• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:00

DvE

ORA-00000

lier schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:51:
Kan het dat je het Delta (glas)modem gebruikt, @DvE? VLAN 100 is nog steeds nodig namelijk.
Ik heb alleen de Nokia ONT (van Delta) met erachter een UCG Ultra.
De Wifi 7 modem ligt nog in de doos en is nooit aangesloten.
LaborGardens had het over de Router weghalen (niet de ONT) en een UDM ervoor in de plaats. (via utp kabel aangesloten zegt ie zelf)

[ Voor 19% gewijzigd door DvE op 28-11-2025 14:06 ]

• Kriseh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:56
Goedemiddag, hierbij een update. Ik heb zojuist met de WiFi 7 punten op andere Wi-Fi standaarden getest die overeen komen met de M4 Deco's (2.4Ghz op 802.11b+g+n, 5Ghz op 802.11a+n+ac) helaas maakt dat geen verschil. De WiFi 7 punten werken nog steeds niet lekker qua roaming.
bjusterbaarlik schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:07:
[...]

@Kriseh had ze juist niet als mesh set in gebruik maar als accesspoint. Of bedoel je fast roaming? Dat is volgens mij iets wat bij een M4 standaard ook uit staat als het al beschikbaar is.
Qua instellingen staan de Deco M4's op bewerkingsmodus: Access Point, je hebt ook modus 'Wifi-router' maar dan is je hoofd Deco de router. Daarnaast heb je nog twee instellingen: Snelle Roaming en Beamforming, beiden staan Aan. Heb ook Snelle Roaming op uit gezet, dit maakt geen verschil en alles werkt nog steeds vlekkeloos.
bjusterbaarlik schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:07:
[...]
@Kriseh Is er iets als fast roaming beschikbaar bij de WiFi 7 punten? Met welke apparaten heb je er allemaal last van?
Helaas zijn er op de WiFi7 punten geen additionele opties (zoals bij de Deco's) dan behalve Bandsteering (naast standaard zaken als kanaal-, bandwith- en WiFi standaarden selectie). Ik heb alleen met mijn mobiel getest om van BGG naar Zolder te lopen en vice versa, dat is een Mi9t Pro met Custom Rom (Android 15).

Actiepunt: Ik zal ook nog even met mijn werklaptop proberen, die is redelijk recent. Zo kan ik mogelijk weer wat uitsluiten.
lier schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:35:
[...]

Hebben ze wel allemaal verschillende en niet overlappende kanalen gekregen?
Zou je al je instellingen (behalve passphrase) kunnen delen?
Zowel de Deco's als de WiFi 7 punten gaan allemaal op hetzelfde kanaal zitten, dit is bij beiden niet apart in te stellen. Welke instellingen wil je nog meer hebben?

Actiepunt: Ik zie overigens dat de Deco's bij 2.4Ghz standaard op bandwith 40Mhz staan en WiFi 7 punten op 20Mhz. Bij 5Ghz staan de Deco's op 80Mhz en de WiFi 7 punten op 160Mhz. Dat ga ik ook nog even gelijk trekken om ook dat uit te kunnen sluiten.
DvE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:35:
[...]

Euh, VLAN 100 is niet meer nodig voor zover ik weet. Ook voor TV geen VLAN 101 meer nodig.
Alles staat bij mij op VLAN 1 (default Ubiquity VLAN) en internet en tv werken over het netwerk. (Okee, guests gaan via een apart VLAN)
Huh? VLAN100 is zeker wel nodig als je een abonnement bij Delta hebt. Zie https://www.delta.nl/medi...jemodemkeuze_pon-v1-2.pdf, blz. 14.

RIPE Atlas probe: 1005104

• DvE

DvE

ORA-00000

ernstoud schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:49:
[...]

Huh? VLAN100 is zeker wel nodig als je een abonnement bij Delta hebt. Zie https://www.delta.nl/medi...jemodemkeuze_pon-v1-2.pdf, blz. 14.
What can I say?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyWrEfEt9RGNbUZWmcllzBrLMPY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d0F5TFv7IvIGFGbFU3C1K2p8.png?f=user_large
TV box zit gewoon in het default vlan.
(guest vlan 1733 i.v.m. Synology wifi meuk)
DvE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:16:
[...]

What can I say?
[Afbeelding]
TV gaat ook over VLAN100. Geen idee wat deze router doet maar als hier VLAN1 staat dan gaat het ergens over VLAN100. En zo niet dan staat er ergens iets verkeerd in jouw klantprofiel. Mogelijkerwijs zit je dan op internet via een andere provider op Delta infra. Odido bijvoorbeeld.

Afdruk van mijn router:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDxhP6OVK1qdtfBlxN8MY4n-OFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Udwxnkyp0lF5DvS5JeDhWmS3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 28-11-2025 19:05 ]

DvE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:16:
[...]

What can I say?
[Afbeelding]
Dit ziet er uit de UniFi controller en dan specifiek een screenshot van je LAN configuratie? Terwijl de discussie gaat over het gebruik van VLAN 100 aan de WAN kant. Deze screenshot zegt dus helemaal niks v.w.b. de discussie ;)

• DvE

DvE

ORA-00000

RobertMe schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:34:
[...]

Dit ziet er uit de UniFi controller en dan specifiek een screenshot van je LAN configuratie? Terwijl de discussie gaat over het gebruik van VLAN 100 aan de WAN kant. Deze screenshot zegt dus helemaal niks v.w.b. de discussie ;)
Ik loop inderdaad te kutten.... Sorry (word echt oud, kan me niet meer herinneren dat ik dit heb ingesteld).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tfdJ7Xzz60nb5EsV9t3qQiMNCE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g6ToRvs8PKqkPtzkyqJp0Cix.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door DvE op 28-11-2025 19:55 ]

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:37
DvE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:52:
[...]

Ik loop inderdaad te kutten.... Sorry (word echt oud, kan me niet meer herinneren dat ik dit heb ingesteld).
[Afbeelding]
Ik dacht even dat ik gek werd..

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• DvE

DvE

ORA-00000

ernstoud schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:28:
[...]

Ik heb de vraag aan Delta via Discord maar weer verwijderd ;) .
Hahaha, ik houd graag mensen bezig..... :)

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:01
Inmiddels werkt mijn Apple privedoorgifte in Safari weer nadat CGNAT is uitgezet op de verbinding.

