid. Heb nu Unlimited Entertainmentpakket aangezet zal morgen een Extra ontvanger bestellen benieuwd welke ik binnen krijg.
Ruvas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:37:
[...]

Bedankt ik heb nu 2x de amigo 7x v1 maar mis de Netflix mogelijkheid. Heb nu Unlimited Entertainmentpakket aangezet zal morgen een Extra ontvanger bestellen benieuwd welke ik binnen krijg.
Je bent nieuwe klant? Want jij hebt al een Smartbox,.. die gaan ze niet zo maar vervangen.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Paling1 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:12:
Sinds een paar weken krijg ik met mijn Chromecast met Google TV geen stabiele WiFi verbinding meer. De verbinding valt telkens na een paar minuten weg.
Ik heb een Delta (voorheen Caiway) modem. Dat is een Nokia XS-2426G-A. Er is een Unifi accesspoint gekoppeld aan de modem.
De Chromecast verbinden met de WiFi van de modem lukt niet, verbinden via het netwerk van de Unifi werkt wel, maar zoals gezegd de verbinding valt telkens weg.
Als ik de Chromecast verbind met het WiFi hotspot op mijn Android telefoon is er geen enkel probleem. Dus ik denk dat het probleem in de modem zit en niet in de Chromecast.
Voor zover ik kan zien hebben alle andere apparaten in huis (tablets, telefoons, laptops, Sonos etc) geen last van wegvallende verbindingen.

Ik zit wat te lezen over problemen met Chromecast icm IPv6, maar dat kan ik zo te zien niet uitzetten in de modem.

Iemand een tip? Is er een instelling in het modem die ik over het hoofd zie? Of toch maar Delta bellen?
Hier zal Delta je niet mee kunnen helpen.

Als WiFi op de xs-2426g-a enabled is kunnen andere devices daar dan wel mee verbinden? Als dat zo is, en de andere devices kunnen dus ook stabiel verbinden met het Unifi accesspoint dan lijkt me dat het probleem bij de Chromecast ligt toch? Misschien verkeerde band (2.4 / 5.8 GHz.) of verkeerde kanaal.

Er zal een reset mogelijkheid op de Chromecast zitten. Dat al geprobeerd?

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-01 16:57
Zijn er meer die via Apple TV kijken en dat je niet meteen verder kan kijken als de Apple TV uit is geweest of de app een tijdje niet is gebruikt. Scherm blijft dan ‘bufferen’ en kan alleen verholpen worden door de app helemaal af te sluiten of naar een andere zender/programma te gaan en dan weer terug. Heel irritant.

• Ruvas
Sjakie0101 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Je bent nieuwe klant? Want jij hebt al een Smartbox,.. die gaan ze niet zo maar vervangen.
Nee bestaande klant en omruilen ging ook niet maar eerst 2 extra ontvangers bestellen daarna de oude 2 opzeggen wel. Ik betaal dan wel een maand extra voor 2 ontvangers.
Ruvas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Nee bestaande klant en omruilen ging ook niet maar eerst 2 extra ontvangers bestellen daarna de oude 2 opzeggen wel. Ik betaal dan wel een maand extra voor 2 ontvangers.
Dan ben ik erg benieuwd of dit lukt.

• Ilankroon
Sjakie0101 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:53:
[...]

Dan ben ik erg benieuwd of dit lukt.
Ik ook!! Let me know

• Thommxz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-01 12:50
Jippelskea! schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:08:

Bedankt voor het checken. Ja, het zal me niet verbazen als DNS per app kan verschillen en niet altijd de verbindingsinstellingen gebruikt. Ik heb een Samsung telefoon, de One UI is net even anders (imo slechter) dan stock Android. Na wat zoeken kwam ik er achter dat Connectivity labs uitkomst biedt.

Het is inmiddels gelukt om mijn eigen DNS-server te gebruiken \0/

Instellingen > Verbindingen > Meer verbindingsinstellingen > Prive-DNS uit

Instellingen > Verbindingen > Wi-FI > 3 puntjes > Intelligent Wi-FI > Paar keer tappen op Intelligent Wi-Fi om Connectivity labs te unlocken

Connectivity labs > <SSID> > More > L3 status

Eenmaal aangekomen zijn daar DNS 1 en 2 zichtbaar, de nameservers die de telefoon gebruikt.

Op het Nokia-modem staat mijn eigen DNS-server ingesteld als Preferred DNS, 2606:4700:4700::1111 (Cloudflare) staat ingesteld als Alternate DNS. Echter staat 2606:4700:4700::1111 ingesteld als DNS 1 op de telefoon, grrr... Aanname is dat Android dit adres herkent en daarom alsnog op 1 zet.

Als workaround vul ik een IPv6-adres uit mijn prefix, dat niet bestaat, in als Alternate DNS op het Nokia-modem. Hierdoor blijft mijn DNS-server wel op 1 staan. Nadeel is wel dat, als mijn DNS-server down gaat, ik waarschijnlijk niet meer kan resolven. Mogelijk is er dan nog fallback naar IPv4, maar dat betwijfel ik. Voor nu prima.

Conclusie, het lag niet aan het Nokia-modem maar aan hoe Android met IPv6 omgaat.

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 17:35
Ik heb vandaag het WiFi 7 modem voor onze nieuwe 5Gb verbinding geplaatst en dat is volgens mij een Sagemcom Fast 5598. Ik zie achterop een rode en blauwe poort zitten waar 2,5Gb bij vermeld staat. Volgens mij ga ik hier geen 5Gb mee halen. Ik kan niet veel over het modem vinden online.

• Ilankroon
De wifi7 modems van Delta zijn nu voor de 1gb snelheden bedoeld

• fluxsystem
Heb het probleem met Delta nog steeds niet opgelost betreft: WAN DHCP client (3) failed
Internet valt dan soms weg op zowel utp en wifi en verbinding komt na 1 minuut terug.
Delta heeft nu een ticket ingeschoten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9Obc0qCdxPOS05Rrudn4Oyw7NU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LLRFv7qXu7YUHKwFlLSy9CmO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door fluxsystem op 05-01-2026 18:33 ]

AnotherFruitcake schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:35:
Ik heb vandaag het WiFi 7 modem voor onze nieuwe 5Gb verbinding geplaatst en dat is volgens mij een Sagemcom Fast 5598. Ik zie achterop een rode en blauwe poort zitten waar 2,5Gb bij vermeld staat. Volgens mij ga ik hier geen 5Gb mee halen. Ik kan niet veel over het modem vinden online.
Dan heb je volgens mij de verkeerde router ontvangen, je hebt dus ook de losse Nokia ONT ontvangen?

Bij een 5 Gbps. abonnement hoor je de Sagemcom Fast 5684 te ontvangen:

https://www.delta.nl/internet/glasvezel/modem/

• fluxsystem
Ilankroon schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:04:
De wifi7 modems van Delta zijn nu voor de 1gb snelheden bedoeld
Kunnen ook 2gbps aan, maar dat is de max
fluxsystem schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:19:
Heb het probleem met Delta nog steeds niet opgelost betreft: WAN DHCP client (3) failed
Internet valt dan soms weg op zowel utp en wifi en verbinding komt na 1 minuut terug.

[Afbeelding]
WAN verbinding valt dus weg. vezel vies, beschadigd of rotte ONT/router.

• bjusterbaarlik
  • Niet online
fluxsystem schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:45:
[...]

Kunnen ook 2gbps aan, maar dat is de max
UTP kabel tussen router en ONT al eens vervangen?

• fluxsystem
bjusterbaarlik schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:20:
[...]

UTP kabel tussen router en ONT al eens vervangen?
Ja en alles was sowieso nieuw want had eerst het nokia modem en had daar geen issues mee. Nu ben ik over naar Wifi 7 met de nokia ont en heb sinds toen problemen

• fluxsystem
ernstoud schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:02:
[...]

WAN verbinding valt dus weg. vezel vies, beschadigd of rotte ONT/router.
Vezel vies lijkt me niet want de connector is nieuw en direct met de beschermkap er af er in geplaatst

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ik heb genoeg nieuwe UTP kabels gezien die vanuit de fabriek al defect waren. Dat zegt niet zoveel. Providers kopen het per duizenden en zo goedkoop mogelijk, dus er zit wel eens een defecte tussen. Maar als je dat hebt uitsloten is dat het niet. Maar ONT of router kan ook defect zijn. Delta kan het vaak ook wel op afstand uitlezen.