• hosnor101
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-12 10:22
Misschien dat iemand het hier toevallig weet, maar ik ben vorig jaar overgestapt van Delta naar Odido (beide XGS-PON). Bij Delta had ik een Nokia modem+router die ik niet in bridge-modus kon zetten. Via Odido kreeg ik een ONT geplaatst en de geplaatste router heb ik weggehaald en heb mijn eigen mikrotik hardware geïnstalleerd. Dat werkt prima. Maar nu wil ik dus weer terug-overstappen naar Delta, want dat scheelt zo weer 200 euro op jaarbasis. Zijn er mede-tweakers die de ONT hebben laten zitten ipv gebruik te maken van het Nokia modem (plus router)? Of is het dan beter om even contact op te nemen met de klantenservice?
hosnor101 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:07:
Misschien dat iemand het hier toevallig weet, maar ik ben vorig jaar overgestapt van Delta naar Odido (beide XGS-PON). Bij Delta had ik een Nokia modem+router die ik niet in bridge-modus kon zetten. Via Odido kreeg ik een ONT geplaatst en de geplaatste router heb ik weggehaald en heb mijn eigen mikrotik hardware geïnstalleerd. Dat werkt prima. Maar nu wil ik dus weer terug-overstappen naar Delta, want dat scheelt zo weer 200 euro op jaarbasis. Zijn er mede-tweakers die de ONT hebben laten zitten ipv gebruik te maken van het Nokia modem (plus router)? Of is het dan beter om even contact op te nemen met de klantenservice?
De Odido ONT wordt volgens berichten op Tweakers in vooral deze thread [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2 niet door Delta geregistreerd. Maar het goede nieuws is dat als je een nieuw abonnement afsluit lager of gelijk aan 1 Gbps je een geregistreerde Delta ONT (dezelfde Nokia die je nu al hebt) en WiFi 7 router ontvangt.

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:14

Trackerfire

BTC HODLER

ernstoud schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:35:
[...]

De Odido ONT wordt volgens berichten op Tweakers in vooral deze thread [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2 niet door Delta geregistreerd. Maar het goede nieuws is dat als je een nieuw abonnement afsluit lager of gelijk aan 1 Gbps je een geregistreerde Delta ONT (dezelfde Nokia die je nu al hebt) en WiFi 7 router ontvangt.
Dit kan ik inderdaad bevestigen. Zwager gisteren zijn installatiepakket binnen gekregen. 1000/1000 besteld. Krijgt wel een Nokia XS-010X-R geleverd. Welke dus klaar is voor 10Gbps. Dat is dan wel weer “bijzonder”.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
[...]

Ik kreeg dus geen ONT geleverd en alleen de WiFi 7 router. Even contact opgenomen en de huidige ONT kon gewoon blijven hangen. Zou goed moeten gaan met overstap naar Delta.
Trackerfire schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:53:
[...]

Dit kan ik inderdaad bevestigen. Zwager gisteren zijn installatiepakket binnen gekregen. 1000/1000 besteld. Krijgt wel een Nokia XS-010X-R geleverd. Welke dus klaar is voor 10Gbps. Dat is dan wel weer “bijzonder”.
Persoonlijk vind ik het een hele logische keuze. Als ze je een 1Gbps ONT hadden geleverd dan hadden ze gelijk weer een andere ONT moeten opsturen als het 1Gbps abonnement sneller gemaakt wordt of als je zelf overstapt naar een duurder abonnement. In veel gevallen betekend dat ook dat er een monteur gestuurd moet worden om de ONT te vervangen. Zal ongetwijfeld dus ook goedkoper zijn om 1 type te hebben geschikt voor alle klanten. Vooral als de ONT ten alle tijden kan blijven hangen bij switchen van provider. Is nu dus één ONT voor alle providers, van zakelijk tot particulier. Alleen voor de snelste Delta abonnementen heeft Delta nog geen nieuwe router uitgebracht, maar die komt ongetwijfeld binnenkort.

[ Voor 43% gewijzigd door bjusterbaarlik op 30-11-2025 15:03 ]

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

bjusterbaarlik schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:42:
[...]

Ik kreeg dus geen ONT geleverd en alleen de WiFi 7 router. Even contact opgenomen en de huidige ONT kon gewoon blijven hangen. Zou goed moeten gaan met overstap naar Delta.

[...]

Persoonlijk vind ik het een hele logische keuze. Als ze je een 1Gbps ONT hadden geleverd dan hadden ze gelijk weer een andere ONT moeten opsturen als het 1Gbps abonnement sneller gemaakt wordt of als je zelf overstapt naar een duurder abonnement. In veel gevallen betekend dat ook dat er een monteur gestuurd moet worden om de ONT te vervangen. Zal ongetwijfeld dus ook goedkoper zijn om 1 type te hebben geschikt voor alle klanten. Vooral als de ONT ten alle tijden kan blijven hangen bij switchen van provider. Is nu dus één ONT voor alle providers, van zakelijk tot particulier. Alleen voor de snelste Delta abonnementen heeft Delta nog geen nieuwe router uitgebracht, maar die komt ongetwijfeld binnenkort.
Eens dat het logisch is, maar inhakend op wat @ernstoud zei bij 1000 of lager wordt een ONT geleverd. Erboven dus blijkbaar (nog) niet. Je zou zeggen met deze mooie ONT erbij kun je naar een one size fits all.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Trackerfire schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:37:
[...]

Eens dat het logisch is, maar inhakend op wat @ernstoud zei bij 1000 of lager wordt een ONT geleverd. Erboven dus blijkbaar (nog) niet. Je zou zeggen met deze mooie ONT erbij kun je naar een one size fits all.
Ik ga er ook vanuit dat er gewoon nog geen geschikte router klaar is. Het zal er één moeten zijn met een 10Gbps WAN en minimaal één 10Gbps LAN aansluiting.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:38
[...]
Maar het goede nieuws is dat als je een nieuw abonnement afsluit lager of gelijk aan 1 Gbps je een geregistreerde Delta ONT (dezelfde Nokia die je nu al hebt) en WiFi 7 router ontvangt.
Die Wifi 7 router wordt dan achter de Nokia gehangen. Krijg je dan geen NAT achter NAT?

Ik zit hier nog steeds op de kabel, eigenlijk vooral omdat die Nokia niet in bridge kon en ik niet zo heel veel zin heb om zelf met ONT en registratie te gaan kloten. Nu las ik van die nieuwe router en wil ik even inlezen. An sich wil ik wel graag overstappen van kabel naar glas omdat kabel gewoon duurder is voor dezelfde snelheid.

Zijn er ergens tests / reviews van die nieuwe router eigenlijk? Want die komt dan in de meterkast te hangen welke weer in de gang zit. Dat zijn al 2 lagen voordat het signaal bij de woonkamer komt. Nu staat het modem met router in de woonkamer, meest optimale.

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:06
JeroenNietDoen schreef op maandag 1 december 2025 @ 06:13:
[...]

Die Wifi 7 router wordt dan achter de Nokia gehangen. Krijg je dan geen NAT achter NAT?
Nee want de Nokia ONT is puur een bridge, geen router.