• Kriseh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:29

[Afbeelding]
Ik had het al eerder gemeld in dit topic maar ik zie hetzelfde in mijn logs, ben benieuwd of Delta een root-cause kan achterhalen. Goed dat er een ticket is aangemaakt! (ook ik heb dat nieuwe WiFi 7 spul)

• fluxsystem
Kriseh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Ik had het al eerder gemeld in dit topic maar ik zie hetzelfde in mijn logs, ben benieuwd of Delta een root-cause kan achterhalen. Goed dat er een ticket is aangemaakt!
Merk je dan soms ook dat je verbinding dan wegvalt? Ik merk het dan vooral met gamen en streamen.

• Kriseh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:29
fluxsystem schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:27:
[...]

Merk je dan soms ook dat je verbinding dan wegvalt? Ik merk het dan vooral met gamen en streamen.
Niet opgemerkt. Ik game momenteel vrijwel niet, maar bij het streamen via Netflix heb ik in ieder geval nergens last van.

Wel heb ik het idee dat het Delta WiFi 7‑gebeuren nog wat kinderziektes heeft. Ik heb ook drie WiFi 7‑access points van Delta, maar bij mij werkt het roaming‑gedeelte niet lekker, wat ik ook probeer (zie een paar pagina’s terug). Daarom heb ik mijn oude TP‑Link Deco’s er maar weer opgezet, en dat werkt meteen perfect.

Daarnaast loop ik tegen een aantal kleine bugs in de router aan. Het toekennen van een vast IP‑adres op basis van MAC en opslaan van die configuratie werkt soms wel en soms niet. Op dit moment werkt die functie bij mij helemaal niet meer: ik heb drie records staan en een vierde wil hij simpelweg niet opslaan, het maakt niet uit welke host of IP adres ik pak. Ook had ik twee smartphones in mijn netwerk met dezelfde default hostname, en daar raakt de WiFi 7 router van in de war. Op de achtergrond maakt hij een soort host‑tabel aan voor elke unieke (nieuwe) host in het netwerk, waar je vervolgens friendly names e.d. aan kunt koppelen. Voor die twee smartphones had ik inmiddels meer dan vijftig identieke entries.

Ik wil als ik weer wat tijd heb even een hard reset doen en de configuratie opnieuw opbouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kriseh op 05-01-2026 19:53 ]

• MindBender
  • Laatst online: 07-01 23:19

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Ik heb mijn aansluiting een paar weken geleden van 2Gb/s naar 5Gb/s laten upgraden, maar ik kan niet zeggen dat mijn verbinding er zoveel sneller op geworden is. Met mijn 2Gb/s abonnement haalde ik de gespecificeerde snelheid wel, zij het bij vlagen. Maar na de 5Gb/s upgrade blijf ik steken op 3.5Gb/s down en 1.5GB/s up.

Ik heb zelfs mijn pfSense router al ge'upgrade' naar een UniFi Dream Machine Pro Max, maar dat maakt nauwelijks verschil.

Het is misschien een beetje raar om te 'klagen' over een 3.5Gb/s verbinding, maar als 1.5GB/s up het beste is wat ze kunnen bieden, ga ik natuurlijk geen meerprijs voor 5Gb/s betalen. Hebben meer mensen hier 'last' van? Ik meet overigens met den officiële Delta speedtest.
MindBender schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:39:
Ik heb mijn aansluiting een paar weken geleden van 2Gb/s naar 5Gb/s laten upgraden, maar ik kan niet zeggen dat mijn verbinding er zoveel sneller op geworden is. Met mijn 2Gb/s abonnement haalde ik de gespecificeerde snelheid wel, zij het bij vlagen. Maar na de 5Gb/s upgrade blijf ik steken op 3.5Gb/s down en 1.5GB/s up.

Ik heb zelfs mijn pfSense router al ge'upgrade' naar een UniFi Dream Machine Pro Max, maar dat maakt nauwelijks verschil.