[ Voor 52% gewijzigd door dunkiegaming op 01-12-2025 06:46 ]

RIPE Atlas probe #1008427

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-12 15:34
Wij hebben hier sinds delta dat de wifi wel regelmatig ff wegvalt..

nu heb ik al de 3 deco mesh punten tijdelijk uitgezet om te kijken of het hier vandaan komt, maar lijkt nog weinig verschil te maken.

nu zie ik in de router wel:

01.12.2025 13:27:53 err DHCPC WAN DHCP client (3) faile
01.12.2025 13:27:46 err DHCPC WAN DHCP client (2) faile
01.12.2025 13:24:54 err DHCPC WAN DHCP client (3) faile
01.12.2025 13:24:47 err DHCPC WAN DHCP client (2) faile
01.12.2025 13:21:54 err DHCPC WAN DHCP client (3) faile
01.12.2025 13:21:48 err DHCPC WAN DHCP client (2) faile

maar weet niet zeker of dit ergens mee te maken kan hebben? ik neem aan dat mijn verbinding naar buiten via WAN client 1 gaat en daarom misschien 2 en 3 zoals in de logs niets doen?

iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

• Kriseh
Richard89 schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:32:
Wij hebben hier sinds delta dat de wifi wel regelmatig ff wegvalt..

nu heb ik al de 3 deco mesh punten tijdelijk uitgezet om te kijken of het hier vandaan komt, maar lijkt nog weinig verschil te maken.

nu zie ik in de router wel:

01.12.2025 13:27:53 err DHCPC WAN DHCP client (3) faile
01.12.2025 13:27:46 err DHCPC WAN DHCP client (2) faile
01.12.2025 13:24:54 err DHCPC WAN DHCP client (3) faile
01.12.2025 13:24:47 err DHCPC WAN DHCP client (2) faile
01.12.2025 13:21:54 err DHCPC WAN DHCP client (3) faile
01.12.2025 13:21:48 err DHCPC WAN DHCP client (2) faile

maar weet niet zeker of dit ergens mee te maken kan hebben? ik neem aan dat mijn verbinding naar buiten via WAN client 1 gaat en daarom misschien 2 en 3 zoals in de logs niets doen?

iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?
Ik heb een WiFi 7 router, zie deze meldingen ook in de router-logs, WiFi heb ik via Deco's en werkt uitstekend (wél slechte WiFi met WiFi 7 punten).

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:59
Misschien een random vraag, maar zijn er meer mensen die een Flex Zakelijk hebben en willekeurig een order hebben staan?

Gaan ze nu iedereen over zetten op XSGPON?
@ernstoud weet jij mogelijk meer?

[ Voor 10% gewijzigd door Deshmir op 03-12-2025 23:53 ]

Deshmir schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:50:
Misschien een random vraag, maar zijn er meer mensen die een Flex Zakelijk hebben en willekeurig een order hebben staan?

Gaan ze nu iedereen over zetten op XSGPON?
@ernstoud weet jij mogelijk meer?
Wat bedoel je met het vetgedrukte?

Ja, de planning is dat iedereen op enige termijn over gaat naar XGS-PON. Kan de bron niet meer vinden maar ik dacht vóór eind 2026.

• Deshmir
@ernstoud eergisteren een sms van Guidion, en gisteravond een melding van PostNL dat ik een pakket van Delta krijg.
Op MijnDelta niks te vinden, geen email gekregen.
App gedownload en daar staat een bestelling in progress met een patch date van 17/12.

(Nu eigen IP met het 'oude' FlexZakelijk, denk dat ik maar ga bellen om over te stappen op Zakelijk Pro)

Update:
Gaat inderdaad om het omzetten naar XSGPon incl Sagecom Modem

[ Voor 9% gewijzigd door Deshmir op 04-12-2025 08:43 ]

Deshmir schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:41:
@ernstoud eergisteren een sms van Guidion, en gisteravond een melding van PostNL dat ik een pakket van Delta krijg.
App gedownload en daar staat een bestelling in progress met een patch date van 17/12.

(Nu eigen IP met het 'oude' FlexZakelijk, denk dat ik maar ga bellen om over te stappen op Zakelijk Pro)

Update:
Lijkt me dan dat je eerdere communicatie gemist hebt. Ik kreeg maanden en weken van te voren berichten over de omzetting.

• Deshmir
@ernstoud Delta brieven open ik altijd want sporadisch. Mogelijk dat daar een keer heeft gestaan “in de nabije toekomst”.
Maar nergens een definitieve bevestiging van “dit gaat er deze week/maand gebeuren” (“u bent ingepland”.

Enfin, net overgestapt op zakelijk pro, patch moment verplaatst. Lekker in bridge en dan alleen wat wijzigingen doorvoeren met het nieuwe IP.

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Update:
Hier hetzelfde, geen mail of brief. Alleen bericht van Guidion voor een afspraak en een pakket via PostNL. Ook geen toelichting in het pakket. Ik gebruik de Delta apparatuur niet, maar heb gelukkig al een Zaram module liggen. Zal ook de app eens downloaden, bedankt voor de tip.

• hemdd
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-12 15:03
Kunnen jullie inlogen op modem Nokia XS-2426G-B met de smartphone? Hier een S25 ultra.
Melding: you have failed 1 time

Het inloggen gaat prima met een W11 pc

[ Voor 30% gewijzigd door hemdd op 05-12-2025 10:27 ]

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Met de juiste gebruikersnaam en wachtwoord wel. Bij het foutief opgeven van één van twee krijg ik idd ook die melding. :p

• hemdd
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-12 15:03
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:40:
Met de juiste gebruikersnaam en wachtwoord wel. Bij het foutief opgeven van één van twee krijg ik idd ook die melding. :p
Grappig

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ongelooflijk he.

En hij stelt toch gewoon een normale vraag, of niet?

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:46
Ik doe in principe nooit iets aan de deur.
Maar van zo’n gast wil je geen ‘broer’ zijn toch? Mooi dat dit is aangekaart bij Delta. Lijkt me ook lastig om dit soort lieden aan te sturen.

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Ben op dit moment bezig een glasvezelverbinding aan het “vooropzetten”. Activatie is pas de 10e. Bij mij brandde echte voor die tijd wel het PON lampje al. Dat is hier niet het geval. Kan dit ondanks dat bij mij al ervoor het PON lampje brandde te maken hebben met het feit dat het nog niet geactiveerd is op dit adres? Of is er wellicht iets anders mis?

Jullie ervaringen hiermee?

[ Voor 4% gewijzigd door Trackerfire op 07-12-2025 12:32 ]

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:37
Trackerfire schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:31:
Ben op dit moment bezig een glasvezelverbinding aan het “vooropzetten”. Activatie is pas de 10e. Bij mij brandde echte voor die tijd wel het PON lampje al. Dat is hier niet het geval. Kan dit ondanks dat bij mij al ervoor het PON lampje brandde te maken hebben met het feit dat het nog niet geactiveerd is op dit adres? Of is er wellicht iets anders mis?

Zegt weinig. Mogelijk is de patch nog niet aangesloten. Of de PoP had vroeger AON waardoor de kabel nog over geprikt moet worden naar het XGS-PON netwerk.
Gewoon afwachten tot de 10e. Daarvoor kun je sowieso nog niets geregeld krijgen.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Kriseh
Trackerfire schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:31:

Bij mij ging het PON lampje pas continu branden op de activatie dag zelf (na 06:00 uur). Daarvoor bleef die knipperen.

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Kriseh schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:46:
[...]

Bij mij ging het PON lampje pas continu branden op de activatie dag zelf (na 06:00 uur). Daarvoor bleef die knipperen.
Ja precies, bij mij knipperde hij ook totdat de dag van activatie zelf. Maar hier dus alleen power groen en Alarm rood.

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Trackerfire schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:13:
[...]

Ja precies, bij mij knipperde hij ook totdat de dag van activatie zelf. Maar hier dus alleen power groen en Alarm rood.
Dat betekent dat de aansluiting nog niet gepatcht is, wat overigens vrij normaal is.

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

bjusterbaarlik schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:42:
[...]

Dat betekent dat de aansluiting nog niet gepatcht is, wat overigens vrij normaal is.
Okido. We wachten af tot woensdag. Dank voor alle reacties!

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:46
Morgen komt de Guidion monteur bij ons. Alvast de ONT en router opgehangen. M’n vingers jeuken om de boel vast aan te sluiten. Maar als de boel morgen in de lucht komt, is dat natuurlijk sneu voor die monteur. Anderzijds … het glasvezelkastje zit er al een tijdje en werd niet gebruikt door de vorige bewoner. Dus of die werkt? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/303YhilnWvpTuxTSAnbKtTRAmhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7w9SQzu55udo3fN1dQHRMJ5.jpg?f=fotoalbum_large

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-12 22:18
Frup schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:06:
Morgen komt de Guidion monteur bij ons. Alvast de ONT en router opgehangen. M’n vingers jeuken om de boel vast aan te sluiten. Maar als de boel morgen in de lucht komt, is dat natuurlijk sneu voor die monteur. Anderzijds … het glasvezelkastje zit er al een tijdje en werd niet gebruikt door de vorige bewoner. Dus of die werkt? :?

[Afbeelding]
Ik word helemaal iebelig bij het zien van zo'n chaotische 'MER' oftewel 'apparatenruimte'. Maar vermoedelijk nog under construction.
Aangezien bij ons in de meterkast ook nog bijvoorbeeld een stofzuiger huist, heb ik de glaslead op de multiplex montagewand helemaal afgedekt met stroken van kunststof placemats van de Action: stevig en makkelijk aan te brengen. Om de kans op een belletje van thuis 'geen internet meer' een beetje te verminderen...

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:23
Absoliuut! Jij stelt normale vraag!

• Rmaxx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-12 08:22
Sjakie0101 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:00:
[...]

Policy is in elk geval bij Unlimited Videoland => Smarbox v2.
Dat staat nergens opgeschreven, maar dat is wel het geval.

Nu Delta geld gaat vragen voor de decoder vind ik het meer dan schappelijk dat ze de Aria7x en de Kamai7x uit het assortiment halen. Immers je betaald er nu letterlijk voor en dat zou ik niet doen voor de Aria 7x, een decoder van ca 5/6 jaar oud.
Slechte tv met oude decoder is de reden dat ik weer terug naar Ziggo ga komende maand. Zelfs toen ze me belden voor een verlengingsaanbod (wohoo paar tientjes korting op een jaar), konden ze me geen nieuwe hardware sturen ipv die oude meuk. Dan niet he, doei! |:(

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:05
Frup schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:06:

[Afbeelding]
Hoezo sneu? Die kerel maakt een foto van je meterkast, meldt de installatie af en gaat naar de volgende. Lekker verdienen.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:12
_JGC_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:16:
[...]

Hoezo sneu? Die kerel maakt een foto van je meterkast, meldt de installatie af en gaat naar de volgende. Lekker verdienen.
Inderdaad, die zijn allang blij als ze een makkelijke klant hebben. En werkt het niet heb jij een snel(ler) contact naar Delta ;)

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Rmaxx schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:13:
[...]

Slechte tv met oude decoder is de reden dat ik weer terug naar Ziggo ga komende maand. Zelfs toen ze me belden voor een verlengingsaanbod (wohoo paar tientjes korting op een jaar), konden ze me geen nieuwe hardware sturen ipv die oude meuk. Dan niet he, doei! |:(
Nieuwe klanten gaan betalen voor de decoder. In dat geval zou ik de Aria 7x en de Kamai 7x echt niet meer accepteren.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• Rmaxx
Sjakie0101 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:28:
[...]

Nieuwe klanten gaan betalen voor de decoder. In dat geval zou ik de Aria 7x en de Kamai 7x echt niet meer accepteren.
Tja zag wel dat je bij ziggo nu standaard ook niet meer een volledig kastje geeft, alleen nog de mini.. we zien het wel, vast prima.
Dat is vrij logisch. Ziggo beweegt naar IPTV only.

[ Voor 71% gewijzigd door Sjakie0101 op 08-12-2025 10:48 ]

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Update:
Vorige week ook pakket gekregen, met SMS van Guidion.. schijnbaar doet die monteur niets anders dan de Nokia ONT en modem aansluiten. Ik heb inmiddels Zaram module liggen voor in m'n eigen apparatuur, dus binnenkort dat maar even omzetten, daar hoeft die monteur niet voor te komen. Volgens Delta moet ik wel eerst de Nokia ONT aansluiten en hun modem.. dat vindt ik dan weer raar, of het moet zijn voor een eerst check ofzo..

Waarom zou je overstappen op Zakelijk Pro? Ik zie het voordeel niet direct.. ? Misschien de SLA, maar of je dat in de praktijk merkt.. (ik heb de voorwaarden niet doorgelezen moet ik zeggen)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Het orginele modem zorgt er voor dat je bij Delta bekend bent en geactiveerd wordt. Daarna kan je overstappen op eigen apparatuur.

Rmaxx schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:37:
[...]

Tja zag wel dat je bij ziggo nu standaard ook niet meer een volledig kastje geeft, alleen nog de mini.. we zien het wel, vast prima.
Het is wel een volledig kastje, alleen doet die IPTV en geen DVB-C meer. Maar bv Netflix zit er wel op (* kuch *, Delta kastje zit die expliciet niet op).

• Rmaxx
Sjakie0101 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:47:
Dat is vrij logisch. Ziggo beweegt naar IPTV only.
Geen idee wat de 'normale' Next anders deed, dat was toch ook al een netwerk-kastje? Werkte altijd wel prima, maar zal de mini vast ook doen.
Rmaxx schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:11:
[...]

Geen idee wat de 'normale' Next anders deed, dat was toch ook al een netwerk-kastje? Werkte altijd wel prima, maar zal de mini vast ook doen.
De normale Next heeft nog een coax aansluiting en gebruikt gewoon DVB-C voor live TV. Alle andere zaken (terugkijken etc) gaan wel via IP.

Edit:
Waarbij DVB-C dan "sneller" is, in de zin van dat IPTV een grotere vertraging heeft op "live". Dus met een Next "juich je voor de buren" zeg maar. En qua beeldkwaliteit kunnen er ook wat verschillen zijn, doordat het een aparte video stream is (en volgens mij gebruiken ze waar mogelijk ook H.265 terwijl DVB-C H.264 is. Dus ook een andere codec dat weer tot verschillen zou kunnen leiden).

[ Voor 33% gewijzigd door RobertMe op 08-12-2025 12:17 ]

• Rmaxx
RobertMe schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:15:
[...]

De normale Next heeft nog een coax aansluiting en gebruikt gewoon DVB-C voor live TV. Alle andere zaken (terugkijken etc) gaan wel via IP.
Owja idd, daar zat ook coax op.. ach de app was ook altijd stabiel , zal de mini vast ook zijn. En ander hoppen we over een jaar weer he? *O*
dizzytal schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:48:
[...]
Waarom zou je overstappen op Zakelijk Pro? Ik zie het voordeel niet direct.. ? Misschien de SLA, maar of je dat in de praktijk merkt.. (ik heb de voorwaarden niet doorgelezen moet ik zeggen)
Vast IP.