Het is misschien een beetje raar om te 'klagen' over een 3.5Gb/s verbinding, maar als 1.5GB/s up het beste is wat ze kunnen bieden, ga ik natuurlijk geen meerprijs voor 5Gb/s betalen. Hebben meer mensen hier 'last' van? Ik meet overigens met den officiële Delta speedtest.
Hoe/wat/waar meet je? Op de router zelf of op een aangesloten systeem? In beide gevallen kan het zo zijn dat het test-systeem niet snel genoeg is om de data te verwerken waardoor je op een lagere snelheid uit komt.

Voorbeeld daarbij is dat Ubiquiti op een gegeven moment die speedtest heeft ingebouwd maar de toenmalige UniFi Security Gateway maar een paar honderd Mbit/s haalde. Oorzaak daarvan was de trage CPU van het ding zelf. Maar door hardware offloading van de routing/firewalling/NAT taken deed die wel prima 1Gbit/s LAN <-> WAN verstouwen. En op een aangesloten PC/... haalde je dus wel prima ~1Gbit/s (/940Mbit/s).

En v.w.b. Delta is XGS-PON maar 10Gbit/s over de glasvezellijn. Na aftrek overhead valt dat al lager uit. En vervolgens zitten er meerdere klanten op 1-lijn. Met een beetje pech zitten er dus meerdere klanten met hogere snelheden (en die het gebruiken) op dezelfde lijn. Het is onwaarschijnlijk (zeker als je vaker op verschillende momenten test) maar niet onmogelijk.

Edit:
En uiteraard kun je ook een andere testmethode gebruiken. iperf3 met een / meerdere publieke servers bv. Zeker als je in een browser test, browsers zijn niet perse er op gemaakt om veel data op deze snelheden er doorheen te jagen (of nouja, als file download, niet als "data"(/download) die door JavaScript / "de website" verwerkt moet worden).

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 06-01-2026 11:27 ]

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50

De speedtest app downloaden en dan meerdere servers proberen. Dus niet via je browser. Bij mij gaat via de speedtest app ook vele beter en sneller dan zo'n browser based testje.
https://www.speedtest.net/nl/apps/windows

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kp---76mCjdK6Dd_2MnBoZAZnA4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AkFuMlzMvIK5p96WBKurkkzk.png?f=user_large

Trined gaat nu de laatste tijd langzamer, ligt aan hun. Andere servers haal ik wel gewoon volle snelheid:

[ Voor 5% gewijzigd door MrDirect op 06-01-2026 11:43 ]

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:24
Ik vind speed.cloudflare.com het meest betrouwbaar. Geen reclame of trage servers en geen onrealistische resultaten zoals bij Fast.com van Netflix. Die hebben een box bij de AMS-IX.
nielsiejjj92 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:36:
Ik vind speed.cloudflare.com het meest betrouwbaar. Geen reclame of trage servers en geen onrealistische resultaten zoals bij Fast.com van Netflix. Die hebben een box bij de AMS-IX.
In een browser… nooit betrouwbaar want te afhankelijk van de browser, rendering, extensies, plug-ins, andere open tabbladen etc. etc.

Eigenlijk het beste is een hele kale Linux installatie met een snelle NIC met een iPerf3 client en een voldoende snel ontsloten eigen iPerf3 server in de cloud zo dicht mogelijk bij die client (qua netwerk pad). Ik gebruik daarvoor de (free tier) Oracle Cloud, 4 Gbps. ontsloten, staat naast de AMS-IX.

Iets minder betrouwbaar is de Ookla SpeedTest CLI, je bent dan afhankelijk van de snelheid en bezetting van de test server. De Delta en WorldStream servers lijken voldoende bandbreedte te hebben.

Bovenaan de eigen iPerf3 test, onderaan SpeedTest naar WorldStream, 2 Gbps. XGS-PON:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_mP1kUSHdjLNQifJBxZRYmUVL4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/soR7Xf9XbP3f0Jha0c0PmfFi.jpg?f=user_large

Tool om server IDs van SpeedTest te zoeken: https://speedsearch.1234000.xyz/

Testen in een browser :N .

[ Voor 16% gewijzigd door ernstoud op 06-01-2026 18:09 ]

• Mapje

Delta belooft minimaal 75% van de geadverteerde snelheid

Dus 3,75 Gbps up en download

Bron :

Wat kan ik verwachten van de internetsnelheid van 8000 Mbps op mijn adres ?

https://www.delta.nl/klantenservice/internet-en-wifi/
Mapje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:35:
[...]