• Deshmir
dizzytal schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:48:
[...]

Vorige week ook pakket gekregen, met SMS van Guidion.. schijnbaar doet die monteur niets anders dan de Nokia ONT en modem aansluiten. Ik heb inmiddels Zaram module liggen voor in m'n eigen apparatuur, dus binnenkort dat maar even omzetten, daar hoeft die monteur niet voor te komen. Volgens Delta moet ik wel eerst de Nokia ONT aansluiten en hun modem.. dat vindt ik dan weer raar, of het moet zijn voor een eerst check ofzo..

Inderdaad wat @ernstoud aangeeft.

Dit was ook mijn enige opmerking tijdens het telefoontje; wat wilt u meneer? “Vast IP, en de laagste snelheid, maar vooral een Vast IP”.
Wilt u nog TV? Nee, Vast IP.
RobertMe schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:48:
[...]

Het is wel een volledig kastje, alleen doet die IPTV en geen DVB-C meer. Maar bv Netflix zit er wel op (* kuch *, Delta kastje zit die expliciet niet op).
Jawel op de nieuwe V2 Smart box zit WEL Netflix

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-12 21:24
Sjakie0101 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:54:
Het orginele modem zorgt er voor dat je bij Delta bekend bent en geactiveerd wordt. Daarna kan je overstappen op eigen apparatuur.
Dit is goed om te weten,

In het nieuwe huis wil ik ook over naar Delta met mijn eigen apparatuur.

Maar wel eerst even de hele rambam 1x aansluiten dus, om vervolgens er weer achterweg te trekken >:)

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ah dat hebben ze uit het Business Pack/ Flex abo getrokken.. Ik dacht dat nog wel mogelijk was.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• Deshmir
dizzytal schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:15:
[...]

Ah dat hebben ze uit het Business Pack/ Flex abo getrokken.. Ik dacht dat nog wel mogelijk was.
Sinds medio juni 2022 zit ik nu aan mn 2e ip. De eerste was vanuit start en de 2e was vanuit een verplichte reboot door vervanging van een deel van de backend.
Ook nergens was het officieel vastgelegd, dus het was garantie tot de deur.
Nu met verplichte overgang naar XGS-PON vervalt die sowieso.
Je kan dan wel via MijnDelta weer aanzetten, maar ik heb daar geen zin in. Ook als ik af en toe lees dat ze die waarde gewoon weer terug zetten randomly.
Deshmir schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:41:
[...]

Sinds medio juni 2022 zit ik nu aan mn 2e ip. De eerste was vanuit start en de 2e was vanuit een verplichte reboot door vervanging van een deel van de backend.
Ook nergens was het officieel vastgelegd, dus het was garantie tot de deur.
Nu met verplichte overgang naar XGS-PON vervalt die sowieso.
Klopt, na overzetten naar XGS-PON zit je vrijwel zeker in de CGNAT pool met een 100.x.y.z IP adres.
Je kan dan wel via MijnDelta weer aanzetten, maar ik heb daar geen zin in. Ook als ik af en toe lees dat ze die waarde gewoon weer terug zetten randomly.
Nee. Uit de CGNAT pool gehaald worden en dus overgaan naar een dynamisch IP (wat in de praktijk vrijwel nooit veranderd) kan sinds een jaar of twee alleen via de helpdesk. En dat het dan spontaan weer terug gaat naar CGNAT is heel zeldzaam.

En als Tweaker wil je echt geen CGNAT,

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:15
Sjakie0101 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:42:
[...]

Jawel op de nieuwe V2 Smart box zit WEL Netflix
Die wordt toch nog niet geleverd? M'n zwager wil van Ziggo naar Delta overstappen, maar is nogal gehecht aan een goed werkende TV box.

Ik heb zelf al een tijd Delta. Vind de Amino Amigo 7X Android box (ipv Ziggo next) niet direct een vooruitgang, bugfest, geen Netflix support, maar aangezien ik weinig tv kijk kan ik er mee vooruit. Maar als ik me niet vergis wordt nu weer de vórige generatie tv boxjes geleverd?
chielmi schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:41:
[...]

Die wordt toch nog niet geleverd? M'n zwager wil van Ziggo naar Delta overstappen, maar is nogal gehecht aan een goed werkende TV box.

Ik heb zelf al een tijd Delta. Vind de Amino Amigo 7X Android box (ipv Ziggo next) niet direct een vooruitgang, bugfest, geen Netflix support, maar aangezien ik weinig tv kijk kan ik er mee vooruit. Maar als ik me niet vergis wordt nu weer de vórige generatie tv boxjes geleverd?
Bij het unlimited tv pakket wordt de V2 geleverd

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
in april zei ik: "Nu nog hopen dat 'thumbnail scrubbing' ooit komt. Want vooruit spoelen zonder enig idee te hebben waar je bent is echt vreselijk...."

Helaas is het er nog steeds niet... En ook Netflix niet waardoor ik daarvoor terug moet naar mijn interne LG platform. Zou beide ooit nog komen? Anders vrees ik dat zodra mijn abonnement bij Delta voor maar 35 eurootjes p/m voorbij is, ik toch weer terug ga naar (nieuwe klant aanbieding) Ziggo.
Hun kastjes en app zijn zó veel intuïtiever te bedienen. Of misschien KPN glasvezel, want die lijn is sinds kort naast Delta óók in mijn meterkast aangelegd...

[ Voor 7% gewijzigd door Allewijn op 08-12-2025 20:22 ]

Allewijn schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:21:
in april zei ik: "Nu nog hopen dat 'thumbnail scrubbing' ooit komt. Want vooruit spoelen zonder enig idee te hebben waar je bent is echt vreselijk...."

Helaas is het er nog steeds niet... En ook Netflix niet waardoor ik daarvoor terug moet naar mijn interne LG platform. Zou beide ooit nog komen? Anders vrees ik dat zodra mijn abonnement bij Delta voor maar 35 eurootjes p/m voorbij is, ik toch weer terug ga naar (nieuwe klant aanbieding) Ziggo.
Hun kastjes en app zijn zó veel intuïtiever te bedienen. Of misschien KPN glasvezel, want die lijn is sinds kort naast Delta óók in mijn meterkast aangelegd...
Netflix zit op de V2-box.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dit is echt van de zotten. Toen ik in februari dit jaar klant werd was de eerste Android box, de Amigo 7.x er echt nét en kreeg ik die gelukkig (mijn ouders kregen nog die gare Amino non-android voorganger. Die ik gelukkig heb kunnen ruilen).
Nu, pas paar maanden, later is er dus kennelijk álweer een nieuwe box en die doet dan ineens wel Netflix?
En mijn Amigo 7.x (v1?) niet.

En op mijn LG oled (2019 versie) is Delta ook de ENIGE waar geen app van in de LG store staat. Alle anderen (Ziggo, kpn, tmobile, etc) wel.
Balen...