Bron :

Maar het gaat over een 5Gbit/s abo, niet over een 8Gbit/s abo. En zijn oude abo, 2Gbit/s, staat op die pagina met minimaal 85% waarbij de minimale snelheid dus (nog) hoger zou moeten liggen. Dus die 1,5Gbit/s up is dan sowieso veel en veel te laag.
Mapje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:35:
[...]

Bron :

Dan moet je wel het hele verhaal vertellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqdqZYb-sAViETOxIaz8YYrjNiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfVSTJ3wFvufb5ZyHEvrKLRo.jpg?f=fotoalbum_large

In 80% van de metingen moet je 85% van je abonnement meten en in 10% van de metingen 90%. En dus in 10% van de metingen de genoemde 75%.

• Mapje
RobertMe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Maar het gaat over een 5Gbit/s abo, niet over een 8Gbit/s abo. En zijn oude abo, 2Gbit/s, staat op die pagina met minimaal 85% waarbij de minimale snelheid dus (nog) hoger zou moeten liggen. Dus die 1,5Gbit/s up is dan sowieso veel en veel te laag.
Je hebt gelijk alleen het 5Gbps abo staat hier nog niet bij, dus het lijstje is nog niet bijgewerkt

Alleen snelheden van 400 Mbps ,1 Gbps, 2 Gbps en 8 Gbps.staan vernoemd.

[ Voor 19% gewijzigd door Mapje op 06-01-2026 21:14 ]