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-12 21:32
Omdat er op dit moment nogal wat klachten over Delta in omloop zijn hebben zij een meldpunt in het leven geroepen.

https://www.delta.nl/aandedeur/

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:12
Mapje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:27:
Omdat er op dit moment nogal wat klachten over Delta in omloop zijn hebben zij een meldpunt in het leven geroepen.
Tja als je werkt met colportage op commissie basis (wat ik vermoed dat ze doen) dan krijg je dit soort gedrag. Zijn al hele documentaires over verschenen over hoe deze lui werken. Het is de verantwoordelijkheid van Delta om niet met dit soort gasten in zee te gaan. Hoeft ook helemaal niet, ze hebben best een aardig product.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• DvE

DvE

ORA-00000

JPD68 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:41:
[...]

Tja als je werkt met colportage op commissie basis (wat ik vermoed dat ze doen) dan krijg je dit soort gedrag. Zijn al hele documentaires over verschenen over hoe deze lui werken. Het is de verantwoordelijkheid van Delta om niet met dit soort gasten in zee te gaan. Hoeft ook helemaal niet, ze hebben best een aardig product.
Ik snap ook nog steeds niet dat dit soort zaken nog steeds door commerciële partijen worden toegepast.
Je gooit je hele image (wat voor image je dan ook hebt....) te grabbel door dit soort tussenpartijen die uit naam van jou praten.
Blijkbaar is het ondanks alle backlash nog steeds winstgevend om het wel te doen.
JPD68 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:41:
[...]

Dat is niet helemaal waar. De mensen die aan je deur komen krijgen eerst intakes en moeten wel een dagje rollenspellen doen. Die worden niet zo maar voor de leeuwen gegooid. Het zegt meer of "broer" dat hij op deze manier vervolgens op pad gaat. Dan heb je intrinsiek al geen zin in dat baantje.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:34
Mapje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:27:

Meer hierover in het AD van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GP6QWCONSapTIjlzNHyYACRuY7A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VYrXdtBIzLhw8KhEK1oV6BMG.png?f=user_large

@Sjakie0101

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZDCLRv5raDWABaj8fTQLCzXEwA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oWmIirz8t8GcWexfa9NpveLN.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door W1ck1e op 10-12-2025 11:32 ]

Het AD heeft weer anonieme bronnen? Of hebben ze Freek de Jonge er weer bij gehaald, met zijn IK WIL GEEN GLASVEZEL!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17
@Sjakie0101 Deze post gemist? ernstoud in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Artikel van AD is echt niet overdreven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

60 klachten in 3 jaar tijd.., 20 per jaar. Dat is nog geen 2 per maand.
En bij hoeveel mensen gaan ze dan maandelijks aan de deur? 1000?
Is het dan onredelijk om te zeggen dat het van de 1000x het ook wel 2x fout kan gaan?

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:34
Sjakie0101 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:52:
[...]

Is het dan onredelijk om te zeggen dat het van de 1000x het ook wel 2x fout kan gaan?
Gelukkig ziet Delta wel het probleem (getuige het meldpunt). Als ik benaderd zou worden zoals in het "Broer" filmpje zou het product wel heel erg goed moeten zijn voordat ik op dat moment zou overstappen. Die jongeman is volgens mij niet geschikt voor dat werk (als ik mag afgaan op dat ene filmpje). De ervaringen met misinformatie en erger, zijn natuurlijk veel erger. En ook die zijn niet in het voordeel van Delta.

Volgens het AD geeft Delta deze getallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8w7rYCwnqqDeULi98ugY6eB7_g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j2v7bTMPJWJL0zENNbLOPhju.png?f=user_large

Relatief minder, maar in absolute zin meer.

[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 10-12-2025 16:20 ]

[...]

Dat er maar 60 klachten zijn staat er niet. Alleen dat het AD met 60 personen heeft gesproken "die dit hebben meegemaakt". Maar waarom zou iemand bij het AD klagen dat...? Of waarom zou je er uberhaupt ergens over klagen behalve gewoon zo onder elkaar. (Als mij dit zou gebeuren zou ik ook niet bij Delta een klacht indienen, laat staan bij de krant).

Dus als er 60 klachten bij de krant zijn binnen gekomen is het aannemelijk dat er in werkelijkheid veel meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt.
[...]

En ik vermoed dat de colportage aan de deur of via de telefoon van de andere providers ongeveer dezelfde cijfers laat zien. Colportage zou in zijn geheel gewoon verboden moeten zijn.

• Mapje
ernstoud schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:52:
[...]

En ik vermoed dat de colportage aan de deur of via de telefoon van de andere providers ongeveer dezelfde cijfers laat zien. Colportage zou in zijn geheel gewoon verboden moeten zijn.
Misschien komt dat er nog wel van, was net op tv in eenvandaag

De consumentenbond wil verbod op verkoop aan de deur

https://eenvandaag.avrotros.nl/vandaag-in-eenvandaag
Mapje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:52:
[...]

Misschien komt dat er nog wel van, was net op tv in eenvandaag

De consumentenbond wil verbod op verkoop aan de deur

https://eenvandaag.avrotros.nl/vandaag-in-eenvandaag
Dat kan helemaal niet, dat is im strijd met europese regelgeving

• Mapje
Sjakie0101 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:09:
[...]

Dat kan helemaal niet, dat is im strijd met europese regelgeving
Dat is juist maar er komt wel een afkoelingsperiode van drie dagen per 1 juli 2026

"Daarnaast gaat er per 1 juli 2026 een zogenaamde afkoelperiode van 3 dagen gelden. Dat betekent dat je eerst rustig de tijd krijgt om het aanbod te lezen. En pas na 3 dagen geef je officieel akkoord. Zo voorkom je dat je iets onder druk besluit waar je later spijt van hebt."

Bron

[ Voor 13% gewijzigd door Mapje op 10-12-2025 21:32 ]

Allewijn schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:53:
[...]

Dit is echt van de zotten. Toen ik in februari dit jaar klant werd was de eerste Android box, de Amigo 7.x er echt nét en kreeg ik die gelukkig (mijn ouders kregen nog die gare Amino non-android voorganger. Die ik gelukkig heb kunnen ruilen).
Nu, pas paar maanden, later is er dus kennelijk álweer een nieuwe box en die doet dan ineens wel Netflix?
En mijn Amigo 7.x (v1?) niet.

En op mijn LG oled (2019 versie) is Delta ook de ENIGE waar geen app van in de LG store staat. Alle anderen (Ziggo, kpn, tmobile, etc) wel.

En troost je, iemand met een Kamai 7x heeft ook geen Netflix en kan ook niet omruilen.
Het hangt gewoon af van het moment dat je instapt. In the end worden alle oude boxen een keer er uit gehaald en vervangen voor nieuwe of zelf voor "app-only"
Balen...
De Amigo v1 heeft geen licentie voor Netflix.
De V2 box is Delta-branded en is ook niet meer door Amino geleverd, maar rechtstreeks van de producent.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjakie0101 op 11-12-2025 11:05 ]

Mijn ouders zijn over van Caiway naar Delta, nu hebben ze nog een Genexis glasvezel kastje waar volgens mij de TV direct in gaat. Bij het TV meubel willen we eigelijk de TV ook op UTP aansluiten omdat de Samsung WiFi chip zo matig presteert.

Gebruikt Detla nog speciale config zoals VLAN tagging op de Genexis port of multicast, of zou ik er gewoon een switch tussen kunnen zetten om het signaal te splitsen?
stormfly schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:10:
Mijn ouders zijn over van Caiway naar Delta, nu hebben ze nog een Genexis glasvezel kastje waar volgens mij de TV direct in gaat. Bij het TV meubel willen we eigelijk de TV ook op UTP aansluiten omdat de Samsung WiFi chip zo matig presteert.

Gebruikt Detla nog speciale config zoals VLAN tagging op de Genexis port of multicast, of zou ik er gewoon een switch tussen kunnen zetten om het signaal te splitsen?
Al een jaar of twee zit IPTV gewoon op VLAN100. Dus elke unmanaged switch zal werken. Ik doe het zelfs via een wireless verbinding want wilde geen kabels trekken. Werkt prima.

ernstoud schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:13:
[...]

Al een jaar of twee zit IPTV gewoon op VLAN100. Dus elke unmanaged switch zal werken. Ik doe het zelfs via een wireless verbinding want wilde geen kabels trekken. Werkt prima.
Okey het is dus een accessport (untagged) in vlan 100 op de Genexis als ik daar een domme vlan 1 untagged switch op plaatst behouden ze TV zoals ze gewend zijn?
stormfly schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:15:
[...]

Okey het is dus een accessport (untagged) in vlan 100 op de Genexis als ik daar een domme vlan 1 untagged switch op plaatst behouden ze TV zoals ze gewend zijn?
Op de Genexis wordt VLAN101 tagged aan WAN. Dat werkt ook nog zolang AON bestaat denk ik. Dus gewoon die poort gebruiken kan ook. Of dus LAN1 waar nu internet op zit.

ernstoud schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:21:
[...]

Op de Genexis wordt VLAN101 tagged aan WAN. Dat werkt ook nog zolang AON bestaat denk ik. Dus gewoon die poort gebruiken kan ook. Of dus LAN1 waar nu internet op zit.
Neuh mijn enige wens is dat mijn ouders gewoon TV kunnen blijven kijken, en er in het TV meubel een switch komt om het signaal te splitsen en zoals jij aangeeft kan dat untagged en vermoedelijk unicast. Ik hoef niets te veranderen aan het WAN, veel te complex voor ze 8)

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:09
Ik heb sinds afgelopen vrijdag ook delta internet en tv over fiber. Afgesloten bij zo’n colporteur :) 2 jaar lang voor 35pm.
Aansluiten van modem en tv kastje ging allemaal prima, werkte direct.
Enige wat ik niet kan vinden of ik mijn versterken kan aansturen met de delta afstandsbediening? Weet iemand toevallig of dit kan en zo ja wat de code is voor een onkyo versterker? Dank u

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:57
Hallo

Ik heb een storing:
Ik heb de glasvezelmodem, het zogenaamde melkpak. Ik loop er tegenaan dat iedere keer na ongeveer een 1/2 jaar mijn router die ik er achter heb gezet niet meer goed functioneert
Eerst was het een ASUS waarvan ik dacht die is kapot, die heb ik vervangen voor een TP link BE 230 revisie 1.0

Probleem
Soms zijn de internet pagina's niet bereikbaar, klik ik dan een tweede of derde keer dan lukt het wel. Zo ook bv bij de aanvraag van een speedtest: als het er doorheen is dan is er een goede upload en download
Zet ik de router dan in de fabrieksinstellinggen dan doet de router het een half uur goed
Zou het kunnen liggen in het glasvezel modem?

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

frenkied schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:01:
Hallo

Ik heb een storing:
Ik heb de glasvezelmodem, het zogenaamde melkpak. Ik loop er tegenaan dat iedere keer na ongeveer een 1/2 jaar mijn router die ik er achter heb gezet niet meer goed functioneert
Eerst was het een ASUS waarvan ik dacht die is kapot, die heb ik vervangen voor een TP link BE 230 revisie 1.0

Probleem
Soms zijn de internet pagina's niet bereikbaar, klik ik dan een tweede of derde keer dan lukt het wel. Zo ook bv bij de aanvraag van een speedtest: als het er doorheen is dan is er een goede upload en download
Zet ik de router dan in de fabrieksinstellinggen dan doet de router het een half uur goed
Zou het kunnen liggen in het glasvezel modem?
Klinkt als een resolve of dns probleem.
Heb je dit op meerdere apparaten?
Welke DNS server staat ingesteld op je router en/of TP-Link? Wellicht eens een andere proberen zoals Google / CloudFlare / Quad 9. (Dus bijvoorbeeld DNS 1.1.1.1 en 9.9.9.9 als servers)
Heb je veel verboden met de TP-Link? Zo ja, kan je ook kijken of je flinke pieken in cpu/ram hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door Kecin op 15-12-2025 09:06 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• frenkied
ik heb het op alles sinds dit weekend" het stond standaard op cloudflare, toen google gedaan zelfde probleem
Achter de TP link staat 2 x een 705 x van tp link ( wifi 6 extender)
Ik wil het snappen, is er de mogelijkheid dat de glasvezel de router kapot maakt?

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

frenkied schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:10:
ik heb het op alles sinds dit weekend" het stond standaard op cloudflare, toen google gedaan zelfde probleem
Achter de TP link staat 2 x een 705 x van tp link ( wifi 6 extender)
Ik wil het snappen, is er de mogelijkheid dat de glasvezel de router kapot maakt?
Kan je een schema'tje maken van hoe de apparaten achter elkaar zijn aangesloten?
Zou je in het modem rechtstreeks kunnen inpluggen met je laptop/pc om te kijken of je er dan ook last van hebt. Dan kan je kijken of het aan de glasmodem ligt of niet. Wifi Extenders die niet bekabeld zijn bijvoorbeeld kunnen nog wel een keer wegvallen (afhankelijk per situatie, sommigen gaan altijd wel goed).
Heb je veel verboden met de TP-Link? Zo ja, kan je ook kijken of je flinke pieken in cpu/ram hebt?
Eigenlijk per apparaat proberen uit te sluiten dus :).

[ Voor 5% gewijzigd door Kecin op 15-12-2025 09:16 ]

• frenkied
Ja ik ben er achter dat als ik de laptop aansluit direct op glasvezel dat ik geen problemen meer heb
Delta zei dat ik nog op een oud protocol zit maar daar ligt het vast niet aan
Het is wel bijzonder dat deze modem er ook uitklapt na 6 maanden
Het enige wat mij bijstaat is dat ik de app delta TV sinds kort ook weer aan heb staan op de TV
Is er de mogelijkheid dat dit wat kapot heeft gemaakt?

Aansluitschema

1 Glasvezel modem
2 Daaraan de BE 230
3 Aan de BE 230 bedraad de MAC, Homebase , NAS en de TV
4 WIFI aan

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

frenkied schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:30:
Ja ik ben er achter dat als ik de laptop aansluit direct op glasvezel dat ik geen problemen meer heb
Delta zei dat ik nog op een oud protocol zit maar daar ligt het vast niet aan
Het is wel bijzonder dat deze modem er ook uitklapt na 6 maanden
Het enige wat mij bijstaat is dat ik de app delta TV sinds kort ook weer aan heb staan op de TV
Is er de mogelijkheid dat dit wat kapot heeft gemaakt?