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

RobertMe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:23:
Hoe/wat/waar meet je? Op de router zelf of op een aangesloten systeem? In beide gevallen kan het zo zijn dat het test-systeem niet snel genoeg is om de data te verwerken waardoor je op een lagere snelheid uit komt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
robert@macpro:~$ iperf3 -c ping-ams1.online.net -p 5202 -P 10 -t 30
Connecting to host ping-ams1.online.net, port 5202
[  5] local 172.17.12.20 port 52826 connected to 163.172.208.7 port 5202
[  7] local 172.17.12.20 port 52842 connected to 163.172.208.7 port 5202
[  9] local 172.17.12.20 port 52854 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ 11] local 172.17.12.20 port 52856 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ 13] local 172.17.12.20 port 52862 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ 15] local 172.17.12.20 port 52870 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ 17] local 172.17.12.20 port 52876 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ 19] local 172.17.12.20 port 52890 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ 21] local 172.17.12.20 port 52900 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ 23] local 172.17.12.20 port 52908 connected to 163.172.208.7 port 5202
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr
[  5]   0.00-30.00  sec   628 MBytes   175 Mbits/sec  249             sender
[  5]   0.00-30.00  sec   627 MBytes   175 Mbits/sec                  receiver
[  7]   0.00-30.00  sec   847 MBytes   237 Mbits/sec  212             sender
[  7]   0.00-30.00  sec   844 MBytes   236 Mbits/sec                  receiver
[  9]   0.00-30.00  sec  1.14 GBytes   325 Mbits/sec  548             sender
[  9]   0.00-30.00  sec  1.13 GBytes   325 Mbits/sec                  receiver
[ 11]   0.00-30.00  sec  1.14 GBytes   327 Mbits/sec  812             sender
[ 11]   0.00-30.00  sec  1.14 GBytes   327 Mbits/sec                  receiver
[ 13]   0.00-30.00  sec  1.23 GBytes   352 Mbits/sec  498             sender
[ 13]   0.00-30.00  sec  1.23 GBytes   352 Mbits/sec                  receiver
[ 15]   0.00-30.00  sec  1.02 GBytes   291 Mbits/sec  283             sender
[ 15]   0.00-30.00  sec  1.01 GBytes   290 Mbits/sec                  receiver
[ 17]   0.00-30.00  sec  1.16 GBytes   332 Mbits/sec  430             sender
[ 17]   0.00-30.00  sec  1.16 GBytes   332 Mbits/sec                  receiver
[ 19]   0.00-30.00  sec  1.26 GBytes   362 Mbits/sec  1276             sender
[ 19]   0.00-30.00  sec  1.26 GBytes   361 Mbits/sec                  receiver
[ 21]   0.00-30.00  sec   818 MBytes   229 Mbits/sec  515             sender
[ 21]   0.00-30.00  sec   815 MBytes   228 Mbits/sec                  receiver
[ 23]   0.00-30.00  sec   948 MBytes   265 Mbits/sec  243             sender
[ 23]   0.00-30.00  sec   945 MBytes   264 Mbits/sec                  receiver
[SUM]   0.00-30.00  sec  10.1 GBytes  2.89 Gbits/sec  5066             sender
[SUM]   0.00-30.00  sec  10.1 GBytes  2.89 Gbits/sec                  receiver
iperf Done.
robert@macpro:~$ iperf3 -c ping-ams1.online.net -p 5202 -P 10 -t 30 -R
Connecting to host ping-ams1.online.net, port 5202
Reverse mode, remote host ping-ams1.online.net is sending
[  5] local 172.17.12.20 port 49516 connected to 163.172.208.7 port 5202
[  7] local 172.17.12.20 port 49530 connected to 163.172.208.7 port 5202
[  9] local 172.17.12.20 port 49542 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ 11] local 172.17.12.20 port 49554 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ 13] local 172.17.12.20 port 49570 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ 15] local 172.17.12.20 port 49582 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ 17] local 172.17.12.20 port 49596 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ 19] local 172.17.12.20 port 49602 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ 21] local 172.17.12.20 port 49614 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ 23] local 172.17.12.20 port 49616 connected to 163.172.208.7 port 5202
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr
[  5]   0.00-30.00  sec   311 MBytes  87.0 Mbits/sec  812             sender
[  5]   0.00-30.00  sec   296 MBytes  82.8 Mbits/sec                  receiver
[  7]   0.00-30.00  sec   737 MBytes   206 Mbits/sec  1242             sender
[  7]   0.00-30.00  sec   722 MBytes   202 Mbits/sec                  receiver
[  9]   0.00-30.00  sec  1.65 GBytes   471 Mbits/sec  2080             sender
[  9]   0.00-30.00  sec  1.62 GBytes   465 Mbits/sec                  receiver
[ 11]   0.00-30.00  sec   326 MBytes  91.1 Mbits/sec  658             sender
[ 11]   0.00-30.00  sec   319 MBytes  89.3 Mbits/sec                  receiver
[ 13]   0.00-30.00  sec   339 MBytes  94.8 Mbits/sec  666             sender
[ 13]   0.00-30.00  sec   329 MBytes  92.1 Mbits/sec                  receiver
[ 15]   0.00-30.00  sec   491 MBytes   137 Mbits/sec  1039             sender
[ 15]   0.00-30.00  sec   482 MBytes   135 Mbits/sec                  receiver
[ 17]   0.00-30.00  sec   404 MBytes   113 Mbits/sec  1008             sender
[ 17]   0.00-30.00  sec   392 MBytes   110 Mbits/sec                  receiver
[ 19]   0.00-30.00  sec   517 MBytes   145 Mbits/sec  983             sender
[ 19]   0.00-30.00  sec   509 MBytes   142 Mbits/sec                  receiver
[ 21]   0.00-30.00  sec  1.42 GBytes   407 Mbits/sec  336             sender
[ 21]   0.00-30.00  sec  1.41 GBytes   404 Mbits/sec                  receiver
[ 23]   0.00-30.00  sec   766 MBytes   214 Mbits/sec  360             sender
[ 23]   0.00-30.00  sec   756 MBytes   211 Mbits/sec                  receiver
[SUM]   0.00-30.00  sec  6.87 GBytes  1.97 Gbits/sec  9184             sender
[SUM]   0.00-30.00  sec  6.75 GBytes  1.93 Gbits/sec                  receiver
Voorbeeld daarbij is dat Ubiquiti op een gegeven moment die speedtest heeft ingebouwd maar de toenmalige UniFi Security Gateway maar een paar honderd Mbit/s haalde. Oorzaak daarvan was de trage CPU van het ding zelf. Maar door hardware offloading van de routing/firewalling/NAT taken deed die wel prima 1Gbit/s LAN <-> WAN verstouwen. En op een aangesloten PC/... haalde je dus wel prima ~1Gbit/s (/940Mbit/s).[/code]
De UDM pro max zou met packet inspection 5Gb/s moeten halen.
En v.w.b. Delta is XGS-PON maar 10Gbit/s over de glasvezellijn. Na aftrek overhead valt dat al lager uit. En vervolgens zitten er meerdere klanten op 1-lijn. Met een beetje pech zitten er dus meerdere klanten met hogere snelheden (en die het gebruiken) op dezelfde lijn. Het is onwaarschijnlijk (zeker als je vaker op verschillende momenten test) maar niet onmogelijk.
Dat is in dat geval geen pech, maar verkopen wat je niet kunt leveren, dus beleid.
Maar goed, het gaat over een klein verschil per maand en ik zie dat ze 2Gb/s niet eens meer aanbieden, dus ik ga ook niet teveel moeite steken in het debuggen hiervan.
MindBender schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:44:
[...]