Aansluitschema

1 Glasvezel modem
2 Daaraan de BE 230
3 Aan de BE 230 bedraad de MAC, Homebase , NAS en de TV
4 WIFI aan
Wat bedoel je met eruit klapt van de modem? De problemen die je nu ondervind?
Op het apparaat of apparaten waar je last mee hebt dat je geen pagina's krijgt, zijn die verbonden via wifi of kabel?
Zijn de TP-Link 705's bedraad aangesloten of draadloos?

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
Beetje raar misschien, maar wil het toch even checken. Ineens doet bij ons Disney+ het niet meer, alle andere services zoals Youtube, Videoland of andere websites geen last van.

Als ik op mijn mobiel via wifi doe dan krijg ik "Sorry, something went wrong. Please try again later". Via de AppleTV krijg ik Error 73, linking error met een verwijzing naar VPN o.i.d. Op de PC geeft hij ook dezelfde melding "Sorry, something went wrong. Please try again later".Maar via mobiel via het mobiele netwerk werkt het wel prima, dus het ligt aan de thuisverbinding.

Ik heb in de UDM gekeken en heb DNS van 9.9.9.9 naar default gezet, ik heb encrypted DNS uitgezet, alle region blocking, en active detections ook... maar toch kom ik er niet meer door. Andere mensen met delta misschien ook?
Senaxx schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:02:
Beetje raar misschien, maar wil het toch even checken. Ineens doet bij ons Disney+ het niet meer, alle andere services zoals Youtube, Videoland of andere websites geen last van.

Als ik op mijn mobiel via wifi doe dan krijg ik "Sorry, something went wrong. Please try again later". Via de AppleTV krijg ik Error 73, linking error met een verwijzing naar VPN o.i.d. Op de PC geeft hij ook dezelfde melding "Sorry, something went wrong. Please try again later".Maar via mobiel via het mobiele netwerk werkt het wel prima, dus het ligt aan de thuisverbinding.

Ik heb in de UDM gekeken en heb DNS van 9.9.9.9 naar default gezet, ik heb encrypted DNS uitgezet, alle region blocking, en active detections ook... maar toch kom ik er niet meer door. Andere mensen met delta misschien ook?
Wat is je WAN IP adres (in de UDM)? Als dat een 100.x.y.z adres is dan zit je achter CGNAT en deel je je (daadwerkelijke) IP adres met honderden als niet nog veel meer andere Delta klanten. Grote kans dat vervolgens Disney daar "op aanslaat" (want tientallen als niet honderden abonnees die allemaal inloggen van op hetzelfde IP adres, wat dus nogal lijkt op "VPN").

Edit/aanvulling:
Je kunt als het goed is bij Delta (telefonisch?) vragen om CGNAT uit te laten schakelen. Dan krijg je weer rechtstreeks een "eigen" (publiek bereikbaar) IP adres adres i.p.v. eentje die je deelt met vele andere Delta klanten.

Edit/aanvulling 2:
En daarnaast kun je vast ook bij Delta klagen. Hopelijk dat zij dan met Disney kunnen kortsluiten dat zij de IPs van Delta (/die Delta gebruikt als "CGNAT 'exit nodes'") niet meer als VPN aanmerken.

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 15-12-2025 18:16 ]

• Senaxx
RobertMe schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:14:
[...]

Wat is je WAN IP adres (in de UDM)? Als dat een 100.x.y.z adres is dan zit je achter CGNAT en deel je je (daadwerkelijke) IP adres met honderden als niet nog veel meer andere Delta klanten. Grote kans dat vervolgens Disney daar "op aanslaat" (want tientallen als niet honderden abonnees die allemaal inloggen van op hetzelfde IP adres, wat dus nogal lijkt op "VPN").

Edit/aanvulling:
Je kunt als het goed is bij Delta (telefonisch?) vragen om CGNAT uit te laten schakelen. Dan krijg je weer rechtstreeks een "eigen" (publiek bereikbaar) IP adres adres i.p.v. eentje die je deelt met vele andere Delta klanten.

Edit/aanvulling 2:
En daarnaast kun je vast ook bij Delta klagen. Hopelijk dat zij dan met Disney kunnen kortsluiten dat zij de IPs van Delta (/die Delta gebruikt als "CGNAT 'exit nodes'") niet meer als VPN aanmerken.
Ik heb even gekeken en ik heb een 81.172.x.x ipadres. CGNat heb ik destijds destijds al eens laten uitzetten, maar had gekund natuurlijk dat dit perongeluk weer aan stond.

Als ik via een "what is my ip" website kijk dan krijg ik daar hetzelfde IP terug als in de UDM. Deze wordt wel netjes ook gedecteerd als Delta Fiber Nederland in Amsterdam. Als ik via de F12 console kijk op de Disney+ website dan krijg ik daar te zien "LocationNotAllowedException: User is not allowed to use the app in their current location"
Senaxx schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:22:
Als ik via een "what is my ip" website kijk dan krijg ik daar hetzelfde IP terug als in de UDM. Deze wordt wel netjes ook gedecteerd als Delta Fiber Nederland in Amsterdam. Als ik via de F12 console kijk op de Disney+ website dan krijg ik daar te zien "LocationNotAllowedException: User is not allowed to use the app in their current location"
Leest dan alsof Disney (mogelijk) een incorrecte / outdated geo IP database gebruikt? Ik zou dus gewoon even een ticket bij Disney inschieten. (Evt incl. vermelding van die foutmelding in de dev console + het IP adres dat je hebt).

• Senaxx
RobertMe schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:59:
[...]

Leest dan alsof Disney (mogelijk) een incorrecte / outdated geo IP database gebruikt? Ik zou dus gewoon even een ticket bij Disney inschieten. (Evt incl. vermelding van die foutmelding in de dev console + het IP adres dat je hebt).
Yep dit was het. De chat support desk was nog open en had mijn probleem beschreven en de medewerker leek meteen te weten waar het aan lag. Heb mijn Delta IP doorgegeven en hij ging daar iets mee doen (geo ip updaten of white listen?) en daarna werkte het meteen weer.

Voor zover ik kan zien is mijn Delta IP afgelopen weken niet gewijzigd dus dan heeft er waarschijnlijk een GeoIP database update bij Disney+ plaats gevonden.

• frenkied
Kecin schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:40:
[...]

Wat bedoel je met eruit klapt van de modem? De problemen die je nu ondervind?
Op het apparaat of apparaten waar je last mee hebt dat je geen pagina's krijgt, zijn die verbonden via wifi of kabel?
Zijn de TP-Link 705's bedraad aangesloten of draadloos?
De modem doet het maar partieel, de eerste 20 minuten niks aan de hand daarna klapt alles in. NIet direct verbinding op een pagina maar 2 a 3 x drukken
Het betreft zowel kabel als wifi.
Ik heb nu de 705's uitgezet
Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.