De UDM pro max zou met packet inspection 5Gb/s moeten halen.
Dat gaat vast over hoe snel het verkeer er doorheen kan. Niet over hoeveel verkeer die zelf kan genereren en verwerken.
Zie dus ook mijn voorbeeld van de oude USG die prima 1Gbit/s LAN <-> WAN doet. Maar als je de ingebouwde speedtest gebruikt bij lange na niet in de buurt daarvan komt. Omdat die speedtest het verkeer op de CPU moet verwerken en die (heel) traag is. Terwijl gewoon verkeer (vanaf het LAN) helemaal niet door de CPU heen gaat. Het kan dus prima dat de ingebouwde speedtest bij lange na niet de snelheden haalt als die je haalt als je het gewoon op een PC draait.

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

RobertMe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:53:
Dat gaat vast over hoe snel het verkeer er doorheen kan. Niet over hoeveel verkeer die zelf kan genereren en verwerken.
Zie dus ook mijn voorbeeld van de oude USG die prima 1Gbit/s LAN <-> WAN doet. Maar als je de ingebouwde speedtest gebruikt bij lange na niet in de buurt daarvan komt. Omdat die speedtest het verkeer op de CPU moet verwerken en die (heel) traag is. Terwijl gewoon verkeer (vanaf het LAN) helemaal niet door de CPU heen gaat. Het kan dus prima dat de ingebouwde speedtest bij lange na niet de snelheden haalt als die je haalt als je het gewoon op een PC draait.
Ja, maar:
code:
1
robert@macpro:~$ iperf3 -c ping-ams1.online.net -p 5202 -P 10 -t 30
Dat is een 28-core Xeon onder Linux, niet de UDM zelf.
En de resultaten verschillen niet veel tussen de UDM pro max en mijn pfSense router dus ik denk echt dat de verbinding de zwakste schakel is hier.

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-01 16:47
Hier een mooie 4 Gbps lijn. maar het valt mij wel op dat de 4Gbps bijna nooit gehaald wordt. zowel overdag als in de avond.

zit meestal tussen de 2800Mbps en 3700Mbps (op een 10GB Nic)
upload is vaak zelfs erger. tussen de 1100Mbps en 3300Mbps)

gebruik een zelfbouw router met TomatoX64 en I7 3640QM en die doet makkelijk 14Gbps verkeer. alle aangesloten nics zijn 10Gbps.

met het standaard Fast modem krijg ik deze snelheid ook niet volledig.

iemand een idee wat het kan zijn.
Brentjuh2000 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:52:
Hier een mooie 4 Gbps lijn. maar het valt mij wel op dat de 4Gbps bijna nooit gehaald wordt. zowel overdag als in de avond.

zit meestal tussen de 2800Mbps en 3700Mbps (op een 10GB Nic)
upload is vaak zelfs erger. tussen de 1100Mbps en 3300Mbps)

gebruik een zelfbouw router met TomatoX64 en I7 3640QM en die doet makkelijk 14Gbps verkeer. alle aangesloten nics zijn 10Gbps.

met het standaard Fast modem krijg ik deze snelheid ook niet volledig.

iemand een idee wat het kan zijn.
Nokia ONT, Zaram SFP? Iets anders?

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-01 16:47
ernstoud schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Nokia ONT, Zaram SFP? Iets anders?
Nokia ONT de -Q versie
Je zou eens kunnen proberen rechtstreeks op de ONT als je een PC hebt met 10 of 5 Gbps NIC en deze in de driver VLANs ondersteunt.

En anders wordt het toch een monteur die eens een meting moet doen.

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:34
Ik logde zojuist even in op MijnDelta om te controleren of de prijzen voor 2026 omhoog waren gegaan. Ik zit zelf nog in het actietarief van het eerste jaar.

Tot mijn grote verbazing zag ik dat de kortingen in het overzicht juist omhoog lijken te zijn gegaan in plaats van de pakketprijs omhoog. Ik ben heel benieuwd of dit een foutje is in de weergave, of dat dit later deze maand daadwerkelijk zo op de factuur verschijnt. Als het klopt is het een mooi begin van 2026; het scheelt toch weer een paar euro per maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hi4rOYIWLosjkNBXIX0O88d8Opg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOFxrQcedBtUaCHzzZG5FjHw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mYtuhbrFmUrYP1potvopl3CbII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M92fZ5iQ0f90vhYjERa9ViOQ.jpg?f=fotoalbum_large

[Afbeelding]
Hier een vergelijkbaar verhaal m.b.t. die errors. Ik zie ze al sinds dag 1 (1 september). De monteur heeft het destijds gezien en gemeld, en ik heb het zelf later ook nogmaals aangekaart. Zoals gebruikelijk werd het eerst op mijn eigen apparatuur afgeschoven, maar ik gebruik gewoon hun Sagemcom Fast 5684. Ik heb er wel mijn eigen router achter hangen, maar de errors zitten duidelijk op de WAN-kant en niet op mijn LAN.

Delta lijkt het niet te snappen (of doet er niks aan); tickets worden gesloten met "opgelost", maar de errors blijven. Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik er in de praktijk nul last van heb.
Snelheid: Ik trek de lijn volledig vol (4Gbps up/down).
Ping: 4ms naar Google vanuit NO-Groningen.

Wat dat betreft dik tevreden, zeker in vergelijking met Ziggo (waar ik blij van ben dat ik er weg ben, gezien de recente lange storingen van soms 14+ uur aan eengesloten in onze wijk).

Enige echte minpunt is de Aria 7x TV-ontvanger; wat een waardeloos ding. Die ligt inmiddels in de kast. De Delta TV-app draait nu direct op onze nieuwe Philips OLED 810 en dat werkt vele malen soepeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nciHLon9QLUzU6VnwQjlh0poJ-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mgThC4C9OmrGZljaf66fWyyh.png?f=fotoalbum_large
Er is al discussie geweest waarom de basistarieven voor nieuwe klanten anders zijn dan bestaand klanten (lager), terwijl dezelfde diensten worden afgenomen. Dat kan naar mijn mening alleen door korting te geven, maar niet door een ander basistarief te hanteren.

Dus wie weet worden bestaande klanten nu ook gecompenseerd en krijgen we zo hetzelfde basistarief.

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:34
Sjakie0101 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:26:
Er is al discussie geweest waarom de basistarieven voor nieuwe klanten anders zijn dan bestaand klanten (lager), terwijl dezelfde diensten worden afgenomen. Dat kan naar mijn mening alleen door korting te geven, maar niet door een ander basistarief te hanteren.

Dus wie weet worden bestaande klanten nu ook gecompenseerd en krijgen we zo hetzelfde basistarief.
Dan mogen ze wat mij betreft wel wat meer korting geven. Zeker omdat die korting na het eerste jaar vervalt, terwijl het contract nog een jaar doorloopt. Ik zou 83,84 euro moeten betalen voor 5 Gbps, terwijl nieuwe klanten dat nu voor 67,50 euro krijgen, zelfs zonder korting. Mijn huidige 4 Gbps-abonnement kost 75 euro, terwijl dat voor nieuwe klanten een tijd lang ook goedkoper was, zonder korting(en).

Dat kortingen voor nieuwe klanten anders zijn en dat bestaande klanten daar vaak naast grijpen vind ik op zich nog wel te verdedigen. Maar dat ik als bestaande klant ruim 83 euro moet betalen voor 5 Gbps, terwijl nieuwe klanten 67,50 betalen, voelt toch wat scheef.
Pagina: 1 ... 131 132 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.